Een waterontharder werkt o.b.v. ionenuitwisseling. De hoeveelheid deeltjes -en dus ook de elektrische geleidbaarheid- veranderen niet/amper.PAHVelthuis schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:11:
Wij zijn aan het kijken voor een nieuwe badkamer en willen hierbij de kans benutten om de kalkaanslag die we nu hebben op te lossen.
Wij zijn een gezin van 3 met een gemiddeld verbruik van 120m3. Ik heb de hardheid gemeten en kom op 8DH.
Onze waterleiding splitst na de meter:
- leiding '1' gaat naar de keuken en bijkeuken (spoelbak, buitenkraan, wasmachine, afwasmachine, toilet
- leiding '2' gaat naar de badkamer en sanitaire voorzieningen (CV, 80 liter boiler, douche, toilet, wasbakken)
Voor de behandeling van een huidaandoening wordt er gebruik gemaakt van waterbakken waar een elektrische stroom doorheen moet lopen. Flessenwater werkt niet (goed genoeg).
Mijn vraag is of het verwijderen van de kalk ook de elektrische geleidbaarheid van het water gaat veranderen.
Indien ja, dan kunnen we altijd nog leiding '2' door een ontharder laten lopen en 'leiding 1' onaangetast laten.
In dit geval zullen we een geschat waterverbruik van 50m3 hebben.
@AQMOS , welk product zou je dan kunnen adviseren? Onze kelder ligt onder straatniveau (logisch), kan de afvoer dan in deze (achterste) rioleringsbuis geplaatst worden zonder risico op overstromingen als het hoofdriool zou overstromen? We willen de beste kwaliteit en zo min mogelijk kans op problemen.
[Afbeelding]
Ik ben wel benieuwd wat die elektrolyse opstelling dan precies bewerkstelligd. Zou je willen delen wat de theorie hier achter is? Wat is hetgeen wat storend is voor je huid?
Er zijn "Whole-House RO" systemen beschikbaar. Dit verwijdert nagenoeg alles uit je water, van kalk tot PFAS. Wellicht voor specifieke huidaandoeningen wel een uitkomst, maar ook wel een flinke investering.. Je mag al snel denken aan ~6.500€ (en dat is de pilotfase prijs, daarna zal de prijs snel verdubbelen vermoedelijk)
Ik weet niet of ik dit systeem al mag delen, dus mocht je interesse hebben, kan je mij een bericht sturen.
De rioolaansluiting kan daar eenvoudig met een sifon. De waterontharder kan ook wel wat omhoog drukken (1,5m tot 6 meter ver ongeveer).
En wat is de waterhardheid in jouw regio?