De knak, nadat de fraude uitkwam, duurde van 17 juni tot 26 juni.Hielko schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:27:
[...]
Hoe lang het duurde bij Wirecard? Jaartje of 10....
Nikola is een grote scam, iemand uit vorige topic had even wat uit elkaar gezet:
kan hem blijkbaar niet quoten - credits Edwin__ >> PWSteal
Trevor Milton maakt enorm veel tegenstrijdige statements.
Ene interview zegt hij dat ze volledig verticaal gaan integreren. Daarna zegt hij dat ze alles laten doen door anderen.
Ene interview zegt hij dat ze een bewezen business strategie hebben. Daarna zegt hij dat ze constant hun business strategie wijzigen.
Ene keer zegt hij dat ze nieuwe batterij technologie hebben die 50% goedkoper is te maken, om vervolgens te zeggen dat hij niet weet hoe duur het is om te maken.
Ene interview zeggen ze dat hun vrachtwagens level 4~5 autonoom zijn, om vervolgens te zeggen dat ze met software leveranciers in gesprek zijn om dit te maken.
Hij maakt zelfs al statements dat ze voorlopen op Tesla, zonder ook maar 1 voertuig bij een klant te hebben en dit voorlopig ook nog niet te hebben.
Ik kan er naast zitten hoor, maar dit is pure FOMO en er gaan zo veel rode vlaggen omhoog dat het bijna een scam begint te lijken.
HyperChange (wel een Tesla bull) heeft heeft al aardig er doorheen zitten prikken.
YouTube: Nikola’s $12B Valuation Makes No Sense w/ Matt Joyce
Die Trevor Milton die lacht zich helemaal kapot, heeft een ranch gekocht van meerdere miljoenen.
Er was zo'n rapport van een bedrijf die ging short op de aandelen en die hadden ook dat onderzoek gepubliceerd. Langzaam maar zeker komen zaken naarboven dat het een grote goochelshow is met smokes, mirrors en trucks die van een heuvel af rollen / geduwd worden.. Tsjah
Met de dag krijg ik meer twijfels over Nikola.Santee schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:48:
[...]
Ja, voor mijn gevoel kopen veel mensen NKLA omdat ze het gevoel hebben "de volgende Tesla" te missing. Het gaat veel te ziek hard vandaag:
[Afbeelding]
Ene interview zegt hij dat ze volledig verticaal gaan integreren. Daarna zegt hij dat ze alles laten doen door anderen.
Ene interview zegt hij dat ze een bewezen business strategie hebben. Daarna zegt hij dat ze constant hun business strategie wijzigen.
Ene keer zegt hij dat ze nieuwe batterij technologie hebben die 50% goedkoper is te maken, om vervolgens te zeggen dat hij niet weet hoe duur het is om te maken.
Ene interview zeggen ze dat hun vrachtwagens level 4~5 autonoom zijn, om vervolgens te zeggen dat ze met software leveranciers in gesprek zijn om dit te maken.
Hij maakt zelfs al statements dat ze voorlopen op Tesla, zonder ook maar 1 voertuig bij een klant te hebben en dit voorlopig ook nog niet te hebben.
Ik kan er naast zitten hoor, maar dit is pure FOMO en er gaan zo veel rode vlaggen omhoog dat het bijna een scam begint te lijken.
HyperChange (wel een Tesla bull) heeft heeft al aardig er doorheen zitten prikken.
Die Trevor Milton die lacht zich helemaal kapot, heeft een ranch gekocht van meerdere miljoenen.
Er was zo'n rapport van een bedrijf die ging short op de aandelen en die hadden ook dat onderzoek gepubliceerd. Langzaam maar zeker komen zaken naarboven dat het een grote goochelshow is met smokes, mirrors en trucks die van een heuvel af rollen / geduwd worden.. Tsjah
Vroeger mocht dit niet; goh waarom nu wel?
Ja inderdaad. Trevor was nog wel voorzitter, maar geen CEO. Dus hoe kan hij dan nu CEO-af zijn. Zelf zijn ontslag is een leugen.Santee schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:10:
[...]
Milton was sinds de merger al geen CEO meer he, of daarvoor al niet. Dat is Mark Russell, vroeger van GM.
Hij heeft geen idee wat 'ie zegt.Get!em schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:29:
Hmmm
[...]
https://www.truckinginfo....a-hydrogen-electric-truck
Onzin verkopen kan dus echt.... 😕
Dat alles in een browser werkt geloof ik wel. Heeft Tesla ook. Alleen om data van de ene naar de ander te versturen heb ik je meer dan alleen 'html' nodig. HTML is een opmaak taal, geen programmeer taal.
Maar ik denk dat de programmeurs hem dit wilde vertellen en hij half heeft geluisterd, of heeft gesnapt. Of hij heeft dit gevonden op internet.
Haha, hij stapt op als voorzitter van de board. Dat wat Elon dus verplicht van de SCC moest.DJTimo schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:34:
[...]
Ja inderdaad. Trevor was nog wel voorzitter, maar geen CEO. Dus hoe kan hij dan nu CEO-af zijn. Zelf zijn ontslag is een leugen.
Klopt, er stond in het bericht ook Exec Chairman, geen CEO. Dus dat is dan wel juist.aufbakanleitung schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:41:
[...]
Haha, hij stapt op als voorzitter van de board. Dat wat Elon dus verplicht van de SCC moest.
Rood dagje vandaag zo. Sinds ik ben begonnen met mijn beleggen in VWRL in maart 2019, dus ~1,5 jaar terug, ben ik nu op paar weken van +500 naar +40 as we speak gegaan. Maarja, mooi moment om goedkoop bij te kopen. Behalve dat ik dus weg wil bij DeGiro

Ik vind het heel moeilijk. Gelukkig heb ik redelijk kunnen verkopen toen Corona nog in Italië zat voor de big bang. Daarna eigenlijk ongelovig maar weer wat long gekocht in mei om een stukje omhoog mee te maken.RobertMe schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:04:
Rood dagje vandaag zo. Sinds ik ben begonnen met mijn beleggen in VWRL in maart 2019, dus ~1,5 jaar terug, ben ik nu op paar weken van +500 naar +40 as we speak gegaan. Maarja, mooi moment om goedkoop bij te kopen. Behalve dat ik dus weg wil bij DeGiro![]()
Fundamenteel lijken de K/W verhoudingen in traditionele bedrijven al aan de hoge kant, alhoewel die nauwelijks zijn opgekrabbeld sinds maart, maar tech is absurd (ondanks de zeer sterke resultaten van tech de afgelopen jaren). Ik denk dat er dus nog wel wat lucht uit moet, ondanks dat de aandelenmarkten overspoeld worden met kapitaal. Weet nog niet wat mijn koop moment wordt, maar dit is het in ieder geval niet (bij een kleine negatieve uitbraak van een zijwaartse markt).
Nu kopen voelt echt als "picking up pennies in front of a steamroller"
[Voor 5% gewijzigd door __fred__ op 21-09-2020 11:17]
Achteraf gezien is het toevallig gunstig geweest dat ik net het maandelijkse handelmoment bij ZZP Pensioen heb gemist met mijn inleg voor het jaar.RobertMe schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:04:
Rood dagje vandaag zo. Sinds ik ben begonnen met mijn beleggen in VWRL in maart 2019, dus ~1,5 jaar terug, ben ik nu op paar weken van +500 naar +40 as we speak gegaan. Maarja, mooi moment om goedkoop bij te kopen. Behalve dat ik dus weg wil bij DeGiro![]()
Althans... er kan nog steeds vanalles gebeuren in die laatste 10 dagen van de maand

BAM all-time low, bijna pennystock.
Ik ben bang dat ze failliet gaan op deze manier.
Ik volg het drama lekker op de voet. Niks beters dan zelf een leuke winst maken op een FOMO stijging en rond de piek eruit springen om het schip te zien zinken. Je zit er niet naast, de rode vlaggen zijn al maanden duidelijk en er zijn letterlijk 100+ video's op YT over hoeveel er wel niet klopt binnen dat bedrijf. Ok Reddit genoeg posts die het financiële verhaal uit elkaar trekken en dat er geen zak van klopt.3DDude schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:33:
Nikola is een grote scam, iemand uit vorige topic had even wat uit elkaar gezet:
[...]
Met de dag krijg ik meer twijfels over Nikola.
Hele koers werd gestuwd door sentiment gedreven door leugens van Milton. Daarom is mijn price target ook $0 voor januari, lock up voor ~35% van de shares loopt af 4 december dus de 'grote jongens' mogen dan ook uitstappen.
ING? Nee joh.Lightning89 schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:18:
BAM all-time low, bijna pennystock.

Tijdens de corona crisis stonden ze op 4 euro.
NKLA pre-market door de $26 gevallen. Sloot $34 vrijdag
[Voor 20% gewijzigd door DJTimo op 21-09-2020 11:26]
Ik heb jaren geleden vanwege lage spaarrentes en belasting over vermogen moeten betalen ervoor gekozen om naar beleggen gaan. Omdat ik geen zin/tijd had om zelf echt actief mee bezig te zijn toentertijd gekozen voor Evi van Landschot. Inmiddels ook nog wat geld in Robeco One zitten vanwege spreiding, maar niet echt met gedegen onderzoek.
Laatste tijd wat meer zitten kijken, omdat ik wil proberen mijn maandelijkse inleg te verhogen van ~5% naar ~40% van mijn inkomen.
Na in dit topic (en het vorige) en op DutchFire reddit te hebben gekeken lijkt het simpel volgen van een Index voor mij ideaal vanwege lazy lange termijn investeren. En de lagere kosten die dat heeft t.o.v. de actief gemanagede fondsen als Evi en Robeco.
Ik zit te kijken naar NT via ING omdat ik al ING account heb en ik bij fondsen automatisch in kan leggen, ipv zelf "actief" handelen in gehele aandelen.
Nu heb ik eigenlijk nog twee vragen waar ik het lastig vind het antwoord op te vinden:
Laatste tijd wat meer zitten kijken, omdat ik wil proberen mijn maandelijkse inleg te verhogen van ~5% naar ~40% van mijn inkomen.
Na in dit topic (en het vorige) en op DutchFire reddit te hebben gekeken lijkt het simpel volgen van een Index voor mij ideaal vanwege lazy lange termijn investeren. En de lagere kosten die dat heeft t.o.v. de actief gemanagede fondsen als Evi en Robeco.
Ik zit te kijken naar NT via ING omdat ik al ING account heb en ik bij fondsen automatisch in kan leggen, ipv zelf "actief" handelen in gehele aandelen.
Nu heb ik eigenlijk nog twee vragen waar ik het lastig vind het antwoord op te vinden:
- Bij aandelen en ETFs is het duidelijk dat ik "concrete" aandelen bezit die in een aparte holding zitten en dus tegen faillissement van broker beveiligd ben. Ik snap alleen nog niet hoe dit met Indexfondsen zit. Omdat je geen gehele blokken ervan hoeft te hebben ligt er dus ergens iemand die een verrekening bijhoudt? Waar ligt dat? Bij de broker? Bij de fondsbeheerder? En wat doet het faillissement van de fondsbeheerder dan?
- Met me nu erin te verdiepen is me een stuk duidelijker geworden en zie ik dat NT een interessante en relatief low-cost optie voor mij is. Maar als je iets oudere blogs leest raadt ogenschijnlijk "iedereen" VWRL aan. In hoeverre kan ik nu fire and forget doen op NT via ING en dan er "nooit" meer naar omkijken? Of wat zijn goede bronnen om incidenteel te lezen of ik mijn strategie moet wijzigen?
Haha ook die video dat ze een fabriek gaan bouwen en al 2 maanden alleen maar rondjes rijden op de graafmachines om de grond klaar te maken... 😂Santee schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:19:
[...]
Ik volg het drama lekker op de voet. Niks beters dan zelf een leuke winst maken op een FOMO stijging en rond de piek eruit springen om het schip te zien zinken. Je zit er niet naast, de rode vlaggen zijn al maanden duidelijk en er zijn letterlijk 100+ video's op YT over hoeveel er wel niet klopt binnen dat bedrijf. Ok Reddit genoeg posts die het financiële verhaal uit elkaar trekken en dat er geen zak van klopt.
Hele koers werd gestuwd door sentiment gedreven door leugens van Milton. Daarom is mijn price target ook $0 voor januari, lock up voor ~35% van de shares loopt af 4 december dus de 'grote jongens' mogen dan ook uitstappen.
Iemand riep iets over de BAM... heb ze nog steeds 😂 en ga ze echt niet verkopen zo laag
[Voor 4% gewijzigd door 3DDude op 21-09-2020 11:30]
Vroeger mocht dit niet; goh waarom nu wel?
VS futures flink in de min. Amsterdam volgt dan meestal.Qunix schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:21:
ING naar de €6,-
Hoop rood in de ochtend op de AEX.
Let op bij ETFs en indexfondsen dat er een rechtspersoon wordt gevormd die de aandelen bezit, en dat jij daarvan dan weer een aandeel bezit. Daardoor ontstaan nieuwe risico's die meestal klein zijn, maar toch noodzakelijk om ff te vermelden:Coocoocachoo schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:26:
Bij aandelen en ETFs is het duidelijk dat ik "concrete" aandelen bezit die in een aparte holding zitten en dus tegen faillissement van broker beveiligd ben. Ik snap alleen nog niet hoe dit met Indexfondsen zit. Omdat je geen gehele blokken ervan hoeft te hebben ligt er dus ergens iemand die een verrekening bijhoudt? Waar ligt dat? Bij de broker? Bij de fondsbeheerder? En wat doet het faillissement van de fondsbeheerder dan?
https://www.etf.com/etf-e...t-risks-are-there-in-etfs
NT bestond destijds nog niet, of was nog niet zo bekend als dat het nu is. VWRL is niet slechter geworden, maar er zijn betere alternatieven naar voren gekomen. Het kan nooit kwaad om bijvoorbeeld jaarlijks even te kijken of je huidige selectie nog steeds de beste keus is.Coocoocachoo schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:26:
Met me nu erin te verdiepen is me een stuk duidelijker geworden en zie ik dat NT een interessante en relatief low-cost optie voor mij is. Maar als je iets oudere blogs leest raadt ogenschijnlijk "iedereen" VWRL aan. In hoeverre kan ik nu fire and forget doen op NT via ING en dan er "nooit" meer naar omkijken? Of wat zijn goede bronnen om incidenteel te lezen of ik mijn strategie moet wijzigen?
VWRL was voornamelijk in combi met DeGiro. Bij DeGiro zit VWRL in de kernselectie waardoor je één keer per maand een gratis transactie kunt doen. Daarnaast heeft VWRL een relatief lage TER. Echter heeft VWRL wel last van het dividendlek waardoor het rendement iets lager wordt. Daarnaast is DeGiro flink uit de gratie geraakt naar aanleiding van het onderzoek, en de boete, van de AFM (en daarnaast de reactie van DeGiro door alles zo lang mogelijk aan te vechten).Coocoocachoo schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:26:
Met me nu erin te verdiepen is me een stuk duidelijker geworden en zie ik dat NT een interessante en relatief low-cost optie voor mij is. Maar als je iets oudere blogs leest raadt ogenschijnlijk "iedereen" VWRL aan. In hoeverre kan ik nu fire and forget doen op NT via ING en dan er "nooit" meer naar omkijken? Of wat zijn goede bronnen om incidenteel te lezen of ik mijn strategie moet wijzigen?
Kijk overigens ook even op https://www.indexfondsenvergelijken.nl daar staan mogelijk ook interessante alternatieven. Zoals Fitvermogen die geen kosten rekenen voor het beleggen an zich, maar wel de kosten in de TER verrekenen. Of Binck Fundcoach die als je automatisch periodiek doet inleggen geen transactiekosten rekenen en alleen een 0,18% service fee hebben per jaar. Mogelijk dat die opties dan toch nog voordeliger uit de bus komen dan de NT fondsen bij de huisbank.
Het begin van de herstuitverkoop?
* gaat geld zoeken voor inkopen *
Financials durf ik toch echt niet meer in. Steeds als ik denk dat bijv ING of ABN het onderhand wel op orde moet hebben stijgen de defaults of blijkt de zoektocht naar winst toch weer over een vuil pad te gaan.
Financials durf ik toch echt niet meer in. Steeds als ik denk dat bijv ING of ABN het onderhand wel op orde moet hebben stijgen de defaults of blijkt de zoektocht naar winst toch weer over een vuil pad te gaan.
Ik heb me inderdaad verdiept in ETF en die risico's zijn me gelukkig bekend. Ik vind het alleen lastig te bevatten dat bij ETF ik gewoon een concreet aantal aandelen bij de losse rechtspersoon bezit, dus heb ik iets semi-concreets. Werkt dat bij indexfondsen exact hetzelfde, ondanks dat je niet gewoon gehele getallen in aandelen bezit, maar non-discrete waardes?__fred__ schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:32:
[...]
Let op bij ETFs en indexfondsen dat er een rechtspersoon wordt gevormd die de aandelen bezit, en dat jij daarvan dan weer een aandeel bezit. Daardoor ontstaan nieuwe risico's die meestal klein zijn, maar toch noodzakelijk om ff te vermelden:
https://www.etf.com/etf-e...t-risks-are-there-in-etfs
Thanks, was inderdaad wel mijn plan om een beetje jaarlijks te inventariseren. Maar vond het nu al een hele uitdaging om de juiste informatiebronnen te vinden. Kan me voorstellen dat ik niet jaarlijks even een avondje kan gaan zitten om dit hele topic en de DutchFire reddit en alle blogs van het afgelopen jaar door kan lezen. Maar strekking is op zich wel dat dat beetje de goede bronnen zijn en je afhankelijk van je tijd een beetje moet cherry-picken hoe diep je er in duikt denk ik.Zr40 schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:36:
[...]
NT bestond destijds nog niet, of was nog niet zo bekend als dat het nu is. VWRL is niet slechter geworden, maar er zijn betere alternatieven naar voren gekomen. Het kan nooit kwaad om bijvoorbeeld jaarlijks even te kijken of je huidige selectie nog steeds de beste keus is.
Ik heb die site en een aantal vergelijkingsberekeningen op de reddit bekeken. Als je met de volledige kosten (TER, aankoop, beheer en afwijking t.o.v. index) doorrekend lijkt NT bij mijn huisbank de beste optie voor mij, ondanks dat het een paar centjes (onder de €100) per jaar kan schelen met net iets optimalere opties.RobertMe schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:39:
[...]
VWRL was voornamelijk in combi met DeGiro. Bij DeGiro zit VWRL in de kernselectie waardoor je één keer per maand een gratis transactie kunt doen. Daarnaast heeft VWRL een relatief lage TER. Echter heeft VWRL wel last van het dividendlek waardoor het rendement iets lager wordt. Daarnaast is DeGiro flink uit de gratie geraakt naar aanleiding van het onderzoek, en de boete, van de AFM (en daarnaast de reactie van DeGiro door alles zo lang mogelijk aan te vechten).
Kijk overigens ook even op https://www.indexfondsenvergelijken.nl daar staan mogelijk ook interessante alternatieven. Zoals Fitvermogen die geen kosten rekenen voor het beleggen an zich, maar wel de kosten in de TER verrekenen. Of Binck Fundcoach die als je automatisch periodiek doet inleggen geen transactiekosten rekenen en alleen een 0,18% service fee hebben per jaar. Mogelijk dat die opties dan toch nog voordeliger uit de bus komen dan de NT fondsen bij de huisbank.
Het DeGiro debacle heb ik ook meegelezen hier, heb wel een klein account daar aangemaakt om met ~€1000 te spelen met ETFs, maar voor de wat grotere bedragen
Members only:
wil ik wat meer zekerheid hebben.
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Gemak is ook wat waard. Voor figuurlijk een paar cent zou ik geen gemak opgeven.Coocoocachoo schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:48:
[...]
Ik heb die site en een aantal vergelijkingsberekeningen op de reddit bekeken. Als je met de volledige kosten (TER, aankoop, beheer en afwijking t.o.v. index) doorrekend lijkt NT bij mijn huisbank de beste optie voor mij, ondanks dat het een paar centjes (onder de €100) per jaar kan schelen met net iets optimalere opties.

[Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 21-09-2020 11:51]
Een indexfonds is ook een Exchange-Traded-Fund (ETF), alleen eentje die een index "probeert" te volgen. Het is dus ook een rechtspersoon waar je een deel van bezit. Met name in probeert zit het risico. Er zijn extreme scenarios denkbaar waarbij het indexfonds niet hetzelfde rendement opbrengt als direct beleggen in de onderliggende aandelen.Coocoocachoo schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:48:
[...]
Werkt dat bij indexfondsen exact hetzelfde, ondanks dat je niet gewoon gehele getallen in aandelen bezit, maar non-discrete waardes?
(Niet alle indexfondsen zijn exchange traded trouwens, veel brokers hebben een eigen variant.)
[Voor 7% gewijzigd door __fred__ op 21-09-2020 11:56]
Een index tracker kan opgezet zijn als een ETF of een beleggingsfonds. De NT fondsen zijn beleggingsfondsen, VWRL is een ETF.
Van een ETF kan je inderdaad alleen gehele aandelen bezitten (tenzij je broker fractional shares ondersteunt, maar dat is iets wat je broker aanbiedt, op de beurs worden alleen gehele aandelen verhandeld). Bij een beleggingsfonds geldt dat niet, die koop je op basis van aankoopbedrag en daar krijg je een aantal units (met een fractioneel deel) voor terug.
Van een ETF kan je inderdaad alleen gehele aandelen bezitten (tenzij je broker fractional shares ondersteunt, maar dat is iets wat je broker aanbiedt, op de beurs worden alleen gehele aandelen verhandeld). Bij een beleggingsfonds geldt dat niet, die koop je op basis van aankoopbedrag en daar krijg je een aantal units (met een fractioneel deel) voor terug.
Wat ING nu weer geflikt heeft is wel weer een beledeging naar hun aandeelhouders. Waar halen zij toch de arrogantie vandaan om te denken dat ze in de huidige tijden van scrutiny denken hiermee weg te komen.Het is extra spijtig dat ook de aandeelhouders van ABN hier de dupe van zijn.tuinïnen schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:45:
Het begin van de herstuitverkoop?
HSBC is ook een maffiabank. Lekker geld witwassen voor drugkartels en sneaky Russians.
Ook een belediging van hun klanten. Ik heb begin dit jaar een nieuwe onderneming opgericht (met bestaande vennoten) en de controles bij de notaris en de bank waren echt bijzonder heftig. Twee maanden bezig geweest om alles rond te krijgen. Op een gegeven moment eiste de ING zelfs een business plan terwijl we al soortgelijke (IT) ondernemingen hebben en nul financiering nodig is (omdat we kunnen financieren vanuit de holdings). Een business plan om een betaalrekening te mogen openen waar de rente negatief is.DJTimo schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:05:
[...]
Wat ING nu weer geflikt heeft is wel weer een beledeging naar hun aandeelhouders. Waar halen zij toch de arrogantie vandaan om te denken dat ze in de huidige tijden van scrutiny denken hiermee weg te komen.Het is extra spijtig dat ook de aandeelhouders van ABN hier de dupe van zijn.
En ondertussen aan de achterkant gewoon geld witwassen.
Gatver, wat smerig__fred__ schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:18:
[...]
Ook een belediging van hun klanten. Ik heb begin dit jaar een nieuwe onderneming opgericht (met bestaande vennoten) en de controles bij de notaris en de bank waren echt bijzonder heftig. Twee maanden bezig geweest om alles rond te krijgen. Op een gegeven moment eiste de ING zelfs een business plan terwijl we al soortgelijke (IT) ondernemingen hebben en nul financiering nodig is (omdat we kunnen financieren vanuit de holdings). Een business plan om een betaalrekening te mogen openen waar de rente negatief is.
En ondertussen aan de achterkant gewoon geld witwassen.

Dit hele rapport is onzin. De banken hebben namelijk niets fout gedaan. Als zij een transactie uitvoeren die verdacht is, dan moeten zij deze melden. (ze mogen niet op eigen houtje de transactie afbreken oid) De instanties moeten vervolgens kijken of er sprake is van witwassen of andere illegale praktijken. Vervolgens kan een bank dan instructies terugkrijgen van de onderzoekende instanties dat er geen transacties voor die entiteit meer mogen gedaan worden of dat er verdere maatregelen nodig zijn.DJTimo schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:05:
[...]
Wat ING nu weer geflikt heeft is wel weer een beledeging naar hun aandeelhouders. Waar halen zij toch de arrogantie vandaan om te denken dat ze in de huidige tijden van scrutiny denken hiermee weg te komen.Het is extra spijtig dat ook de aandeelhouders van ABN hier de dupe van zijn.
Het enige wat nu naar buiten is gekomen is dat banken keurig deze transacties hebben gemeld. Daarmee hebben ze aan hun plicht voldoen. Ze kunnen geen mandaat om te oordelen of er daadwerkelijk iets illegaals is.
Dat de media nu weer naar de banken wijst is dan ook belachelijk. Wat willen ze? Dat banken volledig volgens de regels handelen en verdachte transacties melden en als ze dat doen ook nog een beboet worden?
Net even gebeld met Lynx. De verhuizing van IB zou geen invloed moeten hebben op het lending program (SYEP). Mooi zo.
[Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 21-09-2020 12:54]
Oftewel: mooie instapkans voor ING nu de beurs overdreven reageert? Zodra ze weer dividend mogen/gaan uitkeren geeft het een best leuk rendement o.b.v. de huidige koers. Ik beschouw ING toch wel als één van de betere banken in de EU.flyguy schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:29:
[...]
Dit hele rapport is onzin. De banken hebben namelijk niets fout gedaan. Als zij een transactie uitvoeren die verdacht is, dan moeten zij deze melden. (ze mogen niet op eigen houtje de transactie afbreken oid) De instanties moeten vervolgens kijken of er sprake is van witwassen of andere illegale praktijken. Vervolgens kan een bank dan instructies terugkrijgen van de onderzoekende instanties dat er geen transacties voor die entiteit meer mogen gedaan worden of dat er verdere maatregelen nodig zijn.
Het enige wat nu naar buiten is gekomen is dat banken keurig deze transacties hebben gemeld. Daarmee hebben ze aan hun plicht voldoen. Ze kunnen geen mandaat om te oordelen of er daadwerkelijk iets illegaals is.
Dat de media nu weer naar de banken wijst is dan ook belachelijk. Wat willen ze? Dat banken volledig volgens de regels handelen en verdachte transacties melden en als ze dat doen ook nog een beboet worden?
Dat dacht ik een tijdje geleden voor Aegon ook, maar die blijft toch maar zaken terwijl ze een flink bedrag op de balans hebben staan. Hoe ING zich houd tegenover de concurrentie durf ik niet te zeggen, maar dit soort traditionele bedrijven koop ik liever via ETFs.TheDeuce schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:58:
[...]
Oftewel: mooie instapkans voor ING nu de beurs overdreven reageert? Zodra ze weer dividend mogen/gaan uitkeren geeft het een best leuk rendement o.b.v. de huidige koers. Ik beschouw ING toch wel als één van de betere banken in de EU.
ING is denk ik ook één van de betere Europese banken. Op digitaal gebied lopen ze bijvoorbeeld samen met BBVA uit Spanje behoorlijk voorop.TheDeuce schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:58:
[...]
Oftewel: mooie instapkans voor ING nu de beurs overdreven reageert? Zodra ze weer dividend mogen/gaan uitkeren geeft het een best leuk rendement o.b.v. de huidige koers. Ik beschouw ING toch wel als één van de betere banken in de EU.
Maar financials zijn op enkele uitzonderingen (digitalisering/speciale financieringen/etc) na doodgeld met de huidige rentestanden, kapitaaleisen en toenemende wetgeving. Europa liep voor op de VS met banken en verzekeraars die al praktisch stilstaan sinds de vorige crisis of nog altijd ex-div niet op dat niveau zitten. Nu zie je in de VS met de rente op nul een gelijke trend. Het is ook niet zo raar dat een Buffett flink wat aandelen in banken heeft verkocht.
Puur op value zou je eventueel op een multiple expansion inzetten, maar ik blijf er vanaf.
Sorry voor de paywall, maar dat verhaal klopt toch niet helemaal:flyguy schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:29:
[...]
Dit hele rapport is onzin. De banken hebben namelijk niets fout gedaan. Als zij een transactie uitvoeren die verdacht is, dan moeten zij deze melden. (ze mogen niet op eigen houtje de transactie afbreken oid) De instanties moeten vervolgens kijken of er sprake is van witwassen of andere illegale praktijken. Vervolgens kan een bank dan instructies terugkrijgen van de onderzoekende instanties dat er geen transacties voor die entiteit meer mogen gedaan worden of dat er verdere maatregelen nodig zijn.
https://fd.nl/economie-po...-russische-kapitaalvlucht
Westerse banken zien ondertussen kansen in Russische staats- en bedrijfsobligatis. Veel vertrouwen is er echter niet in de Russische banken die ze verkopen. Om direct zakendoen met hun Russische collega's te vermijden, kiezen de westerse banken daarom voor een andere route. Ze gaan handelen via tussenpersonen.
Op die manier komen Schildershoven Finance bv en Tristane Capital bv in beeld, uit Amsterdam en Nieuwegein. Een tussenstap via Nederland bij de obligatiehandel is fiscaal zeer interessant. Vanwege het belastingverdrag met Rusland wordt er namelijk geen bronbelasting geheven op betaalde couponrente.
Maar deze vorm van obligatiehandel blijkt ook geschikt voor iets heel anders: het op grote schaal wegsluizen van Russisch vermogen naar het buitenland.
ING heeft dus niet gemeld. De grote dollarstransacties binnen de caroussel werden gemeld en bij het uitzoeken van de caroussel zijn Deutsche en ING tegen de lamp gelopen.Schildershoven Finance en Tristane Capital komen in beeld wanneer in 2014 Amerikaanse banken aan de bel gaan hangen bij FinCEN. Internationale dollartransacties gaan standaard via banken in de Verenigde Staten, vandaar dat zij mogelijk verdachte transacties van de bv's kunnen zien. De banken zijn verplicht die te melden bij FinCEN. JP Morgan Chase en Bank of New York Mellon maken melding van de verdachte transacties, net als de Amerikaanse vestigingen van Deutsche Bank, Barclays en Standard Chartered. De transacties hebben in totaal een waarde van miljarden dollars.
Maar dat gaat om de oude transacties toch, voornamelijk uit 2014? Het artikel kan je trouwens in archive.is gooien om het te lezen. ING is daar al voor gestraft met de boetes in 2017/2018.__fred__ schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:10:
[...]
Sorry voor de paywall, maar dat verhaal klopt toch niet helemaal:
https://fd.nl/economie-po...-russische-kapitaalvlucht
[...]
[...]
ING heeft dus niet gemeld. De grote dollarstransacties binnen de caroussel werden gemeld en bij het uitzoeken van de caroussel zijn Deutsche en ING tegen de lamp gelopen.
Zijn hier nog mensen die het Workhorse aandeel een beetje volgen?
Is natuurlijk een ongelofelijk hype aandeel op dit moment toch heeft dit aandeel mogelijk ook nog veel potentie in de toekomst.
Ik ben ingestapt op 15 usd en we openen vandaag met 31 usd en verwacht dat er stijgingen blijven komen tot na het bekend maken van het USPS contract dat elk moment bekend gemaakt kan worden.
Is natuurlijk een ongelofelijk hype aandeel op dit moment toch heeft dit aandeel mogelijk ook nog veel potentie in de toekomst.
Ik ben ingestapt op 15 usd en we openen vandaag met 31 usd en verwacht dat er stijgingen blijven komen tot na het bekend maken van het USPS contract dat elk moment bekend gemaakt kan worden.
23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!
Helaas pindakaas. Las een Reddit post rond $9 maar ik vond het toen teveel gestegen (van $3 naar $9 in 1 week ofzo), dus niet ingestapt.Gerry1982 schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:20:
Zijn hier nog mensen die het Workhorse aandeel een beetje volgen?
Wat zijn hier eigenlijk de gedachten over de actiam fondsen? indexfondsenvergelijken pakt dan AVIAW met AVIAO of EMIM. Die reddit post waarin de startpost alhier naar verwijst geeft vervolgens aan dat je AVIAO beter links kunt laten liggen en EMIM pakken. Maar wat is hier de reden achter? (Andere invulling qua aandelen?). Verder lijkt het er op dat de FBI status wel geldt?* Dus in die zin gelijk aan bv NT fondsen.
* De prospectus van AVIAW staat dat die van de onderliggende fondsen ook van toepassing is, en even de index Noord-Amerika gecheckt en daarin staat het volgende:
* De prospectus van AVIAW staat dat die van de onderliggende fondsen ook van toepassing is, en even de index Noord-Amerika gecheckt en daarin staat het volgende:
Vennootschapsbelasting
Het Fonds heeft gekozen voor de status van fiscale beleggingsinstelling in de zin van artikel 28 van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969, zoals dit nader uitgewerkt is in het Besluit beleggingsinstellingen. Dit houdt in dat het Fonds geen vennootschapsbelasting verschuldigd is (0%-tarief) indien aan de in de wet en het besluit genoemde voorwaarden wordt voldaan. Wordt niet aan de voorwaarden voldaan, dan vervalt de status van fiscale beleggingsinstelling.
@RobertMe ik zou even het vorige topic doorzoeken op AVIAW en Actiam. Geen dividendlek maar wel veel ESG uitsluitingen, een stuk meer dan de NT fondsen.
In mijn herinnering waren die daar niet besproken, maar je hebt gelijk. Lijken soms wat gekke dingen te gebeuren met onderliggende aandelen (geflipper met Amazon bv). Fitvermogen / NN lijkt vervolgens ook een stuk kleiner te zijn (900 aandelen vs om en nabij de 1500). Eigenlijk is om die reden dan ook meteen NT (bij huisbank) de enige serieuze kandidaat? VWRL bv zit je immers met een (flink) dividendlek. Daarnaast dat VWRL wat duurder is (o.a. door dividendlek) en daardoor alleen via DeGiro met kernselectie een serieuze / goedkope optie was (immers is het anders en een duurder aandeel, en nog eens broker kosten).Pistachenootje schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:45:
@RobertMe ik zou even het vorige topic doorzoeken op AVIAW en Actiam. Geen dividendlek maar wel veel ESG uitsluitingen, een stuk meer dan de NT fondsen.
Blijf ik alleen een beetje zitten met de vraag van losse aandelen. Zo nu en dan eens wat los kopen / gokje wagen. Echter is NT alleen te koop bij de grootbanken? En daar zijn de kosten voor losse aandelen aan te kopen fors hoger. Maar volgens mij kun je dus bv niet bij IB/Lynx noch Binck handelen in NT? Eventueel zou ik dan wel DeGiro kunnen aanhouden voor die spielerei. Zolang het dan niet boven de €20.000 komt.
@RobertMe de NT fondsen zijn bij mijn weten inderdaad alleen te koop bij de grootbanken. Voor de beginnende index belegger vind ik dat de meest interessante optie. Als de portefeuille groter wordt, wordt VTI/VXUS interessant, eventueel bij IB/Lynx via opties of bij Amerikaanse brokers die Nederlandse klanten accepteren.
Aardig plaatje van de S&P van bloomberg. Verschil in K/W verhoudingen tussen losers en winners:
Opmerking van Cees Smit erbij:
Opmerking van Cees Smit erbij:
https://todaysgroup.nl/nieuws/column-beurs-immuniteit/De vastgoed fondsen maar ook de oliebedrijven en banken hebben dit jaar totaal niet gepresteerd. Er is een indicator die kijkt naar de procentuele verhouding tussen de winnaars en de verliezers in een index. Voor de S&P 500 is deze verhouding weer net zo scheef als dat deze was in 2000 vlak voor de Dot.com crash. Deze verhouding is wel van belang. Het is namelijk zo dat als beleggers moeten verkopen, men niet de aandelen verkoopt waar men op verlies staat, maar men verkoopt de aandelen waar men een leuke winst heeft. Er wordt gemakkelijk winst genomen en verliezen worden vooruit geschoven.
Er is nog een ander alternatief bij de grootbanken in de vorm van Vanguard Institutional Plus fondsen. Er is op Reddit een uitgebreid draadje aan gewijd:RobertMe schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:34:
[...]
In mijn herinnering waren die daar niet besproken, maar je hebt gelijk. Lijken soms wat gekke dingen te gebeuren met onderliggende aandelen (geflipper met Amazon bv). Fitvermogen / NN lijkt vervolgens ook een stuk kleiner te zijn (900 aandelen vs om en nabij de 1500). Eigenlijk is om die reden dan ook meteen NT (bij huisbank) de enige serieuze kandidaat? VWRL bv zit je immers met een (flink) dividendlek. Daarnaast dat VWRL wat duurder is (o.a. door dividendlek) en daardoor alleen via DeGiro met kernselectie een serieuze / goedkope optie was (immers is het anders en een duurder aandeel, en nog eens broker kosten).
Blijf ik alleen een beetje zitten met de vraag van losse aandelen. Zo nu en dan eens wat los kopen / gokje wagen. Echter is NT alleen te koop bij de grootbanken? En daar zijn de kosten voor losse aandelen aan te kopen fors hoger. Maar volgens mij kun je dus bv niet bij IB/Lynx noch Binck handelen in NT? Eventueel zou ik dan wel DeGiro kunnen aanhouden voor die spielerei. Zolang het dan niet boven de €20.000 komt.
https://www.reddit.com/r/...us_fondsen_kosten_update/
Overigens ben ik wel van mening dat momenteel de NT fondsen voor ons het meest interessant zijn totdat er eventuele rigoureuze wijzigingen plaatsvinden.
[Voor 5% gewijzigd door Miki op 21-09-2020 15:13]
Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW | MacBook Pro 13" 2017 | MacBook Air 13" 2017 I iPad 2018 | iPhone 12 | TV 2021 4K | AirPods Pro gen2
@RobertMe De Fitvermogen / NN index route is wel degelijk een serieuze kandidaat, behalve als je er echt stellig van overtuigt bent dat je je inleg over zoveel mogelijk aandelen wilt spreiden, maar dan zou je eigenlijk naar Meesman met hun totaalfonds moeten gaan.
Wat vooral belangrijk is is dat je diversiteit hebt op gebied van verschillende sectoren, dat is prima bij de NN fondsen waar we het over hebben.
Daarnaast de kosten; die zijn bij de Fitvermogen / NN index route beduidend lager dan NT via grootbanken, laat staan Meesman.
Het is maar net wat je wilt, maar mijn voorkeur zou dus zijn om een fonds/ETF te nemen die voldoende spreiding heeft over verschillende sectoren en dan voor de laagste kosten te gaan.
En dat nog meer spreiding niet altijd voor meer rendement zorgt is ook een feit, YTD en rendement over een jaar geleden scoren de ESG fondsen over het algemeen beter dan de versies zonder/beperkt ESG beleid volgens mij.
Wat vooral belangrijk is is dat je diversiteit hebt op gebied van verschillende sectoren, dat is prima bij de NN fondsen waar we het over hebben.
Daarnaast de kosten; die zijn bij de Fitvermogen / NN index route beduidend lager dan NT via grootbanken, laat staan Meesman.
Het is maar net wat je wilt, maar mijn voorkeur zou dus zijn om een fonds/ETF te nemen die voldoende spreiding heeft over verschillende sectoren en dan voor de laagste kosten te gaan.
En dat nog meer spreiding niet altijd voor meer rendement zorgt is ook een feit, YTD en rendement over een jaar geleden scoren de ESG fondsen over het algemeen beter dan de versies zonder/beperkt ESG beleid volgens mij.
Is dat ook niet gerelateerd door de grote van beide fondsen? EMIM is vele malen groter dan AVIAO wat ik zo snel kan zien. En ook het volgende wat op reddit genoemd wordt:RobertMe schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:35:
Die reddit post waarin de startpost alhier naar verwijst geeft vervolgens aan dat je AVIAO beter links kunt laten liggen en EMIM pakken. Maar wat is hier de reden achter? (Andere invulling qua aandelen?).
EMIM vs NT EM vs AVIAO
Let op slechts 2 jaar aan data. Over deze tijdsperiode verslaat EMIM overige indexen met veel ruis, een verschil wat ik zou verklaren door het verschil in gevolgde index. Als je goed kijkt naar het verschil tussen NT EM en AVIAO lijk je echter een consistente outperformance te zien van 0.2% per jaar. Op basis van de jaarverslagen zouden ze vergelijkbaar moeten presteren. Mischien is er toch meer mis met het dividendlek bij AVIAO dan ingeschat?
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.
Bij ABN en ING kun je in precies hetzelfde aantal bedrijven beleggen, zij bieden immers ook de small caps aan.JohanNL schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:10:
@RobertMe De Fitvermogen / NN index route is wel degelijk een serieuze kandidaat, behalve als je er echt stellig van overtuigt bent dat je je inleg over zoveel mogelijk aandelen wilt spreiden, maar dan zou je eigenlijk naar Meesman met hun totaalfonds moeten gaan.
Fitvermogen/NN lijkt op papier bijzonder goedkoop maar ik las op Reddit dat de interne transactiekosten van de NN fondsen wel wat hoger liggen dan bij NT. Hoe groot het verschil is weet ik niet.
Ik ken dat probleem helaas. Vandaag voor het eerst de min in gedoken terwijl ik enkele weken nog 100den euro's in de plus stond :-sRobertMe schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:04:
Gratis tip van mij voor jou:
Als je in de DEGIRO app zit, kantel je telefoon naar landscape modus. Je ziet dan veel meer!
...

Als je in de DEGIRO app zit, kantel je telefoon naar landscape modus. Je ziet dan veel meer!
...

@Pistachenootje @Miki @JohanNL @Qwerty-273 bedankt voor jullie input. Ik heb weer wat stof om over na te denken. Dat het niet perse gaat om het grote van het fonds is natuurlijk ook zo, zolang het maar (ruim) divers is. Qua NT vind ik het dan ook een beetje iffy om het via mijn huisbank te doen, want dat is Rabobank, en als ik dan op indexfondsenvergelijken.nl kijk zijn die zeker niet goedkoop en loopt het verschil met Lynx met AVIAW + AVIAO of ENIM op tot zomaar 10.000, en dat klinkt dan toch als veel. En met IB i.p.v. Lynx wellicht nog net iets goedkoper en dus nog groter verschil.
InderdaadQunix schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:49:
Gratis tip van mij voor jou:
...
..nu zie ik nog meer rood 😋
Verbaast me dat goud en bitcoin ook door het putje gaan. Wellicht ook al overvalued ingeschat?
Waar gaan al die knaken dan naar toe. Staatsobligaties?
Die staan wel in de plus vandaag.__fred__ schreef op maandag 21 september 2020 @ 17:29:
Verbaast me dat goud en bitcoin ook door het putje gaan. Wellicht ook al overvalued ingeschat?
Heb je de huidige borrow fee al gezien?DJTimo schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:24:
[...]
Ik heb geen glazen bol, maar hoe lang duurde het met Wirecard? Als de sneeuwbal eenmaal rolt kan het snel gaan.
102 dagen tegen de huidige kosten*, ik neem die deal elke dag. Ik verwacht dat het sneller klaar is.
* als de parameters sigfnificant veranderen zal ik uiteraard heroverwegen.

Yep.

Hoe hoger de fee <===> hoe groter de vraag naar te lenen aandelen, hoe meer er short gegaan wordt, hoe beter voor mijn short pos.

[Voor 25% gewijzigd door DJTimo op 21-09-2020 19:01]
sahinasappelsap schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:43:
[...]
Ik ken dat probleem helaas. Vandaag voor het eerst de min in gedoken terwijl ik enkele weken nog 100den euro's in de plus stond :-s
Net zoals Zoom, galapagos, just eat takeaway (en nog anderen) die in de plus staan.Pistachenootje schreef op maandag 21 september 2020 @ 17:36:
[...]
Die staan wel in de plus vandaag.
Zoom meer dan 6% in de plus. Ben ik blij

Lastig om te zeggen. Ik zie de huidige daling als een gezonde correctie.Koersen waren relatief te hoog.dotacom schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:40:
Welke aandelen staan op jullie watchlist om bij te kopen in geval van een serieuze dip?
Nikola en Shelldotacom schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:40:
Welke aandelen staan op jullie watchlist om bij te kopen in geval van een serieuze dip?
Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW | MacBook Pro 13" 2017 | MacBook Air 13" 2017 I iPad 2018 | iPhone 12 | TV 2021 4K | AirPods Pro gen2
Heb een hele watchlist (300+), maar wat ik uiteindelijk koop hangt af van wat de reden is voor de dip en de compositie van mijn portfolio. Ook in een dip (of juist in een dip) moet er een balans en evenwichtige blootstelling naar diverse sectoren en markten in de portfolio zitten. Puur X of Y kopen omdat hun koersen zijn gedaald doe ik niet.dotacom schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:40:
Vandaag al wel Amadeus IT eruit gegooid en Eurofins Scientific er in gedaan. Luchtvaart en toerisme zie ik niet snel meer toenemen naar voor het corona-niveau. Airbus en Boeing verminderen hun personeel en flink wat vliegtuigen gaan eerder naar de sloop momenteel. Dit verandert volgens mijn casus niet binnen enkele jaren, ook met een vaccin. Dus daarom Amadeus eruit. Eurofins Scientific groeide ook pre-corona al als een malle. De oprichter runt nog altijd de toko en is grootaandeelhouder. Nu met corona krijgen ze een extra boost. Kleine aanpassing van mijn portfolio dus aan de huidige realiteit volgens mijn perceptie.
Ik denk dat PDLI op de huidige prijs al een interessante koop is. Een (door activistische aandeelhouders afgedwongen) liquidatie van een farmaceutische holding die in de loop der jaren een hoop twijfelachtige aankopen heeft gedaan. En nu is het een grabbelton vol met diverse assets die op dit moment verkocht, geliquideerd en afgestoten worden. Een mooie puzzel om te waarderen.
[Voor 11% gewijzigd door writser op 21-09-2020 20:46]
Onvoorstelbaar!
En als je kijkt naar VTI + VXUS op IBKR? Als ik me niet vergis spreken we over een TER van .16%, met gratis aankopen.RobertMe schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:51:
@Pistachenootje @Miki @JohanNL @Qwerty-273 bedankt voor jullie input. Ik heb weer wat stof om over na te denken. Dat het niet perse gaat om het grote van het fonds is natuurlijk ook zo, zolang het maar (ruim) divers is. Qua NT vind ik het dan ook een beetje iffy om het via mijn huisbank te doen, want dat is Rabobank, en als ik dan op indexfondsenvergelijken.nl kijk zijn die zeker niet goedkoop en loopt het verschil met Lynx met AVIAW + AVIAO of ENIM op tot zomaar 10.000, en dat klinkt dan toch als veel. En met IB i.p.v. Lynx wellicht nog net iets goedkoper en dus nog groter verschil.
En divers is het wel met zo'n 11.000 posities. Ik heb het nog niet uitgebreid bekeken, maar ik vermoed dat er nog wel eea aan emerging + smallcap in zit. Ook weet ik niet hoe het zit met ESG uitsluitingen.
Which reminds me, zou een fonds dat bestaat uit bedrijven die vaak uitgesloten worden niet juist erg rendabel worden nu?

@BrtH, nog heel erg bedankt over je advies mbt leesvoer voor factor investing. Het klinkt heel interessant. Ik moet alleen nog mijn eigen data-analyse doen naar het feit of die factors daadwerkelijk een free lunch zijn. Ik weet dat uitsluitsel nooit te geven is, maar het klinkt voor het eerst veelbelovend. Het feit dat ik zou moeten "betalen" met een hogere onzekerheid, en eventueel tijdelijke underperformance tov overleef ik wel, zo leren de afgelopen jaren me.
In Amerika heb je de VICE ETF met veel 'slecht' spul er in.scoobs schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:02:
[...]
Which reminds me, zou een fonds dat bestaat uit bedrijven die vaak uitgesloten worden niet juist erg rendabel worden nu?
Hoe blijf je up-to-date van 300+ bedrijven? Dat klinkt haast als een dagtaak. Ik volg er maar een paar.flyguy schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:18:
[...]
Heb een hele watchlist (300+), maar wat ik uiteindelijk koop hangt af van wat de reden is voor de dip en de compositie van mijn portfolio.
Ik werk in de sector dus er zit veel overlap in met mijn normale activiteiten en bijvoorbeeld een Bloomberg-terminal helpt ook met bijhouden of nieuwe ideeën op doen.Deveon schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:12:
[...]
Hoe blijf je up-to-date van 300+ bedrijven? Dat klinkt haast als een dagtaak. Ik volg er maar een paar.
Maar sowieso is het van dag tot dag bijhouden van het nieuws niet zo relevant voor verre weg de meeste investeringen. Het werkt in veel gevallen juist contraproductief. Er zijn maar vrij weinig zaken die per bedrijf echt impact maken op de lange termijn.
Ik volg mijn vele bedrijven ook niet van dag tot dag. Reageren op nieuws kan je wel vergeten (als retail belegger hoor je nooit bij de snelsten) en ik ben van mening dat bij buy & hold je ook niet moet willen reageren op nieuws. Kijk ieder kwartaal even hoe het met het bedrijf gaat, en lees eventueel het nieuws wanneer het bedrijf vandaag bovenaan of onderaan uitsteekt als je nieuwsgierig bent naar wat er aan de hand is.
[Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 21-09-2020 21:21]
In deel 9 was het mij al gelukt om één van de stellingen van Citron in hun NNOX short report omver te werpen. Ondertussen heeft iemand op Seeking Alpha dat gedaan met de rest van het report: https://seekingalpha.com/...ing-entire-world-one-time
Ondertussen ben ik even naar de jaargrafiek van Shell aan het kijken. Ongeloofelijk eigenlijk, in maart gezakt maar nooit meer fatsoenlijk hersteld. Mogelijk deze week onder het dieptepunt van maart, en dan gaat het aandeel voor de laagste koers in 25 jaar..
Ik kijk naar mijn bakje met delen van Shell, gemarkeerd met 'Never sell Shell' en zie de dieprode cijfers erop staan. Ik blijf er maar af... tegen beter weten in.
Ik kijk naar mijn bakje met delen van Shell, gemarkeerd met 'Never sell Shell' en zie de dieprode cijfers erop staan. Ik blijf er maar af... tegen beter weten in.
Is nog wel twee keer dat magere dividendje uitgekeerd in de tussentijd, maar inderdaad pijnlijk om te zien.tuinïnen schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:18:
Ondertussen ben ik even naar de jaargrafiek van Shell aan het kijken. Ongeloofelijk eigenlijk, in maart gezakt maar nooit meer fatsoenlijk hersteld. Mogelijk deze week onder het dieptepunt van maart, en dan gaat het aandeel voor de laagste koers in 25 jaar..
Gewoon geduld hebben zou ik zeggen en eventueel bijkopen als je dit een goede prijs daarvoor vind.
Shell B was gisteren voor €10,40 te krijgen en nu €10,60... dat is bijna net zo laag als het dieptepunt in maart.
Ga je nou werkelijk een rommelige writeup tegen een andere rommelige writeup zetten? Matige weging en verwoording van argumenten en feiten en puur gefocust om het vooringenomen standpunt te bekrachtigen.Zr40 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:37:
In deel 9 was het mij al gelukt om één van de stellingen van Citron in hun NNOX short report omver te werpen. Ondertussen heeft iemand op Seeking Alpha dat gedaan met de rest van het report: https://seekingalpha.com/...ing-entire-world-one-time
Door het hier zo te dumpen ga je mee in de denkwijze alsof het om wie er wint (of in jouw geval bevestiging van je eerder gemaakte beslissing). Terwijl het constructiever is om de aangrijppunten te pakken en conclusies uit te trekken en tot een genuanceerd standpunt te komen.
Ik zit ernaar te kijken, maar dit is voor mij helaas niet te doen. Heeft iemand anders zich hier al aan gewaagd?writser schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:43:
Ik denk dat PDLI op de huidige prijs al een interessante koop is. Een (door activistische aandeelhouders afgedwongen) liquidatie van een farmaceutische holding die in de loop der jaren een hoop twijfelachtige aankopen heeft gedaan. En nu is het een grabbelton vol met diverse assets die op dit moment verkocht, geliquideerd en afgestoten worden. Een mooie puzzel om te waarderen.
Het was meer bedoeld als tegenwicht naar het uitgangspunt "alles wat Citron post is waar, zelfs als het een rommelige writeup is", wat hier laatst werd geuit nadat ik het Citron report had gedeeld. Dat is natuurlijk ook geen genuanceerd standpunt.Rukapul schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:08:
[...]
Ga je nou werkelijk een rommelige writeup tegen een andere rommelige writeup zetten? Matige weging en verwoording van argumenten en feiten en puur gefocust om het vooringenomen standpunt te bekrachtigen.
Door het hier zo te dumpen ga je mee in de denkwijze alsof het om wie er wint [..]. Terwijl het constructiever is om de aangrijppunten te pakken en conclusies uit te trekken en tot een genuanceerd standpunt te komen.
Juist ja.(of in jouw geval bevestiging van je eerder gemaakte beslissing)

Ik heb weliswaar een kleine long positie (het 'gokje'). Ik vind het een interessant aandeel en er is een prominente short seller actief. Ik probeer verder niemand te overtuigen van de voors of tegens van NNOX, maar het valt mij gewoon op dat reports (short én long) blind geloofd worden. Ik deel de reports, ik geef er op wat klein commentaar na verder geen inhoudelijke opinie over.
[Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 22-09-2020 10:46]
Tjah, zijn we niet allen in meer of mindere mate bevooroordeeld? Ik zat net op de website van een shortseller wat rapporten te lezen, die hebben een duidelijke disclaimer:
Met een beetje inhoudelijke kennis van een bedrijf kan je de meeste punten uit zo'n rapport eenvoudig weerleggen (trust me, het bedrijf waar ik inhoudelijke kennis van heb staat in het rijtje van blue orca), maar het zijn ook shortsellers en geen experts. Soms brengt zo'n rapport overigens werkelijk misstanden aan het licht overigens. Dat is hun werk, hun verdienmodel. Veel youtube filmpjes over een bepaalde stock hebben eenzelfde verdienmodel. Wat me bij deze partij wel opvalt is dat ze veel Aziatische bedrijven als doelwit hebben terwijl in hun rapporten weinig kennis over de Aziatische cultuur blijkt (of dat is bewust, ik denk namelijk dat hun 'volgers' m.n. in Amerika zitten). Koude oorlog 2.0?
Bron: https://www.blueorcacapital.com/We are short sellers. We are biased. So are long investors. So is X. So are the banks that raised money for the Company. If you are invested (either long or short) in X, so are you. Just because we are biased does not mean that we are wrong. We, like everyone else, are entitled to our opinions and to the right to express such opinions in a public forum. We believe that the publication of our opinions about the public companies we research is in the public interest.
You are reading a short-biased opinion piece. Obviously, we will make money if the price of X stock declines. This report and all statements contained herein are solely the opinion of BOC Texas, LLC, and are not statements of fact.
Met een beetje inhoudelijke kennis van een bedrijf kan je de meeste punten uit zo'n rapport eenvoudig weerleggen (trust me, het bedrijf waar ik inhoudelijke kennis van heb staat in het rijtje van blue orca), maar het zijn ook shortsellers en geen experts. Soms brengt zo'n rapport overigens werkelijk misstanden aan het licht overigens. Dat is hun werk, hun verdienmodel. Veel youtube filmpjes over een bepaalde stock hebben eenzelfde verdienmodel. Wat me bij deze partij wel opvalt is dat ze veel Aziatische bedrijven als doelwit hebben terwijl in hun rapporten weinig kennis over de Aziatische cultuur blijkt (of dat is bewust, ik denk namelijk dat hun 'volgers' m.n. in Amerika zitten). Koude oorlog 2.0?
Hierop terugkomende, waar vind je deze informatie terug? Aantal aandelen in een fonds / welke bedrijven er in zitten / .... Ik vind voor de meeste fondsen wel de spreiding over categorieën en de top 5 / 10 aan bedrijven met de percentages. Maar niet hoeveel bedrijven er in zitten of welke zijn uitgesloten (zoals AVIAW een tijdje geen Amazon gehad zou hebben).JohanNL schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:10:
Deze informatie moeten ze gelukkig vrij geven in hun (half)jaar verslagenRobertMe schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:17:
[...]
Hierop terugkomende, waar vind je deze informatie terug? Aantal aandelen in een fonds / welke bedrijven er in zitten / .... Ik vind voor de meeste fondsen wel de spreiding over categorieën en de top 5 / 10 aan bedrijven met de percentages. Maar niet hoeveel bedrijven er in zitten of welke zijn uitgesloten (zoals AVIAW een tijdje geen Amazon gehad zou hebben).

https://api.nnip.com/Docu...9095-348148133.1598980038
Helemaal onderaan.
Het zijn er 773 in totaal, wat wel aardig minder is dan het eerst was.
In het (half)jaarverslag dus. Dan had ik met de ogen dicht gekeken, want die van NN had ik toevallig even snel bekeken / geskimt (plus alle overige documenten zoals prospectus even snel bekeken).JohanNL schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:32:
[...]
Deze informatie moeten ze gelukkig vrij geven in hun (half)jaar verslagen
https://api.nnip.com/Docu...9095-348148133.1598980038
Helemaal onderaan.
Het zijn er 773 in totaal, wat wel aardig minder is dan het eerst was.
Nu nog kijken of ik zoiets ook van Actiam & NT kan vinden. Het verslag van Actiam zie ik het zo snel weer niet in als ik even de inhoudsopgave na loop en door het document scroll.
Staat het in de factsheet 1302 holdings 78 ESG uitsluitingenRobertMe schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:02:
[...]
In het (half)jaarverslag dus. Dan had ik met de ogen dicht gekeken, want die van NN had ik toevallig even snel bekeken / geskimt (plus alle overige documenten zoals prospectus even snel bekeken).
Nu nog kijken of ik zoiets ook van Actiam & NT kan vinden. Het verslag van Actiam zie ik het zo snel weer niet in als ik even de inhoudsopgave na loop en door het document scroll.
De uitsluitingen zijn dan weer opgenoemd in onderstaand document, met daarbij om welke reden ze zijn uitgesloten:
https://www.actiam.com/si...tsluitingen_bedrijven.pdf
[Voor 13% gewijzigd door HEA220 op 22-09-2020 12:08]
Is daarnaast ook terug te vinden op Morningstar op het tabje 'portefeuille'.RobertMe schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:17:
[...]
Hierop terugkomende, waar vind je deze informatie terug? Aantal aandelen in een fonds / welke bedrijven er in zitten / .... Ik vind voor de meeste fondsen wel de spreiding over categorieën en de top 5 / 10 aan bedrijven met de percentages. Maar niet hoeveel bedrijven er in zitten of welke zijn uitgesloten (zoals AVIAW een tijdje geen Amazon gehad zou hebben).
Bijvoorbeeld: https://www.morningstar.n...O&tab=3&InvestmentType=FE
Op de Morningstar site staat dan dat het NN index fonds 898 aandelenposities heeft.Pistachenootje schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:07:
[...]
Is daarnaast ook terug te vinden op Morningstar op het tabje 'portefeuille'.
Bijvoorbeeld: https://www.morningstar.n...O&tab=3&InvestmentType=FE
Vreemd, ik tel er lang niet zoveel in hun (half)jaarverslag.
Northern Trust heeft custom made indices voor hun fondsen. Zie: https://www.msci.com/constituentsRobertMe schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:02:
[...]
In het (half)jaarverslag dus. Dan had ik met de ogen dicht gekeken, want die van NN had ik toevallig even snel bekeken / geskimt (plus alle overige documenten zoals prospectus even snel bekeken).
Vervolgens zoek je op NT <fonds naam>
Ik heb een leuke shortpositie in NNOX opgebouwd. Ik denk dat de kans groot is dat er vandaag nog meer vuurwerk komt: https://twitter.com/muddywatersre/status/1308163694837207040 .
[Voor 3% gewijzigd door writser op 22-09-2020 13:43]
Onvoorstelbaar!
Je bent niet de enige. De borrow fee komt al bijna in de buurt van die van NKLA 
Het klinkt wel alsof jouw gokje groter is dan mijn gokje

[Voor 27% gewijzigd door Zr40 op 22-09-2020 13:47]
🍿🍿🍿🍿🍿
writser put his money where his mouth is!
Even een vraagje over de NT fondsen. Is er iets van literatuur of het toevoegen van die small caps naar verwachting (zoals o.a. Meesman doet) extra rendement oplevert over 20-30 jaar? SC zijn niet voor niets small en ook volatieler lijkt me. Wat heeft de voorkeur, de gewone variant World/EM in verhouding 88/12 of toch met SC erbij
[Voor 3% gewijzigd door Atomius op 22-09-2020 14:09]
En kassa: https://www.muddywatersre...ch/nnox/mw-is-short-nnox/ .Longcat schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:54:
🍿🍿🍿🍿🍿
Ik zal vandaag bij wijze van uitzondering het resultaat delen - de trade ontstond tenslotte door dit topic. En ik blijf niet overnight short met deze borrow fee en beperkte inventory dus ik sluit de positie vandaag.Zr40 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:46:
[Voor 57% gewijzigd door writser op 22-09-2020 14:26]
Onvoorstelbaar!
Je kunt hier wel zien wat small caps de afgelopen 50-100 jaar hebben gedaan. Grofweg rond de 11-13%.WizZie- schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:08:
Even een vraagje over de NT fondsen. Is er iets van literatuur of het toevoegen van die small caps naar verwachting (zoals o.a. Meesman doet) extra rendement oplevert over 20-30 jaar? SC zijn niet voor niets small en ook volatieler lijkt me. Wat heeft de voorkeur, de gewone variant World/EM in verhouding 88/12 of toch met SC erbij
https://www.ifa.com/portfolios/100/#4
Hoe het in de toekomst zal zijn weet natuurlijk niemand (ja dooddoener maar ik dacht ik noem het maar vast).
Dit report vind ik al een heel stuk beter dan die van Citron. +1 voor MW.
Muddy Waters vind ik persoonlijk altijd ook wel één van de betere. Carson Block weet zijn thesissen meestal prima te onderbouwen.Zr40 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:25:
[...]
Dit report vind ik al een heel stuk beter dan die van Citron. +1 voor MW.
Klopt. MW is altijd smullen.flyguy schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:43:
[...]
Muddy Waters vind ik persoonlijk altijd ook wel één van de betere. Carson Block weet zijn thesissen meestal prima te onderbouwen.

Interessant artikel. Precies wat ik al dacht.writser schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:14:
[...]
En kassa: https://www.muddywatersre...ch/nnox/mw-is-short-nnox/ .
[...]
Ik zal vandaag bij wijze van uitzondering het resultaat delen - de trade ontstond tenslotte door dit topic. En ik blijf niet overnight short met deze borrow fee en beperkte inventory dus ik sluit de positie vandaag.
[Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 22-09-2020 15:35]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase (in bestelling)
Zr40 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:37:
Los van de inhoud valt hij hier al door de mand door te verwijzen naar de verkeerde tickerBesides these firms, NNOX's main competition is legacy device manufacturers like GE Healthcare (NYSE:GE) or Siemens (OTCPK:SIEGY)

Dat vind ik wel vreemd van iemand die zelf zegt de sector al enige jaren te volgen

Desalniettemin vind ik het wel leuk om te zien hoe dat shorten werkt met dergelijke bedrijven

[Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 22-09-2020 15:17]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase (in bestelling)
Koers? Ik neem aan dat je ticker symbols bedoelt. Ik snap de vergissing ook wel, Siemens Healthineers is niet genoteerd op een US beurs of OTC, ook niet als ADR. Siemens AG wel.Sport_Life schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:09:
[...]
Los van de inhoud valt hij hier al door de mand door te verwijzen naar de verkeerde koers. (SIE HC heeft een eigen notering)
Dat vind ik wel vreemd van iemand die zelf zegt de sector al enige jaren te volgen
Die vogel heeft sinds januari 2019 226 artikelen op SeekingAlpha geplaatst, waarvan er maar 1 editor's pick was. Zijn onderschrift: "Looking out for underrated companies that could shape the future of humanity". En een hele hoop van z'n artikeltjes zijn over aandelen die eventjes 'hot' zijn, zoals nu NNOX. Geen track record, geen website, geen fonds, geen volgers op Twitter, waarschijnlijk een student economie o.i.d. die een beetje aan het bijklussen is. Zonder ook maar iets te lezen kan ik je al vertellen: met 99% zekerheid is het allemaal rotzooi slash clickbait, en de schrijver is hoofdzakelijk geinteresseerd in geld verdienen met z'n artikeltjes op SeekingAlpha. Je mist niks als je alles wat hij schrijft negeert en als je daadwerkelijk geinteresseerd bent in een bedrijf kun je beter zelf op onderzoek uit gaan.
Er is zo veel rotzooi op internet te vinden dat een belangrijk deel van beleggen is welke informatie je moet negeren. En in geval van twijfel kun je er prima van uit gaan dat het gemiddelde artikel nul toegevoegde waarde heeft. Het commentaar van de schrijver op zijn NNOX artikel vandaag: "IKR, bad timing, going to look further into the company". Misschien had je dat moeten doen voor je je artikeltje plaatste ..
En om nog even op het Citron artikel terug te komen: zoals ik al eerder zei: we kunnen hier discussieren over de filmpjes op de website van NNOX, de tickers in het artikel, maar dat noem ik door de bomen het bos niet meer zien. Wat waren de feiten die wij als leken op tafel hadden liggen een paar dagen geleden?
1. Of de technologie echt is of niet kunnen wij niet beoordelen.
2. Insiders die het bedrijf veel beter kennen dan wij hebben net een enorme sloot aandelen verkocht. En het aandeel handelde (een paar dagen geleden) nog weer veel hoger dan de prijs waarop ze verkocht hadden!
3. Een shortseller met een trackrecord van een paar decennia stipt toch wat aardige punten aan: werkelijk niemand heeft ooit gehoord van de grootste klant en op het adres van die klant staat een tokootje in Taiwan (vergelijk met het vissershutje van Wirecard). En ze hebben al hun intellectuele eigendom gekocht voor een habbekrats in 2018.
4. Gemiddeld genomen underperformen IPO's enorm t.o.v. de markt.
Dan is de juiste strategie (imho) niet om te proberen wat zwakke puntjes in de short case te proberen te ontkrachten. Draai het eens om. Wat is de base rate van bedrijven met deze eigenschappen die daadwerkelijk de wereld gaan veranderen? 0.1%? Wat is de base rate van bedrijven met bovenstaande eigenschappen die de komende twee jaar de markt outperformen? 5%? 10%? Wat is de base rate van gevallen waarin insiders hun aandelen veel te goedkoop op de markt brengen? 10%? Wat is de base rate van gevallen waarin je IP koopt waar Sony al een decennia mee heeft geklooid voor een habbekrats, dat ineens miljarden waard blijkt te zijn? 0.001%? Wat is de base rate van bedrijven die miljoenenorders voor CT-scanners plaatsen maar ondertussen gevestigd zijn boven een tokootje in Taiwan? 1%? Wat voor unieke inzichten betreffende dit bedrijf hebben wij waardoor we al deze base rates kunnen negeren? Nul. Niks. Veranderen deze base rates omdat er een filmpje op de website van het bedrijf staat dat niet meegenomen is in het short rapport? Nee, niet, of slechts miniem. Dus wat doen we? Vanaf blijven. Als je een paar decennia ervaring hebt op de beurs, dit soort hype's al eerder hebt meegemaakt en (het belangrijkst) je blijft een beetje skeptisch en je gebruikt je gezonde verstand dan weet je binnen 10 seconden dat je dit aandeel links kan laten liggen. Sterker nog, daar had je beide short cases helemaal niet voor nodig!
Ik ben vandaag pre-market short gegaan in NNOX, dat is iets dat ik normaal absoluut niet doe maar ik had een paar aardige indicaties die het voor mij waarschijnlijk maakten dat het het volgende doelwit was van Muddy Waters. Dat pakte goed uit - was geen zekerheidje, had ook verkeerd kunnen gaan, maar de risk/reward van dit idee leek me in orde.
Ik ben nog steeds zeer sterk van mening dat het aandeel, net als NKLA, een grote hoop gebakken lucht is waar een hoop goedgelovige beleggers nog veel meer geld gaan verliezen. Helaas hebben beide aandelen een enorme borrow (50%+) en is de markt in die zin efficient: beide aandelen handelen op een achterlijke prijs maar je kan er niet eenvoudig van profiteren. En shorten is nou eenmaal bijzonder pijnlijk en frustrerend omdat er een grote timing-component in zit. Kijk bijvoorbeeld naar Wirecard, daar waren ook al jarenlang enorme rode vlaggen maar toch bleef het maar omhoog gaan. En, net als bij NNOX en NKLA, blijven talloze mensen geloven in de droom, zelfs nadat er zeer duidelijke tekens aan de wand zijn dat er dingen niet kloppen. Daar is als shorter lastig tegenop te boxen, al helemaal met een hoge borrow fee.
Daarom had ik mij voorgenomen mijn positie vandaag nog te sluiten en dat heb ik ook gedaan. De behaalde winst valt me eigenlijk tegen, maar zoals gezegd moet je niet te koppig / hebberig zijn met zulke shorts, er kleven natuurlijk enorme risico's aan. Bovendien was het niet mijn beste idee ooit en is dit ook niet mijn core business.
Mijn dank aan @Zr40 voor het idee, zonder hem had ik me nooit verdiept in deze rotzooi.
En voor de duidelijkheid: ik zal niet verdedigen dat mijn short een uitstekende trade was. Had ook anders kunnen uitpakken. Het punt wat ik slechts probeer te maken is, dat als je "serieus" bezig probeert te zijn op de beurs en ondergewaardeerde aandelen probeert te kopen om op die manier de markt te verslaan, dan had je na een kwartiertje research en wat hele basale vuistregels al heel makkelijk kunnen besluiten: dit is een aandeel waar ik met een hele wijde boog omheen moet lopen. Niet de moeite waard om verdere tijd in te stoppen. Want: onmogelijk om zelf te beoordelen en alle vuistregels die al eeuwen gelden op de beurs suggeren dat dit een slechte investering is. Om even te eindigen met een dooddoener van Warren Buffet:
Er is zo veel rotzooi op internet te vinden dat een belangrijk deel van beleggen is welke informatie je moet negeren. En in geval van twijfel kun je er prima van uit gaan dat het gemiddelde artikel nul toegevoegde waarde heeft. Het commentaar van de schrijver op zijn NNOX artikel vandaag: "IKR, bad timing, going to look further into the company". Misschien had je dat moeten doen voor je je artikeltje plaatste ..
En om nog even op het Citron artikel terug te komen: zoals ik al eerder zei: we kunnen hier discussieren over de filmpjes op de website van NNOX, de tickers in het artikel, maar dat noem ik door de bomen het bos niet meer zien. Wat waren de feiten die wij als leken op tafel hadden liggen een paar dagen geleden?
1. Of de technologie echt is of niet kunnen wij niet beoordelen.
2. Insiders die het bedrijf veel beter kennen dan wij hebben net een enorme sloot aandelen verkocht. En het aandeel handelde (een paar dagen geleden) nog weer veel hoger dan de prijs waarop ze verkocht hadden!
3. Een shortseller met een trackrecord van een paar decennia stipt toch wat aardige punten aan: werkelijk niemand heeft ooit gehoord van de grootste klant en op het adres van die klant staat een tokootje in Taiwan (vergelijk met het vissershutje van Wirecard). En ze hebben al hun intellectuele eigendom gekocht voor een habbekrats in 2018.
4. Gemiddeld genomen underperformen IPO's enorm t.o.v. de markt.
Dan is de juiste strategie (imho) niet om te proberen wat zwakke puntjes in de short case te proberen te ontkrachten. Draai het eens om. Wat is de base rate van bedrijven met deze eigenschappen die daadwerkelijk de wereld gaan veranderen? 0.1%? Wat is de base rate van bedrijven met bovenstaande eigenschappen die de komende twee jaar de markt outperformen? 5%? 10%? Wat is de base rate van gevallen waarin insiders hun aandelen veel te goedkoop op de markt brengen? 10%? Wat is de base rate van gevallen waarin je IP koopt waar Sony al een decennia mee heeft geklooid voor een habbekrats, dat ineens miljarden waard blijkt te zijn? 0.001%? Wat is de base rate van bedrijven die miljoenenorders voor CT-scanners plaatsen maar ondertussen gevestigd zijn boven een tokootje in Taiwan? 1%? Wat voor unieke inzichten betreffende dit bedrijf hebben wij waardoor we al deze base rates kunnen negeren? Nul. Niks. Veranderen deze base rates omdat er een filmpje op de website van het bedrijf staat dat niet meegenomen is in het short rapport? Nee, niet, of slechts miniem. Dus wat doen we? Vanaf blijven. Als je een paar decennia ervaring hebt op de beurs, dit soort hype's al eerder hebt meegemaakt en (het belangrijkst) je blijft een beetje skeptisch en je gebruikt je gezonde verstand dan weet je binnen 10 seconden dat je dit aandeel links kan laten liggen. Sterker nog, daar had je beide short cases helemaal niet voor nodig!
Ik ben vandaag pre-market short gegaan in NNOX, dat is iets dat ik normaal absoluut niet doe maar ik had een paar aardige indicaties die het voor mij waarschijnlijk maakten dat het het volgende doelwit was van Muddy Waters. Dat pakte goed uit - was geen zekerheidje, had ook verkeerd kunnen gaan, maar de risk/reward van dit idee leek me in orde.
Ik ben nog steeds zeer sterk van mening dat het aandeel, net als NKLA, een grote hoop gebakken lucht is waar een hoop goedgelovige beleggers nog veel meer geld gaan verliezen. Helaas hebben beide aandelen een enorme borrow (50%+) en is de markt in die zin efficient: beide aandelen handelen op een achterlijke prijs maar je kan er niet eenvoudig van profiteren. En shorten is nou eenmaal bijzonder pijnlijk en frustrerend omdat er een grote timing-component in zit. Kijk bijvoorbeeld naar Wirecard, daar waren ook al jarenlang enorme rode vlaggen maar toch bleef het maar omhoog gaan. En, net als bij NNOX en NKLA, blijven talloze mensen geloven in de droom, zelfs nadat er zeer duidelijke tekens aan de wand zijn dat er dingen niet kloppen. Daar is als shorter lastig tegenop te boxen, al helemaal met een hoge borrow fee.
Daarom had ik mij voorgenomen mijn positie vandaag nog te sluiten en dat heb ik ook gedaan. De behaalde winst valt me eigenlijk tegen, maar zoals gezegd moet je niet te koppig / hebberig zijn met zulke shorts, er kleven natuurlijk enorme risico's aan. Bovendien was het niet mijn beste idee ooit en is dit ook niet mijn core business.
Mijn dank aan @Zr40 voor het idee, zonder hem had ik me nooit verdiept in deze rotzooi.
En voor de duidelijkheid: ik zal niet verdedigen dat mijn short een uitstekende trade was. Had ook anders kunnen uitpakken. Het punt wat ik slechts probeer te maken is, dat als je "serieus" bezig probeert te zijn op de beurs en ondergewaardeerde aandelen probeert te kopen om op die manier de markt te verslaan, dan had je na een kwartiertje research en wat hele basale vuistregels al heel makkelijk kunnen besluiten: dit is een aandeel waar ik met een hele wijde boog omheen moet lopen. Niet de moeite waard om verdere tijd in te stoppen. Want: onmogelijk om zelf te beoordelen en alle vuistregels die al eeuwen gelden op de beurs suggeren dat dit een slechte investering is. Om even te eindigen met een dooddoener van Warren Buffet:
“The trick in investing is just to sit there and watch pitch after pitch go by and wait for the one right in your sweet spot. And if people are yelling, ‘Swing, you bum!,’ ignore them.”
“You don’t have to be an expert on every company, or even many,” he says. “You only have to be able to evaluate companies within your circle of competence. The size of that circle is not very important; knowing its boundaries, however, is vital.”
[Voor 131% gewijzigd door writser op 22-09-2020 16:42]
Onvoorstelbaar!
De Tesla Battery Day livestream is hier: https://www.tesla.com/nl_...holdermeeting?redirect=no
Zal beginnen om 22:30 Nederlandse tijd.
Zal beginnen om 22:30 Nederlandse tijd.
Juist ja. Zo kan ik ook wel alle short theses negeren omdat het met 99% zekerheid wel allemaal rotzooi slash clickbait is, en die vervelende short sellers zijn ook hoofdzakelijk geinteresseerd in geld verdienen door de daaropvolgende paniekverkoop.writser schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:18:
Zonder ook maar iets te lezen kan ik je al vertellen: met 99% zekerheid is het allemaal rotzooi slash clickbait, en de schrijver is hoofdzakelijk geinteresseerd in geld verdienen met z'n artikeltjes op SeekingAlpha.
Nee, ik benoemde het omdat hij de stellingen van Citron een voor een omver heeft geworpen, met onderbouwing. Als je dan niet eens kijkt naar die onderbouwing, en alleen stelt dat het rotzooi is want de auteur verdient geld met clickbait artikeltjes, dan kan je met dezelfde redenering alle short sellers negeren, want die verdienen immers ook hoofdzakelijk hun geld met clickbait reports.
Eerste zin uit het MW report: "We are short NNOX because we think it is a much bigger piece of garbage than Nikola will ever be." Als dat geen clickbait is, dan weet ik het ook niet meer.
Kijk, ik ben het niet eens met dat Citron report. Maar ik heb het wel gelezen. Ik wéét waar ik het niet mee eens ben.
Het MW report daarentegen ben ik nog niet zeker over. Ook hier zit een heel stuk narrative in verwerkt. Maar het komt geloofwaardiger over dan die van Citron. De in het report besproken feiten heb ik nog niet aandachtig kunnen bestuderen. En ik kan dan ook nog niet zeggen of ik het eens ben met de conclusie.
[Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 22-09-2020 16:16]
@writser Mooi resultaat. Was mijn vermoeden dat jouw gokje toch 'iets' groter was dan de mijne toch juist 
Had je deze trade ook genomen als MW gisteren niets had aangekondigd?

Had je deze trade ook genomen als MW gisteren niets had aangekondigd?
Dit topic is gesloten.