Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 106 Laatste
Acties:
  • 789.033 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-05 17:01
Mede-auteur:
  • Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024

Longcat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rVA0lnsm7UqMaAiBGL9I2VtB/full.jpg

Het is in dit topic de bedoeling om te discussiëren over de beurs. Het blijkt dat er best wat mensen actief aan het beleggen zijn en het is alleraardigst om hier eens van gedachten over te wisselen. Wil je het leren en heb je vragen, dan ben je natuurlijk ook welkom. Veel plezier in dit topic!

Voorgaande topics
Beleggen op de beurs in de praktijk
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 2
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 3
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 4
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 5
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 6
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9

Wat is een aandeel?
Gewone aandelen vertegenwoordigen een gedeelte van het eigendom van een onderneming of beleggingsfonds. Aandelen zijn risicovoller naarmate de invloed van marktkrachten op de onderneming groter is en er geen garantie bestaat over de waarde van de oorspronkelijke investering. Gewone aandelen geven de houder stemrecht op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders en geven ook recht op dividend. Als een onderneming echter failliet gaat, komen aandeelhouders achter in de rij bij het verdelen van de opbrengsten uit de boedel.

Wat is een optie?
Een optie is een verhandelbaar koop- of verkooprecht dat betrekking heeft op een vaste hoeveelheid "onderliggende waarde", bijvoorbeeld aandelen of een index. Ook de prijs ("uitoefenprijs") en de datum ("expiratiedatum") waarop het recht kan worden uitgeoefend ligt vast. Het kooprecht noemen we een calloptie, het verkoop­recht een putoptie. Een calloptie neemt in waarde toe als de koers van de onderliggende waarde stijgt en voor een putoptie geldt het omgekeerde.

Wat is een future?
Een future is een verhandelbare financiële (koop)verplichting die betrekking heeft op een vaste hoeveelheid onderliggende waarde, bijvoorbeeld aandelen, een index of goederen (commodities). Bij futures is er altijd sprake van een bepaalde afloopdatum. De futureprijs vertoont grote gelijkenis met de onderliggende waarde waarop de future betrekking heeft. De belangrijkste oorzaak van een verschil in prijs van een future en de bijbehorende onderliggende waarde zijn rente-effecten. Bij futures is er, evenals bij opties, namelijk sprake van "leverage", dat wil zeggen dat om een bepaalde positie in te nemen maar een fractie van het kapitaal nodig is ten opzichte van een investering in de bijbehorende onderliggende waarde. Waarde toe- en afnames van futures worden dagelijks verrekend.
Voor de actieve belegger in bijvoorbeeld een index is de future het meest effectieve instrument (goede liquiditeit, laag kapitaalsbeslag, short gaan mogelijk en lage transactiekosten).

Wat is een turbo?
Met een turbo kunnen beleggers, evenals bij een optie, versneld profiteren van verwachte koersbewegingen. Er bestaan twee soorten turbo's. Met een turbo long wordt geprofiteerd van een stijging van de onderliggende waarde, met een turbo short juist van een daling. De intrinsieke waarde van een turbo long is gelijk aan de koers van de onderliggende waarde verminderd met het financieringsniveau. Bij een turbo short is de intrinsieke waarde gelijk aan het financieringsniveau verminderd met de koers van de onderliggende waarde.
Elke turbo heeft een stoploss-niveau dat ervoor zorgt dat de waarde van de turbo nooit negatief kan worden. Dit niveau wordt maandelijks vastgesteld en ligt minimaal 2% boven (long) of onder (short) het financieringsniveau. Zodra de koers van de onderliggende waarde bij een turbo long gelijk is aan of zakt onder het stoploss-niveau of, bij een turbo short, gelijk is aan of stijgt boven het stoploss-niveau, wordt de turbo beëindigd.

Wat is een index fonds?
Een index fonds is een fonds dat zo nauwkeurig mogelijk een bepaalde index volgt met als doel om hetzelfde rendement als deze index te behalen. De fondsmanager bestudeert de samenstelling van de index en veranderingen daarin nauwkeurig om de portefeuille van zijn fonds een zo goed mogelijke afspiegeling te laten zijn van de index.

Wat is een obligatie?
Een obligatie is een instrument voor overheden en bedrijven om vreemd vermogen aan te trekken. Gedurende het leven van een obligatie ontvangt de obligatiehouder reguliere rentebetalingen gebaseerd op de couponrente. Er zijn echter uitzonderingen, zoals zogenoemde zero coupon bonds die geen rente uitkeren en daarom worden uitgegeven tegen een koers die ver onder de nominale waarde van de obligatie ligt.

Wat is AEX en AMX?
De AEX-index is de bekendste (en belangrijkste) index van de Amsterdamse beurs (voorheen Amsterdam Exchanges, nu onderdeel van Euronext). Deze graadmeter bestaat uit de 25 meest verhandelde aandelen. De AMX-index is het zusje van de AEX-index en bestaat uit de 25 meest verhandelde aandelen van de Amsterdamse beurs na de AEX-aandelen.

Wat is Euronext?
Euronext is de combinatie van de beurzen van Amsterdam (Amsterdam Exchanges), Brussel (Brussels Exchanges), Parijs (Paris Bourse), Lissabon (Bolsa de Valores de Lisboa e Porto) en de Londense derivaten- en termijnhandel (London International Financial Futures and Options Exchange). Inmiddels is deze combinatie overgenomen door de New York Stock Exchange (NYSE).

Wat is volatiliteit?
Volatiliteit is een maat voor de beweeglijkheid van de koers van een effect. De standaarddeviatie is de meest gebruikte maatstaf om volatiliteit te bepalen. Volatiliteit en standaarddeviatie worden vaak gebruikt als indicatie van het risico van een belegging, maar ook ten behoeve van de waardering van opties.

Wat is short gaan?
Short gaan betekent dat men een effect verkoopt zonder dat men het in bezit heeft. Een individu of een fonds kan bijvoorbeeld een aandeel verkopen dat hij niet in portefeuille heeft. Hij zal dan in de toekomst alsnog dat aandeel moeten kopen om aan zijn verplichtingen te kunnen voldoen. Deze strategie kan worden toegepast als men verwacht dat de koers van het betreffende effect zal gaan dalen. De winst bij deze strategie is het verschil tussen de koers op het moment van verkoop en de koers op het moment dat desbetreffend effect wordt teruggekocht.

Allemaal leuk hoor, maar kan ik ook ergens leren beleggen?
Jazeker, er zijn tal van sites te vinden die je deze mogelijkheid bieden. Voor wie serieus wil gaan beleggen is de beste manier toch om gewoon wat echt geld te investeren. Dit omdat alleen op deze wijze je emoties een onderdeel vormen van de investeringsbeslissing.

Populaire ETF's en beleggingsfondsen
ETF's
IWDA - iShares Core MSCI World (IE00B4L5Y983)
VWRL - Vanguard FTSE All-World (IE00B3RBWM25)

EMIM - iShares Core MSCI EM (IE00BKM4GZ66)
AEEM - Amundi MSCI Emerging Markets (LU1681045370)

IUSN - iShares MSCI World Small Cap (IE00BF4RFH31)

Beleggingsfondsen
Northern Trust World (NL0011225305)
Northern Trust Emerging Markets (NL0011515424)
Northern Trust World Small Cap (NL0013552078 / NL0013474307)

Brokers
Voor een vergelijking van populaire fondsen en brokers, zie onderstaande links:
Overzicht kosten populaire fondsen - Reddit
OosterF in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"
Indexfondsen vergelijken

Of stel je vragen in dit topic :7

Met dank aan Janusz voor de oorspronkelijke openingspost en The Source voor het vergelijken van de tarieven en voorwaarden van de verschillende brokers.

[ Voor 33% gewijzigd door Longcat op 20-09-2020 21:04 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• D_Jeff
Gereserveerd voor TS (Tips, tricks en koekjes)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-05 20:31
Topic deel 10 alweer! We gaan weer verder. Ben benieuwd hoe de beurzen dit jaar gaan afsluiten. Hoger dan vorig jaar of niet...

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Freddy22
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 26-05 09:46
Het gezegde be back in september gaat er toch over dat de beurzen laag staan en je dan koopt? Die vlieger gaat nu niet echt op.. Nog 11 dagen om het tegendeel te bewijzen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het zijn typisch van die beurswijsheden die waar zijn, behalve wanneer ze dat niet zijn ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:57

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zat even een paar posts van deel 1 te lezen. Mensen die long gaan op Kpn (9.23), Ing (28.99), Shell (35.5) , .. Ik pik even de opvallendste eruit natuurlijk ;).
Toch weer een beetje bewijs dat "eenvoudige" brede etf's voor de meeste mensen (incl me) het beste is :).

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 19-09-2020 20:07 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 19:38:
Zat even een paar posts van deel 1 te lezen. Mensen die long gaan op Kpn (9.23), Ing (28.99), Shell (35.5) , .. Ik pik even de opvallendste eruit natuurlijk ;).
Toch weer een beetje bewijs dat "eenvoudige" brede etf's voor de meeste mensen (incl me) het beste is :).
Toch nog niet echt goed gezocht? Zelf vind ik dit wel een mooie quote:
Rukapul schreef op donderdag 22 december 2005 @ 19:52:
Iemand trouwens nog een suggestie voor een goed IT fonds wat in opkomende bedrijven investeert? Heb nu wel een beetje Postbank IT fonds, maar dat profiel staat me eigenlijk helemaal niet aan. Teveel large caps zoals Google, MS en Oracle terwijl de echte groei daar niet is te verwachten.
Overigens lijkt dat wel de consensus te zijn geweest toen (zoekfunctie in dat topic met de term 'google'). Google was maar een volatiele bubbel en de advertentie-inkomsten zouden bij een crisis ook kelderen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Sport_Life schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 19:38:
Vergeet trouwens niet dividend mee te rekenen. RDSA stond zelfs licht op winst... tot dit jaar :X

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-05 17:18
Verwijderd1 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:20:
[...]

Toch nog niet echt goed gezocht? Zelf vind ik dit wel een mooie quote:

[...]

Overigens lijkt dat wel de consensus te zijn geweest toen (zoekfunctie in dat topic met de term 'google'). Google was maar een volatiele bubbel en de advertentie-inkomsten zouden bij een crisis ook kelderen. :+
Die zul je ook van Wirecard vinden ;)

• Verwijderd1
  • Niet online
eMiz0r schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:28:
[...]

Die zul je ook van Wirecard vinden ;)
Klopt, maar die komt niet meer terug denk ik. Het is vooral interessant dat de meeste grote namen van nu toen al wel voorbij kwamen.

Indexbeleggen was daarentegen nog niet zo populair, dus dat zie je eigenlijk helemaal niet voorbijkomen. Het concept indexfonds wordt in de TS wel genoemd, maar de posts hebben het vooral over specifieke indices (de AEX, de Nasdaq100, etc.), niet zozeer de combinatie van een aantal landen waarbij de bedrijven naar free-float marktkapitalisatie opgenomen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Deel 10 alweer dus, jubileum versie? ;)

Ik las overigens zojuist even de TS door, en dat mag toch wel even een update krijgen of niet soms(?)
Dat verhaal over turbo's klopt volgens mij zelfs voor een groot gedeelte helemaal niets van.
En maar zo'n klein stukje over verschillende brokers/banken, terwijl daar zo ontzettend veel vragen over langs komen hier.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:59
Jup, de TS kan wel een flinke update gebruiken. Verzameling links die er in staan is ook redelijk nutteloos, iets als Seeking Alpha staat er niet eens tussen, en iets over de altijd terugkerende discussie qua dividendlek etc mag ook wel behandeld worden. Maar goed, commentaar geven van de zijlijn is makkelijk, ik ga het ook niet typen ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Longcat
Post of PM mij gerust stukjes om in de TS te plaatsen. :)

Ik heb de minder relevante stukken gesnoeid.
Daarnaast een lijstje toegevoegd met populaire ETF's en beleggingsfondsen.

[ Voor 55% gewijzigd door Longcat op 19-09-2020 22:09 ]

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-05 23:34
Kent iemand Charles Schwab? Dit is de grootste broker in de VS en heeft een kantoor in de UK.
Zou je net zoals bij IB hier een rekening kunnen openen?

https://www.schwab.co.uk/

https://americanexpatfina...s-were-expanding-overseas

Laat maar, dit kan niet: https://international.sch...intro/redirect?country=NL

[ Voor 15% gewijzigd door phantom09 op 19-09-2020 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
  • Laatst online: 25-05 23:19
Zr40 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 23:49:
Het is dan eindelijk (bijna) zover: migratie van IB UK naar een andere IB entity.
Ik heb hierover gisteren ook een update van Lynx ontvangen.
In de update van Lynx staat naast IBLUX (Luxemburg) en IBIE (Ierland) ook IBCE (Hongarije) vermeld als mogelijke migratie optie.

Zet IB ze zoveel entiteiten op omdat IBLUX belangrijke beperkingen heeft op de toegestane omvang van de activiteiten?
Ik vraag me ook af wat er gebeurd als IBIE en IBCE niet op tijd een vergunning hebben. Kunnen dan alle activiteiten wel overgebracht worden naar IBLUX? Tevens vraag ik me af wat het verschil is als klant tussen al deze entiteiten of is er in de praktijk voor de klant geen verschil?
Beste klant,

Interactive Brokers Group (“IBKR”) en haar Britse dochteronderneming Interactive Brokers (U.K.) Limited (“IBUK”) hebben een plan voorbereid met het oog op het einde van de Brexit-overgangsperiode (expiratie op 31 december 2020) en hebben alternatieve regelingen voorbereid voor klanten uit Europa. Onze prioriteit is om te zorgen voor een naadloze overgang en voortzetting van de dienstverlening aan onze klanten met minimale impact.

Wat er tot nu toe is gebeurd
In 2018 heeft IBKR het in Luxemburg gevestigde Interactive Brokers Luxembourg SARL (“IBLUX”) opgericht en is een vergunningsprocedure in Luxemburg gestart. De vergunning voor IBLUX werd in november 2019 verleend, zij het met enkele belangrijke beperkingen op de toegestane omvang van de activiteiten.

Met het oog op het snelgroeiende klantenbestand heeft Interactive Brokers haar Europese voetafdruk uitgebreid en is zij bezig met de oprichting van twee extra entiteiten in de EU: Interactive Brokers Ireland Limited (“IBIE”) en Interactive Brokers Central Europe Befektetési ZRt (“IBCE”). In 2019 is begonnen met het proces voor een vergunningaanvraag bij de Centrale Bank van Ierland (CBI). Dat proces is in volle gang en wij verwachten daarbij binnenkort in een laatste stadium te komen. Meer recentelijk is Interactive Brokers begonnen met het licentie-traject voor IBCE in Hongarije.

Wat er verandert
In de komende weken wordt uw toestemming gevraagd om uw rekening over te zetten van IBUK naar een van de drie hiervoor genoemde IB-entiteiten in de EU. Bij een volgende mededeling wordt aangegeven naar welke entiteit uw rekening zal worden gemigreerd (IBIE, IBLUX of IBCE). Of een overdracht naar IBIE en IBCE mogelijk is, hangt af van het tijdig verkrijgen – voor het einde van de Brexit-overgangsperiode – van een vergunning van de betreffende bevoegde instanties.

Wat dit voor u betekent
U krijgt de volgende opties:

Migratie van uw huidige IBUK rekening(en) en de van toepassing zijnde klantenovereenkomst naar IBLUX, IBIE of IBCE, zoals bepaald door IBKR; of
De mogelijkheid om de migratie te weigeren.
Er zullen enkele belangrijke wijzigingen in de regelgeving worden aangebracht, die in detail zullen worden beschreven in een document met veelgestelde vragen (“FAQ”). Een voorlopige versie hiervan is beschikbaar onderaan deze pagina, onder het kopje ‘Veelgestelde vragen’. Een definitieve versie, die een duidelijk overzicht biedt van de verschillen tussen de mogelijkheden van uw oude rekening en nieuwe rekening zal worden verstrekt wanneer u uw bijgewerkte klantenovereenkomst ontvangt. Dat geldt ook voor een beschrijving van eventuele verschillen in dienstverlening die wezenlijk anders kunnen zijn.

Als u dit niet doet óf als u niet instemt met de migratie van uw rekening naar de aangegeven IB-entiteit in de EU, houdt u er dan rekening mee dat uw rekening kan worden beperkt in het aangaan van nieuwe transacties en het overboeken van posities en/of gelden naar uw rekening. Vanzelfsprekend heeft u te allen tijde ook de mogelijkheid om uw rekening en posities over te zetten naar een broker buiten de IBKR-groep.

Ons doel is om tijdens de migratie van uw rekening u de service te bieden die u altijd van ons gewend bent.

Kennisgeving van de migratie van uw rekening
Voorafgaand aan de feitelijke overzetting van uw rekening(en), zullen wij u vanzelfsprekend alle informatie verstrekken die op u van toepassing zou kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

magneetje schreef op zondag 20 september 2020 @ 09:34:
[...]

Ik heb hierover gisteren ook een update van Lynx ontvangen.
In de update van Lynx staat naast IBLUX (Luxemburg) en IBIE (Ierland) ook IBCE (Hongarije) vermeld als mogelijke migratie optie.
IBCE zag ik ook in de FAQ staan. Grappig dat Lynx die wel noemt in de mededeling.
Zet IB ze zoveel entiteiten op omdat IBLUX belangrijke beperkingen heeft op de toegestane omvang van de activiteiten?
Ik weet niet welke beperkingen er precies gelden voor IBLUX, maar het klinkt inderdaad als dat niet alle huidige IBUK klanten van buiten de UK daar terecht kunnen. En mogelijk is het een deel risicospreiding voor IB, dat als er iets gebeurt met de regelgeving of de vergunning in Ierland of Hongarije, er nog een alternatief beschikbaar is.
Ik vraag me ook af wat er gebeurd als IBIE en IBCE niet op tijd een vergunning hebben. Kunnen dan alle activiteiten wel overgebracht worden naar IBLUX?
Nee, niet alles. Volgens de FAQ krijgen we nog informatie over de gevolgen mocht dit het geval zijn.
Tevens vraag ik me af wat het verschil is als klant tussen al deze entiteiten of is er in de praktijk voor de klant geen verschil?
Dat krijg je nog te horen in de volgende mededeling, wanneer bekend is naar welke IB entiteit je verhuisd wordt.

IBLUX heeft in ieder geval de beperking dat leveraged forex nog niet is toegestaan, en handel in bonds, spot metals en fractional shares nog niet mogelijk is. (bron) Wat er bij IBIE en IBCE wel en niet mogelijk is weet ik nog niet.

IBUK is opgezet als een introducing broker voor IBLLC, die ook de effecten bewaart. Bij IBLUX, IBIE en IBCE is dat niet het geval. Betekent ook dat je geen SIPC dekking meer hebt. Maar ook dat de PDT regels niet gelden, mocht dat relevant zijn voor je.

Bij IBUK heb je het "UK Regulated" segment. Dat bevat de effecten die niet door IBLLC bewaard kunnen worden, zoals niet-US index opties. Aangezien IBLUX, IBIE en IBCE niets door IBLLC laten bewaren verwacht ik dat dit onderscheid zal verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:45
Pak de popcorn er maar bij mensen. The Schall Law Firm Announces the Filinges of a Class Action LawsSuit Against Nikola Corporation :9~

Zijn hier mensen die NKLA long zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Dat is echt totaal non-nieuws. Elk bedrijf wat (negatief) in het nieuws komt krijgt zo ongeveer een class action lawsuit aan de broek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Hielko schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:15:
[...]

Dat is echt totaal non-nieuws. Elk bedrijf wat (negatief) in het nieuws komt krijgt zo ongeveer een class action lawsuit aan de broek...
Ok, en twee CA Lawsuits dan?
https://www.businesswire....gainst-Nikola-Corporation

Tuurlijk is dit geen non-news.

Of drie? https://www.hbsslaw.com/investor-fraud/NKLA

[ Voor 5% gewijzigd door DJTimo op 20-09-2020 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Dat is net zo goed non-nieuws. Bij gewoon een willekeurige bedrijfsovername zie je regelmatig een half dozijn of meer. Er is van alles met NKLA aan de hand, maar een paar class action lawsuits staat ongeveer op plaats 100 van 100 qua relevantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Naast simpelweg mee speculeren :+ met aandelen zou ik ook graag iets willen doen dichter bij huis. Hiermee doel ik op de grootte van menig fonds/aandeel. Dit zijn vaak bedrijven die toch al ~10 jaar bezig zijn en zich al redelijk ontwikkelt hebben. Eigenlijk zou ik mee willen doen met IPO's en serie A fundings van eigenlijk startups waar ik enige vorm van kennis van hun core business heb (Eigenlijk IT based).

Is dit de juiste plaats om te vragen naar ervaringen hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat is een 'Filinges' en een 'LawsSuit'? Ik heb al geen hoge opinie van de class action ambulance chasers, maar als ze zelfs hun persbericht niet eens juist kunnen spellen... _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Douweegbertje schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:27:
Naast simpelweg mee speculeren :+ met aandelen zou ik ook graag iets willen doen dichter bij huis. Hiermee doel ik op de grootte van menig fonds/aandeel. Dit zijn vaak bedrijven die toch al ~10 jaar bezig zijn en zich al redelijk ontwikkelt hebben. Eigenlijk zou ik mee willen doen met IPO's en serie A fundings van eigenlijk startups waar ik enige vorm van kennis van hun core business heb (Eigenlijk IT based).

Is dit de juiste plaats om te vragen naar ervaringen hierover?
Het korte antwoord is dat je series A uit je hoofd moet zetten en bij IPO's eigenlijk alleen in Nederland mee kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:40:
[...]

Het korte antwoord is dat je series A uit je hoofd moet zetten
Nouja... ik heb aandelen in een dergelijk bedrijf... O-) Inmiddels hebben ze net hun series B afgerond en binnenkort krijg ik de mogelijkheid om extra aandelen te kopen ivm de antiverwateringsclausule.

Het was een converteerbare lening via crowdfunding, en de series A triggerde de mogelijkheid tot conversie.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 20-09-2020 12:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
@Longcat Is het misschien ook handig om een aantal veelgebruikte termen als TER, bull/bear in de TS even toe te lichten? Niet perse een heel verhaal, maar 1 of 2 zinnetjes zodat nieuwkomers het zo kunnen vinden. Ik weet, 't is is allemaal prima te googlen, maar het lijkt me net zo handig om mensen gewoon naar de TS te kunnen verwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
  • Laatst online: 25-05 23:19
Zr40 schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:16:
IBUK is opgezet als een introducing broker voor IBLLC, die ook de effecten bewaart. Bij IBLUX, IBIE en IBCE is dat niet het geval. Betekent ook dat je geen SIPC dekking meer hebt.
Dat is echt balen, ik ben net overgestapt van de Giro naar Lynx. Mijn keuze voor Lynx was o.a vanwege die SIPC dekking |:(

Ik heb ook een deel van m'n portefeuille verplaatst naar NT fondsen via ABN AMRO, wellicht verstandig om daar meer onder te brengen.

Bij IBLUX, IBIE en IBCE is de dekking dan straks ook max 20 k? :/

Blijf jij bij IB? Of spreid je sowieso al over meerdere brokers/banken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

magneetje schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:48:
[...]
Blijf jij bij IB? Of spreid je sowieso al over meerdere brokers/banken?
Ik blijf bij IB en ik spreid niet over meerdere brokers. Misschien overweeg ik het zodra ik een paar nullen erbij heb ;)
Mijn keuze voor Lynx was o.a vanwege die SIPC dekking
IB zelf zegt het volgende in de FAQ:
Q: How will my account protection be impacted?

A: The insurance protection available to clients in the event of broker default is generally less favorable in the EU as compared to the UK or US.

Currently, provided they meet eligibility requirements, IBUK clients may be protected in relation to investment services under the UK Financial Services Compensation Scheme (“UK FSCS”) at an amount of up to £50,000. As IBUK clients are carried by our US broker, IBL, the securities segment of their account may be eligible for insurance by the Securities Investor Protection Corporation (“SIPC”) at an amount of up to USD 500,000 (subject to a cash sublimit of USD 250,000).

Under the EU Brokers IBLUX, IBIE and IBCE eligible claimants may be entitled to claim compensation up to a maximum of EUR 20,000. More information on the applicable scheme, coverage and claim eligibility will be provided together with our request to transfer.

Given the overall capitalization of the Interactive Brokers, Group at USD 8.25 billion, along with the prudent margin policies, enforced across all brokers, which include pre-credit checks prior to order acceptance and automated liquidation of accounts that fall out of margin compliance, we believe that this migration will have no impact upon the overall safety and soundness of clients’ assets.

[ Voor 80% gewijzigd door Zr40 op 20-09-2020 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Hielko schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:22:
Dat is net zo goed non-nieuws. Bij gewoon een willekeurige bedrijfsovername zie je regelmatig een half dozijn of meer. Er is van alles met NKLA aan de hand, maar een paar class action lawsuits staat ongeveer op plaats 100 van 100 qua relevantie.
Nou, ik denk niet dat je dit soort berichten mag weg bagetaliseren. Het geeft namelijk een zeer bearish signaal af en hoe meer instanties zich hierin vastbijten, hoe langer deze soap zal duren. Daar is nog nooit een bedrijf beter van geworden.
Zr40 schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:48:
[...]

Wat is een 'Filinges' en een 'LawsSuit'? Ik heb al geen hoge opinie van de class action ambulance chasers, maar als ze zelfs hun persbericht niet eens juist kunnen spellen... _O-
Typo, wel erg slordig inderdaad. Meestal zijn law firms die class actions doen, niet de firma's waar de jongens met het grote geld werken. Desalwelteplus, geen bullish indictor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

DJTimo schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:55:
[...]
Nou, ik denk niet dat je dit soort berichten mag weg bagetaliseren. Het geeft namelijk een zeer bearish signaal af en hoe meer instanties zich hierin vastbijten, hoe langer deze soap zal duren. Daar is nog nooit een bedrijf beter van geworden.
Het bearish signaal is natuurlijk niet de class action lawsuit zelf, maar hetgeen waar ze op reageren. Er hoeft niet eens iets bewezen te zijn op het moment dat de rechtszaak wordt ingediend - zie bijvoorbeeld NNOX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Zr40 schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:45:
[...]

Nouja... ik heb aandelen in een dergelijk bedrijf... O-) Inmiddels hebben ze net hun series B afgerond en binnenkort krijg ik de mogelijkheid om extra aandelen te kopen ivm de antiverwateringsclausule.

Het was een converteerbare lening via crowdfunding, en de series A triggerde de mogelijkheid tot conversie.
Dat de mogelijkheid bestaat, betekent niet dat het een goede investeringsmogelijkheid is. Over het algemeen hebben bedrijven die in zo'n vroeg stadium van funding staan niet alleen behoefte aan geld. Een ervaren VC, die bijv. ook een board seat neemt, kan enorm veel waarde toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:57
Wow deel 10 alweer. Mijn portfolio doet 't coo lopig nog redelijk goed. Wel blij dat ik van de rabo certificaten af ben...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 20:35
Leuk om terug te blikken, in eerdere delen :).

Zo is het @Rukapul die in deel 2 als één van de eerste notie maakt van Vanguard met z'n index funds. Nota bene nog wel om te verkopen 🤪.
Rukapul schreef op zondag 15 april 2007 @ 16:14:
Vanmiddag ook maar een verkooporder ingelegd voor het Vanguard Global Stock Index fund*. Dat fonds zit voor meer dan 50% in de VS en heeft dit jaar alleen nog maar op verlies gestaan. Gezien de vooruitzichten in de VS weinig aantrekkelijk verder.

't Zwaartepunt ligt bij mij nu in (Oost-)Europa en wat in Azie.

* zo'n index tracker is ook nog eens dodelijk saai :X
Overigens lijkt het ongeveer 2008 te zijn dat ETFs hier bekend werden:
Anoniem: 9449 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 00:06:
[...]

Gelukkig is de meest uitgebreide en liquide marktplaats op deze aardbol geopend als jij niet hoeft te werken. Bovendien zijn de transactiekosten ook nog eens lager (als je bij IB zit) dan jij ergens voor NL aandelen kan krijgen. Waarom dan nog beleggen in NL? Zeker nu allerlei ETF's als paddestoelen de grond uitschieten.

[ Voor 27% gewijzigd door flipjevandejam op 20-09-2020 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:31
Zr40 schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:16:
[...]

IBCE zag ik ook in de FAQ staan. Grappig dat Lynx die wel noemt in de mededeling.

[...]

Dat krijg je nog te horen in de volgende mededeling, wanneer bekend is naar welke IB entiteit je verhuisd wordt.

IBLUX heeft in ieder geval de beperking dat leveraged forex nog niet is toegestaan, en handel in bonds, spot metals en fractional shares nog niet mogelijk is. (bron) Wat er bij IBIE en IBCE wel en niet mogelijk is weet ik nog niet.
Wat wel enigszins zorgelijk is is dat IB gaat voor vergunningen in kleine landen met minder krachtig financieel toezicht. Vestiging in een van de grotere en financieel ontwikkelde EU landen had meer vertrouwen geboden.

Aan de andere kant hadden ze ook voor Cyprus kunnen kiezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Zr40 schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:58:
[...]

Het bearish signaal is natuurlijk niet de class action lawsuit zelf, maar hetgeen waar ze op reageren. Er hoeft niet eens iets bewezen te zijn op het moment dat de rechtszaak wordt ingediend - zie bijvoorbeeld NNOX.
Ik kan me voorstellen dat GM (mede hierdoor) uit de deal met NKLA wil. Dan is het definitief afgelopen, want NKLA kan zelf helemaal niks produceren.

edit: ik geef toe, is speculatief.

[ Voor 3% gewijzigd door DJTimo op 20-09-2020 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:31
flipjevandejam schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:07:
Leuk om terug te blikken, in eerdere delen :).

Zo is het @Rukapul die in deel 2 als één van de eerste notie maakt van Vanguard met z'n index funds. Nota bene nog wel om te verkopen 🤪.

[...]
Inmiddels heb ik weer genoeg Vanguard in de portefeuille :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@DJTimo Ik ga ervan uit dat je een flinke short positie op gaat bouwen, of al hebt! :p
Wellicht heb je gelijk, maar realiseer je ook dat Amerikanen elkaar voor elke scheet aanklagen. Die advocaten willen geld verdienen dus die tuigen continu class actions op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJTimo
Longcat schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:14:
@DJTimo Ik ga ervan uit dat je een flinke short positie op gaat bouwen, of al hebt! :p
Wellicht heb je gelijk, maar realiseer je ook dat Amerikanen elkaar voor elke scheet aanklagen. Die advocaten willen geld verdienen dus die tuigen continu class actions op.
Ik heb een bescheiden short positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:03
Zr40 schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:49:
[...]

Ik blijf bij IB en ik spreid niet over meerdere brokers. Misschien overweeg ik het zodra ik een paar nullen erbij heb ;)
[...]

IB zelf zegt het volgende in de FAQ:

[...]
Hoe kijk jij tegen de verhuizing aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:47:
[...]

Jammer, maar wat gebeurd dat gebeurd. Ik had liever ook de SIPC bescherming. Echter is de SIPC bescherming alleen noodzakelijk als Interactive Brokers zijn vermogensscheiding niet op orde heeft en failliet gaat. Ze bestaan al sinds 1977. Ik verwacht niet dat ze gaan rommelen met de vermogensscheiding. Kans op faillisement is nooit uit te sluiten, echter die is denk ik klein.

Ik blijf bij IB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:47:
[...]

Op dit moment neutraal.

De verhuizing zelf verwacht ik niet veel van - straks even akkoord geven in Account Management, en dan krijg ik een tijdje later een nieuw account (met nieuw nummer) in de nieuwe IB entity waar alles naartoe verplaatst wordt. Inloggegevens blijven hetzelfde.

Hoe het zit qua handelsmogelijkheden kan ik nog niet echt inschatten. Daarvoor moet ik toch echt wachten op de informatie die IB nog zal verstrekken. Maar mijn verwachting is matig positief. In ieder geval vervalt de noodzaak voor het huidige "UK Regulated" segment, wat betekent dat de short box spread die ik heb in het reguliere segment terecht zal komen. Geen aparte margin requirements meer :)

Van de specifieke beperkingen die volgens deze pagina nu bij IBLUX gelden heb ik geen last aangezien ik niet in die producten handel. Ik heb één positie met een fractioneel component, maar ik zou het niet erg vinden als dit door de verhuizing afgerond wordt naar hele aandelen.

Het verliezen van SIPC dekking, ja, dat is natuurlijk jammer. Nu moet je het 'slechts' hebben van de sterke financiële positie en streng marginbeleid van IB (en 20k uit het BCS van het betreffende land). Ik maak mij er geen zorgen over.

Ik zie wel één klein minpuntje: waarschijnlijk verlies ik de historische gegevens van PortfolioAnalyst! Since inception wordt dan straks de dag van migratie.

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 20-09-2020 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Indexbeleggen erg saai vinden: niet geschikt voor u :p
Genoeg mensen die niet hele dagen de tijd hebben om met de beurs bezig te zijn.

@Longcat Dank voor de poets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:06
M.b.t. IB verhaal. Zouden jullie nu over stappen naar IB, of afwachten op de afwikkeling van het splitsen? Ik wil komende dagen nakijken wat nu beste / voordeligste is om van DeGiro af te stappen, en IB is (uiteraard) een van de kandidaten. In principe zou ik dus niet perse nu weg moeten bij DeGiro / klant worden van IB. Dus wellicht dan net wat handiger om even af te wachten en t.z.t. pas bij IB klant te worden zodat account meteen in een van die nieuwe bedrijven valt en het over zetten dus niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:16
Leuk, weer een nieuw deel. Ik mis eigenlijk alleen Fitvermogen (NN) in de startpost.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

RobertMe schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:01:
M.b.t. IB verhaal. Zouden jullie nu over stappen naar IB, of afwachten op de afwikkeling van het splitsen?
Ik zou even wachten, al was het alleen maar om te zien wat er straks bij IBIE wel en niet mogelijk is. Bijvoorbeeld het (nog) niet kunnen handelen in bonds bij IBLUX verbaasde mij wel een beetje. (Maar daar hebben we natuurlijk ETF's voor :P)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-05 20:06
Ik denk zelf dat het nog een beetje vroeg is om al stellig te kunnen zeggen dat IB accounts hun SIPC dekking verliezen. Het enige dat ik zie in de FAQ is dat IBL niet meer de ‘introducing broker’ is, dus niet meer je orderuitvoer etc. verzorgt. Maar als IB US nog wel je clearer is val je volgens mij alsnog onder de dekking. Het lijkt me dat het primaire doel van deze hele verhuizing is om binnen de EU te blijven. Waarom zou de huidige structuur niet in Ierland voortgezet kunnen worden? Al lijkt de FAQ wel te suggereren dat die dekking wegvalt, dat ben ik met jullie eens.

Anyway, net als met alle wilde overheidsplannen over de vermogensbelasting: eerst maar eens wachten tot er iets concreets op tafel ligt. Dan kunnen we eens kijken wat er nou echt verandert. Nu speculeren heeft niet zo veel zin. Ik denk dat je in de praktijk weinig tot niks gaat merken, ze verhuizen je echt niet ineens naar een account in Wit-Rusland waar je geen Amerikaanse aandelen meer mag handelen. Hoogstens wat marginale verschillen in dekking en toezicht.

[ Voor 12% gewijzigd door writser op 20-09-2020 18:48 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:06
Zr40 schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:23:
[...]

Ik zou even wachten, al was het alleen maar om te zien wat er straks bij IBIE wel en niet mogelijk is. Bijvoorbeeld het (nog) niet kunnen handelen in bonds bij IBLUX verbaasde mij wel een beetje. (Maar daar hebben we natuurlijk ETF's voor :P)
Denk niet dat dat voor mijn use case veel zal uit maken. Ik zou wel meer willen doen met beleggen (zolang het gratis geld oplevert :p), maar heb de tijd/kennis er niet voor.

Nu heb ik bij DeGiro in principe ook alleen VWRL (en in de aanbieding wat VUSA & Disney gekocht :p). Bij IB of wat dan ook zal het ook niet veel spannender worden. Waardoor Binck Fundcoach ook wel weer interessant is, met alleen een service fee van 0,18% op jaarbasis en met periodieke inleg geen transactiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:42:
Ik denk zelf dat het nog een beetje vroeg is om al stellig te kunnen zeggen dat IB accounts hun SIPC dekking verliezen.
IB stelt dat zelf in de FAQ, onder het kopje "How will my account protection be impacted?". Ik geloof ze hierin.

Dit is het relevante stukje:
Currently, provided they meet eligibility requirements, IBUK clients may be protected in relation to investment services under the UK Financial Services Compensation Scheme (“UK FSCS”) at an amount of up to £50,000. As IBUK clients are carried by our US broker, IBL, the securities segment of their account may be eligible for insurance by the Securities Investor Protection Corporation (“SIPC”) at an amount of up to USD 500,000 (subject to a cash sublimit of USD 250,000).

Under the EU Brokers IBLUX, IBIE and IBCE eligible claimants may be entitled to claim compensation up to a maximum of EUR 20,000. More information on the applicable scheme, coverage and claim eligibility will be provided together with our request to transfer.

[ Voor 65% gewijzigd door Zr40 op 20-09-2020 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Daar ging mijn commentaar ook over.

Er staat: onder het nieuwe EU schema mag je 20k compensatie. Er staat niet expliciet bij dat SIPC vervalt. Er staat ook dat je in de UK onder SIPC valt omdat je carrying broker (dus de clearer) IB US is.

Onder het day-trading stukje staat dat IBUK ‘introduced and carried by IB US’ is en dat de introducing broker wegvalt. Niet dat de carrying broker wegvalt. De vraag is dus nog open wat mij betreft of je alleen een nieuwe (transparante) tussenpartij krijgt die je orders afhandelt of dat ze ook een andere clearer op gaan zetten voor Europese klanten. Ik zie zelf niet in waarom dat laatste zou moeten, ze zitten immers nu in de EU met US clearing, ze blijven in de EU, dus waarom zou de huidige opzet moeten veranderen? Dat zou hun systemen veel ingewikkelder maken want dan hebben ze klanten met bijv. aandelen TSLA bij verschillende clearers die onder verschillende wetgevingen vallen. Of kan de helpdesk in de US jou niet meer helpen met een vraag over de stock split in jouw account. Aan de andere kant: wellicht zijn er juridische redenen voor die scheiding (maar waarom is die er nu nog niet dan?).

Voor de duidelijkheid: als ik de FAQ snel lees denk ik dat je gelijk hebt maar ik denk dat het nog te vroeg is om dat met 100% zekerheid te kunnen zeggen.

[ Voor 97% gewijzigd door writser op 20-09-2020 19:54 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
LuPo schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:20:
Leuk, weer een nieuw deel. Ik mis eigenlijk alleen Fitvermogen (NN) in de startpost.
Je doelt op het wereldwijde aandelen fonds van NN? Hoe heet deze voluit en wat is de ISIN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Rukapul schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:11:
[...]

Wat wel enigszins zorgelijk is is dat IB gaat voor vergunningen in kleine landen met minder krachtig financieel toezicht. Vestiging in een van de grotere en financieel ontwikkelde EU landen had meer vertrouwen geboden.

Aan de andere kant hadden ze ook voor Cyprus kunnen kiezen :+
Luxemburg en Ierland zullen ongetwijfeld met de belastingen te maken hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Longcat schreef op zondag 20 september 2020 @ 19:24:
[...]

Je doelt op het wereldwijde aandelen fonds van NN? Hoe heet deze voluit en wat is de ISIN?
Ik denk een link naar https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ afdoende is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:17
D_Jeff schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 18:33:

Beleggingsfondsen
Northern Trust World Small Cap (NL0013474307)
Dit betreft het 'Feeder fund E', bij de ING is NT Small Cap het 'Feeder Fund A' met ISIN NL0013552078.

Die krengen zijn al lastig te vinden (bij ING heeft dit fonds als enige 'NT' in de naam en niet 'Northern Trust') en al die feeder funds maakt het niet makkelijker |:(

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op zondag 20 september 2020 @ 19:06:
Onder het day-trading stukje staat dat IBUK ‘introduced and carried by IB US’ is en dat de introducing broker wegvalt. Niet dat de carrying broker wegvalt.
Het lijkt mij eigenlijk wel een logisch gevolg. Als de nieuwe broker je account niet introduceert bij IB LLC, dan heb je geen relatie met IB LLC. Hoe kan IB LLC dan toch je carrying broker zijn? Ik denk ook niet dat het twee verschillende concepten zijn. Eerder dat het een het gevolg is van het ander. Geen introductie, dan ook niet carried.

Hoe ik het lees is dat je alleen nog een relatie zal hebben met de nieuwe broker. Hoe de toekomstige situatie zal zijn wat betreft clearing, dat staat nergens in de FAQ. Nog even afwachten :)

Ik speculeer: clearing bij dezelfde partijen als waar IB UK dat vandaag laat doen. Alleen dan onder naam van de nieuwe broker, in plaats van IB LLC.
Dat zou hun systemen veel ingewikkelder maken (want dan hebben ze klanten met bijv. aandelen TSLA bij verschillende clearers die onder verschillende wetgevingen vallen) maar wellicht zijn daar juridische redenen voor.
Een vergelijkbare situatie hebben ze nu al, bijvoorbeeld bij IB Australia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:07

Duinkonijn

Huh?

https://outline.com/aNtF3G

Toch blij dat ik bij een grote instelling zit

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
En welke instelling is dat? DeGiro valt trouwens nu onder Flatex.

Binck+saxobank schijnt circa 860.00 klanten te hebben en DeGiro 400.000 over heel europa:

https://www.spaarrentesve...flatex-broker-ervaringen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Zr40 schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:03:Ik speculeer: clearing bij dezelfde partijen als waar IB UK dat vandaag laat doen. Alleen dan onder naam van de nieuwe broker, in plaats van IB LLC.
Dit volg ik even niet, IB is self clearing toch? IB LLC is je huidige clearer voor US aandelen. Je kan bij IB als professionele klant ook een clearing-only account openen en je trades bij een andere broker uitvoeren, of andersom (link). Dus als jouw speculatie klopt clear je nog steeds bij IB LLC, maar via IB Ierland. En dan val je dus nog steeds onder SIPC voorzover ik weet (link). Die garantie geldt namelijk als de clearer failliet gaat.

Ik denk namelijk ook dat ze dat gaan doen wat jij denkt, alleen val je dan dus volgens mij gewoon nog onder het garantiestelsel. Wat denk jij hier van @Hielko?

[ Voor 6% gewijzigd door writser op 20-09-2020 21:34 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Wordt het niet tijd dat er een europese SIPC komt die ook iets van € 500.000,- vergoed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:24:
[...]

Dit volg ik even niet, IB is self clearing toch? IB LLC is je huidige clearer voor US aandelen. Je kan bij IB als professionele klant ook een clearing-only account openen en je trades bij een andere broker uitvoeren, of andersom (link). Dus als jouw speculatie klopt clear je nog steeds bij IB LLC, maar via IB Ierland. En dan val je dus nog steeds onder SIPC voorzover ik weet (link). Die garantie geldt namelijk voor de clearer.
Ik denk dat we het net over iets anders hebben. Misschien gebruik ik de verkeerde woorden, misschien jij, misschien wij allebei :P

De carrying broker is verantwoordelijk voor het bewaren van jouw stukken. Ik vermoed dat je dat bedoelde met 'clearing'. Maar dat bewaren doen ze niet zelf, dat doen ze bij partijen zoals Euroclear en Depository Trust Company. Er staat een hele waslijst van deze bedrijven onderaan mijn account statement. Dat is waar ik dacht dat je het over had.

De statement omschrijft de rol van IBLLC in deze als 'custodian'. Dat is hetgeen ik verwacht zal gaan veranderen naar de nieuwe broker.
Ik denk namelijk ook dat ze dat gaan doen wat jij denkt, alleen val je dan dus volgens mij gewoon nog onder het garantiestelsel.
Vallen andere Europese brokers die US aandelen bewaren bij DTC onder het SIPC?

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 20-09-2020 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
writser schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:24:
[...]

Dit volg ik even niet, IB is self clearing toch? IB LLC is je huidige clearer voor US aandelen. Je kan bij IB als professionele klant ook een clearing-only account openen en je trades bij een andere broker uitvoeren, of andersom (link). Dus als jouw speculatie klopt clear je nog steeds bij IB LLC, maar via IB Ierland. En dan val je dus nog steeds onder SIPC voorzover ik weet (link). Die garantie geldt namelijk als de clearer failliet gaat.

Ik denk namelijk ook dat ze dat gaan doen wat jij denkt, alleen val je dan dus volgens mij gewoon nog onder het garantiestelsel. Wat denk jij hier van @Hielko?
Ik weet er niet veel van, maar dit schreef de FT in december 2018 (specifiek dus de tweede paragraaf, rest erbij gezet voor een beetje context):
Around 90 per cent of euro-denominated interest rate swaps are processed at LCH, which is controlled by the London Stock Exchange Group.

The EU has to formally recognise UK clearers as being properly regulated and supervised. Without approval, EU banks and brokers cannot use UK venues to trade derivatives and face a hefty rise in trading costs — or an inability to hedge their market exposures.

Clearers are also required to give their members a minimum three months’ notice to close out their swaps positions. The notices would have to be posted by the end of the year but are likely to come sooner because of the Christmas period. 

Financial markets lobby groups on Friday wrote to Brussels urging more clarification. “[It will] ensure there is no prospect of UK clearers feeling they have to send termination notices to their EU members,” said Scott O’Malia, chief executive of Isda, one of the signatories.

An average EU bank faces up to $1bn in extra capital costs, as well as a 50 per cent increase in the margin they supply to backstop their trades, to shift their positions into the EU, according to OpenGamma, a UK trading software provider. EU institutions make up about 15 per cent of the total volume of interest rate swaps transacted at LCH.
https://www.ft.com/conten...9f-11e8-aebf-99e208d3e521
Of en hoe dat geregeld is in de huidige staat van de Brexitonderhandelingen weet ik niet, maar als ik het goed begrijp is het niet vanzelfsprekend dat Britse clearing houses per definitie voldoen aan Europese standaarden. Uiteindelijk lijkt het me op de korte termijn (again, als leek) wel belangrijk voor de EU, maar er zijn natuurlijk nog belangrijkere punten (vanuit EU perspectief) zoals de GFA waarbij de druk nog wel eens op zou kunnen lopen (als je het als chicken game bekijkt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Northern Trust heeft er ook een stukje over (volgens mij al van 2016, dus wellicht al weer gedateerd) maar wellicht toch relevant als het toch een no-deal scenario zou worden (waar recentelijk weer op gezinspeeld wordt):
European Markets Infrastructure Regulation (EMIR) will continue to apply to EU-based counterparties, and other mandatory clearing deadlines will take effect prior to the UK departure from the EU. As a result, companies should continue their preparations to be compliant. If UK market infrastructure does not attain EMIR-qualified status, UK-based clearing providers may need to look for alternative locations for their EU operations.
https://www.northerntrust...g/brexit-exec-summary.pdf
Voor de NT fondsbeleggers onder ons zou het in ieder geval geen probleem moeten zijn:
Unlike UK-domiciled UCITS or AIFMs, Brexit should have very little impact on Northern Trust’s UCITS funds, which are based in the EU via a management company domiciled in Ireland. We do not anticipate any issues for UK based investors choosing to invest in our funds.
https://www.northerntrust...g/brexit-exec-summary.pdf

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hielko
Zr40 schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:41:
[...]

Ik denk dat we het net over iets anders hebben. Misschien gebruik ik de verkeerde woorden, misschien jij, misschien wij allebei :P

De carrying broker is verantwoordelijk voor het bewaren van jouw stukken. Ik vermoed dat je dat bedoelde met 'clearing'. Maar dat bewaren doen ze niet zelf, dat doen ze bij partijen zoals Euroclear en Depository Trust Company. Er staat een hele waslijst van deze bedrijven onderaan mijn account statement. Dat is waar ik dacht dat je het over had.

De statement omschrijft de rol van IBLLC in deze als 'custodian'. Dat is hetgeen ik verwacht zal gaan veranderen naar de nieuwe broker.

[...]

Vallen andere Europese brokers die US aandelen bewaren bij DTC onder het SIPC?
Om de discussie even te stroomlijnen:
  • Introducing broker. De broker waarmee jij als klant de contractuele relatie aangaat.
  • De carrying broker. Deze partij die voor de introducing broker back-office afhandelt (het is dus niet perse nodig om deze opsplitsing te hebben tussen introducing and carrying broker)
  • Clearing. De partij die zorgt dat alle koop/verkoop transacties settelen (dat hoeft de (carrying) broker niet perse zelf te doen
  • Custody. De partij die je effecten bewaard.
Huidige situatie is dat je klant bent bij IBUK die de introducing broker is van IBL (US entiteit). In de nieuwe situatie wordt je klant bij IBLUX, IBIE of EBCE zonder dat IBL er als carrying broker achter zit. Het is dus niet zo dat alleen de IBUK entiteit gewisseld wordt door een entiteit ergens in Europa, er verandert daadwerkelijk wat aan de organisatorische structuur. Waarom weet ik niet, maar kan natuurlijk goed zijn dat er specifieke regel- en wetgeving was in de UK die de huidige structuur mogelijk maakte die er niet is in andere landen. Het lijkt er dus op dat je echt een account krijgt bij een Europese broker, en niet meer met een schilletje een account hebt in de VS.

En aangezien je niet meer (indirect) een account hebt bij een US broker denk ik, maar dat weet ik niet zeker, dat er inderdaad geen SIPC bescherming is. Immers heb je dat ook niet als Binck of DeGiro klant, en ook bij hun kan je natuurlijk prima handelen in Amerikaanse aandelen die uiteindelijk allemaal door de DTC in de VS bewaard worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
@Hielko weet je toevallig ook hoe het dan met de clearing zit? Ik begreep dat de meeste clearing houses (ook voor de rest van de EU) in het VK zitten. Is dat dan iets wat die nieuwe IB brokers in de EU27 over kunnen nemen of laten zij dat dan ergens doen?

Relevante quote van een interessante blog van de LSE:
To get a fuller picture of the EU’s post-Brexit policy on euro clearing, an understanding of the complex inter-institutional politics of EU financial regulation is essential. We argue that the EU’s cautious approach was shaped in large part by bureaucratic competition – or tug of war – between the Commission, the ECB and ESMA, as well as national regulators, over the location and supervision of CCPs. In particular, the outcome of EMIR II reflected the need to reconcile divergent bureaucratic interests and policy preferences. Hence, the Commission had long been sceptical of relocation on the grounds that this would threaten the integrity of the single market, and would impose significant economic costs on EU27 banks. Instead, it preferred to strengthen the EU’s third country equivalence regime to give the Commission powers equivalent to US regulators. By contrast, the ECB strongly supported relocation to the euro area on financial stability grounds, and demanded greater powers of oversight for itself over clearing. Meanwhile, ESMA made a concerted push to increase its own powers by advocating the centralised supervision of EU and non-EU CCPs. Crucially, these inter-institutional battles are also embedded in fundamental questions about the future of euro area integration, and the relationship between EU27 and euro area institutions. Ultimately, it was the need to balance these competing bureaucratic interests that explains why the EU resisted pressure to introduce a strict location policy in response to Brexit.
https://blogs.lse.ac.uk/b...-euro-clearing-explained/
Maar dat was dus eind februari toen er duidelijk uitzicht was op een soort van deal. Nu lijkt de mogelijkheid tot een no-deal weer open (maar wellicht is dat puur wat stoer doen aan beide kanten) en dan kan het zijn dat dit toch weer een punt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Volgens mij gaat dat vooral over de clearing van FX transacties, interest rate swaps en dat soort dingen. Neem aan dat een partij zoals Euronext niet in de UK hun clearing doet van effectentransacties voor de beurs van Nederland en Frankrijk (en dat doen ze inderdaad niet), en dat dat ook zo is voor andere landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Recommended reading voor wie interesse heeft in ESG (of juist niet). Artikel over de verschillende ESG definities/scores (die sterk van elkaar verschillen*) en de performance van ESG fondsen vs. unconstrained.

The Sustainability Conundrum:
https://eprints.pm-research.com/17511/26463/index.html?66640

*Zo zit Tesla bij Sustainalytics in de top 25% en bij Robeco in de onderste 25%. Moet je als ESG belegger dan wel of niet (extra) in Tesla beleggen?

[ Voor 21% gewijzigd door Longcat op 20-09-2020 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
quote: Openingpost
Gewone aandelen geven de houder stemrecht op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders en geven ook recht op dividend.
Volgens mij is dat laatste deel niet meer zo vanzelfsprekend voor aandelen die op de beurs verhandelbaar zijn. Indien dividend nog wordt uitgekeerd is het aandeel daarvan op het mogelijke rendement tegenwoordig meestal miniem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Hielko schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:38:
[...]

Om de discussie even te stroomlijnen:
  • Introducing broker. De broker waarmee jij als klant de contractuele relatie aangaat.
  • De carrying broker. Deze partij die voor de introducing broker back-office afhandelt (het is dus niet perse nodig om deze opsplitsing te hebben tussen introducing and carrying broker)
  • Clearing. De partij die zorgt dat alle koop/verkoop transacties settelen (dat hoeft de (carrying) broker niet perse zelf te doen
  • Custody. De partij die je effecten bewaard.
Huidige situatie is dat je klant bent bij IBUK die de introducing broker is van IBL (US entiteit). In de nieuwe situatie wordt je klant bij IBLUX, IBIE of EBCE zonder dat IBL er als carrying broker achter zit. Het is dus niet zo dat alleen de IBUK entiteit gewisseld wordt door een entiteit ergens in Europa, er verandert daadwerkelijk wat aan de organisatorische structuur. Waarom weet ik niet, maar kan natuurlijk goed zijn dat er specifieke regel- en wetgeving was in de UK die de huidige structuur mogelijk maakte die er niet is in andere landen. Het lijkt er dus op dat je echt een account krijgt bij een Europese broker, en niet meer met een schilletje een account hebt in de VS.

En aangezien je niet meer (indirect) een account hebt bij een US broker denk ik, maar dat weet ik niet zeker, dat er inderdaad geen SIPC bescherming is. Immers heb je dat ook niet als Binck of DeGiro klant, en ook bij hun kan je natuurlijk prima handelen in Amerikaanse aandelen die uiteindelijk allemaal door de DTC in de VS bewaard worden.
Ik denk ook dat dit correct is, alleen snap ik dus niet waarom (en hoop ik dat het niet klopt!). Om het nog weer moeilijker te maken, ik zat net even naar IB Australie te kijken (link) en die gebruiken nog steeds IB LLC als sub-custodian voor hun buitenlandse stukken en handelen en clearen in Amerika lijk je ook nog gewoon te doen via IB LLC:
When you trade through your IB Australia account, IB Australia will execute Australian market transactions for you, and will arrange for offshore brokers to execute transactions in offshore markets, including IB LLC and other Interactive Broker Group affiliates, as appropriate. In those markets, the offshore brokers will treat IB Australia as their client (and IB Australia will operate omnibus client accounts with those brokers to cover transactions for IB Australia's clients).
For markets outside of Australia, for example the London Stock Exchange (LSE) or New York Stock Exchange (NYSE), IBA arranges for the execution and clearing of your orders by or through a participant of the relevant financial market who may be an affiliate within the IB Group.
Maar je lijkt daar niet meer onder SIPC te vallen (ook dat weet ik niet 100% zeker). Terwijl deze SIPC FAQ suggereert dat je wel 'pass-through' bescherming hebt als je als buitenlandse broker gelieerd bent aan een SIPC member firm. Misschien zit het probleem wel aan Amerikaanse kant, zitten ze er daar niet op te wachten om alle buitenlandse klanten te verzekeren. Volgens de member FAQ vallen de volgende brokers niet onder SIPC:
(i) persons whose principal business, in the determination of SIPC, taking into account business of affiliated entities, is conducted outside the United States and its territories and possessions;
Hier begint het me te duizelen. Ik zei eerder dat het wellicht slim was om even te wachten tot er iets concreets op tafel ligt, alleen hou ik me niet aan mijn eigen advies! Bovendien is het een interessante discussie maar denk ik dat de SIPC bescherming in de praktijk niet heel veel toegevoegde waarde heeft bovenop de balans van IB zelf.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
SymbolicFrank schreef op zondag 20 september 2020 @ 23:29:
[...]

Volgens mij is dat laatste deel niet meer zo vanzelfsprekend voor aandelen die op de beurs verhandelbaar zijn. Indien dividend nog wordt uitgekeerd is het aandeel daarvan op het mogelijke rendement tegenwoordig meestal miniem.
Ik heb het niet geschreven, maar er wordt denk ik bedoeld dat je recht hebt op dividend wanneer het bedrijf dit uitkeert en je aandelen van dit bedrijf bezit. Een bedrijf kan niet kiezen aan wie er dividend wordt uitgekeerd. Staat dus los van hoeveel het dividend(rendement) is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Vraagje aan de dividendlek-experts: zijn er (liefst bij ABN) nog andere fondsen beschikbaar met de structuur van de NT fondsen (fbi)? Dus niet de standaard brede world, EM en small caps, maar bijv. een subselectie hiervan op een bepaalde factor. Ik wil kijken wat er verder nog op het menu staat als ik me beperk tot dit type fonds.

[ Voor 20% gewijzigd door Longcat op 20-09-2020 23:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op zondag 20 september 2020 @ 23:35:
[...]
Hier begint het me te duizelen. Ik zei eerder dat het wellicht slim was om even te wachten tot er iets concreets op tafel ligt, alleen hou ik me niet aan mijn eigen advies!
Misschien heb je hier iets aan: https://www.interactivebrokers.com/en/index.php?f=46352 en dan Account Services > Regulatory > IBKR Entity Information > How is my IBKR Australia account protected?

Luxembourg staat er ook al tussen. Dat zal straks voor IBIE/IBCE vast inhoudelijk niet anders zijn :)

Maar laten we vooral het concrete afwachten. Sowieso verandert er niets vóór migratie :)

[ Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 21-09-2020 00:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-12-2023
In het vorige Beleggen topic poste ik dit artikel: https://medium.com/concod...st-on-record-fbc394358c50
Ik was benieuwd wat de rest er van vond, maar nu ik het nog eens lees besef ik me dat ik het helemaal niet snap. Er staat een heel verhaal over CLO (Colleteralized Loan Obligations, denk ik) en dat die binnenkort gaan klappen en dan stort de hele stock market in. Maar waarom is dat zo? Als de Centrale banken meer geld gaan bijdrukken, dan is er dus meer geld, ongeacht wat de economie verder doet. Dus je zou denken dat het sowieso een goed idee is om het te investeren.

Kan iemand me uitleggen hoe dat hele verhaal ervoor zou kunnen zorgen dat bijv. Apple naar beneden zou gaan? Want ik zie het niet.

[ Voor 9% gewijzigd door aufbakanleitung op 21-09-2020 00:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJTimo
Trevor Milton steps down as Exec. chairman of NKLA

Het werd hem toch te heet onder de voeten. Ik ben alleen een beetje bang dat dit als positief nieuws wordt gezien en de koers vandaag flink herstelt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0lDq4B8TdmqjRWX38-NrjOUjcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbaqR50A9lt0HuhvJ9EcQuoa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 117% gewijzigd door DJTimo op 21-09-2020 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:15
Dat hele verhaal met Nikola begint ook een vreemde wending te krijgen. Het verhaal klopt niet, er is geen fabriek, er is geen techniek alleen een zak met geld en wat leuke marketing.

Bedrijven als DAF, VDL, Mercedes, Volvo en Scania zijn al jaren bezig met verduurzaming van het vrachtverkeer dus hoe moet ik godsnaam Nikola deze markt als nieuweling gaan veroveren. Daarnaast speelt in deze markt ook service een belangrijke rol. Het onderhouden en repareren van trucks is bijna net zo belangrijk als het leveren zelf.

Met deze beursgang hebben veel mensen te veel geld verdiend. Wat mij betreft een hoop red flats en een aandeel wat ik alleen voor een mogelijke short posities in de gaten hou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:07

Duinkonijn

Huh?

phantom09 schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:21:
[...]

En welke instelling is dat? DeGiro valt trouwens nu onder Flatex.
ING
Binck+saxobank schijnt circa 860.00 klanten te hebben en DeGiro 400.000 over heel europa:

https://www.spaarrentesve...flatex-broker-ervaringen/

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-05 19:14
DJTimo schreef op maandag 21 september 2020 @ 07:44:
Trevor Milton steps down as CEO of NKLA

Het werd hem toch te heet onder de voeten. Ik ben alleen een beetje bang dat dit als positief nieuws wordt gezien en de koers vandaag flink herstelt.[Afbeelding]
Zou toch vreemd zijn, Milton maakte al die valse claims. Nu hij met z'n staart tussen de benen vertrekt betekent alleem maar dat alle aantijgingen waar zijn en Nikola een lege shell is 8)7
$0 ETA Q1 2021
49euro schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:03:

Met deze beursgang hebben veel mensen te veel geld verdiend. Wat mij betreft een hoop red flats en een aandeel wat ik alleen voor een mogelijke short posities in de gaten hou.
Het was wel een maandsalaris voor mij :9

[ Voor 18% gewijzigd door Santee op 21-09-2020 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Santee schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:32:
[...]

Zou toch vreemd zijn, Milton maakte al die valse claims. Nu hij met z'n staart tussen de benen vertrekt betekent alleem maar dat alle aantijgingen waar zijn en Nikola een lege shell is 8)7
$0 ETA Q1 2021
Dat hopen we dan maar. Of nou ja. we.... ik iig wel. :9 Trevor is in het verleden ook al een echte charlatan gebleken. :X

Een nieuwe CEO gaat natuurlijk geen veranderd brengen aan die lege huls. Vraag rest nu, wanneer trekt GM haar conclusies.

[ Voor 12% gewijzigd door DJTimo op 21-09-2020 08:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
49euro schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:03:
Bedrijven als DAF, VDL, Mercedes, Volvo en Scania zijn al jaren bezig met verduurzaming van het vrachtverkeer dus hoe moet ik godsnaam Nikola deze markt als nieuweling gaan veroveren. Daarnaast speelt in deze markt ook service een belangrijke rol. Het onderhouden en repareren van trucks is bijna net zo belangrijk als het leveren zelf.
Het probleem alleen is dat het elektrificeren van de vrachtwagens ten kosten gaat van het onderhoud. Bij de personenwagens zag je ook dat er een nieuwe partij nodig was om echt de transitie aan te slingeren die geen rekening hoeft te houden met legacy. Waar Nikola uiteindelijk de winst uit dacht te halen is extreem efficiënt waterstof produceren (of hoopte, want ze hebben nog geen kilo geproduceerd).

Overigens denk ik niet dat het aftreden van Trevor als positief wordt ervaren. Trevor omringt zichzelf graag met ja-knikkers of zoals hij zelf aangegeven heeft "people who do everything for you". Ik denk dat Nikola nu niet meer als een technologie-loze groep schapen die hun herder kwijt is. De verdediging op het "shortseller report" vond ik meer bevestigen dan ontkrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
Oke, ik heb nog nooit eerder geshort, maar voor Nikola wil ik het wel een keer proberen. Hoe werkt dat en vooral, wat is de maximale termijn? Want ik zie volgens mij voornamelijk 1 dag shorts, maar wat het aandeel van dag tot dag doet vind ik totaal onvoorspelbaar.

En snapt iemand deze Nikola short position tabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
aufbakanleitung schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:15:
Oke, ik heb nog nooit eerder geshort, maar voor Nikola wil ik het wel een keer proberen. Hoe werkt dat en vooral, wat is de maximale termijn? Want ik zie volgens mij voornamelijk 1 dag shorts, maar wat het aandeel van dag tot dag doet vind ik totaal onvoorspelbaar.
Niet elke broker staat toe short te gaan. Bij DEGIRO kun je iig geen NKLA stukken shorten. Ik zit short bij IB, Daar kan het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Laatst online: 11:52
He verdorie, shortposities gesloten vanochtend met lekkere winst, maar had nog meer kunnen zijn. Ah well, evengoed een mooi begin van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Volgens mij zijn dat statistieken van het aantal orders die short zijn en tijdsduur. Het is niet wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
__fred__ schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:27:
He verdorie, shortposities gesloten vanochtend met lekkere winst, maar had nog meer kunnen zijn. Ah well, evengoed een mooi begin van de dag.
Hoe werkt dat dan? Kun je 'm gewoon zo lang open laten staan als je wil? En wat kost het, en wat levert het op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
@aufbakanleitung Je bent een beetje laat om een short positie te openen.. Of de Robin Hood lui moeten volledig in denial gaan en het massaal als een positief signaal zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je verkoopt het aandeel. Je positie wordt dan negatief.
Kun je 'm gewoon zo lang open laten staan als je wil?
Ja met een asterisk.

Je kan gedwongen worden om weer terug te kopen wanneer je broker de voor jou geleende stukken moet teruggeven en er zijn geen andere stukken beschikbaar om te lenen.

Je kan ook een margin call of liquidatie krijgen wanneer het geshorte aandeel juist in waarde stijgt, en je niet meer kan voldoen aan de margin requirements.
En wat kost het
Je betaalt een borrow fee per kalenderdag dat je short bent in aandelen. Voor een controversieel aandeel zoals NKLA is dat momenteel 24,08% op jaarbasis. De borrow fee kan dagelijks wijzigen.

Voor NKLA in het bijzonder is dit zelfs ooit meer dan 900% geweest, enkele maanden geleden. En destijds was er nog geen short report van Hindenburg en was dhr. Milton nog niet opgestapt.
en wat levert het op?
Maximaal de koers waarop je het aandeel hebt verkocht. Min de borrow fee voor de periode, en transactiekosten natuurlijk.

Ook belangrijk: het maximale verlies (wanneer het aandeel juist stijgt) is in theorie onbeperkt. En omdat je in theorie op ieder moment gedwongen kan worden om terug te kopen heb je altijd het risico dat dit verlies daadwerkelijk gerealiseerd wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 21-09-2020 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:53
-deleted- was al gemeld.

[ Voor 95% gewijzigd door Semyon op 21-09-2020 09:48 ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
aufbakanleitung schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:34:
[...]

Hoe werkt dat dan? Kun je 'm gewoon zo lang open laten staan als je wil? En wat kost het, en wat levert het op?
Ligt eraan wat je wilt. Je kunt zo ongeveer alles shorten, aandelen, opties, futures. Ik heb toen de Aex tegen de 560 steun aan zat al mijn long posities verkocht (om de doodeenvoudige reden dat ik met alle economische tegenwind geen verdere stijging meer zag) en heb met 3% van de waarde van mijn portefeuille put opties AEX gekocht die expireren op 16 oktober. Voor de rest zit ik even cash. Die put opties heb ik vanochtend verkocht, toen ze ongeveer 170% deden t.o.v. de prijs waarop ik ze had gekocht. 2% rendement op mijn totale portefeuille is voor mijn genoeg deze maand in deze tijden en als de klap komt koop ik lekker laag weer in.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• writser
aufbakanleitung schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:15:

En snapt iemand deze Nikola short position tabel?
Ik zou je dringend adviseren dit mooie avontuur van de zijlijn te volgen. Shorten is in dit geval buitengewoon duur en je snapt niet precies wat je aan het doen bent. Je hebt volgens mij geen enkel uniek inzicht in Nikola dat bij andere beleggers niet allang bekend is. Alle informatie die jij hebt hebben anderen ook, dus waarom zou dat nog niet in de prijs verwerkt zijn? Bovendien is het hardstikke gevaarlijk, want bij short gaan moet je niet alleen rekening houden met het fundamentele verhaal (de CEO is weg, het bedrijf is niks waard) maar ook met de trading kant: hoeveel stukken zijn er in te lenen? Wat is de free float? Is er kans op een short squeeze? Wat gaat er met de borrow rate gebeuren in de toekomst? Wat gaan andere marktparticipanten doen?

Het gevaarlijke van shorten is dat je helemaal gelijk kan hebben betreft je analyse van het bedrijf maar alsnog je hele account kan opblazen. Dat is een totaal andere dynamiek dan wanneer je een aandeel long gaat.

[ Voor 36% gewijzigd door writser op 21-09-2020 10:13 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
writser schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:54:
[...]

Ik zou je dringend adviseren dit mooie avontuur van de zijlijn te volgen. Shorten is in dit geval buitengewoon duur en je snapt geen bal van wat je aan het doen bent. Je hebt volgens mij geen enkel uniek inzicht in Nikola dat bij andere beleggers niet allang bekend is. Alle informatie die jij hebt hebben anderen ook, dus waarom zou dat nog niet in de prijs verwerkt zijn? Bovendien is het hardstikke gevaarlijk, want bij short gaan moet je niet alleen rekening houden met het fundamentele verhaal (de CEO is weg, het bedrijf is niks waard) maar ook met de trading kant: hoeveel stukken zijn er in te lenen? Wat is de free float? Is er kans op een short squeeze? Wat gaan andere marktparticipanten doen?

Je kan namelijk gelijk hebben betreft je analyse van het bedrijf maar alsnog al je geld kwijtraken ..
Dit dus. De markt heeft al aardig wat verlies ingeprijsd. En in een enkel aandeel waarbij al zulke enorme shortposities zijn ingenomen kan het beide kanten op heel hard gaan, waarbij maar de vraag is of je kunt kopen / verkopen op het moment dat jij dat wil. Bovendien is het maar de vraag wat er gebeurt met diverse posities wanneer een onderneming failliet gaat of van de beurs verdwijnt. En dat is niet ondenkbaar (zie wirecard).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-05 19:14
DJTimo schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:36:
[...]
Dat hopen we dan maar. Of nou ja. we.... ik iig wel. :9 Trevor is in het verleden ook al een echte charlatan gebleken. :X

Een nieuwe CEO gaat natuurlijk geen veranderd brengen aan die lege huls. Vraag rest nu, wanneer trekt GM haar conclusies.
Milton was sinds de merger al geen CEO meer he, of daarvoor al niet. Dat is Mark Russell, vroeger van GM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
writser schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:54:
[...]

Ik zou je dringend adviseren dit mooie avontuur van de zijlijn te volgen. Shorten is in dit geval buitengewoon duur en je snapt niet precies wat je aan het doen bent. Je hebt volgens mij geen enkel uniek inzicht in Nikola dat bij andere beleggers niet allang bekend is. Alle informatie die jij hebt hebben anderen ook, dus waarom zou dat nog niet in de prijs verwerkt zijn? Bovendien is het hardstikke gevaarlijk, want bij short gaan moet je niet alleen rekening houden met het fundamentele verhaal (de CEO is weg, het bedrijf is niks waard) maar ook met de trading kant: hoeveel stukken zijn er in te lenen? Wat is de free float? Is er kans op een short squeeze? Wat gaat er met de borrow rate gebeuren in de toekomst? Wat gaan andere marktparticipanten doen?

Het gevaarlijke van shorten is dat je helemaal gelijk kan hebben betreft je analyse van het bedrijf maar alsnog je hele account kan opblazen. Dat is fundamenteel anders dan wanneer je een aandeel long gaat.
Duur is natuurlijk een relatief begrip. Als je nu 100 stukjes short kost je dat $2.23 per dag aan rente. Prima te overzien voor een aandeel met een reële kans om binnenkort dicht bij de nul te staan. Verder goede punten. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
DJTimo schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:13:
[...]
Duur is natuurlijk een relatief begrip. Als je nu 100 stukjes short kost je dat $2.23 per dag aan rente. Prima te overzien voor een aandeel met een reële kans om binnenkort dicht bij de nul te staan. Verder goede punten. (y)
Ik ben heel benieuwd wat er gebeurt tussen shorter en diegene die zijn aandelen heeft uitgeleend op het moment dat de tent failliet gaat. Ik zou er niet tussen willen zitten i.i.g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

DJTimo schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:13:
[...]
Als je nu 100 stukjes short kost je dat $2.23 per dag aan rente. Prima te overzien voor een aandeel met een reële kans om binnenkort dicht bij de nul te staan.
Maar hoe lang zal dat duren? Als het in Q1 gebeurt zoals @Santee voorspelde (laat ik 1 januari aannemen), dan betaal je 102 dagen die borrow fee. En je kan niet aannemen dat die blijft staan op 24,08%, of dat de koers niet zal stijgen.

Nee, @writser heeft het bij het juiste eind. De beste positie voor ons retail beleggers in een bedrijf waarvan je verwacht dat het waardeloos gaat worden is géén positie. Investeer in een bak popcorn :)

Je kan nog beter puts kopen dan short gaan. Daarvan is het maximale verlies immers beperkt tot 100%.
__fred__ schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:16:
[...]
Ik ben heel benieuwd wat er gebeurt tussen shorter en diegene die zijn aandelen heeft uitgeleend op het moment dat de tent failliet gaat. Ik zou er niet tussen willen zitten i.i.g.
Maakt dat uit? Je positie is hoe dan ook waardeloos, of je aandelen nu zijn uitgeleend of niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 21-09-2020 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Zr40 schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:18:
[...]
Maakt dat uit? Je positie is hoe dan ook waardeloos, of je aandelen nu zijn uitgeleend of niet.
Nou ja, bij de shorter is nog geld te halen, bij het bedrijf niet meer. Tegen amerikaans recht en met alle class actions zou ik daar niet perse tussen willen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
ING naar de €6,- :o

Hoop rood in de ochtend op de AEX.

[ Voor 7% gewijzigd door Qunix op 21-09-2020 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-05 20:13

Niku

Alagaesii

Het is meteen wel echt herfst op de beurs. Naar mijn Shell aandelen ga ik het komende jaar maar niet meer kijken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
Hun verdiende loon :P, beetje negatieve rente in rekening brengen bij Nederlandse klanten maar ondertussen russische oligarchen lekker wit laten wassen via een pools kantoortje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Zr40 schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:18:
[...]

Maar hoe lang zal dat duren? Als het in Q1 gebeurt zoals @Santee voorspelde (laat ik 1 januari aannemen), dan betaal je 102 dagen die borrow fee. En je kan niet aannemen dat die blijft staan op 24,08%, of dat de koers niet zal stijgen.

Nee, @writser heeft het bij het juiste eind. De beste positie voor ons retail beleggers in een bedrijf waarvan je verwacht dat het waardeloos gaat worden is géén positie. Investeer in een bak popcorn :)
Ik heb geen glazen bol, maar hoe lang duurde het met Wirecard? Als de sneeuwbal eenmaal rolt kan het snel gaan.

102 dagen tegen de huidige kosten*, ik neem die deal elke dag. Ik verwacht dat het sneller klaar is.

* als de parameters sigfnificant veranderen zal ik uiteraard heroverwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:12
Qunix schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:21:
ING naar de €6,- :o

Hoop rood in de ochtend op de AEX.
Het schijnt wel om oud nieuws te gaan, rapporten die zijn ingediend tussen 2010 en 2017.
https://www.beurs.nl/opin...nieuws-voor-autoriteiten/

Maar ik praat mijzelf wat moed in om niet al te hard te janken om mijn ING posities :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
DJTimo schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:24:
[...]
Ik heb geen glazen bol, maar hoe lang duurde het met Wirecard? Als de sneeuwbal eenmaal rolt kan het snel gaan.

102 dagen tegen de huidige kosten*, ik neem die deal elke dag. Ik verwacht dat het sneller klaar is.

* als de parameters sigfnificant veranderen zal ik uiteraard heroverwegen.
Hoe lang het duurde bij Wirecard? Jaartje of 10....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pj0nfNjmi7ApKDiZ1kdNX7xB7pY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ngTayGX24TRMucWgVGiem6MB.png?f=user_large

Voor de Technisch achteraf gelovigen onder ons: Steun ligt op ongeveer 540. Als we daar significant onder zakken dan ligt de volgende bij 520. Toppen en dalenlijnen gaan elkaar sowieso kruisen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hmmm
But the Nikola truck is more than just a fuel cell vehicle; it’s a rolling super computer. One of the key elements of Nikola’s advanced system is the Bosch Vehicle Control Unit, which provides higher computing power for advanced functions while reducing the number of standalone units.

"The entire infotainment system is a HTML 5 super computer," Milton said. "That's the standard language for computer programmers around the world, so using it let's us build our own chips. And HTML 5 is very secure. Every component is linked on the data network, all speaking the same language. It's not a bunch of separate systems that somehow still manage to communicate."
https://www.truckinginfo....a-hydrogen-electric-truck

Onzin verkopen kan dus echt.... 😕
Pagina: 1 2 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.