@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 106% gewijzigd door Stoofie op 22-11-2018 18:27 . Reden: Ik dacht de laatste 2 posts samen te voegen... ]
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Dat is natuurlijk allemaal wel relatief, ook gezien het feit dat Liander beargumenteerd dat ze zo efficient mogelijk moeten werken. Buiten de veiligheid spelen ze ook de kaart milieu, zoals netbeheer vorig jaar in Kassa zei: "Wat je niet meer gebruikt ruim je op". Dan moeten, als alle huisaansluitingen verwijderd zijn, ook de hoofdleiding verwijderd worden. En dan is het weer veel goedkoper/economischer om alles in één keer aan te besteden in plaats van alle aansluitingen separaat te verwijderen en daarna de straat open te breken voor de hoofdleiding...Ivow85 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 14:42:
[...]
Zulke salarissen zijn uiteraard belachelijk. Maar ik voorzie wel wat saneringsrondes wanneer de geschillencommissie in het voordeel van @Bram-Bos beslist. Al ben ik bang dat de "topmanagers" de dans zullen ontspringen.
Liander beheert 2,9 miljoen gasaansluitingen. Afsluiten (hoogbouw + laagbouwtarief) levert Liander volgens haar eigen regels gemiddeld zo'n 500 euro ex btw op. Totaal een kleine anderhalf miljard in de komende 30 jaar. Daar kan een streep doorheen, een aderlating van 50 miljoen per jaar.
Ik sluit me daarbij aan. Ik zou bevestigen dat ze in de gelegenheid hebt gesteld om de benodigde werkzaamheden uit te voeren comform de OTA en dat wat jou betreft de zaak daarmee afgedaan is en er geen overeenkomst meer is.Bram-Bos schreef op donderdag 22 november 2018 @ 16:57:
@Jitta: Dank voor het delen! Iets soortgelijks kreeg @Stoofie gisteren ook. Onduidelijk of de uitspraak waar ze op doelen betrekking heeft op mijn geschil, of dat van een ander. In jouw geval zou ik terugzeggen: Beste Liander, we hebben helemaal geen discussie met elkaar.
PS: Wil je namen van medewerkers van Liander verwijderen uit je post? Die doen er niet toe.
Toch sturen wij u een rekening achteraf,Ennas schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 00:53:
Net als velen ben ik benieuwd naar de uitspraak. Ik heb zelf (ATO deze zomer opgezegd), nog geen nieuwe mail ontvangen van Liander, maar dat cadeautje zal wel op 5 december komen.
“Liander zat te denken,
Wat u haar zou schenken,
Een dik pak geld voor een gasloos huis,
Dat was helaas volgens de commissie niet pluis,
Dus komen wij nu voor onze rekening uw leiding slopen,
En dat is waar u op zat te hopen”
Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!
[ Voor 77% gewijzigd door Erwin_83 op 23-11-2018 07:48 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
"Het is uw fout dat u niet conform de voorwaarden minstens vijf dagen van te voren een afspraak hebt gemaakt"Tunda schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:20:
Vandaag flinke voorruit gang.
Vorige week 13 november was Coteq langs geweest, toen wij er niet waren.
En vandaag waren ze er weer! echter dit maal was vrouwlief thuis.
Kort met de betreffende persoon van Coteq via de telefoon gesproken en laten weten dat wij alle medewerking verlenen aan hun gasmeter echter dat wij geen kosten accepteren en nergens opdracht voor geven of tekenen.
Meneer vond het allemaal prima heeft een slot op de gasmeter gezet en was binnen 1 minuut weer weg.
[Afbeelding]
Hier nog een standaard brief die we erbij kregen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er kort hierna volgde op de mail ook nog een tweetal reacties:
"Het klopt inderdaad dat mijn collega is langs geweest om af te sluiten. Omdat er geen afspraak is gemaakt voor de afsluiting, komt mijn collega langs wanneer wij hem inplannen.
"Uw brieven geven geen in deze situatie toepasselijke optie, Als u nu eens rekening houdt met de geldende regels en ook de optie vermeld dat u gratis de afsluiting naar uw eigen wens uitvoert kan ik u op uw verzoek een afspraak geven, minstens 5 (werk)dagen van te voren."Om te voorkomen dat mijn collega op een tijdstip langs komt dat u niet schikt, dan kunt u een afspraak maken met ons dat de monteur op een afgesproken tijdstip langs komt om de gasmeter af te sluiten. Echter indien wij geen reactie van u ontvangen, zal mijn collega op een willekeurig tijdstip langs komen.
"Zie ook mijn eerdere punten; u houdt zich hiermee niet aan uw verplichting vijf dagen van te voren een afspraak te maken om uw wettelijke verplichting uit te voeren."U heeft aangegeven dat wij niet zonder aankondiging het perceel mogen betreden. Echter hebben wij 2 maal een brief gestuurd om aan te geven wat de gevolgen zijn van het ontbreken van een energieleverancier. Wij hebben u hiermee wel op de hoogte gesteld.
"Het zou zo veel soepeler verlopen als u deze optie meteen in uw brieven zou vermelden."Indien u een afspraak wilt maken, kan dat. U kunt ons bereiken op telefoonnummer 0546-836666.
Als het goed is voor altijd. Conform de wet en de voorwaarden.Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd."
met kort daarop volgend:
"Ik heb zojuist van onze monteur vernomen dat het gas inmiddels is afgesloten. Dit betekent dat wij geen afspraak meer hoeven te maken voor afsluiting.
De e-mail, die ik zojuist heb gestuurd, kunt u als niet verzonden beschouwen."
Voor de komende jaar zullen wij dan verlost zijn denk ik
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Ik vroeg mij af of dit rapport openbaar is of niet.Bram-Bos schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:07:
Korte impressie zitting vanochtend:
- Positie Liander: er ligt inmiddels een rapport van Kiwa (Kiwa 2018 "Alternatieven voor het verwijderen van de gasaansluiting" GT-180156; 21-9-2018; in mijn bezit), dat aangeeft dat drukloos maken volgens NEN 7244-6 even veilig is als het volledig wegnemen van de aansluiting en meetinrichting. De kosten daarvan zijn echter niet per definitie lager dan wegnemen, en Liander heeft om andere redenen voorkeur voor wegneming.
Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!
Zo net van de telefoon met Liander, ik wordt blijkbaar ook doorgeschoven naar de juridische afdeling. Frappant detail, aan de telefoon werd beweerd dat ik de niet eenzijdig op zou kunnen zeggen?Ivow85 schreef op maandag 26 november 2018 @ 18:40:
Vooralsnog werkt volhouden dat je al enige tijd geen ATO hebt uitstekend.
Liander heeft kennelijk nog geen keiharde vastgestelde regels kunnen vinden waaruit iets anders blijkt, ondanks dat dit onderwerp nu al zo'n anderhalf jaar een Hot topic is op de juridische afdeling.
Blijkbaar heeft Liander inderdaad nog geen conclusies uit het onderzoek kunnen trekken. Of zouden alle medewerkers op de juridische afdeling de afgelopen weken fulltime de voorbereiding van de zaak bij de GE hebben gewerkt?Er is een onderzoek gaande door een van de netbeheerders onafhankelijk gerenommeerd instituut. Uit het onderzoek moet blijken of de stellingen van Liander met betrekking tot de omvang van de noodzakelijke omvang van de werkzaamheden (en de daarmee samenhangende kosten) terecht zijn.
....
De resultaten van het onderzoek staan nog niet vast. Zodra dat het wel het geval is en de netbeheerders de daaruit volgende conclusies hebben getrokken, zullen wij ook u nader informeren.
[ Voor 5% gewijzigd door Ivow85 op 28-11-2018 13:17 ]
[ Voor 24% gewijzigd door Bram-Bos op 28-11-2018 13:36 ]
[ Voor 11% gewijzigd door Stefan118 op 28-11-2018 18:32 ]
Misschien kan Liander even aangeven waar zo'n contract te verkrijgen is?Erwin_83 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 17:53:
"Leegstandscontract"
U laat de aansluiting bestaan en meldt aan uw energieleverancier dat er geen verbruik op de aansluiting plaatsvindt. U spreekt met uw energieleverancier af een lager termijnbedrag te betalen. Het termijnbedrag hoeft immers alleen de periodieke netbeheerskosten te dekken. Sommige energieleveranciers kennen zo'n afspraak als een “leegstandscontract”. Feitelijk is dit geen type contract, maar een afspraak over de hoogte van het termijnbedrag. Maakt u een dergelijke afspraak met de leverancier? Dan blijft de aansluiting bestaan. U kunt de aansluiting op ieder moment weer in gebruik nemen zonder dat er werkzaamheden nodig zijn.
Wise enough to play the fool
Precies, je bent geen klant dus zolang Liander niet kan aantonen dat er een wettelijke verplichting voor jou is, hoef je helemaal niets te doen met je gasaansluiting en niets te betalen. eind vorig jaar vertelde Liander mij dat het "verplicht" was om een keuze uit de bekende drie opties te maken. Op mijn vraag op basis van welke wetgeving ik verplicht was om een overeenkomst met een commerciële partij aan te gaan is nooit een antwoord gekomen, ondanks herhaaldelijk aandringen van mijn kant.Erwin_83 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 05:27:
Het contract is er al bijna een jaar niet meer, dus ik ben ook geen "klant" meer. Ze hebben het niet over de "voormalige aangeslotene" Dus ik voel me ook niet geroepen om een ander type contract af te sluiten. Geen gas contract bevalt prima.
[ Voor 16% gewijzigd door Erwin_83 op 29-11-2018 11:54 ]
Waarom zou je dat doen? Je hebt aangegeven dat de zaak is afgehandeld wat jou betreft. Als je daar op terug komt, dan open je de deur weer.Erwin_83 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:37:
Wellicht ga ik ze vragen om alsnog mijn eerdere mail te beantwoorden.
Dat ze willen wachten op nieuwe wetgeving, onee een geschillencommissie zaak heb ik als ex klant niks mee te maken en is alleen interessant voor toekomstige afsluitingen.
Enige vooruitgang nu is dat we niet meer als wanbetalers worden gezien/behandeld/bedreigd.
[ Voor 20% gewijzigd door Erwin_83 op 29-11-2018 14:28 ]
[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 29-11-2018 19:31 ]
Als je al reageert, je hebt niks mee te winnen volgens mij, zou ik heel kort zijn en mededelen dat je rechtsgeldig hebt opgezegd en geen contract meer hebt, dus niet begrijpt dat ze nog contact zoeken en dat de zaak wat jou betreft is afgehandeld.Erwin_83 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 19:18:
Het wordt denk iets in de richting dat ik toch graag antwoord wil op mijn vorige mail. En inderdaad dat niet reageren geen discussie is en dat ze dit 4 maanden geleden ook wel hadden kunnen sturen.
En ik ben wel benieuwd welke zaak ze bedoelen bij de geschillencommissie, die van @Bram-Bos is niet helemaal relevant en dat lijkt me voor Liander ook geen goed voorbeeld.
En natuurlijk handhaaf in wel mijn aanbod dat ze de bende mogen ophalen .
Zal er van het weekend eens wat van maken als ik tijd over heb.
Dit was 1 van de weinige keren dat ik moest googlen omdat ik niet wist wat dit was.Bram-Bos schreef op donderdag 29 november 2018 @ 23:01:
<limbisch-systeem>
.... ... ......
</limbisch-systeem>
Daarin vergeet Liander dat wij ons niet laten lijden door een knullig ingezet verhaal met een voor Liander positieve uitkomst.Bram-Bos schreef op donderdag 29 november 2018 @ 23:01:
<limbisch-systeem>
Mijn complotten-brein begint op volle toeren te draaien![]()
- Dit is de eerste keer dat Liander breed communiceert over een geschil dat nog loopt. Uniek.
- Dit forum is de enige serieuze plek waar afnemers met gelijkgestemde doelen echt inhoudelijk van gedachten wisselen, en ervaringen delen.
- Maar niemand heeft zich hier gemeld met de mededeling dat zij een geschil is gestart. Dat kan natuurlijk, maar ik zou juist steun zoeken.
Wat wil je als netbeheerder als je lang kon teren op een aantal uitspraken van de GE, waarin de afnemer in het ongelijk wordt gesteld, en er komt opeens een uitspraak die je helemaal niet bevalt? Dan wil je zo snel mogelijk 'actuelere' uitspraken die je gelijk weer bevestigen.
Hoe realiseer je dat? Kun je een stroman een klacht laten indienen, en die zo insteken en krukkig laten verdedigen, dat de commissie wel in je voordeel móet beslissen?
</limbisch-systeem>
[ Voor 16% gewijzigd door Erwin_83 op 30-11-2018 06:52 ]
Die website is een dagje knutselen en dan is hij klaar. Dat is geen enkel probleem.Stoofie schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 05:57:
[...]
Ik denk al een tijdje na over een website met informatie over hoe om te gaan met Liander.
Ik zal een familielid, bekend met het maken van dat soort dingen, eens vragen of hij daar wat in kan betekenen voor mij...
Vast wel, ik moet zijn cv-ketel namelijk ook nog repareren
[ Voor 14% gewijzigd door Stefan118 op 30-11-2018 15:01 ]
[ Voor 5% gewijzigd door sideriusj op 30-11-2018 14:54 ]
Leiden ook niet.Stoofie schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 05:57:
[...]
Daarin vergeet Liander dat wij ons niet laten lijden door een knullig ingezet verhaal met een voor Liander positieve uitkomst.
[ Voor 26% gewijzigd door Vuiltje op 30-11-2018 14:04 ]
3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
Ik ben op tweakers gewezen door een adviseur van Thuisbaas, die rond Amsterdam heel wat huizen energieneutraal/gasvrij maken. Zij kenden het forum ook pas net, mijn eerste opzegging + reactie op de eerste aanmaningsbrief heb ik nog helemaal alleen moeten doen (kwam gelukkig op basis van de AV en de geschillencommissie uitspraken tot een manier die blijkt te kloppen). Ook bij Greenchoice geven medewerkers nog totaal tegenstrijdige "regels", ik trof gelukkig bij opzegging die ene die meldde dat ik gewoon mn levering en mn ATO via hun kon opzeggen, de tweede keer toen ik zekerheid probeerde te krijgen zei de medewerker dat ik eerst door Liander een slotje had moeten laten zetten.Tweakers.net staat dan niet bovenaan in de zoekresultaten. Artikelen over de zaak van @Bram-Bos zijn daarmee wel te vinden.
[ Voor 7% gewijzigd door Jitta op 01-12-2018 11:27 ]
Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje
Een betere titel kiezen voor dit topic helpt ook best welErwin_83 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 08:36:
Google betalen zodat je boven Liander komt met de zoekresultaten
[ Voor 7% gewijzigd door onetime op 02-12-2018 12:35 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
[ Voor 10% gewijzigd door Bram-Bos op 02-12-2018 11:56 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Wie ergens midden in het topic landt zal denk ik de laatste en eerste post zelf wel opzoeken.onetime schreef op zondag 2 december 2018 @ 03:41:
Enkele voorstellen voor een betere topic titel:En dan voor degene die via bovenstaande hier terecht komt hier onder de belangrijkste info:edit: de 3 inspirerende items aan de lijst toegevoegd
- Geen gas meer; hoe nu verder?
- Geen gas meer: hoe sluit ik gratis het gas af?
- Ik gebruik geen gas meer; hoe kom ik gratis van het gas af?
- Hoe kom ik gratis van het gas af?
- Hoe kom ik bij Liander gratis van het gas af?
- Van het gas af zonder opgelicht te worden.
- Hoe moet ik mijn gas contract opzeggen?
- Waarom moet ik betalen om het gas af te laten sluiten?
- Hoe de opzegboete van gas te vermijden.
- Gasaansluiting verwijderen.
- Gasaansluiting Liander verwijderen.
- Afsluitboete gas.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Bij mij in de wijk zijn ze hier ook bezig met gasloos wonen. Ook zijn er al een aantal bijeenkomsten geweest met oa Liander waarbij gelijk werd gepoogd de afsluitkosten als vaststaande kosten van de transitie te zien. De afgevaardigde van Liander werd vrijwel direct tegengesproken door iemand die dit topic vermoedelijk ook leest en al hakkelend moest hij erkennen dat deze kosten niet onomstreden zijn. De pr voor deze kosten zal blijven totdat er een definitieve oplossing is waar de netbeheerder het mee eens is vermoed ik.sideriusj schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:41:
http://www.huizenklimaatb...gasvrij-huizen_13303.html
Op dinsdag 11 december 2018 is er in de raadzaal van het gemeentehuis van Huizen een bewonersavond voor Stad en Lande en Bovenweg. Daarbij zijn ook vertegenwoordigers van woningcorporatie De Alliantie en netbeheerder Liander aanwezig.
Het zou mooi zijn als er iemand de vraag stelt:
Liander:
Wat gaat er met de huidige gasaansluitingen gebeuren.??
Gaat Liander die allemaal verwijderen en wie gaat dat betalen.?
Was het alleen maar om de aanwezigen hierop te attenderen.
Volgens welke regels hoort het gratis te zijn?onetime schreef op zondag 2 december 2018 @ 14:26:
@Speedy-Andre Volgens de regels hoort het gratis voor de klant te zijn. Die heeft altijd zijn vast recht betaald waar deze post (afsluiten, voor zover nodig,) in hoort te zitten. Dan is het aan de netbeheerder om dit kosten effectief te doen.
...
[ Voor 13% gewijzigd door markje1 op 02-12-2018 14:50 ]
-
@onetime vindt in ieder geval dat het gratis zou moeten zijn. Op dit forum zijn we vooral bezig met de vraag wát de rechtsgrond is om kosten te moeten betalen, als je van je vaste lasten voor gas afwilt. Die hebben we echter nog steeds niet gevonden. En al doende hebben we ook ontdekt dat de netbeheerders het ook niet goed weten.markje1 schreef op zondag 2 december 2018 @ 14:45:
[...]
Volgens welke regels hoort het gratis te zijn?
[ Voor 7% gewijzigd door Stefan118 op 03-12-2018 12:36 ]
Dat verduidelijkt het wel.Erwin_83 schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:40:
Die avatar moet het Melkmeisje voorstellen, er staat ook een beeld van in Huizen en dat is net de zus van Ronald mc Donald.
Wikipedia: Bestand:Melkmeisje Huizen.JPG
10 werkdagen later wordt er ineens iemand wakker:Geachte Klantenman,
Het is inmiddels meer dan een jaar geleden dat ik mijn ATO opgezegd heb, een jaar geleden dat ik uw eerste brief hierover kreeg en 10 maanden geleden dat ik uw laatste email hierover mocht ontvangen. In die mail zette u uiteen waarom ik genegen zou moeten zijn een eenmalige bijdrage te leveren t.b.v. het verwijderen van de aansluiting. In mijn antwoord hierop, heb ik uitgelegd waarom ik daartoe niet bereid ben. Tevens heb ik toen aangegeven dat de zaak wat mij betreft afgedaan is. Uit het feit dat u verder op geen enkele manier gereageerd heeft, trek ik de conclusie dat dit ook voor u geldt. Het is fijn om te weten dat wij geen contractuele verplichtingen meer jegens elkaar hebben.
Overigens bent u natuurlijk altijd van harte welkom om, op afspraak, werkzaamheden te komen verrichten aan uw gasleiding.
Zowel in uw brief van 14 september 2017 als in uw brief van 5 oktober 2017, beide met kenmerk xxxxx, geeft u aan dat u wettelijk verplicht bent de gasleiding af te sluiten indien er geen contract met een leverancier is. Om te voorkomen dat u niet niet aan uw wettelijke verplichtingen voldoet, wil ik u toch even attenderen op het feit dat uw gasleiding in mijn woning, voor zover ik weet, nog steeds niet is afgesloten. Het kan natuurlijk zijn dat dit even aan uw aandacht ontsnapt is. Indien u meent dat dit nog steeds uw wettelijke plicht is, bent u natuurlijk van harte welkom om dit te komen doen. Mocht u inmiddels van mening zijn dat de afsluiting niet meer nodig is dan kunt u de situatie natuurlijk laten zoals deze nu is.
Met vriendelijke groet,
Stoofie
Och geen probleem,ik vind het ook vervelend als werken op een gegeven moment een hinderlijke onderbreking van de vakantie wordt:Geachte heer Stoofie,
U heeft op 23 september 2018 een bericht gestuurd naar de Klantenman. Helaas kan deze u op dit moment niet berichten, de Klantenman is tot maandag 29 oktober met vakantie.
Is het voor u akkoord dat de Klantenman na zijn vakantie een reactie stuurt?
Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
[...]
Medewerker Klant & Markt
Op de vraag wanneer ik een antwoord kan verwachten heb ik, uiteraard, nimmer een antwoord gekregen.Geachte medewerker Klant & Markt,
De afweging of beantwoording van mijn bericht kan wachten tot eind oktober/begin november ligt natuurlijk geheel en al bij Liander.
Ik heb de mail slechts gestuurd om Liander te wijzen op het feit dat een handeling, waarvan zij zelf aangeeft dat zij daartoe wettelijk verplicht is, bij mijn weten nog niet is uitgevoerd.
Of Liander daar wel of geen actie op onderneemt is niet aan mij, maar het zou natuurlijk wel aardig zijn dat u mij, als eigenaar van de woning waarin uw aansluiting zit, op de hoogte stelt van uw besluit.
De mail is in eerste instantie gericht aan "klantenman@alliander.nl", de aanhef was "xxxxx" omdat ik daar eerder mee gecommuniceerd heb in dit dossier.
Het is voor mij niet van belang van wie ik een antwoord krijg, ik zou het alleen erg waarderen dát ik een antwoord krijg.
Indien [.....] de enige werknemer op de afdeling Klantenman is ben ik best bereid te wachten, als er meer werknemers zijn is het misschien handig dat iemand anders antwoordt.
In ieder geval lijkt het mij verantwoord om te stellen dat ik uiterlijk maandag 12 november een antwoord verwacht.
De Klantenman heeft dan na de vakantie 10 werkdagen voor een antwoord, een eventuele andere medewerker zelfs 25 werkdagen, dat lijkt mij meer dan voldoende.
Laat u mij deze week even weten wanneer ik een antwoord kan verwachten?
Met vriendelijke groet,
Stoofie
Ik attendeer Liander op het feit dat mijn gasleiding nog niet afgesloten is, terwijl zij daar naar eigen zeggen wel toe verplicht zijn, en Liander haalt wat oude koeien uit de sloot en noemt dat ineens een discussie?Geachte Stoofie,
Hierbij wil ik u berichten, door mijn vakantie iets later dan de bedoeling was. Mijn excuses hiervoor.
Situatie
Zoals u ook eerder in uw berichten heeft aangegeven maakt u geen gebruik meer van de gasaansluiting en heeft u de aansluit- en transportovereenkomst voor gas opgezegd. U wilt geen opdracht geven voor het verwijderen van de gasaansluiting. U bent het niet eens met het beleid van Liander dat wij in een dergelijke situatie de gasaansluiting verwijderen en de hieraan verbonden kosten bij u in rekening brengen. Wat u betreft is deze kwestie voor u afgedaan. Liander is echter een andere mening toegedaan. Het beleid van Liander is nog steeds dat de aansluiting in de onderhavige situatie op kosten van de laatste contractant verwijderd dient te worden.
Voorstel
De reden dat er door Liander nog geen actie is ondernomen is, dat er momenteel een vergelijkbare zaak in behandeling is bij de Geschillencommissie Energie. In deze zaak verwachten wij in januari/februari 2019 een uitspraak.
Om praktische redenen stel ik voor dat dat wij de discussie over dit onderwerp uit te stellen totdat de commissie uitspraak heeft gedaan. Mogelijk biedt deze uitspraak aanknopingspunten en helderheid om de onderhavige discussie te beëindigen.
Mocht dat niet het geval zijn, dan staat het u uiteraard vrij om uw klacht juridisch te laten toetsen. Door het instemmen met het uitstellen van de discussie geeft u dus geen rechten prijs.
Voor de volledigheid merk ik wel op dat dit voorstel niet betekent dat de uitspraak van de Geschillencommissie Energie per definitie tot een wijziging van het beleid van Liander zal leiden. Dit bericht is slechts bedoeld om, in afwachting van de uitspraak van de Geschillencommissie, verdere discussie en mogelijk zelfs vergelijkbare klachten bij de Geschillencommissie (en daarmee gepaard gaande kosten) te voorkomen. Ook Liander behoudt zich dus alle rechten voor.
Tot slot
Mocht u nog vragen hebben dan hoor ik het graag. U kunt mij bereiken van maandag t/m donderdag op telefoonnummer 06-00000000 of per email klantenman@alliander.com
Met vriendelijke groet,
Klantenman | Klant & Markt
T 06-000 00 000
E Klantenman@alliander.com
Ik ben niet aanwezig op vrijdag
En dat is waar we nu zijn, now we waitGeachte Klantenman,
Ik heb u alleen een mail gestuurd om u te attenderen op een, door uzelf benoemde en voor uzelf geldende, wettelijke verplichting die u in mijn ogen nog niet nagekomen bent. Dat u dat niet doet is natuurlijk geheel en al aan uzelf en voor mij verder niet van belang. In uw antwoord geeft u echter op geen enkele manier een reactie op deze constatering, maar rakelt u alleen een oude discussie op. Dat is natuurlijk uw goed recht, maar ik heb u op 4 december vorig jaar al laten weten dat de zaak wat mij betreft afgedaan is. Hierop heeft u verder op geen enkele manier gereageerd, dus de conclusie dat dat ook voor u geldt lijkt mij gerechtvaardigd.
De zaak blijft in mijn ogen dan ook afgedaan, ook al ligt er nu een zaak bij de geschillencommissie. Toevalligerwijs ben ik wel eens bij die commissie geweest en de omlooptijd van klacht tot uitspraak ligt op ongeveer 6 maanden. Met een uitspraak in februari is de klacht dus in augustus ingediend, dat is een jaar nadat ik mijn ATO opgezegd heb en kan dus in mijn ogen niet de reden zijn van het feit dat Liander nog geen werkzaamheden verricht heeft.
Verder suggereert u in uw mail dat wij een discussie hebben, maar met iemand die op 22 november 2017 een mail stuurt en pas een jaar later, op 21 november 2018 weer wat van zich laat horen, en dan ook nog alleen maar in antwoord op een mail van mijn zijde, ben ik niet in discussie. En als er geen discussie is kan deze ook niet uitgesteld worden.
Ik heb inmiddels al meer dan 15 maanden geen ATO meer en derhalve ook geen contract meer met u. Indien u had willen proberen de gasleiding op mijn kosten te verwijderen, wat in mijn ogen niet kan, had u meteen actie moeten ondernemen. In dat geval hadden we nog over de rechtmatigheid van de kosten kunnen discussiëren. Door meer dan een jaar, zonder enige berichtgeving, te wachten geeft u al aan geen vertrouwen te hebben in uw eigen redenering dat de kosten van verwijdering aan mij toekomen.
Ten overvloede:
Ik geef geen opdracht voor verwijdering en verwerp op voorhand een eventuele factuur voor gemaakte kosten. Mocht u het hier niet mee eens zijn, dan staat het u natuurlijk vrij dit juridisch te laten toetsen. Zoals u zelf ongetwijfeld weet zult u, indien u een factuur stuurt, de rechtmatigheid van deze factuur aan moeten tonen.
Wat mij betreft was, is en blijft deze zaak dus afgedaan.
Met vriendelijke groet,
Stoofie
[ Voor 5% gewijzigd door Stefan118 op 03-12-2018 22:01 ]
[ Voor 27% gewijzigd door Erwin_83 op 04-12-2018 07:55 ]

[ Voor 51% gewijzigd door Bram-Bos op 06-12-2018 23:13 ]
Zal het ook is vragen.. en dan doorgeven dat ik niet via een DM wil pratenBram-Bos schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:08:
Discussies over afsluitboete op Twitter voert Liander liever via DM:
[Afbeelding]
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
basvn schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:41:
[...]
Zal het ook is vragen.. en dan doorgeven dat ik niet via een DM wil praten
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Reactie Liander:
Kreeg in mijn DM dit terug :Helemaal goed, Bas. Wij ontvangen ze graag. We nemen jouw vraag in behandeling en komen er bij je terug. Janneke
(moest NAW doorgeven)Hoi Bas, bedankt voor je gegevens. Wij nemen je vraag in behandeling en komen er bij je op terug. ^Anna
[ Voor 37% gewijzigd door Bram-Bos op 05-12-2018 23:21 ]
Denk om te kijken of je wel in liander gebied woont ofzo..Bram-Bos schreef op woensdag 5 december 2018 @ 23:19:
@basvn: mooie poging, maar waarom vragen ze naar je NAW gegevens? Ik verwacht dat ze in het beste geval gewoon op je privé bericht gaan reageren, niet op Twitter publiek. En de reactie zal zijn dat ze je vraag gaan voorleggen aan de betreffende afdeling, en dat je binnen tien werkdagen antwoord krijgt. En dan krijg je niks. Nada.
Word vanmiddag gebeld..basvn schreef op donderdag 6 december 2018 @ 08:51:
[...]
Denk om te kijken of je wel in liander gebied woont ofzo..
Nu vroegen ze om mn nummer&mail adres.. alle correspondentie die ik krijg komt hier!
Uiteindelijk hebben ze dus gebeld.. en niks over twitter..basvn schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:57:
[...]
Word vanmiddag gebeld..
maakt niet uit, gesprek word opgenomen!
Hou dit bericht bij de hand :
Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?"
kijken wat er uit komt..
[ Voor 28% gewijzigd door Erwin_83 op 06-12-2018 17:40 ]
“Voor het ‘Gasloos’ maken van woningen of andere panden is naar de mening van Kiwa, naast het volledig verwijderen van de aansluiting, de veiligheid gewaarborgd indien de aansluitleiding buiten gebruik wordt gesteld conform NEN 7244-7 artikel 5.3, en waarbij de aansluitleiding aan beide uiteinden voorzien wordt van een niet-losneembare eindfitting.
Bij andere opties waarbij de aansluiting verbonden blijft met de hoofdleiding is naar de mening van Kiwa de veiligheid niet gewaarborgd.” (Van Aerde 2018, p5)
In deze definitie wordt de gewenste mate van afwezigheid niet gespecificeerd. In die zin is dit dus een tamelijk zinledige definitie. Elke ‘mate van afwezigheid’ zou immers kwalificeren als ‘veiligheid’ volgens deze tekst. Waarschijnlijk wordt bedoeld: de mate van veiligheid is gerelateerd aan de mate van afwezigheid van risico’s.“veiligheid wordt in dit rapport beschouwd als de mate van afwezigheid van risico’s gerelateerd aan de aanwezigheid van het gasdistributienet.” (Van Aerde 2018, p6, onderstreping auteurs)
Optie 1: verzegelen van de aansluiting (= situatie C in samenvatting)“Randvoorwaarde bij deze afsluiting is, dat de veiligheid gewaarborgd moet blijven: de situatie mag niet onveiliger worden dan bij een aangesloten situatie. Dit betekent dat het veiligheidsniveau, in de zin van risico voor de bewoner en de omgeving, na de afsluiting van het gasnet ten minste gelijk moet zijn aan het veiligheidsniveau van een aangesloten situatie.” (Van Aerde 2018, p9, onderstreping auteurs)
KIWA veronderstelt in het rapport dat de netbeheerder in deze situatie zijn werk (zoals periodieke controle) niet meer doet (volgens NEN 7244-6), omdat deze daar niet meer voor betaald wordt. KIWA is vervolgens van mening dat bij verzegeling een onduidelijke situatie ontstaat omdat men niet meer bedacht zou zijn op gasvoerende leidingen. Graven, beschadigen of veroudering kunnen dan sneller tot gevaar leiden. Dat is een potentieel risico dat er niet zou zijn als er gewoon gas gebruikt wordt.“Om bij deze optie te komen tot een situatie waarbij de veiligheid is gewaarborgd, is het voorwaarde dat de installatie voor wat betreft de technische- en de beheers aspecten blijft voldoen aan de NEN 7244-6. Indien hiervan wordt afgeweken, is er geen waarborg op de veiligheid.” (Van Aerde 2018, p10)

[ Voor 200% gewijzigd door Bram-Bos op 14-12-2018 20:41 ]
Had ook gevraagd of ik het ergens kon volgen.. toen zeiden ze nee, dat is nog niet publiekelijk..Bram-Bos schreef op donderdag 6 december 2018 @ 17:14:
Dank @basvn. Wat mij opvalt:
- Liander verwijst dus niet naar eenvormig beleid van de netbeheerders dat nog gaat komen
- Liander adviseert mensen die van het gas af willen dus feitelijk om te wachten tot de uitspraak van die zaak bij de GE (waarvan wij nog steeds niet weten of ze die tweede ronde van mij bedoelen of een andere). Dat is al tamelijk curieus.
Op 6 december hebben wij telefonisch contact gehad. Hierbij stuur ik u nog een bevestiging van onze afspraak.
Uit uw bericht blijkt dat u definitief geen gebruik meer maakt van de gasaansluiting. U bent van plan om uw aansluit- en transportovereenkomst op te zeggen. U bent het echter niet eens met het beleid van Liander dat wij in een dergelijke situatie de gasaansluiting verwijderen en de hieraan verbonden kosten bij u in rekening brengen.
De Geschillencommissie Energie (de commissie) heeft momenteel een vergelijkbare zaak in behandeling. In deze zaak verwachten wij in januari/februari 2019 een uitspraak. Om praktische redenen hebben wij afgesproken dat wij de discussie over dit onderwerp uitstellen totdat de commissie uitspraak heeft gedaan. Mogelijk biedt deze uitspraak aanknopingspunten om deze discussie te beëindigen. Mocht dat niet het geval zijn, dan staat het u uiteraard vrij om uw klacht alsnog aan de commissie voor te leggen. Door het instemmen met het uitstellen van de discussie geeft u dus geen rechten prijs.
Voor de volledigheid merk ik nog op dat dit bericht niet betekent dat de uitspraak van de commissie per definitie tot een wijziging van het beleid van Liander zal leiden. Het bericht is slechts bedoeld om, in afwachting van de uitspraak van de commissie, verdere discussie en mogelijk zelfs vergelijkbare klachten bij de commissie en daarmee gepaard gaande kosten te voorkomen. Ook Liander behoudt zich dus alle rechten voor.
Ik vermoed dat dit een administratieve truc is van Liander. Door in het systeem te zetten dat je een contract hebt, voert het computersysteem en de afdeling Klant en Markt niet meer de bij Liander gebruikelijke procedure uit die geldt voor aansluitingen zonder geldig contract.sideriusj schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:23:
""Actief energiecontract voor gas
Er is een actief contract bij een energieleverancier voor dit adres.""
Ik heb geen contract voor gas, op de een of andere manier heb ik het voor elkaar om geen contract te hebben, terwijl Liander er van uitgaat dat ik wel een contract heb.![]()
[ Voor 18% gewijzigd door Ivow85 op 06-12-2018 19:54 ]
Buiten het feit dat er geen contract is, dit valt niet onder de privacysideriusj schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:23:
[...]
Reactie Liander:
[...]
Niet de contractant
U bent niet de contractant op dit adres. In verband met de wet op de privacy mag ik u alleen algemene informatie geven.
[...]
Actief energiecontract voor gas
Er is een actief contract bij een energieleverancier voor dit adres.
[ Voor 18% gewijzigd door CyberMania op 06-12-2018 21:17 ]
Hoeveel alter ego's heb je eigenlijk?sideriusj schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:23:
Mijn alter ego heeft een mail gestuurd aan Liander, en jawel binnen 2 dagen antwoord:
Verstuurde mail:
Geachte heer/mevrouw,
Ik ben momenteel bezig een huis te kopen. Het betreft straat nr Postcode Plaats
De verkoper heeft mij verteld dat er wel een gasaansluiting is, maar dat deze niet meer wordt gebruikt. Verkoper vertelde mij dat hij geen contract meer heeft bij een energiebedrijf voor gas. De aansluiting is nog aanwezig. Als ik tot aankoop overga, is het ook niet de bedoeling dat ik gas ga gebruiken. Wat moet er met de gasaansluiting gebeuren??. Wordt deze door u (Liander) afgesloten, of kan de aansluiting blijven zoals hij nu is.
Met vriendelijke groet,
R. Koothrappali
Reactie Liander:
Geachte heer/mevrouw Koothrappali,
Op 4 december heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin vraagt u wat er met de gasaansluiting moet gebeuren in het pand wat u wilt kopen. De verkoper geeft aan dat er een gasaansluiting zit, maar dat deze niet gebruikt wordt. Er is geen contract bij een energiebedrijf voor gas. In deze e-mail leest u mijn reactie.
Niet de contractant
U bent niet de contractant op dit adres. In verband met de wet op de privacy mag ik u alleen algemene informatie geven.
Opties als u de aansluiting niet gebruikt
Gebruikt u uw gasaansluiting niet meer? Dan heeft u drie mogelijkheden. Hieronder leest u welke opties dit zijn.
"Leegstandscontract"
U laat de aansluiting bestaan en meldt aan uw energieleverancier dat er geen verbruik op de aansluiting plaatsvindt. U spreekt met uw energieleverancier af een lager termijnbedrag te betalen. Het termijnbedrag hoeft immers alleen de periodieke netbeheerskosten te dekken. Sommige energieleveranciers kennen zo'n afspraak als een “leegstandscontract”. Feitelijk is dit geen type contract, maar een afspraak over de hoogte van het termijnbedrag. Maakt u een dergelijke afspraak met de leverancier? Dan blijft de aansluiting bestaan. U kunt de aansluiting op ieder moment weer in gebruik nemen zonder dat er werkzaamheden nodig zijn.
Definitief verwijderen
U laat uw aansluiting definitief verwijderen. Hieraan zijn eenmalige kosten verbonden. De tarieven vindt u op onze website: https://www.liander.nl/consument/tarieven. Wilt u de aansluiting laten verwijderen? Dit vraagt u aan op mijnaansluiting.nl. Kijk voor een stappenplan op onze website: https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/verwijderen. Heeft u later toch weer een aansluiting nodig? Dan moet u een nieuwe aansluiting laten aanleggen. Hieraan zijn aanzienlijke kosten verbonden. Bedenk voordat u de aansluiting laat verwijderen dus goed of u deze in de toekomst misschien niet toch weer nodig heeft.
Tijdelijk afsluiten
U laat uw aansluiting tijdelijk afsluiten of “verzegelen”. De leidingen blijven liggen, maar wij halen de druk eraf. Het afsluiten kost EUR 118,58 inclusief btw. Afsluiting is toegestaan voor een periode van maximaal twaalf maanden. Daarna laat u de aansluiting definitief verwijderen, of laat u deze heraansluiten. Aan beide opties zijn kosten verbonden. U vindt onze tarieven in het tarievenoverzicht: https://www.liander.nl/consument/tarieven. Wilt u een afsluiting voor maximaal twaalf maanden? Beëindig dan eerst het contract met de energieleverancier. Neem daarna contact op met onze klantenservice voor het aanvragen van de tijdelijke afsluiting. Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 088 542 64 44 (lokaal tarief).
Actief energiecontract voor gas
Er is een actief contract bij een energieleverancier voor dit adres.
Tot slot
Heeft u nog vragen? Op www.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen. U kunt mij ook bereiken door deze e-mail te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
Medewerker Klant & Markt
Wat mij het meest verwonderd is dit:
""Actief energiecontract voor gas
Er is een actief contract bij een energieleverancier voor dit adres.""
Ik heb geen contract voor gas, op de een of andere manier heb ik het voor elkaar om geen contract te hebben, terwijl Liander er van uitgaat dat ik wel een contract heb.![]()
Hier lijkt het wel op, maar wat kan Liander nog doen, als je zoals ik, regelmatig vraagt wanneer Liander aan zijn wettelijke verplichting denkt te voldoen, geen antwoord krijgt. Ik wij hebben ons best gedaanIvow85 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:46:
[...]
Ik vermoed dat dit een administratieve truc is van Liander. Door in het systeem te zetten dat je een contract hebt, voert het computersysteem en de afdeling Klant en Markt niet meer de bij Liander gebruikelijke procedure uit die geldt voor aansluitingen zonder geldig contract.
Mijn vermoeden is dus dat iedereen waarbij 'de discussie wordt voortgezet nadat de geschillencommissie uitspraak heeft gedaan' het vinkje heeft gekregen dat er een actief contract is, en dat het dossier op een apart stapeltje ligt wat behandeld gaat worden wanneer er een voor Liander positieve uitspraak gedaan is.
En Facebook accounts.sideriusj schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 06:32:
@Bram-Bos
We weten nu wel dat er een aantal e-mail adressen op een zwarte lijst staan, vragen worden niet beantwoord, of bij hoge uitzondering.
Verwijderd
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq