Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 119 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:17
3 juni krijgen we de sleutel van ons ‘nieuwe’ huis. Ons waterverbruik in ons oude huis is 159m3, maar in het nieuwe huis hebben we een bad (die vaak gebruikt gaat worden) en een grotere tuin. Ik zit te denken aan de Aqmos Less 20 met losse 25kg zoutbak. Dit omdat een losse zoutbak makkelijker schoon te maken schijnt te zijn. Is de Less 20 dan een goede keuze, of is deze te groot voor ons gebruik?

Ook wil ik de module van @AUijtdehaag hierop gaan gebruiken, is deze nog te koop? Aangezien advertentie op ‘vervallen’ staat.

En zit er nou wel niet een chloormodule in de Less serie, zo nee, is dit dan wel aan te raden?

[ Voor 8% gewijzigd door bighead op 25-05-2025 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@bighead
De externe pekelbak is wat klein voor een less-20 qua water/zouthoeveelheid.

Hoewel ik voorstander ben van externe zoutbak, zou ik de less-20 het niet doen vanwege bovenstaand nadeel.

Pas je broxo 6-15 zout kristallen toe als zout, dan heb je wat minder "drab" dan met een tablet vorm (in verloop van tijd) in je zout bak.

Clack reader is nog gewoon verkrijgbaar.
Stond even op gereserveerd ivm verkrijgbaarheid van de "juiste" ina3221 uitvoering via externe leverancier(s). Verwacht ik dinsdag weer te hebben.

Er zit geen chloormodule in de LESS

Die is wel toe te passen. Maar ben daar ook geen voorstander van want:
1: diegene die aqmos aanbiedt "past" niet lekker op de pekelslang vanwege grootte
2. kan willekeurig aanspringen (hoewel de clack reader hem uit kan schakelen buiten de regeneraties)
3. een V3395 past wel lekker maar daar is geen goede besturing voor vanuit de less.

Heb redelijk ge experimenteerd met een chlorinator maar heb het maar opgegeven, vind het niet echt een meerwaarde en teveel gedoe. Mijn mening he?

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-05-2025 20:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:17
AUijtdehaag schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:27:
@bighead

Hoewel ik voorstander ben van externe zoutbak, zou ik de less-20 het niet doen vanwege bovenstaand nadeel.

Pas je broxo 6-15 zout kristallen toe als zout, dan heb je wat minder "drab" dan met een tablet vorm (in verloop van tijd) in je zout bak.

Clack reader is nog gewoon verkrijgbaar.
Stond even op gereserveerd ivm verkrijgbaarheid van de "juiste" ina3221 uitvoering via externe leverancier(s). Verwacht ik dinsdag weer te hebben.

Er zit geen chloormodule in de LESS

Die is wel toe te passen. Maar ben daar ook geen voorstander van want:
1: diegene die aqmos aanbiedt "past" niet lekker op de pekelslang vanwege grootte
2. kan willekeurig aanspringen (hoewel de clack reader hem uit kan schakelen buiten de regeneraties)
3. een V3395 past wel lekker maar daar is geen goede besturing voor vanuit de less.

Heb redelijk ge experimenteerd met een chlorinator maar heb het maar opgegeven, vind het niet echt een meerwaarde en teveel gedoe. Mijn mening he?
Top, dan word het denk ik gewoon een Less-20 zonder externe zoutbak. Bedankt voor de tip van de zoutkristallen, die gaan we dan gebruiken! De chloormodule laat ik dan eerst achterwege, mocht ik dit later alsnog willen kan dat altijd nog natuurlijk.

Als we de sleutel hebben kan ik kijken waar deze het best geplaatst kan worden, dan zal ik de ontharder bestellen, en daarna ook jou module. Wil in het nieuwe huis gaan beginnen met HA, dus die module lijkt me wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:13:
@koelkast
Bij een POST instelling vd ontharder heb je een natte zoutbak
Bij een less-15 is dit ongeveer 5 ltr water (externe zoutbak van 28 x 44 zal dan voor 3/4 gevuld zijn met water)

Heb je een PRE instelling (droge zoutbak) gedaan, dan staat er maar een bodempje water in.
Want dan vult hij pas met water VOORDAT de regeneratie start en zal hij nog een aantal uur in "service" staan om het zout op te lossen in het water.

Let op:
Instelling veranderen van PRE naar POST of andersom RESET alle overige tijden en kg, die je dan opnieuw moet instellen.

Het liefst hou je dus het zoutvat redelijk gevuld met zout.
Ik heb geen idee of het POST of PRE ingesteld is, ik heb er zelf niets aan veranderd nadat Aqmos de CMX-48 met extern zoutvat heeft geinstalleerd. Hoe kan ik dit zien hoe het is ingesteld?

Hij staat ongeveer 3/4 vol met water, dat zou dan dus POST zijn?

Ik heb zo'n esp ding voor home assistant eraan hangen, volgens mij van jou :). Hoe kan ik dan zien hoe hoog het zoutniveau is? Hij meet dan toch het water? Als dat altijd op 3/4 zit, kan je het zout toch ook niet meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@koelkast
Dan zal het wel POST zijn, en dan staat er inderdaad 3/4 water

De TOF sensor meting is een "slimme" meting. Die meet alleen "verdere" afstanden.
Dus de FILL met water wordt niet gemeten.
RTFM :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:21:
@koelkast
Dan zal het wel POST zijn, en dan staat er inderdaad 3/4 water

De TOF sensor meting is een "slimme" meting. Die meet alleen "verdere" afstanden.
Dus de FILL met water wordt niet gemeten.
RTFM :P
Die snap ik niet. De afstand staat continue op 60 procent, ook al daalt het zoutlevel.
Weet je zeker dat hij daadwerkelijk het zoutlevel meet? Of heb ik dan een andere sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@koelkast
Uit mijn hoofd:
Afstand TOF = werkelijke afstand van sensor tot water of zout als dat hoger staat
Afstand = verste afstand gemeten van sensor tot zout niveau (totdat je de knop reset fill salt indrukt dan is afstand TOF = afstand)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-05-2025 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyon_NL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-06 12:10
AUijtdehaag schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:27:
@bighead

Mijn mening he?
Ik lees nu een tijdje mee omdat ik komende week een ontharder wil bestellen. Ik wil de kans op bacteriegroei beperken. Na contact met Aqmos gaven ze de chloormodule als enige optie met een Less-15 tegen bacterie groei.

Maar als ik bovenstaande goed begrijp, ben jij voorstander van een externe pekelbak. Dit om te zorgen dat je deze gemakkelijker kunt reinigen. Want je kunt met POST en PRE instellingen kun je wisselen tussen een nat/droge bak. Of steek ik hier nu rechtdoor bij een dubbele chicane?

Hoe zou ik een externe pekelbak aansluiten op een Less-15?

Situatie: baby opkomst (vandaar zorgvuldiger qua bacterie groei. Komt in de trapkast te staan op 50cm van de pomp voor de vloerverwarming), huidig verbruik 110m3 p.j.. Buitenkranen zijn fysiek afgetakt vóór de ontharder. dH14 gemeten met strips. Wil op dH2 á 3 uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 16:42
Bij bacteriegroei gaat het niet om groei in het pekelbad (daar kan vanwege de hoge zoutsterkte niets groeien en zijn geen voedingsstoffen) maar om groei op de deeltjes in de harscilinder. In het pekelbad kunnen eventueel wel wat stof of vliegjes komen.

Idee is dat bacteriën op de harsdeetljes periodiek een tik krijgen doordat er bij regeneren een stoot zout langs komt.
Daarnaast kun je af en toe een harsreiniger toepassen. Naast fosforzuur om metaalzouten op te lossen bevat die een bacteriedodende middel (biocide).

Overigens niet te bang zijn voor bacteriën. Voor gezonde mensen is het juist beter om met bacteriën uit de omgeving in aanraking te komen. Dat houdt het immuunsysteem fit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
wanneer is het ideaal om de harsreiniger te gebruiken? om de 3 maanden? half jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyon_NL
WackoH schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 00:04:
Bij bacteriegroei gaat het niet om groei in het pekelbad (daar kan vanwege de hoge zoutsterkte niets groeien en zijn geen voedingsstoffen) maar om groei op de deeltjes in de harscilinder. In het pekelbad kunnen eventueel wel wat stof of vliegjes komen.

Idee is dat bacteriën op de harsdeetljes periodiek een tik krijgen doordat er bij regeneren een stoot zout langs komt.
Daarnaast kun je af en toe een harsreiniger toepassen. Naast fosforzuur om metaalzouten op te lossen bevat die een bacteriedodende middel (biocide).

Overigens niet te bang zijn voor bacteriën. Voor gezonde mensen is het juist beter om met bacteriën uit de omgeving in aanraking te komen. Dat houdt het immuunsysteem fit.
Dank! Ik ben dan denk ik dan vooral bang gemaakt door een aantal artikelen en onderhoudsinstructies van derden die specifiek een losse (droge) zoutzak aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Farabi schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 00:11:
wanneer is het ideaal om de harsreiniger te gebruiken? om de 3 maanden? half jaar?
3-4 maanden volgens de leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
LightLuke schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:27:
Wij hebben sinds een aantal weken een waterontharder van Unique. Het water wordt daarbij goed onthard maar de smaak van het water is vrij bitter geworden en valt soms te omschrijven als tabak of plastic. Ook visite vond het water niet lekker en een vreemde bijsmaak hebben.

Nu is er al een harscleaner in de set gegaan op aanbevelen van het bedrijf en uiteindelijk ook de hele ontharder omgeruild voor een nieuw exemplaar. Maar dat lijkt echter geen uitkomst te bieden.

Meer Tweakers die dit probleem hebben gehad en een mogelijke oplossing voor dit smaak issue hebben. Als de bypass is ingeschakeld dan is dit probleem volledig weg.

Hardheid is 7.6°dH in de regio Oost-Drenthe.
Ben wel benieuwd, wij zitten hier ook naar te kijken en ik ben benieuwd of die waterontharder in iets van Home-Assistant te integreren is, voor meldingen over het zout enz. Weet jij dit?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DennusB
Dan kan je er beter een met een Clack besturing nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:54
LJZ schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:40:
[...]

Prijs en installatie
De totaalprijs voor een volledige installatie komt uit op ongeveer €2700,-. Hierbij is sprake van enig meerwerk vanwege de specifieke locatie, wat deels in de prijs is meegenomen.

Gebruik van ander zout
De garantie vervalt niet wanneer er ander zout wordt gebruikt, mits het aan de juiste specificaties voldoet. Wel geeft Aquacell aan graag op de hoogte te worden gehouden van het type zout dat gebruikt wordt, omdat de samenstelling (bijvoorbeeld het natriumgehalte) van belang kan zijn. In die zin kan het gebruik van afwijkend zout mogelijk tot discussie leiden bij problemen. Daarnaast is het belangrijk dat de zoutblokken de juiste vorm hebben om goed te functioneren in het systeem.

Stilstaand water en hygiëne
Volgens de verkoper vormt stilstaand water geen risico. Het aanwezige zout voorkomt bacteriegroei of ziekteverspreiding. Ook van verdamping zou geen sprake zijn, waardoor er geen nadelige gevolgen te verwachten zijn op dat vlak.

Al met al moet ik zeggen dat Aquacell ook een zeer degelijk en mooi product biedt. Wat ik echter lastig te begrijpen vind, is waarom zij qua prijs bijna €900,- duurder zijn dan bijvoorbeeld een AmySoft-installatie. Het enige waar ik nog benieuwd naar ben, is het geluidsniveau van een AmySoft waterontharder. Zijn er forumleden die hier ervaring mee hebben of hier iets over kunnen delen?
2700 vind ik veel te veel geld voor de installatie. Ik heb hem zelf bij
https://www.goedkopewaterontharders.nl
weg. Ik heb dat toen geregeld voor de buren in de straat en allemaal dik tevreden. Als je de beste waterontharder zou nemen inclusief installatie is 1400 goedkoper dan wat jij nu betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb nu 2 offertes liggen, 1 van Unique Waterontharder en 1 van Z8-Water, beide de kleinste modellen want we gebruikten erg weinig water op jaarbasis.
Iemand hier ervaringen met 1 van de 2? Zo ja, wat is je ervaring?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-06 14:14
hikhakhok schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:02:
Sinds een paar weken hebben we de Aqmoss Less 15 waterontharder geïnstalleerd, mede dankzij enkele handige tips uit dit forum. We moesten wat creatief zijn om de bypass goed aan te sluiten, maar uiteindelijk is dat gelukt.

Wat me nu opvalt, is dat het vullen van het inbouwreservoir een ander geluid maakt dan voorheen. Het geluid is duidelijk veranderd sinds de installatie van de waterontharder. Zou dit kunnen komen doordat de doorstroming nu beperkter is, of misschien doordat er lucht in het systeem zit?

[Afbeelding][Afbeelding]
Tijdje geen tijd gehad. Maar vandaag even verder wezen kijken. Bypass geopend om te kijken of dan weer anders werd. En dat werd het, weer normaal geluid. Dus toch ergens lekkage/lucht aanzuiging. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3dC5mtvTlejGTYNcxRK7gIBvBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w9vwzYunCwhGcN1e4OPTDa7Y.jpg?f=fotoalbum_large zie ook wat water liggen in de "ring", kan nog niet vinden waar dat vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@hikhakhok
Is die drain connectie zo geleverd?

Origineel hoort er dit bij te zitten
https://waterestore.com/p...-nut-5-8-poly-tube-insert
(wordt soms wel eens vergeten omdat het een los artikel is)

Die insert past in de 12x16 mm slang

Wellicht komt daar de lekkage vandaan (even handmatig doorstappen van de ontharder dan kan je het zien)

Of komt het uit de behuizing?
Even de kap eraf halen en de kap over de tandwielen (klem die fatsoenlijk weer terug in de uitsparingen)

Wat fotos omdat ik hem al eens heb opengemaakt:
Kijk of je water ziet (2e foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fm-2YPC_yyD3tw7KJXdKmTfBfU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yz0Yo4NqJnURd7OzUCDHtIYt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbQcd286ESt8b9-_nPSsvJC71_Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2DKPg4bOrJf8V2qw52monU9d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5qIJ12jSVff7FPfkxnFbR7mIf0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JpxmFx0RUSbLiBWO0pCwS57N.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dhhy6ln6zAr32KJDQ6nePSBb5cg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mqBrmMBMIqdjZaa5ztFuCuTf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dlo4NmS81T7uCrLr0oTuhajevtI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n5coJ9wF5GWNhUjYfvcCbviE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFTxQcXLOcMciWg_sh6PGJEyOag=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8y1Y8Fb9PiGV3E6zSlnNC7ju.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hikhakhok
AUijtdehaag schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:47:
@hikhakhok
Is die drain connectie zo geleverd?

Origineel hoort er dit bij te zitten
https://waterestore.com/p...-nut-5-8-poly-tube-insert
(wordt soms wel eens vergeten omdat het een los artikel is)

Die insert past in de 12x16 mm slang

Wellicht komt daar de lekkage vandaan (even handmatig doorstappen van de ontharder dan kan je het zien)

Of komt het uit de behuizing?
Even de kap eraf halen en de kap over de tandwielen (klem die fatsoenlijk weer terug in de uitsparingen)

Wat fotos omdat ik hem al eens heb opengemaakt:
Kijk of je water ziet (2e foto)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Was zo geleverd dacht ik, zal even kijken of ik mis nog ergens heb liggen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHfPweCjNUCQkFhe6miOX6i_NJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UEqYmKNrslrk6Xkw80HzjJFe.jpg?f=fotoalbum_large hoe kan ik deze nog verder ontmantelen?

Ja koperen aansluiting kon ik nog aantal slagen aandraaien, dus waarschijnlijk komt lekkage daar vandaan.

De eerste tien seconden hoor je het geluid van inbouw reservoir en het geluid dat ik bedoel. Soms is erger en gaat continu door soms alleen eerste stuk. Nu moet die te luisteren zijn.
https://drive.google.com/...MlGwkOe/view?usp=drivesdk

[ Voor 6% gewijzigd door hikhakhok op 30-05-2025 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-06 20:39

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

hikhakhok schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 16:00:
[...]
De eerste tien seconden hoor je het geluid van inbouw reservoir en het geluid dat ik bedoel. Soms is erger en gaat continu door soms alleen eerste stuk.
https://drive.google.com/...MlGwkOe/view?usp=drivesdk
Heb je de beveiliging van dat bestand gezet op ‘iedereen met de link’? Ik kan ‘m namelijk niet openen… :?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

hikhakhok schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:53:
[...]
Tijdje geen tijd gehad. Maar vandaag even verder wezen kijken. Bypass geopend om te kijken of dan weer anders werd. En dat werd het, weer normaal geluid. Dus toch ergens lekkage/lucht aanzuiging. [Afbeelding] zie ook wat water liggen in de "ring", kan nog niet vinden waar dat vandaan komt.
@hikhakhok Zit die koperen/messing wartel wel goed op de kunststof draad? Het is niet heel duidelijk op de foto te zien, maar die wartel lijkt er schoof op te zitten en dan gaat het daar lekken. Niet veel, omdat er geen druk op staat, maar wel een klein beetje bij elke keer dat er water doorheen gaat.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@hikhakhok Dat geluid lijkt idd op lucht dat meekomt, maar waar dat vandaan komt is niet duidelijk. Sommige stortbakken zitten zo in elkaar dat er ergens lucht meegezogen kan worden in de waterstroom en dan krijg je idd dit geluid.

Heb je dit ook bij andere gewone kranen in huis? Komt daar geen lucht uit met het water, dan ligt het aan de stortbak. Komt er ook in de keuken of bij een wastafel lucht mee, dan zit er ergens iets dat lucht in je leiding brengt. Als dat de ontharder is ben ik benieuwd hoe er dat dan in komt?
Wert de afsluiting van je vlotter goed zodat er geen lucht aangezogen wordt als het zoute water uit de pekelbak er allemaal uitgezogen is? Zou dat het kunnen zijn?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
Hippe Lip schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 16:31:
@hikhakhok Dat geluid lijkt idd op lucht dat meekomt, maar waar dat vandaan komt is niet duidelijk. Sommige stortbakken zitten zo in elkaar dat er ergens lucht meegezogen kan worden in de waterstroom en dan krijg je idd dit geluid.

Heb je dit ook bij andere gewone kranen in huis? Komt daar geen lucht uit met het water, dan ligt het aan de stortbak. Komt er ook in de keuken of bij een wastafel lucht mee, dan zit er ergens iets dat lucht in je leiding brengt. Als dat de ontharder is ben ik benieuwd hoe er dat dan in komt?
Wert de afsluiting van je vlotter goed zodat er geen lucht aangezogen wordt als het zoute water uit de pekelbak er allemaal uitgezogen is? Zou dat het kunnen zijn?
Komt ook uit de kraan, net nog even voor zekerheid test gedaan. Versterkt elkaar ook, als ik de toilet doortrek en wasbak kraan aanzet heb ik meer lucht/geluid in de leiding. Bypass weer keer open gezet, dus niks over waterontharder. Dan heb ik het probleem niet. Dus moet ergens in de waterontharder zitten. Maar waar? :?

@AUijtdehaag ja zit er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@hikhakhok Zit er wel een vlakke pakking tussen zwarte gedeelte en je messing koppeling?

Verder ontmantelen heeft niet zo veel zin als je geen problemen ondervind in de werking.
En eigenlijk heb je daarvoor een speciaal tooltje nodig om de grijze borgring los te draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

AUijtdehaag schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 16:51:
@hikhakhok Zit er wel een vlakke pakking tussen zwarte gedeelte en je messing koppeling?
Die zit toch in de spoelaansluiting naar de afvoer?
Kan er via die weg lucht in de waterleiding komen?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Hippe Lip
Ik doelde op de mogelijke lekkage van water.
Gezien er water in de rand ligt.

Snap ook niet waarom het origineel aansluitstuk met moer en insert er niet bij zit.

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-06-2025 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

AUijtdehaag schreef op zondag 1 juni 2025 @ 07:17:
@Hippe Lip
Ik doelde op de mogelijke lekkage van water.
Gezien er water in de rand ligt.

Snap ook niet waarom het origineel aansluitstuk met moer en insert er niet bij zit.
@AUijtdehaag
Oh, maar dat punt was al opgelost. Daar had ik al een suggestie voor gedaan die leek te helpen:
Hippe Lip schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 16:14:
[...]

@hikhakhok Zit die koperen/messing wartel wel goed op de kunststof draad? Het is niet heel duidelijk op de foto te zien, maar die wartel lijkt er schoof op te zitten en dan gaat het daar lekken. Niet veel, omdat er geen druk op staat, maar wel een klein beetje bij elke keer dat er water doorheen gaat.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_a_Gamer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:03
hikhakhok schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 16:49:
[...]

Komt ook uit de kraan, net nog even voor zekerheid test gedaan. Versterkt elkaar ook, als ik de toilet doortrek en wasbak kraan aanzet heb ik meer lucht/geluid in de leiding. Bypass weer keer open gezet, dus niks over waterontharder. Dan heb ik het probleem niet. Dus moet ergens in de waterontharder zitten. Maar waar? :?

@AUijtdehaag ja zit er in.
@hikhakhok & @AUijtdehaag ik volg jullie posts en bevindingen even. Wij hebben precies hetzelfde probleem met onze LESS10 installatie van Aqmos. Deze waterontharder hebben we sinds september 2024. We hebben een losse zoutbak, chloor module, waterslagdemper & een terugslagklep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOCSf2LoqJzli1y0CyTBraaGj0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f9AqVSmQB6wwByxbolX0dc3O.jpg?f=fotoalbum_large

Hetzelfde geluid trad pas op sinds we “upgrade/verbetering” aan onze waterontharder hebben laten doorvoeren (november 2024).

We hebben Aqmos al een keer terug laten komen. Op advies van Aqmos hebben we een week op de bypass gezet en net voordat de monteur kwam moesten we het weer terug op de waterontharder zetten. Natuurlijk trad het probleem niet meer op toen de monteur er was. |:( Maar de monteur kwam niet verder dan dat het geen kwaad kan en kans is er dat het aan de leidingen van de wijk (Arnhem Schuytgraaf) ligt :?

Overigens heb ik geopperd bij Aqmos of we de verbetering kunnen terugdraaien maar daar was Aqmos faliekant tegen.

Als ik ook iets (met mijn twee linkerhanden ;)) kan uitzoeken om het probleem te onderzoeken, geef een gil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Just_a_Gamer schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:37:
[...]
We hebben Aqmos al een keer terug laten komen. Op advies van Aqmos hebben we een week op de bypass gezet en net voordat de monteur kwam moesten we het weer terug op de waterontharder zetten. Natuurlijk trad het probleem niet meer op toen de monteur er was.
@Just_a_Gamer
En nu, is dat geluid na een tijdje weer teruggekomen, of is het weggebleven nadat je een tijdje op bypass hebt gedraaid?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_a_Gamer
@Hippe Lip Het geluid is helaas weer teruggekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightLuke
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-06 20:21
DennusB schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:29:
[...]

Ben wel benieuwd, wij zitten hier ook naar te kijken en ik ben benieuwd of die waterontharder in iets van Home-Assistant te integreren is, voor meldingen over het zout enz. Weet jij dit?
Ik heb nog geen tijd gehad om te ontdekken of er iets van een web interface op het apparaat zelf zit. Men stuurt wel mailtjes als er iets met de ontharder aan de hand is en er is een vrij simpele webportaal waarin je de tijd sinds laatste generatie kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
Just_a_Gamer schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:37:
[...]

@hikhakhok & @AUijtdehaag ik volg jullie posts en bevindingen even. Wij hebben precies hetzelfde probleem met onze LESS10 installatie van Aqmos. Deze waterontharder hebben we sinds september 2024. We hebben een losse zoutbak, chloor module, waterslagdemper & een terugslagklep.

[Afbeelding]

Hetzelfde geluid trad pas op sinds we “upgrade/verbetering” aan onze waterontharder hebben laten doorvoeren (november 2024).

We hebben Aqmos al een keer terug laten komen. Op advies van Aqmos hebben we een week op de bypass gezet en net voordat de monteur kwam moesten we het weer terug op de waterontharder zetten. Natuurlijk trad het probleem niet meer op toen de monteur er was. |:( Maar de monteur kwam niet verder dan dat het geen kwaad kan en kans is er dat het aan de leidingen van de wijk (Arnhem Schuytgraaf) ligt :?

Overigens heb ik geopperd bij Aqmos of we de verbetering kunnen terugdraaien maar daar was Aqmos faliekant tegen.

Als ik ook iets (met mijn twee linkerhanden ;)) kan uitzoeken om het probleem te onderzoeken, geef een gil :)
Ik weet niet zo goed waar ik nu verder naar moet gaan kijken. Dus ik ga Aqmos mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Just_a_Gamer schreef op maandag 2 juni 2025 @ 06:09:
@Hippe Lip Het geluid is helaas weer teruggekomen.
@Just_a_Gamer Wel vreemd dat Aqmos je vroeg om de bypass te gaan gebruiken en pas een dag vóór de komst van de monteur weer terug te schakelen. Zo is onderzoek naar geluid en lucht kennelijk onmogelijk gemaakt?

Nu heb je ze (nog) niet opnieuw gevraagd? Het lijkt toch niet normaal, al lijkt het niet schadelijk. Hoewel, als er lucht in de cilinder komt, kan dat dan niet bacteriegroei bevorderen?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LJZ
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13-06 10:14

LJZ

Wij hebben uiteindelijk gekozen voor AmySoft en de volgende ervaringen om te delen:

Verkoopgesprek:
De verkoper kwam netjes en professioneel over. Zoals vaker bij dit soort gesprekken merk je wel dat het een échte verkoper is met de gebruikelijke praatjes over garanties, hoe lang het bedrijf al bestaat en wat zij anders doen dan concurrenten. Maar eerlijk is eerlijk, het was verder gewoon een prima kerel, prettig in de omgang.

Installatie:
De installatie werd verzorgd door een monteur die duidelijk verstand van zaken had. Hij gaf tijdens het plaatsen heldere uitleg over het systeem, wat we konden verwachten en de werking op basis van zijn eigen ervaring. De installatie was snel geregeld.

Een klein minpuntje vonden we de afwerking in de meterkast. Het was vooraf bekend dat er weinig ruimte zou zijn, maar het oogt naar onze smaak toch wat rommelig (zie bijgevoegde foto). Dat geeft ons als leken een beetje het gevoel van prutswerk al moeten we toegeven: we zijn zelf niet technisch, dus misschien is het gewoon een praktische oplossing in een krappe ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twbkeJYPFRwG8rzsStZuJWBWJrc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7ILI7uQJ5P6A3tggflSinpn3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EPJalJCl3FFhnfE0ODhe_TNwhA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EU8aHg705brsB8l1Blk6U4oi.png?f=fotoalbum_large

Gebruikservaring tot nu toe:
Over het water zelf zijn we heel tevreden. De test met groene en rode vloeistof gaf direct het verwachte verschil aan. Wat ons vooral opvalt: de kalkresten rond de douchekraan nemen met de dagen zichtbaar af. Qua werking lijkt het systeem gewoon te doen wat het moet doen al zullen de meeste ontharders daarin niet veel verschillen. Maar het comfortgevoel van 'zachter' water is absoluut merkbaar en prettig.

Kortom, over het algemeen een positieve ervaring met AmySoft. We blijven het de komende tijd uiteraard in de gaten houden, maar voor nu zijn we tevreden gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@hikhakhok
Enige wat ik kan bedenken is dat er lucht aangezogen wordt tijdens de brine stap.
Als bijvoorbeeld de "externe" pekelslang niet goed afsluit op de vlotter haakse knelkoppeling.
Heb je daar een insert voor gebruikt voor in de pekelslang? (die zit vaak los in de haakse knelkoppeling bij een nieuw extern zoutvaatje. Je hebt het zelf geinstalleerd?

Maar ook al zou hij tijdens brine lucht aanzuigen (wat de regeneratie niet ten goede komt) dan zou je dat moeten zien in de doorzichtige afvoerslang. Daar zie je dan ook regelmatig lucht voorbij komen.
En tijdens backwash2 en rinse zou de lucht er weer uitgespoeld moeten worden, dat gaat met een hogere snelheid..

Heb je het continu dat er lucht in je leidingnetwerk zit na de ontharder of enkel na een regeneratiecyclus even?
Je hebt geen chlorinator toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vafgcMmtP2yeMyG9mtWBW6xT76s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eVpT4ARwi2vEYs78snQWSHaz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-MgtuK61_-fmWfmuFE2A93TCsM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tWSdmSVbE3stfvgOzkv36CD3.jpg?f=fotoalbum_tile

@Just_a_Gamer
De chlorinator maakt chloorgas aan tijdens brine.
Dat kan een verklaring zijn dat er "een gas" in je cylinder komt. Je zou hem even elektrisch los kunnen gooien, met de stekker op de chloormodule verwijderen. (is 3,3 votl, no worries)

Maar ook hier zou dat met backwash2 en brine eruit gespoeld moeten worden, dat gaat op een hogere snelheid van waterspoeling.

Ik weet dat aqmos de backwash2 op OFF zet, ik hou liefst gewoon 1 minuut aan, zodat het minder geregenereerde hars "mixt" met beter geregenereerd hars na de brine stap.
Wat resulteert in een homogener harsbed.

Jij hebt ook een LESS-10?
Die upflow verbetering, bedoel je mee dat de ontharder naar downflow is ingesteld en de injector en plug zijn omgewisseld naar positie downflow?
Upflow werkte niet goed is gebleken naar uitvoerig testen door leden van tweakers, vandaar de aanpassing naar downflow waarop de capaciteit zich herstelde.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-06-2025 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_a_Gamer
Hippe Lip schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:08:
[...]

@Just_a_Gamer Wel vreemd dat Aqmos je vroeg om de bypass te gaan gebruiken en pas een dag vóór de komst van de monteur weer terug te schakelen. Zo is onderzoek naar geluid en lucht kennelijk onmogelijk gemaakt?
Klopt. Ik had zelf ook niet bij stilgestaan. Gelukkig had ik allemaal filmpjes gemaakt met dat geluid, dus ik had bewijs ;) Ik heb daarna geen contact meer opgenomen met Aqmos. Deze onderzoek afspraak was al met moeite gemaakt met Aqmos. Ik had even geen zin in verdere contact en wilde dit issue op GoT posten. Helaas kwam ik niet aan toe totdat @hikhakhok hetzelfde issue poste :+

@AUijtdehaag
Check; ik ga de chlorinator een keer ontkoppelen van elektriciteit.

Gevoelsmatig lijkt het me raar dat de lucht door de chloor of regeneratie komt. Dit betekent dat de waterontharder best veel lucht aanzuigt tijdens regeneratie en in de cilinder komt te zitten. Ik zou verwachten naar een paar keer goed doortrekken van verschillende toiletten wel de lucht uit is :+

We hebben dus een LESS10. De LESS10 staat bij ons in de meterkast. De zoutvat staat in onze voorraadkast. De afstand tussen de zoutvat en voorraadkast is ongeveer 3a4 meter is.

De aanpassing betreft om het upflow naar downflow aan te wijzigen. Ik begrijp dat de upflow naar downflow aanpassing beter is, maar sindsdien hebben wij i.i.g. dit probleem ervoor teruggekregen ;)

Die werkzaamheden zijn uitgevoerd door Aqmos en ik vertrouwde op hun blauwe ogen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Just_a_Gamer
Lucht of chloorgas, het zijn allemaal bubbles ;-)
YouTube: Chlorinator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-06 10:30
zo, dit is weer even wennen ineens. De ontharder is buiten werking en nu hebben we weer hard water.
Wij hebben met de zware regen van de week lekkage gehad in de kelder en daarbij is vuil water in de ontharder gekomen. Helaas zit deze nog vol zout

@AQMOS is er een manier om makkelijk het water en het zout eruit te krijgen? Of wordt dat vissen naar ieder zoutballetje? Of is er een manier waardoor het zout versnelt op gaat.

Met dit vuile water (straat regenwater) moet denk ik alles eruit en even schoongemaakt worden en dan weer opnieuw vullen met water en zout.

Of zou een aantal keren regenereren achter elkaar al voldoende zijn? Ben bang dat er dan nog veel zand oid tussen het zout en op de bodem blijft.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Er is een regeneratie geweest nadat de zoutbak vervuild is geraakt?

Zo niet, dan kan er ook geen vuil in de ontharder gekomen zijn. Tijdens normaal gebruik is dat immers een gesloten systeem dat onder druk staat. Je zou de ontharder zelf kunnen blijven gebruiken zolang er maar geen regeneratie start.

Vermoedelijk is het het beste om de ontharder uit elkaar te halen (dus de harscilinder eruit) om de bak en andere onderdelen die vies zijn geworden, echt goed schoon te maken. Hoe dat kan weten anderen veel beter.

Alternatief is de ontharder uit te bouwen en boven een gootsteen leeg te kiepen en de bak en onderdelen heel goed om te spoelen. Je zou daarna de boel nog met verdunde harsreiniger (zit een biocide in) kunnen ontsmetten, bv. door de zoutbak hiermee op te vullen, uurtje te laten staan en dan weg te gooien. Bij de eerste regeneratie zou je dan ok harsreiniger volgens gebruiksaanwijzing kunnen gebruiken om er zeker van te zijn dat slangetjes ook ontsmet zijn.

Hierna meerdere keren regenereren heeft volgens mij geen zin. Je gaat er geen zand mee opzuigen, en dat wil je ook helemaal niet want dat krijg je nooit meer het harsbed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-06 21:41
In de waterput wil ik de waterontharder plaatsen. Zout bij vullen kost even wat moeite.
Is het aan de raden het zoutvat (onder)in de meterkast te zetten?

Woning heeft een kruipruimte, geisoleerd met PIF folie.
Beterkend dat ik vanuit meterkast 1 doorgang moet boren, de kruipruimte in, en dan ri waterput.

Graag jullie tips/advies

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHcDKscIoYMstG651a_ypRIthe0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Mal0REiZTA96pbuEQkr66B2V.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5IfpWhZV5B7HOS-xgWD6Ni3Qggk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CEt8WlndfPwVErWQPKqOjQLV.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@martinus83
LxBxH van de waterput? (tot aan de waterleiding)

edit: martinus83 in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Less-15 is 57 hoog
Onder de vloer ga je weinig last hebben van eventueel geluid. (en met een clack reader en home assistant zou je hem kunnen volgen, mits redelijk wifi bereik in de put)

Standaard bypass, haakse flex slangen en met (eventueel) een losstaand zoutvaatje en die dan in de MK plaatsen voor het makkelijk bijvullen.
Let wel: je hebt spanning nodig in de waterput. Dus ook even daar een stopcontact maken.

Door een less-15 intact te laten incl behuizing staat die ook nog eens stevig.
Maar een losse fles kan ook (uit de LESS halen en een 10" voet eronder.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-06-2025 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-06 21:41
@AUijtdehaag
De less past er in.
Brabant water heeft een nieuwe opstand leiding getrokken en de meter verplaatst/vernieuwd zoals op de foto te zien is.

Stroom zit er ook, zie kabel. Ook een afvoer buiten de put (sifon in kruipruimte)

Geluid, ik weet dat de less herrie maakt ivm de twee keramische schijven. Daar waar de runxin er 1 heeft.

De vraag gaat dus echt over losse van met zoutwaterleiding. Is dat verstandig. Komt dat zout water wel goed aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
martinus83 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:57:
@AUijtdehaag
De less past er in.
Brabant water heeft een nieuwe opstand leiding getrokken en de meter verplaatst/vernieuwd zoals op de foto te zien is.

Stroom zit er ook, zie kabel. Ook een afvoer buiten de put (sifon in kruipruimte)

Geluid, ik weet dat de less herrie maakt ivm de twee keramische schijven. Daar waar de runxin er 1 heeft.

De vraag gaat dus echt over losse van met zoutwaterleiding. Is dat verstandig. Komt dat zout water wel goed aan?
Sterker nog, een los zoutvat zou probleemloos moeten werken. (andere vlotter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
WackoH schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:31:
Er is een regeneratie geweest nadat de zoutbak vervuild is geraakt?

Zo niet, dan kan er ook geen vuil in de ontharder gekomen zijn. Tijdens normaal gebruik is dat immers een gesloten systeem dat onder druk staat. Je zou de ontharder zelf kunnen blijven gebruiken zolang er maar geen regeneratie start.

Vermoedelijk is het het beste om de ontharder uit elkaar te halen (dus de harscilinder eruit) om de bak en andere onderdelen die vies zijn geworden, echt goed schoon te maken. Hoe dat kan weten anderen veel beter.

Alternatief is de ontharder uit te bouwen en boven een gootsteen leeg te kiepen en de bak en onderdelen heel goed om te spoelen. Je zou daarna de boel nog met verdunde harsreiniger (zit een biocide in) kunnen ontsmetten, bv. door de zoutbak hiermee op te vullen, uurtje te laten staan en dan weg te gooien. Bij de eerste regeneratie zou je dan ok harsreiniger volgens gebruiksaanwijzing kunnen gebruiken om er zeker van te zijn dat slangetjes ook ontsmet zijn.

Hierna meerdere keren regenereren heeft volgens mij geen zin. Je gaat er geen zand mee opzuigen, en dat wil je ook helemaal niet want dat krijg je nooit meer het harsbed uit.
Nee er is geen regeneratie geweest. Meteen stroom uitgetrokken toen de lekkage ontdekt werd. Het water kwam van boven en viel bovenop de ontharder, dus in de zoutbak gelopen. Daar zie je nu al het vieze water. Er zal dus niks bij het hars gekomen zijn. Maar er zit dus veel water in en ik gok nog 50kg zout :X

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20-06 12:06

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
water_escape schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:31:
zo, dit is weer even wennen ineens. De ontharder is buiten werking en nu hebben we weer hard water.
Wij hebben met de zware regen van de week lekkage gehad in de kelder en daarbij is vuil water in de ontharder gekomen. Helaas zit deze nog vol zout

@AQMOS is er een manier om makkelijk het water en het zout eruit te krijgen? Of wordt dat vissen naar ieder zoutballetje? Of is er een manier waardoor het zout versnelt op gaat.

Met dit vuile water (straat regenwater) moet denk ik alles eruit en even schoongemaakt worden en dan weer opnieuw vullen met water en zout.

Of zou een aantal keren regenereren achter elkaar al voldoende zijn? Ben bang dat er dan nog veel zand oid tussen het zout en op de bodem blijft.
Inderdaad, gehele zoutbak legen en schoonmaken. Vlotter doorspoelen en eventueel ook even de injector controleren op verstopping. Dan zou je goed moeten zitten :)

De injector heeft een piepklein gaatje die wel verstopt kan raken op deze manier.
Gelukkig heeft het apparaat nog niet geregenereerd.

Je kan het zout er achteraf weer in doen, maar dan heb je wel kans dat je na verloop van tijd weer de injector even moet controleren.

[ Voor 8% gewijzigd door AQMOS op 05-06-2025 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:43
water_escape schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:50:
[...]

Nee er is geen regeneratie geweest. Meteen stroom uitgetrokken toen de lekkage ontdekt werd. Het water kwam van boven en viel bovenop de ontharder, dus in de zoutbak gelopen. Daar zie je nu al het vieze water. Er zal dus niks bij het hars gekomen zijn. Maar er zit dus veel water in en ik gok nog 50kg zout :X
50 kg zout? Hoe groot is die pekelbak van jou dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
gjcvro schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:46:
[...]

50 kg zout? Hoe groot is die pekelbak van jou dan?
de AQMOS BM-60 van @AQMOS :) ,

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
hm, de wittebroodsweken zijn blijkbaar ook voorbij met de LESS-15. Meteen na installeren van DH9 naar DH0. Laatste tijd begon ik te twijfelen dus gisteren opnieuw gemeten. DH8. vannacht laten regenereren, vanmorgen DH6. Alles staat nog als standaard ingesteld, dus nou maar weer aan het zoeken wat er mis gaat.

Gelukkig heb ik al het 1 en ander langs zien komen in het topic.

[ Voor 9% gewijzigd door gjcvro op 06-06-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Je had de leiding wel voldoende laten doorlopen voordat je het monster nam om te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Ja, ondertussen een 2e meting gedaan, na redelijk wat water doorgespoeld te hebben, nog steeds. Lijkt wel of de regeneratie niets doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-06 23:49
Haal eens wat zout uit de bak zodat je kan zien hoe hoog het water staat. Dan een regeneratie starten en kjjken of het zoutwater wel wordt opgezogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:10
Flappie schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:02:
Haal eens wat zout uit de bak zodat je kan zien hoe hoog het water staat. Dan een regeneratie starten en kjjken of het zout welnwordt opgezogen.
+1

Dit was bij mij ook het probleem. Ik heb zowel problemen gehad met het niet vullen als het niet legen, en dat niet één keer maar meer dan de helft van de keren. Vandaag een nieuwe vlotter ontvangen en die meteen geïnstalleerd. De eerste keer ging het direct goed, laten we hopen dat dat een goed teken is voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Flappie schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:02:
Haal eens wat zout uit de bak zodat je kan zien hoe hoog het water staat. Dan een regeneratie starten en kjjken of het zoutwater wel wordt opgezogen.
Vandaag het hele proces gevolgd, water leek initieel inderdaad laag te staan, maar dat zou ook nog te maken kunnen hebben met de hoeveelheid zoutblokken die ik er uit haalde. Alle stappen laten doorlopen.

Ik zie hem water opzuigen en weer aanvullen. Ook zie ik water weggespoeld worden via de afvoerslang.
Alles atppen lijken dus goed doorlopen te worden.

Wat water weg laten lopen en uit de bemonstering kraan van het montageblok water gepakt, en nou is het water weer wat zachter, 4dH, maar nog steeds niet 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
gjcvro schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:26:
[...]

Vandaag het hele proces gevolgd, water leek initieel inderdaad laag te staan, maar dat zou ook nog te maken kunnen hebben met de hoeveelheid zoutblokken die ik er uit haalde. Alle stappen laten doorlopen.

Ik zie hem water opzuigen en weer aanvullen. Ook zie ik water weggespoeld worden via de afvoerslang.
Alles atppen lijken dus goed doorlopen te worden.

Wat water weg laten lopen en uit de bemonstering kraan van het montageblok water gepakt, en nou is het water weer wat zachter, 4dH, maar nog steeds niet 0.
Is jouw LESS in upflow of downflow ingesteld?
En heb je destijds, als je downflow gebruikt, ook de injector omgewisseld?

En voordat al je harde water uit je leidingen zijn duurt het ook wel even. Dat is niet na 10 liter water uit je kraan/leidingen.

Spreek uit ervaring want sinds ik mijn ontharder heb zit ik te kloten om het aquarium water weer goed te krijgen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:54
Flappie schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:06:
[...]

En heb je destijds, als je downflow gebruikt, ook de injector omgewisseld?

En voordat al je harde water uit je leidingen zijn duurt het ook wel even. Dat is niet na 10 liter water uit je kraan/leidingen.

Spreek uit ervaring want sinds ik mijn ontharder heb zit ik te kloten om het aquarium water weer goed te krijgen :/
Voor het aquarium heb ik een kraan in de meterkast voor de ontharder. Een dag voor het verversen vul ik 3 20 liter emmers met water om vast beetje op temperatuur te komen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Erwin_83 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:06:
[...]

Voor het aquarium heb ik een kraan in de meterkast voor de ontharder. Een dag voor het verversen vul ik 3 20 liter emmers met water om vast beetje op temperatuur te komen.
Ja dat heb ik dus niet.....
Heb inmiddels een bakje met Gh Plus korrels en daarmee breng ik de juiste waardes weer terug in het water en dat lijkt nu goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Flappie schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:06:

Hij is standaard ingesteld, weet even niet welke v/d 2 dat is. geleverd, aangesloten en de instellingen volgens fabrikant gecontroleerd.

En ik heb water meteen na de ontharder gepakt, uit het bemonsteringskraantje, dus dat geeft wel bijna meteen het juiste waarde. Zeker als ik elders even de kraan heb laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:54
Flappie schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:52:
[...]

Ja dat heb ik dus niet.....
Heb inmiddels een bakje met Gh Plus korrels en daarmee breng ik de juiste waardes weer terug in het water en dat lijkt nu goed te werken.
Ook geen buitenkraan die voor de ontharder is aangesloten ?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Erwin_83 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:59:
[...]

Ook geen buitenkraan die voor de ontharder is aangesloten ?
Nee, is nog wel een wens, maar heb ik dus nog niet ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
gjcvro schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:06:
[...]

Hij is standaard ingesteld, weet even niet welke v/d 2 dat is. geleverd, aangesloten en de instellingen volgens fabrikant gecontroleerd.

En ik heb water meteen na de ontharder gepakt, uit het bemonsteringskraantje, dus dat geeft wel bijna meteen het juiste waarde. Zeker als ik elders even de kraan heb laten lopen.
Kijk even in je instellingen in het menu of je UP of DN ziet staan.
En draai eens de 2 grote ronde doppen aan de voorkant eraf (voorzichtig met een waterpomp tang).
Oh ja en eerst even je hoofdkraan dichtzetten en even een kraan opzetten beneden. Er kan wat water uitkomen.

En maak eens even een foto van wat daar in zit en plaats dat even hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Flappie schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:32:
[...]

Kijk even in je instellingen in het menu of je UP of DN ziet staan.
En draai eens de 2 grote ronde doppen aan de voorkant eraf (voorzichtig met een waterpomp tang).
Oh ja en eerst even je hoofdkraan dichtzetten en even een kraan opzetten beneden. Er kan wat water uitkomen.

En maak eens even een foto van wat daar in zit en plaats dat even hier :)
Dat gaat dit weekend niet meer lukken. Kan nog wel vannacht een spoelbeurt aanzetten, kijken of het nog verder verbetert.

Edit: even handleiding opgezocht:
STAP 7: Programmeren regeneratietype
Weergegeven in beeld is het type van de regeneratie. Navigeer
met de knoppen en naar Dn en bevestig met
staat dus in down.

[ Voor 15% gewijzigd door gjcvro op 07-06-2025 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensaru
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
gjcvro schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 19:05:
[...]

Dat gaat dit weekend niet meer lukken. Kan nog wel vannacht een spoelbeurt aanzetten, kijken of het nog verder verbetert.

Edit: even handleiding opgezocht:

[...]
staat dus in down.
Voor je onnodig zout gaat verspillen zou ik je zeker aanraden om te injector de controleren.

Lees even mijn berichten terug. Ik had precies hetzelfde probleem, bleek dat ze hem nog hebben geleverd met een upflow configuratie. Ik kreeg simpelweg geen dh0 meer tot ik het heb omgewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Even een linkje wat betreft de controle van de injector
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Budgie1988
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16-06 22:02
Gister tot mijn grote verrassing de nieuwe gemodificeerde vlotter binnen gekregen voor mijn Less 15. Ben benieuwd of het probleem met het vastzittende balletje hiermee is opgelost. @AQMOS bedankt voor de snelle service!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDfcMGJaIVNN88ERRHubaqMeURM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1N3SQn4cHih6pCmP7CMWTv2k.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Budgie1988 op 07-06-2025 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Waaraan merk je of de vlotter niet goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Wat is een vlotter precies en wat doet het?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NyC8oePMCeJ_Pg7A6O7hUsKRFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aAo7F06Vyi4kqzw2Q6liC1qg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
gjcvro schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:33:
Waaraan merk je of de vlotter niet goed werkt?
Dan loopt de dH op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Ja, zo ver kwam ik ook, maar zorgt de vlotter voor het hoge of het lage waterpeil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Rensaru schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:17:
[...]

Voor je onnodig zout gaat verspillen zou ik je zeker aanraden om te injector de controleren.

Lees even mijn berichten terug. Ik had precies hetzelfde probleem, bleek dat ze hem nog hebben geleverd met een upflow configuratie. Ik kreeg simpelweg geen dh0 meer tot ik het heb omgewisseld.
Vannacht voor de 3e keer laten regenereren in een paar dagen tijd, vanmorgen weer netjes op 0.
Nou had ik dus gezien dat het water wel op peil stond, wellicht is dat de vorige keren niet zo geweest, omdat ik dat niet kon zien door de hoeveelheid zout die in de bak zat. Wellicht dus toch de vlotter die problemen heeft?

Wel apart, stond vanmorgen mijn handen te wassen en meteen had ik zoiets van "dat voelt weer als zacht water" dat was voordat ik het gemeten had, ik begon ook met meten omdat het water anders aanvoelde. Nooit verwacht dat ik het zo overduidelijk kon merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robust2
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-06 16:39
Ik wil ook eindelijk eens werk maken van een waterverzachter, en de Aqmos Less toestellen lijken me wel wat. Enkel welk model ben ik niet zo zeker van. Gezin van 4 (2 peuters), jaarlijks gebruik van 80 a 100m3 en volgens de leverancier een hardheid van 20 Duitse graden (test setje is onderweg). Kom ik toe met een 15 of toch beter een 20? Hardheid moet niet naar 0, ook uit schrik voor de leidingen in m'n zeer oud huis, maar er is wel ruimte om goed lager te gaan...

Jammer genoeg geen installatie mogelijk in België precies, dus dan hang ik zelf aan.. Ik heb genoeg andere dingen aan m'n hoofd, maar waar ik me eigenlijk het meest zorgen over maak is hoe het montage blok gemonteerd te krijgen op m'n huidige ijzeren water leidingen. Die moeten dan doorgezaagd worden en dat montage blok ertussen op een of ander manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Robust2 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:01:
Ik wil ook eindelijk eens werk maken van een waterverzachter, en de Aqmos Less toestellen lijken me wel wat. Enkel welk model ben ik niet zo zeker van. Gezin van 4 (2 peuters), jaarlijks gebruik van 80 a 100m3 en volgens de leverancier een hardheid van 20 Duitse graden (test setje is onderweg). Kom ik toe met een 15 of toch beter een 20? Hardheid moet niet naar 0, ook uit schrik voor de leidingen in m'n zeer oud huis, maar er is wel ruimte om goed lager te gaan...

Jammer genoeg geen installatie mogelijk in België precies, dus dan hang ik zelf aan.. Ik heb genoeg andere dingen aan m'n hoofd, maar waar ik me eigenlijk het meest zorgen over maak is hoe het montage blok gemonteerd te krijgen op m'n huidige ijzeren water leidingen. Die moeten dan doorgezaagd worden en dat montage blok ertussen op een of ander manier?
Ijzeren waterleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
wat is het nut dat de vlotter hoger of lager staat? in welke gevallen is dit handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robust2
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-06 16:39
Was al laat en duidelijk niet meer helder aan het denken :) Ik had in mn hoofd dat alles rond mn waterteller nog steeds gegalvaniseerde waterleidingen had, maar bij nog eens te gaan nakijken is er toch al een groot deel van een soort zwarte kunststof met klemkoppelingen (dus geen van de modernere witte leidingen, die heb ik verderop pas)

Ik zou uiteraard een loodgieter kunnen vragen om een montageblok te installeren en daarna verder aan de slag te gaan.

Ik had echter ook de enigste Belgische verkoper die ik zo meteen kon vinden van Ecosoft verzachters aangeschreven. Deze gaven me een prijs van 1730 euro inclusief installatie voor een "Clack Eva Black 18" en 1080 euro voor een Ecosoft Pink 20 (wat hetzelfde is als een Aqmos Less 20 voor zover ik versta).
Voor die prijs met installatie, 75kg zout en al dan niet support is het moeilijk te verantwoorden om zelf te beginnen heb ik het gevoel. Zie ik iets over het hoofd, zijn er vragen die ik best stel? (hun brochure spreekt van upflow, dus ik vermoed dat ze daar *niet* het advies van Tweakers volgen hier?). Ik ben vooral ook wat verbaasd door het grote prijsverschil met het ander Clack model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Farabi schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 00:47:
wat is het nut dat de vlotter hoger of lager staat? in welke gevallen is dit handig?
De vlotter (de drijvende cups) is een overstroom beveiliging.
Gewoon zo hoog mogelijk dat het zoutvat niet overstroomt (kijk even naar het overstroom tuitje wat er eventueel op zit)

Als de vlotter cup al inschakelt/aanspreekt tijdens FILL dan is er iets niet in de haak.
Maar dat wist je al toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

@AUijtdehaag Bedankt voor je feedback :) _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cb7N0OgYfmS9EboIPIiC2SMLaXM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Y7rr3pNpHi8QfubyrZpATtj7.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Mensen met de LESS krijgen binnenkort instructie om hun vlotter te controleren.
~10% heeft een "wispelturige" vlotter. In de mail die je ontvangt staat instructie hoe een nieuwe vlotter aan te vragen en te installeren :)

Verder wordt het systeem uberhaupt nog verbeterd nu alle kinderziektes er uit zijn.
(LESS-10/Pink100 voorbeeld)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNUJ9yiWDgjSXkwjGPVXXDEDFBo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xvBNtLhvQvcYCxrvDOZurmv3.png?f=fotoalbum_large

Let op: Voor deze verbeteringen bieden wij geen support. Je kan onderdelen los aanschaffen, de instellingen wijzigen of hars kopen, maar wij kunnen niet voor elke productverbetering diepgaande support bieden. Mijn advies is om Tweakeraars te vragen! (Uiteraard ben je altijd welkom voor garantievraagstukken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wij overwegen een waterontharder te plaatsen maar zitten met de volgende vragen:

1) Keuken/bijkeuken (met 2x Quooker) en hoofdleiding zitten apart. Dit willen we eigenlijk wel zo houden, hoe het beste de waterontharder hier tussen te plaatsen wanneer ik de buitenkraan (middelste kraan met sprinkler installatie) niet mee wil nemen? De andere buitenkraan zit helaas op de hoofdleiding.

2) Wat zijn jullie ervaringen met druk verlies. Hebben we het hier in de praktijk over 1% of 10% of meer verlies door de waterontharder? We hebben nu drie badkamers met 3 regendouches en deze werken perfect met meer dan voldoende druk. De vraag is even of er nog een pomp nodig zal zijn (DAB E.sybox of dergelijke) ?

3) Heeft het zin om Vitens te vragen om de hoofdaansluiting te moderniseren? Dus rechts van de meter? Deze lijkt relatief verouderd met "oude kranen". Zouden deze niet een keer gaan lekker/defect gaan?

4) Wat voor systeem zouden jullie adviseren bij 155m3 en 5 personen? Wij overwegen nu de Less-15. Krijgen we automatisch het laatste type? Wel of geen montageblok 1 er bij voor afstellen hardheid / scheiden etc?

5) Kan het apparaat eventueel ook een halve meter verder staan? Dan kan die bij ons mooi in de "kast" van de kelder ipv in het looppad. Of gaat dit ten koste van de waterdruk / goede werking van het systeem?

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2025/06/14/WhatsApp-Image-2025-06-14-at-09.16.18-3.md.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Workaholic op 14-06-2025 09:41 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:26
@Workaholic even afgaande op je foto en je vraag over druk verlies. Kijk ik hier aan de inkomende leiding door de watermeter(met de homewizard meter erop) heen, vervolgens verdeeld naar verschillende water vragende groepen? Dus adhv de foto van rechts naar links. Komt er 15mm binnen? En je hebt nu meer dan voldoende druk in je wensen?

Dan kan ik je nu vertellen, dat de LESS 15 tenminste in mijn geval 0,0 verschil heeft gemaakt in druk. Ik heb hem op 25mm flex (uponor) aangesloten direct na de meter en weer terug m'n huis in ook met 25mm. Ik heb daarmee geen merkbaar verschil. En als je nu al 15mm binnen krijgt zul je dit vermoedelijk ook niet hebben. Advies is wel direct na je meter met een dikke slang aansluiten dan hou je zoveel mogelijk flow in je leidingen. Maar het gebruik van 15mm bij jou doet mij vermoeden, dat er al flink wat druk op staat vanuit het water net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLOAPERT
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-06 15:19

SLOAPERT

Wunderbar

Sinds ruim een half jaar heb ik een Aqmos LESS-15 waterontharder. Een paar weken geleden kreeg ik storing E104. Na wat zoeken heb ik het volgende gedaan:
Deksel eraf gehaald en weer teruggeplaatst
Reset uitgevoerd
Handmatige regeneratie gestart

Daarna leek alles weer in orde, dus ik heb er verder niet meer naar omgekeken. Afgelopen weekend heb ik het water getest en helaas: hard water. Ik heb opnieuw handmatig geregenereerd, gisteren getest, maar nog steeds hard water.

De instellingen lijken nog hetzelfde als bij installatie, hardheid 5, en gewenste resthardheid 0.
Bij de test kleurt het water pas groen bij 5 druppels testvloeistof.

Vraag:
Is er iets specifieks wat ik nu kan controleren of nalopen om te achterhalen waarom de ontharder niet meer werkt? Alle tips welkom!

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
op welke capaciteit draait jullie less-20? hier draait het op 31, anders haalde het de capaciteit niet. ik ben benieuwd of dit te laag is vergeleken met andere gebruikers?

[ Voor 10% gewijzigd door Farabi op 17-06-2025 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnley
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-06 10:33
Hoi allen!

Dankzij dit topic in alle stilte kennis opgedaan en sedert vorige week hebben we de Aqmoss Less-15 gekocht en geplaatst! Direct een groot verschil op ons beenhard water!

Bij een controle eergisteren stelden we echter vast dat er een plasje water onder de ontharder stond. Blijkt dat het regelventiel drupt. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Het lijkt niet direct iets te maken met onze aansluiting aangezien het water boven de leidingen tevoorschijn komt.

Bij het verwijderen van de afdekkap zie ik dat er plasjes staan her en der rond de radartjes, die dan uiteindelijk overlopen over het toestel heen. Is dit normaal of moet dit helemaal droog zijn?

Er is nog geen eerste 10-daagse spoeling gebeurd, het water komt precies doorheen de dag tevoorschijn.
Ik vermoed dat het regelventiel niets doet tussentijd? Of gaan de radartjes toch werken?

Aqmoss reeds gemaild maar nog geen antwoord mogen ontvangen.
Ik heb enkele fotootjes proberen nemen.

Een kenner die me hier kan verder helpen?

Met dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCZStbDQ88COr5dut3qxx9OQWzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/58GxKmJ1ZXo5ecT3AHZOQ0Xp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXm1D1irjytGMJM-V8sOMdzosic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kupI38EVbVTy2sOa0Q9klfC8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSDrz71_DUtK9qZMFxe8weCM7zI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mtcRCUTDpPBZgMt8ZGX8TAL5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Stijnley Even de afdek kap over de radertjes erafhalen.
(bij het terugplaatsen goed vastklikken, de kabeltjes netjes in de uitsparingen)
Komt vermoedelijk van binnen uit dat deze niet goed afdicht? Bovenkant zie 1e foto
En dan @AQMOS kontakteren

Bij mij is het nat omdat ik nieuwsgierig ben en hem heb geopend met de speciale sleutel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbQcd286ESt8b9-_nPSsvJC71_Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2DKPg4bOrJf8V2qw52monU9d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fm-2YPC_yyD3tw7KJXdKmTfBfU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yz0Yo4NqJnURd7OzUCDHtIYt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5qIJ12jSVff7FPfkxnFbR7mIf0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JpxmFx0RUSbLiBWO0pCwS57N.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dlo4NmS81T7uCrLr0oTuhajevtI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n5coJ9wF5GWNhUjYfvcCbviE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFTxQcXLOcMciWg_sh6PGJEyOag=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8y1Y8Fb9PiGV3E6zSlnNC7ju.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dhhy6ln6zAr32KJDQ6nePSBb5cg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mqBrmMBMIqdjZaa5ztFuCuTf.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nVNlFaIxp2yUJQ7wm3JL0gbHU4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fb7BroQFRgywLXtOviPvGD3a.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
SLOAPERT schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:56:
Sinds ruim een half jaar heb ik een Aqmos LESS-15 waterontharder. Een paar weken geleden kreeg ik storing E104. Na wat zoeken heb ik het volgende gedaan:
Deksel eraf gehaald en weer teruggeplaatst
Reset uitgevoerd
Handmatige regeneratie gestart

Daarna leek alles weer in orde, dus ik heb er verder niet meer naar omgekeken. Afgelopen weekend heb ik het water getest en helaas: hard water. Ik heb opnieuw handmatig geregenereerd, gisteren getest, maar nog steeds hard water.

De instellingen lijken nog hetzelfde als bij installatie, hardheid 5, en gewenste resthardheid 0.
Bij de test kleurt het water pas groen bij 5 druppels testvloeistof.

Vraag:
Is er iets specifieks wat ik nu kan controleren of nalopen om te achterhalen waarom de ontharder niet meer werkt? Alle tips welkom!

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Tijdens regeneratie (brine) moet het water in het zoutreservoir zakken tot bijna onderin (kijk in de pekelbuis als er zout in zit)
En tijdens FILL moet het water weer stijgen
--> anders is er wat mis met de vlotter constructie --> @AQMOS kontakteren

Heeft de afvoerslang vrije doorloop? Geen knik erin?

Check of die op downflow staat, zowel in de hardware als de software ;)
Rensaru in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-06-2025 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnley
AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:51:
@Stijnley Even de afdek kap over de radertjes erafhalen.
(bij het terugplaatsen goed vastklikken, de kabeltjes netjes in de uitsparingen)
Komt vermoedelijk van binnen uit dat deze niet goed afdicht? Bovenkant zie 1e foto
En dan @AQMOS kontakteren

Bij mij is het nat omdat ik nieuwsgierig ben en hem heb geopend met de speciale sleutel
hoi! Dankje! Net even geopend en het water staat volledig tot aan de rand van de lichtgrijze plastieken ring, daar zal het dus overlopen vermoed ik. Dient dit volledig droog te zijn?

Kan dit door een fout bij de zelfinstallatie of is dit het toestel die defect is?

De afvoer van de ontharder loopt omhoog, dus de afvoerdarm blijft wel gevuld met water. Zou dit water eventueel kunnen teruglopen? Ik vermoed dat er een terugslagklepje op zit toch? Of zoek ik het in de verkeerde richting?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die hoort gewoon dicht te zijn bij levering.
Misschien zit de ring te los die hem naar beneden drukt.
YouTube: Deeper Dive into the Clack® Disc Valve | October 25, 2024

Afvoerslang mag water in staan, is hier ook.
Maar de slang mag geen water doorlaten als de ontharder in service (onthardingsbedrijf) staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stijnley
AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:34:
Die hoort gewoon dicht te zijn bij levering.
Misschien zit de ring te los die hem naar beneden drukt.
YouTube: Deeper Dive into the Clack® Disc Valve | October 25, 2024

Afvoerslang mag water in staan, is hier ook.
Maar de slang mag geen water doorlaten als de ontharder in service (onthardingsbedrijf) staat
Dankje voor je advies, ik maak alles over aan aqmos en zal hun bericht afwachten. Zo openmaken zoals in het filmpje doe ik liever nog niet 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Stijnley
Daar heb je ook deze sleutel voor nodig
https://www.aqmos.nl/shop...-sleutel-7587?category=34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLOAPERT
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-06 15:19

SLOAPERT

Wunderbar

AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:06:
[...]

Tijdens regeneratie (brine) moet het water in het zoutreservoir zakken tot bijna onderin (kijk in de pekelbuis als er zout in zit)
En tijdens FILL moet het water weer stijgen
--> anders is er wat mis met de vlotter constructie --> @AQMOS kontakteren
[YouTube: LESS float]
Heeft de afvoerslang vrije doorloop? Geen knik erin?

Check of die op downflow staat, zowel in de hardware als de software ;)
Rensaru in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Bedankt voor de tips _/-\o_ ben een paar dagen van huis, maar ga het komend weekend eens controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-06 20:21
ik heb nu 2 maanden mijn less-15 draaien, maar nu toch al geen onthard water meer.
was me ook al opgevallen dat het zout niveau alleen de eerste 2 spoelbuurten zakte, aangezien ik maar een 4m3 water per maand gebruik heeft het tot iig 10 dagen geleden nog wel gewerkt.
heb aqmos een bericht gestuurd, dus even afwachten, dit model zou wel door aqmos aangepast moeten zijn gaven ze aan toen ik hem kocht want dat had ik nog nagevraagd of het vlotter probleem opgelost was.

heb gisteren even een regeneratie aangezet zodat ik het zelf even kon bekijken, maar in de vlotterbuis staat alleen helemaal onder in 1cm water denk ik meer niet, de fill fase stopte direct.

Wat kan ik zelf nog doen vlotter eruit halen en kijken of deze vast zit?
en is het een kwestie van de schroef boeven aan de buis lost te draaien?
Al is bij mij het slangetje waar de vlotter aanzit erg kort dus wat lastiger los te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xp78afwyouGd72bqBrG7sAA-mko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7N3pAFXVKRMnDiaGNwJA12u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BunJf2Mna63Y7KvdCrLMwZ86t2U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C8EvJxOnviENwHqZ2Ly7Cmo3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door TheMystery op 18-06-2025 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TheMystery
Klinkt als een plakkend balletje en de vlotter constructie opgetilld wordt en daardoor dicht slaat tijdens FILL.

Uitbouwen inderdaad en kijken of balletje vast zit op rubber

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-06-2025 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
AUijtdehaag schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:28:
@TheMystery
Klinkt als een plakkend balletje en de vlotter constructie oogetilld wordt en daardoor dicht slaat.

Uitbouwen inderdaad en kijken of balletje vast zit op rubber
Atmos stuurt morgen een nieuwe vlotter, aangezien dit waarschijnlijk vaker teruggaat komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Stijnley schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:13:
Hoi allen!

Dankzij dit topic in alle stilte kennis opgedaan en sedert vorige week hebben we de Aqmoss Less-15 gekocht en geplaatst! Direct een groot verschil op ons beenhard water!

Bij een controle eergisteren stelden we echter vast dat er een plasje water onder de ontharder stond. Blijkt dat het regelventiel drupt. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Het lijkt niet direct iets te maken met onze aansluiting aangezien het water boven de leidingen tevoorschijn komt.

Bij het verwijderen van de afdekkap zie ik dat er plasjes staan her en der rond de radartjes, die dan uiteindelijk overlopen over het toestel heen. Is dit normaal of moet dit helemaal droog zijn?

Er is nog geen eerste 10-daagse spoeling gebeurd, het water komt precies doorheen de dag tevoorschijn.
Ik vermoed dat het regelventiel niets doet tussentijd? Of gaan de radartjes toch werken?

Aqmoss reeds gemaild maar nog geen antwoord mogen ontvangen.
Ik heb enkele fotootjes proberen nemen.

Een kenner die me hier kan verder helpen?

Met dank!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is ongetwijfeld het rubberen o-ringetje bij de drivercap.
Onderdeel 10 op de volgende afbeelding. Die komt soms tussen de behuizing tijdens assemblage.

Onderdeel V4108.

Je kan het o-ringetje proberen terug te drukken, maar je hebt wel een Clack sleutel nodig.
De o-ring en de servicesleutel sturen wij uiteraard gratis op. Clack sleutel zien we graag retour of je moet het willen aanschaffen.
https://www.aqmos.nl/shop/v3193-02-ws1-service-sleutel-7587

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWTVIHjimmalKaUSBE1xSrecGl0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oQmPoHdXT0xXBuuix02nvS0X.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door AQMOS op 18-06-2025 23:40 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Vandaag al de nieuwe vlotter binnen gekregen, en vervangen.
Was toch nog wel een klusje, bij mij zit de vlotterbuis niet vast met een klem en slangetje was heel kort zodat die in de hoek blijft staan. Maar was zo kort dat deze niet meer vastgeschroefd kon worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xp78afwyouGd72bqBrG7sAA-mko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7N3pAFXVKRMnDiaGNwJA12u.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig had atmos er nog een slangetje bij gedaan dus deze ook vervangen, was wel ff prielen om deze met een draad op te vangen en naar voren te halen maar uiteindelijk gelukt.
Hierna even een regeneratie gestart en doorgescipt naar de fill, en nu vult ie tot iets over de helft.

Toen ik hem in gebruik had genomen heb ik dit ook gedaan toen kwam er maar een paar cm water in, wist niet dat er zoveel in moest. Dus waarschijnlijk heeft ie het nooit gedaan. Maar aangezien ie nieuw was met mijn gebruik toch een 1,5 onthard water gehad.
Ik zie verder eigenlijk niets aan de vlotter balletje bewoog gewoon.

Hoe lang moet ik het water nu laten staan voordat er genoeg pekel is voor een regeneratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TheMystery
Twee uurtjes op laten lossen

Heb je het slangetje goed erin gedrukt en vast gehouden met het vastdraaien?
Als het slangetje naderhand los schiet, doordat die niet ver genoeg in de koppeling zit, heb je kans dat je zoutvat overloopt met water.

@AQMOS
YouTube: LESS-serie waterontharder - Vlotter wissel
Ik zie dat niet echt duidelijk op 1:14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
AUijtdehaag schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:50:
@TheMystery

Als het slangetje naderhand los schiet, doordat die niet ver genoeg in de koppeling zit, heb je kans dat je zoutvat overloopt met water.
Ja slangetje tot ongeveer diepte van de schroefdraad erin gedaan en aangedraaid.

Dan zet ik hem ongeveer over 1 uur aan, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyon_NL
Sowieso fijn dat het zo snel wordt opgepakt, geeft vertrouwen :-)

Wel een vraag. Het lijkt erop dat je de ontharder in een doos met plastic zak hebt staan. Klopt dat en waarom heb je het op die manier aangepakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
Lyon_NL schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:27:
[...]

Sowieso fijn dat het zo snel wordt opgepakt, geeft vertrouwen :-)

Wel een vraag. Het lijkt erop dat je de ontharder in een doos met plastic zak hebt staan. Klopt dat en waarom heb je het op die manier aangepakt?
Haha nee daar staat ie niet in, deze foto is gemaakt toen ie net geleverd was en me al opviel dat de vlotterbuis anders was gemonteerd dan de foto’s die ik hier op tweakers zag en die allemaal een beugel hadden en die van mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

AUijtdehaag schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:50:
@TheMystery

@AQMOS
YouTube: LESS-serie waterontharder - Vlotter wissel
Ik zie dat niet echt duidelijk op 1:14
Bedankt voor de tip. Ik zal even overwegen om een extra briefje bij te voegen bij de vlotters.
Pagina: 1 ... 119 120 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.