*frustratie* voorraad indicatie pricewatch en webshops

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-06 22:36
[frustratie]

Is er nog 1 ... ja nog 1 winkel .. waarbij de voorraad of levertijd indicatie in de pricewatch en of de indicatie in hun webshop zelf, nog enige relatie heeft met de werkelijkheid.

Er valt gewoon niet meer aan een 2.5" notebook hardddiskje te komen .. een dag of halve dag nadat je besteld hebt, kun jezelf constateren dat de voorraad en of levertijd bij de webshop zelf en hun leverancier veranderd is naar "ooit". En als je er over mailt .. ben je ze uiteraard "net voor" .. en hadden ze je er over willen berichten .. right.

Kennelijke halen al die webshops hun meuk bij dezelfde importeur groothandel whatever weg.
En levert western digital en hitachi, maar goed dat is tegenwoordig hetzelfde laken en pak, niks meer uit.

En het fijne is dat je hier iedere keer weer een dag voor jan met de korte achternaam zit te wachten op iets wat niet gaat komen. Prima als het er niet is, had ik wat anders besteld (of niks en het anders opgelost).

[/frustratie]

Hmm grmbl en het lucht niet eens heel erg op :-p

Hmm geloof dat acesdirect zo ongeveer alles in de pricewatch op levering binnen 24 uur heeft staan.
Klik je door op de site, is het niet in voorraad .. en bij hun leverancier is de levertijd onbekend.

Waarom zit er in de pricewatch geen ontzettend grote rode knop naast elke winkel regel, waarmee een klacht daarover in te dienen valt. En bij teveel klachten wordt je niet meer opgenomen in de pricewatch, cq als het alleen om levertijd gaat .. wordt alles voor een strafperiode op onbekend gezet.

Jolly, het meerendeel van de shopreview beoordelingen van acesdirect lijkt ook nog eens fake te zijn.
Accounts aangemaakt op de dag van de shopreview en daarna volstrekt geen activiteit meer, wel de volledige score en overeenkomstige reacties. (jubelen over de accountmanager en dat je zo in de watten wordt gelegd. right)

[ Voor 28% gewijzigd door gekkie op 15-10-2013 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-06 16:10
Als dat van die shopreviews klopt vind ik dat wel kwalijk ... dat haalt namenlijk dat volledige concept onderuit.

Wordt daar niet op gemodereerd? Geen controle dat het echte accounts zijn?
Want shops die zelf reviews maken zijn rotte appels die je best uit je mand knikkert ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Onzin. Er is geen site die zoveel controle uitvoert op ongeregeldheden, en er wordt bij overtreden ook hard tegen opgetreden.

Winkels mogen uiteraard gewoon vragen na bestelling of mensen een review willen schrijven.

Dit is overigens ook al tig keer in PW (waar dit topic hoort) uitgebreid uitgelegd. Maar fijn dat er zonder enige vorm van zoeken dergelijke insinuaties gemaakt worden. Kunnen we dus ook net zo goed mee stoppen, want mensen trekken hun conclusies blijkbaar toch wel op basis van *geen* informatie :/

Daarnaast, de eerste 5 reviews komen van mensen die >10 jaar, >10 jaar, bijna 4 jaar, 6 jaar, 7 jaar hier rondlopen. Toevallig ook allemaal positieve reviews.
Dus omdat jouw n=1 ervaring dat niet verder gaat dan wat zoeken anders is, *moet* het wel om fake reviews gaan.

Echt, ik vind dat je wel even in de spiegel mag kijken wie hier nu weinig vertrouwen verdient in verstrekte informatie.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 16-10-2013 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:11

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@Floppus: denk aan je hart :>

Aangezien de topicstarter een paar punten met betrekking tot levertijdindicaties aanhaalt die wel interessant zijn voor de Pricewatch beheerders om even naar te kijken, verplaats ik dit topic naar het Pricewatch feedback forum, waar het beter thuis is dan in het Shopping Forum.

Verder wel eens met mijn collega hierboven: probeer dit soort feedback a.u.b. te brengen zonder direct te vervallen in het uiten van frustraties of beschuldigingen, dan is de kans dat er serieus naar gekeken wordt ook wat groter :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
:-) heb de suggesties nadat de frustratie enigzins gezakt was ook in twee wat meer passende bestaande topics gedumpt.

Ik ben van mening dat het het karakter van de pricewatch geen goed doet dat *grote aantallen* niet tweakers de reviews aanleveren op vraag van een shop.
Het zou fijn zijn als dat er (eventueel in/uit schakelbaar uit te filteren is cq verrekend wordt in de score.

En die levertijden is naast verkeerde prijs toch echt een issue wat ook vaak op het forum en in de shopreviews zelf naar voren komt.

Een shop die mij om een review vraagt en ik ben te vreden die krijgt hem niet, jammer maar helaas.
Zelfde geneuzel als al die TV programma's die tig weken lang lopen te zeiken om je stem tot beste programma. Waar is die goede oude tijd .. kindertjes die (te hard) vragen ... worden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:09
Ik heb het ook al een keer aangegeven hier. Maar ze willen er nix van weten en het topic wordt dicht-gegooid.

Slechte zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
tsja in snap ergens nog wel dat er een hunkering is naar kwantitatief meer shopreviews en dat het vragen door shops toch niet te stoppen is.

Echter is het wel mogelijk om het gewicht van deze eendagsvliegen rekenkundig te verminderen. Eventueel als optie voor de tweaker die de illusie heeft dat een wel bijdragende tweaker betrouwbaarder is qua review dan een niet tweaker die speciaal een accountje aanmaakt omdat een shop dat vraagt.

En ik merk dat ik door de frustraties hierboven de pricewatch+shopsreviews beduidend minder (makkelijk) bruikbaar vind. Ik moet weer meer handwerk verrichten om alles uit te zoeken dan voorheen.

Overigens zijn andere prijsvergelijkers over het algemeen geheel hopeloos, maar goed waar het beter kan .. waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De hoofdreden dat er niet steeds uitgebreid uitleg wordt gegeven, is dat mensen het klaarblijkelijk uiterst moeilijk vinden de zoekfunctie te gebruiken en dan even door te lezen wat er al in eerdere topics over is gezegd.

Suggesties zijn al vaak besproken. Mensen lijken niet te beseffen dat een policy waarin oudgedienden meer 'rechten' hebben ook betekent dat je nieuwe aanwas van prima Tweakers stopt. Mag je over 10 jaar goed zoeken naar die ene shopreview die per maand nog geplaatst wordt. Los van het feit dat er simpelweg dan veel minder ShR overblijft om een beeld te vormen. Het is ook nogal arrogant de ervaring van iemand die misschien al jaren lurkt af te doen als van mindere waarde.

Winkels die standaard een briefje in de doos doen met uitleg waarom reviews belangrijk zijn voor zowel jou als klant als de winkel overslaan omdat het vragen is? Geweldig... Moet toch fijn zijn zo'n zwart/wit bril.

Maar wel vervelend voor je ook dat je in die 13 jaar maar twee keer een ervaring bij een winkel had, en die beide keren slecht was. Hoeveel pech kan je hebben in zoveel tijd. Oh wacht... Je bent er toch niet zo een die alleen een review plaatst als straf omdat het je niet zint? En hoe zit het dan met de nuance? Hoe moeten mensen nu weten bij welke winkel het wel goed is? Ja... U bent een lichtend voorbeeld hoe de ShopReview bruikbaar en betrouwbaar wordt.
Roadhouse doet het bijna net zo goed, met een grand total van... NUL ShopReviews.

Ik stel voor dat je de ShR eens serieus naast de andere platformen houdt, en eens goed kijkt of er dingen anders zijn. We zijn namelijk het enige platform dat pro-actief ShopReviews monitort tegen misbruik vanuit zowel winkels als klanten.

Er is hier een aantal vrijwilligers dag in dag uit mee bezig, zodat mensen kunnen vertrouwen op de informatie die geboden wordt.

Maar nee; de suggestie van een paar MOET het beste zijn; mensen die hier al >10 jaar mee bezig zijn, wat weten die er nu van... Echt, suggesties worden gewaardeerd. Maar als het op deze manier moet, dan by all means: ga alsjeblieft een ander platform lastig vallen

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 17-10-2013 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Anoniem: 27535 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 08:43:
De hoofdreden dat er niet steeds uitgebreid uitleg wordt gegeven, is dat mensen het klaarblijkelijk uiterst moeilijk vinden de zoekfunctie te gebruiken en dan even door te lezen wat er al in eerdere topics over is gezegd.

Suggesties zijn al vaak besproken. Mensen lijken niet te beseffen dat een policy waarin oudgedienden meer 'rechten' hebben ook betekent dat je nieuwe aanwas van prima Tweakers stopt. Mag je over 10 jaar goed zoeken naar die ene shopreview die per maand nog geplaatst wordt. Los van het feit dat er simpelweg dan veel minder ShR overblijft om een beeld te vormen. Het is ook nogal arrogant de ervaring van iemand die misschien al jaren lurkt af te doen als van mindere waarde.
Als het kennelijk niet serieus genomen wordt. Je zegt immers dat dit keer op keer langskomt en er daarom niet meer op gereageerd wordt. Neem even 2 passen afstand en kijk dan nog eens.
Activere tweakers vinden dat kennelijk een probleem, maar het wordt niet opgepikt en de argumentatie van tweakers.net wordt niet begrepen of niet valide geacht.

Natuurlijk moet je rekening mee houden dat je nieuwe aanwas wil. Maar ik vrees dat 90% van die "nieuwe aanwas" van je .. eigenlijk geen nieuwe aanwas is. Als je gelezen had gaat het mij vooral om de accounts die één shopreview leveren en voor de rest geen activiteit hebben ontplooit daarvoor en ook daarna nooit ontplooien.

Zeker omdat ik hier kom voor de mening van TWEAKERS, niet voor de mening van de gemiddelde huisvrouw (m/v). Dan was ik wel naar beslist.nl of kieskeurig gegaan.
Tevens ben ik van mening dat het verhogen van je "n" in dit geval statistisch geen bal zegt.
Het toevoegen van steeds meer (potentiele) ruis verbeterd je shopreviews echt niet.

Het idee gelijk af doen met het "KAN NOOIT BRUIKBAAR ZIJN", "waarom blijven die punnik gebruikers hier toch steeds om terug komen? " helpt een discussie net zoveel als mijn frustraties uit de openingspost. Tevens doe ik de suggestie om het in/uit schakelbaar te maken, als je als gebruiker de huisvrouwen en nieuwelingen meningen er wel bij wilt hebben .. best... doe het standaard .. mijn zegen heb je.

Ik probeer jullie alleen aan te geven door welke keuzes en omstandigheden de bruikbaarheid van de pricewatch in mijn ogen daalt. En wat je er aan zou kunnen doen in generieke zin. Daar mag best nog enige uitwerking overheen om eventuele potentiele problemen voor te zijn. Maar ik zie niet in waarom een en ander niet in een algoritme te ondervangen zou kunnen zijn.

Gewoon kop in het zand .. "wij zijn al jaren de beste" .. "we moeten ook aan de shops denken wat die zijn onze inkomstenbron" .. mag ook ..
Winkels die standaard een briefje in de doos doen met uitleg waarom reviews belangrijk zijn voor zowel jou als klant als de winkel overslaan omdat het vragen is? Geweldig... Moet toch fijn zijn zo'n zwart/wit bril.

Maar wel vervelend voor je ook dat je in die 13 jaar maar twee keer een ervaring bij een winkel had, en die beide keren slecht was. Hoeveel pech kan je hebben in zoveel tijd. Oh wacht... Je bent er toch niet zo een die alleen een review plaatst als straf omdat het je niet zint? En hoe zit het dan met de nuance? Hoe moeten mensen nu weten bij welke winkel het wel goed is? Ja... U bent een lichtend voorbeeld hoe de ShopReview bruikbaar en betrouwbaar wordt.
Roadhouse doet het bijna net zo goed, met een grand total van... NUL ShopReviews.
Het is nu nog een briefje in de doos en een mailtje, maar zoals ik hier ergens had mogen lezen is het thans ook toegestaan om hiervoor beloningen uit te gaan reiken.

Ik heb wel meer ervaringen .. zou bij bijna elke winkel waar ik besteld heb neutraal kunnen scoren.
Omdat ze gewoon geleverd hebben zoals ze moeten leveren (en ja dat is nuance ... dat dat zelfs mogelijk is in mijn zwart wit wereld .. je zou er wat van denken.

Voor de rest zouden er nog een berg licht negatieve bij kunnen bij bijna elke shop omdat de levertijden of overige info op hun site of in de pricewatch niet klopt.

Denk niet dat ik het dan in jouw ogen veel beter had gedaan ... of wel ?

edit:

Hrmm activiteiten qua shoprevviews zijn niet in het profiel te zien. Lastig dus om te zien hoe groot ons aller lichtend voorbeeld flop wel niet is.
Ik stel voor dat je de ShR eens serieus naast de andere platformen houdt, en eens goed kijkt of er dingen anders zijn. We zijn namelijk het enige platform dat pro-actief ShopReviews monitort tegen misbruik vanuit zowel winkels als klanten.

Er is hier een aantal vrijwilligers dag in dag uit mee bezig, zodat mensen kunnen vertrouwen op de informatie die geboden wordt.

Maar nee; de suggestie van een paar MOET het beste zijn; mensen die hier al >10 jaar mee bezig zijn, wat weten die er nu van... Echt, suggesties worden gewaardeerd. Maar als het op deze manier moet, dan by all means: ga alsjeblieft een ander platform lastig vallen
Tsja dat je de grootste en de beste bent, wil niet zeggen dat er niets te verbeteren valt.

In welke zin wordt een suggestie gewaardeerd ?
Als er meerdere ACTIEVE community leden mee komen en het kennelijk gelijk platgeslagen wordt met de argumenten "dan krijgen we geen nieuwe aanwas meer" en "hoe groter n hoe beter ongeacht waar n vandaan komt".. "we zijn hier zelf al > 10 jaar mee bezig en er verandert nooit wat .. dus wij hebben de wijsheid volledig in pacht .. sterker nog .. hoe durf je je er mee te bemoeien". Zou het dan kunnen dat men denkt dat het NIET gewaardeerd wordt ?

Misschien toch toe aan een nieuw hart ? .. het is donor week geloof ik :-)

[ Voor 21% gewijzigd door gekkie op 17-10-2013 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je een relaas houdt om de paar mensen die ermee komen als representatief te laten lijken, dan slaagt dat niet echt. We luisteren zeer zeker naar wat mensen aandragen. Dat is wat anders dan op een paar meldingen gelijk acteren. Er wordt dan ook periodiek onderzoek gehouden naar wat mensen belangrijk vinden.

Ja, de kwaliteit en betrouwbaarheid wordt belangrijk gevonden, de kwantiteit echter ook. Dus zoeken we naar een balans.

Je hoeft trouwens niet op zoek te gaan naar recente ShopReviews van mij: zodra mensen een beheerrol tav ShopReview krijgen is ons advies (geen verplichting) geen reviews meer te plaatsen. Simpelweg omdat we niet willen dat een positieve ervaring van crew als reclamebord wordt gezien of als partijdigheid, en dat andersom gebruikers een negatieve review niet gebruiken als "Tweakers vindt het ook een ballentent".

Geen idee hoe je nu ineens denkt te stellen dat je wel nuance had kunnen plaatsen als reviews, maar het terecht vindt dat je dat niet deed. Ja, die ervaringen hadden bijgedragen. Iedere ervaring draagt bij, ook als het normaal verloopt. Dan weet de lezer ook dat het allemaal niet alleen maar uitzonderlijk positief of negatief is.

En laten we even terug gaan naar waar dit begon: een uit de lucht gegrepen stelling dat het wel zal gaan om fake reviews, terwijl de eerste zoveel bij die toko zelfs allemaal van oudgedienden zijn. Je vindt het blijkbaar normaal dat soort beschuldigingen te uiten zonder ook maar een seconde na te zoeken hoe dingen werken?
Vervolgens moeten we naar jouw briljante ideeën gaan luisteren?

Hmmmmnee, dank je. Ik zet me al jaren in voor de beste informatie voor de community, heb er geen cent belang bij, en ik hou het wel bij feedback van mensen die wel enige nuance of constructieve houding kunnen aannemen.

Voor jou tien anderen. Next!

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 17-10-2013 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

gekkie schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 10:05:
Als het kennelijk niet serieus genomen wordt. Je zegt immers dat dit keer op keer langskomt en er daarom niet meer op gereageerd wordt.
Het probleem van het keer op keer herhalen is dat het domweg steeds andere personen zijn die het herhalen. De argumenten zelf veranderen niet en wij worden van de herhaling van de oude argumenten niet zomaar opeens wel overtuigd dat het een goed idee is ;)

Het kan natuurlijk zijn dat er in de nieuwe discussie meer voorbeelden of nieuwe argumenten opduiken of argumenten anders/beter worden uitgelegd, danwel door andere medewerkers gelezen. Maar dat is tot nu toe blijkbaar nog niet gebeurd :)
Als je gelezen had gaat het mij vooral om de accounts die één shopreview leveren en voor de rest geen activiteit hebben ontplooit daarvoor en ook daarna nooit ontplooien.
Dit is op zich een probleem. We willen het echter niet oplossen door de drempel voor het schrijven van reviews sterk te verhogen.
Tevens ben ik van mening dat het verhogen van je "n" in dit geval statistisch geen bal zegt.
Het toevoegen van steeds meer (potentiele) ruis verbeterd je shopreviews echt niet.
Het zal allicht voor het gevoel wat gewicht toevoegen als de schrijver al jaren in de community meedoet. Maar zijn reviews van nieuwe gebruikers ook echt slechter of minder betrouwbaar dan die van mensen die al jaren op Tweakers rondhangen?
Heb je concrete voorbeelden of aanwijzingen waar dat uit zou blijken?

Normaal gesproken verhoogt het toevoegen van meer ervaringen de uiteindelijke betrouwbaarheid van de samengevatte score. Bovendien kan je dan ook beter beoordelen (zowel jij als gebruiker als wij als beheerder) of andere/nieuwe reviews wel of niet een betrouwbare indruk wekken.
Tevens doe ik de suggestie om het in/uit schakelbaar te maken, als je als gebruiker de huisvrouwen en nieuwelingen meningen er wel bij wilt hebben .. best... doe het standaard .. mijn zegen heb je.
Dan nog ga je ervan uit dat de kwaliteit van hun review en de betrouwbaarheid en het nut van hun oordeel van mindere waarde is. Waar is dat op gebaseerd?
Ik probeer jullie alleen aan te geven door welke keuzes en omstandigheden de bruikbaarheid van de pricewatch in mijn ogen daalt. En wat je er aan zou kunnen doen in generieke zin. Daar mag best nog enige uitwerking overheen om eventuele potentiele problemen voor te zijn. Maar ik zie niet in waarom een en ander niet in een algoritme te ondervangen zou kunnen zijn.
Ik vind op zich het idee dat iemand die nooit eerder een shopreview heeft geschreven mogelijk een minder goede review heeft geschreven nog wel ok. Maar dat zou je denk ik los moeten zien van de leeftijd van het account.

Domweg een zwart-wit oplossing waarbij reviews van nieuwelingen standaard onzichtbaar worden of met een hele sterke indicatie van "jij behoort niet tot de elite, dus jouw review vertrouwen we niet!" gaan we sowieso niet uitwerken. Dat past bij geen enkele interne doelstelling die we de laatste 5 jaar voor onszelf gezet hebben.

Dan zou je eerder naar een systeem moeten waarbij bijvoorbeeld het aantal reviews dat iemand in het afgelopen jaar heeft geschreven meeweegt voor de indicatie van de bruik- en betrouwbaarheid. Dan is het in ieder geval een eerlijk systeem waarbij het niet uitmaakt hoe oud je account was (maar bij een nieuw account heb je dan natuurlijk per definitie nog 0 reviews eerder geschreven).

Of wellicht moeten we ook hier richting een rating-systeem zoals bij productreviews. Maar dat brengt dan weer wel met zich mee dat er een veel hoger financieel belang voor derden is bij een positieve waardering in shopreviews dan bij productreviews. Momenteel zijn de shopreviews alleen te beinvloeden door nep-reviews te schrijven, dan zou het ook te beinvloeden worden door bij concurrenten de negatieve en bij zichzelf de positieve reviews eruit te laten springen :P
Gewoon kop in het zand .. "wij zijn al jaren de beste" .. "we moeten ook aan de shops denken wat die zijn onze inkomstenbron" .. mag ook ..
We proberen juist de drempel voor het schrijven van reviews te verlagen zodat er meer ervaringen komen... dat heeft weinig met shops-als-inkomstenbron te maken, maar staat wel haaks op ideeen zoals de jouwe ;)
Ik heb wel meer ervaringen .. zou bij bijna elke winkel waar ik besteld heb neutraal kunnen scoren.
Omdat ze gewoon geleverd hebben zoals ze moeten leveren (en ja dat is nuance ... dat dat zelfs mogelijk is in mijn zwart wit wereld .. je zou er wat van denken.
Dit is trouwens een algemeen probleem met reviews, niet alleen bij Tweakers. Als een winkel het "gewoon goed" doet, dan zou dat eigenlijk geen 5 sterren behoren te scoren... Maar een winkel die altijd "gewoon goed" is, is wel degelijk een van de beste winkels. Dus die hoort dan eigenlijk wel 5 sterren als gemiddelde te krijgen.
Hrmm activiteiten qua shoprevviews zijn niet in het profiel te zien. Lastig dus om te zien hoe groot ons aller lichtend voorbeeld flop wel niet is.
Ik vermoed dat Floppus geen shopreviews schrijft omdat hij geen onafhankelijke persoon is ;)
In welke zin wordt een suggestie gewaardeerd ?
Als er meerdere ACTIEVE community leden mee komen en het kennelijk gelijk platgeslagen wordt met de argumenten "dan krijgen we geen nieuwe aanwas meer" en "hoe groter n hoe beter ongeacht waar n vandaan komt".. "we zijn hier zelf al > 10 jaar mee bezig en er verandert nooit wat .. dus wij hebben de wijsheid volledig in pacht .. sterker nog .. hoe durf je je er mee te bemoeien". Zou het dan kunnen dat men denkt dat het NIET gewaardeerd wordt ?
Zie opmerking hierover aan het begin van deze reactie :)

Zodra er nieuwe argumenten komen of de argumenten beter passen bij de actuele situatie (bijv omdat er relatief meer troep zou verschijnen dan voorheen), dan wordt heroverwegen van de eerdere beslissingen relevant. Maar zolang we niet overtuigd zijn blijft ons antwoord natuurlijk hetzelfde.

Dat staat verder los van de notie dat ook "de beste" kan verbeteren, want ongeacht of we de beste zijn proberen we continu de site te verbeteren. De hoeveelheid capaciteit die we daarop in kunnen zetten is wel eindig, dus we kunnen niet alles tegelijk veranderen en moeten prioriteiten stellen.

Bovendien moeten de verbeteringen uiteraard in onze ogen goed zijn voor onze doelgroep en doelstellingen (dit zijn fictieve voorbeelden, maar met doelstellingen bedoel ik zoiets: "10% meer shopreviews dan eerder" of "relatief meer lange productreviews tov de korte krijgen"). Die doelstellingen of hun uitwerkingen zullen niet altijd altijd overeen komen met wat indivuele gebruikers het liefst zouden zien :/

[ Voor 3% gewijzigd door ACM op 17-10-2013 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Anoniem: 27535 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 11:24:
Als je een relaas houdt om de paar mensen die ermee komen als representatief te laten lijken, dan slaagt dat niet echt. We luisteren zeer zeker naar wat mensen aandragen. Dat is wat anders dan op een paar meldingen gelijk acteren. Er wordt dan ook periodiek onderzoek gehouden naar wat mensen belangrijk vinden.

Ja, de kwaliteit en betrouwbaarheid wordt belangrijk gevonden, de kwantiteit echter ook. Dus zoeken we naar een balans.

Je hoeft trouwens niet op zoek te gaan naar recente ShopReviews van mij: zodra mensen een beheerrol tav ShopReview krijgen is ons advies (geen verplichting) geen reviews meer te plaatsen. Simpelweg omdat we niet willen dat een positieve ervaring van crew als reclamebord wordt gezien of als partijdigheid, en dat andersom gebruikers een negatieve review niet gebruiken als "Tweakers vindt het ook een ballentent".
Dat dacht ik al wel dat er achter zou zitten .. en snap ik. Maar dat je eenmalige shopreviews hetzelfde gewicht toedicht cq uitfilterbaar maakt, dat snap ik dus niet.
Geen idee hoe je nu ineens denkt te stellen dat je wel nuance had kunnen plaatsen als reviews, maar het terecht vindt dat je dat niet deed. Ja, die ervaringen hadden bijgedragen. Iedere ervaring draagt bij, ook als het normaal verloopt. Dan weet de lezer ook dat het allemaal niet alleen maar uitzonderlijk positief of negatief is.

En laten we even terug gaan naar waar dit begon: een uit de lucht gegrepen stelling dat het wel zal gaan om fake reviews, terwijl de eerste zoveel bij die toko zelfs allemaal van oudgedienden zijn. Je vindt het blijkbaar normaal dat soort beschuldigingen te uiten zonder ook maar een seconde na te zoeken hoe dingen werken?
Vervolgens moeten we naar jouw briljante ideeën gaan luisteren?
En als je naar de latere set kijkt, dan zijn het wel overwegend nieuwe users. Bovendien klopt volgens de site van het keurmerk niet dat ze dit nu al mogen voeren aangezien ze in de aanmeldingsprocedure zitten.
Maar goed ook daar heb ik geen seconde gekeken :-)
Hmmmmnee, dank je. Ik zet me al jaren in voor de beste informatie voor de community, heb er geen cent belang bij, en ik hou het wel bij feedback van mensen die wel enige nuance of constructieve houding kunnen aannemen.

Voor jou tien anderen. Next!
Hahaha prima, kijk gewoon over een weekje nog eens naar je toon vanaf de start :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
ACM schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 12:25:
[...]

Dit is op zich een probleem. We willen het echter niet oplossen door de drempel voor het schrijven van reviews sterk te verhogen.
Mijn idee was de invloed op de totaal score afhankelijk maken, dan wel eruit kunnen filteren als je dit soort reviews niet mee wilt nemen. Dat lijkt me heel iets anders dan een drempel aan de voorkant opwerpen waardoor mensen geen shopreviews kunnen doen.

En dat kan best met een algoritme dat je niet jaren lang actief hoeft te zijn voordat je mening volledig wordt meegewongen. Dat zijn nu juist de nuances die je moet aanbrengen bij een eventuele implementatie nadat je denkt dat er een nut dan wel noodzaak is. (maar goed nuance heb ik niet dus dit heb je niet van mij heh :p)
[...]

Het zal allicht voor het gevoel wat gewicht toevoegen als de schrijver al jaren in de community meedoet. Maar zijn reviews van nieuwe gebruikers ook echt slechter of minder betrouwbaar dan die van mensen die al jaren op Tweakers rondhangen?
Tsja het is hier denk ik van belang om "nieuwe gebruiker" te definieren.
Ik zie iemand die zich op de dag van de shopreview aanmeld, 1 shopreview bij 1 shop doet, en vervolgens nooit meer wat doet, niet als een "nieuwe gebruiker". Ik denk ook dat deze "nieuwe gebruikers" nog wel eens tegen andere zaken aan kunnen lopen bij een bestelling.

Derhalve nogmaals, ik zeg niet .. niet laten reviewen, ik zeg ook niet totaal niet meenemen.
Het liefste heb ik zelf de keuze van wat ik mee zou willen laten nemen en als tweede dus een gewogen score.
[quote]
Heb je concrete voorbeelden of aanwijzingen waar dat uit zou blijken?

Normaal gesproken verhoogt het toevoegen van meer ervaringen de uiteindelijke betrouwbaarheid van de samengevatte score. Bovendien kan je dan ook beter beoordelen (zowel jij als gebruiker als wij als beheerder) of andere/nieuwe reviews wel of niet een betrouwbare indruk wekken.
[quote]
Klopt, en het belangrijkste om een shopreview te kunnen wegen is:
- de tekst zelf
- het profiel van de gebruiker en dan met name de eerder aangehaalde aanmelddatum tov de review en
de mate van activiteit ervoor en erna.

Maar dat is nogal een crime als je dat voor de 500 reviews van sommige shops moet doen.
En als het nou een incidentele user was die dit betrof, maar het worden er hand over hand meer. Vandaar te suggestie om het te automagiseren door een filter of gewogen score.
[...]
Dan nog ga je ervan uit dat de kwaliteit van hun review en de betrouwbaarheid en het nut van hun oordeel van mindere waarde is. Waar is dat op gebaseerd?
[...]
- Omdat bij eenmalige gebruikers er een nogal hogere kans is dat het gefaket is
- Dit met het toestaan van een beloning vast niet beter wordt.
- Ik denk dat deze groep andere problemen treft en wellicht ook op een andere manier scoort

En als ik de shopreview score met en zonder deze groep kan zien, denk ik dat ik een betere afweging kan maken. 5 sterren met eenmalige users en 3 sterren bij actieve tweakers, zou voor mij wel een indicatie zijn het links te laten liggen cq de betreffende reviews door te gaan spitten. Als dat (met een fatsoenlijke "n" voor beide) aardig overeenkomt lijkt het me betrouwbaarder, en als het omgekeerd is tweakers vinden het over het algemeen prima maar nieuwe gebruikers niet, zou het bijvb kunnen zijn dat een bedrijf wat minder basis consument gericht is.
Ik vind op zich het idee dat iemand die nooit eerder een shopreview heeft geschreven mogelijk een minder goede review heeft geschreven nog wel ok. Maar dat zou je denk ik los moeten zien van de leeftijd van het account.

Domweg een zwart-wit oplossing waarbij reviews van nieuwelingen standaard onzichtbaar worden of met een hele sterke indicatie van "jij behoort niet tot de elite, dus jouw review vertrouwen we niet!" gaan we sowieso niet uitwerken. Dat past bij geen enkele interne doelstelling die we de laatste 5 jaar voor onszelf gezet hebben.
Niet alleen de leeftijd van een account, maar ook de activiteit daarna als een user. Indien er na een week verder helemaal niks met het account gebeurd is bijvb ?

Ho ho ho .. ik zeg niet standaard .. ik zeg niet elite ..

Nogmaals .. jaja het wordt vervelend .. een *mogelijkheid* tot het filteren *achteraf*.
Dus alles wordt wat mij betreft meegewogen, maar je kunt ook een "community score" krijgen of whatever je het zou willen noemen.
Dan zou je eerder naar een systeem moeten waarbij bijvoorbeeld het aantal reviews dat iemand in het afgelopen jaar heeft geschreven meeweegt voor de indicatie van de bruik- en betrouwbaarheid. Dan is het in ieder geval een eerlijk systeem waarbij het niet uitmaakt hoe oud je account was (maar bij een nieuw account heb je dan natuurlijk per definitie nog 0 reviews eerder geschreven).

Of wellicht moeten we ook hier richting een rating-systeem zoals bij productreviews. Maar dat brengt dan weer wel met zich mee dat er een veel hoger financieel belang voor derden is bij een positieve waardering in shopreviews dan bij productreviews. Momenteel zijn de shopreviews alleen te beinvloeden door nep-reviews te schrijven, dan zou het ook te beinvloeden worden door bij concurrenten de negatieve en bij zichzelf de positieve reviews eruit te laten springen :P
Raten kan ook nog maar is ook lastig omdat je vaak niet alle info hebt en weer een hoop handwerk is.
We proberen juist de drempel voor het schrijven van reviews te verlagen zodat er meer ervaringen komen... dat heeft weinig met shops-als-inkomstenbron te maken, maar staat wel haaks op ideeen zoals de jouwe ;)
Ik denk niet dat het haaks *hoeft* te staan. Zoals gezegd, maak het een optie, standaard laat het alle reviews ongewongen meenemen / zien. Maar je geeft de lezer van de shopreviews de mogelijkheid om alle shopreviews + totaal scores te vergelijken met het oordeel van actieve tweakers.

Ik denk niet dat dit enige drempel vormt voor mensen die een shopreview maken, dus ik snap dat argument nog steeds niet. Het waardeert eerder de gehele tweakers community en hun expertise.
[...]

Dit is trouwens een algemeen probleem met reviews, niet alleen bij Tweakers. Als een winkel het "gewoon goed" doet, dan zou dat eigenlijk geen 5 sterren behoren te scoren... Maar een winkel die altijd "gewoon goed" is, is wel degelijk een van de beste winkels. Dus die hoort dan eigenlijk wel 5 sterren als gemiddelde te krijgen.
Weet ik .. raten is lastig, iedereen gebruikt een andere schaal. En natuurlijk is het daarom van belang om een grote "n" te krijgen in de hoop dat dat uitmiddelt.

Hmmm dit brengt me wel op het volgende punt eigen ... waarom is er geen spreiding bij de totaalscore ..
(die is er wel deels in de zin dat je de scores van de afgelopen 3 maanden 6 maanden en jaar kan vergelijken en daar een spreiding en verloop in de tijd kan afleiden, maar toch een gemiddelde zegt weinig zonder spreiding :-) .. nog een mooi grafiekje van te bakken ook :-p )
Ik vermoed dat Floppus geen shopreviews schrijft omdat hij geen onafhankelijke persoon is ;)
Haha dat vermoeden had ik al wel .. maarja als je "n" zo groot mogelijk wilt hebben :-)
Zie opmerking hierover aan het begin van deze reactie :)

Zodra er nieuwe argumenten komen of de argumenten beter passen bij de actuele situatie (bijv omdat er relatief meer troep zou verschijnen dan voorheen), dan wordt heroverwegen van de eerdere beslissingen relevant. Maar zolang we niet overtuigd zijn blijft ons antwoord natuurlijk hetzelfde.
Snap ik, maar goed je kunt ook een keer iets enigzins *voor* proberen te zijn. En aangezien er zowel door tweakers en shops heel hard aan getrokken wordt om kwaniteit te krijgen, denk ik dat het handig is om de kwaliteit van de community in iedergeval niet te laten ondersneeuwen. Kortom een optie om die weer zichtbaarder te maken zou in mijn ogen niet verkeerd zijn.
Dat staat verder los van de notie dat ook "de beste" kan verbeteren, want ongeacht of we de beste zijn proberen we continu de site te verbeteren. De hoeveelheid capaciteit die we daarop in kunnen zetten is wel eindig, dus we kunnen niet alles tegelijk veranderen en moeten prioriteiten stellen.

Bovendien moeten de verbeteringen uiteraard in onze ogen goed zijn voor onze doelgroep en doelstellingen (dit zijn fictieve voorbeelden, maar met doelstellingen bedoel ik zoiets: "10% meer shopreviews dan eerder" of "relatief meer lange productreviews tov de korte krijgen"). Die doelstellingen of hun uitwerkingen zullen niet altijd altijd overeen komen met wat indivuele gebruikers het liefst zouden zien :/
Ook dat snap ik allemaal .. en was meer gericht op de toon van den heer Floppus.
Maar ik redeneer vanuit de oorsprong en daarmee de kracht van tweakers, namelijk de community, dat is wat er onderscheidend is tov andere pricewatchen en andere shopreviews.
En ik denk dus dat het fijn is voor de community om de mening van de community ook hier meer zichtbaar te houden (en door het niet als een drempel vooraf, maar als een filter *optie* achteraf, er juist voor te zorgen dat shopreviews van anderen nog steeds mogelijk zijn en ook gewaardeerd worden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik heb even gekeken naar de scores die aan shopreviews worden gegeven.

Er zijn de afgelopen 60 dagen 1559 shopreviews geschreven. Daarvan waren er 344 binnen 7 dagen na de registratie geschreven.

De gemiddelde score over al die reviews was 3,94 sterren (48,75% krijgt 5 sterren en nog eens 25,59% krijgt 4 sterren). Bij de groep van 'na 7 dagen' was de gemiddelde score 3,93 en bij de groep 'binnen 7 dagen' zat het op 3,97.

Het belangrijkste verschil lijkt hem te zitten in de extremen, de 'jonge' accounts hebben meer de neiging om zowel 1 ster (14,5% vs 10,95%) als 5 steren (52,91% vs 47,57%) te geven.

Ironisch genoeg ligt het gemiddelde verder uiteen als ik in plaats van 7 dagen een grens van 365 dagen neem. Dan stijgt de gemiddelde gegeven score naar 4,01 vs 3,90. Wat zou suggereren dat 'jong' zelfs op 1 jaar gezet zou moeten worden...

Mijn statistiek is wat te roestig om te kunnen zeggen hoe betrouwbaar e.e.a. allemaal is. Het zit er dik in dat er te weinig shopreviews in deze snelle steekproef zaten om echt hele harde conclusies hieraan te verbinden.

Ik heb vooralsnog niet de indruk dat je hele andere uitslagen gaat krijgen als je de 'nieuwe' accounts op een of andere manier minder zwaar laat wegen of zelfs helemaal uitsluit. Ook met de lengte van de onderbouwing ga je geen grote verschilllen zien (maar lengte zegt weinig over kwaliteit), dat is voor de 7-daagse accounts gemiddeld 320 karakters en voor die langer dan 7 dagen gemiddeld 358 karakters.

Ik gok dat het belangrijkste verschil zit in de extremen (zowel aantal 1 als 5 sterren en het aantal hele korte reviews), maar dat de meeste reviews vergelijkbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
En als je ipv (alleen aanmelddatum) voor een relatief lage grens aan tweakotine / karma zou gaan ?

Visualiseren helpt soms wel met statistiek .. door R heen halen en als box en whisker plots incl de individuele reviews al punten plotten.

Ook geen idee of je zou kunnen verwachten dat het normaal verdeeld is (daarmee staat of valt alweer een hoop potentiele getallen statistiek (en ook box en whisker plots helaas)
Opzich zou ik een skew verwachten richting negatief (aanleiding om activiteit te ontplooien).

Maar ik denk dat het geheel weer "inverband" wordt getrokken door "juich reviews" voor een opzich normale en juiste levering. En daarmee een gapend gat in het midden van de nuance.

Het is de vraag .. als je het gefilterd hebt .. of de overgebleven 1'en en 5'en dan ook inhoudelijk meer grond blijken te bevatten voor het toekennen van die 1 en 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

gekkie schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 15:48:
En als je ipv (alleen aanmelddatum) voor een relatief lage grens aan tweakotine / karma zou gaan ?
De ontwikkeling van Tweakotine (hangt af van het aantal bezoeken dat je doet) houden we niet bij. Dus ik kan niet zien hoeveel tweakotine er op het moment van de review was.
Karma (afhankelijk van je bijdragen) houden wel op dagbasis bij, ik zal eens kijken of dat met een beetje efficiente query is uit te voeren.
Visualiseren helpt soms wel met statistiek .. door R heen halen en als box en whisker plots incl de individuele reviews al punten plotten.
Mijn R is ook wat roestig... Maar welke waarden zou je tegen elkaar uit willen zetten? De leeftijd van het account (of hoeveelheid karma) vs de gegeven score? Er zijn maar 5 waarden, dus dan krijg je uiteindelijk 5 lijnen waarbij die van 5 sterren het "dikst", daarna die van 4 sterren en 1 ster en die van 3 sterren en 2 sterren zijn beide ongeveer even "dik". Wel zal je dan naarmate het account ouder is danwel er meer karma is iets meer bij de 2 en 3 zien.
Ook geen idee of je zou kunnen verwachten dat het normaal verdeeld is
Wat zou er precies normaal verdeeld moeten zijn? De gegeven scores? Dat zal in de praktijk in ieder geval geen mooie klokvorm rond 3 opleveren ;)

Dat zou een naieve verwachting van de rationaliteit van mensen veronderstellen :P Ze geven niet de middelste optie van 3 sterren als het goed ging, maar 4 (kon nog iets beter) of 5 (gelijk aan of beter dan verwacht). En het is ook heel moeilijk te beargumenteren dat dat niet de juiste sterren zijn.

Als het mis gaat wordt ook heel snel naar 1 ster gegrepen (ze hebben het zodanig voor mij verpest dat hoger niet verdiend is...). Vooral de keus voor die 1 ster zal natuurlijk zwaar door emoties beinvloed worden.
Opzich zou ik een skew verwachten richting negatief (aanleiding om activiteit te ontplooien).
Dat gecombineerd met het emotionele effect van de negatieve ervaring verklaart volgens mij wel het relatief hoge aantal 1-en.
Maar ik denk dat het geheel weer "inverband" wordt getrokken door "juich reviews" voor een opzich normale en juiste levering. En daarmee een gapend gat in het midden van de nuance.
Precies. Ze geven domweg meestal 5 sterren voor iets wat "gewoon zoals het hoort is". Maar als je dat niet met een 5 mag beoordelen, wat moet de winkelier dan doen om 5 sterren te bereiken?

Als jij precies 1 ervaring met een winkel hebt; een werkend product dat op tijd en goed verpakt werd geleverd... dan hadden ze toch domweg niets beters kunnen doen? Hooguit kan dan de website nog iets duidelijker, het bestelproces wat eenvoudiger of de informatie in de e-mails wat accurater. Dat zou dan een 4 vs een 5 verklaren.
Bij Aftersales wordt het een ander verhaal, daar is veel meer onderscheid te maken ("oh hou het kapotte product maar, wij sturen direct een nieuwe op" vs "dat kunt u zelf wel bij de fabrikant regelen").
Het is de vraag .. als je het gefilterd hebt .. of de overgebleven 1'en en 5'en dan ook inhoudelijk meer grond blijken te bevatten voor het toekennen van die 1 en 5.
Dat kan ik niet in een SQL-statement verwerken en ik heb niet echt zin om al die reviews door te gaan zitten nemen :P
De lengte van reviews is trouwens wel langer bij negatieve beoordelingen (ook omdat wij dan meer uitleg vereisen). Maar ook dat gaf ongeveer hetzelfde beeld (gemiddeld iets korter zoals al gezegd) bij de jongere accounts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
ACM schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 16:55:
[...]

De ontwikkeling van Tweakotine (hangt af van het aantal bezoeken dat je doet) houden we niet bij. Dus ik kan niet zien hoeveel tweakotine er op het moment van de review was.
Karma (afhankelijk van je bijdragen) houden wel op dagbasis bij, ik zal eens kijken of dat met een beetje efficiente query is uit te voeren.
Heb even wat frisse lucht genomen op de fiets, maar dit soort dingen malen altijd door :-)
Vroeg me af of je ook kon zien of in de afgelopen zeg 1 a 2 jaar dat gehalte aan jonge/inactieve reviewers erg is toegenomen. (hier komt misschien hetgeen uit voort dat het sterker lijkt bij 365 dagen)
Opzich zou dat deels stroken met wat je beoogt (meer reviews).
Mijn R is ook wat roestig... Maar welke waarden zou je tegen elkaar uit willen zetten? De leeftijd van het account (of hoeveelheid karma) vs de gegeven score? Er zijn maar 5 waarden, dus dan krijg je uiteindelijk 5 lijnen waarbij die van 5 sterren het "dikst", daarna die van 4 sterren en 1 ster en die van 3 sterren en 2 sterren zijn beide ongeveer even "dik". Wel zal je dan naarmate het account ouder is danwel er meer karma is iets meer bij de 2 en 3 zien.
Mijn R ook wel, al moet ik nog wel ergens de scriptjes hebben die voor m'n afstuderen de begrote uren van bouwprojecten afzetten tegen de werkelijke uitkomst. Men beweerde dat men goed bezig was met
begroten en calculeren, klopte gemiddeld ook wel .. alleen uit de spreiding bleek wel dat dat meer geluk was dan wijsheid :-)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/V9FAKAT.jpg

Ik zou zeggen de score die ze weergeven puntjes en daar een box en whisker van de score als ware het fijn normaal verdeeld. Kortom gewoon kijken naar de spreiding.
En dan als kleurtjes voor de puntjes die (accountleeftijd - review) waarde in dagen.
van zeg 0 (dezelfde dag) ..>0 && <7 ... en doe nog eens wat leuks ..
Wat zou er precies normaal verdeeld moeten zijn? De gegeven scores? Dat zal in de praktijk in ieder geval geen mooie klokvorm rond 3 opleveren ;)

Dat zou een naieve verwachting van de rationaliteit van mensen veronderstellen :P Ze geven niet de middelste optie van 3 sterren als het goed ging, maar 4 (kon nog iets beter) of 5 (gelijk aan of beter dan verwacht). En het is ook heel moeilijk te beargumenteren dat dat niet de juiste sterren zijn.

Als het mis gaat wordt ook heel snel naar 1 ster gegrepen (ze hebben het zodanig voor mij verpest dat
hoger niet verdiend is...). Vooral de keus voor die 1 ster zal natuurlijk zwaar door emoties beinvloed worden.
Juist .. dus op de fiets kwam dat vreselijke SMART adagium weer om de hoek kijken.
Ik ben er normaal vrij sceptisch over, subjectieve zaken objectief maken. Echter is het wellicht met specifiekere en objectieve intake vragen in dit geval toch wel een beter beeld te krijgen.

Bijvb of iets binnen de origineel bij bestelling op de site vermelde levertijd is geleverd is redelijke objectief en zwart wit ...het was er wel .. of het was er niet. Maar omdat het wordt verpakt in het geheel van "bezorging" .. krijg je nu dat je daar zelf een gevoelswaarde aan moet hangen.
(voordat ik de wind van voren krijg, nee het totaal vervangen van de gevoelswaarde lijkt me ook niet verstandig want je eigen ei kunnen leggen is ook van belang)

Maar wellicht dat je daarmee de wat beter objectiveerbare zaken kunt scheiden van de meer subjectieve ervaring. Aan de andere kant maakt dat het maken van een review wellicht een wat langduriger proces en deels minder vrij aanklik werk en is het daarom ongewenst.

<quote>
Dat gecombineerd met het emotionele effect van de negatieve ervaring verklaart volgens mij wel het relatief hoge aantal 1-en.

Precies. Ze geven domweg meestal 5 sterren voor iets wat "gewoon zoals het hoort is". Maar als je dat niet met een 5 mag beoordelen, wat moet de winkelier dan doen om 5 sterren te bereiken?
</quote>

<quote>
Als jij precies 1 ervaring met een winkel hebt; een werkend product dat op tijd en goed verpakt werd geleverd... dan hadden ze toch domweg niets beters kunnen doen? Hooguit kan dan de website nog iets duidelijker, het bestelproces wat eenvoudiger of de informatie in de e-mails wat accurater. Dat zou dan een 4 vs een 5 verklaren.

Bij Aftersales wordt het een ander verhaal, daar is veel meer onderscheid te maken ("oh hou het kapotte product maar, wij sturen direct een nieuwe op" vs "dat kunt u zelf wel bij de fabrikant regelen").
</quote>

Klopt, dus eigenlijk zou je de schaal van bijvb bezorging en aftersales niet kunnen vergelijken.

Bezorging is van 1 waardeloos tot iets van 4,5 zoals het hoort .. en bij een 5 hebben ze het hele land doorgereden om je te vinden als je niet thuis was.

Bij aftersales is het inderdaad 1. waardeloos tot 5 ze hebben echt wat voor me gedaan wat niet had gehoeven wellicht en toch wel buiten gewoon aardig super geweldig fijn is :-)

<quote>
Dat kan ik niet in een SQL-statement verwerken en ik heb niet echt zin om al die reviews door te gaan zitten nemen :P
De lengte van reviews is trouwens wel langer bij negatieve beoordelingen (ook omdat wij dan meer uitleg vereisen). Maar ook dat gaf ongeveer hetzelfde beeld (gemiddeld iets korter zoals al gezegd) bij de jongere accounts.
[/quote]

Toch een hiaatje in SQL gevonden ... Social Query Language is het dus nog niet ... en ook geen Shopreview Query Language

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik heb het ook nog even afgezet tegen Karma. Het lijkt erop dat de 'middelste groep' de laagste cijfers geeft.

Dit is van de afgelopen 100 dagen en de hoeveelheid karma slaat op hoeveel ze tot de laatste middernacht voor de shopreview hadden opgebouwd:

karmaaantalgemiddeldeonestwosthreesfoursfives
033.33333333110011
10^014.99999999600001
10^122.99999999810001
10^210543.9895635641236354276538
10^37363.842844200766469211315
10^44533.958057392442738139205
10^5894.02247190765122442
10^623.99999999700020
alles23403.9373219342511591736531103

Als je deze cijfers bekijkt zou je moeten stellen dat degenen met 10^2.5 - 10^3.5 (ruwweg 300-3000) karma het minst extreme cijfers toekennen. Er zal allicht nog wat variatie in het aantal gebruikers zitten (die 300-3000 groep zijn relatief meer unieke mensen en absoluut gezien sowieso dan 3.000-30.000)

Maar ook hier geldt, zo snel beschouwd, dat er iets minder neiging is om 5-en en 1-en te geven bij de "broekies" vs de oudgedienden. Maar aangezien de heel-oudgedienden blijkbaar weer meer 5-en geven weet ik niet wat voor conclusie je er aan mag geven.

Wellicht zijn die oudgedienden wat winkeltrouwer en bestellen ze vooral bij winkels waar zij en anderen goede ervaringen hadden. En dan is het natuurlijk ook weer waarschijnlijker dat er een nieuwe 5-sterrenreview bij komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Zou dus betekenen dat mijn gevoel niet juist is.

Shopreviews met alleen een review en verder geen activiteit zouden toch niet meer dan 100 karmapunten moeten hebben. En uit de cijfers blijken dat er slechts 2 te zijn.

Als je het voor de gein even relatief maakt en door excel jaagd, zie je inderdaad een perfecte normale verdeling *kuch* :-p

Geeft wel aan dat de schaalverdeling inderdaad 5=normaal lijkt te worden aangehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

gekkie schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 18:15:
Shopreviews met alleen een review en verder geen activiteit zouden toch niet meer dan 100 karmapunten moeten hebben. En uit de cijfers blijken dat er slechts 2 te zijn.
Volgens mij krijg je voor registreren al wat karmapunten en het zou kunnen dat de shopreview die die dag geplaatst is ook meetelde bij dat cijfer, dus die ondergrens (10^2 begint bij 10^1,5 = 31) zal wel zowel vers geregistreerde als redelijk inactieve, maar lang bestaande, accounts bevatten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Ah kijk ik dacht dat 10^2 =100 de ondergrens was van die "klasse".
Dat veranderd de zaak .. want net even gekeken .. iemand bij azerty, vandaag geregistreerd, vandaag shopreview, verder geen activiteit in profiel zichtbaar, wel tweakers CV ingevuld:
100karma en 32 tweakotine

Dus die valt al midden in de grootste groep van 1054 reviews.

Maar goed ik het grafiekje gezien met alle scores relatief gemaakt. En de lijnen voor de verschillende "klassen" lopen dus danig bij elkaar in de buurt en volgens hetzelfde patroon niet normaal verdeeld dat een
onderscheid daarop maken dus inderdaad geen zin heeft.

Wellicht dat het nog wel werkt als je het "per shop" bekijkt en kan het nog bruikbaar zijn als een admin warning mocht daar opeens een afwijking blijken.

Mea culpa floppus ;-) en thx ACM voor de cijfers dat maakt zaken inzichtelijk.
(en is het me nu duidelijker hoe de shopreview cijfers te interpreteren)

[ Voor 46% gewijzigd door gekkie op 17-10-2013 21:13 ]

Pagina: 1