Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 122 123 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@CopyCatz
De less heeft ook 3/4" dus dat past
Houd rekening met een totale diepte incl less + haakse slangen iets van +/- 50 cm

Het naaldafsluitertje voor de hardheid te mengen zit tussen de deze aansluitingen
Farabi in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

En als je ook iets met home assistant doet is dit misschien ook wat O-)

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-08-2025 17:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 07:55

SeatRider

Hips don't lie

SeatRider schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:43:
Ik zou graag een waterontharder (laten) plaatsen in mijn appartement. Liefst in de meterkast, omdat ik dan in 1x alle aansluitpunten afdek. Maar mijn watermeter zit onderaan, daarboven de afleverset van de stadsverwarming, dan een groepenkast, en daarboven heb ik nog wel ruimte voor een (compacte of middelgrote) unit. Maar kun je een waterontharder anderhalve omhoog plaatsen?
Inmiddels is Aquacell wezen kijken, met wat kunst en vliegwerk kan het. De vertegenwoordiger roemde vooral het feit dat hun unit geen stroom nodig heeft (voor mij overigens een non-issue) en dat ze 2 aparte cellen hebben, zodat je dus effectief nooit zonder zacht water zit. Bij andere merken moet je vaak een bepaalde capaciteit kiezen, en bestaat de kans dat je alsnog hard water krijgt als dat op is.

Kan iemand deze verkooppunten weerleggen? :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@SeatRider
Wat tegen argumenten:
1. Prijs. Je koopt praktisch 2 waterontharders voor de prijs van een aquacell. Kan je hem over 10 jaar gratis vervangen.
2. Hoe ga je in de vakantie regenereren ivm legionella gevaar met een aquacell? regeneratie = zout = ontsmetting. Het water staat stil bij aquacell = geen regeneratie = geen ontsmetting
3. Heeft hij het over de stadsverwarming gehad en een warmere omgeving? Dus weer meer kans op legionella?
4. zout water in je leidingwerk na mislukte regeneratie. Er is geen eenvoudige controle op de regeneratie mogelijk. Met een andere is dat wel (clack reader), daarmee kan je de tijden zien die werkelijk zijn voortgekomen. Ook is elke stap te volgen via het display van de waterontharder. Aquacell has none.
5. Heeft aquacell ook chloormodules beschikbaar? (oh nee, is stroomloos dus niet mogelijk)

Oh, ja de verkoop punten.
Een te kleine ontharder kiezen is niet slim, maar vaak zijn ze te groot gekozen. Eerder regenereren gebeurt op gebruikte liters. Daar is wat reserve in te stellen, zodat hij een dag eerder zal regenereren. Dus wat is het probleem?
Enkel in een fabriek waar onthard water een must is, heb je een dubbele cylinder nodig. Een half uurtje geen onthard water is geen probleem in een huishouden.
In een meterkast is ook wel stroom aanwezig dacht ik zo.

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-08-2025 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:15
En volgens mij heb je voor AquaCell toch van die speciale (dure?) zoutblokken nodig van hun zelf? Bij alle andere ontharders koop je gewoon zout bij bijv. Bauhaus en koop je zakken van 25 kilo voor 10 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

@AUijtdehaag en @Flappie bedankt. Dan ga ik Aquos eens aanschrijven. Goedkopewaterontharders.nl had ik al geprobeerd, maar die reageren niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Flappie
Goedkopere alternatieven zijn er wel, echter loop je kans op garantie mis bij aquacell.
Schijnbaar houden ze in de gaten hoe vaak je bij HUN zout aangeschaft hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-08-2025 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:12
Vraagje over de clackreader bij mij schiet deze vaak door bij regeneratie direct naar de 2de stap brine waardoor de history niet klopt omdat deze nog een 2de keer start.
Wat zou dit kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TheMystery
Kan je even een screenshot sturen via PM naar mij van je dashboard?
Om niet teveel offtopic te gaan. Dank.

Edit: De clack reader code zit momenteel in een upgrade, uiteraard niet zonder vallen en opstaan.
Advies is om nog even de esphome code niet te updaten voor de LESS (main branch op github)

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-08-2025 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:15
AUijtdehaag schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:50:
@Flappie
Goedkopere alternatieven zijn er wel, echter loop je kans op garantie mis bij aquacell.
Schijnbaar houden ze in de gaten hoe vaak je bij HUN zout aangeschaft hebt.
Dat is dan misschien nog wel veel erger. Allemaal klagen over Big Tech die alles van je weet. Maar blijkbaar houd AquaCell dan ook alles van je bij. Zou ik nooit willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 12:55
Voor wie naar plek zoekt voor z'n waterontharder; de onze staat sinds maart 2014 in de kruipruimte onder de meterkast. De losse zoutbak staat onder het kruipluik ongeveer 100cm naast de meterkast, er loopt een slang van de ontharder naar de natte zoutbak. Het is een Kinetico 2020HF met 2 cilinders zonder elektrische aansluiting, maar die is niet meer te koop geloof ik.
@ReseT ik heb nooit bacteriën of zo gemerkt in de zoutbak, deze heeft een goed sluitend deksel, misschien daarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 22:33
Ik ben me ook aan het oriënteren op een waterontharder.
Ik ben er eigenlijk wel uit dat dit de Aqmos LESS-15 moet worden.

Ondertussen heb ik dit topic aardig doorgebladerd maar nog wel een paar vragen:

Ik heb onderin de kast naast mijn meterkast een ruimte van ongeveer 35cm diep, 45 à 50cm breed en 60cm hoog beschikbaar waar ik de ontharder wil plaatsen. Qua afmetingen moet dat kunnen als ik de afmetingen van de LESS-15 bekijk. De wateraansluiting zit onderin de meterkast ernaast. Als ik de aansluitset erbij bestel dan moet dat lukken met de flexibele slangen van 1m lang.

Ik zit nog even te kijken naar de CLACK Bypass of het Aqmos montageblok.
De CLACK Bypass kan direct op regelventiel? En de verbindingsstukken dan weer op de bypass, dus met 3/4"?
Het Aqmos montageblok heeft 1" op alle aansluitingen? Dus dan moet ik allerlei verloopstukken toepassen?
In de meterkast komt 22mm koper binnen. Ik kan daar via 2 bestaande knelkoppelingen vrij eenvoudig naar 3/4".

Ik wil ook de sifon met luchtscheiding gebruiken. Nou loopt er een staande 110mm afvoerleiding vanaf de bovenverdieping naar de kruipruimte door de kast waar ik de waterontharder wil plaatsen. Zouden jullie adviseren om een klemzadel op die staande leiding te monteren? Anders moet ik de kruipruimte in, op zoek naar een ander afvoerpunt waar ik ergens op aan kan sluiten. En als ik die sifon gebruik dan heb ik toch geen terugslagklep meer nodig?

Nou, het water komt hier van Vitens, en op hun site (al vaker aangehaald en besproken hier) staat dus iets over een CA-keerklep. Die zit er nu volgens mij niet. Is dat nou wel of niet iets dat ik verplicht moet installeren? Want ik kan de kraan met blauwe hendel na de watermeter wel vervangen door één met zo'n keerklep maar ik houd die 100 Euro liever in eigen zak.

Alvast dank!

Volgens mij heb ik dan zo zo'n beetje alles wel (behalve het klemzadel):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ModOvUx5Y17kZvSFqXH0tMgjfzI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D0XRC7f08FLxKUxNFhCAkwa1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Wouter! op 18-08-2025 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:35
Ik zou niet weten hoe Vitens het duidelijker op kan schrijven dan zoals ze doen:

"Een waterontharder met automatische regeneratie moet een CA-keerklep hebben."

Zo een dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1o8hVrdYmNT7yQiypxuYDhpyyYE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uFKyqtdFsiCGiYAAxFv4MKMF.png?f=user_large

Bij Brabant water:
"Een regenererende ontharder moet aangesloten zijn via een beveiliging type BA* of CA* en de afvoer*
moet onderbroken zijn. Zowel de regenererende ontharder als de BA/CA mogen alleen aanwezig zijn op
plaatsen die niet kunnen overstromen. Plaatsing in de meterput is verboden. Voor een patroonontharder
is een beveiliging type EA* voldoende.[omdat die geen in-situ regeneratie hebben]"

Het risico lijkt me het terugstromen van zout water tijdens regeneratie (en mogelijk met een harsreiniger waar niet alleen fosforzuur, maar ook een biocide in zit).

De kans dat de zout-fase bezig als het water uitvalt, is tenminste 0.3% (zout-fase van 40 min iedere 10 dgn). Niet zo groot, maar met honderdduizenden waterontharders zullen er gemiddeld dus een flink aantal aan het regenereren zijn als water uitvalt.
Complicatie is dat regenereren meestal 's nachts gebeurd. Wat dat betekent moet iemand anders maar bedenken; statistiek is niet zo m'n ding. ;)

Na de watermeter zit volgens mij standaard een terugslagklep (keerklep). Voldoende als alleen schoon water terug kan stromen, maar niet bij waterontharders met regeneratie.
Met een CA beveiliging kan het water nooit naar het leidingnet terugstromen, want als de keerklep aan de huiszijde zou falen, loopt het water via de spui weg.
Het is een ingenieus stukje techniek. Vandaar de prijs.

PS: Dit is niet zomaar hobby van de waterbedrijven maar is afgeleid uit de drinkwaterwet:
§ 4. Woninginstallaties en overige installaties
Artikel 31
De eigenaar van een woninginstallatie of andere installatie, niet zijnde een collectieve watervoorziening of collectief leidingnet, draagt er zorg voor dat de staat van die installatie en van de toestellen en leidingen die daarvan deel uitmaken en die middellijk of onmiddellijk zijn aangesloten op het leidingnet van een drinkwaterbedrijf of een collectieve watervoorziening, dan wel op een collectief leidingnet, geen gevaar kunnen opleveren voor verontreiniging van dat leidingnet of collectieve leidingnet en van het door middel van de bedoelde leidingen en toestellen aan consumenten en andere afnemers ter beschikking gestelde drinkwater.

De manier waarop is besloten dat een ontharder met regeneratie moet worden beveiligd, is blijkbaar met een CA keerklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
WackoH schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:42:
Ik zou niet weten hoe Vitens het duidelijker op kan schrijven dan zoals ze doen:

"Een waterontharder met automatische regeneratie moet een CA-keerklep hebben."

Zo een dus:
[Afbeelding]

Bij Brabant water:
"Een regenererende ontharder moet aangesloten zijn via een beveiliging type BA* of CA* en de afvoer*
moet onderbroken zijn. Zowel de regenererende ontharder als de BA/CA mogen alleen aanwezig zijn op
plaatsen die niet kunnen overstromen. Plaatsing in de meterput is verboden. Voor een patroonontharder
is een beveiliging type EA* voldoende.[omdat die geen in-situ regeneratie hebben]"

Het risico lijkt me het terugstromen van zout water tijdens regeneratie (en mogelijk met een harsreiniger waar niet alleen fosforzuur, maar ook een biocide in zit).

De kans dat de zout-fase bezig als het water uitvalt, is tenminste 0.3% (zout-fase van 40 min iedere 10 dgn). Niet zo groot, maar met honderdduizenden waterontharders zullen er gemiddeld dus een flink aantal aan het regenereren zijn als water uitvalt.
Complicatie is dat regenereren meestal 's nachts gebeurd. Wat dat betekent moet iemand anders maar bedenken; statistiek is niet zo m'n ding. ;)

Na de watermeter zit volgens mij standaard een terugslagklep (keerklep). Voldoende als alleen schoon water terug kan stromen, maar niet bij waterontharders met regeneratie.
Met een CA beveiliging kan het water nooit naar het leidingnet terugstromen, want als de keerklep aan de huiszijde zou falen, loopt het water via de spui weg.
Het is een ingenieus stukje techniek. Vandaar de prijs.

PS: Dit is niet zomaar hobby van de waterbedrijven maar is afgeleid uit de drinkwaterwet:
§ 4. Woninginstallaties en overige installaties
Artikel 31
De eigenaar van een woninginstallatie of andere installatie, niet zijnde een collectieve watervoorziening of collectief leidingnet, draagt er zorg voor dat de staat van die installatie en van de toestellen en leidingen die daarvan deel uitmaken en die middellijk of onmiddellijk zijn aangesloten op het leidingnet van een drinkwaterbedrijf of een collectieve watervoorziening, dan wel op een collectief leidingnet, geen gevaar kunnen opleveren voor verontreiniging van dat leidingnet of collectieve leidingnet en van het door middel van de bedoelde leidingen en toestellen aan consumenten en andere afnemers ter beschikking gestelde drinkwater.

De manier waarop is besloten dat een ontharder met regeneratie moet worden beveiligd, is blijkbaar met een CA keerklep.
wordt dit gecontroleerd en uitgevoerd door @AQMOS tijdens de installatie van hun monteur ?

Bij een ontharder op basis van ionenwisseling kan het water vervuild zijn door de ontharder. Dit water mag niet terugstromen in het drinkwaternet. Daarom is een terugstroombeveiliging van het type CA nodig.

De afvoerleiding van de installatie moet via een zichtbare onderbreking op de riolering worden aangesloten.

Voor ontharders met een verwisselbaar filter is een controleerbare keerklep van het type EA wettelijk verplicht.

Het toestel moet voorzien zijn van een Kiwa Water Mark-certificaat (of een andere door de overheid erkende kwaliteitsverklaring) om aantoonbaar te voldoen aan de ”Regeling materialen en chemicaliën drink- en warm tapwatervoorziening (Staatscourant 2011, nr. 11911)”.

[ Voor 10% gewijzigd door Farabi op 19-08-2025 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-09 10:50

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
Farabi schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 00:18:
[...]

wordt dit gecontroleerd en uitgevoerd door @AQMOS tijdens de installatie van hun monteur ?

Bij een ontharder op basis van ionenwisseling kan het water vervuild zijn door de ontharder. Dit water mag niet terugstromen in het drinkwaternet. Daarom is een terugstroombeveiliging van het type CA nodig.

De afvoerleiding van de installatie moet via een zichtbare onderbreking op de riolering worden aangesloten.

Voor ontharders met een verwisselbaar filter is een controleerbare keerklep van het type EA wettelijk verplicht.

Het toestel moet voorzien zijn van een Kiwa Water Mark-certificaat (of een andere door de overheid erkende kwaliteitsverklaring) om aantoonbaar te voldoen aan de ”Regeling materialen en chemicaliën drink- en warm tapwatervoorziening (Staatscourant 2011, nr. 11911)”.
Als je een CA-keerklep hebt, snap je waarom we de keuze bij de klant laten. Het geeft flink drukverlies, wat je met een mini-drukverhoger kunt oplossen. Een EA-keerklep heeft minder drukverlies en de kans dat die faalt is klein, zeker met die 0,3% regeneratiekans zoals @WackoH aangeeft. Maar een CA is fail-proof en verplicht voor regenererende waterontharders volgens de Drinkwaterwet. Een EA mag alleen bij patroonontharders.

De kans op gelijktijdig drukverlies, regeneratie en falen van een EA-keerklep is minuscuul.
Een CA-keerklep is fail-proof en hoeft niet veel impact te hebben op je druk in combinatie met een drukverhoger. Nadeel is dat je een afvoer moet aanleggen in je meterkast naar de CA-keerklep toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:27
Kan iemand me helpen met de volgende vragen:
-ik overweeg een installatie v een waterontharder thuis, maar fotos zijn vd installatie bij vrienden
- is deze witte waas een gevolg van het zout gebruik vd ontharder en is dit schadelijk voor andere items in de meterkast (router, Nas, etc..)
- kan iemand zien wat voor type klep hierin zit? Ik begrijp het verschil tussen ca en ea inhoudelijk nog niet goed
- kan het compacter dan hier gedaan is qua leidingen? Zoveel plek voor de leidingen heb ik thuis niet. Volgens mij zou een zgn montageblok dezelfde bypass functie vervullen toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAtpFdb88BGgYbAQAihgVHu0DNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zeUYAzcd1V2bYrjYNDaoeuzA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Leveren/installeren jullie bij AQMOS de EA-keerklep (op verzoek) mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Wouter!
De Less 15 is met de slang met 90 gr. haakse bochten op de besturing ongeveer ietsjes minder dan 50 cm diep.
Een bypass er nog op monteren gaat dus niet lukken als je maar 50 cm hebt.
Dus zou ik voor de losse montageblok gaan.

Op de standleiding plaats je zo een aanboorzadel:
https://www.wildkamp.nl/p...rijs-110-x-40-mm/15001468
Als je er een sifon aan gaat hangen, dan ook zeker borgen met slangklemmen
https://www.wildkamp.nl/p...em-rvs-60-165-mm/15364099
(sifon bij aqmos vind ik erg duur. Eventueel heb ik nog wel een BWT air siphon liggen die niet spettert, wel boven aansluiting)

Maar ik zou op de airfit klemaanboorzadel gewoon een slangtule aan maken (zie AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?")
https://www.wildkamp.nl/p...ule-40-x-25-8-mm/15001483
of haaks exemplaar als dat beter uitkomt

Met terugslagklep (ter hoogte van de ontharder afvoerslang aansluiting)
https://www.wildkamp.nl/p...buis-pvc-u-13-mm/15007226
https://www.wildkamp.nl/p...gklem-rvs-12-22-mm/770752

en de siphon achterwege laten.

@AQMOS levert, als het goed is, bij het montageblok 2x verloop van 1" naar 3/4" mee voor de 2x 3/4" slangen aan te sluiten.
Waterzijdig in en uit zal je wel moeten verlopen van 22 mm naar 1" (ik gebruik viega profipress daarvoor)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-08-2025 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:47
@Wouter! wellicht is een ‘haakse’ installatie wat als dat qua afmetingen beter uit komt?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 55% gewijzigd door Frantic op 19-08-2025 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
ik heb begrepen dat ik tot 1,5 bar kan verliezen als ik deze laat installeren. is dat veel? iemand ervaring?
https://www.aqmos.nl/shop...=4871,4872,4873,4874,4875

ik wil ook gelijk deze laten installeren:

https://www.aqmos.nl/shop...&order=name+asc#attr=2897

[ Voor 37% gewijzigd door Farabi op 20-08-2025 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

woekele schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:57:
Leveren/installeren jullie bij AQMOS de EA-keerklep (op verzoek) mee?
Hebben we meestal op voorraad. Krijgen echter zelden de vraag.
De enige reden dat wij CA en EA-keerkleppen hebben is voor de zakelijke markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

AUijtdehaag schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:57:
@Wouter!
De Less 15 is met de slang met 90 gr. haakse bochten op de besturing ongeveer ietsjes minder dan 50 cm diep.
Een bypass er nog op monteren gaat dus niet lukken als je maar 50 cm hebt.
Dus zou ik voor de losse montageblok gaan.

Op de standleiding plaats je zo een aanboorzadel:
https://www.wildkamp.nl/p...rijs-110-x-40-mm/15001468
Als je er een sifon aan gaat hangen, dan ook zeker borgen met slangklemmen
https://www.wildkamp.nl/p...em-rvs-60-165-mm/15364099
(sifon bij aqmos vind ik erg duur. Eventueel heb ik nog wel een BWT air siphon liggen die niet spettert, wel boven aansluiting)

Maar ik zou op de airfit klemaanboorzadel gewoon een slangtule aan maken (zie AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?")
https://www.wildkamp.nl/p...ule-40-x-25-8-mm/15001483
of haaks exemplaar als dat beter uitkomt

Met terugslagklep (ter hoogte van de ontharder afvoerslang aansluiting)
https://www.wildkamp.nl/p...buis-pvc-u-13-mm/15007226
https://www.wildkamp.nl/p...gklem-rvs-12-22-mm/770752

en de siphon achterwege laten.

@AQMOS levert, als het goed is, bij het montageblok 2x verloop van 1" naar 3/4" mee voor de 2x 3/4" slangen aan te sluiten.
Waterzijdig in en uit zal je wel moeten verlopen van 22 mm naar 1" (ik gebruik viega profipress daarvoor)
Klopt. Verloopjes zitten nu standaard in het pakket. Eerst deden wij deze er zelf bij, maar nu worden ze door de producent al bijgeleverd. Voor de Belgische Tweakeraars, je kan dit pakket ook bekijken in elke Hubo in België.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Farabi schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:16:
ik heb begrepen dat ik tot 1,5 bar kan verliezen als ik deze laat installeren. is dat veel? iemand ervaring?

Ja, dat is veel. Wij hebben geen hoge waterdruk in Nederland en verwachting is dat watermaatschappijen in de toekomst de druk ook gaan verlagen.

Je kan dus een drukverhoger 1,2 bar er bij nemen.
Let wel op, als je achteraf toch een keerklep of drukverhoger niet wilt, dan komen er extra kosten bij kijken. Minimaal de installatiekosten en eventueel materiaal.
(Ik zeg dit omdat sommige klanten verwachten dat wij het gratis de volgende dag er weer tussenuit halen wanneer het niet bevalt :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
AQMOS schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:30:
[...]

Ja, dat is veel. Wij hebben geen hoge waterdruk in Nederland en verwachting is dat watermaatschappijen in de toekomst de druk ook gaan verlagen.

Je kan dus een drukverhoger 1,2 bar er bij nemen.
Let wel op, als je achteraf toch een keerklep of drukverhoger niet wilt, dan komen er extra kosten bij kijken. Minimaal de installatiekosten en eventueel materiaal.
(Ik zeg dit omdat sommige klanten verwachten dat wij het gratis de volgende dag er weer tussenuit halen wanneer het niet bevalt :+ )
Dan ga ik alleen deze nemen denk ik. Wat is verschil tussen deze 2?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_2hxHogXz-y0EgtupFnmJimNIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UI0GkWeRSUznSlMKqh4wL5Ft.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Farabi schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:33:
[...]

Dan ga ik alleen deze nemen denk ik. Wat is verschil tussen deze 2?

[Afbeelding]
De eerste is een traditionele siphon.
De tweede gebruikt een soort één-richting rubber.

Het rubber en siphon hebben beiden dezelfde functie, namelijk een stankslot.
De bovenkant (airgap) heeft de functie om terugstroom de waterontharder in onmogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
AQMOS schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:37:
[...]

De eerste is een traditionele siphon.
De tweede gebruikt een soort één-richting rubber.

Het rubber en siphon hebben beiden dezelfde functie, namelijk een stankslot.
De bovenkant (airgap) heeft de functie om terugstroom de waterontharder in onmogelijk te maken.
De duurdere variant is beter neem ik aan? Welke kan ik het beste pakken? Ik wil het ineenkeer kwalitatief hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Farabi schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:01:
[...]

De duurdere variant is beter neem ik aan? Welke kan ik het beste pakken? Ik wil het ineenkeer kwalitatief hebben.
Zelf zou ik de goedkopere variant halen als je de ruimte hebt.
Die onderkant kan je nog eens een keer losschroeven om vuil te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 12:19

bebopper

I'm an absolute beginner...

Vraagje over harsreiniger, zitten hier tussen verschillende merken nog verschillen in? Of zit er eigenlijk altijd wel hetzelfde in die flessen? Prijsverschil tussen de ene aanbieder en de andere kan voor een 5 liter verpakking zo 20 euro zijn (ofwel ~40%).

Als voorbeeld even 3 opties op bol.com
Aqmos 5L - 69,95
Blue Resup 5L - 57,89
Soft-Cel 5L - 49,95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
AQMOS schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:08:
[...]

Zelf zou ik de goedkopere variant halen als je de ruimte hebt.
Die onderkant kan je nog eens een keer losschroeven om vuil te verwijderen.
Wat doet de duurdere variant dan beter? De afvoer zit in de kruipruimte waar ik niet graag kom. Ik wil er geen omkijken naar hebben.

wat is precies het verschil tussen een terugstroombeveiliging en afvalwaterset? als het riool is afgedicht met een afvalwaterset, dan zit je toch qua hygiene goed? zou je dit willen toelichten?

[ Voor 19% gewijzigd door Farabi op 20-08-2025 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:18
Flappie schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:42:
En volgens mij heb je voor AquaCell toch van die speciale (dure?) zoutblokken nodig van hun zelf? Bij alle andere ontharders koop je gewoon zout bij bijv. Bauhaus en koop je zakken van 25 kilo voor 10 euro.
Aquacell werkt prima met die losse zoutkorrels van regenerwt etc. maar omdat je het originele zout alleen bij aquacell kan kopen weten ze het als je dat nooit gebruikt. Daar is natuurlijk omheen te werken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Farabi schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:16:

0.7 tot 1 bar
zonnebaas in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Mijn wasmachine op zolder viel in storing. Dus omgebouwd van CA naar EA

Is een BWT siphon niet wat prijsvriendelijker?
https://kdwsshop.nl/bwt-sifon-met-afvoeronderbreking/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
wat is het verschil met deze? waarom is de prijs zoveel hoger? hoeft deze niet schoongemaakt te worden?

[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 20-08-2025 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Farabi schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:26:
[...]

wat is het verschil met deze? waarom is de prijs zoveel hoger? hoeft deze niet schoongemaakt te worden?

Geen idee. Ik werk niet bij @AQMOS ;)
Maar McAlpine is duur.

Beide hebben een airgap. De BWT altijd aan de bovenkant aansluiten (dan is die stiller en past de standaard doorzichtige slang op)
Valt weinig aan schoon te maken als die doorspoelt met je schone afvalwater uit de ontharder.
Maar de bovenkant trek je zo los. (klemmend in de behuizing)
De doorzichtige rubber afdicht ring wel lief behandelen, die is kwetsbaar bij het monteren over 40 mm pvc pijp (beetje siliconenvet gebruiken)

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-08-2025 16:34 ]

• Wouter!
@AUijtdehaag Bedankt voor de uitgebreide terugkoppeling! Wildkamp zit hier bijna om de hoek dus daar ga ik één dezer dagen heen om e.e.a. voor te bereiden. Vermoedelijk dan geen sifon maar dat klemboorzadel met zo'n tule en terugslagklep. Maar dat dan 2x, voor zowel spoelwater als overloop? Of op het klemboorzadel een PVC T-stuk met 2 tules en 2 terugslagkleppen?

@Frantic Hoe diep is je meterkast? En dat is dan wel zonder CLACK Bypass? (ik meen ergens een foto te hebben gezien met Aqmos montageblok onder het plankje waar je LESS op staat).
Ik begrijp dat je 'm gewoon 90° kan draaien, naar wens?

Het Aqmos montageblok vind ik wel het mooist maar ik moet even zien of ik die goed geïnstalleerd krijg. Er zijn nogal wat vertakkingen in het stukje leidingwerk kort na de watermeter. Dan moet ik een soort van looping creëren om hem er tussen te krijgen B)

Ik trek n.a.v. de verschillende reacties verder m'n conclusies over de keerklep ;)

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 12:19

bebopper

I'm an absolute beginner...

bebopper schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:11:
Vraagje over harsreiniger, zitten hier tussen verschillende merken nog verschillen in? Of zit er eigenlijk altijd wel hetzelfde in die flessen? Prijsverschil tussen de ene aanbieder en de andere kan voor een 5 liter verpakking zo 20 euro zijn (ofwel ~40%).

Als voorbeeld even 3 opties op bol.com
Aqmos 5L - 69,95
Blue Resup 5L - 57,89
Soft-Cel 5L - 49,95
Self quote :P

Na wat meer onderzoek ontdekt dat het em waarschijnlijk vooral in het % werkzame stoffen (fosforzuur) zit. Bij de Blue Resup is dit 25% en bij de Soft Sel is dit 2-9%, afhankelijk van de hoeveelheid werkzame stoffen moet je meer of minder product gebruiken. Daardoor ben je uiteindelijk met de Blue Resin toch weer veel goedkoper uit. Voor Aqmos heb ik het percentage niet terug kunnen vinden, maar afgaande op de hoeveelheid product die ze aanraden te gebruiken zal dit waarschijnlijk vrijwel gelijk zijn aan Soft Sel.

[ Voor 7% gewijzigd door bebopper op 21-08-2025 12:31 ]

• iRory
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-09 15:31
Ik ben op zoek naar een waterontharder in Belgie en als ik toch bezig ben dan was ik ook naar de drinkwater oplossingen aan het kijken. Ik heb al veel geleerd over de werking van waterontharders geleerd en denk dat ik een geinformeerd besluit kan maken, maar de drinkwater systemen zijn me nog niet duidelijk.

Bij Hydro@home hebben ze een actieve koolstof drinkwater filter voor het hele huis. Ze zeggen dat het 3000 m3 water kan verwerken en/of 30 jaar meegaat. Kan dat? Lijkt me wel erg lang zonder de actieve koolstof te vervangen.
https://hydroathome.be/nl/p/filters/hydropure/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
bebopper schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:29:
[...]
Self quote :P

Na wat meer onderzoek [...] Sel.
Als we toch aan zelfbevlekking doen 8)
Ik heb een half boek over harsreiniger geschreven ;) WackoH in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Fosforzuur is maar een deel van de werkzame stoffen (vooral om neergeslagen mineralen op te lossen). Wat eufemistisch 'conserveermiddel' wordt genoemd is vermoedelijk in Nederland, met schoon maar ongechloreerd water, de belangrijkste werkzame stof.
Dit middel is niet om de fosforzuur te converseren (dat bederft echt niet...), maar is een bacteriegif (biocide).
Er wordt door veel leveranciers niet aangegeven om welk middel het gaat, en hoeveel er in zit. Ik vind dit niet correct naar de consumenten toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
WackoH schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:11:
[...]

Als we toch aan zelfbevlekking doen 8)
Ik heb een half boek over harsreiniger geschreven ;) WackoH in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Fosforzuur is maar een deel van de werkzame stoffen (vooral om neergeslagen mineralen op te lossen). Wat eufemistisch 'conserveermiddel' wordt genoemd is vermoedelijk in Nederland, met schoon maar ongechloreerd water, de belangrijkste werkzame stof.
Dit middel is niet om de fosforzuur te converseren (dat bederft echt niet...), maar is een bacteriegif (biocide).
Er wordt door veel leveranciers niet aangegeven om welk middel het gaat, en hoeveel er in zit. Ik vind dit niet correct naar de consumenten toe.
welke cleaner prefereer jezelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Nou ja, ik heb 'm toen bij Aqmos meebesteld omdat ik op dat moment niet beter wist, en die is nog niet op.

Met de kennis van nu was het waarschijnlijk beter geweest om een chloormodule in de pekelleiding te nemen om microbiologie onder controle te houden (Dit kan alsnog natuurlijk).
Dat heb ik toen niet gedaan omdat chloor niet alleen microbiologie dood, maar in beginsel ook de levensduur van de hars verkort (al is dat geen enorme ramp, die is vervangbaar). Hoeveel hang af van de dosering, maar hoe...??
Ik ben benieuwd hoe anderen tegen de noodzaak van reinigen met een zuur tegen neerslagen aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
WackoH schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:21:
Nou ja, ik heb 'm toen bij Aqmos meebesteld omdat ik op dat moment niet beter wist, en die is nog niet op.

Met de kennis van nu was het waarschijnlijk beter geweest om een chloormodule in de pekelleiding te nemen om microbiologie onder controle te houden (Dit kan alsnog natuurlijk).
Dat heb ik toen niet gedaan omdat chloor niet alleen microbiologie dood, maar in beginsel ook de levensduur van de hars verkort (al is dat geen enorme ramp, die is vervangbaar). Hoeveel hang af van de dosering, maar hoe...??
Ik ben benieuwd hoe anderen tegen de noodzaak van reinigen met een zuur tegen neerslagen aankijken.
welke chloormodule is dat bij aqmos? die komen binnenkort langs, misschien kan ik dat meteen laten installeren. dus dan heb je geen harsreiniger meer nodig?

[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 23-08-2025 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Farabi @WackoH
Er zitten (mijn mening) wat nadelen aan de chloormodule die Aqmos levert voor de LESS:
- past eigenlijk niet goed op de less pekelslang (te krappe ruimte voor de behuzing), waardoor je lekkages riskeert.
- aansturing is op basis van zout water wat voorbij komt (geleiding van stroom is trigger) Met bestaande print kan dit willekeurig ook optreden
- polariteit van de anode en kathode wisselt niet, dus snellere slijtage en kortere levensduur probe
- niet heel fijn regelbaar, het ding staat aan gedurende een tijd die lastig is in te stellen via potentiometer

De waterright sanitizer plus (V3395) is echter wel goed passend op de less vanwege compactere vorm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoywuLQJ5DuCoa--P78SSXna6gc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dK9fI9Tri7ABRLZoBabE8YNx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7ijSonPEf68Fs8TSumgybgZRF4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2aIOD7XUn498pFSdI6V2g5Ws.jpg?f=fotoalbum_tile
Wellicht iets voor een clack reader V5, die alle nadelen wegpoetst, echter de V3395 zijn niet verkrijgbaar tegen normale prijzen.
Ik heb in september weer hobbytijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
@Wouter! ik kom er op terug. Zit midden in een post-verhuis teringbende 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:20
AQMOS schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:54:
[...]

- Startprocedure is simpelweg de zoutbak vullen met een emmer water. Daarna regenereren. Als de harskern vermoedelijk nog verzadigd is, dan voeg je zout toe en wacht je 6 uur tot regeneratie.

- Wij hebben nooit klachten over de waterdruk en het komt ook bijna nooit voor dat dit een probleem is. Het heeft eigenlijk altijd te maken met een verkeerde aansluiting (slangen verkeerd om bijv). Een klein beetje verlies is logisch, maar naar mijn ervaring is dit verwerpelijk. Als het duidelijk merkbaar is, zou ik adviseren om het verder te onderzoeken. Alternatief is, wij bieden binnenkort ook een 1,2 bar drukverhoger aan. Werkt goed en is compact. We zijn alleen de montagebeugels en dempers nog aan het ontwerpen.
Het heeft even geduurd, en kalk aanslag is zelfs weer zichtbaar hier en daar, dus nu toch maar ff aan gaan sluiten nu de terugslagklep ertussen zit.

Even voor de zekerheid:
- De ontharder is lang van de stroom af geweest, zijn alle instelling nu weg of kan ik hem gewoon insteken? @AQMOS

Moet ik alleen een emmer water erin doen en regenereren?

en daarna helemaal vanaf start:

"Klein laagje zout (10 a 15 cm) in de zoutbak, zodat je kan zien hoeveel water erin komt en hoeveel eruit gaat. Spanning erop, tijd instellen en op knop regen drukken (ingedrukt houden) en in de stap backwash (1e) de ontharder vullen met water (langzaam!) dmv ingaande kant open en dan ontlucht de ontharder in de stap backwash. Bypass naar huis mag open staan. Uitgaand nog dicht

Bij volgende stap steeds op regen kort drukken totdat er staat FILL.
Vanaf stap FILL laat je hem het zoutvat eerst vullen.

Dan een 20 minuutjes wachten zodat het water met zout verzadigd is.
Als dat klaar is, nogmaals op regen drukken (ingedrukt houden), en de volledige cyclus laten lopen.
Daarna de uitgaande kant open en bypass dicht. En vul je het vat vol met zout (75 kg)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
@Wouter! de meterkast is 32cm diep tot t kozijn en 39cm tot de deur. Ik heb haakse koppelingen er op zitten (niet degene die @AQMOS Kan leveren) en idd t Aqmos montageblok zit onder de plank. Ook met de nodige leiding loopings hoor.

De ontharder komt 8mm voorbij het kozijn maar zou met wat leiding management er binnen kunnen vallen.

De hars fles e.d. kan je idd makkelijk draaien. Enige is dat je afhankelijk van je oriëntatie en de plaatsing van de vlotter in de bak een langere slang naar de vlotterbuis nodig hebt of dat je een extra gaatje moet boren in t deksel van t zoutvat voor deze slang.

Members only:

[ Voor 23% gewijzigd door Frantic op 25-08-2025 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter!
Frantic schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:33:
@Wouter! de meterkast is 32cm diep tot t kozijn en 39cm tot de deur. Ik heb haakse koppelingen er op zitten (niet degene die @AQMOS Kan leveren) en idd t Aqmos montageblok zit onder de plank. Ook met de nodige leiding loopings hoor.

De ontharder komt 8mm voorbij het kozijn maar zou met wat leiding management er binnen kunnen vallen.

De hars fles e.d. kan je idd makkelijk draaien. Enige is dat je afhankelijk van je oriëntatie en de plaatsing van de vlotter in de bak een langere slang naar de vlotterbuis nodig hebt of dat je een extra gaatje moet boren in t deksel van t zoutvat voor deze slang.

***members only***
Ok, dat moet ik dan maar eens bekijken als ik 'm heb :). Dank voor de info!
Ik ga inderdaad ook niet aan loopings ontkomen. Heb inmiddels wel uitgedacht hoe ik dat ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 16:42
Aardig wat gelezen in dit topic, in december krijgen wij de sleutel van onze nieuwe woning en het lijkt ons heerlijk om geen kalkaanslag meer te hebben in de badkamer. De ontharder waar ik op uit kom is deze: https://www.aqmos.nl/shop/aqmos-r2d2-32-waterontharder-6936

- Wij zijn met ze 2en, mogelijk ooit een kleine
- 2 douches
- Geen bad
- Wel een jacuzzi die 1x per jaar gevuld wordt en dan een aantal weken staat en weer leeg gaat
- Grote tuin dat zomer wat extra water nodig heeft
- Schoonvader is loodgieter voor het aansluiten
- Home Assistant integratie voor het zout niveau zou fijn zijn, maar daar zag ik al wat dingen voor langs komen in de V&A
- Het idee is om deze in de kruipruimte direct bij de toevoer te plaatsen

Zijn er redenen om NIET voor deze te kiezen? Maar juist te gaan voor een duurdere bijv. een AquaCell of Waterluxe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@royduin Voor home assistant integratie kan je beter voor een Aqmos CM(x) gaan of een LESS.
Daar past de clack reader gewoon op.
R2D2 is niet echt mogelijk te monitoren, enkel een zoutniveau sensor op een Atom s3

Wil je geen losstaand zoutvat in de meterkast? Om makkelijk bij te vullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refthoom
@royduin Voor de tuin hebben we een aansluiting vóór de waterontharder. De planten vinden het fijn om wat kalk in het water te hebben en het spaart zout.

Voor het zoutniveau heb ik een microschakelaar met een touwtje door een klein gaatje in de deksel van het zoutvat met een gewichtje er aan, zodat als het zoutniveau laag wordt, de schakelaar sluit. De schakelaar geeft via batterijen in een houder spanning aan een esp8266 die 1) een bericht stuurt en 2) daarna in diepe slaap gaat. Diepe slaap is maximaal een uur, dan stuurt de esp weer een bericht en gaat weer in diepe slaap, net zolang tot ik het zout aanvul en de microschakelaar weer open is, of tot de batterijen leeg zijn. Het verzonden bericht bevat ook het spanningsniveau van de batterijen. In tien jaar tijd heb ik 3x de batterijen, 3 stuks AA, moeten vervangen.

[ Voor 68% gewijzigd door Refthoom op 26-08-2025 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
water_escape schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:56:
[...]

Het heeft even geduurd, en kalk aanslag is zelfs weer zichtbaar hier en daar, dus nu toch maar ff aan gaan sluiten nu de terugslagklep ertussen zit.

Even voor de zekerheid:
- De ontharder is lang van de stroom af geweest, zijn alle instelling nu weg of kan ik hem gewoon insteken? @AQMOS

Moet ik alleen een emmer water erin doen en regenereren?

en daarna helemaal vanaf start:

"Klein laagje zout (10 a 15 cm) in de zoutbak, zodat je kan zien hoeveel water erin komt en hoeveel eruit gaat. Spanning erop, tijd instellen en op knop regen drukken (ingedrukt houden) en in de stap backwash (1e) de ontharder vullen met water (langzaam!) dmv ingaande kant open en dan ontlucht de ontharder in de stap backwash. Bypass naar huis mag open staan. Uitgaand nog dicht

Bij volgende stap steeds op regen kort drukken totdat er staat FILL.
Vanaf stap FILL laat je hem het zoutvat eerst vullen.

Dan een 20 minuutjes wachten zodat het water met zout verzadigd is.
Als dat klaar is, nogmaals op regen drukken (ingedrukt houden), en de volledige cyclus laten lopen.
Daarna de uitgaande kant open en bypass dicht. En vul je het vat vol met zout (75 kg)
@AUijtdehaag Dat laatste stukje had ik van jou een paar jaar terug. Is dit nu weer van toepassing als ik hem weer ga aansluiten? Ik weet nu even niet wat ik moet doen met het zout, en handmatig of niet water erin doen en wanneer wat van de bypass open of dicht moet.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@water_escape
Ik zou hem zonder zout even doorstappen naar fill.
Om alle atappen te controleren
Tijdens fill komt er water in
Met bypass open en uitlaat mig dicht

Dan zout toevoegen en twee uur laten weken en dan handmatig regeneratie weer starten en laten lopen

Daarna de ontharder weer in bedrijf nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
de installateur van aqmos komt binnenkort een luchtslot met terugslapklep installeren. zijn er nog zaken die ik gelijk kan laten doen wat ze bij de 1e installatie niet standaard doen? (wat van belang is)

[ Voor 32% gewijzigd door Farabi op 27-08-2025 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Het enthousiasme dat ik bij Aquacell kreeg (grenzend aan opdringerigheid) is bij Aqmos in geen velden of wegen te bekennen. Eerst duurde het meer dan een week voordat er überhaupt een response kwam, en op een vervolgvraag van mij wordt ook niet gereageerd. Raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

SeatRider schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:39:
Het enthousiasme dat ik bij Aquacell kreeg (grenzend aan opdringerigheid) is bij Aquos in geen velden of wegen te bekennen. Eerst duurde het meer dan een week voordat er überhaupt een response kwam, en op een vervolgvraag van mij wordt ook niet gereageerd. Raar.
Kan je je vraag doorsturen naar mp[at]aqmos.nl?
Wij hebben het probleem dat sommige mails niet binnen komen sinds we werken met een ticketsysteem.
Wij hebben het nog niet scherp welke mails en waarom ze blijven hangen.

Bellen kan altijd, dan krijg je gelijk respons :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Laatst online: 12-09 20:25
Ik ben mij aan het oriënteren op een waterontharder. Heb hier tijdens onze verbouwing ook al rekening mee gehouden. Onze hoofdleiding gaat vanaf het kruipluik naar de trapkast. In de trapkast wordt deze verdeeld. De leiding die verdeeld wordt (de aanvoer dus) is een slag dikker dan de overige leidingen en ook de leiding die vanaf daar naar de (hybride) warmtepomp gaat is die dikte. De overige leidingen zijn gewoon de standaard dikte. Moet ik bij aan aanschaffen (en aansluiten) van de waterontharder dan nog ergens op letten in verband met die dikkeren leidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
AUijtdehaag schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:27:
@water_escape

Dan zout toevoegen en twee uur laten weken en dan handmatig regeneratie weer starten en laten lopen

Dank. Helaas lekt hij wanneer ik de aanvoer (bypass naar ontharder) open zet. Hij zet dan druk van aanvoer naar uitlaat (welke nog dicht is).

Op een vreemde plek, zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BbGxu9UhSSZERUGcWkpkw6lqjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uE5TjLMTXbyJYfo27JyP2avV.jpg?f=fotoalbum_large

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

water_escape schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:44:
[...]

Dank. Helaas lekt hij wanneer ik de aanvoer (bypass naar ontharder) open zet. Hij zet dan druk van aanvoer naar uitlaat (welke nog dicht is).

Op een vreemde plek, zie foto.

[Afbeelding]
Even een andere pakking tussen zetten?
Schroefdraad van de BSP buitendraad is heel?

Overigens worden instellingen bij de Clack regelventielen iets van 30 dagen behouden. Of in ieder geval totdat de CMOS op is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
AQMOS schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:04:
[...]

Even een andere pakking tussen zetten?
Schroefdraad van de BSP buitendraad is heel?

Overigens worden instellingen bij de Clack regelventielen iets van 30 dagen behouden. Of in ieder geval totdat de CMOS op is :)
Ik zal dat stukje even uit elkaar draaien en een pakking kopen.
@AQMOS wat is de maat van de pakking? Lokale Hubo heeft deze maat niet.

Oei, de instellingen zijn dan wel een issue, volgens mij hadden we dat telefonisch gedaan. Even kijken of ik de sheet van @AUijtdehaag nog heb voor mijn situatie.

[ Voor 6% gewijzigd door water_escape op 27-08-2025 13:09 ]

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

water_escape schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:15:
[...]

Ik zal dat stukje even uit elkaar draaien en een pakking kopen.
@AQMOS wat is de maat van de pakking? Lokale Hubo heeft deze maat niet.

Oei, de instellingen zijn dan wel een issue, volgens mij hadden we dat telefonisch gedaan. Even kijken of ik de sheet van @AUijtdehaag nog heb voor mijn situatie.
Je kan altijd even bellen om de instellingen door te lopen.

Maat is 3/4".
Pakking kunnen wij versturen, moet je wel even de verzendkosten betalen. Of als je nog een ander product nodig hebt, kunnen we het bij de verpakking in doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:01
Ik zit te piekeren wat te doen.

Ik heb een lubron easysoft 1700 hier staan.
https://lubronwaterbehand...SYSOFT-SXT2-221020_nl.pdf

In 2015 bij de nieuwbouw gelijk geplaatst. In 2020 voorzien van een nieuwe SXT2 kop, omdat de oude stuk ging. Nu lekt sinds kort de cafelli terugslag klep die er zit, circa een liter per dag. Als ik de bypass op de waterontharder omzet, dus het water loopt niet meer via de ontharder lekt hij minder. Met lubron contact gehad, die doen zelf niks aan een lekke terugslag klep en denken dat er wellicht ook iets stuk is in de sxt.

De vorige keer dat ze kwamen kostte dat vervangen ruim 400 euro. Mijn vrouw vindt de lubron veel te groot en in de weg staan. Op een apparaat van 10 jaar repareren lijkt mij niet heel rendabel.

Maar waar vind ik iemand die ik er naar wil kijken en het op korte termijn wil vervangen (ivm de lekkage) en gelijk ook een drukverhoger kan plaatsen? Of heeft iemand betere ideen? Midden van het land.

110.000 liter water per jaar, hardheid Vitens is nu 8 (was 12).

@AUijtdehaag @AQMOS

[ Voor 3% gewijzigd door jerh op 27-08-2025 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

jerh schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:33:
Ik zit te piekeren wat te doen.

Ik heb een lubron easysoft 1700 hier staan.
https://lubronwaterbehand...SYSOFT-SXT2-221020_nl.pdf

In 2015 bij de nieuwbouw gelijk geplaatst. In 2020 voorzien van een nieuwe SXT2 kop, omdat de oude stuk ging. Nu lekt sinds kort de cafelli terugslag klep die er zit, circa een liter per dag. Als ik de bypass op de waterontharder omzet, dus het water loopt niet meer via de ontharder lekt hij minder. Met lubron contact gehad, die doen zelf niks aan een lekke terugslag klep en denken dat er wellicht ook iets stuk is in de sxt.

De vorige keer dat ze kwamen kostte dat vervangen ruim 400 euro. Mijn vrouw vindt de lubron veel te groot en in de weg staan. Op een apparaat van 10 jaar repareren lijkt mij niet heel rendabel.

Maar waar vind ik iemand die ik er naar wil kijken en het op korte termijn wil vervangen (ivm de lekkage) en gelijk ook een drukverhoger kan plaatsen? Of heeft iemand betere ideen? Midden van het land.

110.000 liter water per jaar, hardheid Vitens is nu 8 (was 12).

@AUijtdehaag @AQMOS
Je kan altijd even kijken op welk termijn wij kunnen.
Vul het formulier in op je mobiel zodat je duidelijke foto's kan bijvoegen.

Vraag om de R2D2-32 of de LESS-10 + Bypass.

Wij hebben -soms- nog ruimte op kort termijn, maar daar kan mijn collega alleen over oordelen.
Wij plannen nu in midden oktober, maar soms hebben we extra tijd op woensdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:01
AQMOS schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:54:
[...]

Je kan altijd even kijken op welk termijn wij kunnen.
Vul het formulier in op je mobiel zodat je duidelijke foto's kan bijvoegen.

Vraag om de R2D2-32 of de LESS-10 + Bypass.

Wij hebben -soms- nog ruimte op kort termijn, maar daar kan mijn collega alleen over oordelen.
Wij plannen nu in midden oktober, maar soms hebben we extra tijd op woensdagen.
ingestuurd, om een 15 gevraagd daar is ruimte genoeg voor. Ik neem aan dat de less serie minder storingsgevoelig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
AUijtdehaag schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:27:
@water_escape

Dank @AUijtdehaag @AQMOS

note: de pakking was 4/4" niet 3/4" .

De fill heeft er nu water in gedaan, onveer een cm of 5 gok ik.
Maar ik vindt het er nog niet fris uit zien :) , dus doe er liever geen zout in. In welke stand zuigt hij het water er weer uit zodat ik het nog een keer kan laten fill'en.

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@water_escape In de stand brine.
Eerst backwash en dan brine.

Is 4/4" niet gewoon 1" ;)

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-08-2025 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
AUijtdehaag schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:07:
@water_escape In de stand brine.
Eerst backwash en dan brine.

Is 4/4" niet gewoon 1" ;)
haha dat klopt, maar er staat 4/4 op de verpakking.

Ik heb hem de cycle helemaal later doorlopen, maar het water is er nooit uitgegaan. Na Brine komt weer fill en nu zit er dubbel zo veel water in. 10cm ongeveer.

@AQMOS gaat dit wel goed dan, op geen moment gaat het water uit de zuitbak?

EDIT: nog een keer aangezet en dan gaat hij wel van 10cm naar 5cm, maar dus niet helemaal leeg.
EDIT2: @AUijtdehaag heb jij heel toevallig nog de datasheet met je advies wat ik bij mij moest instellen? Je wetransfer link werkt uiteraard niet meer.

[ Voor 19% gewijzigd door water_escape op 28-08-2025 08:40 ]

Water-Escape

• Wouter!
Ik heb voor een klein kapitaal een koperwerk gekocht en ga e.e.a. de komende week maar eens voorbereiden. Er komt een looping in de waterleiding om er een aansluitblok en nieuwe kogelkraan met EA-keerklep tussen te zetten. En voor de afvoer met aanboor-/klemzadel en tules ook alles in huis. Als dat allemaal goed lukt dan bestel ik de LESS-15 en moet het aansluiten een fluitje van een cent zijn :*)

edit:
Ik heb trouwens dit montageblok besteld: https://www.amazon.nl/dp/B08FCSVC4C
Ik zie nu dat deze geen versnijdventiel heeft. Heb ik nou goed begrepen dat je de resthardheid eventueel ook op de CLACK nog kan instellen?

[ Voor 22% gewijzigd door Wouter! op 28-08-2025 17:29 ]

• royduin
AUijtdehaag schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:48:
@royduin Voor home assistant integratie kan je beter voor een Aqmos CM(x) gaan of een LESS.
Daar past de clack reader gewoon op.
R2D2 is niet echt mogelijk te monitoren, enkel een zoutniveau sensor op een Atom s3

Wil je geen losstaand zoutvat in de meterkast? Om makkelijk bij te vullen?
Ah dus alle R2D2-32, BMX-32 en BM-32 zijn niet slim te maken omdat de besturingsunit eenvoudiger is? De uitgebreidere unit zit dan op een CMX-32, LESS-10 en CM-32. Wat bieden die dan extra? Ik ben redelijk nieuw in de waterontharders O-) Zag de screenshot van HA in de Clack Reader advertentie, aardig wat info en stats maar alle Aqmos apparaten zijn dus standaard "dom" en kan je "smart" maken met die Clack Reader? Waar gebruik je dat dan nog meer voor naast het zout niveau?

De (C)MX modellen zijn dus losse delen zodat het bijv. in een meterkast te pasen is maar wat is het verschil tussen een R2D2-32 vs BM-32 of LESS-10 vs CM-32.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royduin
Refthoom schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:37:
@royduin Voor de tuin hebben we een aansluiting vóór de waterontharder. De planten vinden het fijn om wat kalk in het water te hebben en het spaart zout.

Voor het zoutniveau heb ik een microschakelaar met een touwtje door een klein gaatje in de deksel van het zoutvat met een gewichtje er aan, zodat als het zoutniveau laag wordt, de schakelaar sluit. De schakelaar geeft via batterijen in een houder spanning aan een esp8266 die 1) een bericht stuurt en 2) daarna in diepe slaap gaat. Diepe slaap is maximaal een uur, dan stuurt de esp weer een bericht en gaat weer in diepe slaap, net zolang tot ik het zout aanvul en de microschakelaar weer open is, of tot de batterijen leeg zijn. Het verzonden bericht bevat ook het spanningsniveau van de batterijen. In tien jaar tijd heb ik 3x de batterijen, 3 stuks AA, moeten vervangen.
Ah slim! Misschien nog even wachten met de aanschaf tot we de sleutel hebben en weten hoe en waar alle leidingen lopen. Misschien wel slim om de buitenkranen apart te hebben ja.

Ook slim (en vooral goedkoop) hoe je het toch "slim" hebt gemaakt, mis je niets wat je bijv. wel krijgt met de Clack Reader?

Prijsverschil R2D2-32 vs LESS-10 is stevig en heb nog niet zo door wat deze nu extra bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@royduin:
zie v&A

R2D2 heb ik eens slim gemaakt met een powermeting, zodat je kan zien wanneer er een regeneratie gestart is.
Maar verder dan dat heb ik er nooit iets mee gedaan.
Clack interne spanningen zijn op esp niveau dus direct is de flow uit te lezen.

verschil tussen een R2D2-32 vs BM-32 of LESS-10 vs CM-32 is hoofdzakelijk de besturing
De eerste 2 chinees en de laaste 2 amerikaanse kleppen. Vandaar ook het prijsverschil.

@Wouter! Er zit bij de less tussen de wateraansluitingen nog een regelnaaldafsluiter maar lastig bereikbaar en instelbaar

@water_escape
https://github.com/fonske...lack%20INSTLKRT_V3_NL.pdf

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-08-2025 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Phoolie schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:14:
Ik ben mij aan het oriënteren op een waterontharder. Heb hier tijdens onze verbouwing ook al rekening mee gehouden. Onze hoofdleiding gaat vanaf het kruipluik naar de trapkast. In de trapkast wordt deze verdeeld. De leiding die verdeeld wordt (de aanvoer dus) is een slag dikker dan de overige leidingen en ook de leiding die vanaf daar naar de (hybride) warmtepomp gaat is die dikte. De overige leidingen zijn gewoon de standaard dikte. Moet ik bij aan aanschaffen (en aansluiten) van de waterontharder dan nog ergens op letten in verband met die dikkeren leidingen?
Even mijzelf quoten, denk dat deze vraag een beetje ondergesneeuwd is tussen de andere berichten.

Iemand die hier iets van weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:18
AUijtdehaag schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:32:
@TheMystery
Kan je even een screenshot sturen via PM naar mij van je dashboard?
Om niet teveel offtopic te gaan. Dank.

Edit: De clack reader code zit momenteel in een upgrade, uiteraard niet zonder vallen en opstaan.
Advies is om nog even de esphome code niet te updaten voor de LESS (main branch op github)
Hi @AUijtdehaag, zit de code nog in een upgrade of kan ik inmiddels weer updaten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
wouter.N schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:48:
[...]

Hi @AUijtdehaag, zit de code nog in een upgrade of kan ik inmiddels weer updaten?
Ik zou nog even wachten. Mijn vakantie begint maandag pas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
royduin schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:30:
[...]
<knip>, mis je niets wat je bijv. wel krijgt met de Clack Reader?
Nee. Mijn ervaring met smarthome is dat ik in het begin allerlei details wil weten maar na een tijdje, als het stabiel draait, dan zakt dat naar de achtergrond. Bovendien waren er nog geen 'slimme' versies toen we deze kochten... Het enige interessante om slim te meten is de zoutbak omdat die in de kruipruimte staat.

We hebben zacht water, dat proeven we, zien het in de keuken en badkamer, en aan apparaten die kalkvrij zijn. Zout is een kostenpost maar omdat we de opslag ruimte hebben kunnen we steeds een halve pallet tegelijk kopen (iedere 4 jaar ongeveer), wat de prijs drukt.

In het algemeen zijn die details belangrijk om zaken in te stellen of bij een storing. Het zoutverbruik is afhankelijk van het waterverbruik, waterhardheid en hardheidsinstelling en die factoren zijn op jaarbasis best constant en in 10 jaar is er 1 storing geweest die is verholpen door aan een schroefje te draaien.

Dus wat wil ik nog meer (w/m)eten dan? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Refthoom op 30-08-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-09 20:11
Sinds een aantal jaar hebben wij een vakantiewoning met daarin een Aquacell ontharder. Al die jaren zoutblokken genoeg, maar nu raken ze op.
Ik vroeg mij af of ik er ook 'gewoon' zout tabletten in kan doen. Deze gebruiken wij (in een ander merk ontharder) thuis ook en daar heb ik zakken genoeg van. Scheelt ook veel geld trouwens.
Vandaar de vraag; kan je ook zouttabletten in een Aquacell ontharder doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 13:04
Ben nieuw wat waterontharders betreft en me dankzij dit forum nu ook aan het verdiepen in de LESS-15. Waarom zou je voor het montageblok kiezen i.p.v. de clack bypass? Dat is me nog niet helemaal duidelijk.

En als de ruimte er is voor zowel een standaard LESS-15, of een gescheiden vat, is het dan nog aan te raden om toch voor het gescheiden vat te kiezen? Lijkt me wat makkelijker te reinigen, gaat iets meer zout in (minder vaak bijvullen) en de 'tank' staat niet in het water? Weet nog niet zo goed waar ik goed aan doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:40
Aeonis schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:46:
Ben nieuw wat waterontharders betreft en me dankzij dit forum nu ook aan het verdiepen in de LESS-15. Waarom zou je voor het montageblok kiezen i.p.v. de clack bypass? Dat is me nog niet helemaal duidelijk.

En als de ruimte er is voor zowel een standaard LESS-15, of een gescheiden vat, is het dan nog aan te raden om toch voor het gescheiden vat te kiezen? Lijkt me wat makkelijker te reinigen, gaat iets meer zout in (minder vaak bijvullen) en de 'tank' staat niet in het water? Weet nog niet zo goed waar ik goed aan doe.
Ik heb voor het montageblok gekozen, universele oplossing, dus ook toepasbaar voor andere apparaten, mocht de less-15 stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Phoolie schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:55:
[...]

Even mijzelf quoten, denk dat deze vraag een beetje ondergesneeuwd is tussen de andere berichten.

Iemand die hier iets van weet?
nee, je zal een passend verloop moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
No Hands schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:16:
[...]

nee, je zal een passend verloop moeten hebben.
Ok, maar voor de waterdruk richting de warmtepomp maakt dat verder dus niks uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Phoolie schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:19:
[...]

Ok, maar voor de waterdruk richting de warmtepomp maakt dat verder dus niks uit?
zonder iets te weten over de daadwerkelijke dikte, dat lijkt me geen probleem opleveren. dikker is meestal beter maar niet bij alles :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
No Hands schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:29:
[...]

zonder iets te weten over de daadwerkelijke dikte, dat lijkt me geen probleem opleveren. dikker is meestal beter maar niet bij alles :)
Ik ga de installateur van de warmtepomp wel even benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
rogiertw schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:18:
Sinds een aantal jaar hebben wij een vakantiewoning met daarin een Aquacell ontharder. Al die jaren zoutblokken genoeg, maar nu raken ze op.
Ik vroeg mij af of ik er ook 'gewoon' zout tabletten in kan doen. Deze gebruiken wij (in een ander merk ontharder) thuis ook en daar heb ik zakken genoeg van. Scheelt ook veel geld trouwens.
Vandaar de vraag; kan je ook zouttabletten in een Aquacell ontharder doen?
Niemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Dat kan prima, maar volgens Aquacell kan het anti klontermiddel wat in deze tabletten zit een ontharder doen verstoppen. Daar komt bij dat als Aqucell voor garantie ofzo bij jou komt en ze zien dat je nooit blokken hebt gesteld ze dan moeilijk doen over garantie. Ze willen dat er alleen hun zout ingaat dat je alleen bij hun kan kopen.
Maar je ontharder doet zijn erk op dezelfde manier met die tabletten van Regenerit oid.

Maar wel interessant dat je deze Aquacell gebruikt in een vakantiehuis aangezien er in dit topic wordt aangegeven dat het altijd aanwezige waterbad in een Aquacell het risico op legionella vergroot omdat het niet regenereert op een bepaalde tijd maar gewoon op verbruik. Geen problemen daarmee?

[ Voor 21% gewijzigd door No Hands op 02-09-2025 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
No Hands schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:41:
[...]

Dat kan prima, maar volgens Aquacell kan het anti klontermiddel wat in deze tabletten zit een ontharder doen verstoppen. Daar komt bij dat als Aqucell voor garantie ofzo bij jou komt en ze zien dat je nooit blokken hebt gesteld ze dan moeilijk doen over garantie. Ze willen dat er alleen hun zout ingaat dat je alleen bij hun kan kopen.
Maar je ontharder doet zijn erk op dezelfde manier met die tabletten van Regenerit oid.

Maar wel interessant dat je deze Aquacell gebruikt in een vakantiehuis aangezien er in dit topic wordt aangegeven dat het altijd aanwezige waterbad in een Aquacell het risico op legionella vergroot omdat het niet regenereert op een bepaalde tijd maar gewoon op verbruik. Geen problemen daarmee?
Dus als ik je goed begrijp is dat hele klomtermiddel een marketing ding om vooral hun blokken te kopen?

En geen enkel probleem met legionella overigens. We verhuren bijna iedere week het huis, dus verbruik is meer dan prima. Daarom is een goedkopere oplossing voor het zout (de tabletten dus) zeker prettig

[ Voor 9% gewijzigd door rogiertw op 02-09-2025 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
rogiertw schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:44:
[...]

Dus als ik je goed begrijp is dat hele klomtermiddel een marketing ding om vooral hun blokken te kopen?

En geen enkel probleem met legionella overigens. We verhuren bijna iedere week het huis, dus verbruik is meer dan prima. Daarom is een goedkopere oplossing voor het zout (de tabletten dus) zeker prettig
Is het bestellen van Regenit zouttabletten op Marktplaats geen optie? Vaak 10-12 euro per zak. En ook goed.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
rogiertw schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:44:
[...]

Nou ja, marketing ding, dat is wat ze zeggen op hun webiste. Ik ben gen service monteur bij Aquacell. IK heb er wel thuis 1 maar of ik daar wel eens een zak Regenerit in heb gebruikt om te kijken hoe het gaat laat ik even in het midden. Ik haal in ieder geval zo nu en dan zout bij Aquacell :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
@AUijtdehaag @AQMOS Dank voor jullie tips en advies.
Inmiddels weer alles up en running. De settings stonden er uiteindelijk wel nog in, alleen de klok was gereset.

Straks nog even 75kg zout erin en we kunnen er weer tegenaan.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-09 16:41
Weet iemand wat je moet doen als er sprake is van verontreiniging van het drinkwater? Moet de ontharder in de bypass of gewoon regenereren als de verontreiniging voorbij is?
https://www.vitens.nl/Ove...voor-Goor---nieuwsbericht

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
ViezeVis schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:15:
[...]

Is het bestellen van Regenit zouttabletten op Marktplaats geen optie? Vaak 10-12 euro per zak. En ook goed.
Zeker een optie... als het verder hetzelfde werk doet.. ;-)
No Hands schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:57:
[...]

Nou ja, marketing ding, dat is wat ze zeggen op hun webiste. Ik ben gen service monteur bij Aquacell. IK heb er wel thuis 1 maar of ik daar wel eens een zak Regenerit in heb gebruikt om te kijken hoe het gaat laat ik even in het midden. Ik haal in ieder geval zo nu en dan zout bij Aquacell :z
Blokken haal ik sowieso niet bij Aquacell, veel te kostbaar. Jij gebruikt dus meestal (lees 99 op 100x) Regenerit tabletten? #vraagditvooreenvriend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
rogiertw schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 16:46:

Blokken haal ik sowieso niet bij Aquacell, veel te kostbaar. Jij gebruikt dus meestal (lees 99 op 100x) Regenerit tabletten? #vraagditvooreenvriend :)
Als je die blokken haalt met die oranje blauwe verpakking van de Nederlandse Zouthandel dan zou ik maar eens onderin je ontharder kijken, daar zit namelijk zand in. Dat is vies zout en van zand gaat je ontharder wel echt slijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogiertw
No Hands schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 17:12:
[...]

Als je die blokken haalt met die oranje blauwe verpakking van de Nederlandse Zouthandel dan zou ik maar eens onderin je ontharder kijken, daar zit namelijk zand in. Dat is vies zout en van zand gaat je ontharder wel echt slijten.
https://zoutbezorgd.nl/product/12-zakken-blokzout-24x4kg/ doen het prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Met deze heb ik geen ervaring dus ik weet niet hoe schoon het zout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Misschien een idee om de vorm van een zoutblok te 3D-printen en vervolgens te vullen met tabletten.
Dan kan je hoogwaardig zout gebruiken voor een betere prijs.

Overigens hebben wij ook wel eens aanbiedingen gehad van Safir. Als ik het goed kan herinneren is het van lage kwaliteit, maar ik kan de lab-analyse helaas niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:22
jappas schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:47:
[...]
Om nu geld tegen een 8 jaar oude ontharder te gooien die wellicht met 2 jaar 'op' is zou wellicht beter vervangen worden door een wat groter model, ook ivm groter gezin nu.
Nou, we zijn 2 jaar verder, nu moet er echt iets anders komen. De kruipruimte vloer lag weer vol water. Ik neig naar een Less-15, de biedt voldoende meer capaciteit voor nu een gezin van 5 met de waterhardheid in Deventer. Het liefst plaats ik die liefst zelf, maar het moet wel behaphaar zijn.

Wat achtergrond:
Bij plaatsing is de hoofdleiding onderbroken, met 2*2,5m flex 16mm, om de ontharder 1,5m lager in de hoge kruipruimte neer te zetten. Voor en na de flex zitten knietjes richting de originele 15mm koperen leiding.

De druk is bij meerdere afnemers soms matig. Ik ken in dit huis niet anders, maar vermoed dat dit beter kan.. (B is koud water badkamer die na 2 meter ook in flex overgaat, K is rest van het huis, eerst wel in 25mm lijkt het.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxcfZVMhKnzGx6OptSNbweT4amE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPrnPcD7JoPePCe04aUtFaZf.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9bH_IQP7T5qrC47YAkehxTbUZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TmniCpsbbarnJ91k5MnWz7C3.jpg?f=fotoalbum_large

De ontharder is voorzien van een Fleck bypass waar (weer) 2 knietjes op zitten die weer met een verloopje op de flexibele leiding zitten, nog nét op de foto te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oksr8pLPTChWp_gJ41qHINexQkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STKIBVK4i9p15lZPTgdImfYm.jpg?f=fotoalbum_large

Vragen:
Past een de bypass van een Fleck 5600 kop ook op een Clack sturing qua maat en hartafstand? Dan kan ik deze gemakkelijk vervangen.

Of: Kan ik niet beter direct na de watermeter naar 25mm flex richting de ontharder en in de kruipruimte verder, een "verdeler"daar te maken en de huidige het T stuk "B-K" laten vervallen Minder restricties en wijdere leiding en daarmee minder drukval, maar ook een stuk ingrijpender. Daar moet ik een meedenkende installateur voor zoeken.

[ Voor 40% gewijzigd door jappas op 08-09-2025 12:31 . Reden: Tekstuele wijzigingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Beekforel schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:58:
De Amysoft ASC-105 is hier vandaag geinstalleerd. :9

Was nog wel even een klusje, ik had natuurlijk weer net even andere specifieke wensen. :+ Hij heeft het prima naar wens gedaan en de ontharder heeft een mooi plekje gekregen.

Het eerste glas water wat ik net heb gedronken was wel een beetje gek van smaak, maar ik kan niet helemaal peilen wat er gek aan is. Een kop koffie smaakt (veel) lekkerder! Ben erg benieuwd hoe de vaat straks uit de machine komt en hoe het douchen aan zal voelen.

Ben nog wel benieuwd wat er allemaal uit de computer te lezen is,er zit iig wel een pinout op waar vast iets mee kan. B)
Nu 5 jaar later, bevalt de Amysoft ASC-105 nog steeds goed? Ik overweeg deze ook namelijk ter vervanging van mijn bijna 15 jaar oude Ecowater ESM15 CE+ :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:23

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

stin00 schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:47:
[...]

Nu 5 jaar later, bevalt de Amysoft ASC-105 nog steeds goed? Ik overweeg deze ook namelijk ter vervanging van mijn bijna 15 jaar oude Ecowater ESM15 CE+ :)
Jemig heb ik dat ding alweer zo lang.

Ja, dik tevreden. In ons gebruik zuinig qua zout (ik heb er geen precieze cijfers van maar ongeveer 1 keer per jaar bijvullen) en verder geen omkijken naar.

Ik zou nu niet weer voor Amysoft kiezen maar iets wat ik zelf kan installeren, zoals de hier veel besproken Aqmos. Voornamelijk vanwege de relatief hoge prijs van Amysoft.

[ Voor 15% gewijzigd door Beekforel op 08-09-2025 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Beekforel schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:25:
[...]

Jemig heb ik dat ding alweer zo lang.

Ja, dik tevreden. In ons gebruik zuinig qua zout (ik heb er geen precieze cijfers van maar ongeveer 1 keer per jaar bijvullen) en verder geen omkijken naar.

Ik zou nu niet weer voor Amysoft kiezen maar iets wat ik zelf kan installeren, zoals de hier veel besproken Aqmos. Voornamelijk vanwege de relatief hoge prijs van Amysoft.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14:53
Ik heb mijn oog laten vallen op een less-15. Het liefst zou ik hem op de volgende plek installeren. Qua breedte en hoogte zou dat prima moeten kunnen als ik de bestaande oude meuk verplaats. Alleen zit ik met de beperkte diepte. Ik heb ongeveer 50cm beschikbaar, op aqmos staat dat het apparaat 43cm diep is. Maar dat is natuurlijk exclusief aansluitingen. Kan iemand mij vertellen hoe diep hij wordt met eventueel 90 graden aansluitingen aan de achterzijde?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_GA7X04oeRv7d4eLQ-t7E6uRNtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DEICM6NsMMr7kkaeiRzz6S8d.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 122 123 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.