All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
pfff lekker belangrijk, handige plek, nooit last van wat je ook maar aan je huis wil doen.Verwijderd schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 20:50:
[...]
Dit is werkelijk geen gezicht... gelukkig woon ik er niet
Dat is ook niet bedoeld als afdak boven de deur, maar als airco-standplaats
[ Voor 12% gewijzigd door Bushie op 30-07-2019 21:33 ]
Ik wil goed spul en heb daarom al naar Daikin gekeken. Ook het koop in Spanje/Italië/de UK topic doorgelezen.
Nu zijn er natuurlijk vele merken, er wordt gesproken over Airco rankings, maar ik kan geen lijst vinden met een top 10 van merken met de beste prijs/kwaliteit verhouding.
Ik hoop hier wat onafhankelijke info in te winnen! Er is zoveel info te vinden dat het moeilijk filteren is.

Mooi moment om meteen weer de boel even schoon te maken (filters etc.) en de recent aangeschafte schoonmaakspray + lekbaktabletten te gebruiken

Omdat die lijst er niet echt is. De grootste (bekend in Europa that is) merken zijn toch wel Daikin, MHI, Toshiba, Haier, Panasonic en LG, waarbij Daikin veruit het duurste vaak is, gevolgd door MHI. Beide zijn oerdegelijke merken, maar ik heb toch wel gemerkt (ondanks zelf Daikin te hebben) dat bij reparaties de onderdelen nog wel eens op zich laten wachten met Daikin. Service is best OK, maar je moet er best wel wat tijd en effort in steken.TheSiemNL schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 00:52:
Ik wil een multisplit Airco aanschaffen met 3 binnen units. Een grotere voor de woonkamer, een kleinere voor 1 slaapkamer en een middenformaat voor een zolderkamer. De unit wil ik op de dakkapel op diezelfde zolder zetten.
Ik wil goed spul en heb daarom al naar Daikin gekeken. Ook het koop in Spanje/Italië/de UK topic doorgelezen.
Nu zijn er natuurlijk vele merken, er wordt gesproken over Airco rankings, maar ik kan geen lijst vinden met een top 10 van merken met de beste prijs/kwaliteit verhouding.
Ik hoop hier wat onafhankelijke info in te winnen! Er is zoveel info te vinden dat het moeilijk filteren is.
Maar bij geen van de eerder genoemde merken doe je echt een miskoop hoor op kwaliteit. Ik vind persoonlijk alleen de binnenunits van Daikin er het beste uitzien (esthetisch) en heb daarom ervoor gekozen (en omdat ze 3 jaar gelden een nieuw model op de markt hadden (FTXM 'Prefera') met R32 koelmiddel, met bijbehorende voordelen)
Dus Haier is ook wel aan te bevelen? Klopt het dat de onderdelen eigenlijk van Mitsubishi zijn? Ik kan deze namelijk goedkoop krijgen. Alleen het aansluiten en afpersen is langzaam een probleem aan het worden. Niemand die ik gevraagd heb (bedrijven) wil die dingen afpersen / in bedrijf stellen als ze ze niet zelf hebben gehangen.Notna schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 09:21:
Na 9 dagen 24 uur per dag aangestaan te hebben, vanochtend de airco weer eens helemaal uitgezet (na een 20 minuten nablazen op puur de ventilator) Heeft zijn geld dubbel en dwars verdiend de afgelopen dagen
Mooi moment om meteen weer de boel even schoon te maken (filters etc.) en de recent aangeschafte schoonmaakspray + lekbaktabletten te gebruiken
[...]
Omdat die lijst er niet echt is. De grootste (bekendste Europese) merken zijn toch wel Daikin, MHI, Toshiba, Haier, Panasonic en LG, waarbij Daikin veruit het duurste vaak is, gevolgd door MHI. Beide zijn oerdegelijke merken, maar ik heb toch wel gemerkt (ondanks zelf Daikin te hebben) dat bij reparaties de onderdelen nog wel eens op zich laten wachten met Daikin. Service is best OK, maar je moet er best wel wat tijd en effort in steken.
Maar bij geen van de eerder genoemde merken doe je echt een miskoop hoor op kwaliteit. Ik vind persoonlijk alleen de binnenunits van Daikin er het beste uitzien (esthetisch) en heb daarom ervoor gekozen (en omdat ze 3 jaar gelden een nieuw model op de markt hadden (FTXM 'Prefera') met R32 koelmiddel, met bijbehorende voordelen)
Het is wat minder populair in Nederland, maar volgens mij een prima merk. Heb er zelf echter geen ervaringen mee.Chrosser schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:46:
[...]
Dus Haier is ook wel aan te bevelen? Klopt het dat de onderdelen eigenlijk van Mitsubishi zijn? Ik kan deze namelijk goedkoop krijgen. Alleen het aansluiten en afpersen is langzaam een probleem aan het worden. Niemand die ik gevraagd heb (bedrijven) wil die dingen afpersen / in bedrijf stellen als ze ze niet zelf hebben gehangen.
Filters schoonmaken, unit en bakken zelf even met een sopje afnemen (dus ook even de plastic kap eraf en goed schoonmaken, verdamper uitzuigen en insprayen met anti-bacteriële spray (voor airco's, dat wel) en 1 keer per 6 maanden of een jaar een schoonmaaktabletje in de lekbak.VikeeVeekie schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:46:
Over schoonmaken gesproken, hoe maken jullie de binnenunits schoon? Nogal logisch is sowieso de filters schoonmaken maar ik ga er van uit dat er in de grill van de verdamper alsnog rommel gaat verzamelen door de tijd heen.
Buitenunit even met de de roosters goed schoonmaken (uitzuigen of afborstelen) en even schoonspuiten met de tuinslang. Sopje over de buitenkap en visueel controleren.
Meer kan je volgens mij als consument ook niet doen. En veel meer zal een monteur ook niet doen. Ja; die gebruikt wellicht nog een stoom apparaat om de binnenunit schoon te stomen, maar verder niet echt.
Verwijderd
makelijk zat zeker als je niet op de lader gaat
Klopt volledig, maar dan moeten ze wel komen...Verwijderd schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 11:05:
ik laat de mijne gewoon 1 keer per jaar doen door de instalateur
makelijk zat zeker als je niet op de lader gaat
Ik had een afspraak waar ik sinds halverwege februari op wachtte, vervolgens een andere aangesproken, geen reactie op gekregen, dan maar diegene om de hoek gebeld maar die doet het niet want ik heb ze niet bij hem aangeschaft.
Verwijderd
gelukkig zit mijn instalatuer 2 straten verder op en ken ik hem goed persoonlijkNicklazzz schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 11:23:
[...]
Klopt volledig, maar dan moeten ze wel komen...
Ik had een afspraak waar ik sinds halverwege februari op wachtte, vervolgens een andere aangesproken, geen reactie op gekregen, dan maar diegene om de hoek gebeld maar die doet het niet want ik heb ze niet bij hem aangeschaft.
die het dat hier aan geven ff plaats naam erbij er zijn mensen die het wel lukte in de zelfde regio
Wat zijn je plannen voor de benedenverdieping? Want ik zie nu de 1ste verdieping en zolder, maar wil je de begane grond dan niet verkoelen?Chris12 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:26:
Hallo,
Na enkel dagen dit topic van het begin tot het eind doorgelezen te hebben, diverse links en winkels bekeken te hebben ben ik er uit dat wij thuis ook een airco willen/moeten. De WAF is geen probleem, die klaagde al over de warmte op zolder en slaapkamers, dus die is ook akkoord!
Bestellen/aanleggen etc. ergens in dec/jan/feb.
Alvorens ik ga kijken welk merk (Mitsubishi/Daikin) en type ik exact nodig heb heb ik wat vragen.
Eerst even een korte situatie schets:
- Woonhuis bouwjaar 1973
- Isolatie: alles dubbelglas HR++ kunststof kozijnen, vloer isolatie 10cm PIR platen, dakkapel 6cm pir, dak 10cm steenwol (oorspronkelijk) + 5cm luchtkamer(stilstaand), middels gipsplaat+stucwerk
- Alle ramen worden over 2 wkn voorzien van screens (1%) aan de buitenzijde
- Trap 1e etage voorzien van schuifdeur, warmte/kou blijft daardoor waar het is en gaat niet naar de begane grond of naar de eerste etage.
- Zonnepanelen heb ik reeds met voldoende overschot om airco 24/7 gratis te kunnen laten draaien.
Doel: Slaapkamer 1 en Zolder verkoelen (geen 18gr, maar 20-23gr). Verwarmen niet nodig.
Woonkamer hoeft niet gekoeld te worden, dit is wellicht voor in de toekomst een optie. Nu buiten beschouwing
Qua aanleggen/kopen: zelf aanleggen (handig genoeg ervoor), ergens online kopen in italie/spanje/bulgarije/ebay
Alleen voor het aansluiten/solderen/afpersen/vullen etc. daar een bedrijf voor in de hand nemen.
Plattegrond + m3 van de ruimtes:
[Afbeelding]
(opklik voor groot)
Wat ik dus bedacht had is een buiten unit aan de gevel (blauw in de tekening) (buren hebben er al 1 op zelfde plaats, dus vergunning etc. zal wel loslopen), en dan of een 2 of 3 split unit (afhankelijk wat handig is in mijn situatie)
De slaapkamer 1 uit bovenstaande tekening heeft circa 55m3, wat neer zou komen op zo'n 7500 BTU / 2.0-2.5Kw
Unit daar boven het bed, zodat die uitblaast richting de kamer.
De wand-unit op de zolder in het trapgat daar zit ik met wat vragen:
Is het handig om deze unit ervoor te laten zorgen dat de hele zolder + trapgat + hal 1e etage te laten koelen? Kan dat überhaupt?
Het zou dan uitkomen dat er ongeveer 78m3 (13.300 BTU / 4Kw) gekoeld moet worden.
Of is het verstandig om de kamer 4 of kamer 5 van een aparte wandunit te voorzien (zodat de buiten unit een triple variant wordt)?
Gaat dit werken als de deur van slaapkamer 4 open staat, waar de unit dus gedeeltelijk rechtstreeks inblaast. En als de deur van kamer 5 ook open staat? Deze 2 kamers + de zolderruimte zelf worden het warmst (28-30gr de afgelopen week).
Als de deur van slaapkamer1 open blijft (meestal het geval), dan zal die ook een deel avn de eerste etage gaan koelen lijkt mij.
Qua condens afvoer is het voor de unit in de zolder trapopgang geen probleem, die kan bij CV afvoer erbij.
De slaapkamer 1 kan weggewerkt worden richting dakgoot.
Kan je het trapgat naar de begane grond ook afsluiten? Immers gaat koelte naar beneden en ik zie vooralsnog geen stop dat de koelte helemaal naar beneden zakt.
Dat gezegd hebbende; een unit boven het trapgat van zolder zal de 1ste verdieping hoe dan ook koelen, hoewel ik wel vermoed dat je verschillen per kamer gaat merken. Die zullen minder worden zodra je de unit 24/7 laat blazen.
Ik vraag mij af of je met diezelfde unit de zolder ook verkoelt. Wederom; koude lucht zakt, warme lucht gaat naar boven én je zit direct onder het dak. Gevoelsmatig zou ik voor kamer 4 en 5 ook een unit plaatsen en dan de unit voor het trapgat laten zorgen voor de kamers beneden (genoeg tweakers in dit topic die een soortgelijke set-up hebben).
Ben je wel van plan gedurende de zomer alle deuren open te laten? Want dat zal je wel moeten doen als je maar voor één unit kiest voor een hele verdieping. Ik vind dat bijv. vreselijk en ga in mijn nieuwe huis dan ook voor een unit per kamer. Ik heb dan wel de mazzel dat al mijn slaapkamers op exact dezelfde buitenmuur zitten en ik daaronder een garage heb. Kan ik de buiten unit kwijt en kunnen alle kanalen en kabels daarvandaan omhoog.
ik heb ze liggen op zolderdak en ik merk geen voordeel. Tijdens de hittegolf was het uiteindelijk 32 graden op zolder.Verwijderd schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:13:
[...]
Die hoor ik voor het eerst . Dat je wonning koeler blijft door panelen op je dak ....
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Dank voor je uitgebreide reactie, hieronder wat meer verduidelijking en antwoorden op je vragen.Notna schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:35:
[...]
Wat zijn je plannen voor de benedenverdieping? Want ik zie nu de 1ste verdieping en zolder, maar wil je de begane grond dan niet verkoelen?
Kan je het trapgat naar de begane grond ook afsluiten? Immers gaat koelte naar beneden en ik zie vooralsnog geen stop dat de koelte helemaal naar beneden zakt.
Dat gezegd hebbende; een unit boven het trapgat van zolder zal de 1ste verdieping hoe dan ook koelen, hoewel ik wel vermoed dat je verschillen per kamer gaat merken. Die zullen minder worden zodra je de unit 24/7 laat blazen.
Ik vraag mij af of je met diezelfde unit de zolder ook verkoelt. Wederom; koude lucht zakt, warme lucht gaat naar boven én je zit direct onder het dak. Gevoelsmatig zou ik voor kamer 4 en 5 ook een unit plaatsen en dan de unit voor het trapgat laten zorgen voor de kamers beneden (genoeg tweakers in dit topic die een soortgelijke set-up hebben).
Ben je wel van plan gedurende de zomer alle deuren open te laten? Want dat zal je wel moeten doen als je maar voor één unit kiest voor een hele verdieping. Ik vind dat bijv. vreselijk en ga in mijn nieuwe huis dan ook voor een unit per kamer. Ik heb dan wel de mazzel dat al mijn slaapkamers op exact dezelfde buitenmuur zitten en ik daaronder een garage heb. Kan ik de buiten unit kwijt en kunnen alle kanalen en kabels daarvandaan omhoog.
Het trapgat tussen de begane grond en 1e etage zit goed afgesloten met een schuifdeur.
In principe stoken we s'winters enkel de beneden verdieping (of met de houtkachel erbij), de schuifdeur zorgt ervoor dat de warmte niet naar boven kan. Dit werkt uitstekend, en zal dus ook prima moeten gaan voor het tegenhouden van de gekoele lucht vanuit de airco op de zolderverdieping/trapgat zolder.
De unit in het trapgat kan ik dusdanig plaatsen dat circa de helft van de uitstroom naar de kamer 4 gaat en de andere helft dan tegen de muur op richting trapgat en kamer 5.
Mocht dit nu in de toekomst niet gaan werken dan kan er altijd nog een 2e splitunit worden geplaatst voor kamer 4 en 5 (op de dakkapel van kamer 5 is voldoende ruimte). Ik heb helaas beperkte ruimte op de gevel qua omvang van de buitenunit, dus een triple/quad unit wordt al snel te groot)
Ook zal het denk ik wel helpen dat de unit op slaapkamer1 koele lucht verspreid via de open slaapkamerdeur, dan zal in mijn ogen de 1e etage sneller verzadigd zijn met koelte, en dan zal de rest van de zolder ook vanzelf volgen.
Boven kamer4 op zolder zit nog een kleine berging van circa 2x1.5m schuin over de gehele breedte, deze kamer heeft minder last van instraal warmte dak dan kamer5 (plat dakkapel).
Dat de units 24/7 draaien/aanstaan in de warme periodes is eigenlijk geen probleem, heb met mn zonnepanelen een 15-25kw productie dagelijks in de zomermaanden, en mn huidige verbruik ligt rond de 6-8kw per dag.
De deuren zullen in ieder geval in de zomer op zolder open staan.
Situatie nu is dat eigenlijk alle deuren (behalve de schuifdeur) altijd open staan.
Voor wat betreft de capaciteit zit ik goed als ik aan een dual split unit denk met een 2.5kw (9000 BTU) voor slaapkamer1 en 3.5kw (12000 BTU) voor zolder trapgat? Dan zal dit denk ik wel volstaan met een 4.2kw buitenunit? Of moet dat een 5.3kw buitenunit zijn?
Bv deze set:
MITSUBISHI ELECTRIC: MXZ-2F42VF + MSZ-AP25VG + MSZ-AP35VG
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Werkt je airco.VikeeVeekie schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:46:
Over schoonmaken gesproken, hoe maken jullie de binnenunits schoon? Nogal logisch is sowieso de filters schoonmaken maar ik ga er van uit dat er in de grill van de verdamper alsnog rommel gaat verzamelen door de tijd heen.
1 grote plak festijn die je daar hebt opgevangen, keurig hoor. Wil dit ook eens uitproberen wat mijn airco opvangt maar de slang zit in de kruipruimte, veelste te donker en smerig helaaswizzopa schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 18:53:
Gister eens gemeten hoeveel condenswater er uit de afvoer komt. 1,5 liter fles aan de afvoer, 17 uur later fles loopt over.
Plak festijn, niet echt hoor lekker maar onder het dekbed bij 18 graden😉IssY_I schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 20:37:
[...]
1 grote plak festijn die je daar hebt opgevangen, keurig hoor. Wil dit ook eens uitproberen wat mijn airco opvangt maar de slang zit in de kruipruimte, veelste te donker en smerig helaas
Nog niet, maar morgenmiddag komt de STEK monteur langs om hem vacuum te trekken, dus dan zullen we het vlug weten
Een kleinere buitenunit dan de som van je binnenunits is geen probleem. Realiseer je echter dat als beide units aanstaan en maximaal vermogen vragen, beide units gemiddeld worden. Je kan jezelf afvragen of de units ooit maximaal vermogen vragen (in de praktijk vaak niet, zeker niet als je gewoon zorgt dat je bij aankomende warmte alvast gaat koelen en niet wacht tot het 31 graden binnen is), maar als het antwoord daarop nee is, dan lijkt mij dit een prima combinatie. Er zijn mensen die een soortgelijke ruimte verkoelen met een 2.5, dus een 3.5 moet zeker wel lukkenChris12 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 17:06:
[...]
Dank voor je uitgebreide reactie, hieronder wat meer verduidelijking en antwoorden op je vragen.
Het trapgat tussen de begane grond en 1e etage zit goed afgesloten met een schuifdeur.
In principe stoken we s'winters enkel de beneden verdieping (of met de houtkachel erbij), de schuifdeur zorgt ervoor dat de warmte niet naar boven kan. Dit werkt uitstekend, en zal dus ook prima moeten gaan voor het tegenhouden van de gekoele lucht vanuit de airco op de zolderverdieping/trapgat zolder.
De unit in het trapgat kan ik dusdanig plaatsen dat circa de helft van de uitstroom naar de kamer 4 gaat en de andere helft dan tegen de muur op richting trapgat en kamer 5.
Mocht dit nu in de toekomst niet gaan werken dan kan er altijd nog een 2e splitunit worden geplaatst voor kamer 4 en 5 (op de dakkapel van kamer 5 is voldoende ruimte). Ik heb helaas beperkte ruimte op de gevel qua omvang van de buitenunit, dus een triple/quad unit wordt al snel te groot)
Ook zal het denk ik wel helpen dat de unit op slaapkamer1 koele lucht verspreid via de open slaapkamerdeur, dan zal in mijn ogen de 1e etage sneller verzadigd zijn met koelte, en dan zal de rest van de zolder ook vanzelf volgen.
Boven kamer4 op zolder zit nog een kleine berging van circa 2x1.5m schuin over de gehele breedte, deze kamer heeft minder last van instraal warmte dak dan kamer5 (plat dakkapel).
Dat de units 24/7 draaien/aanstaan in de warme periodes is eigenlijk geen probleem, heb met mn zonnepanelen een 15-25kw productie dagelijks in de zomermaanden, en mn huidige verbruik ligt rond de 6-8kw per dag.
De deuren zullen in ieder geval in de zomer op zolder open staan.
Situatie nu is dat eigenlijk alle deuren (behalve de schuifdeur) altijd open staan.
Voor wat betreft de capaciteit zit ik goed als ik aan een dual split unit denk met een 2.5kw (9000 BTU) voor slaapkamer1 en 3.5kw (12000 BTU) voor zolder trapgat? Dan zal dit denk ik wel volstaan met een 4.2kw buitenunit? Of moet dat een 5.3kw buitenunit zijn?
Bv deze set:
MITSUBISHI ELECTRIC: MXZ-2F42VF + MSZ-AP25VG + MSZ-AP35VG
Disclaimer: bovenstaand advies is puur op eigen ervaring, lezen in dit topic en boerenverstand. Ik ben niet verantwoordelijk voor enige misverstanden
Dank voor je reactie. Ben inmiddels al druk met italiaanse webshops te vergelijken qua prijs. Tevens een mooi moment om m'n italiaans wat bij te spijkeren (lees google translate ;-)Notna schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 09:44:
[...]
Een kleinere buitenunit dan de som van je binnenunits is geen probleem. Realiseer je echter dat als beide units aanstaan en maximaal vermogen vragen, beide units gemiddeld worden. Je kan jezelf afvragen of de units ooit maximaal vermogen vragen (in de praktijk vaak niet, zeker niet als je gewoon zorgt dat je bij aankomende warmte alvast gaat koelen en niet wacht tot het 31 graden binnen is), maar als het antwoord daarop nee is, dan lijkt mij dit een prima combinatie. Er zijn mensen die een soortgelijke ruimte verkoelen met een 2.5, dus een 3.5 moet zeker wel lukken
Disclaimer: bovenstaand advies is puur op eigen ervaring, lezen in dit topic en boerenverstand. Ik ben niet verantwoordelijk voor enige misverstanden
Voorlopig is www.climaidraulica.it de goedkoopste voor de set incl 2 wifi modules (2x90) en verzenden (180), voor eur 1620,- (eur 800,- goedkoper dan bij comfortklimaat)
als test aangezet met een starttemperatuur van 24.4 graden volgens m'n weerstation, ongeveer 28 minuten na aanzetten is de temperatuur terug naar 22.6 en nog dalend met een open slaapkamerdeur. In andere woorden ik ben zeker niet ontevreden
Ik twijfel alleen nog een beetje hoe de unit zo trillingsvrij mogelijk neer te zetten op ons platte dak. Buitenunit is een kilo of 35 overigens.
De ene optie zouden 2 van die rubbergranulaatvoeten zijn, zoiets als deze: https://www.aircosuper.nl/Foot-FX-610-opstelprofiel
De andere optie zijn 2 betonnen bielzen van 60cm op rubber matten en dan de airco met van die veerdempers daarop vast te zetten. Of is dat een beetje overkill?
Voor bestellen en leveren in NL is dat geen verkeerde prijs.jjonkie schreef op maandag 29 juli 2019 @ 21:39:
Een Haier Tundra 3.5kw <500 euro incl BTW is dat een goede deal + vlot leverbaar ?
Maar zijn de specs ook OK voor een R32 unit?
Seizoensrendement koeling SEER/EER 6,2/3,23
Seizoensrendement verwarming SCOP/COP (gemiddeld klimaat) 4,0/3,71
SCOP (warm/koud klimaat) 4,9/3,1
Ik verwacht niet dat je buiten unit zo hard gaat trillen dat het door de rubber blokken heen gaat. Ik heb ze zelf ook in gebruik maar voel totaal niets van vibraties aan de voeten. Maar pin me er niet op vast, ik heb de unit op een betonnen dak van 30cm staanchevsticks schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 18:40:
Inmiddels ook een split airco unit gekocht, binnenkort het dak op om de buitenunit te installeren.
Ik twijfel alleen nog een beetje hoe de unit zo trillingsvrij mogelijk neer te zetten op ons platte dak. Buitenunit is een kilo of 35 overigens.
De ene optie zouden 2 van die rubbergranulaatvoeten zijn, zoiets als deze: https://www.aircosuper.nl/Foot-FX-610-opstelprofiel
De andere optie zijn 2 betonnen bielzen van 60cm op rubber matten en dan de airco met van die veerdempers daarop vast te zetten. Of is dat een beetje overkill?
Trouwens, hier zijn ze goed betaalbaar verkrijgbaar. Inclusief bevestigingsmateriaal. Dat zit er ook niet altijd standaard bij.
[ Voor 3% gewijzigd door BizzieBis op 01-08-2019 20:40 ]
Top scheelt weer een hoop gesjouw het dak opBizzieBis schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:39:
[...]
Ik verwacht niet dat je buiten unit zo hard gaat trillen dat het door de rubber blokken heen gaat. Ik heb ze zelf ook in gebruik maar voel totaal niets van vibraties aan de voeten. Maar pin me er niet op vast, ik heb de unit op een betonnen dak van 30cm staan![]()
Trouwens, hier zijn ze goed betaalbaar verkrijgbaar. Inclusief bevestigingsmateriaal. Dat zit er ook niet altijd standaard bij.
MXZ-2F42VF + MSZ-AP25VG + MSZ-AP35VG
Maar nu kom ik ook de volgende set tegen van Mitsubishi Electric:
MXZ-2HA40VF + MSZ-HR25VF + MSZ-HR35VF
maar kan niet echt de verschillen zien anders dan dat dit een 4.0kw is en dat het A++/A+
Ook prijs is paar honderd euro goedkoper.
Is dit het oudere type? En kan ik beter voor de energie zuinigere gaan (A+++/A++), want hoeveel zuiniger is A++ tov A++ eigenlijk?
Wat is de betere keuze uit bovenstaande sets? Is 4.0kw wel voldoende, of is de 4.2kw een veiligere keuze?
Nog een heel andere vraag:
Als ik nu kijk naar MHI, wat is dan een vergelijkbare setup?
Ik kom niet helemaal uit de beschikbare type buiten units (R32).
De binnen units (R32): SRK25ZSX-W + SRK35ZSX-W
Moet ik dan de SRC50ZS-W buitenunit hebben, of is er nog een betere match?
Persoonlijk zou ik voor de zuinigere / nieuwere gaan. Waarom heb je voor Mitsubishi gekozen? Ik vindt de binnenunits er wat oubollig uitzien.Chris12 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 21:17:
Ik heb een set op het oog van Mitsubishi Electric:
MXZ-2F42VF + MSZ-AP25VG + MSZ-AP35VG
Maar nu kom ik ook de volgende set tegen van Mitsubishi Electric:
MXZ-2HA40VF + MSZ-HR25VF + MSZ-HR35VF
maar kan niet echt de verschillen zien anders dan dat dit een 4.0kw is en dat het A++/A+
Ook prijs is paar honderd euro goedkoper.
Is dit het oudere type? En kan ik beter voor de energie zuinigere gaan (A+++/A++), want hoeveel zuiniger is A++ tov A++ eigenlijk?
Wat is de betere keuze uit bovenstaande sets? Is 4.0kw wel voldoende, of is de 4.2kw een veiligere keuze?
Nog een heel andere vraag:
Als ik nu kijk naar MHI, wat is dan een vergelijkbare setup?
Ik kom niet helemaal uit de beschikbare type buiten units (R32).
De binnen units (R32): SRK25ZSX-W + SRK35ZSX-W
Moet ik dan de SRC50ZS-W buitenunit hebben, of is er nog een betere match?
[ Voor 4% gewijzigd door BenEco op 02-08-2019 00:03 ]
Ik ben me in eerste instantie op Mitsubishi gaan oriënteren omdat ik dat vrij vaak tegenkwam in dit topic, en er een mooi aanbod daarvan is voor scherpe prijzen in de spaanse/italiaanse webshops/ebay.TheSiemNL schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 22:49:
[...]
Persoonlijk zou ik voor de zuinigere / nieuwere gaan. Waarom heb je voor Mitsubishi gekozen? Ik vindt de binnenunits er wat oubollig uitzien.
Ik hou me echter aanbevolen voor andere interessante oplossingen van bv Daikin of Mitsubishi Heavy Industries.Ik heb me eigenlijk alleen nog maar op de oplossing zelf gefocussed, en niet op de look&feel van de units.
Inderdaad neig ik naar de nieuwere versie, maar als dit slechts een paar euro per jaar aan kosten van energie scheelt (ik heb energie overschot vanwege zonnepanelen, dus airco zal zomers nauwelijks wat verbruiken wat aan mij doorberekend wordt) dan is de optie van een paar honderd euro goedkoper ook interessant natuurlijk.BenEco schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 00:02:
@Chris12 https://www.consumentenbond.nl/koelkast/energielabel koelkast is ook een soort aircomaar in euro's op jaarbasis is misschien wel interessant voor je om te bepalen of je een nieuw of ouder model Mitsubishi Electric wil gaan aanschaffen.
Nee hoor, niet overkill.chevsticks schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 18:40:
Inmiddels ook een split airco unit gekocht, binnenkort het dak op om de buitenunit te installeren.
Bij ons staat hij ook op het plat-dak en in eerste instantie op twee blokken van geperst kunstof.
‘s Nachts hoorde we dat ding enorm zoemen. Super storend.
Na een week de installateur gebeld en die nam geen halve maatregelen
(Waarschijnlijk geen zin om nog een keer terug te komen)
Er liggen nu 4 rubber voetjes, met daarop een enorme grindtegel, daarop weer 4 rubberen voetjes met daarop twee betonnen bielzen met daar weer op weer 4 rubberen voetjes en daar de airco-unit bovenop die nog steeds op die geperste kunstof blokken staat.
We horen nu niks meer
Ik had in gedacht deze op de muur te plaatsen op de plek van onderstaande vierkant op de foto.
Het nadeel is echter dat de zonnepanelen tot circa 20cm van de muur afliggen, en dat plaatsen/afmonteren en onderhoud van de buiten unit vrij lastig is.

Nu heb ik ook nog een dakkapel met en oppervlak van 4,50x2,50m:

Hier kan de unit ook op komen te staan. (meest links achterin, op blauwe dakkapel)
Is dat een betere keuze qua plaatsing? De unit staat dan op de NNW zijde van het huis, het dak loopt achter de dakkapel nog een stuk omhoog (circa 1.2m).
Maar ik moet natuurlijk dan ook meteen gaan denken aan goede demping en borging van de buitenunits, dat deze niet gaat trillen/resoneren, en wellicht omwaait tijdens een storm.
Dakkapel zelf is sterk zat >300kg draagkracht.
Doorvoer van de leidingen zal gemakkelijk gaan middels beluchtingsdakpan (geen gat boren door de gevel), en de unit kan gemakkelijker gemonteerd/onderhouden worden. Qua leidingwerk binnenshuis haalt het niks uit.
Welke schoonmaakspray + lekbaktabletten heb je gebruikt?Notna schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 09:21:
Na 9 dagen 24 uur per dag aangestaan te hebben, vanochtend de airco weer eens helemaal uitgezet (na een 20 minuten nablazen op puur de ventilator) Heeft zijn geld dubbel en dwars verdiend de afgelopen dagen
No Shame, only Fame!
Het komt vandaag binnen, maar deze:Marcusso schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 08:56:
[...]
Welke schoonmaakspray + lekbaktabletten heb je gebruikt?
https://www.mijnklimaatshop.nl/rtu-condenser-cleaner.html
https://www.mijnklimaatsh...lus-lekbak-tabletten.html
Je zal meer van de buitenunit horen op de gevel zo naast je ramen dan op de dakkapel. Denk ik. Maar technisch gezien zijn beide plekken prima dus het zal echt afhangen van je eigen voorkeurChris12 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 08:15:
Nog een andere vraag heb ik voor wat betreft plaatsing van de buiten unit.
Ik had in gedacht deze op de muur te plaatsen op de plek van onderstaande vierkant op de foto.
Het nadeel is echter dat de zonnepanelen tot circa 20cm van de muur afliggen, en dat plaatsen/afmonteren en onderhoud van de buiten unit vrij lastig is.
[Afbeelding]
Nu heb ik ook nog een dakkapel met en oppervlak van 4,50x2,50m:
[Afbeelding]
Hier kan de unit ook op komen te staan. (meest links achterin, op blauwe dakkapel)
Is dat een betere keuze qua plaatsing? De unit staat dan op de NNW zijde van het huis, het dak loopt achter de dakkapel nog een stuk omhoog (circa 1.2m).
Maar ik moet natuurlijk dan ook meteen gaan denken aan goede demping en borging van de buitenunits, dat deze niet gaat trillen/resoneren, en wellicht omwaait tijdens een storm.
Dakkapel zelf is sterk zat >300kg draagkracht.
Doorvoer van de leidingen zal gemakkelijk gaan middels beluchtingsdakpan (geen gat boren door de gevel), en de unit kan gemakkelijker gemonteerd/onderhouden worden. Qua leidingwerk binnenshuis haalt het niks uit.
Qua plaatsing en onderhoudsgemak verdient de dakkapel de voorkeur.Notna schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:21:
[...]
Je zal meer van de buitenunit horen op de gevel zo naast je ramen dan op de dakkapel. Denk ik. Maar technisch gezien zijn beide plekken prima dus het zal echt afhangen van je eigen voorkeur
Ook blijft de gevel dan mooi 'schoon', en inderdaad het geluid zal ook meevallen (alhoewel de buren hun buitenunit wel op de gevel hebben hangen, heb ik die nog nooit gehoord. Buren hebben ook geen dakkapel trouwens dus gevel was enig oplossing)
Is ouderwetse (natuurlijke) schoonmaakazijn a 1 euro voor een liter ook goed?Notna schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:17:
[...]
Het komt vandaag binnen, maar deze:
https://www.mijnklimaatshop.nl/rtu-condenser-cleaner.html
https://www.mijnklimaatsh...lus-lekbak-tabletten.html
(om op die condensor te spuiten) en dan een literfles in 1x leeg gieten via de condensor. Spoelt meteen bak en de slang schoon en alle bacterien in 1 sec dood. Kost maar 2 euro per jaar maar weet natuurlijk niet of dit kan..
Het gaat stinken als een malle maar even naspoelen met warm water
Schoonmaken wordt ook nog wel eens met een stoomreiniger gedaan. Maak je de bacteriën ook gelijk dood
Ik hou van cheap, maar voor dit soort dingen lijkt het mij niet verstandig.IssY_I schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 23:16:
[...]
Is ouderwetse (natuurlijke) schoonmaakazijn a 1 euro voor een liter ook goed?
(om op die condensor te spuiten) en dan een literfles in 1x leeg gieten via de condensor. Spoelt meteen bak en de slang schoon en alle bacterien in 1 sec dood. Kost maar 2 euro per jaar maar weet natuurlijk niet of dit kan..
Het gaat stinken als een malle maar even naspoelen met warm water?
Overigens doe je hier wel een aantal jaar mee. Die blokjes bestaan uit 4 stukken en je hebt er 2 nodig per unit per jaar. De spray verbruikt ook amper. Met deze 'set' kan ik met 2 binnenunits toch ruim een paar jaar doen.
@ThinkPad
Dat was precies wat ik wilde weten. Als het azijn het alluminium aantast is het niet goed nee.
Voorlopig heb ik tot nu toe enkel de filters verschoont (zat best wat stof op) maar de condensor zelf zag er nog gloedje nieuw uit, ook de gehele kap eraf gehad en de ventilator rol en de "Cabine" zag er schoon uit.
Het is nu ong een jaar geleden dat ik de airco heb geinstalleerd maar alles ziet er nog keurig uit. Ik draai hem ook niet constant of hele dagen maar gewoon wanneer "echt" nodig. Besparing = 107 euro terug van de energie rekening en omdat meteen weg te gooien aan die dure schoonmaak middelen vindt ik echt zonde
In alle modi blijft de ventilator op continue snelheid draaien, behalve in de aircostand. Zodra de slaapkamer op temperatuur is slaat de ventilator af.
Ik wil graag dat de ventilator ook in aircostand continu blijft draaien, ook als de slaapkamer op temperatuur is (en de compressor dus uit is). De handleiding geeft geen soelaas. Heeft iemand hier een idee?
De installateur wil een aircoleiding leggen, zodat ik later een airco kan plaatsen. Ze stellen voor om deze leiding te leggen: ¼”x 3/8”
Nu zit ik rond te kijken, maar het is een beetje omgekeerd zoeken en best lastig. Ik zie dat de maat 1/4 wel gebruikelijk is. Maar zie veel verschil in 3/8” en 1/2”.
Nu ben ik even benieuwd of de leiding ¼”x 3/8” een goede uitgangspunt is om een airco te kopen. Het gaat met name om het koelen van de de zolder (ruimte van 6x8m). Merk ben ik niet echt gebonden (had Daikin).
[ Voor 3% gewijzigd door grote_oever op 04-08-2019 14:23 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Verwijderd
[ Voor 99% gewijzigd door m_willemse op 16-08-2019 19:14 ]
Je moet dan ff zoeken naar een "airco window airlock"Verwijderd schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 15:20:
[[URL="https://https://photos.app.goo.gl/LcdPjAuqqX9T6wGq9"]Afbeelding[/URL]]Hallo , ik heb een mobiele airco maar ik zoek nog iets voor de afvoer van de airco iets voor mijn raam af te sluiten maar het is een driehoekig raam die alleen maar kan kippen
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Misschien eerst even zeggen dat als de condensor / drupbak er vies uitzien of de uitgeblazen lucht begint te stinken het al veel te laat is voor onderhoud: je hebt dan al een tijdje las van bacteriën of schimmels in je unit.IssY_I schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 14:40:
@Notna
@ThinkPad
Dat was precies wat ik wilde weten. Als het azijn het alluminium aantast is het niet goed nee.
Voorlopig heb ik tot nu toe enkel de filters verschoont (zat best wat stof op) maar de condensor zelf zag er nog gloedje nieuw uit, ook de gehele kap eraf gehad en de ventilator rol en de "Cabine" zag er schoon uit.
Het is nu ong een jaar geleden dat ik de airco heb geinstalleerd maar alles ziet er nog keurig uit. Ik draai hem ook niet constant of hele dagen maar gewoon wanneer "echt" nodig. Besparing = 107 euro terug van de energie rekening en omdat meteen weg te gooien aan die dure schoonmaak middelen vindt ik echt zonde
Ik heb eens "onderzoek" gedaan naar reinigingsmiddelen, en er zijn 3 categorieën:
1. Producten die gewoon reinigen: deze verwijderen vuil, maar doden geen schimmels of bacteriën
2. Chemische producten waar expliciet op staat dat ze schimmels en bacteriën doden. Op deze producten staat echter ook altijd een waarschuwing dat ze erg ongezond zijn. Ik heb niet veel zin om deze op de airco te spuiten en daarna vrolijk in te ademen.
3. Producten met probiotica. De theorie is dat hier goede bacteriën inzitten die zich voeden met de slechte bacteriën en schimmels. Ze lopen mee door heel de condensafvoer en creëren zo een "gezond klimaat".
Misschien is het allemaal marketing-gezeik, maar mij lijkt optie 3 de beste. Ik gebruik dan ook de producten van GreenXL. Mijn installatie is nu 5 jaar oud, ik doe het onderhoud altijd zelf met die producten en heb tot nu toe nog geen problemen gehad. Zo'n bus reinigingsmiddel kost 15€ maar je doet er wel een paar jaar mee (ik moet ze weggooien als ze nog meer dan half vol zijn omdat ze vervallen zijn).
chevsticks schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 18:40:
Ik heb er een op het platte dak staan, rubberen tegels, betonnen tegels en trillingdempers. Heb er ook 2 aan de muur en beide opties zijn naar mijn mening goed.dimk schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:42:
ik wil mijn buiten unit op de platte dak plaatsen, maar maak me wel zorgen of het tijdens het storm niet gaat omwaaien als je alleen op betonnen bielzen of rubbergranulaatvoeten plaatst. Kan iemand iets zeggen over de weerbestendigheid van zulke oplossingen? Ik herinner me nog dat onlangs bij sommigen de zonnepanelen van de dak werden afgewaaid.
[...]
Dat kan gebeuren inderdaad. Heb wel units gezien op hogere gebouwen die gewoon omgewaaid waren ondanks dat ze op balken stondendimk schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:42:
ik wil mijn buiten unit op de platte dak plaatsen, maar maak me wel zorgen of het tijdens het storm niet gaat omwaaien als je alleen op betonnen bielzen of rubbergranulaatvoeten plaatst. Kan iemand iets zeggen over de weerbestendigheid van zulke oplossingen? Ik herinner me nog dat onlangs bij sommigen de zonnepanelen van de dak werden afgewaaid.
[...]

[ Voor 0% gewijzigd door Glashelder op 06-08-2019 13:18 . Reden: opgewaaid -> omgewaaid :+ ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
P.S. let niet op de achterlijke hoeveelheid pur, dit was een foto van voor dat ik de leidingen er weer uit moest halen, waarbij m'n pa dacht dat te veel beter is dan te weinig. Dus nu ziet het er iets minder rampzalig uit
Edit:
M'n ouders willen trouwens een 7kW unit in de slaapkamer ophangen met het idee om deze te gebruiken om de benedenverdieping mee af te koelen. Heeft iemand hier ervaringen mee hoe goed dit werkt, of ben je echt veel verstandiger / efficienter uit om er beneden een op te hangen?
Het is nu wel zo dat allebei onze slaapkamerdeuren recht tegenover het trappengat staan, waardoor de koele lucht uit beide slaapkamers vrijwel meteen naar het trappengat vloeit. Gisteren toen het buiten 27c was had ik mijn 2.5kW unit op 22c gezet en beneden aan het trappengat was het al prima koel te noemen, hierdoor begin ik bijna te denken dat dit prima zou kunnen werken als 2 aircos tijdens hete dagen staan te draaien.
[ Voor 49% gewijzigd door VikeeVeekie op 05-08-2019 15:25 ]
Heb het weleens getest met 2 single split units thuis (1x 12.000 & 1 x 9.000 BTU).
halverwege het trapgat blijft de koude lucht hangen en je houdt 2 ijskoude slaapkamers over.
Je kan gaan lopen klooien met ventilators, maar het effect was bij mij minimaal. (1 graad eraf in ongeveer een uur, bleef daarna stabiel hangen op 30 graden
Boven was het lekker koel, dat dan weer wel. Maar het nut van een gekoelde overloop is ook maar beperkt.
Haal NOOIT een spookrijder in !
De keuze is nu een multi-split unit met 2 binnenunits te nemen, of 2x een losse split-unit, waarbij beide buitenunits op het dakterras komen.
Wat zijn eventuele voordelen/nadelen (prijs, kosten, gemak, prestaties etc.) om voor een van beide oplossingen te gaan?
Laat je het condenswater gewoon los in de kruipruimte lopen of zit hij daar op een afvoer?IssY_I schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 20:37:
[...]
1 grote plak festijn die je daar hebt opgevangen, keurig hoor. Wil dit ook eens uitproberen wat mijn airco opvangt maar de slang zit in de kruipruimte, veelste te donker en smerig helaas
Ga binnenkort installeren en kan vanuit de woonkamer de condens nergens kwijt. Overweeg om het slangetje gewoon op het zand in de (niet toegankelijke) kruipruimte te laten uitkomen en ben benieuwd of dat een goed idee is. Zolang het sneller wegzakt dan dat het aangevoerd wordt lijkt het mij geen groot probleem.
Interessant. Hoe groot is je ruimte ongeveer? Zie dat 30 juli met 28 graden in de Bilt een redelijk warme dag was met 60% luchtvochtigheid. Probeer een beetje in te schatten hoeveel vocht ik ga "produceren" straks. Een alternatief voor de kruipruimte is een opvang tank die ik om de paar dagen leeg maar is ook niet echt handig.wizzopa schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 18:53:
Gister eens gemeten hoeveel condenswater er uit de afvoer komt. 1,5 liter fles aan de afvoer, 17 uur later fles loopt over.
[ Voor 4% gewijzigd door mrnn op 06-08-2019 11:07 ]
Yep, gewoon zo losmrnn schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:05:
[...]
Laat je het condenswater gewoon los in de kruipruimte lopen of zit hij daar op een afvoer?
Zie je in het buitenland ook wel vaak, dat ze het opvangen in zo'n 18,9L watervat die voor zo'n waterkoeler gebruikt wordt. Kun je prima aan de plantjes geven, zit geen kalk in
Dat laatste. Die beetje liters water per jaar dat verdampt wel hoor maak me daar geen zorgen overmrnn schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:22:
[...]
Ok en je wilde de kruipruimte niet in omdat het daar vies is. Heb je het dan over een modderpoel van je condenswater of de standaard stof en spinnenrag variant![]()
Ben vooral benieuwd of het netjes droog gaat blijven daar. Hangt natuurlijk van veel meer factoren af maar toch.
De water en radiator leidingen die daar lopen condenseren ook dus ja kan dit beetje condenswater er ook bij
Je moet het zo zien.. normaal zit dat water toch in mijn woonkamer en nu lekker onder mijn woonkamer
Dat gaat voor geen meter werken. Plus omdat die 7kW veeeeeel teveel kou produceert in de laagste instelling, gaat ie lopen pendelen als een malloot..VikeeVeekie schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 14:26:
Edit:
M'n ouders willen trouwens een 7kW unit in de slaapkamer ophangen met het idee om deze te gebruiken om de benedenverdieping mee af te koelen. Heeft iemand hier ervaringen mee hoe goed dit werkt, of ben je echt veel verstandiger / efficienter uit om er beneden een op te hangen?
Ja zoiets dacht ik dus al. Daarnaast ook denk ik niet dat je compressor heel gelukkig gaat worden als hij steeds aan / uit moet slaan, nietwaar?Glashelder schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 13:21:
[...]
Dat gaat voor geen meter werken. Plus omdat die 7kW veeeeeel teveel kou produceert in de laagste instelling, gaat ie lopen pendelen als een malloot..
Ik zal ze wel laten weten om er dan maar twee aan te schaffen
Zit ik juist dat de Daikin variant/gelijke van deze Mitsubishi Electric set: MXZ-2F42VF + MSZ-AP25VG + MSZ-AP35VG
De volgende is: 2MXM40M buiten unit + FTXM25N en FTXM35N binnenunit
Van Daikin het nieuwste 2019 Perfera model incl WiFi, en A+++/A++ (kou/warmte).
Ben op dit moment wat meer gecharmeerd van de Daikin vanwege de looks, ook qua prijs wat scherper dan Mitsubishi.
Ik kom helaas met Mitsubishi Heavy Industries niet echt verder om daar een vergelijkbare set te vinden, vrijwel allemaal op basis van R410, en ik zoek R32. Iemand suggesties daarvoor?
Nog een andere vraag:
Ik ontkom er waarschijnlijk niet aan om een condensafvoer pomp voor 1 vd units erbij te plaatsen.
Het liefst zo onzichtbaar mogelijk weggewerkt. Nu kom ik type pompjes tegen die in de afdek goot geplaatst kunnen worden. Iemand ervaring daarmee? Kunnen de koelslangen er dan nog wel langs?
Of kan zo'n mini pomp (LxBxH = 86x48x29mm) in de binnen unit zelf gemonteerd worden?
Niemand een mening over deze Haier Tundra serie? Gezien de lage prijsstelling (3,5kW voor minder dan EUR 500) kan je natuurlijk geen topprestaties verwachten maar zijn deze specs wel acceptabel?Wolly schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 19:21:
[...]
Voor bestellen en leveren in NL is dat geen verkeerde prijs.
Maar zijn de specs ook OK voor een R32 unit?
Seizoensrendement koeling SEER/EER 6,2/3,23
Seizoensrendement verwarming SCOP/COP (gemiddeld klimaat) 4,0/3,71
SCOP (warm/koud klimaat) 4,9/3,1

(Met stukje nog in aanbouw zijnde hoogslaper, t plafond daar is 3.25 hoog. De binnenunit hangt op iets meer dan 2.2m)
De binnenunit hangt aan de buitenmuur van de slaapkamer. Aangezien die muren van de VvE zijn, hebben we gekozen om de inverter niet direct aan de buitenkant van die muur te hangen maar boven op onze eigen schuur. We hebben de inverter op het platdak daar neer laten zetten met de leidingen via goten over onze eigen tuinmuur. Ook voor het geluid waar we bang voor waren, maar gelukkig is die Mitsubishi buitenunit super stil!

Persoonlijk had ik de binnenunit nog iets hoger gehad maar dat kwam met de leidingen buiten weer niet meer uit. We moesten met de leidingen zo snel mogelijk uitkomen bij die stenen muur waarover de leidingen heen moesten. De installateur gaf aan dat bochten kleiner dan 90 graden niet zo'n goed plan waren. Daarom was het was frutselen met de bochten (vanuit de buitenmuur hebben we nu een hoek van 120 graden naar de tuinmuur en dat gaat prima) Daarnaast was er nog wat doe met de dikte van de muren. Niet iedereen heeft muren van 45cm dik die massief zijn
Hij doet t prima! Met WiFi module voor afstandsbesturing en hij is stil! (19dB) Onze WTW's, waarvan er eentje er naast hangt maken meer herrie!
Ik vraag me nog wel af waarom er twee praktisch dezelfde apps zijn van Airconwithme. Je hebt er nog eentje die identiek is van de leverancier die niet met onze airco werkt. Maar dan wel weer met Google home of Alexa. Zou dat nog wel relaxt vinden.
Ook wel fijn dat de richting van blazen links en rechts los aangepast kan worden. We kunnen gericht in de keuken blazen waardoor het gehele huis meegenomen wordt en dat is wel erg fijn.
Nu verder met de nieuwe eigen electragroepkabel leggen voor de airco. Iets veiliger.
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Airconwithme is een simpele versie van Intesishomezwahiel schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:32:
Ik vraag me nog wel af waarom er twee praktisch dezelfde apps zijn van Airconwithme. Je hebt er nog eentje die identiek is van de leverancier die niet met onze airco werkt. Maar dan wel weer met Google home of Alexa. Zou dat nog wel relaxt vinden.
ik heb al meerdere malen met hun gemaild hier over, ze gaven vorig jaar al aan om de Airconwithme app te verhuizen naar Intesishome maar vorige week een mail gehad dat het nog steeds niet gebeurd
via hun site lijkt het net of je de Intesishome krijgt als je de MHI wifi module koopt maar achteraf blijkt het dan Airconwithme te zijn en die is nog al uitgekleed, vind het niet kloppen
ik hoop dat ze het snel gaan aanpassen en Airconwithme er uit gooien en ons over laten stappen naar Intesishome
BarryMel
Zo lang je dan geen nieuwe wifi module hoeft te kopen vind ik t prima. Maar t is wel vreemd ja.barrymel schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:47:
[...]
Airconwithme is een simpele versie van Intesishome
ik heb al meerdere malen met hun gemaild hier over, ze gaven vorig jaar al aan om de Airconwithme app te verhuizen naar Intesishome maar vorige week een mail gehad dat het nog steeds niet gebeurd
via hun site lijkt het net of je de Intesishome krijgt als je de MHI wifi module koopt maar achteraf blijkt het dan Airconwithme te zijn en die is nog al uitgekleed, vind het niet kloppen
ik hoop dat ze het snel gaan aanpassen en Airconwithme er uit gooien en ons over laten stappen naar Intesishome
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Nee ze moeten gewoon deze wifi modules verhuizen van de 1 naar de andere serverzwahiel schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:51:
[...]
Zo lang je dan geen nieuwe wifi module hoeft te kopen vind ik t prima. Maar t is wel vreemd ja.
BarryMel
Iemand nog voor/nadelen voor 2x losse splitunit t.o.v. een multi-splitunit?tollo71 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:59:
Wij willen de huidige split-unit Airco op onze slaapkamer (1e verdieping) gaan vervangen en tevens een airco op de zolderkamer plaatsen. De zolder beschikt over een dakterras (wordt nauwelijks gebruikt), waar nu de huidige buitenunit staat.
De keuze is nu een multi-split unit met 2 binnenunits te nemen, of 2x een losse split-unit, waarbij beide buitenunits op het dakterras komen.
Wat zijn eventuele voordelen/nadelen (prijs, kosten, gemak, prestaties etc.) om voor een van beide oplossingen te gaan?
(2x) Singlesplits zijn in de regel goedkoper dan multisplits, ook (marginaal) efficiënter (SCOP/SEER) en de buitenunit is (dacht ik) stiller.tollo71 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 13:55:
[...]
Iemand nog voor/nadelen voor 2x losse splitunit t.o.v. een multi-splitunit?
Verder maakt het vrij weinig uit. Bij meer dan 2 moet je gaan opletten (indien je ook wilt verwarmen) op pendel gedrag.
Ik zou de ruwe specs gewoon naast elkaar leggen en je conclusie trekken.
[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 07-08-2019 14:02 ]
Denk niet dat die gaat waaien, hij heeft nog beschutting van de muur en de huizen. Dit zal vooral een probleem zijn met units die volledig vrij staan, bijvoorbeeld op een plat dak van een appartementsgebouw of warenhuis.VikeeVeekie schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 14:26:
Goede herinnering dat ik misschien ook wel eens moet zorgen dat m'n buitenunit beter op het dak staat. Op dit moment staat hij op 6 30x30 tegels en op 2 houten balken, maar ik krijg het gevoel dat deze er zo uit naait als het echt hard gaat waaien.
Staat jouw buitenunit trouwens niet veel te dicht tegen de muur? Mijne moest minstens 50cm van de muur als ik het mij goed herinner.
Hij staat dicht tegen de muur, klopt (foto van andere hoek) maar als ik kijk naar de installatiehandleiding zie ik niets over de minimale afstand en in de afbeeldingen wordt die condenser op een muurbeugel gezet waardoor de afstand van de muur af nog nauwer is, dus ik denk dat het nog binnen acceptabele marges is.mathias82 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:20:
[...]
Denk niet dat die gaat waaien, hij heeft nog beschutting van de muur en de huizen. Dit zal vooral een probleem zijn met units die volledig vrij staan, bijvoorbeeld op een plat dak van een appartementsgebouw of warenhuis.
Staat jouw buitenunit trouwens niet veel te dicht tegen de muur? Mijne moest minstens 50cm van de muur als ik het mij goed herinner.
Daarnaast heb ik koelleidingen die ook echt net passen waardoor ik de condenser geen millimeter meer kan verzetten, dus dat maakt het ook lastig.
[ Voor 8% gewijzigd door VikeeVeekie op 07-08-2019 16:32 ]
Toen ik er naar vroeg kreeg ik als antwoord: De inverter zelf weegt iets meer dan 30 kilo, dus die waait niet om, we doen dit al 20 jaar en hebben nog nooit een omgewaaide inverter meegemaakt...
Mijn leidingen kunnen nog wel even.
Je hebt wel 2x een buiten unit, dus 2x de herrie. Dus wellicht dat de buitenunit van een multi-split wat stiller zal zijn. Lijkt mij.Notna schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 14:02:
[...]
(2x) Singlesplits zijn in de regel goedkoper dan multisplits, ook (marginaal) efficiënter (SCOP/SEER) en de buitenunit is (dacht ik) stiller.
Verder maakt het vrij weinig uit. Bij meer dan 2 moet je gaan opletten (indien je ook wilt verwarmen) op pendel gedrag.
Ik zou de ruwe specs gewoon naast elkaar leggen en je conclusie trekken.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

1) L/L voor leefruimte (koelen en verwarmen) (3 doorlopende open ruimtes, 225m³ waarvan middelste deel onder schuin dak)
Voorstel: single MSZ-AP71VG+MUZ-AP71VG. Ik wil geen 18°C in deze ruimte; gewoon wat koeler dan buiten. Koel 7.1(2.4-8.7), verw 8.1 (2.2-9.9)
Als ik deze de hele dag zou laten koelen (desnoods deels op voorhand) is die minimale waarde van 2.4 dan niet te hoog? Wat moet ik me daar bij voorstellen? (gaat wrs pendelen? Beter een model met iets minder vermogen nemen zoals koel 6.1(1.4-6.9), warm 6.8(1.8-9.3)?) - Ik spreek niet over metingen want ik heb voorstel/metingen gekregen van 7 -> 12kW!
2) 3 kleine gelijkaardige kamers: (koelen en 2 kamers verwarmen)
Voorstel 2x 2.0 en 1x 2.5 (MSZ-APxxVA) op 1 multisplit MXZ-3F54VF (koel 5.4 (2.9-6.8), warm 7.0(2.6-9.0))
Is het niet beter om naar 2x 2.0 op 1 multi 2F42VF (koel 4.2 (1.1-4.4), warm 4.5 (1.0-4.8)) te gaan? Ivm koeling is laagste vermogen 2.9 tov 1.1 toch veel?
En dan nog 1x 2.5 als single (koel 2.5(0.9-3.4) warm 3.2(1.0-4.1))
(Ik heb geen plaatsgebrek om de buitenunits te zetten)
thx
Ik heb bij Keroclima de volgende units besteld:Alfa159 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:37:
Beste Tweakers,
Ik kan denk ik jullie advies wel gebruiken bij het aanschaffen van een airco.
Ik wil een multi-split-systeem met 4 binnen-units. Ik twijfelde tussen Daikin en Mitsubishi, maar ga uiteindelijk toch voor Daikin (De stylish lijn, deze is strak, compact en lekker sti)l. Beide merken zijn volgens mij top.
Inhoud van de kamers
De inhoud van de kamers is:
Woonkamer : 156m3
Slaapkamer 1 : 67m3
Slaapkamer 2 : 53m3
Slaapkamer 3 : 39m3
De binnenunits
De Stylish lijn bestaat uit 4 binne-units en dit is het maximale aantal m3 volgens een website waar ze op te koop staan.
Daikin FTXA50AW 125m3
Daikin FTXA35AW 90m3
Daikin FTXA25AW 60m3
Daikin FTXA20AW 50m3
Welk model per kamer
Wat vinden jullie van de volgende indeling:
Woonkamer : Daikin FTXA50AW (125m3 op 156m3)
Slaapkamer 1 : Daikin FTXA35AW (90m3 op 67m3)
Slaapkamer 2 : Daikin FTXA25AW (60m3 op 53m3)
Slaapkamer 3 : Daikin FTXA20AW (50m3 op 39m3)
Buitenunits
Voor de buitenunit twijfel ik ook tussen twee modellen. De 4MXM80N kan op 4 binnenunits aangesloten worden en heeft 8kw. De 5MXM90N kan op 5 binnenunits aangesloten worden en heeft 9kw.
Heb je iets aan die 9Kw wanneer je maar 4 van de 5 aansluitpunten gebruikt? Wat gebeurt er als je in theorie alle airco's aanzet en dus boven het maximale aantal kw's van de buiten unit zit?
Algemeen en installatie:
Ik ga ze trouwens in Portugal bestellen. keroclima.pt was de goedkoopste website waar ik ze heb gevonden, maar mochten mensen andere tips hebben, dan hoor ik dat ook graag.
Laatste vraag: Is 1.250,- aan installatie (incl. materiaal) reeel?
1x 4MXM80N - €1606
2 x FTXJ50MW - €1104
2 x FTXJ20MW - €731.50
Verzendkosten - 169€
Alles excl. BTW (moet in Nederland worden afgedragen).
Ik zal ook een overzicht van het material posten.
De 2 binnenunits FTXJ50MW worden in de woonkamer/keuken geinstalleerd (300m3)
De andere 2 units zijn voor de slaapkamer en kantoor.
Alle units zijn apart te bedienen (Wifi).
De 4MXM80N is gevuld met R32 gas.
Iemand ervaring of deze units nog nagevuld moeten worden met R32 na installatie als er total 20 meter koelleiding wordt gemonteerd?
Hoe kun je duizenden euro's uitgeven aan airco's en dit niet gewoon zelf kunnen vinden... Binnen 10 tellen gevonden;Hiette schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 18:32:
[...]
Iemand ervaring of deze units nog nagevuld moeten worden met R32 na installatie als er total 20 meter koelleiding wordt gemonteerd?
http://www.icglimited.co....0-%20Technical%20Data.pdf
Additional refrigerant charge [kg/m] 0.02 (for piping length exceeding 30m
Dat kun je zoals al genoemd eenvoudig in de installatiehandleiding vinden. Maar degene die de leidingen gaat vacumeren zal dat beetje R32 ook wel kunnen bijvullen toch?Hiette schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 18:32:
[...]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Kunnen en uit zichzelf doen zijn twee totaal verschillende dingen.Andrehj schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 20:38:
[...]
Dat kun je zoals al genoemd eenvoudig in de installatiehandleiding vinden. Maar degene die de leidingen gaat vacumeren zal dat beetje R32 ook wel kunnen bijvullen toch?
Dank heren, was inderdaad makkelijk in de specificaties te vinden...kabeltjekabel schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 20:45:
[...]
Kunnen en uit zichzelf doen zijn twee totaal verschillende dingen.
was je van plan hier ooit mee te gaan verwarmen ?Hiette schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 18:32:
[...]
Ik heb bij Keroclima de volgende units besteld:
1x 4MXM80N - €1606
2 x FTXJ50MW - €1104
2 x FTXJ20MW - €731.50
Verzendkosten - 169€
Alles excl. BTW (moet in Nederland worden afgedragen).
Ik zal ook een overzicht van het material posten.
De 2 binnenunits FTXJ50MW worden in de woonkamer/keuken geinstalleerd (300m3)
De andere 2 units zijn voor de slaapkamer en kantoor.
Alle units zijn apart te bedienen (Wifi).
daarnaast 2x 5kw voor 300m3 ? is alles van karton en glas in die woonkamer ?
bedenk je dat het geluid van de 5kw in lagere standen veel hoger is dan de 3.5 en zelfs de 4.2
je had volgens mijn glazen bol... prima uitgekund met 2 x 3,5 en 2 x 2.0 op een 68M met veel minder kans op pendel gedag en veel minder geluid in je woonkamer.
Hallo Ray,Ray schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 22:32:
[...]
was je van plan hier ooit mee te gaan verwarmen ?
daarnaast 2x 5kw voor 300m3 ? is alles van karton en glas in die woonkamer ?
bedenk je dat het geluid van de 5kw in lagere standen veel hoger is dan de 3.5 en zelfs de 4.2
je had volgens mijn glazen bol... prima uitgekund met 2 x 3,5 en 2 x 2.0 op een 68M met veel minder kans op pendel gedag en veel minder geluid in je woonkamer.
Bedankt voor je advies.
Ik wil inderdaad verwarmen en koelen.
Daikin adviseert om gem. 100W/m2 toe te passen.
De woonkamer + eetkamer + keuken is 125m2 met een inhoud van ongeveer 350m3 en veel glas (= 1 ruimte).
Ik had inderdaad de FTXA42AW kunnen nemen maar ik vind de Emura serie mooier en die wordt niet geleverd in de 4.2kW uitvoering. De FTXJ35 is te klein.
Ik had nog een combi kunnen nemen van de 32 en 50....
Slaapkamer en kantoor zijn ongeveer 100m3 (40m2).
Verwacht niet dat als de woonkamer wellicht de nacht lager staat en je wilt je slaapkamers wel iets bijwarmen dat dit gaat werken. Lees maar terug wat mijn ervaringen en die van anderen zijn met de 68. 1 x vragende 2.0 op een 80 is aan/uit x 4ever
In dit geval waren twee duo splits wellicht de betere keuze geweest.
Die advieswaarden zijn al vaker gebleken volledig uit marge te zijn. Puur gekozen uit veiligheidsoverwegingen
Maar niet nagedacht over gevolgen van over capaciteit
Edit je bedoelt slaapkamer en kantoor zijn samen 40m2 of per stuk ?? Dat is me niet helemaal duidelijk.
[ Voor 18% gewijzigd door Ray op 09-08-2019 13:04 ]
Ik heb de ervaringen gelezen van jouw 4MXM68N unit en dat was denk ik een betere keus geweest i.v.m. het pendelgedrag. Ik zal het gedrag van de 80 bijhouden als het zover is.
Heb je ook ervaringen met afwerkgoot systemen van b.v. Slimduct (SD serie)? Ik kan geen ervaringen vinden op het forum.
maar even voor de duidelijkheid!
als je kiest voor 2 x 35 kan dat uit mijn hoofd op de 68. max aansluitwaarde is dacht ik 11 kw uit mijn hoofd
daar kan dus sowieso! niet de 2 x 5 en en 2 x 2 op!!!
maar zelfs als je zou kiezen voor 2 x 35 en 2 x 2 op een 68 is de kans dus erg groot dat dit met verwarmen! (koelen zal prima gaan) niet prettig gaat werken
je zou dan kunnen overwegen voor boven een 2mxm40 te nemem en voor onder ook als daar 7kw op mag wat ik niet zeker weet anders kom je op de 2mxm50
idee is dus wellicht even het weekend gebruiken om alles nog eens goed te herzien voordat je besteld
edit. even teruggelezen maar bovenstaande vat het wel samen. mijn 'advies' was niet de 80 voor 68 te wisselen maar dus goed te realiseren dat zelfs op een 68 met beperkte vraag je al gependel hebt. en inderdaad de overweging dat voor de woonmaker wellicht 2 x 35 een betere keus is als 2 x 50
[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 09-08-2019 17:09 ]
[ Voor 22% gewijzigd door kuwerti op 10-08-2019 20:30 ]

Naar aanleiding van dit topic en met name opmerkingen van @Ray is het wellicht handiger om voor een 2.5KW versie te gaan. Dit zal waarschijnlijk genoeg zijn. Het is voor een "loft conversion" oftewel zolderkamer met plat dak en 2x velux raam op het zuiden. Afmetingen circa 5 X 3.5 meter met vrij laag plafondIk ben van plan binnenkort een split unit airco aan te schaffen. Aangezien ik in Engeland woon zal ik hem daar ook bestellen.
Het enige probleem is dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik ben van plan een 35kw Daikin aan te schaffen. Niet dat daar een specifieke reden voor is maar wil me niet verder vermoeien door naar verschillende merken te kijken
Ik kom er niet helemaal uit wat nu het verschil is per model.
ftxp35m - soort van basic model?
ftxm35n - beetje fancier edit: en ik zie dat deze ook wifi ondersteund, waar de ftxm35m dit als optie heeft
ftxa35aw - nieuwer dan bovenstaande met ingebouwde wifi ondersteuning
Maar dan zijn er nog een hele rits aan modellen, ftxm35m, ftxj35mw. Wat zijn een beetje de populaire modellen op het moment en wat is het verschil?
Na wat meer googlen lijkt de FTXJ25MW een goede optie maar nog steeds kan ik niet helemaal doorgronden wat nu exact de verschillen / voordelen van de verschillende modellen zijn.
no animals were harmed during the production of this message
Verwijderd
De oppervlakte en inhoud berekenen kom ik wel uit, maar dan die factor 30 40 of zelfs 50 vind ik erg lastig.
Het gaat om een appartement van 61m2 opgeleverd in 2015 met HR++ glas, isolatie op en top, en dus een energielabel A! Maar nu komt het vervelende ... ik woon op de bovenste verdieping met een plat dak, waar dus echt de gehele dag de zon op staat! Dit betekent dat het heel de zomer binnen bijna 25 graden blijft als de buitentemperatuur zo rond de 20 graden ligt, maar wanneer het buiten tussen 25 en 30 word, komt de temperatuur ‘s nachts bijna niet onder de 30! Dus kunnen jullie wel raden als het zoals pas meerdere dagen 35+ is, het binnen een vreselijke sauna word!
De bedoeling is om met de ene binnenuit de hoofd slaapkamer en de hal te bestrijken, en de andere binnenuit vanuit de woonkamer ook de daarnaast gelegen slaapkamer!
Hoofd slaapkamer + hal = 67,3 m3 x factor 50 = 3365 Watt
Woonkamer + slaapkamer 2 = 90,2 m3 x factor 50 = 4510 Watt
Mitsubishi MSZ-EF35VGB 3.5 kW
Mitsubishi MSZ-EF50VGB 5.0 kW
Multi-split buitenunit MXZ-3F54VF R-32 5.4kW
Heb ik zo mijn huiswerk een beetje goed gedaan of zie ik iets helemaal over het hoofd en gaat dit niet werken?
Ik denk dat je met een 2 of 2,5kW unit op de slaap kamer en 3,5kW in de woonkamer meer dan genoeg hebt.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Zijn er geen systemen voor woonhuizen, waarbij ik op de vliering (die boven de 3 kamers bevindt) buizen en roosters maak en dan 1 buitenunit plaats op de dakkapel die aansluit op de vliering en zich boven 1 van de slaapkamers bevindt? Het idee is dan dat ik de temperatuur regel op 1 kamer en dat ik met een klep de mate van relatieve koeling in de andere kamers kan regelen.
Hoe heet zo'n soort systeem (google keywords)? Zijn zulke system in zo'n efficient mogelijke energie klasse te krijgen?
en een bedrijf met ervaring daarin! vooral de juiste plenums en kennis van zaken is iets wat je bij dit systeem niet zelf uit wilt zoekenrenzo4000 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 19:56:
Je keywords zijn dan waarschijnlijk "kanaal airco systeem".
Link naar mijn vorige reactie: https://gathering.tweaker...message/59678222#59678222
Kijk even op de website van Daikin. Daar kun je hele mooie folders downloaden met daarin een tabel met de modellen en de specs.Caeruleus schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:39:
Ik zie dat m'n reactie hierboven nogal lijkt op een vraag en antwoord maar het was een crosspost vanuit een ander topic met daarop een aanvulling. Ik ben dus eigenlijk nog steeds op zoek naar wat meer informatie en dan met name met betrekking tot de verschillende Daikin modellen. Kan iemand mij van wat input voorzien?
Link naar mijn vorige reactie: https://gathering.tweaker...message/59678222#59678222
of google: https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
of:
https://www.noordpool-air.../daikin-multicombinaties/
(helemaal onderaan de PDF)
[ Voor 18% gewijzigd door kuwerti op 12-08-2019 12:51 ]
Daar wordt het inderdaad al wat duidelijker van. Ik denk dat m'n shortlist nu wordt:kuwerti schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:50:
[...]
Kijk even op de website van Daikin. Daar kun je hele mooie folders downloaden met daarin een tabel met de modellen en de specs.
of google: https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
of:
https://www.noordpool-air.../daikin-multicombinaties/
(helemaal onderaan de PDF)
FTXM-M en FTXJ-MW/S
Qua specs lijken ze redelijk gelijk. De ene is "Whisper Quiet" maar de andere is "Practically inaudible"

Afmetingen van de FTXM-M is zo te zien iets kleiner maar de FTXJ-MW is mooier vorm gegeven.
Prijsverschil bij orionairsales.co.uk is £145 maar de FTXJ-MW heeft de wifi controller aan boord en bij de FTXM moet deze worden gekocht. Dit is overigens ook erg beroerd aangegeven maar ik basseer mij op: http://onlinecontroller.daikineurope.com. Als de wifi module £75 kost dan is het verschil £70.
Denk dat de beslissing dan uiteindelijk wordt gemaakt op basis van afmetingen vs design.
Ik heb de 260+ pagina's doorgenomen...kost wat tijd, maar dan heb je ook wat
Het pendelen zoals door jou en Zerobase beschreven vormt inderdaad een groot probleem bij verwarmen.
Doordat ik een groot m3 verschil heb tussen woon,- en slaapgedeeltes is de minimum afname en vermogen van de Multisplit erg belangrijk.
Ik heb er dus voor gekozen om (op jullie advies) 2 passende buitenunits aan te schaffen, die onafhankelijk een lagere minimum vermogen hebben, maar samen (bij volledige belasting van alle ruimtes) een iets hoger vermogen (zie ook uitleg Zerobase).
De slaapkamers worden ook minder vaak (en lager) verwarmd dan de woonkamer.
Woonkamer + Keuken (350m3):
- buitenunit 2MXM50M (tot 8.5 kW belastbaar)
- 2 x binnenunits Emura FTXJ35MW
Slaapkamers + Kantoor (slaapkamers elk 30m3 en kantoor 60m3):
- buitenunit 3MXM40M (7.0 kW belastbaar)
- 2 x CTXA15AW (slaapkamers)
- 1 x FTXA25AW (kantoor)
Wat vind je van deze configuratie?
Graag je reactie.
Dit topic is gesloten.
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland
Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"