07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Situatie is namelijk als volgt. Ik heb een CMX48 (12L hars). De waterhardheid is gemeten 8dH. Ik haalde alleen de capaciteit van de CMX48 niet vanwege te weinig bezouting (vermoedelijk). Dat leek opgelost met een R2D2 vlotter, maar die trok halverwege schuin als er te weinig zout in zat waardoor ik weer hard water had. Inmiddels heb ik een 70KG bak. Daar heb ik een stuk meer vertrouwen in nu.
Vraag is alleen, wat voor capaciteit moet ik nu hanteren? Het staat er nu zo:
Backwash: 2 min
Brine: 45 min
Rinse: 3 min
Fill: 2.00 kg
Capacity: 30
Volgens mij moet de capacity wel weer hoger kunnen nu de bezouting/fill hoger kan dan voorheen (omdat nu de vlotter ook niet te vroeg aftikt). Als ik het baseer op de R2D2-48 (ook 12L hars) kom ik uit op een capacity van 4000 (10% marge).
[ Voor 5% gewijzigd door ViezeVis op 15-04-2025 17:32 ]
Met de juiste bezouting zou de capaciteit bij een waterhardheid van 8 ongeveer 4500L moeten zijn.ViezeVis schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:30:toon volledige bericht
Heeft iemand de capaciteitsberekening sheet van de CMX-series hier toevallig? Ik zie alleen die van de Less en R2D2.
Situatie is namelijk als volgt. Ik heb een CMX48 (12L hars). De waterhardheid is gemeten 8dH. Ik haalde alleen de capaciteit van de CMX48 niet vanwege te weinig bezouting (vermoedelijk). Dat leek opgelost met een R2D2 vlotter, maar die trok halverwege schuin als er te weinig zout in zat waardoor ik weer hard water had. Inmiddels heb ik een 70KG bak. Daar heb ik een stuk meer vertrouwen in nu.
Vraag is alleen, wat voor capaciteit moet ik nu hanteren? Het staat er nu zo:
Backwash: 2 min
Brine: 45 min
Rinse: 3 min
Fill: 2.00 kg
Capacity: 30
Volgens mij moet de capacity wel weer hoger kunnen nu de bezouting/fill hoger kan dan voorheen (omdat nu de vlotter ook niet te vroeg aftikt). Als ik het baseer op de R2D2-48 (ook 12L hars) kom ik uit op een capacity van 4000 (10% marge).
Advies is inderdaad om 4000 aan te houden.
Echter, kan je ook bij dit model uiteraard de bezouting efficiënter maken.
Met een kleine injector (om de brine tijd zo lang mogelijk te rekken) kan je de bezouting waarschijnlijk wel tot ~120gr per liter brengen.
Tijden zouden er dan als volgt uit zien:
Backwash: 5 min
Brine: 60 min
Rinse: 5 min
Fill: ~1.50 kg
Het is dan belangrijk dat je meet met de maatbeker of er daadwerkelijk 4,8L water tijdens de refill fase wordt bijgepompt.
(Disclaimer: Niet getest, in theorie
Volgens mij bestaat er nog maar 1 merk vaatwaspoeder en dat is Sun. Mijn wasmachine autodoseert vloeibaar appie huismerk.Bramthegreat schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:32:
Welk wasmiddel en vaatwaspoeder gebruiken jullie voor het wassen met onthard water?
Merken maken niet zoveel uit denk ik, je hebt vooral veel minder nodig.
Onee, jumbo heeft nog merk 'actifff' ofzo
[ Voor 5% gewijzigd door EWK op 16-04-2025 16:59 ]
Hoi!
Waar zet ik in dit geval, voor een capaciteit van 4000, de backwash, brine, rinse en fill fase op? En de capacity?AQMOS schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:34:toon volledige bericht
[...]
Met de juiste bezouting zou de capaciteit bij een waterhardheid van 8 ongeveer 4500L moeten zijn.
Advies is inderdaad om 4000 aan te houden.
Echter, kan je ook bij dit model uiteraard de bezouting efficiënter maken.
Met een kleine injector (om de brine tijd zo lang mogelijk te rekken) kan je de bezouting waarschijnlijk wel tot ~120gr per liter brengen.
Tijden zouden er dan als volgt uit zien:
Backwash: 5 min
Brine: 60 min
Rinse: 5 min
Fill: ~1.50 kg
Het is dan belangrijk dat je meet met de maatbeker of er daadwerkelijk 4,8L water tijdens de refill fase wordt bijgepompt.
(Disclaimer: Niet getest, in theorie)
Voor vaatwasser heb ik Sun. 2 theelepels zoals de meesten. 1 in de voorspoeling (dus gewoon in de vaatwasser gooien) en 1 in het bakje. Wasmiddel gewoon van Robijn. Maar dan <20ml per wasbeurt.Bramthegreat schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:32:
Welk wasmiddel en vaatwaspoeder gebruiken jullie voor het wassen met onthard water?
Hmm WD40 in je waterRemtronica schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:41:
Ik heb een waterontharder met een bypass, alleen die bypass gaat zo enorm stroef en is vrijwel niet meer om te zetten. Kan ik dat smeren met wd40 o.i.d? Staat de bypass los van het water, zodat er zeker geen wd40 in het water komt? [Afbeelding]
Gewoon simpel voedselveilig siliconen geen optie ?
Dat vroeg ik me af, komt zo’n bypass in contact met het water? Als het wel in contact met het water komt dan is wd40 of iets dergelijks geen oplossing. Wat is dan wel veilig?vormulier schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:53:
[...]
Hmm WD40 in je water![]()
Gewoon simpel voedselveilig siliconen geen optie ?
Zeker komt de bypass incontact met het water Het water wat normaal door je bypass naar je ontharder gaat moet nu door je bypass direct naar de uithang van de bypass.Remtronica schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:53:
[...]
Dat vroeg ik me af, komt zo’n bypass in contact met het water?
Het is:
Watermeter -> bypass -> ontharder -> bypass -> huis
of:
Watermeter -> bypass -> bypass -> huis
Hier is WD40 dus totaal niet wenselijk. Gewoon siliconen gebruiken.
Situatie:
- Twee personen, circa 100m³ per jaar
- Plaatsing in meterkast (watermeter zit onder kruipluik er naast)
- Afvoer m.i. via achterkant meterkast naar keukenafvoer (of anders via riolering in kruipruimte)
- Integratie met Home Assistant gewenst
- Bij voorkeur installatie door de leverancier
- Regio Amsterdam (Waternet)
(Ik heb de Aqmos less 10).
Welke tijden en inkomende hardheid is er ingesteld en hoeveel kg zout
https://docs.google.com/s...nI4_Ikig/edit?usp=sharing
Zie @Flappie zijn gegevens om te vergelijken.
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-04-2025 19:34 ]
bw1 5 min
draw 60 min
bw2 1 min
rinse 8 min
fill 1 min 20
inkomende hardheid 7.
kg zout 1 kg.
dat verschilt niet veel van Flapie, bv kg zout staat bij hem op 1.25 edit: en natuurlijk inkomende hh bij hem 10!
[ Voor 9% gewijzigd door M.a.r.t.i.n. op 23-04-2025 23:00 ]
Ik zit alleen een beetje met mijn meterkast, qua ruimte of dit wel past. Het verbruik is 69m3 per jaar. Mogelijk dat dit in de toekomst gaat toenemen.
Ik zit te denken aan een Aquamos Less-10 waterontharder, deze is geschikt voor 1-3 persoonshuishoudens.
Situatie:

Qua hoogte zou hij links moeten kunnen passen, voor de rest moet ik het nog opmeten. De breedte en diepte kon ik zo snel niet vinden.
Qua leidingen vraag ik me af of dit handig zelf te doen is. Mijn vader is handig en wil wel installeren, maar het moet ook geen hoop gepriegel worden.
Hoe schatten jullie dit in?
Ik betwijfel het, de meterkast zit al vol met plakplintjesBinnetie schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:12:toon volledige bericht
Ik ben me aan het oriënteren en inlezen voor een waterontharder. De hardheid hier is 7,7.
Ik zit alleen een beetje met mijn meterkast, qua ruimte of dit wel past. Het verbruik is 69m3 per jaar. Mogelijk dat dit in de toekomst gaat toenemen.
Ik zit te denken aan een Aquamos Less-10 waterontharder, deze is geschikt voor 1-3 persoonshuishoudens.
Situatie:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Qua hoogte zou hij links moeten kunnen passen, voor de rest moet ik het nog opmeten. De breedte en diepte kon ik zo snel niet vinden.
Qua leidingen vraag ik me af of dit handig zelf te doen is. Mijn vader is handig en wil wel installeren, maar het moet ook geen hoop gepriegel worden.
Hoe schatten jullie dit in?

hoe wordt de capaciteit aangemaakt? aan totale hars dat wordt aangemaakt tijdens het regenereren? hoe kan de ontharder zien dat hij bijv. 3K onthard water kan draaien? aan de hand van welke gegevens?
[ Voor 9% gewijzigd door Farabi op 24-04-2025 12:18 ]
Die "witte buis" is waarschijnlijk niet alleen een filter, maar ook een ontharder. Deze is dus niet meer nodig en zelfs af te raden. Door twee maal te ontharden (op 2 verschillende manieren), wordt het water zuurder (agressiever) en kan het je machine (aluminium en koper onderdelen) beschadigen.Palomar schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:17:
Wij hebben sindskort een waterontharder van Amysoft. Nu heb ik een DeLonghi volautomatisch koffieapparaat waar ik elke paar maanden een nieuw waterfilter in doe (zo'n witte buis). Is zo'n filter nu nog steeds nodig of kan ik hem er nu ook uit laten?
Grtz Mark
Ik heb bij mijn DeLonghi machine dat ding eruit gelaten en via de instellingen het water op zacht ingesteld. Echter blijft de machine vragen om af en toe te ontkalken. Daar heb ik over gebeld met DeLonghi en dat kan je niet uitzetten.Palomar schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:17:
Wij hebben sindskort een waterontharder van Amysoft. Nu heb ik een DeLonghi volautomatisch koffieapparaat waar ik elke paar maanden een nieuw waterfilter in doe (zo'n witte buis). Is zo'n filter nu nog steeds nodig of kan ik hem er nu ook uit laten?
Er wordt geen hars/capaciteit gemaakt. De cilinder bevat al hars. De hoeveelheid hars bepaalde de capaciteit. Afhankelijk van wat je instelt op je besturings kop bij een bepaalde hardheid komt daar een bepaalde capaciteit uit.Farabi schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:17:
even een vraagje over de techniek.
hoe wordt de capaciteit aangemaakt? aan totale hars dat wordt aangemaakt tijdens het regenereren? hoe kan de ontharder zien dat hij bijv. 3K onthard water kan draaien? aan de hand van welke gegevens?
Wat op de websites van leveranciers staat is een vermelde capaciteit bij een gemiddelde hardheid van 7 volgens mij. Als jouw hardheid dan 10 is heb je dus minder capaciteit in liters alvorens er weer geredeneerd moet worden.
@Flappie heeft inmiddels een LESS-15 (volgens mij) omdat hij toch iets capaciteit te kort kwam.M.a.r.t.i.n. schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:57:
net even gekeken tijdens de regen en daarna;
bw1 5 min
draw 60 min
bw2 1 min
rinse 8 min
fill 1 min 20
inkomende hardheid 7.
kg zout 1 kg.
dat verschilt niet veel van Flapie, bv kg zout staat bij hem op 1.25 edit: en natuurlijk inkomende hh bij hem 10!
Persoonlijk zou ik eerst kijken of:
- er 1,25 kg aangemaakt kan worden. En dan de FILL tijd in de gaten houden. Als de tijd nog niet om is en het vullen stopt al op de vlotter heeft het niet zo veel nut (dan kan je de vlotter wellicht nog wat hoger afstellen)
- daarna tijden aanpassen en strakker zetten (teveel spoelen na de brine is ook al een extra belasting op de eind capaciteit.
bw1 3 min
draw 35 min
bw2 1 min
rinse 3 min
fill 1,25 kg
En even tijdens brine(draw) controleren of er water uit je zout reservoir gaat en tijdens fill er weer in. (vlotter constructie werking en airlock balletje)
Is je inkomende hardheid daadwerkelijk 7 (DH druppelset) of is dat ingesteld?
7 of 10 dH maakt ook een verschil in "berekende" eind capaciteit
@Binnetie
Je kan de less ook losnemen in 2 delen (dan een voet bij bestellen en een losstaand zoutvaatje
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
en erboven staan ook wat maten om te passen en te meten.
Je hebt ook nog een afvoer nodig he?
[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-04-2025 17:57 ]
Qua afmetingen heb ik het gevonden via je linkje, ga ik nog even goed naar kijken of dat past.
In de kruipruimte is een optie maar daarvoor moet ik droogloopmat weghalen en een zwaar luik openen. Als hij daar komt dan wordt het lastig om er in de toekomst zelf in de kruipruimte te komen denk ik.
Kan wel eens een foto maken. Plus dat ik daar geen stroom heb.
Afvoer zal er ook moeten komen ja.
@martinus83 haha ja ik had nog een stukje over.
Op "verzoek" kan je ook een LESS nemen als losstaande fles
De maatvoering heb ik in de gelinkte post enkele post daarboven staan.
Vanwege de "dikke" fles kun je met haakse verbindingen werken en dan valt de diepte nog mee.
Een Clack WS1 (CM) kan ook, maar dan heb je een hogere besturing en minder hars waarschijnlijk
@SMSfreakie Wat heb je besteld?
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-04-2025 16:11 ]
Hoe moet ik dat zien? De Less als losstaande fles?AUijtdehaag schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:09:
@Binnetie
Op "verzoek" kan je ook een LESS nemen als losstaande fles
De maatvoering heb ik in de gelinkte post enkele post daarboven staan.
Vanwege de "dikke" fles kun je met haakse verbindingen werken en dan valt de diepte nog mee.
Een Clack WS1 (CM) kan ook, maar dan heb je een hogere besturing en minder hars waarschijnlijk
Ik heb wat zitten meten maar wordt wel krap. Diepte tussen wand meterkast en kozijn is bijv maar 27 cm omdat er nog buizen met stroom voor zitten.
Ik denk dat ik wat fotos ga maken en hun gewoon om advies vraag.
Ik zou voor willen stellen dat je eens op mijn linkjes klikt daar staan plaatjes en afmetingen
[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-04-2025 09:38 ]
Asc-90 bij amysoft
Ruim voldoende voor hier.. (laatste jaar afrekening water was 50m3)
404 Signature not found
Alvast bedankt.
JR1966 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:53:
Sinds medio vorig jaar hebben we een Remon Tara aangeschaft en laten installeren. Al met al erg tevreden over. Erg zuinig met zout, waarmee je ook nog eens niet vast zit aan één leverancier. Ik kan het desgewenst gewoon bij Hornbach of Karwei aanschaffen.
Installatie ging erg netjes waarbij de monteur prettig meedacht.
Grappig om te zien met de tester dat je eerst 9 druppels testvloeistof nodig hebt om het water groen te kleuren en dat het nu na de eerste druppel al groen kleurt.
Vooral veel plezier van geen kalk meer. Water is ook smakelijker geworden.
Anyway.. Ik lijk wel een fanboy maar ik ben echt erg tevreden.
Niet helemaal wat je zoekt, maar over een paar weken komt hier een Remon Tara 10 DW voor 2K, maar dat is met een actie-korting en wat meerwerk (omleggen van wat leidingen in de meterkast, als we dan toch bezig zijn zeg maar..), dus niet het model wat je zoekt en de prijs is niet 100% representatief, maar wellicht heb je er iets aan als indicatie.FreddyJay schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:32:
Ik ben op zoek naar de prijs inclusief installatie van de Remon Deluxe Tara 13 DW. Iemand zo vrij de prijs te delen?
Alvast bedankt.
[...]
Ik weet dat het veel geld is, maar zowel Aqmos als Amysoft gaven aan dat de meterkast te klein is om iets mee te kunnen, terwijl er geen andere plek in huis is zonder meterslange omleidingen en een hoop beton boringen.
Remon geeft aan dat ze denken dat ze het passend kunnen maken. We gaan het zien..
Dus als ik even zo globaal reken dan ben je voor de Remon Tara 10 DW met installatie, actie en zonder meerwerk ongeveer 1600 kwijt?
nairolf schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:22:
[...]
Niet helemaal wat je zoekt, maar over een paar weken komt hier een Remon Tara 10 DW voor 2K, maar dat is met een actie-korting en wat meerwerk (omleggen van wat leidingen in de meterkast, als we dan toch bezig zijn zeg maar..), dus niet het model wat je zoekt en de prijs is niet 100% representatief, maar wellicht heb je er iets aan als indicatie.
Ik weet dat het veel geld is, maar zowel Aqmos als Amysoft gaven aan dat de meterkast te klein is om iets mee te kunnen, terwijl er geen andere plek in huis is zonder meterslange omleidingen en een hoop beton boringen.
Remon geeft aan dat ze denken dat ze het passend kunnen maken. We gaan het zien..
- Je kunt silica het beste verwijderen met Peek Polish op RVS of chroom. Hiermee heb ik het beste resultaat. Andere schurende middelen werken ook (franke bijv.), maar zorgen voor krassen.
- Silica komt vaker voor bij nieuwe woningen en kan een lange tijd zorgen voor extra aanslag.
- Lokaal nagevraagd en de problemen komen niet voor bij buren in de omgeving, die hebben geen aanslag op bijvoorbeeld glas met een ontharder. (bestaande bouw)
- Silica komt vooral voor bij stilstaand en warm water. Ik heb een elektrische boiler en dit kan inderdaad een rol spelen. De volgende stap is de boiler temperatuur aanpassen indien mogelijk van 65 naar 55. Dit ivm kristalvorming en oplosbaarheid (warmer = minder oplosbaar). Eventueel naspoelen met koud water kan ook.
Verder kan ik zeggen dat het aanpassen van de hardheid niet veel uitmaakt. Er blijven vlekken komen. Het enige voordeel zou misschien kunnen zijn dat het makkelijker te verwijderen is.
Is dit jouw ervaring of zijn er meer voorbeelden?TumTum schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:54:
- Silica komt vaker voor bij nieuwe woningen en kan een lange tijd zorgen voor extra aanslag.
Waarom zou dit zijn? Omdat nieuwe huizen meerlagenbuis hebben (dus water in contact met kunststof) en oudere woningen meer koperen leidingen (met historische kalk neerslag)?
Het kan ook aan de hars in ontharder liggen. De ene zou meer affiniteit met silica kunnen hebben en wel wat verwijderen, en een ander niet.- Lokaal nagevraagd en de problemen komen niet voor bij buren in de omgeving, die hebben geen aanslag op bijvoorbeeld glas met een ontharder. (bestaande bouw)
Als we aannemen dat het silicium in opgelost vorm bij de woning aankomt, zou je misschien juist zo heet en lang mogelijk willen bewaren om de oploste vorm (orthokiezelzuur) naar een vast vorm (siliciumoxide) om te zetten. Want als het eenmaal vast is, lijkt me niet dat het zich nog gemakkelijk aan oppervlakken hecht (tenzij het kristalkiemen zijn)- Silica komt vooral voor bij stilstaand en warm water. Ik heb een elektrische boiler en dit kan inderdaad een rol spelen. De volgende stap is de boiler temperatuur aanpassen indien mogelijk van 65 naar 55. Dit ivm kristalvorming en oplosbaarheid (warmer = minder oplosbaar). Eventueel naspoelen met koud water kan ook.
Aanpassen van de hardheid betekent bijmengen van niet onthard water. Kan goed zijn dat een mengel van kalk en neergeslagen silicum makkelijk te verwijderen.Verder kan ik zeggen dat het aanpassen van de hardheid niet veel uitmaakt. Er blijven vlekken komen. Het enige voordeel zou misschien kunnen zijn dat het makkelijker te verwijderen is.
Verder lijkt me de pH (zuurgaard) van het water wel een rol te spelen. En wellicht ook een eventuele beschermingsanode in de boiler?
Ik heb dit meerdere keren gehoord. Het is niet per definitie zo dat het altijd zo is. Wel is het zo dat de stoffen door de bouw vaker voor kunnen komen in leidingen. Zo had ik in het begin ook last van veel roestspikkels.WackoH schreef op maandag 28 april 2025 @ 23:01:
[...]
Is dit jouw ervaring of zijn er meer voorbeelden?
Waarom zou dit zijn? Omdat nieuwe huizen meerlagenbuis hebben (dus water in contact met kunststof) en oudere woningen meer koperen leidingen (met historische kalk neerslag)?
Klopt, maar ik kan dit niet hard maken. De enige manier om dit te proberen is een andere ontharder. Ik ben daarover in gesprek. Nu is het wel zo dat de ontharder hier niet veel mee zou moetenHet kan ook aan de hars in ontharder liggen. De ene zou meer affiniteit met silica kunnen hebben en wel wat verwijderen, en een ander niet.
Dit is niet zo. Bij een hete temperatuur zoals in mijn boiler kan het water de deeltjes niet vasthouden. Die slaan dus neer op kranen, rvs wasbakken, tegels als je warm water gebruikt. Dit neemt dus toe naar mate het water heter wordt.Als we aannemen dat het silicium in opgelost vorm bij de woning aankomt, zou je misschien juist zo heet en lang mogelijk willen bewaren om de oploste vorm (orthokiezelzuur) naar een vast vorm (siliciumoxide) om te zetten. Want als het eenmaal vast is, lijkt me niet dat het zich nog gemakkelijk aan oppervlakken hecht (tenzij het kristalkiemen zijn)
[...]
Dit is interessant en zal ik navragen. De verwarmingselementen zijn ‘droog’ en beschermd tegen kalk naast de ontharders. De anodes zijn een jaar oud.Aanpassen van de hardheid betekent bijmengen van niet onthard water. Kan goed zijn dat een mengel van kalk en neergeslagen silicum makkelijk te verwijderen.
Verder lijkt me de pH (zuurgaard) van het water wel een rol te spelen. En wellicht ook een eventuele beschermingsanode in de boiler?
maar goed ook pas 1 rondje vaatwas gedraaid, en 2 douche beurtjes...
vind geinig dat je best wat dingen kan uitlezen op het display..
zou pas leuk worden als je zulke data ook kon uitlezen voor bv HA, maar goed gezien er geen dataoutput op zit wordt t lastig
[ Voor 37% gewijzigd door SMSfreakie op 29-04-2025 21:08 ]
404 Signature not found
Heb je wel de hardheid voor en na installatie gemeten? En war verwacht je effect te zien?SMSfreakie schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:06:
inmiddels staat de ontharder zo`n 32 uur te staan, merk ik al effect? heb nog het idee van niet..
maar goed ook pas 1 rondje vaatwas gedraaid, en 2 douche beurtjes...
voor 7~8 druppels.. nu 1~2 (afhankelijk van hoe nauwkeurig ik de testhoeveelheid heb...)gjcvro schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:08:
[...]
Heb je wel de hardheid voor en na installatie gemeten? En war verwacht je effect te zien?
404 Signature not found
Zelf maken he?SMSfreakie schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:06:
vind geinig dat je best wat dingen kan uitlezen op het display..
zou pas leuk worden als je zulke data ook kon uitlezen voor bv HA, maar goed gezien er geen dataoutput op zit wordt t lastig
Met een TOF afstand sensor en een stroom meting kan je al veel verzinnen.
Losse ijzerdeeltjes in een leiding voor sanitair water lijken me onwaarschijnlijk. Het leidingwerk hoort voor zover ik weet alleen uit PE, AluPEx of koper/messing (wellicht met nikkel coating) te bestaan. Wel mogelijk is dat er bij de ijzervijlsel van buiten in de leidingen is gekomen, maar ik zou verwachen dat je die bij het eerste gebruik direct uit spoelt. Ik denk eerder dat er bij de bouw met een haakse slijpers is gewerkt waardoor ijzerdeeltjes in je wasbak zijn geland (en wellicht ingesmolten) die later zijn gaan roesten.TumTum schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 06:28:
[...]
Ik heb dit meerdere keren gehoord. Het is niet per definitie zo dat het altijd zo is. Wel is het zo dat de stoffen door de bouw vaker voor kunnen komen in leidingen. Zo had ik in het begin ook last van veel roestspikkels.
Je kunt in beginsel de harscilinder open maken en de inhoud door andere hars vervangen. Bv. Aqmos heeft 3 verschillende types. Geen idee of deze verbetering kunnen geven. Daar moet de meneer van Aqmos maar een utispraak over doen.Klopt, maar ik kan dit niet hard maken. De enige manier om dit te proberen is een andere ontharder. Ik ben daarover in gesprek. Nu is het wel zo dat de ontharder hier niet veel mee zou moeten.
Wat je op basis van wat de reactie van Mad Wally in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?" zou kunnen proberen is om extra vroeg te gaan regeneren. Dit om te voorkomen dat zwak gebonden silicaat op een gegeven moment door calcium en magnesium wordt verdrongen en alsnog de ontharder met het water verlaat en aanslag geeft.
Je schrijft dit wel stellig met een argumentatie die ik niet kan volgen en zonder verdere onderbouwing. Dus vind ik lastig om op in te gaan.Dit is niet zo. Bij een hete temperatuur zoals in mijn boiler kan het water de deeltjes niet vasthouden. Die slaan dus neer op kranen, rvs wasbakken, tegels als je warm water gebruikt. Dit neemt dus toe naar mate het water heter wordt.
Ik zou niet weten waarom. Zo lang je nog vast zout onder water ziet, zal de oplossing met zout verzadigd raken. Mits er voldoende tijd om op te lossen. Want als er nog maar een paar brokjes zout over zouden zijn, gaat dit wel langer duren.Farabi schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:57:
Ik probeer een beetje in te schatten wanneer ik de zoutbak van less (25kg) moet aanvullen. Ben ik al te laat als de situatie zo eruit ziet?
:strip_exif()/f/image/mfEWPPkd76pOitBZWSWmyCbb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8rRToBg1z4qYkJdQgmfuSqTM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6YKM2IQgNoLX1xQLYMiZHcBh.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb sinds een aantal weken een LESS-15 in gebruik, omgebouwd door Aqmos voor installatie in de meterkast met een aparte zoutvat. De eerste 2-3 weken naar volle tevredenheid. Ik heb gisteren getest met nog ~35% capaciteit en zag tot mijn verbazing dat ik 4-5 druppels nodig met het testje.
Vervolgens ben ik handmatig gaan regenereren en heb ik de vlotter gecontroleerd. Deze ging eerder dicht dan de volledige FILL (~20 seconde) dus die heb ik wat bijgesteld. Ook heb ik gecontroleerd of alles goed zuigt (er blijft maar een klein laagje water in de bak, ik gebruik de instellingen van @AUijtdehaag voor een droge zoutbak) en de hoeveelheid water in de FILL (5l op 1.75kg, dat gaat ook goed). Vervolgens nog een keer handmatig geregeneerd. Totaal 3 volledige regeneraties doorgelopen in een paar uur tijd.
Nog steeds kleurt de test rood, wel kleurt deze groen na 1 druppel maar ik zou toch 0dh verwachten. Wat kan hier mis zijn?
Ik ga geen hars vervangen op dit moment. Als ik dat moet doen, dan vervang ik het systeem.
De combinatie van boilers (heet water) in combinatie met silicaat kun je even googlen. Het lost deels op in warm water. Als het dan afkoelt, zit het vast. En dan ook echt goed vast. Het is een soort harde doorzichtige laag (in de vorm van opgedroogde waterdruppels). Ik moet hier nog verder naar kijken. Maar zo raar is het niet. Ik ben uiteraard nog aan het testen.
Ik heb mijn Less (van vorige maand) helaas nog ontvangen met de oude upflow configuratie. Helaas heeft het een halve zak zout gekost om hier achter te komen. Ik had eigenlijk niet verwacht dat deze nog uitgeleverd zouden worden @AQMOSRensaru schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:12:
Ik heb een interessant probleem - iemand die dit herkent? (of @AQMOS )
Ik heb sinds een aantal weken een LESS-15 in gebruik, omgebouwd door Aqmos voor installatie in de meterkast met een aparte zoutvat. De eerste 2-3 weken naar volle tevredenheid. Ik heb gisteren getest met nog ~35% capaciteit en zag tot mijn verbazing dat ik 4-5 druppels nodig met het testje.
Vervolgens ben ik handmatig gaan regenereren en heb ik de vlotter gecontroleerd. Deze ging eerder dicht dan de volledige FILL (~20 seconde) dus die heb ik wat bijgesteld. Ook heb ik gecontroleerd of alles goed zuigt (er blijft maar een klein laagje water in de bak, ik gebruik de instellingen van @AUijtdehaag voor een droge zoutbak) en de hoeveelheid water in de FILL (5l op 1.75kg, dat gaat ook goed). Vervolgens nog een keer handmatig geregeneerd. Totaal 3 volledige regeneraties doorgelopen in een paar uur tijd.
Nog steeds kleurt de test rood, wel kleurt deze groen na 1 druppel maar ik zou toch 0dh verwachten. Wat kan hier mis zijn?
:strip_exif()/f/image/kMdxq8zl2AlzE5rIiK39cqob.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe kan je oude upflow constateren? Waaraan zie je dat?Rensaru schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:49:
[...]
Ik heb mijn Less (van vorige maand) helaas nog ontvangen met de oude upflow configuratie. Helaas heeft het een halve zak zout gekost om hier achter te komen. Ik had eigenlijk niet verwacht dat deze nog uitgeleverd zouden worden @AQMOS [Afbeelding]
De injector moet aan de rechterkant zitten, de plug links. Op mijn foto is het omgedraaid. In daarnaast is de injector in de nieuwe modellen paars en niet bruin (bij mij zit er nog wel een bruine, al zegt @AUijtdehaag dat het niet bijzonder veel uitmaakt)Farabi schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:17:
[...]
Hoe kan je oude upflow constateren? Waaraan zie je dat?
Als je op injector zoekt in dit draadje vind je er meer info over (ook van Aqmos)
Is dit de goeie?Rensaru schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:32:
[...]
De injector moet aan de rechterkant zitten, de plug links. Op mijn foto is het omgedraaid. In daarnaast is de injector in de nieuwe modellen paars en niet bruin (bij mij zit er nog wel een bruine, al zegt @AUijtdehaag dat het niet bijzonder veel uitmaakt)
Als je op injector zoekt in dit draadje vind je er meer info over (ook van Aqmos)
:strip_exif()/f/image/4ff4mmGsC6yXbOLQ7wMVKb6c.jpg?f=fotoalbum_large)
Om dit te controleren moet je de ronde afdichtingen er voorzichtig afdraaien. Ze zitten nogal strak dus je hebt een waterpomptang nodig. Let op dat ze nogal broos zijn dus voorzichtigheid is aan te raden, ik heb er een theedoek overheen gedaan om het plastic te sparen. Zodra hij los zit kan je hem er met de hand afdraaien.
Oh ja, ik heb dit gedaan zonder druk op de fles (bypass dicht en even de kraan laten lopen). Er drupt wel nog wat water uit dus heb een handdoek/bakje paraat.
Had al bedacht er een camera op te zetten en een finger met een servo om door de "info" te bladeren.. En de foto's door Ai te laten analyserenAUijtdehaag schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 22:00:
[...]
Zelf maken he?
404 Signature not found
Ik heb mijn less-20 ook nog maar net, volgens mij werkt hij prima.Rensaru schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:32:
[...]
De injector moet aan de rechterkant zitten, de plug links. Op mijn foto is het omgedraaid. In daarnaast is de injector in de nieuwe modellen paars en niet bruin (bij mij zit er nog wel een bruine, al zegt @AUijtdehaag dat het niet bijzonder veel uitmaakt)
En vraag me nu af of ik ook naar de injector moet kijken, of gewoon lekker laten gaan?
Tsja het is een vrij simpele check, met 10 minuten ben je klaar. Ik heb hem wel als meterkast model gekocht dus wellicht maakt dat iets van verschil.timbe schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:11:
[...]
Ik heb mijn less-20 ook nog maar net, volgens mij werkt hij prima.
En vraag me nu af of ik ook naar de injector moet kijken, of gewoon lekker laten gaan?
Maar kun me eens uitleggen waarom ik het moet controleren.Rensaru schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:31:
[...]
Tsja het is een vrij simpele check, met 10 minuten ben je klaar. Ik heb hem wel als meterkast model gekocht dus wellicht maakt dat iets van verschil.
wat is het voordeel of nadeel van deze of een andere injector?
Het staat in mijn vorige paar posts wat uitgebreider beschreven maar waar het op neer komt: ik kreeg na 3 weken gebruik met geen enkele mogelijkheid meer zacht water, zelfs na 3x regenereren. Bleek dat mijn exemplaar is uitgeleverd met een onjuiste configuratie (de injector zit dan in upflow ipv downflow)timbe schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:41:
[...]
Maar kun me eens uitleggen waarom ik het moet controleren.
wat is het voordeel of nadeel van deze of een andere injector?
@AUijtdehaag Die stroommeting heb ik, maar wat doe je er dan mee?AUijtdehaag schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 22:00:
[...]
Zelf maken he?
Aan HA voeren is geen probleem, maar laat je daar dan nog een algoritme of automatisering op los?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
maar goed het smaakt iets anders.. voor mijn smaak lekkerder.. verder lastig te omschrijven want smaak is nogal persoonlijk immers..
ook lossen dingen als Fraix instant drink poeder beter op dan voorheen!
geen opgedroogde kalk/mineralen vlekjes gespot op de schone vaat (vooral op kunstoffen)
* SMSfreakie is happy
404 Signature not found
Als jij iets hebt gekocht wat anders is dan dat zij aangeven, dan kun je hier juridisch vast wel iets mee. Uiteindelijk geef je zelf aan dat het er anders uitziet op de website. Het bedrijf met magneten is ook hard aangepakt. Maar het blijft lastig om die bedrijven goed aan te pakken.Hugo1529 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:18:
aquabion nooit kopen, dit is pure oplichterij. ik heb deze met slijptol in delen gesneden en er blijkt alleen maar een massief ijzeren kern in te zitten, geen zinc anodes en dergelijke zoals de mooie plaatjes op de site laten zien. dit ding kan zo niet functioneren. de heren van aquabion geven ook geen reply als je dit zo aangeeft. ik heb er helaas 2 gekocht en incl montage ben ik dus opgelicht voor 1200 euro. die krijg je dus nooit mee terug maar nog erger je installatie loopt dus alsnog te verkalken. ik blijf dit verkondigen waar mogelijk maar de heren hebben alle mogelijkheden tot plaatsen review vakkundig omzeilt, je kunt potentiele slachtotffers eigenlijk nergens echt goed waarschuwen hiervoor en op hun eigen site staan een hoop nep reviews dus als iemand nog tips heeft waar ik dit kwijt kan graag, dank.[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb achter de meterkast een voorraadkast met ideale ruimte.

Tot aan het tweede plankje is het 75cm hoog. Hij zou op het plankje met melkpakken kunnen staan of op de grond zodat ik het eerste plankje er boven kan plaatsen.

(ruimte 2 is de meterkast en ruimte 4 is de voorraadkast)
Achter de linker wand zit de achterkant van de meterkast met afvoer onder de kruipruimte en achter de rechterwand (niet zichtbaar op de foto) zit de afvoer van de vaatwasser.
Ik offer hiermee een klein beetje ruimte op, maar kan zo wel altijd makkelijk bijvullen.
Mijn verbruik is 69m3 per jaar, de Less-10 is dan prima. Ik sluit niet uit dat ik in de toekomst ga samenwonen of het waterverbruik omhoog gaat. Is het dan beter om naar de Less-15 te gaan of gewoon de Less-10 wat harder laten werken?
In de voorraadkast loopt links achter ook een afvoer van boven naar beneden in de koof?
De voorraadkast lijkt me dan ideaal als deze grenst aan de MK.
Je kan nog steeds voor een losse fles met zoutvaatje gaan.
Zoutvaatje is dan eenvoudiger los te koppelen en te reinigen.
Ik verbruik 32 m3 per jaar en heb een less-15.
Wellicht een wat hoger zoutverbruik dan met een less-10 maar dat gaat prima.
[ Voor 3% gewijzigd door Farabi op 03-05-2025 20:04 ]
Die van mij verbruikt 74 liter danFarabi schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:04:
hoeveel water wordt er ongeveer verbruikt tijdens het regenereren?
Hoi!
Ik heb de less-20.
[ Voor 5% gewijzigd door Farabi op 03-05-2025 21:03 ]
Hij heeft het over liters per minuut he. Niet totaal.Farabi schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:02:
@EWK Dat is wel een erg groot verschil vergeleken met het bericht van @AUijtdehaag . Welke ontharder heb je?
Ik heb de less-20.
Ik heb een NWF
Hoi!
Ah oke, my bad. Wat kost het regenereren aan water dan ongeveer in €?EWK schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:06:
[...]
Hij heeft het over liters per minuut he. Niet totaal.
Ik heb een NWF
[ Voor 12% gewijzigd door Farabi op 03-05-2025 21:08 ]
Dat is aantal liters x prijs per liter. Waarschijnlijk nog geen 10 cent dus, maar zoek je tarief vooral even opFarabi schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:07:
[...]
Ah oke, my bad. Wat kost het regenereren aan water dan ongeveer in €?
[ Voor 13% gewijzigd door EWK op 03-05-2025 21:11 ]
Hoi!
Pro tip; minder houdbare melk kopen en je bespaart zo al ruimteBinnetie schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:42:
Terugkomend op de afmetingen van mijn meterkast. Ik ontkom er niet aan om de hele boel te verbouwen en apparatuur te verplaatsen of te verhangen.
Ik heb achter de meterkast een voorraadkast met ideale ruimte.
[Afbeelding]
Tot aan het tweede plankje is het 75cm hoog. Hij zou op het plankje met melkpakken kunnen staan of op de grond zodat ik het eerste plankje er boven kan plaatsen.
Mijn regeneratie gebruikt in totaal ca. 68 liter. Zelfde orde grootte dus.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ik vermoed dat daar de afvoer van het wastafeltje in de wc en de afvoer van het bad en toilet boven zijn.AUijtdehaag schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:23:
@Binnetie
In de voorraadkast loopt links achter ook een afvoer van boven naar beneden in de koof?
De voorraadkast lijkt me dan ideaal als deze grenst aan de MK.
Je kan nog steeds voor een losse fles met zoutvaatje gaan.
Zoutvaatje is dan eenvoudiger los te koppelen en te reinigen.
Ik verbruik 32 m3 per jaar en heb een less-15.
Wellicht een wat hoger zoutverbruik dan met een less-10 maar dat gaat prima.
War maakte goor jou dat je koos voor de Less-15 ipv 10?
Ik vind zo op de site niet de instructies voor het verwijderen van de zoutbak van een Less-model, maar dit staat wat netter in de voorraadkast.
Hoor je de ontharder ook tijdens het in bedrijf zijn? Tijdens regeneren etc maakt me dat niet uit. Maar stel de wasmachine staat aan en ik zit in de kamer? Ik zit hemelsbreed 4 meter van de voorraadkast en er zit een eenvoudige opdekdeur tussen.
De keuze voor een less-15 of 10 was bigger is better,
Maar achteraf had ik ook met een 10 afgekund
Vanuit je koof zou je dus eventueel een aansluting kunnen maken met aanboorzadel als de standpijp 110 is.
En dan verlopen naar een slangtule.
Ipv airgap sifon heb ik een pvc terugslagklepje er tussen geplaatst.
Ik kan wel wat linkjes plaatsen van de materialen, indien interesse.
Zo heb ik het ook aangesloten bij mijn nichtje
![]() | ![]() |
De ontharder hoor je niet tijdens normaal bedrijf.
Zie het als een cyclindrisch vat wat doorstroomt wordt met water
en regenereren doe ik hier overdag omstreeks 18:00. (kan ik het ook mooi zelf volgen) en dat geluid is wel aanwezig. (vooral backwash en brine en schakelen tussen de stappen)
Als je de zoutbak ook schoon wil maken van het "all-in-one" model dan heb je best een uitdaging.
Die is niet gemaakt om gedemonteerd te worden. Ik heb ooit eens een link geplaatst om de 4 pluggen te 3d printen.
Maar kennelijk komt de hint niet over van een externe zoutbak dus laat ook maar.
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-05-2025 10:47 ]
Gewoon volhouden, soms moet de boodschap herhaald worden (ook bij mijAUijtdehaag schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:01:
Ik heb ooit eens een link gestuurd om de 4 pluggen te 3d printen.
Maar kennelijk komt de hint niet over van een externe zoutbak dus laat ook maar.
Dat van de aanboorzadel kende ik niet, zag dat het eenvoudig is te realiseren.
Linkjes zijn welkom.
Hoe reinigen mensen met een Less dan hun zoutbak? Ik ben me nog aan het oriënteren vandaar dat ik nog na wil denken of het een Less of een losse harsfles met zoutvaatjes wordt.
https://www.wildkamp.nl/p...rijs-110-x-40-mm/15001468
https://www.wildkamp.nl/p...compleet-d-57-mm/15001470
https://www.wildkamp.nl/p...5-8-mm-slangtule/15001483
https://www.wildkamp.nl/p...gklem-rvs-13-20-mm/770205
https://www.wildkamp.nl/p...buis-pvc-u-13-mm/15007226
Afvoerslang (zelfde als aqmos levert met de less)
https://www.wildkamp.nl/p...mm-l-maximaal-50-m/750570
Hier zie je de fles uit de zoutbak. (4x zelfborgende plastic pluggen verwijderen, dan komt deksel los).
Het hele deksel krijg je er alleen af (indien nodig) als je de kop los draait van de cylinder.
![]() |
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-05-2025 11:25 ]
2-jaar oud, 10 liter harstank, met WiFi (monitoring flow en zoutinhoud etc)
En wil dit gelijk goed & zorgeloos (zelf) installeren.
Situatie : Water hardheid = +/- 22 Duitse = +/- 40 Franse graden.
Verbruik gemiddeld = 145l/dag
Ik gebruik reeds jaren een elektrische anti-kalk oplossing.
Waar ik trouwens tevreden van ben. Die laat ik zitten, al was het maar om de verzachter te beschermen en/of als backup.
https://www.h-tronic.de/PKS-2000-plus-X/1611222
Reden van overgaan naar een 'echte' waterverzachter, is het plan om een elektrische boiler te installeren. Om deels PV overschot in kwijt te kunnen.
3~400V, 6kW, deze zal tot 80 graden verwarmen. Een ontkalker is dan aanbevolen.
Graag jullie mening, of het nuttig is om :
- een (90 micron) "terugspoelfilter" te plaatsen/gebruiken ? (in België)
https://www.aqmos.nl/shop...egelaar-en-manometer-7315
Best prijzig. Drukregelaar heb ik niet nodig. Maar vindt niet meteen een (gekend merk) zonder. Ik kan me voorstellen dat dit wel enkele plastic stukjes en zand er uithaalt van werken ergens, in de straat. Maar of het julllie echt ontzorgd heeft van ellende ?
- een "aansluitblok met bemonsteringskraan" te plaatsen/gebruiken ?
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B013PEIXFQ
Of maak je evengoed zelf een by-pass met wat kranen.
Kan me niet voorstellen dat ik daar veel mee zou gaan bijregelen ?
Wel, wens ik de installatie vlot in by-pass te zetten, om pakweg de vijver bij te vullen.
En als je daarmee wat resthardheid hebt ingeregeld, dan is het toch zoeken als je terugkomt van de bypass stand ?
[ Voor 0% gewijzigd door lanticster op 04-05-2025 17:33 . Reden: typo ]
Met 22 dH en 10 ltr hars hou je een capaciteit over van ~1200 liter tussen de regeneraties (8 dgn)
https://docs.google.com/s...096324&rtpof=true&sd=true
Misschien is het dan wel verstandig om wat resthardheid bij te mengen, dan hou je iets meer capacaciteit over.
Of een voorfilter nodig is in jouw situatie weet ik niet.
Nu is er al een harscleaner in de set gegaan op aanbevelen van het bedrijf en uiteindelijk ook de hele ontharder omgeruild voor een nieuw exemplaar. Maar dat lijkt echter geen uitkomst te bieden.
Meer Tweakers die dit probleem hebben gehad en een mogelijke oplossing voor dit smaak issue hebben. Als de bypass is ingeschakeld dan is dit probleem volledig weg.
Hardheid is 7.6°dH in de regio Oost-Drenthe.
Het is een kwestie van smaakLightLuke schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:27:
Wij hebben sinds een aantal weken een waterontharder van Unique. Het water wordt daarbij goed onthard maar de smaak van het water is vrij bitter geworden en valt soms te omschrijven als tabak of plastic. Ook visite vond het water niet lekker en een vreemde bijsmaak hebben.
Nu is er al een harscleaner in de set gegaan op aanbevelen van het bedrijf en uiteindelijk ook de hele ontharder omgeruild voor een nieuw exemplaar. Maar dat lijkt echter geen uitkomst te bieden.
Meer Tweakers die dit probleem hebben gehad en een mogelijke oplossing voor dit smaak issue hebben. Als de bypass is ingeschakeld dan is dit probleem volledig weg.
De meeste mensen zijn er aan gewend na een aantal weken. Zolang je geen zoute smaak hebt, dan zit je hoogstwaarschijnlijk goed.
Wat je kan doen is een RO aan één kraan aansluiten met remineralisatie. Dan heb je één kraan met calcium. (En de standaard voordelen van een RO zoals PFAS uit je drinkwater halen. ~5-10% van de PFAS komt uit drinkwater)
Een simpel filterbeker met sediment filter (5 micron) is voldoende. Ik zou de 10" transparante filterbeker met 10" wikkel filter 5 micron plaatsen.lanticster schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:32:toon volledige bericht
Hi, ik haal morgen een 2-dehandse waterverzachter op.
2-jaar oud, 10 liter harstank, met WiFi (monitoring flow en zoutinhoud etc)
En wil dit gelijk goed & zorgeloos (zelf) installeren.
Situatie : Water hardheid = +/- 22 Duitse = +/- 40 Franse graden.
Verbruik gemiddeld = 145l/dag
Ik gebruik reeds jaren een elektrische anti-kalk oplossing.
Waar ik trouwens tevreden van ben. Die laat ik zitten, al was het maar om de verzachter te beschermen en/of als backup.
https://www.h-tronic.de/PKS-2000-plus-X/1611222
Reden van overgaan naar een 'echte' waterverzachter, is het plan om een elektrische boiler te installeren. Om deels PV overschot in kwijt te kunnen.
3~400V, 6kW, deze zal tot 80 graden verwarmen. Een ontkalker is dan aanbevolen.
Graag jullie mening, of het nuttig is om :
- een (90 micron) "terugspoelfilter" te plaatsen/gebruiken ? (in België)
https://www.aqmos.nl/shop...egelaar-en-manometer-7315
Best prijzig. Drukregelaar heb ik niet nodig. Maar vindt niet meteen een (gekend merk) zonder. Ik kan me voorstellen dat dit wel enkele plastic stukjes en zand er uithaalt van werken ergens, in de straat. Maar of het julllie echt ontzorgd heeft van ellende ?
- een "aansluitblok met bemonsteringskraan" te plaatsen/gebruiken ?
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B013PEIXFQ
Of maak je evengoed zelf een by-pass met wat kranen.
Kan me niet voorstellen dat ik daar veel mee zou gaan bijregelen ?
Wel, wens ik de installatie vlot in by-pass te zetten, om pakweg de vijver bij te vullen.
En als je daarmee wat resthardheid hebt ingeregeld, dan is het toch zoeken als je terugkomt van de bypass stand ?
Dan zie je eenvoudig wanneer deze aan vervanging toe is.
Montageblok heeft bijkomende voordelen zoals een monster kraan en de mogelijkheid om extra hardheid bij te mengen. Ook is het een robuuste opstelling om de waterontharder eenvoudig er even tussen weg te halen.
Het is echter relatief lastig voor de meeste mensen om zelf te installeren. (Tip: gebruik Loctite 55)
Het is zeker geen zoute smaak die overblijft, het blijft aanwezig ook als de ontharder minder hard staat ingesteld dan 7.6 dH. Bij familie en vrienden die eveneens over waterontharders beschikken heb ik deze smaak nog nooit geproefd.AQMOS schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:08:
[...]
Het is een kwestie van smaak
De meeste mensen zijn er aan gewend na een aantal weken. Zolang je geen zoute smaak hebt, dan zit je hoogstwaarschijnlijk goed.
Wat je kan doen is een RO aan één kraan aansluiten met remineralisatie. Dan heb je één kraan met calcium. (En de standaard voordelen van een RO zoals PFAS uit je drinkwater halen. ~5-10% van de PFAS komt uit drinkwater)
Zijn er toevallig tussen de rvs slang en ontharder zwarte rubberen dichtingen gebruikt ipv harde aqua dichtingen? Op m'n werk gebruiken we de zwarte rubberen niet meer omdat deze nogal eens smaak issues gaven.LightLuke schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:27:
Wij hebben sinds een aantal weken een waterontharder van Unique. Het water wordt daarbij goed onthard maar de smaak van het water is vrij bitter geworden en valt soms te omschrijven als tabak of plastic. Ook visite vond het water niet lekker en een vreemde bijsmaak hebben.
Grtz Mark
De afwijkende smaak heeft niets te maken met 'zwart rubber' in het algemeen want zwart EPDM rubber is prima als smaakloze en veilige 'food grade' variant te krijgen.
Maar met een afdichting die van een vage afkomst (Ali of Temu) zou een gekke smaak best kunnen...
Zo heb ik ooit eens schoenen in een Chinees warenhuis gekocht (geen eens op een markt of zo) waarvan de rubberen zolen zo verschrikkelijk bleken te stinken stonken (en wellicht ook smaken maar dat heb ik niet geprobeerd
Een zo goed mogelijk garantie dat de juiste 'food grade' materialen worden gebruikt en meegeleverd dat ik het belangrijk vindt dat een apparaat waar ons drinkwater doorheen gaat, een KIWA (of equivalent) keur heeft.
[ Voor 3% gewijzigd door WackoH op 07-05-2025 14:10 ]
Klinkt opzich wel plausibel dat het van rubber afkomstig is. Ik durf het echter niet te zeggen of dat hier het geval is. Ik heb het voor de zekerheid even teruggekoppeld zodat de monteur er nog eens naar kan kijken.Al_Dodge_Bundy schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:51:
Zijn er toevallig tussen de rvs slang en ontharder zwarte rubberen dichtingen gebruikt ipv harde aqua dichtingen? Op m'n werk gebruiken we de zwarte rubberen niet meer omdat deze nogal eens smaak issues gaven.
Grtz Mark
Als er een bypass op je ontharder zit, kan je die inschakelen. Dan weet je of het van het rubber afkomt (of iets anders)LightLuke schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:25:
[...]
Klinkt opzich wel plausibel dat het van rubber afkomstig is. Ik durf het echter niet te zeggen of dat hier het geval is. Ik heb het voor de zekerheid even teruggekoppeld zodat de monteur er nog eens naar kan kijken.
Ja die is er, met de bypass is de smaak normaal!AQMOS schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:53:
[...]
Als er een bypass op je ontharder zit, kan je die inschakelen. Dan weet je of het van het rubber afkomt (of iets anders)
Mijn meterkast is helaas te krap (niet gasloos...), dus ik zal het een en ander elders moeten plaatsen. Ik heb een droge kruipruimte, een trapkast (niet ver van de meterkast vandaan, er zit enkel een wc tussen; elektra aanwezig, volgens mij loopt de afvoer ook daar via een schacht naar beden/boven) en technische ruimte op zolder met cv en wtw. Wat is wijsheid? Voor de laatste twee oplossingen moet er een lus gerealiseerd worden geloof ik.
Ik probeer eerst wat informatie in te winnen alvorens met een installateur te babbelen.
Wat me nu opvalt, is dat het vullen van het inbouwreservoir een ander geluid maakt dan voorheen. Het geluid is duidelijk veranderd sinds de installatie van de waterontharder. Zou dit kunnen komen doordat de doorstroming nu beperkter is, of misschien doordat er lucht in het systeem zit?
![]() | ![]() |
Nette installatie trouwens 👍👍 hoe zit je afvoer? Heb je een airgap?
[ Voor 7% gewijzigd door g00gle op 10-05-2025 01:44 ]
Ik ben al een tijdje aan het lezen hier en overweeg een LESS-15 of 20. Leuk dat er minder/geen kalkafzetting is, maar silica wil ik ook liever niet

Ik heb hier vandaag een AQMOS R2D2-48 geïnstalleerd. Tot zo ver geen problemen, maar ik krijg de hardheid van het water niet omhoog. Ik zou ivm de warmtepomp en silica afzetting graag een resthardheid van 3dH aanhouden, maar hij blijft 0dH ondanks dat het mengventiel op de ontharder helemaal open staat (helemaal rechtsom, met de klok mee gedraaid). Ik heb de kraan daarna minstens 5 minuten laten lopen. De buitenkraan die niet over de ontharder gaat heeft een hardheid van 8-9dH. Er lijkt dus niet gemengd te worden door de ontharder. Zie ik iets over het hoofd? Ik hoor graag jullie mening.
De aanvoer en uitlaat water zitten wel op de juiste plaats?
Het manual waarschuwt al voor onnauwkeurige instelling maar dit is wel een ruim begrip.
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-05-2025 07:21 ]
Heb beneden geen plek voor een ontharder, misschien wel boven bij de CV.
Enige reden om het te doen is ivm huidklachten na het douchen.
Ligt beetje aan je leiding verloop. Als je voor de cv de ontharder kan plaatsen en ook het koud water van de douche daar vandaan komt.TeunVR schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:48:
Iemand hier ervaring met ontharder alleen op warm water?
Heb beneden geen plek voor een ontharder, misschien wel boven bij de CV.
Enige reden om het te doen is ivm huidklachten na het douchen.
Pak je het koude douche water niet mee dan verlaag je met douchen alleen de hardheid door het mengen van onthard warm water en "hard" koud water.
Mijn vrouw heeft ook een gevoelige huid en die heeft wel baad bij onthard water in huis.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.