Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 177 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.604.380 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:49
Peacefield78 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 07:42:
Bij @battler ging het geloof ik om de afwerking van de dagkanten zelf. Zie foto hieronder. Links hoe het door zijn bouwer standaard wordt afgewerkt, rechts hoe hij het wil hebben.

[Afbeelding]
Links lijkt er een afwerk lijst te zijn die zelfs op de binnenmuur heen loopt. Mar in ieder geval is rechts veel mooier.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• iLLEVAiHCAM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-04 19:08

iLLEVAiHCAM

Zo niet, dan toch.. .

karelkale schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:41:
Om helemaal bij het begin te beginnen. Ik heb letterlijk alle 700 pagina's over deze topic gelezen.
Sinds een maand hebben wij een optie op een kavel en zijn we bezig met het maken van tekeningen met de architect. De indeling op de benedenverdieping ben ik wel tevreden over, de bovenverdieping ben ik nog niet zo zeker van. Ik ben dan ook benieuwd naar jullie mening. Dit is dan ook de eerste tekening van de architect.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik laat het gebouw (skelet) bouwen onder eigen beheer met hoogst waarschijnlijk een Belgische aannemer. ( Ik zit letterlijk 4 km van de grens.)
De glaspartijen en kozijnen komen uit Bulgarije (vooralsnog).
Het afwerken zullen wij zelf met vrienden en familie doen.

Hypotheek is wel even ploeteren maar ziet er positief uit. Ik verwacht ergens in september/oktober een begin te kunnen maken.
Hulde voor het doornemen van het hele topic!

Onderstaand een alternatieve indeling die gebaseerd is op je opmerking "veel" kinderen te willen hebben. Om voor meer kamers te zorgen heb ik onder andere de vide verwijderd en een efficiëntere trap gebruikt. In onderstaande indeling wordt zichtbaarder hoeveel ruimte zulke zaken "kosten". En, is dat werkelijk "nodig"? Immers al die beglazing richting de tuin zorgt óók al voor een ruimtelijke beleving.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9tU66KC88LBMKAG9u6H1RivxCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQuasXo7qisfrsQxDRSjijMc.jpg?f=fotoalbum_large:
Kort verhaal nog korter een ontwerp is zelden fout. Het betreft meestal gewoon een voorkeur. Desalniettemin kan een andere invalshoek verfrissend zijn. Wie weet brengt het jou en je partner nog op ideeën.

Disclaimer: onder andere de ramen aan de straatzijde kloppen niet. Daar moet je dus even doorheen kijken! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:14
jowi schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 11:23:
[...]

Dit volg ik niet helemaal, een “stompe hoek”? Wat is er anders niet stomp aan 90 graden?
Stomp is een hoek van meer dan 90 graden tussen wand en dagkant, scherp is minder dan 90 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
Joris748 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:14:
[...]

Stomp is een hoek van meer dan 90 graden tussen wand en dagkant, scherp is minder dan 90 graden.
Ah ok, maar je wilt geen scherpe hoek, noch stomp... je wilt 90 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
jowi schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:28:
[...]

Ah ok, maar je wilt geen scherpe hoek, noch stomp... je wilt 90 graden.
De stukadoor maakt een hoek van 90 graden. Voor hem is het gemakkelijker als de hoek groter is dan 90 graden, dan kan hij hem haaks afwerken, zonder dat hij het halve kozijn weg moet smeren.

@battler Hier hebben ze daarom de binnenmuur tot ca 1 cm voor de spouwlat gemetseld. Dat maakt het weer handiger om de juiste hoek te krijgen met de gipsplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Joris748 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:59:
[...]

De stukadoor maakt een hoek van 90 graden. Voor hem is het gemakkelijker als de hoek groter is dan 90 graden, dan kan hij hem haaks afwerken, zonder dat hij het halve kozijn weg moet smeren.
Nee dus, scherp of stomp, in beide gevallen moet je veel bijsmeren... alleen de plek waar wisselt.
Dus gewoon zorgen dat het meteen netjes 90 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
jowi schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:02:
[...]

Nee dus, scherp of stomp, in beide gevallen moet je veel bijsmeren... alleen de plek waar wisselt.
Dus gewoon zorgen dat het meteen netjes 90 graden is.
En dan maken ze een foutje en is het 92 graden ... en dan zie het het halve kozijn niet meer. Bij stomp is de marge voor fouten groter.

Maar aangezien er niks fout gaat in de bouw kun je gerust haaks aanhouden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Ok, dus ik zal ze vragen om het exact, maar niet groter dan 90 graden te maken, jij vraagt om het minder dan 90 graden te maken. Jij je zin. Mocht het in mijn geval fout gaan, mogen ze het stukje gips weghalen en opnieuw doen. Bij jou laten ze het zitten en smeren ze de boel maar lekker vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jowi schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:21:
. Mocht het in mijn geval fout gaan, mogen ze het stukje gips weghalen en opnieuw doen.
succes daarmee, alles in de bouw heeft marges en afwijkingen die toegestaan zijn ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-04 15:01
twain4me schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:22:
[...]

succes daarmee, alles in de bouw heeft marges en afwijkingen die toegestaan zijn ;)
jowi schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:21:
Ok, dus ik zal ze vragen om het exact, maar niet groter dan 90 graden te maken, jij vraagt om het minder dan 90 graden te maken. Jij je zin. Mocht het in mijn geval fout gaan, mogen ze het stukje gips weghalen en opnieuw doen. Bij jou laten ze het zitten en smeren ze de boel maar lekker vol.
Zijn we klaar met kibbelen dames? Laat gaan.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• karelkale
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-04 13:05
iLLEVAiHCAM schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:53:
[...]

Hulde voor het doornemen van het hele topic!

Onderstaand een alternatieve indeling die gebaseerd is op je opmerking "veel" kinderen te willen hebben. Om voor meer kamers te zorgen heb ik onder andere de vide verwijderd en een efficiëntere trap gebruikt. In onderstaande indeling wordt zichtbaarder hoeveel ruimte zulke zaken "kosten". En, is dat werkelijk "nodig"? Immers al die beglazing richting de tuin zorgt óók al voor een ruimtelijke beleving.

[Afbeelding]:
Kort verhaal nog korter een ontwerp is zelden fout. Het betreft meestal gewoon een voorkeur. Desalniettemin kan een andere invalshoek verfrissend zijn. Wie weet brengt het jou en je partner nog op ideeën.

Disclaimer: onder andere de ramen aan de straatzijde kloppen niet. Daar moet je dus even doorheen kijken! ;)
Ik sta versteld. Ik had beter jouwn skills kunnen inhuren. Ik neem de tekening zeker mee voor onze gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
twain4me schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:22:
[...]

Zeker met verdiepingshoge ramen wil je (de stukadoor) marge om het strak af te kunnen werken. Hier zijn alle dagkanten van de verdiepingshoge ramen erg strak (en haaks) geworden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:32
deejeebv schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 18:31:
[...]

Ik heb kozijnen van Accoya, dat is verduurzaamd snelgroeiend naaldhout. Dat zal inderdaad waarschijnlijk niet uit Nederland komen, maar wel uit Europa.
Het hout voor Accoya komt uit productiebossen in Nieuw-Zeeland en wordt in Arnhem gemodificeerd.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:49
factor15 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:25:
[...]

Het hout voor Accoya komt uit productiebossen in Nieuw-Zeeland en daar wordt in Arnhem gemodificeerd.
Bron? Ik had het idee dat het Europees naaldhout was, maar ik kan het niet terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:32
deejeebv schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:48:
[...]

Bron? Ik had het idee dat het Europees naaldhout was, maar ik kan het niet terug vinden.
Het moet mogelijk zijn om Accoya van Europees naaldhout of hardhout te maken. Tot nu toe wordt Accoya echter gemaakt van radiata pine uit Nieuw-Zeeland. Het groeit daar snel en in hoge kwaliteit. Een bron kan ik zo niet benoemen wel een aantal voordelen van Accoya (die bron ben ik dan maar) Voordelige u-waarde en omdat het heel stabiel is en daarom weinig onderhoud nodig heeft. Omdat het ook nog heel fijn en egaal is geeft dat een mooie gladde afwerking en profilering. Je hebt een goede keus gemaakt met Accoya.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:25
Na een tijdje lurken op dit topic zijn we zelf maar eens aan de slag gegaan en hebben we een architect opdracht gegeven om een eerste schetsontwerp te maken op basis van onze wensen en budget.

De 1e tekeningen betreffen alleen de begane grond. Er komt nog een 1e verdieping op via een kap en dakkappel boven het 14x7.5m deel, dat is nog niet uitgewerkt in de tekeningen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdMN25v-T29zH49rur_3ooR9Lo0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wbNEnnP0BDLhHoE5j8PaXY3k.png?f=user_large

Dit ontwerp sprak ons al best wel aan op een aantal belangrijke punten, maar we zagen toch ook enkele verbeterpunten, met name ook m.b.t. plaatsing van de woning op de kavel, ik heb e.e.a. in een eigen topic geplaatst omdat het om een specifieke situatie gaat waar niet alle lezers op dit topic direct mee geholpen zijn. Reacties dus graag in het separate topic zodat de posts in dit topic nuttig blijven voor zoveel mogelijk mensen O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
factor15 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:11:
[...]

Het moet mogelijk zijn om Accoya van Europees naaldhout of hardhout te maken. Tot nu toe wordt Accoya echter gemaakt van radiata pine uit Nieuw-Zeeland. Het groeit daar snel en in hoge kwaliteit. Een bron kan ik zo niet benoemen wel een aantal voordelen van Accoya (die bron ben ik dan maar) Voordelige u-waarde en omdat het heel stabiel is en daarom weinig onderhoud nodig heeft. Omdat het ook nog heel fijn en egaal is geeft dat een mooie gladde afwerking en profilering. Je hebt een goede keus gemaakt met Accoya.
Accoya gebruikt inderdaad hoofdzakelijk de Radiate Pine uit Nieuw-Zeeland.
Om Accoya en Tricoya te produceren worden alleen zeer breed voorradige, vaak snelgroeiende soorten gebruikt zoals Pinus Radiata, altijd afkomstig uit duurzaam beheerde bossen met FSC®- en PEFC™-certificaat.
De concurrent voor duurzame gevelbekleding, Platowood gebruikt Europees hout.

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 21-02-2021 06:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:31

ChUcKiE

Dus........

Wij krijgen kozijnen van finti hout met triple glas erin.
https://www.finti.com/

Iemand daar bekend en ervaring mee?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Wat is trouwens de reden dat jullie uberhaupt voor hout kiezen en niet voor bijv. alu? Dat je niet voor kunststof kiest kan ik me iets bij voorstellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
jowi schreef op zondag 21 februari 2021 @ 09:43:
Wat is trouwens de reden dat jullie uberhaupt voor hout kiezen en niet voor bijv. alu? Dat je niet voor kunststof kiest kan ik me iets bij voorstellen.
Hier kunststof WERU met triple. Wat kun je je daar bij voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Kunststof kozijnen zijn vaak wat dikker en minder verfijnd. Profielhoeken zijn wat afgerond, niet zo strak als bij hout en alu. Daardoor ziet het geheel er wat zacht of soft uit Goedkope versies hebben overgangen in verstek, dat is niet mooi, Er zitten haast altijd onregelmatige kieren tussen de verschillende kunststof delen en glaslatten etc. waar eea in elkaar geklikt of geschoven zit, iets wat bij hout en alu, als het al voorkomt, door verf gemaskeerd kan worden. Het materiaal is flexibel, alles beweegt mee als je een raam of deur te hard sluit, het maakt ook veel geluid doordat alles meetrilt, beetje als het verschil tussen het dichtgooien van een autodeur van een Bentley, of van een Lada.. Maar het "ergste" vind ik persoonlijk de kleur, het plastic wordt na een tijdje dof, en wat voor kleur je er ook op doet, zelfs houtnerflook, naarmate het ouder wordt ziet het er steeds goedkoper uit. Verf heeft gewoon een andere look dan plastic. Natuurlijk zal eea wel verschillen per merk, en natuurlijk kun je kunstof kozijnen tegenwoordig ook weer schilderen... maar dan had je net zo goed meteen hout of alu kunnen nemen, waarbij alu dan nog de meest onderhoudsvriendelijke is.

Dat dus :) overigene ben ik opportuun genoeg om als het budget het niet toelaat, ook kunststof te kiezen hoor... maar wat ik zo zie maakt het qua prijs op het grote geheel niet zo heel veel uit.

[ Voor 19% gewijzigd door jowi op 21-02-2021 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ik merk dat je zelf al veel ervaring hebt met hoog kwaliteit kunststof kozijnen, dan is je ervaring natuurlijk het delen waard.

Btw: qua pasvorm zal een LADA niet super zijn, maar ze gebruiken wel veel dikker staal dan westers blik (iig de Nivas waar ik in heb gereden/gezeten), dus op dat vlak gaat je vergelijking misschien een beetje krom, een Dacia oid zou dan beter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
Heb de folder van Weru net doorgenomen, moet toegeven dat dat er wel heel mooi uitziet hoor. Mijn kunststof tirade is wellicht gebaseeerd op vooroordelen van vroeger, icm wat ik nu hier in mijn 2019 nieuwbouw huurwoning zie, dat zal uiteraard niet het meest kwalitatieve zijn wat er is :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• H34H
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-04 18:56
Afgelopen week hebben wij de overdracht van de kavel gehad bij de notaris. Voelt toch wel als een mijlpaaltje (jeuj!) :)
Waar wij ons over verbaasden is de bepaling van de grootte van de kavel en de erfgrens. Tussen wat ons is verkocht en wat volgens het kadaster nu op onze naam staat zit een verschil van zo'n 10m².
Daarnaast zie ik op de site van het kadaster dat de erfgrens pas definitief bepaald wordt nadat het huis afgebouwd is en de erfafscheiding er staat.
Nu is het dus kavel kopen>erfafscheiding plaatsen>definitief vastleggen.
Ik had verwacht dat dit andersom zou lopen: kavel kopen>definitieve grenzen vaststellen>erfafscheiding plaatsen.
Ik verwacht hier geen grote problemen mee. De kavels zijn al wel duidelijk gemarkeerd. Ik vind het wel bijzonder. In Nederland doen we alles altijd keurig op de millimeter en dit wordt dan 'circa' bepaald :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wij hadden zelfs een meevaller bij het kopen van ons stuk grond met deze regeling.

Prijs betaald voor het stuk grond met de opmerking dat het verschil terug betaald wordt als het kleiner blijkt te zijn na rato.

Bij de eerste meting bij start bouw (uitzetten van gebouw) is de kavel 24M2 kleiner geworden en netjes teruggestort gekregen van de gemeente. Bij de definitieve meting zijn die 24m2 er weer bij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-04 22:09
Zier er goed uit, waarom voor Weru gekozen ?, uitstraling of prijs ?, wiw heeft ze geleverd
bbbrumbrum schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:14:
[...]

Hier kunststof WERU met triple. Wat kun je je daar bij voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-04 09:02
H34H schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:44:
Afgelopen week hebben wij de overdracht van de kavel gehad bij de notaris. Voelt toch wel als een mijlpaaltje (jeuj!) :)
Waar wij ons over verbaasden is de bepaling van de grootte van de kavel en de erfgrens. Tussen wat ons is verkocht en wat volgens het kadaster nu op onze naam staat zit een verschil van zo'n 10m².
Daarnaast zie ik op de site van het kadaster dat de erfgrens pas definitief bepaald wordt nadat het huis afgebouwd is en de erfafscheiding er staat.
Nu is het dus kavel kopen>erfafscheiding plaatsen>definitief vastleggen.
Ik had verwacht dat dit andersom zou lopen: kavel kopen>definitieve grenzen vaststellen>erfafscheiding plaatsen.
Ik verwacht hier geen grote problemen mee. De kavels zijn al wel duidelijk gemarkeerd. Ik vind het wel bijzonder. In Nederland doen we alles altijd keurig op de millimeter en dit wordt dan 'circa' bepaald :?
Het kadaster komt maar één keer, de notaris voert in samenwerking met de verkopende partij de voorlopige grenzen in bij het kadaster. Ik ben er alweer even uit maar je kunt volgens mij gewoon een dwg of een xml bestand met de coördinaten inlezen.

Pas als je helemaal klaar bent met bouwen en de verkopende partij is er ook klaar voor komt er iemand van het Kadaster langs, deze meneer/mevrouw rent langs je grenspunten vraag om je akkoord en voert de gegevens de volgende dag in in de BRK (Basis registratie Kadaster).

Dit kan trouwens best een paar jaar duren voor je grenzen definitief zijn bepaald. Waarom doet het Kadaster dit pas als alles klaar is. Er wordt nog al wat aan gerommeld. Tijdelijke grenzen verdwijnen spontaan en Nederlanders (en de rest van de wereld) zijn gek op landje-pik. Zelf diverse malen meegemaakt dat tussen de eerste grensbepaling en de definitieve inmeting van het Kadaster er zo maar tientallen vierkante meters bij-gesmokkeld werden door gemeente grond mee te nemen of zelf gewoon van de buren.

Zichtbare grenspunten werden soms gewoon meters verplaatst (gelukkig de onzichtbare niet) of tijdens de bouwfase door het grondwerk dusdanig verstoord dat je ze niet meer kon vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 21:38
Joris748 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:29:
@Grotbewoner Een goed ontwerpen woning maakt optimaal gebruik van de mogelijkheden van en houdt rekening met de beperkingen van een kavel.

Daarom eerst kavel, daarna ontwerp.
Ja, maar... ;)
Je hebt toch een idee wat je wilt. Als je met een plat dak wilt bouwen, valt alles waar een kap geëist is af, en andersom. Vaak staan er ook allerlei andere randvoorwaarden benoemd als goot-, nokhoogte, of bouwvolume. Je zult toch een keuze moeten maken of een kavel überhaupt interessant is. Daarom kan het geen kwaad een soort concept uit te werken. Leer je tegelijkertijd ook heel veel van.

En, dan is er nog iets heel anders. Ik heb interesse in een kavel, en de verkoper wil natuurlijk snel verkopen, zo is nu de markt. Die wil niet wachten totdat ik m'n ontwerp heb uitgewerkt, offertes heb opgevraagd en de financiering rond krijg. De bank heeft niet de behoefte om eerst een kavel te financieren en dan maar af te wachten hoe 't verder gaat.
Dus loop je achter de feiten aan. Ik krijg toch de neiging m'n huidige ontwerp helemaal uit te werken zodat ik direct kan toehappen als ik iets interessants zie.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04 16:04
gumtree schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:58:
[...]

Het kadaster komt maar één keer, de notaris voert in samenwerking met de verkopende partij de voorlopige grenzen in bij het kadaster. Ik ben er alweer even uit maar je kunt volgens mij gewoon een dwg of een xml bestand met de coördinaten inlezen.

Pas als je helemaal klaar bent met bouwen en de verkopende partij is er ook klaar voor komt er iemand van het Kadaster langs, deze meneer/mevrouw rent langs je grenspunten vraag om je akkoord en voert de gegevens de volgende dag in in de BRK (Basis registratie Kadaster).

Dit kan trouwens best een paar jaar duren voor je grenzen definitief zijn bepaald. Waarom doet het Kadaster dit pas als alles klaar is. Er wordt nog al wat aan gerommeld. Tijdelijke grenzen verdwijnen spontaan en Nederlanders (en de rest van de wereld) zijn gek op landje-pik. Zelf diverse malen meegemaakt dat tussen de eerste grensbepaling en de definitieve inmeting van het Kadaster er zo maar tientallen vierkante meters bij-gesmokkeld werden door gemeente grond mee te nemen of zelf gewoon van de buren.

Zichtbare grenspunten werden soms gewoon meters verplaatst (gelukkig de onzichtbare niet) of tijdens de bouwfase door het grondwerk dusdanig verstoord dat je ze niet meer kon vinden.
Interessant. Wat triggert dit? gereedmelding bouw bij de gemeente? Of moet je dit zelf aanvragen bij Kadaster?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Ik vond dat ook raar gaan hier. 2 weken geleden moest ik samen met de verkoper (de gemeente) het kavel "aanwijzen". De week daarvoor was er dus al een landmeter geweest die piketpaaltjes en metalen buisjes op de hoeken had gezet, dus je zou denken dat dat genoeg is? Bij het aanwijzen was dan ook weer iemand van het kadaster of voor het kadaster aanwezig die die punten dan ook bekijkt en blijkbaar officieel verwerkt? Je zou toch denken dat die landmeter zijn coordinaten gewoon doorgeeft? Er zal wel 1 of andere juridische reden zijn waarom dat allemaal zo moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-04 11:50
Stefke schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:34:
[...]

Interessant. Wat triggert dit? gereedmelding bouw bij de gemeente? Of moet je dit zelf aanvragen bij Kadaster?
Volgens mij is dit bij ons niet van toepassingen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:11
H34H schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:44:
Volgens het kadaster heb ik 750 m² terwijl het in werkelijkheid 598 m² is. Die voorlopige bepaling door het kadaster is echt met de natte vinger.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gumtree
Stefke schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:34:
[...]

Wij kregen iedere maand een looplijst van het kadaster als verkopende partij. Daarop konden we aangegeven hoever de bouw/eigenaren waren met het perceel. Het kadaster is natuurlijk bronhouder van heel veel geo gerelateerde data zoals de BAG en de BGT. Dus een gereedmelding in de BAG + ontstaan van de definitieve geometrie van het pand zou een trigger kunnen zijn.

Om zeker te zijn dat er een aanwijs plaat kan vinden werd dan nog even aan ons gevraagd of we het er mee eens waren. Als wij dan positief op het aanwijsverzoek reageerden werd de kopende partij schriftelijk geïnformeerd en verzocht aanwezig te zijn.
jowi schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:53:
Ik vond dat ook raar gaan hier. 2 weken geleden moest ik samen met de verkoper (de gemeente) het kavel "aanwijzen". De week daarvoor was er dus al een landmeter geweest die piketpaaltjes en metalen buisjes op de hoeken had gezet, dus je zou denken dat dat genoeg is? Bij het aanwijzen was dan ook weer iemand van het kadaster of voor het kadaster aanwezig die die punten dan ook bekijkt en blijkbaar officieel verwerkt? Je zou toch denken dat die landmeter zijn coordinaten gewoon doorgeeft? Er zal wel 1 of andere juridische reden zijn waarom dat allemaal zo moet.
Een landmeter van het kadaster is beëdigd, en alleen hij mag de grenzen officieel maken. Het kan goed zijn dat hij aantekeningen maakt en vervolgens nog een andere partij de grenzen een paar dagen later met GPS inmeet. (veel van het inmeetwerk wordt uitbesteed aan commerciële partijen, vooral bij nieuwbouwwijken)

Het inmeten moet wel volgens de normen en eisen van het Kadaster deze zijn niet misselijk. Een meting moet aan veel controle eisen voldoen en binnen het landelijke stelsel passen.

Sommige gemeenten in Nederland mogen mits de certificeringen van bijv. de GPS voldoen alvast grenzen uitzetten en de data aanleveren. Dat scheelt per kavel/punt aanzienlijk wat geld. Vooral als de apparatuur toch in een huis is. Uiteindelijk is de verkopende partij verantwoordelijk voor de juiste grens bepaling dus ook de betalende partij.

[ Voor 4% gewijzigd door gumtree op 22-02-2021 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Artbij schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:44:
[...]

Volgens mij is dit bij ons niet van toepassingen.
waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-04 11:50
Omdat jij een vooraf ingemeten en vastgelegd kavel gekocht hebt. Tenminste aan een kant geldt dat bij jou.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-04 17:39
De meterkast moet afsluitbaar worden opgeleverd. Wij willen hier later nog een kastenwand omheen maken. Een afsluitbare meterkast, als een kozijn met opdekdeur is voor ons onhandig en onnodig. De aannemer staat er toch op dat we dit doen:

"zoals eerder aangegeven moet deze afsluitbaar zijn en indien dit met een plaat zou gebeuren heb je alsnog een binnenkozijn nodig waar deze plaat in geplaatst wordt ook zal er een slot in de plaat aangebracht moeten worden. Om problemen/vragen te voorkomen raden wij dringend aan om gewoon een opdekkozijn met deur te plaatsen."

Het lijkt mij gewoon zonde om een heel kozijn + deur te plaatsen die ik een dag na oplevering er weer uit laat slopen. Zijn er andere mogelijkheden? Wij kunnen dit deurformaat ook niet hergebruiken elders in de woning.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• karelkale
battler schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:22:
De meterkast moet afsluitbaar worden opgeleverd. Wij willen hier later nog een kastenwand omheen maken. Een afsluitbare meterkast, als een kozijn met opdekdeur is voor ons onhandig en onnodig. De aannemer staat er toch op dat we dit doen:

"zoals eerder aangegeven moet deze afsluitbaar zijn en indien dit met een plaat zou gebeuren heb je alsnog een binnenkozijn nodig waar deze plaat in geplaatst wordt ook zal er een slot in de plaat aangebracht moeten worden. Om problemen/vragen te voorkomen raden wij dringend aan om gewoon een opdekkozijn met deur te plaatsen."

Het lijkt mij gewoon zonde om een heel kozijn + deur te plaatsen die ik een dag na oplevering er weer uit laat slopen. Zijn er andere mogelijkheden? Wij kunnen dit deurformaat ook niet hergebruiken elders in de woning.
Ik zie op marktplaats meerdere kozijnen en deur voor een paar € of gratis. Omdat je toch zelf gaat slopen stel ik voor dit provisorisch in elkaar te zetten met steunbalken. Na de oplevering kun je deze gemakkelijk weghalen en bijwerken.

Hoe ziet deze ruimte er precies uit? Foto zegt meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:18
De nutspartijen lopen gewoon weg als de meterkast niet voldoet aan hun eisen/normen/.. en dat wil je niet. Gewoon laten uitvoeren zoals de aannemer standaard had voorzien zal goedkoper zijn dan andere oplossingen verzinnen, dan moet er iemand over nadenken, het vastleggen, etc. dat kost geld.

Ik snap wel dat het voelt als verspilling van een deur met kozijn, maar wel de goedkoopste oplossing en de minste kans op gedoe tijdens de bouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fabian
  • Laatst online: 26-04 10:16
@battler hier moet je niet op gaan beknibbelen. Vertraging in de nutsvoorzieningen kan veel kostbaarder zijn dan een kozijn en een deur. Als aannemer zou ik er niet eens over in discussie gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
Mocht er ooit iets aan de hand zijn (lekkage, brand) dan gaat je verzekering ook ongetwijfeld erg moeilijk doen als blijkt dat de meterkast niet conform eisen is aangelegd, ergens verstopt zit, en niet meteen door brandweer etc gevonden kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
karelkale schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:33:
[...]

Ik zie op marktplaats meerdere kozijnen en deur voor een paar € of gratis. Omdat je toch zelf gaat slopen stel ik voor dit provisorisch in elkaar te zetten met steunbalken. Na de oplevering kun je deze gemakkelijk weghalen en bijwerken.

Hoe ziet deze ruimte er precies uit? Foto zegt meer.
De aannemer laat geen mensen toe tijdens de bouw, prefab...

Bedankt voor de snelle reacties, we gaan dit dus zo laten ;)

[ Voor 6% gewijzigd door battler op 22-02-2021 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
TL;DR: Ik zie dat je al tot nieuw inzichten gekomen bent intussen :)

Er zijn gewoon hele duidelijke normen voor een meterkast. De aannemer zal terecht willen voldoen aan die normen. Ik weet niet precies wat het plan is met de kastenwand, maar bereid je voor op diverse issues in de toekomst als je meterkast niet meer voldoet aan de normen zoals hierboven ook al genoemd.

En inderdaad voldoen in de praktijk meterkasten vaak niet aan die normen door kleine of grote ingrepen door bewoners of niet gekwalificeerde beunhazen. Dat is allemaal geen probleem totdat zich een calamiteit voordoet, of het energiebedrijf in je kast aan de slag moet. Dus het is verstandig om de voor en nadelen van je aanpak te overwegen.

Er zijn overigens wel ontwikkelingen gaande op het gebied van de normering, maar zo ver is het nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Mbt de normen, ik begreep dat de ventilatieopeningen in de deur alleen nodig is bij een gasaansluiting, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
De aannemer kan gewoon een met platen de MK omsluiten, zo zijn prefab MK's ook gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-04 21:51
jowi schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:40:
Mocht er ooit iets aan de hand zijn (lekkage, brand) dan gaat je verzekering ook ongetwijfeld erg moeilijk doen als blijkt dat de meterkast niet conform eisen is aangelegd, ergens verstopt zit, en niet meteen door brandweer etc gevonden kon worden.
Wat een bangmakerij....
Kom maar met één artikel waaruit dit zou blijken.
Er zijn genoeg meterkasten in Nederland die niet aan de huidige eisen voldoen.
Legio aan trapkasten die dienstdoen als meterkast.

@battler
Als je aannemer niemand anders toelaat op de bouwplaats en hij wil zelf niet kijken of hij een gebruikt kozijntje heeft liggen dan heb je helaas pech.

Ik zou trouwens als opdrachtgever altijd toegang willen tot de bouw (van van mijn woning)
Alleen al om te controleren of het werk wordt uitgevoerd zoals afgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Ah, ik wist niet dat al die regeltjes en normeringen etc puur voor de sier waren en dat daar verder geen aanspraak op gemaakt mag worden, wat dom van mij. Weer wat geleerd. Dus... doe maar wat! Het is allemaal bangmakerij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweedehans
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-04 16:18
Eens met @buiter. Houdt er rekening mee dat de NEN een norm is. Dit maakt het geen eis of wet.

Het enige waar je tegenaan loopt, is dat de netbeheerder bij een nieuwe aansluiting deze NEN vereist (naar hun eigen inzicht) en je daar dus van afhankelijk bent.

Als je daarna de MK verandert (zonder aan de meters te komen) is er imo. niets aan de hand. Verzekeraars eisen nog steeds geen elektrakeuring voor woonhuizen zo ver ik weet (in ieder geval nog nooit gezien in de voorwaarden). Dan zijn ze zelf aan zet bij een eventuele brand om aan te tonen dat jouw installatie ondeugdelijk is. Het hebben van een deur voor de meter lijkt me niet het meest kritische.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:28

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

gumtree schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:18:

Wij kregen iedere maand een looplijst van het kadaster als verkopende partij. Daarop konden we aangegeven hoever de bouw/eigenaren waren met het perceel. Het kadaster is natuurlijk bronhouder van heel veel geo gerelateerde data zoals de BAG
[Nerd modus]
LV-BAG wordt door Kadaster beheerd, de BAG wordt door de gemeente beheerd (Bronhouder)
en de BGT. Dus een gereedmelding in de BAG + ontstaan van de definitieve geometrie van het pand zou een trigger kunnen zijn.
De gereedmelding BAG (gereedmelding van het object), vormt de trigger voor het definitief inmeten van object (ik zeg bewust object omdat er meer is als een woning (verblijfobject ;) ))
En als die trigger niet gegeven wordt door de opdrachtgever/bouwer dan volgt er automatisch een trigger op het moment dat de bewoner zich wil inschrijven (BRP). Bij inschrijving op het adres komt er een rode vlag tevoorschijn omdat het volgens de BAG nog niet bewoond kan worden. Inschrijving op het adres wordt dan meestal wel toegestaan (BRP artikel), maar dan volgt er alsnog een inmeting voor de BAG.
Om zeker te zijn dat er een aanwijs plaat kan vinden werd dan nog even aan ons gevraagd of we het er mee eens waren. Als wij dan positief op het aanwijsverzoek reageerden werd de kopende partij schriftelijk geïnformeerd en verzocht aanwezig te zijn.
Alleen verkoper en koper (of hun gemachtigde) kunnen aan het Kadaster gezamenlijk de grenzen aanwijzen.
Een landmeter van het kadaster is beëdigd, en alleen hij mag de grenzen officieel maken. Het kan goed zijn dat hij aantekeningen maakt en vervolgens nog een andere partij de grenzen een paar dagen later met GPS inmeet. (veel van het inmeetwerk wordt uitbesteed aan commerciële partijen, vooral bij nieuwbouwwijken)

Het inmeten moet wel volgens de normen en eisen van het Kadaster deze zijn niet misselijk. Een meting moet aan veel controle eisen voldoen en binnen het landelijke stelsel passen.

Sommige gemeenten in Nederland mogen mits de certificeringen van bijv. de GPS voldoen alvast grenzen uitzetten en de data aanleveren. Dat scheelt per kavel/punt aanzienlijk wat geld. Vooral als de apparatuur toch in een huis is. Uiteindelijk is de verkopende partij verantwoordelijk voor de juiste grens bepaling dus ook de betalende partij.
Verder speelt de WOZ na de BRK, BGT en BAG ook nog een rol.
Voor die gene die willen spelen met hun WOZ waarde bepaling stel ik voor eens te duiken in de verschillen van de BAG en WOZ. Termen als onbenoemde ruimte, garage wel of niet aangebouwd (let op fysiek aangebouwd of toegankelijk via de woning).
Enfin Basisregistraties, makkelijker kunnen we het niet maken, maar daarom komt er ook de SOR
https://www.vngrealisatie.nl/onderwerpen/objectenregistratie

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:30

Piper

No guts, no glory

jowi schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:27:
Mbt de normen, ik begreep dat de ventilatieopeningen in de deur alleen nodig is bij een gasaansluiting, klopt dat?
Correct.

Alleen weet nog niet elke bouwinspecteur dat... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
ollie1965 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:58:
[...]

[Nerd modus]
LV-BAG wordt door Kadaster beheerd, de BAG wordt door de gemeente beheerd (Bronhouder)
Gemeente is inderdaad bronhouder en verantwoordelijk voor de data, maar wie maakte de beste en mooiste query's op die BAG data. Dat is het Kadaster. Zelf had ik natuurlijk ook wel de nodige scriptjes op de interne BAG db. Maar er zijn niet veel gemeenten in NL die zich daar echt mee bezighouden.
Verder speelt de WOZ na de BRK, BGT en BAG ook nog een rol.
Voor die gene die willen spelen met hun WOZ waarde bepaling stel ik voor eens te duiken in de verschillen van de BAG en WOZ. Termen als onbenoemde ruimte, garage wel of niet aangebouwd (let op fysiek aangebouwd of toegankelijk via de woning).
Enfin Basisregistraties, makkelijker kunnen we het niet maken, maar daarom komt er ook de SOR
https://www.vngrealisatie.nl/onderwerpen/objectenregistratie
WOZ speelt geen rol bij het inmeten van grenzen. WOZ loopt (imho) altijd achter de feiten aan en die maken zich pas rond november/december druk over hoe de situatie zou kunnen zijn op 1-1 van het waardepijl-jaar.

WOZ en BAG hadden qua termologie en metadata al de invoering van de BAG gelijk getrokken moeten worden. Had een halve basisregistratie gescheeld. En als de VNG zich ergens mee gaat bemoeien.... sterkte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:28

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

gumtree schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:30:
[...]

Gemeente is inderdaad bronhouder en verantwoordelijk voor de data, maar wie maakte de beste en mooiste query's op die BAG data. Dat is het Kadaster. Zelf had ik natuurlijk ook wel de nodige scriptjes op de interne BAG db. Maar er zijn niet veel gemeenten in NL die zich daar echt mee bezighouden.
[Nerd modus]
Nee de mooiste queries op de BAG/WOZ data maakt Dataland............. welke per 1-1-2022 opgaat in het Kadaster (Kadaster Data Platform) >:) :+
WOZ speelt geen rol bij het inmeten van grenzen. WOZ loopt (imho) altijd achter de feiten aan en die maken zich pas rond november/december druk over hoe de situatie zou kunnen zijn op 1-1 van het waardepijl-jaar.

WOZ en BAG hadden qua termologie en metadata al de invoering van de BAG gelijk getrokken moeten worden. Had een halve basisregistratie gescheeld. En als de VNG zich ergens mee gaat bemoeien.... sterkte ;)
Ja klopt, WOZ speelt geen rol bij het inmeten. Maar ik zie sommige groot grond/huisbezitters hier ergens (op het forum) weer roepen dat hun WOZ waarde veel te hoog is op pijldatum X, ik dacht laat ik ze alvast een tip geven >:)

Overigens heeft de VNG het dit keer wel goed gedaan, de rijksoverheid gaat mee in het harmoniseren van gegevens. >:)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
Deleon78 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:17:
[...]

Dan zelf maar even een update: inmiddels bijna 2 jaar in huis. De nodige lessen geleerd over persoonlijke voorkeuren voor een eventueel volgend traject ( duurt nog even, maar denken er vast over na).
Wat heb je bijvoorbeeld geleerd, Wij wonen ondertussen bijna een jaar en hebben nog een paar puntjes om te doen. Waaronder de tuin. Zijn er dingen die we anders zouden doen bij een volgend huis (wat absoluut nog niet de bedoeling is want we hebben dit huis gepland dat we er oud kunnen worden)

Aantal punten die ik zeker zou meenemen mochten we weer bouwen
  • Teken geen bouwplannen met het standaard aanbod aan meubels in het tekenprogramma (die zijn veels te klein)
  • WCD's we hadden er al veel en toch te weinig op op verkeerde plekken
  • Met aannemers afspraken echt schriftelijk vast leggen en niks mondeling (hoe aardig ze ook zijn)
  • Zelf meer toezicht op de bouw (nu ging dat bij ons vanwege de afstand niet erg makkelijk)
  • Meer zicht op de ventilatiesysteem, nu komt dat wat er is wat klungelig over en is niet het stilste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
gumtree schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:44:
[...]
  • Teken geen bouwplannen met het standaard aanbod aan meubels in het tekenprogramma (die zijn veels te klein)
Erger ik me ook kapot aan. Kijk, als een verkoper of makelaar dat doet om het geheel groter te laten lijken kan ik me nog iets bij voorstellen, maar mijn architect blijft ook steeds de tekeningen vullen met die minimeubels. Ik ben blij dat ik zelf alles steeds nareken en teken in sketchup, zodat ik een veel beter gevoel krijg bij de maten door er in 3d doorheen te lopen met mijn eigen meubels nagetekend op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:11
jowi schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:56:
[...]

Erger ik me ook kapot aan. Kijk, als een verkoper of makelaar dat doet om het geheel groter te laten lijken kan ik me nog iets bij voorstellen, maar mijn architect blijft ook steeds de tekeningen vullen met die minimeubels. Ik ben blij dat ik zelf alles steeds nareken en teken in sketchup, zodat ik een veel beter gevoel krijg bij de maten door er in 3d doorheen te lopen met mijn eigen meubels nagetekend op maat.
Dat is toch gek, je betaald die architect. Dan kun je toch aangeven dat de meubelmaten realistisch moeten zijn? Je betaald hem toch om iets kloppends te tekenen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Ja heb het al een paar keer gezegd, maar het is denk zo ingesleten bij die gasten, en de software die ze gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
jowi schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:34:
Ja heb het al een paar keer gezegd, maar het is denk zo ingesleten bij die gasten, en de software die ze gebruiken.
De ene architect is de andere niet, er zijn er genoeg die wel een goed 3D model maken met de juiste afmetingen om ruimten in te delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gehehhe ik heb het weer gedaan zie ik :P

Alsof er een vaste maat is voor meubels die met opzet teklein wordt getekend, ik heb wel iets beters te doen dan meubels te verkleinen :+ :+

@jowi Dat jouw architect kennelijk een probleem heeft met luisteren wil niet zeggen dat "die gasten" dat allemaal hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Zal wel, ik zie ook hier alleen bouwtekeningen voorbij komen met 5 zits banken van 2m breed, tafels van 1,5m breed waar aan elke kant 4 stoelen aan zitten, losse feauteuils van 50cm breed etc. en gumtree hierboven zegt het ook niet voor niks, dus ja, mijn conclusie is dat het eerder regel is dan uitzondering. Jij zal dan ongetwijfeld die ene speciale uitzondering zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door jowi op 23-02-2021 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
jowi schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:45:
Zal wel, ik zie ook hier alleen bouwtekeningen voorbij komen met 5 zits banken van 2m breed, tafels van 1,5m breed waar aan elke kant 4 stoelen aan zitten, losse feauteuils van 50cm breed etc. dus ja, mijn conclusie is dat het eerder regel is dan uitzondering. Jij zal dan ongetwijfeld die ene speciale uitzondering zijn.
Ben ik blij dat ik nòg een 'speciale uitzondering' heb getroffen :), een 3-zits bank van 2.20 en een keukentafel van 2.40x1m is toch niet heel ver uit de richting? (die laatste klopt zelfs precies met de tafel die ik nu heb, zonder dat ik hem dat had verteld :)).

Ik denk dat anderen vragen naar hun ervaringen met verschillende architecten hierbij ook heeft geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:11
Zal wel, ik zie ook hier alleen bouwtekeningen voorbij komen met 5 zits banken van 2m breed, tafels van 1,5m breed waar aan elke kant 4 stoelen aan zitten, losse feauteuils van 50cm breed etc. en gumtree hierboven zegt het ook niet voor niks, dus ja, mijn conclusie is dat het eerder regel is dan uitzondering. Jij zal dan ongetwijfeld die ene speciale uitzondering zijn.
Architect heeft bij ons ook redelijk ruim getekend. Dat gepeuter op de millimeter zoals je dat op Funda plattegronden ziet hadden wij zeker niet.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Wij tekenen ook gewoon alles in via sketchup en op basis daarvan doen we de maatvoering. De "architect" van de aannemer neemt altijd gewoon over wat wij hem melden. Dat gaat eigenlijk zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
battler schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:37:
Wij tekenen ook gewoon alles in via sketchup en op basis daarvan doen we de maatvoering. De "architect" van de aannemer neemt altijd gewoon over wat wij hem melden. Dat gaat eigenlijk zonder problemen.
Ik neem aan dat je het over een technisch tekenaar hebt? Dat is in mijn ervaring toch wel wat anders dan een architect (beschermde titel, behalve in de IT lijkt het :+). In eerste instantie hebben we ook zelf wat schetsen gemaakt, maar je merkt dan toch dat een architect echt wel toegevoegde waarde heeft, ze komen toch vaak met ideeën waar je zelf niet zo snel aan gedacht hebt.

Sommige mensen hebben een natuurlijk talent om zelf zonder veel scholing of ervaring een goed ontwerp te maken, en ook tussen de architecten zitten er vast een aantal die minder getalenteerd zijn.

Prijs jezelf gelukkig als je met dit talent behept bent :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
@Batilan Ja klopt, daarom plaatste ik het ook tussen haakjes. Zij noemen het zelf een architect, maar dat is hij officieel niet. Ook met het oog op belangeverstrelling is dat misschien onwenselijk.

Vriendin is architect dus vandaar dat we dit stuk zelf kunnen aanvullen. Heeft ook interieur architectuur (gespecialiseerd in licht), dat helpt enorm. We hebben niet het budget om al haar ideeen uit te voeren maar ze weet wel wat ze wil en hoe het er uit moet komen te zien. Omdat er tijdens het proces zoveel keuzes zijn is het fijn dat er iemand met een duidelijke visie is.

Als ik het alleen zou ontwerpen hadden we een zeer praktische woning. Of het ook mooi zou worden hoop ik nooit achter te komen. ;)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18:36
Jij zal dan ongetwijfeld die ene speciale uitzondering zijn.
Continu dit soort cynische reacties van jou als iemand een andere mening of ervaring heeft. Ik vind dat zo bijzonder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Mijn architect (geen IT'er :) ) ontwerpt direct in SketchUp. Ideaal, ik kan zaken aanpassen en bespreken. We hebben gewoon al onze meubelen er in getekend, dat weet je direct wat en hoe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Dengra schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:31:
[...]

Continu dit soort cynische reacties van jou als iemand een andere mening of ervaring heeft. Ik vind dat zo bijzonder...
Zo zijn er een paar in dit topic, gewoon langsheen lezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Dengra schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:31:
[...]
Ik laat me helaas wat te snel op de kast jagen door trollen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
jowi schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:27:
[...]

Ik laat me helaas wat te snel op de kast jagen door trollen.
Niet alleen door trollen. Ook door mensen die hun ervaringen delen, in een topic dat er voor bedoeld is.

[ Voor 9% gewijzigd door Joris748 op 23-02-2021 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Iemand tips of een mening voor de plaatsing van spots en speakers?

Voor de spots in de hoek, hoever vanuit de muur? Ik lees soms 20cm en ergens anders weer meer dan 1m.
Voor de speakers precies hetzelfde, wat zou een minimale afstand zijn? Ik kan mij voorstellen dat het reflecteert en dat je dit zoveel mogelijk wil voorkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVdgRwWQ99ev4cCvtnJb2Mw85lk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jjZWA3s2LcZHyGvpK7kHqBRV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jowi
Wat is het doel van de speakers? (Achtergrond)muziek, of puur pa/omroepinstallatie? I.g.v. muziek wordt het nooit een hifi beleving in de zin van een stereo geluidsbeeld met diepte, soundstage, definitie etc, maar blijft het niveau 'achtergrond- of liftmuziek'. Kan natuurlijk prima, maar voor serieus (stereo) muziek luisteren zul je echt je speakers voor je willen hebben, op oorhoogte, op een dedicated, vaste luisterplek. Je oren zitten nu eenmaal aan de zijkant van je hoofd en zijn gericht naar voren, en zitten niet bovenop je hoofd. Als ondersteunende Atmos speakers in een surround systeem zijn plafondspeakers perfect, en daar vind je op de dolby site genoeg info over hoe deze goed op de luisterplek te plaatsen igv een 5.1.2 of 7.1.4 etc. systeem, maar daar komen dus primair speaker rondom je te staan. Wellicht kun je ze gebruiken als atmos speakers bij een soundbar, als je geen 5 of 7 etc. losse speakers etc om je heen wilt, maar dan nog zul je qua plaatsing rondom een luisterplek moeten blijven idealiter. Kortom, kort door de bocht, voor hifi of tv kijken etc hebben plafondspeakers als primaire speakers absoluut geen nut, voor achtergrondmuziekjes etc is het allemaal prima en maakt de plaatsing dus ook niet veel uit. Denk een beetje aan sonos en dat soort standalone, feitelijk mono geluidskastjes, ondanks dat ze wat geluid reflecteren en rondstrooien. Ik hoop dat mijn mening, ondanks deze sluitzin, informatief en wellicht zelfs behulpzaam was, en niet al te cynisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
In de keuken hebben we B&W speakers in het breedplaatplafond ingebouwd. Een stereopaar boven de uiteinden van het kookeiland, een stereopaar boven de uiteinden van de eettafel.

Mijn ervaring is dat ze boven je hoofd moeten zitten voor redelijk geluid op sonos niveau. Maar zoals @jowi ook aangeeft verwacht er niet teveel van. Wij zijn er iig blij mee, omdat we door de grote raampartijen geen plek hadden om discreet speakers op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
battler schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 22:21:
Iemand tips of een mening voor de plaatsing van spots en speakers?

Voor de spots in de hoek, hoever vanuit de muur? Ik lees soms 20cm en ergens anders weer meer dan 1m.
Voor de speakers precies hetzelfde, wat zou een minimale afstand zijn? Ik kan mij voorstellen dat het reflecteert en dat je dit zoveel mogelijk wil voorkomen.
Probeer voor de spots een soort lichtplan te maken waarbij je ook zien waar en hoe licht reflecteert. Bij mijn woning heb ik ook een lichtplan gekregen en dat was eigenlijk ontworpen met het idee om een zo mooi mogelijk raster te krijgen. Op een aantal plekken heb ik de spots dichter naar de muur gezet omdat je pas iets hebt aan licht wanneer het ergens op weerkaatst. Schijn je alleen recht omlaag dan heb je een stip op de grond. Loop of zit je er onder dan heb je raar fel licht boven op je hoofd.

Met uitzondering van het aanrecht heb ik spots maximaal 50cm uit de muur en zijn ze kantelbaar zodat de lichtbundel op de muur gericht kan worden. Tot op heden erg tevreden mee, maar achteraf had ik ze nog wat dichter langs de muur gezet.

Zoek voor de plafondspeakers een plek uit waarbij je een redelijk stereobeeld hebt op de primaire luisterpositie. Voor de overige plekken maakt 't niet uit en is het "achtergrondmuziek". Zorg ook voor een goede klankkast (backbox). In mijn vorige woning heb ik een setje Canton plafondspeakers gehad in de badkamer. Jaren plezier van gehad. In de nieuwe woning heb ik backboxes in de woonkamer, keuken, badkamer, slaapkamer en bijkeuken. Er hangen nog geen speakers in omdat andere projectjes voorrang krijgen, maar door de backboxes (en hopelijk de juiste maten) is het zo meteen alleen een kwestie van een opening zagen in het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@jowi @Joris748 @Fabian
Bedankt! Het gaat voornamelijk om achtergrond muziek voor tijdens feestjes. Het zijn redelijk goede speakers (B&W 663) met backboxen etc. Het is leuk als ze ook gebruikt kunnen worden voor de surround setup maar dat is niet het primaire doel.

Ik denk dat het dan zo gaat worden. Waarschijnlijk komen ze terug ivm buizen en kanaalplaatvloeren maar dan weet ik dat de positie niet heel veel uit zal maken. De eettafel zal gedraaid worden zodra ik mijn vriendin hiervan kan overtuigen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

battler schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:54:
@jowi @Joris748 @Fabian
Bedankt! Het gaat voornamelijk om achtergrond muziek voor tijdens feestjes. Het zijn redelijk goede speakers (B&W 663) met backboxen etc. Het is leuk als ze ook gebruikt kunnen worden voor de surround setup maar dat is niet het primaire doel.

Ik denk dat het dan zo gaat worden. Waarschijnlijk komen ze terug ivm buizen en kanaalplaatvloeren maar dan weet ik dat de positie niet heel veel uit zal maken. De eettafel zal gedraaid worden zodra ik mijn vriendin hiervan kan overtuigen.

***members only***
Ik moet @jowi gelijk geven, de mensen die ik ken en dit hebben gedaan/gehad in het verleden roepen eigenlijk allemaal dat ze het nooit meer zouden doen, (geloof het of niet het is een tijdje hip geweest) zonde van het geld, je kan beter een paar goede speakers kopen en een luister plek inrichten etc is wat de redenen zijn. Een paar goede speakers dragen het geluid prima tijdens een feestje, daar hoeven ze niet voor in het plafond te zitten. Mijn dringende advies, ga bij iemand luisteren die het heeft, en dan bedenken dat het voor die paar dagen is dat lift muziek wenselijk is.

Uiteraard moet je het zelf weten, maar ik zou het geld stoppen in een stukje architectuur van de hand van je vriendin, dat is veel leuker en kan je mooie gesprekken over voeren tijdens de feestjes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Ieder moet het voor zichzelf weten, maar ik vraag me bij zoiets altijd af voor wie je t doet. Voor jezelf niet lijkt mij (mening ;) ), want dan investeer je wel in een goede geluidssetup op je bank of andere favoriete positie. M.a.w. is het niet voor jezelf dan doe je het "voor een ander" (er zijn imo maar twee smaken, al is "en" ook een optie)
En als het alleen voor feestjes is is t dus - imho - ook niet voor jezelf :). Maar feestgangers boeit het toch helemaal niks, die vinden t ook prima als je ergens een bluetooth boombox neerzet. Hoe harder de bass beukt hoe beter voor t feest.
Wij hebben een Nest Audio in een kastje aan het eind van ons kookeiland staan en dat klinkt verbazingwekkend goed voor "muzak" (of liftmuziek ;) ) en zeker voldoende voor een feestje.
Mensen vragen zich af waar het geluid vandaan komt want op de een of andere manier is bijna niet te horen waar het vandaan komt

[ Voor 15% gewijzigd door Stefke op 24-02-2021 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@twain4me We hebben het nu ook alleen dan met losse speakers en chrome cast audio. We gebruiken dit al een paar jaar. Nadeel is dat je niet alles in 1 keer aan kan doen in heel het huis (party mode) en dat de speakers vrij hard moeten staan om een grotere ruimte te vullen. Of je moet ze weer verspreiden over heel het huis maar dan zie ik weer praktische bezwaren bij zuilen.

Ik denk dat ik anders leef en andere prioriteiten heb dan jullie. Wij hebben feestjes, mensen dansen en ik zelf ook. :D Ik moet nog wel langs bij een setup om het te beluisteren in een grotere ruimte maar er zit wat vertraging in dat project op dit moment.

[ Voor 12% gewijzigd door battler op 24-02-2021 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Google Nest Audio kun je koppelen, dus je kunt juist heel makkelijk bepaalde groepen aanmaken en zo ineens het hele huis van dezelfde muziek voorzien.
Maar goed, je moet maar een hobby hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@Stefke Zeker, alleen dan moeten de speakers nog aan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

battler schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:40:

Ik denk dat ik anders leef en andere prioriteiten heb dan jullie.
zoals @Stefke met iets andere woorden zegt, jouw huis jouw keuze. maar ik wil je nog meegeven dat de reden die je geeft nagenoeg is wat ik jaren geleden hoorde op het moment dat ik mijn twijfels kenbaar maakte bij die mensen die het nu nooit meer zouden doen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
battler schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:40:
@twain4me We hebben het nu ook alleen dan met losse speakers en chrome cast audio. We gebruiken dit al een paar jaar. Nadeel is dat je niet alles in 1 keer aan kan doen in heel het huis (party mode) en dat de speakers vrij hard moeten staan om een grotere ruimte te vullen. Of je moet ze weer verspreiden over heel het huis maar dan zie ik weer praktische bezwaren bij zuilen.

Ik denk dat ik anders leef en andere prioriteiten heb dan jullie. Wij hebben feestjes, mensen dansen en ik zelf ook. :D Ik moet nog wel langs bij een setup om het te beluisteren in een grotere ruimte maar er zit wat vertraging in dat project op dit moment.
Hou gewoon goed in je achterhoofd dat je met plafondspeakers als primaire weergave voor kwantiteit gaat en niet voor kwaliteit. Je kunt tenslotte altijd later nog een leuke dedicated stereo of surround set bijplaatsen. Dan zou het wel leuk zijn als je een paar van die plafondspeakers als Atmos zou kunnen gebruiken. Die zullen dan wel liefst al wat strategisch geplaatst moeten zijn rond de luisterplek.

[ Voor 13% gewijzigd door jowi op 24-02-2021 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@Deleon78 Grofweg 400 per speaker (incl. Speaker, Backbox, Uitsparing in plafond, bekabeling)

Daar komt nog wel een receiver bij (~1500). Bij elkaar hoop ik rond de ~5000,- kwijt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
battler schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:25:
@Deleon78 Grofweg 400 per speaker (incl. Speaker, Backbox, Uitsparing in plafond, bekabeling)

Daar komt nog wel een receiver bij (~1500). Bij elkaar hoop ik rond de ~5000,- kwijt te zijn.
Dat is serieus geld, daar koop je ruim 10 Homepod's voor. Dat lijkt me genoeg voor alle ruimtes in huis waar je wil dansen. Als je dan roept dat Siri in alle kamers liftmuziek, verjaardagsmuziek of een romantisch deuntje moet spelen is dat zo gebeurd. Zonder inbouw, draden, gaten, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:48
battler schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:25:

:o

Daar kan je toch een heel mooi geluidssysteem kopen, (desnoods) met losse (draadloze) speakers die je kan verstoppen in de kamer? Kan je altijd heel makkelijk updaten/verplaatsen.

Ik heb nu een losse Sony Chromecast speaker in de keuken staan, gekoppeld met een Google Hub in de woonkamer. Zorgt voor meer dan prima achtergrond geluid, voor een feestje zou je dan de grote speakers kunnen gebruiken.

Maar goed, ieder zijn hobby inderdaad :D Ik geef dan weer een hoop geld uit aan domotica wat veel mensen zonde van het geld zullen vinden :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• battler
:D Ik vond 5000,- echt heel goedkoop. Komt doordat ik de speakers met flinke korting krijg. Ik ga eerst even luisteren in een live omgeving en er dan nog een keer goed naar kijken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fabian
No Hands schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:56:
Dat is serieus geld, daar koop je ruim 10 Homepod's voor. Dat lijkt me genoeg voor alle ruimtes in huis waar je wil dansen. Als je dan roept dat Siri in alle kamers liftmuziek, verjaardagsmuziek of een romantisch deuntje moet spelen is dat zo gebeurd. Zonder inbouw, draden, gaten, etc.
Niet iedereen wil overal losse apparaatjes hebben staan die ook nog eens "cloudafhankelijk" zijn. Als je zelf een huis laat bouwen dan heb je juist de kans om voor jezelf wat snufjes toe te voegen die wellicht niet verstandig zijn, maar waar je wel van kunt genieten. Zo ook het gemak van inbouwluidsprekers als dat je ding is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
Fabian schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:12:
[...]

Niet iedereen wil overal losse apparaatjes hebben staan die ook nog eens "cloudafhankelijk" zijn. Als je zelf een huis laat bouwen dan heb je juist de kans om voor jezelf wat snufjes toe te voegen die wellicht niet verstandig zijn, maar waar je wel van kunt genieten. Zo ook het gemak van inbouwluidsprekers als dat je ding is.
Helemaal mee eens, maar er zijn ook alternatieven en soms is het goed die onder de aandacht te brengen. Onbekend maakt onbemind.

• karelkale
Zoals eerder ook geschreven in het forum ben ik bezig met offertes van kozijnenleveranciers uit Oostblok landen.
Ik heb ondertussen de eerste offerte binnengekregen. De prijs valt mij reuze mee. Wat vinden jullie van de prijs kwaliteit ( voor zover je dat uit de offerte kan halen) verhouding? Volgens de verkoper ( jaja ik weet het) zijn de profielen en ramen uitermate geschikt voor de nieuwe energienormen in Nederland. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t06iUNpJVMQza3NXgIPkZYGZLQE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AIORTB0WYkjIf3abDuBbdgu8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSVVvt2rq5Uoce47YRw7i0xrU-c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D1XU5MwcUmw6hiuWvtGvw0tk.png?f=fotoalbum_large

Met de vergelijking met de eerste offerte uit Polen en een offerte in Nederland zit ik op een verschil van ruim 15K. Maar ik stel jullie mening toch op prijs.

• jowi
Zijn de getoonde prijzen incl. of excl. btw?

[ Voor 34% gewijzigd door jowi op 25-02-2021 09:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• karelkale
incl. 23% poolse btw.

• jowi
Dat scheelt wel zeg. Als ik die schuifdeur configureer bij kozijnenbestellen.com zit je aan ca. 6000 incl. btw. Geen idee of het gelijkwaardig is qua kwaliteit etc. even aangenomen dat de poolse kozijnen ook kunststof zijn en geel alu? Want dan scheelt het nog meer natuurlijk.

Heb je een link naar deze fabrikant/site?

• karelkale
jowi schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:49:
Dat scheelt wel zeg. Als ik die schuifdeur configureer bij kozijnenbestellen.com zit je aan ca. 6000 incl. btw. Geen idee of het gelijkwaardig is qua kwaliteit etc. even aangenomen dat de poolse kozijnen ook kunststof zijn en geel alu? Want dan scheelt het nog meer natuurlijk.

Heb je een link naar deze fabrikant/site?
En dan moet je voorstellen dat ik 6 van die schuifdeuren heb. Ik heb geen website wel een telefoonnummer voor je indien je deze zou willen. DM me dan maar even.

• Ernemmer
  • Niet online
Het Gealan profiel is inderdaad gewoon goed, ik heb die wel eens voor een groot project gebruikt.
Als je even kijkt bij dubbel glas, heb je kans dat dat veel geld scheelt tov triple.

• karelkale
Ernemmer schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:11:
Het Gealan profiel is inderdaad gewoon goed, ik heb die wel eens voor een groot project gebruikt.
Als je even kijkt bij dubbel glas, heb je kans dat dat veel geld scheelt tov triple.
Dank je wel voor je input. Is het verschil in isolatie tussen dubbel en triple groot te noemen? m.a.w. is het de moeite waard om voor triple te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
karelkale schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:13:
[...]

Dank je wel voor je input. Is het verschil in isolatie tussen dubbel en triple groot te noemen? m.a.w. is het de moeite waard om voor triple te gaan?
Het verschil valt wel mee, het prijsverschil zal per kozijn veel kunnen verschillen.
Bij een dubbele schuifdeur bijvoorbeeld zal het verschil groter zijn dan bij een draai-kiep raam.

Het verschil in energieverbruik tussen dubbel en triple glas is vaak ook met 2-3 extra zonnepanelen op te lossen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ernemmer schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:16:
[...]

Het verschil valt wel mee, het prijsverschil zal per kozijn veel kunnen verschillen.
Bij een dubbele schuifdeur bijvoorbeeld zal het verschil groter zijn dan bij een draai-kiep raam.

Het verschil in energieverbruik tussen dubbel en triple glas is vaak ook met 2-3 extra zonnepanelen op te lossen.
Ligt aan het glas. Beste dubbelglas is beter dan het slechtste tripleglas. Maar dat is dan vooral bedoeld voor renovatie, in nieuwbouw maakt het gewicht en dikte niet zoveel uit, de kozijnen zijn er toch op berekend.
Verschil is gewoon aan de Ug waarde te zien, als je puur naar het glas kijkt. Het kozijn zelf heeft natuurlijk ook een isolatiewaarde.

Zou nu iig altijd voor triple gaan. Glas en deuren zijn sowieso de "zwakste" plek qua isolatie (en ook luchtdichtheid), dus liever daar wat meer uitgeven dan je gevel naar Rc10 brengen..... :)
Maar de meerprijs is vaker hier voorbij gekomen in het topic, meestal ging het om een paar honderd euro, op kozijnpaketten van 10-30k.

En zonnepanelen geven niet meer comfort qua geluid en warmer binnenblad... :+

[ Voor 27% gewijzigd door bbbrumbrum op 25-02-2021 10:29 ]

Pagina: 1 ... 177 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic