Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 135 136 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@ViezeVis
Backwash: 2 minuten
Brine: 45 minuten (dus 60-15, daar ben je allang klaar met regenereren)
Rinse: 3 minuten

Als het geluid verandert tijdens brine na 12 minuten, dan is het zout water opgezogen.
Er mag wel iets lucht aangezogen worden, maar eigenlijk hoort het balletje hem zoveel mogelijk af te sluiten
YouTube: Standard float

Welke injector zit erin? (staat soms een B of C op de dop aan de bovenkant van de clack)
Door die een slagje kleiner te nemen, heeft het zout wat meer tijd om het hars te regenereren met minder flow

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:35

ViezeVis

Sample Text

AUijtdehaag schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:12:
@ViezeVis
Backwash: 2 minuten
Brine: 45 minuten (dus 60-15, daar ben je allang klaar met regenereren)
Rinse: 3 minuten

Als het geluid verandert tijdens brine na 12 minuten, dan is het zout water opgezogen.
Er mag wel iets lucht aangezogen worden, maar eigenlijk hoort het balletje hem zoveel mogelijk af te sluiten
YouTube: Standard float

Welke injector zit erin? (staat soms een B of C op de dop aan de bovenkant van de clack)
Door die een slagje kleiner te nemen, heeft het zout wat meer tijd om het hars te regenereren met minder flow
Ik zie soms wat belletjes in de afvoerslang ontstaan, dus daaraan kan ik het zien. Injector type C. En je zegt 'allang klaar'. Bij de laatste 15 (16) minuten zit de stand op 253 ppm. Wat maakt de keuze dat je 45 minuten zegt en vb. niet 40 minuten? Wordt dat krap?

[ Voor 9% gewijzigd door ViezeVis op 17-09-2026 14:37 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
PeacekeeperNL schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:12:
Net bezig in de meterkast ivm trekken nieuwe stroom en utp leiding, en merk een lekkage bij onze AQMOS ontharder op.

Ik heb er nul verstand van, daarom ook toen door AQMOS laten plaatsen (o.a. om risico op lekkage te voorkomen).

Iemand die me kan vertellen wat dit is, hier lijkt het te lekken. Voor nu het water afgesloten om verdere lekkage te voorkomen...
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit, het zilveren plaatje onder de afvoer lijkt de lekkage van te komen
Het heeft even geduurd maar onze waterontharder is gefixt door de monteur van @AQMOS. Toevallig dezelfde als die m ook had geplaatst (al was hij toen nog in opleiding en was er een ander bij.

Toen hij de bypass uitschakelde begon ie (gelukkig) weer te lekken, inmiddels was het al een stuk harder lekken dan toen, want werd vlot nat in de meterkast...

Waarschijnlijk lekkage door defect cq imperfectie in het rubber van de bypass, maar hij gaf aan dat het kwam doordat er bij plaatsing eigenlijk te korte flexibele leidingen zijn geplaatst, waardoor het geheel altijd onder spanning staat. Heeft m nu onder garantie hersteld en wij hebben gelukkig na bijna twee maanden weer onthard water *O* yay

• AUijtdehaag
  • Niet online
ViezeVis schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:35:
[...]

Ik zie soms wat belletjes in de afvoerslang ontstaan, dus daaraan kan ik het zien. Injector type C. En je zegt 'allang klaar'. Bij de laatste 15 (16) minuten zit de stand op 253 ppm. Wat maakt de keuze dat je 45 minuten zegt en vb. niet 40 minuten? Wordt dat krap?
Ligt er ook een beetje aan, in hoeverre hij belast is geweest. Is hij op tijd omgeschakeld of op de maximale capaciteit?
Maar 40 minuten kan ook. Je zou nog een injector B erin kunnen zetten, heb ik volgens mij nog wel ergens een van liggen. Dan verbruik je nog minder water, maar dan moet je de cyclus ook weer even meten. De TDS moet gewoon gezakt zijn binnen de brine tijd, anders is hij nog bezig met ionen uitwisseling.

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

AUijtdehaag schreef op donderdag 17 september 2026 @ 17:46:
[...]

Ligt er ook een beetje aan, in hoeverre hij belast is geweest. Is hij op tijd omgeschakeld of op de maximale capaciteit?
Maar 40 minuten kan ook. Je zou nog een injector B erin kunnen zetten, heb ik volgens mij nog wel ergens een van liggen. Dan verbruik je nog minder water, maar dan moet je de cyclus ook weer even meten. De TDS moet gewoon gezakt zijn binnen de brine tijd, anders is hij nog bezig met ionen uitwisseling.
De capaciteit is 6m3 maar dat haalt 'ie niet iedere week. Hij moest wel vandaag weer geregenereerd worden dus hij is wel verzadigd met kalk dan. Ik laat voor nu injector C wel zitten, thnx :)

• chris_V
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-09 13:21
Wat is het grootste verschill tussen de Aqmos R2D2 (bangelijke naam trouwens) en de Less10?

Is het vooral de keramische schijven? Is er echt een verschil in levensduur als je deze niet hebt? Ik heb bijvoorbeeld geen zin om na paar jaar de waterontharder opnieuw te vervangen.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:51
chris_V schreef op donderdag 17 september 2026 @ 20:48:
Wat is het grootste verschill tussen de Aqmos R2D2 (bangelijke naam trouwens) en de Less10?

Is het vooral de keramische schijven? Is er echt een verschil in levensduur als je deze niet hebt? Ik heb bijvoorbeeld geen zin om na paar jaar de waterontharder opnieuw te vervangen.
Je hoeft niet je gehele waterontharder te vervangen maar een regelventiel zoals die in de R2D2 vraagt eerder onderhoud dan eentje met keramische schijven.

• chris_V
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-09 13:21
en kan je bij de R2D2 de aansluiting ook 90° draaien of is aansluiten alleen achteraan mogelijk?

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:21
Hier iemand ervaring met de z8water ontharder ?

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• AquilaXL
chris_V schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:38:
en kan je bij de R2D2 de aansluiting ook 90° draaien of is aansluiten alleen achteraan mogelijk?
Dat zou je met kniekoppelingen moeten doen want je kan ze niet standaard draaien.

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:05
chris_V schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:38:
Je kan de harsfles in zijn geheel draaien in de container.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wizzopa Moet dan de 3/8" pekelslang niet ingekort of verlengd worden?

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:05
AUijtdehaag schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 18:24:
@wizzopa Moet dan de 3/8" pekelslang niet ingekort of verlengd worden?
Waarschijnlijk wel, dus daar zal je een nieuwe opening voor moeten maken of de slang vervangen.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:42

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

camel1987 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 16:34:
Hier iemand ervaring met de z8water ontharder ?
Check https://www.kiyoh.com/reviews/1066234/z8_water_nl, zit wel goed.

Maar zal voor alle soortgelijke waterontharders gelden. Een goede installatie en uitleg is belangrijker.

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-10 16:26

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
Tweakeraars,

Het valt in de praktijk op dat veel online databases technisch tekortschieten en flink achterlopen. Als je de hardheid opzoekt via de AI-resultaten van Google, platforms als waterhardheid.nl of zelfs op de statische pagina's van de waterbedrijven, krijg je vaak verouderde data voorgeschoteld. Afwijkingen tot wel 30% ten opzichte van de werkelijkheid komen regelmatig voor.

Voor wie op zoek is naar de exacte data, heb ik een tool gemaakt: aqmos.nl/waterhardheid.

De werking van deze checker is anders opgebouwd. In plaats van te leunen op een statische (en vaak verouderde) database, haalt deze tool de data rechtstreeks uit de meest recente, officiële drinkwaterrapporten per voorzieningsgebied (periodiek). Je krijgt hiermee de exact gerapporteerde waterhardheid voor jouw specifieke postcode, gebaseerd op de daadwerkelijke metingen.

Het zou leuk zijn als mensen de data uit de tool vergelijken met wat ze zelf meten!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

AQMOS schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:40:
Tweakeraars,

Het valt in de praktijk op dat veel online databases technisch tekortschieten en flink achterlopen. Als je de hardheid opzoekt via de AI-resultaten van Google, platforms als waterhardheid.nl of zelfs op de statische pagina's van de waterbedrijven, krijg je vaak verouderde data voorgeschoteld. Afwijkingen tot wel 30% ten opzichte van de werkelijkheid komen regelmatig voor.

Voor wie op zoek is naar de exacte data, heb ik een tool gemaakt: aqmos.nl/waterhardheid.

De werking van deze checker is anders opgebouwd. In plaats van te leunen op een statische (en vaak verouderde) database, haalt deze tool de data rechtstreeks uit de meest recente, officiële drinkwaterrapporten per voorzieningsgebied (periodiek). Je krijgt hiermee de exact gerapporteerde waterhardheid voor jouw specifieke postcode, gebaseerd op de daadwerkelijke metingen.

Het zou leuk zijn als mensen de data uit de tool vergelijken met wat ze zelf meten!
Hoe is deze tool anders dan bijvoorbeeld een waterhardheidstool van het waterbedrijf zelf? Als ik mijn postcode invul, krijg ik dezelfde waarde bij Vitens namelijk.

/Edit

Het recentste rapport is van juni 2026 van mijn waterbron.

[ Voor 3% gewijzigd door ViezeVis op 21-09-2026 16:26 ]

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23:10
Tweakeraars,

Tool geeft 10.4 aan. Waterbedrijf geeft inmiddels 10.42 aan, maar heeft lang iets anders aangegeven (weet niet meer wat).

Na 12 druppels is het niet onthardde deel van ons watercircuit groen. Dat betekent toch hardheid tussen 10 en 11 dH? (Want na 1 druppel groen betekent 0 dH, en na 2 druppels betekent 0-1 dH toch?)

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Tweakeraars,

Jouw website geeft hetzelfde aan als de leverancier, 7,6. Zelf gemeten en ik kom op 9.

Wat zijn nou concreet de verschillen tussen de Flex 15 diamond en de CMX 48? Volgens de specs doen ze ongeveer hetzelfde, ik zou dan voor de CMX gaan vanwege het lagere zoutverbruik.

[ Voor 7% gewijzigd door Voggy op 21-09-2026 19:54 ]

• AQMOS

AQMOS

ViezeVis schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:25:
[...]

Hoe is deze tool anders dan bijvoorbeeld een waterhardheidstool van het waterbedrijf zelf? Als ik mijn postcode invul, krijg ik dezelfde waarde bij Vitens namelijk.

/Edit

Het recentste rapport is van juni 2026 van mijn waterbron.
De data komt vanuit de drinkwaterbedrijven. Sommige hebben postcode checkers inderdaad. Die data was eenvoudig om te verkrijgen. Sommige drinkwaterbedrijven posten alleen PDF's. Dat is al stukken lastiger om in een tool te krijgen die elk kwartaal update.

• AQMOS

AQMOS

Voggy schreef op maandag 21 september 2026 @ 19:48:
[...]

Jouw website geeft hetzelfde aan als de leverancier, 7,6. Zelf gemeten en ik kom op 9.

Wat zijn nou concreet de verschillen tussen de Flex 15 diamond en de CMX 48? Volgens de specs doen ze ongeveer hetzelfde, ik zou dan voor de CMX gaan vanwege het lagere zoutverbruik.
De "juiste" manier is druppelen en zwenken. Vervolgens een paar seconden wachten. Ik verwacht dat het verschil daarin zit.

De Flex-15 Diamond en CMX-48 zijn praktisch hetzelfde.
De Flex-15 is gewoon een vernieuwde variant met een bak er omheen om condens tegen te gaan, met afmetingen ideaal voor Nederlandse meterkasten.

Technisch helemaal hetzelfde. (Alleen 0,5L hars meer)

• AQMOS

AQMOS

nairolf schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:24:
[...]

Tool geeft 10.4 aan. Waterbedrijf geeft inmiddels 10.42 aan, maar heeft lang iets anders aangegeven (weet niet meer wat).

Na 12 druppels is het niet onthardde deel van ons watercircuit groen. Dat betekent toch hardheid tussen 10 en 11 dH? (Want na 1 druppel groen betekent 0 dH, en na 2 druppels betekent 0-1 dH toch?)
12 druppels = 12dH
2 druppels = 2dH

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23:10
AQMOS schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:29:
[...]

12 druppels = 12dH
2 druppels = 2dH
Die snap ik nooit. Na 1 druppel groen betekent toch 0dH? Waarom is 2 druppels dan 2dH? Wanneer is het dan 1 dH?

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
nairolf schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:33:
[...]

Die snap ik nooit. Na 1 druppel groen betekent toch 0dH? Waarom is 2 druppels dan 2dH? Wanneer is het dan 1 dH?
Ik zou verwachten 1 druppel groen is 0-1 dh, 2 druppels 1-2 dh, etc.
Wat ik zelf meestal doe is dubbele hoeveelheid water, en daardoor dus in halve stappen. Dan heb ik 1 druppel is 0-0.5 dh, 2 druppels 0.5-1.0 dh etc

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:24
Ik heb zo'n printplaatje gekocht van de maker waar ik zo'n LJ18A3 proximity sensor op kan aansluiten om mijn Flodis watermeter te kunnen uitlezen. Handig omdat hier ook gelijk een actieve P1 splitter op zit. Goedkoper dan zo'n Homewizard P1 splitter, Heeft iemand wellicht een 3D-geprint houdertje te koop voor deze watermeter?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYtz1ke7S3J7i3m51gCY4uCVw20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ei1Ba2Zr2PKOFWeES5nGnRMh.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ook iets met een zelfgemaakte beugel maken maar als iemand al iets heeft liggen dan zou dat fijn zijn.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf,BYD Seal AWD, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• AQMOS

AQMOS

nairolf schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:33:
[...]

1 druppel groen betekent dat de reagent niet reageert met kalk. Het heeft in ieder geval wat kalk nodig zodat de reactie kan plaatsvinden

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Dus ik heb een aqmos cm 32 en de geschreven handleiding zegt zelf 15l water er in gooien en later het zout. Maar in de video gooit meneer het er als eerste in. Dus wat is verstandig voor eerste in regelen?

• AQMOS

AQMOS

Schway schreef op zondag 27 september 2026 @ 10:37:
Dus ik heb een aqmos cm 32 en de geschreven handleiding zegt zelf 15l water er in gooien en later het zout. Maar in de video gooit meneer het er als eerste in. Dus wat is verstandig voor eerste in regelen?
Maakt niet uit, voor de eerste regeneratie heeft het alleen wat water nodig.

Zout is niet nodig omdat het hars als nieuw is, dus dan spoel je voor de eerste ingebruikname onnodig met zout. Maar het is ook geen probleem.

• JustM3
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-10 15:11
Graag deel ik mijn ervaring met Ecomatch met jullie.

Wij maken gebruik van een gesplitste waterontharder: de harskern staat in de kruipruimte (licht vochtig, geen plassen) en het zoutvat in de meterkast. Dit was in onze situatie de beste oplossing en werd destijds ook aangeraden door Ecomatch. In de afgelopen 5 jaar hebben wij helaas geregeld problemen gehad met de waterontharder en het bedrijf erachter.

Hierbij een opsomming van de problemen waar wij tegenaan zijn gelopen:
  1. De printplaat van de waterontharder is tot 3x toe stukgegaan. Dit schijnt een bekend probleem te zijn.
  2. Om de haverklap krijg je mails dat ze problemen hebben met de automatische incasso's (vanuit hun kant), die nodig zijn voor de verlengde garantie. Dit hebben ze afgelopen jaar opgelost door maar helemaal te stoppen met automatische incasso's.
  3. Aangezien de waterkwaliteit in Nederland dermate slecht zou zijn geworden, moet je voortaan elk jaar een servicebeurt laten uitvoeren in plaats van om het jaar (een servicebeurt duurt overigens maar 15 tot 20 minuten).
  4. De waterontharder zou verhuisbaar zijn. Hier hebben we een offerte voor gekregen van circa €600. Toen we hiermee akkoord gingen, was het opeens niet meer mogelijk en kregen we te horen dat we maar een nieuwe waterontharder moesten kopen. Er was geen enkele sprake van service of een tegemoetkoming.
We zijn nu aan het kijken naar een andere waterontharder. Het zal u niet verbazen dat Ecomatch er bij ons niet meer in komt.

• contrast
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
contrast schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 11:31:
Ik ben momenteel ook op zoek naar een waterontharder voor een verbruik van ca. 150 m³/j. Waterhardheid 6,20 dH.

Heb een offerte opgevraagd voor de Remon Deluxe Neva 12,5. Prijs = €1700,- excl. installatie. Vind het wel prijzig als ik het vergelijk met andere merken.

Remon heeft veel (standaard) opties:
  • Uitgestelde regeneratie
  • Ontsmettingsmodule
  • Steunbed
  • Dubbele bodem
  • Hars met het NSF-keurmerk
  • Zoutdetectiemodule
  • Lekdetectiemodule
  • vakantiemodus
Remon beweert overigens dat er geen groot onderhoud benodigd is. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik zie dat hier veel @AQMOS producten worden aangeraden. Bij nader onderzoek kom ik uit op de AQMOS R2D2-32 (€ 499,00) met de ontsmettings- chloormodule (€ 119,00). Totaalbedrag: €618,-

Ook heb ik gekeken naar de Aquades 12.5 Liter (€855,-). Deze lijkt meer op de Remon Deluxe Neva qua opties, maar een stuk goedkoper. Wel iets duurder dan de AQMOS variant. Ik zie dit merk helemaal niet voorbij komen in dit topic. Kleine sidenote; in de handleiding van de Aquades eindigt het e-mailadres op @remon.com. Dus lijkt ook een Remon product te zijn. Vandaar dat de meeste opties ook hetzelfde lijken te zijn.

De vakantiemodus en zoutdetectiemodus lijkt me wel handig om te hebben. Onderhoud is nog wel te overzien als het makkelijk zelf kan. Dat is het extra geld niet waard.

Waterontharder komt overigens in de trapkast te staan. Dus een meterkast model is niet verplicht.

Ik ben nieuw in de wereld van waterontharders en ben benieuwd naar jullie ervaringen. Zijn de extra's het geld waard of gewoon een 'gimmick' tijdens het dagelijks gebruik?
edit:
Uiteraard 150 m³/j i.p.v. 1500 m³/j
Dank @gjcvro
Zijn er nog mensen die hun ervaring en/of expertise kunnen delen m.b.t. het bovenstaande? Ik wil deze week de knoop doorhakken en neig nu naar de Aquades 12.5 Liter.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:43
contrast schreef op maandag 28 september 2026 @ 10:21:
[...]

Zijn er nog mensen die hun ervaring en/of expertise kunnen delen m.b.t. het bovenstaande? Ik wil deze week de knoop doorhakken en neig nu naar de Aquades 12.5 Liter.
Tsja, lastig, de meeste mensen zullen maar ervaring hebben met 1 systeem, en an sich is dat een goed teken, want blijkbaar wissel je niet zo vaak dat je meerdere merken kent.

Ik heb inmiddels 1,5/2 jaar geleden de LESS15 gekocht en er zelf tussen geknutseld. Paar maanden later mail gehad om de vlotter te controleren, die bleek niet betrouwbaar en er is een nieuwe opgestuurd. Sindsdien heb ik er alleen maar zout in gegooid en een keer een reiniger. Tot nog toe met elke meting 0DH, zoals ingeregeld. Doet vooral wat het moet doen.

• AquilaXL
contrast schreef op maandag 28 september 2026 @ 10:21:
[...]

Geen ervaring bij dit merk maar hij krijgt goede reviews.

Ik vind overigens niet dat je de vergelijking met een R2D2-32 mag maken. De Aquades heeft standaard een chloormodule, zout detectie, grotere harsinhoud en een hogere maximale capaciteit.

Je zal moeten kijken naar je vraag, de R2D2 is voor een gezin al gauw te klein. Bij de Aquades bestaat te kans dat hij moet regeneren terwijl de hars nog niet verzadigd is. Ook is de doorstroom capaciteit een belangrijk punt. Als je een regendouche hebt en, zoals ik, een vrouw en dochter die dol zijn op douchen gaat de R2D2-32 drukverlies opleveren. Dit valt op te lossen door een resthardheid in te stellen dus wat water over de bypass, maar dit probleem kent de Aquades dus niet.

Normaal gesproken is de Aquades ruim duurder dan de R2D2-32 maar met de prijs die Technim bied is zo concurrerend dat je echt naar je specifieke verbruik moet kijken

• contrast
  • Niet online
gjcvro schreef op maandag 28 september 2026 @ 10:30:
[...]

Tsja, lastig, de meeste mensen zullen maar ervaring hebben met 1 systeem, en an sich is dat een goed teken, want blijkbaar wissel je niet zo vaak dat je meerdere merken kent.

Ik heb inmiddels 1,5/2 jaar geleden de LESS15 gekocht en er zelf tussen geknutseld. Paar maanden later mail gehad om de vlotter te controleren, die bleek niet betrouwbaar en er is een nieuwe opgestuurd. Sindsdien heb ik er alleen maar zout in gegooid en een keer een reiniger. Tot nog toe met elke meting 0DH, zoals ingeregeld. Doet vooral wat het moet doen.
Ik heb inderdaad ook naar de LESS15 gekeken, maar deze is helaas niet beschikbaar t/m november van dit jaar. In hoeverre is de LESS serie "onderhoudsvrij" ?
AquilaXL schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:34:
[...]

Geen ervaring bij dit merk maar hij krijgt goede reviews.

Ik vind overigens niet dat je de vergelijking met een R2D2-32 mag maken. De Aquades heeft standaard een chloormodule, zout detectie, grotere harsinhoud en een hogere maximale capaciteit.

Je zal moeten kijken naar je vraag, de R2D2 is voor een gezin al gauw te klein. Bij de Aquades bestaat te kans dat hij moet regeneren terwijl de hars nog niet verzadigd is. Ook is de doorstroom capaciteit een belangrijk punt. Als je een regendouche hebt en, zoals ik, een vrouw en dochter die dol zijn op douchen gaat de R2D2-32 drukverlies opleveren. Dit valt op te lossen door een resthardheid in te stellen dus wat water over de bypass, maar dit probleem kent de Aquades dus niet.

Normaal gesproken is de Aquades ruim duurder dan de R2D2-32 maar met de prijs die Technim bied is zo concurrerend dat je echt naar je specifieke verbruik moet kijken
Dank voor je uitgebreide reactie. De R2D2-32 lijkt me inderdaad aan de kleine kant. De R2D2-48 lijkt me dan beter voor mijn situatie.

In hoeverre is een chloormodule handig om te hebben? Of valt het mee om het zonder chloormodule te doen en zelf om de zoveel tijd onderhoud te plegen.

Wat bedoel je trouwens met dat de kans bestaat dat hij moet regeneren terwijl de hars nog niet verzadigd is? Kan dit kwaad?

• AquilaXL
contrast schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 13:41:
[...]

Ik heb inderdaad ook naar de LESS15 gekeken, maar deze is helaas niet beschikbaar t/m november van dit jaar. In hoeverre is de LESS serie "onderhoudsvrij" ?

[...]

Dank voor je uitgebreide reactie. De R2D2-32 lijkt me inderdaad aan de kleine kant. De R2D2-48 lijkt me dan beter voor mijn situatie.

In hoeverre is een chloormodule handig om te hebben? Of valt het mee om het zonder chloormodule te doen en zelf om de zoveel tijd onderhoud te plegen.

Wat bedoel je trouwens met dat de kans bestaat dat hij moet regeneren terwijl de hars nog niet verzadigd is? Kan dit kwaad?
Tussen de 10 en 14 dagen moet de hars gespoeld worden in verband met de bacteriegroei. Het kan geen kwaad dat hij spoelt op basis van tijd maar je spoelt zo meer water en zout weg dan noodzakelijk omdat je hars nog niet verzadigd is.

Ik heb een NWF en daar zit ook geen chloormodule op. Het is ook niet direct noodzakelijk maar het zorgt net voor dat stapje extra hygiëne.

• nikos_cs
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:55
Heeft er iemand ervaring met de Aqon Pure?

Het lijkt mij kwakszalverij maar tegelijkertijd wint het prijzen en zie ik weinig slechte reviews. Het product ontkalk het water niet maar zorgt ervoor dat de kalkdeeltjes zich niet hechten (aan bijv. armaturen etc.).

Ik woon in duitsland, weet niet of het prduct ook in de BeNeLux geleverd wordt.

AQON PURE: Lösungen gegen kalkhaltiges Wasser

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
nikos_cs schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:05:
Heeft er iemand ervaring met de Aqon Pure?

Het lijkt mij kwakszalverij maar tegelijkertijd wint het prijzen en zie ik weinig slechte reviews. Het product ontkalk het water niet maar zorgt ervoor dat de kalkdeeltjes zich niet hechten (aan bijv. armaturen etc.).

Ik woon in duitsland, weet niet of het prduct ook in de BeNeLux geleverd wordt.

AQON PURE: Lösungen gegen kalkhaltiges Wasser
Bij deze geeft ik deze de prijs van "grootste onzin die ik vandaag heb gezien", gouden medaille dan nog O-)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• nikos_cs
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:55
naftebakje schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:07:
[...]

Bij deze geeft ik deze de prijs van "grootste onzin die ik vandaag heb gezien", gouden medaille dan nog O-)
En dat binnen 2 minuten :D. Mijn onderbuik zegt dat ook maar ik plaats het juist hier met het idee of er argumenten voor of tegen spreken.

• contrast
  • Niet online
AquilaXL schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 14:37:
[...]

Tussen de 10 en 14 dagen moet de hars gespoeld worden in verband met de bacteriegroei. Het kan geen kwaad dat hij spoelt op basis van tijd maar je spoelt zo meer water en zout weg dan noodzakelijk omdat je hars nog niet verzadigd is.

Ik heb een NWF en daar zit ook geen chloormodule op. Het is ook niet direct noodzakelijk maar het zorgt net voor dat stapje extra hygiëne.
Dank! Dan is de R2D2-48 het beste geschikt voor onze situatie. Ik zou het liefst voor de LESS-15 gaan, maar dan moet ik nog zeker 2 maanden wachten volgens de website van @AQMOS.

• naftebakje
nikos_cs schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:17:
[...]

En dat binnen 2 minuten :D. Mijn onderbuik zegt dat ook maar ik plaats het juist hier met het idee of er argumenten voor of tegen spreken.
Het argument is zeer eenvoudig: als je niets toevoegt of wegneemt, dan kan je de kalk niet beïnvloeden. Tenzij je in homeopathie gelooft, maar 3 maal daags een groot glas water en dat gaat snel weer over :P

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• SyS_ErroR
  • Nu online
Zijn er hier ervaringen over het schoonmaken / schoonhouden van de badkamer na plaatsing van een waterontharder? Wij hebben sinds begin dit jaar een Aqmos CMX-48, die is ingesteld op 0 resthardheid.

De eerste maanden dacht ik nog last te hebben van rest-kalk uit de bestaande leidingen etc, maar dat lijkt me na 9 maanden steeds onwaarschijnlijker.

We blijven last houden van aanslag. Die is nog het beste zichtbaar op de douche-kraan, maar als je goed kijkt is dat ook zichtbaar op de tegels en douchewand. Ik heb ondertussen al allerlei middeltjes geprobeerd (HG Douche en Wasbakspray, HG Kalkweg, Dasty Badkamerreiniger, maar ook gewoon wat schoonmaakazijn en wat allesreiniger). Die hardnekkige aanslag op de kraan krijg ik nog het beste weg met HG Kalkweg Extra Sterk, en dan flink naboenen. Echt zeer hardnekkig.

Ik heb het zojuist nog gecheckt, en het water is echt kalkvrij (direct groene vloeistof na 1 druppel op 5ml water).

Als dit alleen vet en zeepresten zouden zijn, zou ik verwachten dat dit makkelijker weg te halen is. Is dit silica-aanslag? We hebben hier in Brabant behoorlijk kalkhoudend water (+/- 12dH). Wat is hiervoor de beste oplossing? Ik heb het gevoel dat ik nu nog net zo hard aan het poetsen ben als voor de installatie van de ontharder. Resthardheid instellen? Andere schoonmaak-tips?

[ Voor 12% gewijzigd door SyS_ErroR op 04-10-2026 19:27 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@SyS_ErroR
Ik vermoedt dat het silica is.
Sommigen denken dat de waterontharder een filter is wat alles uit het water filtert.
Dat is het niet. Dan dien je een reverse osmose apparaat te nemen.
Een waterontharder wisselt magnesium en calcium ionen voor natrium ionen.
Meer niet.

Alle overige reststoffen die in het water zitten komen dan tevoorschijn.
En silica is vaak opgelost in kalk, dus een resthardheid zou kunnen schelen.
Zoek even in dit topic naar silica.

Poorboys world professional zijn in het verleden wel goede resultaten meer geboekt
https://poorboysworld.com/professional-polish-16oz.html
Met een heel licht schurend sponsje kun je het na 2 a 3x van de kraan af krijgen.

Toch @joenevd ?

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-10-2026 13:15 ]

• SyS_ErroR
  • Nu online
Dus toch silica.. Daar was ik al bang voor. Ik heb het resthardheid-ventiel nu helemaal opengezet, en meet een resthardheid van 2 dH. (5 ml met 1 druppel rood met 2 druppels groen).

Is nu het idee dat de silica meegaat met de kalk en daardoor niet langer neerslaat? Of moet ik de bestaande aanslag alsnog met Poorboys-polish verwijderen?

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:19
AUijtdehaag schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 13:07:
@SyS_ErroR
Ik vermoedt dat het silica is.
Sommigen denken dat de waterontharder een filter is wat alles uit het water filtert.
Dat is het niet. Dan dien je een reverse osmose apparaat te nemen.
Een waterontharder wisselt magnesium en calcium ionen voor natrium ionen.
Meer niet.

Alle overige reststoffen die in het water zitten komen dan tevoorschijn.
En silica is vaak opgelost in kalk, dus een resthardheid zou kunnen schelen.
Zoek even in dit topic naar silica.

Poorboys world professional zijn in het verleden wel goede resultaten meer geboekt
https://poorboysworld.com/professional-polish-16oz.html
Met een heel licht schurend sponsje kun je het na 2 a 3x van de kraan af krijgen.

Toch @joenevd ?
@SyS_ErroR Daarmee krijg je de kraan weer mooi inderdaad, maar doe het met een microvezeldoek of theedoek anders ontstaan er krasjes.

Overigens heb ik de ontharder hier op 2dH afgesteld, dan is het inderdaad vele malen minder erg.

• Psychokiller
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Wij zijn ons aan het oriënteren op een waterontharder en proberen eerst te bepalen of plaatsing in onze situatie praktisch haalbaar is.

Het water komt bij ons binnen in een kleine put/ruimte. De meterkast heeft geen wateraansluiting en er lijkt geen toegankelijke kruipruimte aanwezig te zijn. Daarom lijkt plaatsing van de waterontharder in deze put het meest logisch.

De beschikbare ruimte is ongeveer 50 cm breed, 65 cm lang en 60 cm diep. Op dit moment is daar geen stroom en geen afvoer aanwezig.

Wel zit de meterkast op ongeveer 1,5 meter afstand, dus stroom zou daarvandaan waarschijnlijk aangelegd kunnen worden. Op ongeveer 2 meter afstand zit buiten een regenpijp, waardoor we ook kijken of daar een geschikte afvoer gerealiseerd kan worden.

We hebben al iemand die het eventuele kluswerk kan uitvoeren. Onze vraag is daarom vooral:

Komen we er in principe mee weg om in deze put stroom en een geschikte afvoer aan te leggen, zodat daar vervolgens een waterontharder geplaatst kan worden? Of zijn er nog andere zaken waar we vooraf rekening mee moeten houden?

Denk bijvoorbeeld aan:

- minimale benodigde ruimte rondom de ontharder;
- bereikbaarheid voor zout bijvullen en onderhoud;
- eisen aan de afvoer van het regeneratiewater;
- vocht/ventilatie in zo’n put;
- eventuele terugstroombeveiliging of andere vereisten in de waterleiding.

We zijn met twee volwassenen en één kind, dus het gaat niet om een uitzonderlijk grote capaciteit.

Ik hoor graag of iemand een vergelijkbare situatie heeft gehad en waar we vooral op moeten letten voordat we een ontharder laten plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2LxdQ5NHSfN-bM9vEe3LhgBfTs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qy1LS3ywWnyQne5MVxCfx6h4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNKMnkaUkFdVfvdmBhxweEBXyEI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6S3TzhvsRJs5WwB9RVll4V0N.jpg?f=fotoalbum_tile

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j54FwROXYLFIg-n5t-RcXZlaNtw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AImEAKNUV5qJKzKLwRsfzNO4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CX_7eadIsZqnehQo2O496QzQC9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PfTTNG1ix2MaoyjgifMnal7U.jpg?f=fotoalbum_large

Hier is alles ook in de meterput ingebouwd. Ik heb de kop op de cilinder een kwartslag gedraaid, want de put is te smal om de slangen aan de achterzijde in en uit te laten gaan. Het aflezen van het paneel is nu wat onhandig, maar dat doe je toch bijna nooit.

Stroom loopt via de meterkast. Dus geen stopcontact in de put, maar een mantelbuisje van put naar meterkast, met daar doorheen stroom en p1 watermeter-meter.

In de put heb ik verder nog een verdeler geplaatst om het water naar meerdere ruimtes te splitsen.

Oorspronkelijk had ik een deel uit de omranding van het vloerluik gezaagd (was toch al verrot). Ik kreeg de bak er anders niet in. Inmiddels heb ik de omranding en het luik vervangen.

Afvoer gaat het riool in in de kruipruimte.

Past allemaal precies en werkt prima!

[ Voor 14% gewijzigd door pekelveld op 04-10-2026 22:30 ]

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:48
Goedemorgen allen,

Wij gebruiken thuis een LESS-15. Onze jongste (baby 8 maanden) zal binnenkort overgaan naar flesvoeding. Aangezien onthard water wordt afgeraden voor flesvoeding wil ik de waterontharder tijdelijk niet gebruiken. We hebben een montageblok, dus daar kan ik eenvoudig de bypass op opendraaien.

Ik zou graag willen weten hoe ik met de ontharder zelf moet omgaan. Kan ik deze volledig uitschakelen of is het beter om deze ingeschakeld te laten en alsnog elke 10 dagen te laten regenereren? Het gaat om een relatief korte periode, omdat we over 4 maanden overgaan op gewone melk en er dus geen flesvoeding meer gemaakt hoeft te worden. Maar er zal wel gedurende 4 maanden geen stroming door de ontharder zijn, dus ik weet niet hoe schadelijk dit is qua bacteriegroei etc. in de ontharder. Iemand tips?

• gjcvro
Erwin186 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:01:
Goedemorgen allen,

Wij gebruiken thuis een LESS-15. Onze jongste (baby 8 maanden) zal binnenkort overgaan naar flesvoeding. Aangezien onthard water wordt afgeraden voor flesvoeding wil ik de waterontharder tijdelijk niet gebruiken. We hebben een montageblok, dus daar kan ik eenvoudig de bypass op opendraaien.

Ik zou graag willen weten hoe ik met de ontharder zelf moet omgaan. Kan ik deze volledig uitschakelen of is het beter om deze ingeschakeld te laten en alsnog elke 10 dagen te laten regenereren? Het gaat om een relatief korte periode, omdat we over 4 maanden overgaan op gewone melk en er dus geen flesvoeding meer gemaakt hoeft te worden. Maar er zal wel gedurende 4 maanden geen stroming door de ontharder zijn, dus ik weet niet hoe schadelijk dit is qua bacteriegroei etc. in de ontharder. Iemand tips?
Kun je dan niet net zo goed een voorraad bronwater kopen?

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Goedemorgen allen,

Bekend 'probleem'. Goed opletten dat als je de ontharder aan laat staan hij automatisch gaat regenereren. Ik had hem zelf tijdelijk van de stroom afgehaald, maar inmiddels weer aan staan en over op flessenwater (hier zijn de regels ook vrij streng voor trouwens).

Als je het via de bypass laat lopen zou ik inderdaad wel af en toe regenereren i.v.m. stilstaand water.

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06-10 19:41
Goedemorgen allen,

Wij kochten gewoon fleswater voor flesvoeding, Evian. Onze baby kreeg altijd buikkrampen van hard kraanwater maar dat scheelt per kind.

Maar lijkt me nogal onzinnig om voor die paar flesjes per dag heel je ontharder (steeds) uit te schakelen.

• naftebakje
Marve79 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:44:
[...]

Wij kochten gewoon fleswater voor flesvoeding, Evian. Onze baby kreeg altijd buikkrampen van hard kraanwater maar dat scheelt per kind.

Maar lijkt me nogal onzinnig om voor die paar flesjes per dag heel je ontharder (steeds) uit te schakelen.
Hier ook, ik vind het onzin (kraanwater is even goed) maar het is de discussie met je partner niet waard, koop gewoon evian voor de flesjes.

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:48
@gjcvro @Marve79 @Vendetta_X

Dank voor de tips. Fleswater heb ik zo snel niet aan gedacht, maar dat is voor zo'n korte periode inderdaad ook een prima optie. Qua kosten is dat ook nog wel te overzien en dat is de (mogelijke) risico's met de ontharder niet waard.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Een andere oplossing is uiteraard om de bypass te gebruiken. :) Dan heb je nog steeds het hele huis op de waterontharder (en dus kalkloos water), maar het andere stuk achter de bypass zal dan kalkhoudend water bevatten. Dat is prima voor de baby dan. :)

Bij ons was het ook geen probleem trouwens, onze dochter drinkt liters water en is er groot mee geworden. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
naftebakje schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 12:25:
[...]

Hier ook, ik vind het onzin (kraanwater is even goed) maar het is de discussie met je partner niet waard, koop gewoon evian voor de flesjes.
Ik denk niet dat hier iets over te "vinden" is. Er zijn bepaalde risico's verbonden aan kraantjeswater die niet dezelfde zijn als (specifiek) flessenwater. Dat is uitvoerig gedocumenteerd. Aan ieder gezin om de risico's af te wegen maar onzin is het niet.

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:22
Erwin186 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 12:26:

Dank voor de tips. Fleswater heb ik zo snel niet aan gedacht, maar dat is voor zo'n korte periode inderdaad ook een prima optie. Qua kosten is dat ook nog wel te overzien en dat is de (mogelijke) risico's met de ontharder niet waard.
En als je mooi FIFO't heb je meteen je noodpakket in huis ;)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:42
Uiteindelijk (duurt al een paar jaar...) heb ik vrouwlief zo ver en mag er een ontharder komen. Een offerte bij Aqmos is inmiddels aangevraagd, want dat spreekt me toch het meeste aan omdat ze hier ook zo actief zijn. :)

Ik heb echter nog wel een paar dingetjes waar ik over twijfel hoe ik dat het beste op kan lossen. De ontharder komt er vooral vanwege de apparaten en schoonmaak en dan is zo min mogelijk kalk fijn. Dat is het ook voor mijn espressoapparaat, maar voor de koffie wil ik echter nog wel wat kalk overhouden en daarom meng ik nu RO en kraanwater 50/50. Hetzelfde geldt voor mijn aquaria, waar nu puur kraanwater in gaat. Dat mag op zich best wat zachter, maar niet veel "zouter¨. Hoe pakken jullie dit soort zaken aan?

Daarnaast wil ik de ontharder in de kelder zetten, waar ook de watermeter zit, maar daar zit geen rioolaansluiting. Die zit in de keuken, die wel aan de kelder vast zit. Moet er dan een pomp tussen of kan dat op waterdruk overbrugd worden? Afstand van de vloer van de kelder tot de bovenkant van de keukenvloer zal zo'n 2 meter zijn.

En tot slot: Maakt Clack of BNT veel verschil?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:06
Ik zag net toevallig via de clackreader dat het water in mijn LESS-15 hoger staat dan het zout, wat ik raar vond aangezien ik hem twee weken geleden helemaal gevuld heb en er maar 2x gespoeld is.

Even gaan kijken en het water staat idd heel hoog, en in de vlotter buis nog wat hoger dus denk dat het al door de overloop is gegaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37rUbAwA_QQhM_mAFDzlJAp9OTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gdWRonwFpbyuwzvsrMHdZCAY.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe los ik dit op? Of is er een kans dat het eenmalig niet gewerkt heeft?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TheMystery
Handmatig een regeneratie starten en kijken of het water zakt tijdens de brine stap
Zoniet zit het balletje misschien vast onderin. Dan dien je de vlotterbuis eruit te halen om te inspecteren.
Ligt de pekelslang niet los of zit die niet vast in de vlotterbuis? Dan komt er enkel water in en niet uit.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-10-2026 20:10 ]

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:06
AUijtdehaag schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 20:08:
@TheMystery
Handmatig een regeneratie starten en kijken of het water zakt tijdens de brine stap
Zoniet zit het balletje misschien vast onderin. Dan dien je de vlotterbuis eruit te halen om te inspecteren.
Ligt de pekelslang niet los of zit die niet vast in de vlotterbuis? Dan komt er enkel water in en niet uit.
Even handmatig gestart zag wel wat bubbeltjes maar na een paar min zag ik weinig verschil, toen even vlotterbuis paar keer klein beetje omhoog gedaan en weer omlaag ( niet te hoog zodat er geen zout onder kwam) in de hoop dat het los kwam en hierna zakte het water weer snel.
Water tot de helft eruit gelaten ongeveer en hierna een nieuwe regeneratie gestart.

Hopelijk blijft ie het nu weer een tijdje werken.

[ Voor 3% gewijzigd door TheMystery op 05-10-2026 20:32 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:57
Psychokiller schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 20:31:
Wij zijn ons aan het oriënteren op een waterontharder en proberen eerst te bepalen of plaatsing in onze situatie praktisch haalbaar is.

Het water komt bij ons binnen in een kleine put/ruimte. De meterkast heeft geen wateraansluiting en er lijkt geen toegankelijke kruipruimte aanwezig te zijn. Daarom lijkt plaatsing van de waterontharder in deze put het meest logisch.

De beschikbare ruimte is ongeveer 50 cm breed, 65 cm lang en 60 cm diep. Op dit moment is daar geen stroom en geen afvoer aanwezig.

Wel zit de meterkast op ongeveer 1,5 meter afstand, dus stroom zou daarvandaan waarschijnlijk aangelegd kunnen worden. Op ongeveer 2 meter afstand zit buiten een regenpijp, waardoor we ook kijken of daar een geschikte afvoer gerealiseerd kan worden.

We hebben al iemand die het eventuele kluswerk kan uitvoeren. Onze vraag is daarom vooral:

Komen we er in principe mee weg om in deze put stroom en een geschikte afvoer aan te leggen, zodat daar vervolgens een waterontharder geplaatst kan worden? Of zijn er nog andere zaken waar we vooraf rekening mee moeten houden?

Denk bijvoorbeeld aan:

- minimale benodigde ruimte rondom de ontharder;
- bereikbaarheid voor zout bijvullen en onderhoud;
- eisen aan de afvoer van het regeneratiewater;
- vocht/ventilatie in zo’n put;
- eventuele terugstroombeveiliging of andere vereisten in de waterleiding.

We zijn met twee volwassenen en één kind, dus het gaat niet om een uitzonderlijk grote capaciteit.

Ik hoor graag of iemand een vergelijkbare situatie heeft gehad en waar we vooral op moeten letten voordat we een ontharder laten plaatsen.
[Afbeelding][Afbeelding]
Deze situatie zou ik ook eens kijken naar TAC technologie, bijvoorbeeld Watts Oneflow.
Geen stroom, geen afvoer, niet maandelijks zout bijvullen, alleen maar tweejaarlijks een patroon wisselen.
Haalt de kalk er niet uit, maar wel bewezen effectief.

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21:55
Erwin186 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 12:26:

Tja, wat is beter.. microplastics of ~70 milligram natrium per liter water via onthard water. Borstvoeding bevat ~0,15 gram natrium per liter en daar hoor je niemand over.

Heeft iemand hier nog een goede tip voor een onthardings-testset die makkelijk verkrijgbaar is? Ik zie de laatste tijd meer aanslag, niet enkel het restdeeltje overige zouten. Teveel discutabele dropship rommel bij de welbekende grote webshops...

• gjcvro
Kameelstok schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 21:10:
[...]

Tja, wat is beter.. microplastics of ~70 milligram natrium per liter water via onthard water. Borstvoeding bevat ~0,15 gram natrium per liter en daar hoor je niemand over.

Heeft iemand hier nog een goede tip voor een onthardings-testset die makkelijk verkrijgbaar is? Ik zie de laatste tijd meer aanslag, niet enkel het restdeeltje overige zouten. Teveel discutabele dropship rommel bij de welbekende grote webshops...
Sera testset bij de gemiddelde koi / aquarium zaak?

• Psychokiller
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
pekelveld schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 22:28:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier is alles ook in de meterput ingebouwd. Ik heb de kop op de cilinder een kwartslag gedraaid, want de put is te smal om de slangen aan de achterzijde in en uit te laten gaan. Het aflezen van het paneel is nu wat onhandig, maar dat doe je toch bijna nooit.

Stroom loopt via de meterkast. Dus geen stopcontact in de put, maar een mantelbuisje van put naar meterkast, met daar doorheen stroom en p1 watermeter-meter.

In de put heb ik verder nog een verdeler geplaatst om het water naar meerdere ruimtes te splitsen.

Oorspronkelijk had ik een deel uit de omranding van het vloerluik gezaagd (was toch al verrot). Ik kreeg de bak er anders niet in. Inmiddels heb ik de omranding en het luik vervangen.

Afvoer gaat het riool in in de kruipruimte.

Past allemaal precies en werkt prima!
Thanks voor de foto's! Oogt lekker compact zo, mooi dat het zo past. Welk systeem is dit?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:57
Kameelstok schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 21:10:
[...]

Flesvoeding/poeder is expres ook op hetzelfde niveau als borstvoeding gezet.
30-40% extra is wel een "behoorlijke" aanslag op niet volledig ontwikkelde niertjes.

Als je dan toch met microplastics bezig bent: (Evian) glazen flessen.
Of inderdaad voor de bypass of bij de buren :P

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:41
Ik ben al sinds gister opzoek naar hoe het nou zit met waterontharders en boilers. Het waarom achter deze zoektocht, 2 weken terug begon onze boiler tesy modeco 150 liter te lekker op een gekke plek. Lang verhaal kort ding is 4 jaar geleden geplaatst monteur heeft via zijn leverancier waar hij toen veel voor werkte geregeld dat ze dit bekende probleem kwamen oplossen.

Gister middag kwam de beste man langs en begon zijn onderzoek en keek al vreemd op waar het water vandaan kwam. Uiteindelijk werd de boiler leeg gemaakt en open. Wat bleek heel de boiler is veroest, anode is afgerboken, diverse plekken scheurtjes en de hele emaile laag is eraf... De monteur had dit nog nooit gezien, hij heeft naar kantoor gebeld en na wat heen en weer vragen. Kreeg mijn waterontharder die naar dh0 staat de schuld. Die zou agresief water maken en na de anode aan de rest zijn begonnen....

Dat deze boiler niet goed meer is zie ik ook wel maar vind het verhaal bijzonder, waar ik me vooral zorgen over maakte is de Nibe s1255-12 warmtepomp met RVS boiler vat (wat ik zo kan vinden zit ik daar wel goed). Die vervangen is niet grappig zeg maar.

Contact gehad met Hydrotense waar de ontharder vandaan komt en maar even gaan mengen met rest hardheid en een druppel test besteld om naar dh 3 te gaan. Better safe than sorry.

Hier iemand deze ervaring? Ik lees moet kunnen en ik lees dh0 is de dood aan alles wat je in je huis hebt...
Pagina: 1 ... 135 136 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.