We hebben gisteren met alle intern betrokkenen gesproken over deze kwestie en het volgende is daaruit gekomen.
We zien geen zaken (feiten) die volgens ons PW regelement niet in orde zijn. Je zou discussie kunnen hebben heb over het correct zijn van de feed, maar daar kom ik later in mijn antwoord op terug. Als we ons puur op de feiten baseren dan is er geen directe aanleiding om in te grijpen. Ik zal daarbij kort ingaan op de zaken die in reviews of binnen bijvoorbeeld dit topic kritisch of negatief worden beoordeeld.
Ten eerste zijn er de positieve reviews die door Znorkus zijn gemeld; We hebben geen aanwijzing dat dit reviews zijn die geschreven werden door medewerkers of op een andere manier oneigenlijk zijn verkregen. We denken dat er een marketing actie achter schuilgaat, maar dat is niet ongebruikelijk, sterker nog er is vrijwel geen enkele shop die dit niet doet. Het kan ook zijn dat er een incentive is weggegeven als beloning voor de review, ook dat is overigens toegestaan.
Daarnaast zijn er zo nu en dan klachten over verkeerde prijzen in de vergelijker, prijzen die niet overeenkomen met de prijs op de site van MaxICT. We hebben geconstateerd dat het voorkomt dat er soms fouten zitten in de feed, echter dit is iets waar we bij vrijwel iedere shop met enige regelmaat last van hebben. Dat is ook precies de reden dat we een heel team (product content) hebben zitten om dit te modereren. Deze afwijkingen kunnen overigens 2 kanten op zijn, soms is de prijs in de PW lager dan die op site (en vragen we om die z.s.m. te herstellen, of zetten we dat product direct uit), soms zijn het ook prijzen die op hun eigen platform lager zijn dan in de PW (we maken daar meestal melding van, maar zetten het product niet uit).
Ook wij hebben geconstateerd dat er een bovengemiddeld aantal verkeerde levertijden worden vermeld door MaxICT. Maar MaxICT is niet een uitzondering. Helaas zitten in bijna elke feed fouten. Prijzen en voorraden wijzigen zo snel en real-time weergeven van prijzen en levertijden is (helaas) niet mogelijk. Dat het bovengemiddeld vaak voor komt bij MaxICT is vervelend, maar de afwijking is echter ook weer niet zo groot dat wij op dit moment direct ingrijpen nodig achten. Wel zullen wij met MaxICT het gesprek aangaan en ze er op wijzen dat bezoeken genereren met incorrecte data tot veel irritaties en onnodige ontevredenheid kan en zal leiden. We zullen niet schromen om hier ook eisen aan te stellen.
Als laatste is er kritiek op de bereikbaarheid en de mate van klantvriendelijkheid van de klantenservice. Dit is vervelend en we zullen ook iedere shop adviseren dit te verbeteren, maar het ligt niet binnen onze verantwoordelijkheid om hierover iets te eisen. Daarvoor is nu juist de review tool in de PW, waarbij de tweaker zijn (of haar) tevredenheid of ontevredenheid op dit vlak kan uiten. Dat is nu weer het mooie van het ‘ecosysteem’ van de PW. Negatieve of kritische reviews kunnen er ook voor zorgen dat anderen behoed worden voor een aankoop in deze shop. Het is nu eenmaal zo dat de goedkoopste vaak niet uitblinkt in de beste service, bereikbaarheid etc. Het kan de reden zijn dat men goedkoper is. Vergelijk het met Booking.com, een hotel met laag cijfer is meestal goedkoper, maar je mag daar dan ook niet van verwachten dat het een 4 sterren beleving gaat worden. Er is voor beide markt, dat is ook de vrije werking van de markten.
Het eventueel uitsluiten van een shop in de PW zou juist voorkomen dat het transparant is welke shop wel en niet betrouwbaar is. Wij hechten eraan om een zo volledig mogelijk beeld te schetsen van de markt en daar horen minder presterende shops ook bij. Zouden we alleen nog maar shops toelaten of handhaven met 4 sterren of meer dan is feitelijk ons vergelijk model uitgehold. Vanzelfsprekend is er geen ruimte voor shops die zich niet aan de regels houden.
Ik had het eerder in mijn comments over een lange termijn visie en er werd mij ontlokt of we er nu zijn voor de tweakers of voor de shops. Ik sta keihard voor de lange termijn, dat houdt in dat korte termijn resultaat ondergeschikt is aan lange termijn de beste en meest eerlijke vergelijker zijn. Ik blijf er ook bij dat we er in eerste instantie zijn voor de tweakers en dat vanuit dat perspectief ook commerciële keuzes gemaakt worden. Ik ben van mening dat hetgeen ik bovenstaand heb toegelicht het beste is voor de tweakers én voor Tweakers (volgen jullie me nog

). Waarbij wel herhaald moet worden dat er een duidelijk signaal afgegeven zal worden aan MaxICT dat wij bepaalde punten vanuit de reviews ook zien en onwenselijk, en soms ook onhoudbaar vinden.
Rest mij nog terug te komen op het effect dat MaxICT vaak de goedkoopste is en op die manier wenslijstjes en prijsalerts beïnvloed. Ik snap deze irritatie, we zullen intern overleggen of we hierop in kunnen spelen. Ik kan en wil hier verder geen beloftes over doen, maar snap wel het hinderlijke effect voor diegene die de shops in kwestie toch links zullen laten liggen. Ik zie dit overigens wel volledig losstaand van deze case.
Ik ben benieuwd naar jullie (hopelijk opbouwende en constructieve) reacties en hoop dat ik voldoende duidelijk heb kunnen maken hoe wij er als Tweakers in staan.