Workaholic schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:51:
Wij hebben nu ongeveer 1,5 maand een waterontharder van aqmos (less-15) maar het valt mij op dat er nauwelijks zout verbruik is en er ook geen water zichtbaar is in de bak. Ook niet wanneer ik met mijn hand "graai" onder het zout.. dit lijkt mij niet goed?
Wat zou hier mis kunnen zijn? Support stuurt mij de handleiding, maar het is mij niet duidelijk welke stappen ik precies moet ondernemen (installatie, afstelling etc) en wat er mis zou kunnen zijn? Er zou toch water op de bodem van de zoutbak moeten staan?
Beste @
Workaholic,
Je kan eens nakijken wat er precies wel/niet gebeurt tijdens een regeneratie door deze zelf op te starten.
Dit doe je door 5 seconden op de regeneratieknop.
:strip_exif()/f/image/6kXQtQ4nkS4FB6xjiw9CWdzU.png?f=user_large)
Jouw toestel begint de eerste cyclus, de tegenspoeling (Backwash) waarbij voor een 3-tal minuten water vrij snel naar de riool leidt.
Daarna gaat het toestel over naar de tweede cyclus, de pekelopzuiging (Brine) waarbij de harsen bepekeld worden. Deze stand duurt 60 minuten waarin eigenlijk 2 stappen zitten, eerst wordt de pekel door de harsen gevoerd en als de pekel op is (geen water meer in de zoutbak) worden de harsen op een laag tempo gespoeld. Hierbij wordt traag water naar het riool geleidt.
De derde cyclus is de naspoeling (Rinse), waarbij terug voor een 3-tal minuten water vrij snel naar het riool wordt afgevoerd.
De laatste cyclus is de zoutbakvulling (Fill), en daarbij wordt er voor een tijd naargelang de zouthoeveelheid water in de zoutbak gevuld. Er loopt GEEN water naar het riool!
Je kan al deze stappen versneld doorlopen om te verifiëren dat deze effectief uitgevoerd worden. Dit doe je door telkens als een cyclus begonnen is, kort op de regeneratietoets te drukken. Zo ga je verder naar de volgende cyclus.
Als er bij één van de stappen iets niet naar behoren werkt, kunnen we verder analyseren wat er moet gedaan worden.
Als je alles nagekeken hebt, s het aangeraden om een volledige regeneratie uit te voeren zodat jouw toestel weer in de normale servicestand terechtkomt.
Met vriendelijke groeten,
Aquaman