[Feedbacktopic] Shopfilter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:57

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
Mede-auteurs:
  • boenkeijer
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 27-05 16:28

boenkeijer

• Moonsugar
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:41

Moonsugar

31 maart hebben we een eerste versie van het shopfilter geïntroduceerd: plan: Eerste versie shopfilter in de Pricewatch - Development-iteratie #204. Daarmee hebben we niet direct alle wensen op dit gebied kunnen vervullen, maar wel een veelgevraagde feature kunnen toevoegen aan de Pricewatch. Nu zijn er tal van topics en featurerequests geweest voor het shopfilter, vaak gericht op een aantal specifieke winkels, maar een centrale plek voor feedback op het nu bestaande shopfilter was er nog niet - bij dezen dus wel :)

De afgelopen week heb ik (als onderdeel van de werkgroep voor o.a. deze feature) alle feedback verzameld die in de diverse oudere topics en onder de .plan is gegeven. Ook hebben we uitgezocht of het shopfilter voldoende wordt gebruikt om de huidige prominente plek en verdere uitbreiding te verantwoorden. We zien dat het filter redelijk vaak wordt gebruikt en dat het gebruik ervan bovendien vrij constant blijft, en niet afkalft nu het shopfilter niet meer helemaal nieuw is.

Samengevat zijn dit de vaakst terugkomende suggesties:
  • Een andere sortering voor de 'shortlist' in de filter
  • Uitgesloten shops instellen op accountniveau, voor bijvoorbeeld pricealerts
  • Uitgesloten shops behouden bij doorklikken naar productpagina
  • Op soortgelijke wijze refurbished producten kunnen wegfilteren
Laat ik direct de verwachtingen temperen door te stellen dat de kans dat we álle suggesties op korte termijn kunnen gaan verwerken klein is, simpelweg omdat de hoeveelheid ontwikkeltijd die we hieraan kunnen/mogen besteden beperkt is.

De meeste wensen zijn duidelijk, maar waar we graag nog wat feedback over willen verzamelen, is het eerste punt: de andere sortering voor de shortlist in de filter. Het gaat hierbij om de eerste zes shops die als suggestie worden weergegeven, voordat je de alfabetische lijst van alle shops krijgt als je klikt op 'Alle opties'. Op dit moment wordt de top-6 shops bepaald op basis van hoe vaak ze voorkomen in je huidige zoekresultaten. In feite worden dus de shops met het grootste aanbod weergegeven, op alfabetische volgorde. De eerdere feedback hierop was dat dit niet de meest logische sortering is; de shops met het compleetste aanbod zijn niet altijd de shops die je wil wegfilteren. Laat staan, je zou zelfs kunnen stellen dat we hiermee shops 'straffen' die een erg compleet aanbod hebben.

Een voorbeeld van de huidige shortlist in drie productcategorieën:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YRN_e32K7V6loeKP5qDEYGeVVo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BFhSOtEszPY5GUgv8dTicIpm.png?f=user_large

De vraag die dan resteert is uiteraard, wat zou voor jullie wél de ideale sortering van deze filter-shortlist zijn?

Uiteraard mag je dit topic ook gebruiken voor andere feedback over het shopfilter, positief of negatief, maar ik denk dat de meeste suggesties al wel voorkomen in het lijstje hierboven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
@New Yorker @tdn135 @TepelStreeltje @Anoniem: 37334 even een tag omdat ik jullie eerder tegenkwam in comments/forumposts over specifiek de shortlist-sortering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Shops die vaak gekozen worden door gebruikers?

Weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joesv
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Tomas Hochstenbach schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:01:
De vraag die dan resteert is uiteraard, wat zou voor jullie wél de ideale sortering van deze filter-shortlist zijn?
Als jullie bijhouden hoe vaak een bepaalde webshop weggefilterd worden; op basis daarvan? Dan straf je de goede bedrijven die veel producten hebben niet, maar diegene waar de Tweakers geen fan van zijn in principe wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:55

J2S

Misschien is het makkelijker om eerst te sorteren op shop review score? Dat vereist relatief weinig werk. (Lijkt mij, ik ben niet bekend met jullie codebase :p)

Ik ben het wel met @New Yorker en @Joesv eens dat een sortering op gebruik het fijnst en meest logisch is.

En als dan later een accountgebonden instelling komt voor altijd weggefilterde shops zouden die shops onderaan de longlist kunnen komen zodat je er makkelijk nog een paar bij kan doen tijdens het gebruiken van de pricewatch. Het is waarschijnlijk dat er een redelijke overlap zit tussen de meest gefilterde shops en de accountgebonden, altijd gefilterde shops. Die shops hoeven niet helemaal onzichtbaar gemaakt te worden, dat zou weer té worden.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:46
Tomas Hochstenbach schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:01:
[...]
• Uitgesloten shops instellen op accountniveau, voor bijvoorbeeld pricealerts
[...]
Dat zou superfijn zijn. Zodat je niet elke keer als er een aanbieding is wantrouwend hoeft te controleren en het bespaart een koop kliks. elke keer dat ik een product zoek om aan te schaffen die shop(s) niet hoeven filteren.
Maak het desnoods net als Custom CSS een Karma aankoop.
Bepaalde shops vertrouw ik niet (meer) en dar wil ik niet bestellen. Mocht de nood aan de man zijn kan ik daar altijd nog expliciet gaan zoeken natuurlijk.
Maar ook wil ik bepaalde type shops niet zien. De marketplaces als China (etc) import shops mogen van mij lekker wegblijven. Daar wil ik dus ook niet mee doodgegooid worden. Want ook daar is het vaak fout qua verkeerd gelinkt spul, nep of gewoon niet leverbaar. Een stukje marktbescherming en idealisme dus.

Addicted to silent computing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
Dank voor de input @New Yorker @Joesv @J2S @Crahsystor. Ik ben nagegaan of sorteren op hoe vaak een shop (binnen die categorie) weggefilterd wordt een eenvoudige aanpassing zou zijn. Dat is helaas niet het geval - we zouden het wel bij kunnen houden, maar dat zou ontworpen en gebouwd moeten worden.

Het genoemde alternatief - sorteren op shopscore - is eveneens niet triviaal om te implementeren, en levert vermoedelijk lang niet altijd de gewenste resultaten op. Er zijn bijvoorbeeld nog veel slechter beoordeelde shops dan de shops die vaak gefilterd worden.

Door een onverwachte tegenvaller in de beschikbare devcapaciteit voor onze werkgroep, is het de vraag of we op korte termijn überhaupt nog verdere verbeteringen aan het shopfilter kunnen aanbrengen. We bekijken nu de mogelijkheid om de kleinste 'quick win' - het behouden van de filter bij het doorklikken naar een product - nog voor elkaar te krijgen.

Wat we sowieso gaan doen, is alle wensen en de uitwerkingen daarvan goed documenteren en borgen, zodat de ontwikkeling van het shopfilter als er in de toekomst wel devcapaciteit voor is, snel weer kan worden opgepakt. Dit topic kan dan ook gewoon gebruikt worden als er nog nieuwe ideeën of suggesties opborrelen.

Beetje slecht nieuws dus, maar de eerste versie van het shopfilter is er in elk geval, en de intentie om er op voort te bouwen ook :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:46
Tomas Hochstenbach schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:34:
[...]

Beetje slecht nieuws dus, maar de eerste versie van het shopfilter is er in elk geval, en de intentie om er op voort te bouwen ook :)
In ieder geval ben ik blij dat het filter er is. Scheelt toch weer een beetje.

Addicted to silent computing

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

De huidige oplossing vind ik onder de maat want kan er niet zo veel mee en is veel te bewerkelijk.

Voor mij heeft een shopfilter pas zin als het accountbreed werkt. Ik stel bijv. MaxICT in en zie deze dan nergens meer opduiken.

M.n. MaxICT zet populaire producten voor een onrealistisch lage prijs in de PW waarvoor ze niet of maar zeer zelden leveren.

In wenslijsten, in de tracker, in de PW zie je daardoor overal altijd een vertekende onrealistische prijs. De minimumprijzen en gemiddelde prijzen in de grafieken geven daardoor ook een vertekend beeld.

Zij verminderen daarmee sterk de bruikbaarheid en nut van PW en site functionaliteit.

Dus:
  1. Accountbreed filter naar keuze in te stellen zodat de prijzen van de ingestelde shops nergens in meegenomen worden. Dus ook niet in de invetarissen en wenslijsten, waardoor o.a. de wenslijst in de tracker ook weer nut gaat hebben.
  2. Ook zouden de prijzen van de ingestelde shops, hoe lastig misschien ook om te implementeren, niet meegenomen moeten worden in de prijsgrafieken met minimum en gemiddelde prijzen zodat deze ook weer realistisch en nuttig zijn.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sjonie100
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-05 12:14
Had dit nog niet gevonden. Ik zie dat jullie er al mee bezig zijn. Hieronder toch mijn vraag (ten overvloede...)

Heel mooi dat er nu winkels genoemd worden als filter in de PriceWatch. Top. Voor het eerst vandaag gezien bij muurbeugels. Zeer blij mee ( wil al heel lang met name 1 'winkel' eruit-filteren (ik noem geen namen, maar is bijna altijd de goedkoopste (ter wereld)))

Maar ik mis nog dat keuzevakje bovenaan het 'winkel-filter': (WEL / GEEN).
Ken dat er nog bij?

(Succes met bouwen!)(...in het algemeen)

[ Voor 1% gewijzigd door sjonie100 op 19-07-2021 12:53 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:53

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

@Tomas Hochstenbach @Moonsugar @boenkeijer

Geeft iemand nog antwoord op de vraag hierboven? O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
Als de vraag is: kan dat? Dan is het antwoord ja, want in theorie kan het :D

Het shopfilter wordt in de praktijk vrijwel altijd gebruikt om shops weg te filteren, en niet om slechts enkele shops weer te geven. Vandaar dat voor deze implementatie is gekozen. Dat is inderdaad inconsistent met veel andere filters. We denken erover om wel een 'wel/geen'-knop neer te zetten, maar dan standaard op 'geen' omdat dat veruit de meest gebruikte optie zal zijn.

Vooralsnog echter geen beloftes, want devtijd om hieraan te besteden is op korte termijn niet in zicht. Als die tzt beschikbaar komt zullen we dit topic echter zeker als inspiratiebron gebruiken, dus ook zonder direct antwoord zijn de suggesties van waarde @ApC_IcE :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:53

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Tomas Hochstenbach schreef op maandag 19 juli 2021 @ 17:03:
Als de vraag is: kan dat? Dan is het antwoord ja, want in theorie kan het :D

Het shopfilter wordt in de praktijk vrijwel altijd gebruikt om shops weg te filteren, en niet om slechts enkele shops weer te geven. Vandaar dat voor deze implementatie is gekozen. Dat is inderdaad inconsistent met veel andere filters. We denken erover om wel een 'wel/geen'-knop neer te zetten, maar dan standaard op 'geen' omdat dat veruit de meest gebruikte optie zal zijn.

Vooralsnog echter geen beloftes, want devtijd om hieraan te besteden is op korte termijn niet in zicht. Als die tzt beschikbaar komt zullen we dit topic echter zeker als inspiratiebron gebruiken, dus ook zonder direct antwoord zijn de suggesties van waarde @ApC_IcE :)
Thanx voor je antwoord!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
@sjonie100 @ApC_IcE Goed nieuws: de wel/geen-knop staat er sinds vandaag, default op geen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjonie100
Tof. Zie hem staan.
Uhm... wat doet ie precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:30
sjonie100 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 23:31:
Tof. Zie hem staan.
Uhm... wat doet ie precies?
Je kan kiezen om specifieke shops niet te zien, of juist alleen specifieke shops te zien. Zo werkt het in de hele pricewatch met verschillende filters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjonie100
Ja, dat hoopte ik. :)
Maar als ik bijv. Amazon.nl aanklik (bij 'geen'), dan zakt het aantal artikelen dat erachter vermeld staat, maar de prijzen verdwijnen niet allemaal uit de selectie. Ik krijg nog steeds prijzen van Amazon.nl te zien bij veel producten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikloon
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:23

ikloon

Product Owner
Met de huidige werking van het filter wordt het overzicht van producten aangepast op basis van de winkels die je wilt zien; de prijzen die worden weergegeven, zijn dan van winkels die je wel wilt zien en dus niet hebt aangevinkt.

Een niveau dieper, op het prijzenoverzicht van het product, in de header van het product en in de rest van de website werkt het filter nog niet. Deze mogelijkheden moeten we nog ontwikkelen.

“Internet is een internationaal verschijnsel” (minister Piet-Hein Donner, 6 sept 2011)

• sjonie100
Ok, dus als ik het goed begrijp worden alle prijzen van de winkels op 'geen' niet meer als bovenste/laagste prijs getoond.
Is belangrijkste voor mij, maar als ze ook uit de prijzen verdwijnen (op mijn aanvinken van 'geen') zou ook mooi zijn.
Tof. Bedankt!

• ikloon

ikloon

Product Owner
sjonie100 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:49:
Ok, dus als ik het goed begrijp worden alle prijzen van de winkels op 'geen' niet meer als bovenste/laagste prijs getoond.
Ja, dat is hoe het nu werkt inderdaad.

“Internet is een internationaal verschijnsel” (minister Piet-Hein Donner, 6 sept 2011)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikloon

ikloon

Product Owner
We hebben inmiddels wat doorgebouwd aan de werking van het shopfilter. Inmiddels werkt het ook van het productoverzicht naar het prijsoverzicht en wordt het ook toegepast bij het bezoeken van een andere categorie en bij terugkeerbezoek. De laatste update lees in het .plan plan: Pricewatch nog beter, Plus-check-out artikelen - Development-iteraties ...

• sjonie100
ikloon schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:27:
We hebben inmiddels wat doorgebouwd aan de werking van het shopfilter. Inmiddels werkt het ook van het productoverzicht naar het prijsoverzicht en wordt het ook toegepast bij het bezoeken van een andere categorie en bij terugkeerbezoek. De laatste update lees in het .plan plan: Pricewatch nog beter, Plus-check-out artikelen - Development-iteraties ...
Ik begrijp er niets van, maar ik heb wel zo mijn bedenkingen... Als het shopfilter op 'GEEN' wordt gezet gebeurt er gewoon niets met het resultaat. Daarentegen werkt 'WEL' prima!
Pagina: 1