skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
De standaard vererving voldoet vaak geheel niet, dus het advies wat je meegeeft om je te laten adviseren door een notaris is juist. Er vanuit gaan dat standaard voor hem voldoet is geheel fout.JanHenk schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:39:
[...]
Zonder testament verval je gewoon in de standaard vererving volgens erfrecht. Dat kan voor jou prima zijn.. Het is niet altijd noodzakelijk om een testament op te maken, dus.
Iets waar een notaris je over kan adviseren.
Haarppeterr schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:51:
[...]
De standaard vererving voldoet vaak geheel niet, dus het advies wat je meegeeft om je te laten adviseren door een notaris is juist. Er vanuit gaan dat standaard voor hem voldoet is geheel fout.
Ik vind het te ver gaan om te stellen dat het "vaak geheel niet " voldoet.
Maar laten we het er inderdaad op houden dat advies inwinnen altijd verstandig is
Wat vullen jullie in bij "opbrengst verkoop woning" als de verkoop van de oude woning nog niet heeft plaats gevonden?
Ik ben geneigd om de waarde van de overbruggingshypotheek daar in te vullen omdat dat strict genomen voldoende is voor de financiering. Maar in de praktijk zal de opbrengst, en ook de inbreng in de nieuwe woning, waarschijnlijk hoger zijn.
De vraagprijs van de woning. Je kunt eventueel een waardeverklaring van de verkopend makelaar vragen waarin de verwachte opbrengst en verkoopduur staan.NielsFL schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:58:
Wwft vraagje.
Wat vullen jullie in bij "opbrengst verkoop woning" als de verkoop van de oude woning nog niet heeft plaats gevonden?
Ik ben geneigd om de waarde van de overbruggingshypotheek daar in te vullen omdat dat strict genomen voldoende is voor de financiering. Maar in de praktijk zal de opbrengst, en ook de inbreng in de nieuwe woning, waarschijnlijk hoger zijn.
Wat super fijn dat er een forum 'ervaring met huis kopen' bestaat! Ik ben een starter en sinds 6 maanden (super actief) in de omgeving Rotterdam op zoek naar onze eerste koopwoning/appartement, maar inmiddels al zo verschrikkelijk vaak overboden dat het helemaal niet meer leuk is.
We kijken inmiddels in een lagere prijsklasse, zodat er meer ruimte blijft voor overbieden. Wat is jullie ervaring met overbieden en de taxatiewaarde? Bijvoorbeeld een woning waar nog alles aan moet gebeuren, en die daarom wat lager op de markt staat. Wanneer wij hier flink op gaan overbieden (iets wat nodig is om überhaupt kans te maken), hoe soepel zal zo'n taxatie dan verlopen?
De taxatie heeft op zich niks met jouw bod te maken. Nu is het wel zo dat taxateurs verdacht vaak op de overeengekomen koopprijs uitkomen, maar de ruimte om dat mooi uit te laten komen is wel beperkt. (O.a. door de meestal vereiste NWWI controle.) Tenzij je eigen geld inzet zal je bod dus wel een beetje marktconform moeten blijven.Heueueu schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:07:
Wat is jullie ervaring met overbieden en de taxatiewaarde? Bijvoorbeeld een woning waar nog alles aan moet gebeuren, en die daarom wat lager op de markt staat. Wanneer wij hier flink op gaan overbieden (iets wat nodig is om überhaupt kans te maken), hoe soepel zal zo'n taxatie dan verlopen?
Weet je toevallig ook of een taxateur voornamelijk kijkt naar prijs per m2, of dat ook de staat van de woning hierin een net zo belangrijke rol speelt? Wij hebben nu namelijk een huis op het oog wat van de binnenkant helemaal opnieuw moet worden ingedeeld, en daarom redelijk laag qua m2 prijs op de markt staat,
Taxatie doen ze dmv een vergelijk te maken met soortgelijke huizen en de prijzen waarvoor deze recentelijk verkocht zijn.Heueueu schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:24:
Bedankt voor je reactie! Helaas, dat zal dan betekenen dat je als starter zonder veel spaargeld of overwaarde op een eerder huis vrijwel geen kans maakt op een woning, omdat 50k overbieden sinds 2021 vaak meer regel dan uitzondering is.
Weet je toevallig ook of een taxateur voornamelijk kijkt naar prijs per m2, of dat ook de staat van de woning hierin een net zo belangrijke rol speelt? Wij hebben nu namelijk een huis op het oog wat van de binnenkant helemaal opnieuw moet worden ingedeeld, en daarom redelijk laag qua m2 prijs op de markt staat,
PSN: Flix20-NL
Ik denk dat je dit het beste aan een lokale taxateur (of aankoopmakelaar) kan vragen. Wat @Flix20 zegt, het hangt heel erg van recente verkopen in de omgeving af.Heueueu schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:24:
Zelf heb ik mijn bod gebaseerd op een paar middagen spelen met Walterliving, en dat heeft goed uitgepakt. Maar dat zal niet overal even betrouwbaar zijn als een lokale expert.
Een aankoopmakelaar hebben we inmiddels ook inderdaad. Zij geeft ons advies wat betreft de taxatiewaarde die ze verwacht, maar ik heb het gevoel dat ze een woning steeds te laag inschat, waardoor we al een paar keer te laag hebben geboden en dus achter het net hebben gevist. Ondertussen stijgen de huizenprijzen gigantisch en voelt het behoorlijk als een race tegen de klok.
Wat ik al zei, we vinden het echt niet meer leuk..
Hangt er ook maar net vanaf wat de opdracht is die jullie de aankoopmakelaar hebben meegegeven.Heueueu schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:41:
Walterliving kende ik niet, bedankt voor de tip!
Een aankoopmakelaar hebben we inmiddels ook inderdaad. Zij geeft ons advies wat betreft de taxatiewaarde die ze verwacht, maar ik heb het gevoel dat ze een woning steeds te laag inschat, waardoor we al een paar keer te laag hebben geboden en dus achter het net hebben gevist. Ondertussen stijgen de huizenprijzen gigantisch en voelt het behoorlijk als een race tegen de klok.
'Zorg dat we het huis krijgen' is een hele andere opdracht dan 'we willen voor een nette prijs een woning kopen'.
(Is mij van tevoren niet zoveel gevraagd, het maakte mij in die zin ook niet heel veel uit op welke waarde het precies zou komen, ik ben een doorstromer en breng dus veel overwaarde in.)
Blijft bijzonder, zo'n rapport...
Taxatie voor normale huizen zou ook gewoon via data moeten gaan, er is prima te beoordelen of de prijs kant noch wal raakt.ppeterr schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:24:
Bij mij ging het ook vrij simpel, de rabo adviseur drukte alleen op enter in zijn calcasa tooltje. En kwam tot de conclusie dat het allemaal niet nodig was. Kwam iets van 12k onder de aankoop uit.
Je kan je makelaar het beste vragen hoe hoog het bod moet zijn om een goede kans te maken. De verwachte taxatiewaarde kun je beter gebruiken om te bepalen of je genoeg hypotheek kan krijgen, maar taxatiewaarde kun je altijd zelf beïnvloeden. Gewoon tegen je aankoopmakelaar zeggen welk taxatiewaarde je nodig hebt en dan weet zij vast wel een taxateur die je kan helpen.Heueueu schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:41:
Walterliving kende ik niet, bedankt voor de tip!
Ik was ook aan het zoeken in Rotterdam en ik herken alles waar jij ook tegen aan loopt. Huizenmarkt is een gekkenhuis op dit moment.
Tja, als je 'voor de markt' een bod doet, zal die wel dermate goed moeten, helemaal in Amsterdam. Als ze 340 willen dan heb je weinig anders te doen dan 340 biedensacaji schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:20:
Toch blijf ik de markt gek vinden.. leuk appartement in adam gevonden, 325 geboden (vraagprijs) voor 60m2,zegt de makelaar de verkoper wilt 340 want de buren ging ook voor dat bedrag, alleen had een parkeerplek, 6m2 meer en 1 slaapkamer extra.. blijft ze eigenwijs doen.. heb toch mail gestuurd met mijn bod maar geen bevestiging terug gekregen.. zou ik moeten bellen om te vragen? Toen ik zei blijf bij me bod van 325 zei ze dood leuk: dan gaan we bezichtigingen inplannen..
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Ik heb wel nog twee vraagjes, maar eerst een tip van mij voor de andere kopers: je kunt natuurlijk kopen zonder kopen zonder kijken kijken (
Dan de vragen:
1. Wat wordt er nou precies bedoeld met een bod "onder voorbehoud van bezichtiging"? Ik kan me best voorstellen dat als er iets moois voorbij komt maar dat er geen plek meer is voor een bezichtiging, dat we toch een bod doen. Maar wat is dat voorbehoud dan precies? Ga je dan bezichtigen en zeg je dan "oh nee, toch niet, de trap kraakt een beetje, ik zie er van af"? Zo ja, waarom zou een verkoper dan op jouw bod ingaan en niet op iemand die iets lager biedt maar niet zo'n voorbehoud heeft? Het klinkt een beetje als een voorbehoud waar je altijd onderuit kan.
2. We zoeken iets in een populair gebied dus we moeten zo min mogelijk voorwaarden hebben. We twijfelen nog over de bouwkundige keuring. Die keuring zelf wil ik sowieso wel laten doen, maar wel of geen voorbehoud en hoe dat dan precies formuleren. Is iets als "onder voorbehoud van max 30K directe kosten" gangbaar? In deze markt en prijsklasse kan 20 of 30K echt het verschil niet maken, maar we willen wel weten dat er niet 50K of 100K aan bouwkundige kosten gaan komen. Komt een bouwkundige keuring wel eens met zo'n (voor een leek onzichtbare) grote kosten post, of gaat het dan vooral om funderingsproblemen? Het gaat overigens voornamelijk over jaren '10/'20/'30 woningen in het zoekgebied.
In mijn geval komt de calcasa waarde toch wel een stukje lager uit. Dat mag desniettemin ook gehanteerd worden bij de meeste verstrekkers..ppeterr schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:24:
Bij mij ging het ook vrij simpel, de rabo adviseur drukte alleen op enter in zijn calcasa tooltje. En kwam tot de conclusie dat het allemaal niet nodig was. Kwam iets van 12k onder de aankoop uit.
Ik heb echter alsnog een taxatie gevraagd in verband met de risicoklasse van de benodigde hypotheek. Nu een keer taxeren komt in de lagere rente over de looptijd wel weer terug..
Daarmee zeg je gewoon: We doen eerst een bod, en gaan pas het koopcontract tekenen nadat we de woning hebben bezichtigd. Niet zo heel kansrijk in deze markt waarschijnlijknnk schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:38:
1. Wat wordt er nou precies bedoeld met een bod "onder voorbehoud van bezichtiging"? Ik kan me best voorstellen dat als er iets moois voorbij komt maar dat er geen plek meer is voor een bezichtiging, dat we toch een bod doen. Maar wat is dat voorbehoud dan precies? Ga je dan bezichtigen en zeg je dan "oh nee, toch niet, de trap kraakt een beetje, ik zie er van af"? Zo ja, waarom zou een verkoper dan op jouw bod ingaan en niet op iemand die iets lager biedt maar niet zo'n voorbehoud heeft? Het klinkt een beetje als een voorbehoud waar je altijd onderuit kan.
"Back in the days" dat je nog kon wegkomen met een voorbehoud bouwkundige keuring was het vrij standaard om een voorbehoud te doen voor max. 5k aan direct noodzakelijke kosten. Daarmee laat je ruimte voor de kleine dingetjes die sowieso wel naar voren komen, maar alles wat iet groter is dan een verrotte dakpak of een lek kozijn (bij wijze van spreke) zou reden zijn om te ontbinden. Wederom: Niet zo heel kansrijk in de huidige markt voor een populair gebied2. We zoeken iets in een populair gebied dus we moeten zo min mogelijk voorwaarden hebben. We twijfelen nog over de bouwkundige keuring. Die keuring zelf wil ik sowieso wel laten doen, maar wel of geen voorbehoud en hoe dat dan precies formuleren. Is iets als "onder voorbehoud van max 30K directe kosten" gangbaar? In deze markt en prijsklasse kan 20 of 30K echt het verschil niet maken, maar we willen wel weten dat er niet 50K of 100K aan bouwkundige kosten gaan komen. Komt een bouwkundige keuring wel eens met zo'n (voor een leek onzichtbare) grote kosten post, of gaat het dan vooral om funderingsproblemen? Het gaat overigens voornamelijk over jaren '10/'20/'30 woningen in het zoekgebied.
Wat vind je hier precies gek aan?sacaji schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:20:
Toch blijf ik de markt gek vinden.. leuk appartement in adam gevonden, 325 geboden (vraagprijs) voor 60m2,zegt de makelaar de verkoper wilt 340 want de buren ging ook voor dat bedrag, alleen had een parkeerplek, 6m2 meer en 1 slaapkamer extra.. blijft ze eigenwijs doen.. heb toch mail gestuurd met mijn bod maar geen bevestiging terug gekregen.. zou ik moeten bellen om te vragen? Toen ik zei blijf bij me bod van 325 zei ze dood leuk: dan gaan we bezichtigingen inplannen..
Is dat niet ongunstig voor je WOZ waarde?JanHenk schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:02:
Ik heb toevallig zojuist het taxatierapport ontvangen voor de door mij aangekochte woning... Vraagprijs 450K (vond ik zelf best een nette prijs). Koopsom is 470K geworden. Taxatierapport komt op 475K.
(Is mij van tevoren niet zoveel gevraagd, het maakte mij in die zin ook niet heel veel uit op welke waarde het precies zou komen, ik ben een doorstromer en breng dus veel overwaarde in.)
Blijft bijzonder, zo'n rapport...
Als je niet 100% hoeft te financieren is dat geen probleem. Anders kan het wel eens een ding worden met je hypotheek, die financieren namelijk maar tot de taxatiewaarde.ppeterr schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:24:
Je kan ook de bouwkundige keuring plannen in de drie dagen wettelijke bedenktijdnnk schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:38:
2. We zoeken iets in een populair gebied dus we moeten zo min mogelijk voorwaarden hebben. We twijfelen nog over de bouwkundige keuring. Die keuring zelf wil ik sowieso wel laten doen, maar wel of geen voorbehoud en hoe dat dan precies formuleren. Is iets als "onder voorbehoud van max 30K directe kosten" gangbaar? In deze markt en prijsklasse kan 20 of 30K echt het verschil niet maken, maar we willen wel weten dat er niet 50K of 100K aan bouwkundige kosten gaan komen. Komt een bouwkundige keuring wel eens met zo'n (voor een leek onzichtbare) grote kosten post, of gaat het dan vooral om funderingsproblemen? Het gaat overigens voornamelijk over jaren '10/'20/'30 woningen in het zoekgebied.
[ Voor 5% gewijzigd door gorgi_19 op 15-02-2021 21:06 ]
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
Die krijgen dat rapport niet te zienFlix20 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:54:
Is dat niet ongunstig voor je WOZ waarde?
Hoe WOZ bepaald wordt:Flix20 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:54:
[...]
Is dat niet ongunstig voor je WOZ waarde?
[...]
Als je niet 100% hoeft te financieren is dat geen probleem. Anders kan het wel eens een ding worden met je hypotheek, die financieren namelijk maar tot de taxatiewaarde.
Staat dus los van een taxatie rapport dat je bij aankoop moet aanvragen.Taxeren voor WOZ-waarde
Een taxateur kijkt onder andere naar gegevens over de grond en het gebouw. Hij bezoekt 1 of een aantal vergelijkbare panden die rond de waardepeildatum zijn verkocht. Of die in een steekproef zijn geselecteerd.
Het is niet nodig dat de taxateur elk pand bezoekt. Door vergelijking via een computermodel bepaalt de gemeente de waardering van de overige panden. De gemeente kijkt hierbij naar verschillen in bijvoorbeeld ligging en het aantal vierkante meters van het pand. De gemeente houdt geen rekening met bijvoorbeeld de hypotheek of erfpacht.
Voor bedrijfspanden gebruikt de gemeente andere taxatiemethoden die bijvoorbeeld uitgaan van de verhuurwaarde of de herbouwwaarde.
https://www.rijksoverheid...is%20de%20waardepeildatum.
[ Voor 7% gewijzigd door Requiem19 op 15-02-2021 21:06 ]
JanHenk schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:39:
[...]
In mijn geval komt de calcasa waarde toch wel een stukje lager uit. Dat mag desniettemin ook gehanteerd worden bij de meeste verstrekkers..
Ik heb echter alsnog een taxatie gevraagd in verband met de risicoklasse van de benodigde hypotheek. Nu een keer taxeren komt in de lagere rente over de looptijd wel weer terug..
Ja dat klopt, ik leg 50% zelf in op de financiering, Tevens bleek aan calcasa rapport goed mogelijk voor dit pand. Hoge doorstroom van omliggende panden enzo. En het scheelt toch weer 500 op de eindafrekening.Flix20 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:54:
[...]
[...]
Als je niet 100% hoeft te financieren is dat geen probleem. Anders kan het wel eens een ding worden met je hypotheek, die financieren namelijk maar tot de taxatiewaarde.
Hypotheek van ASR kan op max 90% van de Calcasa waarde dus er moet sowieso eigen geld worden ingebracht als de hypotheek alleen op basis van een Calcasa taxatie wordt aangevraagd. Twee vliegen in één klap; geen taxatiekosten en meteen een lagere risico-opslag. Allemaal niet van toepassing op NHG trouwens, dan mag Calcasa niet.
[ Voor 8% gewijzigd door soganta op 16-02-2021 09:02 ]
Bij mij vergoedde ABN de taxatiekosten (~€550), daarnaast kan je de taxatiekosten ook van de belasting aftrekken, twee vliegen in een klapsoganta schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:01:
[...]
Twee vliegen in één klap; geen taxatiekosten en meteen een lagere risico-opslag. Allemaal niet van toepassing op NHG trouwens, dan mag Calcasa niet.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Dat snapte ik ook niet helemaal. Als dit al als gek wordt ervaren, denk ik niet dat je klaar bent om te beginnen aan een koophuis.
Volgens mij is Walterliving alleen om inzicht te krijgen. En Calcasa werkelijk te gebruiken als een vorm van taxatie. Dus het heeft niet zo heel veel met elkaar te maken. Of ik begrijp je vraag niet helemaalMaSw85 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:31:
Zitten er nog voordelen aan Calcasa ten opzichte van het Walterliving abonnement?
Volgens mij zijn in de meeste regio's beide niet echt geweldig (lopen wat achter op wat de markt er echt voor over heeft), maar Walterliving is dan en goedkoper en geeft je de optie om onbeperkt rapporten op te vragen om gewoon een veel beter beeld van de regio op te bouwen. Dat laatste was wat mij betreft echt essentieel om de trend te kunnen voorspellen en een goed bod uit te kunnen brengen.
[ Voor 9% gewijzigd door GENETX op 16-02-2021 10:12 ]
Of er nou overboden wordt of niet, moet de makelaar gewoon niet de bod accepteren omdat het de "vraagprijs" is in plaats van arrogant zeggen, dan starten we de bezichtigen? Dat snap ik zelf ook, is een risico. Tot op heden ook geen reactie ontvangen van de bevestiging, dus dan twijfel ik of er achter aan moet bellen.
Dit is de woningmarkt, niet de lokale markt waar je je kaas haalt.sacaji schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:12:
[...]
Of er nou overboden wordt of niet, moet de makelaar gewoon niet de bod accepteren omdat het de "vraagprijs" is in plaats van arrogant zeggen, dan starten we de bezichtigen? Dat snap ik zelf ook, is een risico. Tot op heden ook geen reactie ontvangen van de bevestiging, dus dan twijfel ik of er achter aan moet bellen.
Het is niet zo dat als bedrag x vragen en jij bedrag x biedt, het automatisch een overeenkomst is. Op één of andere manier is dit anders dan welke andere markt/overeenkomst dan ook (vraag me niet waarom).
Je moet de vraagprijs meer zien als een advies-/ vanaf prijs.
Het is aan de verkopende partij om een akkoord te geven.
Je kan op je hoofd gaan staan met je bod, maar als zij NJET zeggen, is het ook NJET.
De makelaar is in ieder geval verplicht om jouw bod door te geven aan de verkoper. Het zou me verbazen als hij dat niet gedaan heeft. Maar de verkoper hoeft jouw bod niet te accepteren als het niet het bedrag is dat hij wil, toch?sacaji schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:12:
[...]
Yes de markt is gek en een 'vraagprijs' is niets meer waard. Maar dat lijkt me geen verrassing als je even een uurtje op internet rondstruint en leest hoe de woningmarkt op dit moment (helaas) werkt.
Anders gezegd: hoe zou jij het aanpakken als jij de verkoper zou zijn? Zou je dan ook zeggen 'oh mooi, we hebben een bod op 325, daar ga ik gelijk voor'. Of zou je dan toch maar wat bezichtigingen laten inplannen omdat je redelijk zeker weet dat je een hogere prijs gaat krijgen?
Vraagprijs is meer een indicatie (of vanaf prijs). Bij mijn bezichtigingen kreeg ik een disclaimer mee van de makelaar dat als je de vraagprijs biedt, het bod niet geaccepteerd hoeft te worden. Met daarbij een verwijzing naar een rechtzaak waar dat bewezen is.sacaji schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:12:
[...]
Alsof de verkopende partij een verkoopverplichting zou hebben zodra je het goede getal noemtfyr0 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:33:
[...]
Vraagprijs is meer een indicatie (of vanaf prijs). Bij mijn bezichtigingen kreeg ik een disclaimer mee van de makelaar dat als je de vraagprijs biedt, het bod niet geaccepteerd hoeft te worden. Met daarbij een verwijzing naar een rechtzaak waar dat bewezen is.

Niet aan jou specifiek gericht, maar ik wil wel even duiden waaromFlix20 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:16:
[...]
Het is niet zo dat als bedrag x vragen en jij bedrag x biedt, het automatisch een overeenkomst is. Op één of andere manier is dit anders dan welke andere markt/overeenkomst dan ook (vraag me niet waarom).
In het algemeen komen koopovereenkomsten tot stand in het verbintenissenrecht, waarbij zowel aanbod en aanvaarding een belangrijk criterium zijn (BW6, titel 5 jo. BW7 titel 1). Bij een pak melk in de supermarkt is dit vrij eenvoudig. Het prijskaartje staat erbij, het product ligt in het schap. Jij neemt het mee en rekent het af. Koopovereenkomst "perfect".
Omdat bij onroerend goed er naast een prijs vele andere voorwaarden aan het aanbod c.q. de aanvaarding kunnen kleven, komt op basis van overeenstemming op slechts de prijs van het goed er geen overeenkomst tot stand. Ook op de andere voorwaarden naast de prijs zal overeenstemming moeten worden bereikt voordat er een daadwerkelijke overeenkomst is. Dit is in het verleden wel een bron van discussie geweest (is er nu wel of niet een overeenkomst tot stand gekomen, waren koper en verkoper op de hoogte van het aanbod en de aanvaarding met alle bijbehorende voorwaarden, etc.)
Om geen onduidelijkheden hierover meer te laten bestaan, is in 2003 aan de wet, ter bescherming van zowel koper als verkoper, toegevoegd dat een koopovereenkomst pas tot stand komt als deze schriftelijk is aangegaan (7:2 BW). Daarnaast is ook de bedenktijd van drie dagen wettelijk vastgelegd in lid 2.
Dit is ook de reden dat er bij het "accepteren van de vraagprijs" geen overeenkomst tot stand komt.
Nog een stukje achtergrond met betrekking tot de koopovereenkomst van een onroerend goed en de eerder bediscussieerde inschrijving in het register van de overeenkomst... Zaken die de koper niet kunnen worden tegengeworpen na inschrijving van de koopovereenkomst, zijn benoemd in 7:3 BW.
Ik denk dat het verstandig is je even goed in te lezen of bij te laten praten door iemand met verstand van de woningmarkt, want jouw uitgangspunt ligt mijlenver van de werkelijkheid.sacaji schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:12:
[...]
De makelaar accepteert ten eerste niets, dat zou de verkoper moeten zijn. Ten tweede is het een verkopersmarkt en heeft het niets met arrogantie te maken.
Vraag even wat rond in je omgeving wie er gehandeld heeft in deze tijden, echt, het gaat je flink wat teleurstelling en irritatie voorkomen.
Dit zie je er ook vaak bij staan in een advertentie.
Het gaat mij niet om dat mijn bod wordt geaccepteerd of niet. Het ging er mij meer om dat de "makelaar"de bod van mij wel noteert en doorgeeft aan de verkoper.altijdbezig schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:19:
[...]
Ik denk dat het verstandig is je even goed in te lezen of bij te laten praten door iemand met verstand van de woningmarkt, want jouw uitgangspunt ligt mijlenver van de werkelijkheid.
De makelaar accepteert ten eerste niets, dat zou de verkoper moeten zijn. Ten tweede is het een verkopersmarkt en heeft het niets met arrogantie te maken.
Vraag even wat rond in je omgeving wie er gehandeld heeft in deze tijden, echt, het gaat je flink wat teleurstelling en irritatie voorkomen.
Maar als in de advertentie staat "bieden vanaf.. anders wordt je bod niet serieus genomen" en je biedt 5k meer en ze accepteren het niet (niet in de situatie dat er nog 10 anderen zijn die meer boden, maar dat jij wel het hoogste bod hebt), is het wel een beetje raar. Zet dan je bieden-vanaf prijs hoger.fsfikke schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:09:
[...]
Alsof de verkopende partij een verkoopverplichting zou hebben zodra je het goede getal noemt
Exact expert nodig?
Door je vanaf prijs lager te houden vis je in een bredere vijver.Crazy D schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:58:
[...]
Maar als in de advertentie staat "bieden vanaf.. anders wordt je bod niet serieus genomen" en je biedt 5k meer en ze accepteren het niet (niet in de situatie dat er nog 10 anderen zijn die meer boden, maar dat jij wel het hoogste bod hebt), is het wel een beetje raar. Zet dan je bieden-vanaf prijs hoger.
Als jij minimaal 430k voor je huis wilt hebben ga je niet zeggen bieden vanaf 430k maar vanaf 399k want dan heb je ook de mensen die op <400k zoeken op funda.
Dan is de pool aan mensen die je huis zien groter en daarmee ook de kans dat er iemand bij zit die dan zo verliefd op je huis wordt dat die de hoofdprijs willen betalen.
Bij m'n grootmoeder in de straat is een huis voor 400k op de markt gekomen maar hebben de verkopers al gezegd dat die onder de 550k niet weg gaat.
[ Voor 8% gewijzigd door Flix20 op 16-02-2021 14:03 ]
Ik begrijp de strategie maar dit verschil lijkt mij wel heel erg groot (400k vraag met gewenste opbrengst van 550k+). In deze overspannen markt verwacht ik toch dat veel kopers snel op 80%+ van hun leencapaciteit aan het kijken zijn. Door het verschil zo groot te maken trek je waarschijnlijk ook veel kopers die, zelfs als ze verliefd worden, het minimale gewenste bedrag helemaal niet kunnen financieren.Flix20 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:02:
[...]
Door je vanaf prijs lager te houden vis je in een bredere vijver.
Als jij minimaal 430k voor je huis wilt hebben ga je niet zeggen bieden vanaf 430k maar vanaf 399k want dan heb je ook de mensen die op <400k zoeken op funda.
Dan is de pool aan mensen die je huis zien groter en daarmee ook de kans dat er iemand bij zit die dan zo verliefd op je huis wordt dat die de hoofdprijs willen betalen.
Bij m'n grootmoeder in de straat is een huis voor 400k op de markt gekomen maar hebben de verkopers al gezegd dat die onder de 550k niet weg gaat.
Precies. Dit lijkt me geen vruchtbare strategie. Mensen die wil in de juiste vijver vissen (550-650k) die zoeken vaak niet eens naar huizen met een vraagprijs van 400k. Die hebben hun filter op 450 of 475 staan. Ik denk dat deze mensen dus juist kandidaten mislopen.Tortuga90 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:26:
[...]
Ik begrijp de strategie maar dit verschil lijkt mij wel heel erg groot (400k vraag met gewenste opbrengst van 550k+). In deze overspannen markt verwacht ik toch dat veel kopers snel op 80%+ van hun leencapaciteit aan het kijken zijn. Door het verschil zo groot te maken trek je waarschijnlijk ook veel kopers die, zelfs als ze verliefd worden, het minimale gewenste bedrag helemaal niet kunnen financieren.
Heel vreemde strategie wat je dan zou verwachten is een prijs van 499kFlix20 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:02:
[...]
1,5 ton overbieden gebeurd zelfs nu nauwelijks (lees nooit)
Dit lijkt erg op spam deze manier en dat is niet toegestaan.
[ Voor 16% gewijzigd door tweakduke op 16-02-2021 22:45 ]
Ja maar dat is dan toch een kwestie hoe naai ik mensen. Dat is vergelijkbaar vanaf een prijskaartje "bij ons kost alles vanaf 50 cent" en het goedkoopste product in de winkel is 100 euro. Volledig niet gelogen, maar netjes?....Flix20 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:02:
[...]
Voor 400 op Funda maar niet onder de 550 willen verkopen zou wat mij betreft onder een noemer a la fraude mogen vallen. Dat vind ik echt niet kunnen. Maar goed, ik ben ook geen gesjeesde verkoper....
Exact expert nodig?
Heb je dit gechecked bij de Koopsommeninformatie van deze postcode bij het Kadaster (€2,95)?Oid schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 05:31:
***members only***
Andere huizen in de buurt worden voor meer verkocht maar moet veel meer gebeuren
Eerlijk gezegd heb je voor jezelf al het maximum bepaald 423K.Oid schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 05:31:
***members only***
Het is aan de verkopers dan of ze daarop in willen gaan ongeacht de werkelijke waarde van het huis (hoger/lager).
Mocht je niet zoveel eigen geld beschikbaar hebben dan wel erin willen stoppen doe je je bod onder voorbehoud van financiering. En mocht de taxatie dan te laag uitvallen is dat je uitweg.
Welk huis is dat? Funda linkje?Flix20 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:02:
[...]
Ik vraag me af welke makelaar zin heeft om tijd te besteden aan kopers waarvan je op voorhand al weet dat ze het niet kunnen kopen.
Het huis is net op de markt, dus het is de vraag of ze echt haast al hebben en het snel willen verkopen. Een aankoopmakelaar kan; je kan eens eentje opbellen of ze kansen ziet om het voor elkaar te krijgen. Je zit met je maximum wel een stukje van de vraagprijs af; een aankoopmakelaar kost ook nog geld.Oid schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 05:31:
***members only***
Die makelaar kan het onderhandelingsspel dan, als ze er brood in ziet, helpen spelen. Misschien dat een bod onder voorbehoud van taxatatiewaarde ook kan.
Je hebt wel de pech dat in het algemeen mensen weinig haast hebben, niet op een schopstoel zitten en het een verkopersmarkt is.
Enforcer schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 06:42:
[...]
Heb je dit gechecked bij de Koopsommeninformatie van deze postcode bij het Kadaster (€2,95)?
TrueGamer schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 07:06:
[...]
Eerlijk gezegd heb je voor jezelf al het maximum bepaald 423K.
Het is aan de verkopers dan of ze daarop in willen gaan ongeacht de werkelijke waarde van het huis (hoger/lager).
Mocht je niet zoveel eigen geld beschikbaar hebben dan wel erin willen stoppen doe je je bod onder voorbehoud van financiering. En mocht de taxatie dan te laag uitvallen is dat je uitweg.
Ja ik snap het ook wel, Gaan eens nadenken over de aankoopmakelaar.gorgi_19 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 07:30:
[...]
Het huis is net op de markt, dus het is de vraag of ze echt haast al hebben en het snel willen verkopen. Een aankoopmakelaar kan; je kan eens eentje opbellen of ze kansen ziet om het voor elkaar te krijgen. Je zit met je maximum wel een stukje van de vraagprijs af; een aankoopmakelaar kost ook nog geld.
Die makelaar kan het onderhandelingsspel dan, als ze er brood in ziet, helpen spelen. Misschien dat een bod onder voorbehoud van taxatatiewaarde ook kan.
Je hebt wel de pech dat in het algemeen mensen weinig haast hebben, niet op een schopstoel zitten en het een verkopersmarkt is.
Ja dat is zeker waar, plus dat we echt weg willen uit onze huidige huis. Stof om na te denken.itzmxtch schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:00:
[...]
Als het huis aan al jullie wensen voldoet dan komt er ook een stukje emotie bij kijken. Als jij vindt dat dit huis €439.000 waard is, dan is dat zo. Tuurlijk als het huis getaxeerd word op minder zou je wel het verschil uit eigen zak moeten betalen (correct me if I'm wrong) maar die keuze heb je zelf gemaakt omdat jij vindt dat het het waard was.
Een aankoopmakelaar of financieel adviseur die eventueel kan dienen als wil ik zeker aanraden. In mijn geval heeft mijn adviseur de bemiddeling gedaan en heb dit meer dan terug verdiend. Bespaart je ook een hoop stress.
Bedankt voor de adviezen. Blijft toch een lastige keuze gaat om een hoop geld
[ Voor 5% gewijzigd door Oid op 17-02-2021 08:04 ]
Als het huis aan al jullie wensen voldoet dan komt er ook een stukje emotie bij kijken. Als jij vindt dat dit huis €439.000 waard is, dan is dat zo. Tuurlijk als het huis getaxeerd word op minder zou je wel het verschil uit eigen zak moeten betalen (correct me if I'm wrong) maar die keuze heb je zelf gemaakt omdat jij vindt dat het het waard was.Oid schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 05:31:
***members only***
Een aankoopmakelaar of financieel adviseur die eventueel kan dienen als wil ik zeker aanraden. In mijn geval heeft mijn adviseur de bemiddeling gedaan en heb dit meer dan terug verdiend. Bespaart je ook een hoop stress.
Het ligt er ook aan wat je (maximaal) kan financieren, heb je daar al eens naar geïnformeerd bij de adviseur of heb je zelf op basis van berekeningen dit gedaan?Oid schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 07:59:
Bedankt voor de adviezen. Blijft toch een lastige keuze gaat om een hoop geld
Ik zelf zou 420k bieden zodat je misschien "in onderhandeling bent" en er ergens bij 423k-425k uit kunnen komen? Weet niet hoe gewild de woning is, maar als jij (op dit moment) de enige bent die interesse heeft in de woning dan is dit wat je kan aanbieden.
Als 420k ook niet geaccepteerd wordt dan zou je als finaal eindbod nog hetgeen kunnen bieden wat je (max) kunt financieren, anders moet je het huis laten gaan en is het te hoog gegrepen.
Het is wel veel geld maar of je nu 15k extra verspreid over 30jaar in je hypotheek of 30k, dan is dat ineens maar een fractie van het totaalbedrag alleen lijkt het zo veel als je het nu in 1x zou moeten ophoesten.
Enforcer schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:12:
[...]
Het ligt er ook aan wat je (maximaal) kan financieren, heb je daar al eens naar geïnformeerd bij de adviseur of heb je zelf op basis van berekeningen dit gedaan?
Ik zelf zou 420k bieden zodat je misschien "in onderhandeling bent" en er ergens bij 423k-425k uit kunnen komen? Weet niet hoe gewild de woning is, maar als jij (op dit moment) de enige bent die interesse heeft in de woning dan is dit wat je kan aanbieden.
Als 420k ook niet geaccepteerd wordt dan zou je als finaal eindbod nog hetgeen kunnen bieden wat je (max) kunt financieren, anders moet je het huis laten gaan en is het te hoog gegrepen.
Het is wel veel geld maar of je nu 15k extra verspreid over 30jaar in je hypotheek of 30k, dan is dat ineens maar een fractie van het totaalbedrag alleen lijkt het zo veel als je het nu in 1x zou moeten ophoesten.
Is het je droomhuis - doen.
Blijft dit in je hoofd - niet doen, het is geen zak vieze chips die je kan weggooien
Dan is het ook niet 'ik vind dit huis x waard' maar 'ik ben bereid x te betalen' en dat herken ik erg. Haast zit nu eenmaal in het systeem (en voor mij persoonlijk telde 1 april als extra haast mee).itzmxtch schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:00:
[...]
Als het huis aan al jullie wensen voldoet dan komt er ook een stukje emotie bij kijken. Als jij vindt dat dit huis €439.000 waard is, dan is dat zo.
Ik heb veel oude meuk en zeker met oude auto's schakel ik verliefdheid uit voordat ik ga kopen. Ik ga echter ook niet een verkoper beledigen, daar heb je niks aan en daarmee krijg je niks voor elkaar. Maar de huizenmarkt en ook het belastingstelsel is er nu niet naar om heel lang te wachten helaas.
Ik zou me niet druk maken om de WOZ waarde. Die zal snel genoeg omhoog schieten. Bij ons is deze nadat we vorig jaar het huis gekocht hebben zonder pardon 3 ton gestegen
Ik denk dat het in de huidige markt echt een vraag is van wil je het huis graag hebben? De prijs is ondergeschikt daaraan. Misschien niet voor jou, maar dan voor iemand anders wel. Je zit in een heel betaalbare prijsklasse te vissen.
Was dat nieuwbouw?fsfikke schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:48:
[...]
Bij ons is deze nadat we vorig jaar het huis gekocht hebben zonder pardon 3 ton gestegen
Ooit wel
Edit: De WOZ waarde zit nog net onder de grens van het hoge tarief Eigenwoningforfait, om de verhoudingen wat beter weer te geven
[ Voor 29% gewijzigd door fsfikke op 17-02-2021 13:41 ]
Tuurlijk zijn er meerdere factoren. Ik persoonlijk had geen haast met de aankoop van mijn eerste woning en de verkopers moesten nog 7 maanden wachten op hun nieuwbouw huis. Met deze kennis zijn we toen ook het koopproces ingegaan. Goede voorwaarden geboden, vermeld dat ik geen haast heb, overdracht pas over 7 maanden.. kan wel even door gaan.Wilf schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:39:
[...]
Dan is het ook niet 'ik vind dit huis x waard' maar 'ik ben bereid x te betalen' en dat herken ik erg. Haast zit nu eenmaal in het systeem (en voor mij persoonlijk telde 1 april als extra haast mee).
***members only***
Ik heb veel oude meuk en zeker met oude auto's schakel ik verliefdheid uit voordat ik ga kopen. Ik ga echter ook niet een verkoper beledigen, daar heb je niks aan en daarmee krijg je niks voor elkaar. Maar de huizenmarkt en ook het belastingstelsel is er nu niet naar om heel lang te wachten helaas.
Gelukkig iets onder de vraagprijs kunnen kopen toen terwijl er ook andere geïnteresseerde waren.
En alle andere welke net als mij achterover vielen bij het horen van dat verhaal, don't shoot the messenger!Kalentum schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 07:19:
[...]
Welk huis is dat? Funda linkje?
Ik vraag me af welke makelaar zin heeft om tijd te besteden aan kopers waarvan je op voorhand al weet dat ze het niet kunnen kopen.
Was een verhaal wat m'n grootmoeder vorig jaar vertelde toen er best wat huizen verkocht werden in de straat.
Weet ook niet of ze dat huis echt zo op de markt hebben gezet.
Weet wel dat de andere huizen daar in de straat tussen de 700k-1.2mio gaan op dit moment.
Ok een paar vragen:Oid schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:31:
Met eigen geld en mogelijke overwaarde is er ongeveer 80.000 - 100.000 euro speling dus ook als de taxatie flink lager uitvalt is het haalbaar.
***members only***
- Mogelijk overwaarde zeg je, dus dat is nog niet zeker, laat in dat geval zsm een taxateur voor je eigen woning komen zodat je daar zekerheid over hebt.
- Waarom zou je "onder voorbehoud van financiering op de volledige koopsom" willen aanbieden aan de verkopers? Als je je financiele situatie goed in beeld hebt weet je exact wat wel en wat niet kan. Dus kan je bijvoorbeeld aanbieden 420k zonder voorbehoud van financiering. Dan weten de verkopers ook dat het meteen menens is.
- WOZ waarde moet je totaal niet naar kijken, dat is geen graadmeter.
Offtopic: Ik haat members only quotes, weet je nooit waar het over gaat, plus dat het eigenlijk weinig toegevoegde waarde heeft naar mijn mening.
-edit-
- Mogen we trouwens een linkje naar Funda zodat we goed met je mee kunnen kijken en beoordelen? Het is bijvoorbeeld ook afhankelijk hoe lang de woning al op de markt is. De woning waar wij nu in zitten had een originele vraagprijs van 375k, paar maanden later istie verlaagd naar 350k, wij hebben het gekocht voor 340k.
[ Voor 14% gewijzigd door Enforcer op 17-02-2021 10:20 ]
Belangrijkste van alles: Vind jij dit het bedrag waard? Of zeg je: voor dat bedrag kijk ik wel verder naar een ander huis?
Dat je 450k kan financieren, wil niet zeggen dat je dat voor ieder huis ook zou moeten willen betalen. Als jij het maar 400k waard vindt, en een ander 410k en krijgt het huis.. Zou je dan balen? Of zou je dan zeggen: jammer, maar dat is het me niet waard.
En inderdaad: WOZ waarde is zinloos om naar te kijken. Die is alleen nuttig voor de belastingen.
[ Voor 8% gewijzigd door gorgi_19 op 17-02-2021 09:35 ]
Sterker nog die wil je het liefst zo laag mogelijkgorgi_19 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:35:
[...]
En inderdaad: WOZ waarde is zinloos om naar te kijken. Die is alleen nuttig voor de belastingen.
De Woz waarde is van 2019
In 2020 verkoopprijs met 10% gestegen en 2021 lijkt identiek.
Daarop moet je de WOZ waarde aanpassen.
Rest is staat van de woning en zoals je zegt in uitstekende staat. Dat moet je ook meerekenen.
Mijn jaren flatje gekocht voor 145k ze gaan nu voor 170k over de toonbank 9 maanden nadat ik mijn flatje gekocht hebt. Mocht het over 9 maanden richting de 200k gaan, is het dan mischien zinvol om de overwaarde te verzilveren?
Ik begrijp dat andere huizen net zoveel stijgen in prijs, echter met wat bijleg allicht mogelijk om een iets ruimere flat woning te kopen als een kleine tussen stap naar de eengezins woning in de toekomst.
Prijzen blijven komende jaren mogelijk stijgen maar allicht kunnen ze ook dalen, ik wil door schuiven naar een eengezins woning (3 kinderen 2 volwassenen op 70 vierkante meter op het moment) ik ben een eenverdiener zonder spaarpotje.
We zitten goed waar we nu zitten trouwens.
Verplaatst vanuit Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5
[ Voor 22% gewijzigd door tweakduke op 20-02-2021 11:30 ]
Dan zou je nu ook al door kunnen stromen. Je eengezinswoning zal t.z.t. ook verder gestegen zijn.Wowhead schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:54:
Hypothetische vraag:
Mijn jaren flatje gekocht voor 145k ze gaan nu voor 170k over de toonbank 9 maanden nadat ik mijn flatje gekocht hebt. Mocht het over 9 maanden richting de 200k gaan, is het dan mischien zinvol om de overwaarde te verzilveren?
Prijzen blijven komende jaren mogelijk stijgen maar allicht kunnen ze ook dalen, ik wil door schuiven naar een eengezins woning (3 kinderen 2 volwassenen op 70 vierkante meter op het moment) ik ben een eenverdiener zonder spaarpotje.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Ja die liggen inderdaad rond de 250~300k echter vind ik het niet erg om in stapjes te doen (iets ruimere flat woning met meer vierkante meters/moderner met betere energie label.Morpheusk schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:55:
[...]
Dan zou je nu ook al door kunnen stromen. Je eengezinswoning zal t.z.t. ook verder gestegen zijn.
Wat ik bedoel is dat volgens mij de waardestijging of daling niet het leidraad hoeft te wezen.Wowhead schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:58:
[...]
Ja die liggen inderdaad rond de 250~300k echter vind ik het niet erg om in stapjes te doen (iets ruimere flat woning met meer vierkante meters/moderner met betere energie label.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Let ook op dat wanneer de hele woningmarkt 20% stijgt, het absolute gat tussen een goedkoper en duurder huis groter wordt.Wowhead schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:58:
[...]
Ja die liggen inderdaad rond de 250~300k echter vind ik het niet erg om in stapjes te doen (iets ruimere flat woning met meer vierkante meters/moderner met betere energie label.
Stel huis A kost 100.000 euro, dan wordt dit later 120.000. Huis B kost eerst 150.000, later 180.000. De waardestijging van 20% is heel leuk als je A verkoopt, maar netto heb je dus _meer_ geld nodig om B te kunnen kopen. Wat dat betreft heb je niet zo veel aan die waardestijging, tenzij je bijvoorbeeld besluit te gaan huren of kleiner te gaan wonen.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Vergeet alleen niet dat je die overwaarde dan kwijt bent aan je kosten koper.Wowhead schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:54:
Hypothetische vraag:
Ik begrijp dat andere huizen net zoveel stijgen in prijs, echter met wat bijleg allicht mogelijk om een iets ruimere flat woning te kopen als een kleine tussen stap naar de eengezins woning in de toekomst.
Het hangt ook af van de rente en NHG.Wowhead schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:54:
Hypothetische vraag:
Als je nu een lagere rente kunt krijgen, dan kun je meer lenen, is dat gelijk, dan maakt het weinig uit.
Ook kan het uitmaken dat je een stuk overwaarde hebt. Die overwaarde zorgt voor een lagere renteopslag en dan zou je dus goedkoper uit zijn, echter heb je waarschijnlijk NHG, dan zit je rente sowieso in de laagste risicoklasse.
Persoonlijk zou ik eerder adviseren, als je echt groter wilt verhuizen, om zo snel mogelijk kapitaal & salaris op te bouwen. Kapitaal kan ook prima door flink af te lossen op je huis, betaal je minder rente en je loopt minder risico op het toch per ongeluk uit te geven. (Door de lagere maandlasten krijg je wel meer ademruimte, maar je hebt niet tienduizenden euro's op een bankrekening die graag uitgegeven willen worden)
Als tweede moet je goed kijken hoe je meer salaris kunt krijgen. Wat is een reëel pad qua opleiding bijvoorbeeld. Kijk ook of een rol als zelfstandige dan handig is, maar dan zit je wel aan 3+ jaar voordat je kunt kopen. Let ook op je groeipotentieel. Als je op je max. van je salaris zit voor je functie, dan heb je amper meer salarisgroei en is het veel risicovoller om tot de rand te gaan. Maar als je omgeven bent door mensen met meer ervaring die een stuk meer salaris krijgen, dan komt die ademruimte ook vanzelf weer.
Stel je betaald nu €800 per maand aan hypotheek en je zou €1100 ook prima vinden, dan zou ik nu gewoon €1100 per maand richting de hypotheek gaan brengen. Dan ervaar je al of je het echt goed te doen vindt, of dat je levensstijl dat toch wel erg krap maakt en je spaargeld begint te verdampen of niet meer groeit.
En als laatste, er is geen garantie voor stijgende huizenprijzen op dit moment. Het is nog krap in de markt en een serieuze prijsdaling zit ook niet echt in de kaarten, maar de banken zijn allemaal niet overtuigd van nog een jaar met stijgingen met dubbele cijfers. Een beetje doorkabbelen zou ook goed kunnen.
Was bij ons ook de conclusie uiteindelijk. We waren al bijna een half jaar op zoek (waarvan 3 maanden echt actief) en waren eigenlijk nog niks tegengekomen waar we enthousiast van werden. Alle verhalen van "als je het juiste huis tegenkomt dan weet je dat" wij dachten inmiddels dat het onzin was of wij gewoon steeds te kritisch.Vorkie schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:32:
[...]
Is het je droomhuis - doen.
Blijft dit in je hoofd - niet doen, het is geen zak vieze chips die je kan weggooien
Totdat we het huis tegenkwamen wat we hebben gekocht. Meteen erg enthousiast, aankoopmakelaar in de hand genomen en gevraagd hoe veel we moesten bieden. Vraagprijs was €495k volgens de makelaar ging het wel voor minimaal €520k weg als je het echt wilde hebben €530k bieden. Uiteindelijk €535k geboden, die paar tientjes per maand hadden we er wel voor over. Uiteindelijk was ons bod geaccepteerd (en zat de rest van de biedingen er niet ver van af). Sindsdien nog wel af en toe op Funda gekeken, maar alles wat er voorbij komt in de buurt is kleiner, ouder, moest veel aan gebeuren zonder goedkoper te zijn. Ondanks flink overboden te hebben voelt ons huis als een goede deal. WOZ waarde was iets van 370k dacht ik (voor zover men zich nog afvraagt in hoeverre het relevant is) maar taxatie kwam uit op ons geboden bedrag.
Over 3 weken de sleuteloverdracht en kijken er erg naar uit!
Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk
De afgelopen maanden lurk ik een beetje mee in dit topic, en ook andere topics omtrent het kopen en/of huren van een huis. Dit omdat ik sinds 6 maanden het plan gevat heb om een woning aan te kopen in Utrecht. Mijn budget is 4 ton inclusief k.k., zonder voorbehoud van financiering (ouders, privé verhaal). Door mijn eisen (3 slaapkamers en 1970+ ìn Utrecht) is het moeilijk (komt wel af en toe wat op Funda) om een huis te vinden. Er is (in mijn hoofd) wat gepaste spoed; nu zit ik namelijk bij mijn ouders, terwijl de rest van mijn sociale leven wel in Utrecht is.
Omdat ik bijna ben afgestudeerd (24 jaar oud) en dus in een onzekere tijd kom qua werk etc, kan ik niet voor langer dan 2 jaar kijken met betrekking tot woonwensen. Hierdoor komt bij mij het dilemma;
Kopen vs huren
Zelf heb ik wat tegen elkaar uitgezet:
Kopen:
++ Natuurlijk is kopen op de lange termijn beter, financiering is beschikbaar
++ 2 slaapkamers kunnen verhuurd worden aan vrienden die een kamer zoeken
++ Kan na verhuurperiode 'gewoon' blijven wonen met mijn vriendin, zonder op hete kolen te zitten
++ Kans op stijgen woningmarkt, in ieder geval mooie investering
-- Top van de woningmarkt, is wel verstandig nu te kopen?
-- Haast en spoed, zelden goed (of zoiets
-- Onzekere woonwensen over 2 jaar
-- Kans op dalen woningmarkt, in de lange termijn misschien nog steeds mooie investering
Huren:
++ Onbezorgd wonen qua onderhoud
++ Oplevering kan snel
++ Wonen voor korte tijd geen probleem, als woonwensen veranderen
++ Rustig de tijd om ogen open te houden voor koopwoning
-- "Weggegooid" geld, ook geen inkomsten uit kamerverhuur
-- Rustig de tijd om ogen open te houden voor koopwoning
-- Ook de huurmarkt is in Utrecht overhit
Natuurlijk heeft niemand een antwoord op dit dilemma, maar ik merk dat ik er in mijn persoonlijke kringen niet goed uit kom, vandaar dat ik hier het grote publiek graag wil aanspreken. Wat denken of vinden jullie?
Verplaatst uit Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5
[ Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 24-02-2021 15:14 ]
Belangrijk punt lijkt mij hierbij vooral wat je 'straks' gaat doen als je een baan elders in het land zou krijgen. Wij je dan in Utrecht blijven (met risico dat je studievrienden op termijn wel naar elders verhuizen) of wil je dan ook verhuizen? Als je bijna bent afgestudeerd (wat is bijna?) dan zou ik toch nog even blijven zitten waar je zit tot je duidelijkheid hebt over waar je na je studie zou willen gaan wonen.koenster schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 22:31:
Er is (in mijn hoofd) wat gepaste spoed; nu zit ik namelijk bij mijn ouders, terwijl de rest van mijn sociale leven wel in Utrecht is.
Omdat ik bijna ben afgestudeerd (24 jaar oud) en dus in een onzekere tijd kom qua werk etc, kan ik niet voor langer dan 2 jaar kijken met betrekking tot woonwensen. Hierdoor komt bij mij het dilemma;
In jou geval zal ik zeker wachten totdat je afgestuurd bent en daarna iets gaan kopen. Ondanks dat we wellicht op de top van de woningmarkt zitten, moet je een huis niet zien als een korte termijn investering. Als je koopt is dit (vaak) voor de lange termijn.koenster schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 22:31:
Goedenavond allen,
De afgelopen maanden lurk ik een beetje mee in dit topic, en ook andere topics omtrent het kopen en/of huren van een huis. Dit omdat ik sinds 6 maanden het plan gevat heb om een woning aan te kopen in Utrecht. Mijn budget is 4 ton inclusief k.k., zonder voorbehoud van financiering (ouders, privé verhaal). Door mijn eisen (3 slaapkamers en 1970+ ìn Utrecht) is het moeilijk (komt wel af en toe wat op Funda) om een huis te vinden. Er is (in mijn hoofd) wat gepaste spoed; nu zit ik namelijk bij mijn ouders, terwijl de rest van mijn sociale leven wel in Utrecht is.
Kopen vs huren
Kopen:
++ Kan na verhuurperiode 'gewoon' blijven wonen met mijn vriendin, zonder op hete kolen te zitten
-- Haast en spoed, zelden goed (of zoiets)
-- Kans op dalen woningmarkt, in de lange termijn misschien nog steeds mooie investering
Huren:
++ Oplevering kan snel
Natuurlijk heeft niemand een antwoord op dit dilemma, maar ik merk dat ik er in mijn persoonlijke kringen niet goed uit kom, vandaar dat ik hier het grote publiek graag wil aanspreken. Wat denken of vinden jullie?
Zoals je zelf al aangeeft is huren gewoon geld weggooien, mooi dat het er is maar op het moment dat je kunt kopen zal dat altijd de voorkeur moeten genieten. Of je een woning kunt kopen (overbieden, beperkt aanbod) is een tweede.
Iemand gaf ook al aan, wil je persé in Utrecht blijven wonen? Opzich allemaal leuk een aardig maar elders is het wellicht iets makkelijker om aan een woning to komen, net buiten Utrecht. Het blijft sowieso moeilijk.
Tuurlijk is het een persoonlijke mening maar het verhuren van kamers aan je vrienden, doe het niet. Er zijn tal van redenen maar zeker als je net je eerste huis hebt gekocht wil je dat niet direct delen met je vrienden, hoe leuk ze ook zijn.
Ik moest hard lachen toen ik las "onbezorgd wonen qua onderhoud". Mijn ervaring is helaas anders. Het hangt echt van de huurbaas af. Het kan maarzo gebeuren dat je 3 maanden met een gat in een schuin dak moet leven en de reparatiewerkzaamheden van een ander probleem voor nieuwe lekkages zorgen omdat de spijkers van de dakbedekking aan de binnenkant te zien zijn. Huurbaas zat er niet bovenop. Liet ons niet weten wanneer bouwvakkers kwamen (moet je maandag naar je werk, staan er om 8 uur ineens bouwvakkers voor je deur..). Die bouwvakkers zijn boos op de onhandige communicatie, ook al bleef ik uiteindelijk thuis. De boel kon niet in 1x opgelost worden, maar vervolgafspraken lieten eindeloos op zich wachten. Uiteindelijk gaf de huurbaas het nummer van het verbouwbedrijf (dan moest ik het zelf maar uitzoeken). Dat uitzoeken heb ik gedaan: ik ben verhuist. Huurbaas: "je moet alles terugbrengen in oorspronkelijke staat, die kleur moet weer grijs worden". Ik: "prima, dan trek ik de vloer er ook uit, want die heb ik zelf gelegd". Huurbaas: "oh nee, joh dat schilderen is wel goed zo". 2 jaar later: de kleur is niet veranderd, dat kun je zien vanaf de straat.koenster schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 22:31:
Kopen:
-- Haast en spoed, zelden goed (of zoiets)
Huren:
++ Oplevering kan snel
Wat denken of vinden jullie?
Los van mijn verhaal: wanneer je kan kopen en langer dan 4 jaar op dezelfde plek blijft zou ik gewoon kopen. Je bouwt immers ook vermogen op door je hypotheek af te betalen en hebt alles veel meer in eigen hand. Verder beweeg je mee met de huizenmarkt. Ik verwacht persoonlijk dat de huizenprijzen iets stabieler worden over een paar jaar, maar zeker niet hard naar beneden gaan. De komende jaren is er nog genoeg vraag en te weinig aanbod. Verder zou ik je woning niet teveel als investering zien. Dat werkt alleen als je ooit verhuist naar een kleinere woning of gaat huren. Je zult immers altijd ergens moeten wonen en wanneer geld in stenen zit heb je er niks aan (maar betaal je wel belasting).
Volgens mij hebben wij dezelfde dezelfde huurbaas gehadZenomyscus schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:02:
[...]
Ik moest hard lachen toen ik las "onbezorgd wonen qua onderhoud". Mijn ervaring is helaas anders. Het hangt echt van de huurbaas af. Het kan maarzo gebeuren dat je 3 maanden met een gat in een schuin dak moet leven en de reparatiewerkzaamheden van een ander probleem voor nieuwe lekkages zorgen omdat de spijkers van de dakbedekking aan de binnenkant te zien zijn. Huurbaas zat er niet bovenop. Liet ons niet weten wanneer bouwvakkers kwamen (moet je maandag naar je werk, staan er om 8 uur ineens bouwvakkers voor je deur..). Die bouwvakkers zijn boos op de onhandige communicatie, ook al bleef ik uiteindelijk thuis. De boel kon niet in 1x opgelost worden, maar vervolgafspraken lieten eindeloos op zich wachten. Uiteindelijk gaf de huurbaas het nummer van het verbouwbedrijf (dan moest ik het zelf maar uitzoeken). Dat uitzoeken heb ik gedaan: ik ben verhuist. Huurbaas: "je moet alles terugbrengen in oorspronkelijke staat, die kleur moet weer grijs worden". Ik: "prima, dan trek ik de vloer er ook uit, want die heb ik zelf gelegd". Huurbaas: "oh nee, joh dat schilderen is wel goed zo". 2 jaar later: de kleur is niet veranderd, dat kun je zien vanaf de straat.huren is echt fantastisch.
Klinkt heel herkenbaar.
De druppel die mij doen heeft verhuizen was de CV ketel welke lekte en er na 2 weken eindelijk een loodgieter langs kwam en met de melding kwam dat we mazzel hadden dat de boel niet afgebrand was. De CV lekte op/in een verlengsnoer welke onderin de kast zat....
Wat wel heel typisch was, was dat na 3 jaar zeuren over de rotte vlonder echt gefixt moest worden dat eindelijk gedaan werd. Nadat ik m'n huur had opgezegd uiteraard.
Dan zou geen issue zijn als hij de woning zelf koopt en z'n vriendin bij hem erbij in trekt.Harrie_ schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:30:
[...]
• Ga je voor het eerst samenwonen? Wellicht eerst even een jaartje 'uitproberen' in een huurwoning...
Je moet het dan alleen wel even goed vastleggen wie welke lasten betaald e.d.
Ik zou best naar zoiets willen verhuizen, kan vast mijn eigen tweekapper goed kwijt maar op deze manier is toch echt niet leuk meer.
Dat soort "vakantiehuisjes" zijn enorm in trek.dimi_v schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:54:
Leuk vrijstaand huisje in het buitengebied staat dag 1 voor 299k op funda, en amper 2 dagen later er 75k boven gezet met doodleuk de mededeling dat het een inzetprijs is...
Ik zou best naar zoiets willen verhuizen, kan vast mijn eigen tweekapper goed kwijt maar op deze manier is toch echt niet leuk meer.
In NH is het ook zo gek, blij dat ik uiteindelijk een nieuwbouwwoning kon kopen, landelijke vrijstaande woningen met uitzicht over een weiland oid zijn schaars in aanbod, en ze struikelen over elkaar heen om ze te kopen, gaan allen bij inschrijving en heel ver over de richtprijs en snel zijn want anders mag je niet eens meer kijken.dimi_v schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:54:
Leuk vrijstaand huisje in het buitengebied staat dag 1 voor 299k op funda, en amper 2 dagen later er 75k boven gezet met doodleuk de mededeling dat het een inzetprijs is...
Al zou het kunnen dat alle hipsters uit de randstad die nu met hun exorbitante overwaarde hun kinderen graag de ruimte willen geven om buiten te spelen nu ze merken dat het toch wel klein is als de BSO gesloten is en je allebei thuis werkt, en keer gaan missen dat ze niet met de elektrische bakfiets het centrum in kunnen rollen om een rosé op het terras te doen. Of dat zoveel grond toch wel erg veel onderhoud en dus tijd of geld vergt naast een drukke baan.
Jammer, had zelf ook beter een jaar of 5 geleden meer risico moeten nemen, nu is het te laat
Jongvolwassenen gaan niet in het midden van nergens wonen als ze nog werk en sociaal in de stad hebben liggen die > 2 uur rijden weg ligt.
zie nu pas dat dit het ervaringentopic is en niet het huizenmarkt-topic, excuus voor deze offtopic reactie
[ Voor 16% gewijzigd door Wilf op 27-02-2021 08:23 ]
Ik heb voor m'n werk hier in de randstad anders (al voor corona) nauwe banden met een clubje developers waarvan er een aantal gewoon richting het oosten van het land vertrokken zijn. Werken voor klanten 'door heel Nld' (wat in de praktijk vooral omg. Den Haag en A'dam is, en een beetje Utrecht), vaak vanuit huis maar pakken de reistijd gewoon voor lief als de klant wil dat ze langskomen. Anderen die ik in A'dam heb leren kennen zijn juist weer vanwege het sociale aspect vertrokken uit die stad. Dus je N=10 is geen wetmatigheid. Net als mijn N=10 maar het effect ook bij jongeren is niet te ontkennen.Wilf schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 08:09:
Jongvolwassenen gaan niet in het midden van nergens wonen als ze nog werk en sociaal in de stad hebben liggen die > 2 uur rijden weg ligt.
Je hebt nog een hele categorie tussen jongvolwassen en 60+Wilf schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 08:09:
Het zijn vooral 60+ randstedelingen waarvan de kinderen al lang zijn uitgevlogen die nu vertrekken naar Overijssel, Gelderland en Drenthe. N = plm. 10 in dit geval.

Maar met kinderen die net ergens op school zitten is de stap om te verhuizen groter ja. Maar ik zie ook bij velen dat wanneer je net-na-jongvolwassen bent (30+) je niet meer elke avond bij elkaar bier gaat zitten zuipen. En dat het regelmatig helemaal geen bier is, want met de auto, want kinderen. Etc. Dus dat sociale aspect is vaak minder dwingend. En in het oosten heb je een ruim huis voor de prijs van een appartementje in de grote stad. Je kunt ook mensen over laten komen, avondje zuipen, logeren... Maar goed ik ben blij dat niet iedereen richting het oosten gaat want daardoor is het hier iig rustiger dan in de randstad
Exact expert nodig?
Elk bod wat de afgelopen tijd hebben gedaan, is bod per inschrijving. Erg waardeloos, maar goed hoort blijkbaar bij deze tijd en ik kan daar weinig aan veranderen. Ik ben zoekende naar tips, zodat we uit eindelijk wel de winnaar zijn.
Afgelopen maandag had ik de webinar van Libero gevolgd. Ik krijg daar als tip, bieden zonder voorbehoud van financiering en bouwtechnische keuring. Ik dacht wtf, is dat jullie advies.
Maar even later dacht ik ,wellicht is het wel een optie. Want we weten in principe wat onze max hypotheek is. Voordat we een bod doen, laten we een voor taxatie uitbrengen. We hebben spaargeld wat we kunnen inbrengen. Dus wat kan er naast ziekte, baanverlies e.v.t. fout gaan?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/tips bij bod per inschrijving.
Ik heb afgelopen paar maanden "genoten" aan beide kanten; huis gekocht (op inschrijving) en verkocht (zonder inschrijving, bewust zo gedaan). Inschrijving schikt veel mensen af, maar feitelijk is het gewoon "wat een gek ervoor geeft". Makelaars hopen dat mensen gewoon teveel bieden en hoeven ze minder effort te doen (geen onderhandeling etc).waterfles schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:04:
Bij kopen had ik niet het hoogste bod, maar ik had wel briefje bij biedingsformulier gedaan wat mijn financiële situatie (incl: had al doorgesproken/gerekend met hypotheekadvies) was en ik geen max hypotheek nodig heb. Of dat briefje het verschil had gemaakt heeft, weet ik niet, maar werd wel naar verwezen bij acceptatie van het bod. Ik had volgens de verkopende makelaar niet het hoogste bod, maar ik vermoed dat hogere biedingen 100% financiering nodig had en dat is als koper een risico natuurlijk als taxatie dan slecht uitvalt.
De verkoper kijkt gewoon naar een "geen-gezeik" verkoop, dus niet 100% financiering en liefst geen voorwaarden van de financiering van 100% van verkoopprijs en/of bouwkundige keuring. Het is een verkoopmarkt, dus het is inderdaad niet leuk voor kopers....
Het is niet aan de orde om de woning te kopen en verhuren. Verder ben ik flexibel en maakt het mij niet uit om nog een tijdje te wachten, maar ik lees dat er nogal wat kosten gemoeid (kunnen) zijn met het aanhouden van een rentebod/hypotheek aanvraag, terwijl ik deze (waarschijnlijk) wel nodig ben om de koop rond te krijgen.
Kortom; hoe zorg ik dat ik het prijsvoordeel en gunfactor van een jaar kunnen/willen wachten, niet weer in hoef te leveren om de garanties/rentes vanuit de bank bij te passen. Ik denk niet dat de verkopers belang hebben bij het uitstellen van de formele afronding. Zij hebben een nieuwbouwwoning waar ze oplevering verwachten eind Q1. Voor hun is het dus ook fijn om geen dubbele lasten meer te hebben en niet tijdelijk te hoeven verhuizen.
Er zijn aanbieders met 12 maanden offerte geldigheid.Ypuh schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 17:18:
Wat zijn de dingen waar je specifiek op moet letten bij het kopen van een woning wanneer de overdrachtsdatum over ca. 1 jaar ligt?
Het is niet aan de orde om de woning kopen en te verhuren. Verder ben ik flexibel en maakt het mij niet uit om nog een tijdje te wachten, maar ik lees dat er nogal wat kosten gemoeid (kunnen) zijn met het aanhouden van een rentebod/hypotheek aanvraag, terwijl ik deze (waarschijnlijk) wel nodig ben om de koop rond te krijgen.
Kortom; hoe zorg ik dat ik het prijsvoordeel en gunfactor van een jaar kunnen/willen wachten, niet weer in hoef te leveren om de garanties/rentes vanuit de bank bij te passen. Ik denk niet dat de verkopers belang hebben bij het uitstellen van de formele afronding. Zij hebben een nieuwbouwwoning waar ze oplevering verwachten eind Q1. Voor hun is het dus ook fijn om geen dubbele lasten meer te hebben en niet tijdelijk te hoeven verhuizen.
Anderen kun je wel verlengen tegen kosten, die weer aftrekbaar zijn.
Als je 100% zeker bent dat je hypotheek rond komt, dan kun je natuurlijk de gok wagen dat het wel goed komt, maar goed dat zou ik niet adviseren
Tip: zorg in ieder geval voor een definitieve opleverdatum, bijvoorbeeld eind maart 2022, met de flexibiliteit dat eerder kan in overleg.
Wij hebben hetzelfde gehad, zelfs nog langer dan 1 jaar moeten wachten
Float like a butterfly, sting like a bee.
Zonder voorbehoud zou ik never nooit iemand adviseren. De kans is klein, maar wat als je omvalt voordat je hypotheek rond is, fijn afscheidskado. Idem bouwkundige keuring, als het nodig is dan is het nodig, je kunt zo lelijk nat gaan.waterfles schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:04:
Afgelopen maandag had ik de webinar van Libero gevolgd. Ik krijg daar als tip, bieden zonder voorbehoud van financiering en bouwtechnische keuring. Ik dacht wtf, is dat jullie advies.
Maar even later dacht ik ,wellicht is het wel een optie. Want we weten in principe wat onze max hypotheek is. Voordat we een bod doen, laten we een voor taxatie uitbrengen. We hebben spaargeld wat we kunnen inbrengen. Dus wat kan er naast ziekte, baanverlies e.v.t. fout gaan?
Heb nu een nieuwbouw gekocht, daarvoor 1x meegedaan met inschrijving, 60k overboden maar wel met voorbehoud financiering, had al een bouwkundige mee met de bezichtiging. Briefje erbij met gegevens hypotheekadviseur doe ze mochten bellen, die wist ervan en zou zeggen dat het goed zit.
Uiteindelijk meer dan 100k overboden door de "winnaar" maar laat je niet gek maken, voorbehoud financiering gewoon doen.
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7