Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 123 124 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15:06

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
Robust2 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:41:
[...]

Nou ik had beter deze nog even gelezen voordat ik daarnet aan mijn LESS/PINK kwam :-( Mijn Clack staat ingesteld op 0dH rest hardheid maar toch meet ik nog 5 met een test setje. Had hier al eens gelezen dat het dat knopje was, dus proberen dat wat verder in te draaien. Bereikbaarheid is echter compleet ***, dus met een tang proberen vastpakken en zodra ik 'm probeerde verdraaien is die in twee geknapt, met een mooie waterfontein tot gevolg.
[Afbeelding]
Bypass blok verderop dan maar open gezet, en de aansluitingen van de verzachter achteraan los gemaakt om er beter aan te kunnen. Relatief eenvoudig te demonteren, maar nu moet ik wel zo'n nieuw stuk zien te regelen ergens... :( @AQMOS kan ik hiervoor desnoods ook bij jullie terecht, als niet-originele Aqmos klant, tegen betaling? M'n eigen installateur heeft mooi werk gedaan hier in België, maar was niet altijd de snelste, terwijl ik graag snel terug zacht water zou willen.
Ja hoor, wij hebben onderdelen op voorraad 👍
Even mailen naar mp@aqmos.nl
(Met adresgegevens en die foto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Farabi schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:22:
is het bij de less-20 mogelijk om de hardheid steady op 4dh te zetten? ik heb het knopje achter maximaal gedraaid, maar de hardheid schommelt tussen 1dh en 2dh.
De stelschroef op de ontharder kan maar beperkt bijmengen. (20~30%)
Oplossing: nog een bijmengventiel.
Dat kan in de vorm van een Montageblok, de Clack Mixing Valve of een andere bijmengventiel op de markt.
Farabi schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:44:
overigens, de less-20 adverteert met een capaciteit van 9100L bij 7,5DH.

uit mijn leidingwater komt 8DH. maar ik haal de volledige capaciteit pas bij 3100L. wat klopt hier niet?
Dit ligt aan de instellingen of de vlotter. Even onze klantenservice bellen, dan gaan we het probleem vaststellen. Er zijn namelijk wat upgrades en fixes doorgevoerd het afgelopen jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
AQMOS schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:18:
[...]

De stelschroef op de ontharder kan maar beperkt bijmengen. (20~30%)
Oplossing: nog een bijmengventiel.
Dat kan in de vorm van een Montageblok, de Clack Mixing Valve of een andere bijmengventiel op de markt.

[...]

Dit ligt aan de instellingen of de vlotter. Even onze klantenservice bellen, dan gaan we het probleem vaststellen. Er zijn namelijk wat upgrades en fixes doorgevoerd het afgelopen jaar.
ik heb 3 maanden geleden met jullie klantenservice aan de lijn gehangen over deze issue. maar we haalden met pijn en moeite de volledige capaciteit met 3100L. Voor dit had ik geen LESS-20 hoeven te nemen natuurlijk.

Nu snap ik dat de 9100L met 7,5DdH in de meest gunstige gevallen voorkomt, maar 3100L vind ik wel erg laag.

Welke capaciteiten worden hier gehaald bij andere mensen met een LESS-20 in dit topic? ben wel benieuwd. misschien ligt het toch aan mijn instellingen.

[ Voor 15% gewijzigd door Farabi op 16-09-2025 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Farabi schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:24:
[...]

ik heb 3 maanden geleden met jullie klantenservice aan de lijn gehangen over deze issue. maar we haalden met pijn en moeite de volledige capaciteit met 3100L. Voor dit had ik geen LESS-20 hoeven te nemen natuurlijk.

Nu snap ik dat de 9100L met 7,5DdH in de meest gunstige gevallen voorkomt, maar 3100L vind ik wel erg laag.

Welke capaciteiten worden hier gehaald bij andere mensen met een LESS-20 in dit topic? ben wel benieuwd. misschien ligt het toch aan mijn instellingen.
De capaciteit kan afwijken door andere mineralen, maar nooit zoveel als jij ervaart.
Iets klopt niet, dus dit moet echt even naar de klantenservice. Je mag ook even mij mailen op mp@aqmos.nl en je telefoonnummer vermelden, dan lopen we even het hele apparaat na.

Daarna weet ik zeker dat de geadverteerde capaciteit gehaald wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Farabi
Je zou hem nog even kunnen aanvullen, om betere kijk op je gegevens te hebben
https://docs.google.com/s...nI4_Ikig/edit?usp=sharing

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Bytebandit schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:19:
Ik heb mijn oog laten vallen op een less-15. Het liefst zou ik hem op de volgende plek installeren. Qua breedte en hoogte zou dat prima moeten kunnen als ik de bestaande oude meuk verplaats. Alleen zit ik met de beperkte diepte. Ik heb ongeveer 50cm beschikbaar, op aqmos staat dat het apparaat 43cm diep is. Maar dat is natuurlijk exclusief aansluitingen. Kan iemand mij vertellen hoe diep hij wordt met eventueel 90 graden aansluitingen aan de achterzijde?

[Afbeelding]
ik kom op +- 50-51 cm met 1" slangen (geen clack bypass eraan uiteraard)
Maar is het niet handiger de kop een 1/4 slag te draaien dan past er wellicht nog een bypass bij op?
Zoals hier de onderste afbeeding
Frantic in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-09-2025 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:13
AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:27:
[...]

ik kom op +- 50-51 cm met 1" slangen (geen clack bypass eraan uiteraard)
Maar is het niet handiger de kop een 1/4 slag te draaien dan past er wellicht nog een bypass bij op?
Zoals hier de onderste afbeeding
Frantic in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Kijk dat is waardevolle informatie! Ik had echt geen idee dat je de kop kan draaien. Dat maakt de installatie een heel stuk makkelijker. Als het goed is past de bypass er dan ook nog op inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Bytebandit Even kijken of je het pekelslangetje op een andere plek invoert (@Frantic ?)
edit: hier een closeup: Frantic in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Of verlengen?
https://tapclean.nl/water...mm-meter/a-14507-10000012

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-09-2025 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Farabi schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:24:
[...]

Ik heb foto's ontvangen en ik zie het probleem. De LESS-20 mag niet als meterkast model verkocht worden. De zoutbak is simpelweg te klein voor genoeg pekelwater. Dit is aan het begin enkele keren verkocht, maar dit is een foute inschatting geweest.

Gaan we oplossen. Je hoort van mijn collega's.

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:25
Hoe belangrijk is het trouwens om de instellingen aan te passen van een Less-15 nadat ie van @AQMOS nieuw geleverd wordt?

Moet eerlijk bekennen dat ik een 'set and forget' installatie heb gedaan en (nog) niet naar de instellingen heb gekeken. (laat staan mn water getest heb).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35
Frantic schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:14:
Hoe belangrijk is het trouwens om de instellingen aan te passen van een Less-15 nadat ie van @AQMOS nieuw geleverd wordt?

Moet eerlijk bekennen dat ik een 'set and forget' installatie heb gedaan en (nog) niet naar de instellingen heb gekeken. (laat staan mn water getest heb).
Ik heb de mijne vorige week bij een andere webshop gekocht (2 tientjes goedkoper :P ) en alles bleek al goed te staan. Ik vermoed dat AQMOS dit standaard goed zet voor ze ze uitleveren.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• Charles Nasi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:55
Sinds gisteren ook mijn Aqmos LESS-15 in gebruik genomen. Gekocht bij Aqmos zelf, inclusief de messing bypass. Het viel mij inderdaad op dat de instellingen 'al goed' stonden, zoals @Frantic aangeeft.

Over de settings: Ik heb de dH naar 8 ingesteld (stond op 14) en vervolgens een regeneratie gestart (dit was wel even zoeken hoe dit moest: stond niet duidelijk in de handleiding). Het regeneren duurde overigens ruim een uur (Wat is normaal?) en de ontharder maakte flink herrie: alsof deze droog staat te zuigen, weet niet of dat de bedoeling is? In ieder geval nu op 0dH! :)
Pagina: 1 ... 123 124 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.