Fjerpje schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:10:
Wij overwegen een waterontharder. Met name voor de tere huidjes van onze kinderen en geen kalkaanslag op de glazen douchedeur zien we ook wel zitten. Ik ben echter naar de risico’s en de jaarlijkse kosten aan het kijken.
Dat stelt me niet echt gerust. Daarnaast ook het risico op meer microplastics door de kunststof componenten waarlangs het water stroomt in de waterontharder.
Kan iemand me geruststellen? Daarnaast de vraag welke ontharder je dan zou moeten hebben die de risico’s, zoveel mogelijk wegneemt?
Hier iemand die binnenkort een ontharder gaat installeren. In onze omgeving hebben een paar mensen een ontharder (naar tevredenheid) en wij filteren ons water voor de waterkoker/koffiezetapparaat al een aantal jaar.
Geruststellen, tja, dat is een lastige. Als je nu twijfelt zou ik zeggen: "bij twijfel niet inhalen". De punten die je aanhaalt qua risico, die bestaan. Het wegwuiven zoals Kassa het doet overkomen door Remon vind ik niet correct - er staat een apparaat tussen wat een duidelijke bron kan zijn, doe niet alsof het zomaar iets anders kan zijn - ga er vanuit dat het jouw apparaat is en onderzoek het. Wordt de klant geholpen, en als leverancier leer je er hopelijk van.
Mijn mening is dat je een waterontharder gewoon goed moet onderhouden - net zoals alles wat je tot je neemt. Een pan was je ook na gebruik - een waterontharder moet je regelmatig laten regeneren en reinigen om de kans op bacterievorming te minimaliseren. Ik kan niet beoordelen of de mijnheer in de reportage dat gedaan heeft. Wij hebben een boiler(vat) voor warm water; die moet ook om de paar weken even flink opgestookt worden tegen legionella. Dat kan ik ook uitzetten "want de kans is klein en kost enkel geld" - maar dan moet ik niet verontwaardigd zijn wanneer er alsnog legionella ontstaat.
Microplastics, tja, het kan natuurlijk altijd. Ik schat de kans redelijk laag in. Een paar jaar geleden is de wateraansluiting hier in huis vervangen, en daar zijn ook kunststof buizen binnen gebracht - en dat komt over een grotere lengte (dus meer oppervlakte) om daar microplastics mee te nemen.
Als je echt bezorgd bent over inname, maar toch wilt douchen/wassen/enkele andere zaken kun je misschien een ontharder plaatsen die maar een deel van je waterverbruik onthard - precies voor die toepassingen. Dat zou voor mij bijvoorbeeld kunnen door op een bepaalde plek een leiding te onderbreken (en dus niet net na de watermeter) - dat zal geen makkelijke oplossing zijn en verhoudingsgewijs wat duurder, maar wellicht is het een compromis om het beste van 2 werelden te nemen.
Wat ik jammer vond aan de reportage is dat er net gedaan wordt alsof het in Nederland weinig brengt om een waterontharder te hebben terwijl (bijna) iedereen die er 1 heeft je de voordelen zo op kan noemen - ondanks dat we geen mega hard water hebben. Ja, de voordelen zijn groter wanneer je echt hard water zou hebben, dat klopt.
Ieder moet de keuze en afweging zelf maken - dat geldt ook voor jou. En twijfel je, zet dan even op een rij wat de voor- en nadelen zijn, hoe zeker die zijn en hoe zwaar die voor je wegen. Dan kun je onderzoek doen naar de meest zwaarwegende voor- en nadelen om te toetsen in hoeverre die ook echt zo zijn. Want de douchedeur zal nooit 100% streeploos worden door alleen een waterontharder - er zijn meer stoffen dan alleen kalk in water die daarvoor kunnen zorgen.