Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.354.222 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:52
Ik ben aan het uitzoeken wat ik nodig ben aan binnenunits voor onze verbouw volgend voorjaar. Bovenverdieping is voor mij duidelijk, zo klein mogelijk(ruimten zijn +/- 15m2) deze zijn hoofdzakelijk voor verwarming. Beneden verwarmen we met vloerverwarming op een LW WP, ik wil echter ook koelen.

Nou kom ik her en der tegen dat koelen een stuk minder grote capaciteit vergt dan verwarmen. Wat is raadzaam voor voor 75m2 een 35 of een 50?

Ik zit er aan te denken om beneden voor een kanaalmodel te gaan. Ik zie met de huidige tekeningen geen goede plek voor één unit voor de benedenverdieping,

PS ik heb een eigen topic aangemaakt, daar reageren op bovenstaande vraag kan ook.
Verbouwing vrijst '60 woning + elektrificeren

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
Appie Heijn schreef op zondag 24 november 2019 @ 09:15:
Ik ben aan het uitzoeken wat ik nodig ben aan binnenunits voor onze verbouw volgend voorjaar. Bovenverdieping is voor mij duidelijk, zo klein mogelijk(ruimten zijn +/- 15m2) deze zijn hoofdzakelijk voor verwarming. Beneden verwarmen we met vloerverwarming op een LW WP, ik wil echter ook koelen.

Nou kom ik her en der tegen dat koelen een stuk minder grote capaciteit vergt dan verwarmen. Wat is raadzaam voor voor 75m2 een 35 of een 50?

Ik zit er aan te denken om beneden voor een kanaalmodel te gaan. Ik zie met de huidige tekeningen geen goede plek voor één unit voor de benedenverdieping,

PS ik heb een eigen topic aangemaakt, daar reageren op bovenstaande vraag kan ook.
Verbouwing vrijst '60 woning + elektrificeren
75m2 zou ik een 50 doen, ik heb op 50m2 een 35 hangen en koel/warm word het wel maar houdt niet over.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@koevlaas2 thanks! verwarmen met L/L had ik beneden nog niet in de planning ivm de L/W en VV.

Wellicht is er nog een leuke samenwerking mogelijk tussen L/L en L/W, heb jij daar ervaring mee?
Ons huis wordt best wel bewoond, 5 dagen thuis en 2 dagen is er niemand thuis.
20-21gr als basis temp, tijdens de uren dat het licht is de L/W laten draaien ivm hogere buitentemp
Mocht het teveel zijn afgekoeld of dat we het iets warmer willen hebben dan kan de L/L dat mooi snel even bijplussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Appie Heijn schreef op zondag 24 november 2019 @ 12:48:
@koevlaas2 thanks! verwarmen met L/L had ik beneden nog niet in de planning ivm de L/W en VV.

Wellicht is er nog een leuke samenwerking mogelijk tussen L/L en L/W, heb jij daar ervaring mee?
Ons huis wordt best wel bewoond, 5 dagen thuis en 2 dagen is er niemand thuis.
20-21gr als basis temp, tijdens de uren dat het licht is de L/W laten draaien ivm hogere buitentemp
Mocht het teveel zijn afgekoeld of dat we het iets warmer willen hebben dan kan de L/L dat mooi snel even bijplussen.
Ik heb beide systemen naast elkander en ook uitgebreid getest in interaktie met elkaar.
Je L/W WP laat je de thermostaat liefst altijd op dezelfde stand staan dan is je huis ook nooit te koud, de airco's gebruik ik voornamelijk voor koeling waar deze beter in zijn dan de L/W.

Krijg je visite dan heb je eerder behoefte aan koeling (doen we een raam open in de winter) dan aan extra verwarming.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@koevlaas2 dat was ook idd mijn idee. Heb je qua nachtverlaging wel succes geboekt qua verbruik? Zonder dat het echt ten koste ging van het comfort?

Wat vinden jullie van het idee om een Mitsubishi Electric MXZ-3F68VF multisplit met 2x een SEZ-M50 kanaalunit eraan. Hoofdzaak koeling maar tijdens de wat strengere vorstdagen extra verwarmingsvermogen op de slaapkamers indien deze als studeer/speelkamer gebruikt worden.

Met wat kleppen ertussen zou je hem luchtzijdig toch wel in kunnen regelen lijkt mij? 3-4x uitblaas per kanaalunit verdelen over de vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Appie Heijn schreef op zondag 24 november 2019 @ 14:26:
@koevlaas2 dat was ook idd mijn idee. Heb je qua nachtverlaging wel succes geboekt qua verbruik? Zonder dat het echt ten koste ging van het comfort?

Wat vinden jullie van het idee om een Mitsubishi Electric MXZ-3F68VF multisplit met 2x een SEZ-M50 kanaalunit eraan. Hoofdzaak koeling maar tijdens de wat strengere vorstdagen extra verwarmingsvermogen op de slaapkamers indien deze als studeer/speelkamer gebruikt worden.

Met wat kleppen ertussen zou je hem luchtzijdig toch wel in kunnen regelen lijkt mij? 3-4x uitblaas per kanaalunit verdelen over de vertrekken.
Nachtverlaging, nee dat niet juist 1 stand en dan gaat de WP juist aan op het meest slechte tijdstip qua COP. Maar verder maakt dat niet zoveel uit, vorig jaar heb ik ook zo gedraaid.

Volgens mij kan je dan beter per ruimte een kleine wandunit ophangen, met slangen en koude lucht krijg je m.i toch met condens e.d. te maken, maar je bent vrij om te experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@koevlaas2 daar zit ik ook het meest over te twijfelen.
WTW-d + kanaalairco (via separate kanalen) is denk ik niet echt handig, dubbele hoeveelheid buizen, roosters e.d
Kanaalairco heeft altijd geïsoleerde buizen dus condens zou volgens mij niet een issue moeten zijn.

Kom ik toch weer terug op losse units idd indien ik voor WTW-D ga.
Qua prijzen kom ik met een 2x kanaalunit ook al snel in de buurt van een multisplit 4 binnenunits
Wellicht ga ik beneden wel een kanaalunit toepassen om een goed verspreiding te garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Appie Heijn schreef op zondag 24 november 2019 @ 18:18:
@koevlaas2 daar zit ik ook het meest over te twijfelen.
WTW-d + kanaalairco (via separate kanalen) is denk ik niet echt handig, dubbele hoeveelheid buizen, roosters e.d
Kanaalairco heeft altijd geïsoleerde buizen dus condens zou volgens mij niet een issue moeten zijn.

Kom ik toch weer terug op losse units idd indien ik voor WTW-D ga.
Qua prijzen kom ik met een 2x kanaalunit ook al snel in de buurt van een multisplit 4 binnenunits
Wellicht ga ik beneden wel een kanaalunit toepassen om een goed verspreiding te garanderen.
Zelf heb ik 3 losse wandunit's, op iedere verdieping 1 stategisch opgehangen zodat we alle ruimten kunnen koelen. Mits de deuren open staan (overdag).
Ventilatie type D wint de koude weer terug, dat werkt echt wel. Toch een hele ruimte koelen met alleen de ventilatie dat lukt niet, maar een duit in het zakje is het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1981
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-06 16:14
Hi

ik heb ook eens door het topic gescrolled en kom er na het opvragen van offertes nog niet uit wat ik nu het beste kan doen.

2 vragen:
Kan het beter met 2 aparte units of kan het prima met 1 multisplit?

Wat zou jullie keuze zijn?

Situatie: zolder moet worden gekoeld/verwarmd (30m3) en 1e etage: Deze komt op overloop voor totaal 100m3

offerte 1: Daikin Perfera FTXM 20N & 35N met 1 buitenunit Multisplit 2MXM40M incl Wifi modules voor 4600 euro

Offerte 2: Daikin FTXC35 X 2 voor 4400 euro

Offerte 3: Mitsubishi SRK 35ZS-w x 2 voor 3800 euro

Iemand een advies?

Dankjewel!
Martinusz schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 10:38:
Wat is jullie advies wat betreft duo of multisplit?

Wij willen graag 3 airco's hangen, 1 op zolderkamer +/- 45m3 (op zuidwest), 1 op slaapkamer +/- 35m3(zuidwest) en 1 op slaapkamer +/- 35m3 (Noord oost).
Ik twijfel nog over de airco op de slaapkamer Noord oost, maar voor zolder plus slaapkamer op zuidwest moet er zeker een airco komen.
Wat is nu wijsheid, multisplit voor gewoon alle 3 de ruimtes? Of duosplit voor zolder + slaapkamer en single split voor slaapkamer NO?

De buitenunit(s) kunnen op de garage staan, leidingen allemaal aan dezelfde kant (alle ruimtes zitten aan dezelfde kant).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Iemand een advies?
Ja. Ben je handig? Lekker twee losse units bestellen in het buitenland. Rond de 1700/1800 all-in ben je dan klaar en van de bespaarde 2k lekker op vakantie gaan :X

Nu even serieus:
Als het niet lelijk in het zicht staat hebben losse units mijn persoonlijke voorkeur. Ten eerste hoef je dan geen leidingen te leggen door je halve huis. Ten tweede hoef je niet je hele systeem te vervangen, mocht er een keer iets kapot gaan in een unit en dat is niet te repareren en ten derde kan je de units beter afstemmen op de ruimte. Die zolder zal waarschijnlijk aan 2 a 2,5 kW wel genoeg hebben. Koppel je dat aan een te grote buitenunit dan krijg je bij vraag van 1 unit pendelgedrag en dat is irritant.

Dat krijg je overigens ook met overbemeten single-splits. Ik heb op zolder en in mijn werkkamer een 3,5kW single split en die pendelen helaas als een gek 8)7

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 07-07 14:56
Glashelder schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:17:
[...]

Nu even serieus:
Als het niet lelijk in het zicht staat hebben losse units mijn persoonlijke voorkeur. Ten eerste hoef je dan geen leidingen te leggen door je halve huis. Ten tweede hoef je niet je hele systeem te vervangen, mocht er een keer iets kapot gaan in een unit en dat is niet te repareren en ten derde kan je de units beter afstemmen op de ruimte. Die zolder zal waarschijnlijk aan 2 a 2,5 kW wel genoeg hebben. Koppel je dat aan een te grote buitenunit dan krijg je bij vraag van 1 unit pendelgedrag en dat is irritant.

Dat krijg je overigens ook met overbemeten single-splits. Ik heb op zolder en in mijn werkkamer een 3,5kW single split en die pendelen helaas als een gek 8)7
Er lijkt hier nogal een sterke voorkeur voor single-splits, maar bij, zeg, vier units, heb je dan toch ook:
- vier compressors die slijten en stuk kunnen gaan, ipv één
- vier condensors en fans die slijten en stuk kunnen gaan, ipv één
- meer gewicht / oppervlak / herrie / (en waarschijnlijk) gasvulling
- zoals je zelf al schrijft bij overbemeten single-units ook pendel-risico

Een single lijkt me vooral een voordeel hebben als je niet alle ruimtes tegelijk koelt.
Ook heb je behalve meer points-of-failure natuurlijk ook meer beschikbaarheid, als er één single unit uitvalt dan werken de anderen nog.

Zelf moet ik nog beslissen tussen 4x single en multi-split, maar neig toch naar multi op het moment.

-

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:23
2x duo is dan wellicht nog een mooi compromis :) Of 1x1 en 1x3, afhankelijk van de omgeving en wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 07-07 14:56
I-King schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:28:
2x duo is dan wellicht nog een mooi compromis :) Of 1x1 en 1x3, afhankelijk van de omgeving en wensen.
3 slaapkamers (logeer, kind, ouders)
1 woonkamer

Tja, misschien 1-3

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1981
Thnx! Als jullie de prijzen zien waar zouden jullie voor kiezen?

[ Voor 3% gewijzigd door Frank1981 op 09-12-2019 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:36

RvV

Frank1981 schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:38:
Thnx! Als jullie de prijzen zien waar zouden jullie voor kiezen?
De optie waarbij zo min mogelijk leidingen en buitenunits nodig zijn. Vooral gootjes aan de buitenkant van een woning vind ik verschrikkelijk om te zien. Dus dan kom je waarschijnlijk toch op een compromis uit.
Maar daar gaat het niet om. Het gaat vooral om de oplossing die jou het meest aanstaat. ;)

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1981
Thnx! Het gaat me inderdaad meer om de juiste werking (multisplit vs 2 mono split) en daar zit nog een stuk twijfel 😊
RvV schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:11:
[...]

De optie waarbij zo min mogelijk leidingen en buitenunits nodig zijn. Vooral gootjes aan de buitenkant van een woning vind ik verschrikkelijk om te zien. Dus dan kom je waarschijnlijk toch op een compromis uit.
Maar daar gaat het niet om. Het gaat vooral om de oplossing die jou het meest aanstaat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Heeft iemand ervaring met Fluo airco's. Mijn airco boer zegt hat het hetzelfde is als Haier. Waar moet ik dit merk (fluo) inschalen? De SEER en SCOP zijn best aardig overigens. Prijs is ook best oke.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1294558

Frank1981 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 07:51:
Thnx! Het gaat me inderdaad meer om de juiste werking (multisplit vs 2 mono split) en daar zit nog een stuk twijfel 😊

[...]
Volgens mij en installateur A werkt mono altijd beter (modulatie, zeker als je ermee gaat verwarmen en zeker als je dit niet met alle ruimtes tegelijk doet), dit terwijl installateur B mij adviseert een mono voor de woonkamer en een multi voor de slaapkamer en zolder. Ik neig toch meer en meer naar 3 mono's ivm het efficienter werken. Lelijk zijn die buitenunits toch altijd, dus 2 of 3 daar lig ik ook niet meer van wakker. Tevens zijn mono's goedkoper.
zonoskar schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 11:10:
Heeft iemand ervaring met Fluo airco's. Mijn airco boer zegt hat het hetzelfde is als Haier. Waar moet ik dit merk (fluo) inschalen? De SEER en SCOP zijn best aardig overigens. Prijs is ook best oke.
En de kwaliteit? Voor mij zijn er maar 3 merken op dit moment waar ik naar kijk. ME, MHI en Daikin. Ik investeer liever iets meer dan straks weer met gezeur te zitten wbt garantie, onderdelen etc.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 14-12-2019 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-07 21:09
Ik heb ervaring met een lg multi split oplossing (twee zomers) en heb tot op heden alleen maar positieve ervaringen. Koelt alle ruimtes naar de gewenste temperatuur zonder moeite of pendel gedrag. Ik geloof best dat een mono oplossing beter kan werken maar ben blij dat ik hier voor gekozen heb.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@renzo4000 Dat kan kloppen omdat je alleen maar koelt. Ik wil/ga er ook mee verwarmen en dan ligt dat anders als je op lage vermogens de boel wil/gaat laten pruttelen als het buiten 10 graden is. Bij 30 graden plus in de zomer staat de boel afhankelijk van je isolatie behoorlijk te draaien en is pendelen niet aanwezig. Of je moet iedere keer er maar 1 laten draaien op een multi dan komt pendelen denk ik weer wel om de hoek kijken, ook bij koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1981
Bedankt voor jullie reactie @renzo4000 @Greenisthebest

Ik denk dat ik voor de multisplit oplossing ga nadat ik net nogmaals heb overlegd met de installateur na het het lezen van jullie opmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Ik heb alle situaties wel gehad en geen pendel gedrag ervaren. Maar goed, verwarmen heb ik incidenteel gebruikt om een ruimte snel te verwarmen en dat ging ook probleemloos maar de good old cv is veel prettiger. De stralingswarmte is vele malen plezieriger dan warme lucht de ruimte in blazen imho.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

renzo4000 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 14:55:
Ik heb alle situaties wel gehad en geen pendel gedrag ervaren. Maar goed, verwarmen heb ik incidenteel gebruikt om een ruimte snel te verwarmen en dat ging ook probleemloos maar de good old cv is veel prettiger. De stralingswarmte is vele malen plezieriger dan warme lucht de ruimte in blazen imho.
Als je zorgt dat je isolatie op niveau is en je laat de binnentemperatuur niet teveel dalen kan je gewoon comfortabel stoken met je airco. En dat vele malen goedkoper en efficienter dan je cv. Die haalt geen 400 procent rendement. Je airco wel. En stroom kost een derde van gas per eenheid. Verdiep je er maar eens in.

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Frank1981 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 14:11:
Bedankt voor jullie reactie @renzo4000 @Greenisthebest

Ik denk dat ik voor de multisplit oplossing ga nadat ik net nogmaals heb overlegd met de installateur na het het lezen van jullie opmerkingen.
Wat is zijn argument dan? Want de mijne is er faliekant op tegen en doet het alleen maar als ik dat wil.

Hier mooie info van jongens die in een echt aircoland wonen: https://airconditioningex...ti-head-air-conditioners/

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 14-12-2019 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Dat was nou net mijn vraag.

/edit: Er zit 5 jaar garantie op.

[ Voor 10% gewijzigd door zonoskar op 14-12-2019 18:03 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

@Greenisthebest over comfortabel verschillen de meningen nogal dus dat als feit presenteren lijkt me iets te ver gaan.

een eenheid gas (m3) bevat ook weer meer energie dan een eenheid (kw) stroom. het is niet en de cop en het prijsverschil per unit. Overigens is het puur het beleid vd overheid , extra belasten van gas, wat de berekening door doet slaan. Feitelijk is een goedafgestelde en waterzijdig ingerelde cv erg efficient

persoonlijk kies ik , in ieder geval voor de woonkamer, voor het comfort van vloerverwarming. ik vind warme lucht verwarming al snel benauwd aan gaan voelen. Maar zo heeft ieder zijn mening en die kunnen dus van elkaar verschillen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Ray op 14-12-2019 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ray schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 17:26:
@Greenisthebest over comfortabel verschillen de meningen nogal dus dat als feit presenteren lijkt me iets te ver gaan.

een eenheid gas (m3) bevat ook weer meer energie dan een eenheid (kw) stroom. het is niet en de cop en het prijsverschil per unit. Overigens is het puur het beleid vd overheid , extra belasten van gas, wat de berekening door doet slaan. Feitelijk is een goedafgestelde en waterzijdig ingerelde cv erg efficient

persoonlijk kies ik , in ieder geval voor de woonkamer, voor het comfort van vloerverwarming. ik vind warme lucht verwarming al snel benauwd aan gaan voelen. Maar zo heeft ieder zijn mening en die kunnen dus van elkaar verschillen :)
Heb een goed afgestelde cv maar 400 procent rendement gaat hij never halen.

Ik wil van die k.. hitte af in de zomer en als ik dan kan verwarmen met een airco is dat top. L/W gaat het niet worden bij want dan is koeling weer niets. Heb overigens ook nog een houtkachel en tegen die warmte kan helemaal niets op. Benauwd gaat het niet worden want hier staat de cv ook maar zelden op 21 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
(y) Precies wat @Ray zegt.

@Greenisthebest je doet een hoop aannames. Ik ben erg goed op de hoogte van de efficiëntie tussen de verschillende verwarmingsmogelijkheden. Dus verdiepen is heus niet nodig.

Maar nogmaals, de warme lucht uit een airco (hard of zacht) is voor mij en heel veel anderen gewoon niet zo comfortabel als een cv met radiatoren en/of vloerverwarming.

Dat het mij meer kost kan me echt niet aan mijn derrière oxideren. Dan kan je voor een groot deel dit hele topic ter discussie stellen aangezien de meeste een airco hebben om te koelen tijdens de warme dagen. Dit is pure luxe en niet meer dan dat (20 geleden had bijna niemand thuis airco).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zonoskar schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 16:56:
[...]

Dat was nou net mijn vraag.

/edit: Er zit 5 jaar garantie op.
Wat scheelt het je in aanschaf? De helft? Dan wellicht het proberen waard. Anders zou ik gewoon voor de A merken gaan.

Ik zelf stel mezelf altijd een budget, lees me in en maak dan een keuze op basis van ervaringen van gebruikers en stel kritische vragen aan installateurs. Dan kom je een heel end. Twijfel nu alleen nog tussen MHI en Daikin al vindt de vrouw de Titanium kleur van de unit MHI wel heel mooi. Denk dat de beslissing dus al wel is gevallen. WAF O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

renzo4000 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 18:40:
(y) Precies wat @Ray zegt.

@Greenisthebest je doet een hoop aannames. Ik ben erg goed op de hoogte van de efficiëntie tussen de verschillende verwarmingsmogelijkheden. Dus verdiepen is heus niet nodig.

Maar nogmaals, de warme lucht uit een airco (hard of zacht) is voor mij en heel veel anderen gewoon niet zo comfortabel als een cv met radiatoren en/of vloerverwarming.

Dat het mij meer kost kan me echt niet aan mijn derrière oxideren. Dan kan je voor een groot deel dit hele topic ter discussie stellen aangezien de meeste een airco hebben om te koelen tijdens de warme dagen. Dit is pure luxe en niet meer dan dat (20 geleden had bijna niemand thuis airco).
20 jaar geleden hadden we nog geen zomer van weken 30 plus. Nu helaas wel. Ik zou ook liever zonder willen in de zomer.

Verder wil ik ook graag gasloos en bijdragen aan het terugdringen van deze warme zomers. Vandaar electrisch verwarmen. Mij roest dat niet aan mijn r... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Nee klopt, 20 jaar geleden was het zelfs gemiddeld nog iets warmer ;)

https://www.wintergek.nl/...lde-temperatuur-nederland

Je snapt toch wel wat ik bedoel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Anoniem: 1294558 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 18:41:
[...]

Wat scheelt het je in aanschaf? De helft? Dan wellicht het proberen waard. Anders zou ik gewoon voor de A merken gaan.
Het scheelt dit jaar nog aanschaffen of volgend jaar pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zonoskar schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 19:18:
[...]

Wat bedoel je hier dan mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:13
zonoskar schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 19:18:
[...]

Ja, die ken ik ook eentje. Die vraagt in juni/juli iedere keer offerte omdat het binnen niet meer te harden is maar 4 weken wachten of langer wil hij niet want dan is de zomer voorbij. Rinse en repeat het volgende jaar.

Ik heb 'm gisteren geinstalleerd met de installateur. Het zal mij een worst wezen dat ie 5 maanden niets hoeft te doen maar als 't warm is dan hangt ie en kan die z'n werk doen.

Dat gezegd hebbende, ik heb 'm ook even laten verwarmen maar hij blaast dus gewoon lucht van 30/35 graden uit waardoor 't meteen snikheet voelt. Ik laat dus gewoon de warmtepomp de radiatoren opwarmen ;)

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het A merk is duurder, dus daar moet ik langer voor sparen. Installateurs zijn veel te druk tegen juni/juli (als ik het verschil bij heb gespaard), dus dan wordt het volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zonoskar schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 21:25:
[...]

Het A merk is duurder, dus daar moet ik langer voor sparen. Installateurs zijn veel te druk tegen juni/juli (als ik het verschil bij heb gespaard), dus dan wordt het volgend jaar.
Keuze is aan jou natuurlijk. Maar ik ben van even door sparen en iets goeds kopen. En mocht je nu echt voor de zomer gesteld willen zijn dan kan je met de huidige belachelijk lage rente een kleine lening sluiten al ben ik daar geen voorstander van. Vaak wordt een Doorlopend Krediet een Doorlopend Verdriet. Succes met je beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Zijn er ervaringsdeskundigen mbt de effectiviteit van de allerlaagste stand van de airco? Ik heb 2 airco's op het oog. De ene kan in een stand waar deze slechts 19 dBA produceert, de andere niet. Maar in die low noise stand is het debiet wat verplaatst wordt slechts 150 kuub per uur, maar bij de overige standen verplaatsen ze beide ongeveer evenveel debiet, met ook ongeveer dezelfde geluidsdruk. Is zo'n low noise stand dan wel effectief, of draait zo'n airco veelal toch in de hogere stand?

Airco komt op de slaapkamer, dus hoe stiller hoe beter :)

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:07
Beste airco fanaten :)

Graag een advies over deze offerte:

Overloop en kinderslaapkamer.

Een Daikin multisplit model met twee binnendeel voor montage hoog aan de wand.
Fabrikaat Daikin
Type buitenunit
Type binneunits
2MXM68N
FTXM 50N overloop
FTXM 20N kinderslaapkamer
Koelvermogen 1950 - 7260 watt
Verwarmingsvermogen 2180 - 10560 watt
Energielabel koelen
Energielabel verwarmen
A++
A
SEER koelen kW 8,54
SCOP verwarmen kW 4,61

De aangeboden airconditioners worden compleet geleverd met:
Muurconsole en werkschakelaar t.b.v. de buiten unit Montage & diamantboringen*
PVC condenswaterafvoeren t.b.v. de binnenunits
Geïsoleerde koelleidingen en electrabedrading in montagekoker
Bevestigingsmaterialen
Nederlandstalige handleiding

Datum offerte 19 december 2019
Omschrijving voorstel AircoHeaters overloop en kinderslaapkamer
Exclusief Maken elektrisch voedingspunt buitenunit
Betaling 50% bij opdracht direct
50% bij oplevering binnen 8 dagen
Geldigheid voorstel 60 dagen
Levertijd Vanaf week 3/2020
Levering Franco
Garantie 2 jaar All-In

AircoHeaters Daikin € 5.995,00 incl.21 % BTW

[ Voor 15% gewijzigd door wvkreg op 19-12-2019 21:04 ]

• Notna
  • Laatst online: 19:45

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
zonoskar schreef op maandag 16 december 2019 @ 17:55:
Zijn er ervaringsdeskundigen mbt de effectiviteit van de allerlaagste stand van de airco? Ik heb 2 airco's op het oog. De ene kan in een stand waar deze slechts 19 dBA produceert, de andere niet. Maar in die low noise stand is het debiet wat verplaatst wordt slechts 150 kuub per uur, maar bij de overige standen verplaatsen ze beide ongeveer evenveel debiet, met ook ongeveer dezelfde geluidsdruk. Is zo'n low noise stand dan wel effectief, of draait zo'n airco veelal toch in de hogere stand?

Airco komt op de slaapkamer, dus hoe stiller hoe beter :)
Ik gebruik die stand op mijn Daikin FTXM gedurende de nachten en dat werkt prima voor een slaapkamer (3x4x2.6m) en als je slaapt in de zomer. Overdag met een zon vol op de kamer is het uiteraard helemaal niet genoeg.

Xbox Live ID:Notna8310

• I-King
wvkreg schreef op donderdag 19 december 2019 @ 21:03:

Fabrikaat Daikin
Type buitenunit
Type binneunits
2MXM68N
FTXM 50N overloop
Energielabel koelen
Energielabel verwarmen
A++
A
SEER koelen kW 8,54
SCOP verwarmen kW 4,61

Bevestigingsmaterialen

Levering Franco
Garantie 2 jaar All-In

Welk advies zoek je?

• wvkreg
Vooral advies over de prijs en gebruikte airco qua merk e.d. Kan het goedkoper, is dit redelijk etc.?

• I-King
Prijs lijkt me aan de hoge kant, merk is zeker goed. Heb je je al wat ingelezen? Meer valt er zonder context niet over te zeggen. Denk aan je doel, afmetingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1981
Prijs vind ik ook aan de hoge kant. Zie mijn eerdere reactie. Nu is mijn installatie wat kleiner qua capaciteit maar dit is best prijzig.

Daarnaast vraag ik me nog iets af over de levertijd: De airco bedrijven die ik over de vloer heb gehad zitten zo vol dat ze pas in maart/april kunnen komen plaatsen. In jou bericht staat week 3: is de installateur betrouwbaar? Geen waarde oordeel maar wel iets ter overweging :-)

Fabrikaat Daikin
Type buitenunit
Type binneunits
2MXM68N
FTXM 50N overloop
Energielabel koelen
Energielabel verwarmen
A++
A
SEER koelen kW 8,54
SCOP verwarmen kW 4,61

Bevestigingsmaterialen

Levering Franco
Garantie 2 jaar All-In

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Vind ik vrij prijzig voor 2 binnenunits maar ligt er natuurlijk ook aan wat voor huis je hebt en wat voor muren ze naar buiten moeten, hoe het qua elektra zit e.d.

Kijkend bij mij zat ik in de offerte periode op een offerte voor een 7kW multisplit met 3 binnenunits voor net geen 5k incl montage. Máár, die gaven maar 3 maanden "garantie op de goede werking" en 5 jaar op de binnen/buitenunit. Dus dat was wel een partij waarvan ik denk dat ik niet bij ze hoef aan te kloppen bij issues.

Ondertussen hangt er nu een Mitsubishi Heavy van 2,5kW en die doet 't prima. Ik heb 'm een uurtje laten verwarmen sinds de montage vorige week en een paar keer op de ventilatiestand. De laagste stand val ik prima mee in slaap en dan kan die zelfs nog stiller (en ja, ik ben heel gevoelig voor geluid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Fabrikaat Daikin
Type buitenunit
Type binneunits
2MXM68N
FTXM 50N overloop
Energielabel koelen
Energielabel verwarmen
A++
A
SEER koelen kW 8,54
SCOP verwarmen kW 4,61

Bevestigingsmaterialen

Levering Franco
Garantie 2 jaar All-In

je geeft weinig informatie en ook niet duidelijk of je ingelezen hebt in de materie. Dus ik zal kort een paar steekwoorden geven....

5.0 en overloop ?
5.0 en 2.0 op een 6.8 ?

bovenstaande is 'recept' voor ellende. lees dit topic maar eens door en zoek op mxm68. geluidsverschil tussen 3,5 en 5,0 en nog vele andere factoren.

dan is de prijs ook vrij fors te noemen. Ik weet ook niet de evaring van anderen maar 50% vooraf is volgens mij ook niet gebruikelijk.

units los gewoon via shops in NL zijn rond / iets door de 3k te vinden.komt er nog wat los spul bij. zeg totaal 3,5k . Dan is 2,5 voor intallatie iets om even goed te bekijken

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 20-12-2019 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Ray schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 11:02:
[...]

je geeft weinig informatie en ook niet duidelijk of je ingelezen hebt in de materie. Dus ik zal kort een paar steekwoorden geven....

5.0 en overloop ?
5.0 en 2.0 op een 6.8 ?

bovenstaande is 'recept' voor ellende. lees dit topic maar eens door en zoek op mxm68. geluidsverschil tussen 3,5 en 5,0 en nog vele andere factoren.

dan is de prijs ook vrij fors te noemen. Ik weet ook niet de evaring van anderen maar 50% vooraf is volgens mij ook niet gebruikelijk.

units los gewoon via shops in NL zijn rond / iets door de 3k te vinden.komt er nog wat los spul bij. zeg totaal 3,5k . Dan is 2,5 voor intallatie iets om even goed te bekijken
Ok, welke informatie heb je nodig? Het is een herenhuis (3 verdieping met zolder) waar we op verdieping 2 (onder de zolder) op slaapkamer 3 een unit willen plaatsen op mijn zoon zijn slaapkamer. Dan een 2e unit op de overloop eronder zodat ik slaapkamer 2( onze ouderkamer) ook de temperatuur acceptabel is. Er wordt gebruik gemaakt van 1 buitenunit die wordt gemonteerd op de muur boven de (aanbouw) keuken in de tuin. Regio is Zuid Limburg en de leverancier is een van de grootste daar (Colson).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimk
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23-05 12:02
kan ik met deze combi pendel gedrag krijgen?

1 x Daikin 3MXM40N
3 x Daikin CTXA15AW

[ Voor 85% gewijzigd door dimk op 02-01-2020 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-07 23:36
Hoe zit het met het ophangen van de buiten unit? Ik kan me iets herinneren met ijsvorming? Ik krijg nu de buiten units geplaatst op kunststof balken (incl. trillingsdempers) met rubberen matten op het platte dak.

Gaat dat niet ook resoneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:36

RvV

In de winter zal de buitenunit af en toe invriezen als je hem gebruikt om te verwarmen. Na een defrost smelt het ijs en loopt het smeltwater (zoals te verwachten) naar beneden.

Hangt een beetje van de constructie af denk ik. Ik heb er eentje op een plat (houten) dak staan op plastic balken met trillingsdempers en rubberen matjes eronder en die trilt behoorlijk op volle toeren. Op de een of andere manier trilt dat door in de hele constructie van je huis want die houten dakbalken liggen ook weer ergens op een stenen muur. Van de zomer zal ik nog eens kijken of het helpt om hem op stoeptegels te zetten.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcelkoolwijk
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21-02-2021
Vraagje: Ik heb een vrijstaande woning van 1980 spouw vloer glas geïsoleerd. De woonkamer is 192m3. Nu lees ik bij verschillende aanbieders dat ik een 7kw airco nodig heb.

De bedoeling is om in de winter mijn woning constant op 21 graden te houden.

Mijn vraag is of het mogelijk is om met bijvoorbeeld een Daikin ururu sarara 5kw of een Mitsubishi hi srk 50 zs-w (5kw) ook de ruimte goed op temperatuur te houden.

Of moet ik toch echt wel voor een zwaardere gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Marcelkoolwijk schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 16:45:
Vraagje: Ik heb een vrijstaande woning van 1980 spouw vloer glas geïsoleerd. De woonkamer is 192m3. Nu lees ik bij verschillende aanbieders dat ik een 7kw airco nodig heb.

De bedoeling is om in de winter mijn woning constant op 21 graden te houden.

Mijn vraag is of het mogelijk is om met bijvoorbeeld een Daikin ururu sarara 5kw of een Mitsubishi hi srk 50 zs-w (5kw) ook de ruimte goed op temperatuur te houden.

Of moet ik toch echt wel voor een zwaardere gaan?
1. Voor verwarmen zou ik hier naar toe gaan: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
2. 7 Kw is echt een enorm bakbeest. Lijkt mij overkill, maar minimaal 5 lijkt mij geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafelzeil
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-04-2024
Afgelopen week heb ik mijn airco geïnstalleerd:

Het betreft een Haier Flexus 5kW. Deze is besteld met koelleiding die reeds is voorzien van flare koppelingen. Aan de binnenunit heb ik de koppelingen bevestigd. Aan de kant buitenunit is hij ingekort met een pijpsnijder (Leiding is nu 7 meter) en hier aangesloten met Serto knelkoppelingen.

Via marktplaats een vacuumpomp en manometerset gekocht.
Daarnaast een stikstof wegwerpfles met ventiel en verloopstuk naar 1/4 SAE aansluiting gekocht, deze aangesloten op de manometerset en de leidingen op druk gezet. Ik kwam met deze fles niet verder dan 15 bar terwijl 30 bar volgens de handleiding noodzakelijk is. De lektest met lekzoekvloeistof op de koppelingen uitgevoerd, ik vond hier niets mee, en de druk is na 3 dagen nog niet verder gezakt.
Morgen ga ik alles vacumeren, en laat het denk ik 2 dagen staan om zeker te weten dat het goed is (Ik heb geen Micronmeter namelijk en ben aangewezen op de niet nauwkeurige manometer).

Ben ik nog iets vergeten of iemand nog een tip voordat ik de R32 vloeistof het systeem in laat lopen?

[ Voor 10% gewijzigd door tafelzeil op 13-01-2020 16:15 . Reden: Paar spelfouten eruit en onnodige tekst weg ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Ja, een (STEK )monteur in de arm nemen. Ik heb er geen verstand van maar je wijkt al af van hetgeen wat beschreven staat en het klinkt allemaal niet heel betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:27
tafelzeil schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:26:

Het betreft een Haier Flexus 5kW. Deze is besteld met koelleiding die reeds is voorzien van flare koppelingen. Aan de binnenunit heb ik de koppelingen bevestigd. Aan de kant buitenunit is hij ingekort met een pijpsnijder (Leiding is nu 7 meter) en hier aangesloten met Serto knelkoppelingen.

Daarnaast een stikstof wegwerpfles met ventiel en verloopstuk naar 1/4 SAE aansluiting gekocht, deze aangesloten op de manometerset en de leidingen op druk gezet. Ik kwam met deze fles niet verder dan 15 bar terwijl 30 bar volgens de handleiding noodzakelijk is. De lektest met lekzoekvloeistof op de koppelingen uitgevoerd, ik vond hier niets mee, en de druk is na 3 dagen nog niet verder gezakt.
Morgen ga ik alles vacumeren, en laat het denk ik 2 dagen staan om zeker te weten dat het goed is (Ik heb geen Micronmeter namelijk en ben aangewezen op de niet nauwkeurige manometer).

Ben ik nog iets vergeten of iemand nog een tip voordat ik de R32 vloeistof het systeem in laat lopen?
Ik ben ook geen STEK monteur, maar volgens mij pak je het wel aardig degelijk aan. Wel jammer dat je geen nauwkeurige vacuummeter hebt. Weet ook niet wat de eisen daaraan zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafelzeil
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-04-2024
Andrehj schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:01:
[...]

Ik ben ook geen STEK monteur, maar volgens mij pak je het wel aardig degelijk aan. Wel jammer dat je geen nauwkeurige vacuummeter hebt. Weet ook niet wat de eisen daaraan zijn.
Bedankt voor je reactie, ik had deze vraag ook niet gesteld om te horen dat ik een monteur moet inschakelen, dit advies is niet echt waarvoor ik naar Tweakers ga....... (@renzo4000, F-gassen is de opvolger vanaf 2010 voor STEK).

De beknopte handleiding voor inbedrijfname van aircovoordeel.nl https://www.aircovoordeel...e-handleiding-buiten-unit vond ik te beperkt en risico op lekkage te groot, vandaar dat ik wel een druktest heb uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kurryworst003
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-01 20:16
tafelzeil schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:26:

jij hebt je koppelingen afgetest op 15bar, ik kan je wel aanraden om tot 30 bar te gaan (drukken van r32 kunnen gemakkelijk oplopen tot 30bar in bedrijf)

als je ergens een vacuümmeter kan vinden voor onder de 50 euro zou ik het persoonlijk wel waard vinden
en als je enkel op manometer voortgaat zou ik persoonlijk een half dagje je vacuüm laten staan
en daarna niet gewoon de kranen opendraaien maar eerst even terug vacumeren (er gaat sowieso een beetje vacuüm verloren door de slangen van je manometer...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Graag een review van de herziene offerte. Huis is herenhuis, 3 etages, 159m2. Airco voor de slaapkamer op de 2e en op de overloop van de 1e naar de 2e etage voor slaapkamer 2. Deze unit is zwaarder en zal de slaapkamer en aangrenzende ruimtes kunnen koelen volgens de leverancier. Hieronder de offerte, graag jullie beoordeling op mogelijkheden, prijs en wat verder in jullie opkomt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/slGTTfpkk72VdWwMc2xQZu4O/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SIRhHJRICaZbqcLHYW1hsVop/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Ik vind het een hoop geld. Ik heb een multi-split configuratie bestaande uit:

2 x binnenunit LG 09SQ
1 x binnenunit LG 12SQ
1 x Buitenunit: LG-MU3R21-UEO

Inclusief montage en onderdelen. Ik was nog geen €4000 kwijt plus 3 jaar onderhoud.Uiteraard is Daikin vaak iets duurder maar vind het wel een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
wvkreg schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 09:46:
Graag een review van de herziene offerte. Huis is herenhuis, 3 etages, 159m2. Airco voor de slaapkamer op de 2e en op de overloop van de 1e naar de 2e etage voor slaapkamer 2. Deze unit is zwaarder en zal de slaapkamer en aangrenzende ruimtes kunnen koelen volgens de leverancier. Hieronder de offerte, graag jullie beoordeling op mogelijkheden, prijs en wat verder in jullie opkomt.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
renzo4000 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 09:55:

2 x binnenunit LG 09SQ
1 x binnenunit LG 12SQ

Inclusief montage en onderdelen. Ik was nog geen €4000 kwijt plus 3 jaar onderhoud.Uiteraard is Daikin vaak iets duurder maar vind het wel een groot verschil.
Gaan ze daadwerkelijk betonboringen uitvoeren? Moet er veel leidingwerk gelegd worden? Als de antwoorden op beide nee is (en ik denk dat het nee is getuige de lage materiaal kosten) vind ik het absurd duur.

Ik heb zelf een 2MXMM42 + FTXM 35 + 25 laten installeren voor 3100 euro incl. muurbeugel buiten en de hele mikmak. Had alleen zelf een nieuwe groep aangelegd.
In het nieuwe huis had ik wél beton boringen, en is het volgende aangelegd:

2MXMM 50 + FTXM 42 + 25 + dakdoorvoer
2MXMM 40 + FTXM 20 + 20
+/- 25 meter koelleiding

Totaal 6500 euro incl. BTW.

In verhouding met bovenstaande vind ik dus 5600 euro best aan de prijs. Ik kan mij niet voorstellen dat die muurbediening het zo duur zou maken. Welke regio zit je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Notna schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 10:01:
[...]

[...]

Gaan ze daadwerkelijk betonboringen uitvoeren? Moet er veel leidingwerk gelegd worden? Als de antwoorden op beide nee is (en ik denk dat het nee is getuige de lage materiaal kosten) vind ik het absurd duur.

Ik heb zelf een 2MXMM42 + FTXM 35 + 25 laten installeren voor 3100 euro incl. muurbeugel buiten en de hele mikmak. Had alleen zelf een nieuwe groep aangelegd.
In het nieuwe huis had ik wél beton boringen, en is het volgende aangelegd:

2MXMM 50 + FTXM 42 + 25 + dakdoorvoer
2MXMM 40 + FTXM 20 + 20
+/- 25 meter koelleiding

Totaal 6500 euro incl. BTW.

In verhouding met bovenstaande vind ik dus 5600 euro best aan de prijs. Ik kan mij niet voorstellen dat die muurbediening het zo duur zou maken. Welke regio zit je?
De elektriciteit groep die nodig is legt iemand anders aan. Betonboring gaat zeker gebeuren, door de muur op de 2e etage slaapkamer voor de buitenunit *waarschijnlijk door de trapkast die bereikbaar is vanuit daar, is nu opslagruimte) en door de muur op de 2e voor de unit op de overloop hoewel dat geen beton maar stenen muur is. Qua leidingwerk zullen de buitenunit en de twee binnenunit verbonden moeten worden met leidingen dus leiding van buiten naar binnen tweemaal (of via die trapkast naar binnen).

Regio: Maastricht.

[ Voor 6% gewijzigd door wvkreg op 14-01-2020 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-07 14:52
De offertes die ik hier geplaatst zie worden, sluiten over het algemeen best aan op de offerte zoals wij die hebben gehad (mitsubishi: Buitenunit :SCM60 ZM-S1, 1 binnenunit :SRK50 ZS-W Wandmodel, 2 binnenunits:SRK20 ZS-W totaal inclusief btw. € 6.500)

Ik vraag me dan af waar je die goedkopere aanbieders kan vinden? (wij wonen in de buurt van Zwolle).
De kale spullenboel koop je voor 4000-4250 euro (ff snel duitse prijzen opgezocht). Dus er zit voor grofweg 2250 euro installatiekosten in onze offerte. De installatieboer gaf aan dat ze er 2 dagen mee bezig zullen zijn, wat ik veel vind, aangezien ze overal goed bij kunnen.

Ik sta wel open voor suggesties voor bedrijven waarbij ik wat minder voor het installeren kwijt ben. Maar ik ga ervanuit dat plaatsen toch altijd wel een 1500 euro zal gaan kosten, of ben ik dan naïef en kan dat ook voor 500 oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:38
Heb hier ook een offerte ontvangen incl. montage:
2500 eu voor een 5kw unit van LG uit de PC18 serie.
Geen idee of dat nou veel is of niet

Bedoel als ik kijk naar dit apparaat:
https://www.goedkopeairco...ard-plus-180-m3-met-wifi/

Dan denk ik niet dat 1500 eu montage redelijk is.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimk
voor onderstaande drie kamers wou ik deze multisplit installeren:

1 x Daikin 3MXM40N
3 x Daikin CTXA15AW

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5NOzR83.png

Nu heb ik een advies van de winkel:

1 x Daikin 3MXM68N
2 x Daikin FTXM20N
1 x Daikin FTXM35N

dit is toch een dikke overkill voor 2 kamers van 10m2 en een kamer met een inloopkast?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
dimk schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:30:

1 x Daikin 3MXM40N
3 x Daikin CTXA15AW
Als ik 't goed lees kan je op deze buitenunits maar 2 binnendelen aansluiten. Meer binnendelen betekent ook zwaardere buitenunit.

Maar, waarom zou je een airco plaatsen in een kamer met een inloopkast? Gewoon de deur dicht houden niet genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
dimk schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:30:

1 x Daikin 3MXM40N
3 x Daikin CTXA15AW

[Afbeelding]

Nu heb ik een advies van de winkel:

1 x Daikin 3MXM68N
2 x Daikin FTXM20N
1 x Daikin FTXM35N

dit is toch een dikke overkill voor 2 kamers van 10m2 en een kamer met een inloopkast?!
Voor die 2 x 2.0 units: ze compenseren, denk ik, voor het feit dat het een plat dak is en het er in de zomer dus gemiddeld warmer is dan een zelfde kamer op een tussenverdieping.

Die 35 is best wel aan het formaat, maar als ik uitga van een hoogte van 2.50, zit je dus op ~56m³. 56 x 40 = 2800. Ik zou dus voor een 2.5 gaan en niet een 35. Mogelijk compenseren ze daar ivm de plaatsing om te zorgen dat het overal goed cool wordt, maar dat is m.i onzin :)

[ Voor 19% gewijzigd door Notna op 14-01-2020 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimk
Felicia schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:34:
[...]

Als ik 't goed lees kan je op deze buitenunits maar 2 binnendelen aansluiten. Meer binnendelen betekent ook zwaardere buitenunit.

Maar, waarom zou je een airco plaatsen in een kamer met een inloopkast? Gewoon de deur dicht houden niet genoeg?
nee, in beide gevallen een buiten uniti met 3 aansluitingen. De slaapkamer met een inloopkast heeft geen deur, maar de inloopkast hoeft van mij ook niet gekoeld/verwarmd te worden.

@Notna volgens mij zelfs 15Kw is voldoende voor een kamer van 10m2 met een platte dak :? ik kan wel een 3MXM52N in overweging nemen, met 3 x FTXM20N ofzo, maar een 68kW buiten unit... en de slaapkamer met een inloopkast is niet de bovenste verdieping met weing zon inval, dus ik zou een factor 30 gebruiken.

Hoogte is 2.7m

[ Voor 8% gewijzigd door dimk op 14-01-2020 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
dimk schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:38:
[...]

nee, in beide gevallen een buiten uniti met 3 aansluitingen. De slaapkamer met een inloopkast heeft geen deur, maar de inloopkast hoeft van mij ook niet gekoeld/verwarmd te worden.

@Notna volgens mij zelfs 15Kw is voldoende voor een kamer van 10m2 met een platte dak :? ik kan wel een 3MXM52N in overweging nemen, met 3 x FTXM20N ofzo, maar een 68kW buiten unit...
Ik zeg niet dat ik het er mee eens ben; ik zeg enkel mijn gok mbt gedachtegang ;)

3 x 15 op een 40 of 1 x 20 en 2 x 15 op een 52 buiten lijkt mij prima. Eerstgenoemde lijkt mij wel wat aan de krappe kant voor je grote slaapkamer, maar dat ligt ook aan isolatie, ligging van de kamer tov de zon, wel of geen zonwering, tussenwoning of hoekhuis/vrijstaand etc.

Edit nav je edit: Zelfs met die hoogte zou ik bij bovenstaande blijven. Maar dat is puur kijkende naar eigen ervaring; meer niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 14-01-2020 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimk
Notna schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:44:
[...]

Ik zeg niet dat ik het er mee eens ben; ik zeg enkel mijn gok mbt gedachtegang ;)

3 x 15 op een 40 of 1 x 20 en 2 x 15 op een 52 buiten lijkt mij prima. Eerstgenoemde lijkt mij wel wat aan de krappe kant voor je grote slaapkamer, maar dat ligt ook aan isolatie, ligging van de kamer tov de zon, wel of geen zonwering, tussenwoning of hoekhuis/vrijstaand etc.

Edit nav je edit: Zelfs met die hoogte zou ik bij bovenstaande blijven. Maar dat is puur kijkende naar eigen ervaring; meer niet.
dus als ik je goed begrijp, zou je voor 1 x 20 en 2 x 15 op een 52 kiezen?

weet je toevallig waarom ze voor FTXM serie gaan i.p.v. CTXA? CTXA lijkt me luxer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
dimk schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:48:
[...]

dus als ik je goed begrijp, zou je voor 1 x 20 en 2 x 15 op een 52 kiezen?

weet je toevallig waarom ze voor FTXM serie gaan i.p.v. CTXA? CTXA lijkt me luxer...
Als jij zeker weet dat je isolatie aan de goede kant is, kan je zelfs gaan voor 2 x 15 en 1 x 20 op een 40 buiten. Ligt er ook maar net aan of je alle units de hele dag aan wilt hebben, of alleen als het heel warm is of... Die 52 geeft je net iets meer ruimte voor de units op hele hete dagen.

De CTXA (Stylish) is alleen maar in een 15 model te krijgen ;) De FTXA (ook Stylish) is in grotere formaten te krijgen. De FTXA is wel weer duurder afaik tov de FTXM én heeft iets minder opgenomen vermogen als je de modellen 1 op 1 vergelijkt. Verder hebben ze exact dezelfde functies, dezelfde AB etc.

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 14-01-2020 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimk
Notna schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:37:
[...]

Als jij zeker weet dat je isolatie aan de goede kant is, kan je zelfs gaan voor 2 x 15 en 1 x 20 op een 40 buiten. Ligt er ook maar net aan of je alle units de hele dag aan wilt hebben, of alleen als het heel warm is of... Die 52 geeft je net iets meer ruimte voor de units op hele hete dagen.

De CTXA (Stylish) is alleen maar in een 15 model te krijgen ;) De FTXA (ook Stylish) is in grotere formaten te krijgen. De FTXA is wel weer duurder afaik tov de FTXM én heeft iets minder opgenomen vermogen als je de modellen 1 op 1 vergelijkt. Verder hebben ze exact dezelfde functies, dezelfde AB etc.
het is een 2 jaar oude huis, met A++ label, dus ik verwacht een goede isolatie. Het is wel zo dat als het warm is dan op de bovenste verdieping het zelfs s'nachts boven 30 graden blijft (warmte kan niet naar buiten komen, te goed geïsoleerd :X, probleem van alle nieuwbouwhuizen, hete blijft allemaal binnenhangen).

En nee hoor, CTXA kun je in alle formaten krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TVV0gZq.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
dimk schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:47:
[...]

het is een 2 jaar oude huis, met A++ label, dus ik verwacht een goede isolatie. Het is wel zo dat als het warm is dan op de bovenste verdieping het zelfs s'nachts boven 30 graden blijft (warmte kan niet naar buiten komen, te goed geïsoleerd :X, probleem van alle nieuwbouwhuizen, hete blijft allemaal binnenhangen).

En nee hoor, CTXA kun je in alle formaten krijgen:
[Afbeelding]
Zeg dat laatste maar tegen Daikin:

https://www.daikin.nl/nl_nl/products/CTXA-AS.table.html

https://www.herzog.or.at/...che-Daten-Innengeraet.pdf (pagina 8 )

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimk
dat screenshot is ook uit Daikin's aanbod, heb zo geen link bij, maar maakt niet uit.

kan 3 x 20 op een 52 buiten unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
dimk schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:57:
[...]

dat screenshot is ook uit Daikin's aanbod, heb zo geen link bij, maar maakt niet uit.

kan 3 x 20 op een 52 buiten unit?
Ik zou niet weten waarom niet? Het enige wat je er niet mee kan is 3 binnenunits op vol vermogen laten koelen. Áls dat voorkomt, zal hij gaan middelen bij gelijke vraag óf units voorkeur geven. Of dat van belang is voor jou moet je zelf weten :)

Ik heb ook een 5.2 buiten op een 4.2 + 2.5 binnenunit en dat gaat prima.

Overigens: http://nl.daikin.digital/catalogus/catalogus2019/page92.htm (staan alle modellen bij elkaar, incl adviesprijs. Dan kan je makkelijker vergelijken)

[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 14-01-2020 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimk
Notna schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:59:
[...]

Ik zou niet weten waarom niet? Het enige wat je er niet mee kan is 3 binnenunits op vol vermogen laten koelen. Áls dat voorkomt, zal hij gaan middelen bij gelijke vraag óf units voorkeur geven. Of dat van belang is voor jou moet je zelf weten :)

Ik heb ook een 5.2 buiten op een 4.2 + 2.5 binnenunit en dat gaat prima.

Overigens: http://nl.daikin.digital/catalogus/catalogus2019/page92.htm (staan alle modellen bij elkaar, incl adviesprijs. Dan kan je makkelijker vergelijken)
goed overzicht, well gekke prijzen. FTXA20AW lijkt overigens meer standen te hebben en wat krachtiger te zijn, dan FTXM20N. Ik denk dat ik voor 3 x FTXA20AW met 1 x 3MXM52N ga. Dat ga ik toch in het buitenland bestellen, prijsverschil van een FTXA20AW is maar 100 euro t.o.v. FTXM20N.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
renzo4000 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 09:55:

2 x binnenunit LG 09SQ
1 x binnenunit LG 12SQ

LG is niet te vergelijken met Daikin qua prijs en kwaliteit en garantie. Deze leverancier doet alleen Daikin en Mitsubishi.

Graag een goed advies over de offerte,bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door wvkreg op 14-01-2020 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Ho ho ho ... hold your horses @wvkreg! Beetje minder mag ook wel, wees blij dat men bereid is om je te helpen, of krijgen we straks nog een commissie van je? Een dergelijke houding wordt niet zo gewaardeerd hier.

Zoals ik al stelde is Daikin iets duurder maar ook weer niet zodanig dat het zo'n groot verschil wordt. Daarnaast moet je Daikin en Mitsubishi ook weer niet ophemelen qua prijs en kwaliteit. Mijn leverancier levert ook deze merken en adviseerde mij gewoon LG te nemen. Waarom? Een hele goede prijs/kwaliteit verhouding die qua prestaties, onderhoud en garantie niks onder doen voor de andere merken. Zijn ervaring is dat LG de laatste jaren erg goede AC's levert en dito kwaliteit. Zeker voor particulieren is dit meer dan prima (zakelijk zijn de andere twee merken wellicht een betere oplossing).

Maar goed als je graag meer wil betalen dan nodig is, dan is dat natuurlijk helemaal aan jou. Succes met je zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Er is eerlijk gezegd niet heel veel keus in (goede) airco leveranciers hier in Maastricht, ik zou dan ook graag adviezen of hints ontvangen. En sorry voor de haast, wij willen dit graag z.s.m. laten aanleggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:55

AJM

Al een tijdje dit topic aan het volgen (en ook Airco bestellen in het buitenland), omdat ik voor 2 slaapkamers een Daikin multisplit airco wil laten plaatsen.

Hieronder een plattegrond met daarop aangegeven hoe ik de plaatsing van de units in gedachten heb, rekening houdend met de plaats van de bedden. De ligging van de slaapkamers is op het zuiden en de buitenunit kan op een plat dak staan (van een uitbouw).

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hZ8njyK/4-Plattegrond-eerste-verdieping.png

Ik zit te denken aan de volgende setup:
2MXM40M buitenunit
FTXA20AW binnenunit 1
FTXA20AW binnenunit 2

Dit lijkt mij toch meer dan voldoende om het koel te houden in de zomer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

wvkreg schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:41:
Er is eerlijk gezegd niet heel veel keus in (goede) airco leveranciers hier in Maastricht, ik zou dan ook graag adviezen of hints ontvangen. En sorry voor de haast, wij willen dit graag z.s.m. laten aanleggen :)
die haast gaat je vrijwel zeker ellende opleveren....

zie mijn post van Ray in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

ik ga je hier niet volledig aan de hand nemen dan was ik wel airco verkoper geworden....

uit verdere reacties van je blijkt ook niet dat je ingelezen hebt op mijn tips / steekwoorden die ik gegeven heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Ray schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 17:31:
[...]

die haast gaat je vrijwel zeker ellende opleveren....

zie mijn post van Ray in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

ik ga je hier niet volledig aan de hand nemen dan was ik wel airco verkoper geworden....

uit verdere reacties van je blijkt ook niet dat je ingelezen hebt op mijn tips / steekwoorden die ik gegeven heb
Kun je dat een beetje uilteggen svp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

wvkreg schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 17:31:
[...]

Kun je dat een beetje uilteggen svp?
staat ech allemaal in dit en het andere topic. zoek op mxm68 bijvoorbeeld en lees je in.

dit topic dus Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

wat doet een 2.0 op een 68 . een 5.0 op een overloop etc etc . zie mijn vorige opmerking

fyi ik heb er drie jaar over gedaan voordat ik , dacht ik toen, een goede combinatie had. Dat bleek dus niet zo te zijn oa ivm die buitenunit (zoals meerdere gebruikers hier)

recent is ook vrij goed uitgelegd en zijn er linkjes gegeven voor het maken van een warmteverlies berekening. want dat is feitleijk de basis

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 17-01-2020 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Toch vreemd dat een bedrijf dat ook industrieel cq. bij bedrijven aanlegt dit ''niet begrijpt"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

wvkreg schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 17:36:
Toch vreemd dat een bedrijf dat ook industrieel cq. bij bedrijven aanlegt dit ''niet begrijpt"?
nee hoor ik heb ervaren dat dit volledig normaal is.

ik heb de groots mogelijke onzin aangehoord. vooral ook 'wat u wilt kan niet'

om maar te zwijgen over bijna 6000! euro prijsverschil tussen offertes

uiteindelijk heb ik alles zelf uitgezocht. met name ook de afwatering zodat ik geen enkele pomp nodig heb

toen was het nog ruk met verwarmen. daar de fabrikant bij gehad diverse malen,

om er dan een paar maanden geleden zelf weer achter te moeten komen dat het aanpassen van een paar instellingen een boel voordeel biedt. zodat ik nu. zij het wel weer met een boel omwegen. eindelijk het beperkt in kan zetten voor verwarmen vd bovenverdieping

[ Voor 11% gewijzigd door Ray op 17-01-2020 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Dit zijn de specs:

Fabrikaat Daikin
Type units Set binnen en buiten FTXP 50 M overloop
FTXP 20 M kinderslaapkamer
Koelvermogen 1700 – 6000 watt / 1300 – 2600 watt
Verwarmingsvermogen 1700 - 7700 watt / 1300 – 3500 watt
Energielabel koelen
Energielabel verwarmen
A++
A+
SEER koelen kW 7,30 / 6,79
SCOP verwarmen kW 4,60 / 4,65

Wat je bedoelt heb ik vetgedrukt, klopt het wat ik dan zeg? En wat vraag of vertel ik dan de leverancier, want ik ben niet de expert. Ik ga er van uit dat zij dat zijn, vandaar dat ik hier antwoord vraag...

[ Voor 14% gewijzigd door wvkreg op 17-01-2020 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

wvkreg schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 17:43:
Dit zijn de specs:

Fabrikaat Daikin
Type units Set binnen en buiten FTXP 50 M overloop
FTXP 20 M kinderslaapkamer
Koelvermogen 1700 – 6000 watt / 1300 – 2600 watt
Verwarmingsvermogen 1700 - 7700 watt / 1300 – 3500 watt
Energielabel koelen
Energielabel verwarmen
A++
A+
SEER koelen kW 7,30 / 6,79
SCOP verwarmen kW 4,60 / 4,65

Wat je bedoelt heb ik vetgedrukt, klopt het wat ik dan zeg?
en wat heb je gevonden over een 2.0 op een 6.8 buitenunit ?\
wat over een 5.0 op een overloop ? waarom een 5.0 ? on het motto kost maar iets meer en beter wat meer vermogen ?

etc etc

waarom geen 2,0 en 3,5 op een 40 of 50 bijvoorbeeld ?

vraag je dat eens af en zoek dat uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Ray schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 17:45:
[...]

1. en wat heb je gevonden over een 2.0 op een 6.8 buitenunit ?\
2. wat over een 5.0 op een overloop ? waarom een 5.0 ? on het motto kost maar iets meer en beter wat meer vermogen ?

etc etc

waarom geen 2,0 en 3,5 op een 40 of 50 bijvoorbeeld ?

vraag je dat eens af en zoek dat uit
Op 1 : niks

Op 2: De 5 op de overloop moet die ruimte niet perse koelen, maar die moet de slaapkamer die 1 trap lager en 3m verder ligt koelen. Die ruimte is 25m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

wvkreg schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 17:49:
[...]

Op 1 : niks

Op 2: De 5 op de overloop moet die ruimte niet perse koelen, maar die moet de slaapkamer die 1 trap lager en 3m verder ligt koelen. Die ruimte is 25m2.
En dat gaat werken denk je of je installateur ...... ???

Waarom een 50 om 25m2 te koelen.... zodra die aanslaat is de overloop koud en gaat hij uit.....en weer aan .... en weer uit
Net als die 20 op een 68 buitenunit

En echt het topic staat vol met pendelen en overloop vragen

Laat je installateur eens uitleggen waarom deze combinatie

Ik ga het topic weer verlaten voorlopig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Ray schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 17:59:
[...]

En dat gaat werken denk je of je installateur ...... ???

Waarom een 50 om 25mw te koelen.... zodra die aanslaat is de overloop koud en gaat hij uit.....en weer aan .... en weer iit
Net als die 20 op een 68 buitenunit

En echt het topic staat vol met pendelen en overloop vragen

Laat je installateur eens uitleggen waarom deze combinatie

Ik ga het topic weer verlaten voorlopig :)
Ik zal tegen offertes opvragen, maar vind het nogal kort door de bocht paniek zaaien op deze manier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• I-King
@wvkreg kort door de bocht kun je Ray niet noemen, hij is hier jarenlang mee aan het klooien geweest. Zijn advies is wel waardevol, wat je er mee doet moet je idd zelf weten.
Meer is iig niet beter in deze context.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
@Ray is misschien wat direct in zijn reactie maar hij heeft wel gelijk. Ik zou iig gauw een andere professional inschakelen. Overkill is bij een AC niet nodig en niet gewenst ivm pendelen. Daarnaast kostentechnisch gewoon niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Maar de totaal te koelen ruimte is 1 kamer 4 bij 4 en 3 hoog. De andere moet vanuit de overloop door een deur en moet de etage koelen, dat is zeker 7 bij 5 bij 3 hoog. Twee etages, dus de 1e slaapkamer unit kan licht zijn, maar de overloop unit moet wel een zware zijn.
Ik vind Ray nogal rechtlijnig en snap niet dat je daaraan 3 jaren van je leven spendeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Tja, het aantal m3 is interessanter. Bij ons beneden koelt een 3,5 Kw unit 145m3 met twee vingers in de neus. Daar zit jij nog niet eens aan ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Je krijgt het vanuit die overloop niet koeler beneden door er maar een bak vermogen tegenaan te gooien. Je 5.0 trekt de overloop koud en gaat pendelen ruim voordat het beneden is afgekoeld.

AC op een overloop kan prima, maar je moet geduld hebben. Een 5.0 gaat daar niet waarschijnlijk niet nodig zijn (en problemen geven). En de meeste monteurs hebben echt geen verstand van dit soort materie. Die zien pendelgedrag ook niet echt als een probleem, als het maar snel koud is (want dat is wat mensen over het algemeen willen).

Toevallig ben ik hier nu bezig om het systeem uit te bereiden met een AC in de woonkamer (110m3). Ik heb daar een 3,5 voor uitgekozen. Kwam laatst een monteur tegen en die zei dus doodleuk ‘wij hangen altijd standaard een 5.0 in een woonkamer’.

[ Voor 19% gewijzigd door Glashelder op 17-01-2020 23:32 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Met deze geweldige tool kom ik ook op 6K totale kosten dus misschien is mijn offerte niet zo slecht?

https://willemskoeltechni...is/bereken-uw-airco-prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
renzo4000 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 23:29:
Tja, het aantal m3 is interessanter. Bij ons beneden koelt een 3,5 Kw unit 145m3 met twee vingers in de neus. Daar zit jij nog niet eens aan ...
Dat is 120m3 over 3 ruimtes waarvan 2 slaapkamers over 2 etages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM

AJM

AJM schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 16:49:
Al een tijdje dit topic aan het volgen (en ook Airco bestellen in het buitenland), omdat ik voor 2 slaapkamers een Daikin multisplit airco wil laten plaatsen.

Hieronder een plattegrond met daarop aangegeven hoe ik de plaatsing van de units in gedachten heb, rekening houdend met de plaats van de bedden. De ligging van de slaapkamers is op het zuiden en de buitenunit kan op een plat dak staan (van een uitbouw).

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hZ8njyK/4-Plattegrond-eerste-verdieping.png

Ik zit te denken aan de volgende setup:
2MXM40M buitenunit
FTXA20AW binnenunit 1
FTXA20AW binnenunit 2

Dit lijkt mij toch meer dan voldoende om het koel te houden in de zomer?
Nog iemand die kan bevestigen dat de setup die ik in gedachte heb voldoende is? Afgaande op de laatste berichten vermoed ik van wel.

[ Voor 3% gewijzigd door AJM op 18-01-2020 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Lijkt mij meer dan prima. Waarom zet je airco's niet op de muur waar je de wcd hebt? Scheelt leidingwerk lijkt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM

AJM

I-King schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 09:14:
Lijkt mij meer dan prima. Waarom zet je airco's niet op de muur waar je de wcd hebt? Scheelt leidingwerk lijkt het?
De binnenunits worden gevoed door de buitenunit en die kan vrij makkelijk aangesloten worden met een gat door de buitenmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
@AJM Dat bedoelde ik niet. Waarom zet je de airco units niet op de tegenovergestelde muur? Dus de middenmuur met de rug tegen elkaar? Dan heb je minder leidingwerk aan de buitenkant lijkt me?
Of komt dat niet uit door de inrichting/kasten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM

AJM

I-King schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 10:49:
@AJM Dat bedoelde ik niet. Waarom zet je de airco units niet op de tegenovergestelde muur? Dus de middenmuur met de rug tegen elkaar? Dan heb je minder leidingwerk aan de buitenkant lijkt me?
Of komt dat niet uit door de inrichting/kasten etc.
Ik snap wat je bedoelt, maar dat komt niet goed met de plek waar de bedden staan. Op de manier zoals het nu bedacht is gaat de luchtstroom precies over de bedden heen ipv dat de luchtstroom recht naar het hoofd zou gaan. Qua leidingwerk aan de buitenkant zou het idd mooier zijn om de units op de tegenovergestelde muur te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-07 11:33
Na een half jaar dit topic te hebben gevolgd, willen wij thuis ook investeren in een airco. Onze slaapkamer ligt pal op het zuiden en is in de zomer bloedheet. Vorig jaar hebben we een mobiele airco aangeschaft, maar daar ben ik niet tevreden over. Ik heb continue het gevoel dat ik in een 747 lig te slapen, wat een takkeherrie maakt zo'n ding :+

Om kosten te besparen wil ik graag voor een DHZ-variant gaan.

Situatie:
  • Betreft een slaapkamer
  • Op het zuiden
  • Buitenmuur waar de airco aan moet komen grenst aan het dak van de garage
  • Inhoud van de kamer is 32,4 m3
Wat ik lees in dit topic, is dat overdimensioneren niet verstandig is (dan gaat hij pendelen?).

Mijn oog is gevallen op deze airco:
https://www.cvtotaal.nl/q...lit-unit-airco-45792.html
Dit betreft de Qlima SC5025.

Volgens de beschrijving is hij in staat om "60-85m3 prima op temperatuur te houden".

Mijn vraag is dan ook:
- Kom ik dan niet toch in de problemen door deze overcapaciteit?

Bonusvraag:
Aan de overkant van de overloop van onze slaapkamer, zit de slaapkamer van onze dochter. Als ik een iets zwaarder model neemt en we houden de slaapkamerdeur open, 'profiteert' zijn dan ook van de koeling? Of is dat echt enorm onzinnig en is een investering in een extra airco dan een beter idee?

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Pagina: 1 ... 32 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"