Holy shit. Keek voor de grap eens met een zaklamp in de FTXM beneden en zag een soort rare waas over de ventilator (er zit een grote rol in het midden met schoepen die voor de ventilatie zorgen). Unit even uitgezet en wat bleek; zal vol met schimmel

. Vond ook al dat de lucht muf rook...
Verticale lamel eraf gehaald, zwarte kapje waar de stroomtoevoer achter zit eraf gehaald, 2 schroeven voorkant los, kap eraf klikken, schroeven link los (wit kunststof dat de verdamper op zijn plek houdt) witte kap eraf, verdamper optillen en je kan zo die buis eruit trekken.
Eerst geprobeerd met een sopje en een afwasborstel; ging niet.
Toen met de stoomreiniger; werkt ten dele
Toen elke lamel met de hand en een vochtig doekje; daar genees je ook snel van en werkt ook niet goed.
Was het zo zat; hogedrukspuit met vuilvrees erop, één voet op de ventilator en spuiten maar. Even een paar keer draaien en in 30 seconden zo goed als nieuw
Meteen even de horizontale c.q verticale lamellen uit de binnenunit gehaald, zodat ik goed het binnenwerk ook schoon kon maken. Meteen de lekbak gecontroleerd en voorzien van lekbaktabletten.
Ik was meer tijd kwijt met het uitzoeken wat er los moest en hoe dan iets anders. Unit 1 kostte mij 2.5 uur. Unit 2 was ik totaal in 20 minuten mee klaar
Nu ruikt alles weer neutraal en is het goed schoon. Beter dat ik dit nu doe, dan dat de nieuwe eigenaar (note; huis is verkocht per 01-11) er problemen van gaat maken.
Snap overigens niet dat er zoveel schimmel op zat; lijkt mij niet de bedoeling

.
Ik laat de units bij verkoelen ook altijd 30 minuten nablazen voor de zekerheid....