Helaas, is wel zo. De drinkwaterbedrijven verplichten het. Ik dacht dit eerst ook. Het enige wat twijfelachtig is, is of ze het drinkwater dan mogen afsluiten. Maar dat ga ik meemaken, aangezien ik geen leidingen laat leggen voor de afvoer.Hippe Lip schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:48:
[...]
Was het niet zo dat die keerklep in een particuliere installatie niet verplicht is?
Is dan voor bijvoorbeeld een chlorinator een optie om die bacterie vorming te voorkomen? (kan in de Less lees ik).
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Bestaat dit? En waar giet je dit in de less-20? @AQMOSpeterpijpelink schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:50:
Is dan voor bijvoorbeeld een chlorinator een optie om die bacterie vorming te voorkomen? (kan in de Less lees ik).
En is er een filmpje hoe ik de waterhardheid van de less kan instellen? Zou hem misschien ook op 2 of 3dh willen zetten.
[ Voor 17% gewijzigd door Farabi op 17-07-2025 10:00 ]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dit giet je niet in de ontharder, zoek even in dit topic op chlorinator en je krijgt alle info die je nodig hebt.Farabi schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:57:
[...]
Bestaat dit? En waar giet je dit in de less-20? @AQMOS
Dit staat gewoon in je gebruikershandleiding, mocht je deze niet hebben dan is hij ook op de website van Aqmos te vinden...En is er een filmpje hoe ik de waterhardheid van de less kan instellen? Zou hem misschien ook op 2 of 3dh willen zetten.

TumTum schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 02:47:
[...]
Helaas, is wel zo. De drinkwaterbedrijven verplichten het. Ik dacht dit eerst ook. Het enige wat twijfelachtig is, is of ze het drinkwater dan mogen afsluiten. Maar dat ga ik meemaken, aangezien ik geen leidingen laat leggen voor de afvoer.
:strip_exif()/f/image/HNbyvfM79GnpX3r9fXkTJKpl.jpg?f=fotoalbum_large)
Via de website van Vitens of overige drinkwaterbedrijven het ook verplicht stellen weet ik niet.
Let op de nuance in de verwoording. CA is nodig en E.A. wettelijk verplicht..Suicide schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:11:
[...]
[Afbeelding]
Via de website van Vitens of overige drinkwaterbedrijven het ook verplicht stellen weet ik niet.
Zo staat t overigens bij meerdere drinkwaterleveranciers benoemd.
[ Voor 6% gewijzigd door Frantic op 17-07-2025 15:24 ]
Volgens mij is het niet wettelijk verplicht. Maar eisen zij dit als je een ontharder gebruikt.Frantic schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:14:
[...]
Let op de nuance in de verwoording. CA is nodig en E.A. wettelijk verplicht..
Bij een ontharder op basis van ionenwisseling, mag water niet terugstromen in het drinkwaternet.Frantic schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:14:
[...]
Let op de nuance in de verwoording. CA is nodig en E.A. wettelijk verplicht..
Dus zal er toch iets van een klep tussen moeten?
Voor ontharders met een verwisselbaar filter is een controleerbare keerklep van het type EA wettelijk verplicht.
Hier in huis is trouwens geen CA of EA geplaatst.
Nee leiding was niet goed genoeg leeg gelaten begreep ik van de loodgieter. Zou ‘m in eeerste instantie zelf plaatsen. Totdat we ineens noodgedwongen aan de hot fill boiler moestenAUijtdehaag schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:43:
[...]
Beetje last van gespetter uit de siphon?
Heb nog geen zout in huis dus heb ‘m nog niet opgestart.
[ Voor 14% gewijzigd door Frantic op 17-07-2025 17:02 ]
Ik begrijp het idee er achter hoor. Ik wil alleen de nuance in verwoording van het gelinkte stuk benadrukken.Suicide schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:24:
[...]
Bij een ontharder op basis van ionenwisseling, mag water niet terugstromen in het drinkwaternet.
Dus zal er toch iets van een klep tussen moeten?
Voor ontharders met een verwisselbaar filter is een controleerbare keerklep van het type EA wettelijk verplicht.
Hier in huis is trouwens geen CA of EA geplaatst.
Ik heb in de handleiding gekeken. Maar kon niet echt opmaken waar het ingesteld moet worden? Ik las een hier een keer dat de mengschroef gedraaid moet worden. Waar zit die precies?Suicide schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:04:
[...]
Dit giet je niet in de ontharder, zoek even in dit topic op chlorinator en je krijgt alle info die je nodig hebt.
[...]
Dit staat gewoon in je gebruikershandleiding, mocht je deze niet hebben dan is hij ook op de website van Aqmos te vinden...
Aan de achterzijde van de kop, tussen de aan- en afvoer zit een zwart geribbeld stelschroefje.Farabi schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:27:
[...]
Ik heb in de handleiding gekeken. Maar kon niet echt opmaken waar het ingesteld moet worden? Ik las een hier een keer dat de mengschroef gedraaid moet worden. Waar zit die precies?
Daarmee kan je de resthardheid instellen, er is echter geen tabel die aangeeft dat bv. 1x draaien = 1dH is.
Je zult dit dus zelf moeten meten.
Edit: ik zie dat het niet in de handleiding staat, excuses!
Maar je had het wel in dit topic kunnen vinden...

[ Voor 9% gewijzigd door Suicide op 17-07-2025 18:58 ]
Nieuwsgierig, maar: waarom?Frantic schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:01:
[...]
Totdat we ineens noodgedwongen aan de hot fill boiler moesten
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Zit ik warm?Suicide schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:46:
[...]
Aan de achterzijde van de kop, tussen de aan- en afvoer zit een zwart geribbeld stelschroefje.
Daarmee kan je de resthardheid instellen, er is echter geen tabel die aangeeft dat bv. 1x draaien = 1dH is.
Je zult dit dus zelf moeten meten.
Edit: ik zie dat het niet in de handleiding staat, excuses!
Maar je had het wel in dit topic kunnen vinden...
:strip_exif()/f/image/JgOxC4gqqWwLOp9hBtEphaSn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jGsDVuPkE5YRHqaqaEwyDOUi.jpg?f=fotoalbum_large)
Lauw zou ik zeggen....
Hij zit precies tussen de aan- en afvoer van de waterleiding.
Aan de achterzijde boven bij de zwarte haakse bochten van de by-pass.
[ Voor 28% gewijzigd door Suicide op 17-07-2025 21:12 ]
Nou, mjn keuze is gemaakt; in grote lijnen dan. De huidige ontharder van inmiddels zo’n 10 jaar oud gaat vervangen worden. Zoals het er nu uitziet gaat het een LESS-10 worden, maar dan met losse zoutbak.
@AQMOS en @AUijtdehaag
Wordt de LESS-10 inmiddels los geleverd, of is het nog steeds een DHZ-project om de bak te verwijderen, losse voet onder de fles te zetten en een zoutvat erbij te bestellen?
En het liefst had ik een wat smaller zoutvat. Het standaard (kleine) zoutvat is net wat aan de brede kant voor de nieuwe plek die ik in gedachten heb. Bestaat er een zoutvat van 20-25cm diameter? Mag eventueel tot ca. 70 cm hoog zijn.
Ik vind wel wat dingen op internet, maar schrik me helemaal kapot van de prijzen daarvoor. Zeker als ik het vergelijk met de prijs van het kleine vat bij Aqmos…
@AQMOS en @AUijtdehaag
Wordt de LESS-10 inmiddels los geleverd, of is het nog steeds een DHZ-project om de bak te verwijderen, losse voet onder de fles te zetten en een zoutvat erbij te bestellen?
En het liefst had ik een wat smaller zoutvat. Het standaard (kleine) zoutvat is net wat aan de brede kant voor de nieuwe plek die ik in gedachten heb. Bestaat er een zoutvat van 20-25cm diameter? Mag eventueel tot ca. 70 cm hoog zijn.
Ik vind wel wat dingen op internet, maar schrik me helemaal kapot van de prijzen daarvoor. Zeker als ik het vergelijk met de prijs van het kleine vat bij Aqmos…
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
@TumTumTumTum schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 02:47:
[...]
Helaas, is wel zo. De drinkwaterbedrijven verplichten het. Ik dacht dit eerst ook. Het enige wat twijfelachtig is, is of ze het drinkwater dan mogen afsluiten. Maar dat ga ik meemaken, aangezien ik geen leidingen laat leggen voor de afvoer.
Mogelijk is het verplicht, maar dan hoeven we er niet zelf voor te zorgen, kom ik nu net achter.
Vitens verwijst me op hun website naar de waterwerkbladen.
Daar zie ik in WB 3.1 Aanleg van leidingwaterinstallaties: algemeen onderop pagina 3 het volgende.
Kortom: de (vereiste?) keerklep is er al.Woninginstallaties
Woninginstallaties (met een 'permanente volumestroom' ' van Q3 2,5 en 4 m%/h) zijn en worden in Nederland benedenstrooms voorzien van een geïntegreerde, niet-controleerbare keerklep (die daarom wordt aangeduid als 'inzetkeerklep in de watermeter') als frontbeveiliging in de woning.
QED
Edit
Bovendien lees ik in een ander werkblad bij een tekening (pag.4) dit:
Dat gaat weliswaar over een ander gebruik, maar is in essentie niet anders.De EA kan vervallen indien hier direct voor een watermeter met geintegreerde keerklep van het waterleidingbedrijf is geplaatst.
Als de ontharder direct na de watermeter zit, hoeft deze dus ook zeker geen eigen keerklep te hebben.
[ Voor 16% gewijzigd door Hippe Lip op 18-07-2025 10:32 ]
<John O`Mill>
@Hippe Lip Om de discussie nog wat langer te laten duren lees ik ook het volgende:
Het drinkwaterbedrijf kan echter in de aansluitvoorwaarden (privaatrechtelijke overeenkomst), voorwaarden hebben opgenomen om op een andere manier dan beschreven in PCD3 invulling te geven aan de beveiliging van deze overgang
Welke is het geworden en wat zijn de ervaringen?jan011 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:06:
We zijn ons aan het oriënteren op een waterontharder. Mijn oog is gevallen op twee opties: optie 1, de Pentair Foleo 15 Smart Waterontharder (€1073), en optie 2, de Lubron EasySoft SXT2 750 (€1175).
Beide lijken betrouwbare en degelijke keuzes te zijn. De Pentair heeft echter wat extra functies, zoals wifi en de mogelijkheid om de status via een app te bekijken, waardoor mijn voorkeur daar naartoe gaat.
Of zijn er nog andere opties die we moeten overwegen?
Huishouden 2 personen, regendouche, en een bad. in de toekomst wellicht een uitbreiding van het huishouden.
Een vriend van mij heeft een Lubron 1100 xst en is daar lyrisch over.
Ik zie dat ik die nu voor ca €1300 kan kopen de Pentair is momenteel bijna €1700.
Waar heb jij die prijzen gezien?
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Ik heb wel meerdere keerkleppen. Maar geen CA keerklep die het water kan afvoeren en ik wil dat ook niet.Hippe Lip schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 05:54:
[...]
@TumTum
Mogelijk is het verplicht, maar dan hoeven we er niet zelf voor te zorgen, kom ik nu net achter.
Vitens verwijst me op hun website naar de waterwerkbladen.
Daar zie ik in WB 3.1 Aanleg van leidingwaterinstallaties: algemeen onderop pagina 3 het volgende.
[...]
Kortom: de (vereiste?) keerklep is er al.
QED
Edit
Bovendien lees ik in een ander werkblad bij een tekening (pag.4) dit:
[...]
Dat gaat weliswaar over een ander gebruik, maar is in essentie niet anders.
Als de ontharder direct na de watermeter zit, hoeft deze dus ook zeker geen eigen keerklep te hebben.
Iemand die een Big Green waterfilter in huis heeft?
Heb zo'n ding jaren geleden gekocht, maar eigenlijk nooit helemaal tevreden over geweest. Heb het idee dat ik nog steeds loop te vechten tegen al het kalk in de douche. Volgens de fabrikant zou het dan gaan om zeep en gewoon viezigheid, maar alles duid erop dat het toch echt hardnekkige kalk is. Uit de gaatjes van de douchekop moet ik om de zoveel maanden allemaal gruis prikken omdat ze helemaal dichtzitten of overal heen spuiten.
Ik vind persoonlijk de filters ook nog eens loei duur.
Iemand enig idee waar je die filters en patronen goedkoper kan krijgen? Je zou zeggen dat dit een standaard zou moeten zijn. Het lijkt mij dat de partij te klein is om speciale filters en patronen te laten produceren.
Of zou het ook mogelijk zijn om gewoon helemaal het filter en het patroon uit de koker te halen en gewoon zonder te gebruiken?
Dank!
Heb zo'n ding jaren geleden gekocht, maar eigenlijk nooit helemaal tevreden over geweest. Heb het idee dat ik nog steeds loop te vechten tegen al het kalk in de douche. Volgens de fabrikant zou het dan gaan om zeep en gewoon viezigheid, maar alles duid erop dat het toch echt hardnekkige kalk is. Uit de gaatjes van de douchekop moet ik om de zoveel maanden allemaal gruis prikken omdat ze helemaal dichtzitten of overal heen spuiten.
Iemand enig idee waar je die filters en patronen goedkoper kan krijgen? Je zou zeggen dat dit een standaard zou moeten zijn. Het lijkt mij dat de partij te klein is om speciale filters en patronen te laten produceren.
Of zou het ook mogelijk zijn om gewoon helemaal het filter en het patroon uit de koker te halen en gewoon zonder te gebruiken?
Dank!
[ Voor 18% gewijzigd door Mundatin op 18-07-2025 19:47 ]
Voorliefde voor alles wat tech-gerelateerd is
Dit is dan ook geen ontharder maar gewoon een duur 'filter'. Als je de website van het product bezoekt staat er ook beschreven dat de calcium niet uit het water wordt verwijderd dus zal je altijd alsnog de aanslag houden.Mundatin schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 19:45:
Dank!
Afgelopen week voor het eerst een heel andere brine fase dan anders. Ik ben benieuwd of dit nu voor het eerst goed was of voor het eerst fout.
Bij het schoonmaken en zout aanvullen even op de pekelslang geblazen (ergens hier gelezen). Ook proberen te testen of de vlotter nog z'n werk deed. Ik heb een CMX-32 dus geen overloop en geheel afhankelijk van de werking vd vlotterstop.
Normaal is de brine fase erg gehorig, eerste paar minuten wordt het pekelwater opgezogen en daarna bleef hij altijd (valse) lucht aanzuigen tot einde brine fase. Deze keer echter ging er na het opzuigen water door de afvoerslang. Geluidsniveau was daarmee opeens een stuk lager dan normaal. Wel zag ik regelmatig luchtbellen in de afvoerslang. Overige fases hoorde/zag ik geen verschil. Wel had ik na afronding van de fill fase overal lucht in de leidingen zitten.
Gezien de karige toelichting op gebruik van de ontharder en het missen van enkele vorm van fysieke documentatie van Aqmos heb ik nooit geweten hoe de ontharder hoort te werken. In de basis daarom ook de installatie aan hen uitbesteed met het idee om alleen zout bij te vullen en verder nergens naar te kijken. Gezien de installatie destijds ook niet vlekkeloos ging heb ik m'n bedenkingen of de ontharder ooit goed z'n werk heeft gedaan. Er wordt tot 3dH onthard (ontharder staat wel op 0, stelschroeven dicht) en ik verbruik zout, dus een deel zal best goed gaan. Maar hopelijk kan iemand hier toelichten wat er opeens is veranderd aan mijn ontharder.
Bij het schoonmaken en zout aanvullen even op de pekelslang geblazen (ergens hier gelezen). Ook proberen te testen of de vlotter nog z'n werk deed. Ik heb een CMX-32 dus geen overloop en geheel afhankelijk van de werking vd vlotterstop.
Normaal is de brine fase erg gehorig, eerste paar minuten wordt het pekelwater opgezogen en daarna bleef hij altijd (valse) lucht aanzuigen tot einde brine fase. Deze keer echter ging er na het opzuigen water door de afvoerslang. Geluidsniveau was daarmee opeens een stuk lager dan normaal. Wel zag ik regelmatig luchtbellen in de afvoerslang. Overige fases hoorde/zag ik geen verschil. Wel had ik na afronding van de fill fase overal lucht in de leidingen zitten.
Gezien de karige toelichting op gebruik van de ontharder en het missen van enkele vorm van fysieke documentatie van Aqmos heb ik nooit geweten hoe de ontharder hoort te werken. In de basis daarom ook de installatie aan hen uitbesteed met het idee om alleen zout bij te vullen en verder nergens naar te kijken. Gezien de installatie destijds ook niet vlekkeloos ging heb ik m'n bedenkingen of de ontharder ooit goed z'n werk heeft gedaan. Er wordt tot 3dH onthard (ontharder staat wel op 0, stelschroeven dicht) en ik verbruik zout, dus een deel zal best goed gaan. Maar hopelijk kan iemand hier toelichten wat er opeens is veranderd aan mijn ontharder.
Iemand ervaring met Amysoft ASC-105
Moet ik met dit knopje de hardheid instellen? (Less 20 meterkast model).
moet ik deze naar links of rechts draaien? en dan regenereren? kan je dit met je hand doen? of beter met een sleutel draaien? (iemand had het geschreven maar kon het even snel niet terugvinden)
moet ik deze naar links of rechts draaien? en dan regenereren? kan je dit met je hand doen? of beter met een sleutel draaien? (iemand had het geschreven maar kon het even snel niet terugvinden)
:strip_exif()/f/image/fCYIwa2fCaoyCabYwZgEDuoa.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Farabi op 22-07-2025 19:26 ]
- Ja, dat is het juiste knopje.Farabi schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:16:
Moet ik met dit knopje de hardheid instellen? (Less 20 meterkast model).
[Afbeelding]
- Naar links of rechts, dat ligt eraan of je meer of minder wilt bijmengen.
Je hebt dus een testsetje nodig om de waterhardheid te meten.
- Nee, je hoeft niet te regenereren.
- Als je hem met de hand kan draaien is het prima.
Gelukt danku. De eerste 2 druppels zijn rood. De 3e is groen. Is mijn waterhardheid nu 2dh of 3dh?Suicide schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:32:
[...]
- Ja, dat is het juiste knopje.
- Naar links of rechts, dat ligt eraan of je meer of minder wilt bijmengen.
Je hebt dus een testsetje nodig om de waterhardheid te meten.
- Nee, je hoeft niet te regenereren.
- Als je hem met de hand kan draaien is het prima.
Heb ik al even mee zitten zoeken, echter heb ik geen ervaringen terug kunnen lezen die over een langere periode gaan. vandaar de vraag, excuusAUijtdehaag schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:13:
[...]
Even de zoekfunctie gebruiken op "ASC-105"
Deze verkopen wij inderdaad.Farabi schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:28:
Iemand bekend met deze tabletten? Wil deze met de regenit mixen.
[Afbeelding]
Ik ben nog geen ander merk tegen gekomen die 100% zuiver is zoals deze.
Enige waar je op moet letten is dat je geen kristallen mixt met tabletten, dan zit je goed!
Dit is op basis van actief kool en ik vermoed polyfosfaat kristallen.Mundatin schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 19:45:
Dank!
Zorgt er voor dat het kalk kristaliseert. Alleen handig om voor je wasmachine en andere apparaten te plaatsen, maar het kalk slaat wel weer gewoon neer na opdrogen, dus je hebt niet het voordeel van minder poetsen
Ik vermoed dat je onvolledige regeneraties hebt.Vendetta_X schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:42:
Afgelopen week voor het eerst een heel andere brine fase dan anders. Ik ben benieuwd of dit nu voor het eerst goed was of voor het eerst fout.![]()
Houd je het zoutniveau altijd boven het waterniveau?
Hoe kom ik daarachter? Qua proces lijkt de ontharder wel netjes alle stappen te doorlopen. Als je (of andere experts hier) me daarbij kan helpen graag. Zout komt wel eens onder het waterniveau, dit gebeurt overigens al vrij snel. Ca. 3cm zout per regeneratie en ik verwacht zo'n 10L water tijdens 'fill'. Met zo'n 8x regeneren zou ik dan moeten vullen.AQMOS schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:19:
[...]
Ik vermoed dat je onvolledige regeneraties hebt.
Houd je het zoutniveau altijd boven het waterniveau?
Kan iemand me hier verder helpen? @AQMOS of iemand anders?Hippe Lip schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 22:08:
Nou, mjn keuze is gemaakt; in grote lijnen dan. De huidige ontharder van inmiddels zo’n 10 jaar oud gaat vervangen worden. Zoals het er nu uitziet gaat het een LESS-10 worden, maar dan met losse zoutbak.
@AQMOS en @AUijtdehaag
Belangrijkste vraag is of er een smal (20 tot max 25cm buitenmaat) en niet te hoog (max 70cm) zoutvat bestaat dat ik kan gebruiken?
<John O`Mill>
@AUijtdehaagAUijtdehaag schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:43:
@Hippe Lip
https://www.waterontharde...vaten/05092-zoutvat-rond/
Voor dat geld kan je zelf ook wat maken
Hmm, daar had ik nog niet aan gedacht, want dit soort prijzen daar schrik ik toch heel erg van…
Dan kun je dus bij wijze van spreken met een emmer met deksel (luieremmer) toe?
Zijn de onderdelen los verkrijgbaar?
En als ik een losse vlotter koop daarvoor, is de lengte daarvan dan aanpasbaar aan de cilinder die ik zelf uitkies?
Suggesties voor de basis? Wat kan ik voor buis gebruiken? Een gewone PVC-buis zal wat zwaar worden, neem ik aan?
Dat zelf doen zie ik verder nog wel zitten.
Edit
Ja, die onderdelen zijn los verkrijgbaar, maar of je dan uiteindelijk goedkoper uit bent is maar zeer de vraag.
Ik ga maar eens kijken of ik het op een andere manier opgelost krijg.
Dank @AUijtdehaag in elk geval voor het meedenken.
[ Voor 13% gewijzigd door Hippe Lip op 23-07-2025 23:15 ]
<John O`Mill>
Wij hebben net nieuwe zoutbakjes binnen van 22x22x50cm.Hippe Lip schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:38:
[...]
Kan iemand me hier verder helpen? @AQMOS of iemand anders?
Belangrijkste vraag is of er een smal (20 tot max 25cm buitenmaat) en niet te hoog (max 70cm) zoutvat bestaat dat ik kan gebruiken?
:strip_exif()/f/image/64Yfa1PzI0E8y7jtvRbllWVp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1VSxzFVG5fvneOx5HAordnpd.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is echter geleverd zonder zoutgrid, die worden nageleverd.
Zou genoeg pekel in moeten kunnen voor de LESS-10, maar voor de LESS-15 weet ik nog niet zeker zonder zoutgrid.
Edit: Lees nu net dat je voor een LESS-10 gaat, dus dan is dit een perfecte match!
Less 10 prijs + drukflesbasis 16,25EU + zoutvat 22x22x50 75EU
[ Voor 5% gewijzigd door AQMOS op 24-07-2025 11:26 ]
Komende maand even je zoutniveau goed op peil houden en na een paar weken je hardheid meten aan het einde van je capaciteit. Dan weet je of er iets mis is, of dat het zoutniveau te laag is!Vendetta_X schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:34:
[...]
Hoe kom ik daarachter? Qua proces lijkt de ontharder wel netjes alle stappen te doorlopen. Als je (of andere experts hier) me daarbij kan helpen graag. Zout komt wel eens onder het waterniveau, dit gebeurt overigens al vrij snel. Ca. 3cm zout per regeneratie en ik verwacht zo'n 10L water tijdens 'fill'. Met zo'n 8x regeneren zou ik dan moeten vullen.
Weet iemand hoe je bij de advanced settings van een waterluxe komt? Ik wil het regenereren bij een lager volume laten starten in de hoop minder last te hebben van silicaat aanslag. De enige instellingen die ik momenteel zie zijn: huidige tijd, regeneratie tijdstip en inkomende hardheid.
@woekele Dat zal afhangen van je gebruik en je max regeneratietijd. Wij gebruiken niet zoveel water en regenereren eens in de 2 weken. Dan wordt dat regenereren altijd gestart door het tijdscriterium en nooit door het volumecriterium. Iets meer ontharden (minder kalk in het resultaat) zal dan niet uitmaken.
<John O`Mill>
Ik ben aan het kijken om een waterontharder te plaatsen. Ik heb Amysoft en Boshuis over de vloer gehad. De Amysoft is vanwege de droge zoutbak behoorlijk wat zuiniger met zout dan de Boshuis, maar is qua prijs + installatie ietsjes duurder ter compensatie. Alleen het voornaamste ding waar ik over aan het twijfelen ben is de mogelijkheid om resthardheid in te stellen. Dit kan bij de Amysoft niet en Boshuis zet het standaard op 3. Ik zie wel hier en daar wat comments voorbij komen dat met een hardheid van 0 er vervolgens weer kans is op silica aanslag, wat veel moeilijker te verwijderen is dan kalkaanslag. Maar is dat het geval bij een enkeling of is dat echt een veelvoorkomend probleem? En als je een beetje resthardheid hebt ingesteld, dan neem ik aan dat er alsnog wel wat kalkaanslag voorkomt, maar gewoon trager dan zonder ontharder?
Ik heb na 10 jaar nog steeds geen silica gezien. Misschien zit dat in het ene gebied meer in het water dan in het andere gebied?Spectre schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:43:
Ik zie wel hier en daar wat comments voorbij komen dat met een hardheid van 0 er vervolgens weer kans is op silica aanslag, wat veel moeilijker te verwijderen is dan kalkaanslag. Maar is dat het geval bij een enkeling of is dat echt een veelvoorkomend probleem?
In het begin stond ik wel op een kleine restwaarde (ca.2) maar de laatste paar jaar heb ik de restwaarde op nul en zie nog nix.
Een beetje resthardheid is dus een beetje kalk.En als je een beetje resthardheid hebt ingesteld, dan neem ik aan dat er alsnog wel wat kalkaanslag voorkomt, maar gewoon trager dan zonder ontharder?
En de als je anders (bij rest=0) last van silica zou hebben, dan heb je dat met een kleine resthardheid nog steeds, maar die is dan vermengd met de kalk, waardoor je het beter, makkelijker kunt verwijderen.
<John O`Mill>
Je zou denken dat een bepaalde hoeveelheid opgelost zout door de hars moet stromen om deze te regenereren. Waarom zou het dan verschil maken hoe die pekeloplossing is aangemaakt?Spectre schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:43:
Ik ben aan het kijken om een waterontharder te plaatsen. Ik heb Amysoft en Boshuis over de vloer gehad. De Amysoft is vanwege de droge zoutbak behoorlijk wat zuiniger met zout dan de Boshuis, maar is qua prijs + installatie ietsjes duurder ter compensatie.
Je zou een extern mengventiel kunnen (laten) installeren.Alleen het voornaamste ding waar ik over aan het twijfelen ben is de mogelijkheid om resthardheid in te stellen. Dit kan bij de Amysoft niet en Boshuis zet het standaard op 3.
Dat zou goed kunnen, maar dan heeft het zoutverbruik dus geen relatie met de droge of natte zoutbak, maar zijn dat twee verschillende aspecten.
[ Voor 17% gewijzigd door WackoH op 01-08-2025 16:34 ]
Ik meld me maar even met een merkwaardige situatie en een hulpvraag 
Vandaag voelde ik hard water, dus ik de boel controleren, is de pekelslang uit het reservoir geschoten. Geen idee hoe. Terug erin en handmatig regenereren.
Hoor ik ineens een sissend geluid - is de afvoerslang aan het lekken. Niet druppelen maar een mini straaltje?
Ik snap er niks. Geen scheurtjes oid en de klem zit ook gewoon goed vast. Verstopping ofzo?
Vandaag voelde ik hard water, dus ik de boel controleren, is de pekelslang uit het reservoir geschoten. Geen idee hoe. Terug erin en handmatig regenereren.
Hoor ik ineens een sissend geluid - is de afvoerslang aan het lekken. Niet druppelen maar een mini straaltje?
Ik snap er niks. Geen scheurtjes oid en de klem zit ook gewoon goed vast. Verstopping ofzo?
:strip_exif()/f/image/thjDEop9eKwDftkXCWhwcwhn.jpg?f=fotoalbum_large)
@Rensaru Begrijp ik nou dat je ons hier om raad vraagt? Of wij hier op het forum kunnen zien of jij daar een verstopping hebt?Rensaru schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:54:
[Afbeelding]
Als dat zo is kan ik dat van hieraf niet zien. Maar mss kun je die afvoerslang eens totaan het eind volgen. Zit er ergens een knik in?
<John O`Mill>
@Rensaru terugslagklep verkeerd om.🤨
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Je kan die vrij makkelijk uit elkaar draaien en er even in blazen of hij na de pvc keerklep niet dicht zitRensaru schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:54:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/vFYLPOcRER747gGTvgj1tn5c.jpg?f=fotoalbum_large)
@wizzopa
Van boven naar beneden zou goed moeten zitten (Op deze foto van links naar rechts is de doorstroming)
ik was 5 dagen op vakantie. na terugkomst merkte ik dat het water wat geel was van kleur. is dit normaal? ik ben op dit moment aan het regenereren.
Dit is idd het eerste wat ik deed na het schrijven van mijn post - ik kreeg met vrij veel moeite lucht erdoorheen dus dat was meteen duidelijk.AUijtdehaag schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:59:
[...]
Je kan die vrij makkelijk uit elkaar draaien en er even in blazen of hij na de pvc keerklep niet dicht zit
[Afbeelding]
@wizzopa
Van boven naar beneden zou goed moeten zitten (Op deze foto van links naar rechts is de doorstroming)
Dus even met de waterstofzuiger erop en het resultaat had ik niet verwacht
Context: de vorige bewoners hadden een waterontharder, zo ben ik op het idee gekomen. Ik heb de afvoer hergebruikt, deze was 5-6cm dichtgekit. Dit stukje heb ik eraf gesneden en het heeft zeker een regeneratie of 5 gewerkt.
Ik heb echt geen enkel idee hoe zo’n stuk kit zo diep in de afvoer terecht kan zijn gekomen. Ik had het toch echt wel gezien lijkt me.
:strip_exif()/f/image/sfMSaE3byWYHgJ9HkEOYDgDC.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja zat er gewoon in, de slanginsert zat nog in de haakse knelkoppeling toen hij was losgeschoten.AUijtdehaag schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 02:14:
@Rensaru
En het los geraken van de pekelslang?
Zit de slanginsert wel IN de pekelslang?
Wordt vaak los meegeleverd in de haakse knelkoppeling.
[Afbeelding]
Zou het kunnen dat de opgebouwde druk door de verstopping het water de pekelslang in duwde, vervolgens de vlotter aansprak en hem eruit heeft geperst oid?
@Rensaru
De slang insert hoort in de slang te zitten, hij zit enkel andersom bij de levering van de externe zoutbak.
Als hij niet in de slang zit gemonteerd, dan zal de knelkoppeling de slang niet goed vasthouden (te zacht materiaal)
Opgebouwde druk kan tijdens brine ontstaan, dan is alles een open verbinding en inderdaad zal de vlotter er op aanspreken of de plotselinge drukgolf die de vlotterconstructie omhoog duwt. (bij een originele less vlotter is de doorlaat onderin kleiner dan van een externe vlotter/zoutvat)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jzgAK52elSl0e6qzeysmvjk1.jpg?f=user_large)
De haakse koppeling vervangen voor zo een, zou lossschieten kunnen voorkomen:
https://tapclean.nl/biert...-bocht-3-8/a-819-20000252
Maar die is heel lastig te demonteren (ja ik snap de werking)
Maar als de kit verwijderd is zal de kans nog heel klein zijn dat het nog eens gebeurd.
De slang insert hoort in de slang te zitten, hij zit enkel andersom bij de levering van de externe zoutbak.
Als hij niet in de slang zit gemonteerd, dan zal de knelkoppeling de slang niet goed vasthouden (te zacht materiaal)
![]() | ![]() | ![]() |
Opgebouwde druk kan tijdens brine ontstaan, dan is alles een open verbinding en inderdaad zal de vlotter er op aanspreken of de plotselinge drukgolf die de vlotterconstructie omhoog duwt. (bij een originele less vlotter is de doorlaat onderin kleiner dan van een externe vlotter/zoutvat)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jzgAK52elSl0e6qzeysmvjk1.jpg?f=user_large)
Maar als de kit verwijderd is zal de kans nog heel klein zijn dat het nog eens gebeurd.
[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-08-2025 14:45 ]
Ik hoop het ook nietAUijtdehaag schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 08:03:
@Rensaru
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoi,
Wij hebben een aantal jaar een waterontharder van goedkopewaterontharders.nl naar volle tevredenheid in gebruik. Ik heb hier een tamelijk specifieke vraag over.
Binnenkort komt er namelijk een bedrijf langs die namens de gemeente onderhoud gaat plegen aan de riolering. In de flyer staan adviezen als: doe uw wc bril dicht en verzwaar deze, leg doeken op uw doucheput/-drain etc.
Nu is mijn waterontharder rechtstreeks (dus niet fysiek gescheiden) op de rioolbuis in de kruipruimte. Indertijd kon dit volgens de leverancier niet fysiek gescheiden worden omdat de kruipruimte zich onder het maaiveld bevindt. Er zit wel een terugkeerklep op.
Heb -misschien onnodig- wat zorgen over de adviezen van het bedrijf dat onderhoud aan de riolering gaat plegen. Ik krijg de indruk dat er met hoge druk wordt gewerkt en ik vraag me af of de terugkeerklep daar tegen bestand is.
Ik heb contact opgenomen met de leverancier maar vooralsnog nog geen reactie ivm de zomervakantie.
Wat adviseren jullie mij te doen?
Wij hebben een aantal jaar een waterontharder van goedkopewaterontharders.nl naar volle tevredenheid in gebruik. Ik heb hier een tamelijk specifieke vraag over.
Binnenkort komt er namelijk een bedrijf langs die namens de gemeente onderhoud gaat plegen aan de riolering. In de flyer staan adviezen als: doe uw wc bril dicht en verzwaar deze, leg doeken op uw doucheput/-drain etc.
Nu is mijn waterontharder rechtstreeks (dus niet fysiek gescheiden) op de rioolbuis in de kruipruimte. Indertijd kon dit volgens de leverancier niet fysiek gescheiden worden omdat de kruipruimte zich onder het maaiveld bevindt. Er zit wel een terugkeerklep op.
Heb -misschien onnodig- wat zorgen over de adviezen van het bedrijf dat onderhoud aan de riolering gaat plegen. Ik krijg de indruk dat er met hoge druk wordt gewerkt en ik vraag me af of de terugkeerklep daar tegen bestand is.
Ik heb contact opgenomen met de leverancier maar vooralsnog nog geen reactie ivm de zomervakantie.
Ik zou de slang loshalen en de riool aansluiting tijdelijk afdoppen. Bij een eventuele regeneratie kan je het water wel in de kruipruimte laten lopen.misterming schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:16:
Hoi,
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Bijna iedere 'volumetrische' waterontharder is geprogrammeerd om 1 maal per week te regenereren.misterming schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:16:
Hoi,
....
Een optie is om deze de dag voordat het bedrijf langs komt, jouw ontharder laten regenereren en dan, zoals Erwin_83 al voortselde, de afvoerleiding ontkoppelen en afsluiten zodat er geen afvalwater van het riool naar het toestel kan vloeien.
Als het bedrijf zijn werkzaamheden heeft voltooid, of de dag erna, kan je de afvoerleiding terug koppelen waardoor er tegen de volgende regeneratie net is alsof er niks aan de hand is geweest.
Met vriendelijke groeten,
Aquaman
De Less 15 is z'n eerste regeneratie, na de allereerste keer aanzetten, aan het doen as we speak.
Even kijken of ie bij de tweede regeneratie zometeen de zoutbak wel vult met water.
Update: ff slangenklem halen voor de pekelslang op de sifon. Die lekt. Dan verder vogelen of de pekelbak wel vult met water.
Even kijken of ie bij de tweede regeneratie zometeen de zoutbak wel vult met water.
Update: ff slangenklem halen voor de pekelslang op de sifon. Die lekt. Dan verder vogelen of de pekelbak wel vult met water.
[ Voor 35% gewijzigd door Frantic op 04-08-2025 15:40 ]
De persoon van Boshuis legde het uit dat bij hun het zout altijd in een laag water staat. Hierdoor is de zoutconcentratie iets hoger bij het spoelen dan de Amysoft welke pas kort voor regeneren water toevoegt aan de zoutbak en het verbruik dus iets hoger.WackoH schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:52:
[...]
Je zou denken dat een bepaalde hoeveelheid opgelost zout door de hars moet stromen om deze te regenereren. Waarom zou het dan verschil maken hoe die pekeloplossing is aangemaakt?
[...]
Je zou een extern mengventiel kunnen (laten) installeren.
Bij navraag blijkt het echter ook mogelijk bij de Amysoft om resthardheid in te stellen. Er zit achterop een stelschroef om onbehandeld water bij te mengen, maar dit lijken ze niet echt te adverteren ergens. Ik kwam ook deze handleiding tegen van North Star wat volgens mij het apparaat is waar Amysoft op is gebaseerd ofzo? Is vrijwel hetzelfde bypass systeem waarin ook de mengknop staat https://quality-water-wat...harder-11_15_17_22_NL.pdf
Om die reden ben ik toch voor de Amysoft gegaan.
Morgen @AQMOS ff bellen idd. Hij staat nu op een emmer om leeg te laten lopen.AUijtdehaag schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:28:
@Frantic Daar is flink mee gegooid. (doos ook stuk?)
Ik zou vragen om een nieuwe aan @AQMOS
[ Voor 9% gewijzigd door Frantic op 04-08-2025 17:31 ]
Zo de knetter. Daar had een bezorger een slechte dagFrantic schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:26:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Precies in t midden van onder
Veel foto's meesturen (het liefst ook van het verpakkingmateriaal), zodat wij een claim kunnen indienen.
Wij hebben Ecosoft tips meegegeven voor nieuw verpakkingsmateriaal. Onder andere de bodem wordt 3x dikker karton. (Al heb ik dit nog niet eerder gezien)
Ik bel jullie morgen even.AQMOS schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:14:
[...]
Zo de knetter. Daar had een bezorger een slechte dag![]()
Veel foto's meesturen (het liefst ook van het verpakkingmateriaal), zodat wij een claim kunnen indienen.
Wij hebben Ecosoft tips meegegeven voor nieuw verpakkingsmateriaal. Onder andere de bodem wordt 3x dikker karton. (Al heb ik dit nog niet eerder gezien)
Ja het is dramatischAUijtdehaag schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:12:
@WackoH
Er is overal een tekort aan goed opgeleid technisch personeel tegenwoordig![]()
Vacatures Boshuis
Vacature Aqmos
Vacatures Amysoft
[Afbeelding]
We zijn op zoek om onze installaties winstgevender te maken, maar de installatiekosten komen bijna tegen dezelfde prijs als de waterontharder aan te liggen.
Gespeeld met het idee om van 300 > 350 euro per installatie te gaan..
Wij rijden vanaf Oldenzaal, dus een installateur in het westen zou de kosten drukken. (Dan kunnen wij meer installaties per dag doen).
Ook gaan wij proberen om onze nieuwe (maar voor jou niet onbekende) drukverhoger van 1,2 bar te promoten in combinatie met installatie. Weinig extra werk, weinig materiaal, maar toch een paar tientjes extra.
Het aanbod staat nog steeds open @AUijtdehaag
De drukverhoger kan ik je opsturen als je wilt. Deze extra druk heeft namelijk wel impact op je regeneratie. Leuk om te testen en mogelijk rekening mee te houden op de Clack reader. Ik ben wezen testen en vernam dat ook met een flow restrictor er meer water bijgevuld werd in de zoutbak. Dit was echter bij onze R2D2/BMX-serie.
Ghehe. Ik wil best 50 euro extra betalen als je daarvoor eerder een monteur kunt regelen. Jullie komen eind oktober installeren hier
Ook met een air gap komen die zwarte vlekken in de slang.Meauses schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:50:
[...]
Deze slang gaat naar/in een buis met sifon die dan weer de rioolbuis ingaat. Dus ik denk niet zoals het wellicht hoort?
Ik maak het om de paar maanden schoon. Weet niet hoe ik het kan verkomen
Helaas niet, mensen die met de handen willen werken (of ze dat verder kunnen of niet, leren kan altijd) zijn schaars, en ze willen in de huidige tijd ook gewoon nog steeds een broodje met 2 plakken kaas in plaats van 1 kunnen veroorloven.woekele schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:59:
[...]
Ghehe. Ik wil best 50 euro extra betalen als je daarvoor eerder een monteur kunt regelen. Jullie komen eind oktober installeren hierMaar zo simpel is het helaas niet ben ik bang.
Maar goed een onderwerp voor een ander topic verder
@AQMOS zojuist gebeld. de Less15 wordt omgewisseld.
Zijn inmiddels alle vlotter problemen opgelost met de Less15? Dan ga ik mijn bestelling plaatsen.
Yes!Lyon_NL schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:07:
Zijn inmiddels alle vlotter problemen opgelost met de Less15? Dan ga ik mijn bestelling plaatsen.
Geen (bekende) problemen meer.
De nieuwe Less 15 gister ontvangen. Net begonnen met wisselen. Eigenlijk een fluitje van een cent als t leidingwerk gedaan is 🤣
Wel mooi om te zien dat de nieuwe alweer enkele upgrades heeft. Schroeven in t deksel, een stevige houder voor de vlotterbuis etc.
Wel mooi om te zien dat de nieuwe alweer enkele upgrades heeft. Schroeven in t deksel, een stevige houder voor de vlotterbuis etc.
Is er zicht op een meterkast-versie van de Less?
Ik zou graag een waterontharder (laten) plaatsen in mijn appartement. Liefst in de meterkast, omdat ik dan in 1x alle aansluitpunten afdek. Maar mijn watermeter zit onderaan, daarboven de afleverset van de stadsverwarming, dan een groepenkast, en daarboven heb ik nog wel ruimte voor een (compacte of middelgrote) unit. Maar kun je een waterontharder anderhalve omhoog plaatsen?
Nederlands is makkelijker als je denkt
Ik ben ook geïnteresseerd in een waterontharder voor onze nieuwbouw woning. Waterhardheid is vrij laag met 6.45 volgens limburg water maar ik haat kalk in de badkamer en heb in de winter vaak last van geïrriteerde huid na het douchen dus hopelijk helpt het hiervoor. Qua voorbereiding moet ik dus rekening houden met stroom in de meterkast (is al aanwezig) en een afvoer naar het riool in de meterkast. Mis ik dan nog iets? Een meterkast is een vrij standaard ding qua afmetingen geloof ik, maar geen idee of ik daar nog specifieke zaken kan regelen met mijn koopbegeleiding zodat er "voldoende plek" is oid.
[ Voor 18% gewijzigd door Janpietertje89 op 08-08-2025 15:11 ]
Er staan hier in het topic best wel wat foto's van meterkastopstellingen, wellicht kun je aan de hand daarvan inschatten of de ruimte bij jou voldoende is.Janpietertje89 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:10:
Ik ben ook geïnteresseerd in een waterontharder voor onze nieuwbouw woning. Waterhardheid is vrij laag met 6.45 volgens limburg water maar ik haat kalk in de badkamer en heb in de winter vaak last van geïrriteerde huid na het douchen dus hopelijk helpt het hiervoor. Qua voorbereiding moet ik dus rekening houden met stroom in de meterkast (is al aanwezig) en een afvoer naar het riool in de meterkast. Mis ik dan nog iets? Een meterkast is een vrij standaard ding qua afmetingen geloof ik, maar geen idee of ik daar nog specifieke zaken kan regelen met mijn koopbegeleiding zodat er "voldoende plek" is oid.
Ik zou m’n meterkast altijd zo groot mogelijk maken als ik t nog eens zou doen 😅Janpietertje89 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:10:
Probeer trouwens je netwerk apparatuur en loze leidingen daarvoor in je technische ruimte op zolder (als je die hebt) uit te laten komen. Scheelt je sowieso ruimte in de meterkast. Had ik achteraf ook moeten doen. Met die noodzakelijke boiler is t aardig puzzelen geweest, maar ik kon de Less 15 precies kwijt met minimaal werk.
We hebben de Less10 die nu goed werkt. Alleen van de 3200liter per 10 dagen gebruiken we minder dan de helft. (Ingesteld van 7dH naar 1dH)
We dachten dan ook om naar een droge zoutbak te gaan om evt bacteriën minder kans te geven.
De Less10 staat al in downflow. Kan ik gewoon de instellingen (via een eerdere post van AUijtdehaag) toepassen zonder omkijken?
Bv de nu volle waterbak hoef ik ook niet te legen?
En ik vroeg mij af of als ik in de Less10 op 1dH instel hoe het apparaat weet dat het ook 1dH is. Of is het puur volumetrisch of mathematisch zonder sensor?
We dachten dan ook om naar een droge zoutbak te gaan om evt bacteriën minder kans te geven.
De Less10 staat al in downflow. Kan ik gewoon de instellingen (via een eerdere post van AUijtdehaag) toepassen zonder omkijken?
En ik vroeg mij af of als ik in de Less10 op 1dH instel hoe het apparaat weet dat het ook 1dH is. Of is het puur volumetrisch of mathematisch zonder sensor?
ID4.1M Honey Yellow
dat laatste. Als hij het wist hoefde je het niet in te stellenReseT schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:25:
We hebben de Less10 die nu goed werkt. Alleen van de 3200liter per 10 dagen gebruiken we minder dan de helft. (Ingesteld van 7dH naar 1dH)
Natte of droge zoutbak maakt helemaal niets uit voor bacterien: Die groeien niet in een verzadigde zoutoplossing.
'Inzouten' was niet voor niets een conserveringstechniek.
Naast de hoge osmotische druk door de hoge zoutconcentratie waardoor ze 'uitdrogen', is er bovendien niets te eten.
Naast de hoge osmotische druk door de hoge zoutconcentratie waardoor ze 'uitdrogen', is er bovendien niets te eten.
Hoe blijven schimmels en bacteriën bestaan in de oceanen en de dode zee, of zout water aquaria? Biofilm is het gene wat deze bacteriën beschermen tegen oa hoge zout concentraties.WackoH schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:50:
Natte of droge zoutbak maakt helemaal niets uit voor bacterien: Die groeien niet in een verzadigde zoutoplossing.
Of het schadelijke bacteriën zijn voor de mens, ben ik het wel mee eens dat dat niet bekend is.
Bij het inzouten onttrek je ook water, iets wat voor bacteriën nodig is. Maar dat lukt niet in een waterreservoir.
Qua eten, hoeft maar iets , bv kever of insect, op het wateroppervlak drijven of in het zout zitten. Zou genoeg moeten zijn voor ontbinding en dus bacteriën.
Ben niet helemaal overtuigd dat de brine bacteriën vrij is en blijft. En nogmaals, schadelijkheid voor mens weet ik niet. Dus de correlatie tussen niet ziek worden = geen bacteriën zou ik ook niet trekken als conclusie.
ID4.1M Honey Yellow
Klopt dat het wat te kort door de bocht dat niets in een verzadigde zoutoplossing kan groeien.
En van degene die dat doen, kan een deel ook op fotosynthese leven.
Blijft toch wonderlijk wat er in de evolutie allemaal is ontstaan.
Voordeel is wel weer dat deze organsimen poppen als ballontjes zodra ze in water zonder zout komen.
En van degene die dat doen, kan een deel ook op fotosynthese leven.
Blijft toch wonderlijk wat er in de evolutie allemaal is ontstaan.
Voordeel is wel weer dat deze organsimen poppen als ballontjes zodra ze in water zonder zout komen.
Ik heb nog een oude sensorsoft waterontharder staan die ik zou willen vervangen door een aqmos less-10 of een R2D2-32. Er zit al een bypass in de meterkast, en zo te zien zijn het 3/4 koppelingen en zou ik de slangen zo kunnen overzetten? Ik heb in de bypass alleen geen instelling voor de rest-hardheid, dus ik neem aan dat de sensorsoft al die jaren op 0dh heeft gedraaid. Klopt het dat bij de less-10 een rest-hardheid alleen kan worden ingesteld op het montageblok? Die heb ik niet nodig, en als ik wel een rest-hardheid wil hebben dat ik beter voor de R2D2 kan gaan? Volgend de handleiding kan ik daar de waarde instellen op het apparaat zelf.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/E3MH05eMT0N0W1x97qKs2cYk.jpg?f=user_large)
Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.