Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 179 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.610.247 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:27
DeadLock schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:26:
[...]

Echter is n50 van 0.55 gewoon prima resultaat en ik denk niet dat de kost van een extra test meerwaarde zou hebben (eigenlijk had deze test al geen meerwaarde buiten bevestiging van mijn werk :9).
Hoe waardeer je die waarde precies?

Alsin, ik lees wel getallen op verschillende plekken, maar hoe bepaal je nou wat een "goed" getal is voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-06 13:34

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Dat is een leuke vraag. Ik heb mij als streefdoel vooral de luchtdichtheidseis van een passiefhuis genomen (n50 van 0.6).

Op WTCB staat ook een eenvoudige presentatie (https://www.wtcb.be/homep...nd_FABA_sept_okt_2010.pdf pdf!)

Buiten de beetje arbitraire norm die gehanteerd wordt voor passiefhuizen zijn er nog goede redenen om zo luchtdicht mogelijk te bouwen:
- Voor een ventilatiesysteem D (met wtw) wordt gestreefd naar n50 <1 om een goede werking te garanderen.
- In HSB met vooral natuurlijke isolatie is een goede luchtdichtheid van het dampscherm cruciaal om niet teveel warme lucht te lekken in de laag met hout/isolatie met condens tot gevolg.
- De warmteverliezen worden nog wat beperkt :).

[ Voor 3% gewijzigd door DeadLock op 04-03-2021 10:19 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-06 17:29
Arosa schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:02:
@Kwakkel Ik kon het niet laten 8)7 :
[Afbeelding]

Ik had niet de exacte maten, dus ik heb de verhoudingen ingeschat.
Volgens mij heb je nu grotere slaapkamers en meer bruikbare oppervlakte op de woonverdieping.
Thanks - ook interessant. Was ongeveer hetzelfde aan het proberen, maar zat wat vast met badkamer/toilet op -1.4. Denk dat jou idee daar ook niet helemaal gaat werken: de geheele breedte van de woning is 13 meter.
Zoals het plan is, heb je (ongeveer) 9 meter voor de 2 kinderkamers + wasplaats. Als ik het goed zie, wil jij op diezelfde 9 meter 2 kinderkamers + wasplaats + badkamer steken. Weliswaar worden de kamers ongeveer 0.9 à 1 meter dieper omdat de trap wegvalt.
Als ik jou verhoudingen toepas, wordt de badkamer (ongeveer) 1.8 breed, de kinderkamers 2.5 en de wasplaats 2.2. Dat is wellicht wat smal?
Hier maken ze gewag van een minimum breedte van 3 meter. Nu zit ik in België, dus is dat niet echt relevant voor mij (plus, ik weet niet of dat zelfs voor NL nog van toepassing is), maar goed :)

Ter info, ik heb volgende binnenafmetingen (tussen de muren, geschat op schaal):
master bedroom: 3.529 x 2.941 = 10.38m²
dressing: 2.206 x 2.647 = 5.84m²
kinderkamers: 2.941 x 3.235 = 9.52m²
badkamer: 2.500 x 2.647 = 6.62m²
douche: 1.765 x 0.882 = 1.56m² (had ik apart geteld, voor het gemak :) )

In jou opstelling worden de ruimtes zeker niet kleiner, maar vraag me dus af of de breedte wel voldoende is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
Zo'n druktest lijkt me ook een aardige indicatie voor geluidslekken. Zie ik dat goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
jowi schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:21:
[...]

Wat is een blowerdoor test?
Een test hoe 'lek' je huis is.
Bij mij is de test in de ruwbouw onlangs uitgevoerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6l-YDTvlfPUVT8bHkski91rsbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kFbokCGRn1aeCouSh6iVmCDr.jpg?f=fotoalbum_large
Met een rookmachine wordt gecontroleerd waar de lekken zitten, zodat er nog wat aan gedaan kan worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgQcWHfae-89spKyNu9g-pNfbX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IR0i0NR6TreCsaVknXbHpTW1.jpg?f=fotoalbum_large
Na afbouw wordt nog een test gedaan.
Eis Qv 10 was < 0.2 in de ruwbouw was deze 0.18 dus eis is al gehaald en zal alleen maar beter worden na afbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
deejeebv schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:46:
[...]
Eis Qv 10 was < 0.2 in de ruwbouw was deze 0.18 dus eis is al gehaald en zal alleen maar beter worden na afbouw.
HSB? Met wie bouw je? En/of waar komt de eis op Qv10 vandaan? Eigen eis? Standaard van het bedrijf?...?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
Kwakkel schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:57:
[...]

HSB? Met wie bouw je? En/of waar komt de eis op Qv10 vandaan? Eigen eis? Standaard van het bedrijf?...?
Randewijk Beter Wonen, Casco is SIP van Isokern. Eisen opgesteld in overleg met https://www.plushuis.nu/ zij doen ook de blowerdoortest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
deejeebv schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:46:
[...]

Een test hoe 'lek' je huis is.
Bij mij is de test in de ruwbouw onlangs uitgevoerd.
[Afbeelding]
Met een rookmachine wordt gecontroleerd waar de lekken zitten, zodat er nog wat aan gedaan kan worden.
[Afbeelding]
Na afbouw wordt nog een test gedaan.
Om even de Belgen en de NL'rs op 1 rij te krijgen: hoe verhoudt Qv10 zich tot n50?
n50 is de internationaal meer gebruikte norm (=ACH50), wat zoveel inhoud als het aantal verversingen van het binnenvolume per uur.

Edit: google van luchtdichtshop.nl;
Wat is nou die Q­v10?
De Qv10 geeft de hoeveelheid lucht per seconde per m2 gebruiksoppervlak aan die door de schil van de woning trekt (infiltreert) bij een druk verschil van 10 Pascal aan de ene (loefzijde) en de andere (lijzijde) kant van de woning. Ter vergelijking; 10 Pascal ontstaat bij een kleine windkracht 2.

En je had het ook nog over n50?
Wat is dat dan nog? Eigenwijs als wij Nederlanders zijn werken wij dus met de Qv10. Maar vrijwel alle landen om ons heen werken met de zogenaamde n50-waarde. Dit is volumestroom die ontstaat bij een drukverschil van 50 Pascal. In het dagelijks leven een windkracht 4 à 5. En dat is volgens mij veel duidelijker. Want wat is het nut te weten hoe lek je woning is bij bijna windstil weer terwijl we in een land wonen waar het vrijwel altijd waait?

Een tweede verschil is dat de n50 niet wordt uitgedrukt in dm3/s/m2 maar in m3/uur. En om precies te zijn worden die m3’s gerekend naar het volume van een gebouw. Dat wil zeggen dat als een woning 500m3 is en hij lekt (infiltreert) in een uur tijd 300m3 bij 50 pascal de n50 waarde 0,6/uur is. De inhoud waarover gesproken wordt is de letterlijke inhoud. Dus binnen de buitenmuren, vloer en dak en zonder binnenwanden, schachten etc.

[ Voor 36% gewijzigd door bbbrumbrum op 04-03-2021 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Om het nog complexer te maken: ik deelde n50 waardes omdat dit inderdaad de meest courante wijze is om luchtdichtheid uit te drukken.

In België, voor EPB verslag, wordt gebruik gemaakt van q50: m3/(h tijd *m2 verliesoppervlakte). Dat kwam voor mij uit op 0.44.

Wel opvallend dat jullie inderdaad meten bij 10Pa tov 50Pa. Dat moet wel een significant verschil geven in het resultaat lijkt me!

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
DeadLock schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:21:
Om het nog complexer te maken: ik deelde n50 waardes omdat dit inderdaad de meest courante wijze is om luchtdichtheid uit te drukken.

In België, voor EPB verslag, wordt gebruik gemaakt van q50: m3/(h tijd *m2 verliesoppervlakte). Dat kwam voor mij uit op 0.44.

Wel opvallend dat jullie inderdaad meten bij 10Pa tov 50Pa. Dat moet wel een significant verschil geven in het resultaat lijkt me!
Nog even mijn resultaten er bij gepakt. Geeft zowel de qv 10 waarde als de n50:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_Xpi-8CZ_BC2f2nsVjst4BJvgE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vSwIXCmDFQHku2qjKWSqlAbG.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:58
@Kwakkel 13 meter buitenwerks, of binnenwerks. Met die buitenmuren van tegenwoordig scheelt dat toch bijna een meter.

En wat verwacht jij van een wasplaats? Een plek om een wasmachine en droger neer te zetten? Een plek voor waslijnen? Een plek om te strijken? Of gelijk nog een opbergplek voor dingen die je niet vaak gebruikt? In een eerder bericht wou je nog een wasplaats in de garage.

Nog eentje omdat het zo leuk is om te schuiven met lijntjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ds5n5Z9T4y6V0w-xevjRE-tccoA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DiyuN49FGQTXKSab3tlAjESA.jpg?f=fotoalbum_medium

Er moet uit te komen zijn, ik ben benieuwd wat het wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
13 meter buitenmaat.

En thanks - ga je nieuwe voorzet morgen op groot scherm bekijken. Op een gsm is het gauw toch wat klein om goed te kunnen zien :)

Ow, ivm wasplaats: klopt, die gaat naar garage. Maar wellicht komt bureau dan naar beneden, wat verder van het lawaai van spelende kinderen 😊

[ Voor 32% gewijzigd door Kwakkel op 04-03-2021 21:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr.Nash
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-06 21:35

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Kan me vanaf vandaag hier ook melden. Hebben geheel als verrassing (gezien het aantal inschrijvingen van 250+ en onze redelijk late inschrijving) een kavel van 540m2 toegewezen gekregen. Ik ga nu dus door deze en vorige topics spitten voor tips en tricks.

We houden voorlopig ±300k aan als budget voor de woning maar er is nog meer dan genoeg ruimte om dit omhoog bij te stellen. Ik ben vooral benieuwd of ik hiermee aan de realistische kant zit kijkende naar de ervaringen die jullie hiermee hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Mr.Nash schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:35:
We houden voorlopig ±300k aan als budget voor de woning maar er is nog meer dan genoeg ruimte om dit omhoog bij te stellen. Ik ben vooral benieuwd of ik hiermee aan de realistische kant zit kijkende naar de ervaringen die jullie hiermee hebben.
Welkom en dat wordt voor jullie een spannende tijd. Even een weekend besteden aan het doorlezen van dit hele topic, dan zit je er aardig in en is 90% van je vragen waarschijnlijk al beantwoord.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 06-03-2021 10:28 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Bedankt. Yes, wordt zeker een spannende tijd.

Ben inmiddels sinds vanochtend vroeg aan het lezen en inderdaad zie ik veel vragen beantwoord worden! Ik word helemaal enthousiast als ik zie wat jullie allemaal hebben neergezet!

We hebben 3 (optie) + 3 (financiering) maanden om van alles gereed te krijgen. Mocht alles in een happy flow gaan dan beginnen we op z'n vroegst met bouwen in november.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
Mr.Nash schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:05:
We hebben 3 (optie) + 3 (financiering) maanden om van alles gereed te krijgen. Mocht alles in een happy flow gaan dan beginnen we op z'n vroegst met bouwen in november.
Als je al precies weet wat je wilt gaan bouwen moet dat kunnen, anders lijkt het me erg ambitieus...

[ Voor 23% gewijzigd door jowi op 06-03-2021 11:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-06 21:00
Mr.Nash schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:35:
Kan me vanaf vandaag hier ook melden. Hebben geheel als verrassing (gezien het aantal inschrijvingen van 250+ en onze redelijk late inschrijving) een kavel van 540m2 toegewezen gekregen. Ik ga nu dus door deze en vorige topics spitten voor tips en tricks.

Gefeliciteerd!

Heerlijk optimistisch nog over kosten en doorlooptijd! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-06 13:52
300k is een prima budget afhankelijk van grote en of je voor casco wilt gaan of alles uitbesteden.

Bij ons zijn er op de kavels mensen die een budget hadden van 250k maar ook mensen die een budget hadden van 600k voor de woning.

Uiteindelijk kun je het zo gek maken als je zelf wilt.

Met 300k moet je wel afvragen of je wilt gaan voor een maatwerk huis(architect + aannemer zoeken) of niet beter bij een template bouwer (basis tekening ligt klaar waar je van alles op kan aanpassen)kan gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Haha ja, ook daar ben ik me nu inmiddels van bewust.

We weten redelijk goed wat we willen en heb geen super de luxe eisen (anders had ik 5x het budget moeten hebben). Na ruim een half jaar op zoek te zijn naar een bestaande woning hebben we vrij veel gezien en hebben we een goed idee van wat we willen hebben. We hadden niet direct gerekend om nu zelf iets te bouwen maar aangezien de financiën het toelaten gaan we er direct voor.
badboyqxy schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:10:

..
Met 300k moet je wel afvragen of je wilt gaan voor een maatwerk huis(architect + aannemer zoeken) of niet beter bij een template bouwer (basis tekening ligt klaar waar je van alles op kan aanpassen)kan gaan
Juist ja, dat is dus iets dat we binnen 2 weken willen beslissen na wat gesprekken her en der.

[ Voor 32% gewijzigd door Mr.Nash op 06-03-2021 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
jowi schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:33:
[...]

Als je al precies weet wat je wilt gaan bouwen moet dat kunnen, anders lijkt het me erg ambitieus...
Wij hebben vorig jaar in februari het kavel toegewezen gekregen. Bouw is eind november gestart, oplevering begin mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
Wij wonen nu een jaar in ons passiefhuis met WTW balansventilatie.
Vanochtend merkte ik een raar geluid op bij de WTW unit (Brink Flair 400). Onder de unit lag een grote plas water. Meteen de unit uitgezet. Blijkt de hele unit vol water te staan! De linkermotor zat ook vol water..
Afvoer en warmtewisselaar etc schoongemaakt, nu alles laten drogen.
Iemand een idee hoe dit kan komen?

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockster
  • Laatst online: 14:30
Vantage92 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:25:
Wij wonen nu een jaar in ons passiefhuis met WTW balansventilatie.
Vanochtend merkte ik een raar geluid op bij de WTW unit (Brink Flair 400). Onder de unit lag een grote plas water. Meteen de unit uitgezet. Blijkt de hele unit vol water te staan! De linkermotor zat ook vol water..
Afvoer en warmtewisselaar etc schoongemaakt, nu alles laten drogen.
Iemand een idee hoe dit kan komen?
Ik heb zelf de unit niet, maar mijn eerste gok zou de condensafvoer zijn. Niet aangesloten, of verstopt?

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
Ja, daar zat aardig wat meuk in. Loopt nu wel goed door. Maar waar ik vooral van schrok is dat er ook water in de motor zat. Die lijkt aardig waterdicht, hoop niet dat de schade permanent is. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er ergens in het afvoerkanaal naar buiten een lek zit of dat die niet op afschot ligt naar buiten zodat er water in de motor komt. Dat is dan een serieuzer probleem..

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:42
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:20
@FreezingPixels als dat voor dat bedrag te realiseren is gaat er hier vandaag nog een bord in de voortuin :+ .
Welke regio zit je? Dat zal ook nogal uitmaken denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 08-03-2021 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
GeeMoney schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:25:
@FreezingPixels als dat voor 450k te realiseren is gaat er hier vandaag nog een bord in de voortuin :+ .
Welke regio zit je? Dat zal ook nogal uitmaken denk ik.
Friesland, die 450 is wel exc keuken, badkamer, tuin & inrichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:20
FreezingPixels schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:28:
[...]

Friesland, die 450 is wel exc keuken, badkamer, tuin & inrichting.
Wellicht in die regio te realiseren. Het ziet er gaaf uit, ik ben benieuwd of het haalbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
Zit hier ook in friesland, ik ga ongeveer qua opp en inhoud de helft bouwen van dit, zit dan al op 300K. Ex. grond, ex keuken, ex tuin ex badkamer etc... Denk niet dat dit reeel is voor 450K... maar goed, als het wel lukt, spekkoper!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
jowi schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:56:
Zit hier ook in friesland, ik ga ongeveer qua opp en inhoud de helft bouwen van dit, zit dan al op 300K. Ex. grond, ex keuken, ex tuin ex badkamer etc... Denk niet dat dit reeel is voor 450K... maar goed, als het wel lukt, spekkoper!
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Ziet er wel super uit. Heb je dit binnen een week met een architect uitgetekend?

Ben vandaag de hele dag aan het bellen geweest. Uit de lijst met verzamelde aannemers en architecten hebben we nu meerdere afspraken in de komende weken staan. Onze happy flow om eind dit jaar met een bouw te beginnen is zoals verwacht super optimistisch aangezien ze bijna allemaal pas in Q2 2022 kunnen starten met bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
@FreezingPixels Fraai ontwerp, maar ik ben het met @GeeMoney eens dat het budegt wat optimistisch ingeschat is. Misschien dat je het casco kunt zetten voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
Mr.Nash schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:58:
Ziet er wel super uit. Heb je dit binnen een week met een architect uitgetekend?

Ben vandaag de hele dag aan het bellen geweest. Uit de lijst met verzamelde aannemers en architecten hebben we nu meerdere afspraken in de komende weken staan. Onze happy flow om eind dit jaar met een bouw te beginnen is zoals verwacht super optimistisch aangezien ze bijna allemaal pas in Q2 2022 kunnen starten met bouwen.
Thanks! Nee zonder architect, ontwerp en visuals allemaal zelf gemaakt.
deejeebv schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:59:
@FreezingPixels Fraai ontwerp, maar ik ben het met @GeeMoney eens dat het budegt wat optimistisch ingeschat is. Misschien dat je het casco kunt zetten voor dat geld.
Thanks, yep dat t budget erg (te) krap is begin ik me nu ook wel te realiseren maar ik moet even ergens beginnen. Er zitten zeker elementen in het ontwerp dat voor de prijs erg bepalend is, deze kunnen makkelijk her ontworpen worden. Het zijn nu 2 huisjes, door ze toch weer samen te voegen tot 1 wordt het ook weer een stuk simpeler. Volgende week hoop ik meer te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:55
Wauw, respect dat je dit binnen een week zelf hebt uitgewerkt en gevisualiseerd!
Met welke tooling heb je dit gedaan en ben je zelf designer oid?

één punt t.a.v. de indeling: wellicht overwegen de hal en kamertje naast hal om te wisselen. Dan wordt het meer een bijkeuken? Of wat is het doel van deze ruimte?

[ Voor 22% gewijzigd door SquareOne op 08-03-2021 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlowFish
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:00
Super gave renders!
Zoals gezegd al genoemd het zou mij wel verbazen als je deze afwerk kwaliteit kan realiseren voor minder dan <600 euro m3..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FreezingPixels
SquareOne schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:27:
[...]

Wauw, respect dat je dit binnen een week zelf hebt uitgewerkt en gevisualiseerd!
Met welke tooling heb je dit gedaan en ben je zelf designer oid?

één punt t.a.v. de indeling: wellicht overwegen de hal en kamertje naast hal om te wisselen. Dan wordt het meer een bijkeuken? Of wat is het doel van deze ruimte?
Danku! Gemodelleerd met 3d max en gerenderd in unreal engine. Het leuke is dat het realtime is en dat je dus in deze kwaliteit door het model heen kan lopen en on the fly kleuren en materialen aan kan passen. Geeft weer andere inzichten soms. Ik ben zelf werkzaam als ontwerper in de jachtbouw maar een huis is toch weer wat anders:)

Het omwisselen heb ik aan gedacht maar dan komt de voordeur niet meer uit in de uitbouw en is de zichtlijn vanaf de voordeur minder lang doordat je direct tegen de trap aankijkt als je binnen komt. De bijkeuken is meer een washok dus direct aansluitend aan de keuken is niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:08
FreezingPixels schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:17:
Het huis is zelf 750m3 en we hebben een budget voor het huis van rond de 450k, ik hoop dat dit haalbaar is.
Alu kozijnen, 'horeca' tuindeuren, in elkaar vallende daken, houten lamellen, verholen goten, schuine boeidelen, bijgebouw, etc, etc.
Het is prachtig, de renderen maken het wel héél mooi, maar dat budget lijkt me onhaalbaar.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 10us10
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:42
Yep, supergoed ontwerp! Complimenten! En vol er in beuken; er kan een hoop hoor zeker als je zelf dingen wil regelen/doen.

Maar uitgaande van die 750 kuub en het mooie maar lastige ontwerp gok ik de bouwkosten zonder keuken, badkamer, vloer enz op ergens tussen de zes en zesenhalve ton. (Ergens tussen 800 rn 900 per kuub) vierenhalve ton klik je bij groothuisbouw al bij elkaar voor een woning van deze maat en dan heb je bepaald geen eigen ontwerp.

En sta niet gek te kijken als een aannemer een offerte neerlegt voor acht omdat je een warmtepomp, verholen goten, een vouwwand en mooie spotjes wil.

Als je nog niet klaar ben om aannemers te benaderen zou ik er eens een kostendeskundige bijhalen met ervaring met dit soort woningen.

En vergeet niet je bijkomende kosten te begroten; adviseurs, vergunningen, aansluitkosten, bouwstroom, enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Da’s wel cool! Mijn rhino3d amateur ontwerpjes verbleken in het aanschijn van zulk moois.
Nou weet ik ook hoe ze die mooie superjacht ontwerpen maken, vast een hele grote eigen library van 3d zaken opgebouwd ?
Ik zou de 2 daken vervangen door 1, de 20 zonnepanelen gaan te weinig zijn voor je energiegebruik, vergeet niet dat een EV er ook nog bijkomt , als je die al niet hebt.
Dan kun je vrijwel je gehele energievoetafdruk in kWh uitdrukken.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-06 12:26
Wie maakt er gebruik van luchtbevochtigers in huis? Bij ons is de afgelopen tijd (rond de sneeuwperiode, en nu ook weer met die kou/stabiel weer) de luchtvochtigheid al enkele keren naar zo'n 35% gedaald. Naast de onprettige droge lucht vraag ik me ook af of de schommelingen in vochtigheid (de ene maand 50%, een maand later 35%) ook slecht zijn voor het huis door de werking van al het hout?

In de slaapkamer hebben we er één gezet die de vochtigheid op 50% houdt. Voor de leefruimte zou ik denk ik vooral willen voorkomen dat de vochtigheid onder de 40% komt

Helaas zijn die dingen - met een beetje capaciteit - nogal prijzig. Wij hebben één grote ruimte in ons huis van - geen idee - 450m3. Kost al gauw >500 euro, zoek ik er één die echt een beetje de capaciteit heeft (120m2) met vaste wateraansluting dan zit je al zo richting 2000 euro :o

Onze WTW schakelt <40% automatisch naar de laagste stand, dat scheelt natuurlijk "iets". Als ik het vooraf geweten had had ik zo'n bevochtiger in de kanalen ingebouwd, die ruimte is er nu niet meer (plus, dat is een dure oplossing)

Is dat nodig/belangrijk voor een HSB huis? (Natuurlijk, het beste is altijd dezelfde temperatuur/vochtigheid, maar is het ook echt noodzakelijk in onze situatie, los van het klimaatcomfort)

[ Voor 26% gewijzigd door Stefke op 09-03-2021 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Arosa schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:47:
@Kwakkel 13 meter buitenwerks, of binnenwerks. Met die buitenmuren van tegenwoordig scheelt dat toch bijna een meter.

En wat verwacht jij van een wasplaats? Een plek om een wasmachine en droger neer te zetten? Een plek voor waslijnen? Een plek om te strijken? Of gelijk nog een opbergplek voor dingen die je niet vaak gebruikt? In een eerder bericht wou je nog een wasplaats in de garage.

Nog eentje omdat het zo leuk is om te schuiven met lijntjes:
[Afbeelding]

Er moet uit te komen zijn, ik ben benieuwd wat het wordt.
Als ik je idee probeer toe te passen, kom ik er net niet helemaal uit. Ik heb een probleem om het bureau (afgesloten ruimte!) te plaatsen :(
Mocht je daar nog een idee voor hebben... :)
(de wasberging + kasten zou welliocht opgenomen worden in de badkamer, dus let niet op de wat ongemakkelijke afmetingen daar :) )

Members only:

Of, zou ik de keuken kunnen draaien, dat die haaks op de eettafel staat, raam (op het zuiden) dichtdoen en daar de kastenwand zetten. Bureau dan op plaats van de huidige berging, en de huidige berging dan wat opschuiven. (Ook eens even proberen!)
(En nu valt me op dat de WC (zowiezo om te draaien :D) ook niet zo gewelidg staat - redelijk kort bij de eetruimte ...)

Nog iemand ideetjes? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:27
@FreezingPixels Misschien kijk ik er overheen, maar ik zie geen windrichtingen aangegeven. Wat is het zuiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Vraagje: ik heb een offerte van een aannemer voor ons bijgebouw. Casco is helemaal uitgetekend, dus precies bekend wat er gemaakt moet worden. Nu staan er toch een aantal stelposten op de offerte die op de 1e offerte er ook stonden, bijv. stelpost arbeid casco in elkaar zetten, stelpost fundering maken.

Nu kan ik me voorstellen dat niet exact bekend is hoeveel uur er nodig is om het casco in elkaar te zetten, maar de term stelpost geeft volgens mij aan dat volledig onbekend is waar het om gaat, dus je neemt een geschatte post op om in ieder geval budget voor iets te hebben, bijv. een keuken waar je nog geen flauw idee hebt wat voor keuken het wordt: stelpost 20.000 eur.

Mijn gevoel zegt: het is nu precies bekend wat er gebouwd moet gaan worden, dan zijn dat toch geen stelposten meer?

Bij een stelpost denk ik aan een bedrag dat nog zomaar 50% hoger of lager kan worden, en ik vraag me af of deze term de aannemer (al dan niet bewust) iets té veel vrijheid geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:51
.

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:04
Deleon78 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:58:
Meestal is de afspraak dat bij 5 a 10% afwijking eerst akkoord van opdrachtgever nodig is.
Maarja, als het half staat, heb je weinig keus.
Inderdaad, dus beter maximale overschrijding contractueel vastleggen, hier nog een paar tips van iemand die vaker met dit bijltje hakt :)

Bij stelpost fundering kan ik me iets voorstellen: zeker als er heipalen nodig zijn zul je eerst een sondering nodig hebben om vast te stellen hoe lang de palen moeten zijn, als er "op staal" gebouwd wordt zouden ze die post redelijk moeten kunnen inschatten. Als ze ook het "in elkaar zetten" nog als stelpost opnemen hebben ze blijkbaar nog niet veel ervaring met betreffende constructie.

Vaak rekenen aannemers een redelijke marge waarmee ze meestal aan de veilige kant zitten. Als ze er een stelpost van maken lijkt het me dat ze er (te) weinig ervaring mee hebben of dat ze je proberen te verleiden met een mooie offerteprijs. Verstandig dus om in het contract een maximale afwijking op te laten nemen.

[ Voor 44% gewijzigd door Batilan op 09-03-2021 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Deleon78 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:58:
Meestal is de afspraak dat bij 5 a 10% afwijking eerst akkoord van opdrachtgever nodig is.
Maarja, als het half staat, heb je weinig keus.
Dat is meestal de toegestaande overschreiding op een offerte (niet een stelpost) voor dingen die onvoorzien zijn, en accoord vragen voor elk wissewasje de bouw telang stil legt mag een aannemer dus van de offerte afwijken, iets wat veel voorkomt in de renovatie. in nieuwbouw is dit normaal niet nodig. maar het kan wel voorkomen.

Stelpost afwijking kan en zou ik ook vaststellen niet zelde is dat 20%

@Stefke vraag gewoon waarom hij een stelpost maakt van dingen die op tekening / in het bestek staan.
vertel gewoon dat je dat liever niet hebt als het niet strikt noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik spreek hem er nog over vandaag of morgen dus dan ga ik dat zeker doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-06 06:19
Stefke schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:38:
Wie maakt er gebruik van luchtbevochtigers in huis? Bij ons is de afgelopen tijd (rond de sneeuwperiode, en nu ook weer met die kou/stabiel weer) de luchtvochtigheid al enkele keren naar zo'n 35% gedaald. Naast de onprettige droge lucht vraag ik me ook af of de schommelingen in vochtigheid (de ene maand 50%, een maand later 35%) ook slecht zijn voor het huis door de werking van al het hout?

In de slaapkamer hebben we er één gezet die de vochtigheid op 50% houdt. Voor de leefruimte zou ik denk ik vooral willen voorkomen dat de vochtigheid onder de 40% komt

Helaas zijn die dingen - met een beetje capaciteit - nogal prijzig. Wij hebben één grote ruimte in ons huis van - geen idee - 450m3. Kost al gauw >500 euro, zoek ik er één die echt een beetje de capaciteit heeft (120m2) met vaste wateraansluting dan zit je al zo richting 2000 euro :o

Onze WTW schakelt <40% automatisch naar de laagste stand, dat scheelt natuurlijk "iets". Als ik het vooraf geweten had had ik zo'n bevochtiger in de kanalen ingebouwd, die ruimte is er nu niet meer (plus, dat is een dure oplossing)

Is dat nodig/belangrijk voor een HSB huis? (Natuurlijk, het beste is altijd dezelfde temperatuur/vochtigheid, maar is het ook echt noodzakelijk in onze situatie, los van het klimaatcomfort)
het eerste wat mannen van ventilatie zeiden is als ik HSB zei was. ah, dat is wel belangrijk. dan moet we unit zetten met waterwiel om extra vocht in huis te krijgen.

hoe goed of slecht dit is voor de HSB weet ik niet. maar ik weet wel dat mijn massieve balken van plafond beginnen te barsten van mijn bijgebouw. (nog geen ventilatie, maar ga die van mijn huis daar ook wel laten blazen denk ik)

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Is het ook niet zo dat je bij een te lage luchtvochtigheid meer moet stoken om hetzelfde warmtegevoel te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-06 06:19
ik zou denken net niet. bij hogere luchtvochtigheid is het net moeilijker aangenaam te krijgen. maar goed ik ben geen expert op dat gebied. vast wel andere menen die daar meer verstand van hebben hier.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 154% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dat wist ik, daarom werd ik ook getriggerd door onze lage vochtpercentages. Nog even wat gegoogled, bij een hoog percentage moet je meer stoken omdat het meer energie kost om de lucht warm te houden.

Ik heb net twee wat kleinere bevochtigers gekocht voor in de woonkamer, samen goed voor 110m2 (wat meer is dan enkele duurdere versies), was een set van 2 voor een prima prijs. Zou voldoende moeten zijn om de luchtvochtigheid in ieder geval boven de 40 (en misschien 45 als ze sterk genoeg zijn?) procent te houden.

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 09-03-2021 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-06 10:00
Deleon78 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 18:43:
[...]

Het is wel een gedoe elke dag met vullen en schoonmaken. Rond onze bevochtiger is kans op wat neerslag van soort wit poeder (ondanks dH 0) en ook op de deurtjes van 1 ikea kast (aan de andere kant van de kamer). Andere kasten of objecten hebben nergens last van. En het zijn ook nog eens 2 verschillende materialen van de ikea kast haha
Werkte prima verder en in de slaapkamer ook fijn (minder droge keel/mond ‘s ochtends).
Misschien heb je er wat aan.
Ik vermoed dat je een ultrasoon luchtbevochtiger hebt gebruikt. Mijn ervaring (in vorige woning) met ultrasoon bevochtigers icm hard water is dat alle zooi die in het water zit na een tijdje op al je meubels/spullen zit als een witte plakkerige laag. Zelfs de gordijnrails liepen minder goed.

Gebruik je een ultrasoonbevochtiger pak dan gedeminiraliseerd water. Met een clean air CA-807 heb ik hier geen last meer van gehad. Wel een prijzig apparaat. Bevochtigen in de vorige woning was echt noodzaak omdat de houten vloer begon te scheuren over de hele lengte van de planken (niet de groef). Rel. luchtvochtigheid zakte soms onder de 20%.

In nieuwe woning nog niet bezig geweest met bevochtigen, maar zou voor het comfort wel "moeten".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HTDX58jQp6qcyeI9dmHSChOWO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qdzwgDQAYfUvxPv4f5gHvYzf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Fabian op 09-03-2021 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:08
Batilan schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:04:
[...]
Bij stelpost fundering kan ik me iets voorstellen: zeker als er heipalen nodig zijn zul je eerst een sondering nodig hebben om vast te stellen hoe lang de palen moeten zijn, als er "op staal" gebouwd wordt zouden ze die post redelijk moeten kunnen inschatten.
Ik zou fundering nooit als stelpost opnemen om dat het typisch iets is dat je kunt voorkomen door vooraf zelf de sondering te regelen. Die (pakweg) € 800 moeten toch gemaakt worden en voor een extra € 400 krijg je ook een compleet funderingsadvies.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Wij hebben zo'n ultrasoon-apparaat op de slaapkamer sinds een maand of 1,5. Doet het prima, maar op het apparaat zelf zit zo'n aanslag, terwijl wij ook ontkalkt water hebben. Verder heb ik die aanslag nog nergens gezien, ook niet echt rond het apparaat, maar de gordijnrail in de slaapkamer loopt wel minder lekker. Kan ook aan de rail liggen, dat is een goedkope glijrail van de kwantum.
En wat me opviel was dat in de badkamer als de zon scheen een hele homogene "mist" te zien was waar de zon het huis in kwam. De lucht van onze slaapkamer gaat door de deur naar de badkamer. Stof was het niet (want die zag je dan gewoon dwarrelen) Ik had al de indruk dat dat kwam door de bevochtiger??
De waterontharder doet prima zijn werk....

Ik heb nu dus een set van 2 ultrasoonbevochtigers besteld, maar ik heb geen zin in dat straks ons hele huis zo onder die aanslag zit... Dus geannuleerd en een ander type besteld. Die heeft dan ook meteen een 12L bak)

Bij ons is het nog niet onder de 35% geweest gelukkig.

[ Voor 17% gewijzigd door Stefke op 09-03-2021 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:23
Ziet er supergaaf uit, mijn complimenten. Qua budget moet ik het nog zien. Is er ook rekening gehouden qua ontwerp met de BENG? vooral de BENG-1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Een ultrasoonapparaat maakt de luchtvochtigheid alleen iets hoger daar waar hij zelf staat maar meer ook niet. Fijne watermist is niet hetzelfde als luchtvochtigheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-04 15:08
Stefke schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:16:
Wij hebben zo'n ultrasoon-apparaat op de slaapkamer sinds een maand of 1,5. Doet het prima, maar op het apparaat zelf zit zo'n aanslag, terwijl wij ook ontkalkt water hebben. Verder heb ik die aanslag nog nergens gezien, ook niet echt rond het apparaat, maar de gordijnrail in de slaapkamer loopt wel minder lekker. Kan ook aan de rail liggen, dat is een goedkope glijrail van de kwantum.
En wat me opviel was dat in de badkamer als de zon scheen een hele homogene "mist" te zien was waar de zon het huis in kwam. De lucht van onze slaapkamer gaat door de deur naar de badkamer. Stof was het niet (want die zag je dan gewoon dwarrelen) Ik had al de indruk dat dat kwam door de bevochtiger??
De waterontharder doet prima zijn werk....

Ik heb nu dus een set van 2 ultrasoonbevochtigers besteld, maar ik heb geen zin in dat straks ons hele huis zo onder die aanslag zit... Dus geannuleerd en een ander type besteld. Die heeft dan ook meteen een 12L bak)

Bij ons is het nog niet onder de 35% geweest gelukkig.
Heb je in je WTW nog de mogelijkheid om een enthalpiewisselaar te zetten misschien? Dan vang je automatisch de afgezogen vocht uit je woning en voeg je die toe aan je verse lucht. Daar heb je geen extra ruimte voor nodig.

Wij merken de droge lucht de laatste weken ook in ons huis. We hebben van onze HSB bouwer nooit gehoord dat we moeten oppassen met te droge lucht, dus ik maak me nog niet gelijk zorgen. Maar de enthalpiewisselaar kan in onze WTW en gaan we serieus overwegen om de luchtvochtigheid iets hoger te krijgen. Een paar dagen geleden hing die rond de 30% en we hebben er echt last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Denk t niet. We hebben een Nilan Compact P WP/WTW, daar is dat volgens mij niet bij mogelijk. Ik zag een tijd geleden wel de Homeevap, maar ik heb niet de ruimte om zoiets in te bouwen (ding kost ook 1500 euro of zo).
Als ik het vooraf had geweten had ik er rekening mee gehouden
jowi schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:35:
Een ultrasoonapparaat maakt de luchtvochtigheid alleen iets hoger daar waar hij zelf staat maar meer ook niet. Fijne watermist is niet hetzelfde als luchtvochtigheid...
In de slaapkamer komt ie zonder moeite >55% (terwijl de rest van het huis 35% is). Werkt prima hoor. Die mist (als dat het gevolg is van de bevochtiger) hoeft van mij dan weer niet.
Over een paar weken is het probleem opgelost, want dan wordt het weer minder koud.

[ Voor 18% gewijzigd door Stefke op 09-03-2021 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Ja, maar je bent dus met een soort fijne plantenspuit bezig die nevel verspreid wat overal neerslaat... rondom het apparaat zal het letterlijk nat zijn op de vloer etc als hij hard aan staat.

Ga eens naar een warm tropisch land met hoge lv. Is het daar mistig? ;)

[ Voor 22% gewijzigd door jowi op 09-03-2021 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Probleem is natuurlijk wel dat de WTW alles wat je inbrengt weer lekker uit de lucht haal, maar goed, dat is hetzelfde wanneer je op normale wijze ventileert. In de slaapkamer staat ie op 50%, dat houdt ie netjes vast en doet ongeveer 2 dagen met een 5L reservoir
Minder stoken zou een oplossing kunnen zijn, maar ik geloof niet dat wij met onze WP/lage temp VV de nachttemperatuur moeten verlagen? Zou eens kunnen proberen met een graad of zo

[ Voor 20% gewijzigd door Stefke op 09-03-2021 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Deleon78 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:02:
[...]

Nee sorry, je comments slaan echt nergens op. Of je moet een slecht apparaat hebben gehad ofzo.
Mijn punt is, nevel is geen damp.
Damp krijg je door verDAMPing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• FreezingPixels
Members only:
joezzt schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:33:
[...]

Da’s wel cool! Mijn rhino3d amateur ontwerpjes verbleken in het aanschijn van zulk moois.
Nou weet ik ook hoe ze die mooie superjacht ontwerpen maken, vast een hele grote eigen library van 3d zaken opgebouwd ?
Ik zou de 2 daken vervangen door 1, de 20 zonnepanelen gaan te weinig zijn voor je energiegebruik, vergeet niet dat een EV er ook nog bijkomt , als je die al niet hebt.
Dan kun je vrijwel je gehele energievoetafdruk in kWh uitdrukken.
Thanks, natuurlijk een grote library maar ook veel zelf gemodelleerd. Met de kerst had ik wat tijd over om m'n huidige woning in 3d te zetten om wat aanpassingen te visualiseren dus daar kon ik een groot deel van gebruiken:

Veel elementen kon ik gewoon kopiëren, bijvoorbeeld de keuken, deze wil ik helemaal het zelfde houden alleen andere kleur frontjes en blad. Hij bevalt goed en ik weet precies de kosten. (19k.)
Karp schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:21:
@FreezingPixels Misschien kijk ik er overheen, maar ik zie geen windrichtingen aangegeven. Wat is het zuiden?
Zie plaatje hierboven.
DeBaroN schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:35:
[...]

Ziet er supergaaf uit, mijn complimenten. Qua budget moet ik het nog zien. Is er ook rekening gehouden qua ontwerp met de BENG? vooral de BENG-1?
Nop daar heb ik echt een bouwkundige voor nodig, ik heb deze kennis niet en laat ik graag over aan iemand die daar verstand van heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:23
FreezingPixels schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:28:

[...]

Zie plaatje hierboven.

[...]

Nop daar heb ik echt een bouwkundige voor nodig, ik heb deze kennis niet en laat ik graag over aan iemand die daar verstand van heeft.
Indien er na gekeken is, dan ben ik wel benieuwd naar het resultaat.
Sowieso hoe het verder gaat met dit project. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Wij hebben een woning van 700m3 gebouwd voor 300.000k, incl. alles (excl grond en tuin). Wel bijna alles zelf gedaan, maar het lijkt me dat je dan een heel eind moet kunnen komen als je nog 175k over hebt voor de rest. Anders kom ik wel bouwen voor dat bedrag :+
Leuke beelden en ontwerp trouwens, ik moet me behelpen met Sketchup 2016 en weinig ervaring. Wij hadden eerst ook een ontwerp met 2 kappen langs elkaar, maar dat mocht niet (kwam meer door de lage dakhoek)

[ Voor 20% gewijzigd door Stefke op 09-03-2021 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Stefke schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:42:
[...]
ik moet me behelpen met Sketchup 2016
V-ray for Sketchup ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:20

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

FreezingPixels schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:28:
***members only***

[...]

Thanks, natuurlijk een grote library maar ook veel zelf gemodelleerd. Met de kerst had ik wat tijd over om m'n huidige woning in 3d te zetten om wat aanpassingen te visualiseren dus daar kon ik een groot deel van gebruiken:
[YouTube: The living room | Unreal Engine 4.26 GPU lightmass | 3d max | ArchiViz Visualisation interior design]

Veel elementen kon ik gewoon kopiëren, bijvoorbeeld de keuken, deze wil ik helemaal het zelfde houden alleen andere kleur frontjes en blad. Hij bevalt goed en ik weet precies de kosten. (19k.)

[...]

Zie plaatje hierboven.

[...]

Misschien is bij deze architect kijken, lijken erg op jouw ontwerp. Ben ook erg van deze stijl https://bongersarchitecten.nl/portfolio/woning-dordrecht-2/ ze kunnen je vast wel indicatie geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-06 16:40
Kan met trials :*)

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Geen tijd, druk met bouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Deleon78 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:23:
[...]
En wat is je punt daarvan?
Het punt is dat zo'n ultrasoon apparaat dus VERNEVELT en niet VERDAMPT. Duidelijk nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwakkel
Stefke schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:42:
[...]

Wij hebben een woning van 700m3 gebouwd voor 300.000k, incl. alles (excl grond en tuin). Wel bijna alles zelf gedaan, maar het lijkt me dat je dan een heel eind moet kunnen komen als je nog 175k over hebt voor de rest. Anders kom ik wel bouwen voor dat bedrag :+
Leuke beelden en ontwerp trouwens, ik moet me behelpen met Sketchup 2016 en weinig ervaring. Wij hadden eerst ook een ontwerp met 2 kappen langs elkaar, maar dat mocht niet (kwam meer door de lage dakhoek)
Stel je effe een contractje op?
En wanneer kan je beginnen?

:9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 03:43
Deleon78 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:24:
[...]

Je legt nog steeds niet uit wat het probleem is. Je herhaalt iets waarvan jij denkt dat het iets betekent en wij moeten maar raden?
Ik lees het als vernevelen verhoogt de luchtvochtigheid niet, verdampen wel. (Maar ik heb er dan weer geen verstand van ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Stefke schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:38:

Wij hadden in onze vorige woning een Venta luchtbevochtiger omdat ook bij ons de RLV onder de 30% zakte. Dat vond de houten vloer niet zo leuk. De Venta hielp wel iets, maar het was niet zo dat ik het van ca 30% wist op te krikken naar bijvoorbeeld 50%. Wellicht dat en bevochtiger met een grotere capaciteit verder komt.

Ironisch genoeg moest ik in mijn huidige woning de RLV, vooral op zolder juist naar beneden zien te krijgen. Die was soms wel 68%. Ik heb een aftakking gemaakt in de mechanische ventilatie en nu schommelt hij braaf rond de 45 a 50%.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

@Stefke Hier ook een recente HSB en ook relatief lage vochtigheid. Ik denk dat vooral mijn parketvloer het niet zo heel leuk vindt.

Het hout van de HSB denk ik dat er eigenlijk niet door 'getroffen' wordt. Het echte skelet zit namelijk achter de luchtdichting en dampdichting (en is dampopen naar buiten toe). Volgens mij, maar dat is maar een gok, is in die laag de relatieve vochtigheid en een stuk hoger en een stuk stabieler?

In mijn hypothese dat enkel het stuk binnen de dampdichting getroffen is komt dat hier neer op: regelwerk van leidingspouw, osb platen, fermacell platen en parket vloer. Van dat lijstje is het vooral het parket wat volgens mij niet zo heel goed tegen de erg lage vochtigheid kan :).

Voor mijn zehnder kost de enthalpie-wisselaar ruim 1000 euro. Ik moet zeggen dat ik het ook al wel overwogen heb, maar geen idee of het genoeg zoden aan de dijk zet... :).

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
DeadLock schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:15:
Voor mijn zehnder kost de enthalpie-wisselaar ruim 1000 euro. Ik moet zeggen dat ik het ook al wel overwogen heb, maar geen idee of het genoeg zoden aan de dijk zet... :).
Van een passiefhuisspecialist heb ik ooit gehoord dat het maar enkele procenten RV scheelt. Dat was voor mij de reden om toch maar voor de gewone warmtewisselaar te gaan.
Overigens is er nog een reden om voor de enthalpiewisselaar te gaan: Het stroomverbruik in de winter is lager, omdat de voorverwarming minder snel aan gaat.
De WTW heeft in de inlaat een verwarmingelement zitten, die ervoor zorgt dat de inlaatlucht vlak voor de warmtewisselaar boven het vriespunt blijft. Als je een enthalpiewisselaar hebt, wordt die temperatuur geregeld naar -5, wat een flinke stroombesparing oplevert.
Meetwaarden: Mijn Q600 verbruikt in een normale maand ca 27 kWh, maar afgelopen februari maar liefst 88 kWh (bij constant ventileren 220 m3/h).
Daartegenover staat weer dat het warmteterugwinrendement van de enthalpiewisselaar weer lager ligt.
Wat dat netto betekent moet je zelf maar even uitrekenen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefke
Kwakkel schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:23:
[...]

Stel je effe een contractje op?
En wanneer kan je beginnen?

:9
Stelpost: € 175.000
uw akkoord: [..... ]
:+
PaT schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:49:
[...]

Wij hadden in onze vorige woning een Venta luchtbevochtiger omdat ook bij ons de RLV onder de 30% zakte. Dat vond de houten vloer niet zo leuk. De Venta hielp wel iets, maar het was niet zo dat ik het van ca 30% wist op te krikken naar bijvoorbeeld 50%. Wellicht dat en bevochtiger met een grotere capaciteit verder komt.
Ja, het vervelende is alleen dat bevochtigers met een hogere capaciteit ineens al heel snel 1000-2000 euro kosten (en vaak dan ook oerlelijk zijn) Ik heb nu een Boneco W400 besteld. Beperkt in capaciteit (150m3), maar ik hoop dat ie voldoende inbrengt om in ieder geval boven de 40% te blijven.

[ Voor 14% gewijzigd door Stefke op 10-03-2021 11:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kwakkel
Stefke schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:36:
[...]

Stelpost: € 175.000
uw akkoord: [..... ]
:+
I see what you did there! :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vantage92
Andrehj schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:29:
[...]

Van een passiefhuisspecialist heb ik ooit gehoord dat het maar enkele procenten RV scheelt. Dat was voor mij de reden om toch maar voor de gewone warmtewisselaar te gaan.
Overigens is er nog een reden om voor de enthalpiewisselaar te gaan: Het stroomverbruik in de winter is lager, omdat de voorverwarming minder snel aan gaat.
De WTW heeft in de inlaat een verwarmingelement zitten, die ervoor zorgt dat de inlaatlucht vlak voor de warmtewisselaar boven het vriespunt blijft. Als je een enthalpiewisselaar hebt, wordt die temperatuur geregeld naar -5, wat een flinke stroombesparing oplevert.
Meetwaarden: Mijn Q600 verbruikt in een normale maand ca 10 kWh, maar afgelopen februari maar liefst 80 kWh (bij constant ventileren 220 m3/h).
Daartegenover staat weer dat het warmteterugwinrendement van de enthalpiewisselaar weer lager ligt.
Om ook even een bijdrage aan te leveren aan de 'luchtvochtigheid in HSB discussie':
Ik woon zelf in een passiefhuis met HSB en CLT (dampopen). De bouwer vertelde dat een lage luchtvochtigheid geen kwaad kan maar dat het CLT wel naden kan krijgen. Wij hebben gekozen voor een luchtbevochtiger in het inblaaskanaal naar de woning van de WTW. Volgens de passiefhuisspecialist was dat effectiever dan een enthalpiewisselaar. De bevochtiger regelt nauwkeuriger en met een enthalpiewisselaar heb je in de winter nog kans op droge lucht. Het is een unit van Brink maar volgens mij precies dezelfde als deze.
In huis zit de luchtvochtigheid altijd tussen de 50-55 procent. Ook fijn voor de piano :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Die had ik al genoemd (die Homevap). Ik kan die denk ik niet meer kwijt, heel misschien op de bovenverdieping waar hij dan in het zicht zou zitten. Kan op zich wel in onze industriele inrichting... Maar als ik naar de breedte vd unit kijk past ie daar ook niet, dan zit het afvoertraject net te kort op het aanvoertraject.
En dan zit ie niet op het traject naar de slaapkamer. Misschien toch mijn WTW traject iets te compact gebouwd..

[ Voor 16% gewijzigd door Stefke op 10-03-2021 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Stefke schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:52:
Denk t niet. We hebben een Nilan Compact P WP/WTW, daar is dat volgens mij niet bij mogelijk. Ik zag een tijd geleden wel de Homeevap, maar ik heb niet de ruimte om zoiets in te bouwen (ding kost ook 1500 euro of zo).
Als ik het vooraf had geweten had ik er rekening mee gehouden
[...]

In de slaapkamer komt ie zonder moeite >55% (terwijl de rest van het huis 35% is). Werkt prima hoor. Die mist (als dat het gevolg is van de bevochtiger) hoeft van mij dan weer niet.
Over een paar weken is het probleem opgelost, want dan wordt het weer minder koud.
Aangezien we tweakers zijn toch ff deze: walletje-w in "Koelen mbv waternevel"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-06 22:49
Andrehj schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:29:
[...]

Meetwaarden: Mijn Q600 verbruikt in een normale maand ca 10 kWh, maar afgelopen februari maar liefst 80 kWh (bij constant ventileren 220 m3/h).
Ik woon ook in HSB en heb een Orcon hrc400 met enthalpiefilter met een rv van rond de 50%. Een enkele keer heb ik een rv van 32% als laagste gezien, maar nog steeds tevreden met het filter. Enige minpunt aan dit apparaat is dat je de temp niet kan regelen, zodat de bypass in de zomer eerder open gaat.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
Binnenkort gaat onze bouw beginnen (eindelijk). Wij gaan wonen op de bouwplaats. Helaas is er enkel electra en water voorhanden. Internet is er (nog) niet. Aangezien onze bouw ongeveer een jaar gaat duren, wordt dit wel een dingetje. Ik hoef bij mijn kinderen niet aan te komen met we hebben een jaar geen internet en tv :-). Daarnaast zorgt natuurlijk het thuiswerken ook voor de noodzaak van internet. Nu heb ik al gedacht aan een 4G abbo (unlimited) met daarbij iets van thetering. Hoe hebben jullie dit opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
JPruissen schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 23:11:
Binnenkort gaat onze bouw beginnen (eindelijk). Wij gaan wonen op de bouwplaats. Helaas is er enkel electra en water voorhanden. Internet is er (nog) niet. Aangezien onze bouw ongeveer een jaar gaat duren, wordt dit wel een dingetje. Ik hoef bij mijn kinderen niet aan te komen met we hebben een jaar geen internet en tv :-). Daarnaast zorgt natuurlijk het thuiswerken ook voor de noodzaak van internet. Nu heb ik al gedacht aan een 4G abbo (unlimited) met daarbij iets van thetering. Hoe hebben jullie dit opgelost?
Misschien een abbo delen met de buren als die al wel inet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 19:15
M'n schoonzus heeft 4g van T-Mobile incl. 4g router. Dat werkt best goed. T-Mobile heeft daar een speciaal abonnementen voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPruissen
Nuevocasa schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 00:03:
[...]

M'n schoonzus heeft 4g van T-Mobile incl. 4g router. Dat werkt best goed. T-Mobile heeft daar een speciaal abonnementen voor.
Kijk, dat is mooie informatie. Ik ga eens kijken. Dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 23:24:
[...]

Misschien een abbo delen met de buren als die al wel inet hebben?
Dat is helaas niet mogelijk. de afstand tussen de buren en ons woonkeetje is ruim 100 meter. Daarnaast wil ik ook niet afhankelijk zijn van de grillen en grollen van een ander. Het is niet iets voor enkele dagen, maar voor een jaar. Dank in ieder geval voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Nuevocasa schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 00:03:
[...]

Hier ook, werkt redelijk, meestal. Zal vooral aan de dekking van de desbetreffende provider liggen.
Overigens is het bij T-mobile wel onbeperkt, maar na >100gb verbruik heb je 5gb/dag, is dat op dan moet je per 2gb (gratis) aanvullen in de app.

Achteraf had ik ook liever een cat5 richting de buren gelegd, toch een stuk betrouwbaarder, sneller (in ons geval) en onbeperkt. Maarja, buren waren er toen nog niet :+

[ Voor 14% gewijzigd door bbbrumbrum op 12-03-2021 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Voor de duidelijkheid: T-mobile voor thuis sim-only. En buiten het gebied dat T-mobile aangeeft waar het beschikbaar is.
@tmbokhorst je hebt de extra snel variant?

[ Voor 196% gewijzigd door bbbrumbrum op 12-03-2021 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tmbokhorst
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-11-2023
Wij wonen nu tijdens de bouw een jaar op vakantiepark met een algemeen wifi netwerk, waar per huisje 1 apparaat aan gekoppeld kan worden en in drukke periodes het compleet onwerkbaar is.

Hebben sinds november 4g voor thuis van tmobile (met buiten antenne, 100mbit verbinding) en hebben geen 100GB maar 500GB per maand voordat je aan zou moeten vullen. Die 500 hebben we met thuiswerken en elke avond gebruik van streamingdiensten nog niet op gekregen. Werkt voor ons perfect zolang wij hier zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-06 23:08
Ik heb helemaal geen vaste aansluiting thuis er ligt alleen koper met max 10 Mbit en ik moest deze ook nog eens zelf gaan leggen (800 meter)

Ik heb een Fritzbox 6980 LTE met een unlimited abonnement en een buitenantenne. Haal tussen de 100 a 150 Mbit nu en daarmee kunnen we goed werken. Afstand tussen ons huis en de dichtstbijzijnde mast is ongeveer 1,1 kilometer.

Neem wat telefoons mee met simkaartjes van verschillende netwerken. Speedtest app erop en kijk op verschillende dagen en tijdstippen naar de kwaliteit van de verbinding. (wel testen vanaf dezelfde server)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-05 17:29
Eind dit jaar kan Starlink ook nog een optie zijn. :)

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmbokhorst
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-11-2023
bbbrumbrum schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 08:23:
Voor de duidelijkheid: T-mobile voor thuis sim-only. En buiten het gebied dat T-mobile aangeeft waar het beschikbaar is.
@tmbokhorst je hebt de extra snel variant?
klopt, je heb een variant met en zonder buitenantenne.(die krijg je gewoon in de winkel afhalen. met antenne moeten ze thuis sturen met tijdvak van 0800-1800... en daarna moet iemand hem komen instralleren/activeren.. wat eigenlijk onzin is maja? ik wou dus degene zonder maar dan limiteren ze de snelheid op 30mbit/s. ook in dat geval is de limiet 500gb per maand voor je extra zou moeten activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-06 16:37
gumtree schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:02:
[...]

Ik heb helemaal geen vaste aansluiting thuis er ligt alleen koper met max 10 Mbit en ik moest deze ook nog eens zelf gaan leggen (800 meter)

Ik heb een Fritzbox 6980 LTE met een unlimited abonnement en een buitenantenne. Haal tussen de 100 a 150 Mbit nu en daarmee kunnen we goed werken. Afstand tussen ons huis en de dichtstbijzijnde mast is ongeveer 1,1 kilometer.

Neem wat telefoons mee met simkaartjes van verschillende netwerken. Speedtest app erop en kijk op verschillende dagen en tijdstippen naar de kwaliteit van de verbinding. (wel testen vanaf dezelfde server)
Werkt deze Fritzbox samen met een MIMO-antenne? Ik zie 2 outputs voor antennes. Zit hier in buitengebied en ben nog altijd op zoek naar een oplossing met een goede externe antenne.

edit: dit kanAfbeeldingslocatie: https://service.avm.de/support/media/nl/297.png

[ Voor 4% gewijzigd door 896gerard op 12-03-2021 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:02
Trined heeft bij ons glasvezel tot in de woonunit gelegd. Daarna voor 300 euro verlegd naar de woning.

Of bedoel je dat er nog geen internet in de straat ligt?

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 12-03-2021 13:51 ]

Pagina: 1 ... 179 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic