Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 117 ... 122 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• gumtree
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 00:29
Ik maak wel wat los met mijn opmerking over onderaannemers in eigen beheer. Zelf ben ik 13 jaar als maatvoerder (in de onderaanneming) onderweg geweest in de bouw. Van simpele (saaie) rijtjes woningen tot complexe kantoorcomplexen waarbij we van de eerste drainage-buis en heipalen tot de wcd's en zelfs de systeemplafonds hebben uitgezet.) Dat werk deed ik vanuit een meetkundig ingenieursbureau. We werden door aannemers, onderaannemers maar ook opdrachtgevers ingehuurd.

Dagelijks stond ik op een andere bouw, en ik heb heel wat bouwplaatsen gezien, heel wat uitvoerders leren kennen en ook heel veel verschillende werkwijzes gezien.

Concreet want anders wordt het verhaal heel lang, een bouw waarbij een uitvoerder/aannemer iedereen in zijn waarde laat en met respect behandeld is schoner, veiliger en onder aan de streep goedkoper. Ben je als uitvoerder/aannemer geinteresseerd in de andere collega's en doe je gewoon normaal dan krijg je best wat voor elkaar.

Zo had ik een aannemer waarbij een bak gore automatenkoffie in een gore doorgerookte keet gewoon een euro moest kosten (muntjes bij de uitvoerder verkrijgbaar, anders werd de automaat wel leeggeplunderd) Voor zo'n aannemer deed ik niks meer dan gevraagd, het liefst nog minder en daar liet ik hem liefst ook nog voor tekenen. Klinkt heel kinderachtig, maar wat kosten 5.000 koppen koffie nu op een bouw van paar miljoen?

Voor een aannemer waar je in een schone keet terecht komt, de koffie heet en sterk is, en je gewoon op een fijne manier kunt samenwerken wilde ik best een spijkertje of een klosje meer uitzetten. Een uitvoerder die zijn zaakjes op orde heeft is in de regel een stuk relaxter wat weer goed is voor het overzicht en het totaalplaatje.

Je bouwt tenslotte samen iets moois en je komt elkaar iedere keer weer tegen op een nieuwe bouw.

• Kwakkel
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 24-01 18:50
Even terug on-topic (ook al gaat het over SOD-bedrijven). Ik heb contact met 2 SOD's, elk met een eigen wandopbouw. 1 SOD heeft enkel deze wandopbouw, de andere heeft er meerdere. Heb (denk ik) enkel de standaard wand. Welke heeft jullie voorkeur, en waarom? Of, zouden jullie het nog anders aanpakken?

SOD 1:
  • Gevelsteen
  • Luchtspouw (32mm) + isolatie (Rockwool; 40mm)
  • Houtskelet (184mm) met ingeblazen cellulose
  • Luchtdichte OSB-plaat (15mm)
  • Leidingspouw (57mm) + isolatie (Rockwool; 40mm)
  • Gyproc (12.5mm)
  • U-waarde niet beschikbaar; dacht rond de 0.15W/m²K
SOD 2:
  • Gevelsteen
  • Luchtspouw (40mm)
  • Dampopen houtvezelplaat (18mm)
  • Houtskelet (140mm) met glaswol (lamda 0.035W/mK
  • OSB-plaat (12mm)
  • Leidingspouw (60mm) + glaswol (lamda 0.032W/mK)
  • Gipsplaat (12.5mm)
  • U-waarde 0.19W/m²K

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 01:07
De ruwbouw is door de aannemer gedaan, de afbouw doen we in eigen beheer. Wel hebben we een installateur en een elektricien gekozen, die al veel samenwerken met de aannemer. Wij hebben de afspraken gemaakt, maar de aannemer heeft de coördinatie gedaan tijdens de ruwbouw. Daar hebben wij niet tussen gezeten. In de afbouw stemmen we de werkzaamheden wel zelf rechtstreeks af met elektricien en installateur.

Schilder, keuken/interieur en stucadoor daar heeft de aannemer niet tussen gezeten.

Wij vinden dit een prettige taakverdeling.

En belangstelling tonen, worstenbroodjes, flessen cola en koffie doet in ieder geval zijn werk. Niemand is te beroerd om net dat stapje extra te doen.

• Sunri5e
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 25-01 07:40
jacovn schreef op woensdag 13 november 2019 @ 07:41:
Hmm slecht nieuws:
https://solarmagazine.nl/...9bf328-11edba797e-8740393

Per 2020 geen subsidie meer voor warmtepomp en zonneboiler.

Doe je voordeel ermee als je nu aan het bouwen bent. Desnoods de rekening van de WP naar voren en snel indienen..
En het wordt maar duurder en duurder.....

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:27
Sunri5e schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 15:44:
[...]

En het wordt maar duurder en duurder.....
Juist de SDE+ subsidie willen ze vast liever in zonneparken steken die door bedrijven neergezet worden.
Dat zet meer stappen richting de klimaat doelen dan hier en daar een warmtepomp en zonneboiler.
En nu je er bijna verplicht 1 moet plaatsen om een bouwvergunning te krijgen hoef je ook niets meer te subsidiëren.

En als ze er niet meer met subsidie op sturen kun je het wellicht gaan belasten..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500

• Vantage92
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 19:44
Kwakkel schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 15:14:
Even terug on-topic (ook al gaat het over SOD-bedrijven). Ik heb contact met 2 SOD's, elk met een eigen wandopbouw. 1 SOD heeft enkel deze wandopbouw, de andere heeft er meerdere. Heb (denk ik) enkel de standaard wand. Welke heeft jullie voorkeur, en waarom? Of, zouden jullie het nog anders aanpakken?

SOD 1:
  • Gevelsteen
  • Gyproc (12.5mm)
SOD 2:
  • Gevelsteen
  • Luchtspouw (40mm)
  • OSB-plaat (12mm)
  • Gipsplaat (12.5mm)
  • U-waarde 0.19W/m²K
Glaswol en steenwol zijn echt rotmaterialen. Waarom geen houtvezel isolatie? Dat is ook beter tegen het geluid, isolatiewaarden zijn vergelijkbaar. Zoek eens op Gutex Thermoflex.

• Kwakkel
Vantage92 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 20:18:
[...]

Glaswol en steenwol zijn echt rotmaterialen. Waarom geen houtvezel isolatie? Dat is ook beter tegen het geluid, isolatiewaarden zijn vergelijkbaar. Zoek eens op Gutex Thermoflex.
Bedankt voor de feedback!
Waarom 'rotmaterialen'? Qua verwerking? Of...?

Denk niet dat wijzigen een optie is, of we moeten afstappen van de 'sleutel-op-de-deur' formule. Kan er wel eens achter vragen natuurlijk

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Kwakkel schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 15:14:

SOD 1:
  • Gevelsteen
  • Gyproc (12.5mm)
SOD 2:
  • Gevelsteen
  • Luchtspouw (40mm)
  • OSB-plaat (12mm)
  • Gipsplaat (12.5mm)
  • U-waarde 0.19W/m²K
OSB onder het gips zou handig zijn voor als je even snel een schilderij op wilt kunnen hangen.

Waar welke folies worden toegepast lees ik niet in de wandopbouw.

Dat er bij optie 1 een laag rockwool buiten de constructie wordt toegepast vindt ik toch wel bijzonder.

• Rtificial
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 25-01 13:37

Rtificial

as fake as can be

Even snel een schilderij ophangen gaat in gips net zo gemakkelijk.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

• Kwakkies
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 17:43
Beste mensen, momenteel zitten wij ook vol in de offerte aanvragen voor onze casco opgeleverde nieuwbouwwoning (110m2, 2 verdiepingen met boven 3 slaapkamers en een technische ruimte + badkamer). Oftewel het alles en het complete installatie en elektra werk etc. moet nog worden aangebracht.

Via de aannemer zijn we op gesprek geweest met de partijen waarmee hij veel samenwerkt en alles onder zijn toezicht en garantie valt, korte lijntjes, je kent het wel. Dit voelt natuurlijk hartstikke fijn en is een stukje ontzorging. Gevoelsmatig zitten we echter veel te hoog in prijs.

Elektra
€9.075 incl. Btw (€7.500 ex). Dit is nog zelfs exclusief internet en tv. Een kennis van me geeft aan dat wanneer je voor gewoon goed, maar standaard materiaal je voor een gemiddelde woning volgens onze tekeningen ongeveer €3000 aan materiaal kwijt bent. In theorie zou de elektricien dus een uurtarief hebben van €60 op basis van 100 geschatte werkuren. Landelijk ligt dit volgens internet een stuk lager. Klopt dit een beetje en wat vinden jullie van deze prijs? Stroom naar buiten is hier overigens ook nog niet in meegenomen.

Installatie
Hierbij kreeg ik de meeste vraagtekens. Bij dit gesprek is wederom uitgegaan van een gewoon standaard afwerking. Enkel aangegeven dat ik niet wil dat je vanuit het toilet en douche boven alles naar beneden hoort lopen, dus krijgen we hier stillere buizen voor. Verder komt er overal vloerverwarming, en werken we zo min mogelijk met gas (keuken met Quooker en inductie).

-Gas installatie: €475
-Koud en warm water installatie: €2.375
-Binnen riool vw: €2.500
-Sanitair montage (wc beneden en badkamer) : €1.695
-CV montage v met een Intergas HRE 36/30 cw5 ketel. Vloerverwarming met bedrade regeling (kan op gas en warmtepomp): €9.550
-WTW balansventilatie (Itho daalderop): €5.095
-Stelpost leveren en montage combi dakkap: €1.000

Deze genoemde prijzen zijn ex btw €22.690 en dus in de btw €27.455. Persoonlijk schrok ik hier nogal van. Ik kan me voorstellen dat al het materiaal moet worden aangeschaft, alles gemonteerd/weggewerkt dient te worden, maar 27K voor een gemiddelde woning zonder luxe poespas lijkt me wel erg veel.
De badkamer wordt trouwens door de leverancier op naam van de installateur besteld en geleverd (9.5k ex btw) Zij berekenen dit dus aan ons door en vorderen ook nog eens de BTW hierop terug.

Ik ben dan ook erg benieuwd wat jullie mening of oordeel is op bovenstaande. Het is lastig schattig wellicht. Maar klopt mijn gevoel? Nog beter zou zijn als iemand zou kunnen roepen wat wel een reële prijs is. We kunnen natuurlijk meerdere offertes opvragen, maar willen eerst alles proberen via de aannemer te laten verlopen, en wanneer dit nodig is, sowieso wel iets aan de prijs laten doen.

Mijn dank is vast heel groot :) !!

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:24

Fable

Professioneel prutser

Ik vind het wel meevallen eigenlijk, en 60 euro per uur voor een goede elektricien is tegenwoordig eerder standaard dan een uitzondering.

Bouwtekening nodig? stuur even een DM.

• Daniel
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 25-01 13:46

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik vind het ook geen gekke bedragen hoor. Het is allemaal best wel wat arbeid om het netjes aan te brengen en weg te werken, en dan heb je de materialen zelf nog. Riool, gas, water, sanitair plus de verwarming en wtw is zo 4 weken werk. Aan 50 euro per uur is het alleen aan arbeid al snel 8-10k.

Twitter | Met Nerds om Tafel Podcast

• Kwakkel
nokiaan958GB schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 23:23:
[...]

OSB onder het gips zou handig zijn voor als je even snel een schilderij op wilt kunnen hangen.

Dat er bij optie 1 een laag rockwool buiten de constructie wordt toegepast vindt ik toch wel bijzonder.
Schilderij ophangen lijkt me idd geen probleem. Zwaardere zaken eventueel wel, al kan je me gyproc-pluggen toch redelijk wat gewicht ophangen.

Folies worden volgens mij in een moderne wandopbouw niet meer gebruikt.

Maakt dat veel uit, buiten de constructie? Is uiteindelijk toch gewoon een geïsoleerde luchtspouw?

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 22:12
Kwakkies schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 08:17:
Beste mensen, momenteel zitten wij ook vol in de offerte aanvragen voor onze casco opgeleverde nieuwbouwwoning (110m2, 2 verdiepingen met boven 3 slaapkamers en een technische ruimte + badkamer). Oftewel het alles en het complete installatie en elektra werk etc. moet nog worden aangebracht.

Via de aannemer zijn we op gesprek geweest met de partijen waarmee hij veel samenwerkt en alles onder zijn toezicht en garantie valt, korte lijntjes, je kent het wel. Dit voelt natuurlijk hartstikke fijn en is een stukje ontzorging. Gevoelsmatig zitten we echter veel te hoog in prijs.

Elektra
€9.075 incl. Btw (€7.500 ex). Dit is nog zelfs exclusief internet en tv. Een kennis van me geeft aan dat wanneer je voor gewoon goed, maar standaard materiaal je voor een gemiddelde woning volgens onze tekeningen ongeveer €3000 aan materiaal kwijt bent. In theorie zou de elektricien dus een uurtarief hebben van €60 op basis van 100 geschatte werkuren. Landelijk ligt dit volgens internet een stuk lager. Klopt dit een beetje en wat vinden jullie van deze prijs? Stroom naar buiten is hier overigens ook nog niet in meegenomen.

Installatie
Hierbij kreeg ik de meeste vraagtekens. Bij dit gesprek is wederom uitgegaan van een gewoon standaard afwerking. Enkel aangegeven dat ik niet wil dat je vanuit het toilet en douche boven alles naar beneden hoort lopen, dus krijgen we hier stillere buizen voor. Verder komt er overal vloerverwarming, en werken we zo min mogelijk met gas (keuken met Quooker en inductie).

-Gas installatie: €475
-Koud en warm water installatie: €2.375
-Binnen riool vw: €2.500
-Sanitair montage (wc beneden en badkamer) : €1.695
-CV montage v met een Intergas HRE 36/30 cw5 ketel. Vloerverwarming met bedrade regeling (kan op gas en warmtepomp): €9.550
-WTW balansventilatie (Itho daalderop): €5.095
-Stelpost leveren en montage combi dakkap: €1.000

Deze genoemde prijzen zijn ex btw €22.690 en dus in de btw €27.455. Persoonlijk schrok ik hier nogal van. Ik kan me voorstellen dat al het materiaal moet worden aangeschaft, alles gemonteerd/weggewerkt dient te worden, maar 27K voor een gemiddelde woning zonder luxe poespas lijkt me wel erg veel.
De badkamer wordt trouwens door de leverancier op naam van de installateur besteld en geleverd (9.5k ex btw) Zij berekenen dit dus aan ons door en vorderen ook nog eens de BTW hierop terug.

Ik ben dan ook erg benieuwd wat jullie mening of oordeel is op bovenstaande. Het is lastig schattig wellicht. Maar klopt mijn gevoel? Nog beter zou zijn als iemand zou kunnen roepen wat wel een reële prijs is. We kunnen natuurlijk meerdere offertes opvragen, maar willen eerst alles proberen via de aannemer te laten verlopen, en wanneer dit nodig is, sowieso wel iets aan de prijs laten doen.

Mijn dank is vast heel groot :) !!
Ik ben zelf elektromonteur, heeft de elektricien niet meer tijd nodig dan 100 uur voor een unieke, vrijstaande woning? knap hoor! of is het een rijtjes woning ofzo?

Overige installaties: op dat bedrag kun je snel komen als het ontwerp/ indeling ingewikkeld is, er is dan ook veel meer werk voor de tekenaar/ werkvoorbereider (berekenen, uitzoeken, inkopen, bellen met opdrachtgever, aannemer, derden en monteurs), de monteurs moeten bij een unieke woning ook veel meer uitzoeken hoe er zal worden gewerkt.
Een doorsnee, standaard (rijtjes) woning kan elke installatiebedrijf lees tekenaar, werkvoorbereider en monteur dromen, door ervaring weten zij heel nauwkeurig hoeveel tijd en geld zo'n woning gaat kosten, bij een unieke woning kost alles veel meer tijd (en geld), en wordt er dan ook veel meer 'ruimte' in de uren aangehouden.

• jacovn
@Kwakkies kun je nog een CV plaatsen in een nieuwbouwhuis ? Oude vergunning afgegeven voor de “geen gas tenzij” regeling, of val je onder de tenzij..

Voor een Itho qualityflow was ik als ik per stuk reken ongeveer even veel kwijt.
Elektra het dubbele, maar dat is met overal UTP, screen bedrading, buitenverlichting bedrading (ring om huis heen) en redelijk aantal groepen. De elektriciën is denk ik wel stuk meer dan 100 uur bezig geweest.

• Daniel
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 25-01 13:46

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik heb even in mijn administratie gekeken en daar gaat het ook wel over andere bedragen. Huis is groter maar ik heb ook geen gekke dingen met domotica enzo. Bedragen ex btw.

Binnenriool: 3600 (2 badkamers)
Waterinstallatie: 3600
Verwarming (lwwp+vloerverwarming op alle verdiepingen): 21.000
Wtw: 9300
Elektra (ex PV): 17.000

Het gaat vrij hard...

Twitter | Met Nerds om Tafel Podcast

• D-e-n
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 20:33
LittleTycoon schreef op donderdag 14 november 2019 @ 20:12:
[...]
zo'n gevanceerde tak van sport is de aannemerij nu ook weer niet.
Daar wil ik (werkzaam bij een constructeur) toch even heftig tegen protesteren.

Het klopt dat de bouw een conservatieve bedrijfstak is waar vernieuwingen moeilijk voet aan de grond krijgen. Mensen bouwen toch het liefst zoals ze gewend zijn (en soms is daar ook best wat voor te zeggen). Terwijl in deze tijd HSB en prefab een oplossing zouden kunnen zijn voor problemen waar we mee zitten.

Maar vanuit onze ervaring zien we dat een goede aannemer een wereld van verschil kan maken. Een goede aannemer kan goed plannen en heeft kennis van details. Hij weet ook wie wat doet in het proces. Hij kan de opdrachtgever daarmee tijd, geld en gedoe besparen. En een beter gebouw leveren.

Je wilt niet weten wat wij in deze tijden van schaarste tegen komen. Het barst van de ZZP-ers en/of eenmansbedrijfjes die denken een middelgroot project (villa, huis met drie appartementen, verbouwen grachtenpand) wel even zelf te kunnen aannemen. Een zooi onderaannemers inhuren: hoe moeilijk kan dat zijn toch? Maar ze vergeten dat zij de werkzaamheden van die partijen wel allemaal technisch aan elkaar moeten knopen.

Lieden die denken een complete gevel te kunnen opvangen op wat op zijn kant liggende houten balkjes, aannemers die niet weten dat ze voor een kelder tussen twee woningen nog een aparte damwandberekening nodig hebben, bouwvoorbereiders die je moet uitleggen dat staal en kanaalplaat door een leverancier wordt uitgewerkt, een aannemer die zich afvraagt hoe dat bovennet nu moet blijven "zweven" : we maken wat mee.

Ps.
Ik zie ook dat sommige zelfbouwende Tweakers het proces wel eens wat onderschatten.

D-e-n wijzigde deze reactie 16-11-2019 14:05 (20%)

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
@D-e-n volgens mij is het proces juist niet zo lastig, maar de uitvoering wel.

Zoals jij het schrijft zou een kleine aannemer geen groot project aankunnen, terwijl genoeg kleine aannemers daar ook voldoende ervaring mee hebben. Als die kennis en ervaring er is kan dat prima met (een vaste kliek) zzp'ers.

• Fable

Fable

Professioneel prutser

Alles is mogelijk met vakmensen, maar @D-e-n geeft aan dat het allemaal niet zo simpel is als velen vaak denken.
D-e-n schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 13:55:
[...]

Lieden die denken een complete gevel te kunnen opvangen op wat op zijn kant liggende houten balkjes, aannemers die niet weten dat ze voor een kelder tussen twee woningen nog een aparte damwandberekening nodig hebben, bouwvoorbereiders die je moet uitleggen dat staal en kanaalplaat door een leverancier wordt uitgewerkt, een aannemer die zich afvraagt hoe dat bovennet nu moet blijven "zweven" : we maken wat mee.
Inderdaad, dit soort dingen kom ik vaak tegen als ik weer eens wat moet engineeren voor een architect die alleen kan ontwerpen.

Fable wijzigde deze reactie 16-11-2019 14:35 (74%)

• D-e-n
@Hoijong
Een kleine aannemer met een goed team van onderaannemers kan dat zeker. Maar dan is het alleen in aantal personeelsleden nog een kleine aannemer. Ik ken ze ook wel hoor. Het gaat me meer om kwaliteit en ervaring.

@Fable
Architecten die alleen kunnen ontwerpen zijn een veel voorkomend gegeven ja. Maar daarom ook mijn pleidooi voor een goede aannemer. En een goede constructeur ;)

Ps.
Privé stoei ik daar overigens ook mee. Vind maar eens iemand met kennis die zin heeft om het muurtje van je aanbouw weer waterdicht te maken en een vloertje te storten. Dat moet nu ook via via geregeld worden.

D-e-n wijzigde deze reactie 16-11-2019 14:41 (51%)

• Fable

Fable

Professioneel prutser

D-e-n schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 14:35:
@Hoijong
Een kleine aannemer met een goed team van onderaannemers kan dat zeker. Maar dan is het alleen in aantal personeelsleden nog een kleine aannemer. Ik ken ze ook wel hoor. Het gaat me meer om kwaliteit en ervaring.

@Fable
Architecten die alleen kunnen ontwerpen zijn een veel voorkomend gegeven ja. Maar daarom ook mijn pleidooi voor een goede aannemer. En een goede constructeur ;)

Ps.
Privé stoei ik daar overigens ook mee. Vind maar eens iemand met kennis die zin heeft om het muurtje van je aanbouw weer waterdicht te maken en een vloertje te storten. Dat moet nu ook via via geregeld worden.
Klopt, particuliere kleine klusje zitten maar heel weinig ondernemers op te wachten nu.

• LittleTycoon
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 25-01 16:12
D-e-n schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 13:55:
[...]

Daar wil ik (werkzaam bij een constructeur) toch even heftig tegen protesteren.

Het klopt dat de bouw een conservatieve bedrijfstak is waar vernieuwingen moeilijk voet aan de grond krijgen. Mensen bouwen toch het liefst zoals ze gewend zijn (en soms is daar ook best wat voor te zeggen). Terwijl in deze tijd HSB en prefab een oplossing zouden kunnen zijn voor problemen waar we mee zitten.

Maar vanuit onze ervaring zien we dat een goede aannemer een wereld van verschil kan maken. Een goede aannemer kan goed plannen en heeft kennis van details. Hij weet ook wie wat doet in het proces. Hij kan de opdrachtgever daarmee tijd, geld en gedoe besparen. En een beter gebouw leveren.

Je wilt niet weten wat wij in deze tijden van schaarste tegen komen. Het barst van de ZZP-ers en/of eenmansbedrijfjes die denken een middelgroot project (villa, huis met drie appartementen, verbouwen grachtenpand) wel even zelf te kunnen aannemen. Een zooi onderaannemers inhuren: hoe moeilijk kan dat zijn toch? Maar ze vergeten dat zij de werkzaamheden van die partijen wel allemaal technisch aan elkaar moeten knopen.

Ps.
Ik zie ook dat sommige zelfbouwende Tweakers het proces wel eens wat onderschatten.
Uiteraard maakt een goede aannemer verschil. Ik reageerde meer op de collega aannemer met veel klassieke argumenten. Toch kan ook de goede aannemer veel verbeteren en ook de leveranciers in de sector. Doorvoeren van zaken zoals BIM, m.b.v. IT integreren en updaten van planningen in de keten, etc. kunnen veel faalkosten uit de keten halen. In de indivuele vrijstaande woningbouw (dit topic) zie je dit nog veel te weinig. Ik stond echt versteld van verlies aan produktiviteit hierdoor bij mijn project (en overige projecten in mijn straat).

Dit wordt allemaal doodleuk doorberekend, naast de klassieke bruto netto grapjes.

Als tweaker moet je je grenzen kennen, maar qua afbouw durf ik wel te stellen dat aannemers in dit internet era weinig toegevoegde waarde leveren en je beter af bent door veel dingen zelf te regelen omdat je voor simpele dingen genaaid wordt. Gewoon omdat veel aannemers in hun klassieke denken blijven hangen terwijl de consument wel o.a. via internet snel bijleert.

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 23:23:
[...]

Inderdaad, je zou verwachten dat ze daar een houtvezelplaat tegenaan zetten, dan hebben ze ook geen folies (binnen en buiten) nodig....

OSB onder het gips is in dit geval voor de luchtdichting, aangezien er geen (luchtdicht) dampdichte folie word geplaatst aan binnenzijde wss.

• D-e-n
@LittleTycoon
Voor de duidelijkheid: ik werk bij een constructeur dus de afbouw is voor mij minder een probleem, tenzij klojo's men zorgvuldig klein gehouden penant aan gort frezen ;)

• Oilman
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:18
@Kwakkies Nu nog een gasketel in een nieuw huis gaan plaatsen?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Oilman schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 18:03:
@Kwakkies Nu nog een gasketel in een nieuw huis gaan plaatsen?
Bedoel je @Kwakkel ? Die bouwt in België en daar leeft de van het gas af discussie niet zo hard. Integendeel, het energiebeleid van de regering(en) zorgt voor erg veel onduidelijkheid bij bouwers. Zelf heb ik vorig jaar ook nog voor een gasketel gekozen wegens onduidelijkheid rond het blijven bestaan van salderen en de hoge elektriciteitsprijzen. De regelgeving en belastingen op zonnepanelen zijn al een paar keer gewijzigd recent en ik vertrouw de zaak gewoonweg niet. In plaats daarvan hebben we extra ingezet op isolatie en driedubbel glas om de energievraag te beperken. Een lucht/water warmtepomp zou in de toekomst eventueel nog wel kunnen.

• twodigits
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 21:59
In de wijk waar wij gebouwd hebben (in Nederland, onze woning 4 maanden geleden opgeleverd) heeft eigenlijk iedereen die nog gas mocht dat ook genomen. Uiteraard wel allemaal volledig geïsoleerd en zonnepanelen.

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 18:49
Ik heb vorig jaar ook gebouwd en vind eigenlijk dat het redelijk a-sociaal is om nog gas aan te laten sluiten.

Daarnaast is een wp met de subsidie en het niet aansluiten van gas maar marginaal duurder.

Met gestrekt been.

• Sammy_tukker
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 23:34
Ik zie niet direct waarom het asociaal is om een gasketel te nemen. Cv ketels zijn goed uitgeengineerd en heel efficiënt. Als er iets stuk gaat is het meestal makkelijk te maken en elke loodgieter kan dit in de basis. Wp technologie is voor velen nog geen gesneden koek en het feit dat het door subsidies aantrekkelijk word geeft al aan dat het financieel geen aantrekkelijk alternatief is (anders was de subsidie niet nodig geweest) ergens kun je zelfs de stelling innemen dat het asociaal is dat je een huis van 400k laat bouwen waarin een subsidie component zit, terwijl er starters staan te springen om een huis van 200k te kunnen bemachtigen.

• Hoijong
Sammy_tukker schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 23:58:
Ik zie niet direct waarom het asociaal is om een gasketel te nemen. Cv ketels zijn goed uitgeengineerd en heel efficiënt. Als er iets stuk gaat is het meestal makkelijk te maken en elke loodgieter kan dit in de basis. Wp technologie is voor velen nog geen gesneden koek en het feit dat het door subsidies aantrekkelijk word geeft al aan dat het financieel geen aantrekkelijk alternatief is (anders was de subsidie niet nodig geweest) ergens kun je zelfs de stelling innemen dat het asociaal is dat je een huis van 400k laat bouwen waarin een subsidie component zit, terwijl er starters staan te springen om een huis van 200k te kunnen bemachtigen.
Fijn dat je ervan uitgaat dat iedereen hier een huis van 400k gaat bouwen.......maar @Artbij doelt op de component dat Nederland nou eenmaal besloten heeft van het gas af te gaan en iedereen daar een stukje individueel kan bijdragen door niet voor gas te kiezen, ook wanneer je dat nog wel geregeld krijgt middels een juridische uitzondering. Vanuit dezelfde motivatie van mensen die in bestaande woningen warmtepompen plaatsen (nogmaals lees het topic eens...). Dat heeft echt niet (enkel) met centjes te maken.

Maar je stelling valt per januari weg.

• jacovn
Het compleet in eigen beheer bouwen van huizen heb ik hier 2 voorbeelden van in de straat.
Het duurt en duurt en duurt maar door.
Ze hebben beide problemen met een moeilijke gemeente voor berekeningen etc, een heeft een bouwer welke een prutser is en waar ze mee stoppen en nu zelf verder gaan. De ander moest van alles verzwaren omdat er gevelhoge ramen in komen (ruimtes zijn 3 meter hoog en het is glas zit van BG tot 2e verdieping dak)

Ze zouden op moeten schieten want de uiteindelijke wegindeling komt in voorjaar en als ze die met zwaar materiaal beschadigen hebben ze nog extra kosten daaraan.

Zelf 164 werkbare dagen gehad en er waren 160 afgesproken, die 4 heb ik maar niet moeilijk over gedaan.
Dat is gerekend vanaf de dag dat de schep de grond in ging.
Wel blij dat ik zelf de nuts extra vroeg heb aangevraagd die zie ik bij iedereen uitlopen.

Gelukkig een bouwopzichter die wel wat in de verduurzaming zag. Dus hij heeft op zijn manier kouderbruggen onderbroken en dingen onder de vloer extra geisoleerd. Ook geen problemen dat ik alle overgangen met blowerproof liquid in heb gesmeerd etc, en ook met de eigen W en E instalateur ging het prima voor de uitvoerder.

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 21:53
Artbij schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 22:23:
Ik heb vorig jaar ook gebouwd en vind eigenlijk dat het redelijk a-sociaal is om nog gas aan te laten sluiten.

Daarnaast is een wp met de subsidie en het niet aansluiten van gas maar marginaal duurder.
  1. Marginaal duurder? Ik daag je uit om hier en in het WP topic iemand te vinden die een WP-offerte voor minder dan € 10.000 heeft liggen. Terwijl een CV-ketel incl installatie misschien € 2000 kost. Dan kun je weliswaar de kosten van de gasaansluiting weglaten, maar je bent een m² extra (à € 2000) kwijt voor het SWW vat en de evt. buffer. Netto is de WP dus zeker € 9000 duurder dan CV. Dat moet je terugverdienen met een paar honderd euro per jaar aan besparing op je energierekening. Dat gaat je dus nooit lukken binnen de afschrijvingstermijn.
  2. Het subsidie-argument vervalt per 1 januari, bovendien betaal je meer aan BTW dan je aan subsidie ontvangt, netto betaal je dus belasting en verdient de staat er nog steeds aan.
  3. In een moderne goed geïsoleerde woning is er maar erg weinig warmtevraag voor verwarmen, zeker als het een tussenwoning betreft, het grootste deel van de warmtevraag gaat dan naar het SWW. En daarin doet een WP het niet beter dan een gasketel qua stookkosten.
  4. Er is meer dan voldoende gas aanwezig op de wereld om onze huizen nog honderden jaren te verwarmen. En dat gas hoeft echt niet uit Groningen te komen.
  5. Gas verbrandt oneindig veel schoner dan de pelletkachels, houtkachels en andere meuk die velen hier als backup aan houden voor het geval de WP een storing of te weinig capaciteit heeft.
  6. Gas kun je makkelijk opslaan, is erg goed in het opvangen van piekvraag.
  7. De meeste warmtepompen draaien (hartje winter) op stroom die uit kolencentrales komt...
  8. Een CV-ketel hoor je nauwelijks, en buiten helemaal niet.
  9. Een CV-ketel is eenvoudig en goedkoop en kan door elke installateur worden onderhouden en gerepareerd
.
Kortom, de oude CV-ketel is zo gek nog niet. Toch zal ik er in onze nieuwe woning ook aan moeten geloven. Als Tweaker vind ik een WP ook wel interessant, maar rationeel gezien slaat de van gas-los-manie nergens op. Als ik de keuze had gehad om nog een gasaansluiting te nemen, en we geen overheid hadden gehad die de gasprijs zo ontzettend aan het verhogen is, dan had ik ook gekozen voor een CV-ketel. Ik begrijp de mensen wel die ook nu nog een CV-ketel in een nieuwbouwwoning installeren.

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 22:47
Sammy_tukker schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 23:58:
Ik zie niet direct waarom het asociaal is om een gasketel te nemen.
Omdat er in Groningen huizen instorten. Dat is 200km verderop.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• SjakieZulu
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 23:21
No Hands schreef op zondag 17 november 2019 @ 09:17:
[...]

Enige plek op aarde waar gas kan worden gewonnen?

• twodigits
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 21:59
Andrehj schreef op zondag 17 november 2019 @ 09:08:
[...]

Kortom, de oude CV-ketel is zo gek nog niet. Toch zal ik er in onze nieuwe woning ook aan moeten geloven. Als Tweaker vind ik een WP ook wel interessant, maar rationeel gezien slaat de van gas-los-manie nergens op. Als ik de keuze had gehad om nog een gasaansluiting te nemen, en we geen overheid hadden gehad die de gasprijs zo ontzettend aan het verhogen is, dan had ik ook gekozen voor een CV-ketel. Ik begrijp de mensen wel die ook nu nog een CV-ketel in een nieuwbouwwoning installeren.
En wat die verhoging van de gasprijs betreft, in een goed geïsoleerd huis verbruik je er niet zoveel van. Voorts, de burger moet het wel kunnen blijven betalen dus zal de prijs wel binnen bepaalde perken moeten blijven.

• buiter
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23:28
• In een moderne goed geïsoleerde woning is er maar erg weinig warmtevraag voor verwarmen, zeker als het een tussenwoning betreft, het grootste deel van de warmtevraag gaat dan naar het SWW. En daarin doet een WP het niet beter dan een gasketel qua rendement.
Dat is niet juist:
Het rendement van een gasketel kan niet meer dan 100% zijn.
Een warmtepomp verwarmd in het slechtste geval met 100% (verwarmingselement)
Economisch ligt dit wel iets anders, ik vermoed dat je dat bedoelt.

• Andrehj
buiter schreef op zondag 17 november 2019 @ 09:30:
[...]

Dat is niet juist:
Het rendement van een gasketel kan niet meer dan 100% zijn.
Een warmtepomp verwarmd in het slechtste geval met 100% (verwarmingselement)
Economisch ligt dit wel iets anders, ik vermoed dat je dat bedoelt.
Inderdaad, ik bedoelde economisch. Dan zit de COP van een WP bij het maken van SWW rond de 2.5 à 3, waardoor het maken van SWW op gas en stroom ongeveer even duur is.
Velen vergeten echter de stilstandsverliezen, die je bij een CV-ketel niet of nauwelijks hebt, en die SWW vaten wel hebben (rond de 2 kWh per dag). Hierdoor is nog afgezien van de investeringkosten en het ruimtebeslag de CV-ketel voor SWW de economisch aantrekkelijkste optie.
No Hands schreef op zondag 17 november 2019 @ 09:17:
[...]
Verdiep je eens in de globale gasmarkt. Het komt echt niet alleen in Groningen uit de grond. Gas kun je prima transporteren, door pijpleidingen en in schepen (LNG). Dus verzakkende huizen in Groningen gebruiken als argument om de huizen hier van het gas te halen slaat nergens op.

Andrehj wijzigde deze reactie 17-11-2019 09:59 (23%)

• Kwakkel
Admiral Freebee schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 18:17:
[...]

Bedoel je @Kwakkel ? Die bouwt in België en daar leeft de van het gas af discussie niet zo hard. Integendeel, het energiebeleid van de regering(en) zorgt voor erg veel onduidelijkheid bij bouwers. Zelf heb ik vorig jaar ook nog voor een gasketel gekozen wegens onduidelijkheid rond het blijven bestaan van salderen en de hoge elektriciteitsprijzen. De regelgeving en belastingen op zonnepanelen zijn al een paar keer gewijzigd recent en ik vertrouw de zaak gewoonweg niet. In plaats daarvan hebben we extra ingezet op isolatie en driedubbel glas om de energievraag te beperken. Een lucht/water warmtepomp zou in de toekomst eventueel nog wel kunnen.
Als hij mij bedoelt: denk niet dat ik iets zei over verwarming.
In België kan het (voorlopig) nog met gas. Al zullen we wellicht een warmtepomp steken. We zijn er nog niet uit of dat L/W of geothermisch wordt.

• buiter
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23:28
Andrehj schreef op zondag 17 november 2019 @ 09:53:
[...]

Inderdaad, ik bedoelde economisch. Dan zit de COP van een WP bij het maken van SWW rond de 2.5 à 3, waardoor het maken van SWW op gas en stroom ongeveer even duur is.
Velen vergeten echter de stilstandsverliezen, die je bij een CV-ketel niet of nauwelijks hebt, en die SWW vaten wel hebben (rond de 2 kWh per dag). Hierdoor is nog afgezien van de investeringkosten en het ruimtebeslag voor SWW de CV-ketel de economisch aantrekkelijkste optie.
Daar staat dan weer tegenover dat je met een WP kunt bufferen en warmte kunt opwekken zodra dit het gunstigst is.
De energie is dan misschien overdag of bij een zonnige dag zelfs "gratis" en hoeft niet van een energiecentrale te komen.
Dit is een economische voordeel en is heel duurzaam.

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 22:12
Van het gas af moet je doen om de uitstoot te verminderen (dat weet je heel goed) het gebruik van WP en PV en andere technieken zoals thermische batterijen zijn goede signalen welke richting wij op moeten gaan, namelijk het uitbannen van het verbranden van gassen, vloeistoffen en materialen in het algemeen.

NB, er komt bij de productie van verschillende materialen nog steeds zeer grote hoeveelheden schadelijke gassen vrij, ook dat moet met nieuwe technologieën drastisch verminderen.
In Duitsland zijn ze nog bezig om de bevolking van de oliestook af te helpen en over te gaan naar (tenminste) gas... maar ook daar zal het gebruik van gas vroeg of laat ook afgebouwd moeten worden.

Je kan een schoorsteen op je huis zetten om je giftige verbrandingsgassen uit je huis te houden, maar op de Aarde baat dat niet, pak de oorzaak bij de bron aan.

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 01:01
[...]

[list=1]
• Marginaal duurder? Ik daag je uit om hier en in het WP topic iemand te vinden die een WP-offerte voor minder dan € 10.000 heeft liggen. Terwijl een CV-ketel incl installatie misschien € 2000 kost. Dan kun je weliswaar de kosten van de gasaansluiting weglaten, maar je bent een m² extra (à € 2000) kwijt voor het SWW vat en de evt. buffer. Netto is de WP dus zeker € 9000 duurder dan CV. Dat moet je terugverdienen met een paar honderd euro per jaar aan besparing op je energierekening. Dat gaat je dus nooit lukken binnen de afschrijvingstermijn.
Euh €5800 voor een 6KW Hitachi met 260L SWW welke ook nog door de zonnecollectoren wordt verwarmd van April tot Augustus, stilstandverliezen zie ik op deze manier dan ook wel gecompenseerd.
€1000 voor de installatie en wat toebehoren.

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Andrehj
buiter schreef op zondag 17 november 2019 @ 10:04:
[...]

Daar staat dan weer tegenover dat je met een WP kunt bufferen en warmte kunt opwekken zodra dit het gunstigst is.
De energie is dan misschien overdag of bij een zonnige dag zelfs "gratis" en hoeft niet van een energiecentrale te komen.Dit is een economische voordeel en is heel duurzaam.
Die buffer is de massa van je huis. De bufferwerking van een zgn buffervat is nagenoeg nul (gaat over minuten, niet eens over uren). Bovendien is de bufferwerking hooguit leuk in het voor- en naseizoen, maar in de winter heb je er weinig aan, kijk maar eens in het WP topic en het PV-topic, hoeveel tekort de tweakers daar in de winter aan PV-energie hebben om hun WP te voeden. Over het algemeen brengt PV in de winter nog geen 10% op van wat de WP verstookt. En die 10% wordt dan al gebruikt door de overige apparatuur in huis. Ergo, die WP loopt in de winter gewoon op energie van het net.
Appie Heijn schreef op zondag 17 november 2019 @ 10:49:
[...]
Euh €5800 voor een 6KW Hitachi met 260L SWW welke ook nog door de zonnecollectoren wordt verwarmd van April tot Augustus, stilstandverliezen zie ik op deze manier dan ook wel gecompenseerd.
€1000 voor de installatie en wat toebehoren.
Dat is de prijs van een Tweaker die het geheel zelf geïnstalleerd heeft en dus alleen materiaalprijzen rekent.
Leuk voor jou, maar voor de gemiddelde huizenkoper niet weggelegd.
Bovendien kost jouw installatie in totaal dus 5800 + 1000 + 2000 (voor het oppervlak) - 800 (gasaansluiting) =
€ 8000 excl de uren. Dat is bepaald niet "marginaal meer" dan de € 2000 van een complete CV-ketel installatie.
Ik ben nog steeds op zoek naar een offerte van een installateur voor een complete WP voor onder de € 10.000...
frisianstar schreef op zondag 17 november 2019 @ 10:19:
Van het gas af moet je doen om de uitstoot te verminderen (dat weet je heel goed) het gebruik van WP en PV en andere technieken zoals thermische batterijen zijn goede signalen welke richting wij op moeten gaan, namelijk het uitbannen van het verbranden van gassen, vloeistoffen en materialen in het algemeen.
Dat klinkt leuk en heel nobel, maar de realiteit is dat als wij geen gas meer gebruiken, de wereldmarktprijs van het gas ietsje lager wordt, en anderen de beschikbare voorraad op gaan maken. Netto-effect op de wereldwijde CO2 uitstoot is dus nul.
Een energietransitie gaat vanzelf als ooit de gasvoorraad op is en het gas echt duurder wordt.
Tot die tijd kunnen wij ons geld beter besteden aan het houden van droge voeten, dus de effecten van zeespiegelstijging tegen gaan. Dat is een stuk beter besteed dan als land 1000 miljard besteden aan iets wat slechts 0,00007 graden minder temperatuurstijging gaat opleveren.

Andrehj wijzigde deze reactie 17-11-2019 17:43 (29%)

• EdwinV
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 24-01 18:56
Wij hebben deze week de volledige offerte voor de bouw van ons huis ontvangen. De Duitse fabriek werkt op basis van een sleutelklaar huis, de fundering geven ze een losse prijs voor omdat we daar ook een andere partij aanbieder kunnen kiezen. Ik heb de indruk dat ze heel duur zijn met de fundering en ben benieuwd naar jullie idee daarover.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• bbbrumbrum
  • Niet online
EdwinV schreef op zondag 17 november 2019 @ 11:09:
Wij hebben deze week de volledige offerte voor de bouw van ons huis ontvangen. De Duitse fabriek werkt op basis van een sleutelklaar huis, de fundering geven ze een losse prijs voor omdat we daar ook een andere partij aanbieder kunnen kiezen. Ik heb de indruk dat ze heel duur zijn met de fundering en ben benieuwd naar jullie idee daarover.

***members only***
Moet (bijna) wel door de helft kunnen lijkt me. Vraag eens een offerte op bij Hectar.

Wat is de dikte van de plaat?

• D-e-n
@EdwinV
Is het zeker dat het op zand gefundeerd kan worden of is er wellicht toch iets van grondverbetering nodig? Of staat alles in de omgeving gewoon op een plaat? Is er grondonderzoek gedaan?

Zonder die zekerheden is er niet echt een goede prijs te geven en het zou kunnen zijn dat een totaalbouwer daarom een standaard hoge prijs rekent waarin enige tegenvallers zijn meegenomen.

• EdwinV
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 24-01 18:56
bbbrumbrum schreef op zondag 17 november 2019 @ 12:46:
[...]

Moet (bijna) wel door de helft kunnen lijkt me. Vraag eens een offerte op bij Hectar.

Wat is de dikte van de plaat?
H=200mm staat in de tekening bij de beganegrondvloer.

Hectar heb ik eerder eens naar gekeken, maar daar was toen iets mee icm houtskeletbouw. Maar nu ik specificaties van de HSB bouwer heb van de fundering zie ze willen, kan ik Hectar natuurlijk wel vragen of ze de fundering volgens specificatie kunnen leveren. Goed idee!
D-e-n schreef op zondag 17 november 2019 @ 12:58:
@EdwinV
Is het zeker dat het op zand gefundeerd kan worden of is er wellicht toch iets van grondverbetering nodig? Of staat alles in de omgeving gewoon op een plaat? Is er grondonderzoek gedaan?

Zonder die zekerheden is er niet echt een goede prijs te geven en het zou kunnen zijn dat een totaalbouwer daarom een standaard hoge prijs rekent waarin enige tegenvallers zijn meegenomen.
Grondverbetering staat niet in de offerte, alleen dat ze geen grondwerk opgenomen hebben omdat ze geen tijd hadden ter plekke te kijken.

We hebben sonderingen laten maken en een funderingsadvies via de constructeur laten opstellen. We hebben zelfs een gedetailleerd hoogteplan van de gemeente voor de oplevering van ons kavel. Ik zou zeggen dat de onzekerheid er dan wel uit is...

EdwinV wijzigde deze reactie 17-11-2019 13:03 (43%)

• D-e-n
EdwinV schreef op zondag 17 november 2019 @ 13:00:
[...]
We hebben sonderingen laten maken en een funderingsadvies via de constructeur laten opstellen. We hebben zelfs een gedetailleerd hoogteplan van de gemeente voor de oplevering van ons kavel. Ik zou zeggen dat de onzekerheid er dan wel uit is...
Ah, dan moet het wel duidelijk zijn ja.

• Fable

Fable

Professioneel prutser

EdwinV schreef op zondag 17 november 2019 @ 11:09:

***members only***
Exclusief grondwerk kom ik met een snelle berekening op 19.000 euro voor de vloer met vorstrand.
Hier moet dan nog wel de algemene kosten bij opgeteld worden wat iets van 5% zal zijn.

Vloer 100 euro/m2
Vorstrand 100 euro/m1

114m2 x100 + 43m1x100 = 15700 x 1,21(BTW) = 19.000 euro

Grondverbetering kost 28 euro per m3

Fable wijzigde deze reactie 17-11-2019 17:49 (8%)

• Appie Heijn
Andrehj schreef op zondag 17 november 2019 @ 11:09:
[...]
Dat is de prijs van een Tweaker die het geheel zelf geïnstalleerd heeft en dus alleen materiaalprijzen rekent.
Bovendien kost jou installatie in totaal dus 5800 + 1000 + 2000 (voor het oppervlak) - 800 (gasaansluiting) =
€ 8000 excl de uren. Dat is bepaald niet "marginaal meer" dan de € 2000 van een complete CV-ketel installatie.
Ik ben nog steeds op zoek naar een offerte van een installateur voor een complete WP voor onder de € 10.000...
Nee dat is de prijs 5800 + 1000 aan de installateur (incl wat leidingen/koppelingen e.d.)
Die 2000 voor m2 kan je wel makkelijk erbij zetten maar zo werkt het natuurlijk niet. Wanneer ik een werkbank van 3m2 ipv 1m2 in mijn garage plaats zeg ik ook niet dat ie 2x €2000/m2 meer kost omdat de grotere werkbank meer ruimte nodig heeft.

Er zijn een aantal feiten:
  • Een WP is duurder dan een Cv in aanschaf, kan binnen meer ruimte innemen (een mono doet dit niet)
  • Een WP produceert in meer of mindere mate geluid in vergelijking met gasketel
  • Een WP stoot lokaal geen schadelijke stoffen uit, hoe de stroom geproduceerd wordt is een heel andere discussie.
  • En in mijn specifieke geval ben ik van 180 eur pm naar 90 eur pm gegaan, dankzij spouwisolatie + mijn WP.

Appie Heijn wijzigde deze reactie 18-11-2019 15:34 (21%)

• Oilman
Andrehj schreef op zondag 17 november 2019 @ 11:09:
[...]

Die buffer is de massa van je huis. De bufferwerking van een zgn buffervat is nagenoeg nul (gaat over minuten, niet eens over uren). Bovendien is de bufferwerking hooguit leuk in het voor- en naseizoen, maar in de winter heb je er weinig aan, kijk maar eens in het WP topic en het PV-topic, hoeveel tekort de tweakers daar in de winter aan PV-energie hebben om hun WP te voeden. Over het algemeen brengt PV in de winter nog geen 10% op van wat de WP verstookt. En die 10% wordt dan al gebruikt door de overige apparatuur in huis. Ergo, die WP loopt in de winter gewoon op energie van het net.

[...]

Bovendien kost jouw installatie in totaal dus 5800 + 1000 + 2000 (voor het oppervlak) - 800 (gasaansluiting) =

[...]

Dat klinkt leuk en heel nobel, maar de realiteit is dat als wij geen gas meer gebruiken, de wereldmarktprijs van het gas ietsje lager wordt, en anderen de beschikbare voorraad op gaan maken. Netto-effect op de wereldwijde CO2 uitstoot is dus nul.
Een energietransitie gaat vanzelf als ooit de gasvoorraad op is en het gas echt duurder wordt.
Tot die tijd kunnen wij ons geld beter besteden aan het houden van droge voeten, dus de effecten van zeespiegelstijging tegen gaan. Dat is een stuk beter besteed dan als land 1000 miljard besteden aan iets wat slechts 0,00007 graden minder temperatuurstijging gaat opleveren.
De laatste alinea maakt wel duidelijk dat je behoorlijke oogkleppen op hebt. Met dit soort redenatie kunnen we maar beter de hele planeet afbreken. Kunnen ze in Duitsland ook wel olie blijven stoken, er is toch wel genoeg olie tot je het loodje legt om de boel warm te houden.

Warmtepompen maken het net als elektrische auto's dat we groene energie in kunnen zetten i.p.v. fossiele brandstoffen te blijven moeten gebruiken.

Een Panasonic Monoblock van 5 kW heb je al voor €2500 om maar wat te noemen. Dan heb je nog geen warmwater en het moet nog geïnstalleerd worden, maar dat moet makkelijk lukken voor je op de €10000 zit. Ik durf wel te beweren dat als je @koevlaas2 vraagt je de warmtepomp te leveren en installeren, je nog genoeg budget over hebt voor een leuke vakantie.

Die rekensom met vierkante meters zou ik snel vergeten, kwestie van integraal ontwerpen. Die warmtepomp heeft geen mooi uitzicht nodig, die kan gewoon in een hoek weg gewerkt worden. Nu een huis ontwerpen en er geen rekening mee houden, omdat je enkel een gasketel op wilt hangen, vind ik niet bepaald slim.

• Andrehj
Oilman schreef op zondag 17 november 2019 @ 17:59:
[...]
De laatste alinea maakt wel duidelijk dat je behoorlijke oogkleppen op hebt. Met dit soort redenatie kunnen we maar beter de hele planeet afbreken. Kunnen ze in Duitsland ook wel olie blijven stoken, er is toch wel genoeg olie tot je het loodje legt om de boel warm te houden.
Ik merk dat de waarheid hard aan komt. Kom nou eens met een valide tegenargument? De genoemde 0.00007 (sommige bronnen zeggen 0.0003) graden komen gewoon vanaf het IPCC zelf. Dat is niet eens meetbaar. Kortom, alle CO2 maatregelen leveren niets meetbaars op, maar kosten ons alleen in NL al zo'n 1000 miljard in de komende decennia.
Het is echt veel verstandiger om het energieverbruik te matigen (door bijvoorbeeld goed te isoleren, 100 km/h te rijden en niet meer 4x per jaar op vliegvakantie te gaan), en het bespaarde geld te gebruiken voor extra kustverdediging, dan als een kip zonder kop dit land van het gas af te halen.

Hoe vaak heb jij de afgelopen vijf jaar eigenlijk gevlogen?
Warmtepompen maken het net als elektrische auto's dat we groene energie in kunnen zetten i.p.v. fossiele brandstoffen te blijven moeten gebruiken.

Een Panasonic Monoblock van 5 kW heb je al voor €2500 om maar wat te noemen. Dan heb je nog geen warmwater en het moet nog geïnstalleerd worden, maar dat moet makkelijk lukken voor je op de €10000 zit. Ik durf wel te beweren dat als je @koevlaas2 vraagt je de warmtepomp te leveren en installeren, je nog genoeg budget over hebt voor een leuke vakantie.
Een monoblock van 5 kW is voor een gemiddelde woning in dit topic niet voldoende. Bovendien wil je een split systeem.
Die rekensom met vierkante meters zou ik snel vergeten, kwestie van integraal ontwerpen. Die warmtepomp heeft geen mooi uitzicht nodig, die kan gewoon in een hoek weg gewerkt worden. Nu een huis ontwerpen en er geen rekening mee houden, omdat je enkel een gasketel op wilt hangen, vind ik niet bepaald slim.
Ik ook niet, maar daar worden de vierkante meters niet goedkoper van, want op die vierkante meter had ook een deel van mijn badkamer kunnen staan (in mijn geval grenst de technische ruimte aan de badkamer). Die kosten niet willen meenemen als kosten van een WP, dat getuigt pas echt van oogkleppen.

• Oilman
Andrehj schreef op zondag 17 november 2019 @ 18:11:
[...]

Ik merk dat de waarheid hard aan komt. Kom nou eens met een valide tegenargument? De genoemde 0.00007 (sommige bronnen zeggen 0.0003) graden komen gewoon vanaf het IPCC zelf. Dat is niet eens meetbaar. Kortom, alle CO2 maatregelen leveren niets meetbaars op, maar kosten ons alleen in NL al zo'n 1000 miljard in de komende decennia.
Het is echt veel verstandiger om het energieverbruik te matigen (door bijvoorbeeld goed te isoleren, 100 km/h te rijden en niet meer 4x per jaar op vliegvakantie te gaan), en het bespaarde geld te gebruiken voor extra kustverdediging, dan als een kip zonder kop dit land van het gas af te halen.

Hoe vaak heb jij de afgelopen vijf jaar eigenlijk gevlogen?
Waar heb je mij zien betogen dat we het land als een kip zonder kop van het gas moeten halen? Een nieuwe woning zal toch op z'n minst weer 30-50 jaar mee gaan, gedurende die tijd op het gas blijven zitten is wel even iets anders als nu als een kip zonder kop van het gas af met het hele land.

Als je huis goed isoleert (en WTW, luchtdicht, etc) dan heb je geen 12 kW nodig om de boel warm te houden.

• Joris748
Het is energetisch nog altijd beter om aardgas te verstoken in een energiecentrale, dan in je eigen woning.

Via all-electric warmtepomp-oplossingen levert een kuub gas verstookt in een gascentrale meer dan 2,5x zoveel energie op, dan een kuub gas verstookt in een HR-ketel.

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21:58

mux

99% efficient!

Andrehj schreef op zondag 17 november 2019 @ 18:11:
Het grote probleem met dit argument is dat je schermt met getallen die nietszeggend zijn voor de gemiddelde mens en schijnbaar ook niet voor jou. De functie van je 0,00007% en 1000 miljard is om heel erg kleine en heel erg grote getallen te lijken, en daarmee de retorische functie te vervullen van 'kijk hoeveel het kost en hoe weinig het oplevert, dit zijn grote en kleine getallen'.

Hoe staan deze getallen in verhouding? We weten allemaal dat zooi geld kost, maar wat zou het dan kosten als we die investering niet doen? Je stelt heel gemakkelijk dat we goedkoper uit zijn met geoengineering, maar is dat dan ook echt zo? Dat zegt de IPCC namelijk niet, die zegt dat we hard moeten trekken aan onze broeikasgasemissie-reductie. Want dat is volgens hun veruit de goedkoopste optie op de lange termijn!

Daarnaast is het geen geld dat magisch verdwenen is. Dat is niet hoe geld werkt.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Vantage92
Kwakkel schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 21:55:
[...]

Bedankt voor de feedback!
Waarom 'rotmaterialen'? Qua verwerking? Of...?

Denk niet dat wijzigen een optie is, of we moeten afstappen van de 'sleutel-op-de-deur' formule. Kan er wel eens achter vragen natuurlijk
Qua verwerking sowieso. Met houtvezel hoef je geen handschoenen en mondkap op. Wel aan te raden omdat het wel een beetje kan kriebelen als je boven je hoofd werkt.
Daarnaast zijn er verschillende onderzoeken gedaan naar de schadelijkheid van glas en steenwol, dat is volgens sommige onderzoeken vergelijkbaar met asbest. Zie: http://www.branche-bbi.nl...gelijkbaar-met-asbest.pdf

Houtvezel isolatie is bouwbiologisch gekeurd door het IBN (https://baubiologie.de/), en wordt veel gebruikt voor 'gezond' bouwen. De meeste mensen hebben er niks mee, maar met iets waar ik veelvoudig verblijf en een flink bedrag voor neertel, daar neem ik liever geen risico.

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 25-01 13:55
mux schreef op zondag 17 november 2019 @ 21:23:
[...]

Het grote probleem met dit argument is dat je schermt met getallen die nietszeggend zijn voor de gemiddelde mens en schijnbaar ook niet voor jou. De functie van je 0,00007% en 1000 miljard is om heel erg kleine en heel erg grote getallen te lijken, en daarmee de retorische functie te vervullen van 'kijk hoeveel het kost en hoe weinig het oplevert, dit zijn grote en kleine getallen'.

Hoe staan deze getallen in verhouding? We weten allemaal dat zooi geld kost, maar wat zou het dan kosten als we die investering niet doen? Je stelt heel gemakkelijk dat we goedkoper uit zijn met geoengineering, maar is dat dan ook echt zo? Dat zegt de IPCC namelijk niet, die zegt dat we hard moeten trekken aan onze broeikasgasemissie-reductie. Want dat is volgens hun veruit de goedkoopste optie op de lange termijn!

Daarnaast is het geen geld dat magisch verdwenen is. Dat is niet hoe geld werkt.
Dat is een goeie! Ik denk dat veel mensen (inclusief ikzelf!) deze vergeten. Kan net zo goed een aanjager van de economie zijn :Y

• izdp
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 22-01 00:41
[...]
  1. Marginaal duurder? Ik daag je uit om hier en in het WP topic iemand te vinden die een WP-offerte voor minder dan € 10.000 heeft liggen. Terwijl een CV-ketel incl installatie misschien € 2000 kost. Dan kun je weliswaar de kosten van de gasaansluiting weglaten, maar je bent een m² extra (à € 2000) kwijt voor het SWW vat en de evt. buffer. Netto is de WP dus zeker € 9000 duurder dan CV. Dat moet je terugverdienen met een paar honderd euro per jaar aan besparing op je energierekening. Dat gaat je dus nooit lukken binnen de afschrijvingstermijn.
  2. Het subsidie-argument vervalt per 1 januari, bovendien betaal je meer aan BTW dan je aan subsidie ontvangt, netto betaal je dus belasting en verdient de staat er nog steeds aan.
  3. In een moderne goed geïsoleerde woning is er maar erg weinig warmtevraag voor verwarmen, zeker als het een tussenwoning betreft, het grootste deel van de warmtevraag gaat dan naar het SWW. En daarin doet een WP het niet beter dan een gasketel qua stookkosten.
  4. Er is meer dan voldoende gas aanwezig op de wereld om onze huizen nog honderden jaren te verwarmen. En dat gas hoeft echt niet uit Groningen te komen.
  5. Gas verbrandt oneindig veel schoner dan de pelletkachels, houtkachels en andere meuk die velen hier als backup aan houden voor het geval de WP een storing of te weinig capaciteit heeft.
  6. Gas kun je makkelijk opslaan, is erg goed in het opvangen van piekvraag.
  7. De meeste warmtepompen draaien (hartje winter) op stroom die uit kolencentrales komt...
  8. Een CV-ketel hoor je nauwelijks, en buiten helemaal niet.
  9. Een CV-ketel is eenvoudig en goedkoop en kan door elke installateur worden onderhouden en gerepareerd
.
Als je nu nieuwbouw pleegt dan is de verwarming gas of elektra nauwelijks interessant.
Waarom een cv of een wp zou eerder de juiste vraag zijn.
Immers je hebt dan nog maar een zeer geringe energievraag.
1 op 1 elektra lijkt me dan al voordeliger dan gas en het zijn maar peanuts.

Voor bestaande bouw is het een ander verhaal, maar daar ging het hier niet over.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 03:54

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

[list=1]
• Marginaal duurder? Ik daag je uit om hier en in het WP topic iemand te vinden die een WP-offerte voor minder dan € 10.000 heeft liggen.
:w Mijn Panasonic monobloc kostte iets van €2800 zo uit mijn hoofd.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Kwakkel
bbbrumbrum schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 22:29:
[...]

Heb wel gemerkt dat er wat verschil zit in hoe dingen in belgie en NL berekend word, heb ook met enkele BE HSB’rs contact gehad...

Het glaswol is wellicht dampopen naar buiten toe, maar aan de binnenzijde zal een dampwerende folie geplaatst zijn.
Cellulose en andere vezelisolatiematerialen kunnen wél vocht transporteren/reguleren. Voorwaarde is wel dat de binnenzijde luchtdicht word afgewerkt.

Zou je beide wanden eens kunnen uitzetten in ubakus(.de) en ze hier (of een nieuw topic) kunnen posten? Dat geeft een goed inzicht in de isolatiewaardes, het vochtverhaal, maar ook in faseverschuiving en warmtecapaciteit, nog een reden om niet voor glas/steenwol te gaan.
Niet zo eenvoudig in te vullen (heb denk ik ook niet alle gegevens, of heb misschien iets verkeerd geselecteerd). Maar heb nu het volgende:

SOD 1:
  • Gevelsteen
  • Gyproc (12.5mm)
Heb ik ingegeven (omgekeerde volgorde; van binnen naar buiten) als
  • Plasterboard - 12.5mm
  • Rock Wool facade insulation - 40mm
  • OSB Platte (DIN EN ISO 10456) - 20mm
  • Cellulose - 184mm
  • Structural timber - 180mmx120mmx600mm
  • Rock Wool facade insulation - 40mm
met als extra waarden
Reduced Air circulation; 23°C; 50% Humidity

Rock Wool facade insulation, omdat dat de enige was die ik kon selecteren (in de 2 items). Weet niet of ik iets afzonderlijk moet toevoegen voor de leidingenspouw en/of de luchtspouw waar deze inzit?
OSB Platte leek mij de enige juiste keuze
Structural Timber: geen idee of dit correct is voor HSB? 180mm (leunt dichtst aan bij de 184); 120/600mm als 'standaardwaarden' laten staan.
Gevelafwerking vond ik niet meteen terug, zal wellicht ook maar minieme impact hebben.
Daarmee kreeg ik:
  • U-value: 0,159 W/m²K
  • Contribution to the greenhouse effect:
  • Condensate: 0 kg/m²
  • moisture content of wood: +0,0 %
  • Drying time: -
  • sd-value: 1,3 m
  • Thickness: 29,65 cm
  • Weight: 53 kg/m²
  • Interior surface: 21,6°C (54%)
  • Drying reserve: 2688 g//m²a
  • temp. amplitude damping (1/TAV): 27,7
  • phase shift: 13 h
  • Heat storage capacity: 47 kJ/m²K
Voor SOD 2 was het:
  • Gevelsteen
  • Luchtspouw (40mm)
  • Houtskelet (140mm) met glaswol (lamda 0.035W/mK)
  • OSB-plaat (12mm)
  • Gipsplaat (12.5mm)
Ingegeven als
  • Plasterboard - 12.5mm
  • Glasswool 032 - 60mm
  • Glasswool 035 - 140mm
  • Structural timber - 140mmx120mmx600mm
  • Holzfaserdämmplatte - 18mm
  • stationary air (unventilated) - 40mm
met als extra waarden
Reduced Air circulation; 23°C; 50% Humidity

Dat geeft volgende waarden:
  • U-value: 0,176 W/m²K
  • Contribution to the greenhouse effect:
  • Condensate: 0 kg/m²
  • moisture content of wood: +0,0 %
  • Drying time: -
  • sd-value: 2,4 m
  • Thickness: 31,05 cm
  • Weight: 56 kg/m²
  • Interior surface: 21,6°C (54%)
  • Drying reserve: 1437 g//m²a
  • temp. amplitude damping (1/TAV): 38,9
  • phase shift: 11 h
  • Heat storage capacity: 50 kJ/m²K
Helpt dit wat om een oordeel te vormen? (Ook al ben ik niet van alle zaken even zeker dat ik de juiste optie nam)
Thanks!
Vantage92 schreef op zondag 17 november 2019 @ 21:33:
[...]

Qua verwerking sowieso. Met houtvezel hoef je geen handschoenen en mondkap op. Wel aan te raden omdat het wel een beetje kan kriebelen als je boven je hoofd werkt.
Daarnaast zijn er verschillende onderzoeken gedaan naar de schadelijkheid van glas en steenwol, dat is volgens sommige onderzoeken vergelijkbaar met asbest. Zie: http://www.branche-bbi.nl...gelijkbaar-met-asbest.pdf

Houtvezel isolatie is bouwbiologisch gekeurd door het IBN (https://baubiologie.de/), en wordt veel gebruikt voor 'gezond' bouwen. De meeste mensen hebben er niks mee, maar met iets waar ik veelvoudig verblijf en een flink bedrag voor neertel, daar neem ik liever geen risico.
Thanks!
Lijkt me wel dat cellulose en houtvezel zowat gelijkwaardig zijn?

Wel interessant om te zien hoe @Vantage92 houtvezel verkiest, terwijl @Fable voor de rotswol zou gaan (in het Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2)!

Kwakkel wijzigde deze reactie 18-11-2019 14:43 (11%)

• Fable

Fable

Professioneel prutser

@Kwakkel Eigenlijk zou ik ook voor houtvezel moeten gaan, aangezien dat een stuk minder slecht is voor het milieu, maar als ik voor mezelf zou bouwen zou ik stiekem toch rockwool nemen.

Fable wijzigde deze reactie 18-11-2019 14:54 (23%)

• Kwakkel
Thanks @Fable - wel eerlijk :)

Maar dan vooral/alleen omwille van de betere isolatiewaardes?
Beter dan wel enigzins relatief en afhankelijk van andere factoren zoals dikte e.d., want (voor zover ik ubakus.de correct interpreteer) is de wand met cellulose die ik hierboven plaatste, beter dan de wand met rotswol?

• Fable

Fable

Professioneel prutser

Kwakkel schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:38:
Thanks @Fable - wel eerlijk :)

Maar dan vooral/alleen omwille van de betere isolatiewaardes?
Beter dan wel enigzins relatief en afhankelijk van andere factoren zoals dikte e.d., want (voor zover ik ubakus.de correct interpreteer) is de wand met cellulose die ik hierboven plaatste, beter dan de wand met rotswol?
Op zich maakt het niet zo heel veel uit al ben ik wel fan van normale platen/rollen die je kan monteren ipv inblazen.
Nu is cellulose ook als platen te krijgen, maar dat is 2x zo duur als rockwool.

• Kwakkel
Ok, dan is het dus meer omwille van plaatsing? Wat dan weer vooral speelt als je het zelf doet, en minder als je het laat doen? :)

• Fable

Fable

Professioneel prutser

Kwakkel schreef op maandag 18 november 2019 @ 17:43:
Ok, dan is het dus meer omwille van plaatsing? Wat dan weer vooral speelt als je het zelf doet, en minder als je het laat doen? :)
Ook als je het laat doen lijkt rockwool mij beter en constanter.

Cellulose element, inclusief gratis gaten in je element. :)
YouTube: Prefab HSB gevelelement met Isofloc.

Rockwool element
YouTube: Vadeko | Montage & isolatie prefab houtskeletbouw dak - deel 2

• Andrehj
Erasmo schreef op maandag 18 november 2019 @ 02:11:
[...]
:w Mijn Panasonic monobloc kostte iets van €2800 zo uit mijn hoofd.
Dat was waarschijnlijk een zelf geïmporteerde unit?
En met aftrek van subsidie?
En zonder de extra benodigde materialen?
En zonder installatie-uren, want zelf geïnstalleerd?
En zonder warmwatervoorziening?

Oftewel: leuk voor een Tweaker, maar totaal irrelevant voor de gemiddeld eigen-huis bouwer.

• Kwakkel
Fable schreef op maandag 18 november 2019 @ 17:55:
[...]

Ook als je het laat doen lijkt rockwool mij beter en constanter.

Cellulose element, inclusief gratis gaten in je element. :)
YouTube: Prefab HSB gevelelement met Isofloc.

Rockwool element
YouTube: Vadeko | Montage & isolatie prefab houtskeletbouw dak - deel 2
Thanks - bekijk ik zeker even!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 18 november 2019 @ 18:03:
[...]

Oftewel: leuk voor een Tweaker, maar totaal irrelevant voor de gemiddeld eigen-huis bouwer.
Neejoh, zelf geimporteerd na aftrek van subsidie kosten ze nog geen EUR1000.
SWW doe je met een gratis (jaja, zonder materialen) Atlantic WBP.

Maargoed, niemand beweert hier dat een WP goedkoper is. Enkel dat het zeker wel uit kan!

Mss even je licht opgooien in het WWWP topic... :+ :+ :+ :+

bbbrumbrum wijzigde deze reactie 18-11-2019 18:20 (12%)

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21:58

mux

99% efficient!

[...]

Hoi, heb je ooit ook maar 2 minuten gegoogled naar warmtepompen? Je bijdragen hier beginnen aardig irritant te worden, bijna alles wat je zegt is gewoon fout. Je kunt beter gewoon niet reageren als je niks nuttigs bij te dragen hebt.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Fable

Fable

Professioneel prutser

Om de kosten van een WP helemaal weg te wuiven vind ik wel een beetje raar. Dat ding kost gewoon een bak meer geld als je niet zelf alles gaat inkopen en installeren.
Als je een L-W WP door een installateur laat installeren kom je makkelijk aan de 8k.
Je bent dus zomaar 6k meer kwijt aan een L-W WP dan aan een normale Cv-ketel. Een W-W WP kost nog 5-10k meer en zal een stuk langer duren om terug te verdienen.

Gelukkig mag een normale Cv-ketel niet meer in NL en hoeven we er dan ook niet meer over te discussiëren, als er niet teveel Belgen langskomen om te bouwen :D

Fable wijzigde deze reactie 18-11-2019 19:44 (18%)

• LittleTycoon
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 25-01 16:12
mux schreef op maandag 18 november 2019 @ 18:24:
[...]

Hoi, heb je ooit ook maar 2 minuten gegoogled naar warmtepompen? Je bijdragen hier beginnen aardig irritant te worden, bijna alles wat je zegt is gewoon fout. Je kunt beter gewoon niet reageren als je niks nuttigs bij te dragen hebt.
Nou, nou. WP''s zijn in doorsnee niet zo goedkoop. Als je nog keuze hebt tussen gas of WP, moet je bij een wat hogere wvb het wel uitkienen voor goede tvt. W/W WP's kun je het wel shaken qua tvt.

• Andrehj
mux schreef op maandag 18 november 2019 @ 18:24:
[...]
Het zou je sieren als je wat mijn stellingen met bronvermelding en fatsoenlijke argumenten zou weerleggen.
Bij al mijn stellingen heb ik duidelijk uitgelegd en zoveel mogelijk met bronvermelding aangegeven waarom dat zo is.
Dan is het wel een beetje goedkoop om te stellen dat alles wat ik zeg fout is, zonder dat je zegt waarom dan.

Over dat googlen: Als je het L/W WP topic ooit hebt gelezen zou je weten dat ik al een hele L/W WP installatie heb uitgedokterd. Dus ik kan wel zeggen dat ik er aardig in zit.
En in dat topic is men het er al lang over eens dat een niet zelf geïnstalleerde of zelf geïmporteerde volledige L/W WP installatie minimaal rond de 10K kost.

• Vantage92
Fable schreef op maandag 18 november 2019 @ 16:49:
[...]

Op zich maakt het niet zo heel veel uit al ben ik wel fan van normale platen/rollen die je kan monteren ipv inblazen.
Nu is cellulose ook als platen te krijgen, maar dat is 2x zo duur als rockwool.
@Fable @Kwakkel Houtvezel is er ook gewoon op rol hoor. Ik was ook niet gecharmeerd van inblaasisolatie.
Nog een tip: Voor de binnenwanden heb ik metisse isolatie gebruikt (25kg/m3), doet het akoestisch erg goed!

• DJT
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23:44
Yep.. €5500 voor de Mitsubishi 112YAA warmtepomp, €2500 voor RVS boiler (600l) en buffer (125l), €1750 voor de installatie inclusief materialen. En dan nog de kosten voor het maken van een kleine fundering voor de buiten unit en nog wat zelf gedane arbeid. Zeg totaal €10k.

Maar ook €2500 subsidie, €900 besparing voor het niet realiseren van een gasaansluiting en €1500 besparing voor het niet realiseren van de inpandige gasleiding. En geen plofketel nodig en daarmee circa €1700 besparing. Totaal €6600.

€10k - €6600 = €3400 meerkosten voor een WP versus een gasketel. Dat verdien ik makkelijk terug tijdens de levensduur.

• Andrehj
DJT schreef op maandag 18 november 2019 @ 21:14:
Yep.. €5500 voor de Mitsubishi 112YAA warmtepomp, €2500 voor RVS boiler (600l) en buffer (125l), €1750 voor de installatie inclusief materialen. En dan nog de kosten voor het maken van een kleine fundering voor de buiten unit en nog wat zelf gedane arbeid. Zeg totaal €10k.

Maar ook €2500 subsidie, €900 besparing voor het niet realiseren van een gasaansluiting en €1500 besparing voor het niet realiseren van de inpandige gasleiding. En geen plofketel nodig en daarmee circa €1700 besparing. Totaal €6600.

€10k - €6600 = €3400 meerkosten voor een WP versus een gasketel. Dat verdien ik makkelijk terug tijdens de levensduur.
Je vergeet een paar zaken:
1. De subsidie is inmiddels vervallen.
2. 1500 euro voor een gasleiding naar je ketel? Dat lijkt me wel wat duur. Gemiddeld zal iemand hier max 500 euro voor uitgeven.
3. Ik neem aan dat je je huis niet gratis hebt gebouwd. Momenteel zitten de kosten rond de € 2000 per m². Die moet je er wel bijtellen voor je SWW vat en buffer (die had je immers bij een CV-ketel niet nodig gehad).

Dat scheelt al 2500+1000+2000 = 5500 euro, waarmee de echte meerkosten voor de huidige huizenbouwers van de WP dus op zo'n 9000 euro komen. En dan wordt terugverdienen al een stuk moeilijker. Maar eigenlijk is de discussie redelijk zinloos, want er is nauwelijks een alternatief, en aan een CV-ketel in een nieuwbouwwoning kom je toch niet meer.

• DJT
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23:44
Andrehj schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:11:
[...]

2. 1500 euro voor een gasleiding naar je ketel? Dat lijkt me wel wat duur. Gemiddeld zal iemand hier max 500 euro voor uitgeven.
3. Ik neem aan dat je je huis niet gratis hebt gebouwd. Momenteel zitten de kosten rond de € 2000 per m². Die moet je er wel bijtellen voor je SWW vat en buffer (die had je immers bij een CV-ketel niet nodig gehad).

Dat scheelt al 2500+1000+2000 = 5500 euro, waarmee de echte meerkosten voor de huidige huizenbouwers van de WP dus op zo'n 9000 euro komen. En dan wordt terugverdienen al een stuk moeilijker. Maar eigenlijk is de discussie redelijk zinloos, want er is nauwelijks een alternatief, en aan een CV-ketel in een nieuwbouwwoning kom je toch niet meer.
Ok, fair in het geval van nieuwbouw. In mijn geval ging het om een transformatie/renovatie en dus blijft een groot deel van de businesscase staan. Ook aan ruimte geen gebrek.

• Appie Heijn
Andrehj schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:11:
[...]

Volgens mij heb ik en een aantal anderen je al hele andere bedragen aangegeven. En die 2k/m2 zou ik dan ook consequent doorrekenen in jouw geval, alles wat groter of meer ruimte inneemt kost je 2k/m2 meer... 8)7
“Nee schat we doen een 1 persoons bed want die kost maar 500 ipv 1000 ohnee hij neemt ook nog 2m2 minder in a 4000 euro. Scheelt ons gewoon 4500 euro totaal.” Wanneer je dat 2x doet dan heb jij je WP ook ;)

Appie Heijn wijzigde deze reactie 18-11-2019 23:26 (7%)

• jacovn
Appie Heijn schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:17:
[...]

Volgens mij heb ik en een aantal anderen je al hele andere bedragen aangegeven. En die 2k/m2 zou ik dan ook consequent doorrekenen in jouw geval, alles wat groter of meer ruimte inneemt kost je 2k/m2 meer... 8)7
Ja wat moet je met een badkamer, je kunt je ook buiten onder de tuinslang afspoelen of zoals vroeger op het aanrecht in de spoelbak wassen.
2 persoons bed, beter een stapelbed, neemt maar de helft ruimte in.

Zo kan ik er denk ik nog wel 10 bedenken >:)

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 25-01 11:10
Andrehj schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:44:
[...]

Het zou je sieren als je wat mijn stellingen met bronvermelding en fatsoenlijke argumenten zou weerleggen.
Bij al mijn stellingen heb ik duidelijk uitgelegd en zoveel mogelijk met bronvermelding aangegeven waarom dat zo is.
Dan is het wel een beetje goedkoop om te stellen dat alles wat ik zeg fout is, zonder dat je zegt waarom dan.

Over dat googlen: Als je het L/W WP topic ooit hebt gelezen zou je weten dat ik al een hele L/W WP installatie heb uitgedokterd. Dus ik kan wel zeggen dat ik er aardig in zit.
En in dat topic is men het er al lang over eens dat een niet zelf geïnstalleerde of zelf geïmporteerde volledige L/W WP installatie minimaal rond de 10K kost.
Ik kan me best wel in je punten vinden. Ik denk namelijk ook dat je een wp bij een nieuw huis niet heel erg goedkoop geinstalleerd krijgt, als je het laat doen.

Wat ik niet begrijp is dat als de consensus is dat het minimaal 10K kost, dat jij een goedkopere offerte wilt. Dat kan dan toch alleen ten koste van de kwaliteit gaan.

Verder wordt de discussie vertroebeld doordat jij m2 mee gaat tellen in je berekening. Prima als je dat wilt doen, mij is het om het even, maar het leidt wel af van het hoofdonderwerp.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 03:54

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

Zelf geïmporteerd, maar dat is niet meer dan naar een .de of .fr site gaan om het ding te bestellen en twee dagen langer wachten dan ipv naar een .nl te gaan.
Dat was voor aftrek subsidie.
Buffervat was €250 extra, voor de rest klein spul zoals een paar meter cv-leiding en een extra groep.
Uitbesteed, maar meer dan een gat naar buiten boren en wat leidingen een paar meter doortrekken was het niet.
Warmwatervoorziening is een doorstromer van €200.

Maar goed, blijf maar lekker aan het gas hangen, ik spreek je over tien jaar nog wel een keer.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Hoijong
Erasmo schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 02:46:
[...]

Zelf geïmporteerd, maar dat is niet meer dan naar een .de of .fr site gaan om het ding te bestellen en twee dagen langer wachten dan ipv naar een .nl te gaan.
Dat was voor aftrek subsidie.
Buffervat was €250 extra, voor de rest klein spul zoals een paar meter cv-leiding en een extra groep.
Uitbesteed, maar meer dan een gat naar buiten boren en wat leidingen een paar meter doortrekken was het niet.
Warmwatervoorziening is een doorstromer van €200.

Maar goed, blijf maar lekker aan het gas hangen, ik spreek je over tien jaar nog wel een keer.
@Andrehj wil niet aan het gas blijven hangen, maar tot aan het vervelende toe een punt proberen te maken. Dat mag wel klaar zijn, ik kom hier om te lezen over huizenbouwers en niet over iemand die verloren m2's in je garage gaat omrekenen naar duizenden euro's......

En de subsidie is nog gewoon aan te vragen......mag je nog mee rekenen.

• blubbers
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 23-01 16:46
Die discussie is wel klaar nu.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 19-11-2019 11:39 (94%)

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 25-01 16:38

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Modbreak:De voors en tegens van de WP en gasketel tegenover klimaatverandering et al kan in de daartoe betreffende topics in DED of AWM. Hier is die veel te diepe discussie zwaar offtopic. Vervolgberichten hierover worden dan ook verwijderd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Dengra
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 21:33
Goedemorgen,
Ik lees al een tijdje mee op dit forum en wilde graag een paar vragen voorleggen in de hoop op wat input.
Wij hebben recent een kavel gekocht van ongeveer 500m2. We hebben een redelijk goed idee van waar we willen gaan bouwen en hebben inmiddels een aantal bouwbedrijven / catalogusbouwers gesproken. Onze vragen die we op dit moment hebben zijn de volgende:

Kan iemand een specifieke aannemer / bouwbedrijf aanraden?

In eerste instantie ging onze voorkeur uit naar een WWWP vanwege het kunnen verwarmen bij lagere temperaturen en minder geluid. Na het lezen van de diverse topics overwegen we toch een LWWP. Zou het verstandig zijn om het verschil in aanschafprijs te gebruiken voor HR+++ glas i.p.v. HR++ glas?

Alvast dank voor de input.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 25-01 16:38

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Nee, we gaan hier niet specifiek aannemers promoten. Dat is iets wat je toch zelf een beetje op moet zoeken. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Dengra
Señor Sjon schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:01:
Nee, we gaan hier niet specifiek aannemers promoten. Dat is iets wat je toch zelf een beetje op moet zoeken. :)
Ik begrijp dat aan de ene kant wel, je wil het forum niet laten vervuilen door allerlei ongevraagde reclame. Aan de andere kant vind ik het wel jammer. Wij hebben geen enkele ervaring in de bouwwereld en kunnen nu alleen maar afgaan op wat bouwbedrijven op hun site zetten of zelf zeggen. Ervaringen van anderen zouden voor ons erg waardevol zijn..

• Joris748
Dengra schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:56:
Goedemorgen,
Ik lees al een tijdje mee op dit forum en wilde graag een paar vragen voorleggen in de hoop op wat input.
Wij hebben recent een kavel gekocht van ongeveer 500m2. We hebben een redelijk goed idee van waar we willen gaan bouwen en hebben inmiddels een aantal bouwbedrijven / catalogusbouwers gesproken. Onze vragen die we op dit moment hebben zijn de volgende:

In eerste instantie ging onze voorkeur uit naar een WWWP vanwege het kunnen verwarmen bij lagere temperaturen en minder geluid. Na het lezen van de diverse topics overwegen we toch een LWWP. Zou het verstandig zijn om het verschil in aanschafprijs te gebruiken voor HR+++ glas i.p.v. HR++ glas?

Ik weet niet of het verstandig is, maar wij hebben het wel gedaan. HR+++ (u-waardes 0,7-0,8) en een LWWP. Zeker omdat wij zeer grote glasoppervlakken hebben, vonden we het zonde om het niet te doen. Meerprijs vond we acceptabel (ca 5500 euro).

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 18:49
Goedemorgen,

In welke regio zoek je?

Met gestrekt been.

• Fable

Fable

Professioneel prutser

Dengra schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:12:
[...]

Ik begrijp dat aan de ene kant wel, je wil het forum niet laten vervuilen door allerlei ongevraagde reclame. Aan de andere kant vind ik het wel jammer. Wij hebben geen enkele ervaring in de bouwwereld en kunnen nu alleen maar afgaan op wat bouwbedrijven op hun site zetten of zelf zeggen. Ervaringen van anderen zouden voor ons erg waardevol zijn..
Als je er helemaal niks van bouwen weet zou je een bouwbegeleider in kunnen huren. Die kan je goed helpen met dit soort vragen en zorgt er dan ook voor dat de kwaliteit die je koopt ook geleverd gaat worden door de aannemer. De kosten van zo iemand zijn vaak heel snel terugverdiend.

• Dengra
Regio Rotterdam

• echthard
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 24-01 15:10
Ik zelf heb voor een soort catalogusbouwer gekozen in NH. Voor ZH rekent deze aannemer geloof ik extra.

Ik heb ook even een korte vraag, ik ben helemaal vergeten om access points te laten opnemen in de tekeningen. Ik heb het nog niet eerder nodig gehad en dus helemaal niet aan gedacht. AP's in de plafonds toevoegen op de overloop van beide verdiepingen, is een no-brainer toch? En ook voldoende? Of is er tegenwoordig alweer iets beters te krijgen?

• CrashOne
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

dhhdante schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:05:
Ik zelf heb voor een soort catalogusbouwer gekozen in NH. Voor ZH rekent deze aannemer geloof ik extra.

Ik heb ook even een korte vraag, ik ben helemaal vergeten om access points te laten opnemen in de tekeningen. Ik heb het nog niet eerder nodig gehad en dus helemaal niet aan gedacht. AP's in de plafonds toevoegen op de overloop van beide verdiepingen, is een no-brainer toch? En ook voldoende? Of is er tegenwoordig alweer iets beters te krijgen?
Wij hebben op iedere verdieping een AP in het plafond. BG niet in de gang, maar tussen de woonkamer en de keuken (is bij ons open), op de verdiepingen op de overloop. Daarnaast op alle kamers een vaste UTP aansluiting. Ik zou het zeker doen. Kennis van ons hebben dit niet gedaan en die hebben nergens goede WiFi dekking.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 25-01 11:10
Goedemorgen,

Het verschil tussen HR+++ en HR++ glas is niet zo heel groot, reken op iets van max 20 euro per m2. Dat zet bij een normaal huis geen zoden aan de dijk.

Wij hebben hier zowel; een wwwp als hr+++, tripple glas. Dat tripple glas zou ik altijd weer doen, het scheelt enorm in de koudeval. De wwwp was toen ik het deed niet veel duurder dan een lw/wp, omdat het crisis was en boringen daardoor relatief goedkoop. En ook geen subsidie en buitenland wp's. Nu zou daar nog eens goed over moeten nadenken. Er zijn zowel voordelen als nadelen. Grootste nadeel is de hogere prijs, grootste voordeel is geen gezeik als het koud is, geen buitenunit, geen (of minder) geluid, geen defrosts, en minder verbruik.
Kwestie van keuzes maken en bepalen wat jij belangrijk vindt.

• Andrehj
Zou het verstandig zijn om het verschil in aanschafprijs te gebruiken voor HR+++ glas i.p.v. HR++ glas?
Sowieso zou ik altijd kiezen voor triple glas, omdat je ramen verreweg het grootste warmtelek zijn naar de omgeving (reken maar eens uit). Zelf in mijn huidige jaren 70 woning kan het al uit (zeker voor het comfort) om naar triple glas te upgraden, wat ik ook al deels heb gedaan.
In de nieuwe woning komt zelfs in de zolderramen triple glas.

• echthard
CrashOne schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:50:
[...]

Wij hebben op iedere verdieping een AP in het plafond. BG niet in de gang, maar tussen de woonkamer en de keuken (is bij ons open), op de verdiepingen op de overloop. Daarnaast op alle kamers een vaste UTP aansluiting. Ik zou het zeker doen. Kennis van ons hebben dit niet gedaan en die hebben nergens goede WiFi dekking.
Ik heb nog geen vaste UTP op de kamers, maar wel loze leidingen. En ik heb geen AP op de BG, Ergens komt de modem van Ziggo te staan, dat moet voor de BG toch wel voldoende zijn?

Wat het glas betreft, ik ga ook voor triple glas. Ik las eerder ergens in dit topic dat je dan ook nog beter 3 verschillende diktes kan nemen vanwege het geluid. Ik dacht dat elke dikte een andere frequentie beter absorbeert of reflecteert. De diktes van het glas en de ruimtes er tussen ga ik nog even goed uitzoeken wat nu het verstandigst is voor warmte- en geluidsisolatie.

• Andrehj
dhhdante schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 19:20:
[...]
Wat het glas betreft, ik ga ook voor triple glas. Ik las eerder ergens in dit topic dat je dan ook nog beter 3 verschillende diktes kan nemen vanwege het geluid. Ik dacht dat elke dikte een andere frequentie beter absorbeert of reflecteert. De diktes van het glas en de ruimtes er tussen ga ik nog even goed uitzoeken wat nu het verstandigst is voor warmte- en geluidsisolatie.
Dat hoef je eigenlijk niet zelf uit te zoeken, want elke zichzelf respecterende glas- of kozijnenleverancier heeft die specificaties gewoon in hun datasheets staan (incl nog de warmte- en lichttransmissie).

• CrashOne
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

dhhdante schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 19:20:
[...]

Ik heb nog geen vaste UTP op de kamers, maar wel loze leidingen. En ik heb geen AP op de BG, Ergens komt de modem van Ziggo te staan, dat moet voor de BG toch wel voldoende zijn?

[...]
Ik zou niet kiezen voor een oplossing in de meterkast, dat is nooit optimaal en als je ene beetje vloeroppervlakte hebt scheelt de extra kast behoorlijk wat bereik. En als je triple glas hebt: Dat houdt echt veel van je WiFi tegen, daarom heb ik ook buiten een AP onder de veranda.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• tehfnz
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 19-01 10:05
Inmiddels is de constructie (snelbouw, poutrels, welfsels aka kanaalplaten & druklaag) van het souterrain klaar. Waar ik me in elke ruwbouw, dus ook de onze, over verbaas is hoe klein de ruimtes lijken zolang er niet gestuct is.

volg de bouw van onze woning

• echthard
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit verhaal komt wel overeen met wat ik las van Señor Sjon:
Señor Sjon schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:15:
[...]

Als er een folie inzit, scheelt het ook al. Maar voor geluid is het van belang dat ze alledrie een andere dikte hebben, bij voorkeur de dikste buiten. Bij 4-4-4 gaat een geluidsgolf die door 4 gaat, ook door de andere twee, zeker als de spouw ook telkens hetzelfde is, terwijl bij 6-4-5 dit niet het geval is. E.e.a. ligt wel aan de minimale dikte, folies, gelaagdheid, etc.
33.1-4-33.1 zijn twee platen van 3mm met een folie ertussen, 4mm dik glas en nog een keer twee platen van 3mm met folie. Dit komt vrij frequent voor bij lage delen om letsel te voorkomen. Is wel een stuk duurder natuurlijk. Maar goed, bottom line is: altijd variabele diktes kiezen.
Dus als ik het goed begrijp is het verstandig om 6-4-5 bijv te nemen ipv 4-4-4. Zeker als er geen meerprijs is, lijkt me. De meerprijs zit 'm vooral in de dikte van het kozijn, zodat je meer ruimte hebt tussen het glas.

Als ik op google zoek wat de verschillende U-waarden nou voor consequenties leveren, dan valt me op dat een U-waarde van 1,0 en van 0,5 bijna geen verschil uitmaakt in energie besparing, terwijl het wel lijkt alsof je 2x zo goed isoleert.

• Fable

Fable

Professioneel prutser

dhhdante schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:25:

Als ik op google zoek wat de verschillende U-waarden nou voor consequenties leveren, dan valt me op dat een U-waarde van 1,0 en van 0,5 bijna geen verschil uitmaakt in energie besparing, terwijl het wel lijkt alsof je 2x zo goed isoleert.
Klopt, het verschil tussen HR++ en HR+++ is maar heel weinig qua energieverlies. Volgens mij iets van 2-3 euro per m2 glas per jaar minder verbruik bij HR+++

Fable wijzigde deze reactie 20-11-2019 14:47 (53%)

• tehfnz
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 19-01 10:05
Fable schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:28:
Klopt, het verschil tussen HR++ en HR+++ is maar heel weinig qua energieverlies. Volgens mij iets van 2-3 euro per m2 glas per jaar minder verbruik bij HR+++
Er is meer dan energieverlies, met name een hogere temperatuur van het binnenblad (meer comfort dichtbij het raam):

...of dat belangrijk is dient iedereen voor zichzelf uit te maken.

tehfnz wijzigde deze reactie 20-11-2019 14:36 (3%)

volg de bouw van onze woning

Pagina: 1 ... 117 ... 122 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True