Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 125 126 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:30
AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:48:
@dft2
Misschien aan losse fles nemen? Die is wat smaller

https://www.aqmos.nl/shop...,3828,3829,3817,4565,4651

Nogmaals het harsbed mag niet bewegen (zit 80% vol met hars, de rest water erboven)
Beweging verstoord het bed, waardoor het hars gaat zweven en je verlies hebt van capaciteit.
Zoutvat is te breed in deze losse configuratie.

Ik kan de waterontharder wel op een plankje aan de zijmuur bevestigen, dan staat deze los van de vloer waarop de wasmachine staat.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@dft2
Er bestaan wel smalle zoutvaatjes
https://www.waterontharde...vaten/05092-zoutvat-rond/
Maar way overpriced voor een pvc pijp met vlotterconstructie.

Als de ontharder zelf erboven kan, kan je ook kijken naar een losse LESS fles (even navragen bij aqmos)
Dan heb je wat meer capaciteit eventueel (10 / 15 / 20 ltr hars)

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2025 18:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:30
AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:03:
@dft2
Er bestaan wel smalle zoutvaatjes
https://www.waterontharde...vaten/05092-zoutvat-rond/
Maar way overpriced voor een pvc pijp met vlotterconstructie.

Als de ontharder zelf erboven kan, kan je ook kijken naar een losse LESS fles (even navragen bij aqmos)
Dan heb je wat meer capaciteit eventueel (10 / 15 / 20 ltr hars)
Boven elkaar zou wel kunnen. Maar nog.even voor mijn begrip; wat is de reden om over stappen op een losse configuratie, is dat puur de bouwkwaliteit van de R2D2?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@dft2
De hoofdreden is dat je geen ontharder naast iets zet wat trilt.
Verstoring van het bed, en de bouwkwaliteit van de R2D2 (met name de kast zelf) is niet best.
Daarmee, wil je niet dat er iets kan gebeuren met een koppeling door de trillingen.

Dus los zoutvat en fles indien mogelijk lost die problemen op.

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
hoe sla ik de stappen over tijdens een regeneratie zodat ik direct bij de refill functie kom (laatste stap)? het was me niet helemaal duidelijk in de handleiding. aqmos less-20.

[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 05-11-2025 10:47 ]

• edddy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-11 22:34
Gisteren is bij ons een nieuwe waterontharder geplaatst — blij dat het gelukt is! 😊
Er was vooraf nog wat twijfel of alles zou passen, maar volgens de monteur was het geen probleem.

Toch even een vraagje voor de zekerheid: hij is geplaatst naast de meterkast. Ik ben zelf niet zo technisch, dus ik vroeg me af of dat gewoon mag (ook qua verzekering en veiligheid), of hoef ik me nergens zorgen over te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30_LXMKOhd9D9Psg5CuGtZHx4qM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4w8G09dQIETMuvOsBqWwkQB6.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZTP8M39PB3CzDNS1aoVYReVVeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JvLaPkQrvqegm0VX4fQl13Ad.jpg?f=fotoalbum_large

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-11 16:16
edddy schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:01:
Gisteren is bij ons een nieuwe waterontharder geplaatst — blij dat het gelukt is! 😊
Er was vooraf nog wat twijfel of alles zou passen, maar volgens de monteur was het geen probleem.

Toch even een vraagje voor de zekerheid: hij is geplaatst naast de meterkast. Ik ben zelf niet zo technisch, dus ik vroeg me af of dat gewoon mag (ook qua verzekering en veiligheid), of hoef ik me nergens zorgen over te maken?

[Afbeelding][Afbeelding]
Of het mag durf ik niet zeker te zeggen. Maar persoonlijk zou ik het iig niet wenselijk vinden.

Toch zegt mijn gevoel dat het niet mag. Toen wij gingen verbouwen heb ik ergens zo'n document van richtlijnen meterkast gevonden en de watermeter moet daar laag, nou zit dit daar ook in jouw situatie. Maar mijn gevoel zegt dat je water zo laag mogelijk wil hebben, omdat water altijd omlaag loopt bij een lekkage.

• wpee
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:04
Farabi schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:47:
hoe sla ik de stappen over tijdens een regeneratie zodat ik direct bij de refill functie kom (laatste stap)? het was me niet helemaal duidelijk in de handleiding. aqmos less-20.
Dat zou ik niet weten, Gisteren ook een LESS-20 geplaatst... ik was blij dat ik niet alleen de handleiding had maar ook de help functie via AQMOS.NL. De eerste keer inspoelen is niet fatsoenlijk beschreven in de manual. In de PDF manual staat in H5 dat er voor de helft zout tabletten in moeten.
Hier staat dat er eerst water in moet: https://www.aqmos.nl/klantenservice/installatie#Algemene-installatiehandleiding-voor-waterontharders
Uiteindelijk dus zout eruit.... water erin en dan (na 30 x proberen) kom je er achter dat je de rechterknop VAST MOET HOUDEN om de eerste keer Backwash, Brine, Rinse, Refill uit te laten voeren (dat gaat dan weer automatisch).
Kijk, uiteindelijk gaat het goed, maar de handleiding kan beter!!

Maar positief einde: hij werkt goed! van 13 dH naar 0 dH.
Tevreden, ik heb hem ook gekocht na de positieve recensies hier en door mijn prettige contact en hulp vanuit AQMOS.NL

• Aquaman
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:32
Farabi schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:47:
Beste Farabi,

Als je de 'regeneratieknop' ingedrukt houdt, start je een spoeling. (regeneratie)
Telkens je in een regeneratiefase zit en je even op deze knop drukt, gaat het toestel over naar de volgende cyclus.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

• Den Segg
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 05-11 21:25
Even een vraag aan de groep: ik heb sinds 4 maanden de Descale 1500 staan. Installateur heeft ‘m geplaatst en sindsdien zou alles moeten werken. Hoe kan ik dit echter controleren? De zoutvoorraad lijkt niet minder te worden en na het lezen van de handleiding lijkt er ook een afvoerslangetje (rechtsonder) te ontbreken… Gezien andere ervaringen met de installateur, heb ik zo mijn twijfels… 😅

Iemand advies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItDlBeUe23TpG__JJFWt42AUnjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kPb6JnhUsnmGOUdiFAlCjpf3.jpg?f=fotoalbum_large

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:13
Den Segg schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:13:
Even een vraag aan de groep: ik heb sinds 4 maanden de Descale 1500 staan. Installateur heeft ‘m geplaatst en sindsdien zou alles moeten werken. Hoe kan ik dit echter controleren? De zoutvoorraad lijkt niet minder te worden en na het lezen van de handleiding lijkt er ook een afvoerslangetje (rechtsonder) te ontbreken… Gezien andere ervaringen met de installateur, heb ik zo mijn twijfels… 😅

Iemand advies?

[Afbeelding]
Simpel druppeltestje kopen?

• Farabi
  • Niet online
Ik heb aan brabantwater gevraagd of er schade kan ontstaan als ik een drukverhoger installeer:

"als het op de juiste manier wordt aangesloten dan is dit vanuit ons geen probleem.

Wel is het mogelijk dat het schade aan apparaten zoals de ketel veroorzaakt, ik weet niet hoe de ketel hierop zal reageren.

Ook is het in theorie mogelijk dat er leidingen kapot kunnen gaan doordat er meer druk op komt te staan."

Ik ga het niet doen na dit bericht. De nadelen wegen zwaarder voor mij :)

[ Voor 81% gewijzigd door Farabi op 06-11-2025 11:00 ]

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:49
Den Segg schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:13:en na het lezen van de handleiding lijkt er ook een afvoerslangetje (rechtsonder) te ontbreken…
Inderdaad een druppeltester kopen, PS zoutvoorraad gaat niet heel snel (totdat je een tijd vergeet te controleren).
Dat afvoerslangetje is voor de overloop, als je vlotter een keer onverhoopt niet werkt.
Misschien denkt deze installateur dat het zijn tijd wel uit zingt, maar als je hem makkelijk naar de afvoer kunt leggen zou ik er zeker een slangetje aan doen ja.

• Aquaman
Den Segg schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:13:

Iemand advies?
Beste, Den Segg,

als je de aansluiting aangeduid met de rode cirkel bedoeld,Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPgJqeP_EBi8suXU85dt0Y32UyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kEsR18O0avUERKmm8MBQWurg.jpg?f=fotoalbum_large
dat is de overloop van de zoutbak.
Dit kun je eventueel aansluiten op de afvoer doch hou er rekening mee dat dit nooit omhoog mag lopen!
Dit betreft een een overstroombeveiliging. Wanneer door een technische storing het vullen van het zoutvat met water niet stopt en het zoutvat dreigt te overstromen, zorgt de overloopaansluiting dat het water veilig weg kan zonder dat er schade aan de vloer zou komen aangezien dit 'zoutwater' betreft!

TIP: kijk minstens 1 keer per maand in je zoutbak om te controleren dat alles normaal verloopt.
Je wil geen verdoken verbruik van water dat via een overloopbeveiliging constant wegvloeit!

Aquaman

• Farabi
  • Niet online
Is er een makkelijke manier om aan dezr mengschroef te draaien? Mijn vingers komen er niet doorheen? (Less-20)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhzheSF4GtYN1kJXm1Y8_uZvBHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3IbHjWnJ5kSNeIqyZnKvbMbT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door Farabi op 06-11-2025 18:06 ]

• wpee
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:04
Stukje slang erop drukken

• Aquaman
Farabi schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:05:
Is er een makkelijke manier om aan dezr mengschroef te draaien? Mijn vingers komen er niet doorheen? (Less-20)

[Afbeelding]
Beste Farabi,

er bestaat een metalen tool om er op te plaatsen zodat het gemakkelijk te draaien is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COKPGKtCTy8JYOYC4tKfWE0Gyj8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5oZV6QOdpzEyoGSWyniBFAqN.png?f=user_large
Ik weet echter niet of dit gemakkelijk in de handel te vinden is?

Aquaman

• Farabi
  • Niet online
Aquaman schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:32:
[...]

Beste Farabi,

er bestaat een metalen tool om er op te plaatsen zodat het gemakkelijk te draaien is.
[Afbeelding]
Ik weet echter niet of dit gemakkelijk in de handel te vinden is?

Aquaman
welk nummer is die sleutel? dat is wat ik eigenlijk zoek.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Snap alleen niet dat je die wilt verstellen

0 dH works for me al 10 jaar.lang

Pagina: 1 ... 125 126 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.