Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 101 Laatste
Acties:
  • 732.969 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Anoniem: 1150737: dank voor je melding! Ik heb je opgenomen in het overzicht van manieren om zonder hoge kosten van je vaste lasten voor gas af te komen. Lurkers die ook een van de routes hebben gevolgd: van harte welkom om je ook te melden. Het wordt zo langzamerhand een gezellig drukke lijst.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-05 13:10
In januari 2018 gas opgezegd bij energieleverancier na hier al een tijdje meegelezen te hebben voor die tijd.
Behalve de twee standaard dreigbrieven dat ik niet meer kon internetten als ik van het gas afgesloten zou worden nooit meer wat gehoord.
Hoop al bijna een jaar dat iemand van Liander ons komt afsluiten. Valse belofte dus dat men dat doet als we geen gascontract hebben.....

[ Voor 3% gewijzigd door J.o.r.i.s op 07-12-2018 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:30

The Wizard

Moderator Mobile
Bram-Bos schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:10:
@Anoniem: 1150737: dank voor je melding! Ik heb je opgenomen in het overzicht van manieren om zonder hoge kosten van je vaste lasten voor gas af te komen. Lurkers die ook een van de routes hebben gevolgd: van harte welkom om je ook te melden. Het wordt zo langzamerhand een gezellig drukke lijst.
Hoezo een lurker, heb het keurig gemeld in dit topic, met brieven en al :P. Voor je statistieken: Optie A, 1 brieven tot op heden.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anhold
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-12-2018
basvn schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:41:
[...]

Uiteindelijk hebben ze dus gebeld.. en niks over twitter.. :|

Maar kwam er op neer, dat die kosten blijven, en dat ze een ´een of ander arrest´ bij de geschillencommissie afwachten :+ uitspraak eind jan/begin feb.

Wel zei ze :
ze halen de gehele gasleiding weg,
dus ze halen de hele voortuin open, om de leiding weg te halen, en leggen dan ook alles weer terug.. :+ :+

Maar ze bellen in februari terug, om te kijken hoe ze er dan voor staan..
Bij ons komen ze as dinsdag ( op eigen verzoek ) de gasaansluiting verwijderen...
De uitvoerder gevraagd of de leiding helemaal uitgegraven moet worden en een stuk tuin van ca 15 meter open moet?
Zijn antwoord was dat de meter wordt weggehaald, bij de hoofdaansluiting de leiding afgekoppeld en zomogelijk uit de grond getrokken zodra ook de leiding bij de woning is ontkoppeld.
Lukt dat niet laat men het stuk loze leiding liggen.
Over de uitspraak: Deze geld mijns inziens als precedent en is bij negatieve uitspraak voor Liander bindend voor iedereen en niet alleen voor deze zaak.

[ Voor 6% gewijzigd door Anhold op 07-12-2018 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The Wizard schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 19:07:
[...]

Hoezo een lurker, heb het keurig gemeld in dit topic, met brieven en al :P. Voor je statistieken: Optie A, 1 brieven tot op heden.
Oepsie, die was er bij de boekhouding doorheen geglipt. Je hebt overigens twee brieven gehad :)

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:30

The Wizard

Moderator Mobile
Bram-Bos schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 19:59:
[...]

Oepsie, die was er bij de boekhouding doorheen geglipt. Je hebt overigens twee brieven gehad :)
Idd, was ook de bedoeling, typen op een mobiele telefoon 😋

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-05 09:35
Anhold schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 19:40:
[...]
Bij ons komen ze as dinsdag ( op eigen verzoek ) de gasaansluiting verwijderen...
De uitvoerder gevraagd of de leiding helemaal uitgegraven moet worden en een stuk tuin van ca 15 meter open moet?
Zijn antwoord was dat de meter wordt weggehaald, bij de hoofdaansluiting de leiding afgekoppeld en zomogelijk uit de grond getrokken zodra ook de leiding bij de woning is ontkoppeld.
Over de uitspraak: Deze geld mijns inziens als precedent en is bij negatieve uitspraak voor Liander bindend voor iedereen en niet alleen voor deze zaak.
@Bram-Bos: Volgens de officiële lezing van Liander mag dit toch helemaal niet?
Indien er een stuk leiding in de grond achterblijft is Liander, volgens eigen zeggen, wettelijk gezien nog steeds de eigenaar.
Om een en ander goed te regelen zou er een notariële akte nodig zijn om het eigendom over te dragen, anders blijft Liander verantwoordelijk en dat willen ze niet.
Daarom dringen ze zo aan op volledige verwijdering...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-05 11:01
hartverwarmend al die verhalen hier, haha. Helaas zit ik zelf ook in een Liander gebied en ga ik over enkele maanden verhuizen naar ons nieuwbouwhuis. Daar komt gelijk een lucht/water warmtepomp in en de gaskraan zal dus gelijk dicht gaan.

Nu lees ik veel verhalen over het opzeggen van de overeenkomst en over dat Liander lastig doet. Voordeel lijkt mij dat ik geen contract ga afsluiten (en overigens nu ook niet heb ivm huur). Zijn er meer mensen die het recent zo hebben gedaan en is met deze methode meer succes te behalen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoofie
@B152 Als je ervoor zorgt dat je geen gascontract neemt is er inderdaad geen probleem.
Je hebt dan, op dat adres, geen contract gehad en bent derhalve ook niet de laatste contractant.
Je kunt dan ook kosteloos van je aansluiting af, zie verder Route E in dit overzicht.

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:52
[...]

Als je zelf opdracht geeft voor verwijdering dan zou ik er niet automatisch van uitgaan dat Liander de kosten zomaar terug betaald mocht de uitspraak van de GE in ons voordeel zijn.

Jij geeft immers de opdracht, in onze zaken wil Liander het weghalen tegen betaling en vinden wij dat niet persé noodzakelijk en willen we er niet voor betalen.

(Wellicht kan je de rekening niet betalen tot het werk volledig is uitgevoerd, dus pas als de hele leiding weg is, of afdingen op de prijs bij niet volledige verwijdering)

[ Voor 7% gewijzigd door Erwin_83 op 08-12-2018 09:58 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Stoofie schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 08:42:
[...]

@Bram-Bos: Volgens de officiële lezing van Liander mag dit toch helemaal niet?
Indien er een stuk leiding in de grond achterblijft is Liander, volgens eigen zeggen, wettelijk gezien nog steeds de eigenaar.
Om een en ander goed te regelen zou er een notariële akte nodig zijn om het eigendom over te dragen, anders blijft Liander verantwoordelijk en dat willen ze niet.
Daarom dringen ze zo aan op volledige verwijdering...
Inderdaad, volgens de lezing van Liander in zijn verweer bij ons laatste geschil is het drukloos maken van de leidingen zonder die te verwijderen een hele dure optie, omdat er een notariële overdracht van de resterende stukken pijp onder je eigen grond zou moeten plaatsvinden. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoofie
Ik ga erbij lezen van de post van @Anhold vanuit dat de leiding op zijn verzoek verwijderd wordt en dat hij dus opdracht gegeven heeft. In dat geval zal hij ook de factuur á € 685,= krijgen en moeten betalen. Daar doet een eventuele uitspraak van de GE niets aan af, die gaat over een situatie zonder opdracht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Volgens mij heeft het opperhoofd van netbeheer Nederland als argument voor de (hoge) kosten aangedragen: "iets wat je niet meer gebruikt moet je weghalen, anders wordt het een bende in de grond"

Dat strookt dus niet met jij zegt.
[...]
Zijn ze nu soms bang dat ze het ineens niet meer voor die zeshonderd zoveel euro kunnen doen en er dus niet meer grof aan kunnen verdienen?

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ivow85 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 22:53:
In 10-15 jaar zat het grootste deel van Nederland aan het aardgas met stimulering van de overheid. Er is weinig reden om aan te nemen dat het omgekeerde niet mogelijk zou zijn.
Ik denk dat dit nog gaat gebeuren maar dat jullie er wat op voorruit lopen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:05
Bram-Bos schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 10:16:
[...]

Inderdaad, volgens de lezing van Liander in zijn verweer bij ons laatste geschil is het drukloos maken van de leidingen zonder die te verwijderen een hele dure optie, omdat er een notariële overdracht van de resterende stukken pijp onder je eigen grond zou moeten plaatsvinden. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Die is wel interessant. Ik heb bij de aankoop van mijn kabel in de akte van de grond staan, dat partijen als kon/ziggo/liander etc hun kabelpakketen e.d. onder de grond mogen hebben en dat ik dat moet gedogen. Dus dan zou dit helemaal niet opgaan.

Ik denk dat dit bij heel veel nieuwere kavel verkopen zo opgenomen is. Anders zou je namelijk precariorechten ala de gemeente kunnen heffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@jerh: volgens mij is dat wat anders. Liander's stelling is in dit geval: als wij niet aan eigendomsoverdracht doen na drukloos maken, blijven wij formeel eigenaar en dus ook verantwoordelijk voor het in de toekomst moeten weghalen van die leidingen, en de eventuele risico's in het kader van de Wet Milieubeheer. Wat @Stoofie aanstipt is dat Liander dit in de praktijk ook een tamelijk theoretisch argument blijkt te vinden, omdat ze leidingen ook lekker laten liggen als het wat lastig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anhold
Erwin_83 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 09:56:
[...]

Als je zelf opdracht geeft voor verwijdering dan zou ik er niet automatisch van uitgaan dat Liander de kosten zomaar terug betaald mocht de uitspraak van de GE in ons voordeel zijn.

Jij geeft immers de opdracht, in onze zaken wil Liander het weghalen tegen betaling en vinden wij dat niet persé noodzakelijk en willen we er niet voor betalen.

(Wellicht kan je de rekening niet betalen tot het werk volledig is uitgevoerd, dus pas als de hele leiding weg is, of afdingen op de prijs bij niet volledige verwijdering)
@Erwin,
Dat klopt Erwin,
Wij hadden de opdracht via mijn aansluiting al gedaan voordat we kennis kregen van dit forum
Wij moeten dus idd de €687 betalen binnen 14 dagen na het verwijderen.
Mijn inbreng hier is alleen aan te geven hoe wij het traject hebben doorlopen en dat het stuk leiding naar de weg niet persé weg hoeft en je tuin niet overhoop hoeft.
Wij zitten sinds kort bij Eneco en zijn bij mijn aansluiting beland doordat Eneco aangaf dat de vaste lasten voor gas niet meer worden opgevoerd door Liander en niet meer aan ons doorberekend zodra zij een bevestiging krijgen van Liander dat de meetinrichting is verwijderd en de leiding van de hoofdleiding is losgekoppeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Anhold: goed dat je ook dit verhaal deelt hier. Weer een typisch geval van een energieleveringsbedrijf dat je valse voorlichting geeft over de te volgen route. In dat verband: Liander claimde uiteindelijk in mijn procedure juist dat ze de ATO niet konden beëindigen zolang er een leveringscontract op de aansluiting zat. Ook dat was onzin, maar je ziet hier wel de catch22 die ze samen creëren:
  • Gasleveringscontract zou niet opgezegd kunnen worden zolang er nog een aansluiting is. (bullshit)
  • Aansluit- en transportovereenkomst zou niet opgezegd kunnen worden zolang er nog een leveringscontract is. (bullshit)
  • Maar een aansluiting in opdracht laten verwijderen kan dus opeens wél, ook als er nog een leveringscontract op die aansluiting zit.
Jammer dat je niet eerder van dit forum op de hoogte was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anhold
Vind ik ook Bram
Voordeel? is wel dat wij na een paar jaar de €687 hebben "terugverdient"en de jaren daarna €0 kosten aan gas hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De kwestie van @Anhold kan natuurlijk ook nog wel een hele leuke discussie opleveren als uit de uitspraak van de geschillencommissie blijkt dat opzegging moet kunnen en er door een 'deskundige' partij (netbeheerder, energieleverancier) onjuiste voorlichting is gegeven door de mogelijkheid tot een opzeggen van de ATO niet te benoemen en een aanvraag voor verwijdering als enige optie te noemen.

Van wikipedia:
Bij dwaling is er sprake van een onjuiste voorstelling van zaken, in het burgerlijk recht meestal bij koopovereenkomsten. En deze onjuiste voorstelling moet zo essentieel zijn, dat zonder deze onjuiste voorstelling de overeenkomst niet was gesloten.
Bij een juiste voorstelling van zaken was door héél veel mensen waarschijnlijk nooit via mijnaansluiting opdracht gegeven tot verwijdering van de gasaansluiting. Dit kan nog wel eens een collectieve consumentenclaim opleveren.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Wie weet komt @Anhold met dwaling een heel eind (en terecht). Alleen wie eist die bewijst, dus moet je zelf het geld (middels een rechtzaak?) Weer terug zien te krijgen.

Wij hebben dat probleem niet aangezien Liander iets van ons wil en wij niks van Liander nodig hebben.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:17
Anhold schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 13:47:
@Erwin,
Dat klopt Erwin,
Wij hadden de opdracht via mijn aansluiting al gedaan voordat we kennis kregen van dit forum
Mijn inbreng hier is alleen aan te geven hoe wij het traject hebben doorlopen en dat het stuk leiding naar de weg niet persé weg hoeft en je tuin niet overhoop hoeft.
Wij zitten sinds kort bij Eneco en zijn bij mijn aansluiting beland doordat Eneco aangaf dat de vaste lasten voor gas niet meer worden opgevoerd door Liander en niet meer aan ons doorberekend zodra zij een bevestiging krijgen van Liander dat de meetinrichting is verwijderd en de leiding van de hoofdleiding is losgekoppeld
Ook ik werd door de netwerkbeheerder richting mijnaansluiting gestuurd, en heb daar de aanvraag ingediend; de verwijdering zou in week 52 gebeuren.
Intussen was ik wat wijzer geworden op dit deel van het forum en heb een brief met een antwoordformulier ontvangen met daarop onder andere de volgende tekst:
Ondergetekende gaat volgens bijgaande opgave van kosten akkoord met het verwijderen van de aansluiting.
Voor de planning van de werkzaamheden is het van belang dat dit antwoordformulier tijdig aan ons wordt opgestuurd.

Datum...........
Naam............
Handtekening..............."
Dat ligt nu dus nog in mijn postbakje en ik ben niet van plan om dit te retouren.
Of misschien is het juist handig om dit voor week 52 terug te sturen met de toevoeging "NIET AKKOORD"
De bijgaande brief is volgens de eigen tekst een "Offerte" die 3 maanden geldig is.
De werkzaamheden zijn als volgt:
Bij een verwijdering wordt de aansluiting afgekoppeld van het hoofdnet en de invoering en meteropstelling weggenomen, de aansluitleiding wordt niet fysiek verwijderd
Enig commentaar of advies?

[ Voor 197% gewijzigd door Naalroc op 09-12-2018 14:46 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alfado75
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-03-2024
@Anhold je kan de opdracht tot verwijderen ook gewoon annuleren dat heb ik ook gedaan (december 2017).
Ik kwam ook op dit forum terecht nadat ik al opdracht had gegeven om te verwijderen en heb toen gezegd dat ik nog een alternatief achter de hand wilde hebben.

[ Voor 49% gewijzigd door alfado75 op 09-12-2018 14:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Naalroc: Het is een offerte, dus je hoeft niet per se iets te doen. Je kunt hem gewoon laten verlopen. Retourneren met "niet-akkoord" is wel helemaal duidelijk. Wat @alfado75 suggereert is ook helder.

Opvallend aan de quote in je offerte:
Bij een verwijdering wordt de aansluiting afgekoppeld van het hoofdnet en de invoering en meteropstelling weggenomen, de aansluitleiding wordt niet fysiek verwijderd.
is dat de aansluitleiding dus kennelijk niet fysiek wordt verwijderd, terwijl Liander in de laatste fase van mijn geschil juist een heel nummer maakte van het belang daarvan (als argument dat drukloos maken geen goed alternatief zou zijn).

[ Voor 3% gewijzigd door Bram-Bos op 09-12-2018 14:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
@Bram-Bos Ik had Rendo gebeld, direct na ontvangst van de offerte, daarbij deelden ze mij mee, dat de aansluiting bij de afsluiter wordt doorgezaagd, en ook de invoering in het huis wordt opgegraven en de leiding daar doorgezaagd; tevens wordt dan de meter verwijderd.

De buis naar de straat, deels koper en deels tyleen (want ik had mijn gasmeter ca 10 jaar geleden bij een verbouwing laten verplaatsen), laten ze zitten.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zerty70
  • Laatst online: 09-01-2019
Ik heb de gaspitten vervangen voor inductie.Een houtkachel en een pelletkachel. Ook de geiser die ik nog had heb ik de deur uit gedaan , gas eruit . ( ik heb zonnepanelen overigens en een waterput geboord, water is perfect , laat ik regelmatig testen ) Gas opzeggen heb ik voor gebeld daar moet ik 120 euro voor betalen, als zij het slot er op zetten kost het me niks ik moet even kijken hoe en wat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan118
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-01 15:10
Ligt het aan mij of hebben jullie ook het gevoel dat de totale willekeur van Liander wat betreft het afsluiten, opgraven of niet opgraven steeds erger wordt? Volgens mij weten ze echt niet meer wat ze er mee aan moeten en doet iedere werknemer daar nu gewoon wat volgens hem of haar een goede oplossing is.
De structuur was al niet erg goed, maar het is nu echt chaos volgens mij.

Er zijn nu zoveel varianten van uitvoering dat het overzicht hier bij mij een beetje zoek is.

@zerty70 in welk gebied woon je?
Een gratis slotje is geen Liander beleid (hoewel... gezien de willekeur zou dat ook nog kunnen nu).

[ Voor 12% gewijzigd door Stefan118 op 09-12-2018 16:04 ]

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
zerty70 schreef op zondag 9 december 2018 @ 15:15:
................Gas opzeggen heb ik voor gebeld daar moet ik 120 euro voor betalen, als zij het slot er op zetten kost het me niks ik moet even kijken hoe en wat
Dat lijkt me niet zo'n moeilijke beslissing ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Stefan118 schreef op zondag 9 december 2018 @ 16:01:
Ligt het aan mij of hebben jullie ook het gevoel dat de totale willekeur van Liander wat betreft het afsluiten, opgraven of niet opgraven steeds erger wordt? Volgens mij weten ze echt niet meer wat ze er mee aan moeten en doet iedere werknemer daar nu gewoon wat volgens hem of haar een goede oplossing is.
De structuur was al niet erg goed, maar het is nu echt chaos volgens mij.

Er zijn nu zoveel varianten van uitvoering dat het overzicht hier bij mij een beetje zoek is.
Dat ligt toch aan jou @Stefan118. Er lopen hier berichten over verschillende netbeheerders door elkaar heen. Liander is vrij consequent:
  1. Als je opdracht geeft tot wegneming van de aansluiting, dan nemen ze tegen betaling de aansluiting weg, en laten (een stukje van) de aansluitleiding zitten, als het te ingewikkeld is om die eruit te trekken.
  2. Als je geen opdracht geeft, maar wel je leveringscontract bij je leverancier opzegt, sturen ze je twee standaard-brieven na 4 en 6 weken, en daarna is het klaar. In het verleden kwam er nog weleens iemand onaangekondigd langs, of werd er vervolgens met een deurwaarder gedreigd, maar berichten daarover zijn alweer gedateerd. Liander houdt zich sinds voorjaar 2018 volstrekt stil.
Route A uit het overzicht is daarmee de standaard-optie geworden. En mijn bruine vermoeden is dat Liander sinds 2016 eigenlijk altijd gekoerst heeft op het scenario dat er 5-10% slimmeriken zouden zijn die die route individueel zouden bewandelen, en dat dat niet erg is zolang de goegemeente maar het voorgestippelde pad bleef kiezen, eventueel gedreven door de onzekerheid over eventueel juridisch gedoe later. Het/hun probleem van dit jaar is dat een en ander breder bekend is geworden (alleen al 34 Tweakers die tot nu toe gratis van Liander afkwamen, en dat hier gemeld hebben).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jitta
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-01 15:28
• Als je geen opdracht geeft, maar wel je leveringscontract bij je leverancier opzegt, sturen ze je twee standaard-brieven na 4 en 6 weken, en daarna is het klaar. In het verleden kwam er nog weleens iemand onaangekondigd langs, of werd er vervolgens met een deurwaarder gedreigd, maar berichten daarover zijn alweer gedateerd. Liander houdt zich sinds voorjaar 2018 volstrekt stil.
[/list]
Ik vind het wel opmerkelijk dat dat betekent dat bij al die mensen zonder ATO-gas en zonder gasgebruik dan geen slotje zit, en wel een meter, en dat al die totaal onveilige situaties dan nog steeds geen slachtoffers hebben geeist... O-)

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Jitta: indeed. Misschien ook een reden dat Liander nog niet erg aan het zwaaien is met dat recente rapport van Kiwa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:36
Marzman schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 10:50:
[...]

Ik denk dat dit nog gaat gebeuren maar dat jullie er wat op voorruit lopen.
Dat valt nog maar te bezien. Ze zijn volop bezig met testen met aardgas/waterstofgas mengsels, en het aanpassen van cv ketels, die geschikt zijn voor waterstofgas mengsels. Er ligt een uitgebreid leidingnetwerk in Nederland voor (aard)gas, dat gaan ze voorlopig niet eruit trekken. Bovendien gaat het zo ontzettend veel geld kosten om Nederland van het gas af te krijgen, wat zeker geldt voor de oudere woningen, waar half Nederland vol mee staat.
Volgens een installateur gaan woningbouwverenigingen zelfs ketels die nog niet zijn afgeschreven, voor 2021 vervangen door een nieuwe cv ketel. Dat is een stuk goedkoper dan een transitie naar een andere vorm van verwarming.

In principe moet een gasleiding verwijderd worden, tenzij het niet meer kan, doordat er in de loop van de jaren allerhande dingen op zijn gegroeid, gebouwd etc. En als het een stalen leiding is, rot die vanzelf wel weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Trichoglossus schreef op zondag 9 december 2018 @ 23:19:
[...]

Dat valt nog maar te bezien. Ze zijn volop bezig met testen met aardgas/waterstofgas mengsels, en het aanpassen van cv ketels, die geschikt zijn voor waterstofgas mengsels. Er ligt een uitgebreid leidingnetwerk in Nederland voor (aard)gas, dat gaan ze voorlopig niet eruit trekken. Bovendien gaat het zo ontzettend veel geld kosten om Nederland van het gas af te krijgen, wat zeker geldt voor de oudere woningen, waar half Nederland vol mee staat.
Volgens een installateur gaan woningbouwverenigingen zelfs ketels die nog niet zijn afgeschreven, voor 2021 vervangen door een nieuwe cv ketel. Dat is een stuk goedkoper dan een transitie naar een andere vorm van verwarming.

In principe moet een gasleiding verwijderd worden, tenzij het niet meer kan, doordat er in de loop van de jaren allerhande dingen op zijn gegroeid, gebouwd etc. En als het een stalen leiding is, rot die vanzelf wel weg :)
Ik heb ook net een woning gekocht met CV-installatie op gas, mocht die op korte termijn kapot gaan dan wordt dat een andere cv-installatie op gas want de infrastructuur en alles ligt er en het is voor nu nog de beste optie.

Warmtepompen wordt toch een ander budget. De installaties zelf zijn duurder, je hebt er meerdere nodig en je moet een goed geisoleerde woning hebben met zonnepanelen. Wat me wel verbaasd trouwens is dat het in de VS wel kan, daar heeft elk krot met enkelglas een airco die kan verwarmen (dat is dan toch een warmtepomp?) en het wordt dan ook nog best warm binnen terwijl de buitentemperaturen een stuk lager liggen als hier.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...] Bij ons komen ze as dinsdag ( op eigen verzoek ) de gasaansluiting verwijderen...
Anhold schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 13:47:
[...] @Erwin,
Dat klopt Erwin,
Ivow85 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 15:35:
De kwestie van @Anhold kan natuurlijk ook nog wel een hele leuke discussie opleveren als uit de uitspraak van de geschillencommissie blijkt dat opzegging moet kunnen en er door een 'deskundige' partij (netbeheerder, energieleverancier) onjuiste voorlichting is gegeven door de mogelijkheid tot een opzeggen van de ATO niet te benoemen en een aanvraag voor verwijdering als enige optie te noemen.

Van wikipedia:
Bij dwaling is er sprake van een onjuiste voorstelling van zaken, in het burgerlijk recht meestal bij koopovereenkomsten. En deze onjuiste voorstelling moet zo essentieel zijn, dat zonder deze onjuiste voorstelling de overeenkomst niet was gesloten.

Bij een juiste voorstelling van zaken was door héél veel mensen waarschijnlijk nooit via mijnaansluiting opdracht gegeven tot verwijdering van de gasaansluiting. Dit kan nog wel eens een collectieve consumentenclaim opleveren.
Is het een idee de opdracht alsnog te annuleren met dit beroep op dwaling?
Zoals wij hier het zien zeg je dan gewoon kosteloos je ATO en gascontract op.
Wel morgen doen dan.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:20
Marzman schreef op zondag 9 december 2018 @ 23:43:
[...]Wat me wel verbaasd trouwens is dat het in de VS wel kan, daar heeft elk krot met enkelglas een airco die kan verwarmen
In de VS is nagenoeg alles (70+%) verwarmt met een ''furnace'', werkt bijna altijd op gas en blaast door de hele woning. De airco is puur voor koelen, wat met die slechte isolatie dus ook een gemiddelde energierekening van 15.000kWh p/j oplevert en is vaak ook aangesloten op de HLV. Het warme water wordt gemaakt door een ''tank heater'', een boiler met een centrale pijp erdoorheen en een gasbrander eronder en een rendement van niks. HR ketels e.d. kennen ze niet. Zie ze voorlopig ook nog niet van het gas gaan daar.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerty70
Een gratis slotje is geen Liander beleid (hoewel... gezien de willekeur zou dat ook nog kunnen nu).
[/quote]

;)
Limburg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
[...]

Ik heb ook net een woning gekocht met CV-installatie op gas, mocht die op korte termijn kapot gaan dan wordt dat een andere cv-installatie op gas want de infrastructuur en alles ligt er en het is voor nu nog de beste optie.

Warmtepompen wordt toch een ander budget. De installaties zelf zijn duurder, je hebt er meerdere nodig en je moet een goed geisoleerde woning hebben met zonnepanelen. Wat me wel verbaasd trouwens is dat het in de VS wel kan, daar heeft elk krot met enkelglas een airco die kan verwarmen (dat is dan toch een warmtepomp?) en het wordt dan ook nog best warm binnen terwijl de buitentemperaturen een stuk lager liggen als hier.
Mijn huis van 30 jaar oud blijft prima op temperatuur met de warmtepomp. De isolatie is nog maar deels aangepakt.

Kwa aanschaf is een warmtepomp duurder. Maar je moet naar de lange termijn kijken. Ik betaal nu 50 euro per maand voorschot electra en 10 jaar lang 94 euro per maand voor de energie bespaar lening. (Voor warmtepomp en 6 zonnepanelen)

Nou zijn er veel negatieve vooroordelen die voortkomen uit slechte installaties en niet elk huis is er geschikt voor. Maar als je de kans hebt is het een goede overweging.

Meerdere nodig ? Ik heb een buitendeel op dak staan en een binnendeel op de plek van de oude cv ketel. Het binnendeel heeft een 190 liter boiler vat voor sww.

Meer weten over warmtepompen? Kijk dan eens in het L/W warmtepomp topic.

@Bram-Bos gebruikt een warmtepomp in een monumentaal pand. Dus alleen de leeftijd van een huis zegt niks.

[ Voor 11% gewijzigd door Erwin_83 op 10-12-2018 09:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
zerty70 schreef op maandag 10 december 2018 @ 00:36:
[/quote]

;)
Limburg
Toch even voor de duidelijkheid dan:
- Zit je dus bij Enexis?
- Maak je dus geen gebruik van het aanbod van Enexis voor afsluiten op verzoek à 120 euro?
- Hoe ga jij dan een 'gratis' slotje krijgen of hoe heb jij dan een 'gratis' slotje gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Jim423 schreef op maandag 10 december 2018 @ 00:12:
[...]

In de VS is nagenoeg alles (70+%) verwarmt met een ''furnace'', werkt bijna altijd op gas en blaast door de hele woning. De airco is puur voor koelen, wat met die slechte isolatie dus ook een gemiddelde energierekening van 15.000kWh p/j oplevert en is vaak ook aangesloten op de HLV. Het warme water wordt gemaakt door een ''tank heater'', een boiler met een centrale pijp erdoorheen en een gasbrander eronder en een rendement van niks. HR ketels e.d. kennen ze niet. Zie ze voorlopig ook nog niet van het gas gaan daar.(
Mijn schoonfamilie woont in connecticut en de huizen waar ik ben geweest die hadden allemaal een airco die kon verwarmen (ook nog een Airbnb in Houston). Er zat toch een stand koelen en verwarmen op en dan blaasde er warme lucht uit plastic roosters in alle kamers. Ik zag ook overal die units tegen gevels en soms zelfs op ramen geplakt. De vader van mijn vrouw had het over een stroomrekening van 200 dollar per maand wat ze weinig vonden (ze wonen in een klein appartement), maar dat is lastig vergelijken als je het verbruik niet weet. Ik denk dat de verwarming meer gebruikt wordt dan de verwarming (ze zitten boven New York en toen ik er in Maart was toen was het er nog ijskoud).

Ik verbaasde me nog meer om het enkel glas en de goedkope sloten die ze gebruiken. Een gemiddelde hotelkamer zit beter op slot.
Erwin_83 schreef op maandag 10 december 2018 @ 08:01:
[...]

Mijn huis van 30 jaar oud blijft prima op temperatuur met de warmtepomp. De isolatie is nog maar deels aangepakt.

Kwa aanschaf is een warmtepomp duurder. Maar je moet naar de lange termijn kijken. Ik betaal nu 50 euro per maand voorschot electra en 10 jaar lang 94 euro per maand voor de energie bespaar lening. (Voor warmtepomp en 6 zonnepanelen)

Nou zijn er veel negatieve vooroordelen die voortkomen uit slechte installaties en niet elk huis is er geschikt voor. Maar als je de kans hebt is het een goede overweging.

Meerdere nodig ? Ik heb een buitendeel op dak staan en een binnendeel op de plek van de oude cv ketel. Het binnendeel heeft een 190 liter boiler vat voor sww.

@Bram-Bos gebruikt een warmtepomp in een monumentaal pand. Dus alleen de leeftijd van een huis zegt niks.
Het stond van de week in de krant zelfs dat het geen goede oplossing was voor oude huizen. Omdat het water maar 35 graden wordt en je radiators dan niet genoeg kunnen verwarmen. Maar misschien zijn dat slechte installaties. Die systemen die ik in America zag die blazen de lucht door roosters dus dat werkt sowieso al anders.

[ Voor 31% gewijzigd door Marzman op 10-12-2018 09:41 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Discussies over warmtepompen graag in een ander topic, bijvoorbeeld deze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
De gasketel lobby heeft wat negatieve artikelen geplaatst.

Hoe lager de watertemperatuur, des te efficiënter werkt de warmtepomp. Maar temperaturen boven de 35 graden kunnen gewoon. Alleen ff snel je kamer opwarmen gaat niet, dus je moet werken met een constante (of bijna constante) temperatuur.

Wel zijn oude radiatoren minder geschikt als hoofverwarming met een warmtepomp. Zelf heb ik vloerverwarming beneden en de rest van het huis nog de oude radiatoren.

(En ook met een gasketel is je isolatie verbeteren comfort verhogend en energie besparend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
[...]

Het ging ook over huizen van 35 jaar en ouder, wat 60% van de woningen in Nederland betreft.

Het is natuurlijk koffiedik kijken, maar ik ben wel benieuwd na hoeveel jaar je goedkoper uit bent, t.o.v. het houden van de huidige energie gas/stroom. Wat ik hoor van mensen van rond de 60, is dat ze er totaal geen trek in hebben om dat nog te gaan doen voor hun woning. Enorme investering die ze nooit eruit zullen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:16
[...]

Tja dat kan hier ook hoor, alleen jou word wijs gemaakt van niet volgens de redenen die je zelf al opsomt, allemaal niet waar....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-05 20:15
Ik zit nu officieel ook met dit probleem bij Enexis, plus wat extra!

Gas is opgezegd en wij verbruiken al 2/3maanden geen gas meer dankzij de warmtepomp-boiler..

Helaas zitten wij ook met de eindafrekening van Energiedirect van bijna 300€ voor 167m3 gas, omdat wij in het hoge capaciteitstarief zijn geplaatst.

Netbeheerde Enexis + Energiedirect zeggen:
''Is gebaseerd op voorgaande jaren, het SJV verbruik'' kunnen we niets mee en je moet betalen. Zo zijn de regels!''

Mijn mening:

Ik wist van tevoren, voordat ik bij Energiedirect een jaarcontract aan ging, dat wij max 300m3 gas gingen verbruiken en heb dit ook ingeschat en opgegeven voor de periode 12-2017 t/m 12-2018. In de praktijk hebben wij zelfs maar 167m3 verbruikt, dit komt door onze L/L Warmtepomp die al 1.5jaar zijn werk doet.

Lekker makkelijk extra geld binnenharken zo voor Enexis.. Iedereen gaat langzaam van het gas af maar dan moet je eerst nog even een jaar het hoge capaciteitstarief betalen???..

Hoe zou je het moeten noemen als je moet betalen voor iets wat je niet hebt afgenomen of wilde afnemen? Misbruik? :(

***EDIT***
Met pech kan ik straks ook nog gedwongen worden op 121€ voor een tijdelijk slot, of 350€ voor afdoppen op gemeentegrond. Via twitter en telefoon hebben ze al geprobeerd om via mij Enexis een opdracht (specifiek) ''op eigen verzoek'' te geven, heb gezegd daar nu niets mee te willen doen en wil besluiten wat wij gaan doen.

**Edit 2**
De rijdende rechter doet niet zulke zaken, jammer genoeg. (Kan niet in beroep tegen uitspraak)

[ Voor 16% gewijzigd door Stef87 op 10-12-2018 17:05 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 15:16
Stef87 schreef op maandag 10 december 2018 @ 16:36:
Ik zit nu officieel ook met dit probleem bij Enexis, plus wat extra!

Gas is opgezegd en wij verbruiken al 2/3maanden geen gas meer dankzij de warmtepomp-boiler..

Helaas zitten wij ook met de eindafrekening van Energiedirect van bijna 300€ voor 167m3 gas, omdat wij in het hoge capaciteitstarief zijn geplaatst.

Netbeheerde Enexis + Energiedirect zeggen:
''Is gebaseerd op voorgaande jaren, het SJV verbruik'' kunnen we niets mee en je moet betalen. Zo zijn de regels!''

Mijn mening:

Ik wist van tevoren, voordat ik bij Energiedirect een jaarcontract aan ging, dat wij max 300m3 gas gingen verbruiken en heb dit ook ingeschat en opgegeven voor de periode 12-2017 t/m 12-2018. In de praktijk hebben wij zelfs maar 167m3 verbruikt, dit komt door onze L/L Warmtepomp die al 1.5jaar zijn werk doet.

Lekker makkelijk extra geld binnenharken zo voor Enexis.. Iedereen gaat langzaam van het gas af maar dan moet je eerst nog even een jaar het hoge capaciteitstarief betalen???..

Hoe zou je het moeten noemen als je moet betalen voor iets wat je niet hebt afgenomen of wilde afnemen? Misbruik? :(

***EDIT***
Met pech kan ik straks ook nog gedwongen worden op 121€ voor een tijdelijk slot, of 350€ voor afdoppen op gemeentegrond. Via twitter en telefoon hebben ze al geprobeerd om via mij Enexis een opdracht (specifiek) ''op eigen verzoek'' te geven, heb gezegd daar nu niets mee te willen doen en wil besluiten wat wij gaan doen.

**Edit 2**
De rijdende rechter doet niet zulke zaken, jammer genoeg. (Kan niet in beroep tegen uitspraak)
De 121 euro vind ik normaal bedrag.
En enexis en energiedirect zijn dezelfde boeven.....
Bij greenchoice en enexis kreeg ik gelijk lage tarief toen ik onder 500 kwam.
Scheelt dat gc groen is ingesteld denk...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
reneeke1970 schreef op maandag 10 december 2018 @ 17:41:
[...]

De 121 euro vind ik normaal bedrag.
En enexis en energiedirect zijn dezelfde boeven.....
Bij greenchoice en enexis kreeg ik gelijk lage tarief toen ik onder 500 kwam.
Scheelt dat gc groen is ingesteld denk...
Dit jaar krijg ik ook het lage capciteitstarief, maar daar heb ik niets aan want ik gebruik geen gas meer..

Slot op meter á 121 euro willen ze dan wel “zoals normaal” rekenen, vind dat nog best OK, maar dat ik het afgelopen jaar bij 167m3 gas nog steeds het hoge capciteitstarief moet betalen, totaal niet.

(Van tevoren ook 300m3 als schatting opgegegeven bij Energiedirect, ben er ver onder gebleven)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Stef87: Dat het capaciteitstarief altijd een jaar achter loopt op je daadwerkelijke verbruik ontdekte ik ook in 2015. Ik heb niet uitgezocht of het ook werkelijk volgens de regels is, maar schaapachtig aangenomen dat het klopte. Gek is het wel: je weet bij je jaarafrekening precies hoeveel je gebruikt hebt, dus waarom dan niet ineens ook het cap tar aanpassen...
Je kunt nu 0, 1 of 2 robbertjes gaan vechten: over het cap tar en over de vraag of je opdracht tot verzegelen moet geven à 121 euro. Ik denk dat het laatste robbertje meer kans maakt dan het eerste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:27

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En voor op- en aanmerkingen over het capaciteitstarief is er -uiteraard- ook een topic: Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-05 08:35
Het achterhoede gevecht dat Liander voert wordt steeds duidelijker. Ik heb al vaker geroepen: laat het aardgasnet in tact. Het is voor waterstof te gebruiken. Nu lees ik net dat zelfs de Gasunie om is en een deel van hun hoge druk net gebruiken voor waterstof. Nu nog tussen twee fabrieken (afval naar grondstof),maar ze hebben ambities. En zelfs een eigen naam/website https://www.gasuniewaterstofservices.nl/. Liander eat your heart out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Marcva schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 05:50:
Het achterhoede gevecht dat Liander voert wordt steeds duidelijker. Ik heb al vaker geroepen: laat het aardgasnet in tact. Het is voor waterstof te gebruiken. Nu lees ik net dat zelfs de Gasunie om is en een deel van hun hoge druk net gebruiken voor waterstof. Nu nog tussen twee fabrieken (afval naar grondstof),maar ze hebben ambities. En zelfs een eigen naam/website https://www.gasuniewaterstofservices.nl/. Liander eat your heart out.
Hoezo?? Kunnen ze ook weer knaken rekenen om je aan te sluiten.... win/win.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jitta
  • Laatst online: 08-01 15:28
offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 11-12-2018 08:29 ]

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcva
Cyberpope schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 07:51:
[...]

Hoezo?? Kunnen ze ook weer knaken rekenen om je aan te sluiten.... win/win.
Yup. Aan- en afsluiten als corebusiness :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Marcva schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 05:50:
De Gasunie is uiteraard een hele andere partij dan een netwerkbeheerder als Liander, Enexis etc.
Waar de netwerkbeheerders het aardgasnet beheren t/m 8 bar druk, zit de Gasunie daar ver boven met 40 tot 80 bar leidingen.

Het zou ook bijzonder stom zijn om 130.000km aan hoofdleidingen te gaan verwijderen in Nederland.
Een kilometer pe-leiding kost alleen aan materiaal al 100.000 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
Trichoglossus schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:24:
[...]

De Gasunie is uiteraard een hele andere partij dan een netwerkbeheerder als Liander, Enexis etc.
Waar de netwerkbeheerders het aardgasnet beheren t/m 8 bar druk, zit de Gasunie daar ver boven met 40 tot 80 bar leidingen.

Het zou ook bijzonder stom zijn om 130.000km aan hoofdleidingen te gaan verwijderen in Nederland.
Een kilometer pe-leiding kost alleen aan materiaal al 100.000 euro.
Maar het totaal aan haarvaten -waar Liander en co over gaan- is nog veel langer dan die 130k km vermoed ik zomaar. Daar de eindjes van afknippen is m.i. niet slim in het licht van genoemde H2 ontwikkelingen. Waarom zou je goede leiding weggooien, terwijl je daar over 10-20 jaar weer veel plezier aan kunt beleven in het kader van de energietransitie. Het ligt niemand in de weg. Je sloopt je eigen netwerk, met bijbehorende waardevermindering 8)7
Ze kijken naar de stip op de horizon door een leesbril vermoed ik. Of ze houden de verrekijker verkeerd om ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Marcva op 11-12-2018 11:50 . Reden: typo ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat ligt eraan, vooralsnog zal de rol van waterstof beperkt zijn gezien de praktische nadelen en de zeer inefficiente opwekking ervan. Gaat waterstof een rol spelen, dan is het alsnog maar de vraag of je het op de eindpunten bij consumenten relatief inefficient gaat verbranden om thermische energie op te wekken. Waarschijnlijker is om daar toch vooral warmtepompen neer te hangen met een efficientie van 430% en de waterstof evt. in peaker plants te verbranden t.b.v. elektrische energie om de grilligheid van renewables op te vangen.

Ik geloof niet sterk in de toepassing van waterstof in de huizen en heb er dan ook geen enkele moeite mee als ze de gasleidingen bij de eindgebruiker daadwerkelijk weg zouden halen, tegen een COP van 4.3 valt niet aan te concurreren. Dat gezegd hebbende is het kapitaalsvernietiging om het wel te doen zonder enige noodzaak, waterstof of niet.

[ Voor 5% gewijzigd door neographikal op 11-12-2018 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:48

Wailing_Banshee

You're Next

neographikal schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 12:00:
Ik geloof niet sterk in de toepassing van waterstof in de huizen en heb er dan ook geen enkele moeite mee als ze de gasleidingen bij de eindgebruiker daadwerkelijk weg zouden halen, tegen een COP van 4.3 valt niet aan te concurreren.
Ervan uitgaande dat je bij alle huizen in Nederland een COP van 4.3 kunt halen. Volgens elke site die warmtepompen aanprijst, kunnen wij niet eens een WP installeren...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• karel-jacobse
  • Laatst online: 22-05 17:56
Mijn kleine bijdrage aan dit topic.

Ik heb in juni van dit jaar gas opgezegd, en na een paar standaardbrieven van Liander tot op de dag van vandaag niks meer van ze vernomen. Nog geen heel jaar dus, maar wel bijna een half jaar zonder gas.

Gasmeter is nooit afgesloten of verzegeld of weggehaald, en er is ook (nog) nooit een aanzet daartoe gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mv8tekst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07-2021
Stef87 schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:21:
[...]

Dit jaar krijg ik ook het lage capciteitstarief, maar daar heb ik niets aan want ik gebruik geen gas meer..

Slot op meter á 121 euro willen ze dan wel “zoals normaal” rekenen, vind dat nog best OK, maar dat ik het afgelopen jaar bij 167m3 gas nog steeds het hoge capciteitstarief moet betalen, totaal niet.

(Van tevoren ook 300m3 als schatting opgegegeven bij Energiedirect, ben er ver onder gebleven)
Vreemde zaak. Waarom heeft Enexis mij niets in rekening proberen te brengen voor 'mijn' slotje op hun gasmeter in dezelfde woonplaats? (2015)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
Marcva schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:49:
[...]

Maar het totaal aan haarvaten -waar Liander en co over gaan- is nog veel langer dan die 130k km vermoed ik zomaar. Daar de eindjes van afknippen is m.i. niet slim in het licht van genoemde H2 ontwikkelingen. Waarom zou je goede leiding weggooien, terwijl je daar over 10-20 jaar weer veel plezier aan kunt beleven in het kader van de energietransitie. Het ligt niemand in de weg. Je sloopt je eigen netwerk, met bijbehorende waardevermindering 8)7
Ze kijken naar de stip op de horizon door een leesbril vermoed ik. Of ze houden de verrekijker verkeerd om ;)
Ik denk niet dat het bekend is hoeveel kilometer haarvaten er liggen.

Het nadeel van de haarvaten, oftewel dienstleidingen, is dat die veelal van staal zijn. En staal heeft de nare eigenschap om vroeger of later te gaan rotten. Krijg je een zogeheten blokfluit leiding. Niet echt aan te bevelen zolang er gas doorheen gaat. Afkoppelen op de hoofdleiding lost het probleem van rotten niet op. Alleen van de lekkages. Kan je net zo goed de zooi eruit trekken en t.z.t. een nieuwe leiding trekken vanaf de hoofdleiding.

Buiten het feit dat het van de zotte is dat Nederland opeens van het gas af moet. Andere landen zetten juist in op gas als energiebron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-05 18:58
[...]

Gebruik je deze met conventionele convectie radiatoren óf met vloerverwarming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
@Wailing_Banshee Kan bijna altijd wel aan de WP hoor. Laat je goed adviseren en/of doe zelf goed onderzoek naar wat mogelijk is.
mv8tekst schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 16:25:
[...]

Vreemde zaak. Waarom heeft Enexis mij niets in rekening proberen te brengen voor 'mijn' slotje op hun gasmeter in dezelfde woonplaats? (2015)
Heb je goed voor elkaar inderdaad! Heb je zelf alleen gas opgezegd en daarna dreigbrieven gekregen, niet op gereageerd om daarna op initiatief van Enexis gas op slot laten doen? :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Boomster schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 16:40:
[...]

Gebruik je deze met conventionele convectie radiatoren óf met vloerverwarming?
(Beetje off topic voor hier)

Begane grond vloerverwarming aangelegd met de verbouwing, eerste verdieping nog originele radiatoren en op zolder geen verwarming (en gewoon warm daar door open trappen huis)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anhold
alfado75 schreef op zondag 9 december 2018 @ 14:30:
@Anhold je kan de opdracht tot verwijderen ook gewoon annuleren dat heb ik ook gedaan (december 2017).
Ik kwam ook op dit forum terecht nadat ik al opdracht had gegeven om te verwijderen en heb toen gezegd dat ik nog een alternatief achter de hand wilde hebben.
Helaas Alfado, vanochtend om 10:45 stond 2 man sterk van het aannemersbedrijf op de stoep met een kleine grijperkraan.
Leiding en aftakking gevonden na ca 20 minuten graven .
De aftakking doorgesneden en uit het t-stuk gedraaid en een mooie gele stop erin gedraaid.
Daarna de meter losgekoppeld en het eind van de leiding volgespoten met kit.
Het nu loze stuk leiding blijft dus idd liggen.
Totaal een uurtje werk.

[ Voor 8% gewijzigd door Anhold op 11-12-2018 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:27

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dat is toch wat anders dan "netjes verwijderen" en "wat je niet meer gebruikt ruim je op"....

Maar goed, je bent officieel gasvrij :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
Dus de opdracht maar deels uitgevoerd. ;) dus deels betalen ???

De bijeenkomst van de gemeente Huizen en Liander ben ik niet meer heen geweest vanavond. Kwam met werk niet uit. Mocht ik nog wat tegen komen er over in de media dan zal ik het hier plaatsen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mv8tekst
Stef87 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 17:13:

Heb je goed voor elkaar inderdaad! Heb je zelf alleen gas opgezegd en daarna dreigbrieven gekregen, niet op gereageerd om daarna op initiatief van Enexis gas op slot laten doen? :P ?
Gas opgezegd bij leverancier, vrij snel standaarddreigbrief van Enexis gekregen, gebeld dat ik geen gas gebruik en dus geen leverancier neem, vier maanden later twee man op de stoep (zonder bericht vooraf), die deden het slotje erop. Nooit meer wat gehoord, dit jaar iemand die "het slotje kwam controleren" (even de slimme meter op afstand uitlezen was nog makkelijker geweest) en dat was het dan. Meerdere mensen in onze woonplaats hebben niks betaald voor van het gas af, maar dan wel een paar jaar geleden al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mv8tekst: Dank voor het melden! Wanneer speelde dit voor jou? Bij Enexis kun je dus (soms met enige moeite) vragen om verzegelen voor onbepaalde tijd (à 121 euro), maar het zou weleens zo kunnen zijn dat als je gewoon de route A volgt, je bij Enexis ook niet verplicht bent om te betalen (zoals @zerty70 het lijkt te doen). Veel mensen hier (zoals ik) vinden het overigens geen probleem om een beetje bij te dragen.

[ Voor 15% gewijzigd door Bram-Bos op 12-12-2018 12:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik vond nog een aardig document van de NMa uit 2010:
Besluit van de Raad van Bestuur van de Nederlandse Mededingingsautoriteit als bedoeld in 12g, eerste lid, van de Gaswet per 1 januari 2011

Hieruit valt op te maken dat dat fameuze artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas, waar Liander zich op beroept, begin 2011 in de Tarievencode Gas is opgenomen (op initiatief van de NMa) om de tarieven van de netbeheerders te harmoniseren voor wat betreft de aansluitdienst.

Het document bevat een uitgebreide toelichting en motivering. Wat duidelijk wordt is:
  1. Dit artikel gaat inderdaad over de te hanteren tarieven bij maat- en meerwerk, en de wijze van berekening
  2. Er moet sprake zijn van een standaard offerte/factuur ("met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15"). Offerte en factuur moeten hetzelfde format hebben (2.5.1.15 en 16). Een offerte impliceert natuurlijk dat er een opdracht op moet volgen om tot de werkzaamheden over te gaan.
  3. Nergens wordt in de toelichting gesteld dat dit artikel bedoeld is om afnemers zonder meer (zonder opdracht) te verplichten tot betaling.
Dat laatste heeft Liander trouwens ook nooit expliciet zo gesteld, maar wel altijd gesuggereerd.

@Ivow85: volgens mij kun je concluderen dat je op grond van de TG al geen factuur meer mag ontvangen voor de werkzaamheden op 30 april.

[ Voor 22% gewijzigd door Bram-Bos op 12-12-2018 13:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
Liander heeft deels geantwoord per mail.

Geachte heer ......

Onze excuses, u heeft gelijk. De communicatie is in deze situatie niet naar wens verlopen. Wat betreft uw vraag over de Geschillencommissie, er ligt momenteel een vergelijkbare klacht bij de Geschillencommissie. We verwachten in januari een uitspraak. We zetten uw klacht on hold en nemen na de uitspraak contact met u op.

Tot slot
Heeft u nog vragen? Op www.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen. U kunt mij ook bereiken door deze e-mail te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

A..........
Medewerker Klant & Markt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Had je nog een klacht dan, @Erwin_83 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Bij Liander noemen ze alles een klacht. Zal wel onder de standaard reactie knop zitten.

Ze willen dus niet bevestigen of ontkennen dat het om jou zaak gaat Bram.

(Mijn mail staat ergens in het forum)

[ Voor 10% gewijzigd door Erwin_83 op 12-12-2018 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maar ze hebben het nu wel over jan 2019, en niet meer over jan/feb 2019. Dat klopt met de Liander-tijdrekening: als de uitspraak in mijn geval in dec 2018 valt is Liander immers al goeddeels met vakantie.

Overigens, en voor de newbies: er ligt al een uitspraak in mijn geval. Tweede zitting ging alleen over de vraag of Liander die uitspraak nakomt of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

basvn

Breezand - NHN

Bram-Bos schreef op woensdag 12 december 2018 @ 15:51:
Maar ze hebben het nu wel over jan 2019, en niet meer over jan/feb 2019. Dat klopt met de Liander-tijdrekening: als de uitspraak in mijn geval in dec 2018 valt is Liander immers al goeddeels met vakantie.
Vorige week hadden ze het aan de telefoon inderdaad nog over jan/feb..

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mv8tekst
Bram-Bos schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:46:
@mv8tekst: Dank voor het melden! Wanneer speelde dit voor jou?
SInds 12 april 2015 geen gasverbruik meer, op 15 augustus 2015 de mannen van Enexis met het slotje voor de deur. Afgelopen jaar de slotjescontrole: ze weten dus heel goed hoe het ervoor staat - het is niet zo dat ze me over het hoofd zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuiltje
Best wel erg al die willekeur.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 22:07:
[...]

Was ondertekend door iemand van "Special Care Vandebron". Antwoord heeft ook 11 dagen (9 werkdagen) op zich laten wachten, terwijl men ernaar streeft om binnen 3 dagen te antwoorden. Wordt wel speciaal behandeld, of is dat een duur woord voor helpdeskmedewerker :?
Maar idd een knullig antwoord welke de consument probeert te verleiden (bewust of onbewust?) om de afsluiting op eigen initiatief te laten betalen. Ik ga het gewoon afwachten totdat Enexis mij wil afsluiten en ga niet verder reageren op de mail en zeker niet op eigen initiatief vragen om de aansluiting te verwijderen bij Enexis.
Vandaag was het zover, ik kreeg de brief van Enexis netbeheer dat ik geen geldig energiecontract meer heb.
Ik heb dus Route A gevolgd en via Vandebron opgezegd, per 1 december geen gas contract meer.

Hier de brief:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/iiklkue4yfswjrq/BriefEnexis20181208blad1.png?raw=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/sbi3wtqf7jz6tva/BriefEnexis20181208blad2.png?raw=1

Gelukkig hoef ik geen actie te ondernemen, volgens de brief. Binnenkort word ik blijkbaar afgesloten wanneer ik geen actie onderneem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
ZuinigeRijder schreef op woensdag 12 december 2018 @ 18:13:
[...] Binnenkort word ik blijkbaar afgesloten
Ging het maar zo snel.
Over 13 dagen volgt een tweede brief. :) :) :)
(kreeg ik ook en dat zelfs nadat ze zelf 10 dagen voor de eerste brief een zegel hadden geplaatst) (bij stedin)

[ Voor 19% gewijzigd door Vuiltje op 12-12-2018 18:39 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Goed, na telefonisch contact en enige verwarring van Lianders kant mbt eenzijdig opzeggen van de ato het volgende naar hun gestuurd:
Goedemorgen X,
Excuses voor het late antwoord. De zaak is als volgt: ik heb op XX-XX-XXX mijn leveringscontract voor gas opgezegd bij mijn energieleverancier en heb deze daarbij tegelijk gemachtigd om namens mij ook de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) met Liander te beëindigen. Dit is geheel geheel conform artikel 3.6 van de 'Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers 2013'. Uit dat artikel blijkt overigens op zichzelf al dat ik het recht heb om de ATO eenzijdig te beëindigen.

Onze overeenkomst is derhalve dus al tien maanden geleden beëindigd.

Mocht u dat noodzakelijk vinden, dan bent u voor werkzaamheden aan de gasaansluiting natuurlijk op afspraak van harte welkom in mijn woning. Dat is verder aan u; ik geef daar in ieder geval geen opdracht toe.

Met vriendelijke groet,
Ben benieuwd wat hun reactie zal zijn.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoofie
Dat Liander een andere mening heeft en dat het beleid is dat je moet betalen voor verwijdering.
Ook stellen ze voor de discussie op te schorten omdat er op dit moment een zaak bij de GE ligt.
En oh ja, het is nu natuurlijk, net als in de rest van het jaar, vakantietijd bij Liander, dus het antwoord laat een paar weken op zich wachten en begint met excuses daarvoor vanwege de vakantie :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
In de lokale krant:
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/ehcaco.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Hoe bizar zit de politiek in elkaar

https://www.ad.nl/dordrec...fHXrU038anbxw6Fslt43kyMQU

Acties:
  • +2 Henk 'm!
1,8 miljoen extra kosten om 88 nieuwbouw woningen gasloos te maken?

Werkelijk? Ruim 20 mille per woning? Die aannemer heeft een mooie gouden vulpen zeg!

Een warmtepompje kost compleet geïnstalleerd pakweg 7,5 mille (inclusief winst voor de installateur). Vloerverwarming in de cementdekvloer eens een 2,5 mille per etage en op zolder een leuke Jaga van 500 euro. Totale kosten 13 mille. Maar daar gaat nog vanaf de aanleg van de gasaansluiting a 800 euro, cv ketel+installatiekosten a 2000 euro en radiatoren a 1500 euro.

Zonder subsidies zijn de meerkosten per woning nog niet de helft van wat het artikel beschrijft. De rest komt uit de gouden vulpen van de aannemer en/of ontwikkelaar.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan118
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-01 15:10
Nee dat zie je verkeerd.
Er is nu besloten om incl. gas op te leveren.
De aannemer wil werk houden dus het gaat als volgd als ze gasloos willen wonen.
687 euro betalen voor afsluiting gas, radiatoren verwijderen en afvoeren van de cv voor ongeveer 2500 euro.
Vervolgens nog eens die 13 mille waar jij het over had voor de wp installatie met alles er op en er aan.
Zit je aan 16 duizend. Dan misschien nog de zonnepanelen waar niet over gesproken wordt in dat artikel. Die zou ik er gelijk bij doen. Zit je zo aan 20 duizend en een hoop werkgelegenheid ;)

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 20-05 20:11
Stefan118 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:30:
Nee dat zie je verkeerd.
Er is nu besloten om incl. gas op te leveren.
De aannemer wil werk houden dus het gaat als volgd als ze gasloos willen wonen.
687 euro betalen voor afsluiting gas, radiatoren verwijderen en afvoeren van de cv voor ongeveer 2500 euro.
Vervolgens nog eens die 13 mille waar jij het over had voor de wp installatie met alles er op en er aan.
Zit je aan 16 duizend. Dan misschien nog de zonnepanelen waar niet over gesproken wordt in dat artikel. Die zou ik er gelijk bij doen. Zit je zo aan 20 duizend en een hoop werkgelegenheid ;)
Huuuu. Hoe creeer je draagvlak voor verduurzaming. Niet zo gek dat mensen niet om verduurzaming staan te springen met zulke praktijken. De wereld op zijn kop en dat in in Kinderdijk met zijn eeuwen oude windmolens.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zerty70
Inmiddels is het gas nu definitief opgezegd ,er zal wel binnenkort wat verzonnen worden steeds meer mensen doen het zo .Ik heb nu zonnepanelen , een pellet - en houtkachel .. en zelf waterputten geboord ,dit water is geschikt voor consumptie ,laat ik testen regelmatig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
Ik blijk tevens zo’n nieuwe gasmeter te hebben met een productiefout (Van Enexis, ze moeten 50.000 meters vervangen), terwijl ik op de website van Enexis enkele dagen geleden nog (na controle van het serienummer) een meter zou hebben die prima was.

Hier foto naar goede en foute meter:
https://twitter.com/brand.../1073724806439297024?s=21

Wie weet een opening om dat hele ding op kosten en initiatief van Enexis weg te slopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Stef87 op 15-12-2018 00:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Stef87 Kom maar halen, maar de nieuwe komt er niet in?
De oude is een gevaar en moeten ze dus weghalen, toch?
Zal extra goed werken als de meter aan de afname kant al los in de lucht hangt...

edit: niet vergeten eerst je gascontract op te zeggen en de hoofdkraan dicht te draaien...

[ Voor 49% gewijzigd door onetime op 15-12-2018 01:30 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
onetime schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 01:15:
@Stef87 Kom maar halen, maar de nieuwe komt er niet in?
De oude is een gevaar en moeten ze dus weghalen, toch?
Zal extra goed werken als de meter aan de afname kant al los in de lucht hangt...

edit: niet vergeten eerst je gascontract op te zeggen en de hoofdkraan dicht te draaien...
Contract is reeds opgezegd.. Ja ik wil zoiets opperen, nieuwe ophangen kost misschien wel net zoveel als hele leiding afgraven? Gelukkig kan de meter er daar natuurlijk ventileren.

Weer een nieuwe meter plaatsen is kapitaalvernietiging, ik wil het ook niet, ze halen hem maar weg het is mijn huis toch :-) >:)

Ik heb eerder ook nog half uur lang met enexis gesproken na en afspraak.

Beste man ging over regelgeving en ging nav capaciteitstarief klacht indienen en gaf ons “gelijk” en hoopt in nabije toekomst dingen te kunnen veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Stef87 Als je geen contract hebt, is er geen juridische basis voor Enexis om een nieuwe meter te monteren.

Enexis mag vanuit de wet werkzaamheden verrichten aan hun installatie (en is dat in dit geval verplicht vanwege het potentiële gevaar), maar het is jouw woning en nieuwe zaken installeren in jouw woning daar mag je natuurlijk best een stokje voor steken.

Zodra ze een afspraak willen maken zou ik dan ook zeker melden dat ze de onveilige situatie moeten wegnemen maar dat je geen toestemming geeft om nieuwe delen met explosieve lading in jouw woning te monteren omdat je geen contractant meer bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
Stef87 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 00:57:
Ik blijk tevens zo’n nieuwe gasmeter te hebben met een productiefout (Van Enexis, ze moeten 50.000 meters vervangen), terwijl ik op de website van Enexis enkele dagen geleden nog (na controle van het serienummer) een meter zou hebben die prima was.

Hier foto naar goede en foute meter:
https://twitter.com/brand.../1073724806439297024?s=21

Wie weet een opening om dat hele ding op kosten en initiatief van Enexis weg te slopen.
Dat die slimme meters op de felsrand lekken is pas een paar weken intern bekend. De website loopt blijkbaar nog achter op de praktijk.

Enexis is nu wel goed aan de beurt. SodM zijn geen gemakkelijke jongens, het is altijd angst en beven als die onverwacht langs komen >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
In het nieuwe nummer van NET NL van Netbeheer Nederland staat achterop (p20) een interview met een gaslekzoeker van Enexis. Het geeft een idee van de hoeveelheid werk die controle kost. Enexis controleert volgens deze man elke vier jaar alle 46.000 kilometer gasleiding. Per dag loopt deze man 10-12 kilometer gasleiding na. Bij vorst en regen kan hij niet werken.

Gesteld dat hij de netbeheerder bij een fulltime contract 6000 euro per maand kost (inclusief alle loonbelasting, premies, verzekeringen en pensioenopbouw), dat er 20 werkdagen in een maand gaan, en dat 80% van de tijd het weer het toelaat om gaslekken te zoeken, dan kan hij 16*11 kilometer = 176 km per maand doen.

Per kilometer kost dat dan aan arbeidsloon 34,1 euro, ofwel 3,41 cent per meter.
Elke meter wordt eens in de vier jaar gecontroleerd.

Arbeidsloon voor controle kost dus met deze aannames 0,85 cent per meter per jaar.
Laat een huisaansluiting 10 strekkende meter zijn: dan kost controle daarvan 8,5 cent per jaar.

Er komen natuurlijk nog apparaatskosten, vervoer en materieel bij, maar dat zal het bedrag niet verdubbelen.

Ons voorstel van een tientje per jaar voor periodieke controle en onderhoud van een afgesloten gasaansluiting is dus zo gek nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
De grootste kostenpost zal het personeel op kantoor zijn die deze man naar buiten sturen en bijhouden waar hij geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erwin_83 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 15:05:
De grootste kostenpost zal het personeel op kantoor zijn die deze man naar buiten sturen en bijhouden waar hij geweest is.
Ja, laat het bedrag nog eens drie keer over de kop gaan, dan spreken we nog steeds over 40 cent per huisaansluiting van 10 meter per jaar. OK, bij Liander 8 keer over de kop vanwege de vakanties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Dus voor een tientje afkopen voor 10 jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Daarentegen, als daadwerkelijk een lekkage gevonden wordt, dan lopen de kosten hard op...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Proton_ schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 16:10:
Daarentegen, als daadwerkelijk een lekkage gevonden wordt, dan lopen de kosten hard op...
687 euro om precies te zijn.
Maar omdat iedereen minimaal een tientje per jaar betaalt is dat prima te dekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
Bram-Bos schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 14:40:
In het nieuwe nummer van NET NL van Netbeheer Nederland staat achterop (p20) een interview met een gaslekzoeker van Enexis. Het geeft een idee van de hoeveelheid werk die controle kost. Enexis controleert volgens deze man elke vier jaar alle 46.000 kilometer gasleiding. Per dag loopt deze man 10-12 kilometer gasleiding na. Bij vorst en regen kan hij niet werken.

Gesteld dat hij de netbeheerder bij een fulltime contract 6000 euro per maand kost (inclusief alle loonbelasting, premies, verzekeringen en pensioenopbouw), dat er 20 werkdagen in een maand gaan, en dat 80% van de tijd het weer het toelaat om gaslekken te zoeken, dan kan hij 16*11 kilometer = 176 km per maand doen.

Per kilometer kost dat dan aan arbeidsloon 34,1 euro, ofwel 3,41 cent per meter.
Elke meter wordt eens in de vier jaar gecontroleerd.

Arbeidsloon voor controle kost dus met deze aannames 0,85 cent per meter per jaar.
Laat een huisaansluiting 10 strekkende meter zijn: dan kost controle daarvan 8,5 cent per jaar.

Er komen natuurlijk nog apparaatskosten, vervoer en materieel bij, maar dat zal het bedrag niet verdubbelen.

Ons voorstel van een tientje per jaar voor periodieke controle en onderhoud van een afgesloten gasaansluiting is dus zo gek nog niet.
Die berekening is helaas onjuist.

Een gaslekzoeker loopt sowieso geen 10-12km hoofdgasleiding per dag. De target staat nu op 5km/dag, en zelfs dat is - afhankelijk van het te onderzoeken gebied - lang niet altijd haalbaar.

Gaslekzoekers lopen inderdaad wel redelijk wat kilometers per dag, maar dat is dus niet alleen hoofdgasleiding.10-12+km wat ze lopen klopt wel.

Als een gaslekzoeker 100km hoofdleiding in een maand haalt, is die aardig bezig. Vanaf windkracht 5 mag hij trouwens ook niet meer lopen. En officieel niet harder dan 3km/u/

Die 46.000km gasleiding betreft de hoofdleiding. De dienstleidingen worden nooit in het aantal kilometers leiding opgenomen.
Daarnaast is het afhankelijk van het aantal lekkages in een gebied, hoe vaak een leiding gecontroleerd wordt. Het kan dus gebeuren dat er in bepaalde gebieden elk jaar gelopen worden, of om het jaar.

Enexis gebruikt Severin voor het gaslekzoeken zie ik. Dat zijn de slechtste apparaten die je kan hebben. Passen goed bij de rotte gasmeters die ze hebben ingekocht en nu vervangen moeten worden >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Trichoglossus op 16-12-2018 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Trichoglossus: Dus jij beweert dat in dat interview in het officiële blad van Netbeheer Nederland minstens twee leugens onwaarheden staan, te weten:
  • "Lang niet iedereen weet dat Enexis elke vier jaar alle 46.000 kilometer aan gasleidingen controleert"
  • "Per dag loop ik zo'n 10 tot 12 kilometer aan gasleidingen na."
?

Dat is nogal een bewering.

Maar als je gelijk hebt, dan stijgt de prijs dus naar (176/100=) 1,76x 0,85 = 1,50 eurocent per strekkende meter gasleiding per jaar. Dat doet aan mijn betoog niet veel af, toch?

En werkte je nu vooral voor Liander?

[ Voor 5% gewijzigd door Bram-Bos op 16-12-2018 22:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
Onder puntje 4.2 staan wat richtlijnen.
https://den.enexis.nl/Documenten%20DEN/Grc-0020.R.pdf

Een gemiddelde van 1x per 4 jaar.

Ik weet dat er tracés in Nederland zijn die of elk jaar gelopen worden, of om het jaar gelopen worden. De netbeheerders bepalen dat zelf niet. Dat wordt van hogerhand opgelegd, welke tracés ze in een jaar moeten controleren.

De kaarten op de tablets van Enexis laten alleen zien hoeveel km hoofdgasleiding er op staat. Ze hebben bv een kaart erop staan van een gebied, dat 125 km hoofdleiding bevat. De dienstleidingen zijn NIET als lengtes erbij gerekend.

Het is dus een schatting wat die gaslekzoeker loopt aan dienstleidingen. Maar die behoren dus niet tot de 46.000km hoofdleiding die genoemd wordt.
Als die gaslekzoeker in een van de grote steden loopt, dan zijn er weinig meters aan dienstleidingen te lopen, als de voordeur meteen op de gemeentegrond uit komt.

Daarom zei ik ook: hij loopt sowieso geen 10-12km hoofdgasleiding op een dag.

Ik werk niet specifiek voor Liander. Ons werkgebied is Nederland.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Trichoglossus: Interessant document van Enexis. Ik lees daarin bij §4.7 Frequentie en normuren (blz 4):
  • "Frequentie: Standaard leidingnet: gemiddeld 1 x per 4 jaar"
  • "Normuren: LD incl. aansluitleiding + afsluiters: 1,25 uur / km"
Dus dat is inderdaad 10 km per dag bij 8 uur werken. Of die 46.000 km nu hoofdgasleiding of alle leiding is maakt voor het argument niet uit: controle van de aansluitleidingen kost geen drol (0,85 ct per meter per jaar, bij 1x per 4 jaar controleren), dus een regeling is heel goed denkbaar waarbij de komende 15-20 jaar gaslozen worden verzegeld en tegen een klein bedrag per jaar mogelijk maken dat die aansluitleidingen blijven voldoen aan NEN 7244-6, waarmee de veiligheid volgens KIWA blijft gewaarborgd.

[ Voor 10% gewijzigd door Bram-Bos op 17-12-2018 10:41 ]

Pagina: 1 ... 34 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Over een tijdje wordt het tijd voor deel 2 van dit topic.
Maak even een kopie van je dossierpost voor in dat tweede deel.