Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 127 128 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@posttoast
Ik ben een doe het zelvert
Bij ecotools is een diamantboor betaalbaar
https://www.ecotools.nl/boren-beitels/diamantboren
(indien nodig)
Maar vaak vergt dat een boormachine met een constant koppel en de meeste kunnen dat niet (slaan vast)

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-12-2025 14:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:12:
@posttoast
Ik ben een doe het zelvert
Bij ecotools is een diamantboor betaalbaar
https://www.ecotools.nl/boren-beitels/diamantboren
(indien nodig)
Maar vaak vergt dat een boormachine met een constant koppel en de meeste kunnen dat niet (slaan vast)
Haha, ja ik ben juist geen doe-het-zelvert, dus ik probeer dat te vermijden ;) Mijn vraag was eigenlijk ook gericht aan @AQMOS maar ik zie nu dat dat niet zo duidelijk was :P

omniscale.nl

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-01 14:15

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
posttoast schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:09:
[...]

Ik heb je vanmorgen al gemaild :) Beschouw dat maar als een nieuwe offerte-aanvraag dus!

Als ik alles zo lees, is de LESS-20 nog steeds de handigste keuze voor mij. Los zoutvat zoals @AUijtdehaag aangeeft is misschien praktischer, maar neemt ook weer meer ruimte in.

Ik stel mijn vraag uit mijn mail ook nog even hier (want wellicht ineressant voor anderen ;) ): doen/kunnen jullie "alles" als het om de installatie gaat? Er zal hier ook een plankje gemaakt moeten worden en er moet een gat naar de kruipruimte gemaakt worden voor de afvoer.
Gat maken naar de kruipruimte en een plankje maken zitten bij de standaard kosten van installatie inbegrepen. Alleen als er vloerverwarming ligt, vragen wij de klant om de boorplek aan te wijzen. Wij hebben leidingzoekers, maar vinden deze niet altijd even betrouwbaar. (In de meterkast is vloerverwarming zover ik weet nooit aanwezig)

• posttoast
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:09:
@posttoast
De capaciteit van een less-15 is bij 7,5 dH, 5000 liter / 640 = 7,8 dagen
De capaciteit van een less-20 is bij 7,5 dH, 8400liter / 640 = 13,2 dagen
De berekening is gedaan met de excelsheet uit de TS

Je zit met 8,5 dH dus niet echt lekker met een less-15 (10 dagen vind ik normaal)
In jouw geval als een less-20 past, zou ik die nemen en niet wachten op de "nieuwe" less-15
Qua hoogte niet vergelijkbaar trouwens?
[knip]
Inmiddels heb ik Aqmos gesproken. Ik wil de ontharder in mijn meterkast geplaatst hebben, maar hij moet op een verhoging (want er lopen leidingen onder). Dat schijnt met de less-20 een probleem te zijn, dat wordt te zwaar. Hun advies is dus om toch voor de 15 te gaan (en dan maar wat vaker spoelen). Ik ga er vanuit dat dat een prima advies is, maar mocht iemand nog iets willen roepen dan hoor ik dat graag ;)

omniscale.nl

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:41
Wat houd je tegen om zelf een stevige plank te maken?
Is natuurlijk afhankelijk van hoe breed en diep de plank is.
Als je een dikke plank neemt, goed ondersteunt aan de zijkant en eventueel in het midden en eventueel een extra pilaartje eronder moet het kunnen lijkt me.

Of dat dan ideaal is weet ik niet. Ik zou zo'n ding sowieso niet in de meterkast zetten :)

• AUijtdehaag
  • Niet online
18 mm Betonplex (= waterbestendig) plank op wat staanders of liggers

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-12-2025 15:09 ]

• posttoast
  • Nu online
Flappie schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:53:
[knip]Ik zou zo'n ding sowieso niet in de meterkast zetten :)
Waarom niet? Op zich een handige plek omdat de waterleiding hier binnenkomt toch?

omniscale.nl

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-01 23:15
posttoast schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:17:
[...]

Waarom niet? Op zich een handige plek omdat de waterleiding hier binnenkomt toch?
Dat is dus niet overal zo. Daarnaast is de meterkast een plek waar nogal veel elektra aanwezig is, ik kan mij indenken dat niet iedereen daar water wil hebben.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:43
Phoolie schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:45:
[...]

Dat is dus niet overal zo. Daarnaast is de meterkast een plek waar nogal veel elektra aanwezig is, ik kan mij indenken dat niet iedereen daar water wil hebben.
Precies, hier komt ie in de kelder binnen, zoals bij veel oudere huizen. Wel lekker makkelijk, want plek zat om een waterontharder te plaatsen.

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-01 22:20
In januari wordt onze Aqmos geplaatst.
Wat ik me afvraag. In het cv systeem zit nu uiteraard kalkhoudend water. Moet je dat dan eigenlijk eruit halen? Of maakt dat weinig uit?

• Lyon_NL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01 15:27
Ook ik ben door de waan van de dag nog niet toegekomen aan het bestellen en/plaatsen van een ontharder.

Nu heb ik echter nieuwe informatie:
De ontharder komt te staan onder de trap waar de leiding voor het drinkwater loopt (buitenwater is afgetakt in de waterput) en is er voldoende ruimte, stroom én afvoer mogelijk.

Echter is het er gemiddeld 25 graden, het jaar rond (i.v.m. pomp vloerverwarming en leidingen voor radiatoren).

In welke mate heeft dit invloed op op de kwaliteit van het water qua bacteriën e.d.? Of hebben jullie hier nog specifieke oplossingen voor? En moet ik een druk verhogen voor of ná de ontharder plaatsen, @AQMOS?

[ Voor 39% gewijzigd door Lyon_NL op 30-12-2025 22:07 ]

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-01 23:16
wesley2004 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:50:
Wat ik me afvraag. In het cv systeem zit nu uiteraard kalkhoudend water. Moet je dat dan eigenlijk eruit halen? Of maakt dat weinig uit?
Goede vraag maar lijkt mij redelijk onnodig. Tenzij dit water er al wat jaren in zit dan kan vernieuwen zeker geen kwaad.

Ik heb onlangs een Amysoft laten installeren. Fijne communicatie, kundige monteurs en een goed resultaat.

• gjcvro
Pin me er niet op vast, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat het zelfs beter is om je CV met ongefilterd water te vullen, dus met kalk en al. Zal iets met de zuurgraad te maken hebben?.

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:30
Deef_K schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:37:
[...]
Goede vraag maar lijkt mij redelijk onnodig. Tenzij dit water er al wat jaren in zit dan kan vernieuwen zeker geen kwaad.
<knip>
Ik zou het water in de CV niet vervangen. Nieuw water bevat gassen waaronder zuurstof wat metalen corrodeert. Het is een gesloten systeem en het beetje kalk wat er inzit is al neergeslagen dus vervangen biedt geen voordeel.

• Artisyy
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18-01 20:31
Absoluut niet vervangen! De kalk biedt net bescherming (de juiste uitleg ken ik niet). In de handleiding van je CV zal ergens wel staan dat er minstens een paar graden dH vereist is.
Ik heb een lucht/water WP. In de bijhorende handleiding staat dat het water minstens 3dH moet zijn, anders geen garantie.

• Flappie
Artisyy schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:01:
[...]

Absoluut niet vervangen! De kalk biedt net bescherming (de juiste uitleg ken ik niet). In de handleiding van je CV zal ergens wel staan dat er minstens een paar graden dH vereist is.
Ik heb een lucht/water WP. In de bijhorende handleiding staat dat het water minstens 3dH moet zijn, anders geen garantie.
Volgens mij is dat voor de boiler vaten. Volgens mij is het voor de rest van het systeem juist wel gunstig.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:47
Phoolie schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:45:
[...]

Dat water zit meestal laag en de elektra op zichthoogte. Zo gek zal het niet worden toch dat dat last geeft?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Flappie
No Hands schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:36:
[...]

Dat water zit meestal laag en de elektra op zichthoogte. Zo gek zal het niet worden toch dat dat last geeft?
Zolang er druk op de leidingen zit spuit het water ook wel omhoog :)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het is net zo gevaarlijk als een gasleiding.
Daar hoor je ook niemand over... toch?

• wpee
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:26
Ik zou CV water nooit vervangen als het niet nodig is. Vroeger sprak met van "kapot water" , wat niet zo erg is met nieuw water waar nog zuurstof in zit. Dat beetje kalk stelt niets voor, is allang neergeslagen en (vooral) er komt niets nieuws bij.

• Phoolie
AUijtdehaag schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:14:
Het is net zo gevaarlijk als een gasleiding.
Daar hoor je ook niemand over... toch?
Als er water tegen je elektra komt levert dat toch meer schade op dan gas? Neemt niet weg dat gas natuurlijk ook gevaarlijk kan zijn.

Maar zijn er geen richtlijnen en zones voor je meterkast? Ik dacht ooit gelezen te hebben dat water alleen helemaal onderin mag, daarboven gas en daar weer boven elektra.

• Refthoom
Flappie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:15:
[...]
Volgens mij is dat voor de boiler vaten. Volgens mij is het voor de rest van het systeem juist wel gunstig.
Omdat ik een thermostaat kraan van een convector moest vervangen kortgeleden, vroeg ik een buurman die CV monteur is of het nuttig was om het systeem te spoelen vanwege de viesheid van het water. Hij gaf mij dat eerder genoemde advies ivm corrosie, dus het water alleen vervangen als het nodig is.

• Flappie
Refthoom schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:48:
[...]

Omdat ik een thermostaat kraan van een convector moest vervangen kortgeleden, vroeg ik een buurman die CV monteur is of het nuttig was om het systeem te spoelen vanwege de viesheid van het water. Hij gaf mij dat eerder genoemde advies ivm corrosie, dus het water alleen vervangen als het nodig is.
Ik snap dat je het niet zomaar gaat vervangen. Maar als je op een gegeven moment iets gaat doen met radiatoren vervangen zoals ik nu bezig ben, dan heb je weinig andere keuze :)

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Bij de Welkoop 2 zakken Regenit voor 20 euro.
https://www.welkoop.nl/re...hardingszout-25kg_1110231

Hoi!

• Phoolie
Flappie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:57:
[...]

Ik snap dat je het niet zomaar gaat vervangen. Maar als je op een gegeven moment iets gaat doen met radiatoren vervangen zoals ik nu bezig ben, dan heb je weinig andere keuze :)
Kan je dan niet gewoon de hardheid even aanpassen?

• Flappie
Mijn LESS-15 staat in de hoek in de gang. Ik merk met deze koude buiten temperaturen dat de bak van de LESS-15 condenseert aan de buitenkant waardoor er zelfs een plasje water ontstaat op de laminaat vloer. Niet echt bevorderlijk voor de vloer. Hoe doen jullie dit?

• DaffyDuck43
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-01 09:43

DaffyDuck43

MF-lurker

Flappie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:22:
Mijn LESS-15 staat in de hoek in de gang. Ik merk met deze koude buiten temperaturen dat de bak van de LESS-15 condenseert aan de buitenkant waardoor er zelfs een plasje water ontstaat op de laminaat vloer. Niet echt bevorderlijk voor de vloer. Hoe doen jullie dit?
Zo iets eronder zetten en incidenteel leegmaken?

https://www.hornbach.nl/p...ekbak-70-x-70-cm/7616129/

• wpee
  • Laatst online: 08:26
Effe ventileren overdag dat je wat minder vocht in huis hebt. Helpt ook tegen je stook kosten..
In principe is je Less de koudebron waartegen het vocht condenseert, dus je kunt ook de less goed isoleren aan de buitenkant waar de condensatie optreed, dat is denk ik aan de leidingen en niet aan de bak(die zou io ruimte temp moeten zijn de meeste tijd). Je kan ook zo de zaak instellen dat er geen zoutwater in de bak staat, alleen net voor het spoelen)

[ Voor 83% gewijzigd door wpee op 02-01-2026 20:07 ]

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:06

killercow

eth0

posttoast schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:17:
[...]

Omdat het volgens de Nen1010 gewoon niet mag. Elektrische apparatuur die onderdeel uitmaakt van de schakeling mag, de rest mag niet. dus geen routers, geen modems, tv-kastjes, schoenen, en zeker geen extra meuk die onder waterleidingdruk staat en mogelijk kan lekker over je hele installatie (inc, jawel, de hoofdschakelaar en zekeringen). Ook meuk die warmte produceert of de bereikbaarheid van je meterkast belemmert (de zojuist genoemde plankjes etc) zijn *niet* toegestaan.

openkat.nl al gezien?

• gjcvro
killercow schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:12:
[...]

Omdat het volgens de Nen1010 gewoon niet mag. Elektrische apparatuur die onderdeel uitmaakt van de schakeling mag, de rest mag niet. dus geen routers, geen modems, tv-kastjes, schoenen, en zeker geen extra meuk die onder waterleidingdruk staat en mogelijk kan lekker over je hele installatie (inc, jawel, de hoofdschakelaar en zekeringen). Ook meuk die warmte produceert of de bereikbaarheid van je meterkast belemmert (de zojuist genoemde plankjes etc) zijn *niet* toegestaan.
Denk je dat of weet je dat? Er zijn nl ook nog steeds huizen die niet eens een echte meterkast hebben.

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-01 10:46
killercow schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:12:
[...]

De NEN1010 zegt daar niks over. De netbeheerders hebben wel een richtlijn:
https://www.enexis.nl/met...kast-en-bouwkast#download

In onderstaande PDF wordt duidelijk omschreven (ook in de tekening) wat er zich wel en niet mag bevinden.
https://www.enexis.nl/-/m...A411D177A450E1BE492A534E8

Joe

• Aquaman
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08:31
Beste @wesley2004 ,
Water in de CV zit in een gesloten circuit waardoor het harde water bijna geen nadelige effecten 'meer' heeft.
Als er telkens 'vers' water verwarmd wordt, dan krijg je natuurlijk kalkaanslag.
Aldus mag je het water in de CV laten zoals het is!

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-01 08:49
jurjen_g schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 16:29:
[...]

Op zich nog aardig, ik heb dit jaar een vulling laten plaatsen. Wel merk je dat na verloop van tijd de werking langzaam minder wordt. Na de hervulling is het weer duidelijk beter. Ik denk wel dat als ik het nu opnieuw zou overwegen, toch eerder een waterontharder zou kopen. Mede omdat die inmiddels ook qua prijs niet meer zo veel duurder zijn in aanschaf, maar vooral omdat je daar (door regenaratie en zout vervanging) continu "ververst" en daarmee continu een goed resultaat hebt (en echt onthard water).
Kreeg vandaag ook een mail, dat die vervangen moet worden, maar ik twijfel een beetje of ik het ga doen of toch een hars versie neem. Heb een jaar geleden nieuwe badkamer laten installeren met zwarte kranen, overal zit al kalk in de naadjes, douchekop etc. Ze zijn nu ook 299 per filter zie ik, maar in principe wil ik met HG zwarte kranen reiniger misschien 1x alles kalkvrij maken en daarna toch de hars versie kopen.
Gekke vraag voor de mensen met veel kennis van die systemen, wij drinken doorgaans alleen water overdags, krijg je hier problemen mee qua natrium intake?

• Refthoom
@mxmemx geen natrium problemen. Wij hebben al sinds maart 2015 0 DH thuis, geen enkele problemen, werkelijk niets.

Edit: kijk ook ff bij de start van dit topic, daar staan alle mythes over waterontharders ontkracht.

[ Voor 44% gewijzigd door Refthoom op 03-01-2026 19:00 ]

• No Hands
mxmemx schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:36:
[...]

Kreeg vandaag ook een mail, dat die vervangen moet worden, maar ik twijfel een beetje of ik het ga doen of toch een hars versie neem. Heb een jaar geleden nieuwe badkamer laten installeren met zwarte kranen, overal zit al kalk in de naadjes, douchekop etc. Ze zijn nu ook 299 per filter zie ik, maar in principe wil ik met HG zwarte kranen reiniger misschien 1x alles kalkvrij maken en daarna toch de hars versie kopen.
Gekke vraag voor de mensen met veel kennis van die systemen, wij drinken doorgaans alleen water overdags, krijg je hier problemen mee qua natrium intake?
edit, ik las het verkeerd

HG zwarte kranen reiniger is gewoon hetzelfde als alles wat kalk weghaalt, en citroen kan het ook

• mxmemx
No Hands schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:51:
[...]

edit, ik las het verkeerd

HG zwarte kranen reiniger is gewoon hetzelfde als alles wat kalk weghaalt, en citroen kan het ook
Citroen ja? Is dat niet problematisch met.bijvoorbeeld de zwarte lak?

• No Hands
mxmemx schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:55:
[...]

Citroen ja? Is dat niet problematisch met.bijvoorbeeld de zwarte lak?
als lak niet tegen een stuk fruit kan dan stelt het weinig voor he. Maar zuur lost kalk op. En een citroen is behoorlijk zuur maar verder gewoon fruit, het lijkt me dat elke lak daar tegen moet kunnen, probeer het eens op een hoekje waar je het niet ziet.

• lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:09
No Hands schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:18:
[...]

als lak niet tegen een stuk fruit kan dan stelt het weinig voor he. Maar zuur lost kalk op. En een citroen is behoorlijk zuur maar verder gewoon fruit, het lijkt me dat elke lak daar tegen moet kunnen, probeer het eens op een hoekje waar je het niet ziet.
Nadat onze ontkalker een weekje goed bevonden werd en voor 0dH zorgt, heb ik mijn tijd genomen en alle kranen perfect ontkalkt.
De mousseurs demonteren, laten weken in warm schoonmaak azijn. (Even opwarmen in de water koker, die is dan gelijk ook ontkalkt). Met je nagels of stukje hout wat hardnekkige brokken weg helpen.
Verder met een borsteltje de kraan randjes vochtig houden hiermee.
Raindance douche gedemonteerd. Zodat ook inlaat filtertje kan schoon gemaakt worden. En compleet laten weken. Beroeren met borstel.

Dit is misschien niet het snelste. Maar wel veilig.

Opletten dat je zomaar een zakje rond je kranen doet, dit gevuld met een koffie automaat ontkalker. Dit even 45min vergeet. Want voor je het weet is chroom zwart / deels weg.
(Die ervaring heb ik helaas ook)

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
de weggepoetste kalkvlekken komen alsnog terug bij 0dh, heeft iemand anders dit ook? lijkt erop dat het kwaad al geschied is doordat ik de ontharder te laat heb binnengehaald. Ik heb nog geen HG gebruikt overigens.

[ Voor 25% gewijzigd door Farabi op 04-01-2026 13:13 ]

• Refthoom
Farabi schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:11:
de weggepoetste kalkvlekken komen alsnog terug bij 0dh, heeft iemand anders dit ook? lijkt erop dat het kwaad al geschied is doordat ik de ontharder te laat heb binnengehaald. Ik heb nog geen HG gebruikt overigens.
Bij ons geen kalk bij 0DH maar iets van vlekken hou je want er zit meer dan alleen kalk in het water. Dat soort vlekken zijn overigens makkelijk weg te halen zonder ontkalkachtige middelen.
Misschien dat er nog kalkrestjes zijn waar andere dingen houvast in vinden?

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:58
@AQMOS Kleine note: ik wil graag een offerte aanvragen, maar je weet dat die pagina niet meer werkt sinds begin dit jaar? https://offerte.aqmos.nl/ ;)

Het is nu hier echt tijd voor een ontharder, de Quooker is helemaal vol gelopen met kalk. Dus na de ontharder, deze ook een onderhoudsbeurt geven en dan hopelijk ervan af. Op de badkamer is de glazen deur ook al meervoudig schoongemaakt, maar daar is vrouwlief ook klaar mee.

Wij zitten met een dh van 8 / 8,5 en dat is na een paar jaar in ons nieuwe huis wel zichtbaar helaas :X
Idee was een LESS-15, maar 2 mnd wachten op de FLEX is het wachten nog wel waard denk ik.. maar dat hoor / overleg ik graag in het offertetraject :)

- The Neo and Only -

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:55
Vraag:
Over twee weken komt Aqmos een waterontharder plaatsen hier.

Vandaag bij afsluiten buitenkraan heb ik het kraantje of een soldering beschadigd eronder (kraantje zat vast). En ook met het kraantje dicht blijft de leiding lekken/druppelen. (half glas water per uur...).

1) Ik neem aan dat dit stuk leiding er sowieso af moet om de waterontharder te plaatsen direct na de hoofdkraan?

2) wat is een slimme tijdelijke fix? Iets nieuws aanleggen voor twee weken is zonde maar het druppelt wel teveel om twee weken niks te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdXwzEjqYKiiu0JaXFHjlETvbgg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tlPk2epucxf5Phx7FC7Vdd3j.jpg?f=fotoalbum_large

• mxmemx
jurjen_g schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:37:
[...]

Thnx.

Volgens mij zijn er wel redelijk veel verschillen tussen soorten keramische filters, veel zijn ook 'puur' gemaakt om vervuiling van deeltjes uit water te halen en hebben dus helemaal geen nano-kristal werking. Ik zet op mijn planning volgend jaar een tweakersproject om dit uit te vissen (maar dan dus juist niet voor vissen)
Heb je dit ooit nog uitgezocht? Ik ben zelf ook aan het onderzoeken namelijk of ik het niet gewoon zelf kan fixen

• Farabi
  • Niet online
hoe groot is de aanslag op je apparatuur tussen 2dh en 6dh bijvoorbeeld? zit daar een huge verschil in? of valt het allemaal in de praktijk mee?

• jurjen_g
  • Laatst online: 11:30
mxmemx schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:55:
[...]

Heb je dit ooit nog uitgezocht? Ik ben zelf ook aan het onderzoeken namelijk of ik het niet gewoon zelf kan fixen
Nee uiteindelijk niet meer; vorig jaar dus hervulling gedaan zonder me weer te verdiepen. Mocht jij wel iets vinden laat het graag weten ;)

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:13

m-vw

Dus?

Welke testmethode(s) zijn aan te raden om de werking te testen? Kom online diverse testen (Bijv. Aqmos of Moering) tegen, maar welke is nuttig voor de ontharder?

Ik vermoed dat tijdens de bouw onze buitenkraan verkeerd is aangesloten, maar kan helaas niet bij de aftakking komen. Ik zou dus dmv een test willen kijken of de buitenkraan voor of na de ontharder is aangesloten.

• Foomers
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:41
m-vw schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:40:
Welke testmethode(s) zijn aan te raden om de werking te testen?
Je kan hiervoor een kalktest kit bestellen. Daar kan je met vloeistof druppelen in een buisje aflezen wat de dH van het water is.

• Aquaman
Welke testmethode(s) zijn aan te raden om de werking te testen? Kom online diverse testen (Bijv. Aqmos of Moering) tegen, maar welke is nuttig voor de ontharder?

Ik vermoed dat tijdens de bouw onze buitenkraan verkeerd is aangesloten, maar kan helaas niet bij de aftakking komen. Ik zou dus dmv een test willen kijken of de buitenkraan voor of na de ontharder is aangesloten.
Beste @m-vw,
De simpelste en snelste test is een gewoon drinkwaterglas nemen en dit 1/4 vullen. Daar dan maximum 2 druppels afwasmiddel indoen en dit goed schudden.(Met je hand het bovenste van het glas dichthouden)
Als er zich wat schuim vormt wat eventjes blijft, en het water blijft helder, dan heb je zacht(er) water, verdwijnt het schuim en heb je 'troebel' water, dan heb je hard water!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWVMfY8_CE206xGGR8qOg-pIhyM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fy7dpYnaJUXurJOIrqgtrlN6.jpg?f=user_large

De zekerste test is met een GH-teskit, die kan je bij diverse waterbehandelingsfirma's kopen of ook bij een aquariumhandel, die hebben gelijkaardige testkits!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pu06oWxA-FQBDx-Z7htU6eZ1DLg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8PYoiN9QZXPBgqWyqcUh029U.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6eIwPtUMV-YW2i07Hg1gBAUyQ4E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gPpdIs3D1vdiUZBay0jb9OFy.png?f=user_large

Aquaman

• mxmemx

Toevalig net voor 9 euro op amazon 1 besteld. Ga even de H2O Pro tegen het licht houden, 1x met en 1x bypassed testen, voordat ik een nieuw filter koop van 300 euro. Onlangs ook contact met Remon Waterontharders gezocht op basis van goede ervaring van een collega. Hij gaf aan destijds incl. installatie rond de 1000€ kwijt te zijn geweest. Ook een belletje gehad van ecomatch die zei dat het "volstekt onmogelijk was om minder dan 2.5k -3k voor een goede waterontharder inclusief installatie!!!!! Oh en je moet jaarlijks verplicht 140 euro aan onderhoud doen en ons zout kopen anders doei garantie maar we hebben wel het goedkoopste zout in nederland hoor met 11,75 voor 15kg!!!!!".

• lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:09
In België, in de hubo, is veel van het Aqmos assortiment op stock. Volledige units, aansluit sets en water gh testjes.

Ikzelf heb geen last van 0dH. Maat van mij staat al jaren op 0dH. Ik vind bijvoorbeeld de watersmaak beter als vroeger.

Maar of je technisch schade kan oplopen, hangt er af van de pH of alkaliteit van je water. Met het kalk weg is ook mogelijks de eigenschap weg om zuur te neutraliseren. En zo kan je in extremisch doorgefreten koperen leidingen krijgen, na verloop van.

Ikzelf wil ook de alkaliteit eerstdaags eens testten. PH meting alleen is niet voldoende. (Die heb ik op zo een 5-in-1 meter om zout ppm in spoelwater te checken)

Correct me if I'm wrong !

• AQMOS

AQMOS

NeoFoX schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:48:
@AQMOS Kleine note: ik wil graag een offerte aanvragen, maar je weet dat die pagina niet meer werkt sinds begin dit jaar? https://offerte.aqmos.nl/ ;)

Het is nu hier echt tijd voor een ontharder, de Quooker is helemaal vol gelopen met kalk. Dus na de ontharder, deze ook een onderhoudsbeurt geven en dan hopelijk ervan af. Op de badkamer is de glazen deur ook al meervoudig schoongemaakt, maar daar is vrouwlief ook klaar mee.

Wij zitten met een dh van 8 / 8,5 en dat is na een paar jaar in ons nieuwe huis wel zichtbaar helaas :X
Idee was een LESS-15, maar 2 mnd wachten op de FLEX is het wachten nog wel waard denk ik.. maar dat hoor / overleg ik graag in het offertetraject :)
Bedankt voor de melding! Gefixt :)

• gjcvro
Evo X schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 04:37:
Vraag:

Vandaag bij afsluiten buitenkraan heb ik het kraantje of een soldering beschadigd eronder (kraantje zat vast). En ook met het kraantje dicht blijft de leiding lekken/druppelen. (half glas water per uur...).

1) Ik neem aan dat dit stuk leiding er sowieso af moet om de waterontharder te plaatsen direct na de hoofdkraan?

2) wat is een slimme tijdelijke fix? Iets nieuws aanleggen voor twee weken is zonde maar het druppelt wel teveel om twee weken niks te doen.

[Afbeelding]
Ik zou eerst kijken wat er precies lekt. En als het iets is dat geschroefd zit het wat vaster proberen te draaien. Vaak zie je dat de bovenkant van de kraan iets lekt, dan helpt aandraaien al.

• AQMOS

AQMOS

lanticster schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:27:
In België, in de hubo, is veel van het Aqmos assortiment op stock. Volledige units, aansluit sets en water gh testjes.

Ikzelf heb geen last van 0dH. Maat van mij staat al jaren op 0dH. Ik vind bijvoorbeeld de watersmaak beter als vroeger.

Maar of je technisch schade kan oplopen, hangt er af van de pH of alkaliteit van je water. Met het kalk weg is ook mogelijks de eigenschap weg om zuur te neutraliseren. En zo kan je in extremisch doorgefreten koperen leidingen krijgen, na verloop van.

Ikzelf wil ook de alkaliteit eerstdaags eens testten. PH meting alleen is niet voldoende. (Die heb ik op zo een 5-in-1 meter om zout ppm in spoelwater te checken)

Correct me if I'm wrong !
Leuk voorbeeld wat ik vandaag van een klant heb ontvangen.
Deze klant heeft een bronwaterput in Spanje. Daar is een Ecomix systeem geplaatst die hardheid, ijzer, mangaan, ammonium en wat organische stoffen verwijdert. In principe is het een waterontharder met extra filtermateriaal. (Hier is ook een voorfilter en UV-systeem geplaatst)

Op de foto zie je het verband tussen hardheid en pH-waarde erg goed. Deze klant had een waterhardheid van 28°dH. (Overigens moet klant het water nog wel bijmengen om wat hardheid terug te krijgen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCM45v4yis6evoP_YoyZwb_GtMs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TjP9bVuTqgv0guWnA5jZUQnU.png?f=fotoalbum_large

• AQMOS

AQMOS

Evo X schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 04:37:
Vraag:

[Afbeelding]
De monteur zal proberen om het aan te sluiten zonder aan dit buitenkraantje te zitten.
Waarschijnlijk door de meter schuin te zetten.

Ik zou contact opnemen om dit te laten vervangen tijdens de installatie. Daar komt dan een meerprijs bovenop, maar het is stukken goedkoper dan een loodgieter langs laten komen.

Alternatief is dat je er een nieuw stopkraantje in draait.

Persoonlijk heb ik een hekel aan deze kraantjes en ga ik ze binnenkort allemaal vervangen met afsluiters in mijn eigen woning.

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:55
AQMOS schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:36:
[...]

De monteur zal proberen om het aan te sluiten zonder aan dit buitenkraantje te zitten.
Waarschijnlijk door de meter schuin te zetten.

Ik zou contact opnemen om dit te laten vervangen tijdens de installatie. Daar komt dan een meerprijs bovenop, maar het is stukken goedkoper dan een loodgieter langs laten komen.

Alternatief is dat je er een nieuw stopkraantje in draait.

Persoonlijk heb ik een hekel aan deze kraantjes en ga ik ze binnenkort allemaal vervangen met afsluiters in mijn eigen woning.
Dank voor alle tips.
Wat mij betreft vervangt de monteur idd dit kraantje door iets kwalitatief beters.

Het was wat vroeg vanochtend toen ik postte.
Heb s middags beter gekeken en het probleem was idd dat de pakking/bovenkant vd stopkraan lekte.
De kraan uit de link hierboven heb ik gekocht en geplaatst. Het acute probleem/lekkage is daarmee even opgelost! Grote blij.

Ik neem verder rechtstreeks contact op met aqmos :)

Dank!

[ Voor 4% gewijzigd door Evo X op 06-01-2026 19:04 ]

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:13

m-vw

Dus?

Ik ga nog een druppeltest bestellen, maar reed gisteren langs de boerenbond en daar hadden ze deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJPB0A_FcEhir4hH2YSYUDbzOYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XVesBf3owolPKCME8LhDfxO.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQLEqAj0GPeV2FEn0gYg_hz79_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EOpempw8vq5WanWNnjIhpPe0.jpg?f=fotoalbum_large

Links de buitenkraan, rechts de keukenkraan.
Buitenkraan zou voor de ontharder afgetakt moeten zijn.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Het is alweer tijd geleden sinds de laatste keer. Welke hars cleaner gebruiken jullie?

Resin Clean van Aqmo?

• eehbiertje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-01 11:04
Ik moet na 1.5 jaar alweer de douchekraan vervangen ivm kalk / geen warm water meer.

Nu zit ik al een tijdje te denken aan een waterontharder.
ik woon in een oude woning (1908) en heb in de kelder geen stroom (behalve een lamp + schakelaar boven bij de trap) hier zou eventueel wat op te bedenken zijn natuurlijk maar als het niet hoeft.
nu zie ik dat er meerdere soorten ontharders zijn.

Waar ik voornamelijk naar op zoek ben is een ontharder die zijn afvoer weg kan pompen / drukken ongeveer 1.5m hoger richting het riool.

ik ben alleenstaand. en verbruik een 20/30m3 per jaar.
nu zie ik bijv units van aquacell voorbij komen maar dan liggen de prijzen al redelijk snel rond de 2000 euro wat ik zo lees.

wat zouden jullie mij hier aanraden?
het hoeft niet perse budget maar een beetje betaalbaar zou fijn zijn. (exclusief plaatsing)

• AQMOS

AQMOS

eehbiertje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:14:
Ik moet na 1.5 jaar alweer de douchekraan vervangen ivm kalk / geen warm water meer.

Nu zit ik al een tijdje te denken aan een waterontharder.
ik woon in een oude woning (1908) en heb in de kelder geen stroom (behalve een lamp + schakelaar boven bij de trap) hier zou eventueel wat op te bedenken zijn natuurlijk maar als het niet hoeft.
nu zie ik dat er meerdere soorten ontharders zijn.

Waar ik voornamelijk naar op zoek ben is een ontharder die zijn afvoer weg kan pompen / drukken ongeveer 1.5m hoger richting het riool.

ik ben alleenstaand. en verbruik een 20/30m3 per jaar.
nu zie ik bijv units van aquacell voorbij komen maar dan liggen de prijzen al redelijk snel rond de 2000 euro wat ik zo lees.

wat zouden jullie mij hier aanraden?
het hoeft niet perse budget maar een beetje betaalbaar zou fijn zijn. (exclusief plaatsing)
Dit is een mogelijkheid die ook past bij je waterverbruik.
https://www.aqmos.com/was...nthaerter-sek-15-stromlos

Let op als je op vakantie bent, dat je goed je leidingen doorspoelt bij stroomloze ontharders.

Verder kan de LESS-serie ook op batterij. Maar vermoedelijk heb je dan een flinke overcapaciteit.

Wat is je waterhardheid?

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/miBRDvNlZGA1I7XRM1KvkmXnjFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bP3pWiY7SPMAw5Om5QFb4nsn.jpg?f=fotoalbum_large
Volgens mij al eens eerder voorbij gekomen hier. Wat drijft er in mn zoutbak?

• Farabi
  • Niet online
ik heb de mengschroef versteld om op 2dh te zitten. betekent dit dat ik mijn capaciteit lager moet instellen? of juist hoger kan instellen? (LESS-20)

[ Voor 3% gewijzigd door Farabi op 14-01-2026 11:44 ]

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Wij hebben sinds kerst een R2D-48

Welke settings adviseren jullie ?
Ik heb het getal genomen uit de excel hier.

We hebben een aanvoer van +_ 12°dH en we mensen met een aqmos blok tot 2 a 3°dH

Echter zien we dat we de 2,7T water neit gebruiken - het bij mengen zorgt wel voor aardig wat meer capaciteit.

Zijn er tips / tricks om het aantal spoelcycli te optimaliseren / tunen ?

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• AUijtdehaag
  • Niet online
Farabi schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:44:
ik heb de mengschroef versteld om op 2dh te zitten. betekent dit dat ik mijn capaciteit lager moet instellen? of juist hoger kan instellen? (LESS-20)
Er gaat minder water door de ontharder heen vanwege de bypass, dus zal hij later regenereren vanwege minder "verbruik" (of bij max aantal dagen)
Dus je hoeft niks te doen.

• AQMOS

AQMOS

AUijtdehaag schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:09:
[...]

Er gaat minder water door de ontharder heen vanwege de bypass, dus zal hij later regenereren vanwege minder "verbruik" (of bij max aantal dagen)
Dus je hoeft niks te doen.
Met de interne mixing valve kan je wel een instelling wijzigen in het stuurventiel.
Eerste 2 knoppen inhouden om in het menu te komen. Vervolgens navigeren naar kleine letter "h". Daar stel je de resthardheid in.

Dan wordt er rekening gehouden met het mixen.

Voor externe mixing (zoals over het montageblok) hoef je deze instelling niet aan te passen.

[ Voor 7% gewijzigd door AQMOS op 14-01-2026 16:40 ]

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:16
Hoi, wil binnenkort een waterontharder kopen.

Zijn er modellen die standaard WiFi hebben en in HA kunnen of heb ik altijd een extra meter nodig ongeacht?

Verder niks bijzonders nodig, maar 80m3 verbruik en Hornbach zit om de hoek voor zout.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Bschnitz
Deze kun je mijn bordje in zetten
https://www.aqmos.nl/shop...,5244,3550,3536,4555,4649
Of even wachten op de nieuwe LESS serie op 1 april

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:54
Ik ben ook op zoek naar een waterontharder, waar ik liefst zo min mogelijk naar om hoef te kijken. Hij gaat namelijk de kruipruimte in, waar ik gelukkig een flinke hoogte (ca 1,80m) ter beschikking heb vanwege een mooie kuil van de vorige bewoner.

Om het zware, betegelde luik zo min mogelijk te hoeven liften, wil ik een zo groot mogelijke unit aanschaffen; minder vaak zout wisselen.

Ik ben fan van de Warmteservice winkels, omdat je er fysiek naartoe kunt en ik in het verleden altijd goed geholpen ben. Daarom dacht ik aan deze AquaSlim 1800 voor € 999,- inclusief aansluitset en 5x25 kg zout. De unit is geschikt voor huishoudens tot 8 personen en heeft een reservoir voor 36 kg zout. De hele serie is in de aanbieding bij Warmteservice.

Nadeel van deze unit is dat er geen extern display of app bij zit. Dus om te kijken of het zout gevuld moet worden betekent periodiek checken op de unit. Daarbij heb ik totaal geen gevoel bij hoe vaak je zout moet bijvullen bij een jaarverbruik van ca 150 m3. Is dat wekelijks, maandelijks…?

N.a.v. jouw tip, zie ik het grotere model van de Aqmos Less 20. Deze is een maatje kleiner dan de AquaSlim. Ik vind de website niet echt handig en zie ook niet waar staat dat er wifi of app monitoring op zit. Waar kan ik dat zien?

En, zijn er mogelijk nog andere merken / modellen die via app òf een extern display in de gaten te houden zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door Danny the dog op 15-01-2026 20:08 ]

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• Bschnitz
@AQMOS
Kan je iets meer vertellen over de flex?

Nou twijfel ik dus enorm of ik moet wachten of juist een pre order moet afgeven.....

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:14

Freakie1NL

Grote Baas

@Bschnitz

Wat is je waterverbruik nou echt? Eerst stel je 80m3 daarna 150m3. Is nogal een verschil. Ter vergelijking wij hebben hier een kleintje van Amysoft de ASC-90. Kan circa 20 kg zout in. Dien ik elke 3/4de jaar bij te vullen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Bschnitz
Freakie1NL schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:31:
@Bschnitz

Wat is je waterverbruik nou echt? Eerst stel je 80m3 daarna 150m3. Is nogal een verschil. Ter vergelijking wij hebben hier een kleintje van Amysoft de ASC-90. Kan circa 20 kg zout in. Dien ik elke 3/4de jaar bij te vullen.
80m3, ik weet eerlijk niet hoe je aan 150m3 komt? Waneer zou ik dat gezegd moeten hebben? Denk dat je Danny zijn post bedoeld?

Oh zo weinig maar bijvullen, dat is wel gunstig.

[ Voor 3% gewijzigd door Bschnitz op 16-01-2026 07:37 ]

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Bschnitz schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:36:
[...]

80m3, ik weet eerlijk niet hoe je aan 150m3 komt? Waneer zou ik dat gezegd moeten hebben? Denk dat je Danny zijn post bedoeld?

Oh zo weinig maar bijvullen, dat is wel gunstig.
8)7 je hebt gelijk. :+

Maar let ook op dat je naast het formaat veel zout hebt en met weinig verbruik weinig zou hoeven spoelen er ook een max aantal dagen is dat je zonder spoeling kan/moet willen.

Maar als 1x per driekwart jaar niet te veel voor je is zou je qua formaat al zoiets als de ASC-90 kunnen hebben.

• Bschnitz
Freakie1NL schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:41:
[...]

Maar let ook op dat je naast het formaat veel zout hebt en met weinig verbruik weinig zou hoeven spoelen er ook een max aantal dagen is dat je zonder spoeling kan/moet willen.

Maar als 1x per driekwart jaar niet te veel voor je is zou je qua formaat al zoiets als de ASC-90 kunnen hebben.
Geeft niet, het is vroeg. Mijn usecase is gewoon iets anders dan die van Danny.

Die duo+ heeft ook een app, die zou vast ook kunnen waarschuwen als het zover is. Met maar 16 kilo opslag kom ik uit op 1x per 2 jaar :/

Zou ook gewoon vast 1x per jaar iets erbij kunnen doen op agenda afspraak.... heb ik geen sensor of app voor nodig dan....

Wij gebruiken voornamelijk water uit de WP, dus 1x per 2 dagen 200L.

De rest is WC enzo. Dat geloof ik wel.

25 kilo is €10 bij de Hornbach, ik vermoed dat hier geen verschil tussen zit met de merk zouten. Of heb ik het fout?

Maar jij zegt dus groter is ook niet negatief bij minder water verbruik?

Dus zou ook een relatief iets duurder model kunnen kiezen en dan komt het alleen erop neer dat ik minder vaak zout erin hoef te doen....

In een keer 25 kilo zout erin doen heeft wel mijn voorkeur, ben ik direct klaar met die zak.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Bschnitz schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:56:
[...]

Geeft niet, het is vroeg. Mijn usecase is gewoon iets anders dan die van Danny.

Die duo+ heeft ook een app, die zou vast ook kunnen waarschuwen als het zover is. Met maar 16 kilo opslag kom ik uit op 1x per 2 jaar :/

Zou ook gewoon vast 1x per jaar iets erbij kunnen doen op agenda afspraak.... heb ik geen sensor of app voor nodig dan....

Wij gebruiken voornamelijk water uit de WP, dus 1x per 2 dagen 200L.

De rest is WC enzo. Dat geloof ik wel.

25 kilo is €10 bij de Hornbach, ik vermoed dat hier geen verschil tussen zit met de merk zouten. Of heb ik het fout?

Maar jij zegt dus groter is ook niet negatief bij minder water verbruik?

Dus zou ook een relatief iets duurder model kunnen kiezen en dan komt het alleen erop neer dat ik minder vaak zout erin hoef te doen....

In een keer 25 kilo zout erin doen heeft wel mijn voorkeur, ben ik direct klaar met die zak.
Zout = zout maakt inderdaad niets uit. Er zijn merken die dat wel beweren, maar o.a. Amysoft geeft toe dat gerust die van de Hornbach gebruikt kunnen worden.

• Danny the dog
Freakie1NL schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:41:
[...]

Haha, ik zag je verwarring. Ik dacht, ik haak even in op de vraag van Bschnitz en jouw antwoord daarop, omdat de kern van de vraag over wifi / externe monitoring ging.

Goed om te lezen dat zout vullen dus blijkbaar niet supervaak hoeft!
Is er wellicht een stelregel waarmee je indicatief kunt bepalen hoe vaak je zout moet vervangen? Dus iets dat rekening houdt met m³ watervebruik vs. kg zout in het reservoir vs. hardheid van het water in dH?

En, kun je zout ook 'te vroeg' bijvullen in plaats van te wachten tot het 'op' is? Dus bijvoorbeeld elke 3 maanden gewoon het reservoir aftoppen en daarmee nooit het risico lopen dat je opeens weer hard water hebt?

======

Edit: Toch maar even zelf wat (AI) onderzoek gedaan.

Hoe harder het water, hoe sneller het hars verzadigd raakt.
• Zacht water (≤ 5 °dH): weinig regeneraties → weinig zout
• Hard water (≥ 10 °dH): veel regeneraties → meer zout
• Waterhardheid ligt in NL meestal tussen 7 en 14 °dH

Het verband tussen de factoren is vrijwel lineair:
Zoutverbruik (kg/jaar) ≈ (Waterverbruik in m³ × Waterhardheid in °dH) / 25 à 30

Dus, bij 150 m³/jaar, hardheid 10 dH en een reservoir van 36 kg:
150 x 10 / 25 = 60 kg/jaar ofwel, elk half jaar vullen.

Is dit iets wat bestaande gebruikers kunnen ‘bevestigen’ vanuit ervaring?

[ Voor 23% gewijzigd door Danny the dog op 16-01-2026 10:11 ]

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Nee kan ik niet bevestigen. Hier 7,2 °dH die wij naar 0 brengen. Volgens HomeWizard verbruik van 120-130 m3 per jaar afgelopen jaren gemiddeld. Eind 2022 is er een ASC-90 geplaats met 50 KG zout erbij. Pas 1x zout van de Hornbach er bij gekocht ad 25 KG. Nu op dit moment zit hij nog voor de helft vol maar zijn alle zaken op. Totaal dus in 3 jaar nog niet eens 75 KG gebruikt (snelle afronding, zal wat afwijken). Dus 25 KG per jaar bij 120-130 met naar 0 brengen bij 7,2.

Als ik jouw AI formule volg: 130 * 7,8 / 20 = 50 is bijna 2x zoveel als ik daadwerkelijk heb verbruikt.

Let wel volgens sommige in dit topic maakt het uit of je zout in een droog of nat resevoir zit. Die kennis heb ik niet, Amysoft heeft een droogreservoir. Maar 2x zo zuinig lijkt mij wel een heel groot verschil.

Denk dus typische AI onzin.

• Danny the dog
Freakie1NL schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:08:
Nee kan ik niet bevestigen. Hier 7,2 °dH die wij naar 0 brengen. Volgens HomeWizard verbruik van 120-130 m3 per jaar afgelopen jaren gemiddeld. Eind 2022 is er een ASC-90 geplaats met 50 KG zout erbij. Pas 1x zout van de Hornbach er bij gekocht ad 25 KG. Nu op dit moment zit hij nog voor de helft vol maar zijn alle zaken op. Totaal dus in 3 jaar nog niet eens 75 KG gebruikt (snelle afronding, zal wat afwijken). Dus 25 KG per jaar bij 120-130 met naar 0 brengen bij 7,2.

Als ik jouw AI formule volg: 130 * 7,8 / 20 = 50 is bijna 2x zoveel als ik daadwerkelijk heb verbruikt.

Let wel volgens sommige in dit topic maakt het uit of je zout in een droog of nat resevoir zit. Die kennis heb ik niet, Amysoft heeft een droogreservoir. Maar 2x zo zuinig lijkt mij wel een heel groot verschil.

Denk dus typische AI onzin.
Ok thanks voor het delen van jouw real-life ervaring! _/-\o_

Echter, waarom deel je door 20? De formule zegt delen door 25 of 30, wat de uitkomst dichter bij jouw ervaring brengt:
(130 x 7,8) / 25 = 40,6 kg zout/jaar
(130 x 7,8) / 30 = 33,8 kg zout/jaar

Je geeft aan gemiddeld ca. 25 kg per jaar verbruikt te hebben. Dan geeft delen door 30 een conservatieve 'bevestiging' van jouw ervaring in mijn ogen. In ieder geval is het fijn te weten dat met deze formule de uitkomst een richting aangeeft.

Onder aan de streep ben ik blij te weten dat je zout niet vaak hoeft aan te vullen. Daar was het mij om te doen en het maakt het ook overbodig om een 'slimme' ontharder te nemen.

Desondanks, àls een slimme ontharder niet veel duurder is dan een 'domme', is het natuurlijk wel mooi.

• JeffreyH-8
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:03
Nu we het toch over zout hebben. Ik meen ergens gelezen te hebben op een site uit de TS. https://waterontharderkie...dagen-tussen-regeneraties
Dat je eigenlijk 1x per week moet regenereren om bacteriegroei en kanaalvorming te voorkomen. Vandaar dat ik dit heb ingesteld op mijn ontharder. Hier gaan er daarom wel 4-6 zakken van 25kg per jaar door. Is deze link nog actueel of zijn er nieuwe inzichten?

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

JeffreyH-8 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:33:
Nu we het toch over zout hebben. Ik meen ergens gelezen te hebben op een site uit de TS. https://waterontharderkie...dagen-tussen-regeneraties
Dat je eigenlijk 1x per week moet regenereren om bacteriegroei en kanaalvorming te voorkomen. Vandaar dat ik dit heb ingesteld op mijn ontharder. Hier gaan er daarom wel 4-6 zakken van 25kg per jaar door. Is deze link nog actueel of zijn er nieuwe inzichten?
Mijn ASC-90 regenereert elke 8 dagen of als hij vol zit, wat eerder komt. Daarmee kom ik niet in de buurt van +100 KG zout.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Danny the dog schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:18:
[...]

Ok thanks voor het delen van jouw real-life ervaring! _/-\o_

Echter, waarom deel je door 20? De formule zegt delen door 25 of 30, wat de uitkomst dichter bij jouw ervaring brengt:
(130 x 7,8) / 25 = 40,6 kg zout/jaar
(130 x 7,8) / 30 = 33,8 kg zout/jaar

Je geeft aan gemiddeld ca. 25 kg per jaar verbruikt te hebben. Dan geeft delen door 30 een conservatieve 'bevestiging' van jouw ervaring in mijn ogen. In ieder geval is het fijn te weten dat met deze formule de uitkomst een richting aangeeft.

Onder aan de streep ben ik blij te weten dat je zout niet vaak hoeft aan te vullen. Daar was het mij om te doen en het maakt het ook overbodig om een 'slimme' ontharder te nemen.

Desondanks, àls een slimme ontharder niet veel duurder is dan een 'domme', is het natuurlijk wel mooi.
Wat je natuurlijk ook kan doen is in het begin goed bijhouden bij hoeveel m3 verbruik hij leeg raakt. In begin even wat vaker kijken. Daarna via een slimme watermeter (HomeWizard) dit smart in de gaten gaan houden en je kan dan met een redelijke betrouwbaarheid dit slim maken.

• wizzopa
  • Nu online
Ons verbruik afgelopen jaar met een Aqmos R2D2-32.
Water 61,2 m3, zout 30,4 kg, gemiddelde zout verbruik per regeneratie 1,491 kg of 186 gr/l hars.

BW 3, Brine 30, Rinse 3 Refill 3,5 Reg. Cap. 3200, T 14 dagen

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Joppiesaus2
  • Laatst online: 18-01 16:24
Wij willen ook een waterontharder. Probleem is een beetje het waterverbruik. We hebben het huis net gekocht en er zit een zwembad bij. Daar zit 40K liter water in en wordt steeds automatisch opgevuld. Ook bij wekelijkse schoonmaak klettert dat ding vies water weg en vult het op.

De waterontharder hoeft het zwembad niet te ontkalken. Maar je snapt; hierdoor geen idee betreft ons verbruik.

We hebben een gezin van 3 personen. Wil kwalitatief hoogwaardig spul. Met ChatGPT krijg ik zulk diverse aanbevelingen, waarschijnlijk omdat ik niet goed weet wat ik moet vragen. Dus vraag is een beetje:
- Wat is kwalitatief goede ontharder?
- Voor gezin van 3 personen die hier op locatie intensief leven (we hebben een bad en er wordt serieus geleefd en ook vaak kantoorwerk gedaan hier op locatie)

Meter voor domotica (homey pro) mooi meegenomen.

• AQMOS

AQMOS

Bschnitz schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:27:
@AQMOS
Kan je iets meer vertellen over de flex?

Nou twijfel ik dus enorm of ik moet wachten of juist een pre order moet afgeven.....
Zelfde als de Less, maar dan met een aparte zoutvat. Zoals onze BMX serie.

De Flex wordt onze nieuwe BMX-serie. Zelfde, maar dan met een kunststof behuizing er omheen.

De Flex Diamond is hetzelfde, maar met een WS1DV regelventiel van Clack.

Afmetingen had @AUijtdehaag al geplaatst.

[ Voor 4% gewijzigd door AQMOS op 16-01-2026 18:11 ]

• No Hands
Joppiesaus2 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:58:
Wij willen ook een waterontharder. Probleem is een beetje het waterverbruik. We hebben het huis net gekocht en er zit een zwembad bij. Daar zit 40K liter water in en wordt steeds automatisch opgevuld. Ook bij wekelijkse schoonmaak klettert dat ding vies water weg en vult het op.

De waterontharder hoeft het zwembad niet te ontkalken. Maar je snapt; hierdoor geen idee betreft ons verbruik.

We hebben een gezin van 3 personen. Wil kwalitatief hoogwaardig spul. Met ChatGPT krijg ik zulk diverse aanbevelingen, waarschijnlijk omdat ik niet goed weet wat ik moet vragen. Dus vraag is een beetje:
- Wat is kwalitatief goede ontharder?
- Voor gezin van 3 personen die hier op locatie intensief leven (we hebben een bad en er wordt serieus geleefd en ook vaak kantoorwerk gedaan hier op locatie)

Meter voor domotica (homey pro) mooi meegenomen.
Koop een ontharder die gewoon voor normaal gezinsverbruik is en het zwembad gaat buiten de ontharder om.

• Bschnitz
AQMOS schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:09:
[...]

Zelfde als de Less, maar dan met een aparte zoutvat. Zoals onze BMX serie.

De Flex wordt onze nieuwe BMX-serie. Zelfde, maar dan met een kunststof behuizing er omheen.

De Flex Diamond is hetzelfde, maar met een WS1DV regelventiel van Clack.

Afmetingen had @AUijtdehaag al geplaatst.
Uhm ok, dus hoe verhoudt zich dat dan straks allemaal.

De LESS was de instap en de BMX was de luxe versie.

De LESS wordt de de Flex wat hetzelfde is dan de BMX maar dan alleen met een andere behuizing, wat dat uitmaakt is mij een raadsel?

Hoe zit straks wat in verhouding tegenover een ASC-90 bijvoorbeeld.

Zou je het iets meer plat kunnen slaan om begrijpelijk te houden?

Als de LESS nu een 7 is dan wordt de Flex een 8?
De BMX is denk ik en blijft een 10?

Wat is dan een ASC-90? 7?

Hoe staat wat in verhouding aan kwaliteit, om het kort te houden....

• Wonderkip
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-01 22:45
Zijvraagje; zijn er ook "slimme oplossing" die integreerbaar zijn met home assistant? Ik heb gezocht naar een generaal topic voor het slim maken van de LESS 15. Maar ik kan helaas (nog) niks vinden.. Uiteraard wel om reservoir niveau door te sturen. Maar suggesties zijn altijd top.

• gjcvro
Wonderkip schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:36:
Zijvraagje; zijn er ook "slimme oplossing" die integreerbaar zijn met home assistant? Ik heb gezocht naar een generaal topic voor het slim maken van de LESS 15. Maar ik kan helaas (nog) niks vinden.. Uiteraard wel om reservoir niveau door te sturen. Maar suggesties zijn altijd top.
Volgens mij in de startpost en een berichtje of 10 geleden.

AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

[ Voor 9% gewijzigd door gjcvro op 17-01-2026 21:59 ]

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-01 18:43

icecreamfarmer

en het is

AQMOS schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:40:
[...]

Met de interne mixing valve kan je wel een instelling wijzigen in het stuurventiel.
Eerste 2 knoppen inhouden om in het menu te komen. Vervolgens navigeren naar kleine letter "h". Daar stel je de resthardheid in.

Dan wordt er rekening gehouden met het mixen.

Voor externe mixing (zoals over het montageblok) hoef je deze instelling niet aan te passen.
Ah dit wilde ik net vragen. Maar de resthardheid die je daar invult is ook de daadwerkelijke hardheid die uit de kraan komt? Ik mix namelijk niet extern bij.

In de handleiding wordt er namelijk alleen gesproken over het aantal dagen tot regeneratie niet dat die instelling ook daadwerkelijk invloed heeft op de resthardheid.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• AQMOS

AQMOS

Bschnitz schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:44:
[...]

Uhm ok, dus hoe verhoudt zich dat dan straks allemaal.

De LESS was de instap en de BMX was de luxe versie.

De LESS wordt de de Flex wat hetzelfde is dan de BMX maar dan alleen met een andere behuizing, wat dat uitmaakt is mij een raadsel?

Hoe zit straks wat in verhouding tegenover een ASC-90 bijvoorbeeld.

Zou je het iets meer plat kunnen slaan om begrijpelijk te houden?

Als de LESS nu een 7 is dan wordt de Flex een 8?
De BMX is denk ik en blijft een 10?

Wat is dan een ASC-90? 7?

Hoe staat wat in verhouding aan kwaliteit, om het kort te houden....
BMX-32 > Flex-10
BMX-48 > Flex-15
Less-10 > Flex-10 Diamond
Less-15 > Flex-15 Diamond

Technisch verandert er weinig aan de modellen. Dus de Diamond versie is nogsteeds zuiniger in zout en heeft keramische schijven.

Hoe dit zich verhoudt tot de asc-90, geen idee. Ik heb hun regelventiel nog nooit in de handen gehad, dus ik ga niet oordelen over hun kwaliteit. Zoutgebruik is ongeveer hetzelfde als de Less of Flex Diamond serie.

Volgens mij zijn de systemen van Amysoft ook gewoon solide. Prijs/kwaliteit zijn wij niet te verslaan.

• AQMOS

AQMOS

icecreamfarmer schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:24:
[...]

Ah dit wilde ik net vragen. Maar de resthardheid die je daar invult is ook de daadwerkelijke hardheid die uit de kraan komt? Ik mix namelijk niet extern bij.

In de handleiding wordt er namelijk alleen gesproken over het aantal dagen tot regeneratie niet dat die instelling ook daadwerkelijk invloed heeft op de resthardheid.
Klopt. Als je intern bij mengt, dan vul je de waterhardheid in die je meet na de waterontharder.

• AQMOS

AQMOS

Danny the dog schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:53:
[...]

Ik ben ook op zoek naar een waterontharder, waar ik liefst zo min mogelijk naar om hoef te kijken. Hij gaat namelijk de kruipruimte in, waar ik gelukkig een flinke hoogte (ca 1,80m) ter beschikking heb vanwege een mooie kuil van de vorige bewoner.

Om het zware, betegelde luik zo min mogelijk te hoeven liften, wil ik een zo groot mogelijke unit aanschaffen; minder vaak zout wisselen.

Ik ben fan van de Warmteservice winkels, omdat je er fysiek naartoe kunt en ik in het verleden altijd goed geholpen ben. Daarom dacht ik aan deze AquaSlim 1800 voor € 999,- inclusief aansluitset en 5x25 kg zout. De unit is geschikt voor huishoudens tot 8 personen en heeft een reservoir voor 36 kg zout. De hele serie is in de aanbieding bij Warmteservice.

Nadeel van deze unit is dat er geen extern display of app bij zit. Dus om te kijken of het zout gevuld moet worden betekent periodiek checken op de unit. Daarbij heb ik totaal geen gevoel bij hoe vaak je zout moet bijvullen bij een jaarverbruik van ca 150 m3. Is dat wekelijks, maandelijks…?

N.a.v. jouw tip, zie ik het grotere model van de Aqmos Less 20. Deze is een maatje kleiner dan de AquaSlim. Ik vind de website niet echt handig en zie ook niet waar staat dat er wifi of app monitoring op zit. Waar kan ik dat zien?

En, zijn er mogelijk nog andere merken / modellen die via app òf een extern display in de gaten te houden zijn?
Als het toch in een mogelijk vochtige ruimte komt, dan zou ik een A-merk aanraden. Zeker voor een Clack model kiezen. Dit is grotendeels kunststof.
De ontharder van warmte service is een prima model, maar minder geschikt voor vochtige ruimtes.

Je kan een grote waterontharder nemen zoals de Less-20 en het instellen op alleen volume gestuurd. Dan heb je het minste omkijk er naar. Kanttekening: je moet je kranen goed doorspoelen als je terug komt van vakantie. Als je een langere periode weg gaat, moet je het systeem elke 10 dagen laten spoelen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Toevallig gisteren nog twee LESS bezocht die een jaar in een kruipruimte stonden
Hoewel de druppels aan de leidingen hangen deden ze het nog prima

Maar voorkomen is beter dan genezen natuurlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-01-2026 10:00 ]

• Aquaman
FYI: de toestellen van Amysoft zijn eigenlijk Ecowater toestellen.
De werken met 3/4" besturingskleppen op de kleinere huishoudelijke modellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zx1BTfCnA6XxSSTOa_c5caf-27Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H1LufvEneA4GfjII4fqLOzp6.jpg?f=fotoalbum_large
Voor de grotere toestellen gebruiken ze de 1" besturingskleppen en daarvan heb je 2 types: die met 1 rotor en die met 2 rotors.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9VeaOG1pQ8eDVWiMStU-pEkLmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GojCevlD4zUiEI9Ro6SJvy99.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wZyaXN299jrJQowY4FImye_i3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ncUI8ezo2S9ZxBKVUN8oRYx.jpg?f=fotoalbum_large
Sommige huishoudelijke toestellen worden ook uitgerust met de 1" besturingskleppen, zowel die met 1 of die met 2 rotors.
Alle Ecowater (en afgeleiden zoals Amysoft, Atlas, Calex, Galaxy, NorthStar, Viesmann, enz...) toestellen werken met het droge zoutbak systeem, wat wil zeggen dat er tussen de regeneraties weinig (ongeveer 7 cm) water in de zoutbak staat.
De eerste cyclus van een regeneratie is dan ook de zoutbakvulling.

Aquaman

• Refthoom
AUijtdehaag schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:59:
Toevallig gisteren nog twee LESS bezocht die een jaar in een kruipruimte stonden
Hoewel de druppels aan de leidingen hangen deden ze het nog prima

Maar voorkomen is beter dan genezen natuurlijk.
Ik weet niet meer welk merk het is maar onze (puur volume gestuurde, 2 harsflessen) waterontharder staat al 11 jaar in de kruipruimte. Iets van 2,5 jaar geleden een storinkje gehad wat ik met telefonische hulp kon fixen. Onze kruipruimte is vrij droog, maar als ik zout bijvul zie ik meestal wel condens.

• Joppiesaus2
  • Laatst online: 18-01 16:24
No Hands schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:30:
[...]

Koop een ontharder die gewoon voor normaal gezinsverbruik is en het zwembad gaat buiten de ontharder om.
Wat is dan de beste als je gewoon kwaliteit wilt, zo min mogelijk gedoe en idealiter ook geinstalleerd door de shop zelf (lijkt me het fijnst ivm garantie enzo?).

Hier een hoop zitten lezen maar het duizelt me een beetje en krijg er alsnog geen gevoel bij welke dan echt beter zijn wanneer ik onze situatie er op toepas.

[ Voor 16% gewijzigd door Joppiesaus2 op 18-01-2026 12:53 ]

• No Hands
Joppiesaus2 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:53:
[...]

Wat is dan de beste als je gewoon kwaliteit wilt, zo min mogelijk gedoe en idealiter ook geinstalleerd door de shop zelf (lijkt me het fijnst ivm garantie enzo?).

Hier een hoop zitten lezen maar het duizelt me een beetje en krijg er alsnog geen gevoel bij welke dan echt beter zijn wanneer ik onze situatie er op toepas.
Als je het aan mij vraagt is dat een Aquacell maar er zijn hier ook forumleden die dit apparaat verketteren en allerlei redenen hebben om bv een Aqmos te kopen. Heb je de TS al gelezen? Zoveel mensen zoveel wensen. Ik heb ook geen ervaringen met andere waterontharders dus kan het vergelijk ook niet voor je maken.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

AQMOS schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:46:
[...]

Klopt. Als je intern bij mengt, dan vul je de waterhardheid in die je meet na de waterontharder.
Oké dus als ik dH 2 graden invul dan mengt hij uit zichzelf tot circa 2 graden Duitse hardheid?

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Ah dat was wel handig geweest om te vermelden in de handleiding. Ik heb alleen de bypass. Nu moet ik op de bonnefooi dat andere ventiel gaan lopen draaien.

• Smit Willen
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 06:54
Duidelijke uitleg, veel van de bekende misverstanden worden hier goed uitgelegd. Ik zit zelf ook al een tijd te kijken naar een waterontharder, vooral vanwege kalkaanslag en schoonmaken. Met name volumesturing lijkt me voor een huishouden gewoon de beste keuze. Onderhoud blijft natuurlijk wel belangrijk, je moet het niet installeren en daarna vergeten. Al met al klinkt het voor een gemiddeld gezin best aantrekkelijk.

• Farabi
  • Niet online
een gekke vraag,

ik heb mijn hardheid op 2dh ingesteld met de mengschroef. als ik een druppeltest doe, dan zijn de eerste 2 druppels lichtrood. maar als ik een druppeltest bij de buren doe, dan zijn alle druppels donkerrood.

natuurlijk snap ik dat het door mijn ontharder komt. maar is 2dh nog wel echt 2dh? ik neem aan dat in elk dH bij mij minder kalk zit?

[ Voor 9% gewijzigd door Farabi op 19-01-2026 11:50 ]

Pagina: 1 ... 127 128 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.