Dat is het idee, wij willen later ook een deel van het huisje als tuinkamer/kantoor/guesthouse ombouwen. Dus een plaatfundering met vorstrand, daarop 80-100mm EPS. In het bergingdeel dan een cementdekvloer (+event. egaline) met een garagecoating (lekker zelf rollen, simpel, ziet er prima uit, vloeistofdicht en het is maar een berging/garage).
In het guestdeel komt dan ipv cementdekvloer e.o.a. stevige isolatieplaat (op de EPS) met een houten of laminaat vloer. Geen cementdekvloer omdat dat veel te traag opwarmt als je stookt met een kacheltje oid. Dan duurt het veel te lang voor de vloer een beetje meekomt (geen vv. in ieder geval)
Ja, maar dat maakt het meteen weer een stuk duurder. Op de nederlandse site (kozijnenbestellen.com) staat exact hetzelfde 70mm profiel als die duitse (IDEAL 4000 NL-T-Rahmen) maar op de nederlandse site kost het simpelste kozijn dat ik nodig heb - als het goed is dus mét aanslag - (65x220 vast glas) 135 ex BTW en op die duitse 155 ex BTW (115 ex BTW zonder aanslag). Dat vertaalt in een redelijke meerprijs en kan ik beter bij de NL site bestellen.

Bij kozijnenbestellen zijn aluminium kozijnen zelfs maar een paar honderd euro duurder als ik een optelling maak (maar ruim goedkoper dan de koz.boer van ons huis) , dus dat is ook nog een overweging.
Ik moet nog even uitzoeken hoe je in een HSB wand met gevelfolie en houten gevelbekleding een kozijn zonder aanslag waterdicht monteert...
Verdere uitdaging is dat we één kopgevel geheel in glas willen. In ons huis is dat ook gedaan, die leverancier heeft dat samengesteld uit een grote schuifpui met daarop twee schuine kozijnen. De enige die dat aanbood, en dat kostte de helft van een glasgevelsysteem met alleen vast glas (!) en nu hebben we er een huge schuifdeur in zitten wat eerst niet eens het plan was.
Maar hun kozijnen zijn relatief dus veel te duur, daarbij wil ik eigenlijk nu een normale draaideur en dan worden het me iets te veel losse onderdelen.
Dus ik moet of nu toch kijken naar een glasgevelsysteem (ik wil weer eens kijken naar Stabalux), of een andere leverancier vinden die ook zoiets kan. Eens informeren bij Kozijnenbestellen.com