Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 121 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.611.906 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:53
Volgens mij wordt "min of meer" gezegd aanschaffen is opdracht geven.
Dus als je aan kan tonen dat je voor 1 januari 2020 de WP besteld hebt en deze UITERLIJK 1 juli 2020 wordt geïnstalleerd dan kun je nog vóór 1 januari 2021 subsidie aanvragen.

Ook voor deze wijziging wordt een overgangsperiode geregeld voor particulieren omdat zij pas ISDE kunnen aanvragen nadat ze een installatie hebben geïnstalleerd. In afwijking van de in paragraaf 2.1 toegelichte overgangsbepaling is als ijkmoment het moment van aanschaf gekozen. Hiervoor is gekozen om particulieren tegemoet te komen die voor 1 januari 2020 al een installatie hebben aangeschaft maar deze nog niet hebben kunnen installeren. Particulieren blijven tot 1 januari 2021 in aanmerking komen voor subsidie voor installaties die zijn bestemd voor een bouwwerk waarvoor de omgevingsvergunning is aangevraagd na 30 juni 2018 als die installaties voor 1 januari 2020 aangeschaft zijn en voor 1 juli geïnstalleerd zijn. Dit wordt geregeld door de introductie van een uitzondering op de afwijzingsgrond in artikel 4.5.12, eerste lid, onderdeel h. De uitzondering in artikel 4.5.12, derde lid regelt de hierboven beschreven overgangsperiode voor particulieren. Na de overgangsperiode van twaalf maanden vervalt artikel 4.5.12, derde lid op 1 januari 2021.

[ Voor 68% gewijzigd door buiter op 23-12-2019 15:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:03
@thefox231 Het gaat er niet om of je het weet, maar of je het had kunnen weten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:24
thefox231 schreef op maandag 23 december 2019 @ 15:40:
@zeroxcool
In het onderstreepte stuk wordt gesproken over 'aanschaf voor 1 januari'.
Echter de laatste zin baart mij ook enigszins zorgen waarbij er wordt gesproken over dat je bij aanschaf van het apparaat nog niet op de hoogte moest zijn van de afschaffing van de subsidie. Dit kunnen ze volgensmij nooit hard maken of ze moeten al kijken naar factuur datum of datum van overeenkomst.
Deze vraag heb ik uitstaan bij de RVO

mijn 'voorlopige' interpretatie is dan ook als volgt: Dat alle warmtepompen aangeschaft voor 1 januari 2020 en geïnstalleerd voor 1 juli 2020 onder de coulance gaan vallen.
Ik denk dat je die vraag niet hoeft te stellen. Want in de link naar de staatscourant (waar de officiële wetstekst in staat) staat onder D 2:
2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

3. De afwijzingsgrond, bedoeld in het eerste lid, onderdeel h, is niet van toepassing op een aanvraag indien deze aanvraag betrekking heeft op een installatie voor de productie van duurzame energie die voor 1 januari 2020 aangeschaft is en voor 1 juli 2020 geïnstalleerd is.
Hier staat dus niets over "had kunnen weten" oid, maar gaat het uitsluitend over de aanschafdatum.

Ik ga nog snel voor 1 januari voor onze woning in aanbouw een WP bestellen! Het nadeel dat ik dan geen R32 model heb neem ik maar voor lief.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:53
Andrehj schreef op maandag 23 december 2019 @ 17:49:
[...]

Ik denk dat je die vraag niet hoeft te stellen. Want in de link naar de staatscourant (waar de officiële wetstekst in staat) staat onder D 2:

[...]

Hier staat dus niets over "had kunnen weten" oid, maar gaat het uitsluitend over de aanschafdatum.

Ik ga nog snel voor 1 januari voor onze woning in aanbouw een WP bestellen! Het nadeel dat ik dan geen R32 model heb neem ik maar voor lief.
Als je die mogelijkheid hebt: zeker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
thefox231 schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:08:

Op grond van de overgangsbepaling hebben particulieren die vóór 1 januari 2020 een warmtepomp of zonneboiler hebben aangeschaft nog tot uiterlijk 1 juli 2020 de tijd om het betreffende apparaat te (laten) installeren, waarna ze nog tot uiterlijk 1 januari 2021 subsidie kunnen aanvragen. Deze mogelijkheid is door de minister van EZK in de regeling opgenomen om particulieren, die bij de aanschaf van het apparaat nog niet op de hoogte waren van het beëindigen van de subsidie, nog in de gelegenheid te stellen om een beroep te doen op de ISDE-regeling.
Hmmm interessant. Oplevering begin 2020, woning gekocht in 2019; omgevingsvergunning van na 2018.

Aannemer kan nu dus geen subsidie meer vangen, maar ik dus wel? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23:00
Andrehj schreef op maandag 23 december 2019 @ 17:49:
[...]

[...]

Als de wp dus al in de aanneemsom van de installateur/aannemer zat en je hebt voor 31 december 2019 getekend, heb je dus aangeschaft. Dan moet je zorgen dat deze voor 1 juli geinstalleerd is.

Ik neem aan dat jij hebt afgesproken dat je de wp zelf regelt, dan moet je "gas" geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
jerh schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 08:18:
[...]

Als de wp dus al in de aanneemsom van de installateur/aannemer zat en je hebt voor 31 december 2019 getekend, heb je dus aangeschaft. Dan moet je zorgen dat deze voor 1 juli geinstalleerd is.

Ik neem aan dat jij hebt afgesproken dat je de wp zelf regelt, dan moet je "gas" geven.
Zo ga ik het ook doen, de pomp staat in de aanneemovereenkomst die al in mei 2019 is getekend.
Dan nog zorgen voor een "installatie factuur" voor 1 juli _/-\o_

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
Artbij schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:04:
[...]

Je moet een factuur hebben waarop de warmtepomp staat. Je aanneemovereenkomst is geen factuur. Regel dus een aparte factuur.
Ik heb geen factuur waar een warmtepomp expliciet op staat. Ik heb een ondertekende verklaring van mijn installateur dat er op mijn adres een bodemwarmtepomp geinstalleerd is en dat deze kostenpost uitmaakte van een aantal deelfacturen. Deze deelfacturen waren bijgevoegd en voor verdere vragen kon er contact opgenomen worden met mijn installateur. Deze verklaring heb ik opgestuurd via de subsidie website van de overheid.

Ik heb €2800 subsidie gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
JaxMcFadden schreef op zondag 29 december 2019 @ 08:17:
[...]

Ik heb geen factuur waar een warmtepomp expliciet op staat. Ik heb een ondertekende verklaring van mijn installateur dat er op mijn adres een bodemwarmtepomp geinstalleerd is en dat deze kostenpost uitmaakte van een aantal deelfacturen. Deze deelfacturen waren bijgevoegd en voor verdere vragen kon er contact opgenomen worden met mijn installateur. Deze verklaring heb ik opgestuurd via de subsidie website van de overheid.

Ik heb €2800 subsidie gehad.
Dan heb je geluk gehad. En was het niet veel minder werk geweest als je gewoon een factuur had laten maken?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Iemand ervaring met "mijnaansluiting.nl"?

Ik moet de aanvraag doen om onze bouwaansluiting om te zetten naar een definitieve aansluiting, maar heb geen idee wat ik dan bij mijn aansluiting.nl in moet vullen. Ik loop tegen de volgende problemen aan (en er is geen uitleg, lekker handig...)
  1. Bouwaansluiting elektriciteit omzetten in definitieve, is dat het verplaatsen van een aansluiting i.c.m. een capaciteitswijziging?
  2. Ik schijn ook een elektriciteitsleverancier te moeten kiezen. Moet ik daarvoor met die leverancier al iets hebben afgesproken? Of kan ik er gewoon eentje aankruisen?
  3. Nog tips over een leverancier voor een woning zonder gas, die netto stroom teruglevert?
  4. Doe je in één aanvraag ook de omzetting van de wateraansluiting? Of moet dat in een aparte aanvraag?
  5. Neem je ook gelijk de aanvraag voor de media (KPN en Ziggo) mee? Of in een aparte aanvraag?
Kortom, volgens mij is die site vooral bedoeld voor mensen die dagelijks zo'n aanvraag doen, voor de eenmalige gebruiker is ie vooral een groot vraagteken. :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Andrehj schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:50:

Ik moet de aanvraag doen om onze bouwaansluiting om te zetten naar een definitieve aansluiting, maar heb geen idee wat ik dan bij mijn aansluiting.nl in moet vullen. Ik loop tegen de volgende problemen aan (en er is geen uitleg, lekker handig...)
  1. Bouwaansluiting elektriciteit omzetten in definitieve, is dat het verplaatsen van een aansluiting i.c.m. een capaciteitswijziging?
  2. Ik schijn ook een elektriciteitsleverancier te moeten kiezen. Moet ik daarvoor met die leverancier al iets hebben afgesproken? Of kan ik er gewoon eentje aankruisen?
  3. Nog tips over een leverancier voor een woning zonder gas, die netto stroom teruglevert?
  4. Doe je in één aanvraag ook de omzetting van de wateraansluiting? Of moet dat in een aparte aanvraag?
  5. Neem je ook gelijk de aanvraag voor de media (KPN en Ziggo) mee? Of in een aparte aanvraag?
Kortom, volgens mij is die site vooral bedoeld voor mensen die dagelijks zo'n aanvraag doen, voor de eenmalige gebruiker is ie vooral een groot vraagteken. :?
Zo moeilijk is het volgens mij allemaal niet.

1.Ja
2.Ja
3.zie gaslicht.com etc
4.Ja
5.Ja

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:13
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Artbij schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:09:
[...]
Zo moeilijk is het volgens mij allemaal niet.
1.Ja
2.Ja
3.zie gaslicht.com etc
4.Ja
5.Ja
Dank, ik vond het niet zo bijzonder duidelijk.
Deleon78 schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:40:
[...]
Ik kon deze optie nergens vinden op mijnaansluiting.nl. Zo duidelijk is dat niet. Helemaal mooi omdat de verwoording van mijnaansluiting.nl niet aansluit (haha...) bij wat je verwacht en de terminologie die de netbeheerders gebruiken.
Ik heb nl gewoon een nieuwe aansluiting aangevraagd en daarmee is mijn bouwaansluiting gelijk verwijderd.
Blijkbaar ben ik niet de enige dus... Maar jij beschrijft een andere keuze (nieuwe aansluiting aanvragen ipv eentje wijzigen.)
Ik ga ze morgen wel eens bellen. Kijken of er iemand de telefoon opneemt die mij duidelijkheid kan verschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Het is mij ook gelukt, maar herinner me niet meer of het onduidelijk was. Geen Ziggo aangekruisd maar wel coax rommel van Baas gekregen met de mdedeling dat ze het nog wel kwamen aanleggen.
Na een jaar nog niets van gehoord, en ik hoef het ook niet meer,

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thefox231
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-05 14:19
Bij deze nog een toelichting vanuit het RVO t.a.v. de subsidie voor de nieuwbouwwoningen:
Uit uw toelichting begrijp ik dat u al een overeenkomst voor het installeren van de warmtepomp in uw nieuwbouwwoning bent aangegaan met de installateur en u begin januari 2020 start met de bouw van uw woning.

Om in aanmerking te komen voor subsidie moet u de warmtepomp voor 1 januari 2020 hebben aangeschaft, aan deze voorwaarde voldoet u. Daarna moet de warmtepomp voor 1 juli 2020 geïnstalleerd zijn, aan deze voorwaarde moet u nog gaan voldoen. Nadat u de warmtepomp is geïnstalleerd heeft u 6 maanden de tijd om een subsidieaanvraag in te dienen, aan deze voorwaarde moet u ook nog gaan voldoen.

Kortom zoals iedereen eigenlijk al had verwacht is een getekende overeenkomst (Aannemer/Installateur) voldoende. De warmtepomp hoeft niet fysiek aangeschaft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Andrehj schreef op zondag 29 december 2019 @ 16:02:
[...]

Dank, ik vond het niet zo bijzonder duidelijk.

[...]

Blijkbaar ben ik niet de enige dus... Maar jij beschrijft een andere keuze (nieuwe aansluiting aanvragen ipv eentje wijzigen.)
Ik ga ze morgen wel eens bellen. Kijken of er iemand de telefoon opneemt die mij duidelijkheid kan verschaffen.
Het is natuurlijk onduidelijk, die gasten hebben 0,0 concurrentie, dus waarom enige moeite doen om mensen te helpen.

Was meer om te zeggen dat het altijd wel goed gaat.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Andrehj schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:50:

Nou, het is gelukt, maar wat een bevalling is dat dan zeg.
Na het bellen met de helpdesks van mijnaansluiting.nl, Liander en Vitens weet ik nu hoe het moet:
  • Voor de stroom moet je bij Liander een nieuwe aansluiting aanvragen. (Bij andere netbeheerders kan dat weer anders zijn).
  • Ergens in dat proces moet je dan, als een bouwaansluiting verwijderd moet worden, het meternummer van die aansluiting ingeven. Dat nummer staat volgens de site op de meter bij de streepjescode (dus je moet eerst naar de bouw rijden |:( ), waarna je er achter komt dat er dus twee streepjescodes met bijbehorende nummers op zo'n meter staan.
  • Je moet dus het nummer wat begint met een "E" hebben. Dat nummer moet je echter zonder die E invoeren, want anders wordt je invoer zonder foutmelding gewist bij het dichtklikken van dat kopje. 8)7 Dit zie je niet, maar daar kom je toevallig achter als je het veld opnieuw opent...
  • Ook voor Vitens moet je een nieuwe aansluiting aanvragen, waarbij je verderop kunt aangeven dat een bestaande bouwaansluiting doorverbonden moet worden. Of zoiets.
  • Oh, en je hebt voor Vitens van je aannemer het aanvraagnummer van de oorspronkelijke bouwaanvraag nodig.
Kortom, je bent zo een halve dag druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Andrehj schreef op maandag 30 december 2019 @ 22:06:
[...]

Nou, het is gelukt, maar wat een bevalling is dat dan zeg.
Na het bellen met de helpdesks van mijnaansluiting.nl, Liander en Vitens weet ik nu hoe het moet:
  • Voor de stroom moet je bij Liander een nieuwe aansluiting aanvragen. (Bij andere netbeheerders kan dat weer anders zijn).
  • Ergens in dat proces moet je dan, als een bouwaansluiting verwijderd moet worden, het meternummer van die aansluiting ingeven. Dat nummer staat volgens de site op de meter bij de streepjescode (dus je moet eerst naar de bouw rijden |:( ), waarna je er achter komt dat er dus twee streepjescodes met bijbehorende nummers op zo'n meter staan.
  • Je moet dus het nummer wat begint met een "E" hebben. Dat nummer moet je echter zonder die E invoeren, want anders wordt je invoer zonder foutmelding gewist bij het dichtklikken van dat kopje. 8)7 Dit zie je niet, maar daar kom je toevallig achter als je het veld opnieuw opent...
  • Ook voor Vitens moet je een nieuwe aansluiting aanvragen, waarbij je verderop kunt aangeven dat een bestaande bouwaansluiting doorverbonden moet worden. Of zoiets.
  • Oh, en je hebt voor Vitens van je aannemer het aanvraagnummer van de oorspronkelijke bouwaanvraag nodig.
Kortom, je bent zo een halve dag druk.
Ik zou in Brabant komen wonen, bij Enexis en Brabantwater duurde het nog geen 10min om e.a. aan te vragen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanJeen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 20:47

JanJeen

3315Wp

Al ruim een jaar ben ik in CPO verband bezig met nieuwbouwplannen in Eindhoven. CPO houdt in ons geval in dat we met 4 stellen 4 verschillende huizen ontwikkelen, die op elkaar zijn afgestemt, qua bouwmethode, materiaal en vorm. 1 aannemer en 1 architect.
Meer CPO info vindt je op onze blog.

Dit topic heb ik doorgespit en heb er veel uit opgestoken. Dank voor het delen van de opstakels bij het bouwen van jullie mooie huizen! Als CPO ontwikkelen we in een bouwteam, dus de aannemer wordt betrokken in het ontwerp. We hebben nu de 1e raming van de aannemer ontvangen. Helaas bleek voor 1 van de stellen het plaatje niet haalbaar, waardoor we nu met een vrij kavel zitten. Dat hoort helaas ook bij CPO's.

Members only: Ons huis
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Leuk ontwerp, al zou ik wel het toilet beneden wat breder maken en de badkamer boven vind ik ook best klein.
Het toilet boven mist nog een fonteintje en mag imo ook wel iets groter.

De kolom is niet nodig op de begane grond, dat is wel met een stalen balk op te lossen.

[ Voor 28% gewijzigd door Ernemmer op 30-12-2019 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanJeen

JanJeen

3315Wp

Ernemmer schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:05:
...al zou ik wel het toilet beneden wat breder maken
Ik vind het toilet met 2 bij 1 meter juist vrij fors. Misschien dat het smal lijkt door de verhoudingen?
de badkamer boven vind ik ook best klein.
Dit is inderdaad nog wel een dingetje wat we moeten nagaan met de architect, door het schuine dak is de ruimte moeilijk in te schatten vanaf deze aanzichten.
Het toilet boven mist nog een fonteintje en mag imo ook wel iets groter.

De kolom is niet nodig op de begane grond, dat is wel met een stalen balk op te lossen.
Helemaal gelijk. Die stalen balk of kolom wordt bij DO door de constructeur bekeken. Dank voor je input _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
JanJeen schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:17:
[...]

Ik vind het toilet met 2 bij 1 meter juist vrij fors. Misschien dat het smal lijkt door de verhoudingen?

[...]
Dit is inderdaad nog wel een dingetje wat we moeten nagaan met de architect, door het schuine dak is de ruimte moeilijk in te schatten vanaf deze aanzichten.

[...]

Helemaal gelijk. Die stalen balk of kolom wordt bij DO door de constructeur bekeken. Dank voor je input _/-\o_
De 2 meter lengte is inderdaad fors maar ik vind persoonlijk 1m breed wel wat weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanJeen

JanJeen

3315Wp

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:54
JanJeen schreef op maandag 30 december 2019 @ 22:48:
Al ruim een jaar ben ik in CPO verband bezig met nieuwbouwplannen in Eindhoven. CPO houdt in ons geval in dat we met 4 stellen 4 verschillende huizen ontwikkelen, die op elkaar zijn afgestemt, qua bouwmethode, materiaal en vorm. 1 aannemer en 1 architect.
Meer CPO info vindt je op onze blog.

Dit topic heb ik doorgespit en heb er veel uit opgestoken. Dank voor het delen van de opstakels bij het bouwen van jullie mooie huizen! Als CPO ontwikkelen we in een bouwteam, dus de aannemer wordt betrokken in het ontwerp. We hebben nu de 1e raming van de aannemer ontvangen. Helaas bleek voor 1 van de stellen het plaatje niet haalbaar, waardoor we nu met een vrij kavel zitten. Dat hoort helaas ook bij CPO's.

***members only***
Is die constructie in de woonkamer met het licht voor de kelder niet beter op te lossen? Je hebt nu achter de bank een gat met een net, heeft weinig functie, maar gaat wel werk geven (schoonmaken). Is het geen optie om de vloer van de woonkamer dat stuk van glas te maken? Dan krijg je als kado nog een aantal extra vierkante meters in de kelder bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:15
JanJeen schreef op maandag 30 december 2019 @ 22:48:
***members only***

Hoe laag kan de onderzijde van het glas? We hebben geen grondwater historie van deze locatie.
Je woont in Nederland, er is extreem veel open data beschikbaar.
Heb je wel op dinoloket gekeken?

https://www.dinoloket.nl/ondergrondgegevens --> grondwater monitoring.

PS: Let wel op, als het water toch iets hoger komt, heb je mogelijk meteen veel schade bij wat jij wil. Soms wordt er onder de grond een bak verstopt, zodat het lijkt alsof er een gewoon grond talud is, maar in werkelijkheid zit er gewoon een betonbak met een pompput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Is alles niet vrij laag? Zo niet te laag? ik dacht dat de minimale plafondhoogte 2,65cm is.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Deleon78 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 15:11:
[...]

Het is niet nodig om zo negatief te doen, zeker zonder enige kennis van zaken.
De netbeheerders zijn echt keihard bezig om processen te verbeteren. Het is een ontzettend complexe wereld, oa door de hele historie (verdiep je eens in de wereld van elektra en gasbedrijven in Nederland), legacy en het werkveld E+G zelf.
Verdiep je eens in de ervaringen van mensen in dit topic zou ik zeggen. Zeker op het gebied van klanttevredenheid en service kunnen nog veel stappen gemaakt worden.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 101% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Artbij schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 13:13:
[...]
Is alles niet vrij laag? Zo niet te laag? ik dacht dat de minimale plafondhoogte 2,65cm is.
Bouwbesluit is 2m60, maar bij particulier opdrachtgeverschap mag je ook lager. Onze 1e verdieping wordt ook 2m50, zodat we op zolder meer ruimte over houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
voor verblijfsruimtes klopt dat inderdaad, maar een badkamer is geen verblijfsruimte, minimale hoogte is 2300 (vandaar de 2300 streep)

hier zie je mooi het verschil tussen de badruimte en de slaapkamer (2300 vs 2600) onder een schuine kap

Afbeeldingslocatie: http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgv/verblijfsruimte_2_www_woonhelp_nl.jpg

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:21

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Hey grappig een topic over een onderwerp waar we momenteel midden inzitten.

Afgelopen maandag de koopakte van de grond getekend. Het huis is al helemaal klaar qua ontwerpen. Keuken is uitgezocht. Badkamer en de wc’s zijn ook uitgezocht. Maandag gaan ze beginnen met graven en woensdag gaan de 27 heipalen de grond in. 😍😍

Puntjes die nog moeten:

Elektriciteitsplan afmaken (status 99% af)
Waterleidingenplan afmaken (status ik wacht nog op voorstel)
Kozijnen uitzoeken (10 januari naar de showroom en final keuze maken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9T2PJs9ntEcnkCHTxOBPGWiX/full.jpg

O en afgelopen maandag is de eerste kijker geweest voor ons huis. Die bood gelijk de vraagprijs. Top. 1 week tekoop gestaan. 2020 begint goed 😍

[ Voor 10% gewijzigd door Tylen op 01-01-2020 08:51 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:00
Begrijp ik nu goed dat je een huis helemaal volgens jou dromen laat bouwen om het dan gelijk weer te verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

walletje-w schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 07:46:
Begrijp ik nu goed dat je een huis helemaal volgens jou dromen laat bouwen om het dan gelijk weer te verkopen?
Huidig huis verkopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:00
Oh natuurlijk! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

walletje-w schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 07:46:
Huidige is verkocht ;) Twee hypotheken kan ik vooralsnog niet dragen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanJeen

JanJeen

3315Wp

Tylen schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 08:58:
[...]
Huidige is verkocht ;) Twee hypotheken kan ik vooralsnog niet dragen ;)
Gefeliciteerd met de verkoop! Huur je nu een tijdelijke woning? Kan het uit qua huurkosten en de kosten voor de extra verhuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-06 17:02

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ernemmer schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:19:
[...]

De 2 meter lengte is inderdaad fors maar ik vind persoonlijk 1m breed wel wat weinig.
Ons toilet beneden is 190x95 en dat is prima. Smaller zou ik niet gaan maar rond een meter is prima. Groter hoeft echt niet. Mijn oude huis had een toilet van 1.30 breed en dat oogde al enorm. Zonde van de ruimte.
Denk even goed na over de nadelen van zo'n vide. Wij hebben het ook en het is mooi, geeft enorm veel licht en ruimtelijk gevoel in huis. Maar het zijn ook loze m3's die wel geld kosten maar niet bruikbaar zijn, en het geeft akoestisch de nodige uitdagingen. Achteraf gezien hadden we hem in de slaapkamers gewoon weg moeten laten en een grotere bergzolder moeten maken.

Plus bedenk hoe je je dakramen gaat bedienen, bij ons zitten ze zo hoog dat je er alleen met een stok bij kan |:( . Een elektrische bedieningsset voor een Velux raam kost 500 euro per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

JanJeen schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 09:13:
[...]

Gefeliciteerd met de verkoop! Huur je nu een tijdelijke woning? Kan het uit qua huurkosten en de kosten voor de extra verhuizing?
We zitten er nog in. September wil de nieuwe bewoner er pas in. Dat is perfect want in augustus is nieuwe huis klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
Tylen schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 08:48:
Hey grappig een topic over een onderwerp waar we momenteel midden inzitten.

Afgelopen maandag de koopakte van de grond getekend. Het huis is al helemaal klaar qua ontwerpen. Keuken is uitgezocht. Badkamer en de wc’s zijn ook uitgezocht. Maandag gaan ze beginnen met graven en woensdag gaan de 27 heipalen de grond in. 😍😍

Puntjes die nog moeten:

Elektriciteitsplan afmaken (status 99% af)
Waterleidingenplan afmaken (status ik wacht nog op voorstel)
Kozijnen uitzoeken (10 januari naar de showroom en final keuze maken)

[Afbeelding]

O en afgelopen maandag is de eerste kijker geweest voor ons huis. Die bood gelijk de vraagprijs. Top. 1 week tekoop gestaan. 2020 begint goed 😍
Mooi huis! Het is net alsof ik naar het huis van onze overburen kijk. Bouwen jullie met Thuis in bouwen/Brummelhuis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

sanvv78 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:38:
[...]

Mooi huis! Het is net alsof ik naar het huis van onze overburen kijk. Bouwen jullie met Thuis in bouwen/Brummelhuis?
Ja is een brummelhuis huis. Scherp van je. 👍🏻 Heb je foto’s? 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 12:57
Al mensen die hier een compleet houten huis hebben laten bouwen, eventueel alleen een betonnen fundering rest hout hout en nog eens hout ? (log house)
Ik heb niet alle 482 pagina's doorgezocht op dit forum...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:53
Tylen schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:42:
[...]

Bouwen jullie toevallig in Deventer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
killer2 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:43:
Al mensen die hier een compleet houten huis hebben laten bouwen, eventueel alleen een betonnen fundering rest hout hout en nog eens hout ? (log house)
En log huis zal je niet snel tegenkomen aangezien dat niet voldoet aan de rc eisen in NL.
HSB en CLT komen wel voor in NL en de eerste heb ik wel ervaring mee.
CLT is op zich niet heel moeilijk, je vervangt je dragende stenen wanden door een houten wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Matadores schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:22:
[...]

Bouwen jullie toevallig in Deventer?
Nee. In zeewolde. Molenbuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:02
Tylen schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:37:
[...]

We zitten er nog in. September wil de nieuwe bewoner er pas in. Dat is perfect want in augustus is nieuwe huis klaar.
Zo, dat is snel zeg! Hoe kwak je in minder dan 8 maanden tijd een compleet afgebouwd huis neer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Joris748 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 18:27:
[...]

Zo, dat is snel zeg! Hoe kwak je in minder dan 8 maanden tijd een compleet afgebouwd huis neer?
Dont know. 😅 maar ik zal proberen de voortgang hier te posten. Maandag gaan ze beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Joris748 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 18:27:
[...]

8 maanden moet imo makkelijk kunnen als je niet heel aparte dingen in je ontwerp hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-06 07:42
Nieuw bouwen met een gasaansluiting? Het kan nog in Drenthe!
https://www.binnenlandsbe...-de-wolden.11903348.lynkx

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Tylen schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 18:30:
[...]

Dont know. 😅 maar ik zal proberen de voortgang hier te posten. Maandag gaan ze beginnen.
4 maanden en twee weken, toen stond ons huis, exclusief de vloeren en de keuken :) Als er een team op zit dat vaker met elkaar werkt (aannemer -> onderaannemers) dan kan het snel gaan.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

CrashOne schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 20:00:
[...]

4 maanden en twee weken, toen stond ons huis, exclusief de vloeren en de keuken :) Als er een team op zit dat vaker met elkaar werkt (aannemer -> onderaannemers) dan kan het snel gaan.
Nice. Super snel.

Ze willen voor de bouwvak klaar zijn. Dat gaat wel lukken denk ik ja. Ze hebben dit huis vaker gebouwd. Daarna idd nog de vloeren, keuken, badkamer en wc's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:02
Vraag me af wat er van over blijft als een of andere klimaatdrammer het aanvecht bij de rechter >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Joris748 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 20:33:
[...]

Vraag me af wat er van over blijft als een of andere klimaatdrammer het aanvecht bij de rechter >:)
Naar ik mag aannemen gaat daar niks van overblijven. De argumenten van de gemeente zijn stuk voor stuk onderuit te schoffelen. Dat duurzame gas kun je netzogoed in de energiecentrale verbranden en dan door de warmtepomp jagen; heb je in totaal minder gas voor nodig terwijl je tegelijk een mooie koeloplossing (WP) voor de woningen hebt, die dan weer op de piekopbrengst van de PV kan draaien.

En die zogenaamde keuzeongelijkheid is natuurlijk ook kolder. Je hebt ook niet meer de vrijheid je elektra zonder aardlekschakelaars te doen, terwijl eigenaren van bestaande woningen zonder aardlekschakelaars dat niet hoeven te veranderen. (Wel super verstandig om die wel toe te voegen overigens.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Deleon78 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 01:07:
[...]

Welke centrale heb je het dan over?
Wikipedia: Lijst van elektriciteitscentrales in Nederland
Want er zit er geen ook maar enigszins in de buurt van Zwolle.

Misschien iets voor een ander topic... /backontopic
Dan pompen ze dat gas maar het net in. Dat waren ze toch ook van plan met de smoes dat die CV ketels er op gaan werken in de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Tylen schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:42:
[...]

Dat dacht ik ook al. Vrijwel exact dit huis staat bij mijn buren, enkel hebben zij geen afdak voor de garage en aan de rechterkant. En inderdaad zijn zij ook bij Brummelhuis gaan winkelen. Volgens mij zijn ze wel tevreden ermee.

Imho wel meteen in een notendop hét voor- en nadeel van zo'n grotere partij. Ze weten wat ze doen en hoe ze het moeten bouwen, maar er is meteen ook weinig origineels aan. Jouw huis staat vrijwel identiek nog op een hele reeks andere plekken in het land. Gedistribueerde projectbouw bijna.
killer2 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:43:
Hangt van je definitie van compleet hout af. Ik heb een houten huis (paal&balk-systeem) met betonnen fundering, maar de wanden zijn niet van hout.

Log house kan wel maar dan moet je om de rc-eis te halen altijd nog met een extra isolerende wand aan de binnen- of buitenzijde werken. Prijstechnisch is het daarom nauwelijks interessant, dan moet je wel heel verliefd zijn op de stijl. HSB/CLT/P&B is gebruikelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
Wij hebben ons huis bij Brummelhuis/Bot & v.d Ham laten bouwen. "Gedistribueerde projectbouw bijna" valt wel mee. Je kan een standaard huis kiezen of daar vanuit gaan en het een en ander wijzigen. Ons huis heb ik nog ergens anders zien staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:15
Pff, iedereen wil toch op dezelfde manier uniek zijn. Bakstenen gevel, pannendak. Woonkamer met open keuken, enz, enz.
Zou me er inderdaad niet druk over maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Nouja een bepaalde mate van uniciteit vind ik wel een belangrijk aspect van zelfbouw. Want anders kan je net zo goed iets in een project kopen, dat scheelt je veel gedoe.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Daniel schreef op zondag 5 januari 2020 @ 21:41:
Nouja een bepaalde mate van uniciteit vind ik wel een belangrijk aspect van zelfbouw. Want anders kan je net zo goed iets in een project kopen, dat scheelt je veel gedoe.
Maar zo'n project moet ook maar net staan waar je wil wonen. In onze regio zijn betaalbare projecten onbestaande en met heel kleine perceeltjes (voor Vlaamse normen). Ons huis is geen cataloguswoning maar wel een typisch Vlaamse half open verkavelingswoning. De voorschriften lieten niet veel fantasietjes toe en praktisch en betaalbaar hebben het bijna altijd gewonnen van uniek bij ons. Eindresultaat is een huis die velen wellicht saai vinden maar wij zijn er erg blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
Daniel schreef op zondag 5 januari 2020 @ 21:41:
Beetje vreemde reactie dat je alleen dan voor zelfbouw zou moeten kiezen. Zoals mijn voorganger al aangaf moet er wel een project zijn die net dat type huis heeft, en betaalbaar. Hier zijn de projecthuizen stevig aan de prijs. Door "zelf" te bouwen zitten wij in de stad waar we willen wonen met een mooie kavel en een huis die volledig voldoet aan onze wensen en nog eens goedkoper dan projectbouw. En ja van onze woning (Groothuisbouw) staan er ook meerdere over het land, maar allemaal net wat anders. Ik zie daar geen enkel probleem in, en nog leuker onze straat is heel divers met al die verschillende woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
sanvv78 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:15:
[...]
Beetje vreemde reactie dat je alleen dan voor zelfbouw zou moeten kiezen.
Uit de zin 'ik vind het een belangrijk aspect' de conclusie trekken dat het de enige voorwaarde is. Je moet het maar kunnen 8)7

Ik chargeer natuurlijk een beetje, maar _voor mij_ is het wel belangrijk om in een semi-uniek huis te wonen. Het idee dat je in iets woont dat helemaal voor jou is gemaakt draagt wel bij aan de motivatie om door al het werk dat er bij komt kijken heen te ploegen. Ik zou het best zuur vinden als mijn bouwer exact dit huis elders nog een paar keer neerzet.

[ Voor 35% gewijzigd door Daniel op 06-01-2020 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Daniel schreef op maandag 6 januari 2020 @ 20:20:
[...]

Uit de zin 'ik vind het een belangrijk aspect' de conclusie trekken dat het de enige voorwaarde is. Je moet het maar kunnen 8)7

Ik chargeer natuurlijk een beetje, maar _voor mij_ is het wel belangrijk om in een semi-uniek huis te wonen. Het idee dat je in iets woont dat helemaal voor jou is gemaakt draagt wel bij aan de motivatie om door al het werk dat er bij komt kijken heen te ploegen. Ik zou het best zuur vinden als mijn bouwer exact dit huis elders nog een paar keer neerzet.
Ons huis is helemaal naar onze wensen aangepast. Die staat nergens anders ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 23:25
sanvv78 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:15:
[...]

Beetje vreemde reactie dat je alleen dan voor zelfbouw zou moeten kiezen. Zoals mijn voorganger al aangaf moet er wel een project zijn die net dat type huis heeft, en betaalbaar. Hier zijn de projecthuizen stevig aan de prijs. Door "zelf" te bouwen zitten wij in de stad waar we willen wonen met een mooie kavel en een huis die volledig voldoet aan onze wensen en nog eens goedkoper dan projectbouw. En ja van onze woning (Groothuisbouw) staan er ook meerdere over het land, maar allemaal net wat anders. Ik zie daar geen enkel probleem in, en nog leuker onze straat is heel divers met al die verschillende woningen.
Blijft catalogusbouw. Uitstekende prijs/kwaliteit, maar weinig uniek. Het is maar wat je wil en wat je kunt betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

LittleTycoon schreef op maandag 6 januari 2020 @ 20:45:
[...]

Blijft catalogusbouw. Uitstekende prijs/kwaliteit, maar weinig uniek. Het is maar wat je wil en wat je kunt betalen.
Verschil tussen 6 ton en een miljoen waarschijnlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:47
LittleTycoon schreef op maandag 6 januari 2020 @ 20:45:
[...]

Ik woon in een wijk waar een 100-tal zelf gebouwde huizen staan, van catalogus-woningen tot volledig onder architectuur (binnen en buiten). Omdat ik (letterlijk) zelf bouwde was ik veel aanwezig en weet zo’n beetje hoe iedereen gebouwd heeft. Als je nú door de wijk rijdt, is dat onderscheidt veel lastiger. Catalogus-woningen kun je zo mooi maken als je zelf wilt. Daarnaast staan hier ook gapend-saaie ‘gewone’ eigen-beheer huizen waar iedere dubbeltje omgedraaid lijkt te zijn.

Voor veel particulieren is de weg naar architect en aannemer, om zelfbouw maar niet te noemen, al een stap te ver. Een huis laten bouwen betekent gewoon 1000 beslissingen nemen, van eenvoudig tot verreikend. Niet iedereen kan of wil dat. Een catalogus woning, waar je als consument in een soort van showroom bijvoorbeeld je stenen en dakkapel uitzoekt, is dan een uitkomst.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
Conrado schreef op maandag 6 januari 2020 @ 22:07:
[...]

Ik woon in een wijk waar een 100-tal zelf gebouwde huizen staan, van catalogus-woningen tot volledig onder architectuur (binnen en buiten). Omdat ik (letterlijk) zelf bouwde was ik veel aanwezig en weet zo’n beetje hoe iedereen gebouwd heeft. Als je nú door de wijk rijdt, is dat onderscheidt veel lastiger. Catalogus-woningen kun je zo mooi maken als je zelf wilt. Daarnaast staan hier ook gapend-saaie ‘gewone’ eigen-beheer huizen waar iedere dubbeltje omgedraaid lijkt te zijn.

Voor veel particulieren is de weg naar architect en aannemer, om zelfbouw maar niet te noemen, al een stap te ver. Een huis laten bouwen betekent gewoon 1000 beslissingen nemen, van eenvoudig tot verreikend. Niet iedereen kan of wil dat. Een catalogus woning, waar je als consument in een soort van showroom bijvoorbeeld je stenen en dakkapel uitzoekt, is dan een uitkomst.
Het was geen kritiek op catalogus, meer een opmerking over het "unieke" karakter, want dat is natuurlijk onzin. Je pikt catalogus er zo uit, allemaal variatie op hetzelfde thema. Dat is niet hetzelfde als lelijk, want catalogusbouw kan heel mooi zijn. Er zijn er genoeg waar ik wel in zou kunnen wonen, plus bij een partij zoals Brummelhuis zeker goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
LittleTycoon schreef op maandag 6 januari 2020 @ 22:51:
[...]

Het was geen kritiek op catalogus, meer een opmerking over het "unieke" karakter, want dat is natuurlijk onzin. Je pikt catalogus er zo uit, allemaal variatie op hetzelfde thema. Dat is niet hetzelfde als lelijk, want catalogusbouw kan heel mooi zijn. Er zijn er genoeg waar ik wel in zou kunnen wonen, plus bij een partij zoals Brummelhuis zeker goedkoper.
Als ik die prijzen en bouwtijden van catalogusbouw zie betwijfel ik de prijs/kwaliteit verhouding.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:48
Gisteren een offerte gekregen voor een sonderingsonderzoek en funderingsadvies. Ter referentie:

Sonderingsonderzoek (grondmechanisch onderzoek) met 2 sonderingen is €650 ex btw.
Funderingsadvies €425 ex btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Artbij schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 08:28:
[...]

Als ik die prijzen en bouwtijden van catalogusbouw zie betwijfel ik de prijs/kwaliteit verhouding.
idd qua bouwtijden niet over om naar huis te schrijven. Qua prijs bij een aantal catalogusbouwers goed te doen zolang je binnen hun standaard blijft, zoals Brummelhuis, maar partijen zoals b.v. VDM moet ik ook lachen om hun prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Bedoelen jullie korte of lange bouwtijden?
Als bouwonderdelen in de fabriek worden gemaakt is alleen maar een voordeel volgens mij. Een wand wordt in de fabrief gefabriceerd als de buitendienst in weer en wind met de fundering bezig is wat in theorie sneller bouwen mogelijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Zo wat vragen voor de mensen hier.

Deuren, iedereen gewoon standaard wit? Maatwerk, formica? Houtlook? Wij neigen nu naar een rustige matte formica houtlook

Badkamer, tegelwerk. We weten wat we mooi vinden, maar het blijft lastig te visualiseren. Hoe vliegen jullie dat aan?

Verder hebben we alles redelijk definitief uitgezocht en loopt het aardig door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Anoniem: 224360 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:17:

Deuren, iedereen gewoon standaard wit? Maatwerk, formica? Houtlook? Wij neigen nu naar een rustige matte formica houtlook

Badkamer, tegelwerk. We weten wat we mooi vinden, maar het blijft lastig te visualiseren. Hoe vliegen jullie dat aan?

We hebben witte stompe deuren met motief erin. Beneden een zwarte met glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Heb t visueel proberen te maken met zo'n online 3D badkamer tool, destijds die van Baderie maar die lijkt er niet meer te zijn helaas. Vond de badkamer ook een van de moeilijkste dingen omdat t een afgesloten ruimte is waar je vrijwel alles kunt doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-06 11:56

Pinterest en Sketchup

Ik had ons huis eerst van de tekeningen in Sketchup getekend, dat ging prima om een goeie indruk te krijgen.
Ons huis is vervolgens voor productie in autocad ontworpen en ik kon een 3d model krijgen om in Sketchup te laden, dat was helemaal top, want tot de millimeter nauwkeurig en je kunt meteen beginnen met "aankleden" :)

Update: Het dak is af, ik ben begonnen met het bekleden van de dakkapellen

edit: wij krijgen houten schuifdeuren. Design n.t.b. maar het moet iets aparts zijn :) niet de standaard steigerplanken schuurdeur iig

[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 09-01-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
nokiaan958GB schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 23:18:
Bedoelen jullie korte of lange bouwtijden?
Als bouwonderdelen in de fabriek worden gemaakt is alleen maar een voordeel volgens mij. Een wand wordt in de fabrief gefabriceerd als de buitendienst in weer en wind met de fundering bezig is wat in theorie sneller bouwen mogelijk maakt.
Lang. Capaciteit fabriek vergroot je minder snel. Extra handjes door minder prefab in de fabriek is sneller bij te schakelen, maar dani verdwijnt het kostenvoordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Van de aannemer moet je het niet hebben wat betreft tekenig. Bouwtekenig gebruikt om de tuin te doen. Staan dus verkeetde kavel maten op.
Voortuin loopt van 300 cm terug naar 285 cm aan andere kant. Dat wordt tegels zagen.

Wat minder (of juiste beter) is dat ik in de breedte 1 meter meer heb aan de voorkant. Helaas staat de schutting er al maar die staat toch niet al te goed. Maar een betere schutting plaatser zoeken en het ding op de juiste maat laten zetten.

Ze hadden achterkant en voorkant kavel even breed gemaakt en daar zit meter verschil in.

Zal de meetman die rondloopt maar vragen de juiste posite uit te meten.

[ Voor 6% gewijzigd door jacovn op 09-01-2020 20:10 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Klinkt als een slechte aannemer, normaal krijg je een dwg van de gemeente of kadaster met daarop de kavel met perfecte afmetingen en coördinaten.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 09-01-2020 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ernemmer schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 20:16:
Klinkt als een slechte aannemer, normaal krijg je een dwg van de gemeente of kadaster met daarop de kavel met perfecte afmetingen en coördinaten.
Heb wel een printout van de gemeente met de maten. Dus kan vanuit de hoeken van het huis er ook wel komen. Helaas had ik die nog niet toen de tuin en schutting uitgezet werd.
Kan wel de auto paar meter door rijden als die schutting omgezet is.

We gaan als alles meezit er ook 3 meter tuin bij krijgen (tegen groentarief a €87 / m2) dus dan moet er toch wat met de achter schutting gebeuren. De zijschutting is ietwat uit het lood bij paar palen. Dus alles moet er maar opnieuw in en dan in beton gegoten.

Edit: ik heb verschillende versies van de bouwer gekregen. Een latere versie klopt wel, maar die heb ik destijds nog niet gehad, of beter gezegd niet gebruikt,
Maar goed, moet ook nog 19 m2 bestraten dus.

[ Voor 12% gewijzigd door jacovn op 10-01-2020 04:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-06 11:42
jacovn schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 20:41:
[...]

Heb wel een printout van de gemeente met de maten. Dus kan vanuit de hoeken van het huis er ook wel komen. Helaas had ik die nog niet toen de tuin en schutting uitgezet werd.
Kan wel de auto paar meter door rijden als die schutting omgezet is.
Als het huis niet op de juiste positie staat zou ik daar niet van uit gaan. Een gemeente zet in de regel alleen de voorgevel rooilijn uit. Langs deze lijn mag de aannemer bouwen. 10 cm naar links of 30 cm naar rechts komt regelmatig voor.

Kijk of je nog pikketjes of ijzeren buizen kunt vinden op de grenspunten. Ik zette vroeger de grenspunten voor een gemeente altijd uit met ijzeren buisjes, (30 cm lang) en sloeg ze meestal 5 cm onder het maaiveld, met een pikketje er naast.

Als je al buren hebt plaats de schutting dan samen in goed overleg, dat scheelt straks weer van die rijdende rechter taferelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
gumtree schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 08:21:
[...]

Als het huis niet op de juiste positie staat zou ik daar niet van uit gaan. Een gemeente zet in de regel alleen de voorgevel rooilijn uit. Langs deze lijn mag de aannemer bouwen. 10 cm naar links of 30 cm naar rechts komt regelmatig voor.

Kijk of je nog pikketjes of ijzeren buizen kunt vinden op de grenspunten. Ik zette vroeger de grenspunten voor een gemeente altijd uit met ijzeren buisjes, (30 cm lang) en sloeg ze meestal 5 cm onder het maaiveld, met een pikketje er naast.

Als je al buren hebt plaats de schutting dan samen in goed overleg, dat scheelt straks weer van die rijdende rechter taferelen.
Hoekhuis dus de gemeente is de buurman.
De andere kant staat schutting in het midden, daar stond nog wel een paaltje waar we hem dachten te vinden.
Aangezien ik er nu een meter naast zit aan de voorkant, en het feit dat ze 6 meter het kavel in de klei weg gehaald hebben en zand ingebracht is er daar redelijkerwijs niets meer te

Maar ze zijn aan het meten met een GPS ontvanger met een bol op een staaf en die lijkt op de centimeter te werken. Die man wil vast wel even juiste punt aanwijzen, dan meppen we er een piket in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
jacovn schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 08:32:
[...]

Maar ze zijn aan het meten met een GPS ontvanger met een bol op een staaf en die lijkt op de centimeter te werken. Die man wil vast wel even juiste punt aanwijzen, dan meppen we er een piket in.
Als het de landmeter van de gemeente is zeker even vragen, misschien heeft hij de coördinaten bij zich of in zijn systeempje staan.

Is de aanwijs voor het kadaster al geweest? (dan loop je samen met de gemeente en een landmeter van het kadaster de hoekpunten van je perceel af en dat wordt dan een paar weken later ingemeten en verwerkt in de Basis registratie kadaster (BRK)

offtopic:
Een landmeetkundig GPS werk in de regel binnen de centimeter in de X en Y, de Z (hoogte) kan iets afwijken. Deze nauwkeurigheid krijg je door gebruik te maken van een basisstation wat de GPS fouten die meegestuurd worden door de Amerikanen bij GPS, Russen bij Glonass, en de Europeanen bij Galileo kan elimineren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-06 18:28
Artbij schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 08:28:
[...]

Ik heb afgelopen jaar in onze wijk menig woning gebouwd zien worden, maar kwalitatief lijkt mij er weinig tot geen verschil bij de traditioneel gebouwde woningen. Zelfde dakplaten, isolatie. Ik zie wel vaak dat catalogusbouwers de binnenmuren van kalkzandsteen maken, of van die grote betonblokken, en kleinere aannemers die holle rode stenen voor binnenmuren pakken. De logistiek van een bedrijf als Groothuisbouw of Selekthuis is wel opvallend, maar daar pakken ze waarschijnlijk hun winst.

edit: taalfoutje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
gumtree schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 08:47:
[...]

Als het de landmeter van de gemeente is zeker even vragen, misschien heeft hij de coördinaten bij zich of in zijn systeempje staan.

Is de aanwijs voor het kadaster al geweest? (dan loop je samen met de gemeente en een landmeter van het kadaster de hoekpunten van je perceel af en dat wordt dan een paar weken later ingemeten en verwerkt in de Basis registratie kadaster (BRK)

offtopic:
Een landmeetkundig GPS werk in de regel binnen de centimeter in de X en Y, de Z (hoogte) kan iets afwijken. Deze nauwkeurigheid krijg je door gebruik te maken van een basisstation wat de GPS fouten die meegestuurd worden door de Amerikanen bij GPS, Russen bij Glonass, en de Europeanen bij Galileo kan elimineren)
Het is natuurlijk al een keer goed ingemeten. Allemaal palen met kleurtjes waar huis kwamen op de hoeken van kavel een buisje/paaltje de grond in.

Voorkant is dus verdwenen toen ze 1e 6 meter klei voor zand vervangen hebben. Achterkant hebben we wel gevonden.
1e tekening van de bouwer had verkeerde maten aan de voorkant (~150 cm te weinig) deze heb ik helaas gebruikt in overleg met de tuinman/stratenmaker.

Ik wilde graag alles aan de voorkant waar de auto’s staan inrit, 680 cm aangevraagd.
Mag ‘maar’ 500 cm

Situatie:
Inrit

Rode pijlen zijn 5 meter inrit
Zwarte pijlen is de rest, iets van 240+ cm

De paal in de circel is waar de schutting eigenlijk moet staan.

Naast die 240 cm komt nog wandelpad/stoep ter lengte parkeerplek en een 80 cm groenstrook, dus loopt 6 meter door. Daar komt een container opstel plaats, maar ik heb het vermoeden dat ze er nog een parkeerplaats in willen proppen..

[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 10-01-2020 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
twodigits schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:15:
[...]

Ik heb afgelopen jaar in onze wijk mening woning gebouwd zien worden, maar kwalitatief lijkt mij er weinig tot geen verschil bij de traditioneel gebouwde woningen. Zelfde dakplaten, isolatie. Ik zie wel vaak dat catalogusbouwers de binnenmuren van kalkzandsteen maken, of van die grote betonblokken, en kleinere aannemers die holle rode stenen voor binnenmuren pakken. De logistiek van een bedrijf als Groothuisbouw of Selekthuis is wel opvallend, maar daar pakken ze waarschijnlijk hun winst.
Aan de casco bouw zie je het ook niet zo snel. Het moet uiteindelijk allemaal aan het bouwbesluit voldoen en of je nu aannemer X vraagt een gevel met een Rc van 4,5 te realiseren of dat door Groothuisbouw laat doen, waarschijnlijk komen ze op ongeveer hetzelfde resultaat uit.
De afwerking is vaak (er zijn uitzonderingen, Livingstone bijvoorbeeld) aan de eenvoudige kant als je binnen de standaarduitvoering blijft. Dan heb je het over dingen als sanitair, kozijnen, binnendeuren, elektra-installatie, aftimmeringen etc.

Winst zit in realisatie zelf (voorspelbaar door standaard maatvoering en uitvoering) en in volume (grootschalige inkoop van zowel arbeid als materialen). Als je daar van gaat afwijken wordt catalogusbouw vanzelf net zo duur als maatwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Daniel schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:09:
[...]

Aan de casco bouw zie je het ook niet zo snel. Het moet uiteindelijk allemaal aan het bouwbesluit voldoen en of je nu aannemer X vraagt een gevel met een Rc van 4,5 te realiseren of dat door Groothuisbouw laat doen, waarschijnlijk komen ze op ongeveer hetzelfde resultaat uit.
De afwerking is vaak (er zijn uitzonderingen, Livingstone bijvoorbeeld) aan de eenvoudige kant als je binnen de standaarduitvoering blijft. Dan heb je het over dingen als sanitair, kozijnen, binnendeuren, elektra-installatie, aftimmeringen etc.

Winst zit in realisatie zelf (voorspelbaar door standaard maatvoering en uitvoering) en in volume (grootschalige inkoop van zowel arbeid als materialen). Als je daar van gaat afwijken wordt catalogusbouw vanzelf net zo duur als maatwerk.
Wij hebben totaal geen standaard maatvoering. Huis is helemaal aangepast. Sanitair en keuken zijn uitbesteed en worden later, na oplevering pas gedaan. Kozijnen en electrische installatie helemaal zelf uitgekozen inclusief alle deuren. Verwarmings installatie ook zelf uitgekozen (honeywell evohome systeem met gescheide vloervarmings zones).

Leuk dat catalogus bouwen, maar wij vonden het huis gewoon mooi. Vervolgens helemaal onze eigen draai eraan gegeven. Goedkoop is het niet (totaal inclusief grond +€640K,-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Tylen schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:18:
[...]

Wij hebben totaal geen standaard maatvoering. Huis is helemaal aangepast. Sanitair en keuken zijn uitbesteed en worden later, na oplevering pas gedaan. Kozijnen en electrische installatie helemaal zelf uitgekozen inclusief alle deuren. Verwarmings installatie ook zelf uitgekozen (honeywell evohome systeem met gescheide vloervarmings zones).

Leuk dat catalogus bouwen, maar wij vonden het huis gewoon mooi. Vervolgens helemaal onze eigen draai eraan gegeven. Goedkoop is het niet (totaal inclusief grond +€640K,-)
Wat wil je nu precies zeggen met deze reactie? Ik geef alleen maar aan welke factoren catalogusbouw goedkoper kunnen maken. Dat is geen waarde-oordeel over catalogusbouw in het algemeen, noch is het een claim dat het niet anders kan als je dat wil en dat bij je wensen aansluit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Daniel schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:30:
[...]

Wat wil je nu precies zeggen met deze reactie? Ik geef alleen maar aan welke factoren catalogusbouw goedkoper kunnen maken. Dat is geen waarde-oordeel over catalogusbouw in het algemeen, noch is het een claim dat het niet anders kan als je dat wil en dat bij je wensen aansluit.
Er word gigantisch negatief hier gepraat over catalogusbouw. Ik wilde de bouw vorderingen delen maar zet het topic op verbergen. :w :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-06 18:28
Tylen schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:41:
[...]

Er word gigantisch negatief hier gepraat over catalogusbouw. Ik wilde de bouw vorderingen delen maar zet het topic op verbergen. :w :w
Jammer, het is leuk om te zien. En zo negatief vind ik het allemaal niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:44
Tylen schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:18:
[...]

Als je een WP gaat gebruiken zou ik nog eens goed nadenken of je honneywell evo home wilt gebruiken. Ik heb daar veel negatieve verhalen over gelezen en daarom voor danfoss gekozen, mede op advies van @Oxellaar

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316442

gumtree schreef op donderdag 14 november 2019 @ 22:27:

Zo had ik een aannemer waarbij een bak gore automatenkoffie in een gore doorgerookte keet gewoon een euro moest kosten (muntjes bij de uitvoerder verkrijgbaar, anders werd de automaat wel leeggeplunderd) Voor zo'n aannemer deed ik niks meer dan gevraagd, het liefst nog minder en daar liet ik hem liefst ook nog voor tekenen. Klinkt heel kinderachtig, maar wat kosten 5.000 koppen koffie nu op een bouw van paar miljoen?
De kosten op een bouw van 270 app, verdeelt over 5 woontorens, waar gemiddeld 100 ~ 150 man per dag loopt bedragen gemiddeld 1800 euro per maand.

Koffie, filters, automaten huur, suiker, melk, lepels, bekers, schoonmaak en onderhoud machines. Gemiddelde bouwtijd van zo een project 1 1/2 jaar.

Dus dan zit je gewoon op 25200 euro, vind ik serieuze bedragen.

Dat er zijde, als je op mijn bouw komt mag je gratis gebruik maken van de keet voorzieningen en koffie en thee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
Anoniem: 316442 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 11:46:
[...]

De kosten op een bouw van 270 app, verdeelt over 5 woontorens, waar gemiddeld 100 ~ 150 man per dag loopt bedragen gemiddeld 1800 euro per maand.

Koffie, filters, automaten huur, suiker, melk, lepels, bekers, schoonmaak en onderhoud machines. Gemiddelde bouwtijd van zo een project 1 1/2 jaar.

Dus dan zit je gewoon op 25200 euro, vind ik serieuze bedragen.

Dat er zijde, als je op mijn bouw komt mag je gratis gebruik maken van de keet voorzieningen en koffie en thee.
Op een bouw van 270 appartementen is € 25.200 zakgeld >:) een manager die deze 93 euro per appartement op deze manier wenst te besparen is ihmo gestoord.

Een grote Bravilor met een een 10 kg blik Kannis & Gunnik koffie. Doet wonderen op de bouw.

[ Voor 6% gewijzigd door gumtree op 11-01-2020 12:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Tylen schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:41:
[...]

Volgens mij zijn er maar 2 die alles wat anders is dan in hun huis afkraken. Ik vind elke bouw mooi en vind het erg leuk om de vorderingen te volgens van de bouwers hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:50

_Arthur

blub

<verwijdert>

[ Voor 97% gewijzigd door _Arthur op 11-01-2020 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-06 18:32

Piper

No guts, no glory

Bij ons gaan ze maandag beginnen met heien, het duurt even maar dan heb je ook wat... ;-)

Heeft er iemand ervaring met het overslaan van de bouwaansluiting maar halverwege de bouw al een definitieve aansluiting te krijgen? Ik dacht dat ik wel eens wat gelezen heb over tijdelijke meterkasten o.i.d. Is hier een mogelijkheid toe zonder dat al het glaswerk al in de woning zit? Het schiet weer eens niet op bij de nutsen dus we beginnen in ieder geval met een generator. Die bouwaansluiting kost ook 800,= dus als we die stap kunnen overslaan dempt dat de kosten een (klein..) beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ja, met een afgesloten meterkast is het mogelijk om definitief aan te sluiten.
Er staat ergens in dit topic wel een mooie foto met een serie meterkasten zonder huis er omheen.

https://www.deverbindingbv.nl/nieuws/meterkasten-eerst

[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 11-01-2020 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Wij hadden een gedeelde bouwaansluiting met de buren (zelfde bouwer) ik heb de uiteindelijke aansluiting aangevraagd op 4 maanden voor oplevering 8 maanden van te voren. Liep uiteindelijk nog 2 maanden uit. Heb toen 1 maand op de tuin aansluiting van de buren gezeten voor de mensen die de afwerking deden.
Toen de schouwer kwam was de voordeur een plaat hout op het stelkozijn. Maar de instalateur heeft toen met de schouwer gesproken en werd goedgekeurd. Toen het uiteindelijk kwam zaten de ramen en deuren erin en was de schil klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 17:58
gumtree schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 12:06:
[...]

Op een bouw van 270 appartementen is € 25.200 zakgeld >:) een manager die deze 93 euro per appartement op deze manier wenst te besparen is ihmo gestoord.

Een grote Bravilor met een een 10 kg blik Kannis & Gunnik koffie. Doet wonderen op de bouw.
Iedere pauze meerdere potten en het liefst om 15:00 ook nog anders moeten ze stoppen bij de benzinepomp waar een bak 3,50 kost. Ik ga hun koffieverslaving niet sponsoren, eigen personeel krijgt koffie en de rest betaal 20 cent.
Pagina: 1 ... 121 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic