Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 131 132 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• cybermaus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-03 07:56
TheMystery schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:21:
Hmm mijn less-15 doet 140 liter, das wel een stuk meer zou minder dan de less-20 verwachten, maar staat naar mijn mening ook altijd veel water in en naar mijn mening gebruikt ie ook redelijk veel zout.
Is misschien je vlotter ook fout? Zou betekenen dat hij pas stopt als de vultijd voorbij is, en dus veel water en zout door de overloop spoelt.

Zou te herkennen zijn doordat het brine niveau precies tot het niveau van het overloop pijpje staat, en niet er een stuk onder tot het niveau van de vlotter.

PS: Ik ben een nieuwe gebruiker, dus alles wat ik verzin is op basis van vermoeden, niet ervaring.

• viraly
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:39
Hoi allemaal.
Heb een beetje lopen zoeken over wat nou de beste waterontharder zou zijn voor mij.
Het gaat over een woning waar ik nog niet in zit dus qua ruimte weet ik het nog niet goed maar het is vast zo'n meterkast gevalletje. Wat ik wel graag zou willen is een "slimme" omdat ik nog wel eens lang van huis kan zijn (maand+) dus dan wil dat dan niet stil hebben.
Heb dus vaak in de thread de Clack voorbij zien komen. Dan lijkt mij dat Clack WS1 CI de beste keus is?
En dan een AQMOS CM(X)-32 met een Clack Bypass? Is de bypass om hardheid dan niet op 0dH te hebben, maar op 2-3dH? Of is dat voornamelijk voor als je planten water wilt geven en dan de bypass aan doet?

Want las ook over de EcoWater eVOLUTION Refiner Boost, maar daar kon ik hier niet zoveel over vinden. Interessante eraan vond ik omdat het een ontharder + koolstoffilter heeft.

Iemand hier een mening over? Ik wil graag hier meer over leren (en google/ai heeft een limiet) vandaar dat ik het hier aan de experts vraag!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-04 10:18

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

viraly schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:46:
Hoi allemaal.
Heb een beetje lopen zoeken over wat nou de beste waterontharder zou zijn voor mij.
Het gaat over een woning waar ik nog niet in zit dus qua ruimte weet ik het nog niet goed maar het is vast zo'n meterkast gevalletje. Wat ik wel graag zou willen is een "slimme" omdat ik nog wel eens lang van huis kan zijn (maand+) dus dan wil dat dan niet stil hebben.
Heb dus vaak in de thread de Clack voorbij zien komen. Dan lijkt mij dat Clack WS1 CI de beste keus is?
En dan een AQMOS CM(X)-32 met een Clack Bypass? Is de bypass om hardheid dan niet op 0dH te hebben, maar op 2-3dH? Of is dat voornamelijk voor als je planten water wilt geven en dan de bypass aan doet?

Want las ook over de EcoWater eVOLUTION Refiner Boost, maar daar kon ik hier niet zoveel over vinden. Interessante eraan vond ik omdat het een ontharder + koolstoffilter heeft.

Iemand hier een mening over? Ik wil graag hier meer over leren (en google/ai heeft een limiet) vandaar dat ik het hier aan de experts vraag!
Met de bypass kan er tijdens bijvoorbeeld onderhoudswerkzaamheden of bij tuin bewatering het systeem tijdelijk worden omzeild. Je gebruikt dan gewoon hard water.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:29
cybermaus schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:42:
[...]

Is misschien je vlotter ook fout? Zou betekenen dat hij pas stopt als de vultijd voorbij is, en dus veel water en zout door de overloop spoelt.

Zou te herkennen zijn doordat het brine niveau precies tot het niveau van het overloop pijpje staat, en niet er een stuk onder tot het niveau van de vlotter.

PS: Ik ben een nieuwe gebruiker, dus alles wat ik verzin is op basis van vermoeden, niet ervaring.
Vlotter heb ik al vervangen want eerst kwam er helemaal geen water in en kreeg ik na een paar maanden weer hard water. Dat is na vlotter vervanging opgelost.

Overloop pijpje zit helemaal bovenin zo hoog komt het water ook weer niet, de fill duurt 2min en 7 sec dan stopt die, precies wat er op het scherm staat.

Als ik de bak volledig met zout vul dan is deze na een regeneratie of 6 op hetzelfde niveau als het water, 16cm van boven en dat is ongeveer 50%.

Kan het zijn dat er meer water verbruikt wordt en meer water in de bak door een hogere waterdruk?

• cybermaus
viraly schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:46:
maar het is vast zo'n meterkast gevalletje.
Bij mij paste de grotere "kastbehuizing" juist beter in de meterkast, dan een "meterkast model"
Want, de kastbehuizing was 22cm breed, en het meterkast model 28cm rond. En ik had, na het omleiden van de watermeter, 23cm voor de gasmeter.

Maw, alles goed uitmeten en plannen.

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:01
@TheMystery neem eens de moeite je water verbruik van elke stap van de ontharder te meten met behulp van de watermeter van het waterleiding bedrijf.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
AQMOS schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:15:
[...]

FLEX-10 €549
FLEX-15 €599

Kleine variant in jullie geval (dus FLEX-10)

FLEX diamond is geen zekerheid dat het op de markt komt. In ieder geval niet tot augustus.

Komt vanavond of morgenochtend op de website.

Edit: Installatie is uiteraard ook mogelijk.
De non-diamond versies hebben geen keramische schijven toch? dan is de standaard FLEX een downgrade t.o.v. de LESS?

Dan kun je beter een LESS op de kop tikken denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Farabi op 19-03-2026 09:38 ]

• Calypso
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-03 21:59
Farabi schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:32:
[...]
De non-diamond versies hebben geen keramische schijven toch? dan is de standaard FLEX een downgrade t.o.v. de LESS?

Dan kun je beter een LESS op de kop tikken denk ik.
Ja en nee in mijn ogen. Allereerst ligt het er een beetje aan wat de reden van het niet leveren van de DV regelaar is; als er een flink probleem mee is ben je er niet altijd beter mee af. Lijkt me overigens sterk, want in het buitenland wordt het ding nog steeds gewoon verkocht lijkt het. Tenzij het een typisch Nederlands iets is.

Verder is de Flex natuurlijk geen enkele behuizing maar bestaat uit 2 delen. Precies de reden dat ik wachtte op de Flex (praktischer qua plaatsing in mijn situatie). Wij hebben een zeer laag watergebruik; dan zou op zich de B/CMX ook prima kunnen (kleinere harsinhoud), maar de Flex/Less hebben wat dat betreft net wat meer "headroom" als je een keer wat meer water zou verbruiken. Nadeel: bij ons normale verbruik heb je dus onnodig vaak regenereren/zoutgebruik - met de DV is dat flink minder en compenseert dat prima.

Zit hier dus nog volop te overwegen:
CMX32: Voor: Regelventiel, apart zoutvat. Tegen: Kleinere hoeveelheid hars
Flex10: Voor: 10l hars, apart zoutvat, wat goedkoper. Tegen: Regelventiel, onnodig zoutgebruik
Flex10DV: Voor: 10l hars, regelventiel, apart zoutvat. Tegen: Geluid regelventiel bij regenereren, Komt-ie nog ooit? Wanneer?
Less10: Voor: 10l hars, regelventiel. Tegen: Geluid regelventiel bij regenereren, Geen apart zoutvat, voorlopig niet leverbaar

• TheMystery
wizzopa schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:56:
@TheMystery neem eens de moeite je water verbruik van elke stap van de ontharder te meten met behulp van de watermeter van het waterleiding bedrijf.
Heb even in home assistant gekeken hieruit haal ik de volgende liters:
Backwash 30
Brine 65
Backwash2 6
Rinse 31
Fill 4

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17:23

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
Calypso schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:13:
[...]

Ja en nee in mijn ogen. Allereerst ligt het er een beetje aan wat de reden van het niet leveren van de DV regelaar is; als er een flink probleem mee is ben je er niet altijd beter mee af. Lijkt me overigens sterk, want in het buitenland wordt het ding nog steeds gewoon verkocht lijkt het. Tenzij het een typisch Nederlands iets is.

Verder is de Flex natuurlijk geen enkele behuizing maar bestaat uit 2 delen. Precies de reden dat ik wachtte op de Flex (praktischer qua plaatsing in mijn situatie). Wij hebben een zeer laag watergebruik; dan zou op zich de B/CMX ook prima kunnen (kleinere harsinhoud), maar de Flex/Less hebben wat dat betreft net wat meer "headroom" als je een keer wat meer water zou verbruiken. Nadeel: bij ons normale verbruik heb je dus onnodig vaak regenereren/zoutgebruik - met de DV is dat flink minder en compenseert dat prima.

Zit hier dus nog volop te overwegen:
CMX32: Voor: Regelventiel, apart zoutvat. Tegen: Kleinere hoeveelheid hars
Flex10: Voor: 10l hars, apart zoutvat, wat goedkoper. Tegen: Regelventiel, onnodig zoutgebruik
Flex10DV: Voor: 10l hars, regelventiel, apart zoutvat. Tegen: Geluid regelventiel bij regenereren, Komt-ie nog ooit? Wanneer?
Less10: Voor: 10l hars, regelventiel. Tegen: Geluid regelventiel bij regenereren, Geen apart zoutvat, voorlopig niet leverbaar
Wij kunnen geen garantie bieden op het Clack WS1DV ventiel en waterontharders.

Er zijn 2 Clack distributeurs in Europa waaronder Ecosoft. Wij mogen het regelventiel niet los kopen en Ecosoft heeft keer op keer bewezen dat ze productieprocessen niet onder controle hebben.

Ecosoft is niet bereid om bij defecten te compenseren, dus wij draaien voor de kosten op.

Ik ben groot fan van de WS1DV, maar de WS1CI is vrij verkrijgbaar. Het is aannemelijker dat wij met dit ventiel een Flex variant maken. Geen keramische schijven, maar wel gewoon de kwaliteit van Clack. Ja, wel een afdichtingsset, maar die kan je ook schoonmaken en invetten ipv vervangen (mocht het nodig zijn). Grote kans dat het 10 jaar mee gaat zonder onderhoud aan de afdichting.

Op aanvraag is een Flex met een WS1CI gewoon mogelijk indien gewenst. Of met een runxin, Fleck, wat je wil.
edit:
Overigens, als er mensen zijn die een Flex variant willen testen met een WS1CI regelventiel, dan zouden we een WhatsApp groep kunnen maken? Theoretisch verwacht ik dat het zoutgebruik, waterbesparing en capaciteit goed te optimaliseren zijn. Aanbieding in ruil voor data :)

[ Voor 6% gewijzigd door AQMOS op 20-03-2026 00:32 ]

• Calypso
AQMOS schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 00:25:
[...]

Er zijn 2 Clack distributeurs in Europa waaronder Ecosoft. Wij mogen het regelventiel niet los kopen en Ecosoft heeft keer op keer bewezen dat ze productieprocessen niet onder controle hebben.

Ecosoft is niet bereid om bij defecten te compenseren, dus wij draaien voor de kosten op.
Dank voor de (open) uitleg. Jullie Duitse collega's hebben de Pink nog wel in de verkoop staan, maar dat kan ook zomaar "uitlopend" zijn - het lijkt me logisch dat je als bedrijf alleen producten verkoopt waar je 100% achter kunt staan; wat er al verkocht is kan wellicht wat hoofdpijn bezorgen vanuit een ondersteuningsaspect maar daar hoeft de eindklant niet de dupe van te zijn.
Overigens, als er mensen zijn die een Flex variant willen testen met een WS1CI regelventiel, dan zouden we een WhatsApp groep kunnen maken? Theoretisch verwacht ik dat het zoutgebruik, waterbesparing en capaciteit goed te optimaliseren zijn. Aanbieding in ruil voor data :)
Op zich wel interesse in; ik stuur je zo via PM wel een paar gegevens van onze situatie, dan kun je beoordelen of het een interessante testsituatie is.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:06
[...]

Ik ben groot fan van de WS1DV, maar de WS1CI is vrij verkrijgbaar. Het is aannemelijker dat wij met dit ventiel een Flex variant maken. Geen keramische schijven, maar wel gewoon de kwaliteit van Clack. Ja, wel een afdichtingsset, maar die kan je ook schoonmaken en invetten ipv vervangen (mocht het nodig zijn). Grote kans dat het 10 jaar mee gaat zonder onderhoud aan de afdichting.

Op aanvraag is een Flex met een WS1CI gewoon mogelijk indien gewenst. Of met een runxin, Fleck, wat je wil.
edit:
Je begrijpt ook dat dit wat onrust geeft bij mensen die nu al een LESS hebben staan?

• AQMOS

AQMOS

gjcvro schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:47:
[...]

Je begrijpt ook dat dit wat onrust geeft bij mensen die nu al een LESS hebben staan?
Dit betekent niet dat er wat mis is met de al verkochte modellen. Elke LESS hebben wij zelf helemaal uit elkaar gehaald en opnieuw geassembleerd en gecontroleerd.

Het probleem is dat wij geen producten willen inkopen die wij vervolgens volledig moeten checken. Dat kost ons 30-45 minuten per model. En als er dan een fout blijkt te zijn, dan krijgen wij geen compensatie van de leverancier.

Dus geen zorgen, wij doen een quality control (vandaar langere levertijd de afgelopen maanden).

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:18
AQMOS schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:25:
[...]

Dit betekent niet dat er wat mis is met de al verkochte modellen. Elke LESS hebben wij zelf helemaal uit elkaar gehaald en opnieuw geassembleerd en gecontroleerd.

Het probleem is dat wij geen producten willen inkopen die wij vervolgens volledig moeten checken. Dat kost ons 30-45 minuten per model. En als er dan een fout blijkt te zijn, dan krijgen wij geen compensatie van de leverancier.

Dus geen zorgen, wij doen een quality control (vandaar langere levertijd de afgelopen maanden).
Geenszins lullig bedoeld, want ik ben erg tevreden over jullie rappe afhandeling (dinsdag komt er iemand langs om de boel te fixen bij mij), maar had mijn vlotter-issue dan ook niet al naar voren moeten komen?

omniscale.nl

• AQMOS

AQMOS

posttoast schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:39:
[...]

Geenszins lullig bedoeld, want ik ben erg tevreden over jullie rappe afhandeling (dinsdag komt er iemand langs om de boel te fixen bij mij), maar had mijn vlotter-issue dan ook niet al naar voren moeten komen?
Dit probleem kwam uit een onverwachte hoek. Om dit probleem te constanteren hadden wij een volledige functietest moeten doen (dus aansluiten op water en volledig testen). Een visuele inspectie is hierbij niet voldoende.

Dit is bij enkele systemen in onze laatste batch het geval, maar aangezien wij dit niet voor elk model kunnen testen (dan ben je 2 uur bezig per model en wordt het hars nat waardoor het verzendgewicht te hoog wordt), zijn we gestopt met de verkoop.

Daarom fixen wij de enkele gevallen waar het voortgekomen is en hebben wij al onze voorraad geretourneerd.

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:47
Mijn half jaar oude Less-15 lijkt ook niet goed te werken. In mijn nieuwe badkamer kreeg ik vrij snel vlekken, dus ik heb de hardheid nogmaals gecontroleerd. Deze is rond de 7 (voor de ontharder was die 10), toen handmatig een spoeling gedraaid, maar het blijft 7.

Dit weekend eerst maar eens wat dingen testen, waaronder de test die genoemd wordt voor de vlotter, maar het is wel gek want ik heb 'm in september gekocht, en ergens las ik dat deze modellen hier geen last van zouden moeten hebben. (hij is bij onlinewaterontharders.nl gekocht, mogelijk dat deze een oudere batch op voorraad hadden)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• posttoast
AQMOS schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:40:
[...]

Dit probleem kwam uit een onverwachte hoek. Om dit probleem te constanteren hadden wij een volledige functietest moeten doen (dus aansluiten op water en volledig testen). Een visuele inspectie is hierbij niet voldoende.

Dit is bij enkele systemen in onze laatste batch het geval, maar aangezien wij dit niet voor elk model kunnen testen (dan ben je 2 uur bezig per model en wordt het hars nat waardoor het verzendgewicht te hoog wordt), zijn we gestopt met de verkoop.

Daarom fixen wij de enkele gevallen waar het voortgekomen is en hebben wij al onze voorraad geretourneerd.
Helder, dank voor de uitleg. En tot dinsdag ;)

omniscale.nl

• AQMOS

AQMOS

ConQuestador schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:46:
Mijn half jaar oude Less-15 lijkt ook niet goed te werken. In mijn nieuwe badkamer kreeg ik vrij snel vlekken, dus ik heb de hardheid nogmaals gecontroleerd. Deze is rond de 7 (voor de ontharder was die 10), toen handmatig een spoeling gedraaid, maar het blijft 7.

Dit weekend eerst maar eens wat dingen testen, waaronder de test die genoemd wordt voor de vlotter, maar het is wel gek want ik heb 'm in september gekocht, en ergens las ik dat deze modellen hier geen last van zouden moeten hebben. (hij is bij onlinewaterontharders.nl gekocht, mogelijk dat deze een oudere batch op voorraad hadden)
Je mag ons direct contacteren.
Kan inderdaad een oude voorraad zijn.

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 31-03 13:12
ConQuestador schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:46:

Heb je hem zelf geinstalleerd? of heeft aqmos dit gedaan?

• ConQuestador
mxmemx schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:13:
[...]

Heb je hem zelf geinstalleerd? of heeft aqmos dit gedaan?
Zelf, en in het begin was hij wel degelijk 0dH.

Ik zal dit weekend eens wat testjes doen, en dan aqmos benaderen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• gjcvro
ConQuestador schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:20:
[...]

ik had dit in het begin ook, en bleek ook in de vlotter te zitten, maar dan juist dat er te weinig water in de zoutbak zat waardoor de regenereerstap niet goed werkt. Nieuwe vlotter en sindsdien weer4 op 0.
Dus kijk eerst of je bak wel weer goed volloopt na regenereren.

• ConQuestador
gjcvro schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:51:
[...]

ik had dit in het begin ook, en bleek ook in de vlotter te zitten, maar dan juist dat er te weinig water in de zoutbak zat waardoor de regenereerstap niet goed werkt. Nieuwe vlotter en sindsdien weer4 op 0.
Dus kijk eerst of je bak wel weer goed volloopt na regenereren.
Goed punt... gister zag ik vrijwel geen water in de bak, alleen onderin een bodempje. (bak halfvol zout)
Ik zal eens het grootste deel van het zout eruit halen, en dan regenereren, dat maakt het wat zichtbaarder.

• gjcvro
ConQuestador schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:55:
[...]

Goed punt... gister zag ik vrijwel geen water in de bak, alleen onderin een bodempje. (bak halfvol zout)
Ik zal eens het grootste deel van het zout eruit halen, en dan regenereren, dat maakt het wat zichtbaarder.
bodempje is niet goed, dan heeft hij geen zout water genoeg om mee te regenereren.

• AQMOS

AQMOS

ConQuestador schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:20:
[...]

De eerste capaciteit (paar duizend liter) is altijd kalkvrij. Het hars is als nieuw en kan dan nog volop uitwisselen. Een defect merk je dus ook alleen op na de eerste regeneratie.

• TheMystery
AQMOS schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:44:
[...]

De eerste capaciteit (paar duizend liter) is altijd kalkvrij. Het hars is als nieuw en kan dan nog volop uitwisselen. Een defect merk je dus ook alleen op na de eerste regeneratie.
Hoeveel cm /liter water moet er eigenlijk in een less 15 staan?
Aangezien ik een kapotte vlotter heb gehad heb ik na vervangen kort naar de fill stap gegaan om te testen. Als er dan eenmaal te veel water in komt blijft het niveau dan hoger? Misschien dat ik er dan 1x water uit moet halen.

[ Voor 23% gewijzigd door TheMystery op 20-03-2026 16:54 ]

• AQMOS

AQMOS

TheMystery schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:53:
[...]

Hoeveel cm /liter water moet er eigenlijk in een less 15 staan?
Aangezien ik een kapotte vlotter heb gehad heb ik na vervangen kort naar de fill stap gegaan om te testen. Als er dan eenmaal te veel water in komt blijft het niveau dan hoger? Misschien dat ik er dan 1x water uit moet halen.
1.5kg zout moet er opgelost worden, dus 1500 gram / 300gr/l = 5 liter + een beetje

• TheMystery
AQMOS schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:07:
[...]

1.5kg zout moet er opgelost worden, dus 1500 gram / 300gr/l = 5 liter + een beetje
Oke als ik dan naar de afmetingen kijk moet het toch een 10cm water ongeveer zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Crm8RMFleoFqaX9QGY37xxElCDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JpEGb5EqPX21mkrTEQkkayNE.jpg?f=fotoalbum_large

Heb even gemeten staat nu een 7cm boven het zout bovenkant vlotter is net geen 30cm dus zal nog een 10cm zout inzitten. Dus dat kan wel een 5 liter water zijn.

En is het verder normaal dat een regeneratie 140 liter waterverbruik heeft?

• ConQuestador
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlL7aP--wfRWX2nbU0C3-levHdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RlU4kMbVl4FFcDPwUVaNNO6S.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb net even een regeneratie gedraait, maar de lange stap van 60min overgeslagen. Bij de 1e en laatste (fill) stap zag ik helemaal niks gebeuren met het waterniveau, deze staat steevast 21cm onder de rand.

Test ik verkeerd, of moet ik dit anders testen om te kijken of de vlotter naar behoren werkt

[ Voor 7% gewijzigd door ConQuestador op 20-03-2026 19:38 ]

• gjcvro
ConQuestador schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:37:
[Afbeelding]

Ik heb net even een regeneratie gedraait, maar de lange stap van 60min overgeslagen. Bij de 1e en laatste (fill) stap zag ik helemaal niks gebeuren met het waterniveau, deze staat steevast 21cm onder de rand.

Test ik verkeerd, of moet ik dit anders testen om te kijken of de vlotter naar behoren werkt
't is in ieder geval voldoende water, niet een bodempje.

• ConQuestador
gjcvro schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:40:
[...]

't is in ieder geval voldoende water, niet een bodempje.
Het leek eerst minder omdat er nog meer zout in zat dan ik dacht. Pas bij deel zout weghalen zag ik dat er iig wel water in zat.

Maar in de fill fase komt er geen water bij (geen idee of dat de bedoeling is)

• gjcvro
ConQuestador schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:41:
[...]

Het leek eerst minder omdat er nog meer zout in zat dan ik dacht. Pas bij deel zout weghalen zag ik dat er iig wel water in zat.

Maar in de fill fase komt er geen water bij (geen idee of dat de bedoeling is)
Alleen als er water uit is gegaan.. Ik weet ook niet precies meer wat wanneer gebeurt,

• mxmemx
Ik ben een enorm leek wat waterontharder betreft, ik hoor alleen maar positieve verhalen van kennissen die enkel af en toe zout bijvullen meer niet, maar als ik zo het forum doorspit lees ik veel ellende, met name bij Aqmos systemen (geen bash) ondanks dat is iedereen lovend over aqmos in dit forum, ik schrik er ergens van qua hoeveel instellingen en dergelijke ik voorbij zie komen.

• ConQuestador
Nog een testje gedaan: nog meer zout eruit en ook een halve liter water. Tevens las ik iemand die een paar klappen op de vlotter had gegeven, dus ik heb ook even aan de vlotter zitten rommelen.

Toen nog eens de stappen doorlopen, de rinse 2minuten laten lopen, ik verwachtte dat dit het waterpeil zou doen zakken, maar er gebeurde niks.

Toen de fill fase, en er kwam zowaar voor de volle 2 minuten nieuw water in de bak. Het peil staat nu een stuk hoger dan het stond. Al het zout dat ik eruit had weer erin gedaan en dit stond nu allemaal onder water.

Ik ben nu een wash aan het draaien voor de volle uur, dan eens kijken wat dat met de hardheid doet nu

Update: dag later en ik meet wee 0dh.. ik zou dan toch denken dat de vlotter blijft hangen, ik zal een nieuwe aanvragen bij aqmos

[ Voor 9% gewijzigd door ConQuestador op 21-03-2026 07:29 ]

• gjcvro
mxmemx schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:48:
Ik ben een enorm leek wat waterontharder betreft, ik hoor alleen maar positieve verhalen van kennissen die enkel af en toe zout bijvullen meer niet, maar als ik zo het forum doorspit lees ik veel ellende, met name bij Aqmos systemen (geen bash) ondanks dat is iedereen lovend over aqmos in dit forum, ik schrik er ergens van qua hoeveel instellingen en dergelijke ik voorbij zie komen.
Vergeet niet dat je het zelden hoort als het goed gaat, en juist AQMOS reageert hier op problemen, waardoor ze ook sneller gemeld worden. De less15 draait hier na het vervangen van de vlotter probleemloos. En de vlotter werd kosteloos opgestuurd na een melding. Ik heb nog een paar keer getest, maar nooit meer gemeten dan 0dh

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@ConQuestador
Ik stel voor om eens een manual door te nemen.
Er staan er genoeg in de TS.

De enige stap waarbij er water wordt aangezogen uit de zout bak is de brine stap (de langste)
Ik wil je wel waarschuwen.
Versneld doorstappen van de onrharder zonder dat je de werking begrijpt kan zout water in je leidingsysteem veroorzaken met alllerlei schade tot gevolg.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Calypso
En wat vertekent beeld denk ik; het is een populair merk hier op dit forum, o.a. omdat er een participatie van de leverancier is en de prijsstelling gunstig is. Zo kan ik je bijvoorbeeld verzekeren dat er een (best duur) merk is wat ook problemen met vlotters heeft gehad waar je hier amper iets over leest; en die zijn gewoon door blijven leveren toen die problemen al bekend waren. Je kunt namelijk de (bijv) 20% uitval ook gewoon in je prijs meenemen en die vervolgens vervangen (is de redenatie).

Vergelijk het met een auto. Op een Opel forum lees je ook veel positieve reacties en problemen met dat merk. Niet stellende dat dit een AQMOS forum is - begrijp me goed - maar de deelname van de leverancier maakt het verschil.

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:55

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

geen klachten over de service bij Aqmos, ze nemen de telefoon op en helpen je netjes. Desnoods via beeldbellen. Dus ja er kan eens iets mis gaan, hebben ze kosteloos opgelost. Dus openheid is ook wat waard. Van andere merken lees je mogelijk niets, maar ben je dus ook totaal onwetend en afwachtend of ze hun klanten actief benaderen. Het is net een Victorinox zakmes, enorm veel opties, en uiteindelijk gebruik je mesje voor appeltje te schillen. Ik heb hier de Less10 ingesteld en monitor in Home Assistant deze, bij vragen kan ik hier terecht bij experts zoals @AUijtdehaag en dan is erg fijn dat de leverancier ook meeleest.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• AUijtdehaag
  • Niet online
[...]
edit:
Ik zit erover na te denken en het lijkt me wel (weer) leuk een nieuw test avontuur.

Ik heb ook nog WS1 upflow pistons liggen om eventueel mee te spelen in upflow ipv downflow.
Wat is de maat van de cylinder? 10" of kleiner? Hoeveel litr hars zit er in het kleinste model?
Ik gebruik niet zo veel water normaliter

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-03-2026 11:49 ]

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:14

ViezeVis

Sample Text

gjcvro schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:58:
[...]

Vergeet niet dat je het zelden hoort als het goed gaat, en juist AQMOS reageert hier op problemen, waardoor ze ook sneller gemeld worden. De less15 draait hier na het vervangen van de vlotter probleemloos. En de vlotter werd kosteloos opgestuurd na een melding. Ik heb nog een paar keer getest, maar nooit meer gemeten dan 0dh
Ik begrijp @mxmemx wel. Wat je in dit forum leest zijn veelal de mensen met een Aqmos-systeem die de laatste tijd wat gedoe hebben gehad met de vlotter en injectoren. En het 'enkel af en toe zout bijvullen meer niet' verhaal is ook precies wat ik wilde. Zelf had ik gedoe met mijn CMX-48 die zijn capaciteit niet haalde vanwege o.a. een te kleine zoutbak. Na wat communicatie over de maanden heen is er uiteindelijk een grote zoutbak verstuurd en is het allemaal netjes opgelost. Kostte van beide kanten héél veel tijd (ook omdat er wat miscommunicatie was ontstaan) maar het is wél opgelost en ik heb mij zeker geen nummer gevoeld. Ik ben wel technisch (IT-georiënteerd) maar iets instellen op een waterontharder is niet mijn specialisme. En dat maakt het forum hier wel heel krachtig met alle hulp onderling :)

Moraal van het verhaal: de fabrikant die hier actief is, denkt actief mee in oplossingen en lost de problemen, al dan niet zelfstandig buiten de leveranciers om, op.

[ Voor 6% gewijzigd door ViezeVis op 21-03-2026 14:25 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

ViezeVis schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:24:
[...]

Ik begrijp @mxmemx wel. Wat je in dit forum leest zijn veelal de mensen met een Aqmos-systeem die de laatste tijd wat gedoe hebben gehad met de vlotter en injectoren. En het 'enkel af en toe zout bijvullen meer niet' verhaal is ook precies wat ik wilde. Zelf had ik gedoe met mijn CMX-48 die zijn capaciteit niet haalde vanwege o.a. een te kleine zoutbak. Na wat communicatie over de maanden heen is er uiteindelijk een grote zoutbak verstuurd en is het allemaal netjes opgelost. Kostte van beide kanten héél veel tijd (ook omdat er wat miscommunicatie was ontstaan) maar het is wél opgelost en ik heb mij zeker geen nummer gevoeld. Ik ben wel technisch (IT-georiënteerd) maar iets instellen op een waterontharder is niet mijn specialisme. En dat maakt het forum hier wel heel krachtig met alle hulp onderling :)

Moraal van het verhaal: de fabrikant die hier actief is, denkt actief mee in oplossingen en lost de problemen, al dan niet zelfstandig buiten de leveranciers om, op.
Mag ik vragen hoe groot de zoutbak nu is geworden. Zodat hij zijn capaciteit wel haalt.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Speedyace schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:31:
[...]

Mag ik vragen hoe groot de zoutbak nu is geworden. Zodat hij zijn capaciteit wel haalt.
Van 25kg naar 75kg volgens mij.

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

ViezeVis schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:14:
[...]

Van 25kg naar 75kg volgens mij.
Dat is een beste bak geworden. Die ga ik niet kwijt raken of ik moet gaan kijken of ik iets gaan creëren in de kruipruimte.

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Speedyace schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:35:
[...]

Dat is een beste bak geworden. Die ga ik niet kwijt raken of ik moet gaan kijken of ik iets gaan creëren in de kruipruimte.
Klopt, het is deze bak (niet die tank gelukkig :P). Past gelukkig in de trapkast bij ons.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/NjjrBRVglJpD/j1kgVl/589x1200.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door ViezeVis op 21-03-2026 17:38 ]

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

ViezeVis schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:38:
[...]

Klopt, het is deze bak (niet die tank gelukkig :P). Past gelukkig in de trapkast bij ons.

[Afbeelding]
Ik weet niet hoelang zo’n leiding mag zijn van de cilinder naar de zoutbak. Want mijn meterkast zit aan de andere kant van de hal. Ik zal zeker 3á4meter overbruggen.

• Aquaman
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-04 09:37
Beste @Speedyace ,
De ideale lengte voor een pekelleiding tussen de zoutbak en de Clack besturingsklep is 1,5 tot 3 meter voor een optimale werking en pekelzuiging.
Bij voldoende waterdruk (minimaal 2 à 3 bar) kan de leiding vaak tot wel 5 à 10 meter overbruggen, maar dit vergroot het risico op problemen met de aanzuiging (vacuüm).
Bij zeer lange afstanden kan het nodig zijn om de injector in de Clack-klep aan te passen, aangezien de zuigkracht afneemt naarmate de afstand groter wordt.
Installatietips:
Houd de leiding zo kort mogelijk om zoutblokkades te voorkomen.
Zorg dat de slang niet geknikt of verstopt is.
Plaats de zoutbak op een vlakke, stabiele ondergrond in de buurt van de ontharder.
Zorg voor 2-inch (ca. 5 cm) ruimte rondom de zoutbak voor onderhoud.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

[ Voor 37% gewijzigd door Aquaman op 22-03-2026 09:52 ]

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:26
Hier 2 weken geleden een nieuwe Less 15 laten installeren, helaas zag ik gisteren allemaal opgedroogde zout liggen op de pvc vloer van de berging. Oorzaak water in de zoutbak zo hoog dat het is overgelopen via het overstroomventiel achterop de unit. Deze was helaas niet aangesloten op een afvoer... Gemeld en wacht nu even af hoe ze het gaan oplossen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzUaLlVDwprYV1r7o2oiKd78DDU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QYWR0LGBa4uHWPN4YW1YVKFY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxGxOVJ3GRyIwHs1ROKxpKzjpf8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nISIlRjDLZlcyS61W4sSiKvt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHNiE7gm3SygxCXKqRaUhJ0VGCU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LGZFcgS0X8L95pYqBVbJuN2J.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 62% gewijzigd door Epep op 22-03-2026 09:56 ]

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Speedyace schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:58:
[...]

Ik weet niet hoelang zo’n leiding mag zijn van de cilinder naar de zoutbak. Want mijn meterkast zit aan de andere kant van de hal. Ik zal zeker 3á4meter overbruggen.
Ik zit op ca. 3 meter hemelsbreed :). Als ik de pekelslang loskoppel dan voel ik 'm nog wel aardig aanzuigen. Zolang ik het capaciteit maar haal, toch.

[ Voor 14% gewijzigd door ViezeVis op 22-03-2026 11:14 ]

• mxmemx
[...]

edit:
Ik zou het willen testen, al ben ik als leek niet de persoon die je zoekt denk ik haha

• mxmemx
ViezeVis schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:24:
[...]

Dat laatste is wat mij nog altijd trekt naar een aqmos systeem. Ik voel de betrokkenheid tot het product en jou verhaal is precies wat ik me erbij voorstel wat aqmos betreft.

• Farabi
  • Niet online
welke capaciteiten halen jullie met de LESS (20) hier? ik krijg max 3900 liter met de mengschroef helemaal opengedraaid resthardheid 1-3dh. (inkomende hardheid 8dh)

[ Voor 29% gewijzigd door Farabi op 23-03-2026 09:32 ]

• Murrays
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:57
Vorige week heb ik een offerte opgevraagd voor een AQMOS FLEX-15 Waterontharder. Nu kreeg ik als optie de "nieuwe boosterpomp die de waterdruk tot 1.2 bar kan verhogen" erbij te bestellen. Maar mijn vraag is of dat nodig is? Het betreft een nieuwbouwwoning van ongeveer 280m2 woonoppervlakte 3 verdiepingen (BG, 1e, Zolder). Ik ben erg benieuwd of de waterdruk dan niet genoeg zou zijn zonder? Iemand die hier ervaring mee heeft.

• gjcvro
Murrays schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:45:
Vorige week heb ik een offerte opgevraagd voor een AQMOS FLEX-15 Waterontharder. Nu kreeg ik als optie de "nieuwe boosterpomp die de waterdruk tot 1.2 bar kan verhogen" erbij te bestellen. Maar mijn vraag is of dat nodig is? Het betreft een nieuwbouwwoning van ongeveer 280m2 woonoppervlakte 3 verdiepingen (BG, 1e, Zolder). Ik ben erg benieuwd of de waterdruk dan niet genoeg zou zijn zonder? Iemand die hier ervaring mee heeft.
Dit verschilt zo veel per locatie (en persoon) dat er eigenlijk geen zinnig antwoord te geven is. En dan heb je ook nog doorstroombeperkingen in kranen en douchekoppen.

Normaal zou het niet per se nodig hoeven zijn.

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:33
mxmemx schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:09:
Net mn h2o pro keramische waterontharder water hardheid getest, dh 8 met de filter erop. Er zit ook een bypass functie op dus die heb ik erna gebruikt, leidingen even door laten lopen om "echt" hard water te hebben. Ook dh8. Nu is het filter volgens de fabrikant wel "echt" op. Maar ik snap nu waarom ik alsnog extreem hardnekkig kalk op mn kranen heb.

[Afbeelding]
Zou de kalk ook weer langzaam verdwijnen als je een ontharder gebruikt?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• Murrays
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:57
We kiezen eerst wel voor zonder... :) mocht het dan nodig zijn dan kan het altijd later nog

• mxmemx
Had via een collega remon doorgekregen als fijn systeem.mer goede garantievoorwaarden etc, maar die vragen al gauw 1700€ voor een tara 7 terwijl de flex 10 rond de 1000€ ligt. Ze claimen wel het volgende:
"incl. 15 jaar garantie zonder dat onderhoud door ons nodig is. Dit komt oa door de ontsmettingsmodule (inmiddels verplicht in de meeste landen van de EU maar nog niet in NL) en de de zogenaamde droge bodem in het zoutvat welke klontvorming tegengaat"

Hoe verschillend is dat met de flex 10 @AQMOS of moet ik voor dezelfde functies ook meerprijs rekenen bij de flex 10?

• mxmemx
Morpheusk schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:54:
[...]

Volgens mij wel, moet zeggen met de H2O pro is er wel kalk maar niet enorm veel, dus ik denk met een echt zout systeem dat je het wel schoon kan spoelen.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

mxmemx schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:21:
Had via een collega remon doorgekregen als fijn systeem.mer goede garantievoorwaarden etc, maar die vragen al gauw 1700€ voor een tara 7 terwijl de flex 10 rond de 1000€ ligt. Ze claimen wel het volgende:
"incl. 15 jaar garantie zonder dat onderhoud door ons nodig is. Dit komt oa door de ontsmettingsmodule (inmiddels verplicht in de meeste landen van de EU maar nog niet in NL) en de de zogenaamde droge bodem in het zoutvat welke klontvorming tegengaat"
Heeft er hier iemand ooit klonten onderin gehad bij het gebruik van regenitzout? Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Is dat bangmakerij?

Hoi!

• Aquaman
Beste @EWK ,
Klontervorming in de zoutbak (pekeltank) van een waterontharder, vaak "zoutkoekvorming" genoemd, is een veelvoorkomend probleem dat ontstaat wanneer zouttabletten samenklonteren tot een harde massa
. Dit belemmert de pekelvorming, waardoor de ontharder niet meer goed regenereert en er weer hard water uit de kraan kan komen.
De oorzaken van deze klontervorming kan diverse oorzaken hebben:
- Hoge luchtvochtigheid; dit is de meest voorkomende oorzaak, vaak in combinatie met een te volle zoutbak.
- Gebruik van verkeerd of onzuiver zout: Steenzout of zout van mindere kwaliteit kan sneller klonteren en slib vormen.
- Te veel zout in de zoutbak: Als de bak te vol is, wordt het zout aan de bovenkant vaak niet nat en gaat het klonteren, Dan is er kans op het ontstaan van een luchtbrug, waarbij er dus onder een laag zout lucht komt doordat het zout eronder wel opgelost is.
- Temperatuurschommelingen: Dit kan condensatie en vervolgens klontervorming veroorzaken.
Het voorkomen van klontervorming is nochtans vrij eenvoudig:
- Gebruik hoogwaardig zout: gebruik het best zouttabletten voor waterontharder.
- Niet te vaak en te veel bijvullen: Vul de zoutbak pas bij als het zoutniveau laag is. Een soort van jo-jo beweging dus
- Controleer op vocht: Zorg ervoor dat de omgeving van de zoutbak niet te vochtig is.

Met vriendelijke goreten,
Aquaman

• AUijtdehaag
  • Niet online
[...]
Ik vind dit wel een goeie vraag.
Technisch gezien zijn de magnesium en calcium ionen uitgewisseld voor natrium ionen in de waterontharder..
Maw, er worden geen calcium ionen meer opgenomen (lees uitgewisseld) wanneer het water de ontharder verlaat.
Dus feitelijk verdwijnt al bestaande kalk aanslag niet (maar komt ook niks bij)

Wie het weet mag het zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-03-2026 17:37 ]

• AQMOS

AQMOS

Hoe verschillend is dat met de flex 10 @AQMOS of moet ik voor dezelfde functies ook meerprijs rekenen bij de flex 10?
De Tara 7 heeft een stuurventiel wat technisch exact hetzelfde is als onze R2D2 of Flex serie. Zelfde producent, zelfde binnenwerk. Deze kop heeft extra's, zoals vakantiemodus, kleurendisplay en inderdaad een droge zoutbak.

Persoonlijk vind ik vakantiemodus onzin, sinds het systeem sowieso elke 10 dagen spoelt, maar het slaat in vakantiemodus wat stappen over zodat je wat water bespaard.
Droge zoutbak heb ik geen mening over. Wij hebben weinig klachten over klontering.

Chloormodule hebben wij apart als optie, niet standaard ingebouwd.

Dit systeem heeft net zoveel onderhoud nodig als andere systemen. Een chloormodule is geen vervanger voor harsreiniger.

Wat ik zeer kwalijk vind van Remon Waterontharders is de claim dat de meeste landen de ontsmettingsmodule inmiddels verplichten. Geen enkel land verplicht een ontsmettingsmodule.

Maar goed, we horen ook dat Remon's klantenservice AQMOS rommel vindt, terwijl het grotendeels uit dezelfde fabriek komt :P

• Aquaman
[...]

Beste @Morpheusk ,

Ik heb hier diverse onderdelen en stukken van leidingen liggen die totaal verkalkt zijn.
Deze laag kalk is 'steenhard' en zal dus nooit meer verdwijnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ez37oLYPtSC7_s97lEK69b8n_3M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nWrBwP28acgUfM3dfvEmkoHh.png?f=user_large
Wat wel zo is, zoals @AUijtdehaag al aanhaalde, er komt geen kalk meer bij.
De bestaande kalklaag zal wel wat bijgeschuurd (gladder) worden door het voorbijkomen van het zachte water, maar de kernlaag, die dus beenhard is, zal daardoor niet verdwijnene.

Aquaman

• mxmemx
Aquaman schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:06:
[...]

Beste @Morpheusk ,

Ik heb hier diverse onderdelen en stukken van leidingen liggen die totaal verkalkt zijn.
Deze laag kalk is 'steenhard' en zal dus nooit meer verdwijnen.
[Afbeelding]
Wat wel zo is, zoals @AUijtdehaag al aanhaalde, er komt geen kalk meer bij.
De bestaande kalklaag zal wel wat bijgeschuurd (gladder) worden door het voorbijkomen van het zachte water, maar de kernlaag, die dus beenhard is, zal daardoor niet verdwijnene.

Aquaman
Goed verhaal en coole foto! Mijn toxic trait wilt nu dat ik ook ergens een leiding door ga zagen om te bekijken hoe het eruit ziet :(

• Calypso
Had via een collega remon doorgekregen als fijn systeem.mer goede garantievoorwaarden etc, maar die vragen al gauw 1700€ voor een tara 7 terwijl de flex 10 rond de 1000€ ligt.
Mijn mening (let wel: mening): elk merk wat radio/TV reclame maakt gooit zeker 2 tot 300 euro op de prijs om die kosten terug te verdienen.

Overigens, elke leverancier, van wat dan ook, die geen prijzen op site heeft staan of zonder gegevens achter te laten (advies/indicatieve)prijzen kan noemen laat ik sowieso links liggen. Ik wil een mening kunnen vormen zonder door verkopers lastig te worden gevallen.

• Farabi
  • Niet online
wordt de kalk ook geelimineerd als je resthardheid op 3dh staat? of alleen bij 0dh?

• posttoast
Gisteren kwam Jeroen van @AQMOS langs om de vlotter van mijn LESS-15 te vervangen. Netjes opgelost, het werkt allemaal weer prima nu. Ik heb er ook uiteindelijk voor gekozen om de drukverhoger van Aqmos mee te laten installeren en daar ben ik eigenlijk erg tevreden over. De druk is echt voelbaar toegenomen en het geluid vind ik echt minimaal. Je hoort het absoluut, maar het is niet heel storend.

Wat wél storend was, was dat ik vannacht mijn meterkast open had laten staan om de boel even goed te laten luchten/drogen en dat de LESS het blijkbaar nu al nodig vond om om 02.00 uur 's nachts *iets* te gaan doen wat behoorlijk wat kabaal maakte. M'n zoon kwam vragen wat er in godsnaam aan de hand was, m'n dochter sliep er gelukkig doorheen ;) Komende nacht dus toch maar de meterkast dicht.

omniscale.nl

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

posttoast schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:52:
Gisteren kwam Jeroen van @AQMOS langs om de vlotter van mijn LESS-15 te vervangen. Netjes opgelost, het werkt allemaal weer prima nu. Ik heb er ook uiteindelijk voor gekozen om de drukverhoger van Aqmos mee te laten installeren en daar ben ik eigenlijk erg tevreden over. De druk is echt voelbaar toegenomen en het geluid vind ik echt minimaal. Je hoort het absoluut, maar het is niet heel storend.

Wat wél storend was, was dat ik vannacht mijn meterkast open had laten staan om de boel even goed te laten luchten/drogen en dat de LESS het blijkbaar nu al nodig vond om om 02.00 uur 's nachts *iets* te gaan doen wat behoorlijk wat kabaal maakte. M'n zoon kwam vragen wat er in godsnaam aan de hand was, m'n dochter sliep er gelukkig doorheen ;) Komende nacht dus toch maar de meterkast dicht.
Verwacht niet dat die spoeling (gokje) iedere nacht plaatsvindt ;)

Mijn reviews al gezien?

• posttoast
PeacekeeperNL schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:55:
[...]

Verwacht niet dat die spoeling (gokje) iedere nacht plaatsvindt ;)
Nee, zo bont maak ik het niet qua watergebruik :D. Maar ik vond het wel opvallend dat ie het precies vannacht ging doen (nadat de monteur er was). Zal wel toeval zijn.

omniscale.nl

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:36
Om maar weer eens een positief geluid vanuit de andere hoek te geven, onze Aquacell draait ook alweer maanden probleemloos, stroomloos en geluidloos en slikt al het zout wat erin gaat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Farabi
  • Niet online
Ze konden geen luchtslot op de afvoer plaatsen bij mij door ruimtegebrek. Dus nu is de slang rechtstreeks aangesloten op de afvoer hier. De afvoerslang is bijna 6 meter. Is de kans op terugslag kleiner met zo'n lange slang indien overstroming?

[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 25-03-2026 13:06 ]

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-03 12:39
Beste,

We hebben in onze regio (West-Vlaanderen) heel hard water, dus zoeken we een waterontharder met dubbele harstank, electrisch en wifi.

Zelf al verschillende opgezocht, maar na een tijd zie je tussen het bos de bomen niet meer....

Wel dubbele tank, niet electrisch enzovoort...

Ook ivm onderhoudscontracten, ze beloven allemaal veel, maar na verschillende fora te hebben gelezen, merk ik toch dat het soms duurder uitkomt of dat ze zeggen...

Ook zijn sommige toestellen aan een goeie prijs, maar lees ik dan dat ze veel water en zout verbruiken...

Iemand die ons kan helpen?

Thuissituatie: 4 personen, alles staat op stadswater, iedere dag douche + wekelijks ook bad.

Bedankt!

• Aquaman
Beste @Dragunov ,

Waarom precies een toestel met dubbele harstank?
Met de waterhardheid en jullie verbruik als parameters, zou een toestel met 25 tot 30 liter hars al zeker voldoende capaciteit hebben om jullie van zuiver en zacht water te voorzien.
Het verschil tussen een 1- of 2tankstoestel is voor de capaciteit onbelangrijk maar neemt wel meer ruimte in beslag.
Het gebruik van wifi op een 2-tank toestel is moeilijk te vinden aangezien dit eigenlijk meer een 'hebbedingetje' is bij huishoudelijke simplex toestellen.

Aquaman

• AQMOS

AQMOS

Als er nog meer mensen zijn die de FLEX-10/15 met Clack kop willen testen, dan ontvang ik graag je adresgegevens, telefoonnummer en e-mail.

@AUijtdehaag wil jij een upflow variant testen?

• Farabi
  • Niet online
wat is een clack precies? wat doet het en waarom is het zo belangrijk? volgens mij heeft mijn less-20 het ook, maar weet allemaal niet zo goed wat het doet vergeleken met een systeem die dat niet heeft :P

• geenflauwidee91
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 23:00
Beste tweakeraars,

Ik zie hier heel veel discussie over het wel of niet gebruiken van waterontharders icm een warmtepomp. Laat me even voorop stellen dat ongeacht logica of eens zijn of wat dan ook, een minimale hardheid van 3dH gewoon opgenomen staat in de garantievoorwaarden. En daar wil ik dus aan voldoen.

Nu is mijn vraag hoe ik dit praktisch het beste kan bewerkstelligen met zo min mogelijk kalkaanslag.

- het creëren van een bypass voor de WP/boiler. Wat komt hier allemaal bij kijken?
- het meegeven van water met een resthardheid. Ik lees wisselende verhalen hierover

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:03
geenflauwidee91 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:12:
Beste tweakeraars,

Ik zie hier heel veel discussie over het wel of niet gebruiken van waterontharders icm een warmtepomp. Laat me even voorop stellen dat ongeacht logica of eens zijn of wat dan ook, een minimale hardheid van 3dH gewoon opgenomen staat in de garantievoorwaarden. En daar wil ik dus aan voldoen.

Nu is mijn vraag hoe ik dit praktisch het beste kan bewerkstelligen met zo min mogelijk kalkaanslag.

- het creëren van een bypass voor de WP/boiler. Wat komt hier allemaal bij kijken?
- het meegeven van water met een resthardheid. Ik lees wisselende verhalen hierover
Hardop denkend:
Gaat dit niet om het 'CV' water ipv alleen het warme water uit de kraan?
Dit vul je niet regelmatig bij dus op het moment dat het wel zou moeten neem je 'even' hard water af door de ingebouwde bypass of externe bypass vd ontharder te gebruiken?
Veel waterontharders (zoals mijn Aqmos BMX) hebben achterop twee kraantjes waarmee je zo'n bypass al hebt.

• Calypso
Farabi schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:23:
wat is een clack precies? wat doet het en waarom is het zo belangrijk? volgens mij heeft mijn less-20 het ook, maar weet allemaal niet zo goed wat het doet vergeleken met een systeem die dat niet heeft :P
Een "Clack" is gewoon een merk regelventiel. Er zijn meerdere merken/leveranciers, elk met wat andere eigenschappen/voor- en nadelen/prijskaartjes. Het regelventiel is zeg maar het regelend "hart" van je ontharder - het onthardt zelf niet, maar regelt wel wanneer er geregenereerd moet worden.

• AJPH
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-03 16:30
Hallo, iemand bekent met/ ervaring met de waterontharders van just soft uit zeewolde? Prijsstelling lijkt goed, maar ik vind nihil achtergrondinfo over bedrijf (handelsnaam just clima) en product (merk, waar geproduceerd, door wie etc)

Dank vast!

• posttoast
Evo X schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:48:
[...]

Hardop denkend:
Gaat dit niet om het 'CV' water ipv alleen het warme water uit de kraan?
Dit vul je niet regelmatig bij dus op het moment dat het wel zou moeten neem je 'even' hard water af door de ingebouwde bypass of externe bypass vd ontharder te gebruiken?
Veel waterontharders (zoals mijn Aqmos BMX) hebben achterop twee kraantjes waarmee je zo'n bypass al hebt.
Interessant. Want als je natuurlijk een losse bypass gaat maken voor je warme tapwater (dat uit de warmtepomp komt), is alleen je koude water nog onthard. Op dat moment vraag ik me af of een ontharder überhaupt nog nuttig is.

omniscale.nl

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:40
posttoast schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:54:
[...]

Interessant. Want als je natuurlijk een losse bypass gaat maken voor je warme tapwater (dat uit de warmtepomp komt), is alleen je koude water nog onthard. Op dat moment vraag ik me af of een ontharder überhaupt nog nuttig is.
Je warme water van je warmtepomp gaat niet door je warmtepomp. Die gaat door je SWW vat, waar het gescheiden is van de warmte kring uit de warmtepomp.

Die mag je dus sowieso achter de ontharder.
Ik heb de buitenkranen direct vanaf de watermeter en de rest van het huis via een technische ruimte voor een (toekomstige) ontharder. Het bij vullen kan dan bijvoorbeeld via de buitenkraan. (wat haast nooit hoeft, mijn vorige huis had ik 8 jaar de CV, nooit de verwarming hoeven bijvullen)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• posttoast
Kodess schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:59:
[...]

Je warme water van je warmtepomp gaat niet door je warmtepomp. Die gaat door je SWW vat, waar het gescheiden is van de warmte kring uit de warmtepomp.

Die mag je dus sowieso achter de ontharder.
Ik heb de buitenkranen direct vanaf de watermeter en de rest van het huis via een technische ruimte voor een (toekomstige) ontharder. Het bij vullen kan dan bijvoorbeeld via de buitenkraan. (wat haast nooit hoeft, mijn vorige huis had ik 8 jaar de CV, nooit de verwarming hoeven bijvullen)
OK, dus eigenlijk niet zoveel aan de hand? Als je het CV/vloerverwarmingscircuit moet vullen, zet je gewoon even de bypass uit (in mijn geval bij de LESS even beide kraantjes dichtdraaien)?

omniscale.nl

• Kodess
posttoast schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:08:
[...]

OK, dus eigenlijk niet zoveel aan de hand? Als je het CV/vloerverwarmingscircuit moet vullen, zet je gewoon even de bypass uit (in mijn geval bij de LESS even beide kraantjes dichtdraaien)?
inderdaad. Maar goed, stel je moet bijvullen eens in de 8 jaar. Dan wordt de hardheid van je CV water niet opeens onder de 3. Dus na 16 jaar is je hardheid misschien te laag.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• cybermaus
Aquaman schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:06:
Bijzondere foto. I probeer de schaal in te schatten, is dit een normaal 15mm koperen pijpje, of een andere maat. Het ziet er niet echt als koper uit. Hoe oud denk je dat deze installatie was?

• AUijtdehaag
  • Niet online
AQMOS schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:20:
Als er nog meer mensen zijn die de FLEX-10/15 met Clack kop willen testen, dan ontvang ik graag je adresgegevens, telefoonnummer en e-mail.

Ja, maar ik kan hem eventueel zelf ook wel upflow maken met een V3011-01
Een flex-10 met ws1 zou ik willen aanschaffen

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-03-2026 08:22 ]

• Aquaman
cybermaus schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 07:56:
[...]

Bijzondere foto. I probeer de schaal in te schatten, is dit een normaal 15mm koperen pijpje, of een andere maat. Het ziet er niet echt als koper uit. Hoe oud denk je dat deze installatie was?
Beste @cybermaus ,

Dit stukje gegalvaniseerde buis is diameter 1 duim en komt uit een stoomoven installatie die ik ooit (+30 jaar geleden) heb afgebroken.

Met vriendelijke groeten
Aquaman

• mxmemx
AQMOS schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:20:

Welk ventiel zit er normaal op de flex dan? Ik dacht juist dat elke FLEX een clack ventiel kreeg? (alleen dat de diamond versie onzeker was?)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@mxmemx
Staat toch gewoon op de website?
BNT-1650

De diamond met Clack WS1DV die op de LESS ook zit is vervallen, in de plaats daarvoor komt er (waarschijnlijk) een versie met een CLACK WS1CI

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-03-2026 12:22 ]

• Kodess
AUijtdehaag schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:19:
@mxmemx
Staat toch gewoon op de website?
BNT-1650

De diamond met Clack WS1DV die op de LESS ook zit is vervallen, in de plaats daarvoor komt er (waarschijnlijk) een versie met een CLACK WS1cs
Dan is de Flex met Clack bijna een CM(X) die de WS1C1 heeft. Alleen dan met een mooier uiterlijk en een minder grote zoutbak

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Kodess
Klopt.
Alleen de BNT-1650 is met de bypass kraan iets compacter van achter.
De standaard clack bypass maakt hem een stuk langer vanachter.
Exacte maten heb ik even niet, maar ik heb hier een WS1CI liggen met bypass (maar andere plannen vandaag op mijn vrije dag ;-) )

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Is er ergens een overzicht waar een vergelijking staat tussen de verschillende aqmos modellen? Op de website zie ik 111 waterontharders.

• Kodess
Voggy schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:27:
Is er ergens een overzicht waar een vergelijking staat tussen de verschillende aqmos modellen? Op de website zie ik 111 waterontharders.
Filter op capaciteit en vink dan 4000 en 4800 liter aan. Dan heb je ongeveer van elk type 1.
Je hebt
R2D2
BM
BMX
CM
CMX
Flex

Dan ben je zo goed als rond.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 31-03 08:31
Sinds 4-5 maand was ik tevreden van 0dH water. Gisteren toch wat resthardheid ingesteld. De dweilrobot narwal ultra z, met water exchange unit, gaf problemen. Error 3001. Was sinds maandje ook overgegaan naar universeel zeepmiddel. Ook low foam. Ik vermoed dat de level probes niet correct werkten. Bij het wegpompen van vuil water. Was gelijk weg met de ontkalker in bypass. Blijft weg met 2dh resthardheid. Ik bekijk het nog even zo. Dan zien of het nog lager kan.

• mxmemx
lanticster schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:28:
Sinds 4-5 maand was ik tevreden van 0dH water. Gisteren toch wat resthardheid ingesteld. De dweilrobot narwal ultra z, met water exchange unit, gaf problemen. Error 3001. Was sinds maandje ook overgegaan naar universeel zeepmiddel. Ook low foam. Ik vermoed dat de level probes niet correct werkten. Bij het wegpompen van vuil water. Was gelijk weg met de ontkalker in bypass. Blijft weg met 2dh resthardheid. Ik bekijk het nog even zo. Dan zien of het nog lager kan.
Niet over nagedacht, ik heb zelf een robotstofzuiger/dweil, maar is zacht water slecht voor dit soort apparatuur?

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:06
mxmemx schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:26:
[...]

Niet over nagedacht, ik heb zelf een robotstofzuiger/dweil, maar is zacht water slecht voor dit soort apparatuur?
Hier geen issues. Zou ook niet weten wat een gebrek aan kalk voor problemen zal geven bij een robotstofzuiger met dweilfunctie. Is allemaal plastic en dat wordt echt niet aangetast door water zonder hardheid.

• lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 31-03 08:31
Nee, er gaat niets kapot.
Ik vermoed dat,
Of door iets teveel schuim vorming. (Originele zeep was beter hierin)
Of het effect van het zachte water op level probes.
De cyclus van het ding ontregeld raakt.
In dit narwal geval ook wat misleidend, want er zijn posts dat recente firmware de water exchange niet langer ondersteund in Europa.
Maar, met wat rest hardheid is alles terug ok.

• Calypso
Kodess schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:24:
[...]

Dan is de Flex met Clack bijna een CM(X) die de WS1C1 heeft. Alleen dan met een mooier uiterlijk en een minder grote zoutbak
En een grotere harscylinder (FLEX-10 vergelijkend met CMX-32)

Maar goed, als je de vergelijking maakt tussen een FLEX-10 met Clack WS1C1, waarom maak je dan dezelfde opmerking niet over de BMX-32 met de standaard FLEX-10 met BNT?

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:08
Ik ga eindelijk mijn AQmos CMX installeren.
De installatievideo geeft aan, dat ik bij het instellen een aantal stappen kan overslaan.
De handleiding op de site geeft aan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
7. Inbedrijfstelling
Vul de zoutbak met ongeveer 15 liter water (1/3e vol). Voeg nog geen zout toe.
Controleer de pekelaanzuigleiding op een goede pasvorm.
Sluit het systeem aan op het lichtnet. Het LCD-scherm toont de tijd en resterende capaciteit.
Voer een handmatige regeneratie uit om het systeem te testen.
Volg de stappen op de regelklep (Backwash, Brine, Rinse, Refill). Controleer tijdens elke stap op lekken en correcte werking.
Vul na de regeneratie het zoutreservoir met onthardingszout.[/quote]
[quote]
Wat is het beste?
Video geeft aan dat je alleen zout moet vullen, geen water. en dat ik stappen kan overslaan.
Verder zie ik ook een overloop op mijn zoutvat. Het geheel staat in de kelder, mijn afvoer zit 1 meter hoger. voor het spoelen van de ontharder gaat dat wel lukken, maar niet voor de overloop op het zoutvat.
Ik neem aan dat deze overloop een "noodmaatregel" is ? waar sluit je dat op aan? bakje achter het vat?

[ Voor 16% gewijzigd door Robbie-1 op 28-03-2026 21:32 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Robbie-1
Vertrouwen is goed, controleren is beter.

Vanuit een installateur oogpunt controleer je eerst of alles goed werkt.
Voeg nog geen zout toe want dat kan verstorend werken als je het proces niet begrijpt. Ook zie je dan niet goed hoeveel water erin komt tijdens fill.
Iedere stap even laten lopen, maar je hoeft brine niet volledig af te wachten.
Uiteindelijk de laatste stap zal er met water gevuld worden.
Wil je de vlotter testen (en overloop) stap dan nog eens door naar de laatste stap met nog water erin. Dan blokkeert de vlotter bij maximaal water en heb je de overloop getest.
Ik heb hem hier niet aangesloten.

De harsfles is niet verzadigd.
Wanneer je zout toevoegd maakt voor inbedrijfstelling dus niet uit.
Wel zo fijn dat het hars al eens gespoeld is, door de regeneratiestappen met name rinse waar het hars weer samendrukt en hij gereed is voor gebruik.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-03-2026 07:22 ]

• Aquaman
Beste @Robbie-1 ,

Bij een opstart na installatie is het best om nog geen zout te vullen zodat je de diverse cyclussen (4) zonder problemen kan nakijken.
De eerste stap, tegenspoeling, laatje best lang genoeg doorlopen, aangezien de droge harsen soms wel eens een verkleuring van het water kunnen meebrengen.
Van zodra je helder water door de afvoer ziet stromen, kun je naar de volgende cyclussen doorgaan.
De tweede cyclus, bezouten, kan jen overslaan aangezien er nog geen pekel is.
De derde cyclus, snelspoelen, is belangrijk doordat deze stap de harsen op hun plaats brengt.
De vierde en laatste stap, zoutbakvulling, laat je volledig doorlopen want dit bepaalt hoeveel pekel er zal aangemaakt worden.

Aquaman

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:08
Goede tips, bedankt.
Ik zag det het stangetje van de vlotter onderin los zat, die heb ik even vastgeklikt.
Verder zie ik dat de vlotter best wel scheef in de huls zit. zodra ik het slangetje aansluit, komt volgens mij de vlotter tegen de witte moer van de overloop.
Mijn gevoel zegt, dat ik even het stangetje bovenin met een tie wrap vast moet zetten, twee kleine gaatjes boren en bandje erdoor. dat kan geen kwaad toch?
Ze komen bij ons binnenkort een warmtepomp met boiler installeren, ik neig ernaar om het systeem te vullen met mijn nieuwe ontharde water. :-)
Maar tijdens het installeren van de leidingen zal de ontharder en zoutvat even aan de kant moeten. Geen probleem toch, om deze op dat moment even te ontkoppelen? Of beter wachten tot alles geïnstalleerd is, voordat ik de ontharder in werking zet?

• AQMOS

AQMOS

FLEX + Clack test Tweakeraars (Inschrijvingen gesloten)

Beste mensen,

wat ongelooflijk veel animo voor de test, geweldig! Dankjewel!
Ik heb een link gestuurd naar jullie inbox met een Google formulier. Zo heb ik de gegevens bij elkaar en ik zal jullie uitnodigen voor een Whatsapp groep waar ik meer duidelijkheid verschaf.

Door het vele animo en Tweakeraars met Home Assistants e.d., gaan we er gelijk werk van maken om het model te perfectioneren. We gaan niet alleen zoutverbruik testen, maar ook waterverbruik optimaliseren.

Je krijgt een specifieke test toegewezen. Dit kan een standaard installatie zijn of een waterontharder met andere onderdelen die ingericht zijn op zoutbesparing. (Geen zorgen, na de testperiode kan de waterontharder omgebouwd worden indien van toepassing)

Mocht je geen home assistant spullen hebben, dan adviseer ik om in ieder geval het volgende in huis te halen: Homewizard Water meter

Dus vul het formulier in wat je hebt ontvangen en dan kunnen wij snel aan de slag!
Kan ik de FLEX-10 Diamond en FLEX-15 Diamond al bestellen?
Ja. Maar deze komen met het regelventiel WS1CI in plaats van de variant met keramische schijven. Beiden hebben zijn voordelen, maar de WS1CI is jaar en dag betrouwbaar en onze nummer 1 keuze voor elke zakelijke toepassing.

(We houden de naam Diamond aan, ondanks het andere Clack ventiel)

Mail info@aqmos.nl met je adresgegevens en het model wat je wilt bestellen, dan wordt er handmatig een offerte voor je gemaakt.
Wordt mijn waterontharder omgebouwd/verbeterd wanneer de testresultaten bekend zijn?
De testresultaten komen publiekelijk op Tweakers. Wanneer hier een advies uit komt, dan kan je de instellingen zelf wijzigen.

Indien hier een advies uit komt waar je fysieke onderdelen voor nodig hebt, dan zullen wij een set gaan aanbieden voor aantrekkelijke prijs. Wanneer je het niet zelf kan uitvoeren, kan een monteur van ons het uitvoeren voor €119,- exclusief materiaal.

Voel je vrij om vragen te stellen en dankjewel!

[ Voor 0% gewijzigd door AQMOS op 30-03-2026 17:44 . Reden: spelfout ]

Pagina: 1 ... 131 132 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.