Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 203 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.624.247 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
.

[ Voor 99% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-10 09:20
jowi schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:22:
[...]

Maar zet je dan elke dag die camera weer ergens op een paal? Neem aan dat je dat niet laat staan op de bouwplaats? Vind het wel gaaf om zo de bouw te documenteren.
Ik had hem aan een regenpijp van de buren bevestigd.
Batterij houdt het wel een maand uit bij 1 frame per 30s.

Door hem te laten staan heb je wel altijd dezelfde hoek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:16
Tijgerhaai schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:33:
[...]

Ik had hem aan een regenpijp van de buren bevestigd.
Batterij houdt het wel een maand uit bij 1 frame per 30s.

Door hem te laten staan heb je wel altijd dezelfde hoek
Nu zijn we natuurlijk wel nieuwsgierig naar wat je hebt kunnen bewijzen. :)

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-10 11:25
Poeh, kan morgen inschrijven voor loting, maar welke kavel te kiezen? Vanuit kostenoogpunt lijken de kleinere kavels beter: rond de 300m2. Toch vind ik daar de oriëntatie niet optimaal van. Voor mijn gevoel zou ik willen proberen voor de kavel(s) van rond de 400 en dan de nog iets grotere van meer dan 450 te laten schieten, dit gaat te hard met €1000/m2.
Is een kavel van 300m2 voldoende voor een vrijstaand huis met garage en houd je dan nog wel enigszins een tuin over vraag ik me af, dit zou financieel meer ruimte voor het huis betekenen. Zou een kavel met 400m2 en dan wellicht een concessie van een iets kleiner/eenvoudiger huis fijner zijn? Lastige kwestie, zeker omdat ik überhaupt nog niet zeker ben of het geheel uitkomt, moet toch nog even rekenen wat dit hypothecair betekent.

Gelukkig hoeven we onze huidige hypotheek nog maar 11 jaar dus daarna wordt het sowieso prettig omdat onze huidige last dan weg is, maar laten we zeggen een goede 10 jaar met zware maandlasten is natuurlijk wel iets om rekening mee te houden. We hebben beiden een prima (deeltijd)baan, maar verwachten geen grote veranderingen meer op salarisgebied. Wel zullen de kinderen binnen die komende jaren richting studeren gaan...

Import van EVs

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:38
Luiaard schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:25:
Poeh, kan morgen inschrijven voor loting, maar welke kavel te kiezen? Vanuit kostenoogpunt lijken de kleinere kavels beter: rond de 300m2. Toch vind ik daar de oriëntatie niet optimaal van. Voor mijn gevoel zou ik willen proberen voor de kavel(s) van rond de 400 en dan de nog iets grotere van meer dan 450 te laten schieten, dit gaat te hard met €1000/m2.
Is een kavel van 300m2 voldoende voor een vrijstaand huis met garage en houd je dan nog wel enigszins een tuin over vraag ik me af, dit zou financieel meer ruimte voor het huis betekenen. Zou een kavel met 400m2 en dan wellicht een concessie van een iets kleiner/eenvoudiger huis fijner zijn? Lastige kwestie, zeker omdat ik überhaupt nog niet zeker ben of het geheel uitkomt, moet toch nog even rekenen wat dit hypothecair betekent.

Gelukkig hoeven we onze huidige hypotheek nog maar 11 jaar dus daarna wordt het sowieso prettig omdat onze huidige last dan weg is, maar laten we zeggen een goede 10 jaar met zware maandlasten is natuurlijk wel iets om rekening mee te houden. We hebben beiden een prima (deeltijd)baan, maar verwachten geen grote veranderingen meer op salarisgebied. Wel zullen de kinderen binnen die komende jaren richting studeren gaan...
In jouw positie zou ik gaan rondkijken en vergelijken met kavels in de buurt, huizen van mensen die je kent..
Wat mij ook opviel toen ik nog wel eens op Funda spiekte voor huizen: Liever een goed gepositioneerd huis op een klein kavel, dan onhandig op een grote. Ik heb veel liever een kleine voortuin en grote achtertuin dan andersom. Dus ik zou denk ik kijken hoe vrij je bent in de plaatsing van je huis?

• Luiaard
Goed punt, ik heb inderdaad het liefst een grotere achtertuin, een enorme voortuin heb ik vrij weinig aan (alleen onderhoud om dit toonbaar te houden). Nu heb ik niet eens een voortuin, bevalt uitstekend.
Ik ga straks maar eens even langs de plek, dan kan ik zien hoe het geheel oogt en hoe de huizen die al zijn opgeleverd in eerdere fasen ogen. Wie weet gewoon ergens aanbellen :)

Verschil in kavel betekent ofwel ruim 6 ton totaal budget voor ontwerp en bouw op het kleine kavel of een ton minder op een groter kavel, zo simpel is het eigenlijk. Dat is wat ik maximaal uit wil geven, de vraag is dan wat ik ervoor kan realiseren. Ik denk van wat ik tot nu toe gelezen heb wel een zo eenvoudig mogelijke vorm (rechthoekig, ook optimalisatie ruimte) is in de uitvoering en detaillering goedkoper en dan door de dakvorm en plaatsing ramen/andere elementen het visueel aantrekkelijk/apart maken.

[ Voor 47% gewijzigd door Luiaard op 11-11-2021 15:18 ]

Import van EVs

• jowi
.

[ Voor 99% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 08:08 ]

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024

Ieder heeft zijn voorkeur. Ik zojuist voor de grote kavel gaan. Grond kan je nooit meer bijkopen. Je huis uitbouwen op een grotere kavel kan wel. Zeker over 11 jaar 😊. Situatie van het bouwvlak is zeker van belang, maar ook: moet je parkeren op eigen grond? Is er sprake van een recht van overpad (bijvoorbeeld een brandgang), hoe is de rest van de straat gesitueerd. Wij hebben in ons vorige huis echt te weinig grond gehad. We woonden in een tweekampen op 235 m2. Dit is voor ons een van de redenen geweest om elders te gaan wonen. Meerdere kleine kavels in een straat betekend parkeerderdruk, meer last van buren etc. Ik zou het wel weten, maar het blijft een persoonlijke keuze. Succes met die keuze. Spannend.

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
jowi schreef op donderdag 11 november 2021 @ 18:52:
Vwb oplevering van een HSB woning; wat zijn jullie ervaringen met scheuren, krimp, rek etc? Laten jullie kaal opleveren ('behangklaar' als ik het goed heb... dus alleen schroefgaatjes en spleten dichtgesmeerd?), of bijv. met iets als renovlies, of toch helemaal gestuct? Is dat laatste wel slim als alles nog kan werken?
Bijna 100% procent dat je krimp scheuren gaat krijgen tussen aanhechting van verschillende materialen.

Bij ons zie je bij de helft van de muren krimp scheuren zitten tussen de muur en het plafond

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:43
Is een kavel van 300m2 voldoende voor een vrijstaand huis met garage en houd je dan nog wel enigszins een tuin over vraag ik me af, ...
Gewoon een rekenvoorbeeld:

Ik ga er maar vanuit dat die 300m² niet 10x30m is maar bijvoorbeeld 15.x20. Als je aan één kant tot de kavelgrens mag bouwen, gaat er van die 15 meter twee meter zijtuin af - tot de andere kavelgrens - en 2,5 meter voor oprit/carport/garage. Houd je 10,5 gevelbreedte over. In de lengte 2m voortuin, 10 m achtertuin en je hebt: 8 meter diepte over.
10,5 breed x 8 diep x 2,8 hoogte woonlaag x 2,5 woonlaag = 588 m³ x € 650 /m³ = 380K bouwkosten

Je moet natuurlijk zelf bepalen of je dat wilt, maar ik vind het krap.

Los daarvan persoonlijk vind ik €1000/m² wel absurd. Wat biedt die locatie - want dat bepaald de prijs - nu meer dan anderen? Als ik snel Funda scan kom ik in de provincie Utrecht prachtige kavels tegen van rond de €500 /m².

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spais
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-10 21:13

Spais

The Spais Melange

Wij hebben sinds kort een kavel van rond de 550m2 en dat vind ik al passen en meten om een beetje leuke woning op te zetten en dan nog een flinke tuin over te houden. Vaak moet je voortuin minstens 3 meter diep zijn en moet je ook nog 3 meter of meer van de zij erfgrens blijven. Als je dan met 450m2 een kavel hebt van bv 15x30 dan kan je dus iets bouwen van 9x15 en heb je een achtertuin over van 12 meter diep. Dat lijkt me wel netjes nog, kleiner zou ik niet gaan als je kijkt wat je dan uiteindelijk ervoor kwijt bent. Alles valt en staat met het bouwvlak en de regels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spais

Spais

The Spais Melange

Haha Conrado we posten tegelijk precies hetzelfde :)

Bij ons ligt het zo rond de 870/m2, dat vind ik eigenlijk al veel te veel. Ben wel benieuwd waar die kavels liggen van 1000/m2.

• jowi
.

• Luiaard
Tsja, Utrecht... ik vind het ook absurd hoor die prijzen, maar op dit moment zoeken we het niet om ergens anders heen te gaan i.v.m. de scholen van de kinderen. En ik denk dat er genoeg mensen loten voor die kavels, zelfs met deze prijzen. De kans zal heel klein zijn dat ik überhaupt in aanmerking kom: je kunt op maar 1 kavel inschrijven voor loting.

Ik ben er eind van de middag nog even langsgefietst, bij de kleine kavels vind ik de ligging van het huis en van de tuin zoals al verwacht zeker niet fijn, en de tuin is echt te klein dan. De andere is veel beter die ik al bedacht had als favoriet. Ik heb dus wel besloten voor welke ik probeer te gaan. Mijn vrouw aarzelt nog, dus dat is ook nog wel belangrijk.

Import van EVs

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:37 ]

• jowi
.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Ons kavel is 420 m2 en dat is met huis met garage al niet ruim. 300 m2 lijkt me erg klein voor een vrijstaande woning. Je huis kun je eventueel later nog uitbouwen of verfraaien, je kavel kun je meestal niet vergroten.
Wat je bij ons plan van 28 kavels wel zag dat de kleinere kavels meer inschrijvingen hadden dan de grotere (want goedkoper) en heb je dus bij een groter kavel meer kans.
De kleinste kavel was hier 387m2, de grootste 777.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 96% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 08:08 ]

• Luiaard
Dat was mijn idee vanuit de tekening ook al, en ik zag het nu ook in het echt bij een blok verder waar ze al aan het bouwen waren dat die 300m2 echt te klein is. De grootste kavels zijn rond de 460, maar ik vind een andere die ietsje kleiner is het best liggen.
Het blijft idioot veel geld, ik denk toch gewoon maar inschrijven en mochten we het worden kijken we dan verder en is er nog een bedenktijd.

Dit is degene die ik op het oog heb, dan heb je nog best een tuin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjiJdKSnqVLsDS9_OdMtqx4M4LA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q6TGaC0k8dc77VlF5HiklkzX.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Luiaard op 11-11-2021 21:58 ]

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
jowi schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:46:
[...]

Uiteraard, dat snap ik, daar ga ik ook vanuit, maar de vraag is, wat is dan de beste manier van opleveren?
Gewoon niks aan stuc of renovlies, en dan over een jaar ofzo, als alles goed gesetteld en uitgewerkt is, alles een keer laten stucen?
Wij hebben hier een HSB huis afgewerkt met fermacell gipsvezelplaten en die laten stucen.
Uiteraard binnenhoek afgekit en daarna gespoten.
Vooralsnog nergens last van behalve hier en daar toch nog langs de kit (wellicht te weinig kit) maar de periode is nog wel relatief kort (1+ jaar).

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:37 ]

• Conrado
Luiaard schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:39:
Je hebt dus een bouwvlak van 12x7 meter? Wat beteken die kleuren verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Conrado schreef op donderdag 11 november 2021 @ 22:36:
[...]

Je hebt dus een bouwvlak van 12x7 meter? Wat beteken die kleuren verder?
Ik zou zeggen er is een bouwvlak van 7 breed x 12m lang van voren bezien - ik heb nog niks ;) Bouwhoogte 10-13m betekent tot 4 lagen mogelijk. Garagevlak ziet er voor mij uit als max iets van 5,5x9m.
Groen is een groene erfafscheiding met de straat (heg of iets dergelijks)
Oranje is een bijzondere gevel aan de Westkant, en zo zijn er nog wel wat eisen zoals BG 3m hoogte(!)

[ Voor 7% gewijzigd door Luiaard op 12-11-2021 08:24 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:33
Spais schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:42:
[...]

Wij hebben sinds kort een kavel van rond de 550m2 en dat vind ik al passen en meten om een beetje leuke woning op te zetten en dan nog een flinke tuin over te houden. Vaak moet je voortuin minstens 3 meter diep zijn en moet je ook nog 3 meter of meer van de zij erfgrens blijven. Als je dan met 450m2 een kavel hebt van bv 15x30 dan kan je dus iets bouwen van 9x15 en heb je een achtertuin over van 12 meter diep. Dat lijkt me wel netjes nog, kleiner zou ik niet gaan als je kijkt wat je dan uiteindelijk ervoor kwijt bent. Alles valt en staat met het bouwvlak en de regels.
Dan heb je wel een forse woning denk ik?

Hier hebben we op het moment een tweekapper met 505m2 grond, origineel was het huis 75m2 groot en nu met uitbouw en andere aanpassingen ongeveer 100m2. Het bouwoppervlak is zo'n 50m2 maar dan blijft er nog een tuin van 25 meter diep over en een meter of 8 breed op het smalste punt en ruim 20 meter op het breedste punt. Moet ik bij zeggen dat we wat dat betreft een gek ingedeelde kavel hebben.

Kortom, als je een woning met groot bebouwd oppervlak neer wil zetten dan is 550m2 passen en meten. Vind je een iets kleinere woning voldoende, dan heb je waarschijnlijk meer dan voldoende ruimte. Vrijstaande nieuwbouwwoningen zijn over het algemeen ook gigantisch groot valt me op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Tsja, ik denk ook wel dat trappen en bv. isolatie dus de gehele spouw inmiddels veel meer ruimte innemen dan vroeger bijvoorbeeld en dat nu helemaal extra kamers voor thuiswerken ook niet weg zijn. Ik heb nu bijna 150m2 in een hoekhuis, het is best een redelijk ruim huis, maar met drie kinderen is het ook zeker niet te ruim. De breedte is 5,5m buiten dan houd je binnen nog ca. 5m over, dat voelt niet heel ruim, hoewel we wel een woonkamer van 25m2 hebben die ik als ruim genoeg ervaar. Als ik naar vrijstaand zou gaan, dan wil ik persoonlijk wel naar 200m2 of meer, want alleen dan heb ik het gevoel dat ik ook echt een stap maak vanaf wat ik nu heb.
Garage is ook geen overbodige luxe aangezien ik nu ook al een schuur van 7x3m heb. Of misschien moet ik wat drastischer ontspullen, dat is ook een oplossing ;)
Mijn huidige grondoppervlak is trouwens 196m2 wat in onze buurt al best ruim is (in projectbouw werden kavels en tuinen steeds kleiner, straten steeds smaller, hoewel er ook gelukkig een tegenbeweging is). Dus meer dan het dubbele lijkt me wel luxe. Wellicht dat veel tweakers met woning buiten de stad dit klein vinden, maar voor een (rand)stedelijke omgeving is het wel ruim.

[ Voor 38% gewijzigd door Luiaard op 12-11-2021 08:56 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spais

Spais

The Spais Melange

Insert12 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:22:
[...]

Dan heb je wel een forse woning denk ik?
Ik vind het op zich wel meevallen. Netto woonoppervlak van 240m2. Dan is het een ruime woning maar niet echt groot naar mijn idee. We bouwen een tkap-model waarbij hoofdgebouw 8.7x13.4 is en bijgebouw 4.60x7.3 Onze 1e verdieping is een kap dus door de schuine wanden voelt dat ook anders.

Tenzij je 3 verdiepingen de hoogte in gaat vind ik 12x7 wel erg klein hoor. Bij Groothuisbouw kost een GL1N iets van 320 (incl een garage) en dan komt er makkelijk zo 50k bij aan extra's (denk aan dakkappelen, elektra etc). Plus dan 430k voor je kavel en dan nog je eigen afbouw a 70k en je hebt al een investering van 870k voor een 'klein' huis. Dan heb je een woonoppervlak van zo'n 160m2. Kijk maar op de site even naar de plattegrondjes en vergeet dan niet de schuine wanden van de kap op de 1e verdieping. Ik zou dan eerder voor een leuk hoekhuis gaan in een project wat een 3-laags blokkendoos is. Heb je veel meer ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spais

Spais

The Spais Melange

Luiaard schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 07:28:
[...]

Ik zou zeggen er is een bouwvlak van 7 breed x 12m lang van voren bezien - ik heb nog niks ;) Bouwhoogte 10-13m betekent tot 4 lagen mogelijk. Garagevlak ziet er voor mij uit als max iets van 5,5x9m.
Groen is een groene erfafscheiding met de straat (heg of iets dergelijks)
Oranje is een bijzondere gevel aan de Westkant, en zo zijn er nog wel wat eisen zoals BG 3m hoogte(!)
10 (goothoogte) - 13m (nok) betekent niet altijd 4 woonlagen. Vaak is het dan alsnog 2 woonlagen + kap of 3 woonlagen met plat dak. Heb je ook een soort beeldkenmerken document (of de website van het project) dan kunnen we even meekijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
In een project krijg ik voor dat geld hier in de buurt hooguit een twee-onder-een-kap die ik eigenlijk niet wil. Ja, het is een enorme bult geld. 4-lagen mogelijk betekent dat ik ook naar die 240m2 van jou zou kunnen gaan (dat naar Nederlandse maatstaven toch echt groot is) en ook zonder schuine wanden dus bouwvlak is mijns inziens niet enorm beperkend hier. Nogmaals, het is Utrecht en een veel groter kavel dan dit is eenvoudigweg onbetaalbaar en nauwelijks te vinden.

Hoekhuis heb ik al, ik zou niet iets anders kopen om weer vlak tegen iemand anders aan te zitten in wat essentiëel een rijtjeshuis blijft.

Er is geen goothoogte, er is alleen een minimale en maximale bouwhoogte. Dus kan ook rechtop naar boven.

[ Voor 8% gewijzigd door Luiaard op 12-11-2021 09:11 ]

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
Spais schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:58:
[...]

Ik vind het op zich wel meevallen. Netto woonoppervlak van 240m2. Dan is het een ruime woning maar niet echt groot naar mijn idee. We bouwen een tkap-model waarbij hoofdgebouw 8.7x13.4 is en bijgebouw 4.60x7.3 Onze 1e verdieping is een kap dus door de schuine wanden voelt dat ook anders.

Tenzij je 3 verdiepingen de hoogte in gaat vind ik 12x7 wel erg klein hoor. Bij Groothuisbouw kost een GL1N iets van 320 (incl een garage) en dan komt er makkelijk zo 50k bij aan extra's (denk aan dakkappelen, elektra etc). Plus dan 430k voor je kavel en dan nog je eigen afbouw a 70k en je hebt al een investering van 870k voor een 'klein' huis. Dan heb je een woonoppervlak van zo'n 160m2. Kijk maar op de site even naar de plattegrondjes en vergeet dan niet de schuine wanden van de kap op de 1e verdieping. Ik zou dan eerder voor een leuk hoekhuis gaan in een project wat een 3-laags blokkendoos is. Heb je veel meer ruimte.
Ah wij hebben een iets andere definitie van een forse woning, 240m2 vind ik wel echt fors :D

M'n ouders hebben een woning van 225m2, broer een woning van 193m2 en vrienden ook ongeveer die grootte en dat vind ik toch wel flink ruime woningen.

Zo'n GL1N is wel een sjieke woning en zou voor ons ook meer dan ruim zat zijn, dan wel inclusief dakkapel bij de badkamer. Voor de gemiddelde Nederlander is dat ook ruim genoeg lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spais

Spais

The Spais Melange

Insert12 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:22:
[...]

Ah wij hebben een iets andere definitie van een forse woning, 240m2 vind ik wel echt fors :D

M'n ouders hebben een woning van 225m2, broer een woning van 193m2 en vrienden ook ongeveer die grootte en dat vind ik toch wel flink ruime woningen.

Zo'n GL1N is wel een sjieke woning en zou voor ons ook meer dan ruim zat zijn, dan wel inclusief dakkapel bij de badkamer. Voor de gemiddelde Nederlander is dat ook ruim genoeg lijkt me.
Ik bedoel het niet verkeerd hoor :) Wees alleen voorzichtig met een 12x7 woning met een kap op de 1e verdieping. Dat maakt het echt klein. Als je op 12x7 gewoon 3 lagen recht naar boven kan dan kan je echt wel een flinke woning neerzetten ja. Dan zit je zo op 210m2 (als je 35cm voor de buitenwanden aftrekt). Plak je er nog een garage aan en heb je een mooi paleisje hoor :) Mijn zus heeft een tussenwoning met 3 rechte woonlagen die een iets kleinere footprint heeft en dat is inderdaad lekker groot hoor!

Eerst loting, we duimen voor je! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Spais schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:41:
[...]

Ik bedoel het niet verkeerd hoor :) Wees alleen voorzichtig met een 12x7 woning met een kap op de 1e verdieping. Dat maakt het echt klein. Als je op 12x7 gewoon 3 lagen recht naar boven kan dan kan je echt wel een flinke woning neerzetten ja. Dan zit je zo op 210m2 (als je 35cm voor de buitenwanden aftrekt). Plak je er nog een garage aan en heb je een mooi paleisje hoor :) Mijn zus heeft een tussenwoning met 3 rechte woonlagen die een iets kleinere footprint heeft en dat is inderdaad lekker groot hoor!

Ja dat is ruim zat inderdaad. Ik ben trouwens zelf niet bezig met een nieuwbouwwoning ofzo hoor, wij zijn een huis aan het renoveren en ik lees hier uit interesse mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:18
Voor de zelfbouwers.

Zijn er hier bouwers welke een ontwerp hebben met een nokhoogte van rond de 7meter?

Ik ben aan het kijken naar een kavel, maar hik tegen de maximale hoogte aan.

Bouwvlak is 10x12, goothoogte 3 meter, en bijgebouwen mogen erbuiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spais

Spais

The Spais Melange

Insert12 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:44:
[...]

Ja dat is ruim zat inderdaad. Ik ben trouwens zelf niet bezig met een nieuwbouwwoning ofzo hoor, wij zijn een huis aan het renoveren en ik lees hier uit interesse mee :)
Oeps haalde je even in de war met de potentiele kavelkoper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Spais schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:09:
[...]
Heb je ook een soort beeldkenmerken document (of de website van het project) dan kunnen we even meekijken :)
Voor de parkzijde (kavel waar ik nu voor heb ingeschreven)
  • verplichte voorgevelrooilijnen
  • bouwhoogte minimaal 10 meter, maximaal 13 meter
  • minimaal 3 lagen, maximaal 4 lagen hoog
  • hoogte van de woning is groter dan de breedte
  • een extra hoge eerste bouwlaag (begane grond netto minimaal 3.0 meter)
  • de derde laag (en alles daarboven) heeft een ‘eigen’ vorm
  • voorgevel doortrekken vanaf de derde bouwlaag
  • voorgevel is dominanter dan het dak
  • de eerste 3 meter achter de voorgevel geen ingrepen in het dak
  • overwegend verticale ramen
  • garage/carport + 2 parkeerplaatsen op eigen terrein
Materiaal
Voor het materiaalgebruik zijn ook regels. Maar er is ook ruimte om uw woning uniek te maken. Met de regels willen we eenheid in de buurt maken. Als de woningen materialen en kleuren hebben die bij elkaar passen, is er samenhang. Het hoofdmateriaal dat gebruikt moet worden, is een handvorm baksteen in een warme kleur van oranjerood tot paarsbruin. Alleen bij de binnenstraten mogen de gevels wit gestuct of gekeimd worden.

Diervriendelijk bouwen
Alle woningen moeten ingebouwde verblijfplaatsen hebben voor de gierzwaluw/huismus en ingebouwde verblijfplaatsen of entreestenen voor vleermuizen.

Duurzaamheid
De gemeente Utrecht stelt hoge duurzaamheidseisen aan nieuwbouw. De woningen moeten milieuvriendelijk zijn, met een comfortabel binnenklimaat. Daarnaast moeten de woningen energiezuinig zijn, en duurzame energie opwekken. De gebruikte materialen moeten een mooie uitstraling hebben (zoals hout) en mogen geen gif uitstoten.

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spais

Spais

The Spais Melange

Alleen al met die verplichte 3 woonlagen (en een mooie hoge BG) wordt het sowieso al een flinke woning hoor. Dat veranderd het wel. Laat het ons weten als je ingeloot bent! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Spais schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:41:
[...]

Wij hebben een 12x7 woning van 500m3 met een laag op de eerste verdieping. Je mist bijvoorbeeld boven gewoon de ruimte om hoge kasten neer te zetten. Daarom hebben we ook twee dakkapellen van 6 meter laten plaatsen aan beide kanten.
Kijk, ik vind de hoeveelheid ruimte boven niet super belangrijk (liever een grote leefruimte beneden), maar dat soort dingen moeten wel kloppen.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
DarkFire1985 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:41:
[...]

Wij hebben hier een HSB huis afgewerkt met fermacell gipsvezelplaten en die laten stucen.
Uiteraard binnenhoek afgekit en daarna gespoten.
Vooralsnog nergens last van behalve hier en daar toch nog langs de kit (wellicht te weinig kit) maar de periode is nog wel relatief kort (1+ jaar).
Hier bijna het zelfde in een HSB huis. Fermacell platen (wel volgens instructie aanbrengen!) en daarna glad gemaakt met een pleister van fermacell en gesaust. Minimale scheuren, hier een daar op de kit maar je moet er echt naar zoeken. Vind de werking van HSB sowieso wel meevallen maar bij mijn huis is de constructie ook ‘warm’ ingepakt en houd een luchtbevochtiger de luchtvochtigheid op een constant peil. Schommelingen in temperatuur en luchtvochtigheid zijn dus minimaal.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Wie weet er een goede oplossing voor de doorvoer van invoerbochten naar de meterkast door een kelderwand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
Je kan waterdichte doorvoeringen maken met csd pluggen

https://www.rioolwinkel.n...8-doorvoerpluggen-2-delig

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 102% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:46
FrankSpin schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:44:
Hallo allemaal,

Ik mag mij ook vaker gaan melden in dit topic. Wij hebben besloten om een nieuwe woning te bouwen en ik ben van plan zoveel mogelijk van het proces met jullie te delen. Voor nu plaats ik bepaalde informatie even onder een members only tag.
Leuk huis om te zien. Over de indeling een paar opmerkingen:
  • Ik mis een (grote) garage die binnendoor bereikbaar is.
  • Ik mis een bijkeuken (zeker omdat er ook geen garage binnendoor bereikbaar is)
  • Waarom twee technische ruimtes? Of is die op de bgg het washok?
  • De technische ruimtes (waar ook je warmwatervoorziening zal zitten) zitten op maximale afstand van de gebruikers (douche, bad en keuken). Dat is niet zo handig en daar heb je elke keer als je gaat douchen last van.
  • Woonkamer en woonkeuken zijn nu gescheiden door twee deuren. Dat zou ik zelf nooit zo willen, maar dat is uiteraard persoonlijk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Andrehj schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:06:
[...]

Leuk huis om te zien. Over de indeling een paar opmerkingen:
  • Ik mis een (grote) garage die binnendoor bereikbaar is.
  • Ik mis een bijkeuken (zeker omdat er ook geen garage binnendoor bereikbaar is)
  • Waarom twee technische ruimtes? Of is die op de bgg het washok?
  • De technische ruimtes (waar ook je warmwatervoorziening zal zitten) zitten op maximale afstand van de gebruikers (douche, bad en keuken). Dat is niet zo handig en daar heb je elke keer als je gaat douchen last van.
  • Woonkamer en woonkeuken zijn nu gescheiden door twee deuren. Dat zou ik zelf nooit zo willen, maar dat is uiteraard persoonlijk.
Er is wel een bijkeuken.
Inderdaad technische ruimten ongunstig gesitueerd voor keuken en badkamer; leidingwerk, ventilatie kanalen (WTW ?) worden erg lang.
Wil je van buiten door de voordeur naar de woonkamer moet je door 4 deuren?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
@frisianstar Bedankt voor je reactie

Zou je dat als vervelend ervaren dat je door veel deuren moet? Is een redelijk bewuste keuze van ons. Wij merken nu dat je best veel geluid overdracht hebt van boven naar beneden en visa versa. Ik denk in de praktijk dat overdag de deuren veel open staan en in de avond gesloten zijn.

Ik zou met de aannemer en installateur overleggen of de afstand een probleem is. Voor de keuken verwacht ik het niet, heet waterkraan met boiler. Voor de balansventilatie willen we sowieso een systeem hebben welke vanuit een verdeler naar elke aparte ruimte gaat. Dus geen hoofdleiding welke aftakt per ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-10 07:14
FrankSpin schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:20:
- Beneden zou ik graag de warmtepompinstallatie + waterontharder + vloerverwarming verdeler kwijt willen. Korte doorvoer mogelijk naar buitenunit. Plus geen lawaai boven van installaties. Vinden we nu toch redelijk storend, WP staat hier nu op zolder.
Met deze indeling zou ik in ieder geval geen water/water warmtepomp nemen want die hoor je in beide aangrenzende ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
FrankSpin schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:26:
@frisianstar Bedankt voor je reactie

Zou je dat als vervelend ervaren dat je door veel deuren moet? Is een redelijk bewuste keuze van ons. Wij merken nu dat je best veel geluid overdracht hebt van boven naar beneden en visa versa. Ik denk in de praktijk dat overdag de deuren veel open staan en in de avond gesloten zijn.

Ik zou met de aannemer en installateur overleggen of de afstand een probleem is. Voor de keuken verwacht ik het niet, heet waterkraan met boiler. Voor de balansventilatie willen we sowieso een systeem hebben welke vanuit een verdeler naar elke aparte ruimte gaat. Dus geen hoofdleiding welke aftakt per ruimte.
Het is misschien mogelijk om direct in de omgeving van de badruimte en woonkeuken een extra warmwater boiler/ voorraadvat te plaatsen die gevoed wordt door de WP (met SWW vat of WP-boiler)

In mijn eigen woning heb ik een 30 liter E-boiler, ondanks dat ik alleen woon is die boiler verrassend snel leeg, zo'n boiler zou je dus ook kunnen voeden (Hotfill) door de WP

Ik ben elektromonteur, ik werk nu aan 13 woningen, elke woning heeft een Nibe WP voor verwarming en SWW via grondwater, er is geen buitenunit.
De wp maakt heel weing geluid niet meer dan een normale gas cv

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:46
FrankSpin schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:26:
Voor de balansventilatie willen we sowieso een systeem hebben welke vanuit een verdeler naar elke aparte ruimte gaat. Dus geen hoofdleiding welke aftakt per ruimte.
Dat is juist het probleem. Toevoerventielen zitten zo ver mogelijk van de deuren, om een zo goed mogelijke doorstroming van de ruimtes te krijgen. Jij moet dus vanuit een technische ruimte met weet ik veel hoeveel slangen de hele woning door naar de overkant, en komt daarbij waarschijnlijk ook nog wat rioolleidingen tegen. Ik weet wat ik hier in de vloeren gelegd heb, en ik kon het nog verspreiden over drie verdiepingen met een redelijk centraal geplaatste TR.
Je installateur gaat niet blij worden...

Over de binnenunit van de warmtepomp: Tenzij het een W/W warmtepomp is begrijp ik niet hoe je last van het geluid daarvan kan hebben, het enige geluidmakende deel wat er in zit is de waterpomp. En die kan ik alleen horen als ik er direct naast sta. In de naastliggende ruimtes is deze zeker niet te horen.
Het ventilatiesysteem maakt veel meer geluid, maar met de deur dicht is ook dat geen probleem.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
FrankSpin schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:20:
- Ja scheiden van woonkeuken en woonkamer is denk ik een persoonlijke keuze. Wij hebben in onze huidige woning + vorige woning alles in een ruimte gehad. Vooral met thuiswerken en kleine kinderen lijkt het ons wel fijn om ruimtes te kunnen afsluiten. Niets houd je natuurlijk tegen om de deuren altijd open te zetten.
Die centrale gang is m.i. heel veel nutteloze ruimte in het midden van het huis. Immers, als je de woon- en speelkamer tegen elkaar legt, heb je die gang niet nodig. Ik begrijp dat nieuwbouw gehorig kan zijn. Maar nu je zelf bouwt, wordt dat anders. Binnen muren van Poriso bijvoorbeeld isoleren het geluid erg goed.

Ik zou de gang weglaten en de bijkeuken een kwart slag draaien zodat de technische ruimte centraal in het huis komt. De Hal trok ik wat door, omdat de hoek in de woonkeuken toch onbenut blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
de tekeningen en berekeningen van ons nieuwe huis is klaar. Vanzelfsprekend is dit getekend middels de BENG richtlijnen. Ik krijg echter zo veel berekeningen en rapporten, dat ik niet begrijp hoe ik kan zien of we (ruim) aan de BENG norm voldoen of niet.

Ik wil namelijk wellicht als 'extra' nog zonnecollectoren toevoegen. Ik kan me voorstellen dat wanneer je kan aantonen dat je huis aan de BENG voldoet, er toch een subsidiemogelijkheid is voor deze technologie. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
JPruissen schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:38:

Ik wil namelijk wellicht als 'extra' nog zonnecollectoren toevoegen. Ik kan me voorstellen dat wanneer je kan aantonen dat je huis aan de BENG voldoet, er toch een subsidiemogelijkheid is voor deze technologie. Heeft iemand hier ervaringen mee?
De subsidie regeling voor zonneboilers/collectoren is niet voor nieuwbouw. of die nieuwbouw NOM, Passief of beng is maakt geen reet uit.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 13-11-2021 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinus010
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-07 13:29
JPruissen schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:38:
de tekeningen en berekeningen van ons nieuwe huis is klaar. Vanzelfsprekend is dit getekend middels de BENG richtlijnen. Ik krijg echter zo veel berekeningen en rapporten, dat ik niet begrijp hoe ik kan zien of we (ruim) aan de BENG norm voldoen of niet.

Het kan wel invloed hebben op de hoogte van je leges, maar dat is per Gemeente verschillend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:44
Andrehj schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:23:
[...]

Dat is juist het probleem. Toevoerventielen zitten zo ver mogelijk van de deuren, om een zo goed mogelijke doorstroming van de ruimtes te krijgen.
Volgens mij klopt dit niet.
Er is onderzoek gedaan naar verplaatsing van lucht in een ruimte en daar komt naar voren dat het niet uitmaakt waar de inblaasventielen zitten.
Tenminste: bij afvoer via een spleet onder de deur (9 van de 10 keer het geval)
Ook mag een inblaasventiel boven de toegangsdeur komen.

Ik meende dat het meest ideale is om aanvoer laag te plaatsen en de afvoer via het plafond.
Als ik dat rapport en/of bron heb dan laat ik dat weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 109% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
Hallo allemaal,

Ik mag mij ook vaker gaan melden in dit topic. Wij hebben besloten om een nieuwe woning te bouwen en ik ben van plan zoveel mogelijk van het proces met jullie te delen. Voor nu plaats ik bepaalde informatie even onder een members only tag.

***members only***
De technische opmerkingen zijn al gemaakt. En ook t.a.v. de indeling van de plattegrond. Aan de andere kant het is zelfbouw en jouw eigen keuzes. Persoonlijk zou ik de hal ruimer maken, zodat er fatsoenlijke ruimte is voor een kapstok. Of doe je dat via de bijkeuken, ook met schoenen e.d.?

Ik kan me voorstellen dat de welstand opmerkingen over de gevels. Hangt natuurlijk van de eisen af die hier gelden. Zoals verhouding hoofd- en bijgebouw, de wolfseinden, de symmetrie in de voorgevel. Tenminste, dat is mijn ervaring met welstand in dorpen. Maar is dus ook wat er specifiek is opgenomen in beeldkwaliteitsplan of welstandsnota (meestal worden er geen wolfseinden voorgeschreven).

Komt er nog een garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 21:04
@FrankSpin

Het is voor jullie zelfbouw dus je hoeft een plattegrond niet aan te passen naar de mening van de "menigte". Als je je er prettig bij voelt om een aparte woonkeuken te creëren los van de woonkamer is dat je goed recht. En dat geld natuurlijk ook voor een speelkamer voor de kids. ;)
Dat gezegd hebbende zijn er natuurlijk technisch al genoeg tips geweest op je indeling waar je over na kan denken of dat eventueel bij jullie woonwensen past.

Als ik naar de laatste plattegrond kijk die je deelt dan zie ik een redelijke standaard U woonkeuken/woonkamer. De maat van de woning is pittig en ik denk dat je daar meer mee kan dan een U indeling. Mits dat al je wensen dekt kan je ervoor kiezen maar naar aanleiding van je eerste ontwerp zou ik desnoods nog eens zitten met een architect, die kan misschien nog hele unieke indelingen bedenken die bij je woonkeuzes past. :)

Je zou ook eens kunnen kijken naar van de serie Woonvilla naar Droomvilla van RTL. Vreselijk qua product placement maar wel leuk om te zien wat voor verbouwingen ze doen en ook vaak indelingen veranderen.

[ Voor 10% gewijzigd door Aurum op 13-11-2021 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:17
FrankSpin schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:46:
Bedankt allemaal voor jullie reacties, erg waardevol. Soms zit je zo diep in het proces dat je blind wordt voor je eigen 'fouten'. Zou morgen ook even onze alternative indelingen delen met jullie.

Ik denk dat de volgende indeling meer mensen aanspreekt? (grof uitgewerkt)

***members only***
Ik vond je vorige ontwerp veel leuker, zeker als je graag een woonkeuken wil. Als daar ook een grote eettafel komt (neem aan van wel), dan zie ik helemaal geen probleem met die opdeling. Sterker nog, weer eens wat anders dan de standaard grote u. Hetzelfde voor een speelkamer, misschien dat je die wel direct kan verbinden met de woonkamer.

Ik zou wel de verdieping banders indelen. 1 van de slaapkamers een kantoor maken (1 slaapkamer minder, tenzij er nog een kind op de planning staat), misschien een grotere master bedroom en eventueel nog een kleine badkamer (douche). Dat laatste voor als de kids later ouder worden :D De ruimte heb je volgens mij wel

Zoveel mensen, zoveel meningen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door kepler op 14-11-2021 06:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:30
Luiaard schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:39:
Dat was mijn idee vanuit de tekening ook al, en ik zag het nu ook in het echt bij een blok verder waar ze al aan het bouwen waren dat die 300m2 echt te klein is. De grootste kavels zijn rond de 460, maar ik vind een andere die ietsje kleiner is het best liggen.
Het blijft idioot veel geld, ik denk toch gewoon maar inschrijven en mochten we het worden kijken we dan verder en is er nog een bedenktijd.

[Afbeelding]
Ah, Park Zuid :) heb daar ook gekeken, maar ondertussen ingeloot voor een nieuwbouwwoning, dus niet meer in de running voor een kavel. Maar zeker interessant stukje aan de parkzijde aan het Lint.

Bedenk je bij dit specifieke kavel wel dat er aan de linkerkant een aflopend talud is naar het water toe. Dus je tuin zal op dat gedeelte schuin aflopen. Wellicht even navragen wat de afloop gaat zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 08:53
Bedankt allemaal voor jullie reacties, erg waardevol. Soms zit je zo diep in het proces dat je blind wordt voor je eigen 'fouten'. Zou morgen ook even onze alternative indelingen delen met jullie.

Wellicht heb je er allang gekeken, maar ik zou ook een kijkje nemen bij catelogusbouwers zoals Groothuisbouw. Zij hebben ook dit soort type woningen en dat kan dan een goed alternatief zijn.
Wij hebben met Groothuisbouw gebouwd en het is erg prettig om mee te biuwen.
Wordt snel gebouwd en vrijwel geen gedoe.

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar

***members only***
Er is nu een grote U vormige ruimte, dat is ook de indeling bij mijn woning, die ruimte ga ik opdelen dmv vrijstaande 190cm hoge scheidingswanden* die ruimte is vrij toegankelijk dus geen deuren, het wordt mijn 'Mancave'.
Op de buitenzijde van de wand die volledig zichtbaar is wordt kunst/ Art geplaatst.

Het woord is hier ook al gevallen: waarom geen Catalogus woning? alstublieft géén catalogus woning, die woningen zijn zo cliché; 'opgeplakte' wit plastiek goten, kunststof kozijnen, nep schoorstenen; technische installaties van onbekende fantasie merken; overal wanden met enkel gips met een beetje glaswol voor de geluids isolatie.
Bij mij worden de scheidingswanden op de verdieping gemaakt van (ik doe het zelf) glasvezelversterkte gips, dit is veel harder, watervast en brandvertragend; de tweede laag is van 12.5mm OBS; geluidsisolatie is 90mm dikke Rockwool platen, omdat CLS hout zo duur is geworden kies is misschien wel voor Metalstud.
Die wanden bij mij zijn niet dragend; ik kan zo indeling naar wens veranderen.

* ik heb van zomer scheidingswanden gekocht bij Ikea, het was een 'nieuw' product, de verbindingsbeugels waren nog niet leverbaar... en nog steeds niet, sterker nog het hele product is uit het assortiment gehaald!, ik moet nu zelf die verbindingsbeugels maken! dankjewel Ikea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Rob-T6 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:48:
Voor de zelfbouwers.

Zijn er hier bouwers welke een ontwerp hebben met een nokhoogte van rond de 7meter?

Ik ben aan het kijken naar een kavel, maar hik tegen de maximale hoogte aan.

Bouwvlak is 10x12, goothoogte 3 meter, en bijgebouwen mogen erbuiten
Toch mijzelf even quoten.

Hoe hebben jullie een architect uitgezocht?
Gewoon Google en dan bij een aantal op oriëntatie geweest?

Ik kom met name de meest fantastische huizen tegen bij een hoop architecten, maar dat ligt ook gelijk weer dik boven budget waarschijnlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 08:53
frisianstar schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:42:
[...]

Het woord is hier ook al gevallen: waarom geen Catalogus woning? alstublieft géén catalogus woning, die woningen zijn zo cliché; 'opgeplakte' wit plastiek goten, kunststof kozijnen, nep schoorstenen; technische installaties van onbekende fantasie merken; overal wanden met enkel gips met een beetje glaswol voor de geluids isolatie.
Dat is wel erg negatief. :)

Als je hele specifieke wensen hebt moet je natuurlijk geen catalogusbouw nemen.
In veel gevallen is het volgens mij een slimme oplossing.

Aangezien de woning soms al honderden keren gebouwd is, is het behoorlijk doorontwikkeld. Alle foutjes die in de eerste exemplaren zaten zijn opgelost en worden niet meer gemaakt. Bij bouwen op maat moet het wiel vaker opnieuw worden uitgevonden en is de kans op tegenslagen en ‘dat had handiger gekund’ groter.

Volgens mij krijg je met catalogusbouw vaak meer kwaliteit voor minder geld (en minder stress).
Er is vaak nog steeds veel mogelijk om de woning eigen te maken, maar met limieten.

Mijn goten zijn van hout, de kunststof kozijnen waren een keuze (hout was goedkoper geweest in aanschaf), mijn wanden zijn van prima ytong materiaal, mijn schoorstenen zijn inderdaad alleen voor de looks, maar ik heb toch al geen gasaansluiting meer, mijn warmtepomp is van het niet onbekende Mitsubishi. ;)

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Rob-T6 schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:49:
[...]

Ik kom met name de meest fantastische huizen tegen bij een hoop architecten, maar dat ligt ook gelijk weer dik boven budget waarschijnlijk.
Wij wilden een energieneutrale woning en ik volgde een bouwkundig ontwerper uit onze toenmalige woonplaats al langer. Zijn ideeën sloten aan bij wat wij wilden en na een oriënterend gesprek hebben we hem de opdracht gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
Rob-T6 schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:49:
[...]

Neem bij voorkeur een die bekend is bij de gemeente en hier warme contacten heeft.
Je kunt in de omgeving kijken naar nieuwe woningen, en bij die jou aanspreken kijken wie de architect daarvan is. In gemeentearchief kun je sowieso de architect achterhalen van woningen.
Of anders via Google en het gesprek aangaan om te kijken of je een klik hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013

***members only***
Ga vooral uit van je eigen ideeën en wensen.
De woonkamer is erg groot. Probeer die eens in te delen... bijvoorbeeld door meubels op schaal in te tekenen.
Suggestie is om van de speelkamer de optie mogelijk te houden voor slaap- en badkamer te houden, voor in de toekomst levensloopbestending te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Bedankt allemaal voor jullie reacties, erg waardevol. Soms zit je zo diep in het proces dat je blind wordt voor je eigen 'fouten'.
Indelen van de plattegrond is knap lastig. Wij zijn er maanden mee bezig geweest voordat 't naar ons zin was. We hebben op een gegeven moment alle ruimtes die we wilden als papiertjes uitgeknipt en zijn gaan schuiven tot we er uit waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
  • Laatst online: 17-06 14:45
Hallo allemaal,

***members only***
Verwacht je voor de bouwvak te beginnen met bouwen of willen de bouwbedrijven niet het gesprek aangaan tot na de bouwvak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
Martinus010 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:57:
[...]

Het kan wel invloed hebben op de hoogte van je leges, maar dat is per Gemeente verschillend
Dan ga ik daar eens even in duiken. Dank voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
twain4me schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:35:
[...]

De subsidie regeling voor zonneboilers/collectoren is niet voor nieuwbouw. of die nieuwbouw NOM, Passief of beng is maakt geen reet uit.
Hoewel ik niet blij ben met deze constatering :P . Veel dank voor je antwoord. Dan hoef ik dit ook niet verder uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12

***members only***
Dit is een stuk ruimtelijker dan wat je eerder had, de ruimte tussen keuken en woonkamer zou je eventueel nog met een scheidingswand (zo iets bijv. https://nl.pinterest.com/pin/43065740175838274/) van elkaar kunnen scheiden. Op die manier heb je toch het ruimtelijke gevoel, maar ook twee aparte ruimtes. Die openslaande deuren in de keuken zijn ook wel erg tof trouwens, daar ga je plezier van hebben.

Wel is het misschien nog even raadzaam om te kijken wat je allemaal wil met de bijkeuken. Nu is er het vooral een loopruimte, maar wellicht wil je er ook je wasmachine en droger kwijt bijvoorbeeld. Dat zijn natuurlijk twee lawaaiige apparaten en nu heb je er de mogelijkheid voor om bijvoorbeeld een hoek te maken waar je extra geluidsisolatie toe kunt passen. Op die manier kun je wat makkelijker het geluid dempen.

In deze plattegrond staan trouwens nog geen deuren vanuit de bijkeuken naar de speelkamer en keuken. Ook iets om over na te denken of je die wil.

Oh ja, nu mist de ruimte voor je technische installaties :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Les Paulos
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 26-09 13:24
Heeft er hier iemand ervaring met akoestisch stucwerk?
Ons trappenhuis bestaat uit twee open trappen van de BG naar de 2e verdieping (anders dan op de foto), en een dichte trap van de kelder naar de BG.
We vragen ons af of akoestisch stucwerk in het trappenhuis de moeite waard is om geluiden vanuit de kelder en de hal enigszins te dempen voordat het in de slaapkamers komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8oCpHJWzDjRTIQcdR4UEgBPDqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVMHXzA9UBiC5vGuAkR140IF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
@Les Paulos Geen antwoord op je vraag maar wij hebben akoestische deuren genomen. Misschien ook iets om te overwegen?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 07:57
@Les Paulos Geen ervaring in woonsituaties, maar wel in theaters e.d. Nu is het voor mij moeilijk te quantificeren omdat daar vaak meerdere akoestische maatregelen tegelijk worden getroffen, maar het kan een wereld van verschil maken.

Ik vind het spul meestal echter totaal niet prettig aan voelen, sommige beschadigen snel en het is ook moeilijk schoon te houden. Ik zou daarom proberen ook naar andere oplossingen te kijken.

Er zijn twee manieren om geluid in de slaapkamers te voorkomen: Transmissie beperken (massa in muren en deuren en akoestisch ontkoppelen, en absorptie bij de bron of in de weg er naar toe. Je wilt daarbij vooral reflecties voorkomen. Jouw oplossing valt in de laatste categorie. Er zijn meer dingen die je daar aan kunt doen:
  • Akoustisch spuitwerk op de plafonds en onderkant trap (die oppervlaktes raak je niet aan)
  • Zachte bekleding op de trap
  • Muren niet evenwijdig aan elkaar plaatsen om staande golven te voorkomen (bijvoorbeeld de muur in het midden van het trappenhuis scheef zetten. In meerdere opzichten misschien niet ideaal, maar het gaat even om de denkrichting.
  • Gordijnen ophangen voor de ruiten.
Andere opties zoals van @battler vallen meer in de eerste categorie.

Als laatste kun je ook het geluid bij de bron aanpakken door reflecties in de woonkamer en kelder te voorkomen. Daar worden het sowieso veel prettigere ruimtes van.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 23:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

***members only***
Eigenlijk niet, de vorige plattegrond had iets van de toekomstige bewoners.. dit is totaal iets anders en meestal betekend dat dat je het kind met het badwater heb weg gemikt. het doel is niet om lezers van tweakers te behagen, je zal er zelf in moeten wonen. Neem de tijd om een concept te finetunen, zoals je nu bezig bent eindig je met een 13 in een dozijn huis, niemand vindt het super en niemand vindt het lelijk ( Dat kan natuurlijk je doel zijn en dan mag je vergeten wat ik heb geschreven) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:48
Les Paulos schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:49:
Ons trappenhuis bestaat uit twee open trappen van de BG naar de 2e verdieping (anders dan op de foto), en een dichte trap van de kelder naar de BG.
We vragen ons af of akoestisch stucwerk in het trappenhuis de moeite waard is om geluiden vanuit de kelder en de hal enigszins te dempen voordat het in de slaapkamers komt.

[Afbeelding]
Ander punt: wij hebben een vergelijkbaar trappenhuis en op elke verdieping gekozen voor trappen met tussenbordessen. Dat is veel comfortabeler lopen dan een trap met een draai erin. En als ik zo je doorsnede zie, heb je er de ruimte voor.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 07:57
StevenK schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:43:
[...]
Dat is veel comfortabeler lopen dan een trap met een draai erin. En als ik zo je doorsnede zie, heb je er de ruimte voor.
Meh, ik vind juist dat zo'n tussenbordes je als het ware uit je ritme haalt. Het is wel veel makkelijker met grote spullen, of wanneer je iemand wilt passeren oid. Dat laatste is in de kromming haast niet te doen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-10 18:25
twain4me schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:23:
[...]

Eigenlijk niet, de vorige plattegrond had iets van de toekomstige bewoners.. dit is totaal iets anders en meestal betekend dat dat je het kind met het badwater heb weg gemikt. het doel is niet om lezers van tweakers te behagen, je zal er zelf in moeten wonen. Neem de tijd om een concept te finetunen, zoals je nu bezig bent eindig je met een 13 in een dozijn huis, niemand vindt het super en niemand vindt het lelijk ( Dat kan natuurlijk je doel zijn en dan mag je vergeten wat ik heb geschreven) ;)
Hoewel ik het met je eens ben dat FrankSpin een huis moet laten bouwen dat hem behaagt, vind ik dat je nu wel erg makkelijk de feedback van andere Tweakers opzij schuift.

Ik heb liever een 13 in een dozijn woning waarmee ik het maximale uit de beschikbare ruimte haal en heerlijk kan wonen, dan een uniek huis met zulke flaws (mijn mening).

Ik zeg zeker niet dat zijn tweede ontwerp super is, maar ik vind het al een stuk sterker dan de eerste. Een wand om het woongedeelte van het eetgedeelte te scheiden lijkt me overigens geen slecht idee, gezien de behoefte van Frank om de ruimtes wat meer te scheiden. Met een grote schuifdeur of dubbele openslaande deuren kan je de ruimte opentrekken wanneer het kan en sluit je deze af wanneer het moet.

Ik vraag me alleen af waar de technische ruimte is gebleven.

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Les Paulos schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:49:
Hoe ver ben je met de bouw? Verwacht je problemen of heb je problemen, dat is een groot verschil.

Ons huidige huis - en zo gaan we weer bouwen - is ook alles open, van de kelder en, via een vide, tot de slaapkamers. Nooit last van geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 99% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Les Paulos
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 26-09 13:24
@battler Dankje voor de tip, die hebben we inderdaad in ons plan opgenomen. ik vraag me ook daar nog af hoeveel effect dat heeft i.v.m. de ''gleuf'' onder de deur t.b.v. de ventilatie.

@big bang Het nadeel is dat we kiezen voor een betonnen vloer, stalen trap met hardhouten treden, niet bepaald zachte materialen. Vandaar ook een beetje de zorg voor eventuele geluiden. Misschien toch maar eens met de trappenleverancier bespreken hoe hij hierover denkt, en of er iets te doen is met de onderkant van de treden inderdaad.

We bouwen daarentegen wel traditioneel. daarmee bedoel ik met proriso en betonwanden in de kelder. wellicht dat dat nogal scheelt. Het is vooral lastig inschatten of het werkelijk een probleem gaat zijn.

@StevenK We hebben inderdaad gekeken naar een tussenbordes, maar hebben daar te weinig ruimte voor i.v.m. de indeling van de hal welke ik er gedeeltelijk afgesneden heb in de foto. Als er een bordes tussenkomt dan wordt de trap te stijl. Ik ben het met je een dat dat de trap goed zou doen.

@Conrado We gaan volgendeweek vrijdag de breedplaten voor de 2e verdieping leggen, dus over een maand of 3/4 zitten we onder de kap. Ik heb dus nog geen idee of het problemen gaat geven eerlijk gezegd.

@jowi Ik ben ook niet zo bang dat we er dagelijks last van gaan krijgen, maar muziek is ook wel een hobby van me en ik wil voorkomen dat men vriendin niet kan slapen als ik met de vrienden in de kelder zit.

Ik proef hier wel een beetje dat het voorkomen bij de bron de voorkeur heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Les Paulos schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:18:
Ik proef hier wel een beetje dat het voorkomen bij de bron de voorkeur heeft.
Natuurlijk , voorkomen is beter dan genezen. Alleen het is woonhuis, hoeveel geluid verwacht je überhaubt?
Ondanks de vide met daaraan direct de slaapkamerdeuren, lukt het me niet iemand te bereiken als ik vanuit de woonkamer roep :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jowi
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
@Les Paulos Over 2 weken kan ik meer melden dan wordt het casco opgeleverd. Als ik het mij goed herriner mag de onderkant van een deur mag niet worden afgesloten. De rest van de deur wordt voorzien van speciale stripts en uiteraard is de deur zelf akoestisch dempend.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
battler schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:26:
@Les Paulos Over 2 weken kan ik meer melden dan wordt het casco opgeleverd. Als ik het mij goed herriner mag de onderkant van een deur mag niet worden afgesloten. De rest van de deur wordt voorzien van speciale stripts en uiteraard is de deur zelf akoestisch dempend.
Waarom geen geluidsdempend ventilatierooster erin en valdorpels? Als je daar een spleet houdt zijn de andere maatregelen ook maar half werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansieGansie
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07:59
@FrankSpin
Ik zat ook even naar de plattegrond van de bovenverdieping te kijken, volgens mij is daar nog weinig over gezegd.

Wellicht ook slim om daar eens bedden/kasten/bureaus in de slaapkamers te tekenen. Alle slaapkamers hebben 1 of meerdere schuine wanden. Standaard kledingkasten lenen zich daar vaak niet goed voor. Ook bedden en/of bureaus tegen een schuine wand is niet altijd even praktisch.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 136% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spais

Spais

The Spais Melange

Lijkt een beetje op onze woning. Bij ons is de extra ruimte een thuiswerk kantoor en de hal is vrij groot i.v.m. garderobe achter de deur en een vide ter plaatse van de trap. Maar hier zie je hoe wij de keuken, bijkeuken en technische ruimte hebben ingedeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLRPnzOy-01xl8YUDXn-ltTc6PM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3CBoQJeOXkbEZBCzdDeeySPJ.png?f=fotoalbum_large

Dit is niet de laatste versie van de tekening. We hebben nog wat dingen gewijzigd hier aan.

[ Voor 30% gewijzigd door Spais op 15-11-2021 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-10 20:11
jowi schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:52:
@FrankSpin je hebt duidelijk een luxeprobleem, veel te veel ruimte en te weinig ideeën wat je met je woning en je leven daar wilt. Een goede architect zal een passend plan maken obv je wensen en (gezins)situatie etc. Ik heb het idee dat je nu de binnnenkant zelf tekent? Is er uberhaupt een architect?

Ben wel erg benieuwd wat volgens jouw (of je architect) het verschil is tussen een zitkamer en een woonkamer... samen ver over de 100m2... en dan steeds maar weer die 'speelkamer', wat dat ook zijn mag. Het hele verhaal komt me allemaal wat vreemd over. Als je een woning wil met zoveel oppervlakte, dan heb je daar meestal al een heel goed idee bij namelijk.
Sluit me hier helemaal bij aan, ik zou echt met een architect gaan zitten ipv technisch tekenaar…

Behalve de opmerking over de speelkamer. Als je (kleine) kinderen hebt is dat echt fantastisch. Alle zooi bij elkaar achter een (in ons geval glazen) deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-10 21:52
@FrankSpin leuk die kinderkamer, maar in mijn ogen een totaal overbodige ruimte. Je wilt graag kinderen, is ook erg leuk, we hebben er twee groot gekregen 😃. Maar je dumpt ze toch niet in een aparte kinderkamer, veel leuker om samen in de woonkamer alles te beleven, voor dat je er erg in hebt, vliegen ze weer uit. En opruimen is toch ook zo gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 99% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20-10 20:32
FrankSpin schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:44:
Iedereen bedankt voor zijn input, erg waardevol. Mede aan de hand van alle suggesties hier ontvangen, hebben we nieuwe indeling laten tekenen. Hier zijn twee varianten opgemaakt.

***members only***
Ik vind variant A echt een mooie indeling, die naar ik gelezen hebt, past bij je wensen. De room devider vind ik een goede oplossing om de grote ruimte wat gezelliger te maken. Wat ben je van plan voor de rechter onderhoek van het woonkamer gedeelte?

Heb je daarnaast ook nagedacht over de connectie met buiten? Je hebt nu openslaande deuren naar west vanuit de woonkeuken, daar heb je dan middag/avond zon. Hoe denk je daarover, wat zijn de plannen?

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kepler
jowi schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:52:
@FrankSpin je hebt duidelijk een luxeprobleem, veel te veel ruimte en te weinig ideeën wat je met je woning en je leven daar wilt. Een goede architect zal een passend plan maken obv je wensen en (gezins)situatie etc. Ik heb het idee dat je nu de binnnenkant zelf tekent? Is er uberhaupt een architect?

Ben wel erg benieuwd wat volgens jouw (of je architect) het verschil is tussen een zitkamer en een woonkamer... samen ver over de 100m2... en dan steeds maar weer die 'speelkamer', wat dat ook zijn mag. Het hele verhaal komt me allemaal wat vreemd over. Als je een woning wil met zoveel oppervlakte, dan heb je daar meestal al een heel goed idee bij namelijk.
Er is helemaal niks mis met een speelkamer, waarom daar zo negatief over? Als ze nou graag een ruimte willen hebben voor de kinderen om te spelen, en later te chillen met hun vrienden, dan is dat toch helemaal prima?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 98% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 08:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
Ze hebben nu allemaal hier een eigen kamer, maar zitten uiteindelijk toch nog het liefst aan de eetkamertafel te knutselen.

Ik zou met name kijken naar een goede werkkamer idd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas.013
kepler schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:32:
[...]

Er is helemaal niks mis met een speelkamer, waarom daar zo negatief over? Als ze nou graag een ruimte willen hebben voor de kinderen om te spelen, en later te chillen met hun vrienden, dan is dat toch helemaal prima?
Mee eens.
Helemaal als je die speelkamer later eenvoudig kan aanpassen naar een slaap- en badkamer.

Variant a lijkt me ook een betere uitwerking. Wel heel veel ramen in een fantasieloos patroon. Heb je nog een grote kast, waar zet je die meer dan?
De woonkeuken in variant b lijkt me klein als je hier nog een fatsoenlijke eettafel wilt plaatsen. En je gaat ook niet met het eten naar de zit/woonkamer (wat is eigenlijk het verschil?).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kepler
jowi schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:36:
Tja, wij hadden vroeger als kind gewoon een eigen kamer, of we speelden buiten. Zal wel ouderwets zijn denk ik.
Ja en vroeger zaten we gewoon nog in de kofferbak als niet iedereen op de achterbank paste :D

Als je de ruimte hebt, waarom niet? Alle zooi (of het meeste) lekker in die ruimte als ze klein zijn en als ze ouder zijn bouw je het om naar chill-ruimte, extra slaapkamer of verzin iets leuks.
Pagina: 1 ... 203 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic