Nee, ik bedoel dat de bijkeuken zonder DBE achterblijft op de rest van de woning met DBE.
Dat DBE wel degelijk een flink effect heeft voor de afgifte van warmte.
[...]
20 graden als in ondergrens? hoe heb je je temperatuur meter gedaan? Want normaal zit die juist in je radiator / convertor. Zoals jij het schrijft klinkt het als dat jij juist de kamertemperatuur meet en wanneer je kamer temperatuur 20 graden is dan gaat hij uit.
Normaal laat je toch juist de DBE de temperatuur binnen de radiator / convertor meten en bij groter dan (bijvoorbeeld) 20 gaan de fans aan en bij lager dan (bijvoorbeeld) 20 uit.
DBE heeft 2 temperatuursensoren.
De sensor die de watertemperatuur meet heb ik op 24 graden staan.
De sensor die onder de convector uit komt meet de kamertemperatuur en die heb ik op 20 graden staan.
Als de watertemperatuur minimaal 24 graden is en de kamertemperatuur nog geen 20 graden, dan draaien de fans.
Als de watertemperatuur onder de 24 graden is en de kamertemperatuur nog geen 20 graden, dan draaien de fans niet (zoals 's nachts).
Als de watertemperatuur minimaal 24 graden is en de kamertemperatuur 20 graden of hoger, dan draaien de fans niet.
Dat wordt per DBE unit gemeten, dus in alle hoeken van de kamer is het even warm.
En dat de fans uitgaan als de gewenste temperatuur bereikt is, is fijn. Dan neemt de afgifte af en heb je minder last van "overshoots", temperatuur is stabieler.
[...]
Je hebt dus een zelfbouw gedaan, dat ben ik dus ook van plan. Vindt die DBE's van Jaga zelf veel te duur. We hebben een drie meter lange vrijstaande tempo op een slaapkamer staan, daar gaan zoveel ventilatoren in, dat is gewoon te prijzig.
P.S. als mensen vinden dat ik het topic kaap, gewoon aangeven dan ga ik hier verder niet op in..
Nee, geen zelfbouw. DBE is van Jaga, ik heb het over DBE.
Ik heb de DBE setjes echter zelf geplaatst, geconfigureerd en de stroomvoorziening geregeld, dat scheelde me per convector al snel een half tot een heel uur op de rekening.
Ook begrijp ik daardoor de werking en kan ik zelf eenvoudig een aanpassing doen in de configuratie, waar je anders misschien de installateur weer nodig zou hebben.
De handleiding vind je hier:
https://www.jaga.co.uk/assets/downloads/technology/dbe/DBEC.11Manual.pdf
[
Voor 9% gewijzigd door
BlueTooth76 op 13-12-2018 14:26
]