Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote airconditioning topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 29 30 31 Laatste
Acties:

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 10-11 18:52
@Hiette kijk zo ongeveer zou ik het ook achteraf gedaan hebben (met 1 emura dan)

kijk even goed in de tabellen of de onderwaarde van 1 15aw niet lager is dan de onderwaarde van de 40M. anders zou je naar de ftxa20 kunnen kijken

ivm pendelen ook @PentaClover heeft die ervaring met zijn 68M

Ray wijzigde deze reactie 12-08-2019 21:35 (12%)

• Hiette
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 30-10 20:20
@Ray
Bedankt Ray.
Ik heb naar de tabellen gezocht van de Stylish CTXA15AW, maar Daikin geeft de specs vanaf de FTXA20...
Bij de 15 staat alleen vermeld: Connectable to multi outdoor units only (?)

De combinatietabel geeft het volgende:

Buitenunit 3MXM40; Binnenunit 1.5+1.5+2.0

Koelcapaciteit (kW):
Kamer A - 1,2
Kamer B - 1,2
Kamer C - 1,6

Totale koelcapaciteit:
Min 1,7; Nom 4,0; Max 4,6

Verwarmen (kW):
Kamer A - 1,38
Kamer B - 1,38
Kamer C - 1,84

Totale verwarmingscapaciteit:
Min 1,3; Nom 4,6; Max 5,1

Het is mij niet duidelijk of ALLE units in werking moeten zijn om deze minimale waarden te halen.
Wat gebeurt er als er 2 geen koel of warmtevraag hebben?

Zegt bovenstaande jouw iets?
Dank alvast ;)

• fender89
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 17:59
Al een tijdje aan het meelezen in dit topic, en na 2 warme zomers, besloten om ook op zoek te gaan naar een airco.Inmiddels zijn er 2 bedrijven langs geweest om een offerte te maken.

Bedrijf A werkt met het merk Haier. Ik weet niet concreet welk type/uitvoering dit is. (Heb zelf overigens geen ervaring met dit merk, maar als ik het moet inschatten een prima B-Merk? )

Bedrijf B werkt met Fujitsu. (Meer concreet de KM-serie, type ASYG12KMTA)

Beide bedrijven gaan uit van een 3,5 KW installatie.

We willen 1 binnenunit op de bovenverdieping (op de overloop om de slaapkamers te koelen) , en 1 unit in de woonkamer om beneden te koelen.
Wat de buitenunit betreft: Dit kunnen 2 single splits worden, of 1 multisplit. Naar eigen keuze.

Bedrijf A offreert: 1350 EU x 2 = 2700 EU all-in prijs. (prijs is Ex BTW en dat zou ook zo kunnen blijven wat ondernemer betreft. Maar laat ik voor de vergelijking uitgaan van afgerond 3300 EU incl. btw ... 6 jaar garantie)

Bedrijf B offreert: 2000 EU x 2 = 4000 EU all-in prijs (incl. btw) voor een multisplit systeem of 3950EU voor 2 single units). 5 jaar garantie

Nu heb ik nog een derde bedrijf aangeschreven welke MHI levert, maar daar heb ik nog geen reactie op ontvangen.
Door de vele bedrijfjes en website's zie je soms door de bomen het bos niet meer...

Heeft er hier iemand ervaring met deze merken airco's, en zijn de prijzen redelijk?

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
fender89 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:10:
Al een tijdje aan het meelezen in dit topic, en na 2 warme zomers, besloten om ook op zoek te gaan naar een airco.Inmiddels zijn er 2 bedrijven langs geweest om een offerte te maken.

Bedrijf A werkt met het merk Haier. Ik weet niet concreet welk type/uitvoering dit is. (Heb zelf overigens geen ervaring met dit merk, maar als ik het moet inschatten een prima B-Merk? )
Heeft er hier iemand ervaring met deze merken airco's, en zijn de prijzen redelijk?
Dan moet je natuurlijk eerst exact weten welk type het is.

• Ray
@Hiette ik heb na 1,5 jaar contact met Daikin en hun expert afdeling nooit duidelijk gekregen hoe die tabellen precies gelezen moeten worden helaas

maar het meest voor de hand liggende is dat met deze combinatie de buitenunit ondergrens dus 1.7 koel en 1,3 verwarmen is (vreemd dat verwarmen lager is want totaal cap is hoger!)

bij koelen zou je dus simpel zeggen dat bij 1 vragende unit deze 1,7 moet wegzetten. dat is dus meer dan dan 1 van 1,5 dus dat lukt niet

bij verwarmen , als de tabel klopt, zou het wel net kunnen maar moet een 1,5 dus op max gaan draaien om het weg te krijgen. vermoedelijk als 1 unit vraagt is dat ook te veel

bij mij liggen die onderwaardes rond de 3kw ,

• I-King
  • Registratie: maart 2003
  • Nu online
Zo heb ik de tabellen ook gelezen voor mijn Panasonic. Daarom heb ik op de slaapkamer gekozen voor een 2.5kw model, zodat ik op een stillere instelling toch 't vermogen wegwerk van de unit buiten.
Je kan alleen nergens de COP/EER uithalen, dus hoe efficient 't nu daadwerkelijk draait is niet te achterhalen.

• DJD1972
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 21:44
DJD1972 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 18:19:
Wij willen ook airco in huis. Aanvankelijk dacht ik alleen aan een mono splitunit van 3,5 kW voor de zolder. Daar hebben we nu alleen een Velux-raampje; in de zomer wordt het daar erg warm en in de winter best fris. Twee vliegen in één klap dus.

Maar door de ervaringen van afgelopen dagen willen we toch meer. En dan wordt het lastig. Eerst even de uitgangspunten:

Zolder is 29 m2, max hoogte 3 m, maar ca. 44 m3
Eerste etage is totaal 57 m2. Heeft 4 slaapkamers, waarvan er in 3 geslapen wordt. Die kamers bij elkaar zijn 33 m2 / 85 m3.
De overloop op de eerste etage is 18 m2 / 7 m3
Beneden hebben we een grote keuken en een redelijke woonkamer, totaal 46 m2 / 137 m3

Zou het een goed idee zijn om op de overloop een unit van 3,5 kW te hangen en op zolder 2,5 kW of 3,5 kW? Op de overloop dan tegen het muurtje van de douche aan, rechts van de deur. In slaapkamer 3 wordt niet geslapen; dit is opslag...

Belangrijk is dat we uit de voeten kunnen (ook werken af en toe) op zolder en goed slapen. Die paar dagen dat het echt heet is moeten we goed kunnen slapen; dat we dan niet zo heel comfortabel in de woonkamer zitten lijkt me wat minder belangrijk. Bovendien zal die unit op de overloop (als we de kamers dicht houden) ook wel wat warmte weghalen van de begane grond.

Bedankt voor de reacties!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Anyone?

• renzo4000
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20:45

renzo4000

*Doh!*

Tja daar is genoeg over gezegd in dit de topic. Airco's in een trapgat/hal plaatsen om meerdere kamers te koelen is verreweg van ideaal en erg inefficiënt. Je krijgt ongetwijfeld de temperatuur omlaag maar niet zoals je zou willen en gaat er een hoop verloren. Dus mijn tip zou zijn om de ruimtes die je echt wil koelen/verwarmen voorzien van een eigen unit. Je komt dan prima weg met 2kW units voor de slaapkamers en een 3,5kW voor de woonkamer.

Hey pssst! ......Fiets kopen?!

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 19:27
renzo4000 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 19:31:
Tja daar is genoeg over gezegd in dit de topic. Airco's in een trapgat/hal plaatsen om meerdere kamers te koelen is verreweg van ideaal en erg inefficiënt. Je krijgt ongetwijfeld de temperatuur omlaag maar niet zoals je zou willen en gaat er een hoop verloren. Dus mijn tip zou zijn om de ruimtes die je echt wil koelen/verwarmen voorzien van een eigen unit. Je komt dan prima weg met 2kW units voor de slaapkamers en een 3,5kW voor de woonkamer.
Maar het kan prima . Wij hebben dat ook wel een 5kw die staat op zolder ingesteld op 19 graden op stand still en ook met 38 graden buiten wordt het 2 etages lager niet warmer dan 22/23 graden
Moet er wel bij zeggen hij draait hier 24/7

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• renzo4000

renzo4000

*Doh!*

Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar het is niet efficiënt. Je krijgt nooit het resultaat wat je met losse units bereikt en heb je nu grote temperatuur verschillen.

Het feit dat jij een 5kW al op 19 graden de hele dag laat knallen zegt genoeg. Qua kosten is het verschil niet zo groot om met losse untis te werken alleen zal dit meer leidingwerk betekenen en voor sommige een dealbreaker.

Ik zou niet aan een halfbakken oplossing beginnen, doe het dan gewoon in één keer goed. Je kan je geld maar een keer uitgeven en waarschijnlijk snel weer terug verdient door lager energieverbruik.

• mikerosauer
renzo4000 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 21:28:
Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar het is niet efficiënt. Je krijgt nooit het resultaat wat je met losse units bereikt en heb je nu grote temperatuur verschillen.

Het feit dat jij een 5kW al op 19 graden de hele dag laat knallen zegt genoeg. Qua kosten is het verschil niet zo groot om met losse untis te werken alleen zal dit meer leidingwerk betekenen en voor sommige een dealbreaker.

Ik zou niet aan een halfbakken oplossing beginnen, doe het dan gewoon in één keer goed. Je kan je geld maar een keer uitgeven en waarschijnlijk snel weer terug verdient door lager energieverbruik.
Ik wilde niet zo lelijke bak in de woonkamer ... nou ja knallen dat valt wel mee

Vanaf 17 mei nog geen 200 kw verbruik

Minder dan 2.5 kw per dag nou wat een verbruik zeg...

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
mikerosauer schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:23:
[...]

Vanaf 17 mei nog geen 200 kw verbruik

Minder dan 2.5 kw per dag nou wat een verbruik zeg...
Je ziet het verkeerd. Jij had beter €1000 meer uit kunnen geven aan airco's. Vraag maar aan elke aircomonteur.
(Dit was een grapje :+ )

• renzo4000

renzo4000

*Doh!*

Dat is dan een totaal andere afweging waar ik @DJD1972 niks over heb horen zeggen. Het lijkt mij simpelweg een halve oplossing. Slapen jullie dan met alle deuren open? Vreemd, heel vreemd.

Maar ok, let's agree that we disagree

• DJD1972
Bedankt voor de reacties. Ik weet het gewoon nog niet. Het is een tussenwoning en er springt niet overduidelijk een ruimte uit die de meeste verkoeling vraagt. Ja in principe de zolder, maar die valt op hete dagen ook wel te vermijden. Feit is: als ik alle ruimtes zoals genoemd op de ‘aanbevolen’ methode wil koelen, heb ik 6 binnenunits nodig met een spaghetti aan leidingwerk en minimaal 2 buitenunits (denk ik). Dus dan zolder, 3 slaapkamers, keuken en woonkamer. Dat ga ik financieel niet redden en bovendien gaat het ons vooral om een aantal graden tempverlaging in de slaapkamers op de hete dagen en mij persoonlijk om een werkbare situatie op zolder. Ik denk/hoop dat een duo splitunit op zolder en de overloop een aardige start is. De unit op de overloop moet dan de slaapkamers bedienen (check de vorm op de afbeeldingen) en misschien haalt ie ook wel wat warmte weg van de begane grond. Is dat niet genoeg, dan zouden we in tweede instantie beneden een extra monosplit kunnen inzetten.

Deuren van de slaapkamers staan open bij ons.

• mikerosauer
TheGhostInc schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:36:
[...]

Je ziet het verkeerd. Jij had beter €1000 meer uit kunnen geven aan airco's. Vraag maar aan elke aircomonteur.
(Dit was een grapje :+ )
Dit was op zijn advies omdat wij dus niet overal zo'n lelijk bakbeest wilde en dit volstaat dan
En voor ik 1000 euro extra aan stroom heb verstookt ben ik 500 jaar oud .nu kost me dat hellemaal niks Omdat op het dak ook nog een p.v installatie heb die meer dan dat volledig afdekt
renzo4000 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:38:
Dat is dan een totaal andere afweging waar ik @DJD1972 niks over heb horen zeggen. Het lijkt mij simpelweg een halve oplossing. Slapen jullie dan met alle deuren open? Vreemd, heel vreemd.

Maar ok, let's agree that we disagree
Nee hoor open trappen hal... zelfs met deuren dicht op de slaap kamers merkbaar verschil

• dimk
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 10-09 14:56
Hiette schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 18:32:
[...]

Ik heb bij Keroclima de volgende units besteld:

1x 4MXM80N - €1606
2 x FTXJ50MW - €1104
2 x FTXJ20MW - €731.50
Verzendkosten - 169€

Alles excl. BTW (moet in Nederland worden afgedragen).

Ik zal ook een overzicht van het material posten.

De 2 binnenunits FTXJ50MW worden in de woonkamer/keuken geinstalleerd (300m3)
De andere 2 units zijn voor de slaapkamer en kantoor.
Alle units zijn apart te bedienen (Wifi).

De 4MXM80N is gevuld met R32 gas.
Iemand ervaring of deze units nog nagevuld moeten worden met R32 na installatie als er total 20 meter koelleiding wordt gemonteerd?
Heb je inmiddels je bestelling ontvangen? is het allemaal in orde, en de belasting (toch betaald, of "niemand" heeft het gezien)?

De prijzen op de website keroclima zijn inderdaad aantrekkelijk, denk er ook aan om daar te bestellen.

• tinustilburg
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 06:54
Over het wel of niet op zolder hangen van je airco: bepaal voor jezelf wat je belangrijk vindt. Ik vind het niet nodig dat het op de slaapkamers van ons en de kinderen 20 graden is als het buiten 35 graden is. Ik vind het wel belangrijk dat we allemaal lekker kunnen slapen en dat ik geen 3 buitenunits aan de gevel of op de uitbouw heb hangen/staan. Praktisch ook onmogelijk omdat twee van de drie slaapkamers aan de voorkant van ons (rijtjes)huis zitten dus dan heb je al een probleem met de positie van de buitenunit(s)

Wij hebben daarom gekozen voor een 5 kw (Tosot) airco die op zolder hangt en het trapgat in blaast. Bij de hoge temperaturen van onlangs stond ie 24/7 aan op 20 graden/auto fan speed. De slaapkamerdeuren lieten we overdag open en dan bleef het in de slaapkamers een aangename 22 graden. Als de kids naar bed gaan rond 19.30, gaan de deuren dicht en dan wordt het uiteraard wat warmer. Als dat gebeurt, zetten we de deuren meestal weer even open als ze slapen en als wij naar bed gaan weer dicht en dan is het overal prima uit te houden.

Als je alle deuren dicht wilt houden en het moet overal 19 graden zijn, dan is dit niet de oplossing. Maar voor ons is een airco op zolder prima. Die hoeft overigens ook echt niet zo hard z’n best te doen om de eerste verdieping koel te houden.

Misschien wel het vermelden waard dat wij een nieuwbouwhuis hebben uit 2018 dus relatief goed geïsoleerd.

En wat ook nog leuk om te vertellen is: ik wilde perse niet van die lelijke goten op de gevel dus was er al van uitgegaan dat de leidingen door een slaapkamer zouden moeten lopen en we daar een koof moesten maken. Maar de installateur had als tip om ze door een extra regenpijp te doen. Dus de leidingen lopen nu langs de kap schuin naar beneden en komen vlak onder de dakgoot door de gevel naar buiten. Van daaruit gaan ze een zinken pijp in en komen er onderaan, op de uitbouw, weer uit. Hier staat de buitenunit. De regenpijp heeft hij netjes tegen de dakgoot geplaatst, dus niemand die ziet dat de leidingen daar doorheen lopen.

• Hiette
@ dimk
Ik heb de bestelling gewijzigd zoals beschreven in mjn laatste post (2 buitenunits en 5 binnenunits).
Bij het plaatsen van de bestelling kreeg ik van Keroclima (Tiago Gomes) de melding dat mijn totale binnenunit capaciteit de maximale buitenunit capaciteit overschrijdt en dat ze mij graag advies willen geven voor een optimale installatie.
Ik heb de plattegronden (m2) gemaild en wacht nu af waar ze mee terugkomen.... ;)
De units worden ex btw geleverd en er moet dus 21% worden afgedragen in Nederland. Het transport kost 169€ (pallet).

• Ray
@Hiette er zijn combinatie tabellen waar je dat zelf kan controleren mocht je dat willen

• Hiette
@Ray Ik heb de combinatie tabellen gebruikt en tevens opgestuurd naar KeroClima.
De 2MXM50 heeft een max capaciteit (koelen) van 5.4kW met 3.5 + 3.5 kW binnenunits en 6.1kW voor verwarmen, dus de totale capaciteit is lager dan met 3.5 + 3.5 mogelijk is.
Volgens mij hoeft dat geen probleem te zijn en Daikin staat het ook toe anders vermelden ze het niet in de tabellen....
De volgende stap is een 3MXM68 met maar 2 units aangesloten (3.5 + 3.5) met een max capiciteit van 7.13 (koelen) en 9.38 (verwarmen) maar de minimale capaciteit gaat natuurlijk ook omhoog (1.3 naar 2.2 verwarmen).
Het rare is dat voor verwarmen met de 3.5 units 4.3kW per unit/kamer wordt aangegeven en geen 3.5...(koelen = 3.4 + 3.4).
Ik wacht af waar KeroClima mee komt en zal het hier delen.

Hiette wijzigde deze reactie 16-08-2019 11:57 (13%)

• de.lesse
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 09-10 15:30
de.lesse schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:14:
Na dagen de topics 8)7 door te nemen zijn er nog 2 onduidelijkheden voor mij. :?

1) L/L voor leefruimte (koelen en verwarmen) (3 doorlopende open ruimtes, 225m³ waarvan middelste deel onder schuin dak)
Voorstel: single MSZ-AP71VG+MUZ-AP71VG. Ik wil geen 18°C in deze ruimte; gewoon wat koeler dan buiten. Koel 7.1(2.4-8.7), verw 8.1 (2.2-9.9)
Als ik deze de hele dag zou laten koelen (desnoods deels op voorhand) is die minimale waarde van 2.4 dan niet te hoog? Wat moet ik me daar bij voorstellen? (gaat wrs pendelen? Beter een model met iets minder vermogen nemen zoals koel 6.1(1.4-6.9), warm 6.8(1.8-9.3)?) - Ik spreek niet over metingen want ik heb voorstel/metingen gekregen van 7 -> 12kW!

2) 3 kleine gelijkaardige kamers: (koelen en 2 kamers verwarmen)
Voorstel 2x 2.0 en 1x 2.5 (MSZ-APxxVA) op 1 multisplit MXZ-3F54VF (koel 5.4 (2.9-6.8), warm 7.0(2.6-9.0))
Is het niet beter om naar 2x 2.0 op 1 multi 2F42VF (koel 4.2 (1.1-4.4), warm 4.5 (1.0-4.8)) te gaan? Ivm koeling is laagste vermogen 2.9 tov 1.1 toch veel?
En dan nog 1x 2.5 als single (koel 2.5(0.9-3.4) warm 3.2(1.0-4.1))
(Ik heb geen plaatsgebrek om de buitenunits te zetten)

thx
Nadat enkele installateurs langsgeweest zijn zit ik nog met vragen... Ik weet dat het geen exacte wetenschap is maar ervaringen hier kunnen ook al veel zeggen. Mijn PRIO is dat het zo veel mogelijk 'energiezuinig' moet zijn.

iemand nog suggesties? ;)

• Ray
@Hiette het is denk ik wat jij wilt.

inderdaad kan je op de 50m niet beide 35 emura's volledig aansturen. Nu hangen deze bij jou in 1 ruimte wat het wel weer iets anders maakt maar toch zou het mij ten zeerste verbazen dat het max vermogen van de 50M niet voldoende is

@PentaClover bijvoorbeeld heeft een grotere ruimte waar een 50 binnenunit hangt die moet delen met 3 anderen op een 68 en dat is voldoende

verwarmen, zolang je continue verwarmt is het bijna ondenkbaar dat je ruime 6kw 'lekt'

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 19:08
Hoe kouder het buiten wordt, hoe hoger de warmtevraag en des te minder hij kan leveren.

• PentaClover
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 16:52
Ja, dat gaat prima, zelfs bij de extreme warmte zoals laatst met 40oC zag je dat de woonkamer temperatuur redelijk stabiel bleef, en ook de boven verdieping was goed op temperatuur. Ik had toen alles wel 24/7 aan staan zodat de airco alleen de warmte die naar binnen lekte hoefde weg te koelen.

Overdag met 40oC en vollop zon schat ik dat de warmte instroom voor het complete huis hier zo'n 8kW was en je zag dan ook gedurende de middag en begin van de avond dat de temperatuur een paar 1/10 oC opliep, in de nacht schat ik dat het zo'n 4.5 kW was en dan koelde het weer een paar 1/10 oCaf naar de doel temperatuur.

Met verwarmen moduleert de 68 trouwens bij mij niet zo ver terug als volgens de onderwaarde van de tabellen mogelijk zou zijn....ik weet niet meer uit mijn hoofd wat het wel was, maar er zat een flink verschil in.

Denim Glas/Glas 3600Wp 200gr Zuid - PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16:44

Notna

Where are you?®

Holy shit. Keek voor de grap eens met een zaklamp in de FTXM beneden en zag een soort rare waas over de ventilator (er zit een grote rol in het midden met schoepen die voor de ventilatie zorgen). Unit even uitgezet en wat bleek; zal vol met schimmel :X. Vond ook al dat de lucht muf rook...

Verticale lamel eraf gehaald, zwarte kapje waar de stroomtoevoer achter zit eraf gehaald, 2 schroeven voorkant los, kap eraf klikken, schroeven link los (wit kunststof dat de verdamper op zijn plek houdt) witte kap eraf, verdamper optillen en je kan zo die buis eruit trekken.

Eerst geprobeerd met een sopje en een afwasborstel; ging niet.
Toen met de stoomreiniger; werkt ten dele
Toen elke lamel met de hand en een vochtig doekje; daar genees je ook snel van en werkt ook niet goed.

Was het zo zat; hogedrukspuit met vuilvrees erop, één voet op de ventilator en spuiten maar. Even een paar keer draaien en in 30 seconden zo goed als nieuw :+

Meteen even de horizontale c.q verticale lamellen uit de binnenunit gehaald, zodat ik goed het binnenwerk ook schoon kon maken. Meteen de lekbak gecontroleerd en voorzien van lekbaktabletten.

Ik was meer tijd kwijt met het uitzoeken wat er los moest en hoe dan iets anders. Unit 1 kostte mij 2.5 uur. Unit 2 was ik totaal in 20 minuten mee klaar :+

Nu ruikt alles weer neutraal en is het goed schoon. Beter dat ik dit nu doe, dan dat de nieuwe eigenaar (note; huis is verkocht per 01-11) er problemen van gaat maken.

Snap overigens niet dat er zoveel schimmel op zat; lijkt mij niet de bedoeling :X.
Ik laat de units bij verkoelen ook altijd 30 minuten nablazen voor de zekerheid....

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• kabeltjekabel
@Notna Lamellen los? Huh? Die zitten gewoon vast toch?

Of zo'n unit gaat schimmelen heb ik me ook wel eens afgevraagd. Ik vind het al raar dat hij niet standaard nablaast. En met de hogedrukreiniger er op... binnen? Geen enorme bende? Oud gordijn neergelegd?

• Notna

Notna

Where are you?®

kabeltjekabel schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 17:29:
@Notna Lamellen los? Huh? Die zitten gewoon vast toch?

Of zo'n unit gaat schimmelen heb ik me ook wel eens afgevraagd. Ik vind het al raar dat hij niet standaard nablaast. En met de hogedrukreiniger er op... binnen? Geen enorme bende? Oud gordijn neergelegd?
De verdamper heeft lamellen, maar die dingen die de luchtstroom richten heten ook lamellen ;) En die kan je zo los klikken

En ben je gek; binnen met een hogedrukteiniger :+? Nee zoals aangegeven; de ventilator tube/buis/cilinder uit de unit gehaald (die zit onder de verdamper) en buiten op de tegels schoongespoten. De verdamper zelf even met de stoomreiniger schoongemaakt (handdoek eronder gehouden voor wat er uit lekte

• kabeltjekabel
Ah, ja natuurlijk, nu snap ik 'm.

• Ray
@Notna bekend probleem. die lamellen / rollen waren hier ook al snel vies en zijn inderdaad lastig om schoon te krijgen zonder ze er helemaal uit te halen

echter jou aanpak......

heb je ze goed bekeken ? die lamellen zijn namelijk net als autovelgen uitgelijnd met gewichtjes om te zorgen dat ze dus goed in balans zijn en niet gaan tikken.

door met hoge druk te gaan werken heb je kans of de gewichtjes eraf te spuiten of hem uit balans te halen.

aan de andere kant hoe krijg je hem inderdaad anders schoon. Had die 'discussie' ook al met een Daikin monteur destijds vanwege rammel klachten en die begon ook eerst over een vieze rol.

heb er hier trouwens nog twee liggen mocht het helemaal mis gegaan zijn :)

Ray wijzigde deze reactie 18-08-2019 19:09 (5%)

• Notna

Notna

Where are you?®

Ray schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 19:08:
@Notna bekend probleem. die lamellen / rollen waren hier ook al snel vies en zijn inderdaad lastig om schoon te krijgen zonder ze er helemaal uit te halen

echter jou aanpak......

heb je ze goed bekeken ? die lamellen zijn namelijk net als autovelgen uitgelijnd met gewichtjes om te zorgen dat ze dus goed in balans zijn en niet gaan tikken.

door met hoge druk te gaan werken heb je kans of de gewichtjes eraf te spuiten of hem uit balans te halen.

aan de andere kant hoe krijg je hem inderdaad anders schoon. Had die 'discussie' ook al met een Daikin monteur destijds vanwege rammel klachten en die begon ook eerst over een vieze rol.

heb er hier trouwens nog twee liggen mocht het helemaal mis gegaan zijn :)
Ik heb de loodjes idd gezien, maar die krijg je écht niet van zijn plek (I tried). Zelfs niet met 160 bar druk van de HDR :+

Maar je zou, desnoods, die kanten met de loodjes met de hand kunnen schoonmaken en de rest met de HDR.

Handmatig al die vinnen/lamellen schoonmaken is geen doen. Daar hadden ze beter over na moeten denken (hoewel de handeling van ontmantelen en schoonmaken vrij rap gaat als je weet wat je doet). Maar de rol via de voorkant eruit kunnen klikken oid had praktischer geweest; dan kan je het met regelmaat onderhouden ipv de hele unit open te moeten maken.
No way dat dit met 1 keer per jaar onderhoud afdoende is. Ranzig is het :r :N

Notna wijzigde deze reactie 18-08-2019 19:43 (8%)

• VikeeVeekie
  • Laatst online: 21:07
Wel raar als je er aan denkt dat de schimmel uiteindelijk ook op de impeller rol komt te zitten, zou dit echt komen omdat die units niet standaard uitblazen? Als ik de mijne uitzet stopt de compressor en blijven de ventilators (zowel de condenser buiten als de verdamper binnen) ongeveer 15 seconden na blazen en schakelt dan volledig uit.

Het is me al een paar keer opgevallen dat hij nogal muf rook wanneer de compressor stopte waardoor ik mezelf aan ben gaan wennen om hem minimaal 10 minuten te laten uitblazen op ventilatiestand en dan pas uitzet.

Hoe vaak maken jullie de binnenunits schoon, minstens aan het eind van de zomer als er niet meer gekoeld hoeft te worden? Ik denk dat de mijne in de zomer veel gaat worden gebruikt gezien het m'n slaapkamer is waar ook m'n computer staat waardoor ik hem dus ook in de avonden / overdags 'nodig' heb.

• kabeltjekabel
Hmmm... toch ook eens even in die van mij gekeken. Van de lamellen heeft een enkele wat *wit stof*, maar de fan lijkt inderdaad er wat meer onder te zitten. Maar niet echt heel anders dan de fanbladen in mijn computer, en dat is toch ook echt geen schimmel.

Ding hangt er nu een jaar, draait nu ook nog. Qua aroma was het vooral in het begin anders. Maar nu je het zegt; inderdaad ook als hij een tijd uitgestaan heeft. Maar aangezien hij al een maand of vier 24/7 draait... zijn er niet heel veel van die momenten hehe.

Van de winter (paar weken...) heeft hij op verwarmen gestaan i.c.m. een luchtbevochtiger in de buurt. Afzuiging (type C) staat wel permanent aan en ook de roosters staan open.

• VikeeVeekie
  • Laatst online: 21:07
Wordt er hier gesproken over schoonmaken van airco's, zijn ze op m'n bedrijf aan het rondgaan om de units te reinigen.

Achter me hangt / hing een oudere Daikin unit, maar die is blijkbaar niet echt onderhoudsvriendelijk te noemen. De ventilator rol kon hij alleen van de motor af halen door kennelijk de hele behuizing van de elektra eruit te halen, nu is letterlijk alles behalve de muurbeugel en het verdamperblok eruit gesloopt 8)7

Edit: Ik ging eens een keer beter kijken, de hele spoel hangt nu met een paar kleine tie wraps aan het systeemplafond waarvan een om een latje zit gebonden dat amper op het frame rust. Een keer hard niezen en het hele zaakje dondert naar beneden *O*

VikeeVeekie wijzigde deze reactie 20-08-2019 14:30 (41%)

• dimk
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 10-09 14:56
zijn andere merken (dus niet Daikin) onderhoudsvriendelijker?

• fender89
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 17:59
fender89 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:10:

Bedrijf B werkt met Fujitsu. (Meer concreet de KM-serie, type ASYG12KMTA)

Beide bedrijven gaan uit van een 3,5 KW installatie.

We willen 1 binnenunit op de bovenverdieping (op de overloop om de slaapkamers te koelen) , en 1 unit in de woonkamer om beneden te koelen.
Wat de buitenunit betreft: Dit kunnen 2 single splits worden, of 1 multisplit. Naar eigen keuze.

Bedrijf A offreert: 1350 EU x 2 = 2700 EU all-in prijs. (prijs is Ex BTW en dat zou ook zo kunnen blijven wat ondernemer betreft. Maar laat ik voor de vergelijking uitgaan van afgerond 3300 EU incl. btw ... 6 jaar garantie)

Bedrijf B offreert: 2000 EU x 2 = 4000 EU all-in prijs (incl. btw) voor een multisplit systeem of 3950EU voor 2 single units). 5 jaar garantie

Nu heb ik nog een derde bedrijf aangeschreven welke MHI levert, maar daar heb ik nog geen reactie op ontvangen.
Door de vele bedrijfjes en website's zie je soms door de bomen het bos niet meer...

Update: Inmiddels besloten om in zee te gaan met Bedrijf B : 2x Single split Fujitsu (ASYG12KMTA).
gaat 3950 ,- kosten. Hierbij wel overeengekomen dat er in deze prijs 2 wifi modules bijgeleverd worden. (t.w.v. 218 eu, aldus bedrijf..?). (Cash korting verlenen waren ze niet zo happig op..).

Montage in Oktober , maar dat maakt ons verder niet uit. Had ook volgend voorjaar mogen zijn :z

Hopelijk deze winter profijt van verwarmen (en dus gas besparen), en volgende zomer verkoeling 8)

• Ray
VikeeVeekie schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:04:
Wordt er hier gesproken over schoonmaken van airco's, zijn ze op m'n bedrijf aan het rondgaan om de units te reinigen.

Achter me hangt / hing een oudere Daikin unit, maar die is blijkbaar niet echt onderhoudsvriendelijk te noemen. De ventilator rol kon hij alleen van de motor af halen door kennelijk de hele behuizing van de elektra eruit te halen, nu is letterlijk alles behalve de muurbeugel en het verdamperblok eruit gesloopt 8)7

Edit: Ik ging eens een keer beter kijken, de hele spoel hangt nu met een paar kleine tie wraps aan het systeemplafond waarvan een om een latje zit gebonden dat amper op het frame rust. Een keer hard niezen en het hele zaakje dondert naar beneden *O*
dat zal bij de meeste units van alle merken zo zijn als er links geen plek is om hem weg te schuiven

• Shapeshifter
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21:21

Shapeshifter

Get it over with

Ik heb geen idee waar ik dit anders zou moeten vragen dus ik doe het hier maar...

Weet iemand of er ook heel kleine airco's bestaan waarmee je bijvoorbeeld een kast kan afkoelen? Ik heb thuis een aantal kasten met apparatuur staan die eigenlijk te warm worden (weet eigenlijk niet hoeveel Watt aan warmte deze genereren, maar als ik moest gokken misschien 500-750 Watt). In principe kan ik gewoon een gat erin boren en een airco erop zetten die de warmte in de ruimte ernaast blaast (dat is verder prima), maar ik zou dan een unit per kast willen (ze staan op verschillende plekken) en vanwege het geringe volume van een kast heeft een zware/dure airco weinig toegevoegde waarde gok ik (het hoeft er ook niet te vriezen, zo rond de 30 graden zou prima zijn, plus als hij dan wat stiller is zou een mooie bijeenkomstigheid zijn). Qua volume moet er gedacht worden aan maatje IKEA PAX (1-2m^3). Hopelijk heeft iemand hier een idee :)

Shapeshifter wijzigde deze reactie 23-08-2019 13:35 (15%)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV - 12x Prusa i3 MK3S

• renzo4000

renzo4000

*Doh!*

Waar staan die kasten? In een ruimte waar het aanzienlijk koeler is? Dan zou ik eerder denken aan een ventilatieoplossing waarbij verse (koude) lucht van buiten wordt aangezogen en aan de andere zijde wordt afgevoerd (denk aan een soortgelijke koeling zoals je pc).

• I-King
  • Nu online
Je zult die warmte toch moeten afvoeren, dus wordt de ruimte erbuiten weer warmer. Lijkt me dat een ventilator om de warmte af te voeren dan slimmer is. Anders misschien eens zoeken richting een wijn klimaat kast oid.

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

renzo4000 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:38:
Waar staan die kasten? In een ruimte waar het aanzienlijk koeler is? Dan zou ik eerder denken aan een ventilatieoplossing waarbij verse (koude) lucht van buiten wordt aangezogen en aan de andere zijde wordt afgevoerd (denk aan een soortgelijke koeling zoals je pc).
In de woonkamer, die is wel koeler dan de kasten zijn, maar niet 15 graden, echter heeft deze ruimte wel twee grote openslaande deuren naar buiten (als het niet regent / buiten niet 30 graden is). Ventilatoren zou ook kunnen, die kasten sluiten niet perfect, dus kan er wel lucht aangezogen worden, vraag me alleen af of dat genoeg zou zijn (je voelt de warmte die eraf komt als je ervoor staat).
I-King schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:39:
Je zult die warmte toch moeten afvoeren, dus wordt de ruimte erbuiten weer warmer. Lijkt me dat een ventilator om de warmte af te voeren dan slimmer is. Anders misschien eens zoeken richting een wijn klimaat kast oid.
Ja, ik snap dat het ergens heen moet, maar de woonkamer is een stuk groter dan die kasten, dus daar zag ik wel mogelijkheden. Wijnklimaatkast zou kunnen, maar die zullen vast niet goedkoop zijn en deze kasten hebben we al (plus dat er nogal wat eisen zijn aan beschikbare hoeveelheid stopcontacten, ruimte in de kast, netwerk, etc.)

Eventueel zou ik eerst nog kunnen proberen om heatsinks / waterkoelers te plakken op de onderdelen die het heetst worden en de radiator daarvan met een ventilator te koelen, zolang die warmte maar de kast uit gaat...

Shapeshifter wijzigde deze reactie 23-08-2019 13:48 (36%)

• I-King
  • Nu online
@Shapeshifter Dan zou je misschien kunnen proberen om een caravan airco op de kop te tikken en die ergens in de wand verwerken. Deze koelen niet enorm veel.
Maar kostentechnisch zou ik beginnen met een paar grote PC ventilatoren, filtertje ervoor en daarmee de lucht afvoeren. De vraag is natuurlijk ook welke temperatuur je in die kast wil nastreven.

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

I-King schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:11:
@Shapeshifter Dan zou je misschien kunnen proberen om een caravan airco op de kop te tikken en die ergens in de wand verwerken. Deze koelen niet enorm veel.
Maar kostentechnisch zou ik beginnen met een paar grote PC ventilatoren, filtertje ervoor en daarmee de lucht afvoeren. De vraag is natuurlijk ook welke temperatuur je in die kast wil nastreven.
De campingairco's die ik zo snel kan vinden zijn allemaal 1.500+ euro, dat is wel een beetje meer dan ik gehoopt had :P Ik ga denk ik eerst eens kijken hoe ver ik kom als ik een ventilator op het deel plak wat de meeste overlast veroorzaakt en eventueel rooster in de kast en grote ventilatoren daarop...

• DJD1972
Kan iemand mij de (belangrijke) verschillen duidelijk maken tussen de volgende 2 sets?:

https://www.shopclima.it/...0-btu-9-9-9.html?___SID=U

https://www.shopclima.it/...r-18000-btu.html?___SID=U

De duurste set heeft vooral meer content in de omschrijving. Ik bijvoorbeeld "It also achieves a new level of operating silence by reducing the sound emission up to 48 dB compared to the previous model (in cooling) and up to 3 dB (in heating)", maar als ik de manuals download zie ik dat beide buitenunits evenveel geluid produceren. Een stille buitenunit is overigens wel van belang voor mij...

En verder lijken de binnenunits van de duurste set meer 'design', maar dat boeit me echt niet.

Maak ik een verkeerde keuze met de goedkoopste set? Ik vind het prijsverschil behoorlijk...

• mauri25
  • Registratie: juli 2015
  • Nu online
De 2de airco (MXZ-3F54VF) heeft een betere energielabel bij koelen en verwarmen
DJD1972 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 21:37:
Kan iemand mij de (belangrijke) verschillen duidelijk maken tussen de volgende 2 sets?:

https://www.shopclima.it/...0-btu-9-9-9.html?___SID=U

https://www.shopclima.it/...r-18000-btu.html?___SID=U

De duurste set heeft vooral meer content in de omschrijving. Ik bijvoorbeeld "It also achieves a new level of operating silence by reducing the sound emission up to 48 dB compared to the previous model (in cooling) and up to 3 dB (in heating)", maar als ik de manuals download zie ik dat beide buitenunits evenveel geluid produceren. Een stille buitenunit is overigens wel van belang voor mij...

En verder lijken de binnenunits van de duurste set meer 'design', maar dat boeit me echt niet.

Maak ik een verkeerde keuze met de goedkoopste set? Ik vind het prijsverschil behoorlijk...

• TriLithium
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 21:41

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Binnenunit zijn met en zonder WiFi module direct erin. Deel van de prijs.

Buiten ook wat styling heeft de dure versie veel meer snelheden voor de ventilator wat misschien wat een mooiere temperatuur regeling oplevert.

Buitenunit kan wat dieper moduleren. Maar dat zal je niet snel bij komen met 3 binnen units misschien.

• DJD1972
Dank. Er zit zit 800 euro tussen deze sets. Wifi-modules zijn los 60 euro geloof ik. Moet ik 20 dagen per jaar deze 3 units de hele dag op 100% zetten en dan heb ik die dure er na 6 jaar uit als ik 20 cent per kWh reken. Maar... ik heb ook een PV-installatie en terugleveren levert geen 20 cent op... en in de praktijk zal die installatie vooral hard werken als de PV dat ook doet.

Oftewel: volgens mij is er weinig mis met dat goedkopere setje, toch?

• TriLithium
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 21:41

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Enige reden om de dure te nemen, waar ik nog in over dubio zit, is het stil kunnen draaien van de binnenunit als er wordt geslapen. Hekel aan monotoon geluid. Dus daar zou ik dan de dure voor nemen. Maar geforceerd op laag bij de goedkopere is al stil zat vermoed ik.

Dus denk wel dat je conclusie zal kloppen.

• DJD1972
OK. Het is bij ons echt voor die 3 weken per jaar dat het niet te harden is. En op zolder wat vaker en daar ook verwarmen. Ik vraag me zelfs af of ik dan die WiFi-modules nodig heb...

• I-King
  • Nu online
Ik gebruik momenteel altijd de App, kan het vanaf overal bedienen. Afstandbediening zelden gebruikt de laatste weken. Ook handig om bijv de temperatuur in de ruimte te controleren.

• Notna

Notna

Where are you?®

Waar WiFi besturing voor mij echt enorme meerwaarde geeft, is het maken van weekschemas in de winter. Stuk makkelijker dan de AB.

Ik heb de AB al jaren niet aangeraakt. Laatste keer was 2 maanden terug ivm de verkoop van het huis :+

• Ray
grappig. zowel de app als de AB gebruik ik werkelijk nooit. Units gaan aan zodra er ook maar 1 straaltje zon durft te schijnen begin van het jaar en gaan pas weer uit zodra 'er sneeuw' komt. de ideale WP instelling zeg maar :)

• I-King
  • Nu online
Ray schreef op zondag 1 september 2019 @ 10:20:
grappig. zowel de app als de AB gebruik ik werkelijk nooit. Units gaan aan zodra er ook maar 1 straaltje zon durft te schijnen begin van het jaar en gaan pas weer uit zodra 'er sneeuw' komt. de ideale WP instelling zeg maar :)
Heb jij dan niet dat ze continue stroom staan te verbruiken, ook al is er niets te beleven? 't Minimale verbruik hier is dan ongeveer 250 watt, heb niet 't idee dat ze 'uit' gaan als de vraag wegvalt. Heb je 'm dan alleen op koelen staan of bijv. op automatisch?

• Ray
I-King schreef op zondag 1 september 2019 @ 10:50:
[...]

Heb jij dan niet dat ze continue stroom staan te verbruiken, ook al is er niets te beleven? 't Minimale verbruik hier is dan ongeveer 250 watt, heb niet 't idee dat ze 'uit' gaan als de vraag wegvalt. Heb je 'm dan alleen op koelen staan of bijv. op automatisch?
hier valt altijd wat te beleven :9

nee zonder gein het is echt zelden dat de buitenunit fan niet draait / ergo er ergens vraag is (heb wel 4 units)

hoeveel watt er dan opgenomen wordt geen idee maar , en deze discussie is al vaker gevoerd, ik het het hangen voor mijn comfort en dan is 'die paar kw' in vergelijking met de aanschafkosten maar bijzaak imho.
units staan enkel op koelen

bovendien prefereer ik 24/7 gebruik zowel in comfort als in geluidsproductie (en naar verwachting ook in verbruik)

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:24
Aan de zelf-installeerders hier, allemaal de pijp gebogen zonder pijpenbuiger, dus met de hand?
Volgens de OP moet het kunnen :)

PV Output

• DJD1972
Hebben jullie nog tips m.b.t. het plaatsen van binnenunits in een slaapkamer?
Zoals ze nu zijn ingeschetst komt mij het beste uit. Zeker in de onderste kamer ivm een hogere kast links van de unit. Maar in beide gevallen zou er wel koude lucht richting de kussens geblazen kunnen worden...

DJD1972 wijzigde deze reactie 02-09-2019 17:27 (65%)

• Notna

Notna

Where are you?®

DJD1972 schreef op maandag 2 september 2019 @ 17:24:
Zoals ze nu zijn ingeschetst komt mij het beste uit. Zeker in de onderste kamer ivm een hogere kast links van de unit. Maar in beide gevallen zou er wel koude lucht richting de kussens geblazen kunnen worden...

[Afbeelding]
Zou het niet doen; die lucht uit een AC is écht koud en oncomfortabel als je daar direct in ligt. Je kan de luchtstroom nog een beetje naar links boven (naar de deur in jouw geval) sturen maar je zal het blijven voelen denk ik.

Beste is als het boven je hoofd over je heen geblazen wordt. Als dat verder echt niet mogelijk is, heb je uiteraard geen keuze.

• DJD1972
Notna schreef op maandag 2 september 2019 @ 17:37:
[...]

Zou het niet doen; die lucht uit een AC is écht koud en oncomfortabel als je daar direct in ligt. Je kan de luchtstroom nog een beetje naar links boven (naar de deur in jouw geval) sturen maar je zal het blijven voelen denk ik.

Beste is als het boven je hoofd over je heen geblazen wordt. Als dat verder echt niet mogelijk is, heb je uiteraard geen keuze.
Dat wordt nog een leuke uitdaging dan...

Aan de hoofdeinden gaat niet, want daar zit een raam (tot het plafond) en bovendien gordijnen. Bij ons aan de andere lange muur levert niet veel op, want de kamer is hartstikke smal en bovendien hoop ik nog een stukje overloop te koelen, dus dan liever zoals het nu bedacht is...
Bij m'n dochter kan ik niet echt opzij blazen, want dan blaas ik tegen een kast aan. Boven haar bed zou kunnen, maar zij heeft een halfhoog bed, dus dan zit ze wel heel dicht op de unit...

Zoiets dan maar?
Donker grijs = hoge kasten
Lichter grijs = lage objecten

DJD1972 wijzigde deze reactie 02-09-2019 18:53 (7%)

• chevsticks
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 21:25
Is een plafond onderbouw unit geen optie voor je? Kan je hem alsnog boven het hoofdeinde van je bed hangen.

• DJD1972
chevsticks schreef op maandag 2 september 2019 @ 18:53:
Is een plafond onderbouw unit geen optie voor je? Kan je hem alsnog boven het hoofdeinde van je bed hangen.
Zijn die dingen niet heel veel duurder en meer voor een situatie waar het echt niet anders kan? Ik heb niet het idee dan mijn kamertjes nou zo problematisch zijn...

• Arie K
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 10-11 23:53
DJD1972 schreef op maandag 2 september 2019 @ 17:24:

[Afbeelding]
Ik heb de units in de slaapkamers 's nachts altijd standaard uit staan. Veel te veel lawaai en geblaas boven je hoofd :) . Kwestie van overdag de kamers strak afkoelen naar 18 graden. Bij ons, in een goed geïsoleerd huis, loopt de temperatuur dan langzaam op naar zo'n 21 graden in de loop van de nacht. In de woonkamer draait de unit vooral 's nachts, en is ie overdag meestal uit. Op de tweede verdieping draait de unit dan weer continue, maar daar wordt dan ook niet geslapen.

Maar goed, een beetje airco-discipline is dan wel belangrijk: bij het verlaten van de kamer is het licht uit, airco aan 8)

• Notna

Notna

Where are you?®

Arie K schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 15:03:
[...]

Ik heb de units in de slaapkamers 's nachts altijd standaard uit staan. Veel te veel lawaai en geblaas boven je hoofd :) . Kwestie van overdag de kamers strak afkoelen naar 18 graden. Bij ons, in een goed geïsoleerd huis, loopt de temperatuur dan langzaam op naar zo'n 21 graden in de loop van de nacht. In de woonkamer draait de unit vooral 's nachts, en is ie overdag meestal uit. Op de tweede verdieping draait de unit dan weer continue, maar daar wordt dan ook niet geslapen.

Maar goed, een beetje airco-discipline is dan wel belangrijk: bij het verlaten van de kamer is het licht uit, airco aan 8)
Moet er niet aan denken om het uit te zetten. Bleg :r :P

Staat hier met zijn 19 dB gewoon lekker te blazen. Verbruikt amper iets en houdt het lekker fris. Anders drijf ik alsnog uit bed :+
Daarnaastis het wel zonde in de zomer om het uit te zetten; je verbruik is echt significant beter als je ze gewoon 24/7 aan laat staan. Dit jaar voor het eerst gedaan en ben echt verbaasd over het verbruik tov vorig jaar.

• Ray
@Notna dat dus!

@Arie K wellicht dat jou isolatie de warmte op peil houdt maar de RV dan ? juist dat geeft een stuk comfort. maar goed zoals eerder opgemerkt draait hier alles 24/7 en vooral de slaapkamer unit maakt heel wat uren omdat die het koelst staat. en zoals Notna al terecht stelt als je continu koelt gaat deze op enig moment in de fluisterstand en heb je , mits goed geplaatst, geen last van de debiet en of geluid.

• DJD1972
Ray schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 16:57:
@Notna dat dus!

@Arie K wellicht dat jou isolatie de warmte op peil houdt maar de RV dan ? juist dat geeft een stuk comfort. maar goed zoals eerder opgemerkt draait hier alles 24/7 en vooral de slaapkamer unit maakt heel wat uren omdat die het koelst staat. en zoals Notna al terecht stelt als je continu koelt gaat deze op enig moment in de fluisterstand en heb je , mits goed geplaatst, geen last van de debiet en of geluid.
Ok. En vind jij dat ik ze goed ga plaatsen zo? (zie schetsje vorige post)

• Arie K
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 10-11 23:53
Ray schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 16:57:
@Notna dat dus!

Tsja, welkom op het platteland, waar stilte nog echt stil is, en, als je daar aan gewend bent, zelfs de fluisterstand van de airco het psychologische effect heeft van een overvliegende 747. We hebben het geprobeerd hoor, maar we werden er allebei niet vrolijk van :) . Het zal wel geen toeval zijn dat een hoop buurtgenoten hier hun WTU 's nachts van de spanning halen omdat ze het ding teveel lawaai vinden maken ....

Maar goed, het is een afweging, en ik kan mij voorstellen dat de fluisterstand voor de meeste mensen geen enkel probleem is. Als de vraagsteller echter een probleem blijft houden met een koude luchtstroom rond zijn hoofd, kan het een oplossing zijn.

• DJD1972
Intentie bij mij is niet om de airco 24/7 aan te hebben. Het is echt voor die 15 dagen per jaar dat het niet te harden is dat dat ding ‘s nachts aan zal staan. Nogmaals: dat is de intentie

• Ray
@DJD1972 ik zou inderdaad een andere positie kiezen maar als het maar om 15 dagen gaat zou ik het geld lekker besparen en die 15 dagen vakantie nemen in een koud land....

of gewoon een luchtontvochtiger er neer zetten

• avandermeulen
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 20:35
Wat is qua breedte de kleinste binnen unit voor een split airco systeem?

Voor het volgende zomerseizoen willen wij een split airco installeren,
in principe één buitenunit met twee binnen units.
Voor één van de binnenunits is de ruimte beperkt, zodat wij op zoek zijn naar
een binnenunit die een breede heeft van minder dan 75 cm.

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

• DJD1972
avandermeulen schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:23:
Wat is qua breedte de kleinste binnen unit voor een split airco systeem?

Voor het volgende zomerseizoen willen wij een split airco installeren,
in principe één buitenunit met twee binnen units.
Voor één van de binnenunits is de ruimte beperkt, zodat wij op zoek zijn naar
een binnenunit die een breede heeft van minder dan 75 cm.
Houd er rekening mee dat je aan de zijkanten ruimte nodig hebt; het is dus niet alleen de breedte van de unit zelf...

• avandermeulen
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 20:35
DJD1972 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:36:
[...]

Houd er rekening mee dat je aan de zijkanten ruimte nodig hebt; het is dus niet alleen de breedte van de unit zelf...
Hoeveel ruimte heb je aan de zijkanten nodig en waarvoor?

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

• Ray
avandermeulen schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:53:
[...]

niet nodig als je met je leidingwerk door de muur erachter weg kan anders wel.

voor onderhoud is iets ruimte aan de zijkant soms ook wel makkelijk (zie verhalen hier over de blaasrol) maar niet perse noodzakelijk. je moet voor dat soort klussen de unit dan alleen iets verder uit elkaar halen om er goed bij te kunnen.
Is overigens ook weer merk afhankelijk

en succes met zoeken... heb het ook overwogen maar uiteindelijk voor een andere positie gekozen omdat het aanbod (en al helemaal bij een merk wat goede MS systemen heeft) mij destijds erg tevenviel

Ray wijzigde deze reactie 04-09-2019 18:44 (15%)

• PentaClover
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 16:52
Gisteren voor dat het ging regenen eindelijk eens de tijd gehad om mijn 8 meter beschadigde airco goot te vervangen (PentaClover in "Het grote airconditioning topic - Deel 2")

Nu bleek de installateur de verkeerde goot achter te hebben gelaten een paar weken geleden, en het is mij toen niet opgevallen dat hij 1 maatje groter is. 8)7 8)7 8)7

Ik kon dat oplossen door hem iets langer te laten en over de bestaande delen te schuiven die bleven zitten. Hierdoor heb ik wat ruimte over in de goot en nu vroeg ik me af of het nuttig is om nog wat extra isolatie over de leidingen de doen.
Ik heb nog een stapel foam met zilver aan 1 kant liggen dat ik om de leidingen heen zou kunnen doen.
Heeft iemand hier ervaring mee / iets zinnigs over te zeggen ?

Denim Glas/Glas 3600Wp 200gr Zuid - PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• DJD1972
avandermeulen schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:53:
[...]

Handleiding van de Mitsubishi's die ik op het oog heb vraagt expliciet om marge. Zie pagina 3: https://www.mitsubishi-le...s/JG79B896H02_next_en.pdf

Het kan ook zijn dat de unit een stuk breder is dan de plaat die je aan de muur schroeft, waardoor die marge nodig is, maar dat is lastig te beoordelen voor mij

• Zwerius
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 09-11 10:29
PentaClover schreef op woensdag 4 september 2019 @ 20:36:
Gisteren voor dat het ging regenen eindelijk eens de tijd gehad om mijn 8 meter beschadigde airco goot te vervangen (PentaClover in "Het grote airconditioning topic - Deel 2")

Nu bleek de installateur de verkeerde goot achter te hebben gelaten een paar weken geleden, en het is mij toen niet opgevallen dat hij 1 maatje groter is. 8)7 8)7 8)7

Ik kon dat oplossen door hem iets langer te laten en over de bestaande delen te schuiven die bleven zitten. Hierdoor heb ik wat ruimte over in de goot en nu vroeg ik me af of het nuttig is om nog wat extra isolatie over de leidingen de doen.
Ik heb nog een stapel foam met zilver aan 1 kant liggen dat ik om de leidingen heen zou kunnen doen.
Heeft iemand hier ervaring mee / iets zinnigs over te zeggen ?
Ik heb om de koelleidingen van mijn WP extra isolatie aangebracht. Dat was zeker lonend, maar een WP maakt veel meer bedrijfsuren dan een airco. Dus bij een airco zal het niet zo veel opleveren. Maar als je het toch al hebt liggen, waarom niet?

Zwerius Kriegsman

• EPICOSAURUS
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 12:23
DJD1972 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:32:
[...]

Handleiding van de Mitsubishi's die ik op het oog heb vraagt expliciet om marge. Zie pagina 3: https://www.mitsubishi-le...s/JG79B896H02_next_en.pdf

Het kan ook zijn dat de unit een stuk breder is dan de plaat die je aan de muur schroeft, waardoor die marge nodig is, maar dat is lastig te beoordelen voor mij
De unit is inderdaad flink breder dan de muurplaat. Bijvoorbeeld een Mitsubishi Heavy SRK20ZS-S is ongeveer 87 centimeter breed.

EPICOSAURUS wijzigde deze reactie 06-09-2019 11:58 (6%)

• DJD1972
Het valt mij op dat 2 maal een single-split duidelijk goedkoper is dan 1 maal een duo-split. Stel je hebt de ruimte voor 2 buitenunits; zijn er dan, afgezien van de euro's, nog meer argumenten voor de eerste optie?

• I-King
  • Nu online
Singlesplit is ook zuiniger omdat het precies op elkaar is afgestemd. Dus als het past en het stoort niet, zeker doen.

• mauri25
  • Registratie: juli 2015
  • Nu online
DJD1972 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 18:08:
Het valt mij op dat 2 maal een single-split duidelijk goedkoper is dan 1 maal een duo-split. Stel je hebt de ruimte voor 2 buitenunits; zijn er dan, afgezien van de euro's, nog meer argumenten voor de eerste optie?
Voordeel is ook dat als 1 unit kapot gaat, je altijd nog 1 werkende unit overhoud.
Heb je een multi split en die gaat kapot, dan heb je niks meer.

• DJD1972
Eens. Ik zal eens kijken wat de impact is op het aangezicht als er 3 buitenunits boven elkaar hangen. Ik sluit namelijk niet uit dat er ooit nog wel eentje bij komt als het bevalt.

En nog 'even' op zoek naar een STEK-monteur (omgeving Delft); ik kan niet zeggen dat dat makkelijk is. De meeste bedrijven doen alleen aansluiten als ze ook mogen leveren en ik wil eigenlijk een setje (of twee) in Italië bestellen...

Alternatief zou dit setje kunnen zijn in tweevoud: https://www.aircovoordeel...-srk35zs-w?category_id=34

Zelf alles ophangen en dan Aircovoordeel de boel in bedrijf laten stellen. Ben ik voor 2x 3,5 kW net iets meer dan 2500,= euro kwijt (prijs op de site is incl. installatie).

Echter: een vergelijkbaar setje van bijvoorbeeld Mitsubishi Electric kost in Italie zo'n 600,= euro. Dan heb ik er twee voor zo'n 1300,= euro in huis. Toch wel flink verschil...

• DaYwaLkUr
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 11:06
Straks een beslissende offerte gesprek:

Woonkamer = +/- 100m3
Slaapkamer = +/- 40m3
Kinderkamer 1 = +/- 16 m3
Kinderkamer 2 = +/- 16 m3

Nu kom ik nergens qua plaatsing ideaal uit, en heb nog een paar vraagstukken:

Woonkamer: FTXM42M
3 Slaapkamers: 2x een FTXM20M

Vragen:
1. Nu kan ik de woonkamer combineren met de slaapkamer: Kies ik voor een multi-split of 2x Single-split?
2. Omdat de kinderkamers erg klein zijn, wil ik met de FTXM20M de andere kamer inblazen, krijg ik deze ook gekoeld? (Kamers liggen tegenover elkaar)
3. Bij onze slaapkamer, komt die tegenover het bed, dus enige optie naar rechts draaien van ons af?

• DJD1972
DaYwaLkUr schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:22:
Straks een beslissende offerte gesprek:

Woonkamer = +/- 100m3
Slaapkamer = +/- 40m3
Kinderkamer 1 = +/- 16 m3
Kinderkamer 2 = +/- 16 m3

Nu kom ik nergens qua plaatsing ideaal uit, en heb nog een paar vraagstukken:

Woonkamer: FTXM42M
3 Slaapkamers: 2x een FTXM20M

Vragen:
1. Nu kan ik de woonkamer combineren met de slaapkamer: Kies ik voor een multi-split of 2x Single-split?
2. Omdat de kinderkamers erg klein zijn, wil ik met de FTXM20M de andere kamer inblazen, krijg ik deze ook gekoeld? (Kamers liggen tegenover elkaar)
3. Bij onze slaapkamer, komt die tegenover het bed, dus enige optie naar rechts draaien van ons af?
Ik wil best met je meedenken, maar ik heb wel een plaatje nodig; ik weet niet eens of alles op 1 of meerdere etages zit...

En nog een vraag voor allen. Ik vind dit setje op MP: https://link.marktplaats.nl/m1411050212
Ietsje duurder dan een vergelijkbaar setje uit Italië laten komen, maar het scheelt niet veel. Het is voor mij zeker een optie om 2x singlesplit te doen. Goed idee? Het zijn wel eenvoudige setjes natuurlijk, maar best redelijk stil met 21 dB(a) voor de 3,5 kW-unit. Het kan stiller, maar echt schokkend is het niet...

DJD1972 wijzigde deze reactie 15-09-2019 00:04 (18%)

• Engineer
  • Laatst online: 09-11 19:29
Afgelopen zaterdag heb ik mijn airco laten afpompen door een bedrijf via klusnet. Ze hebben minutenlang dat gas de lucht in laten spuiten waar ik naast stond op het balkon. Nadat ze klaar waren met vacuumeren vroeg ik ze om nog even de koppelingen los te draaien zodat ik zeker ervan ben dat alle gaswerkzaamheden klaar waren. Weer spoot er een minuut lang gas uit.

Is dit een normale gang van zaken? Prettig vond ik het in ieder geval niet om ongevraagd in die troepgas te staan :/

Je reactie leeghalen nadat er al op gereageerd is, is niet zo fraai. Daarnaast is het ook vervelend voor de leesbaarheid van het topic.

Zeehond wijzigde deze reactie 18-09-2019 00:22 (184%)

• Ray
oorspronkelijk post van @Engineer @18.03 (cache rulez)

"Afgelopen zaterdag heb ik mijn airco laten afpompen door een bedrijf via werkspot. Ze hebben minutenlang dat gas de lucht in laten spuiten waar ik naast stond op het balkon. Nadat ze klaar waren met vacuumeren vroeg ik ze om nog even de koppelingen los te draaien zodat ik zeker ervan ben dat alle gaswerkzaamheden klaar waren. Weer spoot er een minuut lang gas uit.

Is dit een normale gang van zaken? Prettig vond ik het in ieder geval niet om ongevraagd in die troepgas te staan :/ "

@Engineer haal je nu wellicht een aantal dingen door elkaar ?

Afpompen > in een lege fles het koelmiddel eruit halen
Terugpompen > koelmiddel in de buitenunit opslaan
Afpersen > systeem onder druk zetten , en dat gas moet er inderdaad weer uit
Vacumeren > systeem vacuüm trekken. Als je daarna de kranen weer open zet zuigt het zich juist vol!

vacumeren kan ook zo maar een uur duren overigens

Is er ook weer gevuld dan ?

Snap dus eigenlijk niets van je verhaal :)

Neem voor het gemak maar even aan dat ze niet de kranen openzetten en het koelmiddel gewoon in de lucht gelaten hebben

Ray wijzigde deze reactie 16-09-2019 21:03 (38%)

• Engineer
  • Laatst online: 09-11 19:29
Whatever.

Engineer wijzigde deze reactie 16-09-2019 19:31 (130%)

• Ray
Engineer schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:03:
Whatever. Welkom op Tweakers.net. :X
je was er toch al een poosje ?

Engineer
Geregistreerd op 26 juni 2001

maar wil je nu de indruk wekken dat ik geen nette reactie gaf op jouw, inmiddels verwijderde(maar terug gevonden in mijn cache ;) ) , vraag?

waarin je eigenlijk stelde dat ze* je airco unit gewoon leeg hebben laten lopen in de buitenlucht en je zelf in die 'troepgas' hebt gestaan

* ik mag aannemen een bedrijf met F gassen certificering die ze acuut in kunnen leveren als ze dit gedaan zouden hebben

Ray wijzigde deze reactie 17-09-2019 13:32 (122%)

• Nicklazzz
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 19:39
Mijn huidige woning is onder voorbehoud verkocht en de wens om opnieuw airco’s te hebben is groot. Aangezien het een gehele renovatie betreft had ik besloten dit keer de gehele installatie te laten uitvoeren. Meerdere offertes opgevraagd en voorlopig maar 1 bedrijf over de vloer gehad. Krijg ik daarstraks een e-mail dat ik rekening dien te houden met een prijs van €7500-€8000. Dit terwijl ik de elektra zou aanleveren tot buiten en de afvoeren binnen. Ik heb zelfs nog aangeboden om de gaten door de gevel te boren...

Voor een Multisplit van Daikin met 3 binnen delen van 2,5kW en online controller en een singlesplit van 3,5kW en online controller. Geen types etc. gewoon een richtprijs. Als ik gewoon even bij de gekende leveranciers in NL kijk dan heb je voor nog geen €4000,00 de gehele installatie in huis...

Iemand ervaring met een bedrijf welke correcte prijzen hanteert? Installatie dient in Januari/februari opgeleverd te worden.

• DJD1972
Hoop geld. Ik heb voor mijn huis een offerte van 4400,= euro voor een multisplit met 3 binnenunits van 2,6 kW (Mitsubishi Heavy Industries). En dan doet ie alles behalve de groep aanleggen. En ik heb aardig wat meters leiding, wat je qua euro's ook niet moet onderschatten.

Ik overweeg trouwens sterk om het over een andere boeg te gooien:

Zolder = 44 m3
Overloop = 18 m3
Slaapkamers = 21 + 28 + 36 m3

Als ik de zolder factor 50 geef en de rest factor 30, heb ik aan 5,3 kW genoeg als het 1 ruimte zou zijn. Dat is het natuurlijk bij lange na niet, maar als ik 1 split-unit van 6,3 kW of 7,1 op zolder hang boven het trapgat naar de overloop, moet ik het best kunnen verkoelen op de eerste etage. Kwestie van omlaag richten en desnoods een gordijn ophangen om te voorkomen dat de koude lucht nog verder omlaag zakt.

Mijn argument: ik draai liever 3 weken per jaar inefficiënt, dan dat het hele jaar m'n huis vol binnenunits en leidingwerk hangt. Ik hoef nu maar 1 single splitunit op te hangen en daarvan vallen de prijzen mij in NL zelfs aardig mee: https://www.aircodruten.n...mitsubishi-srk-zs-w-2019/

• Michaelv87
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 19:06
Hey hallo .iemand ervaring met het merk Cooper and hunter ? Heb me zelf het model Sigma 12000 btu gekocht via Cooper hunter Nederland .
Voorlopig te spreken over prijs kwaliteit . Maar heb hem nog niet lang .
Als iemand tip en ervaring heeft laat maar weten.

• TeunVR
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 21:10
Ik wil een 3-split Daikin gaan installeren en wil graag zelf zoveel mogelijk van de installatie doen, maar vraag me paar dingen af:

Ik weet nog niet precies hoe lang de koelleidingen moeten worden. Hoe pakken jullie dit aan? Ik zat er zelf aan te denken om de binnenunits op te hangen, gaten te boren en goten aan te leggen. En dan leidingen op maat te bestellen.

Het zou makkelijker zijn om de leiding zelf op maat te maken, maar ik lees dat je eigenlijk beter geen flares kan gebruiken? Ik ga zelf niet solderen.

Als je duo koelleiding op maat bestelt zitten de beide koppelingen dan iets versprongen? Volgens mij zijn de pers en zuigleiding die aan de binnenunit zitten niet even lang?

Het liefst zou ik goten en leiding in 1 dag doen omdat ik een hoogwerker moet huren voor de unit op zolder, maar dat wil denk ik alleen maar als ik zelf de koelleiding op lengte maak en flares gebruik.

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 21:53

T-Infinity

Heen en weer....

TeunVR schreef op donderdag 26 september 2019 @ 20:59:
Ik wil een 3-split Daikin gaan installeren en wil graag zelf zoveel mogelijk van de installatie doen, maar vraag me paar dingen af:

Ik weet nog niet precies hoe lang de koelleidingen moeten worden. Hoe pakken jullie dit aan? Ik zat er zelf aan te denken om de binnenunits op te hangen, gaten te boren en goten aan te leggen. En dan leidingen op maat te bestellen.

Het zou makkelijker zijn om de leiding zelf op maat te maken, maar ik lees dat je eigenlijk beter geen flares kan gebruiken? Ik ga zelf niet solderen.

Als je duo koelleiding op maat bestelt zitten de beide koppelingen dan iets versprongen? Volgens mij zijn de pers en zuigleiding die aan de binnenunit zitten niet even lang?

Het liefst zou ik goten en leiding in 1 dag doen omdat ik een hoogwerker moet huren voor de unit op zolder, maar dat wil denk ik alleen maar als ik zelf de koelleiding op lengte maak en flares gebruik.
De persoon die voor jou gaat solderen kan ze dan toch op maat maken?

En bij mijn daikin buitenunit ontkwam ik er sowieso niet aan om een flare te gebruiken. Te kort stukje buis om te solderen.

T-Infinity wijzigde deze reactie 26-09-2019 21:13 (5%)

• TeunVR
T-Infinity schreef op donderdag 26 september 2019 @ 21:11:
[...]

De persoon die voor jou gaat solderen kan ze dan toch op maat maken?

En bij mijn daikin buitenunit ontkwam ik er sowieso niet aan om een flare te gebruiken. Te kort stukje buis om te solderen.
Probleem is een beetje dat ik dan voor meerdere dagen een hoogwerker moet huren en die dingen zijn niet heel goedkoop.
Een dag voor mezelf als ik alle goten etc doe en een dag voor als ze de koelleidingen op maat maken en solderen.

Liefst zou ik de leiding zelf doen maar weet niet goed hoe zonder zelf flares te maken.

• Ray
@TeunVR bij voorkeur wil je ze ook gesoldeerd hebben op de binnenunits is mijn mening (en van alle installateurs die ik afgelopen 20 jaar heb gehad)

ook op de buitenunit is een goede soldeer flare ivp optrompen en klemmen van de leiding ook wel een pre

vooral bij een multi split wil je niet moeten gaan zoeken naar een lek vanwege een koppeling oid

Ray wijzigde deze reactie 26-09-2019 21:59 (16%)

• TeunVR
Ray schreef op donderdag 26 september 2019 @ 21:58:
@TeunVR bij voorkeur wil je ze ook gesoldeerd hebben op de binnenunits is mijn mening (en van alle installateurs die ik afgelopen 20 jaar heb gehad)

ook op de buitenunit is een goede soldeer flare ivp optrompen en klemmen van de leiding ook wel een pre

vooral bij een multi split wil je niet moeten gaan zoeken naar een lek vanwege een koppeling oid
Bedoel je de koelleiding helemaal vastsolderen aan de binnenunit (zonder koppeling) of aan beide kanten goede soldeerflares?

• Ray
TeunVR schreef op donderdag 26 september 2019 @ 23:01:
[...]

Bedoel je de koelleiding helemaal vastsolderen aan de binnenunit (zonder koppeling) of aan beide kanten goede soldeerflares?
ik bedoel inderdaad vastsolderen. dus de leiding afsnijden bij de binnenunit en die koppelingen eraf halen en dan op de leiding naar de buitenunit solderen.

bij de buitenunit ipv trompen goede flares gebruiken

• TeunVR
Ray schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 07:55:
[...]

ik bedoel inderdaad vastsolderen. dus de leiding afsnijden bij de binnenunit en die koppelingen eraf halen en dan op de leiding naar de buitenunit solderen.

bij de buitenunit ipv trompen goede flares gebruiken
Duidelijk, dank.
Is wel lastiger met eventueel vervangen / repareren van de binnenunit denk ik?
Kleine kans dat dat nodig is natuurlijk.

Maar dan is het het handigste om de koelleiding eerst te solderen denk ik en dan helemaal door het gat te schuiven? En dan precies op maat maken met buitenunit?
Anders moet er bovenop de lader en in hoogwerker gesoldeerd worden.

• Ray
TeunVR schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 08:23:
[...]

Duidelijk, dank.
Is wel lastiger met eventueel vervangen / repareren van de binnenunit denk ik?
Kleine kans dat dat nodig is natuurlijk.

Maar dan is het het handigste om de koelleiding eerst te solderen denk ik en dan helemaal door het gat te schuiven? En dan precies op maat maken met buitenunit?
Anders moet er bovenop de lader en in hoogwerker gesoldeerd worden.
Dat is afhankelijk van je installateur en inderdaad de wijze waarop je leidingwerk gaat lopen (en dus ook de dikte van je muur)
Overleg met je installateur zou ik zeggen en vraag of hij soldeert of zelf een andere methode wil gebruiken.

• Rene
  • Registratie: september 2007
  • Nu online
Iemand ervaring met een split unit voor de verwarming? Wij wonen in Noorwegen en daar staat heel de winter een 2kW straalkacheltje te loeien, ondanks de lage stroomprijs hakt dat er op den duur best in (vermoed een kWh of 30 per dag in het winterseizoen).

Nu wil ik een warmtepomp monteren om:
A: het energieverbruik naar beneden te krijgen
B: die lelijke straalkachel weg wil hebben.
C: in de zomer kan koelen (zon tot 23:30 recht in de woonkamer.

Nu is mijn buurman stek monteur en kon voor 1100 euro het Lg topmodel leveren. Monteren zouden we dan samen doen voor een kratje bier of 2 ;)

Mijn vraag is of LG prima is en of iemand over de specificaties iets kan zeggen. Het is een LG F09KM (LG prestige plus 09 2018 model), met WiFi erop.

Maks koelcapaciteit: 4kW
Maks verwarmingscapaciteit: 6,9 kW
Levert 3,9 kW bij -25 en werkt tot -30. Al wordt het hier zelden meer dan -10.

Hieronder het datablad:

Rene wijzigde deze reactie 05-10-2019 21:11 (7%)

• Notna

Notna

Where are you?®

Rene schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 20:55:
Iemand ervaring met een split unit voor de verwarming? Wij wonen in Noorwegen en daar staat heel de winter een 2kW straalkacheltje te loeien, ondanks de lage stroomprijs hakt dat er op den duur best in (vermoed een kWh of 30 per dag in het winterseizoen).

Nu wil ik een warmtepomp monteren om:
A: het energieverbruik naar beneden te krijgen
B: die lelijke straalkachel weg wil hebben.
C: in de zomer kan koelen (zon tot 23:30 recht in de woonkamer.

Nu is mijn buurman stek monteur en kon voor 1100 euro het Lg topmodel leveren. Monteren zouden we dan samen doen voor een kratje bier of 2 ;)

Mijn vraag is of LG prima is en of iemand over de specificaties iets kan zeggen. Het is een LG F09KM (LG prestige plus 09 2018 model), met WiFi erop.

Maks koelcapaciteit: 4kW
Maks verwarmingscapaciteit: 6,9 kW
Levert 3,9 kW bij -25 en werkt tot -30. Al wordt het hier zelden meer dan -10.

Hieronder het datablad:

[Afbeelding]
Psssst
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

• Robertehv
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 24-10 11:11
Hallo, ik ben nieuw hier en heb meteen een vraag aan de kenners.

Ik heb een multi split airco systeem van samsung, Buiten unit is de MH070FXEA4A met twee MH026FPEA binnen units.

Nu wil ik graag nog twee extra units aansluiten maar weet niet wat er erop zou passen behalve de al genoemde units. Heeft iemand een idee, kan dit iedere Samsung met R410 koelmiddel zijn of moet ik kritischer zijn?

Alvast bedankt!

• renzo4000

renzo4000

*Doh!*

Wat is de capaciteit van de buitenunit en heeft hij uberhaupt wel de mogelijkheid om 4 units aan te sluiten?

• I-King
  • Nu online
@renzo4000 Dat is nog wel redelijk eenvoudig uit de naamgeving van de buitenunit af te leiden, 4 aansluitingen en 7kW denk ik :)
Pagina: 1 ... 29 30 31 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True