Binnenkort krijgen we een nieuwe vaatwasser.
Zo kom ik bij de gedachte voor een waterontharder....
En zo kom ik in dit topic:
Even als leuk introotje: Ik heb wat ervaring met 'zacht' water, maar dan doel ik op een heel ander doel:
Ik heb in mijn garage een 5-stappen Reverse Osmose System gebouwd met filters van Wiltec.
Dat geheel zit aangesloten op een buffervat van 100ltr en vult zich geautomatiseerd.
Ik maak daar osmose vrij water.
Dat water is (met TDS meter gemeten) 0 PPM(!).
Ik was daar wekelijks mijn auto mee. Dat is echt perfect! Ik heb mijn auto sinds dat systeem nóóit meer af hoeven drogen. En als we dat vergelijken met het waterontharder systeem wat mijn buurman heeft (we zijn allebei amateur-auto detailers/hobbyisten), dan is dit subliem.
Bij zijn ontkalkte water houdt hij altijd nog veel mineraalvlekken over na opdrogen op de lak.
Bij mij is het volledig streeploos en veel prettiger dan met droogdoeken werken (want daar creëer je micro krassen/swirls mee).
Maar goed, dus nog géén eigen ervaring met een aantrekkelijke waterontharder.
Ik zoek er naar. Liefst onder de 1000,- euro,
Zoek ook soms beetje 2ehands.
Kwam de
Harvey Crown tegen voor zachte prijzen. De moeder van Aquacell.
Is dat anno 2026 nog steeds een interessante versie?
Ik wil dat mijn leidingwater zo ontkalkt mogelijk is.
Water is hier érg hard, volgens waterontharder.com 14,5 ᵒdH,
Volgens evides site zoals vermeld in startpost, 7,8 ᵒdH, maar als ik inlog op die site dan krijg ik 11,592 °dH te zien...
Ik wil het zelf aansluiten in mijn meterkast, direct naast de hoofdaansluiting.
Ik wil het niet in mijn kruipruimte hebben.
Ik wil dat het debiet van mijn kranen 'gelijk' blijft. Dus douchen moet oa niet met een zachter straalde gebeuren.
Ik wil het liefst inzage in wanneer ik bepaald onderhoud moet doen/zout moet toevoegen, via bijv een app.
Ik wil (volgens mij) iets aan resthardheid over houden om apparatuur te beschermen.
Want ik begrijp dat 0 ᵒdH voor problemen/lekkages kan zorgen?
Dus een apparaat wat ik qua resthardheid in kan stellen.
Er moet een bypass op zitten voor als ik bijv de tuin riant sproei.
Ik wil het liefst universeel (goedkoop) zout kunnen gebruiken.
Adviezen?
Ik snap dat jullie natuurlijk niet helemaal mijn huiswerk moeten doen...
@
baika2 jij had in sept 2025 eigenlijk een beetje dezelfde eisen/vragen/behoefte.
Wat is het uiteindelijk bij jou geworden en hoe bevalt dat?
[
Voor 20% gewijzigd door
Allewijn op 03-02-2026 20:27
]