Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 132 133 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-05 09:00

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
posttoast schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:12:
Ik heb hier nu een paar weken een LESS-15 van Aqmos staan. Na wat opstartproblemen (een defecte vlotter waardoor de boel overstroomde) die netjes door Aqmos zijn opgelost (ik heb nu een andere vlotter) lijkt het allemaal prima te werken (hoewel ik in alle eerlijkheid toch nog geregeld even in de meterkast kijk of de boel nog wel droog is).

Nu ben ik een beetje in het onderhoud gedoken en ik word eigenlijk niet helemaal wijs uit de informatie op de site van Aqmos. Er staat onder anderen dan ik elke 3-4 maanden het zout moet bijvullen en er direct harsreiniger bij moet doen. Da's prima, maar giet ik de harsreiniger gewoon over het zout heen? Of moet ik het zout er eerst uithalen?

Daarnaast lees ik her en der dat het zout boven het water uit moet staan. Dat is bij mij echt niet het geval:

[Afbeelding]

Bovendien lijkt het relatief weinig zout wat er nu in zit, terwijl er al een hele zak in is gestopt door de monteur. Ga ik nu al moeten bijvullen? Op de site van Aqmos staat "Je bent pas echt te laat met bijvullen als je geen zout meer ziet", maar dat voelt een beetje kort door de bocht. Of is het de bedoeling dat ik zelf in de instellingen van het apparaat ga kijken wanneer de volgende regeneratiecyclus is? Kan dat überhaupt?

Een hoop vragen, maar van mij vooral de conclusie dat dit niet het type apparaat is dat je aansluit om er vervolgens nooit meer naar om te hoeven kijken ;) (en nu had ik dat ook niet verwacht, maar ik krijg toch wel sterk het gevoel dat ik het een beetje onderschat heb)
Je bent te laat als het waterniveau boven het zoutniveau zit.
Bedankt voor de opmerking, ik heb het aangepast op de website.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:04
AQMOS schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:00:
[...]

Je bent te laat als het waterniveau boven het zoutniveau zit.
Bedankt voor de opmerking, ik heb het aangepast op de website.
Okido :)

Ik ga vanavond die handmatige regeneratie doen. Nog even voor de zekerheid: volgens mij moet ik de reiniger in de vlotter gieten en niet over het zout heen, klopt dat?

omniscale.nl

• AQMOS

AQMOS

jasperv91 schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:14:
Hoi allemaal,

In onze huidige woning hebben wij een AQMOS LESS-20 waterontharder. Deze bevalt op zich goed, maar in onze nieuwe woning lopen we tegen een praktisch probleem aan: de meterkast is simpelweg te klein om de ontharder daar te plaatsen.

Ik begrijp dat de LESS-20 sowieso niet echt als “meterkastmodel” wordt gezien , dus dat maakt het extra lastig.
Mijn vraag is eigenlijk: hoe zouden jullie dit aanpakken?
Of is het in de praktijk gewoon beter om deze te verkopen en een compactere/meterkast-geschikte waterontharder aan te schaffen?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en wat jullie in een vergelijkbare situatie hebben gedaan.
Je kan de drukfles uit de behuizing slopen. Voetje er onder. Losse zoutbak er naast en instellen naar de instellingen van een LESS-15.

(Voor capaciteit van een LESS-20 zijn de meterkast zoutbakjes simpelweg te klein)

Vraag naar:
- Drukflesbasis voor LESS-20
- BTR-25 zoutbak
- Eventueel andere injector (V3010-1B bruin uit mijn hoofd)

• AQMOS

AQMOS

posttoast schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:03:
[...]

Okido :)

Ik ga vanavond die handmatige regeneratie doen. Nog even voor de zekerheid: volgens mij moet ik de reiniger in de vlotter gieten en niet over het zout heen, klopt dat?
Klopt! Beste plek is in de vlotterbehuizing. Dit simpelweg zodat het niet in het zout trekt.

• tons64
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-05 21:40
QuestionMarc schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 00:34:
Inmiddels heb ik hier 2 maanden een LESS-15 in gebruik, en had in het begin last van een overstromende zoutbak. Dat was opgelost met een nieuwe regelunit. Maar vandaag keek ik na de regeneratie en ja hoor: weer de bak tot de rand gevuld met water en dus weer zout water achter de ontharder op de vloer. Ik had er voor de zekerheid een kleine jerrycan achter staan en die was voor de helft gevuld.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Want volgens de AQMOS helpdesk zou dit vrijwel nooit moeten voor komen en sluiten ze het overloopje vaak niet eens aan.
Ik word in ieder geval nog niet heel erg blij van dit apparaat als hij zo onbetrouwbaar lijkt te zijn.
Ik heb sinds begin maart een LESS-15. In het begin leek het goed te gaan maar onlangs een flinke overstroming gehad. Standaard wordt de overloop niet aangesloten wat op zijn minst vreemd is. Om het overstromen op te lossen moet er een monteur langs komen.

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-05 15:19
Gisteren heeft hij opnieuw geregenereerd. Water niveau is nu tot ongeveer de helft van de bak gebleven. Ik heb er maar een 10L emmer achter gezet voor de zekerheid. Maar inderdaad: als men dit standaard niet aansluit dan heb je toch echt een groot probleem als het overstroomt. Het is niet alleen water maar ook enorm zout wat ontzettend lastig te verwijderen is.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:32
QuestionMarc schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:01:
Gisteren heeft hij opnieuw geregenereerd. Water niveau is nu tot ongeveer de helft van de bak gebleven. Ik heb er maar een 10L emmer achter gezet voor de zekerheid. Maar inderdaad: als men dit standaard niet aansluit dan heb je toch echt een groot probleem als het overstroomt. Het is niet alleen water maar ook enorm zout wat ontzettend lastig te verwijderen is.
Als het goed is is het toch redelijk vers water? Het zoute water is grotendeels gebruikt voor het spoelen, en bij het aanvullen loopt hij pas over, denk ik?

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-05 15:19
Nee het is juist superzout water omdat het door de bak gaat. Ik heb er in die 2 maanden al 2x25 kg zout doorheen gejaagd door die lekkages.

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:45
Voor de amysoft gebruikers, waar staat bij jullie de hardheid op ingesteld? Bij mij op 10 en amysoft geeft aan dat de ontharder dit zelf regelt. Mijn gevoel zegt dat er meer te behalen valt.

• Aquaman
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06:22
Deef_K schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:26:
Voor de amysoft gebruikers, waar staat bij jullie de hardheid op ingesteld? Bij mij op 10 en amysoft geeft aan dat de ontharder dit zelf regelt. Mijn gevoel zegt dat er meer te behalen valt.
Beste @Deef_K ,
Amysoft waterontharders zijn in feite afgeleiden van Ecowater Systems en die hebben normaal gezien aan de bypass een ingebouwde restwaterregeling. Dit is op de nieuwere modellen een vlinderschroef, op de oudere modellen een kleine schroefregeling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUkMVKBcuh7I8v3l7dCwFtSDYbI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zhsCVKHC3HnezAOGRHV9mW6Q.png?f=fotoalbum_large
Door de vlinderschroef dicht te draaien (in wijzerzin), sluit je de resthardheidsregeling volledig af en heb je zacht water van 0°dH.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:45
Aquaman schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:51:
[...]

Beste @Deef_K ,
Amysoft waterontharders zijn in feite afgeleiden van Ecowater Systems en die hebben normaal gezien aan de bypass een ingebouwde restwaterregeling. Dit is op de nieuwere modellen een vlinderschroef, op de oudere modellen een kleine schroefregeling.
[Afbeelding]
Door de vlinderschroef dicht te draaien (in wijzerzin), sluit je de resthardheidsregeling volledig af en heb je zacht water van 0°dH.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman
Wat doet de knop hardheid op het display dan? Deze kan je met pijltje boven en beneden instellen 😅

Edit: al gevonden. Dit is de hardheid van het harde water.

[ Voor 3% gewijzigd door Deef_K op 25-04-2026 11:01 ]

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:09
Op 13 april heb ik, na al jullie positieve ervaringen, akkoord gegeven bij Aqmos op de aanschaf en installatie van een R2D2. Sindsdien verloopt de communicatie echter moeizaam. Na een radiostilte van 11 dagen ontving ik een installatievoorstel dat helaas niet schikte. Ik heb hier afgelopen vrijdag rond het middaguur direct (binnen 10 minuten) op gereageerd met alternatieve data, maar wacht sindsdien wederom op een reactie.

Deze respons snelheid wekt nog niet zo veel vertrouwen. Plus dat ik nu een beetje bang wordt van die overstromende zoutreservoirs in m'n net opgeleverde nieuwbouwwoning. Hoop dat dit een LESS dingetje is en niet de R2D2.

Maar we houden moed en wachten vol smart af.

[ Voor 3% gewijzigd door KerstRunner op 29-04-2026 20:08 ]

• L. Ende
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 14-05 14:21
Wij zijn in het bezit van een waterontharder van Crown. Is een uitvoering met zoutblokken van 2x4kg. Sinds 2 maanden verbruikt deze plots veel zout. Vervang nu elke 2 weken een zoutblok. Iemand een tip wat hier aan te doen of een adresje van een monteur die dit zou kunnen oplossen? Heb Aquacell al gebeld maar die zeggen het apparaat niet te kennen obv het serienummer dus ook de Aquacell-kloon niet. Apparaat is nu 7 jaar oud en werkte tot nu toe probleemloos.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@L. Ende
Vreemd dat ze de producten niet kennen van Harvey Crown?
Valt allemaal onder dezelfde culligan group.

Blijft hij wellicht hangen in spoelen?

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-04-2026 17:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• L. Ende
Nee, de watermeter staat stil en ik hoor niets

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-05 11:13

Geckoo

Good news, everyone!

komen in dit topic ook aanbiedingen voor het zout (zelfs in bulk) als ik zoek op aanbieding / pallet dan komt er weinig terug.

OF hebben jullie vaste adressen waar je wat haalt?

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Tja, zout koop ik niet zo vaak. Laatste keer was twee jaar geleden en dat was een aanbieding bij Welkoop. Geen idee hoe ik toen op die aanbieding gekomen was, was eerder toeval denk ik :p

March of the Eagles

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

Wij halen het eens in de zoveel tijd bij de Hornbach.

Mijn reviews al gezien?

• Manotje90
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-05 13:47
Hi,

Binnenkort installeer ik eindelijk mijn Less 15 waterontharder. Ik woon in het buitengebied, Brabant Water. Het leidingwerk in huis is vorig jaar al aangelegd, dus de ruimte is beperkt, maar ik wil het nu wel in één keer goed afmaken. Via de handleiding kwam ik bij de optionele Aqmos terugspoelfilter met drukregelaar (automatisch) maar daar hangt een stevig prijskaartje aan.

Ik twijfel over de meerwaarde van deze optionele componenten en zoek jullie advies:
- Sedimentfilter: Heeft dit echt meerwaarde, of is het sediment minimaal?
- Zijn er Tweakers die een 'dom' filterhuis hebben voorzien van een elektrische kogelkraan aangestuurd via
- Home Assistant voor een automatische backwash?
- Drukregelaar: Mijn druk schommelt tussen 2 en 4 bar. Is een drukregelaar in deze situatie echt een upgrade voor de Quooker Cube, of is die 4 bar stabiel genoeg?

Ik hoor graag jullie ervaringen over de noodzaak van deze extra's in de praktijk!

• L. Ende
AUijtdehaag schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:10:
@L. Ende
Vreemd dat ze de producten niet kennen van Harvey Crown?
Valt allemaal onder dezelfde [url="https://culliganinternational.com/company/brands"]culligan group.[/
Aquacell/culligan houdt zich van de domme en doet net of ze het apparaat niet kennen. Zelfs als ik een serienummer van een bestaande aquacell HW 1400 doorgeef, zegt het ze niets en Harvey Crown hebben ze geen enkel idee wat dat is………
Denk dat ik maar een nieuwe gaan aanschaffen maar uiteraard niet bij aquacell :-(

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-05 20:43

ViezeVis

Sample Text

Weet iemand of een waterontharder geschikt is voor grondwater installaties? In principe wordt dit water gebruikt als drinkwater en is ook “schoon” maar het zal anders zijn dan kraanwater van het waterbedrijf.

Net ff getest met de druppel test maar met 20 druppels kwamen er pas groentinten in de test naar voren :+

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• MoniqueEnFrance
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13-05 23:16
Ook ik ben mij aan het oriënteren op een waterontharder.

Ik heb bij verschillende bedrijven opgevraagd welke waterontharder ik nodig heb en ook ik weet het inmiddels niet meer. :?

Mijn situatie; jaar verbruik ca 60m3, 1 persoonshuishouden, laatst gemeten hardheid 76°f.
Enorm hard vergeleken met de water hardheid in Nederland, ik woon in Frankrijk.

Ik heb voldoende ruimte om een groot formaat te plaatsen, ik heb zelfs geen meterkast..
Garantie termijn is redelijk bepalend, niet omdat ik er gebruik van kan maken, alhoewel AQMOS mij inmiddels ook in Frankrijk te koop is aangeboden, maar vooral omdat ik hoop dat lange garantie ook meer garantie geeft op een technisch en kwalitatief goed apparaat.

Op dit moment gaat mijn interesse uit naar
AQMOS-LESS-20
Sea Breeze Whale 25 liter
NWF DUO30 High End 2.0

Waarvan
AQMOS verre weg het goedkoopst is.
Sea Breeze, het meest compleet lijkt te zijn, maar waar de eigenaar aangaf dat zijn apparaten 1x per 14 dagen regenereren bij onvoldoende waterverbruik, terwijl ik lees dat 6 a 7 dagen geadviseerd wordt..

Ik lees graag jullie overwegingen in deze!
Geld speelt wel een rol, maar als duurder echt veel beter is dan ga ik daarvoor..

• IKON
  • Laatst online: 08-05 09:45
No Hands schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:02:
Om maar weer eens een positief geluid vanuit de andere hoek te geven, onze Aquacell draait ook alweer maanden probleemloos, stroomloos en geluidloos en slikt al het zout wat erin gaat.
Gebruiken jullie de blokken van Aquacell zelf?

• IKON
  • Laatst online: 08-05 09:45
Alles naast elkaar gezet en wij denken aan een Aquacell ontharder. Zijn er mensen die wat ervaringen willen delen? Ik vraag me nog af of duo handiger is om te plaatsen, maar ik zou niet weten welke dan en de Aquacell is tegenwoordig vrij klein en goed te plaatsen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:00
IKON schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:53:
[...]

Gebruiken jullie de blokken van Aquacell zelf?
Onder andere

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13-05 10:57
Sinds dit voorjaar heb ik een EMhub 15L waterontharder geïnstalleerd, maar ik heb het vermoeden dat het systeem niet goed werkt. Ondanks waterverbruik in huis blijft de teller op het display onveranderd.

De situatie:
  • Installatie: Geplaatst achter een eigen bypass van drie kogelkranen.
  • Instelling: Op basis van mijn waterhardheid (5,6 dH) heb ik de ontharder ingesteld op een capaciteit van 8000 liter (gebaseerd op de handleiding)
  • Status op display:
    • Systeem Modus: (A-03) DF Intelligent
    • Beschikbaar water: 8000L
    • Debiet: 0.0 LPM (ook tijdens waterafname)
Het probleem: Ik zou verwachten dat de teller van 8000 liter langzaam terugloopt naar 0 om vervolgens een regeneratie te starten. De teller blijft echter vaststaan op 8000 liter. De bypass-schuif op de ontharder zelf kan ik heen en weer schuiven, maar staat uiteraard op 'Service'.

Wat ik zelf al heb gecontroleerd:
  • De bypass-kranen staan goed open richting de ontharder (zie foto, en bij handmatige regeneratie spoelt hij ook gewoon).
  • De schuif op de ontharder zelf staat niet in bypass-stand.
  • Er is geen lekkage zichtbaar.
Mijn vragen:
  1. Zie ik een instelling over het hoofd in de DF Intelligent modus waardoor de flowmeter niet geactiveerd wordt?
  2. Kan het zijn dat de flowmeter/impeller in het apparaat blokkeert of niet goed is aangesloten (kabeltje)?
  3. Zijn er EMhub-gebruikers die dit herkennen of tips hebben voor verdere troubleshooting?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgbgSs_5q5o6uMJ4TNdgcqekqJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZ8HropgdmABwnztAgR70cJx.jpg?f=fotoalbum_large

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

ViezeVis schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:16:
Weet iemand of een waterontharder geschikt is voor grondwater installaties? In principe wordt dit water gebruikt als drinkwater en is ook “schoon” maar het zal anders zijn dan kraanwater van het waterbedrijf.

Net ff getest met de druppel test maar met 20 druppels kwamen er pas groentinten in de test naar voren :+
@AQMOS hebben jullie tips?

• woltingb
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-05 10:49
Mijn DigiSoft DS-1200 HE Plus waterontharder geeft sinds enige tijd de melding ‘servicetips 0 dagen’ en piepje. V De ontharder lijkt gewoon zijn werk te doen. Nalopen van de instellingen, in- en uit schakelen van de ontharder heeft geen effect. De handleiding en website beschrijving de melding niet.en van de fabrikant nog geen reactie ontvangen.

Wie heeft suggesties hoe is dit op te lossen?

Dank voor het meedenken!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

woltingb schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:15:
Mijn DigiSoft DS-1200 HE Plus waterontharder geeft sinds enige tijd de melding ‘servicetips 0 dagen’ en piepje. V De ontharder lijkt gewoon zijn werk te doen. Nalopen van de instellingen, in- en uit schakelen van de ontharder heeft geen effect. De handleiding en website beschrijving de melding niet.en van de fabrikant nog geen reactie ontvangen.

Wie heeft suggesties hoe is dit op te lossen?

Dank voor het meedenken!
Wat ik zo lees in de handleiding zal dat een servicemelding zijn dat het tijd is voor onderhoud. Dus melding zal weg te halen zijn met, logischerwijs laten uitvoeren van onderhoud, en anders waarschijnlijk een knopcombinatie of ergens een (verborgen) menu instelling.
6.1 Onderhoud
Voor de optimale werking van uw waterontharder, de verlenging van de levensduur en
ter bevordering van veilig drinkwater adviseren wij u om jaarlijks onderhoud uit te laten
voeren.
Tijdens een onderhoudsbeurt worden de onderstaande werkzaamheden uitgevoerd:
- Meting van de waterkwaliteit op de ingestelde uitgaande hardheid (°dH).
- Controle van aansluitingen op waterontharder.
- Reinigen en/of vervangen van alle vitale onderdelen.
- Updaten van het besturingssysteem.
- Inwendige reiniging met behulp van biologisch afbreekbare harsreiniger.
- Bijvullen van zoutreservoir.
- Complete test van alle spoelfases.
U kunt tijdens een onderhoudsbeurt direct bij onze servicemonteur TopZout aanschaf-
fen. Wij nemen contact met u op voor het inplannen van een onderhoudsbeurt.
6.2 Garantie
Bij jaarlijks uitgevoerd onderhoud door Fegon Waterbehandeling en gebruik van het
voorgeschreven TopZout heeft u recht op tien jaar all-in garantie (voorrijden, arbeid, en
onderdelen). Het jaarlijks onderhoud vindt alleen plaats in Nederland.*

Mijn reviews al gezien?

• No Hands
L. Ende schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:02:
Wij zijn in het bezit van een waterontharder van Crown. Is een uitvoering met zoutblokken van 2x4kg. Sinds 2 maanden verbruikt deze plots veel zout. Vervang nu elke 2 weken een zoutblok. Iemand een tip wat hier aan te doen of een adresje van een monteur die dit zou kunnen oplossen? Heb Aquacell al gebeld maar die zeggen het apparaat niet te kennen obv het serienummer dus ook de Aquacell-kloon niet. Apparaat is nu 7 jaar oud en werkte tot nu toe probleemloos.
is er niet iets in huis bijgekomen wat meer water verbruikt? iemand die ineens twee keer in de week in bad gaat? ik zou niet weten hoe er extra zout moet worden gebuikt als er geen extra water moet worden gebruikt namelijk.

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:06
Vorig jaar had ik klachten dat er soms echt zout water uit de waterleiding kwam zetten met de +/- 9 jaar oude Aquacell.
Na wat gedoe met afspraken kwamen ze eindelijk langs en bleek er volgens mij een afdichting te zijn gescheurd oid. Sindsdien geen last gehad. Ik heb 170 euro mogen aftikken aan voorijkosten en uurtarief.

Mocht ik er bij een verbouwing bij kunnen denk ik er over om de waterkraan in de keuken en de buitenkraan (met automatische beregening van tuin) af te koppelen vóór de Aquacell. Ik ben namelijk gezond kritisch over mogelijke verontreinigingen door een apparaat in de drinkwaterleiding. En de planten hebben geen ontharding nodig.

Of ik haal de ontharder helemaal weg. Zojuist ben ik er nog even ingedoken. Ten tijde van installatie (door vorige bewoner) is er door het drinkwaterbedrijf een centrale ontharder geplaatst. Daardoor is het van zeer hard naar +/- 7dH gegaan. Op mijn vorig adres zonder centrale ontharder was de Aquacell wel echt een duidelijke verbetering!

• AQMOS

AQMOS

ViezeVis schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:16:

Moet in principe kunnen, maar dan moet de DLFC vervangen worden naar een grotere zodat het aggresiever water langs het hars kan spoelen. Op die manier backwash je het ijzer weg.

Ook moet de waterontharder dan niet tot de rand gevuld zijn met hars, anders is er geen ruimte voor backwashen.

Daarnaast kan het geen geoxideerd ijzer opnemen.

• AQMOS

AQMOS

m_rick schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:48:
Sinds dit voorjaar heb ik een EMhub 15L waterontharder geïnstalleerd, maar ik heb het vermoeden dat het systeem niet goed werkt. Ondanks waterverbruik in huis blijft de teller op het display onveranderd.

De situatie:
  • Installatie: Geplaatst achter een eigen bypass van drie kogelkranen.
  • Instelling: Op basis van mijn waterhardheid (5,6 dH) heb ik de ontharder ingesteld op een capaciteit van 8000 liter (gebaseerd op de handleiding)
  • Status op display:
    • Systeem Modus: (A-03) DF Intelligent
    • Beschikbaar water: 8000L
    • Debiet: 0.0 LPM (ook tijdens waterafname)
Het probleem: Ik zou verwachten dat de teller van 8000 liter langzaam terugloopt naar 0 om vervolgens een regeneratie te starten. De teller blijft echter vaststaan op 8000 liter. De bypass-schuif op de ontharder zelf kan ik heen en weer schuiven, maar staat uiteraard op 'Service'.

Wat ik zelf al heb gecontroleerd:
  • De bypass-kranen staan goed open richting de ontharder (zie foto, en bij handmatige regeneratie spoelt hij ook gewoon).
  • De schuif op de ontharder zelf staat niet in bypass-stand.
  • Er is geen lekkage zichtbaar.
Mijn vragen:
  1. Zie ik een instelling over het hoofd in de DF Intelligent modus waardoor de flowmeter niet geactiveerd wordt?
  2. Kan het zijn dat de flowmeter/impeller in het apparaat blokkeert of niet goed is aangesloten (kabeltje)?
  3. Zijn er EMhub-gebruikers die dit herkennen of tips hebben voor verdere troubleshooting?
Alvast bedankt voor het meedenken!

[Afbeelding]
Slangen niet verkeerd om?

Je kan de handleiding van de Runxin F79 opzoeken. Dat is het stuurventiel wat er op zit.

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

AQMOS schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:00:
[...]

Moet in principe kunnen, maar dan moet de DLFC vervangen worden naar een grotere zodat het aggresiever water langs het hars kan spoelen. Op die manier backwash je het ijzer weg.

Ook moet de waterontharder dan niet tot de rand gevuld zijn met hars, anders is er geen ruimte voor backwashen.

Daarnaast kan het geen geoxideerd ijzer opnemen.
Wat voor systeem zou je dan aanraden? Zou een CMX-model kunnen? Hangt denk ik ook af van het waterverbruik?

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10:26
Ook ik ben aan het overwegen een waterontharder aan te schaffen. Belangrijke zaken zijn:
Hardheid water 10.5 DH.
Verbruik 80m3 per jaar
Aarke drinkwater / koolzuurfles voor bruiswater
Regendouche
Moestuin met regelmatig water geven nodig
Installatie kan in de kelder, afvoer en watermeter en stroom aanwezig. Door aanwezigheid cv ketel vorstvrij.

Vragen / twijfels:
- Drinken uit een fles water met zelf toegevoegde koolzuur: is het verbruik van zout door de installatie van invloed op de smaak van het drinkwater ? Wat is wijsheid, een installatie die erg zuinig met zout is of maakt dat niet veel uit ?
- Is het slim om de keukenkraan voor drink/kookwater te bypassen ?
- In een offerte wordt er van alles bij geoffreerd. Een pomp, montageblok 1" met versnijding, bypassfunctie en bemonsteringskraan + verloop , ontsmettings- chloormodule 3/8" type EURO BNT voor installatie in de pekelleiding. Waar dient dit voor en is het slim om dit gelijk aan te schaffen ?
- Het nieuwe BRAUER badkamer sanitair : gaan die dit overleven of ga ik daar veel issues mee krijgen?

De offerte was van AQMOS maar sluit niet aan bij wat ik eigenlijk zoek, goed advies over een installatie die aansluit bij wat we willen. Vandaar de aanvullende vragen.

• No Hands
vrotogel schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:02:
Ook ik ben aan het overwegen een waterontharder aan te schaffen. Belangrijke zaken zijn:
Hardheid water 10.5 DH.
Verbruik 80m3 per jaar
Regendouche
Installatie kan in de kelder, afvoer en watermeter en stroom aanwezig. Door aanwezigheid cv ketel vorstvrij.

Vragen / twijfels:
- Drinken uit een fles water met zelf toegevoegde koolzuur: is het verbruik van zout door de installatie van invloed op de smaak van het drinkwater ? Wat is wijsheid, een installatie die erg zuinig met zout is of maakt dat niet veel uit ?
- In een offerte wordt er van alles bij geoffreerd. Een pomp, montageblok 1" met versnijding, bypassfunctie en bemonsteringskraan + verloop , ontsmettings- chloormodule 3/8" type EURO BNT voor installatie in de pekelleiding. Waar dient dit voor en is het slim om dit gelijk aan te schaffen ?
- Het nieuwe BRAUER badkamer sanitair : gaan die dit overleven of ga ik daar veel issues mee krijgen?

De offerte was van AQMOS maar sluit niet aan bij wat ik eigenlijk zoek, goed advies over een installatie die aansluit bij wat we willen. Vandaar de aanvullende vragen.
het zout is om je hars schoon te spoelen, dat komt niet in het water wat je drinkt. waarom zou je de keukenkraan bypasses als je daar uit drinkt?
moestuin lekker water geven met regenwater uit je ton of je buitenkraan waar dat water uitkomt buiten de ontharder houden. als je in de kelder plaatst, kun je dan je spoelwater van je harsfilter kwijt?

• vrotogel
Hoeveel water hebben we het over voor het spoelwater ? Kan ik dat in een grote emmer afvoeren ?

• No Hands
vrotogel schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:04:
Hoeveel water hebben we het over voor het spoelwater ? Kan ik dat in een grote emmer afvoeren ?
nee dat kan wel 15 of 20 liter zijn volgens mij, dat moet op een afvoer aangesloten worden.

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:48
Ik lees regelmatig dat mensen de tuin watergeven met hard water en dus een bypass hebben voor de buitenkraan. Waarom is dat, is onthard water ongezond voor planten, hebben die kalk nodig? Regenwater is toch ook kalkvrij?

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

vrotogel schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:04:
Bij mij is het 70 liter. Dat is wel een hele grote emmer

Hoi!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

koksie schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:35:
Ik lees regelmatig dat mensen de tuin watergeven met hard water en dus een bypass hebben voor de buitenkraan. Waarom is dat, is onthard water ongezond voor planten, hebben die kalk nodig? Regenwater is toch ook kalkvrij?
Omdat het zonde is om onthard water voor de tuin te gebruiken. Als je meer water gebruikt gaat hij ook sneller weer regenereren, kost dus ook meer zout.

Hoi!

• gjcvro
koksie schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:35:
Ik vul de vijver bij met water, zonder kalk is dat een recept voor een PH crash, en veel dode vissen. En onnodig om daar kalkvrij water te gebruiken, alleen voor het wassen van de auto is het fijn, maar daar heb ik weer een andere (nog betere) oplossing voor.

• AQMOS

AQMOS

ViezeVis schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:48:
[...]

Wat voor systeem zou je dan aanraden? Zou een CMX-model kunnen? Hangt denk ik ook af van het waterverbruik?
Heb je enige indicatie van de waterkwaliteit? Een analyse is natuurlijk het mooiste.

Denk dat een Clack kop in ieder geval wijsheid is in ieder geval, dus inderdaad CM/CMX.

Ecomix is ook het overwegen waard als het echt grondwater betreft met veel ijzer, mangaan, hardheid en evt ammonium.

• AQMOS

AQMOS

vrotogel schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:02:
Hardheid water 10.5 DH.
Verbruik 80m3 per jaar
Regendouche

Vragen / twijfels:

Een waterontharder heeft sowieso invloed op de smaak van het water, calcium en magnesium worden geruild voor natrium. Veel mensen proeven dit verschil.

Wat dit doet met de smaak in combinatie met koolzuur, geen idee. Ik drink alleen RO water uit onze DrinKing en gebruik de koolzuur functie alleen voor cocktails :)

• vrotogel
Ik denk toch maar even dat ik contact opneem met de leverancier. Ik lees nog niet alle antwoorden die ik graag wil hebben voor ik een besluit neem over aanschaf.

Inmiddels heb ik contact gehad en de meeste vragen zijn beantwoord. Blijft nog wel de vraag over de Brauer kranen maar dat kan wellicht beter in het badkamer topic.

[ Voor 34% gewijzigd door vrotogel op 13-05-2026 11:31 ]

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:48
AQMOS schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:00:
[...]

Een waterontharder heeft sowieso invloed op de smaak van het water, calcium en magnesium worden geruild voor natrium. Veel mensen proeven dit verschil.
Als ik het snel lees, krijg ik de indruk dat er staat dat de ontharder kalk uit het water haalt en ruilt voor natrium, waardoor het water zouter wordt. Dat is toch niet het geval?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@koksie
Zout is natriumcloride. (NaCl)

Natrium ionen (Na+) in het water is geur en (nagenoeg) smaakloos

@AQMOS Heb je een advies voor iemand die 2 jaar afwezig is en dus geen water gebruikt?
Ontharder afkoppelen en hars eruit halen en fles laten drogen? En bij terugkomst nieuw hars erin?

[ Voor 67% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-05-2026 16:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

AQMOS schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:54:
[...]

Heb je enige indicatie van de waterkwaliteit? Een analyse is natuurlijk het mooiste.

Denk dat een Clack kop in ieder geval wijsheid is in ieder geval, dus inderdaad CM/CMX.

Ecomix is ook het overwegen waard als het echt grondwater betreft met veel ijzer, mangaan, hardheid en evt ammonium.
Dankjewel, van die ecomix is een zeer goede toevoeging. Volgens mijn schoonouders hebben ze sowieso veel ijzer in het water. De metingen gaan ze proberen op te zoeken. Doen jullie op locatie ook een schouw? Kijken wat de mogelijkheden zijn, eventuele inspecties? Het is namelijk een oude boerderij. En ik denk niet dat het heel handig is om de waterontharder aan te sluiten op het gehele circuit maar slechts het woongedeelte. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik ook niet zeker weet of zij hun waterverbruik weten. Want, grondwater.

Ik heb zelf ook nog veel vragen. En probeer het e.e.a. vooraf ook duidelijk te krijgen. Maar een schouw op locatie zou misschien wel nuttig zijn.

• KerstRunner
Sinds vandaag een Aqmos R2D2-48 in gebruik incl. montage door Aqmos. Ik had het montageblok erbij besteld maar die vond de monteur onnodig, er zit immers een bypass op de waterontharder zelf zei hij. Montageblok kon hij van de bon halen. Ik vertrouw op zijn kennis.

Toen ik vroeg welke hardheid hij nu had ingesteld antwoordde hij 0dH. Dat was volgens hem het juiste om te doen.

Quooker verbiedt 0dH expliciet. Zij eisen mineralen in het water voor de instandhouding van de beschermlaag in het reservoir. Maar de monteur gaf aan dat Quooker dit vooral zegt omdat ze graag meer Quookers verkopen. Dat risico wil ik wel lopen, een Quooker vervangen kan ik nog wel lijden.

Het schijnt ook dat Bosch (vaatwasser) adviseert een resthardheid van boven de 3 dH. Bij 0 dH krijg je volgens Bosch glasscorrosie (witte waas) omdat het water mineralen uit je glazen trekt.

Maar ik heb ook een Mitsubishi Ecodan full-electric warmtepomp. Problemen daarmee liggen toch iets zwaarder op de portemonnee. Wat je leest over uitloging of ionische honger waarbij het water mineralen wil binden en die gaat "vreten" uit de metalen wanden en soldeerverbindingen van je apparaten baart toch zorgen.

Een minimale hoeveelheid kalk 3-4dH schijnt volgens al deze fabrikanten dus toch wel gewenst.

Ik weet even niet meer wat wijsheid is..

• KerstRunner
Nu voor mezelf besloten hem toch op 1dH te zetten. Lees ik in de handleiding dat geadviseerd word op het montageblok te mengen.. die had ik er bij besteld.. maar die vond de monteur van Aqmos overbodig..

• No Hands
gjcvro schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:20:
[...]

Ik vul de vijver bij met water, zonder kalk is dat een recept voor een PH crash, en veel dode vissen. En onnodig om daar kalkvrij water te gebruiken, alleen voor het wassen van de auto is het fijn, maar daar heb ik weer een andere (nog betere) oplossing voor.
Maar normaal vullen waterpartijen zich met regenwater gok ik, daar zit ook geen kalk in.

• No Hands
KerstRunner schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 00:55:
Sinds vandaag een Aqmos R2D2-48 in gebruik incl. montage door Aqmos. Ik had het montageblok erbij besteld maar die vond de monteur onnodig, er zit immers een bypass op de waterontharder zelf zei hij. Montageblok kon hij van de bon halen. Ik vertrouw op zijn kennis.

Toen ik vroeg welke hardheid hij nu had ingesteld antwoordde hij 0dH. Dat was volgens hem het juiste om te doen.

Quooker verbiedt 0dH expliciet. Zij eisen mineralen in het water voor de instandhouding van de beschermlaag in het reservoir. Maar de monteur gaf aan dat Quooker dit vooral zegt omdat ze graag meer Quookers verkopen. Dat risico wil ik wel lopen, een Quooker vervangen kan ik nog wel lijden.

Het schijnt ook dat Bosch (vaatwasser) adviseert een resthardheid van boven de 3 dH. Bij 0 dH krijg je volgens Bosch glasscorrosie (witte waas) omdat het water mineralen uit je glazen trekt.

Maar ik heb ook een Mitsubishi Ecodan full-electric warmtepomp. Problemen daarmee liggen toch iets zwaarder op de portemonnee. Wat je leest over uitloging of ionische honger waarbij het water mineralen wil binden en die gaat "vreten" uit de metalen wanden en soldeerverbindingen van je apparaten baart toch zorgen.

Een minimale hoeveelheid kalk 3-4dH schijnt volgens al deze fabrikanten dus toch wel gewenst.

Ik heb al tien jaar een ontharder met een quooker, wasmachine en een warmtepomp. Nooit geen klachten van geen enkel apparaat.

• KerstRunner
No Hands schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:04:
[...]

Ik heb al tien jaar een ontharder met een quooker, wasmachine en een warmtepomp. Nooit geen klachten van geen enkel apparaat.
Ook op 0dH?

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-05 21:23

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

KerstRunner schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 00:55:

Op het Mitsubishi Ecodan forum zijn er al die 7 jaar een ontharder gebruiken en nog niets aan de hand

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022 - Gardena smart city Selino 600

• gjcvro
No Hands schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:03:
[...]

Maar normaal vullen waterpartijen zich met regenwater gok ik, daar zit ook geen kalk in.
Open water <> Vijver.

• No Hands
het is een aquacell, daar is dat volgens mij niet in te stellen maar krijg je gewoon 0dh

Pagina: 1 ... 132 133 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.