Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 122 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.611.060 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 23:25
twodigits schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:15:
[...]

Ik heb afgelopen jaar in onze wijk menig woning gebouwd zien worden, maar kwalitatief lijkt mij er weinig tot geen verschil bij de traditioneel gebouwde woningen. Zelfde dakplaten, isolatie. Ik zie wel vaak dat catalogusbouwers de binnenmuren van kalkzandsteen maken, of van die grote betonblokken, en kleinere aannemers die holle rode stenen voor binnenmuren pakken. De logistiek van een bedrijf als Groothuisbouw of Selekthuis is wel opvallend, maar daar pakken ze waarschijnlijk hun winst.

edit: taalfoutje
Verschil zit primair in ontwerp huis binnen en buiten en meer standaarden in maatvoering. Gebruik van materialen die jij noemt zeggen niet veel over catalogus vs. niet catalogus.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Oke dan ga ik door ;)
Grolsch schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:26:
[...]

Als je een WP gaat gebruiken zou ik nog eens goed nadenken of je honneywell evo home wilt gebruiken. Ik heb daar veel negatieve verhalen over gelezen en daarom voor danfoss gekozen, mede op advies van @Oxellaar
We hebben geen WP maar worden aangesloten op de stadsverwarming.
Ernemmer schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 12:29:
[...]

Volgens mij zijn er maar 2 die alles wat anders is dan in hun huis afkraken. Ik vind elke bouw mooi en vind het erg leuk om de vorderingen te volgens van de bouwers hier.
👍🏻 Negatief ingnore mode on ;)

Maandag zijn ze begonnen met afgraven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vCuN9iCaZDQQ676oKXlonCJZ/full.jpg

Donderdag de 27 heipalen erin geslagen. Waren korte paaltjes van 3 meter.:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RV7oOpTAFYRiteMnedOK33v1/full.jpg

En afgelopen vrijdag zijn gekortwiekt.

Planning volgende week: vrijdag fundering storten.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
killer2 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:43:
Al mensen die hier een compleet houten huis hebben laten bouwen, eventueel alleen een betonnen fundering rest hout hout en nog eens hout ? (log house)
Ik heb niet alle 482 pagina's doorgezocht op dit forum...
Wij hebben een huis met HSB buitenwanden en CLT binnenwanden gebouwd.
https://duurzamehuizenrou...staande-woning-2019-ommen

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:16
Ernemmer schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 12:29:
[...]

Volgens mij zijn er maar 2 die alles wat anders is dan in hun huis afkraken. Ik vind elke bouw mooi en vind het erg leuk om de vorderingen te volgens van de bouwers hier.
Wie is die andere?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:42
Vantage92 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:19:
[...]

Wauw! Ontzettend vet! Heb je ergens een blog met meer informatie waarom je voor bepaalde materialen bent gegaan en wat je ervaringen zijn met het bouwen van een dergelijk huis?

Edit: even gezocht op je username en daar komen al een hele boel interessante reacties voorbij!

[ Voor 10% gewijzigd door walletje-w op 13-01-2020 07:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:25
Vantage92 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:19:
[...]
Zier er zeer mooi uit! Wat voor houtsoort (en welke leverancier) zit er op je gevels? En is dat behandeld? En hoe zit dat met onderhoud?
Dit omdat ik ook nog steeds wat houten of hout-look gevelmateriaal voor onze nieuwe woning nodig heb.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:33

Daniel

Kapitein NCC-1701
Hij zal mij wel bedoelen. Volgens mij heb ik nog nooit wat afgekraakt hier, het lijkt me normaal dat we allemaal op sommige punten andere afwegingen maken en andere dingen belangrijk vinden, en dat dus ook moeten kunnen zeggen. Dat is dan nog niet meteen een waarde-oordeel over andermans keuze. Gelukkig maar dat we allemaal andere dingen kiezen, anders zou het een saaie bende worden in de gemiddelde woonwijk :)

[ Voor 36% gewijzigd door Daniel op 13-01-2020 10:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Tylen schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:41:
[...]

Er word gigantisch negatief hier gepraat over catalogusbouw. Ik wilde de bouw vorderingen delen maar zet het topic op verbergen. :w :w
Overreageren is ook een vak?

Iemand anders heeft liever een unieke woning (met stiekem veel elementen uit andere woningen door de architect, maar dat weet ie zelf dan niet) tegen de hoofdprijs, anderen gaan weer zoveel mogelijk zelf bouwen en weer een ander doet meer aan one-stop shopping om een woning te bedenken. Mag allemaal hier. :) Grond verkrijgen is eigenlijk nog het grootste probleem. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Señor Sjon schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:31:
[...]

Overreageren is ook een vak?
Precies. Dus als andere dat niet doen is er niets aan de hand. Verschillende mensen verschillende keuzes. Maar zeik niet mijn keuze af omdat dat niet jou eigen keuze is.
Iemand anders heeft liever een unieke woning (met stiekem veel elementen uit andere woningen door de architect, maar dat weet ie zelf dan niet) tegen de hoofdprijs, anderen gaan weer zoveel mogelijk zelf bouwen en weer een ander doet meer aan one-stop shopping om een woning te bedenken. Mag allemaal hier. :) Grond verkrijgen is eigenlijk nog het grootste probleem. ;)
Stop er zelf dan ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wat ik daarmee wil zeggen is, dat veel elementen uit woningen, 'uniek' of niet, vaak ergens op geïnspireerd zijn. Je hebt een aantal basiselementen die in elke woning terugkomen en grotendeels in aantal en maat variëren naarmate budget en woning groter worden. We hebben in Nederland veel projectbouw en een grote gemene deler plattegrond die het altijd goed doet. Een plattegrond uniek maken is dan ook veel lastiger, want je hebt vaak ook wel een bank die ergens wat van vindt en niet een geheel onverkoopbaar geheel wil financieren. :)

In principe bouw je metselwerk gevels op koppenmaat (veelvouden van 110 - 1x voeg, maarja, dat kan blijkbaar niemand meer uitrekenen tegenwoordig. :X), dieptematen met betonvloeren bij voorkeur in stappen van 300, etc, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:01
Iedereen moet lekker doen wat bij zijn eigen situatie het beste past. Voor mij is het leerzaam te vernemen dat er kwalitatief weinig tot geen verschil is, want als je zo rondvraagt lijken de meeste mensen van mening dat een huis ontworpen en gebouwd door een architect plus aannemer kwalitatief beter is dan een huis van een catalogusbouwer, ook al is de laatste ' traditioneel gebouwd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je kan financieel gezien beter een uitgekristalliseerd ontwerp hebben qua details dan dat er geëxperimenteerd wordt op jouw kosten. ;) Kan ook wel, maar dat potje onvoorzien moet het ook dekken. Het blijft een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:53
Tylen schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 17:59:

[...]

We hebben geen WP maar worden aangesloten op de stadsverwarming.

[...]
Heb je nog andere merken als Honeywell overwogen :?
Zoals ik eerder aangaf heb ik op advies van vooral @Oxellaar uiteindelijk gekozen voor Danfoss naregeling.
Mijn installateur had hier nog nooit mee gewerkt en werkte voorheen met Honeywell, maar nadat hij bij ons (op ons verzoek dus) Danfoss heeft gebruikt gaf hij aan voortaan geen Honeywell meer te verkopen.

Ondertussen is er wel veel veranderd natuurlijk (ik stond 3 jaar geleden voor de keuze).

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Grolsch schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:36:
[...]

Heb je nog andere merken als Honeywell overwogen :?
Zoals ik eerder aangaf heb ik op advies van vooral @Oxellaar uiteindelijk gekozen voor Danfoss naregeling.
Mijn installateur had hier nog nooit mee gewerkt en werkte voorheen met Honeywell, maar nadat hij bij ons (op ons verzoek dus) Danfoss heeft gebruikt gaf hij aan voortaan geen Honeywell meer te verkopen.

Ondertussen is er wel veel veranderd natuurlijk (ik stond 3 jaar geleden voor de keuze).
Nee niet overwogen. Maar wat is dan het voordeel van Danfoss? (Ik ga zelf ook even erna kijken, thanks)

Edit: Als ik het zo lees is de Honeywell voor mij een betere optie https://community.zipato....wave-on-multiroom-heating (reliability = WAF ;))

[ Voor 12% gewijzigd door Tylen op 13-01-2020 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Tylen schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:37:
[...]

Nee niet overwogen. Maar wat is dan het voordeel van Danfoss? (Ik ga zelf ook even erna kijken, thanks)
Ondertussen is de naregeling die bij @Grolsch zit, de CF2+, vervangen door de icon van Danfoss.
Prima regeling, die zowel bedraad als draadloos uitgevoerd kan worden, of een combinatie van die 2.
Bij honeywell kan dat niet, het is bedraad met de HCE 20...of draadloos met de HCE 80.
Verder zijn de technische mogelijkheden redelijk gelijk, qua aansturen warmtepomp oid.
Wel heeft de icon inbouw thermostaten voor de ruimtes met afdekramen van de bekende fabrikanten schakelmateriaal. Denk aan Gira, Jung enz.

Ook kan bij icon gekozen worden voor een ir vloertemperatuur regeling ipv ruimtetemperatuur.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Les Paulos
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-12-2024
[quote]twodigits schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:29:
Iedereen moet lekker doen wat bij zijn eigen situatie het beste past.

Precies dit. Wij hebben er juist voor gekozen om niet met een catalogusbouwer aan de slag te gaan, omdat dit voor onze situatie voordeliger uitkomt. (voor zover we dat nu kunnen inschatten). Grote kanttekening is dan wel dat voor ons de factor ''tijd'' niet meespeelt, omdat wij beiden nog thuis wonen. als het aan ons ligt doen we er dan ook 2 jaar over voordat het klaar is. Ook hebben we een netwerk met aardig wat kennis, en willen we alles in eigen beheer doen. Hiermee wil ik alleen zeggen dat de waarheid voor iedereen anders is. Jammer dat er snel op teentjes getrapt wordt. De standpunten en meningen die gebruikt worden zijn juist weer interessant voor een grote groep denk ik.

PS: ons voorontwerp is als het goed is binnen een paar weken klaar. deze zal ik dan wel posten en mag iedereen roepen wat hij of zij vindt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Oxellaar schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:43:
[...]

Ondertussen is de naregeling die bij @Grolsch zit, de CF2+, vervangen door de icon van Danfoss.
Prima regeling, die zowel bedraad als draadloos uitgevoerd kan worden, of een combinatie van die 2.
Bij honeywell kan dat niet, het is bedraad met de HCE 20...of draadloos met de HCE 80.
Verder zijn de technische mogelijkheden redelijk gelijk, qua aansturen warmtepomp oid.
Wel heeft de icon inbouw thermostaten voor de ruimtes met afdekramen van de bekende fabrikanten schakelmateriaal. Denk aan Gira, Jung enz.

Ook kan bij icon gekozen worden voor een ir vloertemperatuur regeling ipv ruimtetemperatuur.
Ik heb al diverse verhalen gelezen van Honeywell regelingen die een eigen leven gaan leiden. Dus bijv. PWM toepassen terwijl je dit met een WP echt niet wil.

Mijn installateur vond ook het installeren / inregelen van Danfoss eenvoudiger als Honeywell, maar dat kan ook aan zijn kennis liggen natuurlijk ;)

En wat is de hysteresis van een Honeywell thermostaat :? Die van Danfoss is 0,1 graad, en dat wil je ook graag met een WP. Veel thermostaten hebben een hysteresis van 0,5 graad of nog hoger. Dat is echt niet wenselijk / veel te groot (bij een WP).

@Tylen het linkje wat jij aanhaalt (Zwave) gebruikt Danfoss al niet meer, kijk maar eens op onderstaande link:

https://icon.danfoss.com/nl

Maar ik wil je niet overhalen hoor, alleen waarschuwen. De mensen met een WP die ik gesproken heb hebben aardig spijt dat ze voor Honeywell gekozen hebben :P

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 13-01-2020 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Grolsch schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:50:
[...]

Ik heb al diverse verhalen gelezen van Honeywell regelingen die een eigen leven gaan leiden. Dus bijv. PWM toepassen terwijl je dit met een WP echt niet wil.

Mijn installateur vond ook het installeren / inregelen van Danfoss eenvoudiger als Honeywell, maar dat kan ook aan zijn kennis liggen natuurlijk ;)

En wat is de hysteresis van een Honeywell thermostaat :? Die van Danfoss is 0,1 graad, en dat wil je ook graag met een WP. Veel thermostaten hebben een hysteresis van 0,5 graad of nog hoger. Dat is echt niet wenselijk / veel te groot (bij een WP).

@Tylen het linkje wat jij aanhaalt (Zwave) gebruikt Danfoss al niet meer, kijk maar eens op onderstaande link:

https://icon.danfoss.com/nl

Maar ik wil je niet overhalen hoor, alleen waarschuwen. De mensen met een WP die ik gesproken heb hebben aardig spijt dat ze voor Honeywell gekozen hebben :P
Thnx ik ga even lezen en vergelijken.

Maar zoals ik al gezegd had, wij hebben geen WP, we zijn aangesloten op stadsverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Tylen schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:53:
[...]

Thnx ik ga even lezen en vergelijken.

Maar zoals ik al gezegd had, wij hebben geen WP, we zijn aangesloten op stadsverwarming.
Dan heb je in ieder geval bewust een keuze gemaakt :P

En stadsverwarming :? Brrr, dat klinkt als erg prijzig, ben je dat verplicht :?

Als ik hoor wat sommigen alleen al betalen voor "vastrecht" kosten neemt dat aardig wat geld weg uit je maandelijkse budget >:)

Maar soms heb je geen keuze, en dan moet je wat 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Grolsch de icon van Danfoss is totaal niet te vergelijken met de CF2+.

Het gemak is behoorlijk verdwenen.

Wat betreft PWM heb je wel een punt. Maar dat is bij Danfoss eigenlijk een probleem omdat hij op 0.1 schakelt, ipv 0.5. Daarom bij danfoss pwm uitschakelen.

Modulerend regelen op 0.1 is ook gekkenwerk, op 0.5 gaat dat gewoon beter.

En de 0.1 of 0.5 kan inderdaad een voordeel zijn. Maar heb nooit klachten gekregen, wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Oxellaar schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:22:
@Grolsch de icon van Danfoss is totaal niet te vergelijken met de CF2+.

Het gemak is behoorlijk verdwenen.

Wat betreft PWM heb je wel een punt. Maar dat is bij Danfoss eigenlijk een probleem omdat hij op 0.1 schakelt, ipv 0.5. Daarom bij danfoss pwm uitschakelen.

Modulerend regelen op 0.1 is ook gekkenwerk, op 0.5 gaat dat gewoon beter.

En de 0.1 of 0.5 kan inderdaad een voordeel zijn. Maar heb nooit klachten gekregen, wat dat betreft.
Als je zelf op dit moment moest kiezen, voor welk merk koos je dan :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Grolsch lastig te zeggen...
Ik denk dat de prijs de doorslag zou geven.

De icon is standaard redelijk goedkoop, maar zodra je uitbreiding nodig hebt voor koelen en RF, dan gaat het snel omhoog.

Maar ik denk voor de icon...
Terwijl ik een paar jaar geleden, zonder twijfel voor de CF2 zou gaan... Maar honeywell is beter geworden en danfoss niet direct slechter, maar ze hebben het behoorlijk ingewikkeld gemaakt

@Grolsch O ja.... De icon is ook niet op 0.1 instelbaar, maar 0.5.

[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 13-01-2020 13:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vantage92
walletje-w schreef op zondag 12 januari 2020 @ 22:00:
[...]

Wauw! Ontzettend vet! Heb je ergens een blog met meer informatie waarom je voor bepaalde materialen bent gegaan en wat je ervaringen zijn met het bouwen van een dergelijk huis?

Edit: even gezocht op je username en daar komen al een hele boel interessante reacties voorbij!
Thanks :) Altijd leuk om te horen. De reacties van de buurt zijn nogal wisselend haha.
We hebben geen blog bijgehouden, ik wil altijd nog eens een goed overzicht hier plaatsen van hoe het allemaal gegaan is, maar daar heb ik de tijd nog niet voor gevonden. We helpen graag mensen verder op weg, je bent altijd een keer welkom voor een bak koffie of een telefoontje kan ook als Overijssel te ver weg is. Stuur maar een DM als je interesse hebt!
Het uitgangspunt was eigenlijk zo een comfortabel mogelijk huis, met de laagst mogelijke energiekosten en de minste impact op milieu, mens en dier. En dat ook nog voor een redelijke prijs 8)
We kwamen toen snel uit bij een HSB passiefhuis met biobased isolatie materialen.
Andrehj schreef op zondag 12 januari 2020 @ 22:08:
[...]

Zier er zeer mooi uit! Wat voor houtsoort (en welke leverancier) zit er op je gevels? En is dat behandeld? En hoe zit dat met onderhoud?
Dit omdat ik ook nog steeds wat houten of hout-look gevelmateriaal voor onze nieuwe woning nodig heb.
Het is Siberisch lariks Waxed Wood van Foreco.
Behandeld dus en dat maakt ook dat het onderhoudsvrij is. Het kleurt ook erg mooi moet ik zeggen, maar zal langzaam vergrijzen na een aantal jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Andrehj schreef op maandag 30 december 2019 @ 22:06:
[...]

Nou, het is gelukt, maar wat een bevalling is dat dan zeg.
Na het bellen met de helpdesks van mijnaansluiting.nl, Liander en Vitens weet ik nu hoe het moet:
  • Voor de stroom moet je bij Liander een nieuwe aansluiting aanvragen. (Bij andere netbeheerders kan dat weer anders zijn).
  • Ergens in dat proces moet je dan, als een bouwaansluiting verwijderd moet worden, het meternummer van die aansluiting ingeven. Dat nummer staat volgens de site op de meter bij de streepjescode (dus je moet eerst naar de bouw rijden |:( ), waarna je er achter komt dat er dus twee streepjescodes met bijbehorende nummers op zo'n meter staan.
  • Je moet dus het nummer wat begint met een "E" hebben. Dat nummer moet je echter zonder die E invoeren, want anders wordt je invoer zonder foutmelding gewist bij het dichtklikken van dat kopje. 8)7 Dit zie je niet, maar daar kom je toevallig achter als je het veld opnieuw opent...
  • Ook voor Vitens moet je een nieuwe aansluiting aanvragen, waarbij je verderop kunt aangeven dat een bestaande bouwaansluiting doorverbonden moet worden. Of zoiets.
  • Oh, en je hebt voor Vitens van je aannemer het aanvraagnummer van de oorspronkelijke bouwaanvraag nodig.
Kortom, je bent zo een halve dag druk.
Nog even terugkomend op de NUTS aansluitingen aangevraagd via mijnaansluiting.nl:
  • Ziggo komt gratis (en zonder voorwaarden) een aansluiting maken.
  • KPN wil pas het deel op eigen terrein komen aanleggen als er een abonnement is aangevraagd.
Uiteraard wil ik met het oog op de toekomst graag beide varianten bekabeld hebben tot in de meterkast. Ik zit dus blijkbaar voor het eerste jaar vast aan een ADSL of VDSL abonnement.

Hoe hebben jullie dit opgelost?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
Wat vreemd, bij ons kwam de glasvezel gewoon tot in de meterkast. Zonder het afsluiten van een abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Vantage92 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:22:
Wat vreemd, bij ons kwam de glasvezel gewoon tot in de meterkast. Zonder het afsluiten van een abonnement.
Wij gaan in een achtergebleven gebied (zonder glasvezel) wonen. Wellicht dat dat scheelt.
Letterlijke tekst uit de mail van KPN:
Een KPN aansluiting wordt alleen na aanvraag van een telecommunicatiedienst (televisie, internet en/of vaste telefoon) van de bewoner(s) aangelegd(1).

Dit betekent het volgende voor de aanvraag op het door u aangevraagde adres(sen):
• De voorzieningen in de openbare weg voor de aansluiting op het door u opgegeven adres zullen worden gemaakt, indien deze nog niet aanwezig zijn. Daarentegen wordt op eigen terrein/oprit vooralsnog geen kabel gelegd indien er nog geen telecommunicatiedienst is besteld.
• Ook de aansluiting in het pand wordt pas gemaakt als er een telecommunicatiedienst is besteld door de bewoner / gebruiker van het pand bij een provider naar keuze die de telecommunicatiediensten levert via het netwerk van KPN. Dit kan vanaf 5 werkdagen na ontvangst van dit mailbericht.
• Als in uw wijk al glasvezel ligt of wordt aangelegd, worden er geen voorzieningen gemaakt voor het kopernetwerk van KPN en worden de panden niet meer aangesloten op het kopernetwerk.

Toelichting:
Wanneer de bewoner/gebruiker een nieuwe aansluiting wil ontvangen, dient de bewoner/gebruiker eerst een dienst aan te vragen bij een willekeurige provider die gebruik maakt van het KPN netwerk. KPN zal dan constateren dat er nog geen kabel aanwezig is en zal VolkerWessels Telecom aansturen om het pand aan te sluiten. In het geval dat de bewoner/gebruiker gaat verhuizen en gebruik wil blijven maken van het netwerk van KPN, dient de bewoner/gebruiker de verhuizing (zo spoedig mogelijk) door te geven aan de eigen provider. Ook in die situatie zal KPN constateren dat er nog geen kabel aanwezig is, en zal VolkerWessels Telecom aansturen om het pand aan te sluiten.

(1) Aanleg van uw aansluiting is in principe kosteloos. Indien de kosten van de aanleg van uw aansluiting buiten de hiertoe vastgestelde kaders vallen, nemen we vooraf contact met u op. In die gevallen zullen de aanlegkosten, na uw akkoord, aan u worden doorberekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 13 januari 2020 @ 21:10:
[...]

Wij gaan in een achtergebleven gebied (zonder glasvezel) wonen. Wellicht dat dat scheelt.
Letterlijke tekst uit de mail van KPN:

[...]
Ik heb ooit gelezen ergens dat juist de randstad achterbleef in glasvezel dekking...
Weet niet of dat nog steeds zo is?

Maar in Zeeland, waar ik woon, krijgt nieuwbouw, bijna overal, glasvezel tot in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:05
Wij hebben inmiddels al 10 weken onze eindvloer liggen (11cm gevlinderd beton op een 16cm betonnen funderingsplaat met scheidingsfolie).
Onze WP is nog niet aangesloten, maar ik wil dit binnenkort wel gaan doen. Ik wil proberen om over een week of 4-5 het opstookprotocol te starten.

We zijn ook al langzaam bezig met gipsplaten afwerking etc, dus de hele vloer ligt onder een vochtregulerende stucloper (1,2L/24u)

Kunnen we de vloer opstoken terwijl de stucloper erop ligt? Of is dat niet verstandig? Anders moet de stucloper er af en kunnen we binnen een maand langs niets meer doen. Onze vloer moet perfect schoon blijven voor de transparante PU coating die na het opstoken nog aangebracht wordt.

edit: snap natuurlijk wel dat zonder stucloper altijd beter is, maar dan wordt het plantechnisch wel een stuk lastiger...

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 14-01-2020 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:28
Andrehj schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:17:
[...]

Nog even terugkomend op de NUTS aansluitingen aangevraagd via mijnaansluiting.nl:
  • Ziggo komt gratis (en zonder voorwaarden) een aansluiting maken.
  • KPN wil pas het deel op eigen terrein komen aanleggen als er een abonnement is aangevraagd.
Uiteraard wil ik met het oog op de toekomst graag beide varianten bekabeld hebben tot in de meterkast. Ik zit dus blijkbaar voor het eerste jaar vast aan een ADSL of VDSL abonnement.

Hoe hebben jullie dit opgelost?
Niet

Geen KPN, geen Ziggo binnen. Alleen glasvezel van Trined.

Er is bij het aansluiten van de meterkast alleen een mantelbuis gelegd voor een eventuele KPN aansluiting. Dat doen ze, in ieder geval bij ons in de regio, standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Joris748 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 09:14:
[...]

Niet

Geen KPN, geen Ziggo binnen. Alleen glasvezel van Trined.

Er is bij het aansluiten van de meterkast alleen een mantelbuis gelegd voor een eventuele KPN aansluiting. Dat doen ze, in ieder geval bij ons in de regio, standaard.
Dat laatste deden ze bij mij ook, nog flink mot om gehad omdat ze dat ding midden in de tuin omhoog lieten komen.

Vanuit mijnaansluitingen.nl wordt die automatisch aangevraagd, ook zonder dat je dat aanvinkt. Dus ze probeerden in eerste instantie mij nog de schuld van de aanvraag te geven ook.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-06 20:01
Tijdje terug al eens gevraagd, maar nog een verwoede poging. Voor de binnenmuren hebben we de keuze uit drie type steen:
  • Poriso Stuc blokken
  • BIA ECO blokken (minderprijs paar honderd euro)
  • Porotherm PM25 blokken (minderprijs van 5250 euro)
  • kalkzandsteen (minderprijs van 6500 euro)
Gaat over een huis van ongeveer 800m3 om idee van prijspeil voor de minderprijzen te hebben.

Wat zouden jullie kiezen en waarom?

zeroxcool.net - curity.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
zeroxcool schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:30:
Tijdje terug al eens gevraagd, maar nog een verwoede poging. Voor de binnenmuren hebben we de keuze uit drie type steen:
  • Poriso Stuc blokken
Gaat over een huis van ongeveer 800m3 om idee van prijspeil voor de minderprijzen te hebben.

Als ik de vraag even mag omdraaien.
Waarom zou jij iets anders willen kiezen dan kalkzandsteen?
  • het is geschikt
  • het is goedkoper
edit: Nog even inhoudelijk een mening ;)
Een materiaal kies je normaal op de eigenschappen,naast draagkracht, uiterlijk, plaatsings gemak, etc kan je denken aan geen holle kamers willen of bv een lage milleubelasting, cradle to cradle etc... Maakt dat je allemaal niets uit? Lekker voor de goedkoopste gaan en dat geld steken in iets waar je wel om geeft..

[ Voor 21% gewijzigd door twain4me op 15-01-2020 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:10
twain4me schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 17:24:
[...]

Als ik de vraag even mag omdraaien.
Waarom zou jij iets anders willen kiezen dan kalkzandsteen?
  • het is geschikt
  • het is goedkoper
edit: Nog even inhoudelijk een mening ;)
Een materiaal kies je normaal op de eigenschappen,naast draagkracht, uiterlijk, plaatsings gemak, etc kan je denken aan geen holle kamers willen of bv een lage milleubelasting, cradle to cradle etc... Maakt dat je allemaal niets uit? Lekker voor de goedkoopste gaan en dat geld steken in iets waar je wel om geeft..
Er zijn in 'de bouw' zoveel keuzes te maken, en als bouwheer (die vaak niet met de materie vertrouwd is) kan ik mij best voorstellen (en binnenkort wellicht ervaren) dat je onmogelijk alle + en - van elk materiaal/... kan doorgronden.
Je kan perfect zeggen dat een 'holle kamer' je niet uitmaakt. Maar als je niet (correct) weet wat dat betekent, kan het best zijn dat je een verkeerde keuze maakt.

zeroxcool wilt waarschijnlijk weten wat de verschillen tussen deze keuzes zijn en hoe die verschillen zullen uitwerken in zijn nieuwe woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroxcool
Kwakkel schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 17:42:
[...]

zeroxcool wilt waarschijnlijk weten wat de verschillen tussen deze keuzes zijn en hoe die verschillen zullen uitwerken in zijn nieuwe woning.
Precies dat ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

.

[ Voor 98% gewijzigd door Tylen op 15-01-2020 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@zeroxcool Dus drop je een lijstje? Wat is er al over verteld, waar zitten je zorgen, of welke eigenschappen vindt je goed of lijken je handig, welke ontwerp uitgangspunten heb je als het gaat om milleu e.d. Moet je het zelf plaatsen , is er wandverwarming, is de meerprijs alleen materiaal of zit materieel en arbeid er al bij etc. etc. (en niet onbelangrijk, is er zichtwerk bij of wordt alles gestuced)

Om te vertellen wat ik zou doen in jouw situatie moet ik toch info hebben.
anders kan ik net zo goed de verkoop folder voorlezen.

Ik vraag het gewoon nog een keer :P

Waarom twijfel je over kalkzandsteen?

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 15-01-2020 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
zeroxcool schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:30:
  • Poriso Stuc blokken

Kalkzandsteen geeft vaak kleine scheurtjes na een paar jaar. Met porotherm hem je daar veel minder last van.
Wel kost het stucen van porotherm iets meer dan kalkzandsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroxcool
twain4me schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:03:
@zeroxcool Dus drop je een lijstje? Wat is er al over verteld, waar zitten je zorgen, of welke eigenschappen vindt je goed of lijken je handig, welke ontwerp uitgangspunten heb je als het gaat om milleu e.d. Moet je het zelf plaatsen , is er wandverwarming, is de meerprijs alleen materiaal of zit materieel en arbeid er al bij etc. etc. (en niet onbelangrijk, is er zichtwerk bij of wordt alles gestuced)

Om te vertellen wat ik zou doen in jouw situatie moet ik toch info hebben.
anders kan ik net zo goed de verkoop folder voorlezen.

Ik vraag het gewoon nog een keer :P

Waarom twijfel je over kalkzandsteen?
Fair point :P, uiteraard hebben de twee aannemers (waarmee we nog in het offerte traject zitten) wel voor- en nadelen genoemd (beide andere natuurlijk :*)).
  • Voorkeur van de ene is Poriso Stuc. Wat hij als voordelen gaf: gemakkelijk te bewerken (plaatsing en afwerking, stucwerk in ons geval), massieve blokken en nagenoeg nul werking daarna (uitzetting / krimp).
  • BIA ECO blokken zijn ook massief, gaven wel wat meer kans op scheurvorming door werking na plaatsing.
  • Porotherm werd ons afgeraden (door derden), blijkbaar als je daar een gat in boort kan er een deel steen / stucwerk meekomen, vanwege het hol zijn.
  • Kalkzandsteen is voorkeur van de andere aannemer. Wij zijn zelf bang voor flink meer werking na plaatsing, en daardoor scheurvorming in stucwerk. Ook denken we dat het akoestisch minder is en je meer hoort tussen ruimten.
Dus eigenlijk is dit meer een checkup of dit valide argumenten zijn. Aannemer plaatst alles. Geen wandverwarming, enkel vloerverwarming. Minderprijs is zowel materiaal als arbeid. Geen zichtwerk, alles wordt gestuukt. Duurzaamheid is iets om mee te nemen, maar geen dealbreaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
zeroxcool schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:05:
[...]

Fair point :P, uiteraard hebben de twee aannemers (waarmee we nog in het offerte traject zitten) wel voor- en nadelen genoemd (beide andere natuurlijk :*)).
  • Voorkeur van de ene is Poriso Stuc. Wat hij als voordelen gaf: gemakkelijk te bewerken (plaatsing en afwerking, stucwerk in ons geval), massieve blokken en nagenoeg nul werking daarna (uitzetting / krimp).
  • BIA ECO blokken zijn ook massief, gaven wel wat meer kans op scheurvorming door werking na plaatsing.
  • Porotherm werd ons afgeraden (door derden), blijkbaar als je daar een gat in boort kan er een deel steen / stucwerk meekomen, vanwege het hol zijn.
  • Kalkzandsteen is voorkeur van de andere aannemer. Wij zijn zelf bang voor flink meer werking na plaatsing, en daardoor scheurvorming in stucwerk. Ook denken we dat het akoestisch minder is en je meer hoort tussen ruimten.
Dus eigenlijk is dit meer een checkup of dit valide argumenten zijn. Aannemer plaatst alles. Geen wandverwarming, enkel vloerverwarming. Minderprijs is zowel materiaal als arbeid. Geen zichtwerk, alles wordt gestuukt. Duurzaamheid is iets om mee te nemen, maar geen dealbreaker.
Weet niet wat voor gaten je wilt boren, maar volgens mij is de kans klein dat je een stuk uit een porotherm steen boort.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

Als je zonder kloppen boort moet het gewoon goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 23:25
[...]

Kzs heeft goede akoestische eigenschappen, kun je ook zelf checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Nog aanraders voor een goed inbouwrolluik? Gaat maar om 2 ramen op zuid van vloer tot plafond. Een ongeveer 2 meter breed en een 1,40 meter. Mag met schakelaar of app op de telefoon, moet vooral functioneel zijn. Hebben jullie dat via de aannemer gedaan of zelf geregeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroxcool
Anoniem: 224360 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:43:
Nog aanraders voor een goed inbouwrolluik? Gaat maar om 2 ramen op zuid van vloer tot plafond. Een ongeveer 2 meter breed en een 1,40 meter. Mag met schakelaar of app op de telefoon, moet vooral functioneel zijn. Hebben jullie dat via de aannemer gedaan of zelf geregeld?
Bij ons gaan de rolluikkasten in de spouw en afwerking van binnen via de aannemer. Rolluik bakken via de kozijnenboer, van VEKA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 16:40
Wij hebben gebouwd met Wienerberger Porotherm, boren kan gewoon als je een goede steenboor (of speciale hollewandboor neemt, marketingtrucje volgens mij)

Klop en hamerstand wel uitschakelen.

Dit nog even gevonden op de website van Wienerberger (wel in het Duits)
Entscheidend bei der Befestigung ist bei Ziegelmauerwerk generell neben dem richtigen Dübel ein entsprechend hergestelltes Bohrloch. Zum Bohren eigenen sich am besten Mehrzweckbohrer mit scharf angeschliffener Hartmetallspitze oder Hohlziegelbohrer; gebohrt werden sollte ausschließlich im Drehbohrverfahren ohne Schlag- und Hammerwerk.

Bei geringen Anforderungen wie z.B. der Montage von Lampen oder Handtuchhaltern ist eine Verankerung nur im Außensteg des Ziegels mit Spreizdübel (z.B. Fischer Spreizdübel SX) ausreichend.

Bei der Befestigung von Lasten im mittleren Bereich wie z.B. Hängeschränke oder leichte Fassadenbekleidungen kommen entsprechende Rahmendübel mit langem Spreizteil (z.B. Fischer Langschaftdübel SXRL) zum Einsatz, die eine Verankerung im Außensteg sowie im ersten Innensteg des Ziegels gewährleisten.

Bei höheren Anforderungen wie z.B. der Montage von Markisen oder Vordächern werden als Befestigungsmittel entsprechend lange Injektionsanker für eine sichere Verankerung über mehrere Ziegelstege eingesetzt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zeroxcool schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:15:
[...]

Bij ons gaan de rolluikkasten in de spouw en afwerking van binnen via de aannemer. Rolluik bakken via de kozijnenboer, van VEKA.
Willekeurige site genomen, kom ik online rond de 1000 euro uit voor die 2 kozijnen een rolluik met afstandsbediening. Eens met de aannemer overleggen wat handig is.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Vrijdagmiddag update ;)

Maandag de onderplaten van de fundering neergelegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yisIW9rfPWJGnXInkNa2olfO/full.jpg

Dinsdag het vlechtwerk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LASlSDJoMO1QyMa7ohyhyj21/full.jpg

Woensdag even rust dag ;).

Donderdag is de keuring geweest en hebben ze de zijwanden geplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xFDDZXT82EivAuhNKSDxSm6j/full.jpg

En vandaag is de fundering gestort.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5u4zkD6inOlAcqUtF9knOpHq/full.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Tylen op 17-01-2020 16:50 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• gumtree
Gisteren hebben we met alle sub-aannemers die betrokken waren met de bouw van ons huis een schouw gehad. Er zijn nog een paar punten waaraan gewerkt moet worden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Tylen schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 16:48:
Vrijdagmiddag update ;)

Maandag de onderplaten van de fundering neergelegd:
[Afbeelding]

Dinsdag het vlechtwerk:
[Afbeelding]

Woensdag even rust dag ;).

Donderdag is de keuring geweest en hebben ze de zijwanden geplaatst:
[Afbeelding]

En vandaag is de fundering gestort.
[Afbeelding]
Lekker de ruimte nog om je kavel :) zal je aannemer ook wel fijn vinden. Weet je al wat er om je heen komt te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-06 07:42
gumtree schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 09:53:
Gisteren hebben we met alle sub-aannemers die betrokken waren met de bouw van ons huis een schouw gehad. Er zijn nog een paar punten waaraan gewerkt moet worden.
Heb je de controle gedaan met iemand van VEH of een andere deskundige ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fabian schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 16:52:
[...]

Heb je de controle gedaan met iemand van VEH of een andere deskundige ?
VEH zal een dure grap worden voor Gumtree.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fabian
Anoniem: 224360 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 18:33:
[...]

Ah het huis in de bergen ;)

Dat zelfs de warmwatertemperatuur gecontroleerd is leek me niets voor VEH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Daniel schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 16:24:
[...]

Lekker de ruimte nog om je kavel :) zal je aannemer ook wel fijn vinden. Weet je al wat er om je heen komt te staan?
Ja die is daar zeker blij mee. Linker kavel (aan onze garage kant) is verkocht en ook al ingetekend bij de gemeente. Daar komt een notaris woning zonder garage. Dat is wel lekker. Dan zit er minimaal 4m tussen onze garage en hun huis. Andere kant is nog niet verkocht. Doe ook maar lekker rustig aan daarmee, lekkere blubber speeltuin voor de kleine jongen 😅

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Grolsch
Wat mooi om alle bouwvorderingen weer te volgen, en altijd goed dat er weer nieuwelingen zijn die opnieuw beginnen met bouwen.

Wij wonen nu 2,5 jaar in onze woning, en zijn van plan een garage / schuur te laten bouwen.

Ik ben nog ff met de bank in discussie (allemaal nog niet zo vanzelfsprekend als je ondernemer bent) maar het plan is er :P

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
gumtree schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 23:42:
[...]

Wij hebben gebouwd met Wienerberger Porotherm, boren kan gewoon als je een goede steenboor (of speciale hollewandboor neemt, marketingtrucje volgens mij)

Klop en hamerstand wel uitschakelen.

Dit nog even gevonden op de website van Wienerberger (wel in het Duits)

[...]
Heb voor de pluggen voor de spouwankers honderden gaten geboord in de porotherm, gewoon op de klopboorstand. Ik gebruik wel boren met 4-voudige snijkop. Geen stukken uit de steen gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mooi oost-west dakje, jammer van die schuine stukjes ;)

Die banken zijn drama, hier wilde ze nog net geen bloed afnemen voor een bouwdepot (2e hypotheek)
en dan hoor je op de radio .... ondernemers zijn ook welkom blablabla. 8)7

[ Voor 33% gewijzigd door twain4me op 18-01-2020 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
twain4me schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 19:46:
[...]

mooi oost-west dakje, jammer van die schuine stukjes ;)

Die banken zijn drama, hier wilde ze nog net geen bloed afnemen voor een bouwdepot (2e hypotheek)
en dan hoor je op de radio .... ondernemers zijn ook welkom blablabla. 8)7
Mochten er panelen komen (in het begin niet, ik betaal nu 6 euro per maand, wat denk ik te gaan besparen :? ) dan komen ze op het platte dak ;) Ik blijf erbij dat ik ze gewoon niet wil zien :P

En met de bank, dat komt uiteindelijk wel goed verwacht ik, maar het is een grote papiermolen met allerlei ingewikkelde formules, etc. etc. etc. Als ik gewoon in loondienst was geweest had de schuur er al gestaan zo ongeveer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Joris748 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 19:45:
[...]

Heb voor de pluggen voor de spouwankers honderden gaten geboord in de porotherm, gewoon op de klopboorstand. Ik gebruik wel boren met 4-voudige snijkop. Geen stukken uit de steen gehad.
Waarom zou je kloppen in Poriso? Zeker met goede boren is dat niet nodig.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 19:41:
Wat mooi om alle bouwvorderingen weer te volgen, en altijd goed dat er weer nieuwelingen zijn die opnieuw beginnen met bouwen.

Wij wonen nu 2,5 jaar in onze woning, en zijn van plan een garage / schuur te laten bouwen.

Ik ben nog ff met de bank in discussie (allemaal nog niet zo vanzelfsprekend als je ondernemer bent) maar het plan is er :P

***members only***
Je mancave is veel te klein!

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:32:
[...]

Je mancave is veel te klein!
Ik kan de ruimtes ook nog omwisselen ;)

Maar dat wordt een café idee, en die ruimte is groot genoeg om bier te drinken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Grolsch schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:34:
[...]

Ik kan de ruimtes ook nog omwisselen ;)

Maar dat wordt een café idee, en die ruimte is groot genoeg om bier te drinken :+
Krijg je zo een vergunning om drank te schenken ?

Wel dure biertjes als het een ton moet kosten :)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
jacovn schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:53:
[...]

Krijg je zo een vergunning om drank te schenken ?

Wel dure biertjes als het een ton moet kosten :)
Bij ons rijdt de politie nog op een varken rond dus van vergunningen geen last :+

Bouwkosten zijn geen 100K, maar voor dat alles klaar is denk ik dat het mooi richting dat bedrag gaat......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-06 18:58
Grolsch schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:09:
[...]

Mochten er panelen komen (in het begin niet, ik betaal nu 6 euro per maand, wat denk ik te gaan besparen :? ) dan komen ze op het platte dak ;) Ik blijf erbij dat ik ze gewoon niet wil zien :P

En met de bank, dat komt uiteindelijk wel goed verwacht ik, maar het is een grote papiermolen met allerlei ingewikkelde formules, etc. etc. etc. Als ik gewoon in loondienst was geweest had de schuur er al gestaan zo ongeveer ;)
Je kan er kantoor van maken, dat financieert wellicht makkelijker en scheelt btw. Je hebt een eigen ingang en sanitair....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gumtree
Anoniem: 224360 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 18:33:
[...]

Deze opzichter is ook niet goedkoop (>6k) alleen zijn geld nu al dubbel en dwars waard. Hij heeft ons al behoed voor een aantal bouwfouten (zoals het ontbreken van de verplichte afzuiging/ventilatie in de kelder) Verder is hij wekelijks op de bouw te zien. Verwacht en onverwacht.

Hij veegt de vloer aan met praatjesmakers op de bouw en laat zich niet voor de gek houden. Blijft menselijk en redelijk verwacht dat ook van de rest. Voor de schouw gisteren was 3 uur!! uitgetrokken. iedere ruimte is grondig gecontroleerd. Zodra er wat werd geconstateerd kon de betreffende subaannemer direct reageren door of een oplossing aan te bieden of het euvel komende week aan te passen.

De tegelzetter liep na de eerste opmerking al met een kwade kop weg. Hij kon erg slecht tegen (opbouwende) kritiek. Hij krijgt dan ook een geen kans meer om zijn fouten te herstellen. De GU = Generalunternehmer is verantwoordelijk voor de bouw en wat zijn subaannemers doen. Hij mag dan nu zorgen dat de tegelproblemen passend worden opgelost alleen wel door een andere subaannemer want deze tegelzetter hoeft niet meer terug te komen. De GU was zowiezo al niet onder de indruk van het werk, en vroeg tijdens de schouw ook nog sarcastisch of de tegelzetter tijdens het zetten/leggen/plakken van de tegels zijn bril wel had meegenomen. De toon was dus al gezet.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Fabian
Bij mij is de bouw ook gestart. 29 palen van 9 meter diep in plaats van 25 palen van 4,5 meter diep

07-01-2020: Uitgraven fundering

Afbeeldingslocatie: http://pingtimeout.nl/fora/k41/20200107_uitgraven_570.png

08-01-2020: Boorpalen

Afbeeldingslocatie: http://pingtimeout.nl/fora/k41/20200108_boorpalen_750.jpg

Filmpje van vandaag: https://youtu.be/kvImSai8RDI

[ Voor 6% gewijzigd door Fabian op 19-01-2020 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Fabian Klinkt erg ondiep....9 meter.
Omgeving ziet er goed uit, welke regio is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Oxellaar schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 07:19:
@Fabian Klinkt erg ondiep....9 meter.
Omgeving ziet er goed uit, welke regio is dat?
Zuidhorn, Groningen.

Omliggende huizen zitten op een vergelijkbare diepte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Fabian Geloof ook wel dat de diepte zal kloppen.
Alleen hier in Zeeland is 24 meter heel normaal, vandaar...

Met eigen ogen zelfs gezien dat een staande heipaal, bij de eerste klap, direct volledig in de grond verdwenen was en er een 2e bovenop geslagen werd.

[ Voor 40% gewijzigd door Oxellaar op 21-01-2020 10:30 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Stefke
Update! :)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rDHF2sZD/IMG-20200114-102658.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/MnHKLV5k/IMG-20200120-130105.jpg

Het dak is eindelijk helemaal af! :D Ik moest daarvoor eerst de dakkapellen bekleden, zodat de laatste pannen er op konden. Was gelijk één van de lastigste punten maar het is goed gelukt.

De zonnepanelen werken sinds vrijdag ook allemaal, binnen hebben we voor een deel wanden van gipsplaten voorzien, electra wordt aan gewerkt.

Ons open gotensysteem is ook gemaakt en werkt perfect! 8)

Wordt nog wel een maand of twee denk ik om de wanden helemaal te bekleden (alle wanden behalve de voorgevel worden met red cedar bekleed)... , moet nog even kijken of ik een goede workflow kan vinden voor de gevels.

Verder wil ik proberen om de WP/WTW over een week of 4 operationeel te hebben, we stoken op dit moment 500 eur/mnd aan electra..

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 21-01-2020 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11-2023
stefijn schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:40:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het dak is eindelijk helemaal af! :D Ik moest daarvoor eerst de dakkapellen bekleden, zodat de laatste pannen er op konden. Was gelijk één van de lastigste punten maar het is goed gelukt.

De zonnepanelen werken sinds vrijdag ook allemaal, binnen hebben we voor een deel wanden van gipsplaten voorzien, electra wordt aan gewerkt.

Wordt nog wel een maand of twee denk ik om de wanden helemaal te bekleden (alle wanden behalve de voorgevel worden met red cedar bekleed)... , moet nog even kijken of ik een goede workflow kan vinden voor de gevels.

Verder wil ik proberen om de WP/WTW over een week of 4 operationeel te hebben, we stoken op dit moment 500 eur/mnd aan electra..
Lekker gewerkt pik! Super netjes hoor, respect! Hangt je dak nou door? :) Geintje, zie je nix van.
Maar 500 e/mnd, is dat COP 1 verwarmen? Dan zou ik idd als de sodemieter de vloerverwarming aanslingeren! Gelukkig gaat het weer de goede kant op met (warmer) weer en (langer) licht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
falconz schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:14:
[...]

Lekker gewerkt pik! Super netjes hoor, respect! Hangt je dak nou door? :) Geintje, zie je nix van.
Maar 500 e/mnd, is dat COP 1 verwarmen? Dan zou ik idd als de sodemieter de vloerverwarming aanslingeren! Gelukkig gaat het weer de goede kant op met (warmer) weer en (langer) licht!
tnx!

Ja, 6x 2Kw kacheltjes in onze caravan en het huis (op 14 graden)..

Nee, je ziet niets van dat doorhangende dak (ook niet als je het probeert te ontdekken). Een mogelijke verklaring van de constructeur was - na contact met e.o.a. bouwopzichter - dat de doorhang, die dus een tijd geleden al vrij hoog in de marge leek te zitten, misschien veroorzaakt was door de twee timmermannen die op het dak zaten, met hun (punt)gewicht de panelen bij het monteren nog net wat extra lieten doorbuigen en vervolgens in die stand alles vol doornagelden. Het dak was daardoor in "doorgezakte" stand vastgezet.
Dat zou betekenen dat het dak in eerste instantie juist wil uitdeuken, maar dat niet kan, en dat bij extra belasting het dak initieel niet verder door zou moeten buigen
Ik heb destijds draden langs het plafond gespannen, en die zitten er nog steeds. Als ik nu kijk, met alle pannen etc op het dak, lijkt het er niet op dat de doorzakking groter is dan vóór de pannen erop lagen. Heb nog niet exact gemeten, daarvoor moet ik eerst hoog bij het plafond kunnen.
Maar volgens mij zit dat wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:40:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waar gaan die regenpijpen op uitkomen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Artbij schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:39:
[...]

Waar gaan die regenpijpen op uitkomen?
Onder elke pijp een grindbakje met een afvoer

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• AartvZ
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:19
Hoogste tijd voor een update. Er is veel gebeurd afgelopen 3 maanden:

Members only: title

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Mooi! wel een lang pand zeg, dik 20 meter?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AartvZ
No Hands schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:15:
Mooi! wel een lang pand zeg, dik 20 meter?
Klopt, 21.7 meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
Heeft iemand trouwens ervaring met een eigen pompput. We hebben namelijk een eigen shitpomp op het erf om al ons grijze water naar het gemeentelijke riool te pompen. We vroegen ons nu alleen af wat een redelijke onderhoudstermijn is en wat een redelijke prijs is voor onderhoud. We krijgen nog instructie van de installateur en de leverancier. Ik wil alleen wel een beetje voorbereid zijn.

De pompput in eerste instantie niet nodig zijn, alleen heeft een ambtenaar in al zijn wijsheid besloten dat alle sloten langs onze straat dieper moeten worden i.v.m. de afvoer van regenwater. (wat op zich wel te verklaren is.) Alleen ligt het riool aan de andere kant van de sloot hoger dan de diepte van de sloot.

De geplaatste pomp met vermaler is van Wilo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:36
@AartvZ Mooi hoor! Mag ik vragen met wie je bouwt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Daan schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 08:53:
Ik denk met Willemsen prefab, tenminste ik denk niet dat een andere HSB-er hun folie gebruikt... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:36
bbbrumbrum schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:39:
[...]

Ik denk met Willemsen prefab, tenminste ik denk niet dat een andere HSB-er hun folie gebruikt... :+
Ik denk dat je gelijk hebt, maar wilde het toch even vragen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AartvZ
Daan schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 08:53:
Een kleine aannemer uit de regio Zuid-Holland, ik stuur je een dm.

Willemsen heeft inderdaad het HSB geleverd.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Deze week is er niet heel veel gebeurd. Paar kleine dingetjes.

Maandag de leidingen gedaan inclusief hemelwater afvoer. (Deze moet naar een wadi achter de achtertuin)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CxWOkLzriTnt13XNoX3NlfLv/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/P2J0Ko3Gs2WDRzcUX7bg3bZr/full.jpg

Woensdag de vloerdelen erop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kjj3af8Zg2PdhPk60ILRRQ4P/full.jpg
Hoekprofielen gemaakt en materiaal geleverd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pcsQz4LjoFHVjBWy4QB4qDRX/full.jpg

Donderdag drainage gemaakt en rond het huis weer dichtgestort met zand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fFuOjlisCRIttIV16FUUfSfl/full.jpg

Vrijdag zijn de stijger delen gekomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TFA2aJ9kDJcDDByZ8uaMNxf9/full.jpg

Volgende week hopelijk de eerste binnenmuurtjes 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Tylen schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:41:
Deze week is er niet heel veel gebeurd. Paar kleine dingetjes.

Maandag de leidingen gedaan inclusief hemelwater afvoer. (Deze moet naar een wadi achter de achtertuin)
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Woensdag de vloerdelen erop:
[Afbeelding]
Hoekprofielen gemaakt en materiaal geleverd:
[Afbeelding]

Donderdag drainage gemaakt en rond het huis weer dichtgestort met zand:
[Afbeelding]

Vrijdag zijn de stijger delen gekomen:
[Afbeelding]

Volgende week hopelijk de eerste binnenmuurtjes 😂
Dat schiet mooi op zo, voor de zomer kan je er in :)

Maar waar is je bouwhek, volgens mij is het verplicht om die te plaatsen.

[ Voor 35% gewijzigd door Ernemmer op 25-01-2020 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Ernemmer schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:48:
[...]

Dat schiet mooi op zo, voor de zomer kan je er in :)

Maar waar is je bouwhek, volgens mij is het verplicht om die te plaatsen.
Denk niet dat die eromheen komt. De huizen verderop hebben dat ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
Tylen schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 13:20:
[...]

Verplicht is het volgens mij niet, alleen kijk wel even wie de verantwoordelijkheid draagt als er iets gebeurt op je bouw. Niet alleen fysiek met kinderen die gaan spelen ook in het geval van diefstal en vernieling. Jij bent als opdrachtgever namelijk eindverantwoordelijke.

Wij hebben tijdens de bouw een zogenaamde CAR verzekering (Construction All Risk) Maar er waren daar wel wat uitsluitingen. Dus als de bouwer geen veilige bouwplaats maakt dan ben ik daar voor zijn mensen niet verantwoordelijk voor, voor een buitenstaander die bijv. in de bouwput valt omdat er geen hek staat wel. Omdat onze opzichter wekelijks in zijn bouwverslag heeft gemeld dat deze punten op onze bouw niet aanwezig waren, en de aannemer daarmee in gebreke bleef leg je de verantwoordelijkheid bij de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Tylen schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 13:20:
[...]

Dat is geen reden, dat de buurman geen gordel draagt wilt niet zeggen dat jij dat dan ook niet hoeft. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Joopieboy schreef op zondag 26 januari 2020 @ 03:15:
[...]

Dat is geen reden, dat de buurman geen gordel draagt wilt niet zeggen dat jij dat dan ook niet hoeft. :)
Gordel, op een motort? Gaat het goed joopie? Heb je zo’n c1 ding gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Leuk dat je alsnog post @Tylen ! Ik zie dat ze de fundering kant en klaar aangevoerd hebben, klopt dat? Verder veel ruimte daar, fijn hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

twodigits schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:02:
Leuk dat je alsnog post @Tylen ! Ik zie dat ze de fundering kant en klaar aangevoerd hebben, klopt dat? Verder veel ruimte daar, fijn hoor.
Nee fundering is netjes op locatie gemaakt. Check de foto’s van vorige week maar hier in het topic ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twodigits
check uitgevoerd ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
gumtree schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:21:
[...]
Verplicht is het volgens mij niet, alleen kijk wel even wie de verantwoordelijkheid draagt als er iets gebeurt op je bouw. Niet alleen fysiek met kinderen die gaan spelen ook in het geval van diefstal en vernieling. Jij bent als opdrachtgever namelijk eindverantwoordelijke.
Bij mijn weten is het niet verplicht onder het Bouwbesluit maar afsluiten van de bouwplaats kan verplicht worden gesteld in de omgevingsvergunning. Voor zover ik weet is het voorkomen dat onbevoegden de bouwplaats kunnen betreden verder ook standaard onderdeel van veiligheids- en arbo-regels waar een bouwplaats aan moet voldoen. Je kan er allerlei gezeik van krijgen als er mensen over je woning-in-aanbouw gaan banjeren en in een gat vallen/hun hoofd stoten/etc, nog los van de evidente risico's op vandalisme en diefstal. Nu is het gemiddelde bouwhek voor mensen met ambities in die richting geen serieus obstakel, maar het is wel echt ongebruikelijk om open en bloot te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-04 15:08
Wat zouden jullie kiezen voor een garage? We willen een dubbele garage met dubbele carport ervoor. We gaan het vooral gebruiken als opslag van tuingereedschap en fietsen, in de toekomst misschien voor het stallen van een aanhanger. De aannemer kan een geïsoleerde garage bouwen voor richting de €40k. Als we een simpele, ongeïsoleerde kapschuur plaatsen zijn we de helft kwijt. Wat is jullie ervaring met het isoleren van een garage, nuttig om te hebben of overbodig?

Verder moeten we bepalen waar de inbouwspots in het plafond moeten komen. De interieurarchitect kiest alleen mooie spots uit, maar lijkt niet heel specifiek te kijken naar lichtopbrengst. De installateur doet weinig met verlichting, maar wil het wel inbouwen als wij iets leveren. Dus wij moeten nu kiezen wat we laten inbouwen. Mijn angst is om te weinig spots in te bouwen en straks te weinig verlichting te hebben. Hoe kan ik dit zelf berekenen of naar wie zou ik moeten gaan voor goed advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Er zijn mensen gespecialiseerd in verlichting en die zou je een lichtplan kunnen laten maken.

Bijvoorbeeld: http://petervankempen.nl

[ Voor 28% gewijzigd door Ernemmer op 29-01-2020 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou een garage altijd isoleren. Zo hou je de boel makkelijk vorstvrij, dat is alleen maar beter voor spullen en als je er zelf nog gaat hobbyen.

Inbouwspots... dat is een leuke. Fabrikanten als Erco maken lichtplannen voor je, maar je kan dan ook de beurs trekken qua armaturen. Meestal worden spots h.o.h. 900-1200 gehouden afhankelijk van wat je aan wilt lichten. Als je GU10-spots gebruikt, kan je makkelijk met dimmers of verschillende wattages werken naar gelang de hoeveelheid licht je nodig hebt. Voordeel is dat het ook een 230V systeem is zonder ellende met trafo's.

In jouw geval zou ik spots in de badkamer/toilet doen, gang, keuken en werkplek. Misschien nog 2/toilet. Verder eventueel langs de randen van de woonkamer bij de puien. Hou rekening nog met vaste lichtpunten voor armaturen bij woonkamer/eettafel bv. Spots en sta/wandlampen zijn niet alles.

[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 29-01-2020 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
EdwinV schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:31:
Wat zouden jullie kiezen voor een garage? We willen een dubbele garage met dubbele carport ervoor. We gaan het vooral gebruiken als opslag van tuingereedschap en fietsen, in de toekomst misschien voor het stallen van een aanhanger. De aannemer kan een geïsoleerde garage bouwen voor richting de €40k. Als we een simpele, ongeïsoleerde kapschuur plaatsen zijn we de helft kwijt. Wat is jullie ervaring met het isoleren van een garage, nuttig om te hebben of overbodig?
Niet geïsoleerde garages worden niet alleen heel koud, maar ook erg vochtig in de winter. Dus wil je spullen droog en vorstvrij op kunnen bergen, kies dan voor een geïsoleerde garage.

Voor je huidige gebruik hoef je het niet te isoleren, maar wat wil je er in de toekomst mee?
Verder moeten we bepalen waar de inbouwspots in het plafond moeten komen. De interieurarchitect kiest alleen mooie spots uit, maar lijkt niet heel specifiek te kijken naar lichtopbrengst. De installateur doet weinig met verlichting, maar wil het wel inbouwen als wij iets leveren. Dus wij moeten nu kiezen wat we laten inbouwen. Mijn angst is om te weinig spots in te bouwen en straks te weinig verlichting te hebben. Hoe kan ik dit zelf berekenen of naar wie zou ik moeten gaan voor goed advies?
Ik zou me eerder zorgen maken over het inbouwen van teveel spots ;)

Wij hebben voor 500 euro een lichtplan laten maken. De uitkomst hadden wij niet zelf kunnen bedenken. Daardoor hebben wij nu op een paar plekken wandlampen, wat een hele andere sfeer brengt.

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 29-01-2020 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:39
Ook ik ben begonnen met het bouwen van een eigen huis. Sinds een aantal maanden volg ik dan ook dit topic die veel nuttige informatie beschikt.

Vandaag zijn we bij een aannemer geweest die voor ons een ruwe kosten indicatie heeft gemaakt. De kosten voor de woning zouden ongeveer op 450m3 / excl. btw uitkomen. Omdat wij ook graag een kelder willen maar de aannemer dit deel uitbesteed heeft hij hiervoor een prijsopgave opgevraagd. Uit deze prijsopgave kwam een prijs van 160K excl. btw voor een kelder van 15x8m (2.6m hoog). Het zou gaan om een casco kelder zonder fancy afwerking.

Nu kan ik niet echt een recente prijsindicatie vinden voor een kelder, dus ik ben erg benieuwd of bovenstaande reëel is? Wat is jullie mening (ook eventueel over de 450m3 prijs)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
450*1.21=544,50. Die prijs zie je meer hier.

De kelder. Tsja... 620/m3. Ik heb zelf geen ervaring met kelders, maar echt goedkoop zijn die dingen niet. Je zit erg snel met waterkerende constructies aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:23
KoBolD54 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 17:02:
Omdat wij ook graag een kelder willen maar de aannemer dit deel uitbesteed heeft hij hiervoor een prijsopgave opgevraagd. Uit deze prijsopgave kwam een prijs van 160K excl. btw voor een kelder van 15x8m (2.6m hoog). Het zou gaan om een casco kelder zonder fancy afwerking.
Ik heb zo'n 220 m2 kelder onder mijn huis en heb in eigen beheer gebouwd. Kelders zijn vooral een technisch ding en erg afhankelijk van de ondergrond. Hier heb ik op zandgrond gebouwd, en dat is letterlijk een gat graven, de kelder bouwen en daarop het huis. De kelder is dus tegelijkertijd het fundament.
Dan kan er echter ook heel anders uit zien: het kan ook beteken damwanden slaan, gat graven, bron bemaling, grondpalen slaan/boren, fundament balken en dan pas de kelder bouwen. Dan lopen de kosten snel op.
160K vind ik wel trouwens erg veel.

In Nederland kom je weinig kelderbouwers tegen die zo'n grote kelder onder huizen bouwen. Voor huizen wordt vaak met prefab dozen gewerkt van 2,5 x 6 of zo. Parkeergarages en dergelijke is natuurlijk een hele andere ordegrootte.
Daarom heb ik met een Belgische kelderbouwer gewerkt, daar heeft ieder huis namelijk een kelder, en ben daar heel erg tevreden over. Mijn kelder is echt waterdicht.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:50
Omdat wij ook graag een kelder willen maar de aannemer dit deel uitbesteed heeft hij hiervoor een prijsopgave opgevraagd. Uit deze prijsopgave kwam een prijs van 160K excl. btw voor een kelder van 15x8m (2.6m hoog). Het zou gaan om een casco kelder zonder fancy afwerking.
Lijkt mij aardig aan de prijs, vraag even een prijs aan bij https://www.mombargbeton.nl/ grootste prefab die zij hebben is ongeveer hetzelfde formaat. Zit je waarschijnlijk op minder van een derde incl. Transport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
[b]EdwinV in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2" We willen een dubbele garage met dubbele carport ervoor. We gaan het vooral gebruiken als opslag van tuingereedschap en fietsen, in de toekomst misschien voor het stallen van een aanhanger.
Heb je een hele fietsenwinkel en een enorme tuin dan? 3 fietsen, een hark, schoffel en een bladblazer hebben toch geen dubbele garage met carport nodig? Dat past in een tuinhuisje van 2 bij 3.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ook ik ben begonnen met het bouwen van een eigen huis. Sinds een aantal maanden volg ik dan ook dit topic die veel nuttige informatie beschikt.

Vandaag zijn we bij een aannemer geweest die voor ons een ruwe kosten indicatie heeft gemaakt. De kosten voor de woning zouden ongeveer op 450m3 / excl. btw uitkomen. Omdat wij ook graag een kelder willen maar de aannemer dit deel uitbesteed heeft hij hiervoor een prijsopgave opgevraagd. Uit deze prijsopgave kwam een prijs van 160K excl. btw voor een kelder van 15x8m (2.6m hoog). Het zou gaan om een casco kelder zonder fancy afwerking.

Nu kan ik niet echt een recente prijsindicatie vinden voor een kelder, dus ik ben erg benieuwd of bovenstaande reëel is? Wat is jullie mening (ook eventueel over de 450m3 prijs)?
Mijn kelder van 12x10m was 23k ex btw.

Met gestrekt been.

Pagina: 1 ... 122 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic