Wat staat er in op meerdere plekken te vinden handleiding? http://www.valinta.lt/ka/...nis_A/SVC_24296A(4)_E.pdfRobertehv schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:09:
Hallo, ik ben nieuw hier en heb meteen een vraag aan de kenners.
Ik heb een multi split airco systeem van samsung, Buiten unit is de MH070FXEA4A met twee MH026FPEA binnen units.
Nu wil ik graag nog twee extra units aansluiten maar weet niet wat er erop zou passen behalve de al genoemde units. Heeft iemand een idee, kan dit iedere Samsung met R410 koelmiddel zijn of moet ik kritischer zijn?
Alvast bedankt!
ik ben we gecharmeerd van de Daikin Ururu Sarara, het liefst heb ik hier een multi-split unit versie van, maar die lijkt niet te bestaan. Of heb ik dan iets gemist? wat is een (redelijk vergelijkbaar) alternatief voor multi-split unit als dit niet kan met de Ururu Sarara?
@HiBe Waar ben je precies van gecharmeerd als ik vragen mag?
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
1) Luchtbevochtigen en ontvochtigen, ivm onze houten vloeren.Appie Heijn schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:52:
@HiBe Waar ben je precies van gecharmeerd als ik vragen mag?
2) Inverter compressor
3) R32
kijk even hierHiBe schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:28:
[...]
1) Luchtbevochtigen en ontvochtigen, ivm onze houten vloeren.
2) Inverter compressor
3) R32
de Peer in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"
[ Voor 34% gewijzigd door Ray op 16-10-2019 19:35 ]
Je kan in dit topic ook vinden dat het bevochtigen zeer minimaal te noemen is.
Verder zijn alle nieuwe airco bijna R32 en inverter
De ururu is met name
Groot! Cosmetisch ook geen hoogstandje
Storingsgevoelig (zoek in Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp)
En met name in verhouding erg duur te noemen.
Geen multisplit
Wel zuinig en stil(maar dat zijn vele andere units ook)
De ururu bestaat al enkele jaren, dat geen enkele andere fabrikant met een dergelijke bevochtiging is gekomen zegt mijn inziens genoeg,
Hallo allen,
Al enige tijd lees ik met veel interesse mee in de diverse airco-topics. Erg leerzaam, maar soms zie ik ook door de bomen het bos niet meer. :-)
Ik stond op het punt om de volgende Daikin Multisplit configuratie te bestellen:
2xFTXA20AW + 1xFTXA25AW + 3MXM52N. Laatste is een inverter-unit. Deze combinatie wordt redelijk standaard aangeboden door verschillende bedrijven/webwinkels.
Nu begin ik (naar aanleiding van wat topics) te twijfelen of ik er niet beter de 3MXM40N als buitenunit aan kan hangen. Dit zou pingelen tegengaan. Ik kom er niet uit, omdat in mijn beleving ook de inverter-regeling pingelen tegen zou gaan.
Kan iemand mij verlichten? Gewoon de veilige weg bewandelen en de 52 doen, of is het op enige manier toch beter om de 40N te nemen?
Alvast bedankt voor de input :-)
Al enige tijd lees ik met veel interesse mee in de diverse airco-topics. Erg leerzaam, maar soms zie ik ook door de bomen het bos niet meer. :-)
Ik stond op het punt om de volgende Daikin Multisplit configuratie te bestellen:
2xFTXA20AW + 1xFTXA25AW + 3MXM52N. Laatste is een inverter-unit. Deze combinatie wordt redelijk standaard aangeboden door verschillende bedrijven/webwinkels.
Nu begin ik (naar aanleiding van wat topics) te twijfelen of ik er niet beter de 3MXM40N als buitenunit aan kan hangen. Dit zou pingelen tegengaan. Ik kom er niet uit, omdat in mijn beleving ook de inverter-regeling pingelen tegen zou gaan.
Kan iemand mij verlichten? Gewoon de veilige weg bewandelen en de 52 doen, of is het op enige manier toch beter om de 40N te nemen?
Alvast bedankt voor de input :-)
Dat zocht ik! Niet kunnen vinden, bedankt!EPICOSAURUS schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:06:
[...]
Wat staat er in op meerdere plekken te vinden handleiding? http://www.valinta.lt/ka/...nis_A/SVC_24296A(4)_E.pdf
Goed te doen met het handje. Al is de 3/8 wat stug.Cheesy schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:53:
Aan de zelf-installeerders hier, allemaal de pijp gebogen zonder pijpenbuiger, dus met de hand?
Volgens de OP moet het kunnen
Edit..
Sinds vandaag werkt m'n Daikin FTXM25N-RXM25N9 nu eindelijk
[ Voor 43% gewijzigd door Prutzertje op 26-10-2019 09:44 ]
Wat bedoel je met pingelen?glm schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 22:22:
Pendelen, oftewel het te vaak uit en aan gaan van de L/L WP, voortkomend uit een te grote afgifte(te grote unit) t.o.v. de ruimte, of omdat het minimum afgifte vermogen te hoog is. Daarom kijk ik met name extra naar de minimale afgiftevermogens van L/L maar ook L/W warmtepompen.
Te vaak is relatief natuurlijk, maar als hij om de 5 minuten aan en uit gaat onder normale omstandigheden dan is dat normaal gesproken niet goed voor het comfort maar ook niet voor de levensduur.
Vroegah waren airco's aan/uit (lees uit of volgas), alles wat tegenwoordig verkocht wordt is inverter (dit is net als in een auto een soort gaspedaal)
Als je de leiding aan de binnen unit soldeer, waarom dan niet ook koppelingen aan de leiding voor aan de buiten unit.Prutzertje schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 06:14:
[...]
Goed te doen met het handje. Al is de 3/8 wat stug.
Edit..
Sinds vandaag werkt m'n Daikin FTXM25N-RXM25N9 nu eindelijk. Gister avond lukte het me niet om goede vacuum te houden. Binnen unit heb ik hard gesoldeerd dus daar kon het niet aan liggen. Vanmorgen vroeg gelijk bij de buiten unit opnieuw flenzen getrompt en de vacuum pomp erop voor 1,5 uur. Half uur vacuum erop laten staan en de vacuum micron meter bleef netjes staan
Gas in de leidingen, prik erop en gaan! Laat de zomer maar weer komen.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Messing aansluit delen zit een Schrader klep in. En de imbus om gas in het systeem te laten zitten daar. Gaat dat alllemaal kapot als je dat heet stook.wizzopa schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:00:
[...]
Als je de leiding aan de binnen unit soldeer, waarom dan niet ook koppelingen aan de leiding voor aan de buiten unit.
Er zijn soldeer koppelingen die je aan de leiding soldeer en daarmee een betere verbnding maak dan met een flare. https://www.warmteservice...QyY2ExNzE5MGFkMjQzOTBjMmEPrutzertje schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:42:
[...]
Messing aansluit delen zit een Schrader klep in. En de imbus om gas in het systeem te laten zitten daar. Gaat dat alllemaal kapot als je dat heet stook.
Excuses begrijp je vorige post nu beter. Zelf betere ervaring met dit soort koppelingen? Zie dit eigenlijk voor het eerst. En heb heeeeeuuul wat youtube filmpjes bekeken.wizzopa schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:07:
[...]
Er zijn soldeer koppelingen die je aan de leiding soldeer en daarmee een betere verbnding maak dan met een flare. https://www.warmteservice...QyY2ExNzE5MGFkMjQzOTBjMmE
Ja en slechte ervaring met flare. Ik heb zelf de leiding exact opmaat laten maken bijPrutzertje schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 18:14:
[...]
Excuses begrijp je vorige post nu beter. Zelf betere ervaring met dit soort koppelingen? Zie dit eigenlijk voor het eerst. En heb heeeeeuuul wat youtube filmpjes bekeken.
Climasense. Al had je dit type koppeling gebruikt had het wel in 1 keer dicht geweest. Een goeie flare maken is even een kunstje, die ervaring heb je nu zelf ook op gedaan.
Hallo,
Wij krijgen op 2 maart de sleutel van ons nieuwe huis en willen hier meteen airco's in laten plaatsen, in eerste instantie op de slaapkamer 1 (+- 3x4) Slaapkamer 2 (+-2x3) en zolder (+-4x5). het heeft nog weinig zin om te kijken naar typenummers of wat dan ook omdat dit in Maart weer veranderd kan zijn. maar misschien kan hier iemand mij wel even een kleine prijs indicatie geven waar ik rekening mee moet houden. ook zouden we graag iets van over capaciteit aanhouden mocht er ooit nog ergens iets nodig zijn.
wat ik graag wil is Wifi bediening,stil en incl. montage enzovoort. uiteraard komt het niet op een paar euro ;-) en zal ook niemand vast houden aan de genoemde bedragen :-P
/edit: en wil ook graag kunnen verwarmen met de airco icm zonnepanelen.
/edit2: heb natuurlijk ook even in dit topic rondgekeken maar bedragen tussen de €7000,- en de €3500,- tegen...dat is natuurlijk iets meer dan een paar 100 euro
Wij krijgen op 2 maart de sleutel van ons nieuwe huis en willen hier meteen airco's in laten plaatsen, in eerste instantie op de slaapkamer 1 (+- 3x4) Slaapkamer 2 (+-2x3) en zolder (+-4x5). het heeft nog weinig zin om te kijken naar typenummers of wat dan ook omdat dit in Maart weer veranderd kan zijn. maar misschien kan hier iemand mij wel even een kleine prijs indicatie geven waar ik rekening mee moet houden. ook zouden we graag iets van over capaciteit aanhouden mocht er ooit nog ergens iets nodig zijn.
wat ik graag wil is Wifi bediening,stil en incl. montage enzovoort. uiteraard komt het niet op een paar euro ;-) en zal ook niemand vast houden aan de genoemde bedragen :-P
/edit: en wil ook graag kunnen verwarmen met de airco icm zonnepanelen.
/edit2: heb natuurlijk ook even in dit topic rondgekeken maar bedragen tussen de €7000,- en de €3500,- tegen...dat is natuurlijk iets meer dan een paar 100 euro
[ Voor 14% gewijzigd door Nutterd op 30-10-2019 15:55 ]
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
iemand ervaring met de fglair app van general of fujitsu?
Meermaals verliest de app de verbinding met de aircotoestellen.
In de app staan de airco's aan en in werkelijkheid staan ze uit.
Dit in combinatie met android toestel
Meermaals verliest de app de verbinding met de aircotoestellen.
In de app staan de airco's aan en in werkelijkheid staan ze uit.
Dit in combinatie met android toestel
Wij gaan aankomende winter ook een splitunit laten installeren. Nu zijn wij in huis zoveel mogelijk aan het koppelen met Google home. Nu is mijn vraag of er ook al airco's zijn die daar mee samen kunnen werken??
Deze volg ik ook evenSunri5e schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:25:
Wij gaan aankomende winter ook een splitunit laten installeren. Nu zijn wij in huis zoveel mogelijk aan het koppelen met Google home. Nu is mijn vraag of er ook al airco's zijn die daar mee samen kunnen werken??
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Nou, ik heb 1/2" (dus nog iets groter) en die krijg ik met geen mogelijkheid met de hand gebogen. Heb er al een klein deukje ingedrukt, dus ben toen direct opgehouden. De 1/4" buigt gelukkig als een tierelierPrutzertje schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 06:14:
[...]
Goed te doen met het handje. Al is de 3/8 wat stug.
Ik was nu van plan om een buigtang te kopen, maar dat is ook nog geen oplossing gezien ik aan beide kanten van de buitenmuur moet buigen. Aan 1 kant zou dan lukken, maar dan kom ik er aan de 2e kant niet meer bij. Iemand tips?
[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 01-11-2019 11:58 ]
Iemand met een tip waar ik afwerkmateriaal kan bestellen?
Of ze hebben de goten niet, of de bochten niet, er is altijd wel iets.
Heb ik gekocht bij www.warmteservice.nl.UltraSub schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:12:
Iemand met een tip waar ik afwerkmateriaal kan bestellen?
Was bij mij het meest voordelig, en je kan makkelijk ruilen bij een filiaal in de buurt als je over hebt of toch een ander bochtje nodig hebt.
Nice. Thanks!Cheesy schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:26:
[...]
Heb ik gekocht bij www.warmteservice.nl.
Was bij mij het meest voordelig, en je kan makkelijk ruilen bij een filiaal in de buurt als je over hebt of toch een ander bochtje nodig hebt.
Lg smarthinq modellen doen het feilloos met Google home. "Hey google, zet de airco op 21 graden" ...ideaal!Sunri5e schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:25:
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Ik heb een Haier Tundra 2,5kw split unit, nu zit er een Auto modus op.
Alleen ik snap de werking van de Auto modus niet helemaal, in de handleiding staat dat hij automatisch op Cool of heat gaat, nu wil ik graag een temperatuur van 21-22 graden in mijn kamer hebben. Alleen zodra ik op Auto modus klik kan ik geen temperatuur meer selecteren en hij zegt ook niet welke temperatuur hij gaat bijhouden.
Iemand een idee?
Alleen ik snap de werking van de Auto modus niet helemaal, in de handleiding staat dat hij automatisch op Cool of heat gaat, nu wil ik graag een temperatuur van 21-22 graden in mijn kamer hebben. Alleen zodra ik op Auto modus klik kan ik geen temperatuur meer selecteren en hij zegt ook niet welke temperatuur hij gaat bijhouden.
Iemand een idee?
[ Voor 8% gewijzigd door mauri25 op 01-11-2019 18:46 . Reden: Foto toegevoegd ]
Niet op automatisch zetten, op heat en de temperatuur instellen. De split gaat dan netjes verwarmen.mauri25 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 18:33:
Iemand een idee?
[Afbeelding]
Dat is geen auto-modus, maar ventilatie modus. Ofja, de knop is wel auto, maar dat zal dan wel gaan over de blaassnelheid oid? Althans icoontje doet mij denken aan ventileren, zeker aangezien er dan geen temperatuur weergegeven wordt.mauri25 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 18:33:
Iemand een idee?
[Afbeelding]
[ Voor 12% gewijzigd door I-King op 01-11-2019 22:43 ]
Ik heb een mobiele airco, met een relatief klein reservoir, ik denk dat er zo'n 3 liter in past. In de zomer gebruikte ik hem 24 uur per dag op de koelstand, en moest ik nooit het reservoir legen.
Nu gebruik ik hem meestal als luchtfilter, of verwarming, maar moet ik dagelijks (of vaker) het reservoir legen).
Is dat normaal? Ik vind het maar onhandig, want ik moet dat ding (35kg, ik ben zelf 55 kg, dus echt zwaar voor me) naar de trap rollen, over een drempel heen tillen en dan leeg laten lopen en weer terug zetten.
Nu gebruik ik hem meestal als luchtfilter, of verwarming, maar moet ik dagelijks (of vaker) het reservoir legen).
Is dat normaal? Ik vind het maar onhandig, want ik moet dat ding (35kg, ik ben zelf 55 kg, dus echt zwaar voor me) naar de trap rollen, over een drempel heen tillen en dan leeg laten lopen en weer terug zetten.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
De luchtvochtigheid is op het moment natuurlijk wel vele malen hoger dan het afgelopen zomer was... Ik zou ook wel verwachten dat er nu meer water uit de lucht onttrokken wordt.
Je kan ook de Tado Slimme Airco bediening overwegen. zit je niet vast aan duurdere modellen van de fabrikanten.Sunri5e schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:25:
---
Ik wil voor in ons vakantiehuis een inverter airco installeren ipv de standaard airco die daar nu hangt.
Maar de prijzen lopen enorm uiteen en ik kan qua specs niet snel een verschil vinden.
Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen deze 2 Mitishubishi airco's:
Mitsubishi Electric MSZHR35VF Split Inverter (al verkrijgbaar voor <€600,-)
Mitsubishi SRK/SRC 35 ZS-W Single Split set (Verkrijgbaar voor <€1.000,-)
Bij het verwarmen wordt het proces omgekeerd en zuigt je systeem koude lucht van buiten aan die verder afgekoeld omdat daar warmte onttrokken wordt, die lucht is relatief veel vochtiger vanwege de lagere temperatuur en door die nog verder te koelen vindt er condensatie plaats. Doordat je compressor minder hard hoeft te werken als bij koelen met 30 graden vangt je systeem dus veel meer vocht op.Ardana schreef op maandag 4 november 2019 @ 12:37:
Ik heb een mobiele airco, met een relatief klein reservoir, ik denk dat er zo'n 3 liter in past. In de zomer gebruikte ik hem 24 uur per dag op de koelstand, en moest ik nooit het reservoir legen.
In zoverre, ja het is dus normaal.
De mijne heeft een veel kleiner reservoir (1 liter) maar heeft ook een poort aan de achterkant zodat je 'm continu leeg kan laten lopen. Wellicht heeft die van jou dat ook? Zet 'm op een standaard met een 10ltr emmer eronder en je kan opeens veel langer doen met je airco.
Ondertussen ben ik zelf aan 't kijken om een vaste airco geïnstalleerd te krijgen bij mij thuis. Echter, bij de ene krijg ik een offerte van 5k euro voor een multisplit met 3 units en de rest reageert he-le-maal niet. Nou ging mijn vrouw natuurlijk best wel ape-shit over die 5k euro dus mag ik nu niet meer als 1 unit ophangen in onze slaapkamer (en dan mag ik in de zomer daar maar gaan zitten). Iemand tips voor een installateur in Tilburg die binnen nu en 6 maanden tijd heeft?
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Ik heb 3 offerte verzoeken de deur uit gedaan +-2 maanden terug. Ondanks dat ik bij alle 3 nog een reminder heb verzonden bij geen van allen een reactie gekregen... Ik wacht dus even met vervolgacties tot begin volgend jaar.
Ik heb afgelopen zaterdag een aantal offerte aanvragen verstuurd en na 2 dagen staan er al er 2 afspraken gepland en met een 3e partij verder contact gehad en krijg daar binnenkort per mail een offerte van, daarnaast van 1 bedrijf reactie gehad dat ze ivm drukte geen nieuwe klanten bedienen. Allen regio midden-NL.hpmkruit schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 15:29:
Ik heb 3 offerte verzoeken de deur uit gedaan +-2 maanden terug. Ondanks dat ik bij alle 3 nog een reminder heb verzonden bij geen van allen een reactie gekregen... Ik wacht dus even met vervolgacties tot begin volgend jaar.
Wil je zeker een multi hebben? Ik zou dat alleen aanraden wanneer je weet dat er altijd meer dan 1 units tegelijk verwarmen of koelen ivm het minimum vermogen wat zo'n apparaat afgeeft. Ik ga volgend voorjaar ook 3 units plaatsen, 1 in het tuinhuis, 1 beneden en 1 boven. Ik ga om bovenstaande reden voor 1x single en 1x duo. Ik twijfel nog tussen de panasonic en de mitsubishi.Felicia schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 15:01:
[...]
Ondertussen ben ik zelf aan 't kijken om een vaste airco geïnstalleerd te krijgen bij mij thuis. Echter, bij de ene krijg ik een offerte van 5k euro voor een multisplit met 3 units en de rest reageert he-le-maal niet. Nou ging mijn vrouw natuurlijk best wel ape-shit over die 5k euro dus mag ik nu niet meer als 1 unit ophangen in onze slaapkamer (en dan mag ik in de zomer daar maar gaan zitten). Iemand tips voor een installateur in Tilburg die binnen nu en 6 maanden tijd heeft?
Mitsubishi
Mitsubishi Heavy Industries SCM45ZS-S buitenunit
2x Mitsubishi Heavy Industries SRK35ZSX-W 3.5kW
Koelvermogen 1,5-6,4KW
Verwarmvermogen 1,3-6,5KW
SEER 6,5
SCOP 4,2
En voor kantoor aan huis.
1x Mitsubishi Heavy Industries SRK20ZSX-W/SRC20ZSX-W (is inclusief buitenunit)
Koelvermogen 0,9-3,4KW
Verwarmvermogen 0,8-5,5KW
SEER 10
SCOP 5,24
€1595(dual split) + €789(single) inhouse
Totaal €2384
Panasonic
PANASONIC CU-2Z41TBE buitenunit
2x CS-Z35VKEW
Koelvermogen 1,5-5,2KW
Verwarmvermogen 1,1-7,0KW
SEER 8,5
SCOP 4,6
En voor kantoor aan huis.
1x Panasonic CS-Z20TKEW/CU-Z20TKE 2.0kW
Koelvermogen 0,75-2,4KW
Verwarmvermogen 0,70-4,00KW
SEER 7,5
SCOP 4,7
€1573 (dual split) + €719(single) + €100
Totaal €2400
De PANASONIC CU-2Z50TBE kost €100 meer.
Prijs ontloopt elkaar nagenoeg niet, de specs wel. Mitsubishi staat qua reputatie op een hogere trede dan Panasonic. Bij de multi zijn ze op papier minder maar de single fors beter. Mitsubishi is qua buitenunit ook net wat stiller (1db)
Prijzen zijn overigens UK (incl verzenden) voor mitsubishi, panasonic is in Italië het goedkoopst.
[ Voor 6% gewijzigd door Appie Heijn op 06-11-2019 13:26 ]
Mjah, is toch weer 1 buitenunit minder die hoeft te worden onderhouden. Ik heb overigens gisteren een mailtje uitgedaan naar een leverancier redelijk in de buurt die dus ook geen multi's levert dus eens kijken wat die aanbiedt.Appie Heijn schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:15:
[...]
Wil je zeker een multi hebben? Ik zou dat alleen aanraden wanneer je weet dat er altijd meer dan 1 units tegelijk verwarmen of koelen ivm het minimum vermogen wat zo'n apparaat afgeeft. Ik ga volgend voorjaar ook 3 units plaatsen, 1 in het tuinhuis, 1 beneden en 1 boven. Ik ga om bovenstaande reden voor 1x single en 1x duo. Ik twijfel nog tussen de panasonic en de mitsubishi.
@Felicia, onderhoud is nihil aan de buitenunits, wanneer het je om kosten gaat denk ik dat het pendelgedrag van een multisplit over 5-10 jaar aanzienlijk meer kost qua slijtage/inefficiëntie.
Ik heb ook liever een multi(3) split omdat ik al een buitenunit voor mijn L/W WP heb staan, alleen ben ik in mijn tuinhuis(kantoor) zo weinig vermogen(15m2 goed geïsoleerd) nodig dat dit nooit goed zal gaan met een multi(3) split. Wanneer het alleen om verwarming zou gaan dan zou ik ook niet voor een L/L gaan denk ik, maar qua vochtbeheersing en de koeling in de zomer kwam ik toch weer uit bij een L/L
Ik heb ook liever een multi(3) split omdat ik al een buitenunit voor mijn L/W WP heb staan, alleen ben ik in mijn tuinhuis(kantoor) zo weinig vermogen(15m2 goed geïsoleerd) nodig dat dit nooit goed zal gaan met een multi(3) split. Wanneer het alleen om verwarming zou gaan dan zou ik ook niet voor een L/L gaan denk ik, maar qua vochtbeheersing en de koeling in de zomer kwam ik toch weer uit bij een L/L
Ik heb al een 9kW warmtepomp dus qua verwarming ben ik al ruim voorzienAppie Heijn schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:29:
@Felicia, onderhoud is nihil aan de buitenunits, wanneer het je om kosten gaat denk ik dat het pendelgedrag van een multisplit over 5-10 jaar aanzienlijk meer kost qua slijtage/inefficiëntie.
Als ik een multi neerzet dan zou ik ook kiezen voor een 3 á 4kW model en zal ik alle ruimtes koelen. Alleen koelen als je binnenkomt is leuk maar vraagt veel meer vermogen als het continu op pijl houden. De multi's worden echter ook een stuk krachtiger als je meer ruimtes wil gaan aansluiten dus wss is een setje single splits beter in deze situatie.
Bedoel je met "deze" je eigen situatie?Felicia schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:33:
[...]
Ik heb al een 9kW warmtepomp dus qua verwarming ben ik al ruim voorzienZou wel fijn zijn als de airco 't zaakje warm kan houden als de warmtepomp een storing heeft maar dat is niet de hoofdreden.
Als ik een multi neerzet dan zou ik ook kiezen voor een 3 á 4kW model en zal ik alle ruimtes koelen. Alleen koelen als je binnenkomt is leuk maar vraagt veel meer vermogen als het continu op pijl houden. De multi's worden echter ook een stuk krachtiger als je meer ruimtes wil gaan aansluiten dus wss is een setje single splits beter in deze situatie.
Duo splits(2) zitten ongeveer tussen de 1,5 - 6,5KW totaal capaciteit wanneer je naar koelen kijkt. Wanneer je een groot aantal uren koelt (dus geen piekvraag) en je zonwering wat op orde hebt dan moet dat in ieder geval bij ons 120m2 wel kunnen met een 3,5 binnenunit. Ik verwacht dat we na de verbouwing met name boven toch nog wel eens wat moeten koelen, dan is een 1,5KW minimum wel lekker aangezien ik voor 3,5KW binnenunits ga.
Het minimum van een Multi(3) is ongeveer 30% hoger, dat moet je wel kwijt kunnen op 1 binnunit, dat dat niet goed gaat in mijn tuinhuis weet ik eigenlijk wel zeker.
Ik heb overigens voor de gein nog even wat andere merken erbij vergeleken, LG en Fujitsu bvb, qua geluid van de buitenunits zitten die echt fors hoger dan Panasonic en met name Mitsubishi.
Ik wil in twee ruimtes airco hebben. 1 woonkamer (op de 2de verdieping met plat dak) van zo'n 120 m3 en 1 kamertje (30 m3) op de eerste verdieping waar ik electronische muziek maak en die vol staat met apparatuur die warmte afgeeft.
Verwarming is voor mij niet van belang, in de kleine kamer wordt het bijvoorbeeld vanzelf warm. Als ik daar de deur van openlaat verwarmt hij zelfs de woonkamer boven een beetje. ;-)
De airco is eigenlijk alleen nodig vanaf mei tot september in de muziekkamer en bij hittegolven in de woonkamer.
Zeker de airco in m'n muziekkamer moet erg stil zijn.
Er is weinig ruimte voor buitenunits dus ik dacht aan een multisplit maar lees hier nu dus dat dat niet altijd handig is. Alleen al wegens dat ruimtegebrek zou ik echter graag een multi-split hebben als dat niet teveel nadelen oplevert.
Kan iemand me advies geven voor mijn specifieke situatie?
Verwarming is voor mij niet van belang, in de kleine kamer wordt het bijvoorbeeld vanzelf warm. Als ik daar de deur van openlaat verwarmt hij zelfs de woonkamer boven een beetje. ;-)
De airco is eigenlijk alleen nodig vanaf mei tot september in de muziekkamer en bij hittegolven in de woonkamer.
Zeker de airco in m'n muziekkamer moet erg stil zijn.
Er is weinig ruimte voor buitenunits dus ik dacht aan een multisplit maar lees hier nu dus dat dat niet altijd handig is. Alleen al wegens dat ruimtegebrek zou ik echter graag een multi-split hebben als dat niet teveel nadelen oplevert.
Kan iemand me advies geven voor mijn specifieke situatie?
@nodog
Duo splits gaan eigenlijk altijd wel goed, zodra je op multi zit (>2) dan wordt het lastiger.
Mitsubishi Heavy Industries SCM45ZS-S 4.5kW duosplit
Mitsubishi Heavy Industries SRK20ZSX-W 2.0kW 7,000btu (@muziekkamer)
Mitsubishi Heavy Industries SRK35ZSX-W 3.5kW 12,000btu (@woonkamer)
Ben je uit Engeland ongeveer 1550 euro in totaal kwijt aan de units. Beter/stiller dan dit wordt het niet.
Duo splits gaan eigenlijk altijd wel goed, zodra je op multi zit (>2) dan wordt het lastiger.
Mitsubishi Heavy Industries SCM45ZS-S 4.5kW duosplit
Mitsubishi Heavy Industries SRK20ZSX-W 2.0kW 7,000btu (@muziekkamer)
Mitsubishi Heavy Industries SRK35ZSX-W 3.5kW 12,000btu (@woonkamer)
Ben je uit Engeland ongeveer 1550 euro in totaal kwijt aan de units. Beter/stiller dan dit wordt het niet.
Ivm verbouwing op zolder wil ik gelijk airco inbouwen dmv kanaal of sattelliet units, dus zoveel mogelijk uit het zicht. Het gaat om 2 kleine slaapkamers waarvoor 2.5kW meer dan voldoende zou moeten zijn. Verder nog een derde slaapkamer met een gewoon wandmodel. Iemand een suggestie wat een goede/goekope multi-split combi is? Dank!
Hier afgelopen maand ook druk bezig geweest met het installeren van een airco. Allemaal super mooi. Vier binnenunits en een buitenunit en alle kabels/buizen onzichtbaar weg kunnen werken tijdens een verbouwing. En alles te bedienen via mijn telefoon en zelfs Google Assistant.
Bovendien super mooie deal kunnen maken door de apparaten en een deel van het materiaal uit Roemenië te laten komen. Mijn bevindingen hierover zal ik in het andere topic zetten.
Maar wat ik beter eerst had kunnen doen, was dit topic volledig doorlezen. Ik heb namelijk gekozen voor de Daikin 4MXM68N met vier CTXM15N binnenunits.
Nu begrijp ik dat deze flink kan gaan pendelen als ik niet agressief koel met meerdere units tegelijk.
Wat kan ik nu het beste doen als ik na de winter de apparaten daadwerkelijk wil inzetten? Bijvoorbeeld twee keer per dag een uur / half uur instellen waarop ze flink gaan blazen? Het lijkt mij dat je huis de hele nacht een stuk koeler is, als je rond 19.00 de warmte hebt aangepakt.
En verder wil ik het gedrag van de buitenunit graag monitoren dmv een slimme stekker. Ik heb er hier eentje liggen van Blitzwolf met de volgende waarschuwing:
SHP6 allows a maximum current of 10A and a maximum power of 2300W.
In order to avoid overload, please confirm the power of home appliances before using.
Is het slim om deze er tussen te hangen? En zo niet, is er een andere smart plug die wel volstaat?
Ik ben er voorzichtig mee, omdat de aansluiting op een kinderkamer zit.
Bovendien super mooie deal kunnen maken door de apparaten en een deel van het materiaal uit Roemenië te laten komen. Mijn bevindingen hierover zal ik in het andere topic zetten.
Maar wat ik beter eerst had kunnen doen, was dit topic volledig doorlezen. Ik heb namelijk gekozen voor de Daikin 4MXM68N met vier CTXM15N binnenunits.
Nu begrijp ik dat deze flink kan gaan pendelen als ik niet agressief koel met meerdere units tegelijk.
Wat kan ik nu het beste doen als ik na de winter de apparaten daadwerkelijk wil inzetten? Bijvoorbeeld twee keer per dag een uur / half uur instellen waarop ze flink gaan blazen? Het lijkt mij dat je huis de hele nacht een stuk koeler is, als je rond 19.00 de warmte hebt aangepakt.
En verder wil ik het gedrag van de buitenunit graag monitoren dmv een slimme stekker. Ik heb er hier eentje liggen van Blitzwolf met de volgende waarschuwing:
In order to avoid overload, please confirm the power of home appliances before using.
Is het slim om deze er tussen te hangen? En zo niet, is er een andere smart plug die wel volstaat?
Ik zou meerdere units op dezelfde tijd (12.00 via timer?) jouw comfort temp laten behalen. Wellicht op de eco stand. Dan is je buitenunit in 2 opzichten het meest efficiënt bezig, de eco stand en ook meerdere units tegelijk is efficiënter dan maar 1 unit op zo'n grote buitenunit voorzover dat uberhaupt werkt.ikbensam schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:42:
Hier afgelopen maand ook druk bezig geweest met het installeren van een airco. Allemaal super mooi. Vier binnenunits en een buitenunit en alle kabels/buizen onzichtbaar weg kunnen werken tijdens een verbouwing. En alles te bedienen via mijn telefoon en zelfs Google Assistant.
Gewoon proberen. Je gaat vast een manier vinden dat het comfortabel en efficiënt van je systeem gebruik kan maken. Veel hangt af van het aantal aanwezige personen/zonwering/buitentemp/nachttemperaturen.
Om je een idee te geven:
Minimale output bij 1 binnenunit actief : 1,57KW minimale stroomafname: 0,4KW deel je dit dan kom je op een EER van 3,9
Bij 4 binnenunits actief: minimale output 1,97KW(in totaal over 4 units) minimale stroomafname: 0,38 KW
deel je dit dan kom je op een EER van 5,1
Bron:
http://www.icglimited.co....0-%20Technical%20Data.pdf
Ga je meer richting nominale afgifte, dan wordt het nog een stuk efficiënter.
Op wat voor zekering/automaat zit je buitenunit? 16A gok ik, dan lekker ook een meter van minimaal dat vermogen ertussen.
[ Voor 10% gewijzigd door Appie Heijn op 07-11-2019 14:15 ]
Heb offerte binnen voor 1 mono en 1 duo split Daikin.
FTXM35 + RXM35N
2MXM40 + 2x FTXM25
Montage is relatief eenvoudig, alle binnenunits zitten aan dezelfde buitenmuur waar ook de buitenunits aan hangen.
Deels via carport, klein stukje via ladder.
Helaas is offerte niet uitgesplitst, moet ik nog achteraan.
Totaal incl montage en 5 jaar garantie op werkzaamheden (fabriekgsgarantie op pompen en compressoren):
5558,-
Voor mn gevoel aan de hoge kant.
Aan units is het volgens mij zo'n 3700. Tel er 500 materiaal bij (?), kom ik op 1300,- montage.
Stel dat het 2 volle dagen werk is (16 uur, lijkt me ook ruim), dan kom ik op een uurtarief dat ik als sw-dev in ieder geval lang niet altijd haal.
FTXM35 + RXM35N
2MXM40 + 2x FTXM25
Montage is relatief eenvoudig, alle binnenunits zitten aan dezelfde buitenmuur waar ook de buitenunits aan hangen.
Totaal incl montage en 5 jaar garantie op werkzaamheden (fabriekgsgarantie op pompen en compressoren):
5558,-
Aan units is het volgens mij zo'n 3700. Tel er 500 materiaal bij (?), kom ik op 1300,- montage.
Stel dat het 2 volle dagen werk is (16 uur, lijkt me ook ruim), dan kom ik op een uurtarief dat ik als sw-dev in ieder geval lang niet altijd haal.
Ik vind het ook veel geld, maar het kan nog erger. Een airco boer uit het dorp laten komen voor het nieuwe huis. Soortgelijke opstelling als de jouwe, 1x Daikin split en 1x Multisplit Daikin 3st ook boven carport en alles aan 1 zijde.TeunVR schreef op donderdag 7 november 2019 @ 17:04:
Heb offerte binnen voor 1 mono en 1 duo split Daikin.
FTXM35 + RXM35N
2MXM40 + 2x FTXM25
5558,-
Aangegeven dat ik in het huidige huis alles zelf gemonteerd heb en dus weet wat het kost, krijg ik een e-mail dat ik rekening dien te houden met ~ €8000,00. Dit terwijl ik zelf de doorvoer voor zolder zou verzorgen en elektra/afvoer...
Dat is ook de markt van nu, alle bouw/techniek bedrijven hebben werk zat en kiezen liever de grote klussen waar ze goed kunnen cashen en kleine klussen nemen ze de gok door belachelijk tarieven te hanteren voor de kleine particulier (voor jou 10 anderen). Als over een paar jaar de markt weer het tegenovergestelde is dan weten ze het weer niet te bolwerken met zeer lage tarieven als gevolg.
Ik geef ze overigens geen ongelijk, ik zou mij het kaas ook niet van het brood laten eten als de concurrentie er ook mee wegkomt. Er zijn er wel een aantal bij die nog wel realistische prijzen hanteren dus wil ze ook niet over één kam scheren.
Ik geef ze overigens geen ongelijk, ik zou mij het kaas ook niet van het brood laten eten als de concurrentie er ook mee wegkomt. Er zijn er wel een aantal bij die nog wel realistische prijzen hanteren dus wil ze ook niet over één kam scheren.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Wij zijn op zoek naar een multisplit systeem en hebben tot nu toe één aanbieding gekregen. Het lijkt redelijk passend, ik weet alleen niet of de buitenunit (10kW) wat is, en misschien niet te groot is. Wat vinden jullie?
Op de Mihaa datasheet kan ik helaas geen minimum vermogen vinden....
Locatie op muur/dak/tuin;
1 stuks Mitubishi Heavy Industie, Inverter warmtepomp airconditioning buitendeel type SCM 100 ZM-S1 multi split unit.
Locatie binnen 1 stuks Mitsubishi Heavy Industrie wandmodel SRK 2.0ZS-W
Locatie binnen 2 stuks Mitsubishi Heavy Industrie wandmodel SRK 2.5ZS-W
Locatie binnen 1 stuks Mitsubishi Heavy Industrie wandmodel SRK 3.5ZS-W
Hoekhuis (1989) met achtergevel op het zuiden.
Te koelen ruimtes (met ramen op het zuiden):
1. slaapkamer 1e verd 17 m3
2. slaapkamer 1e verd 33 m3
3. slaapkamer 2e verd 32 m3
4. wookamer 85m3
Op de Mihaa datasheet kan ik helaas geen minimum vermogen vinden....
Locatie op muur/dak/tuin;
1 stuks Mitubishi Heavy Industie, Inverter warmtepomp airconditioning buitendeel type SCM 100 ZM-S1 multi split unit.
Locatie binnen 1 stuks Mitsubishi Heavy Industrie wandmodel SRK 2.0ZS-W
Locatie binnen 2 stuks Mitsubishi Heavy Industrie wandmodel SRK 2.5ZS-W
Locatie binnen 1 stuks Mitsubishi Heavy Industrie wandmodel SRK 3.5ZS-W
Hoekhuis (1989) met achtergevel op het zuiden.
Te koelen ruimtes (met ramen op het zuiden):
1. slaapkamer 1e verd 17 m3
2. slaapkamer 1e verd 33 m3
3. slaapkamer 2e verd 32 m3
4. wookamer 85m3
[ Voor 25% gewijzigd door S0epkip op 08-11-2019 15:13 ]
Ik kom voor onze slaapkamer (43m3 met schuin dak op zuiden) op 2,1kW vermogen.
Wil er een Daikin FTXM25/RXM25 monteren.
Eerste reactie van installateur was (op gevoel): hier kan wel een 3,5kW.
Wat zijn jullie ervaringen met een (te) zware binnenunit op de slaapkamer?
Op zich zou het wel fijn zijn dat ik de deur open kan laten zodat overloop en andere slaapkamer een beetje mee afkoelen, maar vraag me af of een 3,5kW in een kamer waar je met uitrekenen op 2,1kW uit komt misschien niet zo comfortabel is? Wil niet liggen te bevriezen daar.
Heeft het uberhaupt zin om een zwaardere unit op te hangen of is de kou die zich door de slaapkamerdeur verspreidt te verwaarlozen?
Zelfde voor de zolder. Daar kom ik nog lager uit, op 35m3 * 50 = 1,7kW. Ook daar wil ik een 2,5 ophangen, maar twijfel of dat geen 3,5 moet zijn. Op de voorzolder zit een dakkapel, maar zit dus wel wandje met deur tussen.
Zowel slaapkamer als zolder worden erg warm in de zomer. Huis is wel uit 1999, en zitten sinds dit jaar rolluiken op alle schuine dakramen.
FTXM25: minimale koelcapaciteit 1,3kW
FTXM35: minimale koelcapaciteit 1,4kW
Dus dat scheelt op zich niet zo veel.
Daarnaast heb ik nu een paar keer gelezen dat de Daikins niet zo gek ver terug kunnen moduleren? Ik vind eigenlijk 1,3kW als minimum voor een 2,5kW inderdaad niet zo heel laag. Is nog 50%.
Wil er een Daikin FTXM25/RXM25 monteren.
Eerste reactie van installateur was (op gevoel): hier kan wel een 3,5kW.
Wat zijn jullie ervaringen met een (te) zware binnenunit op de slaapkamer?
Op zich zou het wel fijn zijn dat ik de deur open kan laten zodat overloop en andere slaapkamer een beetje mee afkoelen, maar vraag me af of een 3,5kW in een kamer waar je met uitrekenen op 2,1kW uit komt misschien niet zo comfortabel is? Wil niet liggen te bevriezen daar.
Heeft het uberhaupt zin om een zwaardere unit op te hangen of is de kou die zich door de slaapkamerdeur verspreidt te verwaarlozen?
Zelfde voor de zolder. Daar kom ik nog lager uit, op 35m3 * 50 = 1,7kW. Ook daar wil ik een 2,5 ophangen, maar twijfel of dat geen 3,5 moet zijn. Op de voorzolder zit een dakkapel, maar zit dus wel wandje met deur tussen.
Zowel slaapkamer als zolder worden erg warm in de zomer. Huis is wel uit 1999, en zitten sinds dit jaar rolluiken op alle schuine dakramen.
FTXM25: minimale koelcapaciteit 1,3kW
FTXM35: minimale koelcapaciteit 1,4kW
Dus dat scheelt op zich niet zo veel.
Daarnaast heb ik nu een paar keer gelezen dat de Daikins niet zo gek ver terug kunnen moduleren? Ik vind eigenlijk 1,3kW als minimum voor een 2,5kW inderdaad niet zo heel laag. Is nog 50%.

@TeunVR Dat beperkte(re) modulatievermogen is ook één van de redenen dat ik daikin links laat liggen.
Qua modulatie op single split doet een Daiseikai(Toshiba) het best, (kwam ik vandaan achter)
Bij de duo splits doet de Mitsubishi Electric MXZ-2F53VF R32 het erg netjes qua modulatie.
Koelcapaciteit 5,3 (1,1 ~ 5,6) kW
Verwarmingscapaciteit 6,4 (1,0 ~ 7,0) kW
Zoek vervolgens je binnenunits erbij
https://www.alklima.nl/pr...ers/r32-wand-unit-design/
https://www.alklima.nl/pr...ioners/wand-unit-diamond/
Qua modulatie op single split doet een Daiseikai(Toshiba) het best, (kwam ik vandaan achter)
Bij de duo splits doet de Mitsubishi Electric MXZ-2F53VF R32 het erg netjes qua modulatie.
Koelcapaciteit 5,3 (1,1 ~ 5,6) kW
Verwarmingscapaciteit 6,4 (1,0 ~ 7,0) kW
Zoek vervolgens je binnenunits erbij
https://www.alklima.nl/pr...ers/r32-wand-unit-design/
https://www.alklima.nl/pr...ioners/wand-unit-diamond/
Ik had de Mitsubishi Electric beetje afgeschreven vanwege hun WiFi gebeuren MELCloud.Appie Heijn schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 15:04:
@TeunVRBij de duo splits doet de Mitsubishi Electric MXZ-2F53VF R32 het erg netjes qua modulatie.
Zag dat je er een router met WPS voor nodig hebt, heb allemaal Unifi thuis en die heeft dat niet.
Nog maar eens een blik op werpen.
@TeunVR dat is wel oplosbaar hoor.
Zet je ubiquiti wifi voor de time being even uit.
Regel een wifi routertje/AP lenen of voor een paar 10-tjes kopen (met WPS ondersteuning)
Stel de SSID in gelijk aan je ubiquiti wifi
Stel daarna dezelfde WPA2 AES code(geen TKIP) in als op de ubi.
Link je melcloud via WPS op de tijdelijke router/AP, na succes....
Tijdelijke router/AP uitzetten
Ubi's weer in de lucht
Indien nodig de mecloud wifi adapter even van de stroom en er weer op om opnieuw aanmelden te forceren.
Heb bovenstaande ook ooit met een panasonic L/W WP wifi module uitgehaald. Werkt perfect.
https://tweakers.net/ext/...CZRCR4%26language%3Dnl_NL
Zet je ubiquiti wifi voor de time being even uit.
Regel een wifi routertje/AP lenen of voor een paar 10-tjes kopen (met WPS ondersteuning)
Stel de SSID in gelijk aan je ubiquiti wifi
Stel daarna dezelfde WPA2 AES code(geen TKIP) in als op de ubi.
Link je melcloud via WPS op de tijdelijke router/AP, na succes....
Tijdelijke router/AP uitzetten
Ubi's weer in de lucht
Indien nodig de mecloud wifi adapter even van de stroom en er weer op om opnieuw aanmelden te forceren.
Heb bovenstaande ook ooit met een panasonic L/W WP wifi module uitgehaald. Werkt perfect.
https://tweakers.net/ext/...CZRCR4%26language%3Dnl_NL
Voor mijn net-gekochte nog-te-bouwen nieuwbouwhuis zal ik uiteindelijk ook airco willen. Ik heb nu al een tijdje lopen zoeken naar wat ik nu al kan laten doen om het straks makkelijker te maken om alles te installeren, maar ik kom er helaas nog niet echt uit. Ik zal alles laten installeren, dus ga niet zelf klussen (wel enigszins handig maar hier waag ik me niet aan).
Het zal gaan om een multi-split unit met 3 a 4 binnenunits (bg: woonkamer 140m3. 1e: slaapkamers van 42m3 en 26m3, zolder: 100m3, laatste optioneel). De vraag is nu: kan ik alvast stopcontacten of loze leidingen op strategische plaatsen laten aanleggen zodat het straks netter/makkelijker is? Ik kan me voorstellen dat een hoog stopcontact (of loze leiding voor nu) daar handig voor kan zijn, maar daar vind ik weinig informatie over..
Het zal gaan om een multi-split unit met 3 a 4 binnenunits (bg: woonkamer 140m3. 1e: slaapkamers van 42m3 en 26m3, zolder: 100m3, laatste optioneel). De vraag is nu: kan ik alvast stopcontacten of loze leidingen op strategische plaatsen laten aanleggen zodat het straks netter/makkelijker is? Ik kan me voorstellen dat een hoog stopcontact (of loze leiding voor nu) daar handig voor kan zijn, maar daar vind ik weinig informatie over..
Thanks! Zag het inderdaad net op unifi topic https://community.ui.com/...69-480c-862a-54ea1b8f9754
Hou rekening met leidingwerk vanaf de buitenunit die komt het huis binnen naar de binnenunits. Afhankelijk van je situatie leg je die buitenom of je gaat meteen naar binnen en moet daar het volgende pakket zien weg te werken.lizard87 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 21:01:
Voor mijn net-gekochte nog-te-bouwen nieuwbouwhuis zal ik uiteindelijk ook airco willen. Ik heb nu al een tijdje lopen zoeken naar wat ik nu al kan laten doen om het straks makkelijker te maken om alles te installeren, maar ik kom er helaas nog niet echt uit. Ik zal alles laten installeren, dus ga niet zelf klussen (wel enigszins handig maar hier waag ik me niet aan).
Per binnenunit zitten er 2 koperleidingen (koelgas), 1 condensafvoer, stroomkabel, stuurkabel.
Thanks! Dat verheldert al wat. Het leidingwerk zal sowieso pas bij installatie komen denk ik - gaten boren gaat de aannemer niet doen (EPC etc).Appie Heijn schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 21:33:
[...]
Hou rekening met leidingwerk vanaf de buitenunit die komt het huis binnen naar de binnenunits. Afhankelijk van je situatie leg je die buitenom of je gaat meteen naar binnen en moet daar het volgende pakket zien weg te werken.
Per binnenunit zitten er 2 koperleidingen (koelgas), 1 condensafvoer, stroomkabel, stuurkabel.
Qua situatie: het betreft een tussenwoning met uitbouw van 2.5m op de begane grond. De buitenunit zal waarschijnlijk bovenop de uitbouw komen: binnenunit woonkamer ongeveer recht daaronder, slaapkamer aan de achterkant recht omhoog, en zolder óf via dakkapel met aparte buitenunit, óf de leidingen doortrekken vanaf de uitbouw/slaapkamer. Qua leidingwerk kan ik weinig door de aannemer laten voorbereiden (of tegen belachelijke prijzen). Het gaat me dus meer om stroomvoorziening/ophanging nu goed voorbereiden, aangezien later frezen in die betonplaten een hel is. Dus, waar stopcontact/loze leiding voor de binnenunits laten aanleggen? Of kan dat gewoon vanaf een stopcontact in de buurt van de vloer? En kan ik datzelfde nu al regelen voor de buitenunit?
@lizard87 bovenop een plat dak kan best wat issues met geluid/resonantie geven, beetje afhankelijk van je dakconstructie. Ik zou zowieso voor maximaal dual splits gaan ipv multi(>3) die stroomvoorziening voor je binnenunit komt gewoon met de leidingen mee, dus daar hoef je in die zin niet rekening mee te houden. Geen lokale stroomvoorziening dus.
De buitenunit moet bij voorkeur een eigen groep hebben, met name wanneer je voor de wat zwaardere units gaat. Een enkele splitunit durf ik nog wel ergens bij aan te knopen
De buitenunit moet bij voorkeur een eigen groep hebben, met name wanneer je voor de wat zwaardere units gaat. Een enkele splitunit durf ik nog wel ergens bij aan te knopen
Heb even de Daikin naast Mitsubishi Electric gezet. Zitten bij Mitsubishi wel paar rare ranges tussen.Appie Heijn schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 15:04:
@TeunVR Dat beperkte(re) modulatievermogen is ook één van de redenen dat ik daikin links laat liggen.
De LN-range lijkt ongelofelijk duur.
De FH25 heeft erg hoge min-heating.
De FH25 met HyperHeating daarentegen is wel weer interessant.
De AP25 is ook wel ok.
Maar in het algemeen lijkt de FH35 (zowel met als zonder hyperheating) een fijn bereik te hebben. Lijkt wel goed alternatief voor zowel de FTXM25 als de FTXM35.
Helaas wel R410. Mja.

@TeunVR
Linut38 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 08:14:
Inmiddels heb ik dual split unit besteld bij shopclima.it
Het volgende is het geworden:
- MITSUBISHI ELECTRIC MXZ-2F53VF (buitenunit)
- MITSUBISHI ELECTRIC MSZ-EF35VGW White Indoor Wall Unit Kirigamine Zen in R32 - 12000 BTU
(2x binnenunit)
- MITSUBISHI ELECTRIC MAC-567IF-E Wi-Fi Card for Indoor Units Series M / S / P (2 x wifi adapter)
Ik wil vanaf de buitenunit met 4 leidingen en 2 signaalkabels over de muur naar binnen.
Binnnen wil ik bij de eerste unit een splitsing maken en met twee leidingen en een signaalkabel verder.
Zijn er dus nog tips voor een merk goot waar dat in past en die ook genoeg hulpstukken heeft zoals een T-stuk van groter naar kleiner en muurafdekking enz.
Hoe groot moet gat worden in de muur om alle leidingen doorheen te krijgen en later een gat voor twee leidingen?
Na mijn eerdere vragen over het koelen van kasten met apparatuur hebben we maar besloten om te gaan verhuizen naar een woning waar we een aparte bedrijfsruimte kunnen inrichten. Gezien dit nieuwbouw is en casco wordt opgeleverd lijkt ons dat ook het ideale moment om er airco in te laten plaatsen. Als we dan toch bezig zijn kunnen we net zo goed ook een unit in de woonkamer en de slaapkamers hangen. Alleen zie ik even door de bomen het bos niet meer, misschien dat jullie me een beetje de goede kant op kunnen duwen. Dit is de situatie:
Voorkant staat op het noordwesten

Achterkant staat op het zuidoosten

Er zijn 5 woonlagen (zie Funda voor plattegronden: https://bit.ly/2X1j3wW);
- Garage hoeft niet gekoeld/verwarmd te worden
- De beoogde bedrijfsruimte komt op de begane grond, oppervlakte ~35m2 met twee ramen aan de voorkant en een grote schuifpui aan de achterkant
- De woonkamer/keuken komt op de eerste verdieping, oppervlakte ~55m2 met drie ramen aan de voorkant en een gigaraampartij aan de achterkant
- Slaapkamers 1-3 zitten op de tweede verdieping, oppervlakte 1 is ~15m2 met drie ramen aan de achterkant, 2 is ~10m2 met een raam aan de voorkant en 3 is ook ~10 m2 met twee ramen aan de voorkant
- Slaapkamer 4 en werkkamer zitten op derde verdieping, oppervlakte 4 is ~15m2 met een raam aan de achterkant, oppervlakte werkkamer is 25m2 met een raam aan de voorkant
De begane grond en de eerste verdieping zijn uitgerust met vloerverwarming, de overige ruimten (behalve de garage) hebben radiatoren omdat dit huis nog net een gasaansluiting met CV heeft. Echter wil ik wel voorbereid zijn op de toekomst waarin gas onbetaalbaar wordt (gemaakt) en ik misschien liever een warmtepomp / verwarmen met de airco / infraroodpanelen zou willen gebruiken. Hiervoor wil ik alvast wat wandcontactdozen op tactische plekken laten vrezen. Mijn hoop is dat ik dit voor de airco ook allemaal netjes weg kan werken.
In de bedrijfsruimte komen kasten met apparatuur en werken mensen. Momenteel produceren deze misschien wel 3kW aan warmte, maar bij uitbreiding van het bedrijf kan dit rustig oplopen naar misschien wel 6kW. Voor de slaapkamers en de werkkamer willen we sowieso rolluiken. Hoe we de begane grond en eerste verdieping gaan doen weet ik nog niet zeker, ik denk zonneschermen aan de achterkant, maar mogelijk niets aan de voorkant.
Ik heb er niet zoveel moeite mee om buitenunits aan de achterkant tegen de muur te hebben, maar aan de voorkant wordt het wel lelijk. Er zit een terras op de begane grond (met een afvoer), maar je wilt er niet tegenaan lopen denk ik, zonde van je ruimte. Er loopt een regenpijp langs de buitenmuur, maar ik weet niet of je condenswater zomaar bij het hemelwater mag mikken?
Ik ben gek van domotica en wil de airco het liefst integreren in mijn eigen systeem (uitlezing en aansturing). Iets van een (bekabelde) interface zou het beste zijn (ethernet, rs-232, ..., liever geen wifi of cloudgeneuzel. Iets waar ik met Python tegenaan kan praten zou perfect zijn). Er gaan waarschijnlijk ook zonnepanelen komen, dus een airco die een beetje zuinig is, is altijd mooi meegenomen. Ik hoef ook niet per se het goedkoopste, maar vind het altijd wel prettig als iets veel bang for the buck levert.
De vragen die ik heb:
- Ik zie veel Daikin en Mitsubishi voorbij komen, heeft het zin om nog iets anders te overwegen?
- Slaapkamers 2 en 3 en de werkkamer zitten aan de voorkant van het huis, maar daar wil ik eigenlijk geen buitenunit. Gaat dat lukken met leidingwerk, of moet ik die ruimtes dan maar laten voor wat het is?
- Zouden jullie voor een of meerdere buitenunits gaan gezien de gevraagde capaciteit?
- Waar zouden jullie de buitenunit(s) bevestigen?
- Hoe kan ik bepalen hoeveel BTU's ik nodig heb? Wil het absoluut niet te krap bemeten
- Iemand toevallig meteen al tips welke specifieke units interessant zijn voor mij?
- Aan wat voor prijzen moet ik denken?
- Iemand nog tips voor installateurs in omgeving Utrecht/Nieuwegein, ben niet echt van plan om het zelf te gaan doen
Voorkant staat op het noordwesten

Achterkant staat op het zuidoosten

Er zijn 5 woonlagen (zie Funda voor plattegronden: https://bit.ly/2X1j3wW);
- Garage hoeft niet gekoeld/verwarmd te worden
- De beoogde bedrijfsruimte komt op de begane grond, oppervlakte ~35m2 met twee ramen aan de voorkant en een grote schuifpui aan de achterkant
- De woonkamer/keuken komt op de eerste verdieping, oppervlakte ~55m2 met drie ramen aan de voorkant en een gigaraampartij aan de achterkant
- Slaapkamers 1-3 zitten op de tweede verdieping, oppervlakte 1 is ~15m2 met drie ramen aan de achterkant, 2 is ~10m2 met een raam aan de voorkant en 3 is ook ~10 m2 met twee ramen aan de voorkant
- Slaapkamer 4 en werkkamer zitten op derde verdieping, oppervlakte 4 is ~15m2 met een raam aan de achterkant, oppervlakte werkkamer is 25m2 met een raam aan de voorkant
De begane grond en de eerste verdieping zijn uitgerust met vloerverwarming, de overige ruimten (behalve de garage) hebben radiatoren omdat dit huis nog net een gasaansluiting met CV heeft. Echter wil ik wel voorbereid zijn op de toekomst waarin gas onbetaalbaar wordt (gemaakt) en ik misschien liever een warmtepomp / verwarmen met de airco / infraroodpanelen zou willen gebruiken. Hiervoor wil ik alvast wat wandcontactdozen op tactische plekken laten vrezen. Mijn hoop is dat ik dit voor de airco ook allemaal netjes weg kan werken.
In de bedrijfsruimte komen kasten met apparatuur en werken mensen. Momenteel produceren deze misschien wel 3kW aan warmte, maar bij uitbreiding van het bedrijf kan dit rustig oplopen naar misschien wel 6kW. Voor de slaapkamers en de werkkamer willen we sowieso rolluiken. Hoe we de begane grond en eerste verdieping gaan doen weet ik nog niet zeker, ik denk zonneschermen aan de achterkant, maar mogelijk niets aan de voorkant.
Ik heb er niet zoveel moeite mee om buitenunits aan de achterkant tegen de muur te hebben, maar aan de voorkant wordt het wel lelijk. Er zit een terras op de begane grond (met een afvoer), maar je wilt er niet tegenaan lopen denk ik, zonde van je ruimte. Er loopt een regenpijp langs de buitenmuur, maar ik weet niet of je condenswater zomaar bij het hemelwater mag mikken?
Ik ben gek van domotica en wil de airco het liefst integreren in mijn eigen systeem (uitlezing en aansturing). Iets van een (bekabelde) interface zou het beste zijn (ethernet, rs-232, ..., liever geen wifi of cloudgeneuzel. Iets waar ik met Python tegenaan kan praten zou perfect zijn). Er gaan waarschijnlijk ook zonnepanelen komen, dus een airco die een beetje zuinig is, is altijd mooi meegenomen. Ik hoef ook niet per se het goedkoopste, maar vind het altijd wel prettig als iets veel bang for the buck levert.
De vragen die ik heb:
- Ik zie veel Daikin en Mitsubishi voorbij komen, heeft het zin om nog iets anders te overwegen?
- Slaapkamers 2 en 3 en de werkkamer zitten aan de voorkant van het huis, maar daar wil ik eigenlijk geen buitenunit. Gaat dat lukken met leidingwerk, of moet ik die ruimtes dan maar laten voor wat het is?
- Zouden jullie voor een of meerdere buitenunits gaan gezien de gevraagde capaciteit?
- Waar zouden jullie de buitenunit(s) bevestigen?
- Hoe kan ik bepalen hoeveel BTU's ik nodig heb? Wil het absoluut niet te krap bemeten
- Iemand toevallig meteen al tips welke specifieke units interessant zijn voor mij?
- Aan wat voor prijzen moet ik denken?
- Iemand nog tips voor installateurs in omgeving Utrecht/Nieuwegein, ben niet echt van plan om het zelf te gaan doen
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Dubbel
[ Voor 99% gewijzigd door Shapeshifter op 11-11-2019 13:35 ]
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Ik zie dit staan
aangezien de radiotoren van het ltv type zullen zijn, ga ik van uit, is er niet veel warmte benodigd vanuit de cv installatie. Met 40C zou dit te doen moeten zijn voor verwarmen.
- Verwarming Cv-ketel en gedeeltelijke vloerverwarming
- Cv-ketel Comfortklasse CW5 ( combiketel uit 2019, eigendom)
- Warm water Cv-ketel
aangezien de radiotoren van het ltv type zullen zijn, ga ik van uit, is er niet veel warmte benodigd vanuit de cv installatie. Met 40C zou dit te doen moeten zijn voor verwarmen.
[ Voor 23% gewijzigd door DOA op 11-11-2019 18:36 ]
Het is nog in aanbouw, maar het wordt al snel opgeleverd (februari). Heb het ook niet bij de start van de bouw gekocht, maar iemand die dat wel heeft gedaan verkoopt hem nu voor de oplevering. Casco in dit geval is met CV en vloerverwarming, badkamer en een toilet, maar de rest is leeg. Geen bekleding op de muren, geen vloeren, etc. Dus wel een goed moment om leidingwerk in te frezen. Quooker gaat er op de eerste verdieping wel komen, maar de pantry in de bedrijfsruimte houden we simpel. Ik dacht ergens begrepen te hebben dat een airco die kan verwarmen ook min of meer een warmtepomp is, in dat geval heb ik liever airco dan een warmtepomp (als deze alleen kan verwarmen). De wens voor airco is vooral omdat we veel warmteproductie verwachten en in een hittegolf nog lekker willen kunnen slapen. Als de airco dan ook nog kan verwarmen kun je de gasverwarming uit laten en dat scheelt weer centen. Mocht het dan een keer gruwelijk koud worden kun je hem bijschakelen...DOA schreef op maandag 11 november 2019 @ 18:31:
Ik zie dit staanIs het nog in aanbouw en is de cv al inbegrepen? beetje strijdig anders met de casco oplevering. Misschien kun je alvast een warmte pomp op de vloerverwarming laten aanleggen met een boiler voor de ww voorziening. met een quoocker in de keuken en de bedrijfskantine.
- Verwarming Cv-ketel en gedeeltelijke vloerverwarming
- Cv-ketel Comfortklasse CW5 ( combiketel uit 2019, eigendom)
- Warm water Cv-ketel
Nog even mn lijstje bijgewerkt met min/max van aantal 2,5 en 3,5 kW modellen.
De MHI SRK-ZSX is wel heel interessant.
Grote range en 19dB.
App / webportal lijkt wel te reverse engineeren te zijn voor Homekit (hoop ik). Wat ik zo zie her en der is het plain http, geen https.
De MHI SRK-ZSX is wel heel interessant.
Grote range en 19dB.
App / webportal lijkt wel te reverse engineeren te zijn voor Homekit (hoop ik). Wat ik zo zie her en der is het plain http, geen https.

Een airco is een lucht-lucht warmtepomp en eigenlijk vooral interessant om mee te verwarmen als je 'stroom over' hebt (eg veel zonnepanelen).Shapeshifter schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:02:
[...]
Het is nog in aanbouw, maar het wordt al snel opgeleverd (februari). Heb het ook niet bij de start van de bouw gekocht, maar iemand die dat wel heeft gedaan verkoopt hem nu voor de oplevering. Casco in dit geval is met CV en vloerverwarming, badkamer en een toilet, maar de rest is leeg. Geen bekleding op de muren, geen vloeren, etc. Dus wel een goed moment om leidingwerk in te frezen. Quooker gaat er op de eerste verdieping wel komen, maar de pantry in de bedrijfsruimte houden we simpel. Ik dacht ergens begrepen te hebben dat een airco die kan verwarmen ook min of meer een warmtepomp is, in dat geval heb ik liever airco dan een warmtepomp (als deze alleen kan verwarmen). De wens voor airco is vooral omdat we veel warmteproductie verwachten en in een hittegolf nog lekker willen kunnen slapen. Als de airco dan ook nog kan verwarmen kun je de gasverwarming uit laten en dat scheelt weer centen. Mocht het dan een keer gruwelijk koud worden kun je hem bijschakelen...
Een LL WP is sowieso al een goedkopere manier om te verwarmen (qua gebruikskosten) dan met je ketel. Enige waar je rekening mee moet houden is dat overige vertrekken waar je geen LL WP hebt dat die niet mee-verwarmd worden. In veel gevallen hoeft dat geen probleem te zijn voor het mildere voor en na seizoen (stookseizoen).S0epkip schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:25:
[...]
Een airco is een lucht-lucht warmtepomp en eigenlijk vooral interessant om mee te verwarmen als je 'stroom over' hebt (eg veel zonnepanelen).
Ah, goed punt, aan de andere kant rijden we elektrisch en verbruiken we zoveel stroom dat we in een lager belastingtarief vallen qua stroom. Dat scheelt ook aardig...S0epkip schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:25:
[...]
Een airco is een lucht-lucht warmtepomp en eigenlijk vooral interessant om mee te verwarmen als je 'stroom over' hebt (eg veel zonnepanelen).
Iemand nog inzichten over hoe lang zo'n leiding maximaal mag zijn. Ga je het redden als je van de ene kant van je huis naar de andere kant wilt omdat je de buitenunit(s) aan de achterkant wilt hebben?
Hoe kom ik erachter wat voor vermogen de airco moet hebben? De apparaten kan ik afschatten, maar het zonlicht vind ik lastig en doe je er dan nog een factor bovenop voor marge of niet?
Ik bedacht me ook dat je de binnenunit niet zomaar tegen de muur kunt plakken aan de kant van de ramen als je ook gordijnen wilt; zijn er mensen die hem aan het dak hebben? Of is de hoek dan beter? Ook makkelijker wat betreft wandcontactdozen.
Zouden jullie een buitenunit op het terras zetten of ophangen zodat hij uit de weg is? Is er een soort max vermogen aan een buitenunit, misschiet moet ik er wel twee?
Zijn er populaire types waar je eigenlijk niet fout mee kunt gaan? Probeer ook een beetje de prijzen in te schatten. Zag gisteren een busje van Schilt rijden, misschien dat ik die eens aan kan schrijven, die zitten bij ons in de buurt.
[ Voor 54% gewijzigd door Shapeshifter op 12-11-2019 16:44 ]
Ik ben zelf op zoek naar iets dat ik eventueel met Apple Homekit kan bedienen.Shapeshifter schreef op maandag 11 november 2019 @ 13:35:
Ik ben gek van domotica en wil de airco het liefst integreren in mijn eigen systeem (uitlezing en aansturing). Iets van een (bekabelde) interface zou het beste zijn (ethernet, rs-232, ..., liever geen wifi of cloudgeneuzel. Iets waar ik met Python tegenaan kan praten zou perfect zijn).
Had zelf gefocussed op Daikin en nu op Mitsubishi Electric en Heavy Industries (MHI).
Lijk nu uit te komen op MHI SRK25ZSX-W en SRK35ZSX-W (met SRC buitenunits).
Deze kan uitgebreid worden met WiFi via https://www.airconwithme.com.
Volgens mij heeft die WiFi adapter een webserver. Ik hoop dat ik daar op in kan haken met Homebridge.
Er zijn wel wat mensen die de API gereverse-engineerd hebben.
Ook voor Daikin en Mitsubishi Electric moet het via hun officiele app of via een gereverse-engineerde api.
Wat betreft stroomvoorziening:
in de technical manual van MHI SRK25ZSX-W en SRK35ZSX-W wordt aangegeven dat ze 16A afgezekerd moeten worden:
Leakage current: 30mA, 0.1sec or less
Circuit breaker Over current: 16A
Verder staat er:
SRC25: max 1.92A, Inrush 3.0A, max 9A
SRC35: max 1.92A, Inrush 4.3A, max 9A
Ik snap niet helemaal waar die 9A vandaan komt. Als de Inrush (opstartpiek) 3.0 of 4.3A is, wat kan er dan nog 9A kosten?
Ik wil 1x SRC35 en 2x SRC25 aansluiten. Als ik alleen naar de Inrush kijk dan kan dat makkelijk op 1 16A (traag) groep. Maar 3x9A niet
Iemand ervaring mee?
in de technical manual van MHI SRK25ZSX-W en SRK35ZSX-W wordt aangegeven dat ze 16A afgezekerd moeten worden:
Verder staat er:
Ik snap niet helemaal waar die 9A vandaan komt. Als de Inrush (opstartpiek) 3.0 of 4.3A is, wat kan er dan nog 9A kosten?
Ik wil 1x SRC35 en 2x SRC25 aansluiten. Als ik alleen naar de Inrush kijk dan kan dat makkelijk op 1 16A (traag) groep. Maar 3x9A niet
Iemand ervaring mee?
Geen ervaring mee, maar, klinkt als: gaat goed als je ze niet alledrie op hetzelfde moment (timer) start.TeunVR schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:33:
Verder staat er:
Iemand ervaring mee?
Die 9A is gewoon de piek van de inschakelpiek.TeunVR schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:33:
Verder staat er:
Iemand ervaring mee?
3x9 = 27 en daarmee minder dan 16x3=48 van de B16 automaat voor de ondergrens van de magnetische uitschakeling.
C16 hoef je hier helemaal niet te gebruiken. Controleer sowieso eerst de potentiële foutstroom voordat je een C16 installeert. Je circuitimpedantie hoort dan maximaal 1,4 Ohm te zijn. Het is geen gegeven dat je dat haalt...
[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 13-11-2019 08:14 ]
Ah duidelijk.kabeltjekabel schreef op woensdag 13 november 2019 @ 08:05:
[...]
Die 9A is gewoon de piek van de inschakelpiek.
3x9 = 27 en daarmee minder dan 16x3=48 van de B16 automaat voor de ondergrens van de magnetische uitschakeling.
C16 hoef je hier helemaal niet te gebruiken. Controleer sowieso eerst de potentiële foutstroom voordat je een C16 installeert. Je circuitimpedantie hoort dan maximaal 1,4 Ohm te zijn. Het is geen gegeven dat je dat haalt...
Al had ik niet helemaal goed gekeken.
Beide units hebben een max van 1.92kW (8,3A) bij max verwarmen.
Denk dat het niet heel verstandig is om 3 van die buitenunits op 1 16A groep te zetten?
Alle drie max heating zal wel niet vaak voorkomen, maar toch.
Voor zulk duur spul wat zo vaak zo veel trekt zou ik dat zeker niet doen. Je hebt ook minder kabelverlies als je het uitspreidt en bij een elektrisch probleem bij eentje verlies je niet de functie van al die units.TeunVR schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:14:
[...]
Ah duidelijk.
Al had ik niet helemaal goed gekeken.
Beide units hebben een max van 1.92kW (8,3A) bij max verwarmen.
Denk dat het niet heel verstandig is om 3 van die buitenunits op 1 16A groep te zetten?
Alle drie max heating zal wel niet vaak voorkomen, maar toch.
Tja, als ik mocht kiezen had ik liever iets bekabeld dan WiFi, maar als het niet anders kan... Zo te zien is voor Daikin en Mitshubishi wel wat te vinden ja, ga ik in mijn achterhoofd houdenTeunVR schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:28:
[...]
Ik ben zelf op zoek naar iets dat ik eventueel met Apple Homekit kan bedienen.
Had zelf gefocussed op Daikin en nu op Mitsubishi Electric en Heavy Industries (MHI).
Lijk nu uit te komen op MHI SRK25ZSX-W en SRK35ZSX-W (met SRC buitenunits).
Deze kan uitgebreid worden met WiFi via https://www.airconwithme.com.
Volgens mij heeft die WiFi adapter een webserver. Ik hoop dat ik daar op in kan haken met Homebridge.
Er zijn wel wat mensen die de API gereverse-engineerd hebben.
Ook voor Daikin en Mitsubishi Electric moet het via hun officiele app of via een gereverse-engineerde api.
Ik wil een LG multi-split airco laten plaatsen, maar hoe belangrijk is het dat dit door een STEK monteur wordt gedaan ?
Er zit in de buurt een airco-installateur die goede recensies heeft, bij kennissen goed werk heeft geleverd. Hij is bij me langs geweest en is duidelijk een vakman, maar hij is blijkbaar niet STEK gecertificeerd.
Zou dit gevolgen hebben voor de garantie ?
Er zit in de buurt een airco-installateur die goede recensies heeft, bij kennissen goed werk heeft geleverd. Hij is bij me langs geweest en is duidelijk een vakman, maar hij is blijkbaar niet STEK gecertificeerd.
Volgens mij is het eerder een ding dat het tegen de wetgeving is ivm het gebruik van schadelijke stoffen (koelmiddel) dan iets anders. Theoretisch zou bij controle door een instantie (gemeente bijv) dit problemen kunnen gaan opleveren.Dashinuke schreef op donderdag 14 november 2019 @ 08:52:
Ik wil een LG multi-split airco laten plaatsen, maar hoe belangrijk is het dat dit door een STEK monteur wordt gedaan ?
Voor de garantie lijkt het mij minder van toepassing; directe fabrieksgarantie zal echter wel ergens voorwaarden hebben staan dat je, voor je die mag claimen, moet voldoen aan bijv, een installatie door een STEK gecertificeerde monteur, maar uiteindelijk is dat alleen belangrijk als er iets niet goed is gegaan met het in bedrijfstellen van de unit (vacuumeren, (bij)vullen etc.)
Zie ook:
https://stek.nl/voor-inst...ek-module-d-warmtepompen/
https://stek.nl/voor-inst...cering/module-a-f-gassen/
[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 14-11-2019 09:01 ]
Hallo allen,
Ik ben ook van plan binnenkort een airco te laten plaatsen in een ruimte van ± 16m2 en heb 2 offerte's mogen ontvangen;
PANASONIC Wandmodel KIT-TZ20-TKE-1 2,0KW (met wifi)
Mitsubishi Heavy Industries SRK20ZS-W+SRC20ZS-W 2,0kW (wifi optioneel)
Beide voor ongeveer dezelfde prijs. Specs zijn ook behoorlijk vergelijkbaar. Vandaar mijn vraag; Naar welk type/merk gaat jullie voorkeur?
Ik ben ook van plan binnenkort een airco te laten plaatsen in een ruimte van ± 16m2 en heb 2 offerte's mogen ontvangen;
PANASONIC Wandmodel KIT-TZ20-TKE-1 2,0KW (met wifi)
Mitsubishi Heavy Industries SRK20ZS-W+SRC20ZS-W 2,0kW (wifi optioneel)
Beide voor ongeveer dezelfde prijs. Specs zijn ook behoorlijk vergelijkbaar. Vandaar mijn vraag; Naar welk type/merk gaat jullie voorkeur?
Volgens mij zijn ze allebei prima maar ik heb enkel Pana's, dus niets om te vergelijken met een ander merk.
Ik weet niet hoe belangrijk de wifi voor je is, maar misschien dat dat nog een verschil kan maken met de App van de een of de ander. Is de garantie ook gelijk bij Pana en Mitsubishi?
Ik weet niet hoe belangrijk de wifi voor je is, maar misschien dat dat nog een verschil kan maken met de App van de een of de ander. Is de garantie ook gelijk bij Pana en Mitsubishi?
Y'24
Mitsubishi.
Helaas teveel defecte Panasonic’s gehad..
Helaas teveel defecte Panasonic’s gehad..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Kan iemand een uitspraak doen over of het zin heeft om een enkele unit op een overloop te hangen, met de deuren naar de slaapkamers open in plaats van in elke slaapkamer een unit? De makelaar beweerde ook dat je prima een unit op de bovenste verdieping kan hangen en dat de koele lucht dan naar beneden zakt, maar ik twijfel een beetje of dat genoeg gaat zijn. In mijn goed geisoleerde nieuwbouwwoning merk ik het op zolder ook niet als de kachel beneden aan staat...
Kennelijk niet in de laatste 100 posts, maar fair enough, zal wat verder teruglezen of ik het kan vinden...I-King schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 17:59:
Lees het topic zou ik zeggen. Deze vraag komt iedere week langs.
Als je zoekt op "overloop / hal / gang" kom je een heel eind
Ik heb grote moeite iemand te vinden die een airco wil installeren. Via Werkspot uiteindelijk 2 gegadigden gevonden maar die hebben beiden nog geen offerte gestuurd dus vraag me af of ze het uiteindelijk wel willen. De laatste die langskwam zei dat het momenteel qua installatie drukker is dan in de zomer dus dat zegt wel wat.
Mocht iemand een betrouwbare installateur weten in omgeving Rotterdam hoor ik het graag.
Mocht iemand een betrouwbare installateur weten in omgeving Rotterdam hoor ik het graag.
[ Voor 21% gewijzigd door nodog op 19-11-2019 10:21 ]
Wat is jullie advies wat betreft duo of multisplit?
Wij willen graag 3 airco's hangen, 1 op zolderkamer +/- 45m3 (op zuidwest), 1 op slaapkamer +/- 35m3(zuidwest) en 1 op slaapkamer +/- 35m3 (Noord oost).
Ik twijfel nog over de airco op de slaapkamer Noord oost, maar voor zolder plus slaapkamer op zuidwest moet er zeker een airco komen.
Wat is nu wijsheid, multisplit voor gewoon alle 3 de ruimtes? Of duosplit voor zolder + slaapkamer en single split voor slaapkamer NO?
De buitenunit(s) kunnen op de garage staan, leidingen allemaal aan dezelfde kant (alle ruimtes zitten aan dezelfde kant).
Wij willen graag 3 airco's hangen, 1 op zolderkamer +/- 45m3 (op zuidwest), 1 op slaapkamer +/- 35m3(zuidwest) en 1 op slaapkamer +/- 35m3 (Noord oost).
Ik twijfel nog over de airco op de slaapkamer Noord oost, maar voor zolder plus slaapkamer op zuidwest moet er zeker een airco komen.
Wat is nu wijsheid, multisplit voor gewoon alle 3 de ruimtes? Of duosplit voor zolder + slaapkamer en single split voor slaapkamer NO?
De buitenunit(s) kunnen op de garage staan, leidingen allemaal aan dezelfde kant (alle ruimtes zitten aan dezelfde kant).
Float like a butterfly, sting like a bee.
Nog een andere poging dan.
Vraag:
Is er, of wat is het verschil tussen Mitsubishi Electric(ME) en Mitsubishi Heavy Industries(MHI)?
ik heb 2 airco op het oog. Een van ME en de andere van MHI
Beide 3,5Kw. Beide inverter dus ook voor verwarmen
Die van M.E. is bijna €800,- goedkoper
Zou de airco van MEprima genoeg zijn voor in vakantiehuis? Wil hem daar hangen icm een Tado controller zodat ik de temperatuur op peil kan brengen tegen vorstschade en ook zodat het behaaglijk is.
Verder weinig eisen. Zomer moet ie flink koelen, in de winter verwarmen. Compatibel met Tado controller.
Voorkeur dat ie stil is. meer hoeft 'ie niet te doen (denk ik).
Er zit nu een oudere LG airco in die niet kan verwarmen.
Vraag:
Is er, of wat is het verschil tussen Mitsubishi Electric(ME) en Mitsubishi Heavy Industries(MHI)?
Zou de airco van MEprima genoeg zijn voor in vakantiehuis? Wil hem daar hangen icm een Tado controller zodat ik de temperatuur op peil kan brengen tegen vorstschade en ook zodat het behaaglijk is.
Verder weinig eisen. Zomer moet ie flink koelen, in de winter verwarmen. Compatibel met Tado controller.
https://www.aircon-servic...-mitsubishi-electric.htmlreadytoflow schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:49:
Vraag:
Van wat ik zo lees is ME meer gericht op thuisgebruik en MHI meer op commercieel gebruik. Echter heeft MHI wel de betere specs en kwaliteit over ME.
Ligt er dus met name aan of je het die 800 euro extra ook waard vind voor jouw doeleinden (gezien het een vakantiehuis is zou ik zeggen; nee)
https://www.airconditioni...rk35zs-w-src35zs-w-3-5kw-readytoflow schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:49:
Vraag:
Voor 880 euro heb je die in huis, op 1 na topmodel van MHI
Hmm, dit weekend mijn split unit aangesloten, kan ik niemand vinden die hem wil afvullen. De bedrijven/mensen die ik gesproken heb knappen allemaal af op de flexibele leiding die ik gebruikt heb. Is dat onwetendheid, onwil, of gewoon een slecht product? Het leek mij juist ideaal (en niet heel erg duur). Ik heb de variant met al aangeperste koppelingen.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Afhankelijk van waar je woont kan je altijd @koevlaas2 even een berichtje sturen?zonoskar schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:39:
Hmm, dit weekend mijn split unit aangesloten, kan ik niemand vinden die hem wil afvullen. De bedrijven/mensen die ik gesproken heb knappen allemaal af op de flexibele leiding die ik gebruikt heb. Is dat onwetendheid, onwil, of gewoon een slecht product? Het leek mij juist ideaal (en niet heel erg duur). Ik heb de variant met al aangeperste koppelingen.
Ik woon bijna in België, zal wel niet in de buurt zijnNotna schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:51:
[...]
Afhankelijk van waar je woont kan je altijd @koevlaas2 even een berichtje sturen?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
En volgens mij heeft hij het behoorlijk druk met de warmtepompen. Op mijn verzoekje heb ik in ieder geval nooit een reactie gekregen. Die flexibele leiding vind ik wel interessant. Een tijdje geleden liet ik een collega zien hoe ik al die koperen leidingen had aangesloten en die vroeg: "Ehh, waarom pak je niet gewoon die plastic leidingen zoals ze tegenwoordig voor water en gas gebruiken?" Als het goed werkt, dan zou iedereen toch snel overstappen?
Y'24
Ik had laatst een mijnheer van Cool Air over de vloer uit Bodegraven. Deze mijnheer stond binnen 1 week op de stoep en een dag erna hadden we de offerte binnen. Mijnheer had goede ideeën en duidelijk verstand van zaken. We hebben overigens nog niets besloten en ook nog geen andere offertes binnen, maar wellicht toch interessant voor je.nodog schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 10:18:
Ik heb grote moeite iemand te vinden die een airco wil installeren. Via Werkspot uiteindelijk 2 gegadigden gevonden maar die hebben beiden nog geen offerte gestuurd dus vraag me af of ze het uiteindelijk wel willen. De laatste die langskwam zei dat het momenteel qua installatie drukker is dan in de zomer dus dat zegt wel wat.
Veel airco boeren zijn van het type "wat de boer niet kent, vreet ie niet". Erg conservatief. Je hebt trouwens al geluk als je een bedrijf vindt wat alleen de installatie wil doen, de meesten doen alleen installaties van eigen geleverde airco's. Die fast-pipe leidingen zijn gewoon TüV gecertificeerd, dus zouden goed genoeg moeten zijn.RvV schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:17:
Als het goed werkt, dan zou iedereen toch snel overstappen?
[ Voor 19% gewijzigd door zonoskar op 21-11-2019 14:31 ]
Wat kost dat 'in werking stellen' zo gemiddeld dan?
Heb een prijsopgaaf voor een SRK35ZS-W 3,5KW R32 van €1.600 inclusief complete montage en in werking stellen.
Ophangen kan ik zelf wel. Vacumeren uiteraard niet.
Bij de set die ik eerder aangaf van (ME MSZHR35VF a ~€600,-) komen nog wel leidingen, en vacumeren bij. Ik heb ~3 meter aan leidingen nodig. en stroomkabel van ~3m tussen binnen en buiten unit.
Leidingen zal enkele tientjes zijn denk ik?
Vacumeren? geen idee
Heb een prijsopgaaf voor een SRK35ZS-W 3,5KW R32 van €1.600 inclusief complete montage en in werking stellen.
Bij de set die ik eerder aangaf van (ME MSZHR35VF a ~€600,-) komen nog wel leidingen, en vacumeren bij. Ik heb ~3 meter aan leidingen nodig. en stroomkabel van ~3m tussen binnen en buiten unit.
Vacumeren? geen idee
Enkel in werk stellen is vaak tussen de 90 a 120 euro. Dat is puur dus het vacuumeren.readytoflow schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:05:
Wat kost dat 'in werking stellen' zo gemiddeld dan?
Vacumeren? geen idee
Klopt, enorm druk zelfs.RvV schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:17:
En volgens mij heeft hij het behoorlijk druk met de warmtepompen. Op mijn verzoekje heb ik in ieder geval nooit een reactie gekregen.
En dan zijn er altijd berichten die in de vergetelheid raken (ik lees ze wel allemaal).
Erg lastig voor mij om echt iedereen van een reaktie te voorzien.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Anoniem: 279475
Wij hebben dat zo. En ik kan je zeggen hier merk ik het wel zo wel boven zolder als woonkamer koel met 30 graden buiten . Ok er zit 4-5 graden verschil tussen zolder en woonkamer. Ik heb 1 unit op zolder hangen omdat ik geen lelijke kasten op elke kamer wilde.Shapeshifter schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 17:20:
Kan iemand een uitspraak doen over of het zin heeft om een enkele unit op een overloop te hangen, met de deuren naar de slaapkamers open in plaats van in elke slaapkamer een unit? De makelaar beweerde ook dat je prima een unit op de bovenste verdieping kan hangen en dat de koele lucht dan naar beneden zakt, maar ik twijfel een beetje of dat genoeg gaat zijn. In mijn goed geisoleerde nieuwbouwwoning merk ik het op zolder ook niet als de kachel beneden aan staat...
Hier lopen ook alle leidingen binnen een koof niks op de buiten muur alleen de motor op garage dak meer zie je niet. Wij hebben een 5kw Panasonic ruim voldoende
Wat vind jij van die flexibele leidingen?koevlaas2 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:35:
Klopt, enorm druk zelfs.
En dan zijn er altijd berichten die in de vergetelheid raken (ik lees ze wel allemaal).
Erg lastig voor mij om echt iedereen van een reaktie te voorzien.
Als ze 100% dicht zijn en ze weerstaan de drukken dan vind ik het okézonoskar schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 21:57:
[...]
Wat vind jij van die flexibele leidingen?
Maar om nou mijn perssysteem even in te ruilen voor dit spul (vast heel duur denkt Koevlaas2).
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Dit topic is gesloten.
Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland
Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland
Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"