Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 180 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.609.811 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-06 09:00
Wij hebben een jaartje gedraaid op een 4G kaartje in een ouwe telefoon die als hotspot werkte. Dit ding erbij als repeater/router en zo hadden we ook bedraad (en via Unify APs een heel wifi netwerk)
https://www.tech365.nl/gl...e-metgezel-voor-onderweg/

twee tientjes via amazon
https://www.amazon.com/GL...Performance/dp/B073TSK26W

Uiteindelijk hebben we KPN aangevraagd, aanleg kostte niets. Voor glas was ik 3000 euro kwijt geweest voor de aansluiting.

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 12-03-2021 14:11 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Stefke
Vandaag getekend voor ons bijgebouw/tuinhuis . Het staat er al in mei, dan moeten de kozijnen er nog in en de gevelbekleding erop. Het plan is dat dat Shou Sugi Ban wordt (gebrand red cedar), open planken net als op ons huis (maar dan zwart) en een turfdak op de ingang. 24x375wp zonnepanelen op ZW.
Eigen ontwerp, ben er heul content mee :*)

Als het staat en de ramen zitten er in, dan wordt eerst onze bouwcontainerberging leeggemaakt en gaan we de tuin grofweg aanpakken (inrit etc). Dan blijft dit voorlopig mijn klusruimte om het huis binnen verder af te maken (voornamelijk de trap en de meterkast/toiletwand en de houten schuifluiken)

Daarna ga ik dit huisje binnen afwerken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6Q90g9pDvCg-4MU0pqRTLJy6Sk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDtMqd3ZNnagqASCewdfQN13.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0AZOIrv3yGn98Ovjty5rcHfX5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PKYxojn5EGqEmSx1X920rrJJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zG1uWxzM7hFR5Vjl7NaPL_ZAlo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ehshgR5yKXveaIPP1LmW4b87.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 12-03-2021 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:46

ChUcKiE

Dus........

Gaaf hoor!!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-06 20:20
JPruissen schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 00:09:
[...]

Dat is helaas niet mogelijk. de afstand tussen de buren en ons woonkeetje is ruim 100 meter. Daarnaast wil ik ook niet afhankelijk zijn van de grillen en grollen van een ander. Het is niet iets voor enkele dagen, maar voor een jaar. Dank in ieder geval voor het meedenken.
100m is niets. Lees hier even, misschien is dat een oplossing met buren die een snelle verbinding hebben. Point to point wifi verbinding

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Stefke schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:53:
Vandaag getekend voor ons bijgebouw/tuinhuis . Het staat er al in mei, dan moeten de kozijnen er nog in en de gevelbekleding erop. Het plan is dat dat Shou Sugi Ban wordt (gebrand red cedar), open planken net als op ons huis (maar dan zwart) en een turfdak op de ingang. 24x375wp zonnepanelen op ZW.

Als het staat en de ramen zitten er in, dan wordt eerst onze bouwcontainerberging leeggemaakt en gaan we de tuin grofweg aanpakken (inrit etc). Dan blijft dit voorlopig mijn klusruimte om het huis binnen verder af te maken (voornamelijk de trap en de meterkast/toiletwand en de houten schuifluiken)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En wat gaat de opbouw zijn? HSB? Staalbouw? Massief hout? Hoe ga je de fundering vloer nu aanpakken qua opbouw?

Maar ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Plaatfundering met vorstrand, daarop 120mm HSB, en 60/90 damwand sandwich dakpanelen. De vloer wordt 80mm isolatie met cement dekvloer in de berging, en 120mm isolatie met houten vloer in de andere helft. Het dak ga ik nog een klein beetje naisoleren/afwerken (in ieder geval in de ene helft van het gebouw), en dan is de Rc zo'n beetje 3,5 rondom.

[ Voor 14% gewijzigd door Stefke op 12-03-2021 22:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:54
Gisteravond hebben we het eerste schetsplan van de tekenaar mogen ontvangen.

Het betreft een twee onder een kap HSB woning met een gemetselde buitengevel. Verder moeten we vanuit het bestemmingsplan rekening houden met een goot op 3 meter en een nok op 8 meter. Wij zijn ''eigenaar'' van het linker deel van de woning. Het rechterdeel word door een 2e partij gebouwd voor de verhuur.

Vooraanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBaD7INngwmR8p-B_rAG7wwpGVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fNPXGHoz3YZgGeVB73ft4HO9.png?f=fotoalbum_large

Linkerzijaanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USksrwIMkz7MXEso4WTlhWOYHp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0b7sIwV8F3kkt2HeY7QiwiSK.png?f=fotoalbum_large

Rechterzijaanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIZGq16E1nEdzIBvFb3DprCRVHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iMFYObrxQB6Ohr2bt7Oc2ap6.png?f=fotoalbum_large

Achteraanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Goain5uMTg-D15nZ5zzThySSZuw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vrBKfIMy0IGFrd4wpVEtNV5r.png?f=fotoalbum_large

Situering op het kavel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9zq9c9Md85ThSqDFNuvNpQEOoo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Crj1GgEnPXvRM3GPuIrcKBcy.png?f=user_large

Begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kljkSFCWvu5EsiCWPFiQmiE45og=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FY3c2KKQuPNpvXXFbJytWI20.png?f=fotoalbum_large

Eerste verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWmSvaGVUFE3jIX6VfWSDNgzi-Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sxaleqTUsIwjw5k3tKmIYFiz.png?f=fotoalbum_large

We hebben al een paar foutjes in de tekening ontdekt:
- Rookkanaal komt met de huidige plaats van de haard in een deuropening uit.
- Arceringen kloppen niet (kozijnen ontbreken)
- Studeerkamer mist een deur (flashbacks naar Sims achtige taferelen)

Verder komen de volgende zaken bij ons op:
- We overwegen om de badkamer om te ruilen met de studeer / werkkamer. De muur tussen de wc en de inloopkast zouden we dan doortrekken waardoor er achter de wc ruimte voor een ruime inloop douche ontstaat.
- Het platte dak van de doorlopende pui (ik vergeet de benaming steeds) zijn we niet wild
enthousiast van. We willen de mogelijkheden bespreken om hier een puntdak van te maken.
- Spiegelen van de techniekruimte waardoor ruimte ontstaat voor een raam in de uitbouw.

Iemand hier nog suggesties met betrekking tot het ontwerp, of tips met betrekking tot de indeling? We horen het graag!

[ Voor 12% gewijzigd door Woody179 op 12-03-2021 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Woody179 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:17:
Gisteravond hebben we het eerste schetsplan van de tekenaar mogen ontvangen.

:

Iemand hier nog suggesties met betrekking tot het ontwerp, of tips met betrekking tot de indeling? We horen het graag!
Indrukwekkend _/-\o_

Heb je ook plattegronden, het is lastig om iets over de indeling te zeggen zonder plattegronden.

Heb je een indicatie van het volume en m2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Tja ik dacht al, ik vergeet wat 8)7
Inmiddels toegevoegd aan de post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:48
Woody179 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:17:
- Het platte dak van de doorlopende pui (ik vergeet de benaming steeds) zijn we niet wild
enthousiast van. We willen de mogelijkheden bespreken om hier een puntdak van te maken.
Bedoel je hier de aanbouw achter?
Ik denk dat dit in het aangezicht niet staat. Mogelijk ook een probleem met dak van de hoofdbouw.

Het lijkt dat er weinig glas in het rechterdeel van de aanbouw achter zit. Geen idee wat daar zit maar oogt erg 'donker' maar wellicht dat dit een berging is oid?

Ik zie geen vloerplannen; de wisselingen van ruimtes en deur ed zeggen mij niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Woody179 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:28:
[...]

Tja ik dacht al, ik vergeet wat 8)7
Inmiddels toegevoegd aan de post.
zijn het twee woningen? een soort twee-onder-een-kap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:31:
[...]

Bedoel je hier de aanbouw achter?
Ik denk dat dit in het aangezicht niet staat. Mogelijk ook een probleem met dak van de hoofdbouw.

Het lijkt dat er weinig glas in het rechterdeel van de aanbouw achter zit. Geen idee wat daar zit maar oogt erg 'donker' maar wellicht dat dit een berging is oid?

Ik zie geen vloerplannen; de wisselingen van ruimtes en deur ed zeggen mij niets.
- Nee het stuk waar de voordeur in zit, linker zijaanzicht. Mijn vrouw heeft het omgedoopt tot de vuurtoren.

- Aanbouw zit inderdaad weinig glas in, zit de techniekruimte / berging in, vandaar het spiegelen van de indeling.

- Wat bedoel je met een probleem met het dak van de hoofdbouw?

- Vloerplan is inmiddels toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:34:
[...]

Ja klopt, stukje tekst per ongelijk verwijderd denk ik. Voeg het weer toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:34:
[...]

Nu begin ik de "redundantie" te begrijpen :*)
  • de hoek in de inloopkast lijkt me krap worden als je wat langer bent? (dak is 1.5m en lager)
  • kun je de deur van de logeerkamer niet naar de schuine wand verplaatsen, dan de logeerkamer iets groter en de wand bij de inloopkast recht trekken? dat is dus de wc boven 8)7 eventueel wc in badkamer?
  • zo kun je ook de vlizo uittrekken zonder dat je deuren blokkeert.
  • Een deur in de logeerkamer is wel handig? Ah dat is ook de studeerkamer...
  • ik ga toch maar eens naar bed :+

[ Voor 55% gewijzigd door Batilan op 13-03-2021 00:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Woody179 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:34:
[...]

- Nee het stuk waar de voordeur in zit, linker zijaanzicht. Mijn vrouw heeft het omgedoopt tot de vuurtoren.
Ok, ik vat m nu, het is een twee onder een kap en je hebt de linker woning.

Alles is natuurlijk heel persoonlijk maar wat ik zou doen:

Ik ben ook geen fan van platte daken, zou ook proberen daar een hellend dak op te zetten. Ik zou proberen dit totaan het zadeldak te trekken. Dit geeft je gelijk wat ruimte op de zolder vermoed ik .
- Aanbouw zit inderdaad weinig glas in, zit de techniekruimte / berging in, vandaar het spiegelen van de indeling.

- Wat bedoel je met een probleem met het dak van de hoofdbouw?
Ik dacht, zonder dat de vloerplannen en je stuk tekst waren toegevoegd, dat dit 1 woning was. mijn commentaar was dan gebaseerd op het plaatsen van een hellend dak op de aanbouw achter. maar alles is n.v.t. ondertussen ;)
- Vloerplan is inmiddels toegevoegd
- de deur van de WC beneden lijkt mij nogal in de loop te zitten. Is het iets om te kijken of die in de andere muur kan, naar de voordeur toe?

- de 'vuurtoren' is imposant en echt de eyecatcher. Ik vind beglazing op de begane grond wat summier in verhouding tot de stenen bouw. Ik zou meer glas in de breedte installeren. De meterkast zit daarvoor nu in de weg maar die kan naar de andere muur of tegen de wc.

- ik zou de haard een stuk naar links (de voordeur) verplaatsen. ten eerste om de afvoer waar je nu niet mee naar boven weg kan en als hoofdreden om de opening tussen de woonkamer een keuken breder te kunnen maken naar links toe. De huidige opening voelt eng aan in verhouding tot de ruimte, de locatie zo 'ver' in een hoek en is ook de enige toegang. bovendien vind ik het prettig om een grotere kijkhoek in de keuken te hebben waardoor de ruimte optisch groter word

- wat is het hele kleine kamertje op de 1e verdieping? dan dat niet bij de inloopkast getrokken worden?

- ik zou de overloop rechthoekig maken en de kamers ook, zie rode rechthoeken.

- de deur naar slaapkamer 1 draait verkeerd om en zou moeten openen naar muur (je kijkt dan de kamer in).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fc_C2_1ITWdDYZoncON0rHst36s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7ErmKGcM7XuM2CZxO48PmXU1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:03

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Stefke schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:53:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel mooi! Detail vraagje: op de laatste foto zie ik dat het dak niet symmetrisch is. Doe je dat toevallig om qua qua nokhoogte ver genoeg van de erfgrens te blijven om zo het dak te mogen realiseren :) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Tnx, nee dat is meer zodat ik op de rechterkant 2 zonnepanelen recht boven elkaar portrait kan plaatsen (daar is t dak op uitgemeten) zonder dat het huisje meteen heel breed moet zijn (bij gelijke dakvlakken zou het 5m breed worden, nu is de casco buitenmaat 3,7m)
En t voordeel is inderdaad wel dat het vergunningsvrij is met deze maten.
Het huisje staat +/- meter vd erfgrens. en die overhang aan die zijde is meteen onze droge parkeerplek voor grove spullen (kruiwagen, grof gereedschap, onze bouwsteiger, stookhout etc). De voorzijde hiervan is gewoon de voorgevel doorgetrokken zodat het meteen dicht is.
Onder de overhang bekleed ik het met eenvoudig (zwart) rabatdelen verticaal omdat dat t - incl. de rommel die er staat - toch niet zichtbaar is.

Vraagje: ben bezig met de kozijnen. Dat wordt in principe gewoon dubbelglas. Alleen de glasgevel wil ik mogelijk (onderin) triple glas maken, omdat daar in de toekomst een bureautje tegenaan komt te staan. Verwarmen gaan we ws. met een kleine pelletkachel doen.
Voor comfort lijkt me "normaal" dubbel glas onvoldoende vanwege koudeval. Triple glas wordt natuurlijk wel extra zwaar.
Ik zie dat er ook extra isolerend dubbel glas is met een folie
https://www.energiesparen...ting%20aan%20te%20brengen.
Kan ik me de moeite van triple glas besparen door dit te nemen? Waar moet ik precies naar zoeken?

Sowieso wil ik t glas geen 5cm dik maken zoals in ons huis, en volgens mij kan ik beter dubbelglas met een grote spouw nemen dan triple met een hele klein spouw? AL lijkt dat met gasgevulde spouw weer minder uit te maken.

[ Voor 72% gewijzigd door Stefke op 13-03-2021 08:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Stefke schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 08:08:
Tnx, nee dat is meer zodat ik op de rechterkant 2 zonnepanelen recht boven elkaar portrait kan plaatsen (daar is t dak op uitgemeten) zonder dat het huisje meteen heel breed moet zijn (bij gelijke dakvlakken zou het 5m breed worden, nu is de casco buitenmaat 3,7m)
Het huisje staat +/- meter vd erfgrens. en die overhang aan die zijde is meteen onze droge parkeerplek voor grove spullen (kruiwagen, grof gereedschap, onze bouwsteiger, stookhout etc). De voorzijde hiervan is gewoon de voorgevel doorgetrokken zodat het meteen dicht is.
Onder de overhang bekleed ik het met eenvoudig (zwart) rabatdelen verticaal omdat dat t - incl. de rommel die er staat - toch niet zichtbaar is.

Vraagje: ben bezig met de kozijnen. Dat wordt in principe gewoon dubbelglas. Alleen de glasgevel wil ik mogelijk (onderin) triple glas maken, omdat daar in de toekomst een bureautje tegenaan komt te staan. Verwarmen gaan we ws. met een kleine pelletkachel doen.
Voor comfort lijkt me "normaal" dubbel glas onvoldoende vanwege koudeval. Triple glas wordt natuurlijk wel extra zwaar.
Kan ik me de moeite van triple glas besparen door dit te nemen? Waar moet ik precies naar zoeken?

Sowieso wil ik t glas geen 5cm dik maken zoals in ons huis, en volgens mij kan ik beter dubbelglas met een grote spouw nemen dan triple met een hele klein spouw? AL lijkt dat met gasgevulde spouw weer minder uit te maken.
HR++ is al best goed glas, mensen doen hier afentoe net alsof het waardeloos spul is.
HR++ heeft al maar beperkt last van een koudeval bij verdiepingshoog glas.
Met een pellet kachel heb je hoe dan ook al minder last van koude val omdat je met een hogere warmte bron werkt.

rond de 24- 26 mm heeft het een spouw dikte van 16mm en met kunststof kaders kom je uit op een waarde van 1.0 W/m2 kleiner of groter zal een verminderde waarde geven
hier kan je een beetje spelen wat de spouw breedte en zie je wat de isolatiewaarde doet.

https://www.dubbelglas.nu...splus-super/semco-renova/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik denk zelf dat dubbelglas met een waarde van 1.0 ook wel voldoende is, maar je zit dan wel met je voeten "tegen" de ruit aan. Ik heb hier geen ervaring mee. In ons huis zit triple glas van 54mm dik, daar kun je prima tegenaan staan.
Hier is dubbelglas met 0.8 maar dat is >200/m2 (2x zo duur als triple...dat doen we ook maar niet) https://www.glasmaatje.nl...gton-k-glass-n-mk0-8w-m2k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Stefke schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:04:
Plaatfundering met vorstrand, daarop 120mm HSB, en 60/90 damwand sandwich dakpanelen. De vloer wordt 80mm isolatie met cement dekvloer in de berging, en 120mm isolatie met houten vloer in de andere helft. Het dak ga ik nog een klein beetje naisoleren/afwerken (in ieder geval in de ene helft van het gebouw), en dan is de Rc zo'n beetje 3,5 rondom.
Damwand ook op de muren dus? Moet je aan binnenzijde dan nog iets van dampscherm hebben?
En isolatie op of onder fundering? Om eerdere vragen in het topic maar even te "beantwoorden'....
Stefke schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 08:47:
Ik denk zelf dat dubbelglas met een waarde van 1.0 ook wel voldoende is, maar je zit dan wel met je voeten "tegen" de ruit aan. Ik heb hier geen ervaring mee. In ons huis zit triple glas van 54mm dik, daar kun je prima tegenaan staan.
Hier is dubbelglas met 0.8 maar dat is >200/m2 (2x zo duur als triple...dat doen we ook maar niet) https://www.glasmaatje.nl...gton-k-glass-n-mk0-8w-m2k
Dat is idd meer voor renovatie, waar vaak kozijnen met beperkingen qua glasdikte speelt.

Zou gewoon het goedkoopste triple erin zetten, maar goed dubbelglas zou ook weinig koudeval moeten geven. Het isnatuurlijk ook wel een luxepositie vanuit wat we nu normaal vinden (met triple).
Tenminste, de dikte van het triple moet geen probleem zijn als je (deels) zelf de kozijnen maakt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
bbbrumbrum schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:13:
[...]

Damwand ook op de muren dus? Moet je aan binnenzijde dan nog iets van dampscherm hebben?
En isolatie op of onder fundering? Om eerdere vragen in het topic maar even te "beantwoorden'....

[...]

Dat is idd meer voor renovatie, waar vaak kozijnen met beperkingen qua glasdikte speelt.

Zou gewoon het goedkoopste triple erin zetten, maar goed dubbelglas zou ook weinig koudeval moeten geven. Het isnatuurlijk ook wel een luxepositie vanuit wat we nu normaal vinden (met triple).
Tenminste, de dikte van het triple moet geen probleem zijn als je (deels) zelf de kozijnen maakt, toch?
De HSB wanden krijgen een dampscherm, binnenzijde 18mm OSB, buitenzijde 9mm OSB plus regelwerk en gevelhout. De damwandplaten liggen op de wanden op een houten spantendak, daar timmer ik een klein knieschotje (+/-10cm) met isolatie erachter om de hoek plaat/wand te isoleren. Onder de sandwichplaten hoeft geen dampscherm. Daar doe ik nog een dunne isolatielaag onder (max Rc1) met afwerking (n.t.b.)
Isolatie komt op de fundering.

Tripleglas kan in principe. De glasgevel wordt mogelijk zelfgemaakt van 120x120mm douglasbalken met een zelfgemaakte sponning. Dat moet ik nog even uitzoeken als ik weet wat precies de kozijnen kosten (en de kosten van de glasgevel van die betreffende leverancier). Zou het wel mooi vinden als het kozijn van hetzelfde hout is als de constructie van de overkapping.

Ik had geinformeerd bij https://www.woonpioniers.nl/indigo over hoe die glasgevel was gemaakt. Douglas hout op maat gefreesd.

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 13-03-2021 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:41
Stefke schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 08:08:

Wat is het probleem van fatsoenlijk triple glas? Het isoleert bijna twee keer zo goed als HR++ (dat was 30 jaar geleden heel wat, maar is inmiddels echt achterhaald) en zorgt ervoor dat je geen koudeval hebt. Want let op: Je hebt waarschijnlijk geen radiatoren meer, maar vloerverwarming, en die radiatoren zijn er nu juist voor om onder een raam met koudeval (en evt roosters) die koudeval op te heffen.
5cm is trouwens wel erg dik. Gebruikelijk is 42 of soms 46mm.

Pelletkachels zijn overigens qua uitstoot enorm smerig en stoten veel fijnstof uit, zeker als je het vergelijkt met een schone CV-ketel op aardgas. Bovendien zijn ze lang niet zo comfortabel (je moet zelf de pellets er naar toe sjouwen, hoe doe je dat als je in de winter twee weken op vakantie bent?) en qua betrouwbaarheid zitten ze ook nog lang niet op het niveau van een uitontwikkelde CV-ketel. Dit als hoofdverwarming kiezen zou nooit in mijn opkomen. Voor hetzelfde geld heb je ook een split L/W warmtepomp, die veel schoner en comfortabeler is.

Mijn idee van een moderne, comfortabele en energiezuinige woning is: Vloerverwarming, triple glas, WTW en verwarmen met een warmtepomp (L/W, of evt W/W als je daar het geld voor over hebt).
Voor snelle (bij-)verwarming en koeling kun je dit nog aanvullen met een L/L warmtepomp, oftewel airco.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Het gaat hier niet om een woning... woonfunctie

[ Voor 21% gewijzigd door Stefke op 13-03-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:16
Dit topic wel ;)

Maar het is ook bijna een huis... :*)

[ Voor 30% gewijzigd door DeBaroN op 13-03-2021 10:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefke
DeBaroN schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:48:
Dit topic wel ;)

Maar het is ook bijna een huis... :*)
Huis met bijgebouw ;) ons huis is met WTW, vv en L/W wp en tripleglas zoals door @Andrehj hierboven voorgesteld :)

[ Voor 20% gewijzigd door Stefke op 13-03-2021 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:55
Iets heel anders: wachtwoorden

Steeds meer apparaten – de warmtepomp, warmtewisselaar, KNX, alarm, etc – komen met een installateursmode afgeschermd met een wachtwoord. Die wachtwoorden wil ik wel hebben.
Hoe gaat dat in de praktijk? Doen installateurs daar moeilijk over? Hoe zit dat juridisch? Kun je dat in het aanneemovereenkomst meenemen?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:08

Piper

No guts, no glory

Bij de WP hebben ze me even laten zien hoe ik in het installatiemenu kan komen en bij de WTW staat het wachtwoord in de installateurs-handleiding. Van andere apparatuur heb ik ook gewoon alle handleidingen gekregen, de consumentenhandleiding is ongeveer: bel de installateur. Mocht je toch iets missen kun je de installatiehandleidingen online ook wel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Batilan schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:41:
[...]

Nu begin ik de "redundantie" te begrijpen :*)
  • de hoek in de inloopkast lijkt me krap worden als je wat langer bent? (dak is 1.5m en lager)
  • kun je de deur van de logeerkamer niet naar de schuine wand verplaatsen, dan de logeerkamer iets groter en de wand bij de inloopkast recht trekken? dat is dus de wc boven 8)7 eventueel wc in badkamer?
  • zo kun je ook de vlizo uittrekken zonder dat je deuren blokkeert.
  • Een deur in de logeerkamer is wel handig? Ah dat is ook de studeerkamer...
  • ik ga toch maar eens naar bed :+
Inloop kast is ook wat krap hierin willen we wat gaan schuiven. Niet zo zeer omdat we zoveel kastruimte willen. maar meer omdat we ''wisselgeld'' willen hebben mocht er ooit nog een 3e kinderkamer nodig zijn, deze zal wel krapper zijn als de overige kamers maar dat is een probleem voor later, ruimte behoefte zal zowiezo klein zijn de eerste jaren.
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 00:31:

Ik ben ook geen fan van platte daken, zou ook proberen daar een hellend dak op te zetten. Ik zou proberen dit totaan het zadeldak te trekken. Dit geeft je gelijk wat ruimte op de zolder vermoed ik .
Of we hem tot aan de nok trekken weet ik niet, zolder zal alleen voor opslag van kwetsbare zaken gebruikt worden en eventueel voor de ventilatie unit.
Hierdoor zal de ruimtevraag niet heel groot zijn.
- De deur van de WC beneden lijkt mij nogal in de loop te zitten. Is het iets om te kijken of die in de andere muur kan, naar de voordeur toe?
Valt zeker wat voor te zeggen, over de indeling van de hal zijn we het nog niet helemaal eens. Als de meterkast aan de overkant komt te staan kunnen we de draaing van de trap boven zetten. Dit voelt wat veiliger(?) op de eerste verdieping. Dit hangt ook deels samen met een aangepast vloerplan wat we zelf bedacht hebben (zie tekening onder aan post)
- de 'vuurtoren' is imposant en echt de eyecatcher. Ik vind beglazing op de begane grond wat summier in verhouding tot de stenen bouw. Ik zou meer glas in de breedte installeren. De meterkast zit daarvoor nu in de weg maar die kan naar de andere muur of tegen de wc.
Volledig mee eens
- ik zou de haard een stuk naar links (de voordeur) verplaatsen. ten eerste om de afvoer waar je nu niet mee naar boven weg kan en als hoofdreden om de opening tussen de woonkamer een keuken breder te kunnen maken naar links toe. De huidige opening voelt eng aan in verhouding tot de ruimte, de locatie zo 'ver' in een hoek en is ook de enige toegang. bovendien vind ik het prettig om een grotere kijkhoek in de keuken te hebben waardoor de ruimte optisch groter word
We overwegen zelf juist om de haard naar rechts te doen. We willen links een kleine tv hoek en rechts een gezellige zithoek waar je eventueel ook gasten ontvangt. Persoonlijk vind ik namelijk niks zo irritant als een tv die aanstaat terwijl je ergens op bezoek vind.

De opening opschuiven richting de al en verbreden zaten we zelf ook aan te denken. qua interieur zijn we best wel gecharmeerd van dit soort halve afscheidingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAbmjE4wF_DC6ZAU8MQe4TpMsfE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7WQVMofasBhar5ORlSLurMJE.jpg?f=user_large
Nou is deze wel heel lomp opgezet met die kolommen zo. Indien dit niet bouwkundig strikt noodzakelijk is willen we deze achterwegen laten en het bij de boekenkasten houden.
- wat is het hele kleine kamertje op de 1e verdieping? dan dat niet bij de inloopkast getrokken worden?
Het toilet. Dit willen we wel apart houden i.v.m. eventuele ''aroma's''
In de onderstaande tekening bedraagt de badkamer circa 9m2(zonder toilet en douche). Dit is niet overdreven groot maar ook niet super klein. Wellicht dat we in tegenstelling tot de tekening hieronder de toilet en douche nog in die 9m2 plaatsen zodat we de inkoopkast iets ruimer kunnen maken. Niet zozeer omdat we een grote kast willen maar meer omdat we dit als eventueel wisselgeld zien mocht er ooit nog een 3e komen. De eerste kwam via een ivf traject, met de tweede zijn we nu weer natuurlijk bezig maar mocht dit niet lukken dan zullen we waarschijnlijk zodra het dak er op zit weer een dergelijk traject in gaan. De kans op een derde is klein maar blijft een stille wens. Vandaar deze ''oplossing''
- ik zou de overloop rechthoekig maken en de kamers ook, zie rode rechthoeken.
Goed idee, dit hebben we deels meegenomen in de onderstaande tekening.
- de deur naar slaapkamer 1 draait verkeerd om en zou moeten openen naar muur (je kijkt dan de kamer in).
Volledig mee eens!!

We zijn zelf met jullie tips op de onderstaande tekening uitgekomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fPc-8VHxr6CJXbg_iUwtDBJ4OM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UuQFTfPm2NsbrfgV7GsZFmvZ.jpg?f=fotoalbum_large

- Vide geeft een mooi ruimtelijk gevoel in de hal, meer licht in de woonkamer door het glas in de tussendeur en ook wordt de overloop boven minder donker. Doormiddel van een groot bovenlicht in de badkamer zouden we daar ook wat natuurlijk licht kunnen krijgen.

- Zoals hierboven benoemd zijn het toilet en douche nog niet in de badkamer geïntegreerd. als we dit wel doen zou dit

- We spelen nog met het Idee om in slaapkamer 1 een frans balkon te creëren. Buiten het lichtvoordeel denk ik dat dit het aanzicht aan de achterzijde ook wat verfraaid.

Qua vierkante meters komen we nu grofweg op:
Slaapkamer 1: 18 m2
Inloopkast: 7.5 m2
Slaapkamer 2: 16m2
Slaapkamer 3: 16m2
Badkamer: 9m2
Toilet Douche: 3m2
Verkeersruimte 6m2
Vide: 9m2
Vloeroppervlak is gemeten van plint tot plint.

Verder nog een vraag over de technische ruimte, Wat zien jullie als een minimum oppervlak? We hebben nu 4m2 (+-1x4) gereserveerd in de bijkeuken. ik hou in mijn achterhoofd rekening met het volgende:
1x buffervat 1000L
1x buffervat 300L
2x pompgroep ( 1x houtkachel 1x zonneboiler)
1x verdeler vloerverwarming begane grond.
Gevoelsmatig zou dit prima moeten passen maar wat zegt de praktijk?

Op de eerste verdieping zal waarschijnlijk achter een knieschot de verdeler van de vloerverwarming boven komen.
Op zolder komt de WTW unit te hangen en indien nodig een doorstroomverwarming. Dit laatste hoop ik echter te voorkomen.

Zonnepanelen komen op het ''schuurtje'' +- 14x5 met dakvlak op het zuidzuidoost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 11:09
Gisteren prijs gekregen voor driedubbel glas 1400,- dus dat valt best mee. Daarentegen kunnen de grote glaspartijen niet (> 3 m2) ivm de dorpel. En juist bij de grote glaspartijen is het nodig. :/

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-06 11:20
battler schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:41:
Gisteren prijs gekregen voor driedubbel glas 1400,- dus dat valt best mee. Daarentegen kunnen de grote glaspartijen niet (> 3 m2) ivm de dorpel. En juist bij de grote glaspartijen is het nodig. :/
Ik heb ruiten van 1690x2369 mm, dus kamerhoog, die triple. Waarom zou dat bij jou niet in triple kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Woody179 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:24:
[...]

Inloop kast is ook wat krap hierin willen we wat gaan schuiven. Niet zo zeer omdat we zoveel kastruimte willen. maar meer omdat we ''wisselgeld'' willen hebben mocht er ooit nog een 3e kinderkamer nodig zijn, deze zal wel krapper zijn als de overige kamers maar dat is een probleem voor later, ruimte behoefte zal zowiezo klein zijn de eerste jaren.
Let op dat je met deze opstelling geen direct toegang tot die kamer kan creeren (als je de wc laat zitten).
[...]

Of we hem tot aan de nok trekken weet ik niet, zolder zal alleen voor opslag van kwetsbare zaken gebruikt worden en eventueel voor de ventilatie unit.
Ik heb nog nooit ruimte teveel gehad ;) maar alles is een afweging natuurlijk
[...]

Valt zeker wat voor te zeggen, over de indeling van de hal zijn we het nog niet helemaal eens. Als de meterkast aan de overkant komt te staan kunnen we de draaing van de trap boven zetten. Dit voelt wat veiliger(?) op de eerste verdieping. Dit hangt ook deels samen met een aangepast vloerplan wat we zelf bedacht hebben (zie tekening onder aan post)
Ik heb dezelfde trap als in je eerste tekening. Ik zie daar zelf geen veiliger/onveiliger iets in.
We overwegen zelf juist om de haard naar rechts te doen. We willen links een kleine tv hoek en rechts een gezellige zithoek waar je eventueel ook gasten ontvangt. Persoonlijk vind ik namelijk niks zo irritant als een tv die aanstaat terwijl je ergens op bezoek vind.

De opening opschuiven richting de al en verbreden zaten we zelf ook aan te denken. qua interieur zijn we best wel gecharmeerd van dit soort halve afscheidingen:
[Afbeelding]
Nou is deze wel heel lomp opgezet met die kolommen zo. Indien dit niet bouwkundig strikt noodzakelijk is willen we deze achterwegen laten en het bij de boekenkasten houden.
als je het 'open' afsluit en dat 'zichtbaar' houd (dus niet te veel naar rechts) zal het echt bijdragen aan het ruimtelijke gevoel van de ruimte. Ik kan me lastig inbeelden hoe je haard naar rechts kan doen en tegelijk de doorgang naar link. Ik zie ook nog steeds een 'uitdaging' voor de rookgas afvoer. nu hoeft die natuurlijk niet kaarsrecht naar boven maar ik zat er stiekem aan te denken om hem in "de" koof van de badkamer mee naar het dak te brengen. Dat wordt natuurlijk lastiger als tie naar rechts gaat.
[...]

HEEL persoonlijk: is voor mij geen argument. Dan wordt de grote boodschap maar alleen beneden gedaan. Ik zou daar niet bereid voor zijn om de ruimte voor op te geven. Ik dacht ook stiekem dat die perfect pas in het 'dode' stukje 'achter' de trap, aan de voorgevel, in de badkamer.
In de onderstaande tekening bedraagt de badkamer circa 9m2(zonder toilet en douche). Dit is niet overdreven groot maar ook niet super klein. Wellicht dat we in tegenstelling tot de tekening hieronder de toilet en douche nog in die 9m2 plaatsen zodat we de inkoopkast iets ruimer kunnen maken.
Misschien had je het al door, maar ik stem voor, +1 :) je zal met deze badkamer layout wel goed naar je indeling moeten kijken en het praktisch houden.

Ik mis een 'wastafel' op de bovenverdieping met deze opstelling. Waar ga je tandenpoetsen, scheren, de vrouw zich opmaken?
Volledig mee eens!!

[Afbeelding]

- Vide geeft een mooi ruimtelijk gevoel in de hal, meer licht in de woonkamer door het glas in de tussendeur en ook wordt de overloop boven minder donker. Door middel van een groot bovenlicht in de badkamer zouden we daar ook wat natuurlijk licht kunnen krijgen.
mee eens maar je moet goed afwegen of dat gevoel opweegt tegen het opgeven van badkamer ruimte.
- We spelen nog met het Idee om in slaapkamer 1 een Frans balkon te creëren. Buiten het lichtvoordeel denk ik dat dit het aanzicht aan de achterzijde ook wat verfraaid.
Nu ben ik daar geen expert in maar dat is toch gewoon een stalen rekje voor je kozijn? wat voor lichtvoordeel ga je daar uit halen? Of ga je het nog extra toevoegen, als extra tov de reeds bestaande kozijnen?
Let wel goed op je indeling van de kamer: veel kozijnen/ramen gaat je beperken en hoe je wat waar kan zetten. Dressoirs oid kunnen ineens vervelend worden etc.
Pro tip: ik knip altijd de meubels op schaal uit en leg ze op de tekening. Je kan hierdoor eenvoudig een gevoel van de grootte krijgen en super eenvoudig schuiven,passen en meten.
Verder nog een vraag over de technische ruimte, Wat zien jullie als een minimum oppervlak? We hebben nu 4m2 (+-1x4) gereserveerd in de bijkeuken. ik hou in mijn achterhoofd rekening met het volgende:
1x buffervat 1000L
1x buffervat 300L
Zie mijn tip hierboven met het uitknippen op schaal en gaan puzzelen. Ik vermoed dat het krap gaat aanvoelen. Ik heb wel aangenomen dat je in deze ruimte ook nog een wasmachine, droger en vriezer kwijt wil.

over de tekening:

- ik ben gewend dat de deuren voor de (slaap)kamers de kamer IN openen. Voelt erg onnatuurlijk zoals nu getekend

- ik vind het weinig glas voor slaapkamers 2 en 3. Wellicht niet zozeer de m2 maar de locatie als dit het enige kozijn blijft.

- als je de inloop kast nog als kamer wil gaan gebruiken kun het kozijn beter iets naar rechts schuiven. Dan heb je altijd nog de mogelijkheid om het muurtje door te trekken en de doorgang naar de slaapkamer dicht te zetten.

- als je de deur naar slaapkamer 1 verplaats naar het muurtje naast de trap kan je scheidingsmuur slaapkamer/inloopkast naar links verplaatsen en de inloopkast wat vergroten. je geeft uiteraard slaapkamer m2-s op maar is misschien de afweging waard. Ik hecht persoonlijk niet zo veel waarde aan een grote slaapkamer. Een bed + voldoende loopruimte is genoeg. hangt natuurlijk ook erg van de indeling van de kamer af. Als je hier bv een dressoir voor je vrouw voorzien had (met 3 makup spiegels, verlichting, een ringspiegel, en 3 ladeblokken voor alle benodigdheden ;)) dan is dat wezenlijk anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-05 21:37
Woody179 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:24:
[...]

[...]

[...]

[...]

Volledig mee eens

[...]

[Afbeelding]

[...]

In de onderstaande tekening bedraagt de badkamer circa 9m2(zonder toilet en douche). Dit is niet overdreven groot maar ook niet super klein. Wellicht dat we in tegenstelling tot de tekening hieronder de toilet en douche nog in die 9m2 plaatsen zodat we de inkoopkast iets ruimer kunnen maken. Niet zozeer omdat we een grote kast willen maar meer omdat we dit als eventueel wisselgeld zien mocht er ooit nog een 3e komen. De eerste kwam via een ivf traject, met de tweede zijn we nu weer natuurlijk bezig maar mocht dit niet lukken dan zullen we waarschijnlijk zodra het dak er op zit weer een dergelijk traject in gaan. De kans op een derde is klein maar blijft een stille wens. Vandaar deze ''oplossing''

[...]

Goed idee, dit hebben we deels meegenomen in de onderstaande tekening.

[...]

Volledig mee eens!!

[Afbeelding]

- Vide geeft een mooi ruimtelijk gevoel in de hal, meer licht in de woonkamer door het glas in de tussendeur en ook wordt de overloop boven minder donker. Doormiddel van een groot bovenlicht in de badkamer zouden we daar ook wat natuurlijk licht kunnen krijgen.

- Zoals hierboven benoemd zijn het toilet en douche nog niet in de badkamer geïntegreerd. als we dit wel doen zou dit

- We spelen nog met het Idee om in slaapkamer 1 een frans balkon te creëren. Buiten het lichtvoordeel denk ik dat dit het aanzicht aan de achterzijde ook wat verfraaid.

Qua vierkante meters komen we nu grofweg op:
Slaapkamer 1: 18 m2
Inloopkast: 7.5 m2
Slaapkamer 2: 16m2
Slaapkamer 3: 16m2
Badkamer: 9m2
Toilet Douche: 3m2
Verkeersruimte 6m2
Vide: 9m2
Vloeroppervlak is gemeten van plint tot plint.

1x buffervat 1000L
1x buffervat 300L

Op de eerste verdieping zal waarschijnlijk achter een knieschot de verdeler van de vloerverwarming boven komen.
Op zolder komt de WTW unit te hangen en indien nodig een doorstroomverwarming. Dit laatste hoop ik echter te voorkomen.

Zonnepanelen komen op het ''schuurtje'' +- 14x5 met dakvlak op het zuidzuidoost
Als je een optie voor een vierde slaapkamer wil houden, kun je de deur en muur dan niet zo plaatsen? Hou je de mogelijkheid om een eigen deur te creeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsE2tkEM_iIIhiiqxYw3Lc92TF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TRXMXXkO1j9Wp6oGX9bmcraV.jpg?f=fotoalbum_large

De opmerking hierboven dat er geen plek is voor een wastafel kan ik niet plaatsen, dat kan toch gewoon in de badkamer? Heb niet het hele topic minutieus bijgelezen dus wellicht is dat de reden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Dengra schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:03:

De opmerking hierboven dat er geen plek is voor een wastafel kan ik niet plaatsen, dat kan toch gewoon in de badkamer? Heb niet het hele topic minutieus bijgelezen dus wellicht is dat de reden...
Ik had totaal gemist dat de logeerkamer een badkamer is geworden 8)7 Ik zat nog steeds te denken dat het een logeerkamer was en dan alleen de WC + DC een 'pijp' was.
Een beetje vreemd zou je denken? Mee eens, mijn huis had een dergelijke opstelling toen ik het kocht dus vandaar dat het waarschijnlijk bij mij naar boven kwam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Ter verduidelijking ik heb even 3 schetsjes gemaakt op de computer

Vloerplan 2.0:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZuNTbTTnVU63MNd1xen_csVk2iU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x6KQECDNZzTZAoiNc9enOGto.jpg?f=fotoalbum_large
(Apart toilet, ''krappe inloopkast'' )

Vloerplan 3.0 (voor verbouwing):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uXZogFpSmJNYWkNKAcuXIWCHPvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pi4ObW70RlPSDnqoDTE8Vrgj.jpg?f=fotoalbum_large
(Toilet in badkamer, ruimere inloopkast)

Vloerplan 3.0 (na verbouwing)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YkahAe84BhzxMZ5yWEKlTaZCqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1mIoBp4bD4AyevQS5JcK51YT.jpg?f=fotoalbum_large
(Toilet in badkamer, geen inloopkast 3e kinderslaapkamer)
Let op dat je met deze opstelling geen direct toegang tot die kamer kan creeren (als je de wc laat zitten).
Is inderdaad het geval bij vloerplan 2,
Ik heb nog nooit ruimte teveel gehad ;) maar alles is een afweging natuurlijk
Ach wat is teveel, mijn ervaring is dat meer ruimte leid tot meer zooi, zeker als we het over opslag ruimte hebben. Verder geeft een zadeldak in de vide de gelegenheid tot het plaatsen van mooie eiken gebinten.
Ik heb dezelfde trap als in je eerste tekening. Ik zie daar zelf geen veiliger/onveiliger iets in.
Onveilig is een groot woord, stel je zou de kwartslag bovenaan hebben zit er meer ruimte tot de deur er recht tegenover. Maar wellicht verwar ik hier het zinnige met het onzinnige.
als je het 'open' afsluit en dat 'zichtbaar' houd (dus niet te veel naar rechts) zal het echt bijdragen aan het ruimtelijke gevoel van de ruimte. Ik kan me lastig inbeelden hoe je haard naar rechts kan doen en tegelijk de doorgang naar link. Ik zie ook nog steeds een 'uitdaging' voor de rookgas afvoer. nu hoeft die natuurlijk niet kaarsrecht naar boven maar ik zat er stiekem aan te denken om hem in "de" koof van de badkamer mee naar het dak te brengen. Dat wordt natuurlijk lastiger als tie naar rechts gaat.
Verre van af maar hier een schetsje met wat ik bedoel. Om eerlijk te zijn heb ik nog totaal niet stil gestaan met de pijp boven :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifK0MaVFgC2cNFirAeGb8EbqD14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQ5JJu198EdarwhpIukEoEap.jpg?f=fotoalbum_large
HEEL persoonlijk: is voor mij geen argument. Dan wordt de grote boodschap maar alleen beneden gedaan. Ik zou daar niet bereid voor zijn om de ruimte voor op te geven.
Valt wat voor te zeggen. Ik heb het in 3.0 meegenomen.
Ik mis een 'wastafel' op de bovenverdieping met deze opstelling. Waar ga je tandenpoetsen, scheren, de vrouw zich opmaken?
Qua badkamer indeling heeft de vrouw nogal wat wensen, zo wil ze graag een dubbele douche, (half)vrijstaand ligbad, en dubbele douche. Waar het toilet zit maakt haar niet uit, zolang als we er maar meer als 1 inhuis hebben en die ene niet in de keuken zit.... mag jij raden waarom ik voorzichtig ben met ''aroma's''..
mee eens maar je moet goed afwegen of dat gevoel opweegt tegen het opgeven van badkamer ruimte.
In 2.0 a 3.0 is de badkamer naar mijn inziens groter en praktischer in te delen als het vloerplan van de tekenaar.
Nu ben ik daar geen expert in maar dat is toch gewoon een stalen rekje voor je kozijn? wat voor lichtvoordeel ga je daar uit halen? Of ga je het nog extra toevoegen, als extra tov de reeds bestaande kozijnen?
Dat een deur glas tot op de grond kan hebben. Het idee is overigens om de ramen naar buiten te schuiven, het raam t.h.v. slaapkamer 1 breder te maken en een deel in deurvorm uit te voeren. Of dit mooi is of uberhaubt kan geen flauw idee maar daarover gaan we volgende week in gesprek.
Let wel goed op je indeling van de kamer: veel kozijnen/ramen gaat je beperken en hoe je wat waar kan zetten. Dressoirs oid kunnen ineens vervelend worden etc.
Pro tip: ik knip altijd de meubels op schaal uit en leg ze op de tekening. Je kan hierdoor eenvoudig een gevoel van de grootte krijgen en super eenvoudig schuiven,passen en meten.
Staat inderdaad nog op de planning, maar aangezien hier nog maar weinig definitief aan is zagen we daar (nog) niet het nut van in.
Ik heb wel aangenomen dat je in deze ruimte ook nog een wasmachine, droger en vriezer kwijt wil.
Droger en wasmachine ja, buiten de kleine vriezer in de keuken zal er in de garage een kistvriezer komen te staan voor de bulkvoorraad.
- ik ben gewend dat de deuren voor de (slaap)kamers de kamer IN openen. Voelt erg onnatuurlijk zoals nu getekend
Er zitten inderdaad veel schoonheidsfoutjes in qua draairichtingen is een van de puntjes die we komende week gaan benoemen.
- ik vind het weinig glas voor slaapkamers 2 en 3. Wellicht niet zozeer de m2 maar de locatie als dit het enige kozijn blijft.
Eens, slaapkamer 2 zou indien nodig nog een dakraam kunnen krijgen. slaapkamer 3 in geval van nood een solartube.
- als je de inloop kast nog als kamer wil gaan gebruiken kun het kozijn beter iets naar rechts schuiven. Dan heb je altijd nog de mogelijkheid om het muurtje door te trekken en de doorgang naar de slaapkamer dicht te zetten.
- als je de deur naar slaapkamer 1 verplaats naar het muurtje naast de trap kan je scheidingsmuur slaapkamer/inloopkast naar links verplaatsen en de inloopkast wat vergroten. je geeft uiteraard slaapkamer m2-s op maar is misschien de afweging waard.
Zie 3.0 na verbouwing.
Ik hecht persoonlijk niet zo veel waarde aan een grote slaapkamer. Een bed + voldoende loopruimte is genoeg. hangt natuurlijk ook erg van de indeling van de kamer af. Als je hier bv een dressoir voor je vrouw voorzien had (met 3 makup spiegels, verlichting, een ringspiegel, en 3 ladeblokken voor alle benodigdheden ;)) dan is dat wezenlijk anders.
Eens, de enige keer dat ik langer op een slaapkamer ben dan de gebruikelijke nachtrust en horizontale salsa momenten is wanneer ik ziek ben. qua kastruimte hebben we nu 2 malm ladeblokken en ieders een hanggedeelte van een meter. Ook hier geld meer ruimte is meer zooi, met name schoenen :F 8)7
Dengra schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:03:

Als je een optie voor een vierde slaapkamer wil houden, kun je de deur en muur dan niet zo plaatsen? Hou je de mogelijkheid om een eigen deur te creeren.

[Afbeelding]
Meegenomen in 3.0 na verbouwing. Kans is klein dat er een derde komt. Als het ons gegund is vind ik een (kleine) verbouwing niet erg. In tegenstelling tot het tegen een 3e lege kinderkamer aan kijken. Vandaar het wisselgeld idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-02 17:02
Goedenavond,

ik lees al langere tijd mee op dit forum en heb ook al het eea aan nuttige informatie uit dit forum gehaald en van forumleden ontvangen. Dank daarvoor.

Wij hebben een kavel van ongeveer 1000m2 gekocht (20m breed, 50m diep). We hebben een bouwer uitgekozen en vd week ontvingen wij de eerste schets nav ons gesprek met de tekenaar. Het wordt een vrij standaard vorm, een parallelkap. Ik kan nou niet bepaald zeggen dat ik de eerste schets indrukwekkend vond, mogelijk dat de communicatie te wensen over liet. Ik heb foto's van de BG en 1e verdieping toegevoegd (2e verdieping wordt gewoon een vliering, dus niet zo boeiend).De gevel met de 3 ramen is de Westzijde. Daarnaast heb ik mijn eigen schets toegevoegd. Ik zou het erg fijn zijn als jullie feedback zouden kunnen geven op de ideeën. Ter aanvulling. Op de volgende locaties willen we nog dakramen toevoegen, anders denken we dat het best donker wordt boven:
- boven het trapgat
- 2x slaapkamer 2
- 1x inloopkast

Daarnaast:
- hebben we niet te veel glas op het zuiden (rechter zijde op de tekening)? Ik verwacht hoogwinter niet te veel zon in huis te hebben, omdat op 5 meter een schuur staat (muv de pui bij de woonkamer, die steekt voor de schuur uit). Volgens de zonnestand verwacht ik zon in huis van begin maart t/m eind oktober. Maar ik kan mij voorstellen dat je in juli-augustus wat minder blij zal zijn met het glas op het zuiden.
- raam op het noorden wel/ niet behouden? Op zich handig om te zien als er iemand naar de voordeur loopt, maar aan de andere kant wel een raam op het noorden. Levert alleen maar warmteverlies op tov een muur.
- de hal is ook nog een onderwerp van discussie. Mijn vrouw wil graag vanuit de hal naar de garage kunnen, daardoor komt de hal wel verder de woonkamer in. Daar blijft nu 3 meter doorgang over. Omdat woonkamer en keuken niet klein zijn hoeft dat geen issue te zijn of zie ik iets over het hoofd?
- Is de bijkeuken groot genoeg voor techniek. Volgens mij moet dit gewoon kunnen met het extra keukenblokje.
- het dak loopt meteen schuin op de verdieping (55 graden). Op zich hebben we ruimte zat. Slaapkamer 1 wordt voor ons en slaapkamer 2 voor onze zoon van 7 (lucky bastard) en met meer zijn we niet. Ik zie daarom geen toegevoegde waarde om de muren op de verdieping eerst nog 70cm door te laten lopen. Wij hebben geen volwaardige 2e verdieping nodig, een vliering is prima.

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar op dit vrij basic ontwerp. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9YmH4MTVtFqAiNmmLP0xsMn6X4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Iu1rHj2zz3MUtgigaOaLFkJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fbdeh5DHn9D6e-FGpymACJYIIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tydzHEROAOLwRkoFggZAoJLk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Py2gv3Msv3qWwzzFGwjsh7QLQD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7YH8a5JArEHWLgk2UfkpMroc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNJ0NVubJLkqOjPT3WpZIcoer_0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uGnfQlkHX4PAUJ0jBVr8tx6X.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1rag1dvRNXwSNX5TWAlhwLt768=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eAtvlv9AoZ3EndvsQ0dj3ASk.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:37
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:49
@lp77 Qua buitenontwerp ziet het er leuk uit. Ik ben het met Deleon78 eens dat de ruimte naast de hal vooral loopruimte is. Wellicht geen probleem maar wel iets om rekening mee te houden.

Verder maar 2 slaapkamers boven? Dat lijkt me toch wel erg weinig voor zo'n huis (tuurlijk bouw je het voor jezelf maar zou toch wel ook rekening houden met als je ooit wilt verkopen). Tuurlijk kun je de hobbykamer ook gebruiken als slaapkamer maar is in verhouding wel een heel stuk kleiner dan de overige 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@lp77 Volgens mij ben je er zelf niet zo enthousiast over, wat heb je zelf in gedachte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-06 11:20
@lp77 VOlgens mij geeft een toilet onder de trap zoals getekend een benauwd gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-05 17:29
@lp77 Lijkt erg op de GL6 van Groothuisbouw.
Wellicht leuk om daar eens in de modelwoning te kijken.
Dan krijg je een compleet beeld van hoe zo’n huis er in de praktijk uit kan zien.

https://groothuisbouw.nl/woningtypen

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Voor dit soort zaken kom ik meestal uit bij een lokale aanbieder, maar wellicht hebben mensen hier nog een goede online aanbieder. Ik dien een tuinmuurtje af te dekken met een natuurstenen afdekker.
Zoiets als dit vinden we mooi https://gadero.nl/natuurs...in-geborsteld-100x30x3cm/

Alleen heb ik 2 keer een hoek, beiden kanten 4 meter lang, dan hoek en 3,90 meter lang. Die hoek dient in verstek te komen of van 1 van de zijdes dient 30 cm af te gaan. 30cm breed is prima, wel heb ik nog 2x een stukje van 103 bij 14 cm nodig.

Om nou te gaan klooien met lossen stukken van 1 meter is een optie. Maar kan dat ook niet meteen (en goedkoper?) op maat gemaakt worden?

Dat zal een van de laatste elementen van de woning worden.

Ik ga die met tegellijm vastlijmen op de betonnen onderrand, of is kitten handiger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:08
Anoniem: 224360 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:40:
Voor dit soort zaken kom ik meestal uit bij een lokale aanbieder, maar wellicht hebben mensen hier nog een goede online aanbieder. Ik dien een tuinmuurtje af te dekken met een natuurstenen afdekker.
Zoiets als dit vinden we mooi https://gadero.nl/natuurs...in-geborsteld-100x30x3cm/

Alleen heb ik 2 keer een hoek, beiden kanten 4 meter lang, dan hoek en 3,90 meter lang. Die hoek dient in verstek te komen of van 1 van de zijdes dient 30 cm af te gaan. 30cm breed is prima, wel heb ik nog 2x een stukje van 103 bij 14 cm nodig.

Om nou te gaan klooien met lossen stukken van 1 meter is een optie. Maar kan dat ook niet meteen (en goedkoper?) op maat gemaakt worden?

Dat zal een van de laatste elementen van de woning worden.

Ik ga die met tegellijm vastlijmen op de betonnen onderrand, of is kitten handiger?
Probeer de plaatselijke grafstenen leverancier eens. Ik wilde een paar geleden een paar stukken natuursteen in de badkamer verwerken en kwam online op zich best redelijke prijzen tegen alleen het transport maakte de platen erg duur. De tegelzetter kwam toen met de tip van de grafstenenboer aan en daar was ik echt voor de helft wat ik anders online zou moeten betalen klaar. Platen werden pasklaar afgeleverd en zelfs nog op de plek gelegd. De handige zuignap (of hoe zo'n ding ook heet) mocht ik terug brengen als ik klaar was.

Wat betreft lijmen, ik heb van de man een koker natuursteenlijm gekregen, dat schijnt minder zuur te zijn en tast het natuursteen niet aan.

[ Voor 4% gewijzigd door gumtree op 15-03-2021 14:22 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:58
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Geen garage maar een carport?
Vorig jaar als elektromonteur aan een grote villa in Leeuwarden gewerkt, de garage was gewoon een luxe carpoort, een stuk voordeliger dan een garage.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-06 21:39
Ik heb een vraagje:
Recentelijk in een nieuwbouwproject gestapt en uiteraard een meerkostenlijst voor elektra gehad. Nu zag ik dat de bouwer zo vriendelijk twee rookmelders heeft aangekruist voor mij.

Maar horen deze tegenwoordig niet al standaard in een woning te zitten? Oftewel, probeert hij mij nou dubbel te laten betalen hiervoor?

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-06 13:52
donald_dick schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:26:
Ik heb een vraagje:
Recentelijk in een nieuwbouwproject gestapt en uiteraard een meerkostenlijst voor elektra gehad. Nu zag ik dat de bouwer zo vriendelijk twee rookmelders heeft aangekruist voor mij.

Maar horen deze tegenwoordig niet al standaard in een woning te zitten? Oftewel, probeert hij mij nou dubbel te laten betalen hiervoor?
Huizen moeten opgeleverd worden met brandmelders, echter hoeft deze niet perse op netspanning aangesloten te zijn. Dus staat er niet een regeltje bij, kosten voor hangen aan netspanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Ik wil een paar kamers voorbereiden voor de eventuele installatie van airco's, met behulp van onderstaande Airco Inbouwdozen die onzichtbaar achter het pleisterwerk komen. De koelleidingen worden ook al tijdens de ruwbouw gelegd.

Afbeeldingslocatie: https://www.gejakoeltechniek.be/images/pre_installatie/pre_installatie_2.jpg

Ik vind daar verder nauwelijks informatie over. Kun je de koelleidingen vervolgens door de dekvloer leggen? Moet daar bescherming om heen? Hoe sluit je de drainage aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-06 21:39
badboyqxy schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:35:
[...]

Huizen moeten opgeleverd worden met brandmelders, echter hoeft deze niet perse op netspanning aangesloten te zijn. Dus staat er niet een regeltje bij, kosten voor hangen aan netspanning?
Moet ik even induiken. Dank je wel voor het meedenken,

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:14
Is aluminium een harde eis? Kan ook heel mooi zijn met zink (en daar zijn veel meer mensen in gespecialiseerd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Joris748 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:25:
[...]

Is aluminium een harde eis? Kan ook heel mooi zijn met zink (en daar zijn veel meer mensen in gespecialiseerd).
Is dat niet gewoon zetwerk? Niets moeilijks aan lijkt me, vantevoren alles uittekenen, bestellen en er tegenaan plakken. De vorm is anders, maar niet perse moeilijker dan een standaard boeiboord, maar alles moet wel netjes binnen de paar mm op maat zijn.
Zink is dan stuk meer in het werk op maat, en wat minder strak, maar heeft ook wel iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Let op of Zink toegestaan is in je gemeente. In utrecht doen ze heel moeilijk over (als in geen vergunning als je geen alternatief kiest. Moet je uitwijken naar gepatineerd zink of alu)

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@FreezingPixels

Ik zou vanaf het begin een heel goed onderzoek doen naar de reflectie van je aluminium randen
niet alleen voor jezelf maar vooral richting eventuele omwonende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

Conrado schreef op maandag 15 maart 2021 @ 22:25:
Ik wil een paar kamers voorbereiden voor de eventuele installatie van airco's, met behulp van onderstaande Airco Inbouwdozen die onzichtbaar achter het pleisterwerk komen. De koelleidingen worden ook al tijdens de ruwbouw gelegd.

[Afbeelding]

Ik vind daar verder nauwelijks informatie over. Kun je de koelleidingen vervolgens door de dekvloer leggen? Moet daar bescherming om heen? Hoe sluit je de drainage aan?
Dat is een https://www.aircosuper.nl/minicombi-muur-inbouwdoos Weet je meteen hoe je de afvoer aansluit :)

Koelleidingen door dekvloeren zou ik niet aan beginnen denk ik kunnen ze niet door een verlaagd plafond of iets dergelijks?
Prachtig ontwerp. Ik zou alleen wel uitkijken voor de reflecties. Ik zou het helaas nooit door krijgen bij de welstand commissie.

[ Voor 13% gewijzigd door Sen op 16-03-2021 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Sen schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:37:
[...]
Koelleidingen door dekvloeren zou ik niet aan beginnen denk ik kunnen ze niet door een verlaagd plafond of iets dergelijks?
Dat was ook mijn gedachte, maar het wordt weldegelijk gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghG9C3GJRwFeWt9pH329G6LanYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lP7ZEZbX3bkRL0XFNfeOchrs.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had gehoopt dat iemand daar ervaring mee heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Conrado schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:26:
[...]

Dat was ook mijn gedachte, maar het wordt weldegelijk gedaan:

[Afbeelding]

Ik had gehoopt dat iemand daar ervaring mee heeft ;)
Kan best dat die leidingen effectief door de isolatie lopen, lijkt mij anders een dikke zand cementvloer worden.

edit: of het is een opstapje ivm dakterras. :+

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 16-03-2021 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Geen idee. Maar los daarvan de koelleidingen lopen ook gewoon door de muur en dat wordt enkel met cement opgevuld en afgestüct. Dat lijkt ook goed te gaan.
Enfin, ik ga m'n licht eens opsteken bij een koelboer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Conrado schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:01:
Geen idee. Maar los daarvan de koelleidingen lopen ook gewoon door de muur en dat wordt enkel met cement opgevuld en afgestüct. Dat lijkt ook goed te gaan.
Enfin, ik ga m'n licht eens opsteken bij een koelboer :)
Enige reden die ik me nu kan bedenken is dat een waterleiding niet gekruist mag worden. Buiten dat zou ik denken dat het zou kunnen.... maar ook totaal geen expert. Ben benieuwd wat een airco boer, een aannemer en een vloerenlegger hiervan zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:55
[...]

Ik denk dat @FreezingPixels niet aluminium maar aluminium composiet plaat bedoeld. Zoals Alcubond of Alpolic. En wordt veel toegepast in de utiliteitsbouw. Mooi voorbeeld zijn de Alpolic bekleding van de perronoverkappingen van station Arnhem en Utrecht. Een erg mooi materiaal dat ook nog eens makkelijk te bewerken is met standaard houtbewerkingsmachine's (mooiste is met een CNC-nesting machine) en eventueel met een zelfgebouwde jig kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Als ik in ons tuinhuis dat binnenkort gebouwd wordt later een wandaircootje wil hangen, waar moet ik nu rekening mee houden? Een stroompunt op de plek waar dat ding komt? Verder liijkt het me een kwestie van 2 gaten in de muur voor de aan/afvoer naar de buitenunit die buiten op de wand komt te hangen. Correct? Ga komende week het electraplannetje maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Stefke schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:58:
Als ik in ons tuinhuis dat binnenkort gebouwd wordt later een wandaircootje wil hangen, waar moet ik nu rekening mee houden? Een stroompunt op de plek waar dat ding komt? Verder liijkt het me een kwestie van 2 gaten in de muur voor de aan/afvoer naar de buitenunit die buiten op de wand komt te hangen. Correct? Ga komende week het electraplannetje maken.
binnenunit krijgt voeding van de buiten unit , lastigste is meestal de condensafvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:58
frisianstar schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:10:
[...]

Geen garage maar een carport?
Vorig jaar als elektromonteur aan een grote villa in Leeuwarden gewerkt, de garage was gewoon een luxe carpoort, een stuk voordeliger dan een garage.
Nops geen garage en ook niet echt een carport. Wel een grote berging die eventueel in de toekomst omgebouwd kan worden tot garage maar wij zullen nooit de auto in de garage zetten dus zien daar de meerwaarde niet van in.
[...]

Nee geen harde eis en kan ook een ander materiaal worden maar zink wordt het niet, hoewel ik het een mooi materiaal vind in beperkte mate zijn hier de oppervlaktes te groot waardoor het net te veel is.
bbbrumbrum schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:32:
[...]

Is dat niet gewoon zetwerk? Niets moeilijks aan lijkt me, vantevoren alles uittekenen, bestellen en er tegenaan plakken. De vorm is anders, maar niet perse moeilijker dan een standaard boeiboord, maar alles moet wel netjes binnen de paar mm op maat zijn.
Zink is dan stuk meer in het werk op maat, en wat minder strak, maar heeft ook wel iets.
Precies, gewoon zetwerk en er op klikken... :*)
xoror schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:52:
Let op of Zink toegestaan is in je gemeente. In utrecht doen ze heel moeilijk over (als in geen vergunning als je geen alternatief kiest. Moet je uitwijken naar gepatineerd zink of alu)
Zink hier is volgens mij wel toegestaan maar wordt het dus niet.
twain4me schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:24:
@FreezingPixels

Ik zou vanaf het begin een heel goed onderzoek doen naar de reflectie van je aluminium randen
niet alleen voor jezelf maar vooral richting eventuele omwonende.
Thanks voor deze tip!!! Dit zal ook een goede overweging zijn om niet voor een 'metallic' optie te gaan.
Autonoesis schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:47:
[...]

Ik denk dat @FreezingPixels niet aluminium maar aluminium composiet plaat bedoeld. Zoals Alcubond of Alpolic. En wordt veel toegepast in de utiliteitsbouw. Mooi voorbeeld zijn de Alpolic bekleding van de perronoverkappingen van station Arnhem en Utrecht. Een erg mooi materiaal dat ook nog eens makkelijk te bewerken is met standaard houtbewerkingsmachine's (mooiste is met een CNC-nesting machine) en eventueel met een zelfgebouwde jig kunt zetten.
Precies! Dit is inderdaad wat ik bedoelde of soortgelijk. Ik had zelf deze twee nog gevonden:
https://www.swisspearl.com/
https://www.sign-facade.be/nl/realisaties/roche
Waarbij de laatste partij eigenlijk precies laat zien wat ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
twain4me schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:04:
[...]

binnenunit krijgt voeding van de buiten unit , lastigste is meestal de condensafvoer
Ah oke, dus power kan gewoon buitenlangs met buitenkabel. Condensafvoer had ik niet bij stilgestaan. Ik neem aan dat dat ook door de muur naar buiten en naar beneden kan naar de grond?
Het zou gewoon direct op een buitenmuur zijn (maar natuurlijk binnen), dus dat is op de 120mm HSB wand (totale dikte iets meer natuurlijk)

[ Voor 15% gewijzigd door Stefke op 16-03-2021 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:20

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Ja. Dat beetje water kan gewoon op de grond druppelen.
Bij mij loopt het gewoon in de grasstenen.
Goed voor het gras

[ Voor 14% gewijzigd door 964C2 op 16-03-2021 20:23 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Top, dan hoef ik vooralsnog dus alleen rekening te houden met een stroomaanvoer aan de buitenzijde. Daar komt sowieso al stroom dus geen probleem

edit: al gevonden, dat wordt dan een Qlima S5225 oid. Kan ik dat weer afvinken ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Stefke op 16-03-2021 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Stefke schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:23:
Top, dan hoef ik vooralsnog dus alleen rekening te houden met een stroomaanvoer aan de buitenzijde. Daar komt sowieso al stroom dus geen probleem

edit: al gevonden, dat wordt dan een Qlima S5225 oid. Kan ik dat weer afvinken ;)
Ik heb hier de 5235 hoewel het mij alles is meegevallen qua kwaliteit, voor minder tijdelijke oplossing zou ik toch een mitsu ofzo (laten) ophangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-02 17:02
Allen,
dank voor jullie reactie, ik zal hieronder er iets op verder ingaan. Maar eerst nog wat achtergrondinformatie hoe we tot dit ontwerp zijn gekomen. Allereerst het kavel. Dat is bijna 1000m2, dus dat slokt al een aardig stuk budget op. Echter zijn wij erg blij met de locatie en ligging van de kavel dus zullen we voor lief nemen dat er minder budget overblijft voor de bouw van ons huis. We mogen sowieso al blij zijn met zo'n kavel in de dorpskern. Een nieuwbouwwijk trekt ons eerlijk gezegd niet.

Toen we wisten dat we dit kavel zouden gaan kopen hebben we veel catalogi van bouwers opgevraagd en internet afgespeurd naar aansprekende ontwerpen, waarbij we ook optimaal gebruik kunnen maken van de ligging van het kavel en de zon. We hebben heel veel mooie ontwerpen gezien van schuurwoningen (niet gunstig voor de ligging op de kavel tov de zon) tot modern, echter hebben ook wij te maken met een welstand en het ontwerp moet passen in het "dorpse karakter". De parallelkap viel bij ons ook meteen in de smaak (wij houden niet van platte daken) en dan met name wit. Maar van het wit (keimen) zijn we al snel afgestapt ivm het onderhoud wat er toch aan vast zit. We gaan nu voor een steen waardoor het iets weg gaat hebben van een oud landhuis/ schuur met slordige voegen (beetje papvoegen/ German smear)

Het is zeker niet dat ik daar niet blij van wordt, maar je belandt dan toch wel al snel bij een standaard huis/ indeling (ook gezien het budget). Omdat we nu in een ruime 2/1 kap wonen met vide, was onze wens om een vide in ons nieuwe huis te hebben, maar we kwamen er al snel achter dat de teller dan gaat lopen (wijkt af van de standaard) en daarnaast kost het aanzienlijk veel ruimte op de verdieping. En grote slaapkamers is ook onze wens. Omdat we dus geen vide nemen, maar wel een ruimtelijk gevoel willen hebben beneden, gaan we voor een grote woonkamer en keuken met plafondhoogte 2.80m. Daarnaast ook nog een ruime garage om eventueel later voor een deel om te kunnen bouwen naar slaapkamer. Het is onze intentie om hier lang te blijven wonen (in ons huidige huis wonen we ook al 15 jaar en als deze kans niet voorbij was gekomen waren we nog lekker blijven zitten). Ik zal verder ingaan op jullie opmerkingen.
Deleon78 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:20:
Hoewel ons huis ook een u-vorm heeft, ben ik er geen fan van. Het stuk naast de hal is gewoon loze loopruimte. Je hebt de ruimte, dus als je het gevoel herkend, zou je een ander ontwerp kunnen overwegen. Je klinkt sowieso niet al te enthousiast. Geen idee wat je de architect hebt meegegeven.
Bij ons kon de vorm niet anders ivm kavel icm ander eisenpakket. Volgende huis echter...
Ik ben niet zozeer voor- of tegenstander van een U-vorm. Het is wel standaard en minder aansprekend, maar qua indeling wel het meest efficiënt in mijn ogen wanneer je een brede woonkamer en keuken wilt. In de doorloop kunnen we mooi een kast kwijt. Daarnaast is een mooie afscheiding mogelijk tussen keuken en woonkamer als je eters en kinderen over de vloer hebt. Mocht je vinden dat ik er flink naast zit voor wat betreft efficiënte indeling van een U-vorm dan laat ik mij graag overtuigen voor een andere indeling op de begane grond. Voor wat betreft het enthousiasme mbt de technisch tekenaar zie ik een paar essentiele dingen niet terug. ik vind persoonlijk dat hij dan slecht naar ons heeft geluisterd.
Road-runner83 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:28:
@lp77 Qua buitenontwerp ziet het er leuk uit. Ik ben het met Deleon78 eens dat de ruimte naast de hal vooral loopruimte is. Wellicht geen probleem maar wel iets om rekening mee te houden.

Verder maar 2 slaapkamers boven? Dat lijkt me toch wel erg weinig voor zo'n huis (tuurlijk bouw je het voor jezelf maar zou toch wel ook rekening houden met als je ooit wilt verkopen). Tuurlijk kun je de hobbykamer ook gebruiken als slaapkamer maar is in verhouding wel een heel stuk kleiner dan de overige 2.
Idd maar 2 slaapkamers boven. Dat is wat wij graag willen. Mochten toekomstige bewoners het anders willen dan zullen ze wat muurtjes anders neer kunnen zetten. Maar het is niet onze intentie een huis te ontwerpen voor de volgende bewoners, dus we doen nu wat wij graag willen en gaan daar hopelijk heel veel jaren van genieten.
battler schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:52:
@lp77 Volgens mij ben je er zelf niet zo enthousiast over, wat heb je zelf in gedachte?
Het is misschien niet het meest spannende ontwerp, maar het gaat zeker wel heel mooi worden. Ik vroeg mij met name af of de indeling zoals ik hem nu heb opgezet nog wat nadelen met zich meebrengt waar ik niet aan heb gedacht of dat er dingen zijn de ik over het hoofd zijn. Bijvoorbeeld een positie van een deur, waardoor er ongebruikte meters/ minder bewegingsruimte ontstaat.
deejeebv schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:03:
@lp77 VOlgens mij geeft een toilet onder de trap zoals getekend een benauwd gevoel.
Dat zal meevallen. Het toilet is zonder "stortbak muurtje" als 1,50m diep en 1 meter breed. Dus totale diepte zal zo'n 1.70m worden. Het zit dan wel onder de trap, maar je zult er niet je hoofd kunnen stoten.
Elja schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:08:
@lp77 Lijkt erg op de GL6 van Groothuisbouw.
Wellicht leuk om daar eens in de modelwoning te kijken.
Dan krijg je een compleet beeld van hoe zo’n huis er in de praktijk uit kan zien.

https://groothuisbouw.nl/woningtypen
Wij zijn twee keer bij Groothuis geweest om een gevoel bij de ruimte te hebben en om een offerte op te stellen voor de GL6. Echter was de offerte ruim 60k hoger tov de bouwer waar we nu mee in zee gaan. En bij Groothuis werd je wel heel beperkt in de keuzes en wensen die wij hebben. Je loopt daar gewoon letterlijk de online woningconfigurator door. Dat kan ik zelf ook wel, voelde een beetje aan als autoverkoper. Daarnaast is de indeling van de GL6 zo "beroerd" gekozen dat je als je de woonkamer aan de voorkant wil, de woning sowieso al een meter moet verlengen (ring ring kassa). Daarnaast sprak de indeling boven ons ook niet aan. Verder is het volgens mij een prima bouwbedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
@lp77 Volgens mij zit de indeling gewoon goed in elkaar. Het enige wat ik zie is dat je toilet smal is voor een wasbak. Je zou de badkamer iets smaller kunnen maken (deur wel op dezelfde positie laten) en dan heb je een ruimer toilet.

Het is geen spannend ontwerp maar ik denk dat wanneer je aandacht geeft aan de detaillering het erg mooi kan worden. Ik vind zelf een simpel ontwerp goed afgewerkt mooier dan een super ontwerp waar bespaart is op de afwerking. In plaats van een klassiek uiterlijk kan je het ook modern maken.

[ Voor 12% gewijzigd door battler op 16-03-2021 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
lp77 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:26:
Wij zijn twee keer bij Groothuis geweest om een gevoel bij de ruimte te hebben en om een offerte op te stellen voor de GL6. Echter was de offerte ruim 60k hoger tov de bouwer waar we nu mee in zee gaan. En bij Groothuis werd je wel heel beperkt in de keuzes en wensen die wij hebben. Je loopt daar gewoon letterlijk de online woningconfigurator door. Dat kan ik zelf ook wel, voelde een beetje aan als autoverkoper. Daarnaast is de indeling van de GL6 zo "beroerd" gekozen dat je als je de woonkamer aan de voorkant wil, de woning sowieso al een meter moet verlengen (ring ring kassa). Daarnaast sprak de indeling boven ons ook niet aan. Verder is het volgens mij een prima bouwbedrijf.
Prima, jullie hebben er in elk geval gekeken.
Aangezien het eenzelfde model is, leek me dat slim. :)

Verderop in het proces bij Groothuisbouw kun je overigens nog behoorlijk wat aanpassingen doen die los staan van de online configurator. Zoals de binnenindeling, die kun je (op een paar muren na) helemaal naar wens aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:29
@Elja : spreek je GH vaak? Weet je of ze toevallig ook in België (zouden willen) bouwen? :)
(Zal wel niet, maar kan maar proberen :D)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elja
Kwakkel schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:31:
@Elja : spreek je GH vaak? Weet je of ze toevallig ook in België (zouden willen) bouwen? :)
Wij zitten momenteel in het traject om een huis te bouwen met Groothuisbouw. Ze gaan over een anderhalve maand beginnen. Volgens de planning zou het eind juli opgeleverd moeten worden.
Maar echt vaak spreek ik ze (momenteel) niet, eigenlijk. :)

Geen idee of ze in België bouwen.
Ik vermoed van niet, maar ik zou zeggen: bel ze gewoon even om het te vragen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

:o en je mooie ontwerp dan -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Het 1ste, 2de of 3de? :+

Je hebt helemaal gelijk hoor! Maar het loopt zo moeizaam.
Na onze feedback op het 3de ontwerp, wilt de architect nu nog eens rond tafel zitten om de wijzigingen aan het programma te bespreken. Terwijl er volgens ons geen echt grote wijzigingen zijn. Enkel hadden we in de loop van het proces bepaalde dingen laten vallen om te besparen, en sommige daarvan (vooral dus de garage) willen we alsnog terug opnemen.

Ik denk dat er langs beide kanten wat wrevel is omdat het project niet zo vlot loopt als gehoopt, en omwille van Corona is er minder 'life' contact, wat maakt dat e.e.a. wellicht niet altijd goed overkomt en de wrevel toeneemt.

Dus, afhankelijk van hoe die meeting loopt, heb ik graag wat opties achter de hand. Een andere architect kan natuurlijk altijd, maar dan begin je weer van voor af aan. En in BE zijn er, bij mijn weten, geen catalogusbouwers met een goede naam.

Maar geloof me, liefst van al zouden we de wrevel gewoon uitklaren, het plan afronden en dan eindelijk een contract met een bouwer afsluiten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Kwakkel schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:04:
[...]

Het 1ste, 2de of 3de? :+

Je hebt helemaal gelijk hoor! Maar het loopt zo moeizaam.
Na onze feedback op het 3de ontwerp, wilt de architect nu nog eens rond tafel zitten om de wijzigingen aan het programma te bespreken. Terwijl er volgens ons geen echt grote wijzigingen zijn. Enkel hadden we in de loop van het proces bepaalde dingen laten vallen om te besparen, en sommige daarvan (vooral dus de garage) willen we alsnog terug opnemen.

Ik denk dat er langs beide kanten wat wrevel is omdat het project niet zo vlot loopt als gehoopt, en omwille van Corona is er minder 'life' contact, wat maakt dat e.e.a. wellicht niet altijd goed overkomt en de wrevel toeneemt.

Dus, afhankelijk van hoe die meeting loopt, heb ik graag wat opties achter de hand. Een andere architect kan natuurlijk altijd, maar dan begin je weer van voor af aan. En in BE zijn er, bij mijn weten, geen catalogusbouwers met een goede naam.

Maar geloof me, liefst van al zouden we de wrevel gewoon uitklaren, het plan afronden en dan eindelijk een contract met een bouwer afsluiten! :)
jeej, jammer zeg. :(:)

Hopelijk vinden jullie toch nog common ground en maak er wat van. Ook het 3e ontwerp is niet verkeerd, De stap van zo uniek (als met name het eerste ontwerp is) naar zo cookie cutter als een catalogus bouwer is, is echt mega.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Deleon78 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:01:
[...]

Dat zit in je hoofd :)
Je hebt altijd te maken met constraints (budget, locatie, materialen, tijd, kennis). Je bouwt het huis wat je wilt met de middelen die je tot je beschikking hebt. En dat doet iedereen zo goed mogelijk.
Dan heb je een keuze: zie ik het als genadeloos compromis en mislukking, of is het het droomhuis wat je nu realistisch kan maken?
Ik zou zeggen: kies voor het laatste ;)
Nu als architectuur liefhebber :> Het eerste huis van kwakkel is gewoon erg goed. in beide herontwerpen zie ik daar nog delen van en het is normaal dat het ideaalarchitonische plaatje niet haalbaar is. dus ik verwachte wel een herontwerp. maar de persoonlijke touche is gebleven.

als het nu stuk loopt op de samenwerking is dat gewoon jammer. want dan loopt het dus niet stuk op materiaal budget locatie of kennis ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kwakkel
twain4me schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:43:
[...]

jeej, jammer zeg. :(:)

Hopelijk vinden jullie toch nog common ground en maak er wat van. Ook het 3e ontwerp is niet verkeerd, De stap van zo uniek (als met name het eerste ontwerp is) naar zo cookie cutter als een catalogus bouwer is, is echt mega.
Inderdaad, het zou jammer zijn. De gemaakte kosten (5k-10k) zijn dan nog het minste. We zijn hier al een dik jaar mee bezig, dus vooral zonde van de tijd mocht dat allemaal overboord gaan.
Deleon78 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:01:
[...]

Dat zit in je hoofd :)
Je hebt altijd te maken met constraints (budget, locatie, materialen, tijd, kennis). Je bouwt het huis wat je wilt met de middelen die je tot je beschikking hebt. En dat doet iedereen zo goed mogelijk.
Dan heb je een keuze: zie ik het als genadeloos compromis en mislukking, of is het het droomhuis wat je nu realistisch kan maken?
Ik zou zeggen: kies voor het laatste ;)
Inderdaad. Deze architect heeft best wel goede ontwerpen. Ons 3de ontwerp is dan weliswaar gebaseerd op een bestaand ontwerp, maar ook van dezelfde architect.
Dus ja, het zou zeker een compromis zijn om dan iets compleet anders te gaan doen. Moet dat een probleem zijn: als het goed is, niet nee. Als we onze eetruimte, knusse zithoek, slaapkamers en bureauruimte hebben, met een goede connectie met de tuin en een ruime berging + motor- en fietsenstaanplaats, kunnen we best tevreden zijn denk ik.
Uiteraard, als het ontwerp dan nog leuker is dan 13 in een dozijn: graag :)
twain4me schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:23:
[...]

Nu als architectuur liefhebber :> Het eerste huis van kwakkel is gewoon erg goed. in beide herontwerpen zie ik daar nog delen van en het is normaal dat het ideaalarchitonische plaatje niet haalbaar is. dus ik verwachte wel een herontwerp. maar de persoonlijke touche is gebleven.

als het nu stuk loopt op de samenwerking is dat gewoon jammer. want dan loopt het dus niet stuk op materiaal budget locatie of kennis ;)
Dat dus een beetje :)
Wij zijn eigenlijk zelf nog meer gecharmeerd door het 3de ontwerp: het trekt de tuin, voor ons gevoel, nog meer naar binnen.
Enige jammere is de hoogte, omdat we de leefruimte wat hoger zetten. Dat maakt de tuin wat minder toegankelijk. Maar goed, het is ook maar een halve trap :) En heeft als voordeel koelere slaapkamers in de zomer.

Wrevel is stukje ontstaan omwille van budget (en timing) dan wel weer. It's all connected! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
In het begin ook vrij veel iteraties gemaakt. Vervolgens kwam de ontwerper van de aannemer met ideeen en daar had ik dan altijd even de tijd voor nodig om er neutraal naar te kijken. Je hebt wat tijd gestoken in een bepaald ontwerp en soms kost het ook wat tijd om daar van af te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Oh, dat is (bij mij) minder het punt (speelt wel wat bij mijn vrouw :), ook al steekt zij er niet zoveel tijd in). Sta altijd wel open voor goede ideeën.

Maar in dit geval komt het er een beetje op neer dat we een eerder 'laten vallen' garage terug opnemen. Laten vallen omwille van budget voornamelijk.
Nu toch terug opgenomen omdat
- een afgesloten motorberging ook geld kost, en die berperkter bruikbaar is
- technieken en wasruimte in het huidig ontwerp dicht bij de slaapkamers staan (lawaai, geen fan van :) )
- er nog wel wat bergruimte bij mag (en als je technieken en wapslaats naar de garage verhuist, dan creëer je binnen automatisch meer plaats :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Nee dus, enkel in Nederland :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:32
3D model gekregen van de CLT leverancier voor de eerste controle. Daar zitten dan toch wel interessante technieken in hoe ze een wand uit elementen opbouwen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Al85pebFjVBKJhGUR3XrvBjsQdI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sgmCnKuWfhpDyKwd1KXIh8kQ.png?f=fotoalbum_large
Nu alleen nog zien dat we een oplossing vinden voor deze balk van 400 x 180 onder het plafond van de woonkamer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C51jEgLqNOCYaKPc4-_-r41HL0M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7ahwfobDcT8d2MSH4Ont8QYy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door StevenK op 17-03-2021 22:23 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-05 08:41

RMX

Zo! Ik meld me ook maar.
Heb echt veel gelezen in dit topic, heel waardevol.
Heb een optie op een bouwkavel en ben nu flink aan het oriënteren.

Hoewel ik alleen maar traditioneel bouwen overwogen heb, neig ik toch meer naar HSB nu.
Isolatie en warmte geloof ik allemaal, maar ik ben voor 2 dingen bang:

- Trillen woning bij windkracht 4 (Las ik hier ergens)
- Akoestiek / geluid

Ik woon zelf langs een treinspoor en mijn nieuwbouw (2018) 2-onder-1-kap trilt al aardig mee bij goederentreinen. Beamer schud heen en weer bijv. Veel scheuren al na 1 jaar.

Mijn kavel ligt naast mijn huidige woning dus is handig voor referentie.
Ik wil sowieso extra geld besteden aan geluidswerend glas (HR+++ + extra geluidswerend).

Wat zal er met een HSB bouw gebeuren langs een spoor?
Voorkeur gaat uit om 2x een cementen dekvloer te laten leggen op de begane grond, en 1ste verdieping.

Binnenmuren lijken mij ook prima extra te isoleren voor geluid. Wat zouden jullie adviseren daarmee?

Hoor graag jullie eigen bevindingen!

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
RMX schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 23:13:

Ik wil sowieso extra geld besteden aan geluidswerend glas (HR+++ + extra geluidswerend).
Ter info: mij werd van de week door de leverancier vertelt dat HR+++ niet geluidsarmer is dan HR++. Dus HR++ + geluidswerend is volgens hem kwa geluid hetzelfde als HR+++ + geluidswerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX

RMX

sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 23:20:
[...]

Ter info: mij werd van de week door de leverancier vertelt dat HR+++ niet geluidsarmer is dan HR++. Dus HR++ + geluidswerend is volgens hem kwa geluid hetzelfde als HR+++ + geluidswerend.
Thanks! Dat is inderdaad de afweging dan of HR+++ de moeite waard is op het totaal plaatje qua kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
RMX schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 23:23:
[...]

Thanks! Dat is inderdaad de afweging dan of HR+++ de moeite waard is op het totaal plaatje qua kosten.
idd, ik heb de offerte nog niet binnen maar zijn advies was HR++. Ik heb bij mij wel over een bestaande bouw btw (maakt voor het geluid verhaal niet uit natuurlijk). Hij was zoiezo niet zo'n fan van HR+++ omdat in zijn ervaring het risico op condens groter is.

Wel aanzienlijke levertijden op kozijnen zeg :(

[ Voor 5% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 17-03-2021 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:04
Zo! Ik meld me ook maar.

Hoewel ik alleen maar traditioneel bouwen overwogen heb, neig ik toch meer naar HSB nu.

- Akoestiek / geluid

Ik woon zelf langs een treinspoor en mijn nieuwbouw (2018) 2-onder-1-kap trilt al aardig mee bij goederentreinen. Beamer schud heen en weer bijv. Veel scheuren al na 1 jaar.

Voorkeur gaat uit om 2x een cementen dekvloer te laten leggen op de begane grond, en 1ste verdieping.

Binnenmuren lijken mij ook prima extra te isoleren voor geluid. Wat zouden jullie adviseren daarmee?

Thanks!
Mijn jongere broer heeft recent een HSB woning opgeleverd gekregen. Dus net niet eigen ervaring maar toch veel in de woning.

Ik denk dat het ook te maken heeft met of er kinderen zijn, dat is minder mbt jouw vraag geluid van buiten. Echter viel ons, ook hemzelf, het geluid in de woning wel tegen. Voornamelijk vanaf de verdiepingsvloeren en de geluiden van boven. Ook extra aandacht aan laten besteden in de bouw maar valt toch tegen. Ook natuurlijk hoe erg stoor je je aan dat soort dingen. Mijn andere broer vindt het erg meevallen. Ikzelf en mijn jongere broer valt het iets tegen.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX

RMX

Kees_frl schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 23:36:
[...]
Ook extra aandacht aan laten besteden in de bouw maar valt toch tegen.
Precies, ik heb ook kinderen dus wel van belang!
Weet jij wat er extra aangedaan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Je kunt HSB niet over 1 kam scheren, er zijn zoveel verschillende vloeropbouwen mogelijk.....

Maar: tegen de massa van 35cm beton breedplaat valt lastig op te boksen, alhoewel contact geluid nog steeds wel een ding kán zijn.

Wat was het “probleem”: contactgeluid (trippelende voetjes) of luchtgeluid (ze horen praten op een andere verdieping)?

Mbt trillingen: HSB is met uitstek hier geschikt voor, aangezien het mee kan bewegen en dus wat dempen. Vereist in afbouw detaillering wel verstand van zaken, want alles moet deze bewegingen kunnen volgen zonder zichtbare schade te geven.

[ Voor 46% gewijzigd door bbbrumbrum op 18-03-2021 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:31

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 23:20:
[...]

En bij deze wil ik deze gelijk even debunken.
Want HR +++ is voor mij zo 2008 (ja dat was het eerste moment dat ik er al lol van had, lekker uit D laten komen)

HR +++ is alleen al vanwege zijn massa al beter in geluidsisolatie, daar bovenop kun je ook nog geluidwerend nemen (buitenplaat bestaat uit 2 platen glas met een folie er tussen (zeg maar gelaagd glas)).
Misschien een beetje inlezen?
Het grote HR +++ glas en kozijn topic

En die leverancier, 80% van de standaard glasboeren in NL zijn niet te vertrouwen. En ik spreek (niet alleen) uit eigen ervaring bij het vervangen van mij HR+++ schuifpui.
4 partijen langs geweest via de verzekering en geen 1 durfde de offerte op papier af te geven dat ik het juiste glas kreeg, de verzekeraar heeft uiteindelijk de opdracht terug genomen bij de glasboeren en het bij een gespecialiseerde firma neergelegd om het direct in D te bestellen bij de fabriek en dan bij mij te plaatsen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
ollie1965 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 00:08:
[...]

En bij deze wil ik deze gelijk even debunken.
Want HR +++ is voor mij zo 2008 (ja dat was het eerste moment dat ik er al lol van had, lekker uit D laten komen)

HR +++ is alleen al vanwege zijn massa al beter in geluidsisolatie, daar bovenop kun je ook nog geluidwerend nemen (buitenplaat bestaat uit 2 platen glas met een folie er tussen (zeg maar gelaagd glas)).
Misschien een beetje inlezen?
Het grote HR +++ glas en kozijn topic

En die leverancier, 80% van de standaard glasboeren in NL zijn niet te vertrouwen. En ik spreek (niet alleen) uit eigen ervaring bij het vervangen van mij HR+++ schuifpui.
4 partijen langs geweest via de verzekering en geen 1 durfde de offerte op papier af te geven dat ik het juiste glas kreeg, de verzekeraar heeft uiteindelijk de opdracht terug genomen bij de glasboeren en het bij een gespecialiseerde firma neergelegd om het direct in D te bestellen bij de fabriek en dan bij mij te plaatsen.
Morgen komt de 2e, kijken wat die zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 17:49

Floor-is

5.2

JPruissen schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 00:09:
[...]

Dat is helaas niet mogelijk. de afstand tussen de buren en ons woonkeetje is ruim 100 meter. Daarnaast wil ik ook niet afhankelijk zijn van de grillen en grollen van een ander. Het is niet iets voor enkele dagen, maar voor een jaar. Dank in ieder geval voor het meedenken.
Ik haal mijn internet (effectief ±250Mbit up/down) 85m verderop op via een WiFi bridge. Zolang je zicht hebt, kan het prima!

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepelstwan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-06 22:18
@StevenK
StevenK schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:21:
3D model gekregen van de CLT leverancier voor de eerste controle. Daar zitten dan toch wel interessante technieken in hoe ze een wand uit elementen opbouwen.
[Afbeelding]
Nu alleen nog zien dat we een oplossing vinden voor deze balk van 400 x 180 onder het plafond van de woonkamer.
[Afbeelding]
Super gaaf om te zien, mijn vraag is eigenlijk hoe doen ze dat met stroom en waterleidingen?
Zitten deze ook verwerkt in de tekeningen?
En hoe werkt dit in een CLT bouw?

Kijk heel erg uit naar updates van jou project!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:31

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 00:49:
[...]

Morgen komt de 2e, kijken wat die zegt.
Lees jezelf in en stel de juiste vragen, topic bevat veel informatie om de juiste vragen te stellen aan glas en kozijnleveranciers. 80% weet niet waar ze het over hebben. Pas als je leveranciers hebt die (gecertificeerde) kozijnen/glas combinaties hebben welke de U waarden durven te presenteren weet je dat ze er ieder geval goed over hebben nagedacht (zegt nog niks of het goed is).

Voor die gene die het niet willen geloven HR+++ is een zeer groot verschil met HR ++ (als beide dezelfde U waarde afstand hebben tot de ondergrens). Ik durf er om te wedden dat ik 30 minuten tegen het glas blijf zitten bij -5 buiten, bij HR++ weet ik zeker dat ik na 20 minuten koud en stram omhoog kom.

Ollie doet graag iets met passief

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

pepelstwan schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:16:
@StevenK

[...]

Super gaaf om te zien, mijn vraag is eigenlijk hoe doen ze dat met stroom en waterleidingen?

kan op verschillende manieren , als er nog wordt afgewerkt met "gips" kan je het min of meer gewoon infrezen zoals gedaan wordt met kalkandsteen, alleen dan in de fabriek.
er worden ook gewoon "loze" leidingen opgenomen in de "sandwich" dan kan je de panelen qua instalaties min of meer vergelijken met prefab beton panelen. zoek anders even foto's van hotel jakarta amsterdam. daar zijn heel erg veel productie foto's van openbaar gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://burokoek.nl/wp-content/uploads/2019/07/Houtmassiefbouw-detail.jpg

Afbeeldingslocatie: https://docplayer.nl/docs-images/58/42131145/images/41-0.png

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 18-03-2021 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinV
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-04 15:08
Zo! Ik meld me ook maar.

- Akoestiek / geluid

Thanks!
Wij wonen nu 3 maanden in een HSB huis. Duitse bouw, dus heel degelijk allemaal. Ons huis is helemaal lucht/kierdicht, het valt ons juist op hoe stil het is. We wonen in de natuur, maar horen 's ochtends de vogeltjes niet als de ramen dicht zijn. Bij de storm van afgelopen weken hebben we geen overlast gehad. We hadden er juist minder last van dan in onze vorige woning van beton waar de storm door de ventilatieroosters kwam.

Onze begane grond en verdieping hebben een cementdekvloer. Toen die er nog niet in lag, hoorde je duidelijk iemand boven lopen. Nu hoor je alleen wat doffe bonken als m'n dochtertje staat te springen.

Ik denk dat HSB niet zorgt voor meer of minder geluid. Degelijke HSB kun je stil krijgen. Er zijn nog veel andere dingen die zorgen voor conform rondom geluid. Onze deuren hebben bijvoorbeeld allemaal een rubber in het kozijn, daardoor laten ze minder geluid door dan onze vorige deuren. Wij hebben gekozen voor een open trap in de woonkamer, het trapsgat werkt daardoor als een klankkast en brengt geluid goed naar boven. Allemaal keuze waar je rekening mee moet houden.

Ze zeggen dat HSB woningen ook beter bestand zijn tegen aardbevingen, dan moeten ze wat trillingen van een trein toch ook wel overleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepelstwan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-06 22:18
twain4me schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:57:
[...]

kan op verschillende manieren , als er nog wordt afgewerkt met "gips" kan je het min of meer gewoon infrezen zoals gedaan wordt met kalkandsteen, alleen dan in de fabriek.
er worden ook gewoon "loze" leidingen opgenomen in de "sandwich" dan kan je de panelen qua instalaties min of meer vergelijken met prefab beton panelen. zoek anders even foto's van hotel jakarta amsterdam. daar zijn heel erg veel productie foto's van openbaar gemaakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Get it, maar ik ben vooral benieuwd hoe je eigenlijk het hout zichtbaar kunt houden en stroom mooi kunt verwerken in een clt bouw.
Ik denk zelf dat dit ook een charme is van clt bouw, je constructie laten zien en niet gaan stucen?
Wel bedankt voor de tip van hotel Jakarta hier ga ik eens na googlen.

Maar ik ben zeer benieuwd naar clt constructies, en ik zie wel wat in dit forum voorbij komen maar nog vrij weinig informatie tot nu toe :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

pepelstwan schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:52:
[...]

Get it, maar ik ben vooral benieuwd hoe je eigenlijk het hout zichtbaar kunt houden en stroom mooi kunt verwerken in een clt bouw.
Ik denk zelf dat dit ook een charme is van clt bouw, je constructie laten zien en niet gaan stucen?
Wel bedankt voor de tip van hotel Jakarta hier ga ik eens na googlen.

Maar ik ben zeer benieuwd naar clt constructies, en ik zie wel wat in dit forum voorbij komen maar nog vrij weinig informatie tot nu toe :'(
voorbeeldje

https://www.samenenergieb...el-jakarta-fotoimpressie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX

RMX

EdwinV schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:10:
[...]

Wij wonen nu 3 maanden in een HSB huis. Duitse bouw, dus heel degelijk allemaal. Ons huis is helemaal lucht/kierdicht, het valt ons juist op hoe stil het is. We wonen in de natuur, maar horen 's ochtends de vogeltjes niet als de ramen dicht zijn. Bij de storm van afgelopen weken hebben we geen overlast gehad. We hadden er juist minder last van dan in onze vorige woning van beton waar de storm door de ventilatieroosters kwam.

Onze begane grond en verdieping hebben een cementdekvloer. Toen die er nog niet in lag, hoorde je duidelijk iemand boven lopen. Nu hoor je alleen wat doffe bonken als m'n dochtertje staat te springen.

Ik denk dat HSB niet zorgt voor meer of minder geluid. Degelijke HSB kun je stil krijgen. Er zijn nog veel andere dingen die zorgen voor conform rondom geluid. Onze deuren hebben bijvoorbeeld allemaal een rubber in het kozijn, daardoor laten ze minder geluid door dan onze vorige deuren. Wij hebben gekozen voor een open trap in de woonkamer, het trapsgat werkt daardoor als een klankkast en brengt geluid goed naar boven. Allemaal keuze waar je rekening mee moet houden.

Ze zeggen dat HSB woningen ook beter bestand zijn tegen aardbevingen, dan moeten ze wat trillingen van een trein toch ook wel overleven?
Thanks Edwin. Dit heeft me wel overtuigd nu. Ik ga met een bouwer om tafel zitten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:32
pepelstwan schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:16:
@StevenK

[...]

In de natte cellen frezen we die waterleidingen in de wand. Elektra wordt met een langgatboor van onderen of boven geboord. Horizontale leidingen worden in de dekvloer gelegd. Centraaldozen zijn dus ook niet mogelijk, want de bedrading voor de lichtpunten van bijvoorbeeld de BG loopt over de verdiepingsvloer, terwijl de bedrading van de WCD's en schakelaars in de cementdekvloer van de BG liggen. Alle punten worden alleen al daarom naar centrale meterkast(en) bedraad.

Afgezien van de natte cellen houden wij het CLT (wanden en plafonds) in het zicht.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Pagina: 1 ... 180 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic