Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 178 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.609.743 views

Onderwerpen

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:00
Het prijsverschil zal relatief groot zijn als je nu uitgaat van kozijnen die niet geschikt zijn voor triple glas. Want dan moet je andere kozijnen hebben. Maar anders is het vooral de glasprijs die varieert en dat is niet zo'n enorm verschil (enkele tientjes per m2 hooguit)
Het comfortverschil is enorm. Bij ons is geen enkel verschil te merken als je voor de glazen gevel staat of bij een muur ook niet bij -10 zoals vorige wek. (meetbaar is het ongetwijfeld, ik spreek over comfortgevoel)

Wij mogen ons bijgebouw vergunningsvrij bouwen :*) ik heb al een aannemer voor het casco/fundering, met de kozijnen maak ik ook langzaam vorderingen (al blijft het duurder dan ik hoopte).
Ik overweeg om ondanks de lage isolatiewaarde van het huisje (+/-rc3) wel de glazen gevel in triple glas uit te voeren, de rest vd ramen dubbel. Puur voor het comfortgevoel (omdat er ws. een bureautje tegen die glasgevel komt te staan)

[ Voor 24% gewijzigd door Stefke op 25-02-2021 10:33 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:22:
[...]

Ligt aan het glas. Beste dubbelglas is beter dan het slechtste tripleglas. Maar dat is dan vooral bedoeld voor renovatie, in nieuwbouw maakt het gewicht en dikte niet zoveel uit, de kozijnen zijn er toch op berekend.
Verschil is gewoon aan de Ug waarde te zien, als je puur naar het glas kijkt. Het kozijn zelf heeft natuurlijk ook een isolatiewaarde.

Zou nu iig altijd voor triple gaan. Glas en deuren zijn sowieso de "zwakste" plek qua isolatie (en ook luchtdichtheid), dus liever daar wat meer uitgeven dan je gevel naar Rc10 brengen..... :)
Maar de meerprijs is vaker hier voorbij gekomen in het topic, meestal ging het om een paar honderd euro, op kozijnpaketten van 10-30k.

En zonnepanelen geven niet meer comfort qua geluid en warmer binnenblad... :+
Ik heb wel eens projecten gedaan waar triple glas werd toegepast en daardoor moest een dikker profiel gebruikt worden omdat de 55mm glas er niet in paste, Als je dat bij je schuifdeuren hebt dan kan deze aanzienlijk duurder worden dan de ''normale'' versie met dubbel glas.

In bovenstaande Gealan profiel kan maximaal 52mm glas en dan kom je niet altijd weg met triple glas. Bijvoorbeeld als je doorval veilig, gelaagd of geluidwerend glas nodig hebt.

Ik zou het dus per speciaal kozijn even kijken of het het extra geld wel waard is.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 11:09
Bij ons moeten er andere kozijnen in dus daar zal de meerprijs meer zijn dan een paar honderd.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-05 22:28
@karelkale heb je verder nog specificaties over het glas, gezien de kids en een volledige gevel uit glas zou ik wel voor veiligheidsglas gaan. (verplicht is het niet.)

Gooi trouwens je vensters eens langs deze website: https://fensternorm.com De hef/schuifpui krijg daar in standaard verkeerswit al voor 3.500.

Je kiest echter voor een antraciet kleur, hoe wordt deze op het kozijn aangebracht? is dit een alu laag? of een fineer laag? Wij hebben absoluut niet bespaard op de kozijnen en werden er door meerdere mensen op gewezen geen zwarte of donker grijze kozijnen toe te passen aan de zonzijde van de woning. i.v.m. verkleuring en de enorme hitte die ontstaat als de zon op de zwarte profielen staat. Op de deuren gaf hij zelfs een beperkte garantie. Tenzij je een alu laag neemt, dat is een stuk beter bestand tegen de zon-instraling.

• karelkale
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:27
gumtree schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:04:
@karelkale heb je verder nog specificaties over het glas, gezien de kids en een volledige gevel uit glas zou ik wel voor veiligheidsglas gaan. (verplicht is het niet.)

Gooi trouwens je vensters eens langs deze website: https://fensternorm.com De hef/schuifpui krijg daar in standaard verkeerswit al voor 3.500.

Je kiest echter voor een antraciet kleur, hoe wordt deze op het kozijn aangebracht? is dit een alu laag? of een fineer laag? Wij hebben absoluut niet bespaard op de kozijnen en werden er door meerdere mensen op gewezen geen zwarte of donker grijze kozijnen toe te passen aan de zonzijde van de woning. i.v.m. verkleuring en de enorme hitte die ontstaat als de zon op de zwarte profielen staat. Op de deuren gaf hij zelfs een beperkte garantie. Tenzij je een alu laag neemt, dat is een stuk beter bestand tegen de zon-instraling.
Ik ga het zeker even bekijken.

Ik heb voor de rest geen informatie over de kozijnen of glas. Ik vraag nu eerst offertes aan om te vergelijken en dan wil ik wat meer informatie gaan opvragen en de voorwaarden bekijken.

Veiligheidsglas heb ik niet overwogen en ik denk niet dat het nodig zal zijn. (hopelijk krijg ik hier geen spijt van.)

Kleur is gekozen door de baas. ( de vrouw, wie ben ik dan om hier tegen in te gaan :+)

• Stefke
Ik weet ook niet precies hoe dat zit met veiligheidsglas. We hebben het overal waar "vereist". Van mij zelf hoeft het ook niet perse, maar wat als iemand door een ruit flikkert en zwaargewond raakt? Verzekeringstechnisch?

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

https://www.kenniscentrum...uwbesluit-artikel-KCG.pdf

is goed uitgangspunt over het wel of niet van veiligheidsglas. Maar zeker als je kinderen over de vloer krijgt dan zou ik niet die paar euro besparen.

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
Je kiest echter voor een antraciet kleur, hoe wordt deze op het kozijn aangebracht? is dit een alu laag? of een fineer laag?
Volgens het plaatje is het fineer.

• gumtree
Stefke schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:29:
Ik weet ook niet precies hoe dat zit met veiligheidsglas. We hebben het overal waar "vereist". Van mij zelf hoeft het ook niet perse, maar wat als iemand door een ruit flikkert en zwaargewond raakt? Verzekeringstechnisch?
Ik heb ook wat zitten googlen en je komt erg veel tegenstrijdige informatie tegen. Ik heb het zelf als BHV-er meegemaakt dat een collega met zijn arm vol door een ruit ging. Daar heeft hij heel lang lang van gehad (en een deel van de BHV-ers ook) Ik zal niet in details treden maar het is een heel akelig gezicht.

Als ik de prijs door de configuratie tool van de bovengenoemde vensterbouwer haal zit ik op een meerprijs van een kleine 80 eu p/m2 Per pui van 4,6 x 2,4 kwam ik 900 eu duurder uit met 6mm veiligheidsglas.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:11
Sen schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:39:
https://www.kenniscentrum...uwbesluit-artikel-KCG.pdf

is goed uitgangspunt over het wel of niet van veiligheidsglas. Maar zeker als je kinderen over de vloer krijgt dan zou ik niet die paar euro besparen.
Volgens onderstaande interpretatie is het bij ons uitgevoerd (volgens advies van onze kozijnenleverancier). Uit het door je gelinkte document:
...‘de zijde die bereikbaar is dient letselbeperkend te worden uitgevoerd’. Dus bij de begane grond zal het glas aan twee zijden letselbeperkend moeten zijn en ter plaatse van de verdieping maar aan één zijde ...
Zou het persoonlijk ook niet anders willen met grote raampartijen. Wij hebben uitsluitend verdiepingshoge ramen. In woonkamer/keuken is de pui in totaal ca 18 strekkende meter, wat ook nog eens allemaal aan terras/tuinpad grenst.

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:42

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Wij hebben daar op bespaard. Standaard is het zelfs maar langs 1 kant veiligheidsglas, welke kant neem je dan?

Ik vond de meerprijs niet in verhouding met het extra risico. Zelfs met het onderhoud van de houten (schuif)ramen acht ik de kans niet zo heel groot om er doorheen te gaan. Hopelijk moet ik het nooit ontdekken... De verzekering tegen potentiële ongeval was enkele duizenden euro's. Ik ken eigenlijk niemand die door zijn raam is gevallen. Denk als je dat voorhebt het wel even de ronde doet in de kennissenkring zegmaar. Hey, moet je weten wat ik dit weekend heb meegemaakt, ik ben door mijn raam heen gevallen!

Weliswaar enkel op gelijkvloers (2x schuifraam met hoogte van leefruimte; 3m breed en 4m breed).

Volgens die inschatting is het risico beperkt. Ik heb geen kinderen.

Op mijn lagere school was er nog heel veel enkel glas. Daar liep met enige regelmaat wel eens een kind doorheen. Zover ik weet nooit met heel veel ergs O-).

[ Voor 5% gewijzigd door DeadLock op 25-02-2021 13:09 ]

Strava

• Tweedehans
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:59
Ik vind het persoonlijk bijzonder dat dit ter discussie staat. 1000 euro voor het afvangen van een best wel reëel veiligheidsrisico is in verhouding zeer goedkoop.
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Natuurlijk valt niet iedereen elk weekend door het glas, maar er zijn genoeg voorbeelden van dergelijke situaties, inclusief de gevallen waar ze het niet na kunnen vertellen.
Tegelijkertijd wordt de ruit ook nog inbraakwerender, een doorvalfolie voorkomt makkelijk doorbreken.

Voor mij een no-brainer. Zou je nog een auto willen zonder airbag, zelfs als je nog nooit betrokken bent geweest in een auto-ongeluk?

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-06 13:52
volgens het bouwbesluit/normen is het overigens verplicht om vanaf de eerste verdieping veiligheidsglas te plaatsen als er sprake is van peilkozijnen. Indien je nog een border hebt is er geen risico alsdus het bouwbesluit en hoef je dan ook geen veiligheidsglas te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
DeadLock schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:08:
Wij hebben daar op bespaard. Standaard is het zelfs maar langs 1 kant veiligheidsglas, welke kant neem je dan?

Ik vond de meerprijs niet in verhouding met het extra risico. Zelfs met het onderhoud van de houten (schuif)ramen acht ik de kans niet zo heel groot om er doorheen te gaan. Hopelijk moet ik het nooit ontdekken... De verzekering tegen potentiële ongeval was enkele duizenden euro's. Ik ken eigenlijk niemand die door zijn raam is gevallen. Denk als je dat voorhebt het wel even de ronde doet in de kennissenkring zegmaar. Hey, moet je weten wat ik dit weekend heb meegemaakt, ik ben door mijn raam heen gevallen!

Weliswaar enkel op gelijkvloers (2x schuifraam met hoogte van leefruimte; 3m breed en 4m breed).

Volgens die inschatting is het risico beperkt. Ik heb geen kinderen.

Op mijn lagere school was er nog heel veel enkel glas. Daar liep met enige regelmaat wel eens een kind doorheen. Zover ik weet nooit met heel veel ergs O-).
Vroeger zaten wij ook los op de achterbank en ben inmiddels de 40 gepasseerd ;)

Als ik zie hoe ze hier rondrennen en rondcrossen met fietsjes en skelters, dan was het mij de meerprijs meer dan waard. Het is overigens geen verzekering tegen potentiële ongevallen, het is een maatregel om de gevolgen van een ongeval te reduceren. In dit geval van potentiëel dodelijk, naar een bult en wat schrammen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Tweedehans schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:46:
Voor mij een no-brainer. Zou je nog een auto willen zonder airbag, zelfs als je nog nooit betrokken bent geweest in een auto-ongeluk?
Heb ik, geen probleem mee.

Ik heb het genomen omdat het in budget pastte, wel overwogen om het niet te doen, maar uiteindelijk toch maar gedaan omdat het een soort van verplicht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karelkale
Voor de geïnteresseerden; nieuwe offerte die ik heb gekregen. Dit betreft een Veka softline 82MD profiel met "thoughened glas".

Hier komt nog wel 23% poolse btw op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iu3-UAqPMBNkZmfAH-7EGjiu-Us=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OWiQwkjdm8Zr6u7p2QDr4el4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-06 18:25
Joris748 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:22:
[...]

Vroeger zaten wij ook los op de achterbank en ben inmiddels de 40 gepasseerd ;)
Los daarvan... Heb je enig idee hoe lomp hard je je hond bij dubbelglas tegen het raam aan moet gooien wil hij daar doorheen gaan? Laat staan bij triple glas....

YouTube: Hans Teeuwen Mijn hond is dood

*Gaat stuk*

• DeadLock

DeadLock

't gaat behoorlijk off-topic maar er risico is wel behoorlijk kleiner dan auto-ongeval (daar zijn er in be al 1000 doden per jaar, die zijn er heus niet van mensen die door hun ramen vallen). Het sterke advies is ook erg recent en ik heb niet de indruk dat het in het verleden zo'n groot issue was.

Het is hier geen verplichting en ik heb voor mijn situatie ingeschat dat het risico klein was (terwijl ik de centen anders/beter kon spenderen). Ik heb ook geen kinderen, dat maakt de risico inschatting vast al anders.

Ik wil maar gewoon even duiden dat het (in .be voor particuliere woningen althans) geen absolute verplichting is en dat je bewust de keuze kan maken.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:10
battler schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:44:
:D Ik vond 5000,- echt heel goedkoop. Komt doordat ik de speakers met flinke korting krijg. Ik ga eerst even luisteren in een live omgeving en er dan nog een keer goed naar kijken.
Zelf ben ik ook aan het kijken voor een installatie, gewoon voor achtergrond muziek in bepaalde ruimtes (kantoor, slaapkamer, badkamer) en ga voor een DIY oplossing omdat ik het geld niet wil uitgeven aan een professionele installatie. Ik ben me bewust van de voordelen van een dergelijke installatie maar om even aan te geven wat het alternatief is.

Een versterker van Arylic die je dan kunt koppelen aan plafond speakers van je voorkeur. Dan kom je per ruimte uit op bijvoorbeeld:
  • versterker: €60
  • voeding: €30
  • speaker: €260(130x2)
  • Speaker kabel: €10
  • Totaal: €360 per ruimte.
Ik heb nu een test setup staan en ben er erg over te spreken. De software werkt erg goed, en de geluidskwaliteit is ook uitstekend. Je kunt in de software makkelijk meerdere arylic versterkers samen koppelen voor multi room audio, of apart houden als meerdere mensen in verschillende ruimtes muziek willen luisteren. Spotify connect werkt erg fijn, evenals Airplay, Bluetooth en de integratie via Home Assistant (waar ik vooral in geïnteresseerd was)

Edit: review van de Arylic A50

[ Voor 3% gewijzigd door walletje-w op 25-02-2021 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
Je zou ook kunnen denken aan een Alexa of google home per vertrek, kun je ook muziek mee afspelen... en meteen als intercom etc gebruiken. Muziek klinkt nog best aardig uit die dingen, niet schel of blikkerig.

[ Voor 6% gewijzigd door jowi op 25-02-2021 16:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:35
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
Nou dat valt wel mee hoor. Moet meestal alles 3x herhalen voor die hardhorende tr*t het snapt :)

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
walletje-w schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:30:
[...]

Zelf ben ik ook aan het kijken voor een installatie, gewoon voor achtergrond muziek in bepaalde ruimtes (kantoor, slaapkamer, badkamer) en ga voor een DIY oplossing omdat ik het geld niet wil uitgeven aan een professionele installatie. Ik ben me bewust van de voordelen van een dergelijke installatie maar om even aan te geven wat het alternatief is.

Een versterker van Arylic die je dan kunt koppelen aan plafond speakers van je voorkeur. Dan kom je per ruimte uit op bijvoorbeeld:
  • versterker: €60
  • voeding: €30
  • speaker: €260(130x2)
  • Speaker kabel: €10
  • Totaal: €360 per ruimte.
Ik heb nu een test setup staan en ben er erg over te spreken. De software werkt erg goed, en de geluidskwaliteit is ook uitstekend. Je kunt in de software makkelijk meerdere arylic versterkers samen koppelen voor multi room audio, of apart houden als meerdere mensen in verschillende ruimtes muziek willen luisteren. Spotify connect werkt erg fijn, evenals Airplay, Bluetooth en de integratie via Home Assistant (waar ik vooral in geïnteresseerd was)

Edit: review van de Arylic A50
Welke speaker gebruik je dan? Ben ook nog op zoek naar zoiets, maar dan gewoon bedraad met een versterker centraal. Nieuwbouw dus bedraden is geen probleem, sterker nog ik heb de meeste buizen al liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:25
Deleon78 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:23:
[...]

Ik zet liever niet een apparaat wat overal naar luistert in elke ruimte.
Je kan de microfoon ook hardware matig uitzetten (heb ik voor de meeste Google mini's) met een knopje. Ik ga er, misschien heel naïef, dan wel vanuit dat hij echt uit staat :D

Verder heb je bv Sony speakers die ingebouwde Chromecast functie hebben, zonder microfoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
kepler schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:57:
[...]

Je kan de microfoon ook hardware matig uitzetten
Maar hoe gebruik je ze dan? Dan hebben ze toch geen nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:25
jowi schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:10:
[...]

Maar hoe gebruik je ze dan? Dan hebben ze toch geen nut?
Je kan nog steeds casten naar deze speakers. Ik doe dat via Home Assistant, maar kan ook gewoon via de telefoon natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Vraagje over dakbedekking: wij willen ons bijgebouw het dak in principe met geisoleerde golfplaten bedekken en dan later nog wat naisoleren. Nu lees ik hier
https://www.livios.be/nl/...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Dat dat alleen kan met isolatie met de helft vd isolatiewaarde van de sandwichplaat.

Ik denk dat je anders het dauwpunt naar onder de sandwichplaat trekt.

Geldt dat ook voor golfplaten die alleen aan de bovenzijde de metalen bedekking hebben en aan de onderzijde geen metalen zijde?
Kan ik dat oplossen door een dampopen dakfolie onder de platen te leggen?

En in ieder geval een dampscherm aan de binnenzijde?

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 26-02-2021 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Stefke schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:44:
Vraagje over dakbedekking: wij willen ons bijgebouw het dak in principe met geisoleerde golfplaten bedekken en dan later nog wat naisoleren. Nu lees ik hier
https://www.livios.be/nl/...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Dat dat alleen kan met isolatie met de helft vd isolatiewaarde van de sandwichplaat.

Ik denk dat je anders het dauwpunt naar onder de sandwichplaat trekt.

Geldt dat ook voor golfplaten die alleen aan de bovenzijde de metalen bedekking hebben en aan de onderzijde geen metalen zijde?
Kan ik dat oplossen door een dampopen dakfolie onder de platen te leggen?

En in ieder geval een dampscherm aan de binnenzijde?
bedoel je die eternit plaat? (ecolor) die heeft aan de zichtzijde een wit gespoten alumium Laag
veder ken ik geen platen die geen binnen staalplaat hebben, heb je misschien een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nee, geen eternit
Heb niet echt een link, maar als ik geisoleerde golfplaten zoek dan lijtk het alsof ze geen binnen plaat hebben
https://www.google.com/se...HEAE#imgrc=BU8983edvinwCM

Ik zit wat te spelen in Ubacus, maar als ik alleen een staalplaat met 40 (of meer) mm PUR neem krijg je een beetje vocht onder de metaalplaat, dat verandert niet echt als ik er een binnenisolatie van 120mm minerale wol tegen aan zet.
Aan de andere kant is de metaalplaat denk ik wel een dampscherm, dus zou ik minimaal aan de binnenzijde vd afwerkign voor een dampscherm moeten zorgen?

(Volgens mij zitten er geen sandwichplaten in Ubakus dus ik neem 1mm geprofileerde staalplaat met daaronder 40mm PUR)

edit: de vochtaanduiding zit wel direct onder de staalplaat, in de PUR dus, bij alleen staal+pur. Dat zit ie ook wanneer ik 120mm isolatie toevoeg.

edit:L eternit wellplaten zijn er wel (volgens mij de golfplaat), die hebben een SD van 250 tegen 1500 voor de staalplaat volgens Ubakus

Hoe werkt dat bij zinken daken?

[ Voor 20% gewijzigd door Stefke op 26-02-2021 17:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Stefke schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:09:
Nee, geen eternit
Heb niet echt een link, maar als ik geisoleerde golfplaten zoek dan lijtk het alsof ze geen binnen plaat hebben
https://www.google.com/se...HEAE#imgrc=BU8983edvinwCM

Ik zit wat te spelen in Ubacus, maar als ik alleen een staalplaat met 40 (of meer) mm PUR neem krijg je een beetje vocht onder de metaalplaat, dat verandert niet echt als ik er een binnenisolatie van 120mm minerale wol tegen aan zet.
Aan de andere kant is de metaalplaat denk ik wel een dampscherm, dus zou ik minimaal aan de binnenzijde vd afwerkign voor een dampscherm moeten zorgen?
Je hebt denk ik allemaal damp open producten de binnenplaat is staal en in tegenstelling tot de meeste materialen echt dampdicht. en ik denk echt dat je hard moet zoeken voor een plaat zonder binnenplaat, ik zie de toepassing ook gewoon niet. dan krijg je altijd condens aan de binnenkant van de buitenplaat.

persoonlijk zou ik gewoon een dikkere plaat nemen, (heb ik ook gedaan) en die kan je aan de binnenkant prima nog een beetje naisoleren zonder folies bij een te dunne isolatie in de buitenplaat zal je het geheel als dampdicht dak moeten zien en dus klimaat folie gebruiken (of geventileerd opbouwen, maar dat is een beetje zonde van je geisoleerde dakplaat elke rc buiten werkt ook ongveer 1,5 keer zogoed als elke rc naisoleren tussen de balken.

Kijk ook even op mp ik had een partij die extreem goed uit kwam qua verlies voor mijn project, probleem was dat er een fout was gemaakt met de kleur, dus de orponkelijke klant wilde ze niet.
je moet ze wel (laten)zagen, slijpen beschadig je teveel coating (door de hitte)
Ik heb een sandwichpanelen zaagblad gekocht van bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja, ik zoek ook naar b-keus partijen, dat scheelt inderdaad aanzienlijk, en omdat het dak aan één zijde volledig met panelen bedekt wordt zie je er toch niks van.

Misschien heb ik het verkeerd gezien, ik dacht dat golfplaten (vaak) geen staalplaat aan de onderzijde hebben. Het is toch wel correct dat zo'n sandwichplaat op zichzelf geen condens vertoont? Ik heb nu op een tijdelijk hokje alu damwandjes liggen, daar druipt het water onder vanaf natuurlijk.\
Als ik in Ubakus zelf een sandwich plaat maak met binnen en buiten metaal en pur kern van 80mm kan ik er inderdaad nog een laag steenwol onder zetten van ong RC 1,5
Ga ik hoger, dan komt er weer vocht en helpt een dampscherm aan de binnenzijde ook niet.

Nu hoeft de isolatiewaarde van het huisje ook niet superhoog te zijn, want de wanden worden maar ong RC3-3,5. Dus een sandwichplaat van 70-80mm is voldoende, en dan hoef ik ook niet heel erg veel na te isoleren. Volgens deze site een Rc van 3,5
https://industriebouwen.be/product/80mm-sandwichpaneel-dak/
Dan zou ik dus nog Rc 1 a 1,5 kunnen na-isoleren (de heflt van 3,5) en met een RC van 4 tot 5 is het echt meeeer dan voldoende.

En idd niet geventileerd onder die plaat, want het idee was nou juist dat ik met de dakplaten in "1x" klaar zou zijn: dakbedekking, isolatie, dakplaat
En dan later nog naisoleren. Maar ik had een beetje in mijn achterhoofd dat dat dan meer Rc moest toevoegen dan de platen zelf, met bovenstaande cijfers hoeft dat helemaal niet (en zou sowieso dus vochtproblemen opgeleverd hebben)

Hoe heb jij dat afgewerkt aan de binnenzijde? Ik wil er iig een houten plaat tegen zetten (underlayment bijv)

edit: niet goed gekeken, Ubakus heeft wel sandwichpanelen in de lijst staan

[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 26-02-2021 18:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Stefke schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:43:

Hoe heb jij dat afgewerkt aan de binnenzijde? Ik wil er iig een houten plaat tegen zetten (underlayment bijv)
ik had een oud dak onderstoken met stro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wykic-FyqlXyfGfsOvTc0peDUJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P0pe5C60Eb6uaAhMtJ3pexPB.jpg?f=fotoalbum_large

alles eraf getrokken en in stijl dakbeschot geplaatst (daar liggen de sandwichpanelen dus op)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXhq_6H9Eg9LUmErGoAmeO4z6go=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NYFVGhtfTl3mlBWO3acwABou.jpg?f=user_large

buitenkant (onderaan kan je nog net een stukje sandwichpaneel zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIHglg0JSDYkENHDS9v8zAazGtg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ish2N5rYZPoiEIwWo9J4eEEV.jpg?f=fotoalbum_large

op sommige plaatsen (straat kant) zit extra rockwoolisolatie met name voor wat extra geluids isolatie ( heb ik geen foto van)

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 26-02-2021 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Hoe dik zijn jouw panelen en hoe dik de isolatie die je er onder hebt gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Dunste plek in het dal gemeten is 100mm en 60 mm rockwool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
ok, dat zou volgens de theorie dan inderdaad vochtvrij moeten blijven. Tnx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
@karelkale Wij hebben absoluut niet bespaard op de kozijnen en werden er door meerdere mensen op gewezen geen zwarte of donker grijze kozijnen toe te passen aan de zonzijde van de woning. i.v.m. verkleuring en de enorme hitte die ontstaat als de zon op de zwarte profielen staat.
Ik had antracieten kozijnen in mn oude woning aan zonzijde. Ik kan bevestigen dat je dat absoluut niet moet willen. Vogelpoep? De vlek brandt erin als het niet snel genoeg word weggehaald. Regenbuitje? Je zit voor eeuwig vast aan die witte druppelresten/strepen nadat de zon erop schijnt. Dit los van het feit dat een donkere kleur ook nog eens verkleurt met de tijd. Op een gegeven moment ga je je er aan irriteren, althans ik wel

[ Voor 9% gewijzigd door assassin85 op 26-02-2021 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
assassin85 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 22:51:
[...]

Ik had antracieten kozijnen in mn oude woning aan zonzijde. Ik kan bevestigen dat je dat absoluut niet moet willen. Vogelpoep? De vlek brandt erin als het niet snel genoeg word weggehaald. Regenbuitje? Je zit voor eeuwig vast aan die witte druppelresten/strepen nadat de zon erop schijnt. Dit los van het feit dat een donkere kleur ook nog eens verkleurt met de tijd. Op een gegeven moment ga je je er aan irriteren, althans ik wel
En gaat dit over kunststof kozijnen (dus gekleurd plastic) of alu (metaal met verf)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlowFish
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-06 20:51
Over kozijnen gesproken: Wij zijn in dubio wat betreft RAL kleur. De Gevelstenen worden ‘grijs genuanceerd’. De kozijnen, deuren en Schuifpui zijn van hout. We twijfelen tussen RAL 7021 (neigt naar antraciet) of RAL 9005 (echt zwart). Het lijkt dat 7021 meer een standaard is. Echter lijkt ons zwart mooier bovendien willen we de binnendeuren ook zwart (RAL9005). Keuken kasten zijn Zwart fineer hout, de taats deuren zijn zwart en de pinten zijn zwart. Dan lijkt het me ook het mooist dat de buiten deuren Schuifpui ook zwart zijn (9005) zodat deze van binnen ook hetzelfde zijn als ‘de rest’.

Zijn er echter nadelen om buiten voor RAL 9005 te gaan i.p.v 7021? Ik kan er niet veel over vinden.. Alvast bedankt _/-\o_

Impressie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oz7HiVAxD6REPFg1CLfnbadZhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uAsnzZcEzkQLXRr8eUjeGKiu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:22
BlowFish schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:17:
Over kozijnen gesproken: Wij zijn in dubio wat betreft RAL kleur. De Gevelstenen worden ‘grijs genuanceerd’. De kozijnen, deuren en Schuifpui zijn van hout. We twijfelen tussen RAL 7021 (neigt naar antraciet) of RAL 9005 (echt zwart). Het lijkt dat 7021 meer een standaard is. Echter lijkt ons zwart mooier bovendien willen we de binnendeuren ook zwart (RAL9005). Keuken kasten zijn Zwart fineer hout, de taats deuren zijn zwart en de pinten zijn zwart. Dan lijkt het me ook het mooist dat de buiten deuren Schuifpui ook zwart zijn (9005) zodat deze van binnen ook hetzelfde zijn als ‘de rest’.

De hierboven genoemde problemen met vogelpoep of regenbuitjes herken ik overigens niet (heb wel hoogglans en professioneel laten schilderen)

Zijn er echter nadelen om buiten voor RAL 9005 te gaan i.p.v 7021? Ik kan er niet veel over vinden.. Alvast bedankt _/-\o_

Impressie:

[Afbeelding]
Inderdaad, zoals genoemd zullen donkere kleuren en zeker zwart sneller verkleuren (bij te lang wachten zelfs verpoederen), bij hoogglans is dat wat minder een probleem als bij de mattere kleuren, de kwaliteit van de gebruikte verf telt ook mee, maar dat is bij professionals meestal wel in orde. Ik denk dat je er op moet rekenen dat je net wat vaker je buiten schilderwerk moet laten doen (1x per 4 a 5 jaar, i.p.v. 1x per 6 a 7 jaar). Ik had eerst een lichtere kleur en nu RAL7021 omdat ik het mooier vind en neem het extra schilderwerk op de koop toe. Gewoon je schilderwerk ieder jaar even kritisch nalopen om te kijken of het alweer tijd is voor de schilder / het schilderwerk.

De hierboven gemelde problemen met vogelpoep en regenbuitjes herken ik overigens niet, maar ik heb ook hoogglans en heb het professioneel laten schilderen (weet niet meer welk type verf).

Mooie woning overigens _/-\o_ Heb je daar al eerder wat over gedeeld?

[ Voor 9% gewijzigd door Batilan op 27-02-2021 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

BlowFish schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:17:

Impressie:

[Afbeelding]
Zoals eerder aangehaald hoe zwarter hoe warmer, het materiaal onder de verf dus ook, die ondergrond moet dus stabiel zijn. dat is bij een natuurproduct niet altijd van zelfsprekend. mede daarom en de UV bestendigheid gingen "we" tot een paar jaar terug doorgaans niet zwarter dan 7016
Op stalen gevel panelen in ral 9005 kreeg je ook maar zeer beperkt garantie
Inmiddels hebben de coatings grote stappen gemaakt, en kan je ook gewoon 9005 met 10 jaar garantie of langer krijgen Zoek een goede coating en kies de kleur die je wil.
Pas wel op met een samengestelde (foam kern) buitendeur, Die vinden donkere kleuren met de zon erop doorgaans echt niet leuk. Ze kunnen dan vrij makkelijk in een paar jaar gaan delamineren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlowFish
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-06 20:51
Bedankt voor de reacties. Goede verf met coating kunnen we dus voor RAL 9005 gaan. (Wel vaker overschilderen).
Batilan schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:42:
[...]

Huis nog niet eerder geplaatst we gaan bouwen deze zomer met presolid! We hebben er zin in :*)

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANtVXys7mT_HJUwuz0d2GbXQoL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qy00YFFDClJQ6hpRNSnyP1Fh.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag is ons huis uit de steigers gegaan. Het is nu eindelijk goed te bekijken. In december fundering gestort, planning oplevering begin mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13:57
deejeebv schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 19:02:
[Afbeelding]
Vandaag is ons huis uit de steigers gegaan. Het is nu eindelijk goed te bekijken. In december fundering gestort, planning oplevering begin mei.
Hoe hoog is de nok, en breedte van het huis in totaal?
Heb je nog veel ruimte op zolder voor functionele kamers, of enkel opslag?

Wij gaan waarschijnlijk een zelfde model nemen, en ben erg benieuwd wat er van de zolder overblijft als je niet hoger dan 9meter mag bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
jowi schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:34:
[...]

En gaat dit over kunststof kozijnen (dus gekleurd plastic) of alu (metaal met verf)?
Kunststof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
Batilan schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:42:
[...]

Inderdaad, zoals genoemd zullen donkere kleuren en zeker zwart sneller verkleuren (bij te lang wachten zelfs verpoederen), bij hoogglans is dat wat minder een probleem als bij de mattere kleuren, de kwaliteit van de gebruikte verf telt ook mee, maar dat is bij professionals meestal wel in orde. Ik denk dat je er op moet rekenen dat je net wat vaker je buiten schilderwerk moet laten doen (1x per 4 a 5 jaar, i.p.v. 1x per 6 a 7 jaar). Ik had eerst een lichtere kleur en nu RAL7021 omdat ik het mooier vind en neem het extra schilderwerk op de koop toe. Gewoon je schilderwerk ieder jaar even kritisch nalopen om te kijken of het alweer tijd is voor de schilder / het schilderwerk.

De hierboven gemelde problemen met vogelpoep en regenbuitjes herken ik overigens niet, maar ik heb ook hoogglans en heb het professioneel laten schilderen (weet niet meer welk type verf).

Op gelakt hout zal je de problemen met vogelpoep en regenbuitjes idd niet hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
YLMOSE schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 20:40:
[...]

Wij gaan waarschijnlijk een zelfde model nemen, en ben erg benieuwd wat er van de zolder overblijft als je niet hoger dan 9meter mag bouwen.
Nokhoogte 9390 mm.
Breedte van het huis (buitenzijde) is 7035 mm.
Doordat er een verlaagd plafond is gemaakt vanwege de leidingen is er extra dikte in de vloeren (totaal 370 mm per vloer). De plafondhoogte op zowel de begane grond als 1e verdieping is 2.60 m.
Op de zolder zouden nog twee kamers gemaakt kunnen worden (1 voor en 1 achter). Hoogte onder de nok is ongeveer 3 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
[...]

Ik heb een nokhoogte van ongeveer 10,5m en heb dan:
begane grond plafond hoogte 2,65m
1ste verdieping plafond hoogte 2,65m
2e verdieping plafond hoogte 2.65m
Zolder/berging van 1,60m

Met 9m nokhoogte houd je dus weinig zolder/berging over tenzij je hoogte gaat inleveren op de verdiepingen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
GeeMoney schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:23:
[...]

Ik heb een nokhoogte van ongeveer 10,5m en heb dan:
begane grond plafond hoogte 2,65m
1ste verdieping plafond hoogte 2,65m
2e verdieping plafond hoogte 2.65m
Zolder/berging van 1,60m

Met 9m nokhoogte houd je dus weinig zolder/berging over tenzij je hoogte gaat inleveren op de verdiepingen denk ik.
De 2e verdieping is bij mij de zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13:57
deejeebv schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:22:
[...]

Nokhoogte 9390 mm.
Breedte van het huis (buitenzijde) is 7035 mm.
Doordat er een verlaagd plafond is gemaakt vanwege de leidingen is er extra dikte in de vloeren (totaal 370 mm per vloer). De plafondhoogte op zowel de begane grond als 1e verdieping is 2.60 m.
Op de zolder zouden nog twee kamers gemaakt kunnen worden (1 voor en 1 achter). Hoogte onder de nok is ongeveer 3 meter.
Ok bedankt, wij gaan waarschijnlijk voor een breedte van 9m+ dus dan zou het nog iets ruimer ogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• battler
@BlowFish Wij gaan voor 9004 op hout. Zeer onpraktisch, zal snel verkleuren en vereist onderhoud.

Maar gaat wel mooi worden icm zwarte steen en donkere voeg O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:22
assassin85 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:12:
[...]

Op gelakt hout zal je de problemen met vogelpoep en regenbuitjes idd niet hebben
Ok. Maar mijn antwoord was meer algemeen (ook tbv @BlowFish :+)) , maar info dat kunststof blijkbaar meer problemen geeft met donkere kleuren is nuttige info voor iedereen hier lijkt me (al wil 1 ervaring nog niet zeggen dat dat voor alle merken en types van toepassing is lijkt me?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-05 14:15
Ons huis wordt morgen voor het eerst behandeld door de welstand (vooroverleg).
We vinden het erg spannend. De criteria zijn vrij breed interpretabel opgeschreven, dus we twijfelen of een aantal zaken er doorheen komen.

Zo staat er bijv. “Kleur gevels; natuurlijk bijvoorbeeld genuanceerd bruin.”
Ons huis ligt vrij dicht bij een bossage.

Wij hebben een vrij rode steen uitgekozen (Kloosterwaard Winterswijk: https://www.bmn.nl/kloost...wijk-handvorm-waalformaat) Geen idee of dat natuurlijk is. In de herfst zijn de bladeren natuurlijk ook rood/oranje. Dus wat ons betreft een natuurlijke kleur.

Maar of de gemeente daar net zo over denkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 139% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-05 21:37
jowi schreef op zondag 28 februari 2021 @ 08:44:
Hier waren de eisen in eerste instantie ook niet veel uitgebreider dan niet meer dan 50% vh kavel, een kap met een maximale helling, max nokhoogte etc. Ik had een heel minimalistische, monolitische, strakke schuurwoning bedacht in grijstinten etc. Uiteindelijk bleek de welstand dus veel meer "wensen" te hebben, puntje bij paaltje, ze accepteerden alleen een zo traditioneel mogelijk uitziende woning in gele steen, zoals de rest van de wijk... ik heb de buitenkant dan ook flink moeten aanpassen. Het wordt nog steeds iets waar ik achter sta hoor, maar het was wel een hele strijd. De welstand wilde hier op alles het laatste woord hebben.

Voor en na:
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik vind het na-ontwerp mooier :) , alleen die gele steen vind ik wel zonde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 124% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@jowi Ik ben geen fan van die gele steen. Heb je een rietendak overwogen, misschien past dat qua kleurstelling net iets beter?
De achterkant heeft vrij veel kozijn op de BG, misschien dat hier nog mogelijkheden in zijn?

Hier een gele baksteen, met (geel) hout en zwart dak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqI_JE7rVI2PUG-ETY9-fscr_68=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pzoui2Z02Hhctkl7svea8OE1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door battler op 01-03-2021 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Dat soort egale gele steen is niet te vergelijken met de Petersen steen in mijn link... die geeft echt een heel ander gevoel. Hoe dan ook, de gelige baksteen uitstraling is iets wat de welstand eist. Rieten dak is niks voor mij; ik vind het niet mooi, het is vreselijk duur, bewerkelijk en onderhoudsgevoelig.

De steenkleur in mijn tekening is overigens te geel naar mijn zin; ik heb nog geen texture gevonden die beter lijkt helaas. Maar het geeft wel een beetje aan hoe eea gaat worden,

[ Voor 22% gewijzigd door jowi op 28-02-2021 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@jowi Riet heeft ook absoluut zijn nadelen. Jammer dat de welstand er zo strak in staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 10us10
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06:58
De welstand wil op veel plekken nog wel eens dingen roepen waar ze helemaal niet over gaan. Hun rol is toetsen aan de welstandsnota, niet van alles er bij verzinnen. Daar moeten ze doorgaans wel op gewezen worden omdat ze gewend zijn dat iedereen maar naar ze luistert. Dus lees dat stuk nog eens goed zou ik zeggen, een beetje strijd kan een hoop opleveren want ik vind je eerste ontwerp vele malen mooier.

Bij ons was het advies bij herhaling negatief omdat ze dachten dat wij de dakrand niet zo slank konden maken als op de impressie terwijl alle technische tekeningen er bij zaten. Kritiek twee was dat ze het te hoog vonden ondanks dat het 40cm onder de maximale hoogte zat.
Nu komt er een vergunning ondanks het negatieve welstandsadvies, wat bepaald niet zonder slag of stoot is gegaan. Maar wel ern mooi huis 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Een goede, mondige architect is goud waard bij die welstandstrajecten. Je moet iemand hebben die de welstandscommissie precies in de hoek weet te krijgen, waar je ze wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Les Paulos
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-12-2024
[...]

Wij hadden hetzelfde probleem. We wilden een functionele 2e verdieping met vaste trap, moesten een schuine kap bouwen, en mochten maar 9 meter hoog bouwen.

Uiteindelijk hebben we gekozen voor een BG hoogte van 2,50 m en een hoogte van 2,45 m op de 1e verdieping. Hierdoor houden we op de 2e verdieping nog een hoogte van maximaal 3,1m, een breedte van 5 meter(, en een breedte van 3,30 over op de 1,50 lijn.)

Het is dus wel mogelijk, maar wij hebben daardoor wel wat hoogte op de BG en 1e verdieping moeten inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
De welstandscommissie is in dit geval geen lokale aangelegenheid maar is een extern bureau en wordt door de gemeente ingehuurd. Hebben totaal geen binding met buurt en omgeving. Tijdens de eerste sessie werd letterlijk google earth geopend om 'eens te kijken waar het over gaat'. Er zijn veel klachten over lees ik. Maar het komt er op neer dat je het er maar mee moet doen. Als je tegen ze in gaat kun je niet bouwen, zo simpel is het, of je moet rechtzaken gaan voeren of klachten in gaan dienen, maar daar zit je als partikuliere bouwer ook niet op te wachten, je weet de weg niet, en je wilt geen maanden vertraging...

Wat wel bijzonder was dat men het eerste, minimalistische ontwerp op zich zelfs niet ver genoeg vonden gaan, we hadden het al wat vriendelijker gemaakt, maar dat vond men niet bij het ontwerp passen. Dus wij alles nog strakker en moderner gemaakt. Bleek bij de volgende sessie dat men dat ontwerp wel goed vond, maar... 'zo'n modern ontwerp past totaal niet in de wijk, we willen een traditionelere woning". Toen moest ik me echt even inhouden.

Maar goed, het compromis vind ik uiteindelijk meer dan prima, ad binnenkant etc veranderd niets. Mijn voorkeur voor de buitenkant had minimalistischer geweest, maar ik sta ook achter het huidige ontwerp, ik zal er geen spijt van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

jowi schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:41:
De welstandscommissie is in dit geval geen lokale aangelegenheid maar is een extern bureau en wordt door de gemeente ingehuurd.
Dat is volgens mij vrij uniek, welke gemeente is dat? de gemeenteraad benoemd normaal een commissie, dat is imho wat anders dan inhuren. :?

Bouwplan toetsers (als zzp of buro) worden vaak ingehuurd, maar die toetsen in de gevallen die ik ken op bestemmingsplan, bouwbesluit en niet op welstand. of misschien hooguit een voorselectie op basis van de welstandsnota , bv welke plannen langs de commissie moeten.

Wat jij beschrijft lijkt mij geen wenselijke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Joris748 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 06:56:
Een goede, mondige architect is goud waard bij die welstandstrajecten. Je moet iemand hebben die de welstandscommissie precies in de hoek weet te krijgen, waar je ze wilt hebben.
Het is geen bokswedstrijd, maar de juiste persoon in de ring zetten helpt wel ja.

Opzich zou het eigenlijk niet zo moeten zijn maar welstands is gevoelig voor presentatie, woordgebruik etc.
Maar vooral architectonische argumenten, daar moet je de "taal" voor spreken.
De meeste niet architecten verzanden al snel in practische argumenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karelkale
Ik heb ondertussen een 3de (en laatste) offerte ontvangen uit Polen. Deze heeft een Nederlands sprekende contactpersoon werken en doet alles in het Nederlands met Poolse prijzen. De kozijnen zijn van het merk Aluplast inclusief beslag etc. (ex montage)
Enkele screens ter indicatie. Ik waardeer jullie mening; wat vinden jullie ervan? Dit is inclusief Poolse BTW. Transportkosten inclusief houten kratten komen op €2200. Totaal € 32.500. Dan hebben we wel nog niet onderhandelt natuurlijk. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zh0WoUnMVQeEgtlrG0i-PuTOuxQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kisIYx4fVfHyKKM0qZCO92sM.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FesoxD1rKJqFZSrAYXUzWE0fXU4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mldQL1CUAxPQNpEOWEfTnvoR.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

karelkale schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:29:
Ik heb ondertussen een 3de (en laatste) offerte ontvangen uit Polen. Deze heeft een Nederlands sprekende contactpersoon werken en doet alles in het Nederlands met Poolse prijzen. De kozijnen zijn van het merk Aluplast inclusief beslag etc. (ex montage)
Enkele screens ter indicatie. Ik waardeer jullie mening; wat vinden jullie ervan? Dit is inclusief Poolse BTW. Transportkosten inclusief houten kratten komen op €2200. Totaal € 32.500. Dan hebben we wel nog niet onderhandelt natuurlijk. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Uit mijn hoofd is 6-12-6 geen HR++ glas, ik zou het even nakijken of dat ook is meegenomen in de rest van de berekeningen. het presteerd door de beperkte spouw in iedergeval aanmerkelijk minder dan 1,1 in de zwarte tekst.
Wat mij bij al die andere offertes ookal opviel was dat (volgens mij ) alle glasplaten dezelfde dikte zijn, hierdoor heb je een veel mindere geluids werendheid bij bepaalde freqenties, in nederland worden eigenlijk altijd bladen met een verschillende dikte gekozen met die reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
twain4me schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:09:
[...]

Dat is volgens mij vrij uniek, welke gemeente is dat? de gemeenteraad benoemd normaal een commissie, dat is imho wat anders dan inhuren. :?

Bouwplan toetsers (als zzp of buro) worden vaak ingehuurd, maar die toetsen in de gevallen die ik ken op bestemmingsplan, bouwbesluit en niet op welstand. of misschien hooguit een voorselectie op basis van de welstandsnota , bv welke plannen langs de commissie moeten.

Wat jij beschrijft lijkt mij geen wenselijke situatie.
https://www.husenhiem.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

pff, dat is half friesland. knap lastig om de nuance verschillen van kernen te bewaken. (als men dat zou willen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
twain4me schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:27:
[...]

Het is geen bokswedstrijd, maar de juiste persoon in de ring zetten helpt wel ja.

Opzich zou het eigenlijk niet zo moeten zijn maar welstands is gevoelig voor presentatie, woordgebruik etc.
Maar vooral architectonische argumenten, daar moet je de "taal" voor spreken.
De meeste niet architecten verzanden al snel in practische argumenten.
Dat is inderdaad wat ik bedoel. Dezelfde taal is spreken is heel belangrijk, zodat jouw vertegenwoordiger op hetzelfde abstractieniveau zit als een welstandscommissie. Iemand die uit kan leggen waarom zijn ontwerpkeuzes juist wel in de visie van de welstandscommissie passen. En begrijpt hoe hij het ontwerp aan kan passen aan de wensen van de welstandscommissie, zonder afbreuk te doen aan het ontwerp.

In het geval van @jowi zijn er hele grote concessies gedaan tov het oorspronkelijke ontwerp. Dat vind ik gewoon jammer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:38
Enkele screens ter indicatie. Ik waardeer jullie mening; wat vinden jullie ervan? Dit is inclusief Poolse BTW. Transportkosten inclusief houten kratten komen op €2200. Totaal € 32.500. Dan hebben we wel nog niet onderhandelt natuurlijk. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Paar opmerkingen:
  • Je wilt serieus in 2021 nog HR++ glas in een nieuwe woning plaatsen? :? HR++ was in de jaren 90 heel wat, maar tegenwoordig plaats je toch altijd tripel glas? HR++ zou ik alleen nog plaatsen in een bestaande woning als tripel glas echt niet past. Bij een nieuwe woning lijkt het me een no-brainer.
  • Ik vind het duur. Ik heb vorig jaar 25 kozijnen laten plaatsen, kunststof met gepoedercoate aluminium schalen. En gewoon van een NL leverancier, dus geen gedoe met Polen oid, voor 40K. En inclusief montage.
  • Ik zou montage altijd door de verkopende partij laten doen. Als ik zie wat voor shit wij hebben gehad, ben ik erg blij dat men niet naar elkaar kon wijzen, maar 1 partij het op moest lossen (en die heeft dat ook gedaan).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
Waar komt die mega-ruit van 24 m²? (element 5) Ik kan onze factuur helaas niet vergelijken met jou totaal prijs. We hebben meer kozijnen (24x) en twee best dure voordeuren met e-key vingerprint lezers en rolluiken/rafstores/rolhoren incl. montage waren we 55K kwijt. Alles met 3-voudig-glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
Andrehj schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:46:
[...]

Paar opmerkingen:
  • Je wilt serieus in 2021 nog HR++ glas in een nieuwe woning plaatsen? :? HR++ was in de jaren 90 heel wat, maar tegenwoordig plaats je toch altijd tripel glas? HR++ zou ik alleen nog plaatsen in een bestaande woning als tripel glas echt niet past. Bij een nieuwe woning lijkt het me een no-brainer.
  • Ik vind het duur. Ik heb vorig jaar 25 kozijnen laten plaatsen, kunststof met gepoedercoate aluminium schalen. En gewoon van een NL leverancier, dus geen gedoe met Polen oid, voor 40K. En inclusief montage.
  • Ik zou montage altijd door de verkopende partij laten doen. Als ik zie wat voor shit wij hebben gehad, ben ik erg blij dat men niet naar elkaar kon wijzen, maar 1 partij het op moest lossen (en die heeft dat ook gedaan).
Dank je wel. Dit is een reactie waar ik iets mee kan. Alleen met de leveranciers in Nederland; laagste offerte die ik tot nu toe heb gehad was 57K. ( ik ben een te grote noob om het verschil in specificaties te vergelijken maar qua prijs zit er echt een enorm verschil.)
gumtree schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:37:
[...]

Waar komt die mega-ruit van 24 m²? (element 5) Ik kan onze factuur helaas niet vergelijken met jou totaal prijs. We hebben meer kozijnen (24x) en twee best dure voordeuren met e-key vingerprint lezers en rolluiken/rafstores/rolhoren incl. montage waren we 55K kwijt. Alles met 3-voudig-glas
Ik ga het even bekijken. Heb je bij bijgevoegd bedrijf besteld? zo ja dan ga ik hier ook een offerte opvragen,
Tnx.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Als je jezelf een te grote noob vindt, is de weg die je wilt bewandelen dan wel zo handig?

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-06 23:02
Andrehj schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:46:
[...]

Paar opmerkingen:
Over triple glas zijn de meningen dan nogal verdeeld. Het rendement wat je behaald ten opzichte van de extra kosten staat niet in verhouding volgens kenners die ik heb gesproken. Ik heb er verder geen recente ervaring verder mee.

Ik woon zelf in een 2 onder één kap uit 2017 met HR++ glas met een gasverbruik van 450m3 per jaar. Triple glas zou misschien iets schelen in verbruik maar niet zo veel dat het uit kan. Of de prijs moet de afgelopen jaren enorm zijn gedaald van triple glas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jowi
Nuevocasa schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:58:
[...]

Over triple glas zijn de meningen dan nogal verdeeld. Het rendement wat je behaald ten opzichte van de extra kosten staat niet in verhouding volgens kenners die ik heb gesproken. Ik heb er verder geen recente ervaring verder mee.

Ik woon zelf in een 2 onder één kap uit 2017 met HR++ glas met een gasverbruik van 450m3 per jaar. Triple glas zou misschien iets schelen in verbruik maar niet zo veel dat het uit kan. Of de prijs moet de afgelopen jaren enorm zijn gedaald van triple glas.
Maar spelen de specificaties geen rol bij de COP berekening etc?
Kan me goed voorstellen dat je tegenwoordig wel haast triple MOET kiezen om aan allerlei eisen te voldoen, ook al zal het effect in het echt uiteindelijk verwaarloosbaar zijn en misschien financieel zelfs in je nadeel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZveenT
  • Laatst online: 14:11

[Afbeelding]
U waarde zou ik lager willen hebben als ik zelf bouw. Rond de 1, > 1,0. Comfort, koudeval, isolatie, scheelt net.

Dikte poedercoating? Zou minimaal 60micron doen. Glansgraad?
Ventilatievoorzieningen?
Alarmsysteem in huis -? Magneetcontacten meenemen?
Stelkozijn - bevestiging? RVS schroeven mee laten leveren.
Afwerking aansluiting metselwerk / kozijn?
Waterslagen nodig (met dreunfolie)?

Ik ken je hele ontwerp niet hoor, zie deze post langskomen en denk even een snelle reactie.

Groet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:15
Ik ga nog maar eens een poging wagen met opnieuw een nieuw conceptontwerp.
De eersten (03/2020) waren veel te duur, een iteratie (06/2020) daarvan hebben we geprobeerd uit te werken maar werd kantje/boordje naar het budget toe. Een nieuwe poging (12/2020) hebben we afgeschoten omdat het toch net niet goed aanvoelde. En nu (02/2021) zitten we aan dit concept.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Let wel: leefruimte zit op +1.1 meter boven de grond, slaapkamers zitten op -1.4 meter onder de grond.
Van bovenstaand ontwerp is ondertussen al een aangepaste versie, MAAR niet met de aanpassingen waar we om hadden gevraagd. Vandaar dat ik die nu even achterwege laat, en graag jullie mening verneem over dit ontwerp, onze gewenste wijzigingen en of jullie toevallig een idee hebben om de opgeworpen bezwaren te omzeilen.

Op het ontwerp hierboven zien jullie een carport getekend staan. Deze zouden wij graag als een inpandige garage zien (dus opgenomen in het geïsoleerde en verwarmde volume) zodat daar, buiten de motor en de fietsen, ook de technische ruimte en wasplaats naartoe kan. Carport (en dus ook garage) staan wel op niveau '0'.
Om dit te realiseren, zouden we de trap naar de inkom (momenteel dus getekend aan de zijkant, stukje voor de carport), naar de voorgevel verhuizen. De inkom zelf komt dan (ongeveer) ter hoogte van het bureau. Het bureau zou naar -1.4 verhuizen in plaars van de wasberging daar, want de wasplaats komt dan in de garage.
Echter, volgens de architect mag de trap niet naar de voorgevel. Ik heb die vraag dus alvast doorgespeeld naar de gemeente, maar wacht nog op antwoord.
Mocht de gemeente bevestigen dat de trap niet voor de voorgevel geplaatst mag worden, hoe kunnen we dit dan best oplossen?
  • Inkom via de garage laten lopen?
  • Trap van -1.4 naar +1.1 aanpassen zodat je inkom op 0 is, en van daaruit met 1 trap naar -1.1 en een andere trap naar +1.4?
  • Andere?
Probleem is deels ook dat we op +1.1 wel wat speelruimte hebben, maar dat er op -1.4 nagenoeg geen marge is om met zaken te schuiven. Alles sluit aan, en er lijkt niet echt ruimte te over te zijn?
Tenslotte zouden we dan uiteraard ook een doorgang van woning naar garage. Dit wordt dan wellicht de huidige inkom, die wat herwerkt zal worden. Ook daar zoeken we ideetjes, al zal een 'gat in de vloer' het eenvoudigst zijn om de trap te steken naar de garage dan denk ik?
Wat denken jullie?

Feedback op de rest van het ontwerp is uiteraard ook, zoals steeds, welkom :)

[ Voor 5% gewijzigd door Kwakkel op 03-03-2021 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj

[Afbeelding]
Ik zat nog eens naar je staatje te kijken, en dan vallen nog wel een paar zaken op:
Warmteverlies alleen al via je kozijnen is 150 W/K. Dat betekent bij -10 al een vermogen van 4.5 kW. Dat is serieus veel, en daar komen alle andere warmteverliezen nog bij.
Kun je iets meer over je woning vertellen? Want ik begrijp niet hoe je hiermee door een EPC/BENG berekening bent gekomen. Daarmee kun je toch nooit aan de eisen voldoen? Dit soort oppervlakken smeken gewoon om tripel glas, waarbij de U-waarde (van het totale kozijn) naar 0.8 kan, wat bijna een halvering is van het energieverlies van jouw kozijnen.
Hoe ga je bijvoorbeeld verwarmen? Want 2 kW verschil kan bij een WP ook een aardig verschil maken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Nuevocasa schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:58:
Dit is het bouw-en-ontwerp je eigen woning topic. En de huizen in dit topic worden over het algemeen ontworpen door mensen die ook (vooral) naar hun eigen wooncomfort kijken. En dan levert een beter geïsoleerd raam gewoon meer comfort, doordat er geen koudeval meer is. Zeker omdat er ook alleen nog maar met lage-temperatuur vloerverwarming wordt verwarmd is dat extra belangrijk.
En omdat 3-voudig glas tegenwoordig bij de kozijnenleveranciers al enorm gangbaar is, valt de meerprijs (bij nieuwbouw) ook enorm mee, en is het, zeker gezien de winst die je er op het gebied van comfort en energiebesparing mee kan halen, een heel goede investering.
Met HR++ is de Rc waarde van je kozijn maar rond 0.7. @karelkale zit zelfs maar op 0.67. Dat is t.o.v. de muren, die vaak op Rc 5 of hoger zitten natuurlijk nergens op. Daarom is de grote winst bij de kozijnen te halen. 3-voudig glas is dan niet meer dan een logische stap.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
Andrehj schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:22:
[...]

Ik zat nog eens naar je staatje te kijken, en dan vallen nog wel een paar zaken op:
Warmteverlies alleen al via je kozijnen is 150 W/K. Dat betekent bij -10 al een vermogen van 4.5 kW. Dat is serieus veel, en daar komen alle andere warmteverliezen nog bij.
Kun je iets meer over je woning vertellen? Want ik begrijp niet hoe je hiermee door een EPC/BENG berekening bent gekomen. Daarmee kun je toch nooit aan de eisen voldoen? Dit soort oppervlakken smeken gewoon om tripel glas, waarbij de U-waarde (van het totale kozijn) naar 0.8 kan, wat bijna een halvering is van het energieverlies van jouw kozijnen.
Hoe ga je bijvoorbeeld verwarmen? Want 2 kW verschil kan bij een WP ook een aardig verschil maken.
Dank je wel voor je feedback. Ik zit in de fase dat ik een voorselectie maak van bedrijven en aannemers waarmee ik wil gaan werken. Zodoende verlies ik geen tijd wanneer er een begin gemaakt kan worden. Je raadt het al; ik heb nog geen EPC/BENG berekening gedaan maar daar maak ik mij geen zorgen over. ( waarom ik mij daar geen zorgen over maak weet ik ook niet.)

En natuurlijk neem ik bij mijn uiteindelijke keuze ook jullie input mee om toch een goede balans te vinden tussen kwaliteit (gebruiksgemak etc.) en de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
  • Laatst online: 03-06 23:37
Even een belasting vraagje... gok dat hier meer ervaringsdeskundigen zitten voor deze specifieke vraag dan in het belastingaangifte topic.

Wij hebben 'uitstelrente' betaald (rente aan de verkoper van de grond tussen tekening koopovereenkomst en notariële overdracht).

Ik lees dat die rente aftrekbaar is voor box 1.
Maar geen idee hoe ik die moet opvoeren in de belastingaangifte, iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:12
karelkale schreef op maandag 1 maart 2021 @ 23:04:
[...]

Dank je wel voor je feedback. Ik zit in de fase dat ik een voorselectie maak van bedrijven en aannemers waarmee ik wil gaan werken. Zodoende verlies ik geen tijd wanneer er een begin gemaakt kan worden. Je raadt het al; ik heb nog geen EPC/BENG berekening gedaan maar daar maak ik mij geen zorgen over. ( waarom ik mij daar geen zorgen over maak weet ik ook niet.)

En natuurlijk neem ik bij mijn uiteindelijke keuze ook jullie input mee om toch een goede balans te vinden tussen kwaliteit (gebruiksgemak etc.) en de prijs.
Ik zou sowieso extra rekening houden met de BENG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karelkale
onne schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:04:
Even een belasting vraagje... gok dat hier meer ervaringsdeskundigen zitten voor deze specifieke vraag dan in het belastingaangifte topic.

Wij hebben 'uitstelrente' betaald (rente aan de verkoper van de grond tussen tekening koopovereenkomst en notariële overdracht).

Ik lees dat die rente aftrekbaar is voor box 1.
Maar geen idee hoe ik die moet opvoeren in de belastingaangifte, iemand ervaring mee?
In de belastingaangifte kun je deze opvoeren bij het kopje "Rente en kosten van eigenwoningschuld bij Nederlandse bank of financiële instelling." ( In het aangiftepakket is dit code 1150.00) onder het kopje eigen woning. ( Waar je de rente en hypotheekschuld aangeeft.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:08
@Kwakkel Ik heb meermaals naar je ontwerp gekeken, maar zie niet 1-2-3 een oplossing zonder de boel flink om te gooien. Als je voor een half verdiepte slaapverdieping gaat en wonen daarboven, zou ik het persoonlijk met trappen anders gedaan hebben.

Stel je maakt een voordeur op maaiveld niveau en je zorgt dat je vanuit die hal ook naar de garage kan. Van heb je vanuit datzelfde halletje alleen nog twee halve trappen nodig, eentje omhoog naar wonen, eentje omlaag naar slapen. Uiteindelijk krijg je daardoor minder trappen en een trap kost nu eenmaal veel ruimte. En bovendien krijg je daardoor naar mijn beleving een logischer loop. Op weg naar de garage voor auto of fiets, komt je langs de hal, waar je jas hangt. En met de was vanaf de slaapverdieping hoef je ook niet eerst door de hele woonverdieping te wandelen naar de wasmachine in de garage. Maar om dat te realiseren moet er volgens mij wel wat geschoven worden met ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Zo, ietwat later dan gepland (ik ben verhuisd in mei...) werd vandaag toch de blowerdoor test uitgevoerd :).

Gezien de tijd die ik gestoken heb ik alles mooi aftapen in mijn HSB (vele uren en uren!) hoopte ik toch wel op een goed resultaat. Helaas wist ik al wel op voorhand dat de deur naar de kelder (buiten het beschermde volume) toe niet perfect/ideaal was.

De test kwam uit op een n50 van 0.55. Toch een behoorlijk resultaat en net onder de grens van 0.6 waar ik op had gemikt. Stiekem had ik nog iets beter gehoopt, maar heel kleine foutjes tellen snel op bij deze waardes.

Met deze data kan het EBP-dossier (België) eindelijk afgerond worden. Ik ben benieuwd wat het uiteindelijke S en E-peil gaat worden. Nu nog alles afwerken wat al maanden is blijven liggen na verhuis (wat een typisch fenomeen is, schijnbaar...) O-).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
@Kwakkel Ik zou toch proberen om de leefverdieping toegankelijk te maken zonder trap. Kun je een hellingbaan gebruiken voor toegang tot de leefverdieping?. Als je gebruikt maakt van een talud, kun je een trap ook in het tuinontwerp opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
@Joris748 : dat wordt moeilijk. Dan moet het geld voor de garage gaan naar sterkere fundering, grotere ramen, meer screens. Kan dus wel, maar dan zijn we de garage wel kwijt. Vermits we daar dus ook technieken en wasplaats willen maken, is dat niet zo eenvoudig achteraf te doen.

@Arosa : thanks. Inderdaad. Op +1.1 kan de huidige inkom daarvoor wel gebruikt worden, maar op -1.4 verdwijnt dan de dressing en schuift de badkamer op tot tegen onze slaapkamer. Voordeel is dan wel dat de andere ruimtes beneden groter worden (de trap verdwijnt dan, dus de gang schuift met de breedte van de trap op). Probleem is dan 1 de badkamer naast onze slaapkamer en 2 we moeten onze kleren wel ergens kwijt kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Kwakkel schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:26:
@Joris748 : dat wordt moeilijk. Dan moet het geld voor de garage gaan naar sterkere fundering, grotere ramen, meer screens. Kan dus wel, maar dan zijn we de garage wel kwijt. Vermits we daar dus ook technieken en wasplaats willen maken, is dat niet zo eenvoudig achteraf te doen.

@Arosa : thanks. Inderdaad. Op +1.1 kan de huidige inkom daarvoor wel gebruikt worden, maar op -1.4 verdwijnt dan de dressing en schuift de badkamer op tot tegen onze slaapkamer. Voordeel is dan wel dat de andere ruimtes beneden groter worden (de trap verdwijnt dan, dus de gang schuift met de breedte van de trap op). Probleem is dan 1 de badkamer naast onze slaapkamer en 2 we moeten onze kleren wel ergens kwijt kunnen :)
Die gevolgen begrijp ik niet. Waarom zou de fundering sterker moeten worden, zouden ramen groter moeten worden, zijn er meer screens nodig als je aan de voorzijde een talud in het ontwerp integreerd? Twee vrachtwagens zwarte grond, bestrating en eventueel een keerwand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Joris748 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:32:
[...]

Die gevolgen begrijp ik niet. Waarom zou de fundering sterker moeten worden, zouden ramen groter moeten worden, zijn er meer screens nodig als je aan de voorzijde een talud in het ontwerp integreerd? Twee vrachtwagens zwarte grond, bestrating en eventueel een keerwand.
Ging er even van uit dat de woning dan gewoon op maaiveld niveau wordt geplaatst.
Ik geloof dat jou oplossing niet mag: grond tot ongeveer 1.1m ophogen. Plus, ik zie niet meteen hoe dat een verschil maakt? Helling of trap, blijft toch een niveauverschil te overbruggen? Of begrijp ik het niet helemaal goed (wat kan hoor :) )?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Hm, dubbel? :/

[ Voor 97% gewijzigd door Kwakkel op 03-03-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Kwakkel schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:41:
[...]

Ging er even van uit dat de woning dan gewoon op maaiveld niveau wordt geplaatst.
Ik geloof dat jou oplossing niet mag: grond tot ongeveer 1.1m ophogen. Plus, ik zie niet meteen hoe dat een verschil maakt? Helling of trap, blijft toch een niveauverschil te overbruggen? Of begrijp ik het niet helemaal goed (wat kan hoor :) )?
Een helling is wat gemakkelijker met een steekwagen of rolstoel te nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Ok, dat wel natuurlijk :) Maar lost dus de andere issues niet meteen op denk ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:08
@Kwakkel Ik kon het niet laten 8)7 :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLGZEUT88S8CwNV2jmDwU7TZKfQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/npWjeoGFLzS1m5qEDMk7OGaa.jpg?f=user_large

Ik had niet de exacte maten, dus ik heb de verhoudingen ingeschat.
Volgens mij heb je nu grotere slaapkamers en meer bruikbare oppervlakte op de woonverdieping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
DeadLock schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:14:
Zo, ietwat later dan gepland (ik ben verhuisd in mei...) werd vandaag toch de blowerdoor test uitgevoerd :).

Gezien de tijd die ik gestoken heb ik alles mooi aftapen in mijn HSB (vele uren en uren!) hoopte ik toch wel op een goed resultaat. Helaas wist ik al wel op voorhand dat de deur naar de kelder (buiten het beschermde volume) toe niet perfect/ideaal was.

De test kwam uit op een n50 van 0.55. Toch een behoorlijk resultaat en net onder de grens van 0.6 waar ik op had gemikt. Stiekem had ik nog iets beter gehoopt, maar heel kleine foutjes tellen snel op bij deze waardes.

Met deze data kan het EBP-dossier (België) eindelijk afgerond worden. Ik ben benieuwd wat het uiteindelijke S en E-peil gaat worden. Nu nog alles afwerken wat al maanden is blijven liggen na verhuis (wat een typisch fenomeen is, schijnbaar...) O-).
Wat waren de grootste lekken? Tijdens het testen nog wat kunnen dichten? Geen test voor afwerking laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-05 14:15
FastForwardNL schreef op zondag 28 februari 2021 @ 07:42:
Ons huis wordt morgen voor het eerst behandeld door de welstand (vooroverleg).
We vinden het erg spannend. De criteria zijn vrij breed interpretabel opgeschreven, dus we twijfelen of een aantal zaken er doorheen komen.

Zo staat er bijv. “Kleur gevels; natuurlijk bijvoorbeeld genuanceerd bruin.”
Ons huis ligt vrij dicht bij een bossage.

Wij hebben een vrij rode steen uitgekozen (Kloosterwaard Winterswijk: https://www.bmn.nl/kloost...wijk-handvorm-waalformaat) Geen idee of dat natuurlijk is. In de herfst zijn de bladeren natuurlijk ook rood/oranje. Dus wat ons betreft een natuurlijke kleur.

Maar of de gemeente daar net zo over denkt..
Ons vooroverleg is een teleurstelling geworden.
De gemeente heeft de beoordeling tijdelijk uitbesteed aan een externe partij.
De gemeente heeft zijn huiswerk niet goed gedaan waardoor de criteria voor die partij niet duidelijk waren. 8)7
Konden dus niet toetsen.. Nu weer paar weken wachten.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

bbbrumbrum schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:35:
[...]

Wat waren de grootste lekken? Tijdens het testen nog wat kunnen dichten? Geen test voor afwerking laten doen?
Ik had initieel wel de intentie om een test te laten uitvoeren tijdens de ruwbouwfase. Helaas (?) is dat niet gebeurd omdat ik een complexe bouwknoop heb tussen kelder en de halve verdieping erboven (op -0.5 dus). Doordat ik pas recent een deur heb tussen kelder (buiten het volume) en berging (beschermd volume) kon ik nog niet eerder een test laten uitvoeren.

Zeker de deur tussen de kelder en het beschermde volume... Uitendelijk wel een goede, luchtdichte en isolorende deur gevonden, maar tenslotte zit die in een normale omkadering van een binnendeur die alles behalve luchtdicht is (en ook niet meer luchtdicht af te werken/tapen valt).

Het trapgat van de kelder heb ik zelf in Ytong blokken uitgevoerd. Hier heb ik vandaag tijdens de test nog een lek gevoeld met mijn handen (je voelt het echt wel hard stromen/tochten als er een lek is...!). Dat ene lekje oplossen schol direct 10m3/u (op 140).

Rond de omkadering van de kelderdeur was er een voelbaar lek. Een heel gekende plek: de rubber tussen de schuiframen (2x) voelde ik ook duidelijk tochten, maar daar is weinig aan te doen. Daarbuiten ben ik niet op zoek gegaan naar lekken, doordat alles afgewerkt is heb je toch geen idee waar het lek zich bevindt en/of geen mogelijkheid meer tot herstel. Dat zou me enkel frustreren O-). Bij deze waardes zijn het echt gewoon alle kleine lekjes die optellen.

Een test tijdens de ruwbouwfase had misschien nog een beter resultaat opgeleverd omdat ik dan eventuele onzorgvuldigheden had kunnen rechtzetten. Echter is n50 van 0.55 gewoon prima resultaat en ik denk niet dat de kost van een extra test meerwaarde zou hebben (eigenlijk had deze test al geen meerwaarde buiten bevestiging van mijn werk :9).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
DeadLock schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:14:
Wat is een blowerdoor test?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
-

[ Voor 110% gewijzigd door Ernemmer op 07-04-2021 10:31 ]

Pagina: 1 ... 178 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic