Megalith schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:35:
Ik heb het er aan het begin van het traject wel met m'n aankoopmakelaar over financieringsvoorbehoud gehad. Destijds heb ik gezegd, en ben er tot nu toe bij gebleven, om altijd met financieringsvoorbehoud te bieden. Simpelweg omdat ik het risico niet wil lopen dat de financiering om wat voor reden dan ook niet rond komt. Ik begin nu echter wel heel erg te twijfelen aan dat besluit, vooral omdat financiering in mijn geval redelijk eenvoudig zou moeten zijn. Het is mijn eerste huis, heb een beetje studieschuld en redelijk wat spaargeld. Afgelopen zomer heb ik al een orientatiegesprek gehad met mijn bank, en weet wat ik kan lenen. Zo'n orientatiegesprek vond ik btw wel een behoorlijke tegenvallen, want de mevrouw van de Rabo gebruikte exact hetzelfde tooltje dat online staat.
Mijn aankoopmakelaar heeft me de hulp van een hypotheekadviseur aangeboden, mocht ik wat extra zekerheid willen om zonder financieringsvoorbehoud te willen gaan bieden. Ik ben bang dat dat net zo'n wassen neus is als het orientatiegesprek. Binnen 5 minuten heeft zo'n adviseur uitgerekend wat je kan financieren, en met een paar honderd euro armer ben ik niets wijzer geworden. Je bent in dit hele huizenjacht spelletje toch een kip waar iedereen een paar veren uit wil plukken.
Klinkt behoorlijk als mijn situatie. Ik heb eerst ook een oriëntatiegesprek gehad bij de Rabo, en inderdaad, dat heeft geen enkel nut. gewoon de website er bij. idem voor een andere verstrekker. "Ja, u kunt gewoon de website gebruiken en wat daar uit komt zou moeten kloppen"...
Nee, zo'n onafhankelijke adviseur is echt anders. En ja, het kost wat geld (wat je kan aftrekken later), maar daar krijg je ook wat voor. Zoals ik al zei, de hele berekening die een hypotheekverstrekker normaliter doet werd gemaakt. Alle papieren kwamen op tafel: Loonstrookjes, werkgeversverklaring, BKR registraties, bankafschriften, DUO, you name it! Dat geeft zoveel meer zekerheid en waarde dan dat "koffiegesprekje" bij de Rabo... De mijne heeft zelfs de koopakte nog even doorgenomen

.
Achteraf had ik dit veel eerder moeten doen, want dat advies gaf me het volste vertrouwen om zonder voorbehoud te bieden, waardoor het volgende huis gewoon raak was:
GENETX in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"Enfin, de woning is inmiddels vergeven aan de andere bieder. Wat ik me wel afvraag wat de financiering betreft. Stel je laat de voorwaarden varen in je bod, je geeft dan nog steeds een termijn van ~8 weken op om de financiering rond te krijgen. Wat als er vertraging in die keten komt? Kun je dan na acht weken nog steeds om een week uitstel vragen? Of kan de verkoper zich meteen beroepen op de boete?
Zoals al aangegeven, je moet je geld gewoon hebben op de dag van de overdracht. Die ~8 weken is normaliter gewoon om de verkopers wat zekerheid te geven. Je wil niet 5 maanden wachten om er achter te komen dat de kopers alsnog ontbinden zonder enige vorm van schadevergoeding...
Ik las dat die 10% boete eigenlijk helemaal niet altijd wordt toegekend trouwens. Maar doordat ik niet zelf meer 100% in controle ben bij het regelen van de financiering ben ik (te) voorzichtig om dat voorbehoud te laten varen.
Edit: wat ik me ook afvraag he, is het voor een verkoper echt zo'n risico om in zee te gaan met een koper die met 100% voorbehoud biedt? Gaat dit zo vaak mis? Ik bedoel, een koper die al een aankoopmakelaar meeneemt, die zal toch ook wel dermate serieus zijn dat hij niet zomaar biedt zonder na te gaan of het voor hem/haar wel te betalen is?
Het feit is dat er gewoon zoveel concurrentie is. Ik heb ook een paar keer naast gegrepen, ondanks dat ik het hoogste bod had en heb laten doorschemeren dat de financiering helemaal geen probleem zou moeten zijn bij de verkoopmakelaar. Toch was dat niet genoeg...
Hoe scherper je bod, de meer kans. Zo simpel is het. Je leest het ook in mijn verhaal: ik had nog 2 concurrenten die heel dicht bij waren met hun bod. Het feit dat ik
en flexibel was in de overdrachtsdatum,
en zonder voorbehoud had geboden,
en een goed bod boven de vraagprijs deed
en als eerste was met het bod heeft mij de woning doen krijgen! Dat is dus nogal een reeks aan factoren die bijgedragen hebben. Had ik mezelf tekort gedaan op één van deze punten, dan was ik nog steeds op zoek geweest. Sindsdien heb ik ook geen pand meer voorbij zien komen wat aan het huis wat ik heb gekocht kan tippen.
Bottomline: Als je je droomhuis tegenkomt, ga er vol voor! Je wilt het risico om net naast te grijpen gewoon niet missen. Wellicht het belangrijkste daarbij: Verplaats jezelf in de verkopersrol, wat zou jij belangrijk vinden? Doorgaans kopen die een nieuw huis en willen dus snel zekerheid, wellicht omdat ze zelf ook zonder voorbehoud van financiering hun nieuwe droomhuis al reeds hebben gekocht!!!