Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 153 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.612.393 views

Onderwerpen

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

Tyuilp schreef op donderdag 24 september 2020 @ 19:55:
Hoi allemaal,

We zijn rustig bezig met de ontwerpfase van onze nieuw te bouwen woning. We hebben een optie op een kavel van ruim 1300m2 aan de rand van een Gronings dorp. We zijn ons aan het oriënteren om hier een traditionele woonboerderij te laten bouwen.

Inmiddels hebben we een schetsontwerp met plattegronden voor o.a. een indeling van de kamers. Binnenkort willen we deze bij de gemeente aanleveren voor een vooroverleg.

***members only***

Wat vinden jullie hiervan en welke tips hebben jullie? Altijd leuk om de inzichten van anderen te horen.
Leuk ontwerp, maar denk ook verticaal. Waar komt de afvoer van de WC van de eerste verdieping? Door de woonkamer? Vaak is het handig om alle natte ruimtes te concentreren, scheelt veel in leidingwerk en soms ook in comfort, zoals sneller warm water. Verder kan je overwegen om de twee slaapkamers aan de onderzijde wel zo uit te voeren, maar de tussenmuur (en misschien een deur) weg te laten. Twee kinderen op een kamer gaat vaak prima.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-06 08:51
@Tyuilp Wat is het budget?

Ik ben een stuk kritischer dan de andere, misschien komt het door het tijdstip. In het ontwerp vallen een aantal zaken op.

- Het is nu qua ruimtes nogal chaotisch en hokkerig. Ik denk met een andere ontwerp de indeling logischer kan en de zichtlijnen beter kunnen.
- Hall is ontzettend klein, waar ga je schoenen/jassen opbergen?
- De trap in de woonkamer is leuk maar je versplit ruimte onder en achter de trap.
- Waar komt de televisie in de woonkamer?
- Die schuifdeuren snap ik niet helemaal. Volgens mij is dit vanwege het ruimte tekort maar het is zeer onpraktisch. Zeker in een hal of van de keuken naar de woonkamer.

De tweede verdieping:
- Master bathroom lijkt me echt te klein met de huidige indeling
- Het toilet op de gang is slecht gepositioneerd. Ook hier weer heel hokkerig gevoel.
- De badkamer is ook onhandig ingedeeld, misschien de deur aan de trapkant en dan bad/douche aan 1 wand en wastafel aan de andere kant.
- De onderste slaapkamers zijn erg klein en een bed onder een raam slaapt onprettig.

Smaken verschillen natuurlijk maar qua kleuren, ontwerp en eenheid spreekt het mij niet aan. Ik vraag me echt af hoe een architect dit heeft kunnen tekenen. De indeling is onlogisch en onpraktisch. Het ontwerp heeft geen specifieke stijl, een landelijke woning met een kubistisch bijgebouw. De feeback (en zeker het laatste) uiteraard met een grote korrel zout nemen, het is jouw huis en jij moet er gelukkig van worden. Is het misschien een bestaande woning of bestaan bepaalde onderdelen al?

[ Voor 106% gewijzigd door battler op 25-09-2020 12:28 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Bij ons moet de bouwaanvraag nog worden gedaan. Er is een kans dat dit niet in 2020 zal zijn maar begin 2021. Het grote verschil is dat dan de BENG eisen in gaan. Ik heb de aannemer gevraagd wat de gevolgen zijn maar die geeft aan dat dit geen impact heeft. Volgens hem is alleen vloerkoeling vereist wat er bij ons al in zit. Er is best wel wat te vinden over de BENG normen maar dat is niet echt concreet. Heeft iemand ervaring met de verschillen tussen de huidige EPC normen en de toekomstige BENG eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
@battler bedoel je dat vloerkoeling een vereiste is bij BENG? Lijkt me vreemd, wat als je nu geen koeling nodig hebt omdat de kans op overhitting nagenoeg 0 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
battler schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:16:
Bij ons moet de bouwaanvraag nog worden gedaan. Er is een kans dat dit niet in 2020 zal zijn maar begin 2021. Het grote verschil is dat dan de BENG eisen in gaan. Ik heb de aannemer gevraagd wat de gevolgen zijn maar die geeft aan dat dit geen impact heeft. Volgens hem is alleen vloerkoeling vereist wat er bij ons al in zit. Er is best wel wat te vinden over de BENG normen maar dat is niet echt concreet. Heeft iemand ervaring met de verschillen tussen de huidige EPC normen en de toekomstige BENG eisen.
Is je ontwerp al klaar dan? Zo lang hoeft het niet te duren om een project klaar te maken voor een bouwaanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@tehfnz Ja ik vind het ook vreemd. Dit is de tekst van de aannemer. "Voor zover we nu kunnen beoordelen, is er alleen vloerkoeling verplicht. Maar dat hebben jullie al opgenomen in de prijs. De software is echter nog niet volledig beschikbaar voor het berekenen van de BENG, dus we moeten wel met een slag om de arm houden.

@Ernemmer Het ontwerp is al klaar, het ligt nu bij de welstand ter goedkeuring (al een aantal weken). De aannemer wil nog niet beginnen aan de bouwtekeningen aangezien er door de welstand nog aanpassingen kunnen komen.

De woning is nu berekend op 0.4EPC als dat naar 0 moet zullen er extra kosten gemaakt moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@battler ok, als Belg, weer iets bijgeleerd over jullie. Nuja, wij hebben best ook vreemde zaken wat die normen en dergelijke betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@tehfnz Volgens mij is de gedachte dat de woning niet teveel opwarmt door het gebruik van glas. Dat moet dus worden gecompenseerd met driedubbel glas, screens en vloerverkoeling. Daarnaast zou de woning volgens mij EPC0 moeten zijn maar de aannemer noemt alleen de vloerkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@battler drievoudig glas houdt de warmte natuurlijk iets langer buiten, maar eens de deze toch binnenzit houdt het glas deze ook langer binnen. Het beste is ervoor zorgen dat de warmte uberhaubpt zo min mogelijk binnenkomt in de zomer, en maximaal in de winter.

Denk hierbij inderdaad aan screens, oversteken welke de zon in de zomer buitenhouden maar binnenlaten in de zomer (zon staat lager dan). Bladverliezende bomen, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyuilp
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties!
EdwinV schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:45:
[...]

Mooi ontwerp! Een paar willekeurige opmerkingen:

- Heb je overwogen je keuken en werkkamer om te draaien? De keuken zit nu een beetje in een nisje. Door je werkkamer daar te plaatsen, kun je rechtstreeks vanuit de gang je werkkamer in lopen. De keuken kun je dan meer betrekken bij je woonkamer door je trap open te laten. Bovendien heb je dan zicht op de tuin vanuit je keuken.

- Houd er rekening mee dat de houten vlonders rondom je huis heel glad kunnen worden bij regen. Je zou kunnen overwegen om een deel van je dak door te trekken aan de rechterkant van het huis en zo het terras te overkappen. Dan heb je een veranda, geen gladde vlonders én zonwering voor de grote glaspui aan de zuidkant.

- Heb je bedacht waar je je kapstok bij de voordeur gaat ophangen?

- Heb je al een ruimte in gedachten waar je je technische apparaten kwijt gaat raken zoals de warmtepomp?

- Persoonlijk vind ik zo’n schuur en carport met plat dak naast een woonboerderij niet mooi. Je ziet dan vaker dat een boeren erf meerdere kleine bijgebouwtjes heeft. Jullie kavel geeft die ruimte ook. Wij hebben ervoor gekozen om de schuur en carport los te zetten, dat komt de lijnen van het huis ten goede. Misschien het overwegen waard.
@EdwinV
- Werkkamer en keuken wisselen hebben we wel over nagedacht, en twijfelen we ook nog wel over. We willen graag de keuken en eetkamer kunnen afsluiten van de woonkamer. Als er veel kids langskomen, is het fijn om gescheiden te kunnen praten / spelen. Daarom de schuifdeur, die waarschijnlijk veel open zal staan. Dat is natuurlijk ook te realiseren als als werkkamer en keuken gewisseld zijn, maar dan heb je het wel over een grotere afstand die overbrugt moet worden.

- Check, houten vlonders was een ideetje van de architect. Lijkt leuk, maar ik denk dat we die achterwege laten.

- We zitten er aan te denken om de deur die nu rechtstreeks naar de keuken gaat, weg te laten. Daarnaast wordt de schuifdeur waarschijnlijk een gewone deur. Hiermee krijg je wat meer wanden om wat mee te doen, zoals voor een kapstok.

- Een specifieke technische ruimte hebben we inderdaad niet. Dat zal dan in de bijkeuken/berging moeten komen. Maar dat is niet ideaal lijkt mij.. heb je toevallig een idee waar we die zouden kunnen plaatsen?

- Mee eens. Naast kosten ook een reden om de schuur eerst weg te laten en later een losse schuur bij te bouwen. Hebben jullie de schuur ook los van de carport, of is dat één geheel?
ericplan schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:57:
[...]

Leuk ontwerp, maar denk ook verticaal. Waar komt de afvoer van de WC van de eerste verdieping? Door de woonkamer? Vaak is het handig om alle natte ruimtes te concentreren, scheelt veel in leidingwerk en soms ook in comfort, zoals sneller warm water. Verder kan je overwegen om de twee slaapkamers aan de onderzijde wel zo uit te voeren, maar de tussenmuur (en misschien een deur) weg te laten. Twee kinderen op een kamer gaat vaak prima.
@ericplan
- Om de natte ruimtes beter te concentreren zouden we kunnen kijken om de badkamer + toilet te wisselen met de slaapkamer van 13m2. Ik ga nog even spelen met de indeling boven.. blijft lastig omdat we best veel slaapkamers hebben.

- Hebben we wel overwogen. Ik denk dat twee kinderen tot een bepaalde leeftijd wel samen op één kamer kunnen, maar richting pubertijd is het denk ik wel fijn om een eigen kamer te hebben om je te kunnen terugtrekken. Dan hebben we het wel over 10 to 15 jaar verder.. dus we zouden dat ook later nog kunnen splitsen.
battler schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:04:
@Tyuilp Wat is het budget?

Ik ben een stuk kritischer dan de andere, misschien komt het door het tijdstip. In het ontwerp vallen een aantal zaken op.

- Het is nu qua ruimtes nogal chaotisch en hokkerig. Ik denk met een andere ontwerp de indeling logischer kan en de zichtlijnen beter kunnen.
- Hall is ontzettend klein, waar ga je schoenen/jassen opbergen?
- De trap in de woonkamer is leuk maar je versplit ruimte onder en achter de trap.
- Waar komt de televisie in de woonkamer?
- Die schuifdeuren snap ik niet helemaal. Volgens mij is dit vanwege het ruimte tekort maar het is zeer onpraktisch. Zeker in een hal of van de keuken naar de woonkamer.

De tweede verdieping:
- Master bathroom lijkt me echt te klein met de huidige indeling
- Het toilet op de gang is slecht gepositioneerd. Ook hier weer heel hokkerig gevoel.
- De badkamer is ook onhandig ingedeeld, misschien de deur aan de trapkant en dan bad/douche aan 1 wand en wastafel aan de andere kant.
- De onderste slaapkamers zijn erg klein en een bed onder een raam slaapt onprettig.

Smaken verschillen natuurlijk maar qua kleuren, ontwerp en eenheid spreekt het mij niet aan. Ik vraag me echt af hoe een architect dit heeft kunnen tekenen. De indeling is onlogisch en onpraktisch. Het ontwerp heeft geen specifieke stijl een landelijke woning met een kubistisch bijgebouw. De feeback (en zeker het laatste) uiteraard met een grote korrel zout nemen, het is jouw huis en jij moet er gelukkig van worden. Is het misschien een bestaande woning of bestaan bepaalde onderdelen al?
@battler
Een kritisch blik is welkom. We hebben zelf ook wat twijfels en een paar van je opmerkingen hebben we ook al doorgegeven aan de architect om over na te denken. Ik zal je opmerkingen even bij langs gaan.

- Beneden is het vooral hokkerig denk ik door de werkkamer rechts. Die zouden we kunnen wisselen met de keuken. Maar we vinden het wel handig dat we de keuken van de kamer kunnen afsluiten.
Boven zijn er veel ruimtes die ingedeeld moeten worden. Dat maakt het lastig om het niet hokkerig te laten lijken.

- Zie eerdere reactie. We denken er aan om een deur en de schuideur weg te laten.

- Onder de trap dachten we aan een speelhoek voor de kinderen. Maar we hebben nog enige twijfel over de trap in de woonkamer in combinatie met de vide. Het lijkt denk ik mooi, maar als we de trap in de hal plaatsen kan de indeling misschien praktischer gemaakt worden.

- Huidige inrichting is nog niet besproken, maar de zithoek in de woonkamer zal gespiegeld worden zodat de tv aan de wand van de bijkeuken kan.

- Mee eens, de schuifdeur van hal naar woonkamer willen we veranderen naar een gewone deur.

- Het is inderdaad aan de kleine kant. Was met de huidige indeling noodzakelijk om de looproutes breed genoeg te houden. We gaan er vanuit, ook omdat er een tweede badkamer is, dat deze grootte 'te doen' is, maar het moet zeker niet kleiner.

- Toilet locatie gaan we nog even over nadenken. Ook om voor het concentreren van de natte ruimtes is het misschien handig om wat ruimtes te wisselen.

- Inrichting van de badkamer en slaapkamers is nog niet besproken. Dat gaat zeker nog anders worden dan nu is getekend. Wat je zegt klinkt inderdaad logisch. Nemen we mee.

Nuttige feedback! Thanks mensen :)

[ Voor 33% gewijzigd door Tyuilp op 25-09-2020 12:14 ]

Evey: "Who are you? " V: "Who? Who is but the form following the function of what and what I am is a man in a mask."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-04 15:08
Tyuilp schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:12:
Bedankt voor jullie reacties!

[...]

@EdwinV
- Werkkamer en keuken wisselen hebben we wel over nagedacht, en twijfelen we ook nog wel over. We willen graag de keuken en eetkamer kunnen afsluiten van de woonkamer. Als er veel kids langskomen, is het fijn om gescheiden te kunnen praten / spelen. Daarom de schuifdeur, die waarschijnlijk veel open zal staan. Dat is natuurlijk ook te realiseren als als werkkamer en keuken gewisseld zijn, maar dan heb je het wel over een grotere afstand die overbrugt moet worden.

- Check, houten vlonders was een ideetje van de architect. Lijkt leuk, maar ik denk dat we die achterwege laten.

- We zitten er aan te denken om de deur die nu rechtstreeks naar de keuken gaat, weg te laten. Daarnaast wordt de schuifdeur waarschijnlijk een gewone deur. Hiermee krijg je wat meer wanden om wat mee te doen, zoals voor een kapstok.

- Een specifieke technische ruimte hebben we inderdaad niet. Dat zal dan in de bijkeuken/berging moeten komen. Maar dat is niet ideaal lijkt mij.. heb je toevallig een idee waar we die zouden kunnen plaatsen?

- Mee eens. Naast kosten ook een reden om de schuur eerst weg te laten en later een losse schuur bij te bouwen. Hebben jullie de schuur ook los van de carport, of is dat één geheel?

[...]

@ericplan
- Om de natte ruimtes beter te concentreren zouden we kunnen kijken om de badkamer + toilet te wisselen met de slaapkamer van 13m2. Ik ga nog even spelen met de indeling boven.. blijft lastig omdat we best veel slaapkamers hebben.

- Hebben we wel overwogen. Ik denk dat twee kinderen tot een bepaalde leeftijd wel samen op één kamer kunnen, maar richting pubertijd is het denk ik wel fijn om een eigen kamer te hebben om je te kunnen terugtrekken. Dan hebben we het wel over 10 to 15 jaar verder.. dus we zouden dat ook later nog kunnen splitsen.

[...]

@battler
Een kritisch blik is welkom. We hebben zelf ook wat twijfels en een paar van je opmerkingen hebben we ook al doorgegeven aan de architect om over na te denken. Ik zal je opmerkingen even bij langs gaan.

- Beneden is het vooral hokkerig denk ik door de werkkamer rechts. Die zouden we kunnen wisselen met de keuken. Maar we vinden het wel handig dat we de keuken van de kamer kunnen afsluiten.
Boven zijn er veel ruimtes die ingedeeld moeten worden. Dat maakt het lastig om het niet hokkerig te laten lijken.

- Zie eerdere reactie. We denken er aan om een deur en de schuideur weg te laten.

- Onder de trap dachten we aan een speelhoek voor de kinderen. Maar we hebben nog enige twijfel over de trap in de woonkamer in combinatie met de vide. Het lijkt denk ik mooi, maar als we de trap in de hal plaatsen kan de indeling misschien praktischer gemaakt worden.

- Huidige inrichting is nog niet besproken, maar de zithoek in de woonkamer zal gespiegeld worden zodat de tv aan de wand van de bijkeuken kan.

- Mee eens, de schuifdeur van hal naar woonkamer willen we veranderen naar een gewone deur.

- Het is inderdaad aan de kleine kant. Was met de huidige indeling noodzakelijk om de looproutes breed genoeg te houden. We gaan er vanuit, ook omdat er een tweede badkamer is, dat deze grootte 'te doen' is, maar het moet zeker niet kleiner.

- Toilet locatie gaan we nog even over nadenken. Ook om voor het concentreren van de natte ruimtes is het misschien handig om wat ruimtes te wisselen.

- Inrichting van de badkamer en slaapkamers is nog niet besproken. Dat gaat zeker nog anders worden dan nu is getekend. Wat je zegt klinkt inderdaad logisch. Nemen we mee.

Nuttige feedback! Thanks mensen :)
We hebben een dubbele garage en carport. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GipYJXOwE9Wm30A2Ehfd7mvlR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7Whb221JJ9K11c3pK2eLpll.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@Tyuilp Een carport/garage met een puntdak past denk ik beter bij het ontwerp.

Wij hebben vandaag telefonische goedkeuring gekregen van de welstand. :*) Gelijk de aannemer gemaild om ons in te laten plannen. Hopelijk kunnen we de bouwaanvraag dit jaar nog ingedient krijgen.

We hebben nog een aantal afwerkpunten te bespreken met de aannemer. De houten dagkanten en kozijen weggewerkt in de vloer. Als laatste punt willen we de kozijnen in dezelfde kleur/materiaal hebben als de gevelafwerking (hout). We zitten nu iets van 4K over budget dus dat moeten we nog uit onderhandelen met de aannemer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAgpTfVEIZvBMuk1B70SPenFsP8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fqBDkRRwPN9OHyTsqjRw0DiN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrDhWfFNe2usyPp3-cyoz9Po2_s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tHEhH6eOKvwCbn7ceuc5q3NK.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• iLLEVAiHCAM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-06 22:19

iLLEVAiHCAM

Zo niet, dan toch.. .

Hoi allemaal,

We zijn rustig bezig met de ontwerpfase van onze nieuw te bouwen woning. We hebben een optie op een kavel van ruim 1300m2 aan de rand van een Gronings dorp. We zijn ons aan het oriënteren om hier een traditionele woonboerderij te laten bouwen.

Inmiddels hebben we een schetsontwerp met plattegronden voor o.a. een indeling van de kamers. Binnenkort willen we deze bij de gemeente aanleveren voor een vooroverleg.

***members only***

Wat vinden jullie hiervan en welke tips hebben jullie? Altijd leuk om de inzichten van anderen te horen.
Onderstaande een alternatieve indeling. Mogelijk brengt het je op nieuwe ideëen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Kenmerken:
  • Door de trap te verplaatsen ontstaat op de begane grond één grote ruimte waarin je maximaal van het uitzicht op de weilanden kan genieten.
  • Ook vanuit de keuken kan je nu de tuin zien. Plus, je hebt direct toegang tot de bijkeuken (dmv een "geheime" keukendeur. De achterwand van de keuken bevindt zich trouwens "in" de bijkeuken.
  • De werkruimte kan je toegankelijk maken vanuit de hal én de leefruimte.
  • De hobbyruimte is nu een volwaardig jeugdhonk geworden, dat je gemakkelijk kan afsluiten.
  • Door de trap te verplaatsen wordt óók de overloop efficiënter, waardoor je grotere badkamers en inloopkasten hebt.
  • Mogelijk nadeel is echter dat je aan de straatkant nu één in plaats van twee slaapkamers hebt.
Overigens:
In deze indeling heb ik geen rekening gehouden met raampartijen in relatie tot zichtlijnen.

Edit:
WC op de bovenverdieping ontbreekt nog, maar daar is ruimte genoeg voor! Wellicht zou je zelfs nog de badkamers kunnen verplaatsen naar het deel boven de bijkeuken, hal, werkkamer. Door wat te schuiven zou je ook de WC's in een verticale lijn kunnen plaatsen.

[ Voor 38% gewijzigd door iLLEVAiHCAM op 25-09-2020 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
In die nieuwe indeling mis ik het toilet op de verdieping nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:04

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het laatste punt wat @battler aanhaald, "hoe kan een architect dit tekenen." Nu heb ik er een hekel aan om collega's af te vallen,iedereen zijn eigen ding en er is zoiets als artistieke vrijheid. Een slechte dag zou kunnen, mij overkomt dat ook wel eens, maar ergens zou ik het niet raar vinden als je hem of haar niet in het register terug gaat vinden.
https://www.architectenregister.nl/

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 25-09-2020 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:44
battler schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:34:
@tehfnz Volgens mij is de gedachte dat de woning niet teveel opwarmt door het gebruik van glas. Dat moet dus worden gecompenseerd met driedubbel glas, screens en vloerverkoeling. Daarnaast zou de woning volgens mij EPC0 moeten zijn maar de aannemer noemt alleen de vloerkoeling.
Waarom zou je alleen naar EPC 0 gaan als dat verplicht is. Het lijkt me een gemiste kans als je nu bouwt en dat niet zo energiezuinig mogelijk maakt.
Zonnepanelen kun je achteraf noch toevoegen, alhoewel dat bij een in dak systeem niet of nauwelijks mogelijk is. Isolatie en luchtdichtheid moet je ij de bouw direct goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-06 09:19
deejeebv schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:58:
[...]

Waarom zou je alleen naar EPC 0 gaan als dat verplicht is. Het lijkt me een gemiste kans als je nu bouwt en dat niet zo energiezuinig mogelijk maakt.
Zonnepanelen kun je achteraf noch toevoegen, alhoewel dat bij een in dak systeem niet of nauwelijks mogelijk is. Isolatie en luchtdichtheid moet je ij de bouw direct goed doen.
Volgens de EPC berekening is mijn woning zonder panelen EPC0,4 en dan heb ik denk ik al redelijk wat gedaan om zuinig te bouwen.

Als iemand nog tips heeft hoe deze zonder enorme investering lager kan hoor ik ze graag.
Uitgangspunten van de berekening:
Rc wanden en dak 8, vloer 6
Glas U1,6(aanname) maar die gaat volgens de kozijnenleverancier naar 0,94
Verwarming en warm tapwater Nibe F2040‐6 + VVM320
Ventilatie Zehnder ComfoAir E400

"Zo energiezuinig mogelijk" is natuurlijk ook een vrij los begrip. Ik zou graag een lagere EPC hebben, maar hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Douche WTW en alle daken volknallen met PV.

Of zelf ff in UniEC (of hoe dat pakket ook heet) aan de verschillende schuifjes draaien.

Ik zou me richten op de praktijk en niet op die papieren tijger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@iLLEVAiHCAM Super dat je het hebt uitgewerkt, dit is al veel beter. Je zou de woonkamer en keuken om kunnen draaien en dan de trap als roomdivider kunnen gebruiken. Dan komt de trap op de eerste verdieping precies tussen de twee badkamers in. Als je er dan nog een lichtstraat boven maakt heb je natuurlijk licht in de gang en een mooi effect in de woonkamer.

@deejeebv Het is prefabbeton, als ik betere isolatie zou willen dan moet ik denk ik naar een andere aannemer. Zaken zoals driedubbelglas zijn erg kostbaar. Zonnepanelen en screens kunnen altijd later nog, hier is op dit moment geen budget voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Sivvis schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:16:
[...]

Volgens de EPC berekening is mijn woning zonder panelen EPC0,4 en dan heb ik denk ik al redelijk wat gedaan om zuinig te bouwen.

Als iemand nog tips heeft hoe deze zonder enorme investering lager kan hoor ik ze graag.

"Zo energiezuinig mogelijk" is natuurlijk ook een vrij los begrip. Ik zou graag een lagere EPC hebben, maar hoe?
Epc is zo opgebouwd dat zonder energieopwek 0,4 ongeveer het laagste is wat je kan halen. 0 wil namelijk zeggen dat er over het jaar gezien geen fosile brandstoffen worden gebruikt voor de energie behoefte van het huis.

Als je een beter huis wil hebben kan je het beter toetsen via de passief bouwen methode. dan worden de nadelen van de epc veel minder duidelijk en zie je veel beter wat je kan berijken met bv extra isolatie, ramen in een andere richting zonwering, etc.

epc = een boel nuttige cijfers samen gestampt tot een iets minder nuttig maar makkelijk toetsbaar cijfer.

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 25-09-2020 18:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
Vandaag net mondeling eens geworden over de aanneemsom voor ons huis. Dit wordt een Plushuis, EPC <0. Daardoor rente 1.05%.
Douche WTW, Triple glas, bodemwarmtepomp, luchtdicht. Overal buitenzonwering (jaloezieėn beneden en rolluiken boven).
Is inderdaad niet goedkoop, maar je bouwt wel voor de toekomst.
https://m.youtube.com/wat...re=youtu.be&v=VK60mwVsaj8

[ Voor 36% gewijzigd door deejeebv op 25-09-2020 18:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bep De Bouwer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-04 16:39
2 oktober naar de notaris voor de overdracht. We hebben een 'landgoed' van ruim 6 hectare gekocht in Drenthe met bouwvergunning. Heb alvast Sketup geïnstalleerd en een handboek gekocht 😁. De eerste tekeningen gaan we zelf maken. Heb er onwijs veel zin in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
snugger_115287 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 18:58:
2 oktober naar de notaris voor de overdracht. We hebben een 'landgoed' van ruim 6 hectare gekocht in Drenthe met bouwvergunning. Heb alvast Sketup geïnstalleerd en een handboek gekocht 😁. De eerste tekeningen gaan we zelf maken. Heb er onwijs veel zin in.
Een bouwvergunning of een bouwbestemming?
Als er al een vergunning is zullen er ook tekeningen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:18
snugger_115287 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 18:58:
Ik neem aan met woonbestemming. Voordat je gaat tekenen check eerst: https://www.ruimtelijkeplannen.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bep De Bouwer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-04 16:39
baronruud schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 19:17:
[...]

Ik neem aan met woonbestemming. Voordat je gaat tekenen check eerst: https://www.ruimtelijkeplannen.nl/
Je hebt gelijk, er zit een bouwbestemming op en bedankt voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
battler schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 18:39:
@iLLEVAiHCAM Super dat je het hebt uitgewerkt, dit is al veel beter. Je zou de woonkamer en keuken om kunnen draaien en dan de trap als roomdivider kunnen gebruiken. Dan komt de trap op de eerste verdieping precies tussen de twee badkamers in. Als je er dan nog een lichtstraat boven maakt heb je natuurlijk licht in de gang en een mooi effect in de woonkamer.

@deejeebv Het is prefabbeton, als ik betere isolatie zou willen dan moet ik denk ik naar een andere aannemer. Zaken zoals driedubbelglas zijn erg kostbaar. Zonnepanelen en screens kunnen altijd later nog, hier is op dit moment geen budget voor.
Met moderne kozijnen is de meerprijs voor triple beperkt, hier in het topic meerdere malen voorbij gekomen voor een paar honderd euro. Goed dubbel glas is ook niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Sivvis schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:16:
[...]

EPC 0.4 zonder zonnepanelen is inderdaad goed. Panelen kun je altijd nog toevoegen. Belangrijk dat de basis van het huis goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
deejeebv schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:00:
[...]

EPC 0.4 zonder zonnepanelen is inderdaad goed. Panelen kun je altijd nog toevoegen. Belangrijk dat de basis van het huis goed is.
De fundering? :+

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tehfnz
Is er een tool waarmee je het epc peil van de woning zelf relatief eenvoudig mee kan bereken? Ben als Belg wel eens benieuwd wat EPC peil mijn nieuwe woning bij jullie zou krijgen.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Sivvis

Wij hebben hier best wat tijd ingestoken om epc -0,2 te halen en het volgende kan ik je meegeven.
Kozijn inclusief triple-glas U = 0,84 W/m².K
Schuifpui U = 1,28 W/m².K
Buitendeur U = 0,95 W/m².K
Begane grond vloer Rc min = 4,00 m².K/W
Buitenmuur Rc min = 6,00 m².K/W
Dak Rc min = 7,00 m².K/W
Kierdicht bouwen

Installaties:
lucht warmte pomp
WTW
35 zonnepanelen
Ik heb wel een boel dingen geprobeerd (zonneboiler etc) maar zonnepanelen zijn qua effects het eenvoudigst (lees: goedkoopst) . Vloer isolatie beter dan 4 deed niet zo heel veel. Beter die centen in panelen stoppen.

Van het prijsverschil tussen grondpomp vs lucht warmte pomp kon ik met 2/3 van dat bedrag de 35 panelen + inverter kopen.... Je moet dat dus echt over hebben voor het geluid/looks... Voor de EPC is het marginaal beter..

EPC is maar een getal, maar van sommige gemeentes krijg je voordelen bij bepaalde EPC waarden.

[ Voor 27% gewijzigd door xoror op 26-09-2020 08:14 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• deejeebv
xoror schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 07:57:
Wij hebben epc -0,2 met de volgende maatregelen:

[...]

Ik heb wel een boel dingen geprobeerd (zonneboiler etc) maar zonnepanelen zijn qua effects het eenvoudigst (lees: goedkoopst) . Vloer isolatie beter dan 4 deed niet zo heel veel. Beter die centen in panelen stoppen.

Van het prijsverschil tussen grondpomp vs lucht warmte pomp kon ik met 2/3 van dat bedrag de 35 panelen + inverter kopen.... Je moet dat echt over hebben voor het geluid/looks... Voor de EPC is het marginaal beter..

EPC is maar een getal, maar van sommige gemeentes krijg je voordelen bij bepaalde EPC waarden.
Voor mij waren er twee redenen te kiezen voor de bodem warmtepomp: efficiënter koelen en geen geluidshinder. Ik heb niet naar het effect op de EPC gekeken.

• xoror
  • Niet online
Geluid is absoluut een punt, maar passief koelen minder als je zonnepanelen heb. Je compenseert dat met de opbrengst en is dus ook semi gratis.

Hier ook lang over getwijfeld maar met de huidige meerprijzen (15k-20k ex btw) die wens maar laten varen.

EPC loont bijv in utrecht, bij -0,2 krig je vrijstelling bouwleges...

• deejeebv
xoror schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 08:19:
Geluid is absoluut een punt, maar passief koelen minder als je zonnepanelen heb. Je compenseert dat met de opbrengst en is dus ook semi gratis.

Hier ook lang over getwijfeld maar met de huidige meerprijzen (15k-20k ex btw) die wens maar laten varen.

Zo groot was het prijsverschil bij mij niet, rond 5-6k.

• xoror
  • Niet online
deejeebv schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 08:27:
[...]

Zo groot was het prijsverschil bij mij niet, rond 5-6k.
Prijspijl is van dit jaar, in het grond topic zie ik dezelfde cijfers langskomen. Maar 5 a 6 had ik wel voor over gehad. Misschien keertje weer kijken bij volgende bouwcrisis. Prijzen nu zijn absurd.

• Sivvis
bbbrumbrum schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:44:
Douche WTW en alle daken volknallen met PV.

Of zelf ff in UniEC (of hoe dat pakket ook heet) aan de verschillende schuifjes draaien.

Ik zou me richten op de praktijk en niet op die papieren tijger.
Douche WTW heb ik even aan gesnuffeld, maar ik lees veel verschillende meningen over of het de moeite waard is. Komende dinsdag en vrijdag heb ik afspraken met installateurs, die mogen mij vertellen hoe zij er als proffesionals naar kijken. Of er genoeg waterdruk is enzo. De investering opzich is minimaal, maar ruimte is wel ff een dingetje want ik heb geen muren onder mijn badkamer.

Mijn uitgangspunt is altijd de praktijk geweest, los van het feit dat ik er als noob ingestapt ben. Maar helaas door de tijd heen blijkt dat feitelijk de echte interesante opties bijna niet te betalen zijn en dat je overblijft met standaard dingen die geupgrade zijn, zoals standaard spouwmuur maar met dikkere isolatie, toch maar L/W warmtepomp ipv,
xoror schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 07:57:
@Sivvis

Wij hebben hier best wat tijd ingestoken om epc -0,2 te halen en het volgende kan ik je meegeven.

[...]

Van het prijsverschil tussen grondpomp vs lucht warmte pomp kon ik met 2/3 van dat bedrag de 35 panelen + inverter kopen.... Je moet dat dus echt over hebben voor het geluid/looks... Voor de EPC is het marginaal beter..

Komt redelijk overeen met mijn uitgangspunten, minus de panelen die ik nog niet voorzien heb, maar waarschijnlijk wel zou willen.

De keuze voor L/W warmtepomp had ik inmiddels ook al gemaakt.

Welke kozijnen en glas combinatie kom jij op 0,84?

Weet jij ook je EPC zonder die panelen?
deejeebv schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:00:
[...]

Helemaal mee eens, maar het liefste zou ik ze natuurlijk wel gewoon in mijn hypotheek meenemen zonder dat ik ineens veel moet investeren.

Ik ben nu aan het rondkijken of er misschien betere hypotheek opties zijn voor mij die wel energiezuinige huizen belonen. Dan weet ik ook hoeveel ik er moet nemen.
deejeebv schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 08:14:
[...]

Voor mij waren er twee redenen te kiezen voor de bodem warmtepomp: efficiënter koelen en geen geluidshinder. Ik heb niet naar het effect op de EPC gekeken.
In de eerste gesprekken wilde ik ook graag een bodem warmtepomp, maar de kosten zijn toch fors meer, en inmiddels is de COP van L/W warmtepompen een stuk dichterbij gekomen. Dus het efficiëntie argument, vooral met koelen, is niet de moeite waard als je PV panelen op je dak hebt. Geluidshinder is heel persoonlijk. Ik moet ze nog van dichtbij horen de komende tijd, maar wat ik tot nu toe lees is L/W acceptabel.

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:35
tehfnz schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 07:30:
Is er een tool waarmee je het epc peil van de woning zelf relatief eenvoudig mee kan bereken? Ben als Belg wel eens benieuwd wat EPC peil mijn nieuwe woning bij jullie zou krijgen.
Ik wilde net deze proberen: https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/epc

Maar ik ken vooral Rc-waardes en geen idee hoe ik dat vertaal naar W/mK.

• tehfnz
Dit is een Belgische rekenmodule, weet niet of die overeenkomt met de berekingen die onze noorderburen gebruiken

[ Voor 165% gewijzigd door tehfnz op 26-09-2020 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

tehfnz schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 07:30:
ja, maar niet gratis

Doe geen moeite, zoals ik al aangaf het cijfer is niet bepaald nuttig te noemen, we willen er niet voor niets al jaren vanaf :D
Karp schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:22:
[...]

Ik wilde net deze proberen: https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/epc

Maar ik ken vooral Rc-waardes en geen idee hoe ik dat vertaal naar W/mK.
Dat is de Lambda waarde, zoals de reken module is opgebouwd denk ik dat je ze per materiaal zou moeten invullen, het doel van dit invullen is het uitrekenen van de Rc waarde :+

https://www.joostdevree.n...geleidingscoefficient.htm

R= D/ Lambda

Gemiddeld zou je dus eventueel D kunnen delen door R en dan heb je een soort gemiddelde Lambda, maar nauwkeurig kan je dat niet noemen,en of het werkt met de tool weet ik ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-06 23:23

Piper

No guts, no glory

Voordat je je helemaal in de rc-waardes, warmtepompen en wtw-systemen verliest kijk éérst goed naar de oriëntatie van je huis tov de zon icm glas/overstekken. Daar is zoveel meer winst te behalen dan glas wat 0.1 beter is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Piper schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:09:
Voordat je je helemaal in de rc-waardes, warmtepompen en wtw-systemen verliest kijk éérst goed naar de oriëntatie van je huis tov de zon icm glas/overstekken. Daar is zoveel meer winst te behalen dan glas wat 0.1 beter is..
klopt helemaal, daarom toetsen aan de passief bouw methode. epc is veel teveel op de instalaties geschreven, chapau techniek nederland jullie lobbygroep heeft toen overduidelijk gewonnen. :'(

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:35
Een EPC < 0 is gunstig voor de hypotheek.

De orientatie en zonwering heb ik flink meegenomen volgens mij. Al vind ik het wel lastig op dit moment waar je de grens legt. Is een Qv van 0.3 veel beter dan 0.4? Is een RC van 7 veel beter dan 6?
Ik heb (bij wijze van) allemaal knoppen en schuifjes maar geen idee wat er uit komt als ik er aan zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:19
Karp schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:32:
Een EPC < 0 is gunstig voor de hypotheek.

De orientatie en zonwering heb ik flink meegenomen volgens mij. Al vind ik het wel lastig op dit moment waar je de grens legt. Is een Qv van 0.3 veel beter dan 0.4? Is een RC van 7 veel beter dan 6?
Ik heb (bij wijze van) allemaal knoppen en schuifjes maar geen idee wat er uit komt als ik er aan zit.
Even afgezien van al die papieren werkelijkheden: Waar je echt aandacht aan moet besteden is aan de diverse koudebruggen. Daar is echt veel meer winst te behalen dan in een puntje verhoging van je Rc waarde.
Bij onze nieuwe woning had ik daar ook meer energie in moeten stoppen, want aannemers kijken daar nauwelijks naar.
Zo is bij ons bijvoorbeeld een stukje houten buitengevel (gelukkig van de garage) vastgezet met stalen hoekijzers die door de isolatie heen direct op de binnenmuur werden geschroefd.... Daardoor nam de isolatiewaarde van dat stukje muur af van Rc 4.5 naar ca Rc 3.0...
Voor de woning heb ik toen maar zelf speciale RVS bevestigingen ontworpen, waardoor daar de muur slechts van Rc 6 naar Rc 5.7 terugliep.
Andere zwakke punten zijn de aansluitingen bij kozijnen, geveldragers (die zijn écht verschrikkelijk) en buitenmuur-ondersteunende balken bij bijvoorbeeld uitbouwen of garagedeuren.
Hier kun je veel meer (en goedkoper) echte winst boeken dan in het dikker maken van je isolatie (wat je ook nog eens veel binnenruimte kost).
Om je EPC te verbeteren (voor de ambtenarij) leg je gewoon extra PV op je dak.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
xoror schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 08:19:

Ah ik dacht pas bij -0,4. Ik vroeg me af welke BENG-waarde gehaald moet worden voor die korting op de leges. Naar verwachting kunnen we dit jaar de bouwvergunning nog aanvragen, maar mochten we de aanvraag pas na 1 januari kunnen aanvragen, is het BENG in plaats van EPC toch?

• Sivvis
Andrehj schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:46:
[...]

Even afgezien van al die papieren werkelijkheden: Waar je echt aandacht aan moet besteden is aan de diverse koudebruggen. Daar is echt veel meer winst te behalen dan in een puntje verhoging van je Rc waarde.
Bij onze nieuwe woning had ik daar ook meer energie in moeten stoppen, want aannemers kijken daar nauwelijks naar.
Zo is bij ons bijvoorbeeld een stukje houten buitengevel (gelukkig van de garage) vastgezet met stalen hoekijzers die door de isolatie heen direct op de binnenmuur werden geschroefd.... Daardoor nam de isolatiewaarde van dat stukje muur af van Rc 4.5 naar ca Rc 3.0...
Voor de woning heb ik toen maar zelf speciale RVS bevestigingen ontworpen, waardoor daar de muur slechts van Rc 6 naar Rc 5.7 terugliep.
Andere zwakke punten zijn de aansluitingen bij kozijnen, geveldragers (die zijn écht verschrikkelijk) en buitenmuur-ondersteunende balken bij bijvoorbeeld uitbouwen of garagedeuren.
Hier kun je veel meer (en goedkoper) echte winst boeken dan in het dikker maken van je isolatie (wat je ook nog eens veel binnenruimte kost).
Om je EPC te verbeteren (voor de ambtenarij) leg je gewoon extra PV op je dak.
Is er ergens een website waar je al deze details goed / fout kan zien? Ik ben bang dat de bouwvakkers daar toch regelmatig de kantjes vanaf lopen dus ik zou een aantal van die grote/belangrijke dingen van tevoren aankaarten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
Sivvis schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:01:
[...]
Is er ergens een website waar je al deze details goed / fout kan zien? Ik ben bang dat de bouwvakkers daar toch regelmatig de kantjes vanaf lopen dus ik zou een aantal van die grote/belangrijke dingen van tevoren aankaarten.
Vooral zelf nadenken. Grootste lekken zijn materialen met een (relatief) hoge warmtegeleiding die door je isolatie heen gaan.
Zoals:
  • Stalen draagbalken, in mijn huis zit boven de (uitgebouwde) bijkeuken een draagbalk die de buitenmuur van de woning ondersteunt. Die balk zit binnen de geisoleerde schil. Dan is het wel erg belangrijk dat de buitenmuur thermisch ontkoppeld op de balk rust.
  • Betonnen nokken in je vloerplaten waarmee die op de fundering rusten
Aannemers snappen (of beseffen) ook vaak niet het immense verschil in warmtegeleiding tussen bijvoorbeeld PIR (0.025 W/mK) en staal (50 W/mK). Daar zit een factor 2000 tussen. Je hebt dus maar erg weinig staal nodig om de totale Rc waarde te verprutsen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tehfnz
@Sivvis enkele voorbeelden (incl video) kan je hier vinden: http://www.bouwknopenuitvoeren.be/

aanvullend, met meer details: WTCB (https://www.wtcb.be/homep...&pag=details&art=database)

[ Voor 42% gewijzigd door tehfnz op 26-09-2020 12:23 ]

• Diod
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-06 01:16
Hoi allemaal,

***members only***

@Tyuilp: ik vind het al best mooi! :)

Mijn feedback/mening:
  • Het is erg persoonlijk natuurlijk (zoals veel van het advies dat je krijgt als het een huis betreft), maar zelf zou ik de trap niet open in de woonkamer zetten. Als je kinderen in bed liggen en je de tv beneden hebt aanstaan kan dat misschien problematisch zijn qua geluid.
  • Zijn enkele van de kinderslaapkamers niet iets te klein aan het worden? Past er nog overal een bureautje in, of willen jullie dat niet op de kamers kwijt kunnen?
  • De schuur vind ik er zelf ook niet zo mooi uitzien zoals hij nu is uitgetekend (een grijze blok), maar da's natuurlijk smaak.
  • Zoals iemand anders ook al gezegd heeft lijkt een overkapping over de houten vlonders zeker handig.

• xoror
  • Niet online
Peacefield78 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:52:
[...]

Ah ik dacht pas bij -0,4. Ik vroeg me af welke BENG-waarde gehaald moet worden voor die korting op de leges. Naar verwachting kunnen we dit jaar de bouwvergunning nog aanvragen, maar mochten we de aanvraag pas na 1 januari kunnen aanvragen, is het BENG in plaats van EPC toch?
Proberen voor 1 jan te doen, en EPC later aanvullen. BENG is moeilijker verwacht ik om vrijstelling te krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

dit is ook een leuke
http://www.bouwdetails.be/2Ddetails.html

googlen op SBR detail kan ook, meerendeel zit achter een betaalmuur, maar hier en daar zijn stukken vrij verkrijgbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tyuilp
  • Niet online
iLLEVAiHCAM schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:55:
[...]

Onderstaande een alternatieve indeling. Mogelijk brengt het je op nieuwe ideëen.

***members only***

Kenmerken:
  • Door de trap te verplaatsen ontstaat op de begane grond één grote ruimte waarin je maximaal van het uitzicht op de weilanden kan genieten.
  • Ook vanuit de keuken kan je nu de tuin zien. Plus, je hebt direct toegang tot de bijkeuken (dmv een "geheime" keukendeur. De achterwand van de keuken bevindt zich trouwens "in" de bijkeuken.
  • De werkruimte kan je toegankelijk maken vanuit de hal én de leefruimte.
  • De hobbyruimte is nu een volwaardig jeugdhonk geworden, dat je gemakkelijk kan afsluiten.
  • Door de trap te verplaatsen wordt óók de overloop efficiënter, waardoor je grotere badkamers en inloopkasten hebt.
  • Mogelijk nadeel is echter dat je aan de straatkant nu één in plaats van twee slaapkamers hebt.
Overigens:
In deze indeling heb ik geen rekening gehouden met raampartijen in relatie tot zichtlijnen.

Edit:
WC op de bovenverdieping ontbreekt nog, maar daar is ruimte genoeg voor! Wellicht zou je zelfs nog de badkamers kunnen verplaatsen naar het deel boven de bijkeuken, hal, werkkamer. Door wat te schuiven zou je ook de WC's in een verticale lijn kunnen plaatsen.
@iLLEVAiHCAM
Oh tof, dat is heel wat anders. Dat zet ons wel aan het denken, super bedankt!

Ik ga op basis van jouw alternatief nog even verder puzzelen en de architect vragen om zo'n alternatief goed uit te werken.
twain4me schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:21:
[...]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het laatste punt wat @battler aanhaald, "hoe kan een architect dit tekenen." Nu heb ik er een hekel aan om collega's af te vallen,iedereen zijn eigen ding en er is zoiets als artistieke vrijheid. Een slechte dag zou kunnen, mij overkomt dat ook wel eens, maar ergens zou ik het niet raar vinden als je hem of haar niet in het register terug gaat vinden.
https://www.architectenregister.nl/
@twain4me
De architect staat er wel bij hoor.

De architect heeft geluisterd naar onze wensen, alleen als ik bijvoorbeeld het alternatief zie van @iLLEVAiHCAM kan het ook heel anders (misschien wel beter inderdaad) als we wat concessies doen. We hebben weinig ruimte over op de bovenverdieping, dus kunnen we een vide bijv. misschien beter achterwege laten. Ik denk wel dat we het bij vijf slaapkamers willen houden, dus we moeten nog even verder puzzelen.
Diod schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:32:
[...]

@Tyuilp: ik vind het al best mooi! :)

Mijn feedback/mening:
  • Het is erg persoonlijk natuurlijk (zoals veel van het advies dat je krijgt als het een huis betreft), maar zelf zou ik de trap niet open in de woonkamer zetten. Als je kinderen in bed liggen en je de tv beneden hebt aanstaan kan dat misschien problematisch zijn qua geluid.
  • Zijn enkele van de kinderslaapkamers niet iets te klein aan het worden? Past er nog overal een bureautje in, of willen jullie dat niet op de kamers kwijt kunnen?
  • De schuur vind ik er zelf ook niet zo mooi uitzien zoals hij nu is uitgetekend (een grijze blok), maar da's natuurlijk smaak.
  • Zoals iemand anders ook al gezegd heeft lijkt een overkapping over de houten vlonders zeker handig.
@Diod
Bedankt voor je mening.

- De trap in de woonkamer was vooral een keuze omdat we het mooi vinden in combinatie met een vide. Als we de vide achterwege laten, is het mede om de praktische redenen die jij noemt wel een optie om de trap terug naar de hal te plaatsen.

- Het is wel de bedoeling dat er in de slaapkamers ruimte is voor een bed en een bureau. Volgens mij is die ruimte er ook nog wel, maar het heeft inderdaad niet veel over.

Evey: "Who are you? " V: "Who? Who is but the form following the function of what and what I am is a man in a mask."

• Sivvis
Dank
@Andrehj , @tehfnz, @twain4me

Hier ga ik eens rondkijken, vooral die filmpjes zijn wel heel mooi gedaan. Wel apart dat heel veel info BE is.

Net even gegoogled op "bouwdetail" en dan komt al snel https://bouwdetails.bouwformatie.nl/ naar boven. Iemand een idee of het de moeite waard is om een account aan te maken om het te kunnen zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Sivvis schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:38:
Dank
@Andrehj , @tehfnz, @twain4me

Hier ga ik eens rondkijken, vooral die filmpjes zijn wel heel mooi gedaan. Wel apart dat heel veel info BE is.

Net even gegoogled op "bouwdetail" en dan komt al snel https://bouwdetails.bouwformatie.nl/ naar boven. Iemand een idee of het de moeite waard is om een account aan te maken om het te kunnen zien?
In nederland is er ook zat, het meeste zit alleen achter een betaalmuur. het verdien model hiervan is met name tijdsbesparing voor tekenaars/ architecten. De site die ik aangaf zijn de details tekenen betaald door bv de gemeente gent. en die vinden kennelijk dat het beter is dat het openbaar is. Het bouwen doe je samen, hier worden we allemaal beter van idee. :)B

• xoror
  • Niet online
Sivvis schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:18:

[...]

Komt redelijk overeen met mijn uitgangspunten, minus de panelen die ik nog niet voorzien heb, maar waarschijnlijk wel zou willen.

[...]
Ik heb niet zo uitgerekend, maar wel bij een van de 11 berekening gezien dat ik 4 panelen (ZW orientatie, 320 WP) moest bijplaatsten voor -0,05 in de epc (voor mijn woning, elke woning is dit anders, hangt van energie gebruik/behoefte van de woning af). Als ik dat terug reken 35/4*0.05 ~ 0,437. dus EPC zonder de 35 panelen zou denk ik rond -0,2 + 0,437 = 0,237 (dus ruim onder 0,4) zitten.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Sivvis schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:18:
[...]

Douche WTW heb ik even aan gesnuffeld, maar ik lees veel verschillende meningen over of het de moeite waard is. Komende dinsdag en vrijdag heb ik afspraken met installateurs, die mogen mij vertellen hoe zij er als proffesionals naar kijken. Of er genoeg waterdruk is enzo. De investering opzich is minimaal, maar ruimte is wel ff een dingetje want ik heb geen muren onder mijn badkamer.

Mijn uitgangspunt is altijd de praktijk geweest, los van het feit dat ik er als noob ingestapt ben. Maar helaas door de tijd heen blijkt dat feitelijk de echte interesante opties bijna niet te betalen zijn en dat je overblijft met standaard dingen die geupgrade zijn, zoals standaard spouwmuur maar met dikkere isolatie, toch maar L/W warmtepomp ipv,

[...]

[...]

Helemaal mee eens, maar het liefste zou ik ze natuurlijk wel gewoon in mijn hypotheek meenemen zonder dat ik ineens veel moet investeren.

Ik ben nu aan het rondkijken of er misschien betere hypotheek opties zijn voor mij die wel energiezuinige huizen belonen. Dan weet ik ook hoeveel ik er moet nemen.

[...]

In de eerste gesprekken wilde ik ook graag een bodem warmtepomp, maar de kosten zijn toch fors meer, en inmiddels is de COP van L/W warmtepompen een stuk dichterbij gekomen. Dus het efficiëntie argument, vooral met koelen, is niet de moeite waard als je PV panelen op je dak hebt. Geluidshinder is heel persoonlijk. Ik moet ze nog van dichtbij horen de komende tijd, maar wat ik tot nu toe lees is L/W acceptabel.
Douche WTW is alleen al de moeite omdat het effectieve boiler capaciteit vergroot. Zitten nog wel wat halen en ogen aan ivm WP bij lage dT’s tussen boiler- en douchetemp.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:56
bbbrumbrum schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:23:
[...]

Douche WTW is alleen al de moeite omdat het effectieve boiler capaciteit vergroot. Zitten nog wel wat halen en ogen aan ivm WP bij lage dT’s tussen boiler- en douchetemp.
Yep wij hebben door gebruik te maken van een douche WTW de boiler weten te beperken tot 190 liter. We draaien nu bijna een jaar en hebben nog niet zonder warm water gezeten.

(Hebben wel een Quooker die niet op warm water is aangesloten)

• tehfnz
@Joris748 hoeveel gezinsleden? Wij (momenteel 2p, toekomst max 4) plannen 200l vat +quooker. Nemen zelden of nooit een bad

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-06 21:15
tehfnz schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:15:
@Joris748 hoeveel gezinsleden? Wij (momenteel 2p, toekomst max 4) plannen 200l vat +quooker. Nemen zelden of nooit een bad
Ik zie hier in de praktijk een rendement van ongeveer 30 tot 35 procent op de DWTW. Je verliest wel iets waterdruk. Voor een bad heb je niks aan een DWTW. Dus je vatinhoud is effectief dus ongeveer 30 procent groter of je wp hoeft minder hard te werken. Komt allemaal op hetzelfde neer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:49
Bij ons heeft de ontwerper onze schets aangepast en komt met dit ontwerp:

Members only:

Jullie commentaar verneem ik graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@buiter ik veronderstel dat de meterkast meteen rechts zit als je binnenkomt? Kan deze niet onder de trap?
Verder begrijp ik de meerwaarde van de minimale uitsprong achteraan niet, waarom trek je niet gewoon alles op 1 lijn? (alle extra hoekjes kosten enkel maar geld)
Waar plan je de eettafel te plaatsen?

Ben je geen verdieping vergeten posten, de zolder met veluxen? Is dat met vaste trap?
Misschien overwegen om de deur van de BK te verplaatsen tot tegen de SK
Ook zou ik (afhankelijk welk type je neemt) de binnendeuren niet helemaal in een hoek plaatsen (erg lastig voor de deurkader & je krijgt deze niet helemaal open omdat de klink tegen de muur botst)

Leuke opstelling bad/douche! Mooie open ruimte beneden ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-06 08:02
tehfnz schreef op zondag 27 september 2020 @ 07:09:
Ook zou ik (afhankelijk welk type je neemt) de binnendeuren niet helemaal in een hoek plaatsen (erg lastig voor de deurkader & je krijgt deze niet helemaal open omdat de klink tegen de muur botst)
Plaats je het deurkader niet in de hoek dan gaat de stucadoor het wel lastig krijgen met extra hoekjes en smalle strookjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 17:58
De grote bijkeuken zou ik bij de keuken trekken zodat je niet vanuit de zithoek tegen een eventueel rommelige keuken aan hoeft te kijken en meer ruimte hebt voor een echt grote eetkamertafel, de garage/ carport zou ik dan weer bijkeuken maken en de fietsen gaan maar in een los bijgebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
tehfnz schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:15:
4 gezinsleden. We hebben 2 dochtertjes van 2 en bijna 4 jaar oud. In de douche hebben we wel waterbesparende douchekop (6,5 liter per minuut)

Het bad wordt op andere tijden gebruikt dan de douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Fabian schreef op zondag 27 september 2020 @ 07:34:
[...]

Plaats je het deurkader niet in de hoek dan gaat de stucadoor het wel lastig krijgen met extra hoekjes en smalle strookjes
Heb een aantal kozijnen strak in de hoek staan. Was weer handig voor de metselaars.

Hebben geen architraven, maar stucstoppers gebruikt. Ziet er wel heel strak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
@buiter Wat een mooie en logische indeling! Leuk idee met de hal en de badkamer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:16
Als je de trap en en gang wisselt kan er een vaste trap naar de 2e verdieping.
Wat is die grote sparing bij de wc? Plaatsreservering voor (toekomstige) lift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
buiter schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:32:
Bij ons heeft de ontwerper onze schets aangepast en komt met dit ontwerp:
***members only***
Paar opmerkingen:
  • Volgens mij zie ik lijnen in de gevel door versprongen metselwerk. Dat hebben wij ook, en niemand ziet het, want het valt nagenoeg niet op. Mijn ervaring is dat je het alleen ziet in Sketchup... Je mag bij ons komen kijken als je wilt.
  • Hoe ga je die grote witte vlakken voor en achter ondersteunen? Idealiter wil je dat alleen via je buitenmuur (dus buiten je isolatie) doen. Dat lijkt me lastig, dus dit zal wel een paar ontzettende koudebruggen opleveren (zie de discussie een stukje hierboven).
  • De deur van de badkamer zou ik verwisselen met de wastafels, nu ben je steeds aan het omlopen als je vanuit de slaapkamers komt.
  • En, zoals reeds vermeld: Zo'n grote zolder en dan geen vaste trap? Dat is waanzinnig onhandig en kan echt niet meer. Zeker niet bij een woning uit deze prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:27
buiter schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:32:
Leuk ontwerp!

Als ik het goed begrijp loopt de trap van BG naar de 1e verdieping naar voren toe. Op de 1e verdieping moet je dus steeds om het toilet heen lopen. Als dat de bedoeling is, of een speciaal effect geeft is het prima. Maar het kost op de 1e verdieping relatief veel loopruimte die je ander bij de slaapkamers kunt trekken.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:39
Conrado schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:40:
[...]

Leuk ontwerp!

Als ik het goed begrijp loopt de trap van BG naar de 1e verdieping naar voren toe. Op de 1e verdieping moet je dus steeds om het toilet heen lopen. Als dat de bedoeling is, of een speciaal effect geeft is het prima. Maar het kost op de 1e verdieping relatief veel loopruimte die je ander bij de slaapkamers kunt trekken.
Zoals ik het begrijp is er een trap in twee delen, met een bordes. Als dat zo is, is de deur van de WC wel wat gevaarlijk, want ideaal om iemand terug naar het bordes te kegelen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:52
Andrehj schreef op zondag 27 september 2020 @ 09:48:
[...]

• Hoe ga je die grote witte vlakken voor en achter ondersteunen? Idealiter wil je dat alleen via je buitenmuur (dus buiten je isolatie) doen. Dat lijkt me lastig, dus dit zal wel een paar ontzettende koudebruggen opleveren (zie de discussie een stukje hierboven).
@buiter

Je kan het witte dakvlak, ook al zit het buiten, zowel aan de boven als onderzijde kunnen isoleren. Dan kun je de verdiepingsvloer (kanaalplaat of breedplaat?) laten doorlopen.

Andere optie is een staalconstructie die je met een koudebrugonderbreking (bijv. Schock isokorf of Plaka) aan de verdiepingsvloer vastzet. De detaillering daar waar het buitenblad boven dat dak aansluit is dan wel belangrijk.

Maar ik neem aan dat constructeur en ontwerper hierover nog wel in overleg gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door D-e-n op 27-09-2020 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@buiter Om vochtproblemen in de badkamer te voorkomen is een naar binnen draaiende deur handiger. Dan kan je de deur gewoon open laten staan, zonder dat de doorloop gehinderd wordt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deejeebv
ericplan schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:57:
@buiter Om vochtproblemen in de badkamer te voorkomen is een naar binnen draaiende deur handiger. Dan kan je de deur gewoon open laten staan, zonder dat de doorloop gehinderd wordt.
Het advies is badkamerdeuren naar buiten te laten draaien. Als iemand binnen voor de deur komt te vallen kan de deur nog open. Dit advies geldt met name voor seniorenwoningen, maar dit lijkt mij in het algemeen verstandig. In een nieuwe woning zal er mechanische ventilatie zijn die vochtproblemen voorkomt.
Ook zal er voldoende opening onder de deur zijn voor ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@deejeebv Ook wat voor te zeggen. Blijft dat mechanische ventilatie, zelfs op standje 3 vaak niet opkan tegen (een gezin van) 5 personen die uitgebreid douchen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
ericplan schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:17:
@deejeebv Ook wat voor te zeggen. Blijft dat mechanische ventilatie, zelfs op standje 3 vaak niet opkan tegen (een gezin van) 5 personen die uitgebreid douchen.
Dan deugt je ventilatie niet. Zowel bij mijn vorige huis (wat ik zelf min of meer had omgebouwd naar systeem C, met alleen afzuiging in WC's en badkamer) als in onze huidige woning (met WTW) is de badkamer na het douche in no-time droog, en de spiegels beslaan ook niet of nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:53
StevenK schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:11:
[...]

Zoals ik het begrijp is er een trap in twee delen, met een bordes. Als dat zo is, is de deur van de WC wel wat gevaarlijk, want ideaal om iemand terug naar het bordes te kegelen.
Als dat uitkomt met de vrije hoogte, en er zit geen trapgat op die plaats zou @buiter de wc-deur op de 1e verdieping naar de andere kant kunnen verplaatsen en, dan zit de deur niet in de looproute. Dan krijg je ook een mooiere trap die om de schacht heen loopt.

Verder wel een mooi plattegrond.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Tyuilp schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 14:47:

Ik ga op basis van jouw alternatief nog even verder puzzelen en de architect vragen om zo'n alternatief goed uit te werken.

[...]

@twain4me
De architect staat er wel bij hoor.

De architect heeft geluisterd naar onze wensen, alleen als ik bijvoorbeeld het alternatief zie van @iLLEVAiHCAM kan het ook heel anders (misschien wel beter inderdaad) als we wat concessies doen. We hebben weinig ruimte over op de bovenverdieping, dus kunnen we een vide bijv. misschien beter achterwege laten. Ik denk wel dat we het bij vijf slaapkamers willen houden, dus we moeten nog even verder puzzelen.
Je maakt mij nu eigenlijk wel extreem nieuwsgierig, had de architect een ontwerp en zijn daar aanpassingen op gedaan? dus Na jullie comentaar en bv aanvullende wensen? Want dan begrijp ik wat er is gebeurd en ben ik erg benieuwd naar het eerste ontwerp. ;)

Weinig ruimte boven is al inherent aan het ontwerp van een schuine kap vanaf de verdiepingsvloer. Een vide helpt daarin doorgaans niet, de keuze om een "aanbouw" te maken zonder bovenverdieping kan ik daar ook niet echt mee rijmen. misschien is dit een optie, dan heb je meer ruimte boven :D

Afbeeldingslocatie: https://www.waldecker-land.nl/fileadmin/Mediendatenbank/Bilder/Leistungstraeger/Edersee/Edersee-Haus-auf-dem-Kopf-1-TSWE-585x439.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:49
Dank alleen voor jullie feedback!
tehfnz schreef op zondag 27 september 2020 @ 07:09:
@buiter ik veronderstel dat de meterkast meteen rechts zit als je binnenkomt? Kan deze niet onder de trap?
Nee dat kan niet, er ontbreekt nog een kelder.
Dus er komt nog een trap richting de kelder.
Verder begrijp ik de meerwaarde van de minimale uitsprong achteraan niet, waarom trek je niet gewoon alles op 1 lijn? (alle extra hoekjes kosten enkel maar geld)
In en eerder stadium ontbrak deze verspringing en leek het huis kolossaal.
De verspringing wordt 60cm.
Waar plan je de eettafel te plaatsen?
Parallel aan het eiland, in de buurt van het woord KEUKEN
Ben je geen verdieping vergeten posten, de zolder met veluxen? Is dat met vaste trap?
Die heb ik nog niet, maar de zolder is met een vaste trap bereikbaar.
Sterker nog, ik hoop dat het een trap van beton wordt.
Misschien overwegen om de deur van de BK te verplaatsen tot tegen de SK
Goede tips, ga ik beide meenemen!
D.deJong schreef op zondag 27 september 2020 @ 08:01:
De grote bijkeuken zou ik bij de keuken trekken zodat je niet vanuit de zithoek tegen een eventueel rommelige keuken aan hoeft te kijken en meer ruimte hebt voor een echt grote eetkamertafel, de garage/ carport zou ik dan weer bijkeuken maken en de fietsen gaan maar in een los bijgebouw.
Van mij mocht de bijkeuken ook veel kleiner.
Maar vrouwlief wil hier toch wat ruimte.
Maar we denken met de grote open ruimte genoeg ruimte hebben, hoeveel ruimte heb je nodig?
Peacefield78 schreef op zondag 27 september 2020 @ 08:37:
@buiter Wat een mooie en logische indeling! Leuk idee met de hal en de badkamer!
Ja dank.
We zijn over de indeling heel tevreden.
MeTooPV schreef op zondag 27 september 2020 @ 09:30:
Als je de trap en en gang wisselt kan er een vaste trap naar de 2e verdieping.
Wat is die grote sparing bij de wc? Plaatsreservering voor (toekomstige) lift?
De trap naar de tweede etage is misschien wat onduidelijk.
Hier zijn we nog aan het kijken/beoordelen of dit de ideale trap is.
De trap naar de zolder loopt als een "U" door zodat we op zolder uitkomen.
Ik wens verder een ruime koof waardoor leidingwerk/ventilatie etc kan komen.
Andrehj schreef op zondag 27 september 2020 @ 09:48:
[...]

Paar opmerkingen:
[list]
• Volgens mij zie ik lijnen in de gevel door versprongen metselwerk. Dat hebben wij ook, en niemand ziet het, want het valt nagenoeg niet op. Mijn ervaring is dat je het alleen ziet in Sketchup... Je mag bij ons komen kijken als je wilt.
Ik ga het navragen en uitzoeken kijken bij voorbeeldwoningen.
Nog geen idee hoe dit gerealiseerd kan moet worden.
Belangrijkste opmerking: we willen gan werken met steenstrips.
Geen idee in hoeverre uitstekken verankerd kunnen worden.
• De deur van de badkamer zou ik verwisselen met de wastafels, nu ben je steeds aan het omlopen als je vanuit de slaapkamers komt.
Deze ga ik meenemen, is een hele goede aanpassing
• En, zoals reeds vermeld: Zo'n grote zolder en dan geen vaste trap? Dat is waanzinnig onhandig en kan echt niet meer. Zeker niet bij een woning uit deze prijsklasse.
[/list]
Wordt een vaste trap.
Conrado schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:40:
[...]

Leuk ontwerp!

We (ik) ben er nog niet helemaal uit met de trap.
Ik zelf had een suggestie in gedachten om een bordestrap te nemen.

Members only:

Dan houden we de trap iets compacter.
Hoewel het wat hokkerig lijkt op de tekening is het idee om een rechte wand te hebben met links een verdiepte garderobe (GR), in het midden een toilet en recht de koof met de mogelijkheid om die toegankelijk te maken met een deur (techniek/vloerverwarming) . De bijkeuken wordt wel een slag kleiner. Naat de meterkast is nog ruimte voor een inbouwkast. De koof is op het smalste stuk netto nog 50cm.
Maar dit moet ik nog een aan de ontwerper voorleggen.
D-e-n schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:50:

Je kan het witte dakvlak, ook al zit het buiten, zowel aan de boven als onderzijde kunnen isoleren. Dan kun je de verdiepingsvloer (kanaalplaat of breedplaat?) laten doorlopen.

Andere optie is een staalconstructie die je met een koudebrugonderbreking (bijv. Schock isokorf of Plaka) aan de verdiepingsvloer vastzet. De detaillering daar waar het buitenblad boven dat dak aansluit is dan wel belangrijk.

Maar ik neem aan dat constructeur en ontwerper hierover nog wel in overleg gaan.
Detaillering ga ik nog bekijken en zoals ik hierboven heb gezegd: we willen het huis uitvoeren met steenstrips.
factor15 schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:16:
[...]

Als dat uitkomt met de vrije hoogte, en er zit geen trapgat op die plaats zou @buiter de wc-deur op de 1e verdieping naar de andere kant kunnen verplaatsen en, dan zit de deur niet in de looproute. Dan krijg je ook een mooiere trap die om de schacht heen loopt.

Verder wel een mooi plattegrond.
Ik neem de suggestie mee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyuilp
  • Niet online
twain4me schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:27:
[...]

Je maakt mij nu eigenlijk wel extreem nieuwsgierig, had de architect een ontwerp en zijn daar aanpassingen op gedaan? dus Na jullie comentaar en bv aanvullende wensen? Want dan begrijp ik wat er is gebeurd en ben ik erg benieuwd naar het eerste ontwerp. ;)

Weinig ruimte boven is al inherent aan het ontwerp van een schuine kap vanaf de verdiepingsvloer. Een vide helpt daarin doorgaans niet, de keuze om een "aanbouw" te maken zonder bovenverdieping kan ik daar ook niet echt mee rijmen. misschien is dit een optie, dan heb je meer ruimte boven :D

[Afbeelding]
Wij hadden een eigen ontwerp op papier, plus aanvullende wensen (niet eisen) zoals een vide, eventueel een trap in de woonkamer en 5 slaapkamers. Het is de architect gelukt om dat allemaal mee te nemen, en op zich vind ik het ontwerp nog steeds niet heel raar hoor.

De aanbouw is om budget beperkt gebleven (zonder bovenverdieping), maar we kiezen er nu sowieso voor om de hele schuur eerst weg te laten.

We hebben nog even verder gepuzzeld, en er nu dit van gemaakt (nog zonder de architect).

Members only:

Opmerkingen
- Trap verplaatst naar een centralere positie in het huis
- Dakkapel naar de andere kant, zodat alle natte ruimtes bij elkaar zijn.. (wel slaapkamers op het zuiden nu)
- Door het weglaten van de vide is er nu ruimte voor een washok boven (of technische ruimte..)
- Hal is groter gemaakt
- Ramen en draairichtingen van deuren heb ik nog niet echt naar gekeken. Gaat met name om de indeling.
- Qua afmetingen en verhoudingen verwacht ik dat het zo ongeveer moet lukken, maar dat moet de architect nog even bepalen.
- Voorste deel van de benedenverdieping is afsluitbaar. Daar zou de tv hoek kunnen komen, zodat geluidsoverlast voor de bovenverdieping beperkt blijft.

Vragen
- Er is nu geen daglicht op de overloop, alleen van beneden, is dat denken jullie een vereiste?
- Hoe groot moet een technische ruimte ongeveer zijn (natuurlijk vooral afhankelijk van wat je er allemaal in plaatst..)? We kunnen van een stukje berging een technische ruimte maken, maar dan krijg je een technische ruimte ter grootte van een toilet. Is dat voldoende?

We krijgen al wel een beter gevoel bij dit alternatief. Ik ben benieuwd of er nog goede suggesties zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Tyuilp schreef op zondag 27 september 2020 @ 23:08:
[...]

Wij hadden een eigen ontwerp op papier, plus aanvullende wensen (niet eisen) zoals een vide, eventueel een trap in de woonkamer en 5 slaapkamers. Het is de architect gelukt om dat allemaal mee te nemen, en op zich vind ik het ontwerp nog steeds niet heel raar hoor.
Heel raar nee, maar het mist een beetje kwaliteit,voelde een beetje als knip en plak. ik denk dat er iets teveel wensen in zijn gepropt, een valkuil die mijzelf ook niet onbekend is hoor :) in je eigen (nieuwe) ontwerp zie ik de aanzet tot die kwaliteit wel. ik zou ermee doorgaan.
Vragen
- Er is nu geen daglicht op de overloop, alleen van beneden, is dat denken jullie een vereiste?
Geen eis in de zin van wet, ik zou het wel echt doen, een donkere overloop hoort niet bij een dergelijk huis. dit kan op verschillende manieren. een raam maken aan het eind van die gang, heel veel bovenlichten (moet je van houden en is een beetje een projectbouw oplossing), daglicht koker, boven de trap een lichtstraatje (zou ik doen) dit geeft ook iets extra's aan je woonkamer.
- Hoe groot moet een technische ruimte ongeveer zijn (natuurlijk vooral afhankelijk van wat je er allemaal in plaatst..)? We kunnen van een stukje berging een technische ruimte maken, maar dan krijg je een technische ruimte ter grootte van een toilet. Is dat voldoende?
Eigenlijk is 4m2 al niet heel groot met een balansventilatie, warmtepomp boilervat omvormer beetje domotica etc en dan moet er ook nog een deur in :+
Alternatief: boilervat in een trapkast oid, omvormer in de schuur (bij wijze van spreken), monoblock bespaard ruimte binnen. En zo kan je er ook komen, maar dat is een keuze. technische ruimte maakt niet zelden de instalatie kosten minder. Alles in een ruimte zetten is doorgaans makkelijker, alles overal "verstoppen" bespaard ruimte. Zelf ben ik een groot voorstander van een fatsoenlijke technische ruimte. Met name omdat je dan weet waar toekomstige meuk ook komt, dus je loze leidingen gaan hoogst waarschijnlijk de juiste kant op ;)
We krijgen al wel een beter gevoel bij dit alternatief.
*O*
Ik ben benieuwd of er nog goede suggesties zijn.
Heb je toevallig een tekening met een 2100mm lijn?

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 28-09-2020 02:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
[...]
We hebben nog even verder gepuzzeld, en er nu dit van gemaakt (nog zonder de architect).

We krijgen al wel een beter gevoel bij dit alternatief. Ik ben benieuwd of er nog goede suggesties zijn.
Dat ziet er een stuk frisser uit!
Er bestaat een maximale afstand tussen de voordeur en de deur van de meterkast, is eenvoudig te checken of dat klopt.

Daarnaast zou ik even kijken om de toilet beneden dicht bij het toilet boven te positioneren. Dat is met wat schuifwerk wel te doen en is simpelweg handig met de afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Een tweede badkamer die alleen uit de ouderslaapkamer te bereiken is, is dat handig met een groot gezin? #dtv

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 28-09-2020 11:53 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
ericplan schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:01:
Een badkamer die alleen uit de ouderslaapkamer te bereiken is, is dat handig met een groot gezin? #dtv
Nee. Maar een tweede badkamer op die manier is mij tot nu toe goed bevallen :)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• EdwinV
De bouw gaat voorspoedig hier. Aan de buitenkant zijn ze aan het afronden. Alleen de vloer van de veranda en een klein deel gevelbekleding moet nog gebeuren.

Binnen zijn de installateurs bezig, dus een wirwar van buizen en kabels. Dit is duidelijk een onderdeel van de bouw waar je bovenop moet zitten: elke dag even langs om vragen te beantwoorden en een klein beetje bij te sturen. Nog 2 weken en dan zouden de muren dicht moeten zitten en komt de cementdekvloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NSaBNby2rfU-m5Ta-yRXPXIymU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nw8cOFTjA4pPqo2aQSihxwSF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtJQHVTpy5_6DUAY_14_N8lL89k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VPrbKEVso8AIs5Zag0jrIBdC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vV8vfNyDOG0eCKh4QyebSh1XKlw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlcFSSkL3pOhnzqcC3YShRQD.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SsiSYW0KAcFCliRabirRuH5aRnQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJ5I28BqHa9hIvoW7M74GWEm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SHcpB9IoX0uxLtO-YDD-uiaU7w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NsPBtZsAQ5PhaKNavy3zBboY.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-06 08:23
Nice, is dat ook SIP of HSB? Hangen de plafondbalken niet in schoenen? Hoe zitten ze dan vast (of liggen ze in uitsparingen in de wand (dat laatste niet gezien de tape die er achter langs loopt?

[ Voor 17% gewijzigd door Stefke op 28-09-2020 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinV
stefijn schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:42:
Nice, is dat ook SIP of HSB? Hangen de plafondbalken niet in schoenen? Hoe zitten ze dan vast (of liggen ze in uitsparingen in de wand (dat laatste niet gezien de tape die er achter langs loopt?
Dit is HSB. De montage van de balken durf ik niet met zekerheid te zeggen. Volgens mij zit er een L profiel achter de balken deels in de muur om ze vast te maken. Detaillering uit de tekeningen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9psvsGQSnWf1VUj0GFnfzo2tfn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rkyOecaIzYMrYx3PkmqzoJcE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-06 08:44
Grrr, hebben wij weer. Stukadoor belt vorige week dat hij eind deze week gaat beginnen. Eindelijk! Wil ik hem terugbellen om te vragen wat hij van ons nodig heeft qua voorzieningen etc. Dus ik google op zijn bedrijfsnaam omdat ik zijn telefoonnummer niet bij de hand had zie ik gelijk als tweede zoekresultaat staan dat meneer failliet is en dat de rechter daar op de dag dat hij bij ons gaat beginnen uitspraak doet over hoe en wat.

We wachten het wel weer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-06 06:36

Daniel

Kapitein NCC-1701
[...]
Vragen

Ik zou die open trap in de woonkamer sterk heroverwegen, zeker met kinderen. Er zit de facto maar één deur tussen je woonkamer en een kinderslaapkamer, en niets tussen je woonkamer en de overloop. Zeker als je er meerdere (wellicht nóg meer in de toekomst) hebt en die rennen heen en weer tussen de verschillende kamers is dat qua geluid en rust af te raden.

Ik heb het ook (en dan heb ik maar één kind ;)) en achteraf had ik dat liever anders gedaan. Op z'n minst wil je een deur bovenaan de trap. Of verpak de trap beneden in glas met een deur.

Afbeeldingslocatie: https://www.hoog.design/wp-content/uploads/2019/07/Van-Bruchem-Staircases-Zwevende-Trappen-Met-Glazen-Wand-01-960x640.jpg

Indeling is verder best prima. Een technische ruimte waar een warmtepomp, buffervat, boiler, pv-installatie, ventilatie, eventueel wtw moeten staan is met 4 m2 aan de krappe kant. Je moet er natuurlijk ook nog wel bij kunnen dus je kunt niet alles boven en tegen elkaar laten stapelen. Je installateur zal moeten uitdenken of het ook lukt om alle leidingwerk op de juiste plek te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Daniel schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:03:
[...]

Indeling is verder best prima. Een technische ruimte waar een warmtepomp, buffervat, boiler, pv-installatie, ventilatie, eventueel wtw moeten staan is met 4 m2 aan de krappe kant. Je moet er natuurlijk ook nog wel bij kunnen dus je kunt niet alles boven en tegen elkaar laten stapelen. Je installateur zal moeten uitdenken of het ook lukt om alle leidingwerk op de juiste plek te krijgen.
Hangt er natuurlijk vanaf wat voor installatie je hebt. Wij hebben gekozen voor de Nilan Compact P Geo 3, dan heb je het over een formaat van 900x610x2065 mm, dus zeg maar 1.5 wasmachine breed en 2 wasmachines hoog. Hierin zit zowel de warmtepomp, het buffervat als de WTW. De compactheid is een van de redenen waarom wij voor de Nilan gekozen hebben.
Ga je dan ook nog voor micro-omvormers voor de PV, dan heb je niet zoveel ruimte nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kellert1
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22-10-2024
Hoi allen,

Vanaf morgen ben ik de trotse eigenaresse van een bouwkavel. Ik ga vanaf oktober mijn nieuwbouwwoning (bungalow) zonder tussenkomst van een aannemer bouwen. Veel werkzaamheden ga ik met familie uitvoeren, maar niet alles. Het plaatsen van de mortelschroefpalen besteed ik bijvoorbeeld uit.

Nu blijkt dat zelfbouw verzekeringstechnisch nog niet zo eenvoudig is. Ik kan een CAR-verzekering voor particulieren afsluiten, maar deze dekt maar in beperkte mate de organisatie die ik inhuur voor de funderingspalen. De palenboorder verlangt dat de opdrachtgever (ik) mede ten behoeve van hun een primaire CAR-verzekering afsluit, die dekking biedt voor schade aan het werk, hulpmateriaal, hulpmaterieel en belendende (on)roerende zaken, zonder eigen risico voor hun. Helaas kom ik niet verder dan een secundaire dekking.

Voor de zelfbouwers zonder aannemer; hoe hebben jullie dit opgelost?

[ Voor 5% gewijzigd door Kellert1 op 14-10-2020 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Kellert1 schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:56:
Voor de zelfbouwers zonder aannemer; hoe hebben jullie dit probleem opgelost? Zijn er verzekeraars die wel een primaire dekking bieden?
Zit hier alles in dat je zoekt? Honig en Honig CAR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kellert1
Edit: het is toch gelukt bij NN.

[ Voor 28% gewijzigd door Kellert1 op 14-10-2020 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Als ik naar de dekking kijk, zeker als ik ook het tabje bouwkundige opname lees, dekt dit toch alles af?
Wat verstaat men dan onder secundair en primair?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:43
Kellert1 schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:26:
[...]

Helaas niet. Ik ben deze organisatie eerder tegengekomen en zij werken ook samen met Nationale Nederlanden (NN). Ik heb NN telefonisch gesproken en zij benadrukken dat ze alleen secundaire dekking bieden voor het boorbedrijf.
Secundaire dekking voor schade aan het werk of voor schade aan derden? Voor schade aan derden is een secundaire dekking geen probleem, het boorbedrijf dient dan zelf een AVB- polis te hebben die voor gaat op jouw CAR. Als ze dit niet hebben of niet willen zou ik sowieso een ander zoeken. Grote aannemers regelen dit ook zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
EPC berekening -0,11. Die bouwaanvraag kan bijna de deur uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Kellert1 schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:26:
[...]

Helaas niet. Ik ben deze organisatie eerder tegengekomen en zij werken ook samen met Nationale Nederlanden (NN). Ik heb NN telefonisch gesproken en zij benadrukken dat ze alleen secundaire dekking bieden voor het boorbedrijf.
Ik snap niet waarom het boorbedrijf niet zelf een verzekering wil afsluiten. het hele idee is dat hij zich verzekerd voor schade door hem. vaak is het zo dat hij onder de verzekering van de hoofdaannemer valt, die is er nu niet, dus dat kan niet. Wel erg bijzonder dat een funderingsbedrijf geen doorlopende verzekering heeft.

Laat je trouwens nog even goed informeren over de gevolgen van je posities als consument op het moment dat je jezelf opwerpt als bouwmanager.In het kort: Een deel van je consumenten bescherming gaat vervallen. je hebt zelf veel meer verantwoordelijkheid/plichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kellert1
Conrado schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:32:
Als ik naar de dekking kijk, zeker als ik ook het tabje bouwkundige opname lees, dekt dit toch alles af?
Wat verstaat men dan onder secundair en primair?
Als ik het goed begrijp heeft primair en secundair met de volgorde van schadeverhaal te maken. De secundaire dekking treedt pas in werking als de primaire dekking onvoldoende is. Maar van een lokale verzekeraar (tussenpersoon) heb ik vernomen dat, als een primaire verzekering bij de paalboorder ontbreekt, dat mijn verzekeraar niet zomaar de schade dekt. Ze bieden tenslotte alleen secundaire dekking.

Ik ga er morgen maar weer opnieuw induiken. Het blijft een apart issue. Het moet toch als particulier op te lossen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Nou, ik ben het wel met, het eerste deel van, @twain4me eens. We hebben in eigen beheer gebouwd, met schroefpalen en 180 m² kelder onder het huis. Dus met bronbemaling tijdens de bouw. Ik heb steeds als particulier dus specialisten ingehuurd, en die zijn nooit over een verzekering begonnen. Die had ik (particuliere CAR) wel natuurlijk.
En als particulier - met een factuur aan "Familie Conrado" - kun je niet zomaar je consumentenbescherming kwijt raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Conrado schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:54:
En als particulier - met een factuur aan "Familie Conrado" - kun je niet zomaar je consumentenbescherming kwijt raken.
Vergis je niet je kan jezelf als kundig neerzetten. daardoor kan het zo zijn dat de rechter je bij een geschil meer plichten toe bedeeld. een (onder)aannemer heeft meldplicht en de consument heeft vraag/onderzoeks plicht. Die verhouding verschuift dan. waardoor zijn meldplicht veel minder word en jouw onderzoeksplicht groter. Bij een geschil tussen bedrijf en consument is het zo dat normaal de meldplicht van het bedrijf zwaarder weegt dan de onderzoeksplicht van de consument, dat is dan niet vanzelfsprekend meer zo.

Ik ben geen rechten specialist, wellicht gebruik ik de verkeerde termen, daarom zeg ik , laat je goed voorlichten.

Ik heb net even gezocht op rechtspraak.nl,maar ik heb altijd ruzie met die site en kan de zaak die ik mede bedoel niet meer vinden, misschien snapt @Anoniem: 224360 wat ik bedoel en heeft de juiste termen. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:43
Kellert1 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:35:
[...]

Als ik het goed begrijp heeft primair en secundair met de volgorde van schadeverhaal te maken. De secundaire dekking treedt pas in werking als de primaire dekking onvoldoende is. Maar van een lokale verzekeraar (tussenpersoon) heb ik vernomen dat, als een primaire verzekering bij de paalboorder ontbreekt, dat mijn verzekeraar niet zomaar de schade dekt. Ze bieden tenslotte alleen secundaire dekking.

Ik ga er morgen maar weer opnieuw induiken. Het blijft een apart issue. Het moet toch als particulier op te lossen zijn?
Ik heb de voorwaarden van NN even snel gescand en als ik het zo zie is alleen Rubriek 2, schade aan derden, secundair. Rubriek 1, schade aan het werk is gewoon primair. Nogmaals, dit betekent dat het bedrijf dat jij inschakelt een aansprakelijkheidsverzekering moet hebben. Net zoals je er zelf één hebt als particulier en wat in Nederland verplicht is voor elke auto. Als dat boorbedrijf daar een probleem mee heeft, zoek een ander!

Edit: nog even verder gekeken. Dit geldt ook voor Rubriek 3, bestaande eigendommen. Als je op een veldje gaat bouwen waar niets staat, zou ik deze dekking sowieso niet uitnemen, hij is optioneel.

[ Voor 8% gewijzigd door Dengra op 30-09-2020 08:09 ]

• battler
Ik blijf de gemeente apart vinden. Vorige week hebben we mondeling goedkeuring gekregen van de welstand. De afgelopen dagen gebeld waar de officiele goedkeuring blijft maar ze werkt 3 dagen per week en is dan altijd telefonisch niet bereikbaar, ze reageert niet op mail en belt niet terug. Nu stuurt ze een wachtwoord waar wij de documenten mee zouden moeten kunnen downloaden maar geen link waar we het in moeten vullen. Uiteraard ook weer niemand binnen heel de gemeente die weet wat die link is want, verschillende systemen etc..

In een gesprek met de buren bleek dat zij goedkeuring hebben om ipv van 1m van de erfgrens maar een 0,5m van de erfgrens te bouwen. Ik snap niet hoe de gemeente dit goedkeurd en ons hier niet over informeert. De impact is groot, minder daglicht, schaduw op zonnepanelen, lastig met bouwen etc..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
battler schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:39:
Ik blijf de gemeente apart vinden. Vorige week hebben we mondeling goedkeuring gekregen van de welstand. De afgelopen dagen gebeld waar de officiele goedkeuring blijft maar ze werkt 3 dagen per week en is dan altijd telefonisch niet bereikbaar, ze reageert niet op mail en belt niet terug. Nu stuurt ze een wachtwoord waar wij de documenten mee zouden moeten kunnen downloaden maar geen link waar we het in moeten vullen. Uiteraard ook weer niemand binnen heel de gemeente die weet wat die link is want, verschillende systemen etc..

In een gesprek met de buren bleek dat zij goedkeuring hebben om ipv van 1m van de erfgrens maar een 0,5m van de erfgrens te bouwen. Ik snap niet hoe de gemeente dit goedkeurd en ons hier niet over informeert. De impact is groot, minder daglicht, schaduw op zonnepanelen, lastig met bouwen etc..
Je hebt zelf onderzoeksplicht tav vergunningen van anderen. Die 0,5m zal op de bouwaanvraag staan en dan kan je bezwaar maken.

Dat de overige communicatie bij de gemeente ruk is kan je weinig aan doen, anders dan heel veel geduld hebben. Ik maak zelf altijd een face-to-face afspraak, maar dat zal nu met Corona iets moeilijker zijn.
Pagina: 1 ... 153 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic