Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 120 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.612.172 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 23:25
Ik heb ventilatie type c, mijn vrouw dr praktijkruimte staat op het noorden. Maar ik heb ook rc6 wanden, dak en triple glas en redelijk kierdicht. Bij nieuwbouw maakt het allemaal niet meer zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08:53
Wij hebben triple glas en ventilatie type D (wtw). De installateur heeft bij ons Uponor smatrix wave toegepast. Bij ons zit de keuken met serre (relatief veel glas) aan de oostkant en de woonkamer aan de westkant. Als de zon een beetje schijnt voel je duidelijk dat de vloerverwarming in de woonkamer aan staat en in de keuken niet. Het grootste voordeel (vooral voor vrouw en kinderen) is dat de badkamer op 22 graden wordt gehouden.

Voordeel van Uponor smatrix wave is dat elke thermostaat zelf warmtevraag kan genereren. Mijn buurman heeft ook een termostaat in alle kamers, maar die werken zoals de thermostaatknoppen op radiatoren. In de woonkamer hangt de thermostaat en die bepaalt of er warmtevraag is of niet. De overige thermostaten bepalen alleen of de andere kamers dan wel of niet mee verwarmd worden. Zij klagen dat de badkamer voor het lekkere te koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Sturgeon22 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:34:
Wij hebben triple glas en ventilatie type D (wtw). De installateur heeft bij ons Uponor smatrix wave toegepast. Bij ons zit de keuken met serre (relatief veel glas) aan de oostkant en de woonkamer aan de westkant. Als de zon een beetje schijnt voel je duidelijk dat de vloerverwarming in de woonkamer aan staat en in de keuken niet. Het grootste voordeel (vooral voor vrouw en kinderen) is dat de badkamer op 22 graden wordt gehouden.

Voordeel van Uponor smatrix wave is dat elke thermostaat zelf warmtevraag kan genereren. Mijn buurman heeft ook een termostaat in alle kamers, maar die werken zoals de thermostaatknoppen op radiatoren. In de woonkamer hangt de thermostaat en die bepaalt of er warmtevraag is of niet. De overige thermostaten bepalen alleen of de andere kamers dan wel of niet mee verwarmd worden. Zij klagen dat de badkamer voor het lekkere te koud is.
Precies, dat verwachten wij ook. Geen warmtevraag in woonkamer/keuken (door glazen puien op het zuiden), waardoor het in de werkkamer en badkamer te koud wordt.
LittleTycoon schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:52:
[...]

Het is weggegooid geld. 1 maal vloerverdelers goed instellen en ruimtesensor in hoofdruimte voor WAR bijstelling o.b.v. binnentemp en je bent klaar. 2K in de pocket gehouden.
Hoe gaat dat als je omschakelt van verwarmings- naar koelbedrijf en vice versa? Zijn je vloerverwarmingsverdelers dan nog steeds goed ingesteld?

[ Voor 56% gewijzigd door Joris748 op 10-12-2019 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 23:25
Joris748 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:00:
[...]

Precies, dat verwachten wij ook. Geen warmtevraag in woonkamer/keuken (door glazen puien op het zuiden), waardoor het in de werkkamer en badkamer te koud wordt.

[...]

Hoe gaat dat als je omschakelt van verwarmings- naar koelbedrijf en vice versa? Zijn je vloerverwarmingsverdelers dan nog steeds goed ingesteld?
Ja, dat maakt geen verschil. Let wel ik heb overal in huis 10cm hoh en 20mm buis en ongeveer gelijke groepslengtes. Dan is inregelen niet zo ingewikkeld. Enige wat je moet doen is juiste referentieruimte kiezen voor de ruimtesensor, in de zon is niet zo handig, zowel voor koelen als verwarmen niet.

Het is vv, in nieuwbouwhuizen dus eigenlijk allemaal zltv. Bij -10 graden buiten haalt mijn Ta de 31 graden niet. Dus dan is het effect van naregeling ook te verwaarlozen, duurt veel te lang voordat je effect ziet. Een hoge Ta wil je ook niet, gaat WP pendelen en lagere COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

@Joris748 Enige dat ik me kan bedenken is dat je bij koelen wel de slaapvertrekken meer flow geeft, maar dan zou je dus 2x per jaar (start en einde koelseizoen) de flow moeten opendraaien en dichtdraaien.

Dat lijkt me niet onoverkomelijk en ook niet de prijs van een dergelijk systeem rechtvaardigen?

Of zie ik hier nu van alles over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:37
Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:05:
@Joris748 Enige dat ik me kan bedenken is dat je bij koelen wel de slaapvertrekken meer flow geeft, maar dan zou je dus 2x per jaar (start en einde koelseizoen) de flow moeten opendraaien en dichtdraaien.

Dat lijkt me niet onoverkomelijk en ook niet de prijs van een dergelijk systeem rechtvaardigen?

Ik krijg de badkamers (1e en 2e verdieping) op 1 vvw verdeler, en de slaapkamers (1e en 2e verdieping) ook. Voor beide verdelers zit een zoneklep.
Bij verwarmingsbedrijf schakel ik de slaapkamers uit (even kijken hoe dat bevalt, maar ik denk dat dat makkelijk moet kunnen) en bij koelbedrijf zet ik alles aan behalve de badkamers.
Slechts twee kleppen van een paar tientjes nodig ipv van een heel arsenaal aan regelaars (met dito stroomverbruik).
Nu ben ik nog op zoek naar een zoneklep die alleen tijdens het verdraaien stroom verbruikt, en voor de rest niet. Iemand tips?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:07
Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:05:

Dit doe ik dus :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Lord Anubis schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:19:
Zelf ga mijn vloer indelen alsof het 100-110w/m2 moet afgeven, dus leidingen h.o.h. 100mm. Dan is vloer egaal verwarmt. Is dat bij jouw ook zo?
In geval dat je het ooit meet met je IR meter, dan graag laat het even weten.
Ta = 27.7
Tr= 23.7
Tvloer = 23,6 a 23.7

Vloer is hoh 150 mm en bij schuifpui hoh100

Hij is over algemeen egaal warm, alleen op sommige punten waar de leidingen een bocht maken is het buiten de bocht minder warm. Heb dat in de keuken door misverstand waar keukenblok zou komen, of de instalateur heeft verkeerd gemeten. Klein stukje dat iets kouder aanvoelt maar dat is maar halve graad of zo.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:46
jacovn schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:01:
[...]

Ta = 27.7
Tr= 23.7
Tvloer = 23,6 a 23.7

Vloer is hoh 150 mm en bij schuifpui hoh100

Hij is over algemeen egaal warm, alleen op sommige punten waar de leidingen een bocht maken is het buiten de bocht minder warm. Heb dat in de keuken door misverstand waar keukenblok zou komen, of de instalateur heeft verkeerd gemeten. Klein stukje dat iets kouder aanvoelt maar dat is maar halve graad of zo.
Lijkt me ideaal. I.i.g goed genoeg voor mijn plan. Bedankt.

• JaxMcFadden
  • Laatst online: 21-06-2022
stefijn schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 08:17:

De WP van onze buren staat tegen de gevel aan, vlak dus. Dat ding maakt een teringherrie van hier tot ginder. op 30 meter afstand hoor ik m nog. Zoals ze hem neergezet hebben (net als bij jullie dus) maakt hij alleen maar meer herrie.
grappig... ik kreeg hier altijd commentaar als ik aandroeg dat de potentiele geluidsoverlast terwijl ik buiten van m’n pilsje zit te genieten een reden voor mij was om een (duurdere) bodemwarmtepomp aan te schaffen... (waar ik achteraf ERG blij mee ben!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

JaxMcFadden schreef op donderdag 12 december 2019 @ 07:00:
[...]

grappig... ik kreeg hier altijd commentaar als ik aandroeg dat de potentiele geluidsoverlast terwijl ik buiten van m’n pilsje zit te genieten een reden voor mij was om een (duurdere) bodemwarmtepomp aan te schaffen... (waar ik achteraf ERG blij mee ben!)
Daar heb je lang op moeten wachten! Veel plezier met je pilsje buiten midden december......

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

[...]

Goede keuze, veel plezier ermee! Alleen jammer dat je ook afhankelijk bent van je buren, als die allemaal zo een goedkoop herrieding hebben staan wordt je alsnog gek...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Artbij
[...]

Dat ding van de buren van Stefijn is een knaken hybride model die op een beugel gemonteerd is. Dat is niet te vergelijken met een goede LW WP van Nefit oid.

Die heb ik namelijk zelf een en hoor hem nooit.
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 07:57:
[...]

Daar heb je lang op moeten wachten! Veel plezier met je pilsje buiten midden december......
Denk dat hij tijdens het koelen bedoelt ;).

@stefijn hoor je die van je andere buren ook?

Met gestrekt been.

Artbij schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:32:
[...]

Dat ding van de buren van Stefijn is een knaken hybride model die op een beugel gemonteerd is. Dat is niet te vergelijken met een goede LW WP van Nefit oid.

[...]

Denk dat hij tijdens het koelen bedoelt ;).

@stefijn hoor je die van je andere buren ook?
Ja uiteraard, maar de vraag is of zo'n knaken model überhaupt kan koelen. En wat geluid doet bij koelen.
Er zijn genoeg voorbeelden van dramatische opstellingen van LW WP'en die voor overlast zorgen. Dat maakt echter geen bal uit in de discussie tussen een LW en WW WP. Of je moet ook netjes alle klachten over WW WP'en meenemen. Verstandiger lijkt me gewoon om goed geïnstalleerde set-ups met elkaar te vergelijken. Dan is een WW altijd veel duurder, verdien je dat niet terug en heb je ook geen overlast bij een LW. Daar heeft @Grolsch al vaak genoeg over georeerd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-06 08:23
Nee, als ik naast die van de andere buren ( B ) sta hoor ik de WP van buren A er bovenuit (op 30m afstand...)

Die van ons wordt 35db zoiets.

Dat ding is idd waarschijnlijk het goedkoopste wat er te krijgen was (cataloguswoning). Buurman A weet niet eens of ie nou wel of niet op gas stookt (ik vermoedde zelf al om die reden dat ie een hybride gas/wp heeft)
Gelukkig draait dat ding in de zomer niet (geen koeling, of buurman A weet niet dat ie koeling heeft)
Maar de opstelling is echt te zot voor woorden...Tegen het huis gedraaid omdat ie anders het pad blokkeert. Zet m dan naast het pad...

Als wij het in het huis horen (daar lijkt het niet op) dan ga ik hem er wel een keer op aanspreken, ik woon daar niet om de hele dag dat gebrom te moeten horen (ding draait 24u/d)

Gisteren de nokvorsten op de hoofdkap geplaatst. Volgende week komen de 10 panelen. Voor en achterdak bijna klaar, nu moet ik alleen nog een helft van de uitbouw leggen (incl. 4 panelen). Daarna begin ik met de bekleding van de dakkapellen dan kunnen de laatste pannen erop.
Het dak valt me zwaar tegen. Het zit flink tegen met het zonnepanelensysteem, tnx leverancier NOT!, maar ook is het niet echt een dakje om te dekken als je nog nooit een pan gelegd hebt. En 7 ton pannen het dak op is ook een hell of a job. Het kost allemaal zoveel tijd... Maar het zit er goed op nu.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/t1HySXY9/IMG-20191210-114514.jpg
(op deze foto nog geen nokvorst)

[ Voor 36% gewijzigd door Stefke op 12-12-2019 08:45 ]

• Artbij
stefijn schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:38:
Nee, als ik naast die van de andere buren ( B ) sta hoor ik de WP van buren A er bovenuit (op 30m afstand...)

Dat ding is idd waarschijnlijk het goedkoopste wat er te krijgen was (cataloguswoning). Buurman A weet niet eens of ie nou wel of niet op gas stookt (ik vermoedde zelf al om die reden dat ie een hybride gas/wp heeft)
Gelukkig draait dat ding in de zomer niet (geen koeling, of buurman A weet niet dat ie koeling heeft)
Maar de opstelling is echt te zot voor woorden...Tegen het huis gedraaid omdat ie anders het pad blokkeert. Zet m dan naast het pad...

Als wij het in het huis horen (daar lijkt het niet op) dan ga ik hem er wel een keer op aanspreken, ik woon daar niet om de hele dag dat gebrom te moeten horen (ding draait 24u/d)

Gisteren de nokvorsten op de hoofdkap geplaatst. Volgende week komen de 10 panelen. Voor en achterdak bijna klaar, nu moet ik alleen nog een helft van de uitbouw leggen (incl. 4 panelen). Daarna begin ik met de bekleding van de dakkapellen dan kunnen de laatste pannen erop.
Het dak valt me zwaar tegen. Het zit flink tegen met het zonnepanelensysteem, tnx leverancier NOT!, maar ook is het niet echt een dakje om te dekken als je nog nooit een pan gelegd hebt. En 7 ton pannen het dak op is ook een hell of a job. Het kost allemaal zoveel tijd... Maar het zit er goed op nu.
[Afbeelding]
Otto heeft dezelfde, met volgens mij exact dezelfde plaatsing ook parallel aan het huis.

Ik zag je inderdaad flink zuchten toen je op het dak zat ;) .

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Vanaf halverwege volgend jaar komen er regels voor geluidproductie van oa warmtepompen. Dan mogen ze niet meer dan 40dB produceren op de erfgrens. Hoe die regels omgaan met bestaande warmtepompen weet ik nog niet, maar er zit dus wel iets aan te komen op dat vlak.

Oorspronkelijke planning was 1-1-2020 maarver is iets gebeurd tijdens de voorhangperiode waardoor deze wijziging doorgeschoven is.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
stefijn schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:38:

[Afbeelding]
Lees dit document goed door: https://nefit-nl.resource..._te_nemen_maatregelen.pdf

40db waar ze mee pronken is meestal alleen bij 35% belasting bij 7 graden ofzo. Zorg dat je niet te dicht op een muur staat (zie die Q richtings getallen)

[edit] oops dacht dat je nefit had. Maar info is wel handig voor de plaatsing. Ik had mitsubishi erover gebeld en hun data is op nominaal last (75%?) en vrijstaand. Als er een muur binnen 3m staat moest je er 6dba bij optellen...

[ Voor 5% gewijzigd door xoror op 12-12-2019 10:28 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• Stefke
Hij komt op 4-5m van ons huis te staan, vrijstaand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Laatst online: 21-06-2022
PaT schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:13:
Vanaf halverwege volgend jaar komen er regels voor geluidproductie van oa warmtepompen. Dan mogen ze niet meer dan 40dB produceren op de erfgrens. Hoe die regels omgaan met bestaande warmtepompen weet ik nog niet, maar er zit dus wel iets aan te komen op dat vlak.
Komen er ook regels voor bodemwarmtepompen? Oh neej wacht… die produceren 0Db >:)
Artbij schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:32:
[...]
[...]
Dat kan best, maar niet omdat ie 0Db produceert. Mogelijk omdat -ie overstemd wordt door 't geluid van de snelweg daar? :X

Maar goed… misschien ben ik wat meer op m'n rust gesteld dan anderen en vind ik daarom de geluidsproductie belangrijker dan gemiddeld hier. Ieder z'n ding...

• Artbij
JaxMcFadden schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:32:
[...]

Komen er ook regels voor bodemwarmtepompen? Oh neej wacht… die produceren 0Db >:)

[...]

Dat kan best, maar niet omdat ie 0Db produceert. Mogelijk omdat -ie overstemd wordt door 't geluid van de snelweg daar? :X

Maar goed… misschien ben ik wat meer op m'n rust gesteld dan anderen en vind ik daarom de geluidsproductie belangrijker dan gemiddeld hier. Ieder z'n ding...
Ik hoor hem niet omdat hij op de goede plek staat. Als je een ruim kavel hebt kun je hem plaatsen zodat je niets hoort. Kwestie van even goed nadenken.

Met gestrekt been.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

[...]

[...]

Ja, die regels gelden dus ook voor bodempompen. Maar als die 0dB produceren, dan voldoen ze aan de regels en is er niets aan de hand. Volgens mij spreekt de tekst van 'een installatie voor het opwekken van koude- en warmte' of zo iets

Edit:
De letterlijke tekst luidt:

Een installatie voor warmte- of koudeopwekking, die is opgesteld buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een bouwwerk, veroorzaakt op de perceelgrens met een perceel met, of dat bestemd is voor, een andere woonfunctie een geluidsniveau van ten hoogste 40 dB, bepaald volgens de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai, internetuitgave 2004.

[ Voor 20% gewijzigd door PaT op 12-12-2019 14:55 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Stefke
De binnenunit van onze buurman met de stille buitenunit produceert daarentegen wel een heleboel geluid, als het gebrom van een HELE grote koelkast, met flinke vibraties. Zit tegen hun slaapkamermuur geschroefd, aan de andere kant staat het hoofdeind van hun bed.
Komen daar ook regels voor? ;)

• Artbij
stefijn schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:55:
De binnenunit van onze buurman met de stille buitenunit produceert daarentegen wel een heleboel geluid, als het gebrom van een HELE grote koelkast, met flinke vibraties. Zit tegen hun slaapkamermuur geschroefd, aan de andere kant staat het hoofdeind van hun bed.
Regels voor slechte aannemers bedoel je?

Mijn binnenunit hoor ik helemaal niet. De WTW wel, maar dat is logisch ;).

Nog iets gehoord van die glaszetter?

[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 12-12-2019 15:07 ]

Met gestrekt been.

• Stefke
Een schreeuw

[...]

[...]

Als je buiten pilsjes drinkt midden in de winter zul je het over het algemeen vrij rustig hebben toch?

Crosspost en gejat uit het projectbouw topic:
https://www.wvdb.nl/nl/ac...zonnepanelen-op-nieuwbouw

Iemand hier ervaring met de btw over het dak waar zonnepanelen op liggen terug vragen? Zou toch weer een paar duizend euro extra wisselgeld opleveren.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 224360 op 16-12-2019 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-06 11:56

RUFFNECK

Poentje

Anoniem: 224360 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:40:
[...]

Crosspost en gejat uit het projectbouw topic:
https://www.wvdb.nl/nl/ac...zonnepanelen-op-nieuwbouw

Iemand hier ervaring met de btw over het dak waar zonnepanelen op liggen terug vragen? Zou toch weer een paar duizend euro extra wisselgeld opleveren.
Ben ik ook benieuwd naar, met name de 'voorwaarden' waar je aan zou moeten voldoen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
De aannemer de zonnepanelen apart laten factureren of als je ze niet nodig hebt voor de EPC achteraf plaatsen met de nodige voorbereidingen al in je woning.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AeoIus
  • Laatst online: 17-06 12:44
Señor Sjon schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:30:
De aannemer de zonnepanelen apart laten factureren
Hebben wij ook laten doen op deze manier vorig jaar.

Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:30
Hebben jullie het artikel wel gelezen?
Het gaat om de bouwkosten en niet zozeer de installatie van de panelen zelf.
Ben ik ook wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-06 16:49
Wij hebben op 10 januari een gesprek met architect (en bouwconsulent van een SOD - nog niet zeker dat we ook effectief met deze SOD in zee gaan!) een gesprek om ons PVE op te stellen. (ik haat! wachten)

Nu zijn er uiteraard de obligate zaken (woonkamer, eetruimte, keuken, slaapkamers, bad en/of douche, berging,...) waar iedereen wel aan denkt. Vervolgens natuurlijk ook de nodige zaken zoals verwarming, sanitair, eventueel zonnepanelen, ... wat weliswaar op een of andere manier in rekening moet worden gebracht, maar bij het ontwerpen wat minder belang heeft.
Er zijn ook de vereisten waar een nieuwbouw (in België) aan moet voldoen (S-peil, E-peil, ventilatie, ...) die dus ook automatisch aan bod zullen komen of desnoods stilzwijgend ergens verschijnen.
Maar, zijn er bij de bouwers hier nog zaken naar boven gekomen die (al dan niet te laat) nog wijzigingen vroegen of beter anders aangepakt zouden zijn geweest?

Alvast bedankt voor de nuttige tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
@Kwakkel
- Naast de afmetingen van de ruimte hou je best rekening met logische looplijnen door de ruimtes, zeker de leefruimte.
- Zonnewering (screens / oversteken / bomen, ...)
- Leer zelf werken met de EPB-software en zoek een verslaggever welke je het bestand wil sturen. Zo kan je zelf snel het effect van kleine wijzigingen berekenen zonder lang op de verslaggever te moeten wachteb.
- Positie / grootte technische schacht niet vergeten
.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
@tehfnz
-Bedankt! Looplijnen e.d. (uiteraard steeds afhankelijk van het ontwerp ook) is iets waar de architecte wel bewust mee bezig is. Dat komt ongetwijfeld goed (tenzij wijzelf natuurlijk een raar patroon zouden hebben :D)
-Zonnewering zit mee vervat in het S-peil volgens mij, dus komt ook wel goed. Zowiezo ben ik me er ook bewust van, dus kijk er ook naar met mijn leken-ogen :)
-EPB-software: is die vrij beschikbaar dan? Heb al wel online ergens een vereenvoudigde simulatie gevonden, maar dat geeft wellicht een minder correct beeld.
-De 2 bedrijven die momenteel het meest kans maken hebben werken beiden met een (geïsoleerde) leidingen-spouw. Lijkt me dat deze dus in heel de woning zit, en een technische schacht dus niet nodig is? Of wat bedoel je precies?

Wel bedankt voor de input! Zelfs als ik bepaalde dingen wel 'weet', is het toch makkelijk om ze op het cruciale moment over het hoofd te zien :) Zoveel om rekening mee te houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@Kwakkel software is inderdaad vrij beschikbaar, na wat inlezen kon ik vrij eenvoudig aanpassen aan het bestand van de startverklaring wat me door de EPB-verslaggever toegestuurd werd.

Technische schacht om technieken naar de verschillende verdiepingen te brengen (ventilatie, water aan- & afvoer, electro, vloerverwarming, ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
@tehfnz
Bedankt - ik hou er rekening mee. Denk dat het daarom ook goed is dat de SOD-firma mee aan de tekentafel zit (al zal dat ook wel weer nadelen hebben :))

Ik ga ook eens op zoek naar de EPB-software dan :)

(Ben trouwens even gaan kijken op je blog - mooi! ga ik verder nog volgen :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@Kwakkel Zelf werk ik niet met SOD, niet enkel past ons concept niet in hun aanpak maar bij SOD wordt de architect vaak door de SOD firma aangeleverd. Het hoeft niet gezegd te worden dat deze niet altijd jou belangen voorop zal plaatsen.

(Moet nog eens een nieuwe post schrijven over de bovenverdieping :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwakkel
Klopt, onze architect is 'aanbevolen' door de firma (de 2 firma's (HSB SOD) hebben elk hun aanbeveling gedaan, we hebben ook een 3de architect uitgenodigd). Uiteindelijk voelden we ons bij deze architecte het beste (helaas is het bureau ook het duurst, maar we gaan er van uit dat ze het waard zijn :))
We zijn ons bewust van de 'gevaren', maar vermits het nog steeds een onafhankelijk bureau is (ze werken bvb ook samen met de 2de SOD, maar liever met de 1ste) ga ik er van uit dat ze voldoende onafhankelijk zijn en dat ze hun goede naam niet op het spel zullen zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Wat voor huis zit je een beetje aan te denken kwakkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Hoe bedoel je @Ernemmer ?

Het is een open bebouwing met achtergevel op het oosten, maar verder zijn we er nog niet uit qua stijl ofzo - vrouw en ik verschillen nogal (schuin dak + zolder versus plat dak + (eventueel) kelder bvb) :)
Grond is meer dan ruim genoeg, toegelaten bebouwing legt ook geen beperkingen op (ons budget is de beperkende factor :))

Qua indeling kan het alle kanten op, zolang we maar 'voldoende' ruimte hebben. Momenteel hebben we 165m² (vloeroppervlakte) inclusief garage. Dat is wat nipt, dus we gaan wellicht naar 165m² exclusief garage (of groter uiteraard, afhankelijk van budget :))
We hebben nood aan woonruimte + eetruimte + keuken op gelijkvloers. Slaapkamers (master + 2 kinder; eventueel + logeer, maar met ons budget zal dat wel niet lukken) badkamer en/of douche op 2de - of verdeeld over 2de en de zolder, indien we voor een zolder gaan. En dan graag nog ergens een bureau en speelhoek voor de kinderen. Bepaalde zaken kunnen zeker in elkaar overlopen! Veeeeeel bergruimte uiteraard (cfr zolder of kelder) en een afgesloten ruimte voor mijn motor (garage, maar hoeft geen volledige garage te zijn - auto's kunnen buiten of onder carport oid). En, indien het budget het hierna nog toelaat, de mogelijkheid om (voor onze oude dag :)) een ruimte beneden om te vormen tot slaapkamer en douche/badkamer.
Wat mij betreft kan een (leef-)kelder ook, met dan bvb de slaapkamers daar ofzo. Ik ben heel benieuwd naar de input van de architecte daaromtrent :)

(En als dat niet is wat je bedoelt, sorry dat je het allemaal moest lezen ;))

[ Voor 9% gewijzigd door Kwakkel op 16-12-2019 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Misschien wel handig om een moodboard te maken samen met je vrouw zodat je de stijl alvast een beetje bekend is.

Ook ben ik wel benieuwd wat een architect kost in België.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tehfnz
@Ernemmer voor nieuwbouw betalen wij 6.7% op het bedrag van de werken waarvoor we opvolging willen
@Kwakkel 165 m2 op basis van buiten- of binnenafmetingen?

[ Voor 25% gewijzigd door tehfnz op 16-12-2019 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
stefijn schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:55:
Vast niet, want dan roepen de bouwers dat het te duur wordt en gebeurd er dus weer niks.

Net zoals de eisen eigen oververhitting nog steeds boterzacht zijn...

Nieuwbouwwoning afleveren met warmtepomp zonder koelmogelijkheid is nog zo'n mooi voorbeeld van kortzichtig dom gedrag in de bouw.

[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-12-2019 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwakkel
tehfnz schreef op maandag 16 december 2019 @ 19:08:
@Ernemmer voor nieuwbouw betalen wij 6.7% op het bedrag van de werken waarvoor we opvolging willen
@Kwakkel 165 m2 op basis van buiten- of binnenafmetingen?
Vloeroppervlak, dus binnenmuren hoor. Anders wordt 't toch weer krap.
Ernemmer schreef op maandag 16 december 2019 @ 18:27:
Misschien wel handig om een moodboard te maken samen met je vrouw zodat je de stijl alvast een beetje bekend is.

We hebben elk een Pinterest. Maar wel afzonderlijk. Ik denk dat de architect een samensmelting zal mogen maken 8)

Kostprijs komt rond de 19 000 (+21% btw) voor een volledig traject. Ontwerpfase is iets van een 5 000 (+21%). Prijzig, dat wel :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@tehfnz op je blog las ik binnendeuren van 2,11m? België dan? In Nederland moet dat minimaal 2,30 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@Anoniem: 224360 België inderdaad :) Waarom moeten deze in .nl 230cm zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tehfnz schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 08:24:
@Anoniem: 224360 België inderdaad :) Waarom moeten deze in .nl 230cm zijn?
Dat staat in het bouwbesluit als minimale hoogte. Wettelijk voorschrift voor nieuwbouw. Net zoals je minimale hoogte voor plafonds hebt en nog een hele riedel regels die tot doel hebben nieuwbouw een bepaalde kwaliteitsstandaard minimaal mee te geven. Soms is het minimum nog steeds bedroevend, maar dat ligt aan het thema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@Anoniem: 224360 deuren van minimum 230cm hoog zou ik nu niet bepaald bedroevend noemen... Enige deur die bij ons die hoogte haalt is de voordeur (270cm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tehfnz schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:25:
@Anoniem: 224360 deuren van minimum 230cm hoog zou ik nu niet bepaald bedroevend noemen... Enige deur die bij ons die hoogte haalt is de voordeur (270cm)
Nee, maar denk vooral aan projectbouw waar bouwers conform het absolute minimum bouwen. Met minimale extra kosten kun je isolatiewaarden en dergelijke enorm verbeteren, maar dat past niet in de werkwijze van seriematige bouwers.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:05:
[...]

Dat staat in het bouwbesluit als minimale hoogte. Wettelijk voorschrift voor nieuwbouw. Net zoals je minimale hoogte voor plafonds hebt en nog een hele riedel regels die tot doel hebben nieuwbouw een bepaalde kwaliteitsstandaard minimaal mee te geven. Soms is het minimum nog steeds bedroevend, maar dat ligt aan het thema.
Goed om te weten, maar waarom schrijft men dit (minimale hoogte deuren en plafonds) in NL voor? In België is dit bij mijn weten niet vastgelegd.
(En, wat is de minimale plafondhoogte? :))
Als daar een gegronde reden voor is, leg ik het wellicht ook bij onze architect neer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@Kwakkel In het Bouwbesluit van 2012 is wettelijk vastgelegd dat de plafondhoogte van de woonkamer en keuken in een nieuwe woning 2,6 meter moet zijn. Voor het slaapkamerplafond mag de hoogte 2,4 m zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Ernemmer schreef op maandag 16 december 2019 @ 18:27:

Wij hebben ons laten verrassen door de architect. Is geen moodboard aan te pas gekomen. Is vaak onnodig beperkend bij het ontwerp van een huis.

Op zo'n moodboard zie je vaak heel veel leuke details voorbij komen, die nodig zijn om saaie ontwerpen op te leuken })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
Wij hebben ons ook laten verassen door de architect. Zouden zelf nooit op dergelijk, enigszins apart, ontwerp komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
tehfnz schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:21:
@Kwakkel In het Bouwbesluit van 2012 is wettelijk vastgelegd dat de plafondhoogte van de woonkamer en keuken in een nieuwe woning 2,6 meter moet zijn. Voor het slaapkamerplafond mag de hoogte 2,4 m zijn.
Ok, dan toch ook in België :)
Vraag me af hoe/waarom ze dat bepalen :)
Joris748 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:33:
[...]

Wij hebben ons laten verrassen door de architect. Is geen moodboard aan te pas gekomen. Is vaak onnodig beperkend bij het ontwerp van een huis.

Op zo'n moodboard zie je vaak heel veel leuke details voorbij komen, die nodig zijn om saaie ontwerpen op te leuken })
tehfnz schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:37:
Wij hebben ons ook laten verassen door de architect. Zouden zelf nooit op dergelijk, enigszins apart, ontwerp komen.
Goed punt. Zou ik op zich ook liever doen. Maar weet niet of mijn vrouw daar zo'n fan van is O-)
En dan is het natuurlijk een slecht idee om maar van 1 kant een richting aan te duiden, als die vooral door 1 van de 2 mooi/leuk wordt gevonden.
Nu, gezien onze verschillende visies, zal de architecte zowiezo verrassend uit de hoek moeten komen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Kwakkel schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:10:
[...]

Goed om te weten, maar waarom schrijft men dit (minimale hoogte deuren en plafonds) in NL voor? In België is dit bij mijn weten niet vastgelegd.
(En, wat is de minimale plafondhoogte? :))
Als daar een gegronde reden voor is, leg ik het wellicht ook bij onze architect neer ;)
De waarom vraag correct beantwoorden zou ik moeten opzoeken. De gedachte erachter is dat alles buiten dat minimum eigenlijk niet leefbaar is in de breedste zin van het woord. Nieuwe woningen moeten dus voldoen aan bepaalde standaarden voor bewoners en dergelijke.

Niemand wil lage plafonds, slechte isolatie, onveilige situaties en weet ik veel nog meer wat dat besluit regelt in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Dat kan natuurlijk ook maar als ik een moderne schuurwoningen wil en een jaren 30 ontwerp krijg ben ik wel verrast maar niet echt blij.

Ik bedoel dan meer een board met ideeën en kleuren en meubels en dat soort dingen, dan heeft de architect een beetje een idee wat jouw persoonlijke smaak is qua stijl en kleur en gevoel.

[ Voor 48% gewijzigd door Ernemmer op 17-12-2019 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
Kwakkel schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:03:
[...]
Ok, dan toch ook in België :)
Vraag me af hoe/waarom ze dat bepalen :)
Mijn tekst kwam uit het .nl bouwbesluit, voor .be weet ik het niet.

PS: hopelijk liggen jullie visies niet tever uiteen, anders zou je wel eens met een noch vlees noch vis woning kunnen eindigen.

@Ernemmer Welke stijl ligt jou als architect het best?

[ Voor 26% gewijzigd door tehfnz op 17-12-2019 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
tehfnz schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:07:
[...]

PS: hopelijk liggen jullie visies niet tever uiteen, anders zou je wel eens met een noch vlees noch vis woning kunnen eindigen.

Ik hou wel van moderne stijl, of iets van een huffwoning met een zichtbare stalen constructie met leuke vide of zo.

Ik ben zelf geen architect maar vertaal meestal de schetsen van een architect naar iets wat gebouwd kan worden binnen de grenzen van de bouwkunde en betaalbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
Kan geloven dat die vertaalslag nodig is. Architecten starten vaak vanuit het esthetische zonder voldoende rekening te houden met financiele / technische impact.
Gaat er bij dergelijke vertaalslag niet soms / vaak iets verloren van het initiele idee van de architect?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
tehfnz schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:19:
Kan geloven dat die vertaalslag vaak nodig is. Architecten starten vaak vanuit het esthetische zonder voldoende rekening te houden met financiele / technische impact.
Gaat er bij dergelijke vertaalslag niet soms / vaak iets verloren van het initiele idee van de architect?
Sommige architecten zijn meer kunstenaars dan gebouwontwerpers en dan is er of heel veel geld nodig, of moet het ontwerp aangepast worden. Maar meestal wordt het wel zoals het ontworpen wordt.
Grootste probleem bij ontwerpen van de architect is vaak dat ze de dikte van onderdelen niet goed inschatten. Vloeren van 200 dik kan gewoon niet een een dak en wanden zijn ook dikker.
Vaak gaat uitstraling ook boven bruikbaarheid en dan vind ik het zijn doel voorbij gaan.

De kunstenaar architect is altijd op zoek naar budget om zijn kunstwerk te bouwen en de klant is altijd op zoek naar een thuis. En daar zit wel eens wat wrijving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tehfnz
Ookal kost het ons behoorlijk wat extra, ben erg blij dat we weinig / geen toegevingen hebben gedaan op het ontwerp van dearchitect.

Denk dat de aannemer vandaag de betonbalk (14300 x 1100 x 140mm) boven de glasgevel gaan gieten, enkel zo kan de hele achtergevel uit glas bestaan zonder poutrels of muurtjes die het geheel onderbreken.

[ Voor 4% gewijzigd door tehfnz op 17-12-2019 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
tehfnz schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:07:
[...]

We zullen zien - voordeel van deze architect is dat ze met een conceptontwerp met minstens 2 varianten komen. Dus er zullen zowiezo minstens 3 ontwerpen zijn, waar we dan 1 uit dienen te kiezen om verder uit te werken.
Van mij mag het wat specialer alleszins. Mijn vrouw is eerder fan van de 'standaard' 2 verdiepingen + schuin dak. Er zijn wel zaken waarin we ons allebei 'kunnen vinden', dat wel :) Of dat dan 'noch vlees noch vis' is, zal de toekomst uitwijzen :)
Ernemmer schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:15:
[...]

Ik ben zelf geen architect maar vertaal meestal de schetsen van een architect naar iets wat gebouwd kan worden binnen de grenzen van de bouwkunde en betaalbaarheid.
Ah - was dat de reden van je vraag? :)
Had je iets speciaals in gedachten ofzo? Of nog ideetjes die we zouden kunnen meepakken? :)
tehfnz schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:36:
Ookal kost het ons behoorlijk wat extra, ben erg blij dat we weinig / geen toegevingen hebben gedaan op het ontwerp van dearchitect.

Denk dat de aannemer vandaag de betonbalk (14300 x 1100 x 140mm) boven de glasgevel gaan gieten, enkel zo kan de hele achtergevel uit glas bestaan zonder poutrels of muurtjes die het geheel onderbreken.
Succes!
(Update je blog maar met het 'work in progress' en het eindresultaat ;))

[ Voor 17% gewijzigd door Kwakkel op 17-12-2019 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-04 15:08
RUFFNECK schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:19:
[...]

Ben ik ook benieuwd naar, met name de 'voorwaarden' waar je aan zou moeten voldoen...
Mijn accountant is nog niet zo enthousiast: hij rekent alvast met de kosten voor een potentieel proces die niet opwegen tegen de extra btw die je mag terugvragen. Al gaat het wel om mooie bedragen. Ik ga er binnenkort even aan rekenen en een inschatting maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Nu online
tehfnz schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:21:
Dat laatste alleen bij zelfbouw, daar heb je wat meer vrijheden.
https://rijksoverheid.bou...2012/hfd4/afd4-1/par4-1-1

Overigens begon het Bouwbesluit 2003 hier al mee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Ernemmer schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:05:
Dat kan natuurlijk ook maar als ik een moderne schuurwoningen wil en een jaren 30 ontwerp krijg ben ik wel verrast maar niet echt blij.

Ik bedoel dan meer een board met ideeën en kleuren en meubels en dat soort dingen, dan heeft de architect een beetje een idee wat jouw persoonlijke smaak is qua stijl en kleur en gevoel.
Heb je een moodboard nodig om de architect kenbaar te maken dat je een schuurwoning wilt en geen jaren 30 ontwerp?
Kan geloven dat die vertaalslag nodig is. Architecten starten vaak vanuit het esthetische zonder voldoende rekening te houden met financiele / technische impact.
Een goede architect begint vanuit de functie. Vorm en esthetiek zouden volgend moeten zijn, niet leidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Kwakkel schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:54:

Ah - was dat de reden van je vraag? :)
Ik ben altijd wel benieuwd naar wat anderen uitgeven aan ontwerp.
Ik ontwerp zelf natuurlijk ook wel eens wat, zo heel moeilijk is een huis niet (genoeg ideeën te vinden met Google). Maar als je echt iets aparts en unieks wilt en daar ook budget voor hebt is een creatieve architect vaak de betere keuze.
Zorg wel dat je jouw budget niet meteen prijsgeeft. Ik ben zelf nog NOOIT een architect tegengekomen die binnen budget bleef.
Joris748 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:36:
[...]

Heb je een moodboard nodig om de architect kenbaar te maken dat je een schuurwoning wilt en geen jaren 30 ontwerp?

[...]

Een goede architect begint vanuit de functie. Vorm en esthetiek zouden volgend moeten zijn, niet leidend.
Om jouw eigen smaak over te brengen is een plaatje inderdaad een stuk beter dan gesproken tekst.

[ Voor 45% gewijzigd door Ernemmer op 17-12-2019 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Ernemmer op 17-12-2019 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Ernemmer schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:37:
[...]

Ik ontwerp zelf natuurlijk ook wel eens wat, zo heel moeilijk is een huis niet (genoeg ideeën te vinden met Google). Maar als je echt iets aparts en unieks wilt en daar ook budget voor hebt is een creatieve architect vaak de betere keuze.
Zorg wel dat je jouw budget niet meteen prijsgeeft. Ik ben zelf nog NOOIT een architect tegengekomen die binnen budget bleef.
Helaas - ons budget is niet zo groot als onze ambities 8)
Maar dat budget hebben we wel al meteen meegegeven. Nu zal er bij de PVE, en bij volgende vergaderingen ook, ook iemand van de SOD-firma zitten, die mee het budget zal mogen bewaken :)
Uiteindelijk schieten ze in hun eigen voet als hun offerte uiteindelijk niet klopt met ons budget, zeker vermits hun concullega's ook een offerte zullen mogen indienen. Te duur ==> werken we met iemand anders samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
Kwakkel schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:51:
[...]
Helaas - ons budget is niet zo groot als onze ambities 8)
Herkenbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
EdwinV schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:10:
[...]

Mijn accountant is nog niet zo enthousiast: hij rekent alvast met de kosten voor een potentieel proces die niet opwegen tegen de extra btw die je mag terugvragen. Al gaat het wel om mooie bedragen. Ik ga er binnenkort even aan rekenen en een inschatting maken.
Heb ondertussen ook al wat gelezen....
Volgens mij kun je het beste "een deel van de BTW van de bouwkosten" meenemen om tot 2499 BTW teruggaaf te komen.
Boven dit bedrag moet je per 2020 de BTW in de jaren erna terugbetalen.

Tenzij je heel veel duur bouwt en (het deel voor zonnepanelen) veel BTW kan terugvragen.
Dan hebben we het over een BTW bedrag voor zonnepanelen dat hoger ligt dan €10.000.
Zonder rekening te houden met: bijhouden administratie en het doen van aangifte
Daaronder is het niet interessant en blijft er onder aan de streep minder dan 2499 euro over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Nu online
[...]

[...]

Om jouw eigen smaak over te brengen is een plaatje inderdaad een stuk beter dan gesproken tekst.
Dat niet alleen. Architecten die zelf een prijsopgave van de bouwkosten maken moet je nog harder wantrouwen. :P Die slaan nog weleens wat relevante dingen als fundering en constructie over, die ze op basis van kengetallen doen, terwijl specifieke constructies een woning duur kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
[...]

[...]

En vervolgens wordt er van de architect verwacht dat hij alle individuele elementen in één ontwerp propt.

Rieten dak
Witte buitengevel met wat houten elementen
Grote raampartijen
Glazen balustrade om de vide
Stalen taatsdeuren

En voor je het weet heb je weer eenheidsworst. Dan heb je geen architect nodig en kun je beter meteen naar een bouwtechnisch tekenaar gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Was het maar alleen financieel/technisch... Hoe vaak ik al discussie heb met mijn opdrachtgever over simpele dingen die gewoon niet mogen volgens bouwbesluit... |:(
"Ik wil op de 16e verdieping een borstwering van 50 hoog en 50 breed, dan daarop aan het einde een hekje van 30 boven de borstwering." Hekboer: "Maar dat mag niet. Je moet 120 vanaf de borstwering zijn." "Wil ik niet, zie mijn ontwerp." "Maar dat mag niet." "Toch wil ik het."
"Ik wil die muur onder 3 kanten in verstek hebben staan en er dan een kozijn op aan laten sluiten." Kozijnboer: "Dat is technisch niet mogelijk." "Maar ik wil het."
Of inderdaad discussies over diktes, hoogtes of sterktes.
De kreet "an architects dream is an engineers nightmare" berust volledig op de waarheid.
Joris748 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:37:
[...]

En vervolgens wordt er van de architect verwacht dat hij alle individuele elementen in één ontwerp propt.

Rieten dak
Grote raampartijen
Stalen taatsdeuren

En voor je het weet heb je weer eenheidsworst. Dan heb je geen architect nodig en kun je beter meteen naar een bouwtechnisch tekenaar gaan.
Als je onmogelijke dingen wilt, geef dan een paar kleuters wat potloden. Ik vind dat je van een architect mag verwachten dat hij snapt wat hij doet, enig verstand heeft van mechanica en statica en van prijszetting. Nee, hij hoeft niet tot op de cent nauwkeurig te weten wat een rieten dak kost, maar hij mag west een redelijke raming kunnen maken. Of een rieten dak op een woning van 400.000 euro een prijskaartje heeft van 10.000 of van 50.000 scheelt natuurlijk nogal.
Realisme lijkt veel architecten helaas volkomen vreemd. Terwijl ze er wel dik voor betaald worden. Om nog maar te zwijgen over het "aantasten van het idee" als je met een verbetering komt als koper/opdrachtgever. :X :(

[ Voor 6% gewijzigd door Pizza_Boom op 17-12-2019 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Joris748 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:37:
[...]

Rieten dak
Grote raampartijen
Stalen taatsdeuren

Als je een board maakt met elementen die je in je woning terug wilt zien is dat inderdaad niet echt handig, maar algemeen met dingen die je leuk en mooi vind is wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Onze warmtepomp is gisteren geplaatst en ik wil de ISDE aanvragen. Nu hebben wij 2 apparaten/meldcodes waarop ik subsidie kan krijgen. Moet ik voor beide apparaten een aparte aanvraag indienen? Ik zit in het aanmeldscherm maar daar kan ik er igg maar 1 opvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

stefijn schreef op woensdag 18 december 2019 @ 22:02:
Onze warmtepomp is gisteren geplaatst en ik wil de ISDE aanvragen. Nu hebben wij 2 apparaten/meldcodes waarop ik subsidie kan krijgen. Moet ik voor beide apparaten een aparte aanvraag indienen? Ik zit in het aanmeldscherm maar daar kan ik er igg maar 1 opvoeren.
De systematiek kennende is 1x subsidie voor 2 apparaten lastig. 2 maal aanvragen zou ik zeggen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:08
stefijn schreef op woensdag 18 december 2019 @ 22:02:
Staat volgens mij ook op de website zelf, elk apparaat apart aanvragen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Tnx heb al twee aanvragen ingediend

Morgen komen de zonnepanelen (even "bidden" dat het doorgaat met die '_(57!3!'leverancier), vorige week zijn onze design regengoten gemaakt.
De dakkapellen hebben een tweede laag regels en kunnen van gevelhout voorzien worden, en dan kan eindelijk het dak helemaal dicht en hoef ik niet meer naar boven, pff. Wat een werk is dat zeg

[ Voor 87% gewijzigd door Stefke op 19-12-2019 12:50 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• tehfnz
Op onze werf hebben de bouwvakkers deze voormiddag de laatste werken uitgevoerd vooraleer ook zij van een verdiende vakantie kunnen genieten. Het onderste deel van de ringbalk is gestort, dit kan nu 2 weken uitharden zodat de betonnen dakplaat begin januari gestort kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2019/12/IMG_20191215_153041461_HDR-150x150.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2019/12/IMG_20191217_154821684_HDR-150x150.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2019/12/IMG_20191217_154844249_HDR-150x150.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2019/12/IMG_20191217_154926867_HDR-150x150.jpg

Eerder deze week werd ook de prefab betontrap geplaatst. Met tredes van 150cm breed toch ook net iets anders dan de doorsnee trap

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2019/12/IMG_20191215_151037600_HDR-150x150.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2019/12/IMG_20191215_150945084_HDR-150x150.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2019/12/IMG_20191215_151105834_HDR-150x150.jpg

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:08
Hoe blijft die ringbalk zweven zonder pilaartje in het midden? Dat wordt een mooi glasoppervlak!

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:44
tehfnz schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:57:

Eerder deze week werd ook de prefab betontrap geplaatst. Met tredes van 150cm breed toch ook net iets anders dan de doorsnee trap

[Afbeelding]
Klinkt heel stom maar complimenten voor de manier van afdekken van de betonnen trap. Daar heeft iemand goed over nagedacht. Blijf zelf goed opletten dat dit ook zo blijft. De bouwvakkers slepen alles naar boven en nemen het niet zo nauw als er iets op de trap valt.

Dan ook maar even een update vanuit onze kant.

Wij hebben de oplevering een maand uitgesteld, het huis is te vochtig van binnen om te schilderen en de houten vloer te leggen. Sinds vorige week draait de warmte pomp op volle toeren en deze krijgt het huis goed op temperatuur.

Vandaag zijn we er alleen achter gekomen dat tegen de afspraken in al ons vuile water via een pompput wordt afgevoerd. Dat was niet de bedoeling. Alleen het vuile water uit de kelder zou via deze put gaan en niet het volledige huis. Dus dat wordt na de kerst weer een gezellig gesprek met de installateur die toch behoorlijk wat steken heeft laten vallen in het hele bestek is geen woord gesproken over deze pomp en ik ben dan ook niet voornemens deze af te rekenen. Volgens de gemeente ligt het riool precies goed en zou het water van de BG en eerste verdieping gewoon via natuurlijk verval kunnen lopen

[ Voor 41% gewijzigd door gumtree op 19-12-2019 16:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tehfnz
@No Hands: Zoals je op onderstaande afbeelding kan zien loopt de ringbalk aan een kant tot halverwege door, aan de andere kant helemaal tot achteraan en zelf hoekje om (rood).
Tevens worden er 2 verticale stalen kolommen (groen) geplaatst. De ene wordt volledig weggewerkt in de snelbouw, de andere blijft zichtbaar.

Voor ons is dit zwevend effect belangrijk, enkel zo kunnen we een ononderbroken glaspartij voorzien (met glas-op-glas verbindingen op de hoeken)

PS: we hopen uiteraard dat de stabiliteitsingenieur goed gerekend heeft zodat het dak niet naar beneden komt 8)7

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2019/12/ringbalk_kolommen_20191219-150x150.png

@gumtree Zoals bij alles werd hiervoor een meerprijs aangerekend. Deze betalen we "graag", zo wordt de kans op beschadiging van de Z-treden tot een minimum beperkt.
Pompput...die zit er bij ons ook. Mag ik vragen welk merk / type ppmpen je voorzien hebt?

[ Voor 10% gewijzigd door tehfnz op 19-12-2019 16:49 ]

• buiter
tehfnz schreef op donderdag 19 december 2019 @ 16:41:
@No Hands: Zoals je op onderstaande afbeelding kan zien loopt de ringbalk aan een kant tot halverwege door, aan de andere kant helemaal tot achteraan en zelf hoekje om (rood).
Tevens worden er 2 verticale stalen kolommen (groen) geplaatst. De ene wordt volledig weggewerkt in de snelbouw, de andere blijft zichtbaar.

Voor ons is dit zwevend effect belangrijk, enkel zo kunnen we een ononderbroken glaspartij voorzien (met glas-op-glas verbindingen op de hoeken)

PS: we hopen uiteraard dat de stabiliteitsingenieur goed gerekend heeft zodat het dak niet naar beneden komt 8)7

[Afbeelding]

@gumtree Zoals bij alles werd hiervoor een meerprijs aangerekend. Deze betalen we "graag", zo wordt de kans op beschadiging van de Z-treden tot een minimum beperkt.
Pompput...die zit er bij ons ook. Mag ik vragen welk merk / type ppmpen je voorzien hebt?
Is er ook een ontwerp met buitenafwerking?
Het concept ontwerp/schets ziet er mooi uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tehfnz
@buiter Kijk hier even

• buiter
Die had ik ook gezien.
We wachten het eindresultaat dan maar af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tehfnz
Wanneer ramen / gevelsteen er staan post ik wel een fotootje

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:44
tehfnz schreef op donderdag 19 december 2019 @ 16:41:

Een Wilo Drainlift WS exacte type weet ik even niet, dat horen we na de feestdagen.

We bouwen niet in Nederland, dus ik weet niet of dit model gangbaar is voor de Nederlandse markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-06 09:57
Nog niet te vroeg juichen, maar ik zag zojuist dit bericht: https://www.installatie.n...voor-gekochte-warmtepomp/

Ik kan er weinig nog over vinden, dus de voorwaarden zijn mij nog niet bekend. Dus ik op zoek of ik het debat kan vinden, hopende dat daar meer duidelijkheid gegeven wordt. Volgens mij begint het betreffende onderwerp hier via deze link: https://debatgemist.tweed...t-en-energie-11?start=495

Start dus bij minuut 8 en de motie wordt aangenomen. Maar ik weet nog steeds niet zeker wat het nu precies betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-06 18:32

Piper

No guts, no glory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Hey dat is goed nieuws! Wat is de definitie van "aangeschaft" eigenlijk. Is een koop-aanneem overeenkomst met de warmte pomp erin voldoende?

Hier kan je zien dat het is aangenomen:
https://www.tweedekamer.n...2019Z25539&did=2019D52551

[ Voor 31% gewijzigd door xoror op 20-12-2019 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echthard
xoror schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:01:
Hey dat is goed nieuws! Wat is de definitie van "aangeschaft" eigenlijk. Is een koop-aanneem overeenkomst met de warmte pomp erin voldoende?
Ja, daar ben ik dus ook heel benieuwd naar. Ik heb zojuist de aannemer en de installateur gebeld. Beide zeggen hier niet van op de hoogte te zijn (verrassend) en dat ze er niks mee kunnen. Voor mij wordt de warmtepomp ook pas veel later daadwerkelijk aangeschaft, namelijk een paar weken voordat het geïnstalleerd wordt. Moet ik de factuur overhandigen van de installateur die hem heeft besteld? Dat lijkt me gek, want dat zal een ander bedrag zijn dan wat ik betaal gok ik zo. Of voldoet zoals jij ook al vraagt, de aanneem overeenkomst? In mijn geval staat het op een Staat Van Wijzigingen lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
dhhdante schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:00:
[...]

Ja, daar ben ik dus ook heel benieuwd naar. Ik heb zojuist de aannemer en de installateur gebeld. Beide zeggen hier niet van op de hoogte te zijn (verrassend) en dat ze er niks mee kunnen. Voor mij wordt de warmtepomp ook pas veel later daadwerkelijk aangeschaft, namelijk een paar weken voordat het geïnstalleerd wordt. Moet ik de factuur overhandigen van de installateur die hem heeft besteld? Dat lijkt me gek, want dat zal een ander bedrag zijn dan wat ik betaal gok ik zo. Of voldoet zoals jij ook al vraagt, de aanneem overeenkomst? In mijn geval staat het op een Staat Van Wijzigingen lijst.
Je moet een factuur hebben waarop de warmtepomp staat. Je aanneemovereenkomst is geen factuur. Regel dus een aparte factuur.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echthard
Dat zou wel balen zijn, want volgens mij ga ik dat niet krijgen. En ik heb ze zojuist dus gebeld, ze gaan allemaal na vandaag twee weken vakantie houden.

Als ik de reacties lees op de pagina van installatieland, krijg ik toch nog wel een beetje hoop : https://www.installatie.n...voor-gekochte-warmtepomp/

Als je het zo relativeert, dan is het wel absurd om nu tot rare sprongen over te gaan en dus nog even snel een warmtepomp aan te schaffen en die ergens een half jaar op te slaan.

[ Voor 54% gewijzigd door echthard op 20-12-2019 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dhhdante schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:15:
Dat zou wel balen zijn, want volgens mij ga ik dat niet krijgen. En ik heb ze zojuist dus gebeld, ze gaan allemaal na vandaag twee weken vakantie houden.

Als ik de reacties lees op de pagina van installatieland, krijg ik toch nog wel een beetje hoop : https://www.installatie.n...voor-gekochte-warmtepomp/

Als je het zo relativeert, dan is het wel absurd om nu tot rare sprongen over te gaan en dus nog even snel een warmtepomp aan te schaffen en die ergens een half jaar op te slaan.
Dat slaat sowieso nergens op. Als je de subsidievoorwaarden even leest dan zie je dat je ook bewijs van installatie moet aanleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• echthard
Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 16:59:
[...]

Dat slaat sowieso nergens op. Als je de subsidievoorwaarden even leest dan zie je dat je ook bewijs van installatie moet aanleveren.
Ik snap je opmerking niet, of heb je bovenstaande berichten niet gelezen?

Er staat nu dat je voor 01-01-2020 het apparaat moet hebben "aangeschaft" en je mag hem dan in heel 2020 nog installeren.

Wij vragen ons nu af wat er verstaan wordt onder "aangeschaft", want ik maak me niet druk over de installatie, die wordt zeker in 2020 gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dhhdante schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 17:57:
[...]

Ik snap je opmerking niet, of heb je bovenstaande berichten niet gelezen?

Er staat nu dat je voor 01-01-2020 het apparaat moet hebben "aangeschaft" en je mag hem dan in heel 2020 nog installeren.

Wij vragen ons nu af wat er verstaan wordt onder "aangeschaft", want ik maak me niet druk over de installatie, die wordt zeker in 2020 gedaan.
Berichten wel gelezen, tekst vd motie nu pas.
De tekst luidt: "om het voor particulieren die voor de datum van inwerkingtreding van de regeling warmtepompen of zonneboilers hebben aangeschaft ten behoeve van plaatsing in nieuwbouwwoningen zonder gasaansluitplicht, mogelijk te maken om nog in 2020 subsidie aan te
vragen".
Dan heb je onduidelijkheid over de datum en het woord aangeschaft. Mijn reactie was ondoordacht, maar de huidige aanvraagmodule voorziet sowieso niet in deze gevallen. Daar moet je enkel de huidige voorwaarden aanleveren = gekocht en geïnstalleerd. Geen idee hoe ze dat nu gaan doen met die extra uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Aangeschaft is aangaan van verplichting denk ik (zoals bij andere fiscale zaken). Bij nieuwbouw kan je iets bestellen en dan wordt het 6 maanden later geleverd. Je heb echter al gekocht, dat de levering en factuur later komt doet daar niets aan af. Even afwachten op de uitwerking, maar ik denk dat we zeker een kans maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
dhhdante schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:15:

Je aannemer kent deze regels ook, dus die heeft hier al rekening mee gehouden als het goed is.

Overigens werd niet zo lang geleden de subsidie verlaagd. Toen was de regel dat iedereen die zijn WP al besteld/overeenkomst aangegaan was nog het oude bedrag kreeg. Orderbevestiging oid was toen voldoende bewijs.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thefox231
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-05 14:19
Zojuist contact gehad met het RVO en onderstaande terugkoppeling ontvangen. In het kort wordt het volgende gezegd:

- Subsidie wordt nog toegekend aan particulieren die de warmtepomp (zelf) aanschaffen voor 1 januari 2020. En deze moet voor 1 juli zijn geïnstalleerd.

Reactie RVO
De ISDE-subsidie op duurzame opwekkers is hierop een uitzondering, hier is wel subsidie voor nieuwbouw beschikbaar. Deze Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE) wordt door de minister van Economische Zaken en Klimaat (EZK) op een aantal punten gewijzigd. Eén van die punten is inderdaad dat de subsidie op investeringen in nieuwe bouwwerken, waaronder nieuwbouwwoningen, gaat vervallen indien de omgevingsvergunning voor die woning is aangevraagd na 1 juli 2018. Vanaf die datum is de wettelijke aansluitplicht op gas komen te vervallen en dat betekent dat netbeheerders de betreffende woningen niet meer op het aardgasnet mogen aansluiten. Voor een woning die niet op het aardgasnet mag worden aangesloten geldt dat daar moet worden gekozen voor een alternatief voor aardgas. Er is dan geen reden meer om investeringen in dergelijke alternatieven, zoals een warmtepomp, met subsidie te stimuleren.

Op basis van de informatie in uw bericht ga ik er echter vanuit dat u wellicht geholpen bent met een recent opgenomen overgangsbepaling. Deze overgangsbepaling die ik hieronder nader toelicht geldt uitsluitend voor particulieren die een beroep willen doen op de ISDE en geldt dus niet voor subsidie-aanvragen door zakelijke partijen, zoals bouwers, aannemers, projectontwikkelaars of installateurs. De regeling met de overgangsbepaling is vandaag in de staatcourant gepubliceerd:
https://www.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-66566.html.

Op grond van de overgangsbepaling hebben particulieren die vóór 1 januari 2020 een warmtepomp of zonneboiler hebben aangeschaft nog tot uiterlijk 1 juli 2020 de tijd om het betreffende apparaat te (laten) installeren, waarna ze nog tot uiterlijk 1 januari 2021 subsidie kunnen aanvragen. Deze mogelijkheid is door de minister van EZK in de regeling opgenomen om particulieren, die bij de aanschaf van het apparaat nog niet op de hoogte waren van het beëindigen van de subsidie, nog in de gelegenheid te stellen om een beroep te doen op de ISDE-regeling.

Voor zakelijke partijen geldt deze overgangsbepaling niet, omdat zij op grond van de ISDE-voorwaarden voorafgaand aan de aanschaf subsidie moeten aanvragen. Voor zakelijke partijen kan er dus geen sprake zijn van een situatie dat zij op het moment van aanschaf van het apparaat niet op de hoogte waren van het beëindigen van de subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-06 14:51
thefox231 schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:08:
Zojuist contact gehad met het RVO en onderstaande terugkoppeling ontvangen. In het kort wordt het volgende gezegd:

- Subsidie wordt nog toegekend aan particulieren die de warmtepomp (zelf) aanschaffen voor 1 januari 2020. En deze moet voor 1 juli zijn geïnstalleerd.

Reactie RVO
De ISDE-subsidie op duurzame opwekkers is hierop een uitzondering, hier is wel subsidie voor nieuwbouw beschikbaar. Deze Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE) wordt door de minister van Economische Zaken en Klimaat (EZK) op een aantal punten gewijzigd. Eén van die punten is inderdaad dat de subsidie op investeringen in nieuwe bouwwerken, waaronder nieuwbouwwoningen, gaat vervallen indien de omgevingsvergunning voor die woning is aangevraagd na 1 juli 2018. Vanaf die datum is de wettelijke aansluitplicht op gas komen te vervallen en dat betekent dat netbeheerders de betreffende woningen niet meer op het aardgasnet mogen aansluiten. Voor een woning die niet op het aardgasnet mag worden aangesloten geldt dat daar moet worden gekozen voor een alternatief voor aardgas. Er is dan geen reden meer om investeringen in dergelijke alternatieven, zoals een warmtepomp, met subsidie te stimuleren.

Op basis van de informatie in uw bericht ga ik er echter vanuit dat u wellicht geholpen bent met een recent opgenomen overgangsbepaling. Deze overgangsbepaling die ik hieronder nader toelicht geldt uitsluitend voor particulieren die een beroep willen doen op de ISDE en geldt dus niet voor subsidie-aanvragen door zakelijke partijen, zoals bouwers, aannemers, projectontwikkelaars of installateurs. De regeling met de overgangsbepaling is vandaag in de staatcourant gepubliceerd:
https://www.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-66566.html.

Op grond van de overgangsbepaling hebben particulieren die vóór 1 januari 2020 een warmtepomp of zonneboiler hebben aangeschaft nog tot uiterlijk 1 juli 2020 de tijd om het betreffende apparaat te (laten) installeren, waarna ze nog tot uiterlijk 1 januari 2021 subsidie kunnen aanvragen. Deze mogelijkheid is door de minister van EZK in de regeling opgenomen om particulieren, die bij de aanschaf van het apparaat nog niet op de hoogte waren van het beëindigen van de subsidie, nog in de gelegenheid te stellen om een beroep te doen op de ISDE-regeling.

Voor zakelijke partijen geldt deze overgangsbepaling niet, omdat zij op grond van de ISDE-voorwaarden voorafgaand aan de aanschaf subsidie moeten aanvragen. Voor zakelijke partijen kan er dus geen sprake zijn van een situatie dat zij op het moment van aanschaf van het apparaat niet op de hoogte waren van het beëindigen van de subsidie.
Ik begrijp hieruit niet goed of ik nog in aanmerking kom voor subsidie als ik mijn L/W warmtepomp nog dit jaar aanschaf en voor 1 juli 2020 laat installeren, met een verleende omgevingsvergunning in september van dit jaar :X :?

zeroxcool.net - curity.eu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefox231
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-05 14:19
@zeroxcool
In het onderstreepte stuk wordt gesproken over 'aanschaf voor 1 januari'.
Echter de laatste zin baart mij ook enigszins zorgen waarbij er wordt gesproken over dat je bij aanschaf van het apparaat nog niet op de hoogte moest zijn van de afschaffing van de subsidie. Dit kunnen ze volgensmij nooit hard maken of ze moeten al kijken naar factuur datum of datum van overeenkomst.
Deze vraag heb ik uitstaan bij de RVO

mijn 'voorlopige' interpretatie is dan ook als volgt: Dat alle warmtepompen aangeschaft voor 1 januari 2020 en geïnstalleerd voor 1 juli 2020 onder de coulance gaan vallen.
Pagina: 1 ... 120 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic