Beste,
de harsreinigers op de markt zijn inderdaad voor omzeggens alle waterontharders te gebruiken.
Wat betreft je vraag wanneer jouw ontharder 'op' is, waarvan ik vermoed dat je bedoeld wanneer dit 'vervangen' dient te worden.
Jouw toestel bestaat uit diverse 'componenten' waarvan de harsen in de harstank er 1 van is. Deze harsen kunnen in huishoudelijke situaties tussen de 15 à 20 jaar meegaan. Zelf heb ik al toestellen tegengekomen die de 30 jaar gehaald hebben.
De harsen slijten in feite door te regenereren (spoelen) omdat ze dan tegen elkaar botsen.
Men ervaart dat de harsen 'versleten' raken doordat de ontharder niet meer zijn volle capaciteit kan ontharden en dus eigenlijk sneller moet regenereren.
Een preciezere diagnose is moeilijk te stellen aangezien men nooit weet hoe vaak een ontharder zal spoelen omdat iedereen zijn eigen waterverbruik heeft.
Naast het verslijten van de harsen heb je natuurlijk ook de besturingsklep die verslijt, en daar heb je dan de frequentie van eventueel onderhoud die een rol speelt in de levensduur van die besturingsklep.
Jouw toestel dateert uit 2015 en zou normaal gezien nog wel een tijdje kunnen meegaan, en binnen 5 jaar zou ik toch durven aanraden om eventueel een vervanging te voorzien.
Met vriendelijke groeten,
Aquaman