Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 133 134 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:36
BoschR schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:36:
[...]

De geforceerde / hygiëne regeneratie staat standaard op 10 dagen begrijp ik. Het kan dus zo zijn dat er nauwelijks water is verbruikt en dan is het zonde inderdaad..

Deze is wellicht wat te ruim met als nadeel teveel water+zout verbruik. Wat zijn de nadelen als de water ontharder iets te krap is? De 32 is waarschijnlijk prima voor nu, maar wellicht later iets te krap?
Verbeter me als ik het fout heb, want ben niet de expert op waterontharders.
Hij gaat dan dus juist vaker moeten regenereren. Dus vaker herrie, meer waterverbruik bij het spoelen.
Als hij zo krap is dat hij echt verzadigd is en je moet nog regenereren dan heb je dus een tijdje niet volledig onthard water, aangezien regenereren vaak ingepland is op gezette tijden

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:44
Farabi schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:02:
[...]

Aha, 'vergaarbak'. Ik wist niet eens dat het woordje bestond. Dat begint erop te lijken inderdaad :P
Je kent de uitdrukking "Een vergaarbak van ellende" niet? 8)

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Mijn LESS-15 begint nu opeens te regeneren. Om 21.30 's avonds. Dat zou hij toch helemaal niet moeten doen?

[ Voor 102% gewijzigd door posttoast op 12-06-2026 21:50 ]

omniscale.nl

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Nu online

Shiro

Serenity

Ik ben aan het oriënteren op een waterontharder en neig sterk naar een AQMOS Flex (Diamond). Ik lees dat de Diamond de betere ventiel heeft, alleen wat betekent dat in praktijk? Gaat de Diamond jaren langer mee en wat betekent dat voor mij als ik de ontharder 10 jaar verwacht te gebruiken en wat mag ik verwachten qua levensduur?

Daarnaast zit ik te twijfelen over de Flex 10 of Flex 15 qua capaciteit. De 15 is zal zeker genoeg zijn, maar de 10 lijkt niet genoeg te zijn als ik de calculator gebruik (150m3), alleen hoe moet ik capaciteit opvatten, 3.200L bij 7.5dH. Betekent het dat ik dan van 7.5dH naar 0dH kan ontharder en het geschikt is voor 3.200L? Ik lees ook dat men een ontharder niet tot 0 instellen maar vaak 2dH? Betekent het dan dat het veel meer is dan 3.200L als ik maar tot 2dH onthard? En wat is gangbaar resthardheid? Met balans in wat handig is en zo min mogelijk kalk of makkelijk kalk schoonmaken.

@AQMOS Is het mogelijk een indicatie te geven hoelang we zouden moeten wachten voor installatie (Zuid-Holland) als we volgende week bestellen?

Tot slot een algemene vraag, ik heb ook een offerte bij Boshuis opgevraagd, tot mijn schrik was dat bijna 2300 euro incl installatie, is er iemand die mij kan uitleggen wat nou hun waterontharder zo speciaal maakt dat het 1800 kost en een Flex-15 zelfs diamond variant nog niet eens de helft kost?

Juniper RWD

Pagina: 1 ... 133 134 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.