Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 124 125 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-10 10:46
Farabi schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:37:
[...]

Ik wil dit zonder een CA keerklep doen. Heeft het dan alsnog nut? kan er eventueel een beschadiging ontstaan door de extra harde druk?
Ik twijfel ook om een drukverhoger tussen te zetten.
Maar ben ook bang voor schade aan de leidingen welke niet allemaal nieuw zijn. (huis is uit 1890)
Of valt dit wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-10 23:23

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@timbe
Het gaat geen persleiding worden, hè…
Je voegt ca. 1 bar (?) toe aan de druk, die dan nog steeds ruim binnen de gebruikelijke range valt. Je moet het niet doen als het water nu al hard uit je kranen spuit…

Aan de andere kant: ik doe het niet omdat ik voor waterbesparing ben en met een hogere druk gebruik je ook weer iets meer water, vooral tijdens douchen.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:18
Hoe werkt zo'n drukverhoger zonder vat eigenlijk? Ik snap dat hij aan de perszijde wat extra druk je eigen leidingnetwerk in perst, maar hoe zit dat dan aan de zuigzijde? Gaat hij dan harder 'trekken' aan het water dat het huis binnenkomt? Krijg je dan geen (licht) vacuüm aan die kant?

Of zit ik helemaal op het verkeerde spoor? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:50
Hippe Lip schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:12:
@timbe
Het gaat geen persleiding worden, hè…
Je voegt ca. 1 bar (?) toe aan de druk, die dan nog steeds ruim binnen de gebruikelijke range valt. Je moet het niet doen als het water nu al hard uit je kranen spuit…

Aan de andere kant: ik doe het niet omdat ik voor waterbesparing ben en met een hogere druk gebruik je ook weer iets meer water, vooral tijdens douchen.
Tenzij je nu gewoon langer bezig bent om je af te spoelen omdat je van druppel naar druppel moet springen 8)

Wat vervelender is dat je vaak wel meer dan voldoende waterdruk hebt, maar dat wordt dan opgevreten door de waterbesparende maatregelen in de kraan of douchekop. En omdat weer te overwinnen heb je weer meer druk nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

En zo blijf je in kringetjes rondlopen.
Je spaart zo uiteindelijk (vrijwel) geen water en al helemaal geen geld. :+

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-10 14:45
Ik heb een jaar geleden een Less 15 + montageblok laten installeren door Aqmos. Vanaf het begin heb ik het bypass ventiel van de Less gebruikt om een resthardheid van 2 a 3 dH te verkrijgen. Omdat de bediening van dit ventiel erg omslachtig gaat heb ik besloten om dit vanaf nu met het montageblok te doen.
Maar eerste wilde ik even een tijdje kijken hoe 0 dH water zou bevallen.

Daarvoor heb ik de bypass van zowel de Less als het montageblok helemaal dicht gedraaid. Na een regeneratie had ik netjes 0 dH (met een druppelset werd het water groen na 1 druppel). Na 9 dagen, 1 dag voor de regeneratie, heb ik opnieuw gemeten. Na 3 druppels werd het water pas groen. Volgens de Less was er nog 0.93 m3 'capaciteit' over. Ik heb alle instellingen bekeken en die staan ingesteld zoals Aqmos ze adviseert. De inkomende hardheid stond op 9 dH ingesteld en, volgens de website van Vitens, heb ik hier 10.1 dH. Deze hardheid heb ik vervolgens ingesteld in de Less en daarna werd de resterende capaciteit direct aangepast naar 0.53 m3.

Iemand enig idee waarom de capaciteit niet volledig benut kan worden? En wat kan ik hier nu het beste aan doen? Ik heb de afgelopen regeneraties gekeken of het pekelwater wel goed wordt opgezogen (naar aanleiding van de vlotter issues in dit topic). Dit lijkt allemaal prima. Na een regeneratie wordt de zoutbak netjes gevuld met water tot hetzelfde niveau. En tijdens de regeneratie wordt alles, op een heel klein laagje na, opgezogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-10 17:10

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
Beste Tweakeraars,

Zouden enkele van jullie offertes van waterontharders willen doorsturen naar mp[at]aqmos.nl?
Ik ben benieuwd naar hoe wij verhouden t.o.v. anderen op https://offertemaster.ai/ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-10 20:47
Wij staan op het punt binnenkort de aanschaf te doen van waarschijnlijk de less15, ik overweeg te wachten tot Black Friday of kerst aanbiedingen oid. Was dit eerdere jaren de moeite?

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:01
ron36 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:29:
Wij staan op het punt binnenkort de aanschaf te doen van waarschijnlijk de less15, ik overweeg te wachten tot Black Friday of kerst aanbiedingen oid. Was dit eerdere jaren de moeite?
Voor zover ik weet doen ze dat bij @AQMOS helemaal niet. Ze zeggen zelf "scherp" te zijn en eigenlijk niet echt korting te kunnen geven. Behalve een zakje zout misschien. Maar ook dat kan eigenlijk alleen als je iemand klant maakt bij hun en zelf ook een ontharder via hun hebt gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

ron36 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:29:
Onze korting is dat als je voor 01/01/2026 koopt, je geen prijsverhoging hebt ;)

AQMOS Duitsland gaat volgens mij wel kortingen houden op de R2D2-serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:15
@AUijtdehaag ik probeer mijn Clack Reader te updaten.
Ik gebruikte altijd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
packages:
  remote_package:
    url: https://github.com/fonske/clack-reader-v4
    ref: ws1
    refresh: 0s
    files: [ 
      esphome/clack_ws1/.clack-base.yaml,
      esphome/clack_ws1/.tof2.yaml,
      esphome/clack_ws1/.waterflow.yaml,
      esphome/clack_ws1/.clack-optional.yaml,
      esphome/clack_ws1/.clack-labels-nl.yaml,
      esphome/clack_ws1/board-esp32-atom-s3.yaml,
    ]

Maar deze bestaat niet meer. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joerytech
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-10 22:46
Ik heb een gebruikte Sensorsoft uit 2018 gekocht, hoe kan ik testen zonder hem helemaal aan te sluiten of hij goed functioneerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Flappie schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:57:
@AUijtdehaag ik probeer mijn Clack Reader te updaten.
Ik gebruikte altijd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
packages:
  remote_package:
    url: https://github.com/fonske/clack-reader-v4
    ref: ws1
    refresh: 0s
    files: [ 
      esphome/clack_ws1/.clack-base.yaml,
      esphome/clack_ws1/.tof2.yaml,
      esphome/clack_ws1/.waterflow.yaml,
      esphome/clack_ws1/.clack-optional.yaml,
      esphome/clack_ws1/.clack-labels-nl.yaml,
      esphome/clack_ws1/board-esp32-atom-s3.yaml,
    ]

Maar deze bestaat niet meer. Klopt dat?
Even deze toevoegen aan je addons repositories
https://github.com/khenderick/esphome-legacy-addons
En dan op een vorige versie draaien.
Laatste tijd lijkt esphome behoorlijk fout te gaan met de updates als ik het voorzichtig mag uitdrukken.

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-10-2025 19:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
joerytech schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:45:
Ik heb een gebruikte Sensorsoft uit 2018 gekocht, hoe kan ik testen zonder hem helemaal aan te sluiten of hij goed functioneerd?
Gardena koppelingen erop en buiten even regenereren?
En dan hardheid meten?

Maar als die lang heeft stilgestaan zou ik hem uberhaupt niet meteen aansluiten ivm bacterien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-10 18:25
Sinds kort aan het kijken voor een waterontharder. Veel aanbieders online.
Hier lijkt het vooral over Aqmos te gaan. Sponsoren ze dit hier haha
Aquacel leek me iets bekend maar lees er weinig van. En dan de prijzen die zo uiteenlopen. Wat lastig allemaal zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:07

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

wesley2004 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:26:
Aquacel leek me iets bekend maar lees er weinig van. En dan de prijzen die zo uiteenlopen. Wat lastig allemaal zeg!
Even topicstart doornemen en je bent up to date.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
PeepPeepPeep schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:36:
[...]

Even topicstart doornemen en je bent up to date.
Zeker gelezen maar best lastig kiezen hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:52
Flatisa schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:27:
Mijn waterontharder, de WTR Ceramic Premium 15 lekt helaas bij het resthardheidsventiel. Leverancier is voorlopig niet te bereiken (ik lees op internet en hoorde ook van iemand dat ze tegenwoordig moeizaam bereikbaar zijn..).
Iemand een idee of er ergens anders een reserve-onderdeel te koop is? Gelukkig is er een bypass dus het lekken is in ieder geval gestopt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even hierop nog terugkomend. Via Aqmos een nieuwe stelschroef ontvangen maar helaas bleef het lekken. Vervolgens telfontape gebruikt en om de draadschroef heen gedaan (2 rondjes, teveel werkt ook niet goed). Het bleef vervolgens nog heel minimaal lekken (een druppel per paar uur misschien), maar na een dag of twee is het gestopt. Toen ik de resthardheid weer wat hoger wilde instellen lekte het weer, dus toen maar gewoon de schroef volledig dichtgedraaid, dan lekt die niet.

Volgens mij kun je de resthardheid ook gewoon tweaken door de bypass wat te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:00
wesley2004 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:26:
Ja je zou het bijna denken dat Aqmos hier een dikke vinger in de pap heeft maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Ik heb een Aquacell en daar kan ik ook van alles over vertellen maar de Aqmos liefhebbers zijn met meer en dus is daar mer over te lezen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gjcvro
No Hands schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 16:53:
[...]

Ja je zou het bijna denken dat Aqmos hier een dikke vinger in de pap heeft maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Ik heb een Aquacell en daar kan ik ook van alles over vertellen maar de Aqmos liefhebbers zijn met meer en dus is daar mer over te lezen.
Denk dat je eerder moet zien dat aqmos de moeite neemt om hier vragen te beantwoorden. Weinig andere fabrikanten zien daar brood is dus zijn ze er niet. Forum is open voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquaman
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:41
joerytech schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:45:
Beste joerytech,
Je zou bijvoorbeeld vanuit een dubbele dienstkraan een flexibel kunnen aansluiten op de ingang van de Sensorsoft en op de uitgang een andere flexibel met een stopkraan op.
Dan heb je de mogelijkheid om water af te nemen en te testen.
Je kan, als je de afvoer ook kan aansluiten, zelfs een regeneratie laten uitvoeren om zeker te zijn dat alles functioneert.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
Hallo,

Ik heb een LESS-20 nu zon 6 maanden ingebruik en dat bevalt prima.
Maar bedacht me net dat ik mischien ook eens met Harsreiniger moet spoelen om de werking goed te houden.
Hoe veel moet ik gebruiken ongeveer?
Gooi ik dit in de zoutbak en klaar?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artisyy
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 25-10 20:12
Ik ben aan het kijken om een LESS-15 te kopen. Met het zicht op reinigen, had ik graag eentje met los zoutvat. Ik kan het precies niet meteen vinden op hun website? Of moet ik daar voor mailen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
Ik heb maar een aanvraag gedaan bij aqmos voor meer info welke te kiezen. Vind het erg lastig, ook na lezen hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:46
Hoi,
Ik heb wat vragen over de Less-15:
* De Less-20 is een paar tientjes duurder, is het niet handig om voor de zekerheid deze te nemen?
* Heb ik het goed begrepen dat ik de Less-15 met Home Assistant kan uitlezen?
* De ontharder komt in de kelder, de afvoer zit ongeveer een meter hoger. lukt dat?
* Ik kan een aansluitset bijbestellen, maar daarbij zit niet die bypas blok dacht ik? wel handig om die te installeren toch? ik bedoel dat blok met die 3 kranen.
* Dan lees ik nog iets over de drukverhoger, maar die is niet altijd nodig. Eerst maar zonder proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Robbie-1 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:46:
Hoi,
* De Less-20 is een paar tientjes duurder, is het niet handig om voor de zekerheid deze te nemen?
* De ontharder komt in de kelder, de afvoer zit ongeveer een meter hoger. lukt dat?
* Ik kan een aansluitset bijbestellen, maar daarbij zit niet die bypas blok dacht ik? wel handig om die te installeren toch? ik bedoel dat blok met die 3 kranen.
* Dan lees ik nog iets over de drukverhoger, maar die is niet altijd nodig. Eerst maar zonder proberen?
- nee, niet als je het niet nodig hebt
- ja, met een extra module, hier op het forum te vinden bij @AUijtdehaag
- ja, alleen de overstroom beveiliging is drukloos, die loopt dan wel de kelder in. Ik heb die gok genomen.
- ja
- ja
8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquaman
timbe schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:57:
Hallo,

Ik heb een LESS-20 nu zon 6 maanden ingebruik en dat bevalt prima.
Maar bedacht me net dat ik mischien ook eens met Harsreiniger moet spoelen om de werking goed te houden.
Hoe veel moet ik gebruiken ongeveer?
Gooi ik dit in de zoutbak en klaar?

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Beste timbe,
Dit staat op de website van Aqmos over de harsreiniger:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/en0q_y2oADjl5k6vEprq1tGqxT8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S4V6I6fsTT4goIw0LA3COiML.png?f=fotoalbum_large

Aquaman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquaman
Robbie-1 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:46:
Hoi,
Beste Robbie,
* het is niet aan te raden om een toestel te nemen dat overgedimensioneerd is.
* ja, zoals reeds aangegeven door gjcvrd, met een extra module, hier op het forum te vinden bij @AUijtdehaag
* de waterontharder kan zijn afvoerwater gerust tot 2 meter hoog wegduwen.
* er is standaard GEEN bypass voorzien, dus heb je de keuze tussen de twee varianten.
* als er voldoende druk aanwezig is, kan je dit gerust eerst zonder bijkomende drukverhoger proberen.

Aquaman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:00
2 koffie kopjes is nogal een vaag en breed begrip..
Volgens de duitse Aqmos website:
Funktionsweise des Resin Clean - Ionenaustauscher-Harz-Reiniger
Es werden pro Liter Ionenaustauscher-Harz 10 ml des Ionenaustauscher-Harz-Reinigers „Resin Clean“ hinzugegeben.
Anwendung: 10 ml pro Ionenaustauscher. Gießen Sie das Konzentrat direkt in das Solerohr.
(Beispiel: 200 ml pro 20 Liter Ionenaustauscher.)

10ml per liter hars. Dus voor een 20l hars ontharder 200ml harsreiniger toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
Aquaman schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 07:46:
[...]

Beste timbe,
[Afbeelding]

Aquaman
Bedankt voor je reactie,

Dit had ik al gelezen, maar 2 kopjes vind ik zo raar.(vaag)
Ik neem aan dat het per grote van de hars cilinder toch anders zou moeten zijn?
Daarnaast vroeg ik me af of ik zelf geen regeneratie moet laten doen inplaats van wachten?
Of heeft dit geen invloed op de smaak van het water tot die automatische regeneratie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

timbe schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:35:
[...]

Bedankt voor je reactie,

Daarnaast vroeg ik me af of ik zelf geen regeneratie moet laten doen inplaats van wachten?
Of heeft dit geen invloed op de smaak van het water tot die automatische regeneratie?
Per liter hars 10-20ml harsreiniger :)
Maar officieel zou dit ook nog afhangen van je waterkwaliteit, maar dat maakt het onnodig complex.

Het beste is om gelijk een regeneratie in te starten, maar het kan geen kwaad om te wachten op een regeneratie. Belangrijkste is dat je de reiniger nooit mixt met andere chemicaliën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
Die drukverhoger vind ik ook lastig om te bepalen of dat nodig is. Nu met douchen denk ik weleens goh zou harder kunnen. Of zou dat komen door alle kalk in leidingen en kranen enzo?
Iemand ervaring of druk verhoger veel geluid maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:54
Beste allen,

Ik ben al een tijdje aan het meelezen omdat ik interesse heb in een waterontharder en heb mijn oog laten vallen op Aqmos. Ik heb nog twee vragen:

1. We gebruikten afgelopen jaar 129m3 water, wegens opgroeiende kinderen zal dat de komende jaren gaan toenemen. De kinderen zijn nu nog klein en douchen twee keer per week maar dat zal over een paar jaar vrijwel dagelijks gaan worden. Het verbruik zal dan dus flink toenemen. Als ik kijk naar een douchebeurt van 10 minuten, dan is dat per jaar ~25 a 50m3. En dat keer twee kinderen, is 50 a 100 m3 extra per jaar. Hardheid volgens Evides is hier 8,0 dH. Welke capaciteit zou ik moeten nemen? Een Less-10? Of moet ik naar een Less-15 gaan? Ik zit volgens de Aqmos website op dit moment op een benodigde capaciteit van rond de 3400 liter, dat zal naar 5000 a 5100 liter gaan als de kinderen groter worden en meer gaan douchen. Ik zit eigenlijk op de grens tussen de Less-10 (3700l capaciteit) en de Less-15 (5600l capaciteit). Is een stuk overcapaciteit onnodig of handig? Alvast voor een Less-15 gaan of voorlopig op een Less-10 houden?

2. Ik zit tevens met een dilemma mbt de plaatsing. In de meterkast is weinig ruimte en deze zit op de begane grond naast mijn werkkamer en de woonkamer. In de kelder (van een dijkwoning, dus met stahoogte) zit de technische ruimte. Daar staat het boilervat voor het SWW, de wasmachine en droger, etc. Het liefst zou ik de waterontharder daar willen zetten. Plek zat, makkelijk bijvullen, geen last van de herrie van een regeneratie, etc. Maarr...vanuit de meterkast loopt de waterleiding eerst de technische ruimte in de kelder in, van daaruit gaat hij naar het hele huis. Behalve de beide toiletten en de kranen in beide toiletten, die lopen vanaf de hoofdleiding met een aftakking rechtstreeks vanuit de meterkast.
Als ik die dus ook op de waterontharder wil aansluiten, dan moet ik ofwel de ontharder toch in de meterkast plaatsen, of ik moet vanuit de kelder vanaf de waterontharder een leiding trekken terug naar de meterkast en vandaar naar de toiletten. Het kan, maar is wel weer een flink eind leiding leggen. Alternatief is de toiletten en kraantjes niet op de ontharder aan te sluiten, maar ja.
Wat zoudt gij doen, in dit geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aquaman
timbe schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:35:
[...]

Bedankt voor je reactie,

Beste timbe,

De resincleaner komt niet in aanraking met jouw water dus qua smaak zal je daar niks va merken.
Het is pas tijdens de regeneratie dat dit product door de harsen in de harstank wordt gevoerd om deze te ontsmetten en een 'boost' te geven.
Het wachten op de volgende geplande regeneratie of zelf direct een regeneratie opstarten heeft dus geen enkel verschil.

Aquaman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquaman
koksie schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:57:
Beste allen,

.... Maarr...vanuit de meterkast loopt de waterleiding eerst de technische ruimte in de kelder in, van daaruit gaat hij naar het hele huis. Behalve de beide toiletten en de kranen in beide toiletten, die lopen vanaf de hoofdleiding met een aftakking rechtstreeks vanuit de meterkast.
Als ik die dus ook op de waterontharder wil aansluiten, dan moet ik ofwel de ontharder toch in de meterkast plaatsen, of ik moet vanuit de kelder vanaf de waterontharder een leiding trekken terug naar de meterkast en vandaar naar de toiletten. Het kan, maar is wel weer een flink eind leiding leggen. Alternatief is de toiletten en kraantjes niet op de ontharder aan te sluiten, maar ja.
Wat zoudt gij doen, in dit geval?
Beste koksie,

de toiletten zijn één van de 'grootverbruikers' van water in een huishouden. Per dag per persoon worden deze regelamtig doorgespoeld dus zou het jammer zijn dat deze niet met zacht water zouden werken.
De aanpassing van de leiding, vanuit de kelder naar de meterkast, zal je op langere termijn veel voordeliger uitkomen dan de toiletten op hard water later staan.

Aquaman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
Toch nog even over die drukverhoger, ik snap niet goed hoe dit kan werken.
Je krijgt toch nooit meer druk aan de uitgang, dan dat je er aan de ingang in stopt?
Wat zijn de ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Aquaman schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 07:46:
[...]

Beste timbe,
[Afbeelding]

Aquaman
hier gaven ze de tip om het in de vlotter te doen. maar in de handleiding staat dat we het in de zoutbak moeten gieten. wat is het nu eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:01
Robbie-1 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:28:
Je krijgt toch nooit meer druk aan de uitgang, dan dat je er aan de ingang in stopt?
Een echte drukverhoger gaat ook zuigen, of gebruikt een buffetvat. Dus kan wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:18
Vroeg ik me inderdaad ook al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Farabi schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:39:
[...]

hier gaven ze de tip om het in de vlotter te doen. maar in de handleiding staat dat we het in de zoutbak moeten gieten. wat is het nu eigenlijk?
Vlotterbehuizing is beter, puur zodat het niet in het zout trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@AQMOS Even de uitleg aanpassen?
Voeg harsreiniger toe
Je kunt harsreiniger tegelijk met het zout toevoegen in de zoutbak. Harsreiniger zorgt ervoor dat er geen ijzerdeeltjes in de harskern vormen. Dit bevordert de levensduur en werking van de ontharder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

De drukverhoger is eigenlijk een soort centrifugaalpomp met een impeller, een draaiend ding dat het water een flinke slinger geeft, waardoor de druk met zo’n 1,2 bar omhoog gaat.

Dat extra zetje zorgt ervoor dat het water makkelijker door je leidingen en kranen stroomt, ondanks weerstand zoals wrijving of nauwe bochten.

Zo krijg je meer liters per minuut uit je kraan of douche. De pomp zuigt bijna niet zelf, maar bouwt voort op het water dat al met druk van de leverancier komt. Het grootste deel van die extra druk, gaat op aan het overwinnen van die weerstand in je systeem, en een klein beetje helpt om het water sneller te laten stromen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Check!
@Farabi @AUijtdehaag bedankt voor de feedback. Advies is aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
AQMOS schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:07:
[...]

De drukverhoger is eigenlijk een soort centrifugaalpomp met een impeller, een draaiend ding dat het water een flinke slinger geeft, waardoor de druk met zo’n 1,2 bar omhoog gaat.

Dat extra zetje zorgt ervoor dat het water makkelijker door je leidingen en kranen stroomt, ondanks weerstand zoals wrijving of nauwe bochten.

Zo krijg je meer liters per minuut uit je kraan of douche. De pomp zuigt bijna niet zelf, maar bouwt voort op het water dat al met druk van de leverancier komt. Het grootste deel van die extra druk, gaat op aan het overwinnen van die weerstand in je systeem, en een klein beetje helpt om het water sneller te laten stromen.
kunnen we gedoe krijgen met onze waterleverancier door bijv. eventuele schade aan de leidingen? of zit dat veilig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:00
AQMOS schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:11:
[...]

Check!
@Farabi @AUijtdehaag bedankt voor de feedback. Advies is aangepast.
Misschien ook de juiste dosering overnemen van de Duitse Aqmos site ipv 2 kopjes koffie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Farabi schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:20:
[...]

kunnen we gedoe krijgen met onze waterleverancier door bijv. eventuele schade aan de leidingen? of zit dat veilig?
de hogere druk zat NA de pomp, dat zijn je eigen leidingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Hoe denk je dat een hogedrukreiniger werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
gjcvro schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:42:
[...]

de hogere druk zat NA de pomp, dat zijn je eigen leidingen...
Indien hoef ik geen zorgen te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie-1
AQMOS schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:07:
[...]

Ik las ergens dat die drukverhoger direct na de watermeter komt, en daarna dan de bypass.
Maar ik zou bij problemen ook graag die drukverhoger wileen uitschakelen, zou ik deze dan niet beter tussen de bypas en de aanvoer naar de ontharder kunnen plaatsen?
Dan zou ik in de bypass mode, gewoon de "oude" situatie herstellen.
of krijg ik dan te veel druk door de ontharder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Farabi schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:57:
[...]

Indien hoef ik geen zorgen te maken?
Hangt van je eigen spul af. De waterleverancier zal het in ieder geval worst wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Robbie-1 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:13:
[...]

Ik las ergens dat die drukverhoger direct na de watermeter komt, en daarna dan de bypass.
Maar ik zou bij problemen ook graag die drukverhoger wileen uitschakelen, zou ik deze dan niet beter tussen de bypas en de aanvoer naar de ontharder kunnen plaatsen?
Dan zou ik in de bypass mode, gewoon de "oude" situatie herstellen.
of krijg ik dan te veel druk door de ontharder?
Ik denk dat je er vooral niet teveel over na moet denken en je niet teveel zorgen moet maken. Het gaat maar om ca. één bar extra. Dat is niet zoveel, tenzij je een heel oud en krakkemikkig leidingstelsel hebt.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Wij zijn onlangs verhuisd naar Middelharnis en daar zitten we met schijnbaar een van de hardste watersoorten in Nederland, dus we willen ook aan de ontharder.

Het principe is mij duidelijk, de Aqmos Less-15 lijkt mij een prima oplossing voor een gezin van 4.
Verder ben ik een complete noob op dit gebied en val ik in de categorie, "Het moet werken en buiten het reguliere onderhoud/bijvullen etc wil ik er niet naar om hoeven kijken"

Maar nog wat vragen,
Is dat bypass blok echt nodig en wat doe je er dan mee?
Is een drukverhoger nodig? (We hebben hier uitstekende waterdruk, wordt het minder met een ontharder ertussen?

En ik zie dat we geen afvoer in onze meterkast hebben, hebben meer mensen dit en hoe hebben jullie dit opgelost?

[ Voor 8% gewijzigd door Mad-Matt op 16-10-2025 08:04 ]

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquaman
Farabi schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:39:
[...
Persoonlijk zou ik het liever in 'vlotterbuis' gieten dan zomaar op het zout.
Zo wordt het sneller gemengd met het zoutwater en niet door de zouttabletten opgenomen.

Aquaman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
Een beginnersvraag misschien, maar zit er kwaliteitsverschil in het zout? Waar haal je dit voor een goede prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Robbie-1 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:58:
Een beginnersvraag misschien, maar zit er kwaliteitsverschil in het zout? Waar haal je dit voor een goede prijs?
hornbach :)

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:15
Of Bauhaus. Volgens mij verkopen ze beide Regenit zakken van 25kg voor rond de 11 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:54
Aquaman schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:23:
[...]

Beste koksie,

de toiletten zijn één van de 'grootverbruikers' van water in een huishouden. Per dag per persoon worden deze regelamtig doorgespoeld dus zou het jammer zijn dat deze niet met zacht water zouden werken.
De aanpassing van de leiding, vanuit de kelder naar de meterkast, zal je op langere termijn veel voordeliger uitkomen dan de toiletten op hard water later staan.

Aquaman
De toiletten zijn splinternieuw, vorige jaar geplaatst, dus ik denk dat het met voordeliger zijn wel meevalt, tegen de tijd dat de toiletten en kranen door kalkaanslag kapot gaan, ben ik heel wat jaren verder denk ik. Maar ik snap je punt, ik hik alleen aan tegen al die extra meters leidingen en daarmee gepaard gaande kosten, voor twee toiletten en 2 kraantjes.

Heb je ook een inzicht in de capaciteit die ik nodig zal hebben? Of heeft iemand anders daar advies over, een LESS-10 of een LESS-15?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquaman
koksie schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 23:21:
[...]Heb je ook een inzicht in de capaciteit die ik nodig zal hebben? Of heeft iemand anders daar advies over, een LESS-10 of een LESS-15?
Rekening houdend met het meerverbruik dat je verwacht met de kinderen, zou je best direct voor een LESS-15 gaan.
Het is een overbodige kost om eerst een kleiner toetel te plaatsen wat je nadien dan toch zou moeten aanpassen, niet?

Aquaman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:00
Dat moment dat je eindelijk tijd hebt om de zwetende koppeling naar je less 15 te fixen en je een 1” pakking ring hebt ipv 3/4” 🤦‍♂️

Wel ff andere mod gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NuSg6_8CG4lmve5DOScp3UMj5jc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IdPAUjNekbvTwB12DzmTZ0Ot.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door Frantic op 18-10-2025 12:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Aangezien Goedkope Waterontharders / WTR vrij populair was hier in dit topic, even een huishoudelijke mededeling:

Het moederbedrijf, Nardis E-commerce B.V., is een paar dagen geleden failliet verklaard.

Het was volgens mij ook al eerder gepost hier dat het bedrijf al slecht bereikbaar was en dat ze de laatste tijd ook veel slechte reviews krijgen.
Webshop lijkt nog gewoon online |:(

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-10 16:24
Even een noob vraag. Inmiddels heb ik de Less-10 nu 6 weken en ik zie dat het water bijna over de zoutblokken komt.
Vind 6 weken om weer bij te vullen toch wel vrij kort. Meende ergens gelezen te hebben dat het elke 3 maand was.
Dat werd me ook aangegeven: zet gewoon in je agenda dat je over 3 maand gaat bijvullen.
Ik ben 3-4 dagen thuis en de rest bij mijn vriendin, mijn watergebruik is daardoor ook een stuk minder geworden.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/cHDmM6h5/PXL-20251020-162334525.jpg

De instructie die ik kreeg was: 100ml harsreiniger in de zoutbak gooien en daarna tot vlak onder de rand met zout vullen. Of ik kon de harsreiniger ook in de flotter gooien naast de zoutbak.

Nu kijk ik op de fles van de Aqmos harsreiniger en zie staan: 10-20ml harsreiniger per liter hars bijvullen. De Less-10 heeft 10 liter hars, dat is me helder.

Hoe doen jullie het bijvullen van het zout en de harsreiniger? En starten jullie daarna een handmatige regeneratie?
Is het bijvullen van de hars iets wat jullie standaard elke 3 maand (in de agenda staan) doen of zodra er bijgevuld moet worden? In mijn geval al na 6 weken.
Ik kan nergens een handleiding ervan vinden. Heb ook geen handleiding bij de ontharder ontvangen. Deze vond ik wel: https://www.aqmos.nl/shop...tharder-7396/document/221

[ Voor 26% gewijzigd door Binnetie op 20-10-2025 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foomers
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-10 10:28
Voor het bijvullen van het zout gooi ik elke maand een beker met zout erbij. dat is voor mij goed te doen, hoef ik niet bij te houden wanneer de laatste keer was dat ik bijgevuld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Foomers schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:46:
Voor het bijvullen van het zout gooi ik elke maand een beker met zout erbij. dat is voor mij goed te doen, hoef ik niet bij te houden wanneer de laatste keer was dat ik bijgevuld heb.
Maar eens in de hoeveel tijd stop je de harsreiniger erin? Elke 3 maand?
En na het vullen van de zout en harsreiniger, starten jullie dan ook een handmatige regeneratie? Met andere woorden, hoe kun je zien wanneer het regeneratiemoment eraan zit te komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-10 14:11

bebopper

I'm an absolute beginner...

Binnetie schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:40:
[...]

Maar eens in de hoeveel tijd stop je de harsreiniger erin? Elke 3 maand?
En na het vullen van de zout en harsreiniger, starten jullie dan ook een handmatige regeneratie? Met andere woorden, hoe kun je zien wanneer het regeneratiemoment eraan zit te komen?
Harsreiniger iedere 3-4 maanden, liefst in de vlotterbehuizing (https://www.aqmos.nl/blog...aterontharder-onderhoud-1). Regeneren kun je handmatig starten, maar je kunt ook gewoon wachten tot de volgende geplande/automatische regeneratie. Om te zien wanneer dat is moet je even kijken in de handleiding waar je dat kunt terugvinden.
Binnetie schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:55:
Even een noob vraag. Inmiddels heb ik de Less-10 nu 6 weken en ik zie dat het water bijna over de zoutblokken komt.
Vind 6 weken om weer bij te vullen toch wel vrij kort. Meende ergens gelezen te hebben dat het elke 3 maand was.
Dat werd me ook aangegeven: zet gewoon in je agenda dat je over 3 maand gaat bijvullen.
Ik ben 3-4 dagen thuis en de rest bij mijn vriendin, mijn watergebruik is daardoor ook een stuk minder geworden.
Wat is precies je vraag, of je alweer zout moet bijvullen? Zo ja dan is het antwoord: nee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
bebopper schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:19:
[...]

Harsreiniger iedere 3-4 maanden, liefst in de vlotterbehuizing (https://www.aqmos.nl/blog...aterontharder-onderhoud-1). Regeneren kun je handmatig starten, maar je kunt ook gewoon wachten tot de volgende geplande/automatische regeneratie. Om te zien wanneer dat is moet je even kijken in de handleiding waar je dat kunt terugvinden.

[...]

Wat is precies je vraag, of je alweer zout moet bijvullen? Zo ja dan is het antwoord: nee :)
Oke, dus harsreiniger bijvullen doe je ongeacht of je wel of niet zout bijvult. Tegen mij werd destijds verteld dat ik elke keer als ik zout zou bijvullen ik eerst 100ml harsreiniger in de zoutbak moet gooien en daarna tot ongeveer de rand moet bijvullen met zout. Ik lees verschillende dingen van Aqmos, vandaar de verwarring.

Wanneer vul je dan het zout bij? Zoals op de foto te zien komt het water bijna boven de zoutblokken en was het advies om dan bij te vullen. Iemand die daar iets over kan zeggen?
De handleiding geeft alleen de te programmeren stappen aan: https://www.aqmos.nl/shop...tharder-7396/document/221
Niet hoe je bepaalde settings kunt nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Binnetie schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:22:
[...]

Oke, dus harsreiniger bijvullen doe je ongeacht of je wel of niet zout bijvult. Tegen mij werd destijds verteld dat ik elke keer als ik zout zou bijvullen ik eerst 100ml harsreiniger in de zoutbak moet gooien en daarna tot ongeveer de rand moet bijvullen met zout. Ik lees verschillende dingen van Aqmos, vandaar de verwarring.

Wanneer vul je dan het zout bij? Zoals op de foto te zien komt het water bijna boven de zoutblokken en was het advies om dan bij te vullen. Iemand die daar iets over kan zeggen?
De handleiding geeft alleen de te programmeren stappen aan: https://www.aqmos.nl/shop...tharder-7396/document/221
Niet hoe je bepaalde settings kunt nalopen.
Zoutniveau altijd boven het waterniveau houden. Je mag het tot de rand vullen, belangrijkste is dat het zout niet in de vlotterbehuizing komt i.v.m. verstopping.

Harsreiniger bij voorkeur in de vlotterbehuizing, want dan wordt het niet opgezogen in het zout.
Voor gemak kan je harsreiniger bijvullen wanneer je ook zout bijvult. Dit komt niet zo precies.

Betreft de instellingen van de LESS, die staan ook op dit forum vermeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nuxViAshJLsDtA8D7cJkfLBpduo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wK3jPMQqsEyp9ATaFK5Uj3d7.png?f=fotoalbum_large

Hierbij adviseren wij de onderste tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:16

Aldmar

Niks...

AQMOS schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:05:
[...]
Zoutniveau altijd boven het waterniveau houden. -knip-
Waarom is dat precies? Geldt dat voor alle waterontharders? Ik heb een AQMOS CMX-48.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Denk dat de term 'bijvullen' wanneer het gaat over harsreiniger bij mij voor wat verwarring zorgt, harsreiniger voeg ik toe.

Zout vul ik bij/aan wanneer dat nodig is.

Harsreiniger voeg ik toe als het tijd is voor de reiniging (per 3-4 maanden), tussen de reinigingen in zit er geen harsreiniger in het systeem voor zover ik weet (en daarom is het dus ook niet bijvullen, want er zit op dat moment gewoon geen harsreiniger in het systeem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
AQMOS schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:05:
[...]

Zoutniveau altijd boven het waterniveau houden. Je mag het tot de rand vullen, belangrijkste is dat het zout niet in de vlotterbehuizing komt i.v.m. verstopping.

Harsreiniger bij voorkeur in de vlotterbehuizing, want dan wordt het niet opgezogen in het zout.
Voor gemak kan je harsreiniger bijvullen wanneer je ook zout bijvult. Dit komt niet zo precies.

Betreft de instellingen van de LESS, die staan ook op dit forum vermeld:
[Afbeelding]

Hierbij adviseren wij de onderste tabel.
Helder, het zout moet boven het waterniveau blijven. Dan moet ik wel gaan bijvullen. Vroeg me alleen af of bijvullen na 6 weken niet wat snel is? Ik heb met de Less-10 sinds de installatie ongeveer 5,5m3 verbruikt.

Welke regel van de onderste tabel moet ik hanteren? En welke stappen moet ik doen om te zien wanneer er weer geregenereerd wordt?

@bebopper, je hebt het over reinigen elke 3-4 maand. Je bedoeld daarmee dat het hars gereinigd wordt? Je gooit dan de harsreiniger in de vlotterbehuizing en start een handmatige reiniging, maar hoe start je deze? Ik heb namelijk geen handleiding ontvangen bij installatie destijds. Alleen de online handleiding waar ik naar linkte, maar daar wordt alleen het instellen besproken.

[ Voor 14% gewijzigd door Binnetie op 21-10-2025 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Binnetie schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:09:
[...]

Helder, het zout moet boven het waterniveau blijven. Dan moet ik wel gaan bijvullen. Vroeg me alleen af of bijvullen na 6 weken niet wat snel is? Ik heb met de Less-10 sinds de installatie ongeveer 5,5m3 verbruikt.

Welke regel van de onderste tabel moet ik hanteren? En welke stappen moet ik doen om te zien wanneer er weer geregenereerd wordt?
De eerste regel is voor de LESS-10. Het systeem spoelt automatisch. Je kan de resterende capaciteit zien op het schermpje. Ook zie je de resterende dagen en hoeveel liter er door het systeem gaat.
(Even op enter drukken, meest linker knop, dan zie je de waardes)

Het systeem spoelt sowieso elke 10 dagen, of als de capaciteit eerder bereikt is.
Je kan de dagen verhogen als je niet zoveel water verbruikt, maar spoel dan je kranen goed door na een vakantie. Gaat er om dat we geen langdurig stilstaand water in de ontharder willen.

Houd de meest rechter knop in om een regeneratie te starten.
Aldmar schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:42:
[...]

Waarom is dat precies? Geldt dat voor alle waterontharders? Ik heb een AQMOS CMX-48.
Zoet water is lichter dan zout water. Dus dan blijft het zoete water bovenop het zoute water liggen. Al het water moet verzadigd zijn met zout voor een volledige regeneratie.

[ Voor 12% gewijzigd door AQMOS op 21-10-2025 15:21 . Reden: Toevoeging regeneratiefrequentie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Binnetie schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:09:
[...]
@bebopper, je hebt het over reinigen elke 3-4 maand. Je bedoeld daarmee dat het hars gereinigd wordt? Je gooit dan de harsreiniger in de vlotterbehuizing en start een handmatige reiniging, maar hoe start je deze? Ik heb namelijk geen handleiding ontvangen bij installatie destijds. Alleen de online handleiding waar ik naar linkte, maar daar wordt alleen het instellen besproken.
Eigenlijk is het dat gewoon, de harsreiniger toevoegen :)

Hoe gebruik je de harsreiniger?
  • Meet de juiste hoeveelheid af (twee koffie kopjes voor een huishouden of 10-20ml per liter hars)
  • Voeg harsreiniger met zout toe in de zoutbak, liefst in de vlotterbehuizing als die toegankelijk is
  • Klaar! De volgende regeneratie wordt de reiniger automatisch meegenomen
Afkomstig van https://www.aqmos.nl/blog...aterontharder-onderhoud-1 en https://www.aqmos.nl/shop...liter-7081#attr=3171,3566.

Je kunt de regeneratie ook handmatig starten nadat je de harsreiniger toevoegd, dit is echter niet nodig voor zover ik begrijp. Als je dat wel wilt doen moet je even kijken in de handleiding van jouw systeem hoe je de regeneratie handmatig start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
AQMOS schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:18:
[...]

De eerste regel is voor de LESS-10. Het systeem spoelt automatisch. Je kan de resterende capaciteit zien op het schermpje. Ook zie je de resterende dagen en hoeveel liter er door het systeem gaat.
(Even op enter drukken, meest linker knop, dan zie je de waardes)

Het systeem spoelt sowieso elke 10 dagen, of als de capaciteit eerder bereikt is.
Je kan de dagen verhogen als je niet zoveel water verbruikt, maar spoel dan je kranen goed door na een vakantie. Gaat er om dat we geen langdurig stilstaand water in de ontharder willen.

Houd de meest rechter knop in om een regeneratie te starten.
Ah kijk, ik zie het al. Ik snapte er al niks van. Maar het deksel over het display zat wat te laag. Hierdoor zie je niet de streepjes die aangeven waar de waarde voor staat (zoals remaining days, l/min, etc).

Bij mij gaat hij over 8 dagen weer spoelen, bij remaing stond 2.11 m3. Ik neem aan dat het dan over 8 of na 2.11m3 dat hij weer gaat spoelen?
Is er een andere handleiding beschikbaar dan die online waar ik naar linkte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Binnetie schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:25:
[...]

Ah kijk, ik zie het al. Ik snapte er al niks van. Maar het deksel over het display zat wat te laag. Hierdoor zie je niet de streepjes die aangeven waar de waarde voor staat (zoals remaining days, l/min, etc).

Bij mij gaat hij over 8 dagen weer spoelen, bij remaing stond 2.11 m3. Ik neem aan dat het dan over 8 of na 2.11m3 dat hij weer gaat spoelen?
Is er een andere handleiding beschikbaar dan die online waar ik naar linkte?
Geen andere handleiding beschikbaar. Er zijn nagenoeg geen aanbieders van dit regelventiel, aangezien het regelventiel niet vrij verhandelbaar is.

Wij werken aan nieuwe handleidingen tegelijkertijd met het lanceren van een nieuw product.
Wanneer deze beschikbaar is, kan je het downloaden van de website.

Maar over het algemeen hoef je niks te veranderen aan je waterontharder, behalve de tijd en hardheid.
Tijd doe je door de enterknop in te houden. Hardheid (Hoofdletter H) verander je door Next + Up in te houden.

Er is geen noodzaak om verder aan de instellingen te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:33
Bij mij komt het water heel snel boven het zout, laats bijgevuld tot 3/4 ongeveer toen was mijn zout op.
En na 1 regeneratie zat water er al weer boven, blokjes worden snel klein en zitten zo dichter op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-10 11:39
Wat is jullie ervaring met een waterontharder van Unique?
Ik heb een offerte ontvangen waarbij ik hem zelf ga plaatsen, en zij een monteur nasturen om deze in bedrijf te stellen.
- ben je voor het zout afhankelijk van hun of is dit op meerdere plaatsen te verkrijgen?
- is het in het algemeen zo dat evt bestaande kalk in leidingen oplost na verloop van tijd?
- wat zijn goede alternatieven bij zelf installatie?

[ Voor 4% gewijzigd door petertje30 op 23-10-2025 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:05
We zijn ook aan het orienteren voor een waterontharder in ons nieuwbouwhuis. Hij zal bij voorkeur geplaatst worden in de meterkast. We gebruiken ongeveer 60 - 70 m3 per jaar aan water.
Ik lees hier veel goede verhalen over die van Aqmos, maar zie dat er veel verschillende varianten zijn. Welke raden jullie aan/af?

We zijn een huishouden met 4 personen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aquaman
petertje30 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:21:
Wat is jullie ervaring met een waterontharder van Unique?
Ik heb een offerte ontvangen waarbij ik hem zelf ga plaatsen, en zij een monteur nasturen om deze in bedrijf te stellen.
- ben je voor het zout afhankelijk van hun of is dit op meerdere plaatsen te verkrijgen?
Dat is een vraag die je aan dat bedrijf zelf moet stellen eigenlijk!
petertje30 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:21:- is het in het algemeen zo dat evt bestaande kalk in leidingen oplost na verloop van tijd?
De kalkaanslag die al 'versteend' is zal eigenlijk nooit meer verdwijnen. De nog niet versteende kalkaanslag zal door de wrijving van het zachte water meegenomen worden en aldus weggaan.
Het grootste voordeel is dat er geen kalkaanslag meer bij komt!
petertje30 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:21:- wat zijn goede alternatieven bij zelf installatie?
Moeilijk te begrijpen wat je eigenlijk vraagt, alternatieven zoals andere firma's die zelfinstallaties aanbieden? Daar heb je hier toch voorbeelden genoeg van.
Of bedoel je nog iets anders?

Aquaman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
Dankjewel voor je reactie.
Ik verbaas me door de hoge prijsverschillen die ik vind via Google. Bedrijven bieden ze aan met of zonder installatie. Soms met naservice wanneer je hem zelf installeert en zij hem in bedrijf komen stellen.
Vandaar mijn laatste vraag, welke ontharders zelf goed te installeren zijn en daarbij ook de inbedrijfstelling.
Met name door de ontzettend grote prijsverschillen zie ik door de bomen het bos niet meer. 🤓
Wij zijn een gezin met 5 personen met een gemiddeld jaarverbruik tussen de 180 en 200m3.
Welk advies zou je me kunnen geven? De installatie kan ik evt zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
petertje30 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:15:
Dankjewel voor je reactie.
Ik verbaas me door de hoge prijsverschillen die ik vind via Google. Bedrijven bieden ze aan met of zonder installatie. Soms met naservice wanneer je hem zelf installeert en zij hem in bedrijf komen stellen.
Vandaar mijn laatste vraag, welke ontharders zelf goed te installeren zijn en daarbij ook de inbedrijfstelling.
Met name door de ontzettend grote prijsverschillen zie ik door de bomen het bos niet meer. 🤓
Wij zijn een gezin met 5 personen met een gemiddeld jaarverbruik tussen de 180 en 200m3.
Welk advies zou je me kunnen geven? De installatie kan ik evt zelf.
Inbedrijfsstelling? De stekker in het stopcontact steken? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
Dat is dus de vraag. Bij de Unique waterontharder komt een monteur de installatie inbedrijfstellen. Ook wanneer je hem zelf installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

petertje30 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 00:26:
Dat is dus de vraag. Bij de Unique waterontharder komt een monteur de installatie inbedrijfstellen. Ook wanneer je hem zelf installeert.
Controle op werking en lekkages waarschijnlijk. Heel veel meer kan het niet zijn. Als je zelf een waterleiding kan aanpassen en iets op een afvoer kunt aansluiten, dan kun je ook wel checken of ie werkt en of ie lekt.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquaman
petertje30 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 00:26:
Heel vaak gebeurt zo'n 'inbedrijfsstelling' door de fabrikant zodat de kans kan genomen worden om nog iets bij te verkopen zoals een voorfilter en/of een onderhoudscontract.
Meestal zijn bij 'zelfinstallaties' de instellingen op voorhand ingegeven en dient enkel het correcte uur nog vastgezet te worden.

Aquaman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
Aquaman schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:39:
[...]

Heel vaak gebeurt zo'n 'inbedrijfsstelling' door de fabrikant zodat de kans kan genomen worden om nog iets bij te verkopen zoals een voorfilter en/of een onderhoudscontract.
Meestal zijn bij 'zelfinstallaties' de instellingen op voorhand ingegeven en dient enkel het correcte uur nog vastgezet te worden.

Aquaman
Weet men via postcode dan de plaatselijke waterhardheid, waarna ze op basis daarvan de instellingen er vast inzetten? Of werkt dit niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurricurry
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-10 04:01
ik heb een vraag. Ik neem aan dat het water gewoon nog gedronken kan worden uit de kraan als deze door een waterontharder gaat. Maar smaakt het drinkwater anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
hurricurry schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:35:
ik heb een vraag. Ik neem aan dat het water gewoon nog gedronken kan worden uit de kraan als deze door een waterontharder gaat. Maar smaakt het drinkwater anders?
Voor de 1 wel voor de ander niet. Is iets heel persoonlijks, en de meeste mensen wennen er snel aan voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
Ik ben benieuwd naar foto's van zelf gemaakte Bypass voor de drukverhoger en de ontharder.
Je kunt zo'n blok kant-en-klaar kopen, maar met 3 kogelkranen maak je dat volgens mij eenvoudig (en goedkoper) zelf toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:29
Robbie-1 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 18:15:
Ik ben benieuwd naar foto's van zelf gemaakte Bypass voor de drukverhoger en de ontharder.
Je kunt zo'n blok kant-en-klaar kopen, maar met 3 kogelkranen maak je dat volgens mij eenvoudig (en goedkoper) zelf toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Gm94Cu9VJbVqK3ZrTH_ZPrEazY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/p1BMb9UI6HWdPwoOF12M9BeX.jpg?f=user_large

https://imgur.com/a/KqK4gto#On1RsUL

Zo dus😉

[ Voor 3% gewijzigd door wizzopa op 25-10-2025 18:25 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
Ha ha precies mijn idee.
Onder de aanvoer, en aan de rechterkant komt de ontharder tussen denk ik?
Moet die bovenste bocht dan niet nog 180 graden door draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:29
Robbie-1 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 18:47:
[...]

Ha ha precies mijn idee.
Onder de aanvoer, en aan de rechterkant komt de ontharder tussen denk ik?
Moet die bovenste bocht dan niet nog 180 graden door draaien?
Op de foto van Imgur is de aanvoer boven en de afvoer naar het huis links.
Hier nog meer foto’s van mijn ontharder avontuur😉
https://imgur.com/a/KqK4gto

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 11:28
Ik heb een dergelijke "zelf gemaakte" bypass gewoon gekocht voor 60 euro: https://webshop.aquacombi.nl/product/1-bypass-34

Dit was goedkoper dan wanneer ik de kogelkranen zelf bij elkaar zocht, en je hebt ook meteen een E/A afsluiter :)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
Ik ben geen expert op terugslag kleppen, maar hier zit toch al zo'n E/A in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3RoCe3LTa6-Wpf_D2wpSKlvwkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1xupz3sAi8SL4XFKI76qNrP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:49
In de Beoordelingsrichtlijn BRL-K629 voor het Kiwa productcertificaat voor Keerkleppen tegen verontreiniging, familie E, type A, B, C en D, staan definities:
• Familie E, type A, controleerbare keerklep met controle aansluiting,
• Familie E, type B, niet controleerbare keerklep, inclusief de keerklep inzet,
• Familie E, type C, controleerbare dubbele keerklep met controle aansluiting,
• Familie E, type D, niet controleerbare dubbele keerklep, inclusief de keerklep inzet.

Volgens het datasheet van je meter (Elster V200) zit er een "dual check valve assembly" in.
Maar ik zie geen manier om de werking te controleren, dus zou je meter een type ED hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@WackoH
Even de meter omdraaien dan weet je het snel genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
Het is niet mijn meter natuurlijk 8)
Was een leuk zoektochtje voor de zaterdagavond.
Jij wilde de overgang naar de wintertijd meemaken haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:14

The Legend

*Plop*

@AQMOS zojuist 5 liter harsreiniger bij jullie besteld voor mijn Erie IQsoft 12 uit 2015. Ik neem aan dat die reiniger universeel te gebruiken is toch? Hoe weet ik eigenlijk of mijn omtharder ‘op’ is? Wanneer vervang je zo’n ding?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
The Legend schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:07:
@AQMOS zojuist 5 liter harsreiniger bij jullie besteld voor mijn Erie IQsoft 12 uit 2015. Ik neem aan dat die reiniger universeel te gebruiken is toch? Hoe weet ik eigenlijk of mijn omtharder ‘op’ is? Wanneer vervang je zo’n ding?
Op het moment dat je hardheid weer veel hoger is?

En voor je eerste vraag: je kunt ze ook gewoon rechtstreeks mailen, wellicht heb je dan sneller antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aquaman
The Legend schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:07:
Beste,
de harsreinigers op de markt zijn inderdaad voor omzeggens alle waterontharders te gebruiken.
Wat betreft je vraag wanneer jouw ontharder 'op' is, waarvan ik vermoed dat je bedoeld wanneer dit 'vervangen' dient te worden.
Jouw toestel bestaat uit diverse 'componenten' waarvan de harsen in de harstank er 1 van is. Deze harsen kunnen in huishoudelijke situaties tussen de 15 à 20 jaar meegaan. Zelf heb ik al toestellen tegengekomen die de 30 jaar gehaald hebben.
De harsen slijten in feite door te regenereren (spoelen) omdat ze dan tegen elkaar botsen.
Men ervaart dat de harsen 'versleten' raken doordat de ontharder niet meer zijn volle capaciteit kan ontharden en dus eigenlijk sneller moet regenereren.
Een preciezere diagnose is moeilijk te stellen aangezien men nooit weet hoe vaak een ontharder zal spoelen omdat iedereen zijn eigen waterverbruik heeft.
Naast het verslijten van de harsen heb je natuurlijk ook de besturingsklep die verslijt, en daar heb je dan de frequentie van eventueel onderhoud die een rol speelt in de levensduur van die besturingsklep.

Jouw toestel dateert uit 2015 en zou normaal gezien nog wel een tijdje kunnen meegaan, en binnen 5 jaar zou ik toch durven aanraden om eventueel een vervanging te voorzien.

Aquaman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
De hars kan met relatief weinig moeite worden vervangen, nietwaar?
Dus 'versleten' of verdwenen hars is geen reden om de unit te vervangen.

[ Voor 35% gewijzigd door WackoH op 27-10-2025 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aquaman
WackoH schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:26:
De hars kan met relatief weinig moeite worden vervangen, nietwaar?
Dus 'versleten' of verdwenen hars is geen reden om de unit te vervangen.
Harsen kunnen zeker vervangen worden.
Daarvoor dient de besturingsklep (stuurventiel) van de harstank verwijderd worden, de oude harsen en de stijgbuis uit de harstank gehaald worden.
De 'dichtgemaakte' stijgbuis in het midden van de gereinigde harstank terugplaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOTpJODKk7-NFEliwcd0iwP2IEs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vgg3CSp9588kTV4bTSpBdIEC.jpg?f=user_large
De nieuwe harsen in de harstank gieten met behulp van een trechter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8txlt0RjDff2HtYRjFsv0HhVmuU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VpYkjVVg2Cg6F0dCXVOo2Z81.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDPOfXJMX2bN2qsvUqOFO6YbjUM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eK2CSOlQ8uwySo392OnkbNB4.jpg?f=user_large
De stijgbuis vrijmaken en de besturingsklep terug monteren.
Hier een uitleg met tekeningen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFvs6li8fy7yQ6XCXQtE7uLtWuc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZFLusKyPedMgKCwtS89iZs5S.png?f=user_large
Voor een leek klinkt dit misschien omslachtig, doch dit is een eenvoudige procedure om je ontharder weer voor een langere tijd in goed werkende staat te brengen.

Met vriendelijke goreten,
Aquaman.

[ Voor 22% gewijzigd door Aquaman op 28-10-2025 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aquaman
Ik heb al vaker zelf een bypass gemaakt met drie kogelkranen, een puntkraantje met kleine flexibel en een testkraantje om de resthardheid te meten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFyn5RG1nKH7as2TggGklRI5voM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DIAQIDyWkxiJS0fP8oPoOJiA.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gebruik hiervoor de speciale 3/4" T-stukken met 3 x buitendraad, dat is plaatsbesparend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wua0vmliyxfWz6jIF865skXOYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TbGWeWlegyh9zXKrwCkvBGmb.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast heb ik ook al verschillende keren een driekranen-bypass gebruikt voor RO-systemen, die gemaakt werd met JG-koppelingen en W4-kranen .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vnHoQCEX4pc2-7L0zSpbZ14PlUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTV9afSTxQeyYOjq8EVNYw9M.jpg?f=fotoalbum_large

Aquaman

[ Voor 39% gewijzigd door Aquaman op 30-10-2025 11:41 ]

Pagina: 1 ... 124 125 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.