Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 181 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.610.670 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
StevenK schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:46:
[...]

In de natte cellen frezen we die waterleidingen in de wand. Elektra wordt met een langgatboor van onderen of boven geboord. Horizontale leidingen worden in de dekvloer gelegd. Centraaldozen zijn dus ook niet mogelijk, want de bedrading voor de lichtpunten van bijvoorbeeld de BG loopt over de verdiepingsvloer, terwijl de bedrading van de WCD's en schakelaars in de cementdekvloer van de BG liggen. Alle punten worden alleen al daarom naar centrale meterkast(en) bedraad.

Afgezien van de natte cellen houden wij het CLT (wanden en plafonds) in het zicht.
Maar hoe die je het dan met die sleuven?
Smeer je dit dicht? Want dan is het zicht op de wand niet meer zo mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:01
nokiaan958GB schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:08:
[...]

Maar hoe die je het dan met die sleuven?
Smeer je dit dicht? Want dan is het zicht op de wand niet meer zo mooi.
In de natte cellen komt er nog een vochtwerende plaat en tegelwerk overheen :)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
StevenK schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:16:
[...]

In de natte cellen komt er nog een vochtwerende plaat en tegelwerk overheen :)
Snap ik.
Maar over de sleuven in de woonkamer dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vandelangeadem
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-10-2024
nokiaan958GB schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:26:
[...]

Snap ik.
Deze worden doorgaans in de fabriek van onderaf in de wand ingeboord, de ruimte voor de wcd wordt uitgefreesd. Een andere optie is via de zijkant van de wand, bijv bij een deur. Zie foto. Daar komt toch nog een kozijn overheen. Een derde optie is een gat door de buitenmuur, de leiding loopt dan buitenom. Het is dus zaak om vooraf goed te doordenken waar schakelaars etc wilt hebben. Corrigeren achteraf is niet goed mogelijk als je alle CLT in het zicht hebt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WPQ6q6BybhqxBE28LLyHFFFdPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZxAnrRsjwNr6TzlWLFFcgqoA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-05 14:15
Ons ontwerp (jaren 30 woning, gebaseerd op https://www.vdm.nl/upload...e-school-vdm-woningen.jpg) is gisteren bij het vooroverleg afgeschoten bij de welstand.

In de criteria staan o.a. de volgende punten:
"Kappen domineren het totaalaanzicht, lage gevels. Dakmateriaal mogelijk in gevels doorzetten"
en
"De massaopbouw is enkelvoudig de goothoogte is maximaal 6 meter"

Wij zijn overduidelijk voor het laatste punt gegaan omdat we veel ruimte willen hebben. Men heeft nu kritiek op met name het eerste punt:
"De hoofdvorm en de aanzichten
De woning is gelegen op een locatie waarvoor specifieke richtlijnen zijn geschreven. Deze richtlijnen geven aan dat er sprake dient te zijn van een duidelijke kap en dat een beeld wordt nagestreeft van lage gevels. Tegelijkertijd laat het bestemmingsplan een goothoogte van 6m toe.

In de huidige opzet is de maximale goothoogte volledig benut en is geen sprake van lage gevels. De kap kent aan vier zijden dakvlakken (schildkap) waardoor de kap niet sterk in beeld komt. Dit wordt mede veroorzaakt door de hoogte van de woning waardoor de goot nadrukkelijker in beeld komt dan de kap.

Wellicht dat een model in studie kan worden genomen waarbij de kap deels naar beneden wordt doorgezet zodat de gevels lager ogen en de kap duidelijker in beeld komt. Gelet op de aard van de kritiek valt het aan te bevelen een deskundige op het gebied van architectonische vormgeving te betrekken bij het proces."
Eigenlijk suggereren ze in de laatste alinea om een ander model te overwegen volgens mij?

Het wordt ons niet echt duidelijk of de gevel nu echt laag moet zijn of optisch laag moet lijken.
Bij dat laatste zou je bijv. een witte rand kunen toevoegen op de 1e etage. (https://varexhuis.nl/wp-c...-jaren30-header-groot.png) Zodat de rode gevel lager lijkt. Maarja, dan blijft de gevel zelf hoog..

Daarnaast lijkt het ons lastig om bij een jaren 30 model de gevel te verlagen en/of dakmateriaal door te laten lopen. Iemand nog creatieve ideeën die we mee kunnen nemen met onze bouwer?

[ Voor 5% gewijzigd door FastForwardNL op 19-03-2021 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:09
Hoewel we een projectmatig nieuwbouw huis hebben gekocht, is deze vraag hier denk ik beter op zijn plek.

Hoe zijn jullie bij trappenleveranciers uitgekomen? Wij willen de standaard vurenhouten trap na oplevering vervangen. Vermoedelijk met een zwart staal/hout combinatie. Ik vind het lastig om goede leveranciers te vinden online en showrooms zijn er vaak ook niet echt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:08
FastForwardNL schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 07:57:
Ons ontwerp (jaren 30 woning, gebaseerd op https://www.vdm.nl/upload...e-school-vdm-woningen.jpg) is gisteren bij het vooroverleg afgeschoten bij de welstand.

"Kappen domineren het totaalaanzicht, lage gevels. Dakmateriaal mogelijk in gevels doorzetten"
en

Wij zijn overduidelijk voor het laatste punt gegaan omdat we veel ruimte willen hebben. Men heeft nu kritiek op met name het eerste punt:

[...]

Eigenlijk suggereren ze in de laatste alinea om een ander model te overwegen volgens mij?

Het wordt ons niet echt duidelijk of de gevel nu echt laag moet zijn of optisch laag moet lijken.
Bij dat laatste zou je bijv. een witte rand kunen toevoegen op de 1e etage. (https://varexhuis.nl/wp-c...-jaren30-header-groot.png) Zodat de rode gevel lager lijkt. Maarja, dan blijft de gevel zelf hoog..

Daarnaast lijkt het ons lastig om bij een jaren 30 model de gevel te verlagen en/of dakmateriaal door te laten lopen. Iemand nog creatieve ideeën die we mee kunnen nemen met onze bouwer?
Het het lijkt er inderdaad op dat je ontwerp niet in overeenstemming is met de richtlijnen van de welstand. Dit is gewoon een dak op een 6 meter hoge doos, net wat ze niet willen ;)
De welstand verwacht dat je de goot van minimaal 1 dakvlak significant onder de 6 meter brengt (of het materiaal van het dakvlak doortrekt langs de gevel.

Zoiets bijvoorbeeld (maar er zijn zeker veel mooiere voorbeelden te vinden)

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/736x/06/3a/79/063a799bb53e50d2b0768b6bf48a4e9b.jpg

Ik begrijp de suggestie wel om iemand te raadplegen die verstand heeft van architectonische vormgeving. Je zit mijlenver bij de wensen van de welstand vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:36
@FastForwardNL De jaren 30 woning eis komt die van jou/jullie of van de welstand?

Het idee wat je nu hebt sluit niet aan bij de eisen. Misschien dat dit voldoet?

Afbeeldingslocatie: https://www.buitenhuisvillabouw.nl/wp-content/uploads/sites/3/2017/02/M46-Moderne-jaren-30-woning.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door battler op 19-03-2021 08:32 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:02
@FastForwardNL
Je geeft aan De woning is gelegen op een locatie waarvoor specifieke richtlijnen zijn geschreven.
Het is lastig voor een dergelijke locatie in zee te gaan met een catalogusbouwer. Ons ontwerp heeft wel lage gevels.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jp0vRnokrwjfxpI7hFh2oz3cGAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LewV2IgvvlB8wUKGYnjTcs87.jpg?f=fotoalbum_large.
Een mansarde kap past volgens mij wel bij jaren 30 stijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
battler schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:29:
@FastForwardNL De jaren 30 woning eis komt die van jou/jullie of van de welstand?

Het idee wat je nu hebt sluit niet aan bij de eisen. Als je bij jaren 30 wil blijven ken ik niet veel voorbeelden die voldoen.
Assymetrisch zadeldak of een mansardedak passen prima bij een jaren 30 stijl. Daarin zit de belemmering niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
battler schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:29:

Het idee wat je nu hebt sluit niet aan bij de eisen. Als je bij jaren 30 wil blijven ken ik niet veel voorbeelden die voldoen.
Wij hebben jaren 30 zelf uitgekozen. Lekker veel effectieve ruimte op de etages. Hebben we nu ook. Bouwer zei dat hij geen issues zag met welstandscriteria. Wel dus..

Ik zie ook niet veel mogelijkheden om een jaren 30 model lager te krijgen. Maar de architect van de bouwer moet er nog naar kijken.
deejeebv schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:32:
@FastForwardNL
Je geeft aan De woning is gelegen op een locatie waarvoor specifieke richtlijnen zijn geschreven.
Het is lastig voor een dergelijke locatie in zee te gaan met een catalogusbouwer. Ons ontwerp heeft wel lage gevels.
[Afbeelding].
Een mansarde kap past volgens mij wel bij jaren 30 stijl.
Wij willen per se via catalogusbouwer omdat we niet al te veel gedoe willen hebben.

[ Voor 36% gewijzigd door FastForwardNL op 19-03-2021 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
@Joris748 Klopt, na een korte google heb ik de tekst aangepast. Zadeldak lever je wel wat in qua ruimte maar misschien dat ze een groot dakkapel wel toestaan. Mansardedak is moet je van houden denk ik (kan het me niet voorstellen).

@FastForwardNL Er zijn vast wel oplossingen te bedenken die zowel voor jou werken als de gemeente. Misschien moet je wel iets inleveren op jouw ontwerp aangezien de eisen vrij strikt zijn met lage gevels. Als je het dak door laat lopen in de gevel kan je best wat ruimte winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:19
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
FastForwardNL schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:33:
[...]

Wij hebben jaren 30 zelf uitgekozen. Lekker veel effectieve ruimte op de etages. Hebben we nu ook. Bouwer zei dat hij geen issues zag met welstandscriteria. Wel dus..

Ik zie ook niet veel mogelijkheden om een jaren 30 model lager te krijgen. Maar de architect van de bouwer moet er nog naar kijken.

[...]

Wij willen per se via catalogusbouwer omdat we niet al te veel gedoe willen hebben.
Je hebt al gedoe (met de welstandscommissie), omdat de catalogusbouwer de spelregels niet begrijpt >:)

Als ik tussen de regels door lees wil je niet specifiek een woning in jaren 30 stijl, maar een notariswoning. Klopt dat? Laat ik maar duidelijk zijn: een notariswoning kun je vergeten met deze eisen.

[ Voor 12% gewijzigd door Joris748 op 19-03-2021 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Ernemmer op 07-04-2021 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
Gewoon omdat ik het mooi vind. :9~
Afbeeldingslocatie: https://www.01architecten.nl/wp-content/uploads/2019/06/moderne-schuurowning-riet.jpg

@Ernemmer Als je bij de autodealer komt met iets dat met touwtjes aan elkaar hangt dan zal die ook zeggen om de volgende keer naar een professional te gaan. Aan de andere kant heb je verkoop makelaars die adviseren om een aankoopmakelaar mee te nemen. :)

[ Voor 47% gewijzigd door battler op 19-03-2021 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
Joris748 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:39:
[...]

Je hebt al gedoe (met de welstandscommissie), omdat de catalogusbouwer de spelregels niet begrijpt >:)

Als ik tussen de regels door lees wil je niet specifiek een woning in jaren 30 stijl, maar een notariswoning. Klopt dat?
Nee, geen notariswoning. Die zijn lager en groter grondoppervlak toch?

Zoiets willen we: https://www.arceau.nl/wp-...ig-woonhuis-herenhuis.jpg

Ik neem alle suggesties mee. Bedankt daarvoor. Als ik het zo zie moeten de plannen flink op de schop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
FastForwardNL schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:43:
[...]

Nee, geen notariswoning. Die zijn lager en groter grondoppervlak toch?

Zoiets willen we: https://www.arceau.nl/wp-...ig-woonhuis-herenhuis.jpg

Ik neem alle suggesties mee. Bedankt daarvoor. Als ik het zo zie moeten de plannen flink op de schop..
Klopt, je hebt gelijk. My bad.

Je plannen moeten flink op de schop. Ik begrijp dat dat een tegenvaller is, maar een herenhuis gaat echt niet lukken met deze regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Ik denk dat je met zo'n ontwerp al veel meer kans maakt:

https://www.allurebouw.nl...woning-te-oud-beijerland/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 111% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastForwardNL
Ja, zo'n model overweeg ik nu zelf ook. Probleem is alleen dat iets dergelijks bij de buren ook is afgeschoten. Te verticaal.. 8)7

Is ook iets duurder, maar lijkt erg op ons huidige huis. Waar we erg blij mee zijn.
Deleon78 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:48:
[...]

Dat kan toch nog steeds? Alleen trek je het dak verticaal naar beneden. Et voila! Dat is geen flinke schop als je het mij vraagt. Binnen blijft alles hetzelfde. Ramen kunnen hetzelfde.

Sterker nog, zo te lezen gaat het alleen om het aangezicht, dus je kan er nog mee spelen ook en bv alleen de voorkant doen met een leuke overgang aan de zijkant.
Ja, ik kan me alleen niet inbeelden hoe het er dan uit gaat zien. Ik heb weleens een jaren 30 herenhuis model gezien waar het schuine doorliep tot de garage. Echt mooi vond ik het niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Ernemmer schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:41:
[...]

Grappig, architecten die jou aanbevelen om een architect in te huren, zo houden ze het beroep wel in stand :)
Dat klopt. Maar het is wel handig als je iemand inhuurt die dezelfde taal spreekt. Als je een juridisch probleem hebt, schakel je ook een jurist in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:45

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
FastForwardNL schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:56:
[...]

Ja, zo'n model overweeg ik nu zelf ook. Probleem is alleen dat iets dergelijks bij de buren ook is afgeschoten. Te verticaal.. 8)7
Leuk hè de gemeente die er wat van mag vinden :). Heeft jouw architect geen telefonisch overleg met ze? Want zo gaat het bij ons wel en dingen die worden afgeschoten worden dan besproken en gelijk gezocht naar opties die wel akkoord kunnen krijgen. Het is aan de architect om de regels goed mee te nemen in het ontwerp maar ook als er iets wordt afgekeurd te gaan kijken naar de alternatieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
We Are Borg schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:24:
[...]

Leuk hè de gemeente die er wat van mag vinden :). Heeft jouw architect geen telefonisch overleg met ze? Want zo gaat het bij ons wel en dingen die worden afgeschoten worden dan besproken en gelijk gezocht naar opties die wel akkoord kunnen krijgen. Het is aan de architect om de regels goed mee te nemen in het ontwerp maar ook als er iets wordt afgekeurd te gaan kijken naar de alternatieven
Nee, volgens mij doen ze alles via Omgevingsloket. Had al gevraagd of ze niet een direct lijntje hadden om rechtstreeks mee te schakelen/sparren. Zou je wel verwachten bij een partij die veel huizen bouwt elk jaar..

Architect spreken we zelf ook niet mee, zit een "verkoopadviseur" tussen.

Lastige bij ons is ook dat de gemeente niet zelf beoordeeld, maar een externe partij namens de gemeente. Die gaan natuurlijk erg zwart-wit beoordelen conform de punten opgegeven door de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orfu
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:17
Hi allen,

Even zitten zoeken, maar kom niet zo ver als ik zou willen: wij zijn op het punt aangekomen dat we oa binnendeuren gaan uitzoeken. Beneden hebben we plafond op 3m, dus extra hoge deur van minimaal 270 (liefst 300) is daar gewenst. Op de verdiepingen hebben we gewoon 260, maar overwegen we ook plafondhoge deuren omdat we dat mooier vinden. In totaal hebben we op de BG 3 binnendeuren en op de verdiepingen 5 binnendeuren nodig.

Nu kom ik er met alle deur terminologie niet uit. We zijn op zoek naar een stompe, vlakke deur zonder ramen, lijntjes, versiersels e.d. maar wel een kwalitatief goede, stevige deur, waarbij verdekte, gelagerde (las ik ergens) scharnieren mogelijk zijn. Volgens mij moet ik dan een zgn 'massieve' deur hebben, maar ik zie qua termen (oa boarddeur, volspaan, MDF, kanaalspaanvulling) nogal wat voorbij komen, zonder goede uitleg. Ook qua merken: skantrae, austria heb ik geen idee wat een beetje degelijk is.

Nu mijn vraag: heeft iemand tips of ervaringen vwb een bepaalde leverancier / merk / website die omschreven deuren zou kunnen leveren?

Budget, niet onbelangrijk, ligt rond de 250/deur max Inc btw (mag wat hoger liggen voor de begane grond deuren).

Dank voor het meedenken!

[ Voor 3% gewijzigd door Orfu op 19-03-2021 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 108% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Orfu schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:39:
Hi allen,

Even zitten zoeken, maar kom niet zo ver als ik zou willen: wij zijn op het punt aangekomen dat we oa binnendeuren gaan uitzoeken. Beneden hebben we plafond op 3m, dus extra hoge deur van minimaal 270 (liefst 300) is daar gewenst. Op de verdiepingen hebben we gewoon 260, maar overwegen we ook plafondhoge deuren omdat we dat mooier vinden. In totaal hebben we op de BG 3 binnendeuren en op de verdiepingen 5 binnendeuren nodig.

Nu kom ik er met alle deur terminologie niet uit. We zijn op zoek naar een stompe, vlakke deur zonder ramen, lijntjes, versiersels e.d. maar wel een kwalitatief goede, stevige deur, waarbij verdekte, gelagerde (las ik ergens) scharnieren mogelijk zijn. Volgens mij moet ik dan een zgn 'massieve' deur hebben, maar ik zie qua termen (oa boarddeur, volspaan, MDF, kanaalspaanvulling) nogal wat voorbij komen, zonder goede uitleg. Ook qua merken: skantrae, austria heb ik geen idee wat een beetje degelijk is.

Nu mijn vraag: heeft iemand tips of ervaringen vwb een bepaalde leverancier / merk / website die omschreven deuren zou kunnen leveren?

Budget, niet onbelangrijk, ligt rond de 250/deur max Inc btw (mag wat hoger liggen voor de begane grond deuren).

Dank voor het meedenken!
Wij hebben onze deuren, scharnieren en beslag bij Bouwcentre vandaan. Bel die eens op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:01
nokiaan958GB schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:26:
[...]

Snap ik.
Daar komen geen sleuven. Daar worden de sparingen voor de leidingen met de langgatboor gemaakt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
Oh echt he, die vind ik ook zo prachtig! Die zat ook bij onze inspiratieplaatjes toen we naar een architect gingen. Uiteindelijk met iets heel anders thuisgekomen, ook omdat bij ons duidelijk werd dat de welstand vond dat er al we genoeg zwart-witte huizen werden gebouwd in de wijk. En omdat wij helemaal niet zo groot konden bouwen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-06 22:17

Piper

No guts, no glory

Wij hebben zwarte alu kozijnen van Reynears maar zoeken nog een oplossing om de openslaande deuren buiten vast te zetten. Zijn er hier mensen met mooie oplossingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:52

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Dank voor het meedenken!
Een van de weinige zaken die ik heb laten doen door een lokale schrijnwerker was het plaatsen van de binnendeuren. Ik kan je vertellen dat ik met mijn normale deuren al die 250 euro/deur kwijt was. Ik heb gewoon degelijke deuren, geen hol karton, maar ook zeker geen volledig hardhout ofzo ;). Beslag erbij wat we mooi vonden.

Zeker met exotische maten en wensen lijkt me dat bedrag echt niet mogelijk. Hier hadden de meeste schrijnwerkers het ook ontiegelijk druk. Je zal of je budget moeten bijsturen of je wensen vrees ik.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orfu
Deleon78 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:43:
250 euro? Daar koop je bij wijze van spreken net de scharnieren voor ;)
Vraag het een timmerman / meubelmaker. Fabrikanten zijn erg duur.
Niet iedereen heeft het budget om 1.000eu aan een deur te spenderen. Ik zie online diverse opties rond mijn prijspeil, maar ben dus op zoek naar concrete aanbevelingen voor aanbieders ;-) - heb je suggesties qua timmerlieden / meubelmakers?. Je mag natuurlijk ook altijd een donatie doen zodat we met jou in het dure deurenclubje kunnen :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

Hi allen,

Dank voor het meedenken!
Voor dat budget moet je eens naar https://www.groupthys.com...-plus-endless-spreads.pdf kijken.

Kwalitatief is er wel een groot verschil maar kwa prijs is het redelijk in budget. Ik heb ze maar de volgende keer ga ik voor anyway.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Sen schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:56:
[...]

Voor dat budget moet je eens naar https://www.groupthys.com...-plus-endless-spreads.pdf kijken.

Kwalitatief is er wel een groot verschil maar kwa prijs is het redelijk in budget.
Het gaat hier wel over een vlakke boarddeur he, dat scheelt nogal tov een paneeldeur.
IMHO wil je een tubespaan deur (volspaan is niet te tillen), in vlakke uitvoering van een goede NL leverancier/fabrikant (Albo) kosten die nog geen EUR100 incl. Voor 3mtr lengte zal er iets van opslag zijn, maar voor onder de 150 moet je toch wel klaar zijn, maar met plaatsing, scharnieren (E5/st) en beslag (E25-E80) kom je dan toch wel richting de EUR200-300 all-in.

Edit: oh shit lees net dat je verdekte scharnieren wil, tsja dan trek je portemonnee maar, die beginnen bij EUR30/st... Kosten dus snel meer dan de deur zelf. :+
Sen schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:20:
[...]

Hij wilde toch vlakke deur zonder ramen, lijntjes, versiersels e.d. dan wil je toch geen paneeldeur?
Inderdaad. We bedoelen hetzelfde.
Maar lijntjes kun je er zelf nog infrezen als je dat toch later wilt.

[ Voor 22% gewijzigd door bbbrumbrum op 19-03-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

bbbrumbrum schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:04:
[...]

Het gaat hier wel over een vlakke boarddeur he, dat scheelt nogal tov een paneeldeur.
Hij wilde toch vlakke deur zonder ramen, lijntjes, versiersels e.d. dan wil je toch geen paneeldeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orfu
Idd een vlakke deur, dat wordt dan denk ik boarddeur genoemd (?). Zie een aantal interessante opties voorbij komen in jullie reacties en zal ook eens informeren bij wat timmerbedrijven in de regio. Aanbevelingen welkom, midden vh land (Utrecht - Amersfoort).

Raden jullie aan tubespaan > volspaan? Gewicht maakt me niet zoveel uit, als ie er eenmaal inzit hoef ik nooit meer te tillen ;-). Wil vooral iets degelijks dat tegen een stootje kan. Misschien helpt het niet mee dat ik nu wat voelt als bordkartonnen opdekdeuren heb in alu kozijnen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
Orfu schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:46:
Idd een vlakke deur, dat wordt dan denk ik boarddeur genoemd (?). Zie een aantal interessante opties voorbij komen in jullie reacties en zal ook eens informeren bij wat timmerbedrijven in de regio. Aanbevelingen welkom, midden vh land (Utrecht - Amersfoort).

Raden jullie aan tubespaan > volspaan? Gewicht maakt me niet zoveel uit, als ie er eenmaal inzit hoef ik nooit meer te tillen ;-). Wil vooral iets degelijks dat tegen een stootje kan. Misschien helpt het niet mee dat ik nu wat voelt als bordkartonnen opdekdeuren heb in alu kozijnen..
Onze deuren kopen van Topdeuren uit Barneveld. Is de vaste leverancier van onze aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Svedex al bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-06 20:43
millerman_sf schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:05:
Hoewel we een projectmatig nieuwbouw huis hebben gekocht, is deze vraag hier denk ik beter op zijn plek.

Hoe zijn jullie bij trappenleveranciers uitgekomen? Wij willen de standaard vurenhouten trap na oplevering vervangen. Vermoedelijk met een zwart staal/hout combinatie. Ik vind het lastig om goede leveranciers te vinden online en showrooms zijn er vaak ook niet echt.
Hoi Millerman_sf, wij zijn voor onze nieuwbouw voor een hardhout trap met stalen spijlen geslaagd bij Lentifa in Albergen. Hebben ook een kleine showroom.
Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
.

[ Voor 99% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
En diepe, vaste horizontale lamellen? Beweegbaar is leuk, maar $$$$ onder zo’n schuine kap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Ja, klopt. Het is ook iets wat ik optioneel houd. Is er budget voor dan wil ik het wel, anders komt het later nog. Met dit plan scheelt het alweer de helft (geheel links en rechts beweegbaar kost ca 18K). Voor het geheel wilde ik geen vaste lamellen, maar misschien is het voor 1 zijde niet zo'n heel gek idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Nous112 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:46:
[...]

Hoi Millerman_sf, wij zijn voor onze nieuwbouw voor een hardhout trap met stalen spijlen geslaagd bij Lentifa in Albergen. Hebben ook een kleine showroom.
Rob
Bedankt! Helaas is Albergen een eindje vanaf Eindhoven. De vraag is wellicht nog meer: hoe hebben jullie trappenleveranciers gevonden? Ik vind het erg lastig om online een goed beeld te krijgen van mogelijke kwaliteit voor ik een shortlist maak om te bezoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16:35
millerman_sf schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:00:
[...]

Bedankt! Helaas is Albergen een eindje vanaf Eindhoven. De vraag is wellicht nog meer: hoe hebben jullie trappenleveranciers gevonden? Ik vind het erg lastig om online een goed beeld te krijgen van mogelijke kwaliteit voor ik een shortlist maak om te bezoeken.
Wij zijn bij Van der Geest in Zoeterwoude geweest. Vaste leverancier van onze aannemer. Mooi spul hebben ze staan maar niet veel dichterbij dan Albergen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jowi schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:08:
Vorige week een eerste sessie gehad met architect en bouwer, erg interessant. Geen problemen of verschillen van inzichten, prima. Het enige wat nu nog niet helemaal vast staat is het gevelontwerp aan de tuinzijde. In eerste instantie wilde ik zo veel mogelijk glas, zowel beneden als boven. Beneden zouden dan 2 schuifdeuren komen van ca. 360m breed. Dat staat wel vast. Boven echter gaven zowel architect als bouwer aan om wellicht wat minder glas te nemen wegens inkijk. De bovenverdieping is in feite 1 open ruimte met badkamer, bed en werkplek. Voor de wekplek wil je wel licht, maar voor het bed en badkamer wil je de inkijk eigenlijk beperken. Bad/bed gedeelte zit links, werkplek rechts op de verdieping.

Zie plaatje:
[Afbeelding]

Je kunt op deze manier van buiten erg ver naar binnen kijken. Voorgesteld werd om dan de ramen pas op 90cm te laten beginnen, dus dat je een dichte rand krijgt. Echter als ik dat teken heb ik meteen het gevoel dat de ruimte veel kleiner is. Geen goed gevoel bij.

Zelf kom ik nu op een soort alternatief, wat ik wel mooi vind. Het wordt iets asymetrischer, de 'bed en badkamer' zijde wordt dan op 1 raam na, gemetseld, en de werkplek kant blijft wel zo veel mogelijk open. Scheelt ook weer kosten qua zonwering, er hoeft nu slechts 1 driehoek voorzien te worden van (beweegbare) buitenlamellen. Het lijkt nu echter wel een beetje alsof het huis een ooglapje op heeft :) maar ik vind dit best een expressieve gevel, kan dan toch ook het slaap/badkamergedeelte wat dicht houden. Ik denk dat het ook wel wat in kosten scheelt.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Meer horizontale kozijnstijlen helpt ook tegen inkijk.
Ik kan het niet helemaal goed zien maar achter dat glas zit daar een ballustrade getekend? of is dat een buro? als dat een ballustrade is van een vide kan je die ook minder doorzichtig maken
Ik heb in mijn eigen huis om die reden strips relatief dicht op elkaar ipv spijlen dan moet je loodrecht op die strips staan om "inkijk" te hebben.
maargoed als dat een buro is gaat dat natuurlijk niet op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Dat is een bureau inderdaad. Ja, vaste lamellen gaan zeker ook tegen inkijk helpen. Ik raak steeds meer overtuigd dat ik in dit geval best vaste horizontale lamellen ga gebruiken hier. Ze hoeven hier niet perse meer helemaal dicht te kunnen, iets wat ik aan de slaapkamerkant uiteraard wel wil als daar ook volledig glas zou zitten. Vaste lamellen zijn een aanzienlijke besparing. Zeker als ik nog maar 1 helft nodig heb.

[ Voor 11% gewijzigd door jowi op 21-03-2021 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10us10
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:13
en
Nog even een nabrander en wat olie op het vuur;
Je bestemmingsplan is leidend en mag niet beperkt worden door welstandseisen. Als het bestemmingplan zegt dat de goot op 6 meter mag staat het de welstand vrij om dat niet mooi te vinden maar het mag geen grond zijn voor een negatief advies.
Bij vaststellen van een bestemmingsplan wordt de welstand geraadpleegt. Dan hadden ze er toen wat aan moeten doen; nu is het toegestaan.

Fijn dus dat de welstandsnota lage gevels adviseert maar het staat je vrij dit advies naast je neer te leggen.

Je moet zelf inschatten of je deze strijd aan wil gaan maar wat ik in ieder geval aanraad;
Bel de secretaris van de welstand en leg uit dat hun advies tegenstrijdig lijkt met het bestemmingsplan. Vraag ze hun advies te verduidelijken op dit punt. En dan eens kijken wat ze zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

10us10 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 07:06:
[...]

Je bestemmingsplan is leidend en mag niet beperkt worden door welstandseisen. Als het bestemmingplan zegt dat de goot op 6 meter mag staat het de welstand vrij om dat niet mooi te vinden maar het mag geen grond zijn voor een negatief advies.
Bij vaststellen van een bestemmingsplan wordt de welstand geraadpleegt. Dan hadden ze er toen wat aan moeten doen; nu is het toegestaan.

Fijn dus dat de welstandsnota lage gevels adviseert maar het staat je vrij dit advies naast je neer te leggen.

Je moet zelf inschatten of je deze strijd aan wil gaan maar wat ik in ieder geval aanraad;
Bel de secretaris van de welstand en leg uit dat hun advies tegenstrijdig lijkt met het bestemmingsplan. Vraag ze hun advies te verduidelijken op dit punt. En dan eens kijken wat ze zeggen..
Beide beleidsregels, bestemmingsplan en welstandsnota, zijn door de gemeenteraad vastgesteld en hebben wettechnisch gezien net zoveel recht van spreken. Doorgaans wordt aangehouden daar waar het bestemmingsplan niet iets expliciet toestaat of uitsluit, de welstandsnota dit verder in mag vullen. Het beperken van een maximale goothoogte is daar doorgaans geen optie, tenzij het in bijzonder welstandsgebied ligt. Maar dan hebben zowel de bestemmibgplanmakers als de welstandscommissie zitten slapen bij het vaststellen van het bestemmingsplan.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10us10
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:13
PaT schreef op maandag 22 maart 2021 @ 07:34:
[...]

Beide beleidsregels, bestemmingsplan en welstandsnota, zijn door de gemeenteraad vastgesteld en hebben wettechnisch gezien net zoveel recht van spreken.
Dat klopt dus niet. Je bestemmingsplan is altijd leidend. Zomaar een van de eerste linkjes;
https://www.jurable.nl/bl...ijkheden-bestemmingsplan/
Precies op deze grond is ons negatieve welstandsadvies door de gemeente verworpen.

Of je de strijd aan wil is de vraag maar het bestemmingsplan is toch echt leidend en welstandscommissies die hun boekje te buiten gaan zijn aan de orde van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Had eenzelfde ervaring, welstand is wmb niet geheel correct in hun oordeel, maar ik ben er toch akkoord mee gegaan. Ik bouw tussen bestaande woningen in, in een regio/buurt die gevoelsmatig conservatief is, als je daar een nogal afwijkende woning tussen bouwt, ook al zou dat binnen de regels vallen (maar met een negatief welstandadvies) wil je ook niet al te veel opvallen in zo'n wijkje :) je moet ook de buurt een beetje aanvoelen. Of er gewoon schijt aan hebben natuurlijk...

[ Voor 10% gewijzigd door jowi op 22-03-2021 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:46
millerman_sf schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:05:

Onze trap komt van van der Linden in Veghel, geen echte showroom maar ze kunnen je wel voldoende voorbeelden laten zien. Wij waren zeer tevreden! https://www.vdlindenveghel.nl/trappen/

Een andere aanrader is Sonnemans Trappen in Meijel: http://www.sonnemanstrappen.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Dank voor de tips! Ook hier zie ik enkel hout, geen staal. Die combinatie is kennelijk lastig te vinden in voorbeelden. Maar ik ga eens contact opnemen, wie weet wat ze kunnen vertellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:46
Ik verwacht dat Sonnemans je ook kan helpen met de combinatie staal en hout.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

millerman_sf schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:54:
Dank voor de tips! Ook hier zie ik enkel hout, geen staal. Die combinatie is kennelijk lastig te vinden in voorbeelden. Maar ik ga eens contact opnemen, wie weet wat ze kunnen vertellen!
wat zoek je dan? stalen trapbomen met houten treden? (op de foto's zitten genoeg stalen spijlen ;) )

Mijn ervaring is dat waneer je eigenlijk min of meer een stalen trap nodig hebt met wat houten bekleding je bij een staal contructie bedrijf veel beter en goedkoper uitbent.
de houten treden laat je dan door een timmerman/fabriek maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:17

The Legend

*Plop*

en

[...]

Dit lijkt me een typisch geval van waar welstand (onrechtmatig) afbreuk doet aan de bouwmogelijkheden van het bestemmingsplan. Als je vast wilt houden aan dit ontwerp kun je eens proberen of je contact kunt krijgen met de juridisch adviseur van de afdeling Vergunningen van je gemeente. Een vergunning weigeren op deze grond is wel een risico voor de gemeente (maar bij iedere weigering is uiteindelijk een verhaal te bedenken, dus reken jezelf ook niet te vroeg rijk).

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:17
Ik heb deze in mijn bookmarks staan.
https://www.derooymetaaldesign.nl/stalen-trappen/
Volgens mij wel aan de prijzijge kant (het ooit offerte opgevraagd voor stalen deuren en dat lag ruim boven andere leveranciers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:56

ChUcKiE

Dus........

Ik kwam toevallig deze net tegen via linkedin, misschien hebben ze meer dan alleen stalen deuren (zie plaatje):
Afbeeldingslocatie: https://media-exp1.licdn.com/dms/image/sync/C4D18AQHifpIdfXZsSQ/companyUpdate-article-image-shrink_627_1200/0/1614153713569?e=1619049600&v=beta&t=s0Pzh4jixe6eQLVgKnExzvudhDB1BkRrlYGspgTrQkk

https://offerte.blecks.nl/

[ Voor 10% gewijzigd door ChUcKiE op 22-03-2021 09:47 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

10us10 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:06:
[...]

Dat klopt dus niet. Je bestemmingsplan is altijd leidend. Zomaar een van de eerste linkjes;
https://www.jurable.nl/bl...ijkheden-bestemmingsplan/
Precies op deze grond is ons negatieve welstandsadvies door de gemeente verworpen.

Of je de strijd aan wil is de vraag maar het bestemmingsplan is toch echt leidend en welstandscommissies die hun boekje te buiten gaan zijn aan de orde van de dag.
Dat klopt dus wel, want ik zeg volgens mij precies hetzelfde als waar dat artikel mee begint.
In een andere zaak werd een negatief welstandsadvies gegeven voor een terrasvlonder en voldeed het plan aan de eisen in het bestemmingsplan. Hier was de Afdeling van oordeel dat het negatief advies wél gegeven mocht worden. Hoewel het bouwplan in dit geval ook niet strijdig was met de regels in het bestemmingsplan, waren er geen regels specifiek ten behoeve van het realiseren van een terrasvlonder opgenomen. Anders dan in de andere zaak, bleek uit het bestemmingsplan niet expliciet of impliciet dat dit bouwwerk was toegestaan. Daarom mocht in dit geval een negatief advies gegeven worden
Precies dit dus

[ Voor 32% gewijzigd door PaT op 22-03-2021 10:30 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:17

The Legend

*Plop*

PaT schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:29:
[...]

Dat klopt dus wel, want ik zeg volgens mij precies hetzelfde als waar dat artikel mee begint.

[...]

Precies dit dus
Je 2e voorbeeld is precies niet wat hier het punt is. De regel is dat welstand geen afbreuk mag doen aan expliciete bouwmogelijkheden van een bestemmingsplan. Als het bestemmingsplan niet specifiek iets regelt, dan wordt er ook geen afbreuk gedaan. Dus als het BP zegt, goothoogte max 6 meter en welstand zegt ‘doe maar 4 meter want dat is mooier’ dan gaan de bouwmogelijkheden van het BP voor.

(Edit)

Lees net hierboven dat je dat volgens mij ook zelf zegt :p

[ Voor 5% gewijzigd door The Legend op 22-03-2021 11:26 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16:35
Wij krijgen staal 'in' het traphek. Zag het inderdaad niet op de website staan, sowieso zijn die voorbeelden wat conservatief. We hebben daar veel foto's gezien met moderne trappen die ze geplaatst hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Belangrijkste tip dus, vooral maar even contact opnemen en ervaringen bij leveranciers op doen. Gaan we even wat afspraken inplannen!

We gaan in ieder geval ook al een keer langs bij deze partij:
https://www.steellife.nl/...appen-metalen-trap-treden

Ook niet in de buurt, maar daar komen we binnenkort toevallig langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-06 12:26
Eigen huis bouwen, dan kom je zo wat dingen tegen: wij laten over 4-5 weken een betonnen terras storten van 60m2, 35cm boven maaiveld (dus met opstaande rand). Ik moet daar de bekisting voor maken. Voor die bekisting ga ik piketpaaltjes (50x75) om de 40cm in de grond slaan waar de bekisting tegenaan komt.
Nu heb ik het puinbed wat er al ligt op hoogte gebracht, en de rand waar de opstaande rand gestort wordt uitgegraven (10cm diep) zodat daar de bekisting in kan komen.

De grond was daar letterlijk betonhard. Op mijn hardst kreeg ik daar de spade 2cm in de grond....

Hoe krijg ik de piketpaaltje in de grond? Als ik heel erg hard moet gaan rammen sla ik ze waarschijnlijk kapot. Als ik ga voorboren vrees ik dat ze niet stevig genoeg staan, of dat ze scheef komen als ik niet recht genoeg boor.

Voorboren met een klein formaat grondboor?

Iemand die in de praktijk wel eens zoveel paaltjes heeft geslagen? Heb er naar gegoogled, maar het enige wat ik kan vinden is "sla piketpaaltjes in de grond". Maar de finesses worden niet genoemd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 17:49

Floor-is

5.2

Sowieso eerst eens kijken waarom je maar een paar cm diep komt me dunkt. Als dat blijkt door puin in de grond, dan moet dat weg, als dat komt omdat de grond gewoon hard is: grondboor :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nee, geen puin. Gewoon donkere grond, maar de rand rond dat terras is niet gespit bij het omgooien van de tuin (alles een meter diep om laten spitten) en die rand ben ik vaak met de (10ton) verreiker op en afgereden.

Uiteindelijk kwam ik er wel doorheen, maar natuurlijk een kwestie van eerst even goed loshakken.

check: even grondboor halen dan maar
Deze bijv. https://www.toolstation.n...boor-professioneel/p11310 niet te groot zodat de paaltjes nog wel goed vastzitten
Het zijn er zo'n 80 dus het is nogal wat werk

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 23-03-2021 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Stefke schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:20:
Nee, geen puin. Gewoon donkere grond, maar de rand rond dat terras is niet gespit bij het omgooien van de tuin (alles een meter diep om laten spitten) en die rand ben ik vaak met de (10ton) verreiker op en afgereden.

Uiteindelijk kwam ik er wel doorheen, maar natuurlijk een kwestie van eerst even goed loshakken.

check: even grondboor halen dan maar
Deze bijv. https://www.toolstation.n...boor-professioneel/p11310 niet te groot zodat de paaltjes nog wel goed vastzitten
Ik weet niet wat je inmiddels in je standaard gereedschaps voorraad heb liggen.
Maar je kan ook in grond min of meer voorboren met een "normale" boor een oudere sdsmax boor van 26mm ofzo. of zoon hele lange sds plus van de lidl
Ik zou er geen nieuwe voor kopen >:)

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 23-03-2021 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-06 20:42
Stefke schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:50:

Iemand die in de praktijk wel eens zoveel paaltjes heeft geslagen? Heb er naar gegoogled, maar het enige wat ik kan vinden is "sla piketpaaltjes in de grond". Maar de finesses worden niet genoemd ;)
Met een punt-beitel door de harde laag slaan en dan vervolgens het piketpaaltje verder rammen. Grondboor draai je op een gegeven moment gewoon kapot op het puin/harde laag.

Voorboren met boormachine zou theoretisch moeten kunnen, diameter van je boor is kleiner dan het piketje.

Na het plaatsen van het piketje, wat aarde/zand langs gooien en goed aanstampen, eventueel de piketjes wat water geven en ze zitten muurvast.

[ Voor 4% gewijzigd door gumtree op 23-03-2021 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Laatst online: 18-05 20:56
En hoe bevalt de Nilan Compact P ventilatie warmtepomp ?
Wat kost de warmtepomp bij benadering ?

quote]deejeebv schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:29:
[...]

Ben benieuwd naar je ervaringen met de Nilan Compact P, wij hebben een offerte liggen voor de Nilan Compact P Geo.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
brutus26 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:25:

[...]

Ben benieuwd naar je ervaringen met de Nilan Compact P, wij hebben een offerte liggen voor de Nilan Compact P Geo.
[/quote]
De pomp is nog niet geïnstalleerd. Kosten zijn rond de 15k exclusief installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-06 20:43
millerman_sf schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:00:
[...]

Was bij ons een van de trappen leveranciers waarmee onze aannemer zaken deed. Wellicht dat je via je huidige aannemer informatie hierover kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

millerman_sf schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:58:
Belangrijkste tip dus, vooral maar even contact opnemen en ervaringen bij leveranciers op doen. Gaan we even wat afspraken inplannen!

We gaan in ieder geval ook al een keer langs bij deze partij:
https://www.steellife.nl/...appen-metalen-trap-treden

Ook niet in de buurt, maar daar komen we binnenkort toevallig langs.
als je in eindhoven zit zou ik even hier gaan kijken

http://z-trap.nl/vernieuwd/index.php#

niet dat ze heel veel doen met staal, maar meer voor het idee en het is vlakbij :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
@millerman_sf geen enkele ervaring met deze partij, maar ik zag ze vandaag op de snelweg rijden en er stond expliciet houten en stalen trappen op de vrachtwagen: http://www.vermeulen-trappen.nl

Dacht meteen aan dit topic 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Kijk, ineens flink verder gekomen! Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
brutus26 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:25:

[...]

[/quote]
Ik neem aan dat je mij bedoelt? Ik had toen gereageerd met

Ik ga vandaag even informeren naar een palenrammer (huur). Hopelijk blijven de paaltjes daarmee heel. M.b.t. gemotoriseerd boren zou ik denk ik voor 50x75 paaltjes een 50mm boor nemen, maar er is niet kleiner dan 60 dat lijkt me te ruim.

[ Voor 16% gewijzigd door Stefke op 24-03-2021 08:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
Stefke schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:25:
[...]

Ik neem aan dat je mij bedoelt? Ik had toen gereageerd met

Ik ga vandaag even informeren naar een palenrammer (huur). Hopelijk blijven de paaltjes daarmee heel. M.b.t. gemotoriseerd boren zou ik denk ik voor 50x75 paaltjes een 50mm boor nemen, maar er is niet kleiner dan 60 dat lijkt me te ruim.
ik neem aan een pneumatische palenrammer of zo'n heiblok? Die laatste zou ik niet gebruiken voor korte paaltjes. Dat kost je uiteindelijk je rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nee, t eerste, met een compressoraanhanger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
En gewoon een 40mm sds boor de grond in rausen? Ik heb zelf een palen boor gemaakt met de boren die bij die goedkope benzine palenboren worden gebruikt. Is in feite gewoon een reductiebak (3:1) met m’n Makita DDF481 erop op standje 1 en hij graaft zo de 300mm boor de grond in. Maar de kleinste boren daarvoor zijn idd 60mm.

De officiele versie bestaat sinds kort ook;
Afbeeldingslocatie: https://www.makita.nl/data/ab/public/tuincentrum/Uitgelichte_machines/ddg460t2x7_c1c0.jpg

Edit: of zoiets: https://www.amazon.nl/WER...nt-paalboor/dp/B07GZTGKH1

[ Voor 28% gewijzigd door bbbrumbrum op 24-03-2021 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Stefke schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:50:
Nee, t eerste, met een compressoraanhanger
Ik heb een palenrammer liggen die op benzine werkt. Die zou je ook kunnen lenen. (omgeving Heerenveen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
10us10 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 07:06:
[...]

Diverse keren contact gehad met de gemeente. Ze geven zelf toe dat het tegenstrijdig is, maar geven het weinig kans als we het zo laten. Zelf zeiden ze ook dit:
Het bestemmingsplan geeft echter aan dat een goothoogte van max. 6m voor het hoofdgebouw is toegestaan. De beeldcriteria mogen dit niet belemmeren. De term 'lage gevels' is dan ook relatief.
Daardoor zijn wij ook op het verkeerde been gezet. Maarja, relatief is in mijn ogen ook subjectief. Dus het wordt vechten om je gelijk te halen.

Daar hebben we geen zin in. Straks zijn we weer 2 maanden verder en wordt het alsnog weer afgeschoten. De tijd tikt door, over 4,5 maand moeten we de grond definitief afnemen. We hebben besloten om een ander model huis te kiezen. Dat is de aannemer nu aan het uitwerken.

[ Voor 3% gewijzigd door FastForwardNL op 24-03-2021 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
walletje-w schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:46:
[...]

Ik heb een palenrammer liggen die op benzine werkt. Die zou je ook kunnen lenen. (omgeving Heerenveen)
Bedankt voor t aanbod! Maar helaas, helemaal de andere kant van t land

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Stefke schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:37:
[...]

Bedankt voor t aanbod! Maar helaas, helemaal de andere kant van t land
@Stefke
Heb t ff voor je geprobeerd: 60mm boor, ~60cm gatdiepte, 5x7 piket. Met een goede moker (lange steel) nameppen en staat muurvast imho. Met verlengstuk kan ie ruim meer dan een meter diep.

Filmpje:
https://1drv.ms/v/s!AoEisq1hqaZUnGnc4kmcnlt4iIBV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
tnx! Als hij in de "70" richting maar vast zit, zijdelings zou wat ruimte niet erg zijn. Ik neem t in overweging
Mooi zelfbouwding? kan ik die niet even lenen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:32
bbbrumbrum schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:45:
[...]

@Stefke
Heb t ff voor je geprobeerd: 60mm boor, ~60cm gatdiepte, 5x7 piket. Met een goede moker (lange steel) nameppen en staat muurvast imho. Met verlengstuk kan ie ruim meer dan een meter diep.

Filmpje:
https://1drv.ms/v/s!AoEisq1hqaZUnGnc4kmcnlt4iIBV
Haha mooi! Die komt er nooit meer uit!

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Dat is dus wel de bedoeling, en zo'n 60-70 stuks. Al vraag ik me af of ik voor een terras met een opstaande rand van zo'n 35cm hoog zoveel paaltjes moet gebruiken. Storter zei van wel (om de 40cm), maar die hoeft ze niet aan te brengen en ook niet te verwijderen dus das lekker makkelijk lullen (zoals in de bouw gebruikelijk..)

Ik ben van plan om de bekisting te maken van piketpaaltjes (om de zoveel cm), aan de binnenzijde plaatwerk (20mm), en dan aan de buitenzijde nog een 50x70 balk tegen de paaltjes aan als rib, en dán nog eens een aantal schoren, met name op rechte stukken. Alles om te voorkomen dat de bekisting naar buiten bulkt en het terras niet recht maar rond wordt.

Is een piketpaal om de 40cm teveel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nu3dPQlTy8-0HGwWbl1_5urh4Rc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fFPUKP2Z20uqbHYGEDgmY761.png?f=fotoalbum_large

edit: ik zou natuurlijk de hele bekisting kunnen maken met om de 1,2m een paaltje en dan eens zien hoe sterk dat is. Is het niet voldoende, dan kan ik zo tussen de platen en de rib meer paaltjes slaan

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 24-03-2021 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Stefke schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:50:
Eigen huis bouwen, dan kom je zo wat dingen tegen: wij laten over 4-5 weken een betonnen terras storten van 60m2, 35cm boven maaiveld (dus met opstaande rand). Ik moet daar de bekisting voor maken. Voor die bekisting ga ik piketpaaltjes (50x75) om de 40cm in de grond slaan waar de bekisting tegenaan komt.
Nu heb ik het puinbed wat er al ligt op hoogte gebracht, en de rand waar de opstaande rand gestort wordt uitgegraven (10cm diep) zodat daar de bekisting in kan komen.

De grond was daar letterlijk betonhard. Op mijn hardst kreeg ik daar de spade 2cm in de grond....

Hoe krijg ik de piketpaaltje in de grond? Als ik heel erg hard moet gaan rammen sla ik ze waarschijnlijk kapot. Als ik ga voorboren vrees ik dat ze niet stevig genoeg staan, of dat ze scheef komen als ik niet recht genoeg boor.

Voorboren met een klein formaat grondboor?

Wij zijn ons aan het oriënteren op een klein terras van beton (25m2). Wat kost dat ongeveer aan beton?
We kunnen de heipalen erin laten zetten door de aannemer maar waarschijnlijk moet er dan toch nog iets van een funderingsbalk op voordat er beton gestort kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Beton zal je rond de 100/m3 kosten excl btw, maar de hoeveelheid is niet zo groot, dus relatief duur (pomp) Als je uitgaat van een plaat van 12cm kun je de hoeveelheid uitrekenen, en voor een kostenindicatie: https://betondirekt.nl/

Ik betaal 3000 euro excl BTW voor het beton incl. storten en vlinderen, maar ik laat het direct storten met de fundering van het huis dus de bijkomende kosten zijn wat lager.

Dit terras incl. maken van bekisting heb ik offertes liggen van 7500 incl. BTW. Punt was alleen dat niemand de bekisting aan de zijde van het huis wilde maken vanwege onze hectarfundering (je kunt daar de bekisting lastiger fixeren), dus ik moet sowieso een flink deel vd bekisting zelf maken. Dan maar alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Stefke schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:05:
Dat is dus wel de bedoeling, en zo'n 60-70 stuks. Al vraag ik me af of ik voor een terras met een opstaande rand van zo'n 35cm hoog zoveel paaltjes moet gebruiken. Storter zei van wel (om de 40cm), maar die hoeft ze niet aan te brengen en ook niet te verwijderen dus das lekker makkelijk lullen (zoals in de bouw gebruikelijk..)

Ik ben van plan om de bekisting te maken van piketpaaltjes (om de zoveel cm), aan de binnenzijde plaatwerk (20mm), en dan aan de buitenzijde nog een 50x70 balk tegen de paaltjes aan als rib, en dán nog eens een aantal schoren, met name op rechte stukken. Alles om te voorkomen dat de bekisting naar buiten bulkt en het terras niet recht maar rond wordt.

[Afbeelding]

edit: ik zou natuurlijk de hele bekisting kunnen maken met om de 1,2m een paaltje en dan eens zien hoe sterk dat is. Is het niet voldoende, dan kan ik zo tussen de platen en de rib meer paaltjes slaan
Verwijderen: met slangenboor gat 30 op maaiveldhoogte van piket, ijzeren staaf van 25mm 1,5mtr lang, scharnierpunt eronder en springen: vliegen eruit!
Maar ik zou niet te zuinig doen, bij ons huis heeft de bekisting dus wel een beetje geweken en wat ben je daar veel later nog mee aan het frotten om eea er toch netjes omheen te werken. Achteraf had ik m beter toen meteen “recht” moeten slijpen/hakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:00
battler schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 18:18:
[...]

Wij zijn ons aan het oriënteren op een klein terras van beton (25m2). Wat kost dat ongeveer aan beton?
We kunnen de heipalen erin laten zetten door de aannemer maar waarschijnlijk moet er dan toch nog iets van een funderingsbalk op voordat er beton gestort kan worden?
Heipalen voor een terras? Kun je niet een omgekeerde badkuip storten?( Betonplaat met vorstrand) qua beton moet je rekening houden met 85 a 100 euro ex BTW de kuub. Voor de plaat zelf moet je met 15 cm ong 4 kuub rekening houden. vorstrand of stroken komen daar nog bij. Zou er wel altijd een wapeningsmatje in leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@Woody179 Zakt die betonplaat niet weg dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-06 05:07
Wij hebben een natuurstenen terras, tien centimeter dik beton, ook ongeveer 25m2, en daar liggen twee lagen wapening in. In Griekenland. Dat ligt vast aan het huis, en ondanks de tientallen kleine en grotere (>6) aardbevingen per jaar ligt dat er nog precies hetzelfde bij. Volume kun je simpel uitrekenen. Zolang je maar een redelijk sterke plaat hebt met enige oppervlakte komt dat in NL zeker goed denk ik. Een dergelijk terras kun je ook makkelijk de auto op laten staan (zonder enige kans op verzakking of beschadigingen; de natuurstenen tegels liggen in het beton als mozaïc en dat is erg sterk), overheen rijden om in de garage te komen, etc Misschien dat het in het Westen des lands anders/niet van toepassing is, met een hoge grondwaterstand heb ik geen ervaring.

[ Voor 7% gewijzigd door KleineJoop op 24-03-2021 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Ook mijn terras staat op (schroef)palen omdat het hele huis onderkelderd is. Zo voorkom je dat het terras op den duur afscheurt.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
Ziet er goed uit, welk materiaal is de isolatie, en waar heb je het gehaald ?, ben ook aan het kijken, Hectar uit Rijssen heeft ook zon systeem maar is niet goedkoop.
Stefke schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:05:

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
brutus26 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:27:
Ziet er goed uit, welk materiaal is de isolatie, en waar heb je het gehaald ?, ben ook aan het kijken, Hectar uit Rijssen heeft ook zon systeem maar is niet goedkoop.

[...]
Volgns mij hebben we het niet over hetzelfde. Het plaatje is een betonnen terras, 12cm plaat met een opstaande rand van 35 (40) cm.
Onder ons huis ligt een Hectar fundering, maar dat is iets anders dan wat ik in het plaatje heb getekend (terras met stukje houten bekisting

Welke isolatie bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
je hebt gelijk ik dacht dat je onder de vloer isolatie hebt maar dat is bij een terras niet nodig
Stefke schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:45:
[...]

Volgns mij hebben we het niet over hetzelfde. Het plaatje is een betonnen terras, 12cm plaat met een opstaande rand van 35 (40) cm.
Onder ons huis ligt een Hectar fundering, maar dat is iets anders dan wat ik in het plaatje heb getekend (terras met stukje houten bekisting

Welke isolatie bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Zojuist een aangepaste versie ontvangen van de tekenaar, persoonlijk vind ik het linker aanzicht een enorme vooruitgang. Wat vinden jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GSoC5l_aeainllQokDbteqaRUA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q5HK7ArOv3aCxVQMbq5BtFvM.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgbM4J-mPehuO4p6x-6Bty9bvoI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xkIYS6E4JM3VviSGSUli3BhB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJVNxkGtP69PUjSsg6eKKdCgTqM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TzJP96QvUlNjs38sxE6x0o0h.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgXjX5DBPQc-Tm19W1zKjEkPmoI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FBR9mJkP7deVgkDHZrknDzki.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1QBhvzQNkIdj4ZYtkT_0Kmhpjc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qbgJBpduVFn9k3njOabtUf5k.jpg?f=user_large

Even ter herhaling, het betreft een twee onder een kapper waarvan het linkerdeel van ons is en het rechterdeel als investering in de huizenmarkt gebouwd wordt.

Wat vinden jullie ervan?

Edit, Zojuist even de foto's aangepast

[ Voor 38% gewijzigd door Woody179 op 25-03-2021 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
@Stefke Plaats genoeg palen, je bent niet de eerste waarbij de bekisting knapt. Zelfs de profs overkomt het nog steeds. Liever 20 piketten te veel dan te weinig en vervolgens een betonpoel je tuin.

Droog beton doet volgens mij iets van 2.400 kg per kuub, dus er komt heel wat gewicht/druk op die planken te staan. Zodra de betonmixer er éénmaal is kun je niet even snel extra paaltjes slaan.

palen boren is een optie, de voorhamer met vierkante kop (liefst van hout) een goeie schwung en je ramt ze zo weg. Na het meppen grond rondom paal goed aanstappen en vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iLLEVAiHCAM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-05 20:05

iLLEVAiHCAM

Zo niet, dan toch.. .

Woody179 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:24:
Zojuist een aangepaste versie ontvangen van de tekenaar, persoonlijk vind ik het linker aanzicht een enorme vooruitgang. Wat vinden jullie?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Even ter herhaling, het betreft een twee onder een kapper waarvan het linkerdeel van ons is en het rechterdeel als investering in de huizenmarkt gebouwd wordt.

Wat vinden jullie ervan?
Als herhaling kan je - denk ik - beter ook het "oude" linker aanzicht toevoegen, zodat we beide situaties daadwerkelijk met elkaar kunnen vergelijken. Het gaat hierbij trouwens om smaak (iets subjectiefs) en jouw eigen voorkeur zou doorslaggevend moeten zijn.

Overigens vind ik dat je wel even de moeite had kunnen nemen om de plaatjes horizontaal weer te geven en bij te snijden óf er voor te zorgen dat de complete tekening in beeld is. Komt op mij eerlijk gezegd enigszins gemakzuchtig over, waardoor ik me kan voorstellen dan Tweakers miinder geneigd zijn om jou advies te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
Als herhaling kan je - denk ik - beter ook het "oude" linker aanzicht toevoegen, zodat we beide situaties daadwerkelijk met elkaar kunnen vergelijken. Het gaat hierbij trouwens om smaak (iets subjectiefs) en jouw eigen voorkeur zou doorslaggevend moeten zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USksrwIMkz7MXEso4WTlhWOYHp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0b7sIwV8F3kkt2HeY7QiwiSK.png?f=fotoalbum_large
Bij deze wel het linkeraanzicht uit mijn vorige post over ons ontwerp.
Overigens vind ik dat je wel even de moeite had kunnen nemen om de plaatjes horizontaal weer te geven en bij te snijden óf er voor te zorgen dat de complete tekening in beeld is. Komt op mij eerlijk gezegd enigszins gemakzuchtig over, waardoor ik me kan voorstellen dan Tweakers miinder geneigd zijn om jou advies te geven.
Gemakzuchtig is het zeker niet bedoeld. Ik heb op het moment geen computer beschikbaar en mijn telefoon blijft de plaatjes steeds in zijn originele positie terugdraaien. De reden dat ik ze desondanks toch gedeeld heb is meer vanwege het feit dat er na anderhalf jaar oeverloos stoeien met een makelaar eindelijk vooruitgang in zit. Wellicht (over)enthousiast maar zeker niet gemakzuchtig.
Pagina: 1 ... 181 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic