Deze site vond ik wel aardig om een overzicht van geschikte modellen te krijgen (er zullen er wel meer zijn). ook is er achtergrond informatie te vinden:
https://waterontharderkiezen.nl/kieswijzer-waterontharders
Verder vond ik je eisen wel wat overdreven
baika2 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:03:
- Er moet app functionaliteit zijn met meldingen voor het bijvullen van zout, en andere handige dingen zoals verbruik etc. Ik wil eigenlijk alles wat nuttig is gewoon in de app kunnen zien. (Ik ben zelf programmeur dus als hier dingen zelf makkelijk te fixen zijn (las iets over Home Assistant) dan kan ik dat wellicht zelf regelen), maar weinig tijd dus heb liever een kant en klare app.
Het zoutverbruik is best goed voorspelbaar dus je kunt ook in je agenda zetten dat je de ontharder bij moet vullen (hij hoeft niet leeg te zijn voordat je dat doet). Ik meen dat verschillende fabrikanten wel stoer aangeven dat zout bijgevuld moet worden, maar dat dat stiekem gewoon op basis van een timer gaat. Dat weten anderen vast beter.
Alternatief is natuurlijk de fraaie hardware/software combinatie die AUijtdehaag heeft gemaakt. Die is gemaakt voor een Aqmos, maar zou voor de zouthoogte met enige aanpassing ook voor andere ontharders kunnen werken.
- Hij moet instelbaar zijn qua regeneratie (al heb ik liever dat dit automatisch geregeld wordt), maar ook qua hardheid.
De meeste ontharders regenereren op volume of tijd (wat eerder komt) en drinkwaterbedrijven leveren volgen mij best constante hardheid. Dus dat komt wel goed.
- Het moet met hars gebeuren, geen magnetische ontharder. De hars moet ook een flinke garantie termijn hebben.
Daar kun je op selecteren op zoek-sites.
- Het zout zou het liefst universeel moeten zijn, dus niet zoals bij Aquacell waar je alleen hun zout kan kopen
Volgens mij is voorgeschreven zout eerder uitzondering dan regel.
- Als er op de een of andere manier een functie is dat ik zowel een leiding met 'hard' water eruit kan laten komen en 1 die gewoon aangesloten zit op de rest van het huis met zacht dan zou dat top zijn. Maar gezien dit forum en wat ik las zal ik dan zelf een soort bypass constructie moeten gaan maken VOOR de aansluiting van de ontharder.
Geen bypass maar een T-stuk voor de ontharder. Veel moeilijker is het niet. Als je perse hard en onthard water door dezelfde leiding wilt kunnen lopen (bv. naar de tuin) wordt het wel ingewikkelder.
- Het moet een duo/dual/duplex variant zijn waardoor er ten allen tijde onthard water aanwezig is.
Waarom? Je gaat niet dood van een beetje kalk, hoor
Een regeneratie duurt ongeveer 1 uur en kun je midden in nacht laten doen. Dan is dat bv. 1 uur per week = 0.6% van de tijd. In het ergste geval neemt dan net de vaatwasser of wasmachine water. Maar de wasmiddelen zijn gemaakt om met kalk om te gaan.
- Uiteraard het liefst een zuinige (als die op stroom is), maar volgens ChatGPT kost het vrijwel niks voor een gemiddelde ontharder dus dit is zeker geen harde eis (tenzij die dus wel energie slurpt en 100 euro in het jaar kost aan stroom o.i.d.)
Stroomverbruik is alleen voor elektronica. Dus een paar Watt.
Wellicht dat mensen zeggen dat er nog andere dingen zijn waar ik op moet letten, of juist sommige dingen links kan laten liggen, maar op basis van mijn speurtocht is dit wel een beetje waar ik op uit kom.
Bv. of je bacteriegroei met een chloormodule of met een biocide (harsreiniger) tegen wilt gaan.