Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 129 130 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-03 20:11
AQMOS schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:10:
[...]

Persoonlijk zou ik adviseren om de CV te vullen met onthard water van ~2-3dH.
Verstopping zal niet snel gebeuren, maar kalkafzetting wel op de verwarmingselementen. Het oude kalk is lastig om te verwijderen, aangezien het een gesloten systeem is, maar extra opbouwen is zonde :)
Dit is wel een terechte opmerking, ik wil een waterontharder installeren, maar er komt ook een warmtepomp, dus het hele CV systeem moet leeg.
De beste volgorde, is dus eerst de waterontharder, instellen op 2 a 3 dH en daarna de Warmtepomp laten installeren, en vullen.

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:24
Dus het bijvullen van een cv kan goed met 0 dh? Mijn systeem is namelijk nog gevuld vorig jaar toen ik nog geen ontharder had water was 8 dh.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
TheMystery schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:47:
Dus het bijvullen van een cv kan goed met 0 dh? Mijn systeem is namelijk nog gevuld vorig jaar toen ik nog geen ontharder had water was 8 dh.
Bijvullen, als in een paar liter erbij kan natuurlijk geen probleem. Dat kleine beetje onthard water vermengd zich gewoon met de rest van het cv water. Dat merk je niet eens.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• wpee
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-03 15:36
gjcvro schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:00:
[...]

In het kort: resthardheid regel je met een mengkraan, niet met de elektronica. Zoiets?
Ja, omdat je een deel hard water bij mengt na de ontharder, zal je minder water door de ontharderder trekken en kan de hars dus langer mee voor je weer niet regenereren. Deze instelling is een rekenfactor omdat je dus langer met je hars kan doen. Dus de volgende regeneratie kan later kunnen Puur chemisch gezien zal hars altijd 100 procent ontharden, tenminste als deze vers is, dus met na regenereren. Meng je gewoon water bij dan gaan je er langer mee doen, want er gaat dan minder water door de hars.

• Aquaman
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-03 06:12
tc_bakker schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:12:
Hallo,

Ik heb een waterluxe duo 10. Nu ben ik een beetje in verwarring hoe de bypass moet staan voor juiste werking zacht water. Kan dit namelijk nergens vinden. Bij ons staat de bypass open op dit moment. Dus de schuif staat helemaal naar rechts ipv in het midden.

Weet iemand dit?
Beste @tc_bakker, vrij simpel toch met zo'n schuifbypass.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWVIk34L7RXufhOqYTL2d8_OCrc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0rpDpfqXV1RVMFJ46mDGFdUU.png?f=user_large
Deze uitvoering heeft echter geen resthardheidsregeling.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

• hapklaar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03 12:05
Ik ben de trotse nieuwe eigenaar van een LESS-10 ontharder en wil deze ook graag via Home Assistant uitlezen. Uit de OP maak ik op dat hiervoor een clack reader v4 gebruikt kan worden, maar kan niet ontdekken waar ik zoiets aan kan schaffen. Kunnen jullie me de goeie kant op wijzen?

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood ?

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-03 19:04

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

hapklaar schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:04:
Ik ben de trotse nieuwe eigenaar van een LESS-10 ontharder en wil deze ook graag via Home Assistant uitlezen. Uit de OP maak ik op dat hiervoor een clack reader v4 gebruikt kan worden, maar kan niet ontdekken waar ik zoiets aan kan schaffen. Kunnen jullie me de goeie kant op wijzen?
Vraag @AUijtdehaag :)

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• hapklaar
  • Laatst online: 06-03 12:05
Dank :) Nog even een vraagje. Voor de eerste ingebruikname, hoeveel zout moet er in en moet ik er zelf ook eerst water in doen? Ik kon deze info (plus hoe en wanneer harsreinigen etc) niet in de handleiding vinden.

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood ?

• Aquaman
hapklaar schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:46:
Dank :) Nog even een vraagje. Voor de eerste ingebruikname, hoeveel zout moet er in en moet ik er zelf ook eerst water in doen? Ik kon deze info (plus hoe en wanneer harsreinigen etc) niet in de handleiding vinden.
Beste @hapklaar,
Op pagina 8 van de handleiding staat onder nummer 5.4 het volgende:
Plaats de waterontharder op de installatielocatie. Open het bovendeksel en vul het
zoutcompartiment voor minimaal de helft
met zouttabletten.
Verder staat onder nummer 5.7:
Start de handmatige regeneratie van het apparaat. Blader door het
regeneratiemenu naar de terugspoelstap
(rechter knop) als dit niet de eerste stap in
de weergegeven reeks is. Wanneer de regelklep begint met terugspoelen, zet u eerst
de watertoevoer iets open. Terwijl het drukvat met water wordt gevuld, wordt de lucht
via de afvoerleiding uit het apparaat verdreven. Wanneer de tank vol is, begint er
water door de afvoerleiding te stromen. Open op dit punt de watertoevoer volledig.
Laat het apparaat de regeneratie voltooien en voer vervolgens nog een handmatige regeneratie uit.

Daarmee staat jouw toestel volledig op punt om je dagelijks van zuiver en zacht water te voorzien.

Aquaman

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-03 14:45
Net mn h2o pro keramische waterontharder water hardheid getest, dh 8 met de filter erop. Er zit ook een bypass functie op dus die heb ik erna gebruikt, leidingen even door laten lopen om "echt" hard water te hebben. Ook dh8. Nu is het filter volgens de fabrikant wel "echt" op. Maar ik snap nu waarom ik alsnog extreem hardnekkig kalk op mn kranen heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdctiLinCsfp9UlLKeZOGmwk7ss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WhXdSnshLszadGPR2s6Qo5MS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door mxmemx op 25-02-2026 17:16 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
mxmemx schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:09:
Net mn h2o pro keramische waterontharder water hardheid getest, dh 8 met de filter erop. Er zit ook een bypass functie op dus die heb ik erna gebruikt, leidingen even door laten lopen om "echt" hard water te hebben. Ook dh8. Nu is het filter volgens de fabrikant wel "echt" op. Maar ik snap nu waarom ik alsnog extreem hardnekkig kalk op mn kranen heb.

[Afbeelding]
Zoals ik begrijp, zorgt het ervoor dat de kalk kristalliseert en zo niet meer hecht aan het oppervlak
Maar dH in = dH uit, want je haalt er geen kalk uit toch?
Snap ook niet waarom ze het waterontharder noemen, de hardheid blijft hetzelfde

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-03 14:45
AUijtdehaag schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:58:
[...]

Zoals ik begrijp, zorgt het ervoor dat de kalk kristalliseert en zo niet meer hecht aan het oppervlak
Maar dH in = dH uit, want je haalt er geen kalk uit toch?
Snap ook niet waarom ze het waterontharder noemen, de hardheid blijft hetzelfde
Jaa eens, ik twijfel of ik een nieuwe casette koop of toch overstap al voelt het wel als weggegooid geld.

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-03 12:50
Even wat ervaringen delen met de LESS-15 die ik hier 10 dagen geleden (zelf) heb geinstalleerd.

Het aansluiten was op zich niet zo moeilijk. Wel kwam ik er (gelukkig net voor de installatie) achter dat mijn aanvoerleiding 14mm was, dat werd dus solderen.
De eigenlijk in gebruik name vind ik slecht gedocumenteerd. Er zat ook geen installatie handleiding in de doos ofzo, daar mag wat mij betreft wel aandacht aan geschonken worden.

Helaas bleek na een paar dagen dat één van de flexibele leidingen lekte, daar wordt nog een vervangend exemplaar voor gestuurd.

Ook is niet goed aangegeven waar je de overloop van de bak op moet aansluiten, want mijn afvoer zit 20 cm hoger dan het apparaat, dat gaat dus niet werken. Je kunt hem in een emmer laten overlopen, maar stel dat hij in storing gaat, hoeveel water komt daar dan uit?
Als de bak vol water staat en je dan zout bijvult, dan loopt die overloop over, en dat is zeer zout water, dus geeft aardig wat vlekken overal.
Het water is wel zacht nu, dus wat dat betreft geen klagen. Een stukje goede documentatie had veel van mijn vragen en ervaringen kunnen wegnemen.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:48
14mm? wat is dat voor rare maat?

• Aquaman
mxmemx schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:09:
@mxmemx Dit had je op voorhand kunnen weten! 8)7
De H2O Pro keramische waterontharder zet kalk (calcium en magnesium) in leidingwater via kristallisatie om in microscopisch kleine, harde kristallen die zich niet meer hechten aan leidingen of oppervlakken.
Het verwijdert dus totaal niks! Het water wordt niet onthard, dus is de benaming op zijn minst misleidend. :(
Tevens dient de keramische kern periodiek vervangen worden, wat toch vrij veel kosten met zich meebrengt. (€ 260 - € 295)
Op plaatsen waar het water snel verdampt, kan een residu achterblijven, al is deze wel gemakkelijk te verwijderen, maar toch. :/

In het kort: een 'echte' waterontharder (met harsen en zout) zal je dan ook ECHT zacht water geven! d:)b

Aquaman

• Aquaman
@gjcvro Waarschijnlijk werd hier Henco buis voor water gebruikt?

Aquaman

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zoek eens op 14 mm koperen leiding jongens (en meisjes)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-02-2026 17:59 ]

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-03 16:49

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
QuestionMarc schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:59:
Even wat ervaringen delen met de LESS-15 die ik hier 10 dagen geleden (zelf) heb geinstalleerd.

Het aansluiten was op zich niet zo moeilijk. Wel kwam ik er (gelukkig net voor de installatie) achter dat mijn aanvoerleiding 14mm was, dat werd dus solderen.
De eigenlijk in gebruik name vind ik slecht gedocumenteerd. Er zat ook geen installatie handleiding in de doos ofzo, daar mag wat mij betreft wel aandacht aan geschonken worden.

Helaas bleek na een paar dagen dat één van de flexibele leidingen lekte, daar wordt nog een vervangend exemplaar voor gestuurd.

Ook is niet goed aangegeven waar je de overloop van de bak op moet aansluiten, want mijn afvoer zit 20 cm hoger dan het apparaat, dat gaat dus niet werken. Je kunt hem in een emmer laten overlopen, maar stel dat hij in storing gaat, hoeveel water komt daar dan uit?
Als de bak vol water staat en je dan zout bijvult, dan loopt die overloop over, en dat is zeer zout water, dus geeft aardig wat vlekken overal.
Het water is wel zacht nu, dus wat dat betreft geen klagen. Een stukje goede documentatie had veel van mijn vragen en ervaringen kunnen wegnemen.
Met documentatie zijn wij bezig. Dat was gebrekkig vanuit de leverancier uit, dus dat moeten wij aanpassen.

De overloop kan je aansluiten, maar er zitten al meerdere beveiligingen in tegen overstromen.
Mocht het overstromen, dan heb je het over 5 liter water ongeveer. Meestal raad ik aan om een slangetje naar de kruipruimte te laten lopen, maar zelf sluit ik het geeneens aan.

Bedankt voor het delen van je ervaring! Wanneer wij een nieuwe handleiding hebben, dan plaatsen wij dit bij het product op onze website.

• gjcvro
AUijtdehaag schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 17:58:
Zoek eens op 14 mm koperen leiding jongens (en meisjes)
Ja, gedaan, maar het lijkt toch niet echt gemeengoed. Vandaar mijn vraag / opmerking dat het een vreemde maat is (voor mij als hobbyist)

• QuestionMarc
gjcvro schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:21:
[...]

Ja, gedaan, maar het lijkt toch niet echt gemeengoed. Vandaar mijn vraag / opmerking dat het een vreemde maat is (voor mij als hobbyist)
Vroeger, en mijn huis is uit 1953, was de leiding vanaf de watermeter 14mm. Dat is echt een rotmaat, want er zijn geen knelkoppelingen meer die daarop passen, die zijn allemaal 15mm. De enige optie is dan dus een 14-15mm busje erop solderen zodat je naar 15mm kunt.

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
@Aquaman welk merk ontharder gebruik jij eigenlijk? en waarom?

• Aquaman
@Farabi,
Ik heb in de 35 jaar dat ik met waterontharders bezig ben al diverse types in werking gehad, temeer daar ik vooral zelf wilde uittestten welk systeem wat precies deed.
Ik heb daarvoor dan ook een testbank staan om toestellen te testen.
De diverse modellen die ik al in werking heb gehad in mijn huishouden, gaat van de klassieke modellen met een Fleck 5600-klep, van de Eco tot de SXT-versie, de Autotrol-klep, de Erie-klep (vaak verkocht via Van Marcke) tot de Clack-klep van zodra deze in de handel verkrijgbaar was.
Tussenin heb ik ook al een paar diverse 'stroomloze' toestellen uitgeprobeerd, en ook dat type met een sensor erop (weet niet of die in Nederland verkocht wordt)
Momenteel staat een toestel met een Clack-besturing in werking en ik zal waarschijnlijk binnenkort de Clack-DV-klep wel eens uitproberen.
Ik wijzig namelijk wel eens van type toestel, maar zorg wel dat mijn vrouw zeker over zacht water blijft beschikken. :*)

Aquaman

[ Voor 8% gewijzigd door Aquaman op 28-02-2026 15:53 ]

• Farabi
  • Niet online
wat is een DV-klep?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Farabi disc valve
Volgens mij heb je er daar een van.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-02-2026 21:28 ]

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-03 13:02
Nu wil ik mijn nieuwe waterontharder aan gaan sluiten
Alleen ik heb maar beperkt ruimte voor de koppeling naar de waterleiding
Daarom zou ik graag direct aan de watermeter een t-stuk plaatsen
Alleen dat zou dan een t-stuk moeten zijn met aan 1 zijde wartelend?
Volgens mij is tegen de watermeter een vlak richting
Of is hier een andere oplossing voor waar ik nog niet aan gedacht heb

• AUijtdehaag
  • Niet online
@creon Die watermeter heeft inderdaad een vlakke pakking nodig
https://www.warmteservice...ermeterkoppeling/p/L26460
(controleer even of het 1" is en vergeet de vlakke pakking niet)

Alternatief is 3/4
https://www.warmteservice...g-sok-met-wartel/p/L12415

Vervolgens zou je een t-stuk kunnen persen met een stukje koperen leiding erin om zo kort mogelijk uit te komen, maar vaak zit de beugel in de weg.
https://www.heima24.de/ro.../pressfittings/t-stuecke/

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-02-2026 21:32 ]

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-03 13:02
AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:26:
@creon Die watermeter heeft inderdaad een vlakke pakking nodig
https://www.warmteservice...ermeterkoppeling/p/L26460
(controleer even of het 1" is en vergeet de vlakke pakking niet)

Alternatief is 3/4
https://www.warmteservice...g-sok-met-wartel/p/L12415

Vervolgens zou je een t-stuk kunnen persen met een stukje koperen leiding erin om zo kort mogelijk uit te komen, maar vaak zit de beugel in de weg.
https://www.heima24.de/ro.../pressfittings/t-stuecke/
Bedankt
Nu ik (dankzij jouw idee) zit te denken zou ik een pompkoppeling nodig hebben
Pompkoppeling - T-stuk - kogelkraan - T-stuk - knel 15 - oude leiding

Nogmaals bedankt voor het nieuwe inzicht

• AUijtdehaag
  • Niet online
@creon Zorg dat het wel geschikt is voor drinkwater.

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Mijn installatie lijkt te lekken.. of is dit normaal (condens?). Is in de kelder.

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2026/03/01/WhatsApp-Image-2026-03-01-at-10.11.16-2.th.jpeg

Mijn V&A

• gjcvro
Workaholic schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:08:
Mijn installatie lijkt te lekken.. of is dit normaal (condens?). Is in de kelder.

[Afbeelding]
Moeilijk te zien, maar is het niet gewoon condens?

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

@Workaholic Lijkt gewoon condens. Ik weet niet hoe de luchtvochtigheid in die ruimte is (ik verwacht vrij hoog?) en de temperatuur? (Ik vermoed, gezien de condensvorming, dat het wel warm(er) is in de kelder. Door het koude leidingwater wat er door de harscilinder stroomt koelt deze af, alwaar het vocht in de lucht kan condenseren op de buitenzijde.
Hoeveel kwaad het kan, durf ik niet te zeggen, maar ik kan me goed inbeelden dat dit wel schimmelgevoelig kan zijn/worden.

Mijn reviews al gezien?

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-03 10:51

icecreamfarmer

en het is

Ik heb een aqmos less 15 woon alleen en heb geforceerde ontharding staan op 14 dagen. Is het nog veilig omdat te rekken?

Waterverbruik is ca 2m3 per week.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• AUijtdehaag
  • Niet online
@icecreamfarmer
Ik zou het lekker zo laten.
En heb dezelfde situatie

• AQMOS

AQMOS

Aquaman schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:53:
@Farabi,
Ik heb in de 35 jaar dat ik met waterontharders bezig ben al diverse types in werking gehad, temeer daar ik vooral zelf wilde uittestten welk systeem wat precies deed.
Ik heb daarvoor dan ook een testbank staan om toestellen te testen.
De diverse modellen die ik al in werking heb gehad in mijn huishouden, gaat van de klassieke modellen met een Fleck 5600-klep, van de Eco tot de SXT-versie, de Autotrol-klep, de Erie-klep (vaak verkocht via Van Marcke) tot de Clack-klep van zodra deze in de handel verkrijgbaar was.
Tussenin heb ik ook al een paar diverse 'stroomloze' toestellen uitgeprobeerd, en ook dat type met een sensor erop (weet niet of die in Nederland verkocht wordt)
Momenteel staat een toestel met een Clack-besturing in werking en ik zal waarschijnlijk binnenkort de Clack-DV-klep wel eens uitproberen.
Ik wijzig namelijk wel eens van type toestel, maar zorg wel dat mijn vrouw zeker over zacht water blijft beschikken. :*)

Aquaman
Mocht je een WS1DV willen kopen voor een klein prijsje die hier gebruikt wordt voor wat testjes (met drinkwater), dan kan je me een berichtje sturen!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:24
AUijtdehaag schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:22:
@icecreamfarmer
Ik zou het lekker zo laten.
En heb dezelfde situatie
Ik heb mijn less15 nu nog op 10 dagen staan en in die tijd verbruik ik maar een 1500 liter, dan kan ik hem denk ik ook wel naar 14 dagen zetten of niet?

Of is 10 dagen toch veiliger, hij staat in de meterkast die door alle apparatuur wel een 28 graden wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door TheMystery op 04-03-2026 20:28 ]

• Aquaman
Workaholic schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:08:

[Afbeelding]
Beste @Workaholic , dit is zeker gewoon condens.

Aquaman

• Farabi
  • Niet online
wat is het nut van een disc valve?

• Aquaman
Farabi schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:45:
wat is het nut van een disc valve?
Beste @Farabi ,
Regelventielen zoals de Clack WS1DV gebruiken dubbele keramische schijven met een diamantcoating voor maximale duurzaamheid.
Het gebruik van keramische schijven verklaart waarom sommige waterontharders als “onderhoudsarm” worden omschreven.

Aquaman

• Murrays
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-03 13:07
@AUijtdehaag , is er al meer bekend over de nieuwe LESS serie die 1 april uitkomt?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Murrays schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:02:
@AUijtdehaag , is er al meer bekend over de nieuwe LESS serie die 1 april uitkomt?
Beste even aan @AQMOS vragen :)

• AQMOS

AQMOS

Murrays schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:02:
Ik ben de Flex serie aan het testen. We lopen op schema voor uitrol op 1 april of eerder!

• Murrays
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-03 13:07
Ik ben zeer benieuwd. Dat zijn ook modellen die in de meterkast passen?

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06:18

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

AQMOS schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:55:
[...]

Ik ben de Flex serie aan het testen. We lopen op schema voor uitrol op 1 april of eerder!
Dan wacht ik nog even met aanschaffen tot zeker het einde van de maand :)

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

• Aquaman

• AQMOS

AQMOS

Murrays schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:56:
Ik ben zeer benieuwd. Dat zijn ook modellen die in de meterkast passen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0qr-3LqSMHUkbO6QA-_CQu2xcE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WqvCpaEta40BkZvNiB91WW2g.png?f=fotoalbum_large

Varianten:
  • Flex-10
  • Flex-15
  • Flex-10 Diamond
  • Flex-15 Diamond

• Barpij
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-03 14:43
AQMOS schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:28:
[...]

[Afbeelding]

Varianten:
  • Flex-10
  • Flex-15
  • Flex-10 Diamond
  • Flex-15 Diamond
Wat is technisch gezien het verschil tussen de Flex 15 Diamond en de Less 15? En zijn er prijsverschillen tussen die twee?

• AQMOS

AQMOS

Barpij schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:00:
[...]

Wat is technisch gezien het verschil tussen de Flex 15 Diamond en de Less 15? En zijn er prijsverschillen tussen die twee?
Technisch eigenlijk geen verschil, op een betere vlotter na. Prijs weet ik niet. Ik verwacht dat het iets duurder zal zijn (tientjes werk). Maar ook de LESS-15 gaan we met eigen componenten laten bouwen, zodat deze betrouwbaarder wordt.

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:20
AQMOS schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:50:
[...]

Technisch eigenlijk geen verschil, op een betere vlotter na. Prijs weet ik niet. Ik verwacht dat het iets duurder zal zijn (tientjes werk). Maar ook de LESS-15 gaan we met eigen componenten laten bouwen, zodat deze betrouwbaarder wordt.
Blijft wel jammer dat die Clack ventielen allemaal nog zo dom zijn. Eigenlijk zou ik wel iets van Modbus of RS232 verwachten zodat ze goed uitgelezen en eventueel aangestuurd kunnen worden. Zijn hier ontwikkelingen in waar je van weet?

• AQMOS

AQMOS

wouter.N schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:54:
[...]

Blijft wel jammer dat die Clack ventielen allemaal nog zo dom zijn. Eigenlijk zou ik wel iets van Modbus of RS232 verwachten zodat ze goed uitgelezen en eventueel aangestuurd kunnen worden. Zijn hier ontwikkelingen in waar je van weet?
Clack ventielen zijn gebouwd voor de industriële markt. Daar zijn tal van opties voor.
Zo heb je veel mogelijkheden met een Clack controller: https://www.ecosoft.com/product-ecosoft/clack-valve-system-controller

Echter is dit (prijstechnisch) niet geschikt voor de particuliere markt.

Op dit moment zijn er (zo ver ik weet) geen ontwikkelingen om de Clackkoppen uitleesbaar te maken.

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-03 17:01
wouter.N schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:54:
[...]

Om uit te lezen kan je deze oplossing van @AUijtdehaag gebruiken

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

AQMOS schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:50:
[...]

Maar ook de LESS-15 gaan we met eigen componenten laten bouwen, zodat deze betrouwbaarder wordt.
Dus de bestaande Less-15 maar links laten liggen en wachten op een Flex-15.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

• wouter.N
Phoolie schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:56:
[...]

Om uit te lezen kan je deze oplossing van @AUijtdehaag gebruiken
Ja heb ik, maar dat is toch iets anders dan een echte native oplossing. Door de post van @AQMOS zie ik dat er wel ventielen zijn met een proprietary 3 pin communicatiepoort. Helaas kan ik nog niemand vinden die het protocol heeft ge reverse engineered.

• matje12345
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14-03 18:13
Wij willen graag een (Aqmos denk ik) waterontharder laten installeren. Zou die in deze meterkast passen?
Wellicht is het nog mogelijk om het glasvezel aansluitpunt een stukje te verplaatsen. @AQMOS

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUZplcNtv7G1NnfXaysShcb2498=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4czO35DSofiXINNfjGy7QJHX.jpg?f=fotoalbum_large

• AQMOS

AQMOS

wouter.N schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:29:
[...]

Ja heb ik, maar dat is toch iets anders dan een echte native oplossing. Door de post van @AQMOS zie ik dat er wel ventielen zijn met een proprietary 3 pin communicatiepoort. Helaas kan ik nog niemand vinden die het protocol heeft ge reverse engineered.
De communicatiepoort wordt gebruikt om 2 regelventielen aan elkaar aan te sluiten.
Handig voor Duplex systemen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-03 19:44
Kan je tijdens de regeneratie van een AQMOS Less 15 water blijven gebruiken? Het gebeurt nu om 2.00 uur in de nacht maar we storen ons enigszins aan het geluid, dus wil het eigenlijk overdag laten plaatsvinden.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Perzikvrucht
Ja
Je hebt dan gwoon hard water, die via de inwendige bypass gaat

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
Bacteria1980 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:52:
[...]

Goedemorgen,

Ik had beloofd om er nog op terug te komen een week na de installatie...
Ik ben zelfs erg verbaasd dat de watts het toch zo goed doet. Had dat eigenlijk totaal niet verwacht... Ik dacht echt van het kalk zal er in de zelfde mate aanwezig zijn nog, en dat ik het er makkelijker af zal kunnen halen. Maar wat schetst mijn verbazing. Kalk is bijna weg, en wat wel achterblijft is inderdaad zo weg te halen met een droge doek meer niet! Als het zo blijft dan ben ik erg tevreden!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb jij de filter ondertussen vervangen? Dat moet elke 2 jaar blijkbaar

• Artisyy
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-03 09:57
Ik ben net een LESS-15 aan het installeren. Is het normaal dat de adapters die achteraan op de ontharder komen (1” -> 3/4”) kunnen bewegen als je de moer hebt vastgedraaid? Ik kan de adapter zelfs een beetje uittrekken…

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
cy-gor25 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:23:
[...]

Heb jij de filter ondertussen vervangen? Dat moet elke 2 jaar blijkbaar
Hoi,

Ja toevallig twee weken geleden vervangen.. was ook zo gepiept. Ik ben er nog steeds blij. Kalk is minder door dat het niet echt hecht meer op de zwarte kranen bv. Wat er nog wel bovenop blijft liggen aan water dus ook kalk poets je er zo af met een droge doek. 😃

[ Voor 29% gewijzigd door Bacteria1980 op 07-03-2026 17:40 ]

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
Bacteria1980 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:37:
[...]

Hoi,

Ja toevallig twee weken geleden vervangen.. was ook zo gepiept. Ik ben er nog steeds blij. Kalk is minder door dat het niet echt hecht meer op de zwarte kranen bv. Wat er nog wel bovenop blijft liggen aan water dus ook kalk poets je er zo af met een droge doek. 😃👍
Aha nice, ik heb ook zo´n systeem en dat is nodig want in België is het water heel hard. Waar heb je de filter gekocht?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Artisyy schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:55:
Ik ben net een LESS-15 aan het installeren. Is het normaal dat de adapters die achteraan op de ontharder komen (1” -> 3/4”) kunnen bewegen als je de moer hebt vastgedraaid? Ik kan de adapter zelfs een beetje uittrekken…
Bedoel je deze?
https://www.installatiewo...ws1-yoke-3-4m-bspt-clack/

Ja dat is normaal. O-ring dicht hem af.
De moer handvast is genoeg.

• Artisyy
AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:41:
[...]

Bedoel je deze?
https://www.installatiewo...ws1-yoke-3-4m-bspt-clack/

Ja dat is normaal. O-ring dicht hem af.
De moer handvast is genoeg.
Top!
Dan ga ik hem nu meteen in dienst (proberen) nemen!

• wouter.N
AQMOS schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:21:
[...]

De communicatiepoort wordt gebruikt om 2 regelventielen aan elkaar aan te sluiten.
Handig voor Duplex systemen.

***members only***
Die interconnect poort lijkt ook gebruikt te worden door de Clack System Controller, zo te lezen wordt de besturing dan overgenomen. Ik denk dat er wel wat mogelijk is, maar jammer dat Clack het protocol niet openbaar gemaakt heeft. Helaas heeft mijn LESS-15 deze poort niet, anders had ik mij er nog wel wat meer in willen verdiepen dmv logic analyzer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2Oqr3KHLCSYG7sCqes_om0RGCs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MC8ZmUAihYS7zjnKRKPIlPnh.png?f=fotoalbum_large

• Artisyy
Gisteravond een LESS-15 geplaatst. Werkt zoals verwacht! Van 20°Dh naar 3° via het mengventiel.
Een LESS-20 had misschien beter geweest, maar toen ik hem besteld had, had ik een hardheid van 15°. Ondertussen is het dus 20°

• melvindoornbos
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-03 12:59
Iemand ervaring met de waterontharders van Dualflo ?
Made by Harvey waterontharders staat op de brochure.

• AUijtdehaag
  • Niet online
melvindoornbos schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:28:
Iemand ervaring met de waterontharders van Dualflo ?
Made by Harvey waterontharders staat op de brochure.
Aquacel, Harvey crown is allemaal hetzelfde. Eigenaar is Culligan

Nadeel vind ik dat je niks af kan lezen en met vakantie doet hij ook niet regenereren wat legionella vorming bevorderd.
Even een zak regenit erin gooien gaat ook niet lukken

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-03-2026 15:41 ]

• cybermaus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-03 15:25
Ik heb net een R2D2-32 geïnstalleerd. Eerst was de hardheid 8 druppels, dus 8dH, dus volgens handleiding op capaciteit op 3.00 Ton (3 kuub) ingesteld.

Het is nu 0dH (1 druppel meteen groen) Als ik terugmeng naar 2dH, omdat de mengschroef na de flowmeter zit, lijkt het me dat de flowmeter niet doorheeft dat ik weer water terugmeng. Dus moet/kan ik dan de capaciteit opbrengen naar 4.00 Ton?

(ik heb niet de extra externe meng/bypass kraan)

[ Voor 19% gewijzigd door cybermaus op 09-03-2026 09:10 ]

• cybermaus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-03 15:25
En het is niet zo dat op die 6-pin program header tijdens normale operatie een debug signaal gegeven wordt zoals bijvoorbeeld hier beschreven.

• AQMOS

AQMOS

Artisyy schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:47:
Gisteravond een LESS-15 geplaatst. Werkt zoals verwacht! Van 20°Dh naar 3° via het mengventiel.
Een LESS-20 had misschien beter geweest, maar toen ik hem besteld had, had ik een hardheid van 15°. Ondertussen is het dus 20°
Vergeet niet om de resthardheid in het ventiel in te stellen (onder kleine letter h)

• AQMOS

AQMOS

cybermaus schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:53:
Ik heb net een R2D2-32 geïnstalleerd. Eerst was de hardheid 8 druppels, dus 8dH, dus volgens handleiding op capaciteit op 3.00 Ton (3 kuub) ingesteld.

Het is nu 0dH (1 druppel meteen groen) Als ik terugmeng naar 2dH, omdat de mengschroef na de flowmeter zit, lijkt het me dat de flowmeter niet doorheeft dat ik weer water terugmeng. Dus moet/kan ik dan de capaciteit opbrengen naar 4.00 Ton?

(ik heb niet de extra externe meng/bypass kraan)
Je kan de capaciteit in de handleiding pakken van 8-2 = 6dH.
Al zou ik altijd +1 doen om pieken op te vangen.

• Farabi
  • Niet online
moet je de capaciteit op 3K instellen als je hardheid 8dh is? ik heb een less-20, maar op de website staat ''9350L water per regeneratiecyclus bij een waterkwaliteit van 7,5°dH''

ik heb ook standaard 8dh, maar haal max 3900 capaciteit met de mengschroef open. schijnbaar had dit te maken doordat te slang iets meer dan 6 meter was naar mijn afvoer.

[ Voor 17% gewijzigd door Farabi op 09-03-2026 09:58 ]

• Artisyy
AQMOS schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:48:
[...]

Vergeet niet om de resthardheid in het ventiel in te stellen (onder kleine letter h)
Dat heb ik gedaan! :)
De 15 en 20 hebben toevallig niet dezelfde grootte van harsfles, maar gewoon minder gevuld met hars? O-) Iets meer dan 2m³ zacht water is niet zo heel veel…

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:43
Vandaag heeft AQMOS mijn LESS-15 geplaatst. Aardige man die het kwam doen :)

Wat wel jammer is, is dat ik graag eerder het advies had gekregen dat ze bij AQMOS blijkbaar ook drukverhogers kunnen leveren. Mijn waterdruk was al niet zo heel best (bevestigde de AQMOS-monteur ook toen hij onder mijn kraan voelde), dan helpt die ontharder natuurlijk niet. Hoe spannend is het om zelf deze er nog tussen te plaatsen: https://www.aqmos.nl/shop...,6273,6274,6275,6284,6283

Liefst had ik het direct door AQMOS laten doen, maar dat is nu te laat natuurlijk :-(

Ik lees hier wel dat dat ding het nodige geluid maakt (logisch, het is een pomp), maar hoe erg is dat? Hij zou hier in de meterkast komen te hangen, ik zit niet echt te wachten op een geluid dat in mijn hele woning te horen is als iemand een kraan opendraait ;)

[ Voor 5% gewijzigd door posttoast op 11-03-2026 16:46 ]

omniscale.nl

• AUijtdehaag
  • Niet online
@posttoast
Met dat model geen ervaring mee, maar deze zijn stil.
Werkt ook alleen als je water pakt

• posttoast
AUijtdehaag schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:12:
@posttoast
Met dat model geen ervaring mee, maar deze zijn stil.
Werkt ook alleen als je water pakt
Dank! En installeer ik deze dan áchter de ontharder?

omniscale.nl

• AUijtdehaag
  • Niet online
@posttoast
Nee voor.
Je wilt niet dat de ontharder onderdruk krijgt ivm regeneratie

• posttoast
AUijtdehaag schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:13:
@posttoast
Nee voor.
Je wilt niet dat de ontharder onderdruk krijgt ivm regeneratie
Ik lees het nu in een oud bericht van jou ook inderdaad. Helder :)

omniscale.nl

• QuestionMarc
QuestionMarc schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:59:
Nog een update over mijn LESS-15: het viel me eigenlijk op dat er zout verdween uit de bak tussen de regeneraties en dat de bak elke keer behoorlijk vol met water stond. Het regelventiel bleek dus ook defect, want die vulde continu een kleine hoeveelheid water bij in de zoutbak.
AQMOS heeft een nieuwe regelunit gestuurd en nu is alles (eindelijk) OK, ik vraag me alleen wel af waar al het zout naartoe is gegaan:? Er zit een kleine opening in de vloer achter de waterontharder, ik hoop niet dat daar 15 kg zout in terecht gekomen is.
Resume niet zo'n goede eerste indruk over het apparaat, maar gelukkig is het wel zonder gezeur opgelost.

• Aquaman
QuestionMarc schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:44:
[...]

Nog een update over mijn LESS-15: het viel me eigenlijk op dat er zout verdween uit de bak tussen de regeneraties en dat de bak elke keer behoorlijk vol met water stond. Het regelventiel bleek dus ook defect, want die vulde continu een kleine hoeveelheid water bij in de zoutbak.
AQMOS heeft een nieuwe regelunit gestuurd en nu is alles (eindelijk) OK, ik vraag me alleen wel af waar al het zout naartoe is gegaan:? Er zit een kleine opening in de vloer achter de waterontharder, ik hoop niet dat daar 15 kg zout in terecht gekomen is.
Resume niet zo'n goede eerste indruk over het apparaat, maar gelukkig is het wel zonder gezeur opgelost.
Beste @QuestionMarc ,
1 liter water kan ongeveer 330 gram zout oplossen, dan is het verzadigd.
Als er echter vers water bijkomt - door een lekkage - dan zal er ook telkens zout opgelost worden. Zodoende vermindert de hoeveelheid zout in de zoutbak.
Dit teveel zoutwater is dan mee opgezogen met de eerstvolgende regeneratie, met eventueel een risico dat er onvoldoende 'nagespoeld' wordt met de vooraf ingestelde tijden waardoor er kans bestaat dat je een zoutsmaak kunt hebben de eerste liters na een regeneratie.
Maar dit is intussen al deskundig opgelost door de vervanging van het betrokken defecte onderdeel. Goed van @AQMOS toch! :*)

Aquaman

• QuestionMarc
Klopt, het is allemaal opgelost, maar heeft me wel 2 weken klooien gekost met lekkende slangen en zout water dat ik maar opving in een wasteil.

• Fjerpje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-03 00:30
Hoi, hoi,

Wij overwegen een waterontharder. Met name voor de tere huidjes van onze kinderen en geen kalkaanslag op de glazen douchedeur zien we ook wel zitten. Ik ben echter naar de risico’s en de jaarlijkse kosten aan het kijken.

Qua risico’s heb ik het nodige gevonden:Dat stelt me niet echt gerust. Daarnaast ook het risico op meer microplastics door de kunststof componenten waarlangs het water stroomt in de waterontharder. Als ik verder de intro van dit topic lees, waarin de mogelijke risico’s soort van gebagatelliseerd worden, dan zie ik dat de bron een verkoper is van waterontharders. Dat voelt een beetje als: “wij van wc eend bevelen wc eend aan”

Kan iemand me geruststellen? Daarnaast de vraag welke ontharder je dan zou moeten hebben die de risico’s, zoveel mogelijk wegneemt?

[ Voor 3% gewijzigd door Fjerpje op 12-03-2026 20:22 ]

• Calypso
  • Laatst online: 22:31
Fjerpje schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:10:
Wij overwegen een waterontharder. Met name voor de tere huidjes van onze kinderen en geen kalkaanslag op de glazen douchedeur zien we ook wel zitten. Ik ben echter naar de risico’s en de jaarlijkse kosten aan het kijken.

Dat stelt me niet echt gerust. Daarnaast ook het risico op meer microplastics door de kunststof componenten waarlangs het water stroomt in de waterontharder.

Kan iemand me geruststellen? Daarnaast de vraag welke ontharder je dan zou moeten hebben die de risico’s, zoveel mogelijk wegneemt?
Hier iemand die binnenkort een ontharder gaat installeren. In onze omgeving hebben een paar mensen een ontharder (naar tevredenheid) en wij filteren ons water voor de waterkoker/koffiezetapparaat al een aantal jaar.

Geruststellen, tja, dat is een lastige. Als je nu twijfelt zou ik zeggen: "bij twijfel niet inhalen". De punten die je aanhaalt qua risico, die bestaan. Het wegwuiven zoals Kassa het doet overkomen door Remon vind ik niet correct - er staat een apparaat tussen wat een duidelijke bron kan zijn, doe niet alsof het zomaar iets anders kan zijn - ga er vanuit dat het jouw apparaat is en onderzoek het. Wordt de klant geholpen, en als leverancier leer je er hopelijk van.

Mijn mening is dat je een waterontharder gewoon goed moet onderhouden - net zoals alles wat je tot je neemt. Een pan was je ook na gebruik - een waterontharder moet je regelmatig laten regeneren en reinigen om de kans op bacterievorming te minimaliseren. Ik kan niet beoordelen of de mijnheer in de reportage dat gedaan heeft. Wij hebben een boiler(vat) voor warm water; die moet ook om de paar weken even flink opgestookt worden tegen legionella. Dat kan ik ook uitzetten "want de kans is klein en kost enkel geld" - maar dan moet ik niet verontwaardigd zijn wanneer er alsnog legionella ontstaat.

Microplastics, tja, het kan natuurlijk altijd. Ik schat de kans redelijk laag in. Een paar jaar geleden is de wateraansluiting hier in huis vervangen, en daar zijn ook kunststof buizen binnen gebracht - en dat komt over een grotere lengte (dus meer oppervlakte) om daar microplastics mee te nemen.

Als je echt bezorgd bent over inname, maar toch wilt douchen/wassen/enkele andere zaken kun je misschien een ontharder plaatsen die maar een deel van je waterverbruik onthard - precies voor die toepassingen. Dat zou voor mij bijvoorbeeld kunnen door op een bepaalde plek een leiding te onderbreken (en dus niet net na de watermeter) - dat zal geen makkelijke oplossing zijn en verhoudingsgewijs wat duurder, maar wellicht is het een compromis om het beste van 2 werelden te nemen.

Wat ik jammer vond aan de reportage is dat er net gedaan wordt alsof het in Nederland weinig brengt om een waterontharder te hebben terwijl (bijna) iedereen die er 1 heeft je de voordelen zo op kan noemen - ondanks dat we geen mega hard water hebben. Ja, de voordelen zijn groter wanneer je echt hard water zou hebben, dat klopt.

Ieder moet de keuze en afweging zelf maken - dat geldt ook voor jou. En twijfel je, zet dan even op een rij wat de voor- en nadelen zijn, hoe zeker die zijn en hoe zwaar die voor je wegen. Dan kun je onderzoek doen naar de meest zwaarwegende voor- en nadelen om te toetsen in hoeverre die ook echt zo zijn. Want de douchedeur zal nooit 100% streeploos worden door alleen een waterontharder - er zijn meer stoffen dan alleen kalk in water die daarvoor kunnen zorgen.

• LuKiE_NL
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:22
Nu heb ik in het topic al wat berichten gelezen over geluid tijdens het regenereren.
Wij hebben hier een waterontharder staan van de inmiddels verdwenen Goedkopewaterontharder (WTR Ceramic High End) en merken ook dat het regenereren veel geluid produceert. Zo’n snijdend geluid waar we ‘s nachts van wakker worden.
Maar vanwege onregelmatige werktijden is het eigenlijk niet wenselijk om de regeneratie overdag te zetten.
Is daar iets aan te doen? En heeft een ‘stroomloze’ ontharder zoals een aquacell daar ook last van? We zitten er toch wel over na te denken om over te stappen vanwege het geluid.

EDIT: blijkbaar heeft Goedkopewaterontharders een doorstart gemaakt?

[ Voor 8% gewijzigd door LuKiE_NL op 13-03-2026 10:43 ]

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:24
Fjerpje schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:10:
Hoi, hoi,

Qua risico’s heb ik het nodige gevonden:Dat stelt me niet echt gerust. Daarnaast ook het risico op meer microplastics door de kunststof componenten waarlangs het water stroomt in de waterontharder. Als ik verder de intro van dit topic lees, waarin de mogelijke risico’s soort van gebagatelliseerd worden, dan zie ik dat de bron een verkoper is van waterontharders. Dat voelt een beetje als: “wij van wc eend bevelen wc eend aan”

De bacterie issue is heel klein als je gewoon netjes hem automatisch laat regenereren en het zout goed op peil houdt.
De microplastics is wel grappig, aangezien tegenwoordig veel waterleidingen ook PEX zijn en dus ook kunststof van binnen.

Wat je ook niet moet vergeten is dat in Nederland waterontharders niet gemeengoed zijn, maar in andere landen ze veel meer gebruikt worden. In Amerika is het bijvoorbeeld bijna standaard om een waterontharder te hebben. Je kan er van uit gaan, of niet :+, dat ze ook daar onderzoek doen.
Je waterdruk verlaagd inderdaad, als de druk te laag is moet je een druk verhoger ervoor zetten.
Metaaldeeltjes die oplossen in het water doordat het water niet meer hard is? Een ontharder haalt juist metaaldeeltjes uit het water (vanaf de waterleiding van de straat). Als je ontharder niet optijd regenereert dan zouden die opgevangen metaaldeeltjes in het hars misschien weer vrijkomen? Maar dat lijkt me vergezocht.

Maar ik ben geen expert.

[ Voor 12% gewijzigd door Kodess op 13-03-2026 10:49 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Het wordt geen Less-15 lees ik net op de site van Aqmos.
Door een defect is dit product tijdelijk niet leverbaar (4-8 weken)
Wij adviseren de R2D2-48 ter vervanging

• posttoast
Speedyace schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:39:
Het wordt geen Less-15 lees ik net op de site van Aqmos.
Door een defect is dit product tijdelijk niet leverbaar (4-8 weken)
Wij adviseren de R2D2-48 ter vervanging
Een defect? Ik hoop niet dat dat ook geldt voor het model dat hier woensdag geplaatst is :D

omniscale.nl

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

posttoast schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 22:15:
[...]

Een defect? Ik hoop niet dat dat ook geldt voor het model dat hier woensdag geplaatst is :D
Ik ben bang van wel. Ik heb ergens op het forum gelezen dat de vlotters blijven hangen

• posttoast
Nou, ik weet niet of het ermee te maken heeft, maar ik heb een aardige plas water in mijn meterkast liggen :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_UXjZIVrEFWshubqROt8LLZCHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/00uB3ep3K5ZhImMfCwBVyJdl.jpg?f=fotoalbum_large

Het stroomt uit dat "kraantje". Op de foto zie je er ook een straaltje water uitlopen. Ik heb die een klein beetje gedraaid en dat zorgt er in ieder geval voor dat het minder hard stroomt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIqX8wC1UttP1r3EPea3VlAn2F8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43Mg99DJJB0zZCUBSN6ZSWmT.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje vervelend dit. Ik zal maandag @AQMOS even bellen, maar heeft iemand hier een idee wat dit kan zijn? Waar is dit kraantje überhaupt voor?

Edit: het water is behoorlijk zout wat eruit komt, ik heb nu ook een aanslag van zout aan de binnenkant van mijn meterkastdeur...

[ Voor 5% gewijzigd door posttoast op 14-03-2026 14:16 ]

omniscale.nl

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:18
Is dat niet de aansluiting van de overloop ? Hier een ander model en dan zit er een slang aan naar het riool.

Als de vlotter niet goed afsluit loopt je zoutbak vol en komt het daar eruit.

Heb je een externe bypass? Zoja dan de ontharder afsluiten zodat er niet meer lekkage optreedt.

[ Voor 47% gewijzigd door Erwin_83 op 14-03-2026 14:54 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• gjcvro
posttoast schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:31:
Nou, ik weet niet of het ermee te maken heeft, maar ik heb een aardige plas water in mijn meterkast liggen :(

[Afbeelding]

Het stroomt uit dat "kraantje". Op de foto zie je er ook een straaltje water uitlopen. Ik heb die een klein beetje gedraaid en dat zorgt er in ieder geval voor dat het minder hard stroomt:

[Afbeelding]

Beetje vervelend dit. Ik zal maandag @AQMOS even bellen, maar heeft iemand hier een idee wat dit kan zijn? Waar is dit kraantje überhaupt voor?

Edit: het water is behoorlijk zout wat eruit komt, ik heb nu ook een aanslag van zout aan de binnenkant van mijn meterkastdeur...
Zo te zien uit de overloop. Normaal zou daar niets uit moeten komen. Heb je een regelblok met bypass? Dan zou je eventueel de waterontharder uit kunnen schakelen en de druk er af halen totdat je contact hebt gehad.

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:53

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Lijkt mij ook de overloop het is geen kraantje maar een aansluiting hier kan een slang op die je naar de afvoer laat lopen. Als je in de zoutbak kijkt staat het water waarschijnlijk ook veel hoger dan normaal mogelijk is je vlotter blijven hangen.

zie ook https://waterontharderkiezen.nl/overloop-beveiliging-zoutbak

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

• posttoast
Geen idee of ik een externe bypass heb :?

Ik ben nu even niet meer thuis, vanavond wel weer. Wat kan ik nu het beste doen? Die twee kranen bovenaan de LESS allebei dichtdraaien? Wel balen dit zeg… en gek dat er geen slang aan dat kraantje zit.

[ Voor 10% gewijzigd door posttoast op 14-03-2026 15:51 ]

omniscale.nl

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:07
Dit is de overloop voor als er te veel water in de zoutbak komt. Heb ook al een keer gehad dat de gang blank stond met zout water.

Vermoedelijk een probleem met je vlotter. Maar beter zou zijn als Aqmos die overloop ook meeneemt bij de installatie en daar gewoon even een slang opdrukt en met een y stuk en meeneemt naar de afvoer. Dat is dan uiteraard wel afhankelijk van hoe hoog je afvoer zit.

• lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:07
Overloop wordt best altijd aangesloten, ja.
Precies voor deze defecten.
Maar kan niet met een y-stuk. Dit is namelijk een gravitaire afvoer. Hence overloop. Die moet apart tot de afvoer lopen. Want je pekel water afvoer is onder druk.

• posttoast
Nou, da's lekker thuis komen. Weer een laag zout water onderin mijn meterkast en op alles zit een laag zoutkristallen... :(

Is er iets dat ik kan doen met die vlotter? Hem lostrekken ofzo? Die zoutbak staat inderdaad vol met water. Hopelijk kan @AQMOS dit snel fixen als ik ze maandag bel, want dit is wel echt vervelend.

[ Voor 5% gewijzigd door posttoast op 14-03-2026 21:44 ]

omniscale.nl

• gjcvro
posttoast schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:37:
Nou, da's lekker thuis komen. Weer een laag zout water onderin mijn meterkast en op alles zit een laag zoutkristallen... :(

Is er iets dat ik kan doen met die vlotter? Hem lostrekken ofzo? Die zoutbak staat inderdaad vol met water. Hopelijk kan @AQMOS dit snel fixen als ik ze maandag bel, want dit is wel echt vervelend.
Heb je ergens zo'n kraan zitten?
https://www.aqmos.nl/shop...,3576,3577,3578,3579,3580

• posttoast
Nope. Dit is hoe het er bij mij uitziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/in7dBUP7BEJ7un49aZSP5etWuzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tyuV89DgEGKNhziD2kKsvRzi.jpg?f=fotoalbum_large

omniscale.nl

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:57
posttoast schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:46:
[...]

Nope. Dit is hoe het er bij mij uitziet:

[Afbeelding]
Ik heb een ander model maar:
als je die twee rode kraantjes draait kun je de hele waterontharder toch bypassen&afsluiten? Dan heb je misschien wel hard water, maar ben je wel tijdelijk van het probleem af?

• posttoast
Evo X schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:49:
[...]

Ik heb een ander model maar:
als je die twee rode kraantjes draait kun je de hele waterontharder toch bypassen&afsluiten? Dan heb je misschien wel hard water, maar ben je wel tijdelijk van het probleem af?
Daar lijkt het inderdaad op (heb de handleiding erbij gepakt). Ik ga dat maar doen dan.

omniscale.nl

Pagina: 1 ... 129 130 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.