Toon posts:

Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 104 105 106 Laatste
Acties:
  • 757.241 views

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:55
Rukapul schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:49:
[...]

Waarom je als belegger fors zou willen investeren in een richting waarvan zelfs volgens de meest optimistische schatting nog decennia voorbij gaan tot enig volume realistisch wordt (post-massa-electrificatie) weet ik ook niet, maar die afweging is aan de belegger, niet aan de ETF aanbieder.
Omdat mensen waarschijnlijk dollartekens zien en verwachten/hopen dat er een paar MS, TSLA, AMZN tussen zitten. Ofwel technologie die de ontregelend en vervangend werkt op de huidige technologie.

Ik zie het ook nog niet gebeuren met waterstof. Maar had ook nooit gedacht dat Tesla zo snel zo ver zou komen. Zeker niet na het zien van de documentaire "Who Killed the Electric Car" in 2008.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

RocketKoen schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:58:
[...]

Op "waterstof economie"
Dat is gebakken lucht waar je politici mee verleidt om de subsidie portemonnee te trekken.
Vervolgens sluis je de subsidie weg en ga je failliet zodra de subsidie ophoudt. Want er is geen eerlijk geld te verdienen met waterstof.
Waterstof zal zeker zijn plaats hebben in de energietransitie, het elektrificeren van staalovens, fornuizen van chemische fabrieken etc. gaat allemaal niet op Tesla accu'tjes lopen. Groene waterstof daarvoor gebruiken waarvan je de CO2 afvangt en opslaat zal de komende jaren hard nodig zijn om de klimaatdoelen te behalen en daar worden dan ook vele miljarden in geïnvesteerd. Het probleem is dat het complexe thema van energietransitie door de meeste leken gereduceerd wordt tot het behapbare deel van transport (20%) "Maar wat gooi ik dan in mijn auto? :? " Dat is, net zoals jouw post, nogal kort door de bocht ;)

[Voor 13% gewijzigd door fsfikke op 08-04-2021 00:10]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:42
fsfikke schreef op donderdag 8 april 2021 @ 00:02:
[...]

Waterstof zal zeker zijn plaats hebben in de energietransitie, het elektrificeren van staalovens, fornuizen van chemische fabrieken etc. gaat allemaal niet op Tesla accu'tjes lopen.
waarom niet? En waarom dan niet een van de duizenden andere methodes die beter zijn dan waterstof?
Groene waterstof daarvoor gebruiken waarvan je de CO2 afvangt en opslaat zal de komende jaren hard nodig zijn om de klimaatdoelen te behalen en daar worden dan ook vele miljarden in geïnvesteerd.
dat is blauwe waterstof. Groene waterstof levert geen CO2 op. En je kan dan net zo goed een kolencentrale bouwen en de uitstoot opvangen.
Het probleem is dat het complexe thema van energietransitie door de meeste leken gereduceerd wordt tot het behapbare deel van transport (20%) "Maar wat gooi ik dan in mijn auto? :? " Dat is, net zoals jouw post, nogal kort door de bocht ;)
net als dat het wordt gereduceerd tot CO2 uitstoot. Dan krijg je mensen die 80% van de energie weggooien, omdat het geen CO2 uitstoot. Wat de energietransitie enorm vertraagd en onherstelbare schade aan het klimaat veroorzaakt.

TheS4ndm4n#1919

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-03 20:06
[...]

Waterstof zal zeker zijn plaats hebben in de energietransitie, het elektrificeren van staalovens, fornuizen van chemische fabrieken etc. gaat allemaal niet op Tesla accu'tjes lopen. Groene waterstof daarvoor gebruiken waarvan je de CO2 afvangt en opslaat zal de komende jaren hard nodig zijn om de klimaatdoelen te behalen en daar worden dan ook vele miljarden in geïnvesteerd. Het probleem is dat het complexe thema van energietransitie door de meeste leken gereduceerd wordt tot het behapbare deel van transport (20%) "Maar wat gooi ik dan in mijn auto? :? " Dat is, net zoals jouw post, nogal kort door de bocht ;)
Yup. Oa. in het Rotterdamse havengebied zijn ze daar nu al behoorlijk druk mee. Geen silver bullet, maar wel stappen in de goede richting wat mij betreft.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-03 14:00
RocketKoen schreef op donderdag 8 april 2021 @ 00:22:
[...]
waarom niet? En waarom dan niet een van de duizenden andere methodes die beter zijn dan waterstof?
[...]
dat is blauwe waterstof. Groene waterstof levert geen CO2 op. En je kan dan net zo goed een kolencentrale bouwen en de uitstoot opvangen.
[...]
net als dat het wordt gereduceerd tot CO2 uitstoot. Dan krijg je mensen die 80% van de energie weggooien, omdat het geen CO2 uitstoot. Wat de energietransitie enorm vertraagd en onherstelbare schade aan het klimaat veroorzaakt.
Ik weet niet of dit topic de juiste locatie is om deze discussie aan te gaan maar goed. Ik ben wel benieuwd naar de 'duizenden andere methodes' die beter zijn dan waterstof?

Feit is dat niks super efficient is. Een batterij kost ook gigantisch veel energie om te maken, is bovendien niet heel duurzaam momenteel qua gebruikte materialen, moet je recyclen, neemt heel veel ruimte in/is zwaar. Zo heeft elke techniek wel voor en nadelen. Het grootste nadeel aan waterstof is inderdaad efficiency. Uiteindelijk zal je volgens mij niet boven de 35-40% efficiency kunnen komen. Wellicht kan je nog een deel restwarmte afvangen om richting de 50% te gaan. Echter moet je je voorstellen dat je straks overal zon/wind hebt staan en we straks x3 overproduceren wat we op bepaalde momenten nodig hebben. Om dat allemaal te transporteren heb je een gigantische verzwaring nodig van je electriciteitsnet. Dat kost ook gigantisch veel tijd/energie om te doen, bovendien hebben we de capaciteit niet.

Het gasnet wordt steeds minder gebruikt (oa door warmtenetten en elektrische verwarming), waterstof zou je mooi lokaal bij een windpark kunnen produceren en met een nieuwe/aangepaste gasleiding kunnen vervoeren, locaal weer om kunnen zetten (er zijn ook waterstofketels ipv NG CV ketels zoals wij die kennen).

Tevens lijkt waterstof 1 van de weinige vervangers voor vliegtuigen en schepen. Ik ben wel van mening dat de grens ligt bij zwaarder vrachtverkeer, ik denk dat voor midlange/korte afstanden en persoonsvervoer EV voertuigen een veel beter alternatief zijn.

Anyways dit gerelateerd aan de beurs, veel waterstof bedrijven zijn best overvalued nu. Zelfs als waterstof doorzet zit je nog aan minstens 15 jaar voor het echt volwassen en geintergreerd zal zijn. Zelf kijk ik met een schuin oog naar Bloom Energy. Ik had Nel, maar die is echt veel te hard gegaan.
[...]

CO2 afvangen van groene waterstof? Die mag je mij even uitleggen ;)

[Voor 14% gewijzigd door Santee op 08-04-2021 10:24]

• Dirk1221996
  • Laatst online: 28-03 00:11
dennis_rsb schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:15:
Ik weet niet of ik het hier mag posten, maar het lijkt mij een beetje overdreven om een speciaal topic voor 1 vrij korte vraag aan te maken.

Het zit zo. Ik hoor soms mensen praten over dat spaargeld minder waard wordt. Maar dat klopt toch niet echt? Ik bedoel de positieve rente staat laag bij banken, maar negatieve rente is pas bij een vrij hoog bedrag per bank. Wisselt per bank, maar bv bij de rabo is het vanaf 250.000 euro. Wat ik denk dat die personen bedoelen is dat als de inflatie omhoog gaat, dat je meer betaalt voor producten bijvoorbeeld. Kortweg, het is toch niet zo dat als je nu bijvoorbeeld 100 euro op de bank hebt staan, dat het over een jaar magisch nog maar bijvoorbeeld 75 euro is?

Mijn broer zit in de economische sector, en die dacht ook dat mijn verhaal klopt. Dus dat je spaargeld niet daadwerkelijk omlaag gaat. Maar 100% zeker wist hij het ook niet, het is niet zijn expertise.
Ik denk dat je broer de economische sector maar beter snel kan verlaten
dit voor het algemene belang.

slapende zielen zijn er al genoeg

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-03 09:49
dennis_rsb schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:00:
[...]

Ik snap wat je zegt, maar als je je geld zomaar uitgeeft zonder doel, dan ben je het helemaal kwijt. Dat de inflatie omhoog gaat kan ik als individu niks aandoen.

Maar inderdaad, je moet op je hoede zijn. Nu is die grens van negatieve spaarrente vrij hoog. Maar als er wat veranderd in de economie, of als er een links kabinet komt, dan kan die drempel van negatieve rente zomaar lager komen te liggen.
Je haalt heel veel dingen door elkaar.

- Negatieve danwel lage spaarrente is gevolg van ECB-beleid en dat is gevolg van meerdere wereldcrisis (o.a. te hoge schuldenlasten, boomergeneratie, corona). Dat staat eigenlijk volledig los van de politiek, ze kijken puur naar de (wereld)economie en wat er nodig om dat zo goed mogelijk te ondersteunen en draaiende te houden.
Daarbij kunnen ze wel op de gevaren en risico's wijzen (te hoge schulden bijvoorbeeld; landen&politiek ga aub daar snel iets aan doen) maar niet echt hard ingrijpen in politiek beleid van de verschillende landen; ze staan immers los van de politiek en dat werkt beide kanten op.

Gevolg is dus dat je in de financiele markten instanties hebt (ECB, FED, IMF) die dingen roepen. En politiek die dingen roept. Ze kunnen gewoon met elkaar praten, maar iedereen neemt onafhankelijk een eigen beslissing gebasseerd op de informatie en doelstelling.
Doel van menig politici is herkozen worden bijvoorbeeld, en de verkiezingsbeloftes nakomen. Dat is heel iets anders dan zorgen dat de economie op wereldniveau zo gezond mogelijk blijft draaien ondanks alles wat politici verzinnen of willen.

- Inflatie staat voor de gemiddelde prijsstijging van een vaste verzameling aan producten. Oftewel, hoeveel kun je verwachten meer aan kosten te hebben. Daarvoor kijken ze naar energie (zoals elektra, brandstof), eten&drinken, verzekeringen, tabak.. alles in een soort van gigantisch boodschappenmandje wordt meegenomen en gekeken, hoeveel koste alles bij elkaar 1 jaar geleden en wat kost exact hetzelfde nu.
Als dat meer kost, is dat verschil inflatie.

Gevolg daarvan is, dat als je nu 7,- hebt, nu bijvoorbeeld een Big Mac menu kunt kopen van 6,95. Maar dat die volgend jaar 7,25 wordt, en tenzij je meer spaart cq inkomen hebt kun je die niet meer betalen.
In absolute zinnen heb je nog steeds hetzelfde geld (7) en dat wordt je niet afgenomen of op andere manier beinvloed. Echter wat je ermee kunt, dat verandert wel - inflatie brengt dat meer algemeen tot uiting, zodat je een idee hebt wat je kunt verwachtten.

- Links/rechts is een vorm van welvaartsverdeling, maar specifiek vooral het collectief ('samen' en 'wij') vs het individu ('ik' 'niet jij'). Links is vaak de hoek van sociaal, samen en voor elkaar. Denk aan toeslagen (huur, zorg) en grenzen (minimum inkomen, aow etc) of zorg (iedereen doet mee). Gericht op degene met minder inkomen een goed leven geven en het samen zo goed mogelijk te hebben.
Rechts is individualistisch, alles op en voor jezelf, ik-eerst mentaliteit. Denk aan bedrijven (lage belastingen) en individualisme (pensioen zelf regelen) en niet-jij (weg met 'anders denkenden' zoals migranten).

Gevolg is dat men vaak links associeert met 'hoge belastingen' en 'betere toeslagen' en 'dan komen er migranten' en rechts met 'lage belastingen' en 'minder toeslagen' en 'racisme' om iets te noemen. Echter tenzij je genoeg verdient (zeg >2x modaal p.p. per jaar, en/of succesvol eigen bedrijf/zzp) of genoeg vermogen hebt (zeg >500k netto dus aan overwaarde+cash+aandelen-schulden..) zal je er ironisch genoeg eerder op vooruitgaan bij links cabinet en op achteruit gaan bij rechts cabinet. Om iets te noemen.
Net zoals dat men bij rechts vaak tegen migraten/vluchtelingen is (want ze pakken banen!!) maar als het erop aan komt gaan ze echt niet zelf de toiletten schoonmaken... Terwijl links juist tegen eigen pensioenen is en voor indexeringen, maar als puntje bij paaltje komt niemand het huidige stelsel echt goed cijfermatig begrijpt.

Dus je bent goed op weg met je ideeën en gedachten, maar je haalt verschillende begrippen best stevig door elkaar.

offtopic:
Dit is trouwens onderbouw middelbare school vmbo/havo niveau aan economie (zoals inflatie) & maatschappij leer (links/rechts politiek spectrum). Dus zou serieus aanraden iemand anders te zoeken om je te helpen met financiën en financiële inzichten, als je broer die in de sector werkzaam is dit al niet goed weet.

Maar als je verhaal 'hoor personen praten' bedoeld 'volwassenen', en als je met 'broer werkt in de financiele sector' bedoeld 'heeft bijbaantje om bij ING schoon te maken' ofzo, dan snap ik het geheel een stuk beter. Dan komt het de komende jaren vanzelf op school in lessen en tentamens aan bod.
In de tussentijd zou je kunnen beginnen met bijvoorbeeld de youtube filmpjes van Economie Academy over bijvoorbeeld inflatie YouTube: Economie Academy: les Inflatie . Is wel gericht op eindexamen leerlingen, dus kan nog wat te ingewikkeld zijn als jullie in de klas niet zo ver zijn.

[Voor 35% gewijzigd door Xanaroth op 08-04-2021 11:36]

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 31-03 15:26
Dirk1221996 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:58:
[...]

Ik denk dat je broer de economische sector maar beter snel kan verlaten
dit voor het algemene belang.

slapende zielen zijn er al genoeg
Off topic: Heerlijk passief agressief dit.

Verder betrap ik mezelf er nogsteeds op een paar keer per dag DeGiro te openen. Zat gisteren wel een daling in de ETF's. Is nu alweer gecompenseerd daar niet van.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

• Zr40
  • Niet online
De overname van XLNX door AMD is goedgekeurd door de aandeelhouders. Het is weliswaar nog voorbeurs, maar waarom handelt het aandeel XLNX nog met een discount van 8% ten opzichte van de marktwaarde van de te ontvangen aandelen AMD? Wat is er nog zo onzeker dat goed is voor een 8% discount?

• Dirk1221996
  • Laatst online: 28-03 00:11
RazorMaron schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:22:
[...]

Off topic: Heerlijk passief agressief dit.

Verder betrap ik mezelf er nogsteeds op een paar keer per dag DeGiro te openen. Zat gisteren wel een daling in de ETF's. Is nu alweer gecompenseerd daar niet van.
Ik betrap me daar nu ook op,

wat ik me trouwens afvroeg...
is er een ETF voor de grote auto lease markt.
Deze zal op de lange termijn toch alleen maar kunnen groeien, nu veel mensen geen auto meer willen bezitten

• Xanaroth
Zr40 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:07:
De overname van XLNX door AMD is goedgekeurd door de aandeelhouders. Het is weliswaar nog voorbeurs, maar waarom handelt het aandeel XLNX nog met een discount van 8% ten opzichte van de marktwaarde van de te ontvangen aandelen AMD? Wat is er nog zo onzeker dat goed is voor een 8% discount?
Van wat ik kan zien:

- Deal is all stock, dus je bent afhankelijk van AMD koers (1.7234 shares of AMD common stock for each share of Xilinx).
- Tijdsfactor, verwachting is pas voor eind 2021 rond te zijn
- Goedkeuring, hoewel het er positief uit ziet kan daar nog van alles gebeuren (zoals dat het alsnog 2022 wordt)

Met meerdere risico's en relatief lange tijdslijn vind ik de discount niet heel gek.

[Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 08-04-2021 13:20]

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:13
Xanaroth schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:54:
[...]
Dat is alleen maar op papier. Bedrijven als FAMANG (en steeds meer +disney +AT&T +tesla +ford...) zijn 'u.s.' maar halen daar bij lange na niet al hun omzet/winst vandaan.
Idem zijn weer bedrijven als ahold/unilever/reckit benickser/SAP/volkswagen niet 100% europa.

Dus dat 55% aandelen VS genoteerd staan of hoofdkantoor hebben of whatever... =/= daadwerkelijke blootstelling van je investering.
Zoals je zelf al zegt treedt dat effect ook op voor bedrijven buiten de VS. Als ze gemiddeld ongeveer hetzelfde gedeelte aan winst/omzet uit het buitenland halen dan is 55% weer een prima indicatie voor je exposure.

• RocketKoen
Santee schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:23:
[...]

Ik weet niet of dit topic de juiste locatie is om deze discussie aan te gaan maar goed. Ik ben wel benieuwd naar de 'duizenden andere methodes' die beter zijn dan waterstof?
In principe is waterstof een chemische energie opslag. Maar het is dom om je vast te pinnen op 1 element. Batterijen heb je tegenwoordig ook al in tientallen chemische samenstellingen. En er zijn duizenden chemische samenstellingen geprobeerd. En nog tienduizenden om nog te proberen, die misschien beter zijn.
In plaats van waterstof zijn er ook andere chemische stoffen die je met eenzelfde rendement kan produceren uit groenen stroom, maar die bij kamertemperatuur vloeibaar zijn. Dit maakt transport en opslag een heel stuk makkelijker. Je kan zelfs brandstof maken die in een gewone verbrandingsmotor werkt, en die ongeveer hetzelfde rendement heeft als waterstof.
Waarom doet men dat niet dan? Omdat je dan brandstof krijgt van €4/l zonder belasting (tegen €0,40 ofzo voor fossiel)
Feit is dat niks super efficient is. Een batterij kost ook gigantisch veel energie om te maken, is bovendien niet heel duurzaam momenteel qua gebruikte materialen, moet je recyclen, neemt heel veel ruimte in/is zwaar. Zo heeft elke techniek wel voor en nadelen. Het grootste nadeel aan waterstof is inderdaad efficiency.
Waterstof brandstofcellen zijn veel ingewikkelder om te maken en gebruiken veel zeldzamere materialen (bijvoorbeeld palladium).
Het gasnet wordt steeds minder gebruikt (oa door warmtenetten en elektrische verwarming), waterstof zou je mooi lokaal bij een windpark kunnen produceren en met een nieuwe/aangepaste gasleiding kunnen vervoeren, lokaal weer om kunnen zetten (er zijn ook waterstofketels ipv NG CV ketels zoals wij die kennen).
Een veel gehoorde fantasie van politici. Waterstof gas is enorm corrosief. Speciaal voor waterstof ontwikkelde (peperdure) leidingen en tanks hebben een levensduur van 12 jaar. Pomp je waterstof in een gasleiding, dan is die na 1 of 2 jaar weg. Ter vergelijking. Een gasleiding moet nu na ongeveer 60 jaar worden vervangen. Waterstof in het bestaande gasnet pompen is dus onzin. En een compleet leidingnet iedere 12 jaar vervangen is een raar alternatief voor een veel goedkopere en eenmalige verzwaring van het elektriciteitsnet.
Tevens lijkt waterstof 1 van de weinige vervangers voor vliegtuigen en schepen. Ik ben wel van mening dat de grens ligt bij zwaarder vrachtverkeer, ik denk dat voor midlange/korte afstanden en persoonsvervoer EV voertuigen een veel beter alternatief zijn.
Vrachtwagens op batterijen zijn er nu al. Voor vliegtuigen en schepen heb je veel meer aan een andere vorm van chemische energieopslag. Niet een super lastig gas als waterstof wat je onder extreme druk moet opslaan en maar zeer kort houdbaar is.
Anyways dit gerelateerd aan de beurs, veel waterstof bedrijven zijn best overvalued nu.
Zijn we het tenminste ergens over eens.

TheS4ndm4n#1919

• Santee
RocketKoen schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:57:
[...]
In principe is waterstof een chemische energie opslag. Maar het is dom om je vast te pinnen op 1 element. Batterijen heb je tegenwoordig ook al in tientallen chemische samenstellingen. En er zijn duizenden chemische samenstellingen geprobeerd. En nog tienduizenden om nog te proberen, die misschien beter zijn.
In plaats van waterstof zijn er ook andere chemische stoffen die je met eenzelfde rendement kan produceren uit groenen stroom, maar die bij kamertemperatuur vloeibaar zijn. Dit maakt transport en opslag een heel stuk makkelijker. Je kan zelfs brandstof maken die in een gewone verbrandingsmotor werkt, en die ongeveer hetzelfde rendement heeft als waterstof.
Waarom doet men dat niet dan? Omdat je dan brandstof krijgt van €4/l zonder belasting (tegen €0,40 ofzo voor fossiel)

[...]
Waterstof brandstofcellen zijn veel ingewikkelder om te maken en gebruiken veel zeldzamere materialen (bijvoorbeeld palladium).
[...]
Een veel gehoorde fantasie van politici. Waterstof gas is enorm corrosief. Speciaal voor waterstof ontwikkelde (peperdure) leidingen en tanks hebben een levensduur van 12 jaar. Pomp je waterstof in een gasleiding, dan is die na 1 of 2 jaar weg. Ter vergelijking. Een gasleiding moet nu na ongeveer 60 jaar worden vervangen. Waterstof in het bestaande gasnet pompen is dus onzin. En een compleet leidingnet iedere 12 jaar vervangen is een raar alternatief voor een veel goedkopere en eenmalige verzwaring van het elektriciteitsnet.

[...]
Vrachtwagens op batterijen zijn er nu al. Voor vliegtuigen en schepen heb je veel meer aan een andere vorm van chemische energieopslag. Niet een super lastig gas als waterstof wat je onder extreme druk moet opslaan en maar zeer kort houdbaar is.
[...]
Zijn we het tenminste ergens over eens.
Hoe multiquote je zo netjes?

1. Eens, er zijn een heleboel alternatieven die ook tegelijk worden onderzocht. Ik pin mij zeker ook niet vast op waterstof, als er een alternatief komt die beter is dan moet je daar naar gaan kijken. Zo weet ik dat men ook bezig is met grote zoet/zout wateropslag in de oceaan, soms ook met kunstmatige eilandjes tegen weersomstandigheden en stromingen. Daarmee kan je theoretisch gigantische hoeveelheden energie in opslaan. Maarja, om zoiets voor elkaar te krijgen ben je wel weer wat jaren verder. Maar goed, dit is dus chemische vrij complex en lastig in te schatten of we over 10 jaar 'ineens' een goede chemische stof hebben die een veel beter alternatief is voor waterstof.

2. Fuelcells gebruiken inderdaad nog veel platinum geloof ik, echter zijn er al veel ontwikkelingen om hier vanaf te komen. Hierbij geldt ook, je weet niet in hoeverre dit zich gaat ontwikkelen de komende jaren dus dit is koffiedik kijken vind ik.

3. Corrosief? 1e keer dat ik dat hoor, volgens mij is (pure) waterstof juist helemaal niet corrosief. Waar is je bron, kan je die linken? Zo ver ik weet is het grootste probleem de grootte van het molecuul. Omdat H2 zo klein is kan het overal doorheen lekken. Ze hebben al tests lopen met (nieuwere) aardgas leidingen voor H2 en dat gaat gewoon goed. Het grootste risico is pakkingen die wat ouder worden waardoor er H2 gaat lekken. Op zich niet heel gevaarlijk omdat het zo vluchtig is, maar te veel is natuurlijk niet goed. Die opslagtanks kan ik mij ook niet in vinden, volgens mij heb je dikke wanden nodig of moet je het voor korte duur opslaan omdat je anders ook langzaam je waterstof verliest. Leiding in 2 jaar weg? Lijkt mij erg stug, een leiding aanleggen kost bakken vol geld en ze gebruiken die leidingen al jááren in grote industriën.
1 malige verzwaring klopt niet, ze gaan niet ineens capaciteit voor 30 jaar extra energievraag aanleggen, daar is geen up-front investeringsbudget voor bij Tennet, Liander etc. Dit gaat stap voor stap en kost elke keer dus weer geld. Die 2/12 jaar klopt dus imo ook gewoon niet, dus dat argument gaat dan niet op.

4. Hoge druk klopt, is het erg? Genoeg tests laten zien dat een waterstof tank op hoge druk niet per se gevaarlijker is dan gewoon gas. Again het is heel vluchtig, als er een lek is stroomt het vaak heel snel weg. Hier moet volgens mij nog meer op getest worden. Ik ben ook benieuwd naar de alternatieve hoor en ik denk dat er voor een deel wel (bio)alternatieve zijn. Dit is opnieuw koffiedik kijken. Wat als er over 10 jaar nog geen alternatief is, vliegen we dan nog steeds op kerosine die volledig gesubsidieerd is terwijl we aan de andere kant subsidie op zonnepanelen geven? 8)7

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:26
Xanaroth schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:17:
[...]

Van wat ik kan zien:

- Deal is all stock, dus je bent afhankelijk van AMD koers (1.7234 shares of AMD common stock for each share of Xilinx).
- Tijdsfactor, verwachting is pas voor eind 2021 rond te zijn
- Goedkeuring, hoewel het er positief uit ziet kan daar nog van alles gebeuren (zoals dat het alsnog 2022 wordt)

Met meerdere risico's en relatief lange tijdslijn vind ik de discount niet heel gek.
Dit, en dan voornamelijk punt drie. Chips zijn een kritieke industrie, goedkeuring is nodig in de EU, US, China, UK, etc. Aan zo'n grote deal kleven de nodige (antitrust, politieke) risico's en het kan nog wel een jaartje duren.

En in een share/share deal moet je behoorlijk wat margeruimte hebben en ook nog de overnemende stukken inlenen (met de bijbehorende risico's) als je alleen exposure wil in de merger en niet in de markt in zijn geheel. Dat kost je ook weer wat extra rendement - zulke deals handelen dan ook vaak op een iets grotere spread.

De optimistische verklaring is dat er wereldwijd simpelweg niet genoeg actieve merger-arbitrageurs zijn om de spread helemaal richting nul te krijgen. Hoeveel merger-arb fondsen kunnen hier een miljard in pompen? Hoe verhoudt zich dat tot de flow van passieve beleggers? Ik ben behoorlijk skeptisch over deze theorie, maar je ziet wel vaker dat de risk/reward van giga-deals best aardig lijkt - ook al lijken de regulatory risks minimaal. Maar goed, die risico's (en het risico op een deal break, vertraging, een hoger bod, etc.) moet iedereen voor zichzelf inschatten.

In elk geval, ~10% annualized lijkt aardig maar is ook weer niet bijzonder veel voor een share/share deal waar nog wat haken en ogen aan zitten. Workday / Salesforce, Alexion / Astra Zeneca, MXIM / Analog Devices zijn wat andere huidige grote deals, die handelen met vergelijkbare IRR's. Je kan het ook omdraaien: had je verwacht dat de shareholder vote een probleem zou zijn?

[Voor 29% gewijzigd door writser op 08-04-2021 15:50]

Onvoorstelbaar!

• RocketKoen
Santee schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:19:
[...]

Hoe multiquote je zo netjes?
zelf extra quote tags toevoegen aan de post
1. Eens, er zijn een heleboel alternatieven die ook tegelijk worden onderzocht. Ik pin mij zeker ook niet vast op waterstof, als er een alternatief komt die beter is dan moet je daar naar gaan kijken. Zo weet ik dat men ook bezig is met grote zoet/zout wateropslag in de oceaan, soms ook met kunstmatige eilandjes tegen weersomstandigheden en stromingen. Daarmee kan je theoretisch gigantische hoeveelheden energie in opslaan. Maarja, om zoiets voor elkaar te krijgen ben je wel weer wat jaren verder. Maar goed, dit is dus chemische vrij complex en lastig in te schatten of we over 10 jaar 'ineens' een goede chemische stof hebben die een veel beter alternatief is voor waterstof.
Dat is precies mijn punt. Er zijn heel veel andere technieken die nu nog niet rendabel zijn, maar in de toekomst wel. Om er nu 1 uit te kiezen om in te investeren is dom. Je kan beter al je geld op 1 cijfer zetten aan de roulette tafel. Dat duurt tenminste niet zo lang. Maar omdat de politiek en MSM het steeds over waterstof heeft, doen heel veel mensen of dat de enige mogelijke winnaar is.
2. Fuelcells gebruiken inderdaad nog veel platinum geloof ik, echter zijn er al veel ontwikkelingen om hier vanaf te komen. Hierbij geldt ook, je weet niet in hoeverre dit zich gaat ontwikkelen de komende jaren dus dit is koffiedik kijken vind ik.
Hetzelfde geldt voor batterijen. Behalve dat die al veel verder zijn in het ontwikkelen van versies zonder schadelijke of zeldzame materialen.
3. Corrosief? 1e keer dat ik dat hoor, volgens mij is (pure) waterstof juist helemaal niet corrosief. Waar is je bron, kan je die linken? Zo ver ik weet is het grootste probleem de grootte van het molecuul. Omdat H2 zo klein is kan het overal doorheen lekken. Ze hebben al tests lopen met (nieuwere) aardgas leidingen voor H2 en dat gaat gewoon goed. Het grootste risico is pakkingen die wat ouder worden waardoor er H2 gaat lekken. Op zich niet heel gevaarlijk omdat het zo vluchtig is, maar te veel is natuurlijk niet goed. Die opslagtanks kan ik mij ook niet in vinden, volgens mij heb je dikke wanden nodig of moet je het voor korte duur opslaan omdat je anders ook langzaam je waterstof verliest. Leiding in 2 jaar weg? Lijkt mij erg stug, een leiding aanleggen kost bakken vol geld en ze gebruiken die leidingen al jááren in grote industriën.
1 malige verzwaring klopt niet, ze gaan niet ineens capaciteit voor 30 jaar extra energievraag aanleggen, daar is geen up-front investeringsbudget voor bij Tennet, Liander etc. Dit gaat stap voor stap en kost elke keer dus weer geld. Die 2/12 jaar klopt dus imo ook gewoon niet, dus dat argument gaat dan niet op.
Google scholar at your service
De tldr is dat H2 zo'n klein molecuul is dat het door staal heen zweet. Daarbij tast het het metaal aan, waardoor het enorm bros wordt. Waterstof leidingen zijn dan ook van ander materiaal. En worden in de industrie altijd bovengronds geplaatst, zodat je ze makkelijk kan vervangen. De chemische industrie gebruikt geen >50 jaar oud leidingwerk.
Het elektriciteitsnet hoef je maar 1x te verzwaren als je het goed doet. Het grote probleem is dat het net nu is gebouwd op top-down distributie. Dikke kabels van een centrale op hoogspanning. Dan trafo's naar 10kV voor een wijk. Iets minder dikke kabels naar een transformatorhuisje. En dan relatief dunne kabels naar alle huizen. Straks als veel energie wordt opgewerkt op daken moeten de kabels naar de huizen veel dikker. De onderstations moeten groter worden. En je moet onderstations onderling gaan verbinden in plaats van ze in een ster aan een >100kV net te knopen. Zodat bijvoorbeeld het kantoor de zonneenergie van de woonwijk ernaast kan gebruiken. En de woonwijk savonds de windenergie van de windmolens buiten de stad.
4. Hoge druk klopt, is het erg? Genoeg tests laten zien dat een waterstof tank op hoge druk niet per se gevaarlijker is dan gewoon gas. Again het is heel vluchtig, als er een lek is stroomt het vaak heel snel weg. Hier moet volgens mij nog meer op getest worden. Ik ben ook benieuwd naar de alternatieve hoor en ik denk dat er voor een deel wel (bio)alternatieve zijn. Dit is opnieuw koffiedik kijken. Wat als er over 10 jaar nog geen alternatief is, vliegen we dan nog steeds op kerosine die volledig gesubsidieerd is terwijl we aan de andere kant subsidie op zonnepanelen geven? 8)7
Hoge druk is vooral vervelend omdat het enorm veel energie kost om een gas op zo'n hoge druk te krijgen. En de tank is enorm zwaar.
Een tank die nu 5kg waterstof kan opslaan, zou 50kg vloeibare brandstof kunnen opslaan.

TheS4ndm4n#1919

• Xanaroth
writser schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:24:
[...]

Dit, en dan voornamelijk punt drie. Chips zijn een kritieke industrie, goedkeuring is nodig in de EU, US, China, UK, etc. Aan zo'n grote deal kleven de nodige (antitrust, politieke) risico's en het kan nog wel een jaartje duren.

De optimistische verklaring is dat er wereldwijd simpelweg niet genoeg actieve merger-arbitrageurs zijn om de spread helemaal richting nul te krijgen. Hoeveel merger-arb fondsen kunnen hier een miljard in pompen? Hoe verhoudt zich dat tot de flow van passieve beleggers? Ik ben behoorlijk skeptisch over deze theorie, maar je ziet wel vaker dat de risk/reward van giga-deals best aardig lijkt - ook al lijken de regulatory risks minimaal. Maar goed, die risico's (en het risico op een deal break, vertraging, een hoger bod, etc.) moet iedereen voor zichzelf inschatten.

In elk geval, ~10% annualized lijkt aardig maar is ook weer niet bijzonder veel voor een deal waar nog wat haken en ogen aan zitten. Workday / Salesforce, Alexion / Astra Zeneca, MXIM / Analog Devices zijn wat andere huidige grote deals, die handelen met vergelijkbare IRR's. Je kan het ook omdraaien: had je verwacht dat de shareholder vote een probleem zou zijn?
To add; achteraf is dat een serieus scherpe prijs/tijdswaarde. Gezien juist in die (sort off) sector recent overname tussen Applied Materials en Kokusai is afgeblazen omdat China stil bleef - ergo geen goedkeuring.
purchase agreement with KKR HKE Investment L.P. terminated as of March 19, 2021 as Applied did not receive confirmation of timely approval from the regulator in China
Dus de risico's in de chip wereld wat betreft overnames zijn momenteel erg serieus om rekening mee te houden.

• NoepZor
  • Laatst online: 05:44
Misschien is het heel simpel en zie ik wat over het hoofd: Ik heb 10,nogwat in mijn DeGiro account staan (met soort van speelgeld ingelegd). Kan ik dit inleggen in een ETF, of moet ik per se het hele bedrag van de ETF inleggen (66 euro)? Ik beleg periodiek via ABN Amro met een vast bedrag en daar krijg je dan op de komma nauwkeurig een participatie. Bijv 66 euro en 100 euro inleg is 1,5151 participaties. Kan dit ook bij De Giro?

De wijzen komen uit het Oosten!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@Santee Persoonlijk zie ik wel een rol van waterstof in de energie transitie, maar waarom zou je werken met pijpleidingen? Waterstof kan beter zo dicht mogelijk bij de verbruiker geproduceerd worden. Dit zou in de transportsector ook de grootste te behalen winst zijn door waterstof pas bij het tankstation te produceren. Voor industrie zal dit niet anders zijn. Het verlies op leidingen of transport over de weg is enorm en meerdere kleinere waterstofproductie zal ook het net beter stabiliseren dan één grote.

Echter om toch nog een beetje ontopic te blijven zie ik in waterstof geen grote markt met grote marges. De klanten voor waterstof zullen geen cent teveel willen betalen omdat energie een grote kostenpost is. Ik zie meer kansen bij de energiebedrijven die zich met name met stroom en accu's bezig houden. Inspelen op de onbalans tussen vraag en aanbod van zeer voordelige energie (wind en zon) wordt volgens mij de komende jaren zeer lucratief. Een grote waterstofproductiefaciliteit zal echter minder op die onbalans kunnen inspelen gezien het 24/7 moet draaien om de gigantische investeringen terug te verdienen.

[Voor 8% gewijzigd door Deveon op 08-04-2021 16:18]

• Bever
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-03 15:39
NoepZor schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:07:
Misschien is het heel simpel en zie ik wat over het hoofd: Ik heb 10,nogwat in mijn DeGiro account staan (met soort van speelgeld ingelegd). Kan ik dit inleggen in een ETF, of moet ik per se het hele bedrag van de ETF inleggen (66 euro)? Ik beleg periodiek via ABN Amro met een vast bedrag en daar krijg je dan op de komma nauwkeurig een participatie. Bijv 66 euro en 100 euro inleg is 1,5151 participaties. Kan dit ook bij De Giro?
Nee, bij degiro kun je ze alleen per stuk kopen.

• Santee
Deveon schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:16:
@Santee Persoonlijk zie ik wel een rol van waterstof in de energie transitie, maar waarom zou je werken met pijpleidingen? Waterstof kan beter zo dicht mogelijk bij de verbruiker geproduceerd worden. Dit zou in de transportsector ook de grootste te behalen winst zijn door waterstof pas bij het tankstation te produceren. Voor industrie zal dit niet anders zijn. Het verlies op leidingen of transport over de weg is enorm en meerdere kleinere waterstofproductie zal ook het net beter stabiliseren dan één grote.
Omdat je straks windparken op zee hebt die gigawatts aan overproductie hebben. Als je die met dikke electrakabels door zee naar het land vervoert, vervolgens via het landelijke net naar een tankstation vervoert moet je het hoogspanningsnet/lokale net daar ook gaan verzwaren. Plus het net moet gigantische buffers gaan maken omdat ze dan een vraag/aanbod krijgen die erg veel van elkaar kunnen verschillen. Die opslag wordt dan ook enorm duur. Anyways het is erg complex.

@RocketKoen Ik zal mij er nog verder in gaan verdiepen, in dit onderzoek van netbeheernederland (https://www.netbeheernede...distributienetten_133.pdf) komt juist naar voren dat waterstofverbrossing geen issue is voor staal, RVS en gietijzer.

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-01 16:57
Nou, beter laat dan nooit of zo... Mijn ABN account had een storing, en waarschijnlijk volgende maand weer (ik vind ABN niet fantastisch...).
Maar goed, ik kan het één en ander updaten dus ook een overzicht maken van mijn portfolio:

Deze maand (mrt)
Vorige maand (feb)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+4,0%
-2,3%
+9,2%
+78,0%
Hoogste prestaties
IBM +14,68%
PG +9,83%
GIS +9,74%
FLOW +6,76%
BRK^B +4,56%
TRET +3,33%
FLOW +33,78%
SPCE +22,87%
VALE +20,67%
TSLA +274,69%
ALB +129,24%
VALE +82,44%
Laagste prestaties
SPCE -19,42%
TSLA -6,21%
PRX -5,29%
SPCE -31,14%
U -29,84%
TSLA -19,39%
U -33,35%
TSLA -0,75%
AAPL +0,98%
SPCE -25,13%
IBM -15,56%
TRET -12,95%

*Alle percentages zijn gemeten met TWR

TRET = VanEck Global Real Estate ETF

Mijn value stocks gingen ineens lekker en tegelijk gingen de growth stocks minder, afgelopen maand. Mijn weloverwogen portfolio bleef toch lekker in balans ondanks de paniek die toen heerste op de beurs. Dus ik ben tevreden :)

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Dirk1221996 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:29:
[...]

wat ik me trouwens afvroeg...
is er een ETF voor de grote auto lease markt.
Deze zal op de lange termijn toch alleen maar kunnen groeien, nu veel mensen geen auto meer willen bezitten
Waarom zou de leasemarkt groeien? En wat gebeurt er met de ex-lease auto's? Groeit de markt voor occasions ook? Als de markt voor lease groeit, gaat dan niet juist de marge omlaag? 't Is niet bepaald lastig om een leasebedrijf te beginnen...
Gaan we meer kilometers maken of minder nu we thuiswerken? Waarom een lease-auto als je nog maar 1x per week naar kantoor hoeft? Dan is toch juist een deel-auto fijn?
Enkele grote leasemaatschappijen zijn BV's, dus waarom zou een lease ETF een goede keuze zijn?
Over welke termijn heb je het? Hoeveel beter zou die ETF het volgens jou gaan doen t.o.v. de rest van de markt?

Mij overkomt overigens hetzelfde met enige regelmaat. Dan denk ik weer dat 'accu's', of 'vleesverangers' of 'bouwen met houtafval' de toekomst is. En misschien is dat allemaal waar, maar dan nog betekend dat niet dat een ETF met bedrijven in die hoek het goed gaat doen. Een BV zou maar zo de grootste kunnen worden in die hoek. Of de ontwikkeling komt juist vanuit bedrijven waarvan 'de toekomst' marktaandeel gaat inpikken. Want er zijn maar weinig bedrijven die marktleider zijn in een afstervend product die zich vrijwillig laten scheren. Die zetten niet zelden ook groot in op innovatie van alternatieven (zie bijv. Shell die veel deelnemingen heeft in de 'alternatieve energie' sector).
Xanaroth schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:59:
[...]

- Inflatie staat voor de gemiddelde prijsstijging van een vaste verzameling aan producten. Oftewel, hoeveel kun je verwachten meer aan kosten te hebben. Daarvoor kijken ze naar energie (zoals elektra, brandstof), eten&drinken, verzekeringen, tabak.. alles in een soort van gigantisch boodschappenmandje wordt meegenomen en gekeken, hoeveel koste alles bij elkaar 1 jaar geleden en wat kost exact hetzelfde nu.
Als dat meer kost, is dat verschil inflatie.

Gevolg daarvan is, dat als je nu 7,- hebt, nu bijvoorbeeld een Big Mac menu kunt kopen van 6,95. Maar dat die volgend jaar 7,25 wordt, en tenzij je meer spaart cq inkomen hebt kun je die niet meer betalen.
In absolute zinnen heb je nog steeds hetzelfde geld (7) en dat wordt je niet afgenomen of op andere manier beinvloed. Echter wat je ermee kunt, dat verandert wel - inflatie brengt dat meer algemeen tot uiting, zodat je een idee hebt wat je kunt verwachtten.
Mooie uitleg van inflatie! Zou zo de schoolboeken in kunnen.
offtopic:
Elke keer dat ik naar de MacD, en dat is toch al snel zo'n 1x per 20 maanden dan word ik er weer aan herinnerd hoe hard die inflatie is gegaan daar. In mijn studententijd (zo'n 14 jaar geleden alweer) woonde ik in de buurt van een Mac en haalde ik heel regelmatig een McKroket voor € 1 (euroknaller) of € 1,95. Voor diezelfde Mc Kroket ben je nu € 3,20 kwijt.

• RocketKoen
Santee schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:23:
[...]

Omdat je straks windparken op zee hebt die gigawatts aan overproductie hebben. Als je die met dikke electrakabels door zee naar het land vervoert, vervolgens via het landelijke net naar een tankstation vervoert moet je het hoogspanningsnet/lokale net daar ook gaan verzwaren. Plus het net moet gigantische buffers gaan maken omdat ze dan een vraag/aanbod krijgen die erg veel van elkaar kunnen verschillen. Die opslag wordt dan ook enorm duur. Anyways het is erg complex.

@RocketKoen Ik zal mij er nog verder in gaan verdiepen, in dit onderzoek van netbeheernederland (https://www.netbeheernede...distributienetten_133.pdf) komt juist naar voren dat waterstofverbrossing geen issue is voor staal, RVS en gietijzer.
interresant onderzoek.
De denkwijze is dat brosheid alleen bestaat bij atomaire waterstof. En om atomaire waterstof te krijgen uit waterstofgas heb je hoge temperaturen nodig of de aanwezigheid van water. Dus als je alleen transporteert en je droogt de waterstof, dan kan er geen probleem ontstaan.

Vervolgens geven ze zelf aan dat waterstof zoals het nu beschikbaar is tot 5ppm H2O heeft. En de hoogste standaard in de industrie (lithografie kalibratiegas) 0,5ppm H2O heeft. Aangezien water niet wordt verbruikt bij de reactie, ben ik benieuwd hoe ze dat in de praktijk willen doen.

Maar ik ben wel blij dat de netbeheerders er iig serieus naar kijken.

TheS4ndm4n#1919

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-03 22:14
RocketKoen schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:57:
[
Waterstof corrosief? H2 is niet corrosief, H+ ionen echter wel. Zoals zoutzuur (HCL). Zoutzuur bevat een H+ en een CL- ion. Waterstof zelf is neutraal en beide atomen zjin met elkaar verbonden.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:08
Het scheikundelokaal is elders.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik heb van 1500 .. met beleggen 2000 kunnen maken (aandelen) .. (belegings rekening bij ing)
alleen waar ik een beetje van "baal" is dat ik per transactie 4.- betaal .. teminste ik snap dat er kosten aan zijn verbonden ..

bestaan er (sites oid) waarbij ik een 50-100 euro per jaar aan "abbonement" betaal (fixed price) en waar ik vervolgens al kan traden zonder extra kosten .. ik zou het leuk vinden als ik het "begrijp" omdat dan via software (api oid) te automagiseren ..

elke keer als ik zoek op internet en ik verzuip in onzin/zinnige posts maar het kaf van het koren te scheiden lukt me nog niet echt .. ik weet echt niet waar ik op moet onderscheiden. .

Tja vanalles

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:33
vso schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:30:
ik heb van 1500 .. met beleggen 2000 kunnen maken (aandelen) .. (belegings rekening bij ing)
alleen waar ik een beetje van "baal" is dat ik per transactie 4.- betaal .. teminste ik snap dat er kosten aan zijn verbonden ..

bestaan er (sites oid) waarbij ik een 50-100 euro per jaar aan "abbonement" betaal (fixed price) en waar ik vervolgens al kan traden zonder extra kosten .. ik zou het leuk vinden als ik het "begrijp" omdat dan via software (api oid) te automagiseren ..

elke keer als ik zoek op internet en ik verzuip in onzin/zinnige posts maar het kaf van het koren te scheiden lukt me nog niet echt .. ik weet echt niet waar ik op moet onderscheiden. .
Je kan degiro proberen, hebben lagere transactie kosten dan bij banken...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-03 18:51

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Even een heel basic vraagje, en ja, ik heb gegoogeld. Beleggen wordt ook wel investeren genoemd, maar: slechts de eerste koper van het aandeel investeert echt in het bedrijf. Die ‘leent’ geld aan het bedrijf in ruil voor een deel eigendom. Wat er daarna met het aandeel gebeurd is voor het bedrijf nauwelijks nog interessant. De beurs en huidige waarde van het aandeel geeft niet weer wat de waarde van het bedrijf is, maar wat mensen dénken dat de waarde is. Klopt dit allemaal?

No good deed goes unpunished.

• Deveon
  • Niet online
Correct, maar volgens mij is het niet zo dat de eerste koper per definitie geld investeert in het bedrijf. Het kan ook puur zijn dat de oude eigenaar (deels) uitgekocht wordt. Eigenlijk is de aandeelhandel puur speculatie op toekomstige winsten van het onderliggende bedrijf.

Een voordeel van een hoge koers is natuurlijk wel wat het bedrijf ervoor kan kiezen om meer aandelen uit te geven om zo kapitaal op te halen (meer aandelen = lagere prijs per aandeel) en dat de hogere functies vaak ook een beloning ontvangen in of op basis van de aandeelkoers.

[Voor 4% gewijzigd door Deveon op 09-04-2021 09:30]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:04
Ardana schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:16:
Even een heel basic vraagje, en ja, ik heb gegoogeld. Beleggen wordt ook wel investeren genoemd, maar: slechts de eerste koper van het aandeel investeert echt in het bedrijf. Die ‘leent’ geld aan het bedrijf in ruil voor een deel eigendom. Wat er daarna met het aandeel gebeurd is voor het bedrijf nauwelijks nog interessant. De beurs en huidige waarde van het aandeel geeft niet weer wat de waarde van het bedrijf is, maar wat mensen dénken dat de waarde is. Klopt dit allemaal?
Vergeet niet dat de directie verantwoording af moet leggen aan de aandeelhouders. Als de aandeelhouders vinden dat een aandeel niet hoog genoeg is/het dividend te laag is, of als de meerderheid van de aandeelhouders vind dat de CEO een klootzak is, dan kunnen ze dit laten blijken op de aandeelhoudersvergadering en met hun stemrecht.

Als je als bedrijf meer dan 50% van je aandelen hebt uitstaan, dan zou je zelfs een vijandige overname kunnen meemaken. Wikipedia: Corporate raid

Zie verder ook investopedia: Why Do Companies Care About Their Stock Prices?

[Voor 3% gewijzigd door NESFreak op 09-04-2021 09:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 31-03 16:55
NoepZor schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:07:
Dat is (waarschijnlijk) omdat je bij ABN in indexfondsen zit en bij DeGiro in ETFs. Vergelijkwaardige producten, maar niet geheel hetzelfde, zie bijvoorbeeld: https://www.fireblog.nl/b...n-en-etfs-de-verschillen/

Volgens mij zijn er geen indexfondsen bij DeGiro.

• NoepZor
  • Laatst online: 05:44
Coocoocachoo schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:34:
[...]

Dat is (waarschijnlijk) omdat je bij ABN in indexfondsen zit en bij DeGiro in ETFs. Vergelijkwaardige producten, maar niet geheel hetzelfde, zie bijvoorbeeld: https://www.fireblog.nl/b...n-en-etfs-de-verschillen/

Helder :) Ik kon gister dit niet vinden omdat ik dacht dat dit hetzelfde was. De verschillen zijn me nu helemaal duidelijk, thanks. Via ABN Amro leggen we inderdaad in in de NT fondsen (88% World en 12% EM). We zijn al klant bij ABN Amro, dus voor ons een logische keuze om hier periodiek te gaan inleggen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• phantom09
Hier een leuk linkje naar een site waar je de ranking van bedrijven kan zien. Apple schijnt weer op nr. 1 te staan:

https://companiesmarketcap.com/

• Rukapul
Ja, maar:

Investeren vereist een keten. De eerste investeerders zijn typisch bereid meer risico te nemen. Door het door te verkopen aan andere beleggers kunnen die eerste weer in andere risicovolle ondernemingen investeren.

Het ene is dus nodig voor het andere.

En dan heb je natuurlijk nog zaken als extra kapitaal ophalen bij bestaande aandeelhouders in uitzonderlijke situaties.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pistachenootje
Een vraag die hier vaak voorbij komt is: "de markt staat nu op een all time high. is het wel verstandig om nu in te stappen? kan ik niet beter wachten op een dip?"

Ben Felix gaat over die vraag binnenkort een paper publiceren. Gisteren vertelde hij over de resultaten in de podcast, die waarschijnlijk weinig mensen zullen verbazen: het was meestal geen goede strategie.

Een statistiek vond ik wel interessant, ik ben benieuwd of iemand hem kan raden :)

Als de wereld markt (MSCI index) op een all time high bereikt, hoe groot was dan de kans op een 10% dip of groter in de volgende 12 maanden?

Wat denken jullie? (als je het antwoord weet niet zeggen svp)

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:00
Pistachenootje schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:22:
Een vraag die hier vaak voorbij komt is: "de markt staat nu op een all time high. is het wel verstandig om nu in te stappen? kan ik niet beter wachten op een dip?"

Ben Felix gaat over die vraag binnenkort een paper publiceren. Gisteren vertelde hij over de resultaten in de podcast, die waarschijnlijk weinig mensen zullen verbazen: het is meestal geen goede strategie.

Een statistiek vond ik wel interessant, ik ben benieuwd of iemand hem kan raden :)

Als de wereld markt (MSCI index) op een all time high bereikt, hoe groot was dan de kans op een 10% dip of groter in de volgende 12 maanden?

Ramin van Pension Craft gaat ook ook iets dieper in op de kans op een correctie in een van zijn video's en welke rendementen het meest waarschijnlijk zijn. Misschien het bekijken waard:
https://www.youtube.com/watch?v=la-zdPUcmUQ

• Nikel
  • Niet online
spoiler:
20%. Doorgaans zal een all time high opgevolgd worden door nog een serie all time highs in de volgende 12 maanden. En gegeven je vraagstelling zal het antwoord wel verrassend laag zijn. Overigens vind ik dit soort statistiek leuk, maar moet je natuurlijk niet doen alsof elke all time high gelijk is. Voor het voorspellen van een 10% dip zijn er veel meer factoren van belang dan de huidige koersen ten opzichte van het verleden.

Edit: Ik heb even het antwoord opgezocht. Volgens mij heeft de bron het niet over een 10% dip, maar over een afname van 10% na die 12 maanden. Dat is niet hetzelfde. Een 10% dip komt veel vaker voor dan een afname van 10% over 12 maanden.

[Voor 14% gewijzigd door Nikel op 09-04-2021 10:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online
Wanneer jij aandelen op de secundaire markt koopt neem jij een deel van de investering over van de vorige investeerder. Het bedrijf merkt in principe inderdaad helemaal niets van die transactie. Maar de mogelijkheid dat aandelen verhandeld kunnen worden is weldegelijk gunstig voor het bedrijf. De mogelijkheid dat de kopers op de primaire markt uiteindelijk eenvoudig kunnen verkopen neemt voor sommige partijen een drempel weg om te investeren, en daarmee heeft het bedrijf toegang tot meer/goedkoper kapitaal.

Voor wat betreft het tweede deel: de huidige prijs is altijd afhankelijk van het equilibrium tussen vraag en aanbod, wat inderdaad gebaseerd is op wat mensen denken. Maar dat is toch wel vaak op zijn minst geïnformeerd door de echte waarde van het bedrijf. Voor zover je het 'echt' kan noemen; waarde is deels afhankelijk van parameters waar je geen objectief eenduidig getal aan kan verbinden. En het waarderingsmodel van de een kan totaal anders werken dan die van de ander. En de een kan een ander beeld hebben van toekomstige ontwikkelingen dan de ander. Zo kunnen twee volledig geïnformeerde, rationele investeerders toch op een totaal andere waardering uitkomen.

Investeren (in tegenstelling tot handelen) is een activiteit voor de lange termijn. Zoals het gezegde van Ben Graham luidt, "In the short run the market is a voting machine, but in the long run it is a weighing machine". Als je je investering lang genoeg aanhoudt, zullen de afwijkingen die zijn ontstaan door kopen (en uiteindelijk verkopen) op verkeerde waarderingen steeds kleiner worden ten opzichte van de 'echte' waardeontwikkeling.

• Pistachenootje
Nikel schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:35:
[...]

spoiler:
20%. Doorgaans zal een all time high opgevolgd worden door nog een serie all time highs in de volgende 12 maanden. En gegeven je vraagstelling zal het antwoord wel verrassend laag zijn. Overigens vind ik dit soort statistiek leuk, maar moet je natuurlijk niet doen alsof elke all time high gelijk is. Voor het voorspellen van een 10% dip zijn er veel meer factoren van belang dan de huidige koersen ten opzichte van het verleden.

Edit: Ik heb even het antwoord opgezocht. Volgens mij heeft de bron het niet over een 10% dip, maar over een afname van 10% na die 12 maanden. Dat is niet hetzelfde. Een 10% dip komt veel vaker voor dan een afname van 10% over 12 maanden.
spoiler:
3%, ik vond het inderdaad ook opmerkelijk laag.

Volgens mij gaat het wel over een dip, het gaat namelijk over een 10% afname (of meer) within 12 months. Zo'n afname (los van de 12 maanden vermoed ik) is namelijk het koop signaal voor de buy de dip strategie.

• RocketKoen
Pistachenootje schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:55:
[...]

spoiler:
3%, ik vond het inderdaad ook opmerkelijk laag.

Volgens mij gaat het wel over een dip, het gaat namelijk over een 10% afname (of meer) within 12 months. Zo'n afname (los van de 12 maanden vermoed ik) is namelijk het koop signaal voor de buy de dip strategie.
Een groot verschil. Hij kijkt naar een 10% afname vanaf het punt waar de 12 maanden klok start. En bij een 10% dip denk je aan een 10% afname sinds het laatste ATH.
Een 10% afname vanaf een vast beginpunt (je instap punt) is inderdaad onwaarschijnlijk. Dan moet je echt vlak voor de crash zijn ingestapt.

TheS4ndm4n#1919

• Pistachenootje
RocketKoen schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:14:
[...]

Een groot verschil. Hij kijkt naar een 10% afname vanaf het punt waar de 12 maanden klok start. En bij een 10% dip denk je aan een 10% afname sinds het laatste ATH.
Een 10% afname vanaf een vast beginpunt (je instap punt) is inderdaad onwaarschijnlijk. Dan moet je echt vlak voor de crash zijn ingestapt.
Ik volg je niet. Hij heeft het over een 10% afname binnen 12 maanden. Volgens mij telt iedere afname, of het nou kort duurt of lang duurt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nikel
  • Niet online
Ja @Pistachenootje ik moet je gelijk geven over zijn bewering, heb hem nog eens nagelezen. Maar dan vind ik het maar moeilijk te geloven deze statistiek. Het valt namelijk niet te rijmen met hoe vaak een 10% dip ueberhaupt voorkomt (volgens mijn Google in elk geval), namelijk ongeveer elke 16 maanden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RocketKoen
Pistachenootje schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:25:
[...]

Ik volg je niet. Hij heeft het over een 10% afname binnen 12 maanden. Volgens mij telt iedere afname, of het nou kort duurt of lang duurt.
Het ligt eraan wat je nulpunt is voor die 10% afname.

Stel de AEX staat nu op een ATH van 90 punten.
Over een half jaar staat op een ATH van 100 punten.
En dan komt er een crash en gaat hij binnen een week terug naar 90.

Dat is een 10% daling als je naar de grafiek kijkt.
Maar het is alleen een daling van 10% binnen 12 maanden voor degene die de dag voor de crash is ingestapt.
Iedereen die ergens in de 6 maanden daarvoor tussen de 90 en 100 punten is ingestapt, staat om minder dan 10% daling binnen 12 maanden.
Een half jaar is ongeveer 130 handelsdagen. Dus in dit scenario was er 0,77% kans op een daling van 10%.

TheS4ndm4n#1919

• Pistachenootje
RocketKoen schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:31:
[...]

Het ligt eraan wat je nulpunt is voor die 10% afname.
De laatste ATH volgens mij.
Stel de AEX staat nu op een ATH van 90 punten.
Over een half jaar staat op een ATH van 100 punten.
En dan komt er een crash en gaat hij binnen een week terug naar 90.
Dat zou volgens mij tellen als een dip.

• Pistachenootje
Nikel schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:29:
Ja @Pistachenootje ik moet je gelijk geven over zijn bewering, heb hem nog eens nagelezen. Maar dan vind ik het maar moeilijk te geloven deze statistiek. Het valt namelijk niet te rijmen met hoe vaak een 10% dip ueberhaupt voorkomt (volgens mijn Google in elk geval), namelijk ongeveer elke 16 maanden.
Ik vind het ook erg opmerkelijk.

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:44
Ik dacht dat indexfondsen in fracties te koop waren, maar bij AVIAW (NL0011309349) gaat het steeds per stuk bij mijn broker Binck Fundcoach. Hoe zit dat?

• RocketKoen
baba420 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:01:
Ik dacht dat indexfondsen in fracties te koop waren, maar bij AVIAW (NL0011309349) gaat het steeds per stuk bij mijn broker Binck Fundcoach. Hoe zit dat?
Of je een ETF in fracties kan kopen ligt aan de broker. Standaard kan dat niet.
Beleggingsfondsen kun je standaard wel in fracties kopen.

TheS4ndm4n#1919

• RocketKoen
Pistachenootje schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:35:
[...]

De laatste ATH volgens mij.

[...]

Dat zou volgens mij tellen als een dip.
Uit het oogpunt van iemand die beslist of hij nu op een ATH moet investeren is het alleen een dip als het daalt tenopzichte van het punt waarop hij heeft geïnvesteerd.

Het gaat om de beslissing of je vandaag moet investeren, of wachten op de volgende dip.

TheS4ndm4n#1919

• Pistachenootje
RocketKoen schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:39:
[...]
Uit het oogpunt van iemand die beslist of hij nu op een ATH moet investeren...
Daar ging de analyse niet direct over. Wat Felix heeft gedaan is kijken naar de strategie nu instappen vs. wachten tot de dip. Daarbij heeft hij eerst gekeken naar willekeurige instapmomenten t.o.v. wachten op de dip.

Daarna heeft hij ook een analyse gedaan voor alle all time high momenten vs. wachten tot de dip.

Zijn paper zal binnenkort online staan.

• Pistachenootje
Nikel schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:35:
[...]
Overigens vind ik dit soort statistiek leuk, maar moet je natuurlijk niet doen alsof elke all time high gelijk is. Voor het voorspellen van een 10% dip zijn er veel meer factoren van belang dan de huidige koersen ten opzichte van het verleden.
Eens. Mijn eerste gedachte was ook: wat als het een ATH is met hoge CAPE? Ik had die vraag aan Felix gesteld. Zijn antwoord: "We did run that too and ultimately excluded it from the paper because the results were overall very similar to ATH, and CAPE had fewer data points to examine (less history, not available for all indexes)."

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:44
RocketKoen schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:34:
[...]

Ik dacht dat AVIAW een beleggingsfonds was en niet een ETF.

• Pistachenootje
baba420 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:00:
[...]
Ik dacht dat AVIAW een beleggingsfonds was en niet een ETF.
Klopt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-03 11:56
baba420 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:01:
Het staat mij bij dat dat een jaar geleden ook kon.

Maar vorige week heb ik ook een plukje AVIAW gekocht via Lynx en dat ging opeens ook per stuk.
Dus ik snap er eigenlijk ook niks van :? . Misschien eens na vragen.

EDIT: Jaar geleden waren het ook alleen hele fracties. Wel gek voor een beleggingsfonds.

[Voor 9% gewijzigd door HEA220 op 09-04-2021 14:35]

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:27

Ben Felix gaat over die vraag binnenkort een paper publiceren. Gisteren vertelde hij over de resultaten in de podcast, die waarschijnlijk weinig mensen zullen verbazen: het was meestal geen goede strategie.

Leuk!

Rationeel denk ik ook zo'n 10%. Een 10% daling is toch best wel veel lijkt me.

Van 13-10 tot 28-10 daalde VWRL 'maar' zo'n 5,7%. Die 13-10 was sinds de dip op 23-3-2020 toen het hoogste punt. Verder vanaf 23-3 geen grotere dalingen gehad. Dat gaat natuurlijk over een hele kleine periode en is niet-representatief natuurlijk, maar al met al lijkt de kans me heel klein.

Overigens zou ik gevoelsmatig wel 99% zeggen, daar ben je vast naar op zoek :)

• Pistachenootje
Atomius schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:33:
[...]

Leuk!

Rationeel denk ik ook zo'n 10%. Een 10% daling is toch best wel veel lijkt me.

Van 13-10 tot 28-10 daalde VWRL 'maar' zo'n 5,7%. Die 13-10 was sinds de dip op 23-3-2020 toen het hoogste punt. Verder vanaf 23-3 geen grotere dalingen gehad. Dat gaat natuurlijk over een hele kleine periode en is niet-representatief natuurlijk, maar al met al lijkt de kans me heel klein.

Overigens zou ik gevoelsmatig wel 99% zeggen, daar ben je vast naar op zoek :)
Ik merk trouwens dat mijn originele zin niet 100% perfect was. Het moet (volgens mij) zijn de kans op een 10% of grotere dip binnen 12 maanden van een ATH. Zoals ik het begrijp zou die 3% zijn. Veel lager dan ik had gedacht. Vandaar dat de 'wachten met instappen tot de dip strategie' over het algemeen slecht werkt.

Felix had overigens al eerder een paper uitgebracht over lump sum vs. DCA.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:09

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Meer klanten van ING hier die geen orders meer in de NT fondsen kunnen doorvoeren?

"Dit fonds is geblokkeerd" is de melding.

3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Het valt mij op dat sinds deze week (vandaag?) een hoop Northern Trust fondsen bij ING niet meer beschikbaar zijn. Als je dan een deel wilt kopen komt er "Dit fonds is geblokkeerd." in beeld. Verkopen kan nog wel.

Ik heb nog niet direct een antwoord kunnen vinden hoe dat kan. Weten jullie er meer van?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:09

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Ik heb net ING gebeld.

De NT World en NT EM fondsen zijn sinds gisteren geblokkeerd. Dit schijnt te komen door een technische storing waardoor de "essentiële beleggingsinformatie" niet getoond kan worden. Zonder deze informatie mag ING klaarblijkelijk deze fondsen niet aanbieden.

Er is mij verteld dat er gewerkt wordt aan een oplossing en dat dit enkele dagen kan duren.

Verkopen kan idd wel...aankopen niet. Ook automatische orders worden tegengehouden.

3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 31-03 19:12
snaggyheadshot schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:14:
Iemand ervaring met de webtrader van Flatex? Wat een gedrocht is dat!

Ik heb getracht een periodieke aankoop in te stellen, en deze zou de 1e van de maand worden uitgevoerd. Maar dat is dus niet gebeurd, terwijl het bedrag ook niet meer besteedbaar is verder. Wordt de order nu op een willekeurig uitgevoerd in de toekomst? Flatex heeft naar mijn mening echt een van de bijzonderste web interfaces die ik ooit bij een broker heb gezien.

Denk dat ik de order maar elders inschiet, ook al is een andere partij duurder.
De order is inmiddels uitgevoerd op een bijzondere manier (overigens op een volstrekt willekeurig tijdstip). Ik 'bezit' naast volledige ook gedeeltelijk de ETF. Ik heb namelijk 31,278 deel van die ETF. Omdat ik niet van dit soort constructies hou heb ik direct weer een verkooporder opgegeven maar deze (market order) is nu na 3 dagen nog steeds niet uitgevoerd.

Wat een volstrekt wazig, onoverzichtelijk waardeloos platform. Ik zal nooit meer een account openen bij die partij.

• Zr40
  • Niet online
Panzer_V schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:00:
Zonder deze informatie mag ING klaarblijkelijk deze fondsen niet aanbieden.
Klopt inderdaad. De wettelijke plicht om de EBI te leveren ligt bij het verkoopkanaal, niet bij de beheerder van het fonds. Die laatste is alleen verantwoordelijk voor de inhoud.
snaggyheadshot schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:11:
[...]
De order is inmiddels uitgevoerd op een bijzondere manier (overigens op een volstrekt willekeurig tijdstip). Ik 'bezit' naast volledige ook gedeeltelijk de ETF. Ik heb namelijk 31,278 deel van die ETF. Omdat ik niet van dit soort constructies hou heb ik direct weer een verkooporder opgegeven maar deze (market order) is nu na 3 dagen nog steeds niet uitgevoerd.
Weet je zeker dat het om een ETF gaat? Wat je omschrijft klinkt namelijk als een beleggingsfonds. Die geven stukken in fracties uit en de verwerkingstijd is veelal 2 beursdagen. Plus een extra dag als je de cutoff tijd van het fonds hebt gemist. Vergeet daarbij niet dat op 2 en 5 april de Europese beurzen gesloten waren en dus niet tellen als beursdag.

[Voor 54% gewijzigd door Zr40 op 09-04-2021 15:22]

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 31-03 19:12
Zr40 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:18:
[...]

Weet je zeker dat het om een ETF gaat? Wat je omschrijft klinkt namelijk als een beleggingsfonds.
Dat zou je denken inderdaad, maar het is toch echt een ETF: https://www.ishares.com/n...ares-msci-india-ucits-etf

Vreemde opzet als je het mij vraagt. Dit zou betekenen dat ik met iemand (of de bank) een ETF deel (?).

• Zr40
  • Niet online
snaggyheadshot schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:24:
[...]
Vreemde opzet als je het mij vraagt. Dit zou betekenen dat ik met iemand (of de bank) een ETF deel (?).
Je bedoelt dat je stukken deelt, want je bent niet enig aandeelhouder van de ETF. ;)

Voor wat betreft het fractionele stuk van je positie heb je gelijk. Een gedeelte van een aandeel bestaat niet. Die 0,278 bezit je dus niet, je bezit alleen 27,8% van de economische rechten op één aandeel ETF. Je broker is je tegenpartij voor het fractionele deel en zij hebben voldoende hele stukken in bezit om de fractionele delen van al hun klanten te dekken.

Wanneer je fractionele deel groot genoeg is voor een geheel aandeel worden de economische rechten omgewisseld voor een echt aandeel.

Overigens wist ik niet dat Flatex fractional trading aanbood!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:13
RocketKoen schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:34:
[...]

Dat is helaas maar gedeeltelijk waar. Het soort effect bepaald of jij een indexfonds in fracties kunt kopen. Indexfonds kan een beleggingsfonds of ETF zijn. De eerste kun je in fracties aankopen een ETF alleen in hele stuks.
Er zijn brokers waaronder 212Trading die aankopen in fracties mogelijk maakt maar feitelijk gezien koop je dan het fysieke aandeel niet maar sluit je een overeenkomst wat jou het recht geeft op een fractie van een aandeel. Juridisch is het ook een grijs gebied of je wel echt aandeelhouder bent. Daarbij ben je afhankelijk van alternatieve beurzen omdat bijvoorbeeld de EuroNext deze constructie niet ondersteund.

Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 2021 4K |  AirPods Pro gen2

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 31-03 20:00
Coocoocachoo schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:34:

De uitleg op die blog klopt ook niet helemaal. Een ETF is niets meer of minder dan een exchange-traded fund, een fonds dat op een beurs verhandeld wordt. Fondsen die indexen volgen hoeven niet aan een beurs genoteerd te zijn, en beursgenoteerde fondsen hoeven geen index te volgen. Dat de term "indexfonds" nu veelal gebruikt wordt voor een niet-beursgenoteerd indexfonds en "ETF" voor een beursgenoteerd indexfonds is zo gegroeid door de populariteit van indexfondsen ten opzichte van andere soorten fondsen (ETFs die geen enkele index tracken zijn een redelijk recente innovatie, bijvoorbeeld) en maakt het er niet duidelijker op, maar het enige betrouwbare verschil is de beursgenoteerdheid.

Het lijkt misschien muggenzifterij maar toch is het dat niet; wie denkt dat elke ETF een index volgt of dat elk fonds van de bank een indexfonds is kan bedrogen uitkomen. Het onderscheid beursgenoteerd - niet beursgenoteerd is belangrijk, maar het onderscheid tussen actief en passief zo mogelijk nog meer. Actief beheerde fondsen zijn natuurlijk dingen waar je als indexbelegger van weg wil blijven.

DeGiro biedt dus zat indexfondsen aan, maar alleen beursgenoteerde; ze bieden ook een keur aan niet-beursgenoteerde fondsen aan, maar daar zit inderdaad geen indexfonds bij (voor zover ik in de gauwigheid kon zien); wel hebben ze er een aparte kernselectie voor.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:27
Pistachenootje schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:41:
[...]

Ik merk trouwens dat mijn originele zin niet 100% perfect was. Het moet (volgens mij) zijn de kans op een 10% of grotere dip binnen 12 maanden van een ATH. Zoals ik het begrijp zou die 3% zijn. Veel lager dan ik had gedacht. Vandaar dat de 'wachten met instappen tot de dip strategie' over het algemeen slecht werkt.

Felix had overigens al eerder een paper uitgebracht over lump sum vs. DCA.
Dus 97% kans dat de markt niet 10% of meer daalt het komende jaar? Wow dat had ik niet gedacht. Ben benieuwd naar die paper!

Edit: kan iemand me trouwens vertellen waarom de EM zo'n last heeft van de rentes? Na die piek in februari doet EM het relatief t.o.v. World ineens een stuk minder. In podcasts zeggen ze dat EM meer afhankelijk is van de dollar en de rentes dan World. Maar waarom is dat logisch. Zie bijv. Emim vs Iwda.

[Voor 16% gewijzigd door Atomius op 10-04-2021 11:25]

• Pistachenootje
Atomius schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:08:
[...]
Dus 97% kans dat de markt niet 10% of meer daalt het komende jaar? Wow dat had ik niet gedacht. Ben benieuwd naar die paper!
Dat is ook mijn interpretatie behalve dan dat het natuurlijk over het verleden gaat. Hoe de kansen nu liggen weten we niet. Ik sta er ook van te kijken inderdaad.

• Pistachenootje
Ik zat even naar www.indexfondsenvergelijken.nl te kijken. Met de standaard instellingen viel het me op dat bij AVIAW + AVIAO een dividendlekkage wordt aangegeven van € 755,77, terwijl NN en NT 0,- dividendlekkage hebben.

Dit zijn toch allemaal beleggingsfondsen met Nederlandse domicilie. Weet iemand waarom er dit verschil is? Zou AVIAW + AVIAO de dividendlekkage niet moeten oplossen?

• TheChain
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 29-03 20:26
Wellicht is het al eens voorbij gekomen. Via Binck is het mogelijk om ´Securities Lending´ aan te zetten. Heeft iemand daar hier ervaring mee? En wat zijn de resultaten?

Met de risico's ben ik bekend maar het ziet eruit als een interessante optie om wat extra rendement te maken. Bij partijen als DeGiro wordt dit volgens mij standaard gedaan en ontvang je hiervoor geen vergoeding.

• Pistachenootje
@TheChain hoe goed het bij Binck werkt weet ik niet maar bij IB vind ik het prettig werken. Heb regelmatig leuke extra inkomsten gehad, hoewel het wel kleine bedragen zijn. Totaal rond de 0.1-0.2% van portfolio. De laatste tijd is er overigens is wat minder activiteit. Ik heb alleen ETFs, met aandelen kun je vaak wat meer verdienen.

• Zr40
  • Niet online
Ik weet niet meer wie hier laatst met een S&P 500 Total Return Swap ETF kwam, maar ik bedacht mij zojuist, heb je dan niet partijen zoals Archegos als uiteindelijke counterparty voor de swap?

• phantom09
TheChain schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:55:
Wellicht is het al eens voorbij gekomen. Via Binck is het mogelijk om ´Securities Lending´ aan te zetten. Heeft iemand daar hier ervaring mee? En wat zijn de resultaten?

Met de risico's ben ik bekend maar het ziet eruit als een interessante optie om wat extra rendement te maken. Bij partijen als DeGiro wordt dit volgens mij standaard gedaan en ontvang je hiervoor geen vergoeding.
Heb zowel bij Binck als IB lending aan staan. Er wordt bij beide weinig uitgeleend. Vergoeding bij Binck vond ik vrji laag, maar goed beter dat dan niks. Je kan bij Binck per maand bekijken wat er uitgeleend is en wat je er voor terug krijgt.

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-03 18:30

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Iemand die mij kan helpen, ik ben vorig jaar begonnen met aandelen. In België moet je je dividenden en aangeven (en op voorhand 30% belastingen op betalen). Alleen kan je vrijstelling aanvragen voor je eerste 812 euro op jaarbasis.
Alleen zoek ik dus nu op Lynx (Int Brokers) waar je een overzicht kan vinden van je dividenden en reeds betaalde belastingen.
Onder forms, tax forms vind ik wel iets. Maar die formulieren slaan nergens op (naar Belgisch belastingssyteem toch).

Ik zoek dus een overzicht van dividenden in 2020 in Lynx. (met reeds betaalde belastingen)

• Rukapul
In de Account Management web interface kun je diverse rapporten genereren. Als je daar 'activity statement' kiest met als periode jaar en 2020 dan krijg je keurig een overzicht van ontvangen dividend en withholding tax.

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-03 18:30

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Rukapul schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:01:
In de Account Management web interface kun je diverse rapporten genereren. Als je daar 'activity statement' kiest met als periode jaar en 2020 dan krijg je keurig een overzicht van ontvangen dividend en withholding tax.
Het hielp natuurlijk met de juiste account te kiezen. Met die overzetting ihkv Brexit zit ik standaard op een ander account. Die gaf me natuurlijk géén dividenden in 2020. Die account bestaat pas van 2021...

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-03 18:19
Vooral Koss doet het wel goed, rond de 45% op jaarbasis :+ Wat er verder bij mij wordt uitgeleend gaat eerder voor 1% op jaarbasis. En inderdaad ook hier de ervaring dat ik blijkbaar weinig aandelen heb die worden geshort.

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-01 16:57
Daar is de inflatie dan in de US:
https://www.investing.com/economic-calendar/ppi-734
https://www.investing.com/economic-calendar/core-ppi-735

(bij ons is cpi 1.9%: https://www.investing.com/economic-calendar/dutch-cpi-607)

cpi van maart in de US zal dinsdag bekend zijn: https://www.investing.com/economic-calendar/cpi-733

[Voor 41% gewijzigd door Qunix op 11-04-2021 00:40]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:48
Weer een kwalitatief hoogwaardig artikel over een mogelijk aankomende crash in de Telegraaf: https://www.telegraaf.nl/...r-komt-weer-een-crash-aan

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:18

CeesKees

I rest my Kees

@TheDeuce helaas achter een paywall.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Santee
TheDeuce schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:49:
Weer een kwalitatief hoogwaardig artikel over een mogelijk aankomende crash in de Telegraaf: https://www.telegraaf.nl/...r-komt-weer-een-crash-aan
I.c.m. de Telegraaf voel ik lichte sarcasme aan :) Overigens komt er altijd een crash aan en wordt er altijd geroepen dat de volgende crash 'aankomende' is.

• pgs010
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-03 10:22
Met deze firefox add-on is dat te omzeilen.

• aufbakanleitung
  • Laatst online: 11-12-2022
Ik had altijd veel geld in clean tech ($TSLA, $MIL) en zoals velen met mij door de corona crisis ook veel geld in cloud ($GOOGL, Slack) en farma ($MRNA) gestopt. Dit heeft me geen windeieren gelegd, maar de laatste paar maanden presteren mijn investeringen behoorlijk slecht. Dit is ook niet zo heel gek, want de price/earnings van veel van die bedrijven gestegen tot niveaus die moeilijk te rechtvaardigen zijn.

Onderhand komt het einde van de corona crisis in zicht en ik denk dat het tijd wordt dat ik mijn portfolio eens ga heroverwegen. Ik zou hierbij graag de P/E en andere ratio's van de mogelijke kandidaten meenemen. Ik had hier altijd een aantal handige websites voor, zoals TradingView en MarketWatch, maar ik ben helemaal vergeten welke ook alweer. Welke financiële overzichtswebsites gebruiken jullie hiervoor?

Er is ook een in het bijzonder waar ik naar opzoek ben, deze liet op de main page alle bedrijven in een toplijst van market cap zien (Apple bovenaan, Bitcoin stond er ook tussen). En als je dan op een bedrijf klikte, zeg Tesla, dan kreeg je ook dingen te zien als productie cijfers en winst per kwartaal.

[Voor 4% gewijzigd door aufbakanleitung op 12-04-2021 09:39]

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:57

mrc4nl

Procrastinatie expert

aufbakanleitung schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:21:

Onderhand komt het einde van de corona crisis in zicht en ik denk dat het tijd wordt dat ik mijn portfolio eens ga heroverwegen. Ik zou hierbij graag de P/E en andere ratio's van de mogelijke kandidaten meenemen. Ik had hier altijd een aantal handige websites voor, zoals TradingView en MarketWatch, maar ik ben helemaal vergeten welke ook alweer. Welke financiële overzichtswebsites gebruiken jullie hiervoor?
ik vind https://www.macrotrends.net/stocks/stock-screener een hele fijne. Nadeel, alleen US aandelen.

ora et labora

• Xanaroth

Het varieert - je bent immers afhankelijk van mensen die gokken op een dalende markt. Dat komt tot uiting in de kans dat je aandeel wordt uitgeleend (minder shorters = kleinere kans dat jouw aandelen uitgeleend worden) maar ook in de vergoeding (vraag/aanbod tussen shorters en uitleen).

Op dit moment krijg ik al sinds februari of zo niks meer, geen van mn aandelen wordt geshort. Of althans: niet genoeg shorts dat die van mij tussen de uitgeleende stukken zitten. Dit jaar echter staat de teller zodoende op amper 0,02% van mn portfolio waarde.

Vorig jaar met de crisis wat het een heel ander verhaal. Dagen dat wel >5 posities waren uitgeleend, varierend van dat ik 0,07% van de positiewaarde uitgekeerd kreeg tot >50% van de waarde. Dan heb je het ineens over euro's per dag extra.

Ik ben er zodoende best tevreden over, omdat het je indirect een soort hedge geeft tegen koersdaling (hoe negatiever men is, vaak in dalende beurs, hoe hoger je return) en ook gevoel geeft voor wat er in je portfolio gebeurt vanuit 'de markt' gezien. Als je er ineens posities in ziet staan met relatief hoge vergoedingen, is het een mooi alarm om er eens een blik op te werpen of je oude analyse nog geldig is bijvoorbeeld.

• Xanaroth
Pistachenootje schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:22:
[...]

Dat is ook mijn interpretatie behalve dan dat het natuurlijk over het verleden gaat. Hoe de kansen nu liggen weten we niet. Ik sta er ook van te kijken inderdaad.
Op zich super logisch; ATH's worden immers dagelijks/wekelijks gebroken. Maar echte zware crash/correcties (>10%) zijn dat niet.

De S&P500 is sinds augustus (evenaren ATH voor de corona crisis) constant nieuwe ATH's aan het bereiken. Voor je het weet ben je al 50 ATH's verder tegenover de laatste crisis, met ertegenover nog 0 nieuwe >10% dalingen..

Dus de ratio wordt vanzelf heel extreem in getal, omdat de correlatie ontbreekt. Er is niet voldoende frequentie of andere vorm van ratio/patroon dat je een ATH kunt koppelen aan een crash.
Zo krijg je vanzelf dat de kans dat ATH gevolgd wordt door een daling statisch geen waarde heeft.

[Voor 12% gewijzigd door Xanaroth op 12-04-2021 08:49]

• Pistachenootje
Xanaroth schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:48:
[...]

Op zich super logisch; ATH's worden immers dagelijks/wekelijks gebroken. Maar echte zware crash/correcties (>10%) zijn dat niet.

De S&P500 is sinds augustus (evenaren ATH voor de corona crisis) constant nieuwe ATH's aan het bereiken. Voor je het weet ben je al 50 ATH's verder tegenover de laatste crisis, met ertegenover nog 0 nieuwe >10% dalingen..

Dus de ratio wordt vanzelf heel extreem in getal, omdat de correlatie ontbreekt. Er is niet voldoende frequentie of andere vorm van ratio/patroon dat je een ATH kunt koppelen aan een crash.
Zo krijg je vanzelf dat de kans dat ATH gevolgd wordt door een daling statisch geen waarde heeft.
ATHs komen inderdaad vaak voor maar volgens mij is dat niet de hoofdoorzaak. De dip wordt immers geteld binnen 12 maanden van de ATH. Blijkbaar komen 10% dips of groter minder vaak voor dan ik dacht.

Edit: wat volgens mij ook meespeelt is dat de echte slechte dagen vaak dicht bij elkaar zitten, denk 2020, 2008 en 2001. Hierdoor wordt maar een beperkt aantal ATH's geraakt door de statistiek.

[Voor 17% gewijzigd door Pistachenootje op 12-04-2021 11:23]

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:39
Ik heb niet veel verstand van dividendaandelen. Maar nu zie ik bv Ordina, het aandeel zakt vandaag ongeveer met 25cent per aandeel vanwege de dividend uitbetaling. Hoe stijgt een aandeel in de praktijk na de ontrekking van dividend? Zijn dit klassiek mooie aankoopmomenten indien je in het bedrijf geloofd?

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online

Probleem met e-mailnotificatie bij aan- en verkoop via DeGiro

Eind vorige week heb ik via DeGiro enkele aandelen verkocht. Ik heb hiervan vreemd genoeg géén notificatie per e-mail ontvangen. Bij eerdere aankoop- en verkooptransacties via DeGiro ontving ik wél altijd een notificatie per e-mail. Weten jullie wat er verkeerd gaat, of herkennen jullie dit probleem? :/

In mijn account had ik aangegeven dat ik per e-mail een bericht wil ontvangen zodra een order is uitgevoerd (terugmelding orderstatus via e-mail). Ook tussen de ongewenste post staan geen e-mails van DeGiro. In mijn transactieoverzicht staat de verkoop wel goed geregistreerd. Vanochtend heb ik ETF’s gekocht. Ook van deze transactie heb ik nog geen e-mailnotificatie ontvangen.

Uiteraard heb ik deze vraag ook aan DeGiro gesteld, maar wellicht dat jullie dit probleem ook herkennen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-03 16:17
Squawk schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:02:

Probleem met e-mailnotificatie bij aan- en verkoop via DeGiro

Eind vorige week heb ik via DeGiro enkele aandelen verkocht. Ik heb hiervan vreemd genoeg géén notificatie per e-mail ontvangen. Bij eerdere aankoop- en verkooptransacties via DeGiro ontving ik wél altijd een notificatie per e-mail. Weten jullie wat er verkeerd gaat, of herkennen jullie dit probleem? :/

In mijn account had ik aangegeven dat ik per e-mail een bericht wil ontvangen zodra een order is uitgevoerd (terugmelding orderstatus via e-mail). Ook tussen de ongewenste post staan geen e-mails van DeGiro. In mijn transactieoverzicht staat de verkoop wel goed geregistreerd. Vanochtend heb ik ETF’s gekocht. Ook van deze transactie heb ik nog geen e-mailnotificatie ontvangen.

Uiteraard heb ik deze vraag ook aan DeGiro gesteld, maar wellicht dat jullie dit probleem ook herkennen?
Bijzonder, ik heb vorige week (dinsdag tot donderdag) nog een aantal orders uitgevoerd, waar ik allemaal netjes een mail van kreeg. Ik herken het dus niet. Even afwachten wat DeGiro zegt...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• magneetje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:10
THxZ0NE schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:58:
Hoe stijgt een aandeel in de praktijk na de ontrekking van dividend?
Het aandeel stijgt/daalt net zo als wanneer er geen dividend ontrekking was geweest ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online
Ik heb vrijdagmiddag mijn laatste losse aandelen bij mijn DEGIRO pensioenrekening verkocht en kreeg inderdaad ook geen emailnotificatie.

[Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 12-04-2021 10:15]

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:14:
Ik heb vrijdagmiddag mijn laatste losse aandelen bij mijn DEGIRO pensioenrekening verkocht en kreeg inderdaad ook geen emailnotificatie.
Eerder kreeg je die altijd wel bij een transactie via DeGiro?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ik heb niet veel verstand van dividendaandelen. Maar nu zie ik bv Ordina, het aandeel zakt vandaag ongeveer met 25cent per aandeel vanwege de dividend uitbetaling. Hoe stijgt een aandeel in de praktijk na de ontrekking van dividend? Zijn dit klassiek mooie aankoopmomenten indien je in het bedrijf geloofd?
Het is leuk voor de statistieken, maar reëel gezien had je de dag voor de ex-dividend datum dat bedrag via de dividend ontvangen. Gezien de belastingen op dividenden kan dat nog invloed hebben, maar in principe kan je dit (deels) ook terug vragen op je belastingaangifte.

• aufbakanleitung
  • Laatst online: 11-12-2022
aufbakanleitung schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:21:
Ik had altijd veel geld in clean tech ($TSLA, $MIL) en zoals velen met mij door de corona crisis ook veel geld in cloud ($GOOGL, Slack) en farma ($MRNA) gestopt. Dit heeft me geen windeieren gelegd, maar de laatste paar maanden presteren mijn investeringen behoorlijk slecht. Dit is ook niet zo heel gek, want de price/earnings van veel van die bedrijven gestegen tot niveaus die moeilijk te rechtvaardigen zijn.

Er is ook een in het bijzonder waar ik naar opzoek ben, deze liet op de main page alle bedrijven in een toplijst van market cap zien (Apple bovenaan, Bitcoin stond er ook tussen). En als je dan op een bedrijf klikte, zeg Tesla, dan kreeg je ook dingen te zien als productie cijfers en winst per kwartaal.
YES! Ik heb 'm weer gevonden: HyperCharts

Ik heb eens wat zitten neuzen, en met het oog op de flinke chip tekorten en de aangekondigde $100 Miljard (!!!) aan investering van TSMC om hun chip productie uit te breiden denk ik dat ASML wel een glorieuze toekomst te gemoed gaat.

Ik ben doorgaans meer van de Amerikaanse economie, maar ik vind dat de US large cap tech aandelen in het afgelopen jaar zo'n enorme groei hebben meegemaakt dat de fundametals behoorlijk uit het lood zijn. Hier hebben we in de afgelopen maanden natuurlijk al enige correctie voor gezien, maar die zou best nog wel eens door kunnen zetten imo.

• Zr40
  • Niet online
Squawk schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:20:
[...]
Eerder kreeg je die altijd wel bij een transactie via DeGiro?
Ja. Instelling staat ook gewoon nog aan.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik heb niet veel verstand van dividendaandelen.
In dat geval is deze videos wellicht interessant voor je: YouTube: The Irrelevance of Dividends

Acties:
  • +4Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:37
Aangezien het afgelopen halfjaar "one heck of a ride" was, maar het topic al de nodige posts heeft -- wordt het tijd voor een vers draadje.

Vergeet uw koffie, tablet, stoel, aantekeningenpapier en opties niet te verhuizen ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Stewie!

Keen must die!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:25
Ik heb niet veel verstand van dividendaandelen.
Dividend is een ander woord voor "sigaar uit eigen doos" :P
Pagina: 1 ... 104 105 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee