Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3
Acties:
  • 798.702 views

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:43
Mede-auteur:
  • Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-03 20:39

Longcat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rVA0lnsm7UqMaAiBGL9I2VtB/full.jpg

Het is in dit topic de bedoeling om te discussiëren over de beurs. Het blijkt dat er best wat mensen actief aan het beleggen zijn en het is alleraardigst om hier eens van gedachten over te wisselen. Wil je het leren en heb je vragen, dan ben je natuurlijk ook welkom. Veel plezier in dit topic!

Voorgaande topics
Beleggen op de beurs in de praktijk
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 2
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 3
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 4
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 5
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 6
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9

Wat is een aandeel?
Gewone aandelen vertegenwoordigen een gedeelte van het eigendom van een onderneming of beleggingsfonds. Aandelen zijn risicovoller naarmate de invloed van marktkrachten op de onderneming groter is en er geen garantie bestaat over de waarde van de oorspronkelijke investering. Gewone aandelen geven de houder stemrecht op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders en geven ook recht op dividend. Als een onderneming echter failliet gaat, komen aandeelhouders achter in de rij bij het verdelen van de opbrengsten uit de boedel.

Wat is een optie?
Een optie is een verhandelbaar koop- of verkooprecht dat betrekking heeft op een vaste hoeveelheid "onderliggende waarde", bijvoorbeeld aandelen of een index. Ook de prijs ("uitoefenprijs") en de datum ("expiratiedatum") waarop het recht kan worden uitgeoefend ligt vast. Het kooprecht noemen we een calloptie, het verkoop­recht een putoptie. Een calloptie neemt in waarde toe als de koers van de onderliggende waarde stijgt en voor een putoptie geldt het omgekeerde.

Wat is een future?
Een future is een verhandelbare financiële (koop)verplichting die betrekking heeft op een vaste hoeveelheid onderliggende waarde, bijvoorbeeld aandelen, een index of goederen (commodities). Bij futures is er altijd sprake van een bepaalde afloopdatum. De futureprijs vertoont grote gelijkenis met de onderliggende waarde waarop de future betrekking heeft. De belangrijkste oorzaak van een verschil in prijs van een future en de bijbehorende onderliggende waarde zijn rente-effecten. Bij futures is er, evenals bij opties, namelijk sprake van "leverage", dat wil zeggen dat om een bepaalde positie in te nemen maar een fractie van het kapitaal nodig is ten opzichte van een investering in de bijbehorende onderliggende waarde. Waarde toe- en afnames van futures worden dagelijks verrekend.
Voor de actieve belegger in bijvoorbeeld een index is de future het meest effectieve instrument (goede liquiditeit, laag kapitaalsbeslag, short gaan mogelijk en lage transactiekosten).

Wat is een turbo?
Met een turbo kunnen beleggers, evenals bij een optie, versneld profiteren van verwachte koersbewegingen. Er bestaan twee soorten turbo's. Met een turbo long wordt geprofiteerd van een stijging van de onderliggende waarde, met een turbo short juist van een daling. De intrinsieke waarde van een turbo long is gelijk aan de koers van de onderliggende waarde verminderd met het financieringsniveau. Bij een turbo short is de intrinsieke waarde gelijk aan het financieringsniveau verminderd met de koers van de onderliggende waarde.
Elke turbo heeft een stoploss-niveau dat ervoor zorgt dat de waarde van de turbo nooit negatief kan worden. Dit niveau wordt maandelijks vastgesteld en ligt minimaal 2% boven (long) of onder (short) het financieringsniveau. Zodra de koers van de onderliggende waarde bij een turbo long gelijk is aan of zakt onder het stoploss-niveau of, bij een turbo short, gelijk is aan of stijgt boven het stoploss-niveau, wordt de turbo beëindigd.

Wat is een index fonds?
Een index fonds is een fonds dat zo nauwkeurig mogelijk een bepaalde index volgt met als doel om hetzelfde rendement als deze index te behalen. De fondsmanager bestudeert de samenstelling van de index en veranderingen daarin nauwkeurig om de portefeuille van zijn fonds een zo goed mogelijke afspiegeling te laten zijn van de index.

Wat is een obligatie?
Een obligatie is een instrument voor overheden en bedrijven om vreemd vermogen aan te trekken. Gedurende het leven van een obligatie ontvangt de obligatiehouder reguliere rentebetalingen gebaseerd op de couponrente. Er zijn echter uitzonderingen, zoals zogenoemde zero coupon bonds die geen rente uitkeren en daarom worden uitgegeven tegen een koers die ver onder de nominale waarde van de obligatie ligt.

Wat is AEX en AMX?
De AEX-index is de bekendste (en belangrijkste) index van de Amsterdamse beurs (voorheen Amsterdam Exchanges, nu onderdeel van Euronext). Deze graadmeter bestaat uit de 25 meest verhandelde aandelen. De AMX-index is het zusje van de AEX-index en bestaat uit de 25 meest verhandelde aandelen van de Amsterdamse beurs na de AEX-aandelen.

Wat is Euronext?
Euronext is de combinatie van de beurzen van Amsterdam (Amsterdam Exchanges), Brussel (Brussels Exchanges), Parijs (Paris Bourse), Lissabon (Bolsa de Valores de Lisboa e Porto) en de Londense derivaten- en termijnhandel (London International Financial Futures and Options Exchange). Inmiddels is deze combinatie overgenomen door de New York Stock Exchange (NYSE).

Wat is volatiliteit?
Volatiliteit is een maat voor de beweeglijkheid van de koers van een effect. De standaarddeviatie is de meest gebruikte maatstaf om volatiliteit te bepalen. Volatiliteit en standaarddeviatie worden vaak gebruikt als indicatie van het risico van een belegging, maar ook ten behoeve van de waardering van opties.

Wat is short gaan?
Short gaan betekent dat men een effect verkoopt zonder dat men het in bezit heeft. Een individu of een fonds kan bijvoorbeeld een aandeel verkopen dat hij niet in portefeuille heeft. Hij zal dan in de toekomst alsnog dat aandeel moeten kopen om aan zijn verplichtingen te kunnen voldoen. Deze strategie kan worden toegepast als men verwacht dat de koers van het betreffende effect zal gaan dalen. De winst bij deze strategie is het verschil tussen de koers op het moment van verkoop en de koers op het moment dat desbetreffend effect wordt teruggekocht.

Allemaal leuk hoor, maar kan ik ook ergens leren beleggen?
Jazeker, er zijn tal van sites te vinden die je deze mogelijkheid bieden. Voor wie serieus wil gaan beleggen is de beste manier toch om gewoon wat echt geld te investeren. Dit omdat alleen op deze wijze je emoties een onderdeel vormen van de investeringsbeslissing.

Populaire ETF's en beleggingsfondsen
ETF's
IWDA - iShares Core MSCI World (IE00B4L5Y983)
VWRL - Vanguard FTSE All-World (IE00B3RBWM25)

EMIM - iShares Core MSCI EM (IE00BKM4GZ66)
AEEM - Amundi MSCI Emerging Markets (LU1681045370)

IUSN - iShares MSCI World Small Cap (IE00BF4RFH31)

Beleggingsfondsen
Northern Trust World (NL0011225305)
Northern Trust Emerging Markets (NL0011515424)
Northern Trust World Small Cap (NL0013552078 / NL0013474307)

Brokers
Voor een vergelijking van populaire fondsen en brokers, zie onderstaande links:
Overzicht kosten populaire fondsen - Reddit
OosterF in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"
Indexfondsen vergelijken

Of stel je vragen in dit topic :7

Met dank aan Janusz voor de oorspronkelijke openingspost en The Source voor het vergelijken van de tarieven en voorwaarden van de verschillende brokers.

[ Voor 33% gewijzigd door Longcat op 20-09-2020 21:04 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04 14:59
Trevor Milton steps down as Exec. chairman of NKLA

Het werd hem toch te heet onder de voeten. Ik ben alleen een beetje bang dat dit als positief nieuws wordt gezien en de koers vandaag flink herstelt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0lDq4B8TdmqjRWX38-NrjOUjcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbaqR50A9lt0HuhvJ9EcQuoa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 117% gewijzigd door DJTimo op 21-09-2020 11:24 ]

• __fred__
  • Laatst online: 04-04 08:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pj0nfNjmi7ApKDiZ1kdNX7xB7pY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ngTayGX24TRMucWgVGiem6MB.png?f=user_large

Voor de Technisch achteraf gelovigen onder ons: Steun ligt op ongeveer 540. Als we daar significant onder zakken dan ligt de volgende bij 520. Toppen en dalenlijnen gaan elkaar sowieso kruisen.

• __fred__
  • Laatst online: 04-04 08:56
Aardig plaatje van de S&P van bloomberg. Verschil in K/W verhoudingen tussen losers en winners:

Afbeeldingslocatie: https://todaysgroup.nl/media/3329/bloomb6-7876-46fe-a466-8df66cde9cbe.png?width=590&height=368

Opmerking van Cees Smit erbij:
De vastgoed fondsen maar ook de oliebedrijven en banken hebben dit jaar totaal niet gepresteerd. Er is een indicator die kijkt naar de procentuele verhouding tussen de winnaars en de verliezers in een index. Voor de S&P 500 is deze verhouding weer net zo scheef als dat deze was in 2000 vlak voor de Dot.com crash. Deze verhouding is wel van belang. Het is namelijk zo dat als beleggers moeten verkopen, men niet de aandelen verkoopt waar men op verlies staat, maar men verkoopt de aandelen waar men een leuke winst heeft. Er wordt gemakkelijk winst genomen en verliezen worden vooruit geschoven.
https://todaysgroup.nl/nieuws/column-beurs-immuniteit/

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-03 20:39
sahinasappelsap schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:43:
[...]

Ik ken dat probleem helaas. Vandaag voor het eerst de min in gedoken terwijl ik enkele weken nog 100den euro's in de plus stond :-s
Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/blogs.comedycentral.com-production/wp-content/uploads/sites/58/2014/04/1303-and-itsgone.jpg

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-04 14:00
Die vogel heeft sinds januari 2019 226 artikelen op SeekingAlpha geplaatst, waarvan er maar 1 editor's pick was. Zijn onderschrift: "Looking out for underrated companies that could shape the future of humanity". En een hele hoop van z'n artikeltjes zijn over aandelen die eventjes 'hot' zijn, zoals nu NNOX. Geen track record, geen website, geen fonds, geen volgers op Twitter, waarschijnlijk een student economie o.i.d. die een beetje aan het bijklussen is. Zonder ook maar iets te lezen kan ik je al vertellen: met 99% zekerheid is het allemaal rotzooi slash clickbait, en de schrijver is hoofdzakelijk geinteresseerd in geld verdienen met z'n artikeltjes op SeekingAlpha. Je mist niks als je alles wat hij schrijft negeert en als je daadwerkelijk geinteresseerd bent in een bedrijf kun je beter zelf op onderzoek uit gaan.

Er is zo veel rotzooi op internet te vinden dat een belangrijk deel van beleggen is welke informatie je moet negeren. En in geval van twijfel kun je er prima van uit gaan dat het gemiddelde artikel nul toegevoegde waarde heeft. Het commentaar van de schrijver op zijn NNOX artikel vandaag: "IKR, bad timing, going to look further into the company". Misschien had je dat moeten doen voor je je artikeltje plaatste ..

En om nog even op het Citron artikel terug te komen: zoals ik al eerder zei: we kunnen hier discussieren over de filmpjes op de website van NNOX, de tickers in het artikel, maar dat noem ik door de bomen het bos niet meer zien. Wat waren de feiten die wij als leken op tafel hadden liggen een paar dagen geleden?

1. Of de technologie echt is of niet kunnen wij niet beoordelen.
2. Insiders die het bedrijf veel beter kennen dan wij hebben net een enorme sloot aandelen verkocht. En het aandeel handelde (een paar dagen geleden) nog weer veel hoger dan de prijs waarop ze verkocht hadden!
3. Een shortseller met een trackrecord van een paar decennia stipt toch wat aardige punten aan: werkelijk niemand heeft ooit gehoord van de grootste klant en op het adres van die klant staat een tokootje in Taiwan (vergelijk met het vissershutje van Wirecard). En ze hebben al hun intellectuele eigendom gekocht voor een habbekrats in 2018.
4. Gemiddeld genomen underperformen IPO's enorm t.o.v. de markt.

Dan is de juiste strategie (imho) niet om te proberen wat zwakke puntjes in de short case te proberen te ontkrachten. Draai het eens om. Wat is de base rate van bedrijven met deze eigenschappen die daadwerkelijk de wereld gaan veranderen? 0.1%? Wat is de base rate van bedrijven met bovenstaande eigenschappen die de komende twee jaar de markt outperformen? 5%? 10%? Wat is de base rate van gevallen waarin insiders hun aandelen veel te goedkoop op de markt brengen? 10%? Wat is de base rate van gevallen waarin je IP koopt waar Sony al een decennia mee heeft geklooid voor een habbekrats, dat ineens miljarden waard blijkt te zijn? 0.001%? Wat is de base rate van bedrijven die miljoenenorders voor CT-scanners plaatsen maar ondertussen gevestigd zijn boven een tokootje in Taiwan? 1%? Wat voor unieke inzichten betreffende dit bedrijf hebben wij waardoor we al deze base rates kunnen negeren? Nul. Niks. Veranderen deze base rates omdat er een filmpje op de website van het bedrijf staat dat niet meegenomen is in het short rapport? Nee, niet, of slechts miniem. Dus wat doen we? Vanaf blijven. Als je een paar decennia ervaring hebt op de beurs, dit soort hype's al eerder hebt meegemaakt en (het belangrijkst) je blijft een beetje skeptisch en je gebruikt je gezonde verstand dan weet je binnen 10 seconden dat je dit aandeel links kan laten liggen. Sterker nog, daar had je beide short cases helemaal niet voor nodig!

Ik ben vandaag pre-market short gegaan in NNOX, dat is iets dat ik normaal absoluut niet doe maar ik had een paar aardige indicaties die het voor mij waarschijnlijk maakten dat het het volgende doelwit was van Muddy Waters. Dat pakte goed uit - was geen zekerheidje, had ook verkeerd kunnen gaan, maar de risk/reward van dit idee leek me in orde.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pzZqNcA.png

Ik ben nog steeds zeer sterk van mening dat het aandeel, net als NKLA, een grote hoop gebakken lucht is waar een hoop goedgelovige beleggers nog veel meer geld gaan verliezen. Helaas hebben beide aandelen een enorme borrow (50%+) en is de markt in die zin efficient: beide aandelen handelen op een achterlijke prijs maar je kan er niet eenvoudig van profiteren. En shorten is nou eenmaal bijzonder pijnlijk en frustrerend omdat er een grote timing-component in zit. Kijk bijvoorbeeld naar Wirecard, daar waren ook al jarenlang enorme rode vlaggen maar toch bleef het maar omhoog gaan. En, net als bij NNOX en NKLA, blijven talloze mensen geloven in de droom, zelfs nadat er zeer duidelijke tekens aan de wand zijn dat er dingen niet kloppen. Daar is als shorter lastig tegenop te boxen, al helemaal met een hoge borrow fee.

Daarom had ik mij voorgenomen mijn positie vandaag nog te sluiten en dat heb ik ook gedaan. De behaalde winst valt me eigenlijk tegen, maar zoals gezegd moet je niet te koppig / hebberig zijn met zulke shorts, er kleven natuurlijk enorme risico's aan. Bovendien was het niet mijn beste idee ooit en is dit ook niet mijn core business.

Mijn dank aan @Zr40 voor het idee, zonder hem had ik me nooit verdiept in deze rotzooi.

En voor de duidelijkheid: ik zal niet verdedigen dat mijn short een uitstekende trade was. Had ook anders kunnen uitpakken. Het punt wat ik slechts probeer te maken is, dat als je "serieus" bezig probeert te zijn op de beurs en ondergewaardeerde aandelen probeert te kopen om op die manier de markt te verslaan, dan had je na een kwartiertje research en wat hele basale vuistregels al heel makkelijk kunnen besluiten: dit is een aandeel waar ik met een hele wijde boog omheen moet lopen. Niet de moeite waard om verdere tijd in te stoppen. Want: onmogelijk om zelf te beoordelen en alle vuistregels die al eeuwen gelden op de beurs suggeren dat dit een slechte investering is. Om even te eindigen met een dooddoener van Warren Buffet:
“The trick in investing is just to sit there and watch pitch after pitch go by and wait for the one right in your sweet spot. And if people are yelling, ‘Swing, you bum!,’ ignore them.”

“You don’t have to be an expert on every company, or even many,” he says. “You only have to be able to evaluate companies within your circle of competence. The size of that circle is not very important; knowing its boundaries, however, is vital.”

[ Voor 131% gewijzigd door writser op 22-09-2020 16:42 ]

Onvoorstelbaar!

• Strider
  • Laatst online: 23:04
tuinïnen schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:18:
Ondertussen ben ik even naar de jaargrafiek van Shell aan het kijken. Ongeloofelijk eigenlijk, in maart gezakt maar nooit meer fatsoenlijk hersteld. Mogelijk deze week onder het dieptepunt van maart, en dan gaat het aandeel voor de laagste koers in 25 jaar..

Ik kijk naar mijn bakje met delen van Shell, gemarkeerd met 'Never sell Shell' en zie de dieprode cijfers erop staan. Ik blijf er maar af... tegen beter weten in.
Hetzelfde hier, ik blijf er ook vanaf.
Misschien dat ik nog een keer wat bijkoop, maar niet op deze koers.

DeBelegger heeft zijn huidige portefeuille openbaar gemaakt, wat een mooi rendement.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4Q47QFn.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Strider op 22-09-2020 20:09 ]

BlaBlaBla

• DJTimo
tuinïnen schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:26:
De warming-up voor Battery Day gaat nog niet erg lekker bij Tesla op de beurs, noteren momenteel -4,5%. Wachten even met de de heilige info tot na sluitingstijd van de beurzen?
Niet echt heel interessant wat Tesla stock nu doet. :)

De recente tweets van Elon hinten duidelijk op long term :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQXj_jO9LJhybDVttUawuvx0Nmo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hafe0qLxpKvjDRlV7SbKDwaP.jpg?f=user_large

• DJTimo
Zitten de aandeelhouders nou in hun Tesla te stemmen? :D _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Z0u77oXeQRtTwMnXr987wts6eU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0RyHtUUVKF0pGKo8T8BXB6dB.png?f=fotoalbum_large

Well lekker covid proof. :)

haha, geen applaus maar getoeter :+

[ Voor 7% gewijzigd door DJTimo op 22-09-2020 23:09 ]

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Afbeeldingslocatie: https://jirafeau.pmklaassen.com/f.php?h=1Pq_&p=1

Afbeeldingslocatie: https://jirafeau.pmklaassen.com/f.php?h=3RTI&p=1

Iemand loopt daar rond te streamen. De hele line up is te zien. S 3 X Y links en C A R S rechts.
Kek dingetje, de A.

• DJTimo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3HZ-k0mSTnuYpTy1_lEdWbjYUI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lLRYjdOfM6XhkIyNaahqJPFB.png?f=fotoalbum_large

..."en secret sauce"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYQNz7xT_9zfO4L-MUQxDMgHTyw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EHPuEEK0PDegqneI07EUZehb.png?f=fotoalbum_large

14% goedkoper per Kwh

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 38% gewijzigd door DJTimo op 23-09-2020 00:00 ]

• Dekwiecono
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-03 12:19
Ik volg dit topic al 'n tijdje, zal ook eens mijn portfolio delen.
Oktober 2019 begonnen met enkele fondsen, en daarna ook nog wat losse aandelen uitgekozen.
Doel; Sneller financieel onafhankelijk, lange termijn 15+ jaar.
Portfolio houd ik bij via PortFolio Performance.

Helaas best wat klappers gemaakt vanwege Corona, maarja aldoende leert men.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWJnALwr22QcW2fDpmKa60gnLtI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tUlNn8zvxJkuHKhKKLLhU9Dl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xj8zmxCtfKl0KTtVjnOG3GH-zbo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EFx70seGfUNj39odaYvl9oaw.png?f=fotoalbum_large

Mede vanwege de crash ingezien dat meer niet altijd beter is, en sinds mei 2020 begonnen met simpel VWRL te kopen. De fondsen zijn niet heel duur (0,73% TER), dus die kan ik wel langer aanhouden.

Zit een beetje te twijfelen over Shell. Zie niet veel verbeteringen, nu is het alleen nog n (klein) dividendje.
Wat doen jullie met zulke investeringen? Verlies nemen en door, of vasthouden en hopen op betere tijden?

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-04 16:33
Bux0 heeft probleempjes :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ijg7uPb6e335GHYkzfEz_-qYOEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x8HKuyTDa6CWpKDKgqUX3gzp.jpg?f=fotoalbum_large

Blijkbaar hadden ze er niet overna gedacht dit soort onderhoud in het weekend te doen...

In vino veritas, in aqua sanitas

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@The_FrankO Dividend staat op je statements. Het vervelende is alleen dat de standaard daily statement alleen verstuurd wordt als je trades hebt uitgevoerd die dag. De maandelijkse ontvang je wel altijd.

Zelf heb ik een custom statement die ik dagelijks per email ontvang, onafhankelijk van trades. Hierop staat onder andere "Dividends" (vandaag ontvangen dividend) en "Dividend Accruals" (dividend waar je recht op hebt maar nog niet is uitbetaald).

Ik gebruik momenteel deze instellingen op dit custom statement. Ik heb zo veel ingeschakeld zodat alles wat mogelijk relevant kan zijn in mijn email archief terecht komt. De secties waarvan ik weet dat ze dubbelop zijn (zoals de dingen die ook in de "combined" secties staan) of ik niet relevant vind (zoals MTM) heb ik uitgeschakeld.

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/custom-statement-20200925-2.png

Het klinkt als dat jij graag vooral bijzonderheden snel wil kunnen herkennen. Dan raad ik de volgende secties aan:
  • Cash Report (laat je cash saldo zien per valuta, mocht je dat handig vinden)
  • Change in Dividend Accruals
  • Alle "Combined" secties (compactere versie van de betreffende reguliere secties)
  • Corporate Actions
  • Interest Accruals
  • Net Asset Value (bevat een samenvatting van alles wat die dag invloed heeft gehad op de totale waarde)
  • Open Dividend Accruals
  • Trades
  • Withholding Tax
Alleen secties die voor die dag gegevens bevatten verschijnen op je report.

Vervolgens kan je bij Reports > Statements Delivery het dagelijks (of maandelijks) per email versturen van dit report inschakelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 25-09-2020 20:47 ]

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Geen nieuws over Westwater voor zover ik kan vinden, maar vandaag weer een fantastische dag.

Afbeeldingslocatie: https://www.tradegate.de/images/charts/intraday/US9616842061.png?1601294740

• Greatsword
  • Niet online
Longcat schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:15:
@Greatsword er is sinds je vorige post(s) over westwater ook het nodige van de koers afgegaan zie ik... ;)
Greatsword schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:19:
@Longcat Jazeker en flink ook, het leek bijna weer richting de 0,90 cent te gaan.

Vandaar stapsgewijs bijgekocht ;) en zoals ik gewend bij is de pret bij Westwater altijd voor korte duur.
Nou blijkbaar toch niet voor korte duur dit keer en een dagje te vroeg verkocht :'(

Afbeeldingslocatie: https://www.tradegate.de/images/charts/woche/US9616842061.png?1601368250

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
flipjevandejam schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:56:
[...]

Ja ik denk dat je gelijk hebt. Toch gek dat het zo'n puzzel blijkt door alle terminologie (ACWI, World, All Cap, IMI, etc.).
Volgens mij is MSCI best duidelijk. ACWI is All Country (niet cap) World Index, dat is World met EM, maar alleen large cap. IMI is investible market index en dat is een term die bedoeld is om te zeggen dat zo'n 99+% van het doel gedekt wordt. Je hebt bijvoorbeeld ook EM IMI die dan bijna alles in EM dekt.

Wat de meesten hier willen is gewoon de hele wereld dekken en dan kom je dus op ACWI (alle landen, wellicht op wat frontier markets na) en dan naar market cap, dat is dus ACWI IMI.

VTI en VXUS dekken volgens mij bijna alles, maar ze maken het onderscheid tussen 'alleen VS' en 'alles behalve VS'. Op een paar landen die misschien wel of niet in de ene index zitten maar wel in de andere (frontier markets wel bij VXUS maar niet in ACWI IMI?) kun je dus naar de verhouding VS in ACWI IMI kijken om ongeveer (op een paar tiende procent nauwkeurig?) de marktgewogen verhouding te weten.

Let wel, we hebben het dan over free float. MSCI heeft er een leuke blog over, dit plaatje vat het mooi samen:
Afbeeldingslocatie: https://www.msci.com/documents/1296102/1825551/EMAllocation-Graphs.jpg/0da98e3f-ea50-4176-baed-7f6840e5ac16?t=1481300042302
https://www.msci.com/www/...erging-markets/0537350913

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-04 12:16
Verwijderd1 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:07:
[...]

Volgens mij is MSCI best duidelijk. ACWI is All Country (niet cap) World Index, dat is World met EM, maar alleen large cap. IMI is investible market index en dat is een term die bedoeld is om te zeggen dat zo'n 99+% van het doel gedekt wordt. Je hebt bijvoorbeeld ook EM IMI die dan bijna alles in EM dekt.

Wat de meesten hier willen is gewoon de hele wereld dekken en dan kom je dus op ACWI (alle landen, wellicht op wat frontier markets na) en dan naar market cap, dat is dus ACWI IMI.

VTI en VXUS dekken volgens mij bijna alles, maar ze maken het onderscheid tussen 'alleen VS' en 'alles behalve VS'. Op een paar landen die misschien wel of niet in de ene index zitten maar wel in de andere (frontier markets wel bij VXUS maar niet in ACWI IMI?) kun je dus naar de verhouding VS in ACWI IMI kijken om ongeveer (op een paar tiende procent nauwkeurig?) de marktgewogen verhouding te weten.

Let wel, we hebben het dan over free float. MSCI heeft er een leuke blog over, dit plaatje vat het mooi samen:
[Afbeelding]
https://www.msci.com/www/...erging-markets/0537350913
Ik vind dit ook altijd wel een handig overzichtje van de landen:
Afbeeldingslocatie: https://www.msci.com/documents/1296102/14634018/MSCI+ACWI+Index+Market+Allocation+Table.jpg
(van https://www.msci.com/acwi)
en dit overzichtje van hoe dat werkt met IMI:
Afbeeldingslocatie: https://www.justetf.com/images/news/msci-index-welt-nach-marktkapitalisierung-uk.png
(van https://www.justetf.com/u...-divide-up-the-world.html)

Let trouwens op dat Israël geen deel is van de MSCI Europe.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-04 16:17
Vond dit wel een interessante plaatje uit een presentatie van Paul Merriman. Een value tilted portefeuille vs. de S&P 500. Nu al ~14 jaar geen voordeel voor value. Ben benieuwd hoe lang nog.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Isjr4z7.png
Bron: YouTube: Which Is the Best 1-, 2-, 3- and 4-Fund Strategy?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deze maand (sep)
Vorige maand (aug)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+1,86%
+6,59%
+42,78%
+83,43%
Hoogste prestaties
ZM, +47,26%
NVCR, +36,98%
NNOX, +34,08%
TSLA, +71,84%
CRM, +38,08%
WDAY, +30,74%
TSLA, +416,82%
FSLY, +346,52%
ZM, +314,21%
SHOP, +583,58%
TSLA, +559,88%
DOCU, +432,12%
Laagste prestaties
CWEB, –29,40%
ZUO, –22,52%
NTNX, –21,33%
QDEL, –38,53%
AYX, –32,06%
STAA, –18,69%
LKNCY, –89,38%
CWEB, –70,44%
HA, –57,70%
LKNCY, –89,38%
CWEB, –88,54%
HA, –60,86%
Aantal posities
Aandelen 141×
Opties 16×
Aandelen 139×
Opties 10×

Transacties
Aandelen 22×
Opties 20×

Aandelen 15×
Opties 7×

Transactiekosten
€ 24,96
€ 6,71
Margin en risico (hover voor uitleg)
Portfolio delta
146,0%

Initial Margin
77,5%
73,9%
Maintenance Margin
49,5%
47,7%

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20201001.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20201001-maand.png

42 trades! Ben ik gek geworden? :P Het bestaat deels uit mijn normale trades, deels uit het eerder besproken gokje, en deels uit wat actieve handel. Inmiddels is het meeste ongebruikelijke wel gesloten, zelfs met een klein gerealiseerd winstje. :) En als het goed is krijg ik de OPRA market data fee voor deze maand terug. Joepie :+

Nieuw deze maand: automatisering! :) De meeste cijfers haal ik nu met behulp van een Python script uit de PortfolioAnalyst rapportages. Scheelt mij best wat werk bij het schrijven van de maandupdates, met zo veel posities.

Verder vervang ik het leverage cijfer (GPV / NLV) door Portfolio Delta. Specifiek is dit "Delta Dollars % NLV" zoals getoond door Risk Navigator. GPV / NLV werkt voor aandelen, maar absoluut niet voor opties. Portfolio Delta komt al een heel stuk dichter in de buurt. Om dezelfde reden deel ik de Portfolio Performance grafiek waarin cash leverage is verwijderd ook niet meer, want die correctie is op dezelfde manier foutief.

De zelf verzonnen metric "Kritieke daling" heb ik ook verwijderd. Dit berekende ik door de snelheid van verlies tussen –12% en –15% zoals getoond door Risk Navigator te extrapoleren naar NLV=0. Dit is ook onjuist, aangezien dit geen rekening houdt met opties waarvan de underlying al meer dan 15% verwijderd is van de strike. (En het werkt al helemaal niet voor bearish posities, maar die heb ik niet.)

Margin is iets gestegen. Voornamelijk dankzij de paar 'actieve' posities die eind van de maand nog open stonden. Sluit ik deze fictief, dan daalt maintenance margin naar 48,2%. Margin gaat belangrijk worden de komende maanden vanwege de geleidelijke verhoging met 35% die IB invoert vanaf 5 oktober. Ik houd het in de gaten, als het krap wordt verklein ik zelf de posities die momenteel al 100% margin vereisen. Dat zijn er 9 en die nemen in totaal 6 procentpunten aan maintenance margin in beslag.

Qua resultaat is het een rustige maand geweest, slechts +1,86%. Toch zijn er weer uitschieters. ZM deed het het beste, met +47,26%, dankzij uitstekende kwartaalcijfers. NVCR haalt bij mij de tweede plaats met +36,98%. Ik zie geen nieuws dat de stijging rond het midden van de maand verklaart. Derde plek is voor mijn 'gokje' NNOX. Deze maand geopend, deze maand ook weer gesloten, in de tussentijd toch +34,08% gerealiseerd.

Opvallende verliezer deze maand is CWEB met –29,40%. Blijft maar dalen en dalen. Kwartaalcijfers vielen tegen, maar aan de grafiek kan je niet herkennen wanneer die zijn gepubliceerd. Tweede plek is voor ZUO met –22,52%. Mooie sprong omhoog aan het begin van de maand dankzij goede kwartaalcijfers... van een ander bedrijf. De sprong omhoog was een sprong van de duikplank, dankzij de eigen jaarcijfers. :D NTNX krijgt de derde plek met –21,33%. Niets aan de hand als je naar de grafiek kijkt, eind augustus sprongen ze omhoog en nu zijn ze weer teruggesprongen.

En dan de grote percentages: Since inception is het SHOP gelukt om TSLA te verslaan. Zij zijn nu de winstkoning geworden met +583,58%. TSLA neemt een eervolle tweede plaats met +559,88%. DOCU behoudt zijn derde plek met +432,12%, ondanks een lichte daling. Aan de onderkant kruipt CWEB met –88,54% steeds dichter richting de heersende verlieskoning. Nog even en ze stelen de kroon. HA daalt iets verder en behoudt de derde plek met –60,86%.

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-04 16:00
Waarschijnlijk mijn beste trade ooit om Shell te verkopen rond all time high €29 in januari 2018. Was ook meer geluk dan wijsheid, dat dan weer wel. Maar toch leuk :P
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WxZPDYw/Knipsel.png

>> Signature?

• Greatsword
  • Niet online
sjorremans schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:02:
Ik ben de afeglopen week de koers van westwater een beetje aan het volgen.. maar die maakt echt belachlijke stappen omhoog :+

Las hier laatst dat er iemand was ingestapt vanaf 0.90 cent.. nou dat zijn dan wel eventjes mooie dagen zo haha! :D
Yep, er is eindelijk nieuws: Westwater Resources Applauds the President’s Executive Order to Ensure Secure and Reliable Supplies of Critical Minerals

Denk dat ik dus op zoek moet naar een ander indeel voor de korte ritjes ;)
Die 1-2 euro koers zie ik zo snel niet meer terug.

Afbeeldingslocatie: https://www.tradegate.de/images/charts/woche/US9616842061.png?1601972870

• Grim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-01-2024
Ik zie bij al mijn US aandelen (ik heb er 4) dat er een plotse daling is om "14:45". Weet iemand de reden hiervoor?

Afbeelding van Pfizer stock als voorbeeld
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qmLaRCj.png

Edit: laat maar @sypie was mij al voor 8)7
sypie schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:26:
Zit ik net in de app te kijken naar een aantal bedrijven waarvan ik de koersen blijf volgen, zie ik ineens een flinke daling... Dus even op zoek naar wat er nu weer aan de hand is in de wereld. Blijkt dat Trump weer iets geroepen heeft waardoor de hele aandelenmarkt in een paar minuten ineens 1,3% naar beneden dondert. Wordt tijd dat de beste man even bijkomt van z'n corona voordat die weer wat gaat roepen.

[ Voor 57% gewijzigd door Grim op 06-10-2020 22:32 ]

Steam: Grim

• magneetje
  • Laatst online: 04-04 08:18
Zr40 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:37:
Zojuist heb ik weer mijn maandelijkse afbouwtransacties bij DEGIRO uitgevoerd. Weer een aantal posities gesloten, en met de opbrengst VWRL gekocht. Alleen heb ik hierbij een klein foutje gemaakt. Het cash saldo was een paar minuten vertraagd waardoor de laatste verkoop nog niet zichtbaar was. Gevolg: te weinig VWRL gekocht, en opnieuw VWRL kopen is niet meer gratis binnen de regels van de kernselectie omdat de tweede aankoop kleiner is dan € 1000. Dus heb ik met het restant maar wat IWDA gekocht. :+

Nog 6 maanden te gaan. 8)7 Maar ik heb de tijd, die jaaropgaaf die ik nog nodig heb komt toch pas volgend jaar. :P
Zet je alles eerst bij De Giro om naar VWRL zo laag mogelijke kosten te hebben bij het migreren naar zzppensioen.nl? Waarom heb je zzpensioen gekozen en niet BND?

Ik zit zelf bij BND maar als er een goed alternatief is welke goedkoper is ben ik natuurlijk geïnteresseerd.
Als ik op de website van zzpppensioen kijk valt me onderstaande vergelijking op welke niet lijkt te kloppen.

In de vergelijking staat dat de vaste beheerkosten bij BND 0-50 euro zijn dit klopt niet met de informatie op de BND site. Daar staat namelijk dat bij de BND pensioenrekening-beleggen de vaste kosten 0 euro en bij BND zzp pensioen 60 euro zijn.

De variabele beheerkosten zijn volgens de vergelijking bij BND 0.25%. Dat zou ik graag willen maar volgens de website van BND zijn deze 0.59% per jaar bij BND pensioenrekening-beleggen en 0.40% voor het BND zzp pensioen.

Nu neem ik aan dat ze de concurrent BND niet aan het promoten zijn, dus dan moet het haast wel zijn dat de 0.35% variabele beheerkosten bij zzppensioen niet alle variabele kosten zijn? Komen er nog (onderliggende fonds) kosten bij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3e4AjI0q8sxYvw7UDLN0VkncjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQdBSnfMwb82slZF6rNQyUaq.jpg?f=fotoalbum_large

• Qunix
phantom09 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:41:
Doet er iemand nog mee aan het RTLZ beursspel?

Als prijs krijg je een dagje miljonair zijn.

https://www.rtlnieuws.nl/...ton-win-dag-als-miljonair
Afbeeldingslocatie: https://jirafeau.pmklaassen.com/f.php?h=226I&p=1

Wow. :o

• Qunix
Voor degene die PortfolioPerformance gebruikt, $TSLA stock heeft/had rond de split, én stockdata ophaalt van Yahoo Finance... Ik heb een bug in de data dat ik een dip heb en zodoende mijn statistieken niet kloppen. Dit heb ik dus sinds de split. Als ik de data verwijder en opnieuw opvraag raakt mijn xml portfolio file corrupt. In het eerste gedeelte van dit bestand slaat hij de stockdata op en bij Tesla is dat dan niet juist.
Ik gebruik, door de vele keren dat een actie van mij mijn xml corrupt maakt, Git en met de laatste diff en mijn poging deze Tesla dip te fixen kwam ik de bug tegen.

Afbeeldingslocatie: https://jirafeau.pmklaassen.com/f.php?h=3zmb&p=1

Heeft iemand dit probleem ook?

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-04 08:36

Qwerty-273

Meukposter

Helaas niet :) een ipo is vaak toch net iets te riskant voor mijn gevoel. Op welk punt ga je verkopen? Of houdt je de stukken te lang aan wanneer de "ipo hype" net iets eerder afzwakt dan je verwacht. Maar het is inderdaad een hele leuke klim in waarde. En CDPROJEKT staat nu niet meer bovenaan, dat zal voor hun ook weer even wennen worden.

Het is wel een behoorlijk volume wat er vandaag in Allegro is verhandeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HecSMy7g9iUzk-X3xH4sJqS8gdo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aXTexbkpse0MGOYp4ydbzfKv.png?f=user_large

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• JohanNL
Strider schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:08:
[...]

Waar kun je dit terugzien?
Als je bent ingelogd via browser:

https://web.binck.nl/SecuritiesLendingOverview/Index

Of hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6Q7_7sDLU6HlIStFC1KzvbMBkc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B70h3l2hLDitQIfptyLiUlX6.png?f=user_large

• JohanNL
Zr40 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 07:50:
Nu is de periodieke order wel zichtbaar geworden. Blijkbaar had het gewoon even tijd nodig...
Je zag dit toch al gelijk staan?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQ2Vj_TSc40CcWqhnl5UKu1VwGw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w6TBSd2sadzVIUUNBFcIS8JA.png?f=user_large

En nu ook dit als je de maandelijkse inleg op de 14e hebt ingesteld :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ct8YdYLxxpvwBdn3flDl_rtHaYc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MdqthzdTPce2ToeYSVnTv4NL.png?f=fotoalbum_large

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:46:
[...]
Je zag dit toch al gelijk staan?:
Nee, ik kreeg gisteren mijn rekeningoverzicht te zien na het ondertekenen van de periodieke order.

Had het zelfs 2x gedaan omdat het alle schijn had van dat er iets mis was gegaan. Zelfde resultaat. :+ Vanochtend zag ik dus beide orders. Heb de tweede direct geannuleerd :)

Nu ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMyQ-oU1KC54BsOwDPTtqcNQrE4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kON69RfHlIsbOFewb7lxJoAG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door Zr40 op 14-10-2020 12:29 ]

• Qunix
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/114e91749nt51.png

Leuk weekje, volgende week.

• Qunix
Ik vond dit wel leuk gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iKtwuDq.jpg
This Monday marks the 33rd anniversary of “Black Monday” and at least one investor on Reddit is marking the occasion by posting this chart of the similarities between price action then and now.
The Reddit member behind the post, bigbear0083, made it clear that he wasn’t making a prediction but did say that there are plenty of ingredients that could potential spark a downturn, such as another coronavirus wave, bloated valuations, the election, riots, massive weather events, etc.

The top response: “Couldn’t you have mentioned this Friday at 2:55 pm ?”

Bron: MarketWatch
_O-

Uiteindelijk valt het wel mee vandaag, maar iedereen voelt een storm aankomen en de vraag is, of dat wel waar is. Er zijn wel inderdaad veel dingen die nu aan de gang zijn wat makkelijk het kan triggeren en niemand weet wat, wanneer en hoe het gaat gebeuren. Mooi hé dat niemand de markt kan timen. Zelfs Mr Market niet eens.

[ Voor 7% gewijzigd door Qunix op 19-10-2020 21:35 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tja, de nadelen van margin.

Ergens is het wel grappig. Al het interessante mag IB al uitlenen dankzij margin, maar soms glipt er één aandeeltje tussendoor die onder SYEP nog uitgeleend kan worden. Dat levert dan een verdwaalde dollarcent op. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EkAZ1caG6NcjkVNdzZe31Kyv5j0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xuSOgjM575GiUbka6JTbt5fm.png?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door Zr40 op 20-10-2020 17:44 ]

• JohanNL
Miki schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:36:
[...]

Ik kan de isin’s van mijn 3 NT fondsen wel dromen dus het viel me gelijk op. De vraag is dus of ik wel geschikt ben voor het type effecten waarin ik beleg :+

Anyway het is jammer dat Achmea niet ergens duidelijk een beeld geeft hoe hun fonds is opgebouwd.
Dit heb ik kunnen vinden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mFBNXkLZdu7PCgZFs_1G0UYxb0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z2qSnan3MK67dF45iwdxfdtt.png?f=fotoalbum_large

Er zou elke maand zo'n tabelletje moeten zijn van de top 10 posities, maar die van 31 september is er nog niet op een of andere manier...

En ik hun (half)jaarverslagen moeten ze de volledige spreiding wel kenbaar maken: https://www.achmeainvestm...chmea-paraplufonds-a.ashx
( vanaf pagina 131 )

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-03 23:41
flyguy schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:21:
[...]

*klein puntje van aandacht: de FCF cijfers waren lager. Jij hebt geen FCF gepakt (Cash from ops - Capex), maar Cash from Ops - Cash from Investing. In het geval van Shell zitten in die tweede categorie nog het nodige wat van de balans verkocht is om aan extra cash te komen. FCF was wat lager (30 en 19 bUSD ong.) dan de cijfers die jij benoemd.
Je hebt gelijk. Had deze getallen in 1 seconden het van de ir pagina geplukt. Shell zelf neemt desinvesteringen mee in haar free cashflow metric. Volgens de traditionele corporate finance leer doe je het zoals jij zegt inderdaad anders. Zelf vind ik hoe shell het doet eigenlijk wel een betere manier, die miljarden uit desinvesteringen zijn ook gewoon cash ontvangsten. Voor mijn eerder gemaakt punt maakt het niet uit welk definite/metric/berekeing je gebruikt, je moet iets doen met het geld als het binnen komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hjXypmU2CAYHKr0xAatQECQ_vU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wbzgvgnLjX5hNOrDQiNXM0cH.png?f=user_large

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@TimoDimo Met AutoFX ingeschakeld voer je de transactie uit in de betreffende valuta, en vervolgens wordt automatisch een valutaconversie uitgevoerd om je saldo in die valuta weer op 0 te krijgen. De 0,1% opslag zit verwerkt in de wisselkoers.

Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Q93g2Li7B1YffjvO3A9IEYq1vY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yQgKfCsZLcNV86NkhQSvqGzl.png?f=user_large

Hier is de opbrengst van de verkoop omgewisseld tegen een koers van 1 EUR per 1,1809 USD. Volgens XE was de wisselkoers om 16:00 UTC die dag 1,17806, tel daar 0,1% bij op en je zit al dicht tegen de DEGIRO koers aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Rn-eqSajTAsQ2uj1ftCComkaNw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bpS23esQy1wucWEWF8yro1DU.png?f=user_large

En dan de aankoop. 1 EUR per 1,1359 USD. XE zegt 1,13698, trek daar 0,1% van af en zie dat het best aardig klopt. :P

[ Voor 76% gewijzigd door Zr40 op 26-10-2020 21:22 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@TimoDimo Ah, het transactieoverzicht. Daar kijk ik nooit. :+
In jouw voorbeeld zou er dus in je transactieoverzicht moeten staan bij "Waarde":
- Bij de verkoop op 6 oktober: €384,93 - 0,1% = €384,55
- Bij de aankoop op 27 juni: €214,81 - 0,1% = €214,60
(De bedragen verschillen waarschijnlijk een beetje, want DeGiro rondt zijn wisselkoersen slechts op vier decimalen af jammer genoeg.)
Op afronding na, helemaal correct! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Q3V5EXh6HRXvygZTHXQeIUjRCg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FZ3mw6FtOgW42uKr1hCpvH8M.png?f=fotoalbum_large
In ieder geval, volgens DeGiro zijn je aankopen dus 0,1% voordeliger en je verkopen 0,1% minder voordelig. Waarom doen ze dit? Die 0,1% heeft neem ik aan niets te maken met de 0,1% wisselkoerstransactiekosten.
Ik houd het op een weergavebug. Waarschijnlijk heeft de programmeur gedacht, "hier tonen we de waarde in lokale valuta, niet een transactiebedrag, en dit is de wisselkoers geweest, dus als we dit vertalen naar EUR met de wisselkoers van toen dan moet de koersopslag er nog af."
Ok, dat klinkt ook geloofwaardig dat het in de wisselkoers verwerkt zit. Dan klopt het tarievenoverzicht dus niet: "verwerkt in aan-en verkoop prijs". Of je moet de wisselkoers als onderdeel van de prijs zien. ;)
Volgens mij klopt het wel? Het stukje gaat over valuta, het tarief is dus verwerkt in de aan- en verkoopprijs van de valuta.

[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 26-10-2020 23:27 ]

• Qunix
JohanNL schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:28:
[...]

-1,61% nu, als je dat " afgestraft " noemt.

Er zijn heel veel aandelen vandaag die veel meer naar beneden gaan, op géén nieuws nog wel.
Sinds 19 oktober (oftewel vorige week maandag):

Afbeeldingslocatie: https://jirafeau.pmklaassen.com/f.php?h=2Vdm&p=1

-14.48% - -2.14% = 12.34%... Ik vind dat een harde afstraffing ja. En zo te zien zet het nog wel even voort :X

Vandaag nog wat erbij, maar inderdaad (zoals ik je reactie niet helemaal goed lees) zijn er andere die het ook zwaar hebben. O-)

[ Voor 11% gewijzigd door Qunix op 27-10-2020 18:51 ]

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-04 15:03
Zr40 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:52:
[...]

Je maakt mij nieuwsgierig... :P
De gemiddelde aankoopkoers was al aangepast, maar de realtime koersen lieten nog de oude koers zien. Dus mijn dagwinst en dus mijn hele portfoliowaarde ging door het dak. (De eerste paar seconden dacht ik even dat het echt was. :D )

Het zal er wel mee te maken hebben dat DeGiro de koersen van BATS gebruikt. (Die zijn goedkoper voor ze denk ik. Maar ik blijf het vreemd vinden dat ze dit aanbieden alsof het de juiste koers is als je op de NYSE handelt. Ze gebruiken wel alleen de laatste 15 minuten en vullen dit later in met de juiste koers. Dat zie je ook aan de grafieken waarbij de laatste 15 minuten alleen maar laden als je het scherm open laat staan. Ook weer zoiets sufs van DeGiro :X .)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0wPPvQvuShyWvy3TCoAKVqXjpw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HFahoh4twcRpzZv8hMAPq2W3.png?f=fotoalbum_large

EDIT: dat verkeerde datapunt zit er nog steeds in. Blijkbaar heeft het dan toch niet met BATS te maken.

Overigens: NextEra noemt DeGiro Nextra. Ook weer een foutje of is dat een koosnaampje voor het concern?

[ Voor 9% gewijzigd door TimoDimo op 28-10-2020 00:20 ]

• Athos vk
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09-2025
Zr40 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:06:
@TimoDimo Met AutoFX ingeschakeld voer je de transactie uit in de betreffende valuta, en vervolgens wordt automatisch een valutaconversie uitgevoerd om je saldo in die valuta weer op 0 te krijgen.
Dat laatste wil ik wel even op inhaken, want dat klopt niet helemaal, in ieder geval niet voor aankopen. Als je al een bestaande positie in de betreffende valuta hebt, wordt deze niet meegenomen; had je vóór de aankoop 200 USD, dan heb je na de aankoop nogsteeds een positie van 200 USD. Het bedrag wat wordt geconverteerd is dat van de volledige transactie. Zie hieronder een voorbeeldje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWI15BSYm9hSRxlZMaih_MFQ_IQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ECnHz3ecexMEPck3Wb2i3lnd.png?f=fotoalbum_large

Het was in dit voorbeeld ook tegen mijn verwachting in :+

Dat betekent overigens dat wanneer je voor een transactie niet het benodigde bedrag hebt in euro als autofx aanstaat, je de transactie niet kunt uitoefenen, ongeacht je positie in de valuta van het product.

Destijds heb ik nog nagevraagd hoe dat zat en toen is mij verteld dat de enige manier is om toch je bestaande positie mee te nemen, dit te doen op een account met margin. Dan kun je de transactie uitvoeren zonder autofx aan en daarna weer aanzetten. Je krijgt een negatieve positie in de valuta van het product en aan het einde van de dag zorgt autofx dat je weer op een 0 positie eindigt. Dit is wat ik tegenwoordig doe, anders betaal je vaak dubbel op de conversiekosten, maar ik vind het bizar omslachtig voor zoiets om eerlijk te zijn.

Ik vermoed dat ditzelfde geldt voor verkopen, maar gezien je geen positie in de min hebt is dat al geen echt probleem.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Haha.... teruglezen....je poste zelfs nog een screenshot vorig jaar....
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/byd-20190830.png

• The_FrankO
  • Niet online
Weet iemand hoe de prestatiegrafiek binnen Portfolio Performance wordt berekend?
Ik heb iets vergelijkbaars gemaakt in Google sheets maar heb een heel ander resultaat. In Portfolio Performance kom ik uit boven de 40% en in mijn eigen Google sheets onder de 20%, behoorlijk verschil dus.

In mijn eigen Google sheet wordt de grafiek opgebouwd door de portefeuille waarde + dividend - aankoopbedrag, dat dan gedeeld door aankoopbedrag. Het percentage zet ik vervolgens in de grafiek.

Grafiek in Portfolio Performance:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ich3y1LWXMXzaYosbj1d6s4088M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rbxp7pQuWwKvtWhm1SIlqOpd.jpg?f=fotoalbum_large
Grafiek in mijn Google sheet (groene lijn):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bn03-9WzFAzcRmnB_pGKuTEQGNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SrqzzZPgyE0vyVT77VkvZTmG.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel | Mijn SimRig

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deze maand (okt)
Vorige maand (sep)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+0,21%
+1,86%
+43,08%
+83,81%
Hoogste prestaties
PINS, +42,91%
STAA, +28,99%
SFIX, +27,71%
ZM, +47,26%
NVCR, +36,98%
NNOX, +34,08%
TSLA, +370,40%
ZM, +308,66%
PTON, +273,56%
SHOP, +522,30%
TSLA, +500,62%
DOCU, +403,15%
Laagste prestaties
FSLY, –31,78%
DXCM, –21,99%
RDFN, –15,82%
CWEB, –29,40%
ZUO, –22,52%
NTNX, –21,33%
LKNCY, –89,38%
CWEB, –65,06%
HA, –54,26%
LKNCY, –89,38%
CWEB, –86,45%
HA, –57,68%
Aantal posities
Aandelen 145×
Opties 11×
Aandelen 141×
Opties 16×

Transacties
Aandelen 8×
Opties 9×

Aandelen 22×
Opties 20×

Transactiekosten
€ 11,07
€ 24,96
Portfolio delta
146,1%
146,0%
Initial Margin
71,2%
77,5%
Maintenance Margin
46,2%
49,5%

Top 5 posities op portfolio delta
Ticker
Type positie
Portfolio delta
RACE
Call
6,07%
BRK B
Synthetic covered call
5,08%
SHOP
Aandelen
3,70%
DIS
Bull call spread
3,45%
DOCU
Aandelen
2,59%

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20201101.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20201101-maand.png?1

De rust in huize @Zr40 is wedergekeerd. Het ongebruikelijke wat begin van de maand nog open stond, is inmiddels ook weer gesloten.

Nieuw deze maand: top 5 posities op basis van portfolio delta. Aangezien ik ook opties gebruik lijkt het mij wel nuttig om te delen welke de grootste bijdrage kunnen leveren, en al helemaal omdat ik die niet meeneem bij 'hoogste/laagste prestaties'. Wat dit betekent? Een portfolio delta van 5% betekent dat bij een stijging/daling van het onderliggende aandeel, de winst/verlies van de optiepositie gelijk zou zijn aan die van een aandelenpositie die even groot is als 5% van je portfolio. Let op: bij opties is delta niet constant! Deze stijgt of daalt op basis van afstand tot de strike en tijd tot expiratie.

Verder heeft IB weer eens de stylesheet van de Portfolio Analyst rapportages aangepast. De grafieken zien er dus ook weer wat anders uit. :)

Margin is weer iets verbeterd. Hoe dat komt? Ik weet het niet, er is niet echt veel veranderd in mijn portfolio deze maand. Mogelijk hebben sommige posities wat lagere margin requirements gekregen. Portfolio delta is nagenoeg gelijk gebleven.

Het effect van de LVGO/TDOC merger valt net buiten de rapportage. De aandelen zijn inmiddels al omgewisseld in mijn account. November begin ik met 'slechts' 144 aandelenposities. :P

Je zou het bijna niet verwachten als je kijkt naar de benchmarks, maar over de gehele maand heb ik een licht positief resultaat, +0,21%. Dit heb ik vooral te danken aan onder andere PINS, die maar liefst +42,91% liet zien dankzij mooie Q3 cijfers. STAA steeg met +28,99% zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak. Voor de +27,71% stijging van SFIX is wel een duidelijke oorzaak zichtbaar: de hersluiting van fysieke kledingwinkels en validatie door Amazon. Dat laatste klinkt gek, maar deze stijging is begonnen de dag nadat Amazon hun Prime Wardrobe dienst had aangekondigd.

+0,21% zou zo laag niet zijn zonder een paar verliezers. :P Helemaal onderaan vinden we FSLY met –31,78%. In de Q3 cijfers meldden ze dat de omzet van hun grootste klant (ByteDance, bekend van TikTok) al tegenviel, en een eventuele ban van die app hen nog meer zou raken. DXCM verloor –21,99%, voornamelijk na de Q3 cijfers, maar mijn nieuwsbronnen zijn daar niet negatief over. Integendeel, ze hebben zelfs de analyst estimates verslagen. Misschien was het niet goed genoeg om boven de algehele marktdaling van de laatste dagen uit te steken. Derde plek is voor RDFN, –15,82%. Ook hier geen nieuws bij mijn bronnen, maar mogelijk heeft het te maken met de uitgifte van 0% convertible senior notes, wat tot verwatering kan leiden.

Tijd voor de cijfers since inception. :) De top 3 blijft ongewijzigd ondanks een lichte daling van de drie. SHOP daalt van +583,58% naar +522,30%, TSLA van +559,88% naar +500,62%, en DOCU van +432,12% naar +403,15%. Aan de onderkant weet CWEB weer wat winst te behalen en stijgt van –88,54% naar –86,45%. Zelfs HA, een luchtvaartmaatschappij nota bene, stijgt van –60,86% naar –57,68%.

• Miki
  • Laatst online: 00:30
Tussen alle overzichten met losse aandelen volgt hierbij een buy and hold portefeuille :)

Ooit in 2019 begonnen bij DeGiro met VWRL en toen in mei van dat jaar overgestapt naar ING zelf beleggen met NT World en NT Emerging Markets. In augustus van dit jaar is World small cap erbij gekomen.

Ik ben meer tijd kwijt met het verwerken en het maken van mooie overzichten dan dat ik aan het beleggen kwijt ben :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzkogIeYWV4MWBDdn4TeKjQo6aA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/49ArhrS8UrX2g97H9iEiUAQD.png?f=user_large

Ik maak me overigens niet heel erg druk om de huidige dip, ik heb de tijd en het trekt wel weer bij...

• Zenix
  • Laatst online: 02:30

Zenix

BOE!

Miki schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:23:
Tussen alle overzichten met losse aandelen volgt hierbij een buy and hold portefeuille :)

Ooit in 2019 begonnen bij DeGiro met VWRL en toen in mei van dat jaar overgestapt naar ING zelf beleggen met NT World en NT Emerging Markets. In augustus van dit jaar is World small cap erbij gekomen.

Ik ben meer tijd kwijt met het verwerken en het maken van mooie overzichten dan dat ik aan het beleggen kwijt ben :P

[Afbeelding]

Ik maak me overigens niet heel erg druk om de huidige dip, ik heb de tijd en het trekt wel weer bij...
Mooi. Ik ben in 2015 begonne (met stufi) :P maar pas laatste drie jaar met wat grotere bedragen. Dit jaar is mijn maandelijkse inleg veel hoger geworden, door hoger inkomen en corona.

Begonnen met VTI+VXUS. Na de nieuwe regeling alles in IWDA en deels VWRL.
Sinds januari dit jaar NT World, EM en Vanguard Small + nog een deel IWDA bij DeGiro. Alles gebalanceerd na 80/10/10. Vorig jaar was wel een super jaar, 2018 deed pijn en dit jaar ook. Maar in keiharde euro's sta ik wel in de plus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2ULnhUX0-dQ8SS3vMRSW5jTiaA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3p3HIXqok5mRc2UC9c4kmapU.png?f=user_large

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-02 19:00
Vind het altijd wel leuk om hier de resultaten van andere te zien. Daarom zal ik zelf mijn grafiek er ook maar in gooien. Gemaakt met google sheets en hij tikt alleen op de eerste van de maand. Daarom is het een vloeiendere grafiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CLhovh3u007Bb1ZZKR0auS3I44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XzmkmfK80O3y4d3wgKElBLUF.png?f=fotoalbum_large

Blijf dit jaar toch wel behoorlijk achter op VWRL (of VWRA).
Voornaamste reden is dat ik in april wat heb verkocht en mijn leverage omlaag heb gebracht i.v.m. aankoop van een woning. les 1: beleg niet met geld wat je niet kunt missen
Daarnaast is mijn inkomen gedeelte in september flink gezakt omdat ik ongedekte puts schreef op Unibail.
Les 2: Blijf bij je plan, in mijn geval beleg enkel in fondsen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-Q0rjftAAndovh_znxNjlRgQhA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YAPtoB6dpVnE24tNM4aIQGaZ.png?f=user_large

Al bij al op dit moment toch wel tevreden. Over een jaartje of 2 zal ik VWRL wel weer hebben ingehaald :Y)

Edit 1: zie dat mijn YTD getallen in het tabel niet kloppen. ytd cef moet -10,8%

[ Voor 3% gewijzigd door HEA220 op 02-11-2020 14:49 ]

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-04 15:02
Wat is jullie mening wat betreft regioverdeling? Ik heb mijn ETF's eens in Morningstar gezet (zeer handig, aanrader!), en schrok bij mijn portefeuille door de grote invloed van de VS:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCQvCg1BTTzTBVgUlxiHT-ffCuA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uzcuCxqfZxPyIhTkIM81llhE.png?f=user_large

(Groen is VS, rood is (west-)Europa en blauw is Azië (voornamelijk China). Dit is zo gekomen omdat ik in het begin alleen de S&P500 maandelijks aankocht. Uiteraard is de aloude regel altijd 'spreiden, spreiden, spreiden', maar ik was benieuwd hoe dit bij jullie is op gebied van regio :P

• ChiLLeR
  • Laatst online: 04-04 16:00
snaggyheadshot schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:03:
Wat is jullie mening wat betreft regioverdeling? Ik heb mijn ETF's eens in Morningstar gezet (zeer handig, aanrader!), en schrok bij mijn portefeuille door de grote invloed van de VS:

[Afbeelding]

(Groen is VS, rood is (west-)Europa en blauw is Azië (voornamelijk China). Dit is zo gekomen omdat ik in het begin alleen de S&P500 maandelijks aankocht. Uiteraard is de aloude regel altijd 'spreiden, spreiden, spreiden', maar ik was benieuwd hoe dit bij jullie is op gebied van regio :P
Zeker interessant. Uit portfolio anaylist bij IB:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCXJZSmaqZzJ-snKi8phFSw3uU4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pH79CLsKzpViIVDJZptQyMLe.jpg?f=user_large
Daarnaast zit ik teveel in technology. De komende maanden ga ik daarom zorgen dat er wat meer gewicht komt in andere sectoren en regio's om zo betere spreiding te hebben.
Op dit moment zitten Berkshire, Mastercard en Apple beiden in mijn top 5 holdings wat ervoor zorgt dat het gewicht in North America groot is. Alhoewel deze bedrijven wel wereldwijde exposure hebben dus verkijk je ook niet op alleen dit soort data wat gebaseerd is op de locatie van het hoofdkantoor.

>> Signature?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Die van mij is een heel klein beetje vertekend dankzij mijn box spreads. :+ Ik heb een stuk cash vast zitten in het "UK Regulated" segment en een debetsaldo in het "UK Securities" segment, en Portfolio Analyst ziet dat als losse long en short posities.

En ik heb een stukje "Real Estate" als asset class volgens Portfolio Analyst, maar dat is toch echt een aandeel in een bedrijf. Ondertussen tellen REITs wel weer als equities... :P

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/exposure-20201103-1.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/exposure-20201103-2.png

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 03-11-2020 10:43 ]

• Pistachenootje
Kwam deze tegen op Bogleheads. In het verleden deden de aandelen in de VS het beter onder een democratische president. De small cap premie (SMB) was ook (flink) groter.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Cpwmhcg.png

Obligate disclaimer: Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst O-)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Goed. Heb je nog een idee om die ticket wat meer onder de aandacht te brengen bij IB? Dat Not Tradeable icoontje is bijna ingebrand op mijn scherm :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDBuszjScYMne-Sdt8Jh2rcyJDk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8oCbwAXUqstYkch8bgRkOwsd.png?f=user_large

[ Voor 56% gewijzigd door Zr40 op 05-11-2020 17:23 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:32
writser schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:44:
[...]

Inmiddels zijn we een maand verder en het Triodos fonds is nog open.
Het is aardig om te zien hoe dit door de jaren heen veranderd is. Hieronder de volumegrafiek van DeGiro voor het fonds:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yIzNd4SQKS7kc6NCMlk59MpI9Zk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HZbQ0ZbmNZaN032bFwADNIcL.png?f=fotoalbum_large
• t/m 2015 piekt het volume net voor en na het jaareinde
• 2016-2017 piekt het volume veel eerder, wordt het fonds gesloten
• 2018-2019 piekt het volume nauwelijks maar wordt het fonds wel gesloten
• 2020 is het volume vrij constant met uitzondering van de Corona dip
• vanaf 2017 is het volume sowieso constant van een hoger niveau

Afgaande op deze grafiek zou ik bijna denken dat er meer mensen voor de langere termijn in het fonds zitten in plaats van alleen maar voor belastingarbitrage.

• JohanNL
Dacuuu schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:27:
Heerlijk, het lijkt wel het Crypto topic hier! Door het grote aantal berichten hier even m'n portfolio geopend. Zal ik hem maar er in gooien dan? LAMBOOO!

* Dacuuu rent hard weg.
Nee, Lambo's zijn overpriced & overrated :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TofjdvxMocjE3cFSAVIAfkR0dj4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8csycJ9jbUo79ZyfHkkTH0Xa.png?f=user_large

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:15:
[...]
Wellicht omdat ik professional status heb?
Ja, vooruit, dat helpt :P

Maar ik denk dat de restricties van dit fonds mogelijk onjuist staan ingesteld aan de kant van IB. Er van uit gaande dat alles aan jou Nederlands is zou het fonds gewoon beschikbaar moeten zijn voor jou. En ook voor mij.
De melding die ik krijg in de web trader: No Trading Permission, Residency Restriction
Client Portal bedoel je? Ik heb daar even gekeken, maar de melding die ik daar krijg is minder gedetailleerd dan in TWS: "Contract is not available for trading."

In TWS zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/trigf-20201112.png

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

De beurs gaat toch helemaal nergens meer over zeg. Het ziet er wel weer uit als een top jaar (achteraf gezien geluk gehad met instapmoment - dit jaar begonnen via DeGiro op de beurs), maar hoeveel beter kan het nog worden op de termijn? Buiten het standaard stukje van een World + EM etf keuze, later nog een tweetal Europese ETFs toegevoegd om het (voor mijzelf) wat meer in evenwicht te brengen tussen VS en EU.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXd1QGAv4ahWGULHZ12Q_VC_CoE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TdnLSNeX3zEcJB6ZwPRMKhhu.png?f=user_large

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Doctor M.
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-01 23:42
Ligt het aan mij, of klopt de koersconversie niet bij DeGiro? Een aandeel waar weinig in gehandeld is, prijsverschil nu en gak is 10,1975 * 4 = 40,79. Neem bijv 1,1866 dollar euro koers = 40,79 / 1,1866 = 34,3755. Dat zou ongerealiseerde waarde moeten zijn toch? Wat degiro toont, is 23,69 euro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1nv8mjPYCcNs-Ot4Yd_RW--xGg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zeilptbu1Cd17ntXXLnhk5Lc.png?f=fotoalbum_large

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-04 14:47
Nog een beetje lopen prutsen met Portfolio Performance, ik begin te snappen hoe het werkt. Jammer dat het lastig beginnen is, want anders had ik het al veel eerder gedaan. Nu ik mijn transactiegegevens erin heb zitten, kan ik eindelijk fatsoenlijk kijken hoe ik het doe. Ik beleg op DeGiro, en vind dat daar een gemis, weinig inzicht in de ontwikkeling van je aandelenportfolio.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6HtrGQY/Prestatiegrafiek-Standaard.jpg

Na een lang leertraject, begin ik het beleggen een beetje onder de knie te krijgen. Het kan ook zijn dat ik gewoon wat geluk heb gehad met keuzes in aandelen sinds de coronacrisis, tijd zal het leren...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHTl4tLHKjG8wwdG42dqRocoERc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qERYurF8Wzr9dngFZN2pMTr5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Byte_Me op 22-11-2020 17:55 ]

• Hielko
  • Laatst online: 02:36
Belecthor schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:43:
[...]

Wikipedia. Het is ook nog eens een index, dus als je zelf een selectie maakt is het misschien nog hoger. En het is natuurlijk prettig dat je zoveel dividend krijgt.

Los hiervan, heeft iemand ook een antwoord op m'n vragen? Ik ben zeer benieuwd naar de ervaringen van mensen die deze tactiek aanhouden.
Het mooie is dat we die getallen ook gewoon zelf kunnen terugzoeken op de S&PP 500 site:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVgYGXcSOZOnlMA9pyHKx0pfl3Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dgul2Z4pFKYAXaIca2chGIHD.png?f=fotoalbum_large
Zoals je ziet is de prestatie van de normale S&P 500 en de Dividend Aristocrats praktisch identiek over de afgelopen 10 jaar. In sommige meetperiodes is de presteert de ene index iets beter, in de andere de andere. Als je denkt dat je op basis hiervan kan concluderen dat de verwachte prestaties van de ene index beter zijn dan de andere ben je wat naïef denk ik.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Deveon Als ik het zo bekijk volgen ze wel het patroon van Tesla. Hieronder de foto's met grafieken van de afgelopen maand.
Op volgorde: Li auto, Nio, XPEV en Tesla
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFyrPmwR9kcwrB0u-F_DIjP5xXU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vwuOKnzOwRXXsSwi0mS8LAor.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvLTdkNii-13kc_mt8--6bzTD1g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/I3XP9u4voRf863Axa3e2XOXw.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEk8mYrGhszAnmtPgB0A3fJ5ERs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Y1UCIOsWkIzu3gCapSUct8q9.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTXuiUEYhqfJx8i2vJbs7NeBcsc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8r50C1fA8ZedDOgvP6jwxnwL.png?f=fotoalbum_tile

• DJTimo
Strider schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:12:
[...]

Dat is de gok, ik denk niet dat de Rabobank zin heeft om nog een keer in de schijnwerpers te komen staan. Als ze er mee willen stoppen kunnen ze beter alle certificaten gewoon gaan terugkopen.

De Rabobank is financieel gezond, dat zullen de certificaten dan waarschijnlijk ook wel blijven. Ik zet meer vraagtekens en risico's bij aandelen zoals Nio, of Tui die weer zijn gaan stijgen.

Tui met 1.2 + 1.8 + 1.8 miljard aan staatsteun staat weer op 50% van hun waarde in januari :X
Tja, waar de een risico's ziet, ziet een ander kansen. ik denk dat TUI een van de hardste stijgers van volgend jaar gaat zijn. Tout europa wil zo snel mogelijk op vakantie en daar mag een fors prijskaartje aan hangen. Begin van het jaar TUI short gezeten, nu long. Sterker nog, ik denk dat de hele reissector uit elkaar spat. Alle bureau's gaan over elkaar heen vallen met reispakketten en weet ik het wat. We gaan het zien. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JS260iFYRzttxlc1RnuEn_4T-FM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhuH14vn9GYWMoe47Q5fiP0J.jpg?f=fotoalbum_large

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:44
writser schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:27:
[...]

Zoals eerder gezegd, je fixeert constant op het maken van 'winst'. Waarom is dat zo belangrijk? Als je gisteren een slechte beslissing hebt genomen door te verkopen, maak je dan vandaag niet nog een tweede slechte beslissing door te weigeren om terug te kopen?

Ik snap helemaal dat het pijnlijk is om nu terug te kopen, dat zou ik ook lastig vinden. Wellicht kun je nog een paar week wachten tot de huidige gekte voorbij is. Maar wat je nu volgens mij doet is je hele visie op het bedrijf 180 graden draaien omdat je per ongeluk verkocht hebt. Zoals je zelf zegt: "als ik heel veel geluk heb koop ik het terug". Dat is toch geen rationele kijk op de zaak. Je beslissingen moet je nemen op basis van de huidige prijs en je visie op en waardering van het bedrijf. Niet op basis van hoe de grafiek er uit ziet en op welke prijs je gisteren per ongeluk hebt verkocht.
Je zakt door het ijs writser. Weet niet waarom jij op de beurs zit, voor liefdadigheid i.p.v. winst? Bah.
Dat is toch geen rationele kijk op de zaak. Je beslissingen moet je nemen op basis van de huidige prijs en je visie op en waardering van het bedrijf. Niet op basis van hoe de grafiek er uit ziet en op welke prijs je gisteren per ongeluk hebt verkocht.
De beurs en actuele koers zijn ook geen rationele afspiegeling van de werkelijke waarde, combinatie van emotie, barstensvol sentiment en een component met de daadwerkelijke waarde.

Verder zie je dat de beurshandel compleet gestuurd wordt door het grote geld. Neem bijv. de $AEX gapfill van gisteren, waarin het gap tot op tweehonderdste nauwkeurig gedicht werd. Zo toevallig en rationeel ;( , deze beweging heeft niets met de daadwerkelijke waarde van aandelen te maken.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EnhNqnaXYAoVkXP.png

[ Voor 28% gewijzigd door Wietsee. op 24-11-2020 14:04 ]

• DJTimo

Verwijderd

Aan de vooravond van de Europese Green Deal en een 'groen' Amerikaans presidentschap is het waarschijnlijk geen slecht idee om 15% van ons spaargeld hierin en een kwart hierin te investeren? (dan hebben we nog 8 maandlonen spaargeld over - we gaan met 2 werken)

Eerste fonds met risico 6 op 7:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4Am01OXGajyq4tAOTbNe25vPNY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zL6OYAYbCTSZZuRt2ZWMo2ON.png?f=fotoalbum_large

Tweede fonds met risico 4 op 7:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnTWuXKB-ROfBJHalFJ56iaixAk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7Y2gf5tq4eSB4SCTA2nc05E4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2020 14:07 ]

• DJTimo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9sHSaZ96Ni4N6lSwtdG7fwnMCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9CiZEkIPbJHHvsBOaQHWdHop.jpg?f=fotoalbum_large

Die timelines zijn verrassend kort. _/-\o_ maar eerst zien, dan geleuven natuurlijk.
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:20:
[...]

De S&P500-toevoeging is in december pas. Ik vraag me stiekem wel af of ik niet nog een sloot spaargeld heel snel op TSLA zou zetten nu om begin december weer eruit te gaan. De koers kan bijna niet om laag met alle nog verplichte aankopen nu zou je zeggen.
Heb jij nog spaargeld? :o

[ Voor 30% gewijzigd door DJTimo op 27-11-2020 16:35 ]

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Xanaroth schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:38:
Mijn grote punt bij TSLA blijft de relatieve waarde. Bijvoorbeeld in Europa komt TSLA al niet meer voor in de top10 van best verkopende merken of modellen https://insideevs.com/new...n-id3-sales-october-2020/
In Nederland was het geloof ik zelfs 75 ID3's tegenover elke Model3.

Dat komt niet eceht overeen met een waardering die uitgaan van de markt compleet openbreken en permanent een dominant marktaandeel veroveren.

Toch is TSLA meer waard dan meerdere bedrijven uit de top10 bij elkaar, waaronder huidig #1 VW. Dus ofwel TSLA is zwaar overgewaardeerd, en daar komt straks een crash die zijn weerga niet kent a-la 2000's. Of aandelen als VW hebben veel meer opwaartse potentie.
Deze grafiek zegt eigenlijk alles (en Tesla staat alweer, wat, 25%-30% hoger dan op 30 september):

Market cap Tesla vs. 12 andere autofabrikanten per 30 september 2020:
Afbeeldingslocatie: https://www.gmo.com/contentassets/9d31cfb24e044725a879529a2b1d8b2a/exhibit-8.png

Je kunt VW er in de rechterkolom nog bij zetten (+$93 miljard) en dan zit je met de koersen van vandaag nog onder de market cap van Tesla.

• Open Outcry
  • Registratie: November 2020
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

phantom09 schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:09:
[...]

Hoeveel tax moet je dan betalen per transactie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2AXLQ0RBXVBmBCO9xqvtYa_WsuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ktbZ4XhP20RY80CV6ONr9uYn.jpg?f=fotoalbum_large

Top holdings: LONG PFE, AGN, ACCEL, NYT, RDSA

• robindk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-04 07:52
Is er hier iemand die ook Unilver aandelen bij DEGIRO heeft?
Sinds vanochtend gebeurt er iets geks:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8w7V3sl1V2yYy-eLFN7bNarrlgc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kPOEN9wMrmFaqGmU3CNigID9.png?f=user_large

Ik kan me voorstellen dat de aandelen worden verplaatst van Amsterdam naar Londen, maar de aantallen en de waardes kloppen niet (bij mij in ieder geval niet)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deze maand (nov)
Vorige maand (okt)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+21,76%
+0,21%
+74,21%
+123,81%
Hoogste prestaties
APPN, +116,02%
CWEB, +85,42%
UPWK, +73,21%
PINS, +42,91%
STAA, +28,99%
SFIX, +27,71%
TSLA, +572,06%
ZM, +314,26%
FSLY, +297,12%
TSLA, +758,09%
SHOP, +616,14%
TTD, +549,53%
Laagste prestaties
QDEL, –28,99%
TWOU, –14,36%
ZNGA, –10,37%
FSLY, –31,78%
DXCM, –21,99%
RDFN, –15,82%
NBIX, –36,44%
CWEB, –35,21%
HA, –34,65%
CWEB, –74,87%
NEWR, –40,87%
TWOU, –40,40%
Aantal posities
Aandelen 148×
Opties 10×
Aandelen 145×
Opties 11×

Transacties
Aandelen 8×
Opties 2×

Aandelen 8×
Opties 9×

Transactiekosten
€ 9,28
€ 11,07
Portfolio delta
136,5%
146,1%
Initial Margin
70,2%
71,2%
Maintenance Margin
48,2%
46,2%

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20201201.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20201201-maand.png

Nieuw deze maand: gesloten posities neem ik niet meer op in de drie beste/slechtste since inception. Dit betekent dat LKNCY niet meer zichtbaar is. Nu is er meer plek voor andere 'interessante' bedrijven aan de onderkant van mijn portfolio. :P Verder heb ik in de grafieken SPX als benchmark vervangen door de total return versie, SPXTR. En de top posities op portfolio delta die ik vorige maand heb toegevoegd laat ik weer achterwege.

Kosten deze maand zijn relatief hoog ten opzichte van het aantal transacties. Ik heb een paar orders uitgevoerd op Euronext en dat is niet zo goedkoop als op Amerikaanse beurzen. :P

Portfolio delta (leverage) is echt enorm verbeterd deze maand. En dat is niet verwonderlijk met een rendement van +21,8%. Toch is maintenance margin licht gestegen, voornamelijk dankzij een nieuwe optiepositie.

En ja, dat rendement is enorm. Dan heb ik zelfs nog mijn FAST positie gesloten precies aan de start van de grote stijging, omdat ik teveel naar de koers keek. Had ik dat niet gedaan, dan was het nog een half procentje hoger geweest. :+ Maargoed, op portfolioniveau kan ik niet klagen.

Waar komt dat rendement nu door? Vrijwel alles, eigenlijk. De laagste prestatie in de top 50 is +16%! En de top 10 begint op +45%. Slechts 19 posities hebben een negatief rendement gehad, waarvan alles buiten de top 3 verliezers niet eens slechter is dan –7,6%.

Goed, dan de top 3 zelf. APPN is deze maand gestegen met maar liefst +116%! Als de maand een dag eerder was geëindigd, dan was het zelfs nog een stuk hoger. Die correctie hebben ze verdiend. :) Het bedrijf heeft geweldige kwartaalcijfers laten zien, veel beter dan de outlook. CWEB was vorige maand nog de verlieskoning since inception, maar de politieke ontwikkelingen deze maand zijn goed geweest voor de marktwaardering van dit bedrijf, met maar liefst +85,4%. UPWK doet het met +73,2% ook goed, voornamelijk dankzij goede Q3 cijfers.

Ook in een geweldige maand heb ik verliezers. QDEL daalt met –29,0% op het nieuws over vaccins. Er is een einde in zicht voor de vraag naar hun sneltests. TWOU verliest –14,4%. Ik zie geen nieuws, maar wellicht heeft dit ook met de vaccins te maken. En ZNGA daalt met –10,4%. Ze hebben een record aan omzet laten zien in de Q3 cijfers, maar volgens mijn bron hebben analisten méér verwacht. 8)7

En dan since inception. TSLA heeft SHOP verslagen en stijgt van +501% naar +758%. SHOP zelf stijgt ook van +522% naar 616%, maar het was niet genoeg om TSLA voor te blijven. Dit zien we ook op de derde plek. Die was in handen van DOCU die van +403% naar +454% stijgt, maar is verslagen door TTD die nu op +545% staat.

Onderaan doet CWEB goed zijn best en stijgt van –86,5% naar –74,9%, maar blijft de titel verlieskoning houden. Nieuw op twee en drie zijn NEWR en TWOU met respectievelijk –40,9% en –40,4%. LKNCY telt niet meer mee, en de vorige #3, HA met –57,7%, valt nu buiten de verlies top 3 met een stijging naar –39,5%.

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-03 21:53
In navolging van anderen ook maar eens de data van Inception-Nu bekeken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XoTb2nrhYVGo2EeoHG6SpMmZc4c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r5i2VyBHlpKBgn74O9wGqmbI.png?f=user_large

Wat mij opvalt is dat VT en SPXTR op de eerste dag niet op 0 beginnen - ik vraag mij af of dit correct is. Hebben anderen dit probleem ook? Data is een export uit IB zonder overige bewerkingen.

Portfolio is trouwens (ongeveer):
35% VTI
15% IJR
35% VXUS
15% VSS

• Larmoth
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-03 12:15
Longcat schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:11:
@Tim0252 Heb je bewust gekozen om:
- Nauwelijks gespreid te beleggen. Met als gevolg een behoorlijke overweging op construction, IT/communications/(bio)tech en olie? Je sluit meerdere sectoren volledig uit
- Volledig in Nederlandse (in brede zin, gezien Shell) bedrijven te beleggen

Zo ja, ben ik erg benieuwd naar je redenatie. Heeft je boek je hiertoe aangezet? Het komt op mij over dat je door de AEX/AMX/ASCX heb gebladerd en een paar bedrijven hebt uitgekozen waar je een goed gevoel bij had. Als deze aanname klopt, zou ik je echt dringend adviseren om je aandelen te verkopen en hiervoor in de plaats ETFs of beleggingsfondsen te kopen.

Zelfde geldt voor @Larmoth, al is daar de geografische spreiding marginaal beter. Met de strategie die jullie hanteren kun je inderdaad je geld verdubbelen in 5 jaar, maar halveren behoort ook zeker tot de mogelijkheden. Door te beleggen in een brede index, zal je risk/reward verhouding vele malen beter zijn.

Ik ben me ervan bewust dat ik, met oa writser, gezien wordt als onderdeel van de zuremannenbrigade. Beleggen in individuele aandelen is super interessant en ik zou jullie ook graag helpen bij analyses op aandelen, maar als mijn aanname klopt (en er is geen of zeer beperkt sprake van analyse) dan heeft het niet veel zin en kan ik beter het evangelie van ETF's en beleggingsfondsen verkondigen.
Hier een mix van interesse, opvolgen en potentieel zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yMKN05CpmiHrWxViNXzjIL4rbQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UBUEsGFWA7ZtJzKuHNy4cXEt.png?f=fotoalbum_large

CDR: volg ik al jaren, zelf een gamer. Potentieel is nog enorm en ik merk dat het management heel gedreven is.
Barco: Bij een bedrijfsbezoek in het kader van Lean six sigma weggeblazen van het producten en werking. Daarnaast ook ervaring met een deel van hun producten. Ze stonden heel laag, hebben een goeie balans en zal na 2022 terug op punt staan volgens mij.
Nvidia: stomme aankoop, fanboy. Gokje, ik geef het toe. Serieus aan het twijfelen om het te verkopen met licht verlies maar op heel langer termijn nog potentieel.
Shell: Stond gewoon supper laag, hun transitie is interessant maar ik weet niet als ik dit aandeel langer dan paar jaar ga houden. Beetje afhankelijk van het verloop van de transitie.
Recticel: Binnen X aantal jaar zullen heel veel gebouwen isolatie moeten krijgen, al dan niet verplicht. Reden dat ik ook Rockwool in de gaten hou maar die staat nog veel te hoog vind ik.

Daarnaast lees ik de verslagen, zit ik op hun invester pagina te kijken en heb ik zowiezo al interesse in het product of verloop.

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Zr40 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:25:
[...]

Ja, dat is matig. Je moet vooral niet ieder jaar uitstappen in februari en in november weer instappen. :P

Die van CL Beheer vind ik iets interessanter. Maar ook hier: niet bedoeld om jaarlijks in- en uit te stappen. Sterker nog, dat kan daar pas na 4 jaar.
Ze hebben allebei extreme kosten. Dit haal ik uit de EBI bij CL Beheer groenwoningenfonds. Zit je aan 5% kosten p.j.(!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKOqqzO98d0zTJG-LkfTJP6JeYw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2EW2lsmrn7NRF7JCpepkOUyf.png?f=fotoalbum_large

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Na aanleiding van YouTube: Jonge cryptomiljonair Livaneli zoekt naar het nieuwe goud | Nieuw Geld kijkt er hier iemand naar bedrijven in de psychedelic inspired medicines & experiential therapies markt? Dat wordt na de ontwikkelingen in de cannabis markt (voornamelijk US en Canada natuurlijk) gezien als een veelbelovende markt.

Na wat eerst vluchtig zoeken kom je dan uit op bedrijven als:
Mind Medicine (MMED)
Champignon Brands (SHRM)
Revive Therapeutics (RVV) (en hun dochter Psilocin Pharma Corp.)
Compass Pathways (CMPS)
Ehave (EHVVF)

Via DeGiro heb je alleen de keuze uit de volgende drie, waar het aandeel aan de FRA beurs beschikbaar is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PorHUnvS0ok49g8yOFz_XDlPh9U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wuci3G8srFG1Zxvt7TTBWz3z.png?f=user_large

Hoewel ik eigenlijk alleen kijk naar ETF's (juist vanwege de goede spreiding door het aanhouden van vele bedrijven binnen een ETF), lijkt mij dit een behoorlijk interessante markt. Maar tegelijkertijd ook zo ondoorgrondelijk als de standaard pharma markt.

• Pistachenootje
phantom09 schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:16:
[...]
ZR40 heeft al eerder vermeld dat hij het niet erg vindt als de dollar stijgt (of daalt).
Met alle respect voor Zr40, maar dat dat zijn voorkeuren zijn maakt het nog geen goed argument. Hij houdt ook van nieuwsbrieven en Fastned, wat nu? ;)
Hoewel de dollar daalt t.o.v. de euro wordt dit weer gecompenseerd door stijgende beurskoersen in de VS.
Werd. Je hebt het over het verleden. Er is geen enkele garantie dat de beurskoersen in de VS het beter blijven doen dan in Europa. In het verleden wisselde het elkaar altijd af.

Afbeeldingslocatie: https://awealthofcommonsense.com/wp-content/uploads/2020/04/Annotation-2020-04-09-131836.jpg
phantom09 schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:16:
[...]
Jaren geleden waren beleggers dol op de Zwitserse frank.
Dit is geen argument om de dollar zwaarder te wegen in je portefeuille.

Vanguard heeft een aantal papers uitgebracht waarin ze bepaalde voordelen laat zien voor het zwaarder wegen van de thuis markt (euro zone in ons geval). Met name minder volatiliteit. Ga je VS zwaarder wegen krijg je waarschijnlijk meer volatiliteit.
https://www.vanguard.com/pdf/ISGGEB.pdf
https://personal.vanguard.com/pdf/ISGGAA.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 06-12-2020 16:37 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Leuke order in het VWRL orderboek voorbeurs: € 900 voor 1 stuk. :P

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/vwrl-20201207.png

[ Voor 32% gewijzigd door Zr40 op 07-12-2020 08:47 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik ben wel ingelogd, maar de market data feeds voor de Amerikaanse beurzen doen het niet. Geen problemen met de Europese beurzen.

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/ib-20201207.png

[ Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 07-12-2020 15:14 ]

• HEA220
phantom09 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:52:
Zat voor de lol eens te kijken bij www.motleyfool.com. Duurste pakket heet ONE:

Full access to all Motley Fool services and exclusive access to Tom Gardner's Everlasting Portfolio

Kost " slechts" $13999 per jaar |:(

Komt Tom dan ook klusje bij mij doen? :F
Je kunt ook voor 0,5% in de Motley fool 100 index ETF investeren.
Moet je heel wat geld hebben om bij die 14k in de buurt te komen 8)7

Overigens heeft die het wel goed gedaan zie ik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkBw5FMqwpecLxoQe_F6yfjRDb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5yE4s38dP8ArAGvDVl3x49lJ.png?f=fotoalbum_large

Jaja resultaten uit het verleden..... ;)

Verwijderd

Zr40 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:18:
Dat verschil ziet er verdacht veel uit als de EUR/USD wisselkoers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMcjzA8OUQBrzWMH12JBOYj7T90=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PxtZa8LRJt7vcwYNOxkbugkx.png?f=fotoalbum_large

Dat weet ik niet zo zeker, zie screenshot, misschien legt dit het beter uit.

• Open Outcry
  • Registratie: November 2020
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

Pistachenootje schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:21:
[...]

Niet. Als >90% van de professionals het al niet lukt om de markt te verslaan op langere termijn, waarom zou het jou dan wel lukken?

Omdat jij Beleggen voor Dummy's hebt gelezen?

Het is de meest voorkomende fout onder beleggers. Ze denken dat ze er goed aan doen om zelfstandig onderzoek te gaan doen om zodoende de beste aandelen uit te gaan kiezen. Maar wat blijkt: in zo'n 9 van de 10 gevallen hadden ze er beter aan gedaan om hun geld in saaie goedkope indexfondsen te steken die de hele markt volgen.

Mijn tip voor jou: steek je geld maandelijks in VWRL (of iets vergelijkbaars). Probeer zoveel mogelijk opzij te leggen. Denk na over hoe je meer geld kan verdienen in je werk. Kijk dan waar je over 20-30 jaar uitkomt.
Eigenlijk zou dit plaatje als waarschuwing ergens moeten staan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SL8edsa7y0a5msOQo3ZaAs1i33U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6J6JomYoNLk1ae3evRoJRIPJ.png?f=fotoalbum_large

Top holdings: LONG PFE, AGN, ACCEL, NYT, RDSA

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:28
en vervolgens ga je er continu naar kijken en ben je er ongemerkt meer tijd aan kwijt dan je zou willen zijn. Voor mij geen individuele aandelen meer zonder de benodigde kennis te hebben, want gokken (plaatje links). Het klopt toch wel dat automatisch aankopen doen in een fonds met wereldwijde spreiding meer rust geeft (plaatje rechts). Zover mijn evaluatie van 2020 :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8yTUxhddW6KPztTC1RlBP5jZC4Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RIRSVQ1c4cYjzfxi22xkRJaM.png?f=fotoalbum_large

Al met al sta ik toch leuk in de plus dit jaar. Echter maakt het voor mij op de lange termijn niet uit als bijvoorbeeld 2021 een minder jaar blijkt te worden.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op zondag 20 december 2020 @ 17:40:
[...]
Ik vind dat product van Blackrock interessant omdat het een gerenommeerde partij is die een product met een
lage TER aanbiedt en het volgens het artikel in FD en op IEX geen dividendlek heeft.
Een dividendlek zie je, net als de TER, terug op de total return. Deze ETF van iShares bestaat nog te kort om te kunnen vergelijken, maar bij Xtrackers zie je dat de total return nagenoeg gelijk is aan die van een ETF met fysieke replicatie en lage TER. Xtrackers heeft er dus evenveel last van als fondsen met fysieke replicatie en ik zie geen reden om aan te nemen dat dat bij iShares anders is.
Ook de risico's lijken me mee te vallen.
Behalve dat je een counterparty risk loopt met de tegenpartij van de swaps, wat je met fysieke replicatie niet zou hebben. En dat de ETF vrijwel niet verhandeld wordt (= lage liquiditeit en hogere spreads). Dat is vooral leuk als je ooit wil verkopen of overstappen naar een ander fonds.
Het belastingvoordeel geldt overigens pas vanaf 2017.
Welk belastingvoordeel?

In de grafiek is ook geen afwijking vanaf 2017 zichtbaar. (edit: omdat dat Invesco fonds pas in 2017 is gestart 8)7)

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/sp500-swap.png

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 20-12-2020 17:55 ]

• JohanNL
Pistachenootje schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 08:36:
Ik heb ook net de uitnodiging gehad voor verhuizing naar IB Ierland. Zo direct eens even goed lezen.
Blijkbaar kan het bij Trading 212 toch anders, tenminste ik kreeg zojuist deze mail:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKnTaTkh8l3Iny6iDUQ-eKrb9lM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/12N9rx0Ivvy6wVcQkzGRdnqy.png?f=fotoalbum_large
Die link verwijst naar: https://helpcentre.tradin...60016457777-EEA-Residents

Waarom was zoiets niet mogelijk geweest bij IB? Of mis ik iets?

• HEA220
Het jaar heeft nog een aantal handelsdagen. Toch heb ik alvast de belans opgemaakt voor 2020. Afgelopen jaar flink achtergebleven op VWRL ondanks dat ik een hefboom heb van op dit moment 1,4.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txKvjW4Lbh_LJ4swFr0gAPBc6kc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bYY7GqXX6WMpkJQPW5P48M7q.png?f=fotoalbum_large

Voornaamste reden is dat ik in Mei ge-deleverage heb. Dit ivm aankoop van een woning. Ik weet het ... nooit beleggen met geld wat je op korte termijn nodig hebt, alleen de rente op de spaarrekening is ook zo laag >:)
De neergaande beweging heb ik ongeveer een delta van 1,5 gehad, terwijl met de opgaande beweging ik maar heb meegedaan met een delta van 1,4.
Daarnaast ben ik ook iets onderwogen geweest in de VS, maar daarnaast overwogen in Nederland. de AEX heeft het ook weer lekker gedaan afgelopen jaar.

Doelen voor volgend jaar:
- Transactiekosten onder de 80 euro (dit jaar 173 euro)
- inkomsten uit dividenden/coupons 12% hoger dan nu
- een positieve spaarrate behalen ondanks dat we een huis aan het bouwen zijn
- Aan mijn eigen beleggingsplan houden en niet meer toch maar dat ene aandeeltje kopen of naked puts schrijven.

Verwachtingen 2021 (omdat het leuk is om in de glazen bol te kijken ;) )
- Bearisch, corona blijft namelijk terug komen en doordat de steunmaatregelen aflopen zullen de spookbedrijven volgend jaar gaan omvallen.
- Dollar zal eind volgend jaar iets hoger staan dan nu ivm vlucht naar veilige havens

Besten wensen allemaal en succes volgend beurs jaar *O*

• Hielko
  • Laatst online: 02:36
Pistachenootje schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:30:
[...]

Goed punt. Maar als ik deze S&P 100 tracker vergelijk met deze S&P 500 tracker zie ik ook de verschillen op langere termijn steeds kleiner worden. En dan hebben we het toch wel over een behoorlijk verschil in spreiding.
https://www.morningstar.com/etfs/arcx/oef/performance
https://www.morningstar.com/etfs/arcx/ivv/performance
Dat de verschillen tussen die twee trackers de laatste jaren kleiner aan het worden zijn is (waarschijnlijk) gewoon puur toeval, er is geen fundamentele reden om te geloven dat als de S&P 100 het een jaar beter doet dat de S&P 500 dat dan de rollen dan in de toekomst omgedraaid zullen worden. Afhankelijk van de tijdsperiode die je kiest bij het vergelijken van die trackers kunnen de verschillen in performance aardig noemenswaardig zijn.

En zoals je hieronder kan zien, juist op de langste tijdschaal kan een klein verschil best oplopen, ook als er jaren tussen zitten waarbij het verschil de andere kant op gaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRHvxqD45A2ypfwR-z4lbPGBSNY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0BHzh7S05co16UEtRaL9xjwx.png?f=fotoalbum_large

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Qunix schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:46:
Nou @Zr40... Ze missen je nu al. Ik ontving net van DEGIRO een mededeling met als titel "Zelf beleggen voor uw pensioen" (moest direct aan jou denken).
Deze bedoel je? :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmwlvuoC3jY1ji8kN9IqH3uX2WM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c53ZHDowTmmcle3h8uASl7md.png?f=user_large
Oh, en verder weinig tot geen meldingen via mail ontvangen over het gedoe naar flatex. Het is dat ik het hier las en op nieuws sites, dat ik maar zelf actie had genomen... :')
Hier ook nog niets. Maar ik zie ook geen mogelijkheid om het te activeren? Niet dat ik er om zit te springen verder... :P

• Qunix
Zr40 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:50:
[...]

Deze bedoel je? :P

[Afbeelding]

[...]

Hier ook nog niets. Maar ik zie ook geen mogelijkheid om het te activeren? Niet dat ik er om zit te springen verder... :P
Afbeeldingslocatie: https://jirafeau.pmklaassen.com/f.php?h=1ALW&p=1

• Pistachenootje
JPDeckers schreef op woensdag 30 december 2020 @ 06:45:
[...]
Inderdaad geen dividend herinvestering, maar het mantra van "in 2/3e van de gevallen is alles in 1x investeren tov DCA beter" had vandaag (gisteren) een mooi toevallig geval van wanneer het eens niet zo is.
Die uitspraak komt uit een onderzoek van Vanguard op basis van de Amerikaanse aandelenmarkt.

Afbeeldingslocatie: https://www.doughroller.net/wp-content/uploads/2012/09/Dollar-Cost-Averaging-vs.-Lump-Sum-Investing.png
bron

Volgens dit onderzoek van Ben Felix is Japan de enige uitzondering.
https://www.pwlcapital.co...vs-Lump-Sum-Investing.pdf

[ Voor 20% gewijzigd door Pistachenootje op 30-12-2020 09:06 ]

• Pistachenootje
Cocytus schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:19:
[...]
De markt gaat gemiddeld gezien omhoog dus is lump sum gemiddeld gezien voordeliger dan DCA. In Japan gaat de markt de afgelopen 30 jaar gemiddeld gezien niet omhoog dus daar is lump sum gemiddeld gezien niet voordeliger dan DCA.
Zou je misschien denken maar LSI was nog steeds beter in 57.53% van de 10 jaar periodes in Japan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oPYdRwG.png
https://www.pwlcapital.co...vs-Lump-Sum-Investing.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 30-12-2020 17:46 ]

• Pistachenootje
Longcat schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:05:
@Miki @Pistachenootje Geen ruzie maken! :'( Jullie hebben wat betreft klantenservice beiden een n=1. Ik denk dat jullie beiden gelijk hebben.
Ruzie ben ik ook geen voorstander van maar ik vind dat we wel op de feiten moeten kunnen discussiëren.

Letterlijk de eerste hit op Google:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qXA42yz.png

Dat heeft dus niets met n=1 te maken, de Rabobank kun je gewoon bellen met je vragen, zelfs tot 21:00. Ik vraag me af of Meesman dat ook biedt.

• JohanNL
phantom09 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 22:59:
[...]

Wel een domper voor wie bij eToro belegt. Grappige van eToro is dacht ik dat je je eigen portfolio kan koppelen aan een portfolio van 1 of meerdere andere beleggers.

Allemaal je porfolio koppelen aan die van zr40? :)
Je maakt leuke rendementen.
BOTS draait hier zelfs op en volgens mij kun je als maker van zo'n portefeuille er ook nog aan verdienen.

En Trading212 heeft sinds kort ook een functie waarbij je je schijven kunt delen met andere gebruikers en deze kunnen dan verschijnen in een soort van '' best of '' lijst.

Ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOO-AnZjiWXOYp5yQcGHcy0zOJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y9NiviukuC9lxjJ3qiVt3h1m.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kon deze functie alleen vinden in de app als je naar je schijven gaat > naar beneden scrolt > '' schijfbibliotheek openen ''

[ Voor 27% gewijzigd door JohanNL op 01-01-2021 02:10 ]

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-04 12:41
Mogguh,

Weet iemand wat DeGiro aan het doen is met een 2.5% euro/dollar drop vandaag, evenals voor euro/yen, terwijl Bloomberg en XE nog heel andere koersen laten zien?
Deze verschillen zijn bizar hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSQiYarhEoWXmGEUDmMcsusOLYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/suyhteKEtuMuYpgxtzXN79D2.jpg?f=fotoalbum_large

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deze maand (dec)
Vorige maand (nov)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+7,83%
+21,76%
+87,84%
+141,33%
Hoogste prestaties
LMND, +56,85%
BIDU, +51,91%
SFIX, +41,55%
APPN, +116,02%
CWEB, +85,42%
UPWK, +73,21%
TSLA, +715,71%
PTON, +390,37%
BILI, +322,57%
TSLA, +941,50%
SHOP, +625,80%
APPN, +483,76%
Laagste prestaties
CWEB, –39,09%
ZM, –31,16%
SPLK, –18,77%
QDEL, –28,99%
TWOU, –14,36%
ZNGA, –10,37%
CWEB, –60,53%
HA, –44,26%
NBIX, –37,36%
CWEB, –84,69%
HA, –48,43%
NEWR, –36,80%
Aantal posities
Aandelen 150×
Opties
Aandelen 148×
Opties 10×

Transacties
Aandelen 7×
Opties 8×

Aandelen 8×
Opties 2×

Transactiekosten
€ 8,60
€ 9,28
Portfolio delta
135,9%
136,5%
Initial Margin
66,2%
70,2%
Maintenance Margin
45,8%
48,2%

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20210101.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20210101-maand.png

Zo dat was het dan. Wat een maand. Wat een jaar. En waarschijnlijk de laatste maandupdate met historische gegevens van vóór 2021. Ik ga er van uit dat Portfolio Analyst die niet meer ziet na de migratie naar IBIE.

Leverage is weer iets verbeterd deze maand. Zowel de margin requirements als portfolio delta is licht gedaald.

Het rendement is wederom enorm. Ik ga er niet van uit maar toch gebeurt het. Iets met tech exposure? Ik ben benieuwd hoe het in 2021 gaat lopen.

December. Helemaal bovenaan staat LMND met +56,8%. Ik zie geen nieuws dat deze stijging verklaart. De lockup voor 75% van de aandelen is verlopen maar dit lijkt geen negatieve invloed gehad te hebben. Op twee vinden we BIDU met +51,9%. Blijkbaar hoef je voor een grote stijging maar twee letters in je press release te zetten: EV. Derde plaats is voor SFIX, +41,5%. De enige in de top 3 met een goede reden: uitstekende kwartaalcijfers.

Onderaan staat deze maand CWEB met –39,0%. De stijging in de loop van november is weer grotendeels ongedaan gemaakt. ZM verloor –31,1%, zonder relevant nieuws. En verliezer #3, SPLK, leverde –18,8% in dankzij tegenvallende kwartaalcijfers.

Since inception versterkt TSLA zijn #1 positie met een stijging van +758% naar +941%. SHOP blijft op twee staan en doet het rustig aan, met een lichte stijging van +616% naar +626%. APPN neemt met +484% de derde plek over van FSLY, die zelf is gedaald van +297% naar +251%.

En aan de onderkant is CWEB weer een stukje kleiner geworden met een daling van –74,9% naar –84,7%. Nieuwe tweede plek voor HA, die nu –44,3% heeft verloren. NEWR is gestegen naar de derde plek met een stijging van –40,9% naar –36,8%. De oude nummer drie, TWOU, is gestegen van –40,4% naar –28,0%.

2020 is ten einde, dus het is tijd om de YTD resultaten te bekijken. :)

De grootste stijger dit jaar is TSLA met +715%. Hier hoef ik niets over te schrijven. :P Op nummer 2 staat PTON. Dit aandeel heeft nooit in de maand top 3 gestaan, en toch heeft het een respectabele +390% neergezet dit jaar. Derde plaats is BILI met +323%. Net als PTON nooit in de maand top 3 verschenen. Ik vind het wel mooi dat aandelen het ook goed kunnen doen zonder spectaculaire bewegingen op korte termijn. :)

Dit jaar staat onderaan CWEB met –60,5%. Dit bedrijf heeft vooral last gehad van de regulatory environment in de VS. Tweede is HA met –44,26%. Het is een airline en die heeft veel last van COVID-19. En de derde verliezer is NBIX met –37,4%. Een biotech bedrijf dat niets te maken heeft met COVID-19.

Mijn totaal rendement in 2020 was +74,2%. Niet normaal. En dan is dit zelfs lager dan het geweest had kunnen zijn dankzij enkele vergissingen en juiste beslissingen. Zo heb ik:
  • in het dal van maart posities gesloten om de maintenance margin te verlagen (juist, want mijn intentie was om automatische liquidatie te voorkomen)
  • in april TSLA gesnoeid, 5/6e verkocht op $168 (op zich juist want de positie werd te groot, maar het proces dat leidde tot deze verkoopgrootte niet)
  • in november FAST gesloten op € 18,48 (vergissing, ik liet mij leiden door de dagstijging)
En ik heb wat vergissingen gemaakt die gelukkig neutraal zijn afgewikkeld, zoals het NNOX gokje.

Van de juiste beslissingen heb ik geen spijt. Ja, jammer dat ik dat rendement heb gemist, maar op portfolioniveau heb ik niets te klagen. Maar de reden was goed en daar gaat het om. En van de vergissingen heb ik geleerd.

En ja, dat rendement. Ik hoop niet dat iemand hier denkt dat dat dankzij de betaalde stock picks komt. Ik heb gewoon heel erg veel geluk gehad (en een beetje leverage). Voor 2021 verwacht ik een rendement dat wat dichter bij de benchmarks ligt.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Kijk, dat maakt het al interessanter. :P

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20210101-ndx.png

Grappig dat de daling helemaal op het eind in geen enkele benchmark is terug te zien.

[ Voor 29% gewijzigd door Zr40 op 01-01-2021 12:39 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

evleerdam schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:49:
[...]
Wat is de sharpe ratio van je portfolio en benchmarks?
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20210101-sharpe.png

Dit is wel op maandbasis. Even kijken of ik dit ook op dagbasis gegenereerd krijg.

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20210101-sharpe-day.png

[ Voor 25% gewijzigd door Zr40 op 01-01-2021 12:56 ]

• Qunix
Allemaal een "rendementvol" (geen Nederlands woord, maar je snapt hem vast wel :') ) nieuwjaar. Erg interessant wat er gaat komen want veel statistieken en andere alwetende zeggen massaal "er komt wat aan in 2021". Het zou mij benieuwen of dat wel zo is... Als het goed is weten wij allemaal hier hoe daarmee om te gaan ;) .

Een kleine retrospectieve van mijzelf. In november 2019 begon het te kriebelen want daarvoor vond ik het "eng" om te beleggen. In januari 2020 ging de knop om, dus ben in februari begonnen. Letterlijk paar dagen later gingen we naar beneden en op 23 maart was de bodem bereikt. Ik heb dus vrij snel al een hoop meegemaakt en achteraf gezien potentiële rendement gemist (want emotie), edoch ook veel geleerd. Snel kocht ik boeken, las ze ook, en dat terwijl ik vrijwel nooit boeken lees. Vooral de echte miljardairs (Warren Buffett, Ray Dalio, etc) geloof ik wat zij schrijven dan een vaag schreeuwfiguur met een YouTube kanaal die wat extra's probeert te verdienen. Heb een hoop geleerd vanuit verschillende bronnen dus en een klein deel daarvan is deze reeks volgen, dus dank!

Wat zowel voor de maand december geldt als het hele jaar, is dat Tesla de winnaar is en Galapagos de verliezer in mijn portfolio. Waar ik ook trots op ben is Unity Software dat sinds de IPO zeer lekker bezig is. En dat heb ik te danken aan de wijze woorden van Peter Lynch (buy what you know). Sinds december beleg ik ook in de NT fondsen omdat ik NN niet voldoende vindt qua spreiding. Ik blijf wel NN gebruiken en maandelijks inleggen (wel iets minder). Het overlappen van NT vanwege ESG bij NN zie ik dan als positief. En door NT te gebruiken heb ik ook small caps erbij.

Deze maand (dec)
Vorige maand (nov)
YTD & since inception
Totaal rendement
+8,3%
+16,4%
+45,0%
Hoogste prestaties
TSLA +17,7%
ALB +5,89%
AAPL +5,45%
U +56,4%
SPCE +48,54%
TSLA +42,83%
TSLA +278,09%
U +110,84%
ALB +102,13%
Laagste prestaties
GLPG -21,89%
SPCE -18,36%
PRX -4,66%
FLOW -5,41%
PG -0,55%
GLPG +1,73%
GLPG -59,31%
SPCE -39,06%
IBM -24,36%

*Alle percentages zijn gemeten met TWR

Afbeeldingslocatie: https://jirafeau.pmklaassen.com/f.php?h=1rIe&p=1

Nasdaq is inderdaad een interessante benchmark om te volgen. :P

• Zenix
  • Laatst online: 02:30

Zenix

BOE!

Voor mij was het door de dip geen slecht jaar, heb de Rabobank certificaten wel te vroeg verkocht, die waren in een paar maanden weer hersteld. Resultaat is 5,52%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0v9KDQUXBygoh0jkJBICSEPI7Y=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/qjtkC409BMffz0zg798cQRR1.png?f=fotoalbum_medium

Twee maanden geleden zag het er nog een stuk minder uit:
Zenix in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10" -4,57%

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52
Zr40 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:59:
[...]

Hoe bereken jij die +100%? PP gebruikt TWR, oftewel het rendement dat je behaald zou hebben zonder invloed van stortingen of onttrekkingen. Dus alleen het resultaat van je beleggingsbeslissingen.

[...]

Zit verstopt in het rechtsklikmenu onder New Widget > Performance.
Mijn totaalwinst in Degiro/totaal ingelegd bedrag (=deposit-removals in Portfolio Performance). Dit is denk ik te kort door de bocht, maar +180% klopt ook niks van volgens mij?

Oke ik heb de heatmap gevonden, kan ik die ook nog boven de chart plaatsen (kan die optie ook niet vinden), of is dat zelf even bij elkaar plakken in paint oid? :9
edit: Thanks Zr ik heb het gevonden!

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 39% gewijzigd door Santee op 01-01-2021 15:29 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-04 21:59
Jaar overzichtje
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pkgAG2Q.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/U1nACFB.png
Dank U wel Elon :P 2020 is iig financieel een prima jaar geweest.
Het verpest wel een beetje de schaal op de grafiek

[ Voor 12% gewijzigd door RocketKoen op 01-01-2021 16:25 ]

TheS4ndm4n#1919

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:22
Het lijkt erop dat de Rabobank geen transactiekosten (meer) rekent voor het (periodiek) aankopen van beleggingsfondsen. Zie voorbeeld transactiekosten specificatie hieronder. Of ze worden op een andere manier in rekening gebracht, op de website vermelden ze nog 0.1% transactiekosten voor beleggingsfondsen voor Rabo Zelf Beleggen. Ik bekijk de kostenspecificatie lang niet altijd, zeker niet bij periodieke orders, maar volgens mij rekenden ze in het verleden toch echt wel die 0.1% over de ordergrootte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fn1Q4U6NgPQCApI3UjrLO5qjcFw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zxwpc9Ad5Arxi3uEHol3g9AN.jpg?f=user_large

Verwijderd

Omdat het jaar 2020 inmiddels voorbij is, hier een vers overzichtje van het aantal posts (per week) in het beleggingstopic versus de S&P500 en de AEX index. Gewoon omdat het kan. :)

Belegginstopic posts vs S&P en AEX

• Qunix
magneetje schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:28:
[...]

Wellicht doe ik iets niet goed maar bij mij werkt dit niet. Als ik de ISIN code van Heineken invoer dan krijg ik met de knop 'show server response' wel resultaat maar deze wordt niet geladen.
code:
1
2
3
https://live.euronext.com/intraday_chart/getChartData/NL0000009165-XAMS/max
Date: [*].time
Close: [*].price
Krijg je een foutmelding?

Afbeeldingslocatie: https://jirafeau.pmklaassen.com/f.php?h=1FEh&p=1
Pagina: 1 2 3

Dit topic is gesloten.