Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 133 134 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:15
No Hands schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:03:
[...]

Maar normaal vullen waterpartijen zich met regenwater gok ik, daar zit ook geen kalk in.
Open water <> Vijver.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:01
het is een aquacell, daar is dat volgens mij niet in te stellen maar krijg je gewoon 0dh

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-06 15:07

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
AUijtdehaag schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:52:
@koksie
Zout is natriumcloride. (NaCl)

Natrium ionen (Na+) in het water is geur en (nagenoeg) smaakloos

@AQMOS Heb je een advies voor iemand die 2 jaar afwezig is en dus geen water gebruikt?
Ontharder afkoppelen en hars eruit halen en fles laten drogen? En bij terugkomst nieuw hars erin?
Ja. Na 2 jaar zou ik zelf reinigen niet meer aandurven.
Veiligste optie is wat je zelf voorstelt. (En het regelventiel misschien even doorblazen met de compressor)

• AQMOS

AQMOS

ViezeVis schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:04:
[...]

Dankjewel, van die ecomix is een zeer goede toevoeging. Volgens mijn schoonouders hebben ze sowieso veel ijzer in het water. De metingen gaan ze proberen op te zoeken. Doen jullie op locatie ook een schouw? Kijken wat de mogelijkheden zijn, eventuele inspecties? Het is namelijk een oude boerderij. En ik denk niet dat het heel handig is om de waterontharder aan te sluiten op het gehele circuit maar slechts het woongedeelte. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik ook niet zeker weet of zij hun waterverbruik weten. Want, grondwater.

Ik heb zelf ook nog veel vragen. En probeer het e.e.a. vooraf ook duidelijk te krijgen. Maar een schouw op locatie zou misschien wel nuttig zijn.
Ja dat doen we. Wat is het doel dan van de schouw? Advies voor installatielocatie? Of is er een complexere situatie?

Moet dan even inschatten of we dan een service engineer sturen of een installateur. Wij hebben namelijk ook een zakelijke tak (AQMOS Full Maintenance) voor productiebedrijven, boeren etc.

• AQMOS

AQMOS

Het grote verschil is dat er in Nederland de waterkwaliteit weinig wordt aangepast met een waterontharder, omdat de hardheid niet zo hoog is.

Ga je van 30dH naar 0dH, dan heb je wel een probleem. Maar van de gemiddelde 7,5dH naar 0 is een klein verschil. Persoonlijk zet ik alles op 0 en houd ik alleen rekening met de CV bijvullen. Daar meng ik iets bij. (Op dit moment niet, want er zit al hard water in mijn leidingen van mijn nieuwe woning, dus ik kan gewoon kalkvrij water toevoegen).

Dit onderwerp is overigens al veel besproken in dit forum, mogelijk kan je zoeken op resthardheid.

• AQMOS

AQMOS

No Hands schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:04:
[...]

Ik heb al tien jaar een ontharder met een quooker, wasmachine en een warmtepomp. Nooit geen klachten van geen enkel apparaat.
Leuk weetje: Boshuis Waterontharders zijn officiële partners van Quooker

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:51

ViezeVis

Sample Text

AQMOS schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:29:
[...]

Ja dat doen we. Wat is het doel dan van de schouw? Advies voor installatielocatie? Of is er een complexere situatie?

Moet dan even inschatten of we dan een service engineer sturen of een installateur. Wij hebben namelijk ook een zakelijke tak (AQMOS Full Maintenance) voor productiebedrijven, boeren etc.
Hoofdzakelijk de installatielocatie en de aansluiting begreep ik. Al hoorde ik ook dat ze nu advies bij de installateur zelf gaan inwinnen (de grondwaterinstallatie zal ws aftakken naar o.a. de oude stal en daar hoeft geen onthard en gezuiverd water heen). De watermeting is helaas niet meer aanwezig. Nog 2 vragen:

- Doen jullie ook watermetingen zodat je o.b.v. daarvan kunt adviseren welke hars gebruikt moet worden?
- Het waterverbruik is onbekend. Is het advies om dan uit te gaan van een gemiddeld huishouden?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Geckoo schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:31:
komen in dit topic ook aanbiedingen voor het zout (zelfs in bulk) als ik zoek op aanbieding / pallet dan komt er weinig terug.

OF hebben jullie vaste adressen waar je wat haalt?
Zoek ook eens op "Bauhaus" in dit topic. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• AQMOS

AQMOS

ViezeVis schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:51:
[...]

Hoofdzakelijk de installatielocatie en de aansluiting begreep ik. Al hoorde ik ook dat ze nu advies bij de installateur zelf gaan inwinnen (de grondwaterinstallatie zal ws aftakken naar o.a. de oude stal en daar hoeft geen onthard en gezuiverd water heen). De watermeting is helaas niet meer aanwezig. Nog 2 vragen:

- Doen jullie ook watermetingen zodat je o.b.v. daarvan kunt adviseren welke hars gebruikt moet worden?
- Het waterverbruik is onbekend. Is het advies om dan uit te gaan van een gemiddeld huishouden?
Wij doen ook wateranalyses via Agrolab.
Alternatief is dat je een pakket besteld bij Labtoria en een wateranalyse verstuurd. Dan kunnen wij zeggen wat je mogelijkheden zijn.
Vooral ijzer en pH hebben grote invloed, al komen wij weinig situaties tegen waar wij onze EM-serie niet kunnen plaatsen.

Waterverbruik kan je inschatten (y)

• siem123
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:18
@AQMOS, ik was eigenlijk van plan een less 20 te kopen, maar ik zie dat deze voorlopig niet leverbaar is. Welk alternatief adviseer je voor 6 personen en plaatsing in het keukenkastje?

• AQMOS

AQMOS

siem123 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:01:
@AQMOS, ik was eigenlijk van plan een less 20 te kopen, maar ik zie dat deze voorlopig niet leverbaar is. Welk alternatief adviseer je voor 6 personen en plaatsing in het keukenkastje?
Less-20 is uberhaupt wel fors in Nederland.
Wat is je waterhardheid, waterverbruik en de afmetingen van je keukenkastje?

Zelf ben ik fan van Clack ventielen. Met wat aandacht kan dit simpelweg een buy-it-for-life zijn. Af en toe een onderdeel vervangen is kinderspel.

Maar praktisch gezegd, gaat zo'n beetje elke waterontharder op de markt wel een jaartje of 15 mee. En het doet onderaan de streep allemaal hetzelfde, je water ontharden.

• siem123
AQMOS schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:08:
[...]

Less-20 is uberhaupt wel fors in Nederland.
Wat is je waterhardheid, waterverbruik en de afmetingen van je keukenkastje?

Zelf ben ik fan van Clack ventielen. Met wat aandacht kan dit simpelweg een buy-it-for-life zijn. Af en toe een onderdeel vervangen is kinderspel.

Maar praktisch gezegd, gaat zo'n beetje elke waterontharder op de markt wel een jaartje of 15 mee. En het doet onderaan de streep allemaal hetzelfde, je water ontharden.
We zijn momenteel aan het verbouwen, het keukenkastje moet nog gemaakt worden, dus zijn flexibel in breedte. Waterverbruik is 500 m3/jaar, maar ik heb wel een aparte waterleiding liggen voor buiten, deze loopt dus automatisch niet via de waterontharder. Wat er straks daadwerkelijk door de ontharder gaat laat zich dus een beetje raden. Hardheid is (voglens google) 7.9 dH.

• AQMOS

AQMOS

siem123 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:58:
[...]

We zijn momenteel aan het verbouwen, het keukenkastje moet nog gemaakt worden, dus zijn flexibel in breedte. Waterverbruik is 500 m3/jaar, maar ik heb wel een aparte waterleiding liggen voor buiten, deze loopt dus automatisch niet via de waterontharder. Wat er straks daadwerkelijk door de ontharder gaat laat zich dus een beetje raden. Hardheid is (voglens google) 7.9 dH.
Gaat me voornamelijk om de hoogte. Doorgaans is dit 70-80cm.
Uit hoeveel personen bestaat je huishouden?

• siem123
AQMOS schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:50:
[...]

Gaat me voornamelijk om de hoogte. Doorgaans is dit 70-80cm.
Uit hoeveel personen bestaat je huishouden?
Bij voorkeur wordt het gewoon een standaard ikea (oid) keuken blokje (plaatsing is in de bijkeuken). De hoogte zal dus inderdaad 70/80 cm zijn. De CMX lijn valt daarmee (volgens mij), vandaar mijn vraag of er nog een goed alternatief is. Ik deel je voorkeur over de clack kleppen trouwens.

Ons huishouden bestaat uit 6 personen.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Ik vind dat mijn LESS-15 wel heel vaak regenereert. Dat is ook wel een beetje iets dat ik mis, een manier om dat te kunnen loggen. Ik kan het scherm vrij lastig lezen, tenzij ik mijn hoofd in een heel gekke bocht in de meterkast duw, dat helpt ook niet ;)

Het viel me gisteren vooral op dat ie al heel "vroeg" ging regeneren. Om 23.50 begon hij opeens veel kabaal te maken. Niet ideaal, want op dat moment draaide de vaatwasser ook nog. Is dat normaal, dat ie dat af en toe op andere tijden doet?

omniscale.nl

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:55
posttoast schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:11:
Ik vind dat mijn LESS-15 wel heel vaak regenereert. Dat is ook wel een beetje iets dat ik mis, een manier om dat te kunnen loggen. Ik kan het scherm vrij lastig lezen, tenzij ik mijn hoofd in een heel gekke bocht in de meterkast duw, dat helpt ook niet ;)

Het viel me gisteren vooral op dat ie al heel "vroeg" ging regeneren. Om 23.50 begon hij opeens veel kabaal te maken. Niet ideaal, want op dat moment draaide de vaatwasser ook nog. Is dat normaal, dat ie dat af en toe op andere tijden doet?
@AUijtdehaag heeft daar de clackreader voor ontwikkeld. Hiermee kan je alles uitlezen in home assistant. Gewoon even zoeken in dit topic

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• posttoast
  • Nu online
Oh wat stom joh, ik was in de veronderstelling dat er alleen iets was om je zoutniveau mee te checken. Maar dit kan veel meer. Compleet overheen gelezen. Ik ga er in duiken, dank!

omniscale.nl

• Alpina 5
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-06 10:19
Vreemd, dat Amysoft bij Trust Pilot maar een 3,0 scoort 😉

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02:03
Alpina 5 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 17:27:
Vreemd, dat Amysoft bij Trust Pilot maar een 3,0 scoort 😉
nou dat vind ik niet vreemd
allereerst is het gebaseerd op precies 2 reviews

waarvan review 1 niet over het product gaat maar over de prijs van werkzaamheden

en review 2 ook niet maar over een te lage waterdruk

heb je deze ook bekeken?

https://www.klantenvertellen.nl/reviews/1038731/amysoft

[ Voor 10% gewijzigd door boyette op 24-05-2026 17:31 ]

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Nog steeds zoekende naar de juiste (Aqmos) waterontharder. Lange levensduur en robuustheid is voor mij belangrijk. Ik heb een ruimte in de bijkeuken van ongeveer 70x70 cm. Klopt het dat ik bij de CM/CMX goed zit? Het clack ventiel gaat als het goed is langer mee dan de alternatieven?

Klopt het dat CM en CMX identiek zijn, maar alleen is de CM compacter?

Hoe veel geluid maakt zo'n ding ongeveer tijdens regenereren en hoe lang duurt dit? Ik wil hem eigenlijk instellen dat hij het 's nachts gaat doen.

• siem123
siem123 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:11:
[...]

Bij voorkeur wordt het gewoon een standaard ikea (oid) keuken blokje (plaatsing is in de bijkeuken). De hoogte zal dus inderdaad 70/80 cm zijn. De CMX lijn valt daarmee (volgens mij), vandaar mijn vraag of er nog een goed alternatief is. Ik deel je voorkeur over de clack kleppen trouwens.

@AQMOS Had je toevallig al tijd gehad om hier naar te kijken?

• AQMOS

AQMOS

siem123 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:11:
[...]

Als de CM-50 past, dan zou ik daarvoor gaan.
Grotere zoutbak, wat wel van pas kan komen met een huishouden van 6 personen.
670mm hoog.. Dus zou net kunnen. Desnoods haal je de kap er af en maak je op een andere manier een dekseltje om de hoogte te beperken.

Mocht je een 3D printer hebben, volgens mij zijn hier ook deksels voor beschikbaar op makersworld.

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
wat is dat beetje water in de vlotterbuis eigenlijk? wat doet dat precies? (LESS-20)

[ Voor 6% gewijzigd door Farabi op 28-05-2026 11:55 ]

• Aquaman
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06:13
Farabi schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:52:
wat is dat beetje water in de vlotterbuis eigenlijk? wat doet dat precies? (LESS-20)
Beste @Farabi,

Het 'beetje' water staat niet alleen in de vlotterbuis maar over de ganse bodem van het toestel. Dit is de minimum hoeveelheid water die tussen twee spoelbeurten in de zoutbak blijft staan doordat dit niet kan opgezogen worden door de structuur van de vlotter.
Op het moment van regenereren, stuurt de waterontharder eerst water naar de zoutbak, om pekel aan te maken. Dus tijdens de spoeling komt het water hoger dan wat je tussen de spoelbeurten kunt zien.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-06 19:00
@AQMOS,

Wij hebben nu een lubron c30 waterontharder opzich werkt deze meer dan prima en probleemloos.

Wij hebben alleen het volgende probleem.

We komen niet boven de 28 l/m met douche kraan open en badkraan open.

Deze worden allebei appart gevoed door 20mm henco leiding vanuit een 500liter buffer tank.

Echter kunnen deze 2 kranen allebei ruim 50l/m aan per stuk volgens specificaties.

Warerdruk is 3.5 bar vanuit vitens.(Afgelezen op drukmeter bij watermeter en zakt eigenlijk niet in tijdens water gebruik.

Er zit GEEN CA of EA beveiliging gemonteerd

Waterleiding aanvoer van meterkast tot waterontharder is 26mm henco met voor ontharder zit een stuk 26x16x26 voor de buitenkraan

Echter zodra wij de buitenkraan er bij open zetten (deze zit voor de waterontharder)gaan we wel naar 55l/m

Er is ook al tijdelijk een DAB esy.box mini 3 tussen de waterleiding net na de watermeter gezet bij de meterkast en de druk is daarmee opgevoerd tot 5.5BAR het helpt iets maar is te verwaarlozen

Kunnen we beter een Aqmos waterontharder plaatsen die minder weerstand heeft?

Zo ja welke?

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

• wpee
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-06 10:30
Ik zou eerst eens kijken compleet zonder ontharder ertussen of dat veel scheelt tov nu.

En ja, de buitenkraan heeft minder weerstand dus due zal makkelijker stromen dan de leidinger doir de ontharder. Wellicht die iets knijpen met een extra kraan ertussen die je iets dicht draait. Het ligt uiteraard aan je gebruik en de gelijktijdigheid die je nodig hebt of wilt hebben.

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-06 19:00
@wpee

Het lijkt mij toch dat zodra je de waterontharder in bypass zet er geen druk verschil is / niet meer geknepen word omdat deze een open verbinding heeft

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

• AQMOS

AQMOS

zonnepaneelxl schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:27:
@AQMOS,

Wij hebben nu een lubron c30 waterontharder opzich werkt deze meer dan prima en probleemloos.

Wij hebben alleen het volgende probleem.

We komen niet boven de 28 l/m met douche kraan open en badkraan open.

Deze worden allebei appart gevoed door 20mm henco leiding vanuit een 500liter buffer tank.

Echter kunnen deze 2 kranen allebei ruim 50l/m aan per stuk volgens specificaties.

Warerdruk is 3.5 bar vanuit vitens.(Afgelezen op drukmeter bij watermeter en zakt eigenlijk niet in tijdens water gebruik.

Er zit GEEN CA of EA beveiliging gemonteerd

Waterleiding aanvoer van meterkast tot waterontharder is 26mm henco met voor ontharder zit een stuk 26x16x26 voor de buitenkraan

Echter zodra wij de buitenkraan er bij open zetten (deze zit voor de waterontharder)gaan we wel naar 55l/m

Er is ook al tijdelijk een DAB esy.box mini 3 tussen de waterleiding net na de watermeter gezet bij de meterkast en de druk is daarmee opgevoerd tot 5.5BAR het helpt iets maar is te verwaarlozen

Kunnen we beter een Aqmos waterontharder plaatsen die minder weerstand heeft?

Zo ja welke?
Ik begrijp het buffertank verhaal niet helemaal. Na de buffer heb je ook een pomp neem ik aan? Of is het een membraan drukvat?

Kan mij moeilijk voorstellen dat het probleem bij de waterontharder van Lubron ligt. Volgens mij is dat gewoon een mechanische Fleck die zeker 5-6m3/h moet kunnen.

Eerst bypassen en het probleem met zekerheid vaststellen.

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 17:56
Ben een tijdje afwezig geweest hier. Ik had bedacht te wachten met de aanschaf van een ontharder tot de Flex Diamond te koop was, omdat ik hem wel wil uitlezen. Nu zie ik op de site van Aqmos wel de Flex staan, maar nergens de Diamond variant. Kijk ik niet goed, of is de Diamond variant nog niet te koop?

• hulskersj
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08:53
Ook hier aan het oriënteren voor een ontharder. Een meterkast model heeft de voorkeur. Nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Zo veel aanbieders met behoorlijke prijsverschillen. Ik heb verschillende offertes aangevraagd en elke aanbieder weet hun eigenschappen goed te prijzen. Wel of niet elektrisch, ontsmettingsmodule, harsinhoud enz. Gekeken naar Remon, Van meerendonk (zit in de buurt) en aqmos (flex-15 of cmx-48) aqmos is veruit het goedkoopste. 4 persoons huishouden met 6,38 en 7,1 dH.

• AQMOS

AQMOS

Phoolie schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:04:
Ben een tijdje afwezig geweest hier. Ik had bedacht te wachten met de aanschaf van een ontharder tot de Flex Diamond te koop was, omdat ik hem wel wil uitlezen. Nu zie ik op de site van Aqmos wel de Flex staan, maar nergens de Diamond variant. Kijk ik niet goed, of is de Diamond variant nog niet te koop?
Kan via de klantenservice. Dit is echter met het WS1CI ventiel. Zeer betrouwbaar, onze standaard keuze in de industrie.

(Er is een argument te maken dat het overkill is, maar als je af en toe het onderhoud, kan het praktisch een "buy-it-for-life" zijn :) )

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:15

Apoca

Array Technology Industry

@AQMOS Is de verwachting nu dat de Less modellen na de zomer weer beschikbaar zijn eigenlijk? Of verwachten jullie dat de outlook nog wel verder naar achter kan dan augustus?

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / Radeon RX 9070 XT Red Devil / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / FSP Hydro Ti PRO 1000W

• AQMOS

AQMOS

Apoca schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:38:
@AQMOS Is de verwachting nu dat de Less modellen na de zomer weer beschikbaar zijn eigenlijk? Of verwachten jullie dat de outlook nog wel verder naar achter kan dan augustus?
Ik verwacht dat het volledig uit het assortiment gaat.
Hangt af van een meeting binnenkort.

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06:50
Phoolie schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:04:
Via de Duitse site gewoon beschikbaar.

AQmos Diamond

• AQMOS

AQMOS

Mielemuis schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:28:
[...]

Via de Duitse site gewoon beschikbaar.

AQmos Diamond
Ah de FLEX met het WS1CI ventiel is wel beschikbaar.
Alleen via aanvraag. Zal kijken of het even op de website gezet kan worden.

Edit 12:01: Ze staan online

[ Voor 3% gewijzigd door AQMOS op 09-06-2026 12:01 ]

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 17:56
AQMOS schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:49:
[...]

Kan via de klantenservice. Dit is echter met het WS1CI ventiel. Zeer betrouwbaar, onze standaard keuze in de industrie.

(Er is een argument te maken dat het overkill is, maar als je af en toe het onderhoud, kan het praktisch een "buy-it-for-life" zijn :) )
Voor mij is het vooral belangrijk dat ik hem uit kan lezen volgens de oplossing van @AUijtdehaag en voor wat ik begrepen heb moet je dat een Clack ventiel hebben.

Nou zie ik in de omschrijving van de Flex staan, dat deze eigenlijk vooral voor de meterkast is, bij ons gaat hij in de trapkast komen. Is het dan aan te raden om voor een CM variant te gaan?

Volgens jullie keuzehulp is de Less dan de juiste keuze, maar die is niet leverbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Phoolie op 09-06-2026 13:04 ]

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:15

Apoca

Array Technology Industry

AQMOS schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:19:
[...]

Ik verwacht dat het volledig uit het assortiment gaat.
Hangt af van een meeting binnenkort.
Oh jammer, hij stond op plek 1,2 en 3 van mijn shortlist. Zal de site na de zomer wel checken of die toch misschien terug is gekomen.

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / Radeon RX 9070 XT Red Devil / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / FSP Hydro Ti PRO 1000W

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:36
Phoolie schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:03:
[...]

Voor mij is het vooral belangrijk dat ik hem uit kan lezen volgens de oplossing van @AUijtdehaag en voor wat ik begrepen heb moet je dat een Clack ventiel hebben.

Nou zie ik in de omschrijving van de Flex staan, dat deze eigenlijk vooral voor de meterkast is, bij ons gaat hij in de trapkast komen. Is het dan aan te raden om voor een CM variant te gaan?

Volgens jullie keuzehulp is de Less dan de juiste keuze, maar die is niet leverbaar.
De Flex en CM zijn identiek als je de Clack ventiel kiest, behalve de vorm. En je moet dan even kijken naar hoeveel liter hars er zit in de formaten waar je naar kijkt.
De keramische schijf Clack gaat niet terugkomen vermoed ik (de LESS/PINK). De QA daarvan was te laag toch. Of je koopt hem via aqmos.de of ergens anders ;)

• AQMOS

AQMOS

Phoolie schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:03:
[...]

Bedankt voor de feedback. Gaan de keuzehulp aanpassen.
De CM is een logischere keuze in jouw geval. (Grotere zoutbak = minder vaak bijvullen)

• Farabi
  • Niet online
Een gekke vraag. Ik zoek een lange/brede trechter waarmee ik mijn zoutbak in de kruipruimte kan vullen. Met een slang van ongeveer 50cm? Heeft iemand een tip? Het valt niet mee op google.

[ Voor 20% gewijzigd door Farabi op 11-06-2026 11:21 ]

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05:37
Farabi schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:17:
Een gekke vraag. Ik zoek een lange/brede trechter waarmee ik mijn zoutbak in de kruipruimte kan vullen. Met een slang van ongeveer 50cm? Heeft iemand een tip? Het valt niet mee op google.
Kijk eens naar PVC buis? Met een ‘vergaarbak’ erop? Anders een trechter 3d printen en een pvc buis er aan

[ Voor 11% gewijzigd door Frantic op 11-06-2026 16:55 ]

• Farabi
  • Niet online
Frantic schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:54:
[...]

Kijk eens naar PVC buis? Met een ‘vergaarbak’ erop? Anders een trechter 3d printen en een pvc buis er aan
Aha, 'vergaarbak'. Ik wist niet eens dat het woordje bestond. Dat begint erop te lijken inderdaad :P

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:09
Kan iemand mij helpen met welk model het beste past in mijn situatie?

Afgelopen jaar had ik een jaar verbruik van 60m3. Dat komt omdat ik de ene week alleen ben en de andere week met 2 jonge dochters (co-ouderschap). Maar dit veranderd natuurlijk. Mijn dochters zullen straks vaker en langer gaan douchen. En mogelijk komt er ooit nog weer iemand bij in wonen. Ik wil eigenlijk wel ruimte hebben tot 100-120m3.

Ruimte is niet echt issue (hij komt in de garage te staan). Dus ik zit naar een CM(X) te kijken. Een CM-40 lijkt ruim voldoende, of is dit te groot? Zitten hier veel nadelen aan? Ook rekening houdend met dat ik één week alleen woon.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo + 2x Chill | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 7.975wp SolarEdge

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05:37
Farabi schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:02:
[...]

Aha, 'vergaarbak'. Ik wist niet eens dat het woordje bestond. Dat begint erop te lijken inderdaad :P
offtopic:
iets te lang in t wereldje van leidingwerk enzo aanwezig.. je gaat je af en toe afvragen of ze zelf wat aan de polymeer dampen snuiven en dan een productnaam bedenken..

• Kodess
BoschR schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:32:
Kan iemand mij helpen met welk model het beste past in mijn situatie?

Afgelopen jaar had ik een jaar verbruik van 60m3. Dat komt omdat ik de ene week alleen ben en de andere week met 2 jonge dochters (co-ouderschap). Maar dit veranderd natuurlijk. Mijn dochters zullen straks vaker en langer gaan douchen. En mogelijk komt er ooit nog weer iemand bij in wonen. Ik wil eigenlijk wel ruimte hebben tot 100-120m3.

Ruimte is niet echt issue (hij komt in de garage te staan). Dus ik zit naar een CM(X) te kijken. Een CM-40 lijkt ruim voldoende, of is dit te groot? Zitten hier veel nadelen aan? Ook rekening houdend met dat ik één week alleen woon.
Hij is wat aan de grote kant dan volgens mij.
Nadeel is dat hij minimaal elke x dagen moet spoelen. Dus dan spoel je vaker dan nodig, dus kost het je meer water+zout

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:09
Kodess schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:14:
[...]

Hij is wat aan de grote kant dan volgens mij.
Nadeel is dat hij minimaal elke x dagen moet spoelen. Dus dan spoel je vaker dan nodig, dus kost het je meer water+zout
De geforceerde / hygiëne regeneratie staat standaard op 10 dagen begrijp ik. Het kan dus zo zijn dat er nauwelijks water is verbruikt en dan is het zonde inderdaad..

Deze is wellicht wat te ruim met als nadeel teveel water+zout verbruik. Wat zijn de nadelen als de water ontharder iets te krap is? De 32 is waarschijnlijk prima voor nu, maar wellicht later iets te krap?

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo + 2x Chill | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 7.975wp SolarEdge

• Kodess
BoschR schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:36:
[...]

De geforceerde / hygiëne regeneratie staat standaard op 10 dagen begrijp ik. Het kan dus zo zijn dat er nauwelijks water is verbruikt en dan is het zonde inderdaad..

Deze is wellicht wat te ruim met als nadeel teveel water+zout verbruik. Wat zijn de nadelen als de water ontharder iets te krap is? De 32 is waarschijnlijk prima voor nu, maar wellicht later iets te krap?
Verbeter me als ik het fout heb, want ben niet de expert op waterontharders.
Hij gaat dan dus juist vaker moeten regenereren. Dus vaker herrie, meer waterverbruik bij het spoelen.
Als hij zo krap is dat hij echt verzadigd is en je moet nog regenereren dan heb je dus een tijdje niet volledig onthard water, aangezien regenereren vaak ingepland is op gezette tijden

• gjcvro
Farabi schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:02:
[...]

Je kent de uitdrukking "Een vergaarbak van ellende" niet? 8)

• posttoast
  • Nu online
Mijn LESS-15 begint nu opeens te regeneren. Om 21.30 's avonds. Dat zou hij toch helemaal niet moeten doen?

[ Voor 102% gewijzigd door posttoast op 12-06-2026 21:50 ]

omniscale.nl

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-06 19:25

Shiro

Serenity

Ik ben aan het oriënteren op een waterontharder en neig sterk naar een AQMOS Flex (Diamond). Ik lees dat de Diamond de betere ventiel heeft, alleen wat betekent dat in praktijk? Gaat de Diamond jaren langer mee en wat betekent dat voor mij als ik de ontharder 10 jaar verwacht te gebruiken en wat mag ik verwachten qua levensduur?

Daarnaast zit ik te twijfelen over de Flex 10 of Flex 15 qua capaciteit. De 15 is zal zeker genoeg zijn, maar de 10 lijkt niet genoeg te zijn als ik de calculator gebruik (150m3), alleen hoe moet ik capaciteit opvatten, 3.200L bij 7.5dH. Betekent het dat ik dan van 7.5dH naar 0dH kan ontharder en het geschikt is voor 3.200L? Ik lees ook dat men een ontharder niet tot 0 instellen maar vaak 2dH? Betekent het dan dat het veel meer is dan 3.200L als ik maar tot 2dH onthard? En wat is gangbaar resthardheid? Met balans in wat handig is en zo min mogelijk kalk of makkelijk kalk schoonmaken.

@AQMOS Is het mogelijk een indicatie te geven hoelang we zouden moeten wachten voor installatie (Zuid-Holland) als we volgende week bestellen?

Tot slot een algemene vraag, ik heb ook een offerte bij Boshuis opgevraagd, tot mijn schrik was dat bijna 2300 euro incl installatie, is er iemand die mij kan uitleggen wat nou hun waterontharder zo speciaal maakt dat het 1800 kost en een Flex-15 zelfs diamond variant nog niet eens de helft kost?

Juniper RWD

• Farabi
  • Niet online
hoe schoon moet het water in de zoutbak zijn? en wat doet dat water precies? ik zie soms vuiligheid, deze haal ik met een kopje eruit, maar krijg het niet altijd perfect schoon.

[ Voor 13% gewijzigd door Farabi op 13-06-2026 12:59 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Farabi Dat water lost het zout op
Zie onderdeel 2: de zoutbak

[ Voor 53% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-06-2026 15:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Farabi
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:06:
@Farabi Dat water lost het zout op
Zie onderdeel 2: de zoutbak
maakt het uit als er soms licht vuil in zit? Wordt dat water vanzelf ververst?

[ Voor 6% gewijzigd door Farabi op 13-06-2026 15:56 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Farabi schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:53:
[...]

Na iedere regeneratie komt er weer vers water in.

• gjcvro
Farabi schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:53:
[...]

De vraag is wel waar komt dat vuil vandaan?

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:40

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

misschien een vraag offtopic, hier in de regio was een negatief advies om kraanwater te drinken ivm e-coli in het drinkwater. Heeft dit nog een relatie met de ontharder of bijvoorbeeld warm sanitair water (SWW) wat bij veel warmtepompen gebruikt wordt.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• hiljolodewijk
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
posttoast schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:32:
Mijn LESS-15 begint nu opeens te regeneren. Om 21.30 's avonds. Dat zou hij toch helemaal niet moeten doen?
Wel als de capaciteit verbruikt is, dan gaat hij direct regenereren.

Of je klok moet fout staan...

• posttoast
  • Nu online
hiljolodewijk schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:55:
[...]

Wel als de capaciteit verbruikt is, dan gaat hij direct regenereren.

Of je klok moet fout staan...
Ik ga er zomaar vanuit dat ik door mijn capaciteit heen was; ik heb een LESS15, maar een LESS20 had beter bij het gebruik hier gepast. Maar omdat AQMOS die niet in meterkasten plaatst is dat hem niet geworden.

Echter: ik was in de veronderstelling dat hij, als hij door de capaciteit is, het eerstvolgende “nachtmoment” pakt en niet direct aan de slag gaat. Ik heb nu uitgevonden dat dat een instelling is (immediate VS delayed). Mijn gevoel zegt dat het logischer is om dit op delayed te zetten, maar AQMOS heeft hem natuurlijk niet voor niets zo ingesteld. Hoe hebben anderen hier dit ingesteld staan?

Ik zou graag de boel uitlezen in Home Assistant om wat meer inzicht te krijgen, maar de Clack Reader lijkt al een tijd niet leverbaar.

omniscale.nl

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:49
iemand ervaring met CO2 ontharders van https://solucalc.nl/nl-NL ?

• gjcvro
posttoast schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:58:
[...]

Ik ga er zomaar vanuit dat ik door mijn capaciteit heen was; ik heb een LESS15, maar een LESS20 had beter bij het gebruik hier gepast. Maar omdat AQMOS die niet in meterkasten plaatst is dat hem niet geworden.

Echter: ik was in de veronderstelling dat hij, als hij door de capaciteit is, het eerstvolgende “nachtmoment” pakt en niet direct aan de slag gaat. Ik heb nu uitgevonden dat dat een instelling is (immediate VS delayed). Mijn gevoel zegt dat het logischer is om dit op delayed te zetten, maar AQMOS heeft hem natuurlijk niet voor niets zo ingesteld. Hoe hebben anderen hier dit ingesteld staan?

Ik zou graag de boel uitlezen in Home Assistant om wat meer inzicht te krijgen, maar de Clack Reader lijkt al een tijd niet leverbaar.
Ik was ook in de veronderstelling dat hij dat delayed doet. op het ingesteld moment.

• posttoast
  • Nu online
gjcvro schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:53:
[...]

Ik was ook in de veronderstelling dat hij dat delayed doet. op het ingesteld moment.
Da's dus kennelijk een instelling. Ik ga zometeen even kijken of ik kan vinden hoe het hier ingesteld is (ik neem aan dus op "immediately"), maar ik vraag me dus af of het slim is om dit op "delayed" te zetten (omdat AQMOS daar hier niet voor gekozen heeft).

Ik mag aannemen dat er wel wat "marge" op zit en dat ik, als ik door de ingestelde hoeveelheid liters heen ben, niet opeens snoeihard water heb. En dat het dus best even kan wachten tot in de avond. Sterker: als ik niet wacht heb ik tijdens het regenereren sowieso hard water.

omniscale.nl

• hiljolodewijk
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
posttoast schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:31:
[...]

Da's dus kennelijk een instelling. Ik ga zometeen even kijken of ik kan vinden hoe het hier ingesteld is (ik neem aan dus op "immediately"), maar ik vraag me dus af of het slim is om dit op "delayed" te zetten (omdat AQMOS daar hier niet voor gekozen heeft).

Ik mag aannemen dat er wel wat "marge" op zit en dat ik, als ik door de ingestelde hoeveelheid liters heen ben, niet opeens snoeihard water heb. En dat het dus best even kan wachten tot in de avond. Sterker: als ik niet wacht heb ik tijdens het regenereren sowieso hard water.
Ik heb geen 'last' van direct regenereren, daarom bij mij prima om dat direct te doen. Al heeft mijn ontharder meestal nog zo'n 10 - 15% capaciteit over voordat de ingestelde regeneratie obv tijd van start gaat.

Maar ik zou ook zeggen dat delayed prima kan. Het is natuurlijk niet zo dat bij capaciteit+1 liter er opeens hard water uit komt. Dit zal geleidelijk oplopen na de maximale capaciteit bereikt is

• Aquaman
Beste @teo1966
Wat ik ervan begrepen heb is het volgende:
Voordelen volgens verkopers:
  • Geen zout of afvoer: Het systeem werkt met CO₂-injectie in plaats van zout, waardoor je niet hoeft te slepen met zware zoutblokken en er geen afvalwater is.
  • Minimale ruimte en onderhoud: Het is zeer compact en vereist amper onderhoud, op de jaarlijkse vervanging van de CO₂-fles na.
  • Kalkaanslag verdwijnt: Hardnekkige witte aanslag op kranen, in de douche en op sanitair is volgens gebruikers verleden tijd; de kalk hecht zich niet meer aan oppervlakken.
    • Behoud van mineralen: Het water blijft drinkbaar en behoudt zijn natuurlijke mineralen.
Kosten en Aandachtspunten:
  • Kosten: Reken op een totale investering tussen de € 1.750 en € 2.650 (inclusief btw en installatie). De vervangende CO₂-fles kost ongeveer € 40 per jaar.
  • Geen zachter water (gevoel): In tegenstelling tot traditionele zoutontharders, haalt SoluCalc de calcium en magnesium NIET uit het water.
    Het water voelt dus niet perse 'zacht' aan op de huid, maar voorkomt enkel dat de mineralen kristalliseren en vastkoeken als harde kalk.
Dus concreet haal ik daaruit dat je wel degelijk met kosten zit, aankoop en jaarlijks vervangen van gasfles, en dat de resultaten niet hetzelfde zijn als met een klassieke waterontharder die de calcium- en magnesiumionen verwijdert uit het water!
Is dat dan een goede investering? Daar kan je alleen zelf over beslissen als je tevreden bent met de behaalde resultaten.

Aquaman

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-06 21:04
CO2 is zuur; veroorzaakt dit geen problemen, zoals corrosie door een lagere pH?

• Aquaman
Leidingwater en Drinkwater
  • Het probleem: Zuur water (met een lage pH lost metalen op, wat kan leiden tot putcorrosie in koperen of verzinkt stalen leidingen.
  • De praktijk: Bij drinkwaterbehandeling wordt deze eigenschap juist bewust ingezet. Waterbedrijven gebruiken CO2 als een milieuvriendelijk alternatief voor sterke zuren om de zuurgraad fijn te regelen en kalkafzetting (ketelsteen) in het distributienetwerk te voorkomen.
Aquaman

• AQMOS

AQMOS

posttoast schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:31:
[...]

Standaard stellen wij onze ontharders (Clack) in op "normal" en "auto".
Dit houdt in dat het een reserve capaciteit berekend op basis van de laatste 3 dagen (waarbij minimaal 75L verbruikt is). Als de resterende capaciteit < reserve, dan regenereert het op de ingestelde tijd.

Dit voorkomt hard water bij normaal verbruik, maar biedt geen garantie bij plotselinge pieken.

Alternatief is om de ontharder op "Normal + on 0" in te stellen, als je meer pieken hebt.
Dan gaat het systeem gelijk, na verbruik van de capaciteit, regenereren. (10 minuten na laatste waterverbruik)
Bij een reserve van 150L, gaat het dus gelijk spoelen als de capaciteit onder de 150L komt.

Verschil van deze instellingen is dus of het direct gaat spoelen onder de reserve of niet.

• AQMOS

AQMOS

peterpijpelink schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:05:
misschien een vraag offtopic, hier in de regio was een negatief advies om kraanwater te drinken ivm e-coli in het drinkwater. Heeft dit nog een relatie met de ontharder of bijvoorbeeld warm sanitair water (SWW) wat bij veel warmtepompen gebruikt wordt.
De waterontharder moet wel goed doorgespoeld worden. (Regenereren met bleekwater is niet gek, maar let op, niet combineren met harsreiniger!)

Zelf ga ik een UV-lamp plaatsen, zodat ik ook bij e-coli, enterokokken etc etc... gewoon kan blijven doortappen. Maarja, ik werk ook bij een waterbehandelingsbedrijf :P , snap dat niet iedereen €500+ gaat uitgeven voor de incidentiële uitbraak.

• Farabi
  • Niet online
Zijn er kalkvlekken te zien bij mensen die de resthardheid tussen 1-3dh hebben staan? of ontstaan deze gewoon (bijna) niet?

ik heb 4 jaar geleden zwarte badmeubels laten plaatsen, en 2 jaar later pas een ontharder aangeschaft. Toen was mijn hardheid 6-8dh. Dezelfde hardnekkige klakvlekken blijven terugkomen. Kan het zijn dat dit de vlekken van voorheen zijn? met welke schoonmaakmiddel kan ik deze kalken eerst goed verwijderen?

Mijn ontharder staat nu tussen de 1-3dH. Ik probeer uit te zoeken hoe die vlekken terug blijven komen?

[ Voor 64% gewijzigd door Farabi op 16-06-2026 11:56 ]

• posttoast
  • Nu online
AQMOS schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:05:
[...]

Standaard stellen wij onze ontharders (Clack) in op "normal" en "auto".
Dit houdt in dat het een reserve capaciteit berekend op basis van de laatste 3 dagen (waarbij minimaal 75L verbruikt is). Als de resterende capaciteit < reserve, dan regenereert het op de ingestelde tijd.

Dit voorkomt hard water bij normaal verbruik, maar biedt geen garantie bij plotselinge pieken.

Alternatief is om de ontharder op "Normal + on 0" in te stellen, als je meer pieken hebt.
Dan gaat het systeem gelijk, na verbruik van de capaciteit, regenereren. (10 minuten na laatste waterverbruik)
Bij een reserve van 150L, gaat het dus gelijk spoelen als de capaciteit onder de 150L komt.

Verschil van deze instellingen is dus of het direct gaat spoelen onder de reserve of niet.
OK, maar als ik je goed begrijp zou de situatie die ik nu heb niet moeten gebeuren dus? Een (heel aardige :) ) installateur van jullie heeft de boel bij mij aangesloten en ingesteld, ik heb zelf niets aan de instellingen veranderd.

omniscale.nl

• AQMOS

AQMOS

posttoast schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:51:
[...]

OK, maar als ik je goed begrijp zou de situatie die ik nu heb niet moeten gebeuren dus? Een (heel aardige :) ) installateur van jullie heeft de boel bij mij aangesloten en ingesteld, ik heb zelf niets aan de instellingen veranderd.
Je kan even de instelling checken. Welk model heb je exact?
De monteurs zitten niet aan die instellingen. Alle koppen worden geprogrammeerd aan de computer met templates.

Monteurs stellen de tijd en hardheid in.

• posttoast
  • Nu online
AQMOS schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:07:
[...]

Je kan even de instelling checken. Welk model heb je exact?
De monteurs zitten niet aan die instellingen. Alle koppen worden geprogrammeerd aan de computer met templates.

Monteurs stellen de tijd en hardheid in.
Ik heb volgens de factuur de AQ-LESS-15-AS340 AQMOS LESS-15 Waterontharder (met aansluitset). Mijn factuurnummer is overigens F/2026/03/00304. Ik hoor graag hoe ik de instelling (veilig) controleer en aanpas :)

omniscale.nl

• AQMOS

AQMOS

posttoast schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:00:
[...]

Ik heb volgens de factuur de AQ-LESS-15-AS340 AQMOS LESS-15 Waterontharder (met aansluitset). Mijn factuurnummer is overigens F/2026/03/00304. Ik hoor graag hoe ik de instelling (veilig) controleer en aanpas :)
De instelling moet op "rES" staan.
"Regeneration occurs at the next regeneration time when volume capacity falls below the reserve capacity or the specified number of days is reached, whichever comes first."
Spoelt het vaker? Dan heb je vermoedelijk de Regen knop ingedrukt, waardoor er "Regen Today" op het scherm staat zoals:

• posttoast
  • Nu online
AQMOS schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:42:
[...]

De instelling moet op "rES" staan.
"Regeneration occurs at the next regeneration time when volume capacity falls below the reserve capacity or the specified number of days is reached, whichever comes first."
[YouTube: WS1DV Res setting]
Hij staat hier op rES. Dus dat is goed?
Spoelt het vaker? Dan heb je vermoedelijk de Regen knop ingedrukt, waardoor er "Regen Today" op het scherm staat zoals:

[YouTube: WS1CI Regen Today Clack]
Ik zie dat niet op het scherm staan. Ik heb wel een regen-knop (op een andere plek) als ik die indruk gaat er een pijltje naast "Regen" knipperen. Als ik hem nog een keer indruk gaat het pijltje weer uit. Voor alle duidelijkheid: het pijltje stond er dus niet.

Maar goed, dat ding spoelt om de haverklap en lang niet alleen 's nachts. Dat is niet echt prettig, dus als jullie tips hebben hoe ik dat op kan lossen dan hoor ik dat heel graag.

omniscale.nl

• AQMOS

AQMOS

posttoast schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:32:
[...]

Hij staat hier op rES. Dus dat is goed?

[...]

Ik zie dat niet op het scherm staan. Ik heb wel een regen-knop (op een andere plek) als ik die indruk gaat er een pijltje naast "Regen" knipperen. Als ik hem nog een keer indruk gaat het pijltje weer uit. Voor alle duidelijkheid: het pijltje stond er dus niet.

Maar goed, dat ding spoelt om de haverklap en lang niet alleen 's nachts. Dat is niet echt prettig, dus als jullie tips hebben hoe ik dat op kan lossen dan hoor ik dat heel graag.
Ja, rES is goed.

Je kan altijd even de klantenservice bellen om de instellingen door te lopen.
Maar ik zou adviseren om data te verzamelen, want ook de klantenservice kan weinig zeggen zonder data. (Concreet je waterverbruik over dagen heen, regeneratie datums, etc)

Die regen knop knipperen is overigens eenmalig. Dus als je het vandaag 1x inklikt, dan gaat het snachts spoelen. De volgende dag niet meer.

Kijk ook even of je watermeter loopt terwijl je geen water gebruikt in huis. Wellicht heb je een lekkage.

Je kan ook historie in het regelventiel zien.
Vanaf pagina 15.[Embed: PI Programming Manual]

• Farabi
  • Niet online
Gaat er gedurende 50-60 minuten continue (zout)water naar de afvoer als er wordt geregenereerd? @AQMOS

[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 19-06-2026 13:29 ]

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
Lijkt opgelost! Nu kijken hoe we de vlekken nog kunnen verwijderen.

[ Voor 89% gewijzigd door Lekkerboeie86 op 19-06-2026 17:11 ]

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
weg

[ Voor 98% gewijzigd door Lekkerboeie86 op 19-06-2026 17:11 ]

• AQMOS

AQMOS

Lekkerboeie86 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:49:
Zouden deze vlekken door een waterontharder kunnen komen op 0DH? We krijgen ze er niet vanaf, of weten niet welk middel we nodig hebben. We hadden na de verbouwing van de badkamer andere verwachtingen :(

[Afbeelding]
Zoek "Silica" of "Kiezelzuur" in dit forum.

In een notendop: Waterontharder op 1-2dH zetten

• AQMOS

AQMOS

Farabi schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:53:
Gaat er gedurende 50-60 minuten continue (zout)water naar de afvoer als er wordt geregenereerd? @AQMOS
Elke waterontharder heeft 4-5 fases:

- Backwash ~5 min = Volledige waterdruk naar afvoer met een restrictor (afhankelijk van model ~6-12 L/min)
- Brine ~60 min = Langzame spoeling met zout (~1-2 L/min) --> Het zout is meestal na ~40 minuten op
- Backwash 2
- Rinse ~5 min = Zelfde als backwash
- Re-fill = 6-10 liter in totaal

Alles afhankelijk van het model, maar dit zijn voor particulieren de meest doorgaanse instellingen.

• Farabi
  • Niet online
ik las laatst hier dat de LESS opeens op een vreemde tijd ging regenereren bij iemand. Het valt me op dat dit nu ook bij mij gebeurd. Deze stond altijd ingesteld op 02.00 uur + rES.

Gisterenavond had ik nog maar 0,05 capaciteit, maar hij regenereerde pas vandaag rond 08.00. Ik zal eens de instellingen opnieuw doorlopen vanavond.

• posttoast
  • Nu online
Farabi schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:48:
ik las laatst hier dat de LESS opeens op een vreemde tijd ging regenereren bij iemand. Het valt me op dat dit nu ook bij mij gebeurd. Deze stond altijd ingesteld op 02.00 uur + rES.

Gisteren had ik nog maar 0,05 capaciteit, maar hij regenereerde pas rond 08.00. Ik zal eens de instellingen opnieuw doorlopen vanavond.
Ja, dat was bij mij. Ik heb zelf nooit iets aan de instellingen veranderd, dus ik vind het gek. Ik ga binnenkort eens met AQMOS bellen om er doorheen te gaan.

omniscale.nl

• Farabi
  • Niet online
posttoast schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:14:
[...]

Ja, dat was bij mij. Ik heb zelf nooit iets aan de instellingen veranderd, dus ik vind het gek. Ik ga binnenkort eens met AQMOS bellen om er doorheen te gaan.
Ging het daarvoor wel om 02.00 bij jou?

• posttoast
  • Nu online
Farabi schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:32:
[...]

Ging het daarvoor wel om 02.00 bij jou?
Volgens mij wel, maar dat weet ik niet 100% zeker.

omniscale.nl

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
Wellicht stroom eraf geweest en staat de klok niet meer goed.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• posttoast
  • Nu online
Klok staat nog goed (helaas).

Ik heb een ClackReader besteld en die wil ik binnenkort gaan aansluiten. Het liefst doe ik dat non-destructief (lees: ik boor liever geen gaatjes in mijn LESS). Is dat mogelijk als ik de zout-sensor niet gebruik?

omniscale.nl

• AUijtdehaag
  • Niet online
@posttoast
Kun je het kabeltje niet mee laten lopen met de pekelslang naar binnen toe?
Er zit een houder bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00saJzbq5q0FGUFvl7Jxrt6PDZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eV7OeBNRehZgG7jORYSMoFPF.jpg?f=fotoalbum_large||

Zout sensor kun je ook niet gebruiken, hij geeft dan 0 cm aan dacht ik

• posttoast
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:12:
@posttoast
Kun je het kabeltje niet mee laten lopen met de pekelslang naar binnen toe?
Er zit een houder bij.

[Afbeelding]||

Zout sensor kun je ook niet gebruiken, hij geeft dan 0 cm aan dacht ik
Geen idee nog :) Ik heb de reader nog niet binnen, dus zo ver was ik nog niet. Nu ik er toch over bezig ben, ik moet neem ik aan wel nog kabeltjes bestellen zoals ze in dit document beschreven worden?

omniscale.nl

• AUijtdehaag
  • Niet online
@posttoast
Nee het is geen clack reader v3.
Hier is de juiste repository (v4). Alles zit erbij
https://github.com/fonske...ections_on_clack_less.pdf
Sluit hem wel spanningsloos aan. De ESP vind plotse spanningspieken niet fijn.
Het TOF kabeltje kan je onder het deksel laten lopen. Zit als het goed is een krimpkous voor bij, zodat hij niet beschadigd.

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-06-2026 17:31 ]

• posttoast
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:29:
@posttoast
Nee het is geen clack reader v3.
Hier is de juiste repository (v4). Alles zit erbij
https://github.com/fonske...ections_on_clack_less.pdf
Sluit hem wel spanningsloos aan. De ESP vind plotse spanningspieken niet fijn.
Het TOF kabeltje kan je onder het deksel laten lopen. Zit als het goed is een krimpkous voor bij, zodat hij niet beschadigd.
Dank! Klopt het dat er bij de v3 aanzienlijk meer handelingen gedaan moeten worden na het koppelen? Ik zag daar in de handleiding dat ik de regeneratiecyclus moest timen, ik vind dat in de v4 repo nergens terug.

Edit: ik heb hem net aangesloten. Dat was makkelijker dan ik vreesde. En ik was heel positief verrast dat de TOF-sensor meegeleverd is. Klasse service, @AUijtdehaag

[ Voor 10% gewijzigd door posttoast op 24-06-2026 22:07 ]

omniscale.nl

• posttoast
  • Nu online
Edit: Ik word al geholpen door AUijtdehaag

[ Voor 103% gewijzigd door posttoast op 25-06-2026 21:37 ]

omniscale.nl

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:29
We hebben sinds ongeveer 6 maand een Less 15, en we hebben nu voor de tweede keer dat we extreem zout water hebben dat ook schuimt. De vorige keer heb ik de regeneratie handmatig opnieuw uitgevoerd en toen leek het hersteld. Nu zijn we terug van vakantie en hebben we hetzelfde probleem.

Wat zou dit kunnen zijn? En belangrijker: hoe los ik (of @AQMOS) dit op?

• gjcvro
Perzikvrucht schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:51:
We hebben sinds ongeveer 6 maand een Less 15, en we hebben nu voor de tweede keer dat we extreem zout water hebben dat ook schuimt. De vorige keer heb ik de regeneratie handmatig opnieuw uitgevoerd en toen leek het hersteld. Nu zijn we terug van vakantie en hebben we hetzelfde probleem.

Vorie keer ook na een vakantie?

• Perzikvrucht
gjcvro schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:01:
[...]

Vorie keer ook na een vakantie?
Nee vorige keer waren we gewoon thuis.

• AQMOS

AQMOS

Vreemd, nog niet eerder gezien bij dit model.
Ik ben bang dat het model retour moet om gerepareerd te worden of dat één van onze monteurs even moet langskomen.

Zou je mij kunnen mailen op mp[at]aqmos.nl?

• posttoast
  • Nu online

Ik heb dit gehad vlak na installatie (de monteur was de straat nog niet uit, dus die kon gelukkig terugkomen). Ook een LESS-15. Toen was het (voor zover ik begreep) een test-run geweest die gestart was door de monteur en die niet compleet was afgerond. Daaruit zou ik kunnen concluderen dat er bij jou iets misgegaan is tijdens een regeneratie, waardoor er nog zout zit dat niet is weggespoeld. Kan het zijn dat misschien de stroom even bij je is uitgevallen midden in een regeneratie (beetje vergezocht wellicht)?

omniscale.nl

• AQMOS

AQMOS

posttoast schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:39:
[...]

Ik heb dit gehad vlak na installatie (de monteur was de straat nog niet uit, dus die kon gelukkig terugkomen). Ook een LESS-15. Toen was het (voor zover ik begreep) een test-run geweest die gestart was door de monteur en die niet compleet was afgerond. Daaruit zou ik kunnen concluderen dat er bij jou iets misgegaan is tijdens een regeneratie, waardoor er nog zout zit dat niet is weggespoeld. Kan het zijn dat misschien de stroom even bij je is uitgevallen midden in een regeneratie (beetje vergezocht wellicht)?
Dit is inderdaad wel mogelijk.
Het zou alleen moeten gebeuren bij een regeneratie die onderbroken wordt.
Of een defect, maar die kans lijkt mij klein.

• Perzikvrucht
AQMOS schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:11:
[...]

Dit is inderdaad wel mogelijk.
Het zou alleen moeten gebeuren bij een regeneratie die onderbroken wordt.
Of een defect, maar die kans lijkt mij klein.
Zou het kunnen dat er tijdens (of voor) de regeneratie de bypass is gebruikt voor het water geven in de tuin? Wellicht is dat gebeurd door de persoon die op onze huis heeft gepast. Of zou dit een verklaring zijn?

• AQMOS

AQMOS

Perzikvrucht schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:42:
[...]

Zou het kunnen dat er tijdens (of voor) de regeneratie de bypass is gebruikt voor het water geven in de tuin? Wellicht is dat gebeurd door de persoon die op onze huis heeft gepast. Of zou dit een verklaring zijn?
Dat is ook mogelijk. De bypass mag niet gebruikt worden in het midden van een regeneratie. Dan kan de ontharder niet het zout uit de harsfles spoelen.

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Perzikvrucht schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:42:
[...]

Ook wel eens gehad. Tuin water gegeven en vergeten bypass terug te zetten. Regeneratie start en kijkt niet of er aanvoer mogelijk is. Brine wordt wel opgenomen maar er wordt verder niet gespoeld.

Als je dat niet door hebt en de bypass daarna weer goed zet heb je vrij lang zout water. Heb zelf toen nogmaals de regeneratie gedaan en daarna was het vrij snel over.

• Perzikvrucht
Vendetta_X schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:29:
[...]

Ook wel eens gehad. Tuin water gegeven en vergeten bypass terug te zetten. Regeneratie start en kijkt niet of er aanvoer mogelijk is. Brine wordt wel opgenomen maar er wordt verder niet gespoeld.

Als je dat niet door hebt en de bypass daarna weer goed zet heb je vrij lang zout water. Heb zelf toen nogmaals de regeneratie gedaan en daarna was het vrij snel over.
Dit zou gebeurd kunnen zijn. Ik heb de regeneratie handmatig gestart en het lijkt nu goed. Ik hou het in de gaten en anders mail ik alsnog @AQMOS. Dank!
Pagina: 1 ... 133 134 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.