Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 118 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.217 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
En geluiddemping dus.

Een ander voordeel is dat je ruiten in dit jaargetijde 's morgens en 's avonds automatisch blinderen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Ernemmer schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:28:
Klopt, het verschil tussen HR++ en HR+++ is maar heel weinig qua energieverlies. Volgens mij iets van 2-3 euro per m2 glas per jaar minder verbruik bij HR+++
Voor het geld doe je het niet, maar het is wel een factor 2 minder koudeval binnen, minder kans op het beslaan van de ramen bij lage binnentemperatuur, enz. Je bouwt je huis niet om energie te besparen maar om er lekker in te wonen, en alle isolatie is weer extra comfort en extra leefgenot op de lange termijn.

Wij gaan voor het beste glas dat we kunnen krijgen puur zodat we dan kunnen besluiten een zitje te maken in de koof die wordt gecreëerd doordat onze muren ~50cm dik zijn. Zo kun je er zelfs bij heel koud weer buiten nog lekker zitten genieten van het uitzicht zittend in het raamkozijn.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
mux schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:45:
[...]

Voor het geld doe je het niet, maar het is wel een factor 2 minder koudeval binnen, minder kans op het beslaan van de ramen bij lage binnentemperatuur, enz. Je bouwt je huis niet om energie te besparen maar om er lekker in te wonen, en alle isolatie is weer extra comfort en extra leefgenot op de lange termijn.

Wij gaan voor het beste glas dat we kunnen krijgen puur zodat we dan kunnen besluiten een zitje te maken in de koof die wordt gecreëerd doordat onze muren ~50cm dik zijn. Zo kun je er zelfs bij heel koud weer buiten nog lekker zitten genieten van het uitzicht zittend in het raamkozijn.
Ik zeg ook niet dat je het niet moet doen, ik geef alleen aan dat het qua energieverbruik niet heel veel uitmaakt.
Ik heb bij mijn vorige post even de quote gezet waarop ik antwoordde, zodat dat iets duidelijker is.

Ook heeft niet iedereen het oneindige budget en scheelt het toch weer 2k.
Zelf heb ik HR++ glas en ik heb geen last van koudeval of condens op de ramen.

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 20-11-2019 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
Ernemmer schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:46:
[...]
Ook heeft niet iedereen het oneindige budget en scheelt het toch weer 2k.
Ik zou zeggen: Niemand heeft het oneindige budget.
Aangezien ramen, samen met de vloer, het dak & de muren deel uitmaken van de bouwschil, en normaliter de eerste 20 (?) jaar niet vervangen worden lijkt het me aangewezen hier niet op te besparen. Desnoods stel je delen van de afwerking (bv schilderwerken, tuinaanleg, verlichting) tijdelijk uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
tehfnz schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:54:
[...]

Ik zou zeggen: Niemand heeft het oneindige budget. Aangezien ramen, samen met de vloer, het dak & de muren deeluitmaken van de bouwschil, en normaliter de eerste 20 (?) jaar niet vervangen worden lijkt het me aangewezen hier niet op te besparen. Desnoods stel je delen van de afwerking (bv schilderwerken, tuinaanleg, verlichting) tijdelijk uit.
Dat zou je inderdaad kunnen doen, maar persoonlijk geniet ik meer van een mooie vloer dan van HR+++ glas. Maar iedereen zijn eigen wil en moet lekker doen wat ie zelf wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:56
stefijn schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:43:
En geluiddemping dus.

Een ander voordeel is dat je ruiten in dit jaargetijde 's morgens en 's avonds automatisch blinderen ;)
Doen ze hier vanaf de binnenkant. :X

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:04

Daniel

Kapitein NCC-1701
MeTooPV schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:26:
[...]

Het mooiste vind ik complexe geotechnische rekensoftware waar werkelijk waar een keuze vakje "toetsing gemeente Almere" in staat. Daar gelden andere wetten dan in de rest van Nederland. Dat gaf zoveel gezeur dat het de moeite was om het in de software in te bouwen. 8)7

In dit geval denk ik dat de gemeente nogal schrok toen de woning niet van kalkzandsteen met breedplaat was.
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat de gemeente Hilversum de toetsing laat uitvoeren door....de gemeente Almere. Dus daarom ben je daar ook altijd fucked. 10k extra kosten door die assholes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@Daniel wat kost er 10k eur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Extra constructieberekeningen, extra funderingswerk en extra stabiliteitswanden. Die bij gelijksoortige constructies in andere gemeenten niet nodig waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
Opgelegd en berekend door de gemeente? Klinkt vreemd voor een belg...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
tehfnz schreef op woensdag 20 november 2019 @ 16:25:
Opgelegd en berekend door de gemeente? Klinkt vreemd voor een belg...
De gemeente keurt de constructieberekening en geeft aan wat ze anders willen zien. In NL heeft elke gemeente zijn eigen eisen :X en kan het dus wel eens een keer iets duurder worden dan verwacht.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 19:14
Ook vanuit hier eens een update. In vorige posts veel op zoek geweest om met SIP te gaan bouwen. Kingspan TEK om precies te zijn. Dat is helaas op een dood spoor gekomen, aangezien onze buren die techniek helaas niet zagen zitten. Hetgeen nogal lastig was, gezien het om een twee-kapper kavel en ook bebouwing ging ;). Dus we zijn verder gegaan met een traditionele bouw. De bouwkavels liggen overigens in Noord-Oost Brabant, wat in een later stadium wel interessant is om te weten, mocht het ooit over m3 prijzen gaan :).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik gok dat ik de komende tijd nog wel vaker met dit soort vragen aan kom zeulen. Anyways, blij dat ik weer eens iets heb kunnen posten. Lees altijd met veel plezier dit topic door 8) !

[ Voor 0% gewijzigd door zeroxcool op 27-11-2019 16:05 . Reden: mo toegevoegd ]

zeroxcool.net - curity.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:58
En geluiddemping dus.

Een van de ramen in mijn pui is er vorige week uit geweest om een rubber te vervangen. Nu slaat dat raam niet meer aan terwijl de rest wel aanslaat. Waar zou dat door komen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:50
zeroxcool schreef op woensdag 20 november 2019 @ 18:42:
Ook vanuit hier eens een update. In vorige posts veel op zoek geweest om met SIP te gaan bouwen. Kingspan TEK om precies te zijn. Dat is helaas op een dood spoor gekomen, aangezien onze buren die techniek helaas niet zagen zitten. Hetgeen nogal lastig was, gezien het om een twee-kapper kavel en ook bebouwing ging ;). Dus we zijn verder gegaan met een traditionele bouw. De bouwkavels liggen overigens in Noord-Oost Brabant, wat in een later stadium wel interessant is om te weten, mocht het ooit over m3 prijzen gaan :).

Qua stijl neigden wij meer naar een modernere uitstraling, met een witte gevel, strakkere raampartijen in combinatie met hout-accenten. De buren wilden daarentegen een jaren '30 stijl. Gelukkig hebben we een bouwkundig tekenaar gevonden die (naar onze mening) ons beider uiteenlopende wensen mooi heeft weten te combineren in één ontwerp:

[Afbeelding: voorgevels]

[Afbeelding: zijgevel]

[Afbeelding: achtergevels]

[Afbeelding: bg]

[Afbeelding: 1e]

[Afbeelding: 2e]

Het zijn allebei redelijk forse woningen geworden, met een bruto inhoud van 800m3 en een bruto vloer oppervlak van 298m2.

De vergunning is inmiddels ook (nog niet onherroepelijk) verleend *O*. Momenteel zijn we bij het aannemer offerte traject beland en hebben er drie binnen voor -- in eerste instantie -- een casco berekening (wind- en waterdicht that is, i.e. buitendeuren, ramen, affe gevel en dak met dakpannen). Die liepen fiks uiteen, verschil tussen duurste en goedkoopste 80k :X. Dus voor de tweede ronde (waar we 'sleutel-op-deur' willen laten berekenen) maar eens met iedere partij goed om tafel...

Qua EPC hebben we onder de 0,2 gestreefd, dat is met een Rc van 4,5, 6 en 6 voor respectievelijk vloer, gevel en dak uiteindelijk 0,18 geworden. Met een L/W WP, vloerverwarming op iedere verdieping en balansventilatie met WTW, HR+++ glas en kunstof kozijnen en zoals je op de tekeningen ziet de nodige zonnepanelen. Volgens de tekenaar konden we wel op EPC 0 uitkomen met enkel een zonneboiler / collector, klopt dat? Is zo'n zonneboiler eigenlijk de investering waard? Onze hypotheekverstrekker (Triodos) geeft nog 0,1% korting op de hypotheekrente wanneer we een EPC van 0 halen.

Ik gok dat ik de komende tijd nog wel vaker met dit soort vragen aan kom zeulen. Anyways, blij dat ik weer eens iets heb kunnen posten. Lees altijd met veel plezier dit topic door 8) !
Mooi ontwerp en fijn dat de architect een ontwerp heeft kunnen maken waar beiden wensen op aansluiten. Als je een 2-onder-1-kap bouwt moet je er toch samen uitkomen met de buren :).

Wat ik nog zou veranderen:
- Beneden zou ik geen rolluiken plaatsen maar screens
- Inloopkast zou ik toegankelijk maken vanuit de slaapkamer

Ben benieuwd op welke m3 prijzen je uit gaat komen, hopelijk niet op 500+ per m3.

Hoe groot zijn de kavels? En is de plattegrond van de buren redelijk gespiegeld?

Voor zover je er iets aan hebt, wij hebben 3jr geleden een 2-kapper laten bouwen:
https://gathering.tweaker...message/51965587#51965587

En indruk van de zolder (is toch altijd lastig te zien hoeveel ruimte je hebt op een plattegrond):
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/55575285

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Artbij schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:13:
[...]

Een van de ramen in mijn pui is er vorige week uit geweest om een rubber te vervangen. Nu slaat dat raam niet meer aan terwijl de rest wel aanslaat. Waar zou dat door komen?
zit hij niet verkeerd om? (binnenkant buiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:51
Ernemmer schreef op woensdag 20 november 2019 @ 16:48:
[...]

De gemeente keurt de constructieberekening en geeft aan wat ze anders willen zien. In NL heeft elke gemeente zijn eigen eisen :X en kan het dus wel eens een keer iets duurder worden dan verwacht.
Waarbij ik dus graag eenduidigheid zou zien.

Maar de Belgische variant (nul controle) of de variant die dit kabinet heeft bedacht vanaf 2021 (aannemer/opdrachtgever moet gecertificeerd bureau inhuren) is nog duizend maal slechter. In België heb je de situatie dat aannemers die maar wat aankloten dat blijven doen en dus levensgevaarlijke gebouwen kunnen neerzetten. In Nederland krijgen we straks een verzameling louche bureaus met een "wassen neus" certificering die conform de wens van hun broodheer (de opdrachtgever) alles gewoon gaan goedkeuren.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 21:12
Daniel schreef op woensdag 20 november 2019 @ 16:06:
[...]

Ik ben er inmiddels achter gekomen dat de gemeente Hilversum de toetsing laat uitvoeren door....de gemeente Almere. Dus daarom ben je daar ook altijd fucked. 10k extra kosten door die assholes.
Dat is bijzonder.
Althans voor de bouwvergunning in algemene zin besteedde Almere het 2 jaar geleden uit aan een extern buro. Toen konden ze het zelf niet blijkbaar.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Stefke
Misschien is je nieuwe ruit nog vies of vettig aan de buitenkant, geen idee
Señor Sjon schreef op woensdag 20 november 2019 @ 15:12:
[...]

Doen ze hier vanaf de binnenkant. :X
enkel glas?

Moet wel zeggen dat ik t jammer vind dat t uitzicht er niet is met dat triple glas (want beslagen aan de buitenzijde), maar t is ook wel een fijn idee dat het zo goed isoleert.

[ Voor 26% gewijzigd door Stefke op 21-11-2019 08:50 ]

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
jacovn schreef op donderdag 21 november 2019 @ 07:39:
[...]

Dat is bijzonder.
Althans voor de bouwvergunning in algemene zin besteedde Almere het 2 jaar geleden uit aan een extern buro. Toen konden ze het zelf niet blijkbaar.
Nu ook niet. Gaat afaik naar hetzelfde bureau. Waarom Hilversum dit doorschuift geen idee. Maar ze zijn wel op meer vlakken weird. Baas mag schijnbaar alleen op maandag en dinsdag nutsaansluitingen realiseren. Dus als de planning vol zit voor die dagen schuif je een week door. Geen wonder dat ik inmiddels al een jaar zit te wachten 8)7 laatste nieuws is dat ze de dag van de verhuizing aan komen sluiten. Die club heeft letterlijk nog geen enkele planning gehaald...dit is de 13e keer dat de datum wordt verschoven en het is nooit eerder.

[ Voor 4% gewijzigd door Daniel op 21-11-2019 09:05 ]

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 21:12
Daniel schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:04:
[...]

Nu ook niet. Gaat afaik naar hetzelfde bureau. Waarom Hilversum dit doorschuift geen idee. Maar ze zijn wel op meer vlakken weird. Baas mag schijnbaar alleen op maandag en dinsdag nutsaansluitingen realiseren. Dus als de planning vol zit voor die dagen schuif je een week door. Geen wonder dat ik inmiddels al een jaar zit te wachten 8)7 laatste nieuws is dat ze de dag van de verhuizing aan komen sluiten. Die club heeft letterlijk nog geen enkele planning gehaald...dit is de 13e keer dat de datum wordt verschoven en het is nooit eerder.
Dat is wel balen, je ziet hier in de straat ook iedereen uitlopen.
Bij mij ook een maand, maar ik had het 3 maanden voor verhuizing geplanned dus 2 maanden speling. Ik heb het wel een half jaar van te voren, of langer aangevraagd. De bouwer vondt het niet nodig dus maar zelf gedaan..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:58
En geluiddemping dus.

Met tripple glas kan je sneller geluidsoverlast ervaren door resonantie. Je kan dit vermijden door andere glasdikte’s te nemen, echter neemt het risico op een thermische breuk daarmee weer toe.

Wij hebben tripple glas en zijn er nog steeds tevreden mee m.n. uit het oogpunt van comfort.

• Stefke
Wat is geluidsoverlast? Wij horen nog steeds verkeer binnen (gesuis als een auto voorbij komt) maar minder dan wanneer we HR++ hadden gehad. Ik vind dat geen overlast. Ik heb liever geen complete stilte maar een beetje achtergrondnoise, omdat je anders van elk geluid wakker wordt (ik wel iig).
Wij zijn ook heel blij met het triple glas, 15 graden in ons huis (casco nog) voelt - op korte termijn althans - al comfortabeler dan 19 graden in onze woonunit. En nagenoeg geen verschil of je in de ruimte staat of met je neus tegen het glas

[ Voor 29% gewijzigd door Stefke op 21-11-2019 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
jacovn schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:08:
[...]

Dat is wel balen, je ziet hier in de straat ook iedereen uitlopen.
Bij mij ook een maand, maar ik had het 3 maanden voor verhuizing geplanned dus 2 maanden speling. Ik heb het wel een half jaar van te voren, of langer aangevraagd. De bouwer vondt het niet nodig dus maar zelf gedaan..
Hier november 2018 bouwaansluiting aangevraagd, die kwam uiteindelijk midden juli 2019. Toen meteen definitieve aansluiting aangevraagd voor eind september, die komt (deo volente) nu eind november. Ik heb gelukkig wel stroom binnen, maar water is wel een probleem. De bouwkraan levert niet genoeg druk.

Gelukkig lopen er ook wel dingen voorspoedig, de tuinman heeft al een paar dagen nadat we opdracht hebben gegeven het grondwerk afgerond en is nu de verharding aan het doen. Hoeven we niet meer door het zand te baggeren. Nadeel is wel dat hij door het falen van de nuts bij de voordeur nog niet verder kan omdat daar nog gegraven moet worden.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:56
stefijn schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:49:
Misschien is je nieuwe ruit nog vies of vettig aan de buitenkant, geen idee
[...]

enkel glas?

Moet wel zeggen dat ik t jammer vind dat t uitzicht er niet is met dat triple glas (want beslagen aan de buitenzijde), maar t is ook wel een fijn idee dat het zo goed isoleert.
Dubbel glas uit 1992 i.c.m. alleen afzuiging zonder toevoer buiten de matige kierdichting uit die tijd. Staat nog op de todo. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:14
N.a.v. wat meer ingewonnen informatie kom ik op dit moment op de volgende berekening van bouwkosten (excl. kavel en tuin/erfafscheiding) voor een vrijstaand huis in Oost NL. Hoe ziet dit eruit?

Bouw "sleutelklaar" €385.000 (700m3 a €550/m3)

Architect €15.000
Bouwleges €5.810
Aansluitkosten nuts €2.500
Wateropvang- & berging €5.000 (verplicht bij kavel)
Onvoorzien €15.000

Keuken €15.000
Sanitair €15.000
Vloeren €12.500 (o.b.v. "dure" vloer BG, minder dure op de 1e)
Stoffering €5.000
Stukadoor €10.000
Schilderwerk €10.000
Zonnepanelen (extra) €5.000

Kom ik op een totaal van net boven de €500.000. Ik vind het nogal aan de prijs..
Kan er nog een tonnetje vanaf ergens? :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Daan schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:19:
N.a.v. wat meer ingewonnen informatie kom ik op dit moment op de volgende berekening van bouwkosten (excl. kavel en tuin/erfafscheiding) voor een vrijstaand huis in Oost NL. Hoe ziet dit eruit?

Bouw "sleutelklaar" €385.000 (700m2, €550/m3)

Architect €15.000
Bouwleges €5.810
Onvoorzien €15.000

Keuken €15.000
Sanitair €15.000
Stoffering €5.000
Stukadoor €10.000
Schilderwerk €10.000

Kom ik op een totaal van net boven de €500.000. Ik vind het nogal aan de prijs..
200m3 minder bouwen :P

Ik wil de taak van de architect wel doen (het is mijn werk) voor 10k, scheelt je alweer 5k.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 22-11-2019 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
Minder bouwen? Dan kan ik net zo goed blijven zitten waar ik zit ;)
Ik wil de taak van de architect wel doen (het is mijn werk) voor 10k, scheelt je alweer 5k.
Kijk, dat is al mooi meegenomen! 95k to go :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Daan schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:27:
[...]

[...]

Stucadoor kan ook wel 5k vanaf, dat is 20 euro/m2 wand ongeveer.

Onvoorzien er af, zonnepanelen er af(die kunnen een jaar later ook wel), zitten we al op 30k minder.

[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 22-11-2019 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
Daan schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:27:
[...]

[...]

Een gedeelte van die 5k kan dat weer naar de constructeur, en grondonderzoek.

Het kavel heb je al, of is voor niks? 8)7 eerst even beter lezen

[ Voor 4% gewijzigd door DrogeR op 22-11-2019 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
DrogeR schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:35:
[...]

Het kavel heb je al, of is voor niks?
Kavel heb ik nog niet en reken ik ff niet mee omdat de kosten daarvan me wel duidelijk zijn. Probeer puur inzicht te krijgen in de bouwkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
DrogeR schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:35:
[...]

Het kavel heb je al, of is voor niks?
In mijn 10k zit constructeur er bij in. :) Als je niet al te exotisch gaat bouwen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 22-11-2019 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
Ernemmer schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:32:
[...]

Stucadoor kan ook wel 5k vanaf, dat is 20 euro/m2 wand ongeveer.

Onvoorzien er af, zonnepanelen er af(die kunnen een jaar later ook wel), zitten we al op 30k minder.
En schilderwerk heb ik 10k staan. Als ik nou mooie kunststof kozijnen neem (kwa prijs vergelijkbaar met hout neem ik aan) en zelf het meeste schilderwerk doe, dan lijkt me dat dat er ook af kan? Of in ieder geval een stuk omlaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
Ernemmer schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:36:
[...]

In mijn 10k zit constructeur er bij in. :)
Voor een niet al te moeilijke woning moet 1500 - 2000 genoeg zijn voor een constructeur. En nog een keer 800-1200 voor grondonderzoek inclusief funderingsadvies.

Ik heb zelf catalogus gebouwd, dus ben niet op de hoogte van architectenkosten.

Zit bij die 10k als schatting ook inbegrepen:
  • ontwerpschetsen
  • grove raming
  • definitief ontwerp / bouwaanvraag / directiebegroting
  • overleg en goedkeuring welstand
  • bestek en bestektekeningen
  • begeleiding aanbesteding
  • werktekeningen
  • toezicht/bouwvergaderingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
DrogeR schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:42:
[...]

Voor een niet al te moeilijke woning moet 1500 - 2000 genoeg zijn voor een constructeur. En nog een keer 800-1200 voor grondonderzoek inclusief funderingsadvies.

Ik heb zelf catalogus gebouwd, dus ben niet op de hoogte van architectenkosten.

Zit bij die 10k als schatting ook inbegrepen:
  • ontwerpschetsen
  • grove raming
  • definitief ontwerp / bouwaanvraag / directiebegroting
  • overleg en goedkeuring welstand
  • bestek en bestektekeningen
  • begeleiding aanbesteding
  • werktekeningen
  • toezicht/bouwvergaderingen
Het is zonder toezicht en zonder werktekening(die laatste maakt de aannemer meestal), toezicht doe ik alleen op uurbasis.
Wel krijg je hele mooie renders en kan je in 3D door je eigen woning lopen tijden de ontwerpfase.

@Daan Kunststof kozijnen scheelt inderdaad een boel aan schilderkosten. Maar ook de badkamer, wc en keuken kunnen goedkoop.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 22-11-2019 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

15k voor een keuken in dergelijke woningen is minimaal. Kan wel, maar dan doe je concessies op apparatuur en blad en misschien ruimte. 20k zit je zo aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
Ernemmer schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:45:
[...]

Het is zonder toezicht en zonder werktekening(die laatste maakt de aannemer meestal), toezicht doe ik alleen op uurbasis.
Ben erg blij dat ik toezicht heb, moest ik nogmaals bouwen zou ik het zo opnieuw nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:50:
15k voor een keuken in dergelijke woningen is minimaal. Kan wel, maar dan doe je concessies op apparatuur en blad en misschien ruimte. 20k zit je zo aan.
Je kan het zo duur maken als je zelf wilt, maar een keuken van bijvoorbeeld Ikea of de Keukenconcurrent is best goed en helemaal niet zo duur.
Ook werd vroeger een keuken gezet om 30 jaar mee te gaan, maar nu wil je toch vaak na 10 jaar al wel wat anders.
tehfnz schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:54:
[...]

Ben erg blij dat ik toezicht heb, moest ik nogmaals bouwen zou ik het zo opnieuw nemen.
Toezicht vind ik zelf ook nodig als de klant er weinig van weet, maar deze kosten zijn moeilijk van tevoren in te schatten en doe ik eigenlijk alleen op uren ipv aangenomen prijs.

[ Voor 27% gewijzigd door Ernemmer op 22-11-2019 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Ernemmer op 22-11-2019 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
Ernemmer schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:55:
[...]
Toezicht vind ik zelf ook nodig als de klant er weinig van weet, maar deze kosten zijn moeilijk van tevoren in te schatten en doe ik eigenlijk alleen op uren ipv aangenomen prijs.
Denk dat nogal veel klanten denken dat ze er voldoende van kennen, tot de problemen beginnen... Daarom is het goed dat je op iemand met de nodige kennis kan terugvallen die jou belangen behartigt.

Architecten kosten een aardige duit (6.7% van de aannemingssom hier) maar als ik het terugreken naar uurtarief valt het best mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ernemmer schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:55:
[...]

Je kan het zo duur maken als je zelf wilt, maar een keuken van bijvoorbeeld Ikea of de Keukenconcurrent is best goed en helemaal niet zo duur.
Ook werd vroeger een keuken gezet om 30 jaar mee te gaan, maar nu wil je toch vaak na 10 jaar al wel wat anders.

[...]

Klopt en het is geen structureel onderdeel van je huis, maar wel een groot zichtonderdeel dat je eigenlijk niet snel vervangt als je nu kiest voor een goedkopere optie. Kwestie van keuzes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bany
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-01-2024

Architect €15.000
Bouwleges €5.810
Onvoorzien €15.000

Keuken €15.000
Sanitair €15.000
Stoffering €5.000
Stukadoor €10.000
Schilderwerk €10.000

Ik zou in ieder geval meerdere offertes opvragen, het scheelde bij ons zo 40k tussen aannemers voor hetzelfde pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:37
Kwakkel schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:49:
[...]

Niet zo eenvoudig in te vullen (heb denk ik ook niet alle gegevens, of heb misschien iets verkeerd geselecteerd). Maar heb nu het volgende:

SOD 1:
  • Gevelsteen
  • Luchtspouw (32mm) + isolatie (Rockwool; 40mm)
  • Houtskelet (184mm) met ingeblazen cellulose
  • Luchtdichte OSB-plaat (15mm)
  • Leidingspouw (57mm) + isolatie (Rockwool; 40mm)
  • Gyproc (12.5mm)
Heb ik ingegeven (omgekeerde volgorde; van binnen naar buiten) als
  • Plasterboard - 12.5mm
  • Rock Wool facade insulation - 40mm
  • OSB Platte (DIN EN ISO 10456) - 20mm
  • Cellulose - 184mm
  • Structural timber - 180mmx120mmx600mm
  • Rock Wool facade insulation - 40mm
met als extra waarden
Reduced Air circulation; 23°C; 50% Humidity

Rock Wool facade insulation, omdat dat de enige was die ik kon selecteren (in de 2 items). Weet niet of ik iets afzonderlijk moet toevoegen voor de leidingenspouw en/of de luchtspouw waar deze inzit?
OSB Platte leek mij de enige juiste keuze
Structural Timber: geen idee of dit correct is voor HSB? 180mm (leunt dichtst aan bij de 184); 120/600mm als 'standaardwaarden' laten staan.
Gevelafwerking vond ik niet meteen terug, zal wellicht ook maar minieme impact hebben.
Daarmee kreeg ik:
  • U-value: 0,159 W/m²K
  • Contribution to the greenhouse effect:
  • Condensate: 0 kg/m²
  • moisture content of wood: +0,0 %
  • Drying time: -
  • sd-value: 1,3 m
  • Thickness: 29,65 cm
  • Weight: 53 kg/m²
  • Interior surface: 21,6°C (54%)
  • Drying reserve: 2688 g//m²a
  • temp. amplitude damping (1/TAV): 27,7
  • phase shift: 13 h
  • Heat storage capacity: 47 kJ/m²K
Voor SOD 2 was het:
  • Gevelsteen
  • Luchtspouw (40mm)
  • Dampopen houtvezelplaat (18mm)
  • Houtskelet (140mm) met glaswol (lamda 0.035W/mK)
  • OSB-plaat (12mm)
  • Leidingspouw (60mm) + glaswol (lamda 0.032W/mK)
  • Gipsplaat (12.5mm)
Ingegeven als
  • Plasterboard - 12.5mm
  • Glasswool 032 - 60mm
  • Glasswool 035 - 140mm
  • Structural timber - 140mmx120mmx600mm
  • Holzfaserdämmplatte - 18mm
  • stationary air (unventilated) - 40mm
met als extra waarden
Reduced Air circulation; 23°C; 50% Humidity

Dat geeft volgende waarden:
  • U-value: 0,176 W/m²K
  • Contribution to the greenhouse effect:
  • Condensate: 0 kg/m²
  • moisture content of wood: +0,0 %
  • Drying time: -
  • sd-value: 2,4 m
  • Thickness: 31,05 cm
  • Weight: 56 kg/m²
  • Interior surface: 21,6°C (54%)
  • Drying reserve: 1437 g//m²a
  • temp. amplitude damping (1/TAV): 38,9
  • phase shift: 11 h
  • Heat storage capacity: 50 kJ/m²K
Helpt dit wat om een oordeel te vormen? (Ook al ben ik niet van alle zaken even zeker dat ik de juiste optie nam)
Thanks!
@bbbrumbrum toch nog benieuwd naar jou mening hierover? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Architect €15.000
Bouwleges €5.810
Onvoorzien €15.000

Keuken €15.000
Sanitair €15.000
Stoffering €5.000
Stukadoor €10.000
Schilderwerk €10.000

Stucen en schilderen zelf doen spaart je flink wat uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:46
Bij ons zitten we ondertussen ook niet stil.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door gumtree op 23-11-2019 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:10
nokiaan958GB schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 23:01:
[...]

Stucen en schilderen zelf doen spaart je flink wat uit.
Dat klopt. Mits je de handigheid, het geduld en voldoende tijd hebt.

Beide posten zijn bij ons ca 200 uur, 400 uur in totaal. Als ik het zelf moest doen, zou ik nog eens 50% extra rekenen.

[ Voor 9% gewijzigd door Joris748 op 23-11-2019 07:01 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Als je dat wil moet je a) 150 m3 minder bouwen en/of b) serieus catalogusbouw overwegen. Dan kom je qua kuubsprijs een stuk lager uit, en zitten alle kosten voor ontwerp, constructie, vergunning, werktekeningen daar al in. Heb je wel een relatief gestandaardiseerd huis.

Of je begint met 500 m3 en laat het zo ontwerpen dat je later altijd nog uit kan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:18

Architect €15.000
Bouwleges €5.810
Onvoorzien €15.000

Keuken €15.000
Sanitair €15.000
Stoffering €5.000
Stukadoor €10.000
Schilderwerk €10.000

Daar komt ongetwijfeld nog een post bouwstroom bij, ik was daar 1200 euro voor kwijt. En er is niks voor een tuin begroot, dat gaat je dan nog tegenvallen. En bijvoorbeeld iets als zonwering is dat meegenomen?

Ook is de keuken aan de magere kant mi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-09 22:54
Stoffering is m.i. ook aan de lage kant. Paar recht toe recht aan gordijnen lukt misschien nog net, maar als je iets meer wilt, dan loopt de prijs snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Joris748 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 06:59:
[...]

Dat klopt. Mits je de handigheid, het geduld en voldoende tijd hebt.

Beide posten zijn bij ons ca 200 uur, 400 uur in totaal. Als ik het zelf moest doen, zou ik nog eens 50% extra rekenen.
Met name tijd. Als je er vrij voor kunt nemen en hulp hebt, is het een optie. Maar je verkijkt je snel op hoeveel werk het is. In avonden en weekenden duurt dat al snel veel te lang. Ik heb het beitsen van de houtconstructie bij ons binnen zelf gedaan maar muren en deuren/kozijnen laten doen.

Dat kostte me een dikke week met 2-3 man, de stucadoor was 8 mandagen zoet met het spuiten van de wanden, de binnenschilder 10 dagen met de binnendeuren en -kozijnen en de buitenschilder 20 mandagen met de gevels en buitenkozijnen.

Bij elkaar 15k aan uitgegeven, maar als ik het zelf had moeten doen had het zeker 60 dagen gekost, ex materialen. Per saldo is dat voor mij ongeveer budgetneutraal maar dan zonder de moeite/frustratie en met een hogere kwaliteit eindresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
Daniel schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 10:40:
[...]

Als je dat wil moet je a) 150 m3 minder bouwen en/of b) serieus catalogusbouw overwegen.
Zou idd kunnen, maar vinden wij niet zo mooi. Zou ook niet echt passen in het straatbeeld van de andere kavels.
Of je begint met 500 m3 en laat het zo ontwerpen dat je later altijd nog uit kan bouwen.
Iets minder groot is een optie idd.
jerh schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 10:45:
[...]

Daar komt ongetwijfeld nog een post bouwstroom bij, ik was daar 1200 euro voor kwijt. En er is niks voor een tuin begroot, dat gaat je dan nog tegenvallen. En bijvoorbeeld iets als zonwering is dat meegenomen?

Ook is de keuken aan de magere kant mi.
Bouwstroom check.
De tuin heb ik wel begroot maar niet in de bouwkosten meegenomen.
Zonwering zit onder stoffering en zal in eerste instantie gordijnen zijn ofzo.
Keuken kan denk ik wel voor die prijs. We hebben nu best een grote en die zat rond de 12k (2-3 jr geleden).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:10
Daan schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 14:20:
[...]
Zonwering zit onder stoffering en zal in eerste instantie gordijnen zijn ofzo.
Zonwering werkt, zeker bij een goed geisoleerde woning met modern glas, alleen als het aan de buitenkant zit. Dus iets als screens, raffstores, rolluiken, knikarmschermen etc.

De kosten daarvan kunnen trouwens aardig oplopen. Incl besturing gaat dat al snel richting de 10K. Tevens is het het mooist als je zaken als raffstores of rolluiken gelijk meeneemt in je ontwerp, dan zijn ze veel mooier weg te werken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
zeroxcool schreef op woensdag 20 november 2019 @ 18:42:

Qua stijl neigden wij meer naar een modernere uitstraling, met een witte gevel, strakkere raampartijen in combinatie met hout-accenten. De buren wilden daarentegen een jaren '30 stijl. Gelukkig hebben we een bouwkundig tekenaar gevonden die (naar onze mening) ons beider uiteenlopende wensen mooi heeft weten te combineren in één ontwerp:

[Afbeelding: voorgevels]

[Afbeelding: zijgevel]

[Afbeelding: achtergevels]

[Afbeelding: bg]

[Afbeelding: 1e]

[Afbeelding: 2e]

Het zijn allebei redelijk forse woningen geworden, met een bruto inhoud van 800m3 en een bruto vloer oppervlak van 298m2.

De vergunning is inmiddels ook (nog niet onherroepelijk) verleend *O*. Momenteel zijn we bij het aannemer offerte traject beland en hebben er drie binnen voor -- in eerste instantie -- een casco berekening (wind- en waterdicht that is, i.e. buitendeuren, ramen, affe gevel en dak met dakpannen). Die liepen fiks uiteen, verschil tussen duurste en goedkoopste 80k :X. Dus voor de tweede ronde (waar we 'sleutel-op-deur' willen laten berekenen) maar eens met iedere partij goed om tafel...

Qua EPC hebben we onder de 0,2 gestreefd, dat is met een Rc van 4,5, 6 en 6 voor respectievelijk vloer, gevel en dak uiteindelijk 0,18 geworden. Met een L/W WP, vloerverwarming op iedere verdieping en balansventilatie met WTW, HR+++ glas en kunstof kozijnen en zoals je op de tekeningen ziet de nodige zonnepanelen. Volgens de tekenaar konden we wel op EPC 0 uitkomen met enkel een zonneboiler / collector, klopt dat? Is zo'n zonneboiler eigenlijk de investering waard? Onze hypotheekverstrekker (Triodos) geeft nog 0,1% korting op de hypotheekrente wanneer we een EPC van 0 halen.

Grappig, lijkt wel een kopie van wat hier in de straat staat,
Heb geen betere foto dan van achter onze schutting (foto van vorig jaar).

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/A0byfCFQynYz/360.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/Wy5CQBk8dKWu/360.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik kan me af en toe zo ergeren aan de mentaliteit van die bouwvakkers hé. Bij ons in de badkamer is een kraangat wat te groot uitgehakt. Dat heeft die loodgieter zo gelaten. Vervolgens komt de stucadoor langs, die fixt het ook niet. Daarna de schilder, die laat het ook maar zo. En dan komt die loodgieter nog een keer om de kraan af te monteren, en die duwt er gewoon een afwerkplaatje overheen en vindt het dan wel best zo. Allemaal vinden ze het andermans probleem, en uiteindelijk zit ik met een kraan die gewoon slordig oogt. Nu kan ik het wel weer afwerken, maar kom op 8)7 doe ff je best ofzo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:37
Lijkt mij een probleem van DE aannemer, laat hem het regelen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Hoe maak je in een houten wand (in ons geval SIP) een gat van 180 (of 200) mm? Ik moet twee doorvoeren maken voor de WTW.
Een gat maken is niet zo moeilijk natuurlijk, maar ik bedoel een net gat waar de buis perfect doorheen past, en waar ik niet achteraf een heleboel moet repareren.

En experimenteren kan ik me niet echt veroorloven ..

Onze wanden zijn: 15mm OSB, 150mm PUR, 15mm OSB.

Ik kan niet echt een gatenzaag vinden van die grootte...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:18
stefijn schreef op zondag 24 november 2019 @ 18:25:
Hoe maak je in een houten wand (in ons geval SIP) een gat van 180 (of 200) mm? Ik moet twee doorvoeren maken voor de WTW.
Een gat maken is niet zo moeilijk natuurlijk, maar ik bedoel een net gat waar de buis perfect doorheen past, en waar ik niet achteraf een heleboel moet repareren.

En experimenteren kan ik me niet echt veroorloven ..

Onze wanden zijn: 15mm OSB, 150mm PUR, 15mm OSB.

Ik kan niet echt een gatenzaag vinden van die grootte...
Decoupeerzaag. Gatenzagen van dat formaat zijn prima verkrijgbaar, o.a. bij Ecotools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja die had ik gezien, maar niet op voorraad. Zie nu net dat een van de (bij google) bekende ventilatieshops ze ook in het assortiment heeft (handig als je ook de buizen verkoopt :) )

https://www.ventilatiesho...ematerialen/gatzagen/?p=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Houd er wel rekening mee dat je er oneindig lang over doet met een gatzaag. Decouperen en zwelband is een stuk sneller als je veel gaten moet maken. Voor één of twee gaten is de gatzaag een veel nettere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Het is alleen voor de aan- en afvoer in de gevel. Ik denk dat het wel meevalt, het is 15mm OSB, daarna is de PUR natuurlijk snel gezaagd. Wel in fasen, elke keer de gatenzaag even leeg maken / stukken verwijderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:18
stefijn schreef op zondag 24 november 2019 @ 18:48:
Ja die had ik gezien, maar niet op voorraad.
De bi-metaal inderdaad niet, de TCT variant wel. Die is speciaal voor hout, en zaagt een stuk beter. En de stukken zijn er ook veel simpeler uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroxcool
kaboom1555 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 17:22:
[...]

Grappig, lijkt wel een kopie van wat hier in de straat staat,
Heb geen betere foto dan van achter onze schutting (foto van vorig jaar).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Grappig. Toen ik pas in Uden was, zag ik daar ook een wijk als deze. Is het daar misschien :]?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroxcool
Road-runner83 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:29:
[...]

Mooi ontwerp en fijn dat de architect een ontwerp heeft kunnen maken waar beiden wensen op aansluiten. Als je een 2-onder-1-kap bouwt moet je er toch samen uitkomen met de buren :).

Wat ik nog zou veranderen:
- Beneden zou ik geen rolluiken plaatsen maar screens
Vergeten te vermelden idd. Buiten de aangegeven rolluiken, hebben alle ramen aan zij- en achtergevel screens idd. (Of daar is toch iig een offerte voor aangevraagd, nog even afwachten of het binnen budget gaat vallen.)
- Inloopkast zou ik toegankelijk maken vanuit de slaapkamer
Was expliciete keuze om dat niet te doen, op de kamers zelf is genoeg ruimte voor een kleerkast, dit gaat meer dekenopslag worden e.d.
Ben benieuwd op welke m3 prijzen je uit gaat komen, hopelijk niet op 500+ per m3.

Hoe groot zijn de kavels? En is de plattegrond van de buren redelijk gespiegeld?
Gezien de huidige offertes komen we voor bijna-sleutel-op-deur™ (exclusief: grond, architect/notaris/hypotheekkosten, leges, stucwerk, vloeren (wel cementdekvloer natuurlijk), schilderwerk, keuken en badkamer) uit op ongeveer EUR 420/m3. Wat ons alleszins meevalt!

Kavels zijn ~330m2 per stuk. 11m breed en een 29m lang.

Plattegrond van de buren is behoorlijk anders, maar heb aan hen geen toestemming gevraagd, dus vandaar eraf geknipt :).
Voor zover je er iets aan hebt, wij hebben 3jr geleden een 2-kapper laten bouwen:
https://gathering.tweaker...message/51965587#51965587

En indruk van de zolder (is toch altijd lastig te zien hoeveel ruimte je hebt op een plattegrond):
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/55575285
Die hebben we in het begin van onze zoektocht ook eens bekeken 8). Kwam toentertijd nog redelijk overeen met wat we voor ogen hadden. Wat iteraties verder zijn we wat verder afgeweken ;).

Geheel andere vraag. Voor de binnenmuren hebben we de keuze uit Poriso Stuc, BIA ECO blokken, Porotherm PM25 of kalkzandsteen? Wat zouden jullie kiezen en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 13:48

wouter1981

w00t

Architect €15.000
Bouwleges €5.810
Onvoorzien €15.000

Keuken €15.000
Sanitair €15.000
Stoffering €5.000
Stukadoor €10.000
Schilderwerk €10.000

Ik zie eigenlijk allemaal herkenbare bedragen. Ik kom zelf aan €500 p/m3 (incl voorraadkelder en basis sanitair) op basis van buitenmaten.
Ook voor een vrijstaande woning in oostNL. Hebben 3 aannemers vergeleken en dit was de goedkoopste.

Ook je overige bedragen lijken mij best reëel.

Architect kostte ons €9000.
Wij hebben een luxe keuken voor €19000.
6700Wp SolarEdge PV kost ongeveer €9000 incl

[ Voor 8% gewijzigd door wouter1981 op 27-11-2019 15:54 . Reden: herberekening kuubprijs ]

Trust me, I'm an engineer | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand hier nog goede suggesties? We krijgen een warmtepomp en vvw beneden. Boven stond op de planning vvw droogbouw vanwege houtskelet. Nu zal er effectief enkel verwarming aanstaan op de badkamer. De slaapkamers incidenteel tot nooit.

Om kosten te besparen en een alternatieve manier te vinden is het idee om buiten de badkamer nu ltv convectoren te plaatsen en de vvw dus laten vervallen. Goed idee, slecht idee? Gaat het veel schelen?

Ook andere alternatieven zijn welkom denk aan fancoils oid......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Lucht-lucht WP op de slaapkamers, dan kan je in de zomer lekker koelen en in de winter bij echte kou een beetje verwarmen.

[ Voor 29% gewijzigd door Ernemmer op 27-11-2019 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
wouter1981 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 15:27:
[...]

Ik zie eigenlijk allemaal herkenbare bedragen. Ik kom zelf aan €500 p/m3 (incl voorraadkelder en basis sanitair) op basis van buitenmaten.
Ook voor een vrijstaande woning in oostNL. Hebben 3 aannemers vergeleken en dit was de goedkoopste.

Wat voor een keuken krijg je tegenwoordig voor 19k? Heb je schetsen van de opstelling? Heb al moeite om zonder apparaten op dat bedrag uit te komen namelijk :D :D

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
xoror schreef op woensdag 27 november 2019 @ 16:25:
[...]

Wat voor een keuken krijg je tegenwoordig voor 19k? Heb je schetsen van de opstelling? Heb al moeite om zonder apparaten op dat bedrag uit te komen namelijk :D :D
Volgens mij zijn er genoeg zaken waar je aan 19k ruim genoeg hebt voor een keuken.

Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 27-11-2019 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ernemmer schreef op woensdag 27 november 2019 @ 16:09:
Lucht-lucht WP op de slaapkamers, dan kan je in de zomer lekker koelen en in de winter bij echte kou een beetje verwarmen.
Idee voor een set-up? Gaat om 3 slaapkamers waar ik er maar 2 van wil verwarmen of koelen. En qua kostenplaatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:10
Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2019 @ 16:39:
[...]
Idee voor een set-up? Gaat om 3 slaapkamers waar ik er maar 2 van wil verwarmen of koelen. En qua kostenplaatje?
Daar is een speciaal topic voor:
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Hint: topic eerst even doorlezen en pas daarna, als er nog vragen zijn, je vragen stellen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2019 @ 16:39:
[...]

Een dual split-airco kost ongeveer 1500-2000 euro inclusief aansluiten.

Als je er 1 uit Spanje haalt, kan het een stuk goedkoper.
Airco bestellen in het buitenland

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 27-11-2019 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ernemmer schreef op woensdag 27 november 2019 @ 16:51:
[...]

Een dual split-airco kost ongeveer 1500-2000 euro inclusief aansluiten.

Als je er 1 uit Spanje haalt, kan het een stuk goedkoper.
Airco bestellen in het buitenland
Dat is al een stuk goedkoper dan een droogbouw vvw.
Ik ken de topics, maar zit vooral met wat vragen die daar niet heel diepgaand behandeld worden. Welk model/merk ga je nemen en hoeveel kW.
Handiger om overal een plafond unit te hangen of 1 centrale unit met buizen richting de kamers?
Van de 3 slaapkamers hoeven er maar 2 verwarmd te worden. Gehele verdieping ex sanitaire ruimtes is 54m2, de 2 kamers die verwarmd/gekoeld moeten worden zijn 35m2....Ik heb een EP rapport, maar dat is voor de hele woning en zegt me dus niet zoveel voor dit vraagstuk. M'n warmtepomp heeft voldoende vermogen voor de hele woning, maar ik vind droogbouw vvw dus duur en niet heel nuttig als die nooit aanstaat buiten de badkamers om. M'n vorige woning was 5 jaar oud en daar hoefde nooit een radiator aan, deze woning is veel beter geïsoleerd. Plus koelen met een airco werkt natuurlijk stukken beter.

Idealiter bestel ik zelf een unit met toebehoren en laat ik het installeren en klaar.

Ik wil nu tijdens de bouw wat punten aanscherpen in het budget, om zo wat meer ruimte aan het eind over te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Hier zijn we ondertussen al weer even bezig met de bouw. In maart begonnen, net voor de bouwvak lag de BG-vloer er en stonden de kalkzandsteen wanden voor deze tuinverdieping. Tijdens de bouwvak en de 3 maanden daarna heeft de uitvoering stilgelegen. De aannemer vond het ook wel een goed idee om eerst de werkvoorbereiding op orde te brengen voor ze verder zouden gaan. Ze hadden wel een globaal idee, maar met een globaal idee kan je niet bouwen (met een kritische koper als ik O:) ).

Inmiddels zijn ze weer aan de slag, 1e verdiepingsvloer ligt er en de werktekeningen zijn bijna af ;)
Ondertussen nog een heel drama met de installateur (of ja, eigenlijk met de aannemer) gehad mbt de aanleg van balansventilatie. Hun plan was precies waarom Vathorst groot in het nieuws is geweest... Bjizonder. Jammere is dat nu al van alles is ingestort in de vloer, kijken hoe we dat gaan corrigeren.

Ik ga eens kijken of ik een wat uitgebreidere update kan maken met wat foto's :)

Voor nu even een vraag. We zijn druk bezig met het definitief maken van de kozijnenofferte (daar kan ik ook zo een boek over schrijven). Concrete vraag is op dit moment wat we doen met het glas, ben op zoek naar ervaringen.

We gaan voor Aluprof MB-104 profielen met drievoudig glas met Ug=0,5 (is vrijwel zelfde prijs als Ug=0,6, is vooral wat dikker maar dat is geen probleem met deze profielen). Nu is het zo dat hoe beter je glas isoleert hoe groter de kans is op condens aan de buitenzijde van je raam. Zeker in een periode als nu waarin het koud en vochtig is.

TLDR
Wat zijn hier de ervaringen van de mensen met drievoudig glas? Hebben jullie 's ochtends condens op de ramen? Waar/wanneer wel/niet? Of passen jullie een condenswerende coating toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
bartvb schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:35:
Hier zijn we ondertussen al weer even bezig met de bouw. In maart begonnen, net voor de bouwvak lag de BG-vloer er en stonden de kalkzandsteen wanden voor deze tuinverdieping. Tijdens de bouwvak en de 3 maanden daarna heeft de uitvoering stilgelegen. De aannemer vond het ook wel een goed idee om eerst de werkvoorbereiding op orde te brengen voor ze verder zouden gaan. Ze hadden wel een globaal idee, maar met een globaal idee kan je niet bouwen (met een kritische koper als ik O:) ).

Inmiddels zijn ze weer aan de slag, 1e verdiepingsvloer ligt er en de werktekeningen zijn bijna af ;)
Ondertussen nog een heel drama met de installateur (of ja, eigenlijk met de aannemer) gehad mbt de aanleg van balansventilatie. Hun plan was precies waarom Vathorst groot in het nieuws is geweest... Bjizonder. Jammere is dat nu al van alles is ingestort in de vloer, kijken hoe we dat gaan corrigeren.

Ik ga eens kijken of ik een wat uitgebreidere update kan maken met wat foto's :)

Voor nu even een vraag. We zijn druk bezig met het definitief maken van de kozijnenofferte (daar kan ik ook zo een boek over schrijven). Concrete vraag is op dit moment wat we doen met het glas, ben op zoek naar ervaringen.

We gaan voor Aluprof MB-104 profielen met drievoudig glas met Ug=0,5 (is vrijwel zelfde prijs als Ug=0,6, is vooral wat dikker maar dat is geen probleem met deze profielen). Nu is het zo dat hoe beter je glas isoleert hoe groter de kans is op condens aan de buitenzijde van je raam. Zeker in een periode als nu waarin het koud en vochtig is.

TLDR
Wat zijn hier de ervaringen van de mensen met drievoudig glas? Hebben jullie 's ochtends condens op de ramen? Waar/wanneer wel/niet? Of passen jullie een condenswerende coating toe?
Zoek even in dit topic. Redelijk wat over geschreven de laatste tijd.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-08 09:44
wouter1981 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 15:27:
[...]

€500/m3 inclusief of exclusief btw? Dat verschil ben ik al een paar keer over gestruikeld in mijn berekeningen. De stelposten die professionals roepen zijn structureel exclusief btw. De aannemer dacht 20k voor elektra, de hovenier dacht 20k voor de tuin. Nu zijn de offertes binnen en blijkt alles minimaal 21% duurder te zijn. Gelukkig had ik al hun schattingen met een x% verhoogd voor de zekerheid.

Mijn architect waarschuwde mij een jaar geleden al voor deze valkuil. Toen dacht ik nog dat dit mij niet ging overkomen omdat ik veel zakelijke boekhoudingen voer. 8)7

Gelukkig komt het met onderhandelen, faseren en budget verhogen wel rond. Vandaag is de aanvraag omgevingsvergunnning verzonden. Ons huis staat in de montageplanning voor augustus 2020 :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
@Artbij Dat gaat over condens aan de binnenkant, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
bartvb schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:42:
@Artbij Dat gaat over condens aan de binnenkant, toch?
Nee, zeker niet. Gaat over triple en dan zit het aan de buitenkant.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke

TLDR
Vooral 's morgens, 's avonds ook wel wat en meer aan de achterzijde dan aan de voorzijde. Maar het maakt ons niet uit, hoort er bij. Ik verwacht dat het in de winter (en zeker in de zomer) niet meer zo is

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Zie: http://www.noordennegroep.nl/img/Condensatie.pdf

Heeft dus puur met de goede isolatie te maken.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• xoror
  • Niet online

TLDR
We hebben nu dubbel glas maar ook condens aan de buiten kant hoor. Voor de nieuwe woning nemen we ook tripple glas.

Wat was er fout gegaan met de WTW? Dan kan ik er ook even goed oplettten, want wij krijgen het ook.

Wat betreft WTW. We willen graag dat de afzuigkap naar buiten gaat afzuigen dmv een externe motor (geen lawaai binnen). Wanneer je dan aan het koken bent raakt de WTW ws wel een uurtje in de war. De vraag is, hoe erg dit is en heeft iemand het al zo opgelost? Volgens de keuken leveranier doen meer mensen het zo.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online

TLDR
Wij hebben een gedeelte HR++ (bovenverdieping) en de rest HR+++, beide krijgen condens aan de buitenkant soms, dat hangt helemaal af van de weersomstandigheden. Verdwijnt vanzelf, zit er echt niet de hele dag dus wij hebben er geen problemen mee. Condenswerende coating, ze verzinnen het wel he tegenwoordig...

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• No Hands
  • Nu online
xoror schreef op donderdag 28 november 2019 @ 08:17:
[...]

Wat betreft WTW. We willen graag dat de afzuigkap naar buiten gaat afzuigen dmv een externe motor (geen lawaai binnen). Wanneer je dan aan het koken bent raakt de WTW ws wel een uurtje in de war. De vraag is, hoe erg dit is en heeft iemand het al zo opgelost? Volgens de keuken leveranier doen meer mensen het zo.
Ik heb ook WTW draaien en heb daarnaast een losse afzuigkap die rechtstreeks naar buiten blaast. Als ik de afzuigkap aanzet dan zie ik in het strroomverbruik van mijn WTW dat ie een beetje inkakt, komt een soort dipje in.
Ik heb daar geen problemen mee verder maar heb wel ontdekt dat als ik het keukenraam op een heel klein kiertje zet, of de deur naar de bijkeuken op een kiertje zet dat dat dipje er dan niet meer is. De afzuigkap krijgt dan dus makkelijker lucht aangezogen waardoor de WTW nergens last van heeft.
Als ik een ruim half uur aan het koken ben en dus de afzuigkap aan heb dan wordt het meestal 0.2 graden kouder in huis, we gaan dan van 20.5 naar 20.3, als ik de afzuigkap weer uitzet dan is het met een klein half uurtje ook weer 20.5.

• xoror
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 28 november 2019 @ 08:56:
[...]

Ik heb ook WTW draaien en heb daarnaast een losse afzuigkap die rechtstreeks naar buiten blaast. Als ik de afzuigkap aanzet dan zie ik in het strroomverbruik van mijn WTW dat ie een beetje inkakt, komt een soort dipje in.
Ik heb daar geen problemen mee verder maar heb wel ontdekt dat als ik het keukenraam op een heel klein kiertje zet, of de deur naar de bijkeuken op een kiertje zet dat dat dipje er dan niet meer is. De afzuigkap krijgt dan dus makkelijker lucht aangezogen waardoor de WTW nergens last van heeft.
Als ik een ruim half uur aan het koken ben en dus de afzuigkap aan heb dan wordt het meestal 0.2 graden kouder in huis, we gaan dan van 20.5 naar 20.3, als ik de afzuigkap weer uitzet dan is het met een klein half uurtje ook weer 20.5.
Ah kijk dat lijkt dus nauwelijks wat uit te maken. Hoeveel kan je kap afzuigen (m3/h)? Dat maakt misschien wel wat uit.

• No Hands
  • Nu online
xoror schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:04:
[...]

Ah kijk dat lijkt dus nauwelijks wat uit te maken. Hoeveel kan je kap afzuigen (m3/h)? Dat maakt misschien wel wat uit.
Zo uit mijn hoofd zuigt het max 850m3 per uur. Maar ik heb het nooit op volle kracht draaien.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:18

TLDR
Hier tripple 0.7 glas. Ja, er zit regelmatig condens aan de buitenzijde. Het trekt vaak toch redelijk snel weg. En als ik het zie denk ik elke keer: dat is goed geisoleerd. Had graag nog kunststof houders gehad, maar een aantal ruiten zijn te groot daarvoor.

• wouter1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 13:48

wouter1981

w00t

EdwinV schreef op woensdag 27 november 2019 @ 21:03:
[...]

€500/m3 inclusief of exclusief btw? Dat verschil ben ik al een paar keer over gestruikeld in mijn berekeningen. De stelposten die professionals roepen zijn structureel exclusief btw. De aannemer dacht 20k voor elektra, de hovenier dacht 20k voor de tuin. Nu zijn de offertes binnen en blijkt alles minimaal 21% duurder te zijn. Gelukkig had ik al hun schattingen met een x% verhoogd voor de zekerheid.

Mijn architect waarschuwde mij een jaar geleden al voor deze valkuil. Toen dacht ik nog dat dit mij niet ging overkomen omdat ik veel zakelijke boekhoudingen voer. 8)7

Gelukkig komt het met onderhandelen, faseren en budget verhogen wel rond. Vandaag is de aanvraag omgevingsvergunnning verzonden. Ons huis staat in de montageplanning voor augustus 2020 :9~
Ja die excl/incl grap is mij ook meerdere keren overkomen. Maar die €500p/m3 is incl btw. Enige kanttekening hierbij is dat het op basis is van buitenmaten van het huis.

Trust me, I'm an engineer | PVOutput

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31

TLDR
Wij hebben ook glas met ug0.5, in verschillende diktes ook. Vrijwel alle ramen zijn 's ochtends beslagen aan de buitenkant. Dit gebeurt vanaf een graadje of 8 al. We storen ons er niet aan.
Ben er wel heel blij mee verder, geen koudeval en heerlijk stil in huis.
Kozijnen zijn van Internorm, degelijk merk uit Oostenrijk. Gekocht in Duitsland en laten installeren door een lokale zaak met kennis van luchtdicht plaatsen.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Daniel schreef op zondag 24 november 2019 @ 13:42:
Ik kan me af en toe zo ergeren aan de mentaliteit van die bouwvakkers hé. Bij ons in de badkamer is een kraangat wat te groot uitgehakt. Dat heeft die loodgieter zo gelaten. Vervolgens komt de stucadoor langs, die fixt het ook niet. Daarna de schilder, die laat het ook maar zo. En dan komt die loodgieter nog een keer om de kraan af te monteren, en die duwt er gewoon een afwerkplaatje overheen en vindt het dan wel best zo. Allemaal vinden ze het andermans probleem, en uiteindelijk zit ik met een kraan die gewoon slordig oogt. Nu kan ik het wel weer afwerken, maar kom op 8)7 doe ff je best ofzo.
Zoals Grolsch al zei; dit is een probleem voor de aannemer. Gewoon op de lijst prakken voor punten die ze moeten oplossen.

Morgen komt hier na ruim 5 maanden de aannemer weer eens langs om de lijst door te lopen en nog steeds zijn er punten waarvan de aannemer denkt dat ze opgelost zijn en ik anders van mening ben... wordt weer gezellig dus. Gelukkig zijn de grootste punten wel opgelost inmiddels en is t echt kruimelwerk. Deze week ook eindelijk de groepenverklaring binnengekregen nadat ze t voor de 3e keer kwamen doormeten 8)7

Badkamer en sanitair inmiddels ook helemaal af, ouders gemaakt.

• tehfnz
Vandaag de laatste (?) offertes getekend:
  • stucadoor
  • uitvullaag onder de afgewerrkte vloer (gespoten PUR)
  • vloerafwerking in polybeton (denk dat zoiets in .nl "gevlinderd beton" heet)
  • ventilatiesysteem (Zehnder ComfoAir Q 350 Premium)
  • binnendeuren (Anyway doors)
Geld lijkt wel door ramen en deuren naar buiten te vliegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefke
Dat probleem is opgelost als je ramen en deuren erin zitten ;)

Verwijderd

Vantage92 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:22:
[...]

Wij hebben ook glas met ug0.5, in verschillende diktes ook. Vrijwel alle ramen zijn 's ochtends beslagen aan de buitenkant. Dit gebeurt vanaf een graadje of 8 al. We storen ons er niet aan.
Ben er wel heel blij mee verder, geen koudeval en heerlijk stil in huis.
Kozijnen zijn van Internorm, degelijk merk uit Oostenrijk. Gekocht in Duitsland en laten installeren door een lokale zaak met kennis van luchtdicht plaatsen.
Zou je me de details en werkwijze kunnen DM'en?

• BernardSN
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-09 17:19
Iemand hier ook ervaring met een pelletkachel in een nieuwbouwwoning (passiefhuis) bouw Qv10 = 0,11. Graag tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Waarvoor heb je een pelletkachel nodig in een passiefhuis? Wat kan je warmtevraag nou helemaal zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 07:17
BernardSN schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:27:
Iemand hier ook ervaring met een pelletkachel in een nieuwbouwwoning (passiefhuis) bouw Qv10 = 0,11. Graag tips!
Als je een vuurtje gezellig vindt en je woont buiten de bebouwde kom dan vooral doen. Anders is het onzin en asociaal.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 15:20:
[...]

Zou je me de details en werkwijze kunnen DM'en?
Mag ook hier hoor, er zijn vast meerdere geinteresseerden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
BernardSN schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:27:
Luchtdichtheid levert je geen warmte op in de winter, glas icm orientatie wel. Dat is passieve energie.

Dus: tekening? Rc waardes? 0,11 is behaald of gewenst?

Palletkachel is wel een van de meest goedkope (dit jaar loopt de subsidie af volgensmij) en simpele manieren om die paar dagen dat je het niet red met je 'normale' verwarming wat bij te stoken.

Hoe ga je de verwarming, koeling en SWW normaal gezien regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basegel
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-09 16:05
Hallo allemaal,

Ik weet niet of dit het goede topic is maar na lang twijfelen heb ik een optie genomen op een kavel.
We zijn nu druk bezig om wat inzicht te krijgen in de kosten van bouwen. De "kavelcoach" van het project gaf mij aan dat ze verwachten dat de bouwkosten volgend jaar zullen zakken.
Reden is dat er aannemers zullen zijn zonder voldoende werk vanwege de huidige stikstof problematiek. (te weinig vergunningen voor nieuw projecten etc.)
En dat ze daardoor in prijs zullen zakken om voldoende opdrachten binnen te krijgen.
We hebben nu al met een paar architecten gesproken om een indicate van de bouwkosten te krijgen en de architecten verwachten ook dat de aannemers mogelijk in prijs gaan zakken, maar ze hebben nog geen concreet bewijs.
Wat denken jullie hiervan?
Zeggen de "kavelcoach" (Partij die de kavels verkoopt) en de Architecten dit gewoon om mij over de streep te trekken en blijven de kosten gewoon zo hoog als nu?

Dankjewel.

[ Voor 18% gewijzigd door Basegel op 29-11-2019 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Basegel schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:27:
Hallo allemaal,

Ik weet niet of dit het goede topic is maar na lang twijfelen heb ik een optie genomen op een kavel.
We zijn nu druk bezig om wat inzicht te krijgen in de kosten van bouwen. De "kavelcoach" van het project gaf mij aan dat ze verwachten dat de bouwkosten volgend jaar zullen zakken.
Reden is dat er aannemers zullen zijn zonder voldoende werk vanwege de huidige stikstof problematiek. (te weinig vergunningen voor nieuw projecten etc.)
En dat ze daardoor in prijs zullen zakken om voldoende opdrachten binnen te krijgen.
We hebben nu al met een paar architecten gesproken om een indicate van de bouwkosten te krijgen en de architecten verwachten ook dat de aannemers mogelijk in prijs gaan zakken, maar ze hebben nog geen concreet bewijs.
Zeggen de "kavelcoach" (Partij die de kavels verkoopt) en de Architecten dit gewoon om mij over de streep te trekken en blijven de kosten gewoon zo hoog als nu?

Dankjewel.
De vraag neemt af en daarmee ook de prijs, maar hoeveel dit gaat zijn is de grote vraag. Je moet niet gaan verwachten dat je ineens 20% minder gaat betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:46
Basegel schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:27:
Hallo allemaal,

Dankjewel.
Het klinkt logisch alleen.... wie hebben er straks geen werk? Dat zijn niet de aannemers die goed werk leveren. Tijdens dit soort crisis periodes wordt in de regel "het kaf van het koren gescheiden" Staar je dus straks niet blind om de goedkoopste te vinden.

Voor de stikstof-pfas-crisis was er trouwens sprake van een tekort aan vakmensen, ik verwacht heel eerlijk zelf dan ook geen sterke daling in de prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basegel
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-09 16:05
Ernemmer schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:32:
[...]

De vraag neemt af en daarmee ook de prijs, maar hoeveel dit gaat zijn is de grote vraag. Je moet niet gaan verwachten dat je ineens 20% minder gaat betalen.
Dankjewel.
We zullen de offertes van de aannemers maar af moeten wachten dan.
Is een prijs van 550 per m3 voor een huis van 600m3 (woning 520m3 + 80m3 garage) nog enigzins realistisch?
Dan is de prijs van 550,- per m3 exclusief de keuken en vloeren en schilderwerkzaamheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Basegel schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:39:
[...]

Dankjewel.
We zullen de offertes van de aannemers maar af moeten wachten dan.
Is een prijs van 550 per m3 voor een huis van 600m3 (woning 520m3 + 80m3 garage) nog enigzins realistisch?
Dan is de prijs van 550,- per m3 exclusief de keuken en vloeren en schilderwerkzaamheden.
Het ligt er helemaal aan wat voor soort woning en afwerking je wilt, maar 550 is een goed uitgangspunt volgens mij.
Pagina: 1 ... 118 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic