Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 195 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ik betwijfel of de auteur gekozen heeft om als ZZP'er te werken. Zie bijvoorbeeld https://www.volkskrant.nl...goedkope-arbeid~bf361ced/ en https://www.nrc.nl/nieuws...nalisten-te-laag-a3978832 ; in de journalistiek zijn veel mensen noodgedwongen als freelancer aan het werk.

Nou staat er volgens mij niet in hoeverre ze tijdens de relatie heeft gespaard, maar het klinkt voor mij in ieder geval niet alsof ze het (moedwillig) verkeerd heeft gedaan.

En de nabijheid van kinderen lijkt me het lastigste punt. Een voorkeur binnen 2km lijkt me spijtig genoeg ambitieus, maar je wilt wel in de buurt wonen. (En idealiter natuurlijk betaalbaar bij elkaar in de door de kinderen vertrouwde omgeving. Maar ja.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:30
Verwijderd schreef op maandag 21 juni 2021 @ 05:55:
[...]

Dat is gewoon niet waar. Mevrouw is ZZP-er en daarom wordt haar situatie gewoon anders beoordeeld.

Ze heeft overigens al jaren de vruchten geplukt van "zelfstandig zijn" met alle voordeeltjes die daarbij horen. Wel raar dat ze nu niet genoeg vet op de botten heeft om nog langer zelfstandig te zijn. Blijkbaar zijn haar jaarcijfers niet indrukwekkend genoeg om te compenseren.

ZZP-er zijn zegt met al die schijn instructies ook niet zoveel meer. Kan zomaar dat mijn pakketjes morgen door een ZZP-er worden bezorgd.
Je leencapaciteit daalt als je al een hypotheek hebt gehad.

Om namelijk recht op HRA te blijven behouden wordt de looptijd van het hypotheekdeel dat je meeneemt namelijk korter. Als je bijvoorbeeld al 10 jaar een hypotheek hebt gehad en de restschuld is nu 170k, krijgt je nieuwe hypotheek van 170k een looptijd van 20 jaar. Daardoor zijn de maandlasten veel hoger (want iets in 20 jaar aflossen ipv 30 jaar is natuurlijk nogal een verschil.

Dit zorgt voor een behoorlijk groot verschil tov de online calculators, die gewoon uitgaan van een reguliere situatie met leningdelen van 30 jaar en volledig HRA.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Wolly schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:17:
Wat een verwend vrouwtje. Er zijn zat huizen te koop voor <170k, alleen niet in hartje Amsterdam natuurlijk. En als ze al jarenlang zzp-er is dan had ze allang een goed potje kunnen sparen ipv jarenlang verre reizen en avondjes uit.
Stel je woont 10-15 jaar in Amsterdam samen met je man en kinderen. Dan komt er een break-up die je zo goed mogelijk wil afronden voor de kinderen (statistisch gezien overigens niet eens heel raar). Je gunt het huis aan de kinderen en je ex-partner en gaat zelf op zoek naar iets in de buurt. Iets functioneels voor jou en de kinderen. Ergens waar je opnieuw kunt beginnen. Niet leuk, maar het zij zo. Door de huidige stand in de woningmarkt en ondanks je boven modale persoonlijke financiële situatie laat je doen uitkomen op een woonlocatie waar je liever niet woont (want geen aanbod in je prijsklasse), dit houdt dus ook in dat je het co-ouderschap verliest.

Dit alles na een vrij lange onstuimige (Corona) periode van stress en sparen, sparen, sparen - iets dat je hiervoor nooit echt hoefde te doen op dat niveau (want twee inkomens, geen noodzaak, etc). Je bent wel vrouw, geëmancipeerd, verdiend geld als zelfstandige en doet dit uiteindelijk om maar 1 doel te bereiken: het voorkomen dat je kinderen de dupe worden van deze situatie. Zo iemand verwijt je toch niets? Wellicht had je de kinderen niet IJsland moeten laten zien, maar Renesse - want als je over 5 jaar uit elkaar gaat, dan vind iemand daar misschien iets van.

Wellicht had je meer moeten sparen, ondanks dat woningprijzen harder omhoog vliegen dan je kunt sparen per maand. Allemaal niet ideaal en vervelend dus, maar je schrijft toch een stukje voor de krant. Misschien doe je dat op zoek naar wat aandacht, maar positiever gedacht zou je mogelijk ook bestaande ZZP'ers willen 'inspireren' om deze situatie te voorkomen. Voor hun kinderen.

Je verwacht wellicht geen complimenten, maar misschien wel een beetje medeleven en sympathie. Of misschien verwacht je eigenlijk niets. Al helemaal niet het ongevraagde advies dat je dus niet binnen die 2KM van je gezin moet blijven, ergo: je eigenlijk moet kiezen voor het verliezen van het co-ouderschap en dus (gedeeltelijk) je kinderen.

Je had al geen zekerheid, want wellicht was je niet eens bewust ZZP'er. Misschien wilde je wel gewoon in loondienst met pensioen en sociale zekerheid, maar kon dat niet. Nu heb je alleen echt niets meer. Geen huis, geen man, geen kinderen. Wat heb je dan wel? Het predikaat verwend op een forum :+

Advocaat van de duivel ;)

[ Voor 5% gewijzigd door N1ckk op 21-06-2021 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
N1ckk schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:04:
[...]

Stel je woont 10-15 jaar in Amsterdam samen met je man en kinderen. Dan komt er een break-up die je zo goed mogelijk wil afronden voor de kinderen (statistisch gezien overigens niet eens heel raar). Je gunt het huis aan de kinderen en je ex-partner en gaat zelf op zoek naar iets in de buurt. Iets functioneels voor jou en de kinderen. Ergens waar je opnieuw kunt beginnen. Niet leuk, maar het zij zo. Door de huidige stand in de woningmarkt en ondanks je boven modale persoonlijke financiële situatie laat je doen uitkomen op een woonlocatie waar je liever niet woont (want geen aanbod in je prijsklasse), dit houdt dus ook in dat je het co-ouderschap verliest.

Dit alles na een vrij lange onstuimige (Corona) periode van stress en sparen, sparen, sparen - iets dat je hiervoor nooit echt hoefde te doen op dat niveau (want twee inkomens, geen noodzaak, etc). Je bent wel vrouw, geëmancipeerd, verdiend geld als zelfstandige en doet dit uiteindelijk om maar 1 doel te bereiken: het voorkomen dat je kinderen de dupe worden van deze situatie. Zo iemand verwijt je toch niets? Wellicht had je de kinderen niet IJsland moeten laten zien, maar Renesse - want als je over 5 jaar uit elkaar gaat, dan vind iemand daar misschien iets van.

Wellicht had je meer moeten sparen, ondanks dat woningprijzen harder omhoog vliegen dan je kunt sparen per maand. Allemaal niet ideaal en vervelend dus, maar je schrijft toch een stukje voor de krant. Wellicht op zoek naar wat aandacht, maar je mogelijk ook bestaande ZZP'ers inspireert om deze situatie te voorkomen. Voor hun kinderen.

Je verwacht wellicht geen complimenten, maar misschien wel een beetje medeleven en sympathie. Of misschien verwacht je eigenlijk niets. Al helemaal niet het ongevraagde advies dat je dus niet binnen die 2KM van je gezin moet blijven, ergo: je eigenlijk moet kiezen voor het verliezen van het co-ouderschap en dus (gedeeltelijk) je kinderen.

Je had al geen zekerheid, want wellicht was je niet eens bewust ZZP'er. Misschien wilde je wel gewoon in loondienst met pensioen en sociale zekerheid, maar kon dat niet. Nu heb je alleen echt niets meer. Geen huis, geen man, geen kinderen. Wat heb je dan wel? Het predikaat verwend op een forum :+

Advocaat van de duivel ;)
Het artikel gaat er niet heel uitgebreid op in. Maar ze profiteert natuurlijk wel van de gestegen woningprijzen want ze laat zich uitkopen door ex-man.

Ze geeft niet aan hoeveel ze krijgt van haar ex-man, maar tussen de regels door lees ik dat het wel om een bedrag tussen de 50k en 100k gaat. Dus in die zin profiteert ze vrolijk mee van de huizen-hausse.

Daarnaast denk ik dat zij nu ook ingezien heeft dat je financieel gezien nooit achterover kan leunen en je ook in goede tijden voor jezelf wat zult moeten sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Requiem19 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 07:58:
[...]

Om namelijk recht op HRA te blijven behouden wordt de looptijd van het hypotheekdeel dat je meeneemt namelijk korter. Als je bijvoorbeeld al 10 jaar een hypotheek hebt gehad en de restschuld is nu 170k, krijgt je nieuwe hypotheek van 170k een looptijd van 20 jaar. Daardoor zijn de maandlasten veel hoger (want iets in 20 jaar aflossen ipv 30 jaar is natuurlijk nogal een verschil.

Dit zorgt voor een behoorlijk groot verschil tov de online calculators, die gewoon uitgaan van een reguliere situatie met leningdelen van 30 jaar en volledig HRA.
Je krijgt gewoon dezelfde hypotheek, alleen ontvang je over een deel nog maar 20 jaar HRA en geen 30. De looptijd is gewoon 30 jaar hoor. Ik heb een klein stukje van mijn hypotheek waar ik nog maar 15 jaar HRA op krijg, een deel waar ik nog 20 jaar HRA op krijg en een deel waar ik nog bijna 30 jaar HRA op krijg. Alle delen gewoon 30 jaar looptijd. En ja, dan mis ik over 15 jaar 70 euro per maand HRA. En 5 jaar later weer.

En de maximale hypotheek die ik kon krijgen was zelfs nog fors hoger dan ik met de "4,5x" regel had verwacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik begrijp ook wel dat de druiven voor haar zuur zijn.

De realiteit is ook dat, wanneer mijn vriendin en ik uit elkaar gaan, ik het ook lastig ga krijgen om twee fatsoenlijke plekken voor ons beide te krijgen. En met mij eigenlijk alle andere Nederlanders behalve een paar lucky few.

Scheiden is lijden.

offtopic:
Ik ben maar een boerelul uit het Noorden dus waarschijnlijk zal mijn mening niet gedeeld worden, maar in mijn optiek besluiten mensen veel te makkelijk om uit elkaar te gaan. Steek elkaar nu eens wat meer tijd in aandacht en liefde voor elkaar in plaats van die constante focus op carrière, geld, onderlinge machtsverhoudingen en emancipatie. Met de introductie van de vrouwenemancipatie in de jaren '60 en '70 is het aantal scheidingen fors toegenomen. Het aantal scheidingen lijkt nu al jaren op een plateau, maar dat komt omdat steeds minder stellen trouwen (en zonder trouwen ook weer uit elkaar gaan) én ik denk dat de financiële huishouding een steeds grotere factor is, zoals deze mevrouw nu heeft ondervonden. Waarvan akte.
Requiem19 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 07:58:
[...]

En als je nu HRA overboord wil gooien, wat doet dat dan? Kun je dan (veel) meer lenen?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Verwijderd schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:35:
[...]

Je krijgt gewoon dezelfde hypotheek, alleen ontvang je over een deel nog maar 20 jaar HRA en geen 30. De looptijd is gewoon 30 jaar hoor. Ik heb een klein stukje van mijn hypotheek waar ik nog maar 15 jaar HRA op krijg, een deel waar ik nog 20 jaar HRA op krijg en een deel waar ik nog bijna 30 jaar HRA op krijg. Alle delen gewoon 30 jaar looptijd. En ja, dan mis ik over 15 jaar 70 euro per maand HRA. En 5 jaar later weer.

En de maximale hypotheek die ik kon krijgen was zelfs nog fors hoger dan ik met de "4,5x" regel had verwacht.
Dan zou ik even met je adviseur gaan praten :-).

Ik heb de mijne net afgesloten. Wij hebben 4 leningdelen:

Deel 1: mijn oude hypotheek met looptijd 27 jaar (want ik heb al 3 jaar HRA gehad)
Deel 2: oude hypotheek vriendin met 25 jaar looptijd (want al 5 jaar HRA gehad)
Deel 3: 30 jaar, want nieuwe hypotheek
Deel 4: idem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:35:
[...]

Het deel waar je al HRA over hebt gehad moet (vanaf het eerste moment gerekend) binnen 30 jaar afgelost zijn om het recht op HRA over dat deel te behouden. Tenminste, dat zijn de regels voor hypotheken na 2012. Het is dus niet zo dat je maar 30 jaar HRA hebt: De (in dit geval) 170k moet gewoon binnen die periode afgelost zijn, volgens een lineair of annuïtair aflosschema (dus niet 29 jaar 1 euro per jaar en op het eind 169971 euro :P )

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:32
naitsoezn schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:47:
[...]

Het deel waar je al HRA over hebt gehad moet (vanaf het eerste moment gerekend) binnen 30 jaar afgelost zijn om het recht op HRA over dat deel te behouden. Tenminste, dat zijn de regels voor hypotheken na 2012. Het is dus niet zo dat je maar 30 jaar HRA hebt: De (in dit geval) 170k moet gewoon binnen die periode afgelost zijn, volgens een lineair of annuïtair aflosschema (dus niet 29 jaar 1 euro per jaar en op het eind 169971 euro :P )
Maar een hypotheek van voor 2012 mag je gewoon aflossingsvrij verlengen voor 30 jaar als je nu verhuist. Enig nadeel is dat je renteaftrek beperkt wordt na 30 jaar gerekend vanaf eerste moment. Zo heb ik 1 leningdeel van voor 2012 die aflossingsvrij doorloopt, maar waarvan de rente ergens in 2039 niet meer aftrekbaar is terwijl de lening nog tot 2050 loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Volgens mij kun je ook aflossingsvrij nemen en in de jaren dat je 1/30e aflost van de hoofdsom van dat leningdeel is de rente aftrekbaar. Maar wellicht kan een expert dat bevestigen.
Je zou dus aflossingsvrij kunnen nemen, in principe jaarlijks lineair aflossen (met hra) en als je een jaar inkomen verliest of hoge kosten hebt (onderhoud, nieuwe auto etc) een jaartje niet aflossen (zonder hra dus).

Helaas , JanHenk in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

Wij hebben zelf nog een deel aflossingsvrij met behoud van hra (nog 20 jaar hra, looptijd nog 27 jaar).

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 21-06-2021 10:04 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Requiem19 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:42:
[...]

Dan zou ik even met je adviseur gaan praten :-).

Deel 1: mijn oude hypotheek met looptijd 27 jaar (want ik heb al 3 jaar HRA gehad)
Ik heb mijn oude hypotheken dus allebei niet meer. Beide overgesloten in een nieuwe, bestaande uit 3 leningdelen. Alle 3 met looptijd 30 jaar. In oktober 2020 gedaan. Adviseur zag geen probleem, de bank ook niet, de notaris ook niet.... en de belastingdienst pikte het ook allemaal gewoon bij de aangifte.

Looptijd van de leningdelen is helemaal niet gekoppeld aan de resterende HRA termijn. Je kunt ook gewoon een hypotheek nemen als je geen HRA krijgt.

Als je je oude hypotheek aanhoud, dan heb je daarop natuurlijk wel een lagere looptijd. Die begon ookop 30 jaar, maar loopt immers al 10 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Mijn oude hypotheek was 10 jaar oud in 2020, dus van 2010. Die regels gelden dus nu pas voor mij, in de nieuwe hypotheek. Mijn beeld bij een "doorstromer" is misschien niet helemaal volledig. dan denk ik dus inderdaad aan mensen die al wat langer ergens wonen en dus een oude hypotheek hebben.

Maar de tijd gaat ondertussen verder, dus er komen steeds meer mensen waarop dat niet meer van toepassing is blijkbaar. :)

Gelukkig waren wij niet van plan om nog groter te gaan wonen. Volgende woning zal waarschijnlijk kleiner worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2021 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Voor hypotheken (of leningdelen) vóór 2012 geldt inderdaad overgangsrecht (10bis IB) en doet de aflossingseis niet ter zake. Wel is er inderdaad een beperking in de termijn van renteaftrek, want die is al geïntroduceerd in de IB 2001.

Denk dat daar de verwarring tussen @Requiem19 en @Verwijderd is ontstaan.

Maar dat staat overigens los van je leencapaciteit, dat volgt een ander toetsingskader.
Sport_Life schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:56:
[...]

Volgens mij mag je ook aflossingsvrij en in de jaren dat je 1/30e aflost van de hoofdsom van dat lebingdeel is de rente aftrekbaar. Maar wellicht kan een expert dat bevestigen.
Je zou dus aflossingsvrij kunnen nemen, in principe jaarlijks annuïtair aflossen (met hra) en als je een jaar inkomen verliest of hoge kosten hebt (onderhoud, nieuwe auto etc) een jaartje niet aflossen (zonder hra dus).

Wij hebben zelf nog een deel aflossingsvrij met behoud van hra (nog 20 jaar).
Nee, dat kan dan weer niet helaas.

Er moet wel een contractuele aflossingsverplichting zijn, voor hypotheekdelen die na 2012 zijn afgesloten en aan de aflossingseis moeten voldoen althans. Zie art. 3.119a lid 1, onder b
Voor de toepassing van deze afdeling en de daarop berustende bepalingen wordt onder eigenwoningschuld verstaan het gezamenlijke bedrag van de schulden van de belastingplichtige:

a.die zijn aangegaan in verband met een eigen woning;

b.ter zake waarvan een contractuele verplichting geldt tot het gedurende de looptijd ten minste annuïtair en in ten hoogste 360 maanden volledig aflossen overeenkomstig artikel 3.119c;

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
Valorian schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:39:
[...]

In dit topic kan moeilijk iemand er iets van zeggen. En wie weet krijg je nog nuttige feedback :)

Wat er nou weer voor een pand te koop staat... - Deel 3
En de nodige kut opmerkingen over je woning O-)

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Verwijderd schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:58:
[...]

Ik heb mijn oude hypotheken dus allebei niet meer. Beide overgesloten in een nieuwe, bestaande uit 3 leningdelen. Alle 3 met looptijd 30 jaar. In oktober 2020 gedaan. Adviseur zag geen probleem, de bank ook niet, de notaris ook niet.... en de belastingdienst pikte het ook allemaal gewoon bij de aangifte.

Looptijd van de leningdelen is helemaal niet gekoppeld aan de resterende HRA termijn. Je kunt ook gewoon een hypotheek nemen als je geen HRA krijgt.

Als je je oude hypotheek aanhoud, dan heb je daarop natuurlijk wel een lagere looptijd. Die begon ookop 30 jaar, maar loopt immers al 10 jaar.
Ik heb ook een totaal nieuwe hypotheek he, dus onze situatie is dezelfde.

De notaris kijkt hier totaal niet naar en de BD ook niet geautomatiseerd via de aangifte software.

Wanneer was je vorige hypotheek afgesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Valorian schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:39:
[...]

In dit topic kan moeilijk iemand er iets van zeggen. En wie weet krijg je nog nuttige feedback :)

Wat er nou weer voor een pand te koop staat... - Deel 3
Krijg je waarschijnlijk weer (onterecht) vinex/nieuwbouw commentaar, denk niet dat @Bschnitz daar iets aan heeft :P

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:54
Sport_Life schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:08:
[...]

Krijg je waarschijnlijk weer (onterecht) vinex/nieuwbouw commentaar, denk niet dat @Bschnitz daar iets aan heeft :P
Krijg je weer de discussie tussen praktisch en op gevoel wonen.

Geluckig mag dat iedereen zelf weten :p van mij mogen ze 200€ p.m. extra betalen voor dat gevoel.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Requiem19 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:07:
[...]

Ik heb ook een totaal nieuwe hypotheek he, dus onze situatie is dezelfde.

De notaris kijkt hier totaal niet naar en de BD ook niet geautomatiseerd via de aangifte software.

Wanneer was je vorige hypotheek afgesloten?
Aan jouw tijdlijn te zien vielen jouw oude hypotheken al in de "nieuwe" regels vanaf 2012. Dan is het wel anders ja. Wij hebben 10 jaar in onze vorige woning gewoond, voor we door zijn gestroomd naar de huidige woning. Dan mag je de oude "rechten" nog 1 keer meenemen en mag je nieuwe hypotheek dus weer gewoon een looptijd van 30 jaar hebben.

Daar zullen steeds meer doorstromers nu wel mee te maken gaan krijgen ja. Voor mij was dat altijd een beetje een "ver van mijn bed show", omdat ik wist dat die nieuwe regels nog lang niet van toepassing zouden zijn op onze situatie. Helemaal met het idee dat we na dit huis waarschijnlijk weer kleiner gaan wonen in het achterhoofd. Als we hier nu 15 jaar blijven wonen, is de kleine bijna 20 jaar en wordt de behoefte aan veel leefruimte waarschijnlijk ook door onze leeftijd langzaam kleiner.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 14:33
Na wat gegoogle heb ik het niet kunnen vinden, dus ik waag hier een poging.

Stel iemand komt in aanmerking om zonder overdrachtsbelasting een huis te kopen, maar moet voor dit huis vermoedelijk over de 4 ton bieden om enigsinds kansrijk re zijn, is het dan mogelijk om een hoger bod te doen dan 4 ton maar dit bod op te splitsen in roerende zaken ter overname en het onroerend goed.

Bv. 399.999,- huis % 6.000,- voor de zaken ter overname. Waar ligt hier de grens? En mag dit allemaal?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Voor de overdrachtsbelasting zullen de (geschreven / ongeschreven) 'regels' niet heel anders zijn dan de trucjes die uitgehaald worden (of geprobeerd) om onder de NHG-grens te blijven, denk ik zo.... ;)

Bottom line zal zijn: Er is van alles mogelijk, als je een verkoper en een notaris kunt vinden die er aan willen meewerken. Een notaris vinden die akkoord gaat met 6k voor een stel gordijnen zal een hels karwei worden, denk ik :P

[ Voor 40% gewijzigd door naitsoezn op 21-06-2021 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:05
Probydoby schreef op maandag 21 juni 2021 @ 12:56:
Na wat gegoogle heb ik het niet kunnen vinden, dus ik waag hier een poging.

Stel iemand komt in aanmerking om zonder overdrachtsbelasting een huis te kopen, maar moet voor dit huis vermoedelijk over de 4 ton bieden om enigsinds kansrijk re zijn, is het dan mogelijk om een hoger bod te doen dan 4 ton maar dit bod op te splitsen in roerende zaken ter overname en het onroerend goed.

Bv. 399.999,- huis % 6.000,- voor de zaken ter overname. [...] En mag dit allemaal?
Officieel is het niet de bedoeling, maar het gebeurt zeker wel.
Het is een beetje een 'maas in de wet'.

Tot op bepaalde hoogte valt ook de 326.000 euro woning onder NHG zien te taxeren (want bij NHG is taxatie bepalend), onder dezelfde categorie.
Waar ligt hier de grens?
Ik zou stellen: wat naar redelijkheid te verantwoorden is tov de waarde van de zaken die je overneemt.

De uitdaging hiervan zit 'm denk ik vooral in het hierover overleggen met de verkopers / verkoopmakelaar. Die zoeken meestal toch vooral de weg van de minste weerstand, en als er toch al een bod van 404k (bijvoorbeeld van een 35+'er) ligt, dan is het maar de vraag voor wie ze kiezen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-09 13:31
Requiem19 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:42:

Hoe gaat de fiscus dit ooit controleren _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:39

Ethirty

Who...me?

Geen idee, die van ons is nog complexer. Je hebt zelf de plicht om je aangifte goed in te vullen.

Als ze er ooit achter komen dan kan je de BD op je dak krijgen en als ze vermoeden hebben van opzet lijkt me dat geen prettige kennismaking met de inspecteur ;)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:48:
[...]

Niet.

Hou er daarom alvast maar rekening mee dat de renteaftrek stapsgewijs (verder) wordt afgebouwd en de eigenwoningregeling helemaal is vervangen voor 'iets anders' tegen 2031.

Dat is namelijk het moment dat renteaftrek voor aardig wat hypotheken (die reeds bestonden in 2001, bij ingaan van Wet IB 2001), sowieso vervalt.

Ik verzorg honderden aangiftes per jaar en krijg slechts sporadisch een (niet relevant) vraagje over de eigenwoning. Ze hebben geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

Ze controleren niet zoveel, maar pakken een paar aangiften eruit voor wat steekproeven. Dan kun je om aanvullende informatie worden gevraagd etc. Daarnaast kijkt de aangifte software naar outliers. Als je opeens 200k rente terugvraagt gaat er wel een lampje branden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[...]

Misschien kunnen ze de moeilijke gevallen als fraudeur bestempelen, gewoon alles terugvorderen en de bewijslast omkeren. >:) Scheelt een hoop gecontroleer.

(grapje natuurlijk, zouden ze in werkelijkheid nooit doen O-) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Even voor de volledigheid @Erik1 , de bewijslast van een aftrekpost rust sowieso al op de belastingplichtige. Jezelf dus ;)

Klinkt dus wel grappig en hypothetisch in relatie tot oa de toeslagaffaire.. Maar in de praktijk moet jij aannemelijk kunnen maken dat je de geleende gelden hebt gebruikt ten behoeve van de eigen woning, c.q. aan alle voorwaarden van de Wet IB 2001 voldoet.

Ik adviseer mijn klanten dus ook om al hun nota's en bonnetjes te bewaren. De renteaftrek van 2021 kan wel z'n oorsprong hebben in een uitgave in 2003, dus zo ver moet je dan terug kunnen gaan :).

In theorie. In de praktijk is het niet te controleren dus. Maar weet dat de bewijslast wél op jou rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Ethirty schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:15:
Geen idee, die van ons is nog complexer. Je hebt zelf de plicht om je aangifte goed in te vullen.

Als ze er ooit achter komen dan kan je de BD op je dak krijgen en als ze vermoeden hebben van opzet lijkt me dat geen prettige kennismaking met de inspecteur ;)
Als, dan kan, vermoeden... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
JanHenk schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:16:
[...]Hou er daarom alvast maar rekening mee dat de renteaftrek stapsgewijs (verder) wordt afgebouwd en de eigenwoningregeling helemaal is vervangen voor 'iets anders' tegen 2031.
Dit is mijn vermoeden ook. Het is enorm complex geworden met o.a. de bijleenregeling en het overgangsrecht. Om voor een inspecteur vast te stellen hoeveel rente er onterecht is afgetrokken is niet te doen. Ik werk met hypotheken en heb zelfs nauwelijks idee hoe lang alles nog aftrekbaar is, ook al staat het vast in het adviesrapport. Niet te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
En google dan eens op het goedkeuringsbesluit om je (HRA) fiscale verleden te mengen met je partner…

Dat is echt onbegrijpelijk :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:07

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De algemene discussie omtrent HRA past beter in Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5

De persoonlijke vragen / ervaringen omtrent het kopen van een woning kan dan wel weer hier. Probeer deze lijn te bewaken :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Laatst online: 17:38
"Utrecht zit onder het Nederlandse gemiddelde van woningprijsstijgingen" las ik vanochtend in de DUIC.

Maar ondertussen 😂.
Vorige bod is het niet geworden, want er werd uiteindelijk 29% overboden.
En vandaag, dachten dat we misschien een kans maakten met 18% overbieden, is het weggegaan voor 37% bovenop de vraagprijs.

Ter vergelijking : 5 deuren ernaast is een klusversie (70-100k te verbouwen) in december weggegaan voor 200k minder.

Schiet mij maar lek 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door AceAceAce op 22-06-2021 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
AceAceAce schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:25:
"Utrecht zit onder het Nederlandse gemiddelde van woningprijsstijgingen" las ik vanochtend.

Maar ondertussen 😂.
En vandaag, dachten dat we misschien een kans maakten met 18% overbieden, is het weggegaan voor 37% bovenop de vraagprijs.

Ter vergelijking : 5 deuren ernaast is een klusversie (70-100k te verbouwen) in december weggegaan voor 200k minder.

Schiet mij maar lek 8)7
Ik las het ook, ja 0,2% onder het gemiddelde. Dat is natuurlijk verwaarloosbaar.

Maar vervelend :/ . Is het steeds dezelfde wijk ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Laatst online: 17:38
Alic3 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:39:
[...]

Ik las het ook, ja 0,2% onder het gemiddelde. Dat is natuurlijk verwaarloosbaar.

Maar vervelend :/ . Is het steeds dezelfde wijk ook?
Ja, Zuilen. Nog meer oververhit lijkt het dan wijken dichter bij het centrum (bijvoorbeeld Lombok)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:43
"Utrecht zit onder het Nederlandse gemiddelde van woningprijsstijgingen" las ik vanochtend in de DUIC.

Maar ondertussen 😂.

Schiet mij maar lek 8)7
Ah, maar je vergeet de krapte op de bouwmarkt en beschikbaarheid aannemers.
Wil je op korte termijn in dat huis gaan wonen dan mag je de verbouwingsbegroting wel met een factor 2 vermenigvuldigen.

Dan hebben we de prijzen ook nog die in december 10% lager waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verassend
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 30-08-2021
AceAceAce schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:40:
[...]

Ja, Zuilen. Nog meer oververhit lijkt het dan wijken dichter bij het centrum (bijvoorbeeld Lombok)
Dit is ook omdat Zuilen vs. Lombok nog wat "betaalbaarder" is. In Zuilen wilde je lange tijd niet wonen, maar die is nu gigantisch in de lift en trekt dus qua prijs meer naar het niveau van de andere wijken. Daarnaast heb je in Zuilen best een paar leuke straten jaren 30- eengezinswoningen die ontzettend in trek zijn omdat ze een redelijk formaat hebben (+-100m2) en er vaak fijnere formaten tuin aanzit vs. de wijken iets dichter bij de binnenstad.

Wij hebben vorig jaar ook het een en ander bezichtigd en geboden in die wijk en zagen de prijzen ook continu omhoog schieten. Zeker voor de jaren 30 woningen die wat meer 'af' zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:37

Osxy

Holy crap on a cracker

Maar ondertussen 😂.

Schiet mij maar lek 8)7
Verbouwen schrikt mensen af. Niet iedereen beseft dat je dit mee kan lenen en/of durven dit niet aan oa. vanwege uitdaging aannemer te vinden.
Ben je bereid veel zelf te doen en klussen uit te besteden zal het je al stuk makkelijker lukken en heb je dus een mooie deal.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
In mijn omgeving zie ik vrienden huizen kopen die volledig af zijn. Dit doen ze omdat ze zelf helemaal niets kunnen en twee linker handen hebben, daar betalen ze dus ook de goudprijs voor. Diegene die zelf handig zijn en de mouwen opstropen, dat zijn diegene die goede deals maken. Daar zit momenteel zo'n gigantische winst, het zelf doen van dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:29
ColeJ schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:18:
In mijn omgeving zie ik vrienden huizen kopen die volledig af zijn. Dit doen ze omdat ze zelf helemaal niets kunnen en twee linker handen hebben, daar betalen ze dus ook de goudprijs voor. Diegene die zelf handig zijn en de mouwen opstropen, dat zijn diegene die goede deals maken. Daar zit momenteel zo'n gigantische winst, het zelf doen van dingen.
Tja voor gemak betaal je ook :) logisch toch, niet iedereen wil met gezin met jonge kinderen 1-2-3 jaar in een huis wonen die volledig verbouwd moet worden. Of terecht komen in "Help mijn man is klusser!" ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 12:44
Ik moet zeggen dat ik in mijn regio (randje Gelderland/Overijssel) ook genoeg klushuizen voorbij zie komen (maw, nooit onderhouden of gemoderniseerd omdat de eerste eigenaren er 70 jaar hebben gewoond) die alsnog voor een hoofdprijs weg gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 13:19
Afgelopen 3 maanden intensief op zoek geweest naar een koopwoning in Almelo, meerdere huizen bezichtigd met constant een verliezende bod. Tot 3 weken geleden eindelijk een winnende bod. Onlangs even de woningen via walterliving weer doorgelopen en zien hoe ver ik ernaast was met mijn bod. Nou dat was wel bedroevend :/

Ik vind het maar bizar voor een stad als Almelo, als iemand interesse heeft kan ik wel een lijstje maken van uiteindelijke winnende bod en funda linkjes van de wooningen die ik bekeken heb. Hier alvast een exemplaar haha:

https://www.funda.nl/koop...513-nachtegaalstraat-3-a/

Was in 2016 voor 100.000 euro gekocht, huidige bewoners hebben er verder niks aan aangepast de afgelopen 5 jaar. Vraagprijs was 172.5000 toen ik het huis had bezichtigd.Is verkocht voor 190.000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
blackshelve schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:24:
Tot 3 weken geleden eindelijk een winnende bod. Onlangs even de woningen via walterliving weer doorgelopen en zien hoe ver ik ernaast was met mijn bod. Nou dat was wel bedroevend :/
Hoe bedoel je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
[b]blackshelve schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:24:

Was in 2016 voor 100.000 euro gekocht, huidige bewoners hebben er verder niks aan aangepast de afgelopen 5 jaar. Vraagprijs was 172.5000 toen ik het huis had bezichtigd.Is verkocht voor 190.000 euro.
Valt me nog mee, dat kost hier 400K+ :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackshelve
De woningen moeten ook nog getaxeerd worden met hoe de markt hier is. En een taxatiewaarde is leidend voor je hypotheek.

De waardebepalingen die je maakt via walterliving blijven toegankelijk. Je kunt dan de uiteindelijke verkoopprijs terug zien, dat blijft recent. Check volgende screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uj-zZNIEl2tdD5GZWkUuC9DG_74=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QzUhGh2lL8xh7KbTPPdzB2d6.png?f=fotoalbum_large

Ik woon ook zelf in Almelo en wonend in een sociale huurwoning, heb dus niet echt overwaarde of veel spaargeld. Ik kan het wel begrijpen dat als je flink overwaarde hebt dat dit wel een koopje is. Maar voor een starter zonder jubelton? haha

[ Voor 13% gewijzigd door blackshelve op 23-06-2021 16:59 . Reden: extra info ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Gefeliciteerd! Je hebt in ieder geval “gewonnen”. Als ik dit rapport zo zie schat ik in de dat het met de hypotheek/taxatiewaarde wel goed gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
blackshelve schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:24:
Ik vind het maar bizar voor een stad als Almelo, als iemand interesse heeft kan ik wel een lijstje maken van uiteindelijke winnende bod en funda linkjes van de wooningen die ik bekeken heb. Hier alvast een exemplaar haha:

Mja, zo is de marktwerking nu eenmaal, de genoemde woning is overigens in 2005 ver-/gekocht voor 135.000euro. Daarnaast kan het ook zijn dat deze 'onderhands' voor minder dan de echte marktwaarde is verkocht aan bekenden. Zo bizar vind ik het allemaal niet hoor. Ik heb een jaar geleden een huis gekocht waarvan de bewoners deze in 1995 hebben gekocht voor de helft minder in guldens dan weet je dat ze een leuke deal hebben gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackshelve
Enforcer schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:22:
[...]

Mja, zo is de marktwerking nu eenmaal, de genoemde woning is overigens in 2005 ver-/gekocht voor 135.000euro. Daarnaast kan het ook zijn dat deze 'onderhands' voor minder dan de echte marktwaarde is verkocht aan bekenden. Zo bizar vind ik het allemaal niet hoor. Ik heb een jaar geleden een huis gekocht waarvan de bewoners deze in 1995 hebben gekocht voor de helft minder in guldens dan weet je dat ze een leuke deal hebben gemaakt :)
Wel een mooi zak centje voor degenen die het voor 100.000 gekocht hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
blackshelve schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:31:
[...]
Wel een mooi zak centje voor degenen die het voor 100.000 gekocht hebben.
Klopt, maar investeren in (goed) vastgoed is over het algemeen sowieso winst pakken sinds afgelopen jaren, daar is niks bijzonders aan. Er zijn mensen die er hun hobby van maken om iets (nu) te kopen even wat op te knappen (of niet) en daarna weer voor (mega-)veel te verkopen. Maar dat is niet zo bijzonder hoor, zo gaat het al jaren. Het is dat ik een vrouw en kids heb rondwandelen hier maar anders had ik dit huis waar ik nu in zit ook al in de verkoop gedaan en er +60k op proberen te verdienen. Het is dat ieder huis wat ik nu koop ook omhoog schiet in prijs maar anders had ik het ook wel geweten hoor...

-edit-
vergelijkbaar huis 2 deuren verderop met minder oppervlakte en tussenwoning is onlangs voor +40k weggegaan tov mijn koopprijs vorig jaar en ik woon nog op de hoek.

[ Voor 16% gewijzigd door Enforcer op 24-06-2021 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
Enforcer schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:31:
[...]

Klopt, maar investeren in (goed) vastgoed is over het algemeen sowieso winst pakken sinds afgelopen jaren, daar is niks bijzonders aan. Er zijn mensen die er hun hobby van maken om iets (nu) te kopen even wat op te knappen (of niet) en daarna weer voor (mega-)veel te verkopen. Maar dat is niet zo bijzonder hoor, zo gaat het al jaren. Het is dat ik een vrouw en kids heb rondwandelen hier maar anders had ik dit huis waar ik nu in zit ook al in de verkoop gedaan en er +60k op (proberen) te verdienen.
Om er vervolgens in eenzelfde huis voor rond hetzelfde bedrag terug voor te moeten kopen totdat de boel in elkaar klapt en je met een te duur huis zit.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Flix20 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:32:
[...]

Om er vervolgens in eenzelfde huis voor rond hetzelfde bedrag terug voor te moeten kopen totdat de boel in elkaar klapt en je met een te duur huis zit.
Niemand kan in de toekomst kijken. Degene die mijn toekomst kan voorspellen en laat uitkomen moet nog geboren worden, maar dat is inderdaad het risico wat je neemt, datzelfde geldt voor beleggen/aandelen/etc, maar dat is way offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Laatst online: 17:57
Zouden jullie een bouwkundige keuring laten verrichten bij een huis uit 2018 in een nieuwbouwwijk?

Ik lees verschillende verhalen hierover. Sommige sites melden dat het overbodig en onnodig is. Sommige sites geven aan dat er stiekem nog wel wat gebreken zouden kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Atomius schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:12:
Zouden jullie een bouwkundige keuring laten verrichten bij een huis uit 2018 in een nieuwbouwwijk?

Ik lees verschillende verhalen hierover. Sommige sites melden dat het overbodig en onnodig is. Sommige sites geven aan dat er stiekem nog wel wat gebreken zouden kunnen zijn.
Ik denk het niet, maar zoiets zou ik ook laten afhangen van een bezichtiging :)
Stel dat iemand in 3 jaar toch dat huis heeft uitgeleefd, zou ik wellicht eerder toch even een keuring laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:27

Rmg

Hangt een beetje af van hoe de druk in de regio is en hoe jij de voorwaarden voor die bouwkundige keuring zet.

Als jij aangeeft van als er uit de keuring 5K aan kosten komt dan zou je bij mij onderop de stapel van de biedingen liggen.

Daar kom je nogal snel aan, verfje hier, krimpscheurtje in het stucwerk, kitrandje daar, ruitje met wat condens, onderhoudsbeurtje voor de ventilatie. In mijn regio en in deze tijd valt dat gewoon niet in onderhandelingsruimte. (Hang dus af van regio, prijsklasse en voorbehouden)

Is het een we willen kijken naar grote structurele gebreken en ontbinden bij 10k+ dan is het alweer een heel ander verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

de Peer

under peer review

Als het een 1-uit-een-dozijn huis is zou ik het persoonlijk niet doen. Hooguit misschien zelf even in de buurt navraag doen bij de vergelijkbare huizen.

Is het een 'bijzonder' huis dat bijvoorbeeld onderkelderd is of souterrain heeft dan zou ik altijd wel een keuring laten doen, bijvoorbeeld ivm mogelijke vochtproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:13
Nou heb ik vandaag een huis bezichtigd die ik graag wil hebben, vraagprijs is 313 maar zal vast overboden worden. Ik wil eigenlijk NHG houden voor ergste geval, nou is de max NHG 325. De huis is label B, is het mogelijk om een bod te doen van 340 maar NHG te behouden, dus 325+15? Of zou NHG hoger kunnen zijn omdat ik geen gas ga gebruiken en volledig elektrisch wil gaan? Momenteel is er gas in de keuken etc.

Nu lees ik dit online: De NHG-kostengrens stijgt per 1 januari 2021 van € 310.000 naar € 325.000. Als er energiebesparende maatregelen worden meegefinancierd is de grens 6% hoger, namelijk € 344.500, in plaats van € 328.600 in 2020.21 sep. 2020

Iemand die weet, als ik volledig elektrisch ga, dit hieronder valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:10

Crazy D

I think we should take a look.

sacaji schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:19:
Nou heb ik vandaag een huis bezichtigd die ik graag wil hebben, vraagprijs is 313 maar zal vast overboden worden. Ik wil eigenlijk NHG houden voor ergste geval, nou is de max NHG 325. De huis is label B, is het mogelijk om een bod te doen van 340 maar NHG te behouden, dus 325+15? Of zou NHG hoger kunnen zijn omdat ik geen gas ga gebruiken en volledig elektrisch wil gaan? Momenteel is er gas in de keuken etc.

Nu lees ik dit online: De NHG-kostengrens stijgt per 1 januari 2021 van € 310.000 naar € 325.000. Als er energiebesparende maatregelen worden meegefinancierd is de grens 6% hoger, namelijk € 344.500, in plaats van € 328.600 in 2020.21 sep. 2020

Definitie Energie besparende maatregelen:
Gevelisolatie, dakisolatie, vloerisolatie, leidingisolatie, hoog rendement beglazing (ten minste HR ++), energiezuinige deuren, kozijnen en daarmee gelijk te stellen constructieonderdelen indien deze voorzieningen worden getroffen in combinatie met hoog rendement beglazing (ten minste HR ++), douche-warmteterugwinningsysteem, energiezuinig ventilatiesysteem indien deze voorziening wordt getroffen in combinatie met andere energiebesparende voorzieningen, warmtepompen, zonnecellen of een combinatie van de genoemde voorzieningen.
Kwam 'm hier tegen: https://nhg.maglr.com/ver...e-mogelijkheden-biedt-nhg

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rphilipsen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:50
sacaji schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:19:

Je mag eventuele maatregelen meefinancieren, dus het energiezuiniger maken van je huis. Het hebben van een energiezuinige woning an sich levert geen hogere NHG grens op. Dus de grens kan wel hoger komen, maar je bent dat geld kwijt aan isoleren en gasloos maken, dus je krijgt er niet meer ruimte door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Wij hebben gisterenavond laat via Funda een bezichtiging aangevraagd op een woning in de buurt waar we interesse in hebben.
Vanochtend belde de makelaar en er was toevallig vanmiddag een gaatje om te gaan kijken, half 5. Komt mooi uit precies na ons werk. Alleen ff kijken wat we met ons kindje doen.

Meteen via de telefoon werd me duidelijk gemaakt dat het verkocht wordt op basis van een inschrijvingsprocedure welke sluit op dinsdag a.s. om 11:00.
Voor ons de eerste keer dat we daar mee te maken krijgen.

Denk ook niet dat dit hem gaat worden, ligging is niet helemaal ideaal (geen winkels/supermarkt in het dorp aanwezig dus voor alles de auto nodig)
Wel een heel mooi huis op de foto's, veel lichtinval, ruime tuin, grote schuur die grenst aan eigen oprit dus zo tot garage om te bouwen, enz.
Zag wel dat de aanvaarding bij voorkeur al binnen 2 maanden is, nu denk ik wel dat wij ons huis zo snel verkocht hebben maar dat is nu nog lang niet in optimale verkoop staat (schilder werk, vloertjes leggen, plinten, enz). Of alles doen en netjes maken of voor een scherpe prijs op de markt zetten en wat minder overwaarde pakken.

We hebben ook zojuist nog op een andere woning in een ander dorp gereageerd.
Makelaar niet te bereiken via de telefoon dus moeten mailen/contact forumuier ingevuld.
Dat ligt wel compleet zo als wij het zouden willen. Dorps kern op 2 minuten loop afstand met alle voorzieningen. Erg grote tuin, ruimte voor auto's op eigen terrein/oprit, ruimte om aan de caravan te klussen.
En ook nog ruimte om in de toekomst een Tiny house voor mijn schoonmoeder in de tuin te plaatsen.

Nou je even goed, eerste bezichtiging van middag dus.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36

Als er weinig aan verbouwd is na de verbouwing, dan zou ik het ook wel durven laten schieten. Ik heb wel eens meegekregen dat wanneer er achteraf bijvoorbeeld een uitbouw is geplaatst, of een dakkapel op is gezet, dat het handig kan zijn.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
rphilipsen schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:50:
[...]

Je mag eventuele maatregelen meefinancieren, dus het energiezuiniger maken van je huis. Het hebben van een energiezuinige woning an sich levert geen hogere NHG grens op. Dus de grens kan wel hoger komen, maar je bent dat geld kwijt aan isoleren en gasloos maken, dus je krijgt er niet meer ruimte door.
Betwijfel dat ik het dan kan doen.. het is al HR++, wilde betere vloerisolatie, vloerverwarming, van gas af (keuken elektrisch)…

Is NHG echt van belang voor een starter als ik? Is wel tijd dat ik een huis koop, maar met dir NHG grens kom je er niet.. voor een kale woning kan je zeker ook geen bod doen + onroerend zaken of iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 17:34
sacaji schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:00:
[...]

Is NHG echt van belang voor een starter als ik? Is wel tijd dat ik een huis koop, maar met dir NHG grens kom je er niet.. voor een kale woning kan je zeker ook geen bod doen + onroerend zaken of iets?
NHG is toch alleen om minder rente te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
pauldaytona schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:09:
[...]

Het beperkt toch ook het risico op restschuld? Bijvoorbeeld bij ontslag, scheiding of overlijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:30
pauldaytona schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:09:
[...]

NHG is enkel en alleen om risico's voor banken te beperken. In ruil daarvoor betaal je iets minder rente.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rphilipsen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:50
sacaji schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:00:
[...]

Betwijfel dat ik het dan kan doen.. het is al HR++, wilde betere vloerisolatie, vloerverwarming, van gas af (keuken elektrisch)…

Je zal wat meer rente betalen en dus minder kunnen lenen. Daarnaast zit je met hoger risico als er nare dingen gebeuren waardoor je gedwongen mort verkopen terwijl je hypotheek onder water staat. Hangt dus heel erg af van je persoonlijke financiële situatie. Zou dan beide scenarios door een hypotheekadviseur laten doorrekenen, die kan je daar zo antwoord op geven.

Je kunt natuurlijk altijd zoeken naar roerende zaken, maar als het leeg en kaal is wordt dat lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
Wat je kunt doen is maximale NHG op papier bieden en de rest contant aan de verkoper aftikken. Zo omzeil je dat hele NHG geneuzel. Voor de moraalridders: nee het is niet ethisch maar gebeurt iedere dag.

Bouwkundige keuring kun je eigenlijk in deze tijd wel vergeten. Er komen waarschijnlijk zat biedingen waarbij er geen bouwkundige keurig wordt gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sacaji
rphilipsen schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:28:
[...]

Je zal wat meer rente betalen en dus minder kunnen lenen. Daarnaast zit je met hoger risico als er nare dingen gebeuren waardoor je gedwongen mort verkopen terwijl je hypotheek onder water staat. Hangt dus heel erg af van je persoonlijke financiële situatie. Zou dan beide scenarios door een hypotheekadviseur laten doorrekenen, die kan je daar zo antwoord op geven.

Je kunt natuurlijk altijd zoeken naar roerende zaken, maar als het leeg en kaal is wordt dat lastig.
Zit in een goeie branche, goede baan, maar weet niet wat corona doet met 2/3 jaar en heb nog een partner die over 1 jaar gaat werken. Ik doe we NHG met onroerende zaken en zie het wel. Bedankt allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
ColeJ schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:29:
Wat je kunt doen is maximale NHG op papier bieden en de rest contant aan de verkoper aftikken. Zo omzeil je dat hele NHG geneuzel. Voor de moraalridders: nee het is niet ethisch maar gebeurt iedere dag.

Bouwkundige keuring kun je eigenlijk in deze tijd wel vergeten. Er komen waarschijnlijk zat biedingen waarbij er geen bouwkundige keurig wordt gedaan.
Is een ex huur woning die verkocht wordt door woningcorperatie, gaat niet lukken helaas.
Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[…]
Klopt, en er zullen waarschijnlijk ook zat biedingen ver boven de NHG grens komen zonder semi-illegale constructies.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
fsfikke schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:53:
[...]

Klopt, en er zullen waarschijnlijk ook zat biedingen ver boven de NHG grens komen zonder semi-illegale constructies.
Ook dat is zeker waar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:10

Crazy D

I think we should take a look.

Bommes schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:50:
Denk ook niet dat dit hem gaat worden, ligging is niet helemaal ideaal (geen winkels/supermarkt in het dorp aanwezig dus voor alles de auto nodig)
Hangt er vanaf hoe ver het is. Ik woonde zo ongeveer boven de AH (kwam op sommige dagen er 3 keer per dag...), paar maanden op kwartiertje rijden gewoond van winkels. Nu op paar minuten met de auto. Tot 15 minuten rijden vind ik het totaal geen probleem (al dacht ik dat het wel echt een dingetje zou zijn, want ja, het is wel makkelijk als je op 150 meter van de supermarkt woont...). Ik zou er mijn keuze voor huis in ieder geval niet van af laten hangen. Boodschappen kun je laten bezorgen, je kunt weekboodschappen doen, etc. Een huis pak je niet zomaar even op om op een fijne plek te zetten :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Crazy D schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:02:
[...]

Hangt er vanaf hoe ver het is. Ik woonde zo ongeveer boven de AH (kwam op sommige dagen er 3 keer per dag...), paar maanden op kwartiertje rijden gewoond van winkels. Nu op paar minuten met de auto. Tot 15 minuten rijden vind ik het totaal geen probleem (al dacht ik dat het wel echt een dingetje zou zijn, want ja, het is wel makkelijk als je op 150 meter van de supermarkt woont...). Ik zou er mijn keuze voor huis in ieder geval niet van af laten hangen. Boodschappen kun je laten bezorgen, je kunt weekboodschappen doen, etc. Een huis pak je niet zomaar even op om op een fijne plek te zetten :)
Klopt, ik vind het ook niet zo een probleem om de auto te pakken, we wonen nu op <10 minuten afstand met de auto, half uurtje lopen
Echter mijn vrouw wil graag op loop afstand van een supermarkt zitten.

Als je zo een paar een keer verhuisd bent dan wordt je wensen lijstje steeds langer, of althans bij ons dan toch.
Zeker nu we net een dochtertje hebben gekregen, dan komen er ook ineens speeltuinen, veiligheid, basisscholen, meerdere kinderen in de buurt bij kijken.
Aangezien ik ook nog motor rijd (heb er 2) wil ik een garage, en een oprit om aan de caravan te knutselen.
Ruimte om thuis te kunnen werken, ruime tuin, woonkamer, minimaal 3 slaapkamers, vrouw wil graag een bad.
Nou ja dat dus, een hele lijst, makkelijk te regelen zelfs nu nog maar probeer dat maar eens in de buurt van Eindhoven voor < € 5 ton.. ;)

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

okay deceptie rijker, huis was niet alles.
Maar de woon oppervlakte gegeven op Funda is dus inclusief de garage.
Is dat normale praktijk??
https://www.funda.nl/koop...7083-van-kemenadelaan-2/'
totaal oppervlakte wonen: 109m2'
Net het huis nagerekend dat is 91m2 de garage 18m2 maakt dat 109m2

begrijp ik Funda het gewoon verkeerd?
Ik zou zegen m2 wonen is de woon oppervlakte, externe bergruimte komt daar nog boven op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34
Bommes schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 22:36:

Ik zou zegen m2 wonen is de woon oppervlakte, externe bergruimte komt daar nog boven op
Als op basis van je meting het geheel idd 91m2 is dat staat het niet goed op Funda. Daar horen woonoppervlak en gebouwgebonden ruimte los van elkaar benoemd. Bij kenmerken staat de garage wel los genoemd als 18m2, maar die zou dan niet óók nog in die 109m2 mogen zitten.

Als met al overigens altijd hetzelfde met die m2’s op funda:
- meet zelf goed en (belangrijker) kijk wat jij het huis waard vindt
- aan misleidende advertenties kun je in praktijk weinig veranderen en ook achteraf na een aankoop nog proberen daar geld van terug te zien is - enkele uitzonderingen daargelaten - een weinig vruchtbare route.

Succes iig met je zoektocht naar een fraaie woning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz

Normaal hoort garage bij overige inpandige ruimte te staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34

Ik meet het nu zelf even na en denk dat het toch gewoon klopt hoor, die 109m2 woonoppervlak:

- begane grond is ongeveer 8x8,4 meter is 67m2. Daar gaat dat hoekje af van +- 4m2 maar komt toiletdeel weer bij van zo’n 2m2. Laten we het afronden op 65m2 totaal.
- 1e verdieping is 6,5x5,5 = 35m2
- 2e verdieping (alleen niet-lage deel) is 2,28 x 5 = 11m2.

Kom je toch op 111m2 met mijn bierviltjesberekening, dus denk dat 109m2 dan redelijk accuraat is. En dan hebben ze nog heel netjes de delen lager dan 1,5m in 2e verdieping niet meegerekend, zoals het hoort.

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 25-06-2021 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Valorian Niet alleen dat hoekje moet er af, de overdekte buitenruimte tussen de keuken en die ene "uitloper" aan de rechterkant van de woonkamer moet er ook nog af.De exacte maat is wat lastig, want die 2,58 is inclusief een stuk wat uitsteekt. Maar dan nog zal dat iets van 6 m2 zijn die er af moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

JeroenE schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 06:59:
@Valorian Niet alleen dat hoekje moet er af, de overdekte buitenruimte tussen de keuken en die ene "uitloper" aan de rechterkant van de woonkamer moet er ook nog af.De exacte maat is wat lastig, want die 2,58 is inclusief een stuk wat uitsteekt. Maar dan nog zal dat iets van 6 m2 zijn die er af moet.
Klopt ik kom op ongeveer 91 M2 woon oppervlakte exclusief dus de garage.
Die is 18m2 dus precies de 109 M2 zoals boven in de advertentie genoemd als woon oppervlakte.

Wij zijn specifiek op zoek naar een huis met een grote schuur of een garage ivm mijn motoren en de ruimte om te klussen.
De vraag is dan dus of alle makelaars dit zo doen, nemen voor de gek houden met deze oppervlaktes.

Eerst dus maar globaal narekenen voordat we een bezichtiging aanvragen.

Een anderehuis(je) waarop we ook hebben gereageerd zijn we gisterenavond maar even langs gereden.
92m2 woonoppervlakte op Funda, dat was ook inclusief schuur want het was echt een heel klein ding.

Goed zoektocht gaat verder, we wonen goed dus hebben tijd zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Bommes Misschien is het dan wel handig als je uitlegt hoe jij het uitrekent, want 91 vind ik wel heel erg weinig. Zit het verschil alleen in de begane grond of kom jij op de verdiepingen ook anders dan @Valorian uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Slaapkamers: 12.5m2 + 8.5m2 + 6m2
Badkamer: 3.5m2
Zolder: 7.4m2 + 5m2 overloop
Begane grond: 49m2

Maar goed, de afmetingen van alle ruimtes staan vrij duidelijk op funda, ik snap niet zo goed dat je een bezichtiging nodig hebt om er achter dat die woning niet het aantal benodigde m2's heeft? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Foutje ..:

Beneden:
Rechthoek huiskamer+keuken 46,39
- overkapping buiten: 7 (steekt iets uit dus 3,03 x 2,3 gerekend)
+ Rechthoek rechterdeel huiskamer 14,27
+ Hokje met wc en meterkast: 2,19
Totaal begane grond: 55,85m2

Eerste verdieping:
Gewoon lengte maal breedte: 36,01
Zolder:
Lente maal breedte van het deel hoger dan 1,5m: 12,65
Totaal: 104m2

Ik heb dus mis gerekend gisterenavond op dat bierviltje van @Valorian ..

Ik kom dan echter niet tot de 109m2 van Funda maar goed dat zal wel met overkapping min wat rekenfoutjes zijn .
naitsoezn schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 08:14:

Maar goed, de afmetingen van alle ruimtes staan vrij duidelijk op funda, ik snap niet zo goed dat je een bezichtiging nodig hebt om er achter dat die woning niet het aantal benodigde m2's heeft? :P
Klopt, we wisten dat dat huis wat kleiner zou zijn dan ons huidige huis.
Maar het gevoel van "heel klein" overviel ons meteen toen we binnen kwamen. Dat haal je niet uit Funda.

Maar nogmaals we zoeken gewoon verder en ik heb nu gelegd om eerst even te snel uit te rekenen waar de oppervlaktes daadwerkelijk zitten.

[ Voor 36% gewijzigd door Bommes op 26-06-2021 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vierkante meters zeggen overigens niet alles. Het is een indicatie natuurlijk, maar het gaat ook een beetje over de bruikbaarheid van die vierkante meters. Mijn ervaring is dat een huis met goede indeling, ruimer kan voelen dan een huis met een minder handige indeling.

Wat mij wel een beetje vreemd zou lijken, is dat er bijvoorbeeld wel een professionele fotoshoot is gedaan maar geen NEN meting. Dat zit bij Funda fotografen tegenwoordig vaak in 1 pakket. Kost ook bijna niks extra, want die fotograaf staat toch al in je huis en moet toch alle ruimtes af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar 350k voor 100m2? Ik verwacht daar toch wel een stuk meer m2 voor. Dus @Bommes let erg goed op wat je koopt, het is fijn dat je wat geld hebt, maar denk na voordat je dat uitgeeft voor 100m2 als je NIET op een schopstoel zit (geen woning of nog in huur).

120m2 is wat mij betreft toch echt wel een minimum voor een gezin van 3. Daarnaast nog een goeie garage voor je hobby en een tuin voor de kids.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Vorkie regio Eindhoven is dat ondertussen toch erg lastig aan het worden.
Okay als je naar Helmond uitwijkt lukt dat wel maar dat wil ik echt niet.

We gaan nu onze wensenlijst eens duidelijk prioriteren.
Wat is need to have en wat nice to have, ect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Bommes schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 09:23:
@Vorkie regio Eindhoven is dat ondertussen toch erg lastig aan het worden.
Okay als je naar Helmond uitwijkt lukt dat wel maar dat wil ik echt niet.

We gaan nu onze wensenlijst eens duidelijk prioriteren.
Wat is need to have en wat nice to have, ect.
Ja erg belangrijk en probeer ook buiten de comfortzone te kijken, dus daadwerkelijk een huis in Helmond.

Je gedachte kan zijn “wil ik echt niet”, maar als je er dan eenmaal aantal huizen hebt gezien, de weg ernaartoe etc kan het ineens wel tot de mogelijkheden horen.

Grootste voorbeelden zijn de programma’s zoals kopen zonder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ff een vraag die hier wel bij past:
Wat kan de reden zijn dat mensen hun huis compleet laten bluren op Google streetview?

We hebben een 2 onder 1 kap huis gezien waarbij de andere helft volledig geblurd is in Google.

En daarop doorgaand een tweede vraag: hoe kom ik er achter waarom mensen hun huis verkopen?
Stel dat het volledige kampers zijn in dat geblurde huis die alles en iedereen terroriseren.
Gewoon stel hé, niet dat dat zo is in dit geval.
Maar hoe kom je daar achter?

[ Voor 38% gewijzigd door Bommes op 26-06-2021 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Vorkie schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 09:16:
Maar 350k voor 100m2? Ik verwacht daar toch wel een stuk meer m2 voor. Dus @Bommes let erg goed op wat je koopt, het is fijn dat je wat geld hebt, maar denk na voordat je dat uitgeeft voor 100m2 als je NIET op een schopstoel zit (geen woning of nog in huur).

120m2 is wat mij betreft toch echt wel een minimum voor een gezin van 3. Daarnaast nog een goeie garage voor je hobby en een tuin voor de kids.
Met de huidige prijsstijgingen is het bijna niet meer te vergelijken ‘wat normaal is’….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DylanAFCA
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-09-2023

Dan kan je net zo goed boven de NHG bieden, het huis laten taxeren op de NHG grens, en een hypotheek nemen ter hoogte van de NHG grens. Dan doe je het tenminste nog binnen de legale kaders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Requiem19 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 09:46:
[...]

Met de huidige prijsstijgingen is het bijna niet meer te vergelijken ‘wat normaal is’….
Het gaat ook niet perse om normaal, het gaat om de emotie erachter, een zak geld hebben staan, perse verhuizen en deze prijs betalen voor een hokje kan je aardig gaat tegenwerken in de nabije toekomst als je niet alles qua keuzes èn locaties afweegt.

Een afgeleide van een paniek-aankoop of dat je door de mediamarkt gaat lopen met je vakantiegeld op zak en thuiskomt met een drone / nieuwe muis / oordopjes / laptop omdat het toch kon.

En @Bommes ik geef het als voorbeeld :-) niets persoonlijks hè!

[ Voor 5% gewijzigd door Vorkie op 26-06-2021 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vorkie schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 09:16:

Ik ken de markt niet in Brabant, want ik woon er inmiddels 20+ jaar niet meer. Maar minimaal 120m2 + garage + noemenswaardige tuin voor 350k is tegenwoordig in de wat drukkere delen van het land niet haalbaar. Daar moet dan natuurlijk wel de nuance "in fatsoenlijke staat" bij.

Toevallig hebben kennissen in Goirle onlangs hun tussenwoning verkocht. Voldoet precies aan 0 van deze 3 punten: <120m2, geen garage, klein achtertuintje, tcoh wel een opfrisbeutje nodig met hier en daar een klein beetje achterstallig onderhoud. Opbrengst ging al richting de 300k. En da's recent, maar ook weer niet gisteren. Dikke kans dat het vandaag alweer 10+k meer op zou leveren. Wel een mooie plek, dat moet ik er wel bij zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Bommes schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 09:45:
Wat kan de reden zijn dat mensen hun huis compleet laten bluren op Google streetview?

We hebben een 2 onder 1 kap huis gezien waarbij de andere helft volledig geblurd is in Google.

En daarop doorgaand een tweede vraag: hoe kom ik er achter waarom mensen hun huis verkopen?
Stel dat het volledige kampers zijn in dat geblurde huis die alles en iedereen terroriseren.
Fiets pakken en er regelmatig langs fietsen op verschillende tijden.

Wij hebben vorig jaar een huis gekocht aan de andere kant van het land. Maar voor we de knoop doorhakten.... hebben we er een maand in een AirBNB gezeten en hebben we vooraf nog een paar hotelovernachtingen gedaan om te verkennen. Gewoon lopen en fietsen. Als je dan een keer naast je beoogde woning een Tabbert en een grote Mercedes ziet staan, dan weet je genoeg. :) En als er "toevallig" in die periode al 3 feestjes zijn.... ook.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2021 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 15:15
Verwijderd schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 10:19:
[...]

Fiets pakken en er regelmatig langs fietsen op verschillende tijden.

Wij hebben vorig jaar een huis gekocht aan de andere kant van het land. Maar voor we de knoop doorhakten.... hebben we er een maand in een AirBNB gezeten en hebben we vooraf nog een paar hotelovernachtingen gedaan om te verkennen. Gewoon lopen en fietsen. Als je dan een keer naast je beoogde woning een Tabbert en een grote Mercedes ziet staan, dan weet je genoeg. :) En als er "toevallig" in die periode al 3 feestjes zijn.... ook.
Die mogelijkheid is er toch amper nu, iets monitoren voor een maand? Zodra een huis beschikbaar komt moet je haast al weten of je het zeker te weten wil, want anders vis je sowieso achter het net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dalive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:13
Joster schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 10:48:
[...]

Die mogelijkheid is er toch amper nu, iets monitoren voor een maand? Zodra een huis beschikbaar komt moet je haast al weten of je het zeker te weten wil, want anders vis je sowieso achter het net.
Dit inderdaad. Bezichtingen zitten vaak al vol voordat het huis op Funda staat. Als je een bezichtiging hebt dan krijg je vaak 1 week de tijd om te bieden en daarna is het klaar.

Alles wat hierboven staat over B&B etc. is gewoon een sprookjesverhaal in de huidige markt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
naar de huidige tijd kan je wel kijken naar een aantal plekken waar je eventueel wilt wonen, vooral als dat niet in de buurt ligt.

Heeft niets met sprookjes te maken, maar als jij wil verhuizen van Leidschendam naar Gennep is dat wel zo handig iets dieper aan te pakken zoals @Verwijderd aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Vragen aan de verkopers / verkopend makelaar. Daar mogen ze niet over liegen, aangezien terror-buren als een verborgen gebrek gezien kan worden (met nadruk op 'kan'). Maar je hoeft het ook niet direct negatief in te steken, je kunt gewoon vragen naar hoe de relatie met de buren is en of ze elkaar wel eens spreken, buurtborrel, etc. Niet dat je daar misschien zelf op zit te wachten, maar aan het antwoord kun je wel opmaken of ze te maken hebben met terror-buren. En gewoon een rondje maken en wat mensen aanspreken helpt ook altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:05
Aanbellen bij die buren en netjes vragen wat ze van de buurt vinden. Heel leerzaam.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:27

Rmg

Tjah dat is lastig, soms zijn er veel inbraken in een buurt geweest, zijn mensen lastig gevallen en kan het echt een reden hebben.

Maar het kan ook gewoon zijn dat ze veel geven om hun privacy en er verder niets achter zit.
Tjah rondvragen.

Wat ik zelf achteraf wel een handige bron vond is de website van de gemeente en hun plannen voor de wijk.

De wij waaruit wij verhuizen gaan de plannen over dingen als overlast beperken, integratie (sociaal economisch maar ook cultuur), en maatregelen tegen illegale woningsplitsing.

De wijk waar we naar toe gaan heeft de gemeente het vooral over groen en duurzaam, zolang mogelijk thuis blijven wonen voor ouderen, speeltuintjes en parkeerruimte.

Je kan dus wel gokken waar de meeste kans op buren overlast is :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• icantfly1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 14:19
Wij hadden zelf ook twijfels na het bezichtigen van een huis in Oss. Tijdens de bezichtiging op een maandag om 10:30 was het een zeer rustige buurt, mooi en goed onderhouden huis en we waren zeer enthousiast.

Volgens de makelaar: 'Een gezellige en rustige buurt.' 'Er komt wel wat verkeer door de straat.'

Wij hebben toen gewoon even te gemeente gebeld met de vraag of er in het verleden overlast is gemeld in die straat / wijk.

We kregen netjes een antwoord met alle gemelde overlast. Wat blijkt: Het pand tegenover wordt geregeld verhuurd aan een groep Polen waar ieder jaar tijdens de oogstmaanden overlast wordt gemeld. Verder wist ze ons te vertellen dat er in die straat vaak hard gereden wordt. Wel zo fijn om te weten met twee kleine kinderen.

We zijn daarna zelf ook nog een rondje door de wijk gaan lopen op een zonnige zaterdag. Op veel plaatsen was harde muziek te horen uit de tuinen.

Als koper voel je een enorme druk om snel een bod uit te brengen. Ik ben heel blij dat we ons eerst hebben verdiept in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-09 21:59
Toch ook even een keer reageren hier.

We hebben een niet verkeerd ( knus ;P ) huisje met garage en tuin. Helaas is door de garage de tuin wel minder praktisch omdat je daar dus doorheen moet omdat de garage erachter ligt.
Nu zijn we aan het rondkijken voor iets anders, absoluut geen moet, maar als we naar een praktischere indeling kunnen qua woonhuis en tuin/garage dan willen we wel verhuizen. Nu kwam er vandeweek een huis voorbij wat qua oppervlakte en tuin/garage voldoet aan onze wensen ( 122m² wonen, heb het niet nagemeten ;) ) 390m² perceel en 56m² garage met vrije achterom, dus niet meer door de tuin. En op nog geen 5 minuten lopen van waar we nu wonen, dus werk/school en alles blijft zoals we nu hebben.

2 nadelen, huis heeft een bieden vanaf prijs, en het huis heeft echt moderniseringskosten ( badkamer van minstens 40 jaar oud, keuken welke echt versleten is, wastafels op de slaapkamers, granol wanden vloer uit jaar stillekes.)

We hebben een bod gedaan waarbij we ons prettig voelen ivm de te verwachten verbouwingskosten maar we verwachten ook dat dit bod te laag is omdat we nog niet aan de NHG grens zitten en vermoeden dat gezien de belangstelling( er waren 2 dagen ieder half uur een kijker) iemand dat wel bied.
We twijfel zelfs of we het bod niet moeten verhogen :X , maar vinden dat eigenlijk gewoon echt teveel voor de huis in deze staat. Het is echt een debiele markt op dit moment, en de makelaars spelen daar handig op in naar mijn mening. ;(

[ Voor 8% gewijzigd door harley op 26-06-2021 12:44 ]

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:53
Gewoon bieden wat jullie er voor over hebben om daar te mogen wonen, met wat er nog aan moet gebeuren in het achterhoofd. Heb je ‘m daarvoor niet dan is het pech, maar dan had iemand anders er meer voor over.

Je hebt het geluk dat je niet op hete kolen zit, iemand die “moet” verhuizen of nu meer huur betaald dan dat ie anders aan hypotheek kwijt zou zijn heeft er misschien inderdaad meer voor over, maar dat wil toch niet zeggen dat je daar persé in mee moet gaan?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Pagina: 1 ... 195 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7