Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 170 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:11
En als je nu dan een hypotheekrente vastlegt op 20 jaar heb je die alvast in je zak zitten.
Moet je wel een hypotheek hebben welke je mee kan verhuizen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Even een praktische vraag over hypotheken: We doen een deel aflossingsvrij. We zijn sowieso van plan versneld af te lossen. Kan je bij versneld aflossen zelf bepalen wel deel je eerder aflost of los je altijd eerst de hoofdhypo af en daarna pas het aflossingsvrije deel?

Voor de bank is het laatste scenario natuurlijk het gunstigst (want 3 procentpunt hogere rente).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:51
Je kunt (eerst) op de aflossingsvrije hypotheek aflossen. Zoek wat dat betreft een aanbieder waarbij het boetevrij af te lossen percentage berekend wordt over het totaal van alle hypotheekdelen.

[ Voor 54% gewijzigd door antidote op 09-02-2021 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wilf schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:57:
Even een praktische vraag over hypotheken: We doen een deel aflossingsvrij. We zijn sowieso van plan versneld af te lossen. Kan je bij versneld aflossen zelf bepalen wel deel je eerder aflost of los je altijd eerst de hoofdhypo af en daarna pas het aflossingsvrije deel?

Voor de bank is het laatste scenario natuurlijk het gunstigst (want 3 procentpunt hogere rente).
Let wel op of je 10% of 20% van de hoofdsom boetevrij jaarlijks kunt aflossen.
Rabobank was bij ons 20% per jaar, veel andere banken hanteren 10%.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

10% van de hoofdsom is zo ongeveer mijn jaarsalaris dus ik ben niet bang dat ik over die grens heen kom :D Ik zat meer te denken aan 10% van de aflossing extra af te betalen, of wellicht het vakantiegeld; dat soort dingen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:40
Sport_Life schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:55:
325k voor een 1 slaapkamer appartement in Almere is gewoon absurd.. En ik vraag me heel erg af of je dat ooit nog kwijtraakt voor een prijs die daarbij in de buurt komt als thuiswerken de norm is en de rente een procent stijgt.
Dat ben ik denk ik wel met je eens. Misschien dat ik op streetview de pittoreske charme van Almere-Poort niet kan zien, maar de nabijheid van Amsterdam lijkt me eigenlijk het enige verkoopargument. Dus zo'n appartement lijkt me wel conjunctuurgevoelig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Sport_Life schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:03:
[...]

En ik heb ook verstrekkers gezien die 15% hanteren, maar dan heb je wel ongeveer de bandbreedte. Ik heb nog geen verstrekker gezien die geen boetevrije aanvullende aflossing toestaat, dus ze doen allemaal minimaal 10%. Voor mij persoonlijk zou dat ruim voldoende zijn, maar wie ben ik.. ;)

Allereerste gefeliciteerd!!

Bij mijn weten kun je op ieder willekeurig leningsdeel extra aflossen, naar eigen keuze.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Edit : Nvm flauwe opmerking:P

[ Voor 109% gewijzigd door Sport_Life op 09-02-2021 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:26

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Sport_Life schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:03:
[...]

JanHenk schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:10:
[...]

En ik heb ook verstrekkers gezien die 15% hanteren, maar dan heb je wel ongeveer de bandbreedte. Ik heb nog geen verstrekker gezien die geen boetevrije aanvullende aflossing toestaat, dus ze doen allemaal minimaal 10%. Voor mij persoonlijk zou dat ruim voldoende zijn, maar wie ben ik.. ;)

[...]

Bij mijn weten kun je op ieder willekeurig leningsdeel extra aflossen, naar eigen keuze.
MUNT laat onbeperkt aflossen toe en heeft best lage rentes. Wel strenge regeltjes.

[ Voor 43% gewijzigd door FunkyTrip op 09-02-2021 12:46 ]

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:56
Sport_Life schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 00:40:
[...]

Ik heb 'm gevonden op funda.

Waarom ga je niet voor zoiets:
https://www.funda.nl/koop...1252903-rosmertastraat-3/

Sluit veel beter aan bij jouw toekomstplannen. Als je het verschil in vraagprijs (60k) aflossingsvrij neemt kost dat 100 euro per maand extra, houd je nog 60 euro over voor onderhoud om op dezelfde lasten te zitten als dat appartement (4.400 per m2!!) met een vve van 160 per maand (dankzij een lift die je nooit gebruikt bij een appartement op 1 hoog).

Ik zou dat bod intrekken, imo zeer onverstandige keuze. Effectieve woonruimte (woonkamer + slaapkamer) is zo'n 50m2, hoe ga je daar als stel wonen, thuiswerken, etc.

Maar smaken/ wensen verschillen natuurlijk, als jij daar prima kunt wonen :).
Indeling kwam me al bekend voor, en via via via weet ik ook wie er woont zelfs. Mijn schoonzus woont in hetzelfde complex, en als je bekend bent hoe het er uiteindelijk uit komt te zien is het stiekem een geweldig appartment. MAAR wel pas over een jaar of 3-5... voel je hem aankomen? Tot die tijd is het volgens mij een bouwput naast je deur, en ik weet niet of je daar gelukkig van wordt. Lokatie snap ik wel, want je kijkt zo naar Amsterdam ;) Maar met kind zou ik er niet snel gaan wonen... (sterker nog... ik denk dat je zo ongeveer de enige bent daar dan met kinderen :D )

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik ben ook benieuwd hoe de buurt zich ontwikkelt. De locatie is best chill: aan het water, treinstation, per auto goed bereikbaar. Het spoorbaanpad is ook een lekkere verkeersader naar het centrum per fiets. Het centrum is wel redelijk ver fietsen maar goed, ik had vroeger ook vrienden in de oostvaardersbuurt wonen en die kwamen ook gewoon per fiets naar school in stad.

Zelf had ik ook gekeken naar woningen in die buurt, alleen helaas vielen ze bij mij net buiten budget.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:55
[...]

Ik heb 'm gevonden op funda.

Waarom ga je niet voor zoiets:
https://www.funda.nl/koop...1252903-rosmertastraat-3/

Sluit veel beter aan bij jouw toekomstplannen. Als je het verschil in vraagprijs (60k) aflossingsvrij neemt kost dat 100 euro per maand extra, houd je nog 60 euro over voor onderhoud om op dezelfde lasten te zitten als dat appartement (4.400 per m2!!) met een vve van 160 per maand (dankzij een lift die je nooit gebruikt bij een appartement op 1 hoog).

Ik zou dat bod intrekken, imo zeer onverstandige keuze. Effectieve woonruimte (woonkamer + slaapkamer) is zo'n 50m2, hoe ga je daar als stel wonen, thuiswerken, etc.

Maar smaken/ wensen verschillen natuurlijk, als jij daar prima kunt wonen :).
Das zo goed als om de hoek bij mij. Hier moet je dan wel minimaal 10% op overbieden.

Maar ik sta inderdaad versteld van die appartementprijzen hier. Ze staan hutje mutje op elkaar (kan nog net je buurman in andere gebouw de hand niet schudden)

Iets meer en je hebt inderdaad een volwaardig huis. Daar zou ik toch ook echt op inzetten als je nu al weet dat appartement te klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:35
Sport_Life schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:04:
[...]

Ik heb zelf 8 jaar op 75m2 met mijn vriendin gewoond, dat was prima te doen. Maar de gang was 1m2 , badkamer 2m2 en er waren 2 slaapkamers . Dus ca 70m2 over voor leefruimte.
Ik denk dat "de perfecte indeling" dan ook iets persoonlijks is, want eerlijk gezegd zou ik samenwonen met één badkamer van 2m2 denk ik gillend gek worden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Valorian schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:48:
[...]

Ik denk dat "de perfecte indeling" dan ook iets persoonlijks is, want eerlijk gezegd zou ik samenwonen met één badkamer van 2m2 denk ik gillend gek worden. ;)
Ik had als starter dan ook niet zulke hoge eisen :+

spoiler:
locatie, locatie, locatie;)

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 09-02-2021 21:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:22
JanHenk schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:10:
[...]

[...]

Mijn 2017 Florius hypotheek stond volledig boetevrij aflossen toe.

@Wilf die 10% is PER leningdeel. Dus als je totale hypotheek bijv 400k, maar je aflossingsvrije deel ‘maar’ 50k, dan mag je op het aflossingsvrij deel 5k boetevrij aflossen per jaar. Vlak voor t einde van de rentevasteperiode mag het doorgaans volledig boetevrij.

In praktijk zullen de meeste mensen echter eerst het annuitaire stuk extra aflossen omdat dit veel meer scheelt in de maandlasten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
Requiem19 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:00:
[...]

(..) die 10% is PER leningdeel. Dus als je totale hypotheek bijv 400k, maar je aflossingsvrije deel ‘maar’ 50k, dan mag je op het aflossingsvrij deel 5k boetevrij aflossen per jaar.
Dat verschilt per aanbieder. Bij mijn ING hypotheek mocht jaarlijks 10% van de totale lening boetevrij worden afgelost, en die mogelijkheid heb ik gebruikt om het aflossingsvrije hypotheekdeel binnen een paar jaar af te lossen.

Aan het begin van de looptijd was de rente op de hypotheek ongeveer even hoog als die op een spaarrekening. Sparen was toen beter dan aflossen, wat veranderde doordat de spaarrentes flink begonnen te dalen, en snel aflossen van de hypotheek voordeel opleverde. Met de huidige lage rentes op zowel sparen als hypotheek kan de keuze zijn te beleggen, en wanneer de hypotheekrente weer stijgt af te gaan lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el polini
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-09 16:27
antidote schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:21:
[...]

Dat verschilt per aanbieder. Bij mijn ING hypotheek mocht jaarlijks 10% van de totale lening boetevrij worden afgelost, en die mogelijkheid heb ik gebruikt om het aflossingsvrije hypotheekdeel binnen een paar jaar af te lossen.

Aan het begin van de looptijd was de rente op de hypotheek ongeveer even hoog als die op een spaarrekening. Sparen was toen beter dan aflossen, wat veranderde doordat de spaarrentes flink begonnen te dalen, en snel aflossen van de hypotheek voordeel opleverde. Met de huidige lage rentes op zowel sparen als hypotheek kan de keuze zijn te beleggen, en wanneer de hypotheekrente weer stijgt af te gaan lossen.
Vroegtijdig aflossen is sterk af te raden. Met een asset-inflation van 6-10% per jaar inflateert de hypotheekschuld ieder jaar fors. Over 10 jaar is door de hevige inflatie, je hypotheekschuld met een ruim een kwart gereduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el polini

Aflossingsvrij is het gunstigst over tijd. Versneld aflossen is sterk af te raden, doordat inflatie (asset inflation) er voor zorgt dat je hypotheekschuld fors slinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
antidote schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:21:
[...]

Goed punt, even checken bij je aanbieder dus of het over het boetevrij gedeelte ziet op de hoofdsom, of dat het per leningdeel gaat.
Vroegtijdig aflossen is sterk af te raden. Met een asset-inflation van 6-10% per jaar inflateert de hypotheekschuld ieder jaar fors. Over 10 jaar is door de hevige inflatie, je hypotheekschuld met een ruim een kwart gereduceerd.
Kun je dit toelichten? Stel je hebt bijv 20k op de bank in cash, waarom zou je dat dan op de bank laten staan tegen 0% rente? Lijkt mij dat het dan effectiever is om het af te lossen op je hypotheek. Zeker op je annuïtaire deel, aangezien dan je maandlasten en rentekosten omlaag gaan.

Het is anders als je die 20k gaat beleggen, of rendement op een andere manier behaalt. Maar rendement is geen gegeven natuurlijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:29

Rzaan

Altijd zoekende

el polini schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:26:
[...]
Ligt er helemaal aan wat je dan met dat geld gaat doen.
Als je het op de bank laat staan tegen 0.01% rente, dan zie ik niet in waarom je dit niet beter kunt gebruiken voor aflossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 12:22
Rzaan schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:10:
[...]

Ligt er helemaal aan wat je dan met dat geld gaat doen.
Als je het op de bank laat staan tegen 0.01% rente, dan zie ik niet in waarom je dit niet beter kunt gebruiken voor aflossing.
Een stap verder: gesteld asset inflation zit eraan te komen*
@el polini waar zou jij je geld dan hedgen - als het niet genoeg is voor nog meer stenen / een 2e huis?

*(ECB, Fed money printer goes brrrrrr).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Met de aanname dat je vermogen een hoger rendement maakt dan de netto hypotheekrente en salaris meegroeit met de inflatie. Of dat je het geld op dit moment gebruikt voor andere aankopen of ervaringen.

Gaat het puur om stilstaand geld dat qua waarde enkel groeit dan is aflossen alsnog interessant.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
[...]

Achteraf gezien klopt dat, maar destijds stond ik er anders tegenover. De hypotheek was uit de periode voor de kredietcrisis. De rentes waren toen relatief hoog, maar de huizenprijzen stegen ook behoorlijk. Ik ben gaan aflossen in de periode na de kredietcrisis: de huizenprijzen daalden, en op den duur de spaarrentes ook, maar de hypotheek zat nog in de rentevaste periode. De hypotheekrente was ruim 4%; daar viel niet tegenop te sparen, en met beleggen weet je van tevoren niet of je dat rendement haalt. Aflossen was toen een rationele keuze. Achteraf kun je constateren dat ook die 4% is ingehaald door de waardestijging, maar wie kon toen voorspellen dat na een paar jaar de woning in waarde zou zijn verdubbeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Die stijging van de woningwaarde is onafhankelijk van of je de hypotheekschuld aflost of niet. Als je er al een discussiepunt van wilt maken of je wel of niet wilt aflossen, dan moet je imho vooral naar de hypotheekrente kijken icm verwachtte rendement als je niet aflost. Maar nog beter doe je gewoon waar je prettig bij voelt en als dat voor iemand hypotheekvrij wonen is dan zou ik dat niemand afraden :Y)

[ Voor 19% gewijzigd door naitsoezn op 10-02-2021 13:16 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

naitsoezn schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:14:
Die stijging van de woningwaarde is onafhankelijk van of je de hypotheekschuld aflost of niet. Als je er al een discussiepunt van wilt maken of je wel of niet wilt aflossen, dan moet je imho vooral naar de hypotheekrente kijken icm verwachtte rendement als je niet aflost. Maar nog beter doe je gewoon waar je prettig bij voelt en als dat voor iemand hypotheekvrij wonen is dan zou ik dat niemand afraden :Y)
Neem dan wel de normale inflatie mee. Een schuld van 115k nu is minder waard dan een schuld van 100k in 2010. Wat dat betreft is het uitstellen van aflossen geen gek idee indien je een redelijk rendement op vermogen kan maken en een salaris hebt dat meestijgt met de inflatie. Elk jaar is de schuld in verhouding tot je inkomen lager en stijgt je vermogen gemiddeld gezien harder dan de rente die je elk jaar betaald.

Met een bruto rente van ruim onder de twee procent, en een netto rentie die nog veel lager ligt, zie ik aflossen eigenlijk als geld weggooien. Investeer dat geld liever, op een termijn van 30 jaar levert je dat niet alleen een afgelost huis op maar ook een heel mooi bedrag aan eigen vermogen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Tsurany schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:22:
[...]
Met een bruto rente van ruim onder de twee procent, en een netto rentie die nog veel lager ligt, zie ik aflossen eigenlijk als geld weggooien. Investeer dat geld liever, op een termijn van 30 jaar levert je dat niet alleen een afgelost huis op maar ook een heel mooi bedrag aan eigen vermogen.
Met een bruto rente van onder de twee procent ligt de netto rente helemaal niet nog veel lager. Slechts marginaal lager. En geld naar de bank brengen in de vorm van rente betalen is net zo goed geld weggooien als het anders staat te verstoffen op de spaarrekening; investeren is niet voor iedereen weggelegd. Maar goed, het gaat nogal off-topic hier :P

[ Voor 5% gewijzigd door naitsoezn op 10-02-2021 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Bovendien vind ik - on topic - met een huis: Hebben is hebben. Je kunt namelijk nooit voorspellen wat er gaat gebeuren. Als je je hypotheek (gedeeltelijk) hebt afbetaald, en je wordt werkeloos of arbeidsongeschikt of je partner knijpt er van tussen of...
Of je belegt je geld en de hele markt sodemietert in elkaar.
Als je dan gewoon in je huisje zit, hoef je je in ieder geval minder zorgen te maken over de gedachte of je het nog wel kunt behapstukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

naitsoezn schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:40:
[...]

Met een bruto rente van onder de twee procent ligt de netto rente helemaal niet nog veel lager. Slechts marginaal lager. En geld naar de bank brengen in de vorm van rente betalen is net zo goed geld weggooien als het anders staat te verstoffen op de spaarrekening; investeren is niet voor iedereen weggelegd. Maar goed, het gaat nogal off-topic hier :P
Juist die attitude, dat investeren niet voor iedereen is weggelegd, zorgt er voor dat velen enkele tienduizenden euro's mis lopen in hun leven en bijvoorbeeld niet eerder kunnen stoppen met werken. Ik vind dat persoonlijk erg zonde. Het is vaak angst en een gebrek aan kennis waardoor mensen geld stoppen in iets wat misschien niet de beste keuze is maar wel de keuze is die ze min of meer begrijpen. Aflossen is erg tastbaar, een afgelost huis is simpel uit te leggen.

Het is inderdaad wellicht wat offtopic maar ik zou wel willen meegeven dat, als je kijkt naar je financiën bij de aankoop van een woning, je verder kijkt dan enkel de hypotheek. Het gaat namelijk niet enkel om het financieren van deze woning maar ook vermogensopbouw voor de toekomst, eventueel groter willen wonen of eerder kunnen stoppen met werken. Kijk regelmatig naar je gehele financiële situatie en bepaal dan welke hypotheek de beste keuze is en of extra aflossen de beste keuze is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Tsurany schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:53:
[...]
Kijk regelmatig naar je gehele financiële situatie en bepaal dan welke hypotheek de beste keuze is en of extra aflossen de beste keuze is.
Volgens mij zijn we het gewoon eens ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Mij lijkt extra aflossen juist gunstig want je houdt cumulatief steeds meer geld over per maand. Met annuïtair word je maandlast elk jaar steeds hoger. Lonen stijgen al 20 jaar niet dus het idee dat je loon ineens magisch gaat stijgen vind ik nogal naïef. Ook dat na 20 jaar de rente niet hoger is vind ik ook wensdenken. Als je voor de vasterenteperiode een groot deel hebt afgelost kan je makkelijker een renteverhoging betalen. Vergeet niet dat rentes ooit 10 tot 15 % zijn geweest. De lage rente van nu betekent dat we een veel hoger bedrag hebben betaald voor het huis dus na 20 jaar heb je nog steeds een flinke schuld, veel hoger dan mensen die een huis kochten tijdens de hogerenteperiode. Daar moet je jezelf wel een beetje voor indekken lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat is inderdaad een belangrijk punt. Het lijkt een groot appartement maar er zit zo veel nutteloze ruimte in. Kijk naar die punt bovenin de slaapkamer, daar wordt het veel lastiger om een goede kastenwand neer te zetten. En die deur naar het terras lijkt leuk maar hoe vaak ga je vanuit je slaapkamer direct naar het terras? Ondertussen wel een hele muur niet meer bruikbaar voor kasten of om het bed tegenaan te zetten. En een berging met rare hoeken waar je geen grote stellages kwijt kan naast een wasmachine/droger combi.

Het is een niet heel praktisch appartement voor een aardig hoge prijs terwijl je niet profiteert van de voordelen van een woontoren zoals prachtig uitzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wilf schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:00:
Mij lijkt extra aflossen juist gunstig want je houdt cumulatief steeds meer geld over per maand. Met annuïtair word je maandlast elk jaar steeds hoger. Lonen stijgen al 20 jaar niet dus het idee dat je loon ineens magisch gaat stijgen vind ik nogal naïef. Ook dat na 20 jaar de rente niet hoger is vind ik ook wensdenken. Als je voor de vasterenteperiode een groot deel hebt afgelost kan je makkelijker een renteverhoging betalen. Vergeet niet dat rentes ooit 10 tot 15 % zijn geweest. De lage rente van nu betekent dat we een veel hoger bedrag hebben betaald voor het huis dus na 20 jaar heb je nog steeds een flinke schuld, veel hoger dan mensen die een huis kochten tijdens de hogerenteperiode. Daar moet je jezelf wel een beetje voor indekken lijkt mij.
:? lonen stijgen niet? Dus je bent uit ontwikkeld? Je blijft waar je bent? Geen andere functies? Nieuwe uitdagingen?

Je maandlast wordt trouwens niet hoger, je delen verschuiven ... en daarmee ook je, al karige, hypotheekrente aftrek (op die lage rente)

Gewoon even een voorbeeldje;
https://www.belastingdien...nuiteitenlening-berekenen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEe7zsWSPsvyVZfQ5QNKzz24tEQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q6Jn55afWVIeNQi6DuXDFEvy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wilf schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:00:
Mijn loon stijgt alsnog keurig elk jaar, een klein deel door de CAO en een groter deel door mijn persoonlijke prestaties. Dus dat lonen al 20 jaar bevroren zijn is echt sector afhankelijk. Ik zou willen dat ik de loodgieter het uurtarief van 20 jaar geleden kon betalen trouwens.

En rentegarantie kan je natuurlijk afkopen, zet het 20 jaar vast en ga ondertussen lekker vermogen opbouwen via beleggen in ETF's. Is de rente na 20 jaar een stuk hoger dan kan je een deel van je portefeuille verkopen en direct aflossen. Dat mag immers boetevrij bij een renteherziening.

Cumulatief meer geld overhouden klinkt heel leuk tot je het op papier gaat afzetten tegen alternatieven. Neem eens een gemiddelde rente van 1,5% tegenover een investering die met 4%* rendeert. Dan zal je zien dat cumulatief meer geld overhouden een stuk minder oplevert dan cumulatief vermogen opbouwen via beleggen. Immers het rendementsverschil is, met de huidige hypotheekrente, gewoon te groot.

Vandaar ook mijn advies om echt eens verder te kijken dan je hypotheek en continue aflossen. Spendeer er een paar avonden aan en je zal zien dat beleggen veel eenvoudiger is geworden terwijl de risico's met de juiste producten helemaal niet zo hoog hoeven te zijn. De afgelopen 50 jaar is er geen moment gekomen dat je meer dan 40% van je vermogen verloor in een enkel jaar. En de keren dat een flinke klap werd gemaakt zag je dat het in de jaren daarna snel weer gecompenseerd werd door herstel.

Ik wil niemand overhalen om te gaan beleggen maar wel aanraden om de optie te verkennen. Zorg dat je tijdens de aankoop van je woning, zelfstandig of met je financieel adviseur, je gehele financiële huishouden eens onder de loep neemt.

*Die 4% is op basis van de afgelopen 100 jaar en is eerder een te laag percentage dan te hoog.
Zie ook:
https://www.investopedia....etf-and-wait-20-years.asp
https://www.investopedia....-annual-return-sp-500.asp
https://www.fool.com/inve...rage-stock-market-return/
https://www.officialdata.org/us/stocks/s-p-500/1900
https://www.thesimpledoll...-long-term-stock-returns/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
De keuzes die iemand maakt hoe zijn geld uit te geven zijn persoonlijk. Ik hou niet van schulden.

[ Voor 20% gewijzigd door Wilf op 10-02-2021 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:55
Tsurany schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:19:
[...]

Mijn loon stijgt alsnog keurig elk jaar, een klein deel door de CAO en een groter deel door mijn persoonlijke prestaties. Dus dat lonen al 20 jaar bevroren zijn is echt sector afhankelijk. Ik zou willen dat ik de loodgieter het uurtarief van 20 jaar geleden kon betalen trouwens.

En rentegarantie kan je natuurlijk afkopen, zet het 20 jaar vast en ga ondertussen lekker vermogen opbouwen via beleggen in ETF's. Is de rente na 20 jaar een stuk hoger dan kan je een deel van je portefeuille verkopen en direct aflossen. Dat mag immers boetevrij bij een renteherziening.

Cumulatief meer geld overhouden klinkt heel leuk tot je het op papier gaat afzetten tegen alternatieven. Neem eens een gemiddelde rente van 1,5% tegenover een investering die met 4%* rendeert. Dan zal je zien dat cumulatief meer geld overhouden een stuk minder oplevert dan cumulatief vermogen opbouwen via beleggen. Immers het rendementsverschil is, met de huidige hypotheekrente, gewoon te groot.

Vandaar ook mijn advies om echt eens verder te kijken dan je hypotheek en continue aflossen. Spendeer er een paar avonden aan en je zal zien dat beleggen veel eenvoudiger is geworden terwijl de risico's met de juiste producten helemaal niet zo hoog hoeven te zijn. De afgelopen 50 jaar is er geen moment gekomen dat je meer dan 40% van je vermogen verloor in een enkel jaar. En de keren dat een flinke klap werd gemaakt zag je dat het in de jaren daarna snel weer gecompenseerd werd door herstel.

Ik wil niemand overhalen om te gaan beleggen maar wel aanraden om de optie te verkennen. Zorg dat je tijdens de aankoop van je woning, zelfstandig of met je financieel adviseur, je gehele financiële huishouden eens onder de loep neemt.

*Die 4% is op basis van de afgelopen 100 jaar en is eerder een te laag percentage dan te hoog.
Zie ook:
https://www.investopedia....etf-and-wait-20-years.asp
https://www.investopedia....-annual-return-sp-500.asp
https://www.fool.com/inve...rage-stock-market-return/
https://www.officialdata.org/us/stocks/s-p-500/1900
https://www.thesimpledoll...-long-term-stock-returns/
Heb je het dan over werkelijk zelf beleggen of gewoon zo'n rekening nemen bij een bank of iets dergelijks en hen het laten doen?

Zit daar namelijk wel over na te denken. Meer ook voor later qua pensioen aangezien ik nog ruimte jaarlijks heb en dus belastingtechnisch aantrekkelijk kan inleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Wilf schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:29:
***members only***
De keuzes die iemand maakt hoe zijn geld uit te geven zijn persoonlijk. Ik hou niet van schulden.
Ambitieus cariere gedreven te zijn staat niet gelijk aan een geldwolf te zijn m.i.
Wanneer je salarisverhoging krijgt n.a.v. positieve beoordeling of exceleert in je vakgebied en daardoor een andere functie met een hoger salaris krijgt evenmin.
En vergeet de CAO verhoging niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Helemaal gelijk @naitsoezn :)

[ Voor 90% gewijzigd door Vorkie op 10-02-2021 14:39 . Reden: niet nodig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:25
Notaris-achtig vraagje;
Wat zijn de opties als je, tijdens/voor het daadwerkelijke kopen, het risico wilt afdekken van het volgende mogelijk toekomstige scenario:
  • Huis staat onder water
  • Relatie gaat stuk
  • Vertrekkende ex-partner moet bij een 50/50 eigendom 50% van het verschil tussen openstaande hypotheek en huidige taxatiewaarde aan de achterblijvende ex-partner betalen (om daarmee niets meer met het huis te maken te hebben)
  • Vertrekkende ex-partner heeft niet veel inkomsten en eigen vermogen
Dit scenario zorgt voor redelijk wat onzekerheid, ook al is de kans erop niet zo groot aangezien je met Annuitaïr ook aan het aflossen bent.
Opties die ik tegengekomen ben, waar ik niet zeker zijn of ze rechts/belastings geldig zijn:
  • Gezamelijk eigen geld meenemen bij aankoop om de LTV op bijvoorbeeld 90% te hebben. Alleen is er niet zo veel eigen geld bij de minst vermogende partner
  • Meest vermogende partner verlaagd met eigen inleg zelf de LTV bij aankoop en legt dit vast in aankoopakte/samenlevingscontract/schuldverklaring. Schuldverklaring kan eventueel met extra lange afbetaalperiode, en eventueel met een jaarlijkse afbetaling op papier terwijl er in het echt geen geld schuift (jaarlijks 'cadeau'/blijk van goede wil)
  • Meest vermogende partner verlaagd met eigen inleg zelf de LTV bij aankoop maar verbind hier geen voorwaarde. M.a.w. de helft hiervan is een cadeau aan partner bij een 50/50 eigendomsverhouding
  • Koop een huis op 2x de draagkracht van de minst verdienende partner. Met als nadeel dat je dan niet veel gaat krijgen en het vermogen van de vermogende partner niet wordt gebruikt voor het huis
Kan dit onderdeel zijn van een orienterend gesprek met een notaris (als ze daar uberhaupt aan doen)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Kunnen we het niet gewoon over het kopen van een huis hebben ipv elkaar vliegen afvangen / verwijten maken over persoonlijke (financiële) keuzes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Er zitten heel veel aannames in het verhaal Tsurany.
Wat in het verleden gebeurt is, projecteert hij op de toekomst.
"Mijn loon stijgt nog ieder jaar"
"Investeringen renderen bijna altijd"
Natuurlijk moet je altijd alle opties bekijken, maar ga niet uit van het gegeven dat het altijd werkt.
Als het niet werkt bij jou, ben je slechts 1 negatief cijfertje in een statistiek waardoor alleen het gemiddelde rendement voor de groep iets naar beneden is gegaan.
Maar voor iemand persoonlijk kan dat desastreus uitpakken.

Risico lopen is prima, maar zorg dat je het je kan veroorloven.
Zekerheid pakken, en dan maar iets minder winst, is erg goed voor je gemoedsrust.
In mijn visie is je schuldenlast verkleinen een hele goede.
Ik heb dat zelf gedaan, en toen ik mijn huis verkocht was alles voor Bassie.

Als beleggen werkelijk zo eenvoudig was, dan werkte er niemand meer op de beleggingsafdeling van de bank. Dan zaten al die gasten (m/v) op de Bahama's met hun verdiende geld in plaats van op zo'n suf kantoor te werken.
Gemiddeld genomen wordt er veel winst gemaakt met aandelen, maar dat wil nog niet zeggen dat ieder individu ook diezelfde winst opstrijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Rhumba schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:36:
[...]

Heb je het dan over werkelijk zelf beleggen of gewoon zo'n rekening nemen bij een bank of iets dergelijks en hen het laten doen?

Zit daar namelijk wel over na te denken. Meer ook voor later qua pensioen aangezien ik nog ruimte jaarlijks heb en dus belastingtechnisch aantrekkelijk kan inleggen.
Ik beleg het grootste deel maandelijks in ETF's die voor spreiding zorgen. Dat gaat vrijwel geheel automatisch via mijn eigen bank en een derde partij, Fitvermogen. Voor een pensioen moet je kijken naar specifieke pensioenrekeningen.
Wellicht dat deze twee topics kunnen helpen:
Het freelance ICT-ers discussie topic
[ZT] Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10
AceAceAce schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:38:
Notaris-achtig vraagje;
Wat zijn de opties als je, tijdens/voor het daadwerkelijke kopen, het risico wilt afdekken van het volgende mogelijk toekomstige scenario:
  • Huis staat onder water
  • Relatie gaat stuk
  • Vertrekkende ex-partner moet bij een 50/50 eigendom 50% van het verschil tussen openstaande hypotheek en huidige taxatiewaarde aan de achterblijvende ex-partner betalen (om daarmee niets meer met het huis te maken te hebben)
Dit scenario zorgt voor redelijk wat onzekerheid, ook al is de kans erop niet zo groot aangezien je met Annuitaïr ook aan het aflossen bent.
Opties die ik tegengekomen ben, waar ik niet zeker zijn of ze rechts/belastings geldig zijn:
  • Gezamelijk eigen geld meenemen bij aankoop om de LTV op bijvoorbeeld 90% te hebben. Alleen is er niet zo veel eigen geld bij de minst vermogende partner
  • Meest vermogende partner verlaagd met eigen inleg zelf de LTV bij aankoop en legt dit vast in aankoopakte/samenlevingscontract/schuldverklaring. Schuldverklaring kan eventueel met extra lange afbetaalperiode, en eventueel met een jaarlijkse afbetaling op papier terwijl er in het echt geen geld schuift (jaarlijks 'cadeau'/blijk van goede wil)
  • Meest vermogende partner verlaagd met eigen inleg zelf de LTV bij aankoop maar verbind hier geen voorwaarde. M.a.w. de helft hiervan is een cadeau aan partner bij een 50/50 eigendomsverhouding
  • Koop een huis op 2x de draagkracht van de minst verdienende partner. Met als nadeel dat je dan niet veel gaat krijgen en het vermogen van de vermogende partner niet wordt gebruikt voor het huis
Kan dit onderdeel zijn van een orienterend gesprek met een notaris (als ze daar uberhaupt aan doen)?
Doorgaans neemt je financieel adviseur het punt 1 op zich aangezien dat relevant is voor financiering en na de aankoop niet meer gewijzigd kan worden. De andere punten is waar een notaris bij benodigd is, dat is onderdeel van je samenlevingsovereenkomst. Dan spreek je af wat er gebeurt bij uit elkaar gaan, hoe extra inleg van een van de partijen geadministreerd en verdeeld wordt en allerlei randzaken er omheen.

Dus zoek een notaris in de buurt met leuke tarieven en maak daar een afspraak. Geef aan wat je nodig hebt aan testamenten en samenlevingsovereenkomst en ga om tafel zitten om de wensen en aandachtspunten te bespreken. Voor hen is dit standaard werk, zij weten precies wat mogelijk is en hoe ze jullie wensen kunnen invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:40

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Heeft iemand recentelijk ervaring met het volgende:
Momenteel woon ik in een huur appartement. Graag zou ik wat groter en ruimer willen wonen en wat meer ROI willen hebben ipv. alleen maar huur betalen ;)

Wanneer ik via de verschillende websites een proef berekening doe, zou ik een hypotheek kunnen krijgen met een maandbedrag dat bruto zo'n 200 euro onder mijn maandelijkse huur ligt. Naar mijn huur kan ik gemiddeld de helft van dat huurbedrag sparen. Kortom: Een hypotheek met eenzelfde maandbedrag als de huur, of zelfs iets hoger moet geen probleem zijn. Zeker gezien de vastigheden die ik heb: vaste baan en ik weet wat ik over 4 jaar minimaal meer verdien dan nu.

Kennissen van mij hebben jaren geleden ook zoiets aan de hand gehad en zij konden uiteindelijk meer lenen dan wat de bank aanvankelijk zei. Inmiddels is er heel wat water door de Rijn gestroomd en zijn de hypotheekregeltjes eerder strikter geworden dan gemakkelijker. Mijn vraag is: heeft het überhaupt zin om een hypotheekgesprek aan te gaan bij een hypotheekadviseur, of komt deze alleen maar met dezelfde berekening als wat ik online kan doen?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Yukkie schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:00:
Mijn vraag is: heeft het überhaupt zin om een hypotheekgesprek aan te gaan bij een hypotheekadviseur, of komt deze alleen maar met dezelfde berekening als wat ik online kan doen?
Een eerste gratis gesprek bij een hypotheekadviseur zal niet dermate de diepte in gaan dat er een wild verschillend bedrag uit komt rollen, mits je alles correct hebt ingevuld in de online calculators tenminste. Maar zo'n persoon kan je wel duidelijker je mogelijkheden uitlegen en waar je harde maximum zou zitten (en hoe je die eventueel zou kunnen verhogen en met welk bedrag). En als je dermate dicht tegen je maximum aan wilt lenen dat elke 1k of 10k extra jou meer mogelijkheden geeft dan zou ik het sowieso wel aanraden om zo'n gesprek aan te gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door naitsoezn op 10-02-2021 15:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Notaris-achtig vraagje;
  • Huis staat onder water
  • Relatie gaat stuk
Hiervoor heb je echt iemand nodig met notariële kennis / civiel recht, best ingewikkelde materie.

Ligt er ook aan hoe je partnerschap juridisch vastligt etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Notaris-achtig vraagje;
  • Huis staat onder water
  • Relatie gaat stuk
Dat risico kun je ontzettend eenvoudig afdekken. Blijf huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:25
Yukkie schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:00:
t water door de Rijn gestroomd en zijn de hypotheekregeltjes eerder strikter geworden dan gemakkelijker. Mijn vraag is: heeft het überhaupt zin om een hypotheekgesprek aan te gaan bij een hypotheekadviseur, of komt deze alleen maar met dezelfde berekening als wat ik online kan doen?
Ze kunnen ook meer, bijvoorbeeld rekenen met een partner die nu parttime werkt en deels nog in WW zit.
Maar belangrijker, ze doen een of twee voorbeeldrekeningen voor wat je kwijt zou zijn per maand voor een X bedrag (niet maximum) met bijvoorbeeld 90% & 100% LTV, met toevoegen van alle bijkomende kosten. Beter referentiekader tijdens het zoeken dan een online berekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@AceAceAce Voor een notaris is dit standaard kost. E.e.a. hangt inderdaad af van je eisen, wensen en uitgangspositie. Misschien verwacht je wel een forse erfenis, of juist je partner, etc. Er zijn legio mogelijkheden om e.e.a. juridisch in te steken. Een partnerschap in algehele gemeenschap of onder voorwaarden, een samenlevingsovereenkomst met verschillende vormen qua inbreng van vermogen en betaling van de lasten, etc..

Wil je alles indekken, wat @Sport_Life zegt, blijven huren... De andere optie op de risico's die je noemt, is alleen op je eigen inkomen een woning kopen. Maar, zelfs dan is minimaal een samenlevingsovereenkomst, een overlijdensrisicoverzekering en bijbehorende testamenten aan te raden.

Ik heb voordat we een nieuwe woning kochten e.e.a. al geregeld bij de notaris. Uiteindelijk de woning alleen op mijn inkomen en overwaarde gekocht. Mijn vriendin deelt nergens in mee, maar loopt óók in het geheel geen risico. Zo ook vast laten leggen. Ik betaal de hypotheek en alle andere lasten m.b.t. de woning en de rest doen we samsam. Sommige mensen vinden dat vreemd, maar voor ons beide werkt het prima zo. :)

[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 10-02-2021 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• el polini
antidote schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:06:
[...]

Achteraf gezien klopt dat, maar destijds stond ik er anders tegenover. De hypotheek was uit de periode voor de kredietcrisis. De rentes waren toen relatief hoog, maar de huizenprijzen stegen ook behoorlijk. Ik ben gaan aflossen in de periode na de kredietcrisis: de huizenprijzen daalden, en op den duur de spaarrentes ook, maar de hypotheek zat nog in de rentevaste periode. De hypotheekrente was ruim 4%; daar viel niet tegenop te sparen, en met beleggen weet je van tevoren niet of je dat rendement haalt. Aflossen was toen een rationele keuze. Achteraf kun je constateren dat ook die 4% is ingehaald door de waardestijging, maar wie kon toen voorspellen dat na een paar jaar de woning in waarde zou zijn verdubbeld?
Dat is uiteraard geen gekke gedachte want de euro en dollar (fiat geld) zijn slechte middelen om mee te sparen en te zorgen dat je je koopkracht behoudt over tijd. Het is belangrijk om te kijken naar de lange termijn trend, dat gaat over decennia (of nog langer). Sinds de jaren '80 dalen de rentes (met correcties uiteraard) tot aan de historisch lage niveaus nu.
We leven in een "schulden-economie". Sinds de loskoppeling van fiatgeld aan goud (1971) zijn de banken ongebreideld geld gaan bijdrukken. Fiatgeld vind zijn uitweg in hard-assets, assets welke de overheid niet ongebreideld bij kan drukken zoals aandelen, huizen etc.
De huizenmarkt is officeel geen 'echte' vrije markt meer, maar een monetaire markt. De centrale banken hebben de rente naar 0 gebracht door het fin. systeem van liquiditeit te voorzien om de bankbalansen gezond te laten lijken. Volgens de DNB zijn de huizenprijzen voornamelijk gestegen door het lage rente beleid van centrale banken en nauwelijks door vraag-aanbod.
Lees-tip: Willem Middelkoop - The Big Reset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Misschien mis ik iets, maar waarom is deze specifiek aan mij gericht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Rzaan schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:27:
[...]

Misschien mis ik iets, maar waarom is deze specifiek aan mij gericht?
Niet specifiek, ik had geen zin je te citeren, het was meer een “I concur and this is why” :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:36
Gisteren voor het eerst een bod gedaan op een koopwoning. Ging natuurlijk via een inschrijving, zoals bij het gros van de woningen tegenwoordig. Inschrijving sloot gisteren om 13:00 uur. Op wat voor termijn krijg je normaalgesproken als bieder de uitslag te horen? Ik begrijp dat dit situatie afhankelijk is, maar valt hier iets over te zeggen? Ik ben totaal onervaren met dit proces en heb geen flauw idee met wat voor termijn ik rekening moet houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
OosterF schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:13:
Gisteren voor het eerst een bod gedaan op een koopwoning. Ging natuurlijk via een inschrijving, zoals bij het gros van de woningen tegenwoordig. Inschrijving sloot gisteren om 13:00 uur. Op wat voor termijn krijg je normaalgesproken als bieder de uitslag te horen? Ik begrijp dat dit situatie afhankelijk is, maar valt hier iets over te zeggen? Ik ben totaal onervaren met dit proces en heb geen flauw idee met wat voor termijn ik rekening moet houden.
Vaak geeft de makelaar ook een aanduiding aan wanneer je reactie mag verwachten.
Veelal is sluiten inschrijving 13:00 > uitslag ~16:00-17:00

Als je 24uur later niets gehoord heb mag je er stiekem wel vanuitgaan dat je niet het winnende bod (of in de buurt zit van) hebt.

• OosterF
Dank @Flix20. Er is geen duiding geweest vanuit verkopend makelaar over de tijdstip van de uitslag. Goed om te weten dat zo’n uitslag normaalgesproken relatief snel volgt. Beloofd inderdaad dan niet zoveel goeds voor mij, al hoop ik natuurlijk dat je in dit geval ongelijk hebt ;)

Ik ging/ga er (misschien onterecht?) wel vanuit dat ook de niet-winnende bieders netjes bericht krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:54
OosterF schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:24:
Dank @Flix20. Er is geen duiding geweest vanuit verkopend makelaar over de tijdstip van de uitslag. Goed om te weten dat zo’n uitslag normaalgesproken relatief snel volgt. Beloofd inderdaad dan niet zoveel goeds voor mij, al hoop ik natuurlijk dat je in dit geval ongelijk hebt ;)

Ik ging/ga er (misschien onterecht?) wel vanuit dat ook de niet-winnende bieders netjes bericht krijgen.
Dacht ik ook... helaas bel ik zelf na en dan hoor je, je bent het niet geworden..

• colvano
  • Laatst online: 30-08 09:38
OosterF schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:24:

Het kan ook dat je bijvoorbeeld het tweede bod hebt en ze eerst willen kijken hoe het met het hoogste bod gaat zonder jou meteen af te schrijven.

• OosterF
sacaji schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:10:
[...]

Dacht ik ook... helaas bel ik zelf na en dan hoor je, je bent het niet geworden..
Dat zijn geen fijne berichten :X
colvano schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:50:
[...]

Het kan ook dat je bijvoorbeeld het tweede bod hebt en ze eerst willen kijken hoe het met het hoogste bod gaat zonder jou meteen af te schrijven.
Ook een goede optie. Ik ga er vanuit dat ik morgen iets hoor. Kan me niet voorstellen dat ze het over het weekend heen tillen. Zal de uitkomst ieder geval even terugkoppelen hier.

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:54
Ik zelf twijfel nog of ik een appartement moet kopen van 1 slaapkamer, 70m2, met idee over 4-5 jaar een kind te krijgen met mijn vriendin...

Als je nabij de 29 aantikt, en de markt nog niet afkoelt, weet ik niet of je de kans moet grijpen of wachten of corona wat doet..

• Flix20
colvano schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:50:
[...]

Dan hadden ze al contact opgenomen om je een kans te geven een hoger bod te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:47
Flix20 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:46:
[...]

Dan hadden ze al contact opgenomen om je een kans te geven een hoger bod te doen.
Dit kan ik beamen.. Gisteren voor het eerst een bod gedaan op een huis, inschrijving tot 12:00. Iets na 17:00 gebeld door de makelaar met het nieuws dat we het helaas niet zijn geworden en een vage mededeling dat het verschil wel een goede tweedehands [automerk] was. Uiteindelijk ging het om 20K tot 40K. Wij hebben een finaal bod van +10K gedaan, maar zoals verwacht was dit niet voldoende.

Nu verder op zoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:49
Daar kun je op zich nog wel blij mee zijn, het gebeurt niet vaak dat je te horen krijgt hoe hoog 't winnende bod (ongeveer) was. Kun je er met een volgend bod rekening mee houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-07 07:58
Notaris-achtig vraagje;
  • Huis staat onder water
  • Relatie gaat stuk
Eigenlijk komt het neer op wantrouwen van de partner. Ja, samen kan je meer lenen, omdat de bank de risicospreiding leuk vindt en het inkomen gezamenlijk hoger is. Of je gaat samen het avontuur / risico aan of je zoekt een huis die je zelf kan bekostigen en laat je partner maandelijks de helft van de lasten storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Lootbox schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:53:
[...]

Eigenlijk komt het neer op wantrouwen van de partner. Ja, samen kan je meer lenen, omdat de bank de risicospreiding leuk vindt en het inkomen gezamenlijk hoger is. Of je gaat samen het avontuur / risico aan of je zoekt een huis die je zelf kan bekostigen en laat je partner maandelijks de helft van de lasten storten.
Wantrouwen is een beetje vreemd verwoord. Het kan gewoon een weloverwogen keuze zijn van beide kanten. Zo ging het wel bij ons althans. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Laatst online: 16-09 13:18
Benieuwd naar jullie mening/ideeën over de volgende twee zaken.

Na een tweetal keren te hebben misgegrepen in een aankooptraject (>10 biedingen, plm. 10% boven de vraagprijs geboden, beide keren derde en dermate overboden dat het voor ons acceptabel was), hebben we gisteren een gesprek gehad met een aankoopmakelaar. Hadden eerder al een makelaar in de arm genomen die vrij goedkoop (€ 700) een aankoop wilde begeleiden, maar we snappen nu ook waarom hij weinig vroeg voor zijn werk. Was ons aanbevolen, maar bleek voor ons van weinig toegevoegde waarde te zijn.
Gisteren dus gesproken met een andere makelaar die zich veel beter presenteerde. Onder meer door uitgebreid de huidige woningmarkt in onze regio in beeld te brengen (laatste 2-3 maanden 2-onder-1-kappers steevast zo'n 8-10% boven de vraagprijs eruit) en door zijn goede verhaal daaromheen. Geen loze beloftes, maar een voor ons realistisch beeld van wat hij kan doen. Nu mailde hij opvolgend deze offerte:
Members only:

Qua prijs een behoorlijk ander plaatje, dus ik ben benieuwd naar jullie visie hierop. Voelt ten opzichte van de aanschaf van een woning als prima, maar is toch ook een boel geld immers.

Dan het volgende punt. Een van de redenen om met deze makelaar in gesprek te gaan, was dat hij de verkopend makelaar was van de woning waar wij het laatst misgrepen. Toen hij ons belde dat we het niet waren geworden, deelde hij alvast twee woningen die op korte termijn (bleek 2-3 weken later) via hem te koop zouden komen. Bleken beide voor ons niet interessant, maar dat hij dat deed waardeerden we wel. Dat brengt me bij de tweede casus.
Members only:

Hoor graag hoe jullie over beide zaken, met name de tweede, denken en ook hoe jullie dit dan zouden aanpakken. Thanks alweer voor jullie tijd (want lang verhaal O-) ) en aandacht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:39

Kju

Members only:

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

mefjoew schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 09:00:

Na een tweetal keren te hebben misgegrepen in een aankooptraject (>10 biedingen, plm. 10% boven de vraagprijs geboden, beide keren derde en dermate overboden dat het voor ons acceptabel was), hebben we gisteren een gesprek gehad met een aankoopmakelaar. Hadden eerder al een makelaar in de arm genomen die vrij goedkoop (€ 700) een aankoop wilde begeleiden, maar we snappen nu ook waarom hij weinig vroeg voor zijn werk. Was ons aanbevolen, maar bleek voor ons van weinig toegevoegde waarde te zijn.
Gisteren dus gesproken met een andere makelaar die zich veel beter presenteerde. Onder meer door uitgebreid de huidige woningmarkt in onze regio in beeld te brengen (laatste 2-3 maanden 2-onder-1-kappers steevast zo'n 8-10% boven de vraagprijs eruit) en door zijn goede verhaal daaromheen. Geen loze beloftes, maar een voor ons realistisch beeld van wat hij kan doen. Nu mailde hij opvolgend deze offerte:

***members only***

Qua prijs een behoorlijk ander plaatje, dus ik ben benieuwd naar jullie visie hierop. Voelt ten opzichte van de aanschaf van een woning als prima, maar is toch ook een boel geld immers.

Dan het volgende punt. Een van de redenen om met deze makelaar in gesprek te gaan, was dat hij de verkopend makelaar was van de woning waar wij het laatst misgrepen. Toen hij ons belde dat we het niet waren geworden, deelde hij alvast twee woningen die op korte termijn (bleek 2-3 weken later) via hem te koop zouden komen. Bleken beide voor ons niet interessant, maar dat hij dat deed waardeerden we wel. Dat brengt me bij de tweede casus.

***members only***

Hoor graag hoe jullie over beide zaken, met name de tweede, denken en ook hoe jullie dit dan zouden aanpakken. Thanks alweer voor jullie tijd (want lang verhaal O-) ) en aandacht!
Hoe zit het met de courtage als hij jou een huis uit zijn eigen portfolio verkoopt? Normaal betaal je daar niet voor namelijk, het klinkt een beetje alsof hij makkelijk denkt te verdienen door vooral zijn eigen objecten snel te verkopen en dubbel te cashen.

Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 13-02-2021 10:29 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
  • Laatst online: 16:19
Bij onze aankoopmakelaar was het zo dat als het eerste object waarop geboden wordt, succesvol is, de courtage lager is. In 50% van de gevallen is het de eerste keer raak ;)

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
Goede tips, dank je wel! Fijn ook dat je transparant wilt zijn over hoe jij dit (als makelaar begrijp ik?) zelf verzorgt en arrangeert.
Ik zou mezelf niet direct als 'noob' neerzetten (eerder al tweemaal een woning aangekocht, wel in een andere context qua markt en aankooptraject overigens. Helaas ook nog geen woningen tegengekomen die al enige tijd te koop staan, dus onder de vraagprijs bieden is echt niet aan de orde momenteel. Aankoopmakelaar kan inderdaad net wat beter financiële aspecten afwegen, hoewel ervaring leert dat we daar zelf ook niet slecht in zijn.
fsfikke schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:27:
[...]

Hoe zit het met de courtage als hij jou een huis uit zijn eigen portfolio verkoopt? Normaal betaal je daar niet voor namelijk, het klinkt een beetje alsof hij makkelijk denkt te verdienen door vooral zijn eigen objecten snel te verkopen en dubbel te cashen.

***members only***
Dat idee heb ik niet direct. Voor mijn gevoel stuurt hij juist aan op wel de markt opgaan en meeprofiteren van de krapte daar. Verder is hij ook duidelijk dat hij geen dubbelrol kan vertolken, dus sec aan- of verkoopmakelaar is. Indruk, ook vanuit vorige ervaring waarin hij verkopend makelaar was en onze toenmalige aankoopmakelaar niets bij hem los kreeg, is ook dat hij betrouwbaar/integer handelt.
soganta schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:15:
Bij onze aankoopmakelaar was het zo dat als het eerste object waarop geboden wordt, succesvol is, de courtage lager is. In 50% van de gevallen is het de eerste keer raak ;)

***members only***
Goed idee om de courtage mede-afhankelijk te maken van de hoeveelste bezichtiging/kooppoging het betreft.

In het algemeen: ik waardeer alle reacties enorm ( _/-\o_ ), maar ben ook erg benieuwd naar jullie ideeën over ons 'brutale' plan genoemd huis van de markt te houden. Is dat reëel en zo ja, hoe pakken we dit dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:28
mefjoew schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 13:21:
[...]

In het algemeen: ik waardeer alle reacties enorm ( _/-\o_ ), maar ben ook erg benieuwd naar jullie ideeën over ons 'brutale' plan genoemd huis van de markt te houden. Is dat reëel en zo ja, hoe pakken we dit dan aan?
De enige optie is om meteen een erg goed bod op tafel te leggen waarbij er evt een kleine 5000 bij kan maar niet meer. Vrij vertaald goed genoeg om het huis van de markt te halen en in onderhandeling te gaan.

Voor het huis wat jullie willen zou je meteen richting de 390000 a 395000 kunnen gaan.
Dat is wel overbieden helaas maar je moet voor die strategie in de top 3 van verwachte boden eindigen.
Een knock out bod om mee te beginnen.

Ken het probleem, had het geluk dat ik via aankoopmakelaar als eerste een bezichtiging tussentijds kon inplannen samen met een ander huis voordat de grootte kijkronde plaatsvond.
Ook meteen een goed bod gedaan met ruimte maar men wou toch de markt afwachten.
Enfin, 2 weken later mijn bod met 5000 verhoogd en alsnog de gelukkige.

[ Voor 28% gewijzigd door D-dark op 13-02-2021 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:16

***members only***
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
D-dark schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 20:57:
[...]

De enige optie is om meteen een erg goed bod op tafel te leggen waarbij er evt een kleine 5000 bij kan maar niet meer. Vrij vertaald goed genoeg om het huis van de markt te halen en in onderhandeling te gaan.

Voor het huis wat jullie willen zou je meteen richting de 390000 a 395000 kunnen gaan.
Dat is wel overbieden helaas maar je moet voor die strategie in de top 3 van verwachte boden eindigen.
Een knock out bod om mee te beginnen.

Ken het probleem, had het geluk dat ik via aankoopmakelaar als eerste een bezichtiging tussentijds kon inplannen samen met een ander huis voordat de grootte kijkronde plaatsvond.
Ook meteen een goed bod gedaan met ruimte maar men wou toch de markt afwachten.
Enfin, 2 weken later mijn bod met 5000 verhoogd en alsnog de gelukkige.
Lijken me zenuwslopende weken 8)7
Members only:
Members only:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:19
@mefjoew Ik zou sowieso die fixatie op vraagprijs loslaten. Standaard 10% overbieden ten opzichte van de marktwaarde vind ik al twijfelachtig, maar standaard 10% overbieden ten opzichte van elke willekeurige vraagprijs waar je dan vervolgens zelf post-rationalisatie op toepast lijkt me niet handig.

Je moet zelf bepalen wat je over hebt voor een huis. De vraagprijs en zelfs de marktwaarde zouden daar slechts zijdelings mee te maken moeten hebben.

Je wilt nu al voor de derde keer in korte tijd héél graag een huis. Dat geeft al aan dat het niet om je droomhuis gaat, maar dat er zat huizen zijn die je graag wilt hebben. Dus als deze het niet wordt is er ook geen man overboord.

Je geeft aan dat er een maximum bedrag is dat je kunt/wilt betalen. Dan is de vraag dus: is dit huis voor mij persoonlijk dat maximale bedrag waard, ongeacht vraagprijs? Zo ja, dan bied je dat maximale bedrag. Zo nee, dan bied je minder of zoek je verder naar een huis dat voor jou persoonlijk wél dat maximale bedrag waard is.

Andersom geredeneerd: als je in hindsight aan een tussenpersoon 10k zou hebben kunnen betalen om zeker te weten dat je dat vorige huis kreeg met het bod (onder je maximum) wat je had gedaan, zou je dat dan achteraf gezien doen? Zo ja, dan was je bod te laag. Hoeveel geld is het je waard om niet meer te hoeven zoeken, bezichtigen, onderhandelen, teleurgesteld worden? Of: wat is het je waard om niet nog een tijdje te blijven wonen waar je nu zit, tot een onbekend toekomstig moment dat de markt weer een beetje afgekoeld is?

Even daargelaten dat bovenstaande in een gezonde woningmarkt niet voor zou hoeven komen - op dit moment is de situatie idioot en gaat het bij bepaalde prijsklassen in bepaalde plaatsen om wat de gek er voor geeft. Jij bent die 'gek', wat geef je ervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:27

***members only***

***members only***

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@mefjoew
Ik heb, maar dat was meer om er tussen te komen, blind een bod gedaan onder voorbehoud van de bezichtiging. De verkopers gingen an sich niet op mijn bod in, maar ik mocht wel komen (anders mocht ik dus niet komen kijken).

In jouw geval zou ik de keus maken;
Of je doet het bod zoals je nu voor ogen hebt, maar dan moet je daar wel een termijn aan verbinden. Anders gaan de verkopers ervan uit dat je toch wel in de rij aansluit... Moeilijkheid daarbij is dat je nog moet bezichtigen.
Of je wacht netjes af en houdt je kaarten zo lang mogelijk tegen de borst. Misschien kan een andere aankoopmakelaar dan nog iets voor je betekenen.

Gezien ze het al in opdracht hebben gegeven aan een makelaar, zou ik voor het tweede kiezen. Bied na de bezichtiging de vraagprijs of er net iets boven. Dan word je wel op de hoogte gehouden wanneer het een inschrijving gaat worden, kun je dan je ultieme bod doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:16
Members only:

[ Voor 17% gewijzigd door PLAE op 14-02-2021 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyanide
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:00
Laagste prijs is inderdaad tegenwoordig ondergeschikt. Je neemt een aankoopmakelaar om de kans op het krijgen van het huis te vergroten en de "juiste" prijs te bieden zodat je wint. Laagste prijs is überhaupt geen factor meer lijkt het helaas :'( .

Wij hebben het zelf uiteindelijk zonder gedaan, waarbij misschien teveel is betaald maar dat doe je met een aankoopmakelaar ook :X.

[ Voor 14% gewijzigd door xyanide op 14-02-2021 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:27
Yep, het is compleet idioot. Veel van mijn vrienden zijn starters of jonge gezinnen met een budget in de randstad tot 500k. Een HALF miljoen. En dan hebben ze een uitgeleefde rijwoning. Als ze geluk hebben. En de makelaar is nodig, want sochtends om 0900 uur bellen naar de makelaar voor een funda bezichtiging: die zitten vaak al vol. Moet je wel een aankoopmakelaar hebben om een of twee dagen eerder het aanbod te verkrijgen. Ik vind het een nare noodzaak, maar je hebt simpelweg geen keus. Ja, ergens anders wonen, maar dat is ook vaak lastig tov familie, werk, vrienden. Ze hebben al een half miljoen budget over voor een rijwoning, mogen ze die dan ook toegekend krijgen? Het antwoord in de huidige markt is nee :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-08-2022
ppeterr schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 05:07:
[...]

Ah, dat is wel slim. Ik heb het even nagekeken en het is een ABN rekening, en mijn hypo loopt bij de Rabo.
Dus dat gaat niet op voor mij.

[...]

Correct.
Bijna! kijk je er ook zo naar uit? Heb inmiddels ook de gordijnen van de verkoper overgenomen. En ben nu begonnen met het langzaam overmaken naar de notaris. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:08
bitterbal_mayo schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:47:
[...]

Bijna! kijk je er ook zo naar uit? Heb inmiddels ook de gordijnen van de verkoper overgenomen. En ben nu begonnen met het langzaam overmaken naar de notaris. :P
Hey hey, ik heb er eigenlijk tot 2 weken terug een beetje juist niet naar uitgekeken :P Ik houd niet zo van veranderingen.....maar goed :) De laatste 2 weken veel verzet hier in het flatje, opruimen - weggooien, inpakken. Oplever klaar maken voor de huur eindiging en zo. Gordijnen en shutters had ik al overgenomen, hoop dat jij dat ook voor een fijn prijsje hebt kunnen doen. Baal enorm dat de winkels dicht zijn, ik had een geheel nieuw interieur willen aanschaffen. Dat wil ik toch echt zien, dus ben daar nu wel wat beperkt in.

Anyway, dat niet zo naar uitgekeken heeft plaats gemaakt voor wat zenuwachtigheid :)

6 maart ga ik nog even met een aannemer er heen, de zolder wordt verbouwd en dan krijg ik en hij daar wat meer inzicht in. Ook al druk met een netwerk/wifi plan daar, ziggo de deur uit. Dik glas van KPN erin 8)

Wat bedoel je met overmaken naar de notaris, ik heb ze maanden terug al die 10% gestort......neem aan dat de verdere afrekening op 1 april is ? Of betaal jij een en ander voorruit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:56:
[...]

Hey hey, ik heb er eigenlijk tot 2 weken terug een beetje juist niet naar uitgekeken :P Ik houd niet zo van veranderingen.....maar goed :) De laatste 2 weken veel verzet hier in het flatje, opruimen - weggooien, inpakken. Oplever klaar maken voor de huur eindiging en zo. Gordijnen en shutters had ik al overgenomen, hoop dat jij dat ook voor een fijn prijsje hebt kunnen doen. Baal enorm dat de winkels dicht zijn, ik had een geheel nieuw interieur willen aanschaffen. Dat wil ik toch echt zien, dus ben daar nu wel wat beperkt in.

Anyway, dat niet zo naar uitgekeken heeft plaats gemaakt voor wat zenuwachtigheid :)

6 maart ga ik nog even met een aannemer er heen, de zolder wordt verbouwd en dan krijg ik en hij daar wat meer inzicht in. Ook al druk met een netwerk/wifi plan daar, ziggo de deur uit. Dik glas van KPN erin 8)

Wat bedoel je met overmaken naar de notaris, ik heb ze maanden terug al die 10% gestort......neem aan dat de verdere afrekening op 1 april is ? Of betaal jij een en ander voorruit ?
Begrijp wat je bedoeld met verandering :P Ik ben ook wat zenuwachtig :P

Maar denk niet dat ik wacht tot 1 april want kan denk ik niet in een keer zon bedrag overmaken?
Ik hoef gelukkig niks te verbouwen daar behalve de muren te schilderen :P

Hoe pak je het nu aan met je inrichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
bitterbal_mayo schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:58:
[...]

Begrijp wat je bedoeld met verandering :P Ik ben ook wat zenuwachtig :P

Maar denk niet dat ik wacht tot 1 april want kan denk ik niet in een keer zon bedrag overmaken?
Ik hoef gelukkig niks te verbouwen daar behalve de muren te schilderen :P
Ow daar zeg je wat inderdaad. Geen idee of ik dat restant dan even moet pinnen in een keer, gaat vast niet lukken. Thanks voor die reminder, ik zal dat eens bekijken hoe dat moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Ik heb voor mijn zoons, puberzoons - die opeens een 4x zo grote kamer krijgen wel al..jawel 2 persoons bedden gekocht. Die durfde ik nog wel aan zo te kopen. De rest, ik gooi alles weg - en ga het als het kan dan aanschaffen. De huidige meubels zijn uit een "verleden" die gaan lekker eruit :)

Als ik dan een paar weken op een kratje bier moet zitten, so be it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:00:
[...]

Ow daar zeg je wat inderdaad. Geen idee of ik dat restant dan even moet pinnen in een keer, gaat vast niet lukken. Thanks voor die reminder, ik zal dat eens bekijken hoe dat moet.
Kun je niet voor de zekerheid toch bv je bank en eettafel meenemen?

Maar ik weet niet hoe dat gaat bij de notaris dan. Dus maak het nu maar in stukken over en denk dat ik dan de notaris kosten en de overdrachtsbelasting bij het tekenen betaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
bitterbal_mayo schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:04:
[...]

Kun je niet voor de zekerheid toch bv je bank en eettafel meenemen?

Maar ik weet niet hoe dat gaat bij de notaris dan. Dus maak het nu maar in stukken over en denk dat ik dan de notaris kosten en de overdrachtsbelasting bij het tekenen betaal?
Zou wel wat kunnen mee nemen, moet ik nog beslissen of ik dat dan mee wil verhuizen en daarna weg doe.

Het ruimt lekker op hoor alles weggooien :P
Dit huis wordt een complete nieuwe start, op vele fronten. Dus ik ga er vers in.

Over het betalen van zo een groot bedrag dat zal ik eens aan mijn adviseur vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Feit is ook, dat mijn notaris een negatieve rente berekening doet. 34k kost mij al uhhh even uit mijn hoofd 57 euro. Dus als ik nu al de rest er bij stort wordt dat een veelvoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:08:
[...]

Zou wel wat kunnen mee nemen, moet ik nog beslissen of ik dat dan mee wil verhuizen en daarna weg doe.

Het ruimt lekker op hoor alles weggooien :P
Dit huis wordt een complete nieuwe start, op vele fronten. Dus ik ga er vers in.

Over het betalen van zo een groot bedrag dat zal ik eens aan mijn adviseur vragen.
Ja maar die negatieve rente betaal je toch sowieso? Of je het nu al overmaakt of dat het er bij wijze van spreken 5 minuten opstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
bitterbal_mayo schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:14:
[...]

Ja maar die negatieve rente betaal je toch sowieso? Of je het nu al overmaakt of dat het er bij wijze van spreken 5 minuten opstaat?
Ik betaal alleen negatieve rente over de 10%. Geen idee hoe dat verder werkt, maar ik ben niet van plan om de rest 5 minuten te parkeren bij de notaris, en dan rente te gaan betalen voor de tijd die hun nodig hebben om het door te storten. Dan stort ik het wel gelijk door naar waar het heen moet.

Maar je hebt een punt.

@bitterbal_mayo Ik hoef verder gelukkig helemaal niks in het huis te doen, mijn jongste krijgt een slaap kamer op zolder. Dat is nu een groot gedeelte, daar wil ik een was ruimte maken. Een muurtje er tussen en er moet een deur komen. Anders heeft hij de CV en droger in zijn kamer.
Verder is alles gelukkig ook top :) Handig ben ik niet, althans ik denk van wel.....maar het resultaat is vaak een "niet meer doen".

[ Voor 26% gewijzigd door ppeterr op 14-02-2021 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Ik ben een beetje in de war over de ontbindende voorwaarde voorbehoud financiering. Als je eigen geld/overwaarde inbrengt scheelt dat natuurlijk in je hypotheek. Maar stel nu dat je ineens besluit om minder geld in te brengen terwijl je het wel kunt betalen waardoor je onvoldoende hypotheek kunt afsluiten of je kiest een hypotheek met een hoge toetsingrente waardoor je net een euro te weinig kunt financieren, geldt dat dan ook als geldige ontbindende reden? Even vanuit gaande dat rente/eigen geld niet expliciet genoemd is in de overeenkomst? 't voelt alsof je eigenlijk altijd wel van de overeenkomst af kan; oh, ik leg minder geld in, sorry! Lijkt me niet de bedoeling? Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:18:
[...]

Ik betaal alleen negatieve rente over de 10%. Geen idee hoe dat verder werkt, maar ik ben niet van plan om de rest 5 minuten te parkeren bij de notaris, en dan rente te gaan betalen voor de tijd die hun nodig hebben om het door te storten. Dan stort ik het wel gelijk door naar waar het heen moet.

Maar je hebt een punt.

@bitterbal_mayo Ik hoef verder gelukkig helemaal niks in het huis te doen, mijn jongste krijgt een slaap kamer op zolder. Dat is nu een groot gedeelte, daar wil ik een was ruimte maken. Een muurtje er tussen en er moet een deur komen. Anders heeft hij de CV en droger in zijn kamer.
Verder is alles gelukkig ook top :) Handig ben ik niet, althans ik denk van wel.....maar het resultaat is vaak een "niet meer doen".
Moet nog alles uitzoeken ook met energie en zo. Misschien is gewoon 1 april slim om alles ook in te laten gaan? Maar voor internet moet er zeker weer zon monteur komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
  • Laatst online: 30-08 09:38
Yordi- schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:36:
Ik ben een beetje in de war over de ontbindende voorwaarde voorbehoud financiering. Als je eigen geld/overwaarde inbrengt scheelt dat natuurlijk in je hypotheek. Maar stel nu dat je ineens besluit om minder geld in te brengen terwijl je het wel kunt betalen waardoor je onvoldoende hypotheek kunt afsluiten of je kiest een hypotheek met een hoge toetsingrente waardoor je net een euro te weinig kunt financieren, geldt dat dan ook als geldige ontbindende reden? Even vanuit gaande dat rente/eigen geld niet expliciet genoemd is in de overeenkomst? 't voelt alsof je eigenlijk altijd wel van de overeenkomst af kan; oh, ik leg minder geld in, sorry! Lijkt me niet de bedoeling? Iemand een idee?
Bij voorbehoud financiering moet je een bedrag noemen of bijvoorbeeld ter hoogte van de koopsom. Doe je dit niet, dan is alleen het niet kunnen verkrijgen van een hypotheek een ontbindende reden. Dus kan je een hypotheek krijgen max 40k onder de koopprijs en heb je geen bedrag genoemd? Dan zul je 40k zelf moeten financieren. Dat kan dus ook gebeuren als de taxatie lager uitvalt. Puur benoemen onder voorbehoud van financiering houdt dus niet zoveel in. Specifieer het zo goed mogelijk, eventueel met looptijd, hoogte en periode rentevast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Yordi- schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:36:
Nee, de voorwaarde is dat je geen financiering kan krijgen, niet dat je een financiering niet leuk vond omdat het lettertype van de offerte je niet aanstaat. De afwijzing moet van de bank zijn dat ze jou geen hypotheek voor de koopsom of voor het bedrag van het voorbehoud willen geven. Zolang er een rentetarief is waarbij het kan gaat de bank jou dus geen afwijzing geven.

Als jij max 1 miljoen van de bank kan lenen zullen ze je dus eigenlijk nooit een afwijzing geven voor een huis onder de miljoen.

[ Voor 18% gewijzigd door fsfikke op 14-02-2021 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
bitterbal_mayo schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:46:
[...]

Moet nog alles uitzoeken ook met energie en zo. Misschien is gewoon 1 april slim om alles ook in te laten gaan? Maar voor internet moet er zeker weer zon monteur komen?
Energie heb ik 1 op 1 overgezet. Ik zit en ga daar ook naar Eneco. Gewoon online met een paar klikken. Ik houd mijn oude woning ook een maand extra aan, geen zin in gehaast. Maar dat is ook vrij simpel aan te geven bij Eneco. Vergeet niet je opstal verzekering, dat is wel belangrijk,

Internet heb ik al bij ziggo opgezegd, en jawel 1 april komt KPN het glasvezel aansluiten. Gaat naadloos hoop ik. Ik krijg heel boze kinderen als er niet goed internet is. Ik heb een checklist gemaakt, er staan er zat op het internet. Dat heb ik in een word document gegooid en vink het een voor een af :) Dat werkt voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:51:
[...]

Energie heb ik 1 op 1 overgezet. Ik zit en ga daar ook naar Eneco. Gewoon online met een paar klikken. Ik houd mijn oude woning ook een maand extra aan, geen zin in gehaast. Maar dat is ook vrij simpel aan te geven bij Eneco. Vergeet niet je opstal verzekering, dat is wel belangrijk,

Internet heb ik al bij ziggo opgezegd, en jawel 1 april komt KPN het glasvezel aansluiten. Gaat naadloos hoop ik. Ik krijg heel boze kinderen als er niet goed internet is. Ik heb een checklist gemaakt, er staan er zat op het internet. Dat heb ik in een word document gegooid en vink het een voor een af :) Dat werkt voor mij.
Slim ja :P

Dus er moet ng steeds een monteur komen of als je niet al te ingewikkeld internet neemt gewoon een modem die je zelf kan aansluiten?

Opstal zit bij mij in de vve

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
bitterbal_mayo schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:54:
[...]

Slim ja :P

Dus er moet ng steeds een monteur komen of als je niet al te ingewikkeld internet neemt gewoon een modem die je zelf kan aansluiten?

Opstal zit bij mij in de vve
Ow, over dat internet - tja het ligt er maar net aan wat je wilt. Gewoon even een postcode check doen op een of andere site en daaruit kiezen. Voor ziggo is het vaak al in orde, in mijn geval komt er nog een monteur iets doen. Ik weet niet precies wat, maar hij is welkom. Als het maar super snel gaat als hij weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
colvano schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:47:
[...]

Bij voorbehoud financiering moet je een bedrag noemen of bijvoorbeeld ter hoogte van de koopsom. Doe je dit niet, dan is alleen het niet kunnen verkrijgen van een hypotheek een ontbindende reden. Dus kan je een hypotheek krijgen max 40k onder de koopprijs en heb je geen bedrag genoemd? Dan zul je 40k zelf moeten financieren. Dat kan dus ook gebeuren als de taxatie lager uitvalt. Puur benoemen onder voorbehoud van financiering houdt dus niet zoveel in. Specifieer het zo goed mogelijk, eventueel met looptijd, hoogte en periode rentevast.
Dank voor je reactie.

Maar, dan is in dat geval het voorbehoud toch een wassen neus? Immers kan men die 40K misschien wel helemaal niet betalen? Dan zou, hypothetisch, je altijd wel een hypotheek kunnen afsluiten van misschien slechts 10% van de koopsom, dat zou iedereen wel moeten lukken, maar zit je er toch aan vast omdat je 90% zelf moet financieren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
@bitterbal_mayo

Wat ik ook belangrijk vond, maar dat is voor mij persoonlijk en natuurlijk voor iedereen anders. Een testament. Ik denk dat het belangrijk is om over de toekomst even na te denken. Hoewel ik vol in het leven sta, kan ik morgen onder een bus belanden. En dan heb je een mooi betaald huis, wat gaat er dan gebeuren met de centjes ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Yordi- schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:03:
[...]

Dank voor je reactie.

Maar, dan is in dat geval het voorbehoud toch een wassen neus? Immers kan men die 40K misschien wel helemaal niet betalen? Dan zou, hypothetisch, je altijd wel een hypotheek kunnen afsluiten van misschien slechts 10% van de koopsom, dat zou iedereen wel moeten lukken, maar zit je er toch aan vast omdat je 90% zelf moet financieren?
Stel jij biedt €500k op een huis, onder voorbehoud van financiering van €460k. Als de bank zegt: 'Prima, van ons krijg je graag die €460k' en jij kan vervolgens die €40k niet ophoesten, dan is dat toch gewoon jouw probleem? Dat valt buiten het voorbehoud van financiering, want die krijg je gewoon.

Het staat je natuurlijk vrij om je bod met een ander voorbehoud te doen. Het is geen in de wet vastgelegd keuzelijstje ofzo. Je mag tegen iemand zeggen: 'Ik bied €500k, maar als volgende week mijn kat overlijdt wil ik de koop niet door laten gaan.'

[ Voor 13% gewijzigd door fsfikke op 14-02-2021 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:07:
@bitterbal_mayo

Wat ik ook belangrijk vond, maar dat is voor mij persoonlijk en natuurlijk voor iedereen anders. Een testament. Ik denk dat het belangrijk is om over de toekomst even na te denken. Hoewel ik vol in het leven sta, kan ik morgen onder een bus belanden. En dan heb je een mooi betaald huis, wat gaat er dan gebeuren met de centjes ?
Ja voelt als zon ver van mijn bed show :P maar moet ik een keer over nadenken ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:40
Yordi- schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:03:
Alleen 'op voorbehoud van financiering' in je bod zetten is misschien iets nuttiger dan je vingers gekruisd houden tijdens het versturen van de e-mail, maar niet veel. "Op voorbehoud van financiering van tenminste 200k binnen 2 maanden" is al wat beter.

Vereniging Eigen Huis en Knab hebben uitleg.

Overigens vraag ik me af of men in de huidige markt de moeite gaat doen je de boete voor ontbinding te laten betalen. Met hetzelfde gemak bel je immers koper nummer twee.
Pagina: 1 ... 170 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7