Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 131 132 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• AJPH
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:30
Hallo, iemand bekent met/ ervaring met de waterontharders van just soft uit zeewolde? Prijsstelling lijkt goed, maar ik vind nihil achtergrondinfo over bedrijf (handelsnaam just clima) en product (merk, waar geproduceerd, door wie etc)

Dank vast!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:01
Evo X schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:48:
[...]

Hardop denkend:
Gaat dit niet om het 'CV' water ipv alleen het warme water uit de kraan?
Dit vul je niet regelmatig bij dus op het moment dat het wel zou moeten neem je 'even' hard water af door de ingebouwde bypass of externe bypass vd ontharder te gebruiken?
Veel waterontharders (zoals mijn Aqmos BMX) hebben achterop twee kraantjes waarmee je zo'n bypass al hebt.
Interessant. Want als je natuurlijk een losse bypass gaat maken voor je warme tapwater (dat uit de warmtepomp komt), is alleen je koude water nog onthard. Op dat moment vraag ik me af of een ontharder überhaupt nog nuttig is.

omniscale.nl

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:43
posttoast schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:54:
[...]

Interessant. Want als je natuurlijk een losse bypass gaat maken voor je warme tapwater (dat uit de warmtepomp komt), is alleen je koude water nog onthard. Op dat moment vraag ik me af of een ontharder überhaupt nog nuttig is.
Je warme water van je warmtepomp gaat niet door je warmtepomp. Die gaat door je SWW vat, waar het gescheiden is van de warmte kring uit de warmtepomp.

Die mag je dus sowieso achter de ontharder.
Ik heb de buitenkranen direct vanaf de watermeter en de rest van het huis via een technische ruimte voor een (toekomstige) ontharder. Het bij vullen kan dan bijvoorbeeld via de buitenkraan. (wat haast nooit hoeft, mijn vorige huis had ik 8 jaar de CV, nooit de verwarming hoeven bijvullen)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:01
Kodess schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:59:
[...]

Je warme water van je warmtepomp gaat niet door je warmtepomp. Die gaat door je SWW vat, waar het gescheiden is van de warmte kring uit de warmtepomp.

Die mag je dus sowieso achter de ontharder.
Ik heb de buitenkranen direct vanaf de watermeter en de rest van het huis via een technische ruimte voor een (toekomstige) ontharder. Het bij vullen kan dan bijvoorbeeld via de buitenkraan. (wat haast nooit hoeft, mijn vorige huis had ik 8 jaar de CV, nooit de verwarming hoeven bijvullen)
OK, dus eigenlijk niet zoveel aan de hand? Als je het CV/vloerverwarmingscircuit moet vullen, zet je gewoon even de bypass uit (in mijn geval bij de LESS even beide kraantjes dichtdraaien)?

omniscale.nl

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:43
posttoast schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:08:
[...]

OK, dus eigenlijk niet zoveel aan de hand? Als je het CV/vloerverwarmingscircuit moet vullen, zet je gewoon even de bypass uit (in mijn geval bij de LESS even beide kraantjes dichtdraaien)?
inderdaad. Maar goed, stel je moet bijvullen eens in de 8 jaar. Dan wordt de hardheid van je CV water niet opeens onder de 3. Dus na 16 jaar is je hardheid misschien te laag.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Pagina: 1 ... 131 132 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.