Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 202 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.624.083 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-10 19:16
Rouske schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:20:
Tegen acties zou ik niet doen, straks ben jij degene die vervolgd gaat worden....

Heb je een foto van hoe het illegaal aftappen gedaan wordt?
Het enige wat ik kan bedenken is het goed afsluitbaar maken. Als er dan vernieling of alsnog opengebroken wordt sta je sterker in je recht.

Of in gesprek treden met de toekomstige eigenaar van het object welke de betreffende aannemer voor hun bouwt?
Dat laatste klinkt nog als de beste optie, en dan maar hopen dat het ze boeit. Los van misschien een keertje zijn snoer doorknippen, dat kost hem waarschijnlijk al meer dan dat hij bespaart heeft.

De kelderbouwer van mij had zijn wagens vrij aso neergezet waardoor een buurvrouw haar deur niet uit kon tijdens beton storten. Daar wist ik niks van, maar mijn toekomstige buren kwamen wel klagen die avond. Je wilt toch niet al voordat je er woont ruzie hebben met je buren. Tenzij het natuurlijk je ding is om ruzie te maken.

Wat is eigenlijk de reden dat hij aftapt? Heeft hij zelf geen stroom? Probeert hij geld te besparen door straks gelijk de definitieve aansluiting te kunnen regelen zonder eerst bouwstroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
Je kunt ook als ze bezig zijn even een flinke kortsluiting veroorzaken.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-06 14:45
battler schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:15:
[...]

Verdomme, vandaag gecontroleerd zit het er gewoon weer in 8)7 Aannemer op de hoogte gesteld dat we verdere stappen gaan ondernemen wegens het meermaals illegaal aftappen van stroom.
Ik snap je redenering, je moet even voor jezelf nagaan of dit wel je tijd en je aandacht waardig is?
Koop een slot en bespaar je al die moeite is mijn advies. Heb je trouwens geen bouwhekken staan toevallig?

Juridisch gezien heb je gelijk, maar of je ook gelijk krijgt in de praktijk en hoe dit eruit gaat zien is altijd de vraag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VuQY_U7Ge6xOFuNh6a3Vb-cSAo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RpSkUzZa2yN6NcZOOVq4UC6g.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
battler schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:15:
[...]

Verdomme, vandaag gecontroleerd zit het er gewoon weer in 8)7 Aannemer op de hoogte gesteld dat we verdere stappen gaan ondernemen wegens het meermaals illegaal aftappen van stroom.
Ik heb geen enkel probleem als de buren bouwstroom aftappen. Zolang dat van te voren (of voor ik het kan ontdekken) maar even gemeld en gevraagd is. Kunnen we meteen afspraken maken over een volgende keer.

Groot gelijk dat je ruzie maakt met die aannemer.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Er zit een slot op (direct geplaatst na de eerste keer) maar onze aannemer haalt hem eraf wanneer ze gaan werken en blijkbaar sluiten de buren hem dan aan.

Waarom de aannemer van de buren onze stroom gebruikt is mij onduidelijk. Ze hebben zelf de bouwstroom ontkoppeld omdat hun meterkat is aangesloten. Misschien dat de bouwkeet daar niet op aangesloten kan worden maar de rest wel.
Los van dat is het gewoon een principe kwestie. Deze aannemer had zijn steigers op onze bouwgrond staan die hij weigerde weg te halen, stort illegaal beton voor onze inrit en claimt dat dit niet van hem is, en nu meermaals stroom gebruiken zonder het even te melden. Ergens moet je een lijn trekken.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:29
We hadden een drukke dag gisteren
YouTube: Bouwlapse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-10 23:23
battler schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:58:
Er zit een slot op (direct geplaatst na de eerste keer) maar onze aannemer haalt hem eraf wanneer ze gaan werken en blijkbaar sluiten de buren hem dan aan.

Waarom de aannemer van de buren onze stroom gebruikt is mij onduidelijk. Ze hebben zelf de bouwstroom ontkoppeld omdat hun meterkat is aangesloten. Misschien dat de bouwkeet daar niet op aangesloten kan worden maar de rest wel.
Los van dat is het gewoon een principe kwestie. Deze aannemer had zijn steigers op onze bouwgrond staan die hij weigerde weg te halen, stort illegaal beton voor onze inrit en claimt dat dit niet van hem is, en nu meermaals stroom gebruiken zonder het even te melden. Ergens moet je een lijn trekken.
Die lijn had ik al bij de steiger getrokken....

Hoewel ik nogsteeds achter mijn eerdere opmerking sta van het snoer doorsteken/toe eigenen. Kun je het volgende ook proberen:
- gemeente afdeling bouw en wonen / handhaving inschakelen.
- politie, aangifte doen of melding maken van een diefstal welke gaande is.
- uitzoeken om welke aannemer het gaat en kijken of hij bij een club is aangesloten (keurmerk) en daar een formele klacht indienen.
- in contact treden met je buren, goedschiks dan wel kwaadschiks... Hoewel je geen ruzie wil met je (nieuwe) buren zegt het al heel veel over de mensen als ze dit soort dingen accepteren. Voor de steiger zou ik nog begrip kunnen hebben als er geen andere manier mogelijk is. Maar voor alle andere zaken kunnen ze prima simpele handreikingen doen en daarmee de vlam uit de pan halen...

Voorbeeld:
Tijdens de sondering heeft (waarschijnlijk) de sondeertruck over het sluitblok van de poort van de buren gereden met als gevolg dat deze krom/verzakt was en de poort niet meer sloot... Wij waren nog geen eigenaar en zaten in de grijze zone tussen het tekenen van het voorlopig koopcontract en het verkrijgen van een bouwvergunning / hypotheek in. Wij waren er ook niet wekelijks en de verkoper woont aan de andere kant van het land. Een week of vier later trof de buurvrouw ons en gaf aan dat er schade was met een aantal foto's er bij van het blok en het rijspoor van een truck. Hoewel we er niet bij waren leek het ons aannemelijk en en bovendien erg vervelend voor ze. We hebben we er uit goodwil geen probleem of verzekeringsverhaal van gemaakt. We hebben de schade direct vergoed (250.-) en later nog een flesje wijn gebracht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-10 12:15
Net de verkeerde dag qua weer geweest. :P
Welke regio is dit eigenlijk? Daar rechts lijkt een huis wat nogal veel op Youtube staat zegmaar. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
.

[ Voor 99% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
jowi schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:52:
[...]

De meeste zaken die worden genoemd (dank daar voor!) heb ik ook wel min of meer aan gedacht, maar deze dus niet. Wat zou je kunnen voorbereiden aan een laadpaal? Gewoon een loze buitendoos? En de accu, wel iets waar ik in mijn achterhoofd aan denk, maar wat kun je daar nu alvast voor doen (anders dan er plek voor vrijhouden) ?
Laadpaal:
Dikke mantelbuis rond 50, liefst rond 80 mm. Hier kostte het de nodige moeite om er, over een lengte van 18 m, een kabel van 5x6mm2 doorheen te trekken.

Thuisaccu:
Loze leiding tussen plek thuisaccu en meterkast

Meterkast:
Extra modules standaard mee installeren. Hier beginnen de 3 modules al behoorlijk vol te slibben (13 stuks 1-fase groep, 5 stuks 3-fase alamat, een aantal DIN-verbruiksmeters, overspanningsbeveiligingen)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
FabianGTI schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:45:
[...]

Net de verkeerde dag qua weer geweest. :P
Welke regio is dit eigenlijk? Daar rechts lijkt een huis wat nogal veel op Youtube staat zegmaar. :+
Geen idee aan welk huis je denkt maar dit is Almere

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-10 18:38
karelkale schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:58:
[...]

Ik snap je redenering, je moet even voor jezelf nagaan of dit wel je tijd en je aandacht waardig is?
Koop een slot en bespaar je al die moeite is mijn advies. Heb je trouwens geen bouwhekken staan toevallig?

Juridisch gezien heb je gelijk, maar of je ook gelijk krijgt in de praktijk en hoe dit eruit gaat zien is altijd de vraag.

[Afbeelding]
Of een stopcontact tussen L1-L2 hangen ipv aan de N.
Zo heeft een aannemer van mijn klant vorig jaar de elektra van 3 bouwketen opgeblazen...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndredB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-08 22:23
FRANQ schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:29:
@EdwinV
De trap kun je ook met een industrieel kozijn dicht maken zonder het ruimtelijke gevoel te missen.

Niet helemaal de ideale foto, maar dit is wat ik bedoel (eerste de beste wat ik op google vond)

[Afbeelding]
Ik ben ooit eens één keer van een trap afgegleden. Vervelend hoe je dan onderaan beland, maar daar wil je toch niet in een semi-geodriehoekvormachtige vuik vallen...???

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 08:53
[...]

De meeste zaken die worden genoemd (dank daar voor!) heb ik ook wel min of meer aan gedacht, maar deze dus niet. Wat zou je kunnen voorbereiden aan een laadpaal? Gewoon een loze buitendoos? En de accu, wel iets waar ik in mijn achterhoofd aan denk, maar wat kun je daar nu alvast voor doen (anders dan er plek voor vrijhouden) ?
Ik heb zo’n 5x6 kabel bij de bouw laten trekken naar de garage en daar een extra meterkastje laten plaatsen. Vanuit daar kan ik in de toekomst doorsteken naar buiten om accu’s aan de muur te hangen. Ook komt daar een doorvoer naar het dak van de garage en carport waar zonnepanelen op komen.

Zo’n zelfde kabel ligt ook op zolder voor de zonnepanelen die daar op het dak komen.

Owh, en trek ook gelijk UTP naar beiden locaties. Netwerk heb ik sowieso in elke ruimte laten leggen (soms meerder aansluitingen, zoals op mijn werkkamer).

Er hangen hier inmiddels twee laadpalen voor onze beide elektrische auto’s. Binnenkort worden er 53 zonnepanelen geplaatst. :)

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zena pdm
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ja, dit is vereist op grond van artikel 2.1.5 en 2.4.2 van de bouwverordening van je gemeente.
Als je eerst nog moet slopen voordat je kan bouwen kan je een vergunning met uitgestelde inwerkingtreding krijgen dat je eerst kan slopen, dan de bodemkwaliteit kan beoordelen en dan bij geschiktheid kan gaan bouwen.

Overigens is het niet echt gebruikelijk hier om je hele reactie in "mo" tags te zetten. Dat gebruiken we alleen voor echt gevoelige informatie.

[ Voor 14% gewijzigd door PaT op 05-11-2021 16:04 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Zena pdm het hoeft idd niet altijd.. maar dan heeft de gemeente al toegang tot een recent rapport bv van een ontwikkelaar of van zichzelf omdat ze de grond hebben getest voordat ze het verkochten.

Ook als het nieuwe en oude gebouw van zelfde omvang en aard zijn, kan het zijn dat het niet hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 10:32
[...]

Wat zou je kunnen voorbereiden aan een laadpaal? Gewoon een loze buitendoos? En de accu, wel iets waar
Voor de laadpaal heb ik inderdaad een pijp vanuit de MK naar de oprit gepland, en daar komt een buitendoos. Graven kan later. Wel neem ik een wat dikkere pijp zodat er 3-fase 32A door heen (zou) kunnen. Plus een UTP-aansluiting naar buiten. Voor de thuisaccu - ook grote stromen - doe ik precies hetzelfde; dikke pjp vanuit de MK plus UTP.
In de MK reserveer ik daarvoor de ruimte voor 2x extra 3fase groepen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zena pdm
  • Niet online
PaT schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:03:
[...]

Ja, dit is vereist op grond van artikel 2.1.5 en 2.4.2 van de bouwverordening van je gemeente.
Als je eerst nog moet slopen voordat je kan bouwen kan je een vergunning met uitgestelde inwerkingtreding krijgen dat je eerst kan slopen, dan de bodemkwaliteit kan beoordelen en dan bij geschiktheid kan gaan bouwen.

Overigens is het niet echt gebruikelijk hier om je hele reactie in "mo" tags te zetten. Dat gebruiken we alleen voor echt gevoelige informatie.
Ik heb het opgezocht en het staat daarin inderdaad. Architect zegt dat ie dit in zijn jarenlange ervaring slechts eenmaal mee heeft gemaakt. Maar hij zegt teveel dingen die niet juist zijn. Het sonderingsonderzoek had ie ook al niet laten uitvoeren terwijl we hem daarop wel hebben gewezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zena pdm
  • Niet online
twain4me schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:20:
@Zena pdm het hoeft idd niet altijd.. maar dan heeft de gemeente al toegang tot een recent rapport bv van een ontwikkelaar of van zichzelf omdat ze de grond hebben getest voordat ze het verkochten.

Ook als het nieuwe en oude gebouw van zelfde omvang en aard zijn, kan het zijn dat het niet hoeft.
Klopt. In de de bouwverordening zie ik inderdaad dat een recent rapport ook vrijwaring geeft tot verder onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:47
Verschilt per gemeente en sowieso is er een shift naar een meer strikte benadering. Toen ik een jaar of vijftien geleden een garage ging bouwen vroeg je de vergunning aan op alleen een ontwerp en moest je de stukken dan tijdig indienen in het bouwproces.

Bij mijn bouw nu was het ook zo dat een aantal dingen, zoals constructieberekeningen later ingediend zijn en niet in de bouwvergunning meegenomen zijn.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

StevenK schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:03:
[...]

Verschilt per gemeente en sowieso is er een shift naar een meer strikte benadering. Toen ik een jaar of vijftien geleden een garage ging bouwen vroeg je de vergunning aan op alleen een ontwerp en moest je de stukken dan tijdig indienen in het bouwproces.

Bij mijn bouw nu was het ook zo dat een aantal dingen, zoals constructieberekeningen later ingediend zijn en niet in de bouwvergunning meegenomen zijn.
Dat komt omdat je als aanvrager het RECHT hebt bepaalde stukken (zoals uitwerkingen van de constructie) later aan te leveren. Voor wie exact wil weten welke zaken dat zijn, lees artikel 2.7 van de ministeriële regeling omgevingsrecht (mor) maar eens na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Inschroefpluggen gebruiken. Of dampopen opbouw met houtvezel oid zodat je geen dampscherm nodig hebt.

Maar 1 gaatje in je folie gaat geen probleem zijn, je mocht willen dat het huis zó luchtdicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Of gewoon uitkijken dat je niet te lange schroeven gebruikt.
Met 5,0x30 schroeven kun je als je 18mm OSB onder het gips hebt prima een TV of scherm ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10us10
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05:38
En check even wat voor gipsplaten je hebt. Als die vezelversterkt zijn kan je er bij 12 5mm plaatdikte tot 50 kg per holle wandplug aan hangen. Dan is dat achterhout al snel zonde van je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:27
10us10 schreef op zondag 7 november 2021 @ 06:20:
En check even wat voor gipsplaten je hebt. Als die vezelversterkt zijn kan je er bij 12 5mm plaatdikte tot 50 kg per holle wandplug aan hangen. Dan is dat achterhout al snel zonde van je geld.
De gipsplaat zit bij mij direct op de osb, dus met holle wand pluggen gaat het niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
deejeebv schreef op zondag 7 november 2021 @ 08:30:
[...]

De gipsplaat zit bij mij direct op de osb, dus met holle wand pluggen gaat het niet werken.
Waarom niet? Gewoon langere gebruiken. Heb mijn keuken ook met duotecs dóor het OSB (hier 11mm OSB&12,5mm Fermacell, geen dampfolie) opgehangen.
Maar idd, wss was het met korte 5/6mm schroeven ook stevig zat geweest.

@10us10 het is gips of niet. Als het gipsvezel (Fermacell/Diamondboard) is, is het geen gips. Nu zijn akoustische en brandwerende gipsplaten wel wat steviger dan “normale”, maar blijft een slap ding vergeleken met gipsvezel.

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 07-11-2021 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 99% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 102% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
jowi schreef op zondag 7 november 2021 @ 09:26:
Luchtdicht maak ik me niet zo'n zorgen om, maar het dampscherm is er voor condensatie en vocht toch? Werkt dat nog goed als er hier en daar een gaatje in zit? Even aangenomen dat je het inderdaad doorboort bij het boren in het gips.
Je spreekt jezelf hier tegen. Het dampscherm is onderdeel van je luchtdichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 99% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:25
Ik wil me eens oriënteren op zelfbouw/bouw in eigen regie. Hiervoor ben ik op de juiste plek en heb ik nog wel wat pagina's terug te lezen :)
Bij mij in de gemeente komt eindelijk weer iets vrij van kavels, en de vraag is of ik ingeloot zou worden. Naast de torenhoge grondprijs €1k/m2, die nu eenmaal een resultaat van de huidige markt is, geeft de gemeente aan dat bouwkosten zo tussen de €650-750/m3 zouden liggen excl. plankosten/architect en overige kosten van ca. 10%. Ik vind dit erg aan de hoge kant en ben even benieuwd naar mensen met recente ervaring waar die op uit komen? Ik zou zelf eerder aan €500-650 denken op basis van wat ik tot nu heb gelezen.
Daarnaast heb ik van oorsprong een technische achtergrond (werk alleen niet in de techniek) en zou een deel van werkzaamheden zelf kunnen doen t.z.t. wat sowieso al veel scheelt (eigenlijk alle installatietechniek, elektra, zonnepanelen, warmtepomp) en ook het zelf zetten van een keuken heb ik al eens gedaan. Maar goed dat is meegenomen als het eenmaal zo ver is. Voor nu ben ik even bezig met een kostenplaatje om te kijken waar we op uit zouden komen. Ik denk dat we sowieso in gaan schrijven en dan maar afwachten of het lukt om ingeloot te worden op een kavel.

[ Voor 5% gewijzigd door Luiaard op 07-11-2021 15:13 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jowi schreef op zondag 7 november 2021 @ 09:26:
Luchtdicht maak ik me niet zo'n zorgen om, maar het dampscherm is er voor condensatie en vocht toch? Werkt dat nog goed als er hier en daar een gaatje in zit? Even aangenomen dat je het inderdaad doorboort bij het boren in het gips.
Het probleem is doorgaans eerder de luchtdichting dan de dampwerendheid. in het geval van de moderne "vuilniszakken" huizen ( dampdicht binnen dampopen buiten) wordt de luchtdichting met name met het dampscherm bereikt. Mede daarom worden er wel leidingspouwen gebruikt in de betere HSB dan zit het dampdicht scherm iets veder in de constructie, heb je minder doorbraken en minder snel een schroef of spijker die gaten veroorzaakt.

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 07-11-2021 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Luiaard schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:37:
Ik wil me eens oriënteren op zelfbouw/bouw in eigen regie. Hiervoor ben ik op de juiste plek en heb ik nog wel wat pagina's terug te lezen :)
De prijzen van huizen zijn afhankelijk van de grondkosten, de materialen en arbeid. De eerste en laatste waren al sterk gestegen en door post-COVID en de energiecrisis stijgen sommige materialen - denk aan hout, staal, isolatie (=petrochemie) of producten die gebakken worden als dakpannen en stenen - ook. De € 650/750 m3 vind ik van de gemeente een goede inschatting. Ga zeker in het begin wat hoger zitten, want tegenvallers zijn er altijd.
Natuurlijk is op alles te bezuinigen, het ;ligt er maar aan wat je eisen of wensen zijn.

Je kunt met zelfbouw flink besparen maar onderschat niet waar je aan begint. Mengvormen zijn ook mogelijk; een aannemer zet dan de ruwbouw en je bouwt zelf af. Vaak wordt daarbij de term casco gebruikt. Echter, er ligt met dat begrip niet precies vast wat daar onder valt. Zoek dus altijd heel goed uit wat er dan gebouwd wordt en wat er nog precies afgebouwd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvoerputje
  • Laatst online: 17-11-2024
Wij zijn inmiddels al een heel eind met de voorbereidingen voor ons nieuw te bouwen huis.

Vergunning is verleend, het is nog wachten tot de grond volledig bouwrijp is. Enkel de nutsvoorzieningen moeten nog aangelegd worden.

Met de hypotheek lopen wij echter tegen 1 punt aan, de hypotheekverlener heeft al onze documenten goedgekeurd op 1 na, zij vragen een energieprestatiegarantie voor 10 jaar. In de eerste instantie heeft onze hypotheekadviseur verteld dat de BENG-berekening (is reeds in ons bezit) voldoende is. Nu blijkt dit niet voldoende te zijn en verlangen zij toch een garantieverklaring voor 10 jaar. Hebben jullie hier misschien ervaring mee?

Even een situatieschets: de te bouwen woning is een nul-op-de-meter-woning. De woning (2-1kap) wordt gebouwd in eigen beheer. Wij laten het casco neer zetten door een aannemer. De verdere vaklui worden door ons zelf geregeld. Maar wie kan ik zo'n verklaring laten afgeven? Wanneer het projectbouw is, doet de aannemer dit natuurlijk. In ons geval heeft de aannemer hier niets mee van doen.

Ook lijkt me zo'n garantie pas bepalend wanneer je gebruik maakt van de regeling dat er extra leencapaciteit is (25K), ivm nul-op-de-meter bouwen. Wij maken hier echter geen gebruik van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:31
Luiaard schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:37:
Bij mij in de gemeente komt eindelijk weer iets vrij van kavels, en de vraag is of ik ingeloot zou worden. Naast de torenhoge grondprijs €1k/m2, die nu eenmaal een resultaat van de huidige markt is, geeft de gemeente aan dat bouwkosten zo tussen de €650-750/m3 zouden liggen excl. plankosten/architect en overige kosten van ca. 10%. Ik vind dit erg aan de hoge kant en ben even benieuwd naar mensen met recente ervaring waar die op uit komen? Ik zou zelf eerder aan €500-650 denken op basis van wat ik tot nu heb gelezen.
Daarnaast heb ik van oorsprong een technische achtergrond (werk alleen niet in de techniek) en zou een deel van werkzaamheden zelf kunnen doen t.z.t. wat sowieso al veel scheelt (eigenlijk alle installatietechniek, elektra, zonnepanelen, warmtepomp) en ook het zelf zetten van een keuken heb ik al eens gedaan. Maar goed dat is meegenomen als het eenmaal zo ver is. Voor nu ben ik even bezig met een kostenplaatje om te kijken waar we op uit zouden komen. Ik denk dat we sowieso in gaan schrijven en dan maar afwachten of het lukt om ingeloot te worden op een kavel.
Deze week de eindafrekening van onze woning gehad. Circa 550/m3. Hij gaf aan dat het tegenwoordig (agv gestegen materialen) bij €650/m3 begint. En dit is een aannemer die erg fair is, geen gekkigheid, eerlijke prijzen (en regio z-o Brabant). De inschatting van de gemeente lijkt me dus niet zo gek…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10us10
onne schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:46:
[...]

Deze week de eindafrekening van onze woning gehad. Circa 550/m2. Hij gaf aan dat het tegenwoordig (agv gestegen materialen) bij €650/m2 begint. En dit is een aannemer die erg fair is, geen gekkigheid, eerlijke prijzen (en regio z-o Brabant). De inschatting van de gemeente lijkt me dus niet zo gek…
Ik neem aan dat je per m3 bedoelt? 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
  • Laatst online: 09:31
10us10 schreef op zondag 7 november 2021 @ 18:37:
[...]

Ik neem aan dat je per m3 bedoelt? 😀
Haha ja idd, aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
bbbrumbrum schreef op zondag 7 november 2021 @ 09:10:
[...]

Waarom niet? Gewoon langere gebruiken. Heb mijn keuken ook met duotecs dóor het OSB (hier 11mm OSB&12,5mm Fermacell, geen dampfolie) opgehangen.
Maar idd, wss was het met korte 5/6mm schroeven ook stevig zat geweest.

@10us10 het is gips of niet. Als het gipsvezel (Fermacell/Diamondboard) is, is het geen gips. Nu zijn akoustische en brandwerende gipsplaten wel wat steviger dan “normale”, maar blijft een slap ding vergeleken met gipsvezel.
Bij mij zit er XPS schuim in de panelen (SIP), sus de panelen zijn niet hol, bovendien heb ik aan de binnenzijde een dubbele laag OSB van 15 mm. Materiaal genoeg dus om iets zonder pluggen aan op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17-10 12:43
onne schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:46:
[...]

Deze week de eindafrekening van onze woning gehad. Circa 550/m3. Hij gaf aan dat het tegenwoordig (agv gestegen materialen) bij €650/m3 begint. En dit is een aannemer die erg fair is, geen gekkigheid, eerlijke prijzen (en regio z-o Brabant). De inschatting van de gemeente lijkt me dus niet zo gek…
Dat valt me eigenlijk wel mee? Dat betekent dat je voor een woning van 200m2 met rechte muren van 2,60 slechts 275.000 euro betaald? Ik zat zelf eerder richting de 4-500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbremmer
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
MagniArtistique schreef op zondag 7 november 2021 @ 21:26:
[...]

Dat valt me eigenlijk wel mee? Dat betekent dat je voor een woning van 200m2 met rechte muren van 2,60 slechts 275.000 euro betaald? Ik zat zelf eerder richting de 4-500.
Bij nieuwbouw moet je wel rekenen met de buitenmaten, dat is al snel 30cm per vloer/muur erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Met €650/m3 wordt het wel een prijzig verhaal voor wat ik wil tenzij we wat concessies doen aan grootte. Ik denk dat je met 200m2 of meer wel richting de 800m3 gaat zeker voor een vrijstaand huis met garage? Dit als grove schattingen aangezien ik nu puur zou willen bepalen of we het überhaupt rondgerekend krijgen. Iets kleiner bouwen kan natuurlijk altijd.
Ik ben ook even benieuwd of een aannemer de garage gemakshalve meeneemt in die inhoud of dat dit los tegen lager tarief is, het is immers een heel andere afwerking.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10us10
Maar wat is die 200m2? Bruto oppervlak? Dan kom je niet aan 800m3 tenzijn al je ruimtes 4 meter hoog zijn. Als dat netto is wel maar volgens mij is voor iedereen hier zelfbouw een proces geweest van je beperkingen en grenzen verkennen, bijpassende plannen maken en dan kijken of je het nog steeds wil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10us10
Overigens rekent een aannemer niet met m3 prijzen. Een garage is natuurlijk goedkoper dan een keuken maar met 650 als uitgangspunt voor al je m3's heb je gewoon een reeel startpunt. En overigens nog niet alle luxe, het kan heel snel heel veel duurder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
We hebben nu 145m2 en ik zou wel graag ruimer willen. Van wat ik bij bestaande huizen zie, zal 180m2 of meer voor ons naar onze zin kunnen zijn. Begane grond moet van de gemeente al 3m plafondhoogte hebben, de rest kan normaal volgens bouwbesluit, maar minimale dakhoogte 11m en max. 13m maakt wel een flink huis. 600-700m3 zit je snel aan denk ik. Garage dan los beschouwen voor 30-40k misschien?

Zo'n richtprijs lijkt me overigens wel gebaseerd op sleutelklaar. Want dan valt er voor mij nog wel e.e.a. te besparen, ik heb dit jaar bv. ook in mijn huidige huis een hoop zelf gedaan o.a. volledig nieuwe keuken gezet.

[ Voor 5% gewijzigd door Luiaard op 08-11-2021 10:15 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Luiaard schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:09:
We hebben nu 145m2 en ik zou wel graag ruimer willen. Van wat ik bij bestaande huizen zie, zal 180m2 of meer voor ons naar onze zin kunnen zijn. Begane grond moet van de gemeente al 3m plafondhoogte hebben, de rest kan normaal volgens bouwbesluit, maar minimale dakhoogte 11m en max. 13m maakt wel een flink huis. 600-700m3 zit je snel aan denk ik. Garage dan los beschouwen voor 30-40k misschien?

Zo'n richtprijs lijkt me overigens wel gebaseerd op sleutelklaar. Want dan valt er voor mij nog wel e.e.a. te besparen, ik heb dit jaar bv. ook in mijn huidige huis een hoop zelf gedaan o.a. volledig nieuwe keuken gezet.
Dan krijg je ten opzichte van het huis wel een mini garage. Ik denk dat degelijk garage al gauw tussen de 100 a 150k zit. Als ik zie wat die van ons al kost en die is 4,5 bij 8,5.

Ik moet zeggen dat ik 145m2 al best ruim vindt :o

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Woody179 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:14:
[...]

Die lijn had ik al bij de steiger getrokken....

Hoewel ik nogsteeds achter mijn eerdere opmerking sta van het snoer doorsteken/toe eigenen. Kun je het volgende ook proberen:
- gemeente afdeling bouw en wonen / handhaving inschakelen.
- politie, aangifte doen of melding maken van een diefstal welke gaande is.
- uitzoeken om welke aannemer het gaat en kijken of hij bij een club is aangesloten (keurmerk) en daar een formele klacht indienen.
- in contact treden met je buren, goedschiks dan wel kwaadschiks... Hoewel je geen ruzie wil met je (nieuwe) buren zegt het al heel veel over de mensen als ze dit soort dingen accepteren. Voor de steiger zou ik nog begrip kunnen hebben als er geen andere manier mogelijk is. Maar voor alle andere zaken kunnen ze prima simpele handreikingen doen en daarmee de vlam uit de pan halen...

Voorbeeld:
Tijdens de sondering heeft (waarschijnlijk) de sondeertruck over het sluitblok van de poort van de buren gereden met als gevolg dat deze krom/verzakt was en de poort niet meer sloot... Wij waren nog geen eigenaar en zaten in de grijze zone tussen het tekenen van het voorlopig koopcontract en het verkrijgen van een bouwvergunning / hypotheek in. Wij waren er ook niet wekelijks en de verkoper woont aan de andere kant van het land. Een week of vier later trof de buurvrouw ons en gaf aan dat er schade was met een aantal foto's er bij van het blok en het rijspoor van een truck. Hoewel we er niet bij waren leek het ons aannemelijk en en bovendien erg vervelend voor ze. We hebben we er uit goodwil geen probleem of verzekeringsverhaal van gemaakt. We hebben de schade direct vergoed (250.-) en later nog een flesje wijn gebracht...
Uiteindelijk ook nog een hele slechte review geplaatst, nu neemt hij contact op of dat bij mij vandaan komt. Heb hem maar genereerd maar een gepaste reactie zou zijn "see you in court :9~ ".

kinderachtig vanuit mijn kant maar soms moet je het plezier uit de kleine dingen halen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Morpheusk schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:17:
[...]

Dan krijg je ten opzichte van het huis wel een mini garage. Ik denk dat degelijk garage al gauw tussen de 100 a 150k zit. Als ik zie wat die van ons al kost en die is 4,5 bij 8,5.

Ik moet zeggen dat ik 145m2 al best ruim vindt :o
Ah kijk ik ben hier vrij nieuw in, wat jij noemt voor een garage vind ik dan wel heel flink qua prijs, maar goed, moet wel wat richtlijnen hebben voor mijn oriëntatie.
Ja, we hebben best een redelijk ruime woning, wel een hoekwoning en we hebben drie kinderen dus je hebt ook wel wat ruimte nodig.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 13% gewijzigd door Luiaard op 08-11-2021 10:53 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H34H
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-10 14:36
battler schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:18:
[...]

Uiteindelijk ook nog een hele slechte review geplaatst, nu neemt hij contact op of dat bij mij vandaan komt. Heb hem maar genereerd maar een gepaste reactie zou zijn "see you in court :9~ ".

kinderachtig vanuit mijn kant maar soms moet je het plezier uit de kleine dingen halen. :+
Loop je nu niet het risico dat de boel gaat escaleren? Voor je het weet zit je bij de rijdende rechter ;)
Hoe is het contact met de opdrachtgevers van deze aannemer? Dat worden wel je aanstaande buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:14
@Luiaard heb je al bij de catalogusbouwers gekeken? Dan heb je een aardige indicatie wat een huis van een bepaald formaat moet kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MO050
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-09 12:13
- We hebben een centraal stofzuigsysteem en dat kan ook niet achteraf. Zouden we niet meer willen missen.

Mag ik vragen waar je de centraal stofzuigsysteem heb afgenomen?
Wat zijn ongeveer de kosten? Heb je het laten doen op de BG of door het hele huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MO050
Hoi Erik,
Binnenkort begint de aannemer met bouwen. Zou graag ook een camera willen plaatsen.
Voor om live mee te kijken en later zo'n bouw lapse te maken.
Wat heb jij gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Luiaard schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:47:
[...]

Ah kijk ik ben hier vrij nieuw in, wat jij noemt voor een garage vind ik dan wel heel flink qua prijs, maar goed, moet wel wat richtlijnen hebben voor mijn oriëntatie.
Ja, we hebben best een redelijk ruime woning, wel een hoekwoning en we hebben drie kinderen dus je hebt ook wel wat ruimte nodig.

***members only***
Daarom denk ik dat een garage niet zoveel zegt. Praten we over een garage van 4x3 met een plat dak of garage met een kap met dakpannen, zoals waar ik het over heb.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Fabian schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:27:
@Luiaard heb je al bij de catalogusbouwers gekeken? Dan heb je een aardige indicatie wat een huis van een bepaald formaat moet kosten.
Wel een paar bekeken, dan komt het zo te zien wel binnen begroting uit als dat indicatief is.
Morpheusk schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:08:
[...]

Daarom denk ik dat een garage niet zoveel zegt. Praten we over een garage van 4x3 met een plat dak of garage met een kap met dakpannen, zoals waar ik het over heb.
Max 9x6 denk ik zo snel aan het kavelpaspoort te zien, mijn idee waarschijnlijk gewoon plat dak.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
H34H schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:23:
[...]

Loop je nu niet het risico dat de boel gaat escaleren? Voor je het weet zit je bij de rijdende rechter ;)
Hoe is het contact met de opdrachtgevers van deze aannemer? Dat worden wel je aanstaande buren.
Contact is prima gelukkig, puur de aannemer die een hork is. Wat mij betreft is hiermee ook de kous af. Hij kinderachtig, wij kinderachtig en weer door. Als op basis hiervan de boel escaleert dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10us10
@Luiaard pas op met die catalogusprijzen. Als je een beetje gaat customizen ben je zo een klap meer kwijt. Zoek even terug in dit topic. Is al een hoop over geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
10us10 schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:36:
@Luiaard pas op met die catalogusprijzen. Als je een beetje gaat customizen ben je zo een klap meer kwijt. Zoek even terug in dit topic. Is al een hoop over geschreven.
De meeste catalogusbouwers zijn net als projectbouwers: voor meerwerk/afwijkingen worden zeer hoge prijzen berekend. Als je veel speciale wensen hebt ben je uiteindelijk beter af met een eingen ontwerper en aannemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
MO050 schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:43:
[...]

Hoi Erik,
Binnenkort begint de aannemer met bouwen. Zou graag ook een camera willen plaatsen.
Wat heb jij gebruikt?
Ik heb een veel te dure camera om alleen maar dit soort filmpjes te maken 😄

Wat fijn was:
- Een statief
- Foto's om de 30s
- Een voeding die in het stopcontact kan

Ik heb de foto's door lightroom gehaald, en het filmpje gemaakt met after effects (15fps). Maar veel camera's hebben ook een timelapse stand oid. Dan heb je al meteen een filmpje ipv foto's.
Als ik het nog eens doe, neem ik mss nog een iets kortere interval. 15-20s. Achteraf kun je wel data weghalen, maar niet toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-10 17:52

Dezz

Dezz's Insomnia

Afvoerputje schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:31:
Wij zijn inmiddels al een heel eind met de voorbereidingen voor ons nieuw te bouwen huis.

Vergunning is verleend, het is nog wachten tot de grond volledig bouwrijp is. Enkel de nutsvoorzieningen moeten nog aangelegd worden.

Met de hypotheek lopen wij echter tegen 1 punt aan, de hypotheekverlener heeft al onze documenten goedgekeurd op 1 na, zij vragen een energieprestatiegarantie voor 10 jaar. In de eerste instantie heeft onze hypotheekadviseur verteld dat de BENG-berekening (is reeds in ons bezit) voldoende is. Nu blijkt dit niet voldoende te zijn en verlangen zij toch een garantieverklaring voor 10 jaar. Hebben jullie hier misschien ervaring mee?

Even een situatieschets: de te bouwen woning is een nul-op-de-meter-woning. De woning (2-1kap) wordt gebouwd in eigen beheer. Wij laten het casco neer zetten door een aannemer. De verdere vaklui worden door ons zelf geregeld. Maar wie kan ik zo'n verklaring laten afgeven? Wanneer het projectbouw is, doet de aannemer dit natuurlijk. In ons geval heeft de aannemer hier niets mee van doen.

Ook lijkt me zo'n garantie pas bepalend wanneer je gebruik maakt van de regeling dat er extra leencapaciteit is (25K), ivm nul-op-de-meter bouwen. Wij maken hier echter geen gebruik van.
Is er geen mogelijkheid dat je de aannemer samen met de installateur een document laat ondertekenen? Ik heb tijdens de bouw van onze woning ook deze vraag gehad van onze hypotheekverstrekker en die ging toen ook niet akkoord met de EPC berekening die ik in had gediend. Uiteindelijk heb ik zelf een A4'tje in elkaar gezet waar de aannemer een krabbel op heeft gezet en die is toen akkoord bevonden door de hypotheekverstrekker. Dus mocht je dat A4'tje willen hebben dan stuur mij maar een DM :)

Beam Me Up!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luiaard
10us10 schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:36:
Ik ben bezig met lezen vanaf deel 1 :)

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:14
Wat heb jij gebruikt?
Live meekijken is nog best een uitdaging. Camera, 4G/5G verbinding, kans op diefstal etc.

Mocht je de mogelijkheid hebben om dagelijks naar de bouw te gaan dan is een gopro op een stok een betaalbare optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwxiVlORVeqIhcLA7lRAczqp1H0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kTBjEmcAmz0qbCT3Vd1OAubD.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvoerputje
  • Laatst online: 17-11-2024
Dezz schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:04:
[...]

Is er geen mogelijkheid dat je de aannemer samen met de installateur een document laat ondertekenen? Ik heb tijdens de bouw van onze woning ook deze vraag gehad van onze hypotheekverstrekker en die ging toen ook niet akkoord met de EPC berekening die ik in had gediend. Uiteindelijk heb ik zelf een A4'tje in elkaar gezet waar de aannemer een krabbel op heeft gezet en die is toen akkoord bevonden door de hypotheekverstrekker. Dus mocht je dat A4'tje willen hebben dan stuur mij maar een DM :)
Ah ben ik dus toch niet de enige! Ik DM je even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-10 15:05
Onze hypotheek verstrekker vraagt een specificatie van de kosten voor de nuts aansluiting.
Is dit lijstje compleet, of mis ik iets?
- Elektriciteit: tarief opvragen bij netwerk beheerder
- Water: tarief opvragen bij waterbedrijf
- Glasvezel/internet: ?? dit loopt niet via een internet provider neem ik aan?
- Riool: tarief opvragen bij gemeente?
- Gas: gasvrij
- mis ik nog iets?

Onze aannemer heeft 3 weken geleden de tekening en aanvraag naar de gemeente gestuurd als input voor het vooroverleg, we hebben een ontvangst bevestiging gehad en verder niks meer gehoord. Wat zijn de ervaringen hier hoe lang dit kan duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
Dezz schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:04:
[...]

Het is bizar wat een hypotheek verstrekker soms vraagt en waar ze vervolgens genoegen mee nemen.
Ik heb een maandelijkse vaste bonus, daar willen ze bewijs van (logisch!). Dus ik stuur de email waarin mijn werkgever dit officieel bevestigd als bewijs, is niet goed. Vervolgens maak ik zelf een A4-tje met dezelfde tekst en het logo van het bedrijf er boven, laat het tekenen door de werkgever en dan is het goed 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
DutchAddick schreef op maandag 8 november 2021 @ 18:49:
[...]

Het is bizar wat een hypotheek verstrekker soms vraagt en waar ze vervolgens genoegen mee nemen.
Ik heb een maandelijkse vaste bonus, daar willen ze bewijs van (logisch!). Dus ik stuur de email waarin mijn werkgever dit officieel bevestigd als bewijs, is niet goed. Vervolgens maak ik zelf een A4-tje met dezelfde tekst en het logo van het bedrijf er boven, laat het tekenen door de werkgever en dan is het goed 8)7
Een mail is niet hetzelfde als een ondertekend document, dat verschil is toch wel belangrijk en begrijpelijk? Dat hypotheekverstrekkers enorm veel van je willen weten is inderdaad zo. Volgens mij moesten wij indertijd zelfs een medische keuring incl. test op HIV :? Is misschien nu niet meer zo, maar dat vond ik vrij bizar.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MO050
Fabian schreef op maandag 8 november 2021 @ 18:17:
[...]

Live meekijken is nog best een uitdaging. Camera, 4G/5G verbinding, kans op diefstal etc.

Mocht je de mogelijkheid hebben om dagelijks naar de bouw te gaan dan is een gopro op een stok een betaalbare optie.

[Afbeelding]
bedankt voor de tip!
Directe buren wonen nu paar maanden, misschien mag ik hun wifi gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:34
Ik vraag me af of het uberhaupt mag in het kader van de AVG om 24x7 iedereen te filmen die aan het werk is.

Misschien onder het motto "veiligheid" ?

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 08-11-2021 19:32 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
Grolsch schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:31:
Ik vraag me af of het uberhaupt mag in het kader van de AVG om 24x7 iedereen te filmen die aan het werk is.

Misschien onder het motto "veiligheid" ?
Mag je niet in het openbaar filmen wat je wilt? Of je het vervolgens mag publiceren online is dan weer wat anders misschien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Sivvis schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:49:
[...]

Mag je niet in het openbaar filmen wat je wilt? Of je het vervolgens mag publiceren online is dan weer wat anders misschien.
Je mag niet zo maar filmen, ik was er zelf ook niet van gediend als het geen serieus doel heeft.

https://autoriteitpersoon...ratoezicht-op-de-werkplek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Luiaard schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:37:
[...]

Ik ben bezig met lezen vanaf deel 1 :)
Ja met catalogusbouw betaal je misschien meer, maar zeker niet zoveel als bij projectbouw is mijn ervaring. Ik heb namelijk optie gehad op projectbouw met dezelfde aannemer, waar ik nu een catalogushuis door heb laten bouwen. En de meerwerkprijs van de projectbouw was een stuk duurder dan de catalogusbouwer. En ook veel flexibeler bij catalogusbouw. Een extra stopcontact betaal je voor, maar stopcontact en wanden verplaatsen kostte niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
Grolsch schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:52:
[...]

Je mag niet zo maar filmen, ik was er zelf ook niet van gediend als het geen serieus doel heeft.

https://autoriteitpersoon...ratoezicht-op-de-werkplek
Dat is een werkgever die zijn werknemers filmt, dat is wat anders dan een prive persoon die in het publiek filmt zou ik denken. Er zijn genoeg dingen die een werkgever niet mag maar een prive persoon wel, en terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
chris vw schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:04:
[...]

Ja met catalogusbouw betaal je misschien meer, maar zeker niet zoveel als bij projectbouw is mijn ervaring. Ik heb namelijk optie gehad op projectbouw met dezelfde aannemer, waar ik nu een catalogushuis door heb laten bouwen. En de meerwerkprijs van de projectbouw was een stuk duurder dan de catalogusbouwer. En ook veel flexibeler bij catalogusbouw. Een extra stopcontact betaal je voor, maar stopcontact en wanden verplaatsen kostte niks.
Zelfde ervaring hier. Meerprijzen vallen enorm mee en verplaatsen van muren, ramen, stopcontacten etc kost niks extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Sivvis schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:12:
[...]

Dat is een werkgever die zijn werknemers filmt, dat is wat anders dan een prive persoon die in het publiek filmt zou ik denken. Er zijn genoeg dingen die een werkgever niet mag maar een prive persoon wel, en terecht.
Volgens mij gaat het hier toch om een particulier, die als opdrachtgever een (zijn) bouwterrein wil filmen waar een leverancier (aannemer en onderaannemers) aan het werk is :?

Zolang er niemand klaagt zal het wel goed gaan verwacht ik, en anders bordjes ophangen "Verboden voor onbevoegden, cameratoezicht" dan mag het wel verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
MO050 schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:35:Mag ik vragen waar je de centraal stofzuigsysteem heb afgenomen?
Wat zijn ongeveer de kosten? Heb je het laten doen op de BG of door het hele huis?
We hebben dat van Snoek. Werkt simpel en betrouwbaar. Pijpen door het hele huis, van de kelder tot de verdieping en zo’n 4 aansluitingen pee vloer.
Kosten zo rond de 2K, wel zelf aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 99% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 102% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
jowi schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 07:47:
[...]

Is dat voor een 'gewone' hypotheek of een 'groene' hypotheek waar ze korting geven op energiebesparende maatregelen? Of om aan te tonen dat je 106% wil lenen opb energiemaatregelen?
Een "gewone" hypotheek, we financieren maar 65%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 98% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spais
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-10 21:13

Spais

The Spais Melange

DutchAddick schreef op maandag 8 november 2021 @ 18:46:
Onze hypotheek verstrekker vraagt een specificatie van de kosten voor de nuts aansluiting.
Is dit lijstje compleet, of mis ik iets?
- Elektriciteit: tarief opvragen bij netwerk beheerder
- Water: tarief opvragen bij waterbedrijf
- Glasvezel/internet: ?? dit loopt niet via een internet provider neem ik aan?
- Riool: tarief opvragen bij gemeente?
- Gas: gasvrij
- mis ik nog iets?
Wij zijn momenteel bezig en ik zit nu op de volgende nuts:
- Elektra (Westland Infra) bouwaansluiting + later verleggen naar woning: 1770
- Water (Evides) bouwaansluiting + later verleggen naar woning: 1050
- Riool gemeente westland: 4000
- KPN Glas: geen kosten
- Deltafiber glas: nog geen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:56
Normaal gesproken wordt een telefoon, cai en/of glasvezelverbinding inderdaad kosteloos aangelegd. Deze liften ook vaak mee op de graafwerkzaamheden die door elektra worden uitgevoerd.

Tenzij je in een buitengebied woont, dan wil het weleens anders lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
Bedankt beidenn, hier kan ik wat mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
Spais schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:24:
[...]

Wij zijn momenteel bezig en ik zit nu op de volgende nuts:
- Elektra (Westland Infra) bouwaansluiting + later verleggen naar woning: 1770
- Water (Evides) bouwaansluiting + later verleggen naar woning: 1050
- Riool gemeente westland: 4000
- KPN Glas: geen kosten
- Deltafiber glas: nog geen idee
Bij ons is het:
- Elektra → Enduris → 1241
- Water → Evides → 1066
- Riool → Gemeente Borsele → 650

Riool aansluiting is duur bij julie :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 17-10 08:51
jowi schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 07:32:

Verder zat ik nog te denken aan een waterontharder. Zijn uiteraard makkelijk achteraf te installeren, maar ik denk dat ik dat ook meteen laat doen. En nee, geen Jomanda oplichters magneet, maar een zout installatie.
Dan even de juiste aansluitingen (water/electra) en afvoer aanleggen vooraf. Bij voorkeur ook een afvoer in de vloer waar dat ding staat, voor een eventuele lekkage...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 99% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 08:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchAddick
Uitgebreide site met info over waterontharders:

https://kosten-waterontharder.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Karp
Het "oude" huis staat nu op funda. Ook wel een spannende stap in het bouwproces. Met de prijzen van tegenwoordig een flinke factor in ons bouwbudget. Zeker gezien de ontwikkelingen hier in Utrecht. 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Dat moet geen punt zijn hier in Utrecht, kan alleen maar meevallen schat ik zo in (hoeveel wordt er overboden...) Alsnog wel spannend natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Luiaard op 09-11-2021 18:35 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 99% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Voor informatie over waterontharders gaan we eerst af op onze collega Tweakers:
Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Belangrijk om te weten; als je water té zacht maakt (0 pH) krijg je vlekken van mineralen die zich normaal met kalk binden. Ook warmtepompen en boilers hebben een beetje kalk nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:13
Conrado schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:44:

Belangrijk om te weten; als je water té zacht maakt (0 pH) krijg je vlekken van mineralen die zich normaal met kalk binden. Ook warmtepompen en boilers hebben een beetje kalk nodig.
Waarop baseer je dat?
Dan zou heel internet namelijk vol moeten staan met klachten van aquacell gebruikers.

[ Voor 8% gewijzigd door Deleon78 op 10-11-2021 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 99% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:43

NDF82

Doomed Space Marine

Deleon78 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:56:
[...]

Waarop baseer je dat?
Dan zou heel internet namelijk vol moeten staan met klachten van aquacell gebruikers.
Hier staat iets (onderaan de pagina) over mogelijke schade op kranen en ander badkamer garnituur:
https://www.hotbath.nl/service/onderhoud/onderhoud_gn/
Belangrijk advies bij gebruik waterontharder
Bij gebruik van een waterontharder dient u rekening te houden met de afstelling volgens het advies van uw leverancier. Verkeerd ingestelde waterontharders kunnen onherstelbare schade aan metaaloppervlaktes die direct met indrogend douche- of badwater in aanraking komen veroorzaken. Deze schades zijn duidelijk herkenbaar aan een zogenaamd sinaasappeleffect op glansfinishes of onuitpoetsbare vlekken op geborstelde finishes. Op deze wijze aangetaste Hotbath armaturen vallen buiten iedere vorm van garantie.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik heb nu bijna 3 jaar zo'n Aquacell waterontharder. Die wordt netjes onderhouden en afgesteld. Geen enkel probleem met een sinaasappelhuid op welke kraan dan ook. Ik vind het een fantastisch ding. Geen gezeur met kalk op je douchewand en kranen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Karp
Conrado schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:44:

Bedoel je een pH van 7 IPV 0? Richting 0 is richting het zuurste mogelijk. Zoals accuzuur. 1 is zoiets als maagzuur. 7 is neutraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Karp schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:49:
[...]
Bedoel je een pH van 7 IPV 0? Richting 0 is richting het zuurste mogelijk. Zoals accuzuur. 1 is zoiets als maagzuur. 7 is neutraal.
Hoe kom ik nu bij pH uit? 8)7
Ik bedoel natuurlijk de hardheid 0dh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 98% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

jowi schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:12:
Heb nu een aantal van die machines bekeken en nergens adviseren ze om de hardheid naar 0 te brengen. Ik denk niet eens dat dat kan. Zo te zien is 2 a 3 een mooie waarde.
Veel van die meetstripjes waar je de Dh waarde mee kan meten geven dan ook 'tussen de 0 en 2' (of iets dergelijks) aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:20
[...]

Hoi Erik,
Wat heb jij gebruikt?
Ik heb een Brinno tlc200 gebruikt.
Een goede investering aangezien ik een conflict met mijn aannemer heb. Dankzij de Timelapse kan ik zaken bewijzen. Was er niet voor bedoeld, de Timelapse zelf is ook leuk omdat je anders toch veel van de bouw mist
Pagina: 1 ... 202 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic