Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 130 131 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:15
Overloop wordt best altijd aangesloten, ja.
Precies voor deze defecten.
Maar kan niet met een y-stuk. Dit is namelijk een gravitaire afvoer. Hence overloop. Die moet apart tot de afvoer lopen. Want je pekel water afvoer is onder druk.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Nou, da's lekker thuis komen. Weer een laag zout water onderin mijn meterkast en op alles zit een laag zoutkristallen... :(

Is er iets dat ik kan doen met die vlotter? Hem lostrekken ofzo? Die zoutbak staat inderdaad vol met water. Hopelijk kan @AQMOS dit snel fixen als ik ze maandag bel, want dit is wel echt vervelend.

[ Voor 5% gewijzigd door posttoast op 14-03-2026 21:44 ]

omniscale.nl

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:53
posttoast schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:37:
Nou, da's lekker thuis komen. Weer een laag zout water onderin mijn meterkast en op alles zit een laag zoutkristallen... :(

Is er iets dat ik kan doen met die vlotter? Hem lostrekken ofzo? Die zoutbak staat inderdaad vol met water. Hopelijk kan @AQMOS dit snel fixen als ik ze maandag bel, want dit is wel echt vervelend.
Heb je ergens zo'n kraan zitten?
https://www.aqmos.nl/shop...,3576,3577,3578,3579,3580

• posttoast
  • Nu online
Nope. Dit is hoe het er bij mij uitziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/in7dBUP7BEJ7un49aZSP5etWuzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tyuV89DgEGKNhziD2kKsvRzi.jpg?f=fotoalbum_large

omniscale.nl

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
posttoast schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:46:
[...]

Nope. Dit is hoe het er bij mij uitziet:

[Afbeelding]
Ik heb een ander model maar:
als je die twee rode kraantjes draait kun je de hele waterontharder toch bypassen&afsluiten? Dan heb je misschien wel hard water, maar ben je wel tijdelijk van het probleem af?

• posttoast
  • Nu online
Evo X schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:49:
[...]

Ik heb een ander model maar:
als je die twee rode kraantjes draait kun je de hele waterontharder toch bypassen&afsluiten? Dan heb je misschien wel hard water, maar ben je wel tijdelijk van het probleem af?
Daar lijkt het inderdaad op (heb de handleiding erbij gepakt). Ik ga dat maar doen dan.

omniscale.nl

• cybermaus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-03 19:00
posttoast schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:51:
[...]

Daar lijkt het inderdaad op (heb de handleiding erbij gepakt). Ik ga dat maar doen dan.
In die handleiding staat toch ook echt dat die overloop met een slang op de afvoer moet. Ok, je hebt hem laten installeren, maar dat maakt het extra kwalijk.

Ik heb net speciaal dit weekend vanuit de kruipruimte een afvoer aangelegd maar de meterkast, was best wel een gedoe, hiervoor stond er een paar dagen voor de zekerheid een emmer onder. (de ingebruiksname ook met emmers gedaan, ik wist dat ik max 10 dagen had om de afvoer te regelen)

• posttoast
  • Nu online
cybermaus schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:25:
[...]

In die handleiding staat toch ook echt dat die overloop met een slang op de afvoer moet. Ok, je hebt hem laten installeren, maar dat maakt het extra kwalijk.

Ik heb net speciaal dit weekend vanuit de kruipruimte een afvoer aangelegd maar de meterkast, was best wel een gedoe, hiervoor stond er een paar dagen voor de zekerheid een emmer onder. (de ingebruiksname ook met emmers gedaan, ik wist dat ik max 10 dagen had om de afvoer te regelen)
Inderdaad, ik heb hem laten installeren door AQMOS. Ik heb ook geen slangetje erbij gekregen. Er is wel een gat door mijn vloer geboord en een afvoerslang aangelegd, maar aan het kraantje zit niets vast.

omniscale.nl

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
posttoast schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:33:
[...]

Inderdaad, ik heb hem laten installeren door AQMOS. Ik heb ook geen slangetje erbij gekregen. Er is wel een gat door mijn vloer geboord en een afvoerslang aangelegd, maar aan het kraantje zit niets vast.
Kijk eens in je ontharder zoutbak of het slangetje die naar de vlotterbuis gaat, er niet uit is geschoten uit de knelkoppeling.
Ook kan het drijvend vlotterballetje de boel blokkeren als die blijft "plakken" en er wel water in komt maar niet uit.
Hier zie je de werking:
YouTube: LESS float

Ik werk niet bij aqmos dus dont shoot the messenger :>

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-03 22:18
Fjerpje schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:10:
Hoi, hoi,

Wij overwegen een waterontharder. Met name voor de tere huidjes van onze kinderen en geen kalkaanslag op de glazen douchedeur zien we ook wel zitten. Ik ben echter naar de risico’s en de jaarlijkse kosten aan het kijken.

Qua risico’s heb ik het nodige gevonden:Dat stelt me niet echt gerust. Daarnaast ook het risico op meer microplastics door de kunststof componenten waarlangs het water stroomt in de waterontharder. Als ik verder de intro van dit topic lees, waarin de mogelijke risico’s soort van gebagatelliseerd worden, dan zie ik dat de bron een verkoper is van waterontharders. Dat voelt een beetje als: “wij van wc eend bevelen wc eend aan”

Kan iemand me geruststellen? Daarnaast de vraag welke ontharder je dan zou moeten hebben die de risico’s, zoveel mogelijk wegneemt?
Wij hebben sinds enkele weken ook een ontharder, wegens technische redenen staat die op zolder.

Hij bewerkt nu alleen het water wat naar de wasmachine gaat en het water wat via de boiler naar de douche gaat.

Hardheid is van 7 naar 3 gegaan, onder de douche omdat het koude water van de douche niet onthard wordt, maar een wereld van verschil en nu drinken we het niet.

• posttoast
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:42:
[...]

Kijk eens in je ontharder zoutbak of het slangetje die naar de vlotterbuis gaat, er niet uit is geschoten uit de knelkoppeling.
Ook kan het drijvend vlotterballetje de boel blokkeren als die blijft "plakken" en er wel water in komt maar niet uit.
Hier zie je de werking:
YouTube: LESS float

Ik werk niet bij aqmos dus dont shoot the messenger :>
De zoutbak staat niet meer compleet onder water en het stromen uit dat kraantje is ook even gestopt. Ik ga er maar niet aan rommelen tot ik AQMOS gesproken heb ;)

omniscale.nl

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:32
Bij mij is de installatie van mijn less-15 ook uitgevoerd door @AQMOS en ook hier ontbreekt het slangetje op de overloop, wat eigenlijk wel kwalijk is. Tijdens de installatie is bovendien geen airgap geplaatst, terwijl ik daar in het mailcontact wel expliciet om had gevraagd. Op locatie bleek dat opeens allemaal lastig en volgens hen ook totaal onnodig door de terugslagklep. Nu ik mij er wat verder in heb verdiept baal ik daar wel van, want een airgap is eigenlijk gewoon noodzakelijk en terugslagklep is geen goed alternatief.

• cybermaus
posttoast schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:33:
Er is wel een gat door mijn vloer geboord en een afvoerslang aangelegd
En dat spoelwater dan gewoon de kruipruimte in? Het zal best wel de grond inzakken, en ik ken iemand die dat ook gedaan heeft, maar mij leek het maar niets, ik heb hem op het riool aangesloten. Maar ja, als je die uren zou moeten betalen is het natuurlijk niet te doen.
wouter.N schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:26:
Tijdens de installatie is bovendien geen airgap geplaatst, terwijl ik daar in het mailcontact wel expliciet om had gevraagd. Op locatie bleek dat opeens allemaal lastig en volgens hen ook totaal onnodig door de terugslagklep. Nu ik mij er wat verder in heb verdiept baal ik daar wel van, want een airgap is eigenlijk gewoon noodzakelijk en terugslagklep is geen goed alternatief.
Als bij jouw ook gewoon door de vloer in de kruipruimte word afgevoerd, dus zonder riool, is een airgap natuurlijk niet relevant. Maar de uitleg van de terugslagklep is inderdaad maar vreemd. De terugslagklep zit op de waterleiding, niet op de afvoer.

• posttoast
  • Nu online
cybermaus schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:41:
[...]

En dat spoelwater dan gewoon de kruipruimte in? Het zal best wel de grond inzakken, en ik ken iemand die dat ook gedaan heeft, maar mij leek het maar niets, ik heb hem op het riool aangesloten. Maar ja, als je die uren zou moeten betalen is het natuurlijk niet te doen.
Haha nee dat gelukkig niet. In de kruipruimte hangt ie aan een afvoerbuis :)

omniscale.nl

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:32
cybermaus schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:41:
[...]

[...]

Als bij jouw ook gewoon door de vloer in de kruipruimte word afgevoerd, dus zonder riool, is een airgap natuurlijk niet relevant. Maar de uitleg van de terugslagklep is inderdaad maar vreemd. De terugslagklep zit op de waterleiding, niet op de afvoer.
Nee ze hebben het wel netjes aan het rioolgesloten, met een terugslagklep in de afvoer.

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10:00

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
wouter.N schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:02:
[...]

Nee ze hebben het wel netjes aan het rioolgesloten, met een terugslagklep in de afvoer.
Neem even contact op met de klantenservice, dan regelen we het.
Doorgaans is de overloop aansluiting eigenlijk niet nodig omdat er meerdere beveiligingen inzitten die overstromen voorkomen.

Door een defect van een aantal regelventielen (die we gelukkig wel snel zijn opgespoord) kan de zoutbak overstromen. Als je dit probleem hebt, dan merk je het binnen 2-3 dagen.

Wij hebben een oplossing en dat doen we uiteraard kosteloos. Een monteur komt dan langs om het te repareren.

• gjcvro
posttoast schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:42:
[...]

Haha nee dat gelukkig niet. In de kruipruimte hangt ie aan een afvoerbuis :)
Als ze nou toch langs moeten komen om dit te repareren.. kun je misschien meteen de drukverhoger laten installeren.

• posttoast
  • Nu online
gjcvro schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:04:
[...]

Als ze nou toch langs moeten komen om dit te repareren.. kun je misschien meteen de drukverhoger laten installeren.
Ja, de vraag is alleen wel welke. Ik weet niet of ze een Grundfos UPA 15-90N willen aansluiten als ik die zelf bestel. Zou wel fijn zijn :)

omniscale.nl

• posttoast
  • Nu online
AQMOS schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:48:
[...]

Neem even contact op met de klantenservice, dan regelen we het.
Doorgaans is de overloop aansluiting eigenlijk niet nodig omdat er meerdere beveiligingen inzitten die overstromen voorkomen.

Door een defect van een aantal regelventielen (die we gelukkig wel snel zijn opgespoord) kan de zoutbak overstromen. Als je dit probleem hebt, dan merk je het binnen 2-3 dagen.

Wij hebben een oplossing en dat doen we uiteraard kosteloos. Een monteur komt dan langs om het te repareren.
Ik heb jullie inmiddels een WhatsApp-bericht gestuurd, ik maak graag een afspraak :)

Als dit (potentiele) euvel vooraf bekend was, dan had ik het wel graag gehoord trouwens. Dan had ik het die 2-3 dagen zelf even in de gaten gehouden en was ik er niet achtergekomen toen het water mijn hal in liep ;)

omniscale.nl

• gjcvro
posttoast schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:07:
[...]

Ja, de vraag is alleen wel welke. Ik weet niet of ze een Grundfos UPA 15-90N willen aansluiten als ik die zelf bestel. Zou wel fijn zijn :)
Waarschijnlijk alleen hun eigen spullen. Maar goed, vragen staat vrij toch?

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-03 21:25

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Gezien mijn voorkeur uitging naar de less-15, maar deze momenteel even niet meer verkocht worden door wat technische problemen kan de levertijd wel 4 tot 8 weken op zich laten wachten. Nu ben ik even aan het kijken naar dit product de NWF DUO14 Premium 2.0 waterontharder. Nederlands fabrikaat alleen kan ik hier niet heel veel van terugvinden qua informatie. Zijn er tweakers die deze hebben. Of zeggen jullie. Zoek maar een ander merk of wacht de 8 weken even af tot de Less-15 weer op de markt is.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

• AQMOS

AQMOS

Speedyace schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:43:
Gezien mijn voorkeur uitging naar de less-15, maar deze momenteel even niet meer verkocht worden door wat technische problemen kan de levertijd wel 4 tot 8 weken op zich laten wachten. Nu ben ik even aan het kijken naar dit product de NWF DUO14 Premium 2.0 waterontharder. Nederlands fabrikaat alleen kan ik hier niet heel veel van terugvinden qua informatie. Zijn er tweakers die deze hebben. Of zeggen jullie. Zoek maar een ander merk of wacht de 8 weken even af tot de Less-15 weer op de markt is.
Alles met een Clack WS1DV ventiel wordt in ieder geval niet meer verkocht t/m augustus.
Dit omvat de LESS/Pink-serie en de verwachte Flex-diamond.

Wij houden ons assortiment aan met de BNT regelventielen (R2D2, BMX, Flex --> staat eind van de week op de website).

Mogelijk gaan we een serie uitbrengen met Clack WS1CI ventielen die wij ook gebruiken in de industrie, zoals de CM/CMX.

Betreft de NWF Duo, dit heeft een Runxin ventiel. Ook zeer degelijk en een goede prijs/kwaliteit.
Bij ons echter alleen op aanvraag verkrijgbaar.

• AQMOS

AQMOS

posttoast schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:27:
[...]

Ik heb jullie inmiddels een WhatsApp-bericht gestuurd, ik maak graag een afspraak :)

Als dit (potentiele) euvel vooraf bekend was, dan had ik het wel graag gehoord trouwens. Dan had ik het die 2-3 dagen zelf even in de gaten gehouden en was ik er niet achtergekomen toen het water mijn hal in liep ;)
Als we dit wisten, hadden we dat uiteraard bekend gemaakt. Excuses voor het ongemak!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

AQMOS schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:16:
[...]

Alles met een Clack WS1DV ventiel wordt in ieder geval niet meer verkocht t/m augustus.
Dit omvat de LESS/Pink-serie en de verwachte Flex-diamond.

Wij houden ons assortiment aan met de BNT regelventielen (R2D2, BMX, Flex --> staat eind van de week op de website).

Mogelijk gaan we een serie uitbrengen met Clack WS1CI ventielen die wij ook gebruiken in de industrie, zoals de CM/CMX.

Betreft de NWF Duo, dit heeft een Runxin ventiel. Ook zeer degelijk en een goede prijs/kwaliteit.
Bij ons echter alleen op aanvraag verkrijgbaar.
Net even gezocht op het Runxin ventiel. Dit is een aliexpress/alibaba product. Dit laat ik wel even links liggen.

Ik wacht wel even hierop.
(R2D2, BMX, Flex --> staat eind van de week op de website)

En ik weet niet binnen welk tijdsbestek jullie dit willen gaan proberen.
(Mogelijk gaan we een serie uitbrengen met Clack WS1CI ventielen die wij ook gebruiken in de industrie, zoals de CM/CMX.)

En anders toch maar gaan kijken of ik ruimte kan creëren in de meterkast voor een CMX-48 uitvoering.

Ik houdt jullie site in de gaten.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

• Kun001
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 11:17
Dames en heren, ik ben van plan om in de toekomst een waterontharder te kopen, Aqmos LESS waarschijnlijk. Smaakt het water goed? Hoeveel extra water verspillen jullie vanwege regeneratie?

Ik heb net de site bekeken, blijkbaar hebben alle LESS varianten een defect. Misschien toch niet dit "ecodoft" merk. Spijtig, blijkbaar is dit "zeer efficient". Misschien dan een beetje geld investeren in AQMOS BM-... of CM-...

[ Voor 16% gewijzigd door Kun001 op 17-03-2026 18:01 ]

• gjcvro
Kun001 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:55:
Dames en heren, ik ben van plan om in de toekomst een waterontharder te kopen, Aqmos LESS waarschijnlijk. Smaakt het water goed? Hoeveel extra water verspillen jullie vanwege regeneratie?

Ik heb net de site bekeken, blijkbaar hebben alle LESS varianten een defect. Misschien toch niet dit "ecodoft" merk. Spijtig, blijkbaar is dit "zeer efficient". Misschien dan een beetje geld investeren in AQMOS BM-... of CM-...
Geen idee of het water anders smaakt, ik proef geen enkel verschil.

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Is het nog nodig om een Jura waterfilter te gebruiken? We hebben een Aqmos waterontharder cmx-48 zonder resthardheid. Nee toch?

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:15
Ik heb harsreiniger bij mijn Less 15 besteld. Waar stop ik dit in? En hoeveel en om de hoeveel weken/maanden? Kan het niet vinden in de handleiding

• wpee
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-03 22:39
Perzikvrucht schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:56:
Ik heb harsreiniger bij mijn Less 15 besteld. Waar stop ik dit in? En hoeveel en om de hoeveel weken/maanden? Kan het niet vinden in de handleiding
Hier staat het:
https://www.aqmos.nl/shop...liter-7081#attr=3171,3566

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:15
Dank! Gewoon in de zoutbak waar ook het water en de zout brokken in zitten? Of in een ander compartiment? Lees ook iet over de vlotter, maar die is bij mij dicht (witte buis met een deksel).

• Al_Dodge_Bundy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:57
SyS_ErroR schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:50:
Is het nog nodig om een Jura waterfilter te gebruiken? We hebben een Aqmos waterontharder cmx-48 zonder resthardheid. Nee toch?
Nee hoor. Het Jura filter is een waterfilter en mini ontharder ineen. Het filter gedeelte is in Nederland eigenijk niet noodzakelijk naar mijn mening (ons water is van zeer hoge kwaliteit) en ontharden doet je centrale zout ontharder.
Als je al naar 0 dh onthard (geen rest hardheid), dan hoef je trouwens het ontkalkings programma ook niet meer te draaien. Wel je reguliere schoonmaak programma uiteraard blijven doen.

Grtz Mark

• gjcvro
Perzikvrucht schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:20:
[...]

Dank! Gewoon in de zoutbak waar ook het water en de zout brokken in zitten? Of in een ander compartiment? Lees ook iet over de vlotter, maar die is bij mij dicht (witte buis met een deksel).
Die deksel wip je er zo af

• cybermaus
Mijn R2D2-32 heeft zijn eerste natuurlijke rinse gedaan
Kost 61 liter, waarvan bijna de helft als energiebron voor het overpompen van de brine.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZ82Iarucsp4FVzQ1rllUknnjjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cV9tQCTCmhjQuxKC4TGouMdu.png?f=fotoalbum_large

Ik denk de stappen uit de handleiding/settings te herkennen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
1 -  2min - BACKWASH Spoelen hars met vers water
2 -  3min - ?? onderdeel van BRINE?
3 -  1min - ?? onderdeel van BRINE?
4 - 25min - BRINE    Brine het hars
5 -  3min - RINSE    Spoelen hars met vers water
6 -  3min - REFILL   Vullen zout
T - 36min

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
hoeveel liter water kost het regenereren bij een LESS-20? iemand statistieken?

• wizzopa
  • Laatst online: 13:02
Farabi schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:20:
hoeveel liter water kost het regenereren bij een LESS-20? iemand statistieken?
Gewoon zelf even meten😉Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozYkInTqe6-vutMShzy-_Iny4cE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SAX6nFjSC5pegtPTc00NNyln.jpg?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door wizzopa op 18-03-2026 09:48 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Farabi
  • Niet online
Bedankt. Ik heb de instrumenten en de kennis er niet voor helaas. Dus ongeveer 80 liter?

• posttoast
  • Nu online
Kun001 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:55:

Hij staat hier nu tijdelijk even uit (ivm het defect waar je het over hebt), maar ik proefde wel degelijk verschil in water. De rest van mijn gezin ook. Ik vind het niet lekkerder of minder lekker, maar "anders". Wat neutraler denk ik. Het zou voor mij in ieder geval niet de reden zijn om wel óf niet zo'n ontharder te plaatsen.

omniscale.nl

• wizzopa
Farabi schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:27:
[...]

Bedankt. Ik heb de instrumenten en de kennis er niet voor helaas. Dus ongeveer 80 liter?
Deze meting is van een aangepaste Aqmos R2D2-32.
Mijn eerste metingen deed ik handmatig via de watermeter, vraagt even wat geduld en een aangepaste starttijd van de regeneratie.

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:44
@AQMOS Ik heb nu een keuze moment om een nieuwe h2o pro vulling te kopen voor 295€ of toch een zout systeem aan te schaffen. Ik wil het systeem in de meterkast, je gaf aan dat de flex en flex diamond 15 in de kast konden. wat voor bedrag moet ik aan denken voor een dergelijk systeem? We zijn met zn 2en, we gaan misschien wel verhuizen in de komende 5 jaar, maar dan kan die eventueel mee(?). Ik haat het om weer 300 te besteden voor een net niet systeem zoals h2o of one flow van watts oid, maar 2k neerleggen voor een zoutsysteem is het me ook niet waard.

• mxmemx
aqmos flex

• mxmemx
Is dit de nieuwe serie aqmos flex die in april uit zou komen? Is dit zelf te installeren of kan deze service erbij gekocht worden?

• AUijtdehaag
  • Niet online
mxmemx schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:03:
[...]

Is dit de nieuwe serie aqmos flex die in april uit zou komen? Is dit zelf te installeren of kan deze service erbij gekocht worden?
Ik werk niet voor aqmos. :)

• AQMOS

AQMOS

mxmemx schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:23:
@AQMOS Ik heb nu een keuze moment om een nieuwe h2o pro vulling te kopen voor 295€ of toch een zout systeem aan te schaffen. Ik wil het systeem in de meterkast, je gaf aan dat de flex en flex diamond 15 in de kast konden. wat voor bedrag moet ik aan denken voor een dergelijk systeem? We zijn met zn 2en, we gaan misschien wel verhuizen in de komende 5 jaar, maar dan kan die eventueel mee(?). Ik haat het om weer 300 te besteden voor een net niet systeem zoals h2o of one flow van watts oid, maar 2k neerleggen voor een zoutsysteem is het me ook niet waard.
FLEX-10 €549
FLEX-15 €599

Kleine variant in jullie geval (dus FLEX-10)

FLEX diamond is geen zekerheid dat het op de markt komt. In ieder geval niet tot augustus.

Komt vanavond of morgenochtend op de website.

Edit: Installatie is uiteraard ook mogelijk.

[ Voor 2% gewijzigd door AQMOS op 18-03-2026 18:17 . Reden: toevoeging mbt installatie ]

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

AQMOS schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:15:
[...]

FLEX-10 €549
FLEX-15 €599

FLEX diamond is geen zekerheid dat het op de markt komt. In ieder geval niet tot augustus.

Dat is jammer. Ik had de stille hoop dat de Flex serie opgebouwd zou zijn met een andere clack systeem. Bv. De WS1CI.

• mxmemx
[...]

FLEX-10 €549
FLEX-15 €599

Is voor die 50 euro een flex aan te raden voor eventueel future proofing?

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:21
Hmm mijn less-15 doet 140 liter, das wel een stuk meer zou minder dan de less-20 verwachten, maar staat naar mijn mening ook altijd veel water in en naar mijn mening gebruikt ie ook redelijk veel zout.

• cybermaus
TheMystery schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:21:
Hmm mijn less-15 doet 140 liter, das wel een stuk meer zou minder dan de less-20 verwachten, maar staat naar mijn mening ook altijd veel water in en naar mijn mening gebruikt ie ook redelijk veel zout.
Is misschien je vlotter ook fout? Zou betekenen dat hij pas stopt als de vultijd voorbij is, en dus veel water en zout door de overloop spoelt.

Zou te herkennen zijn doordat het brine niveau precies tot het niveau van het overloop pijpje staat, en niet er een stuk onder tot het niveau van de vlotter.

PS: Ik ben een nieuwe gebruiker, dus alles wat ik verzin is op basis van vermoeden, niet ervaring.

• viraly
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22-03 15:23
Hoi allemaal.
Heb een beetje lopen zoeken over wat nou de beste waterontharder zou zijn voor mij.
Het gaat over een woning waar ik nog niet in zit dus qua ruimte weet ik het nog niet goed maar het is vast zo'n meterkast gevalletje. Wat ik wel graag zou willen is een "slimme" omdat ik nog wel eens lang van huis kan zijn (maand+) dus dan wil dat dan niet stil hebben.
Heb dus vaak in de thread de Clack voorbij zien komen. Dan lijkt mij dat Clack WS1 CI de beste keus is?
En dan een AQMOS CM(X)-32 met een Clack Bypass? Is de bypass om hardheid dan niet op 0dH te hebben, maar op 2-3dH? Of is dat voornamelijk voor als je planten water wilt geven en dan de bypass aan doet?

Want las ook over de EcoWater eVOLUTION Refiner Boost, maar daar kon ik hier niet zoveel over vinden. Interessante eraan vond ik omdat het een ontharder + koolstoffilter heeft.

Iemand hier een mening over? Ik wil graag hier meer over leren (en google/ai heeft een limiet) vandaar dat ik het hier aan de experts vraag!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

viraly schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:46:
Hoi allemaal.
Heb een beetje lopen zoeken over wat nou de beste waterontharder zou zijn voor mij.
Het gaat over een woning waar ik nog niet in zit dus qua ruimte weet ik het nog niet goed maar het is vast zo'n meterkast gevalletje. Wat ik wel graag zou willen is een "slimme" omdat ik nog wel eens lang van huis kan zijn (maand+) dus dan wil dat dan niet stil hebben.
Heb dus vaak in de thread de Clack voorbij zien komen. Dan lijkt mij dat Clack WS1 CI de beste keus is?
En dan een AQMOS CM(X)-32 met een Clack Bypass? Is de bypass om hardheid dan niet op 0dH te hebben, maar op 2-3dH? Of is dat voornamelijk voor als je planten water wilt geven en dan de bypass aan doet?

Want las ook over de EcoWater eVOLUTION Refiner Boost, maar daar kon ik hier niet zoveel over vinden. Interessante eraan vond ik omdat het een ontharder + koolstoffilter heeft.

Iemand hier een mening over? Ik wil graag hier meer over leren (en google/ai heeft een limiet) vandaar dat ik het hier aan de experts vraag!
Met de bypass kan er tijdens bijvoorbeeld onderhoudswerkzaamheden of bij tuin bewatering het systeem tijdelijk worden omzeild. Je gebruikt dan gewoon hard water.

• TheMystery
cybermaus schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:42:
[...]

Is misschien je vlotter ook fout? Zou betekenen dat hij pas stopt als de vultijd voorbij is, en dus veel water en zout door de overloop spoelt.

Zou te herkennen zijn doordat het brine niveau precies tot het niveau van het overloop pijpje staat, en niet er een stuk onder tot het niveau van de vlotter.

PS: Ik ben een nieuwe gebruiker, dus alles wat ik verzin is op basis van vermoeden, niet ervaring.
Vlotter heb ik al vervangen want eerst kwam er helemaal geen water in en kreeg ik na een paar maanden weer hard water. Dat is na vlotter vervanging opgelost.

Overloop pijpje zit helemaal bovenin zo hoog komt het water ook weer niet, de fill duurt 2min en 7 sec dan stopt die, precies wat er op het scherm staat.

Als ik de bak volledig met zout vul dan is deze na een regeneratie of 6 op hetzelfde niveau als het water, 16cm van boven en dat is ongeveer 50%.

Kan het zijn dat er meer water verbruikt wordt en meer water in de bak door een hogere waterdruk?

• cybermaus
viraly schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:46:
maar het is vast zo'n meterkast gevalletje.
Bij mij paste de grotere "kastbehuizing" juist beter in de meterkast, dan een "meterkast model"
Want, de kastbehuizing was 22cm breed, en het meterkast model 28cm rond. En ik had, na het omleiden van de watermeter, 23cm voor de gasmeter.

Maw, alles goed uitmeten en plannen.

• wizzopa
@TheMystery neem eens de moeite je water verbruik van elke stap van de ontharder te meten met behulp van de watermeter van het waterleiding bedrijf.

• Farabi
  • Niet online
[...]

FLEX-10 €549
FLEX-15 €599

De non-diamond versies hebben geen keramische schijven toch? dan is de standaard FLEX een downgrade t.o.v. de LESS?

Dan kun je beter een LESS op de kop tikken denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Farabi op 19-03-2026 09:38 ]

• Calypso
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:41
Farabi schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:32:
[...]
De non-diamond versies hebben geen keramische schijven toch? dan is de standaard FLEX een downgrade t.o.v. de LESS?

Dan kun je beter een LESS op de kop tikken denk ik.
Ja en nee in mijn ogen. Allereerst ligt het er een beetje aan wat de reden van het niet leveren van de DV regelaar is; als er een flink probleem mee is ben je er niet altijd beter mee af. Lijkt me overigens sterk, want in het buitenland wordt het ding nog steeds gewoon verkocht lijkt het. Tenzij het een typisch Nederlands iets is.

Verder is de Flex natuurlijk geen enkele behuizing maar bestaat uit 2 delen. Precies de reden dat ik wachtte op de Flex (praktischer qua plaatsing in mijn situatie). Wij hebben een zeer laag watergebruik; dan zou op zich de B/CMX ook prima kunnen (kleinere harsinhoud), maar de Flex/Less hebben wat dat betreft net wat meer "headroom" als je een keer wat meer water zou verbruiken. Nadeel: bij ons normale verbruik heb je dus onnodig vaak regenereren/zoutgebruik - met de DV is dat flink minder en compenseert dat prima.

Zit hier dus nog volop te overwegen:
CMX32: Voor: Regelventiel, apart zoutvat. Tegen: Kleinere hoeveelheid hars
Flex10: Voor: 10l hars, apart zoutvat, wat goedkoper. Tegen: Regelventiel, onnodig zoutgebruik
Flex10DV: Voor: 10l hars, regelventiel, apart zoutvat. Tegen: Geluid regelventiel bij regenereren, Komt-ie nog ooit? Wanneer?
Less10: Voor: 10l hars, regelventiel. Tegen: Geluid regelventiel bij regenereren, Geen apart zoutvat, voorlopig niet leverbaar

• TheMystery
wizzopa schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:56:
@TheMystery neem eens de moeite je water verbruik van elke stap van de ontharder te meten met behulp van de watermeter van het waterleiding bedrijf.
Heb even in home assistant gekeken hieruit haal ik de volgende liters:
Backwash 30
Brine 65
Backwash2 6
Rinse 31
Fill 4

• AQMOS

AQMOS

Calypso schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:13:
[...]

Ja en nee in mijn ogen. Allereerst ligt het er een beetje aan wat de reden van het niet leveren van de DV regelaar is; als er een flink probleem mee is ben je er niet altijd beter mee af. Lijkt me overigens sterk, want in het buitenland wordt het ding nog steeds gewoon verkocht lijkt het. Tenzij het een typisch Nederlands iets is.

Verder is de Flex natuurlijk geen enkele behuizing maar bestaat uit 2 delen. Precies de reden dat ik wachtte op de Flex (praktischer qua plaatsing in mijn situatie). Wij hebben een zeer laag watergebruik; dan zou op zich de B/CMX ook prima kunnen (kleinere harsinhoud), maar de Flex/Less hebben wat dat betreft net wat meer "headroom" als je een keer wat meer water zou verbruiken. Nadeel: bij ons normale verbruik heb je dus onnodig vaak regenereren/zoutgebruik - met de DV is dat flink minder en compenseert dat prima.

Zit hier dus nog volop te overwegen:
CMX32: Voor: Regelventiel, apart zoutvat. Tegen: Kleinere hoeveelheid hars
Flex10: Voor: 10l hars, apart zoutvat, wat goedkoper. Tegen: Regelventiel, onnodig zoutgebruik
Flex10DV: Voor: 10l hars, regelventiel, apart zoutvat. Tegen: Geluid regelventiel bij regenereren, Komt-ie nog ooit? Wanneer?
Less10: Voor: 10l hars, regelventiel. Tegen: Geluid regelventiel bij regenereren, Geen apart zoutvat, voorlopig niet leverbaar
Wij kunnen geen garantie bieden op het Clack WS1DV ventiel en waterontharders.

Er zijn 2 Clack distributeurs in Europa waaronder Ecosoft. Wij mogen het regelventiel niet los kopen en Ecosoft heeft keer op keer bewezen dat ze productieprocessen niet onder controle hebben.

Ecosoft is niet bereid om bij defecten te compenseren, dus wij draaien voor de kosten op.

Ik ben groot fan van de WS1DV, maar de WS1CI is vrij verkrijgbaar. Het is aannemelijker dat wij met dit ventiel een Flex variant maken. Geen keramische schijven, maar wel gewoon de kwaliteit van Clack. Ja, wel een afdichtingsset, maar die kan je ook schoonmaken en invetten ipv vervangen (mocht het nodig zijn). Grote kans dat het 10 jaar mee gaat zonder onderhoud aan de afdichting.

Op aanvraag is een Flex met een WS1CI gewoon mogelijk indien gewenst. Of met een runxin, Fleck, wat je wil.
edit:
Overigens, als er mensen zijn die een Flex variant willen testen met een WS1CI regelventiel, dan zouden we een WhatsApp groep kunnen maken? Theoretisch verwacht ik dat het zoutgebruik, waterbesparing en capaciteit goed te optimaliseren zijn. Aanbieding in ruil voor data :)

[ Voor 6% gewijzigd door AQMOS op 20-03-2026 00:32 ]

• Calypso
AQMOS schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 00:25:
[...]

Er zijn 2 Clack distributeurs in Europa waaronder Ecosoft. Wij mogen het regelventiel niet los kopen en Ecosoft heeft keer op keer bewezen dat ze productieprocessen niet onder controle hebben.

Ecosoft is niet bereid om bij defecten te compenseren, dus wij draaien voor de kosten op.
Dank voor de (open) uitleg. Jullie Duitse collega's hebben de Pink nog wel in de verkoop staan, maar dat kan ook zomaar "uitlopend" zijn - het lijkt me logisch dat je als bedrijf alleen producten verkoopt waar je 100% achter kunt staan; wat er al verkocht is kan wellicht wat hoofdpijn bezorgen vanuit een ondersteuningsaspect maar daar hoeft de eindklant niet de dupe van te zijn.
Overigens, als er mensen zijn die een Flex variant willen testen met een WS1CI regelventiel, dan zouden we een WhatsApp groep kunnen maken? Theoretisch verwacht ik dat het zoutgebruik, waterbesparing en capaciteit goed te optimaliseren zijn. Aanbieding in ruil voor data :)
Op zich wel interesse in; ik stuur je zo via PM wel een paar gegevens van onze situatie, dan kun je beoordelen of het een interessante testsituatie is.

• gjcvro
[...]

Ik ben groot fan van de WS1DV, maar de WS1CI is vrij verkrijgbaar. Het is aannemelijker dat wij met dit ventiel een Flex variant maken. Geen keramische schijven, maar wel gewoon de kwaliteit van Clack. Ja, wel een afdichtingsset, maar die kan je ook schoonmaken en invetten ipv vervangen (mocht het nodig zijn). Grote kans dat het 10 jaar mee gaat zonder onderhoud aan de afdichting.

Op aanvraag is een Flex met een WS1CI gewoon mogelijk indien gewenst. Of met een runxin, Fleck, wat je wil.
edit:
Je begrijpt ook dat dit wat onrust geeft bij mensen die nu al een LESS hebben staan?

• AQMOS

AQMOS

gjcvro schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:47:
[...]

Je begrijpt ook dat dit wat onrust geeft bij mensen die nu al een LESS hebben staan?
Dit betekent niet dat er wat mis is met de al verkochte modellen. Elke LESS hebben wij zelf helemaal uit elkaar gehaald en opnieuw geassembleerd en gecontroleerd.

Het probleem is dat wij geen producten willen inkopen die wij vervolgens volledig moeten checken. Dat kost ons 30-45 minuten per model. En als er dan een fout blijkt te zijn, dan krijgen wij geen compensatie van de leverancier.

Dus geen zorgen, wij doen een quality control (vandaar langere levertijd de afgelopen maanden).

• posttoast
  • Nu online
AQMOS schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:25:
[...]

Dit betekent niet dat er wat mis is met de al verkochte modellen. Elke LESS hebben wij zelf helemaal uit elkaar gehaald en opnieuw geassembleerd en gecontroleerd.

Het probleem is dat wij geen producten willen inkopen die wij vervolgens volledig moeten checken. Dat kost ons 30-45 minuten per model. En als er dan een fout blijkt te zijn, dan krijgen wij geen compensatie van de leverancier.

Dus geen zorgen, wij doen een quality control (vandaar langere levertijd de afgelopen maanden).
Geenszins lullig bedoeld, want ik ben erg tevreden over jullie rappe afhandeling (dinsdag komt er iemand langs om de boel te fixen bij mij), maar had mijn vlotter-issue dan ook niet al naar voren moeten komen?

omniscale.nl

• AQMOS

AQMOS

posttoast schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:39:
[...]

Geenszins lullig bedoeld, want ik ben erg tevreden over jullie rappe afhandeling (dinsdag komt er iemand langs om de boel te fixen bij mij), maar had mijn vlotter-issue dan ook niet al naar voren moeten komen?
Dit probleem kwam uit een onverwachte hoek. Om dit probleem te constanteren hadden wij een volledige functietest moeten doen (dus aansluiten op water en volledig testen). Een visuele inspectie is hierbij niet voldoende.

Dit is bij enkele systemen in onze laatste batch het geval, maar aangezien wij dit niet voor elk model kunnen testen (dan ben je 2 uur bezig per model en wordt het hars nat waardoor het verzendgewicht te hoog wordt), zijn we gestopt met de verkoop.

Daarom fixen wij de enkele gevallen waar het voortgekomen is en hebben wij al onze voorraad geretourneerd.

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
Mijn half jaar oude Less-15 lijkt ook niet goed te werken. In mijn nieuwe badkamer kreeg ik vrij snel vlekken, dus ik heb de hardheid nogmaals gecontroleerd. Deze is rond de 7 (voor de ontharder was die 10), toen handmatig een spoeling gedraaid, maar het blijft 7.

Dit weekend eerst maar eens wat dingen testen, waaronder de test die genoemd wordt voor de vlotter, maar het is wel gek want ik heb 'm in september gekocht, en ergens las ik dat deze modellen hier geen last van zouden moeten hebben. (hij is bij onlinewaterontharders.nl gekocht, mogelijk dat deze een oudere batch op voorraad hadden)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• posttoast
  • Nu online
AQMOS schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:40:
[...]

Dit probleem kwam uit een onverwachte hoek. Om dit probleem te constanteren hadden wij een volledige functietest moeten doen (dus aansluiten op water en volledig testen). Een visuele inspectie is hierbij niet voldoende.

Dit is bij enkele systemen in onze laatste batch het geval, maar aangezien wij dit niet voor elk model kunnen testen (dan ben je 2 uur bezig per model en wordt het hars nat waardoor het verzendgewicht te hoog wordt), zijn we gestopt met de verkoop.

Daarom fixen wij de enkele gevallen waar het voortgekomen is en hebben wij al onze voorraad geretourneerd.
Helder, dank voor de uitleg. En tot dinsdag ;)

omniscale.nl

• AQMOS

AQMOS

ConQuestador schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:46:
Mijn half jaar oude Less-15 lijkt ook niet goed te werken. In mijn nieuwe badkamer kreeg ik vrij snel vlekken, dus ik heb de hardheid nogmaals gecontroleerd. Deze is rond de 7 (voor de ontharder was die 10), toen handmatig een spoeling gedraaid, maar het blijft 7.

Dit weekend eerst maar eens wat dingen testen, waaronder de test die genoemd wordt voor de vlotter, maar het is wel gek want ik heb 'm in september gekocht, en ergens las ik dat deze modellen hier geen last van zouden moeten hebben. (hij is bij onlinewaterontharders.nl gekocht, mogelijk dat deze een oudere batch op voorraad hadden)
Je mag ons direct contacteren.
Kan inderdaad een oude voorraad zijn.

• mxmemx
ConQuestador schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:46:

Heb je hem zelf geinstalleerd? of heeft aqmos dit gedaan?

• ConQuestador
mxmemx schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:13:
[...]

Heb je hem zelf geinstalleerd? of heeft aqmos dit gedaan?
Zelf, en in het begin was hij wel degelijk 0dH.

Ik zal dit weekend eens wat testjes doen, en dan aqmos benaderen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• gjcvro
ConQuestador schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:20:
[...]

ik had dit in het begin ook, en bleek ook in de vlotter te zitten, maar dan juist dat er te weinig water in de zoutbak zat waardoor de regenereerstap niet goed werkt. Nieuwe vlotter en sindsdien weer4 op 0.
Dus kijk eerst of je bak wel weer goed volloopt na regenereren.

• ConQuestador
gjcvro schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:51:
[...]

ik had dit in het begin ook, en bleek ook in de vlotter te zitten, maar dan juist dat er te weinig water in de zoutbak zat waardoor de regenereerstap niet goed werkt. Nieuwe vlotter en sindsdien weer4 op 0.
Dus kijk eerst of je bak wel weer goed volloopt na regenereren.
Goed punt... gister zag ik vrijwel geen water in de bak, alleen onderin een bodempje. (bak halfvol zout)
Ik zal eens het grootste deel van het zout eruit halen, en dan regenereren, dat maakt het wat zichtbaarder.

• gjcvro
ConQuestador schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:55:
[...]

Goed punt... gister zag ik vrijwel geen water in de bak, alleen onderin een bodempje. (bak halfvol zout)
Ik zal eens het grootste deel van het zout eruit halen, en dan regenereren, dat maakt het wat zichtbaarder.
bodempje is niet goed, dan heeft hij geen zout water genoeg om mee te regenereren.

• AQMOS

AQMOS

ConQuestador schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:20:
[...]

De eerste capaciteit (paar duizend liter) is altijd kalkvrij. Het hars is als nieuw en kan dan nog volop uitwisselen. Een defect merk je dus ook alleen op na de eerste regeneratie.

• TheMystery
AQMOS schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:44:
[...]

De eerste capaciteit (paar duizend liter) is altijd kalkvrij. Het hars is als nieuw en kan dan nog volop uitwisselen. Een defect merk je dus ook alleen op na de eerste regeneratie.
Hoeveel cm /liter water moet er eigenlijk in een less 15 staan?
Aangezien ik een kapotte vlotter heb gehad heb ik na vervangen kort naar de fill stap gegaan om te testen. Als er dan eenmaal te veel water in komt blijft het niveau dan hoger? Misschien dat ik er dan 1x water uit moet halen.

[ Voor 23% gewijzigd door TheMystery op 20-03-2026 16:54 ]

• AQMOS

AQMOS

TheMystery schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:53:
[...]

Hoeveel cm /liter water moet er eigenlijk in een less 15 staan?
Aangezien ik een kapotte vlotter heb gehad heb ik na vervangen kort naar de fill stap gegaan om te testen. Als er dan eenmaal te veel water in komt blijft het niveau dan hoger? Misschien dat ik er dan 1x water uit moet halen.
1.5kg zout moet er opgelost worden, dus 1500 gram / 300gr/l = 5 liter + een beetje

• TheMystery
AQMOS schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:07:
[...]

1.5kg zout moet er opgelost worden, dus 1500 gram / 300gr/l = 5 liter + een beetje
Oke als ik dan naar de afmetingen kijk moet het toch een 10cm water ongeveer zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Crm8RMFleoFqaX9QGY37xxElCDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JpEGb5EqPX21mkrTEQkkayNE.jpg?f=fotoalbum_large

Heb even gemeten staat nu een 7cm boven het zout bovenkant vlotter is net geen 30cm dus zal nog een 10cm zout inzitten. Dus dat kan wel een 5 liter water zijn.

En is het verder normaal dat een regeneratie 140 liter waterverbruik heeft?

• ConQuestador
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlL7aP--wfRWX2nbU0C3-levHdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RlU4kMbVl4FFcDPwUVaNNO6S.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb net even een regeneratie gedraait, maar de lange stap van 60min overgeslagen. Bij de 1e en laatste (fill) stap zag ik helemaal niks gebeuren met het waterniveau, deze staat steevast 21cm onder de rand.

Test ik verkeerd, of moet ik dit anders testen om te kijken of de vlotter naar behoren werkt

[ Voor 7% gewijzigd door ConQuestador op 20-03-2026 19:38 ]

• gjcvro
ConQuestador schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:37:
[Afbeelding]

Ik heb net even een regeneratie gedraait, maar de lange stap van 60min overgeslagen. Bij de 1e en laatste (fill) stap zag ik helemaal niks gebeuren met het waterniveau, deze staat steevast 21cm onder de rand.

Test ik verkeerd, of moet ik dit anders testen om te kijken of de vlotter naar behoren werkt
't is in ieder geval voldoende water, niet een bodempje.

• ConQuestador
gjcvro schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:40:
[...]

't is in ieder geval voldoende water, niet een bodempje.
Het leek eerst minder omdat er nog meer zout in zat dan ik dacht. Pas bij deel zout weghalen zag ik dat er iig wel water in zat.

Maar in de fill fase komt er geen water bij (geen idee of dat de bedoeling is)

• gjcvro
ConQuestador schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:41:
[...]

Het leek eerst minder omdat er nog meer zout in zat dan ik dacht. Pas bij deel zout weghalen zag ik dat er iig wel water in zat.

Maar in de fill fase komt er geen water bij (geen idee of dat de bedoeling is)
Alleen als er water uit is gegaan.. Ik weet ook niet precies meer wat wanneer gebeurt,

• mxmemx
Ik ben een enorm leek wat waterontharder betreft, ik hoor alleen maar positieve verhalen van kennissen die enkel af en toe zout bijvullen meer niet, maar als ik zo het forum doorspit lees ik veel ellende, met name bij Aqmos systemen (geen bash) ondanks dat is iedereen lovend over aqmos in dit forum, ik schrik er ergens van qua hoeveel instellingen en dergelijke ik voorbij zie komen.

• ConQuestador
Nog een testje gedaan: nog meer zout eruit en ook een halve liter water. Tevens las ik iemand die een paar klappen op de vlotter had gegeven, dus ik heb ook even aan de vlotter zitten rommelen.

Toen nog eens de stappen doorlopen, de rinse 2minuten laten lopen, ik verwachtte dat dit het waterpeil zou doen zakken, maar er gebeurde niks.

Toen de fill fase, en er kwam zowaar voor de volle 2 minuten nieuw water in de bak. Het peil staat nu een stuk hoger dan het stond. Al het zout dat ik eruit had weer erin gedaan en dit stond nu allemaal onder water.

Ik ben nu een wash aan het draaien voor de volle uur, dan eens kijken wat dat met de hardheid doet nu

Update: dag later en ik meet wee 0dh.. ik zou dan toch denken dat de vlotter blijft hangen, ik zal een nieuwe aanvragen bij aqmos

[ Voor 9% gewijzigd door ConQuestador op 21-03-2026 07:29 ]

• gjcvro
mxmemx schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:48:
Ik ben een enorm leek wat waterontharder betreft, ik hoor alleen maar positieve verhalen van kennissen die enkel af en toe zout bijvullen meer niet, maar als ik zo het forum doorspit lees ik veel ellende, met name bij Aqmos systemen (geen bash) ondanks dat is iedereen lovend over aqmos in dit forum, ik schrik er ergens van qua hoeveel instellingen en dergelijke ik voorbij zie komen.
Vergeet niet dat je het zelden hoort als het goed gaat, en juist AQMOS reageert hier op problemen, waardoor ze ook sneller gemeld worden. De less15 draait hier na het vervangen van de vlotter probleemloos. En de vlotter werd kosteloos opgestuurd na een melding. Ik heb nog een paar keer getest, maar nooit meer gemeten dan 0dh

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ConQuestador
Ik stel voor om eens een manual door te nemen.
Er staan er genoeg in de TS.

De enige stap waarbij er water wordt aangezogen uit de zout bak is de brine stap (de langste)
Ik wil je wel waarschuwen.
Versneld doorstappen van de onrharder zonder dat je de werking begrijpt kan zout water in je leidingsysteem veroorzaken met alllerlei schade tot gevolg.

• Calypso
En wat vertekent beeld denk ik; het is een populair merk hier op dit forum, o.a. omdat er een participatie van de leverancier is en de prijsstelling gunstig is. Zo kan ik je bijvoorbeeld verzekeren dat er een (best duur) merk is wat ook problemen met vlotters heeft gehad waar je hier amper iets over leest; en die zijn gewoon door blijven leveren toen die problemen al bekend waren. Je kunt namelijk de (bijv) 20% uitval ook gewoon in je prijs meenemen en die vervolgens vervangen (is de redenatie).

Vergelijk het met een auto. Op een Opel forum lees je ook veel positieve reacties en problemen met dat merk. Niet stellende dat dit een AQMOS forum is - begrijp me goed - maar de deelname van de leverancier maakt het verschil.

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:43

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

geen klachten over de service bij Aqmos, ze nemen de telefoon op en helpen je netjes. Desnoods via beeldbellen. Dus ja er kan eens iets mis gaan, hebben ze kosteloos opgelost. Dus openheid is ook wat waard. Van andere merken lees je mogelijk niets, maar ben je dus ook totaal onwetend en afwachtend of ze hun klanten actief benaderen. Het is net een Victorinox zakmes, enorm veel opties, en uiteindelijk gebruik je mesje voor appeltje te schillen. Ik heb hier de Less10 ingesteld en monitor in Home Assistant deze, bij vragen kan ik hier terecht bij experts zoals @AUijtdehaag en dan is erg fijn dat de leverancier ook meeleest.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• AUijtdehaag
  • Niet online
[...]
edit:
Ik zit erover na te denken en het lijkt me wel (weer) leuk een nieuw test avontuur.

Ik heb ook nog WS1 upflow pistons liggen om eventueel mee te spelen in upflow ipv downflow.
Wat is de maat van de cylinder? 10" of kleiner? Hoeveel litr hars zit er in het kleinste model?
Ik gebruik niet zo veel water normaliter

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-03-2026 11:49 ]

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-03 22:40

ViezeVis

Sample Text

gjcvro schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:58:
[...]

Vergeet niet dat je het zelden hoort als het goed gaat, en juist AQMOS reageert hier op problemen, waardoor ze ook sneller gemeld worden. De less15 draait hier na het vervangen van de vlotter probleemloos. En de vlotter werd kosteloos opgestuurd na een melding. Ik heb nog een paar keer getest, maar nooit meer gemeten dan 0dh
Ik begrijp @mxmemx wel. Wat je in dit forum leest zijn veelal de mensen met een Aqmos-systeem die de laatste tijd wat gedoe hebben gehad met de vlotter en injectoren. En het 'enkel af en toe zout bijvullen meer niet' verhaal is ook precies wat ik wilde. Zelf had ik gedoe met mijn CMX-48 die zijn capaciteit niet haalde vanwege o.a. een te kleine zoutbak. Na wat communicatie over de maanden heen is er uiteindelijk een grote zoutbak verstuurd en is het allemaal netjes opgelost. Kostte van beide kanten héél veel tijd (ook omdat er wat miscommunicatie was ontstaan) maar het is wél opgelost en ik heb mij zeker geen nummer gevoeld. Ik ben wel technisch (IT-georiënteerd) maar iets instellen op een waterontharder is niet mijn specialisme. En dat maakt het forum hier wel heel krachtig met alle hulp onderling :)

Moraal van het verhaal: de fabrikant die hier actief is, denkt actief mee in oplossingen en lost de problemen, al dan niet zelfstandig buiten de leveranciers om, op.

[ Voor 6% gewijzigd door ViezeVis op 21-03-2026 14:25 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

ViezeVis schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:24:
[...]

Ik begrijp @mxmemx wel. Wat je in dit forum leest zijn veelal de mensen met een Aqmos-systeem die de laatste tijd wat gedoe hebben gehad met de vlotter en injectoren. En het 'enkel af en toe zout bijvullen meer niet' verhaal is ook precies wat ik wilde. Zelf had ik gedoe met mijn CMX-48 die zijn capaciteit niet haalde vanwege o.a. een te kleine zoutbak. Na wat communicatie over de maanden heen is er uiteindelijk een grote zoutbak verstuurd en is het allemaal netjes opgelost. Kostte van beide kanten héél veel tijd (ook omdat er wat miscommunicatie was ontstaan) maar het is wél opgelost en ik heb mij zeker geen nummer gevoeld. Ik ben wel technisch (IT-georiënteerd) maar iets instellen op een waterontharder is niet mijn specialisme. En dat maakt het forum hier wel heel krachtig met alle hulp onderling :)

Moraal van het verhaal: de fabrikant die hier actief is, denkt actief mee in oplossingen en lost de problemen, al dan niet zelfstandig buiten de leveranciers om, op.
Mag ik vragen hoe groot de zoutbak nu is geworden. Zodat hij zijn capaciteit wel haalt.

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Speedyace schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:31:
[...]

Mag ik vragen hoe groot de zoutbak nu is geworden. Zodat hij zijn capaciteit wel haalt.
Van 25kg naar 75kg volgens mij.

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

ViezeVis schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:14:
[...]

Van 25kg naar 75kg volgens mij.
Dat is een beste bak geworden. Die ga ik niet kwijt raken of ik moet gaan kijken of ik iets gaan creëren in de kruipruimte.

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Speedyace schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:35:
[...]

Dat is een beste bak geworden. Die ga ik niet kwijt raken of ik moet gaan kijken of ik iets gaan creëren in de kruipruimte.
Klopt, het is deze bak (niet die tank gelukkig :P). Past gelukkig in de trapkast bij ons.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/NjjrBRVglJpD/j1kgVl/589x1200.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door ViezeVis op 21-03-2026 17:38 ]

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

ViezeVis schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:38:
[...]

Klopt, het is deze bak (niet die tank gelukkig :P). Past gelukkig in de trapkast bij ons.

[Afbeelding]
Ik weet niet hoelang zo’n leiding mag zijn van de cilinder naar de zoutbak. Want mijn meterkast zit aan de andere kant van de hal. Ik zal zeker 3á4meter overbruggen.

• Aquaman
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07:43
Beste @Speedyace ,
De ideale lengte voor een pekelleiding tussen de zoutbak en de Clack besturingsklep is 1,5 tot 3 meter voor een optimale werking en pekelzuiging.
Bij voldoende waterdruk (minimaal 2 à 3 bar) kan de leiding vaak tot wel 5 à 10 meter overbruggen, maar dit vergroot het risico op problemen met de aanzuiging (vacuüm).
Bij zeer lange afstanden kan het nodig zijn om de injector in de Clack-klep aan te passen, aangezien de zuigkracht afneemt naarmate de afstand groter wordt.
Installatietips:
Houd de leiding zo kort mogelijk om zoutblokkades te voorkomen.
Zorg dat de slang niet geknikt of verstopt is.
Plaats de zoutbak op een vlakke, stabiele ondergrond in de buurt van de ontharder.
Zorg voor 2-inch (ca. 5 cm) ruimte rondom de zoutbak voor onderhoud.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

[ Voor 37% gewijzigd door Aquaman op 22-03-2026 09:52 ]

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-03 16:54
Hier 2 weken geleden een nieuwe Less 15 laten installeren, helaas zag ik gisteren allemaal opgedroogde zout liggen op de pvc vloer van de berging. Oorzaak water in de zoutbak zo hoog dat het is overgelopen via het overstroomventiel achterop de unit. Deze was helaas niet aangesloten op een afvoer... Gemeld en wacht nu even af hoe ze het gaan oplossen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzUaLlVDwprYV1r7o2oiKd78DDU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QYWR0LGBa4uHWPN4YW1YVKFY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxGxOVJ3GRyIwHs1ROKxpKzjpf8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nISIlRjDLZlcyS61W4sSiKvt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHNiE7gm3SygxCXKqRaUhJ0VGCU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LGZFcgS0X8L95pYqBVbJuN2J.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 62% gewijzigd door Epep op 22-03-2026 09:56 ]

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Speedyace schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:58:
[...]

Ik weet niet hoelang zo’n leiding mag zijn van de cilinder naar de zoutbak. Want mijn meterkast zit aan de andere kant van de hal. Ik zal zeker 3á4meter overbruggen.
Ik zit op ca. 3 meter hemelsbreed :). Als ik de pekelslang loskoppel dan voel ik 'm nog wel aardig aanzuigen. Zolang ik het capaciteit maar haal, toch.

[ Voor 14% gewijzigd door ViezeVis op 22-03-2026 11:14 ]

• mxmemx
[...]

edit:
Ik zou het willen testen, al ben ik als leek niet de persoon die je zoekt denk ik haha

• mxmemx
ViezeVis schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:24:
[...]

Dat laatste is wat mij nog altijd trekt naar een aqmos systeem. Ik voel de betrokkenheid tot het product en jou verhaal is precies wat ik me erbij voorstel wat aqmos betreft.

• Farabi
  • Niet online
welke capaciteiten halen jullie met de LESS (20) hier? ik krijg max 3900 liter met de mengschroef helemaal opengedraaid resthardheid 1-3dh. (inkomende hardheid 8dh)

[ Voor 29% gewijzigd door Farabi op 23-03-2026 09:32 ]

• Murrays
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:45
Vorige week heb ik een offerte opgevraagd voor een AQMOS FLEX-15 Waterontharder. Nu kreeg ik als optie de "nieuwe boosterpomp die de waterdruk tot 1.2 bar kan verhogen" erbij te bestellen. Maar mijn vraag is of dat nodig is? Het betreft een nieuwbouwwoning van ongeveer 280m2 woonoppervlakte 3 verdiepingen (BG, 1e, Zolder). Ik ben erg benieuwd of de waterdruk dan niet genoeg zou zijn zonder? Iemand die hier ervaring mee heeft.

• gjcvro
Murrays schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:45:
Vorige week heb ik een offerte opgevraagd voor een AQMOS FLEX-15 Waterontharder. Nu kreeg ik als optie de "nieuwe boosterpomp die de waterdruk tot 1.2 bar kan verhogen" erbij te bestellen. Maar mijn vraag is of dat nodig is? Het betreft een nieuwbouwwoning van ongeveer 280m2 woonoppervlakte 3 verdiepingen (BG, 1e, Zolder). Ik ben erg benieuwd of de waterdruk dan niet genoeg zou zijn zonder? Iemand die hier ervaring mee heeft.
Dit verschilt zo veel per locatie (en persoon) dat er eigenlijk geen zinnig antwoord te geven is. En dan heb je ook nog doorstroombeperkingen in kranen en douchekoppen.

Normaal zou het niet per se nodig hoeven zijn.

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:55
mxmemx schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:09:
Net mn h2o pro keramische waterontharder water hardheid getest, dh 8 met de filter erop. Er zit ook een bypass functie op dus die heb ik erna gebruikt, leidingen even door laten lopen om "echt" hard water te hebben. Ook dh8. Nu is het filter volgens de fabrikant wel "echt" op. Maar ik snap nu waarom ik alsnog extreem hardnekkig kalk op mn kranen heb.

[Afbeelding]
Zou de kalk ook weer langzaam verdwijnen als je een ontharder gebruikt?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Pagina: 1 ... 130 131 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.