CreBa schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:09:
[...]
De wp moet enkel WAR buffer warm houden, elke volgende regeling gebeurd nadien aan de collectoren.
Volgens EPB van de woning is het beschermd volume 1419,93m3 en bruto vloeroppervlakte 438,69m2(incl zolder+kelder)
Jaarlijks netto energie behoefte voor verwarming per eenheid vloerverwarming oppervlakte: 21,67kwh/m2/jaar.
Dat zijn hele andere getallen als waar je in het begin mee kwam. Bij 1419m3 kan ik me een 16KW voorstellen. Ter indicatie, ik heb een 11,2KW WP bij 900m3.
Ik heb op het moment de volledige naregeling buitendienst staan en alle collectoren wijd open staan. Dus teweinig afname is practisch onmogelijk lijkt me.
Alle onderdelen voor logging via Knx te doen zijn besteld, zodra ik deze ontvangen heb ga ik hier werk van maken om meer duidelijkheid te krijgen...
[...]
De verdelers kunnen niet zijn dichtgegaan, ik heb ze handmatig allemaal volledig open staan.
Ik begrijp niet waarom de pomp dan met een delta t van 1 graad nog steeds op 2,4kw opgenomen vermogen blijft draaien en niet gewoon terug moduleerd naar 1,2kw opgenomen vermogen. Met zoveel opgewekte energie is het niet meer als normaal dat zijn delta t wegzakt naar uiteindelijk 1graad.
Even terug rekenen m.b.v. de COP, 2,4*3,5(

gokje) is 8,4KW thermisch vermogen, met een dT van 1 zou een flow van 120liter per minuut moeten zijn, en dat geloof ik eerlijk gezegd niet

(ik heb 26 ter vergelijking).
Dus als jij 2,4KW E-vermogen hebt en een dT van 1 graad heb je OF een hele slechte COP, of een E-element welke ergens bij springt, of je metingen kloppen niet.
Gezien alle panasonic discussies de laatste tijd gok ik op het laatste

En als de wp uitvalt en terug zou starten bij een delta T van 5graden dan zou deze toch nooit mogen terug vallen op 16gr Ta en Tr zonder 1x te starten op een volledige dag. Die logica snap ik niet echt :-)
Die logica snap ik ook niet, maar je weet zeker dat er niet ergens 1 of andere thermostaat of regeling ingrijpt

Ik hoop dat die 16kw geen overshoot zal zijn.
Hij draait bij 19-20hz aan 1kw-1,2 kw opgenomen vermogen. Ik kan moeilijk geloven dat hij bij cop 3 ongv 3,6kw aan warmte niet kwijt geraakt aan zoveel km’s vloerverwarming.
Kan ik die delta T verhogen van de vloerverwarming door bv secundaire pomp langzamer te laten draaien zodat er meer tijd is voor afkoeling of gaat dit juist een negatief effect geven op de wp?
De externe circ pomp bij modulerende ventielen aan de collectoren, kan ik deze best continu op max speed zetten of beter de pomp instelling wijzigen naar een continu druk zodat deze mee wijzigd samen met ventielen die openen/sluiten?
In het geval van een variabel debiet aan de afgiftekant (zones die dichtlopen) kun je de secundaire pomp het beste op proportionele druk zetten.
Even een schaamteloze quote van @
Oxellaar die hij mij gestuurd heeft toen ik met dezelfde vraag zat:
PP betekent Proportionele Druk.
Gezien de omvang van het systeem zul je een vrij hoge stand moeten instellen.
Hij moet namelijk de gewenste flow over het meest ongunstig punt zien te halen.
Meestal is dit de meest verweg gelegen, langste vloerlus, die bepaalt de instelling van de pomp.
Om de juiste stand te vinden zet je alles vragend en je flowmeters flink ver open. Selecteer een bepaalde stand in PP, bijvoorbeeld PP4.
Groepen die nu ruim 2l/m krijgen ga je knijpen tot ongeveer 2l. Groepen die dit niet halen zet je verder open.
Haal je het bijna nergens, dan ga je hetzelfde op PP5 proberen.
Red je het makkelijk, ga dan naar PP3 en regel de boel in per zone.
1.8l/m is natuurlijk ook prima, als er een aantal groepen dicht zijn is de flow vanzelf overal iets hoger.
Even een stelregel, je probeert je flow te halen op een zo laag mogelijke pompsnelheid, dus de flowmeters zo ver mogelijk open om de pomp onnodig zwaar werk te geven.