Toon posts:

Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? OverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 101 Laatste
Acties:
  • 699.158 views

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-06 11:20
@Bram-Bos @Jitta: Dat is niet iets soortgelijks, dat is gewoon het betere knip- en plakwerk, die van mij is precies hetzelfde.
Alleen is de datum is natuurlijk anders, ik heb al sinds augustus 2017 geen ATO meer en het laatste bericht van Liander dateert bij mij van 22 november 2017, vandaag precies een jaar geleden.
Ik heb daarop een mailtje gestuurd dat de zaak wat mij betreft afgedaan is en daar heeft Liander nooit meer op gereageerd.
Naar nu blijkt vindt Liander dat we nog steeds in discussie zijn 8)7

[Voor 106% gewijzigd door Stoofie op 22-11-2018 18:27. Reden: Ik dacht de laatste 2 posts samen te voegen...]

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• Stoofie
Ivow85 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 14:42:
[...]

Zulke salarissen zijn uiteraard belachelijk. Maar ik voorzie wel wat saneringsrondes wanneer de geschillencommissie in het voordeel van @Bram-Bos beslist. Al ben ik bang dat de "topmanagers" de dans zullen ontspringen.

Liander beheert 2,9 miljoen gasaansluitingen. Afsluiten (hoogbouw + laagbouwtarief) levert Liander volgens haar eigen regels gemiddeld zo'n 500 euro ex btw op. Totaal een kleine anderhalf miljard in de komende 30 jaar. Daar kan een streep doorheen, een aderlating van 50 miljoen per jaar.
Dat is natuurlijk allemaal wel relatief, ook gezien het feit dat Liander beargumenteerd dat ze zo efficient mogelijk moeten werken. Buiten de veiligheid spelen ze ook de kaart milieu, zoals netbeheer vorig jaar in Kassa zei: "Wat je niet meer gebruikt ruim je op". Dan moeten, als alle huisaansluitingen verwijderd zijn, ook de hoofdleiding verwijderd worden. En dan is het weer veel goedkoper/economischer om alles in één keer aan te besteden in plaats van alle aansluitingen separaat te verwijderen en daarna de straat open te breken voor de hoofdleiding...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-06 11:55
Bram-Bos schreef op donderdag 22 november 2018 @ 16:57:
@Jitta: Dank voor het delen! Iets soortgelijks kreeg @Stoofie gisteren ook. Onduidelijk of de uitspraak waar ze op doelen betrekking heeft op mijn geschil, of dat van een ander. In jouw geval zou ik terugzeggen: Beste Liander, we hebben helemaal geen discussie met elkaar.

PS: Wil je namen van medewerkers van Liander verwijderen uit je post? Die doen er niet toe.
Ik sluit me daarbij aan. Ik zou bevestigen dat ze in de gelegenheid hebt gesteld om de benodigde werkzaamheden uit te voeren comform de OTA en dat wat jou betreft de zaak daarmee afgedaan is en er geen overeenkomst meer is.

Zou Liander wel willen, zo shorten ze die 10 dagen overal op, gaan ze geheid in de zaak over tot een vertragingstaktiek.

• Ennas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-05 13:27
Net als velen ben ik benieuwd naar de uitspraak. Ik heb zelf (ATO deze zomer opgezegd), nog geen nieuwe mail ontvangen van Liander, maar dat cadeautje zal wel op 5 december komen.

“Liander zat te denken,
Wat u haar zou schenken,
Een dik pak geld voor een gasloos huis,
Dat was helaas volgens de commissie niet pluis,
Dus komen wij nu voor onze rekening uw leiding slopen,
En dat is waar u op zat te hopen”

• Stefan118
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-05 22:48
Ennas schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 00:53:
Net als velen ben ik benieuwd naar de uitspraak. Ik heb zelf (ATO deze zomer opgezegd), nog geen nieuwe mail ontvangen van Liander, maar dat cadeautje zal wel op 5 december komen.

“Liander zat te denken,
Wat u haar zou schenken,
Een dik pak geld voor een gasloos huis,
Dat was helaas volgens de commissie niet pluis,
Dus komen wij nu voor onze rekening uw leiding slopen,
En dat is waar u op zat te hopen”
Toch sturen wij u een rekening achteraf,
Daarvan staat iedereen weer paf.
U zult deze toch moeten betalen,
Ook al is het gewoon juridisch dwalen.
Niemand weet waarom wij dit doen,
Maar het gaat ons gewóón om de poen!

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:10
Wilt u ons van Liander plezieren,
ga dan niet op Tweakers lopen klieren.

Ons beleid is niet zo consequent,
maar dat is iedereen van ons gewent.

Want ons beleid,
staat boven de regels van de overheid.

[Voor 77% gewijzigd door Erwin_83 op 23-11-2018 07:48]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Jitta
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03-06 06:39
@jerh en @Bram-Bos , geen discussie omdat er geen formele relatie meer bestaat, of geen discussie vanwege de uitspraak van de geschillencommissie dat Liander niet aannemelijk heeft weten te maken dat verwijdering de enige acceptabele oplossing is. De eerste, toch? Ik ben hier nog niet zo getraind in ;-)

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

@Jitta: Het eerste. Je hebt je Aansluit- en Transportovereenkomst opgezegd. Wat Liander daarna wil doen is zijn zaak, daar hoef jij verder niet over met ze te discussiëren. Zie ook de route van @Brandaris68 voor tekstjes

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Inderdaad geen discussie omdat de overeenkomst is beëindigd en Liander niet binnen de opzegtermijn van haar gelegenheid tot het uitvoeren van werkzaamheden gebruik heeft gemaakt. Alles wat ze daarna doen, heb je als ex-klant niets mee te maken. Behalve dan dat Liander even tijdig een seintje moet geven wanneer ze op jouw perceel/in jouw woning aan het werk willen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Erwin_83
En af en toe wanneer het Liander uitkomt een standaard brief sturen en verder nergens op in gaan vind ik geen discussie.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Tunda schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:20:
Vandaag flinke voorruit gang.
Vorige week 13 november was Coteq langs geweest, toen wij er niet waren.
En vandaag waren ze er weer! echter dit maal was vrouwlief thuis.
Kort met de betreffende persoon van Coteq via de telefoon gesproken en laten weten dat wij alle medewerking verlenen aan hun gasmeter echter dat wij geen kosten accepteren en nergens opdracht voor geven of tekenen.
Meneer vond het allemaal prima heeft een slot op de gasmeter gezet en was binnen 1 minuut weer weg.
[Afbeelding]
Hier nog een standaard brief die we erbij kregen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Er kort hierna volgde op de mail ook nog een tweetal reacties:
"Het klopt inderdaad dat mijn collega is langs geweest om af te sluiten. Omdat er geen afspraak is gemaakt voor de afsluiting, komt mijn collega langs wanneer wij hem inplannen.
"Het is uw fout dat u niet conform de voorwaarden minstens vijf dagen van te voren een afspraak hebt gemaakt"
Om te voorkomen dat mijn collega op een tijdstip langs komt dat u niet schikt, dan kunt u een afspraak maken met ons dat de monteur op een afgesproken tijdstip langs komt om de gasmeter af te sluiten. Echter indien wij geen reactie van u ontvangen, zal mijn collega op een willekeurig tijdstip langs komen.
"Uw brieven geven geen in deze situatie toepasselijke optie, Als u nu eens rekening houdt met de geldende regels en ook de optie vermeld dat u gratis de afsluiting naar uw eigen wens uitvoert kan ik u op uw verzoek een afspraak geven, minstens 5 (werk)dagen van te voren."
U heeft aangegeven dat wij niet zonder aankondiging het perceel mogen betreden. Echter hebben wij 2 maal een brief gestuurd om aan te geven wat de gevolgen zijn van het ontbreken van een energieleverancier. Wij hebben u hiermee wel op de hoogte gesteld.
"Zie ook mijn eerdere punten; u houdt zich hiermee niet aan uw verplichting vijf dagen van te voren een afspraak te maken om uw wettelijke verplichting uit te voeren."
Indien u een afspraak wilt maken, kan dat. U kunt ons bereiken op telefoonnummer 0546-836666.
"Het zou zo veel soepeler verlopen als u deze optie meteen in uw brieven zou vermelden."
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd."
met kort daarop volgend:
"Ik heb zojuist van onze monteur vernomen dat het gas inmiddels is afgesloten. Dit betekent dat wij geen afspraak meer hoeven te maken voor afsluiting.

De e-mail, die ik zojuist heb gestuurd, kunt u als niet verzonden beschouwen."

Voor de komende jaar zullen wij dan verlost zijn denk ik :)
Als het goed is voor altijd. Conform de wet en de voorwaarden.

Mochten ze een nota sturen zoals ze aankondigen, dan NIET betalen. En als ze het inderdaad afsluit-nota noemen, de smiegten, ze erop wijzen dat het een nota voor her-aansluiting is en dat dat niet van toepassing is.
Eventueel vragen waar die nota voor is en als ze dan zeggen voor de her-aansluiting aangeven dat dat niet gaat gebeuren en je dus klaar bent met ze.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Vandaag Liander even aan de telefoon gehad( :w meelezende Liander sociale media managert), maar ik was onderweg en verzocht ze om morgen terug te bellen.

Nu zal het waarschijnlijk gaan over mijn mailtje van afgelopen week mbt tot werkzaamheden aan mijn meter die hun blijkbaar nodig vinden en waar het al bijna een jaar stil is aan hun kant, of ze nog wat van plan waren of dat ik niet meer met hun rekening hoef te houden in mijn agenda.

Nu zal het ongetwijfeld binnen no-time er over gaan dat ze de meter van zichzelf moeten weghalen of het jaarlijkse leegstandslotje etc. etc. Gewoon aan vasthouden dat ze altijd welkom zijn voor werkzaamheden maar dat ik voor de rest niks met Liander te maken heb aangezien ik geen ato voor gas met ze heb lijkt me de beste weg hier? :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Vooralsnog werkt volhouden dat je al enige tijd geen ATO hebt uitstekend.

Liander heeft kennelijk nog geen keiharde vastgestelde regels kunnen vinden waaruit iets anders blijkt, ondanks dat dit onderwerp nu al zo'n anderhalf jaar een Hot topic is op de juridische afdeling.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Hans299
  • Laatst online: 29-05 12:03
Onder dank voor al het werk, inzichten en delen van processtukken van allen die mij zijn voorgegaan, heb ik 7 november mijn ATO opgezegd.
Nu al, heel herkenbaar, negeert Liander de opzegging en mijn verzoek tot effectueren.
Ik kreeg een voorstel om de 'discussie' op een laag pitje te zetten in afwachten van een te verwachten uitspraak van de GE in januari of februari.
Niet op ingegaan omdat ik geen discussie voer die er (nog) niet is en omdat ik geen partij ben in een andere zaak bij de GE.
Heb dus aangegeven dat ik vasthoud aan de opzeggingsbrief die ik gestuurd heb.

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

@Hans299 maar ook @Jitta en anderen die zich hebben gemeld: fijn om een terugkoppeling te horen. Deel vooral ook weer je ervaringen op dit forum.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Stefan118
Bram-Bos schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:07:
Korte impressie zitting vanochtend:
- Positie Liander: er ligt inmiddels een rapport van Kiwa (Kiwa 2018 "Alternatieven voor het verwijderen van de gasaansluiting" GT-180156; 21-9-2018; in mijn bezit), dat aangeeft dat drukloos maken volgens NEN 7244-6 even veilig is als het volledig wegnemen van de aansluiting en meetinrichting. De kosten daarvan zijn echter niet per definitie lager dan wegnemen, en Liander heeft om andere redenen voorkeur voor wegneming.
Ik vroeg mij af of dit rapport openbaar is of niet.
Ik kan het online niet vinden, maar het is wel (via de zitting?) In jou bezit.
Mag je dit rapport delen?

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

@Stefan118: Het rapport is niet vertrouwelijk, maar ook niet gepubliceerd. De copyrights berusten bij KIWA. Ik heb het inderdaad in mijn bezit, omdat het door Liander is ingebracht voorafgaand aan de tweede zitting. Het rapport dateert al van 21 september 2018. Uit dat feit + het gegeven dat Liander het (nog) niet publiek heeft gemaakt kun je al afleiden dat het rapport niet eenduidig de positie van Liander ondersteunt.

• Stefan118
Helder. En dank.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ivow85 schreef op maandag 26 november 2018 @ 18:40:
Vooralsnog werkt volhouden dat je al enige tijd geen ATO hebt uitstekend.

Liander heeft kennelijk nog geen keiharde vastgestelde regels kunnen vinden waaruit iets anders blijkt, ondanks dat dit onderwerp nu al zo'n anderhalf jaar een Hot topic is op de juridische afdeling.
Zo net van de telefoon met Liander, ik wordt blijkbaar ook doorgeschoven naar de juridische afdeling. Frappant detail, aan de telefoon werd beweerd dat ik de niet eenzijdig op zou kunnen zeggen?

Maargoed, na een aantal herhalingen van zetten heb ik maar voorgesteld dat we terug gaan naar contact via de mail, een dezer dagen maar eens een mailtje in elkaar broeden.

@Erasmo ben je intussen al terug gebeld door Liander? [edit] Ah bij deze dus. Welkom bij de club die gezellige mailtjes ontvangt van de jurist die op dit vraagstuk is gezet.

@Bram-Bos Interessant te vernemen dat het rapport er al sinds 21 september is. De jurist van Liander schreef mij op 3 augustus:
Er is een onderzoek gaande door een van de netbeheerders onafhankelijk gerenommeerd instituut. Uit het onderzoek moet blijken of de stellingen van Liander met betrekking tot de omvang van de noodzakelijke omvang van de werkzaamheden (en de daarmee samenhangende kosten) terecht zijn.

....

De resultaten van het onderzoek staan nog niet vast. Zodra dat het wel het geval is en de netbeheerders de daaruit volgende conclusies hebben getrokken, zullen wij ook u nader informeren.
Blijkbaar heeft Liander inderdaad nog geen conclusies uit het onderzoek kunnen trekken. Of zouden alle medewerkers op de juridische afdeling de afgelopen weken fulltime de voorbereiding van de zaak bij de GE hebben gewerkt?

[Voor 5% gewijzigd door Ivow85 op 28-11-2018 13:17]

@Ivow85: Je weet wat fulltime bij Liander betekent, dus dan is twee maanden niks. En dan vallen er ook altijd precies nog twee vakanties in die twee maanden.

@Erasmo: wat een kletskoek weer, dat je je ATO niet eenzijdig zou kunnen opzeggen. Liander beweert in de stukken rond mijn geschil zélf dat ik met de opzegging van mijn leveringscontract via mijn energieleverancier ook de ATO heb opgezegd. En dat is dan weer reden voor Liander om te beweren dat ze het bindend advies van de geschillencommissie naleven: de opzegging van de ATO is immers 'geëffectueerd'. Dat ze ooit, later nog een rekening willen sturen heeft daar opeens niks meer mee te maken.

[Voor 24% gewijzigd door Bram-Bos op 28-11-2018 13:36]

• Erwin_83
Drukte bij Liander, ik lag ineens weer boven op de stapel blijkbaar en heeft de knutselclub een email samengesteld voor mij met de bekende voorstellen waar we niks mee kunnen/willen. Ik zal bij gelegenheid eens reageren hierop.
-----------------
Geachte heer Erwin-83,

In Juli 2018 heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan de gasaansluiting niet meer te gebruiken. Ook geeft u aan dat Liander deze mag verwijderen. Dit zal dan op initiatief van Liander moeten en de kosten zouden ook voor Liander zijn. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Excuses
Allereerst wil ik u mijn excuses aanbieden voor de verlate reactie. Op dit moment is er grote maatschappelijke discussie gaande over het onderwerp waar u vragen over heeft. Wij hebben u daarom helaas niet eerder van een antwoord voorzien.

Niet gebruiken gasaansluiting
U geeft aan dat u de gasaansluiting niet meer gebruikt. U heeft het contract met uw energieleverancier opgezegd.  Als u geen gebruik meer maakt van de aansluiting zijn er drie opties. Bij deze opties brengen wij kosten in rekening voor de klant.

"Leegstandscontract"
U laat de aansluiting bestaan en meldt aan uw energieleverancier dat er geen verbruik op de aansluiting plaatsvindt. U spreekt met uw energieleverancier af een lager termijnbedrag te betalen. Het termijnbedrag hoeft immers alleen de periodieke netbeheerskosten te dekken. Sommige energieleveranciers kennen zo'n afspraak als een “leegstandscontract”. Feitelijk is dit geen type contract, maar een afspraak over de hoogte van het termijnbedrag. Maakt u een dergelijke afspraak met de leverancier? Dan blijft de aansluiting bestaan. U kunt de aansluiting op ieder moment weer in gebruik nemen zonder dat er werkzaamheden nodig zijn.

Definitief verwijderen
U laat uw aansluiting definitief verwijderen. Hieraan zijn eenmalige kosten verbonden. De tarieven vindt u op onze website: https://www.liander.nl/consument/tarieven. Wilt u de aansluiting laten verwijderen? Dit vraagt u aan op mijnaansluiting.nl. Kijk voor een stappenplan op onze website: https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/verwijderen. Heeft u later toch weer een aansluiting nodig? Dan moet u een nieuwe aansluiting laten aanleggen. Hieraan zijn aanzienlijke kosten verbonden. Bedenk voordat u de aansluiting laat verwijderen dus goed of u deze in de toekomst misschien niet toch weer nodig heeft.

Tijdelijk afsluiten
U laat uw aansluiting tijdelijk afsluiten of “verzegelen”. De leidingen blijven liggen, maar wij halen de  druk eraf. Het afsluiten kost EUR 118,58 inclusief btw. Afsluiting is toegestaan voor een periode van maximaal twaalf maanden. Daarna laat u de aansluiting definitief verwijderen, of laat u deze heraansluiten. Aan beide opties zijn kosten verbonden. De verwijdering kost EUR 687,00 en de heraansluiting kost EUR 118,58 inclusief btw. U vindt onze tarieven in het tarievenoverzicht: https://www.liander.nl/consument/tarieven. Wilt u een afsluiting voor maximaal twaalf maanden? Beëindig dan eerst het contract met de energieleverancier. Neem daarna contact op met onze klantenservice voor het aanvragen van de tijdelijke afsluiting. Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 088 542 64 44 (lokaal tarief). 

Voorstel
Wilt u geen gebruik maken van de bovengenoemde opties? Dan doen wij u het volgende voorstel. De Geschillencommissie Energie (de commissie) heeft momenteel een vergelijkbare zaak in behandeling. In deze zaak verwachten wij in januari/februari 2019 een uitspraak. Om praktische redenen stel ik voor dat dat wij de discussie over dit onderwerp uitstellen totdat de commissie uitspraak heeft gedaan. Mogelijk biedt deze uitspraak aanknopingspunten om deze discussie te beëindigen. Mocht dat niet het geval zijn, dan staat het u uiteraard vrij om uw klacht alsnog aan de commissie voor te leggen. Door het instemmen met het uitstellen van de discussie geeft u dus geen rechten prijs.

Voor de volledigheid merk ik nog op dat dit bericht niet betekent dat de uitspraak van de commissie per definitie tot een wijziging van het beleid van Liander zal leiden. Het bericht is slechts bedoeld om, in afwachting van de uitspraak van de commissie, verdere discussie en mogelijk zelfs vergelijkbare klachten bij de commissie en daarmee gepaard gaande kosten te voorkomen. Ook Liander behoudt zich dus alle rechten voor.

Tot slot
Heeft u nog vragen? Op www.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen. U kunt mij ook bereiken door deze e-mail te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

S.............
Medewerker Klant & Markt

• Stefan118
Eigenlijk zou je moeten zeggen dat je niet wilt wachten.
De situatie bij jou thuis is inmiddels dermate onveilig dat je op het punt staat de boel af te laten koppelen door een 3e partij en de rekening naar Liander laat sturen omdat zij in gebreke blijven met het uitvoeren van hun werk!

• Erwin_83
Dat meer dan een jaar verzegelen niet kan ivm veiligheid vermelden ze niet meer.

Ik heb ook geen discussie met ze, hooguit een meningsverschil. In mijn vorige mail ook vermeld dat voor mij de zaak klaar is als Liander niet reageert. Hier moesten ze blijkbaar lang over na denken om met een reactie te komen. Net binnen het jaar dat ik gasloos ben.

• Stefan118
Ik ben benieuwd wanneer ik weer wat ga horen.
In mijn laatste mail heb ik ze gezegd dat ik alle communicatie staak zolang ze mij geen inhoudelijk antwoord geven op de vraag: Wanneer komen jullie mij afsluiten?
Zoals waarmee ze in de standaard brieven dreigen.
Dat was 15 oktober.

Over 2 dagen ook hier 1 jaar contractloos, maar nogaltijd niet gasloos.

[Voor 11% gewijzigd door Stefan118 op 28-11-2018 18:32]

@Bram-Bos De omvang van Liander-werkweken was me even ontschoten.

@Erwin_83 Een reactietermijn van een maand of 3 à 4 hanteren lijkt me alleszins redelijk. Bij herhaling laat Liander immers blijken dat het bij hen ten kantore een geheel geaccepteerde termijn is. Moet je alleen wel je mail beginnen met totaal niet gemeende excuses. Een reactie op je mail na 4 maanden is inderdaad geen discussie te noemen.

• Stoofie
Erwin_83 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 17:53:
"Leegstandscontract"
U laat de aansluiting bestaan en meldt aan uw energieleverancier dat er geen verbruik op de aansluiting plaatsvindt. U spreekt met uw energieleverancier af een lager termijnbedrag te betalen. Het termijnbedrag hoeft immers alleen de periodieke netbeheerskosten te dekken. Sommige energieleveranciers kennen zo'n afspraak als een “leegstandscontract”. Feitelijk is dit geen type contract, maar een afspraak over de hoogte van het termijnbedrag. Maakt u een dergelijke afspraak met de leverancier? Dan blijft de aansluiting bestaan. U kunt de aansluiting op ieder moment weer in gebruik nemen zonder dat er werkzaamheden nodig zijn.
Misschien kan Liander even aangeven waar zo'n contract te verkrijgen is?
De netbeheerskosten bedragen, bij een verbruik onder de 500m3, €138,02, waarvan €36,12 aansluittarief en €101,90 voor het transport en de meetdienst. Die laatste twee hoef je niet te betalen natuurlijk, want je hebt net aangegeven dat je geen gas gebruikt. Dus: slotje erop, meter eruit en een termijnbedrag van €3,01 p/mnd moet mogelijk zijn.
Vooruit, €0,49 administratiekosten en het termijnbedrag is 3,50 euro per maand, ofwel €42,-- per jaar.
Dat kun je meer dan 16 jaar betalen voordat verwijdering goedkoper is :+
Nadeel is natuurlijk dat je een contract houdt met Liander en dus ook aan de AV gebonden blijft...

• Erwin_83
Het contract is er al bijna een jaar niet meer, dus ik ben ook geen "klant" meer. Ze hebben het niet over de "voormalige aangeslotene" Dus ik voel me ook niet geroepen om een ander type contract af te sluiten. Geen gas contract bevalt prima.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:55

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De stadsverwarming van ennatuurlijk heeft, hoewel er parallellen zijn, een eigen topic gekregen: Stoppen met stadsverwarming van Ennatuurlijk

Wise enough to play the fool

Erwin_83 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 05:27:
Het contract is er al bijna een jaar niet meer, dus ik ben ook geen "klant" meer. Ze hebben het niet over de "voormalige aangeslotene" Dus ik voel me ook niet geroepen om een ander type contract af te sluiten. Geen gas contract bevalt prima.
Precies, je bent geen klant dus zolang Liander niet kan aantonen dat er een wettelijke verplichting voor jou is, hoef je helemaal niets te doen met je gasaansluiting en niets te betalen. eind vorig jaar vertelde Liander mij dat het "verplicht" was om een keuze uit de bekende drie opties te maken. Op mijn vraag op basis van welke wetgeving ik verplicht was om een overeenkomst met een commerciële partij aan te gaan is nooit een antwoord gekomen, ondanks herhaaldelijk aandringen van mijn kant.

Je kon zonder enig bezwaar je overeenkomst opzeggen en bent geen klant meer voor wat betreft de gasaansluiting, en daarmee verschilt jouw (en mijn) dossier fundamenteel met dat van @Bram-Bos . Bij Bram heeft Liander immers direct bij zijn verzoek tot opzegging de nodige bezwaren aangetekend.

Voor beide routes geldt tot op heden echter dat er in de voorwaarden niets gemeld staat over kosten bij opzegging en elke vergoeding die Liander vraagt daarmee onredelijk is.

• Erwin_83
Wellicht ga ik ze vragen om alsnog mijn eerdere mail te beantwoorden.

Dat ze willen wachten op nieuwe wetgeving, onee een geschillencommissie zaak heb ik als ex klant niks mee te maken en is alleen interessant voor toekomstige afsluitingen.

Enige vooruitgang nu is dat we niet meer als wanbetalers worden gezien/behandeld/bedreigd.

[Voor 16% gewijzigd door Erwin_83 op 29-11-2018 11:54]

• jerh
Erwin_83 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:37:
Wellicht ga ik ze vragen om alsnog mijn eerdere mail te beantwoorden.

Dat ze willen wachten op nieuwe wetgeving, onee een geschillencommissie zaak heb ik als ex klant niks mee te maken en is alleen interessant voor toekomstige afsluitingen.

Enige vooruitgang nu is dat we niet meer als wanbetalers worden gezien/behandeld/bedreigd.
Waarom zou je dat doen? Je hebt aangegeven dat de zaak is afgehandeld wat jou betreft. Als je daar op terug komt, dan open je de deur weer.

Als Liander er ooit zaken van wil maken, dan werkt het traag of niet communiceren in hun nadeel, dat weten ze heel erg goed, ze lezen hier gewoon mee. Er wordt steeds een afweging gemaakt of het bedrijfsbelang geschaad wordt. Zolang het alleen maar pioniers zijn, zal ze het jeuken. Maar voor de grote massa gaat het om veel geld. Waarom denk je dat de minister zich er anders mee bemoeit. Die heeft helemaal niks over Liander te zeggen, anders waren de topsalarissen inmiddels ook wel teruggedraaid. Maar het geld komt uiteindelijk bij de overheid, dus bij ons allen vandaan.

Er is geen rechter die meer meegaat met Liander dat het allemaal zo onveilig is als ze suggeren. Dan hadden ze handeld moeten optreden, dat is alleen bij @Ivow85 gebeurd en waarschijnlijk omdat hij de persoon aan de andere kant triggerde, niet omdat het beleid is, dan hadden er hier wel meldingen gestaan.

• Erwin_83
Ja niet reageren kan ik ook nog overwegen. Hoe langer het loopt, des te minder kansen maakt Liander. Dat Liander hier mee leest weet ik (van Liander zelf)

Ondertussen begint de gemeente hier ook al. Eerste nieuwbouwplan zonder gasaansluiting start binnenkort en er komen gesprekken om bij een wijk renovatie het gas te gaan verwijderen. Helaas zijn deze plannen nog niet voor de wijk waar ik woon.

http://www.huizenklimaatb...gasvrij-huizen_13303.html

[Voor 20% gewijzigd door Erwin_83 op 29-11-2018 14:28]

• Stoofie
@Erwin_83: Och, ze doen wel een voorstel, dus het kan geen kwaad even te reageren, dat is niet hetzelfde als accepteren.
Je zet er gewoon in dat:
- Maatschappelijke discussie geen reden is om (zonder bericht!) te verzuimen een antwoord te sturen op een vraag over een wettelijke verplichting.
- Je met iemand die geen antwoord stuurt niet in discussie bent en dat deze dus ook niet uitgesteld kan worden.
- Je geen van de mogelijkheden zult kiezen, om de doodeenvoudige reden dat je al een jaar geen contract, en dus ook geen plichten, meer hebt.
- De zaak wat jou betreft afgedaan is, maar dat het Liander natuurlijk altijd vrij staat dit te laten toetsen bij de geschillencommissie...

Overigens zou je best een tijdje kunnen wachten, bij Liander is werken immers ook een hinderlijke onderbreking van de vakantie, maar je zou je ook van je goede kant kunnen laten zien en dat vrij vlot doen, het tijdrekken wordt wel door Liander gedaan :+

• Erwin_83
Het wordt denk iets in de richting dat ik toch graag antwoord wil op mijn vorige mail. En inderdaad dat niet reageren geen discussie is en dat ze dit 4 maanden geleden ook wel hadden kunnen sturen.

En ik ben wel benieuwd welke zaak ze bedoelen bij de geschillencommissie, die van @Bram-Bos is niet helemaal relevant en dat lijkt me voor Liander ook geen goed voorbeeld.

En natuurlijk handhaaf in wel mijn aanbod dat ze de bende mogen ophalen .

Zal er van het weekend eens wat van maken als ik tijd over heb.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik zou het lekker laten voor wat het is. Jouw vragen en hun (non) antwoorden zijn ondertussen water under the bridge.

Als je al communiceert zou ik dat over een tijdje doen en simpelweg aangeven dat er (al een jaar) geen verbintenis meer is tussen jou en liander.

[Voor 7% gewijzigd door teacher op 29-11-2018 19:31]

• jerh
Erwin_83 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 19:18:
Het wordt denk iets in de richting dat ik toch graag antwoord wil op mijn vorige mail. En inderdaad dat niet reageren geen discussie is en dat ze dit 4 maanden geleden ook wel hadden kunnen sturen.

En ik ben wel benieuwd welke zaak ze bedoelen bij de geschillencommissie, die van @Bram-Bos is niet helemaal relevant en dat lijkt me voor Liander ook geen goed voorbeeld.

En natuurlijk handhaaf in wel mijn aanbod dat ze de bende mogen ophalen .

Zal er van het weekend eens wat van maken als ik tijd over heb.
Als je al reageert, je hebt niks mee te winnen volgens mij, zou ik heel kort zijn en mededelen dat je rechtsgeldig hebt opgezegd en geen contract meer hebt, dus niet begrijpt dat ze nog contact zoeken en dat de zaak wat jou betreft is afgehandeld.

Je bent toch ook niet geinteresseerd in een antwoord, je hebt opgezegd, betaald niet meer, de rest in het probleem van Liander.

/ sarcasme modus: Je kan ook nog voorstellen dat ze huur gaan betalen voor de opslag van hun goederen.

• Stoofie
Niet reageren is meegaan in de modus van Liander, een kort berichtje dat je niet meegaat in de discussie en geen contract meer hebt is in ieder geval duidelijk en kan niet tegen je gebruikt worden. Niet reageren, zoals Liander doet, vergroot je kansen in ieder geval niet, mocht het ooit tot een zaak komen bij de GE of de rechtbank.
Ik ben ook erg benieuwd welke zaak ze bedoelen, in principe kan het die van @Bram-Bos niet zijn, want daar is in april al uitspraak in geweest. De bijeenkomst van vorige week ging over de interpretatie daarvan en de uitspraak daarover zou half december al moeten komen...

<limbisch-systeem>

Mijn complotten-brein begint op volle toeren te draaien :)

- Dit is de eerste keer dat Liander breed communiceert over een geschil dat nog loopt. Uniek.
- Dit forum is de enige serieuze plek waar afnemers met gelijkgestemde doelen echt inhoudelijk van gedachten wisselen, en ervaringen delen.
- Maar niemand heeft zich hier gemeld met de mededeling dat zij een geschil is gestart. Dat kan natuurlijk, maar ik zou juist steun zoeken.

Wat wil je als netbeheerder als je lang kon teren op een aantal uitspraken van de GE, waarin de afnemer in het ongelijk wordt gesteld, en er komt opeens een uitspraak die je helemaal niet bevalt? Dan wil je zo snel mogelijk 'actuelere' uitspraken die je gelijk weer bevestigen.

Hoe realiseer je dat? Kun je een stroman een klacht laten indienen, en die zo insteken en krukkig laten verdedigen, dat de commissie wel in je voordeel móet beslissen?

</limbisch-systeem>

• mv8tekst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07-2021
Ik heb hier eens een beetje rondgekeken en ik zie volslagen willekeur.
Nadat ik per 12-04-2015 mijn gascontract bij mijn energieleverancier had opgezegd kreeg ik een standaarddreigbrief van Enexis (toen nog Endinet geloof ik, in Eindhoven) dat ze me zouden komen afsluiten als ik niet snel een gasleverancier nam. Klantenservice gebeld en gezegd dat ik geen gas gebruik en dus ook geen leverancier hoef te hebben. Dit werd voor kennisgeving aangenomen.
Vier maanden later stonden er twee monteurs voor de deur die een slotje kwamen plaatsen (nu ruim drie jaar geleden). Dit jaar is er nog eens iemand van Enexis komen checken of het slotje er nog zat. Dat deden ze jaarlijks, zei de goede man (niet dus).
Kosten voor mij: nul euro.

• Stefan118
Bram-Bos schreef op donderdag 29 november 2018 @ 23:01:
<limbisch-systeem>

.... ... ......

</limbisch-systeem>
Dit was 1 van de weinige keren dat ik moest googlen omdat ik niet wist wat dit was.

Het limbisch systeem (Latijn limbus = rand of zoom) is een groep structuren die tussen de hersenstam en de hersenschors ligt en als een ring rond de hersenholten heen gaat. De structuren in het limbisch systeem zijn betrokken bij emotie, motivatie, genot en het emotioneel geheugen. Emotie komt vooral voort uit het limbisch systeem en daarbij heeft het limbisch systeem erg veel te doen met het formeren van herinneringen. Het is (evolutionair gezien) een van de oudste delen van de hersenen, maar bevat ook enkele nieuwere structuren. Het limbische systeem is onderdeel van de grote hersenen.

Bron: het altijd betrouwbare wikipedia

• Stoofie
Bram-Bos schreef op donderdag 29 november 2018 @ 23:01:
<limbisch-systeem>

Mijn complotten-brein begint op volle toeren te draaien :)

- Dit is de eerste keer dat Liander breed communiceert over een geschil dat nog loopt. Uniek.
- Dit forum is de enige serieuze plek waar afnemers met gelijkgestemde doelen echt inhoudelijk van gedachten wisselen, en ervaringen delen.
- Maar niemand heeft zich hier gemeld met de mededeling dat zij een geschil is gestart. Dat kan natuurlijk, maar ik zou juist steun zoeken.

Wat wil je als netbeheerder als je lang kon teren op een aantal uitspraken van de GE, waarin de afnemer in het ongelijk wordt gesteld, en er komt opeens een uitspraak die je helemaal niet bevalt? Dan wil je zo snel mogelijk 'actuelere' uitspraken die je gelijk weer bevestigen.

Hoe realiseer je dat? Kun je een stroman een klacht laten indienen, en die zo insteken en krukkig laten verdedigen, dat de commissie wel in je voordeel móet beslissen?

</limbisch-systeem>
Daarin vergeet Liander dat wij ons niet laten lijden door een knullig ingezet verhaal met een voor Liander positieve uitkomst.
Probleem is alleen wel dat Liander an sich natuurlijk een veel groter bereik heeft dan wij hebben en dat Liander zo'n uitspraak wel kan gebruiken voor mensen die niet op Tweakers zitten.
Ik denk al een tijdje na over een website met informatie over hoe om te gaan met Liander.
Ik zal een familielid, bekend met het maken van dat soort dingen, eens vragen of hij daar wat in kan betekenen voor mij...
Vast wel, ik moet zijn cv-ketel namelijk ook nog repareren >:)

• Erwin_83
Even op Google gekeken:
Gasaansluiting verwijderen
Gasaansluiting Liander verwijderen
Afsluitboete gas

Tweakers.net staat dan niet bovenaan in de zoekresultaten. Artikelen over de zaak van @Bram-Bos zijn daarmee wel te vinden.

[Voor 16% gewijzigd door Erwin_83 op 30-11-2018 06:52]

• Stefan118
Stoofie schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 05:57:
[...]
Ik denk al een tijdje na over een website met informatie over hoe om te gaan met Liander.
Ik zal een familielid, bekend met het maken van dat soort dingen, eens vragen of hij daar wat in kan betekenen voor mij...
Vast wel, ik moet zijn cv-ketel namelijk ook nog repareren >:)
Die website is een dagje knutselen en dan is hij klaar. Dat is geen enkel probleem.
Wat wel een probleem is is de bekendheid van die site.
Dit topic en ook anderen zijn best aanzienlijk en vaak bezocht.
Toch weet na ongeveer 2 jaar 90%? van de bevolking niet van het bestaan af.
SEO is leuk maar werkt ook maar tot op zekere hoogte.
Ik denk dat het grootste probleem de onwetendheid van de bevolking is en desinteresse. Liander is een groot bedrijf, als zij zeggen dat het xx euro kost om van het gas af te gaan dan is dat helaas maar zo.
Als die onwetendheid er niet was dan denk ik dat wij geen pioniers meer waren. Dan waren er al veel meer voor gegaan, want zeg nou zelf, een inductie kookplaat, een pelletkachel (tegenwoordig een warmtepomp) en een elektrieke boiler zijn er al een paar jaar.

Tuurlijk kost het wat en ons bunt zunig, maar de techniek van gasloos is er al een aantal jaar. Gas is alleen makkelijker en goedkoper dan je hele huis verbouwen.
Nu is het in het nieuws om gasloos te worden en dan zien mensen ineens 687 euro.
Daar zitten ze of niet op te wachten en blijven aan het gas, of ze betalen het omdat ze het incalculeren bij de rest van de verbouwing.

Enkelen zijn echter iets minder nonchalant en kennen de regels misschien iets beter.
Die belanden hier.
Dat zijn nu ongeveer 20 tot 30 personen van de 7.x miljoen huishoudens.

Ikzelf ben admin van een forum. 1 van de 3 grote van Nederland op een bepaald onderwerp (soort huisdier) en zie dat het aantal bezoekers en postings iedere maand afneemt.
Mensen zijn meer begaan met Facebook, want wat daar op staat is leuk en het klopt altijd.
Hierdoor gaat helaas veel kennis "verloren".
Het tijdperk van fora is helaas aan het einde.
Er is in het algemeen zo'n enorme hoeveelheid data te vinden op internet dat je niet meer weet wat je wel of niet moet geloven, mits je al kunt vinden wat relevant is voor jou case.

Hoe denk je dat te kunnen oplossen met die website?

[Voor 14% gewijzigd door Stefan118 op 30-11-2018 15:01]

• Erwin_83
Google betalen zodat je boven Liander komt met de zoekresultaten ;)

• Stoofie
Geld zat, ik betaal geen vastrecht meer :+

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:13

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Op dinsdag 11 december 2018 is er in de raadzaal van het gemeentehuis van Huizen een bewonersavond voor Stad en Lande en Bovenweg. Daarbij zijn ook vertegenwoordigers van woningcorporatie De Alliantie en netbeheerder Liander aanwezig.

Het zou mooi zijn als er iemand de vraag stelt:

Liander:

Wat gaat er met de huidige gasaansluitingen gebeuren.??
Gaat Liander die allemaal verwijderen en wie gaat dat betalen.?

Was het alleen maar om de aanwezigen hierop te attenderen. :)

[Voor 5% gewijzigd door sideriusj op 30-11-2018 14:54]

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Stoofie schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 05:57:
[...]

Daarin vergeet Liander dat wij ons niet laten lijden door een knullig ingezet verhaal met een voor Liander positieve uitkomst.
Leiden ook niet.

8)7

Website maken over liander..................
Ik heb de vuile was over de pelletkachelimporteur op youtube gezet met in de titel "review".
Geen idee of men zoiets makkelijker vindt dan een site.

[Voor 26% gewijzigd door Vuiltje op 30-11-2018 14:04]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Het zou mooi zijn als @Erwin_83 11 december even tijd heeft om een paar kritische vragen te stellen.

Het idee van een website is leuk, maar ik vrees inderdaad dat het weinig effect zal hebben wanneer daar geen 'grote betrouwbare organisaties' achter staan, zoals de Consumentenbond of Vereniging Eigen Huis. Zonder grote naam achter je, zal het gros zo'n website zien als een clubje opstandelingen en blijft men Liander zien als de grote partij, dus "daar zullen ze wel weten wat de regels zijn". En dat klopt ook wel, alleen voeren ze niet alles volgens de regels uit.

• Stoofie
|:( I rest my case...

Het was duidelijk nog vroeg, té vroeg...

• Erwin_83
Ja, als ik het kwa tijd red wik ik even langs gaan om te horen wat de gemeente en Liander te vertellen hebben. En de vraag stellen of de bewoners daar ook de rekening van Liander krijgen.

• Jitta
  • Laatst online: 03-06 06:39
Tweakers.net staat dan niet bovenaan in de zoekresultaten. Artikelen over de zaak van @Bram-Bos zijn daarmee wel te vinden.
Ik ben op tweakers gewezen door een adviseur van Thuisbaas, die rond Amsterdam heel wat huizen energieneutraal/gasvrij maken. Zij kenden het forum ook pas net, mijn eerste opzegging + reactie op de eerste aanmaningsbrief heb ik nog helemaal alleen moeten doen (kwam gelukkig op basis van de AV en de geschillencommissie uitspraken tot een manier die blijkt te kloppen). Ook bij Greenchoice geven medewerkers nog totaal tegenstrijdige "regels", ik trof gelukkig bij opzegging die ene die meldde dat ik gewoon mn levering en mn ATO via hun kon opzeggen, de tweede keer toen ik zekerheid probeerde te krijgen zei de medewerker dat ik eerst door Liander een slotje had moeten laten zetten.
Het wordt wel tijd voor eenduidige afspraken hierover.
Ik zal eens een briefje naar Eigen Huis sturen. Van de Consumentenbond ben ik geen lid, maar die klinken toch als aangewezen hiervoor...

[Voor 7% gewijzigd door Jitta op 01-12-2018 11:27]

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

• teacher

teacher

Dysgaf!

Erwin_83 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 08:36:
Google betalen zodat je boven Liander komt met de zoekresultaten ;)
Een betere titel kiezen voor dit topic helpt ook best wel :Y

Enkele voorstellen voor een betere topic titel:
  • Geen gas meer; hoe nu verder?
  • Geen gas meer: hoe sluit ik gratis het gas af?
  • Ik gebruik geen gas meer; hoe kom ik gratis van het gas af?
  • Hoe kom ik gratis van het gas af?
  • Hoe kom ik bij Liander gratis van het gas af?
  • Van het gas af zonder opgelicht te worden.
  • Hoe moet ik mijn gas contract opzeggen?
  • Waarom moet ik betalen om het gas af te laten sluiten?
  • Hoe de opzegboete van gas te vermijden.
  • Gasaansluiting verwijderen.
  • Gasaansluiting Liander verwijderen.
  • Afsluitboete gas.
En dan voor degene die via bovenstaande hier terecht komt hier onder de belangrijkste info:edit: de 3 inspirerende items aan de lijst toegevoegd

[Voor 7% gewijzigd door onetime op 02-12-2018 12:35]

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Sorry hoor, maar mensen komen met allerlei zoektermen op elke willekeurige pagina van dit forum terecht. Titel zal echt niet veel uitmaken voor dit fundamentele gebrek aan navigatie naar de kern. Laat dit forum maar een collectief onderzoeksproject zijn, en geen voorlichtingssite. Laat anderen (Thuisbaas, Kassa, Consumentenbond, Eigen Huis etc) maar de samenvatting doen als het stof is neergedaald.

@onetime: je hebt wel gelijk dat we regelmatig naar de TS en het overzicht moeten linken.

[Voor 10% gewijzigd door Bram-Bos op 02-12-2018 11:56]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Goed, ik begin volgende week met een mailtje aan Liander nav het telefoongesprek. Ik denk dat ik gewoon verwijs naar de uitspraak van de geschillencommissie mbt tot het eenzijdig opzeggen van de ATO via het stoppen van het gascontract bij de leverancier en dat ik voor de rest geen contractant met hun meer ben, maar dat ze nog steeds altijd welkom zijn in mijn woning voor werkzaamheden indien hun dat nodig achten.

@Bram-Bos Het zal een kort mailtje worden, vindt je het erg als ik jou eerst een concept stuur zodat ik er niet per ongeluk verkeerde dingen in zet? Of zal ik het gewoon in het topic zetten ter inspiratie voor anderen.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Dat laatste heeft wel de voorkeur.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Stoofie
Eerst het eerste en dan het tweede :)
@Bram-Bos kennende wil hij best je mailtje even checken, en anders wil ik er ook altijd wel even naar kijken.
Dan kan de mail daarna hier wel gedeeld worden, ter info en inspiratie voor de rest..
Dat doet mij er aan denken dat ik mijn laatste communicatie met Liander hier vokgens mij nog niet gedeeld heb, ik zal dat even checken en dat dan vanavond of morgen alsnog even doen :)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:42

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Topicstarter
onetime schreef op zondag 2 december 2018 @ 03:41:
Enkele voorstellen voor een betere topic titel:
  • Geen gas meer; hoe nu verder?
  • Geen gas meer: hoe sluit ik gratis het gas af?
  • Ik gebruik geen gas meer; hoe kom ik gratis van het gas af?
  • Hoe kom ik gratis van het gas af?
  • Hoe kom ik bij Liander gratis van het gas af?
  • Van het gas af zonder opgelicht te worden.
  • Hoe moet ik mijn gas contract opzeggen?
  • Waarom moet ik betalen om het gas af te laten sluiten?
  • Hoe de opzegboete van gas te vermijden.
  • Gasaansluiting verwijderen.
  • Gasaansluiting Liander verwijderen.
  • Afsluitboete gas.
En dan voor degene die via bovenstaande hier terecht komt hier onder de belangrijkste info:edit: de 3 inspirerende items aan de lijst toegevoegd
Wie ergens midden in het topic landt zal denk ik de laatste en eerste post zelf wel opzoeken.
De titel vertegenwoordigt nog altijd een actuele vraag en er is geen eenduidig antwoord op :)
Universeel is het ook, of je nu een cvketel hebt of stadsver(w)arming of welke netbeheerder.
Overigens vind ik dat je te veel de nadruk op 'gratis' legt, dat betekent dat je de kosten die er uiteraard wel zijn bij anderen neerlegt en het is nog altijd een gemeenschappelijke post waar iedereen aan mee betaalt.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

@Speedy-Andre Volgens de regels hoort het gratis voor de klant te zijn. Die heeft altijd zijn vast recht betaald waar deze post (afsluiten, voor zover nodig,) in hoort te zitten. Dan is het aan de netbeheerder om dit kosten effectief te doen.

Verder verwacht je te veel, ook op tweakers voegen de eerste en laatste post zelden iets toe. Het gaat meestal om die ene (enkele) informatieve post(s). Mensen kijken ook vaak niet verder, te veel werk waar zelden iets uit komt.

En het was mij te doen om een google-aandacht-trekker die goed door verwijst.

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:25
sideriusj schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:41:

Op dinsdag 11 december 2018 is er in de raadzaal van het gemeentehuis van Huizen een bewonersavond voor Stad en Lande en Bovenweg. Daarbij zijn ook vertegenwoordigers van woningcorporatie De Alliantie en netbeheerder Liander aanwezig.

Het zou mooi zijn als er iemand de vraag stelt:

Liander:

Wat gaat er met de huidige gasaansluitingen gebeuren.??
Gaat Liander die allemaal verwijderen en wie gaat dat betalen.?

Was het alleen maar om de aanwezigen hierop te attenderen. :)
Bij mij in de wijk zijn ze hier ook bezig met gasloos wonen. Ook zijn er al een aantal bijeenkomsten geweest met oa Liander waarbij gelijk werd gepoogd de afsluitkosten als vaststaande kosten van de transitie te zien. De afgevaardigde van Liander werd vrijwel direct tegengesproken door iemand die dit topic vermoedelijk ook leest en al hakkelend moest hij erkennen dat deze kosten niet onomstreden zijn. De pr voor deze kosten zal blijven totdat er een definitieve oplossing is waar de netbeheerder het mee eens is vermoed ik.

Begin volgend jaar staat de volgende bijeenkomst gepland, mocht Liander daar nog noemenswaardige zaken vermelden wordt dat hier zeker gepost.
onetime schreef op zondag 2 december 2018 @ 14:26:
@Speedy-Andre Volgens de regels hoort het gratis voor de klant te zijn. Die heeft altijd zijn vast recht betaald waar deze post (afsluiten, voor zover nodig,) in hoort te zitten. Dan is het aan de netbeheerder om dit kosten effectief te doen.
...
Volgens welke regels hoort het gratis te zijn?

[Voor 13% gewijzigd door markje1 op 02-12-2018 14:50]

-

markje1 schreef op zondag 2 december 2018 @ 14:45:
[...]
Volgens welke regels hoort het gratis te zijn?
@onetime vindt in ieder geval dat het gratis zou moeten zijn. Op dit forum zijn we vooral bezig met de vraag wát de rechtsgrond is om kosten te moeten betalen, als je van je vaste lasten voor gas afwilt. Die hebben we echter nog steeds niet gevonden. En al doende hebben we ook ontdekt dat de netbeheerders het ook niet goed weten.

Volgens de voorwaarden kan je gewoon opzeggen. Daar staan geen kosten bij vermeld.
Volgens europese regels mogen er geen kosten belemmeringen zijn om op te zeggen.
Volgens europese regels moeten regels duidelijk zijn en worden onduidelijkheden in het voordeel van de klant uitgelegd ; geen duidelijke kosten die eigenlijk ook nog eens niet mogen => -geen kosten-

Los uit de pols, als ik het voor de rechtbank nodig heb zoek ik het wel weer op.

Buiten dat dit al in het vastrecht òf in de aansluitkosten moet zitten.

• Erwin_83
Zo Liander ook even kort beantwoord.

Beste S..................

Gezien Liander mijn vragen niet kan of wil beantwoorden hebben wij geen discussie meer.

Na ruim 4 maanden een mail sturen  en de vraag negeren is ook geen manier om opnieuw de discussie te starten. 

Voor mij is de zaak dus nog steeds afgedaan.

Mijn aanbod blijft nog wel bestaan dat Liander op afspraak zijn eigendommen mag komen weghalen. Uiteraard op initiatief en voor kosten van Liander.

Naar welke zaak bij de geschillencommissie refereert u ? De zaak van Bram Bos is namelijk niet vergelijkbaar.

Met vriendelijke groet,
Erwin_83

• Erwin_83
Ook nog een Facebook reactie van de gemeente of de bewoners bij wijkaanpak ook de rekening van Liander krijgen.

http://i66.tinypic.com/15y98k8.jpg

• Stefan118
Ook weer zo'n niets zeggend antwoord.
Jou vraag was of ze Liander de vraag willen stellen wie het gaat bekostigen.
Ze zeggen in dit antwoord aan jou niet dat ze de vraag gaan stellen.
Nee, Liander kan dat het beste zelf beantwoorden.

Gaat de vraag gesteld worden dan?

P.s.
Ze hebben wel een leuke avatar 8)

[Voor 7% gewijzigd door Stefan118 op 03-12-2018 12:36]

• Erwin_83
Ik heb nu ook expliciet aan de gemeente gevraagd of Liander bij wijkaanpak ook de afsluit kosten gaat rekenen. Het onderwerp is in ieder geval bekend bij de gemeente.

Die avatar moet het Melkmeisje voorstellen, er staat ook een beeld van in Huizen en dat is net de zus van Ronald mc Donald.

Wikipedia: Bestand:Melkmeisje Huizen.JPG

• Stefan118
Erwin_83 schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:40:

Die avatar moet het Melkmeisje voorstellen, er staat ook een beeld van in Huizen en dat is net de zus van Ronald mc Donald.

Wikipedia: Bestand:Melkmeisje Huizen.JPG
Dat verduidelijkt het wel.
Zonder die uitleg of inside information staat het een beetje raar.

• Erwin_83
Een schouder ophalend poppetje zou beter bij Liander passen :P

• Stoofie
Zoals gisteren beloofd, is hier mijn laatste mailwisseling met Liander.
Het is een hele geschiedenis, maar omwille van de volledigheid zet ik alles maar even op een rijtje:

Op 23 september stuurde ik Liander een mailtje omdat mijn gasleiding nog niet afgesloten is.
En dit terwijl Liander in haar eerste 2 brieven (toen nog) schreef dat zij verplicht waren mij af te sluiten als ik geen contract had.
Overigens is de mail gericht aan de klantenman omdat ik daar het laatste contact mee had:
Geachte Klantenman,

Het is inmiddels meer dan een jaar geleden dat ik mijn ATO opgezegd heb, een jaar geleden dat ik uw eerste brief hierover kreeg en 10 maanden geleden dat ik uw laatste email hierover mocht ontvangen. In die mail zette u uiteen waarom ik genegen zou moeten zijn een eenmalige bijdrage te leveren t.b.v. het verwijderen van de aansluiting. In mijn antwoord hierop, heb ik uitgelegd waarom ik daartoe niet bereid ben. Tevens heb ik toen aangegeven dat de zaak wat mij betreft afgedaan is. Uit het feit dat u verder op geen enkele manier gereageerd heeft, trek ik de conclusie dat dit ook voor u geldt. Het is fijn om te weten dat wij geen contractuele verplichtingen meer jegens elkaar hebben.
Overigens bent u natuurlijk altijd van harte welkom om, op afspraak, werkzaamheden te komen verrichten aan uw gasleiding.

Zowel in uw brief van 14 september 2017 als in uw brief van 5 oktober 2017, beide met kenmerk xxxxx, geeft u aan dat u wettelijk verplicht bent de gasleiding af te sluiten indien er geen contract met een leverancier is. Om te voorkomen dat u niet niet aan uw wettelijke verplichtingen voldoet, wil ik u toch even attenderen op het feit dat uw gasleiding in mijn woning, voor zover ik weet, nog steeds niet is afgesloten. Het kan natuurlijk zijn dat dit even aan uw aandacht ontsnapt is. Indien u meent dat dit nog steeds uw wettelijke plicht is, bent u natuurlijk van harte welkom om dit te komen doen. Mocht u inmiddels van mening zijn dat de afsluiting niet meer nodig is dan kunt u de situatie natuurlijk laten zoals deze nu is.

Met vriendelijke groet,
Stoofie
10 werkdagen later wordt er ineens iemand wakker:
Geachte heer Stoofie,

U heeft op 23 september 2018 een bericht gestuurd naar de Klantenman. Helaas kan deze u op dit moment niet berichten, de Klantenman is tot maandag 29 oktober met vakantie.

Is het voor u akkoord dat de Klantenman na zijn vakantie een reactie stuurt?

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
[...]
Medewerker Klant & Markt
Och geen probleem,ik vind het ook vervelend als werken op een gegeven moment een hinderlijke onderbreking van de vakantie wordt: :+
Geachte medewerker Klant & Markt,

De afweging of beantwoording van mijn bericht kan wachten tot eind oktober/begin november ligt natuurlijk geheel en al bij Liander.
Ik heb de mail slechts gestuurd om Liander te wijzen op het feit dat een handeling, waarvan zij zelf aangeeft dat zij daartoe wettelijk verplicht is, bij mijn weten nog niet is uitgevoerd.
Of Liander daar wel of geen actie op onderneemt is niet aan mij, maar het zou natuurlijk wel aardig zijn dat u mij, als eigenaar van de woning waarin uw aansluiting zit, op de hoogte stelt van uw besluit.
De mail is in eerste instantie gericht aan "klantenman@alliander.nl", de aanhef was "xxxxx" omdat ik daar eerder mee gecommuniceerd heb in dit dossier.
Het is voor mij niet van belang van wie ik een antwoord krijg, ik zou het alleen erg waarderen dát ik een antwoord krijg.
Indien [.....] de enige werknemer op de afdeling Klantenman is ben ik best bereid te wachten, als er meer werknemers zijn is het misschien handig dat iemand anders antwoordt.
In ieder geval lijkt het mij verantwoord om te stellen dat ik uiterlijk maandag 12 november een antwoord verwacht.
De Klantenman heeft dan na de vakantie 10 werkdagen voor een antwoord, een eventuele andere medewerker zelfs 25 werkdagen, dat lijkt mij meer dan voldoende.

Laat u mij deze week even weten wanneer ik een antwoord kan verwachten?

Met vriendelijke groet,
Stoofie
Op de vraag wanneer ik een antwoord kan verwachten heb ik, uiteraard, nimmer een antwoord gekregen.
Ik ben er verder ook niet meer achteraan gegaan, maar opeens, op 21 november, was daar een mail van Liander.
Precies 364 dagen na de laatste serieuze mail over mijn aansluiting:
Geachte Stoofie,

Hierbij wil ik u berichten, door mijn vakantie iets later dan de bedoeling was. Mijn excuses hiervoor.

Situatie
Zoals u ook eerder in uw berichten heeft aangegeven maakt u geen gebruik meer van de gasaansluiting en heeft u de aansluit- en transportovereenkomst voor gas opgezegd. U wilt geen opdracht geven voor het verwijderen van de gasaansluiting. U bent het niet eens met het beleid van Liander dat wij in een dergelijke situatie de gasaansluiting verwijderen en de hieraan verbonden kosten bij u in rekening brengen. Wat u betreft is deze kwestie voor u afgedaan. Liander is echter een andere mening toegedaan. Het beleid van Liander is nog steeds dat de aansluiting in de onderhavige situatie op kosten van de laatste contractant verwijderd dient te worden.

Voorstel
De reden dat er door Liander nog geen actie is ondernomen is, dat er momenteel een vergelijkbare zaak in behandeling is bij de Geschillencommissie Energie. In deze zaak verwachten wij in januari/februari 2019 een uitspraak.
Om praktische redenen stel ik voor dat dat wij de discussie over dit onderwerp uit te stellen totdat de commissie uitspraak heeft gedaan. Mogelijk biedt deze uitspraak aanknopingspunten en helderheid om de onderhavige discussie te beëindigen.
Mocht dat niet het geval zijn, dan staat het u uiteraard vrij om uw klacht juridisch te laten toetsen. Door het instemmen met het uitstellen van de discussie geeft u dus geen rechten prijs.

Voor de volledigheid merk ik wel op dat dit voorstel niet betekent dat de uitspraak van de Geschillencommissie Energie per definitie tot een wijziging van het beleid van Liander zal leiden. Dit bericht is slechts bedoeld om, in afwachting van de uitspraak van de Geschillencommissie, verdere discussie en mogelijk zelfs vergelijkbare klachten bij de Geschillencommissie (en daarmee gepaard gaande kosten) te voorkomen. Ook Liander behoudt zich dus alle rechten voor.

Tot slot
Mocht u nog vragen hebben dan hoor ik het graag. U kunt mij bereiken van maandag t/m donderdag op telefoonnummer 06-00000000 of per email klantenman@alliander.com

Met vriendelijke groet,
Klantenman | Klant & Markt
T 06-000 00 000
E Klantenman@alliander.com

Ik ben niet aanwezig op vrijdag
Ik attendeer Liander op het feit dat mijn gasleiding nog niet afgesloten is, terwijl zij daar naar eigen zeggen wel toe verplicht zijn, en Liander haalt wat oude koeien uit de sloot en noemt dat ineens een discussie?
Daar ben ik het natuurlijk niet mee eens, en in het kader van "wie eist bewijst" geven we de mogelijkheid tot toetsing bij de geschillencommissie ook maar terug:
Geachte Klantenman,

Ik heb u alleen een mail gestuurd om u te attenderen op een, door uzelf benoemde en voor uzelf geldende, wettelijke verplichting die u in mijn ogen nog niet nagekomen bent. Dat u dat niet doet is natuurlijk geheel en al aan uzelf en voor mij verder niet van belang. In uw antwoord geeft u echter op geen enkele manier een reactie op deze constatering, maar rakelt u alleen een oude discussie op. Dat is natuurlijk uw goed recht, maar ik heb u op 4 december vorig jaar al laten weten dat de zaak wat mij betreft afgedaan is. Hierop heeft u verder op geen enkele manier gereageerd, dus de conclusie dat dat ook voor u geldt lijkt mij gerechtvaardigd.
De zaak blijft in mijn ogen dan ook afgedaan, ook al ligt er nu een zaak bij de geschillencommissie. Toevalligerwijs ben ik wel eens bij die commissie geweest en de omlooptijd van klacht tot uitspraak ligt op ongeveer 6 maanden. Met een uitspraak in februari is de klacht dus in augustus ingediend, dat is een jaar nadat ik mijn ATO opgezegd heb en kan dus in mijn ogen niet de reden zijn van het feit dat Liander nog geen werkzaamheden verricht heeft.
Verder suggereert u in uw mail dat wij een discussie hebben, maar met iemand die op 22 november 2017 een mail stuurt en pas een jaar later, op 21 november 2018 weer wat van zich laat horen, en dan ook nog alleen maar in antwoord op een mail van mijn zijde, ben ik niet in discussie. En als er geen discussie is kan deze ook niet uitgesteld worden.
Ik heb inmiddels al meer dan 15 maanden geen ATO meer en derhalve ook geen contract meer met u. Indien u had willen proberen de gasleiding op mijn kosten te verwijderen, wat in mijn ogen niet kan, had u meteen actie moeten ondernemen. In dat geval hadden we nog over de rechtmatigheid van de kosten kunnen discussiëren. Door meer dan een jaar, zonder enige berichtgeving, te wachten geeft u al aan geen vertrouwen te hebben in uw eigen redenering dat de kosten van verwijdering aan mij toekomen.

Ten overvloede:
Ik geef geen opdracht voor verwijdering en verwerp op voorhand een eventuele factuur voor gemaakte kosten. Mocht u het hier niet mee eens zijn, dan staat het u natuurlijk vrij dit juridisch te laten toetsen. Zoals u zelf ongetwijfeld weet zult u, indien u een factuur stuurt, de rechtmatigheid van deze factuur aan moeten tonen.
Wat mij betreft was, is en blijft deze zaak dus afgedaan.

Met vriendelijke groet,
Stoofie
En dat is waar we nu zijn, now we wait :)

• Erwin_83
Bekende knip en plak tekst van de antwoord afdeling van Liander.

• Stefan118
Ik wil ook zo'n mail!
Inmiddels in 8 maand tijd een mailwisseling met Liander gehad van 13 e-mails, maar ze sturen mij niet door naar de juridische afdeling of wat dan ook.
Nee ik blijf bij mevrouw A. A. Niet erg, maar deze mevrouw is ook net zo traag als de rest van de medewerkers daar en had ook al zo'n lange vakantie en geen vervanger.
Sinds 15 oktober hier dus niks meer vernomen.
Ik wil ook bij het betere knip en plakwerk horen.
Ik voel mij nu echt buitengesloten (niet afgesloten natuurlijk). :'(

[Voor 5% gewijzigd door Stefan118 op 03-12-2018 22:01]

• Erwin_83
Vermoedelijk kunnen ze maar 1 of een paar brieven per dag knippen en plakken en van een niet gemeend excuus voorzien.

Eerste kwartaal 2019 als de uitspraak er is krijgt iedereen bericht, of blijft het nog langer stil omdat het niet de juiste uitspraak voor Liander is en ze weer wat anders moeten verzinnen.

@Stefan118 of meer klagen over Liander hier en op Facebook, in april werd ik ineens in de avond gebeld na een Facebook reactie ergens op.

Oja, ik ben al een jaar in " discussie " met Liander en jij pas 8 maanden, even geduld nog ;)

[Voor 27% gewijzigd door Erwin_83 op 04-12-2018 07:55]

• Stefan118
Ja hooo.... Liander is al meer dan een jaar aan het discusseren met mij.
1 jaar, 3 dagen, 12 uur en 5 minuten om precies te zijn.
Alleen ik wist gewoon dat er maar 2 werkdagen in een Liandermaand zitten en dus heb ik na 8 dagen (lees 4 maanden voor de gemiddelde nederlander) pas gereageerd op de brieven.

• Erwin_83
Ik een halve dag langer. Dan ben je bijna aan de beurt, wellicht voor de kerst nog.

Discussies over afsluitboete op Twitter voert Liander liever via DM:

Edit 6 december: @Debbeltje meldt mij dat "ze hebben gevraagd of ik wil wachten op een uitspraak van de geschillencommissie. Daar loopt een dossier waar eind januari, begin februari een uitspraak op komt." Standaard-reactie van Liander dus. Gek dat ze dat niet gewoon openbaar op twitter willen zeggen. Ook gek: als je dus niet klaagt venten ze gewoon hun beleid uit, als je wél klaagt adviseren ze je te wachten, want wie weet verandert het beleid wel.

[Voor 51% gewijzigd door Bram-Bos op 06-12-2018 23:13]

• Erwin_83
Hmmm ze gaan kijken en dan zeggen dat het klopt?

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:27

basvn

Breezand - NHN

Bram-Bos schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:08:
Discussies over afsluitboete op Twitter voert Liander liever via DM:
[Afbeelding]
Zal het ook is vragen.. en dan doorgeven dat ik niet via een DM wil praten :+

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• basvn

basvn

Breezand - NHN

basvn schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:41:
[...]

Zal het ook is vragen.. en dan doorgeven dat ik niet via een DM wil praten :+

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Reactie Liander:
Helemaal goed, Bas. Wij ontvangen ze graag. We nemen jouw vraag in behandeling en komen er bij je terug. Janneke
Kreeg in mijn DM dit terug :
Hoi Bas, bedankt voor je gegevens. Wij nemen je vraag in behandeling en komen er bij je op terug. ^Anna
(moest NAW doorgeven)

Werkdag zal er al wel weer op zitten, (klantenservice werkt blijkbaar wel hele dagen :+ )

Dus verwacht morgen wel een antwoord van ze :Y)

@basvn: mooie poging, maar waarom vragen ze naar je NAW gegevens? Ik verwacht dat ze in het beste geval gewoon op je privé bericht gaan reageren, niet op Twitter publiek. En de reactie zal zijn dat ze je vraag gaan voorleggen aan de betreffende afdeling, en dat je binnen tien werkdagen antwoord krijgt. En dan krijg je niks. Nada.

[Voor 37% gewijzigd door Bram-Bos op 05-12-2018 23:21]

• Erwin_83
Adres lijkt me niet nodig, hoogstens de vraag of het een woning of hoogbouw betreft. Ik ga er vanuit dat het hele Liander gebied dezelfde prijslijst heeft.

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Bram-Bos schreef op woensdag 5 december 2018 @ 23:19:
@basvn: mooie poging, maar waarom vragen ze naar je NAW gegevens? Ik verwacht dat ze in het beste geval gewoon op je privé bericht gaan reageren, niet op Twitter publiek. En de reactie zal zijn dat ze je vraag gaan voorleggen aan de betreffende afdeling, en dat je binnen tien werkdagen antwoord krijgt. En dan krijg je niks. Nada.
Denk om te kijken of je wel in liander gebied woont ofzo..

Nu vroegen ze om mn nummer&mail adres.. alle correspondentie die ik krijg komt hier!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

basvn schreef op donderdag 6 december 2018 @ 08:51:
[...]

Denk om te kijken of je wel in liander gebied woont ofzo..

Nu vroegen ze om mn nummer&mail adres.. alle correspondentie die ik krijg komt hier!
Word vanmiddag gebeld..
maakt niet uit, gesprek word opgenomen!
Hou dit bericht bij de hand :
Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?"

kijken wat er uit komt..

• basvn

basvn

Breezand - NHN

basvn schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:57:
[...]

Word vanmiddag gebeld..
maakt niet uit, gesprek word opgenomen!
Hou dit bericht bij de hand :
Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?"

kijken wat er uit komt..
Uiteindelijk hebben ze dus gebeld.. en niks over twitter.. :|

Maar kwam er op neer, dat die kosten blijven, en dat ze een ´een of ander arrest´ bij de geschillencommissie afwachten :+ uitspraak eind jan/begin feb.

Wel zei ze :
ze halen de gehele gasleiding weg,
dus ze halen de hele voortuin open, om de leiding weg te halen, en leggen dan ook alles weer terug.. :+ :+

Maar ze bellen in februari terug, om te kijken hoe ze er dan voor staan..

• Stoofie
En dat is dus telefonetisch dezelfde boodschap die ze ook per mail versturen.
Wachten op de GE en tot die tijd geen discussie, zijn ze er weer een maand of 3 van af.
Maar, mark my words:
Krijgt Liander gelijk? --> Uitspraak geldt voor iedereen
Krijgt consument gelijk --> Uitspraak geldt alleen voor dit ene geval...

Dank @basvn. Wat mij opvalt:
- Liander verwijst dus niet naar eenvormig beleid van de netbeheerders dat nog gaat komen
- Liander adviseert mensen die van het gas af willen dus feitelijk om te wachten tot de uitspraak van die zaak bij de GE (waarvan wij nog steeds niet weten of ze die tweede ronde van mij bedoelen of een andere). Dat is al tamelijk curieus.

• Erwin_83
Dus Liander is momenteel niet zo zeker over hun gelijk dat ze alles vooruit schuiven en het niet meer over deurwaarders hebben.

Op de vraag aan Liander of ze de zaak van @Bram-Bos bedoelen heb ik geen antwoord gekregen.

[Voor 28% gewijzigd door Erwin_83 op 06-12-2018 17:40]

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned
@Stoofie, @Ivow85 en ik schreven de onderstaande

Samenvatting van en overwegingen bij Van Aerde, R., 2018, Alternatieven voor het verwijderen van de gasaansluiting, Apeldoorn, KIWA, rapport GT-180156

Een pdf-versie vind je hier.

Achtergrond
Op 21 september 2018 verstuurde KIWA het rapport Alternatieven voor het verwijderen van de gasaansluiting (Van Aerde 2018) naar opdrachtgever Liander NV. Het rapport beantwoordt de vraag van opdrachtgever Liander NV of “het volledig verwijderen van de aansluiting de enige mogelijkheid is om de veiligheid te kunnen waarborgen.” Omdat het rapport nog niet gepubliceerd is door KIWA dan wel Liander, vatten we inhoud in deze notitie eerst samen ( A ) om vervolgens onze overwegingen ( B ) daarbij te geven.

A. Samenvatting van het KIWA-rapport
Van Aerde (2018) geeft in het rapport een expert opinion op de vraag of in vier situaties de veiligheid gewaarborgd is, maar niet wat de daadwerkelijke (on)veiligheid in die vier situaties is:
  1. De aangesloten situatie in gebruik, inclusief periodieke controle. Hierin is de veiligheid gewaarborgd omdat de eisen van de nationale norm NEN 7244-6 worden gehanteerd en periodiek gecontroleerd (Van Aerde 2018, p7).
  2. De aansluiting wordt volledig verwijderd. De veiligheid is volgens KIWA gewaarborgd (Van Aerde 2018, p8), want er zijn geen risico’s meer. Dit is de voorkeursoplossing van Liander NV.
  3. De aansluitleiding blijft verbonden met de hoofdleiding. De hoofdkraan wordt alleen dichtgedraaid of verzegeld. Volgens KIWA kan de veiligheid alleen gewaarborgd blijven als voldaan blijft worden aan de eisen van de nationale norm NEN 7244-6, dus als de netbeheerder periodieke controles en onderhoud uitvoert. Op termijn is er daarnaast een potentieel risico omdat men niet meer bedacht is op gasvoerende leidingen. Graven, beschadigen of veroudering kunnen dan sneller tot gevaar leiden. De veiligheid is volgens KIWA in deze situatie daarom niet gewaarborgd (Van Aerde 2018, p8). KIWA kwantificeert dat potentiële risico overigens niet, en stelt ook niet dat deze situatie per definitie onveilig is.
  4. De aansluitleiding wordt losgekoppeld van de hoofdleiding. In de situatie dat de aansluitleiding is losgekoppeld van de hoofdleiding (volgens NEN 7244-7 art 5.3), maar niet is verwijderd is de veiligheid volgens KIWA eveneens gewaarborgd (Van Aerde 2018, p11-12). Die aansluitleiding is immers niet meer gasvoerend.
De conclusie van het rapport is vervolgens:
“Voor het ‘Gasloos’ maken van woningen of andere panden is naar de mening van Kiwa, naast het volledig verwijderen van de aansluiting, de veiligheid gewaarborgd indien de aansluitleiding buiten gebruik wordt gesteld conform NEN 7244-7 artikel 5.3, en waarbij de aansluitleiding aan beide uiteinden voorzien wordt van een niet-losneembare eindfitting.
Bij andere opties waarbij de aansluiting verbonden blijft met de hoofdleiding is naar de mening van Kiwa de veiligheid niet gewaarborgd.” (Van Aerde 2018, p5)

B. Overwegingen bij het KIWA-rapport

Veiligheid
Wat verstaat KIWA onder veiligheid? In 3.1. Definities formuleert KIWA dat als volgt:
“veiligheid wordt in dit rapport beschouwd als de mate van afwezigheid van risico’s gerelateerd aan de aanwezigheid van het gasdistributienet.” (Van Aerde 2018, p6, onderstreping auteurs)
In deze definitie wordt de gewenste mate van afwezigheid niet gespecificeerd. In die zin is dit dus een tamelijk zinledige definitie. Elke ‘mate van afwezigheid’ zou immers kwalificeren als ‘veiligheid’ volgens deze tekst. Waarschijnlijk wordt bedoeld: de mate van veiligheid is gerelateerd aan de mate van afwezigheid van risico’s.

Op pagina 9 definieert KIWA wél het gewenste niveau:
“Randvoorwaarde bij deze afsluiting is, dat de veiligheid gewaarborgd moet blijven: de situatie mag niet onveiliger worden dan bij een aangesloten situatie. Dit betekent dat het veiligheidsniveau, in de zin van risico voor de bewoner en de omgeving, na de afsluiting van het gasnet ten minste gelijk moet zijn aan het veiligheidsniveau van een aangesloten situatie.” (Van Aerde 2018, p9, onderstreping auteurs)
Optie 1: verzegelen van de aansluiting (= situatie C in samenvatting)
Bij verzegelen van de aansluiting is de veiligheid volgens KIWA niet gewaarborgd, en wel omdat:
“Om bij deze optie te komen tot een situatie waarbij de veiligheid is gewaarborgd, is het voorwaarde dat de installatie voor wat betreft de technische- en de beheers aspecten blijft voldoen aan de NEN 7244-6. Indien hiervan wordt afgeweken, is er geen waarborg op de veiligheid.” (Van Aerde 2018, p10)
KIWA veronderstelt in het rapport dat de netbeheerder in deze situatie zijn werk (zoals periodieke controle) niet meer doet (volgens NEN 7244-6), omdat deze daar niet meer voor betaald wordt. KIWA is vervolgens van mening dat bij verzegeling een onduidelijke situatie ontstaat omdat men niet meer bedacht zou zijn op gasvoerende leidingen. Graven, beschadigen of veroudering kunnen dan sneller tot gevaar leiden. Dat is een potentieel risico dat er niet zou zijn als er gewoon gas gebruikt wordt.
KIWA kwantificeert echter niet hoe groot dat vergrote risico is. Het is volgens KIWA groter dan in een situatie van gebruik en ‘dus’ is de veiligheid niet gewaarborgd. In deze redenering van KIWA is dus de veiligheid niet meer gewaarborgd, zelfs als het risico slechts met 0,001% zou stijgen. Dat is raar, zeker gegeven het feit dat een gasaansluiting die in gebruik is ook niet vrij van risico’s is.

Optie 2: aansluitleiding loskoppelen van de hoofdleiding volgens NEN 7244-7 art 5.3 (= situatie D in samenvatting)
Deze optie is volgens KIWA even veilig als het volledig wegnemen van de aansluiting. Het is een minder arbeidsintensieve optie, omdat er alleen een klein gat gegraven moet worden bij de hoofdleiding.

KIWA over ‘veiligheid’ en ‘veiligheid waarborgen’
Het KIWA-rapport doet geen uitspraken over de veiligheid (en dus de mate van afwezigheid van risico’s) van de verschillende alternatieven. KIWA spreekt alleen over de vraag of de ‘veiligheid gewaarborgd’ is. Dat is een belangrijk verschil.
  1. Bij de opties wegnemen van de aansluiting, of afkoppelen van de hoofdleiding is de veiligheid gewaarborgd omdat er geen risico’s meer zijn.
  2. Bij de gasaansluiting die in gebruik is, zijn er wel degelijk risico’s, maar die worden gemitigeerd door periodieke controle en onderhoud.
  3. Bij de gasaansluiting die niet in gebruik is, maar verzegeld zijn er in eerste instantie dezelfde risico’s, maar die worden niet meer gemitigeerd door periodieke controle en onderhoud, omdat Liander daar niet voor betaald wordt. Dat laatste zegt KIWA niet, maar is wel diens impliciete veronderstelling. Op termijn komt daar nog het (niet gekwantificeerde) risico bij dat mensen zich niet meer bewust zijn van een gasvoerende leiding.
Een verzegelde aansluiting is dus niet opeens veel onveiliger dan een aansluiting die in gebruik is. Op een niet nader gespecificeerde termijn wordt die daadwerkelijk onveiliger omdat er geen periodieke controle en onderhoud meer plaats vindt.

Waar veiligheid in de definitie van KIWA een gradueel begrip is (namelijk de ‘mate van afwezigheid van risico’s), is het ‘gewaarborgd zijn van veiligheid’ in de visie van KIWA een binair begrip, zoals in: je bent zwanger of je bent het niet, maar nooit ‘een beetje zwanger’. De scheidslijn is een keuze van KIWA. In elke situatie met meer risico dan een aangesloten situatie is volgens KIWA de veiligheid niet meer gewaarborgd (Van Aerde 2018, p9).

Het onderscheid wordt helder in de bovenstaande figuur. Direct valt op dat een potentieel marginaal verschil in mate van risico opeens een discreet verschil tussen wel of niet gewaarborgde veiligheid oplevert. Bij een aansluiting in gebruik is de veiligheid wél gewaarborgd, bij een gesloten of verzegelde hoofdkraan opeens niet. Dat de ‘veiligheid niet gewaarborgd’ is zegt dus in zichzelf niets over het daadwerkelijke risico-niveau.

Onze conclusies
  1. Het KIWA-rapport concludeert dat er vanuit oogpunt van waarborging van veiligheid een volstrekt equivalent alternatief is voor de door Liander gewenste wegneming van de aansluiting, namelijk het loskoppelen van de aansluitleiding van de hoofdleiding volgens NEN 7244-7. Deze optie kost veel minder werk.
  2. KIWA specificeert niet wat het risico-niveau is bij een ‘gewaarborgde veiligheid’. Een gasaansluiting die aangesloten en in bedrijf is wordt door KIWA namelijk ook beschouwd als gewaarborgd veilig, terwijl ook in die situatie evident risico’s bestaan.
  3. KIWA specificeert ook niet in welke mate het risico groter wordt als een aansluiting slechts verzegeld wordt. Zelfs een marginale vergroting van het risico kwalificeert in de redenering van KIWA al als een situatie waarin ‘de veiligheid niet meer gewaarborgd is.’
  4. Kortom: KIWA doet enerzijds geen uitspraken over het daadwerkelijke verschil in risico tussen de verschillende opties, maar is tegelijkertijd wel heel binair in de conclusie dat bij verzegelen de veiligheid niet is gewaarborgd, en wel gewaarborgd is bij zowel gebruik, als bij loskoppelen c.q. wegnemen van de aansluiting.
  5. In een situatie waarin we binnen dertig jaar naar een volledig gasloze samenleving gaan (overheidsbeleid) zou een afweging tussen kosten (individueel dan wel maatschappelijk) en mate van risico(vergroting) wel degelijk een relevante overweging zijn. KIWA doet echter over die mate van risico(vergroting) geen enkele uitspraak.
Praktisch alternatief
KIWA schrijft het niet zo letterlijk, maar in essentie is het verschil tussen een verzegelde gasaansluiting en een gasaansluiting die in gebruik is vooral een administratieve: er wordt na verzegeling (en opzegging van het leveringscontract voor gas) niet meer betaald voor periodieke controle van die aansluiting, terwijl de netbeheerders wél verantwoordelijk blijven. Dat kan op termijn tot extra risico’s leiden; de ernst daarvan kwantificeert KIWA echter niet.

Een praktische oplossing hiervoor zou kunnen zijn om afnemers de volgende keuze voor te leggen:
  1. we verzegelen de kraan voor onbepaalde tijd, en u betaalt een klein bedrag (bv. 10 euro) per jaar om de veiligheid van de gasaansluiting te waarborgen.
  2. we halen de aansluiting geheel weg, en u betaalt €687 ineens, en heeft daarna geen vaste lasten meer. U wint bovendien ruimte in de meterkast.
Met de eerste optie (a) blijft de klant bewust dat er een gasvoerende leiding is (dus daardoor geen vergroot risico), en heeft de netbeheerder de middelen om de controle uit te kunnen blijven voeren. Tegen de tijd dat de hele straat van het gas af gaat, trek je alle leidingen er in een keer uit, of maakt de hele straat eenvoudig drukloos.

Dit zou administratief en wettelijk wel moeten worden geregeld. Niet in de laatste plaats zou een oplossing moeten worden gevonden voor het fundamentele probleem dat in het privaatrecht een contract als de Aansluit- en Transportovereenkomst zonder onredelijke belemmeringen en kosten moet kunnen worden opgezegd. Maar het is wel een voor iedereen begrijpelijke en redelijke oplossing, ook in het licht van de transitie naar een gasloze gebouwde omgeving.

[Voor 200% gewijzigd door Bram-Bos op 14-12-2018 20:41]

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Bram-Bos schreef op donderdag 6 december 2018 @ 17:14:
Dank @basvn. Wat mij opvalt:
- Liander verwijst dus niet naar eenvormig beleid van de netbeheerders dat nog gaat komen
- Liander adviseert mensen die van het gas af willen dus feitelijk om te wachten tot de uitspraak van die zaak bij de GE (waarvan wij nog steeds niet weten of ze die tweede ronde van mij bedoelen of een andere). Dat is al tamelijk curieus.
Had ook gevraagd of ik het ergens kon volgen.. toen zeiden ze nee, dat is nog niet publiekelijk..

Ik kreeg deze bevestiging net per mail
Op 6 december hebben wij telefonisch contact gehad. Hierbij stuur ik u nog een bevestiging van onze afspraak.

Uit uw bericht blijkt dat u definitief geen gebruik meer maakt van de gasaansluiting. U bent van plan om uw aansluit- en transportovereenkomst op te zeggen. U bent het echter niet eens met het beleid van Liander dat wij in een dergelijke situatie de gasaansluiting verwijderen en de hieraan verbonden kosten bij u in rekening brengen.

De Geschillencommissie Energie (de commissie) heeft momenteel een vergelijkbare zaak in behandeling. In deze zaak verwachten wij in januari/februari 2019 een uitspraak. Om praktische redenen hebben wij afgesproken dat wij de discussie over dit onderwerp uitstellen totdat de commissie uitspraak heeft gedaan. Mogelijk biedt deze uitspraak aanknopingspunten om deze discussie te beëindigen. Mocht dat niet het geval zijn, dan staat het u uiteraard vrij om uw klacht alsnog aan de commissie voor te leggen. Door het instemmen met het uitstellen van de discussie geeft u dus geen rechten prijs.

Voor de volledigheid merk ik nog op dat dit bericht niet betekent dat de uitspraak van de commissie per definitie tot een wijziging van het beleid van Liander zal leiden. Het bericht is slechts bedoeld om, in afwachting van de uitspraak van de commissie, verdere discussie en mogelijk zelfs vergelijkbare klachten bij de commissie en daarmee gepaard gaande kosten te voorkomen. Ook Liander behoudt zich dus alle rechten voor.

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Mijn alter ego heeft een mail gestuurd aan Liander, en jawel binnen 2 dagen antwoord:

Verstuurde mail:

Geachte heer/mevrouw,

Ik ben momenteel bezig een huis te kopen. Het betreft straat nr Postcode Plaats

De verkoper heeft mij verteld dat er wel een gasaansluiting is, maar dat deze niet meer wordt gebruikt. Verkoper vertelde mij dat hij geen contract meer heeft bij een energiebedrijf voor gas. De aansluiting is nog aanwezig. Als ik tot aankoop overga, is het ook niet de bedoeling dat ik gas ga gebruiken. Wat moet er met de gasaansluiting gebeuren??. Wordt deze door u (Liander) afgesloten, of kan de aansluiting blijven zoals hij nu is.

Met vriendelijke groet,

R. Koothrappali

Reactie Liander:

Geachte heer/mevrouw Koothrappali,

Op 4 december heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin vraagt u wat er met de gasaansluiting moet gebeuren in het pand wat u wilt kopen. De verkoper geeft aan dat er een gasaansluiting zit, maar dat deze niet gebruikt wordt. Er is geen contract bij een energiebedrijf voor gas. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Niet de contractant
U bent niet de contractant op dit adres. In verband met de wet op de privacy mag ik u alleen algemene informatie geven.

Opties als u de aansluiting niet gebruikt
Gebruikt u uw gasaansluiting niet meer? Dan heeft u drie mogelijkheden. Hieronder leest u welke opties dit zijn.

"Leegstandscontract"
U laat de aansluiting bestaan en meldt aan uw energieleverancier dat er geen verbruik op de aansluiting plaatsvindt. U spreekt met uw energieleverancier af een lager termijnbedrag te betalen. Het termijnbedrag hoeft immers alleen de periodieke netbeheerskosten te dekken. Sommige energieleveranciers kennen zo'n afspraak als een “leegstandscontract”. Feitelijk is dit geen type contract, maar een afspraak over de hoogte van het termijnbedrag. Maakt u een dergelijke afspraak met de leverancier? Dan blijft de aansluiting bestaan. U kunt de aansluiting op ieder moment weer in gebruik nemen zonder dat er werkzaamheden nodig zijn.

Definitief verwijderen
U laat uw aansluiting definitief verwijderen. Hieraan zijn eenmalige kosten verbonden. De tarieven vindt u op onze website: https://www.liander.nl/consument/tarieven. Wilt u de aansluiting laten verwijderen? Dit vraagt u aan op mijnaansluiting.nl. Kijk voor een stappenplan op onze website: https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/verwijderen. Heeft u later toch weer een aansluiting nodig? Dan moet u een nieuwe aansluiting laten aanleggen. Hieraan zijn aanzienlijke kosten verbonden. Bedenk voordat u de aansluiting laat verwijderen dus goed of u deze in de toekomst misschien niet toch weer nodig heeft.

Tijdelijk afsluiten
U laat uw aansluiting tijdelijk afsluiten of “verzegelen”. De leidingen blijven liggen, maar wij halen de druk eraf. Het afsluiten kost EUR 118,58 inclusief btw. Afsluiting is toegestaan voor een periode van maximaal twaalf maanden. Daarna laat u de aansluiting definitief verwijderen, of laat u deze heraansluiten. Aan beide opties zijn kosten verbonden. U vindt onze tarieven in het tarievenoverzicht: https://www.liander.nl/consument/tarieven. Wilt u een afsluiting voor maximaal twaalf maanden? Beëindig dan eerst het contract met de energieleverancier. Neem daarna contact op met onze klantenservice voor het aanvragen van de tijdelijke afsluiting. Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 088 542 64 44 (lokaal tarief).

Actief energiecontract voor gas
Er is een actief contract bij een energieleverancier voor dit adres.

Tot slot
Heeft u nog vragen? Op www.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen. U kunt mij ook bereiken door deze e-mail te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

Medewerker Klant & Markt

Wat mij het meest verwonderd is dit:

""Actief energiecontract voor gas
Er is een actief contract bij een energieleverancier voor dit adres.""

Ik heb geen contract voor gas, op de een of andere manier heb ik het voor elkaar om geen contract te hebben, terwijl Liander er van uitgaat dat ik wel een contract heb. :) 8)7
sideriusj schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:23:

Ik heb geen contract voor gas, op de een of andere manier heb ik het voor elkaar om geen contract te hebben, terwijl Liander er van uitgaat dat ik wel een contract heb. :) 8)7
Ik vermoed dat dit een administratieve truc is van Liander. Door in het systeem te zetten dat je een contract hebt, voert het computersysteem en de afdeling Klant en Markt niet meer de bij Liander gebruikelijke procedure uit die geldt voor aansluitingen zonder geldig contract.

Mijn vermoeden is dus dat iedereen waarbij 'de discussie wordt voortgezet nadat de geschillencommissie uitspraak heeft gedaan' het vinkje heeft gekregen dat er een actief contract is, en dat het dossier op een apart stapeltje ligt wat behandeld gaat worden wanneer er een voor Liander positieve uitspraak gedaan is.

[Voor 18% gewijzigd door Ivow85 op 06-12-2018 19:54]

• Erwin_83
Of je hebt een contract of je bent een wanbetaler bij Liander. ;)

De optie gasloos kennen ze niet, dus de optie van @Ivow85 wordt het dan.

• Stoofie
[...]
Reactie Liander:
[...]
Niet de contractant
U bent niet de contractant op dit adres. In verband met de wet op de privacy mag ik u alleen algemene informatie geven.
[...]
Buiten het feit dat er geen contract is, dit valt niet onder de privacy :?

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Wellicht ook interessant, in andere landen zitten ze natuurlijk met dezelfde situatie. Zie bijv UK:

https://www.ofgem.gov.uk/...andzeroconsumersofgas-pdf

https://www.ofgem.gov.uk/...domestic_households_0.pdf

[Voor 18% gewijzigd door CyberMania op 06-12-2018 21:17]

Mijn alter ego heeft een mail gestuurd aan Liander, en jawel binnen 2 dagen antwoord:

Verstuurde mail:

Geachte heer/mevrouw,

Ik ben momenteel bezig een huis te kopen. Het betreft straat nr Postcode Plaats

De verkoper heeft mij verteld dat er wel een gasaansluiting is, maar dat deze niet meer wordt gebruikt. Verkoper vertelde mij dat hij geen contract meer heeft bij een energiebedrijf voor gas. De aansluiting is nog aanwezig. Als ik tot aankoop overga, is het ook niet de bedoeling dat ik gas ga gebruiken. Wat moet er met de gasaansluiting gebeuren??. Wordt deze door u (Liander) afgesloten, of kan de aansluiting blijven zoals hij nu is.

Met vriendelijke groet,

R. Koothrappali

Reactie Liander:

Geachte heer/mevrouw Koothrappali,

Op 4 december heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin vraagt u wat er met de gasaansluiting moet gebeuren in het pand wat u wilt kopen. De verkoper geeft aan dat er een gasaansluiting zit, maar dat deze niet gebruikt wordt. Er is geen contract bij een energiebedrijf voor gas. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Niet de contractant

Opties als u de aansluiting niet gebruikt
Gebruikt u uw gasaansluiting niet meer? Dan heeft u drie mogelijkheden. Hieronder leest u welke opties dit zijn.

"Leegstandscontract"
U laat de aansluiting bestaan en meldt aan uw energieleverancier dat er geen verbruik op de aansluiting plaatsvindt. U spreekt met uw energieleverancier af een lager termijnbedrag te betalen. Het termijnbedrag hoeft immers alleen de periodieke netbeheerskosten te dekken. Sommige energieleveranciers kennen zo'n afspraak als een “leegstandscontract”. Feitelijk is dit geen type contract, maar een afspraak over de hoogte van het termijnbedrag. Maakt u een dergelijke afspraak met de leverancier? Dan blijft de aansluiting bestaan. U kunt de aansluiting op ieder moment weer in gebruik nemen zonder dat er werkzaamheden nodig zijn.

Definitief verwijderen

Tijdelijk afsluiten
U laat uw aansluiting tijdelijk afsluiten of “verzegelen”. De leidingen blijven liggen, maar wij halen de druk eraf. Het afsluiten kost EUR 118,58 inclusief btw. Afsluiting is toegestaan voor een periode van maximaal twaalf maanden. Daarna laat u de aansluiting definitief verwijderen, of laat u deze heraansluiten. Aan beide opties zijn kosten verbonden. U vindt onze tarieven in het tarievenoverzicht: https://www.liander.nl/consument/tarieven. Wilt u een afsluiting voor maximaal twaalf maanden? Beëindig dan eerst het contract met de energieleverancier. Neem daarna contact op met onze klantenservice voor het aanvragen van de tijdelijke afsluiting. Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 088 542 64 44 (lokaal tarief).

Tot slot

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

Medewerker Klant & Markt

Wat mij het meest verwonderd is dit:

Hoeveel alter ego's heb je eigenlijk? :P
Wat dat contract betreft: jij bent toch degene die twee keer per week een geautomatiseerd mailtje krijgt dat je aanvraag hervatting energielevering, danwel aanvraag verwijdering nog niet is afgerond? Kan dat er niet mee te maken hebben?

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@Bram-Bos Ik heb een oneindig aantal persoonlijkheden (e-mail adressen). Ik krijg nog steeds op een van mijn e-mail adressen, 2 keer in de week, een mail dat ik met volgende inhoud:

Beste meneer/mevrouw
Er is (nog) geen energieleverancier op uw aansluiting(en) bekend bij Liander. Wij wachten nog op het officiële bericht van uw (nieuwe) energieleverancier.
Op 6 december 2018 om 12:01:40 was uw aanmelding nog niet binnen
op uw adres gaat het om de volgende aansluitingen:
Gas
• Eancode:

999999999
• Status:

Geen contract
Neem contact op met uw (nieuwe) energieleverancier
Vraag uw energieleverancier naar de status van uw aanmelding.

We weten nu wel dat er een aantal e-mail adressen op een zwarte lijst staan, vragen worden niet beantwoord, of bij hoge uitzondering. :(

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Ivow85 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:46:
[...]

Ik vermoed dat dit een administratieve truc is van Liander. Door in het systeem te zetten dat je een contract hebt, voert het computersysteem en de afdeling Klant en Markt niet meer de bij Liander gebruikelijke procedure uit die geldt voor aansluitingen zonder geldig contract.

Mijn vermoeden is dus dat iedereen waarbij 'de discussie wordt voortgezet nadat de geschillencommissie uitspraak heeft gedaan' het vinkje heeft gekregen dat er een actief contract is, en dat het dossier op een apart stapeltje ligt wat behandeld gaat worden wanneer er een voor Liander positieve uitspraak gedaan is.
Hier lijkt het wel op, maar wat kan Liander nog doen, als je zoals ik, regelmatig vraagt wanneer Liander aan zijn wettelijke verplichting denkt te voldoen, geen antwoord krijgt. Ik wij hebben ons best gedaan ;)

• Erwin_83
sideriusj schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 06:32:
@Bram-Bos

We weten nu wel dat er een aantal e-mail adressen op een zwarte lijst staan, vragen worden niet beantwoord, of bij hoge uitzondering. :(
En Facebook accounts.
In het bericht van de gemeente Huizen heb ik Liander getagd met een vraag en geen reactie. Af en toe plaats ik een reactie op Liander berichten en daar komt ook nooit een reactie op. Alleen toen ik een Facebook bericht plaatste over de GASvezel verbinding werd ik nog doe zelfde avond gebeld door Liander.

• GTWinkel
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-02-2019
Ik heb in April het gas opgezegd.
Daarna vrij snel van Liander 2 brieven gekregen dat ik geen energie contract had.
Daarna niets meer gehoord.
Nu kwam er gister een meterstand opnemer en die kwam gewoon opnemen en merkte op dat ze nog steeds eens in de 3 jaar langskomen om de stand op te nemen.
Ze zijn van harte welkom.:)
Pagina: 1 ... 33 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Over een tijdje wordt het tijd voor deel 2 van dit topic.
Maak even een kopie van je dossierpost voor in dat tweede deel.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee