Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 175 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.608.021 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-05 20:40
Dat is zeker een optie, maar ik wilde dan weer geen ciré in alleen de douche. Dan krijg je zo'n effect waarbij je probeert om twee zaken op elkaar af te stemmen, want de vloer is gevlinderd beton, de douche is cire, en dat sluit dan - neem ik aan - qua kleur/samenstelling/textuur weer nét niet op elkaar aan. Dan heb ik liever gewoon twee duidelijk verschillende materialen, dan dat ik de hele badkamer in cire zou laten aansluiten....en dan sluit de badkamer weer niet aan op de vloer van de rest van het huis.
Ik heb me er verder niet in verdiept om cire nogal prijzig is en ik van het alleen de douche naar het hele huis zou schuiven...
Wat ons betreft was de douche perse beton geweest (en geen tegel), maar niet zó perse en wij hebben een prima middenweg gevonden. Het ziet er prachtig uit :) bij jou ongetwijfeld ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-05 11:42
@Stefke ik zou eerder kijken naar een kleinere balk maat dan moeilijk doen met kasten tussen balken in. SLS 38x89mm is voor een schuurtje (met minimale isolatie eisen) al meer dan voldoende. Daar win je meer ruimte mee dan moeilijk en onnodig duur bouwen. Overigens, als de vloer ligt schiet je dat schuurtje toch ook in een paar weekenden/weken in elkaar?
https://www.wovar.nl/geve...rend-open-gevelbekleding/
Uv bestendige spinvliesfolie aan de buitenkant gebruiken en de definitieve gevelafwerking komt later wel(+/- binnen 2 jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik werk tegenwoordig meer (en er komt drukte aan) dus ik heb veel minder tijd (en de tuin moet ook nog helemaal). Daarnaast wil ik voorkomen dat ik in een periode zit waarin het houten casco kaal en onbeschut staat en ik dus verplicht ben om (hard) door te werken. Het plan was voorheen om zelf van hout te gaan timmeren, maar dan gaat het allemaal veel te lang duren en staat het veel te lang onbeschut.
Dus vandaar: casco snel in elkaar en dan z.s.m. waterdicht (waarbij n.t.b. wat ik dan zelf doe om het wind/waterdicht te krijgen). De gevelbekleding sowieso zelf, de dakbekleding wordt ws. sandwichplaten, dan is het beplaat, geisoleerd en waterdicht ineen (en gemakkelijk om zonnepanelen te leggen)
De rest inderdaad de komende jaren.

edit: wordt idd zo'n gevelfolie want open houten bekleding
edit: en de wanden hoeven van mij inderdaad niet dikker dan 89, misschien 120 (max)
edit: en ik wil wel eens met wat anders bezig zijn dan alleen bouwen, een hobby is leuk ...

[ Voor 28% gewijzigd door Stefke op 12-02-2021 16:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Sturgeon22 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:56:
[...]
Voor 300 euro doet jouw aannemer dat helaas niet. De offerte die wij van hun kregen (eind 2017) voor 3 deuren was 1.213 inclusief BTW, dus 404 euro per deur! Dat kreeg ik er bij de baas in huis helaas niet door, dus we hebben gewoon zichtbare scharnieren.
Als je toch met de scharnieren bezig bent: Laat geen verzinkte maar RVS scharnieren monteren, en dan met geïntegreerde lagertjes. Die zijn maar een paar euro duurder, en zien er veel mooier uit. Bovendien draaien de deuren daarmee veel mooier.
Montage is gelijk, dus er zit ook niet een dikke rekening van de aannemer bij.
Wij hebben dergelijke scharnieren in onze deuren. Onzichtbaar vonden we ook te duur (en te complex, kan ook allemaal stuk).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Woody179 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:06:
@Stefke ik zou eerder kijken naar een kleinere balk maat dan moeilijk doen met kasten tussen balken in. SLS 38x89mm is voor een schuurtje (met minimale isolatie eisen) al meer dan voldoende. Daar win je meer ruimte mee dan moeilijk en onnodig duur bouwen. Overigens, als de vloer ligt schiet je dat schuurtje toch ook in een paar weekenden/weken in elkaar?
https://www.wovar.nl/geve...rend-open-gevelbekleding/
Uv bestendige spinvliesfolie aan de buitenkant gebruiken en de definitieve gevelafwerking komt later wel(+/- binnen 2 jaar)
Met als probleem dat folie maar enkele maanden zonder bekleding mag staan. En regelwerk moet er sowieso op, anders is het niet echt windbestendig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
bbbrumbrum schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:22:
[...]

Met als probleem dat folie maar enkele maanden zonder bekleding mag staan. En regelwerk moet er sowieso op, anders is het niet echt windbestendig....
De folie die ik net liet zien kan tot 9 maanden onbeschermd blijven. Verder zijn er ook andere type dampopen folies die tot 2 jaar onbeschermd kunnen blijven. Of je dat esthetisch gezien moet willen is een tweede... Bijna net zo erg als mensen die een half jaar of langer vuilniszakken tegen de ramen geplakt hebben zitten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Woody179 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:32:
[...]

De folie die ik net liet zien kan tot 9 maanden onbeschermd blijven. Verder zijn er ook andere type dampopen folies die tot 2 jaar onbeschermd kunnen blijven. Of je dat esthetisch gezien moet willen is een tweede... Bijna net zo erg als mensen die een half jaar of langer vuilniszakken tegen de ramen geplakt hebben zitten....
Stefke en ik weten er alles van.... Maar die folie gaat dan serieus duur en dik zijn lijkt me voor iets wat in een goed weekend dichtgezet kan worden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Niet een weekend, er komt wat meer detaillering bij kijken straks net als bij de woning, maar gelukkig is het wat minder m2
Woody179 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:32:
[...]
Of je dat esthetisch gezien moet willen is een tweede...
Wil ik niet :) Enkele maanden folie hooguit, maar dan moet de gevel er op zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Stefke schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:18:
Niet een weekend, er komt wat meer detaillering bij kijken straks net als bij de woning, maar gelukkig is het wat minder m2

[...]

Wil ik niet :) Enkele maanden folie hooguit, maar dan moet de gevel er op zitten
Ik weet er alles van, 150m2 hout. Tweede keer gaat t hopelijk sneller :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWout
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-01 13:22
Andrehj schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:09:
[...]

Als je toch met de scharnieren bezig bent: Laat geen verzinkte maar RVS scharnieren monteren, en dan met geïntegreerde lagertjes. Die zijn maar een paar euro duurder, en zien er veel mooier uit. Bovendien draaien de deuren daarmee veel mooier.
Montage is gelijk, dus er zit ook niet een dikke rekening van de aannemer bij.
Wij hebben dergelijke scharnieren in onze deuren. Onzichtbaar vonden we ook te duur (en te complex, kan ook allemaal stuk).
Wij gaan juist voor zichtbare scharnieren, de onzichtbare zijn te strak voor onze stijl. Verder maken we juist alle keuzes heel bewust en niet te snel. We willen het goed doen en niet later denken: "hadden we maar". Ons vorige huis viel bij de makelaar en de kopers juist op doordat we daar met dezelfde gedachte gebouwd hebben. Daarnaast vallen die details voor ons juist wel op en vinden wij het die meerprijs wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
Wat zijn hier de ervaringen met wandafwerking bij nieuwbouw? Mijn aannemer raad stucwerk af omdat de boel kan gaan werken na oplevering, wat scheurtjes etc op kan leveren, hij stelt voor om te behangen. Nu ben ik absoluut geen fan van behangen, en als ik wat rondlees op internet zie ik dat stucadoors (uiteraard!) met name glad stucwerk aanraden, omdat dat igv scheuren, netjes en onzichtbaar te repareren is, en behang ofwel maskeert, of gewoon meescheurt of los gaat zitten. Glad stucwerk (filmwerk) is ook niet echt superduur. Wat is jullie ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
jowi schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:03:
Wat zijn hier de ervaringen met wandafwerking bij nieuwbouw? Mijn aannemer raad stucwerk af omdat de boel kan gaan werken na oplevering, wat scheurtjes etc op kan leveren, hij stelt voor om te behangen. Nu ben ik absoluut geen fan van behangen, en als ik wat rondlees op internet zie ik dat stucadoors (uiteraard!) met name glad stucwerk aanraden, omdat dat igv scheuren, netjes en onzichtbaar te repareren is, en behang ofwel maskeert, of gewoon meescheurt of los gaat zitten. Glad stucwerk (filmwerk) is ook niet echt superduur. Wat is jullie ervaring?
Waar is je wand van gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:36
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Deleon78 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:21:
[...]

Dit topic en projectmatig-bouwen topic staat vol met meningen hierover :) wat zou je bog meer willen weten? :)
Mmm.. ja dat is het lastige van honderden topics met 700 pagina’s. Zoek je info maar eens...
maar ik zal het proberen.

Wand is gipsplaat.

[ Voor 3% gewijzigd door jowi op 14-02-2021 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 106% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jowi schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:43:
[...]

Mmm.. ja dat is het lastige van honderden topics met 700 pagina’s. Zoek je info maar eens...
maar ik zal het proberen.

Wand is gipsplaat.
In het kort

Een woning zet zich en veranderd van vochtigheid (bouwvocht gaat eruit) en het gaat door zijn eerste jaargetijden cycli en daarmee gaan er waarschijnlijk scheuren komen.

Je kan daar op 2 manieren mee omgaan

Eigenlijk een soort angst voor hebben en het zekere voor het onzekere willen:
En voordat de scheuren er zijn ze al afdekken met behang (bv renovlies) (toptip zoek woord op dit forum)

Er mee omgaan:
Een goede stucadoor weet waar de problemen zich waarschijnlijk gaan voordoen en kan hier insnijden om een scheur zelf (recht) te creeren zodat de schilder kan kitten en de naad kan bewegen bv ergens tussen wand en plafond.
Of ergens extra versterken met gaasband etc. Maar misschien wel het belangrijkste een bewoner moet bereid zijn om na bv 2 jaar eventueel een reparatie rondje te (laten) doen.

beide zijn valide opties :)

[ Voor 2% gewijzigd door twain4me op 14-02-2021 11:14 . Reden: scheuren niet schuren :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
  • Laatst online: 14:28
Wij zijn weer een stap verder, de stucadoor is na 2,5 week klaar, het ziet er in één keer bijna af uit *O*. Volgende stappen: tegelzetter (voor badkamer/toiletten/garage), binnenschilderwerk, keuken-, trap- en houten vloeren plaatsen.

Nu is het zaak het huis droog te krijgen, er is enorm veel vocht in gekomen.
De vloerverwarming kan over 1,5 week opgestart worden, maar dat is uiteraard niet voldoende om het vocht er uit te krijgen.

Nu heb ik in de woning 24/7 een 9Kw kachel staan en een 2Kw bouwdroger om de temperatuur omhoog te krijgen en vocht te onttrekken. Verder deuren/ramen gesloten. Het kost een enorme bak energie, en wil ze graag zo effectief mogelijk inzetten.

Op dit moment staat de kachel in de woonkamer en de droger in de badkamer (plattegronden, zie onder).
Iemand ervaring mee hoe dit het best in te zetten?

Vanochtend geprobeerd, de droger onttrekt circa 1,5 liter vocht per uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQ6ehjdmd9bJ3puFlDDbAFF9GAw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LaxrqTLpwSx3ZfUbR4njSlEb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-cZxoVjU7f13JihYaGh1y26BlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wygRyOsrJi5mOLmRdHhSfWQB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-05 12:28
Wie heeft er ervaring met binenmuur poriso, met hier tegen aan isolatie en stucwerk aan de buiten kan tov tradiatoneel (poriso, isolatie spouw, buiten muur)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDmBYKsd_yQMW3SLqh8CV_rRr3I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cA1gQpXFfLrBJik8ZNPz3XYy.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door brutus26 op 14-02-2021 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
brutus26 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:11:
Wie heeft er ervaring met de manier van isoleren poriso binnenmuur met isolatie ?, bouwt dit sneller en is het goedkoper ?

[Afbeelding]
Je vraagstelling is erg onduidelijk en levert eigenlijk vooral wedervragen op:
  • Waarom zou je je binnenmuren willen isoleren?
  • Goedkoper dan wat?
  • Sneller dan wat?
  • Wat is het verband tussen het plaatje en je tekst?
Bovendien zou je je post eens kunnen checken op leesbaarheid voordat je op "verzenden" drukt...

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 14-02-2021 14:20 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
Aangepast, wij willen dus binenmuur poriso, met hier tegen aan isolatie en stucwerk aan de buiten kan tov tradiatoneel (poriso, isolatie spouw, buiten muur)
Andrehj schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:18:
[...]

• Goedkoper dan wat?
  • Sneller dan wat?
  • Wat zie ik op het plaatje? (Geen poriso in ieder geval)
Bovendien zou je je post eens kunnen checken op leesbaarheid voordat je op "verzenden" drukt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
brutus26 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:23:
Aangepast, wij willen dus binenmuur poriso, met hier tegen aan isolatie en stucwerk aan de buiten kan tov tradiatoneel (poriso, isolatie spouw, buiten muur)

[...]
Dan krijg je hoogstwaarschijnlijk een koudebrug bij je vloeren, isolatie gewoon aan de buitenkant van je constructie zorgt er voor dat je gehele gebouw in een thermische schil zit.

Waarom zou je het anders willen doen?

Verkeerd gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
Goedkoper, sneller dan: tradtioneel met Poriso, isolatie en buitenmuur
Andrehj schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:18:
[...]

• Goedkoper dan wat?
  • Sneller dan wat?
  • Wat is het verband tussen het plaatje en je tekst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
Oke kun je de koudebrug niet ondervangen ?
Wil het anders doen doen als het sneller en goedkoper bouwen is
en het zo is ontworpen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANrzUvvVRDzsZ4RQgpo1D9Q5A4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HSLhmXNxx9n4qHYqpPmtA0MN.jpg?f=fotoalbum_large
Ernemmer schreef op zondag 14 februari 2021 @ 15:15:
[...]

Dan krijg je hoogstwaarschijnlijk een koudebrug bij je vloeren, isolatie gewoon aan de buitenkant van je constructie zorgt er voor dat je gehele gebouw in een thermische schil zit.

Waarom zou je het anders willen doen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:23
Wie heeft er ervaring met binenmuur poriso, met hier tegen aan isolatie en stucwerk aan de buiten kan tov tradiatoneel (poriso, isolatie spouw, buiten muur)

[Afbeelding]
Dit is een veel voorkomend detail en prima uit te voeren, zorg datde plint van de woning (onderste 30 tot 60cm boven de grondslag) een vochtbestendige afwerking heeft en vanaf daar ga je met de opbouw zoals in het door jou geposte plaatje.
De opbouw (isolatie, stuc, spachtelputz) zoals door jou gewenst kost circa 100,- per vierkante meter excl de afwerking van de plint.
De plint zou je kunnen laten metselen met daar achter vanaf de fundering (vorstrand) een harde isolatie en daarna in een donkere kleur schilderen.
Je kan ook kiezen voor HSB wanden, hierover een geventileerde gevelafwerking met een cementgebonden plaat en die laten stucen.

[ Voor 10% gewijzigd door D.deJong op 14-02-2021 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@brutus26 Wij hebben een paar gevels met Strikolith gevelstuc.

Dus porotherm muur, isolatie en daarop gevelstuc.

Wat wil je weten?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
Heb je het in eigen beheer gedaan, en waarom, deze keuzeen wat is de isolatiewaarde ?
xoror schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:35:
@brutus26 Wij hebben een paar gevels met Strikolith gevelstuc.

Dus porotherm muur, isolatie en daarop gevelstuc.

Wat wil je weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leandra66
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-03 15:26

Leandra66

is onmogelijk

jowi schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:51:
[...]

Eeh jawel... ikzelf 8)
Ik geniet van dat soort details, ook als niemand anders het ziet of er iets om geeft.
Ik viel natuurlijk ook voor de onzichtbare scharnieren, maar om het betaalbaar te houden heb ik die alleen maar genomen voor de 3 binnendeuren beneden ;)
De aannemer had dan weer standaard magneetsloten, dus daar hoefde ik gelukkig geen keuze in te maken.

Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
brutus26 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:51:
Heb je het in eigen beheer gedaan, en waarom, deze keuzeen wat is de isolatiewaarde ?

[...]
Ja in eigen beheer. De reden was omdat het goedkoper was dan traditioneel (porotherm, isolatie, gevelsteen, stuc).
Het is goedkoper vanwege materiaal, manuren, maar ook minder gewicht op fundering.
Nadeel alleen dat wanneer je zware dingen wil ophangen je dat van te voren wil weten, om klossen op te nemen. Je kan altijd wel met langere schroeven tot de muur boren maar dat moet je dan goed afkitten.
Isolatie waarde is RC6. Ben wel tevreden hoor! (afgelopen vrijdag was de oplevering, en de bouwkundige zei dat het een goed systeem was, dat je altijd gelijk aan de buitenkant wil isoleren. We hebben ook gevels met gevelstenen maar ik merk eigenlijk geen verschil. Maar ze hebben allemaal minimaal RC6 dus.)

[ Voor 18% gewijzigd door xoror op 14-02-2021 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:40
Ik kijk naar dezelfde combinatie. Dit huis/bed-and-breakfast in Berlicum is met Poriso gebouwd en met Sto buiten afgewerkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIIBnnci-R1yTwpoq-HMMmg5yd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/waOeCD5d9e6UAnYf67L448aW.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPcPiiBrFH2Ay53bo-_Hdkcyzbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3v2rFJpMNi84iWkZ9QZmTO1r.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Conrado schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:41:
[...]

Ik kijk naar dezelfde combinatie. Dit huis/bed-and-breakfast in Berlicum is met Poriso gebouwd en met Sto buiten afgewerkt:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maas architect ? Lijkt op hun stijl. Mooie woningen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 25% gewijzigd door xoror op 14-02-2021 21:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Waarom geen 50cm dikke massieve blokken van cellenbeton in plaats van poriso?
Dan kun je gelijk stucen want isolatie is niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 18:40
xoror schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:49:
[...]
Yep :)

heb je wat uitleg bij je plaatjes. het lijkt of het raam in het buitenblad komt...?

[ Voor 19% gewijzigd door Conrado op 14-02-2021 22:23 ]

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Conrado schreef op zondag 14 februari 2021 @ 22:21:
[...]

Yep :)

heb je wat uitleg bij je plaatjes. het lijkt of het raam in het buitenblad komt...?
De rode blokken zijn de porotherm blokken.
Daarop komt het stelkozijn. Hierin wordt aan het eind het uiteindelijke alu kozijn in gezet.
De dorpel is verankerd aan de porotherm wand.
Daar omheen zit de strikolith isolatie blokken

Als het goed is, is het zo uitgevoerd: https://intranet.strikoli...rslag%20aansluitingen.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-05 09:43
Waarom geen dikkere Porotherm stenen. Door je huis in te pakken met een synthetische isolatieschil raak je ademende karakter van de Porotherm stenen kwijt en is het net alsof je in een koelbox woont van piepschuim.

Wanneer wordt de isolatielaag aangebracht? nog voor de oplevering van het huis? Besef je dan goed dat de muur dan maar één kant op kan ademen. Daardoor droogt de binnenkant van je woning veel langzamer. Waardoor het vocht (en dat zijn echt emmers vol) slecht uit je muren komt.

Technisch gezien zijn beide methodes trouwens even goed, isolatiewaardes liggen ongeveer gelijk.

Wij hebben gekozen voor een 50 cm steen met daarop een een gewapende stuklaag. Deze bestaat uit:
  • 2 cm machine putz (cement met een aandeel styropor welke met een spuitlans wordt aangebracht)
  • Spachtelputz met wapening (dunne laag kalkcement met een wapeningsgaas tegen scheurtjes)
  • Spachetelputz (om het wapeningsgaas weer af te vlakken)
  • Afwerklaag in de gewenste kleur, bezuinig niet op deze laag, deze moet schimmel en algen bestendig zijn.
  • tot 20 cm boven het maaiveld is het nu afgewerkt met een speciale waterdichte laag tegen optrekkend vocht. Helaas is dit spul maar in drie kleuren leverbaar, grijs, bruin en zwart daarom hebben wij het zo laag mogelijk gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
Hoe dik is de totale muur ? de isolatie is zeker 25 cm dik zo te zien aan de pakken
xoror schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:49:
[...]

***members only***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-05 13:08
H34H schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:17:
Ik heb soms wel het idee dat "ignorance is bliss". Past pagina's terug ging het over type stopcontacten. Dat zou me echt helemaal niks uitgemaakt hebben, maar nu ik het eenmaal weet heb ik toch een voorkeur... En meestal zijn dat dan niet de goedkoopste opties
Ik heb hier ondertussen 5 paginas aan meerwerk opties O-). Een groot gedeelte daarvan gaat door. Alleen voor de deur bijvoorbeeld al, akoestische dempend, stomp, andere scharnieren, deurbeslag en sloten. En zo gaat dat met alles. Dan krijgen we per onderdeel fotos, prijs en een omschrijving. Hier zit best wat onderzoekswerk in voor hun maar daar hoor ik ze niet over. :)

Ik vond deze wel merkwaardig. Wij hebben vrij veel spotjes en lichtpunten in grote ruimte. Dit resulteerde in 7 lichtschakelaars aan 1 wand. Hadden ze 7 afzonderlijke lichtschakelaars in gedachte, uiteindelijk duidelijk gekregen dat dubbele schakelaars beter was. Enkelpolige schakelaar 180,- , dubbele schakelaar 340,- 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door battler op 15-02-2021 09:16 . Reden: prijs gewijzigd van 160 naar 180 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jowi
battler schreef op maandag 15 februari 2021 @ 08:46:
[...]
Wij hebben vrij veel spotjes en lichtpunten in grote ruimte. Dit resulteerde in 7 lichtschakelaars aan 1 wand. Hadden ze 7 afzonderlijke lichtschakelaars in gedachte, uiteindelijk duidelijk gekregen dat dubbele schakelaars beter was. Enkelpolige schakelaar 160,- , dubbele schakelaar 340,- 8)7
Ik wil zoveel mogelijk met Hue etc. doen, dus ik heb eigenlijk helemaal geen fysieke schakelaars nodig... heb er serieus aan gedacht om de schakelaars en zelfs de dozen ervoor, bij installatie compleet achterwege te laten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
[...]

Ik heb hier ondertussen 5 paginas aan meerwerk opties O-). Een groot gedeelte daarvan gaat door. Alleen voor de deur bijvoorbeeld al, akoestische dempend, stomp, andere scharnieren, deurbeslag en sloten. En zo gaat dat met alles. Dan krijgen we per onderdeel fotos, prijs en een omschrijving. Hier zit best wat onderzoekswerk in voor hun maar daar hoor ik ze niet over. :)

Ik vond deze wel merkwaardig. Wij hebben vrij veel spotjes en lichtpunten in grote ruimte. Dit resulteerde in 7 lichtschakelaars aan 1 wand. Hadden ze 7 afzonderlijke lichtschakelaars in gedachte, uiteindelijk duidelijk gekregen dat dubbele schakelaars beter was. Enkelpolige schakelaar 160,- , dubbele schakelaar 340,- 8)7
Is de aannemer normaal meer een project bouwer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
[...]
Ik vond deze wel merkwaardig. Wij hebben vrij veel spotjes en lichtpunten in grote ruimte. Dit resulteerde in 7 lichtschakelaars aan 1 wand. Hadden ze 7 afzonderlijke lichtschakelaars in gedachte, uiteindelijk duidelijk gekregen dat dubbele schakelaars beter was. Enkelpolige schakelaar 160,- , dubbele schakelaar 340,- 8)7
Maar wat is je verontwaardiging nou precies? Want 7 enkelpolige is dus goedkoper dan 4 dubbelpolige... het neemt alleen meer plek in...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
@jowi Heb ik ook over nagedacht. Maar met doorverkoop van de woning leek het handiger om schakelaars te hebben. Hue komt met die wall switch die je achter een lichtschakelaar kan plaatsen (passen er zelfs 2). Wij gaan waarschijnlijk daarvoor.
Ik had de meerprijs voor een dubbele schakelaar op iets van max 40 euro geschat. Twee draadjes en een andere schakelaar (zelfde buis, zelfde centraaldoos). Of zie ik iets over het hoofd?

@Avvd Prefapper waar we wel zelf veel kunnen aanpassen. Ik kom er achter dat vrij veel prijzen redelijk zijn, behalve elektra gebeuren.

[ Voor 19% gewijzigd door battler op 15-02-2021 09:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jowi
Kun je dan niet beter al die spotjes met 1 of max. 2 schakelaars fysiek schakelen, en dan de verdere indeling in meerdere lichtgroepen met Hue etc dus softwarematig regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@jowi Ik ga ervanuit dat ze weer een foutje hebben gemaakt met de prijs. Als dat niet zo is dan ga ik inderdaad wat meer lichtpunten op een enkele schakelaar plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:26
jowi schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:00:
[...]

Ik wil zoveel mogelijk met Hue etc. doen, dus ik heb eigenlijk helemaal geen fysieke schakelaars nodig... heb er serieus aan gedacht om de schakelaars en zelfs de dozen ervoor, bij installatie compleet achterwege te laten...
Hier ga ik ook heel veel doen met domotica, maar fysieke schakelaars is mijn inziens een must. Uiteraard is het wel echt mooi als je helemaal geen schakelaars hebt, maar er zijn te veel scenario's te bedenken waarbij terug kunnen vallen op fysieke schakelaars, die op de normale plek zitten, erg handig is.

Wat betreft de 7 schakelaars, dat hadden wij ook. Maar we hebben het opgesplitst in 5 en 2 schakelaars, uiteraard niet naast elkaar :P We komen binnen bij de keuken, dus bij de gang deur zitten 5 volledige schakelaars voor keuken/eettafel lampen. De woonkamer zit aan de achterkant van het huis en die 2 schakelaars zitten bij de woonkamer op de gangmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:06
Er zijn inderdaad genoeg scenario’s waarin je terug wilt kunnen vallen op fysieke knoppen en altijd je lichten wilt kunnen schakelen als er ook eens geen WiFi is bijvoorbeeld.
Daarnaast komen opa en oma hier ook weleens en die willen ook het licht kunnen bedienen :+.
Ik heb dus alle lichtgroepen op fysieke schakelaars met daarachter fibaro dimmers. Zowel fysiek als met een app en scenes is nu alles te bedienen en uiteraard heb je dan nog steeds de optie om met Hue aan de gang te gaan of iets anders.
Zorg wel voor diepe inbouw dozen (altijd makkelijk!) en ik heb overal een blauwe draad naartoe laten trekken. (Vaak niet meer nodig maar was hier “gratis” dus heb het mee laten nemen).

[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 15-02-2021 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
GeeMoney schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:19:
Er zijn inderdaad genoeg scenario’s waarin je terug wilt kunnen vallen op fysieke knoppen en altijd je lichten wilt kunnen schakelen als er ook eens geen WiFi is bijvoorbeeld.
Daarnaast komen opa en oma hier ook weleens en die willen ook het licht kunnen bedienen :+.
Ik heb dus alle lichtgroepen op fysieke schakelaars met daarachter fibaro dimmers. Zowel fysiek als met een app en scenes is nu alles te bedienen en uiteraard heb je dan nog steeds de optie om met Hue aan de gang te gaan of iets anders.
Zorg wel voor diepe inbouw dozen (altijd makkelijk!) en ik heb overal een blauwe draad naartoe laten trekken. (Vaak niet meer nodig maar was hier “gratis” dus heb het mee laten nemen).
Hier exact hetzelfde, diepe inbouwdozen en blauwe draad naar alle schakelaars. Dan idd fibaro (oid) erachter en instellen maar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dat heb ik ook, maar dan met Shelly's. Overal normale knoppen met een Shelly schakelaar of dimmer erachter. Ik heb in elke ruimte één knop dubbel uitgevoerd, en de tweede knop van die schakelaar is gekoppeld met de 2e ingang van de betreffende Shelly dimmer en die gebruik ik om scene's te schakelen. Ik heb dus gewoon een volledig "conventioneel" knoppensysteem, en kan het naar wens programmeren (en via wifi schakelen, maar ik moet zeggen als ik iets irritant vind is het een app openen en wachten tot je eindelijk je licht aan kunt doen...oke, je kunt ergens een tabscherm ophangen, wil ik niet :) )
En mocht ik verhuizen, kan ik alles meenemen en blijft er een normaal conventioneel schakelcircuit achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
brutus26 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:14:
en het zo is ontworpen

[Afbeelding]

[...]
Mooi ontwerp maar ik zie wel een sterke scheiding tussen de woning en de garage qua bouwstijl. Heeft dit een specifieke reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
brutus26 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 08:41:
Hoe dik is de totale muur ? de isolatie is zeker 25 cm dik zo te zien aan de pakken

[...]
De gevels zijn 40cm (de gene met normale bakstenen). Deze moest erop aansluiten, dus hebben ze daarom 250 genomen. porotherm was 140mm geloof ik. Het had ws ook anders gekund hoor. De architect had het zo getekend, en dat hebben we maar aangehouden.

@battler Ik had van het weekend meer dan 100 spotjes opgehangen :o En we hadden nog best wat spotjes al weg bezuinigd...

[ Voor 12% gewijzigd door xoror op 15-02-2021 15:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
xoror schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:32:
[...]

@battler Ik had van het weekend meer dan 100 spotjes opgehangen :o En we hadden nog best wat spotjes al weg bezuinigd...
Wat verkoop je in de showroom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
brutus26 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:14:
en het zo is ontworpen

[Afbeelding]

[...]
Ik las 'm de andere kant op, met de isolatie aan de binnenkant van je huis, ik vond 't al zo'n vreemde oplossing. Ik pas mijn post even aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@xoror Zoveel!? Nu ben ik erg nieuwsgierig, bij ons is dat ongeveer 20K aan spotjes.

Aangezien wij in de keuken zelf de elektra willen gaan doen hebben wij verzwakking in het beton opgevraagd. We kunnen kiezen uit plaaten van 10x10, 15x15, 20x20 en 25x25cm. Hoeveel cm2 reken ik ongeveer per leiding? Ik dacht nu om voor 15x15 te gaan en daar ongeveer 4 19mm gaten in kan boren.
Ik kan uiteraard ook gewoon voor 25x25cm gaan, ik weet niet precies of dit nadelen oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

battler schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:52:
@xoror Zoveel!? Nu ben ik erg nieuwsgierig, bij ons is dat ongeveer 20K aan spotjes.

Aangezien wij in de keuken zelf de elektra willen gaan doen hebben wij verzwakking in het beton opgevraagd. We kunnen kiezen uit plaaten van 10x10, 15x15, 20x20 en 25x25cm. Hoeveel cm2 reken ik ongeveer per leiding? Ik dacht nu om voor 15x15 te gaan en daar ongeveer 4 19mm gaten in kan boren.
Ik kan uiteraard ook gewoon voor 25x25cm gaan, ik weet niet precies of dit nadelen oplevert.
met een goede boor machine is een 20/22mm gaatje boren in beton echt geen probleem, wat voor beton vloer hebben we het hier over? kanaalplaat waarschijnlijk? ik ben, gezien je ander meerprijzen, wel nieuwsgierig wat ze hier nu weer voor vragen :+
Je gaat pas vloeken als het zogenoemd blauw beton is, maar dat mag al decenia niet meer worden gebruikt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@battler Ik heb een totaal post van z'n 27.5k ex voor alle verlichting, schakelaars, wcds, utp etc.

Alle spotjes zijn meegestort in de vloer, deze hebben ze uitgezaagd en geïnstalleerd. De 100 spots zijn wel verdeeld over 2 verdiepingen. En toen ik ze allemaal aandeed op max, voelde het idd wel een beetje als een showroom. Onze fout was dat we de verlichtingsleverancier het lichtplan lieten maken. Ja, die wil natuurlijk verkopen. Achteraf ben ik er wel blij mee hoor, beter te veel dan te weinig, aangezien onze plafond op 3m staat. We hebben overal hue gu10 spotjes (*au* kostenpost)

Wat ik je wel als tip mee kan geven, neem je plafond wat hoger, bijv 2.85m. Dan kan je goedkope kanaalplaten nemen. Achteraf verlaag je je plafond naar 2.65m en installeer je zelf de spotjes op de plekken die je _ dan _ wilt. Want je weet pas na een tijd waar wat moet. Je kan dan ook de WTW inblaas en afvoer mooi plaatsen.

In de breedplaat mee storten klinkt mooi, maar je kan niets meer daarna. Je moet ook oppassen dat alle leidingen er wel mooi doorheen lopen. Dat was een tip die ik van een aannemer kreeg, maar ja bij ons was het plafond toen al geïnstalleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
Vraag, we moeten langzamerhand gaan nadenken over hoe we ons huis gaan verwarmen. Dat het een warmtepomp moet worden is evident (nieuwbouw). Of het een grond-water of een lucht-waterwarmtepomp moet worden is nog niet zo duidelijk. Echter wel dat het vloerverwarming gaat worden die op iedere kamer geregeld kan/moet worden.

Ik ben een groot fan van domotica, maar ik vraag me oprecht af of het zinvol is om modules aan te schaffen om de verwarming te regelen? Het moet mijn inziens meer brengen dan alleen aflezen dat de kamer nog steeds 20,5 graden is. Kortom mijn vraag: heeft het zin om je verwarming via domotica te laten lopen als je een vrij constante temperatuur in je huis hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
@twain4me Het voordeel is dat er nu ook geen wapening en leidingen lopen, dat is een fijne gedachte. De beton verzwakking waren erg goedkoop, 40,- per verzwakking. Ik ben er erg blij dat ik op deze manier zelf elektra kan leggen (op 2 plekken) en zelf een koof kan maken naar het dak.

@xoror Ik liep ook stuk op het lichtplan en heb doen een interieurarchitect ingeschakeld. Die heeft juist een aantal lichtpunten geschrapt. Mijn vriendin heeft ook interieurarchitectuur gestudeerd met als specialisatie in verlichting. Zij heeft toen een oud klasgenoot benaderd die ons soms helpt/inspireert.

Ik heb toen berekend wat een verhoging + valsplafond zou kosten, t.o.v inbouw in de kanaalplaten. Op dit moment is dit nog steeds een stuk goedkoper. Dat komt ook doordat de aannemer weinig rekent voor gaten in het plafond (45,- per speakergat).

Zo een plafond vol met Philips hue spots, daar kan je hele vette dingen mee doen. Schakelen op HDMI signaal, disco setting, een lichtkrant op je plafond, met zoveel spots is het gewoon een led matrix display :+

@JPruissen Hier heb ik ook even over nagedacht, de aannemer gaf aan dat zij het wel adviseren. Hoe ik er over dacht, de temperatuur moet constant zijn dus het aflezen voegt vrij weinig toe. Daarentegen koelt elke kamer op een andere manier af, voor sommige ruimtes moet de verwarming dus vaker aan staan. Het is dus handig dat de verblijfsruimtes en badkamers individueel gemeten worden. Bij ons is de koeling via de vloerverwarming volgens mij wel centraal geregeld.

[ Voor 18% gewijzigd door battler op 15-02-2021 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-05 09:43
@JPruissen Wij stonden ook voor deze keuze, alleen het hele geintje zou voor onze woning uitkomen op een kleine 8K. Met een beetje draaien en regelen aan de ventielen van je vloerverwarming kun je de temperatuur van de kamers redelijk zelf regelen. Bij ons regelde de installateur op basis van een rekenprogramma de juiste doorstroming.

Vergeet niet dat de vloerverwarming via een warmte-pomp een lage temperatuur verwarming is. Dus de thermostaat een paar graden hoger zetten betekend niet dat de kamer 15 minuten later warmer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-05 21:16
battler schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:46:

@JPruissen Hier heb ik ook even over nagedacht, de aannemer gaf aan dat zij het wel adviseren. Hoe ik er over dacht, de temperatuur moet constant zijn dus het aflezen voegt vrij weinig toe. Daarentegen koelt elke kamer op een andere manier af, voor sommige ruimtes moet de verwarming dus vaker aan staan. Het is dus handig dat de verblijfsruimtes en badkamers individueel gemeten worden. Bij ons is de koeling via de vloerverwarming volgens mij wel centraal geregeld.
Volgens mij is dit een antwoord op de vraag naar individuele regeling, niet of domotica zinvol is. Ik kies wel voor regeling per ruimte, maar niet geautomatiseerd of via een app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
@deejeebv Ah, als dat het geval is. Ik heb dat ook niet gedaan. Meerprijs 2K (valt best mee) maar zoals ik eht heb begrepen wil je met vloerverwarming de temperatuur constant hebben. Wat voegt het dan toe dat je de temperatuur gemakkelijk kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
Zo heeft de architekt het geschetst is nog niet def. ontwerp
Woody179 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:11:
[...]

Mooi ontwerp maar ik zie wel een sterke scheiding tussen de woning en de garage qua bouwstijl. Heeft dit een specifieke reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:21
bbbrumbrum schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:22:
[...]

Wat gebeurt er met die folie dan? als er open gevelbekleding is dan is het toch ook (gedeeltelijk) onbeschermd?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefke
Die folie is beperkt UV bestendig. Er zijn richtlijnen voor de hoeveelheid open gevel die je mag hebben, dus bij sommige folie mag je 10% open oppervlak hebben, bij een andere misschien 20 of 30.
Dat wil dan natuurlijk niet zeggen dat je op een m2 één heel open stuk van 30% vrij mag hebben, maar het bepaald hoe breed je de voegen kunt maken.
Omdat de zon draait staat een stukje folie dan maar eventjes in de zon als de zon recht door de voeg schijnt en is de belasting dus beperkt.
UV straling maakt bijna alles kapot, dus ook zo'n gevelfolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWout
GeeMoney schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:19:
vergeet niet om pulse-schakelaars te nemen icm met de fibaro dimmers. We gaan het op precies dezelfde manier toepassen en kunnen zo via de schakelaars schakelen of via de scènes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Iemand ervaring met het inbouwen van spots in de vloer? Ik wil het liefst philips hue spots in de vloer hebben en dan zo smal/klein mogelijk. De GU10 spot heeft een diameter van 50mm, iemand ervaring met een armatuur die ook zo smal is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:06
iWout schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:58:
[...]

vergeet niet om pulse-schakelaars te nemen icm met de fibaro dimmers. We gaan het op precies dezelfde manier toepassen en kunnen zo via de schakelaars schakelen of via de scènes.
Overal pulse schakelaars hier ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWout
battler schreef op maandag 15 februari 2021 @ 23:03:
Iemand ervaring met het inbouwen van spots in de vloer? Ik wil het liefst philips hue spots in de vloer hebben en dan zo smal/klein mogelijk. De GU10 spot heeft een diameter van 50mm, iemand ervaring met een armatuur die ook zo smal is?
Denk dat met name de inbouwdiepte een probleem is bij gu10 spots. Ik ben ook nog op zoek naar een mooie inbouwspot met niet al te diepe inbouwdiepte voor in ons plafond.

Je zou kunnen kijken naar die spots voor in tuintegels,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@battler @iWout

kijk eens bij maretti. Ik heb de square profi 1L en 2L zwart icm hue gu10. Dit zijn de uitvoeringen met trim.

Inbouwmaat 1L: L:96xB:96xH:115mm
Inbouwmaat 2L: L:185xB:96xH:115mm

Ben er zeer tevreden over.

[ Voor 12% gewijzigd door xoror op 16-02-2021 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:55
Lees al ruime tijd mee hier en al veel nuttige info opgepikt. Ik heb zelf een kavel op het oog met wat haken en ogen.

Kavel is nu gras/wei, maakt onderdeel uit van groter stuk grasland in het centrum. De huidige bestemming is dan ook Centrum (waaronder o.a. ook Wonen valt). Wordt te koop aangeboden als bouwkavel omdat de gemeente 2 jaar geleden in een principeverzoek heeft aangegeven positief te zijn om er een woningcontingent voor af te willen geven. Daarna heeft de verkoper stilgezeten en dus onlangs weer een nieuw principeverzoek aan de gemeente gestuurd. Procedure dient verder echter doorlopen te worden door koper (€€).

Maak ik me terecht zorgen over de planschadeverhaalsovereenkomst die ik van/met de gemeente moet tekenen? Hoe pak je zo’n risicoanalyse over die mogelijke kosten aan? Want taxeren is schatten weet ik, en als 3 buren een lagere taxatie van hun woning laten opstellen dan tikt het flink aan. Of kun je een maximum afspreken met de gemeente? Immers, het is ook de taak van de gemeente om af te wegen of de bouw van een woning op die locatie past en verantwoord is.

De grond is wel fors goedkoper dan andere kavels met bouwtitel. Zeg 70% van gangbare prijzen in de regio. Alle onderzoeken, waaronder archeologisch, dienen echter ook nog uitgevoerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

marcelcee schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 07:31:
Lees al ruime tijd mee hier en al veel nuttige info opgepikt. Ik heb zelf een kavel op het oog met wat haken en ogen.

Kavel is nu gras/wei, maakt onderdeel uit van groter stuk grasland in het centrum. De huidige bestemming is dan ook Centrum (waaronder o.a. ook Wonen valt). Wordt te koop aangeboden als bouwkavel omdat de gemeente 2 jaar geleden in een principeverzoek heeft aangegeven positief te zijn om er een woningcontingent voor af te willen geven. Daarna heeft de verkoper stilgezeten en dus onlangs weer een nieuw principeverzoek aan de gemeente gestuurd. Procedure dient verder echter doorlopen te worden door koper (€€).

Maak ik me terecht zorgen over de planschadeverhaalsovereenkomst die ik van/met de gemeente moet tekenen? Hoe pak je zo’n risicoanalyse over die mogelijke kosten aan? Want taxeren is schatten weet ik, en als 3 buren een lagere taxatie van hun woning laten opstellen dan tikt het flink aan. Of kun je een maximum afspreken met de gemeente? Immers, het is ook de taak van de gemeente om af te wegen of de bouw van een woning op die locatie past en verantwoord is.

De grond is wel fors goedkoper dan andere kavels met bouwtitel. Zeg 70% van gangbare prijzen in de regio. Alle onderzoeken, waaronder archeologisch, dienen echter ook nog uitgevoerd te worden.
misschien helpt dit?

https://www.almere.nl/bes...chadeverhaalsovereenkomst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
iWout schreef op maandag 15 februari 2021 @ 23:21:
[...]

Denk dat met name de inbouwdiepte een probleem is bij gu10 spots. Ik ben ook nog op zoek naar een mooie inbouwspot met niet al te diepe inbouwdiepte voor in ons plafond.

Je zou kunnen kijken naar die spots voor in tuintegels,
Als je ondiepe spots zoekt, ik heb laatst deze gekocht omdat ik in onze dakkapellen nagenoeg geen inbouwruimte had (door een ontwerpfoutje van mezelf)
https://www.ledinbouwspot...ing.-%7C-Geen-trafo-nodig
23mm inbouwruimte nodig (boven een 12,5mm gipsplaat dus maar krap 10mm) en ze zien er eigenlijk uit als een normale spot (dus met een mooie diepte reflector). Worden ook nagenoeg niet warm dus geen koelruimte nodig. Ze zijn ook nog kantelbaar, dan heb je iets meer ruimte nodig
Weet zo even niet of ie er ook in wit (check de site ;) ) is maar wij hebben overal zwarte vierkante spots

edit: herstel, dat weet ik wel, ze hadden me nl. eerst witte gestuurd terwijl ik zwart had besteld ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 16-02-2021 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:59
jowi schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:00:
[...]

Hier Fibaro dimmers in combinatie met pulsdrukkers. Maar om batterijen aan schakelaars te voorkomen, hebben we alleen de hoofdverlichting met pulsdrukkers. De bijverlichting gaat alleen via scènes die met wandzenders opgeroepen worden: 1 wandzenders in keuken en 1 in de woonkamer. In de praktijk schakelen we ook de hoofdverlichting met de wandzenders.

Edit: In diepe inbouwdozen en met blauwe draad natuurlijk O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 16-02-2021 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Joris748 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:19:
[...]

Hier Fibaro dimmers in combinatie met pulsdrukkers. Maar om batterijen aan schakelaars te voorkomen, hebben we alleen de hoofdverlichting met pulsdrukkers. De bijverlichting gaat alleen via scènes die met wandzenders opgeroepen worden: 1 wandzenders in keuken en 1 in de woonkamer. In de praktijk schakelen we ook de hoofdverlichting met de wandzenders.

Edit: In diepe inbouwdozen en met blauwe draad natuurlijk O-)
ik zal me verder moeten verdiepen in alternatieven voor Hue, moet eerlijk zeggen dat ik erg tevreden ben met Hue tot nu toe, maar heb dan ook geen ervaring met iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:55
Dankje, ga ik eens doornemen. Eerst wil ik kijken hoever ik zelf kom met uitzoeken. Dan kan ik een adviseur ook beter bevragen/sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iWout
Stefke schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:29:
[...]

Als je ondiepe spots zoekt, ik heb laatst deze gekocht omdat ik in onze dakkapellen nagenoeg geen inbouwruimte had (door een ontwerpfoutje van mezelf)
https://www.ledinbouwspot...ing.-%7C-Geen-trafo-nodig
Thanks die site had ik inderdaad ook al bekeken. Wij willen gaan voor ronde spots in geborsteld rvs of iets dergelijks. Vierkante spots vind ik erg mooi maar heb een tik dat ik dan altijd wel 1 spot scheef zie zitten ten op zichte van een ander 7(8)7 Bij ronde spots heb je daar minder last van :)

@xoror thanks voor de link maar ik zoek idd iets van een spot met max 40 mm inbouwdiepte. Een gu10 lampje is dan al uit de boze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 99% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Ja precies, dan moet je maar net smart spotjes etc vinden die daar in passen... dus kun je de modulaire delen van deze fabrikant niet gebruiken... dus zelf iets bouwen denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:17

Piper

No guts, no glory

Railspot.nl is iets minder dun maar met een 3 fase rail en Hue spots erin kan je al een beetje hobbyen en ben je flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Piper schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:07:
Railspot.nl is iets minder dun maar met een 3 fase rail en Hue spots erin kan je al een beetje hobbyen en ben je flexibel.
Ziet er zeker strak en mooi uit, maar is geen verdiepte inbouw en heeft geen ledstrip mogelijkheid, maar daar is wellicht wel iets op te verzinnen... eens verder naar kijken, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:34
jowi schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:01:
[...]

Ziet er zeker strak en mooi uit, maar is geen verdiepte inbouw en heeft geen ledstrip mogelijkheid, maar daar is wellicht wel iets op te verzinnen... eens verder naar kijken, thanks!
Staar niet teveel blind (no phun intended) op ledstrips voor algemene verlichting in de plafonds van verblijfruimten. in mijn lichtplan is één bedacht voor in een nis in de keuken en het geeft al vrij snel een TL-balk effect. Weinig sfeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Voor de mensen met een platdak, hoe betreden jullie die? Ik zat dus een denken aan een soort touwladder aan een motor op het dak maar waarschijnlijk is hier een gangbare oplossing voor.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 10us10
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-05 14:38
Euh, een ladder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
battler schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:01:
Voor de mensen met een platdak, hoe betreden jullie die? Ik zat dus een denken aan een soort touwladder aan een motor op het dak maar waarschijnlijk is hier een gangbare oplossing voor.
Wij krijgen een toegangsluik/dakraam ter plaatse van de berging. In de berging staat zeer waarschijnlijk een vouwladder dus wilde die gewoon gebruiken voor de incidentele toegang tot het dak :D Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Tenzij je een glazenpui van 12 hoog 10x per jaar wil gaan wassen zou ik niet gaan voor een kraan achtig idee.
Voor 1 a 2 verdiepingen is een ladder prima. Als de angst voor vallen een probleem is kun je altijd een ladder borging overwegen.

Touwladders doen mij meer aan een alternatieve vluchtweg tijdens brand denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
  • Laatst online: 15-05 10:21
jowi schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:25:
Over kosten gesproken; wat mij erg tegenvalt zijn de kosten voor het bouwen van een kelder. Compleet onderkelderen ging in mijn geval over de 50-60K, en bijv. een prefab bak van bijv. 6x4m ofzo, kost in de catalogus misschien 8K ofzo, maar dan... afgraven, grondwater, grond kwijt zien te raken (pfas) transport, kraan huren, isolatie, trap, dak er op, integratie met de rest van de woning erboven... brengt zo’n goedkoop prefab doosje van 8K ook al snel naar de 30K. Erg jammer, ik had juist gehoopt dat een kelder niet zo duur was als je die meteen meeneemt bij de bouw... of ben ik verkeerd voorgelicht?

Als het budget het toe zou laten zou ik best wel een flinke kelder willen, helaas groter dan de grootste prefab (minimal 4m breed binnen) voor bijv. een mancave/home theater ofzo. Probleem is een beetje dat je nu moet beslissen of je budget het in de toekomst toelaat ;) ...
Ik begin binnenkort ook met het bouwen van een eigen huis en had mij verdiept in de prefab kelders. Ik heb volgende link gevonden met prijzen hiervoor. Voor mij is deze partij te ver ( ik zit in het verre zuiden des lands.). Misschien heb jij er wel wat aan:

https://www.nijmegen.nl/v...One?documentNr=D170765658

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Geen idee of het praktisch is maar we hebben een uitbouw (BG) met een plat dak, en een 1e verdieping met een plat dak. Ik overwoog een ladder op de uitbouw te leggen om vanaf daar de 1e verdieping op te kunnen.
Ook wel handig met het idee dat we onder NAP zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:24
jowi schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 18:35:
Nu we het over verlichting hebben, ik ben helemaal weg van dit soort strakke, dunne inbouwrails, samen te stellen met ledstrips, spots, cateyes etc.: https://www.lightinova.com/nl/product-highlights/clixx/

[Afbeelding]

Ik zoek echter een dergelijk systeem wat met een app te bedienen is, dus elk lichtpunt apart of softwarematig gegroepeerd, en het moet ook integreren met Alexa of Google home. Dit systeem lijkt dat allemaal niet te kunnen (of ik moet er overheen lezen)... iemand die zo’n slank strak systeem kent die dat allemaal wel kan?
Supermodular. Duur, maar mooiiiiii.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Als je voor een railsysteem gaat koop dan gewoon een standaard zoals een 3 fase rails. Ook die zijn er in inbouwversies en dan ben je veel flexibeler met aansluiten en armaturen. Ik zou me nooit vastleggen aan 1 leverancier voor een systeem dat je niet eenvoudig kan wijzigen.

En dan zijn er ook genoeg mogelijkheden voor aansturing. Maar in de praktijk is het nog best prijzig, wel flexibel als je de rails met een beetje beleid plaatst.

[ Voor 12% gewijzigd door Yowzawood op 17-02-2021 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Klopt, maar wat de meesten lijken te missen zijn de ledstrip modules en de catlight units bij het systeem wat ik laat zien. Dat heb je niet bij de ‘standaard’ railsystemen. Vooral die strips die een verbindend verlicht lijnenspel vormen tussen de rails vind ik erg mooi.

Nu heb ik ook wel alu inbouwstrips gevonden waar (losse) ledstrips in kunnen, misschien is dat te combineren met inbouwrails van een ander merk, daar moet ik eens goed naar kijken.

[ Voor 26% gewijzigd door jowi op 17-02-2021 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
deejeebv schreef op maandag 15 februari 2021 @ 18:31:
[...]

Volgens mij is dit een antwoord op de vraag naar individuele regeling, niet of domotica zinvol is. Ik kies wel voor regeling per ruimte, maar niet geautomatiseerd of via een app.
Nou ik begrijp nu dat ik mijn vraag verkeerd gesteld heb. Dat ik per ruimte wil/kan regelen staat al vast, maar heeft het nog zin om dit systeem aan mijn domotica te hangen. Ik zie daar de meerwaarde nu nog niet van, maar ik ben bang dat ik iets over het hoofd zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@JPruissen Denk je dat je een constante temperatuur instelt en het daarbij laat of zal je rekening gaan houden met aanwezigheid en tijdstippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
jowi schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:26:
Klopt, maar wat de meeeten lijken te missen zijn de ledstrip modules en de catlight units bij het systeem wat ik laat zien.
Tuurlijk zijn die er... voordeel van standaard rails is juist dat er vele fabrikanten van armaturen zijn. Soms wellicht iets minder elegant maar het is er allemaal wel.

Dit soort systemen zijn leuk voor verlaagde plafonds waar het vervangen ervan een relatief klein klusje is. Maar om ze in te frezen in je plafond in de hoop dat het over enkele jaren ook nog leverbaar is of te vervangen zonder opnieuw te frezen is wel erg veel gevraagd. En al zeker niet bij een relatief onbekende "fabrikant" die ook nog maar net bestaat.

Maar als je ze zelf mooi vindt...... en ze geven in de summiere info aan dat ze DALI controleerbaar zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Yowzawood op 17-02-2021 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
Ach, dat inbouwverhaal geldt voor alles, niet alleen voor dit systeem. Ik las iets terug dat sommigen 100 spots inbouwen... als je dat over 10 jaar zat bent heb je ook een aardige uitdaging. Je kunt niet bij alles rekening houden of het over 10 of 20 jaar nog te krijgen is. Dan kan er niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
T volgende: ik zoek een kozijnenleverancier voor ons bijgebouw. Ik wil kunststof kozijnen vanwege het onderhoudsvrije aspect en omdat ze straks achter gevelhout getimmerd zitten (dus onderhoud is sowieso lastig). Heb een offerte opgevraagd bij de leverancier van de kozijnen van ons huis, maar die is vrij prijzig, wat komt doordat dit nogal luxe en goed isolerende kozijnen zijn, zelfs als ik hun simpelste glas (dubbel HR++) neem.
De offerte van de kozijnen is bijna 2/3 van de kosten die ik moet maken om het hele casco te plaatsen incl. fundering... (als in: gebouw kost 30k, kozijnen 20k..die verhouding is zoek)

Voor ons bijgebouw is isolatie van minder belang (rc zal ong 3 zijn), dus een eenvoudig kunststof kozijn (wel antraciet) met simpel dubbel glas is bij wijze van spreken meer dan voldoende.

Maar hoe vind ik een leverancier die zoiets levert? Alle leveranciers die ik google richten zich op huizen, dus zo goed mogelijke isolatie als dan niet icm triple glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Stefke schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:23:
T volgende: ik zoek een kozijnenleverancier voor ons bijgebouw. Ik wil kunststof kozijnen vanwege het onderhoudsvrije aspect en omdat ze straks achter gevelhout getimmerd zitten (dus onderhoud is sowieso lastig). Heb een offerte opgevraagd bij de leverancier van de kozijnen van ons huis, maar die is vrij prijzig, wat komt doordat dit nogal luxe en goed isolerende kozijnen zijn, zelfs als ik hun simpelste glas (dubbel HR++) neem.
De offerte van de kozijnen is bijna 2/3 van de kosten die ik moet maken om het hele casco te plaatsen incl. fundering... (als in: gebouw kost 30k, kozijnen 20k..die verhouding is zoek)

Voor ons bijgebouw is isolatie van minder belang (rc zal ong 3 zijn), dus een eenvoudig kunststof kozijn (wel antraciet) met simpel dubbel glas is bij wijze van spreken meer dan voldoende.

Maar hoe vind ik een leverancier die zoiets levert? Alle leveranciers die ik google richten zich op huizen, dus zo goed mogelijke isolatie als dan niet icm triple glas.
Als de maat niet heel precies komt zou je in DE (nu met corona beetje moeilijk) eens rond kunnen kijken, daar verkopen bouwmarkten vaak een klein assortiment standaard kozijnen tegen zeer schappelijke prijzen.
Bijvoorbeeld
https://www.obi.de/fenster/kunststofffenster/c/961
of
https://www.hellweg.de/ba.../Fenster/Wohnraumfenster/

Antraciet had ik even overheen gelezen, ik denk dat die iets minder makkelijk te vinden zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 17-02-2021 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
De maten zijn niet exact, maar wijken waarschijnlijk wel allemaal af van standaardmaten. Bedankt voor de tip, iig zal eens kijken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Stefke schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:43:
De maten zijn niet exact, maar wijken waarschijnlijk wel allemaal af van standaardmaten. Bedankt voor de tip, iig zal eens kijken
Op onderstaande site kan je zelf wat leuks samenstellen, ook nog steeds een stuk goedkoper dan in NL.
https://www.fensterwerk24.de/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@Stefke .

Wat @Ernemmer zegt in duitsland standaard spul zoeken en daar het ontwerp op aanpassen, in frankrijk heb je ook standaard maten kozijnen bij o.a. brico depot

brico depot heeft wat aluminium kozijn in antraciet, ze hebben ook wit pvc
dit is de voorraad van het filiaal waar ik wel eens kwam in tourcoing

https://www.bricodepot.fr...minium/#p1_n20_srelevancy
Wat ze hebben per filiaal wisseld nogal, maar volgens mij is dit een van de grotere.

laatste kant en klaar kozijntje wat ik heb gekocht was bij bauhouse in duitsland, maar dat was gewoon wit
ik heb wel zoon gelakthout print gezien bij de standaard spullen, maar nog nooit antraciet in pvc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb op die duitse website gekeken, dat kost grofweg 50-60%.

Wat is "kozijn met aanslag" in het duits? Volgens mij leveren ze alleen zonder aanslag (behalve een duurder profiel)

Vervolgens nog even vergeleken met https://kozijnenbestellen.com/ (1e hit op google), daar is het ook een stuk goedkoper. Als ik daar de details bekijk dan lijken hun kozijnen erg sterk op die van fensterwerk24.de

edit: nu ik wat meer google blijkt dat ook zo te zijn, Aluplast is de fabrikant
Pagina: 1 ... 175 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic