Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Als de prijs goed is, waarom dan toch afdingen? Gun een ander ook de kaas op het brood...battler schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:53:
@Slammer2016 Dat lijkt niet duur. Je kan altijd nog kijken wat er van af kan maar dat zal niet veel zijn verwacht ik. Kijk ook even wat er als stelpost is opgenomen en waar de risico bij de klant ligt.
Vragen staat vrij en een uurtje onderhandelen kan dan echt meer opleveren dan je normale uurloon of uurtariefWoody179 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:40:
[...]
Als de prijs goed is, waarom dan toch afdingen? Gun een ander ook de kaas op het brood...
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
En vervolgens betaal je het alsnog als964C2 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:16:
[...]
Vragen staat vrij en een uurtje onderhandelen kan dan echt meer opleveren dan je normale uurloon of uurtarief
je ze vraagt wat extra te doen.
Is niet mijn ervaring bij mijn aannemer die al 3 x huis voor ons gebouwd heeft. Alles in overleg en ik bepaalde welke materialen en waar die uiteindelijk gekocht werden.Joris748 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:34:
[...]
En vervolgens betaal je het alsnog als
je ze vraagt wat extra te doen.
Mee eens dat het een kwestie van " leven en laten leven " is en dat de aannemer ook zijn marge nodig heeft.
Afspraak was hier 10% op zijn netto inkoopprijzen.
[ Voor 19% gewijzigd door 964C2 op 06-02-2021 20:46 ]
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Je bedoelt een "airco"?Sen schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:36:
[...]
Ik zou dan echt nadenken over een lucht lucht warmtepomp die kan verwarmen en koelen. Dan heb je er de komende dagen misschien wat aan en tijdens de hittegolven in de zomer. Meer informatie op Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
Waarom elektrisch, en geen lage temperatuur radiatoren icm met de l/w warmtepomp?
Met een airco naast je l/w warmtepomp heb je er weer een heel systeem bij...of je moet de l/w wp compleet vervangen door airco? Heb ook wel gedacht over airco ipv l/w warmtepomp en vloerverwarming, maar het idee om warme lucht rond te blazen lijkt me niet erg prettig. Je vloeren etc blijven koud. Er is geen stralingswarmte.
[ Voor 24% gewijzigd door jowi op 07-02-2021 10:01 ]
Ik heb in mijn huidige huis vloerverwarming op de bg en een airco die kan verwarmen op elke slaapkamer en dat is echt prima te doen. Veel warmte van beneden komt toch wel boven dus boven word het nooit heel erg koud boven en als ik een half uur voor naar bed gaan van mijn zoon de airco aan zet dan is zijn kamer 20 graden en dan zet ik hem weer uit zodat het weer langzaam terug loopt in de nacht.jowi schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:59:
[...]
Je bedoelt een "airco"?
Waarom elektrisch, en geen lage temperatuur radiatoren icm met de l/w warmtepomp?
Met een airco naast je l/w warmtepomp heb je er weer een heel systeem bij...of je moet de l/w wp compleet vervangen door airco? Heb ook wel gedacht over airco ipv l/w warmtepomp en vloerverwarming, maar het idee om warme lucht rond te blazen lijkt me niet erg prettig. Je vloeren etc blijven koud. Er is geen stralingswarmte.
Maar in de zomer is het echt geweldig daar ik gewoon slecht slaap bij meer dan 20 graden. Maar de laatste hittegolf heb ik prima geslapen.
De airco die ik heb heeft sensoren die weten waar je bent en gaan dan naar een andere kant blazen. Maar ik heb dat uit gezet en heb hem gewoon handmatig een kant op staan waar ik niet ben.
Wij proberen de slaapkamers juist af te koelen voor het naar bed gaan...Sen schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:11:
als ik een half uur voor naar bed gaan van mijn zoon de airco aan zet dan is zijn kamer 20 graden en dan zet ik hem weer uit zodat het weer langzaam terug loopt in de nacht.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Voor de zomer kunnen we met de vloerverwarming ook koelen, dus alle verdiepingen koelen. Daarnaast hebben we een WTW die in de nacht de bypass kan aanzetten dus op die manier soort van actief koelen. Kijken of we hiermee genoeg kunnen koelen in de zomer, gelukkig hebben we niet heel snel last van de warmte. Als het niet genoeg is kunnen we later nog zonwering installeren. Op basis van ons huidige huis (geen vloerkoeling en geen zonwering) verwachten we dat het voor ons genoeg zal zijn.
Nee, maar dat zeg ik ook niet. Ons huis staat er nog niet, dus ik weet niet zeker of het echt goed werkt. Maar zoals ik zei voornamelijk gebaseerd op ons huidige huis. We hebben nu geen vloerkoeling op onze slaapkamer en geen WTW met bypass, maar de slaapkamer staat wel vol op de zon. In de hittegolf vorig jaar hebben we deze slaapkamer, met slim ramen open en dicht doen, op 26-27 graden kunnen houden.DeBaroN schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:16:
Koelen met vloerverwarming is maar 3 graden en totaal niet vergelijkbaar met airco.
Mijn verwachting op basis van wat ik kon vinden qua ervaringen is dat we met behulp van vloerkoeling en WTW met (nacht) bypass dit nog wel een aantal graden kunnen verlagen. Als we nog meer willen kunnen we altijd nog zonwering installeren (elektrapunten worden meegenomen in de bouw).
Zelfs met 26-27 graden was het, voor die paar weekjes, voor ons ook nog wel te doen. Dus ik verwacht dat de huidige verbeteringen voor ons prima zijn.
vloerkoeling van de eerste verdieping is eerder plafond koeling van de BGkepler schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:49:
[...]
Nee, maar dat zeg ik ook niet. Ons huis staat er nog niet, dus ik weet niet zeker of het echt goed werkt. Maar zoals ik zei voornamelijk gebaseerd op ons huidige huis. We hebben nu geen vloerkoeling op onze slaapkamer en geen WTW met bypass, maar de slaapkamer staat wel vol op de zon. In de hittegolf vorig jaar hebben we deze slaapkamer, met slim ramen open en dicht doen, op 26-27 graden kunnen houden.
Mijn verwachting op basis van wat ik kon vinden qua ervaringen is dat we met behulp van vloerkoeling en WTW met (nacht) bypass dit nog wel een aantal graden kunnen verlagen. Als we nog meer willen kunnen we altijd nog zonwering installeren (elektrapunten worden meegenomen in de bouw).
Zelfs met 26-27 graden was het, voor die paar weekjes, voor ons ook nog wel te doen. Dus ik verwacht dat de huidige verbeteringen voor ons prima zijn.
vloerkoeling van de 2e verdieping is de plafond koeling van de 1e verdieping
grootste probleem blijft het (met vloerverwarming) niet kunnen ontvochtigen. Zonder ontvochtigen blijft het een erg beperkt systeem, je kan het niet hard genoeg zetten zonder condens op de vloer etc
Je kan bv gebruik maken van fancoils die kunnen ontvochtigen en dan de mogelijkheid inbouwen om de vloer te kunnen afkoppelen zo heb je geen risico en wel ontvochtiging geen schade en een pretiger klimaat in huis.
Ik kan je op een briefje meegeven dat die koeling zoninval niet kan compenseren, daar is het moderne glas gewoon weg te goed voor gordijntjes dicht doen helpt niet. buiten zonwering is in een modern huis een must. of dat in de vorm is van architectonische ingrepen, screens, zonwerend glas, overstekken, orrientatie etc wat je kiest maakt niet zo heel veel uit, maar je moet er iets aan doen.
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 07-02-2021 12:08 ]
Nogmaals, ons huidige huis (5 jaar oud) is voor ons qua warmte in de zomers soort van acceptabel. Zonder wtw, zonder vloerkoeling en zonder zonneschermen.twain4me schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:04:
[...]
vloerkoeling van de eerste verdieping is eerder plafond koeling van de BG
vloerkoeling van de 2e verdieping is de plafond koeling van de 1e verdieping
grootste probleem blijft het (met vloerverwarming) niet kunnen ontvochtigen. Zonder ontvochtigen blijft het een erg beperkt systeem, je kan het niet hard genoeg zetten zonder condens op de vloer etc
Je kan bv gebruik maken van fancoils die kunnen ontvochtigen en dan de mogelijkheid inbouwen om de vloer te kunnen afkoppelen zo heb je geen risico en wel ontvochtiging geen schade en een pretiger klimaat in huis.
Ik kan je op een briefje meegeven dat die koeling zoninval niet kan compenseren, daar is het moderne glas gewoon weg te goed voor gordijntjes dicht doen helpt niet. buiten zonwering is in een modern huis een must. of dat in de vorm is van architectonische ingrepen, screens, zonwerend glas, overstekken, orrientatie etc wat je kiest maakt niet zo heel veel uit, maar je moet er iets aan doen.
Ons nieuwe huis heeft ongeveer dezelfde oriëntatie met dezelfde hoeveelheid glas. Maar wel met wtw+bypass en vloerkoeling. Ik verwacht dus dat dat een paar graden winst zal opleveren, warmer dan ons huidige huis zal het niet zo snel worden.
Uiteraard zal het nooit op kunnen tegen een airco, maar omdat we blijkbaar redelijk goed tegen de warmte kunnen hebben we besloten om niet in een airco te investeren. Zonneschermen is ons huis op voorbereid dus grote kans dat die alsnog komen, we kijken het even 1 zomer aan.
[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:51 ]
dat is een voorbeeld van een oplossing. kelder betekend veel massa en weinig ramen als er al ramen zijn zijn die klein en daarnaast heeft bij kleine ramen de negge al meer invloed op de invallende zon.Deleon78 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:44:
[...]
Ons nieuwe huis doet het zonder koeling of screens ook prima in de zomer. Ik zou niet zeggen dat het een eis is, tenzij je wellicht overgevoelig voor warmte bent.
Dat gezegd hebbende, komt er nog wel iets van zonwering aan het huis, maar dat is dan ook met name om onder te zitten.
In alle eerlijkheid: we hebben wel een woonkelder waaruit frisse lucht ons huis in stroomt. Maar dat helpt alleen de woonkamer denk ik.
En als je wtw hebt helpt dat je hele huis
Je hebt ongemerkt meer anti warm maatregelen dan je denkt
Maar... wat voor soort vloer? Beetje rondsurfen komt van alles boven, bijv. gietvloer (maar lijkt een beetje overkill te zijn?), beton, plavuizen (liever niet, vinden we niet zo mooi)... wat voor ideeën hebben jullie nog?
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:51 ]
Voor de fitness etc kun je losse rubberen vloerplaten neerleggen, bijv. van die je in elkaar kunt klikken.
[ Voor 41% gewijzigd door jowi op 07-02-2021 18:12 ]
Is het is gelukkig geen airco, maar koelt zeker meer dan 3 graden. HDeBaroN schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:16:
Koelen met vloerverwarming is maar 3 graden en totaal niet vergelijkbaar met airco.
Met gestrekt been.
https://www.ad.nl/den-haa...julia-ongedeerd~add2115f/
Of heeft iemand hier de spouwankers wegbezuinigd?
Je zal zo'n aannemer maar hebben... Geeft lekker vertrouwen in de rest van je huis...
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ziet er ook uit alsof het in de spouw al erg lang stond te lekken, veel van die gele platen zijn doordrenkt van vocht. Dat gebeurd niet in een uurtje...Andrehj schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:11:
Een gevel die spontaan instort door een beetje sneeuw in de dakgoot?
https://www.ad.nl/den-haa...julia-ongedeerd~add2115f/
Of heeft iemand hier de spouwankers wegbezuinigd?![]()
Je zal zo'n aannemer maar hebben... Geeft lekker vertrouwen in de rest van je huis...
Ik ben mezelf aan het oriënteren om ons eigen huis te gaan bouwen op een stuk grond van 1500m2.
We hebben inmiddels al 2 huizen compleet verbouwd en willen nu dus ons eigen huis gaan bouwen.
Nu vraag ik me af of mensen hier een kostenoverzicht hebben vanaf het aankopen van de grond tot wanneer de bouw klaar was (een excel bestand want ik zelf kan invullen zou super zijn).
Dus echt alle punten zodat ik zeker weet dat ik niks over het hoofd zie.
We willen 95% zelf gaan doen dus een goede kosten beraming is wel belangrijk.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:50 ]
https://www.google.com/ma...Or86TA!2e0!7i16384!8i8192jowi schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:28:
[...]
Ziet er ook uit alsof het in de spouw al erg lang stond te lekken, veel van die gele platen zijn doordrenkt van vocht. Dat gebeurd niet in een uurtje...
die gevel had idd al vochtproblemen
Zoek het draadje maar 'es na en je vind alle zaken rond de bouw zoals vergunningsleges, bodemonderzoek, nutsaansluiting, enzovoort....velden9 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:42:
Dus echt alle punten zodat ik zeker weet dat ik niks over het hoofd zie.
We willen 95% zelf gaan doen dus een goede kosten beraming is wel belangrijk.
Over zelfbouw kom je hier heel weinig tegen, maar ik neem aan dat je wel weet hoe je een huis bouwt?
Zodra je een tekening hebt, kun je vierkante meters muur, wand en dak bepalen en kun je een bouwstoffelleverancier de materiaalkosten laten uitrekenen. Sowieso heb je die nodig, want zaken als breedplaatvloer e.d. kun je zelf niet kopen.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Tec7 lijmkit
Shell Tixophalte
Een EPDM rubberlijm
Nu denk ik dat het kopschotje in principe met alledrie wel blijft zitten, maar er is vast een specifiek middel om dit spul te lijmen. Ik zie wat over zinklijm, daar staat het wel specifiek bij (maar plastisol is geen zink?)
https://www.vandentop.nl/zinklijm-elastisch/
[ Voor 11% gewijzigd door Stefke op 08-02-2021 16:38 ]
Ik heb in het verleden goede resultaten gehad met Pattex pro pl200Stefke schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:37:
Weet iemand toevallig welke lijm/kit geschikt is om plastisol te lijmen/kitten? Ik heb een profiel met een kopschot dat gelijmd moet worden, dat kopschotje moet waterdicht worden dus goed gelijmd/gekit. Heb 3 soorten getest, maar ze laten of op de "kleurzijde" relatief snel los of op de achterzijde van het materiaal.
Tec7 lijmkit
Shell Tixophalte
Een EPDM rubberlijm
Nu denk ik dat het kopschotje in principe met alledrie wel blijft zitten, maar er is vast een specifiek middel om dit spul te lijmen. Ik zie wat over zinklijm, daar staat het wel specifiek bij (maar plastisol is geen zink?)
https://www.vandentop.nl/zinklijm-elastisch/
"Niet geschikt voor montagewerk op plaatsen die permanent onder water staan"
Delen van dit profiel kunnen lang onder water staan (het wordt een klein stukje goot)
Ik zal er verder naar informeren, maar dit is denk ik eerder een montagelijm dan een kit, dus vooral gebruiken om oppervlakken goed op elkaar te lijmen. Dit kopschotje past rondom niet echt goed, dus moet echt een dikke waterdichte kitlaag zijn die de boel ook goed vast houdt. .
Tec7 bijv. is een lijmkit die je ook echt als afdichtingsmiddel kunt gebruiken, dus zowel voor lijmen als kitten (alleen is de hechting niet optimaal op dit materiaal..)
Dat Tixophalte hecht wel goed op t plastisol, maar blijft heel zacht, als zachte drop (je trekt het ook zo uit elkaar). Is zeker watervast maar ik vraag me af of het uiteindelijk de boel wel samenhoudt
[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 08-02-2021 17:09 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:50 ]
Meeste lijmkitten zijn polymeerkitten als je iets anders wil zou ik in 2 componenten gaan denken zoals epoxy. voorbeeld wat licht flexibel blijft en tegen water kan: drain epoxyStefke schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:02:
https://dm.henkel-dam.com...pro-pl-200-cylinder-480-g
"Niet geschikt voor montagewerk op plaatsen die permanent onder water staan"
Delen van dit profiel kunnen lang onder water staan (het wordt een klein stukje goot)
Ik zal er verder naar informeren, maar dit is denk ik eerder een montagelijm dan een kit, dus vooral gebruiken om oppervlakken goed op elkaar te lijmen. Dit kopschotje past rondom niet echt goed, dus moet echt een dikke waterdichte kitlaag zijn die de boel ook goed vast houdt. .
Tec7 bijv. is een lijmkit die je ook echt als afdichtingsmiddel kunt gebruiken, dus zowel voor lijmen als kitten (alleen is de hechting niet optimaal op dit materiaal..)
Dat Tixophalte hecht wel goed op t plastisol, maar blijft heel zacht, als zachte drop (je trekt het ook zo uit elkaar). Is zeker watervast maar ik vraag me af of het uiteindelijk de boel wel samenhoudt
https://www.kitcentrum.nl...centrum-drain-epoxy-50ml/
maar heeft de fabrikant geen voorstel?
edit:
opzich is die zinklijm denk ik ook geen slecht voorstel dat materiaal is toch in basis een verzinkte plaat staal HPS gecoat?
[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 08-02-2021 19:11 ]
Vraag ligt er al, maar nog geen antwoord (na 2x vragen). Ik bel morgen even de zinkunie, die leveren die zinklijm (en hebben ongetwijfeld ook wel een antwoord op mijn vraag)twain4me schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:48:
[...]
Meeste lijmkitten zijn polymeerkitten als je iets anders wil zou ik in 2 componenten gaan denken zoals epoxy. voorbeeld wat licht flexibel blijft en tegen water kan: drain epoxy
https://www.kitcentrum.nl...centrum-drain-epoxy-50ml/
maar heeft de fabrikant geen voorstel?
edit:
opzich is die zinklijm denk ik ook geen slecht voorstel dat materiaal is toch in basis een verzinkte plaat staal gecoat?
gewoon nee.
Waarschijnlijk schuift alles door, dus ook het planning telefoontje naar jou.Bloemstukje schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:59:
Iemand enig idee bij welke temperatuur de NUTS voorzieningen weer gedaan gaan worden? Ga er vanuit dat ze met de huidige weersomstandigheden geen werk verrichten. Wij zitten te wachten op de NUTS, maar horen maar niks helaas.
Onze graafploegen (glasvezel) boeit de temperatuur niet zo veel dacht ik, eerder of de schop de grond in kan. En of er een laag ijs ligt.
16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
Afvalwaterrioleringen tussen 5 mm/m en 20 mm/m liggen:JPruissen schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:06:
Heeft er iemand ervaring met het aanleggen van een riool en een IBA? Ik ga een bouwkeet op onze kavel plaatsen, echter die staat op 50 meter van een IBA (ook bekend als een sceptic tank). Ik heb inmiddels gelezen dat voor een riool 1 cm afschot nodig is per meter rioolbuis. Met andere woorden 50 cm verloop. Is dat een probleem? Ik ben totaal niet kundig op dit gebied.
https://www.wavin.com/nl-...t-riolering-gelegd-worden
Toevallig ben ik ook in deze fase beland.
Als je het afschot op 10mm per meter houdt en zo recht mogelijke route kiezen (zo min mogelijk bochten) dan lukt dat toch?
Mijn afstand is ongeveer 40 meter en ik probeer ook rond de 10mm te zitten.
Er valt nu niet veel te plannen lijkt me.skai21 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 07:43:
[...]
Waarschijnlijk schuift alles door, dus ook het planning telefoontje naar jou.
Onze graafploegen (glasvezel) boeit de temperatuur niet zo veel dacht ik, eerder of de schop de grond in kan. En of er een laag ijs ligt.
Dus het enig wat ze kunnen melden: het aansluiten gaat nu niet door en schuift op, zodra het weer kan plannen en voeren we weer werkzaamheden uit.
Dit kun je zelf ook bedenken, dat zal de reden zijn dat ze je nu niet bellen.
Vanuit leverancier zetwerk(winkel.nl): "bostik paneltack hoog elastisch gevelplaatlijm"Stefke schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:09:
[...]
Vraag ligt er al, maar nog geen antwoord (na 2x vragen). Ik bel morgen even de zinkunie, die leveren die zinklijm (en hebben ongetwijfeld ook wel een antwoord op mijn vraag)
Vanuit kitcentrum ook nooit een degelijk antwoord gekregen.
Zal het ook nog eens bij combifit neerleggen. Edit: gedaan.
Echter heb ik een houten goot die ik bekleed heb met EPDM, het zetwerk is enkel voor de zichtzijdes en vervult dus geen waterdichte functie. Dat was initieel wel de bedoeling, maar toen de leverancier het zetwerk had verneukt zijn we maar met het EPDM aan de gang gegaan...
[ Voor 30% gewijzigd door bbbrumbrum op 09-02-2021 12:44 ]
Maar ik moet wel de kopschotjes en de klang waterdicht kunnen verlijmen/kitten. Al denk ik dat het kitten het belangrijkste is, er komt niet veel druk of trek op, dus de lijmfunctie is ook maar beperkt.
Ik denk zelf dat zo'n Tixophalt of tixoplast (bitumen kits) of zelfs die EPDM kit ook prima gaat, maar ik denk even navraag doen aan de experts wat gebruikt wordt; is dus niet echt bepaald...
Zinkunie gaf aan dat het beste een high tack montagekit gebruikt kan worden
Ik had deze nog gevonden:
https://www.toolstation.n...-high-tack-lijmkit/p12759
[ Voor 61% gewijzigd door Stefke op 09-02-2021 13:04 ]
[...]
Afvalwaterrioleringen tussen 5 mm/m en 20 mm/m liggen:
https://www.wavin.com/nl-...t-riolering-gelegd-worden
Toevallig ben ik ook in deze fase beland.
Als je het afschot op 10mm per meter houdt en zo recht mogelijke route kiezen (zo min mogelijk bochten) dan lukt dat toch?
Mijn afstand is ongeveer 40 meter en ik probeer ook rond de 10mm te zitten.
Dank dan ben ik gerustgesteld. Het leek me dat 1 cm per meter zo weinig was, maar blijkbaar is dit dus een prima norm...
[ Voor 38% gewijzigd door JPruissen op 09-02-2021 15:09 ]
Dit creeert een klein beetje onderdruk in de woning correct? Systeem zuigt immers iets harder af dan aan. Is het niet juist de bedoeling dat je een beetje overdruk hebt?
Ik heb dus het idee dat het andersom moet zijn, want met onderdruk trek je door eventuele kieren - t zou luchtdicht moeten zijn maar dat is niet getest - koude lucht/stof etc naar binnen (?)
[ Voor 68% gewijzigd door Stefke op 10-02-2021 09:13 ]
[ Voor 114% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 09:38 ]
Hier een vergelijkbare situatie, bij ons ligt er nog een meter grond achter de greppel. Samen met mijn buurman ben ik bezig toestemming te krijgen die greppel te vervangen door een infiltratiebuis (permeobuis). Lukt dat niet, dan is het vlonder er overheen en mooie plek voor terras.jowi schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:32:
Echter ik zal ook het kavel moeten afkaderen met een hek... nu krijg ik dus een hek met meteen aan de binnen kant, een greppel? Is dat niet wat vreemd? Iemand die zo'n situatie ook heeft?
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Dat ga ik de gemeente tzt eens voorleggen. Bedankt!
Interessante oplossing. Heb je enig idee of gemeenten hier in het algemeen wel oren naar hebben? Hoe schat je de kans op goedkeuring in?StevenK schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:41:
[...]
Hier een vergelijkbare situatie, bij ons ligt er nog een meter grond achter de greppel. Samen met mijn buurman ben ik bezig toestemming te krijgen die greppel te vervangen door een infiltratiebuis (permeobuis). Lukt dat niet, dan is het vlonder er overheen en mooie plek voor terras.
We hebben vooroverleg gehad en dat was zo positief dat we er iemand aan hebben laten rekenen en een formeel plan hebben laten maken.Terpen Tijn schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:32:
[...]
Interessante oplossing. Heb je enig idee of gemeenten hier in het algemeen wel oren naar hebben? Hoe schat je de kans op goedkeuring in?
Overigens zijn ze vandaag met het grondwerk begonnen, dus de bouw is nu echt gestart.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
[/quote]
Gefeliciteerd!!! Veel bouwplezier
Hoe diep is die greppel? Wat zijn de mogelijkheden om die greppel deel uit te laten maken van de tuin? Bijvoorbeeld als wadi.jowi schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:32:
Vanmorgen in alle vroegte in de kou en de sneeuw, samen met iemand van de gemeente en van het kadaster, het kavel 'aangewezen'. Wel apart, vorige week is er blijkbaar al een landmeter bezig geweest om piketpaaltjes te slaan, dus waarom het dan nu alsnog moet worden bekeken?
Anyway, het kavel is rechthoekig, ca. 22 x 32m. 1 korte zijde grenst aan de straat, de andere korte zijde (tuin) grenst aan een slootje. 1 van de lange zijdes echter bevat een greppel, en die greppel moet blijven wegens afwatering van de kavels er naast. De greppel hoort dus wel bij mijn kavel.
Echter ik zal ook het kavel moeten afkaderen met een hek... nu krijg ik dus een hek met meteen aan de binnen kant, een greppel? Is dat niet wat vreemd? Iemand die zo'n situatie ook heeft?
Of zou ik gewoon de greppel laten liggen en er als het ware een houten vlonder overheen timmeren? Dan sluit dat hek netjes op een vlonder aan, is het wel een geheel, en daaronder zit dan de greppel?
[Afbeelding]
gefeliciteerd!!! altijd mooi als het begin er is. Hier ligt de bouw stil door de vorstperiode. Van mij mag het morgen warm water regenenStevenK schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:07:
[...]
Overigens zijn ze vandaag met het grondwerk begonnen, dus de bouw is nu echt gestart.
Dat is geen slecht idee... greppel is ca. 40-50cm diep schat ik zo in, 1m breed. Zie plaatje. Al focus ik me in eerste instantie even op de schutting, zoals je ziet op de tekening zal de schutting precies daar komen waar de greppel eindigt. En dat is dus ook meteen de erfgrens, en daar hebben de buren natuurlijk ook precies hun schuttingen staan (ik bouw tussen bestaande woningen in)... helaas is dat een bij elkaar geraapte ratjetoe, er grenzen 3 andere percelen aan, met ieder hun eigen schuttingen en hekjes en zooi... dus geen geheel. Iets wat ik wel zou willen.Joris748 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:21:
[...]
Hoe diep is die greppel? Wat zijn de mogelijkheden om die greppel deel uit te laten maken van de tuin? Bijvoorbeeld als wadi.
Als ik er een schutting neer zet zal die dus strak tegen die van de 3 naastenburen gezet gaan worden. Of... ik hou de schutting aan de andere kant van de greppel, dan zie ik die hele greppel niet. Risico daarvan is natuurlijk dat de buren creatief landjepik gaan spelen met de greppel. Iets wat sowieso niet mag van de gemeente omdat de afwateringsfunctie in stand moet blijven, maar je weet hoe dat gaat...
Als het wat beter weer is (er lag nu een flink pak sneeuw) nog eens kijken hoeveel ruimte er nu precies is aan de burenzijde van de greppel.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Struiken zijn niet hoog, ik wil wel privacy, dus dan denk je meer aan een heg, maar... gaat dat wel goed komen met een heg IN de greppel geplant, als er veel water in de greppel komt te staan of als deze erg nat is?No Hands schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:03:
Zet een rij struiken in die greppel als haag. Afwatering blijft behouden en is veel mooier en nuttiger dan een schutting.
Ook zit je in dat geval met regels rondom erfafscheiding; een heg moet minstens 50cm van de erfgrens af liggen.
[ Voor 12% gewijzigd door jowi op 11-02-2021 07:33 ]
Anoniem: 224360
In afstemming met de buren mag die strak tegen de erfgrens. En er zijn planten die tegen het water kunnen.jowi schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 07:31:
[...]
Struiken zijn niet hoog, ik wil wel privacy, dus dan denk je meer aan een heg, maar... gaat dat wel goed komen met een heg IN de greppel geplant, als er veel water in de greppel komt te staan of als deze erg nat is?
Ook zit je in dat geval met regels rondom erfafscheiding; een heg moet minstens 50cm van de erfgrens af liggen.
Een heg duurt even voordat die hoog is inderdaad maar dat mag het probleem niet zijn denk ik. Er zijn zat soorten die best af en toe wat natte voeten kunnen hebben. Het lijkt me niet dat er constant 30cm water in de greppel staat.jowi schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 07:31:
[...]
Struiken zijn niet hoog, ik wil wel privacy, dus dan denk je meer aan een heg, maar... gaat dat wel goed komen met een heg IN de greppel geplant, als er veel water in de greppel komt te staan of als deze erg nat is?
Plus een heg doet van alles voor de leefomgeving. Dat is een extra bonus.
Als je de heg samen met de buren aanschaft hebben jullie beiden een mooie erfafscheiding, privacy en je hoeft maar 1 kant te snoeien in plaats van 2 kanten
[ Voor 9% gewijzigd door No Hands op 11-02-2021 08:13 ]
Dat zal niet lukken; ik bouw tussen bestaande percelen waar de buren al jaren geleden eigen schuttingen hebben geplaatst. De greppel grenst aan 3 andere percelen met ieder hun eigen smaak en stijl... zal wel heel toevallig zijn als ze alledrie hun schuttingen etc weg willen halen en vervangen door een haag... kan het tzt wel eens voorstellen natuurlijk.No Hands schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:12:
[...]
Als je de heg samen met de buren aanschaft hebben jullie beiden een mooie erfafscheiding, privacy en je hoeft maar 1 kant te snoeien in plaats van 2 kanten
Snoeien van de haag ad burenzijde, als deze in de greppel, en op mijn erf staat, is dan ook weer een dingetje om rekening mee te houden... Ik zal eens wat hoveniers benaderen, kijken waar zij mee komen. Een schutting op de rand van een greppel is ook niet echt handig bouwen denk ik.
Zo’n ingegraven drainagebuis lijkt mij het mooiste overigens maar daar moet de gemeente etc het ook mee eens zijn. Is wel weer prijzig met aanleggen.
[ Voor 8% gewijzigd door jowi op 11-02-2021 08:26 ]
Het zou ook te maken kunnen hebben met het voorkomen van het dichtvriezen van de warmtewisselaar. Sinds de vorst hoor ik mijn toevoerventilator van de WTW ook terugschakelen om te zorgen dat er verhoudingsgewijs meer warme (afvoer) lucht dan koude (invoer) lucht doorheen gaat.Stefke schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:19:
Vraagje voor ik het eventueel in een topic stop: ik zie toevallig net dat onze WTW de luchtaanvoer iets lager staat dan de afvoer (bijv. stand 2 fanspeed is 45% aanvoer, 48% afvoer)
Dit creëert een klein beetje onderdruk in de woning correct? Systeem zuigt immers iets harder af dan aan. Is het niet juist de bedoeling dat je een beetje overdruk hebt?
Ik heb geprobeerd te zoeken naar algemene info hierover maar heb nog niks kunnen vinden. Ik heb de indruk dat de toevoer juist iets hoger moet staan dan de aanvoer, en er staat me ook vaag bij dat de installateur tijdens de installatie dit ook aangepast heeft t.o.v. de standaardinstellingen.
Ik kan het hem vragen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt de indruk heb dat veel van die gasten dit soort dingen goed weten en maar gewoon doen wat ze zelf denken dat hoort
edit: de WTW van onze WP heeft een kleine L/L wp die zichzelf ook gewoon af en toe defrost
[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 11-02-2021 11:13 ]
Zal eens kijken of de online versie mijn lokale bestanden snapt... *edit* jawel... maar de video in mijn wat oudere mac mini is niet voldoende... standalone gaat het wel maar in de browser totaal niet.
[ Voor 151% gewijzigd door jowi op 11-02-2021 13:39 ]
Ik kan max 6cm uit het beton halen. Ik heb nu Kef Ci160TS voor de fronts op het oog. Dan kan het netjes in de muur. Alleen nog even kijken of ik een aparte soundbar doe of ook in de muur. Ik ben weer blijjowi schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:08:
PVC vloer doet volgens mij niet veel, of niet genoeg voor de akoestiek in de zin van absorbtie. Wel tegen contactgeluid, maar dat is niet waar het hier om gaat. Veel verkopers verwarren akoestiek met geluidsoverlast en geluidsisolatie, let daar op... zag net een advertentietekst waarin ze het over “de goede akoestische eigenschappen” hebben van pvc, en dan uitleggen dat dat vooral fijn is als je buren hebt, dan horen ze je niet lopen![]()
Fronts in plafond zou ik sowieso nooit doen, dat geeft absoluut geen fijn geluid en zeker geen goed (stereo) geluidsbeeeld... maar goed, eisen en wensen varieren bij iedereen natuurlijk.

[ Voor 52% gewijzigd door jowi op 11-02-2021 14:48 ]
Reactie van combifit maakt het nog wat smeuiger:bbbrumbrum schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:37:
[...]
Vanuit leverancier zetwerk(winkel.nl): "bostik paneltack hoog elastisch gevelplaatlijm"
Vanuit kitcentrum ook nooit een degelijk antwoord gekregen.
Zal het ook nog eens bij combifit neerleggen. Edit: gedaan.
Echter heb ik een houten goot die ik bekleed heb met EPDM, het zetwerk is enkel voor de zichtzijdes en vervult dus geen waterdichte functie. Dat was initieel wel de bedoeling, maar toen de leverancier het zetwerk had verneukt zijn we maar met het EPDM aan de gang gegaan...Nu is het naadloos, anders zat er nog een klang in het midden ivm lengte van de goot, dat was wel een serieus zwak punt geweest op den duur.
Vervelend genoeg kunnen wij u geen passende oplossing bieden, doordat wij geen product hebben welke goed hecht op de HPS Plastisol coating.
Ik volg deze forum al een tijdje en overweeg nu zelf ook een kavel te kopen voor zelfbouw. Echter zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik ben woonachtig in de omgeving van Amsterdam en weet niet welke bouwbedrijf ik moet overwegen. Groothuisbouw en Desaunios zitten hoog op mijn lijstje, maar Desaunios geeft aan dat ze te druk zijn en geen nieuwe opdrachten aannemen. Hebben jullie nog aannemers die jullie aanraden die ook opdrachten in omgeving van amsterdam aannemen?
Ik heb nu Bostik Hitack Premium H980 zwart gebruikt. Dat is in principe gewoon een high tack kit, weerbestendig. Blijft ook een beetje rubberachtig flexibel. Plakt/kleeft enorm. Heb al één gootje in elkaar gezet, lijkt goed te gaan.bbbrumbrum schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:57:
[...]
Reactie van combifit maakt het nog wat smeuiger:
[...]
Maar ik denk niet dat het wezenlijk anders is dan bijv. Gfirron Polymax High tack express, behalve dan dat ie zwart is en dat kleurt beter.
Ik wil een laagbouw woning (zoiets als foto onder). Het gaat dus richting een catalogus bouw. Traditioneel of houtskelet maakt mij niet zoveel uit, maar ik zie zoveel verschillende bedrijven en prijzen dat ik er een beetje onzeker over wordt.battler schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:31:
@Reymen Bedenk eerst wat voor type woning je gaat bouwen alvorens je opzoek gaat naar een aannemer. Als jij bijvoorbeeld een platdak wil, dan heeft groothuisbouw geen oplossing voor je. Misschien wil je wel HSB, of traditioneel bouw.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oyi2EIbYLkAnvqBXmY5HaBjH.jpg?f=user_large)
Stap 1 is... een kavel. Waar, wat kost dat, en wat is daarna dan nog je budget voor de woning. Kun je redelijk grof wat stelposten op een rijtje zetten voor keuken, badkamer, inrichting, tuin etc. Dan weet je ongeveer in welke prijsklasse je zit en kun je de catalogusprijzen misschien wat beter plaatsen. Oh ja, let ook goed op incl. of excl. btwReymen schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:52:
[...]
Ik wil een laagbouw woning (zoiets als foto onder). Het gaat dus richting een catalogus bouw. Traditioneel of houtskelet maakt mij niet zoveel uit, maar ik zie zoveel verschillende bedrijven en prijzen dat ik er een beetje onzeker over wordt.
[Afbeelding]
Ik weet wat de kavel ongeveer kost en heb mij inderdaad aardig wat verdiept in het gehele proces inclusief inwinnen hypotheekadvies etc. Voor het huis zelf heb ik ongeveer een bedrag van 275-300k casco voor overjowi schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:08:
[...]
Stap 1 is... een kavel. Waar, wat kost dat, en wat is daarna dan nog je budget voor de woning. Kun je redelijk grof wat stelposten op een rijtje zetten voor keuken, badkamer, inrichting, tuin etc. Dan weet je ongeveer in welke prijsklasse je zit en kun je de catalogusprijzen misschien wat beter plaatsen. Oh ja, let ook goed op incl. of excl. btw
- TV ingebouwd, dus vlak in de wand (in de keuken).
- Nis t.b.v wasmachine/droger zodat deze in een 60cm kast passen .
- Voorbereidingen regendouche
- Zwakke plekken in beton voor zelf aanbrengen elektra.
- Zwarte steen, voeg en anti-smet mortel
- Extra raam in badkamer, tussenspijl raam weg in de woonkamer.
- Deuren van verblijfsruimtes stomp en geluidswerend
- brede architraaf t/m kozijn
Allemaal opties waar ik blij mee ben. Het enige wat ik onverklaarbaar duur vind zijn onzichtbare scharnieren. Dat kost 300 per deur. Als we uitgaan van max 80,- aan materiaal. Is de timmerman hier dan zo lang mee bezig?
Morgen mogen we langskomen voor de badkamers omdat we via een aannemer komen. Zo richting het einde van de meerwerklijst lijkt alles redelijk binnen budget te vallen. We krijgen erg snel antwoord (altijd volgende dag) en sommige zaken vallen erg mee qua prijs (behalve dan elektra, een dubbele lichtschakelaar voor 340,-

Gelukkig valt het heiwerk mee. Al met al wel een slordig verschil.. Je klant bang maken met mogelijk 30k aan meerwerk en dan met 3k aankomen. Als ik dat met mijn werk zou doen dan zat ik zo zonder werk😅battler schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:36:
Het lijkt een goede week te worden. De resultaten van de sonderingen zijn binnen en de meerprijs is 2400,- , t.o.v de voorgeschotelde 30K is dit een enorme meevaller. Hiermee hebben we de informatie om onze begroting rond te maken en misschien wat meerwerk aan te kruisen.
- TV ingebouwd, dus vlak in de wand (in de keuken).
- Nis t.b.v wasmachine/droger zodat deze in een 60cm kast passen .
- Voorbereidingen regendouche
- Zwakke plekken in beton voor zelf aanbrengen elektra.
- Zwarte steen, voeg en anti-smet mortel
- Extra raam in badkamer, tussenspijl raam weg in de woonkamer.
- Deuren van verblijfsruimtes stomp en geluidswerend
- brede architraaf t/m kozijn
Allemaal opties waar ik blij mee ben. Het enige wat ik onverklaarbaar duur vind zijn onzichtbare scharnieren. Dat kost 300 per deur. Als we uitgaan van max 80,- aan materiaal. Is de timmerman hier dan zo lang mee bezig?
Morgen mogen we langskomen voor de badkamers omdat we via een aannemer komen. Zo richting het einde van de meerwerklijst lijkt alles redelijk binnen budget te vallen. We krijgen erg snel antwoord (altijd volgende dag) en sommige zaken vallen erg mee qua prijs.
Vergis je niet, die scharnieren zijn best prijzig.
https://www.onlinedeurbes...-Zwart-Zwarte-Afdekkappen
Afhankelijk van je deur heb je er 3 of 4 nodig en dan nog een uurtje of 2 arbeid per deur. Die
300 euro is zo gek nog niet.
Wij hebben dit ook nagevraagd, de meerprijs aan scharnieren was bij ons 153,- per deur. Omdat we de deuren in eigen beheer hangen rekent de timmerman 15,- meer voor de montage bovenop de normale montage. 300,- via de aannemer is dus niet heel erg vreemd.[b]battler in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2"
Voor 300 euro doet jouw aannemer dat helaas niet. De offerte die wij van hun kregen (eind 2017) voor 3 deuren was 1.213 inclusief BTW, dus 404 euro per deur! Dat kreeg ik er bij de baas in huis helaas niet door, dus we hebben gewoon zichtbare scharnieren.iWout schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 22:13:
[...]
Wij hebben dit ook nagevraagd, de meerprijs aan scharnieren was bij ons 153,- per deur. Omdat we de deuren in eigen beheer hangen rekent de timmerman 15,- meer voor de montage bovenop de normale montage. 300,- via de aannemer is dus niet heel erg vreemd.
Bij ons staan de werkzaamheden voor het aansluiten van de bouwstroom en water gepland in week 11. Een dag of 10 vantevoren komen ze van Heijmans schouwen... Nu hebben ze een lijstje gestuurd waar de bouwwaterput en de bouwkast aan moeten voldoen. De eissen voor de bouwwaterput zijn erg sumir.
Een kennis van me zei dat je zo'n bouwwaterput gerust zelf kunt timmeren zolang er maar een slot op zit en een stuk isolatie halverwegen de put. nu stelt het maken van zo'n bouwput niet zoveel voor ( ik heb nog voldoende underlaymentplaat liggen), maar ik zou het jammer vinden als we bij de schouw toch tegen zaken aanlopen.
Zijn er argumenten waarom ik zo'n put NIET zelf zou moeten maken? of dingen waar ik rekening mee moet houden?
Zou m uit iets watervaster materiaal maken, maar van de andere kant kuncje m na gebruiken dan gewoon afvoeren.Les Paulos schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:56:
Hoi allemaal, vraagje...
Bij ons staan de werkzaamheden voor het aansluiten van de bouwstroom en water gepland in week 11. Een dag of 10 vantevoren komen ze van Heijmans schouwen... Nu hebben ze een lijstje gestuurd waar de bouwwaterput en de bouwkast aan moeten voldoen. De eissen voor de bouwwaterput zijn erg sumir.
Een kennis van me zei dat je zo'n bouwwaterput gerust zelf kunt timmeren zolang er maar een slot op zit en een stuk isolatie halverwegen de put. nu stelt het maken van zo'n bouwput niet zoveel voor ( ik heb nog voldoende underlaymentplaat liggen), maar ik zou het jammer vinden als we bij de schouw toch tegen zaken aanlopen.
Zijn er argumenten waarom ik zo'n put NIET zelf zou moeten maken? of dingen waar ik rekening mee moet houden?
https://www.brabantwater....0meterput%20bouwwater.pdf
Beter dat je er nu achterkomt als achteraf. Niks zo vervelend als door je nieuwe huis lopen en steeds weer denken had ik dit maar eerder geweten, had ik dat maar anders gedaan, ect.jowi schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:54:
Onzichtbare scharnieren... wéér iets wat ik ook wil maar nooit aan gedacht hebmoet maar eens stoppen met dit forum, het huis gaat steeds meer kosten zo
Zelf maken kan prima, hoelang verwacht je hem ingebruik te hebben? Als je grondwaterstand niet te hoog is kan underlayment tot een jaar prima, anders zou ik toch betonplex overwegen.Les Paulos schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:56:
Hoi allemaal, vraagje...
Of je denkt bij sommige dingen, "wat maakt t uit...". Er is werkelijk niemand die je huis straks in komt en denkt: "sjezus wat gaaf, ik zie geen scharnieren" of "verschrikkelijk, ik zie bij alle deuren scharnieren"Woody179 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:03:
[...]
Beter dat je er nu achterkomt als achteraf. Niks zo vervelend als door je nieuwe huis lopen en steeds weer denken had ik dit maar eerder geweten, had ik dat maar anders gedaan, ect.
Tuurlijk, je doet t voor jezelf. Dan is afremmen ook een kunst
Nu heeft HSB mijn voorkeur. Eventueel wil ik een ongeisoleerde schil laten bouwen en later (beperkt) isoleren. Ik heb wat informatie gekregen van enkele bedrijven, die bouwen niet dampopen, dus HSB met dampscherm aan de binnenzijde, en voornamelijk Knauf isolatiewol plus een dampopen folie aan de buitenzijde
Als ik een houten skelet heb met aan de buitenzijde houten plaatwerk en gevelbekleding ben ik er al (want waterdicht maar ongeisoleerd). Als ik dit echter later ga naisoleren en ik neem een isolatie die dunner is dan het skelet (omdat de isolatieeis niet zo hoog is) dan kan ik aan de binnenzijde geen dampscherm toepassen (omdat je binnen de staanders zult zien en dat maakt het dampscherm lastig dicht te krijgen...).
Ik zou dus liever dampopen bouwen. Volgens mij is dat niet meer dan de Knauf wol (die nu aangeboden wordt) niet gebruiken, maar een ander soort isolatie, bijv. houtvezelisolatie? (Volgens mij gebruikt in de dampopen HSB bouw)
Dus ik voorzien dan een wandopbouw:
- houten skelet, bijv 145mm
- plaatwerk binnen het houten skelet (bijv. underlayment)
- isolatie in skelet (bijv. 80mm), bijv. houtvezelisolatie (i.i.g. dat damp doorlaat)
- OSB plaat buitenzijde
- dampopen waterdichte gevelfolie
- gevelbekleding (hout)
In dit geval kijk je dus tegen het skelet aan met daartussen underlayment (de wanden zijn dan niet vlak)
Is dat correct?
Omdat het ook maar een berging wordt zal er in eerste instantie binnen niet veel vocht vormen, en het huisje zal gewoon natuurlijk geventileerd worden (raampje, ventilatieroosters)
Eeh jawel... ikzelfStefke schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:31:
[Er is werkelijk niemand die je huis straks in komt en denkt: "sjezus wat gaaf, ik zie geen scharnieren"
Ik geniet van dat soort details, ook als niemand anders het ziet of er iets om geeft.
Even uitzetten in Ubakus. Maar (relatief) onverwarmd en onbewoond geeft weer andere eisen aan vochthuishouding dan een woonhuis.Stefke schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:42:
Ik ben bezig met aanvragen voor een tuinhuis/schuur. Ik wil een houten casco laten plaatsen, in meer of mindere mate wind/waterdicht en dan later de tijd nemen om het af te werken (anders gaat het me allemaal te lang duren).
Nu heeft HSB mijn voorkeur. Eventueel wil ik een ongeisoleerde schil laten bouwen en later (beperkt) isoleren. Ik heb wat informatie gekregen van enkele bedrijven, die bouwen niet dampopen, dus HSB met dampscherm aan de binnenzijde, en voornamelijk Knauf isolatiewol plus een dampopen folie aan de buitenzijde
Als ik een houten skelet heb met aan de buitenzijde houten plaatwerk en gevelbekleding ben ik er al (want waterdicht maar ongeisoleerd). Als ik dit echter later ga naisoleren en ik neem een isolatie die dunner is dan het skelet (omdat de isolatieeis niet zo hoog is) dan kan ik aan de binnenzijde geen dampscherm toepassen (omdat je binnen de staanders zult zien en dat maakt het dampscherm lastig dicht te krijgen...).
Ik zou dus liever dampopen bouwen. Volgens mij is dat niet meer dan de Knauf wol (die nu aangeboden wordt) niet gebruiken, maar een ander soort isolatie, bijv. houtvezelisolatie? (Volgens mij gebruikt in de dampopen HSB bouw)
- isolatie in skelet (bijv. 80mm), bijv. houtvezelisolatie (i.i.g. dat damp doorlaat)
- OSB plaat buitenzijde
- gevelbekleding (hout)
In dit geval kijk je dus tegen het skelet aan met daartussen underlayment (de wanden zijn dan niet vlak)
Is dat correct?
Omdat het ook maar een berging wordt zal er in eerste instantie binnen niet veel vocht vormen, en het huisje zal gewoon natuurlijk geventileerd worden (raampje, ventilatieroosters)
Je OSB aan buitenzijde is wss iig teveel dampremmend. En enkel 1 houten plaat aan binnenzijde te weinig.
Ter info, ik heb 12mm Fermacell & 11mm OSB aan binnenzijde, 235mm houtvexel met aan buitenzijde enkel 50mm harde persing houtvezel.
[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 12-02-2021 12:56 ]
Is zeker een terecht punt maar dat is wijsheid die komt door ervaring. Als het om huizen bouwen gaat wordt er niet voor niks gezegd: Het eerste huis bouw je voor een vijand, het tweede voor een vriend en het derde voor jezelf.Stefke schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:31:
[...]
Of je denkt bij sommige dingen, "wat maakt t uit...". Er is werkelijk niemand die je huis straks in komt en denkt: "sjezus wat gaaf, ik zie geen scharnieren" of "verschrikkelijk, ik zie bij alle deuren scharnieren"
Tuurlijk, je doet t voor jezelf. Dan is afremmen ook een kunst
Voor wat betreft je tuinhuis/bijgebouw. Waarom tussenliggende beplating?
Hebt u vijanden liefWoody179 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:57:
[...]
Is zeker een terecht punt maar dat is wijsheid die komt door ervaring. Als het om huizen bouwen gaat wordt er niet voor niks gezegd: Het eerste huis bouw je voor een vijand, het tweede voor een vriend en het derde voor jezelf.
Voor wat betreft je tuinhuis/bijgebouw. Waarom tussenliggende beplating?
Maar het kan zijn als ik duidelijk heb wat het allemaal gaat kosten en wat de beoogde wandconstructie/dikte is dat ik besluit om toch de wanden helemaal dicht te maken (en dus volledig te isoleren).
Ook jij ziet het na de eerste keer niet meer...jowi schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:51:
[...]
Eeh jawel... ikzelf![]()
Ik geniet van dat soort details, ook als niemand anders het ziet of er iets om geeft.
Er zijn veel dingen die bij ons niet helemaal zijn zoals ik het wilde en waarbij ik tijdens het maken al over de flos ging omdat het niet precies is wat ik voor ogen had. Zie je allemaal niks meer van als je er eenmaal woont.
Waar ik wel van geniet is het totale plaatje, dat is exact wat ik me al jaren voorstel.
Onze SIP woning is dampopen - zou dampopen moeten zijn - (15mm OSB, 180mm PUR, 15mm OSB). Ook een bedrijf dat een dampopen casco heeft voorgesteld heeft de volgende wandopbouw:bbbrumbrum schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:53:
[...]
Even uitzetten in Ubakus. Maar (relatief) onverwarmd en onbewoond geeft weer andere eisen aan vochthuishouding dan een woonhuis.
Je OSB aan buitenzijde is wss iig teveel dampremmend. En enkel 1 houten plaat aan binnenzijde te weinig.
Ter info, ik heb 12mm Fermacell & 11mm OSB aan binnenzijde, 235mm houtvexel met aan buitenzijde enkel 50mm harde persing houtvezel.
- gips
(- event. dunne OSB vanwege wandbevestiging)
- leidingruimte
- OSB
- skelet met houtvezelisolatie
- houtvezelplaat (ipv een dampopen folie)
(- dampopen folie in geval van open gevelbekleding)
- regelwerk
- gevelhout
Leidingruimte is wat mij betreft ook niet nodig, ik zal de leidingen in eerste instantie gewoon in de geisoleerde houtskelet zetten.
Ubakus ga ik checken
[ Voor 30% gewijzigd door Stefke op 12-02-2021 13:46 ]
Ze krijgen al een huis, dat lijkt me voldoende😂
Oh sorry, ik wist niet dat jij mij beter kent dan ikzelf.Stefke schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:10:
Ook jij ziet het na de eerste keer niet meer...
Zo leer je nog eens watjowi schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:15:
[...]
Oh sorry, ik wist niet dat jij mij beter kent dan ikzelf.
We zochten een betonachtige tegel voor de douche (omdat we een betonvloer hebben in de badkamer maar geen zin hadden om het beton in de douche waterdicht te maken $$$$), liepen de eerste de beste winkel binnen.
Daar lag een tegel die die uitstraling gaf en voor een prima prijs, hup gekocht. We hadden uren kunnen besteden aan het bekijken van alternatieven en prijzen bij dezelfde winkel of zelfs andere winkels, maar uiteindelijk is de ene grijze betonachtige tegel hetzelfde als elke andere grijze betonachtige tegel. Behalve als je ze naast elkaar legt... Moet je gewoon niet doen
Aangezien je thuis maar één tegel hebt liggen (van dat type dan
Scheelt ons iig een hoop tijd
Of je denkt bij sommige dingen, "wat maakt t uit...". Er is werkelijk niemand die je huis straks in komt en denkt: "sjezus wat gaaf, betonachtige tegels" of "verschrikkelijk, geen betonachtige tegels".Stefke schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:22:
We zochten een betonachtige tegel voor de douche.
[ Voor 25% gewijzigd door jowi op 12-02-2021 13:45 ]
Dat is geen vergelijk. Je snapt wat ik bedoel en ik zeg niet dat je geen voorkeuren mag hebben. Er zijn 1000 betonachtige tegels, die kun je allemaal gaan vergelijken, omdat de ene nou net dat glittertje wel of niet heeft. Of je neemt de eerst die gewoon voldoet en vraagt jezelf niet af of er misschien toch nog ergens één is die net even perfecter is.jowi schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:45:
[...]
Of je denkt bij sommige dingen, "wat maakt t uit...". Er is werkelijk niemand die je huis straks in komt en denkt: "sjezus wat gaaf, betonachtige tegels" of "verschrikkelijk, geen betonachtige tegels".
Of je gaat bakken geld uitgeven om toch een waterdichte betonnen vloer in je douche te krijgen omdat je nou eenmaal in het hele huis een betonnen vloer hebt en niet wilt/kunt accepteren dat er een tegel komt.
Wij kiezen er dus gewoon voor om de makkelijke (en soms betaalbare) weg te nemen, onze douche gewoon te betegelen, en bij het kiezen van de tegels houden we t ook gewoon lekker simpel.
Het is maar net wat jij mooi en belangrijk vind. Mij persoonlijk kan het echt niks schelen of mijn zonnepanelen wel of niet ingebouwd zitten. Daar ga ik dus geen extra geld aan uitgeven, maar ik ga jou niet vertellen dat jij dat ook niet moet doen omdat dat zonde van het geld is. Dat is nogal arrogant. En nu houd ik er over op.
En inderdaad, als ik normale zonnepanelen op het dak had gehad was me dat nu al lang niet meer opgevallen. Dus ja, achteraf wellicht zonde van het geld en de moeite, goed voorbeeld tnx
[ Voor 34% gewijzigd door Stefke op 12-02-2021 14:16 ]
Hou er bij een schuurtje wel rekening mee dat de kans groot is dat er ongedierte komt neuzen. Dan zijn houtvezelplaten of minerale wol heerlijke dingen om in te overwinteren of jongen gaan liggen krijgen. Zorg dat je dat of heel goed afwerkt of gebruik PIR platen. Daar woont en nestelt niks in.Stefke schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:42:
Ik ben bezig met aanvragen voor een tuinhuis/schuur. Ik wil een houten casco laten plaatsen, in meer of mindere mate wind/waterdicht en dan later de tijd nemen om het af te werken (anders gaat het me allemaal te lang duren).
- OSB plaat buitenzijde
- gevelbekleding (hout)
Is dat correct?
De buitenkant wordt waarschijnlijk bekleed met shou sugi ban (maar dan zelf gemaakt) en minimaal zo strak of mogelijk strakker afgewerkt/gestyled dan ons huis.
Het interieur wordt dan bijv. gewoon afgewerkt in underlayment, dus superhip
Dit is een beetje de inspiratie https://nl.pinterest.com/pin/244038873544363460/
Belangrijkste doel is dat we redelijk snel een bergruimte hebben en dat de zeecontainer van de afrit af kan. De sauna in t tuinhuis komt later wel
[ Voor 20% gewijzigd door Stefke op 12-02-2021 15:05 ]
Wij wilden persé geen enkele tegel in ons schuurwoning en dus bewuste keuze gemaakt voor gevlinderde betonvloeren en strak gestucte wanden in het hele huis incl de badkamer. Consequentie is dan dat je in de inloopdouche een beton cirè achtige oplossing gaat toepassen. Geld voor de gespecialiseerde stucadoor viel mij nog wel mee.Stefke schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:51:
[...]
Of je gaat bakken geld uitgeven om toch een waterdichte betonnen vloer in je douche te krijgen omdat je nou eenmaal in het hele huis een betonnen vloer hebt en niet wilt/kunt accepteren dat er een tegel komt.
Met een geheel tegelvrij huis ook geen ergernis over vieze voegen die ooit, maar meestal altijd, irriteren.
Dit topic is gesloten.
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic