Toon posts:

Ontwerp woning voor 'lastige' kavel

Pagina: 1
Acties:

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:24
Kort geleden hebben we een architect opdracht gegeven om een eerste schetsontwerp te maken op basis van onze wensen en budget. Het eerste ontwerp sprak ons al best wel aan op een aantal belangrijke punten, maar we zagen toch ook enkele verbeterpunten.

In dit topic wil ik je graag uitnodigen om feedback te geven op een paar schetsontwerp voorstellen voor de nieuwe woning. De 1e tekeningen betreffen alleen de begane grond. Er komt nog een 1e verdieping op via een kap en dakkapel boven het 14x7.5m deel, dat is nog niet uitgewerkt in deze tekeningen. Ik heb deze vraag in een eigen topic geplaatst omdat het om een specifieke situatie gaat waar andere lezers op de meer algemene topics niet direct bij geholpen zijn.

We vinden het uitzicht en lichtval in de woning erg belangrijk, dus daar willen we nog wel even op puzzelen. Het 1e ontwerpconcept betrof deze schets (de bovenkant wijst richting ZZW voor het gemak :+ ):

Hierop hebben in eerste instantie de volgende wijzigingen voorgesteld:
  • plaats de voorkant van de garage/berging 2 meter naar achteren waardoor we een hoekraam in de keuken kunnen realiseren waardoor we in de ochtend wat meer en langer zon in de keuken krijgen (de berging wordt dan wel kleiner)
  • een (smalle lange) lichtstraat in de keuken bij het aanrecht om zo ook voldoende licht en zon te hebben in de loop van de ochtend als de zon verder draait (deze komt dan net naast de kap)
  • het laten vervallen van de deur naar buiten in de bijkeuken waardoor er meer bruikbare ruimte over blijft.
  • De hal zou iets ruimer mogen zijn.
Naast bovenstaande opmerkingen op de indeling van de woning zelf, geeft de plaatsing van de woning op de kavel ons wat hoofdbrekens:

Eerst wat info over de kavel: deze is zo'n 1900 m2 inclusief ca. 200 m2 eigen water.
Het is een soort van driehoek vorm, met 2 zijden die wat bol lopen (let op: op deze tekening staat een andere schets variant dan het origineel):

De lengtes van deze zijden zijn: rechte zijde ca 60m (orientatie zzw richting vanaf de weg), ronde zijde langs het water ca 55m, ronde zijde langs de weg en deel gemeentetuin ca 63m. We moeten een bebouwd oppervlak realiseren van minimaal 200 m2 - 10% 'kruimelgeval' = 180 m2. Om dit een beetje 'betaalbaar' te houden, willen we dat deels realiseren middels een grote tuinkamer (buiten de geïsoleerde schil).

Doordat de overbuurman 2 kavels heeft gekocht en zijn huis niet op de kavel tegenover ons heeft gebouwd hebben we een 'vrij' uitzicht van bijna 180 graden, ondermeer over het water van een plas, een stuk gemeentetuin en de tuin van de overbuurman, de achtergrond richting west is een bos (op ca. 200m).
Van het uitzicht willen we graag optimaal gebruik maken qua zichtlijnen, ook willen we graag zo veel mogelijk ruimte op de kavel houden aan de tuinzijde (zuid + west), maar door de vorm van de kavel en het bouwvlak wordt de woning al snel naar de zuidzijde 'geduwd' (naar boven in de tekeningen). Wat de oostkant betreft willen we daar met name gebruik maken van de ochtendzon.

Bij plaatsing volgens de 1e tekening komt er een vrij lange oprit aan de voorkant van de woning (ca. 30 m), terwijl de achterzijde van de woning al aardig opschuift naar de zuidkant. (de kavel is minder ruim dan hij lijkt: bij de 1e blauwe lijn richting het water begint het talud waardoor daar 'voor het oog' ook de tuin eindigt).

Daarom hebben we gevraagd naar een alternatief waarmee meer aan bovenstaande wensen kan worden voldaan. Daarop hebben we de 2 onderstaande alternatieven ontvangen, let wel, dit zijn snelle ruwe schetsen bedoeld voor snelle terugkoppeling, nog niet in detail uitgewerkt (een agile architect ;))

Beide varianten voldoen aan de wensen om minder naar achteren uit te bouwen, en een minder lange oprit te krijgen. Ook vinden we de hal zo mooier en ruimer opgezet. In de hal bevinden zich rechts het toilet en links een berging / technische ruimte / meterkast.

Variant 1 heeft als belangrijke nadelen dat we geen ochtendzon in de keuken binnen krijgen (eventueel wel via een lichtstraat), ook spreekt de indeling van de keuken ons wat minder aan. De woonkamer is wat minder diep, de bijkeuken (achter de garage / berging) heeft weer 3 deuren en daardoor minder effectieve ruimte.

Variant 2 heeft als nadeel dat dat de keuken minder groot is, itt tot variant 1 is er wel ochtendzon (aan de zuidoostzijde i.p.v. de noordoostzijde), maar pas wat later dan het originele ontwerp doordat de orientatie van het raam in OZO richting is.

Puur qua indeling van het huis gaat onze voorkeur eigenlijk nog steeds uit naar het originele ontwerp (maar dan met de garage 2m naar achteren), hoewel daar ook wel een paar nadelen aan kleven. Het gaat op dit moment om dat we:
  • middels de plaatsing van de woning op de kavel zoveel mogelijk ruimte richting zuid en west te behouden
  • prettige lichtinval, met name ook in de ochtend in de keuken
  • mooie zichtlijnen vanuit de woning richting zuid, west en noord
  • daarnaast moeten natuurlijk de ruimtes in het huis ook praktisch zijn in gebruik (looplijnen) en prettig aandoen qua indeling.
De precieze indeling van keuken etc. kan later nog verder uitgewerkt worden.

Het lijkt best een lastige puzzel om aan zoveel mogelijk wensen tegemoet te komen, maar gezien de goede inputs op de bouw-topics in dit forum heb ik goede hoop op bruikbare feedback _/-\o_

[Voor 13% gewijzigd door Batilan op 21-02-2021 12:33]

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:01
Kun je het oorspronkelijke ontwerp 20 tot 25 graden tegen de klok in draaien? Dan pak je meer van de ochtendzon mee. Maakt de inrit ook korter.

Als dat niet gaat ivm zichtlijnen, is het dan mogelijk om de garage veel verder naar voren te schuiven en misschien zelfs vóór de gevel van de werkkamer uit te laten steken.

[Voor 38% gewijzigd door Joris748 op 21-02-2021 08:15]

• Batilan
Joris748 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 08:09:
Kun je het oorspronkelijke ontwerp 20 tot 25 graden tegen de klok in draaien? Dan pak je meer van de ochtendzon mee. Maakt de inrit ook korter.

Als dat niet gaat ivm zichtlijnen, is het dan mogelijk om de garage veel verder naar voren te schuiven en misschien zelfs vóór de gevel van de werkkamer uit te laten steken.
@Joris748 Bedankt voor je reactie! Het draaien van de woning is helaas geen optie omdat de kap evenwijdig met de kavelgrens moet lopen volgens het "beeldkwaliteitsplan".

Ik had inderdaad ook voorgesteld om de garage meer naar voren te halen, de architect is tot bovenstaande voorstellen gekomen. Ik denk dat dat te maken heeft met het "aanzicht" van de woning: als je aan komt rijden (dat is "vanaf links") dan verstop je de woning dan deels achter de garage.

Ook is het dan waarschijnlijk wat lastiger de trap naar boven in de hal op een goede plaats te krijgen: je komt dan al snel te veel naar voren waardoor het ontsluiten van de kamers op de bovenverdieping lastig is (de "beuk" waar de kap op komt is vrij smal, ca 7.5m waardoor je geen lange gang op de bovenverdieping wilt hebben).

Beide zaken zijn veronderstellingen van mijn kant, we kregen het ontwerp vrijdagmiddag en hebben volgende week weer een afspraak met de architect.

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-03 14:55
Is er een casco budget?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Batilan
Ja, we gaan uit van zo'n 550,- / m3 en proberen daarmee binnen ons totaal budget te blijven (dat is wel nog excl. de tuinkamer).

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Waar vind je een dergelijk gave kavel van 1900 m2 aan het water?

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:07
Om te beginnen: In variant 1 en 2 de WC en de B omwisselen, zodat je toiletgeluiden niet direct grenzen aan de woonkamer en de keuken?

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:17
De garage naast de woning zorgt er nu voor dat de woning breder wordt, en dus verder op het perceel geplaatst moet worden. Is het een optie om 'm 90 graden gedraaid achter je werkkamer te plaatsen? Of de werkkamer 90 graden draaien zodat beide in de lengte aan de 'achterkant' passen?

Als alternatief zou je de werkkamer en de garage kunnen omwisselen, zodat je vanuit je werkkamer ook uitzicht op je tuin hebt. Daar kun je dan evt ook nog kunnen spelen met de afmetingen van de verschillende ruimtes.
Je hebt nu aan de tuinkant een flink stuk 'blinde muur' waar de berging/garage zit, wat eigenlijk een beetje zonde is lijkt me.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:34

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Heb je al eens in: Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2 gekeken? Je kavel is meer dan ruim genoeg om dit 'probleem' op te lossen. :) Je kan ook je woning spiegelen en 90 graden draaien en de oprit aan de kant van de gemeentetuin maken aan de noordzijde. Dan is de rest van je woning gericht op de windrichtingen met zon.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Batilan
Jazeker, die volg ik al geruime tijd, daar heb ik 1 post gemaakt met een verwijzing naar mijn specifieke 'probleem' :)
Señor Sjon schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:23:
Je kavel is meer dan ruim genoeg om dit 'probleem' op te lossen. :) Je kan ook je woning spiegelen en 90 graden draaien en de oprit aan de kant van de gemeentetuin maken aan de noordzijde. Dan is de rest van je woning gericht op de windrichtingen met zon.
Is wellicht een overweging, maar ook richting NW hebben we een mooi uitzicht over de plas. We gaan er in ieder geval wat mee puzzelen. De kavel is inderdaad ruim, maar zoals gezegd willen we graag die "weidsheid" zoveel mogelijk handhaven, en de woning zo veel mogelijk in de noord-oost hoek houden. De 1900 m2 klinkt mooi, maar er zit wel een kleine 500 m2 water en talud bij.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
en dan heb je nog 1400m2... Wat ontzettend ruim is.

1

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:38
Wij wonen ook op een vergelijkbaar driehoekig kavel, iets kleiner (1255m2), maar ook een hele smalle straatkant en lekker veel achtertuin:

De garage ligt bij ons volledig achter het huis, met dus een erg lange oprit, en een overkapping vanaf de keuken zodat je toch droog naar je garage kan lopen. Het voordeel is dat je aan alle kanten van het huis ramen naar buiten hebt. Daarmee krijg je in 1 klap extra licht in je keuken/hal/...

De achterkant is bij ons bijna over de volle breedte glas met schuifpui zodat je maximaal de tuin in kijkt, dat is echt aan te raden :)

Als jij gelimiteerd bent in de plaatsing van je voorgevel en dakrichting, dan is dat natuurlijk geen limitatie over hoe je achtergevel georiënteerd is, die zou je best evenwijdig aan je perceelsgrens achter kunnen maken. De voor- en achtergevel hoeven niet evenwijdig te lopen... Je krijgt dan ergens wat hoeken die geen 90 graden zijn, maar is dat zo erg? Ik zou het zeker overwegen.

Nu is de achterkant bij ons op het oosten gericht, en 's ochtends warmt de zon het hele huis op. Ik weet niet of dat op het zuiden gericht niet misschien juist teveel zon gaat zijn?

Dus als je variant 1 pakt, de garage 10-15m naar achteren verplaatst, dan ben je er al voor een groot deel. En persoonlijk zou ik overwegen om de achtergevel evenwijdig met de achtergrens van het perceel te krijgen.

Verder hoop ik dat je van tuinieren houdt ;)

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

• Batilan
Blik1984 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:00:
Waar vind je een dergelijk gave kavel van 1900 m2 aan het water?
Thx :*), zie hier

• Batilan
@pirke bedankt voor je reactie! Goede "outside the box" tips.
Vooral die "scheve gevel" is wellicht het overwegen waard.

We zijn beiden inderdaad tuinliefhebbers, dus dat komt wel goed :)

• Batilan
Kees_frl schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:26:
en dan heb je nog 1400m2... Wat ontzettend ruim is.
Ja, daar heb je gelijk in, ik wil ook niet overkomen als een "verwende bal" :F. De kans om op deze kavel te gaan bouwen is voor ons ook een unieke kans die onverwachts langs kwam. Het komt ook een beetje doordat we de afgelopen tijd vaak op de kavel gestaan hebben: daarbij visualiseer je dan de mogelijkheden. In ons hoofd hielden we dan meer ruimte over aan de Z/W zijde, als we nu de woning van het SO uitzetten op de kavel komen we een stuk verder naar het talud dan we ons voorstelden.

In deze SO fase willen we er wel uithalen wat er in zit, en mogelijke alternatieven verkennen. Alle reacties worden dan ook zeer gewaardeerd! (y)

• pirke
Dat is wel een hele fijne grondprijs... Grofweg 1/3 van wat het hier kost. En dan wonen wij al in een goedkoop dorp in deze regio. 20km verderop is de prijs het dubbele van hier en 30km verderop het driedubbele.

[Voor 16% gewijzigd door pirke op 22-02-2021 07:20]

• pirke
Batilan schreef op zondag 21 februari 2021 @ 23:25:
@pirke bedankt voor je reactie! Goede "outside the box" tips.
Vooral die "scheve gevel" is wellicht het overwegen waard.

We zijn beiden inderdaad tuinliefhebbers, dus dat komt wel goed :)
Ik zou de garage naar achteren verplaatsten zodat je echt rondom lichtinval hebt een stuk hoger op mijn prioriteiten lijstje hebben dan een schuine gevel, maar ieder z'n ding ;)

Succes met de keuzes!

• Batilan
pirke schreef op maandag 22 februari 2021 @ 07:17:
[...]

Dat is wel een hele fijne grondprijs... Grofweg 1/3 van wat het hier kost. En dan wonen wij al in een goedkoop dorp in deze regio. 20km verderop is de prijs het dubbele van hier en 30km verderop het driedubbele.
En toch kan ik b.v. Amsterdam, Utrecht (ok buiten de spits :) ), Apeldoorn, Groningen en Leeuwarden binnen 1 uur bereiken. Maar ja, ik kan me voorstellen dat je liever wat dichter bij "de bewoonde wereld" woont ;)

Ik neem overigens alle tips ter harte, idd is die lichtinval rondom best een belangrijk punt, in het oorspronkelijke plan van de architect, samen met onze wijziging met het naar achteren plaatsen van de voorkant van de garage, hadden we dan al op alle 4 de muren van de keuken licht inval. We vinden het niet erg om dat niet in alle vertrekken te hebben, maar de 'blinde' oost-muur en noord-muur in de keuken van variant 1 lijkt ons niet prettig. terwijl in variant 2 de keuken een stuk kleiner wordt, dat maakt het voor ons minder aantrekkelijke opties. Het nog verder naar achteren verplaatsen van de garage geeft inderdaad meer licht inval aan de oostkant, maar beperkt ook weer wat het zicht naar het zuid-oosten (waar ook water en bos is). Ook wil de buurman graag wat uitzicht overhouden :).

Keuzes, keuzes, keuzes....

• pirke
Tja als je ook de wensen vd buurman mee laat wegen... ;)

Verder zul je toch wel iets van erfafscheiding maken om wat privacy in je tuin te krijgen? Of dat nu een heg/schutting/garage is maakt dan ook weinig uit aangezien hij dan toch niet over je grasveld heen kan kijken. Wij zitten 100% vrij, geen enkel raam kijkt in onze tuin uit, en kunnen lekker in onze blote kont aan het zwembad liggen. Heerlijk die privacy.

De keuken ramen in die tekeningen zijn een meter breed? Dat zou best genoeg kunnen zijn, aangezien er best veel licht via de eetkamer binnen komt. In variant 1 zou ik dan wel de keuken gevel gelijk trekken met de bijkeuken, zodat de bijkeuken niet/minder je ochtend lichtinval blokkeert.

Bij variant 2 is je keuken een stuk kleiner, beetje jammer. En je hebt geen portaal waar jij of je kinderen hun vieze schoenen kunnen laten voordat ze binnenkomen. Of denk je dat je de route "keuken - bijkeuken - garage - tuin" vaak gaat nemen? De kortere route "Keuken - bijkeuken - tuin" is wat dat betreft een stuk prettiger. En ondanks dat wij ook over de volledige achterkant schuifpui hebben pakken we 19 vd 20x toch gewoon de "keuken - portaal - tuin" route. Alleen als het echt lekker weer is gaat de pui open.

Klopt het trouwens dat variant 2 geen schuifpui of tuindeuren heeft?

• Batilan
pirke schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:59:
...

Verder zul je toch wel iets van erfafscheiding maken om wat privacy in je tuin te krijgen? Of dat nu een heg/schutting/garage is maakt dan ook weinig uit aangezien hij dan toch niet over je grasveld heen kan kijken.
...
Klopt, we hebben wel iets gepland samen, wordt waarschijnlijk een haag van ca. 2m hoogte. Alleen mag de erfafscheiding de laatste 15 meter naar het water niet doorlopen (incl. 5m water en 5m talud + dus ca. 5 m tuin). Maar in de praktijk zullen we dan toch wel iets in de tuin plaatsen wat directe inkijk een beetje beperkt.
De keuken ramen in die tekeningen zijn een meter breed? Dat zou best genoeg kunnen zijn, aangezien er best veel licht via de eetkamer binnen komt.
Klopt, maar in deze fase moet je dat allemaal een beetje indicatief zien, als we aangeven dat het anders moet (en het constructief kan) dan is het snel geregeld.
In variant 1 zou ik dan wel de keuken gevel gelijk trekken met de bijkeuken, zodat de bijkeuken niet/minder je ochtend lichtinval blokkeert.
Ja dat lijkt me ook, al staat de zon daar al ongeveer Z-O en dus al redelijk hoog. Ik denk dat de architect de m2 (en m3) een beetje gelijk wil houden, en ook onze wens om de achterkant niet te ver naar achteren te plaatsen heeft meegenomen.
Bij variant 2 is je keuken een stuk kleiner, beetje jammer.
Ja vinden we ook een (te groot) nadeel van deze optie.
En je hebt geen portaal waar jij of je kinderen hun vieze schoenen kunnen laten voordat ze binnenkomen. Of denk je dat je de route "keuken - bijkeuken - garage - tuin" vaak gaat nemen? De kortere route "Keuken - bijkeuken - tuin" is wat dat betreft een stuk prettiger. En ondanks dat wij ook over de volledige achterkant schuifpui hebben pakken we 19 vd 20x toch gewoon de "keuken - portaal - tuin" route. Alleen als het echt lekker weer is gaat de pui open.
Ook nog iets om even over na te denken idd. Vanuit de tuin zullen we meest via garage of bijkeuken (bij variant 1) binnen komen met de vieze schoenen. In de praktijk denk ik dat we de schoenen in de hal uittrekken als we vanaf de weg / met de auto / voorlangs komen.
Klopt het trouwens dat variant 2 geen schuifpui of tuindeuren heeft?
Lijkt idd zo in de tekening, maar ik denk dat dat meer is vanwege de 'agile' wijze van tekenen :)
Daar moet natuurlijk wel een schuifpui komen.

Weer bedankt voor je uitgebreide feedback.

Op dit moment neig ik er toch naar om alsnog voor het origineel te gaan: met het terug zetten van de voorkant van de garage hebben we dan in alle 4 de muren van de keuken een raam, dus altijd wel ergens zon / licht inval (en wellicht ook nog via een lichtstraat).

We accepteren dan wellicht toch maar het wat verder naar achteren komen van de achtergevels dan we gedacht hadden. Aan de zijde van de garage is dat ook minder erg omdat op die plaats de kavel ruimer is, het was vooral de uiterste hoek van de tuinkamer die behoorlijk dicht op het taluld komt (ca 14 meter), en met deze oplossingen wordt dat niet echt beter.

De wat ruimere hal en de oriëntatie daarvan in de 2 alternatieven missen we dan helaas wel weer 8)7

Ook zit de baas nog met de lange oprit in haar maag ;)

• pirke
Lange oprit is handig voor bezoek. Wij hebben 25-30m ofzo, niks teveel, hij staat vrij snel vol. Je perceel is groot genoeg, die paar m2 ga je echt niet missen. Lichtinval en looproutes zijn in ieder geval veel belangrijker.

De eerste ontwerpschets heeft qua looproutes de beste indeling, en ook lichtinval als je de garage een paar meter naar achteren plaatst. De hal zou dan nog wat naar links uit kunnen steken zodat je daar nog wel een fatsoenlijke ruimte hebt waar je niet claustrofobisch van wordt, met een bankje waar je op kan zitten als je je schoenen aan/uit trekt enzo. Van die kleine dingen die het comfort vergroten :) onze hal is bijna 20m2 (incl wc), groter dan m'n werkkamer beneden, maar daar zit ik hooguit in m'n eentje achter een bureau. In de hal staan we regelmatig met 6 volwassenen om afscheid te nemen terwijl de jassen en schoenen aangetrokken worden.

Verder kun je je binnendeuren ook van ramen voorzien om net dat beetje extra licht te geven. Bijvoorbeeld tussen de hal en woonkamer, of woonkamer-werkkamer. Dan wordt het voor beide kanten geen blinde muur.
Batilan schreef op maandag 22 februari 2021 @ 23:03:
[...]

Weer bedankt voor je uitgebreide feedback.
Graag gedaan :) Wij wonen vergelijkbaar, zonder uitzicht op het water helaas, maar daardoor wel volledig omringd door hoog groen. En met twee kleine kinderen is dat wel zo veilig. We zijn de tweede bewoners en hebben het dus niet zelf gebouwd, maar veel dingen waar we vooraf niet over nagedacht hadden zijn we achteraf erg blij mee. Een portaal bij de achterdeur bijvoorbeeld, of een grote hal aan de voorkant. Een paar dingen ook niet, maar die zijn aan te passen als dat ooit genoeg prioriteit krijgt. Wat ik misschien nog wel heel meeste mis is een toilet aan de achterzijde vd woning, als we nu in de tuin zitten moeten we helemaal door de woning heen om naar de wc te kunnen. Zeker met vieze (buiten gespeeld) kleine kinderen die spontaan heel nodig moeten komt er alsnog best veel zand naar binnen. Ach, er blijft altijd wel wat te wensen over.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:01
@Batilan Wat is er 'natuurlijk' aan een schuifpui? Hier hebben we een loopdeur op de kortste route van kookeiland naar tuintafel. Daar maken we veel gebruik van. Opent en sluit gemakkelijker dan een schuifdeur. En als het buiten warm is heb ik hem het liefst dicht: tegen ongedierte en om de warmte buiten te houden.

Bij ons huis is van 's ochtends tot 's avonds direct zonlicht echt een groot pluspunt. Keuken is Zuidoost geörienteerd, woonkamer Zuidwest. Betekent dat we de hele dag door de zon in de belangrijkste leefgedeeltes hebben. Heerlijk om met het ontbijt al in het zonnetje te zitten/staan en 's avonds de zon nog steeds in de woonkamer te hebben. Met jouw kavel kun je dat ook realiseren, mits je een goede oplossing voor de garage vindt.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Joris748 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:37:
@Batilan Wat is er 'natuurlijk' aan een schuifpui? Hier hebben we een loopdeur op de kortste route van kookeiland naar tuintafel.
[...]
Wat er 'natuurlijk' is aan een schuifpui is dat vrije alle nieuwbouw-projecten standaard worden uitgevoerd met een schuifpui om de simpele reden dat het goedkoper is dan dan dubbele openslaande deuren. Mijn voorkeur gaat ook naar de 'tuindeuren' omdat het imho handiger en mooier is maar kennelijk hebben we de afgelopen jaren hele volksstammen wijs weten te maken dat een schuifpui mooier/beter/handiger is...

☀️ 18 Panelen | 🔋 5,8 kWp | ⚡ SolarEdge SE6K

• Batilan
Harrie_ schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:42:
[...]

Wat er 'natuurlijk' is aan een schuifpui is dat vrije alle nieuwbouw-projecten standaard worden uitgevoerd met een schuifpui om de simpele reden dat het goedkoper is dan dan dubbele openslaande deuren. Mijn voorkeur gaat ook naar de 'tuindeuren' omdat het imho handiger en mooier is maar kennelijk hebben we de afgelopen jaren hele volksstammen wijs weten te maken dat een schuifpui mooier/beter/handiger is...
@Harrie_ bedankt voor je reactie.

Ik bedoelde vooral dat er nog iets open moet kunnen in de keuken omdat dat nog niet duidelijk uit de tekening gehaald kan worden, maar wat betreft keuze schuifpui of tuindeuren:
Ik heb in mijn huidige huis zowel tuindeuren als een schuifpui, ik gebruik daar vrijwel altijd de schuifpui, geen gedoe met vast zetten van de deur, of zaken die in de weg kunnen staan op het terras, ook vergeten we nog wel eens de schuifpui op slot te doen, als ie dicht is kan 'een passant' in ieder geval niet zo maar naar binnen lopen (veilig is het natuurlijk niet echt). Persoonlijk vind ik een schuifpui mooier en handiger omdat je meestal meer glas / doorkijk hebt met een schuifpui en deze minder ruimte nodig heeft om te openen. De kosten heb ik nog niet meegenomen in de overweging.

Maar als je verder kunt motiveren waarom tuindeuren mooier en handiger zijn dan verander ik wellicht nog van mening. Voor mijn partner is het ook nog geen uitgemaakte zaak, dus wie weet :)

EDIT: ik zag de reactie van Harrie_ eerder dan die van Joris748 (vanwege doorklikken vanuit de notificaties). Maar inderdaad als je de tuindeur/pui bij voorkeur sluit i.v.m. insecten en/of warmte dan is een tuindeur zeker handiger. Persoonlijk laat/liet ik de pui vaak open, maar mijn partner houdt de boel liever dicht. En met een moderne woning met goede isolatie (en waarschijnlijk vloerkoeling) is dat waarschijnlijk ook verstandiger in de zomer. We broeden er nog even op...

[Voor 13% gewijzigd door Batilan op 23-02-2021 12:40]

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Batilan schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:08:
[...]

@Harrie_ bedankt voor je reactie.

Ik bedoelde vooral dat er nog iets open moet kunnen in de keuken omdat dat nog niet duidelijk uit de tekening gehaald kan worden, maar wat betreft keuze schuifpui of tuindeuren:
Ik heb in mijn huidige huis zowel tuindeuren als een schuifpui, ik gebruik daar vrijwel altijd de schuifpui, geen gedoe met vast zetten van de deur, of zaken die in de weg kunnen staan op het terras, ook vergeten we nog wel eens de schuifpui op slot te doen, als ie dicht is kan 'een passant' in ieder geval niet zo maar naar binnen lopen (veilig is het natuurlijk niet echt). Persoonlijk vind ik een schuifpui mooier en handiger omdat je meestal meer glas / doorkijk hebt met een schuifpui en deze minder ruimte nodig heeft om te openen. De kosten heb ik nog niet meegenomen in de overweging.

Maar als je verder kunt motiveren waarom tuindeuren mooier en handiger zijn dan verander ik wellicht nog van mening. Voor mijn partner is het ook nog geen uitgemaakte zaak, dus wie weet :)
Het was vooral een reactie op @Batilan en je moet natuurlijk helemaal zelf weten of je een schuifpui of dubbele deuren neemt. Ik vind dubbele deuren mooier, maar dat is natuurlijk persoonlijk. V.w.b. voor- en nadelen, dat zie ik als volgt:

Nadelen van dubbele deuren:
• Een schuifpui is vaak meer glas dan dubbele deuren, in gesloten toestand heb je met een schuifpui dus meer zicht naar buiten.
• Wanneer je dubbele deuren open wil laten staan moet je deze buiten aan een deurvastzetter of haak zetten.

Voordelen dubbele deuren:
• Je kunt 1 van de 2 makkelijker als loopdeur gebruiken, geen geschuif om even snel op en neer naar buiten te gaan (het is immers vaker slecht weer dan goed weer).
• Wanneer ze beide open staan is de doorgang naar buiten groter dan bij een schuifpui, je haalt dus meer 'buiten naar binnen' of vice versa.

☀️ 18 Panelen | 🔋 5,8 kWp | ⚡ SolarEdge SE6K

• pirke
Wij hebben 2 schuifpuien, die staan een groot deel van het jaar open. Wel met een schuifhor ervoor tegen de beestjes.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee