Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 120 121 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-07 16:02
AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:18:
[...]

Hoeveel kg zout staat er ingesteld in het menu?
mmmm :$

welke stap is dit in de handleiding? (bedoel waar ik het aantal kg zout in moet vullen, of hoe heet dit)

STAP 12: programmeren refill
Weergegeven in beeld is het aantal kg refill. Navigeer met de
knoppen en Stel het aantal kg in op 1.00 (LESS-10)
1.50 (LESS-15) en 2.00 (LESS-20) en bevest

[ Voor 7% gewijzigd door timbe op 25-06-2025 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robust2
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-07 17:38
Gisteren mijn LESS-20 (welja, een Ecosoft Pink 20 in dit geval) geinstalleerd gehad door lokale installateur, toch een eind mee bezig geweest gezien ik een nieuwe bypass leiding wou naar de tuin om die op hard water te houden. Wel zeer tevreden met het werk en de prijs al bij al :) Wel nog enkele vragen:

Ik keek echter daarnet even de instellingen na in vergelijking met de Tweakers instelkaart en zag toch wel wat verschil. Hij stond al in de downflow positie en met droge zoutbak, maar ongeveer alle timings stonden anders (90 min wacht/service tijd, 60 min draw, 10 min rapid rinse). Ik vermoed dat die gewoon zo van Ecosoft kwamen? Heb ze nu verlaagd naar wat er in de Tweakers instelkaart staat.

Wat me echter wel meer verbaasde is dat de Capaciteit een stuk hoger stond - op C80 in plaats van de C63 die door Aqmos/Tweakers wordt aangeraden. Wat is hier de impact van en hou ik hem best op 63 of toch op de standaard 80?

Ik heb de units verwisseld naar dH in plaats van fH en mn invoer (21 dH) en rest hardheid ingesteld naar wens (3 dH). Ik was echter verbaasd om te zien dat de rest hardheid op 0 stond - terwijl de installateur zei dat er een restwaarde van 3 dH was. Als ik 'm op 3 zelf zet en dan nog eens meet met m'n druppelsetje komt ik uit op 5dH. Zit er elders nog ergens een mengventiel waardoor ik de machine toch op 0 moet houden om op 2-3 uit te komen? Moet ik langer spoelen alvorens te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Robust2
De instelkaart is gebaseerd op ervaring van anderen (en deels gebaseerd op mijn inschattingen)
https://docs.google.com/s...nI4_Ikig/edit?usp=sharing

En op een gevonden instelkaart die ook weer wat anders is
https://www.waterontharde...Luxe_CL-WSPI_INSTLKRT.pdf

Wil je echt weten wanneer "brine" tijd echt voldoende is, dan kan je met een TDS meter in het afvalwater meten wanneer de waarde weer zakt (gaat skyhigh met zout) tijdens die fase. Dat betekend geen ionen uitwisseling meer en dan is het "klaar"
Met als voorwaarde dat het harsbed zoveel mogelijk belast is geweest tijdens de ontharding cyclus.
En geen grote afwijkingen zijn in injector grootte (die bepaald de flow over het harsbed tijdens brine)

Hoe stel je de rest DH af?
Ik "neem aan" met het knopje tussen de in en uitlaat van de less?
Die is niet heel nauwkeurig in te stellen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-07 16:02
timbe schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:47:
[...]

mmmm :$

welke stap is dit in de handleiding? (bedoel waar ik het aantal kg zout in moet vullen, of hoe heet dit)

STAP 12: programmeren refill
Weergegeven in beeld is het aantal kg refill. Navigeer met de
knoppen en Stel het aantal kg in op 1.00 (LESS-10)
1.50 (LESS-15) en 2.00 (LESS-20) en bevest
@AUijtdehaag

Zou je me hier verder mee kunnen helpen alsjebieft? :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@timbe
@simnl heeft ook een less-20

Zie
https://docs.google.com/s...1750572997#gid=1750572997
(test 8 en 9)
2.0 kg is prima bij 10 dH ingaand en 5100 liter verbruik tussen de regeneraties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:05
Weet iemand of de vlotter ook zou moeten voorkomen dat de bak kan overstromen?

Had mjjn LESS15 aangepast naar droge zoutbak maar er stond nog water in. Hierna begon de fill fase en toen is de bak overstroomt. Ik had verwacht dat de vlotter dit zou voorkomen, maar blijkbaar dus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Flappie
Dat zou wel moeten. De vlotter trekt de aanvoer van water dicht

Zit de pekelslang nog wel verbonden met de vlotter buis?
Kan de vlotter vrij bewegen?

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-06-2025 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
AUijtdehaag schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:26:
@Flappie
Dat zou wel moeten. De vlotter trekt de aanvoer van water dicht

Zit de pekelslang nog wel verbonden met de vlotter buis?
Kan de vlotter vrij bewegen?
Ja, slang is verbonden. Het opzuigen van water ging ook prima. Alleen stond mijn hele gang onder water..... ;(
Ik zag het water aan de achterkant eruit lopen.

Na de regeneratie is de bak nu leeg omdat ik heb dus op pre fill heb gezet ipv post fill.

Zou dit wellicht een defect aan de vlotter kunnen zijn. Misschien toch voor de zekerheid maar een nieuwe aanvragen?

[ Voor 7% gewijzigd door Flappie op 29-06-2025 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Flappie
Misschien staat die te hoog afgesteld?
Al weet ik van mijn LESS-15 dat maximale hoogte nog steeds prima is om niet te overstromen
Zit de gehele vlotter buis nog wel op de bodem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSPV868PaaqIN3qsFawq1c3kZMk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOge9HJYmj6aHvKHZlgGAjHk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_lRUtikJ_vKX-NbxMujPEMcga4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0xuIZWK3QGheZiZUfhWcTe8x.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovLF1hDBWBxaEws9C25soX0_jSM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EplIBx15d4acliNN5KHfRGSZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Een nieuwe vlotter laten komen kan ook.
Ik heb het ook gedaan (niet voor mezelf maar voor bij iemand anders waar ik er een heb geinstalleerd)
komt deze week binnen verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:52
Dit is de afstelling van mijn Aqmos R2D2-32 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCRhKbe8yvXMNAoPrkk2W4MwzeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s9B1Vuk5aOQuPkUMJw9tETDK.jpg?f=fotoalbum_large

Voor een Less zou dat niet anders kunnen/ moeten zijn.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-07 22:11
Tijdje terug advies gevraagd, en wilde voor de Less 20 gaan. Maar nu lees ik best veel verhalen over vlotterproblemen. Zijn deze inmiddels opgelost? Anders wil ik toch gaan voor de Less 20, maar dan met een extern zoutvat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:56
bighead schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:58:
Tijdje terug advies gevraagd, en wilde voor de Less 20 gaan. Maar nu lees ik best veel verhalen over vlotterproblemen. Zijn deze inmiddels opgelost? Anders wil ik toch gaan voor de Less 20, maar dan met een extern zoutvat.
Zoals je een paar posts terug kunt lezen worden er vanaf nu nieuwe vlotters gebruikt, en hebben mensen die al een less hebben een vervangende aangeboden gekregen, ik heb de mijne al binnen, moet hem alleen nog even plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:39

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ik heb nu voor de zoveelste keer lekkageproblemen met mijn ontharder met los zoutvat. Een keer overgelopen, een tijdje onverklaarbare lekkage, die uiteindelijk mogelijk condens was van de verbinding tussen zoutvat en ontharder en meerdere keren lekkage in de verbinding tussen zoutvat en ontharder, waardoor er zout water lekte (zoutvat staat hoger dan de ontharder) op de kale vloer van mijn meterkast, met desastreuze gevolgen: stucwerk dat los komt in aangrenzende ruimtes en vocht onder het gelijmde (want vloerverwarming) parket in een ruimte ernaast.
Geen idee waarom die verbinding opeens is gaan lekken (ook vlotterproblemen misschien?), maar ik heb er schoon genoeg van.

Het geheel is nu 10 jaar oud. Wat is de gemiddelde te verwachten levensduur van een ontharder en waarin zit de beperking in levensduur?

Als het nodig is wil ik vervangen en dan ga ik voor een opstelling waarbij het zoutvat niet langer hoger staat dan de ontharder. Dat risico wil ik nooit meer lopen...

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robust2
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-07 17:38
AUijtdehaag schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:10:
Hoe stel je de rest DH af?
Ik "neem aan" met het knopje tussen de in en uitlaat van de less?
Die is niet heel nauwkeurig in te stellen.
Wel die stond afgesteld door de installateur, ik heb alleen die in het menu van de controller gezien. Is er nog een knopje ergens? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Robust2
In het menu zal de resthardheid geen effect hebben op de werkelijke hardheid.
De ontharder kan zelf die niet regelen. Dat doe je handmatig met een draaiknopje achterop.
De besturing zal uit de ingestelde rest waarde berekenen wat de eind capaciteit moet zijn.
Dus vaak staat die waarde gewoon op 0 dH en de inkomende dH op je werkelijke hardheid die aangeboden wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAF7lQtZQPf34yj0JLfVtxFlpkg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/X4vmsNNpYvBbbbGCafH0i7Mr.jpg?f=user_large

maar dat is nog steeds onnauwkeurig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-07 17:44

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
Thorkane schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:34:
Vanmorgen 4L water met een emmer in de Less-15 gegooit en net de regeneratie gedaan en in de gaten gehouden. Ik heb nu weer water met 0dh maar er gebeurt tijdens de Fill fase niets met het waterniveau. Dus ik heb een nieuwe vlotter nodig.

@AQMOS Wat zijn trouwens alle parameters zoals de ontharders nu geleverd worden, is daar een instel kaart van? Ik wil namenlijk ook even voor de zekerheid checken dat mijn ontharder goed ingesteld staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJlCcQT63Dl_OnTnUhdC1fT-WpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Y0Ia1qkUukXZFOhntbAVint.png?f=fotoalbum_large

Nogsteeds dezelfde instellingen.
Alleen de standaard geleverde injector is gewijzigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zondag 29 juni 2025 @ 17:39:
Ik heb nu voor de zoveelste keer lekkageproblemen met mijn ontharder met los zoutvat. Een keer overgelopen, een tijdje onverklaarbare lekkage, die uiteindelijk mogelijk condens was van de verbinding tussen zoutvat en ontharder en meerdere keren lekkage in de verbinding tussen zoutvat en ontharder, waardoor er zout water lekte (zoutvat staat hoger dan de ontharder) op de kale vloer van mijn meterkast, met desastreuze gevolgen: stucwerk dat los komt in aangrenzende ruimtes en vocht onder het gelijmde (want vloerverwarming) parket in een ruimte ernaast.
Geen idee waarom die verbinding opeens is gaan lekken (ook vlotterproblemen misschien?), maar ik heb er schoon genoeg van.

Het geheel is nu 10 jaar oud. Wat is de gemiddelde te verwachten levensduur van een ontharder en waarin zit de beperking in levensduur?

Als het nodig is wil ik vervangen en dan ga ik voor een opstelling waarbij het zoutvat niet langer hoger staat dan de ontharder. Dat risico wil ik nooit meer lopen...
Dat valt me nog mee dat je fleck 10 jaar oud is geworden, ik had eerder problemen verwacht 8)
Avvd in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
YouTube: Fleck 5600 sxt leakage

Ik heb je al eens advies gegeven voor een amerikaanse (degelijke) klep:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:20

KRAI.7

Bwoah...

Hi allen, ik heb dit al nagevraagd bij de leverancier van de waterontharder, maar ben ook benieuwd naar jullie mening.

Aan het begin van dit jaar hebben wij een waterontharder aangeschaft en aan laten sluiten.

Tijdens het aansluiten vroeg de monteur waar de kruipruimte was. Het antwoord daarop was dat we die niet hebben (nieuwbouw). Hierop is besloten om voor de afvoer een gat te boren naar het naastgelegen toilet en de slang op de afvoer van het fonteintje aan te sluiten.

Echter, voor de slang van de overflow is een gat in de vloer van de meterkast geboord. De slang hangt er nu ‘los’ in en is nergens op aangesloten. Ik vraag me nu al een tijdje af of dit altijd goed zal blijven gaan en of ik me geen zorgen hoef te maken. Op internet lees ik dat er vrijwel nooit wat uit de overflow zal komen tenzij er iets kapot is in de waterontharder (bijvoorbeeld de vlotter). Maar mocht het wel gebeuren, dan weet ik niet waar dit water precies uitkomt en of dit op den duur schade aan kan richten.

Mijn vraag is dus vooral wat er gebeurt als het zoutreservoir overstroomt en via de overflow slang onder de meterkast terechtkomt? En is dit de meest veilige optie?

Is er eventueel een alternatief waarop de slang kan worden aangesloten? Bijvoorbeeld een Y-aansluiting met daarop de afvoerslang van de waterontharder + slang van de overflow, naar de afvoer van het fonteintje in het toilet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@KRAI.7
Dat kan, maar dan 2x een terugslagklep plaatsen zodat het afvalwater niet terug in je zoutvat stroomt
https://www.wildkamp.nl/p...buis-pvc-u-13-mm/15007226
https://www.wildkamp.nl/p...3x-slangtule-13-mm/610941
https://www.wildkamp.nl/p...gklem-rvs-12-22-mm/770752

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-06-2025 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@AUijtdehaag
Dank voor je reactie. Het vervangen van die kop heb ik overwogen, maar dat is niet waar ik de problemen had of heb. Dat zag (en zie) ik daarom nog niet als hoogste prioriteit. Dat werkt nog allemaal naar behoren.

Vragen waar ik wel mee zit:
1. Als ik die kop vervang, kan ik dan verder met de 10 jaar oude hars, of ‘slijt’ die ook?
2. De lekkages die ik in het verleden heb gehad en nu recent weer, gaan over de verbinding tussen zoutvat en ontharder. Ik heb daar niet veel vertrouwen meer in en puzzel hoe ik dat kan oplossen.
3. Waarom is die verbinding meermaals gaan lekken? Kan dat aan (het slecht functioneren van) de vlotter liggen?
4. Het gat in de zijkant van het zoutvat voor die verbinding zit lager dan de aansluiting van dat slangetje op de vlotter, waardoor er condenswater langs naar buiten loopt. Hebben de andere (klein formaat) zoutvaten dat ook?

Inmiddels is er van alles gaan corroderen onder in de meterkast en daar heb ik flink de smoor in. Ik zoek nu dus een oplossing waarbij ik zekerheid heb. Desnoods door alles te vervangen en opnieuw aan te (laten?) leggen, al dan niet in een andere opstelling.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Al_Dodge_Bundy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:05
Hippe Lip schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 00:24:
[...]

4. Het gat in de zijkant van het zoutvat voor die verbinding zit lager dan de aansluiting van dat slangetje op de vlotter, waardoor er condenswater langs naar buiten loopt. Hebben de andere (klein formaat) zoutvaten dat ook?
Ik heb hier ook dat kleine zoutvat. Heb hem hier als volgt gemaakt, als de vlotter dan een keer niet zou werken, dan stroomt de bak over in de afvoer ipv over de grond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bLKisizROwLJHR29AM8CBR3LMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iixWkv4Wx4crZ5An0p8GCIFj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GXsvt2tsTAwSWP4vZaaPLbP1Ew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8JkC5JsxYeAZRXNqtcv0Zi73.jpg?f=fotoalbum_large

Grtz Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-07 21:44
Ik neig nu ook naar een waterontharder aangezien ik een nieuwe badkamer ga bouwen en ik dan ook wat makkelijker voor bijvoorbeeld matzwarte douchekop en kranen kan gaan.

De opties van https://www.goedkopewaterontharders.nl/ lijken mij wel goed. De regendouche die ik wil (rainfinity 360) heeft circa 15 liter/minuut nodig. (Hopelijk haal ik dat met mijn CW4 cv ketel anders moet die ook nog worden vervangen)

Zou ik dan de zwaarste optie nodig zijn, type 30, of is de 1-na zwaarste, de type 20 voldoende? Het gaat dan om 1000 vs 1500 liter per uur, op papier zou 1000 genoeg zijn maar mogelijk zijn er dan wel problemen als iemand doucht en ergens anders ook water wordt verbruikt?

Ik heb verder maar een 1-2 persoons huishouden dus het algehele verbruik zal niet enorm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Al_Dodge_Bundy schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 07:47:
[...]

Ik heb hier ook dat kleine zoutvat. Heb hem hier als volgt gemaakt, als de vlotter dan een keer niet zou werken, dan stroomt de bak over in de afvoer ipv over de grond.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Grtz Mark
@Al_Dodge_Bundy
Ik heb een rond zoutvat, anders dan de jouwe dus.

En de lekkage kwam niet door het overlopen van het zoutvat, maar door een lekkende koppeling in de verbinding tussen zoutvat en ontharder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bxuWjt6VTtIxax1cRAuz_3Idoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ospVDs1PNpFQhOseTWGMM8A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zfklQ_10dBxAyVq2J16L3cSzFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DW4JJFrWkMgQVrgeNSfjl6su.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOJ5UB3u_YUWnxXw2Uf1cAJsPVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8VFWNrev9UfsAo9Ltde5iA1n.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Hippe Lip
Bestel je toch een nieuwe? En goed erin drukken
3/8"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:15
Vanwege een grondige verbouwing storten wij een nieuwe betonvloer met daaronder de (koud)waterleidingen. In de nieuwe meterkast hebben we wel ruimte (kast wordt 60 diep) voor een ontharder. Ik neig echter naar het volgende: vanaf de watermeter een leiding (22mm?) leggen naar de technische ruimte en vanaf daar leidingen (15mm) naar alle tap/water punten in de woning en buiten de woning. Zo kan ik daar altijd goed bij de water leidingen mocht er ergens iets afgesloten moeten worden. Tevens de perfecte plek om direct de ontharder er tussen te zetten voor alles behalve toiletten binnen de woning. Is dit handig of maak ik hier een denk fout? 🤔 Dank voor het meedenken!

(Afstand meterkast - technische ruimte = 7m)

[ Voor 3% gewijzigd door Laurences op 01-07-2025 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Wat ia het verschil tussen een natte en droge zoutbak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

AUijtdehaag schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:52:
@Hippe Lip
Bestel je toch een nieuwe? En goed erop drukken
3/8"
@AUijtdehaag
Na de eerste lekkage heb ik alles van die verbinding uitgebreid schoongemaakt en opnieuw aangesloten. Daarna is het weer een paar jaar goed gegaan, en nu dan opeens out of the blue weer lekkage. Voor mijn gevoel zit er dus iets onbetrouwbaars in, waar ik erg onzeker van wordt. :X :?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Farabi
Natte zout bak
- water is al toegevoegd tijdens de laatste stap in de regeneratie
Droge zoutbak
- water wordt pas toegevoegd aan het begin van de regeneratie (hierdoor moet het zout eerst 4 uur oplossen voordat het gebruikt kan worden tijdens de regeneratie

Volgens chatgpt: (best handige website)
Het verschil tussen een **natte** en **droge zoutbak** bij een **waterontharder** zit vooral in **hoe het pekelwater (zoutoplossing)** wordt opgeslagen en gebruikt tijdens het regeneratieproces van het harsbed. Hier is een duidelijk overzicht van de verschillen:

---

### 🔹 **Natte zoutbak**

**Kenmerken:**

* De zoutbak staat **continu (of vrijwel altijd)** vol met water.
* Het zout lost **geleidelijk** op in het water, waardoor er **altijd pekelwater beschikbaar** is.
* Komt vaker voor bij **oudere of eenvoudigere** modellen waterontharders.

**Voordelen:**

* Altijd klaar om te regenereren.
* Minder complex systeem.

**Nadelen:**

* **Hogere kans op zoutbrugvorming** (een harde korst die zich vormt en voorkomt dat zout in het water oplost).
* Water en zout zitten constant samen, wat kan leiden tot **snellere vervuiling of slijtage**.

---

### 🔹 **Droge zoutbak**

**Kenmerken:**

* De zoutbak staat normaal gesproken **droog (zonder water)**.
* Pas **tijdens het regeneratieproces** wordt er water in de bak gepompt om pekelwater te maken.
* Veel gebruikt bij **modernere of efficiëntere** waterontharders.

**Voordelen:**

* **Minder kans op zoutbruggen**.
* Hygiënischer (minder risico op bacteriegroei).
* Zout blijft langer schoon en effectief.
* Efficiënter zoutgebruik mogelijk.

**Nadelen:**

* Iets complexer systeem (meer onderdelen, zoals een extra ventiel om water aan te voeren).

---

### Samengevat:

| Kenmerk | Natte zoutbak | Droge zoutbak |
| ------------------- | ---------------------- | -------------------------------- |
| Waterniveau | Altijd water in de bak | Alleen water tijdens regeneratie |
| Kans op zoutbrug | Hoger | Lager |
| Onderhoud | Regelmatig nodig | Minder vaak |
| Gebruik van zout | Iets minder efficiënt | Efficiënter |
| Voorkomen bij types | Oudere systemen | Nieuwere, moderne systemen |

---

Wil je weten welk type jouw waterontharder heeft of welke beter geschikt is voor jouw situatie? Laat me weten wat je gebruikt of overweegt, dan denk ik graag met je mee.
@Hippe Lip
Er gewoon voor zorgen dat de pekelslang 3/8 is (en niet 8 mm ofzo)
En de koppeling ook 3/8" (en niet 10 mm ofzo)

Die link van tapclean haakse 3/8" pushfitting van John Guest kan ik je beloven, dat die nooit meer lekt (maar ook erg lastig is te verwijderen
Maar je moet hem wel ver genoeg erin drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Ik heb nu ook droge zoutbak ingesteld.
Vraag me alleen af:
- wat is de juiste oplostijd?
- is tijdens die periode na het vullen er onthard water beschikbaar tot hij overgaat tot de volgende stap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou minimaal 2 uur aanhouden
De periode na het vullen heet "service" en is feitelijk gewoon ontharden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9uizqn5dAP-kBV9qfB-ctdwlMg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/D9JwWZmviCwqQBHinkGkrD2j.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09:15
Ik heb wat algemene vragen, want de verschillende leveranciers lijken verschillende verhalen te vertellen, of ik begrijp het gewoon niet ;).

Mijn waterverbruik is ongeveer 130m3 per jaar, dus vanuit die basis zou een BMX32 genoeg moeten zijn. Naar ik begrijp van Aqmos heeft die een capaciteit van 3200L voordat ie weer moet regeneren, wat in mijn berekening 1x per 9 dagen ofzo zou zijn, op zich prima.

Ik dacht in eerste instantie dat de ontharder ook impact zou hebben op de hoeveel L/minuut die ik door mijn kraan zou krijgen, echter Aqmos zegt dat het drukverschil minimaal is en dat je daar dus geen last van moet hebben, ongeacht de maat van de ontharder...

Als ik echter nu naar de WTR budget modellen van goedkopewaterontharders.nl dan worden daar 3 verschillende capaciteiten aangegeven. Een uitwisselingscapaciteit (lijkt in lijn te zijn met Aqmos capaciteit), maar buiten dat ook een water capaciteit en een onthardingscapaciteit. Wat betekenen deze twee getallen? Hierbij zie je dat vooral de onthardingscapaciteit groter wordt naarmate dat de cilinder groter wordt, waarom is dat? Water stroomt er toch net zo hard doorheen?

En hoe kan het dat een 8L BMX32 systeem 3200L capaciteit heeft, maar een 10L WTR budget maar 2240L?

Ben ik appels met peren aan het vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:51:
@Farabi
Natte zout bak
- water is al toegevoegd tijdens de laatste stap in de regeneratie
Droge zoutbak
- water wordt pas toegevoegd aan het begin van de regeneratie (hierdoor moet het zout eerst 4 uur oplossen voordat het gebruikt kan worden tijdens de regeneratie

Volgens chatgpt: (best handige website)

[...]

@Hippe Lip
Er gewoon voor zorgen dat de pekelslang 3/8 is (en niet 8 mm ofzo)
En de koppeling ook 3/8" (en niet 10 mm ofzo)

Die link van tapclean haakse 3/8" pushfitting van John Guest kan ik je beloven, dat die nooit meer lekt (maar ook erg lastig is te verwijderen
Maar je moet hem wel ver genoeg erin drukken
bij mijn vorige instellingen was mijn zoutbak helemaal nat. dit heeft dan niets met natte of droge zoutbak te maken? waarom was de buitenkant nat hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Laatst online: 13-07 23:26
Ik heb ontdekt dat mijn TOF sensor al 2 maanden niets rapporteert. Is dit een kapotte sensor of zou het ook een software probleem kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lw9N9JxY4zNfblP1V4p6JvpoJ8I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8ekg12uJZyYtsjBKCG9fJNZj.png?f=fotoalbum_large

Ik heb al vanalles geprobeerd. Alle andere waarden komen goed door, zowel op de web interface als in Home Assistant. De TOF sensor rapporteerde 2 maanden geleden een tijdje 230cm; daarna consequent 0 (géén NULL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:25
Zo, dat is een tijdje geleden. Er is een onderzoek geweest bij mij met en zonder ontharder. Conclusie is dat er geen afwijkingen zijn gevonden qua silicaat en andere stoffen. De hardheid van de ontharder was ook goed gemeten en voor nu ziet alles er goed uit. Zoutgehalte is ook in orde en niet bijzonder hoog. Wel de toename van bacterien. Wat veroorzaakt de hardnekkige vlekken? Dat weet ik dus nog niet. Het kan door de boiler komen, maar ook door de mineralen die dit normaal veroorzaken. Maar niet door afwijkingen in de ontharder.

Wat vinden jullie hiervan? Dit is geinstalleerd en twijfel of het een vooruitgang is met al dat gespetter. Ik begin me een beetje boos te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:03
Wat een pruts werk, met dat draadeind er boven. Ziet er toch niet uit. Serieus als je iets goed gedaan wil hebben moet je het zelf doen. Het word steeds maar weer bewezen.

Wat betreft het gorgelen van de airgap, dat is bekend bij dit type. Me vader heeft deze ook, maakt ook zo'n kabaal. Die slang rechts is je overloop?

Zit dit spul in de kelder? Ik zie nergens iets van een terugslagklep, misschien niet nodig als je wat hoger zit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:16
Roekeloos schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:45:
Ik heb ontdekt dat mijn TOF sensor al 2 maanden niets rapporteert. Is dit een kapotte sensor of zou het ook een software probleem kunnen zijn?

[Afbeelding]

Ik heb al vanalles geprobeerd. Alle andere waarden komen goed door, zowel op de web interface als in Home Assistant. De TOF sensor rapporteerde 2 maanden geleden een tijdje 230cm; daarna consequent 0 (géén NULL).
Heb het zelfde, bij mij zat er ook wat zout afzetting op de sensor. Zal dus wel kapot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Roekeloos schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:45:

[Afbeelding]

Zie je iets in de esphome log als je naar http://clack.local gaat over i2c en de tof sensor?
Wellicht even een esp restart doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Farabi schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:54:
[...]

bij mijn vorige instellingen was mijn zoutbak helemaal nat. dit heeft dan niets met natte of droge zoutbak te maken? waarom was de buitenkant nat hier?
Kruipruimte met hoge luchtvochtigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
g00gle schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:50:
Wat een pruts werk, met dat draadeind er boven. Ziet er toch niet uit. Serieus als je iets goed gedaan wil hebben moet je het zelf doen. Het word steeds maar weer bewezen.

Wat betreft het gorgelen van de airgap, dat is bekend bij dit type. Me vader heeft deze ook, maakt ook zo'n kabaal. Die slang rechts is je overloop?

Zit dit spul in de kelder? Ik zie nergens iets van een terugslagklep, misschien niet nodig als je wat hoger zit?
De ontharder staat 2 meter boven de afvoer. De slang loopt via de meterkast langs de muur via een gootje de techniekruimte in. Daarna kom het uit bij deze air gap afvoer. Er is tot nu toe met de ontharder nog niets goed gegaan qua installatie. Ik ga dit vandaag met ze bespreken, want ik ben oprecht boos.

1. De ontharder viel bijna van de muur af, omdat ze met 5cm schroeven door kalkzandsteen gingen boren zonder pluggen. Door teveel kracht braken de schroefkoppen af.
2. Bovenstaande kwamen ze herstellen door nog een keer hetzelfde te doen.
3. De afvoer ging gewoon direct het riool in (buis in de grond), hier hebben ze geen sifon geinstalleerd en heb ik later moeten doen.
4. Daarna had ik gedoe met harde aanslag en heb ik een labonderzoek laten doen. Hieruit kwam naar voren dat het niet voldoet aan de eisen.
5. Gisteren is de airgap geinstalleerd en de terugslagklep lijkt technisch niet nodig, maar hier loopt nog een onderzoek voor. Er zitten meerdere keerkleppen en het 'vieze' water kan niet terug.
6. De airgap spettert. Het is geen goede oplossing. Ik ben hier dus niet zo heel blij mee. Het borrelt schuin de buis in en ook daar komt wss nevel vanaf met zout.

Ik zou dus persoonlijk niet nog een ontharder aanschaffen in de toekomst. Ik vind dit het gewoon niet waard meer. Zeker als ik kijk dat het bij ons hardheid 7/8 is. Dat is als je er aandacht aan geeft prima schoon te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
TumTum schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 07:06:
[...]

De ontharder staat 2 meter boven de afvoer. De slang loopt via de meterkast langs de muur via een gootje de techniekruimte in. Daarna kom het uit bij deze air gap afvoer. Er is tot nu toe met de ontharder nog niets goed gegaan qua installatie. Ik ga dit vandaag met ze bespreken, want ik ben oprecht boos.

1. De ontharder viel bijna van de muur af, omdat ze met 5cm schroeven door kalkzandsteen gingen boren zonder pluggen. Door teveel kracht braken de schroefkoppen af.
2. Bovenstaande kwamen ze herstellen door nog een keer hetzelfde te doen.
3. De afvoer ging gewoon direct het riool in (buis in de grond), hier hebben ze geen sifon geinstalleerd en heb ik later moeten doen.
4. Daarna had ik gedoe met harde aanslag en heb ik een labonderzoek laten doen. Hieruit kwam naar voren dat het niet voldoet aan de eisen.
5. Gisteren is de airgap geinstalleerd en de terugslagklep lijkt technisch niet nodig, maar hier loopt nog een onderzoek voor. Er zitten meerdere keerkleppen en het 'vieze' water kan niet terug.
6. De airgap spettert. Het is geen goede oplossing. Ik ben hier dus niet zo heel blij mee. Het borrelt schuin de buis in en ook daar komt wss nevel vanaf met zout.

Ik zou dus persoonlijk niet nog een ontharder aanschaffen in de toekomst. Ik vind dit het gewoon niet waard meer. Zeker als ik kijk dat het bij ons hardheid 7/8 is. Dat is als je er aandacht aan geeft prima schoon te houden.
Zou het product niet meteen afschrijven omwille van een ondeugdelijke installatie.
(Spettert die airgap niet omdat het water al twee meter valt en het sifon gedeelte ontbreekt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 06:02:
[...]

Kruipruimte met hoge luchtvochtigheid?
Dat was het niet. Sinds aqmos de instellingen heeft veranderd, heb ik een droge bak aan de buitenkant.

Met de twaakers-instellingen was het erg nat van buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
Driehoek schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 07:45:
[...]

Zou het product niet meteen afschrijven omwille van een ondeugdelijke installatie.
(Spettert die airgap niet omdat het water al twee meter valt en het sifon gedeelte ontbreekt?)
Dat doe ik deels wel. Als ik kijk hoeveel tijd en energie het heeft gekost. Ze kunnen zich ook aan de regels houden en zo’n systeem in een keer netjes installeren ipv 4x terugkomen. Er zit een sifon in de buis. Het water komt er alleen erg hard uit en dit zie je ook op de video. Rechts en links spettert het een beetje. Nu is dat eenmalig niet erg, maar wel bij elke spoelbeurt. Het blijft zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Farabi schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 07:59:
[...]

Dat was het niet. Sinds aqmos de instellingen heeft veranderd, heb ik een droge bak aan de buitenkant.

Met de twaakers-instellingen was het erg nat van buiten.
Ben blij dat het beter gaat, maar ik vermoed dat dit meer met omgevingstemperatuur te maken heeft.
(Al weet ik je situatie nu op dit moment niet).

Als het om condens gaat tenminste. Dat komt alleen voor als het buiten (erg) koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TumTum

Zet je er zo een (of twee) op?
of zo een (of twee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Een hulpvraag vanuit ons:

Heeft iemand ervaring met een ZZP-er, Loodgieter of installatiebedrijf in regio Rotterdam/Ridderkerk/Dordrecht/Gorinchem die zijn/haar waterontharder heeft geïnstalleerd? Hoeft geen waterontharder specialistisch bedrijf te zijn.

Wij zijn onze opties aan het overwegen om uit te breiden naar het westen om klanten sneller te kunnen bedienen.

(@AUijtdehaag Als jij wil, mag je maandag beginnen ;) )

[ Voor 14% gewijzigd door AQMOS op 04-07-2025 15:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@AQMOS
Ik zou wel willen maar ik verzorg nu al het goede verloop van het afvalwater van west brabant.
Dat kost me 36 uur in de week.
Dan blijft er weinig tijd meer over. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

TumTum schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:42:
Zo, dat is een tijdje geleden. Er is een onderzoek geweest bij mij met en zonder ontharder. Conclusie is dat er geen afwijkingen zijn gevonden qua silicaat en andere stoffen. De hardheid van de ontharder was ook goed gemeten en voor nu ziet alles er goed uit. Zoutgehalte is ook in orde en niet bijzonder hoog. Wel de toename van bacterien. Wat veroorzaakt de hardnekkige vlekken? Dat weet ik dus nog niet. Het kan door de boiler komen, maar ook door de mineralen die dit normaal veroorzaken. Maar niet door afwijkingen in de ontharder.

Wat vinden jullie hiervan? Dit is geinstalleerd en twijfel of het een vooruitgang is met al dat gespetter. Ik begin me een beetje boos te maken.
[Streamable: 123]
@TumTum
Twee dingen die me opvallen:

1. Het spoelwater komt in de zijaansluiting van de afvoer. Ik zou de linker en rechter aansluiting verwisselen plus nog een stukje pijp in de rechter kant steken. Dan spuit het in een langer stuk rechte pijp voordat het een bocht of andere obstructie tegenkomt en ik schat in dat dit een hoop gespetter voorkomt.

2. De spoelslang (die linker dus) lijkt wat kort bemeten, waardoor het water niet recht naar beneden in de buis spuit. Als je daar een langere slang gebruikt met ruimere bocht dus, dan kan het ook recht zitten. Dat vermindert het gespetter wellicht ook?

Edit:
De video is ook niet meer zichtbaar? :?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Een Bwt siphon geeft via de zijaansluiting ook meer gespetter en geluid dan via de bovenaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leussink
  • Laatst online: 11-07 11:23
Wij krijgen in onze nieuwbouwwoning een waterontharder van het merk Waterluxe.

In de meterkast komen 2 buitenkraantjes binnen.

In de toekomst willen we beregening via leiding water toevoegen (niet onthard)

Hoe kunnen we tijdens de bouw dit het beste klaarmaken zodat na oplevering Waterluxe eenvoudig de ontharder kan plaatsen en we in de toekomst de tuin kunnen sproeien via een aparte tyleen leiding van 25mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Leussink schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:57:

Die buitenkraantjes sluit je dan vóór de waterontharder aan

[ Voor 18% gewijzigd door EWK op 05-07-2025 20:29 ]

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:46
Leussink schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:57:
Wij krijgen in onze nieuwbouwwoning een waterontharder van het merk Waterluxe.

In de toekomst willen we beregening via leiding water toevoegen (niet onthard)

Hoe kunnen we tijdens de bouw dit het beste klaarmaken zodat na oplevering Waterluxe eenvoudig de ontharder kan plaatsen en we in de toekomst de tuin kunnen sproeien via een aparte tyleen leiding van 25mm.
Waterleiding voor de buitenkraan rechtstreeks naar je meterkast en direct na de watermeter laten aansluiten. Dan daarna je ontharder.

Iets wat wij helaas over het hoofd hebben gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leussink
Bedankt!

We gaan eerst de waterleiding aansluiten op een T stuk met afsluiter, dan de 2 buitenkraantjes op T stuk met afsluiter en vervolgens de waterontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:54
Leussink schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:38:
Bedankt!

We gaan eerst de waterleiding aansluiten op een T stuk met afsluiter, dan de 2 buitenkraantjes op T stuk met afsluiter en vervolgens de waterontharder.
Waar dient het eerste T stuk met afsluiter voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leussink
mister_muller schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:38:
[...]

Waar dient het eerste T stuk met afsluiter voor?
We willen de tyleenbuis later pas aansluiten wanneer we de beregening gaan aanleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
Hippe Lip schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:55:
[...]

@TumTum
Twee dingen die me opvallen:

1. Het spoelwater komt in de zijaansluiting van de afvoer. Ik zou de linker en rechter aansluiting verwisselen plus nog een stukje pijp in de rechter kant steken. Dan spuit het in een langer stuk rechte pijp voordat het een bocht of andere obstructie tegenkomt en ik schat in dat dit een hoop gespetter voorkomt.

2. De spoelslang (die linker dus) lijkt wat kort bemeten, waardoor het water niet recht naar beneden in de buis spuit. Als je daar een langere slang gebruikt met ruimere bocht dus, dan kan het ook recht zitten. Dat vermindert het gespetter wellicht ook?

Edit:
De video is ook niet meer zichtbaar? :?
Ja, kon maar 2 dagen helaas. Maar ik ga dit bespreken met die partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Wat gebruiken jullie voor zout tabletten? Kan ik gewoon die zakken bij de Hornbach halen? Type aanduiding lijkt goed te zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Martijn schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:44:
Wat gebruiken jullie voor zout tabletten? Kan ik gewoon die zakken bij de Hornbach halen? Type aanduiding lijkt goed te zijn...
ff zoeken in dit topic, iemand heeft er wat beter naar gekeken, maar tldr, hornbach was prima, welkoop dacht ik was iets beter eco verantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Vandaag de nieuwe vlotter in de less15 gemonteerd.
Een klusje van niks... als degene die de slang naar de vlotter toe 2 centimeter langer had afgeknipt.
't was maar goed dat hij niet hoorde wat ik hem toewenste, heb uiteindelijk de andere kant ook losgemaakt en wat meer ruimte gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

gjcvro schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:58:
Vandaag de nieuwe vlotter in de less15 gemonteerd.
Een klusje van niks... als degene die de slang naar de vlotter toe 2 centimeter langer had afgeknipt.
't was maar goed dat hij niet hoorde wat ik hem toewenste, heb uiteindelijk de andere kant ook losgemaakt en wat meer ruimte gegeven.
Ook dit punt hebben wij doorgegeven aan de leverancier en wordt praktischer gemaakt (langere pekelslang).
De problemen zijn er nu uit, nu nog optimalisatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
AQMOS schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:28:
[...]

Ook dit punt hebben wij doorgegeven aan de leverancier en wordt praktischer gemaakt (langere pekelslang).
De problemen zijn er nu uit, nu nog optimalisatie :)
Ja, in de instructievideo is er ruimte zat. Bij mij zat de aansluiting strak onder de rand. Kon de wartel net met de hand losdraaien, met een tang was het denk ik onmogelijk.

Waarom trouwens de vlotter uit de buis halen en niet gewoon de hele constructie vervangen?
(vervangen was trouwens niet voor niks, water stond weer veel te laag.)

[ Voor 6% gewijzigd door gjcvro op 07-07-2025 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

gjcvro schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:41:
[...]

Ja, in de instructievideo is er ruimte zat. Bij mij zat de aansluiting strak onder de rand. Kon de wartel net met de hand losdraaien, met een tang was het denk ik onmogelijk.

Waarom trouwens de vlotter uit de buis halen en niet gewoon de hele constructie vervangen?
(vervangen was trouwens niet voor niks, water stond weer veel te laag.)
Meeste mensen hebben zout in de zoutbak. Dan moeten ze de hele bak legen om de vlotterbehuizing weer terug te plaatsen :)

Je kan de pekelslang aan de stuurventielzijde losmaken. (Ik haal het geheel er meestal af met het rode clipje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
AQMOS schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:14:
[...]

Meeste mensen hebben zout in de zoutbak. Dan moeten ze de hele bak legen om de vlotterbehuizing weer terug te plaatsen :)

Je kan de pekelslang aan de stuurventielzijde losmaken. (Ik haal het geheel er meestal af met het rode clipje)
Doordat ik zo aan het klooien was was er zout onder de vlotterkamer gekomen, dus kon sowieso al het zout er uit halen, dus daarvoor maakte het niet uit. Verder zag ik dat de geleider bij de nieuwe een stuk hoger zit dan bij de oude, waardoor deze best lastig uit de buis te krijgen is. Omdat ik de constructie nog niet kende heb ik het filmpje maar gevolgd, maar de hele constructie vervangen was denk ik makkelijker achteraf. Wellicht aangeven in de mail, vervang alles of alleen binnenwerk, zie video?

En ja, ik heb uiteindelijk de rode clip losgemaakt en wat meer ruimte gegeven, anders moet je echt veel mazzel hebben dat de draad oppakt, want alles zat net te krap en net niet recht voor elkaar door de korte slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:42

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

@AUijtdehaag vraagje, komt er een update voor Clack of moet ik zelf in Home Assistant iets aanpassen? In het overzicht zie ik de juiste waardes, in de kaart een enorm lang getal :) Hou van precisie, maar 2 achter de comma is meer dan voldoende... (HA 2025.7.1)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77u-d4Z_r8ZxdXxaAr3qsmwgREw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oPYrBjQxmnjdc5vvpv9PMvdR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0OxZ1vR9CeYKXjUGuRPMgptiGeM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/M6bHKEV0QO1Een6YND7gJ3ou.png?f=user_large

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

peterpijpelink schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:37:
@AUijtdehaag vraagje, komt er een update voor Clack of moet ik zelf in Home Assistant iets aanpassen? In het overzicht zie ik de juiste waardes, in de kaart een enorm lang getal :) Hou van precisie, maar 2 achter de comma is meer dan voldoende... (HA 2025.7.1)
Van iemand anders in een ander draadje las ik ook al dat 2025.7 opeens heel veel decimalen gaf. Het lijkt erop dat dit in de update zit, dat er daarin iets veranderd is.

En nu heeft die sensor opeens heel veel decimalen, dus ik ben benieuwd hoe je daar weer vanaf gaat komen, want als de waarde met minder decimalen komt, heeft de sensor die nu nog steeds …

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
peterpijpelink schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:37:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
format: precision2 toevoegen

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
cards:
  - type: entities
    entities:
      - entity: sensor.clack_watermeter
        type: custom:multiple-entity-row
        icon: mdi:cup-water
        name: Waterontharder
        secondary_info:
          entity: sensor.clack_cyclus_stap
          name: "cyclus: "
        state_header: verbr.
        format: precision2
        entities:
          - entity: sensor.clack_tijd_tot_regen
            name: tijd over
          - entity: sensor.clack_waterontharder_m3_over
            name: m3 over
            format: precision2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Laatst online: 13-07 23:26
wouter.N schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:51:
[...]

Heb het zelfde, bij mij zat er ook wat zout afzetting op de sensor. Zal dus wel kapot zijn.
Bij mij zag de sensor er nog netjes en schoon uit, maar voor de zekerheid toch een nieuwe besteld. Helaas geeft dit geen resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwsTwxbJN4sxTUW0TLAPY69dQVw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0FY9WFISAOKuWizqSAgTLHQV.png?f=user_large

Iemand nog ideeën wat ik zou kunnen checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Laatst online: 16:16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De info over i2c komt alleen tijdens opstarten van de esp
Dus even een esp restart doen en via http://clack.local kijken.
Graag via DM verder om ontopic te blijven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:32
hikhakhok schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:02:
Sinds een paar weken hebben we de Aqmoss Less 15 waterontharder geïnstalleerd, mede dankzij enkele handige tips uit dit forum. We moesten wat creatief zijn om de bypass goed aan te sluiten, maar uiteindelijk is dat gelukt.

Wat me nu opvalt, is dat het vullen van het inbouwreservoir een ander geluid maakt dan voorheen. Het geluid is duidelijk veranderd sinds de installatie van de waterontharder. Zou dit kunnen komen doordat de doorstroming nu beperkter is, of misschien doordat er lucht in het systeem zit?
Even een bedankje en korte terugblik op mijn ervaring met AQMOS.

Na installatie van mijn LESS-15 waterontharder liep ik helaas tegen wat problemen aan: lucht in de leidingen, borrelende geluiden bij het toilet, en uiteindelijk zelfs harskorrels die eruit kwamen bij het loskoppelen. Niet ideaal dus. Er was ook wat transportschade (scheef scherm, afgebroken tule), dus het vertrouwen was even weg.

Gelukkig werd ik snel en netjes geholpen door Matthew van AQMOS. Na wat overleg mocht ik de ontharder terugsturen. De eerste retourzending ging mis (waarschijnlijk door lekkage), maar poging twee is goed aangekomen.

Daarna kreeg ik een nieuw exemplaar, volledig gecontroleerd. Het nieuwe exemplaar heeft deze geluiden niet, dus tot op heden lijkt het probleem opgelost!

Kortom: ondanks de hobbels in het begin ben ik erg tevreden over hoe alles is opgelost. Snelle reacties, meedenken en gewoon goede service.

Dank aan Matthew en het AQMOS-team! _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door hikhakhok op 09-07-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Weet iemand hoe de vlotter eigenlijk werkt?
Is op 1 of andere manier ook nog een maximale hoogte in te stellen biivoorbeeld zodat je bak niet kan overstromen? Dat heb ik namelijk gehad.

Ik heb de nieuwe vlotter maar heb geen idee hoe je dit kan controleren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

hikhakhok schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:27:
[...]

Even een bedankje en korte terugblik op mijn ervaring met AQMOS.

Na installatie van mijn LESS-15 waterontharder liep ik helaas tegen wat problemen aan: lucht in de leidingen, borrelende geluiden bij het toilet, en uiteindelijk zelfs harskorrels die eruit kwamen bij het loskoppelen. Niet ideaal dus. Er was ook wat transportschade (scheef scherm, afgebroken tule), dus het vertrouwen was even weg.

Gelukkig werd ik snel en netjes geholpen door Matthew van AQMOS. Na wat overleg mocht ik de ontharder terugsturen. De eerste retourzending ging mis (waarschijnlijk door lekkage), maar poging twee is goed aangekomen.

Daarna kreeg ik een nieuw exemplaar, volledig gecontroleerd. Het nieuwe exemplaar heeft deze geluiden niet, dus tot op heden lijkt het probleem opgelost!

Kortom: ondanks de hobbels in het begin ben ik erg tevreden over hoe alles is opgelost. Snelle reacties, meedenken en gewoon goede service.

Dank aan Matthew en het AQMOS-team! _/-\o_
Bedankt voor je mooie bericht! We komen altijd tot een oplossing :)
Flappie schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:04:
Weet iemand hoe de vlotter eigenlijk werkt?
Is op 1 of andere manier ook nog een maximale hoogte in te stellen biivoorbeeld zodat je bak niet kan overstromen? Dat heb ik namelijk gehad.

Ik heb de nieuwe vlotter maar heb geen idee hoe je dit kan controleren :)
Je kan het pekelslangetje aan de bovenzijde eens losmaken en er doorheen blazen.
(Wel een beetje zout natuurlijk)

Terwijl je blaast, kan je de vlotter omhoog brengen en dan voel je dat het afgesloten wordt en je niet verder kan blazen.

Kortom, vlotterbeker omhoog door water = in/uitgang afgesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:40
Ik had dus ook het probleem dat de TOF sensor gestopt was met waardes doorgeven.

Ik heb een nieuwe sensor geplaats en nu werkt hij weer. Ik ga er van uit dat het zoutwater al dan niet met de chloor van de chloormodule er voor zorgt dat de sensor defect is geraakt.

Ik heb de sensor boven op de zoutbak ik dacht het probleem om te kunnen lossen met een stukje Acrylglas voor de module maar dat werkt helaas niet. meerdere type plastics geprobeerd maar tot nu toe blokkeert alles het infrarood licht van de sensor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlALwuw1cQuPs0DM4VKmrtHsgYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rzgntUiuA4Hplq0NLr5dn8jr.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUAPttMnjds3opp36-qowS3xA-c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Neoqh0RWggslwTVSmqUq2TNG.png?f=fotoalbum_large

Net in de datasheet gekeken en er kan wel een glascover voor maar dan moet het gat tot de sensor niet meer dan 0,5mm zijn. Andere keer maar even wat testen

Andere vraag. Hoeveel water moet er ongeveer in de zoutbak staan? ik zag net dat er bij mij ongeveer 20cm water in staat zo'n 10cm boven het zout. Er zit nog dus nog 10cm zout in maar de TOF meet maar tot aan het water dus volgens Home Assistant is de bak nu leeg. Ik vroeg mij dus af is dit te veel water of normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RsfU3DEpl3zWjKncLMdUTSZkaEk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tw9c5Fa6B72tEil8PTHWD9yo.png?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@SkullboyNL
Een paar dingen vallen mij op:
- als het zout 10 cm hoog is en 10 cm onder het water staat is de bak leeg
- je gebruikt niet de nieuwste clack reader. Daar zit een slimme regeling in die de hoogte van het water niet meet, enkel het zout. (Verste afstand)
- werkt de meting wel zonder iets ervoor? Het gaatje lijkt ook wat klein
- chloor(gas) kan niet in je zoutbak komen. Ook weer bij de laatste versie wordt dat enkel aangemaakt tijdens aanzuigen brine (instelbare tijd)

Welke gebruik je?
https://www.tinytronics.n...ack/unit/m5stack-tof-unit

https://www.tinytronics.n...ht-afstandssensor-vl53l1x

Droge zoutbak instelling al eens overwogen?
Als je capaciteit genoeg hebt (maw, je kan 2 uur inweken alvorens te regeneren) zorgt dat voor minder gespetter met bijvulling en verdamping van water tijdens stilstand.

Ik zou altijd proberen zoveel zout erin te laten staan maximaal net onder het water ivm 100% verzadigd zoutoplossing
De hoogte water lijkt me prima, maar ik weet niet welke omtharder je hebt. (Hoevwel liter hars)

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-07-2025 05:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Nieuwe instellingen voor de LESS-serie.
Hiermee bespaar je circa 40-50% (oftewel 40L +) water per regeneratie.

Flinke besparing dus. Kanttekening: Nog niet getest door ons.

Dus mocht je je geroepen voelen om proefkonijn te zijn :P , hier zijn de instellingen (rood = nieuw):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nuxViAshJLsDtA8D7cJkfLBpduo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wK3jPMQqsEyp9ATaFK5Uj3d7.png?f=fotoalbum_large

Wel een wat hoger zoutverbruik, maar ook een grotere capaciteit met deze instellingen.
Je zou het ook kunnen testen met dezelfde bezouting (dus 1; 1,5 of 2) en dezelfde capaciteit. (Dus alleen de spoeltijden aanpassen)

Wij gaan deze instellingen pas intern doorvoeren als wij zekerheid hebben dat dit werkt.
Wij hebben geleerd van onze fouten |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjimmieAchterop
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-07 12:24
Sinds kort is mij opgevallen dat het water dat via de afvoerslang van mijn Aqmos waterontharder loopt, een gele kleur heeft. Dit is me eerder nooit opgevallen.

Heeft iemand hier ervaring mee of weet wat de mogelijke oorzaak hiervan zou kunnen zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:03
Heb je een airgap? Is je slang niet gewoon geel geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-07 11:50
Ziet er goed uit en logische wijziging!
  • Die hogere capaciteit instellen, geldt dat alleen voor leveringen van na juni 2025 (waar door andere distributie meer hars in zit of in ieder geval kan)?
  • Ik vond die backwash-tijd bij de start al erg lang. Die is volgens mij bedoeld om vaste stof uit het bed te wassen maar met de Nederlandse/Belgische drinkwaterkwaliteit lijkt me dat eigenlijk niet nodig.
  • Ook de brine fase was wel erg lang. Na een minuut of tien (weet niet meer precies) was het water dat werd geloosd al niet meer zout (ja, ik heb geproefd haha). Wilde nog eens een keer geleidbaarheid meten maar heb op dit moment niet zo'n meter ter beschikking.
  • Die toegevoegde backwash aan het einde snap ik niet helemaal. Wat is het doel daarvan?
  • Ik zou het logischer vinden als de rinsetijden op het laatst proportioneel met het harsvolume zouden zijn, dus bv. 2, 4 en 6 min.
  • De fill ga ik op 1 houden want bij mij gaat 'ie op basis van tijd regereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berendhard
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-07 23:10
@AQMOS , Is er al bekend wanneer de standaard uitvoering van de LESS als meterkastmodel op de markt komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
SjimmieAchterop schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:47:
Sinds kort is mij opgevallen dat het water dat via de afvoerslang van mijn Aqmos waterontharder loopt, een gele kleur heeft. Dit is me eerder nooit opgevallen.

Heeft iemand hier ervaring mee of weet wat de mogelijke oorzaak hiervan zou kunnen zijn?
De gelige kleur kan door humuszuren worden veroorzaakt. Die kunnen in water zitten als in het drinkwater als uit grondwater in veengebieden wordt gewonnen (bij ons was het water in bad duidelijk geel).
Die kleur wordt op grote schaal met een anionische hars verwijderd (de tegenhanger van de hars in de ontharder), maar ik kan me voorstellen dat die humuszuren wel enigszins blijven plakken aan de ontharder-hars en dan bij regeneratie in hogere concentratie (en dus zichtbaar geel) vrijkomen
Zie bv.
https://www.installatie.n...drinkwater-verleden-tijd/
https://examengemak.nl/fi...-%20Opg%203%20(pilot).pdf
https://edepot.wur.nl/343110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@WackoH
Het is niet alleen een tijd aanpassen of kg instelling, maar ook de injector verkleinen
https://www.softenerparts...3010-1A-Black_p_2437.html

Ik heb hem denk ik niet liggen in mijn verzameling anders wil ik het wel eens uitproberen.
Maar mijn verbruik is ook gewoon laag dus capaciteit controleren is lastig.

2e backwash kan zorgen voor een homogener geregenereerd bed, waar minder geregenereerd hars weer mixed met beter geregenereerd hars, lijkt me. Maar in de LESS-15 zit wat weinig freeboard dus is misschien een beperking.

@AQMOS
Is voorfiltering nog noodzakelijk met kleinste injector?

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-07-2025 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ah ja, ik zie het nu. Die onderste (less 20) heeft een andere injector, dus zuigt de pekel met een ander debiet aan.

De eerste backwash is om het bed los te maken zodat er tijdens de regeneratie zones zijn waar het zout niet komt, en eventuele neerslagen en sedimenten uit te spoelen.
Na regeneratie is het eigelijk beter om het bed niet meer te verstoren, vooral als de regenerate niet 100% is gweest. Je houdt dan liever de gelaagdheid in bed dan alles door elkaar hussele, al komt het bij ene waterontharder niet zo kritisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatch
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:38
SjimmieAchterop schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:47:

Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik heb dit zelfde ook. Er zit een terugslag klep op, geen air gap.

Mijn terugslag klep zorgt er wel voor dat er water in de slang blijft staan. Wellicht dat dit het veroorzaakt?
Dit is was al zo na een half jaar gebruik. dus het echt vergeelen van de slang leek mij onwaarschijnlijk. (ook gezien die weinig tot geen licht vangt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Berendhard schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:10:
@AQMOS , Is er al bekend wanneer de standaard uitvoering van de LESS als meterkastmodel op de markt komt?
We kunnen het dus wel al bouwen, maar een officieel model is er nog niet. Wij hebben een prototype ontvangen waar wij eigenlijk ontevreden mee zijn. Voordat de onderhandelingen klaar zijn en er echt geproduceerd kan worden, zijn we maanden verder. Verwacht niet dat het gaat lukken in 2025.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

AUijtdehaag schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:54:
@WackoH
Het is niet alleen een tijd aanpassen of kg instelling, maar ook de injector verkleinen
https://www.softenerparts...3010-1A-Black_p_2437.html

Ik heb hem denk ik niet liggen in mijn verzameling anders wil ik het wel eens uitproberen.
Maar mijn verbruik is ook gewoon laag dus capaciteit controleren is lastig.

2e backwash kan zorgen voor een homogener geregenereerd bed, waar minder geregenereerd hars weer mixed met beter geregenereerd hars, lijkt me. Maar in de LESS-15 zit wat weinig freeboard dus is misschien een beperking.

@AQMOS
Is voorfiltering nog noodzakelijk met kleinste injector?
Met gewoon leidingwater niet. Het injector-filter-dopje moet voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPgOrQkPeTPXq2aOsU3DgkJjTDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NyBIRggmoil9j0zLQTp1IiH4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil mijn nieuwe vlotter installeren. Alleen in vergelijk met de oude zie ik een slangetje zitten die uit de vlotter komt. Ik zie dit niet terug in de video of tekst. Ik krijg dan ook niet de slang uit de less 20 eroverheen. Doe ik wat verkeerd? Of heb ik een verkeerde vlotter gekregen?

Edit 2: De vlotter kwam ook in een zwarte buis ipv zoals in de LESS-20 zelf en zoals ook op het filmpje te zien is.

[ Voor 8% gewijzigd door MrBlueEyes op 11-07-2025 21:07 ]

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold6 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@MrBlueEyes
Dat is geen slangetje maar een insert
Die gaat in je slangetje, maar die zit er nog in als het goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
AUijtdehaag schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:08:
@MrBlueEyes
Dat is geen slangetje maar een insert
Die gaat in je slangetje, maar die zit er nog in als het goed is
Ik zie dit in mijn slang. Moet ik dat er dan uit trekken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDoINL9vtohra_-bMABIMVz3X2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lDtCQeLXzKo2SbVXfNXrCXuD.jpg?f=fotoalbum_large

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold6 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@MrBlueEyes
Nee is dezelfde dus deze mag blijven zitten en de andere eruit halen uiteraard

Houd wel met 1 vinger het slangetje in de haakse knelkoppeling zodat de slang er goed er in blijft zittentijdens het vastdraaien

[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-07-2025 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
AUijtdehaag schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:12:
@MrBlueEyes
Nee is dezelfde dus deze mag blijven zitten en de andere eruit halen uiteraard

Houd wel met 1 vinger het slangetje in de haakse knelkoppeling zodat de slang er goed er in blijft zittentijdens het vastdraaien
Ik draai hem vast en het kabeltje valt er dan gewoon uit terwijl de draaiknop vast zit op de aansluiting van de vlotter.
Edit: ik zie je tip
Edit 2: bedankt voor je hulp, maar waarom noemt Aqmos nergens dat slangetje.

[ Voor 9% gewijzigd door MrBlueEyes op 11-07-2025 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
WackoH schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:26:
Ah ja, ik zie het nu. Die onderste (less 20) heeft een andere injector, dus zuigt de pekel met een ander debiet aan.

De eerste backwash is om het bed los te maken zodat er tijdens de regeneratie zones zijn waar het zout niet komt, en eventuele neerslagen en sedimenten uit te spoelen.
Na regeneratie is het eigelijk beter om het bed niet meer te verstoren, vooral als de regenerate niet 100% is gweest. Je houdt dan liever de gelaagdheid in bed dan alles door elkaar hussele, al komt het bij ene waterontharder niet zo kritisch.
Je “onthard” van boven naar beneden en “regenereert” van boven naar beneden.
Tijdens brine druk je de calcium ionen en magnesium ionen naar beneden met natrium ionene en hars wat nog niet verzadigd was neemt dit calcium en magnesium alsnog op.
Bij geen 100% regeneratie blijft de onderkant van het harsbed (de uitlaat tijdens ontharden) slecht/ niet geregenereerd en zal dus de capaciteit en werking serieus beinvloeden.

Door het even door elkaar te husselen is dat iets minder “fout”

Dat is nadeel van downflow regeneratie, meer kans op onvolledige regeneratie. Daar heeft upflow geen last mee, want je drukt de calcium en magnesium gewoon terug het harsbed uit.
Maar we weten inmiddels dat upflow brining niet goed functioneerde bij deze ontharder (te dikke cylinder en mindere spreiding in de breedte dan bij downflow?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
MrBlueEyes schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:17:
[...]

Ik draai hem vast en het kabeltje valt er dan gewoon uit terwijl de draaiknop vast zit op de aansluiting van de vlotter.
Edit: ik zie je tip
Edit 2: bedankt voor je hulp, maar waarom noemt Aqmos nergens dat slangetje.
Volgens mij zie je het witte inzetstukje wel aan het begin van de video, en gooien ze het weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBlueEyes
gjcvro schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 08:16:
[...]

Volgens mij zie je het witte inzetstukje wel aan het begin van de video, en gooien ze het weg.
Ow ik zie het nu ja. Ik dacht al wat is dat voor een schroefje dat ze eruit halen, haha.

Maarja het is gelukt en hij leek het meteen goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToBe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
In mijn water/zoutvat drijven allerlei bruine dingetjes. Kan dat kwaad? Of moet ik ‘m helemaal schoonmaken?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKIVc6183gZx00knALDvZQrlRJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fc9xH4rhwi7331Xu55GDnlRC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjimmieAchterop
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-07 12:24
g00gle schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:56:
Heb je een airgap? Is je slang niet gewoon geel geworden?
Ik gebruik zelf een VDL terugslagklep. Wat me wel opvalt, is dat de afvoerslang tot aan de terugslagklep geel verkleurd is, terwijl het gedeelte van de terugslagklep naar het riool dat niet is.

[@AQMOS] hebben jullie hier misschien vaker mee te maken gehad of enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
glatch schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:31:
[...]

Ik heb dit zelfde ook. Er zit een terugslag klep op, geen air gap.

Mijn terugslag klep zorgt er wel voor dat er water in de slang blijft staan. Wellicht dat dit het veroorzaakt?
Dit is was al zo na een half jaar gebruik. dus het echt vergeelen van de slang leek mij onwaarschijnlijk. (ook gezien die weinig tot geen licht vangt)
Is het bij jullie ook zo dat de verkleuring tot aan de terugslagklep loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Vraagje, ik ben de afwatering voor de BMX aan her maken, die loopt de kruipruimte in en dan richting een afvoer. Op het eind loopt ie nog een klein knikje omhoog dus blijft er wat water in de buigingen vd slang staan, is dat een probleem? Neem aan dat het afvalwater met wat kracht er doorheen gepompt wordt?

Zie filmpje.
YouTube: 13 juli 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Martijn
Dat is geen probleem, de volle waterdruk staat erop (voor de DLFC -drain line flow control rubberke)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
AUijtdehaag schreef op zondag 13 juli 2025 @ 17:10:
@Martijn
Dat is geen probleem, de volle waterdruk staat erop (voor de DLFC -drain line flow control rubberke)
Dankje, de overlfow vd zoutbak laat ik trouwens gewoon in de kruipruimte lopen, neem aan dat het puur een veiligheidsding is toch? Moet er aan het uiteinde van die slang geen gaasje ofzo zodat er geen ongenode gasten in kruipen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Martijn
Ja dat zou je kunnen doen, of hang er nog een keerklep aan in de kruipruimte

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-07-2025 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatch
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:38
SjimmieAchterop schreef op zondag 13 juli 2025 @ 12:24:
[...]

Ik gebruik zelf een VDL terugslagklep. Wat me wel opvalt, is dat de afvoerslang tot aan de terugslagklep geel verkleurd is, terwijl het gedeelte van de terugslagklep naar het riool dat niet is.

[@AQMOS] hebben jullie hier misschien vaker mee te maken gehad of enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

[...]

Is het bij jullie ook zo dat de verkleuring tot aan de terugslagklep loopt?
Bij mij is de verkleuring van ontharder t/m afvoer.

Het stuk slang na de terugslagklep blijft ook water in staan bij mij (weinig afschot), dus vandaar ook dat ik mij er niet echt zorgen om maakte.
Als het bacterie groei zou zijn had ik verwacht dat het het ergste zou zijn richting de afvoer. Maar dat is niet het geval.
Pagina: 1 ... 120 121 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.