Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 123 124 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-10 16:25

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
Robust2 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:41:
[...]

Nou ik had beter deze nog even gelezen voordat ik daarnet aan mijn LESS/PINK kwam :-( Mijn Clack staat ingesteld op 0dH rest hardheid maar toch meet ik nog 5 met een test setje. Had hier al eens gelezen dat het dat knopje was, dus proberen dat wat verder in te draaien. Bereikbaarheid is echter compleet ***, dus met een tang proberen vastpakken en zodra ik 'm probeerde verdraaien is die in twee geknapt, met een mooie waterfontein tot gevolg.
[Afbeelding]
Bypass blok verderop dan maar open gezet, en de aansluitingen van de verzachter achteraan los gemaakt om er beter aan te kunnen. Relatief eenvoudig te demonteren, maar nu moet ik wel zo'n nieuw stuk zien te regelen ergens... :( @AQMOS kan ik hiervoor desnoods ook bij jullie terecht, als niet-originele Aqmos klant, tegen betaling? M'n eigen installateur heeft mooi werk gedaan hier in België, maar was niet altijd de snelste, terwijl ik graag snel terug zacht water zou willen.
Ja hoor, wij hebben onderdelen op voorraad 👍
Even mailen naar mp@aqmos.nl
(Met adresgegevens en die foto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Farabi schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:22:
is het bij de less-20 mogelijk om de hardheid steady op 4dh te zetten? ik heb het knopje achter maximaal gedraaid, maar de hardheid schommelt tussen 1dh en 2dh.
De stelschroef op de ontharder kan maar beperkt bijmengen. (20~30%)
Oplossing: nog een bijmengventiel.
Dat kan in de vorm van een Montageblok, de Clack Mixing Valve of een andere bijmengventiel op de markt.
Farabi schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:44:
overigens, de less-20 adverteert met een capaciteit van 9100L bij 7,5DH.

uit mijn leidingwater komt 8DH. maar ik haal de volledige capaciteit pas bij 3100L. wat klopt hier niet?
Dit ligt aan de instellingen of de vlotter. Even onze klantenservice bellen, dan gaan we het probleem vaststellen. Er zijn namelijk wat upgrades en fixes doorgevoerd het afgelopen jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
AQMOS schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:18:
[...]

De stelschroef op de ontharder kan maar beperkt bijmengen. (20~30%)
Oplossing: nog een bijmengventiel.
Dat kan in de vorm van een Montageblok, de Clack Mixing Valve of een andere bijmengventiel op de markt.

[...]

Dit ligt aan de instellingen of de vlotter. Even onze klantenservice bellen, dan gaan we het probleem vaststellen. Er zijn namelijk wat upgrades en fixes doorgevoerd het afgelopen jaar.
ik heb 3 maanden geleden met jullie klantenservice aan de lijn gehangen over deze issue. maar we haalden met pijn en moeite de volledige capaciteit met 3100L. Voor dit had ik geen LESS-20 hoeven te nemen natuurlijk.

Nu snap ik dat de 9100L met 7,5DdH in de meest gunstige gevallen voorkomt, maar 3100L vind ik wel erg laag.

Welke capaciteiten worden hier gehaald bij andere mensen met een LESS-20 in dit topic? ben wel benieuwd. misschien ligt het toch aan mijn instellingen.

[ Voor 15% gewijzigd door Farabi op 16-09-2025 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Farabi schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:24:
[...]

ik heb 3 maanden geleden met jullie klantenservice aan de lijn gehangen over deze issue. maar we haalden met pijn en moeite de volledige capaciteit met 3100L. Voor dit had ik geen LESS-20 hoeven te nemen natuurlijk.

Nu snap ik dat de 9100L met 7,5DdH in de meest gunstige gevallen voorkomt, maar 3100L vind ik wel erg laag.

Welke capaciteiten worden hier gehaald bij andere mensen met een LESS-20 in dit topic? ben wel benieuwd. misschien ligt het toch aan mijn instellingen.
De capaciteit kan afwijken door andere mineralen, maar nooit zoveel als jij ervaart.
Iets klopt niet, dus dit moet echt even naar de klantenservice. Je mag ook even mij mailen op mp@aqmos.nl en je telefoonnummer vermelden, dan lopen we even het hele apparaat na.

Daarna weet ik zeker dat de geadverteerde capaciteit gehaald wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Farabi
Je zou hem nog even kunnen aanvullen, om betere kijk op je gegevens te hebben
https://docs.google.com/s...nI4_Ikig/edit?usp=sharing

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Bytebandit schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:19:
Ik heb mijn oog laten vallen op een less-15. Het liefst zou ik hem op de volgende plek installeren. Qua breedte en hoogte zou dat prima moeten kunnen als ik de bestaande oude meuk verplaats. Alleen zit ik met de beperkte diepte. Ik heb ongeveer 50cm beschikbaar, op aqmos staat dat het apparaat 43cm diep is. Maar dat is natuurlijk exclusief aansluitingen. Kan iemand mij vertellen hoe diep hij wordt met eventueel 90 graden aansluitingen aan de achterzijde?

[Afbeelding]
ik kom op +- 50-51 cm met 1" slangen (geen clack bypass eraan uiteraard)
Maar is het niet handiger de kop een 1/4 slag te draaien dan past er wellicht nog een bypass bij op?
Zoals hier de onderste afbeeding
Frantic in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-09-2025 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09-10 17:01
AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:27:
[...]

ik kom op +- 50-51 cm met 1" slangen (geen clack bypass eraan uiteraard)
Maar is het niet handiger de kop een 1/4 slag te draaien dan past er wellicht nog een bypass bij op?
Zoals hier de onderste afbeeding
Frantic in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Kijk dat is waardevolle informatie! Ik had echt geen idee dat je de kop kan draaien. Dat maakt de installatie een heel stuk makkelijker. Als het goed is past de bypass er dan ook nog op inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Bytebandit Even kijken of je het pekelslangetje op een andere plek invoert (@Frantic ?)
edit: hier een closeup: Frantic in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Of verlengen?
https://tapclean.nl/water...mm-meter/a-14507-10000012

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-09-2025 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Farabi schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:24:
[...]

Ik heb foto's ontvangen en ik zie het probleem. De LESS-20 mag niet als meterkast model verkocht worden. De zoutbak is simpelweg te klein voor genoeg pekelwater. Dit is aan het begin enkele keren verkocht, maar dit is een foute inschatting geweest.

Gaan we oplossen. Je hoort van mijn collega's.

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:00
Hoe belangrijk is het trouwens om de instellingen aan te passen van een Less-15 nadat ie van @AQMOS nieuw geleverd wordt?

Moet eerlijk bekennen dat ik een 'set and forget' installatie heb gedaan en (nog) niet naar de instellingen heb gekeken. (laat staan mn water getest heb).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:52
Frantic schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:14:
Hoe belangrijk is het trouwens om de instellingen aan te passen van een Less-15 nadat ie van @AQMOS nieuw geleverd wordt?

Moet eerlijk bekennen dat ik een 'set and forget' installatie heb gedaan en (nog) niet naar de instellingen heb gekeken. (laat staan mn water getest heb).
Ik heb de mijne vorige week bij een andere webshop gekocht (2 tientjes goedkoper :P ) en alles bleek al goed te staan. Ik vermoed dat AQMOS dit standaard goed zet voor ze ze uitleveren.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• Charles Nasi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-10 07:54
Sinds gisteren ook mijn Aqmos LESS-15 in gebruik genomen. Gekocht bij Aqmos zelf, inclusief de messing bypass. Het viel mij inderdaad op dat de instellingen 'al goed' stonden, zoals @Frantic aangeeft.

Over de settings: Ik heb de dH naar 8 ingesteld (stond op 14) en vervolgens een regeneratie gestart (dit was wel even zoeken hoe dit moest: stond niet duidelijk in de handleiding). Het regeneren duurde overigens ruim een uur (Wat is normaal?) en de ontharder maakte flink herrie: alsof deze droog staat te zuigen, weet niet of dat de bedoeling is? In ieder geval nu op 0dH! :)

• Frantic
Vanmorgen is het kozijn van onze meterkast vervangen. Wel fijn want hierdoor viel het me op dat een van de haakse koppelingen aan het zweten is. Het frame waar ie op staat was vochtig 😅

Komende week even wat aan doen. Nog even geprobeerd om deze met een waterpomptang en een bahco wat aan te zetten, maar krijg niet echt lekker grip. Denk dat ik 'm er ff af haal en loctite 55 er (opnieuw) tussen doe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwRQVc3Xp3MNIvR9c8--MFczUFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tMac00QUwYXEwIx3sDuStpSc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Frantic op 18-09-2025 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Frantic
Haakse (90 graden) rvs slang met vlakke pakking werkt eigenlijk het beste op de "kunstof" aansluitingen..

tip: haal de grote zwarte moer los en verwijder het kunstof deel uit de clack aansluiting, dat werkt wat makkelijker. Zwarte moer hoeft maar handvast te zitten, rubberen oring dicht wel af.
Komt wel water mee.

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-09-2025 09:12 ]

• Frantic
AUijtdehaag schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:08:
@Frantic
Haakse (90 graden) rvs slang met vlakke pakking werkt eigenlijk het beste op de "kunstof" aansluitingen..
Ja vermoedde ik al, je gaf toen die tip al van de pakkingen (heb ze liggen). M'n loodgieter heeft ze toen niet gebruikt.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Frantic Eventueel een 2x korte slang er nog tussen zetten?
https://www.sani-flex.de/trinkwasserschlauch-dn19/a-74/

Ik heb eventueel wel een setje kunstof aanslutingen 3/4" liggen indien beschadigd. (V3007-14)
Edit: pakkingen heb ik ook
Stuur even DM

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-09-2025 09:36 ]

• Frantic
Moet nu al proppen met de hoeveelheid rvs slang 😅

Wellicht dat ik ze dan eerder compleet vervang door deze met een haakse koppeling.

Eerst eens kijken waar ik die 2 pakking ringen gelaten heb 😅

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Frantic
2x haaks bestaat niet in rvs slang. (wel als je 2 slangen aan elkaar maakt)
Hij zit al haaks op je montageblok

[ Voor 58% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-09-2025 09:34 ]

• Frantic
AUijtdehaag schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:33:
@Frantic
2x haaks bestaat niet in rvs slang. (wel als je 2 slangen aan elkaar maakt)
Hij zit al haaks op je montageblok
De slangen die ik nu heb zijn 2x recht volgens mij. Dus zou ze dan eerder vervangen voor een met 1 haakse koppeling ipv nog een slang er tussen, bedoel ik te zeggen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Frantic
Wellicht haaks achter montageblok?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBGQZ9hFGhEnAprJgs-KMGhdMRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3rQdlWf6zttsA57NlIJUndhG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

Ik werk in België bij een bedrijf dat waterbehandeling doet. Sinds een jaartje plaatsen we ook de Pink's maar nu komt aan het licht dat ze de capaciteit niet halen. Eerst werden ze up flow geleverd en nu down flow wegens 'stabiliteitsproblemen' volgens de leverancier. Mij is vooral opgevallen dat er onvoldoende ruimte is voor pekel. Mag ik vragen aan AQMOS wat eventuele oplossingen zijn? Het enige wat ik gemerkt heb is dat ze de zoutinstelling voor alle modellen op 1,20 kg zetten en de capaciteit per liter hars op 3 fH! Dit is onacceptabel voor mij. Mocht er een platform in de zoutbak komen waardoor er plaats is voor een aantal liter pekel, zou het probleem al voor een groot stuk verholpen volgens mij. Ook instellen als up flow met een zeer kleine injector (AAA) zou helpen de oorspronkelijk beloofde capaciteit te halen. Capaciteiten verlagen is in mijn ogen een zeer slechte oplossing voor een ernstige tekortkoming.

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 18:14
Kwam er deze week achter dat de elektronica in mijn Amysoft E-duo compact ontharder is overleden na nog geen 4 jaar. Volgende week komt de monteur langs dus ik ben benieuwd of ze het kosteloos gaan vervangen onder het mom van de 15 jaar product garantie waarmee ze adverteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:10
bke schreef op donderdag 18 september 2025 @ 20:06:
Ik werk in België bij een bedrijf dat waterbehandeling doet. Sinds een jaartje plaatsen we ook de Pink's maar nu komt aan het licht dat ze de capaciteit niet halen. Eerst werden ze up flow geleverd en nu down flow wegens 'stabiliteitsproblemen' volgens de leverancier. Mij is vooral opgevallen dat er onvoldoende ruimte is voor pekel. Mag ik vragen aan AQMOS wat eventuele oplossingen zijn? Het enige wat ik gemerkt heb is dat ze de zoutinstelling voor alle modellen op 1,20 kg zetten en de capaciteit per liter hars op 3 fH! Dit is onacceptabel voor mij. Mocht er een platform in de zoutbak komen waardoor er plaats is voor een aantal liter pekel, zou het probleem al voor een groot stuk verholpen volgens mij. Ook instellen als up flow met een zeer kleine injector (AAA) zou helpen de oorspronkelijk beloofde capaciteit te halen. Capaciteiten verlagen is in mijn ogen een zeer slechte oplossing voor een ernstige tekortkoming.
We hebben hier veel getest met de pink serie:
https://docs.google.com/s...I4_Ikig/edit?usp=drivesdk

Daar staan ook instellingen bij en welke injectors geplaatst zijn. Bij mij werkt het nu goed, test nog regelmatig vlak voor regeneratie, maar meet eigenlijk altijd 0dH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hoi @bke
Waar komt je informatie vandaan van 1,2 kg? Een pink manual van ecosoft?

In een recente handleiding van @AQMOS vind ik respectivelijk voor de LESS-10 / 15 / 20, 1kg /1,5 kg en 2,0 kg (bij documenten)
https://www.aqmos.nl/shop...,5244,3550,3536,4555,4649

Verder wat @g00gle al aangaf in vooirafgaande research en development door tweakers :)

Ik "denk" dat de dikke fles, geen goed doet aan upflow regeneratie en tijdens downflow regeneratie er een veel betere spreiding is van pekel door de open ruimte van het water en verdeling over het hars.
Hierdoor een veel betere regeneratie (van het volledige hars ipv niet bereikbare plaatsen onderin tijdens upflow)

Ik heb nu een kleinere injector in mijn less-15 zitten om wat water te besparen en dat lijkt ook goed te gaan in downflow, maar ik verbruik eigenlijk nooit de volledige capaciteit dus niet representatief.

De voorafgaande problemen met de vlotterconstructie schijnen allemaal te zijn opgelost door Aqmos
Wellicht heb je daar nog last van? (als in: ecosoft heeft het niet aangepast?)

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-09-2025 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bke
  • Niet online

bke

Bedankt voor de waardevolle info!

Mijn informatie over de capaciteiten en zoutinstelling komt inderdaad van Ecosoft zelf.

Weet iemand wat er aan de vlotter veranderd is?

Ik weet wel niet of de testresultaten met name injectordebieten en zeker deze bij up flow configuratie, vergelijkbaar zijn tussen de toestellen van verschillende users indien er geen drukregelaar geplaatst is die bij alle gevallen op dezelfde druk ingesteld is.

Thuis heb ik een 35L up flow Clack ontharder met een tank 10.35 en injector A. Dit is een tank die even breed is maar nog hoger als deze die gebruikt worden bij de Ecosoft Pink / LESS. Ik heb verschillende injectoren getest omdat ik vanuit fabrieksconfiguratie ook capaciteitsverlies had. Zelfs met een injector B had ik nog een 30 procent minder capaciteit dan met een A! Dus bij alle Pink/LESS toestellen zou ik een injector A aanraden bij up flow. Eventueel met een drukregelaar begrensd op 3,5 bar. De reden is dat het harsbed omhoog komt tijdens de pekelaanzuigfase, zelfs met een injector B bij mij, omdat er dus kanalisatie optreedt tijdens de Draw Up fase.

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

bke schreef op donderdag 18 september 2025 @ 20:06:
Onze Pink-Less ontharders werken nu conform specificaties.
Ik deel graag de oplossingen. Je kan ook aan je baas doorspelen dat jullie de configuratie van AQMOS willen.
Enige verschil is dat wij met dH werken, waarbij jullie waarschijnlijk fH prefereren.

edit: Er zijn veel wijzigingen geweest. Niet beginnen aan upflow. Te instabiel en geringe voordelen. Injector AAA is een oplossing, maar de kans op verstopping is te groot op lang termijn.

[ Voor 6% gewijzigd door AQMOS op 19-09-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N!els
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:49
Vandaag mijn Less-15 waterontharder aangesloten.
Na het inschakelen van de voeding verschijnt er direct een foutmelding E-102 op het display. In de handleiding kan ik deze foutcode niet terugvinden.

Heeft iemand ervaring met deze melding of weet wat deze betekent?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmHInhUjoWcQn4Xt-AAzSqM6b4I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SqQdWavicxShWJ8tgdxk4Mb7.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:42
N!els schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:27:
Vandaag mijn Less-15 waterontharder aangesloten.
Na het inschakelen van de voeding verschijnt er direct een foutmelding E-102 op het display. In de handleiding kan ik deze foutcode niet terugvinden.

Heeft iemand ervaring met deze melding of weet wat deze betekent?

[Afbeelding]
Een google levert dit op:
https://www.alfiltra.com/...trol-valve-error-code-102

Maar ik zou even contact opnemen met de verkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@N!els
Of je kijkt in een officieel manual
https://github.com/fonske...0programming%20manual.pdf
Pagina 14

Lukt het met resetten niet?
Meest linkertoets met meest rechtertoets ingedrukt houden tot de motor loopt.

(persoonlijk zou ik eerst gaan kijken of er iets mis is met de kap over de tandwieltjes, of dit niet is losgeraakt of dat de tandwieltjes allemaal nog goed zitten na *ruw transport

* tijd voor waarschuwingstikkers "handle with care" of een verklikker

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-09-2025 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N!els
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:49
AUijtdehaag schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 19:21:
@N!els
Of je kijkt in een officieel manual
https://github.com/fonske...0programming%20manual.pdf
Pagina 14

Lukt het met resetten niet?
Meest linkertoets met meest rechtertoets ingedrukt houden tot de motor loopt.

(persoonlijk zou ik eerst gaan kijken of er iets mis is met de kap over de tandwieltjes, of dit niet is losgeraakt of dat de tandwieltjes allemaal nog goed zitten na *ruw transport

* tijd voor waarschuwingstikkers "handle with care" of een verklikker
Hulde!

Na een reset sprong de Less-15 op foutcode E104. De tandwielen zagen er optisch goed uit, maar ik heb ze toch voorzichtig een stukje met de hand gedraaid. Daarna opnieuw gereset, en toen verscheen netjes de tijd in beeld :).

Inmiddels draait de eerste regeneratie.

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:05
Mijn waterontharder, de WTR Ceramic Premium 15 lekt helaas bij het resthardheidsventiel. Leverancier is voorlopig niet te bereiken (ik lees op internet en hoorde ook van iemand dat ze tegenwoordig moeizaam bereikbaar zijn..).
Iemand een idee of er ergens anders een reserve-onderdeel te koop is? Gelukkig is er een bypass dus het lekken is in ieder geval gestopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOwh7epBKyKx-hvBegYsfwL_Cqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOMxRxIzrayzE2y8TtdFVl7N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2jXNSzD4S6Tzyib2xEk4U5VUGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y72T2IN7Ootk3zBxixpQkzuw.jpg?f=fotoalbum_large

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:36
Ik kon op Amazon elk onderdeel van mijn zeer oude regelaar terug vinden, zou daar even gaan zoeken met merk en type van je regelaar als zoekterm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Flatisa schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:27:
Mijn waterontharder, de WTR Ceramic Premium 15 lekt helaas bij het resthardheidsventiel. Leverancier is voorlopig niet te bereiken (ik lees op internet en hoorde ook van iemand dat ze tegenwoordig moeizaam bereikbaar zijn..).
Iemand een idee of er ergens anders een reserve-onderdeel te koop is? Gelukkig is er een bypass dus het lekken is in ieder geval gestopt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Flatisa
Op je 2e foto zie ik die regelaar met 3 O-ringetjes. Met name die voorste (dichtste bij de schroefdraad) is belangrijk tegen het lekken.

Controleer die minutieus op beschadigingen. Zit daarop ergens een krasje,barstje, groefje of wat dan ook en is die dus niet overal rondom glad, dan moet die vervangen worden. Ga ermee naar een goede loodgieter en die heeft een vervangend ringetje.
Echt niet nodig om dat hele onderdeel te vervangen.

En voordat je dit onderdeel er weer inschroeft smeer je alle drie die ringetjes rondom licht in met siliconenvet (of kranenvet, dat is hetzelfde). Goed rondom smeren, maar niet te dik, niet overdrijven.

Als er geen serieuze beschadiging van het voorste ringetje te zien is dan zou ik zelfs eerst proberen met alleen wat siliconenvet, dus zonder een ringetje te vervangen. Het kan dat er een vuiltje tussen zat of zo.
Oh, en maak het gat waarin dit onderdeel zat ook eerst even goed schoon met een (of meer) wattenstokje(s) om zeker te zijn dat er geen vuiltje in zit dat (weer) voor lekkage zorgt.

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 20-09-2025 22:34 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Mooi topic. Inmiddels de less 15 geïnstalleerd.

Zowel mijn vrouw als ik merken echter nog geen verschil in de smaak van het water.

Hoe kan ik nu het beste testen of hij wel goed werkt en afgesteld staat?

Edit: Onze waterdruk is ook nog steeds erg goed, kan het zijn dat deze “te sterk” is voor de less 15?

[ Voor 20% gewijzigd door Workaholic op 21-09-2025 08:53 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Workaholic
De waterhardheid meten (eigenlijk net voor de regeneratie om ook te kijken of de capaciteit gehaald wordt)
https://www.aqmos.nl/shop...142?category=41#attr=3218

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-09-2025 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:52
Workaholic schreef op zondag 21 september 2025 @ 08:38:
Mooi topic. Inmiddels de less 15 geïnstalleerd.

Zowel mijn vrouw als ik merken echter nog geen verschil in de smaak van het water.

Hoe kan ik nu het beste testen of hij wel goed werkt en afgesteld staat?

Edit: Onze waterdruk is ook nog steeds erg goed, kan het zijn dat deze “te sterk” is voor de less 15?
Hier hetzelfde: ik proef geen verschil, de kinderen wel. Ook hier geen merkbaar verschil in waterdruk (gelukkig)

Bij mijn ouders was het wel anders toen die enkele jaren geleden een waterontharder kregen, het heeft een tijdje geduurd voordat de harssmaak weg was.

Hoe je het kan merken: ik merk duidelijk bij het douchen en handen wassen dat het lijkt of de zeep we niet helemaal af wil. Je huid blijft gladder.

Maar het enige echt goede antwoord: testen met een test kitje.

[ Voor 3% gewijzigd door ConQuestador op 21-09-2025 09:25 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Flatisa schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:27:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou het advies van @Hippe Lip opvolgen.
Indien het toch blijft lekken, kunnen wij dit Runxin onderdeel eventueel leveren. (Op voorraad)

• RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-10 16:07
Heeft toevallig iemand ervaring met Drag'eau EF-i20 (https://www.groenehoedduurzaam.nl/ef-i20.html)? Krijg beetje de magnetisch antikalksysteem vibes bij deze product, echter is het wel een heel andere technologie die gebruikt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-10 18:03
RusFighter schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:05:
Heeft toevallig iemand ervaring met Drag'eau EF-i20 (https://www.groenehoedduurzaam.nl/ef-i20.html)? Krijg beetje de magnetisch antikalksysteem vibes bij deze product, echter is het wel een heel andere technologie die gebruikt wordt.
..Ik ben geen expert, maar wel redelijk technisch onderlegd: Dit klinkt als een totale onzin. But that's just my opinion.

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

RusFighter schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:05:
@RusFighter
Let goed op wat ze zelf als omschrijving gebruiken. Het is geen ontharder, het verwijdert de kalk niet uit het water:
Drag’Eau anti-kalk biedt een permanente bescherming tegen kalkaanslag, vergemakkelijkt het ontkalken en reinigen en zorgt voor corrosiebescherming.
Het beschermt tegen de aanslag en vergemakkelijkt het ontkalken zeggen ze, los van of dat waar is of niet.
Dat is principieel wat anders dan een ontharder doet.

<John O`Mill>

• baika2
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 26-09 23:00
Hallo allemaal,

In December hopen we over te gaan naar ons nieuwe huis en ik ben nog aan het twijfelen welke water ontharder handig is voor ons.

Momenteel kom ik op de Aquacell uit (kosten heb ik +/- 2.500 voor gereserveerd, als het iets meer is, is dat ook nog geen ramp).

Een aantal punten die ik graag zou willen zien in onze toekomstige waterontharder zijn de volgenden:
- Er moet app functionaliteit zijn met meldingen voor het bijvullen van zout, en andere handige dingen zoals verbruik etc. Ik wil eigenlijk alles wat nuttig is gewoon in de app kunnen zien. (Ik ben zelf programmeur dus als hier dingen zelf makkelijk te fixen zijn (las iets over Home Assistant) dan kan ik dat wellicht zelf regelen), maar weinig tijd dus heb liever een kant en klare app.
- Hij moet instelbaar zijn qua regeneratie (al heb ik liever dat dit automatisch geregeld wordt), maar ook qua hardheid.
- Het moet met hars gebeuren, geen magnetische ontharder. De hars moet ook een flinke garantie termijn hebben.
- Het zout zou het liefst universeel moeten zijn, dus niet zoals bij Aquacell waar je alleen hun zout kan kopen
- Als er op de een of andere manier een functie is dat ik zowel een leiding met 'hard' water eruit kan laten komen en 1 die gewoon aangesloten zit op de rest van het huis met zacht dan zou dat top zijn. Maar gezien dit forum en wat ik las zal ik dan zelf een soort bypass constructie moeten gaan maken VOOR de aansluiting van de ontharder.
- Het moet een duo/dual/duplex variant zijn waardoor er ten allen tijde onthard water aanwezig is.
- Uiteraard het liefst een zuinige (als die op stroom is), maar volgens ChatGPT kost het vrijwel niks voor een gemiddelde ontharder dus dit is zeker geen harde eis (tenzij die dus wel energie slurpt en 100 euro in het jaar kost aan stroom o.i.d.)

Wellicht dat mensen zeggen dat er nog andere dingen zijn waar ik op moet letten, of juist sommige dingen links kan laten liggen, maar op basis van mijn speurtocht is dit wel een beetje waar ik op uit kom.
Ik ben benieuwd of iemand een voorzetje kan geven voor een eventuele andere ontharder dan die van Aquacell!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:10
@baika2 Wat heb je zelf al gevonden? Wij zijn geen verkopers hier. We kunnen je adviseren over specifieke vraagstukken mbt ontharders die je interesse hebben. Maar nu moeten wij jou huiswerk gaan doen, dat is niet helemaal hoe het werkt op Tweakers! Meld je nog is als je een paar mooie exemplaren hebt gevonden die voldoen aan je eisen lijst.

Owja lees dit topic en de start een beetje door, veel antwoorden kan je daar al terug vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door g00gle op 25-09-2025 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:58
Deze site vond ik wel aardig om een overzicht van geschikte modellen te krijgen (er zullen er wel meer zijn). ook is er achtergrond informatie te vinden: https://waterontharderkiezen.nl/kieswijzer-waterontharders

Verder vond ik je eisen wel wat overdreven
baika2 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:03:
- Er moet app functionaliteit zijn met meldingen voor het bijvullen van zout, en andere handige dingen zoals verbruik etc. Ik wil eigenlijk alles wat nuttig is gewoon in de app kunnen zien. (Ik ben zelf programmeur dus als hier dingen zelf makkelijk te fixen zijn (las iets over Home Assistant) dan kan ik dat wellicht zelf regelen), maar weinig tijd dus heb liever een kant en klare app.
Het zoutverbruik is best goed voorspelbaar dus je kunt ook in je agenda zetten dat je de ontharder bij moet vullen (hij hoeft niet leeg te zijn voordat je dat doet). Ik meen dat verschillende fabrikanten wel stoer aangeven dat zout bijgevuld moet worden, maar dat dat stiekem gewoon op basis van een timer gaat. Dat weten anderen vast beter.
Alternatief is natuurlijk de fraaie hardware/software combinatie die AUijtdehaag heeft gemaakt. Die is gemaakt voor een Aqmos, maar zou voor de zouthoogte met enige aanpassing ook voor andere ontharders kunnen werken.
- Hij moet instelbaar zijn qua regeneratie (al heb ik liever dat dit automatisch geregeld wordt), maar ook qua hardheid.
De meeste ontharders regenereren op volume of tijd (wat eerder komt) en drinkwaterbedrijven leveren volgen mij best constante hardheid. Dus dat komt wel goed.
- Het moet met hars gebeuren, geen magnetische ontharder. De hars moet ook een flinke garantie termijn hebben.
Daar kun je op selecteren op zoek-sites.
- Het zout zou het liefst universeel moeten zijn, dus niet zoals bij Aquacell waar je alleen hun zout kan kopen
Volgens mij is voorgeschreven zout eerder uitzondering dan regel.
- Als er op de een of andere manier een functie is dat ik zowel een leiding met 'hard' water eruit kan laten komen en 1 die gewoon aangesloten zit op de rest van het huis met zacht dan zou dat top zijn. Maar gezien dit forum en wat ik las zal ik dan zelf een soort bypass constructie moeten gaan maken VOOR de aansluiting van de ontharder.
Geen bypass maar een T-stuk voor de ontharder. Veel moeilijker is het niet. Als je perse hard en onthard water door dezelfde leiding wilt kunnen lopen (bv. naar de tuin) wordt het wel ingewikkelder.
- Het moet een duo/dual/duplex variant zijn waardoor er ten allen tijde onthard water aanwezig is.
Waarom? Je gaat niet dood van een beetje kalk, hoor ;)
Een regeneratie duurt ongeveer 1 uur en kun je midden in nacht laten doen. Dan is dat bv. 1 uur per week = 0.6% van de tijd. In het ergste geval neemt dan net de vaatwasser of wasmachine water. Maar de wasmiddelen zijn gemaakt om met kalk om te gaan.
- Uiteraard het liefst een zuinige (als die op stroom is), maar volgens ChatGPT kost het vrijwel niks voor een gemiddelde ontharder dus dit is zeker geen harde eis (tenzij die dus wel energie slurpt en 100 euro in het jaar kost aan stroom o.i.d.)
Stroomverbruik is alleen voor elektronica. Dus een paar Watt.
Wellicht dat mensen zeggen dat er nog andere dingen zijn waar ik op moet letten, of juist sommige dingen links kan laten liggen, maar op basis van mijn speurtocht is dit wel een beetje waar ik op uit kom.
Bv. of je bacteriegroei met een chloormodule of met een biocide (harsreiniger) tegen wilt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-10 13:37
Ik heb een zoekactie gedaan in dit topic, gegoogeld en ChatGPT gevraagd:
Wat is de definitie van een "meterkastmodel"?

Ik lees die term regelmatig (en hechtte er onbewust niet veel waarde aan) maar wat maakt de ene ontharder nou wel een meterkastmodel en de andere niet? Ik dacht dat het te maken had met de compactheid en opstelling met los zoutreservoir. Maar nu lees ik hierboven ergens dat de LESS-20 in het verleden wel eens als meterkastmodel is verkocht maar dat dat een verkeerde inschatting is geweest. Dat trok m'n aandacht, want ik ben van plan om de LESS-15 in de meterkast te installeren (of eigenlijk in de kast er direct naast) dus ben wel benieuwd hoe ik die opmerking nou moet opvatten? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Wouter!
@AQMOS bedoelt hiermee de LESS-20 (cylinder) met een losstand zoutvaatje van 28x44
Om daarmee 2.0 kg zout aan te maken dan staat die vol water en blijkbaar is dat volume net te klein.
Daarmee is het "huidige" externe ronde vaatje niet geschikt voor een LESS-20 met 20 liter hars, maar wel voor een LESS-15 met 15 ltr hars en 1,5 kg zout (sterker nog, heb ik zo eens uitgevoerd en hoor geen klachten over de dH)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-09-2025 11:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

WackoH schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 00:23:
Deze site vond ik wel aardig om een overzicht van geschikte modellen te krijgen (er zullen er wel meer zijn). ook is er achtergrond informatie te vinden: https://waterontharderkiezen.nl/kieswijzer-waterontharders

Verder vond ik je eisen wel wat overdreven

[...]

Het zoutverbruik is best goed voorspelbaar dus je kunt ook in je agenda zetten dat je de ontharder bij moet vullen (hij hoeft niet leeg te zijn voordat je dat doet). Ik meen dat verschillende fabrikanten wel stoer aangeven dat zout bijgevuld moet worden, maar dat dat stiekem gewoon op basis van een timer gaat. Dat weten anderen vast beter.
Alternatief is natuurlijk de fraaie hardware/software combinatie die AUijtdehaag heeft gemaakt. Die is gemaakt voor een Aqmos, maar zou voor de zouthoogte met enige aanpassing ook voor andere ontharders kunnen werken.

[...]

De meeste ontharders regenereren op volume of tijd (wat eerder komt) en drinkwaterbedrijven leveren volgen mij best constante hardheid. Dus dat komt wel goed.

[...]

Daar kun je op selecteren op zoek-sites.

[...]
Volgens mij is voorgeschreven zout eerder uitzondering dan regel.

[...]

Geen bypass maar een T-stuk voor de ontharder. Veel moeilijker is het niet. Als je perse hard en onthard water door dezelfde leiding wilt kunnen lopen (bv. naar de tuin) wordt het wel ingewikkelder.

[...]

Waarom? Je gaat niet dood van een beetje kalk, hoor ;)
Een regeneratie duurt ongeveer 1 uur en kun je midden in nacht laten doen. Dan is dat bv. 1 uur per week = 0.6% van de tijd. In het ergste geval neemt dan net de vaatwasser of wasmachine water. Maar de wasmiddelen zijn gemaakt om met kalk om te gaan.

[...]
Stroomverbruik is alleen voor elektronica. Dus een paar Watt.

[...]
Bv. of je bacteriegroei met een chloormodule of met een biocide (harsreiniger) tegen wilt gaan.
Hoewel er wel goede informatie op sites zoals waterontharderkiezen.nl staan, let wel op. Dit zijn "lead-generators". Waterontharder partijen moeten betalen om hier op te komen staan en de site krijgt commissie (vaak 50-150 euro) per conversie lead.

Niet volledig objectief dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:40:
@Wouter!
@AQMOS bedoelt hiermee de LESS-20 (cylinder) met een losstand zoutvaatje van 28x44
Om daarmee 2.0 kg zout aan te maken dan staat die vol water en blijkbaar is dat volume net te klein.
Daarmee is het "huidige" externe ronde vaatje niet geschikt voor een LESS-20 met 20 liter hars, maar wel voor een LESS-15 met 15 ltr hars en 1,5 kg zout (sterker nog, heb ik zo eens uitgevoerd en hoor geen klachten over de dH)
Precies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:40:
@Wouter!
Ah ok, helder! Ik had in m'n hoofd dat de LESS gewoon dat complete zwarte ding is maar je kunt de cilinder er dus ook uit halen en los plaatsen? Waarom zou je dan niet qua model voor bijvoorbeeld een BMX of CMX gaan, trouwens? (even los van de specs, maar meer omdat cilinder en reservoir daar al apart zijn ... dus al een "meterkastmodel", toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquaman
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-10 06:59
rogiertw schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:18:
Sinds een aantal jaar hebben wij een vakantiewoning met daarin een Aquacell ontharder. Al die jaren zoutblokken genoeg, maar nu raken ze op.
Ik vroeg mij af of ik er ook 'gewoon' zout tabletten in kan doen. Deze gebruiken wij (in een ander merk ontharder) thuis ook en daar heb ik zakken genoeg van. Scheelt ook veel geld trouwens.
Vandaar de vraag; kan je ook zouttabletten in een Aquacell ontharder doen?
Beste rogiertw,
je mag zeker zouttabletten gebruiken in jouw AquaCell.
Alleen vrees ik dat het toestel niet echt gevormd is om een goede voorraad erin te krijgen als je geen 'hulpstuk' gebruikt. Deze toestellen worden voornamelijk ook verkocht met de boodschap om er enkel zoutblokken in te gebruiken.
Het hulpstuk, wat zelfs door de fabrikant zelf gemaakt wordt, kan dit zoutvoorraadprobleem opvangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzFgXk86xLJQKeV-TC7RxMTze5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ER9Nq76UHr23b9Yb6hUkBV1Q.jpg?f=fotoalbum_large
Als je dit niet bij jouw toestelleverancier kunt krijgen, is de optie die Aqmos reeds aanhaalde misschien nog de meest gepaste oplossing, namelijk zoiets (laten) printen.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wouter! schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:15:
[...]

Ah ok, helder! Ik had in m'n hoofd dat de LESS gewoon dat complete zwarte ding is maar je kunt de cilinder er dus ook uit halen en los plaatsen? Waarom zou je dan niet qua model voor bijvoorbeeld een BMX of CMX gaan, trouwens? (even los van de specs, maar meer omdat cilinder en reservoir daar al apart zijn ... dus al een "meterkastmodel", toch?)
De LESS cylinder is dikker en bevat meer hars, dus een grotere capaciteit bij geringere hoogte
Ook de besturingskop is minder hoog dan van een CMX
(moet ook maar passen)

Heb je de diepte niet dan is een hogere smallere cylinder beter.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-09-2025 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-10 18:03
AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:33:
[...]

De LESS cylinder is dikker en bevat meer hars, dus een grotere capaciteit bij geringere hoogte
Ook de besturingskop is minder hoog dan van een CMX
(moet ook maar passen)

Heb je de diepte niet dan is een hogere smallere cylinder beter.
interessante optie tov de BMX! wist niet dat dit kon!
Is er kwalitatief een reden om hiervoor te kiezen (er zit wss ook een prijskaartje aan) ; of zijn de verschillen vooral nice to have's qua besturing? kan dat obv het verhaal op de site niet zo goed inschatten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:58
AQMOS schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:46:
[...]Hoewel er wel goede informatie op sites zoals waterontharderkiezen.nl staan, let wel op. Dit zijn "lead-generators". Waterontharder partijen moeten betalen om hier op te komen staan en de site krijgt commissie (vaak 50-150 euro) per conversie lead.

Niet volledig objectief dus :)
Mmm, dan zijn ze niet eerlijk over hoe ze aan hun inkomsten komen. Want ze schrijven:
Bezoekers van onze website krijgen gratis onafhankelijke informatie.
Fabrikanten en leveranciers kunnen, via Google Adwords, ruimte op onze website gebruiken voor advertenties en zo hun potentiële kopers informeren.
Wij ontvangen een kleine "leesvergoeding" wat ons stimuleert om nog meer te schrijven en deze site online te houden.
Er zijn inderdaad irritant veel advertenties.
Ze noemen wel de offerteservices als een dienst waar ze geld voor krijgen (ik vermijd zulke service voor wat dan ook als de pest ;) )
Voor zeer specifieke onderwerpen, krijgen we een vergoeding met een offerteservice, dat staat altijd aan het eind van een artikel en is herkenbaar doordat die tekst altijd voorafgegaan wordt door het kopje "offerteservice".
Maar dat fabrikanten moeten betalen om in het vergelijkingsdatabase te mogen staan noemen ze niet. Slechte zaak (misleiding?!
Aqmos staat er inderdaad niet in.
Dank voor dit inzicht!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:28
baika2 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:03:
Hallo allemaal,

In December hopen we over te gaan naar ons nieuwe huis en ik ben nog aan het twijfelen welke water ontharder handig is voor ons.

Momenteel kom ik op de Aquacell uit (kosten heb ik +/- 2.500 voor gereserveerd, als het iets meer is, is dat ook nog geen ramp).

Een aantal punten die ik graag zou willen zien in onze toekomstige waterontharder zijn de volgenden:

Ik ben benieuwd of iemand een voorzetje kan geven voor een eventuele andere ontharder dan die van Aquacell!
Dat je met al deze eisen op een Aquacell uitkomt vond ik bijzonder. Geen app, niks instelbaar gaat op volume water, zout moet je eigenlijk van Aquacell kopen maar er zijn alternatieve aanbieders en je kan er zelfs gewoon regenerit korrels ingooien, niet ontharder aansluiting kan prima, niks met bypass te maken gewoon tegen je loodgieter zeggen wat je wil, zuinig met stroom zit wel goed.

Dat gezegd hebbende, ik heb een Aquacelll al een aantal jaar, zonder app en toch heb ik altijd zout want het ding staat in de meterkast en die kun je gewoon zo nu en dan opendoen als je er langs loopt en dan even kijken. Behoorlijk analoog maar werkt toch goed. Blij dat ik niets hoeft in te stellen, het apparaat regelt het allemaal voor me zonder omkijken, al het zout wat je kan vinden kan erin, geen kWh ooit verbruikt, en op een servicebeurt na omdat ik wel eens wilde weten hoe het ding eraan toe was na al die jaren nooit extra kosten aan gehad.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:29
Ben bang dat deze vraag al vaak gesteld is, maar kreeg het toch niet gevonden.
Wat is bij AQMOS het verschil tussen de "goedkope" en "duurdere" modellen?
AQMOS R2D2-48. Deze zou meer onderhoud nodig hebben en meer zout verbruiken? Wat valt er precies aan te onderhouden?
AQMOS LESS-15. De "duurdere"

Ze worden niet verkocht als meterkast model, maar kwa ruimte kunnen ze bij mij in de meterkast. Moet kunnen toch?
Dan lijken deze mij fijner dan de AQMOS CMX-48

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

ron36 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 14:25:
Ben bang dat deze vraag al vaak gesteld is, maar kreeg het toch niet gevonden.
Wat is bij AQMOS het verschil tussen de "goedkope" en "duurdere" modellen?
AQMOS R2D2-48. Deze zou meer onderhoud nodig hebben en meer zout verbruiken? Wat valt er precies aan te onderhouden?
AQMOS LESS-15. De "duurdere"

Ze worden niet verkocht als meterkast model, maar kwa ruimte kunnen ze bij mij in de meterkast. Moet kunnen toch?
Dan lijken deze mij fijner dan de AQMOS CMX-48
Simpel gezegd is de WS1DV (LESS-serie) technisch beter.
Minder onderdelen en het enige grote slijtageonderdeel -namelijk het pistonsetje- is vervangen door keramische schijven. Grootste voordeel is simpelweg de helft aan zoutverbruik door goede afstelling.
Ook als er eens een defect is, is het erg eenvoudig om een onderdeel te vervangen. Verder meer instelmogelijkheden en informatie op het scherm zoals geschiedenis, maar dit is voor 99% van de mensen niet interessant.

De R2D2-serie of andere modellen met een Canature kop (BM, BMX, Remon-waterontharders) bevatten meer onderdelen. Als er dus een defect is, dan kan het snel beter uit om de hele kop te vervangen.
Maar eigenlijk hebben wij na 30.000+ verkopen per jaar van de R2D2 nagenoeg nooit een defecte unit.
Zeer betrouwbaar model. Eenvoudig, compact, goedkoop.

Zelf kies ik voor de LESS-serie, aangezien die zichzelf simpelweg terugverdiend door het zoutverbruik t.o.v. de R2D2. (En ik ben zelf ook fan van home automation, dus ik ga de module van @AUijtdehaag aanschaffen)

• AQMOS

AQMOS

WackoH schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:50:
[...]

Mmm, dan zijn ze niet eerlijk over hoe ze aan hun inkomsten komen. Want ze schrijven:

[...]

Er zijn inderdaad irritant veel advertenties.
Ze noemen wel de offerteservices als een dienst waar ze geld voor krijgen (ik vermijd zulke service voor wat dan ook als de pest ;) )

[...]

Maar dat fabrikanten moeten betalen om in het vergelijkingsdatabase te mogen staan noemen ze niet. Slechte zaak (misleiding?!
Aqmos staat er inderdaad niet in.
Dank voor dit inzicht!
Ik hoop dat tools zoals https://offertemaster.ai/ de toekomst worden, dit geeft de consument meer macht zonder eindeloos te verdiepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-10 14:52
Wouter! schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:15:
[...]

Ik kan het mis hebben, maar de BMX heeft geloof ik een BNT ventiel, geen Clack en daardoor veel meer onderdelen en geen keramische schijven? Zal prima werken, maar minder robuust en wat meer onderhoud nodig. De CMX heeft wel een Clack, maar volgens mij geldt ook hier dat de LESS alsnog veel minder onderdelen heeft en een lager zoutverbruik? De CMX Clack is geen "Diamond Valve".

De LESS heeft ook een meterkast model, noemen ze de LESS-15X ?

[ Voor 11% gewijzigd door Aeonis op 30-09-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-10 14:52
Voor de mensen met een LESS-15, wat vinden jullie van het reinigen van de bak eens in de zoveel tijd. Is dat gemakkelijk te doen, of lastig?

Ik overweeg om voor het meterkast model te gaan met losse zoutbak (ondanks de meerprijs), zodat je de bak gewoon af kunt koppelen en goed schoon kunt maken bij de gootsteen, ipv prutsen rondom de tank in de standaard LESS behuizing? Qua ruimte maakt het in mijn meterkast weinig uit, maar toch lijkt me dat praktischer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:04
Aeonis schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:13:
Voor de mensen met een LESS-15, wat vinden jullie van het reinigen van de bak eens in de zoveel tijd. Is dat gemakkelijk te doen, of lastig?

Ik overweeg om voor het meterkast model te gaan met losse zoutbak (ondanks de meerprijs), zodat je de bak gewoon af kunt koppelen en goed schoon kunt maken bij de gootsteen, ipv prutsen rondom de tank in de standaard LESS behuizing? Qua ruimte maakt het in mijn meterkast weinig uit, maar toch lijkt me dat praktischer
LESS15 hier. Toevallig laatst de vlotter vervangen dus ook maar even de bak schoongemaakt maar dit is inderdaad wel lastig. Die van mij staat gewoon op de grond, dus ook ik kan ook niet met een slang even de bak leegzuigen naar een emmer die iets lager staat. Als ik het weer moest doen zou ik hem of hoger plaatsten of een losse zout bak nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:08
Ik heb dit weekend ook een offerte opgevraagd bij Aqmos voor een LESS waterontharder. Zojuist heb ik de offerte ontvangen. Tot zover allemaal prima. Bij het aanbieden van die offerte werd ook gelijk vermelding gemaakt van een nieuwe "drukverhoger".

Zijn er hier veel gebruikers van een (Aqmos) waterontharder en die daarbij ook zo'n drukverhoger hebben toegepast. Inclusief montage komt zo'n ding op €350,-. Toch vrij stevig bedrag van iets waarvan ik nu nog niet kan inschatten of het wat toe gaat voegen in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-10 17:20
Mr. Inspire schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:16:
Ik heb dit weekend ook een offerte opgevraagd bij Aqmos voor een LESS waterontharder. Zojuist heb ik de offerte ontvangen. Tot zover allemaal prima. Bij het aanbieden van die offerte werd ook gelijk vermelding gemaakt van een nieuwe "drukverhoger".

Zijn er hier veel gebruikers van een (Aqmos) waterontharder en die daarbij ook zo'n drukverhoger hebben toegepast. Inclusief montage komt zo'n ding op €350,-. Toch vrij stevig bedrag van iets waarvan ik nu nog niet kan inschatten of het wat toe gaat voegen in huis.
Ik merk hier eigenlijk geen druk verschil met een less15

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Mr. Inspire schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:16:

Als je een CA beveiliging gaat monteren, dan verlies je ~0.7 - 1.0 bar waterdruk
Alleen dan lijkt het me verstandig een drukverhoger te nemen om dat te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
scheelt het een stuk meer druk als ik deze erop laat installeren op mijn LESS? of is de prijs niet echt gerechtvaardigd?

als de wc wordt doorgetrokken, of een andere kraan aan staat, word de druk een stuk minder tijdens het douchen. werkt dit hiervoor?

https://www.aqmos.nl/shop...,6271,6272,6273,6274,6275

[ Voor 27% gewijzigd door Farabi op 01-10-2025 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Farabi schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:46:
scheelt het een stuk meer druk als ik deze erop laat installeren op mijn LESS? of is de prijs niet echt gerechtvaardigd?

als de wc wordt doorgetrokken, of een andere kraan aan staat, word de druk een stuk minder tijdens het douchen. werkt dit hiervoor?

https://www.aqmos.nl/shop...,6271,6272,6273,6274,6275
Ja dat werkt. De pomp compenseert de drukdaling die je nu hebt bij het doorspoelen van de wc of het opendraaien van een andere kraan. Je hebt simpelweg +1,2 bar meer, wat voor veel mensen 30% meer druk betekent. Met een CA keerklep zou ik altijd dringend adviseren om het te nemen.

Fun fact: De bijverkoop van deze pomp heeft voorkomen dat we de installatieprijs moeten verhogen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
AQMOS schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:16:
[...]

Ja dat werkt. De pomp compenseert de drukdaling die je nu hebt bij het doorspoelen van de wc of het opendraaien van een andere kraan. Je hebt simpelweg +1,2 bar meer, wat voor veel mensen 30% meer druk betekent. Met een CA keerklep zou ik altijd dringend adviseren om het te nemen.

Fun fact: De bijverkoop van deze pomp heeft voorkomen dat we de installatieprijs moeten verhogen :)
Ik wil dit zonder een CA keerklep doen. Heeft het dan alsnog nut? kan er eventueel een beschadiging ontstaan door de extra harde druk?

[ Voor 5% gewijzigd door Farabi op 01-10-2025 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Farabi schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:37:
[...]

Ik wil dit zonder een CA keerklep doen. Heeft het dan alsnog nut? kan er eventueel een beschadiging ontstaan door de extra harde druk?
Ja hoor, hoewel het niet noodzakelijk is, is het wel een stukje luxe.
In Duitsland hebben ze die druk standaard ongeveer.

Ook is er sprake in de politiek van mogelijke drukverlagingen vanuit de waterleveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@AQMOS Sluit je die voor of na de waterontharder aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Onlangs heb ik een nieuw huis gekocht waar ik mijn waterontharder op wil aansluiten. De mogelijkheden zijn echter zeer beperkt:

-De watermeter zit in een put bij de voordeur
-Er is geen ruimte voor een ontharder in de put
-Er is geen kruipruimte
-Ik kan niet bij de meterkast komen vanaf de put, omdat er binnenshuis een fundering tussen zit
-De vloer is recent vernieuwd, dus die wil ik niet verwijderen

De enige reële optie is om vanaf de waterput naar buiten te boren, vervolgens net na de watermeter een leiding van 7 meter buitenom naar de bijkeuken te leggen en daarna weer terug (dus in totaal 14 meter). Als ik dit doe met 25 mm Uponor- of tyleen-slang, ga ik dit dan merken in de waterdruk of is het verwaarloosbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

AUijtdehaag schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:11:
@AQMOS Sluit je die voor of na de waterontharder aan?
Voor! Met een aluminium muurbeugel.

Heb je de nieuwe versie van de clack printplaat al getest icm je Clack Reader?

[ Voor 16% gewijzigd door AQMOS op 02-10-2025 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@AQMOS staat nog op de todo list

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-10 23:08
Farabi schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:37:
[...]

Ik twijfel ook om een drukverhoger tussen te zetten.
Maar ben ook bang voor schade aan de leidingen welke niet allemaal nieuw zijn. (huis is uit 1890)
Of valt dit wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

@timbe
Het gaat geen persleiding worden, hè…
Je voegt ca. 1 bar (?) toe aan de druk, die dan nog steeds ruim binnen de gebruikelijke range valt. Je moet het niet doen als het water nu al hard uit je kranen spuit…

Aan de andere kant: ik doe het niet omdat ik voor waterbesparing ben en met een hogere druk gebruik je ook weer iets meer water, vooral tijdens douchen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
Hoe werkt zo'n drukverhoger zonder vat eigenlijk? Ik snap dat hij aan de perszijde wat extra druk je eigen leidingnetwerk in perst, maar hoe zit dat dan aan de zuigzijde? Gaat hij dan harder 'trekken' aan het water dat het huis binnenkomt? Krijg je dan geen (licht) vacuüm aan die kant?

Of zit ik helemaal op het verkeerde spoor? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:42
Hippe Lip schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:12:
@timbe
Het gaat geen persleiding worden, hè…
Je voegt ca. 1 bar (?) toe aan de druk, die dan nog steeds ruim binnen de gebruikelijke range valt. Je moet het niet doen als het water nu al hard uit je kranen spuit…

Aan de andere kant: ik doe het niet omdat ik voor waterbesparing ben en met een hogere druk gebruik je ook weer iets meer water, vooral tijdens douchen.
Tenzij je nu gewoon langer bezig bent om je af te spoelen omdat je van druppel naar druppel moet springen 8)

Wat vervelender is dat je vaak wel meer dan voldoende waterdruk hebt, maar dat wordt dan opgevreten door de waterbesparende maatregelen in de kraan of douchekop. En omdat weer te overwinnen heb je weer meer druk nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

En zo blijf je in kringetjes rondlopen.
Je spaart zo uiteindelijk (vrijwel) geen water en al helemaal geen geld. :+

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-10 14:46
Ik heb een jaar geleden een Less 15 + montageblok laten installeren door Aqmos. Vanaf het begin heb ik het bypass ventiel van de Less gebruikt om een resthardheid van 2 a 3 dH te verkrijgen. Omdat de bediening van dit ventiel erg omslachtig gaat heb ik besloten om dit vanaf nu met het montageblok te doen.
Maar eerste wilde ik even een tijdje kijken hoe 0 dH water zou bevallen.

Daarvoor heb ik de bypass van zowel de Less als het montageblok helemaal dicht gedraaid. Na een regeneratie had ik netjes 0 dH (met een druppelset werd het water groen na 1 druppel). Na 9 dagen, 1 dag voor de regeneratie, heb ik opnieuw gemeten. Na 3 druppels werd het water pas groen. Volgens de Less was er nog 0.93 m3 'capaciteit' over. Ik heb alle instellingen bekeken en die staan ingesteld zoals Aqmos ze adviseert. De inkomende hardheid stond op 9 dH ingesteld en, volgens de website van Vitens, heb ik hier 10.1 dH. Deze hardheid heb ik vervolgens ingesteld in de Less en daarna werd de resterende capaciteit direct aangepast naar 0.53 m3.

Iemand enig idee waarom de capaciteit niet volledig benut kan worden? En wat kan ik hier nu het beste aan doen? Ik heb de afgelopen regeneraties gekeken of het pekelwater wel goed wordt opgezogen (naar aanleiding van de vlotter issues in dit topic). Dit lijkt allemaal prima. Na een regeneratie wordt de zoutbak netjes gevuld met water tot hetzelfde niveau. En tijdens de regeneratie wordt alles, op een heel klein laagje na, opgezogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Beste Tweakeraars,

Zouden enkele van jullie offertes van waterontharders willen doorsturen naar mp[at]aqmos.nl?
Ik ben benieuwd naar hoe wij verhouden t.o.v. anderen op https://offertemaster.ai/ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:29
Wij staan op het punt binnenkort de aanschaf te doen van waarschijnlijk de less15, ik overweeg te wachten tot Black Friday of kerst aanbiedingen oid. Was dit eerdere jaren de moeite?

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Pagina: 1 ... 123 124 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.