Mijn idee was de invloed op de totaal score afhankelijk maken, dan wel eruit kunnen filteren als je dit soort reviews niet mee wilt nemen. Dat lijkt me heel iets anders dan een drempel aan de voorkant opwerpen waardoor mensen geen shopreviews kunnen doen.
En dat kan best met een algoritme dat je niet jaren lang actief hoeft te zijn voordat je mening volledig wordt meegewongen. Dat zijn nu juist de nuances die je moet aanbrengen bij een eventuele implementatie nadat je denkt dat er een nut dan wel noodzaak is. (maar goed nuance heb ik niet dus dit heb je niet van mij heh

)
[...]
Het zal allicht voor het gevoel wat gewicht toevoegen als de schrijver al jaren in de community meedoet. Maar zijn reviews van nieuwe gebruikers ook echt slechter of minder betrouwbaar dan die van mensen die al jaren op Tweakers rondhangen?
Tsja het is hier denk ik van belang om "nieuwe gebruiker" te definieren.
Ik zie iemand die zich op de dag van de shopreview aanmeld, 1 shopreview bij 1 shop doet, en vervolgens nooit meer wat doet, niet als een "nieuwe gebruiker". Ik denk ook dat deze "nieuwe gebruikers" nog wel eens tegen andere zaken aan kunnen lopen bij een bestelling.
Derhalve nogmaals, ik zeg niet .. niet laten reviewen, ik zeg ook niet totaal niet meenemen.
Het liefste heb ik zelf de keuze van wat ik mee zou willen laten nemen en als tweede dus een gewogen score.
[quote]
Heb je concrete voorbeelden of aanwijzingen waar dat uit zou blijken?
Normaal gesproken verhoogt het toevoegen van meer ervaringen de uiteindelijke betrouwbaarheid van de samengevatte score. Bovendien kan je dan ook beter beoordelen (zowel jij als gebruiker als wij als beheerder) of andere/nieuwe reviews wel of niet een betrouwbare indruk wekken.
[quote]
Klopt, en het belangrijkste om een shopreview te kunnen wegen is:
- de tekst zelf
- het profiel van de gebruiker en dan met name de eerder aangehaalde aanmelddatum tov de review en
de mate van activiteit ervoor en erna.
Maar dat is nogal een crime als je dat voor de 500 reviews van sommige shops moet doen.
En als het nou een incidentele user was die dit betrof, maar het worden er hand over hand meer. Vandaar te suggestie om het te automagiseren door een filter of gewogen score.
[...]
Dan nog ga je ervan uit dat de kwaliteit van hun review en de betrouwbaarheid en het nut van hun oordeel van mindere waarde is. Waar is dat op gebaseerd?
[...]
- Omdat bij eenmalige gebruikers er een nogal hogere kans is dat het gefaket is
- Dit met het toestaan van een beloning vast niet beter wordt.
- Ik denk dat deze groep andere problemen treft en wellicht ook op een andere manier scoort
En als ik de shopreview score met en zonder deze groep kan zien, denk ik dat ik een betere afweging kan maken. 5 sterren met eenmalige users en 3 sterren bij actieve tweakers, zou voor mij wel een indicatie zijn het links te laten liggen cq de betreffende reviews door te gaan spitten. Als dat (met een fatsoenlijke "n" voor beide) aardig overeenkomt lijkt het me betrouwbaarder, en als het omgekeerd is tweakers vinden het over het algemeen prima maar nieuwe gebruikers niet, zou het bijvb kunnen zijn dat een bedrijf wat minder basis consument gericht is.
Ik vind op zich het idee dat iemand die nooit eerder een shopreview heeft geschreven mogelijk een minder goede review heeft geschreven nog wel ok. Maar dat zou je denk ik los moeten zien van de leeftijd van het account.
Domweg een zwart-wit oplossing waarbij reviews van nieuwelingen standaard onzichtbaar worden of met een hele sterke indicatie van "jij behoort niet tot de elite, dus jouw review vertrouwen we niet!" gaan we sowieso niet uitwerken. Dat past bij geen enkele interne doelstelling die we de laatste 5 jaar voor onszelf gezet hebben.
Niet alleen de leeftijd van een account, maar ook de activiteit daarna als een user. Indien er na een week verder helemaal niks met het account gebeurd is bijvb ?
Ho ho ho .. ik zeg niet standaard .. ik zeg niet elite ..
Nogmaals .. jaja het wordt vervelend .. een *mogelijkheid* tot het filteren *achteraf*.
Dus alles wordt wat mij betreft meegewogen, maar je kunt ook een "community score" krijgen of whatever je het zou willen noemen.
Dan zou je eerder naar een systeem moeten waarbij bijvoorbeeld het aantal reviews dat iemand in het afgelopen jaar heeft geschreven meeweegt voor de indicatie van de bruik- en betrouwbaarheid. Dan is het in ieder geval een eerlijk systeem waarbij het niet uitmaakt hoe oud je account was (maar bij een nieuw account heb je dan natuurlijk per definitie nog 0 reviews eerder geschreven).
Of wellicht moeten we ook hier richting een rating-systeem zoals bij productreviews. Maar dat brengt dan weer wel met zich mee dat er een veel hoger financieel belang voor derden is bij een positieve waardering in shopreviews dan bij productreviews. Momenteel zijn de shopreviews alleen te beinvloeden door nep-reviews te schrijven, dan zou het ook te beinvloeden worden door bij concurrenten de negatieve en bij zichzelf de positieve reviews eruit te laten springen

Raten kan ook nog maar is ook lastig omdat je vaak niet alle info hebt en weer een hoop handwerk is.
We proberen juist de drempel voor het schrijven van reviews te verlagen zodat er meer ervaringen komen... dat heeft weinig met shops-als-inkomstenbron te maken, maar staat wel haaks op ideeen zoals de jouwe

Ik denk niet dat het haaks *hoeft* te staan. Zoals gezegd, maak het een optie, standaard laat het alle reviews ongewongen meenemen / zien. Maar je geeft de lezer van de shopreviews de mogelijkheid om alle shopreviews + totaal scores te vergelijken met het oordeel van actieve tweakers.
Ik denk niet dat dit enige drempel vormt voor mensen die een shopreview maken, dus ik snap dat argument nog steeds niet. Het waardeert eerder de gehele tweakers community en hun expertise.
[...]
Dit is trouwens een algemeen probleem met reviews, niet alleen bij Tweakers. Als een winkel het "gewoon goed" doet, dan zou dat eigenlijk geen 5 sterren behoren te scoren... Maar een winkel die altijd "gewoon goed" is, is wel degelijk een van de beste winkels. Dus die hoort dan eigenlijk wel 5 sterren als gemiddelde te krijgen.
Weet ik .. raten is lastig, iedereen gebruikt een andere schaal. En natuurlijk is het daarom van belang om een grote "n" te krijgen in de hoop dat dat uitmiddelt.
Hmmm dit brengt me wel op het volgende punt eigen ... waarom is er geen spreiding bij de totaalscore ..
(die is er wel deels in de zin dat je de scores van de afgelopen 3 maanden 6 maanden en jaar kan vergelijken en daar een spreiding en verloop in de tijd kan afleiden, maar toch een gemiddelde zegt weinig zonder spreiding :-) .. nog een mooi grafiekje van te bakken ook :-p )
Ik vermoed dat Floppus geen shopreviews schrijft omdat hij geen onafhankelijke persoon is

Haha dat vermoeden had ik al wel .. maarja als je "n" zo groot mogelijk wilt hebben :-)
Zie opmerking hierover aan het begin van deze reactie
Zodra er nieuwe argumenten komen of de argumenten beter passen bij de actuele situatie (bijv omdat er relatief meer troep zou verschijnen dan voorheen), dan wordt heroverwegen van de eerdere beslissingen relevant. Maar zolang we niet overtuigd zijn blijft ons antwoord natuurlijk hetzelfde.
Snap ik, maar goed je kunt ook een keer iets enigzins *voor* proberen te zijn. En aangezien er zowel door tweakers en shops heel hard aan getrokken wordt om kwaniteit te krijgen, denk ik dat het handig is om de kwaliteit van de community in iedergeval niet te laten ondersneeuwen. Kortom een optie om die weer zichtbaarder te maken zou in mijn ogen niet verkeerd zijn.
Dat staat verder los van de notie dat ook "de beste" kan verbeteren, want ongeacht of we de beste zijn proberen we continu de site te verbeteren. De hoeveelheid capaciteit die we daarop in kunnen zetten is wel eindig, dus we kunnen niet alles tegelijk veranderen en moeten prioriteiten stellen.
Bovendien moeten de verbeteringen uiteraard in onze ogen goed zijn voor onze doelgroep en doelstellingen (dit zijn fictieve voorbeelden, maar met doelstellingen bedoel ik zoiets: "10% meer shopreviews dan eerder" of "relatief meer lange productreviews tov de korte krijgen"). Die doelstellingen of hun uitwerkingen zullen niet altijd altijd overeen komen met wat indivuele gebruikers het liefst zouden zien

Ook dat snap ik allemaal .. en was meer gericht op de toon van den heer Floppus.
Maar ik redeneer vanuit de oorsprong en daarmee de kracht van tweakers, namelijk de community, dat is wat er onderscheidend is tov andere pricewatchen en andere shopreviews.
En ik denk dus dat het fijn is voor de community om de mening van de community ook hier meer zichtbaar te houden (en door het niet als een drempel vooraf, maar als een filter *optie* achteraf, er juist voor te zorgen dat shopreviews van anderen nog steeds mogelijk zijn en ook gewaardeerd worden).