Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 24 25 26 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TakeAway
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13:42
BenEco schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 21:22:
[...]

Makro, 25kg voor 8,89. Of https://www.nederlandsezouthandel.nl/

@DRuw Heb Broxo en Regenit in de Waterluxe waterontharder, geen verschil.
Linkje? Okay thx!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21:49

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

https://www.makro.nl/cat/...oor-Waterontharding-25-kg
En die, nu geen pasje nodig;)
Edit, 7.29excl BTW per zak bij de Sligro.
Net 4 zakken van 25 kilo gehaald voor m'n installatie komende dinsdag:)

[Voor 28% gewijzigd door DRuw op 23-05-2020 14:05]

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ke.brouwer
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 26-05 13:32
. Wij hebben vorig jaar juni een waterontharder gekocht. Ook hadden wij toen nog niet zo lang een nieuwe badkamer,dus konden goed zien hoe de deuren zich zouden houden. Geen kalk meer denken we op de deuren, maar inmiddels krijg ik het glas niet meer schoon. Het zit helemaal vol druppen. Na elke douchebeurt spoelen wij t schoon met lauw, bijna koud water. Als je het schoon wilt maken, voel je dat er een laag op zit die niet meer te verwijderen is. Ik erger mij er erg aan. Mijn vraag is, hoe kan dit en wat is dit en hoe maak ik t schoon.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@ke.brouwer Ik verwacht hetzelfde als bij @joenevd en mij.
joenevd in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Een residu wat in het water achterblijft na ontharding.
Vraag me niet hoe...Maar probeer dat spul eens.

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 10:18
ke.brouwer schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:16:
. Wij hebben vorig jaar juni een waterontharder gekocht. Ook hadden wij toen nog niet zo lang een nieuwe badkamer,dus konden goed zien hoe de deuren zich zouden houden. Geen kalk meer denken we op de deuren, maar inmiddels krijg ik het glas niet meer schoon. Het zit helemaal vol druppen. Na elke douchebeurt spoelen wij t schoon met lauw, bijna koud water. Als je het schoon wilt maken, voel je dat er een laag op zit die niet meer te verwijderen is. Ik erger mij er erg aan. Mijn vraag is, hoe kan dit en wat is dit en hoe maak ik t schoon.
Wat voor merk/type waterontharder? Heb je de hardheid getest?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ke.brouwer
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 26-05 13:32
Amysoft. Geen hard water dat weet ik zeker.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 20:59

B-Force

Wetenschap is dronkenschap

AUijtdehaag schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:22:
@ke.brouwer Ik verwacht hetzelfde als bij @joenevd en mij.
joenevd in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Een residu wat in het water achterblijft na ontharding.
Vraag me niet hoe...Maar probeer dat spul eens.
Werkt dat ook op een glaswand?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Durkie75
  • Registratie: mei 2020
  • Nu online
@ke.brouwer: maak je je douchedeur en kranen droog na het douchen of niet meer (omdat je door de waterontharder dat wellicht niet meer noodzakelijk vond)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoasteR87
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 10:59
B-Force schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:29:
[...]

Werkt dat ook op een glaswand?
Volgens de product specificaties zou het ook moeten werken op glas:
Professional Polish is de beste en meest veelzijdige chemische polish die beschikbaar is.Het is een geweldige verf- en lakreiniger, metaal poetsmiddel en fantastisch op glas, plastic, koplamp kappen en plexiglas. Professional Polish is veilig voor alle lakken en bevat geen wax of siliconen. Het is ideaal als laatste voorbereiding voordat u een wax of sealer gaat aanbrengen.
Vraag anders aan @AUijtdehaag of @joenevd of zij het op een glasplaatje willen testen?

PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hansvk
Durkie75 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:32:
@ke.brouwer: maak je je douchedeur en kranen droog na het douchen of niet meer (omdat je door de waterontharder dat wellicht niet meer noodzakelijk vond)
Sinds wij een waterontharder hebben maken we de douchedeur en wand (glas) niet meer droog. En we krijgen hooguit een beetje aanslag van zeepresten die niet zijn weggespoeld en die zijn er makkelijk af te poetsen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Durkie75
  • Nu online
@hansvank, dus je herkent je niet in de problemen waar @ke.brouwer over schrijft?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 02-06 17:26
hansvk schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:04:
[...]

Sinds wij een waterontharder hebben maken we de douchedeur en wand (glas) niet meer droog. En we krijgen hooguit een beetje aanslag van zeepresten die niet zijn weggespoeld en die zijn er makkelijk af te poetsen.
Welk model hebben jullie en welke regio wonen jullie? Ik ben op zoek naar een goede waterontharder, woon in de regio Zoetermeer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jan Vlaanderen
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 10:45
@ke.brouwer: koop eerst een test setje om je waterhardheid te testen. Dan pas weet je zeker of je naar 0dH onthardt.
Als de (hars) ontharder goed functioneert heb je echt geen aanslag meer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 26-05 21:43
Jan Vlaanderen schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:39:
@ke.brouwer: koop eerst een test setje om je waterhardheid te testen. Dan pas weet je zeker of je naar 0dH onthardt.
Correct; ik was vorig jaar zomer gestopt met wekelijks de hardheid testen, was toen toch altijd 0dH. Recent weer eens getest omdat we sinds Corona met meer mensen in het huishouden zijn. Op de dag voordat 's-nachts regeneratie zou plaatsvinden, bleek de dH nu ca. 3 te zijn :-(
Vultijd maar ietsjes verlengd zodat er wat meer pekelwater is voor iedere regeneratie.

Ik kreeg een hardheid testsetje (druppels en 10ml buisje) bij mijn waterontharder van Hydrotense,
WO Seduction Family-0003 Waterontharder 16L Fleck

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hansvk
Durkie75 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:24:
@hansvank, dus je herkent je niet in de problemen waar @ke.brouwer over schrijft?
Niet op douchewanden e.d. Wel een beetje op chroom zoals eerder in dit topic al werd beschreven. Maar dat is ook weg te poetsen.
sanvv78 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:32:
[...]

Welk model hebben jullie en welke regio wonen jullie? Ik ben op zoek naar een goede waterontharder, woon in de regio Zoetermeer
Wij hebben een Euro Twin 10. Wij wonen in de Achterhoek en hebben volgens de website van Vitens een hardheid van 11,0.
Maar in principe is elke waterontharder op basis van hars goed. Gaat bij de keuze meer om de details zoals capaciteit, regelmodule e.d., prijs met/zonder installatie, leverancier.

[Voor 9% gewijzigd door hansvk op 26-05-2020 14:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Durkie75
  • Nu online
@hansvank, ok en wat ervaar je aan drukverlies bij verbruik waterontharder tov situatie voordat je ontharder had? (Heb je een regen/stortdouche?)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hansvk
@Durkie75 Mijn situatie is niet ideaal wat betreft leidingwerk. Ik heb ook een terugstroombeveiliging. Daarom had ik vooraf al een drukverhogingspomp geïnstalleerd. Vooral de terugstroombeveiliging zorgt voor drukverlies. Een waterontharder van voldoende capaciteit zal denk ik niet voor veel drukverlies zorgen. Ik schat mijn totale drukverlies zonder drukverhogingspomp in op 0,5 - 0,7 bar.
Met goed leidingwerk (goede diameters, weinig bochten) en een waterontharder met voldoende capaciteit moet een regendouche volgens mij goed te doen zijn. Zie bijv. ook https://waterontharderkiezen.nl/uitleg-doorstroomsnelheid

Wij hebben een regendouche die goed functioneert.

[Voor 3% gewijzigd door hansvk op 26-05-2020 14:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Durkie75
  • Nu online
@Hansvank, goede input, thx. Maar die terugslagbeveiliging is wettelijk verplicht en zal iedereen dan mee te maken hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 02-06 10:51
RoasteR87 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:32:
[...]

Volgens de product specificaties zou het ook moeten werken op glas:

[...]

Vraag anders aan @AUijtdehaag of @joenevd of zij het op een glasplaatje willen testen?
Volgens de specificaties moet het inderdaad ook op glas werken. Ik heb dat al geprobeerd en het resultaat was niet positief, ik moet wel zeggen dat ik niet het geduld had om een kwartier op dezelfde plek te blijven boenen.

Ik wil eigenlijk proberen met een 'verfkrabber' het spul weg te krabben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hansvk
Durkie75 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:34:
@Hansvank, goede input, thx. Maar die terugslagbeveiliging is wettelijk verplicht en zal iedereen dan mee te maken hebben.
Ik denk dat deze in veel gevallen niet wordt geplaatst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 19:44
joenevd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:56:
[...]

Volgens de specificaties moet het inderdaad ook op glas werken. Ik heb dat al geprobeerd en het resultaat was niet positief, ik moet wel zeggen dat ik niet het geduld had om een kwartier op dezelfde plek te blijven boenen.

Ik wil eigenlijk proberen met een 'verfkrabber' het spul weg te krabben.
Uhm, ik zou dan wel uitkijken dat je geen krassen veroorzaakt...

• Scr33x0r
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 21:57
Iemand hier ervaring met waterontharders en warmtepomp? Ik was gisteren aan het overleggen over alle installaties in het nieuwe huis, en kreeg van de installateur te horen dat sommige warmtepomp leveranciers niet heel fijn vinden als er een waterontharder is. Hij had het erover dat bij Nefit gewoon de garantie vervalt, hij heeft iemand gehad waar het boilervat is gaan lekken bijv.

--
Inmiddels een paar opmerkingen in dit topic gevonden, maar niemand die langdurig een waterontharder heeft gebruikt icm een waterontharder en die problemen heeft gekregen?

[Voor 37% gewijzigd door Scr33x0r op 27-05-2020 11:31]

iRacing Profiel | Steam Profiel | YouTube channel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Mijne is gisteren geplaats door Sander van goedkopewaterontharders.nl
Super gozer en we hebben min of meer samen het ding geïnstalleerd. Op de eerst bedachte plek kon hij niet doordat mijn gasleiding briljant is aangelegd en er ook een hele handige aftakking is gemaakt in die leiding.
Vervolgens kon hij alleen hoger in de meterkast en daarvoor moest al mijn internet zooi incl servertje eruit.
Het pekelvat staat in de kruipruimte en moest een klein stukje worden ingegraven maar ook dat is prima gelukt.
Alles werkt naar behoren en ben benieuwd naar het effect. Momenteel klaagt de vrouw over de smaak die naar hars smaakt naar dat zal wel met een week of 2 weg zijn zo te lezen van anderen.
Erg tevreden momenteel en nu nog de internet troep fatsoenlijk terugbouwen:)
Foto's volgen binnenkort..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Burnd
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 04-06 12:55
Ik ben ook al een tijdje van plan om een water ontharder aan te schaffen. Ikz at te denken aan een Amysoft, daar heb ik goede verhalen over gehoord.

Maar wat ik me nu afvroeg, wat is zo'n amysoft (ca €1.700) nou beter dan bijvoorbeeld een Water2buy (LINK) van ongeveer 300 euro. De installatie kan ik eventueel zelf wel doen, is geen rocket science....

• Jan Vlaanderen
Ik heb een (duo) hars ontharder van Hydrosoft (€1200) en een warmtepomp (al een paar jaar). De installateur van de warmtepomp had daar geen enkele moeite mee. Zie ook TNO rapport dat waterontharder geen (negatieve) invloed heeft op koperen leidingen. Dat zou ook alleen kunnen als het water zuurder wordt, wat niet het geval is. Dus maak je geen zorgen @Scr33x0r

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
Scr33x0r schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:25:
Iemand hier ervaring met waterontharders en warmtepomp? Ik was gisteren aan het overleggen over alle installaties in het nieuwe huis, en kreeg van de installateur te horen dat sommige warmtepomp leveranciers niet heel fijn vinden als er een waterontharder is. Hij had het erover dat bij Nefit gewoon de garantie vervalt, hij heeft iemand gehad waar het boilervat is gaan lekken bijv.

--
Inmiddels een paar opmerkingen in dit topic gevonden, maar niemand die langdurig een waterontharder heeft gebruikt icm een waterontharder en die problemen heeft gekregen?
Heb sinds 2015 een waterontharder en diverse (zonne) boilers, buffers en WP,s.
Problemen tot nu toe, nul.
Heeft meer voordelen, water smaakt beter, voorkomen/verminderen van (kalk)aanslag elementen boiler/buffer, douche, bad en wc.
Zoals @Jan Vlaanderen ook al zegt "maak je geen zorgen".

[Voor 6% gewijzigd door BenEco op 28-05-2020 19:27]

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition

Acties:
  • 0Henk 'm!

• B-Force

B-Force

Burnd schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:33:
Ik ben ook al een tijdje van plan om een water ontharder aan te schaffen. Ikz at te denken aan een Amysoft, daar heb ik goede verhalen over gehoord.

Maar wat ik me nu afvroeg, wat is zo'n amysoft (ca €1.700) nou beter dan bijvoorbeeld een Water2buy (LINK) van ongeveer 300 euro. De installatie kan ik eventueel zelf wel doen, is geen rocket science....
Ik heb ook gekeken naar Amysoft, maar uiteindelijk voor een meer standaard oplossing gekozen (in mijn geval hydrotense, maar kijk ook bij de aanbieders die in dit topic genoemd worden). Reden? scheelt ongeveer 1000 euro en ik heb het zelfde eindresultaat.

Ik heb het gevoel dat bij Amysoft veel geld is gaan zitten in het ontwikkelen van hun eigen ding, maar vooral marketing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jan Vlaanderen
Ik heb een (duo) hars ontharder van Hydrosoft --> Hydrotense

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Burnd
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 04-06 12:55
B-Force schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:17:
[...]
Ik heb het gevoel dat bij Amysoft veel geld is gaan zitten in het ontwikkelen van hun eigen ding, maar vooral marketing.
Dat gevoel heb ik dus ook. regenereert die waterontharder ook op basis van werkelijk gebruik ipv op timer?

• Jazco2nd
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 14:34
B-Force schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:17:
[...]

Ik heb ook gekeken naar Amysoft, maar uiteindelijk voor een meer standaard oplossing gekozen (in mijn geval hydrotense, maar kijk ook bij de aanbieders die in dit topic genoemd worden). Reden? scheelt ongeveer 1000 euro en ik heb het zelfde eindresultaat.

Voordeel van Amysoft is wel dat ze gewoon alles doen, ze komen vrijblijvend opmeten, plaatsen het en je kan bij hun terecht voor de garantie. Zelfde bij Aquacell. Dat zijn dan ook de duurste opties volgens mij, maar niet iedereen wil zelf installeren en kan het zich permitteren uit te zoeken wat er misgaat, als er iets misgaat.

Ik heb de knoop nog niet doorgehakt. Valt me wel op dat juist Amysoft gebruikers hier klagen over een aanslag die er niet hoort te zijn..

• Frontysco
  • Registratie: september 2005
Sinds 3 dagen heb ik de Amysoft 105 geïnstalleerd staan!
Deze is netjes door een vriendelijke monteur in de trapkast gemonteerd.

Hij staat ingesteld op 0dh en tot nu toe ben ik erg tevreden.
Tijdens en na het douchen merk je echt verschil. Waar normaal gesproken mijn zoon met een hele droge huid onder de douche vandaan komt had hij nu lekker zachte beentjes!

Ook het zeepgebruik moet je echt gaan minderen anders blijf je afspoelen :-).

Over het schoonmaken kan ik na 3 dagen nog niet veel zeggen. Tot nu toe zou ik direct nog eens voor Amysoft kiezen. Hun apparaat en service vind ik prettig.

iRacing Profiel

• habbekrats
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 19:22
@B-Force
Veel zaken koopt Amysoft gewoon in , zoveel hars fabrikanten zijn er niet in de wereld. Waar ze ook flink aan uitgeven is reclame, marketing flinke bedrijfs panden , kijk bv eens naar Amysoft Leek.
Het is een keuze voor de consument om alles uit handen te geven en te laten doen. De Amysoft ontharders zijn niet beter of slechter dan de meeste andere merken.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• DRuw

DRuw

Volgens mij berusten al die types op hetzelfde systeem. De ene met een grijze buitenkant en de andere een witte.
Ik heb nu de 5800 klep met een 20l harscylinder van goedkopewaterontharders en prima tevreden over.
Super vriendelijke installateur en snel en duidelijke reacties op de email.
Totaal was 1049,- voor een geïnstalleerd systeem incl 25kg zout als eerste vulling (waar ik gelijk nog 2 zakken bij kon doen in de grote ton).
Hoef gelijk er bijna een jaar niet meer naar om te kijken:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RdeNoronha
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 01-06 08:13
Sinds een maandje hebben we een Fleck 5800 XTR 20 liter (met een kleuren lcd) met een klein zoutvat van goedekopewaterontharders.nl. Inmiddels heeft ie 7 regeneraties gedaan, maar ik heb nog steeds geen zout hoeven bij te vullen. Waterhardheid is ingesteld op van 9,5 terug naar 0. Volgens ons komt er wel zacht water uit de kraan, minder kalk etc. We zijn een huishouden van 4.

Maar voor mijn gevoel klopt het zoutverbruik niet. Ik heb ze al gemaild, maar (nog) geen antwoord. Klopt dit, of zou er iets verkeerd ingesteld zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 19:22
RdeNoronha schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:12:
Sinds een maandje hebben we een Fleck 5800 XTR 20 liter (met een kleuren lcd) met een klein zoutvat van goedekopewaterontharders.nl. Inmiddels heeft ie 7 regeneraties gedaan, maar ik heb nog steeds geen zout hoeven bij te vullen. Waterhardheid is ingesteld op van 9,5 terug naar 0. Volgens ons komt er wel zacht water uit de kraan, minder kalk etc. We zijn een huishouden van 4.

Maar voor mijn gevoel klopt het zoutverbruik niet. Ik heb ze al gemaild, maar (nog) geen antwoord. Klopt dit, of zou er iets verkeerd ingesteld zijn?
Meetsetje voor hardheid kopen en je weet het zeker.
bv https://www.waterontharde...-kalkmetingset-bestellen/

7 regeneraties , hoeveel water verbruik je wel niet. Hoe is dit ingesteld

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DRuw

DRuw

In 1 maand 7x????
Daar is vaker dan 1x per 4 dagen!
Ik heb een groot zoutvat en hij zou net boven de 2 kilo per regeneratie gebruiken schijnt het dus: 1x per 10 dagen met 75 kilo zout is ongeveer een jaar voorraad aan zout in de tank.
Tenzij ik aan m'n volume kom en vaker regenereer.
Ik schijn 2 bronnen in Hoofddorp te hebben waaruit het waterbedrijf kan kiezen: een op 6dh en een van net boven de 10(!). De boel is op de hoogste afgesteld in ieder geval.
Zo staat hij er bij mij bij (moet mijn internet en stok nog netjes maken)

Zoutvat staat gelijk bij het openen van het kruipluik aan de rechter kant en kan ik zo zout ingooien en met een beetje klooien kan ik alsnog de kruipruimte in als het zou moeten:)

[Voor 40% gewijzigd door DRuw op 31-05-2020 13:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

DRuw schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:52:
In 1 maand 7x????
Daar is vaker dan 1x per 4 dagen!
Ik heb een groot zoutvat en hij zou net boven de 2 kilo per regeneratie gebruiken schijnt het dus: 1x per 10 dagen met 75 kilo zout is ongeveer een jaar voorraad aan zout in de tank.
Tenzij ik aan m'n volume kom en vaker regenereer.
Ik schijn 2 bronnen in Hoofddorp te hebben waaruit het waterbedrijf kan kiezen: een op 6dh en een van net boven de 10(!). De boel is op de hoogste afgesteld in ieder geval.
Zo staat hij er bij mij bij (moet mijn internet en stok nog netjes maken)
[Afbeelding]
Zoutvat staat gelijk bij het openen van het kruipluik aan de rechter kant en kan ik zo zout ingooien en met een beetje klooien kan ik alsnog de kruipruimte in als het zou moeten:)
Was jij het niet die geen elektronica van de ontharder in de kruipruimte wilde? En dan deze foto :|
Nou, die had je wel in de kruipruimte kunnen zetten.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Matis
  • Laatst online: 20:52

Matis

Rubber Rocket

@RdeNoronha het klinkt wel heel erg veel/vaak regenereren.
Of jullie vullen iedere dag een whirlpool of er gaat iets mis in de telling/tijdklok van de ontharder.

Ik heb ooit ergens een berekening gezien waarin je kon berekenen hoeveel zout/hars het kost om 1 kuub water 1 graad dH te verlagen.
Die kan ik alleen niet meer vinden. Daarmee zit je voor jezelf kunnen berekenen hoeveel en hoe vaak je zou moeten verversen.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 09:42

Guldan

Thee-Nerd

Ik weet het niet zekere maar is voor 4 personen 20 liter niet een beetje krap? Heb je daarnaast ook een regendouche oid?

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DRuw

DRuw

20 liter hars is voor 4 personen ook nog ruim voldoende als ik het bij de verschillende leveranciers zo zie.
@Rol-Co ja dat was ik. Mijn meterkast is niet vochtig hoor, mijn kruipruimte wel (vloerisolatie waar op condenseert) daar heb ik geen electronica.
En ja, zoals ik al zei, ik moet m'n internet en dergelijke nog netjes maken. Ik had liever de cylinder onder gehad maar daar zit een hele vervelende gasaansluiting waardoor dat niet kon. Vandaar dat m'n servertje en switches en poe injectoren enzo eronder moeten....
Liever niet maar weinig keuze:(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

DRuw schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:40:
20 liter hars is voor 4 personen ook nog ruim voldoende als ik het bij de verschillende leveranciers zo zie.
@Rol-Co ja dat was ik. Mijn meterkast is niet vochtig hoor, mijn kruipruimte wel (vloerisolatie waar op condenseert) daar heb ik geen electronica.
En ja, zoals ik al zei, ik moet m'n internet en dergelijke nog netjes maken. Ik had liever de cylinder onder gehad maar daar zit een hele vervelende gasaansluiting waardoor dat niet kon. Vandaar dat m'n servertje en switches en poe injectoren enzo eronder moeten....
Ja precies, maar dat zelfde plankje kan toch ook onder de nas, je hebt hem nu hoog en wil niet weten wat er gebeurd als er iets lek slaat, of een flex barst (heb ik gehad met een 12mm in het aanrecht, de warme ook nog) dan pist alles in de ronte door die meterkast...... hoe ga je dat afschakelen? Alles zit daar!

Nou dan trek ik wel een plastic zakje over die kop in de kruipruimte..........

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
DRuw schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:40:
Ik schrik hier ook van. Zo'n ontharder beweegt en trilt tijdens het regenereren. Een slang zou kunnen scheuren en/of losschieten naar verloop van jaren. Ja kan gebeuren!
Omdat deze zo hoog in de kast staat, lijkt mij best wel erg gevaarlijk! Een vochtige kruipruimte is hier niets bij deze situatie...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ik ga de meterkast splitsen door ook verticaal een plaat te zetten die het scheidt.
Die RVS slangen springen of scheuren echt niet hoor, kunstof wel na verloop van tijd.
Hoe dan ook, ik had verder geen opties en een meterkast zit sowieso alles al in qua gas/water/elektra en een lekke leiding staat ook een paar bar op waardoor het sowieso overal komt.
Ik ga het tenminste nog scheiden...

Trouwens, trilt en schud je cylinder?!?! ik zou daar eens naar kijken dan.... Die plank staan driehoeken onder en ik kan erop staan zonder dat bij beweegt.
Ook de cylinder zelf beweegt geen micrometer....

[Voor 21% gewijzigd door DRuw op 31-05-2020 15:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

DRuw schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:58:
Ik ga de meterkast splitsen door ook verticaal een plaat te zetten die het scheidt.
Die RVS slangen springen of scheuren echt niet hoor, kunstof wel na verloop van tijd.
Die rvs slangen is alleen mantel, van binnen zijn het rubber slangen, de mantel zorgt dat hij de druk aan kan. Kunststof scheurt niet, ik heb ze aangesloten met rehau rautitan, zoek maar eens op.
Hoe dan ook, ik had verder geen opties en een meterkast zit sowieso alles al in qua gas/water/elektra en een lekke leiding staat ook een paar bar op waardoor het sowieso overal komt.
Ik ga het tenminste nog scheiden
Dat kan een oplossing zijn inderdaad, maar dan nog zou ik die nas er onder weg halen, de scheiding is een goed plan, zeker doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ja die nas wordt binnenkort vervangen voor een nieuwe (8jaar non stop gedraaid dus heeft z'n pensioen verdient;))
Ja die rehau ken ik, mooi spul maar niet door iedereen zomaar aan te leggen;)
Ik post nog wel een foto als ik er klaar mee ben maar met dit weer zijn binnenklusjes niet echt prio.... Net als een stel plintjes en het afstellen van een 3D printer enz enz enz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
DRuw schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:58:

Trouwens, trilt en schud je cylinder?!?! ik zou daar eens naar kijken dan.... Die plank staan driehoeken onder en ik kan erop staan zonder dat bij beweegt.
Ook de cylinder zelf beweegt geen micrometer....
Nou geen grote beweging natuurlijk. Maar als je je hand erop houdt tijdens het regenereren, ook het lawaai wat hij maakt, dan geeft dat aan dat er belasting op zo’n slang. Mijn slang was niet met een extra klem vastgezet en deze is er dus afgeschoten na een paar jaar. Nu beter vastgezet en hoop dat dat niet meer gebeurt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazco2nd
Zijn er eigenlijk nog andere full service bedrijven die een goede waterontharder voor je installeren? Ik heb uiteindelijk alleen Amysoft en Aquacell gevonden, maar had eigenlijk ook wat kleinere partijen verwacht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Matis
  • Laatst online: 20:52

Matis

Rubber Rocket

Ik heb de mijne van hydrotense. Volgens mij bieden zij ook installatie aan. Al heb ik daar geen gebruik van gemaakt. @Jazco2nd

[Voor 4% gewijzigd door Matis op 31-05-2020 18:24]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Durkie75
  • Nu online
@Jaczo2nd: Er zijn er genoeg; 038Waterontharders, hydrotense, delta, Amy, AquaCell, etc

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RdeNoronha
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 01-06 08:13
7x is wat er op de teller staat. Weet niet of ie in de beginne al op nul stond. Ik heb een keertje zelf een regeneratie aangezwengeld. Die was toen nog niet nodig, maar ik wilde weten of ie het überhaupt deed. Ik hoorde toen klepjes en pompjes. Hij deed dus wel allerlei dingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Nu online
RdeNoronha schreef op zondag 31 mei 2020 @ 19:27:
7x is wat er op de teller staat. Weet niet of ie in de beginne al op nul stond. Ik heb een keertje zelf een regeneratie aangezwengeld. Die was toen nog niet nodig, maar ik wilde weten of ie het überhaupt deed. Ik hoorde toen klepjes en pompjes. Hij deed dus wel allerlei dingen.
Onze 15L gaat om de pakweg 4000 liter (ongeveer 8dh), met 20L moet je dus zeker 5000 liter kunnen doen (bij een vergelijkbare hardheid, of je moet in de donkere gebieden wonen).
https://www.sanas-wellness.nl/c-2406076/waterhardheid/
In 1 maand verbruik je hopelijk niet ruim 30.000 liter water? Want dan kom je op bijna 400 m3 per jaar... dat zou toch niet meer dan de helft moeten zijn :)
Die van ons gaat eens in de 2-3 weken, maar we zijn ook maar met zn 2en.

Zout lijkt hier ook "niet" verbruikt te worden, maar het voelt toch zeker als zacht water :)

[Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 31-05-2020 20:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 04-06 17:08
mitsumark schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:10:
[...]

Die van ons gaat eens in de 2-3 weken, maar we zijn ook maar met zn 2en.
Heb je dan niet een instelling van regenereren na een bepaalde hoeveelheid liters water en als die niet gehaald wordt, dan in keer in de 7 dagen (bij ons zo ingesteld) regenereren?

Groet, Aad

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Geen idee eerlijk gezegd, maar ik geloof het niet (of hij bereikt dat punt nooit).
Eens in de 7 dagen lijkt me wat vaak, eens in de 2 weken is toch prima.
Zo af en toe kan het een paar dagen langer zijn als we toevallig weinig water gebruiken. We gaan bv niet altijd even vaak in bad en soms douchen we op de sportschool.
Na vakantie doe ik het een keer "extra".

[Voor 11% gewijzigd door mitsumark op 31-05-2020 22:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• athvdk
Het heeft vooral te maken met evt. bacterie groei, Bij ons is de standaard waarde ingesteld op 7 dagen. Of eerder door het bereiken van het aantal liters.
Zie ook dit bericht.
Thijs8472 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 19:21:
Naar aanleiding van onder andere dit artikel https://waterontharderkie...dagen-tussen-regeneraties en wat ik in dit topic las is groter niet altijd beter en leek mij iedere 7 dagen regenereren beter dan iedere 15.
Eigenlijk zou je een periode willen monitoren bij welk waterverbruik je harskern verzadigd is en dus geen water meer onthard. En dan in relatie met evt bacteriegroei bepalen of de boel goed ingesteld staat.
Ik denk dan maar zo: beter te vaak dan te weinig regenereren. Zout kost ook niet heel veel,

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Naar aanleiding van dat artikel zie ik geen reden om zo vaak te regenereren, integendeel, hoe minder vaak hoe efficiënter.

Dat het water in de hars cilinder meer kans geeft op bacteriegroei lijkt me mee te vallen, dat water wordt tijdens gebruik gewoon ververst en staat dus niet dagen stil, alleen na vakantie kun je een keer extra spoelen.
Vergeleken het water gewoon in de leiding (ook die spoel je door na vakantie) zie ik weinig risico.
Temperatuur lijkt mij persoonlijk dan een veel groter probleem.

Ik zie ook verder weinig onderbouwing (in de vorm van wetenschappelijke artikelen of metingen, de publicatie zegt net zo weinig als dit artikel en de DIN heb ik geen toegang toe, dus kan ik weinig over zeggen).
Maar tijdens het gebruik 6 dagen aanraden en tijdens vakantie 7-14 dagen lijkt me tegenstrijdig, zou het eerder andersom doen (tijdens gebruik 14 dagen, tijdens vakantie 7).

Regenereren kost niet alleen zout, maar ook gewoon goed water (al kost dat misschien maar een paar euro extra per jaar, slecht voor het milieu is het wel).

Kijk, je kunt zo kritisch zijn als je zelf wilt, maar misschien moet je dan helemaal geen ontharder nemen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Eens met @mitsumark Ook na het lezen van het artikel geen reden om vaker de regenereren. Zij geven zelf aan dat het water in de harskolom bij gebruik door spoelt.
Mijn ontharder gaat na 3600liter regenereren iig. Dus da's niet vaak bij een jaarverbruik van 60m3.

Na een vakantie ok, dan kun je het een keer extra doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Hoeveel waterverbruik hebben jullie per regeneratie?
Ik regenereer eens in de 14 dagen (max debiet net niet gehaald, dus op max tijd)
Maar dat is 99 liter water elke keer. Bij een druk van 3,94 bar waterdruk
Leek me best veel.

Hydrotense Seduction Family waterontharder 8L

[Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-06-2020 19:33]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ik vind het best weinig...
Volgens mij trapt mijne er per regeneratie 250 liter doorheen..
Ik moet nog maar eens kijken of ik hem 1x per 10 dagen laat staan of dat ik hem naar 14 dagen of dergelijke zet.
Ik heb hem net:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazco2nd
Ik ben er bijna uit denk ik.

Situatie: appartement bouwjaar 2017, 2 kasten op de gemeenschappelijke gang. 1 met de warmtewisselaar (stadswarmte) en daarnaast een kast met watermeter en stroommeter. De stoppenkast zit in het huis.

In die kasten wil ik evt een waterontharder plaatsen:
  • Simplex: mits dit slim gescheduled wordt, ik wil namelijk altijd onthard water. Amysoft (Ecowater) is dan een optie.
  • Duplex: niet handig, omdat in deze kast ook de eletrameterkast zit, vind ik "op waterdruk" risicovol. Als er water met zout de kasten van de buren eronder inlekt krijg ik een hele dure rekening.
  • Zelfplaatsen: nee, ik wil dat alles gebeurd met goede garantie.
  • Onderhoud: zo min mogelijk. Dus ook zaken als bacterievorming vermijden.
De opties zijn dan alleen nog afhankelijk van het formaat.
  1. Aquacell valt af (veel te duur, Delta Duplex doet zelfde voor minder)
  2. €1695 simplex Amysoft e-Duo Compact. €69.95/2jr onderhoud, 15jr garantie. regeneratie 20min(?) verbruikt 500-700g zout/30-40L water
  3. €1495 simplex SensorSoft, €96/jr onderhoud, x jr garantie. Regeneratie ..min verbruikt 650g zout/30L water
  4. €1465 simplex Delta, €72/2 jr onderhoud, 5jr garantie. Regeneratie 15min verbruikt 300g zout/18L water
  5. €1895 duplex Delta, €72/2 jr onderhoud, 5jr garantie. Regeneratie 15min verbruikt 300g zout/18L water
  6. Waterluxe Duo 12 (past misschien niet): €1325 incl plaatsen.
Sensorsoft:
De Sensorsoft heeft een vast verbruik, die vergelijkbaar is met het gemiddelde verbruik van Amysoft.

Voordelen Delta:
- zuinigst.
- goedkoper in aanschaf.
(- geen elektriciteit nodig.)

Nadelen Delta:
- 5jr garantie tov 15 bij Amysoft, garantie wordt wel eenmalig verlengd met 5 jaar na onderhoud.
- natte zoutbak tov droge zoutbak bij Amysoft. --> dit vind ik in een appartementencomplex wel belangrijk.

Voordelen Amysoft:
- lange garantie.
- regeneratie is variabel obv verbruik, vandaar elektrisch. Obv opgegeven gemiddelden is Amysoft zeker niet zuinig, maar het hangt natuurlijk van je eigen situatie af (2 personen, vloerverwarming, appartement).
- antibacteriele module.
- tijdstip van regeneratie (02.00u) kan je makkelijk aanpassen. Regeneratie vind alleen plaats op dat tijdstip wanneer het nodig is.
- in toekomst uitbreidbaar met WiFi module.

Nadelen:
- duur in aanschaf.
- mogelijk niet zo voordelig verbruik als de Delta.

[Voor 69% gewijzigd door Jazco2nd op 03-06-2020 20:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mattie112
  • Laatst online: 15:09

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Jazco2nd schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:58:
  • Duplex: niet handig, omdat in deze kast ook de eletrameterkast zit, vind ik "op waterdruk" risicovol. Als er water met zout de kasten van de buren eronder inlekt krijg ik een hele dure rekening.
  • Zelfplaatsen: nee, ik wil dat alles gebeurd met goede garantie.
Ik ga er vanuit dat een lekkage (indien geplaatst) toch wel voor rekening van de fabrikant/installateur is. Je zou het natuurlijk even na kunnen vragen maar denk geef het in elk geval even aan.

Star Citizen - Gathering of Tweakers Incorporated - Referal Code

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazco2nd
@Mattie112 eens, ik ben echter benieuwd of er een partij is die uberhaupt een op waterdruk werkende installatie wil installeren hier. Kan me voorstellen dat ze geen risico willen lopen.
Op de begane grond zonder buren onder je of een woonhuis was ik wel gewoon voor waterdruk versie gegaan denk ik.

@Soeski ik had jouw ervaringen gemist, heb gister 50+ pagina's hier gelezen maar vanaf 2018.

Ik begrijp dat je €1495 voor de Sensorsoft excl plaatsing hebt betaald in 2018? Plus €96/jr onderhoudscontract? Dan is Amysoft binnen een aantal jaren gebruik voordeliger dus in mijn geval (geen onderhoudscontract, wel 1x per 2 jaar onderhoud van Amysoft (zij nemen contact op) voor €69.95 en €1695 incl plaatsing en incl 80KG zout). Wellicht dat Sensorsoft nu een andere prijs heeft.

Ben je nog steeds tevreden en zijn alle problemen (vet waar je je naam in kan schrijven, wit water, zout laagje in de luchtbevochtiger en stoomoven) inmiddels verholpen?

Dat je de Sensorsoft niet op bijv DH 2 of 3 kan instellen (om vlekken te voorkomen) vind ik wel een gebrek, vooral omdat het apparaat gewoon een DH sensor heeft.
Volgens mij kan dit bij de AmySoft (Ecowater dus) wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 04-06 17:40
Jazco2nd schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:49:
@Mattie112 eens, ik ben echter benieuwd of er een partij is die uberhaupt een op waterdruk werkende installatie wil installeren hier. Kan me voorstellen dat ze geen risico willen lopen.
Op de begane grond zonder buren onder je of een woonhuis was ik wel gewoon voor waterdruk versie gegaan denk ik.

@Soeski ik had jouw ervaringen gemist, heb gister 50+ pagina's hier gelezen maar vanaf 2018.

Ik begrijp dat je €1495 voor de Sensorshift excl plaatsing hebt betaald in 2018? Plus €96/jr onderhoudscontract? Dan is Amysoft binnen een aantal jaren gebruik voordeliger dus in mijn geval (geen onderhoudscontract, wel 1x per 2 jaar onderhoud van Amysoft (zij nemen contact op) voor €69.95 en €1695 incl plaatsing en incl 80KG zout). Wellicht dat Sensorshift nu een andere prijs heeft.

Ben je nog steeds tevreden en zijn alle problemen (vet waar je je naam in kan schrijven, wit water, zout laagje in de luchtbevochtiger en stoomoven) inmiddels verholpen?

Dat je de Sensorshift niet op bijv DH 2 of 3 kan instellen (om vlekken te voorkomen) vind ik wel een gebrek, vooral omdat het apparaat gewoon een DH sensor heeft.
Volgens mij kan dit bij de AmySoft (Ecowater dus) wel.
Ja, we zijn tevreden hoor! Het contract met Sensorsoft (niet shift, soft klinkt ook wat aannemelijker vind je niet? :+ ) is niet alleen voor onderhoud maar ook voor storingen. Ze komen elke 1,5 jaar langs voor groot onderhoud en tussendoor is alle arbeidsloon aan reparaties of problemen inbegrepen. Dat vonden we het wel waard, inclusief 60kg zout (per 1,5 jaar). Kortom, ze komen dus vaker dan Amysoft en inclusief is dus alle arbeidsloon en voorrijdkosten indien er problemen zijn. Weet niet of dat bij Amysoft er ook bij zit, maar anders ben je met Sensorsoft al snel voordeliger uit dus. Het geld was overigens niet het belangrijkste voor ons. Wel dat het een relatief compact apparaat is dat er niet zo spuuglelijk uitziet als een Boshuis of sommige modellen van Lubron (en dan zal je denken; wat maakt het nou uit hoe zo'n ding er uit ziet?! Sja...), en dat hij zelf bepaalt wanneer hij spoelt a.d.h.v. de sensor ipv op gezette tijden.
Vet waar je je naam in kan schrijven herken ik niet (...meer; schreef ik dat toen?), maar witte vlekken in je stoomoven hebben we wel ja. Dat is gewoon zoutresidu en veeg je zo weg. Dat witte water is weg ja, als je nu gewoon een glas vult is het meteen helder. Ook de vlekken op de kranen die we in het begin hadden, zijn toch na lange tijd verdwenen met gewoon schoonmaken en er komen ook geen nieuwe meer. Misschien was dat toch een gevolg van 15 jaar kalk in de leidingen (vorige bewoner) en toen ineens niet meer. Geen idee.
Kortom, het zoutverbruik is minimaal, geluid met spoelen horen we niet, waterdruk prima. Witte vlekken is niet erg, je moet de stoomoven toch schoonmaken na elk gebruik en je veegt het zo weg. De luchtbevochtiger die we jarenlang met kalk hebben gebruikt geeft nog steeds wat geel water na gebruik (kalk laat los), maar dat wordt langzaam minder (en deze staat ook niet 24/7 aan, maar enkele keren per maand).
Dat je geen rest-hardheid kunt instellen vind ik persoonlijk geen gemis, waarom zou ik nog kalk willen? Vlekken heb je dus met 0 dH ook niet meer, al duurde dat even maar het kwam ook alleen voor op de kranen en glazen wasbak.

[Voor 3% gewijzigd door Soeski op 02-06-2020 16:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazco2nd
Thanks dan ga ik toch eens contact met ze opnemen om goed te kunnen vergelijken!

[Voor 8% gewijzigd door Jazco2nd op 02-06-2020 16:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 04-06 08:10
Jazco2nd schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:58:

Wat mij nog onduidelijk is:
1. is dit onderhoud waar amysoft het over heeft "echt" of is het gewoon een manier om geld te verdienen?
In het eerste geval zal dat onderhoud ook bij de alternatieven nodig zijn.
Ik heb ook Amysoft, zelf nog geen onderhoud gehad, maar het lijkt me wel verstandig. Er loopt immers je drinkwater doorheen. Voordeel is dat ze dan ook gelijk de zoutvoorraad kunnen aanvullen. Prijs van extra zout is conform marktprijs (zeggen ze).
Verder erg tevreden met de service. Ik heb een keer een issue gehad met de Wifi verbinding, deze is snel met telefonische hulp op afstand opgelost.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazco2nd
Ik heb mijn ruwe vergelijking van ontharders die full-service worden geplaatst geupdate zodat ik (en anderen) beter kunnen vergelijken. Ik mis nog wat cijfers maar het is zo bijna compleet. Ik neig wel naar Amysoft, maar Delta simplex is ook interessant.

EDIT: alle cijfers zijn nu compleet. Interessant dat Delta inderdaad voordeligst is in generatie verbruik van zout en water, echter heeft Amysoft een variabel verbruik obv je waterverbruik. Lastig vergelijken dus!

[Voor 76% gewijzigd door Jazco2nd op 03-06-2020 20:08]

• Jazco2nd
Mijn reden om eventueel toch voor Amysoft te gaan: hun zoutbak is altijd droog. Bij de Delta is deze nat. In een kast waar stadswarmte buizen doorheen lopen (70 graden water!) vind ik dat best een risico. Het is altijd warm op deze gang, in de kast nog het ergst.
Ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
In pekelwater (water met een erg hoog zout gehalte) hebben bacteriën het erg moeilijk (zeker legionella), dus dat lijkt me geen probleem.

[Voor 16% gewijzigd door mitsumark op 03-06-2020 20:51]

• Durkie75
  • Nu online
@Jazco2nd, hoe weet je dat Delta een natte zoutbak heeft?

• Jazco2nd
Durkie75 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:26:
@Jazco2nd, hoe weet je dat Delta een natte zoutbak heeft?
Dat heb ik gevraagd :) en volgende week komt iemand langs van Delta dus zal ik het nog eens bespreken. Daarna knoop doorhakken.

• DaffyDuck43
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 21:52

DaffyDuck43

MF-lurker

Hier ook een Fleck 5800 20ltr geplaatst op 11 januari.
Regeneratie is elke 10 dagen of ±4800 ltr, dus in totaal sinds de plaatsing zijn er 145 dagen verstreken, wat inhoudt 14 keer een regeneratie (heb nog niet gezien dat de hoeveelheid in liters bereikt is, meestal nog zo'n 4 a 500 ltr te gaan)
Op de foto is de huidige inhoud van het zoutvat te zien. Deze is gevuld bij installatie met een 25 kg zak zout. Mijn vermoeden en aangeleverde berekening dat er zo'n 1 a 1.3 kg zout verbuikt wordt per regeneratie klopt aardig op het oog.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• freakstar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 13:36
De Amysoft ASC-105 is hier vandaag geinstalleerd. :9

Was nog wel even een klusje, ik had natuurlijk weer net even andere specifieke wensen. :+ Hij heeft het prima naar wens gedaan en de ontharder heeft een mooi plekje gekregen.

Het eerste glas water wat ik net heb gedronken was wel een beetje gek van smaak, maar ik kan niet helemaal peilen wat er gek aan is. Een kop koffie smaakt (veel) lekkerder! Ben erg benieuwd hoe de vaat straks uit de machine komt en hoe het douchen aan zal voelen.

Ben nog wel benieuwd wat er allemaal uit de computer te lezen is,er zit iig wel een pinout op waar vast iets mee kan. B)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• athvdk
Houd er bij het douchen rekening mee dat de vloer gladder wordt dan je eerder gewend was.

groet, Aad

• TEAMIKKE
  • Registratie: februari 2006
  • Niet online
TEAMIKKE schreef op zondag 17 november 2019 @ 22:02:
[...]

Inmiddels de Aqmos R2D2-32 geïnstalleerd. Mijn waterleiding gaat vanaf de watermeter eerst naar zolder naar de CV ketel. Hier een nieuwe leiding naast gelegd en die gebruikt als aanvoer. Vervolgens gaat het water door de ontharder en daarna naar de CV-ketel en de rest van het huis. Met een puntstuk van 1" > 22 mm knel de aansluitingen gemaakt. Afvoer van de Aqmos maakt gebruik van de afvoer van de CV ketel met een air gap er tussen. Zouttabletten bij de Welkoop gehaald (25 kg voor €12,95). Installatie is eenvoudig. Met het test kitje bepaalt dat het water een hardheid had van 10 dh. Na installeren ontharder is deze 0 dh :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Grootste voordelen die ik ervaar:
- Geen droge huid meer na douchen
- Kalkvrije kranen / machines
- Geen kalkvlekken op auto na wassen
Korte terugkoppeling na een half jaar gebruik: Werkt uitstekend! Geen omkijken naar gehad anders dan het zout bijvullen.

• Durkie75
  • Nu online
Het uitlezen via een pin-out, geeft Amysoft aan wat je daarmee kan of is dat not supported en moet je dat zelf uitvinden? wat voor afwijkende wensen had je dan?

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Nu online
Zijn er hier nog andere tweakers die na elke regeneratie een sloot gigantisch smerig zout water uit de kraan krijgen?

• Hulliee
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:41:
Zijn er hier nog andere tweakers die na elke regeneratie een sloot gigantisch smerig zout water uit de kraan krijgen?
Nee dat hoort zeker niet! Fout aangesloten? Stuk?

• freakstar
Durkie75 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:16:
Het uitlezen via een pin-out, geeft Amysoft aan wat je daarmee kan of is dat not supported en moet je dat zelf uitvinden? wat voor afwijkende wensen had je dan?
De verkoper gaf aan dat ik zelf maar even moest kijken, maar dat er wel wat mogelijk was.

Qua specifieke wensen, de ontharder staat op de eerste etage en de leidingen moesten door de vloer (zit een loze ruimte tussen). Dat was wel even prutsen. :P

• kabeltjekabel
  • Nu online
Hulliee schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:55:
[...]

Nee dat hoort zeker niet! Fout aangesloten? Stuk?
En wat als je water tapt tijdens het regenereren?

• Durkie75
  • Nu online
Jazco2nd schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:50:
[...]

Dat heb ik gevraagd :) en volgende week komt iemand langs van Delta dus zal ik het nog eens bespreken. Daarna knoop doorhakken.
Ok ben benieuwd. Als dit echt nat is, lijkt me dat een nadeel. Voordeel van Delta lijkt een rest hardheidinstelling die je los staat vd bypass.

• jemoetwathe
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 11:39
Ben ook in de markt voor een ontharder..... maarrrr.
Heb vandaag de hardheid gemeten, 7 druppels dus tegen de 7 aan.
Vitens geeft idd 6.8 aan, dus dat klopt mooi.

Ik lees veel dat een ontharder eigenlijk dan niet nodig is.
Nu hebben we best veel aanslag in de douche, maar jah, om daar nu dik 800 aan te besteden?
Zijn de overige voordelen echt goed met een hardheid van 7 (huid, zeep enz...) of loont het niet?

Zijn er hier die ervaring hebben met een hardheid rond de 7?

• mitsumark
  • Nu online
Wat je in de douche ziet, zit ook in je koffiemachine, wasmachine, vaatwasser, boiler, etc, etc.
Voor de installatie van de waterontharder zijn binnen 6 jaar al de boiler en douche thermostaat overleden, hoogstvermoedelijk door kalk.

Hier klaagt de wasmachine over teveel zeep, dus dat moeten we nog wat minderen, maar een beetje minder zeep zet niet echt zoden aan de dijk wat betreft besparingen.
Met douchen gebruik ik nog even veel shampoo, maar vanwege corona langer haar :P
Denk wel dat het een positief effect heeft op de huid, maar had niet heel erge huidproblemen, wel wennen dat het glad aan blijft voelen, alsof de zeep nog niet goed afgespoeld is (in het begin douche je hierdoor misschien langer).

Onze hardheid was volgens Dunea 8.5dh, maar heb het niet gemeten.

• wouterlett
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 04-06 22:36
Blackraven schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:54:
[...]

Als je niet bang bent om hem zelf te importeren uit de UK, kun je daar even zoeken op Harvey Crown Softener, komt uit dezelfde fabriek als Aquacell.
Ik heb de vraag bij Aquacell neergelegd wat het verschil zou zijn:

-De Engelse variant is mechanisch anders omdat daar de hardheid hoger is. Dit is niet aan te passen.

-Het is daar een meer gemeengoed, nagenoeg iedereen heeft zo'n ding.

-Daar zit je meteen aan een onderhoudscontract vast wat bin Aquacell niet zo is omdat hun ervaring is dat dat niet nodig is.

-Aquacell levert standaard 5 jaar all-in garantie.

Onderhoudscontract lijkt me onzin, hij is vast zonder te kopen.
Als zij 5 jaar garantie durven te geven durf ik hem wel zonder garantie te kopen.
Het feit van gemeengoed klinkt mij gewoon dat de prijs daar eerlijker is door meer kennis/concurrentie.
Maar het hardheidsniveau is wel een dingetje. Iemand daar ervaring mee?

• Hulliee
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:01:
[...]

En wat als je water tapt tijdens het regenereren?
Dan krijg je geen onthardwater. Bypass wordt ingeschakeld. Er zal nooit zout in je leiding mogen komen. Dus hij is fout aangesloten of stuk.

• kabeltjekabel
  • Nu online
Hulliee schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 22:47:
[...]

Dan krijg je geen onthardwater. Bypass wordt ingeschakeld. Er zal nooit zout in je leiding mogen komen. Dus hij is fout aangesloten of stuk.
Tja, er zit geen keerklep voor en de afvoer zit "hard" op het riool met zo'n nippel. "Dat dat niet mocht werd er destijds niet bijgezegd."

[Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-06-2020 23:29]

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

kabeltjekabel schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 23:29:
[...]

Tja, er zit geen keerklep voor en de afvoer zit "hard" op het riool met zo'n nippel. "Dat dat niet mocht werd er destijds niet bijgezegd."
Heb ik ook, maar regenereerd snachts, dan gebruik ik geen water.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Durkie75
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 23:29:
[...]

Keerklep (terugstroombeveiliging) is echt een must.

Nederlandse water is van een zeer hoge kwaliteit en de overheid wil dit ook zo houden. Daarom wordt bij een waterontharder, gebaseerd op een ionenwisselaar, vereist dat ze via een terugstroombeveiliging type CA wordt aangesloten op het waterleidingnet.
Zie ook: https://waterontharderkie...stroombeveiliging-type-ca

Acties:
  • 0Henk 'm!

• .joepiedepoepie
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 13:56
TEAMIKKE schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:14:
[...]

Korte terugkoppeling na een half jaar gebruik: Werkt uitstekend! Geen omkijken naar gehad anders dan het zout bijvullen.
Ik heb een aantal maanden geleden bij mijn broer de R2D2-72 aangesloten. Daar werkt ook alles naar behoren. Instellen van het apparaat was met behulp van de meegeleverde handleiding een fluitje van een cent.

Het apparaat staat in de trapkast dus de leidingen moesten vanuit de meterkast via de kruipruimte door de vloer in de trapkast. In totaal waren de kosten nog geen 740 euro (inclusief alle materialen, huren van een diamantboor etc.). Het kostte even wat tijd om het aan te sluiten, maar daarmee is genoeg bespaard als ik het vergelijk met de prijzen die hier voorbijkomen :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DRuw

DRuw

och, ik heb 1049 euro betaald voor een 20L systeem met grote zouttank en installatie.
Ik vind het een erg mooie prijs en heb er geen omkijken naar:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freakstar
Hoe lang blijft de smaak "gek" ? Of is dit gewoon wat het is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk nooit heel bewust getest heb wat de smaak van onthard water is. :X

Vind de koffie echt lekkerder. Thee weinig verschil gemerkt. Maar gewoon een glas water lijkt een beetje een houterige / rokerige nasmaak.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Siete
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 17:10
wouterlett schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 22:32:
[...]

Ik heb de vraag bij Aquacell neergelegd wat het verschil zou zijn:

-De Engelse variant is mechanisch anders omdat daar de hardheid hoger is. Dit is niet aan te passen.

-Het is daar een meer gemeengoed, nagenoeg iedereen heeft zo'n ding.

-Daar zit je meteen aan een onderhoudscontract vast wat bin Aquacell niet zo is omdat hun ervaring is dat dat niet nodig is.

-Aquacell levert standaard 5 jaar all-in garantie.

Onderhoudscontract lijkt me onzin, hij is vast zonder te kopen.
Als zij 5 jaar garantie durven te geven durf ik hem wel zonder garantie te kopen.
Het feit van gemeengoed klinkt mij gewoon dat de prijs daar eerlijker is door meer kennis/concurrentie.
Maar het hardheidsniveau is wel een dingetje. Iemand daar ervaring mee?
Aquacell gaat zijn boekje te buiten. Zij hebben via hun leverancier een verbod op laten leggen om de Harvey Crown Softener vanuit Engeland te importeren naar Nederland. Zodat Aquacell voor de Nederlandse markt een monopolie positie behoudt.
Hoe ik dit weet? Probeer maar eens een Harvey Crown Softener in Engeland te bestellen. Na navraag bij de webshops kreeg ik dit antwoord.

Gisteren is de waterontharder Ceramic Premium van Goedkopewaterontharders bij mij geïnstalleerd. Erg vakkundig gedaan voor een mooie prijs. Zij krijgen van mij spoedig nog een mooie review.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DRuw

DRuw

freakstar schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:36:
Hoe lang blijft de smaak "gek" ? Of is dit gewoon wat het is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk nooit heel bewust getest heb wat de smaak van onthard water is. :X

Vind de koffie echt lekkerder. Thee weinig verschil gemerkt. Maar gewoon een glas water lijkt een beetje een houterige / rokerige nasmaak.
Ik had een harssmaak in het begin maar die was na ongeveer een weekje weg.
Ik heb wel iedere dag de tuin gesproeid die week dus we wat meer dan normaal verbruikt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Clemensmaxt
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 21:51
Siete schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:57:
[...]

Aquacell gaat zijn boekje te buiten. Zij hebben via hun leverancier een verbod op laten leggen om de Harvey Crown Softener vanuit Engeland te importeren naar Nederland. Zodat Aquacell voor de Nederlandse markt een monopolie positie behoudt.
Hoe ik dit weet? Probeer maar eens een Harvey Crown Softener in Engeland te bestellen. Na navraag bij de webshops kreeg ik dit antwoord.

Gisteren is de waterontharder Ceramic Premium van Goedkopewaterontharders bij mij geïnstalleerd. Erg vakkundig gedaan voor een mooie prijs. Zij krijgen van mij spoedig nog een mooie review.
Thanks - kan je van de Ceramic ook de restwaarde instellen? Zo niet: Heb je geen last van dat het water helemaal geen kalk meer bevat? Ben nu ook aan het overwegen... :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• B-Force

B-Force

DaffyDuck43 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:49:
[...]

*knip*
Op de foto is de huidige inhoud van het zoutvat te zien. Deze is gevuld bij installatie met een 25 kg zak zout. Mijn vermoeden en aangeleverde berekening dat er zo'n 1 a 1.3 kg zout verbuikt wordt per regeneratie klopt aardig op het oog.
[Afbeelding]
Moet het waterniveau niet onder het zoutniveau blijven? Mij is bij de installatie verteld om altijd zout bij te vullen tot (ruim) boven het water niveau...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• B-Force

B-Force

DRuw schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:16:
[...]

Ik had een harssmaak in het begin maar die was na ongeveer een weekje weg.
Ik heb wel iedere dag de tuin gesproeid die week dus we wat meer dan normaal verbruikt.
Voor het tuinsproeien zet ik altijd de bypass om, dan maar ven geen ontkalkt water voor de rest, maar het verbruik van een sproeier is echt enorm zag ik. Binnenkort de leiding voorzien van een aftakking naar de buitenkraan voor de ontkalker :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14:19
.joepiedepoepie schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:20:
[...]

Ik heb een aantal maanden geleden bij mijn broer de R2D2-72 aangesloten. Daar werkt ook alles naar behoren. Instellen van het apparaat was met behulp van de meegeleverde handleiding een fluitje van een cent.

Het apparaat staat in de trapkast dus de leidingen moesten vanuit de meterkast via de kruipruimte door de vloer in de trapkast. In totaal waren de kosten nog geen 740 euro (inclusief alle materialen, huren van een diamantboor etc.). Het kostte even wat tijd om het aan te sluiten, maar daarmee is genoeg bespaard als ik het vergelijk met de prijzen die hier voorbijkomen :D
Hier inmiddels ook bijna een jaar de R2D2-72 staan. Erg tevreden over, functioneert prima.

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazco2nd
Siete schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:57:
[...]

Ben wel benieuwd voor mijn vergelijking:
- zout verbruik van een regeneratie in gram.
- waterverbruik van een regeneratie in liters.
- duur van een regeneratie.
Weet je dat? Ik kan het op de site niet terugvinden.

Ik lees dat regeneratie zowel tijdsgestuurd als volumegestuurd is. Dit is bij elke aanbieder weer vertaald naar een andere praktijkoplossing. Hoe zit dt bij deze?
Kan je bijvoorbeeld het tijdstip van de dag zelf kiezen? En bepaalt de Ceramic zelf of er daadwerkelijk regeneratie nodig is of gaat het altijd met een vast schema?
Is de zoutbak droog of blijft hier altijd beetje water in zitten? Dit laatste omdat in mijn kleine ruimte het extra warm is door stadsverwarmingsbuizen (70 graden) en warmtewisselaar.

[Voor 5% gewijzigd door Jazco2nd op 05-06-2020 13:58]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Siete
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 17:10
Clemensmaxt schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:17:
[...]

Thanks - kan je van de Ceramic ook de restwaarde instellen? Zo niet: Heb je geen last van dat het water helemaal geen kalk meer bevat? Ben nu ook aan het overwegen... :)
Ceramic is de nieuwste versie van Goedkopewaterontharders. Je kan hiermee een restwaarde kalk instellen, maar daarvoor heb ik hem niet gekocht.
Jazco2nd schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:57:
[...]

Ben wel benieuwd voor mijn vergelijking:
- zout verbruik van een regeneratie in gram.
- waterverbruik van een regeneratie in liters.
- duur van een regeneratie.
Weet je dat? Ik kan het op de site niet terugvinden.

Ik lees dat regeneratie zowel tijdsgestuurd als volumegestuurd is. Dit is bij elke aanbieder weer vertaald naar een andere praktijkoplossing. Hoe zit dt bij deze?
Kan je bijvoorbeeld het tijdstip van de dag zelf kiezen? En bepaalt de Ceramic zelf of er daadwerkelijk regeneratie nodig is of gaat het altijd met een vast schema?
Is de zoutbak droog of blijft hier altijd beetje water in zitten? Dit laatste omdat in mijn kleine ruimte het extra warm is door stadsverwarmingsbuizen (70 graden) en warmtewisselaar.
De Ceramic is zowel volume gestuurd als tijdsgestuurd. Dit betekent dat wanneer een bepaald volume wordt bereikt hij om een bepaalde ingestelde tijd (bij mij 02:00) gaat regenereren.

Regenereren kost ongeveer een uur, maar de overige vragen heb ik geen antwoord op. Hierbij kan @Arjantje1985 je ongetwijfeld helpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DRuw

DRuw

ik geloof dat het 90 minuten en 250 liter water zou kosten.
ik maak me er niet veel zorgen om momenteel (hij zal vandaag of morgen voor het eerst regenereren bij mij gok ik).
Het lijkt veel maar qua kosten is het niets... (ja milieu ik weet het).
Ik heb de 5800 klep erin zitten en het verschil met de ceramic is het binnenwerk en het feti dat hij proportioneel kan regenereren.
ik had dat niet nodig dus ben voor de 5800 gegaan:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaffyDuck43
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 21:52

DaffyDuck43

MF-lurker

B-Force schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:49:
[...]

Moet het waterniveau niet onder het zoutniveau blijven? Mij is bij de installatie verteld om altijd zout bij te vullen tot (ruim) boven het water niveau...
Er is nog steeds zout als vaste stof aanwezig op de bodem van het vat. Even terug redenerend uit mijn schooltijd betekent dit dat de maximale hoeveelheid zout is opgelost in het aanwezige water (wat nu pekel geworden is)
De vloeibare pekel wordt aangezogen bij de regeneratie, na bijvullen met nieuw water zal er weer zout uit de vaste vorm oplossen. Het is dus geen probleem zolang er nog zout in vaste vorm aanwezig is. Elke week kijk in het zoutvat en wil eigenlijk pas bijvullen zodra het vaste zout allemaal opgelost is. Beetje een sport van me om het zoutverbruik goed te analyseren deze eerste vulling, en tevens wil ik het zoutvat ietsje hoger plaatsen om er zeker van te zijn dat de overvul-uitloop goed geplaatst zit, en dit gaat toch makkelijker als het vat bijna leeg is. >:)

Zoekresultaten
Samenvatting van internet
Afbeeldingsresultaat voor maximale oplossing zout in water
Een verzadigde zoutoplossing heeft een bevriezingspunt van -21°C, een kookpunt van 109°C en bevat 356 g NaCl per liter bij een temperatuur van 0°C (359 g/l bij 25°C).

Zout water - Wikipedia

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Siete schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:34:
[...]

Ceramic is de nieuwste versie van Goedkopewaterontharders. Je kan hiermee een restwaarde kalk instellen, maar daarvoor heb ik hem niet gekocht.
Volgens mij heeft de Ceramic juist geen instelbare restwaarde voor de kalk...
Pagina: 1 ... 24 25 26 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True