Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 117 118 119 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• BernardSN
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 05-12 21:34
bbbrumbrum schreef op donderdag 28 november 2019 @ 23:18:
[...]

Luchtdichtheid levert je geen warmte op in de winter, glas icm orientatie wel. Dat is passieve energie.

Dus: tekening? Rc waardes? 0,11 is behaald of gewenst?

Palletkachel is wel een van de meest goedkope (dit jaar loopt de subsidie af volgensmij) en simpele manieren om die paar dagen dat je het niet red met je 'normale' verwarming wat bij te stoken.

Hoe ga je de verwarming, koeling en SWW normaal gezien regelen?
0,11 is behaald. Gaat hier o.a. om de sfeer en kortstondig net even wat extra warmte het vertrek in te kunnen blazen. RC waarde dak 8,1. Vloer 6,9, Wanden 6,0. Verwarming NIBE 1145-12 met koeling water / water

• izdp
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 06-12 18:58
Basegel schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:27:
Hallo allemaal,

Ik weet niet of dit het goede topic is maar na lang twijfelen heb ik een optie genomen op een kavel.
We zijn nu druk bezig om wat inzicht te krijgen in de kosten van bouwen. De "kavelcoach" van het project gaf mij aan dat ze verwachten dat de bouwkosten volgend jaar zullen zakken.
Reden is dat er aannemers zullen zijn zonder voldoende werk vanwege de huidige stikstof problematiek. (te weinig vergunningen voor nieuw projecten etc.)
En dat ze daardoor in prijs zullen zakken om voldoende opdrachten binnen te krijgen.
We hebben nu al met een paar architecten gesproken om een indicate van de bouwkosten te krijgen en de architecten verwachten ook dat de aannemers mogelijk in prijs gaan zakken, maar ze hebben nog geen concreet bewijs.
Wat denken jullie hiervan?
Zeggen de "kavelcoach" (Partij die de kavels verkoopt) en de Architecten dit gewoon om mij over de streep te trekken en blijven de kosten gewoon zo hoog als nu?

Dankjewel.
Eerder nog meer stijgen.
Omdat het veel geschreeuw is/was van de bouwwereld, maar hun boekjes zijn nog zeer ruim gevuld.
Dus hun geschreeuw was er 1 van de angst en zeer vooruitlopend op wat geen bewaarheid zal worden.
Is mijn inschatting, want nog niets van gemerkt dat ze echt aan de weg willen timmeren om maar opdrachten te krijgen.

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 06-12 06:13
BernardSN schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 20:20:
[...]

0,11 is behaald. Gaat hier o.a. om de sfeer en kortstondig net even wat extra warmte het vertrek in te kunnen blazen. RC waarde dak 8,1. Vloer 6,9, Wanden 6,0. Verwarming NIBE 1145-12 met koeling water / water
Al weleens een pelletkachel zien branden :?
Toevallig laatst naar gekeken maar omdat ze zo geforceerd branden in een potje met een diameter van 5 tot 7 cm vind ik er eerlijk gezegd 0,0 sfeer aan. Levert wel lekkere warmte :Y

zoiets heb ik toen gezien:

YouTube: julia 8 kw pelletkachel op standje turbo

ybos wijzigde deze reactie 29-11-2019 21:51 (11%)

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
BernardSN schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 20:20:
[...]

En wat is er precies passief aan je huis?
15kW (!!!!!) (toch?) WP en daarbij wil je ook nog een flink houtstook vermogen.....

Qua isolatiewaardes zou ik alles +2 verwachten voor passief, maar dat is dan ook maar éen aspect.

Hoe kom je in hemelsnaam op zon loei van een WP uit met die (gewoon goede) isolatiewaardes?

bbbrumbrum wijzigde deze reactie 29-11-2019 23:19 (18%)

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 06-12 22:28
BernardSN schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:27:
Iemand hier ook ervaring met een pelletkachel in een nieuwbouwwoning (passiefhuis) bouw Qv10 = 0,11. Graag tips!
Afgezien van het feit dat die dingen enorm smerig zijn en veel troep uitstoten, anno 2020 kan dat echt niet meer, de subsidie wordt (gelukkig) niet voor niets afgeschaft:

Het probleem met zo'n kachel is dat ie veel te veel vermogen afgeeft, veel meer dan je woning nodig heeft. In no time is je woonkamer tot een sauna opgewarmd, waardoor je je kachel weer uit moet zetten.

Gelukkig heb je nog een 12 kW warmtepomp die ook kan koelen, dus wellicht dat je die tegelijkertijd op koelen kunt zetten? :+ Mooie manier om in een passiefhuis zoveel mogelijk energie te verstoken. 8)7

Nog even serieus: Ik sluit me bij de rest aan, tenzij je een passief kasteel hebt en niet een passief huis: hoe kom je ooit aan een 12 kW warmtepomp in een passiefhuis? Wat staat er in je warmteverliesberekening en je EPC berekening aan warmteverlies?
Het hele idee van een passiefhuis is namelijk dat er niet of nauwelijks energie toegevoerd hoeft te worden en een 12 kW WP past daar bepaald niet bij.

Andrehj wijzigde deze reactie 30-11-2019 10:31 (20%)

• EdwinV
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 06-12 09:56
Andrehj schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 10:27:
[...]

Afgezien van het feit dat die dingen enorm smerig zijn en veel troep uitstoten, anno 2020 kan dat echt niet meer, de subsidie wordt (gelukkig) niet voor niets afgeschaft:

Het probleem met zo'n kachel is dat ie veel te veel vermogen afgeeft, veel meer dan je woning nodig heeft. In no time is je woonkamer tot een sauna opgewarmd, waardoor je je kachel weer uit moet zetten.

Gelukkig heb je nog een 12 kW warmtepomp die ook kan koelen, dus wellicht dat je die tegelijkertijd op koelen kunt zetten? :+ Mooie manier om in een passiefhuis zoveel mogelijk energie te verstoken. 8)7

Nog even serieus: Ik sluit me bij de rest aan, tenzij je een passief kasteel hebt en niet een passief huis: hoe kom je ooit aan een 12 kW warmtepomp in een passiefhuis? Wat staat er in je warmteverliesberekening en je EPC berekening aan warmteverlies?
Het hele idee van een passiefhuis is namelijk dat er niet of nauwelijks energie toegevoerd hoeft te worden en een 12 kW WP past daar bepaald niet bij.
Inderdaad! Ik ken iemand die een passiefhuis heeft en gekozen heeft voor een pelletkachel. Hij heeft nu veel problemen omdat de pelletkachel teveel warmte geeft voor de behoefte van het huis. Daarom zijn ze nu alternatieven aan het afwegen om te kunnen verwarmen.

Met zo’n grote warmtepomp kun je met gemak je passiefhuis verwarmen en koelen, ik zou de pelletkachel weglaten. Voor de sfeer kun je beter een haardvuurtje op Youtube opzoeken en afspelen op je tv ;)

Wij gaan in ons passiefhuis trouwens voor een Tecalor THZ 504 warmtepomp met balansventilatie. Redelijk onbekend in Nederland, maar in Duitsland al jaren toegepast. Grote voordeel in mijn ogen is het ontbreken van de buitenunit en de integratie van de componenten.

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 12:25
Laatst een LED haart gezien. Werkt met waterdamp en was wel een leuk systeem.

• Lord Anubis
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 04-12 00:07
Ik ga ook weer een pellet kachel plaatsen, echter nu hoofdzakelijk voor warm water op momenten dat het zonnetje te weinig schijnt en de buffer op kan warmen voor de vloerverwarming. Komt apart in de util ruimte.

@EdwinV - Weet jij hoeveel kWh die pelletkachel is? Als hij 10-15kWh gekocht heeft en er maar eentje nodig heeft van 5kWh, ja dan is het verhouding verschil in elk huis te warm.
Want ik ken iemand, die een passief woning en een pelletkachel heeft en er super blij mee is. Weliswaar een combi dus een die ook op de cv is aangesloten. Dus ja, heb weinig aan je verklaring.

Verder is dit een meer iets voor het pelletkachel topic.

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Lord Anubis schreef op zondag 1 december 2019 @ 13:13:
Ik ga ook weer een pellet kachel plaatsen, echter nu hoofdzakelijk voor warm water op momenten dat het zonnetje te weinig schijnt en de buffer op kan warmen voor de vloerverwarming. Komt apart in de util ruimte.

@EdwinV - Weet jij hoeveel kWh die pelletkachel is? Als hij 10-15kWh gekocht heeft en er maar eentje nodig heeft van 5kWh, ja dan is het verhouding verschil in elk huis te warm.
Want ik ken iemand, die een passief woning en een pelletkachel heeft en er super blij mee is. Weliswaar een combi dus een die ook op de cv is aangesloten. Dus ja, heb weinig aan je verklaring.

BernardSN schreef op zondag 1 december 2019 @ 17:24:
[...]

Zal uiteindelijk gaan om een pelletkachel 2,3 tot 7 kWh
kWh ≠ kW

Pelletkachel voor in de technische ruimte = pelletketel?

bbbrumbrum wijzigde deze reactie 01-12-2019 22:10 (9%)

• BernardSN
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 05-12 21:34
Lord Anubis schreef op zondag 1 december 2019 @ 13:13:

Zal uiteindelijk gaan om een pelletkachel 2,3 tot 7 kWh

• Lord Anubis
Zij heeft een 5,5kW kachel en met cv aansluiting. Flink huis, 2 badkamers en koukleum.

En klopt, ik ga voor een ketel. maar ja de mijne krijgt geen ingebouwde ketel. De ketels staat er vlak bij. ;) <1,5m.
1 voor 2dgn. (300-400 l ) warmwater en 1 voor 1dag vloerverwarming ( liters nog onb. ). Wil vloerverwarming met afgifte van 100w/m2, dit alleen voor de egale verdeling. 26° water. Nog even uitvogelen wat de formules en resultaten zijn. EErst eens kijken hoeveel kWh ik nodig heb voor 1 dag ( ~160m2 vloer opp. ). Op zonnige dagen worden beiden eerst gevuld dmv heatpipes. Eerst warmwaterbuffer vullen en dan verwarming buffer.

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 06-12 10:44
EdwinV schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 11:02:
[...]

Wij gaan in ons passiefhuis trouwens voor een Tecalor THZ 504 warmtepomp met balansventilatie. Redelijk onbekend in Nederland, maar in Duitsland al jaren toegepast. Grote voordeel in mijn ogen is het ontbreken van de buitenunit en de integratie van de componenten.
"Kompaktes Gerät" staat er op de site, en de eerste foto geloof je dat ook wel :-)
Maar je hebt er echt een stookhok voor nodig, iets dat we in Nederland niet zo gewend zijn.

• Kwakkel
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 06-12 23:09
tehfnz schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:19:
Vandaag de laatste (?) offertes getekend:
  • ventilatiesysteem (Zehnder ComfoAir Q 350 Premium)
Ik zie voor ventialitie nu al een paar keer Zehnder voorbij komen. Is dat toeval, zijn deze marktleider, ...?

• tehfnz
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 11:09
@Kwakkel gewoon kwaliteitsvol, maar zo zijn er nog wel merken

volg de bouw van onze woning

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 11:06
Wij hebben een Brink Renovent Excellent (Plus). Ook een goede optie als je kwaliteit wilt.

• zeroxcool
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 06-12 15:49
Over WTW ventilatie gesproken, iemand toevallig ervaring met Ducobox Energy?

zeroxcool.net - curity.eu

• EdwinV
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 06-12 09:56
MeTooPV schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:59:
[...]

"Kompaktes Gerät" staat er op de site, en de eerste foto geloof je dat ook wel :-)
Maar je hebt er echt een stookhok voor nodig, iets dat we in Nederland niet zo gewend zijn.
Klopt, je hebt er ruimte voor nodig. Maar zeker niet meer dan warmtepomp, boilervat en balansventilatie naast elkaar. We hadden een technische ruimte van goed formaat, maar achteraf was het ivm aan/afvoerbuizen, geluid en onderhoud toch handiger om ‘m in de bijkeuken te plaatsen. De technische ruimte gaat nu een garderobekast worden.

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Kwakkel schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:06:
[...]

Ik zie voor ventialitie nu al een paar keer Zehnder voorbij komen. Is dat toeval, zijn deze marktleider, ...?
Zehnder is Stork Air. die naam zegt je waarschijnlijk wat meer. Ik heb sterk het idee dat Zehnder dezelfde apparaten levert als BUVA, of de verschillen zijn in ieder geval minimaal (een rood dekseltje in plaats van een blauw dekseltje).
Ik heb zelf ook een tweetal Zehnders in mijn woning geplaatst (waarom 2, don't ask, ik word al pissig als ik er weer aan denk). Bevalt goed. Alle schakelaars gaan op RF, dus geen kabels nodig. Toch zou ik aanraden om in ieder geval 1 punt (je "hoofdschakelaar") wel te bedraden zodat een 230V aansluiting mogelijk is. Op de RF zenders zie je niet in welke stand het systeem op dat moment staat. Dat kan je wel zien bij een schakelaar die aangesloten moet worden op netstroom.

PaT wijzigde deze reactie 02-12-2019 22:49 (33%)

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 12:51
PaT schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:46:
[...]

Zehnder is Stork Air. die naam zegt je waarschijnlijk wat meer. Ik heb sterk het idee dat Zehnder dezelfde apparaten levert als BUVA, of de verschillen zijn in ieder geval minimaal (een rood dekseltje in plaats van een blauw dekseltje).
Ik heb zelf ook een tweetal Zehnders in mijn woning geplaatst (waarom 2, don't ask, ik word al pissig als ik er weer aan denk). Bevalt goed. Alle schakelaars gaan op RF, dus geen kabels nodig. Toch zou ik aanraden om in ieder geval 1 punt (je "hoofdschakelaar") wel te bedraden zodat een 230V aansluiting mogelijk is. Op de RF zenders zie je niet in welke stand het systeem op dat moment staat. Dat kan je wel zien bij een schakelaar die aangesloten moet worden op netstroom.
Heb je dat idee puur door het uiterlijk of ook door techniek? De prijzen zijn volgens mij wel flink verschillend. Ik moet nog een WTW uitzoeken en zit aan Brink, Itho of deze dan te denken.

• falconz
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 06-12 22:26
Hoijong schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 08:24:
[...]
Heb je dat idee puur door het uiterlijk of ook door techniek? De prijzen zijn volgens mij wel flink verschillend. Ik moet nog een WTW uitzoeken en zit aan Brink, Itho of deze dan te denken.
Ik heb net de Itho hru350 inclusief qualityflow set geïnstalleerd (met 9 kanalen / ventielen). De WTW unit an sich heeft een erg goede prijs kwaliteit verhouding. Alle onderdelen voor het qualityfow systeem kosten dan nog een lieve duit, maar dan heb je uiteindelijk wel een zelfregelend systeem dat alle ruimtes afzonderlijk in de gaten houdt (dmv co2 sensor) en afzonderlijk regelt ('s nachts meer op slaapkamers, overdag meer in leefruimtes en 10 seconden nadat de douche is aangezet knalt ie afzuiging in douche volle bak aan mbv vochtsensor in dat kanaal). Ik heb geen ervaring met de andere systemen, maar ben erg tevreden over Itho. Zou alleen graag het systeem kunnen monitoren, zodat ik zie welke ruimtes er hoeveel geventileerd wordt. Dat kan dus niet.
itho hru 350
qualityflow plenum 12

• jacovn
De CO2 sturing met de Itho is wel twijfelachtig. Niet dat het niet werkt, maar het is me ook niet helemaal duidelijk hoe snel hij werkt bijvoorbeeld. Ik zie CO2 gehalte gewoon naar 1200-1300 ppm lopen en merk dan niet veel extra actie aan de Itho kant als in verhoogd afzuig vermogen. De vochtsensor doet het wat dat betreft stuk duidelijker.

Er is ergens een thread waar iemand met Itho in de vechtmodus zit min of meer en daarin staat dat het systeem op 1000 ppm zou moeten regelen.

Dat lijkt mijn qualityflow systeem (HRU-300) ook niet echt te doen.

Hier is die thread: Robert85 in "Itho wtw HRU ecofan 3 of Itho QualityFlow (co2 gestuurd)"

jacovn wijzigde deze reactie 03-12-2019 14:53 (10%)

• falconz
jacovn schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:36:
De CO2 sturing met de Itho is wel twijfelachtig. Niet dat het niet werkt, maar het is me ook niet helemaal duidelijk hoe snel hij werkt bijvoorbeeld. Ik zie CO2 gehalte gewoon naar 1200-1300 ppm lopen en merk dan niet veel extra actie aan de Itho kant als in verhoogd afzuig vermogen. De vochtsensor doet het wat dat betreft stuk duidelijker.
Dat is vervelend maar ik herken het gelukkig niet. Ik log met Netatmo en merk duidelijk dat zodra er meerdere mensen in de woonkamer zijn de ventielen van de afzuiging in de woonkamer open gaan (overigens niet storend, maar je hoort dat er afgezogen wordt, in normaal stand hoor je helemaal niets). Co2 blijft bij mij op de eco-stand (max 1200ppm) nog steeds onder de 1000 volgens Netatmo. WTW kan dan nog op comford-stand (max 1000ppm) maar dan moet 'ie onnodig harder werken. Zie onderstaande afbeelding. Zondag vierden we sinterklaas met de hele familie, je ziet duidelijk dat met veel mensen CO2 hard oploopt. Er werd toen dus ook hard geventileerd door de WTW.
co2Itho

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Hoijong schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 08:24:
[...]

Nou, de units zelf zien er exact hetzelfde uit en ook de zenders verschillen maar minimaal van elkaar. Daarom heb ik het idee dat het nagenoeg hetzelfde product is.
Maar ik kan er natuurlijk compleet naast zitten wat dat betreft.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• jacovn
falconz schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 15:22:
[...]

Dat is vervelend maar ik herken het gelukkig niet. Ik log met Netatmo en merk duidelijk dat zodra er meerdere mensen in de woonkamer zijn de ventielen van de afzuiging in de woonkamer open gaan (overigens niet storend, maar je hoort dat er afgezogen wordt, in normaal stand hoor je helemaal niets). Co2 blijft bij mij op de eco-stand (max 1200ppm) nog steeds onder de 1000 volgens Netatmo. WTW kan dan nog op comford-stand (max 1000ppm) maar dan moet 'ie onnodig harder werken. Zie onderstaande afbeelding. Zondag vierden we sinterklaas met de hele familie, je ziet duidelijk dat met veel mensen CO2 hard oploopt. Er werd toen dus ook hard geventileerd door de WTW.
[Afbeelding: co2Itho]
Mag ik vragen hoe jouw systeem afgeregeld is ?

Mijn instalateur heeft eigenlijk alleen de hoge snelheid anders ingesteld omdat die voor de badkamer afzuigen gebruikt wordt. Dat bepaald het waargenomen geluid en de tijd dat het duurt hoe lang de badkamer vochtig blijft.

Het stuk van inmeten van alle ventielen op 75 m3 is niet uitgevoerd, dat was niet nodig (hij heeft geen anemo meter of hoe dat ding ook heet) Was ik wel wat verbaasd over.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 13:24
jacovn schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 15:46:
[...]

Mijn instalateur heeft eigenlijk alleen de hoge snelheid anders ingesteld omdat die voor de badkamer afzuigen gebruikt wordt. Dat bepaald het waargenomen geluid en de tijd dat het duurt hoe lang de badkamer vochtig blijft.

Het stuk van inmeten van alle ventielen op 75 m3 is niet uitgevoerd, dat was niet nodig (hij heeft geen anemo meter of hoe dat ding ook heet) Was ik wel wat verbaasd over.
Is bij dit systeem inderdaad niet nodig, er wordt geregeld op co2 en niet op afzuigcapaciteit.
Op zich wel jammer dat niet elke klep zijn eigen co2 metertje heeft en dan de klep gewoon traploos open en dicht kan doen. Nu is het open of dicht en dat hoor je soms best wel. (niet irritant imo)

Fable wijzigde deze reactie 03-12-2019 16:12 (12%)

• Daniel
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 06-12 19:48

Daniel

Kapitein NCC-1701
Nou, we zijn verhuisd. Wat een aardige hel was, we wilden het gewoon achter de rug hebben maar eigenlijk moest er nog iets te veel op iets te weinig dagen gedaan worden. Nuts was er uiteindelijk maandag de 25e. Onvoorstelbaar ook, een jaar wachten en in drie uurtjes zijn ze klaar 8)7

Dinsdag verhuisd, maar de plinten kwamen pas woensdag dus veel meubels konden niet op hun plek. En mijn tuin heeft wel een pad, maar de bouwstraat van de gemeente laat nog een meter modder tussen de stelcon-platen en dat pad. Dus de verhuizers moesten mede vanwege het slechte weer door de meuk lopen, waar ze niet heel vrolijk van werden. Ook omdat de gozers die de verhuizing komen opnemen structureel de hoeveelheid spullen onderschatten. Het was opgeschreven als ~65 m3, maar het was eerder 90 m3 :X dan baal je als verhuizer ook wel.

Hele dinsdagavond op m'n knieën op de vloer gezeten om de modder weg te te poetsen. En overal zand :X en stof uit de wtw. Nouja, dat schijnt te horen.

Het is wel mooi geworden :) zij het met nog heel veel galm. Harde muren + harde vloer + hoge ruimtes + nog niets aan de muren levert heel lelijk geluid op. Daar moeten we nog wel wat aan doen want het is zo echt niet leefbaar. Op de slaapverdieping gaat het wel omdat de ruimtes daar wat kleiner zijn, en meer ingericht, maar in de keuken klinkt het laten vallen van een vork alsof er iemand een drilboor heeft aangezet.

Twitter | Met Nerds om Tafel Podcast

• jacovn
Fable schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 15:49:
[...]

Is bij dit systeem inderdaad niet nodig, er wordt geregeld op co2 en niet op afzuigcapaciteit.
Op zich wel jammer dat niet elke klep zijn eigen co2 metertje heeft en dan de klep gewoon traploos open en dicht kan doen. Nu is het open of dicht en dat hoor je soms best wel. (niet irritant imo)
Toch is de procedure in de handleiding dat je elke poort moet afstellen op 75m3 omdat hij dan de weerstand van die buis kan bepalen en dan neem ik aan weet hoe snel de ventilator moet draaien voor al de kanalen bij elkaar in de nul situatie.
Dan kan er daarna als er CO2 verhoging op een kanaal gemeten wordt de klep verder open en toerental omhoog,

Als je dat niet doet gaat hij naar een default neem ik aan. Nu kan dat goed uitpakken maar ik heb best wel verschil in buis lengtes.

jacovn wijzigde deze reactie 04-12-2019 07:58 (0%)
Reden: spelling

• izdp
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 06-12 18:58
Mag ik dan vragen wat zo'n modern afzuigsysteem kost inclusief extra bouwkosten en installatie?
Dan doel ik op een wtw-systeem per ruimte geregeld.

• falconz
izdp schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 18:55:
Mag ik dan vragen wat zo'n modern afzuigsysteem kost inclusief extra bouwkosten en installatie?
Dan doel ik op een wtw-systeem per ruimte geregeld.
Mijn staatje zegt dit voor het qualityflow systeem met 9 ventielen:
omschrijving prijs # totaal
wtw unit itho 350 975 1 975
plenum12 250 1 250
kleppen 60 9 540
qualityflow regelaar inc co2&vocht 700 1 700
isobuis150 10m flex 20 2 40
isobuis100 10m flex 20 2 40
burgerhout hb+ 50m 250 2 500
hb+ ventiel aansluiting 15 9 135
afzuigventielen 5 9 45
inblaasrooster 75 1 75
3300

Installatie heb ik zelf uitgevoerd. Bij mij nieuwbouw, dus ik kon op tijd de flexibele HB+ leiding naar juiste plekken leggen.

• stefijn
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 06-12 23:06

stefijn

DBlogic

Waar heb je die HB+ gehaald?

www.dblogic.nl MS Office-automatisering

• falconz
jacovn schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 15:46:
[...]
Hmm, een installateur die niet de ventielen afzonderlijk inregelt, dat is bijzonder. Ik heb ook niet zo'n anemometer helaas dus moest het ook zonder doen (maar ik ben dan ook geen installateur:)). Staat eigenlijk nog wel op m'n lijstje om de inbedrijfstelling nog een keer uit te voeren als ik ergens zo'n luchtvolumestroommeter kan lenen / huren. Wat ik wel gedaan heb is dat ik een berekening gemaakt met het programma van burgerhout hybalans+ waarmee je de installatie kunt doorrekenen als je de luchtkanalen vast inregelt dmv diverse maten afsluitplaatjes (zie afbeelding onder). Op basis van kanaallengte en ruimte grootte berekent dat programma het benodigd debiet. Op basis daarvan wordt er voor ieder kanaal een restrictiering aanbevolen. Tijdens mijn inbedrijfstelling heb ik de kanalen met een grote berekende restrictiering wat omlaag geschroefd, en vice versa. Maar zoals gezegd, het staat nog op mijn lijstje om een keer opnieuw in te regelen mbv volumestroommeter. Voor nu is het wel even prima zo...
burgerhoutHBplusberek

• falconz
Neem aan dat je 50m flex buis bedoelt: https://www.bengshop.nl/search/?search=hybalans... Daar staan ook de ventielaansluitingen bij waar ik overigens gewone 125 ventielen in gezet heb, niet die van HB+...

• stefijn

stefijn

DBlogic

Ja, tnx. Ik zoek de geisoleerde buizen.

• Lord Anubis
falconz schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:26:
[...]

Neem aan dat je 50m flex buis bedoelt: https://www.bengshop.nl/search/?search=hybalans... Daar staan ook de ventielaansluitingen bij waar ik overigens gewone 125 ventielen in gezet heb, niet die van HB+...
@falconz
Ook bedankt voor de link.

Misschien wel voor de anderen de drie puntjes achter de link verwijderen.

https://www.bengshop.nl/search/?search=hybalans

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 12:51
falconz schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:04:
[...]

plenum12 250 1 250
kleppen 60 9 540
afzuigventielen 5 9 45
inblaasrooster 75 1 75
3300

Installatie heb ik zelf uitgevoerd. Bij mij nieuwbouw, dus ik kon op tijd de flexibele HB+ leiding naar juiste plekken leggen.
Mooi overzicht, denk dat je voor installatie nog eens zo'n bedrag mag rekenen, best een werkje is dat.

• NDF82
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 06-12 21:31

NDF82

Doomed Space Marine

falconz schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:04:
[...]

plenum12 250 1 250
kleppen 60 9 540
afzuigventielen 5 9 45
inblaasrooster 75 1 75
3300

Wij hebben alles bij de installateur neergelegd en waren 8500 incl. BTW kwijt.

Bij ons werkt het systeem ook niet naar behoren (gemeten met Voltcraft CO2 meter). Maar mijn installateur weigert dit op to lossen omdat de debieten ingesteld zijn zoals in de handleiding vermeld.

Ik ga nu zelf zo'n lucht flow meter kopen om de IBS procedure opnieuw uit te voeren zoals hier voorgesteld: Theo in "WTW leidingenwerk"

Wat ik in ieder geval al heb ontdekt, is dat het aanpassen van de balans op de inblaas ventielen resulteert in lagere CO2 niveaus. Dit heeft echter een enorme herrie uit de inblaas ventielen tot gevolg. Ik ga in de kerst vakantie het apparaat een meter opschuiven zodat ik ruimte overhoud voor een starre geluidsdemper richting de inblaas ventielen. Nu zit er zo'n flexibel ding wat niet veel lijkt te doen.

...leeg...

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 09:10
Bij mij moet de afstelling na 2 jaar ook nog gedaan worden. Blijkbaar zit de aannemer niet te wachten op de laatste termijn....

Met gestrekt been.

• stefijn

stefijn

DBlogic

Vraagje, binnenkort gaan we hopelijk beginnen met de gevelbekleding.

Wij krijgen verticale open red cedar gevelbekleding, 3 verschillende breedten, op een dubbel regelwerk, met 1cm ruimte tussen de planken. De eerste laag regels (verticaal) zit al op het huis.
De gevelplanken zijn geleverd op 4 en 5m

Heb alle theorie over houtbekleding inmiddels wel gelezen, maar één ding is me nog niet duidelijk: wij hebben verticale regels, tussenruimte ong 40-50cm (varieert een beetje afhankelijk van de plek), daarop komen verticale regels (ik heb gerekend met 50cm tussenruimte)

Wat is de beste manier om de kopse kanten (einden) van de gevelplanken te bevestigen. De planken worden daar onder verstek (zodat er geen water aan de kopse kanten blijft hangen cq op blijft liggen) tegen elkaar geplaatst (met 1cm tussenruimte)

De naad precies laten eindigen op een horizontale regel (zie 1) kan niet: de regels zijn 45mm breed en ik kan niet twee planken daarop bevestigen (de nagels zitten dan veel te dicht op het eind vd plank). Dit is echt een nogo wat mij betreft ;w

Idealiter eindigt een plank op zijn eigen horizontale regel, met ik denk maximaal 10cm "vrij hangend" materiaal. Maar de horizontale regels hebben (max) 45-50cm tussenruimte. Dat betekent dat als ik de naden tussen twee verticale planken daar precies tussen maak ik 2 vrij hangende delen krijg van 20-25cm - dat is veel te lang), of korter aan de ene kant (=beter) en langer aan de andere kant (=nog slechter) (zie 2 en 4).

Ik zou bij elke overgang een extra horizontaal latje kunnen plaatsen (zoals bij 3), maar dan moet ik voor elke naad over 50cm een extra horizontale regel maken, dan krijg ik volgens mij erg veel extra latjes her en der over de gevel (er komen ongeveer 10-11 planken per meter breedte dus er zitten regelmatig een naad of 4 a 5 per meter breedte verdeeld over de hoogte) en elk horizontaal latje ondersteund maar 1 naad dus het is heel erg inefficient qua regelhout.
Bij 5 en 3 bijvoorbeeld raak ik voor 2 naden al een meter regelhout "kwijt" om twee extra latjes te maken, en dan heb ik pas twee naden ondersteund.

Iemand met wat praktijkervaring?

NB omdat onze gevelplanken op 4 en 5 meter geleverd zijn valt de hoeveelheid naden hopelijk mee, dat verzacht het probleem. Maar ik wil overal zo efficient mogelijk mee omgaan om te voorkomen dat ik zometeen een batch gevelhout bij moet bestellen (die ongetwijfeld niet hetzelfde kleurt) en ik ga de planken "doorleggen" zoals je bij een laminaatvloer doet

stefijn wijzigde deze reactie 04-12-2019 08:49 (7%)

• falconz
@NDF82 Wat voor inblaasroosters heb je? Ik heb er maar 1 in de hal, maar ik heb wel de allergrootste genomen die Itho levert. Vanuit de WTW-unit gaat ca 3 meter geisoleerde flex buis met binnendiameter 152 naar de roosterschoen. Moet wel zeggen dat ik blij ben dat deze in (het plafond van) de gang zit, want zeker als de wtw gas geeft komt daar een bak lucht uit, en op de hoogste stand ga je dat wel horen. Op normaalstand hoor je 'm echt niet. Maar hoe groter het inblaas rooster, hoe minder de herrie...

• falconz
stefijn schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:44:
Wat is de beste manier om de kopse kanten (einden) van de gevelplanken te bevestigen. De planken worden daar onder verstek (zodat er geen water aan de kopse kanten blijft hangen cq op blijft liggen) tegen elkaar geplaatst (met 1cm tussenruimte)
Accuboor erbij met houtboortje erin met diameter van de spijkers (of net iets kleiner). Planken gewoon recht afzagen exact op midden regel en strak tegen elkaar plaatsen. Dan heb je 22,5 mm om te spijkeren, dat gaat je beslist lukken! Lukt zelfs prima om voorgeboorde gaten met een spijkerpistool te spijkeren, de spijker zoekt al snel de weg van de minste weerstand als deze in de buurt van het gat gehouden wordt...

• stefijn

stefijn

DBlogic

Strak tegen elkaar? Nee, dat gaat niet gebeuren. Dat is één van de fouten van gevelbekleding. De planken moeten tussen de kopse kanten een cm ruimte hebben, en onder verstek naar buiten zijn afgezaagd.
Planken strak tegen elkaar is heel zwak punt qua vocht

Imo is het ook nog mooier ook dan strak tegen elkaar

Er zijn wel andere plekken waar ik kort op de rand moet spijkeren, daar kan het niet anders. Zal je tip van het voorboren onthouden, dat kan ik daar wel toepassen.

stefijn wijzigde deze reactie 04-12-2019 09:07 (29%)

• falconz
stefijn schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:06:
Strak tegen elkaar? Nee, dat gaat niet gebeuren. Dat is één van de fouten van gevelbekleding. De planken moeten tussen de kopse kanten een cm ruimte hebben, en onder verstek naar buiten zijn afgezaagd.
Planken strak tegen elkaar is heel zwak punt qua vocht
Imo is het ook nog mooier ook dan strak tegen elkaar
Er zijn wel andere plekken waar ik kort op de rand moet spijkeren, daar kan het niet anders. Zal je tip van het voorboren onthouden, dat kan ik daar wel toepassen.
Ah sorry, ik had de indruk dat Red Cedar dusdanig hard is dat dat niet zo vochtgevoelig is, en helemaal als kopse kanten tegen elkaar zitten kan er weinig vocht terecht komen. En vaak zit de gevel onder een overstek, maar dat is bij jou wellicht niet het geval?
Ik heb makkelijk lullen, ik had planken van 5,5 meter zodat nergens een halve plank gebruikt hoefde te worden.
gevelverticaalhout

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

falconz schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:44:
@NDF82 Wat voor inblaasroosters heb je? Ik heb er maar 1 in de hal, maar ik heb wel de allergrootste genomen die Itho levert. Vanuit de WTW-unit gaat ca 3 meter geisoleerde flex buis met binnendiameter 152 naar de roosterschoen. Moet wel zeggen dat ik blij ben dat deze in (het plafond van) de gang zit, want zeker als de wtw gas geeft komt daar een bak lucht uit, en op de hoogste stand ga je dat wel horen. Op normaalstand hoor je 'm echt niet. Maar hoe groter het inblaas rooster, hoe minder de herrie...
Ik heb twee van deze jongens:

https://www.elektrototaal...tr-toevoerventiel-4161808

Ik overweeg om nog twee extra aftakkingen te maken...

...leeg...

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 06-12 22:28
NDF82 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:39:
[...]

Ik heb twee van deze jongens:
[Afbeelding]
https://www.elektrototaal...tr-toevoerventiel-4161808
Ik overweeg om nog twee extra aftakkingen te maken...
Maar twee van die ventielen hebben toch maar een (bruikbare) capaciteit van 140 m3? Dat is toch bij lange na niet genoeg voor een complete WTW?
Logisch ook dat die ventielen veel lawaai geven als je WTW wat harder gaat werken.

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Andrehj schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:50:
[...]

Maar twee van die ventielen hebben toch maar een (bruikbare) capaciteit van 140 m3? Dat is toch bij lange na niet genoeg voor een complete WTW?
Logisch ook dat die ventielen veel lawaai geven als je WTW wat harder gaat werken.
Dat weet ik inmiddels ook. Maar ik had verwacht dat ik dit alles bij mijn installateur kon neerleggen, gezien de hoge prijs ik ervoor betaal (ontzorging). Ik heb het bij de rechtbijstand neergelegd maar het lijkt een lastig verhaal te gaan worden waarbij ik aan het kortste eind ga trekken.

Ik overweeg dus om zelf de plafonds open te trekken en extra inblaas punten te monteren. Aangezien ik geen vertrouwen meer heb in de "professionals".

...leeg...

• stefijn

stefijn

DBlogic

Red Cedar kan er ongetwijfeld beter tegen dan andere houtsoorten, maar vocht komt er altijd tussen en het ventileert dan niet.
Daarbij worden eventuele dikte verschillen tussen de planken uitvergroot als je strak tegen elkaar zitten.
Ik vind het ook veel mooier als daar mooie naden onder verstek zitten.

En bijkomend probleem van het plaatsen van extra horizontale regeltjes is dat als je eenmaal met planken zo'n verticale regel voorbij bent je zo'n horizontaal regelt je niet meer kunt plaatsen. Dat vergt dan dus ook nog een goede planning en je maakt zo een fout waardoor je geen steun regeltje meer kunt plaatsen

Onze gevelplanken zijn geleverd in 4 en 5 meter dus dat is ook erg lang, maar een flink deel van onze gevels is 3 meter hoog. Ik kan daar prima planken van 3 meter maken maar die reststukken van 2 meter wil ik ook gebruiken anders verlies ik wel heel erg veel hout
We hebben natuurlijk ook kozijnen en zo dus daar kan ik korte stukken hergebruiken, maar ja hoe voorkom je dat straks het hele terrein vol ligt met allemaal kleine delen die wel of niet gebruikt kunnen worden

@jacovn Bij ons is geen enkele overstek. Het hout is de omlijsting van ons huis, ook geen metalen strips of zo bovenop. Alle randen worden onder verstek gezaagd en dan met een sealer afgedicht. De dakpannen vallen strak binnen de gevelbekleding. Pics komen binnenkort hoop ik ;)
Op dit plaatje kun je het wel zien
https://i.postimg.cc/nMB4CZPh/voorzijde.jpg

Een gevel met of zonder horizontale naadjes tussen planken geeft ook een heel verschil in uitstraling. Ik denk dat ik graag wel links rechts ook wat naadjes wil zien, iets minder klinisch ofzo

Edit: kreeg net een tip om van planken een stukje van 20 centimeter af te zagen en dat als koppelstukje achter de planken verticaal te bevestigen
Die variant had ik zelf nog niet bedacht maar ik denk dat dat wel goed werkt en ik gebruik dan Red Cedar als koppelstuk dat kan daar perfect tegen, en je houdt toch altijd wel reststukjes over waar je uiteindelijk niks meer mee kunt

stefijn wijzigde deze reactie 04-12-2019 11:34 (33%)

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 07:55
falconz schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:17:
[...]

Ah sorry, ik had de indruk dat Red Cedar dusdanig hard is dat dat niet zo vochtgevoelig is, en helemaal als kopse kanten tegen elkaar zitten kan er weinig vocht terecht komen. En vaak zit de gevel onder een overstek, maar dat is bij jou wellicht niet het geval?
Ik heb makkelijk lullen, ik had planken van 5,5 meter zodat nergens een halve plank gebruikt hoefde te worden.
[Afbeelding: gevelverticaalhout]
Had hier geen zwarte folie en zwarte horizontale liggers achter gemoeten? Nu is de achtergrond wel heel erg zichtbaar? Of is dat bewust?

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• stefijn

stefijn

DBlogic

No Hands schreef op woensdag 4 december 2019 @ 12:04:
[...] we

Had hier geen zwarte folie en zwarte horizontale liggers achter gemoeten? Nu is de achtergrond wel heel erg zichtbaar? Of is dat bewust?
Idd? Wij hebben alle regels zwart geverfd (lijnolie verf) en zwarte Morgo gevelfolie

Of worden bij jullie nog een laag latten toegevoegd?

• No Hands
stefijn schreef op woensdag 4 december 2019 @ 10:19:

Edit: kreeg net een tip om van planken een stukje van 20 centimeter af te zagen en dat als koppelstukje achter de planken verticaal te bevestigen
Die variant had ik zelf nog niet bedacht maar ik denk dat dat wel goed werkt en ik gebruik dan Red Cedar als koppelstuk dat kan daar perfect tegen, en je houdt toch altijd wel reststukjes over waar je uiteindelijk niks meer mee kunt
Een koppelstukje kan inderdaad, maar dan krijg je 'losse'nagels middenin je planken, waar de rest van je nagels allemaal in een mooie strakke lijn lopen denk ik.
Op de render die je post zitten alle naden ongeveer op 2 lijnen vlak bij elkaar. Dat kun je ook doen misschien? Dan maak je 2 achterlatten extra en maak je een soort harde onderbroken lijn in je gevel.

• stefijn

stefijn

DBlogic

Alle andere nagels lopen idd in lijnen (want op de horizontale regels). Maar de naden maken al een onderbreking, ik denk niet dat nagels daar storend zijn (of ik nou horizontale regeltjes gebruik of verticale koppelstukjes).

Zo'n harde onderbroken lijn lijkt me ook "vreemd" ogen naderhand. Daarbij moet ik dan de gevelplanken afkorten om daarop uit te komen, dan kost het ws. veel gevelhout (misschien niet, maar ik wil ook niet zonder gevelhout komen te zitten. Een nieuwe partij zal ws. anders kleuren.). Als het goed is heb ik wel zo'n 50m2 reserve op 170m2 oppervlak.

Overwegingen.... :|

De koppelstukjes zou ik dan in eerste instantie van achter tegen de ene lat schroeven (RVS schroeven) en dan aan de voorkant bij beide planken nagelen op de normale wijze. Dan heb je idd wel nagels die niet in lijn liggen, maar de horizontale onderbreking is ook al een onregelmatigheid.

Ik denk dat ik dit vooralsnog als beste optie aanhoudt.

• falconz
stefijn schreef op woensdag 4 december 2019 @ 12:06:
[...]
Idd? Wij hebben alle regels zwart geverfd (lijnolie verf) en zwarte Morgo gevelfolie
Of worden bij jullie nog een laag latten toegevoegd?
Klopt inderdaad, wij hebben verticale gevelbekleding in opdekwerk.
gevelverticaalhout2

• stefijn

stefijn

DBlogic

Check...hier kun je inderdaad geen open horizontale naden toepassen, dat ziet er niet uit omdat het verder een dichte gevel is. Bij ons is het precies andersom.

• jacovn
falconz schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:44:
ter info: Wij heb nu 3e setje erin zitten en deze mogen blijven: Orcon TFF - Toevoerventiel 23121013

https://www.elektrototaal...ff-toevoerventiel-4167495

Hij kan een heel stuk open en we hebben van deze de minste geluidsoverlast.
Bij ons is het wel een HRU-300 dus iets minder m3/uur

• Mokum80
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 13:50
Daniel schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 16:44:
Het is wel mooi geworden :) zij het met nog heel veel galm. Harde muren + harde vloer + hoge ruimtes + nog niets aan de muren levert heel lelijk geluid op. Daar moeten we nog wel wat aan doen want het is zo echt niet leefbaar. Op de slaapverdieping gaat het wel omdat de ruimtes daar wat kleiner zijn, en meer ingericht, maar in de keuken klinkt het laten vallen van een vork alsof er iemand een drilboor heeft aangezet.
Heb je tegels op de vloer? Ik krijg ook hogere plafonds en wil eigenlijk tegels, maar het wordt dan iets meer een klankkast. Ik wil wel een groot vloerkleed in de woonkamer leggen, dat moet ook een stuk helpen.

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 00:11
stefijn schreef op woensdag 4 december 2019 @ 12:26:
Alle andere nagels lopen idd in lijnen (want op de horizontale regels). Maar de naden maken al een onderbreking, ik denk niet dat nagels daar storend zijn (of ik nou horizontale regeltjes gebruik of verticale koppelstukjes).

Zo'n harde onderbroken lijn lijkt me ook "vreemd" ogen naderhand. Daarbij moet ik dan de gevelplanken afkorten om daarop uit te komen, dan kost het ws. veel gevelhout (misschien niet, maar ik wil ook niet zonder gevelhout komen te zitten. Een nieuwe partij zal ws. anders kleuren.). Als het goed is heb ik wel zo'n 50m2 reserve op 170m2 oppervlak.

Overwegingen.... :|
Persoonlijk zou ik de regels dichter bij elkaar plaatsen en een bredere uitvoering nemen (iets van afstand 33 cm)
je kan dan met vrij weinig afval doorleggen zonder op rare plekken te moeten koppelen het maximale verlies is dan de afstand tussen de regels (per 5 meter hebben we het dan over 6,5 % max, gemiddeld is dat natuurlijk lager en kom je uit op 3 a 4 %) (je kan nu zelfs zonder materiaal verlies extra kopse naden toevoegen wat het gewenste effect kan versterken
je krijgt dan zoiets.

• stefijn

stefijn

DBlogic

Ja, alleen hebben we de regels al liggen, verduurzaamd en 2x zwart geverfd en 2 zijdig verstek gezaagd voor waterafloop. Een paar honderd euro en een hele boel werk... Regels bijbestellen kan natuurlijk wel.

De leverancier van het gevelhout had aangegeven dat 60cm meer dan voldoende was. Hij heeft zich uiteraard niet goed in mijn aanvraag verdiept (want ik had deze vraag letterlijk gesteld).
Vanwege dit vraagstukje was ik desondanks eigenwijs en heb mijn hoeveelheden op 50cm gebaseerd. Achteraf had ik meer moeten opvragen. Nu krijg ik ws. een hoop extra kosten voor een relatief kleine extra hoeveelheid.
Helaas had ik toen - en nu nog - zoveel aan mijn hoofd dat ik vooral op hun "deskundigheid" heb vertrouwd.

30cm is heel erg kort op elkaar. Ik zie geen spijkers zitten in de foto? Je krijgt dan elk 30cm een rij spijkers, dat zijn er wel erg veel op de gevel. Is dit hout met t-nagels vastgezet of zo?

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 00:11
Het plaatje komt van google , ik weet niet wat ze hebben gebruikt.

https://gadero.nl/ayous-c...2WrAqqEAQYASABEgKCsfD_BwE

Maar in groen de de lijn van regels en in rood de (schroeven/spijkers)

Het plaatje op de site is trouwens groter en is het beter zichtbaar mocht je willen kijken. (het
is stiekem wel rabbat, maar daar ging het mij niet om ;)

• stefijn

stefijn

DBlogic

Ja ik zie t op de site duidelijk. Maar ze hebben bij de naden niet met spijkers bevestigd (behalve 1 naad in het midden van de foto). Je ziet wel zwarte puntjes, ik denk dat ze daar nieten in hebben gedaan om te voorkomen dat het hout splijt (je moet eigenlijk niet zo dicht op de kopse kant nagelen).
Vermoedelijk dus ook geen extra brede regels gebruikt, anders hadden ze wel de ruimte gehad om om de nagels verder uit de lijn te zetten - wat natuurlijk ook weer minder mooi is...

Ziet er verder netjes uit.

Hier zie je ze duidelijk
https://cdn.zilvercms.nl/...-ayous-gevelbekleding.jpg

stefijn wijzigde deze reactie 05-12-2019 07:49 (90%)

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

jacovn schreef op woensdag 4 december 2019 @ 12:39:
[...]

ter info: Wij heb nu 3e setje erin zitten en deze mogen blijven: Orcon TFF - Toevoerventiel 23121013

https://www.elektrototaal...ff-toevoerventiel-4167495

Hij kan een heel stuk open en we hebben van deze de minste geluidsoverlast.
Bij ons is het wel een HRU-300 dus iets minder m3/uur
Die hebben wij eerst ook gehad. Maar na geluidsklachten, heeft de installateur ze gewisseld voor Itho Daalderop TR 160H.

Achteraf snap ik dat niet aangezien de capaciteit van die Orcon ventielen veel groter is...

...leeg...

• jacovn
NDF82 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:31:
[...]

Die hebben wij eerst ook gehad. Maar na geluidsklachten, heeft de installateur ze gewisseld voor Itho Daalderop TR 160H.

Achteraf snap ik dat niet aangezien de capaciteit van die Orcon ventielen veel groter is...
Bij ons staan ze maximaal open volgens mij, het is echt een flinke spleet.

• falconz
jacovn schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:31:
[...]
Bij ons staan ze maximaal open volgens mij, het is echt een flinke spleet.
Ik heb een metalen toevoerbox met een afmeting van 50 x 10 cm, (moet nog) afgedekt door een rooster. Dat heeft vrijwel geen weerstand voor de toevoerlucht en daarmee ook minder geluidsoverlast. Aan de bovenkant zit een 180 aansluiting waar ik de geïsoleerde flexbuis vanaf wtw op aangeloten heb.

• stefijn

stefijn

DBlogic

Nieuwe vraag: eergisteren heb ik twee electrabuizen voor twee zonnepaneelsystemen op ons dak door het dak geboord en recht naar beneden naar de bijkeuken. In de bijkeuken eindigen de twee buizen nu verticaal uit het plafond, wordt later met een bocht richting de meterkast gemaakt.

Dit zijn dus twee buizen, open aan de onderzijde, die door het dak naar buiten gaan en daar aan het einde op het dak ook nog open zijn. Er ligt nog geen electrakabel in.

Gisterenavond zag ik daaronder een plas water liggen. Ik neem aan condens (*), wat ongetwijfeld ontstaat dor temperatuur en vochtverschillen met binnen en buiten.
Ik kan alleen even niet volgen waar het condens precies ontstaat. Ik neem aan dat kou van buiten het dak indringt via de buis en dat zodra de temperatuur oploopt (waarschijnlijk aan de binnenzijde van de dakplaten) er condens optreedt aan de binnenzijde van de electrabuis.

Mijn vraag is: als de electrakabels van de panelen erdoor heen liggen pur ik de buizen aan beide einden dicht, of in ieder geval aan de binnenzijde.

Is dat voldoende, of loopt dan de buis langzaam vol met condenswater boven op de pur als ik straks de boel aangesloten heb en krijg ik ergens in huis water uit mijn electra?

Moet ik de buizen bij het uitkomen van het dak (binnen) isoleren?

(*) de buizen zijn met moffen gelijmd en eindigen met de open kant naar beneden gericht. De afgelopen twee dagen geen regen dus het kan geen ingelopen regenwater zijn, het moet condens zijn

• No Hands
Definieer 'plas' eens
En ander punt, buizen niet dichtpurren, dan kan er nooit meer wat anders doorheen

Het heeft de afgelopen dagen wel gevroren, icm erg veel vocht buiten. Dus meer kans op condens dan normaal.

No Hands wijzigde deze reactie 05-12-2019 12:23 (102%)

• stefijn

stefijn

DBlogic

Plas = genoeg om een velletje keukenpapier volledig te doorweken.

Mijn huis moet luchtdicht zijn. Dat gaat niet als er open buizen naar buiten lopen... Daarbij zijn deze uitsluitend en specifiek bedoeld voor de zonnepanelen dus er zal nooit iets anders doorheen moeten. Kan ze ook aftapen - nadat de draden er door liggen - , maar de vraag bljift hetzelfde...

Stel ik laat de buizen zitten zoals nu en ik maak ze aan de onderkant dicht (hoe dan ook) en ik doe verder niks, dan is het duidelijk dat ze vol water lopen. Dat water is er nu uitgedruppeld.

Ik kan ze verder alleen aan het andere eind dichtmaken, maar dat is aan het eind van een 10m traject dat op het dak ligt. Maar ik heb niet direct het idee dat ik dan binnen geen water meer uit de buis krijg, en ik zit natuurlijk niet te wachten op water dat langzaam ophoopt in de buizen wanneer straks het plafond dicht is het weet ik veel waar uit komt (bijv. in de meterkast...)

stefijn wijzigde deze reactie 05-12-2019 12:36 (10%)

• No Hands
Aan de bovenkant dichtmaken resulteert in ieder geval in dat er geen koude lucht vanaf het dak meer in kan komen. En dus minder kan op vocht/condens/beestjes.

Ik snap dat er nooit wat anders door zo een buis hoeft maar als jij een keer een defecte kabel hebt en er moet een nieuwe doorheen dan wordt je niet blij van je purbult in die buis.

• stefijn

stefijn

DBlogic

Ik kan tape gebruiken.

Ik ga vanavond de buis aan de onderzijde dichtplakken (binnen dus). De panelen komen pas over een week of 2-3 dus dan kan ik in ieder geval even kijken of na een week (of twee) de buis vol water staat.

Bij nader inzien was mijn redenatie volgens mij verkeerd om: koude lucht die naar binnen "valt" condenseert niet, het is de warme lucht die van binnenuit in de buis opstijgt die condenseert, correct?

Dus ik denk dat de warme binnenlucht in de buis opstijgt en dan condenseert zodra hij het buitentraject ingaat. Als ik dan de buis van onder dicht maak kan er geen warme lucht opstijgen. De test zalt uitwijzen

Wij houden de temp binnen nu op 15 graden (relatief warm), onze betonvloer ligt nu 4 weken (nog 6 weken droogtijd) en het is nog steeds 65-70% vochtigheid binnen.

stefijn wijzigde deze reactie 05-12-2019 13:48 (6%)

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 06-12 19:37
No Hands schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:22:
Definieer 'plas' eens
En ander punt, buizen niet dichtpurren, dan kan er nooit meer wat anders doorheen

Het heeft de afgelopen dagen wel gevroren, icm erg veel vocht buiten. Dus meer kans op condens dan normaal.
Je kan de pur toch gewoon weer verwijderen? :?

• No Hands
Dat valt niet mee als dat 10 cm diep in een elektrobuis zit en je zelf op het schuine dak zit en die kabels niet wilt kapotmaken.@Deleon78

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 06-12 19:37
No Hands schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:46:
Dat valt niet mee als dat 10 cm diep in een elektrobuis zit en je zelf op het schuine dak zit en die kabels niet wilt kapotmaken.@Deleon78
Fair enough.
Je kunt in principe alle kabels netjes bundelen (misschien inpakken/door normale buis halen) en eromheen snijden, maar het is geen leuke klus op een schuin dak hehe

• Milmoor
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 11:42

Milmoor

Footsteps and pictures.

@stefijn Bij ons nieuwbouw rijtje hebben ze alle dakdoorvoeren een jaar na oplevering alsnog moeten dichtkitten. Er was teveel condens. Ze gingen dit ook doorgeven aan degene die dit normaal gesproken voor hun deed (was nu garantiewerk door hun "klusjesman") omdat dit een fundamentele verandering tov oudere woningen was. Daar was meer tocht, dus minder condens bij de dakdoorvoeren (nieuwe zwakste plek).

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Niek_
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 08:58
stefijn schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:07:
Nieuwe vraag: eergisteren heb ik twee electrabuizen voor twee zonnepaneelsystemen op ons dak door het dak geboord en recht naar beneden naar de bijkeuken. In de bijkeuken eindigen de twee buizen nu verticaal uit het plafond, wordt later met een bocht richting de meterkast gemaakt.

Dit zijn dus twee buizen, open aan de onderzijde, die door het dak naar buiten gaan en daar aan het einde op het dak ook nog open zijn. Er ligt nog geen electrakabel in.

Gisterenavond zag ik daaronder een plas water liggen. Ik neem aan condens (*), wat ongetwijfeld ontstaat dor temperatuur en vochtverschillen met binnen en buiten.
Ik kan alleen even niet volgen waar het condens precies ontstaat. Ik neem aan dat kou van buiten het dak indringt via de buis en dat zodra de temperatuur oploopt (waarschijnlijk aan de binnenzijde van de dakplaten) er condens optreedt aan de binnenzijde van de electrabuis.

Mijn vraag is: als de electrakabels van de panelen erdoor heen liggen pur ik de buizen aan beide einden dicht, of in ieder geval aan de binnenzijde.

Is dat voldoende, of loopt dan de buis langzaam vol met condenswater boven op de pur als ik straks de boel aangesloten heb en krijg ik ergens in huis water uit mijn electra?

Moet ik de buizen bij het uitkomen van het dak (binnen) isoleren?

(*) de buizen zijn met moffen gelijmd en eindigen met de open kant naar beneden gericht. De afgelopen twee dagen geen regen dus het kan geen ingelopen regenwater zijn, het moet condens zijn
Je hebt ze er al in zitten, maar er zijn hier redelijk kant-en-klare oplossingen voor: https://www.conduct.nl/wp...uchtdichtedakdoorvoer.pdf
Keertje gebruikt en het zat er strak in.

• Cartman!
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Gefeliciteerd! Ik kom tzt wel ff buurten buurman :)
Pagina: 1 ... 117 118 119 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True