Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 176 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.624.668 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Stefke schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:32:
Ik heb op die duitse website gekeken, dat kost grofweg 50-60%.

Wat is "kozijn met aanslag" in het duits? Volgens mij leveren ze alleen zonder aanslag (behalve een duurder profiel)

Vervolgens nog even vergeleken met https://kozijnenbestellen.com/ (1e hit op google), daar is het ook een stuk goedkoper. Als ik daar de details bekijk dan lijken hun kozijnen erg sterk op die van fensterwerk24.de

edit: nu ik wat meer google blijkt dat ook zo te zijn, Aluplast is de fabrikant
De meeste kozijnleveranciers hebben profielen van dezelfde fabriek, dat wordt gewoon in lange lengtes ingekocht.

https://www.fensterwerk24...gurator-fenster-start-new
Daar staan 2 profielen met een aanslag en NL in de naam.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
kepler schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:24:
[...]

Wij krijgen een toegangsluik/dakraam ter plaatse van de berging. In de berging staat zeer waarschijnlijk een vouwladder dus wilde die gewoon gebruiken voor de incidentele toegang tot het dak :D Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan :P
Voor het plat dak van de eerste verdieping hebben wij een Gorter dakluik met schaartrap. Geen zin om een ladder te pakken om op zes meter hoogte een plat dak te betreden.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Joris748
  • Nu online
@Stefke Hoe ga jij fundering en vloer uitvoeren? Wij zitten op zand en ik zit te denken aan plaatfundering op EPS. Met daarop in het schuurgedeelte een gevlinderde betonvloer en in het gastenverblijf een geïsoleerde planken vloer (balklaag op de betonvloer).

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 18-02-2021 07:56 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-10 17:58
Dat is het idee, wij willen later ook een deel van het huisje als tuinkamer/kantoor/guesthouse ombouwen. Dus een plaatfundering met vorstrand, daarop 80-100mm EPS. In het bergingdeel dan een cementdekvloer (+event. egaline) met een garagecoating (lekker zelf rollen, simpel, ziet er prima uit, vloeistofdicht en het is maar een berging/garage).
In het guestdeel komt dan ipv cementdekvloer e.o.a. stevige isolatieplaat (op de EPS) met een houten of laminaat vloer. Geen cementdekvloer omdat dat veel te traag opwarmt als je stookt met een kacheltje oid. Dan duurt het veel te lang voor de vloer een beetje meekomt (geen vv. in ieder geval)
Ernemmer schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 23:13:
[...]

De meeste kozijnleveranciers hebben profielen van dezelfde fabriek, dat wordt gewoon in lange lengtes ingekocht.

https://www.fensterwerk24...gurator-fenster-start-new
Daar staan 2 profielen met een aanslag en NL in de naam.
Ja, maar dat maakt het meteen weer een stuk duurder. Op de nederlandse site (kozijnenbestellen.com) staat exact hetzelfde 70mm profiel als die duitse (IDEAL 4000 NL-T-Rahmen) maar op de nederlandse site kost het simpelste kozijn dat ik nodig heb - als het goed is dus mét aanslag - (65x220 vast glas) 135 ex BTW en op die duitse 155 ex BTW (115 ex BTW zonder aanslag). Dat vertaalt in een redelijke meerprijs en kan ik beter bij de NL site bestellen.
Afbeeldingslocatie: https://kozijnenbestellen.com/wp-content/uploads/2017/11/profiel-70mm-met-aanslag.gif
Bij kozijnenbestellen zijn aluminium kozijnen zelfs maar een paar honderd euro duurder als ik een optelling maak (maar ruim goedkoper dan de koz.boer van ons huis) , dus dat is ook nog een overweging.

Ik moet nog even uitzoeken hoe je in een HSB wand met gevelfolie en houten gevelbekleding een kozijn zonder aanslag waterdicht monteert...

Verdere uitdaging is dat we één kopgevel geheel in glas willen. In ons huis is dat ook gedaan, die leverancier heeft dat samengesteld uit een grote schuifpui met daarop twee schuine kozijnen. De enige die dat aanbood, en dat kostte de helft van een glasgevelsysteem met alleen vast glas (!) en nu hebben we er een huge schuifdeur in zitten wat eerst niet eens het plan was.
Maar hun kozijnen zijn relatief dus veel te duur, daarbij wil ik eigenlijk nu een normale draaideur en dan worden het me iets te veel losse onderdelen.

Dus ik moet of nu toch kijken naar een glasgevelsysteem (ik wil weer eens kijken naar Stabalux), of een andere leverancier vinden die ook zoiets kan. Eens informeren bij Kozijnenbestellen.com

• Ernemmer
  • Niet online
Stefke schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:19:
Dat is het idee, wij willen later ook een deel van het huisje als tuinkamer/kantoor/guesthouse ombouwen. Dus een plaatfundering met vorstrand, daarop 80-100mm EPS. In het bergingdeel dan een cementdekvloer (+event. egaline) met een garagecoating (lekker zelf rollen, simpel, ziet er prima uit, vloeistofdicht en het is maar een berging/garage).
In het guestdeel komt dan ipv cementdekvloer e.o.a. stevige isolatieplaat (op de EPS) met een houten of laminaat vloer. Geen cementdekvloer omdat dat veel te traag opwarmt als je stookt met een kacheltje oid. Dan duurt het veel te lang voor de vloer een beetje meekomt (geen vv. in ieder geval)
[...]

Ja, maar dat maakt het meteen weer een stuk duurder. Op de nederlandse site (kozijnenbestellen.com) staat exact hetzelfde 70mm profiel als die duitse (IDEAL 4000 NL-T-Rahmen) maar op de nederlandse site kost het simpelste kozijn dat ik nodig heb - als het goed is dus mét aanslag - (65x220 vast glas) 135 ex BTW en op die duitse 155 ex BTW (115 ex BTW zonder aanslag). Dat vertaalt in een redelijke meerprijs en kan ik beter bij de NL site bestellen.
[Afbeelding]
Bij kozijnenbestellen zijn aluminium kozijnen zelfs maar een paar honderd euro duurder als ik een optelling maak (maar ruim goedkoper dan de koz.boer van ons huis) , dus dat is ook nog een overweging.

Ik moet nog even uitzoeken hoe je in een HSB wand met gevelfolie en houten gevelbekleding een kozijn zonder aanslag waterdicht monteert...

Verdere uitdaging is dat we één kopgevel geheel in glas willen. In ons huis is dat ook gedaan, die leverancier heeft dat samengesteld uit een grote schuifpui met daarop twee schuine kozijnen. De enige die dat aanbood, en dat kostte de helft van een glasgevelsysteem met alleen vast glas (!) en nu hebben we er een huge schuifdeur in zitten wat eerst niet eens het plan was.
Maar hun kozijnen zijn relatief dus veel te duur, daarbij wil ik eigenlijk nu een normale draaideur en dan worden het me iets te veel losse onderdelen.

Dus ik moet of nu toch kijken naar een glasgevelsysteem (ik wil weer eens kijken naar Stabalux), of een andere leverancier vinden die ook zoiets kan. Eens informeren bij Kozijnenbestellen.com
Ik heb niet echt prijzen zitten vergelijken, DE was eerder altijd een stuk goedkoper dan NL, wel grappig om te zien dat de prijzen in NL nu toch lager zijn dan in DE.

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
Is er ook een dergelijke site voor (liefst alu) kozijnen in een schuine gevel? Dus onder een kap?

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:06
Joris748 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 07:30:
[...]

Voor het plat dak van de eerste verdieping hebben wij een Gorter dakluik met schaartrap. Geen zin om een ladder te pakken om op zes meter hoogte een plat dak te betreden.
Wij kunnen dus vanaf de 2e verdieping door het dakraam het dak op, lijkt me prima te met een normale ladder. We hebben geen schaartrap, was behoorlijk prijzig en voor af en toe het dak op pak ik de ladder dus. Is het plan :D

• Joris748
  • Nu online
Stefke schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:19:
In het guestdeel komt dan ipv cementdekvloer e.o.a. stevige isolatieplaat (op de EPS) - idd een balklaagje - met een houten of laminaat vloer. Geen cementdekvloer omdat dat veel te traag opwarmt als je stookt met een kacheltje oid. Dan duurt het veel te lang voor de vloer een beetje meekomt (geen vv. in ieder geval)
EPS dus op de plaatfundering. Dat lijkt me idd handiger om koudebruggen te voorkomen.

• Stefke
O zo had ik het nog niet gelezen. Als je je plaatfundering óp EPS legt dan is je fundering van buitenaf geïsoleerd. Dat is prettig als je de boel altijd op temperatuur houdt (wij hebben een Hectar funderingsplaat onder ons huis, ook betonplaat op EPS), maar ons tuinhuis zal een groot gedeelte van de tijd niet verwarmd worden.
Als je er dan even een dagje wil zitten en je zet de verwarming aan zal je koude betonmassa de vloer koud houden. Wellicht wat minder als je onder je houten vloer een echte isolatielaag maakt (dat zou dan enkele cm zijn, de dikte van een normale dekvloer), maar waarom niet gewoon de EPS boven de betonplaat. Dan is die massa mooi gescheiden en warmt je houten vloer (nog) veel sneller op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-10 21:23
Stefke schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:32:

Wat is "kozijn met aanslag" in het duits? Volgens mij leveren ze alleen zonder aanslag (behalve een duurder profiel)
Fenster mit Anschlag ;)

of

Fensteranschlag

• Joris748
  • Nu online
Stefke schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:42:
O zo had ik het nog niet gelezen. Als je je plaatfundering óp EPS legt dan is je fundering van buitenaf geïsoleerd. Dat is prettig als je de boel altijd op temperatuur houdt (wij hebben een Hectar funderingsplaat onder ons huis, ook betonplaat op EPS), maar ons tuinhuis zal een groot gedeelte van de tijd niet verwarmd worden.
Als je er dan even een dagje wil zitten en je zet de verwarming aan zal je koude betonmassa de vloer koud houden. Wellicht wat minder als je onder je houten vloer een echte isolatielaag maakt (dat zou dan enkele cm zijn, de dikte van een normale dekvloer), maar waarom niet gewoon de EPS boven de betonplaat. Dan is die massa mooi gescheiden en warmt je houten vloer (nog) veel sneller op.
Dan moet ik nog wel even kijken hoe het zit met de belastbaarheid van een afwerkvloer op EPS ivm zware aanhangers.

• Stefke
Drukvast EPS? Dat EPS wordt nog zwaarder belast als je je fundering erop legt ;) Maar als meer het gaat om puntbelasting van de wielen bij een zware aanhanger dan moet je misschien daar inderdaad een dikkere dekvloer maken en dan is een gewapende beton dekvloer misschien een betere optie dan een cementdekvloer. Al zou ik die denk ik niet laten vlinderen maar gewoon gladmaken met een rolbare coating (maar dat is een keuze)
Maar het lijkt me niet nodig om de fundering op t EPS te leggen omdat je een aanhanger naar binnen wil rijden?

• Stefke
Heeft iemand een detail van kozijnen zonder "anschlag" in HSB met waterkerende folie en houten gevelbekleding ? M.n. de waterdichting zou ik willen weten

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-10 14:49
Ik probeer het even in dit topic, hopelijk kunnen jullie mij tips geven..
Dit jaar willen wij de stap zetten om een nieuwbouwhuis te laten bouwen..
Echter is de zoektocht naar een geschikt kavel vrij lastig.

Op Funda en andere sites zit ik rond te kijken, maar ik heb het gevoel dat er veel kavels niet eens online komen en via ontwikkelaars of makelaars al snel bij een koper komen.
Ook het bouwblok is vaak te beperkt.

Ik heb deze vraag ook bij 2-3 makelaars neergelegd en die geven dit ook wel een beetje aan, alleen kavels waar intern niet gelijk een koper voor gevonden wordt komen op funda..

Ik heb me nu bij 3 makelaars in het bestand laten opnemen zodat ik hopelijk wat aanbiedingen krijg in de regio waar ik zoek (Twente/Achterhoek).

Maar ik heb nog niet het gevoel dat ik het maximale eruit haal in mijn zoektocht.

Eisen die ik heb:
- Oppervlakte 1500+ m2
- Liefst buiten de bebouwde kom of aan de rand van een stad/dorp.
- groot bouwblok voor een huis van minimaal 800-900 m3 excl bijgebouwen.

Hebben jullie nog tips?

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Stefke schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:29:
Drukvast EPS? Dat EPS wordt nog zwaarder belast als je je fundering erop legt ;) Maar als meer het gaat om puntbelasting van de wielen bij een zware aanhanger dan moet je misschien daar inderdaad een dikkere dekvloer maken en dan is een gewapende beton dekvloer misschien een betere optie dan een cementdekvloer. Al zou ik die denk ik niet laten vlinderen maar gewoon gladmaken met een rolbare coating (maar dat is een keuze)
Maar het lijkt me niet nodig om de fundering op t EPS te leggen omdat je een aanhanger naar binnen wil rijden?
EPS500 is aardig drukvast :+

Maar voor zware belasting zou ik idd het gewapende beton aan 'bovenzijde' houden. Voor het verwarmings"probleem" in bewoonde gedeelte idd extra isoleren aan bovenzijde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jowi
verstappen33 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:32:
Ik probeer het even in dit topic, hopelijk kunnen jullie mij tips geven..
Dit jaar willen wij de stap zetten om een nieuwbouwhuis te laten bouwen..
Echter is de zoektocht naar een geschikt kavel vrij lastig.

Op Funda en andere sites zit ik rond te kijken, maar ik heb het gevoel dat er veel kavels niet eens online komen en via ontwikkelaars of makelaars al snel bij een koper komen.
Ook het bouwblok is vaak te beperkt.

Ik heb deze vraag ook bij 2-3 makelaars neergelegd en die geven dit ook wel een beetje aan, alleen kavels waar intern niet gelijk een koper voor gevonden wordt komen op funda..

Ik heb me nu bij 3 makelaars in het bestand laten opnemen zodat ik hopelijk wat aanbiedingen krijg in de regio waar ik zoek (Twente/Achterhoek).

Maar ik heb nog niet het gevoel dat ik het maximale eruit haal in mijn zoektocht.

Eisen die ik heb:
- Oppervlakte 1500+ m2
- Liefst buiten de bebouwde kom of aan de rand van een stad/dorp.
- groot bouwblok voor een huis van minimaal 800-900 m3 excl bijgebouwen.

Hebben jullie nog tips?
Met zo’n budget kun je wel wat ambtenaren en makelaars op je hand krijgen zou je denken, al dan niet onder de tafel ;) Mijn kavel stond ook niet bij makelaars of funda, maar alleen op de website van de gemeente. Liep er toevallig tegenaan. Dus mijn tip, ga alle gemeentewebsites in de regio eens langs.

• Joris748
  • Nu online
Stefke schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:29:
Ik ben vooral benieuwd naar de maximale puntbelasting van zo’n afwerkvloer. Drukvaste EPS zal zeker goed zijn.

(En rolbare coating ook)

• verstappen33
jowi schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:44:
[...]

Met zo’n budget kun je wel wat ambtenaren en makelaars op je hand krijgen zou je denken, al dan niet onder de tafel ;) Mijn kavel stond ook niet bij makelaars of funda, maar alleen op de website van de gemeente. Liep er toevallig tegenaan. Dus mijn tip, ga alle gemeentewebsites in de regio eens langs.
Budget valt wel mee hoor..
Twente/Achterhoek is niet zo duur..
Deze hadden we op het oog maar is helaas al verkocht onder voorbehoud en ook het bouwblok is net te klein: https://www.funda.nl/koop...9204379-vellegendijk-3-a/

En zo zijn er nog wel meer percelen te vinden onder de 300k in deze regio's.

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-10 05:29
@verstappen33

Om te beginnen laat je niet gek maken door de makelaars, want eigenlijk worden bijna alle kavels door de gemeentes aangekondigd.

Verder is het zo dat in het algemeen de kavels per m2 goedkoper worden na mate het totaal toeneemt dit werkt middels staffels.

Uit mijn hoofd heeft kavels project mereren ofzoiets daar nog een uitgebreide beschrijving over, bij hun aankondiging staan.

Echter bij 1500+ en zeker bij 2000+ gebeurt iets geks. Vanaf deze grotes werkt men meestal niet meer met staffels of een vaste prijs, maar met een vanaf prijs en zul je moeten gaan bieden. Wederom als je de gemeente sites er op na houd kun je dit ook gewoon vinden.

Daarnaast hebben sommige zelfbouw bedrijven een widget op hun website staan, waarbij je kan zien waar actieve kavelprojecten lopen of gaan lopen.

Over je m3 norm hoef je algemeen niet zo zorgen te maken. Bijgebouwen zullen waarschijnlijk wel beperkt worden op z'n 60-100m2 totaal maar deze grens al opgehoogd worden met 10% van je achtertuin achter de rode lijn wat groter is dan 300m2. Hoofdgebouw moet meestal gebouwd worden binnen een 15-15 tot 25-25m vak.

Vervolgens kun je nog de diepte en de hoogte in.

• badboyqxy
Voor een 2000m+ kavels die bij zo even bij zijn gebleven begon de bied prijs rond de 450k. Dit was wel rond in de buurt van steden.

Overigens is het ook goed om te kijken of je niet beter een verwaarloosde boederij of iets kan vinden met groot stuk grond en deze kan slopen.

Is soms financieel stuk interessanter.

• Ernemmer
  • Niet online
verstappen33 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:57:
[...]

Budget valt wel mee hoor..
Twente/Achterhoek is niet zo duur..
Deze hadden we op het oog maar is helaas al verkocht onder voorbehoud en ook het bouwblok is net te klein: https://www.funda.nl/koop...9204379-vellegendijk-3-a/

En zo zijn er nog wel meer percelen te vinden onder de 300k in deze regio's.
Ik weet niet of je hier al gekeken had, maar daar staan wel leuke kavels op volgens mij.
https://www.bouwkavelsonline.nl/

Ook weet ik dat bij onderstaand kavel er meer m2 bijgekocht kan worden
Het is wel een kavel voor een bedrijf met een max 600m3 woning, maar als je dat slim aanpakt heb je 600m3 bewoonbaar en 400m3 garage (een deel verhuren is ook een bedrijf, of 50 zonnepanelen in het weiland leggen). Geen idee of dat iets is wat jou ligt, maar misschien is het wel iets voor je.
https://www.funda.nl/koop...grond-40817852-grolseweg/

• verstappen33
Dat is natuurlijk ook een optie..
Met die m3 is mij nog wel veel onduidelijk wat er nu wel en niet onder valt.

Als ik kijk naar bijvoorbeeld het GL6 type huis van Groothuisbouw en dan in de maximale grote, dan kom ik op 1030 m3, maar dit is incl de inpandige garage.

• Ernemmer
  • Niet online
verstappen33 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:26:
Dat is natuurlijk ook een optie..
Met die m3 is mij nog wel veel onduidelijk wat er nu wel en niet onder valt.

Als ik kijk naar bijvoorbeeld het GL6 type huis van Groothuisbouw en dan in de maximale grote, dan kom ik op 1030 m3, maar dit is incl de inpandige garage.
Je zal het dan officieel moeten delen in een woon en een bedrijfsgedeelte, bijvoorbeeld een huis van 600m3 met daar naast 6 garageboxen waarvan je er 3 verhuurt of zo. De precieze regels zou je bij de gemeente moeten opvragen.
Het staat al best lang te koop dus het kan zijn dat er wat moeilijk haken en ogen aan zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 18-02-2021 13:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:18
@verstappen33 https://www.vaneker.nl/ ?
Komen binnenkort (26 maart) weer 17 nieuwe kavels vrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Daan schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:41:
Mooi plekje om te wonen

• jowi
Daan schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:41:
Prijzen zijn toch wel 'iets' hoger dan de vrager in gedachten heeft ;)

• Stefke
Joris748 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:46:
[...]

Ik ben vooral benieuwd naar de maximale puntbelasting van zo’n afwerkvloer. Drukvaste EPS zal zeker goed zijn.

(En rolbare coating ook)
Dat moet je dan even laten berekenen door een constructeur of zo. Maar ik zou zelf zeggen dat een normale plaatfundering met EPS er op (zodat je dit door kunt trekken naar het wooondeel) en een dekvloer van (10cm) gewapend beton ook regelmatig gebruikt wordt in (prive) garages en als er een auto op kan, dan zeker een aanhanger?

• Joris748
  • Nu online
Stefke schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:30:
[...]

Dat moet je dan even laten berekenen door een constructeur of zo. Maar ik zou zelf zeggen dat een normale plaatfundering met EPS er op (zodat je dit door kunt trekken naar het wooondeel) en een dekvloer van (10cm) gewapend beton ook regelmatig gebruikt wordt in (prive) garages en als er een auto op kan, dan zeker een aanhanger?
Yep, constructeur/bouwkundig tekenaar zal de details uit mogen werken.

Zit hier op zand. Dan kan ik net zo goed weer voor een strookfundering kiezen en dan de EPS direct op een zandbed leggen. Scheelt weer een paar kuub beton. En dan de vloer van het gastenverblijf op een balklaag.

Keuzes, keuzes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboyqxy
@Joris748 heel ander idee, maar je kan er ook voor kiezen een kelder te laten plaatsen de top laag is dan gelijk je fundering waarop je dan je bouwlaag kan bouwen

• Ernemmer
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:40:
[...]

Zit hier op zand. Dan kan ik net zo goed weer voor een strookfundering kiezen en dan de EPS direct op een zandbed leggen. Scheelt weer een paar kuub beton. En dan de vloer van het gastenverblijf op een balklaag.

Toevallig ben ik daar net mee bezig :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSBAyBxp3_kihAyBL8kCyTxgTUM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JPuvpj5D5Ve6SN7MUJw9gQXd.png?f=fotoalbum_large

• Joris748
  • Nu online
Ernemmer schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:01:
[...]

[Afbeelding]
Ja maar niet in HSB met een open gevelbekleding :+

• Ernemmer
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:16:
[...]

Ja maar niet in HSB met een open gevelbekleding :+
Het idee blijft hetzelfde alleen ga je vanaf peil met HSB verder ipv kzst.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:40:
[...]

Ja maar wel metselen en 2x beton storten ... Maar eenvoudigere bekisting.

Van de andere kant voelt een balklaag over beton ook een beetje dubbelop. Afwegingen....

[ Voor 12% gewijzigd door bbbrumbrum op 18-02-2021 16:43 ]

• Joris748
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:41:
[...]

Ja maar wel metselen en 2x beton storten ... Maar eenvoudigere bekisting.

Van de andere kant voelt een balklaag over beton ook een beetje dubbelop. Afwegingen....
Dan lijkt een plaatfundering met vorstrand op EPS wel een goede oplossing. Maar 1x betonpomp of kraan nodig. En inderdaad geen peilmetselwerk.

Afwerkvloer schuur kan dan relatief dun blijven. Planken vloer in gastenverblijf kan dan op balkjes met isolatie daartussen. Als die planken maar fijn voelen voor de voetjes.

• Stefke
Even een vraagje voor onze situatie dan, dat zou dan in principe een plaatfundering zijn met EPS er bovenop en dan een dekvloer.
Wat voor cementdekvloer moet op dat EPS liggen als je een auto binnen wil rijden? 10cm? Moet daar wapening in? (heeft dat uberhaupt zin met een cementdekvloer of zou het dan een betonnen dekvloer moeten zijn?)

Anders zou ik misschien ook moeten overwegen om de plaatfundering OP de EPS te leggen, dan kan die eigenlijk al direct als garagevloer dienen (of met een "minimale" cementdekvloer met garagecoating als afwerking)

Moet ik alleen even kijken hoe ik zorg dat in het "woondeel" de houten vloer op hetzelfde niveau komt maar wel goed gescheiden is van de betonmassa

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-10 10:35
Als je ooit een huis wilt bouwen, heeft het dan zin om al een eigen bouwklaar ontwerp te maken dat kavelonafhankelijk is? Of zijn er zo veel eisen dat het eigenlijk veel slimmer is om toch eerst een kavel te zoeken?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-10 22:46
Grotbewoner schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:24:
Als je ooit een huis wilt bouwen, heeft het dan zin om al een eigen bouwklaar ontwerp te maken dat kavelonafhankelijk is? Of zijn er zo veel eisen dat het eigenlijk veel slimmer is om toch eerst een kavel te zoeken?
Je kan alvast een ontwerp in gedachten hebben. Maar als je je beperkt tot een kavel waar je ontwerp op past en gebouwd mag worden, beperk je de keuze in kavels wel flink.

Ligt er dus aan of je voor een droomhuis wilt gaan. Of dat je liever geen eeuw wacht op een geschikte kavel.

TheS4ndm4n#1919

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-10 10:35
RocketKoen schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:27:
[...]

Je kan alvast een ontwerp in gedachten hebben. Maar als je je beperkt tot een kavel waar je ontwerp op past en gebouwd mag worden, beperk je de keuze in kavels wel flink.

Ligt er dus aan of je voor een droomhuis wilt gaan. Of dat je liever geen eeuw wacht op een geschikte kavel.
Dacht zelf een beetje aan een basisontwerp waar alle vereisten inzitten wat je dan in de zak kan hebben mocht er een mooie kavel vrijkomen. En dan waarschijnlijk nog een beetje aan de kavel zelf aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
@Grotbewoner Een goed ontwerpen woning maakt optimaal gebruik van de mogelijkheden van en houdt rekening met de beperkingen van een kavel.

Daarom eerst kavel, daarna ontwerp.

• Joris748
  • Nu online
Stefke schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:14:
Even een vraagje voor onze situatie dan, dat zou dan in principe een plaatfundering zijn met EPS er bovenop en dan een dekvloer.
Wat voor cementdekvloer moet op dat EPS liggen als je een auto binnen wil rijden? 10cm? Moet daar wapening in? (heeft dat uberhaupt zin met een cementdekvloer of zou het dan een betonnen dekvloer moeten zijn?)

Anders zou ik misschien ook moeten overwegen om de plaatfundering OP de EPS te leggen, dan kan die eigenlijk al direct als garagevloer dienen (of met een "minimale" cementdekvloer met garagecoating als afwerking)

Moet ik alleen even kijken hoe ik zorg dat in het "woondeel" de houten vloer op hetzelfde niveau komt maar wel goed gescheiden is van de betonmassa
Zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-PVrUppJnaqw/UGIlYcuTPeI/AAAAAAAAAhg/prp9BotOjGM/s1600/P1020515.JPG

Of gewoon minerale wol tussen de balkjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 26-10 22:46
Grotbewoner schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:28:
[...]

Dacht zelf een beetje aan een basisontwerp waar alle vereisten inzitten wat je dan in de zak kan hebben mocht er een mooie kavel vrijkomen. En dan waarschijnlijk nog een beetje aan de kavel zelf aanpassen.
Het is handig om een idee te hebben wat je wilt gaan bouwen. Dan kun je kijken of een kavel geschikt is.
Maar dan moet je meer denken aan wat voor type huis. hoeveel m2, m3 en hoeveel verdiepingen. Veel verder zou ik niet gaan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Grotbewoner schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:28:
[...]

Dat is niet anders dan een catalagus woning zonder de de voordelen van een catalogus woning (je moet zo zien de kinderziektes zijn er al uit bij een catalogus woning, iemand anders heeft dat leergeld al betaald) en je hebt ook de voordelen van een ontworpen woning niet, je ontwerp houd immers geen rekening met uitzicht, bezonning, genius loci . alle dingen die afhankelijk zijn van het kavel en zijn omgeving. een beetje aanpassen aan het kavel haalt het niet bij een goed ontworpen woning.

Maar aan de andere kant als jij je droomhuis al in je hoofd hebt, zet het gewoon op papier en zoek de locatie die erbij past.

Ik kan je wel vertellen dat een goed huis ontwerpen zonder locatie best wel moeilijk is, je hebt 0,0 houvast.
of je moet het ontwerpen vanuit een andere gedachten zoals een constructie principe of een millieu overweging (earthships ofzo) daarbij is dan de zon maatgevend.

• badboyqxy
Stefke schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:14:

kan het mis hebben, maar ik dacht dat eps een slechte druk belasting had.
Daarom is het wel geschikt voor een gemiddeld huis, maar kun je er bijv. geen server kast op plaatsen.

garage incl auto lijkt mij dat je dan een ander materiaal moet gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Mogelijk, maar er is drukvast EPS (bijv EPS500 wat hierboven genoemd is). Dat kan zeker een funderingsplaat of vloerplaat dragen, puntbelasting recht op het EPS is natuurlijk niet mogelijk.
Joris748 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:32:
[...]

Zoiets?

[Afbeelding]

Of gewoon minerale wol tussen de balkjes.
Zeker, maar het ging me meer om de dekvloer in het schuurdeel. Hoe dik moet dat worden wanneer deze op EPS ligt en er een auto op moet? (2ton)

Zie nu dat de offerte die ik nu als "kanshebber" heb genomen voor de bouw van ons bijgebouw mogelijk ook de funderingsplaat OP 100mm EPS legt, niet andersom. Heb ik misschien verkeerd gelezen.
Maar er wordt ook geschreven over een EPS laag (80mm) óp de funderingsplaat met een cementdekvloer (schuurdeel). Maar beide isolatielagen vallen qua kosten buiten de opgave, dus niet duidelijk welke van de 2 het wordt (of beide?)
Volgens week komt ie langs, dan ga ik meer details bespreken :)

@Grotbewoner je kunt best een basis ontwerp maken, dan weet je iig qua styling en ruimtes wat je ongeveer wil hebben, maar je zult toch echt je huis op je kavel moeten aanpassen. Wij zijn enkele keren van kavel geswitched en elke keer het ontwerp vrij rigoreus moeten aanpassen. De ene kavel ligt op t noorden, de andere op t zuiden. Wegen liggen aan andere kanten, uitzicht bepaalt ook veel, zonrichting, huizen vd buren etc
Uiteindelijk is ons huis een soort van mix geworden van de eerdere ontwerpen. Door de ligging van de kavel hebben we geen gestrekte schuurwoning maar één met een aanbouw. Dat was niet de bedoeling en had ik liefst wel gezien, maar ik vond een gestrekte woning op onze kavel niet passen icm andere eisen (zoals zowel slaapkamer als woonkamer aan de achterzijde - ivm de weg - én gericht op het uitzicht achter)

[ Voor 34% gewijzigd door Stefke op 18-02-2021 20:00 ]

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ernemmer schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:01:
[...]

[Afbeelding]
Even een belangstellende vraag. Komt je binnenriolering in de betonvloer te liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
nokiaan958GB schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:50:
[...]

Even een belangstellende vraag. Komt je binnenriolering in de betonvloer te liggen?
Hier ligt hij onder de betonvloer (op de strookfundering)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:50:
[...]

De riolering komt er onder te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Grotbewoner schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:24:
Een compleet ontwerp zou ik niet doen, je situatie kan over 2 jaar best anders zijn qua budget of gezinssamenstelling. Je zou wel een moodboard kunnen maken met ontwerpen en materialen die je leuk vind, daar kan later de architect dan een mooi passend ontwerp mee maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Voor de mensen met tripple glas. Ik werd tijdens de opleveringskeuring gewezen dat ik bij tripple glas min 7 cm van het glas moet blijven met wering.

Hoe hebben jullie dit opgelost ? Icm alu kozijnen heb ik niet heel veel keuze :(
[edit] bijna plafond hoge draai-kiep-ramen, heb boven denk ik 5cm speling tot het plafond

[ Voor 16% gewijzigd door xoror op 19-02-2021 09:29 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
Heb je geen dagrand van zo 10cm? Zet je ze iets naar voren en komt niet op een cm of 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
badboyqxy schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:26:
Heb je geen dagrand van zo 10cm? Zet je ze iets naar voren en komt niet op een cm of 2
'helaas' bijna plafond hoge draai-kiep-ramen, heb boven denk ik 5cm speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-10 20:48
Ik ben benieuwd of iemand zijn ervaring kan delen met het volgende:
Disclaimer, we gaan casco bouwen en ook echt een hele hoop zelf afwerken, dus onze meerwerklijst staat voornamelijk vol met materiaalkosten ipv arbeid erbij.

We hebben in een twee trap een hypotheek aangevraagd, eerst voor de kavel, en nu voor het huis zelf. De bank wil graag een taxatie hebben van de woning. Nou lijkt het me lastig om een woning te taxeren zonder dat hij staat maar ik snap de behoefte van de bank. We zijn doorgestuurd naar een taxateur en die begint over:
Ja jullie meerwerk kan alleen meegerekend worden voor 75% want het is geen waarde vermeerdering. Ik wil ook graag exact weten wat jullie er aan uitgeven en dan ga ik rekenen en kijken waar we op uit komen, etc etc. Wij aangegeven dat we er +/- 600k aan uitgeven voor de gehele woning krijgen we als antwoord: ja daar kunnen we wel naartoe werken.

Een taxateur hoort toch gewoon te kijken naar wat voor woning, woonoppervlakte, locatie en dan bepalen wat het waard is? het voelt als geldverspilling als iemand maar gewoon gaat rekenen naar wat je hebt betaald, dan kan de bank net zo goed de waarde bepalen aan de hand van de aanneemsom en de meerwerklijst.

Wat zijn jullie ervaringen met het taxeren van een huis vanaf de bouwtekeningen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Aurum Wij hadden taxatie toen aan de hand van bouwtekeningen en koop/aanneemsom.
Taxatie prijs zat daar heel erg toevallig dicht in de buurt... Het is inderdaad verspilling van tijd/geld. Maar de bank moet ook vinkjes zetten...

(overigens kijken ze wel naar locatie, woning, vergelijkbare woningen in de buurt etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:22
xoror schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:22:
Voor de mensen met tripple glas. Ik werd tijdens de opleveringskeuring gewezen dat ik bij tripple glas min 7 cm van het glas moet blijven met wering.

Hoe hebben jullie dit opgelost ? Icm alu kozijnen heb ik niet heel veel keuze :(
[edit] bijna plafond hoge draai-kiep-ramen, heb boven denk ik 5cm speling tot het plafond
Wij hebben plisse gordijnen. Op de draai-kiep-ramen (alles tripple glas) zitten die aan het frame van het raam zelf vast en dus maar 2-3cm van het glas af. Tot op heden (2 jaar) geen problemen, ook niet bij de ramen die op het zuiden zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
xoror schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:22:

Wat bedoel je met “wering”? Zonwering? Gordijnen? Wat is dan het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:35
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Sturgeon22 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:46:
[...]

Wij hebben plisse gordijnen. Op de draai-kiep-ramen (alles tripple glas) zitten die aan het frame van het raam zelf vast en dus maar 2-3cm van het glas af. Tot op heden (2 jaar) geen problemen, ook niet bij de ramen die op het zuiden zitten.
Met plisse gordijnen, bedoel je daarmee duette of die enkele?
Hadden ze niet gewaarschuwd voor thermische breuken?

@jowi Thermische breuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Begrijp ik nog steeds niet; dus je mag je gordijnen aan de BINNENKANT niet dichterbij hangen dan 7cm? 7cm is toch prima? Zelfs te dichtbij om mooi te hangen, dus nogmaals, wat is het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
jowi schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:02:
[...]

Begrijp ik nog steeds niet; dus je mag je gordijnen aan de BINNENKANT niet dichterbij hangen dan 7cm? 7cm is toch prima? Zelfs te dichtbij om mooi te hangen, dus nogmaals, wat is het probleem?
plisse, duettes. Zie hierboven 2cm van het raam.

voor meer info https://www.scheuten.com/...vragen/thermische-breuken

@Sturgeon22 hebben jullie gehard glas? Daar heb je het minder bij, maar dat is weer enorm krasgevoelig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-10 12:02

Piper

No guts, no glory

Gewoon met een beetje common sense ophangen en ervoor zorgen dat je de 1e 2 jaar dat je er woont een glasverzekering hebt, als het dan niet knapt dan daarna vast ook niet meer ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik ga er vanuit dat wij er geen last van hebben (vrijwel alleen gelaagd veiligheidsglas in alle ruiten overigens). Aangezien het vorig week kouder dan -5 graden was en wij de verwarming uit hebben gezet omdat het binnen al 23 graden werd met de verwarming uit (m.a.w. tamelijk warm achter de ruit, ijskoud buiten de ruit).
Geen breuken gehad bij ruiten waar een horizontale jaloezie (antraciet, 25mm) achter hing (tegen het kozijn aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Stefke gaat volgens mij om temp verschillen binnen 1 vlak. Dus als bijv zon vol op staat en je heb folie of wering te dichtbij, kan dat vlak veel warmer worden. Ik weet ook niet of het echt een probleem is, maar de bouwkundige was er vrij resoluut in (bij triple glas heb je meer kans op breuken).

Let ook op waar het veiligheidsglas zit. Bij ons zit het aan de buitenkant, en moet je dus toch nog oppassen aan de binnen kant.

Afgelopen week was bij ons binnen bijv lekker warm, maar buiten ijskoud. Denk dat het dus meer verschil is in 1 vlak (zoals linkje erboven)

@Piper Ja we hebben glasverzekering.

[ Voor 11% gewijzigd door xoror op 19-02-2021 14:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• karelkale
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-06 14:45
Om helemaal bij het begin te beginnen. Ik heb letterlijk alle 700 pagina's over deze topic gelezen.
Sinds een maand hebben wij een optie op een kavel en zijn we bezig met het maken van tekeningen met de architect. De indeling op de benedenverdieping ben ik wel tevreden over, de bovenverdieping ben ik nog niet zo zeker van. Ik ben dan ook benieuwd naar jullie mening. Dit is dan ook de eerste tekening van de architect.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76bYT7fBMGSLYhmyT4pTaZhUyTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85BW2EbtNnf4j1yNjEsm0f0h.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MkMAXgbcgZDe5FldD6nILfZ6kcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4jXKDnbd7goEizjoAJvRkCK1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYp8otaz0Rt4LZVgoN5eTDa2w70=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kXNAH6HYNLiNE60Af56bIxeW.png?f=fotoalbum_large

Ik laat het gebouw (skelet) bouwen onder eigen beheer met hoogst waarschijnlijk een Belgische aannemer. ( Ik zit letterlijk 4 km van de grens.)
De glaspartijen en kozijnen komen uit Bulgarije (vooralsnog).
Het afwerken zullen wij zelf met vrienden en familie doen.

Hypotheek is wel even ploeteren maar ziet er positief uit. Ik verwacht ergens in september/oktober een begin te kunnen maken.

[ Voor 11% gewijzigd door karelkale op 19-02-2021 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Leuk ontwerp, boven oogt het als een hoop net te kleine ruimtes. Ik neem aan dat je 4 extra slaapkamers ook nodig hebt? Anders zou ik er minimaal 1 laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
Stefke schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:50:
Leuk ontwerp, boven oogt het als een hoop net te kleine ruimtes. Ik neem aan dat je 4 extra slaapkamers ook nodig hebt? Anders zou ik er minimaal 1 laten vallen.
Ik heb 3 kleine kinderen. In de toekomst hoop ik er meer te hebben :>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefke
karelkale schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:52:
[...]

:o ik zou er een paar laten vallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:24
karelkale schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:52:
[...]

Waarom die tafel aan het keukeneiland. Er staat echt een gigantische tafel naast. Of verwacht je ze gelijktijdig allebei nodig te hebben?

Met betrekking tot de slaapkamers: wellicht is de badkamer wat klein voor 5 kinderen? En ook een bad overwegen; er is mij verteld dat dat handig is met kinderen (maar zelf nog geen ervaring mee :P )

Verder: het deel van de keuken afsluiten van de loungehoek met een schuifdeur. Met zo'n groot gezin is het wellicht handig om de ruimte te scheiden ivm geluid.

[ Voor 13% gewijzigd door SquareOne op 19-02-2021 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Zet een (half) wandje in dat atelier en maak daar je slaapkamer. Dat heb je vanuit je slaapkamer zicht op de tuin, nog steeds zicht op de tuin vanuit je atelier (je geeft niet aan wat je precies met die ruimte wil doen) en boven een hoop ruimte extra beschikbaar voor wel 7 kinderen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
karelkale schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:41:

De glaspartijen en kozijnen komen uit Bulgarije (vooralsnog).
Hoe in vredesnaam kunnen kozijnen die 2.300 kilometer verderop worden geproduceerd goedkoper zijn dan een product uit de regio. Alleen de transportkosten al.

Regel je dit zelf of een plaatselijke aannemer? Hier (Oostenrijk) wordt veel gebouwd met kozijnen uit Slovenië, ik hoor niks anders dat gezeur achteraf. Garantie is werkelijk tot de grens en niet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
SquareOne schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:59:
[...]

Waarom die tafel aan het keukeneiland. Er staat echt een gigantische tafel naast. Of verwacht je ze gelijktijdig allebei nodig te hebben?

Met betrekking tot de slaapkamers: wellicht is de badkamer wat klein voor 5 kinderen? En ook een bad overwegen; er is mij verteld dat dat handig is met kinderen (maar zelf nog geen ervaring mee :P )

Verder: het deel van de keuken afsluiten van de loungehoek met een schuifdeur. Met zo'n groot gezin is het wellicht handig om de ruimte te scheiden ivm geluid.
Badkamer was ik ook aan het twijfelen, neem ik mee voor de architect.
Mijn vrouw (de baas) is van de open ruimtes. Ik kan hier idd later misschien beter een schuifdeur of dergelijke in laten plaatsen.
Stefke schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:05:
Zet een (half) wandje in dat atelier en maak daar je slaapkamer. Dat heb je vanuit je slaapkamer zicht op de tuin, nog steeds zicht op de tuin vanuit je atelier (je geeft niet aan wat je precies met die ruimte wil doen) en boven een hoop ruimte extra beschikbaar voor wel 7 kinderen :*)
De architect noemt het heel deftig een atelier. Ik noem het een bijgebouw. Hier komt eigenlijk de washok en opbergruimte. Dat gebouw wordt eigenlijk alleen maar gebouwd omdat het gebouwd mag worden.
gumtree schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:16:
[...]

Hoe in vredesnaam kunnen kozijnen die 2.300 kilometer verderop worden geproduceerd goedkoper zijn dan een product uit de regio. Alleen de transportkosten al.

Regel je dit zelf of een plaatselijke aannemer? Hier (Oostenrijk) wordt veel gebouwd met kozijnen uit Slovenië, ik hoor niks anders dat gezeur achteraf. Garantie is werkelijk tot de grens en niet verder.
Transportkosten vanuit Bulgarije naar Nederland zijn €1900,-. De fabrikant waar ik de kozijnen van wil gaan kopen heeft vestigingen in Bulgarije en Griekenland en levert ramen en kozijnen aan retailers in Duitsland/Polen. Qua kwaliteit lever je niks in en de prijsverschillen zijn dermate groot dat het loont om deze hierheen te brengen. Ik heb op dit moment niet de juiste offertes om exact te bepalen wat de besparing gaat zijn maar ik zoals ik de cijfers nu zie bespaar ik hierop gemiddeld 40% excl. montage. ( Dan praten we over een flink aantal euro's. De garantie is voor mij veel minder waard dan de besparing. Kwaliteit is vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
xoror schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:40:
@Stefke gaat volgens mij om temp verschillen binnen 1 vlak. Dus als bijv zon vol op staat en je heb folie of wering te dichtbij, kan dat vlak veel warmer worden. Ik weet ook niet of het echt een probleem is, maar de bouwkundige was er vrij resoluut in (bij triple glas heb je meer kans op breuken).

Let ook op waar het veiligheidsglas zit. Bij ons zit het aan de buitenkant, en moet je dus toch nog oppassen aan de binnen kant.

Afgelopen week was bij ons binnen bijv lekker warm, maar buiten ijskoud. Denk dat het dus meer verschil is in 1 vlak (zoals linkje erboven)

Ik begreep dat het gelaagd glas aan alle kanten moet zitten waar doorvalgevaar is. Op de benedenverdieping aan beide kanten. Op een bovenverdieping aan de binnenzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
gumtree schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:16:
[...]

De transportkosten zijn in verhouding een stuk lager dan in eigen land produceren.

1 aannemer waar ik voor heb gewerkt laat alle HSB (~500 woningen per jaar) prefab maken in Kroatië en die kwaliteit is echt niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:22
xoror schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:44:
[...]

Met plisse gordijnen, bedoel je daarmee duette of die enkele?
Hadden ze niet gewaarschuwd voor thermische breuken?

@jowi Thermische breuken.
Hierbij een foto ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Y6LWlqKTRjzqaVbEr9cWg-uWN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZ76wmNoOAIFd0WCMZA6eaeV.jpg?f=fotoalbum_large

Er werd alleen gezegd dat we op moesten passen voor breuk als we iets tegen het raam zouden plakken toen de gordijnen nog niet waren geleverd.

We hebben Scheuten Trisolide Superplus (https://www.scheuten.com/...olide/trisolide-superplus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10 18:56

Sen

<-->

xoror schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:40:
@Stefke

Ehm als je glas onder de 50 85cm hoogte zit dan moet het aan de binnenkant en eventueel aan de buitenkant als je daar logischerwijs kan komen (terras of iets dergelijks)

Als jij het alleen aan de buitenkant hebt zitten zou ik toch echt heel snel de installateur er op aanspreken je wil niet dat er een kind er tegen aan loopt en dan een hele glasplaat over zich heen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Volgens mij is de norm 80 of 85 cm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ernemmer schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:28:
[...]

De transportkosten zijn in verhouding een stuk lager dan in eigen land produceren.

1 aannemer waar ik voor heb gewerkt laat alle HSB (~500 woningen per jaar) prefab maken in Kroatië en die kwaliteit is echt niks mis mee.
Wij hebben er voor gekozen zoveel mogelijk met lokale partijen te werken. Wat ons betreft is dat ook een onderdeel van duurzaam bouwen.
De kozijnen komen uit een plaatselijk timmerfabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
karelkale schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:26:
De architect noemt het heel deftig een atelier. Ik noem het een bijgebouw. Hier komt eigenlijk de washok en opbergruimte. Dat gebouw wordt eigenlijk alleen maar gebouwd omdat het gebouwd mag worden.
[...]
Dan zou ik zeker overwegen om je eigen slaapkamer /badkamer daar beneden te maken. Hou je genoeg over voor een washok, sporthok etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
deejeebv schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:37:
[...]

Wij hebben er voor gekozen zoveel mogelijk met lokale partijen te werken. Wat ons betreft is dat ook een onderdeel van duurzaam bouwen.
Dat kan natuurlijk ook, maar dan ben je wel meer geld kwijt en dat is een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
[quote]deejeebv schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:37:
[...]

[/quot

Ja absoluut. Ik denk dat het meer een persoonlijke keuze is. In mijn geval; de goedkoopste voor het beste. En dan in die volgorde. En dat ik dichtbij de grens zit speelt in mijn voordeel natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10 18:56

Sen

<-->

Stefke schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:36:
Volgens mij is de norm 80 of 85 cm
Je hebt gelijk mijn fout :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
Ernemmer schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:39:
[...]

Dat kan natuurlijk ook, maar dan ben je wel meer geld kwijt en dat is een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken natuurlijk.
Ik ben er wel achter gekomen dat duurzaam vaak ook duur betekent :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
Stefke schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:38:
[...]

Dan zou ik zeker overwegen om je eigen slaapkamer /badkamer daar beneden te maken. Hou je genoeg over voor een washok, sporthok etc
Ik ga het zeker meenemen in ons gesprek. Echter nu de kinderen nog heel klein zijn (1-2-5) zit ik voor nu liever nog op dezelfde verdieping. Maar voor de toekomst zou dit zeker kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:13
Sturgeon22 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:46:
[...]

Wij hier ook plisse wat redelijk dicht op het glas zitten (2-3 cm). Bij 1 van de tripple ramen zit toch een scheur (raam op het zuiden). Deze wordt overigens kosteloos omgewisseld dus of het een thermische breuk is weet ik niet.
karelkale schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:42:
[...]

Ik ga het zeker meenemen in ons gesprek. Echter nu de kinderen nog heel klein zijn (1-2-5) zit ik voor nu liever nog op dezelfde verdieping. Maar voor de toekomst zou dit zeker kunnen.
Grappig, onze kinderen (1-3-3) slapen juist op een aparte etage en wij een eigen. Heerlijk om je eigen badkamer te hebben zonder te struikelen over potjes of bad speelgoed.

[ Voor 29% gewijzigd door koentjuh op 19-02-2021 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
karelkale schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:26:

Transportkosten vanuit Bulgarije naar Nederland zijn €1900,-. De fabrikant waar ik de kozijnen van wil gaan kopen heeft vestigingen in Bulgarije en Griekenland en levert ramen en kozijnen aan retailers in Duitsland/Polen. Qua kwaliteit lever je niks in en de prijsverschillen zijn dermate groot dat het loont om deze hierheen te brengen. Ik heb op dit moment niet de juiste offertes om exact te bepalen wat de besparing gaat zijn maar ik zoals ik de cijfers nu zie bespaar ik hierop gemiddeld 40% excl. montage. ( Dan praten we over een flink aantal euro's. De garantie is voor mij veel minder waard dan de besparing. Kwaliteit is vergelijkbaar.
Ik heb dan gebouwd in Oostenrijk en we hebben ook de prijzen vergelijken tussen een Oostenrijkse leverancier en een Kroatisch/Slovenische leverancier. Prijs verschil op papier erg interessant. (bijna 10K) Alleen met iets essentieels als kozijnen hebben we het niet gedaan. offerte + koopovereenkomst was super snel geregeld, antwoorden op moeilijke vragen over isolatiewaardes ivm subsidies en energierapport, hang/sluitwerk en garanties duurde erg lang.

Als je keiharde garanties kunt krijgen, doen. Besef wel niet dat mocht je juridische problemen krijgen dat je dat in Bulgarije moet oplossen ik denk niet dat een eventuele rechtsbijstand verzekering dat voor je wil oppakken.

De carport kwam met 9 maanden vertraging uit Slovenië (terwijl Maribor voor ons ongeveer 200 km is). Bij aankomst bleek een deel niet te passen. Duurde deze keer geen negen maanden maar balen is het wel. Ding was helaas al grotendeels betaald anders had hij de de constructie kunnen houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
  • Laatst online: 08:26
gumtree schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:51:
[...]

Ik heb dan gebouwd in Oostenrijk en we hebben ook de prijzen vergelijken tussen een Oostenrijkse leverancier en een Kroatisch/Slovenische leverancier. Prijs verschil op papier erg interessant. (bijna 10K) Alleen met iets essentieels als kozijnen hebben we het niet gedaan. offerte + koopovereenkomst was super snel geregeld, antwoorden op moeilijke vragen over isolatiewaardes ivm subsidies en energierapport, hang/sluitwerk en garanties duurde erg lang.

Als je keiharde garanties kunt krijgen, doen. Besef wel niet dat mocht je juridische problemen krijgen dat je dat in Bulgarije moet oplossen ik denk niet dat een eventuele rechtsbijstand verzekering dat voor je wil oppakken.

De carport kwam met 9 maanden vertraging uit Slovenië (terwijl Maribor voor ons ongeveer 200 km is). Bij aankomst bleek een deel niet te passen. Duurde deze keer geen negen maanden maar balen is het wel. Ding was helaas al grotendeels betaald anders had hij de de constructie kunnen houden.
Maar één individueel voorbeeld spreekt natuurlijk niet voor een heel land.
Hier in NL worden ook gewoon fouten gemaakt en rommel geleverd.
Het is een gok, het risico ligt hoger (voor herstel) maar de prijs meestal een stuk lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Joris748 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:27:
[...]

Ik begreep dat het gelaagd glas aan alle kanten moet zitten waar doorvalgevaar is. Op de benedenverdieping aan beide kanten. Op een bovenverdieping aan de binnenzijde.
https://lunaglasstinting.nl/wanneer-doorvalveilig-glas is keuze geloof ik. Maar ook afhankelijk van grootte. De bouwkundige zei, dat we bij de overloop het in dit geval niet uitmaakt waar het zit. De afmeting per raampje was klein.

@Sturgeon22 Bedankt voor de foto. Wij hebben glas met bijna dezelfde specs zo te zien.
Welke plisse heb je trouwens? Lijkt alsof deze is geklemd op het raam-kozijn-deel?

[ Voor 14% gewijzigd door xoror op 19-02-2021 16:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-10 07:37
deejeebv schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:37:
[...]

En waar denk jij dat dat kozijnhout vandaan komt? :)

Opzich ben ik groot voorstander van lokaal kopen. Meer vanwege de lokale economie dan wat anders.
Aangezien we in Nederland geen (tropische) productie bossen hebben komt het hout veelal uit Zuid-Amerika en als je voor thermisch verduurzaamd hout gaat Scandinavië..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
Woody179 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 18:07:
[...]

En waar denk jij dat dat kozijnhout vandaan komt? :)

Opzich ben ik groot voorstander van lokaal kopen. Meer vanwege de lokale economie dan wat anders.
Aangezien we in Nederland geen (tropische) productie bossen hebben komt het hout veelal uit Zuid-Amerika en als je voor thermisch verduurzaamd hout gaat Scandinavië..
Ik heb kozijnen van Accoya, dat is verduurzaamd snelgroeiend naaldhout. Dat zal inderdaad waarschijnlijk niet uit Nederland komen, maar wel uit Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
buiter schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:13:
[...]

Maar één individueel voorbeeld spreekt natuurlijk niet voor een heel land.
Hier in NL worden ook gewoon fouten gemaakt en rommel geleverd.
Het is een gok, het risico ligt hoger (voor herstel) maar de prijs meestal een stuk lager.
Helemaal mee eens trouwens, alleen is die lagere prijs het risico waard. Het is geen tuinhuisje wat je koopt. En ik ben er ondertussen achter dat vooral in de bouw goedkoop = duurkoop. Vooral met materialen waarvan je mag verwachten dat ze 30+ jaar meegaan zoals je kozijnen. Ik kan natuurlijk niet in de portemonnee kijken van @karelkale. Kijk ook wie straks de service gaat verlenen.

Mooi voorbeeldje kennissen hebben ook een huisje gekocht in Oostenrijk, daar is door de vorige eigenaar een warmtepomp aangesloten door een Hongaarse installateur want goedkoper. Dat ding is nu drie jaar later stuk. Het merk is in Oostenrijk redelijk onbekend, dus onderdelen zijn slecht leverbaar en geen enkele installateur uit de regio wil zijn vingers branden aan een merk wat ze niet kennen.De Hongaarse installateur is in geen velden of wegen meer te bekennen en indien hij op dit moment wel te vinden zou zijn zou het land vanwege covid niet in mogen reizen. Ik zie misschien beren op de weg hoor het kan ook goed gaan. Alleen dit is nu een typisch geval van goedkoop = duurkoop uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
gumtree schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 18:45:
[...]

Helemaal mee eens trouwens, alleen is die lagere prijs het risico waard. Het is geen tuinhuisje wat je koopt. En ik ben er ondertussen achter dat vooral in de bouw goedkoop = duurkoop. Vooral met materialen waarvan je mag verwachten dat ze 30+ jaar meegaan zoals je kozijnen. Ik kan natuurlijk niet in de portemonnee kijken van @karelkale. Kijk ook wie straks de service gaat verlenen.

Mooi voorbeeldje kennissen hebben ook een huisje gekocht in Oostenrijk, daar is door de vorige eigenaar een warmtepomp aangesloten door een Hongaarse installateur want goedkoper. Dat ding is nu drie jaar later stuk. Het merk is in Oostenrijk redelijk onbekend, dus onderdelen zijn slecht leverbaar en geen enkele installateur uit de regio wil zijn vingers branden aan een merk wat ze niet kennen.De Hongaarse installateur is in geen velden of wegen meer te bekennen en indien hij op dit moment wel te vinden zou zijn zou het land vanwege covid niet in mogen reizen. Ik zie misschien beren op de weg hoor het kan ook goed gaan. Alleen dit is nu een typisch geval van goedkoop = duurkoop uiteindelijk.
Ik ben het oneens met je in dit specifieke geval. De besparing komt gemiddeld op 40% ( nogmaals voorlopige indicatie). Aanvullende info: de fabrikant heeft certificaten etc. Ivm isolatie kwaliteit etc. omdat ze verkopen aan bouwketens in Duitsland etc. Ik heb ze zelf opgevraagd en hoop ze snel te ontvangen. Theoretisch ( laten we hopen dat het niet gebeurt) als het kapot gaat dan kan ik met de besparing de komende 30 jaar alles laten repareren met wat ik heb bespaard.

Ik kan mij zowieso niet voorstellen dat alle kozijnen die in Nederland verkocht worden van NL makelaardij zijn en kwaliteit zal wel niet zo’n vaart lopen. Ik vind het gewoon zonde om meer te betalen als het voor minder kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Aurum schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:26:
Ik ben benieuwd of iemand zijn ervaring kan delen met het volgende:
Disclaimer, we gaan casco bouwen en ook echt een hele hoop zelf afwerken, dus onze meerwerklijst staat voornamelijk vol met materiaalkosten ipv arbeid erbij.

We hebben in een twee trap een hypotheek aangevraagd, eerst voor de kavel, en nu voor het huis zelf. De bank wil graag een taxatie hebben van de woning. Nou lijkt het me lastig om een woning te taxeren zonder dat hij staat maar ik snap de behoefte van de bank. We zijn doorgestuurd naar een taxateur en die begint over:
Ja jullie meerwerk kan alleen meegerekend worden voor 75% want het is geen waarde vermeerdering. Ik wil ook graag exact weten wat jullie er aan uitgeven en dan ga ik rekenen en kijken waar we op uit komen, etc etc. Wij aangegeven dat we er +/- 600k aan uitgeven voor de gehele woning krijgen we als antwoord: ja daar kunnen we wel naartoe werken.

Een taxateur hoort toch gewoon te kijken naar wat voor woning, woonoppervlakte, locatie en dan bepalen wat het waard is? het voelt als geldverspilling als iemand maar gewoon gaat rekenen naar wat je hebt betaald, dan kan de bank net zo goed de waarde bepalen aan de hand van de aanneemsom en de meerwerklijst.

Wat zijn jullie ervaringen met het taxeren van een huis vanaf de bouwtekeningen?
Heel logisch dat een taxateur veel wil weten want hij heeft geen glazen bol.
Zo zijn investeringen in een tuin nauwelijks waardeverhogend maar investeringen in duurzaamheid en doelmatigheid des te meer.
Destijds gebruikten taxateurs bijvoorbeeld de vuistregel dat een investering in een keuken 60% waardeverhogend is. Als jij een keuken van 40k hebt uitgezocht dan maakt dat bij de bepaling van de marktwaarde best wat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Vandaag een aannemer over de vloer gehad die aangaf dat hij over de dagkanten heen kan stucken. Hij plaatst dan gipsplaten over de multiplex delen heen en stucked. Zitten hier nog nadelen aanvast waar ik op moet letten? De partij die de woning bouwt vraagt ongeveer 400 per raam en deze aannemer kon dat substantieel goedkoper doen. Ik wil niet vastzitten aan een specifieke aannemer dus het zou fijn zijn als ik dit later door een willekeurige stukadoor kan laten doen.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
battler schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 23:22:
Vandaag een aannemer over de vloer gehad die aangaf dat hij over de dagkanten heen kan stucken. Hij plaatst dan gipsplaten over de multiplex delen heen en stucked. Zitten hier nog nadelen aanvast waar ik op moet letten? De partij die de woning bouwt vraagt ongeveer 400 per raam en deze aannemer kon dat substantieel goedkoper doen. Ik wil niet vastzitten aan een specifieke aannemer dus het zou fijn zijn als ik dit later door een willekeurige stukadoor kan laten doen.
Is hier ook gedaan. Zorg ervoor dat de gipsplaat in de dag een stompe hoek maakt met de wand. Dan kan de stukadoor altijd een 90 graden hoek maken, zonder dikte van het kozijn op te hoeven offeren. Dit maakt het gemakkelijker om overal dezelfde kozijndikte te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:50
battler schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 23:22:
Ik probeer me voor te stellen wat je precies wil laten doen, en waarom?

Los van dat ik het niet snap, hout zet uit door vocht en gipsplaat niet, zorg dat je geen kans op krimpscheuren hebt, is zo lelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door pauldaytona op 19-02-2021 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQncfQ9DjihMuOH9SBWi8AZcU4Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nd7OX2cYldk1kgUrBBV7K32n.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6RjPD30ene-Lw4tBL-bdz7knrg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDwBRZp5DGvVV34ulT8QdnGR.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik denk dat battler zoiets bedoelt wat bij mij ook gedaan is. Wij hebben eerst de ruimte tussen de geplaatste gipsstrook en de kalkzandsteen opgevuld met roodband en daarna de strook erop geschroefd, zo is er een mooie hoek om naderhand te stuccen. De naden kitten alvorens de kozijnen af te lakken kreeg ik ook mee als advies. Ik ga komende week beginnen met sausen na 2x voorstrijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
Bij @battler ging het geloof ik om de afwerking van de dagkanten zelf. Zie foto hieronder. Links hoe het door zijn bouwer standaard wordt afgewerkt, rechts hoe hij het wil hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGp7bJv6J-UkFaCE3HCqfnL9GgI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y6LReRy8WeFerSMvifrsWyn9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Joris748 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 23:28:
Zorg ervoor dat de gipsplaat in de dag een stompe hoek maakt met de wand. Dan kan de stukadoor altijd een 90 graden hoek maken, zonder dikte van het kozijn op te hoeven offeren. Dit maakt het gemakkelijker om overal dezelfde kozijndikte te krijgen.
Dit volg ik niet helemaal, een “stompe hoek”? Wat is er anders niet stomp aan 90 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
@Peacefield78 We dachten eerst om de de die dagkanten achterwege te laten maar dat kon niet. Vandaar dat we er nu overheen gaan stucen. Ik zie dat dit vrij gebruikelijk is en ik denk dat het goedkoper kan dan de 6K die de aannemer ervoor vraagt.

Allen bedankt voor de reacties!

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Pagina: 1 ... 176 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic