Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 101 Laatste
Acties:
  • 732.293 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
Vuiltje schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 06:39:
[...]

Gisteren een brief van stedin in de bus dat ze binnen twee maanden de meters komen controleren en de standen komen opnemen.(omdat zij dat één keer in de drie jaar doen.)

Ja ammehoela: weer een tussentijdse "jaarrekening".............
Die heb ik in april al gehad toen ze de gasmeter kwamen afsluiten.

Ze komen er dus niet in om de elek.meter te bekijken. :( weer mijn salderen in de war, kost me veel te veel geld.
Die brief ontving ik vorig jaar ook van Stedin. De meter opnemer moet nog komen.
En maak je niet ongerust, het is alleen een controle. Als je zegt dat je PV hebt komt het helemaal goed. De datum van de jaarrekening veranderd niet.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Noord27 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 22:15:
@jeroenvervuren
Dat mag ik helaas niet doen lopende de rechtzaak. Wanneer er uitspraak is zal ik dat zeker kenbaar maken.
Je hebt een 'gag-order' / spreekverbod van de rechter?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:33
bombadil schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 22:14:
[...]

Je hebt een 'gag-order' / spreekverbod van de rechter?
Nee. Alles wat ik vertel kan anders geïnterpreteerd worden en dat kan weer de lopende zaak mogelijk negatief beïnvloeden. Advies van de advocaten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Vandaag heb ik een jaar geen ATO meer. Zelfs een jaar na dato kan Liander een 'simpel' dossier als de beëindiging van een overeenkomst niet afronden en sluiten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:36

timovd

Voorsprong door techniek

Misschien niet helemaal on topic, maar mag weg energieleverancier kosten bereken van tussentijds stoppen het gascontact, terwijl ik nog steeds stroom afneem?
In augustus heb ik een jaarcontract afgesloten en per 1 oktober is mijn gas afgesloten door Stedin. De leverancier komt nu met een "boete" van 50,-. Ik snap dat dit mag als je tussentijds je gehele contact stopzet.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan118
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-01 15:10
Je hebt 4 contracten.
2 voor gas en 2 voor stroom
Je hebt je gas contract (en daarmee ook het ATO contract) voor het eind van de looptijd opgezegd dus ja, dat is contractbreuk en dat wordt beboet. Ik vind 50 euro eigenlijk nog meevallen.

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Trichoglossus schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 08:28:
IJe bent namelijk verplicht om de netbeheerder toegang te verlenen tot de gas en/of stroommeter.
In april 2018 is alles gecontroleerd en hebben ze de standen opgenomen.
In april 2019 zijn ze welkom.

Mochten ze de gegokte standen doorgeven aan de energiemaatschappij en die maakt er een rekening van, zal ik hen vragen waarom zij ineens de voorwaarden veranderen en een tussentijdse verrekening willen.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En we gaan het weer hebben over het afsluiten van gas :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:13
Ivow85 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 22:51:
Vandaag heb ik een jaar geen ATO meer. Zelfs een jaar na dato kan Liander een 'simpel' dossier als de beëindiging van een overeenkomst niet afronden en sluiten.
Ik heb al 15 maanden geen ATO meer, en de laatste serieuze communicatie van Liander in mijn richting is ook al bijna een jaar geleden.
Als je een jaar niets van je laat horen is het wat mij betreft "case closed" :+

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aap009
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-05 13:03
Ik heb eindelijk een reactie gehad van Liander! Gisteren werd ik gebeld en werd mij medegedeeld dat mijn gasaansluiting zonder kosten zal worden verwijderd en dat ik ook de incassokosten niet hoef te betalen. De reden was gelegen in het feit dat ik nooit een aansluit- en transportovereenkomst heb afgesloten en ook geen gas heb afgenomen.

Nu moet de woningcorporatie nog akkoord gaan met de afsluiting, maar daar heb ik wel vertrouwen in.
Geachte heer …,

U bent de nieuwe bewoner van het pand aan de …. U geeft aan dat u de gasaansluiting in dit pand niet gaat gebruiken. Het gaat om de gasaansluiting met EAN code …. Omdat u de gasaansluiting niet meer gebruikt, wordt deze verwijderd. In deze e-mail leest u hoe u de verwijdering aanvraagt.

U hoeft niet voor de verwijdering te betalen
Omdat u de gasaansluiting nooit heeft gebruikt hoeft u niet te betalen voor de verwijdering van de gasaansluiting. De verwijdering van de gasaansluiting vraagt u als volgt aan:
(...)

Hoe gaat het verder nadat u de aanvraag heeft verstuurd?
Als wij uw aanvraag hebben ontvangen kunt u het volgende verwachten:
• U ontvangt een opdrachtbevestiging per e-mail.
• Binnen tien werkdagen bellen wij u om de aanvraag met u door te nemen.
• Daarna neemt de aannemer die de werkzaamheden namens ons uitvoert contact met u op om een afspraak te maken.
• Zorgt u ervoor dat de meterkast leeg en gemakkelijk bereikbaar is als de aannemer de werkzaamheden komt uitvoeren? Ook moet het pand wind- en waterdicht zijn.

Tot slot
Heeft u nog vragen? U kunt mij bereiken door deze e-mail te beantwoorden. Heeft u hulp nodig bij uw aanvraag op mijnaansluiting.nl? Dan kunt u bellen met de helpdesk van mijnaansluiting.nl. De helpdesk is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur op telefoonnummer 0900 110 12 34 (EUR 0,10 per minuut).
Met vriendelijke groet,

Liander N.V.
A. A.

[ Voor 24% gewijzigd door aap009 op 06-11-2018 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:25
Dat is goed nieuws.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap009
Jazeker! Ook voor andere mensen die zijn verhuisd en geen contract voor gas hebben afgesloten

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Enerzijds goed nieuws. Anderzijds is het toch ook zeer opmerkelijk dat jij volgens dit bericht de verwijdering moet aanvragen, terwijl je feitelijk helemaal geen partij bent. Door de aanvraag te doen, ben je ongewenst ineens wél een betrokken partij.

Als Liander nu wil dat de boel verwijderd wordt, is het aan hen om daarvoor het initiatief te nemen en hoef jij toch helemaal geen aanvraag te doen?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoofie
Dat wat @Ivow85 hierboven zegt ^^^
Omdat u de gasaansluiting niet meer gebruikt, wordt deze verwijderd. In deze e-mail leest u hoe u de verwijdering aanvraagt.
De gasleiding wordt verwijderd, maar deze verwijdering moet je zelf aanvragen...
Bovendien impliceert deze zin dat de je de gasleiding wel gebruikt hebt, terwijl dat niet het geval is.
Ik zou de verantwoording niet nemen en een mooi mailtje terug sturen:
Geachte meneer Liander,

Aangezien ik de gasleiding nooit gebruikt heb, ben ik ook geen partij in de verwijdering hiervan.
Indien u dit wilt doen bent u van harte welkom en als u aangeeft wanneer u van plan bent dit te doen, zorg ik dat u toegang krijgt tot mijn woning.
Ik ga de verwijdering echter niet zelf aanvragen, deze verwijdering gebeurt op uw eigen initiatief en kan dus ook uitstekend door uzelf aangevraagd worden.

Met vriendelijke groet,
@aap009
Edit: Ik zie dat je de aanvraag op mijnaansluiting.nl moet doen, ik vermoed dat dit niet eens kan zonder dat je een offerte krijgt waarvoor je opdracht moet geven. Waarmee je dus weer vast zit aan het betalen van een rekening, al zegt Liander zelf dat dit niet hoeft. Ik heb persoonlijk geen ervaring met de aanvraag op mijnaansluiting.nl, maar ik zou het er in ieder geval niet op gokken...

[ Voor 17% gewijzigd door Stoofie op 06-11-2018 14:20 ]

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@aap009: Mooi dat er vooruitgang is. Eens met @Ivow85 en @Stoofie. En verder: heeft Liander ook nog het fatsoen gehad om zijn excuses aan te bieden voor het onnodig incasso/gerechtsdeurwaarder op je dak sturen? Tamelijk schandalig hoe ze dit eerst hebben aangepakt, en pas na maanden op hun schreden terugkeren. Een welgemeend excuus zou op zijn plaats zijn, toch?

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Stoofie : scherp opgemerkt.

Wanneer je een aanvraag doet via mijnaansluiting.nl krijg je een offerte en vervolgens moet je daar een akkoord op geven. De offerte is een standaard verhaal, dus kleine kans dat daar een in dit specifieke geval een totaalbedrag van 0 euro op komt te staan.

Overigens is het aanvragen van de offerte nog geheel vrijblijvend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap009
Ik snap niet zo goed wat jullie problematisch vinden aan het feit dat ik de afsluiting zelf moet aanvragen. Ik heb hier toch zwart op wit staan dat de afsluiting kosteloos zal geschieden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Laatst online: 09-05 11:55
Door een opdracht te geven, ben je juridisch een partij geworden in dit verhaal. En gezien de betrouwbaarheid van Liander in deze kwestie, is dat iets dat je m.i. gewoon niet moet willen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
In het kader van wie eist die bewijst moet Liander aan tonen dat er een bedrag verschuldigd is.

Zo lang je de opdracht kan geven zonder dat er kosten bij staan zou ik me er niet zo druk om maken als je de schriftelijke reactie van Liander maar goed bewaard.

Nu Liander aanbied om het kostenloos weg te halen zou ik er niet te moeilijk over doen en dan ben je er hopelijk echt vanaf. Ook al ben ik het wel eens met bovenstaande punten van de andere Tweakers.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@aap009 zou inderdaad eventueel wel de offerte aanvraag kunnen doen via mijnaansluiting.nl, maar ik acht de kans klein dat daar een offerte met nihil bedrag uit komt. En een offerte waar wel een bedrag op staat, moet je uiteraard niet mee akkoord gaan.

Maar ik blijf erbij dat je jezelf geen partij moet maken. Ook niet als daar een nul euro factuur uit komt. Liander is een zeer onbetrouwbare partij gebleken, dadelijk verzinnen ze nog dat je voor 0 euro opdracht gegeven hebt voor het verwijderen van de aansluiting, en dat je daarmee erkent dat het "jouw" aansluiting was waarvoor lange tijd geen vastrecht is betaald. Komen ze daarmee toch ineens weer om de hoek. Echt, het zou mij na alle bizarre redenaties van Liander om geld op te eisen niets verbazen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoofie
Erwin_83 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 19:14:
In het kader van wie eist die bewijst moet Liander aan tonen dat er een bedrag verschuldigd is.

Zo lang je de opdracht kan geven zonder dat er kosten bij staan zou ik me er niet zo druk om maken als je de schriftelijke reactie van Liander maar goed bewaard.

Nu Liander aanbied om het kostenloos weg te halen zou ik er niet te moeilijk over doen en dan ben je er hopelijk echt vanaf. Ook al ben ik het wel eens met bovenstaande punten van de andere Tweakers.
Tsja, bij de meeste partijen die mij zouden aanbieden om gratis iets weg te halen zou ik geen problemen maken, maar het gaat hier wél om Liander en die heeft niet eens een reden nodig om een incassobureau te sturen, dat heeft @aap009 al aan den lijve ondervonden.
En door opdracht te geven geef je Liander juist wél weer een reden een incassobureau te sturen en dat is het laatste wat ik, in ieder geval bij dit bedrijf, zou willen...
Je hoeft natuurlijk ook geen problemen te maken om het problemen maken, maar waarom zou je opdracht geven als Liander de gasleiding weg wil halen? Dat kan Liander toch prima zelf regelen? Liander is hier degene die de boel omdraait, @aap009 is niet degene die moeilijk doet (en wij ook niet), dat is Liander zelf.
Ze kunnen trouwens prima zonder opdracht de gasleiding verwijderen, dat hebben ze bij jou toch ook gedaan @Ivow85 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Klopt @Stoofie. Ik moest er een half jaar voor volhouden dat ik verwijderen van de aansluiting niet nodig vond, maar dat het Liander vrij stond om een afspraak te maken om hun eigen wensen te vervullen.

Een half jaar na dato is er ook nog geen rekening ontvangen, dus mijn vermoeden dat Liander niets concreets heeft om een rekening op te baseren lijkt me wel bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan118
Toch vraag ik mij af waarom de voormalig contractant de rekening niet gaat krijgen.
Staat toch echt in hun voorwaarden. En ik weet zeker dat er een voormalig contractant aanwezig is.

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Stefan118 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:11:
Toch vraag ik mij af waarom de voormalig contractant de rekening niet gaat krijgen.
Staat toch echt in hun voorwaarden. En ik weet zeker dat er een voormalig contractant aanwezig is.
Dat staat niet in hun voorwaarden. Er staat iets over een [ "voormalige" aangeslotene ] in artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas (gebruikte aanhalingstekens staan ook letterlijk in de TCG zelf), maar in de algemene voorwaarden staat hier niets over.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan118
Bram-Bos schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:13:
[...]

Dat staat niet in hun voorwaarden. Er staat iets over een [ "voormalige" aangeslotene ] in artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas (gebruikte aanhalingstekens staan ook letterlijk in de TCG zelf), maar in de algemene voorwaarden staat hier niets over.
Je hebt gelijk. Ik haalde er 2 door elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 06:54
Sinds september ben ik hier voorzien van zonnepanelen en een warmtepomp.
Gas gaat er niet meer verbruikt worden hier.

Nu is het zo dat mijn huidige gas en elektra contact bij E.ON -> Enenco 3 December afloopt.
Ik ben nu overgestapt naar Vandebron met alleen een elektra contract.
Nu al meerdere mails gehad van Vandebron met de mededeling dat ik nog een actieve aansluiting heb.
Dus vandaag maar eens gebeld.

Bij de overstap neemt Vandebron het elektracontract over en zegt deze op bij Eneco.
Het gascontract doen ze niets mee, dus zal ik zelf op moeten zeggen, Helemaal niet aan gedacht |:(

Maar er wordt zowel per mail als telefonisch flink op gehamerd dat ik de netbeheerder MOET bellen om de aansluiting te laten verwijderen!
Zou ik dat niet doen dat zou dat zeer hoge kosten met zich mee kunnen brengen, aldus de medewerker bij Vandebron. Het leek wel even alsof ik een mederwerker van Liander (mijn beheerder) aan de lijn had :D

Volgens mij was hier het beste advies nog steeds gascontract (zelf) opzeggen en afwachten toch?
TS gelezen O-) Ja dus. Morgen maar eens bellen met Eneco om gas op te zeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door JvdW op 07-11-2018 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricky1
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13:08
@JvdW
Volgens mij moet je bij E.ON wezen, je (1 of meer jaar)contract mag dan wel afgelopen zijn maar als je niets doet (zoals overstappen/opzeggen) wordt dat naar een contract voor onbepaalde tijd omgezet, je gascontract zal daar nu nog lopen.

Dus bij E.ON je gascontract opzeggen en E.ON moet dan de ATO bij je netbeheerder (Eneco is toch geen netbeheerder, bedoel je Enexis?) opzeggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ricky1 op 07-11-2018 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Ricky1 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 17:30:
@JvdW
Volgens mij moet je bij E.ON wezen, je (1 of meer jaar)contract mag dan wel afgelopen zijn maar als je niets doet (zoals overstappen/opzeggen) wordt dat naar een contract voor onbepaalde tijd omgezet, je gascontract zal daar nu nog lopen.

Dus bij E.ON je gascontract opzeggen en E.ON moet dan de ATO bij je netbeheerder (Eneco is toch geen netbeheerder, bedoel je Enexis?) opzeggen.
E.ON is Eneco geworden.
Dus ik zal bij Eneco het gascontract op moeten zeggen.
Ik woon verder (helaas) in het Liander gebied.

Echter door de overstap er helemaal niet meer aan gedacht.
Mede door de mails met "Je hoeft niets te doen, alles wordt voor je geregeld" :+
Maargoed, zal morgen Eneco bellen om gas op te zeggen.

De manier waarop Vandebron er op hamert na telefonisch contact om je bijna te verplichten de netbeheerder te bellen lijkt mij niet correct. Het zou dan echt veel duurder zijn zonder contract en de aansluiting moest verwijdert worden. 8)7

De eerste mail was nog vriendelijk:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nfD5LIl.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan118
Ik snap niet dat Vandebron jou er op wijst dat er nog een actieve aansluiting voor gas is.
Zij hebben daar niks mee te maken.
Sterker nog, het klopt dat er een actieve aansluiting is want je hebt nog steeds een contract voor gas.
Die opmerkingen van Vandebron dus lekker negeren.
Je betaalt tot 3 december, anders kost het je nog een contractbreukboete ook en je hebt 1 maand opzegtermijn dus veel keuze heb je daarin nu even niet.

Pas dan gaat voor jou het spel met Liander beginnen. En niet eerder.

Ten 2e mag je gewoon gas bij de ene leverancier afnemen en elektra bij de ander. Dus waar heeft Vandebron het überhaupt over?! Zij kennen jou situatie niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Stefan118 op 07-11-2018 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Klopt helemaal.
Ik had anders verwacht van deze "groene" leverancier en alle positieve reviews.
Maar hopen dat de rest beter gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Haha, als het niet waait en het is "donker", schuiven zij ook gewoon als ieder ander grijze stroom bij je door de meterkast hoor.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niekovk
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-01 21:58
Stefan118 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:35:
Ik snap niet dat Vandebron jou er op wijst dat er nog een actieve aansluiting voor gas is.
Zij hebben daar niks mee te maken.
Ik heb toevallig hetzelfde gehad. Ook overgestapt naar Vdb, met alleen elektra. Volgens mij weinig kwade opzet hoor. Ik las de mail meer vanuit sales eigenlijk, als in: let op, ben je niet vergeten ook je gas naar ons over te zetten, dat verkopen we je ook graag :+

edit: en na twee of drie mails met deze waarschuwing, ben ik afgelopen week ook gebeld of het toch klopte. Toen ik vertelde dat ik van het gas af ging, heb ik in ieder geval geen apocalyptische waarschuwingen gekregen ;)

[ Voor 18% gewijzigd door niekovk op 08-11-2018 14:59 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ricky1
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13:08
JvdW schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:28:
[...]

E.ON is Eneco geworden.
Dus ik zal bij Eneco het gascontract op moeten zeggen.
Ik woon verder (helaas) in het Liander gebied.

Echter door de overstap er helemaal niet meer aan gedacht.
Mede door de mails met "Je hoeft niets te doen, alles wordt voor je geregeld" :+
Maargoed, zal morgen Eneco bellen om gas op te zeggen.
Ah, wederom een overname, dan zat je i.d.d. juist bij Eneco.
Nog gelukt met opzeggen?

Ik zit ook in het Liander gebied en in 1ste instantie wees mijn energieleverancier mij naar Liander, na even aandringen kon ik toch gewoon bij hun opzeggen, daarna krijg je die standaard brieven van Liander en na nog een maandje wat mails heen en weer naar Liander is het stil van die kant.
Nu 2 jaar zonder gasverbruik maar mijn aansluiting werkt nog steeds waarschijnlijk, gaskraan staat dicht, nooit iemand geweest van Liander om een slotje te plaatsen of werkzaamheden buiten te doen voor afsluiten.
Betaal overigens helemaal niets voor die gasaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 14:12

The Wizard

Moderator Mobile
Gisteren de 2e brief gehad, volgens mij ook een nieuwe variant, zie laatste alinea.

Liander 3

Volgens mij willen ze iedereen eerst op een slotje hebben.

[ Voor 70% gewijzigd door The Wizard op 10-11-2018 12:14 ]

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sideriusj
  • Laatst online: 23:03

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Ik weet niet, of dat ik mijn gasaansluiting in de toekomst niet meer ga gebruiken. Wellicht wordt het in de toekomst mogelijk om waterstof te gebruiken, dat via het huidige gasnetwerk getransporteerd kan worden. Volgens jaar zet ik mijn huis te koop, wellicht wil de nieuwe eigenaar wel weer gas gaan gebruiken. Wat doet Liander als je niets doet.? Tot zover leert de ervaring dat Liander dan ook niets doet. Dus met de veiligheid zal het wel wat meevallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
The Wizard schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 12:13:
Gisteren de 2e brief gehad, volgens mij ook een nieuwe variant, zie laatste alinea.
[...]
Volgens mij willen ze iedereen eerst op een slotje hebben.
Die brief is nog smeriger; als je niet weet hoe het zit laat die brief je denken dat je er voor moet betalen. Ook als je geen opdracht geeft.
Het word tijd dat iemand de verantwoordelijke voor het volgen van de gedragscode aanspreekt:
https://www.alliander.com/nl/over-alliander/corporate-governance/gedragscode
https://www.alliander.com/sites/default/files/Alliander%20gedragscode.pdf
(Al)liander gaat bepaald niet netjes met zijn gedwongen "klanten" om.
  • Ze bedenken eigen (niet geldige) regels
  • Ze lichten de klanten verkeerd voor
  • Ze proberen klanten te laten betalen voor iets dat gratis is
  • Ze liegenlianderen over veiligheid
  • Ze liegenlianderen over noodzaak tot verwijdering van de aansluiting
  • Ze gaan tegen hun eigen algemene voorwaarden in
  • Ze gaan tegen de Nederlandse wet in
  • Ze gaan tegen de Europese wet in
  • Ze negeren de volgens henzelf bestaande afsluit plicht
Dit is wat ik zo snel even wist op te sommen. En al deze punten gaan in tegen hun gedragscode; eerlijk, netjes, volgens de regels.
Nu staat het er naar klanten toe maar algemeen en oppervlakkig in, maar toch...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
sideriusj schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 12:42:
Ik weet niet, of dat ik mijn gasaansluiting in de toekomst niet meer ga gebruiken. Wellicht wordt het in de toekomst mogelijk om waterstof te gebruiken, dat via het huidige gasnetwerk getransporteerd kan worden. Volgens jaar zet ik mijn huis te koop, wellicht wil de nieuwe eigenaar wel weer gas gaan gebruiken. Wat doet Liander als je niets doet.? Tot zover leert de ervaring dat Liander dan ook niets doet. Dus met de veiligheid zal het wel wat meevallen.
Aangeleverd gas IN je huis is een droog gas, wat er ook voor zorgt dat (in sommige oudere) huizen de ijzeren gasleiding inwendig niet corrodeerd.
Als daar al een paar jaar geen droog gas in heeft gestaan, zou ik die leiding niet zo maar weer gaan gebruiken.
Als we het toch over veiligheid hebben.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

AUijtdehaag schreef op zondag 11 november 2018 @ 06:57:
[...]

Aangeleverd gas IN je huis is een droog gas, wat er ook voor zorgt dat (in sommige oudere) huizen de ijzeren gasleiding inwendig niet corrodeerd.
Als daar al een paar jaar geen droog gas in heeft gestaan, zou ik die leiding niet zo maar weer gaan gebruiken.
Als we het toch over veiligheid hebben.
Het gaat over veiligheid tot en met de meter. Liander is van mening dat de leiding gesloopt moet worden als de leiding niet meer wordt gebruikt. Veiligheid wordt als argument gebruikt om de klant opdracht te laten geven, om op kosten van de klant, de leiding te laten verwijderen. Of dat hier de veiligheid in het geding is, is een vraag waar de meningen over verschillen. Alles achter de meter is de verantwoordelijkheid van de klant. Als ik, of een nieuwe bewoner, weer gas wil gaan gebruiken is het wel verstandig om de leidingen binnenshuis te laten controleren/vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwireless
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-12-2024
Ik zit met een probleem waar ik nu even het andwoord niet meer op weet. Leef inmiddels al sinds Juli gasvrij maar omdat pasgeleden me energie leverancier failliet is gegaan zijn we gedwongen overgenomen door een ander. Was bij enerieflex al bezig om van het gas te komen en nu weer opnieuw bij inova energie alleen deze blijven vol houden dat ik eerst een slotje moet laten plaatsen voordat zij hem kunnen stopen voor mij. Wat is nu handig om te zeggen want ze geven geen enkele krimp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:40

basvn

Breezand - NHN

djwireless schreef op maandag 12 november 2018 @ 15:12:
Ik zit met een probleem waar ik nu even het andwoord niet meer op weet. Leef inmiddels al sinds Juli gasvrij maar omdat pasgeleden me energie leverancier failliet is gegaan zijn we gedwongen overgenomen door een ander. Was bij enerieflex al bezig om van het gas te komen en nu weer opnieuw bij inova energie alleen deze blijven vol houden dat ik eerst een slotje moet laten plaatsen voordat zij hem kunnen stopen voor mij. Wat is nu handig om te zeggen want ze geven geen enkele krimp
Overstappen, met een contract met alleen stroom.
en dan je gascontract bij inova opzeggen. (stroom word gedaan door je volgende leverancier)

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefan118
Ik zou Inova Energie wijzen op hun algemene voorwaarden.
Met name artikel 21 en 22.
Artikel 21: je kan opzeggen met in achtname van 1 maand opzegtermijn.

Artikel 22: Pas zodra je hebt opgezegd (en geen nieuwe leverancier hebt) moet de netbeheerder de toevoer afsluiten of onderbreken.
Dus niet voordat je je contract opzegt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Lekkere firma's heb je er tegenwoordig bij:
google eens op "Innova Energie B.V."
en kijk naar de google reviews.............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:40

basvn

Breezand - NHN

Vuiltje schreef op maandag 12 november 2018 @ 15:41:
Lekkere firma's heb je er tegenwoordig bij:
google eens op "Innova Energie B.V."
en kijk naar de google reviews.............
Ze hebben EnergieFlex overgenomen na hun faillissement, hier komt de helft van de beoordelingen vandaan.
Daarnaast snappen een hoop mensen niet hoe hun jaarafrekening werkt.. dus dan krijg je zulke reviews ja.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djwireless
Stefan118 schreef op maandag 12 november 2018 @ 15:25:
[...]

Ik zou Inova Energie wijzen op hun algemene voorwaarden.
Met name artikel 21 en 22.
Artikel 21: je kan opzeggen met in achtname van 1 maand opzegtermijn.

Artikel 22: Pas zodra je hebt opgezegd (en geen nieuwe leverancier hebt) moet de netbeheerder de toevoer afsluiten of onderbreken.
Dus niet voordat je je contract opzegt!
Heb nu idd hier over gemail hoop dat het nu wel gaat lukken. Lijkt er haast op Dat de netwerk beheerder de energie maatschapij heeft bericht hoe ze het graag zouden willen zien dat de volgorde gaat :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
djwireless schreef op maandag 12 november 2018 @ 16:10:
[...]

Heb nu idd hier over gemail hoop dat het nu wel gaat lukken. Lijkt er haast op Dat de netwerk beheerder de energie maatschapij heeft bericht hoe ze het graag zouden willen zien dat de volgorde gaat :(
Gezien het aantal leveranciers wat zich op een dergelijke door en door foute wijze opstelt zou je dat inmiddels wel denken.

En alle contracten/algemene voorwaarden van zowel energieleveranciers als netbeheerders staat "u kunt elk moment opzeggen met een opzegtermijn van X dagen", maar als je gewoon meldt dat je wilt opzeggen en de kraan dicht draait is dat ineens niet mogelijk.

Bedenk je wel dat de elke reactie die de leverancier geeft op jouw bericht van opzegging een bevestiging is dat het bericht correct is aangekomen en dat de opzegtermijn dan al loopt. Ook wanneer de leverancier dat ontkent. Je staat daarom volledig in je recht als je na het verstrijken van de opzegtermijn alle betalingen stop zet, ook al is je leverancier het daar niet mee eens.
Je moet dan alleen mogelijk wel volhardend zijn tegenover incassobureaus die ingeschakeld worden. Tot een deurwaarder of afsluiting van elektra zal het hoogstwaarschijnlijk niet komen, als je in alle communicatie consequent blijft wijzen naar je bericht van opzegging. Want ze zijn uiteindelijk waarschijnlijk snugger genoeg om zich te realiseren dat je met je opzegging gewoon in je recht staat.

Wat betreft dat laatste, tot dat inzicht blijkt zelfs Liander in staat als het puntje bij paaltje komt. Immers heeft op één uitzondering na nog niemand in dit draadje daadwerkelijk van een incassobureau of deurwaarder op zijn dak gehad of rekening voor de afsluitkosten ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:36

timovd

Voorsprong door techniek

Stefan118 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 08:36:
Je hebt 4 contracten.
2 voor gas en 2 voor stroom
Je hebt je gas contract (en daarmee ook het ATO contract) voor het eind van de looptijd opgezegd dus ja, dat is contractbreuk en dat wordt beboet. Ik vind 50 euro eigenlijk nog meevallen.
Ik zit nu bij PowerPeers en verwacht aan het eind van de periode een welkomstkorting van 175. Is die dan ook in gevaar?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan118
timovd schreef op maandag 12 november 2018 @ 17:10:
[...]

Ik zit nu bij PowerPeers en verwacht aan het eind van de periode een welkomstkorting van 175. Is die dan ook in gevaar?
Je hebt pas recht op de welkomstkorting of wat voor cadeau dan ook aan het eind van het afgesloten contract.
Bij contractbreuk (voortijdige opzegging) heb je geen recht daar op.
Indien je al een korting oid ontvangen hebt dien je dat hoogstwaarschijnlijk terug te betalen.
Dit zal ongetwijfeld in het contract of de voorwaarden staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:46
Ik zit dus in dezefde boot: Innova wil niet een contract voor alleen elektra, en blijven dat volhouden
Omdat de gasaansluiting nog actief is in het aansluitregister zijn wij verplicht deze te beleveren. Wanneer u geen gas verbruikt dient de aansluiting door uw netbeheerder te worden afgesloten.
Daarna kunnen wij de levering van het gas alsnog beëindigen.
Dit hebben zij nu een paar maal in diverse bewoordingen gezegd.

Overigens, ik snap wel dat je als klant niet zomaar wordt afgesloten van alle energie, als een leverancier failliet gaat, maar anderzijds is het toch wel een beetje vreemd , dat ik nu aan een contract gebonden ben waarvoor ik niet getekend heb, en waaraan ik in geen enkele manier heb mee gewerkt, en ook geen keuze van mij is, dat kan pas 30 dagen na afloop van deze maand overgaan naar een andere leverancier.
Dàt gaat natuurlijk gebeuren, want de aangeboden contracten voor 1 of 3 jaar zijn allesbehalve concurrerend.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb destijds, nadat telefonische opzegging werd geweigerd, per email opgezegd, per datum telefonische opzegging, en ze bij voorbaad aansprakelijk gesteld voor alle kosten die mogelijkerwijs zouden voortvloeien uit het niet volgens de voorwaarden afhandelen van mijn opzegging. Dacht dat dat bij EnergieFlex was.
Werd nog geweigerd en toen een "juridisch" dreigende email er achteraan en toen ging het wel.

Gewoon ALLEEN opzeggen.
Je staat in je recht.
Geloof geen enkele brief die niet de voorwaarden citeerd.
Lees de voorwaarden.
Volgens Europees recht worden onduidelijklheden in het voordeel van de klant uitgelegd.
Succes.

De overzichtspost van @Bram-Bos hoe het moet staat toch in de topicstart gelinkt?

Ik heb me jaren door foute voorlichting laten weerhouden van het opzeggen van gas.
Ik ben kwaad.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Een verandering van tarief is toch een reden/mogelijkheid om van je contract af te komen? Leuk dat ze een failliet bedrijf overnemen maar je zit niet zomaar aan een duurder contract vast lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

sterker nog; met terugwerkende kracht vernietigen. Die overeenkomst is er dan nooit geweest.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JvdW
Ricky1 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 15:11:
[...]

Ah, wederom een overname, dan zat je i.d.d. juist bij Eneco.
Nog gelukt met opzeggen?

Ik zit ook in het Liander gebied en in 1ste instantie wees mijn energieleverancier mij naar Liander, na even aandringen kon ik toch gewoon bij hun opzeggen, daarna krijg je die standaard brieven van Liander en na nog een maandje wat mails heen en weer naar Liander is het stil van die kant.
Nu 2 jaar zonder gasverbruik maar mijn aansluiting werkt nog steeds waarschijnlijk, gaskraan staat dicht, nooit iemand geweest van Liander om een slotje te plaatsen of werkzaamheden buiten te doen voor afsluiten.
Betaal overigens helemaal niets voor die gasaansluiting.
Ja ging heel makkelijk.
Direct iemand aan de lijn van de klantenservice.
"Wil graag gas opzeggen na einddatum huidige contract ivm gasloos"
"Oh prima meneer wat goed :+ "

Was zo geregeld, advies van mevrouw was dat ik daarna het kraantje wel dicht moet houden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-05 13:12
Na een weekje weg geweest te zijn, vond ik eindelijk weer eens een reactie van Coteq in de bus:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NyxAjyh.jpg
Ik had al iemand op de Ring deurbel gezien, nu weet ik het alleen zeker.
Morgen maar eens kijken wat wijsheid is.

Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@Tunda Dat begint ook interessant te worden. Welke communicatie is hier aan vooraf gegaan?

Wijsheid lijkt mij om zo snel mogelijk een reactie te sturen.

Iets als:
Geachte heer, mevrouw,

Onlangs vond ik bijgaand bericht van u tussen mijn post. (foto als bijlage).

U schrijft hierin dat u bij mij aan de deur bent geweest om op mijn perceel werkzaamheden aan uw gasnetwerk uit te voeren. Aanleiding voor uw bezoek is het feit dat met betrekking tot de gasaansluiting geen leverancier bij u bekend is. Dat is correct, het contract voor gaslevering en de aansluit en transportovereenkomst (ATO) zijn op de voorgeschreven wijze per <datum> beëindigd. Er is mijnerzijds op dit moment geen intentie om nieuwe overeenkomsten aan te gaan voor gaslevering.

Dit houdt in dat u uiteraard in uw recht staat om zonder inhoudelijk overleg met mij aanpassingen te doen aan uw gasaansluiting op mijn perceel. Dit alles voor uw eigen rekening en risico, immers ben ik geen contractant meer.

Volgens geldende wet- en regelgeving dient u voor niet- spoedeisende werkzaamheden minimaal 5 werkdagen vooraf een afspraak te maken met de rechthebbende van het perceel. Dit heeft u verzuimd. U bent onaangekondigd langsgekomen om de door u kennelijk gewenste werkzaamheden uit te komen voeren en trof niemand thuis. De gevolgen en kosten die door dit verzuim uwerzijds zijn ontstaan zijn uiteraard volledig voor uw eigen rekening. Indien u alsnog op uw initiatief werkzaamheden wenst uit te voeren staat het u vrij om op de voorgeschreven wijze een afspraak met mij in te plannen.

Met vriendelijke groet

Tunda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tunda
Ivow85 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 08:18:
@Tunda Dat begint ook interessant te worden. Welke communicatie is hier aan vooraf gegaan?

Wijsheid lijkt mij om zo snel mogelijk een reactie te sturen.

Iets als:

[...]
Dankjewel Ivo.
Het geen wat hier aan vooraf ging:
op 29 oktober:
weer een brief van Coteq voorkom afsluiting.

op 31 oktober een mail van coteq met het volgende:

Het is mogelijk om de gasaansluiting voor een beperkte tijd af te sluiten. Dit kan voor een periode van 1 jaar. De reden hiervan is vanwege veiligheidsredenen. Dit is momenteel nog kosteloos. Wij kunnen dan een afspraak maken zodat een monteur bij u langs kan komen om het gas af te sluiten.

Echter na dat jaar wordt u verzocht een keuze te maken, of het gas weer aan te sluiten met een leegstand contract bij een energieleverancier, of de gas aansluiting te laten verwijderen.

Hierop heb ik geantwoord met:
"Ik zal alle medewerking verlenen voor werkzaamheden die jullie noodzakelijk achten aan de gas aansluiting.
Echter herhaal ik nogmaals zoals eerder aangegeven, ik aanvaard geen kosten en geef ook nergens opdracht voor.
"

Waarop ik verder geen antwoord meer heb gehad tot 13 november, toen is dus iemand van Coteq langs geweest en heeft betreffende formulier in de bus gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Tunda: Je bent helder geweest naar Coteq. Je zou voor de vorm ze nog nogmaals een email kunnen sturen, maar dan met de expliciete uitnodiging om voor de volgende keer van te voren even een afspraak te maken, zodat ze niet voor een dichte deur komen te staan. En voor de rest de hier bekende boilerplate-tekst van 'geen opdracht verlenen, geen kosten aanvaarden.'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuiltje
Tunda schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:04:
[...]
af te sluiten.
Dit kan voor een periode van 1 jaar.
De reden hiervan is vanwege veiligheidsredenen.
.
.
Echter na dat jaar wordt u verzocht een keuze te maken, of het gas weer aan te sluiten met een leegstand contract bij een energieleverancier, of de gas aansluiting te laten verwijderen.
Grappig, dat wanneer je maar betaalt (en ook niets gebruikt), het wel veilig wordt geacht............ 8)7 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan118
Vuiltje schreef op zondag 18 november 2018 @ 10:34:
[...]

Grappig, dat wanneer je maar betaalt (en ook niets gebruikt), het wel veilig wordt geacht............ 8)7 8)7
Logisch toch? Tenminste, als je de redenering van de netbeheerder volgd.
Zolang je betaalt, maakt niet uit of je verbruikt of niet, controleren zij regelmatig de leiding.
Let op: Iedere 15 jaar 1x controleren is ook regelmatig.
Dit controleren is nou eenmaal erg duur en daarom betaal je 15 jaar lang vast recht voor misschien 1 controle.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tunda
Reactie(mail) is in elk geval de deur uit en afwachten maar.
Ben erg benieuwd hopelijk komen ze nog eens langs :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:06
vandaag een reactie gehad op mijn opzeggen van de overeenkomst met ennatuurlijk.

iemand een idee wat de vervolg stappen kunnen zijn?
Beste meneer.....

In deze e-mail stuur ik u een reactie op uw bericht van 25 oktober waarin u aangeeft dat u de overeenkomst op wilt zeggen.

In uw e-mail maakt u een onderscheid in het opzeggen van de leveringsovereenkomst en een daadwerkelijke afsluiting. Hierbij refereert u naar het geschil in 2016 over de opzegging van de leveringsovereenkomst.

Het is correct dat de leveringsovereenkomst met Ennatuurlijk kan worden opgezegd. Tot zover kunnen wij ons vinden in de uitkomst van het geschil waar u naar verwijst, voor het overige niet en dat wordt ook ondersteund door de uitkomsten van geschillen waarnaar wij eerder hebben verwezen. De woordkeuze die u maakt tussen opzeggen en verzoek tot verwijdering leidt in uw situatie tot dezelfde uitkomst.

In artikel 3.3 van de toepasselijke aansluitvoorwaarden is namelijk opgenomen dat: ''Verbruiker is voor de instandhouding van de aansluiting het Vastrecht verschuldigd, ongeacht de hoeveelheid warmte, koude en/of warm tapwater die wordt afgenomen.'', en in dezelfde voorwaarden is Verbruiker gedefinieerd als: ''Degene die (…) de beschikking heeft of zal krijgen over een warmte- en/of warm tapwater- en/of koude Aansluiting.''

Ook na uw opzegging blijft u de beschikking houden over de aansluiting en dient u dan ook het Vastrecht te blijven voldoen. Dat is ook logisch omdat wij verantwoordelijk zijn en blijven voor een deugdelijke aansluiting zo lang die in stand blijft en dient u er als een goed huisvader voor te blijven zorgen.

Ingeval u hiervan af wilt, betekent uw opzegging feitelijk dan ook een verzoek tot verwijdering. Verwijdering is ook noodzakelijk om fraude te voorkomen (een verzegeling kan verbroken worden en daar komen wij niet achter als de aansluiting administratief afgesloten is).

Het opzeggen van de leveringsovereenkomst is dus akkoord. Ingeval u niet langer de vaste kosten wenst te voldoen, dient ook verwijdering plaats te vinden. Daarvoor geldt de afsluitprocedure zoals in voorgaande e-mails is gestuurd.

Mocht u hier nog vragen over hebben dan hoor ik het graag.

Hartelijke groet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoofie
@jeroenvervuren Dit gaat natuurlijk wel over warmtelevering en niet over gaslevering. Aangezien deze andere algemene voorwaarden heeft kun je niet zomaar de redeneringen die wij voor Liander gebruiken overnemen. Als ik zo snel even artikel 3.3 van Ennatuurlijk bekijk is die beduidend anders geformuleerd dan de AV van de netbeheerders:
3.3 > Voor de Levering enerzijds en voor het tot stand brengen, in stand houden, (de)activeren, wijzigen en/of verwijderen van een Aansluiting anderzijds, zijn de Aanvrager en de Verbruiker bedragen verschuldigd volgens de tarieven van het Bedrijf. Verbruiker is voor de instandhouding van de aansluiting het Vastrecht verschuldigd, ongeacht de hoeveelheid warmte, koude en/of warm tapwater die wordt afgenomen.
Ik lees daarin dat je de keus hebt tussen óf vastrecht betalen, óf betalen voor het verwijderen van de aansluiting...
Het is niet hoe ik vind dat het zou moeten zijn, maar in dit geval hebben ze het, vanuit leveranciersstandpunt gezien, beter in de AV omschreven dan de netbeheerders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:34
Stoofie schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:36:
@jeroenvervuren Dit gaat natuurlijk wel over warmtelevering en niet over gaslevering. Aangezien deze andere algemene voorwaarden heeft kun je niet zomaar de redeneringen die wij voor Liander gebruiken overnemen. Als ik zo snel even artikel 3.3 van Ennatuurlijk bekijk is die beduidend anders geformuleerd dan de AV van de netbeheerders:
[...]

Ik lees daarin dat je de keus hebt tussen óf vastrecht betalen, óf betalen voor het verwijderen van de aansluiting...
Het is niet hoe ik vind dat het zou moeten zijn, maar in dit geval hebben ze het, vanuit leveranciersstandpunt gezien, beter in de AV omschreven dan de netbeheerders.
Maar dit zou wel onredelijk bezwarend kunnen zijn om op te zeggen, dat lijkt me de kaart om te spelen in dit geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoofie
Dat kan, en dat ben ik ook met je eens, maar dat is een hele andere discussie.
Bij de netbeheerders staat het niet in de AV en hier wel, dat is een wezenlijk verschil.
Ik vind het ook onredelijk bezwarend, al hangt dat ook weer van de omstandigheden af.
Koophuis met warmte-aansluiting in het koopcontract is weer een heel ander verhaal dan een huurwoning, er is geen situatie gelijk in dit geval denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-05 21:03
Stefan118 schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:05:
[...]

Logisch toch? Tenminste, als je de redenering van de netbeheerder volgd.
Zolang je betaalt, maakt niet uit of je verbruikt of niet, controleren zij regelmatig de leiding.
Let op: Iedere 15 jaar 1x controleren is ook regelmatig.
Dit controleren is nou eenmaal erg duur en daarom betaal je 15 jaar lang vast recht voor misschien 1 controle.
In 15 jaar komt er minstens 3x en maximaal 15x iemand langs die de aansluitleiding tot de gevel controleert, afhankelijk van of je in een gebied woont met nieuwe gasleidingen of met oudere gasleidingen.

De kans dat je zo'n controleur ziet is bijzonder klein, hij loopt even naar de voordeur (mits de leiding daar binnenkomt uiteraard) en is weer weg. Ik heb in al die jaren dat ik hier woon er ooit eentje gezien, maar ik weet dat ze vaker langskomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Trichoglossus schreef op maandag 19 november 2018 @ 15:57:
[...]

In 15 jaar komt er minstens 3x en maximaal 15x iemand langs die de aansluitleiding tot de gevel controleert,
Het deel na de gasmeter is de verantwoording van de bewoner, maar het deel van de gevel tot de gasmeter, daar is dus geen controle op.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:27
Volgens mij gebeurd dat steekproefsgewijs. Bijvoorbeeld bij mensen die een slimme meter nemen, hier hebben ze toen de controle gedaan incl. druktest vd binneninstallatie. Overigens zit die pijp in een mantelbuis dus de kans dat er in de kruipruimte wat mee gebeurd is vrij klein.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:12

servies

Veni Vidi Servici

Trichoglossus schreef op maandag 19 november 2018 @ 15:57:
[...]

In 15 jaar komt er minstens 3x en maximaal 15x iemand langs die de aansluitleiding tot de gevel controleert, afhankelijk van of je in een gebied woont met nieuwe gasleidingen of met oudere gasleidingen.

De kans dat je zo'n controleur ziet is bijzonder klein, hij loopt even naar de voordeur (mits de leiding daar binnenkomt uiteraard) en is weer weg. Ik heb in al die jaren dat ik hier woon er ooit eentje gezien, maar ik weet dat ze vaker langskomen.
Die ochtendwandeling maken ze maar in hun eigen tijd... daar zou ik niet voor gaan betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
sideriusj schreef op maandag 19 november 2018 @ 17:04:
[...]

Het deel na de gasmeter is de verantwoording van de bewoner, maar het deel van de gevel tot de gasmeter, daar is dus geen controle op.?
Er zit een koppeling op ca. een halve meter van de gevel en vanaf gaat het in een stuk naar de gasmeter. Met dat stuk leiding gebeurt weinig tot niets. Het zijn vrijwel altijd de koppelingen die lekken, of de stalen leidingen in de grond. De controleur meet dat als hij de leiding controleert tot aan de gevel. 10 ppm is al reden om nader onderzoek te doen.
De controle aan de gasmeter binnen behoort niet tot de taak van deze controleur.
servies schreef op maandag 19 november 2018 @ 19:16:
[...]
Die ochtendwandeling maken ze maar in hun eigen tijd... daar zou ik niet voor gaan betalen...
Als je een gasaansluiting hebt betaal je daar ook indirect voor. Het is trouwen een flinke wandeling, zo'n 25.000km hoofdleiding per jaar controleren, en dan nog alle dienstleidingen die niet bij deze kilometers geteld zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• djwireless
Is even stil geweest hier. Maar vandaag toch ineens mail we worden uit het register gehaald. Nu wachten op de eerste brief van liander

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tunda
Vandaag flinke voorruit gang.
Vorige week 13 november was Coteq langs geweest, toen wij er niet waren.
En vandaag waren ze er weer! echter dit maal was vrouwlief thuis.
Kort met de betreffende persoon van Coteq via de telefoon gesproken en laten weten dat wij alle medewerking verlenen aan hun gasmeter echter dat wij geen kosten accepteren en nergens opdracht voor geven of tekenen.
Meneer vond het allemaal prima heeft een slot op de gasmeter gezet en was binnen 1 minuut weer weg.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bclsF5q.jpg
Hier nog een standaard brief die we erbij kregen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gN2k6Cm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KvxEUew.jpg
Er kort hierna volgde op de mail ook nog een tweetal reacties:
"Het klopt inderdaad dat mijn collega is langs geweest om af te sluiten. Omdat er geen afspraak is gemaakt voor de afsluiting, komt mijn collega langs wanneer wij hem inplannen.

Om te voorkomen dat mijn collega op een tijdstip langs komt dat u niet schikt, dan kunt u een afspraak maken met ons dat de monteur op een afgesproken tijdstip langs komt om de gasmeter af te sluiten. Echter indien wij geen reactie van u ontvangen, zal mijn collega op een willekeurig tijdstip langs komen.

U heeft aangegeven dat wij niet zonder aankondiging het perceel mogen betreden. Echter hebben wij 2 maal een brief gestuurd om aan te geven wat de gevolgen zijn van het ontbreken van een energieleverancier. Wij hebben u hiermee wel op de hoogte gesteld.

Indien u een afspraak wilt maken, kan dat. U kunt ons bereiken op telefoonnummer 0546-836666.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd."
met kort daarop volgend:
"Ik heb zojuist van onze monteur vernomen dat het gas inmiddels is afgesloten. Dit betekent dat wij geen afspraak meer hoeven te maken voor afsluiting.

De e-mail, die ik zojuist heb gestuurd, kunt u als niet verzonden beschouwen."

Voor de komende jaar zullen wij dan verlost zijn denk ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mooi @Tunda. Ik dacht dat Coteq aan de leiband van Liander liep, maar kennelijk dus niet. Snel geregeld ook!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefan118
Tunda schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:20:
Kort met de betreffende persoon van Coteq via de telefoon gesproken en laten weten dat wij alle medewerking verlenen aan hun gasmeter echter dat wij geen kosten accepteren en nergens opdracht voor geven of tekenen.
Meneer vond het allemaal prima heeft een slot op de gasmeter gezet en was binnen 1 minuut weer weg.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
"Het klopt inderdaad dat mijn collega is langs geweest om af te sluiten. Omdat er geen afspraak is gemaakt voor de afsluiting, komt mijn collega langs wanneer wij hem inplannen.

Om te voorkomen dat mijn collega op een tijdstip langs komt dat u niet schikt, dan kunt u een afspraak maken met ons dat de monteur op een afgesproken tijdstip langs komt om de gasmeter af te sluiten. Echter indien wij geen reactie van u ontvangen, zal mijn collega op een willekeurig tijdstip langs komen.

U heeft aangegeven dat wij niet zonder aankondiging het perceel mogen betreden. Echter hebben wij 2 maal een brief gestuurd om aan te geven wat de gevolgen zijn van het ontbreken van een energieleverancier. Wij hebben u hiermee wel op de hoogte gesteld.

Indien u een afspraak wilt maken, kan dat. U kunt ons bereiken op telefoonnummer 0546-836666.

met kort daarop volgend:
"Ik heb zojuist van onze monteur vernomen dat het gas inmiddels is afgesloten. Dit betekent dat wij geen afspraak meer hoeven te maken voor afsluiting.

Raar dat er vlak boven het kostenschema de volgende text staat:
Alle door ons gemaakte heraansluitkosten worden bij u in rekening gebracht. Binnenkort versturen wij u hiervoor een factuur.

Hoe dan?
Je bent niet heraangesloten toch?

Vervolgens vertellen ze je dat je ten alle tijde verantwoordelijk bent voor de kosten die het afsluiten met zich mee brengen, maar vermelden nergens wat die kosten zijn.
Nee inplaats daar van vertellen ze je de kosten van heraansluiting.

Beetje raar hoor.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefan118 op 20-11-2018 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tunda
Inderdaad stefan vond het zelf ook al "raar" staan.
Alleen aansluit kosten niks over afsluiten.
We zijn inderdaad verzegeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jitta
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-01 15:28
Even een bedankje voor alle supernuttige posten op dit forum. Wij zijn sinds 1 oktober gasvrij, 3 weken voor die tijd opgezegd bij Greenchoice en schriftelijke bevestiging ontvangen dat we daarmee ook ons ATO hebben opgezegd. We hebben een "volk" optie gekozen (dank Bram Bos) en ook bij Liander bevestigd dat we het contract opzegden.
We hebben inmiddels twee standaardbrieven van Liander ontvangen, en een email met de opties. Ook wij hebben braaf geantwoord dat we graag meewerken aan noodzakelijke werkzaamheden, wachten op contact om een afspraak daartoe te maken, maar nergens opdracht voor geven. We gaan zien.

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Bram-Bos schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 22:56:
@Stefan118: Nee, het is wel lastig te vinden op die site, maar niet onmogelijk. Bijvoorbeeld via deze link

Overigens is er op 22 november een nieuwe zitting van de GE n.a.v. mijn zaak, omdat Liander en ik het niet eens zijn over de vraag of de zaak is afgehandeld. Wordt vervolgd dus.
Morgen de zitting ? Of zijn er nog ontwikkelingen geweest in de tussentijd?

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Erwin_83 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:26:
Morgen de zitting ? Of zijn er nog ontwikkelingen geweest in de tussentijd?
Zeker is morgen de zitting n.a.v. het niet volledig uitvoeren van het Bindend Advies van 16 april 2018. @Stoofie gaat gezellig mee. Dossier is weer lekker uitgebreid. Later meer!

[ Voor 3% gewijzigd door Bram-Bos op 21-11-2018 15:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Tunda schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:20:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

met kort daarop volgend:

Je hebt wat je wilde, maar ik word stiekem een beetje pissig van dit soort brieven. Ze spreken je aan alsof je een wanbetaler bent, terwijl je netjes, volgens de spelregels, je OTA hebt opgezegd. Is het nu zoveel gevraagd om een "brief A" en een "brief B" te maken?

hmmppfffff...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Stefan118 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 18:32:
[...]

Raar dat er vlak boven het kostenschema de volgende text staat:
Alle door ons gemaakte heraansluitkosten worden bij u in rekening gebracht. Binnenkort versturen wij u hiervoor een factuur.

Hoe dan?
Je bent niet heraangesloten toch?

Vervolgens vertellen ze je dat je ten alle tijde verantwoordelijk bent voor de kosten die het afsluiten met zich mee brengen, maar vermelden nergens wat die kosten zijn.
Nee inplaats daar van vertellen ze je de kosten van heraansluiting.

Beetje raar hoor.
Precies dit.

Ze gaan een rekening sturen voor werkzaamheden die niet hebben plaatsgevonden en ook niet in opdracht van @Tunda zullen plaatsvinden in de nabije toekomst. Over de kosten van afsluiten wordt niks gemeld, behalve dat die kosten in rekening gebracht zullen worden 8)7 .

Ook is het toch echt de omgekeerde wereld dat je bij Coteq als klant het initiatief moet nemen om een afspraak te maken terwijl de netbeheerder graag langs wil komen. Je mag dan op zijn minst van die netbeheerder verwachten dat ze in hun brief alvast een eerste voorstel doen voor een gewenste datum/tijd, met daarbij het verzoek om contact op te nemen voor een alternatieve afspraak wanneer de voorgestelde datum niet schikt.

Al met al kan dit verhaal nog wel een staartje krijgen. Ook omdat ze melden dat verzegeling slechts tijdelijk is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Bram-Bos schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:40:
[...]

Zeker is morgen de zitting n.a.v. het niet volledig uitvoeren van het Bindend Advies van 16 april 2018. @Stoofie gaat gezellig mee. Dossier is weer lekker uitgebreid. Later meer!
Ik ben reuze benieuwd naar de uitkomsten. Heel veel succes morgen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Stoofie
Dank @Ivow85, @Bram-Bos en mijn persoontje gaan er weer een leuke bijeenkomst van maken.
Tenminste, dat is wel mijn instelling, ik ga niet bijna twee uur in de trein zitten om daar een beetje chagrijnig te gaan zitten doen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
Succes en veel plezier morgen. Ben benieuwd naar het Liander cabaret.

[ Voor 16% gewijzigd door Erwin_83 op 21-11-2018 20:07 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Korte impressie zitting vanochtend:
- Nieuwe commissie, met maar één lid dat ook in de vorige commissie zat (nl het door de netbeheerders aangewezen lid).
- Voorzitter nadrukkelijk geërgerd over de dikte van het dossier (inmiddels wel zo'n 300 pagina's)
- Bedrijfsjurist kreeg de gelegenheid om een complete pleitnota van vijf kantjes voor te lezen (= meer dan 15 minuten). Voorzitter tekende droedels.
- Positie Liander: er ligt inmiddels een rapport van Kiwa (Kiwa 2018 "Alternatieven voor het verwijderen van de gasaansluiting" GT-180156; 21-9-2018; in mijn bezit), dat aangeeft dat drukloos maken volgens NEN 7244-6 even veilig is als het volledig wegnemen van de aansluiting en meetinrichting. De kosten daarvan zijn echter niet per definitie lager dan wegnemen, en Liander heeft om andere redenen voorkeur voor wegneming. Liander kan pas kosten in rekening brengen als die gemaakt zijn, en dat is nog niet (volledig) gebeurd. Liander houdt zich aan het bindend advies.
- Uit de stukken en discussie blijkt dat Liander ook wel erkent dat er privaatrechtelijk (ATO + AV) geen titel is om mij die kosten in rekening te brengen. Tarievencode Gas is echter -volgens Liander- algemeen verbindend, ook voor afnemers, en daarom zou artikel 2.5.1.12 ook een betalingsverplichting voor mij inhouden. Op dit laatste punt heb ik zeker een andere visie.
- Uit de stukken en de discussie blijkt dat Liander ook erkent dat er geen opdracht verleend hoeft te worden voor het wegnemen van de aansluiting. Liander meent echter dat de kosten voor de noodzakelijke handelingen die volgen op het opzeggen van de ATO desondanks wél in rekening mogen worden gebracht. Belangrijkste argument: artikel 2.5.1.12 Tarievencode Gas.
- Liander hoopt op verduidelijking van het advies, omdat de zinsnede "niet zijnde de kosten voor het wegnemen van de aansluiting en meetinrichting" op zijn minst 'verwarrend' is, en op zijn slechtst indruist tegen wet- en regelgeving.
- Ik heb aangegeven dat het bindend advies onaantastbaar is geworden, en dat de discussie die tot dat advies leidde niet alleen ging over de vraag of er alternatieven zijn voor het wegnemen van de aansluiting, maar ook over de vraag of er een rechtsgrond is om die kosten bij mij in rekening te brengen. De redelijke kosten die volgens het advies wél in rekening mogen worden gebracht vloeien voort uit mijn bereidwilligheid om een redelijke bijdrage te leveren. Op dit punt blijven we het dus hartgrondig niet eens.

- Voorzitter was verder benieuwd naar het eenvormige beleid van netbeheerders dat is aangekondigd. Volgens bedrijfsjurist wordt daar hard aan gewerkt en zou dat 1-1-2019 ingaan. Op de vraag of dat beleid dan ook publiek wordt, antwoordde de bedrijfsjurist: "Niet per se; de minister wordt wel geïnformeerd".

Commissie staat nu dus voor de taak om te bepalen of Liander inderdaad het advies naleeft of niet (mijn klacht) en voor de vraag (van Liander) of ze een aanvullende onderstreping danwel verduidelijking van dat advies aandurft, zonder dat onaantastbaar geworden advies in de prullenmand te gooien (wat ook de commissie formeel niet kan).

Voorzitter had verder weinig zin om nog uitgebreid te discussiëren. Het was hem (en de andere leden) wel duidelijk hoe de standpunten lagen.

Tot zover even. @Stoofie nog aanvullingen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoofie
Nee, eigenlijk niet @Bram-Bos, je hebt de gebeurtenissen van vanmorgen uitstekend verwoord, al kon ik de droedels van de voorzitter niet zien, het kunnen ook aantekeningen geweest zijn ;)
Verder kan ik mij eigenlijk wel vinden in de opmerking van @Erwin_83, het gedrag en de teksten van Liander beginnen zo langzamerhand cabareteske vormen aan te nemen...

• djwireless
Bram-Bos schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:07:
Korte impressie zitting vanochtend:
- Nieuwe commissie, met maar één lid dat ook in de vorige commissie zat (nl het door de netbeheerders aangewezen lid).
- Voorzitter nadrukkelijk geërgerd over de dikte van het dossier (inmiddels wel zo'n 300 pagina's)
- Bedrijfsjurist kreeg de gelegenheid om een complete pleitnota van vijf kantjes voor te lezen (= meer dan 15 minuten). Voorzitter tekende droedels.
- Positie Liander: er ligt inmiddels een rapport van Kiwa (Kiwa 2018 "Alternatieven voor het verwijderen van de gasaansluiting" GT-180156; 21-9-2018; in mijn bezit), dat aangeeft dat drukloos maken volgens NEN 7244-6 even veilig is als het volledig wegnemen van de aansluiting en meetinrichting. De kosten daarvan zijn echter niet per definitie lager dan wegnemen, en Liander heeft om andere redenen voorkeur voor wegneming. Liander kan pas kosten in rekening brengen als die gemaakt zijn, en dat is nog niet (volledig) gebeurd. Liander houdt zich aan het bindend advies.
- Uit de stukken en discussie blijkt dat Liander ook wel erkent dat er privaatrechtelijk (ATO + AV) geen titel is om mij die kosten in rekening te brengen. Tarievencode Gas is echter algemeen verbindend, ook voor afnemers, en daarom zou artikel 2.5.1.12 ook een betalingsverplichting voor mij inhouden. Op dit laatste punt heb ik zeker een andere visie.
- Uit de stukken en de discussie blijkt dat Liander ook erkent dat er geen opdracht verleend hoeft te worden voor het wegnemen van de aansluiting. Liander meent echter dat de kosten voor de noodzakelijke handelingen die volgen op het opzeggen van de ATO desondanks wél in rekening mogen worden gebracht. Belangrijkste argument: artikel 2.5.1.12 Tarievencode Gas.
- Liander hoopt op verduidelijking van het advies, omdat de zinsnede "niet zijnde de kosten voor het wegnemen van de aansluiting en meetinrichting" op zijn minst 'verwarrend' is, en op zijn slechtst indruist tegen wet- en regelgeving.
- Ik heb aangegeven dat het bindend advies onaantastbaar is geworden, en dat de discussie die tot dat advies leidde niet alleen ging over de vraag of er alternatieven zijn voor het wegnemen van de aansluiting, maar ook over de vraag of er een rechtsgrond is om die kosten bij mij in rekening te brengen. De redelijke kosten die volgens het advies wél in rekening mogen worden gebracht vloeien voort uit mijn bereidwilligheid om een redelijke bijdrage te leveren. Op dit punt blijven we het dus hartgrondig niet eens.

- Voorzitter was verder benieuwd naar het eenvormige beleid van netbeheerders dat is aangekondigd. Volgens bedrijfsjurist wordt daar hard aan gewerkt en zou dat 1-1-2019 ingaan. Op de vraag of dat beleid dan ook publiek wordt, antwoordde de bedrijfsjurist: "Niet per se; de minister wordt wel geïnformeerd".

Commissie staat nu dus voor de taak om te bepalen of Liander inderdaad het advies naleeft of niet (mijn klacht) en voor de vraag (van Liander) of ze een aanvullende onderstreping danwel verduidelijking van dat advies aandurft, zonder dat onaantastbaar geworden advies in de prullenmand te gooien (wat ook de commissie formeel niet kan).

Voorzitter had verder weinig zin om nog uitgebreid te discussiëren. Het was hem (en de andere leden) wel duidelijk hoe de standpunten lagen.

Tot zover even. @Stoofie nog aanvullingen?
Wanneer doet de commissie weer een uitspraak over vandaag?
@djwireless: Uitspraak binnen vier weken

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ah dan weten ze bij Liander net optijd of er een chique kerstdiner vanaf kan, of dat het personeel het moet doen met één kerststol van een supermarktketen.

Wanneer de commissie zich niet laat beïnvloeden door de grote financiële gevolgen die hun uitspraak voor de netbeheerders zal hebben, dan kan het niet anders zijn dan dat het Liander personeel rekening moet houden met dat laatste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoofie
Ik vind sowieso dat dit soort nutsbedrijven zich verre van chique wat voor dingen dan ook moeten houden.
En Liander al helemaal, die betoogt immers dat ze verplicht zijn zo efficient mogelijk met de geldelijke middelen om te gaan, daar horen luxe kerstdiners niet bij :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor wat betreft het "chique" ben ik dat geheel met je eens. Al gun ik ook medewerkers van nutsbedrijven en (semi)overheid gerust jaarlijks een bescheiden kerst/nieuwjaarsborrel of diner en/of een team-uitje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trichoglossus
Er zijn al bijna 20 managers bij Liander die meer dan de Balkenende norm verdienen. Geld genoeg daar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Trichoglossus schreef op donderdag 22 november 2018 @ 14:36:
Er zijn al bijna 20 managers bij Liander die meer dan de Balkenende norm verdienen. Geld genoeg daar...
Zulke salarissen zijn uiteraard belachelijk. Maar ik voorzie wel wat saneringsrondes wanneer de geschillencommissie in het voordeel van @Bram-Bos beslist. Al ben ik bang dat de "topmanagers" de dans zullen ontspringen.

Liander beheert 2,9 miljoen gasaansluitingen. Afsluiten (hoogbouw + laagbouwtarief) levert Liander volgens haar eigen regels gemiddeld zo'n 500 euro ex btw op. Totaal een kleine anderhalf miljard in de komende 30 jaar. Daar kan een streep doorheen, een aderlating van 50 miljoen per jaar.

• Trichoglossus
Dat afsluiten valt nog te bezien of dat echt door zal gaan. Liander plaatst momenteel meer gasstations bij dan dat ze verwijderen.
De gedachte is wel daar dat het leidingnetwerk gewoon blijft liggen, in de toekomst al niet aangevuld/gevuld met een ander gas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Ivow85: Ik wil niet smalend doen over eventuele financiële gevolgen bij de netbeheerders. Al was het alleen maar omdat de rekening uiteindelijk toch weer bij ons allemaal komt. Ik hoop vooral dat dit soort procedures ertoe leidt dat netbeheerders veel slimmer (en daarmee voor iedereen goedkoper) omgaan met de transitie naar gasloze huizen & wijken. Liander blinkt niet uit in creativiteit op dit punt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
Leuk dat ze volgend jaar wat nieuws willen bedenken. Maar voor ex gas klanten zal dat weinig veranderen lijkt me. Duidelijkheid voor nieuwe gevallen is wel fijn.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Wat voor uitspraak moeten ze maken? Oftewel: wat was het doel van de zitting?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

@kmf: ik heb op 1 juli bij de GE aangegeven dat Liander het Bindend Advies (BA) niet nakwam. Immers: er was nog niks fysieks gebeurd aan mijn gasaansluiting, en het was ook onduidelijk welke redelijke kosten ik dan uiteindelijk zou moeten betalen. Liander ging ook niet in op mijn concrete aanbod op dat punt. Pas na heel lang aandringen kwam begin september een reactie van Liander dat het bedrijf wél nakomt, maar de kosten pas in rekening kan brengen als de werkzaamheden zijn uitgevoerd. En dat die kosten wat hen betreft gewoon de kosten voor wegneming van de aansluiting en meetinrichting zouden zijn.

De vraag die nu centraal stond (wat mij betreft): komt Liander het bindend advies wel na? Er hangt immers een onbekend bedrag boven de markt, ik wil daar duidelijkheid over (zeven maanden na uitspraak). Maar omdat Liander in de loop van die vervolgdiscussie ook duidelijk maakte dat ze gewoon het volle pond wilde gaan rekenen, ging het ook over de vraag of Liander daarmee niet ook het BA overtreedt. Liander, van zijn zijde, probeert ondertussen de commissie te overtuigen dat het eerdere BA eigenlijk onrechtmatig is.

Zie ook hier voor mijn bijdragen aan die verdere discussie.

[ Voor 5% gewijzigd door Bram-Bos op 22-11-2018 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jitta
Intussen bij de volgers, komt Liander zowaar met een relevante reactie. Ik kreeg net de onderstaande mail:

Geachte heer/mevrouw xxxx,

Op 6 november heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat u ons de mogelijkheid wilt geven om de noodzakelijke werkzaamheden uit te voeren. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Situatie
Uit uw bericht blijkt dat u definitief geen gebruik meer maakt van de gasaansluiting. U heeft daarom de aansluit- en transportovereenkomst voor gas per 01-10-2018 opgezegd. Liander heeft dit bericht inmiddels van uw energieleverancier ontvangen. U bent het echter niet eens met het beleid van Liander dat wij in een dergelijke situatie de gasaansluiting verwijderen en de hieraan verbonden kosten bij u in rekening brengen.

Voorstel
De Geschillencommissie Energie (de commissie) heeft momenteel een vergelijkbare zaak in behandeling. In deze zaak verwachten wij in januari/februari 2019 een uitspraak. Om praktische redenen stel ik voor dat dat wij de discussie over dit onderwerp uitstellen totdat de commissie uitspraak heeft gedaan. Mogelijk biedt deze uitspraak aanknopingspunten om deze discussie te beëindigen. Mocht dat niet het geval zijn, dan staat het u uiteraard vrij om uw klacht alsnog aan de commissie voor te leggen. Door het instemmen met het uitstellen van de discussie geeft u dus geen rechten prijs.

Voor de volledigheid merk ik nog op dat dit bericht niet betekent dat de uitspraak van de commissie per definitie tot een wijziging van het beleid van Liander zal leiden. Het bericht is slechts bedoeld om, in afwachting van de uitspraak van de commissie, verdere discussie en mogelijk zelfs vergelijkbare klachten bij de commissie en daarmee gepaard gaande kosten te voorkomen. Ook Liander behoudt zich dus alle rechten voor.

Tot slot
Heeft u nog vragen? Op www.liander.nl vindt u antwoord op alle veel gestelde vragen. U kunt mij ook bereiken door deze e-mail te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
@Bram-Bos Het volle pond betalen is nou niet bepaald een "redelijk" bedrag wat je er voor over hebt, zoals je had voor gesteld.

Liander heeft dus niet echt een boodschap aan de uitspraak.

@Jitta interessant die brief. Ik weet alleen niet wat de juridische gevolgen zijn als je instemt met wachten op de uitspraak. Liander duwt de mensen graag in een hoekje die hun goed uitkomt (net zoals ze proberen dat mensen zelf opdracht geven voor verwijdering)

[ Voor 45% gewijzigd door Erwin_83 op 22-11-2018 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Jitta: Dank voor het delen! Iets soortgelijks kreeg @Stoofie gisteren ook. Onduidelijk of de uitspraak waar ze op doelen betrekking heeft op mijn geschil, of dat van een ander. In jouw geval zou ik terugzeggen: Beste Liander, we hebben helemaal geen discussie met elkaar.

PS: Wil je namen van medewerkers van Liander verwijderen uit je post? Die doen er niet toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jitta
Goed punt @Bram-Bos, dank. Als het op jouw zaak slaat houden ze nu al een slag om de arm met die vier weken ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Ik heb nog geen mail/brief van Liander gehad. Wacht al maanden op reactie.

Pagina: 1 ... 32 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Over een tijdje wordt het tijd voor deel 2 van dit topic.
Maak even een kopie van je dossierpost voor in dat tweede deel.