Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Maar had je dan niet beter een aquacell kunnen kopen? :+
Nog een kleine tip aan je loodgieter...
Ik kreeg de haakse koppelingen die over de waterontharder aansluitingen gefit worden, slecht dicht.
Bleef af en toe een druppeltje water langs glippen.
Uiteindelijk is het met teflontape en een beetje loctite 577 wel gelukt.
Deze dus:

En vergeet de steunhulzen niet in de slangen te schuiven, voordat deze geklemd worden in de koppelingen...
Succes ;)
quote:
drielp schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 17:13:
Morgen wordt onze waterontharder geleverd. ..
Welke is het geworden, duo 10 of 14?

[Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-08-2015 18:08]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 23-05 23:34
Gisteren gaf mijn espresso apparaat bijna geen water meer, er kwam nog maar een klein straaltje water uit. Ik dacht eerst dat het kleine uitloop filtertje verstopt was, maar na demontage viel de vervuiling eigenlijk best mee.
Hierna heb ik het kleine verwarmingsboilertje opengemaakt. En dat was niet onnodig, de bodem zat vol kalk en aanslag. Hier ligt de kalk op een schoteltje, verbazingwekkend dat er nog water uit het apparaat kwam....

Het apparaat wordt regelmatig ontkalkt, maar dit is dus niet voldoende. Het verwarmingselement was wel redelijk kalkvrij, maar lang niet alle kalk wordt door het ontkalken verwijderd. De aanschaf van de waterontkalker was geen slechte keuze.

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GameSmurf
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 24-05 05:14
Ik heb afgelopen week mijn Ecowater ERM 20 aangesloten, besteld via deze (goed beoordeelde) Poolse winkel (vertaald), toch een vrij fors prijsverschil t.o.v. een Nederlandse leverancier. (De engelse versie van die site gebruikt overigens een verkeerde/oude wisselkoers, dus je moet de poolse zloty even omrekenen naar euro) Ik was ong. €1150 kwijt incl. transport en een gratis azud molular 100 filter. Hij was op voorraad op de site en er zaten 7 werkdagen tussen bestelling en levering. transport gaat vanuit polen via Rohlig/suus (PL) naar Beijer Transport & Logistics (NL) en deze bellen je voor een afleverdatum.

Verder een prima apparaat, geen kalk meer in het water en het water smaakt lekkerder vind ik :)

Maar wat zijn jullie ervaringen met het onderhoud van een waterontharder? Is het echt nodig om ieder jaar iemand langs te laten komen of kan je ook zelf ieder jaar wat bleekwater in de pekelbuis gooien en het apparaat laten spoelen/desinfecteren, of is onderhoud eigenlijk helemaal niet nodig?

Hier nog wat foto's, het paste allemaal maar net in de meterkast

Ik heb er een 3-wegklep tussen gezet i.p.v. de bijgeleverde bypass, nu schakelt mijn domoticasysteem de 3-wegklep/bypass als de beregeningsklep ('s nachts) aangaat, 30 seconden voordat de beregeing uitgaat schakelt de 3-wegklep terug, zodat de leidingen weer vol zitten met onthard water :*)

• PCJR
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 21:15
Gents, ik heb enkel, denk ik, in de meterkast de optie voor een w.o. Hier komt het water binnen.
Echter iemand echt een kleine variant al eens gezocht/gekocht? Misschien in 2 delen (zoutvat apart)?

Afvoerslang heb ik al gemaakt.

Hier ziet er een beetje zo uit dus:

i5-8400@4Ghz | Dell u2410 | ColorMunki | Samsung S8 | 7D 15-85 | B&W CM8S2 | Neato Connected |

• JdM
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:41

JdM

Gas?Gas!

DaMightyWackO schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 17:05:[...]
Wat en waar heb je het uiteindelijk besteld?
Wil dat best via PM beantwoorden, of is het gewenst dat ik dat hier neer zet (ivm reclame)?

Foto's na installatie:

Installatie viel verder niet tegen.
Heb 20mm Uponor slang gebruikt voor door de kruipruimte, echter lijkt de waterdruk toch nog iets gezakt, het is niet heel veel maar wel waarneembaar geloof ik. Nu is het zo dat kunststof waterleiding veel meer weerstand geeft, vandaar de 20mm, maar het lijkt dus eigenlijk niet genoeg als ik dezelfde waterdruk had willen behouden.
In de meterkast nog even de aarding van het buiten waterleidingnet weer verbonden met mijn eigen waterleidingnet, het zal niet veel doen maar ik houd het liever op elkaar aangesloten.

Hopelijk nu op korte termijn ook minder last van droge huid en schilfers, dat zou mijn aanschaf namelijk compleet maken.

[Voor 8% gewijzigd door JdM op 03-10-2018 16:19]

N54 powered

• Atomic2005
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 12-05 20:52

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Vandaag geplaatst door Waterluxe Harlingen : Een Duo10

Netjes geïnstalleerd. Nam alle tijd voor uitleg. We kregen er 2 zakken zout van 25kg bij.
Paste niet in de meterkast, deze was slechts 30cm diep. Dit komt me ook wel goed uit vanwege de aanpassingen aan de meterkast op middenlange termijn.

Het zoutvat (voor 35kg zout) kun je zo uit de kruipruimte tillen als je er in wilt.

Kosten 895euro, en 200euro voor de installatie.

De Waterluxe Duo10

Duo10 en Zoutvat

zak zout

kruipruimte resultaat

[Voor 5% gewijzigd door Atomic2005 op 07-09-2016 21:19]

4000Wp - Zuid Live PVoutput & 7560Wp - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput & Atlantic 200L

• The Legend
  • Registratie: mei 2000
  • Nu online
We hebben nu een klein jaar onze waterontharder in een nieuwbouwhuis. We hebben dus nooit 'normaal' water gebruikt hier. Omdat we onthard water gebruiken, zijn we gestopt met het droogmaken van de kraan in de douche. Dit heeft na een jaar dit resultaat opgeleverd:

Herkent iemand dit? De vlekken zijn niet (meer?) te verwijderen met een zachte doek met een beetje Jif, ook niet met andere reguliere schoonmaakmiddelen. Is het chroom aangetast? Zo ja, is er dan toch iets waar van de verhalen over 'corrosief' water na ontharden :?

Ik ben toch malle pietje niet!

• joenevd
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20-05 01:45
Herkend iemand de controller op de nieuwe ontharders van Boshuis?

• Avvd
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
quote:
mb1 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:38:
De ontharder dien je te regenereren met pekelwater.....
Als jij direct na installatie hebt geregenereerd kun je nog nooit verzadigd pekelwater hebben gehad dit duurt uren voordat het water is verzadigd met zout.
Dus waarschijnlijk zul je nu een keer een handmatige regeneratie moeten starten.
Heb je de uitgaande hardheid ook gemeten?
Ik heb de hardheid nogmaals gemeten, volgens mij staat die toch op 0:

Bij 1 druppel:
https://tweakers.net/ext/f/z7ZCMhJlpVkKUzb0ly5iozOS/thumb.jpg

Bij 3 druppels:
https://tweakers.net/ext/f/ky1rM6C4K2K6cJwbVxxuFOzo/thumb.jpg

De vloeistof zelf is groen, ik weet even niet meer wat de "tussen kleur" is maar volgens mij zou dit 0DH moeten zijn. Ik heb hem nu opnieuw laten regenereren zodat er met zeker genoeg zout wordt geregenereerd, eens kijken wat dat brengt :)

Edit:
En het water droogt nog gewoon wit op :(

• Avvd
  • Niet online
Ik heb nu een paar weken een ontharder maar de kranen hebben een forse witte aanslag, het lijkt wel zoutachtig, het kalkgehalte staat op 0 (nagemeten), als ik de hardheid op 2~3 zet gebeurd hetzelfde. Bijgevoegd een foto van de witte aanslag, herkent iemand dit, en weet iemand wat er niet goed gaat?

Het is een duo10 ontharder met fleck 5600sxt sturing.

https://tweakers.net/ext/f/7LkZLGd2t5Ak1IVZxqOpoBVr/thumb.jpg

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22:34
Ook de Hydrotense geïnstalleerd. Ik zal eens in de gaten gaan houden hoe het bevalt!

* Ik crop ze even bewust niet mocht iemand willen inzoomen.

Ik ben er mee weggekomen om de fles rechtstreeks op de waterleiding aan te sluiten. Hierdoor zag het een stuk netter uit en hoefde ik maar de helft van het aansluitpakket te gebruiken.

Dus als iemand nog een half aansluitpakket wil overnemen! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 06:44
bij ons is de waterontharder ook geïnstalleerd.

[Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 21-05-2017 15:04]

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Is je muur nu al roze? ;)

[Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2017 14:28]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frankisback
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 23:27
De scalewatcher hebben wij onlangs laten installeren in de meterkast. Vanuit de grote industrie nu beschikbaar voor huishoudens. Kosten zijn 350 euro voor het apparaat.

Enigszins sceptisch ben ik nog steeds, maar het moet gaan echt werken. De kalkdeeltjes komen er mee los en hechten niet meer in de leidingen en douchekop

Over 2 maanden (juli 2017) zouden wij resultaat moeten gaan zien.

• Faris
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 13:59
Ik heb zelf waterontharder Water2Buy W2B200 vanuit duitsland besteld voor 400 euro en vandaag geinstalleerd.

[Voor 26% gewijzigd door Faris op 03-06-2017 03:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20-05 11:56
Dag allemaal,

Ik volg dit topic al enige tijd met interesse, zeker omdat ik een hekel heb aan poetsen :*). Op basis van wat ik gelezen heb en jullie discussies, ben ik op zoek naar het volgende:

1. Compacte waterontkalker
2. Weinig onderhoud
3. Liefst stroomloos ivm moeten omlussen van de huidige stroom.

De meest voor de hand liggende optie is volgens mij de Aquacell. Ik woon in een jaren 30 woning, dus de waterleidingen zijn nogal... geïmproviseerd. Daarnaast is er maar beperkte ruimte (zie ook foto's hieronder). Mijn vragen aan jullie:

1. Maak ik met mijn inschatting voor de Aquacell de juiste keuze?
2. Indien dit het geval is: ik zie nogal uiteenlopende prijzen in dit topic voorbij komen. Wat is een goede prijs/installatiepartij?

• Soeski
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23-05 00:31
Ik zou nog foto's sturen van de installatie zoals deze nu is. Vraag me geen lastige zaken over welk merk en soort koppelingen gebruikt zijn want dan moet ik de installateur bellen ;)
Al het leidingwerk is opnieuw gedaan, er is een terugslapklep gemonteerd (verplicht door de VVE) en het apparaat is netjes in de hoek geplaatst. De rest van de ruimte is uiteraard leeg gelaten zodat het goed toegankelijk is en "veilig".

https://soeski.stackstorage.com/s/A2AqHNEgHzEKGgt
https://soeski.stackstorage.com/s/GL3toFTQWfBWOe8
https://soeski.stackstorage.com/s/l7nQ51WfnLBE6yz

/edit: Crap, plaatjes doen het niet via Stack... wat is dat nou weer... --> Rechter muisknop, openen op nieuw tabblad, dan zie je ze wel.
/edit2: ik zie het al; Tweakers laadt alleen http plaatjes en niet https...

[Voor 25% gewijzigd door Soeski op 15-06-2017 15:42]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:16
Hier ook een C200 geinstalleerd van Amysoft. Zoals op de plaatjes te zien is heeft de monteur ook tyleen leidingen gebruikt. Mi voldoet dit, we rijden niet met heftrucks door de gang.

Eerste ervaringen zijn goed; zachte handjes na handenwassen en zacht velletje na het douchen. De badkamer zat aardig vol met kalk dus die moet nog eerst schoongemaakt worden.
Verder kreeg ik uitleg wat neer kwam op: '1x per drie maanden zout controleren en eventueel bijvullen'

• striker91
  • Laatst online: 07:15
Vanochtend is bij mij een waterontharder geplaatst door Waterluxe (Duo 10).

Helaas is het niet helemaal goed verlopen. Zit nog met een lekkende koppeling (Zijn ze al voor teruggekomen, alleen nu lekt de koppeling die daar weer op zit) Dus nu heeft waterluxe een lokale loodgieter ingeschakeld die dit morgen komt verhelpen. (Lekt niet veel alleen moet 100% dicht zijn. To be continued dus.

• habbekrats
  • Registratie: december 2002
quote:
kmf schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:02:
Voor degene die hun waterontharder in de kruipruimte hebben geplaatst: hoe hebben jullie de stroomvoorziening geregeld eigenlijk?
Had ik laatst al eens een stukje over geschreven
230V onder vloer en helemaal in een kruipruimte is not done. Volgens de norm nen1010 gebruiken we dan een veiligheids trafo. Nu zit bij mijn waterluxe een tranformator voeding dubbel geïsoleerd (dus geen schakelvoeding). De transformator heb ik dus niet in de kruipruimte maar in de meterkast geplaatst.
. Overigens haal ik bij werkzaamheden nog steeds de stekker er uit.

En ja de boel moet nog verder gefatsoeneerd worden, de oranje kabel is een schakelaar onder vloer welke eventuele lekkage moet melden aan Domoticz, en ook de pulsen van de watermeter wil ik nog binnen halen in Domoticz. Ik zoek hiervoor nog een betaalbare sensor, de standaard sensor is 84 euro.

[Voor 16% gewijzigd door habbekrats op 19-09-2017 15:31]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Rico
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 18:33

Rico

Wie dit leest is gek....

Vandaag is Amysoft weer geweest en heeft alles opnieuw aangesloten en nu ook de afvoer via een sifon en airgap.
Waterontharder staat in de garage.

http://members.home.nl/rlinker/water1.JPG

http://members.home.nl/rlinker/water2.JPG

[Voor 9% gewijzigd door Rico op 06-10-2017 16:09]

• Megamind
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 19-05 23:07
Ik heb gisteravond deze aangesloten:

Niet perse een waterontharder maar meer een anti-kalk in je pijpen apparaat. Ik heb geen last van harde water (is hier ongeveer 180mg/L) maar meer van alle kalkaanslag.

Ben benieuwd of het nut heeft, aansluiten wat niet makkelijk aangezien er maar weinig buis is vanaf de meter, er zit direct een aftakking erna.

• Vincm
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21:13
Zijn er meer mensen met een vreemde afzetting op (verchroomde) kranen? We hebben een Amysoft C200 en het water is prima onthard, geen kalkafzetting en goede smaak. Maar op onze douchekraan bijvoorbeeld krijgen we vreemde vlekken die niet weg te poetsen zijn. Er wordt elke week schoongemaakt (doekje met wat badkamerreiniger spray) maar toch deze vlekken. Ook na grondig boenen met anti-kalk spul gaat dit niet weg.

Heb Amysoft al eens gemaild maar nog geen initiele reactie. Wilde even informeren of iemand hier bekend mee is voordat ik er een te groot probleem van maak dan nodig is :)

Nieuwbouw 2016, ZLTV, 8 kW Zubadan warmtepomp, 2430 watt piek op het dak, balansventilatie met WTW. Aardgasloos!

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Vandaag is mijn waterontharder van mijn huidige woning verwijdert. Deze is nu in mijn nieuwe woning geïnstalleerd. Over een paar weken gaan we verhuizen.

Man, ik merk het gelijk al met douchen. Het water is plots weer grof en na een douchebeurt voelt mijn huid veel droger...

Hier staat ie nu in de garage te wachten. Ik heb een bypass vanuit de meterkast laten maken en ook gelijk een fatsoenlijke afvoer gemaakt. Het neemt wat plek in beslag in de garage, maar wel netjes en ik kan makkelijk zout bijvullen.

Het bleek trouwens dat waterluxe dus 18mm (die blauwe) leidingen had gebruikt. Niet handig, want 22mm is de leidingdiameter zowel in het oude en nieuwe huis. Wellicht dat ik het later ga vervangen met 22mm leidingen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 24-05 19:03
quote:
drielp schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:38:
[...]

Ik giet het hele flesje in de buis waar het zoute water in zit. Elke 2 jaar 1 flesje.
Bedoel je de rechter buis? @Hulliee

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:15
Na wat rondzoeken op internet kwam ik dit topic tegen betreft het ontharden van het water.
Ik heb echter het idee dat de oorsprong van mijn vraag anders is dan ik zelf vermoed :P

Wij zijn net terug van een week vakantie van de veluwe en ik vind altijd als we daar zijn dat het water lekkerder smaakt dan bij ons.

Als ik dit plaatje bekijk vanuit het topic

Waterontharder wel of niet doen en zoja welke?

Dan heeft mijn regio (steenbergen-moerdijk) nagenoeg dezelfde hardheid als Apeldoorn-Arnhem.

Ligt het aan de hoeveelheid kalk die men gebruikt of gewoon de bron die gebruikt wordt waardoor het water anders smaakt ?

2250 WP Zuid PVoutput

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 23-05 23:34
quote:
drielp schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:18:
[...]

Tijd voor een klein onderzoekje?
- Bron en samenstelling van het drinkwater tov wel/geen vlekjes
- Eindhardheid van het water
- Waar zijn de vlekken zichtbaar (materiaal)
mezelf even quoten:

- Naam (optioneel)
- Plaats of postcode
- Lokatie, (waar komt het drinkwater vandaan)
- Leverancier (Oasen, Vitens, Dunea, Evides, ....)
- Ontkalker-type, (model/merk)
- Verwarming methode (CV, WP-boiler, E-boiler)
- Samenstelling drinkwater (link naar kwaliteitsrapport is erg handig)
- Hardheid (na de ontkalker
- Bijzonderheden (vlekken/ geen vlekken, waar en hardnekkigheid

Gegevens mogen natuurlijk ook via een PB verstuurd worden.

Misschien is op deze manier de oorzaak te achterhalen. Ik denk dat ook de manier van warm water maken invloed heeft. Mijn warm water komt uit een e-boiler. Eventuele neerslag zal waarschijnlijk grotendeels hier achter blijven. De waterkoker wordt gevuld met koud water, daar is ook een aanslag waarneembaar. Vooral op de plek waar de verwarmingsspiraal zit.

Vlekjes: https://waterontharderkie...en-ondanks-waterontharder

[Voor 3% gewijzigd door drielp op 12-06-2018 14:15]

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• The Legend
  • Nu online
Misschien kan ik wat toevoegen aan de interessante ionen-discussie hierboven. Niet omdat ik er verstand van heb, maar ik heb een wateranalyse kunnen laten doen van zowel het normale harde water als het ontharde water. Ik zal de resultaten even opzoeken.

‘Hard’ water

Onthard water (uitgebreider testje)

[Voor 31% gewijzigd door The Legend op 14-06-2018 15:27]

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 23:56
quote:
Hulliee schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:47:
@route99 Tijdens het regenereren wordt zout (NaCl, keukenzout) gebruikt om het hars te voorzien van Na-ionen. ...................het regenereren worden afgevoerd.
Dat station ben ik ruim 30 j geleden al gepasseerd, heb ooit tijdens mijn studie een ionenwisselaar capaciteit gemeten,...ik had gehoopt dat het met de bescheiden vorm van schrijven icm de woordkeuze voor de chemici onder ons wel duidelijk was...
quote:
De mineralen nu met Natrium ionen (het nieuwe "kalk"), heeft de eigenschap zich niet te hechten. We spreken nu van onthardwater.
Idem.....
quote:
Echter, en daar wil @drielp naar onderzoeken, zit er in water meer dan alleen kalk (met calcium en magnesium ionen). Er zitten ook metalen in (aluminium, ijzer).
In Nederland niet allemaal in dezelfde verhouding. Wellicht is de aanslag, nu de kalkaanslag is uitgeschakeld, een aanslag van de overigen stoffen. Deze zag je niet omdat deze voorheen in de kalkaanslag zatten.
Idem...
Er zijn gewoon normen voor wat er aan overige metalen in zit, ijzer is er in principe ook goed uit te krijgen, Aluminium is vaak lastiger vanwege het amfotere karakter en er dus selectieve liganden (om een complex te maken) gebruikt moet worden om het neer te laten slaan of anderszins ergens iig tijdelijk aan te binden.
Als er geen Calcium meer in zit, dan kan er ook geen kalkaanslag meer zijn... de naam is er van afgeleid...
Maar wel andere aanslag, ook van Natrium zouten.... immers als de oplosbaarheidsgrens bereikt is slaat het neer, ook het natrium zout, dus het is imho een echte misvatting dat natrium zouten geen aanslag kunnen geven.
https://nl.wikipedia.org/...d#Wateronthardingmethodes

@blissard Ik weet zeker dat het NaCl uit drinkwater niet het grootste probleem is voor bijv diabetici.... Kijk maar eens wat er in een kaas, chips, ketchup....etc al zit.... al snel 5-10x zoveel en dat is zelfs per 100 g en je schrijft over 0.3 g in 2 liter..!
http://www.gezondheid.be/files/PDF/Tabel_Zout.pdf
Eea wel de proporties in de gaten blijven houden. ;)

Oja, wat zit er nog meer dan chloride in het water .. sulfaat.... dus niet alles is NaCl..
Iets dfat @The Legend ook al liet zien en nog veel uitgebreider....

• Matis
  • Laatst online: 19:58

Matis

Rubber Rocket

quote:
AUijtdehaag schreef op maandag 23 juli 2018 @ 22:40:
@Matis
Vroegah had je wel nog de duo 14.
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
De website van waterluxe is onlangs vernieuwd denk ik (en zo ook de modellen)
Neem gewoon deze en dan heb je de komende jaren zout gratis. (tenzij je het wil laten installeren)

Ik woon alleen en de duo 14 stond 6 weken stil zonder te regenereren.
Het was meer het hygienische gevoel dat die tijd te lang was... bacterien krijgen zoveel meer de kans in het harsvat te ontwikkelen (ik zeg er al bij: gevoel. en niet gebaseerd op feiten)
Bedankt voor de suggestie. Hij moet in de meterkast komen. Afgelopen weekend ben ik op de bouw wezen kijken en heb ik foto's gemaakt van de meterkast. Het water is al afgemonteerd, electra moet nog gedaan worden.

Denk je dat de door jou voorgestelde Waterontharder 16L Fleck hierin gaat passen? De afmeting is 31 bij 43,5 cm.
https://tweakers.net/ext/f/nkkNpB1qZaZGTsG5Fid0rENP/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/JwX5VvEzixc1rQOEg7pxJGlF/thumb.jpg

Mocht dat niet gaan passen. Is het dan nog een mogelijkheid om de Stand Alone te gebruiken. Die is met zijn twee losse reservoirs een stuk kleiner qua afmeting.

[Voor 5% gewijzigd door Matis op 24-07-2018 14:58]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
Maakt het trouwens nog uit welk zout ik erin doe :?

Ik heb zojuist de laatste zak van Amysoft erin gedaan, dit zijn vrij grote brokken

Bij 100KG (4 zakken van 25KG) kost dit € 69,00 dus 0.69 per KG

In mijn oude woning kocht ik altijd 10KG zakken bij de Sligro, ik kan het op de website niet zo snel weer vinden, maar dit was veel goedkoper.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• c-mattic
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 22-05 11:12
drielp schreef op donderdag 20 september 2018 @ 01:24:
Dat plankje is niet het probleem. Wateraansluitingen en elektriciteit doe je niet zo dicht bij elkaar. Ik vraag me af of dit is toegestaan?
Daar geef ik je gelijk in. Richtlijnen in België zijn ook duidelijk dat wateraansluitingen onder elektriciteitsaansluiting en moeten zijn zodat waterlekken geen kortsluiting kunnen veroorzaken.

• JdM

JdM

Gas?Gas!

@Matis

Zoiets?

N54 powered

• kmf
  • Niet online
Bergie schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:13:
Hoe hoog moet het water in de pekelbuis eigenlijk staan?

Ik heb hier zo'n Waterluxe unit staan die door de vorige bewoners is geplaatst dus heb er geen handleiding oid meer bij :P
Your GoogleFu is failing you http://waterluxe.nl/images/HandleidingWaterLuxe.pdf

[Voor 10% gewijzigd door kmf op 03-10-2018 09:22]

• Matis
  • Laatst online: 19:58

Matis

Rubber Rocket

JdM schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:26:
@Matis Ik zou het een kniestuk 1"bu naar 20mm uponor knel noemen of zoiets :) (ik ga er even vanuit dat de binnendraad op de ontharder 1"is, maar dat gok ik nu. Het staat inmiddels al een paar jaar aangesloten dus ik weet de maten niet meer O-) )
Overigens: Hoe directer je alles aansluit, hoe minimaal storingsgevoelig het wordt. Dus van koper naar flex, naar uponor zou wellicht gereduceerd kunnen worden door de flex er tussenuit te halen. Daarvoor moet je wel ruimte en mogelijkheid hebben, maar het scheelt al meteen twee koppelingen die kunnen lekken en een flex-slang die ook kapot kan.
Bedankt voor de opheldering. Mijn idee is inderdaad om zo min mogelijk overgangen / koppelingen te gebruiken. Aangezien ik helemaal onervaren ben met Uponor (of flexibele kunststofslangen in het algemeen) ben ik daarbij een beetje huiverig. Ik twijfel dus nog of ik vanaf de watermeter met een schroefkoppeling en een flexibele metalen slang naar de waterontharder ga, of dat ook met Uponor probeer. De slang vanaf de ontharder naar de rest van het huis wordt sowieso Uponor. Er zit echter een T-koppeling van 20 x 16 x 20 mm. Ik neem aan dat ik de huidige aansluiting niet daaraf kan halen en daar een nieuw stuk slang op kan zetten. Hoe zouden jullie dat aanpakken?
https://tweakers.net/ext/f/BUwZVkVP3q9411Bu5l8p6XzV/thumb.jpg

Ik heb de Wildkamp gebeld, ik kan bij hen een Uponor perstang lenen indien ik het aansluitmateriaal bij hen aanschaf *O*

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• JdM

JdM

Gas?Gas!

@Matis Ik zou het eerste stuk uponor na de watermeter doorsnijden en er een stukje tussenuit halen.
Dan vervolgens een knelknie uponor20>uponor20 naar de ontharder en weer terug naar dezelfde uponor leiding met opnieuw een knelknie, dan hoef je niet te persen (wel fijn dat je hem mag lenen) en kun je alles met 20mm uponor aansluiten op de hoofdleiding.
Ik heb het bij mij zoals hieronder aangesloten, je ziet alleen de achterste knie niet goed die vanaf de watermeterleiding zit aangesloten op de bovenste slang, maar het geeft weer wat mijn idee is wat ik hierboven beschrijf.
Ik heb een iets andere situatie als jij, omdat ik mijn ontharder buiten de meterkast heb geplaatst en met 20mm uponor via de kruipruimte heen en weer naar mijn trapkast ben gegaan. Zie mijn eerdere reply in dit topic: JdM in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

[Voor 17% gewijzigd door JdM op 03-10-2018 16:18]

N54 powered

• yorroy
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 20:49
Vanochtend is bij mij Waterluxe geweest.
Ik had de Duo besteld zodat het apparaat onder de grond kon en het zoutvat in de meterkast, maar er bleek ruimte genoeg te zijn om beide in de meterkast te zetten.
Ik ben erg tevreden over de service van Waterluxe, erg heldere uitleg en vriendelijke monteur. Het benodigde plankje werd ook door de monteur geleverd en geplaatst.

Volgens Vitens heb ik een hardheid van ongeveer 9, maar vanochtend werd 12 gemeten. Erg hard water dus.

[Voor 6% gewijzigd door yorroy op 19-11-2018 15:25]

• The Legend
  • Nu online
Nee, een air gap is niets meer dan de letterlijke vertaling lucht gat. Dat betekent dat de afvoerslang van de waterontharder los van de afvoer hangt met een gat lucht :p er tussen. De gedachte er achter is dat de afvoer van de ontharder op die manier überhaupt niet in aanraking kan komen met rioolwater. Hang je de afvoer van de ontharder in een zwanenhals dan zal je niet het risico lopen dat er rioolwater daadwerkelijk in je ontharder komt (het rioolwater kan immers vrij overlopen, er bouwt geen druk op in de afvoerslang van de ontharder) maar de afvoer van de ontharder kan wel in contact komen met het rioolwater met als gevolg dat bacteriën ook in de afvoerslang komen. De gedacht is dat dat ook een risico is. Het lijkt me betrekkelijk klein maar goed.

Hier is het zo aangesloten:

https://tweakers.net/ext/f/K9lQBsZOsSjBk2d8ZiOHPpfG/thumb.jpg

[Voor 10% gewijzigd door The Legend op 17-12-2018 09:31]

• titan1901
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 02:17
Vandaag ben ik er eindelijk aan toegekomen om de waterontharder alsnog door middel van een air gap aan te sluiten op de riolering. Omdat een kant en klare trechteroplossing niet te vinden was heb ik er zelf een gemaakt met behulp van m'n 3D printer. Zeer tevreden met het resultaat.

Linkje: grote foto's

[Voor 31% gewijzigd door titan1901 op 13-01-2019 10:37. Reden: Foto's ingevoegd]

Anoniem: 1131947

titan1901 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 14:35:
Vandaag ben ik er eindelijk aan toegekomen om de waterontharder alsnog door middel van een air gap aan te sluiten op de riolering. Omdat een kant en klare trechteroplossing niet te vinden was heb ik er zelf een gemaakt met behulp van m'n 3D printer. Zeer tevreden met het resultaat.

[Afbeelding] [Afbeelding]

Linkje: grote foto's
Hierbij een foto van mijn waterontharder afvoer. De blauwe slang is de overloop van het zoutvat.

• titan1901
breaq schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:47:
[...]

Hierbij een foto van mijn waterontharder afvoer. De blauwe slang is de overloop van het zoutvat.
Ziet er ook goed uit. Loopt het water vanuit de overloop van het zoutvat alleen niet door het gat aan de zijkant? Weet niet hoe krachtig deze straal is maar kan me voorstellen dat dit de neiging heeft om 'rechtdoor' te gaan. Ik heb me voornamelijk laten inspireren op onderstaand plaatje van deze site. Vast ook geen exacte wetenschap maar het klonk me allemaal wel plausibel in de oren. Wel vind ik het overigens schandalig dat veel leveranciers de afvoer gewoon in een bestaande riolering bijboren maar dat terzijde.

• Beaub
  • Laatst online: 20:07
Nieuw hier in dit topic, maar in onze nieuwbouwwoning is ook een waterontharder geïnstalleerd. We wonen er nog geen 3 weken, trekken de douche na afloop nog steeds gewoon droog, drogen ook de kranen na met een doek en hebben tot op heden alleen groene zeep gebruikt bij de schoonmaak.
Desondanks zien de wastafelkranen er op dit moment zo uit:
https://tweakers.net/ext/f/pgVzaLiodJ9hISq8It6a1DD6/thumb.jpg

En zitten er plekken op andere onderdelen zoals de stoppen:
https://tweakers.net/ext/f/AcWQFL2YMfKooCcWFryMXoJX/thumb.jpg

Vanmiddag al bij de badkamerzaak geweest, ze gaan de foto's doorsturen naar Hans Grohe. Kreeg nog wel een middeltje mee om er op te smeren, maar dit had geen effect helaas.

Meer mensen die dit hebben of hebben meegemaakt, eventueel weten waar het door komt of wat we er tegen kunnen doen?

• bke
  • Niet online
We zijn natuurlijk allemaal tweakers, maar een goedkope eenvoudige correcte open afvoer kun je ook maken door gewoon een stuk PVC-buis haaks af te zagen met een ijzerzaagje, 4 gaatjes boren en de afvoerslang daarin bevestigen met tie wraps.

Om volledig correct te zijn zou de afstand tussen de slang en de buisrand 2x de diameter van de PVC-buis moeten zijn, dus als de PVC-buis 40mm is, moet de afstand van de slang tot de rand 80mm bedragen.

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

• habbekrats
  • Registratie: december 2002
Robonus schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:59:
[...]

Aha, dat zal het zijn, ze maken dan heen héle lange lus naar de zolder om daarna terug te retouren naar de meterkast. Vraag me af of dat niet funest is voor je waterdruk. Wat ik altijd begrepen heb is dat de waterdruk afneemt in langere leidingen ivm wrijving. Als dat dan ook nog zo'n 9m omhoog moet worden opgevoerd en weer terug door de kruipruimte heb je het al snel over zo'n 25 tot 30m extra leidingwerk voordat je terug bent bij het beginpunt in de meterkast.

Kan iemand hier dat gevoel onderbouwen danwel ontkrachten met feiten/berekeningen?
Als je net zoveel omhoog gaat en ook weer naar beneden valt het wel mee,helemaal als je de leiding wat dikker neemt bv 22mm hieronder eeen voorbeeld van een rechte leiding 18 meter 2 m3/h

https://www.pumpsupport.nl/online_calculator/index.html

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 14-05 15:40
Hier ook sinds dinsdag in het bezit van een waterontharder van waterluxe. Duo 10 + 35kg zoutvat. Staat mooi onder de grond.

• Rakward
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 20-05 22:47
Ik ben me ook aant verdiepen in waterontharders, voor de mensen die niet weten hoe hard hun water is, je kan (in België toch) op de site van de waterleverancier kijken naar waardes/gemeente.

Voor mij

Ik heb de indruk dat wij wel enorm hoog zitten vergeleken met de meeste waardes die ik in dit topic zie.

Ik blijf het een moeilijke keuze vinden, veel modellen en ja moet grotendeels afgaan op user-reviews die soms elkaar lijken tegen te spreken.

Edit:
Nu kom ik juist nog iets nieuws tegen:
https://www.waterbeveilig...eventie-met-watts-oneflow
Neutralisatie op basis van "Template Assisted Crystallization".

Weer extra opzoekwerk.

[Voor 18% gewijzigd door Rakward op 29-04-2019 20:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 23:56
En dat is prima, het is goed om zo een beveiliging te hebben. Het voordeel is dat je zo toch veel maximaler gebruik maakt van de beschikbare capaciteit van de hars zelf, maar tot de gestelde 14 dagen grens.
Dat 7 dagen verhaal is zo zwak onderbouwd, als er een beter verhaal is zou ik hem graag willen lezen.

https://www.idreco.com/ion-exchange-systems/
Edit: dit is waar pros op het gebied van waterzuivering met ionenwisselaars tegen aanlopen.
Omdat zij bron water gebruiken zijn de eisen aan de installatie nog hoger dan in het geval dat je alleen maar hard water van 10-20 DH hebt, maar in de basis is de principiële benadering zelfde maar zij moeten er "haast elk tijdstip van de dag"er bovenop zitten omdat de gevolgen erg groot en duur zijn.
Gelukkig hoeft dat niet altijd bij de huishoud ionenwisselaars, maar dat wil niet zeggen dat er geen punten van aandacht zijn. Maar geven de fabrikanten wel tools om dit te checken? Hmmm het blijft een beetje hangen in geleidbaarheids/TDS metingen en dat is het. En vervolgens moeten we de fabrikanten op hun blauwe ogen geloven. Zoals het vrijwel totale gebrek aan bacteriële controle vind ik persoonlijk een behoorlijke omissie.
Het aantal geplaatste units neemt sterk toe, mss dat het uiteindelijk een keer duidelijk is hoe vaak het mis gaat, maar wordt het wel gerapporteerd... ?

Een voorbeeld van een fouten analyse in de praktijk: voor de huishoud ionenwisselaars is de bijdragen van bepaalde takken niet echt groot, ook belangrijk om te melden. Je ziet ook het vervelende silica er tussen staan. Je ziet ook meteen dan het een beetje chloreren van het water funest is voor de hars zelf, die wordt afgebroken. De microbiologische vervuiling komt er uiteraard ook in voor.
Al met al best een complex plaatje maar het geeft wel een mooi overzicht.
Voor meer details zul je het online artikel zelf verder moeten lezen, link boven.

[Voor 98% gewijzigd door route99 op 05-05-2019 22:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wildlive
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 10-05-2019
Dag allemaal,

Ik heb sinds twee maanden ook een Hydrothense geplaatst (HF 5800 SXT).
Het water is nu heerlijk zacht maar ik heb toch wat twijfels over het achter blijven van zout in het water. Ik heb een halve liter water uitgekookt en het resultaat is een laagje wit op de bodem van de pan. Deze smaakt behoorlijk zout. Het drinkwater zelf proeft niet waarneembaar zout. Nu hebben we ook nog eens een jonge baby in huis die we (deels) voeden met kunstvoedingen en dus onthard en mogelijk (te) zout water. Het lijkt mij niet echt gezond voor de baby als er te veel (rest)zout achter blijft in het water. Nu is het droogkoken natuurlijk niet een zeer nauwkeurige test om puur te kijken hoeveel zout er per liter in het drinkwater komt. Maar is daar een mogelijkheid voor, en is dit normaal? Ik heb hieronder een afbeelding toegevoegd van de drooggekookt pan:

[Voor 6% gewijzigd door Wildlive op 10-05-2019 09:53]

• titan1901
Gynnad schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 19:57:
Bij ons is iemand langs gekomen van Pure Water om te bekijken waar we de ontharder (Hydrotense 14L StandAlone) in de meterkast kunnen plaatsen, nu was de beste / enige optie om dit op hoogte te doen. Daarvoor moet ik een plank gaan plaatsen waar ik hem op kan zetten, ik vroeg mij af of iemand van jullie dit ook heeft gedaan en hoe je dit hebt aangepakt. Aangezien ik in geen geval wil dat hij gaat doorbuigen / doorbreekt en dus al het water de meterkast inloopt..
Hier zou ik inderdaad niet aan beginnen. Volgens de NEN norm moeten wateraansluitingen in het onderste gedeelte van je meterkast zitten:

Dit is om te voorkomen dat bij lekkage het water je gehele elektrische installatie onderspettert/sproeit.

Bij mijn meterkast loopt ernaast een soort loze ruimte waar ik de ontharder in heb gezet. Plankje op maat gemaakt (reststukje van de Ikea opruim-afdeling) en daar vijf sterke hoekijzers onder. Die gaat nooit lopen op deze manier. Het zoutvat staat hier boven de harscylinder.

Nogmaals: boven je elektra zetten zou ik afraden.

• Gynnad
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 06:51

Gynnad

* * *

Het is dus niet boven de elektra, maar er naast. De water aansluiting en afvoer zitten op de grond, echter de installatie zelf komt dan op hoogte naast de groepenkast. Er onder is geen ruimte i.v.m. de gasaansluiting, dus we hebben verder ook geen keus eigenlijk, behalve het niet te doen.

Het rode gedeelte zou dan het apparaat komen te staan, in het blauwe gedeelte het zout reservoir, de bruine streep is dan de plank en onderin de groene cirkel is de water aansluiting en de paarse cirkel is de water afvoer. Dus mocht het overstromen, dan zou het in principe in het onderste gedeelte terecht komen, waar geen elektra zit.

[Voor 48% gewijzigd door Gynnad op 31-07-2019 07:18]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• kevin0101
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 24-05 13:31
Meestal komt het niet uit in de meterkast.

In de kruipruimte kan dit ook prima.
Vd week een aquastar 800 geplaatst

Simpele installatie alles is meegeleverd.

• Anoniem: 320788
  • Niet online

Zo, anti-kalky mag aan de slag.

Pentair 760 auto control.
50 liter hars tank.
150 liter zoutvat.

Eens kijken hoe snel er verschil merkbaar is

• titan1901
yorroy schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:52:
Ik heb nu ongeveer een jaar een waterontkalker en op zich bevalt me dat goed.
Ik kreeg alleen steeds meer vlekken op de chromen delen van het bad en douche.
Ik heb die "vlekken" ook. Kwam er achter dat je deze heel makkelijk weghaalt met Mr. Muscle staalfix. Helaas komt het ook weer vrij snel terug maar soms wel handig om te voorkomen dat het zich opbouwt.

• DenLuke
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 29-04 19:53
Hello,

ik vermoed dat ik hier wat hulp kan krijgen. Recentelijk een nieuw huis gekocht. Met waterontharder (Of hoe je het ding ook mag noemen). Dat zei de vorige eigenaar toch.

Nu ben ik hem even van dicht aan het bekijken maar raak ik er niet uit. Er staat niet eens een merk op. De vorige eigenaar is ook niet meer bereikbaar voor commentaar.

Nu lees ik hier dat er ook een afvoer moet zijn? Dat is iets wat de mijne niet blijkt te hebben... Er zit zout in... Zo ver ben ik al... (Ik hoop toch dat het zout is...)

Nu zie ik aan de kranen dat het toestel waarschijnlijk niet werd gebruikt door de vorige eigenaar. Ik durf hem ook niet onmiddellijk aan te sluiten, bang dat ik iets verkeerd zou doen.

Voor ik een loodgieter bel om alles uit te leggen en te bekijken had ik graag hier m'n licht opgestoken of jullie meer weten?

Dit zijn de foto's:

Alvast bedankt voor enige hulp.

• DenLuke
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 29-04 19:53
@Emielvanputten ik moet blind geweest zijn! Er loopt inderdaad nog een darm van de Fleck naar mijn muur op een koperen buis, ik vermoed dat dat de afvoer zal zijn naar het riool.
Dan heb ik nog een buisje dat in de witte container loopt, ik vermoed dat dat water in & out naar zout zal zijn zeker?

Er zit een bypass kraan op ja.

Giet ik gewoon een emmer water in de witte container en zet ik hem automatisch op regeneratie?

Nog 2 foto's:

• tomdh76
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 21:03
Nog maar weer een post over vlekken. Ik heb 3 jaar nu een Boshuis waterontharder in ons nieuwbouwhuis. In de eerste maanden dacht ik de glazen deur van onze douche niet meer te hoeven navegen met een trekkertje. Helaas heeft dit geleid tot vlekken op de glazen douchedeur. Ik krijg ze met geen mogelijkheid eruit. Ik heb geprobeerd op basis van dit forum staalfix, polish boys, schoonmaakazijn en groene zeep. Ze zijn niet standaard zichtbaar maar komen te voorschijn bij condens. Misschien dat er een soort bescherming op het glas zit wat is aangevreten door de druppels? Boshuis wist het niet. Ontharder doet het verder goed. Iemand nog een suggestie? Of moet ik hier maar mee leren leven (of een nieuwe douchedeur :-)

https://tweakers.net/ext/f/jLfhjjm4Y8PQDvVI3WBErH0r/thumb.jpg

• Anoniem: 320788
  • Niet online
Rakward schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:47:
Ik ben van plan een WATTS OneFlow te plaatsen, omdat er nog niet veel over te vinden is zou ik graag meetstokjes kopen en dan 3 jaar lang elke maand meten en grafiekje bij houden.

Waar kan ik het best de meetstokjes halen/bestellen? Vrees altijd dat die meetstokjes van bedrijven die verzachters verkopen"rigged" zijn :p
Wat wil je meten? Hardheid? Hoeveelheid kalk in het water?
Zoals ik het lees blijft de kalk, alleen het hecht niet.
Dus je hardheid blijft het zelfde, en je meetwaarde dus ook.

Ik heb hier een setje met 2 flakonetjes (geen ABN) eerst 3 druppels van het ene. En dan van de 2de is elke druppel 0.5dh

Pentair 760 auto control.
50 liter hars tank.
150 liter zoutvat.

Geen omkijken naar, doet het prima.
Water is goed, hardheid is 0.5
Hij heeft vannacht zijn 2de regeneratie gehad ( de oprit was nat)(moet de afvoer nog maken)

• Elect
  • Niet online
@lowrider2025

Heb wat screenshots gemaakt vanuit de Ecowater app. Kun je zelf kijken.

[Voor 12% gewijzigd door Elect op 23-09-2019 09:47]

Warmtebeeld (FLIR) camera lenen?

• DirtyDutchman
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 19-05 09:51
Ik heb geen verschil in waterdruk, heb hier een CW5 ketel hangen en de leidingen naar de ontharder zijn 22mm. Hebben een regendouche van 40x40 cm en deze werkt perfect.
Ik heb de ontharder in onze nieuwbouwwoning in de garage gezet met het leidingwerk onder de kruipruimte door naar de meterkast.

purpledragon schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 17:14:
Bedankt voor je snelle reactie.

Het is geen full-service bestelling nee, maar dat gaat vast goed komen. Heb een loodgieter die dat voor me kan doen. Er is nu geen afvoer, dus die moet er nog komen.
Goed te horen dat als er vragen zijn ook snel reactie en hulp is.
Het klinkt positief en ook de prijs is een belangrijk punt ivm enkele andere grote aanbieders.

Ik moet nog even wachten op de sleutel van mijn nieuwbouwhuis... dan even alles opmeten om te kijken of het ook echt gaat passen... als dat gedaan is zal ik zeer waarschijnlijk deze Premium 20 bestellen bij Arjan.

Heb jij nog verschil ervaren in waterdruk voor en na het installeren?

[...]

PSN id: Dirty__Dutchman twee keer een underslash.

• c-mattic
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 22-05 11:12
Dr. Jan schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:16:
Veel vragen over Watts Oneflow. Vreemd dat er nog zo weinig Nederlandse reviews zijn, maar het is pas sinds 2017 op de markt. In de VS al langer. Dus echte reviews vind je op
https://www.amazon.com/On...09&sr=8-4#customerReviews

Conclusie: het lijkt prima bruikbaar om kalkaanslag te voorkomen, maar verwacht niet echt zacht water met effecten op zeepgebruik etc. Dus hansvk heeft het mis. Neerslag wordt juist wel voorkomen.
Klopt. Overweeg zelf om een Oneflow (TAC) hier te installeren wegens ontbreken afvoer aan watermeter.
Deze technologie (TAC of Template Assisted Crystallization) is in 2013 uitvoerig getest geweest door de WateReuse Research Foundation.

Research paper vind je hier: http://nextfiltration.ee/...Domestic-Ion-Exchange.pdf
of als presentatie: https://watereuse.org/wp-...binar-WateReuse-08-06.pdf

Vijf technieken werden getest volgens de DVGW-W-512 standaard van de DVGW (één van de grote certificiatiebedrijven in Europe voor gas en water).
  • Ionenontharder (IX)
  • Capacitieve deïonisatie (CDI) - Vooral gebruikt op grote schaal zover ik kan vinden - niet huishoudelijk
  • Template Assisted Crystallization (TAC)
  • Electrically induced precipitation (EIP)
  • Elektromagnetische toestellen (MAG)
De eerste twee haalden bijna 100% van de kalk uit het water; TAC >90% en de laatste twee een matige 50%.

Foto van het warmte-element van de boiler na 20 dagen test opstelling.

Mij lijkt het duidelijk. TAC verdient een plaats naast de ontharders met ionenwisselaar.
Voordelen: lagere kost, geen afvoer, quasi geen onderhoud en minder zoutvervuiling in ons afvalwater.
Nadelen: in se wordt alleen de aanhechting van kalk sterk verminderd en de kalk niet verwijdert uit het water. Je zal dus niet hetzelfde gevoel hebben als met zacht water als je doucht. Kortom, meer een luxe probleem als je het mij vraagt.

• Plenkske
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 19-05 14:40
Als toevoeging op bovenstaande tekst:

De rode streep is waar de watermeter hangt (aan het plafond van die ruimte).
Bij de watermeter zitten vervolgens direct 5 leidingen die het huis in gaan met elk eigen kraantjes om dicht te zetten.
De blauwe streep is ongeveer waar een afvoer zit (van de cv).

• kmf
  • Niet online
Timmoz schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 18:59:
[...]

Dit is inderdaad waar ik dus al bang voor was, maar is helaas geen oplossing, alleen bevestiging van het probleem: de ontkalker moet vlak na de meter. Probleem: geen afvoer in de buurt. Dus herhaling van mijn vraag: iemand die eenzelfde probleem had en er een creatieve oplossing voor heeft bedacht?
Het is meer de vraag hoe graag je een ontharder wilt gebruiken en hoe je huis eruit zit (plattegrond?).

Ik heb bv vanuit m'n meterkast een leiding laten maken richting aangrenzende garage, en daar ook een extra afvoer laten maken.

Dat was natuurlijk veel duurder dan de ontharder in de kruipruimte te zetten met een aftapje richting riool... Maar vanwege netheid en onderhoudbaarheid had ik dat er wel voor over.

Maar wil jij een gat in de muur maken/leidingen frezen/afvoer maken?

• TEAMIKKE
  • Registratie: februari 2006
  • Niet online
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 18:57:
Ik heb ook een R2D2 staan en ik kan me dat niet herinneren. Er zat een doosje bij met de o-ringen en siliconevet, de slangen met pakkingen, aansluitblok, afvoer en overloopslang. Ik zou zeggen, sluit hem aan en als je alleen die zak over hebt dan hebben ze een plastic zakje extra ingepakt :P
Bedankt voor de terugkoppeling. Hieronder een foto van de zak. Zal het nog eens navragen bij Aqmos. Verder nog wat foto's van de inhoud van het pakket voor degene die misschien ook interesse hebben.

• TEAMIKKE
  • Registratie: februari 2006
  • Niet online
TEAMIKKE schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:52:
[...]

Ter info de reactie van Aqmos:

"Diese Tasche ist der Transportschutz im Kabinett und hat ansonsten keine Funktion."

Gewoon weggooien dus :P
Inmiddels de Aqmos R2D2-32 geïnstalleerd. Mijn waterleiding gaat vanaf de watermeter eerst naar zolder naar de CV ketel. Hier een nieuwe leiding naast gelegd en die gebruikt als aanvoer. Vervolgens gaat het water door de ontharder en daarna naar de CV-ketel en de rest van het huis. Met een puntstuk van 1" > 22 mm knel de aansluitingen gemaakt. Afvoer van de Aqmos maakt gebruik van de afvoer van de CV ketel met een air gap er tussen. Zouttabletten bij de Welkoop gehaald (25 kg voor €12,95). Installatie is eenvoudig. Met het test kitje bepaalt dat het water een hardheid had van 10 dh. Na installeren ontharder is deze 0 dh :)

Grootste voordelen die ik ervaar:
- Geen droge huid meer na douchen
- Kalkvrije kranen / machines
- Geen kalkvlekken op auto na wassen

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 24-05 15:13
Ik zou mijn ontharder in de kruipruimte willen plaatsen. Vervolgens de afvoer aansluiten op bestaande rioolbuis.

Ik zat dan te denken aan deze opstelling:

Dus gaatje maken bovenop de riooolbuis en vervolgens deze eroverheen.

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• JunkO
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 24-05 14:17
Bedankt voor het uitgebreide antwoord Arjan, 0 dH dus wat ik vermoedde. Ik moet zeggen dat de smaak nu een stuk beter is, minder uitgesproken. Of dit gewenning is of een verschil in samenstelling is lastig te zeggen, maar het is in elk geval een stuk prettiger.

Aangezien wij een kokend waterkraan hebben in de keuken zit er reeds een filter voor:

Ik moet eerlijk zeggen dat deze aan vervanging toe is, maar de smaak is dus al sterk verbeterd na een week. Wie weet na vervanging nóg meer. :)

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 20:15
Hallo!

Wij hebben bij @Arjantje1985 waterontharders besteld, begrijpelijk is het nu weekend en kan ik hem even geen vragen stellen via mail of telefoon. 😋

Echter twijfelen onwijs aan of er wellicht nog water in het zoutvat gegoten moet worden? Als we de regeneratie handmatig starten wordt er vrij veel water het riool in gepompt. En voorzover we zagen blijft het zoutvat de eerste 15 minuten iig droog. Lijkt mij niet handig als die zoutwater nodig heeft om de hars schoon te maken.

Daarnaast vragen we ons af wat we met het volgende moeten;

Groeten,

Milo

[Voor 23% gewijzigd door milo-vs op 07-03-2020 17:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• milo-vs
  • Laatst online: 20:15
Ha Arjan,

Ja super, ik zie het. Ik ging er uiteraard vanuit dat ik geen bericht meer zou ontvangen vandaag. Maar ongeduldig dus toch proberen he :). 1 van de 3 is nu dus volledig in werking, mijn eigen loopt nu in bypass tot maandag het zoutvat op maat binnenkomt. Ik denk volgende week bij mijn ouders plaatsen!

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag in ieder geval!

De onderdelen op bovenstaande foto zijn enkele reserve onderdelen. Verder in hetzelfde zakje vind je een klein filtertje en nog zon messing busje welke in het slangetje moeten tussen zoutvat en hardcilinder.
Dit doe je als onderstaande;

Opstarten machine uit de bypass, 5 liter water in het zoutvat, opstarten en instellen zoals beschreven in beschrijving van de Fleck kop. Dan regenereren en de kraan even lekker laten lopen of douchen oid. In het begin heerst er namelijk nog een plastic smaak aan het water. Alsof je een nieuwe bidon vult!

Met een beetje google werk vind je wel enkele filmpjes waarin dit wordt laten zien. Ons ging het puur om de overgebleven onderdelen en de opstart...

• DaffyDuck43
  • Laatst online: 23-05 11:05

DaffyDuck43

MF-lurker

DRuw schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:13:
Kan iemand die van goedkopewaterontharders de boel heeft geïnstalleerd (of laten doen) wat foto's plaatsen wellicht?
Ik ben erg benieuwd naar de afmetingen, vooral van het pekelvat.
Het gaat bij mij nogal krap passen en ben aan het overwegen het pekelvat in m'n kruipruimte te zetten. Zou ik dat ding een stukje in kunnen graven zelfs? Dan zou de grote versie passen wellicht...
Zie foto van onze ontharder geplaatst in januari.
Nadien heb ik nog wel 2 kleine wijzigingen zelf uitgevoerd. Eerste is de WCD veranderd, makkelijker bereikbaar gemaakt + spatwaterdicht.
Tweede is de afvoerslang aangesloten op een stukje koperen pijp en die met een luchtspleet boven de afvoer gemonteerd. De slang was naast de CV afvoer in de afvoer gestopt. Werkt op zich prima, en hier op de 3e verdieping is er geen grote kans op hevelen vanuit het riool. Om toch alle eventuele verdachtmakingen van terughevelen uit te bannen, het geheel toch maar volgens de richtlijnen van de watermaatschappij gedaan en een luchtspleet toegepast.

[Voor 23% gewijzigd door DaffyDuck43 op 27-04-2020 16:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Vandaag het huis ook gedeeltelijk voorzien van onthard water, zo te zien werkt het prima.

Voor het aansluiten

Na het aansluiten :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@JPS @Hulliee @DRuw

In de kruipruimte gaat prima/wel, unit aan de kant gezet zodat ik het zoutvat er uit kan pakken als ik in de kruipruimte moet zijn. Dit is zoutvat klein en er zit 12,5 kg in. Kan ik 1x per maand controleren/bijvullen en gelijk de waterstand opschrijven.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Nu online
DRuw schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:52:
Ja officieel moet het, nee niemand doet het....
[...]
Jawel hoor >:)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 23:18
@hansvk is niet de enige, maar het zorgt wel voor wat minder druk inderdaad.

Dit was mijn leidingwerk voor het aansluiten van de waterontharder.

Ik heb in mijn kelder gepuzzeld om zo laag mogelijk boven het riool uit te komen met de terugslagklep, voor de overloopbeveiliging van het zoutvat en de aansluiting met de al bestaande kunststof leidingen.

De waterontharder heb ik op de onderste kranen aangesloten. De afwatering van de ontharder en overloopbeveiliging van het zoutvak zitten op de sifon.

Ja, er zit nog een koperen leiding met een paar kraantjes in de weg en er steekt al een vervangende kunststofleiding daarnaast. Dat staat nog op de todo lijst.

@JPS Kraantjesporno :+ (en mijn terugslagklep was 67 euro)

[Voor 4% gewijzigd door FrenzyFreak op 05-05-2020 12:53]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• joenevd
  • Laatst online: 20-05 01:45
Voor de heren die net als ik lelijk chroom gekregen heeft door de waterontharder.
Hierbij mijn ervaring met Poorboys World Professional Polish.

Vandaag heb ik dat spul en een polish pad (soort spons) gehaald en het op één van mijn knoppen geprobeerd.
Zie hieronder het resultaat van voor en na. Dit heb ik binnen een paar minuten bereikt.

Edit:

Nu ook op het gehele knoppending gedaan, het ziet er veel beter uit. Kreeg het niet 100% weg maar wel voor 98% ofzo :+

[Voor 20% gewijzigd door joenevd op 06-05-2020 17:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
Even terug te komen op mijn ervaring met goedkopewaterontharder. Nadat ik had aangegeven dat ik van de koop afzag kreeg ik verzendlabels toegestuurd voor het retourneren. De zakken zout heb ik wel gehouden aangezien ik die toch nodig had en het onzin was om hier onnodige verzendkosten voor te maken. Geld heb ik ook allemaal netjes terug gekregen, dus dat is dus allemaal goed gekomen. Ondanks het bij mijn bestelling helaas het een en ander verkeerd ging, is het toch allemaal goed opgelost en zou ik ze nog steeds durven aan te raden.

Nu staat hij mooi geïnstalleerd in de waterput:

Wel een vraagje, hij heeft als het goed is 1 keer geregenereerd en daarbij is het pekelwater enorm gezakt. Is dan normaal of moet het pekelwater als hoog staan? Op dit moment zie ik alleen maar zout en weet ik niet hoeveel water er precies inzit (aangezien de vlotter nog wel iets omhoog komt, moet er iets van water in zitten).
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True