Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Pagina: 1 ... 104 105 106 Laatste
Acties:
  • 338.482 views

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 09:02

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@cville Volgens mij is er geen verschil.
Ik zal het voor je voor rekenen:

Casus a) Uit de 1000 m³ haal je de onderwaarde, want geen condensatie
= 8,792 kWh/m³ x 1000m³ = 9130 kWh thermische energie (zonder latente warmte)

Casus b) Uit de 1000 m³ haal je bijna de maximale energie (theoretisch):
= 9,769 kWh/m³ x 1000 m³ = 9769 kWh thermische energie

Beide waarden gedeeld door het veronderstelde aantal vollasturen (1650)
a) 5,533 kW
b) 5,921 kW

Met de @koevlaas2 formule (8 kWh/m³ gas): 4,848 kW voor beide gevallen

Bij een (hoog)efficiënte HR-ketel installatie met LTV (=geschikt voor warmtepomp!)
heb je dus eigenlijk een grotere warmtepomp nodig dan de formule berekend.
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX!

• t.oswald
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 12:19
dunklefaser schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 16:35:
[...]

Ik hoop dat ik jouw vraag goed begrijp:

Stel dat je

a) een cv-installatie (HR-ketel) met een temperatuurregime van 75/65/20

b) een andere cv-installatie (HR-ketel) met een temperatuurregime van 45/32/20

vervangt door een warmtepompinstallatie. (bij a) uiteraard eerst op LTV ombouwen!)

Verbruik in beide gevallen 1000 m³ gas voor cv.

Wat is de thermische (waterzijdige) energie welke een warmtepompinstallatie moet kunnen
leveren voor a) en b)?
En wat is vervolgens het nodige (maximale) thermische vermogen van de warmtepomp?
(Volgens de @koevlaas2 formule zou dit in beide gevallen gelijk moeten zijn.)
Helder, is snap de verwarring. Ik wil met het aantal graaddagen een vergelijking maken tussen het kWh verbruik van mijn WP en het historisch gasverbruik. In november plus december 2017 verbruikte ik voor verwarming van de huiskamer 0,4106 m3 gas per graaddag. Dit jaar zal ik in die periode een bepaalde hoeveelheid kWh per graaddag gebruiken. Die 0,4106 m3 gas per graaddag komt, en daar zat de vraag, wellicht overeen met 0,4106 * 9,769 = 4,0108 kWh per graaddag energie (zit wat afronding t.o.v spreadsheet).
Tot nu gebruikt de WP voor de woonkamer gemiddeld 0,6464 kWh per graaddag. Daar zit een factor 6,2 tussen, hetgeen aardig overeenkomt met de COP welke de pana geeft over november en december tot nu toe, 5,96....
Met de 9,18 komt de factor overigens uit op 5,83, dus laten we zeggen gemiddeld precies wat de pana aan COP aangeeft.

t.oswald wijzigde deze reactie 11-12-2018 19:35 (3%)

WH-MDC05H3E5, 5000 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad en werkkamer, CV warmtapwater

Wouter9636 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 15:17:
[...]

Consumentenprijs:

https://www.installatieva...ter-131359001-11313591001

Zo duur is het niet hoor.

Ik heb het bij verkeerdgeleverd.nl besteld. Zat 1 beschadiging op de eerste meter isolatie.
Als je vergelijkt...
Ik had het over 40mm, dit is 32.
En het ging over het totaalplaatje.
Maar dan nog, rondshoppen geeft altijd koopjes, maar is geen realistische vergelijking.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• cville
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 21-01 20:55
dunklefaser schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:14:
@cville Volgens mij is er geen verschil.
Ik zal het voor je voor rekenen:

Casus a) Uit de 1000 m³ haal je de onderwaarde, want geen condensatie
= 8,792 kWh/m³ x 1000m³ = 9130 kWh thermische energie (zonder latente warmte)

Casus b) Uit de 1000 m³ haal je bijna de maximale energie (theoretisch):
= 9,769 kWh/m³ x 1000 m³ = 9769 kWh thermische energie

Beide waarden gedeeld door het veronderstelde aantal vollasturen (1650)
a) 5,533 kW
b) 5,921 kW

Met de @koevlaas2 formule (8 kWh/m³ gas): 4,848 kW voor beide gevallen

Bij een (hoog)efficiënte HR-ketel installatie met LTV (=geschikt voor warmtepomp!)
heb je dus eigenlijk een grotere warmtepomp nodig dan de formule berekend.
YMMV
Ik ben het helemaal met je analyse eens. Echter, zoals volgens mij uit de post van @t.oswald blijkt, is dat niet de vraag die hij wil beantwoorden.

14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21 inclination: 23 deg; azimuth: 11 deg
5*RPI, 14*ESP8266, 3*Sonoff, NUC7I3BNH

• Wouter9636
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 12:41
Oxellaar schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:53:
[...]

Als je vergelijkt...
Ik had het over 40mm, dit is 32.
En het ging over het totaalplaatje.
Maar dan nog, rondshoppen geeft altijd koopjes, maar is geen realistische vergelijking.
Bij totaalplaatje moet je stek monteur ook mee rekenen en wat kost koelleiding geïsoleerd? Rehau is ook nogal wat sterker dan een koelleiding. Dus qua aanleg zal je daar ook rekening mee moeten houden.

En waarom zou je 40 nodig zijn? Lijkt mij net de vermogens die hier voorbij komen redelijk overbodig.

Btw: bij de groothandel kostte de buis €40 meer.

Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 09:02

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@cville , @t.oswald - De vraag met het verbruik per (gew.) graaddag kan je volgens mij
op een analoge manier (zoals ik uitgelegd heb) benaderen. YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX!

Wouter9636 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:07:
[...]

Bij totaalplaatje moet je stek monteur ook mee rekenen en wat kost koelleiding geïsoleerd? Rehau is ook nogal wat sterker dan een koelleiding. Dus qua aanleg zal je daar ook rekening mee moeten houden.

En waarom zou je 40 nodig zijn? Lijkt mij net de vermogens die hier voorbij komen redelijk overbodig.

Btw: bij de groothandel kostte de buis €40 meer.
3/8-5/8...ongeveer 250
40mm...omdat dat eerder genoemd werd.
En pex sterker sterker dan koelleiding, zet eens 50bar op pex.
Snap sowieso niet wat sterker in deze vergelijking voor nut heeft, maar goed.
Het gaat mij meer om het gemak van 20m koelleiding uitrollen dan klooien met dikke pex leidingen. Hulpstukken, water in vorstgevaarlijke omgeving enz enz

Maar ik zal op jouw manier vergelijken.... Ik heb mijn koelleiding gekregen en f gassen heb ik zelf.
Een split is dus eigenlijk gratis :+

• jschoorl2
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21-01 22:22
sgsdebruijn schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 15:19:
[...]

Ik wil de leidingen juist van de muur af en dicht smeren met stuc, dan heb je ook geen lucht meer, daarna latex erover en de boel is strak.
Als je links en rechts kieren of uitsparingen heb smeer ik die ook gelijk dicht met de stuc, zou toch moeten kunnen werken?!
Je kunt ook nog kijken naar https://www.warp-systems.nl/speetile-systeem/. Nadeel meer stucen, maar geen koppelingen (behalve op de verdeler) en je kunt makkelijker de hele muur benutten en prijs is wat lager.

2745 Wp, Suntech SuperPoly STP305-24/Vd, AEG PV2800+, zuid

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 14:09

BlueTooth76

Let the sun shine!

Nog even terugkomend op het verhogen van de stooklijn (en dus ook Ta) van mijn Zubadan.
Gisteren had ik runs van zo'n 20 tot 30 minuten met de oude, lage stooklijn.

Vandaag van 40 tot 70 minuten.
Verbruik lag wel 3kWh hoger maar dat kan ook komen omdat het daadwerkelijk iets kouder is buiten.

Nog geen duidelijke conclusie maar het lijkt er zeker niet slechter van te worden, ik laat het nog een weekje zo ingesteld staan.

BlueTooth76 wijzigde deze reactie 11-12-2018 21:44 (3%)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 14:33
jschoorl2 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:33:
[...]

Je kunt ook nog kijken naar https://www.warp-systems.nl/speetile-systeem/. Nadeel meer stucen, maar geen koppelingen (behalve op de verdeler) en je kunt makkelijker de hele muur benutten en prijs is wat lager.
En nog een nadeel is de kortere groepen die je dient te maken.
Maar verder werkt het fantastisch ;)

• jschoorl2
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21-01 22:22
Ramon_1984 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:48:
[...]

En nog een nadeel is de kortere groepen die je dient te maken.
Maar verder werkt het fantastisch ;)
Kunt met een splitter nof wel 2 groepen als 1 groep op verdeler aansluiten

jschoorl2 wijzigde deze reactie 11-12-2018 21:56 (11%)

2745 Wp, Suntech SuperPoly STP305-24/Vd, AEG PV2800+, zuid

• Ramon_1984
jschoorl2 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:54:
[...]

Kunt met een splitter nof wel 2 groepen als 1 groep op verdeler aansluiten [Afbeelding]
Klopt, mits ze even lang zijn.

• sgsdebruijn
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 14:30

sgsdebruijn

PV'er WP'er VW'er Fiets'er

jschoorl2 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:33:
[...]

Ziet er ook goed uit, ik heb wat leeswerk aankomend weekend :)

• CreBa
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 12:57
Dag allemaal,

Ik heb deze topic nog niet volledig kunnen doorlezen vermits er 419 pagina’s zijn, maar ik heb het volgende wat ik zou willen vragen aan de experts:

Ik heb namelijk een panasonic monobloc T-cap WH-MXC16H9E8 staan.
Een zware jongen van 16Kw...
De woning is een nieuwbouw geïsoleerd volgens de huidige normen en overal voorzien van vloerverwarming ca 270m2, 30kringen +- 2,8km vloerverwarming.
De pana is gekozen op basis van de warmteverliesberekening van de woning wat neerkwam op een goeie 16Kw.
De WP is aangesloten op een 50L buffervatje zodat het debiet van de Wp pomp altijd kwijt kan. Er is een externe pomp voorzien die het water naar de collectoren pompt.
Op de collectoren zijn thermische motors voorzien die gestuurd worden via een heatbox van KNX zodat elke ruimte onafhankelijk op temperatuur gebracht kan worden.

Voorbije week deed de pomp niet wat ik er van verwachte en de leverancier + panasonic zelf hadden hier geen antwoord op.

WAR - Stooklijn bij -10 = 35graden bij 15graden = 25graden. Buitentemp schommelde tussen 8 en 11graden. Delta T = 5graden.
De wp draaide een volledige dag zonder problemen op ongeveer 27graden aanvoer temp. Als ik de volgende dag de aanvoer temperatuur bekeek stond deze plots op Ta 16 Tr 16 graden en is de pomp niet meer aangeweest die dag. Indien ik deze dan uitschakelde op standby en terug opstarte ging deze weer braaf een dagje werken zoals het hoort om de volgende dag opnieuw een Ta & Tr van 16 graden te zien... Is hier een verklaring voor?
Ook is me opgevallen dat er die dagen enorm veel starts zijn geweest en amper of geen draaiuren. Alsof hij zou pendelen, wat me niet logisch lijkt want er is afname genoeg.

Zijn er dingen of instellingen waarmee ik rekening kan houden om deze problemen te vermijden?

Het rare is toen ik de stooklijn had verzet naar 40graden bij -10 heeft die het niet meer gedaan en vlotjes doorgedraaid met maar 5 starts op de compressor voor 2dagen. Maar hierdoor is het binnen veel te warm. (Toen had ik ook wel 5minuten het volledige toestel spanningsloos gezet nu ik er aan denk)

Lijkt me logisch dat ik de stooklijn zodanig laag breng dat het binnen juist de temperatuur bereikt wat er gevraagd wordt?

Zijn er verder nog tips om de cop te verbeteren? Want veel instellingen zijn er niet echt mogelijk via de remote control.

De circulatiepomp van dit toestel moduleerd deze mee met de compressor?
Ik was recent aant opvolgen hoe het toestel redeneert. Lijkt me logisch dat als de wp een delta T van 5 graden wil behouden op het buffer dat deze dan de compressor frequentie laat zakken maar tegelijkertijd ook zijn circulatiepomp debiet verlaagt zodat de Ta volgens de stooklijn loopt en de Tr rustig kan zakken tot Delta T bereikt wordt? Maar als ik dan de maximum pomp snelheid zou verhogen zie ik dat de delta T van 5 zelfs niet tot stand kan gehouden worden en deze terug valt naar zelfs delta T van 2graden. Oftewel heb ik dit niet lang genoeg bekeken en duurt het een hele tijd voor hij zijn debiet ook vermindert.

• rjd22
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 10:38
Oxellaar schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:40:
[...]
3/8-5/8...ongeveer 250
40mm...omdat dat eerder genoemd werd.
En pex sterker sterker dan koelleiding, zet eens 50bar op pex.
Snap sowieso niet wat sterker in deze vergelijking voor nut heeft, maar goed.
Het gaat mij meer om het gemak van 20m koelleiding uitrollen dan klooien met dikke pex leidingen. Hulpstukken, water in vorstgevaarlijke omgeving enz enz

Maar ik zal op jouw manier vergelijken.... Ik heb mijn koelleiding gekregen en f gassen heb ik zelf.
Een split is dus eigenlijk gratis :+
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom we de hele tijd moeten vechten of een mono of split beter is.

Beide hebben gewoon een plaats in de markt. Ikzelf heb een mono omdat ik een klein huis heb en op deze manier mijn hele CV installatie op het balkon heb staan. Hier zit 1 meter leiding aan die direct de muur in gaat.

Ik had ook heel goed een split kunnen doen maar dat was voor mijn situatie lastiger geweest ivm. koelleiding die dan het halve huis door zou moeten.

In andere situaties is een split gewoon slimmer / makkelijker als je bijvoorbeeld veel afstand moet overbruggen buitenhuis bijvoorbeeld.

Laten we aub. stoppen met de discussie wat beter / goedkoper is en per situatie kijken wat het beste past. Het begint namelijk bijna op de "gas ketel is beter dan warmtepomp" discussie te lijken waar we zo'n hekel aan hebben.
CreBa schreef op woensdag 12 december 2018 @ 07:51:
Dag allemaal,

Ik heb deze topic nog niet volledig kunnen doorlezen vermits er 419 pagina’s zijn, maar ik heb het volgende wat ik zou willen vragen aan de experts:

De woning is een nieuwbouw geïsoleerd volgens de huidige normen en overal voorzien van vloerverwarming ca 270m2, 30kringen +- 2,8km vloerverwarming.
De pana is gekozen op basis van de warmteverliesberekening van de woning wat neerkwam op een goeie 16Kw.
De WP is aangesloten op een 50L buffervatje zodat het debiet van de Wp pomp altijd kwijt kan. Er is een externe pomp voorzien die het water naar de collectoren pompt.
Op de collectoren zijn thermische motors voorzien die gestuurd worden via een heatbox van KNX zodat elke ruimte onafhankelijk op temperatuur gebracht kan worden.

Voorbije week deed de pomp niet wat ik er van verwachte en de leverancier + panasonic zelf hadden hier geen antwoord op.

WAR - Stooklijn bij -10 = 35graden bij 15graden = 25graden. Buitentemp schommelde tussen 8 en 11graden. Delta T = 5graden.
De wp draaide een volledige dag zonder problemen op ongeveer 27graden aanvoer temp. Als ik de volgende dag de aanvoer temperatuur bekeek stond deze plots op Ta 16 Tr 16 graden en is de pomp niet meer aangeweest die dag. Indien ik deze dan uitschakelde op standby en terug opstarte ging deze weer braaf een dagje werken zoals het hoort om de volgende dag opnieuw een Ta & Tr van 16 graden te zien... Is hier een verklaring voor?
Ook is me opgevallen dat er die dagen enorm veel starts zijn geweest en amper of geen draaiuren. Alsof hij zou pendelen, wat me niet logisch lijkt want er is afname genoeg.

Zijn er dingen of instellingen waarmee ik rekening kan houden om deze problemen te vermijden?

Het rare is toen ik de stooklijn had verzet naar 40graden bij -10 heeft die het niet meer gedaan en vlotjes doorgedraaid met maar 5 starts op de compressor voor 2dagen. Maar hierdoor is het binnen veel te warm. (Toen had ik ook wel 5minuten het volledige toestel spanningsloos gezet nu ik er aan denk)

Lijkt me logisch dat ik de stooklijn zodanig laag breng dat het binnen juist de temperatuur bereikt wat er gevraagd wordt?

Zijn er verder nog tips om de cop te verbeteren? Want veel instellingen zijn er niet echt mogelijk via de remote control.

Ik was recent aant opvolgen hoe het toestel redeneert. Lijkt me logisch dat als de wp een delta T van 5 graden wil behouden op het buffer dat deze dan de compressor frequentie laat zakken maar tegelijkertijd ook zijn circulatiepomp debiet verlaagt zodat de Ta volgens de stooklijn loopt en de Tr rustig kan zakken tot Delta T bereikt wordt? Maar als ik dan de maximum pomp snelheid zou verhogen zie ik dat de delta T van 5 zelfs niet tot stand kan gehouden worden en deze terug valt naar zelfs delta T van 2graden. Oftewel heb ik dit niet lang genoeg bekeken en duurt het een hele tijd voor hij zijn debiet ook vermindert.
Welkom in dit topic, dit is een forse jongen voor een nieuwe woning :? Warmteverlies van 58W / m2 :? Lijkt mij vrij veel voor een nieuwe woning, maar vooruit, dat is de vraag niet :P

Ook een 50 liter buffervat voor hydraulische ontkoppeling lijkt mij nogal krap voor een 16KW WP.

Hoe regelt je WP, is het WAR only, zonder thermostaten en/of naregeling :?
Als dit zo is, dan moet de WP gewoon de Ta maken die wordt berekend door de WAR.

Je stooklijn lijkt mij goed te staan, ik weet alleen niet of je "pendelgedrag" krijgt bij Ta <30 graden met je 16KW buffel. Volgens mij is de T-cap ongeveer gelijk aan de Zubadan, en mijn Zubadan houdt niet van Ta <30.

Doe je iets aan logging ? Heb je grafieken ?

[edit]
Ik lees net dat je wel naregeling hebt (heatbox van KNX), kan het niet zijn dat er geen enkele groep warmte vraagt, waardoor er geen "aan" signaaltje naar de WP wordt verstuurd :?

• kaasmakert
  • Laatst online: 12-12-2018
jschoorl2 schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:30:
Voor degene die een monoblock hebben en enkele meters door de grond moeten, welke isolatie, leiding hebben jullie gebruikt?

Dacht zelf aan microflex of calplex duo
Na alle profi opties te hebben bekeken (nogal geschrokken van het prijskaartje) heb ik het volgende gedaan:

Binnen naar buiten:
Voorgeisoleerde Uponor 32mm (6mm isolatiedikte)
Standaard PE Schuim leidingisolatie 42-13, alle naden afgetaped met alu tape (13mm isolatiedikte)
Dit pakket schuif je met gemak in een 4m lange:
75mm dikwandig PVC

Goedkoop, simpel en makkelijk aan te leggen.
In totaal heb ik zo twee stukken van 10m gemaakt, kost een uurtje.
Deze leiding loopt bij mij grootste deel door het zand onder huis, als je hem in de volle grond legt zou ik 110mm PVC en dikkere isolatie gebruiken, zie voor grotere diameters een goede tip van @Dylantje2 in het Panasonic topic.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
CreBa schreef op woensdag 12 december 2018 @ 07:51:
Dag allemaal,

Ik heb ook 16kW panasonic tCap, maar dan van de G-generatie. Stooklijn 27C@-15 25C@15.
Ik heb ook een thermostaat welke de pomp stopt bij behalen van de setpoint van 20C kamertemperatuur. Mijn drie verdelers zijn volledig naar wens afgesteld opdat er nu lange runs worden gedraait waarbij de compressor rond de 20Hz schommelt (1,5kW elektrisch vermogen).

Het effect van pomp stopt en blijft in standby heb ik ook een paar keer meegemaakt volgens mijn log. Hierbij heeft de Tr BIJNA de setpoint van de stooklijn gehaald: dT<1C. En dan gaat de compressor eigenlijk uit en kort (half uur) daarna ook de circulatiepomp, ook al heeft de kamerthermostaat nog warmtevraag. De circulatiepomp gaat om de zoveel tijd wel even draaien.

Pas uren later (2-4 uur) gaat de warmtepomp weer wakker worden en verder verwarmen. Dit gebeurt volgens mij als er weer een dT van 5C is (heb hier geen duidelijke lijn in gezien). Dus als de tR 20C heeft bereikt.

Ik vermoed dus dat jou verdelers opeens afgesloten zijn, waardoor de pomp z'n warmte niet meer kwijt kan.
(ik heb zelf open verdelers zonder verdere regeling. Ik heb alle groepen handmatig afgesteld.)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• CreBa
Grolsch schreef op woensdag 12 december 2018 @ 08:57:
[...]

Welkom in dit topic, dit is een forse jongen voor een nieuwe woning :? Warmteverlies van 58W / m2 :? Lijkt mij vrij veel voor een nieuwe woning, maar vooruit, dat is de vraag niet :P

Ook een 50 liter buffervat voor hydraulische ontkoppeling lijkt mij nogal krap voor een 16KW WP.

Hoe regelt je WP, is het WAR only, zonder thermostaten en/of naregeling :?
Als dit zo is, dan moet de WP gewoon de Ta maken die wordt berekend door de WAR.

Je stooklijn lijkt mij goed te staan, ik weet alleen niet of je "pendelgedrag" krijgt bij Ta <30 graden met je 16KW buffel. Volgens mij is de T-cap ongeveer gelijk aan de Zubadan, en mijn Zubadan houdt niet van Ta <30.

Doe je iets aan logging ? Heb je grafieken ?

[edit]
Ik lees net dat je wel naregeling hebt (heatbox van KNX), kan het niet zijn dat er geen enkele groep warmte vraagt, waardoor er geen "aan" signaaltje naar de WP wordt verstuurd :?
De wp moet enkel WAR buffer warm houden, elke volgende regeling gebeurd nadien aan de collectoren.

Volgens EPB van de woning is het beschermd volume 1419,93m3 en bruto vloeroppervlakte 438,69m2(incl zolder+kelder)
Jaarlijks netto energie behoefte voor verwarming per eenheid vloerverwarming oppervlakte: 21,67kwh/m2/jaar.

Ik heb op het moment de volledige naregeling buitendienst staan en alle collectoren wijd open staan. Dus teweinig afname is practisch onmogelijk lijkt me.

Alle onderdelen voor logging via Knx te doen zijn besteld, zodra ik deze ontvangen heb ga ik hier werk van maken om meer duidelijkheid te krijgen...
kmf schreef op woensdag 12 december 2018 @ 09:16:
[...]

Ik heb ook 16kW panasonic tCap, maar dan van de G-generatie. Stooklijn 27C@-15 25C@15.
Ik heb ook een thermostaat welke de pomp stopt bij behalen van de setpoint van 20C kamertemperatuur. Mijn drie verdelers zijn volledig naar wens afgesteld opdat er nu lange runs worden gedraait waarbij de compressor rond de 20Hz schommelt (1,5kW elektrisch vermogen).

Het effect van pomp stopt en blijft in standby heb ik ook een paar keer meegemaakt volgens mijn log. Hierbij heeft de Tr BIJNA de setpoint van de stooklijn gehaald: dT<1C. En dan gaat de compressor eigenlijk uit en kort (half uur) daarna ook de circulatiepomp, ook al heeft de kamerthermostaat nog warmtevraag. De circulatiepomp gaat om de zoveel tijd wel even draaien.

Pas uren later (2-4 uur) gaat de warmtepomp weer wakker worden en verder verwarmen. Dit gebeurt volgens mij als er weer een dT van 5C is (heb hier geen duidelijke lijn in gezien). Dus als de tR 20C heeft bereikt.

Ik vermoed dus dat jou verdelers opeens afgesloten zijn, waardoor de pomp z'n warmte niet meer kwijt kan.
(ik heb zelf open verdelers zonder verdere regeling. Ik heb alle groepen handmatig afgesteld.)
De verdelers kunnen niet zijn dichtgegaan, ik heb ze handmatig allemaal volledig open staan.

Ik begrijp niet waarom de pomp dan met een delta t van 1 graad nog steeds op 2,4kw opgenomen vermogen blijft draaien en niet gewoon terug moduleerd naar 1,2kw opgenomen vermogen. Met zoveel opgewekte energie is het niet meer als normaal dat zijn delta t wegzakt naar uiteindelijk 1graad.

En als de wp uitvalt en terug zou starten bij een delta T van 5graden dan zou deze toch nooit mogen terug vallen op 16gr Ta en Tr zonder 1x te starten op een volledige dag. Die logica snap ik niet echt :-)

Ik hoop dat die 16kw geen overshoot zal zijn.
Hij draait bij 19-20hz aan 1kw-1,2 kw opgenomen vermogen. Ik kan moeilijk geloven dat hij bij cop 3 ongv 3,6kw aan warmte niet kwijt geraakt aan zoveel km’s vloerverwarming.
Kan ik die delta T verhogen van de vloerverwarming door bv secundaire pomp langzamer te laten draaien zodat er meer tijd is voor afkoeling of gaat dit juist een negatief effect geven op de wp?
De externe circ pomp bij modulerende ventielen aan de collectoren, kan ik deze best continu op max speed zetten of beter de pomp instelling wijzigen naar een continu druk zodat deze mee wijzigd samen met ventielen die openen/sluiten?

• BertP
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 17-01 16:13
In onze nieuwbouwwoning hebben wij voor meerdere duurzame maatregelen gekozen (18x 360 WP panelen, warmtepomp). De pomp komt qua type aanduiding in aanmerking voor een subsidie uit de ISDE pot. We hebben de maatregelen als meerwerk aangeschaft en zijn daarom ook ons eigendom, we hebben echter sterk het vermoeden dat de aannemer de subsidie geclaimed heeft.

Het voelt een beetje wrang dat wij de eigenaar zijn en betaald hebben voor de systemen maar de leverancier er met de subsidie vandoor gaat.

Sites die ik heb gechecked zijn:

- Algemene informatie:
https://www.rvo.nl/subsid...vragen/isde-particulieren

- Veelgestelde vragen over de ISDE
https://www.rvo.nl/subsid...duurzame-energie-isde/faq

In de FAQ staat wel een stuk over nieuwbouw:
Er zijn geen belemmeringen voor bouwbedrijven en projectontwikkelaars die nieuwbouw verkopen waarvoor zij subsidie uit de ISDE hebben ontvangen. Van belang is dat het apparaat minimaal één jaar na de subsidievaststelling in gebruik is. Wanneer het apparaat binnen een jaar wordt verwijderd dan kan de subsidievaststelling ten nadele van de subsidieontvanger worden gewijzigd. De subsidieontvanger blijft dus ook na de verkoop verantwoordelijk voor de naleving van deze subsidieverplichting gedurende één jaar na de vaststelling. RVO.nl heeft geen rol in de afspraken tussen koper en verkopende partij. Nadat de bewoners of gebruikers van het pand eigenaar zijn geworden van de installatie, kunnen zij niet nogmaals subsidie voor dezelfde installatie ontvangen.
en
Wie is de aanvrager?
Bij nieuwbouw van een woning kan degene die investeert in een duurzame warmte apparaat subsidie aanvragen voor de ISDE. In de praktijk is dat vaak de bewoner of eigenaar van de woning. Het is ook mogelijk dat de projectontwikkelaar of een bouwbedrijf de subsidie aanvraagt.

Waarom mag ook een projectontwikkelaar of een bouwbedrijf aanvragen?
Bij (grootschalige) nieuwbouwprojecten waarbij de projectontwikkelaar de investeringsbeslissingen neemt, mag deze ook de subsidie aanvragen. De toekomstige bewoner heeft geen invloed op de (verwarmings)apparaten.

Voorbeeld
De projectontwikkelaar wil investeren in duurzame warmteapparaten in een nieuwbouwproject. De projectontwikkelaar kan hiervoor subsidie aanvragen. De projectontwikkelaar neemt het duurzame apparaat, bijvoorbeeld de warmtepomp, in gebruik op het moment dat deze geïnstalleerd is en getest. Bij de ingebruikname hoort een testrapport. Op moment van oplevering van de woning wordt deze, inclusief de warmtepomp, overgedragen aan de bewoner. De bewoner kan dan niet nogmaals subsidie ontvangen, omdat maar eenmaal subsidie wordt verstrekt op hetzelfde apparaat.

RVO.nl heeft geen rol in de afspraken tussen koper (bewoner/huiseigenaar) en verkopende partij (projectontwikkelaar/aannemer).
Er zijn daarom geen belemmeringen voor projectontwikkelaars of bouwbedrijven die nieuwbouw verkopen waarvoor zij subsidie uit de ISDE hebben ontvangen.

Van belang is wel dat het apparaat minimaal één jaar na de subsidievaststelling in gebruik blijft. Wanneer het apparaat binnen een jaar wordt verwijderd dan kan de subsidievaststelling in het nadeel van de subsidieontvanger worden gewijzigd. De subsidieontvanger blijft dus ook na de verkoop tot één jaar na de vaststelling, verantwoordelijk voor de naleving van deze subsidieverplichting.

Nadat de bewoners of gebruikers van het pand eigenaar zijn geworden van het apparaat, kunnen zij dus niet nogmaals subsidie voor dezelfde installatie ontvangen.

Wanneer kan een projectontwikkelaar of een bouwbedrijf (aannemer) niet aanvragen?
De situatie wordt anders wanneer de eigenaar bewoner een nieuwe woning laat bouwen op eigen initiatief en zelf het ontwerp en de apparaten kiest. Dan kan de particulier subsidie krijgen.

Een derde partij kan wel optreden als intermediair van de aanvrager (investeerder) en namens de aanvrager de aanvraag indienen. De subsidie wordt in dit geval direct uitbetaald aan de aanvrager.
Als ik het lees kan het op meerdere manieren geïnterpreteerd worden. Als de bouwer/aannemer zelf kiest om de duurzame maatregelen te plaatsen dan kan deze partij de subsidie claimen en hebben de bewoners achteraf geen recht op de subsidie.

Ik lees echter ook "De situatie wordt anders wanneer de eigenaar bewoner een nieuwe woning laat bouwen op eigen initiatief en zelf het ontwerp en de apparaten kiest." Wij hebben zelf voor deze apparaten gekozen en de aannemer heeft ze geplaatst.

Ben benieuwd of er er hier vergelijkbare situaties zijn en wat mensen gedaan hebben in deze situatie.
CreBa schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:09:
[...]

De wp moet enkel WAR buffer warm houden, elke volgende regeling gebeurd nadien aan de collectoren.

Volgens EPB van de woning is het beschermd volume 1419,93m3 en bruto vloeroppervlakte 438,69m2(incl zolder+kelder)
Jaarlijks netto energie behoefte voor verwarming per eenheid vloerverwarming oppervlakte: 21,67kwh/m2/jaar.
Dat zijn hele andere getallen als waar je in het begin mee kwam. Bij 1419m3 kan ik me een 16KW voorstellen. Ter indicatie, ik heb een 11,2KW WP bij 900m3.
Ik heb op het moment de volledige naregeling buitendienst staan en alle collectoren wijd open staan. Dus teweinig afname is practisch onmogelijk lijkt me.

Alle onderdelen voor logging via Knx te doen zijn besteld, zodra ik deze ontvangen heb ga ik hier werk van maken om meer duidelijkheid te krijgen...

[...]

De verdelers kunnen niet zijn dichtgegaan, ik heb ze handmatig allemaal volledig open staan.

Ik begrijp niet waarom de pomp dan met een delta t van 1 graad nog steeds op 2,4kw opgenomen vermogen blijft draaien en niet gewoon terug moduleerd naar 1,2kw opgenomen vermogen. Met zoveel opgewekte energie is het niet meer als normaal dat zijn delta t wegzakt naar uiteindelijk 1graad.
Even terug rekenen m.b.v. de COP, 2,4*3,5(:? gokje) is 8,4KW thermisch vermogen, met een dT van 1 zou een flow van 120liter per minuut moeten zijn, en dat geloof ik eerlijk gezegd niet :P (ik heb 26 ter vergelijking).

Dus als jij 2,4KW E-vermogen hebt en een dT van 1 graad heb je OF een hele slechte COP, of een E-element welke ergens bij springt, of je metingen kloppen niet.

Gezien alle panasonic discussies de laatste tijd gok ik op het laatste :P
En als de wp uitvalt en terug zou starten bij een delta T van 5graden dan zou deze toch nooit mogen terug vallen op 16gr Ta en Tr zonder 1x te starten op een volledige dag. Die logica snap ik niet echt :-)
Die logica snap ik ook niet, maar je weet zeker dat er niet ergens 1 of andere thermostaat of regeling ingrijpt :?
Hij draait bij 19-20hz aan 1kw-1,2 kw opgenomen vermogen. Ik kan moeilijk geloven dat hij bij cop 3 ongv 3,6kw aan warmte niet kwijt geraakt aan zoveel km’s vloerverwarming.
Kan ik die delta T verhogen van de vloerverwarming door bv secundaire pomp langzamer te laten draaien zodat er meer tijd is voor afkoeling of gaat dit juist een negatief effect geven op de wp?
De externe circ pomp bij modulerende ventielen aan de collectoren, kan ik deze best continu op max speed zetten of beter de pomp instelling wijzigen naar een continu druk zodat deze mee wijzigd samen met ventielen die openen/sluiten?
In het geval van een variabel debiet aan de afgiftekant (zones die dichtlopen) kun je de secundaire pomp het beste op proportionele druk zetten.

Even een schaamteloze quote van @Oxellaar die hij mij gestuurd heeft toen ik met dezelfde vraag zat:

PP betekent Proportionele Druk.

Gezien de omvang van het systeem zul je een vrij hoge stand moeten instellen.
Hij moet namelijk de gewenste flow over het meest ongunstig punt zien te halen.
Meestal is dit de meest verweg gelegen, langste vloerlus, die bepaalt de instelling van de pomp.

Om de juiste stand te vinden zet je alles vragend en je flowmeters flink ver open. Selecteer een bepaalde stand in PP, bijvoorbeeld PP4.
Groepen die nu ruim 2l/m krijgen ga je knijpen tot ongeveer 2l. Groepen die dit niet halen zet je verder open.
Haal je het bijna nergens, dan ga je hetzelfde op PP5 proberen.
Red je het makkelijk, ga dan naar PP3 en regel de boel in per zone.
1.8l/m is natuurlijk ook prima, als er een aantal groepen dicht zijn is de flow vanzelf overal iets hoger.

Even een stelregel, je probeert je flow te halen op een zo laag mogelijke pompsnelheid, dus de flowmeters zo ver mogelijk open om de pomp onnodig zwaar werk te geven.

• kmf
  • Niet online
CreBa schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:09:
[...]

De dT van 5 graden is wat mij opviel toen die bij mij weer ging starten. Of dat echt de trigger was weet ik niet.
Ik heb zelf 25 groepen aan VVW, dus rond 2,25km met een buffervat van 300liter. En dan nog eens een woning van 1980. Als bij mij de warmtepomp stopt, dan is het ook niet vreemd dat bij een nieuwbouwwoning ook gebeurt.

Maar dat is volgens mij niet zo zeer dat ie de warmte niet kwijt kan (pendelen) maar gewoon WAR-eigen lijkt me.
Ik heb zelf mijn pompsnelheid verlaagd naar stand 3 of 4 (weet niet meer zeker). Een hogere snelheid is meer verbruik bij mij en onnodig. Juist in jouw situatie dat er pendelgedrag lijkt, zal een hogere snelheid juist beter zijn.

Ik vraag me dus echt af of het bij jou pendelgedrag is, of dat de KNX gewoon "stop" zeggen..

rjd22 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 08:33:
[...]

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom we de hele tijd moeten vechten of een mono of split beter is.

Beide hebben gewoon een plaats in de markt. Ikzelf heb een mono omdat ik een klein huis heb en op deze manier mijn hele CV installatie op het balkon heb staan. Hier zit 1 meter leiding aan die direct de muur in gaat.

Ik had ook heel goed een split kunnen doen maar dat was voor mijn situatie lastiger geweest ivm. koelleiding die dan het halve huis door zou moeten.

In andere situaties is een split gewoon slimmer / makkelijker als je bijvoorbeeld veel afstand moet overbruggen buitenhuis bijvoorbeeld.

Laten we aub. stoppen met de discussie wat beter / goedkoper is en per situatie kijken wat het beste past. Het begint namelijk bijna op de "gas ketel is beter dan warmtepomp" discussie te lijken waar we zo'n hekel aan hebben.
Vechten...? Nou volgens mij heet het een discussie en daar is een forum volgens mij ook voor bedoeld. Daarbij reageerde ik op 1 situatie, waar anderen op inhaken met een andere situatie. Maar ook dat mag/moet, want dan krijg je direct wat jij graag wil, namelijk alle voordelen en nadelen op een rijtje.

Ik heb zelf geen absoluut voor of tegenstander van split of mono.
Alleen zetten wij al jaren overal split, zonder echte problemen. Dus al die verhalen over het gemak van een mono, die doen mij weinig. Ik zie zelf meer ongemak, denk aan vorstgevaar, loop van leidingen ivm ontluchten, dikkere leidingen, lastiger te verwerken. Maar iedereen mag daar zijn mening over hebben.

De mono is nu vooral in opkomst, omdat er "geen stek" voor nodig is. Makkelijk voor de installateur zonder stek.... In theorie klopt dat, maar waarom heeft die installateur geen stek?
Omdat hij vaak geen verstand van warmtepompen heeft.

• CreBa
Grolsch schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:17:
[...]

Dat zijn hele andere getallen als waar je in het begin mee kwam. Bij 1419m3 kan ik me een 16KW voorstellen. Ter indicatie, ik heb een 11,2KW WP bij 900m3.

[...]

Even terug rekenen m.b.v. de COP, 2,4*3,5(:? gokje) is 8,4KW thermisch vermogen, met een dT van 1 zou een flow van 120liter per minuut moeten zijn, en dat geloof ik eerlijk gezegd niet :P (ik heb 26 ter vergelijking).

Dus als jij 2,4KW E-vermogen hebt en een dT van 1 graad heb je OF een hele slechte COP, of een E-element welke ergens bij springt, of je metingen kloppen niet.

Gezien alle panasonic discussies de laatste tijd gok ik op het laatste :P

[...]

Die logica snap ik ook niet, maar je weet zeker dat er niet ergens 1 of andere thermostaat of regeling ingrijpt :?

[...]

In het geval van een variabel debiet aan de afgiftekant (zones die dichtlopen) kun je de secundaire pomp het beste op proportionele druk zetten.

Even een schaamteloze quote van @Oxellaar die hij mij gestuurd heeft toen ik met dezelfde vraag zat:

PP betekent Proportionele Druk.

Gezien de omvang van het systeem zul je een vrij hoge stand moeten instellen.
Hij moet namelijk de gewenste flow over het meest ongunstig punt zien te halen.
Meestal is dit de meest verweg gelegen, langste vloerlus, die bepaalt de instelling van de pomp.

Om de juiste stand te vinden zet je alles vragend en je flowmeters flink ver open. Selecteer een bepaalde stand in PP, bijvoorbeeld PP4.
Groepen die nu ruim 2l/m krijgen ga je knijpen tot ongeveer 2l. Groepen die dit niet halen zet je verder open.
Haal je het bijna nergens, dan ga je hetzelfde op PP5 proberen.
Red je het makkelijk, ga dan naar PP3 en regel de boel in per zone.
1.8l/m is natuurlijk ook prima, als er een aantal groepen dicht zijn is de flow vanzelf overal iets hoger.

Even een stelregel, je probeert je flow te halen op een zo laag mogelijke pompsnelheid, dus de flowmeters zo ver mogelijk open om de pomp onnodig zwaar werk te geven.
Ok ok, al heel wat informatie opgenomen op wat duidelijkheid te scheppen.

Zoals ja al vermelde, ik denk ook dat de pana zijn meetwaarden niet bepaald netjes zijn met de realiteit. Vandaar dat er logging komt!

Ik ben zeer zeker dat er geen externe ingrijpen om de pomp uit te schakelen! Want via de knx is nog niks geprogrameerd kwa bediening van de wp en verder staat hij enkel op watertemperatuur WAR ingesteld.

Maar ik denk dan eerder dat ik het bij mijn ‘mini’ circulatiepompje kan gaan zoeken. Deze draait nu op max stand en alle collectoren 30kringen staan open. De debietmeters staan ook allemaal open, ik krijg nog niet eens 1l/min door elke lus van de vloerverwarming. Zelfs al zet ik het volledige boven verdiep dicht dan krijg ik nog steeds niet 1l/min door de onderste 15 kringen. Dus ik heb een vermoeden dat ik een zwaardere circulatiepomp nodig heb die deze debieten aankan.

Dit kan dus ook meteen gelinkt worden aan teweinig afname en dus pendelen.
Nogtans is het gemakkelijk overal 21graden warm/heet met amper flow..
kmf schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:22:
[...]

De dT van 5 graden is wat mij opviel toen die bij mij weer ging starten. Of dat echt de trigger was weet ik niet.

[...]

Ik heb zelf 25 groepen aan VVW, dus rond 2,25km met een buffervat van 300liter. En dan nog eens een woning van 1980. Als bij mij de warmtepomp stopt, dan is het ook niet vreemd dat bij een nieuwbouwwoning ook gebeurt.

Maar dat is volgens mij niet zo zeer dat ie de warmte niet kwijt kan (pendelen) maar gewoon WAR-eigen lijkt me.

[...]

Ik heb zelf mijn pompsnelheid verlaagd naar stand 3 of 4 (weet niet meer zeker). Een hogere snelheid is meer verbruik bij mij en onnodig. Juist in jouw situatie dat er pendelgedrag lijkt, zal een hogere snelheid juist beter zijn.

Ik vraag me dus echt af of het bij jou pendelgedrag is, of dat de KNX gewoon "stop" zeggen..
Knx is uitgesloten, deze staat momenteel buiten dienst.

Ik denk dat ik het bij mij in mijn externe circulatiepomp moet zoeken vermits ik amper een 1L/min op max stand door mijn vloerverw lussen krijg.

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:30:
[...]

Vechten...? Nou volgens mij heet het een discussie en daar is een forum volgens mij ook voor bedoeld. Daarbij reageerde ik op 1 situatie, waar anderen op inhaken met een andere situatie. Maar ook dat mag/moet, want dan krijg je direct wat jij graag wil, namelijk alle voordelen en nadelen op een rijtje.

Ik heb zelf geen absoluut voor of tegenstander van split of mono.
Alleen zetten wij al jaren overal split, zonder echte problemen. Dus al die verhalen over het gemak van een mono, die doen mij weinig. Ik zie zelf meer ongemak, denk aan vorstgevaar, loop van leidingen ivm ontluchten, dikkere leidingen, lastiger te verwerken. Maar iedereen mag daar zijn mening over hebben.

De mono is nu vooral in opkomst, omdat er "geen stek" voor nodig is. Makkelijk voor de installateur zonder stek.... In theorie klopt dat, maar waarom heeft die installateur geen stek?
Omdat hij vaak geen verstand van warmtepompen heeft.
En vervolgens gaan instalateurs zonder stek weer klagen bij de media dat warmtepompen niet werken etc.

Het is best krom dat elke boer een L/W warmtepomp mag ophangen, waar je als instalateur voor een grond gebonden aan allerlei Eisen moet voldoen..

• B-lex
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 09:20
Ramon_1984 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:43:
[...]

En vervolgens gaan instalateurs zonder stek weer klagen bij de media dat warmtepompen niet werken etc.

Het is best krom dat elke boer een L/W warmtepomp mag ophangen, waar je als instalateur voor een grond gebonden aan allerlei Eisen moet voldoen..
Dat heeft niet zozeer met de warmtepomp te maken, maar met de beschikbaarheid van de bron.
Buitenlucht is overal vrij beschikbaar. Voor energie uit de grond is het niet de installateur, maar het boorbedrijf en dus de boormeester (opleiding!) die aan allerlei eisen moet voldoen.

Grappig detail is tevens dat je voor een bodemgebonden WP geen stek nodig hebt (lees: geen f-gassen handelingen hoeft te verrichten).

B-lex wijzigde deze reactie 12-12-2018 11:07 (9%)

• Ramon_1984
B-lex schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:05:
[...]

Dat heeft niet zozeer met de warmtepomp te maken, maar met de beschikbaarheid van de bron.
Buitenlucht is overal vrij beschikbaar. Voor energie uit de grond is het niet de installateur, maar het boorbedrijf en dus de boormeester (opleiding!) die aan allerlei eisen moet voldoen.

Grappig detail is tevens dat je voor een bodemgebonden WP geen stek nodig hebt (lees: geen f-gassen handelingen hoeft te verrichten).
Ik zie daar geen verschil in hoor, een warmtepomp is en blijft een warmtepomp.
Ongeacht wat de bron is.

• B-lex
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 09:20
Ramon_1984 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:12:
[...]

Ik zie daar geen verschil in hoor, een warmtepomp is en blijft een warmtepomp.
Ongeacht wat de bron is.
Het ging me even om dit stukje:
Ramon_1984 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:43:
[...]
De eisen voor L/W of W/W zijn voor een installateur niet verschillend.
CreBa schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:40:
[...]

Ok ok, al heel wat informatie opgenomen op wat duidelijkheid te scheppen.

Zoals ja al vermelde, ik denk ook dat de pana zijn meetwaarden niet bepaald netjes zijn met de realiteit. Vandaar dat er logging komt!

Ik ben zeer zeker dat er geen externe ingrijpen om de pomp uit te schakelen! Want via de knx is nog niks geprogrameerd kwa bediening van de wp en verder staat hij enkel op watertemperatuur WAR ingesteld.

Maar ik denk dan eerder dat ik het bij mijn ‘mini’ circulatiepompje kan gaan zoeken. Deze draait nu op max stand en alle collectoren 30kringen staan open. De debietmeters staan ook allemaal open, ik krijg nog niet eens 1l/min door elke lus van de vloerverwarming. Zelfs al zet ik het volledige boven verdiep dicht dan krijg ik nog steeds niet 1l/min door de onderste 15 kringen. Dus ik heb een vermoeden dat ik een zwaardere circulatiepomp nodig heb die deze debieten aankan.

Dit kan dus ook meteen gelinkt worden aan teweinig afname en dus pendelen.
Nogtans is het gemakkelijk overal 21graden warm/heet met amper flow..

[...]

Knx is uitgesloten, deze staat momenteel buiten dienst.

Ik denk dat ik het bij mij in mijn externe circulatiepomp moet zoeken vermits ik amper een 1L/min op max stand door mijn vloerverw lussen krijg.
De flow van primaire en secundaire circuit moet je los zien van elkaar.
Primaire flow is afhankelijk van je WP, mijn Mitsu kent een vaste flow, deze heb je het liefst zo hoog mogelijk, want kleinere dT, dat vindt de WP (En de bijbehorende COP) fijn. Bij mij geven standje 4 en 5 dezelfde flow (26 ltr/minuut) dus op standje 4 ingesteld.

Weet jij hoeveel debiet je v.v. groepen moeten hebben volgens berekeningen :? Ik kom bij jou op een gemiddelde groeplengte van +- 90 mtr uit naar aanleiding van jou eerder verstrekte informatie.

Op groepen van 90 mtr (daar heb ik er ook een paar van) wordt bij mij een debiet van +- 1,5ltr/minuut per groep geadviseerd volgens de berekening van de v.v.w leverancier (Henco).

Als jij bij alles open nog geen debiet van 1 ltr/minuut per groep haalt staat je pomp te zacht, of is je pomp te klein naar mijn mening.

Je had het over 30 groepen, dus 30 x 1 = 30 ltr/minuut, dat zijn nu geen "forse" / "onmogelijke" getallen voor een beetje secundaire pomp (afhankelijk van drukverliezen natuurlijk).

Grolsch wijzigde deze reactie 12-12-2018 11:19 (3%)

• CreBa
Grolsch schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:18:
[...]

De flow van primaire en secundaire circuit moet je los zien van elkaar.
Primaire flow is afhankelijk van je WP, mijn Mitsu kent een vaste flow, deze heb je het liefst zo hoog mogelijk, want kleinere dT, dat vindt de WP (En de bijbehorende COP) fijn. Bij mij geven standje 4 en 5 dezelfde flow (26 ltr/minuut) dus op standje 4 ingesteld.

Weet jij hoeveel debiet je v.v. groepen moeten hebben volgens berekeningen :? Ik kom bij jou op een gemiddelde groeplengte van +- 90 mtr uit naar aanleiding van jou eerder verstrekte informatie.

Op groepen van 90 mtr (daar heb ik er ook een paar van) wordt bij mij een debiet van +- 1,5ltr/minuut per groep geadviseerd volgens de berekening van de v.v.w leverancier (Henco).

Als jij bij alles open nog geen debiet van 1 ltr/minuut per groep haalt staat je pomp te zacht, of is je pomp te klein naar mijn mening.

Je had het over 30 groepen, dus 30 x 1 = 30 ltr/minuut, dat zijn nu geen "forse" / "onmogelijke" getallen voor een beetje secundaire pomp (afhankelijk van drukverliezen natuurlijk).
De kring lengtes liggen idd allemaal tussen de 93 en 99meter behalve die van de wc’s die zijn ongeveer een 65meter.

Als ik het gemiddelde neem van die 93 - 98meter kringen kwa flow volgens RBM(leverancier) dan zit de inregeling op ongeveer 1,55l/min

Dus komt het terug neer dat de pomp wat te ligt is?
Als die zonekleppen in dienst zijn zullen die van de slaapkamers ook wel serieus vernauwen of zelfs volledig afsluiten. Alleen als ik dit handmatig doe krijg ik onder nogsteeds max 1l/min flow over de vv kringen.
CreBa schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:24:
[...]

De kring lengtes liggen idd allemaal tussen de 93 en 99meter behalve die van de wc’s die zijn ongeveer een 65meter.

Als ik het gemiddelde neem van die 93 - 98meter kringen kwa flow volgens RBM(leverancier) dan zit de inregeling op ongeveer 1,55l/min

Dus komt het terug neer dat de pomp wat te ligt is?
Als die zonekleppen in dienst zijn zullen die van de slaapkamers ook wel serieus vernauwen of zelfs volledig afsluiten. Alleen als ik dit handmatig doe krijg ik onder nogsteeds max 1l/min flow over de vv kringen.
Ik heb nagenoeg dezelfde situatie, alleen in totaal 23 groepen verdeeld over 2 verdelers (boven en beneden) .
Het inregelen / afstellen van je secundaire pomp en groepen (mbv flowmeters) doe je (zoals eerder aangegeven) in de meest ongunstigste situatie (dus alles open), want op dat moment (dus als het serieus koud is) wil je je huis ook warm hebben.

Welke secundaire pomp (merk/type) heb je :? Een beetje Grundfoss Alpha 2 zou daar toch niet al te veel moeite mee moeten hebben lijkt mij.

Bij mij thuis staan de slaapkamers bijna altijd dicht in de winter, alleen bij extreme koud gaan ze open. Setpoint = 18 graden voor onze slaapkamers.

Grolsch wijzigde deze reactie 12-12-2018 12:28 (6%)

B-lex schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:05:
[...]

De installateur moet wel over BRL-11000 (erkenning bodemenergie) beschikken om het W/W bodemdeel te mogen installeren of onderhouden. Het gaat niet specifiek om het boren zelf.
Misschien dat dit pas vanaf een bepaald vermogen verplicht is, dat zou kunnen. Bij de grotere is dit sowieso verplicht.

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:31:
[...]

De installateur moet wel over BRL-11000 (erkenning bodemenergie) beschikken om het W/W bodemdeel te mogen installeren of onderhouden. Het gaat niet specifiek om het boren zelf.
Misschien dat dit pas vanaf een bepaald vermogen verplicht is, dat zou kunnen. Bij de grotere is dit sowieso verplicht.
Valt de woningbouw niet onder de brl 6000?

• CreBa
Grolsch schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:27:
[...]

Ik heb nagenoeg dezelfde situatie, alleen in totaal 23 groepen verdeeld over 2 verdelers (boven en beneden) .
Het inregelen / afstellen van je secundaire pomp en groepen (mbv flowmeters) doe je (zoals eerder aangegeven) in de meest ongunstigste situatie (dus alles open), want op dat moment (dus als het serieus koud is) wil je je huis ook warm hebben.

Welke secundaire pomp (merk/type) heb je :? Een beetje Grundfoss Alpha 2 zou daar toch niet al te veel moeite mee moeten hebben lijkt mij.

Bij mij thuis staan de slaapkamers bijna altijd dicht in de winter, alleen bij extreme koud gaan ze open. Setpoint = 18 graden voor onze slaapkamers.
Bij mij staat achter het buffer een “Taco ES2 60”
Op deze link vindt je de karakterestieken van de pomp terug: http://www.tacoitalia.com/en/product/energy-saving-es2-60/
CreBa schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:37:
[...]

Bij mij staat achter het buffer een “Taco ES2 60”
Op deze link vindt je de karakterestieken van de pomp terug: http://www.tacoitalia.com/en/product/energy-saving-es2-60/
Ik ken het merk niet, maar wellicht @Oxellaar :?

Het gaat om deze tabel:

http://www.tacoitalia.com/wp-content/uploads/2015/04/img0000031624.png

@Oxellaar (of iemand anders :P ) heeft deze pomp voldoende power om 30 groepen á 90 mtr van 1,5 ltr/minuut te voorzien :?

• Chris_82
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 14:14
Grolsch schreef op woensdag 12 december 2018 @ 13:20:
[...]

Het gaat om deze tabel:

[Afbeelding]

@Oxellaar (of iemand anders :P ) heeft deze pomp voldoende power om 30 groepen á 90 mtr van 1,5 ltr/minuut te voorzien :?
Dat gaat maar nét op max stand P1. (30 groepen * 1.5 L/min / 60 sec/min = 0.75 L/s).
Heb je een grotere drukval over het systeem dan loopt het debiet snel terug en redt je dat niet.
Een grotere pomp is wellicht aan te raden, of accepteren dat er minder flow per lus is, met bijbehorende grotere dT.

Chris_82 wijzigde deze reactie 12-12-2018 13:48 (7%)

8.5kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, gasloos.

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
[...]

Het gaat om deze tabel:

[Afbeelding]

Dan zit hij precies op de max. lijn: ga van (30*1,5*60=2700L/hr)=2,7 m3/hr naar boven : raakt eindpunt P1

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer sinds 8/2018

@Chris_82 / @Naalroc Ik dacht dat leidingweerstand hier ook nog mee te maken kon hebben :? Ik kan me voorstellen dat je door een pijp van rond 32mm meer flow hebt als door een pijp van rond 10mm bij dezelfde pompstand :?

maar zoals eerder aangegeven, dat gedeelte heb ik niet al te veel kaas van gegeten :P

• Naalroc
  • Nu online
Ik 'denk' dat de stroming van 1,5 L /min al inclusief de leiding weerstand is, want anders krijg je die opbrengst toch niet, en die 1,5L is een gegeven....

• Gasschuif
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 11:16

Gasschuif

6,7 kWp, 3 L/LWPs, Houtkachel

@Grolsch Op het genoemde punt is de opvoerhoogte 20 kPa. Heeft je totale installatie meer weerstand dan krijg je die 2,7 m3 er niet doorheen.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 8 radiatoren.

• CreBa
Misschien even een interresant mailtje van de leverancier om te delen. Waarom die delta T 10graden bedraagd is me wel nog zoek:

in bijlage vind je de berekening van uw woning, je zal zien hoeveel liters per minuut elke kring nodig heeft met bijhorende opvoer hoogte(mwk).

Dus je hebt een warmtepomp van 16 kw.

Het berekend vermogen bij -9°c, bij ontwerptemperatuur 37.5°c bij -9°c, als alles volledig open en in vraag staat is 14.191kw

14191W x .86 (Watt - kcal/h) = 12204 kcal/h

12204/Delta T van 10°c =1220 L/h of 1.22m³/h

1220L/h : 30kringen =40.6 l/h per kring

40.6l/h : 60 = 0.67 l/m gemiddeld per kring, in de berekening zie je dat sommige kringen minder debiet nodig hebben( als je ze manueel op berekende temperatuur per ruimte nodig hebt),andere iets meer.

Als ik u kringen gemiddeld uitreken kom ik op gemiddeld 0.62L/m

Als je het debiet gaat verhogen, dan ga je de snelheid ook verhogen , je gaat er 3 to 4 keer meer energie insteken om dat te halen, hoger debiet wil ook zeggen dat de tijd voor warmteopname in de vloer kleiner zal worden.

Ik heb ook met Rbm gebeld , zij zeggen ook dat er enige tijd moet gestookt vooraleer alle lucht uit het circuit is (ook de zuurstof in het water moet eruit gestookt).

In een Whats app stuur ik u de karakteristieken van de pomp. het debiet van een pomp is altijd de formule (nodige KW/ 1.16/delta T).

je gaat zien in de blauwe zone dat bij opvoerhoogte van 3mwk ,de pomp +/- 2.2m³/h geeft op max stand. (opvoerhoogte meest nadelige lengte ,dus 100m + aanvoer en retour 5+5m = 110m , en daar 2 a 3 % van , zijnde 2.2 -3.3 mwk)

Op het berekeningsblad zie je dat je deze opvoerhoogte lang niet nodig hebt.

Dus, ik zou aanraden een 14 dagen alles open (bv constant 18-19°c) met als 1 goude regel : krijg je de ruimte op temperatuur is er genoeg debiet, krijg je de ruimte niet warm, dan heb je te weinig debiet.

te hoog debiet geeft te weing afgave in de vloer.

• wauske
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

wauske

Pana 9KW op rad. en 50l buffer

Is er wellicht interesse onder de Enelogic gebruikers om een vriendengroep aan te maken?
- Vrienden delen (na het accepteren van de uitnodiging) de volgende gegevens
- Elkaars namen en e-mailadressen, ingesteld in het Account menu van Mijn account
- De gemiddelde energiekosten over een periode van 30 dagen in het Vrienden blokje op het Dashboard
- Vrienden hebben geen toegang tot andere gegevens van elkaar

...

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Nu online
CreBa schreef op woensdag 12 december 2018 @ 14:39:
te hoog debiet geeft te weing afgave in de vloer.
Dat is alvast niet waar :)

Maar als je buffertank niet de ingestelde aanvoertemperatuur is, dan moet de warmtepomp aan de bak. De warmtepomp heeft door de buffer geen boodschap aan het afgiftesysteem.
Wellicht zat er wat lucht in het systeem en is dat er nu uit.

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

wauske schreef op woensdag 12 december 2018 @ 14:54:
Is er wellicht interesse onder de Enelogic gebruikers om een vriendengroep aan te maken?

[...]
Is niet interessant, je ziet alleen maar x bedrag per dag van de P1 meter. Helaas geen grafieken.

• kmf
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 12 december 2018 @ 15:09:
[...]

Is niet interessant, je ziet alleen maar x bedrag per dag van de P1 meter. Helaas geen grafieken.
En sowieso niet zo fijn in de winter waarbij warmtepompen tierig loeien en zonnepanelen met winterslaap zijn...

*ben continue op laagste plek nu

• Naalroc
  • Nu online
Grolsch schreef op woensdag 12 december 2018 @ 15:09:

Ahh, in dat geval hier ook niet: alleen interessant als je S0 kunt uitlezen/vergelijken

@Naalroc / @kmf / @wauske

Ik heb 1 zo'n Enelogic vriend, en het enige wat je ziet op het dashboard is dit:

Elkaars grafieken bekijken zou inderdaad nuttiger zijn, maar dat kan niet.
[...]

Het gaat om deze tabel:

[Afbeelding]

Ken Taco wel, maar niet hun pompen.
Ik ken de leidingweerstanden niet, maar ik denk niet dat het gaat lukken. Beter een slagje zwaarder, bijvoorbeeld 8meter opvoerhoogte

• NNCi
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 21-01 20:57
Het inmiddels een aantal maanden geleden sinds mijn vorige post. Begin volgend jaar gaan de heipalen van ons CPO project de grond in. Dan nog 1,5 jaar wachten en dan de sleutel. Daarbij ook nog meerwerkopties op deuren en kozijnen en 1001-dingen gekregen. 8)7

Ondertussen mail ik met de kopersbegeleider voor de noodzakelijke aanpassingen om straks een Pana mono block en Altantic warmtepompboiler te kunnen plaatsen. De technische ruimte bevindt zich op de eerste verdieping. Met het warmtebedrijf afgesproken dat mijn woning bij oplevering een slotje op de stadsverwarmingsinstallatie krijgt.

Van de installateur heb ik de volgende vragen teruggekregen:

-Cv-vulkraan in koudwaterleiding in de techniekkast
-Voedingsleidingen CV-naar vloerverwarmingsverdelers vanaf techniekkast ipv vanaf meterkast. Worden door ons afgedopt opgeleverd in techniekkast (exclusief appendages warmtepomp dienen door bewoner geleverd en gemonteerd te worden)
-Condensafvoer aanbrengen in techniekkast, afgedopt opgeleverd.

Kan iemand mij de nut en noodzaak van de bovengenoemde dingen uitleggen?

Is achteraf aansluiting van de warmtepomp heel moeilijk? We weet ben ik met een paar loze leidingen al heel erg op weg. Ik begin nu een beeld te krijgen waar ik aan begonnen ben :/
NNCi schreef op woensdag 12 december 2018 @ 18:03:
Het inmiddels een aantal maanden geleden sinds mijn vorige post. Begin volgend jaar gaan de heipalen van ons CPO project de grond in. Dan nog 1,5 jaar wachten en dan de sleutel. Daarbij ook nog meerwerkopties op deuren en kozijnen en 1001-dingen gekregen. 8)7

Ondertussen mail ik met de kopersbegeleider voor de noodzakelijke aanpassingen om straks een Pana mono block en Altantic warmtepompboiler te kunnen plaatsen. De technische ruimte bevindt zich op de eerste verdieping. Met het warmtebedrijf afgesproken dat mijn woning bij oplevering een slotje op de stadsverwarmingsinstallatie krijgt.

Van de installateur heb ik de volgende vragen teruggekregen:

-Cv-vulkraan in koudwaterleiding in de techniekkast
-Voedingsleidingen CV-naar vloerverwarmingsverdelers vanaf techniekkast ipv vanaf meterkast. Worden door ons afgedopt opgeleverd in techniekkast (exclusief appendages warmtepomp dienen door bewoner geleverd en gemonteerd te worden)
-Condensafvoer aanbrengen in techniekkast, afgedopt opgeleverd.

Kan iemand mij de nut en noodzaak van de bovengenoemde dingen uitleggen?

Is achteraf aansluiting van de warmtepomp heel moeilijk? We weet ben ik met een paar loze leidingen al heel erg op weg. Ik begin nu een beeld te krijgen waar ik aan begonnen ben :/
Wat kom er in je "techniekruimte" te staan :? Je hebt een monoblock, dus binnenunit heb je niet. Krijg je een buffervat :? Als er niets van het CV gedeelte in de techniekruimte komt te staan wat moet je daar dan met voedingsleidingen, een vulkraan, condensafvoer :?

In het geval van een splitunit wil je bovengenoemde zaken juist WEL in de ruimte hebben waar de binnenunit hangt.

Misschien handig om aan te geven wat er in die ruimte komt te staan.

Grolsch wijzigde deze reactie 12-12-2018 18:32 (3%)

• NNCi
Op dit moment zit er standaard een kraantje, ventilatiebox, installaties voor de zonnepanelen en vloerwarming verdeling in de ruimte . Ik wil daar nog een buffervat (50l) en waterpompboiler plaatsen. Op het plattedak komt de pana te staan.
Grolsch schreef op woensdag 12 december 2018 @ 18:31:
[...]

Wat kom er in je "techniekruimte" te staan :? Je hebt een monoblock, dus binnenunit heb je niet. Krijg je een buffervat :? Als er niets van het CV gedeelte in de techniekruimte komt te staan wat moet je daar dan met voedingsleidingen, een vulkraan, condensafvoer :?

In het geval van een splitunit wil je bovengenoemde zaken juist WEL in de ruimte hebben waar de binnenunit hangt.

Misschien handig om aan te geven wat er in die ruimte komt te staan.

• Naalroc
  • Nu online
Dan heb je dus de vulkraan en de "condensafvoer" wèl nodig, voor vullen van de boiler, en afblazen van de inlaatcombinatie,,
Is de leiding voor de 'vulkraan' wel dik genoeg voor boiler gebruik? mogelijk niet.

• NNCi
dank aan @Grolsch en @Naalroc voor jullie adviezen. Nu maar hopen dat de aannemer niet de hoofdprijs doorberekent ;)
Dat kun je vooraf tackelen door te vragen wat de kosten zijn.

Een wateraansluiting in die ruimte is wel handig om je CV bij te vullen.
Wat @Naalroc aangeeft heb je al een afvoer nodig i.v.m. de inlaatcombinatie.

Waarom noemt je aannemer dit een condensafvoer :? Een condensafvoer gebruik je als je gaat koelen bijvoorbeeld, maar aangezien je een Panasonic Monoblock hebt heb je binnen geen binnenunit.

In Twente begint het eindelijk WP weer te worden :P Net al -2 voorbij zien komen en het wordt nog kouder oOo oOo

Ondanks het koude weer "maar" 4 defrosts gehad vandaag terwijl de max temperatuur +3,4 graden was vandaag en een redelijk hoge RV.

Grolsch wijzigde deze reactie 12-12-2018 20:19 (11%)

• Naalroc
  • Nu online
Grolsch schreef op woensdag 12 december 2018 @ 20:16:

Waarom noemt je aannemer dit een condensafvoer :? Een condensafvoer gebruik je als je gaat koelen bijvoorbeeld, maar aangezien je een Panasonic Monoblock hebt heb je binnen geen binnenunit.
........
Een condensaat-afvoer is nodig voor de CV ketel (die er niet komt....)maar nu wel nodig is voor een ander doel.

• kmf
  • Niet online
@NNCi @Naalroc @Grolsch Sowieso handig om alles wat je nodig zal kunnen hebben als je een splitunit had ook daadwerkelijk te laten maken. Stel je voor dat je toch voor een split unit gaat, of een andere oplossing, dan zit het daar al tenminste.

De afvoer is natuurlijk ook superhandig om de filter (die je zeker gaat nemen) op de retourleiding jaarlijks mee uit te spoelen. Of het buffervat als het geen hygieneboiler is.

Maar ik mis eigenlijk 1 belangrijk ding: stroomaansluiting. Liefst 3x 5-aderige richting 3 stroomgroepen. Voor de pomp, het element en eventueel doorstroomverwarmer. En daarnaast nog een WCD of 4-5. Voor het overig apparatuur wat je nodig kan hebben. Een stapeltje ESP8266 bv.

kmf wijzigde deze reactie 12-12-2018 21:02 (14%)

Grolsch schreef op woensdag 12 december 2018 @ 20:16:

Ondanks het koude weer "maar" 4 defrosts gehad vandaag terwijl de max temperatuur +3,4 graden was vandaag en een redelijk hoge RV.
Zelfs in Zeeland was het heel de dag echt koud, maar net boven 0 heel de dag.
10 van de 15 Ecodans opgestart vandaag en die hadden het zwaar... graadje of 13,14 binnen en licht mistig, met een graadje of 2. De ene na de andere defrost.
https://tweakers.net/ext/f/wa3GFfB7wPb6xzSlYaWTwEg2/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/qrc0EakAB9yP0FkFTTCDZRiW/thumb.jpg

@ alle Econdan en Zubadan bezitters: Check eens de stand van SW5-2 in je buitendeel, die kun je beter op On zetten.
Met SW5-2 op Off herstart hij niet na stroomstoring, maar blijft hij uit. Niet zo fijn als je een weekje weg bent in de winter en het mocht fout gaan. Standaard staat hij op op off vreemd genoeg

Ik heb de ds nooit gecontroleerd maar weet zeker dat hij weer vanzelf aan gaat als de stroom terug is. Vaak genoeg de werkschakelaar om gezet ;)

Dan Zal mijn installateur die ds setting wel goed gezet hebben bij installatie denk ik.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Onlangs de stroom er af gehad voor het aansluiten van de S0 bedrading aan de 3-fase meters, is netjes herstart. Geen idee waar die switches op staan.

Gek genoeg stond m'n Grundfoss Alpha 3 pomp wel op de verkeerde stand na een eerdere stroomuitval. Hij hoort op "auto adapt" te staan maar stond op standje 1 te pompen dus dat schoot niet op. Kwam er ook pas na 3 dagen achter, vond het al zo stil in huis, amper flow.

BlueTooth76 wijzigde deze reactie 12-12-2018 22:15 (48%)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW

• Naalroc
  • Nu online
Grolsch schreef op woensdag 12 december 2018 @ 22:09:
Ik heb de ds nooit gecontroleerd maar weet zeker dat hij weer vanzelf aan gaat als de stroom terug is. Vaak genoeg de werkschakelaar om gezet ;)

Dan Zal mijn installateur die ds setting wel goed gezet hebben bij installatie denk ik.
Bij mij ditto, alleen is die switch nooit aangeraakt, voor zover ik weet....
Maar dit punt van zelf her-starten bracht ik een maand (of 2) zelf naar voren als een vraag over de juiste werking, en na dit geprobeerd te hebben, bleek er geen probleem te zijn
Al diverse malen de volledige spanning er af gehad.
Maar ik ga dit zeker bekijken, dank @Oxellaar

@BlueTooth76 dat van de Alpha is inderdaad erg vreemd. Die dingen worden maar genoeg geschakeld in de voeding.
Ik heb er eentje in mn ketel gezet, die herstart misschien wel 20x per dag en staat nog altijd in dezelfde stand.

@Naalroc in de servicemanual staat beschreven dat "auto recovery" standaard uit staat, kwam het toevallig tegen. Het kan ingeschakeld worden met SW5-2 of via de remote.

Morgen weer naar een Ecodan, ga eens testen wat die standaard doet na een uitval.

Oxellaar wijzigde deze reactie 12-12-2018 22:32 (36%)

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 14:29
Oxellaar schreef op woensdag 12 december 2018 @ 22:03:
[...]

10 van de 15 Ecodans opgestart vandaag en die hadden het zwaar... graadje of 13,14 binnen en licht mistig, met een graadje of 2. De ene na de andere defrost.
[Afbeelding] [Afbeelding]

@ alle Econdan en Zubadan bezitters: Check eens de stand van SW5-2 in je buitendeel, die kun je beter op On zetten.
Met SW5-2 op Off herstart hij niet na stroomstoring, maar blijft hij uit. Niet zo fijn als je een weekje weg bent in de winter en het mocht fout gaan. Standaard staat hij op op off vreemd genoeg
We kunnen 'm toch met de melcloud weer opstarten ?

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• Naalroc
  • Nu online
Heb ik niet.......... dusss?

• Naalroc
  • Nu online
Oxellaar schreef op woensdag 12 december 2018 @ 22:23:

@Naalroc in de servicemanual staat beschreven dat "auto recovery" standaard uit staat, kwam het toevallig tegen. Het kan ingeschakeld worden met SW5-2 of via de remote.

Morgen weer naar een Ecodan, ga eens testen wat die standaard doet na een uitval.
Dat lijkt me gewoon misdadig, deze stand, want wat te doen als je op wintersport bent?
En wat is het nut van deze schakelaar, die wil toch niemand? :(

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Oxellaar schreef op woensdag 12 december 2018 @ 22:23:
@BlueTooth76 dat van de Alpha is inderdaad erg vreemd. Die dingen worden maar genoeg geschakeld in de voeding.
Ik heb er eentje in mn ketel gezet, die herstart misschien wel 20x per dag en staat nog altijd in dezelfde stand.

Ja, dat is waar. Zodra hij op SWW springt gaat hij ook uit.
Kan er geen andere verklaring voor bedenken, hij zit rechts van het buffervat, kan er niet per ongeluk op drukken als ik bij de Ecodan binnen-unit sta, want die zit links van dat vat.

Naalroc schreef op woensdag 12 december 2018 @ 23:05:
[...]

Dat lijkt me gewoon misdadig, deze stand, want wat te doen als je op wintersport bent?
En wat is het nut van deze schakelaar, die wil toch niemand? :(
Inderdaad, ik was ook verbaasd.
Dat je het uit kunt zetten, oke, al zou ik geen reden kunnen bedenken.
Maar standaard geen auto herstart, heb ik nog nooit eerder gezien.

@koevlaas2 dat kan, maar Melcloud heeft niet iedereen.

Oxellaar wijzigde deze reactie 12-12-2018 23:14 (6%)

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 14:29
Oxellaar schreef op woensdag 12 december 2018 @ 23:12:
[...]

Inderdaad, ik was ook verbaasd.
Dat je het uit kunt zetten, oke, al zou ik geen reden kunnen bedenken.
Maar standaard geen auto herstart, heb ik nog nooit eerder gezien.

@koevlaas2 dat kan, maar Melcloud heeft niet iedereen.
Misschien alleen in de 5 kW versie, die is toch wat anders van opzet dan de grotere modellen.

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• mgroen81
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 12:55
Oxellaar schreef op woensdag 12 december 2018 @ 22:03:
[...]

[Afbeelding] [Afbeelding]

Ik wil wil hier even waarschuwen dat de switches op de buitendelen van verschillende modellen en zelfs revisies van hetzelfde model voor heel andere functies gebruikt kunnen worden.
Zorg dat je een manual bij de hand hebt met EXACT hetzelfde type nummer!

edit: Grappig. Ik heb heel deze functie er niet eens opzitten...

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• Flanky
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 12:16
Ik heb een eerste offerte binnengekregen en ben best wel verbaasd over de prijs.

De voorwaarden zijn:
- Leveren en monteren van een Vaillant Arotherm 5KW warmtepomp.
- Plaatsen op voet langs het huis.
- Lassen van nieuwe aansluitingen in de woonkamer.
- Aansluiten warmtepomp met de nodig afsluiters, inregelventiel en vuilfilter.
- Elektrisch aansluiten van de warmtepomp vanaf werkschakelaar.
- In de woonkamer plaatsen van de hoofdregelaar en thermostaat.
- Vervangen van alle radiatorkranen (heimeier eclipse).
- Inregelen van alle radiatoren.
- Plaatsen van een keerklep bij de cv ketel.
- Ontluchten en in bedrijf stellen.
- Indicatief subsidiebedrag RVO (meldcode KA01687) €1800,-
- Indicatief subsidiebedrag gemeente Bergeijk €1000,-

En de prijs voor deze werkzaamheden is: dik € 6500,-

Zelf had ik een beetje in mijn hoofd zitten; Panasonic aquarea 5 kw van nog geen € 3400,- (https://www.comfortklimaa...05h3e5-5025232758821.html) met € 1700,- subsidie =1400 netto ongeveer 400 plaatsingskosten, totaal 1800 nog 200 materiaal erbij afgerond € 2000,-.
Of heb ik me nu helemaal blind gestaard op wishfull thinking?

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, omvormer Growatt

• Domosapiens
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 11:34
@Flanky , welkom aan de Klimaattafel,
mgroen81 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 23:26:
[...]

Ik wil wil hier even waarschuwen dat de switches op de buitendelen van verschillende modellen en zelfs revisies van hetzelfde model voor heel andere functies gebruikt kunnen worden.
Zorg dat je een manual bij de hand hebt met EXACT hetzelfde type nummer!

edit: Grappig. Ik heb heel deze functie er niet eens opzitten...
Ja dat snap ik, je gaat pas switches omzetten als je zeker weet wat je doet. Maar SW5 is voor de opties en functies bij alle Ecodans, vandaar dat jouw Ecodan hem ook echt heeft. @koevlaas2 Zelfs de 25kW heeft de dipswitch. Maar ga vanmorgen testen wat hij standaard doet na uitval.

• thido
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 13:13

thido

Tilburg

Flanky schreef op donderdag 13 december 2018 @ 00:35:
Ik heb een eerste offerte binnengekregen en ben best wel verbaasd over de prijs.

De voorwaarden zijn:

Zelf had ik een beetje in mijn hoofd zitten; Panasonic aquarea 5 kw van nog geen € 3400,- (https://www.comfortklimaa...05h3e5-5025232758821.html) met € 1700,- subsidie =1400 netto ongeveer 400 plaatsingskosten, totaal 1800 nog 200 materiaal erbij afgerond € 2000,-.
Dat laatste...
Als je zelf rond gaat shoppen je die mono voor een scherpe prijs maar op materiaal en uren ga je zeker te kort komen. Je vergelijk is gewoon niet eerlijk (200 euro materiaal, inclusief leidingen, afsluiters, filter, vervangen radiator kranen??)
Is die 6500 euro voor of na aftrek subsidie?

All electric! 7420Wp / Pana 5kW / Daikin US 2.5kW / Atlantic 200l

Oxellaar schreef op donderdag 13 december 2018 @ 05:54:
[...]

Ja dat snap ik, je gaat pas switches omzetten als je zeker weet wat je doet. Maar SW5 is voor de opties en functies bij alle Ecodans, vandaar dat jouw Ecodan hem ook echt heeft. @koevlaas2 Zelfs de 25kW heeft de dipswitch. Maar ga vanmorgen testen wat hij standaard doet na uitval.
Ik zie in mijn service manual wel SW5 staan, maar switch SW5-2 wordt nergens benoemd :? Alleen SW5-6 wordt benoemd, en dit heeft te maken met "model selection"

Hier een PUHZ-SHW112YHA.

Ik heb de Service Manual No.OCH526 voor me.
Flanky schreef op donderdag 13 december 2018 @ 00:35:

De voorwaarden zijn:

Ik vindt die € 6500,00 best een nette prijs, zo goedkoop ben ik het "officieel" via een NL Dealer / installateur nog niet tegengekomen. Maar misschien dat @koevlaas2 een goedkopere optie heeft ;) ( p.s. nog geen kerstpakket gezien @koevlaas2 , zal ik je ff een tikkie sturen 8) :+ )

Grolsch wijzigde deze reactie 13-12-2018 07:56 (55%)

• kanaaldijk
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 14:18

kanaaldijk

13800 Wp, WP 11,2 kW ecodan

Grolsch schreef op donderdag 13 december 2018 @ 07:53:
[...]

Ik zie in mijn service manual wel SW5 staan, maar switch SW5-2 wordt nergens benoemd :? Alleen SW5-6 wordt benoemd, en dit heeft te maken met "model selection"

Hier een PUHZ-SHW112YHA.

Ik heb de Service Manual No.OCH526 voor me.

[...]

Ik vindt die € 6500,00 best een nette prijs, zo goedkoop ben ik het "officieel" via een NL Dealer / installateur nog niet tegengekomen. Maar misschien dat @koevlaas2 een goedkopere optie heeft ;) ( p.s. nog geen kerstpakket gezien @koevlaas2 , zal ik je ff een tikkie sturen 8) :+ )
op pag 60 ik heb Service Manual sep 2012 OCH526

kanaaldijk wijzigde deze reactie 13-12-2018 11:03 (3%)

Op pagina 60 zie ik een lijst met storingscodes :? Begint met E1/E2.

• Flotzie
  • Laatst online: 00:22
koevlaas2 schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:16:
[...]

Ik heb laatst bij een tweaker met een huis van 180m2, 709m3 en een ventilatie WTW een 7.5 kW ecodan geplaatst,
Een Ecodan 7.5 doet nog 6 kW bij -10c.
Even daar een vraagje over. Ik zie in verschillende brochures verschillende prestaties bij bepaalde temperaturen. Zo staat bijvoorbeeld in deze brochure (https://www.comfortklimaa...rmtepompen-brochure...pdf) dat de SW75VAA en SW75YAA nog ruim 8,36 KW doet. De SW75VHA zou 8,18 KW doen. (bij - 10)

In een andere brochure, namelijk https://www.mitsubishi-el...Y16_ATW_Supplement_NL.PDF zie ik dat de SW75VHA bij -10 graden 7KW doet.

Hoe komt het dat de capaciteiten anders worden opgegeven ? Zijn er factoren die de werking dermate beïnvloeden dat er een andere opgave gedaan wordt van het vermogen?

Ik neig nu zelf om op safe te spelen en toch te kiezen voor een 7.5 KW Mitsubishi ecodan exemplaar (De SW75VAA of SW75YAA, omdat deze een stuk stiller is dan de SW75VHA).
Stats zijn: 155,25 meter vloeroppervlak, nieuwbouw, met WTW-installatie, Triple glas, tussenwoning.

• wauske
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

wauske

Pana 9KW op rad. en 50l buffer

1e defrost vandaag, zat al even te wachten om eens te kunnen filmen :+ De compressor frequentie liep op maar de Ta wat omlaag, achterkant zat vol sneeuw dus kon niet wachten!

wauske wijzigde deze reactie 13-12-2018 11:01 (13%)

...

@Flotzie De *HA is het oude type, de *AA is het nieuwe type. Hier zitten wel degelijk verschillen tussen.

De V variant staat voor 1 fase, de Y variant staat voor 3 fasen.

Ik zou ook voor het nieuwe (*AA) gaan, eigenlijk alleen maar voordelen, en 1 nadeel (de prijs). Zowel technisch als optisch zou ik voor de *AA gaan.

Als je de harde cijfers wilt weten moet je het databook erbij pakken, als je mij via PM je mail adres geeft wil ik deze wel mailen. Dan kun je alles goed vergelijken.

Ik denk zelfs dat 7,5KW nog te veel is voor je nieuwe woning, en dat je beter voor een 5KW variant kunt gaan, ik weet alleen niet of die in een nieuwe variant kunt kopen.

• Flotzie
Grolsch schreef op donderdag 13 december 2018 @ 11:01:
@Flotzie De *HA is het oude type, de *AA is het nieuwe type. Hier zitten wel degelijk verschillen tussen.

De V variant staat voor 1 fase, de Y variant staat voor 3 fasen.

Ik zou ook voor het nieuwe (*AA) gaan, eigenlijk alleen maar voordelen, en 1 nadeel (de prijs). Zowel technisch als optisch zou ik voor de *AA gaan.

Als je de harde cijfers wilt weten moet je het databook erbij pakken, als je mij via PM je mail adres geeft wil ik deze wel mailen. Dan kun je alles goed vergelijken.

Ik denk zelfs dat 7,5KW nog te veel is voor je nieuwe woning, en dat je beter voor een 5KW variant kunt gaan, ik weet alleen niet of die in een nieuwe variant kunt kopen.
Ik denk ook wel dat de 6 kw variant (Puhz-sw50vka) in de meeste gevallen zou kunnen volstaan. Deze doet echter bij -10 ongeveer 4,82 KW. Wij hebben verwarming vaak iets hoger staan waardoor ik gemakshalve uitga van 40 watt verlies per meter. 155,25*40= behoefte van 6,21 Kw. Als er daarnaast een beroep wordt gedaan op SWW, denk aan vullen van badkuip á 180 liter, komt dit verder onder druk te staan.

Als ik het goed zie betekent dat dan dat er situaties mogelijk zijn waarin je tekortschiet (bij -10 een bad laten vollopen bijv.) , of is dit verkeerd geredeneerd?

• godfriedd
  • Registratie: oktober 2009
  • Nu online
Flotzie schreef op donderdag 13 december 2018 @ 10:56:
[...]

Even daar een vraagje over. Ik zie in verschillende brochures verschillende prestaties bij bepaalde temperaturen. Zo staat bijvoorbeeld in deze brochure (https://www.comfortklimaa...rmtepompen-brochure...pdf) dat de SW75VAA en SW75YAA nog ruim 8,36 KW doet. De SW75VHA zou 8,18 KW doen. (bij - 10)

In een andere brochure, namelijk https://www.mitsubishi-el...Y16_ATW_Supplement_NL.PDF zie ik dat de SW75VHA bij -10 graden 7KW doet.

Hoe komt het dat de capaciteiten anders worden opgegeven ? Zijn er factoren die de werking dermate beïnvloeden dat er een andere opgave gedaan wordt van het vermogen?

Ik neig nu zelf om op safe te spelen en toch te kiezen voor een 7.5 KW Mitsubishi ecodan exemplaar (De SW75VAA of SW75YAA, omdat deze een stuk stiller is dan de SW75VHA).
Stats zijn: 155,25 meter vloeroppervlak, nieuwbouw, met WTW-installatie, Triple glas, tussenwoning.
Inderdaad, wat @Grolsch ook al zegt vergelijk je 2 verschillende modellen die dus ook andere eigenschappen hebben. Ik heb zelf de 75VHA, mijn broer heeft de 75YAA. Als ik de keuze nu zou kunnen maken zou ik altijd voor de 75VAA of YAA gaan. Helaas kwamen die modellen uit nadat ik hem al besteld had.

Verder weet ik nooit precies of je naar Max of Nominal moet kijken in de tabellen van het databook maar in theorie kunnen ze beiden in ieder geval nog wel ca 8kW leveren bij -10 als het moet. Het verschil zit hem vooral in het nominaal vermogen dat bij -10 bij het nieuwe model iets lager is. Geen idee waarom dat is...

https://tweakers.net/ext/f/MzJlMnBXpHP825Axgsjy9z9G/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/sqxCCDPtrqlMh247JMqqyEIt/thumb.jpg
@Flotzie 40Watt per m2 is veel en veel te veel voor jouw woning.
Ter vergelijking ik heb een vrijstaande woning BJ2017 waarvan dus alle muren kou verliezen, ventilatietype C met roosters in de ramen, en dubbelglas, en mijn WVB komt "maar" op 37W /m2.

Op alle bovengenoemde punten verliest jouw woning minder warmte als die van mij.

In jouw geval denk ik dat je eerder op 20W/m2 uitkomt als op 40W/m2.

Ga eens veilig zitten op 30W/m2, dan kom je nog "maar" op 4,6KW.

Heb je een "officiële" WVB ?

• Flotzie
godfriedd schreef op donderdag 13 december 2018 @ 11:16:
[...]

Inderdaad, wat @Grolsch ook al zegt vergelijk je 2 verschillende modellen die dus ook andere eigenschappen hebben. Ik heb zelf de 75VHA, mijn broer heeft de 75YAA. Als ik de keuze nu zou kunnen maken zou ik altijd voor de 75VAA of YAA gaan. Helaas kwamen die modellen uit nadat ik hem al besteld had.

Verder weet ik nooit precies of je naar Max of Nominal moet kijken in de tabellen van het databook maar in theorie kunnen ze beiden in ieder geval nog wel ca 8kW leveren bij -10 als het moet. Het verschil zit hem vooral in het nominaal vermogen dat bij -10 bij het nieuwe model iets lager is. Geen idee waarom dat is...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In genoemde brochures zit ook een afwijking in de opgave van vermogen voor hetzelfde model, namelijk de 75VHA. Ene brochure gaat uit van 7 kw, andere spreekt van 8,18 kw (bij aanvoertemperatuur van -10).

• Flotzie
Grolsch schreef op donderdag 13 december 2018 @ 11:19:
@Flotzie 40Watt per m2 is veel en veel te veel voor jouw woning.
Ter vergelijking ik heb een vrijstaande woning BJ2017 waarvan dus alle muren kou verliezen, ventilatietype C met roosters in de ramen, en dubbelglas, en mijn WVB komt "maar" op 37W /m2.

Op alle bovengenoemde punten verliest jouw woning minder warmte als die van mij.

In jouw geval denk ik dat je eerder op 20W/m2 uitkomt als op 40W/m2.

Ga eens veilig zitten op 30W/m2, dan kom je nog "maar" op 4,6KW.

Heb je een "officiële" WVB ?
Als het goed is ontvang ik t.z.t. nog een transmissieberekening waaruit ik dat exact kan opmaken. Op internet kom ik inderdaad waardes van rond de 30 á 40 W/m2 tegen. Wij hebben de thermostaat wel rond de 21,5 á 22,0 staan. Vandaar dat ik verwacht eerder rond de 40 W/m2 te zitten.

• Chip2710
  • Registratie: november 2012
  • Nu online
Mijn systeem heeft vanaf het begin een hele lage flow, het komt amper boven de
1000ltr./uur uit. Zowel naar het tapwater vat als het buffervat lopen leidingen met
een binnendiameter van 16mm. Lengte van de. leidingen ongeveer 5mtr.
Er zitten tevens een enkel 90gr. knieën in i.p.v. 90 bochten.
De flow tijdens ww aanmaak en cv naar het buffer is gelijk.
Kan dit de oorzaak zijn van een slechte flow?
Ook de sec. Alpha 2 pomp is ook aangesloten met de 16mm. buis
vanaf het buffer.
Flotzie schreef op donderdag 13 december 2018 @ 11:19:
[...]

In genoemde brochures zit ook een afwijking in de opgave van vermogen voor hetzelfde model, namelijk de 75VHA. Ene brochure gaat uit van 7 kw, andere spreekt van 8,18 kw (bij aanvoertemperatuur van -10).
Het maximaal vermogen is ook afhankelijk van de Ta.

Bij de PUHZ-SW75V/YAA

Tb = -10

Ta = 25, max vermogen 8,8KW
Ta = 35, max vermogen 8,4KW
Ta = 55, max vermogen 7,3KW

Check het databook maar eens wat ik je net gestuurd heb.
Flotzie schreef op donderdag 13 december 2018 @ 11:22:
[...]

Als het goed is ontvang ik t.z.t. nog een transmissieberekening waaruit ik dat exact kan opmaken. Op internet kom ik inderdaad waardes van rond de 30 á 40 W/m2 tegen. Wij hebben de thermostaat wel rond de 21,5 á 22,0 staan. Vandaar dat ik verwacht eerder rond de 40 W/m2 te zitten.
Doe wat je niet laten kunt :P Ik voorspel dat je WVB ergens tussen 20 en 30W uit komt, en ik zou daar ZEKER niet teveel boven gaan zitten, want dan kan de WP niet ver genoeg terug moduleren :P
Chip2710 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 11:31:
1000ltr./uur uit. Zowel naar het tapwater vat als het buffervat lopen leidingen met
vanaf het buffer.
Dat zou kunnen, of filters die vol/smerig zijn :?

Grolsch wijzigde deze reactie 13-12-2018 11:32 (21%)

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Het verhogen van de Ta om het pendelen wat op te vangen heeft meerdere bij-effecten.
De stooklijn staat nu zo dat bij 0 graden Tb, de Ta 35 graden is. Bij -12 is de Ta 40 graden. Bij 20 graden buiten is het voetpunt dan 30 graden, al wordt er dan natuurlijk niet meer verwarmd.

Ik zet de nachtverlaging nu al in om 21:00, het water is nu zoveel warmer dat de Jaga DBE nog een uur blijft doordraaien tot de aanvoertemperatuur onder de 24 graden zakt. De kamertemperatuur was rond 1:00 nog 19,5 graden volgens de kamerthermostaat.

Opwarmen gaat nu 's ochtends ook veel sneller (logisch), dus ik start een uurtje later met het opwarmen van de woning.

De warmtepomp maakt nu langere runs, nachtverlaging helpt daarbij ook.
Het verbruik is wel fors (40%) hoger maar het is ook een stuk kouder buiten, er zal dus eerst weer zo'n week als vorige week moeten komen voor ik het 1:1 kan vergelijken.
En het effect van het vervroegen nachtverlaging, etc, kan ik nog niet meten want dat heb ik vandaag pas aangepast.

BlueTooth76 wijzigde deze reactie 13-12-2018 12:26 (10%)

• Gasschuif

Gasschuif

Chip2710 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 11:31:
vanaf het buffer.
Je zit (veel) te hoog in watersnelheid, probeer maximaal op 0,8 m/s uit te komen, liefst ietsje lager. Je zit nu ver boven de 1 m/s. Weet niet hoeveel kW en met welke dT je werkt.
Lees: je moet je leidingwerk vergroten en 90 graden bochten toepassen om meer flow te genereren. Met onderstaande tool kun je dit makkelijk controleren. Ik ga er vanuit dat je filter schoon is.

http://app.wilo.com/nl/Rohrleitungsberechner.aspx

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 8 radiatoren.

• ronaldmathies
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

Ik ben eigenlijk benieuwd, wie gebruiken er hier allemaal DBE's op zijn radiatoren / convectoren? En wat is jullie ervaring hiermee?

Ik zat namelijk het LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen topic door te lezen en ik zie wisselende resultaten, degene die het meten merken weinig verschil en andere (maar meestal niet gestaaft met metingen) ervaren wel verschil?

Maar hoe zit het hier? wat zijn de ervaringen hier?

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Ecodan 14, WTW Q350

• 0fbe
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 14:30
Ik heb zelfbouw DBE's om m'n Jaga Strada's en merk aanzienlijk verschil in afgifte capaciteit en kan daardoor de Ta terugschroeven. Voor m'n gevoel 5 K oid, maar nooit exact gemeten (dat is ook lastig te doen).

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

ronaldmathies schreef op donderdag 13 december 2018 @ 13:25:
Ik ben eigenlijk benieuwd, wie gebruiken er hier allemaal DBE's op zijn radiatoren / convectoren? En wat is jullie ervaring hiermee?

Ik zat namelijk het LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen topic door te lezen en ik zie wisselende resultaten, degene die het meten merken weinig verschil en andere (maar meestal niet gestaaft met metingen) ervaren wel verschil?

Maar hoe zit het hier? wat zijn de ervaringen hier?
Ik heb 1 Jaga convector in de (goed geïsoleerde) bijkeuken waar geen DBE op zit.
Deze ruimte blijft in het opwarmen altijd fors achter op de rest van de woning.

Het heeft dus zeker effect.

Voordeel is ook dat ik er nu het "overshooten" van mijn installatie mee kan voorkomen.
Zodra een DBE controller 20 graden meet, gaan de fans uit. Is het aan 1 kant van de kamer wat koeler, dan blijven de DBE fans daar nog even doordraaien.

De afgifte neemt direct fors af als de fans stoppen, je temperatuur blijft dus veel constanter.

Die kamer- en aanvoertemperatuur zijn overigens per DBE setje in te stellen, op m'n slaapkamer gaan de fans al uit als de kamertemperatuur 18 graden is.

Als je de DBE controller monteert, monteer deze dan zo (kabellengte, plaats) dat je er dan bij kan zonder de hele kap van de Jaga convector te hoeven verwijderen. Bij de meeste kan ik er (meer geluk dan wijsheid) dan goed bij, maar bij anderen vliegt de voedingskabel er dan uit of kan m'n hand er amper bij.
Mocht je dan een setting willen veranderen (ik gebruik luciferhoutjes om de knoppen in te drukken) dan hoef je alleen het rooster bovenop los te halen, en dat is een fluitje van een cent.

Ook wel een beetje eigen schuld, ik zei tegen m'n installateur "dat ik dat zelf wel kon", om wat uit te sparen op uren. Dat bleek te kloppen maar het is een leerproces geweest, doe er je voordeel mee :+

BlueTooth76 wijzigde deze reactie 13-12-2018 13:35 (5%)

• ronaldmathies
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

BlueTooth76 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 13:32:
[...]

Ik heb 1 Jaga convector in de (goed geïsoleerde) bijkeuken waar geen DBE op zit.
Deze ruimte blijft in het opwarmen altijd fors achter op de rest van de woning.

Het heeft dus zeker effect.
:? Je bedoeld dan denk ik dat die Jaga in de bijkeuken nu wel een DBE heeft en dat het een positief effect heeft gehad?
Voordeel is ook dat ik er nu het "overshooten" van mijn installatie mee kan voorkomen.
Zodra een DBE controller 20 graden meet, gaan de fans uit. Is het aan 1 kant van de kamer wat koeler, dan blijven de DBE fans daar nog even doordraaien.
20 graden als in ondergrens? hoe heb je je temperatuur meter gedaan? Want normaal zit die juist in je radiator / convertor. Zoals jij het schrijft klinkt het als dat jij juist de kamertemperatuur meet en wanneer je kamer temperatuur 20 graden is dan gaat hij uit.

Normaal laat je toch juist de DBE de temperatuur binnen de radiator / convertor meten en bij groter dan (bijvoorbeeld) 20 gaan de fans aan en bij lager dan (bijvoorbeeld) 20 uit.
De afgifte neemt direct fors af als de fans stoppen, je temperatuur blijft dus veel constanter.

Die kamer- en aanvoertemperatuur zijn overigens per DBE setje in te stellen, op m'n slaapkamer gaan de fans al uit als de kamertemperatuur 18 graden is.

Als je de DBE controller monteert, monteer deze dan zo (kabellengte, plaats) dat je er dan bij kan zonder de hele kap van de Jaga convector te hoeven verwijderen. Bij de meeste kan ik er (meer geluk dan wijsheid) dan goed bij, maar bij anderen vliegt de voedingskabel er dan uit of kan m'n hand er amper bij.
Mocht je dan een setting willen veranderen (ik gebruik luciferhoutjes om de knoppen in te drukken) dan hoef je alleen het rooster bovenop los te halen, en dat is een fluitje van een cent.

Ook wel een beetje eigen schuld, ik zei tegen m'n installateur "dat ik dat zelf wel kon", om wat uit te sparen op uren. Dat bleek te kloppen maar het is een leerproces geweest, doe er je voordeel mee :+
Je hebt dus een zelfbouw gedaan, dat ben ik dus ook van plan. Vindt die DBE's van Jaga zelf veel te duur. We hebben een drie meter lange vrijstaande tempo op een slaapkamer staan, daar gaan zoveel ventilatoren in, dat is gewoon te prijzig.

P.S. als mensen vinden dat ik het topic kaap, gewoon aangeven dan ga ik hier verder niet op in..

• ronaldmathies
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

0fbe schreef op donderdag 13 december 2018 @ 13:30:
Ik heb zelfbouw DBE's om m'n Jaga Strada's en merk aanzienlijk verschil in afgifte capaciteit en kan daardoor de Ta terugschroeven. Voor m'n gevoel 5 K oid, maar nooit exact gemeten (dat is ook lastig te doen).
Oke, mooi om te horen, in het andere topic kom ik ook bijna alleen maar postings tegen van mensen die het gebruiken bij hogere temperaturen (veelal c.v. installaties)

ronaldmathies schreef op donderdag 13 december 2018 @ 13:48:
[...]

Oke, mooi om te horen, in het andere topic kom ik ook bijna alleen maar postings tegen van mensen die het gebruiken bij hogere temperaturen (veelal c.v. installaties)
Bij mij ook prima resultaat, ik laat ze op halve spanning draaien, dan hoor je ze niet. Ze draaien 24/7

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

ronaldmathies schreef op donderdag 13 december 2018 @ 13:46:
[...]

:? Je bedoeld dan denk ik dat die Jaga in de bijkeuken nu wel een DBE heeft en dat het een positief effect heeft gehad?
Nee, ik bedoel dat de bijkeuken zonder DBE achterblijft op de rest van de woning met DBE.
Dat DBE wel degelijk een flink effect heeft voor de afgifte van warmte.
[...]

20 graden als in ondergrens? hoe heb je je temperatuur meter gedaan? Want normaal zit die juist in je radiator / convertor. Zoals jij het schrijft klinkt het als dat jij juist de kamertemperatuur meet en wanneer je kamer temperatuur 20 graden is dan gaat hij uit.

Normaal laat je toch juist de DBE de temperatuur binnen de radiator / convertor meten en bij groter dan (bijvoorbeeld) 20 gaan de fans aan en bij lager dan (bijvoorbeeld) 20 uit.
DBE heeft 2 temperatuursensoren.

De sensor die de watertemperatuur meet heb ik op 24 graden staan.
De sensor die onder de convector uit komt meet de kamertemperatuur en die heb ik op 20 graden staan.

Als de watertemperatuur minimaal 24 graden is en de kamertemperatuur nog geen 20 graden, dan draaien de fans.
Als de watertemperatuur onder de 24 graden is en de kamertemperatuur nog geen 20 graden, dan draaien de fans niet (zoals 's nachts).
Als de watertemperatuur minimaal 24 graden is en de kamertemperatuur 20 graden of hoger, dan draaien de fans niet.

Dat wordt per DBE unit gemeten, dus in alle hoeken van de kamer is het even warm.

En dat de fans uitgaan als de gewenste temperatuur bereikt is, is fijn. Dan neemt de afgifte af en heb je minder last van "overshoots", temperatuur is stabieler.
[...]

Je hebt dus een zelfbouw gedaan, dat ben ik dus ook van plan. Vindt die DBE's van Jaga zelf veel te duur. We hebben een drie meter lange vrijstaande tempo op een slaapkamer staan, daar gaan zoveel ventilatoren in, dat is gewoon te prijzig.

P.S. als mensen vinden dat ik het topic kaap, gewoon aangeven dan ga ik hier verder niet op in..
Nee, geen zelfbouw. DBE is van Jaga, ik heb het over DBE.
Ik heb de DBE setjes echter zelf geplaatst, geconfigureerd en de stroomvoorziening geregeld, dat scheelde me per convector al snel een half tot een heel uur op de rekening.
Ook begrijp ik daardoor de werking en kan ik zelf eenvoudig een aanpassing doen in de configuratie, waar je anders misschien de installateur weer nodig zou hebben.

De handleiding vind je hier:

https://www.jaga.co.uk/assets/downloads/technology/dbe/DBEC.11Manual.pdf

BlueTooth76 wijzigde deze reactie 13-12-2018 14:26 (9%)

• Chip2710
  • Nu online
Gasschuif schreef op donderdag 13 december 2018 @ 13:07:
[...]

Je zit (veel) te hoog in watersnelheid, probeer maximaal op 0,8 m/s uit te komen, liefst ietsje lager. Je zit nu ver boven de 1 m/s. Weet niet hoeveel kW en met welke dT je werkt.
Lees: je moet je leidingwerk vergroten en 90 graden bochten toepassen om meer flow te genereren. Met onderstaande tool kun je dit makkelijk controleren. Ik ga er vanuit dat je filter schoon is.

http://app.wilo.com/nl/Rohrleitungsberechner.aspx
Filter is schoongemaakt, geen vervuiling.
Dt is ongeveer 2,4gr.
hoeveel Kw? sorry ik ben niet zo’n techneut, wat bedoel je?
Dit gaat mij boven mijn pet, hoe kom je aan de water snelheid van 1m/s?
Ik weet echt niet hoe ik je tool moet gebruiken....
Moet de diameter van de buis groter worden om meer flow te genereren, een hogere flow geeft
een lagere watersnelheid? :?

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

FP PowerMod / Moderator Witgoed

Plons!

Zeehond in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
Met inmiddels meer dan 10000 posts is dit topic wel toe aan deel 7. Wie is er zo vriendelijk een nieuw deel aan te maken?

select * from Fish;

• Gasschuif

Gasschuif

Chip2710 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 14:35:
[...]

Filter is schoongemaakt, geen vervuiling.
Dt is ongeveer 2,4gr.
hoeveel Kw? sorry ik ben niet zo’n techneut, wat bedoel je?
Dit gaat mij boven mijn pet, hoe kom je aan de water snelheid van 1m/s?
Ik weet echt niet hoe ik je tool moet gebruiken....
Moet de diameter van de buis groter worden om meer flow te genereren, een hogere flow geeft
een lagere watersnelheid? :?
Door een leiding met 16 mm binnendiameter en een snelheid van 1 m/s gaat 723 l/h Bij jou gaat er 1000 l/h door, dus je zit boven de 1 m/s. Dat geeft veel weerstand. Wil je meer water dan moet je dus een grotere diameter nemen. De water snelheid gaat dan omlaag. Weet niet wat je ontwerp debiet is.

Klop in de tool de aanvoer en retour temp, voer het nominale vermogen in en hij berekent de flow die daarbij hoort. Bij de groene pijl kies je de pijp diameter met bijbehorende watersnelheid. Liefst lager dan 0,8 m/s

• Chip2710
  • Nu online
Gasschuif schreef op donderdag 13 december 2018 @ 15:19:
[...]

Door een leiding met 16 mm binnendiameter en een snelheid van 1 m/s gaat 723 l/h Bij jou gaat er 1000 l/h door, dus je zit boven de 1 m/s. Dat geeft veel weerstand. Wil je meer water dan moet je dus een grotere diameter nemen. De water snelheid gaat dan omlaag. Weet niet wat je ontwerp debiet is.

Klop in de tool de aanvoer en retour temp, voer het nominale vermogen in en hij berekent de flow die daarbij hoort. Bij de groene pijl kies je de pijp diameter met bijbehorende watersnelheid. Liefst lager dan 0,8 m/s
Ik heb een Hitachi RAS2, vermogen 4.3Kw.
Klopt het dat er dan een flow benodigd is van ongeveer 1.8 m3/uur?
En een buis diameter van 28x1?

https://www.mupload.nl/img/k819bp.jpeg
Zeehond schreef op donderdag 13 december 2018 @ 14:41:
Zeehond in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
[mbr]Met inmiddels meer dan 10000 posts is dit topic wel toe aan deel 7. Wie is er zo vriendelijk een nieuw deel aan te maken?[/mbr]
Zoiets als dit :P

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7

De eerste keer dat ik een nieuw topic aan maak op GoT met een vervolgserie 8)

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

FP PowerMod / Moderator Witgoed

Plons!

Grolsch schreef op donderdag 13 december 2018 @ 16:20:
[...]

Zoiets als dit :P

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7

De eerste keer dat ik een nieuw topic aan maak op GoT met een vervolgserie 8)
Dat idd ja :P, Bedankt. Dit topic gaat dan op slot :).

select * from Fish;

Pagina: 1 ... 104 105 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True