Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 124 125 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:50
2 koffie kopjes is nogal een vaag en breed begrip..
Volgens de duitse Aqmos website:
Funktionsweise des Resin Clean - Ionenaustauscher-Harz-Reiniger
Es werden pro Liter Ionenaustauscher-Harz 10 ml des Ionenaustauscher-Harz-Reinigers „Resin Clean“ hinzugegeben.
Anwendung: 10 ml pro Ionenaustauscher. Gießen Sie das Konzentrat direkt in das Solerohr.
(Beispiel: 200 ml pro 20 Liter Ionenaustauscher.)

10ml per liter hars. Dus voor een 20l hars ontharder 200ml harsreiniger toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:39
Aquaman schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 07:46:
[...]

Beste timbe,
Dit staat op de website van Aqmos over de harsreiniger:
[Afbeelding]

Met vriendelijke groeten,
Aquaman
Bedankt voor je reactie,

Dit had ik al gelezen, maar 2 kopjes vind ik zo raar.(vaag)
Ik neem aan dat het per grote van de hars cilinder toch anders zou moeten zijn?
Daarnaast vroeg ik me af of ik zelf geen regeneratie moet laten doen inplaats van wachten?
Of heeft dit geen invloed op de smaak van het water tot die automatische regeneratie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:41

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
timbe schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:35:
[...]

Bedankt voor je reactie,

Daarnaast vroeg ik me af of ik zelf geen regeneratie moet laten doen inplaats van wachten?
Of heeft dit geen invloed op de smaak van het water tot die automatische regeneratie?
Per liter hars 10-20ml harsreiniger :)
Maar officieel zou dit ook nog afhangen van je waterkwaliteit, maar dat maakt het onnodig complex.

Het beste is om gelijk een regeneratie in te starten, maar het kan geen kwaad om te wachten op een regeneratie. Belangrijkste is dat je de reiniger nooit mixt met andere chemicaliën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:47
Die drukverhoger vind ik ook lastig om te bepalen of dat nodig is. Nu met douchen denk ik weleens goh zou harder kunnen. Of zou dat komen door alle kalk in leidingen en kranen enzo?
Iemand ervaring of druk verhoger veel geluid maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-10 23:32
Beste allen,

Ik ben al een tijdje aan het meelezen omdat ik interesse heb in een waterontharder en heb mijn oog laten vallen op Aqmos. Ik heb nog twee vragen:

1. We gebruikten afgelopen jaar 129m3 water, wegens opgroeiende kinderen zal dat de komende jaren gaan toenemen. De kinderen zijn nu nog klein en douchen twee keer per week maar dat zal over een paar jaar vrijwel dagelijks gaan worden. Het verbruik zal dan dus flink toenemen. Als ik kijk naar een douchebeurt van 10 minuten, dan is dat per jaar ~25 a 50m3. En dat keer twee kinderen, is 50 a 100 m3 extra per jaar. Hardheid volgens Evides is hier 8,0 dH. Welke capaciteit zou ik moeten nemen? Een Less-10? Of moet ik naar een Less-15 gaan? Ik zit volgens de Aqmos website op dit moment op een benodigde capaciteit van rond de 3400 liter, dat zal naar 5000 a 5100 liter gaan als de kinderen groter worden en meer gaan douchen. Ik zit eigenlijk op de grens tussen de Less-10 (3700l capaciteit) en de Less-15 (5600l capaciteit). Is een stuk overcapaciteit onnodig of handig? Alvast voor een Less-15 gaan of voorlopig op een Less-10 houden?

2. Ik zit tevens met een dilemma mbt de plaatsing. In de meterkast is weinig ruimte en deze zit op de begane grond naast mijn werkkamer en de woonkamer. In de kelder (van een dijkwoning, dus met stahoogte) zit de technische ruimte. Daar staat het boilervat voor het SWW, de wasmachine en droger, etc. Het liefst zou ik de waterontharder daar willen zetten. Plek zat, makkelijk bijvullen, geen last van de herrie van een regeneratie, etc. Maarr...vanuit de meterkast loopt de waterleiding eerst de technische ruimte in de kelder in, van daaruit gaat hij naar het hele huis. Behalve de beide toiletten en de kranen in beide toiletten, die lopen vanaf de hoofdleiding met een aftakking rechtstreeks vanuit de meterkast.
Als ik die dus ook op de waterontharder wil aansluiten, dan moet ik ofwel de ontharder toch in de meterkast plaatsen, of ik moet vanuit de kelder vanaf de waterontharder een leiding trekken terug naar de meterkast en vandaar naar de toiletten. Het kan, maar is wel weer een flink eind leiding leggen. Alternatief is de toiletten en kraantjes niet op de ontharder aan te sluiten, maar ja.
Wat zoudt gij doen, in dit geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aquaman
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-10 11:10
timbe schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:35:
[...]

Bedankt voor je reactie,

Beste timbe,

De resincleaner komt niet in aanraking met jouw water dus qua smaak zal je daar niks va merken.
Het is pas tijdens de regeneratie dat dit product door de harsen in de harstank wordt gevoerd om deze te ontsmetten en een 'boost' te geven.
Het wachten op de volgende geplande regeneratie of zelf direct een regeneratie opstarten heeft dus geen enkel verschil.

Aquaman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquaman
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-10 11:10
koksie schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:57:
Beste allen,

.... Maarr...vanuit de meterkast loopt de waterleiding eerst de technische ruimte in de kelder in, van daaruit gaat hij naar het hele huis. Behalve de beide toiletten en de kranen in beide toiletten, die lopen vanaf de hoofdleiding met een aftakking rechtstreeks vanuit de meterkast.
Als ik die dus ook op de waterontharder wil aansluiten, dan moet ik ofwel de ontharder toch in de meterkast plaatsen, of ik moet vanuit de kelder vanaf de waterontharder een leiding trekken terug naar de meterkast en vandaar naar de toiletten. Het kan, maar is wel weer een flink eind leiding leggen. Alternatief is de toiletten en kraantjes niet op de ontharder aan te sluiten, maar ja.
Wat zoudt gij doen, in dit geval?
Beste koksie,

de toiletten zijn één van de 'grootverbruikers' van water in een huishouden. Per dag per persoon worden deze regelamtig doorgespoeld dus zou het jammer zijn dat deze niet met zacht water zouden werken.
De aanpassing van de leiding, vanuit de kelder naar de meterkast, zal je op langere termijn veel voordeliger uitkomen dan de toiletten op hard water later staan.

Aquaman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Nu online
Toch nog even over die drukverhoger, ik snap niet goed hoe dit kan werken.
Je krijgt toch nooit meer druk aan de uitgang, dan dat je er aan de ingang in stopt?
Wat zijn de ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Aquaman schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 07:46:
[...]

Beste timbe,
Dit staat op de website van Aqmos over de harsreiniger:
[Afbeelding]

Aquaman
hier gaven ze de tip om het in de vlotter te doen. maar in de handleiding staat dat we het in de zoutbak moeten gieten. wat is het nu eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Robbie-1 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:28:
Je krijgt toch nooit meer druk aan de uitgang, dan dat je er aan de ingang in stopt?
Een echte drukverhoger gaat ook zuigen, of gebruikt een buffetvat. Dus kan wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:44
Vroeg ik me inderdaad ook al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Farabi schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:39:
[...]

hier gaven ze de tip om het in de vlotter te doen. maar in de handleiding staat dat we het in de zoutbak moeten gieten. wat is het nu eigenlijk?
Vlotterbehuizing is beter, puur zodat het niet in het zout trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@AQMOS Even de uitleg aanpassen?
Voeg harsreiniger toe
Je kunt harsreiniger tegelijk met het zout toevoegen in de zoutbak. Harsreiniger zorgt ervoor dat er geen ijzerdeeltjes in de harskern vormen. Dit bevordert de levensduur en werking van de ontharder.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

De drukverhoger is eigenlijk een soort centrifugaalpomp met een impeller, een draaiend ding dat het water een flinke slinger geeft, waardoor de druk met zo’n 1,2 bar omhoog gaat.

Dat extra zetje zorgt ervoor dat het water makkelijker door je leidingen en kranen stroomt, ondanks weerstand zoals wrijving of nauwe bochten.

Zo krijg je meer liters per minuut uit je kraan of douche. De pomp zuigt bijna niet zelf, maar bouwt voort op het water dat al met druk van de leverancier komt. Het grootste deel van die extra druk, gaat op aan het overwinnen van die weerstand in je systeem, en een klein beetje helpt om het water sneller te laten stromen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Check!
@Farabi @AUijtdehaag bedankt voor de feedback. Advies is aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
AQMOS schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:07:
[...]

De drukverhoger is eigenlijk een soort centrifugaalpomp met een impeller, een draaiend ding dat het water een flinke slinger geeft, waardoor de druk met zo’n 1,2 bar omhoog gaat.

Dat extra zetje zorgt ervoor dat het water makkelijker door je leidingen en kranen stroomt, ondanks weerstand zoals wrijving of nauwe bochten.

Zo krijg je meer liters per minuut uit je kraan of douche. De pomp zuigt bijna niet zelf, maar bouwt voort op het water dat al met druk van de leverancier komt. Het grootste deel van die extra druk, gaat op aan het overwinnen van die weerstand in je systeem, en een klein beetje helpt om het water sneller te laten stromen.
kunnen we gedoe krijgen met onze waterleverancier door bijv. eventuele schade aan de leidingen? of zit dat veilig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:50
AQMOS schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:11:
[...]

Check!
@Farabi @AUijtdehaag bedankt voor de feedback. Advies is aangepast.
Misschien ook de juiste dosering overnemen van de Duitse Aqmos site ipv 2 kopjes koffie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15-10 23:23
Farabi schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:20:
[...]

kunnen we gedoe krijgen met onze waterleverancier door bijv. eventuele schade aan de leidingen? of zit dat veilig?
de hogere druk zat NA de pomp, dat zijn je eigen leidingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Hoe denk je dat een hogedrukreiniger werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
gjcvro schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:42:
[...]

de hogere druk zat NA de pomp, dat zijn je eigen leidingen...
Indien hoef ik geen zorgen te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Nu online
AQMOS schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:07:
[...]

Ik las ergens dat die drukverhoger direct na de watermeter komt, en daarna dan de bypass.
Maar ik zou bij problemen ook graag die drukverhoger wileen uitschakelen, zou ik deze dan niet beter tussen de bypas en de aanvoer naar de ontharder kunnen plaatsen?
Dan zou ik in de bypass mode, gewoon de "oude" situatie herstellen.
of krijg ik dan te veel druk door de ontharder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Farabi schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:57:
[...]

Indien hoef ik geen zorgen te maken?
Hangt van je eigen spul af. De waterleverancier zal het in ieder geval worst wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:47

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Robbie-1 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:13:
[...]

Ik las ergens dat die drukverhoger direct na de watermeter komt, en daarna dan de bypass.
Maar ik zou bij problemen ook graag die drukverhoger wileen uitschakelen, zou ik deze dan niet beter tussen de bypas en de aanvoer naar de ontharder kunnen plaatsen?
Dan zou ik in de bypass mode, gewoon de "oude" situatie herstellen.
of krijg ik dan te veel druk door de ontharder?
Ik denk dat je er vooral niet teveel over na moet denken en je niet teveel zorgen moet maken. Het gaat maar om ca. één bar extra. Dat is niet zoveel, tenzij je een heel oud en krakkemikkig leidingstelsel hebt.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:04

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Wij zijn onlangs verhuisd naar Middelharnis en daar zitten we met schijnbaar een van de hardste watersoorten in Nederland, dus we willen ook aan de ontharder.

Het principe is mij duidelijk, de Aqmos Less-15 lijkt mij een prima oplossing voor een gezin van 4.
Verder ben ik een complete noob op dit gebied en val ik in de categorie, "Het moet werken en buiten het reguliere onderhoud/bijvullen etc wil ik er niet naar om hoeven kijken"

Maar nog wat vragen,
Is dat bypass blok echt nodig en wat doe je er dan mee?
Is een drukverhoger nodig? (We hebben hier uitstekende waterdruk, wordt het minder met een ontharder ertussen?

En ik zie dat we geen afvoer in onze meterkast hebben, hebben meer mensen dit en hoe hebben jullie dit opgelost?

[ Voor 8% gewijzigd door Mad-Matt op 16-10-2025 08:04 ]

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Pagina: 1 ... 124 125 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.