Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 172 ... 358 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-06 21:51
waterfles schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:04:
Ben benieuwd naar jullie meningen.

Elk bod wat de afgelopen tijd hebben gedaan, is bod per inschrijving. Erg waardeloos, maar goed hoort blijkbaar bij deze tijd en ik kan daar weinig aan veranderen. Ik ben zoekende naar tips, zodat we uit eindelijk wel de winnaar zijn.

Afgelopen maandag had ik de webinar van Libero gevolgd. Ik krijg daar als tip, bieden zonder voorbehoud van financiering en bouwtechnische keuring. Ik dacht wtf, is dat jullie advies.

Maar even later dacht ik ,wellicht is het wel een optie. Want we weten in principe wat onze max hypotheek is. Voordat we een bod doen, laten we een voor taxatie uitbrengen. We hebben spaargeld wat we kunnen inbrengen. Dus wat kan er naast ziekte, baanverlies e.v.t. fout gaan?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/tips bij bod per inschrijving.
Wat is het antwoord waar je naar opzoek bent: kun je doen - is niet risico vol?
Besef dat je voor 10% van de overeengekomen koopprijs de boot in gaat. Als alles goed gaat krijg je het huis erbij, als er toch iets misgaat ben je die 10% kwijt.

Dat gezegd hebbende, ik heb afgelopen maand zonder voorbehoud geboden & het bod gewonnen (in Utrecht). In eerste instantie wilde ik de hypotheek rond hebben binnen de gerekte (laat tekenen van koopcontract) bedenktijd van 3 dagen door alles goed voor te bereiden. Dat is niet gelukt.
Het was zeker stressvol, ook al verzekerde mijn adviseur me dat het goed zou komen (en dat komt het ook, akkoord van de bank is binnen & hypotheek is getekend: 15 maart overdracht).

De verkopend makelaar gaf wel aan dat er een hoger bod was, maar ik de betere voorwaarden had. Of dat waar is weet ik niet (12% overboden in het 300k starters segment, en de taxatie was 5k onder de verkoopprijs) maar mijn bod zonder voorbehoud stond wel sterk(er) dan met.

Reden voor mij om het te doen was dat ik ~16% van de koopsom had kunnen opbrengen uit eigen middelen & goed ingelezen / geïnformeerd was over mijn max hypotheek. En ik het idee had er anders niet tussen te komen. Zou ik het nog een keer doen? Als het niet echt hoeft nee, maar in deze markt: ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-06 13:18
Ik ga binnenkort mijn huis verkopen, en iemand die zonder voorbehouden biedt, heeft zeer zeker een streepje voor. Als het verschil met het hoogste bod niet te groot is, ga ik voor het lagere bod zonder voorbehouden. Dealzekerheid mag wat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:21
Wat vinden jullie?

Advertentie:
code:
1
 De keuken is in 2020 vernieuwd

Maar na kopen blijkt dat de inbouw apparatuur ouder is. Is dit gewoon mijn fout door niet goed te vragen?

Het voelt een beetje als het kopen van een auto uit 2020 waar achteraf een motor uit 2015 in blijkt te liggen. Het werkt en doet wat ik ervan verwacht, maar garantieperiode is al afgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:37
@Koptelefoontje Als dat zinnetje het enige is en de verkoper bijvoorbeeld tijdens een bezichtiging ook niet de indruk heeft gewekt dat de apparatuur in 2020 nieuw aangekocht is, dan neig ik er naar dat het binnen jouw onderzoeksplicht lag om dit te checken. Had je een makelaar die hier op aan had kunnen slaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:21
Trenchdog schreef op zondag 28 februari 2021 @ 06:55:
@Koptelefoontje Als dat zinnetje het enige is en de verkoper bijvoorbeeld tijdens een bezichtiging ook niet de indruk heeft gewekt dat de apparatuur in 2020 nieuw aangekocht is, dan neig ik er naar dat het binnen jouw onderzoeksplicht lag om dit te checken. Had je een makelaar die hier op aan had kunnen slaan?
Geen aankoop makelaar en verder zelf ook niet naar gevraagd. Het zinnetje is wel slim neergezet want ‘vernieuwd’ hoeft niet te betekenen dat de hele keuken uit 2020 is.
Maar die interpretatie heb ik nu achteraf pas..

Weer iets om op te letten bij een volgende aankoop :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Koptelefoontje Ik zou eerlijk gezegd ook verwachten dat er ook nieuwe apparatuur in zou zitten. Anders hadden ze dit moeten omschrijven als "keukenkastjes vernieuwd" of iets in die richting.

De vraag is dan natuurlijk wat je er echt mee zou willen doen. Had je minder geboden als je dit had geweten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-05 09:51
Zelf even moeten vragen imo. Keuken vernieuwd hè? Wat allemaal? En hoe?

It's dogged that does it

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:01

Crazy D

I think we should take a look.

Nieuwe handgrepen op de kastjes is al "vernieuwd". Je had het gewoon zelf kunnen zien of informeren, maar ja, vraag is idd: wat had je gedaan als je het had geweten. 1000 euro minder geboden?
In mijn huis ging na 1 maand de oven kapot en 3 maanden later de vaatwasser. Tjah. Shit happens. Apparatuur kan ook altijd stuk gaan, en als het gewoon goed schoon is en netjes is maakt het ook niet uit of de apparatuur nu 5 jaar oud is of niet. Het is jouw gevoel dat als er staat "vernieuwd" dat je dan de aanname hebt dat apparatuur vervangen is.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Vernieuwd is niet hetzelfde als ‘een nieuwe keuken’.

Slim opgeschreven dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:16

Elk bod wat de afgelopen tijd hebben gedaan, is bod per inschrijving. Erg waardeloos, maar goed hoort blijkbaar bij deze tijd en ik kan daar weinig aan veranderen. Ik ben zoekende naar tips, zodat we uit eindelijk wel de winnaar zijn.

Afgelopen maandag had ik de webinar van Libero gevolgd. Ik krijg daar als tip, bieden zonder voorbehoud van financiering en bouwtechnische keuring. Ik dacht wtf, is dat jullie advies.

Maar even later dacht ik ,wellicht is het wel een optie. Want we weten in principe wat onze max hypotheek is. Voordat we een bod doen, laten we een voor taxatie uitbrengen. We hebben spaargeld wat we kunnen inbrengen. Dus wat kan er naast ziekte, baanverlies e.v.t. fout gaan?

Mijn ervaring is, laat je adviseur indien mogelijk de biedingen doen. Laat hem/haar weten dat je geïnteresseerd bent in huis X en hij doet de rest in samen spraak met jullie.

Ik ben van mening dat het alleen maar helpt, in ieder geval in mijn situatie. De adviseur kende de verkopende makelaar, belletje gepleegd en wat informatie weten los te trekken. Dit vervolgens gebruikt in de onderhandelingen.

Ook al is de huizenmarkt constant aan het veranderen, er zal vast nog eens zo'n zelfde situatie voorkomen als dat ik heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:04
Scuderia110 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 20:22:
[...]

Zonder voorbehoud zou ik never nooit iemand adviseren. De kans is klein, maar wat als je omvalt voordat je hypotheek rond is, fijn afscheidskado. Idem bouwkundige keuring, als het nodig is dan is het nodig, je kunt zo lelijk nat gaan.
Ook zonder voorbehoud heb je altijd nog een aantal dagen 'afkoelingsperiode' nadat beide partijen hebben getekend. Als jouw bod het beste blijkt, dan kun je dus altijd nog een bouwkundige keuring doen en een concreet hypotheekgesprek voeren. Waarbij het uiteraard ook verstandig is om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. Het risico dat je omvalt heb je ook in de 'gewone' situatie zodra de voorbehouden zijn verlopen, dus daarin zit niet heel veel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 23:28

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik heb indertijd mijn appartement ook verkocht niet aan de hoogste bieder, maar aan het bod zonder voorbehoud van financiering. Dat heb ik vervolgens ook zelf toegepast bij het aankopen van mijn huidige woning, omdat ik dat streepje voor wilde hebben. En an sich is het hele hypotheek gebeuren niet zo lastig. Ik moet wel zeggen dat er toen bij het daadwerkelijk regelen nog even een verrassinkje naar boven kwam dat het oorspronkelijke bedrag aan studieschuld meegerekend moest worden ipv het toen nog resterend, maar omdat we nog marge hadden maakte dat niet uit.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
RzrBck schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 20:35:
Wat is het antwoord waar je naar opzoek bent: kun je doen - is niet risico vol?
Besef dat je voor 10% van de overeengekomen koopprijs de boot in gaat. Als alles goed gaat krijg je het huis erbij, als er toch iets misgaat ben je die 10% kwijt.
Waarom komen er toch nog steeds antwoorden voorbij dat je ineens 10% kwijtraakt? Dat is echt het uiterste wat er voor de verkoper uit te halen valt maar dat is lang niet altijd hetgeen wat een rechter toekent. Dat is een jarenlang proces en staat niet "ineens" binnen 1 dag na de officiële koopoverdracht (wat dan niet door zou gaan) zomaar op je bankrekening. Hier is al vaker over gesproken op dit forum en (recente) voorbeelden zijn te vinden op rechtspraak.nl
Het risico is erg klein immers kan je ook ziek en/of baanverlies hebben wanneer je het huis al in bezit hebt en de vaste lasten ook te hoog worden als je alleen van je WW moet rondkomen, dan zal je ook wellicht het huis moeten verkopen en ben je alsnog ook je Kosten Koper, notariskosten, etc kwijt. Daarom adviseer ik mensen tegenwoordig (zodra je goed inzicht hebt in je eigen financiële middelen) om zonder enig voorbehoud van financiering te bieden. Je hebt dan namelijk altijd dat streepje voor op anderen die juist wel met voorbehoud bieden. Het geeft imho ook bij de verkopers aan dat het direct gewoon menens is en dat als ze het bod accepteren er in principe geen extra (in)spanningen nodig zijn omdat je exact weet wat je te bieden hebt qua financiële mogelijkheden dus daar hebben ze zekerheid.

[ Voor 41% gewijzigd door Enforcer op 28-02-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 08:57:
[...]

Ook zonder voorbehoud heb je altijd nog een aantal dagen 'afkoelingsperiode' nadat beide partijen hebben getekend. Als jouw bod het beste blijkt, dan kun je dus altijd nog een bouwkundige keuring doen en een concreet hypotheekgesprek voeren. Waarbij het uiteraard ook verstandig is om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. Het risico dat je omvalt heb je ook in de 'gewone' situatie zodra de voorbehouden zijn verlopen, dus daarin zit niet heel veel verschil.
Ik zal wel ouderwets zijn, maar dat is toch de verkeerde volgorde. Een bouwkundige keuring terwijl je daarvan af hebt gezien in je bod, dan zal de verkoper toch mee moeten werken. De periode na 3 dgn bedenktijd en hypotheek def rond is waar het om gaat, en dat is natuurlijk wel een groot verschil. Met voorbehoud financiering heb je zo een afwijzing bij overlijden oid, zonder voorbehoud ben je gewoon de sjaak. Het is zorgelijk hoe makkelijk mensen over dit soort risico's heenstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:04
Scuderia110 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 10:50:
[...]

Ik zal wel ouderwets zijn, maar dat is toch de verkeerde volgorde. Een bouwkundige keuring terwijl je daarvan af hebt gezien in je bod, dan zal de verkoper toch mee moeten werken. De periode na 3 dgn bedenktijd en hypotheek def rond is waar het om gaat, en dat is natuurlijk wel een groot verschil. Met voorbehoud financiering heb je zo een afwijzing bij overlijden oid, zonder voorbehoud ben je gewoon de sjaak. Het is zorgelijk hoe makkelijk mensen over dit soort risico's heenstappen.
Daarom moet je ook 'meteen' zorgen voor een overlijdensdekking zodra je me je hypotheek bezig gaat. Vaak is het daarom ook zo dat je via de hypotheekadviseur al een 'voorlopige' dekking voor het overlijdensrisico 'krijgt' als je serieus over de hypotheek in gesprek gaat. En ben je dus niet de sjaak als je overlijdt voordat de hypotheek definitief rond is.

(En uiteraard zal de koper akkoord moeten gaan met een bouwkundig onderzoek. Als die daar niet mee akkoord gaat kun je eenvoudig afzien van de koop. En dat zou ik ook doen, omdat in dat geval de verkoper vermoedelijk wat te verbergen heeft.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Je hebt het over een bod zonder bouwkeurige keuring en dan in de 3 dagen bedenktijd alsnog een keuring laten uitvoeren? Zo zit de wereld niet in elkaar.

Waar het me om gaat is dat er zo makkelijk over gesproken wordt, een bod zonder voorbehoud. Als je voorbereid bent op de onvoorziene omstandigheden, of bereid en in staat bent om het risico te nemen, dan kan het een keuze zijn. Maar de tendens lijkt "ik kan de hypotheek wel kijgen, met voorbehoud maak ik geen kans dus laat ik het maar vallen", en dat is m.i. zorgelijk. Zo lijkt de tendens ook met voorbehoud bouwkundige keuring, die aankoopmakelaar ziet niet zoveel, kan een hele nare verrassing worden.

Ik heb vorig jaar een huis bekeken waar voor minimaal 50K aan werkzaamheden lag te wachten, mijn makelaar had dat niet gezien, ik ook niet, maar degene die ik mee had genomen wel. Is verkocht zonder voorbehoud, daar moet je jezelf voor willen behoeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Rubbergrover1 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:50:
[...]

(En uiteraard zal de koper akkoord moeten gaan met een bouwkundig onderzoek. Als die daar niet mee akkoord gaat kun je eenvoudig afzien van de koop. En dat zou ik ook doen, omdat in dat geval de verkoper vermoedelijk wat te verbergen heeft.)
Als iemand mijn huis koopt zonder voorbehoud van een bouwtechnische keuring zou ik het niet zo netjes vinden als hij die dan tijdens de afkoelingsperiode nog er door probeert te wurmen. Ik zou dan net even een paar dagen niet thuis zijn, volgende week kan de keuring plaatsvinden :w
[...]

Zonder voorbehoud zou ik never nooit iemand adviseren. De kans is klein, maar wat als je omvalt voordat je hypotheek rond is, fijn afscheidskado. Idem bouwkundige keuring, als het nodig is dan is het nodig, je kunt zo lelijk nat gaan.
Dan gaat het huis gewoon naar een van de andere 20 bieders. Mogelijk zelfs tegen een hogere prijs. Die 10% is echt geen zekerheid hoor. Je kan niet per definitie zeggen dat je nooit zonder voorbehoud moet bieden. Je moet gewoon de risico's afschatten. Zelf heel tevreden met het resultaat van bieden zonder voorbehoud.

[ Voor 34% gewijzigd door fsfikke op 28-02-2021 15:07 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ypuh schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 17:18:
Wat zijn de dingen waar je specifiek op moet letten bij het kopen van een woning wanneer de overdrachtsdatum over ca. 1 jaar ligt?

Het is niet aan de orde om de woning te kopen en verhuren. Verder ben ik flexibel en maakt het mij niet uit om nog een tijdje te wachten, maar ik lees dat er nogal wat kosten gemoeid (kunnen) zijn met het aanhouden van een rentebod/hypotheek aanvraag, terwijl ik deze (waarschijnlijk) wel nodig ben om de koop rond te krijgen.

Kortom; hoe zorg ik dat ik het prijsvoordeel en gunfactor van een jaar kunnen/willen wachten, niet weer in hoef te leveren om de garanties/rentes vanuit de bank bij te passen. Ik denk niet dat de verkopers belang hebben bij het uitstellen van de formele afronding. Zij hebben een nieuwbouwwoning waar ze oplevering verwachten eind Q1. Voor hun is het dus ook fijn om geen dubbele lasten meer te hebben en niet tijdelijk te hoeven verhuizen.
Je hebt twee opties.

Wachten met de hypotheekaanvraag, maar dan heeft het ook geen zin om een voorbehoud voor financiering op te nemen (immers kun je je er dan niet binnen de termijn van zes weken op beroepen).

Andere optie is wel op tijd de hypotheekaanvraag doen. De voorwaarden bij de offerte, oa de geldigheid verschillen per verstrekker. Sommige zijn 90 dagen geldig, andere 180 dagen. Soms kun je eenmalig kosteloos verlengen. Bij andere verstrekkers betaal je bij een verlenging tot de levering een "bereidstellingsprovisie". Het is dan even uitzoeken waar je het beste terecht kunt.

Ik heb voor het eerste gekozen. Ik heb een huis gekocht zonder voorbehoud en ik wacht even met de aanvraag. (Wel heb ik al mijn documenten gereed. Taxatierapport en inkomensverklaring zijn zes maand geldig, dus binnen die termijn moet ik de offerte hebben).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:08

Sport_Life

Solvitur ambulando

fsfikke schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:59:
[...]

Als iemand mijn huis koopt zonder voorbehoud van een bouwtechnische keuring zou ik het niet zo netjes vinden als hij die dan tijdens de afkoelingsperiode nog er door probeert te wurmen. Ik zou dan net even een paar dagen niet thuis zijn, volgende week kan de keuring plaatsvinden :w

[...]
Dan zou bij mij als koper alle alarmbellen afgaan ;). Als het goed is is de bouwkundige keuring slechts formaliteit, ik neem aan dat een eigenaar op de hoogte is van de staat van de woning.

Toen wij ons appartement (bj 1896) verkochten ging de koper ook in de bedenktijd alles regelen (taxatie, bouwkundige staat). Had ook niet zoveel te verbergen :P.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Zonder voorbehoud zou ik never nooit iemand adviseren. De kans is klein, maar wat als je omvalt voordat je hypotheek rond is, fijn afscheidskado.
Even voor mijn beeldvorming hoor maar je wacht zelf op de oplevering van je eigen nieuwbouwwoning toch (eind dit jaar dus dat duurt nog ff)? Wat nu als je morgen ineens 'omvalt', is dat risico dan ineens anders dan? Ik weet even niet hoe dat dan gedekt is...

[ Voor 3% gewijzigd door Enforcer op 28-02-2021 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Scuderia110 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:45:
[...]
Ik heb vorig jaar een huis bekeken waar voor minimaal 50K aan werkzaamheden lag te wachten, mijn makelaar had dat niet gezien
[...]
Lekker makelaar heb je dan :X

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Enforcer schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:09:
[...]

Even voor mijn beeldvorming hoor maar je wacht zelf op de oplevering van je eigen nieuwbouwwoning toch (eind dit jaar dus dat duurt nog ff)? Wat nu als je morgen ineens 'omvalt', is dat risico dan ineens anders dan? Ik weet even niet hoe dat dan gedekt is...
Hypotheek is toch helemaal rond, met levensverzekering, het is bijna interessant dat ik omval voor mijn nabestaanden. Maar vertel jij dan wat er gebeurt als ik een huis koop zonder voorbehoud en ik overlijd voordat de hypotheek rond is waardoor de hypotheek niet rond komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Harrie_ schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:16:
[...]

Lekker makelaar heb je dan :X
Zullen er weinig zijn die dat wel gezien hadden, maar hij adviseerde sowieso een bouwkundige keuring, dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Scuderia110 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:58:
[...]

Hypotheek is toch helemaal rond, met levensverzekering, het is bijna interessant dat ik omval voor mijn nabestaanden. Maar vertel jij dan wat er gebeurt als ik een huis koop zonder voorbehoud en ik overlijd voordat de hypotheek rond is waardoor de hypotheek niet rond komt.
Hetzelfde, dus feitelijk maakt het niks uit of je nu koopt zonder enig voorbehoud in het geval van overlijden ... de erfgenamen mogen beslissen of ze alsnog de koop door laten gaan (mits er genoeg financiën beschikbaar zijn uit de erfenis) of dat ze daarvan afstand doen en de koop ontbinden in overleg met de verkopers. Dan ligt het vervolgens aan de coulance van beide partijen hoe en wat verder of ze er in overleg beide uitkomen of een gang naar de rechter om de 10% op te eisen (en in hoeverre die dan toegekend wordt is aan de rechter). Dus feitelijk is er geen enkel verschil en vond ik de opmerking een beetje raar van iemand die ruim 8maanden moet wachten op de oplevering van zijn nieuwbouw huis ten op zichtte van iemand die zonder voorbehoud zou bieden (terwijl een voorbehoud traject ook maar doorgaans 6weken is, nadat het voorbehoud is afgelopen zit je in exact dezelfde situatie als waar jij je nu bevindt).

[ Voor 20% gewijzigd door Enforcer op 28-02-2021 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Je hebt het over een bod zonder bouwkeurige keuring en dan in de 3 dagen bedenktijd alsnog een keuring laten uitvoeren? Zo zit de wereld niet in elkaar.

Waar het me om gaat is dat er zo makkelijk over gesproken wordt, een bod zonder voorbehoud. Als je voorbereid bent op de onvoorziene omstandigheden, of bereid en in staat bent om het risico te nemen, dan kan het een keuze zijn. Maar de tendens lijkt "ik kan de hypotheek wel kijgen, met voorbehoud maak ik geen kans dus laat ik het maar vallen", en dat is m.i. zorgelijk. Zo lijkt de tendens ook met voorbehoud bouwkundige keuring, die aankoopmakelaar ziet niet zoveel, kan een hele nare verrassing worden.

Ik heb vorig jaar een huis bekeken waar voor minimaal 50K aan werkzaamheden lag te wachten, mijn makelaar had dat niet gezien, ik ook niet, maar degene die ik mee had genomen wel. Is verkocht zonder voorbehoud, daar moet je jezelf voor willen behoeden.
Mijn zus en ik hebben het huis van onze overleden ouders vorig jaar verkocht zonder voorbehoud keuring, wel voorbehoud financiering en met niet bewoners clausule. Die hebben de kopers alsnog laten uitvoeren (prima) en die bevindingen (niet schokkend) hebben ze geprobeerd alsnog in de afgeronde onderhandelingen te krijgen. Toen hebben we droog vermeld dat de onderhandelingen waren afgelopen bij het overeenkomen van de prijs en de voorwaarden.Dat snapten ze ook wel dus gewoon afgenomen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Enforcer schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:02:
[...]

Hetzelfde, dus feitelijk maakt het niks uit of je nu koopt zonder enig voorbehoud in het geval van overlijden ... de erfgenamen mogen beslissen of ze alsnog de koop door laten gaan (mits er genoeg financiën beschikbaar zijn uit de erfenis) of dat ze daarvan afstand doen en de koop ontbinden in overleg met de verkopers. Dan ligt het vervolgens aan de coulance van beide partijen hoe en wat verder of ze er in overleg beide uitkomen of een gang naar de rechter om de 10% op te eisen (en in hoeverre die dan toegekend wordt is aan de rechter). Dus feitelijk is er geen enkel verschil en vond ik de opmerking een beetje raar van iemand die ruim 8maanden moet wachten op de oplevering van zijn nieuwbouw huis ten op zichtte van iemand die zonder voorbehoud zou bieden (terwijl een voorbehoud traject ook maar doorgaans 6weken is, nadat het voorbehoud is afgelopen zit je in exact dezelfde situatie als waar jij je nu bevindt).
Sorry, misschien snap ik het allemaal niet, maar dit is toch een wereld van verschil. In die 6 wkn zit precies het verschil, als ik verkoper was ga ik voor die 10%, dan maar naar de rechter, je hebt met je volle verstand getekend, dat is precies de kern van zonder voorwaarden een bod doen. In mijn geval keert een levensverzekering uit en kunnen ze er gewoon gaan wonen, niemand die 10% komt opeisen, en binnen die 6 wkn hadden ze zonder gedoe van de koop af kunnen zien.

Het risico is uiteraard heel klein, maar voor velen ook te groot. Ik denk dat er heel veel zijn die het risico (onbewust) nemen terwijl ze die 10% niet eens op kunnen hoesten, dat lijkt mij een slechte zaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Ik overweeg zelf ook om te bieden zonder voorbehoud, dus heb geprobeerd de risico's en gevolgen op een rij te krijgen.

- Je inkomen valt weg waardoor je geen hypotheek meer kan afsluiten
Gevolg: Met een zuur gezicht de 10% boete overmaken. Dus alleen doen als je dat kan betalen als het echt mis gaat.

- Het lukt niet om op tijd de hypotheek rond te krijgen.
Afhankelijk van de overdrachtsdatum heb je hier natuurlijk al iets meer tijd voor dan met voorbehoud die afloopt. Maar als het echt niet lukt door wat dan ook, en je kan geen latere overdracht regelen bij de verkoper, dan kost het je wel die 10% boete. Een ingewikkelde hypotheeksituatie met kans op lange doorlooptijd zou misschien een reden kunnen zijn om het niet te doen.

- Je kan een minder hoge hypotheek krijgen dan je had verwacht (door inkomen, taxatie of hypotheekmarkt)
Gevolg: Meer eigen geld inbrengen. Vooral als je tegen 100% LTI of LTV wilt lenen dus goed uitzoeken wat je ongeveer kan lenen en voor voldoende marge eigen geld zorgen.

- Je kan geen hypotheek krijgen omdat je sector hard wordt geraakt door Corona?
Ik weet niet of dit een ding is, voor mij gelukkig niet van toepassing maar als je in de horeca of evenementen werkt zou ik het niet doen.

- Je komt te overlijden
Gevolg: Hangt af van je situatie, als je alleenstaand bent is het gevolg een lagere erfenis voor je nabestaanden van maximaal 10% koopsom.

- Problemen bij verkoop huidige woning of overbrugging.
Voor mij niet van toepassing dus niet naar gekeken.

In andere posts wordt ook gezegd dat die 10% lager kan worden door afspraken met verkopers of als het tot een rechtszaak komt. Maar dat is natuurlijk ook geen zekerheid dus ik houd zelf rekening met het worst case scenario van 10%.

Zie ik nog dingen over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:20
Een hypotheekadviseur in de hand nemen gaf mij persoonlijk de rust. Die rekende alles al door, vroeg alle bestanden op en ging dus eigenlijk praktisch alle checks door van hypotheekverstrekkers. Als deze aangeeft dat je de hypotheek normaliter zou moeten krijgen, dan zal dat ook wel kloppen. Verder ben ik het met je analyse eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Erik1 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:02:
[...]

Zie ik nog dingen over het hoofd?
Op basis van zo'n analyse kun je ervoor kiezen om zonder voorbehoud te bieden, dan is het een bewuste keuze. Blijf echter betwijfelen of veel mensen zo'n analyse (laten) maken. Mijn gevoel zegt dat een groot deel het doet omdat ze anders geen kans denken te hebben en het "wel goed zal komen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:53
Komt tegenwoordig regelmatig voor hoor, maar dan moet je het wel in je bod verwerken.

Wij hebben het op aanraden van onze makelaar gedaan bij de koop. Je neemt dan in je bod op dat je de bouwkundige keuring wil doen binnen de wettelijke bedenktijd. Dan is het dus geen "onder voorbehoud van bouwkundige keuring" wat weer weken kan duren.
Bij de verkoop van onze huidige woning gebeurde hetzelfde. Doordat die ook zonder voorbehoud van financiering hadden geboden was de koop binnen 2 weken definitief (kerst zat er nog tussen :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:30

Koekfabriek

King Billy on the wall

Sport_Life schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:54:
[...]

Dan zou bij mij als koper alle alarmbellen afgaan ;). Als het goed is is de bouwkundige keuring slechts formaliteit, ik neem aan dat een eigenaar op de hoogte is van de staat van de woning.

Toen wij ons appartement (bj 1896) verkochten ging de koper ook in de bedenktijd alles regelen (taxatie, bouwkundige staat). Had ook niet zoveel te verbergen :P.
Nouja ik zou zeggen je bied of onder voorbehoud van bouwtechnische keuring of niet. Om hem er zo halfslachtig tussendoor te fietsen vind ik niet netjes.

Wij hebben het bij recente aankoop gewoon opgenomen (wel als formaliteit), wij zij niet bouwkundig onderlegd en wilde gewoon een onafhankelijke blik. Was geen probleem voor de verkoper.
Bij de verkoop van ons huis hadden we het ook graag gezien dat ze koper een keuring liet doen (heeft de makelaar ook op aangedrongen tegen ons en tijdens de bezichtigingen). Geen van de 3 hoogste biedingen heeft het uberhaupt opgenomen. Vreemde markt is het toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:55
Bij onze recente aankoop hebben we met de verkoper afgesproken dat we een keuring uitvoeren voordat we de koopovereenkomst tekenen. Wij hadden het voordeel van de keuring, en de verkopers hadden geen "open-ended" voorbehoud in het contract. win-win.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
GerbenBK schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:03:
[...]

Komt tegenwoordig regelmatig voor hoor, maar dan moet je het wel in je bod verwerken.

Wij hebben het op aanraden van onze makelaar gedaan bij de koop. Je neemt dan in je bod op dat je de bouwkundige keuring wil doen binnen de wettelijke bedenktijd. Dan is het dus geen "onder voorbehoud van bouwkundige keuring" wat weer weken kan duren.
Bij de verkoop van onze huidige woning gebeurde hetzelfde. Doordat die ook zonder voorbehoud van financiering hadden geboden was de koop binnen 2 weken definitief (kerst zat er nog tussen :P )
Prima toevoeging!

Het verschil tussen een keuring doen in de bedenktijd en een keuring doen als voorbehoud bij het bod, is dat bij de laatste je ook een bedrag aan noodzakelijke herstelwerkzaamheden hangt, dit is opgenomen in de verkoopovereenkomst. Dat is een grote onzekerheid en naar mijn idee ook een bron voor discussie. Voorbehoud financiering overigens idem dito.

Als verkoper zou ik er ook geen probleem mee hebben als iemand binnen de bedenktijd wilt komen inspecteren. Het enige wat ze dan nog kunnen doen is het contract meteen weer ontbinden (ze mogen voor zichzelf bepalen wat ze dan acceptabel vinden aan herstelwerkzaamheden), als ze dat niet willen staat de prijs gewoon vast.

"Vroegah" werd volgens mij vaak een keuring gedaan voorafgaand aan het bod.. Dan nam je het mee in de onderhandelingen. Das war einmal..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
JanHenk schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:00:
"Vroegah" werd volgens mij vaak een keuring gedaan voorafgaand aan het bod.. Dan nam je het mee in de onderhandelingen. Das war einmal..
Wij hebben ons huis zelfs laten taxeren voor we het kochten. Maar dat was in 2008 ook niet meer gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-06 15:24
Hey Tweakers,

even advies gevraagd. Mijn partner en ik zijn nu een maandje serieus op zoek naar een koopwoning in Groningen. Nu heb ik al een aantal keren gehad dat wanneer ik een bezichtig aanvraag ik die middag een telefoontje krijg van de makelaar "Er zijn zoveel mensen geïnteresseerd, daarom willen wij u graag op een reservelijst zetten. Geen zorgen je staat op de 1e plek, als iemand afzegt bellen wij u direct". Dat dit 1x voorkomt, dat kan nog. Maar inmiddels staan wij al bij 4 woningen op een reservelijst, dit terwijl ik de woning die ochtend om 6:30 uur als nieuw op Funda zie staan.

Mijn vraag is daarom dan ook:
Heeft het nog wel nut om zelf opzoek te gaan i.p.v. gebruik te maken van een aankoopmakelaar? Ik hoorde van een collega dat in deze tijden een aankoopmakelaar echt een aanrader is. Dit omdat de verkoper je dan ook vaker serieus neemt.

Maar klopt dit bovenstaande wel? Nemen makelaars ons niet serieus omdat wij zelf op Funda kijken etc

Verplaatst vanuit Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5

[ Voor 4% gewijzigd door tweakduke op 03-03-2021 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:01
Jboy1991 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:54:
Hey Tweakers,

even advies gevraagd. Mijn partner en ik zijn nu een maandje serieus op zoek naar een koopwoning in Groningen. Nu heb ik al een aantal keren gehad dat wanneer ik een bezichtig aanvraag ik die middag een telefoontje krijg van de makelaar "Er zijn zoveel mensen geïnteresseerd, daarom willen wij u graag op een reservelijst zetten. Geen zorgen je staat op de 1e plek, als iemand afzegt bellen wij u direct". Dat dit 1x voorkomt, dat kan nog. Maar inmiddels staan wij al bij 4 woningen op een reservelijst, dit terwijl ik de woning die ochtend om 6:30 uur als nieuw op Funda zie staan.

Heeft het nog wel nut om zelf opzoek te gaan i.p.v. gebruik te maken van een aankoopmakelaar? Ik hoorde van een collega dat in deze tijden een aankoopmakelaar echt een aanrader is. Dit omdat de verkoper je dan ook vaker serieus neemt.

Maar klopt dit bovenstaande wel? Nemen makelaars ons niet serieus omdat wij zelf op Funda kijken etc
Je kan een paar dingen proberen, hier zetten de makelaars ze huizen eerst met een teaser op Facebook.

En daarvoor worden ze op move.nl gezet. Sommige makelaars geven je daar gratis toegang, maar meestal moet dit via een aankoop makelaar. Bij ons scheelde dit ca 5 uur - 4 dagen voordat een huis op funda verscheen wat er in resulteerde dat we eigenlijk altijd wel een bezichtig ingepland kregen waar dat bij funda onmogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:08

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hey Tweakers,

N=1 natuurlijk,.. maargoed ik zie het nu van dichtbij gebeuren dat buren hun woning te koop hebben gezet. Woning wordt gedeeld in de buurt WhatsApp groep en op Facebook (nog niet eens de website van de makelaar) en onder de NVM makelaars in de regio.
Nu zijn er al meerdere mensen komen kijken, als er een bod uitkomt en die is hoog genoeg komt de woning waarschijnlijk op Funda met de melding "reeds verkocht". (weer reclame voor de makelaar en de regio want de verkoopmakelaar woont zelf ook in de wijk :P ).

Dus de enige manier om er tijdig bij te zijn is van de makelaars in de buurt Facebook in de gaten te houden en/of een aankoopmakelaar.
Toen wij verkochten was dat ook al wel voor hele gewilde woningen, maar ik heb de indruk dat het de laatste jaar is verergerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 03-03-2021 19:35 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattie_333
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2024
Hey Tweakers,

[mbr]Verplaatst vanuit Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 [/]
Wij waren er steeds als eerste bij door een (gratis) account op makelaarsland. Op een of andere reden komen ze daar direct op te staan wanneer er een woning werd aangemeld op funda. Vanuit hier uiteindelijk ons droomhuis weten te verkrijgen. Veel succes met zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:29
@Jboy1991

Mijn aankoopmakelaar vertelde mij ook een aantal keer dat de verkopende partij met een reserve lijst aan kwam zetten. Door zijn toedoen is dat nooit gebeurd. Hij gaf op een tactische manier aan dat de klanten van de verkopende makelaar ook bij hun huizen over de vloer komen... Ofwel met een aankoop makelaar heb je echt wel een voet tussen de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAmos
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-04 14:18
MrAmos schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:59:
Long time lurker die al een tijdje actiever wilt worden en dit leek me een ideaal moment :)

Ik en mijn partner zijn bezig met de zoektocht naar onze eerste koopwoning, inmiddels een adviesgesprek gehad en qua hypotheek kunnen we gaan kijken naar woningen tot 250.000 euro.

Nu is de woningmarkt best druk natuurlijk en we hebben natuurlijk geen flauw idee wat ons te wachten staat qua bezichtigingen, biedingen etc.

Nu hebben we een aantal huizen die we willen proberen te bezichtigen:
https://www.funda.nl/koop...1252379-paulinastraat-62/
https://www.funda.nl/koop...1252377-bantingstraat-22/
https://www.funda.nl/koop...0443-else-mauhsstraat-33/

Eigenlijk is mijn concrete vraag vooral een beetje wat een beetje de termijn is tussen een woning dat deze op funda komt en dat het mogelijk verkocht is(onder optie / onder bod / verkocht onder voorbehoud). Zouden we theoretisch uberhaupt nog kans maken op deze woningen of is het realistisch om te verwachten dat deze al praktisch verkocht zijn?
Updates, hoe m'n partner het doet weet ik niet, maar na zelf 10 woningen geprobeerd heb een bezichtiging te regelen met zero luck is het de partner die 1 keer een poging waagt en meteen raak.

Gister een bezichtiging gehad en dat is zeer goed bevallen, wel raar om ineens in iemand z'n hebben en houden te staan. Dat was wel even wennen. Relatief nieuwe woning uit 2011 en echt alle Musts en een paar Coulds die afgevinkt konden worden. Bod hebben we inmiddels uitgebracht en nu is het afwachten :X

Bijzondere ervaring en medelijden met m'n baas vandaag, want de focus is er totaaal niet vandaag :/
Nog tips om wat rustiger te worden van een situatie als deze? Ondanks dat we de instelling hebben dat we toch pech hebben etc, is het toch wel verdomde spannend

Driver: BMW 320i E91 LCI || Phone: Iphone 13 Pro 128GB || Rig: Ryzen 5 (3600), 32GB Ram, RTX 2070 Super

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

MrAmos schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:42:
[...]

Updates, hoe m'n partner het doet weet ik niet, maar na zelf 10 woningen geprobeerd heb een bezichtiging te regelen met zero luck is het de partner die 1 keer een poging waagt en meteen raak.

Gister een bezichtiging gehad en dat is zeer goed bevallen, wel raar om ineens in iemand z'n hebben en houden te staan. Dat was wel even wennen. Relatief nieuwe woning uit 2011 en echt alle Musts en een paar Coulds die afgevinkt konden worden. Bod hebben we inmiddels uitgebracht en nu is het afwachten :X

Bijzondere ervaring en medelijden met m'n baas vandaag, want de focus is er totaaal niet vandaag :/
Nog tips om wat rustiger te worden van een situatie als deze? Ondanks dat we de instelling hebben dat we toch pech hebben etc, is het toch wel verdomde spannend
De beste methode is gewoon elke 2 minuten je mailbox vernieuwen op de hoop dat er toch een mail is en je telefoon elke 3 minuten even uit de slaapstand te halen om te kijken of hij niet op stilstand is gaan staan en je daarom het belletje hebt gemist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-06 12:03
Sen schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:53:
[...]

De beste methode is gewoon elke 2 minuten je mailbox vernieuwen op de hoop dat er toch een mail is en je telefoon elke 3 minuten even uit de slaapstand te halen om te kijken of hij niet op stilstand is gaan staan en je daarom het belletje hebt gemist.
Vergeet de liters koffie niet die je rustig houden.
En mocht je toch op kantoor zitten is het afleiden van je collega's ook een goede.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
  • Laatst online: 10:47
[...]

...
Herkenbaar, kan je geen tips geven helaas. Wij hadden ook op vrijdag een bod uitgebracht, lekker hele weekend kunnen piekeren en maandagavond pas verlossende telefoontje gekregen :P maar wel met goed nieuws. Mijn partner had er minder last van overigens, zij zet het gewoon naast zich neer, dus verschilt ook van persoon tot persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
[...]Nog tips om wat rustiger te worden van een situatie als deze? Ondanks dat we de instelling hebben dat we toch pech hebben etc, is het toch wel verdomde spannend
Methylfenidaat. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalith
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-06 18:20
Ik lurk hier al een tijdje. Na mijn teleurstellende ervaring vandaag is het voor mij maar eens tijd om een duit in 't zakje te doen ;-)

Sinds ongeveer een jaar ben ik serieus op zoek naar een woning. Al vaak de boot gemist, hetzij door te laag te bieden, of na zelf de stekker er uit te hebben getrokken omdat de prijs van de woning het naar mijn mening het niet waard was (anders gezegd, ik wilde 'm niet graag genoeg).

Een paar maanden geleden toch maar een aankoopmakelaar ingeschakeld. Dat bleek al erg nuttig. Afgelopen week via hen toch nog een bezichtiging kunnen krijgen, terwijl ik in eerste instantie een 'sorry, is al vol' te horen kreeg. Dit was echt zo'n woning waar ik een klik mee had (de eerste echte sinds de start van m'n zoektocht). Wel redelijk verouderd, maar zag het helemaal zitten om er stapje voor stapje iets moois van te maken O+. Na overleg een heel mooi bod gedaan, en dat zag er volgens de verkoopmakelaar al goed uit. Hij zei wel, om wat meer zekerheid te geven (garanderen kon hij niet ofc), zou er nog wel wat bij kunnen. Ik dacht (stomme ik), wellicht een tactiek om er voor de verkopers nog wat meer uit te halen. Mijn aankoopmakelaar hield zich een beetje op de vlakte en kwam op mij ook niet helemaal zeker over. Heb toch m'n bod nog wat verhoogd met 1.5k. Een paar uur later kreeg ik een belletje terug met het bericht dat ik het net niet was geworden. Ik had op een paar duizend wel het hoogste bod, maar er lag een ander bod die ontbindende voorwaarden had op een gedeelte van de koopsom, ipv in mijn geval de gehele koopsom. :-(

Heb me zelden zo stom gevoeld zeg.. Hij was echt voor het grijpen, en ondanks de hint niet gehapt... :'(

Nouja, er komt wel weer een kans :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Laatst online: 30-05 13:58
Megalith schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:53:
Ik lurk hier al een tijdje. Na mijn teleurstellende ervaring vandaag is het voor mij maar eens tijd om een duit in 't zakje te doen ;-)

Sinds ongeveer een jaar ben ik serieus op zoek naar een woning. Al vaak de boot gemist, hetzij door te laag te bieden, of na zelf de stekker er uit te hebben getrokken omdat de prijs van de woning het naar mijn mening het niet waard was (anders gezegd, ik wilde 'm niet graag genoeg).

Een paar maanden geleden toch maar een aankoopmakelaar ingeschakeld. Dat bleek al erg nuttig. Afgelopen week via hen toch nog een bezichtiging kunnen krijgen, terwijl ik in eerste instantie een 'sorry, is al vol' te horen kreeg. Dit was echt zo'n woning waar ik een klik mee had (de eerste echte sinds de start van m'n zoektocht). Wel redelijk verouderd, maar zag het helemaal zitten om er stapje voor stapje iets moois van te maken O+. Na overleg een heel mooi bod gedaan, en dat zag er volgens de verkoopmakelaar al goed uit. Hij zei wel, om wat meer zekerheid te geven (garanderen kon hij niet ofc), zou er nog wel wat bij kunnen. Ik dacht (stomme ik), wellicht een tactiek om er voor de verkopers nog wat meer uit te halen. Mijn aankoopmakelaar hield zich een beetje op de vlakte en kwam op mij ook niet helemaal zeker over. Heb toch m'n bod nog wat verhoogd met 1.5k. Een paar uur later kreeg ik een belletje terug met het bericht dat ik het net niet was geworden. Ik had op een paar duizend wel het hoogste bod, maar er lag een ander bod die ontbindende voorwaarden had op een gedeelte van de koopsom, ipv in mijn geval de gehele koopsom. :-(

Heb me zelden zo stom gevoeld zeg.. Hij was echt voor het grijpen, en ondanks de hint niet gehapt... :'(

Dat kan ik me goed voorstellen. Echter vind ik het niet terecht dat je dit nu volledig op jezelf betrekt, want heb je niet juist een aankoopmakelaar in de arm genomen om je te helpen met deze details die het verschil maken? Hoe heeft deze persoon gereageerd op dit traject?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Megalith Zo zie je maar dat het niet altijd om enkel het hoogste bod gaat. Had je op zich wel zonder financieringsvoorbehoud willen bieden dan? Wellicht is het nog niet te laat om dit alsnog te doen. Zo'n telefoontje is natuurlijk een mooi moment om nog wat extra's te kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Laatst online: 01-06 23:02
Megalith schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:53:
.....

Mensen gaan toch wel een beetje voor koper zonder ontbindende voorwaarden ( of gedeeltelijk, wist niet dat dit kon ).
De reden is mogelijk dat de zekerheid van koop er is en dat willen mensen gewoon graag.

De vraag is aan jou, wil jij ook zo een risico nemen?
( Ik zou het niet doen, als niet lukt dan ben je 10% kwijt )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Vaak heeft zo’n koper dan x bedrag eigen geld.

Dus bij een woning van 400k en inleg 150k eigen geld heeft koper nog maar voor 250k hypotheek ontbindende voorwaarden nodig.

Zou ik als verkoper ook voor zijn gegaan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Erazher schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:19:
[...]

Mensen gaan toch wel een beetje voor koper zonder ontbindende voorwaarden ( of gedeeltelijk, wist niet dat dit kon ).
Je kan werkelijk alles meenemen in een bod. Ik ken ook een verhaal waar de kopers naast geld ook nog een versgebakken appeltaart en een jaar lang gratis knippen bij hun kapsalon hebben geboden :P
Ga ook na wat nou echt het risico is. Als je wilt kopen is de kans dat je je baan in de komende 2 maanden verliest vaak toch al klein... Ik heb een onafhankelijke hypotheekadviseur in de arm genomen om juist de risico's goed in te kunnen schatten en dat was gewoon erg waardevol. Alle informatie, documenten, etc door dezelfde mangel gehaald die hypotheekverstrekkers ook gebruiken. Dan is het risico echt nihil dat je je geld niet kan krijgen, waardoor een voorbehoud van financiering eigenlijk niet meer nodig is. Hooguit doe je dan een voorbehoud van taxatie die bij voorkeur wat onder de vraagprijs ligt.

Dat is zo waardevol voor verkopers. Dat geeft namelijk aan dat jij je zaken op orde hebt en het wel rondkrijgt, mits de verkopende partij een reele vraagprijs heeft als startpunt. Dat kunnen zij prima met hun verkoopmakelaar overleggen.

[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 06-03-2021 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalith
Ik heb het er aan het begin van het traject wel met m'n aankoopmakelaar over financieringsvoorbehoud gehad. Destijds heb ik gezegd, en ben er tot nu toe bij gebleven, om altijd met financieringsvoorbehoud te bieden. Simpelweg omdat ik het risico niet wil lopen dat de financiering om wat voor reden dan ook niet rond komt. Ik begin nu echter wel heel erg te twijfelen aan dat besluit, vooral omdat financiering in mijn geval redelijk eenvoudig zou moeten zijn. Het is mijn eerste huis, heb een beetje studieschuld en redelijk wat spaargeld. Afgelopen zomer heb ik al een orientatiegesprek gehad met mijn bank, en weet wat ik kan lenen. Zo'n orientatiegesprek vond ik btw wel een behoorlijke tegenvallen, want de mevrouw van de Rabo gebruikte exact hetzelfde tooltje dat online staat.

Mijn aankoopmakelaar heeft me de hulp van een hypotheekadviseur aangeboden, mocht ik wat extra zekerheid willen om zonder financieringsvoorbehoud te willen gaan bieden. Ik ben bang dat dat net zo'n wassen neus is als het orientatiegesprek. Binnen 5 minuten heeft zo'n adviseur uitgerekend wat je kan financieren, en met een paar honderd euro armer ben ik niets wijzer geworden. Je bent in dit hele huizenjacht spelletje toch een kip waar iedereen een paar veren uit wil plukken.

Enfin, de woning is inmiddels vergeven aan de andere bieder. Wat ik me wel afvraag wat de financiering betreft. Stel je laat de voorwaarden varen in je bod, je geeft dan nog steeds een termijn van ~8 weken op om de financiering rond te krijgen. Wat als er vertraging in die keten komt? Kun je dan na acht weken nog steeds om een week uitstel vragen? Of kan de verkoper zich meteen beroepen op de boete?

Ik las dat die 10% boete eigenlijk helemaal niet altijd wordt toegekend trouwens. Maar doordat ik niet zelf meer 100% in controle ben bij het regelen van de financiering ben ik (te) voorzichtig om dat voorbehoud te laten varen.

Edit: wat ik me ook afvraag he, is het voor een verkoper echt zo'n risico om in zee te gaan met een koper die met 100% voorbehoud biedt? Gaat dit zo vaak mis? Ik bedoel, een koper die al een aankoopmakelaar meeneemt, die zal toch ook wel dermate serieus zijn dat hij niet zomaar biedt zonder na te gaan of het voor hem/haar wel te betalen is?

[ Voor 8% gewijzigd door Megalith op 06-03-2021 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:47
Megalith schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:35:
Ik heb het er aan het begin van het traject wel met m'n aankoopmakelaar over financieringsvoorbehoud gehad. Destijds heb ik gezegd, en ben er tot nu toe bij gebleven, om altijd met financieringsvoorbehoud te bieden. Simpelweg omdat ik het risico niet wil lopen dat de financiering om wat voor reden dan ook niet rond komt. Ik begin nu echter wel heel erg te twijfelen aan dat besluit, vooral omdat financiering in mijn geval redelijk eenvoudig zou moeten zijn. Het is mijn eerste huis, heb een beetje studieschuld en redelijk wat spaargeld. Afgelopen zomer heb ik al een orientatiegesprek gehad met mijn bank, en weet wat ik kan lenen. Zo'n orientatiegesprek vond ik btw wel een behoorlijke tegenvallen, want de mevrouw van de Rabo gebruikte exact hetzelfde tooltje dat online staat.

Mijn aankoopmakelaar heeft me de hulp van een hypotheekadviseur aangeboden, mocht ik wat extra zekerheid willen om zonder financieringsvoorbehoud te willen gaan bieden. Ik ben bang dat dat net zo'n wassen neus is als het orientatiegesprek. Binnen 5 minuten heeft zo'n adviseur uitgerekend wat je kan financieren, en met een paar honderd euro armer ben ik niets wijzer geworden. Je bent in dit hele huizenjacht spelletje toch een kip waar iedereen een paar veren uit wil plukken.

Enfin, de woning is inmiddels vergeven aan de andere bieder. Wat ik me wel afvraag wat de financiering betreft. Stel je laat de voorwaarden varen in je bod, je geeft dan nog steeds een termijn van ~8 weken op om de financiering rond te krijgen. Wat als er vertraging in die keten komt? Kun je dan na acht weken nog steeds om een week uitstel vragen? Of kan de verkoper zich meteen beroepen op de boete?

Ik las dat die 10% boete eigenlijk helemaal niet altijd wordt toegekend trouwens. Maar doordat ik niet zelf meer 100% in controle ben bij het regelen van de financiering ben ik (te) voorzichtig om dat voorbehoud te laten varen.

Edit: wat ik me ook afvraag he, is het voor een verkoper echt zo'n risico om in zee te gaan met een koper die met 100% voorbehoud biedt? Gaat dit zo vaak mis? Ik bedoel, een koper die al een aankoopmakelaar meeneemt, die zal toch ook wel dermate serieus zijn dat hij niet zomaar biedt zonder na te gaan of het voor hem/haar wel te betalen is?
Een aankoopmakelaar is inderdaad voor een verkoper ook een vorm van zekerheid: die zet immers zijn/haar reputatie op het spel als hij/zij te vaak met kopers komt die uiteindelijk niet over de brug kunnen komen. Het is gewoon een spectrum: bied iemand zonder voorbehoud ben je als verkoper vrijwel 100% zeker, met deels voorbehoud iets minder, met volledig voorbehoud maar wel aankoopmakelaar nog iets minder, etc. En met volledig voorbehoud én zonder aankoopmakelaar wordt je in de randstad vaak niet eens meer serieus genomen. Waar je gaat zitten op dat hele spectrum als koper is persoonlijk en afhankelijk van hoeveel kosten je bereid bent te maken (makelaar + hoeveel overbieden), en hoevee risico je bereid bent te lopen (voorbehouden of niet) en hoeveel haast je hebt (ben je bereid het 100x te proberen dan kom je er misschien wel een keer tussen met voorbehouden en zonder makelaar, wil je binnen twee maanden een sleutel dan zal je alles moeten inzetten wat voor je werkt)

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 06-03-2021 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-06 08:42

Als verkoper kies je (9 vd 10) keer voor de meeste zekerheid. Hoe minder risico dat het mis gaat en het huis weer in de verkoop moet. Of je bod moet dermate hoger zijn dat de verkoper het risico wilt nemen dat het niet lukt. Zeker in deze tijd waarin flink wordt overboden zijn veel kopers toch afhankelijk van een taxatie.

Als je zelf een behoorlijk spaarsaldo hebt (na aftrek kosten koper). Zeg gemakshalve die 10% van de koopsom om eventuele tegenslagen in de taxatie/financiering op te kunnen vangen zou je zonder voorbehoud kunnen bieden OF gewoon een hoger bod neer leggen. Is net waar je jezelf het prettigst bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

De reden is mogelijk dat de zekerheid van koop er is en dat willen mensen gewoon graag.

Dat je die 10% sowieso kwijt bent is een hardnekkig fabeltje.

Dus doe er als woningzoekende je voordeel mee. De meeste mensen zijn als de dood voor die 10% dat ze niet zonder voorbehoud durven te bieden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

100% financieren geeft gewoon aan dat je op het randje zit. Dan kan een kleine tegenslag al roet in het eten gooien. Een taxatie die tegenvalt, toch nog een schuld die meegerekend wordt, ‘oh telt die private lease ook mee?’, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Je kan elke ontbindende voorwaarden voorstellen, de vraag is altijd of de verkoper ermee door wil gaan. Als je zegt dat je als ontbindende voorwaarde wilt hebben dat je de partner van de verkoper een avondje mee wil nemen uit eten dan kan dat ook gewoon :-) Ik noem maar even een zijstraat heh
Een aankoopmakelaar is iets anders dan een financieel adviseur, de bank heeft uiteindelijk het eindoordeel, een aankoopmakelaar zal geen inzicht hebben in jouw financiële situatie. Een aankoopmakelaar helpt alleen bij het zoeken en onderhandelen bij een geschikte woning.

[ Voor 37% gewijzigd door Enforcer op 06-03-2021 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
fsfikke schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:53:
[...]

Dat je die 10% sowieso kwijt bent is een hardnekkig fabeltje.

Dus doe er als woningzoekende je voordeel mee. De meeste mensen zijn als de dood voor die 10% dat ze niet zonder voorbehoud durven te bieden...
Vertel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:47

Je hebt tot de datum van transport de tijd om je financiering te regelen, dus die acht weken zijn niet standaard ofzo; dat geldt vaak alleen als je met behoud biedt. Wat je wel scherp moet hebben is dat je 10% aanbetaling of bankgarantie moet verstrekken. Vaak is dat een detail wat je later wel overeenkomt. Ik heb eind vorig jaar zonder voorbehoud van financiering geboden. In overleg met de verkopers toen overeengekomen binnen zes weken een bankgarantie te verlenen; in die tussentijd ook meteen de financiering geregeld.

Rationeel kon het allemaal prima, maar het blijft een klein risico in het geval je werkloos wordt.

Als verkoper is het gewoon fijner om die onzekerheid niet te hebben. Heb zelf ook het beste bod gekozen; want een combinatie was van prijs en voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Zoek maar in dit topic op 10% boete en op internet zijn legio voorbeelden te vinden en ook recente uitspraken op Rechtspraak.nl. Op de een of andere manier denken mensen dat de 10% ineens "spontaan" een dag na de oorspronkelijke leveringsdatum uitgekeerd zal worden aan de verkoper, maar in werkelijkheid gaat daar eerst een heel traject aan vooraf en achteraf zeker als beide partijen er niet uit kunnen komen wordt het doorgaans gewoon tot aan de rechter uitgevochten met een jarenlang proces tot gevolg. De rechter zal bijna altijd concluderen dat er sprake is van een matiging van het boetebedrag tenzij er echt nalatigheid kan worden verweten aan de kopers.

Zie ook: http://deeplink.rechtspra...id=ECLI:NL:RBROT:2021:652
4.16.
De rechtbank ziet in de omstandigheden van het geval aanleiding tot matiging van de boete. [eiser 2] c.s. hebben zich niet concreet uitgelaten over de schade die zij zouden hebben geleden. Ter zitting is gebleken dat [eiser 2] c.s. de woning in juni 2020 hebben verkocht. Tussen de leveringsdatum zoals afgesproken met [gedaagde 1] c.s., 30 april 2020, en de verkoop althans levering aan de uiteindelijke kopers, juni 2020 – zoals niet betwist door [eiser 2] c.s. – zat derhalve een relatief korte tijd. Dat [eiser 2] c.s. enige schade hebben geleden staat naar het oordeel van de rechtbank vast, maar een boete van € 25.300,00 is in verhouding buitensporig hoog. Hierbij neemt de rechtbank in aanmerking dat een boete is bedoeld om schade te fixeren en/of om schuldenaren aan te sporen tot nakoming. De billijkheid eist dan ook een matiging, naar het oordeel van de rechtbank tot een bedrag van

€ 5.500,00, waarbij wordt aangenomen dat de feitelijke schade een lager bedrag betreft. Dat [gedaagde 1] c.s. geen rechtsgeldig beroep hebben gedaan op het financieringsvoorbehoud, maakt het voorgaande niet anders.
En zo zijn er nog tal van voorbeelden, uiteraard wil je het niet tot zover laten komen als koper zijnde maar het is een beetje bangmakerij vind ik persoonlijk, ook is het meer als zinnetje opgesteld in de NVM koopovereenkomst om terughoudend en goed geïnformeerd en doordacht dit soort aankopen met flinke bedragen te doen omdat in het verleden is gebleken dat mensen dus inderdaad dit soort praktijken deden zonder dat de verkopende partij hiertegen beschermd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Is toch al zo vaak voorbijgekomen hier? Als er nog twintig man in de rij staan om hetzelfde/meer voor het huis te betalen is het moeilijk hard maken dat je 10% onkosten maakt door het afhaken van een koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-06 16:01
Wat ik me wel afvraag wat de financiering betreft. Stel je laat de voorwaarden varen in je bod, je geeft dan nog steeds een termijn van ~8 weken op om de financiering rond te krijgen. Wat als er vertraging in die keten komt? Kun je dan na acht weken nog steeds om een week uitstel vragen? Of kan de verkoper zich meteen beroepen op de boete?
Je kunt om uitstel met een reeële termijn, bijvoorbeeld 14 dagen, vragen als je denkt dat het niet op tijd rond komt. Ik heb dit zelf 2 maanden geleden ook gedaan. Was geen probleem verder. Het is wel handig om te onderbouwen waarom je uitstel wenst. In mijn geval was het dossier wel compleet maar nog niet definitief beoordeeld. 3 dagen later was dit wel zo.

Anno 2021 kun je zeker nog een huis met 100% voorbehoud van financiering kopen. Als je geluk hebt tenminste. Mijn huis staat in een gewilde wijk in één van de 10 grootste gemeenten van NL. Gekocht met 8 weken voorbehoud, verlengd naar 10. Vraag me niet hoe ik het voor elkaar heb gekregen als starter maar het is gelukt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Wat ik me wel afvraag wat de financiering betreft. Stel je laat de voorwaarden varen in je bod, je geeft dan nog steeds een termijn van ~8 weken op om de financiering rond te krijgen. Wat als er vertraging in die keten komt? Kun je dan na acht weken nog steeds om een week uitstel vragen? Of kan de verkoper zich meteen beroepen op de boete?
Wij hebben ook uitstel moeten aanvragen van twee weken doordat de bank het ineens moeilijk had tijdens de corona crisis (ook zonder voorbehoud van financiering geboden). Lees mijn ervaring en relaas hier: Enforcer schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:28

(TLDR: Uitstel gevraagd en gekregen van 2weken, verkoper wilde achteraf 500,- vergoeding compensatie krijgen, heb hem vriendelijk bedankt voor het uitstel en een fijne dag gewenst).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX

Klinkt behoorlijk als mijn situatie. Ik heb eerst ook een oriëntatiegesprek gehad bij de Rabo, en inderdaad, dat heeft geen enkel nut. gewoon de website er bij. idem voor een andere verstrekker. "Ja, u kunt gewoon de website gebruiken en wat daar uit komt zou moeten kloppen"...

Nee, zo'n onafhankelijke adviseur is echt anders. En ja, het kost wat geld (wat je kan aftrekken later), maar daar krijg je ook wat voor. Zoals ik al zei, de hele berekening die een hypotheekverstrekker normaliter doet werd gemaakt. Alle papieren kwamen op tafel: Loonstrookjes, werkgeversverklaring, BKR registraties, bankafschriften, DUO, you name it! Dat geeft zoveel meer zekerheid en waarde dan dat "koffiegesprekje" bij de Rabo... De mijne heeft zelfs de koopakte nog even doorgenomen _/-\o_ .

Achteraf had ik dit veel eerder moeten doen, want dat advies gaf me het volste vertrouwen om zonder voorbehoud te bieden, waardoor het volgende huis gewoon raak was: GENETX in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"
Zoals al aangegeven, je moet je geld gewoon hebben op de dag van de overdracht. Die ~8 weken is normaliter gewoon om de verkopers wat zekerheid te geven. Je wil niet 5 maanden wachten om er achter te komen dat de kopers alsnog ontbinden zonder enige vorm van schadevergoeding...

Het feit is dat er gewoon zoveel concurrentie is. Ik heb ook een paar keer naast gegrepen, ondanks dat ik het hoogste bod had en heb laten doorschemeren dat de financiering helemaal geen probleem zou moeten zijn bij de verkoopmakelaar. Toch was dat niet genoeg...

Hoe scherper je bod, de meer kans. Zo simpel is het. Je leest het ook in mijn verhaal: ik had nog 2 concurrenten die heel dicht bij waren met hun bod. Het feit dat ik en flexibel was in de overdrachtsdatum, en zonder voorbehoud had geboden, en een goed bod boven de vraagprijs deed en als eerste was met het bod heeft mij de woning doen krijgen! Dat is dus nogal een reeks aan factoren die bijgedragen hebben. Had ik mezelf tekort gedaan op één van deze punten, dan was ik nog steeds op zoek geweest. Sindsdien heb ik ook geen pand meer voorbij zien komen wat aan het huis wat ik heb gekocht kan tippen.

Bottomline: Als je je droomhuis tegenkomt, ga er vol voor! Je wilt het risico om net naast te grijpen gewoon niet missen. Wellicht het belangrijkste daarbij: Verplaats jezelf in de verkopersrol, wat zou jij belangrijk vinden? Doorgaans kopen die een nieuw huis en willen dus snel zekerheid, wellicht omdat ze zelf ook zonder voorbehoud van financiering hun nieuwe droomhuis al reeds hebben gekocht!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackwack
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-04-2021
Heeft iemand ervaring met een bod doen op een 'klushuis'?
Het huis is uit 1977 en de cv ketel moet worden vervangen, er is geen aardlekschakelaar en het heeft energie label F doordat het dak, de muren en de vloer niet goed geïsoleerd zijn. De kozijnen zijn van kunststof met hr+ glas en hoeven dus niet direct vervangen te worden.
Wij willen een bod doen onder voorbehoud van bouwtechnische keuring van een bedrag van ca. €20.000, maar we willen niet dat het bod wordt afgeslagen doordat we een bouwtechnische keuring opnemen.
Verder zijn we vrijwel zeker dat we de financiering rond krijgen, maar nemen toch de voorwaarde op: onder voorbehoud van financiering van 4 weken voor 90% van de aankoopprijs. Daarnaast gaan we ook 10% overbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Mackwack schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 15:56:
Het huis is uit 1977 en de cv ketel moet worden vervangen, er is geen aardlekschakelaar en het heeft energie label F doordat het dak, de muren en de vloer niet goed geïsoleerd zijn. De kozijnen zijn van kunststof met hr+ glas en hoeven dus niet direct vervangen te worden.
Wij willen een bod doen onder voorbehoud van bouwtechnische keuring van een bedrag van ca. €20.000, maar we willen niet dat het bod wordt afgeslagen doordat we een bouwtechnische keuring opnemen.
Verder zijn we vrijwel zeker dat we de financiering rond krijgen, maar nemen toch de voorwaarde op: onder voorbehoud van financiering van 4 weken voor 90% van de aankoopprijs. Daarnaast gaan we ook 10% overbieden.
Definieer klushuis? Als je toch nagenoeg alles gaat strippen waarom zou je dan een bouwtechnische keuring doen? Je komt toch altijd (zeker bij klushuizen) wel voor bepaalde onvoorziene omstandigheden te staan die wellicht tijdens de bouwtechnische keuring niet eens naar voren zijn gekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-06 16:46
Wij willen een bod doen onder voorbehoud van bouwtechnische keuring van een bedrag van ca. €20.000,
Bouwtechnische keuring is voor gebreken die met hoge spoed gefixed moeten worden (bijv. lekkend dak). Dat gaat niet over "kunnen nog wat euro's op de energierekening besparen". Ik denk dat je significant meer kwijt bent dan 20K om alles richting energielabel A te trekken, maar dat zal dan niet uit een bouwtechnische keuring blijken.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackwack
Enforcer schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 15:59:
[...]

Definieer klushuis? Als je toch nagenoeg alles gaat strippen waarom zou je dan een bouwtechnische keuring doen? Je komt toch altijd (zeker bij klushuizen) wel voor bepaalde onvoorziene omstandigheden te staan die wellicht tijdens de bouwtechnische keuring niet eens naar voren zijn gekomen...
Tuin, zolder, badkamer en wc moeten aangepakt worden. De eerste verdieping, woonkamer en keuken zijn in goede staat.
De reden dat we een bouwtechnische keuring willen doen is met name om te controleren of de fundering en gevel (scheuren etc) wel op orde zijn. Zelf hebben we hier weinig verstand van en we hebben ook geen familie/ vrienden die hier verstand van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackwack
Freeaqingme schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 16:00:
[...]

Bouwtechnische keuring is voor gebreken die met hoge spoed gefixed moeten worden (bijv. lekkend dak). Dat gaat niet over "kunnen nog wat euro's op de energierekening besparen". Ik denk dat je significant meer kwijt bent dan 20K om alles richting energielabel A te trekken, maar dat zal dan niet uit een bouwtechnische keuring blijken.
Bedankt voor de reactie. Energie label A gaat inderdaad nog veel meer geld kosten, maar het gaat met name of er geen scheuren in het huis zijn en dat de fundering op orde is. Heb jij evaring of dit ook onder directe kosten van een bouwtechnische keuring valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08-06 18:51
Mackwack schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 16:08:
[...]

Tuin, zolder, badkamer en wc moeten aangepakt worden. De eerste verdieping, woonkamer en keuken zijn in goede staat.
De reden dat we een bouwtechnische keuring willen doen is met name om te controleren of de fundering en gevel (scheuren etc) wel op orde zijn. Zelf hebben we hier weinig verstand van en we hebben ook geen familie/ vrienden die hier verstand van hebben.
Als ik iemand was met een huis wat echt verrot was. Zou ik hem JUIST in deze tijd verkopen. En dan het liefst zonder bouwtechnische keuring. If you understand what i mean. :P

Dat is het hele voordeel van deze huidige markt.(Voor de verkoper, die kan lekker alle rotzooi kwijt) Ik zou vooral kluswoningen in deze type markt ontwijken, en ver vandaan blijven.
En juist voor zo nieuw mogelijke woningen gaan.

Ik zou gewoon een bod neerleggen inclusief bouwtechnische keuring. Als ze voor jou gaan, dan mooi. Maar zo niet, weet je ook genoeg. Ik zou vooral alle emotie even opzij zetten. Ervoor gaan, je voorwaarden neerleggen en niet jezelf in het diepe gooien.

[ Voor 25% gewijzigd door Immutable op 06-03-2021 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Nog 26 dagen, en dan is de overdracht voor mij. Net nog even in het huis geweest met een bouw bedrijf die de zolder onder handen gaat nemen. Dat wordt nog een kleine uitdaging. Maar die gaat gelijk 2 April al aan de gang. Even wat foto's gemaakt, o.a. van de meterkast. Dat wordt ook een leuk project aangezien er op dag 1 glas komt te liggen, en ik al een heel plan heb om daaraan vast te hangen!

Zin an!

Ow.. voor de beeldvorming. In mijn 6 maanden durende zoektocht ben ik eigenlijk iedere keer overboden geweest. Niet veel als ik het mag geloven, aangezien er gemiddeld al ruim 10 tot 15% overboden werd.
Bij dit huis die mij door de huidige bewoners soort van gegund is, mede door mijn gunstige financiële voorwaarden die goed gecommuniceerd zijn door mijn aankoopmakelaar. Raakte ik soort van half in shock toen ik te horen kreeg dat het door ging.

Naja, eigenlijk bedoel ik....opeens gebeurd het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Mackwack schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 16:10:
Bedankt voor de reactie. Energie label A gaat inderdaad nog veel meer geld kosten, maar het gaat met name of er geen scheuren in het huis zijn en dat de fundering op orde is. Heb jij evaring of dit ook onder directe kosten van een bouwtechnische keuring valt?
Voor zover ik weet zijn bouwtechnische keuringen altijd gebaseerd op zichtwerk en niet-destructief. Kortom bij de bezichtiging kun je zelf al bepaalde dingen visueel voor je zien die ook bij een bouwkundige keuring op het rapport zal komen te staan. Bij zo'n keuring wordt volgens mij ook niet eens naar de fundering gekeken, dan zou je een funderingsonderzoek moeten laten uitvoeren, dan gaan ze echt graven.

Bekijk eens op Youtube hoe bouwkundige keuringen worden uitgevoerd zodat je een idee hebt. Ik zal niet zeggen dat het 'niet voor niets is' maar imho is het een wassen neus... maar dat is geheel mijn persoonlijke mening, no offense...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackwack
Immutable schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 16:11:
[...]

Als ik iemand was met een huis wat echt verrot was. Zou ik hem JUIST in deze tijd verkopen. En dan het liefst zonder bouwtechnische keuring. If you understand what i mean. :P

Dat is het hele voordeel van deze huidige markt.(Voor de verkoper, die kan lekker alle rotzooi kwijt) Ik zou vooral kluswoningen in deze type markt ontwijken, en ver vandaan blijven.
En juist voor zo nieuw mogelijke woningen gaan.

Ik zou gewoon een bod neerleggen inclusief bouwtechnische keuring. Als ze voor jou gaan, dan mooi. Maar zo niet, weet je ook genoeg. Ik zou vooral alle emotie even opzij zetten. Ervoor gaan, je voorwaarden neerleggen en niet jezelf in het diepe gooien.
Heb je helemaal gelijk in! Liever kopen wij ook een nieuwere woning die af is, maar in de gemeente waar we willen wonen zijn die huizen €400.000 en worden ver overboden. Als starter niet te doen dus.

Het huis is van een overleden mevrouw en nu is haar zoon dus in bezit van het huis.

Bedankt voor de tip! We nemen de voorwaarden gewoon op :)
Enforcer schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 16:29:
[...]

Voor zover ik weet zijn bouwtechnische keuringen altijd gebaseerd op zichtwerk en niet-destructief. Kortom bij de bezichtiging kun je zelf al bepaalde dingen visueel voor je zien die ook bij een bouwkundige keuring op het rapport zal komen te staan. Bij zo'n keuring wordt volgens mij ook niet eens naar de fundering gekeken, dan zou je een funderingsonderzoek moeten laten uitvoeren, dan gaan ze echt graven.

Bekijk eens op Youtube hoe bouwkundige keuringen worden uitgevoerd zodat je een idee hebt. Ik zal niet zeggen dat het 'niet voor niets is' maar imho is het een wassen neus... maar dat is geheel mijn persoonlijke mening, no offense...
Aha, ik had verwacht dat er wel wat meer in zo'n rapport kwam te staan. Ik ga zeker nog even filmpjes op YouTube kijken. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalith
Dank voor de reacties, interessant om al jullie ervaringen te lezen. Ik heb het zelf ook allemaal even laten bezinken, en de teleurstelling is weer wat bekoeld :-) Waar ik gisteren nog wat twijfels had over een hypotheekadviseur denk ik dat 't wel de moeite waard kan zijn als dat de extra zekerheid kan geven om zonder voorbehoud te kunnen bieden. Wellicht heeft zo'n adviseur ook nog wel wat ingangetjes bij de bank om het e.e.a. te versnellen..
Of ik de volgende keer een gedeelte onder financieringsvoorbehoud biedt (e.g. 80%) of helemaal niet ben ik nog niet over uit, maar daar zal een financieel adviseur ook wel in kunnen adviseren.

@koentjuh Goede tip over de bankgarantie. Ik heb de luxe dat ik inmiddels wat spaargeld heb opgebouwd. Enig idee of het mogelijk is om bij 100% financiering zelf de waarborgsom in te leggen, en die na de transportdatum weer terug te krijgen? Of ben je eigenlijk altijd een bankgarantie nodig wanneer je niet minstens 10% van de koopsom zelf betaalt? Met name bij een oudere woning houd ik liever wat extra cash achter de hand ivm tegenvallers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:03

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Megalith schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:33:
Enig idee of het mogelijk is om bij 100% financiering zelf de waarborgsom in te leggen, en die na de transportdatum weer terug te krijgen?
Ja.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Laatst online: 30-05 13:58
Let op dat de notaris voor de waarborgsom wel negatieve rente kan rekenen. M.a.w. je krijgt na overdracht niet per definitie alles terug wat je hebt ingelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
mefjoew schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:02:
[...]

Let op dat de notaris voor de waarborgsom wel negatieve rente kan rekenen. M.a.w. je krijgt na overdracht niet per definitie alles terug wat je hebt ingelegd.
Fijn dat je dit even benoemt, en ik plak daar graag dan een vraag achteraan.

Ik heb ook 10% waarborgsom overgemaakt naar de notaris waar de koop passeert. Uit eigen geld, en het huis is verder nog deels met eigen geld aangekocht. De vraag die ik nou ga stellen had ik natuurlijk ook aan de notaris of bank willen stellen, maar wellicht weet jij antwoord.

Je stelt in je antwoord, dat je niet alles terug krijgt.

Mijn idee was, dat in mijn geval het restant door mij overgeboekt moet worden naar de notaris. En dat deze het dan weer doorstort naar de desbetreffende financiële "afhandelaar" van de verkoper. En er dan gelijker tijd een eind-nota wordt opgesteld die apart betaald wordt. Dus het geld komt niet terug, maar wordt verschoven.

Nou is mijn hypotheek verstrekker de rabo, die is 50%. Kan het dan zo zijn dat de Rabobank het direct van mijn rekening ontrekt, nadat die 10% is terug gestort door de notaris ? En dat de bank het dan door stort ?

Het is mij niet echt duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik heb ook een waarborgsom gestort en met de notaris een all-in tarief afgesproken :).. Negatieve rente, if any, zit er in berekend..

De hypotheekaanvraag moet ik nog doen, zal in mei ergens volgen als hopelijk mijn huidige woning is verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
JanHenk schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:55:
Ik heb ook een waarborgsom gestort en met de notaris een all-in tarief afgesproken :).. Negatieve rente, if any, zit er in berekend..

De hypotheekaanvraag moet ik nog doen, zal in mei ergens volgen als hopelijk mijn huidige woning is verkocht.
Ik betaal voor 6 maanden, over 34k: € 59,15

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Mijn makelaar had de ‘winnende’ makelaar op haar verzoek wat hints gegeven dat het bod hoger moest. Pas om 12:05 uur kwam haar bod, dat ‘net’ €1500 hoger was dan het bod dat eigenlijk had moeten winnen. Maar nog altijd waren de makelaars bang dat ik hun winnende bieding niet zou honoreren: de particulier had namelijk zonder ontbindende voorwaarden geboden en de beoogde winnaar had wel degelijk een hypotheek nodig. Dus vond weer app-verkeer plaats om die hypothecaire voorwaarden uit het bod te slopen. Pas toen kreeg ik de uitslag.
Best wel verontrustend verhaal over de makelaarswereld. Overigens geschreven door de verkoper van een huis die het opviel dat de uitkomst van een biedprocedure zo lang op zich liet wachten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Triest, en ik geloof ook dat het zo gaat, vast niet altijd, maar elke keer is er een teveel.

Ik heb 1x meegedaan met een inschrijving, mijn makelaar toen specifiek gevraagd om het bod 1 minuut voor de deadline in te dienen, maar als je dit leest is dat dus ook zinloos. Hij vond dit verzoek overigens vreemd, maar deed het wel. Een beetje makelaar verkoopt z'n moeder immers ook aan de hoogste bieder, daarom was ik wat slecht van vertrouwen. Overigens ben ik toen zoveel overboden dat daar geen voorkennis voor nodig was...

In 2010 m'n huidige woning bezichtigd met een aankoopmakelaar, hij was tegelijk verkoopmakelaar van de woning van een vriend. Dat wist hij niet, maar zo tegenovergesteld als de verhalen waren, echt genant. Tegen hem werd gezegd dat het crisis was, ongekend, prijs moest omlaag etc. En tegen mij dat het meeviel, dat de vraagprijs best goed was ondanks dat ie al 18 mnd te koop stond in een dalende markt. Daar heb ik hem mee geconfronteerd, en daarom uiteindelijk ook afscheid genomen. Hele andere orde van grootte, maar getuigt ook niet van erg integer handelen. Uiteindelijk gaat het hen om de business en niet om jouw belang, een uitzondering daar gelaten.

Hoe moeilijk is het om mensen digitaal een bod te laten doen waarbij de deadline hard is, alle inschrijvers krijgen de (anonieme) uitslag te zien, heb je ook nog wat aan bij toekomstige biedingen, beetje marktgevoel kweken. Maarja, transparantie moeten we niet hebben, en dan heeft een groot deel misschien geen makaar meer nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
ppeterr schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:53:
[...]

Fijn dat je dit even benoemt, en ik plak daar graag dan een vraag achteraan.

Ik heb ook 10% waarborgsom overgemaakt naar de notaris waar de koop passeert. Uit eigen geld, en het huis is verder nog deels met eigen geld aangekocht. De vraag die ik nou ga stellen had ik natuurlijk ook aan de notaris of bank willen stellen, maar wellicht weet jij antwoord.

Je stelt in je antwoord, dat je niet alles terug krijgt.

Mijn idee was, dat in mijn geval het restant door mij overgeboekt moet worden naar de notaris. En dat deze het dan weer doorstort naar de desbetreffende financiële "afhandelaar" van de verkoper. En er dan gelijker tijd een eind-nota wordt opgesteld die apart betaald wordt. Dus het geld komt niet terug, maar wordt verschoven.

Nou is mijn hypotheek verstrekker de rabo, die is 50%. Kan het dan zo zijn dat de Rabobank het direct van mijn rekening ontrekt, nadat die 10% is terug gestort door de notaris ? En dat de bank het dan door stort ?

Het is mij niet echt duidelijk.
Alle posten worden bij de notaris verwerkt op de "nota van afrekening". Zie hier bijvoorbeeld voor een uitleg.

Alles wat je benoemd inclusief kosten notaris, kosten derden (bijvoorbeeld bemiddeling hypotheek), verrekening eigenaarslasten, reeds gestorte waarborgsom, te ontvangen hypothecaire lening, alles... Onderaan de streep blijft dan een bedrag "te betalen" óf "te ontvangen".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppeterr
JanHenk schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:33:
[...]

Alle posten worden bij de notaris verwerkt op de "nota van afrekening". Zie hier bijvoorbeeld voor een uitleg.

Alles wat je benoemd inclusief kosten notaris, kosten derden (bijvoorbeeld bemiddeling hypotheek), verrekening eigenaarslasten, reeds gestorte waarborgsom, te ontvangen hypothecaire lening, alles... Onderaan de streep blijft dan een bedrag "te betalen" óf "te ontvangen".
Duidelijk, ik neem aan dat ik een aantal dagen voor het passeren dan die nota al krijg.
Zodat ik voor de dag van sleutel overdracht alles overgemaakt heb. Het lijkt mij niet de
bedoeling dat grote bedragen even ge pinned worden :)

Ik zal er toch nog even contact over opnemen met mijn notaris. thanks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@ppeterr Klopt precies, je krijg een aantal dagen van tevoren de concept aktes en een "voorlopige" afrekening. Dat geeft je de tijd om de benodigde bedragen over te boeken. Bij de levering dient alles binnen te zijn en dit wordt door de notaris gecontroleerd vlak voor levering. Daarna heeft de levering plaats en zal notaris zorgdragen voor uitbetaling van de bedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-08-2022
ppeterr schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:41:
[...]

Duidelijk, ik neem aan dat ik een aantal dagen voor het passeren dan die nota al krijg.
Zodat ik voor de dag van sleutel overdracht alles overgemaakt heb. Het lijkt mij niet de
bedoeling dat grote bedragen even ge pinned worden :)

Ik zal er toch nog even contact over opnemen met mijn notaris. thanks.
Bijna :D

Ik kwam toevallig hier kijken hoe het in de laatste fase gaat :P Ik heb vrijwel het hele aankoop bedrag over gemaakt.

Zal dan wachten op de nota voor de overdrachtsbelasting en de kosten van de notaris.

Ik heb voor 10 april de verhuis datum :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
Gas, stroom en internet zal ik wel gewoon gelijk 1 april in laten gaan maar voor water las ik dat ik eerst de standen nodig had.

Hoe doen jullie dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
bitterbal_mayo schreef op zondag 7 maart 2021 @ 08:40:
Gas, stroom en internet zal ik wel gewoon gelijk 1 april in laten gaan maar voor water las ik dat ik eerst de standen nodig had.

Hoe doen jullie dat?
Dat komt niet op een dagje aan, ik doe alles altijd in de eerste week aanvragen, wel vaak op dag 1, dan heb je het maar gehad.

Met de laatste eindinspectie onderteken je voor gezien, inclusief de meterstanden en daarna ga je naar de notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
bitterbal_mayo schreef op zondag 7 maart 2021 @ 08:40:

Hoe doen jullie dat?
Joh, heb ik helemaal een check list. Gas en electra "check"...lees ik bij jou water......

Vergeten :) Gelijk maar even doorgegeven. Thanks.
Je kan dus al je nieuwe huis aanmelden bij PWN. En dan enkel de meterstanden doorgeven op 1 april.

Oude huis, doe je op de laatste dag. En geef je ook de meterstanden door.

Edit: oude huis heb ik nu ook al kunnen afmelden met de eind datum :)

[ Voor 23% gewijzigd door ppeterr op 07-03-2021 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:13:
[...]

Joh, heb ik helemaal een check list. Gas en electra "check"...lees ik bij jou water......

Vergeten :) Gelijk maar even doorgegeven. Thanks.
Je kan dus al je nieuwe huis aanmelden bij PWN. En dan enkel de meterstanden doorgeven op 1 april.

Oude huis, doe je op de laatste dag. En geef je ook de meterstanden door.
:D

Kwam ik ook pas paar dagen terug achter :P

wat is pwn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
bitterbal_mayo schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:17:
[...]

:D

Kwam ik ook pas paar dagen terug achter :P

wat is pwn?
Mijn water bedrijf, zal bij jou een andere zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mollos_
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-06 21:56
Wij zijn afgelopen jaar op zoek geweest naar een woning in de regio Eindhoven. Bij alle makelaars in de omgeving ingeschreven gestaan op de mailing en op het moment dat er iets beschikbaar komt direct aan de telefoon hangen. Met wat geluk hoor je bij de eerste 30-40 bezichtigingen.

De dag van het kijken volg je uiteraard direct de vorige kijker op. Met een beetje geluk wil de makelaar samen met je door het huis wandelen en heb je nog even snel de kans om wat vragen te stellen. Je krijgt een formulier om blind je bod uit te brengen voor een bepaalde dag/tijd en dan maar hopen dat je bij de hoogste zit. En dan is de kans nog steeds dat ze je opbellen om te vragen of je er nog iets extra's bij wilt leggen.

Het is helaas een enorme verkopersmarkt en er is geen enkele ruimte voor flexibiliteit. Tweede bezichtiging is geen optie, taxatie voorafgaand aan het bod al helemaal niet. En hier dan ook de situatie dat er veelal 20-50k overboden wordt. Mijn vrouw en ik werden ook maar moe van het hele proces rond mailinglijsten en de ontzettend niet-transparante manier van bieden. De markt is verziekt. En wat een boeven zijn die makelaars, die markt mogen ze naar mijn idee toch wat strenger reguleren en het hele biedingsproces open en zichtbaar maken.

Uiteindelijk hebben we nu wel een huis gevonden welke aan ons budget en wensen voldoet, al moeten we er nog wel even op wachten om er in te kunnen, 1 november dit jaar. Die ruimte hebben wij hier aangezien we al in een huurappartement in Veldhoven zitten, we konden ons flexibel opstellen.

Mijn vrouw heeft in een Facebook groep van de wijk waar we wilden wonen een bericht geplaatst of er mensen waren die hun woning wilden gaan verkopen en deze nog niet op Funda hadden staan. We hebben een persoonlijk bericht gekregen van iemand. 3 comfortabele bezichtigingen later (zelfs een keer met ouders) en een bouwtechnische keuring hebben we het onderhands zonder tussenkomst van een makelaar kunnen kopen voor een prijs die 10k lager ligt dan de taxatieprijs.

Het huis voldoet voor 90% aan onze wensen en de overige 10% hebben we budget voor over om verder te kunnen regelen. Voor de verkopers fijn dat ze kunnen blijven zitten tot ze hun nieuwbouwhuis opgeleverd krijgen, wij gelukkig dat we een mooi huis hebben voor een beschaafde prijs zonder biedingsoorlog.

Strava profiel | Bewust + Bourgondisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
Mollos_ schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:13:
Wij zijn afgelopen jaar op zoek geweest naar een woning in de regio Eindhoven. Bij alle makelaars in de omgeving ingeschreven gestaan op de mailing en op het moment dat er iets beschikbaar komt direct aan de telefoon hangen. Met wat geluk hoor je bij de eerste 30-40 bezichtigingen.

De dag van het kijken volg je uiteraard direct de vorige kijker op. Met een beetje geluk wil de makelaar samen met je door het huis wandelen en heb je nog even snel de kans om wat vragen te stellen. Je krijgt een formulier om blind je bod uit te brengen voor een bepaalde dag/tijd en dan maar hopen dat je bij de hoogste zit. En dan is de kans nog steeds dat ze je opbellen om te vragen of je er nog iets extra's bij wilt leggen.

Het is helaas een enorme verkopersmarkt en er is geen enkele ruimte voor flexibiliteit. Tweede bezichtiging is geen optie, taxatie voorafgaand aan het bod al helemaal niet. En hier dan ook de situatie dat er veelal 20-50k overboden wordt. Mijn vrouw en ik werden ook maar moe van het hele proces rond mailinglijsten en de ontzettend niet-transparante manier van bieden. De markt is verziekt. En wat een boeven zijn die makelaars, die markt mogen ze naar mijn idee toch wat strenger reguleren en het hele biedingsproces open en zichtbaar maken.

Uiteindelijk hebben we nu wel een huis gevonden welke aan ons budget en wensen voldoet, al moeten we er nog wel even op wachten om er in te kunnen, 1 november dit jaar. Die ruimte hebben wij hier aangezien we al in een huurappartement in Veldhoven zitten, we konden ons flexibel opstellen.

Mijn vrouw heeft in een Facebook groep van de wijk waar we wilden wonen een bericht geplaatst of er mensen waren die hun woning wilden gaan verkopen en deze nog niet op Funda hadden staan. We hebben een persoonlijk bericht gekregen van iemand. 3 comfortabele bezichtigingen later (zelfs een keer met ouders) en een bouwtechnische keuring hebben we het onderhands zonder tussenkomst van een makelaar kunnen kopen voor een prijs die 10k lager ligt dan de taxatieprijs.

Het huis voldoet voor 90% aan onze wensen en de overige 10% hebben we budget voor over om verder te kunnen regelen. Voor de verkopers fijn dat ze kunnen blijven zitten tot ze hun nieuwbouwhuis opgeleverd krijgen, wij gelukkig dat we een mooi huis hebben voor een beschaafde prijs zonder biedingsoorlog.
Gefeliciteerd! Kan mij voorstellen dat het slopend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mollos_
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-06 21:56
bitterbal_mayo schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:18:
[...]

Gefeliciteerd! Kan mij voorstellen dat het slopend is.
Bedankt :) En dan hadden wij denk ik nog maar een 5-6 woningen hiervoor bezichtigd. Toen hadden we al genoeg van het toch wel vervelende proces die 'de huidige woningmarkt' heet. Kan me het niet voorstellen als je 20-30 woningen aan je neus voorbij ziet gaan.

Daarom zijn we ook ontzettend blij dat het zo uiteindelijk gelukt is. Deze zomer kunnen we ook wat dagen langs om de schuur een schilderbeurt te geven die erg nodig is en we kunnen altijd in overleg met bouwlui / keukenboeren etc langs komen indien nodig. Het contact met de verkopers is vooral erg prettig geweest al die tijd.

Nu de laatste loodjes met de hypotheek maar dat zal niet zo'n probleem zijn, we zitten ver onder ons maximum en hebben ook meteen wat zonnepanelen mee laten financieren. We hebben al een offerte liggen die nog even doorgesproken moet worden met onze hypotheekplanner aankomende woensdag en dan zijn we rond.

Strava profiel | Bewust + Bourgondisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Laatst online: 08-06 12:03
Met alle respect, maar ontbindendevoorwaarde van 20k op een bouwtechnische keuring is mijns inziens kansloze missie.
Die 20k zitten ze heel snel aan.
Als in het klushuis ook de keuken en badkamer gedaan moeten worden heb je die 20k al te pakken.
Denk eerder dat je richting de 60k moet gaan om er serieus genomen worden.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAmos
  • Laatst online: 01-04 14:18
Wij moeten nu een formulier invullen waaronder opstaat onder voorbehoud van financiering tot, nu doen wij dat als starters voor de gehele koopsom van de woning, maar het is mij niet helemal helder hoe die vraag precies bedoelt word.

Houd het in dat je dus ook tot een bepaald bedrag onder voorbehoud van financiering doet oid? Vooral even iets wat ik me oprecht afvraag

Driver: BMW 320i E91 LCI || Phone: Iphone 13 Pro 128GB || Rig: Ryzen 5 (3600), 32GB Ram, RTX 2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackwack
Flix20 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:45:
[...]

Met alle respect, maar ontbindendevoorwaarde van 20k op een bouwtechnische keuring is mijns inziens kansloze missie.
Als in het klushuis ook de keuken en badkamer gedaan moeten worden heb je die 20k al te pakken.
De term klushuis is misschien niet helemaal juist verwoord. Er moet een hoop aan gebeuren maar de staat van het huis is goed alleen wat verouderd. De huidige badkamer functioneert nog wel en is netjes, alleen verouderd. Geen lekkage of schimmel etc. De keuken is prima, geen luxe keuken maar hij is in 2011 geplaatst.
De bouwkundige keuring gaat ons vooral om het feit dat we niet voor verrassingen komen willen te staan dat bijvoorbeeld de vloerbalken helemaal verrot zijn.
20k leek mij daarom een redelijk bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackwack
MrAmos schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:01:
Wij moeten nu een formulier invullen waaronder opstaat onder voorbehoud van financiering tot, nu doen wij dat als starters voor de gehele koopsom van de woning, maar het is mij niet helemal helder hoe die vraag precies bedoelt word.

Houd het in dat je dus ook tot een bepaald bedrag onder voorbehoud van financiering doet oid? Vooral even iets wat ik me oprecht afvraag
Je kan inderdaad ook voor een bepaald bedrag invullen als je eigen geld in brengt. Bijvoorbeeld bij een huis van €320.000 kk neem je onder voorbehoud van financiering op van €300.000 omdat je zelf €20.000 inbrengt, omdat je bijvoorbeeld verwacht dat de woning lager getaxeerd wordt of omdat je niet meer kan lenen. Dit geeft de verkoper ook meer zekerheid en heb jij dus meer kans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
Flix20 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:45:
[...]

Eh wat? Dit gaat precies verkeerd om hier. Bouwkundige keuring als ontbindende voorwaarde gaat vrijwel altijd over 'wanneer er zaken aan het licht komen die direct gebruik niet mogelijk maken/erg onveilig zijn bijv.' en het aanpassen hiervan meer dan X duizend euro is, dan kun je van de koop af.

Dus gaat inderdaad over compleet verrotte verdiepingsvloer of dak dat op 12 plekken lekt ofzo, keukens en badkamers absoluut niet.

En 20k is erg hoge drempel, je kunt het dan net zo goed niet opnemen. Voordat je aan 20 duizend euro zit aan werkzaamheden die nodig zijn om bewoning mogelijk te maken ben je vrij ver van huis. Komt nog bij dat een bouwkundige keuring niet super diepgravend is, dus of je echt zulke dingen vind is maar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:32
Mijn vriendin en ik zitten ook te kijken naar een ander huis. Haar appartement is al verkocht met behoorlijke overwaarde. Mijn appartement moet nog verkocht worden maar daar zit ook significante overwaarde op. Twee inkomens, beide boven modaal. Dan zou je zeggen, dan moet het allemaal niet zo heel moeilijk zijn...

Ik zag afgelopen donderdag een huis op Funda verschijnen rond 14:00 uur. Dus ik naar mijn vriendin geappt, 's avonds bij het avondeten besproken en besloten dat we ermee verder willen gaan. Dus makelaar gebeld: "Ja de lijst met 40 bezichtigingen zit al vol sinds 10:00 uur vanmorgen en er staan op dit moment al 20 op de reservelijst". Met andere woorden: Als je op Funda terecht komt, is het technisch gezien dus al weg. En zonder aankoopmakelaar kom je er dus niet tussen. Dit is ons tweede huis waar we serieus naar gekeken hebben maar voor ons nu wel de reden om voorlopig even te blijven zitten.
Scuderia110 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:33:
Triest, en ik geloof ook dat het zo gaat, vast niet altijd, maar elke keer is er een teveel.

Ik heb 1x meegedaan met een inschrijving, mijn makelaar toen specifiek gevraagd om het bod 1 minuut voor de deadline in te dienen, maar als je dit leest is dat dus ook zinloos. Hij vond dit verzoek overigens vreemd, maar deed het wel. Een beetje makelaar verkoopt z'n moeder immers ook aan de hoogste bieder, daarom was ik wat slecht van vertrouwen. Overigens ben ik toen zoveel overboden dat daar geen voorkennis voor nodig was...

In 2010 m'n huidige woning bezichtigd met een aankoopmakelaar, hij was tegelijk verkoopmakelaar van de woning van een vriend. Dat wist hij niet, maar zo tegenovergesteld als de verhalen waren, echt genant. Tegen hem werd gezegd dat het crisis was, ongekend, prijs moest omlaag etc. En tegen mij dat het meeviel, dat de vraagprijs best goed was ondanks dat ie al 18 mnd te koop stond in een dalende markt. Daar heb ik hem mee geconfronteerd, en daarom uiteindelijk ook afscheid genomen. Hele andere orde van grootte, maar getuigt ook niet van erg integer handelen. Uiteindelijk gaat het hen om de business en niet om jouw belang, een uitzondering daar gelaten.

Hoe moeilijk is het om mensen digitaal een bod te laten doen waarbij de deadline hard is, alle inschrijvers krijgen de (anonieme) uitslag te zien, heb je ook nog wat aan bij toekomstige biedingen, beetje marktgevoel kweken. Maarja, transparantie moeten we niet hebben, en dan heeft een groot deel misschien geen makaar meer nodig.
Mollos_ schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:13:

Het is op dit moment gewoon een walhalla voor de makelaars. Zeer beperkt aanbod, megaveel vraag. Huizen gaan voor idiote bedragen weg. Dus effectief heb je een aankoopmakelaar nodig om uberhaupt kans te maken. Je moet dus geld geven aan een partij om kans te maken op een woning. En als je dat geld gegeven hebt, moet je vervolgens de concurrentie van 40 andere mensen er nog eens zwaar overbieden om het huis te krijgen. Het is echt een bizarre wereld waar we nu in leven en ik wil hier eigenlijk niet aan meedoen. Hoe graag ik ook een nieuw huis zou willen hebben nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackwack
[quote]Robkazoe schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:28:
Mijn vriendin en ik zitten ook te kijken naar een ander huis. Haar appartement is al verkocht met behoorlijke overwaarde. Mijn appartement moet nog verkocht worden maar daar zit ook significante overwaarde op. Twee inkomens, beide boven modaal. Dan zou je zeggen, dan moet het allemaal niet zo heel moeilijk zijn...

Ik zag afgelopen donderdag een huis op Funda verschijnen rond 14:00 uur. Dus ik naar mijn vriendin geappt, 's avonds bij het avondeten besproken en besloten dat we ermee verder willen gaan. Dus makelaar gebeld: "Ja de lijst met 40 bezichtigingen zit al vol sinds 10:00 uur vanmorgen en er staan op dit moment al 20 op de reservelijst". Met andere woorden: Als je op Funda terecht komt, is het technisch gezien dus al weg. En zonder aankoopmakelaar kom je er dus niet tussen. Dit is ons tweede huis waar we serieus naar gekeken hebben maar voor ons nu wel de reden om voorlopig even te blijven zitten.

[...]

Het is inderdaad een bizarre markt. Als je een redelijk appartement hebt zou ik ook nog even overwegen om te blijven zitten, maar wie zegt dat het over een jaar beter is? Dat is een beetje de kwestie..
Tip, kijk ook eens op makelaarsland en volg makelaars in de buurt op Facebook, dan ben je net iets eerder op de hoogte en mag je wel bezichtigen. Maar dan nog moet je tegen (minimaal) 40 andere opbieden. Wij hebben ook gehad dat je vooraf een bod moest uitbrengen (met onder voorbehoud van bezichtiging) of een motivatie brief moest schrijven voordat je mocht bezichtigen

Wij hebben nu inmiddels 7 bezichtigen achter de rug en 3x op een woning geboden. Maar dat is nog niks als ik andere verhalen hoor.
Pagina: 1 ... 172 ... 358 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7